Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2017/02/edel_eau.png
De Auer Edel Eau is een warmtepompboiler (wpb) die de warmte uit een (vloer)verwarmingscircuit haalt.
Deze warmte, van 18 tot 30 graden, wordt door de compressor opgewerkt tot 60 graden.
De warmtepomp heeft het relatief milieuvriendelijke koudemiddel R290 (propaan).
In tegenstelling tot de ventilatie- en luchtwarmtepompboilers is deze stiller en heeft hij een performance die minder afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Nadeel is dat ingrijpen in het verwarmingscircuit vaak meer werk is en deze wpb ten koste gaat van de verwarmingscapaciteit.
Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2018/11/chauffe-eau-thermodynamique-plancher-hiver_EN.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2018/11/chauffe-eau-thermodynamique-plancher-ete_EN.jpg

Deze warmtepompserie heeft (augustus 2019 in 2020) een subsidie van €2800 €650-800 omdat hij water als warmtebron heeft, maar is voor ca €2300 te bestellen bij diverse webshops.
Subsidie:
€650 voor de 100 en 270 liter en €800 voor 150 en 200 liter, meldcode KA11725 en verder.

Handleiding

Er is al heel veel gezegd over dit apparaat in het topic Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning maar eigenlijk werkt deze precies andersom: de verwarming ondersteunt de boiler, het CV water wordt gekoeld door deze warmtepomp.

FAQ
  • Werkt hij ook met radiatoren/buffervat/zonneboiler/zwembad als warmtebron?
  • Technisch gezien wel. Om condenswater op de vloer of op de radiatoren te voorkomen, stopt de compressor als het CV water onder de 18 graden komt. Daarna schakelt hij over op de weerstandsverwarming, die duurder is in gebruik (COP 1 ipv 4+). Met radiatoren gebeurt dat heel snel, maar in uitzonderingen zou het kunnen werken. De wpb moet 200 liter water van 10 graden opwerken naar 50+ graden met een bron tussen de 30 en 18 graden, dus de warmtebron moet die hoeveelheid warmte op één of andere manier kunnen leveren.
  • Moet de vloerverwarmingpomp dan altijd draaien?
  • Als je daar een losse pomp voor hebt (open verdeler), dan moet deze ook draaien als de boiler warmtevraag heeft. Als de enige pomp in je verwarmingstoestel zit, dan hoeft het niet; de ingebouwde pomp van de wpb is dan genoeg.
  • Een COP van 4, wat betekent dat?
  • Een warmtepomp verplaatst warmte van een bron (hier: de vloerverwarming) naar zijn warmteafvoer (hier: de boiler). Daar gebruikt hij elektriciteit voor. Een COP van 4 betekent dat met 1 kWh elektriciteit er 4 kWh warmte in de afvoer geleverd worden. De overige 3 kWh komen dus uit het CV water.
  • Een COP van 4, 's zomers en 's winters! Wat is het addertje?
  • Deze warmte is 's winters door je hoofdverwarmingstoestel in het verwarmingswater gestopt. Deze heb je dus al betaald. Stel dat deze warmte met een COP van 3 in de vloer is gestopt, dan levert de combinatie 4 eenheden warmte met 2 eenheden elektriciteit. Samen is dat dus een COP van 'slechts' 2.
Ervaringen:
x-RaY99 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Bart_Denon in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 27-09-2021 14:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-04 01:07
Goed dat je hiervoor een apart topic start. Ik zal over een paar weken mijn ervaring ik delen.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-04 22:20
Dit is/wordt voor mij ook een interessant topic. Ik ben er nog niet uit hoe ik mijn zonneboiler het beste in kan zetten in combinatie met deze WPB. Het zou mooi zijn als er een versie komt met extra spiraal.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Dit lijkt me een interessant apparaat om te kijken of een zelfbouw aardwarmte installatie zou werken. Dat wil zeggen slangen ingraven op 1.3/1.5 meter diep (horizontaal) en dat als bron gebruiken.

Er zitten natuurlijk een hoop praktische bezwaren aan. Zoals het feit dat je geen glycol kan gebruiken die normaal in een brine circuit zit. En het regenereren van je bron is ook een ding. Maar gezien het relatief kleine vermogen zou het misschien wel een kansje van slagen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat de temperatuur van de ingegraven slangen te laag zal zijn, het werkbereik is >=18 graden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@tux-87 Wat Speedy-Andre zegt, standaard gaat dat niet werken. Er zijn wel wat mogelijkheden:
* Antivries is wel degelijk ondersteund, blz 6 van de handleiding stelt voor Sentinel X500 te gebruiken.
* De compressor is waarschijnlijk hetzelfde als die in de Air-variant wordt gebruikt met hetzelfde koudemiddel en die gaat tot onder 0 (met defrosts e.d.).
De 18 graden grens lijkt mij alleen om condensproblemen te voorkomen (roest, natte vloer) en is denk ik geen technische grens.

Als je niet hecht aan fabrieksgarantie kom je er waarschijnlijk mee weg door hem buiten de specs te gebruiken en de NTC vervangen door een vaste weerstand van 12k (20 graden, grafiek bladzijde 15). YMMV. Wel een hoop gedoe, 100 meter slang ingraven, vullen met mengsel, apparaat tweaken... dan is een luchtwpb waarschijnlijk makkelijker en goedkoper :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:55
Goed idee dit nieuwe forum. Ik heb een 100 liter staan die nog moet worden aangesloten. @Proton_ meldt in de start van het forum dat bij een open verdeler de pomp van de verdeler moet draaien bij warmtevraag. Dat snap ik, anders wordt er geen water uit de vloer bijgemengd in de retour. Ik heb nu nog steeds de open verdeler uit het CV tijdperk en wil die vervangen door een gesloten verdeler. De leverancier zegt dat er dan voor het zomergebruik, dus als de WP alleen stand-by is of wellicht uit is, een extra pomp nodig is. Jij geeft aan dat de pomp in de WPB voldoende is. Dit blijft voor mij onduidelijk. Wie kan hier meer over zeggen?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@t.oswald
De wpb wil 300 liter/uur (blz 5, 2.3.2). Dat is niet bijzonder veel, een enkele vloerverwarminggroep wil al snel 150 liter/uur in verwarmingsbedrijf dus de bestaande pomp doet makkelijk 1 m³/h voor een heel huis.
Plaatje 'zomerbedrijf' laat ook geen extra pomp zien.
Een extra pomp is alleen nodig als de eigen pomp deze flow niet haalt.
Ik zou het eerst gewoon zonder proberen :)
Zie ook 2.4.1.7, dat zegt eigenlijk hetzelfde.

edit:
Ervaringen van @x-RaY99 en @Bart_Denon toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 23-08-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Proton_ schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:25:
@t.oswald
De wpb wil 300 liter/uur (blz 5, 2.3.2). Dat is niet bijzonder veel, een enkele vloerverwarminggroep wil al snel 150 liter/uur in verwarmingsbedrijf dus de bestaande pomp doet makkelijk 1 m³/h voor een heel huis.

edit:
Ik laat hem aansluiten door een installateur en dan zou het toch jammer zijn als die later weer voor een pomp moet terugkomen. Dus ik blijf benieuwd naar praktijkervaringen met een gesloten LT verdeler. Maar inderdaad, de handleiding geeft aan dat het zou kunnen, mits.... Overigens de link naar de handleiding levert bij mij geen document op.
Wat voor verdeler en eventueel extra pomp heb jij @x-RaY99 ?

