Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:52:
[...]

De subsidie lijkt een misvatting te zijn, gebaseerd op Brine wp's.
Het ding mag dan een iets hogere cop hebben dan een Explorer maar hij trekt de cop van de CV omlaag.
Er ontbreekt een klasse voor dit soort vv wpb's, eerder kreeg deze €1400 subsidie!
Ja dat kan zijn maar toch staat hij bij rvo voor 2800,- in de lijst omdat het een water/water is? Hij is ook duurder in aanschaf, maar bijn 1k euro boven kostprijs gaat toch zeker niet gebeuren als je een rekening moet overleggen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:59:
[...]

Ja dat kan zijn maar toch staat hij bij rvo voor 2800,- in de lijst omdat het een water/water is? Hij is ook duurder in aanschaf, maar bijn 1k euro boven kostprijs gaat toch zeker niet gebeuren als je een rekening moet overleggen.
Is er een regel bij Rvo die bepaalt dat hij meer dan de subsidie moet kosten?
Installatie komt er nog bij, die kosten kan je opnemen in het hele plaatje.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:03:
[...]

Geen idee, maar gaat er geen lampje branden daar als je met een rekening van 2k euro aankomt denk je?
Installatie kost nou ook niet de wereld voor een wpb. Zo'n beetje het meest simpele ding om aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-04 14:53
Rol-Co schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:10:
[...]

Geen idee, maar gaat er geen lampje branden daar als je met een rekening van 2k euro aankomt denk je?
Installatie kost nou ook niet de wereld voor een wpb. Zo'n beetje het meest simpele ding om aan te sluiten.
Dit is uitvoerig nagevraagd bij RVO. Je krijgt een hogere subsidie dan de aanschafkosten, als de kostprijs lager is dan de subsidie. Zie eerdere posts in de verschillende fora.

Ik heb je al verschillende potentiële problemen zien posten. Je komt best negatief over wat betreft deze boiler van Auer. Waar komt dat precies door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:19:
[...]

Gaatje boren in die voet en je leiding kan mooi langs zijkant omhoog toch....
Dat zou wel mooier zijn inderdaad, maar heel erg zitten ze ook niet in de weg. Onder de voeten zitten ook leidingen dus is ook al best vol.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Decoupeerzaag vs boiler: 1-0
#hetpastwelhoor
Vanavond de subsidieaanvraag doen.
Dit was met een luchtbronwarmtepomp niet gelukt :) (of wel, maar dan had hij niet goed meer gewerkt).
Edel Eau 200

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 08-09-2019 17:26 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:46:
[...]

Ik heb je al verschillende potentiële problemen zien posten. Je komt best negatief over wat betreft deze boiler van Auer. Waar komt dat precies door?
Nee hoor, noem het gezonde achterdocht / interesse, op het forum worden dingen soms mooier voorgespiegeld dan het werkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Tot dusver lijkt het me een prima ding.
Er is duidelijk over nagedacht: de draagzak, vvw-aftapunit, filter, beveiligingen.
Maar het is ook een Frans apparaat met (bij mij) wat rammeltjes door onhandige montage en kabels die best vijf centimeter langer hadden gekund :)
Al met al voldoet het aan de verwachtingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 08-09-2019 19:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Proton_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:43:
Er is duidelijk over nagedacht: de draagzak, vvw-aftapunit, filter, beveiligingen.
Maar het is ook een Frans apparaat met (bij mij) wat rammeltjes door onhandige montage en kabels die best vijf centimeter langer hadden gekund :)
Wat ik vooral onhandig vind is dat bij mijn boilers de anode van onderaf vervangen moet worden. Ik heb (nog) geen rammeltjes ontdekt. Vraag me af waar die rammeltjes bij jou vandaan komen. De kabels vind ik wel goed, je kunt de entree en sortie kabels vanuit de kap langer en korter maken, zo zitten ze eigenlijk nooit in de weg. Als je pech hebt dan zitten de aansluitingen aan de verkeerde kant, zoals het bij ons het geval is. Maar de fabrikant moet toch een kant kiezen. Overigens hebben enkel de 200L en 270L versie een draagzak.

Wat betreft de betrouwbaarheid van de componenten, moet nog maar blijken of deze goed is. Ik ben normaal gesproken niet zo van de Franse producten. Maar de meeste warmtepomp boiler fabrikanten komen volgens mij uit Frankrijk, dus je ontkomt er niet zo snel aan. Wat op zich wel hoop geeft is dat Auer al sinds eind 1800 bestaat, al zegt dat ook niet alles over dit specifieke product.

Waar ik vandaag tegenaan liep is het volgende:
Vat 1 was aan het draaien op de warmtepomp en vat 2 stond stil. Toen vat 1 opgewarmd was naar de gewenste temperatuur, was een uur later vat 2 toe aan verwarmen. Vat 2 gaf aan dat de temperatuur van de retour leiding maar 15.5 graden was (vat 1 gaf nog 18.5 graden aan). Hij leek daardoor het elektriche element te gaan gebruiken, (bliksemschichtje werd weergegeven) wat ik overigens heb uitgeschakeld. Vervolgens heb ik mijn Panasonic Monobloc even ingeschakeld om de cv retour temperatuur op te warmen. Het vat ging toen zonder problemen weer draaien op de warmtepomp.

Na wat opstartproblemen (pomp bleef draaien) ben ik tot nu toe redelijk tevreden. Even goed de retour temperatuur in de gaten blijven houden. Binnenkort een kWh meter bestellen en installeren, zodat ik het verbruik in de gaten kan houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 08-09-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Mijn rammeltje kwam van een splitpen waar de compressor op een rubbertje staat, die kwam tegen de (harde) compressorisolatie aan. Dat is verholpen door de splitpen wat te draaien.
Met de kabels bedoelde ik de elektrische naar het display, die net niet strak staan. De flexslangen zijn wel ok en helpen eventuele trillingen te ontkoppelen.

