• LeonR78
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11-10 12:05
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:35:
@LeonR78 16x2 doen. Bij 14x2 blijft er 10mm over, daar moet nog een koppeling ingeschoven worden, heb je een doorstroom van 8mm.
65m2 is zo'n 650m buis, groeplengte is dan 72 meter. Lijkt me een prima aantal groepen.

Hoe dik is de leiding die ze naar de verdeler laten lopen? Met 9 groepen wil je daar liefst 32mm hebben lopen. 25/26 is op zich ook nog prima als die verdeler niet de enige afnemer in huis is, kleiner is no-go.

Ik ben heel erg allergisch voor "doen wij altijd". Krijg je dan ook een pompverdeler? Want dat doen ze ook altijd...
Thnx.. ben ook allergisch voor "doen wij altijd", maar wil ook niet te eigenwijs zijn en eea wel goed kunnen onderbouwen, zij zijn wat dat betreft de vakmannen...
Leiding naar de verdeler moet vergroot worden, dat had ik idd ook gelezen.. is nu 20mm meerlagenbuis toevoer.. kan mooi als CV eruit gaat en warmptepomp geplaatst wordt, recht naar beneden via een koof in het trapgat dus dat moet wel lukken...

Hoeveel groepen zou je dan bij 16x2 moeten hebben trouwens? 14x2 was 9 groepen maar daar kan dan wel wat van af lijkt mij

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
@dunklefaser Ik gebruikte die instelling idd met CV om 's morgens heel snel op te warmen. 120% boost bij kamertemperatuur onder de 19 graden waardoor fans effectief op 100% snelheid gingen draaien. Oorverdovend, bijna net zo luid als de kinderen 's morgens :P

Nu met de warmtepomp moet ik de instellingen aanpassen. Dingen beginnen bij 4 graden boven kamertemperatuur en toeren dan op naar max 50% bij 35 graden (30 stuks hoor je dan wel maar is niet storend). Mogen bij 30 graden dat al gaan doen.

Wel fijn overigens, vanmorgen was het kil in huis. Thermostaat half graadje omhoog, warmtepomp is naar 25 graden gestookt en vervolgens op laagste vermogen blijven hangen. Het is lekker in huis maar je voelt niet dat er verwarmd wordt.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:43
Ook ik heb bij een installateur voor vloerverwarming (niet mijn huis) eenzelfde reactie gekregen. Ik denk niet dat je ze er echt op af moet straffen.
Maar is een conservatieve leidinglengte of leidingdiameter echt zo erg? Zorgt dit niet enkel voor meer weerstand wat je met een sterkere pomp kan oplossen? De afgifte van vloerverwarming wordt toch bepaald door de oppervlakte vloer met h.o.h. maat. De afgifte van je cv water naar de vloer zelf wordt bepaald door je vvw leidingdikte/groeplengte en je stroomsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
LeonR78 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:00:
[...]

Thnx.. ben ook allergisch voor "doen wij altijd", maar wil ook niet te eigenwijs zijn en eea wel goed kunnen onderbouwen, zij zijn wat dat betreft de vakmannen...
Leiding naar de verdeler moet vergroot worden, dat had ik idd ook gelezen.. is nu 20mm meerlagenbuis toevoer.. kan mooi als CV eruit gaat en warmptepomp geplaatst wordt, recht naar beneden via een koof in het trapgat dus dat moet wel lukken...

Hoeveel groepen zou je dan bij 16x2 moeten hebben trouwens? 14x2 was 9 groepen maar daar kan dan wel wat van af lijkt mij
Met 16x2 gewoon die 9 groepen aanhouden. Je wilt max 80m. Je zou nog naar 8 groepen kunnen, maar lager zou ik niet doen. Verder hebben ze nu al een legplan voor 9 groepen, met een groepje minder mag het weer terug naar de tekentafel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Kanoet schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:14:
Ook ik heb bij een installateur voor vloerverwarming (niet mijn huis) eenzelfde reactie gekregen. Ik denk niet dat je ze er echt op af moet straffen.
Maar is een conservatieve leidinglengte of leidingdiameter echt zo erg? Zorgt dit niet enkel voor meer weerstand wat je met een sterkere pomp kan oplossen? De afgifte van vloerverwarming wordt toch bepaald door de oppervlakte vloer met h.o.h. maat. De afgifte van je cv water naar de vloer zelf wordt bepaald door je vvw leidingdikte en je stroomsnelheid.
Met een dunnere buis kan je minder water aanvoeren en heb je minder oppervlakte van de buis om de warmte aan je vloer over te dragen. Verder is er nog een dingetje: waterinhoud. Grotere leidingdiameter is meer water in je systeem, wat de noodzaak van een buffer verkleint.

En ja, je kunt een sterkere pomp gebruiken om het er alsnog door te persen, maar dan krijg je stromingsgeluiden en je hebt sowieso meer stroomverbruik van een zwaardere pomp.

Als ik jou vraag om de hele dag te ademen door een rietje verklaar je me toch ook voor gek? Waarom zou je een vakman daar niet op afstraffen dan?

• LeonR78
Maar is een conservatieve leidinglengte of leidingdiameter echt zo erg? Zorgt dit niet enkel voor meer weerstand wat je met een sterkere pomp kan oplossen? De afgifte van vloerverwarming wordt toch bepaald door de oppervlakte vloer met h.o.h. maat. De afgifte van je cv water naar de vloer zelf wordt bepaald door je vvw leidingdikte/groeplengte en je stroomsnelheid.
nou ja dat is dus de vraag, hoe "erg" is het.. ik wil wel toekomstbestendig ineens ..
pomp zit er niet op de verdeler dus je bent afhankelijk van de warmtepomp die je hebt toch?

Ik wil ook kunnen koelen als het warm is en "gratis" stroom van mijn zonnepanelen heb dus daar schijnt meer volumestroom voor nodig te zijn, dus dikkere buizen beter?

• LeonR78
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:15:
[...]

Met 16x2 gewoon die 9 groepen aanhouden. Je wilt max 80m. Je zou nog naar 8 groepen kunnen, maar lager zou ik niet doen. Verder hebben ze nu al een legplan voor 9 groepen, met een groepje minder mag het weer terug naar de tekentafel.
Legplan is er nog niet, heb offerte voor plaatsen 65m2 vloerverwarming verder niks nog..

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Ik heb niet goed opgelet bij geven opdracht en heb op mijn benedenverdieping ook 14mm vloerverwarming gekregen, bij infrezen is bij veel partijen 14mm gewoon de standaard.. Vind/vond het jammer dat ik dit niet afgevangen heb maar merk er absoluut geen nadelige gevolgen van.

Flow komt niet in de buurt van maximaal en 90% van de tijd staat de Ta hoger dan nodig (25 graden) omdat lager niet zo lekker werkt met defrosts bij Daikin.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
LeonR78 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:22:
Goedemorgen allemaal, ik hoop dat iemand mij hier iets verder kan helpen met een vraag over de leidingdiameter van vloerverwarming op de warmtepomp.. het gaat om infrezen, welke leidingdiameter..??
Installateur zegt "wij doen altijd 14x2mm" 10cm HOH en dat werkt goed. Dit wordt dan verdeeld over 9 groepen voor mijn 65m2 (1 zone) op de begane grond..

Maar ik lees heel vaak dat 16x2 beter is ivm :
1. lagere weerstand/drukval per groep dus pomp heeft het makkelijker
2. Bij koeling zijn hogere flows nodig dus 16x2 beter
3. Minder groepen nodig , maar is dat echt een voordeel?
4. toekomstbestendiger omdat warmtepompen steeds lagere dT's krijgen

Is het verschil dusdanig dat ik toch een andere installateur moet zoeken of scheelt het allemaal niet zo veel?
WIl het in 1 keer goed doen aangezien de vloer niet nog een keer open gaat :-)
graag jullie meningen en ervaringen
bedankt alvast, nog erg zoekende in de wereld van warmtepompen en vloerverwarming ;-)
Bij 14x2 hou je max 60m aan, 16x2 max 80m.
14x2 heeft het nadeel minder waterinhoud tegenover 16x2 wat weer belangrijker is bij de-frosts en zodoende de buffervat eruit kan laten.

De waterinhoud is belangrijk en niet de massa bij een de-frost.
mbt dt's maakt het niks uit voor de warmtepomp, bij 14x2 heb je gewoon meer groepen.

16x2 is de standaard, soms is het niet mogelijk vanwege de hoogte dan gebruikt men 14x2.
Ik heb 14x2 met delta-T 3 wat dus zeer goed is, je houdt dus meer groepen aan, koelbedrijf gaat ook prima, hier is +/- 50m per groep want ik heb voor de zekerheid een extra groep gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 24-09-2025 11:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!
LeonR78 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:56:
bedankt.. 16x2 lijkt mij al prima, haha.. 14x2 lijkt me echt op het randje ziten en met het oog op de toekomst ga ik persoonlijk dan liever voor iets meer speling, vloer gaat er maar 1 keer uit :-)
Dan zou ik 18x2 leggen. Geeft meer waterinhoud, en minder stromingsweerstand, zodat je met een lagere dT en een kleiner pompvermogen kan draaien. Beter voor je COP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:31
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:18:
[...]

