Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:19
Mijn Ecomline HR-ketel is afgekeurd op CO-lekkage en ik moet gaan vervangen (in 2007 gehangen). Nu kan ik simpelweg vervangen door hybride maar dat lijkt me niet echt toekomstgericht. Ik woon alleen in een vrijstaand huis (dubbel glas, spouwmuurisolatie maar nog mogelijkheden voor extra isolatie) maar let al jaren goed op verbruik van gas en water (electriciteit wat minder aangezien ik veel overcapaciteit aan panelen heb liggen).

Mijn installateur stelde een "REMEHA AVANTA ACE CW5" met een "Remeha Elga ACE 4kW hybride warmtepomp" voor. Volgens mij is dit overkill maar wat zouden jullie adviseren?
Historisch gasverbruik:
865 m³/jaar (gemiddeld 2020 en 2021)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGHzozfAV9W0yS2oW8Mt7L2ipDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U0XikkJtCYawzT5wFTtuM1bp.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzqipaLboCVrQhLWR8bJm7t7ncA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/esUpfAItve05deOlPT0tpQ4s.png?f=fotoalbum_large
Afgiftesysteem:
geen Vloerverwarming
In de huiskamer (350 x 750 x 230) heb ik de temperatuur op 19 graden max (maar goed, laten we uitgaan van 21 graden want op termijn wordt ik ook ouder 😁). Ik heb daar hangen:
T33-900x500 + T21-1600x500 + T22-1000x500
badkamer (230 x 285 x 230) met T22-900x800 (10 graden is genoeg rest straalkacheltje als ik er ben)
slaapkamer (375 x 325 x 230) met T22-1800x500 (15 graden is genoeg)
serre (380 x 230 x 230 ) met T20-1800x500 (10 graden genoeg)
Toilet (100 x 100 x 230) met T10-500x500
Gang met T21-800x900 (10 graden is genoeg en volgens mij is deze nog nooit open geweest).
SWW:
- Ik heb genoeg plek voor een boiler
- 50 liter nodig (? waterbesparende douchekop, 6 liter per minuut)
- geen DWTW
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: milieuvriendelijk, zuinig, goedkoop, domotica-integratie, stil, design, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtQPV8zRHbyA1Q8G4IKV9bot8oQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6HMb83j3L9HwtFQG5N86cV9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
In 2012/2013 stookte je nog naar een hogere comfortstandaard? Verschil is significant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
nooberke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:40:
In 2012/2013 stookte je nog naar een hogere comfortstandaard? Verschil is significant...
Toen woonde ik nog samen met iemand bijna altijd thuis was en hogere temperaturen nodig had, scherp gezien :)

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 26-09-2025 13:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De all-electric route is the way to go. Het gaat je helpen om de radiatoren beneden aan te passen. Zorg dat deze zo groot mogelijk zijn en van het type T33. Vind je het niet erg als het op de plekken waar het nu 10 graden is wat warmer wordt, dan zou ik daar ook wat grotere units plaatsen (hoe meer afgifte hoe beter). Op die manier kun je de warmtepomp efficiënt laten werken, en win je ook aan comfort.

Bereken met bijvoorbeeld deze tool wat de afgifte gaat zijn bij bijvoorbeeld 35°C:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
(hoe meer radiators 24/7 open hoe beter).
Dan krijg je een beeld van het minimale thermische vermogen wat je kan wegwerken (wat weer helpt bij het kiezen van een warmtepomp).

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:21
wat @verkeerslicht zegt, gewoon all-electric gaan. Met een gasverbruik van ~ 1000 m3 per jaar kom je uit op 5 kW. Omdat je nu erg laag/weinig stookt lijkt 't mij aan te raden wat ruimer te gaan zitten, ik denk minimaal 7 kW. Met je huidige radiatoren kan je bij 50/45 °C zo'n 6 kW kwijt, bij 40/35 is dat zo'n 3,5 kW. Dat is in elk geval meer dan 't minimale vermogen van de gebruikelijke merken/typen 7 kW warmtepompen. Moet je wel veel meer open zetten dan je nu doet en dat ook allemaal redelijk op temperatuur houden. Dikke kans dat dit betekend dat je meer energie voor verwarming gaat gebruiken dan dat je nu doet.