@Chris499 wellicht wat lucht in de leidingen? Dan heb je geen of te weinig doorstroming en koelt het water te veel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Hoe heb je de edels aangesloten @Chris499 naast elkaar of achter elkaar? Als je ze in serie hebt aangesloten krijgt de ene boiler het afgekoelde water van de eerste boiler. Parallel zette is volgens mij de juiste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:50
Proton_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:43:
Op de doos staat dat ze in Frankrijk zijn ontwikkeld en gemaakt, maar volgens mij komen ze uit Polen. Er zit daar een leverancier naast de fabriek. Kwam de eerste en goedkoopste op het forum daar niet vandaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fqEjgxLy5MearElXue2YSVyU/thumb.jpg
http://www.cieplotech.pl/Technika-grzewcza-i-klimatyzacyjna/

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 09-09-2019 10:56 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucaspr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2024
Speedy-Andre schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:03:
[...]

150kW Atmos houtvergasser koste in maart 9000 euro ongeveer en mits geinstalleerd voor 21 maart kreeg je 14600 euro subsidie op het apparaat. Dus dit kan heel makkelijk. Ja, er gaat wel een lamp branden, maar voor het verlagen van de subsidie is, mijn inziens, tijd nodig. iets met bureaucratie.

Mijn vraag is meer, als ik naar Frankrijk rijd en daar het apparaat koop, krijg je dan nog steeds 2800 subsidie. Daar twijfel ik over.

Ik wil hem gebruiken i.c.m. een 1000L hygiene vat. Ik heb vloerverwarming en een houtvergasser. Die ik met echte kou ( <5 gr C buiten) eigenlijk om 2u snachts :z aan zou moeten steken om smorgens lekker warm te douchen. Nu is het opgelost door de CV aansluiting 1 naar beneden te verplaatsen. Werkt ook maar dan is mijn buffer voor de verwarming kleiner.. Vrijstaand wonen is niet alles ;)

En mag je deze ook vullen met eventueel warm water? En kan ik hem zomers uitschakelen. Zal er een drieweg tussen moeten. Koelen hoeft van mij niet persé en zomers heb ik warm water genoeg. (3x 24CPC heatpipes)

[ Voor 25% gewijzigd door lucaspr op 09-09-2019 20:19 . Reden: toevoeging combinatie vat ]

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ep Woody schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:11:
Hoe heb je de edels aangesloten @Chris499 naast elkaar of achter elkaar? Als je ze in serie hebt aangesloten krijgt de ene boiler het afgekoelde water van de eerste boiler. Parallel zette is volgens mij de juiste optie.
Ze staan parallel.
https://www.mupload.nl/img/f3mhggmde.jpg

@Proton_: lucht in de leidingen lijkt me niet. De ontluchters op beiden vaten nog steeds open, dus er kan denk ik geen lucht meer in zitten.

Het probleem doet zich alleen voor als 1 vat aan het opwarmen is, dan zakt de retour temp van het andere vat naar onder de 18 graden. Het maakt niet uit welk vat wat aan het doen is.

[ Voor 34% gewijzigd door Chris499 op 09-09-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
lucaspr schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:13:
[...]

Mijn vraag is meer, als ik naar Frankrijk rijd en daar het apparaat koop, krijg je dan nog steeds 2800 subsidie. Daar twijfel ik over.
Dit is nagevraagd. Nogmaals: het antwoord is ja :O . Dit volgens meerdere klantenservice medewerkers die ik heb gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 09:52
Chris499 schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:53:
[...]

Ze staan parallel.

@Proton_: lucht in de leidingen lijkt me niet. De ontluchters op beiden vaten nog steeds open, dus er kan denk ik geen lucht meer in zitten.

Het probleem doet zich alleen voor als 1 vat aan het opwarmen is, dan zakt de retour temp van het andere vat naar onder de 18 graden. Het maakt niet uit welk vat wat aan het doen is.
Hier zit een foutje in de parallelaansluiting, de ene boiler gaat nu circuleren over de andere in elk geval voor een gedeelte. Er moeten terugslagkleppen in de aansluitingen. Het korte circuit in de boiler heeft vast minder weerstand dan het cv circuit. Terugslagklepjes ertussen en probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:42
Das inderdaad duidelijk. Elke boiler een terugslagklepje (liefst zwaartekracht, veerbelast geeft een behoorlijke weerstand, zeker voor dat kleine pompje) geven en klaar ben je. Scheelt ook behoorlijk in de behaalde COP.

[ Voor 28% gewijzigd door hesselbeertje op 10-09-2019 12:57 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:15
Ik wil de auer edel ook installeren en aansluiten in onze verbouwde woning. Nu hebben wij een buffervat van 100liter met nog 2 aansluitingen over. Zou ik de auer bijvoorbeeld ook op deze recirculatie aansluiting kunnen laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Chris499 zoals gezegd in beide aanvoeren (of afvoeren) deze ertussen, dan moet het werken :)

@Murkmans
ja, mits er voor wordt gezorgd dat:
* de wpb niet gevoed wordt met water > 30 graden (thermostatisch mengventiel?)
* de vloerverwarmingspomp altijd draait als de wpb warmtevraag heeft (24V relais parallel aan de ingebouwde pomp?)
100 liter is niet zo veel.

In de retour volgens het boekje is echt vaak makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Proton_ schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:56:
@Chris499 zoals gezegd in beide aanvoeren (of afvoeren) deze ertussen, dan moet het werken :)

@Murkmans
* de vloerverwarmingspomp altijd draait als de wpb warmtevraag heeft (24V relais parallel aan de ingebouwde pomp?)

Ja thermisch mengventiel staat sowieso op het lijstje.
Misschien dat ik dan het buffervat in serie zet in de aanvoer. Kan de auer edel gewoon in de retour.

• Chris499
Ik wil ook zo een mooi kastje gaan maken om mijn stroomverbruik van de Auers te meten. Ik maak dus 2 kWh meters met 2 hoofdschakelaars.

Omdat ik niet zo veel verstand van Elektra heb wil ik het volgende vragen:

Kan ondertaande kWh meter van 63A samen met de hoofdschakelaar van 25A?

kWh meter:
https://nl.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_52

Hoofdschakelaar:
https://www.vekto.nl/last...-25a-18mm-hoofdschakelaar

Kastje:
https://www.vekto.nl/10-modules-ip40

[ Voor 20% gewijzigd door Chris499 op 11-09-2019 12:48 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:54
Zou je niet fatsoenlijk spul kopen ipv Ali?
Er gaat toch een behoorlijk vermogen doorheen zeker als het element aanschiet.

https://www.elektrototaal...m-pro-m-kwh-meter-4150114
of
https://www.vekto.nl/kwh-meter-1-fase-5-45a

https://www.vekto.nl/2-polig-40a-lastschakelaar-domae

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 11-09-2019 15:19 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Chris499
Dank voor je reactie.