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 23-08-2019 11:46 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Proton_
Hij heeft zelf geen pomp toch? Dus de pomp van de warmtepomp moet draaien?

En in de zomer? Dan verwarm je niet, is dat voldoende warmte? Of moet de warmtepomp aan met een by-pass zodat je de vloer niet warmt ?

Wat is het voordeel t.o.v een boilervat en een driewegklep? De warmtepomp heb je immers al.

Is er iemand die dit op een gasinstallatie heeft? Dus gewone cv..

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
t.oswald schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:41:
[...]
Overigens de link naar de handleiding levert bij mij geen document op.
Thanks, gefixt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rol-Co hij heeft wel degelijk een circulatiepompje.
Zolang de zon/je huis de vloer voldoende bijwarmt tussen runs in, kan de hoofdverwarmer 's zomers uitblijven. Je huis wordt dan gekoeld door de wpb.
Een plak beton van twee verdiepingsvloeren kan heel wat water opwarmen voor je er iets van merkt.

Het voordeel (voor mij) is dat ik nu gefaseerd van het gas af kan (de ketel blijft helaas nog minstens een winter hangen), plaatsing in mijn geval makkelijker is dan van een lucht-wpb, twee keer subsidie ;), "gratis" koeling, geen onderbreking van verwarming (daar staat tegenover dat het tijdens een run wel 1.5 kW verwarmingsvermogen kost).

Een R32/R410 monoblock kan de anti-legionellarun naar 60 graden vaak niet zonder elektrisch element, deze R290 warmtepomp kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-04 15:39
Heel fijn dat hier nu een apart topic over is. We zijn in maart van dit jaar verhuist. Eerst zonnepanelen geinstalleerd welke circa 5800 kwh per jaar moeten opbrengen tov een verbruik van circa 4500. Bewust voor wat overcapaciteit gekozen ivm aanschaf warmtepompboiler.

Ik stond eigenlijk op het punt om de atlantic v4 te bestellen. We hebben een vrij forse kelder alwaar ook de cv opgesteld staat. Hier zou de pomp met een binnen binnen opstelling kunnen draaien. ( temp zo’n 15 graden in de winter).

Nu zag ik echter deze auer edel eau voorbij komen. We hebben voor circa 155m2 vloeroppervlak aan vloerverwarming liggen.

Mijn vraag ligt vooral in het feit welke pomp op termijn interessanter voor ons zou zijn

Auer edel eau met daarnaast een gasgestookte cv ketel en dan dus gebruik makend van die 155m2 aan vloerverwarming of toch de atlantic explorer. In beide gevallen overwegen we de 270l

Hoor graag of jullie tips hebben om een goede afweging te maken tussen beide. Welke variabelen zou ik nog meer in mijn keuze moeten betrekken?

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Daffy1982 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:06:
Heel fijn dat hier nu een apart topic over is. We zijn in maart van dit jaar verhuist. Eerst zonnepanelen geinstalleerd welke circa 5800 kwh per jaar moeten opbrengen tov een verbruik van circa 4500. Bewust voor wat overcapaciteit gekozen ivm aanschaf warmtepompboiler.

Ik stond eigenlijk op het punt om de atlantic v4 te bestellen. We hebben een vrij forse kelder alwaar ook de cv opgesteld staat. Hier zou de pomp met een binnen binnen opstelling kunnen draaien. ( temp zo’n 15 graden in de winter).

Nu zag ik echter deze auer edel eau voorbij komen. We hebben voor circa 155m2 vloeroppervlak aan vloerverwarming liggen.

Mijn vraag ligt vooral in het feit welke pomp op termijn interessanter voor ons zou zijn

Auer edel eau met daarnaast een gasgestookte cv ketel en dan dus gebruik makend van die 155m2 aan vloerverwarming of toch de atlantic explorer. In beide gevallen overwegen we de 270l

Hoor graag of jullie tips hebben om een goede afweging te maken tussen beide. Welke variabelen zou ik nog meer in mijn keuze moeten betrekken?
Kijk vooral goed naar de m3 lucht die de LL WPB er per uur doorheen jaagt. Dat gaat echt niet alleen uit je kelder komen. Op het andere forum vind je daar veel info over. Waarom zou je überhaupt een WPB nemen met CV? Waarom niet eerst de WP en daarna kijken hoe je van het gas af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

t.oswald schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Kijk vooral goed naar de m3 lucht die de LL WPB er per uur doorheen jaagt. Dat gaat echt niet alleen uit je kelder komen. Op het andere forum vind je daar veel info over. Waarom zou je überhaupt een WPB nemen met CV? Waarom niet eerst de WP en daarna kijken hoe je van het gas af gaat.
Een reden kan zijn een net nieuwe ketel en je verhuisd gas naar elektra van eigen dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Werkt bij mij nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:47
FrancD schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:20:
Dit is/wordt voor mij ook een interessant topic. Ik ben er nog niet uit hoe ik mijn zonneboiler het beste in kan zetten in combinatie met deze WPB. Het zou mooi zijn als er een versie komt met extra spiraal.
Er komt over 3 maanden een 270l versie met spiraal volgens warmtepompboiler.nl.
Wacht ik ook op, en wilde prioriteitstelling toepassen met m'n huidige 1000L vat waarop, overcapaciteit aan collectoren zitten aangesloten. En twijfel nog of het warme water uit de vvw of uit 't vat moet komen...
Vat is altijd 30+ graden dmv WP en maakt 'tmakkelijker aansluiten. Koelen werkt toch niet, want als 't zo warm is, is de 270l binnen no time warm voor de collectoren. (zo, lekker m'n eigen vraag beantwoord :P)

[ Voor 19% gewijzigd door Baapje327 op 23-08-2019 18:34 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Baapje327 dan wel een thermostatisch mengventiel toepassen zodat de wpb water < 30°C krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:47
@t.oswald

edit:
In het zomer plaatje zie je duidelijk aan de kleurtjes dat hij over de wp circuleerde, dus wie weet staat daar de pomp van aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-04 18:57
Ik zie in de handleiding wel degelijk een pomp getekend onder 2.4.1.5.

Pomp circuit wpb

Een vvw circuit helemaal zonder pomp en alleen 't mini pompje in de WPB, ik betwijfel of dat goed gaat werken....

PS: er staat ook nog:
2.4.1.7 - Underflow heating circulator pump
To assist the HPWH circulator pump if this one is distant from the water diversion device (poor tubing length or poor tubing
diameter) keep the underflow heating circulator pump (rep.17) running for all seasons.
There by the electrical back-up switching is reduced.

[ Voor 37% gewijzigd door Bart_Denon op 23-08-2019 20:10 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bart_Denon schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:05:
Ik zie in de handleiding wel degelijk een pomp getekend onder 2.4.1.5.