Met een dunnere buis kan je minder water aanvoeren en heb je minder oppervlakte van de buis om de warmte aan je vloer over te dragen. Verder is er nog een dingetje: waterinhoud. Grotere leidingdiameter is meer water in je systeem, wat de noodzaak van een buffer verkleint.

En ja, je kunt een sterkere pomp gebruiken om het er alsnog door te persen, maar dan krijg je stromingsgeluiden en je hebt sowieso meer stroomverbruik van een zwaardere pomp.

Als ik jou vraag om de hele dag te ademen door een rietje verklaar je me toch ook voor gek? Waarom zou je een vakman daar niet op afstraffen dan?
Beetje overdreven, het oppervlak en volume zijn bij 16 mm maar 44% meer dan bij 14 mm. Door een iets dikker rietje zou ik ook niet de hele dag willen ademen ;)
Als de flow en inhoud bij 14 mm ruim genoeg zijn, dan kan groter gaan kapitaalvernietiging zijn. Niet elk huishouden is hetzelfde. Let ook op het aantal groepen; 2×14 geeft meer flow en inhoud dan 1×16 bij gelijke lengte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Martin7182 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:44:
[...]

Beetje overdreven, het oppervlak en volume zijn bij 16 mm maar 44% meer dan bij 14 mm. Door een iets dikker rietje zou ik ook niet de hele dag willen ademen ;)
Als de flow en inhoud bij 14 mm ruim genoeg zijn, dan kan groter gaan kapitaalvernietiging zijn. Niet elk huishouden is hetzelfde. Let ook op het aantal groepen; 2×14 geeft meer flow en inhoud dan 1×16 bij gelijke lengte.
Kapitaalvernietiging... toe maar.

600 meter buis bij 123installatiematerialen.nl:
14mm Magnum PERT = 288,50.
16mm Magnum PERT = 315

Wel 27,50 duurder op de hele installatie. Dan de koppelingen, 52 cent per stuk duurder, voegt nog een keer 9,32 euro toe. Hebben we het over een kleine 40 euro aan materiaal en een andere afstelling van de freesmachine zodat het gleufje 2mm dieper en breder wordt.

En uiteraard houd je gewoon hetzelfde aantal groepen.

En je zegt zelf al: "maar 44%". Dat is bijna de helft meer capaciteit voor 4 tientjes extra op een hele installatie.

Enige reden om 14mm te kiezen is als je gaat infrezen in een dekvloer die eigenlijk te dun is om vloerverwarming te leggen, dan kan het met 14mm vaak nog wel en kom je met 16mm niet op je vereiste diepte.

• Martin7182
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:54:
[...]

16mm Magnum PERT = 315

Wel 27,50 duurder op de hele installatie. Dan de koppelingen, 52 cent per stuk duurder, voegt nog een keer 9,32 euro toe. Hebben we het over een kleine 40 euro aan materiaal en een andere afstelling van de freesmachine zodat het gleufje 2mm dieper en breder wordt.

En je zegt zelf al: "maar 44%". Dat is bijna de helft meer capaciteit voor 4 tientjes extra op een hele installatie.

Enige reden om 14mm te kiezen is als je gaat infrezen in een dekvloer die eigenlijk te dun is om vloerverwarming te leggen, dan kan het met 14mm vaak nog wel en kom je met 16mm niet op je vereiste diepte.
Ja, zo kun je door blijven redeneren; waarom geen 18 mm, want 16 is een 'rietje', waarom geen 20 mm, want 18 is een 'rietje' enz. Zoals ik al zei, niet elk huishouden is hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Martin7182 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:59:
[...]

Ja, zo kun je door blijven redeneren; waarom geen 18 mm, want 16 is een 'rietje', waarom geen 20 mm, want 18 is een 'rietje' enz. Zoals ik al zei, niet elk huishouden is hetzelfde.
16 is jarenlang de standaard geweest. 14mm heeft zijn toepassingen, met name waar groter niet past, maar waarom zou je dat doen?

Idd zijn er hier mensen die 18mm nemen want meer flow, meer afgifte en meer waterinhoud. Voor een nieuwe vloer zou ik ook 18 overwegen, infrezen in oude vloeren is maar de vraag of je het kwijt kunt.

Een warmtepomp wil waterinhoud. Dat kan je oplossen met een buffer wat rendement kost, maar ook dmv leidingwerk. Als de meerprijs van 16mm tov 14mm nihil is en het past gewoon, dan neem je 16mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Als je met een grotere diameter een buffervat voorkomt dan is zelfs 20mm gewoon kosteneffectief...
(620m kost ~€420, een heleboel minder dan een vat+installatie)

@_JGC_ Alleen een parallelbuffer kost rendement. Seriebuffer beïnvloed effectieve Ta niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
Ronald schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:18:
Als je met een grotere diameter een buffervat voorkomt dan is zelfs 20mm gewoon kosteneffectief...
(620m kost ~€420, een heleboel minder dan een vat+installatie)

@_JGC_ Alleen een parallelbuffer kost rendement. Seriebuffer beïnvloed effectieve Ta niet.
Klopt, enige wat de seriebuffer doet is meer water toevoegen waardoor het geheel trager wordt. Maar dat doet een grotere leidingdiameter ook ;).

Naast de kostenbesparing op zo'n vat moet het ding ook ergens staan of hangen.

• LeonR78
mr_evil08 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:15:
[...]

Bij 14x2 hou je max 60m aan, 16x2 max 80m.
14x2 heeft het nadeel minder waterinhoud tegenover 16x2 wat weer belangrijker is bij de-frosts en zodoende de buffervat eruit kan laten.

De waterinhoud is belangrijk en niet de massa bij een de-frost.
mbt dt's maakt het niks uit voor de warmtepomp, bij 14x2 heb je gewoon meer groepen.

16x2 is de standaard, soms is het niet mogelijk vanwege de hoogte dan gebruikt men 14x2.
Ik heb 14x2 met delta-T 3 wat dus zeer goed is, je houdt dus meer groepen aan, koelbedrijf gaat ook prima, hier is +/- 50m per groep want ik heb voor de zekerheid een extra groep gedaan.
nog niet eens over nagedacht, goed punt mbt defrost/volume

• LeonR78
_JGC_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:54:
[...]

16mm Magnum PERT = 315

dat is mijn gedachte ook, qua kosten scheelt het niks dus waarom zou je het niet doen.. buffervat kan ik ook niet kwijt als ik wtp/boiler combi op zolder wil wegzetten...

Dikte van de vloer zou wel eens een punt kunnen zijn dat moet ik nog checken morgen.. echt geen idee nl

[ Voor 4% gewijzigd door LeonR78 op 24-09-2025 13:18 ]

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:37

TF

bla bla

En een checkvraag.

Mijn warmtepomp kan moduleren tussen de 16% en 100% (volgens standaard instelling). Bij 16% is het stroomverbruik op zijn laagst (~1200 watt) en bij 100% is het het hoogst (~ 6000 watt ongeveer).
Ik heb een warmtepomp die overdimensioneerd tov het huis en derhalve veel last van pendelen. Hij gaat vaak op een groot vermogen aan en slaat snel weer af. Aanvoertemperatuur is 32 graden en dat werkt prima.

Ik kan deze parameters beinvloeden. Ik kan dus instellen dat hij maximaal op bijv. 70% draait. Daarmee kan ik dus het vermogen beperken waardoor hij er langer over doet om die 32 graden op zijn retour te halen. Dan heb ik nog wel een probleem bij het opwarmen van mijn sanitair warm water want dat moet naar 55 graden en daar heb ik denk ik vol vermogen voor nodig.
Maar ik zou het zo kunnen programmeren dat hij op bijv. 70% staat voor normaal verwarmingsbedrijf en dan ik de setting bij een sww-run tijdelijk weer op 100 zet.

Wat vinden jullie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:54
Gewoon op 70% zetten.
En voor vervolg discussie eigen topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 19:36
TF schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:51:
En een checkvraag. ............
Maar ik zou het zo kunnen programmeren dat hij op bijv. 70% staat voor normaal verwarmingsbedrijf en dan ik de setting bij een sww-run tijdelijk weer op 100 zet.
Wat vinden jullie ?
Gewoon op die 70% want het sww doet het ook gewoon naar de ingestelde temp, alleen doet hij er natuurlijk langer over, maar dat is toch wat je wilt?
Maar ik vind die 55° wel erg hoog, heb je dat echt nodig? 48° is meer gebruikelijk,

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:28
@TF Het zou vrij dom zijn van de WP als een beperking in het vermogen ook geldt voor SWW. Maar ik zie dat je een Atlantic Excellia 10.8 (11 kW, 3 fase) hebt. Misschien werkt die logica net even anders?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Martin7182
Naalroc schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:21:
[...]

Gewoon op die 70% want het sww doet het ook gewoon naar de ingestelde temp, alleen doet hij er natuurlijk langer over, maar dat is toch wat je wilt?
Maar ik vind die 55° wel erg hoog, heb je dat echt nodig? 48° is meer gebruikelijk,
Dan moet @TF wel een SWW vat hebben. Met 6 kW elektrisch (~18 kW thermisch) kun je in principe zonder vat toe, al zou ik het niet snel aanraden.

• Kanoet
Ik blijf toch nog even twijfelen aan de noodzaak van dikkere leidingen/kortere groepen in vloerverwarming. Zeker als @assje aangeeft dat hij/zij 14mm heeft en qua temperatuur niet lager kan.