Ik denk dat je gelijk hebt betreft de energiemeter.
Zou de 40A SEP ook gewoon goed zijn? Die is maar 1 module i.p.v. 2.

https://www.vekto.nl/last...-40a-18mm-hoofdschakelaar

• Jim423
SEP ken ik niet. Echter hoeft er natuurlijk geen hoofdschakelaar voor dus die zou je ook gewoon weg kunnen laten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Chris499
Jim423 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:12:
SEP ken ik niet. Echter hoeft er natuurlijk geen hoofdschakelaar voor dus die zou je ook gewoon weg kunnen laten.
Ik wil ze graag uit kunnen zetten zonder de draden af te hoeven tappen :-) stekker gaat er tussen uit.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Hoi,

Lijkt op mijn setup, maar ik heb een WP ipv houtvergasser. Zelfde heatpipes en ook 1000l hygienespiraal vat (van 123 kaminofen ook?)

Ik ga de auer met extra spiraal gebruiken als ie uit komt, en dan de collectoren met prioriteitstelling op de auer en het 1000l vat. Ik vermoed dat ik daarna 70% oid van het jaar de auer verwarm met de zon, en inlaat achter de hygienespiraal, dus ook geen ijskoud water, maar altijd 30 graden oid. WP zit op het vat.
De auer ga ik denk op de vvw zetten, maar kan ook op het 1000l vat(heeft meer met de locatie te maken) aangezien de zon in mijn situatie het meeste doett, is het maar korte tijd waar ie warm water nodig heeft, en het vat en de vvw is hetzelfde water bij mij.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:04
Chris499 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:46:
[...]

Dank voor je reactie.

Ik denk dat je gelijk hebt betreft de energiemeter.
Zou de 40A SEP ook gewoon goed zijn? Die is maar 1 module i.p.v. 2.

https://www.vekto.nl/last...-40a-18mm-hoofdschakelaar
Als je dan toch goedkope kWh meters wil hebben zoek dan op Ali naar de Eastron SDM120. Die Eastron meters zijn van oorsprong Chinees maar worden hier ook volop verkocht.

[ Voor 14% gewijzigd door tux-87 op 12-09-2019 08:18 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Hmm. Helaas is er bij mij geen plek voor de watermeter totdat de cv ketel weg is.
Die moet dus nog even in zijn doos wachten, hopelijk niet lang ;)

• Chris499
tux-87 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:14:
[...]

Als je dan toch goedkope kWh meters wil hebben zoek dan op Ali naar de Eastron SDM120. Die Eastron meters zijn van oorsprong Chinees maar worden hier ook volop verkocht.
@Jim423 geeft juist aan dat je voor dit soort doeleinden beter geen spul van Ali kan kopen.

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:53
Chris499 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:20:
[...]

@Jim423 geeft juist aan dat je voor dit soort doeleinden beter geen spul van Ali kan kopen.
Heb 2 kwh meters via Ali van Eastron. Doen 't prima en zitten beide achter de aardlek en zekering, dus gewoon veilig.
Bij deze verkoper gekocht,
klik

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Chris499
Bart_Denon schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:48:
[...]

Heb 2 kwh meters via Ali van Eastron. Doen 't prima en zitten beide achter de aardlek en zekering, dus gewoon veilig.
Bij deze verkoper gekocht,
klik
Deze lijkt wel precies dezelfde en nog wat goedkoper en de volgende dag binnen.

https://www.vekto.nl/kwh-meter-1-fase-5-45a

• Bart_Denon
Zeker niet, de sdm120 met oa modbus uitleesmogelijkheid is duurder. https://www.vekto.nl/kwh-...X-Kp4ssMaBs0aAhokEALw_wcB

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Chris499
Mooi. Bestel ik die binnenkort bij Ali! Nog tips voor een goedkope Hoofdschakelaar en/ of modulekastje bij Ali?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 16:31
is de Auer nu echt zoveel stiller als een atlantic V4 ?
het scheelt nogal behoorlijk in de prijs..

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Chris499
Wodan89 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:55:
is de Auer nu echt zoveel stiller als een atlantic V4 ?
het scheelt nogal behoorlijk in de prijs..
Ik heb zelf nooit een Atlantic gehoord, dus ik kan niet over het geluid oordelen.
Mijn installateur gaf aan dat hij de Auer wel een stuk stiller vond.

Als je de prijs inclusief subsidie rekent, dan is de Auer Edel eau veel goedkoper.

Auer Edel eau (150L): € 1.875 aanschaf minus € 2800,- subsidie = - € 925,- netto prijs.
Atlantic Explorer (200L): € 1.500 aanschaf minus € 1.250,- subsidie = € 250,- netto prijs

Neem je 2 Auer Edel eau (150L) dan ben je nog een heel stuk goedkoper uit :-)

• Wodan89
Chris499 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:01:
[...]

Ik heb zelf nooit een Atlantic gehoord, dus ik kan niet over het geluid oordelen.
Mijn installateur gaf aan dat hij de Auer wel een stuk stiller vond.

Als je de prijs inclusief subsidie rekent, dan is de Auer Edel eau veel goedkoper.

Auer Edel eau (150L): € 1.875 aanschaf minus € 2800,- subsidie = € - 925,- netto prijs.
Atlantic Explorer (200L): € 1.500 aanschaf minus € 1.250,- subsidie = € 250,- netto prijs

Neem je 2 Auer Edel eau (150L) dan ben je nog goedkoper uit :-)
snap ik, mijn punt is alleen dat ik maar 50m2 vloerverwarming ( 2 groepen 20Hoh ) wat weinig zon opvangt.
Dan zou in de zomer mijn warmtepomp moeten bijspringen?
ik heb wel een aantal XL radiatoren in het systeem zitten.