Oftewel je kan m.i. zonder echt noodzakelijke aanpassingen over naar een WP, er zijn natuurlijk zeker optimalisaties mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 26-09-2025 14:30 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik denk echt, echt niet dat er in dit geval met warmtebehoefte 1000m³ gerekend moet worden...
T33-900x500 + T21-1600x500 + T22-1000x500
badkamer (230 x 285 x 230) met T22-900x800 (10 graden is genoeg rest straalkacheltje als ik er ben)
slaapkamer (375 x 325 x 230) met T22-1800x500 (15 graden is genoeg)
serre (380 x 230 x 230 ) met T20-1800x500 (10 graden genoeg)
Toilet (100 x 100 x 230) met T10-500x500
Gang met T21-800x900 (10 graden is genoeg en volgens mij is deze nog nooit open geweest).
Diverse verblijfsruimtes worden dus niet verwarmd. En de woonkamer nogal spaarzaam.

Als de TS graag een woning met deugdelijk verwarmingssysteem wil bezitten (20 graden mogelijk voor elke verblijfsruimte, conform modern bouwbesluit) dan vermoed ik dat die 1800 meer in de richting dan de 1000 zit.

Niet alle vertrekken verwarmen (veel verlies tussen vertrekken) en niet constante doeltemperatuur zijn nogal negatief voor de benodigde stooklijn... Waardoor je de kans hebt dat je tegen de zelfde stookkosten (Ta +1 = 2% meerverbruik) minder comfort hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 17:31
bvdbos schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:43:
[...]

Toen woonde ik nog samen met iemand bijna altijd thuis was en hogere temperaturen nodig had, scherp gezien :)
Ik vroeg me al af waarom je verbruik zo schommelt :) Dit is wel heel relevant, en een lastige casus voor een WP: als je heel de dag weg bent, krijg je niet 's avonds in een half uurtje je huis op temperatuur. In feite moet je de WP heel de dag laten werken. Is je gasverbruik van 2012 dan een goed uitgangspunt? Dan ga je wel ineens fors meer verbruiken (ook netto met WP) dan wat je nu doet. Hybride gaat daar ook weinig aan toevoegen.

Zie je jezelf binnen een aantal jaar wel meer thuis zijn? Dan is een WP een prima idee. Ben je alleen 's avonds even thuis, is een airco dan een beter idee?

Qua afgifte zit je denk ik wel goed. Als je iets eerder was geweest, had je kunnen testen door de CV te maximeren op 30 graden, dan weet je zeker dat een WP geen probleem gaat zijn qua afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
30 graden test heeft geen nut... de CV is zo te lezen onveilig... dus koude afwachten is geen optie.

Nu leer je daar niets door.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 17:31
Ronald schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:43:
30 graden test heeft geen nut... de CV is zo te lezen onveilig... dus koude afwachten is geen optie.

Nu leer je daar niets door.
Zwartoog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:36:
[...]

Qua afgifte zit je denk ik wel goed. Als je iets eerder was geweest, had je kunnen testen door de CV te maximeren op 30 graden, dan weet je zeker dat een WP geen probleem gaat zijn qua afgifte.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Afgifte kan je gewoon berekenen per radiator, ik had ze ff in een Danfoss app gezet en dan kom je dus bij 40/35 graden op 3,5 kW. 30 graden gaat dus zeker niet voldoende zijn met de huidige radiatoren (die dan ook nog allemaal open moeten staan).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@bvdbos 10°C op bepaalde vertrekken is wel écht koud hoor, weet je zeker dat dat nu zo is? Met zulke verschillen tussen de vertrekken zou je ook wel last moeten hebben van condens-vochtplekken en zo.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:34:
Ik denk echt, echt niet dat er in dit geval met warmtebehoefte 1000m³ gerekend moet worden...