Wat zijn de ervaringen met de aanvoertemperatuur van de users die wél dikke vloerverwarmingleidingen hebben?

Daarnaast kijk ik even naar de effecten van de hogere afgifte van de leidingen naar de vloer: hierdoor hogere dT. Een hogere dT is toch juist ongunstig voor een warmtepomp? Of kan hierdoor de aanvoertemperatuur weer omlaag? Als ik het gezamelijke oppervlakte van de vloerverwarmingsleidingen vergelijk met een doorsnee transportleiding is de laatste toch echt een beperkende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
Ander flow gerelateerde opmerking (even terug naar de Jaga aansluitsets). @Ronald en @blb4 geven aan een 'normale' aansluitset voldoet. Nuttige info, bedankt daarvoor. Scheelt weer geld.
De hoge flow aansluitsets lijken ook onzinnig te zijn. Als ik de Nibe indicatieve leidingdiameters en debieten bekijk dan is 1m³/uur een goede indicatie voor een woning (5kw met dT 5graden, of 7kw met dT 7 graden). Wat voor een nut hebben de aansluitsets van >0.86 m³/u dan in een woonhuis? Of gaat dit spelen bij koelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:49
Kanoet schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:54:
Ik blijf toch nog even twijfelen aan de noodzaak van dikkere leidingen/kortere groepen in vloerverwarming. Zeker als @assje aangeeft dat hij/zij 14mm heeft en qua temperatuur niet lager kan.

Wat zijn de ervaringen met de aanvoertemperatuur van de users die wél dikke vloerverwarmingleidingen hebben?

Daarnaast kijk ik even naar de effecten van de hogere afgifte van de leidingen naar de vloer: hierdoor hogere dT. Een hogere dT is toch juist ongunstig voor een warmtepomp? Of kan hierdoor de aanvoertemperatuur weer omlaag? Als ik het gezamelijke oppervlakte van de vloerverwarmingsleidingen vergelijk met een doorsnee transportleiding is de laatste toch echt een beperkende factor.
Een hogere dT (bij gelijke aanvoertemperatuur dus door een verbeterede/ hogere afgifte) is goed want dan kan de aanvoertemperatuur omlaag.

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-10 15:57
Ik zie door de bomen het bos niet meer in de keuze van een L/W warmtepomp voor onze renovatiewoning en heb in mijn eigen topic even alles op een rijtje gezet. Ik heb geen mensen in mijn omgeving die kennis of ervaring hiermee hebben en ben er zelf ook niet goed in thuis helaas. Is er iemand die eens kritisch mee zou willen kijken?

Link naar mijn topic.

• Ronald
  • Nu online
@Kanoet ik weet niet waar je een aansluitset van 860l/h vind....
Dat is met geen enkele Jaga een nuttig debiet... 5kW krijg je niet weg met een enkele Jaga.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:05

Seafarer

XXX

RareHenk schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:30:
[...]

Een hogere dT (bij gelijke aanvoertemperatuur dus door een verbeterede/ hogere afgifte) is goed want dan kan de aanvoertemperatuur omlaag.
Maar wat doe je met de flow?
De flow is je vermogen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
Seafarer schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:36:
[...]

Maar wat doe je met de flow?
De flow is je vermogen.
Vermogen (W) = ~ dT (°C) x l/m (water) x 70.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• TF

TF

bla bla

Naalroc schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:21:
[...]

Ja het is op 70% ook gelukt dus ik ga maar eens spelen met deze setting icm buiten temperatuur etc. De warmtepomp levert nu nooit meer dan ~7,7 kW thermisch (11 x 0,70). Zou voldoende moeten zijn.

Vat is 500 liter en gezin telt 6 leden incluis een aantal pubers. Ik betwijfel of er een silver bullet is maar voor ons werkt dit nu goed. Ik pas wel aan met de jaren / seizoenen om het zo optimaal als mogelijk te hebben naar behoefte. In geval van sanitair warm water heb ik liever meer comfort dan optimalisatie maar zoek telkens de balans.
Martin7182 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:41:
[...]

Dan moet @TF wel een SWW vat hebben. Met 6 kW elektrisch (~18 kW thermisch) kun je in principe zonder vat toe, al zou ik het niet snel aanraden.
En die heeft hij dus :) Doorstromen zou kunnen met het elektrische element dat hij heeft maar nog nooit gebruikt.
RichieB schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:34:
@TF Het zou vrij dom zijn van de WP als een beperking in het vermogen ook geldt voor SWW. Maar ik zie dat je een Atlantic Excellia 10.8 (11 kW, 3 fase) hebt. Misschien werkt die logica net even anders?
Ik heb dit getest. De beperking op het vermogen is geldig voor de gehele pomp. Ik zou dit overigens zelf wel kunnen automatiseren daar ik de pomp heb voorzijn van BSB-LAN en hem hier kan besturen via bijv. HA.

De pomp is erg geavanceerd maar niet de meest gebruiksvriendelijke / modernste die erbij zit.

[ Voor 60% gewijzigd door TF op 25-09-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Doorstromen met een WP gaat niet zomaar lukken. Het is niet dat het vermogen er niet is, maar het duurt te lang om dat vermogen ook echt te leveren. Een WP kan niet in een paar seconde van 0 naar vol vermogen, zoals een CV wel kan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• mr_evil08
Blihi schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:37:
Doorstromen met een WP gaat niet zomaar lukken. Het is niet dat het vermogen er niet is, maar het duurt te lang om dat vermogen ook echt te leveren. Een WP kan niet in een paar seconde van 0 naar vol vermogen, zoals een CV wel kan.
Een CV ketel doet 20kw voor tapwater, een warmtepomp stopt rond 5kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
mr_evil08 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:41:
[...]

Een CV ketel doet 20kwh voor tapwater, een warmtepomp stopt rond 5kwh.
kW, niet kwh. En het ging hier over een WP die gewoon 18 kW doet. De mijne doet 11 kW, dat is ook niet genoeg.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Heat Geek UK is aan het testen met een 30 liter platenwisselaar. Dan lijkt het wel te lukken, mits die platenwisselaar op temperatuur wordt gehouden.

Ze noemen het de NanoStore

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 25-09-2025 16:30 . Reden: typo / aanvulling ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
Kanoet schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:06:
Ander flow gerelateerde opmerking (even terug naar de Jaga aansluitsets). @Ronald en @blb4 geven aan een 'normale' aansluitset voldoet. Nuttige info, bedankt daarvoor. Scheelt weer geld.
De hoge flow aansluitsets lijken ook onzinnig te zijn. Als ik de Nibe indicatieve leidingdiameters en debieten bekijk dan is 1m³/uur een goede indicatie voor een woning (5kw met dT 5graden, of 7kw met dT 7 graden). Wat voor een nut hebben de aansluitsets van >0.86 m³/u dan in een woonhuis? Of gaat dit spelen bij koelen?
Zo ziet het er bij mij uit (2 verschillende convectors):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or6WpS5ALZ3zbewTGXlWcLEvNXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEsnE9yXCmTK1FhOb1a9v2V7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8BqJJ68nB2rHSQaUl_TBvPb_DQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSRygCCnDux495LiOLCHUQn4.jpg?f=fotoalbum_tile

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Blihi schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:37:
Inderdaad (ook @Martin7182 en @TF ). Als je met een WP "life" warm water wilt maken, loop je tegen een paar problemen aan:
  • Ten eerste duurt het veel te lang voordat een WP voldoende vermogen levert. Dat kan wel een paar minuten duren. Zo lang wil je echt niet op lang water wachten.
  • Maar er zit ook helemaal geen regeling in een WP om bij SWW een constante stroom van precies de juiste watertemperatuur te leveren. Alles is afgestemd op het periodiek opwarmen van een SWW-vat, wat een heel andere regeling vereist.
  • En dan is uiteraard bij de meeste warmtepompen het vermogen ook nog veel te laag, al zal dat met een 18 kW joekel wel meevallen. Vraag is uiteraard wel waarom @TF zo'n waanzinnig grote WP heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Kanoet schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:54:
Die zijn prima.
In dit topic (en de zustertopics) zijn overigens genoeg verhalen bekend van mensen die er achteraf achter kwamen dat ze veel te kunnen leidingen in de vloeren hebben liggen en daardoor nu flowproblemen hebben en/of extra pompen met extra stroomverbruik bij moesten plaatsen. Zoek voor de gein maar eens op "14mm" of "14 mm".
Daarnaast kijk ik even naar de effecten van de hogere afgifte van de leidingen naar de vloer: hierdoor hogere dT. Een hogere dT is toch juist ongunstig voor een warmtepomp?
Nee, je krijgt meer flow. En als je dT te hoog is, is je vermogen ook te hoog en kun (moet) je dus met je aanvoertemperatuur naar beneden, wat weer gunstiger is voor je COP.
Volgens jouw redenering zou je dus beter met superdunne rietjes kunnen werken i.c.m. minieme flow, want dan krijgt je water maximaal de tijd om af te koelen. Maar zo werkt het dus niet, want dan heb je ook geen vermogen meer over.
Of kan hierdoor de aanvoertemperatuur weer omlaag? Als ik het gezamelijke oppervlakte van de vloerverwarmingsleidingen vergelijk met een doorsnee transportleiding is de laatste toch echt een beperkende factor.
Daarom moet die ook vooral niet te laag. 26 mm (inwendig!) is voor de meeste warmtepompen wel het minimum.
Maar vergeet vooral ook niet dat de aanvoerleiding tussen WP en VVW-verdeler vaak maar 10 meter oid lang is. In de vloer is de leiding ca 80 meter, en de weerstand daarvan telt dus in het totaal veel harder mee.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:55
Andrehj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:03:
[...]