Bovendien de vloerverwarmings verdeler zit beneden. en de boiler moet op zolder komen

Kan ik deze ook aansluiten als een radiator met terugslag klep?
eventueel kan ik wel zorgen dat de vloerwarmings pomp bij springt als de boiler warmte vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Wodan89 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:05:
[...]

snap ik, mijn punt is alleen dat ik maar 50m2 vloerverwarming ( 2 groepen 20Hoh ) wat weinig zon opvangt.
Dan zou in de zomer mijn warmtepomp moeten bijspringen?
ik heb wel een aantal XL radiatoren in het systeem zitten.

Bovendien de vloerverwarmings verdeler zit beneden. en de boiler moet op zolder komen

Kan ik deze ook aansluiten als een radiator met terugslag klep?
eventueel kan ik wel zorgen dat de vloerwarmings pomp bij springt als de boiler warmte vraagt.
Hier heb ik ook 50 m2 vloerverwarming, wel met met 5 groepen en 10Hoh. Boilers (2x 150L) staan ook op zolder. Werkt zonder problemen. 2 groepen met 20Hoh is wel weinig. Ik vermoed dat 1 boiler van 150L wel moet lukken. Pomp op de open vloerverwarming verdeler staat op dit moment bij mij heel zacht te draaien (5W). Ik ga dit weekend uit testen of het ook werkt als ik de pomp uit zet.

• Wodan89
Chris499 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:09:
[...]

Hier heb ik ook 50 m2 vloerverwarming, wel met met 5 groepen en 10Hoh. Boilers (2x 150L) staan ook op zolder. Werkt zonder problemen. 2 groepen met 20Hoh is wel weinig. Ik vermoed dat 1 boiler van 150L wel moet lukken. Pomp op de open vloerverwarming verdeler staat op dit moment bij mij heel zacht te draaien (5W). Ik ga van dit weekend uit testen of het ook werkt als ik hem uit zet.
'klinkt wel goed.

geluid is voor mij wel het belangrijkste.
Mijn huis is hout skeletbouw en heeft hierdoor erg weinig eigen demping.

• Chris499
@Wodan89
Radiatoren doen overigens maar weinig. De warmte komt voor het overgrote deel uit de vloerverwarming. Deze neemt de warmte in de zomer op uit het beton.

Warmtepomp bij laten draaien kan uiteraard altijd als dat nodig is, wel ten koste van je cop.

Voordeel in de zomer is dat je 'gratis' je vloer koelt. Nadeel in de lente en herfst is dat je op koude dagen ook je vloer koelt. In de winter gaat je cop van je wp iets omlaag. Ik vermoed overigens dat dit wel mee zal vallen.

[ Voor 59% gewijzigd door Chris499 op 12-09-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:49
Chris499 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:23:
@Wodan89
Radiatoren doen overigens maar weinig. De warmte komt voor het overgrote deel uit de vloerverwarming. Deze neemt de warmte in de zomer op uit het beton.

Warmtepomp bij laten draaien kan uiteraard altijd als dat nodig is, wel ten koste van je cop.

Voordeel in de zomer is dat je 'gratis' je vloer koelt. Nadeel in de lente en herfst is dat je op koude dagen ook je vloer koelt. In de winter gaat je cop van je wp iets omlaag. Ik vermoed overigens dat dit wel mee zal vallen.
De cop van je wp gaat niet omlaag, die zou zelfs hetzelfde blijven als je alle ramen open zet. Je totale energie verbruik kan wel wat toenemen inderdaad.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:51:
[...]

De cop van je wp gaat niet omlaag, die zou zelfs hetzelfde blijven als je alle ramen open zet. Je totale energie verbruik kan wel wat toenemen inderdaad.
De wp krijgt met deze boilers kouder retour water dan zonder deze boilers, dus je ektra verbruik zal iets omhoog gaan. Ook al zal dit verwaarloosbaar klein zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 13-09-2019 19:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
Wat is verwaarloosbaar? De Auer draait met een COP van 4. Dat betekent dus 1 kWh vanuit het net, en 3 vanuit de vloer.

Om met een COP van 4 weer 3 kWh in de vloer te krijgen, moet de 'grote' WP 0.75 kWh verstoken.

Totaal ben je dus 1.75 kWh kwijt, om 4 kWh in de Auer te krijgen. De totale COP is dan dus maar 2,3.

Staat tegenover, dat je 'szomers natuurlijk wel met een COP van 4 warmwater maakt, dan warmt de vloer in huis vanzelf weer op en is de koeling misschien zelf een fijne bijkomstigheid.

Het jaar rond zal de totale COP van het 'Auer systeem' rond de 3 komen schat ik. Dat is niet al te veel anders dan een 'gewone' WP die voor tapwater draait. Voordeel van de Auer is dat ie (meer dan) gratis is.

Daarnaast draait ie lekker lang op een heel laag vermogen (mijn Edel 200 op 320W), dus prima geschikt om overdag op zonnestroom op te warmen. Hiervoor zijn zelfs 2 ingangen aanwezig, om in 2 stappen te sturen vanuit overproductie.

[ Voor 30% gewijzigd door hesselbeertje op 13-09-2019 19:46 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
hesselbeertje schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:42:
Wat is verwaarloosbaar? De Auer draait met een COP van 4. Dat betekent dus 1 kWh vanuit het net, en 3 vanuit de vloer.

Om met een COP van 4 weer 3 kWh in de vloer te krijgen, moet de 'grote' WP 0.75 kWh verstoken.

Totaal ben je dus 1.75 kWh kwijt, om 4 kWh in de Auer te krijgen. De totale COP is dan dus maar 2,3.

Staat tegenover, dat je 'szomers natuurlijk wel met een COP van 4 warmwater maakt, dan warmt de vloer in huis vanzelf weer op en is de koeling misschien zelf een fijne bijkomstigheid.

Het jaar rond zal de totale COP van het 'Auer systeem' rond de 3 komen schat ik. Dat is niet al te veel anders dan een 'gewone' WP die voor tapwater draait. Voordeel van de Auer is dat ie (meer dan) gratis is.

Daarnaast draait ie lekker lang op een heel laag vermogen (mijn Edel 200 op 320W), dus prima geschikt om overdag op zonnestroom op te warmen. Hiervoor zijn zelfs 2 ingangen aanwezig, om in 2 stappen te sturen vanuit overproductie.
Even het rendement van je grote wp buiten beschouwing gelaten. De cop van de boilers gaat in de winter omhoog, omdat ze gebruik maken van warmer retour water t.o.v. de zomer. Cop van de Edel zal in de zomer geen 4 zijn, omdat je met water rond de 20 graden werkt.

Mijn Edel(s) 150L verbruiken overigens ruwweg rond de 200W - 250W.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 13-09-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Proton_ schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:56:

@Murkmans

Deze past toch net zo goed neem ik aan?
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Past wel, maar heeft een veer. In combinatie met het kleine pompje in de Auer is dat niet ideeal. Liever zwaartekrachtklep gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
hesselbeertje schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:23:
Past wel, maar heeft een veer. In combinatie met het kleine pompje in de Auer is dat niet ideeal. Liever zwaartekrachtklep gebruiken.
Weet je dat zeker? De veer is niet zo krachtig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Het pompje ook niet. Het geeft sowieso weerstand, daardoor een lagere flow en dus een lagere COP.

Ik zal niet beweren dat 't niet werkt, maar het was niet mijn keuze.

[ Voor 27% gewijzigd door hesselbeertje op 16-09-2019 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
hesselbeertje schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:41:
Het pompje ook niet. Het geeft sowieso weerstand, daardoor een lagere flow en dus een lagere COP.

Ik zal niet beweren dat 't niet werkt, maar het was niet mijn keuze.
Ik kan die keerklep niet horizontaal plaatsen, de leiding loopt verticaal.

Dat keerklepveertje is minimale weerstand, ik verwacht geen negatieve gevolgen.
Het pompje werkt overigens ook stand alone, zonder extra pomp op de verdeler, dus zo zwak is die ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris499
Wat ik voor de volgers nog even wil meegeven

De 200L en 270L boiler kunnen tot 60 graden op de warmtepomp verwarmen. Je kunt dus ook de legionella run door de warmtepomp laten doen.

Alle kleinere boilers (150L, 100L & 80L) kunnen maar tot 55 graden op de warmtepomp verwarmen. Als je een legionella run doet naar 60 graden, doet hij het laatste stuk met het warmte element. Het verbuik is dan ruwweg 1100 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Chris499 schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:46:
[...]

Dit is uitvoerig nagevraagd bij RVO. Je krijgt een hogere subsidie dan de aanschafkosten, als de kostprijs lager is dan de subsidie. Zie eerdere posts in de verschillende fora.
Is het ook al gelukt om de subsidie daadwerkelijk te krijgen? Het klinkt te goed om waar te zijn.
En is de subsidie alleen mogelijk als het ding geïnstalleerd wordt? Oftewel zelf doen is geen optie als je in aanmerking wil komen voor de subsidie?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Derby schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:00:
[...]

Is het ook al gelukt om de subsidie daadwerkelijk te krijgen? Het klinkt te goed om waar te zijn.
En is de subsidie alleen mogelijk als het ding geïnstalleerd wordt? Oftewel zelf doen is geen optie als je in aanmerking wil komen voor de subsidie?
Nog niet gekregen. 1.5 week geleden aangevraagd en duurt naar horen zeggen 6 weken. Anderen hebben het overigens wel al gekregen.

Er staat op RVO aangegeven dat je het door een installateur moet laten installeren, maar er zijn gevallen bekend waar foto's ook zijn geaccepteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Een verklaring maken waarin je aangeeft dat de WPB volgens fabrieksvoorschrift is geïnstalleerd en in gebruik is genomen ondersteund met foto's is ook voldoende. Althans bij mij is dat zonder verdere vragen goedgekeurd.

De 200 liter Edel heb ik één maand gemeten in gebruik en kom op 't volgende.

Stroomverbruik: 40 kWh
Warmwater (55 Gr): 3.052 liter

Is hier gemakkelijk een COP uit te berekenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
Uitgaande van een ingaande watertemperatuur van 15 graden zit je dus op 40 graden verhoging x 3052 liter = 142 kWh.

142/40 = 3.55

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Achtergrond: dit is met de warmtecapaciteit van water te berekenen.
Google kan eenhedenconversie voor je doen; typ maar
3052 liter * (4187 J/(liter *K) )* 40 K in kWh
in je zoekveld.
DIt doet wat vereenvoudigingen (liter = kg etc) maar is voor deze nauwkeurigheid goed genoeg.

Met 10 graden water invoer zou dit een warmteopbrengst van 160 kWh zijn en dus een COP van 4.
Dit is inclusief stilstandverliezen, dus behoorlijk netjes denk ik.

@Bart_Denon
Een vergelijk met lucht/water warmtepompboilers:
wizzopa schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:56:
Ik heb hier een verbruik over de laatste 58 dagen van 52,81 kWh met een water verbruik van 3,961 m3 water temperatuur 52 graden.
wat een natte-vinger-cop van 170/52,8=3,2 is, met iets kouder water en in de zomer.
Wat dat betreft doet de Auer het dus ietsje beter.
Zie ook wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning" voor wat je dan in de winter kan verwachten.

[ Voor 39% gewijzigd door Proton_ op 19-09-2019 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:48
Voor een overzicht van water en stroom verbruik over 20 maanden.
https://docs.google.com/s...sAYLELUVb9Mwt4uY/htmlview

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:00
Ik heb gisteren ook de brief gehad dat de subsidie is toegekend. Heb hem zelf geïnstalleerd. Bij het indienen uiteraard een factuur en 2 foto's van de boiler. Ik was al bang als het maar geen problemen oplevert maar zonder problemen goedgekeurd.

Voor de COP berekening hierboven, het grondwater is bij ons ( Hoofddorp) op dit moment 18 graden, dus dan is de cop iets slechter. Maar ik ben er erg blij mee. Past precies in de kelder maakt niet teveel lawaai in die kast en gebruikte tussen de 200 en 350watt afhankelijk van te temperatuur.

Wat wel een puntje is ik heb de PV ingang ook aangesloten. Mijn idee hij mag altijd verwarmen tot 45 graden en met de pv ingang tot 55. Dit zodat je s'morgens ook altijd kan douchen indien nodig. Echter gaat hij niet aan, gister was hij 37 graden. Als je dan heel even (1min) de pv ingang aanzet dan gaat hij wel door met verwarmen tot de 45 graden. Dit lijkt dus op een programmeerfoutje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3yY9rqPGJjnc3aBIfuIrtaPh/full.png

[ Voor 13% gewijzigd door martijnr17 op 20-09-2019 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 18:11
Heeft iemand een idee of je de boiler data kan uitlezen via de bus aansluiting?

