Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14:26

De Auer Edel Eau is een warmtepompboiler (wpb) die de warmte uit een (vloer)verwarmingscircuit haalt.
Deze warmte, van 18 tot 30 graden, wordt door de compressor opgewerkt tot 60 graden.
De warmtepomp heeft het relatief milieuvriendelijke koudemiddel R290 (propaan).
In tegenstelling tot de ventilatie- en luchtwarmtepompboilers is deze stiller en heeft hij een performance die minder afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Nadeel is dat ingrijpen in het verwarmingscircuit vaak meer werk is en deze wpb ten koste gaat van de verwarmingscapaciteit.

Deze warmtepompserie heeft (augustus 2019 in 2020) een subsidie van €2800 €650-800 omdat hij water als warmtebron heeft, maar is voor ca €2300 te bestellen bij diverse webshops.
Subsidie:
€650 voor de 100 en 270 liter en €800 voor 150 en 200 liter, meldcode KA11725 en verder.

Handleiding

Er is al heel veel gezegd over dit apparaat in het topic Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning maar eigenlijk werkt deze precies andersom: de verwarming ondersteunt de boiler, het CV water wordt gekoeld door deze warmtepomp.

FAQ
  • Werkt hij ook met radiatoren/buffervat/zonneboiler/zwembad als warmtebron?
  • Technisch gezien wel. Om condenswater op de vloer of op de radiatoren te voorkomen, stopt de compressor als het CV water onder de 18 graden komt. Daarna schakelt hij over op de weerstandsverwarming, die duurder is in gebruik (COP 1 ipv 4+). Met radiatoren gebeurt dat heel snel, maar in uitzonderingen zou het kunnen werken. De wpb moet 200 liter water van 10 graden opwerken naar 50+ graden met een bron tussen de 30 en 18 graden, dus de warmtebron moet die hoeveelheid warmte op één of andere manier kunnen leveren.
  • Moet de vloerverwarmingpomp dan altijd draaien?
  • Als je daar een losse pomp voor hebt (open verdeler), dan moet deze ook draaien als de boiler warmtevraag heeft. Als de enige pomp in je verwarmingstoestel zit, dan hoeft het niet; de ingebouwde pomp van de wpb is dan genoeg.
  • Een COP van 4, wat betekent dat?
  • Een warmtepomp verplaatst warmte van een bron (hier: de vloerverwarming) naar zijn warmteafvoer (hier: de boiler). Daar gebruikt hij elektriciteit voor. Een COP van 4 betekent dat met 1 kWh elektriciteit er 4 kWh warmte in de afvoer geleverd worden. De overige 3 kWh komen dus uit het CV water.
  • Een COP van 4, 's zomers en 's winters! Wat is het addertje?
  • Deze warmte is 's winters door je hoofdverwarmingstoestel in het verwarmingswater gestopt. Deze heb je dus al betaald. Stel dat deze warmte met een COP van 3 in de vloer is gestopt, dan levert de combinatie 4 eenheden warmte met 2 eenheden elektriciteit. Samen is dat dus een COP van 'slechts' 2.
Todo: foto's, praktijkervaringen.
Nu staat hij nog werkloos op zolder in afwachting van loodgietersspullen.

Eerste ervaring:
x-RaY99 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Bart_Denon in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

[Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 01-01-2020 01:15]

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Bart_Denon
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 26-05 22:59
Ik zie in de handleiding wel degelijk een pomp getekend onder 2.4.1.5.

Een vvw circuit helemaal zonder pomp en alleen 't mini pompje in de WPB, ik betwijfel of dat goed gaat werken....

PS: er staat ook nog:
2.4.1.7 - Underflow heating circulator pump
To assist the HPWH circulator pump if this one is distant from the water diversion device (poor tubing length or poor tubing
diameter) keep the underflow heating circulator pump (rep.17) running for all seasons.
There by the electrical back-up switching is reduced.

[Voor 37% gewijzigd door Bart_Denon op 23-08-2019 20:10]

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11:46
kunzie schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:09:
interessant forum. Ik ga vloerverwarming aanleggen op de hele onderverdieping en de badkamers, ca 100m2 en dan lijkt de 270L edel eau een perfecte oplossing voor warm water. volg dit topic daarom graag.

Mij huidige CV ketel is nu ingericht alleen voor de verwarming (gesloten systeem). Gaat deze koppeling dan wel werken? Waar komt het nieuwe water dan vandaan ? Of wat moet hiervoor gebeuren?

Sorry voor de leek vragen maar totaal geen expert in CV en installateurs willen niet allemaal met wpb werken of er niets van weten dus helpt niet.
Lees dan eerst de openingspost eens door en open de handleiding. Geen idee wat je bedoelt met “het nieuwe water”.
Dat open of gesloten hoort bij het type verdeler van de vloerverwarming. Die heb je nu nog niet.....
Deze bijvoorbeeld is open gesloten
https://tweakers.net/ext/f/918FtwOiOQo4T3b3PdrRGYnn/thumb.jpg
En deze is gesloten open
https://tweakers.net/ext/f/PuLsFnsSBL0q4JY7qiTOzlOk/thumb.jpg

[Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 27-08-2019 19:35]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:19
Was wat sloopwerk maar hij staat in de kelder en is aangesloten.
Ik heb de bovenste kap eraf gehaald omdat hij dan verder onder de trap kan staan.
Moet nog wat leidingen netjes vastzetten maar hij werkt.

Hij maakt wel meer lawaai dan ik verwacht had. Met de deur dicht hoor je dat gelukkig bijna niet en de kelder zit in de gang dus in huis hoor je hem verder niet. Hij zou eerst in een kast grenzend aan de woonkamer komen en daar was je denk ik gek geworden.

Heb hem overigens ook bij https://www.warmtepomp-online.com/ besteld op zondag en dinsdag was hij er al. Maar ik snap ook zeker de mensen die hem voor 1700 kunnen kopen dan hou je een hoop geld over om alles aan te sluiten.

https://tweakers.net/ext/f/Htozg1uRUvzdtgiKdcJ44HhP/thumb.jpg
Er lopen alleen nog wat oude leidingen achterlangs van de overdruk voor CV die moet ik nog wat netter zien te krijgen maar voor nu is ie aangesloten.

[Voor 8% gewijzigd door martijnr17 op 07-09-2019 17:01]

• martijnr17
Rol-Co schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:57:
[...]

Je hebt wel een klankkast gecreëerd zo met de compressor precies in de trap holte, misschien kan je er nog wat geluid dempend materiaal achter krijgen? Hoeft niet dik te zijn maar alles beter dan hout. Goede speakers zijn ook van hout he ;)

[...]

Wat was jij kwijt dan? In jouw link kost de 150l 1870,- en er zit 2800,- subsidie op, daar kan je hem toch wel voor aansluiten zeker? ;) Of koste bezorgen veel?
Ik heb de 200L variant was 2300 euro inclusief bezorgen. Ik ben denk ik zon 100 tot 150 euro aan materiaal kwijt omdat ik nog wat spullen had liggen zoals een 6bar inlaatcombinatie.
Proton_ schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:36:
Zonder omkasting zal je 'm beter horen inderdaad, zelfs al is het maar dun plastic :)

Ik zou er wel iets omheen maken zodat de koudemiddelleidingen wat beschermd zijn tegen bezemstelen, spelende kinderen en degelijke.

Je laat de zak er onder liggen?
In de kelder staan geen bezemstelen, we hebben alleen wat plankjes aan de muur. De planken zijn nu 30cm diep(voorheen 15) en aan het einde zit een staande om de spullen tegen te houden. Je kan dus bedenken dat daar de halve WP al achter beschermt is.
https://tweakers.net/ext/f/mL5QJLMnLzobjojqSfQaZhDU/thumb.jpg
Misschien nog iets van isolatie tegen het geluid. Ik heb alleen geen idee of je de compressor helemaal mag inpakken ivm de temperatuur.
De zak heb ik expres eronder gelaten. Hij zit daar niet in de weg en moet hij er ooit weer uit dan kan je hem er zo weer uit tillen. Werkt heel handig die zak.

[Voor 4% gewijzigd door martijnr17 op 07-09-2019 17:45]

• Proton_
Pics or didn't happen:
https://tweakers.net/ext/f/jUSQAUzoD5TDJwdx3d0pF51H/thumb.jpg
Als amateur ben ik wel fan van flexslang ;)
Dat maakt het ook makkelijker aanpassen als 'straks' de gasketel weg is.
@Rol-Co dit is de 200 versie. Ta 21, Tr 19.
De opwarmtijd weet ik niet, minder dan 6 uur :)
Hij wordt gevoed door de dwtw.

• Proton_
Decoupeerzaag vs boiler: 1-0
#hetpastwelhoor
Vanavond de subsidieaanvraag doen.
Dit was met een luchtbronwarmtepomp niet gelukt :) (of wel, maar dan had hij niet goed meer gewerkt).
Edel Eau 200

[Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 08-09-2019 17:26]

• t.oswald
Proton_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:43:
Tot dusver lijkt het me een prima ding.
Er is duidelijk over nagedacht: de draagzak, vvw-aftapunit, filter, beveiligingen.
Maar het is ook een Frans apparaat met (bij mij) wat rammeltjes door onhandige montage en kabels die best vijf centimeter langer hadden gekund :)
Al met al voldoet het aan de verwachtingen.
Op de doos staat dat ze in Frankrijk zijn ontwikkeld en gemaakt, maar volgens mij komen ze uit Polen. Er zit daar een leverancier naast de fabriek. Kwam de eerste en goedkoopste op het forum daar niet vandaan?
https://tweakers.net/ext/f/fqEjgxLy5MearElXue2YSVyU/thumb.jpg
http://www.cieplotech.pl/Technika-grzewcza-i-klimatyzacyjna/

[Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 09-09-2019 10:56]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• martijnr17
Ik heb gisteren ook de brief gehad dat de subsidie is toegekend. Heb hem zelf geïnstalleerd. Bij het indienen uiteraard een factuur en 2 foto's van de boiler. Ik was al bang als het maar geen problemen oplevert maar zonder problemen goedgekeurd.

Voor de COP berekening hierboven, het grondwater is bij ons ( Hoofddorp) op dit moment 18 graden, dus dan is de cop iets slechter. Maar ik ben er erg blij mee. Past precies in de kelder maakt niet teveel lawaai in die kast en gebruikte tussen de 200 en 350watt afhankelijk van te temperatuur.

Wat wel een puntje is ik heb de PV ingang ook aangesloten. Mijn idee hij mag altijd verwarmen tot 45 graden en met de pv ingang tot 55. Dit zodat je s'morgens ook altijd kan douchen indien nodig. Echter gaat hij niet aan, gister was hij 37 graden. Als je dan heel even (1min) de pv ingang aanzet dan gaat hij wel door met verwarmen tot de 45 graden. Dit lijkt dus op een programmeerfoutje.

https://tweakers.net/ext/f/3yY9rqPGJjnc3aBIfuIrtaPh/full.png

[Voor 13% gewijzigd door martijnr17 op 20-09-2019 07:51]

• martijnr17
Dat is alleen een boiler van joule die dat nu 3 keer heeft gehad. Maar je wordt er niet blij van als het je overkomt. Mijn inlaat is netjes 6bar en moet zeggen dat ik niets gezien heb over een expansievat maar heb de tekening niet heel goed bekeken. Als je de ruimte hebt zou ik het maar gewoon doen dan. Scheelt weer zon 2bar.

Update:
Er staat in de handleiding bij kleine diameters of keramische kranen adviseren ze wel een expansievat. Ja die laatste heeft iedereen natuurlijk tegenwoordig wel. De overdruk mag 7 bar zijn die is bij mij 6 bar.

https://tweakers.net/ext/f/HVUltfwxtzqs1DBka7pf5LQe/thumb.png

[Voor 37% gewijzigd door martijnr17 op 21-09-2019 07:57]

• Bart_Denon
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 26-05 22:59
Chris499 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:18:
Ik heb de Auers zo geprogrammeerd dat ze 24/7 alleen op de wp functie mogen draaien.

Toch ging gisteren de backup Heater aan. Iemand een idee hoe dit kan?
Check deze parameters eens goed. Deze kunnen er ook nog voor zorgen dan de WPB op 't elek element kan overschakelen.

Ik heb het zo ingesteld:
Legionella: aan (14 dgn / 60 graden)
min temp: uit
load shedding: stand 1
max time: uit.

Dan springt je elek element niet zomaar aan, tenzij er iets mis is met de Wp.

• t.oswald
Sideways schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:31:
Heeft iemand met een Edel water een foto van de aansluiting op de verwarmingsleidingen? De aansluiting op de waterleidingen is mij duidelijk echter kan ik geen foto's vinden van de aansluiting op de verwarming.
https://tweakers.net/ext/f/AOETOrIFDCyYJvOH2hf5AlOE/thumb.jpg

• t.oswald
Derby schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:36:
Van de mensen die de boiler gisteren ontvangen hebben. Staat er in de handleiding nog steeds dat de boiler liggend vervoert mag worden? De handleiding die in de startpost staat kan verouderd zijn.
Voor de 100 en 150L Transport only in vertical position.
https://tweakers.net/ext/f/W3QT04Wv0AXHPjmSc7MNYKtK/thumb.jpg

[Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 24-10-2019 18:01]

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 10:31
Door velen vast al wel gelezen, maar voor de vorm nog even mijn ervaringen met de WPB in dit topic.

Sinds 1 februari 2019 een Auer Edel Eau 200L in bezit. Deze draait sinds 3 februari waardoor ik ook sinds dat moment geen gas meer af heb genomen. En daardoor sinds 19 februari geen gas contract meer heb.

Van 19 april tot 14 oktober heeft de Panasonic lucht/water WP niet gedraaid. De benodigde warmte voor de WPB is uit de vloerverwarming/vijver gehaald in die tijd.

Het verbruik van de WPB is gemiddeld (van 3 febrauri tot nu) 1kwh per dag. 2 persoonshuishouden, waarvan 1 lange douchebeurten heeft.

Qua subsidie, tja, als je zo vroeg bent, heb je niet altijd "geluk", ik heb €1400 subsidie toegewezen gekregen. Toen der tijd stond deze WPB nog op de lucht/water lijst.

Opsomming van mijn posts/foto's:
Hopelijk kan ik na dit weekend wat vertellen over de Edel 200L Water.
"Warmtepomp boiler gebruiken middels CV ondersteuning" O-)

Edel 200L Kratje

Gelukkig hoeft hij niet naar boven en kan hij braaf in de garage blijven staan.
Vanochtend al het fitwerk uitzoeken en halen, gaten boren in de vloer (tap leidingwerk kruipruimte) en dan kan het aansluitfeest beginnen.

CV aansluiting doe ik voorlopig op de retour van de vloerverwarming verdeler, middels de bijgeleverde "Water deversion device".
Boiler staat op zijn plek, gaten in de betonvloer gemaakt, eerste stuk leidingwerk gedaan.
De WAF wil graag zo kort mogelijk zonder water (logisch) dus ik ben zo veel mogelijk aan het aanleggen zonder de warm en koud leiding te hoeven onderbreken. Gelukkig zijn die 2 t stukken in een onmogelijk bereikbare plek in de kruipruimte... maar we houden van een uitdaging!
Tegelijk daarmee moet de Gas CV ketel er ook af natuurlijk.

Eerst maar eens de Boiler op het CV circuit gaan aansluiten.

Work in progress
It works!

Morgen meer info, nu eerst mijn spieren weer wat gangbaar maken na al het tijgeren in de kruipruimte.

https://tweakers.net/ext/f/4qOus5SBWQ4rM991wnTPsBn3/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/jCeRACh4V5vFKWW0oipmj9Wl/thumb.jpg

[...]
Los? Of gemonteerd?
Gemonteerd:

Flex-uit-edel

Flex-naar-water-deversion

Voor het SWW heb ik 3/4 DN20 gebruikt (Hornbach). Vergeet geen ring te gebruiken voor de afdichting aan de Boiler kant :X (die zit er niet bij en er is niets conisch aan).....

Aan de warmtepompboiler (cv deel) zit flex met 3/8 aansluiting. Die breng ik naar knel 15 om vervolgens op het water deversion device te worden aangesloten.
Water deversion device heeft 2x 3/4 aansluiting en 2x 1” aansluiting.
Plaatje:

Water-deversion-kaal

Met verloopjes:
Naar 15 knel voor boiler warmtepomp en 22mm knel voor CV circuit.

Water-deversion-verlopen
[...]
Wij hadden tot eind vorig jaar nog een gas verbruik van ongeveer 750m3, dit hoofdzakelijk door de zwemvijver (Koi) die in de wintermaanden op 6 graden gehouden word. Door de warmtewisselaar van de vijver nu in het lucht/water WP circuit op te nemen is dat gas verbruik weg genomen.
Voor SWW bleef er dan nog 150m3 gas over, die nu door de Edel word vervangen.

Vanaf 19 februari heb ik geen gas-contract meer :P
Een update over de Auer Edel 200L Water warmtepompboiler:

De douche is nog steeds warm :P

Er waren wat vragen via PB gekomen over waar ik de boiler gekocht heb, deze is via het Nederlandse kanaal (ACR) gekocht. Een bevriende installateur heeft deze voor mij besteld, in principe kan dus iedere installateur dit doen. De kosten zijn uiteraard hoger dan wanneer je hem uit het buitenland haalt, maar niet zo exorbitant hoog als sommige aanbieders die vrolijk de subsidie er bovenop tellen. Ik was ongeveer €1900 kwijt. (maar of dat representatief is?)

De boiler staat standaard op 55 graden ingesteld (temp in onderste deel tank) en mag verwarmen wanneer hij wilt maar alleen met de warmtepomp. Je kan er uiteraard een weekprogramma inzetten waarbij je kan aangeven of hij niet mag verwarmen (anti-vries stand), ECO (alleen warmtepomp) of Comfort (warmtepomp én indien nodig (tot 43graden opwarmen) met het elektrische element). Verdeelt in maximaal 7 tijdblokken per dag.

Het lijkt erop dat als het weekprogramma het toelaat (of als je geen week programma hebt ingesteld) de boiler gaat verwarmen als de temperatuur in de tank 5 graden lager is dan gewenst.

De boiler heb ik nu een kleine week op weekprogramma staan (alleen 's nachts 01:00 - 06:00 opwarmen in ECO mode). En ik denk dat ik dat weekprogramma niet ga blijven gebruiken. Gedurende de dag loopt de temperatuur soms aardig terug (minder dan 37 graden) door 2 (langere) douchebeurten 's ochtends en het stilstand verlies de rest van de dag. Die lagere temperatuur is uiteraard niet handig als je dan toch 's avonds nog even wilt douchen ;)
Wellicht als salderen ooit verdwijnt en/of ik hem via het PV contact op mijn omvormer (SE) kan aansluiten ik hier dan weer naar zal kijken.

De warmtepomp in de boiler gebruikt tijdens een run tussen de 200 en 350watt, aan het einde meer dan aan het begin van de run.
Het verschil tussen de aanvoer en de retour op de CV installatie is 1 a 2 graden.
Op de lucht/water warmtepomp geeft dit ongeveer een verlaging van de retour van 1 graden (op de 24 - 29 graden). Hierdoor gaat uiteraard de warmtepomp wat harder draaien.
Bij een hogere TA op de L/W geeft dit een groter effect dan bij een lage (nacht-verlagings) TA.
100 tot 180watt aan verschil meet ik tijdens een run. Waarbij er ook word terug gezakt naar "normale" verbruik, door de bufferende werking van de vloer (en vijver).
Ik vind het lastig om hier al echte harde cijfers over te geven, ben nog zoekende naar een zuivere meting.

Daarnaast is dit niet het gehele jaar aan de orde, de helft van het jaar hoop ik met alleen restwarmte van de vloer (en vijver) de warmtepompboiler te voorzien van warm genoeg CV water.

Het geluid van de boiler klinkt wat "scherper" dan ik had verwacht, maar hij staat dan ook in een redelijk echo'ende ruimte. De compressor heeft wel een vorm van isolatie om zich en staat op rubbere voetjes, maar hier is zeker nog winst te behalen. Voor mij niet heel belangrijk, de boiler staat in de garage, daar buiten hoor ik er niets van.

[...]
Zeker!
Mijn ervaring is nog steeds hetzelfde als de eerste weken.
Het verbruik is al ietsjes aan het dalen, vermoedelijk door de hogere omgevingstemperatuur van de boiler (staat in matig geïsoleerde garage) en de al iets hogere aanvoer temperatuur van het koud water.

De Panasonic warmtepomp staat ondertussen ook al even uit, waarbij alleen de waterpomp draait, de Edel moet het dus puur met rest warmte uit het huis doen (vloer). Gaat vooralsnog prima en zal alleen maar beter worden als de temperatuur buiten ook stijgt.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• knarf_st
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-05 09:55
Kwam op de https://www.auer.fr/en/home/ website de advies prijslijst tegen. Had deze zelf nog nooit gezien. De prijzen voor de Auer Edel eau zijn:

Voor de gehele prijslijst/folder, jammer genoeg alleen in het Frans, zie hier: https://www.auer.fr/wp-co...AUER_2019-5000056-BD2.pdf

• t.oswald
knarf_st schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:19:
Kwam op de https://www.auer.fr/en/home/ website de advies prijslijst tegen. Had deze zelf nog nooit gezien. De prijzen voor de Auer Edel eau zijn:
[Afbeelding]

Voor de gehele prijslijst/folder, jammer genoeg alleen in het Frans, zie hier: https://www.auer.fr/wp-co...AUER_2019-5000056-BD2.pdf
En in Nederland
https://tweakers.net/ext/f/Qgg0okHKTiVsxAtuRiPkXcpa/thumb.png

• t.oswald
bspans schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:43:
Ja die zitten ook in het systeem, echter dacht ik dat het allemaal op elkaar aangesloten is in één systeem/zone
Dat moet je dan maar eens goed gaan bekijken. Het is doorgaans niet zo dat het water van de ketel van de ene via de volgende en de daarop volgende en de vv rondgaat. En dat water deversion device moet volgens mij na de verdeler in de retour naar de Wp zitten. En niet ergens in een parallel stuk, waar wellicht ook nog radiatoren zitten die gedeeltelijk of helemaal dicht staan. Bij mij staat de Auer ook op zolder en de vv verdeler is op de begane grond. Vanaf de twee rode afsluiters van het water deversion device in de retour leiding lopen er twee leidingen via de leiding koker naar boven, naar de Auer. De koud en warm waterleiding zijn boven en komen van de oude cv ketel.
https://tweakers.net/ext/f/b7kCquo9aD9O1JVQN1QdxahL/thumb.jpg

• t.oswald
Chris499 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:51:
[...]

Mij is het ook opgevallen dat mijn WP behoorlijk meer verbruikt als de Auer aan het draaien is. Vanmorgen ging die van 42 Hz (Auer aan) naar 31 Hz (Auer uit). Ook nog 2 defrosts in de ochtend, hoewel ik in de nacht geen 1 defrost heb gehad toen de Auer uit stond.

Hoe hoger de Tr, hoe korter de Auer hoeft te draaien? Het vebruik van de Auer lijkt namelijk gelijk te blijven +/- 250W.
De relatie met de defrosts zou ik niet direct willen leggen. Ik begreep dat het in delen van Nederland vanmorgen nogal mistig was en dan is het snel raak. Hier in ZH geen mist en geen defrosts.
Ik meet het verbruik van Wp en WPB over het stopcontact. De WPB zit op ongeveer 285W per uur draaitijd. Zie het plaatje voor het verbruik van de Wp.
https://tweakers.net/ext/f/ttMIbQNaClyc5H0rIEFBAjiI/thumb.jpg

[Voor 16% gewijzigd door t.oswald op 03-12-2019 13:11]

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:05
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:50:
[...]

Thermisch vermogen is hoger dan 1 kW dus.....
En wat zegt de ISDE subsidie lijst daarover?
Oftewel: welk vermogen staat daar?

[Voor 13% gewijzigd door buiter op 23-12-2019 14:57]

• Proton_
Ftfy.
Het verbruik wisselt afhankelijk van de temperatuur van het vat en neemt dus toe naar het einde.

Eerste run na 2x douchen + een bad, tweede run na 1x douchen.

• Maikie18
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 26-05 16:31
Chris499 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:17:
@Maikie18

Daar zul je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Mijn 150 ltr vaten verbruiken tussen de 200 en 300 Watt.

Hoeveel Watt vebruikt de Atlantic tegen hoeveel tijd tijd uren?
Hij gaat bij mij ongeveer 2 uur per dag aan

Panasonic MDC06G3E5 WP, 4160Wp-z op een SMA 3600TL -21,Atlantic Explorer 3 200L WPB

• t.oswald
Lijst voor 2020 staat online
https://www.rvo.nl/sites/...rmtepompen%201-1-2020.pdf
https://tweakers.net/ext/f/xTtokjGyG89WftMWOlO06fnw/thumb.png

[Voor 37% gewijzigd door t.oswald op 31-12-2019 13:04]

• Maikie18
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 26-05 16:31
Ze moeten nog wel even het subsidiebedrag aanpassen op hun website

Panasonic MDC06G3E5 WP, 4160Wp-z op een SMA 3600TL -21,Atlantic Explorer 3 200L WPB

• t.oswald
woutervlankvelt schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Hij heeft een tijd op Electric Mode gestaan, wat zo door de installateur is ingesteld. Echter, ik kwam er later pas achter dat dit de pomp buiten beschouwing laat. Maar nu sinds een dag is hij hier vanaf, en nog steeds hoor ik de pomp niet draaien. Het water stroomt wel vanaf de vloerverwarmingsverdeler naar de warmtewisselaar van de warmtepomp. De pomp van de verdeler draait continu en de thermostaatkraan van de vloerverwarming staat volledig open. Hiervan weet ik dat dit correct is aangesloten. De vvw temperatuur is 26 graden op dit moment en het tapwater is gezakt van de ingestelde 55 naar 50 in 1 dag tijd.
Ik snap nu dat je met een CV werkt. De vvw temp is 28, maar wat is de temperatuur in de retour? Ik begrijp dat je een openverdeler hebt, dus dan is de temperatuur in de retour wellicht te hoog. Weet niet op welke temp je CV draait. Die temperatuur mag niet hoger dan 35 graden zijn, anders moet er nog een klep tussen.
https://tweakers.net/ext/f/VILK46iTgqJXw3ZDY4pI1iDY/thumb.jpg

• t.oswald
Murkmans schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:18:
[...]

Heb je een verdeler met pomp?
Dan circuleert je water alleen maar tussen de aanvoer en retourleiding van de ketel. Dan dien je de pomp op de verdeler altijd aan te hebben als de Auer Edel ook draait.

Heb je geen pomp op de verdeler? Dan zou het gewoon moeten werken. Maar sluit de 3wegklep in je CV ketel naar sww bereiding in standby fase (veel Nefit en bosch toestellen doen dit) Dan dien je een bypass (avdo) te maken tussen retour en aanvoer, die open gaat als de Auer Edel aan is. Hierdoor zorg je dat je altijd stroming hebt. Zie
https://tweakimg.net/g/fo...38JrNrlJcFvrZ3%2Ffull.png
https://tweakers.net/ext/f/4WA8lGEbGUuFmnKrksedTGDW/thumb.jpg
@woutervlankvelt het hele plaatje

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 26-05 13:50
Wonderlijk verbruik Auer Edel

Ik zag vanmorgen een bijzonder verloop qua verbruik van de Auer, tegelijkertijd had de warmtepomp een defrost waarna de watertemperatuur daalde. Nu vraag ik me af, wat is de optimale temperatuur om de boiler op te laten draaien. Ik heb mijn mengventiel nu op ongeveer 30 graden staan, maar als ik dit zie lijkt het zinvol om de temperatuur te verlagen zodat deze op een lagere temperatuur werkt.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:51

Wuursj

want worst is al bezet

Even mijn licht hier op steken. Dit is de bedoeling:

spulletjes zijn er al, Auer staat nu in de gang in de weg te staan.

Maarr... Auer zit in de retour gepland, vlak voor de binnen unit. Dat zal prima gaan als de vloerverwarming loopt. En hartje zomer zal dat ook wel goed gaan. Bovenverdiepingen zijn echter 'droogsysteem' vloerverwarmingen met weinig massa.

Maar loop ik zo niet de kans dat als de vloerverwarmingpomp in de binnenunit van de warmte pomp niet loopt, er te veel warmte uit die verdieping vloertjes getrokken wordt en de Ta van de Auer (te) vaak onder de 18 graden duikt? vooral in voor- en najaar. Het pompje van de Auer zal weg van de minste weerstand volgen en het water laten circuleren over de zolder vloer denk ik. Of heb ik het mis?

Oplossing: aansluitingen in de retour stoppen tussen BG en 1e? Waar de pijl staat? Zodat ie hopelijk vooral over de BG gaat circuleren? Of heel de Auer naar BG brengen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09:49
Mijn verdeler heeft een 1/2 aansluiting voor de aanvoer en retour gezien hij maar 4 groepen heeft.
https://tweakers.net/i/8Wjl8O6BWzngTodtxVvBoK6YToQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLrEphvLdQi97d6BY2OMQ6kE.jpg?f=fotoalbum_small
de aftakking heeft 3/4 aansluitingen wie heeft hem in vergelijkbare situatie aangesloten?
Kom ik straks niet flow te kort? of gaat dat pompje dan harder draaien. Ik wil natuurlijk niet dat het elektrische element wordt ingeschakeld.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True