Inderdaad (ook @Martin7182 en @TF ). Als je met een WP "life" warm water wilt maken, loop je tegen een paar problemen aan:
  • Ten eerste duurt het veel te lang voordat een WP voldoende vermogen levert. Dat kan wel een paar minuten duren. Zo lang wil je echt niet op lang water wachten.
  • Maar er zit ook helemaal geen regeling in een WP om bij SWW een constante stroom van precies de juiste watertemperatuur te leveren. Alles is afgestemd op het periodiek opwarmen van een SWW-vat, wat een heel andere regeling vereist.
  • En dan is uiteraard bij de meeste warmtepompen het vermogen ook nog veel te laag, al zal dat met een 18 kW joekel wel meevallen. Vraag is uiteraard wel waarom @TF zo'n waanzinnig grote WP heeft.
ik heb het sommetje ooit eens gedaan:
voor douche in winter situatie heb je in mijn ogen minimaal 11 liter/minuut nodig, verwarmen van 10 graden naar 39 graden, kost 22.5Kw vermogen. Zelfs met 18kw heb je daarnaast nog een pisstraaltje op temperatuur nodig om het gevoel van warm te krijgen. CW3 combiketels leveren 10l/min op 40 graden. (21kw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Andrehj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:03:
[...]

Ik heb geen 18 kW ik heb een 11. Evengoed groot. Overgedimensioneerd door de meer beperkte kennis van toen.
En ik was ook niet van plan te laten doorstromen hoor. Ik zie wel dat ik een soort hotel-style ringleiding functie iets kan aanzetten waardoor water in de leidingen altijd warm is. Met alle beperkingen en risicos van dien. Maar uiteraard nooit overwogen. Nu ik erover nadenk kan deze optie volgens mij enkel met de boiler en niet als doorstroom. Onzin dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
Beer070 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:14:
[...]

ik heb het sommetje ooit eens gedaan:
voor douche in winter situatie heb je in mijn ogen minimaal 11 liter/minuut nodig, verwarmen van 10 graden naar 39 graden, kost 22.5Kw vermogen. Zelfs met 18kw heb je daarnaast nog een pisstraaltje op temperatuur nodig om het gevoel van warm te krijgen. CW3 combiketels leveren 10l/min op 40 graden. (21kw)
Ja juist.

Alleen douchen veel mensen tegenwoordig op 6 of 8 l/min met spaardouches (doorstroom begrenzers).
Volgens mij is het zelfs Europees verplicht dat deze in douchekoppen zitten net zoals nieuwe stofzuigers met 1200W max (of minder?)

Ik vind het niks en sloop altijd de doorstromer eruit met een schroevendraaier.
We hebben ook een Grundfos Scale 2 drukverhoging naar 5 bar en ik geloof dat de douche op volle kraan wel 20l/min doet.
Heb meiden met lang haar, en de kraan blijft op de helft met douchen en op vol open met uitspoelen, dan gaat dat 3 keer zo snel dus vlg mij bespaar je zelfs water.

En ik warm op in de middag, met overschot PV (bijna altijd) boost de temperatuur SWW naar 60C. Dus de energie is bijna “gratis”

• Beer070
Technician- schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:46:
[...]

Ja juist.

Alleen douchen veel mensen tegenwoordig op 6 of 8 l/min met spaardouches (doorstroom begrenzers).
Volgens mij is het zelfs Europees verplicht dat deze in douchekoppen zitten net zoals nieuwe stofzuigers met 1200W max (of minder?)

Ik vind het niks en sloop altijd de doorstromer eruit met een schroevendraaier.
We hebben ook een Grundfos Scale 2 drukverhoging naar 5 bar en ik geloof dat de douche op volle kraan wel 20l/min doet.
Heb meiden met lang haar, en de kraan blijft op de helft met douchen en op vol open met uitspoelen, dan gaat dat 3 keer zo snel dus vlg mij bespaar je zelfs water.

En ik warm op in de middag, met overschot PV (bijna altijd) boost de temperatuur SWW naar 60C. Dus de energie is bijna “gratis”
Dat is mijn doel ook. Bijna gratis verwarmen. Eerste stap is een hygiëne vat met 500L met overschot PV verwarmen naar 45-50 graden en daarna de gas cv vervangen door een tweede boiler die naar 60+ gaat. Combinatie zou dan rond 35kwh aan thermische energie bevatten.
Eerste fase wordt in oktober geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:27
TF schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:20:
[...]

Ik heb geen 18 kW ik heb een 11. Evengoed groot. Overgedimensioneerd door de meer beperkte kennis van toen.
En ik was ook niet van plan te laten doorstromen hoor. Ik zie wel dat ik een soort hotel-style ringleiding functie iets kan aanzetten waardoor water in de leidingen altijd warm is. Met alle beperkingen en risicos van dien. Maar uiteraard nooit overwogen. Nu ik erover nadenk kan deze optie volgens mij enkel met de boiler en niet als doorstroom. Onzin dus ;)
Misschien interessant wat in de meest recente installatiemonitor IM 3.0 van januari j.l. op pagina 37 staat:
(Netimpact woningen met warmtepomp - Op basis van slimme meterdata)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4WbkCRoWYDoUISq0beHhTgyVf8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6MXccYIFiPR910N9uXlvTYui.jpg?f=user_large
Figuur 6.3: Verschil tussen geïnstalleerd en benodigd vermogen op basis van werkelijke verbruik bij -10 ⁰C voor all-electric warmtepompen
>= 50% onder- (BLAUW) en overgedimensioneerd (ROOD) - ingekleurd door mij

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 26-09-2025 12:00 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Gisteravond werd het voor het eerst deze herfst wat onbehagelijk in huis. 19 °C terwijl ik in de winter liever 20 °C heb. Dus de WP maar weer aangestoken. Eerste run van het seizoen en hij loopt nog steeds. :*) Ik heb nu een nachtverlaging op de stooklijn toegepast van 3K en dat werkt vooralsnog perfect. Eens kijken of dit goed blijft werken als er veel zon is, of dat ik dan toch weer de ruimtethermostaat ga inzetten. Ik ben wel erg blij dat de WP zo goed gedimensioneerd is. Hij heeft vannacht doorgeprutteld op 3,1 kW thermisch vermogen (19 a 20 Hz).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w1H8pbIco25r_eyRIeXOtlxxDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MakHIKfnQthCN65HZZMM9LG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 26-09-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

RichieB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:24:
Gisteravond werd het voor het eerst deze herfst wat onbehagelijk in huis. 19 °C terwijl ik in de winter liever 20 °C heb. Dus de WP maar weer aangestoken. Eerste run van het seizoen en hij loopt nog steeds. :*) Ik heb nu een nachtverlaging op de stooklijn toegepast van 3K en dat werkt vooralsnog perfect. Eens kijken of dit goed blijft werken als er veel zon is, of dat ik dan toch weer de ruimtethermostaat ga inzetten. Ik ben wel erg blij dat de WP zo goed gedimensioneerd is. Hij heeft vannacht doorgeprutteld op 3,1 kW thermisch vermogen (19 a 20 Hz).

[Afbeelding]
rond 23u zitten je inlet en outlet in principe op elkaar. Zou hij dan niet uit moeten slaan? En waarom verschilt het daarna vrij significant?

(ook je zegt 3k dat is 3 kelvin? Is kelvin meer gebruikelijk in WP taal ? 8) )

Ik denk dat hij ook uit is gegaan aangezien je target er ook op licht. En daarna dus weer aan. Edit: Ah dat is de nachtverlaging.

Mooie lange run

[ Voor 6% gewijzigd door TF op 26-09-2025 09:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
TF schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:34:
[...]
rond 23u zitten je inlet en outlet in principe op elkaar. Zou hij dan niet uit moeten slaan? En waarom verschilt het daarna vrij significant?
Dat is de nachtverlaging. Om 23:00 heb ik de stooklijn aanpassing op -3 gezet en om 7:00 weer op 0. Vandaar dat de compressor even uit gaat (pomp blijft draaien) totdat het water genoeg is afgekoeld voor het nieuwe setpoint. Ik heb de minimale uit-tijd op 30 minuten staan, anders heb je kans dat bij het aan gaan er weer een overshoot komt wat pendelen tot gevolg heeft.
(ook je zegt 3k dat is 3 kelvin? Is kelvin meer gebruikelijk in WP taal ? 8) )
De stapjes in graden zijn op de schaal van Kelvin en Celsius even groot. Dus 1K = 1 °C als je over verschillen praat. En 1K typt veel sneller dan 1 graad of 1 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
TF schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:34:
[...]

rond 23u zitten je inlet en outlet in principe op elkaar. Zou hij dan niet uit moeten slaan?
Klopt, doordat de target opeens 3 graden lager staat, is de outlet te hoog in verhouding met die nieuwe target. Dan gaat ie ff uit. Even later gaat ie dan weer verder met de nieuwe target.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:24:

[Afbeelding]
Hier ook inmiddels 3 dagen gestookt weer. Het kwik daalde binnen ineens tot 18,5 met die noorderwind.