[...]
Als de TS graag een woning met deugdelijk verwarmingssysteem wil bezitten (20 graden mogelijk voor elke verblijfsruimte, conform modern bouwbesluit) dan vermoed ik dat die 1800 meer in de richting dan de 1000 zit.
Denk dat 1000 wel realistisch is. 1800 is wel heul veul (voor een doorsnee huis zo het lijkt, misschien kan TS nog wat zeggen over de inhoud van het huis). Best kans dat de CV-ketel ook niet zo efficiënt stookte met maar een paar radiators open en mogelijk een wat hogere aanvoertemp.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Het is geen gemiddeld huis, om te beginnen vrijstaand. Erg weinig radiator capaciteit geïnstalleerd... dus vanuit bouw semi-redelijk geïsoleerd... dus dan zitten we zo medio-eind jaren 90 als bouwjaar...

1800 voor een vrijstaande woning is niet zo heel zot. Het gemiddelde gasverbruik in NL is rond de 1000...

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 26-09-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Thanks voor het meedenken en jullie adviezen!
verkeerslicht schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:05:
@bvdbos 10°C op bepaalde vertrekken is wel écht koud hoor, weet je zeker dat dat nu zo is? Met zulke verschillen tussen de vertrekken zou je ook wel last moeten hebben van condens-vochtplekken en zo.
Die 10 graden is een gok, radiatoren staan dicht of minimaal open in de ruimtes aangezien ik daar toch telkens maar korte tijd ben. Sinds 2 jaar werk ik thuis maar het zullen de zachte winters zijn geweest want verbruik lijkt niet veranderd :)

Om het verhaal wat te verduidelijken : Huis uit 1930 van 64 m2 per verdieping. Dubbelglas van 2004, spouwmuur in 2012 oid laten volspuiten. Op de 1e verdieping hangt voor 70% van de ruimte een airco die de bibliotheek daar constant op 18 graden houd. Het plafond daarvan is geïsoleerd met 11 cm glaswol, daarboven zolder met direct pannendak. Dus nog allerlei mogelijkheden om isolatie te verbeteren. En inderdaad niet-ideale radiatoren dus ook daar mogelijkheden om te verbeteren. Volgens mij heeft de laatste jaren de temperatuur van de CV op 60 graden gestaan en ik heb nooit het idee gehad dat de verwarming het niet aan kon. Een drie-fase aansluiting is al aanwezig, mijn laadpunt heb ik afgeknepen op 4,5 kW aangezien ik hoger vermogen toch niet nodig heb. Dus altijd vermogen over op die groep.

Dan komt het dus op 7-8 kW aan warmtepomp. Zou ik dan voor SWW een doorstroomboiler moeten hebben of zit in bijvoorbeeld in de Mercuria dat al ingebouwd? Een 50 liter boiler zou genoeg zijn, 150 liter op temperatuur houden lijkt me overdreven... Maar kan je die boiler opwarmen met de warmtepomp en de rest van de opwarming met een doorstroom-apparaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
@bvdbos
1/ Heb je het ik wil een warmtepomp faq topic al gelezen?
2/ ALS je deze radiatoren al had toen je nog niet al deze naisolatie had gedaan, dan kan je met wat lagere watertemperaturen werken (want je warmteverlies is flink minder geworden.
3/ Als je een R290 wp koopt die 70 graden water kan leveren bij -10 buiten en dan voldoende vermogen heeft, gaat het altijd goed
4/ ter optimalisatie kan je
a/ meer radiatoren open zetten
b/ in de belangrijke ruimtes eventueel de niet T33s naar een T33 opwaarderen of naar een convector met ventilatoren (Voordeel van de T33 is dat die waterinhoud hebben en je dan wellicht een warmtepomp zonder buffervat kan plaatsen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:39
blb4 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:26:
wat @verkeerslicht zegt, gewoon all-electric gaan. Met een gasverbruik van ~ 1000 m3 per jaar kom je uit op 5 kW. Omdat je nu erg laag/weinig stookt lijkt 't mij aan te raden wat ruimer te gaan zitten, ik denk minimaal 7 kW. Met je huidige radiatoren kan je bij 50/45 °C zo'n 6 kW kwijt, bij 40/35 is dat zo'n 3,5 kW. Dat is in elk geval meer dan 't minimale vermogen van de gebruikelijke merken/typen 7 kW warmtepompen. Moet je wel veel meer open zetten dan je nu doet en dat ook allemaal redelijk op temperatuur houden. Dikke kans dat dit betekend dat je meer energie voor verwarming gaat gebruiken dan dat je nu doet.