En een ander ding, ik zie in het lucht/water forum voorbij komen dat de boilers kapot scheuren. Een mogelijke oplossing is om een KIWA expantievat te plaatsen, maar ik zie deze nergens voorkomen in de foto's. Echter als je de handleiding bekijkt moet deze wel geplaatst worden.

[ Voor 81% gewijzigd door Nickkie55 op 20-09-2019 13:24 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• martijnr17
Dat is alleen een boiler van joule die dat nu 3 keer heeft gehad. Maar je wordt er niet blij van als het je overkomt. Mijn inlaat is netjes 6bar en moet zeggen dat ik niets gezien heb over een expansievat maar heb de tekening niet heel goed bekeken. Als je de ruimte hebt zou ik het maar gewoon doen dan. Scheelt weer zon 2bar.

Update:
Er staat in de handleiding bij kleine diameters of keramische kranen adviseren ze wel een expansievat. Ja die laatste heeft iedereen natuurlijk tegenwoordig wel. De overdruk mag 7 bar zijn die is bij mij 6 bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HVUltfwxtzqs1DBka7pf5LQe/thumb.png

[ Voor 37% gewijzigd door martijnr17 op 21-09-2019 07:57 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

martijnr17 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:44:

Wat wel een puntje is ik heb de PV ingang ook aangesloten. Mijn idee hij mag altijd verwarmen tot 45 graden en met de pv ingang tot 55. Dit zodat je s'morgens ook altijd kan douchen indien nodig. Echter gaat hij niet aan, gister was hij 37 graden. Als je dan heel even (1min) de pv ingang aanzet dan gaat hij wel door met verwarmen tot de 45 graden. Dit lijkt dus op een programmeerfoutje.
Bij de Atlantic L/W wpb heeft de PV ingang 30min nadraaitijd, het PV signaal moet wel actief blijven tot hij de 62 graden bereikt (doel temperatuur bij PV).
Handig is dat je hem buiten de ingestelde bedrijfsuren kan laten werken.
Misschien werkt het bij de Auer anders en zijn er voorwaarden om de PV ingang te gebruiken?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• martijnr17
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:51:
[...]

Bij de Atlantic L/W wpb heeft de PV ingang 30min nadraaitijd, het PV signaal moet wel actief blijven tot hij de 62 graden bereikt (doel temperatuur bij PV).
Handig is dat je hem buiten de ingestelde bedrijfsuren kan laten werken.
Misschien werkt het bij de Auer anders en zijn er voorwaarden om de PV ingang te gebruiken?
De 30min nadraaitijd heeft de edel ook echter ging hij na 2min Pv ingang 2uur verwarmen tot die 45graden. Ik hoopte dat hij dat altijd zou doen. Nu maar even rommelen in de domotica om een signaal te geven als de boiler te koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ook ik wil alvast een kabel trekken voor als over een paar jaar de saldering is afgeschaft.
Namelijk voor de peak/of-peak time aansluiting.

Ik heb 2 boilers staan.
Vraag me nu af of ik aan 1 kabel die ik vanaf mijn omvormer doorlus naar de 1e boiler en daarna naar de 2e boiler voldoende is. Of dat ik 2 kabels moet trekken om het juiste signaal in de boilers te krijgen.

Het wordt nogal een lange kabel en ik kan er later niet meer bij. Vandaar dat ik het in 1 keer goed wil doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Chris499 op 22-09-2019 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik zou met 1 kabel 2 relais schakelen, voor elke boiler een eigen relais. Als je dan cat5 trekt, dan heb je voor elke boiler 3 schakeldraden + 0 in laagspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Proton_ schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:52:
Ik zou met 1 kabel 2 relais schakelen, voor elke boiler een eigen relais. Als je dan cat5 trekt, dan heb je voor elke boiler 3 schakeldraden + 0 in laagspanning.
Dan heb ik inderdaad maar 1 draad nodig.
Heb je een voorbeeld link van de relais die er tussen zou passen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als je nog een 12V adapter hebt liggen, dan kan je bijvoorbeeld deze gebruiken.

De 24 volt variant is een paar cent goedkoper.

Als beide boilers altijd hetzelfde moeten doen, dan kan je een relais met dubbele contacten gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 22-09-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Kan iemand me zeggen hoe ik zo'n 200 L edel kan bestellen daar? Ik kan geen account aanmaken daar ik niet in Frankrijk woon, en op twee emails is er geen reactie.

Edit: ik bedoel dus lecomptoirdesenergies.com

[ Voor 13% gewijzigd door annespruit1980 op 24-09-2019 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 20:08
annespruit1980 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:06:
Kan iemand me zeggen hoe ik zo'n 200 L edel kan bestellen daar? Ik kan geen account aanmaken daar ik niet in Frankrijk woon, en op twee emails is er geen reactie.

Edit: ik bedoel dus lecomptoirdesenergies.com
Is het je al gelukt om de 200L Edel te bestellen? Ben zelf ook van plan om zo een aan te schaffen in Frankrijk. Misschien kunnen we gezamenlijk aanschaffen en transportkosten delen?

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
knarf_st schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:28:
[...]

Is het je al gelukt om de 200L Edel te bestellen? Ben zelf ook van plan om zo een aan te schaffen in Frankrijk. Misschien kunnen we gezamenlijk aanschaffen en transportkosten delen?
Nee, totaal geen reaktie. Interesse heb ik nog wel in die 200 L, maar mij lukt het niet om er een te bestellen daar. En gezamelijk kopen wil ik ook wel, altijd goedkoper dan alleen zo'n ding halen. Ik heb wat minder goede ervaringen met Franse verkopers. Die van confort-market bleek uiteindelijk een oplichter geworden ( was in het verleden kennelijk wel een echte verkoper ). . Maar ja, zal wel aan mij liggen....?????

• knarf_st
Zijn er nog meer mensen die op zeer korte termijn een Auer Edel warmtepomp boiler vanuit Frankrijk willen aanschaffen? Op dit moment zijn @annespruit1980 en ik van plan om deze gezamenlijk aan te schaffen en de komende week de bestellingen te plaatsen . Als er nog meer mensen zijn dan kunnen we hoogstwaarschijnlijk een grotere korting regelen en worden de transportkosten ook lager. Je hoeft niet zelf naar Frankrijk te rijden want dat wil ik wel doen, ik heb een aanhangwagen waarop ik de boilers op kan vervoeren. Hoor graag of er nog meer interesse is.