Ik probeer dit jaar anders te stoken dan voorgaande jaren. Met de thermostaat gelimiteerd tot een net wat te hoge temperatuur, en alleen op basis van klok (10.00 tot 22.00u) aan. Nagenoeg pure WAR dus. bijkomend voordeel is dat het dan 's ochtends iets van 19,5°C is en de temperatuur stijgt dan gestaag tot 20,5°C 's avonds, wat de hele dag vanwege de stijgende temperatuur heel behagelijk voelt. Ik heb ook de offset van de setpoint-temperatuur wat ruimer gezet om dit mogelijk te maken (anders gaat er gependeld worden vanwege de stooklijn), maar ik geloof niet dat het slechter wordt qua efficiëntie, eerder beter (want een bijna constante run en alleen op de gunstigste momenten van de dag stoken), ten koste van een constante temperatuur in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuS64arvPivn-9zhs0EH31FnGSU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ly1705kAr6hRSOZ3ki0rYL05.png?f=fotoalbum_tile

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:47
Mijn HR-ketel is afgekeurd. Nu kan ik wel een hybride-oplossing kiezen maar mijn voorkeur gaat naar All-Electric. Van de andere kant : oud huis en relatief weinig gebruik dus zal financieel niet uitkomen... En hoe dan met warm water? Ik heb een topic aangemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-10 18:31
Wij verhuizen naar een woning uit 2010 waar de ketel aan vervanging toe is. Ik zou wel over willen gaan naar een volledig elektrische warmtepomp. Ik heb een aantal offertes opgevraagd, maar hoor veel conflicterende geluiden, vooral van de installateurs. Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar bepaalde dingen zijn me nog onduidelijk.

Link naar het eigen topic: Van cv-ketel naar full-electric warmtepomp

[ Voor 70% gewijzigd door Belecthor op 26-09-2025 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:10
Belecthor schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:11:
Wij verhuizen naar een woning uit 2010 waar de ketel aan vervanging toe is. Ik zou wel over willen gaan naar een volledig elektrische warmtepomp. Ik heb een aantal offertes opgevraagd, maar hoor veel conflicterende geluiden, vooral van de installateurs. Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar bepaalde dingen zijn me nog onduidelijk.

Info over ons huis:
  • 135m2. Wellicht 145m2 als we de bijkeuken ook meenemen met vvw
  • 1000m3 gasverbruik gok ik
  • Energielabel A, bouwjaar 2010
  • Vvw BG (72m2), HT-radiatoren boven
Ik heb meerdere offertes ontvangen, waarvan eentje van Quatt voor twee buitenunits van 14Kw in totaal (wat mij flink overbemeten lijkt) tot een offerte voor een wp met enkel binnenunit met 4Kw (wat mij dan weer onderbemeten lijkt). Ik heb het idee dat een buitenunit met 6-8Kw voldoende moet zijn en heb daar ook een aantal offertres voor.

Mijn vragen:
  1. SWW vat van 300L: we mogen niet zonder warm tapwater komen te zitten, want dan wil mijn vrouw het niet. Hoe groot is die kans? Met vijf personen moeten we kunnen douchen.
  2. Hoe zit het met zoneregeling? Ik zou graag de bg met een pomploze verdeler die constant een vaste lage temperatuur geeft willen hebben, maar op de bovenverdieping mag het wel ietsje warmer zijn. De ene installateur zegt dat dit geen probleem is en de ander zegt juist dat je dat niet moet willen en je juist de WP 1 temperatuur moet laten geven en de verdeler laten mengen. Lijkt mij onlogisch en inefficiënt om de WP op 50 graden aanvoertemperatuur te laten werken, maar de ene installateur zegt van niet en de ander van wel. Wat is wijsheid?
Ik adviseer je een eigen topic te maken en hier een linkdrop te doen daarvan. Wat betreft meng verdeler: die wil je niet. Boven meer afgifte dan beneden / beneden iets knijpen is de oplossing. Als het om enkele kamers gaat zijn er mensen die een airco hangen zodat ze zelf die kamers kunnen verwarmen als er een tiener huiswerk maakt of als je overdag daar werkt terwijl de rest van het huis leeg is. Legio opties maar eerst een eigen topic.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-10 18:31
@GudZ Goed idee, ik heb m'n post aangepast en het topic toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:20
Hallo iedereen, ik heb een vraag over het aftappen van mijn radiatoren en cv-leidingen. Mijn radiatoren staan per verdieping in serie. De aanvoer vanaf warmtepomp en buffervat staan op de bovenste verdieping. En de verdeler naar de drie verdiepingen ook. Er zit een aftappunt in de kelder.

Op de middelste verdieping moet ik een cv leiding en koppeling vervangen. Echter krijg ik de leiding en radiatoren op middelste etage niet afgetapt via het aftappunt in de kelder. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat elke verdieping in serie geschakeld staat. Is hier een oplossing voor? Open van ontluchters heeft geen nut. Ik heb Jaga convectoren en die hebben ook per convectoe geen eigen aftappunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:10
Vinny1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:55:
Hallo iedereen, ik heb een vraag over het aftappen van mijn radiatoren en cv-leidingen. Mijn radiatoren staan per verdieping in serie. De aanvoer vanaf warmtepomp en buffervat staan op de bovenste verdieping. En de verdeler naar de drie verdiepingen ook. Er zit een aftappunt in de kelder.

Op de middelste verdieping moet ik een cv leiding en koppeling vervangen. Echter krijg ik de leiding en radiatoren op middelste etage niet afgetapt via het aftappunt in de kelder. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat elke verdieping in serie geschakeld staat. Is hier een oplossing voor? Open van ontluchters heeft geen nut. Ik heb Jaga convectoren en die hebben ook per convectoe geen eigen aftappunt.
Ten eerste, als je een verdeler hebt vanaf je aanvoer op de bovenste verdieping, zitten daarop toch afsluiters? Is dat dan per definitie niet een parallel traject?
Ten tweede, je kunt met een compressor je traject wellicht leegblazen.
Ten derde, na deze ingreep kogelkranen installeren op de juiste punten zodat je per verdieping kan afsluiten. Ik kan niet bedenken waar precies in het traject want ik begrijp je beschrijving niet volledig.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
GudZ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:23:
[...]

Ten eerste, als je een verdeler hebt vanaf je aanvoer op de bovenste verdieping, zitten daarop toch afsluiters? Is dat dan per definitie niet een parallel traject?
Ten tweede, je kunt met een compressor je traject wellicht leegblazen.
Ten derde, na deze ingreep kogelkranen installeren op de juiste punten zodat je per verdieping kan afsluiten. Ik kan niet bedenken waar precies in het traject want ik begrijp je beschrijving niet volledig.
Dank voor je reactie en tips. De circuits per verdieping staan parallel inderdaad maar de convectoren per verdieping in serie. Hierbij een foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28TvgwgD3pBEX8LYxo89wlLlKAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyDqMg7Z9T5FLLR1D9dyd9La.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Vinny1 Ik zie weinig in serie op je foto. Weet je dat wel heel zeker? ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Vinny1
Rimco schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:39:
@Vinny1 Ik zie weinig in serie op je foto. Weet je dat wel heel zeker? ;)
Wat je ziet is 3 leidingen naar elke verdieping heen en 3 terug. De verdiepingen dus parallel van elkaar maar per verdieping staan de radiatoren in serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:58
Vinny1 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:39:
[...]

Wat je ziet is 3 leidingen naar elke verdieping heen en 3 terug. De verdiepingen dus parallel van elkaar maar per verdieping staan de radiatoren in serie.
Dus als je op de verdieping 1 radiator dichtdraait, dan is je hele verdieping koud? Gebruik van een thermostaatkraan is onmogelijk?

Lijkt mij een ongebruikelijke configuratie. Wel eens gezien met 2 radiatoren in een huiskamer, maar ook dan is 1 radiator dus standaard warmer dan de 2e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

En alle radiatoren op 1 verdieping hebben een leiding diameter van slechts 15 mm? Stroomt er dan nog wat? En idd, als er 1 radiator op 1 verdieping dicht gaat, dan gaat de hele verdieping dicht, met als gevolg dat de andere verdiepingen een veel grotere hoeveelheid water aangeboden krijgen, en het dat dus warmer wordt.
Lijkt me niet erg handig en helemaal niet comfortabel zo.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Dat de radiatoren per verdieping in serie staan is om meerdere reden erg onwaarschijnlijk:
1. Het is van deze foto niet af te leiden.
2. Het mag niet van het bouwbesluit.
3. De laatste radiator zal dan nauwelijks warm worden.
Zeker weten dat niet ergens in de vloer die leiding per verdieping vertakt wordt naar de verschillende kamers?

• Vinny1
tonwes99 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:47:
[...]

Dus als je op de verdieping 1 radiator dichtdraait, dan is je hele verdieping koud? Gebruik van een thermostaatkraan is onmogelijk?

Lijkt mij een ongebruikelijke configuratie. Wel eens gezien met 2 radiatoren in een huiskamer, maar ook dan is 1 radiator dus standaard warmer dan de 2e.
Nee als je een radiator dichtdraait, loopt het water via het voetventiel wel terug. In feite staan ze dus wel parallel maar leidingen lopen wel in serie binnen het circuit per verdieping. Ik ben er achter gekomen bij het verwijderen van een radiator, incl. voetventiel en afdoppen van leidingen met als resultaat dat alle radiatoren op dezelfde verdieping niet meer warm worden. Lijkt mij dat het circuit dus is onderbroken.
Andrehj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:42:
[...]

Dat de radiatoren per verdieping in serie staan is om meerdere reden erg onwaarschijnlijk:
1. Het is van deze foto niet af te leiden.
2. Het mag niet van het bouwbesluit.
3. De laatste radiator zal dan nauwelijks warm worden.
Zeker weten dat niet ergens in de vloer die leiding per verdieping vertakt wordt naar de verschillende kamers?
Het is een woning uit 1994. Weet niet of het toen nog wel mocht. Vanwege bovenstaande kan ik niets anders bedenken.

[ Voor 25% gewijzigd door Vinny1 op 27-09-2025 12:21 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
Vinny1 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:20:
[...]

Nee als je een radiator dichtdraait, loopt het water via het voetventiel wel terug. In feite staan ze dus wel parallel maar leidingen lopen wel in serie binnen het circuit per verdieping. Ik ben er achter gekomen bij het verwijderen van een radiator, incl. voetventiel en afdoppen van leidingen met als resultaat dat alle radiatoren op dezelfde verdieping niet meer warm worden. Lijkt mij dat het circuit dus is onderbroken.

[...]

Het is een woning uit 1994. Weet niet of het toen nog wel mocht. Vanwege bovenstaande kan ik niets anders bedenken.
1994, nee dat kan niet dat ze in serie staan.
Zelfs bij een 1 pijpsysteem wordt de rest warm als je er een dicht draait.
Het is of een 1 Pijp of een 2 pijps systeem.

Wat wel kan is dat je 1 pijps onderblokken had die je op dat moment had dichtgezet of afgekoppeld.

Misschien heb je die zelfs vervangen voor een 2 pijps onderblok?

Bij dit onderblok gaat altijd 50% van de flow door de bypass

https://www.warmteservice...bi-x-M22-recht/p/44257365

[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 27-09-2025 15:31 ]

• Vinny1
Technician- schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:27:
[...]

1994, nee dat kan niet dat ze in serie staan.
Zelfs bij een 1 pijpsysteem wordt de rest warm als je er een dicht draait.
Het is of een 1 Pijp of een 2 pijps systeem.

Wat wel kan is dat je 1 pijps onderblokken had die je op dat moment had dichtgezet of afgekoppeld.

Misschien heb je die zelfs vervangen voor een 2 pijps onderblok?

Bij dit onderblok gaat altijd 50% van de flow door de bypass

https://www.warmteservice...bi-x-M22-recht/p/44257365
Ik heb simpelweg een van de radiatoren verwijderd en aanvoer en retour leiding afgedopt. Daarna geen warmte meer naar twee overige radiatoren op zelfde verdieping. Beneden heb ik een plintverwarming en als ik het kogelkraantje dichtdraai die bij de aanvoerleiding zit naar deze plintverwarming dan werken de overige radiatoren op deze verdieping ook niet meer.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Vinny1 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:01:
[...]

Ik heb simpelweg een van de radiatoren verwijderd en aanvoer en retour leiding afgedopt. Daarna geen warmte meer naar twee overige radiatoren op zelfde verdieping. Beneden heb ik een plintverwarming en als ik het kogelkraantje dichtdraai die bij de aanvoerleiding zit naar deze plintverwarming dan werken de overige radiatoren op deze verdieping ook niet meer.
Klinkt alsof je het onderblok ertussen uitgehaald hebt? Klopt dat?

• Vinny1
Seafarer schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:08:
[...]

Klinkt alsof je het onderblok ertussen uitgehaald hebt? Klopt dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc10JOvWcB5lxS7eNM3Kd1G13jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0HW8xmNOo9SindplWm2OFfK.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ja logisch.
Die onderblokken, speciaal voor een eenpijpsyteem, laten altijd 50% door (staat ook op het onderblok) Haal je het onderblok weg dan heb je die 50% flow voor die andere radiatoren ook niet meer.
En heb je niks. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Het heeft allemaal niet erg veel met warmtepompen te maken, lijkt mij....... :? :X

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-10 21:50
eerder maakte ik een losse case aan voor mijn situatie. obv enkele adviezen daar overweeg ik de volgende situatie
crossposten is niet de bedoeling

[ Voor 78% gewijzigd door Proton_ op 11-10-2025 11:11 ]

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-10 16:41
WPMC schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:27:
. Suggesties voor andere COP 1 boilers welkom.
Ik heb al mensen gezien die twee goedkope boilers plaatsen: een grote, 200L die nagenoeg enkel aanschiet ifv zonnestroom en legionella en erachter, een kleine keuken boiler van 20 of 30L, 2kW. Sommigen doen het zelfs enkel met die keukenboilers.

Die keukenboiler alleen is voldoende voor één douche of zelfs twee korte. Hierna heeft de keukenboiler een 20-tal minuten nodig om terug op temperatuur te komen voor de volgende. Lijkt me wel te doen eigenlijk voor aardig wat situaties...

Een gigantische boiler warm houden voor dat bad dat je hooguit één keer per week neemt, is wat overkill imo.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
@WPMC Je weet toch hopelijk wel dat je tussen november tot februari niks aan zonnepanelen hebt met een tap boiler, dat komt gewoon van het net.

@betaplayer met 30l boiler douchen wordt het wel een race.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2025 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
eerder maakte ik een losse case aan voor mijn situatie. obv enkele adviezen daar overweeg ik de volgende situatie"

- Weheat Sparrow naast de schuur, = 6 meter van mijn voordeur
- Ik wil de Sparrow niet op mijn houten garagedak
- dikke Terrendis leidingen, naar de voordeur.
- Direct achter de voordeur rechtstreeks op de verdeler aan te sluiten.
- Buffervat niet nodig
- leidingen die vanuit het ketelhok lopen omgekeerd gebruiken.
- boven in ketelhok doorlussen voor warmte/koude vraag boven
- binnenunit in de schuur (dan hoekje dan beter isoleren, maar hoeveel ?)
- gaat prima werken aldus die twee verschillende installateurs
- en voor 7k (na aftrek subsidie klaar :-))

Vraag aan jullie: ik kan kiezen voor een voor geïnstalleerde binnenunit ( met 3kw element) of zonder. Daar is nog wel een aardig prijsverschil in. Wat is wijsheid hiermee? In welke situaties gebruik je dat extra element? Als de WP er mee zou stoppen of ook als extra boost?

Klopt, ik heb in die situatie geen SWW vanuit de warmtepomp. Een losse warmtepompboiler wil ik niet ivm geluid. vanaf 2027 heb ik met 36 panelen, zoveel zonnestroom over dat ik dat beter in een flinke gewone boiler kan stoppen. Prijsverschil met wel SWW is 4000-4500 euro dat verdien ik zomaar niet terug

Zoals nu te zien wordt die COP 1 boiler te zien de Masterwatt OSO Saga Xpress elektrische rvs boiler 300 liter. Deze kan tot 90 graden met 3+3 = 6 kW ( ik wek op de piek 11 kw op) Daar moet ik wel even mee kunnen doen, als ie vol en warm is. Alleen nog iets bedenken op die slim aan te sturen. Suggesties voor andere COP 1 boilers welkom.

vragen en verdere meer dan suggesties welkom!
Er zijn water water warmtepompen die niet heel veel duurder zijn dan een cop 1 boiler en de warmte uit je cv retour halen. Dat zou met name in de winter nog flink wat kunnen schelen.

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-10 21:50
Beer070 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:31:
[...]

Er zijn water water warmtepompen die niet heel veel duurder zijn dan een cop 1 boiler en de warmte uit je cv retour halen. Dat zou met name in de winter nog flink wat kunnen schelen.
Dat kende ik niet idd. Chargtp legt me uit:

Dan zoek je een booster-warmtepomp (water-water) voor SWW die haar bronwarmte uit de cv-retourleiding haalt. Dat bestaat en wordt precies zo toegepast.

Hoe werkt het (kort)
De booster neemt laag-temperatuur water (± 15–45 °C) uit je cv-retour en “boost” dat naar 60–70 °C tapwater in een boiler.
Typische inzet: LT-verwarming, warmtenet of centrale (lage aanvoer) waar je retour nog genoeg warmte bevat. Dit ontlast het hoofd­systeem en maakt legionella-veilig SWW.

Dat is wat je bedoeld neem ik aan. Met Electrabel functie erin kan ik in de zomer COP 1 gebruiken en in de winter deze boosters boiler.

Even verder in verdiepen. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:08
WPMC schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:49:
[...]

Dan zoek je een booster-warmtepomp (water-water) voor SWW die haar bronwarmte uit de cv-retourleiding haalt. Dat bestaat en wordt precies zo toegepast.

Hoe werkt het (kort)
De booster neemt laag-temperatuur water (± 15–45 °C) uit je cv-retour en “boost” dat naar 60–70 °C tapwater in een boiler.
Typische inzet: LT-verwarming, warmtenet of centrale (lage aanvoer) waar je retour nog genoeg warmte bevat. Dit ontlast het hoofd­systeem en maakt legionella-veilig SWW.