Oftewel je kan m.i. zonder echt noodzakelijke aanpassingen over naar een WP, er zijn natuurlijk zeker optimalisaties mogelijk.
Hierbij tel je echter de radiatoren die nooit open gaan mee. Dan ga je dus meer ruimtes verwarmen -> meer warmteverlies creëren.
Ik heb mijn twijfels of het verstandig is met 1000m³ te rekenen voor de hele woningen en er dan zonder aanpassingen van het afgiftesysteem vanuit te gaan dat het met een aanvoer van 40 graden in de ruimtes die nu verwarmd worden wel comfortabel genoeg zal zijn.

Daarnaast zit je met een stukje verkoopbaarheid. Als een verwarmingsbron uit 2025 niet sterk genoeg is om alle leefruimten met radiator/vloerverwarming gelijktijdig tot 20 graden te verwarmen, dan is dat simpelweg een non-conformiteit: het voldoet niet aan de gestelde regelgeving. En ook wanneer de leefsituatie van TS verandert kan een 5kW warmtepomp een slechte keuze blijken.

1800-2000m³ gasverbruik voor een enigszins geïsoleerde vrijstaande woning die tot comfort waarden verwarmd wordt is heel normaal. Voordat wij nieuwe kozijnen met HR+++ glas hadden geplaatst zat onze 2/1-kap woning uit 1979 (met originele spouw isolatie en aanvullende 10cm dak+vloerisolatie) daar ook op. Dan kom je dus op een 8-10kW warmtepomp voor zo'n huis als je geen grote investeringen in isolatie gaat doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
BarryH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:06:
@bvdbos
1/ Heb je het ik wil een warmtepomp faq topic al gelezen?
Tuurlijk...
2/ ALS je deze radiatoren al had toen je nog niet al deze naisolatie had gedaan, dan kan je met wat lagere watertemperaturen werken (want je warmteverlies is flink minder geworden.
Deze radiatoren hingen er toen ik hier ging wonen idd, hier woonden twee oude mensen. Daarna isolatie gedaan.
3/ Als je een R290 wp koopt die 70 graden water kan leveren bij -10 buiten en dan voldoende vermogen heeft, gaat het altijd goed
Dat zal idd wel werken maar 70 graden zorgt toch een veel te lage COP? Dacht dat ik (gezien ook de FAQ) uit moest gaan van circa 45 graden?
4/ ter optimalisatie kan je
a/ meer radiatoren open zetten
b/ in de belangrijke ruimtes eventueel de niet T33s naar een T33 opwaarderen of naar een convector met ventilatoren (Voordeel van de T33 is dat die waterinhoud hebben en je dan wellicht een warmtepomp zonder buffervat kan plaatsen
Dakisolatie, nieuwe ramen en nieuwe radiatoren zijn inderdaad maatregelen die ik nog kan nemen.
Ivow85 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:17:
[...]
Daarnaast zit je met een stukje verkoopbaarheid. Als een verwarmingsbron uit 2025 niet sterk genoeg is om alle leefruimten met radiator/vloerverwarming gelijktijdig tot 20 graden te verwarmen, dan is dat simpelweg een non-conformiteit: het voldoet niet aan de gestelde regelgeving. En ook wanneer de leefsituatie van TS verandert kan een 5kW warmtepomp een slechte keuze blijken.
Da's inderdaad wel goed om mee te nemen, het moet wel aan de regels voldoen. En ook ik wordt ooit ouder en zal dan behoefte hebben aan warmte... Op basis van de koevlaas-formule zou ik 4,1 kW nodig hebben maar wie weet komt er ooit nog iemand bij of verkoop ik het huis wel ooit. Om dan uit te gaan van 7-8 kW lijkt me wel goed idd.

Als ik dan uitga van de bestaande radiatoren in de huiskamer (+open keuken) en 45 graden aanvoer, 35 graden afvoer (geen idee of dit klopt) dan kom ik op 1534 W afgifte voor de huiskamer. Voor de andere ruimtes is ook wel wat vermogen nodig maar niet zoveel. Kom ik dan niet in de problemen met een minimaal vermogen wat je moet afnemen van een warmtepomp? In de huiskamer/keuken komt nog wel een WTW, ook in slaapkamer-badkamer (2 gescheiden circuits komt qua berekening mooi uit).

En dan een extra warmtepomp met boiler voor warm water? Douchen met spaarkop, 6 l/min (getest) met 10 min per douchebeurt zou voor mijzelf dan 60 liter zijn of kan een SWW-warmtepomp ook nog altijd bijverwarmen op COP1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
bvdbos schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:17:
Om het verhaal wat te verduidelijken : Huis uit 1930 van 64 m2 per verdieping. Dubbelglas van 2004, spouwmuur in 2012 oid laten volspuiten. Op de 1e verdieping hangt voor 70% van de ruimte een airco die de bibliotheek daar constant op 18 graden houd.
1800 voor een jaren 30 vrijstaand lijkt me echt niet verkeerd ;-)

Sinds wanneer is die Airco mee gaan helpen?

70% van de 1e etage op 18 graden verminderd het warmteverlies vanuit de onderliggende verblijfsruimte nogal. Maar hoeveel de airco dus het gasverbruik drukt is niet zo eenvoudig te bepalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 26-09-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
Met wp werk je normaliter met deltaT =5
Dus 45/40/20

Je minimale vermogen van de warmtepomp is bepalend voor het temperatuurregime startpunt

Het zal wel werken met een wp die 5-7 kW bij -10 doet.
Vaak doen die minimaal 2000-2500 watt.

Dus dan moet je de temperatuur zo instellen dat die warmte afgegeven wordt.

Met meer radiatoren of grotere zal het efficiënter werken.
Dus even rekenen met een paar voorbeelden of je die besparing de investering waard vindt.

Daarnaast zou ik even opzoeken wat je gasverbruik op 18,19 en 20 januari was en wat toen de temperatuur buiten was.
Dan extrapoleren naar 30 graden verschil en je hebt een check op de benodigde capaciteit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ivow85 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:17:
[...]

Hierbij tel je echter de radiatoren die nooit open gaan mee. Dan ga je dus meer ruimtes verwarmen -> meer warmteverlies creëren.
Ik heb mijn twijfels of het verstandig is met 1000m³ te rekenen voor de hele woningen en er dan zonder aanpassingen van het afgiftesysteem vanuit te gaan dat het met een aanvoer van 40 graden in de ruimtes die nu verwarmd worden wel comfortabel genoeg zal zijn.

1800-2000m³ gasverbruik voor een enigszins geïsoleerde vrijstaande woning die tot comfort waarden verwarmd wordt is heel normaal. Voordat wij nieuwe kozijnen met HR+++ glas hadden geplaatst zat onze 2/1-kap woning uit 1979 (met originele spouw isolatie en aanvullende 10cm dak+vloerisolatie) daar ook op. Dan kom je dus op een 8-10kW warmtepomp voor zo'n huis als je geen grote investeringen in isolatie gaat doen.
We zitten op ‘t zelfde spoor, TS zal er goed aan doen om te onderzoeken wat nodig is voor ‘t hele huis op 20 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:50
Eigenlijk is die aanbieding van de hybride helemaal niet zo verkeerd.
Huis niet geschikt voor all electric tenzij verregaande maatregelen, toch veel gasbesparing tijdens de vele mildere dagen en een volledig functionerend systeem als het moet voor niet teveel geld.
Zou alleen een 6kw laten plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ter vergelijking, ik had voorheen ook 1800-1900m3 gas per jaar en hier trekt de warmtepomp het met gemak (8kW + 3kW element). Het is nog niet erg koud geweest afgelopen jaren natuurlijk, maar er is genoeg marge met de warmtepomp en anders hebben we nog het electrisch element.
Wel overal vloerverwarming...

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 26-09-2025 23:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Sport_Life schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:08:
Ter vergelijking, ik had voorheen ook 1800-1900m3 gas per jaar en hier trekt de warmtepomp het met gemak (8kW + 3kW element). Het is nog niet erg koud geweest afgelopen jaren natuurlijk, maar er is genoeg marge met de warmtepomp en anders hebben we nog het electrisch element.
Wel overal vloerverwarming...
Vergis je er niet in dat bij een etmaal waarop het gemiddeld -10 (uiterste temperatuur waarmee gerekend wordt in het westen van NL) is buiten al 50% meer warmte-afgifte nodig is dan bij een etmaal temperatuur van gemiddeld 0 graden (gewoon een 'koude' winterdag).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ivow85 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:41:
[...]

Vergis je er niet in dat bij een etmaal waarop het gemiddeld -10 (uiterste temperatuur waarmee gerekend wordt in het westen van NL) is buiten al 50% meer warmte-afgifte nodig is dan bij een etmaal temperatuur van gemiddeld 0 graden (gewoon een 'koude' winterdag).
Het huis (beton) houdt de warmte ook goed vast, pas als het meerdere dagen -10 is overdag en 's nachts dan zal de warmtepomp het electrisch element echt nodig hebben schat ik in.

• Ivow85
Sport_Life schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:49:
[...]

Het huis (beton) houdt de warmte ook goed vast, pas als het meerdere dagen -10 is overdag en 's nachts dan zal de warmtepomp het electrisch element echt nodig hebben schat ik in.
Enige warmte zal wel vastgehouden worden ja. Maar hier in dit topic gaat het om een jaren 30 huis met dus waarschijnlijk houten verdiepingsvloeren en radiatoren. Dat is al heel veel minder warmtebuffer dan een huis met betonnen vloeren die ook nog eens door de vloerverwarming tot 35-40 graden worden opgewarmd tijdens die extreem koude dagen.

Bovendien komt zo'n extreem koude dag niet op zichzelf en is het zeker in de nachten ervoor vaak ook al rond of onder die -10 voordat je zo'n lage etmaal temperatuur hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Ivow85 op 27-09-2025 08:34 ]

• Ronald
  • Nu online
Ontwerpen op moeten inzetten van element voor bijverwarming is... Niet slim, de gelijktijdigheid met anderen die deze keuze maken is ongeveer 100%... das niet zo best voor het stroomnet.

Voor legionella is de gelijktijdigheid niet zo groot, dus dat is geen groot issue.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ivow85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:32:
[...]

Enige warmte zal wel vastgehouden worden ja. Maar hier in dit topic gaat het om een jaren 30 huis met dus waarschijnlijk houten verdiepingsvloeren en radiatoren. Dat is al heel veel minder warmtebuffer dan een huis met betonnen vloeren die ook nog eens door de vloerverwarming tot 35-40 graden worden opgewarmd tijdens die extreem koude dagen.

Bovendien komt zo'n extreem koude dag niet op zichzelf en is het zeker in de nachten ervoor vaak ook al rond of onder die -10 voordat je zo'n lage etmaal temperatuur hebt.
Die houten verdiepingsvloeren zullen inderdaad negatieve impact hebben.

Voor meerdere dagen -10 overdag maak ik me niet zo druk, de kans dat dat voorkomt is vrij klein en als het zou gebeuren dan houdt de woning echt veel warmte vast omdat de warmtepomp (bijna) 24/7 draait. En er ligt hier 225m2 vloerverwarming en onder de begane grond een zeer goed geïsoleerde kelder.
In het ergste geval wordt het binnen max 19 graden. Ik heb kennissen die vanuit zuinigheid hun jaren 70 woning nooit warmer stoken dan 18 graden... (Ook nog eens met een open haard).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-09-2025 10:57 ]

Pagina: 1