[Afbeelding: Pomp circuit wpb]

Een vvw circuit helemaal zonder pomp en alleen 't mini pompje in de WPB, ik betwijfel of dat goed gaat werken....

PS: er staat ook nog:
2.4.1.7 - Underflow heating circulator pump
To assist the HPWH circulator pump if this one is distant from the water diversion device (poor tubing length or poor tubing
diameter) keep the underflow heating circulator pump (rep.17) running for all seasons.
There by the electrical back-up switching is reduced.
Goed gevonden, in mijn ogen kon het ook niet anders als je logisch nadenkt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
@Bart_Denon Dat zat ik dus ook zojuist te lezen. Circulatiepomp van de vvw dus altijd laten draaien, zoals @x-RaY99 ook doet.

@Baapje327 Ja die koelfunctie in de zomer wordt grotendeels tenietgedaan door de zonnecollectoren. Ik heb maar 2 collectoren liggen van totaal 5m2 maar de hoeveelheid warmte die deze produceren is enorm. De Edel WPB zal dan 's zomers alleen draaien als er geen zon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Praten we niet langs elkaar heen? Ja, er zit een pompje in de wpb.
Als (en alleen als) deze niet voldoende debiet genereert over de vloer, dan moet je ook een andere pomp laten lopen. Dat is wat 2.4.1.7 zegt.
Bij een open verdeler is dat natuurlijk altijd het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Proton_
Ik reageerde eigenlijk hierop. In 't plaatje zomerbedrijf staan wel meer dingen niet getekend, zo mis ik ook de koud en warm water aansluiting.

Waarom zouden ze in de manual wel een pomp opnemen? Als dit echt niet nodig is dan hadden ze die toch achterwege gelaten. Het lijkt me niet goed om iemand te adviseren dat het zonder pomp ook werkt. Draait hij bij jou zonder (externe/verdeler) pomp?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
In mijn ogen als je vloer slechts 22 graden is, dan is de retour uit de wpb vrij snel onder 18 graden als de flow te laag is, en zal hij gewoon zijn element inschakelen.
Maar er zijn hier toch al twee personen die hem hebben draaien, die kunnen toch even testen door hun circulatie pomp uit te zetten??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
Ik neem aan dat hij zijn aanvoer meet. Zolang het water wat de WPB in gaat boven de 18 graden is blijft hij werken en wat hij de vloer in stuurt maakt niet uit.
Underfloor heating water sensor

(temperature of water incoming
from underfloor circuit)
Als de vloer 22 graden is zal de aanvoer naar de WPB niet snel onder de 18 graden komen denk ik gezien de geringe flow.

Zie ook principeschema nr18.

Er zit een 24V pompje in de kop, nr12 op het hydraulisch installatie schema. Of dit voldoende flow oplevert met een gesloten verdeler zonder externe pomp hangt af van de situatie maar ik denk dat hij in de meeste gevallen wel voldoet. 2.3.1 zie je hoe de pomp eruit ziet. 250L/uur is natuurlijk helemaal niets, dit kun je met een zwak pompje al makkelijk halen.

[ Voor 33% gewijzigd door Jim423 op 24-08-2019 11:10 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:57:
Ik neem aan dat hij zijn aanvoer meet. Zolang het water wat de WPB in gaat boven de 18 graden is blijft hij werken en wat hij de vloer in stuurt maakt niet uit.

[...]

Als de vloer 22 graden is zal de aanvoer naar de WPB niet snel onder de 18 graden komen denk ik gezien de geringe flow.

Zie ook principeschema nr18.

Er zit een 24V pompje in de kop, nr12 op het hydraulisch installatie schema. Of dit voldoende flow oplevert met een gesloten verdeler zonder externe pomp hangt af van de situatie maar ik denk dat hij in de meeste gevallen wel voldoet. 2.3.1 zie je hoe de pomp eruit ziet. 250L/uur is natuurlijk helemaal niets, dit kun je met een zwak pompje al makkelijk halen.
Het pompje is zo klein omdat hij door de hoofd circulatie pomp word geholpen vanwege die terug slag klep.
En hij meet de 18 graden die hij naar de vloer stuurd, want die gaat condenseren bij 18.
Dus ga er maar niet vanuit dat hij 19 in en 12 uit goed vind. Dan ga je glijden over de vloer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:14:
[...]

Het pompje is zo klein omdat hij door de hoofd circulatie pomp word geholpen vanwege die terug slag klep.
En hij meet de 18 graden die hij naar de vloer stuurd, want die gaat condenseren bij 18.
Dus ga er maar niet vanuit dat hij 19 in en 12 uit goed vind. Dan ga je glijden over de vloer.
Zoveel vermogen heeft ie niet, dat ontrekt hij niet aan het water, ik las 1 graad dT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:14:
[...]

Hoe kan hij die 12 uit dan weten? Immers in het schema zit de enige CV watertemp sensor voor de wisselaar. Uitleesbaar onder Tair. Stel je moest verplicht een externe pomp monteren dan heb je die terugslagklep toch ook helemaal niet nodig? 2 T stukken waren dan voldoende om hem aan te sluiten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:51:
[...]

Hoe kan hij die 12 uit dan weten? Immers in het schema zit de enige CV watertemp sensor voor de wisselaar. Uitleesbaar onder Tair. Stel je moest verplicht een externe pomp monteren dan heb je die terugslagklep toch ook helemaal niet nodig? 2 T stukken waren dan voldoende om hem aan te sluiten.
Bij de ingang zal hij de max meten waarbij hij uit schakelt.

@Rol-Co dt 1 graad bij welke flow? Als hij veel weerstand ondervind en flow zakt naar 50 liter dan moet je eens kijken hoe snel hij zakt, en dus zichzelf uitschakelt.
Die verschil temp van 1 graad is gemeten bij personen die hulp pompen hebben draaien, de gehele vloer daalt één graad.
In mijn ogen werkt het niet zonder hulp, als anderen gewoon zo gaan installeren moeten ze het zelf weten. Ik houd er maar over op.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 18:44:
[...]

Bij de ingang zal hij de max meten waarbij hij uit schakelt.

@Rol-Co dt 1 graad bij welke flow? Als hij veel weerstand ondervind en flow zakt naar 50 liter dan moet je eens kijken hoe snel hij zakt, en dus zichzelf uitschakelt.
Die verschil temp van 1 graad is gemeten bij personen die hulp pompen hebben draaien, de gehele vloer daalt één graad.
In mijn ogen werkt het niet zonder hulp, als anderen gewoon zo gaan installeren moeten ze het zelf weten. Ik houd er maar over op.
Ik denk met de 250 liter per uur, maar wat betreft de pomp heb je wel gelijk als het een gesloten verdeler betreft, dat krijgt hij niet rondgepompt.
Een open verdeler zou je de pomp aan moeten zetten om 2 redenen:
1 omdat de pomp van de boiler alleen gemaakt is voor een stuk leiding rond te pompen naar en van de vvw.
2 omdat een open verdeler alleen water over de vloer pompt als de pomp op de verdeler draait.

