Wij verhuizen naar een woning uit 2010 waar de ketel aan vervanging toe is. Ik zou wel over willen gaan naar een volledig elektrische warmtepomp. Ik heb een aantal offertes opgevraagd, maar hoor veel conflicterende geluiden, vooral van de installateurs. Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar bepaalde dingen zijn me nog onduidelijk.
Info over ons huis:
Mijn vragen:
Info over ons huis:
- 135m2. Wellicht 145m2 als we de bijkeuken ook meenemen met vvw
- 1000m3 gasverbruik gok ik
- Energielabel A, bouwjaar 2010
- Vvw BG (72m2), HT-radiatoren boven
Mijn vragen:
- Is het correct dat een SWW-vat + buitenunit de way to go is voor mijn woning? Of zijn er nog andere varianten die voor de hand liggen in ons geval? Ik heb bijvoorbeeld ook een offerte ontvangen voor eentje met enkel een binnenunit, ben daar wat sceptisch over.
- SWW vat van 300L: we mogen niet zonder warm tapwater komen te zitten, want dan wil mijn vrouw het niet. Hoe groot is die kans? Met vijf personen moeten we kunnen douchen.
- Hoe zit het met zoneregeling? Ik zou graag de bg met een pomploze verdeler die constant een vaste lage temperatuur geeft willen hebben, maar op de bovenverdieping mag het wel ietsje warmer zijn. De ene installateur zegt dat dit geen probleem is en de ander zegt juist dat je dat niet moet willen en je juist de WP 1 temperatuur moet laten geven en de verdeler laten mengen. Lijkt mij onlogisch en inefficiënt om de WP op 50 graden aanvoertemperatuur te laten werken, maar de ene installateur zegt van niet en de ander van wel. Wat is wijsheid?