• Gerton1979
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:27
Ik heb interesse om uit Frankrijk een Auer Edel warmtepomp boiler aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Volgens mij willen die Fransen niet exporteren, hooguit naar een depot aan de grens vanwaar je zelf transport dient te regelen. Polen is eventueel ook een optie?
https://auerpolska.com/edel-200-woda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barkart
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 07:39
Mooi initiatief, ook ik heb interesse voor aanschaf vanuit Frankrijk. 👏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
De mensen die hun interesse hebben aangegeven, hebben een PM gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntinator1
  • Laatst online: 14-05 07:54
Ik heb ook interesse in een 270liter. Ergens las is over een geüpgrade versie met een extra spiraal. Is dit het wachten waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Laatst online: 08-05 21:46
Ik heb ook interesse, maar wel alleen 'n de water variant met spiraal, en die is nog niet uit dacht ik...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Zit er een diëlectrische koppeling bij? Als ik de handleiding zo lees niet. Waar hebben degene die hem al hebben draaien, deze besteld? Of is dat niet nodig als je RVS flex gebruik zoals https://www.econo.nl/flex...ige-draad-en-34wartelmoer

[ Voor 33% gewijzigd door Murkmans op 30-09-2019 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Murkmans schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:50:
Zit er een diëlectrische koppeling bij? Als ik de handleiding zo lees niet. Waar hebben degene die hem al hebben draaien, deze besteld? Of is dat niet nodig als je RVS flex gebruik zoals https://www.econo.nl/flex...ige-draad-en-34wartelmoer
Ik ben nu wel benieuwd waar jullie de handleiding vandaan halen. Gisteren een uur gezocht maar kan alleen de versie vinden voor de lucht/water warmtepomp

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Derby Zoek eens op 'handleiding' in de startpost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:36:
@Derby Zoek eens op 'handleiding' in de startpost ;)
*schaam schaam :X 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
8 september subsidie aangevraagd, vandaag de brief dat het binnen een week op de rekening moet staan.
Netjes geregeld door de RvO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Proton_ schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:10:
8 september subsidie aangevraagd, vandaag de brief dat het binnen een week op de rekening moet staan.
Netjes geregeld door de RvO.
Hier ook vandaag ontvangen de brief. Alles goedgekeurd. 4 september aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ik heb de Auers zo geprogrammeerd dat ze 24/7 alleen op de wp functie mogen draaien.

Toch ging gisteren de backup Heater aan. Iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:18:
Ik heb de Auers zo geprogrammeerd dat ze 24/7 alleen op de wp functie mogen draaien.

Ik doe een gok, tr van auer te koud?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Chris499 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:18:

Check deze parameters eens goed. Deze kunnen er ook nog voor zorgen dan de WPB op 't elek element kan overschakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VVK1yIm0jSNYCm7yd2VkbUBu/full.png
Ik heb het zo ingesteld:
Legionella: aan (14 dgn / 60 graden)
min temp: uit
load shedding: stand 1
max time: uit.

Dan springt je elek element niet zomaar aan, tenzij er iets mis is met de Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@reneeke1970
@Bart_Denon

Ben er al aardig in gedoken en was in de veronderstelling dat de boilers de backup heater niet meer zouden gebruiken. Even voor de duidelijkheid:

Ik heb economy mode 24/7 aangezet. Dat betekent: heat pump runs normally and electric backup is not allowed. Als je de legionellala hebt ingesteld op 60 graden gaat die maar tot 55 graden (reeds getest en werkte zo). Omdat mijn 150 ltr boilersvanaf 55 graden altijd alleen op de Backup heater kunnen draaien. Die backup heater gaat nu dus niet aan vanwege instelling economy mode.

Overige instellingen:
Legionella: 14 dagen
Temp water legionella: 60 graden
Temp mini: uit
Shedding: 1
Max time: uit

NB: zoals eerder door mij gemeld moeten er keerkleppen gezet worden bij de retour van beiden boilers. Nu is het zo dat als boiler 1 eerst gaat draaien en een uur later boiler 2 de Tr te laag is van boiler 2. Er is koud water van boiler 1 naar boiler 2 gestroomt.

Daarom heb ik de economy stand ingeschakeld, zodat de backup Heater niet aan zou moeten gaan van boiler 2. Boiler 2 zou netjes moeten wachten tot Tr weer 18 graden is en dan gaan draaien. Of de Fransen hebben verzonnen dat als de Tr te laag is economy stand word overuled. Maar ik denk dat er een andere reden was dat de backup Heater ging draaien. Waarom denk ik dat? Omdat ik op dat moment de Tr checkte en die was boven de 18 graden.

Het volgende kan dan ook spelen:
Moment van inschakelen Backup Heater: Tr < 18 graden
Moment van kijken op display: Tr > 18 graden
Het apparaat is in dat geval niet slim genoeg om van Backup Heater naar WP over te schakelen als Tr weer boven de 18 graden is.

Wat ik tot nu toe ook nog mis is het volgende:
Ik zou de boilers graag alleen in de middag willen laten draaien als mijn grote Pansonic WP beneden ook draait. De boilers hebben dan warmer Tr water waardoor in theorie en waarschijnlijk ook in de praktijk een lagere cop hebben. Kortom: Alleen draaien tussen 10:00 en 18:00 en alleen op de economy stand.

[ Voor 27% gewijzigd door Chris499 op 04-10-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Dubbel post

[ Voor 99% gewijzigd door Chris499 op 04-10-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Er zit een programma timer op, deze kun je toch instellen tussen 10 en 18 op economy en buiten deze tijd op vorst beveiliging. Dan slaat de wpb alleen aan in dat tijdvak. Dan is je probleem opgelost toch?
Btw mijn pomp draait ook alleen overdag tussen 8.30 en 13.00 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Dat zou je zeggen. Maar laatst ging de backup Heater zoals gezegd toch nog aan.

Waarom draai je alleen die paar uur?
Vanwege het geluid, dat wat mij betreft niet luidruchtig is. Of vanwege de hogere Tr die je tussen die tijd hebt?