Dat is wat je bedoeld neem ik aan. Met Electrabel functie erin kan ik in de zomer COP 1 gebruiken en in de winter deze boosters boiler.

Op het Edel Auer Eau topic wordt één van de meest gebruikte wp boilers van dit type besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
[...]

Hoe werkt het (kort)

effectief verwarm je het CV water naar bijvoorbeeld 40 of 45 graden met een warmtepomp en COP 3+. Hierna verwarm je het SWW boilervat naar bijvoorbeeld 60 graden op basis van het retourwater van de CV, dit gebruikt een paar honderd watt, maar is nog steeds veel efficiënter dan een COP1 boiler. Na subsidie is de aanschaf rond 2000 euro (voor een 250L+ boiler), het installatie werk is iets complexer door de aansluiting op het cv retour water, maar in ruil hiervoor is het zeer stil en heb je geen lucht aanvoer/afvoer nodig van een lucht-water warmtepompboiler.
Hopelijk helpt dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-10 16:41

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 13:16
Maar wel met douche wtw.
Je moet het maar willen!
Ik sta soms 30 minuten onder de douche, zou met een 15 liter boiler zwaar onderkoelt zijn :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Daannn1987 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:05:
[...]

Maar wel met douche wtw.
Je moet het maar willen!
Ik sta soms 30 minuten onder de douche, zou met een 15 liter boiler zwaar onderkoelt zijn :+
DWTW verklaart een boel idd. Dat is waarom ik hier genoegen neem met 150 liter (douche nu op cv ketel overigens, vat vorige week gehaald)

Ik heb in Denemarken heel wat vakantiehuisjes gehad met boiler, van 30 liter 2000W tot 80 liter 3500W, eigenlijk nooit gedoe gehad. Maar dan zijn dat boilers die tot 80 graden verwarmd worden, dat is wat anders dan een boilervat op 50 graden.
Met die 30 liter boiler was het idd net te doen. 2 personen douchen en de 3e heeft koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- Weheat Sparrow naast de schuur, = 6 meter van mijn voordeur
- Ik wil de Sparrow niet op mijn houten garagedak
Vraag aan jullie: ik kan kiezen voor een voor geïnstalleerde binnenunit ( met 3kw element) of zonder. Daar is nog wel een aardig prijsverschil in. Wat is wijsheid hiermee? In welke situaties gebruik je dat extra element? Als de WP er mee zou stoppen of ook als extra boost?
Deze vraag is nogal Weheat specifiek en hoort dus in Weheat warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-10 16:54
Tijdje terug ook al de vraag gesteld maar kom er maar niet uit

Heb 2 offertes liggen van deWarmte en Quatt voor een hybride WP. Zit 200eu verschil tussen. Maar kom maar niet eruit wat te nemen

Quatt
- lijkt wat meer te investeren in software. Ook eigen app
- mogelijkheid tot plaatsen 2e WP tegen nu nog veel subsidie. Qua gasverbruik zit ik op het randje 1 of 2.

DeWarmte
- net iets goedkoper
- geen eigen app alleen webomgeving
- maar 1 warmtepomp maar dan mogelijk met zo’n extra element om bij te verwarmen

Hoe ga ik hier uiteindelijk kiezen. Iemand nog tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat zijn warmtepompboilers, zoals de Auer Edel Eau. Warmtepompboilers hebben een eigen topic:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Dus graag buiten dit topic houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
sjaak81 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:43:

Heb 2 offertes liggen van deWarmte en Quatt voor een hybride WP. Zit 200eu verschil tussen. Maar kom maar niet eruit wat te nemen

Quatt
- mogelijkheid tot plaatsen 2e WP tegen nu nog veel subsidie. Qua gasverbruik zit ik op het randje 1 of 2.

DeWarmte
- net iets goedkoper
- maar 1 warmtepomp maar dan mogelijk met zo’n extra element om bij te verwarmen

Tja
Beide vrij nieuwe clubs. Dus je wil weten of het blijft functioneren als ze failliet gaan
Let voor vermogen heel goed op: het gaat om -10 en de watertemperatuur die je binnen nodig hebt.
Verder zou ik de 2 merk topics lezen en dan de keuze maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05:07
sjaak81 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:43:

Quatt

DeWarmte
- net iets goedkoper

Punt 1 Quatt doet bijna niks aan software ontwikkeling voor hun warmtepomp. Zij claimen al jaren dat de Quatt de slimste warmtepomp zou zijn “met gebruik van AI”, maar de Quatt eigenaars klagen vaak dat deze bewering/belofte nul is nagekomen.

Punt 2 je geeft eerder aan gasverbruik van 890 m3. Een tweede warmtepomp is dan onnodig en alleen maar misbruik van subsidie. Dus dat argument kan je wegstrepen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Beer070 schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:04:
[...]

effectief verwarm je het CV water naar bijvoorbeeld 40 of 45 graden met een warmtepomp en COP 3+. Hierna verwarm je het SWW boilervat naar bijvoorbeeld 60 graden op basis van het retourwater van de CV, dit gebruikt een paar honderd watt, maar is nog steeds veel efficiënter dan een COP1 boiler. Na subsidie is de aanschaf rond 2000 euro (voor een 250L+ boiler), het installatie werk is iets complexer door de aansluiting op het cv retour water, maar in ruil hiervoor is het zeer stil en heb je geen lucht aanvoer/afvoer nodig van een lucht-water warmtepompboiler.
Hopelijk helpt dit.
Dat helpt zeker, was mij onbekend; maar ik vraag me dan wel af hoe je sww krijgt in de zomer, wanneer mijn WP uit staat voor verwarmen, dan gebruik ik die wp alleen voor sww, Als die alleen voor verwarmen gebruikt zou worden, dan zou die hard uit gaan. Hoe zit je dan met "retourwater van de WP"? Dat CV water is dan max 20°C, en wordt sterk afgekoeld. Ik zie het nog niet zitten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-10 16:54
SebastiaanPs schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:12:
[...]

Punt 1 Quatt doet bijna niks aan software ontwikkeling voor hun warmtepomp. Zij claimen al jaren dat de Quatt de slimste warmtepomp zou zijn “met gebruik van AI”, maar de Quatt eigenaars klagen vaak dat deze bewering/belofte nul is nagekomen.

Punt 2 je geeft eerder aan gasverbruik van 890 m3. Een tweede warmtepomp is dan onnodig en alleen maar misbruik van subsidie. Dus dat argument kan je wegstrepen.
Quatt adviseerde wel voor 2 te gaan. Omdat die gasverbruik op het randje zou zijn…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05:07
sjaak81 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:11:
[...]

Quatt adviseerde wel voor 2 te gaan. Omdat die gasverbruik op het randje zou zijn…
De Quatt v2 die momenteel wordt geïnstalleerd heeft een max vermogen van 6.7 kW bij Tbuiten -7 en Ta 35 gr, dat moet ruim voldoende zijn voor jouw gasverbruik (als je geen andere grote warmtebronnen hebt). Zie het specificaties document van de Quatt hier.

Ik vraag me dan toch af of zo’n advies niet puur commercieel gedreven is. De klant is makkelijk over de streep te trekken, want “meer zekerheid” en “weinig meerprijs”, en zij verdienen veel meer aan jou via de subsidie. De andere NLers mogen via de belastingen opdraaien voor de kosten van dit soort onzin.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Naalroc schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:18:
[...]

Dat helpt zeker, was mij onbekend; maar ik vraag me dan wel af hoe je sww krijgt in de zomer, wanneer mijn WP uit staat voor verwarmen, dan gebruik ik die wp alleen voor sww, Als die alleen voor verwarmen gebruikt zou worden, dan zou die hard uit gaan. Hoe zit je dan met "retourwater van de WP"? Dat CV water is dan max 20°C, en wordt sterk afgekoeld. Ik zie het nog niet zitten. :?
Dan ben je aan niet condenserend koelen als SWW bezig is, lukt dat niet dan gaat het element aan.
Er staat ook bij minimaal xx m2 vloeroppervlakte vereist, bij convectors/radiatoren niet mogelijk, je moet dus aardig waterinhoud hebben in je CV om dat te kunnen.

Dan moet je uiteraard niet meer gaan koelen met de CV warmtepomp.
Ik heb er ook al neer gekeken, maar wordt te riskant vanwege weinig waterinhoud.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 13:16
_JGC_ schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:09:
[...]

DWTW verklaart een boel idd. Dat is waarom ik hier genoegen neem met 150 liter (douche nu op cv ketel overigens, vat vorige week gehaald)

Ik heb in Denemarken heel wat vakantiehuisjes gehad met boiler, van 30 liter 2000W tot 80 liter 3500W, eigenlijk nooit gedoe gehad. Maar dan zijn dat boilers die tot 80 graden verwarmd worden, dat is wat anders dan een boilervat op 50 graden.
Met die 30 liter boiler was het idd net te doen. 2 personen douchen en de 3e heeft koud water.
Als je een electra-boiler hebt en geen bad is opzich 80 liter al wel voldoende voor een beetje gezin.

Kijkende in de toekomst (salderen) is een beetje extra marge wel hebben wel lekker, zo kan je bijvoorbeeld uitsluitend overdag verwarmen of zelfs beter nog slim schakelen en alleen verwarmen als je overschot hebt (uiteraard wel inbouwen dat je in de winter evengoed een warm vat hebt, want overschot is op veel winterse dagen geen term :+ ).

Zelf heb ik nu de 3e woning die gasloos is.
Bij de eerste woning zat een 80 liter zonneboiler + 100 liter el-boiler in serie. Dit icm 1 badkamer met bad. Deze el-boiler had 2 x 1200 watt elementen die ik apart schakelde nav overschot.

2e woning zat een 270liter wpboiler met 2 badkamers waarvan 1 met bad.

3e woning zit een 80 liter zonneboiler + 200 liter wpboiler in serie. Dit icm 1 badkamer zonder bad.

De laatste situatie is pas net gerealiseerd en heb bewust voor een 200 liter wpboiler gekozen ivm salderen. In de zomer zet je het 2000 watt element in de wpb aan via het pv contact bij overschot. In de winter pruttelt hij overdag mooi op de warmtepomp.

Heb altijd de SWW voorziening bewust apart gelaten van de CV (L/W WP) voorziening.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Daannn1987 CV en tapwater apart begin ik nu de voordelen van te merken. Warmtepomp stookt heerlijk door terwijl de CV ketel mijn tapwater opstookt.

Heb hier overigens een bad, maar meer dan 30cm water kwam daar nooit in. Is zo'n goor ding met whirlpool jets die meer herrie maken dan een warmtepomp op 100% vermogen. De kinderen zijn 6 en 10, die gaan al een jaar of 4 niet meer in bad. Badkuip is gepromoveerd tot grote wasmand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04:23
Ik heb sinds ik begonnen ben met de badkamer te renoveren een tijdelijke douche gemaakt op zolder van het oude bad.

Hier een 50 liter boiler met 1500 watt element opgehangen. Dit zit op een homewizard stekker en schakel ik aan op het moment dat de zon schijnt en de panelen dus overschot produceren.

Volgend jaar krijg ik een WP maar kies er vooralsnog voor om er geen boilervat bij te nemen. Kost je ook weer 2000 euro en heb er niet helemaal lekker de ruimte voor.

Daarnaast vervalt het salderen en is nog onduidelijk wat je overschot gaat opleveren of wat het je aan terugleveren gaat kosten.

Zit te denken aan zo'n vermogensregelaar kastje die het element kan aansturen enkel op het overschot wat anders het net ingaat. Die zijn rond de 600 euro.

Met 50 liter kan ik trouwens wel 3 keer douchen. Geen 30 minuten per keer maar langer als snel inzepen en afspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:19:
[...]

Dan ben je aan niet condenserend koelen als SWW bezig is, lukt dat niet dan gaat het element aan.
Er staat ook bij minimaal xx m2 vloeroppervlakte vereist, bij convectors/radiatoren niet mogelijk, je moet dus aardig waterinhoud hebben in je CV om dat te kunnen.

Dan moet je uiteraard niet meer gaan koelen met de CV warmtepomp.
Ik heb er ook al neer gekeken, maar wordt te riskant vanwege weinig waterinhoud.
Hoeveel water moet je wel niet hebben in je L/W systeem als het maar 2 graden mag afkoelen? Ik heb begrepen dat het element al aangaat bij 18 °C. Stel het is 20 °C in huis en met de SWW run warm je 200 liter op van 20 °C tot 40 °C, dan heb je toch zo'n 2000 liter water(-equivalent) nodig als buffer als je niet het element wilt gebruiken? Het beton buffert natuurlijk ook, maar de volgende dag komt er weer zo'n koude golf aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Naalroc schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:18:
[...]

Als je de draadjes over de Edel en anderen leest zou je zien dat ze in de zomer werken door je cv water te koelen, vooral met een vloerverwarming schijnt dit uitstekend te werken. Als je meer vragen hebt kan je me een dm sturen maar vooral ook eerst even de juiste stukken lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
SebastiaanPs schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:18:
[...]

De Quatt v2 die momenteel wordt geïnstalleerd heeft een max vermogen van 6.7 kW bij Tbuiten -7 en Ta 35 gr, dat moet ruim voldoende zijn voor jouw gasverbruik (als je geen andere grote warmtebronnen hebt). Zie het specificaties document van de Quatt hier.

Ik vraag me dan toch af of zo’n advies niet puur commercieel gedreven is. De klant is makkelijk over de streep te trekken, want “meer zekerheid” en “weinig meerprijs”, en zij verdienen veel meer aan jou via de subsidie. De andere NLers mogen via de belastingen opdraaien voor de kosten van dit soort onzin.
@sjaak81
op -7/55 of -7/65 is het wel wat minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:45:
[...]

Hoeveel water moet je wel niet hebben in je L/W systeem als het maar 2 graden mag afkoelen? Ik heb begrepen dat het element al aangaat bij 18 °C. Stel het is 20 °C in huis en met de SWW run warm je 200 liter op van 20 °C tot 40 °C, dan heb je toch zo'n 2000 liter water(-equivalent) nodig als buffer als je niet het element wilt gebruiken? Het beton buffert natuurlijk ook, maar de volgende dag komt er weer zo'n koude golf aan.
Als het niet warm genoeg buiten is dan kan altijd de hoofd warmtepomp bijspringen.

Je hebt ook lui met een lucht warmtepompboiler waarvan de buizen niet zijn aangesloten en dat gaat ook goed zonder het een vriescel wordt.

[ Voor 65% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik ben benieuwd naar SCOP75 of SCOP70 data.
Met de toenemende gasprijs wordt een ketel vervangen door een nieuwe ketel eigenlijk voor iedereen onverstandig (Zelfs bij laag gasverbruik)
Efficientie van de WP is dan ook minder belangrijk.
Dus wat zou SCOP75 / SCOP70 zijn/
als SCOP35 = 5 en SCOP55 = 3,6 , dan zou je SCOP75 ca 2,6 ofzo verwachten.

Of zit ik daar helemaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
SCOP75 is wel erg extreem toch? SCOP65 zou 95% van de huizen warm moeten krijgen.

Maar helaas is gas nog steeds te goedkoop. 1,30 per m3 tov 0,25 per kWh. Met een SCOP 4-5 kan ongeveer elke m3 vervangen worden met 2 kWh. Is dus 0,50 cent om 1 m3 gas a 1,30 te vervangen. Bij 1000m3 gasverbruik pj bespaar je nu dus slechts 800 euro per jaar.

Bij een verdubbeling van de energieprijzen (0,50 per kWH en 2.60 per m3 gas) ziet het er een stuk beter uit, dan bespaar je 1600 euro per jaar. Met inflatie op energie zal dit nog wel een aantal jaren duren (heb het nu even niet uitgerekend) maar is toch onvermijdelijk.

Daarnaast kan de overheid gas extra belasten en stroom goedkoper maken. Misschien dat dat ook nog een beetje helpt maar stroomkosten gaan in de toekomst ook de brandstofaccijnzen vervangen dus ik zie dat helaas niet een groot effect hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door bensss op 28-09-2025 16:02 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
bensss schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:54:
SCOP75 is wel erg extreem toch? SCOP65 zou 95% van de huizen warm moeten krijgen.

Maar helaas is gas nog steeds te goedkoop. 1,30 per m3 tov 0,25 per kWh. Met een SCOP 4-5 kan ongeveer elke m3 vervangen worden met 2 kWh. Is dus 0,50 cent om 1 m3 gas a 1,30 te vervangen. Bij 1000m3 gasverbruik pj bespaar je dan 800 euro per jaar.
Is zeker hoog, maar geeft wel een "worst case" argument.

Bij 600m3 gas of minder, is geld uitgeven om rendement te verhogen een lastig verhaal (voor mensen met linkerhanden)
En er zijn veel tussenwoningen in NL waar 600m3 of minder wordt verstookt.
En waar de eigenaar geen zin heeft om iets aan de binnenkant te wijzigen of een convector met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
Ja, idd een wordt case scenario. In dat opzicht wel interessant om te achterhalen. Maar die SCOP65 zal denk ik vaker van toepassing zijn op huizen waar slechts 600m3 verstookt wordt.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ook die is goed om af te kunnen schatten

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 28-09-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Guido7619 schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:43:
Daarnaast vervalt het salderen en is nog onduidelijk wat je overschot gaat opleveren of wat het je aan terugleveren gaat kosten.

Zit te denken aan zo'n vermogensregelaar kastje die het element kan aansturen enkel op het overschot wat anders het net ingaat. Die zijn rond de 600 euro.
Dat moet toch zeker veel goedkoper kunnen? €600 is me nogal wat voor een stukje electronica met een relais.
Ik denk dat er hier vast (een aantal) tweekers zijn die hierin kunnen voorzien, en van een weet ik dat hij het al lang heeft.
Een zaakje opzetten, want hier is vast wel meer belangstelling voor denk ik, en jij @AUijtdehaag ? ;) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb het terugleveren anders opgelost: ik lees de slimme meter uit en stel op basis van die data de "net export limit" van de omvormer af met een minimum van 120W, anders valt de omvormer soms tussentijds uit.

Je moet toch wat als je op 1970KWh teruglevering zit een maand voor het einde van je contract bij Innova. Gaat nu elke dag een half KWh het net op ipv 5-10. Heb genoeg overschot om heel oktober de warmtepomp 24/7 te laten draaien, dus meer terugleveren hoeft niet.

Zo'n kastje van 600 euro duurt nogal even om terug te verdienen.
Pagina: 1 ... 225 ... 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)