Edit:
Wel kan je de originele pomp er uit halen en vervangen voor een pijpje, dan een extrne cv pomp met voldoende kracht aansluiten op de kabel van de originele pomp, dan kan het werken met een gesloten verdeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 24-08-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 18:51:
[...]

Ik denk met de 250 liter per uur, maar wat betreft de pomp heb je wel gelijk als het een gesloten verdeler betreft, dat krijgt hij niet rondgepompt.
Een open verdeler zou je de pomp aan moeten zetten om 2 redenen:
1 omdat de pomp van de boiler alleen gemaakt is voor een stuk leiding rond te pompen naar en van de vvw.
2 omdat een open verdeler alleen water over de vloer pompt als de pomp op de verdeler draait.

Edit:
Wel kan je de originele pomp er uit halen en vervangen voor een pijpje, dan een extrne cv pomp met voldoende kracht aansluiten op de kabel van de originele pomp, dan kan het werken met een gesloten verdeler.
Er zijn zoveel mogelijkheden, een bypass met extra pomp (met terug slag klep )is ook prima.
Maar in principe behoort iedere wp een buffer vat te hebben en is er dus al secundaire pomp aanwezig. Dus kwestie van mee draaien en klaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Mijn planning is om hem 8 september zonder hulppomp aan te sluiten, ik laat weten hoe het afloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Baapje327 Ja die koelfunctie in de zomer wordt grotendeels tenietgedaan door de zonnecollectoren. Ik heb maar 2 collectoren liggen van totaal 5m2 maar de hoeveelheid warmte die deze produceren is enorm. De Edel WPB zal dan 's zomers alleen draaien als er geen zon is.
'tis nog veel erger hier, als de verwarming niet draait, kan ik bijna altijd douchen op de zon. (voor/naseizoen, winter natuurlijk niet) Als de wpb er staat, ga ik vanuit dat ik dat altijd kan (dan hoeft ie maar kwart van het volume op te warmen). Koelen doe je echt alleen in hartje zomer, dan is de wpb sowieso warm door de zon dus draait ie niet.
Mocht je snachts alles leegdouchen, dan vult ie zich door de hygienespiraal van 't grote vat met 60 graden water, dus draait ie ook niet.
Koelen gaat dus bij mij nooit werken. Dus mengventiel is sowieso nodig idd @Proton_

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-04 14:53
Kan ik deze verdeler + pomp laten draaien om de Auer Edel Water te gebruiken?

https://www.mupload.nl/img/eaofohnab.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:26:
Kan ik deze verdeler + pomp laten draaien om de Auer Edel Water te gebruiken?

https://www.mupload.nl/img/eaofohnab.jpg
Je zal wel moeten gok ik, anders heb je geen "warmte"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:40:
[...]

Je zal wel moeten gok ik, anders heb je geen "warmte"
Dit is dus de juiste verdeler voor het systeem?
Hij staat standaard nu ook al op auto adopt.

Gewoon zo laten staan dus als de Auers zijn aangesloten? Kan eventueel mocht het nodig zijn ook gewoon opschroeven het toerental....

[ Voor 10% gewijzigd door Chris499 op 25-08-2019 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:47:
[...]

Dit is dus de juiste verdeler voor het systeem?
Hij staat standaard nu ook al op auto adopt.

Gewoon zo laten staan dus als de Auers zijn aangesloten? Kan eventueel mocht het nodig zijn ook gewoon opschroeven het toerental....
Dit is een open verdeler inderdaad, de pomp zorgt voor circulatie over de vloer, dan kan het pompje in de Auers de aan en afvoer doen er naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Chris499 ja, met een mengventiel (want je Ta is waarschijnlijk 's winters te hoog). Zie 2.3.1 in de handleiding.
De thermostaat is geen driewegklep dus 2.4.1.5 is niet van toepassing. De thermostaat staat 's zomers altijd open neem ik aan :)

De standaard aftakunit is wel fors met 1" leidingwerk trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
t.oswald schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

De reden dat we vooralsnog eerst kiezen voor een warmtepompboiler is het feit dat we op dit moment een cv ketel met 30 liter boiler en circulatieleiding hebben. Hierdoor gaat een fors percentage van ons gasverbruik op aan sww.

Gezien de toch forse omvang van de woning ( 1500m3) is een warmtepomp op dit moment een dusdanig hoge investering ( ook mbt terugverdientijd) dat het vooralsnog rendabeler is om de nog prima functionerende cv ketel in ieder geval voor cv te laten zitten.

Mbt de luchtaanvoer. De kelder is 370m3 dus ik verwacht geen hele forse temperatuurwijzigingen aldaar als er een luchtvariant van een wpb zou staan.

Voor ons is met name de vraag welke optie voor een beter rendement zal zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:55:
@Chris499 ja, met een mengventiel (want je Ta is waarschijnlijk 's winters te hoog). Zie 2.3.1 in de handleiding.
De thermostaat is geen driewegklep dus 2.4.1.5 is niet van toepassing. De thermostaat staat 's zomers altijd open neem ik aan :)

De standaard aftakunit is wel fors met 1" leidingwerk trouwens.
Zou het nodig zijn? Komt toch tussen de retour van de vloer en de leiding die door gaat naar de ketel? Dat is al redelijk afstelbaar, een graad of 40 zal ie al snel zijn.

Duims is normaal, die aansluiting heeft bijna elke vvw unit tegenwoordig.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 25-08-2019 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:47:
[...]

Zou het nodig zijn? Komt toch tussen de retour van de vloer en de leiding die door gaat naar de ketel? Dat is al redelijk afstelbaar, een graad of 40 zal ie al snel zijn.

@Proton_

Ik verander niks in de zomer t.o.v. de winter.

Enige verschil is dat ik volgende week als de Auers (150L x2) staan aangesloten, ook een Panasonic H warmtepomp heb draaien i.p.v. de cv op gas. Ik verwacht daarom dat de Ta in de winter niet boven de 35 graden komt. Daarom kies ik ervoor om het standaard T stuk te plaatsen.

Wat betreft de aanvoer leiding naar de verdeler: deze wordt van 16 mm naar 22 mm vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:47:
[...]
Klopt, maar de HTV mensen zullen hem vaak aan 16 mm pex knopen ;)
@Chris499 hoeveel m² hangt hier eigenlijk aan, en hoe dik is de afwerkvloer (thermische massa)?

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 25-08-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Proton_ schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 15:49:
[...]

Klopt, maar de HTV mensen zullen hem vaak aan 16 mm pex knopen ;)
@Chris499 hoeveel m² hangt hier eigenlijk aan, en hoe dik is de afwerkvloer (thermische massa)?
Betreft 45 m2 vv opp. van 6 cm dikte, vv leidingen liggen 10 cm uit elkaar.
De 90 m2 vv opp voor de 200L die men in de manual beschrijft is voor 'Franse' vv. Die ligt 20 tot 30 cm uit elkaar.

Hier een paar plaatjes van de binnenkant voor degene die het interessant vindt:

https://www.mupload.nl/img/imeezb9.jpg
https://www.mupload.nl/img/eh2oix58u6mr.jpg

@Bart_Denon: Hoe heb jij de kwh meter aangesloten? Die 2 lege pinnetjes zijn zoals je aangeeft aansluitmogelijkheden waarmee de WPB aan/uit geschakeld kunnen worden, bijvoorbeeld bij opbrengst zonnepanelen.

https://www.mupload.nl/img/27tsbmzl6xir.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Chris499 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:25:
[...]

Betreft 45 m2 vv opp. van 6 cm dikte, vv leidingen liggen 10 cm uit elkaar.
De 90 m2 vv opp voor de 200L die men in de manual beschrijft is voor 'Franse' vv. Die ligt 20 tot 30 cm uit elkaar.

Hier een paar plaatjes van de binnenkant voor degene die het interessant vindt:

https://www.mupload.nl/img/imeezb9.jpg
https://www.mupload.nl/img/eh2oix58u6mr.jpg

@Bart_Denon: Hoe heb jij de kwh meter aangesloten? Die 2 lege pinnetjes zijn zoals je aangeeft aansluitmogelijkheden waarmee de WPB aan/uit geschakeld kunnen worden, bijvoorbeeld bij opbrengst zonnepanelen.

https://www.mupload.nl/img/27tsbmzl6xir.jpg
De kWh meter heb ik in een klein kastje voor 4 modules met DIN rail gedaan, onder een WCD samen met een extra hoofdschakelaar.
Zal binnenkort wel even een foto maken.

De laatste foto zijn 2 aansluiten voor aardedraad. De aansluitingen die ik bedoelde zitten op de printplaat, daar zit een zwarte kap overheen, die kun je eraf halen en dan zie de printplaat met alle aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Daffy1982 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:37:
[...]

De reden dat we vooralsnog eerst kiezen voor een warmtepompboiler is het feit dat we op dit moment een cv ketel met 30 liter boiler en circulatieleiding hebben. Hierdoor gaat een fors percentage van ons gasverbruik op aan sww.

Gezien de toch forse omvang van de woning ( 1500m3) is een warmtepomp op dit moment een dusdanig hoge investering ( ook mbt terugverdientijd) dat het vooralsnog rendabeler is om de nog prima functionerende cv ketel in ieder geval voor cv te laten zitten.

Mbt de luchtaanvoer. De kelder is 370m3 dus ik verwacht geen hele forse temperatuurwijzigingen aldaar als er een luchtvariant van een wpb zou staan.

Voor ons is met name de vraag welke optie voor een beter rendement zal zorgen.
De Auer 270 air gebruikt 400 m3/uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Daffy1982 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:37:
[...]

Ik wel. Het wordt ijskoud in de kelder, en het rendement van je WP boiler keldert mee.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:25:
[...]

Ik wel. Het wordt ijskoud in de kelder, en het rendement van je WP boiler keldert mee.
En het stilstand verlies neemt toe.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-04 13:58
En toch is het voor de vuist weg maar een 3 graden daling bij eenmalig gebruik, de kelder gaat wel steeds kouder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
reneeke1970 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:46:
[...]

En het stilstand verlies neemt toe.
Point taken. Ik ben ook heel benieuwd naar de ervaringen van @Proton_ in deze. Ik begrijp dat ook hij de ketel nog even laat draaien.

Een keuze voor de auer edel eau zou het dalen van temperatuur in de kelderruimte natuurlijk voorkomen. Tevens daarin meegenomen het feit dat in ons geval de verdeler van de vloerverwarming zich in dezelfde ruimte bevindt en dus aansluiten 'relatief' eenvoudig kan. Ik heb in de kelder helaas geen opties om de lucht van buiten aan te zuigen en af te voeren.

Zou ik mogen stellen dat in dat geval ondanks dat er met een reguliere cv ketel nog gestookt wordt er middels de 155m2 vloeroppervlak voldoende buffer is om tot een acceptabele delta T te komen? als deze auer edel ertussen zou zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daffy1982 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:53:
[...]

Point taken. Ik ben ook heel benieuwd naar de ervaringen van @Proton_ in deze. Ik begrijp dat ook hij de ketel nog even laat draaien.

Een keuze voor de auer edel eau zou het dalen van temperatuur in de kelderruimte natuurlijk voorkomen. Tevens daarin meegenomen het feit dat in ons geval de verdeler van de vloerverwarming zich in dezelfde ruimte bevindt en dus aansluiten 'relatief' eenvoudig kan. Ik heb in de kelder helaas geen opties om de lucht van buiten aan te zuigen en af te voeren.

Zou ik mogen stellen dat in dat geval ondanks dat er met een reguliere cv ketel nog gestookt wordt er middels de 155m2 vloeroppervlak voldoende buffer is om tot een acceptabele delta T te komen? als deze auer edel ertussen zou zitten?
Volgens specificaties is 155m2 meer dan genoeg.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunzie
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-04-2020
interessant forum. Ik ga vloerverwarming aanleggen op de hele onderverdieping en de badkamers, ca 100m2 en dan lijkt de 270L edel eau een perfecte oplossing voor warm water. volg dit topic daarom graag.

Mij huidige CV ketel is nu ingericht alleen voor de verwarming (gesloten systeem). Gaat deze koppeling dan wel werken? Waar komt het nieuwe water dan vandaan ? Of wat moet hiervoor gebeuren?

Sorry voor de leek vragen maar totaal geen expert in CV en installateurs willen niet allemaal met wpb werken of er niets van weten dus helpt niet.

[ Voor 46% gewijzigd door kunzie op 27-08-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
kunzie schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:09:
interessant forum. Ik ga vloerverwarming aanleggen op de hele onderverdieping en de badkamers, ca 100m2 en dan lijkt de 270L edel eau een perfecte oplossing voor warm water. volg dit topic daarom graag.

Mij huidige CV ketel is nu ingericht alleen voor de verwarming (gesloten systeem). Gaat deze koppeling dan wel werken? Waar komt het nieuwe water dan vandaan ? Of wat moet hiervoor gebeuren?

Sorry voor de leek vragen maar totaal geen expert in CV en installateurs willen niet allemaal met wpb werken of er niets van weten dus helpt niet.
Lees dan eerst de openingspost eens door en open de handleiding. Geen idee wat je bedoelt met “het nieuwe water”.
Dat open of gesloten hoort bij het type verdeler van de vloerverwarming. Die heb je nu nog niet.....
Deze bijvoorbeeld is open gesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/918FtwOiOQo4T3b3PdrRGYnn/thumb.jpg
En deze is gesloten open
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PuLsFnsSBL0q4JY7qiTOzlOk/thumb.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 27-08-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@t.oswald
Dat van die verdeler is precies omgedraaid, misschien een verkeerde knip/plak gedaan?
Hier de eventuele onderbouwende achtergrond info: https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/tips/

Verdeler met pomp = open (mengt aanvoer met retour water)
Verdeler zonder pomp = gesloten (geen menging tussen aanvoer en retour water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bart_Denon schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:12:
@t.oswald
Dat van die verdeler is precies omgedraaid, misschien een verkeerde knip/plak gedaan?
Hier de eventuele onderbouwende achtergrond info: https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/tips/