[ Voor 49% gewijzigd door Chris499 op 05-10-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:29:

Vanwege het geluid, dat wat mij betreft niet luidruchtig is. Of vanwege de hogere Tr die je tussen die tijd hebt?
Misschien had hij een defrost?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat is fysiek onmogelijk met deze variant :)

@Chris499 Was het backupverwarming+compressor of alleen backup?
Hoe heb je die conclusie getrokken, heb je vermogenslogging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Chris499 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:29:

Hij staat bij mij op programma tussen 8.30 tot 22.30 uur. Voor onze waterbehoefte komt het erop neer dat hij 8.30 aan slaat en meestal zo tussen 11.00 en 13.00 uitgaat. Tr is bij mij vrij constant en nooit onder 19 graden. Nu dat de ketel weer is aangeslagen zit de retour temp zo rond 22 en 25 graden, ben benieuwd of de WPB hiermee sneller warmwater maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Proton_ schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:21:
Dat is fysiek onmogelijk met deze variant :)

@Chris499 Was het backupverwarming+compressor of alleen backup?
Hoe heb je die conclusie getrokken, heb je vermogenslogging?
Was alleen de back-up Heater (bliksem afbeelding).

Ik log nu nog helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntinator1
  • Laatst online: 14-05 07:54
Hoe lukt het gezamenlijk inkopen uit Frankrijk nu?
Is er nog plek in de vrachtwagen?
Ik durf niet zo goed te wachten op 1met extra spiraal en of er dan ook nog subsidie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
@puntinator1 We hebben de bestellingen bij de Franse website vorige week maandag allemaal gedaan. Stuur je zo nog wel een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Gisteren de Auer Edel water 100l geplaatst. Vanmorgen in enkele uren keurig op de ingestelde 50 graden gekomen en nu om 21.30 nog steeds 47 graden watertemperatuur zonder nog te hoeven aanslaan. Het verlies valt dus zeker niet tegen. Om 24.00 gaat ie weer op vorstbeveiliging stand tot morgenochtend 8.00 want ik wil hem in de nacht niet horen. Rest van de dag voorlopig op de Eco stand. De compressor maakt meer geluid dan verwacht. Als ie morgen weer draait ga ik even meten. Het zou 31dB moeten zijn op 2 meter, maar volgens mij is het aanzienlijk meer.
Voor diegenen die nog moeten installeren, nog wat tips.
Het Water diversion device lekte werkelijk overal! Dit euvel is blijkbaar vaker voorgevallen. Het is aanzienlijk eenvoudiger dat ding voor installatie volledig te demonteren en correct met Loktite alles af te dichten. Dat gaat een stuk sneller dan achteraf als het systeem weer deels onder druk is gebracht dit alsnog te moeten doen.
Goed ontluchten valt niet mee. De kap moet eraf en dan de ontluchter openzetten. Die zit standaard dicht. Als er nog lucht in het vat zit, geeft ie een foutmelding. Niet direct wanhopen, na enige tijd blijkt het toch goed te komen.
Iemand nog tips voor het geluid van de compressor?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De kap vanbinnen isoleren.
Als er geen plek voor is om de kap heen binden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:54:
Gisteren de Auer Edel water 100l geplaatst. Vanmorgen in enkele uren keurig op de ingestelde 50 graden gekomen en nu om 21.30 nog steeds 47 graden watertemperatuur zonder nog te hoeven aanslaan. Het verlies valt dus zeker niet tegen. Om 24.00 gaat ie weer op vorstbeveiliging stand tot morgenochtend 8.00 want ik wil hem in de nacht niet horen. Rest van de dag voorlopig op de Eco stand. De compressor maakt meer geluid dan verwacht. Als ie morgen weer draait ga ik even meten. Het zou 31dB moeten zijn op 2 meter, maar volgens mij is het aanzienlijk meer.
Voor diegenen die nog moeten installeren, nog wat tips.
Het Water diversion device lekte werkelijk overal! Dit euvel is blijkbaar vaker voorgevallen. Het is aanzienlijk eenvoudiger dat ding voor installatie volledig te demonteren en correct met Loktite alles af te dichten. Dat gaat een stuk sneller dan achteraf als het systeem weer deels onder druk is gebracht dit alsnog te moeten doen.
Goed ontluchten valt niet mee. De kap moet eraf en dan de ontluchter openzetten. Die zit standaard dicht. Als er nog lucht in het vat zit, geeft ie een foutmelding. Niet direct wanhopen, na enige tijd blijkt het toch goed te komen.
Iemand nog tips voor het geluid van de compressor?
Het dubbele T stuk lekt bij mij ook. Heb van de verkoper een nieuwe toegestuurd gekregen. Moet nog geïnstalleerd worden.

Geluid vind ik juist heel erg meevallen. 2 boilers van mij staan op zolder. Deur van zolderkamer en middelste verdieping slaapkamer dicht en ik hoor er niks van.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 09-10-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(dubbel)

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 09-10-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:52:
[...]

Het dubbele T stuk lekt bij mij ook. Heb van de verkoper een nieuwe toegestuurd gekregen. Moet nog geïnstalleerd worden.

Geluid vind ik juist heel erg meevallen. 2 boilers van mij staan op zolder. Deur van zolderkamer en middelste verdieping slaapkamer dicht en ik hoor er niks van.
Zonder deur hoor ik hem wel, ongeveer 41dB op 2 meter. Zou bij mijn 100l volgens de handleiding 31dB moeten zijn.
Ik denk dat als je installateur @koevlaas2 zou zijn, hij in ieder geval geen risico meer neemt en ook de nieuwe eerst helemaal uit elkaar haalt en opnieuw in de Locktite zet voor hem te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Mijn 200L variant heb ik van binnen bekleed met dit. Vooral ook omdat ik wat weggezaagd heb van de kap om hem beter onder het schuindak te plaatsen O-)
Zorg bij de ventielatieuitgang voor overlap met een kier zodat de ventilator nog luchtverversing kan doen.
Met de deur dicht van de zolderkamer hoor je 'm alleen als je er op let. In ieder geval is het veel minder herrie dan de wasmachine of droger die er naast staan en ook op zondagochtend niet storend :)

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste