• LeonR78
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:29
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:35:
@LeonR78 16x2 doen. Bij 14x2 blijft er 10mm over, daar moet nog een koppeling ingeschoven worden, heb je een doorstroom van 8mm.
65m2 is zo'n 650m buis, groeplengte is dan 72 meter. Lijkt me een prima aantal groepen.

Hoe dik is de leiding die ze naar de verdeler laten lopen? Met 9 groepen wil je daar liefst 32mm hebben lopen. 25/26 is op zich ook nog prima als die verdeler niet de enige afnemer in huis is, kleiner is no-go.

Ik ben heel erg allergisch voor "doen wij altijd". Krijg je dan ook een pompverdeler? Want dat doen ze ook altijd...
Thnx.. ben ook allergisch voor "doen wij altijd", maar wil ook niet te eigenwijs zijn en eea wel goed kunnen onderbouwen, zij zijn wat dat betreft de vakmannen...
Leiding naar de verdeler moet vergroot worden, dat had ik idd ook gelezen.. is nu 20mm meerlagenbuis toevoer.. kan mooi als CV eruit gaat en warmptepomp geplaatst wordt, recht naar beneden via een koof in het trapgat dus dat moet wel lukken...

Hoeveel groepen zou je dan bij 16x2 moeten hebben trouwens? 14x2 was 9 groepen maar daar kan dan wel wat van af lijkt mij

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
@dunklefaser Ik gebruikte die instelling idd met CV om 's morgens heel snel op te warmen. 120% boost bij kamertemperatuur onder de 19 graden waardoor fans effectief op 100% snelheid gingen draaien. Oorverdovend, bijna net zo luid als de kinderen 's morgens :P

Nu met de warmtepomp moet ik de instellingen aanpassen. Dingen beginnen bij 4 graden boven kamertemperatuur en toeren dan op naar max 50% bij 35 graden (30 stuks hoor je dan wel maar is niet storend). Mogen bij 30 graden dat al gaan doen.

Wel fijn overigens, vanmorgen was het kil in huis. Thermostaat half graadje omhoog, warmtepomp is naar 25 graden gestookt en vervolgens op laagste vermogen blijven hangen. Het is lekker in huis maar je voelt niet dat er verwarmd wordt.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:41
Ook ik heb bij een installateur voor vloerverwarming (niet mijn huis) eenzelfde reactie gekregen. Ik denk niet dat je ze er echt op af moet straffen.
Maar is een conservatieve leidinglengte of leidingdiameter echt zo erg? Zorgt dit niet enkel voor meer weerstand wat je met een sterkere pomp kan oplossen? De afgifte van vloerverwarming wordt toch bepaald door de oppervlakte vloer met h.o.h. maat. De afgifte van je cv water naar de vloer zelf wordt bepaald door je vvw leidingdikte/groeplengte en je stroomsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
LeonR78 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:00:
[...]

Thnx.. ben ook allergisch voor "doen wij altijd", maar wil ook niet te eigenwijs zijn en eea wel goed kunnen onderbouwen, zij zijn wat dat betreft de vakmannen...
Leiding naar de verdeler moet vergroot worden, dat had ik idd ook gelezen.. is nu 20mm meerlagenbuis toevoer.. kan mooi als CV eruit gaat en warmptepomp geplaatst wordt, recht naar beneden via een koof in het trapgat dus dat moet wel lukken...

Hoeveel groepen zou je dan bij 16x2 moeten hebben trouwens? 14x2 was 9 groepen maar daar kan dan wel wat van af lijkt mij
Met 16x2 gewoon die 9 groepen aanhouden. Je wilt max 80m. Je zou nog naar 8 groepen kunnen, maar lager zou ik niet doen. Verder hebben ze nu al een legplan voor 9 groepen, met een groepje minder mag het weer terug naar de tekentafel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Kanoet schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:14:
Ook ik heb bij een installateur voor vloerverwarming (niet mijn huis) eenzelfde reactie gekregen. Ik denk niet dat je ze er echt op af moet straffen.
Maar is een conservatieve leidinglengte of leidingdiameter echt zo erg? Zorgt dit niet enkel voor meer weerstand wat je met een sterkere pomp kan oplossen? De afgifte van vloerverwarming wordt toch bepaald door de oppervlakte vloer met h.o.h. maat. De afgifte van je cv water naar de vloer zelf wordt bepaald door je vvw leidingdikte en je stroomsnelheid.
Met een dunnere buis kan je minder water aanvoeren en heb je minder oppervlakte van de buis om de warmte aan je vloer over te dragen. Verder is er nog een dingetje: waterinhoud. Grotere leidingdiameter is meer water in je systeem, wat de noodzaak van een buffer verkleint.

En ja, je kunt een sterkere pomp gebruiken om het er alsnog door te persen, maar dan krijg je stromingsgeluiden en je hebt sowieso meer stroomverbruik van een zwaardere pomp.

Als ik jou vraag om de hele dag te ademen door een rietje verklaar je me toch ook voor gek? Waarom zou je een vakman daar niet op afstraffen dan?

• LeonR78
Maar is een conservatieve leidinglengte of leidingdiameter echt zo erg? Zorgt dit niet enkel voor meer weerstand wat je met een sterkere pomp kan oplossen? De afgifte van vloerverwarming wordt toch bepaald door de oppervlakte vloer met h.o.h. maat. De afgifte van je cv water naar de vloer zelf wordt bepaald door je vvw leidingdikte/groeplengte en je stroomsnelheid.
nou ja dat is dus de vraag, hoe "erg" is het.. ik wil wel toekomstbestendig ineens ..
pomp zit er niet op de verdeler dus je bent afhankelijk van de warmtepomp die je hebt toch?

Ik wil ook kunnen koelen als het warm is en "gratis" stroom van mijn zonnepanelen heb dus daar schijnt meer volumestroom voor nodig te zijn, dus dikkere buizen beter?

• LeonR78
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:15:
[...]

Met 16x2 gewoon die 9 groepen aanhouden. Je wilt max 80m. Je zou nog naar 8 groepen kunnen, maar lager zou ik niet doen. Verder hebben ze nu al een legplan voor 9 groepen, met een groepje minder mag het weer terug naar de tekentafel.
Legplan is er nog niet, heb offerte voor plaatsen 65m2 vloerverwarming verder niks nog..

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:06
Ik heb niet goed opgeleg bij geven opdracht en heb op mijn benedenverdieping ook 14mm vloerverwarming gekregen, bij infrezen is bij veel partijen 14mm gewoon de standaard.. Vind/vond het jammer dat ik dit niet afgevangen heb maar merk er absoluut geen nadelige gevolgen van.

Flow komt niet in de buurt van maximaal en 90% van de tijd staat de Ta hoger dan nodig (25 graden) omdat lager niet zo lekker werkt met defrosts bij Daikin.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 19:45
LeonR78 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:22:
Goedemorgen allemaal, ik hoop dat iemand mij hier iets verder kan helpen met een vraag over de leidingdiameter van vloerverwarming op de warmtepomp.. het gaat om infrezen, welke leidingdiameter..??
Installateur zegt "wij doen altijd 14x2mm" 10cm HOH en dat werkt goed. Dit wordt dan verdeeld over 9 groepen voor mijn 65m2 (1 zone) op de begane grond..

Maar ik lees heel vaak dat 16x2 beter is ivm :
1. lagere weerstand/drukval per groep dus pomp heeft het makkelijker
2. Bij koeling zijn hogere flows nodig dus 16x2 beter
3. Minder groepen nodig , maar is dat echt een voordeel?
4. toekomstbestendiger omdat warmtepompen steeds lagere dT's krijgen

Is het verschil dusdanig dat ik toch een andere installateur moet zoeken of scheelt het allemaal niet zo veel?
WIl het in 1 keer goed doen aangezien de vloer niet nog een keer open gaat :-)
graag jullie meningen en ervaringen
bedankt alvast, nog erg zoekende in de wereld van warmtepompen en vloerverwarming ;-)
Bij 14x2 hou je max 60m aan, 16x2 max 80m.
14x2 heeft het nadeel minder waterinhoud tegenover 16x2 wat weer belangrijker is bij de-frosts en zodoende de buffervat eruit kan laten.

De waterinhoud is belangrijk en niet de massa bij een de-frost.
mbt dt's maakt het niks uit voor de warmtepomp, bij 14x2 heb je gewoon meer groepen.

16x2 is de standaard, soms is het niet mogelijk vanwege de hoogte dan gebruikt men 14x2.
Ik heb 14x2 met delta-T 3 wat dus zeer goed is, je houdt dus meer groepen aan, koelbedrijf gaat ook prima, hier is +/- 50m per groep want ik heb voor de zekerheid een extra groep gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 24-09-2025 11:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LeonR78 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:56:
bedankt.. 16x2 lijkt mij al prima, haha.. 14x2 lijkt me echt op het randje ziten en met het oog op de toekomst ga ik persoonlijk dan liever voor iets meer speling, vloer gaat er maar 1 keer uit :-)
Dan zou ik 18x2 leggen. Geeft meer waterinhoud, en minder stromingsweerstand, zodat je met een lagere dT en een kleiner pompvermogen kan draaien. Beter voor je COP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:13
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:18:
[...]

Met een dunnere buis kan je minder water aanvoeren en heb je minder oppervlakte van de buis om de warmte aan je vloer over te dragen. Verder is er nog een dingetje: waterinhoud. Grotere leidingdiameter is meer water in je systeem, wat de noodzaak van een buffer verkleint.

En ja, je kunt een sterkere pomp gebruiken om het er alsnog door te persen, maar dan krijg je stromingsgeluiden en je hebt sowieso meer stroomverbruik van een zwaardere pomp.

Als ik jou vraag om de hele dag te ademen door een rietje verklaar je me toch ook voor gek? Waarom zou je een vakman daar niet op afstraffen dan?
Beetje overdreven, het oppervlak en volume zijn bij 16 mm maar 44% meer dan bij 14 mm. Door een iets dikker rietje zou ik ook niet de hele dag willen ademen ;)
Als de flow en inhoud bij 14 mm ruim genoeg zijn, dan kan groter gaan kapitaalvernietiging zijn. Niet elk huishouden is hetzelfde. Let ook op het aantal groepen; 2×14 geeft meer flow en inhoud dan 1×16 bij gelijke lengte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Martin7182 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:44:
[...]

Beetje overdreven, het oppervlak en volume zijn bij 16 mm maar 44% meer dan bij 14 mm. Door een iets dikker rietje zou ik ook niet de hele dag willen ademen ;)
Als de flow en inhoud bij 14 mm ruim genoeg zijn, dan kan groter gaan kapitaalvernietiging zijn. Niet elk huishouden is hetzelfde. Let ook op het aantal groepen; 2×14 geeft meer flow en inhoud dan 1×16 bij gelijke lengte.
Kapitaalvernietiging... toe maar.

600 meter buis bij 123installatiematerialen.nl:
14mm Magnum PERT = 288,50.
16mm Magnum PERT = 315

Wel 27,50 duurder op de hele installatie. Dan de koppelingen, 52 cent per stuk duurder, voegt nog een keer 9,32 euro toe. Hebben we het over een kleine 40 euro aan materiaal en een andere afstelling van de freesmachine zodat het gleufje 2mm dieper en breder wordt.

En uiteraard houd je gewoon hetzelfde aantal groepen.

En je zegt zelf al: "maar 44%". Dat is bijna de helft meer capaciteit voor 4 tientjes extra op een hele installatie.

Enige reden om 14mm te kiezen is als je gaat infrezen in een dekvloer die eigenlijk te dun is om vloerverwarming te leggen, dan kan het met 14mm vaak nog wel en kom je met 16mm niet op je vereiste diepte.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:13
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:54:
[...]

16mm Magnum PERT = 315

Wel 27,50 duurder op de hele installatie. Dan de koppelingen, 52 cent per stuk duurder, voegt nog een keer 9,32 euro toe. Hebben we het over een kleine 40 euro aan materiaal en een andere afstelling van de freesmachine zodat het gleufje 2mm dieper en breder wordt.

En je zegt zelf al: "maar 44%". Dat is bijna de helft meer capaciteit voor 4 tientjes extra op een hele installatie.

Enige reden om 14mm te kiezen is als je gaat infrezen in een dekvloer die eigenlijk te dun is om vloerverwarming te leggen, dan kan het met 14mm vaak nog wel en kom je met 16mm niet op je vereiste diepte.
Ja, zo kun je door blijven redeneren; waarom geen 18 mm, want 16 is een 'rietje', waarom geen 20 mm, want 18 is een 'rietje' enz. Zoals ik al zei, niet elk huishouden is hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Martin7182 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:59:
[...]

Ja, zo kun je door blijven redeneren; waarom geen 18 mm, want 16 is een 'rietje', waarom geen 20 mm, want 18 is een 'rietje' enz. Zoals ik al zei, niet elk huishouden is hetzelfde.
16 is jarenlang de standaard geweest. 14mm heeft zijn toepassingen, met name waar groter niet past, maar waarom zou je dat doen?

Idd zijn er hier mensen die 18mm nemen want meer flow, meer afgifte en meer waterinhoud. Voor een nieuwe vloer zou ik ook 18 overwegen, infrezen in oude vloeren is maar de vraag of je het kwijt kunt.

Een warmtepomp wil waterinhoud. Dat kan je oplossen met een buffer wat rendement kost, maar ook dmv leidingwerk. Als de meerprijs van 16mm tov 14mm nihil is en het past gewoon, dan neem je 16mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 08:08
Als je met een grotere diameter een buffervat voorkomt dan is zelfs 20mm gewoon kosteneffectief...
(620m kost ~€420, een heleboel minder dan een vat+installatie)

@_JGC_ Alleen een parallelbuffer kost rendement. Seriebuffer beïnvloed effectieve Ta niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
Ronald schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:18:
Als je met een grotere diameter een buffervat voorkomt dan is zelfs 20mm gewoon kosteneffectief...
(620m kost ~€420, een heleboel minder dan een vat+installatie)

@_JGC_ Alleen een parallelbuffer kost rendement. Seriebuffer beïnvloed effectieve Ta niet.
Klopt, enige wat de seriebuffer doet is meer water toevoegen waardoor het geheel trager wordt. Maar dat doet een grotere leidingdiameter ook ;).

Naast de kostenbesparing op zo'n vat moet het ding ook ergens staan of hangen.

• LeonR78
mr_evil08 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:15:
[...]

Bij 14x2 hou je max 60m aan, 16x2 max 80m.
14x2 heeft het nadeel minder waterinhoud tegenover 16x2 wat weer belangrijker is bij de-frosts en zodoende de buffervat eruit kan laten.

De waterinhoud is belangrijk en niet de massa bij een de-frost.
mbt dt's maakt het niks uit voor de warmtepomp, bij 14x2 heb je gewoon meer groepen.

16x2 is de standaard, soms is het niet mogelijk vanwege de hoogte dan gebruikt men 14x2.
Ik heb 14x2 met delta-T 3 wat dus zeer goed is, je houdt dus meer groepen aan, koelbedrijf gaat ook prima, hier is +/- 50m per groep want ik heb voor de zekerheid een extra groep gedaan.
nog niet eens over nagedacht, goed punt mbt defrost/volume

• LeonR78
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:54:
[...]

16mm Magnum PERT = 315

dat is mijn gedachte ook, qua kosten scheelt het niks dus waarom zou je het niet doen.. buffervat kan ik ook niet kwijt als ik wtp/boiler combi op zolder wil wegzetten...

Dikte van de vloer zou wel eens een punt kunnen zijn dat moet ik nog checken morgen.. echt geen idee nl

[ Voor 4% gewijzigd door LeonR78 op 24-09-2025 13:18 ]

Pagina: 1 ... 224 225 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)