Verdeler met pomp = open (mengt aanvoer met retour water)
Verdeler zonder pomp = gesloten (geen menging tussen aanvoer en retour water)
Inderdaad, verkeerde volgorde! Gesloten is zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Ik heb zojuist de auer edel eau 270 liter besteld in Frankrijk voor een bedrag van 1704 euro! Nu eens afwachten hoe het verloopt met de levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeroxx
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-07-2022
Daffy1982 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:58:
Ik heb zojuist de auer edel eau 270 liter besteld in Frankrijk voor een bedrag van 1704 euro! Nu eens afwachten hoe het verloopt met de levering.
Wil ik graag van je weten waar je die hebt gekocht _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 09:08
Haha dat is inderdaad een koopje. Ik heb de 200 voor 2300 gekocht in Nederland. Maar dat is ook omdat ik hem snel wil hebben en hopelijk kan ik hem volgende week aansluiten. Ik heb een gesloten verdeler en ga hem gewoon aansluiten als een groep op de verdeler. In de zomer is de Vvw afgesloten ivm koelen via fancoils. Op deze manier hoop ik toch dat alles goed werkt en pompt ie zelf het water door 5 groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
Kijk maar eens op www.lecomptoirdesenergies.com

Ze versturen naar depots op de grens België/Frankrijk. Ik woon zelf in Zuid Limburg maar het prijsverschil is me het ritje van 250 km meer dan waard. Ze verwachten hem volgende week binnen aldaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:19

• Daffy1982
Zojuist de bevestiging dat ik hem al op 3 september kan ophalen. Dat is sneller dan verwacht. So far so good

• Chris499
De 150L versie, waar ik er 2 van heb, die hebben een anode.
Vandaag heb ik het kapje wat onder de boiler zit, er onder vandaan gehaald, toen had ik het volgende beeld:

https://www.mupload.nl/img/y0iwcmexw5mjz.jpg

Ik ben niet verder gegaan aangezien de boiler nog nieuw is en er een soort van lijm op de bouten zit, geen idee waar dat voor is, hopelijk niet voor waterdichtheid want ze moeten er toch een keer af.

Aangeraden wordt om de anode na een aantal jaar te vervangen en 1 keer per jaar te controleren.
Via onderstaande link kun je de anode kopen, maar is wel aardig aan de prijs.

https://lecomptoirdesener...thermodynamique-auer.html

Waarschijnlijk past een universele anode ook gewoon en heeft als voordeel dat deze een stuk goedkoper is. Weet iemand wat de lengte van de anode moet zijn? De beschrijving geeft alleen aan dat een nieuwe anode een diameter heeft van 26 mm.

Daarnaast wordt het nog een hele klus om hem over een paar jaar te vervangen, aangezien de boilers dan staan en er van onder af (25 cm) niet voldoende ruimte is om te vervangen. Ik verwacht dat een flexibele anode ook niet gaat werken aangezien hij zoals gezegd van onder af gemonteerd moet worden. Voorbeeld van een flexibele anode: https://www.ferguson.com/...rod-lin119700/_/R-7026325

• hesselbeertje
Ik zie op die foto de anode niet zitten. Vermoedelijk zit ie bovenin.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Chris499
De anode zit onderin, check in de gebruikershandleiding:

https://www.mupload.nl/img/cz778ndsa17o.png

Niet echt handig, op z'n Frans zeg maar. Heel de boiler de- installeren wanneer je de anode moet vervangen.
Vraag me overigens ook af of deze anode onder spanning staat of niet. Spannings kabels lijken alleen van het elektrische element te zijn. De gebruikershandleiding zegt er verder niets over.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris499 op 29-08-2019 19:33 ]

• hesselbeertje
Das inderdaad onhandig. Ik twijfel zelf tussen de 150 en 200 liter. De 200 heeft een RVS vat, dus geen anode. Dit geeft de doorslag denk ik.

• martijnr17
Heb de 200l besteld en dus RVS maar hiervoor ene gewone stalen gehad. Na 3jaar was er nog weinig mis met de anode. Zo'n dikke jongen gaat met beetje geluk dus 5 tot 10 jaar mee gok ik. Het nadeel is dan wel dat je hen er niet makkelijk uit krijgt. Met een beetje geluk kan je hem er wel schuin uitschuiven. Moet ie wel leeg zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
hesselbeertje schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:41:
Das inderdaad onhandig. Ik twijfel zelf tussen de 150 en 200 liter. De 200 heeft een RVS vat, dus geen anode. Dit geeft de doorslag denk ik.
Ik zou zeker voor de 200L versie gaan. Had ik ook gedaan als die fysiek bij mij had gepast.

@martijnr17: dat is fijn nieuws dat de anode zo lang mee kan gaan. Nadeel is wel dat als ik de anode wil controleren, ik had vat leeg moet maken. Van de plek af moet halen. Vervolgens schuin moet liften en de anode eruit halen. Dan kan ik ze net zo goed direct ook vervangen.

Hier nog een kijkje van mijn zelf gemaakte bekisting waar ze op komen te staan:

Constructie:
https://www.mupload.nl/img/inycs86a8ublt.jpg

Eindresultaat:
https://www.mupload.nl/img/xhwarzr8i.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Chris499 op 29-08-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:56
Daffy1982 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:25:
Zojuist de bevestiging dat ik hem al op 3 september kan ophalen. Dat is sneller dan verwacht. So far so good
Ga je morgen naar het depot? Ik ben nu op vakantie in Zuid-Limburg dus ik kan je eventueel helpen uitladen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Daffy1982 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:20:
Kijk maar eens op www.lecomptoirdesenergies.com

Ze versturen naar depots op de grens België/Frankrijk. Ik woon zelf in Zuid Limburg maar het prijsverschil is me het ritje van 250 km meer dan waard. Ze verwachten hem volgende week binnen aldaar.
Zij zijn wel echt goedkoop zeg! Waar is het depot wat het dichtst bij NL ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 08:37
FrancD schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:46:
[...]

Ik ben ook wel geïnteresseerd. Misschien kunnen we het transport van het depot -> NL samen organiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
barbuitenhuis schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:03:
[...]

Ik ben ook wel geïnteresseerd. Misschien kunnen we het transport van het depot -> NL samen organiseren?
@barbuitenhuis Ik heb een zonneboiler en wacht op het type met extra spiraal. Die zou ergens rond november uitkomen heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
FrancD schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:30:
[...]

@barbuitenhuis Ik heb een zonneboiler en wacht op het type met extra spiraal. Die zou ergens rond november uitkomen heb ik begrepen.
Voor zover ik warmtepompboiler.nl of warmtepompboilershop mag geloven klopt dat. Tzt ben ik ook geïnteresseerd, mocht er gezamenlijk transport komen. Woon in de buurt van Utrecht, past ie in een stationwagen? Denk 't wel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Baapje327 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:52:
[...]

Voor zover ik warmtepompboiler.nl of warmtepompboilershop mag geloven klopt dat. Tzt ben ik ook geïnteresseerd, mocht er gezamenlijk transport komen. Woon in de buurt van Utrecht, past ie in een stationwagen? Denk 't wel toch?
Moeten ze niet rechtop vervoerd worden ivm de olie in de compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ja, op een aanhangertje dus.
Rechtop is ook makkelijker tillen met de bijgeleverde zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Proton_ schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:37:
Ja, op een aanhangertje dus.
Rechtop is ook makkelijker tillen met de bijgeleverde zak.
OK, nog steeds geïnteresseerd, aanhangertje is wel te fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Vandaag hier de 200L (Eau, dus gevoed vanuit de vloerverwarming) binnengekregen. Besteld via warmtepompboilershop.nl. Prima service, levering geschiedt snel en in goed overleg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijnr17
Was wat sloopwerk maar hij staat in de kelder en is aangesloten.
Ik heb de bovenste kap eraf gehaald omdat hij dan verder onder de trap kan staan.
Moet nog wat leidingen netjes vastzetten maar hij werkt.

Hij maakt wel meer lawaai dan ik verwacht had. Met de deur dicht hoor je dat gelukkig bijna niet en de kelder zit in de gang dus in huis hoor je hem verder niet. Hij zou eerst in een kast grenzend aan de woonkamer komen en daar was je denk ik gek geworden.

Heb hem overigens ook bij https://www.warmtepomp-online.com/ besteld op zondag en dinsdag was hij er al. Maar ik snap ook zeker de mensen die hem voor 1700 kunnen kopen dan hou je een hoop geld over om alles aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Htozg1uRUvzdtgiKdcJ44HhP/thumb.jpg
Er lopen alleen nog wat oude leidingen achterlangs van de overdruk voor CV die moet ik nog wat netter zien te krijgen maar voor nu is ie aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door martijnr17 op 07-09-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zonder omkasting zal je 'm beter horen inderdaad, zelfs al is het maar dun plastic :)

Ik zou er wel iets omheen maken zodat de koudemiddelleidingen wat beschermd zijn tegen bezemstelen, spelende kinderen en degelijke.

Je laat de zak er onder liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Martin123t schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:46:
[...]

Ga je morgen naar het depot? Ik ben nu op vakantie in Zuid-Limburg dus ik kan je eventueel helpen uitladen. :)
Ik heb afgelopen woensdag de warmtepomp opgehaald. De voor mij dichtsbijzijnde vestigingen waren in thionville en charleville. Ik ben zelf naar thionville gereden. We hebben de boiler (270 liter) rechtop op een aanhanger naar Nederland gereden. De boiler zat netjes ingepakt op een pallet met een houten frame eromheen. Ging prima met een paar flinke spanbanden.

Nu even wachten op de installateur die de boiler gaat aansluiten en meteen de cv even netjes waterzijdig inregelt zodat het water met een optimale retourtemperatuur naar de boiler gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
FrancD schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:46:
[...]

Nog als aanvulling op bovenstaande. Deze firma verzend de boiler naar een elektroketen genaamd Rexel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

martijnr17 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:45:
Ik heb de bovenste kap eraf gehaald omdat hij dan verder onder de trap kan staan.

Hij maakt wel meer lawaai dan ik verwacht had. Met de deur dicht hoor je dat gelukkig bijna niet en de kelder zit in de gang dus in huis hoor je hem verder niet. Hij zou eerst in een kast grenzend aan de woonkamer komen en daar was je denk ik gek geworden.

[Afbeelding]
Je bent denk ik de winnaar wat de krappe ruimte betreft :+
De muren en trap rondom zijn hard en dat versterkt het geluid nog eens.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

martijnr17 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:45:

Je hebt wel een klankkast gecreëerd zo met de compressor precies in de trap holte, misschien kan je er nog wat geluid dempend materiaal achter krijgen? Hoeft niet dik te zijn maar alles beter dan hout. Goede speakers zijn ook van hout he ;)
Heb hem overigens ook bij https://www.warmtepomp-online.com/ besteld op zondag en dinsdag was hij er al. Maar ik snap ook zeker de mensen die hem voor 1700 kunnen kopen dan hou je een hoop geld over om alles aan te sluiten.

[Afbeelding]
Wat was jij kwijt dan? In jouw link kost de 150l 1870,- en er zit 2800,- subsidie op, daar kan je hem toch wel voor aansluiten zeker? ;) Of koste bezorgen veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
Rol-Co schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:57:
[...]

Je hebt wel een klankkast gecreëerd zo met de compressor precies in de trap holte, misschien kan je er nog wat geluid dempend materiaal achter krijgen? Hoeft niet dik te zijn maar alles beter dan hout. Goede speakers zijn ook van hout he ;)

[...]

Wat was jij kwijt dan? In jouw link kost de 150l 1870,- en er zit 2800,- subsidie op, daar kan je hem toch wel voor aansluiten zeker? ;) Of koste bezorgen veel?
Ik heb de 200L variant was 2300 euro inclusief bezorgen. Ik ben denk ik zon 100 tot 150 euro aan materiaal kwijt omdat ik nog wat spullen had liggen zoals een 6bar inlaatcombinatie.
Proton_ schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:36:
Zonder omkasting zal je 'm beter horen inderdaad, zelfs al is het maar dun plastic :)

Ik zou er wel iets omheen maken zodat de koudemiddelleidingen wat beschermd zijn tegen bezemstelen, spelende kinderen en degelijke.

Je laat de zak er onder liggen?
In de kelder staan geen bezemstelen, we hebben alleen wat plankjes aan de muur. De planken zijn nu 30cm diep(voorheen 15) en aan het einde zit een staande om de spullen tegen te houden. Je kan dus bedenken dat daar de halve WP al achter beschermt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mL5QJLMnLzobjojqSfQaZhDU/thumb.jpg
Misschien nog iets van isolatie tegen het geluid. Ik heb alleen geen idee of je de compressor helemaal mag inpakken ivm de temperatuur.
De zak heb ik expres eronder gelaten. Hij zit daar niet in de weg en moet hij er ooit weer uit dan kan je hem er zo weer uit tillen. Werkt heel handig die zak.

[ Voor 4% gewijzigd door martijnr17 op 07-09-2019 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Deze week door @koevlaas2 geïnstalleerd. 2 maal Auer Edel Water (150L per stuk).

https://www.mupload.nl/img/u5h48cqnty.jpg

Het linker boilervat blijft geluid maken, het lijkt er op dat de pomp blijft draaien, ook als hij de compressor uit is.
De linker boiler geeft een 4 aan op het display en de rechter boiler een 6. Weet iemand wat dit betekent? Ik kan het nergens in de handleiding vinden.

Edit: sinds een uur geleden gaat de linker boiler uit zichzelf naar electric backup, hoewel deze door mij is uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 19:43:
Deze week door @koevlaas2 geïnstalleerd. 2 maal Auer Edel Water (150L per stuk).

https://www.mupload.nl/img/u5h48cqnty.jpg

Het linker boilervat blijft geluid maken, het lijkt er op dat de pomp blijft draaien, ook als hij de compressor uit is.
De linker boiler geeft een 4 aan op het display en de rechter boiler een 6. Weet iemand wat dit betekent? Ik kan het nergens in de handleiding vinden.

Edit: sinds een uur geleden gaat de linker boiler uit zichzelf naar electric backup, hoewel deze door mij is uitgeschakeld.
Jeetje, had @koevlaas2 haast of zo? Die leidingen hadden ook erachter op de muur gekunt denk ik.
Die foto is geen reclame iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Rol-Co schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 19:49:
[...]

Jeetje, had @koevlaas2 haast of zo? Die leidingen hadden ook erachter op de muur gekunt denk ik.
Door omstandigheden zitten deze zo en konden achteraf niet meer achterlangs.
Chris wilde ze eerst boven langs hebben maar dat werkte niet ivm lucht.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 19:49:
[...]

@koevlaas2 heeft gewoon heel goed werk afgeleverd.

Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat dit de 150L versie is en die heeft beugels aan de achterkant, je kunt er dus geen leidingen achterlangs plaatsen.

Enkel 1 van de boilers is mogelijk defect, omdat de pomp blijft draaien, maandag even contact opnemen met de verkoper warmtepomp-online.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:46:
[...]

Als jij er tevreden mee bent is het goed he :)
Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat dit de 150L versie is en die heeft beugels aan de achterkant, je kunt er dus geen leidingen achterlangs plaatsen.
Heb ik gelezen, ik kijk vaak ook niet zo krap en gaat functioneel voor cosmetisch maar ik vermoed dat ze best van te voren op de muur gebeugeld konden worden en dan de boilers 1 voor 1 plaatsen en de flexen aansluiten.
Of eerst de upanor aan de boilers maken achter tussen de boilers recht naar beneden en door je voetstukjes naar de aansluiting.
Enkel 1 van de boilers is mogelijk defect, omdat de pomp blijft draaien, maandag even contact opnemen met de verkoper warmtepomp-online.com.
Heb je nog ergens keerkleppen er in zitten? Of zitten beide boilers parallel aan de cv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Da's wel handig inderdaad: zorg dat op een (lokaal) hoogste punt een ontluchter zit (er is gelukkig eentje ingebouwd in de Edel Eau).
Teveel lucht en hij gaat in storing omdat de verdamper geen water krijgt.

De ingebouwde pomp doet volgens de indicators op de verdeler 0,5 liter per minuut door alle 12 groepen.
Dat is 360 liter per uur, ruim boven de minimale 250 liter per uur :)

Andere observatie: de koudemiddelleidingen waren hier en daar wat krap gebogen zodat ze wat rammelden.
Ook kwam er een veerklem van de compressorrubbers tegen de compressorisolatie aan, Dat samen is eenvoudig te verhelpen en scheelt een hoop lawaai.

En bij mij is de kap er ook nog af omdat-ie dan beter weggestopt kan worden :)
Sowieso kan de kap wel 7? cm ingekort worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:46:
[...]

Gaatje boren in die voet en je leiding kan mooi langs zijkant omhoog toch....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 22:22:
Da's wel handig inderdaad: zorg dat op een (lokaal) hoogste punt een ontluchter zit (er is gelukkig eentje ingebouwd in de Edel Eau).
Teveel lucht en hij gaat in storing omdat de verdamper geen water krijgt.

De ingebouwde pomp doet volgens de indicators op de verdeler 0,5 liter per minuut door alle 12 groepen.
Dat is 360 liter per uur, ruim boven de minimale 250 liter per uur :)

Andere observatie: de koudemiddelleidingen waren hier en daar wat krap gebogen zodat ze wat rammelden.
Ook kwam er een veerklem van de compressorrubbers tegen de compressorisolatie aan, Dat samen is eenvoudig te verhelpen en scheelt een hoop lawaai.

En bij mij is de kap er ook nog af omdat-ie dan beter weggestopt kan worden :)
Sowieso kan de kap wel 7? cm ingekort worden..
Welke heb je? En wat is de ervaring tot nu toe kwa warmen, tijd, verbruik, geluid....afkoeling van de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Pics or didn't happen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jUSQAUzoD5TDJwdx3d0pF51H/thumb.jpg
Als amateur ben ik wel fan van flexslang ;)
Dat maakt het ook makkelijker aanpassen als 'straks' de gasketel weg is.
@Rol-Co dit is de 200 versie. Ta 21, Tr 19.
De opwarmtijd weet ik niet, minder dan 6 uur :)
Hij wordt gevoed door de dwtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:02:
Pics or didn't happen:
[Afbeelding]
Als amateur ben ik wel fan van flexslang ;)
Dat maakt het ook makkelijker aanpassen als 'straks' de gasketel weg is.
@Rol-Co dit is de 200 versie. Ta 21, Tr 19.
De opwarmtijd weet ik niet, minder dan 6 uur :)
Hij wordt gevoed door de dwtw.
Jammer dat die aansluitingen altijd aan de verkeerde kant zitten, ook hier weer. Compressor en leidingkjes ziet er allemaal wat iel uit vind je niet, ik ben benieuwd hoe lang het allemaal heel blijft, heb je nog een filter tegen vuil uit je cv ervoor of zonder?
Minder dan 6 uur is wel ok, en dat is naar 55 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Misschien een idee om maandelijks het verbruik en geleverde hoeveelheid warmwater te monitoren? Geeft dan een beter beeld wat er mogelijk is en is sowieso leuk om over te discussiëren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat kan, ja. De kWh-meter en watermeter waren te laat binnen, maar wil ik er nog wel tussen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Heb je nog een filmpje van het geluid als hij draait?
Ben wel benieuwd in het verschil met de Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Jim423
Hmm, zonder kap geeft dat een vertekend beeld. Sowieso is het lastig om een geluidsniveau op film te krijgen.
@Rol-Co er was een filtertje bijgeleverd, die zit er tussen. Mijn cv-water is vrij schoon (wel bruin) omdat ik alleen vloerverwarming heb met rvs verdelers en pex buizen.
Ik weet niet wat jij verwacht van een koelinstallatie die 2A uit het stopcontact trekt, dit is zo'n beetje wat je dan krijgt :) Meer is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Proton_

Ja daar heb je gelijk in, dat is ook niet veel maar zocht eigenlijk de meerwaarde van de hogere prijs t.o.v bijv de explorer. Net zoals waarom de subsidie bij deze hoger is of nog niet lijkt bepaald o.i.d.
Zou R290 gevuld zoveel verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Subsidie gaat volgens mij uit van geleverd vermogen. Dat ligt bij deze WPboiler dus blijkbaar (flink) hoger dan een WP boiler die z’n warmte uit lucht haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:23:
@Proton_

Ja daar heb je gelijk in, dat is ook niet veel maar zocht eigenlijk de meerwaarde van de hogere prijs t.o.v bijv de explorer. Net zoals waarom de subsidie bij deze hoger is of nog niet lijkt bepaald o.i.d.
Zou R290 gevuld zoveel verschil maken?
De subsidie lijkt een misvatting te zijn, gebaseerd op Brine wp's.
Het ding mag dan een iets hogere cop hebben dan een Explorer maar hij trekt de cop van de CV omlaag.
Er ontbreekt een klasse voor dit soort vv wpb's, eerder kreeg deze €1400 subsidie!
Overigens is hij in Frankrijk voor €1700 te vinden, zodra hij onze grens passeert komt er 50% op :')

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-09-2019 15:57 ]

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste