• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2017/02/edel_eau.png
De Auer Edel Eau is een warmtepompboiler (wpb) die de warmte uit een (vloer)verwarmingscircuit haalt.
Deze warmte, van 18 tot 30 graden, wordt door de compressor opgewerkt tot 60 graden.
De warmtepomp heeft het relatief milieuvriendelijke koudemiddel R290 (propaan).
In tegenstelling tot de ventilatie- en luchtwarmtepompboilers is deze stiller en heeft hij een performance die minder afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Nadeel is dat ingrijpen in het verwarmingscircuit vaak meer werk is en deze wpb ten koste gaat van de verwarmingscapaciteit.
Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2018/11/chauffe-eau-thermodynamique-plancher-hiver_EN.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2018/11/chauffe-eau-thermodynamique-plancher-ete_EN.jpg

Deze warmtepompserie heeft (augustus 2019 in 2020) een subsidie van €2800 €650-800 omdat hij water als warmtebron heeft, maar is voor ca €2300 te bestellen bij diverse webshops.
Subsidie:
€650 voor de 100 en 270 liter en €800 voor 150 en 200 liter, meldcode KA11725 en verder.

Handleiding

Er is al heel veel gezegd over dit apparaat in het topic Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning maar eigenlijk werkt deze precies andersom: de verwarming ondersteunt de boiler, het CV water wordt gekoeld door deze warmtepomp.

FAQ
  • Werkt hij ook met radiatoren/buffervat/zonneboiler/zwembad als warmtebron?
  • Technisch gezien wel. Om condenswater op de vloer of op de radiatoren te voorkomen, stopt de compressor als het CV water onder de 18 graden komt. Daarna schakelt hij over op de weerstandsverwarming, die duurder is in gebruik (COP 1 ipv 4+). Met radiatoren gebeurt dat heel snel, maar in uitzonderingen zou het kunnen werken. De wpb moet 200 liter water van 10 graden opwerken naar 50+ graden met een bron tussen de 30 en 18 graden, dus de warmtebron moet die hoeveelheid warmte op één of andere manier kunnen leveren.
  • Moet de vloerverwarmingpomp dan altijd draaien?
  • Als je daar een losse pomp voor hebt (open verdeler), dan moet deze ook draaien als de boiler warmtevraag heeft. Als de enige pomp in je verwarmingstoestel zit, dan hoeft het niet; de ingebouwde pomp van de wpb is dan genoeg.
  • Een COP van 4, wat betekent dat?
  • Een warmtepomp verplaatst warmte van een bron (hier: de vloerverwarming) naar zijn warmteafvoer (hier: de boiler). Daar gebruikt hij elektriciteit voor. Een COP van 4 betekent dat met 1 kWh elektriciteit er 4 kWh warmte in de afvoer geleverd worden. De overige 3 kWh komen dus uit het CV water.
  • Een COP van 4, 's zomers en 's winters! Wat is het addertje?
  • Deze warmte is 's winters door je hoofdverwarmingstoestel in het verwarmingswater gestopt. Deze heb je dus al betaald. Stel dat deze warmte met een COP van 3 in de vloer is gestopt, dan levert de combinatie 4 eenheden warmte met 2 eenheden elektriciteit. Samen is dat dus een COP van 'slechts' 2.
Ervaringen:
x-RaY99 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Bart_Denon in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 27-09-2021 14:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-04 13:54
Ik zie in de handleiding wel degelijk een pomp getekend onder 2.4.1.5.

Pomp circuit wpb

Een vvw circuit helemaal zonder pomp en alleen 't mini pompje in de WPB, ik betwijfel of dat goed gaat werken....

PS: er staat ook nog:
2.4.1.7 - Underflow heating circulator pump
To assist the HPWH circulator pump if this one is distant from the water diversion device (poor tubing length or poor tubing
diameter) keep the underflow heating circulator pump (rep.17) running for all seasons.
There by the electrical back-up switching is reduced.

[ Voor 37% gewijzigd door Bart_Denon op 23-08-2019 20:10 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-03 20:12
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:09:
interessant forum. Ik ga vloerverwarming aanleggen op de hele onderverdieping en de badkamers, ca 100m2 en dan lijkt de 270L edel eau een perfecte oplossing voor warm water. volg dit topic daarom graag.

Mij huidige CV ketel is nu ingericht alleen voor de verwarming (gesloten systeem). Gaat deze koppeling dan wel werken? Waar komt het nieuwe water dan vandaan ? Of wat moet hiervoor gebeuren?

Sorry voor de leek vragen maar totaal geen expert in CV en installateurs willen niet allemaal met wpb werken of er niets van weten dus helpt niet.
Lees dan eerst de openingspost eens door en open de handleiding. Geen idee wat je bedoelt met “het nieuwe water”.
Dat open of gesloten hoort bij het type verdeler van de vloerverwarming. Die heb je nu nog niet.....
Deze bijvoorbeeld is open gesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/918FtwOiOQo4T3b3PdrRGYnn/thumb.jpg
En deze is gesloten open
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PuLsFnsSBL0q4JY7qiTOzlOk/thumb.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 27-08-2019 19:35 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 08:47
Was wat sloopwerk maar hij staat in de kelder en is aangesloten.
Ik heb de bovenste kap eraf gehaald omdat hij dan verder onder de trap kan staan.
Moet nog wat leidingen netjes vastzetten maar hij werkt.

Hij maakt wel meer lawaai dan ik verwacht had. Met de deur dicht hoor je dat gelukkig bijna niet en de kelder zit in de gang dus in huis hoor je hem verder niet. Hij zou eerst in een kast grenzend aan de woonkamer komen en daar was je denk ik gek geworden.

Heb hem overigens ook bij https://www.warmtepomp-online.com/ besteld op zondag en dinsdag was hij er al. Maar ik snap ook zeker de mensen die hem voor 1700 kunnen kopen dan hou je een hoop geld over om alles aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Htozg1uRUvzdtgiKdcJ44HhP/thumb.jpg
Er lopen alleen nog wat oude leidingen achterlangs van de overdruk voor CV die moet ik nog wat netter zien te krijgen maar voor nu is ie aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door martijnr17 op 07-09-2019 17:01 ]

• martijnr17
Rol-Co schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:57:
[...]

Je hebt wel een klankkast gecreëerd zo met de compressor precies in de trap holte, misschien kan je er nog wat geluid dempend materiaal achter krijgen? Hoeft niet dik te zijn maar alles beter dan hout. Goede speakers zijn ook van hout he ;)

[...]

Wat was jij kwijt dan? In jouw link kost de 150l 1870,- en er zit 2800,- subsidie op, daar kan je hem toch wel voor aansluiten zeker? ;) Of koste bezorgen veel?
Ik heb de 200L variant was 2300 euro inclusief bezorgen. Ik ben denk ik zon 100 tot 150 euro aan materiaal kwijt omdat ik nog wat spullen had liggen zoals een 6bar inlaatcombinatie.
Proton_ schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:36:
Zonder omkasting zal je 'm beter horen inderdaad, zelfs al is het maar dun plastic :)

Ik zou er wel iets omheen maken zodat de koudemiddelleidingen wat beschermd zijn tegen bezemstelen, spelende kinderen en degelijke.

Je laat de zak er onder liggen?
In de kelder staan geen bezemstelen, we hebben alleen wat plankjes aan de muur. De planken zijn nu 30cm diep(voorheen 15) en aan het einde zit een staande om de spullen tegen te houden. Je kan dus bedenken dat daar de halve WP al achter beschermt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mL5QJLMnLzobjojqSfQaZhDU/thumb.jpg
Misschien nog iets van isolatie tegen het geluid. Ik heb alleen geen idee of je de compressor helemaal mag inpakken ivm de temperatuur.
De zak heb ik expres eronder gelaten. Hij zit daar niet in de weg en moet hij er ooit weer uit dan kan je hem er zo weer uit tillen. Werkt heel handig die zak.

[ Voor 4% gewijzigd door martijnr17 op 07-09-2019 17:45 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Pics or didn't happen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jUSQAUzoD5TDJwdx3d0pF51H/thumb.jpg
Als amateur ben ik wel fan van flexslang ;)
Dat maakt het ook makkelijker aanpassen als 'straks' de gasketel weg is.
@Rol-Co dit is de 200 versie. Ta 21, Tr 19.
De opwarmtijd weet ik niet, minder dan 6 uur :)
Hij wordt gevoed door de dwtw.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Decoupeerzaag vs boiler: 1-0
#hetpastwelhoor
Vanavond de subsidieaanvraag doen.
Dit was met een luchtbronwarmtepomp niet gelukt :) (of wel, maar dan had hij niet goed meer gewerkt).
Edel Eau 200

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 08-09-2019 17:26 ]

• t.oswald
Proton_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:43:
Tot dusver lijkt het me een prima ding.
Er is duidelijk over nagedacht: de draagzak, vvw-aftapunit, filter, beveiligingen.
Maar het is ook een Frans apparaat met (bij mij) wat rammeltjes door onhandige montage en kabels die best vijf centimeter langer hadden gekund :)
Al met al voldoet het aan de verwachtingen.
Op de doos staat dat ze in Frankrijk zijn ontwikkeld en gemaakt, maar volgens mij komen ze uit Polen. Er zit daar een leverancier naast de fabriek. Kwam de eerste en goedkoopste op het forum daar niet vandaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fqEjgxLy5MearElXue2YSVyU/thumb.jpg
http://www.cieplotech.pl/Technika-grzewcza-i-klimatyzacyjna/

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 09-09-2019 10:56 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• martijnr17
Ik heb gisteren ook de brief gehad dat de subsidie is toegekend. Heb hem zelf geïnstalleerd. Bij het indienen uiteraard een factuur en 2 foto's van de boiler. Ik was al bang als het maar geen problemen oplevert maar zonder problemen goedgekeurd.

Voor de COP berekening hierboven, het grondwater is bij ons ( Hoofddorp) op dit moment 18 graden, dus dan is de cop iets slechter. Maar ik ben er erg blij mee. Past precies in de kelder maakt niet teveel lawaai in die kast en gebruikte tussen de 200 en 350watt afhankelijk van te temperatuur.

Wat wel een puntje is ik heb de PV ingang ook aangesloten. Mijn idee hij mag altijd verwarmen tot 45 graden en met de pv ingang tot 55. Dit zodat je s'morgens ook altijd kan douchen indien nodig. Echter gaat hij niet aan, gister was hij 37 graden. Als je dan heel even (1min) de pv ingang aanzet dan gaat hij wel door met verwarmen tot de 45 graden. Dit lijkt dus op een programmeerfoutje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3yY9rqPGJjnc3aBIfuIrtaPh/full.png

[ Voor 13% gewijzigd door martijnr17 op 20-09-2019 07:51 ]

• martijnr17
Dat is alleen een boiler van joule die dat nu 3 keer heeft gehad. Maar je wordt er niet blij van als het je overkomt. Mijn inlaat is netjes 6bar en moet zeggen dat ik niets gezien heb over een expansievat maar heb de tekening niet heel goed bekeken. Als je de ruimte hebt zou ik het maar gewoon doen dan. Scheelt weer zon 2bar.

Update:
Er staat in de handleiding bij kleine diameters of keramische kranen adviseren ze wel een expansievat. Ja die laatste heeft iedereen natuurlijk tegenwoordig wel. De overdruk mag 7 bar zijn die is bij mij 6 bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HVUltfwxtzqs1DBka7pf5LQe/thumb.png

[ Voor 37% gewijzigd door martijnr17 op 21-09-2019 07:57 ]

• Bart_Denon
Chris499 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:18:
Ik heb de Auers zo geprogrammeerd dat ze 24/7 alleen op de wp functie mogen draaien.

Toch ging gisteren de backup Heater aan. Iemand een idee hoe dit kan?
Check deze parameters eens goed. Deze kunnen er ook nog voor zorgen dan de WPB op 't elek element kan overschakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VVK1yIm0jSNYCm7yd2VkbUBu/full.png
Ik heb het zo ingesteld:
Legionella: aan (14 dgn / 60 graden)
min temp: uit
load shedding: stand 1
max time: uit.

Dan springt je elek element niet zomaar aan, tenzij er iets mis is met de Wp.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• t.oswald
Sideways schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:31:
Heeft iemand met een Edel water een foto van de aansluiting op de verwarmingsleidingen? De aansluiting op de waterleidingen is mij duidelijk echter kan ik geen foto's vinden van de aansluiting op de verwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AOETOrIFDCyYJvOH2hf5AlOE/thumb.jpg

• t.oswald
Derby schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:36:
Van de mensen die de boiler gisteren ontvangen hebben. Staat er in de handleiding nog steeds dat de boiler liggend vervoert mag worden? De handleiding die in de startpost staat kan verouderd zijn.
Voor de 100 en 150L Transport only in vertical position.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W3QT04Wv0AXHPjmSc7MNYKtK/thumb.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 24-10-2019 18:01 ]

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 19:46
Door velen vast al wel gelezen, maar voor de vorm nog even mijn ervaringen met de WPB in dit topic.

Sinds 1 februari 2019 een Auer Edel Eau 200L in bezit. Deze draait sinds 3 februari waardoor ik ook sinds dat moment geen gas meer af heb genomen. En daardoor sinds 19 februari geen gas contract meer heb.

Van 19 april tot 14 oktober heeft de Panasonic lucht/water WP niet gedraaid. De benodigde warmte voor de WPB is uit de vloerverwarming/vijver gehaald in die tijd.

Het verbruik van de WPB is gemiddeld (van 3 febrauri tot nu) 1kwh per dag. 2 persoonshuishouden, waarvan 1 lange douchebeurten heeft.

Qua subsidie, tja, als je zo vroeg bent, heb je niet altijd "geluk", ik heb €1400 subsidie toegewezen gekregen. Toen der tijd stond deze WPB nog op de lucht/water lijst.

Opsomming van mijn posts/foto's:
Hopelijk kan ik na dit weekend wat vertellen over de Edel 200L Water.
"Warmtepomp boiler gebruiken middels CV ondersteuning" O-)

Edel 200L Kratje

Gelukkig hoeft hij niet naar boven en kan hij braaf in de garage blijven staan.
Vanochtend al het fitwerk uitzoeken en halen, gaten boren in de vloer (tap leidingwerk kruipruimte) en dan kan het aansluitfeest beginnen.

CV aansluiting doe ik voorlopig op de retour van de vloerverwarming verdeler, middels de bijgeleverde "Water deversion device".
Boiler staat op zijn plek, gaten in de betonvloer gemaakt, eerste stuk leidingwerk gedaan.
De WAF wil graag zo kort mogelijk zonder water (logisch) dus ik ben zo veel mogelijk aan het aanleggen zonder de warm en koud leiding te hoeven onderbreken. Gelukkig zijn die 2 t stukken in een onmogelijk bereikbare plek in de kruipruimte... maar we houden van een uitdaging!
Tegelijk daarmee moet de Gas CV ketel er ook af natuurlijk.

Eerst maar eens de Boiler op het CV circuit gaan aansluiten.

Work in progress
It works!

Morgen meer info, nu eerst mijn spieren weer wat gangbaar maken na al het tijgeren in de kruipruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4qOus5SBWQ4rM991wnTPsBn3/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jCeRACh4V5vFKWW0oipmj9Wl/thumb.jpg

[...]
Los? Of gemonteerd?
Gemonteerd:

Flex-uit-edel

Flex-naar-water-deversion

Voor het SWW heb ik 3/4 DN20 gebruikt (Hornbach). Vergeet geen ring te gebruiken voor de afdichting aan de Boiler kant :X (die zit er niet bij en er is niets conisch aan).....

Aan de warmtepompboiler (cv deel) zit flex met 3/8 aansluiting. Die breng ik naar knel 15 om vervolgens op het water deversion device te worden aangesloten.
Water deversion device heeft 2x 3/4 aansluiting en 2x 1” aansluiting.
Plaatje:

Water-deversion-kaal

Met verloopjes:
Naar 15 knel voor boiler warmtepomp en 22mm knel voor CV circuit.

Water-deversion-verlopen
[...]
Wij hadden tot eind vorig jaar nog een gas verbruik van ongeveer 750m3, dit hoofdzakelijk door de zwemvijver (Koi) die in de wintermaanden op 6 graden gehouden word. Door de warmtewisselaar van de vijver nu in het lucht/water WP circuit op te nemen is dat gas verbruik weg genomen.
Voor SWW bleef er dan nog 150m3 gas over, die nu door de Edel word vervangen.

Vanaf 19 februari heb ik geen gas-contract meer :P
Een update over de Auer Edel 200L Water warmtepompboiler:

De douche is nog steeds warm :P

Er waren wat vragen via PB gekomen over waar ik de boiler gekocht heb, deze is via het Nederlandse kanaal (ACR) gekocht. Een bevriende installateur heeft deze voor mij besteld, in principe kan dus iedere installateur dit doen. De kosten zijn uiteraard hoger dan wanneer je hem uit het buitenland haalt, maar niet zo exorbitant hoog als sommige aanbieders die vrolijk de subsidie er bovenop tellen. Ik was ongeveer €1900 kwijt. (maar of dat representatief is?)

De boiler staat standaard op 55 graden ingesteld (temp in onderste deel tank) en mag verwarmen wanneer hij wilt maar alleen met de warmtepomp. Je kan er uiteraard een weekprogramma inzetten waarbij je kan aangeven of hij niet mag verwarmen (anti-vries stand), ECO (alleen warmtepomp) of Comfort (warmtepomp én indien nodig (tot 43graden opwarmen) met het elektrische element). Verdeelt in maximaal 7 tijdblokken per dag.

Het lijkt erop dat als het weekprogramma het toelaat (of als je geen week programma hebt ingesteld) de boiler gaat verwarmen als de temperatuur in de tank 5 graden lager is dan gewenst.

De boiler heb ik nu een kleine week op weekprogramma staan (alleen 's nachts 01:00 - 06:00 opwarmen in ECO mode). En ik denk dat ik dat weekprogramma niet ga blijven gebruiken. Gedurende de dag loopt de temperatuur soms aardig terug (minder dan 37 graden) door 2 (langere) douchebeurten 's ochtends en het stilstand verlies de rest van de dag. Die lagere temperatuur is uiteraard niet handig als je dan toch 's avonds nog even wilt douchen ;)
Wellicht als salderen ooit verdwijnt en/of ik hem via het PV contact op mijn omvormer (SE) kan aansluiten ik hier dan weer naar zal kijken.

De warmtepomp in de boiler gebruikt tijdens een run tussen de 200 en 350watt, aan het einde meer dan aan het begin van de run.
Het verschil tussen de aanvoer en de retour op de CV installatie is 1 a 2 graden.
Op de lucht/water warmtepomp geeft dit ongeveer een verlaging van de retour van 1 graden (op de 24 - 29 graden). Hierdoor gaat uiteraard de warmtepomp wat harder draaien.
Bij een hogere TA op de L/W geeft dit een groter effect dan bij een lage (nacht-verlagings) TA.
100 tot 180watt aan verschil meet ik tijdens een run. Waarbij er ook word terug gezakt naar "normale" verbruik, door de bufferende werking van de vloer (en vijver).
Ik vind het lastig om hier al echte harde cijfers over te geven, ben nog zoekende naar een zuivere meting.

Daarnaast is dit niet het gehele jaar aan de orde, de helft van het jaar hoop ik met alleen restwarmte van de vloer (en vijver) de warmtepompboiler te voorzien van warm genoeg CV water.

Het geluid van de boiler klinkt wat "scherper" dan ik had verwacht, maar hij staat dan ook in een redelijk echo'ende ruimte. De compressor heeft wel een vorm van isolatie om zich en staat op rubbere voetjes, maar hier is zeker nog winst te behalen. Voor mij niet heel belangrijk, de boiler staat in de garage, daar buiten hoor ik er niets van.

[...]
Zeker!
Mijn ervaring is nog steeds hetzelfde als de eerste weken.
Het verbruik is al ietsjes aan het dalen, vermoedelijk door de hogere omgevingstemperatuur van de boiler (staat in matig geïsoleerde garage) en de al iets hogere aanvoer temperatuur van het koud water.

De Panasonic warmtepomp staat ondertussen ook al even uit, waarbij alleen de waterpomp draait, de Edel moet het dus puur met rest warmte uit het huis doen (vloer). Gaat vooralsnog prima en zal alleen maar beter worden als de temperatuur buiten ook stijgt.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-02 04:19
Kwam op de https://www.auer.fr/en/home/ website de advies prijslijst tegen. Had deze zelf nog nooit gezien. De prijzen voor de Auer Edel eau zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/67kw7fspdyf7b.jpg

Voor de gehele prijslijst/folder, jammer genoeg alleen in het Frans, zie hier: https://www.auer.fr/wp-co...AUER_2019-5000056-BD2.pdf

• t.oswald
knarf_st schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:19:
Kwam op de https://www.auer.fr/en/home/ website de advies prijslijst tegen. Had deze zelf nog nooit gezien. De prijzen voor de Auer Edel eau zijn:
[Afbeelding]

Voor de gehele prijslijst/folder, jammer genoeg alleen in het Frans, zie hier: https://www.auer.fr/wp-co...AUER_2019-5000056-BD2.pdf
En in Nederland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qgg0okHKTiVsxAtuRiPkXcpa/thumb.png

• t.oswald
bspans schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:43:
Ja die zitten ook in het systeem, echter dacht ik dat het allemaal op elkaar aangesloten is in één systeem/zone
Dat moet je dan maar eens goed gaan bekijken. Het is doorgaans niet zo dat het water van de ketel van de ene via de volgende en de daarop volgende en de vv rondgaat. En dat water deversion device moet volgens mij na de verdeler in de retour naar de Wp zitten. En niet ergens in een parallel stuk, waar wellicht ook nog radiatoren zitten die gedeeltelijk of helemaal dicht staan. Bij mij staat de Auer ook op zolder en de vv verdeler is op de begane grond. Vanaf de twee rode afsluiters van het water deversion device in de retour leiding lopen er twee leidingen via de leiding koker naar boven, naar de Auer. De koud en warm waterleiding zijn boven en komen van de oude cv ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b7kCquo9aD9O1JVQN1QdxahL/thumb.jpg

• t.oswald
Chris499 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:51:
[...]

Mij is het ook opgevallen dat mijn WP behoorlijk meer verbruikt als de Auer aan het draaien is. Vanmorgen ging die van 42 Hz (Auer aan) naar 31 Hz (Auer uit). Ook nog 2 defrosts in de ochtend, hoewel ik in de nacht geen 1 defrost heb gehad toen de Auer uit stond.

Hoe hoger de Tr, hoe korter de Auer hoeft te draaien? Het vebruik van de Auer lijkt namelijk gelijk te blijven +/- 250W.
De relatie met de defrosts zou ik niet direct willen leggen. Ik begreep dat het in delen van Nederland vanmorgen nogal mistig was en dan is het snel raak. Hier in ZH geen mist en geen defrosts.
Ik meet het verbruik van Wp en WPB over het stopcontact. De WPB zit op ongeveer 285W per uur draaitijd. Zie het plaatje voor het verbruik van de Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ttMIbQNaClyc5H0rIEFBAjiI/thumb.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door t.oswald op 03-12-2019 13:11 ]

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
reneeke1970 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:50:
[...]

Thermisch vermogen is hoger dan 1 kW dus.....
En wat zegt de ISDE subsidie lijst daarover?
Oftewel: welk vermogen staat daar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y1zVZwZ8fNerg3YKMKaj2ykI/full.png

[ Voor 13% gewijzigd door buiter op 23-12-2019 14:57 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ftfy.
Het verbruik wisselt afhankelijk van de temperatuur van het vat en neemt dus toe naar het einde.
Verbruik Edel Eau
Eerste run na 2x douchen + een bad, tweede run na 1x douchen.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:08
Chris499 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:17:
@Maikie18

Daar zul je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Mijn 150 ltr vaten verbruiken tussen de 200 en 300 Watt.

Hoeveel Watt vebruikt de Atlantic tegen hoeveel tijd tijd uren?
Hij gaat bij mij ongeveer 2 uur per dag aan
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8eOw7Xs.png

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• t.oswald
Lijst voor 2020 staat online
https://www.rvo.nl/sites/...rmtepompen%201-1-2020.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xTtokjGyG89WftMWOlO06fnw/thumb.png

[ Voor 37% gewijzigd door t.oswald op 31-12-2019 13:04 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:08
Ze moeten nog wel even het subsidiebedrag aanpassen op hun website

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sI9wUQ2.png

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• t.oswald
woutervlankvelt schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Hij heeft een tijd op Electric Mode gestaan, wat zo door de installateur is ingesteld. Echter, ik kwam er later pas achter dat dit de pomp buiten beschouwing laat. Maar nu sinds een dag is hij hier vanaf, en nog steeds hoor ik de pomp niet draaien. Het water stroomt wel vanaf de vloerverwarmingsverdeler naar de warmtewisselaar van de warmtepomp. De pomp van de verdeler draait continu en de thermostaatkraan van de vloerverwarming staat volledig open. Hiervan weet ik dat dit correct is aangesloten. De vvw temperatuur is 26 graden op dit moment en het tapwater is gezakt van de ingestelde 55 naar 50 in 1 dag tijd.
Ik snap nu dat je met een CV werkt. De vvw temp is 28, maar wat is de temperatuur in de retour? Ik begrijp dat je een openverdeler hebt, dus dan is de temperatuur in de retour wellicht te hoog. Weet niet op welke temp je CV draait. Die temperatuur mag niet hoger dan 35 graden zijn, anders moet er nog een klep tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VILK46iTgqJXw3ZDY4pI1iDY/thumb.jpg

• t.oswald
Murkmans schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:18:
[...]

Heb je een verdeler met pomp?
Dan circuleert je water alleen maar tussen de aanvoer en retourleiding van de ketel. Dan dien je de pomp op de verdeler altijd aan te hebben als de Auer Edel ook draait.

Heb je geen pomp op de verdeler? Dan zou het gewoon moeten werken. Maar sluit de 3wegklep in je CV ketel naar sww bereiding in standby fase (veel Nefit en bosch toestellen doen dit) Dan dien je een bypass (avdo) te maken tussen retour en aanvoer, die open gaat als de Auer Edel aan is. Hierdoor zorg je dat je altijd stroming hebt. Zie
https://tweakimg.net/g/fo...38JrNrlJcFvrZ3%2Ffull.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4WA8lGEbGUuFmnKrksedTGDW/thumb.jpg
@woutervlankvelt het hele plaatje

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-03 13:58
Wonderlijk verbruik Auer Edel

Ik zag vanmorgen een bijzonder verloop qua verbruik van de Auer, tegelijkertijd had de warmtepomp een defrost waarna de watertemperatuur daalde. Nu vraag ik me af, wat is de optimale temperatuur om de boiler op te laten draaien. Ik heb mijn mengventiel nu op ongeveer 30 graden staan, maar als ik dit zie lijkt het zinvol om de temperatuur te verlagen zodat deze op een lagere temperatuur werkt.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 08:32

Wuursj

want worst is al bezet

Even mijn licht hier op steken. Dit is de bedoeling:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2vqyzqY.png

spulletjes zijn er al, Auer staat nu in de gang in de weg te staan.

Maarr... Auer zit in de retour gepland, vlak voor de binnen unit. Dat zal prima gaan als de vloerverwarming loopt. En hartje zomer zal dat ook wel goed gaan. Bovenverdiepingen zijn echter 'droogsysteem' vloerverwarmingen met weinig massa.

Maar loop ik zo niet de kans dat als de vloerverwarmingpomp in de binnenunit van de warmte pomp niet loopt, er te veel warmte uit die verdieping vloertjes getrokken wordt en de Ta van de Auer (te) vaak onder de 18 graden duikt? vooral in voor- en najaar. Het pompje van de Auer zal weg van de minste weerstand volgen en het water laten circuleren over de zolder vloer denk ik. Of heb ik het mis?

Oplossing: aansluitingen in de retour stoppen tussen BG en 1e? Waar de pijl staat? Zodat ie hopelijk vooral over de BG gaat circuleren? Of heel de Auer naar BG brengen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• t.oswald
Vandaag al een nieuwe printplaat ontvangen. De service van warmtepomp-online.com blijft super! Voor de liefhebbers even een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkbi-wlP-DkstcunH7jHeT1h65k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In8qDU36RosJhxkuPutgHA5F.jpg?f=fotoalbum_large

• t.oswald
Proton_ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:39:
Die oranje blokjes zijn de relais. Moet de oude printplaat terug, of kan je die nog fixen en op reserve houden?
Gaat terug. Komt uit eigen voorraad van de leverancier. Uit Frankrijk duurt anders te lang. Ga morgen de zaak eens open schroeven.

Edit
Was best nog wel een lastig klusje, erg weinig ruimte omdat de draden kort zijn. Het aansluitschema in mijn papieren versie klopte overigens niet. Die uit de digitale 200/270 handleiding klopte wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg6BfnZUPE1RF_UODghWOszLg-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dAT02tjehoeXHzhRPhBFGxIU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door t.oswald op 24-09-2020 18:36 ]

• Bart_Denon
Beste @Arjan1965 met het @ kun je mensen 'taggen' en dan krijgen ze een melding dat je genoemd wordt. Quote functie ook handig...

Waarom er geen stekker bijzit? Ik denk slim van de fabrikant dan hoef je geen varianten te maken met verschillende soorten stekkers...
Ik heb de Edel inderdaad zelf geïnstalleerd.
Kun je hier instellen in het installatie-menu,
Via het menu wieltje op inst.menu zetten en dan de knop: 'menu' en de knop van het klokmenu gelijktijdig indrukken voor 3 seconden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-ak98w3RZ3AjPiMTGnoJZpkZNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VVK1yIm0jSNYCm7yd2VkbUBu.png?f=user_large

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-10-2025
Kan iemand helpen met mijn plaatje? Ik overweeg een Eau als het lukt binnen mijn systeem in verband met het geluid.

De enige plek voor de WPB is op zolder, in verband met ruimte en hoe het huidige leidingwerk loopt.

Alleen staat de WP buiten op de begane grond, zit m’n vloerverwarming beneden en in de makkelijkste situatie zit de aanvoer naar de vloerverwarming aan het begin van het keten en de retour aan het einde.

Ik heb boven radiatoren en ik kom net niet goed uit de puzzel.

Heeft er iemand een geniaal idee hoe ik dit het slimst kan aansluiten? Grote rechthoek is WP, de balkjes de vloerverwarming en dat groene vlak de mogelijke WPB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdhTsXS9p2YeGV2U9JxmtoSOEpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2K07d9qbHRwjF0tg0ENhw1O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ruupster op 04-12-2020 13:34 ]

• marc0_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-04 20:49
Ruupster schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:33:
Kan iemand helpen met mijn plaatje? Ik overweeg een Eau als het lukt binnen mijn systeem in verband met het geluid.

De enige plek voor de WPB is op zolder, in verband met ruimte en hoe het huidige leidingwerk loopt.

Alleen staat de WP buiten op de begane grond, zit m’n vloerverwarming beneden en in de makkelijkste situatie zit de aanvoer naar de vloerverwarming aan het begin van het keten en de retour aan het einde.

Ik heb boven radiatoren en ik kom net niet goed uit de puzzel.

Heeft er iemand een geniaal idee hoe ik dit het slimst kan aansluiten? Grote rechthoek is WP, de balkjes de vloerverwarming en dat groene vlak de mogelijke WPB

[Afbeelding]
Ik weet niet of het helpt maar je kunt evt de aanleg van een leiding uitsparen door de ingaande leiding van je boiler boven op zolder aan te sluiten op de retour van je CV. De uitgaande leiding van de boiler trek je wel naar beneden en sluit je aan op de retour tussen de vloerverwarmingsverdeler en de warmtepomp. Daar moet je wel een terugslagklep plaatsen. De boiler pompt 250l/u. Met dat debiet is een aansluitleiding van 15mm op zich voldoende, tenzij je bijv 20 meter moet aanleggen of heel veel bochten, dan zou ik 22mm nemen.

Op deze manier gebruik je de huidige retour leiding naar boven om het water van de vloerverwarming bij je boiler te krijgen. Op het moment dat de radiatoren open gaan, zal de boiler het retour water van de radiatoren krijgen. Daar moet je nog wel even op letten omdat ik begrijp dat het water richting de boiler maximaal 35°C mag zijn. Het kan zijn dat de retour temperatuur van de radiatoren te hoog is en je nog een mengventiel nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RSbLPRwiSeqsfTW1TizSUqm5lc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0c6MvobGs2td8m5R0e8kOHz2.png?f=user_large

• Bart_Denon
Even een update aangaande de klacht 'blijven draaien van de 24V interne pomp en ventilator'.
Deze klacht wordt veroorzaakt door een relais wat blijft plakken.
Dit is (tijdelijk) op te lossen door even met een schroevendraaier op t relais te tikken. Nu ik dit een keer of 3 heb gedaan de afgelopen maanden was ik er wel klaar mee.
Heb de printplaat eruit gehaald en het betreffende relais vervangen.
Desolderen was wel even een strijd en had alleen desoldeerlint, t was makkelijker gegaan met een desoldeerpompje. Enfin, het is gelukt!
Meteen in serie een ntc opgenomen zodat de inschakelstroom beperkt wordt. @Proton_ bedankt voor deze tip!

Onder wat foto's:
Laatste foto zie je het nieuwe relais op de achtergrond en de NTC te zien.
Al met al wel een secuur klusje waarvoor je wel even de tijd moet nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lptq-MMbWO5DzR73TGQrc0wTw6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ov9jc7GHj1fBuqYfCvZaw7Mq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gAofgpgap_goSB9RPYlWgKmSXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMeH8rHDYtEqBqlitJiuOzXt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-fp_ZbiX0ydtzcbVJChCJwXDcc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPHoTiQbsBuMzcVsY8aGyP75.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQaZrsAzcMOTIdMZdeI7g1jkMto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWRs08ez6gD1bvwk6VQTSVnI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFnuyTzGSkJT1iJWqmf2RkzwtwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GV1KL7M0HIu4MR6BZgZ62rlk.jpg?f=fotoalbum_tile

• drsyat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
In de installatie manuel (van het 200L vat) - staat een schema voor aansluiting van de edel. Hierin wordt een sanitair buffervat geplaatst (nummer 8 in het plaatje). Ik vroeg me af of iedereen dit idd zo heeft geinstalleerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuXMkddaF2LaIN5uxpAnahFOpT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5rFlEZz8mtyIwe6VvgBXBEzk.png?f=fotoalbum_large

• t.oswald
beestemans schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:15:
Ben mijzelf aan het inlezen, door alle pagina's mis ik eigenlijk een vergelijk tussen alle apparaten. Welke heeft nu het meeste voordeel? Is het meest efficiënt? Focus op water/water warmtepompboiler.
Ik twijfel nu heel erg tussen:
- NIBE MT-MB
- Auer Edel Eau
Beide de 200 liter variant. Voordel van de NIBE is dat deze een veel bredere temperatuurrange heeft. Ook hogere temperaturen slikt deze nog prima. En onder de 18 °C ook. De Auer niet. Daarnaast te krijgen met warmtespiraal.
De Auer is gemaakt van RVS, lijkt dus onderhoudsvriendelijker.
Situatie is een Inventum Modul AIR ALL-E, 140 m2 aan vloerverwarming. Nu nog ondersteuning van een CV ketel, aangezien ik toch betaal voor het gas is dit nu nog rendabeler.
De doorverwarmer kan het tekort van de warmtepomp op koude dagen (< 3 °C) compenseren. Wanneer de warmtepomp draait is de retourtemperatuur al snel > 35 °C. Dat zou betekenen dat de Auer op een geven moment uitvalt door een te hoge temperatuur.
Zomerdagen is niet een probleem. De retourtemperatuur blijft dan rond de kamertemperatuur hangen, die 21 °C is. Deze warmt hooguit zelfs op. In dat geval een mooie uitkomst om dit iets te koelen.
De Nibe klinkt heel erg interessant, vooral met de spiraal. Waar ik vooral in de zomer tijdens douchen nog behoorlijk wat extra rendement vanuit de warmtepomp erin kan stoppen. Echter weinig ervaringen over te vinden (kan natuurlijk ook dat ik verkeerd zoek). Heb vrijwel alle onderdelen liggen om de spiraal vanuit de Inventum aan te sturen.
Iemand goed advies? Zit een beetje te dubben in de praktijk.
Die 35 graden wordt met een klep opgelost. Zie handleiding op de openingspagina.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYJMl_SbVES64uqednWjo575RH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFcIhKMxxRRhDFKqQTxC1BHj.jpg?f=fotoalbum_large

• Bart_Denon
Helaas vanavond ontdekt dat er iets niet pluis is met de Edel Eau. Het volledig opwarmen ging steeds langer duren. Na de ochtend gekeken toen er gedoucht was, stond hij op 43 graden. Om half 8 vanavond nog steeds niet de ingestelde 58 behaald maar stond nog maar op 53.

Kap eraf gehaald en tot mijn grote schrik zit er dus een lek in het 'koudemiddel' gedeelte. Plasje nat en de olie achtige substantie verraadden de lekkage. En ja hoor na verdere inspectie zag ik ook daadwerkelijk belletje en druppels.

Het defecte onderdeel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mq9qhxrVUnNtIQnY7QQmzloCUew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcBPFrieAHEyfV6WSkBYr660.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvaOlAos2gRlSXdmfXIqe9nbJgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU6teGVGM7IHqVm7HLVSdyFa.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even een filmpje gemaakt:
https://drive.google.com/...mxunVmJ/view?usp=drivesdk

Aangezien het een volledig gesloten systeem is vraag ik me af hoe en of dit wel te maken is??! Het lek kan natuurlijk gewoon gesoldeerd worden, maarr hij moet wel opnieuw geleegd en gevuld worden met de juiste olie voor de pomp.
Ga morgen wel even met de importeur bellen. Weten jullie een betrouwbare service dienst die dit zou kunnen maken?

Alvast bedankt voor t meedenken!

De tussenoplossing voor nu is de volledig elektrische modus.... Elke dag extra is er natuurlijk 1 teveel..

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@paulv1973
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFnuyTzGSkJT1iJWqmf2RkzwtwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GV1KL7M0HIu4MR6BZgZ62rlk.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zou het meteen doen, maar je kan afwachten of je een andere powersupply hebt die minder inrush heeft.

• Bart_Denon
Update III: gisteren heeft een installateur gespecialiseerd in koel- en warmtepomp techniek de lekkage gesoldeerd en opnieuw gevuld met R290. Keurig gedaan en perfect afgewogen gevuld.
De WPB draait weer en heeft inmiddels alweer 2 runs gedaan.
Maaaaar, ik vind dat hij er wel erg lang over doet om z'n setpoint temperatuur te bereiken.
Voorbeeld: gisteravond na 2 douche beurten staat hij op 36 graden. Na 5,5 uur draaien heeft hij pas de setpoint temp van 56 graden bereikt. Dat is dus gemiddeld 3,6 graden per uur stijging in het vat.
In mijn beleving ging dit voorheen veeel sneller.
De deltaT over de vloerverwarming (CV water) is keurig tussen de 2,5 en 3 graden tijdens bedrijf.
Compressorpomp draait zonder vreemde bijgeluiden. De toevoerleiding die het vat in gaat is heet en kan je niet vasthouden en de retourleiding naar de warmtewisselaar is handwarm.
Ik zie dus geen verdere afwijkingen. Het enige waar ik aan twijfel is het expansieventiel, deze wordt echt kletsnat van de condens. De installateur zegt hiervan dat dat normaal is.
Zou iemand voor mij willen nakijken:
- Gemiddelde duur opwarmtijd van het vat in temperatuur per uur.
- Wordt het expansieventiel nat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Foto's vergeten, hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkaaTFxjSfSP2vfbCX8nqaB3m80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPZu9Z6MLCPdaYb2cIt31chA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4wCq31NN-0hQ559kC346VSvdVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wD6WqsQ6UJnWN75RIOR3oa8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdF7Nf04qT2fmpERJXqr0PNoA-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vimKvy6hUut7pgdxjLw5i5Ew.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iBnacgNWsznaNrgxOjztHStuwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWq3H22DqmCKReHdmU3ghA4I.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door Bart_Denon op 21-10-2021 15:05 . Reden: Foto's ]

• Bart_Denon
Wuursj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:55:
@Bart_Denon Is die meeting over 1 dag niet een beetje voorbarig? Je hebt toevallig twee zachte dagen uitgekozen waarbij hier de verwarming niet aan ging. Dus een lage T_aanvoer voor de Edel waardoor hij er langer over doet? In feite de langzaamste dag van het jaar omdat (hier in ieder geval) de verwarming net niet aan ging dus de T_aanvoer eigenijk niet kouder kan.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik monitor de Edel nu elke dag en zie eigenlijk geen gek verwarmgedrag.
Zit gem. rond de 1,5 kWh per dag, wat volledig in lijn ligt met het historisch verbruik van 1,6 kWh per dag.
Ben een blij man, de reparatie en het vullen was onder 200 euro en was het 100% waard.
Oja, voor de record, heb de bekleding van de compressor pomp af gehad, om me alvast voor te bereiden, mocht ik deze moeten vervangen.
Is een Highly pomp wat volgens mij onderdeel is van Hitachi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ_un349QfzEDQVFSBEFNzBVfLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7z0i3pmpcGzKROCgM5zVDXT.jpg?f=fotoalbum_tile

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Vooropgesteld dat het niet nodig zou moeten zijn, is het met een onderdeel van €0,70 en een Wago klemmetje zonder gereedschap te voorkomen.
Ntc:
https://www.conrad.nl/p/t...35-radiaal-bedraad-419728
Klem:
https://www.conrad.nl/p/w...ransparant-oranje-2355190
Plakkend telais oplossing.
De fotos die hier zijn gepost, waarvoor dank, zien er anders uit dan bij mij...
Ik heb op de betreffende aansluitblok ook nog 2 rose draden zitten...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t45wLh3JG9JVmdIwK5TjQEYSNvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1eJ5fLvNHYhOkKWShyxGJCV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SJA1mf2aPz7ZwmFkix_SKE5398=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPuYLbF3AqdobuGALjsZExQY.jpg?f=fotoalbum_large

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:05:
@paulv1973 wow, er is een doorontwikkeling geweest, er zit nu een groter relais in een voetje bij :)

Dat hele blauwe ding rechtsboven heb ik niet.
Ik ben benieuwd waar die rood/zwarte heen gaat.

Er is kans dat het nu zonder ntc goed gaat, maar als je 'm toch wil plaatsen, dan op bruin/wit die naar de voeding linksboven gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hC_uF-EkNvNSSSTYM1f5VCmaj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAcm158DZgFD6iBKnSN6e1wd.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto van boven...
Gaat die rood zwarte niet naar de fan??
Ik heb hem helaas alweer dicht gemaakt.
De diode heb ik maar even niet geplaatst aangezien ik het niet aandurfde vanwege het verschil...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik lees in de handleiding dat er een mengklep in het primair circuit geplaatst moet worden als de watertemp. Van de retour vv hoger dan 35"C wordt.

Even later lees ik in dezelfde hanleiding dat de warmtepomp werkt met een watertemp. Tussen de 18 en 50'C.
Bij lagere of hogere tenp neemt het electrisch element het over.

Wat is het nu??
Ik kom bij koude buitentemp wel aan een retourtemp vv van hoger dan 35'C.

Je zou toch zeggen hoe hoger die vv retour, hoe meer energie cq warmte er overgedragen kan worden....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lqDUbAXjClyS9SPNSV-zXgPsHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeMI0WK1mLCr6AhJOM8NFeXe.jpg?f=fotoalbum_large

• t.oswald

• t.oswald
Voor @Baapje327 n.a.v. een vraag op het Panasonic forum. Ik heb een 100l en zie dat deze de Ta met ongeveer 0,75 laat dalen. Zie de foto uit de service Cloud. De WPB gaat even na 9.00 aan. De COP kan ik niet bepalen, maar als ik het opgenomen verbruik vergelijk met mijn gasverbruik van vroeger zie ik het afgelopen jaar rond de 500kWh waar ik daarvoor rond de 180 m3 gas verbruikte. Daar komt dan de warmte nog bij die uit de vloer wordt onttrokken. Overigens zorgt dat als de Wp niet draait in de zomer voor een beetje koeling. Valt niet te berekenen. Ik ben denk ik wel meer water gaan verbruiken, er komt nu een veel comfortabeler straal uit de douche, dus ook de vergelijking van het verbruik is lastig!
Nadeel ten opzichte van een boiler door de Wp verwarmd is dat het veel langer duurt om de zaak op temperatuur te krijgen. Dit nadeel geldt natuurlijk ook voor normale l/w warmtepompboilers. Het argument van @Dylantje2 is niet gefundeerd op ervaring. Hij heeft geen Auer Edel water.

Je vroeg ook nog waar gekocht? Die van mij https://www.warmtepomp-on...00l-warmtepompboiler.html. Zeer te spreken over de service.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inqqk4zIaSWhpd4stR6FPUvPp3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMBqctuiuoSa2XVPlJZPWvJr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 04-01-2022 11:19 ]

• t.oswald
vandermark schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:34:
Ik heb al een Pana monobloc voor de Cv. Die is aangesloten op de vvw verdeler in trapkast BG. De enige plek voor SWW voorraadvat is de zolder. De Pana ga ik hier dus niet voor gebruiken en een WP boiler voor SWW is nu de volgende stap.

De Auer edel water 200l is een serieuze optie omdat ik op de plek waar die kan ook vvw verdeler heb staan voor 1e en 23 verdieping.

Nu wel een vraag: Op die vvw verdeler staan maar twee van de zeven vvw groepen open, die van de badkamer en werkkamer.
De Pana heeft een flow van 12,5 l/m totaal maar daarvan gaat dus slechts 1,8 l/m naar de zolder toe...

Ik kan me voorstellen dat de flow van 1,8 l/m onvoldoende is voor de Auer edel water 200l? Hoe moet ik dit zien? Gaat de interne pomp van de Auer dan zelf voor meer flow zorgen?
Als de Wp helemaal uitstaat met de externe schakeling, dus die bekende 0,12 l/min bij de 5H geeft en de Auer start zorgt het pompje van de Auer voor een flow van 4,22 l/min. Ik heb de aansluiting voor de Auer op de beneden verdieping bij de verdeler. En de flow daar is volgens mij gewoon de flow die bij mij 10 l/min bedraagt. Geen idee wat daar boven van over is, geen probleem hier.

Kijk ook even bij de openingspost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQMjrihdYJPrkbtQEd3rdm8jiGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X99agv6bQIKxfYXWu5LxIbib.jpg?f=fotoalbum_large

• t.oswald
paulv1973 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:16:
HELLUP...

Heb de Auer edel Eau 270 de afgelopen 3 weken op full electric laten draaien omdat ik nog geen tijd heb gehad om het vloerverwarmings element te monteren..

Vandaag echter de "derivation module" en de extra mengklep, aangesloten en ook de leidingen op de WPB aangesloten.
Alle kraantjes open gezet
Waterdruk vloerverwarmingsnet weer bijgevuld.

Daarna in het menu van de WPB "Electric modus" weer op "nee" gezet.

Waarna de fan begint te draaien. (maakt toch aardig wat geluid die fan).
De fan heeft ongeveer 5 minuten gedraaid waarna deze uitgaat en er in het schermpje
een storing staat:

Verd, Koud. Err

Helaas staat deze error niet in de handleiding. Maar lijkt mij iets te maken te hebben met de compressor!??

Ik zie verder in de handleiding een handmatige ontluchting zitten voor de compressor. Lees echter nergens dat deze bediend moet worden...

En nu??
Graag ideen wat deze storing veroorzaakt en hoe op te lossen natuurlijk. _/-\o_

Heb hem in het menu maar weer op Electric modus gezet.
Maar de stroring blijft knipperen
Deze toch? Ontluchten…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7XCqeOPqcfg9YwLmKumeWmgOAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTToWp4OBZGY8qcjx3alWzOy.jpg?f=fotoalbum_large

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

paulv1973 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:58:
Wat ia dat voor een ringetje??
Bedoelen jullie een waterbesparend zeefje wat je op de kraan draait??
Nee een ringetje dat je tussen slang en douchekop draait en daar de flow limiteert. Mijn vriendin had hem uit een bespaarbox van de gemeente maar ze liggen ook bij bijv. hornbach in het schap voor een paar euro:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RioBBW1.png
L/m is natuurlijk indicatief want ook afhankelijk van de druk. Hier klopte een 5 l/m ring best aardig.

Maar mij inziens werkt een goede zuinige douchekop zoals een Niebla een stuk beter. 5l/m geeft daarin veel meer comfort dan een gewone douchekop met zo'n ring waardoor de kop een flow krijgt waar hij helemaal niet ontworpen is.

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 24-01-2022 20:56 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@tweakerpip bedoel je 2.3.2, of is het anders in de handleiding van de 100L versie?
Dit plaatje komt uit de 200L versie.
Vreemd dat ze allebei 300l/h willen hebben, het vermogen van de 100l is echt kleiner.
Het zou zomaar kunnen dat het niet zo nauw luistert :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lz9udRPwot_6WXLu0fdGRvgN1Hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJMycd2fowDVBzYu1nuYe1Xw.png?f=fotoalbum_large
Het zijn Fransen, dus CE zal Colonne d'Eau zijn: meter waterkolom, een drukeenheid. 1 meter waterkolom = 0.1 bar.

In een gesloten systeem maakt de feitelijke hoogte niet uit (dat drukverschil krijg je weer terug in de retourleiding) maar het gaat over de totale drukval.
De drukval over je vloerverwarming kan je misschien aflezen op de pomp, als dat een moderne met display is.
Dit gaat waarschijnlijk wel lukken met de ingebouwde pomp (onder voorbehoud van bovenstaande drukval), je hebt vrij korte groepen (14mm slang?) en ook de totale leidinglengte van 8 meter is niet bijzonder veel. Met 16x2 meerlagenbuis kom je denk ik wel weg, maar als je twijfelt neem je 20x2,25. Kunststof buis heeft vergeleken met metaal minder weerstand bij dezelfde binnendiameter.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-11-2025
Deze week een CTC614m warmtepomp en Auer edel eau geplaatst. De investering is wel behoorlijk, maar op basis van de huidige prijzen voor gas en elektra heb ik het systeem in ons geval binnen 3 jaar terugverdient. Warmtepomp voor verwarming en Auer voor kraanwater. De auer is niet echt stil, wel stiller te krijgen door de slagpinnen en de grijze harde pluggen uit het systeem te halen thv de compressor. Bij ons slaat de Auer 1 keer per 36 uur aan om de rvs boiler van 200L te verwarmen tot 53 graden. Iemand nog extra tips;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9Zro-YcGJqnId-z6NuyO9p_6sE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJveQhEbhnNgBE6ARFVmWfg7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05tI_OxD3pjOB8S_xzzRT-nDRHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qPLlYJ8gIJZFGxiiL80SS8R.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOr4gSWbgCW0jbnpkQE4qxDT7oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNbnyXapqZxOnQtmfnaxSpC2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTui5WdpMx-xlUkiexcuwKjg5xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyQSgcc2HQZdQpPjosQyeNV8.jpg?f=fotoalbum_large

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-11-2025
Proton_ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:13:
@Tony71 ja, met de mededouchers een wedstrijdje doen hoe laag de boilertemperatuur kan. 53 graden kan vast lager :)

Dit levert je een winst in COP op én een winst in minder stilstandsverlies.

Het is ook afhankelijk van de thermostaatkraan welke temperatuur nog OK is zonder comfortverlies.
Stel bijvoorbeeld voor dat de temperatuur elke week een graadje lager gaat en dat zij ho mogen zeggen :)

Ook kan je de messing koppelingen nog na-isoleren.
Hahah... wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
We hebben een vrij zuinige nevel douche van Niebla en met thermostaat zitten we op zo'n 5 liter per minuut, dus dat valt mee. Die CTC is goed zeg. Zo stil (31dB) en heeft modulatiebereik van 2.5 tot 14 kW. Voor de flow een leidingdiameter gebruikt van 40 mm. 17 meter grondleiding aangelegd https://www.voorgeisoleer...37mm-prijs-per-meter.html in kruipruimte van buffervat naar buiten en van daaruit RVS flexibel naar CTC614m, mede om eventuele resonantie op te vangen. Het systeem heb ik met een installateur die 1 keer eerder een warmtepomp aan had gesloten, volledig zelf aangelegd. Het systeem draait als een zonnetje, DeltaT van 5 (WP uit 29 en wp in 24 graden). Ben nog een beetje aan het spelen met de laadpomp en stooklijn om richting DeltaT van 3 uit te komen. Is denk ik onmogelijk i.v.m. de Auer die wat van de retour neemt. Alles in een nis in de slaapkamer geplaatst met steenwol isolatie. Alleen bij hoogste toeren lichte ruis. Geen last dus, anders hadden we ons bed in de slaapkamer van onze zoon, die sinds dit jaar op kamers woont, moeten stallen.

De bekisting van de nis is bijna af, maar is redelijk gelukt zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-SE93nFGioxEzVOsK-BMfbTCxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHPobEB7chcfPSsQE9egu7jN.jpg?f=fotoalbum_large

• t.oswald
Draconian schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:43:
[...]

Ik ben even mobiel nu. Maar het is gewoon de koude waterleiding onderop erin en boven de warme eruit. Meer is het niet. Gebruik het alleen voor tapwater. Werkt perfect. Overdrukventiel ga ik zo halen dan maar.
Oeps!
Dit dus, inlaatcombinatie bv. bij Warmteservice kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgPDgXPcoBgAf3UVII9ihaznZYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xm3VX59Jwr4v0SnFhuJIFFOr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 27-04-2022 14:09 ]

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-04 09:26
Bart_Denon schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:06:
De inlaatcombinatie van de gamma zal vermoedelijk een 8 bar variant zijn wat dus teveel is voor deze boiler. Max 7 bar volgens de handleiding, dus een 7 bar of een meer gangbare 6 bar variant monteren, zoals hierboven staat. Bij warmteservice, 2 tientjes: KLIK
Ik had inderdaad de 8 bar bij de Gamma gekocht en geïnstalleerd gisteravond(34 euro). Dus nu net de 6 bar besteld. Zo uitgewisseld morgen dan. Dat heb ik inderdaad geluk gehad al die tijd dat we dagelijks water gebruikte zodat de tank niet twee achter elkaar opwarmde want dan zou de druk gigantisch worden :o
Ik zag wel dat de buitenmantel wat gezakt was door het gewicht van 200 liter. Dus 1 kant zie je op de vloer rusten en de andere kant nog beetje ruimte onderop bij de nokjes op de betonnen vloer.

Ook zag ik een vreemd spoor in de transparante slang. Zal even uploaden. Normaal is het vers condenswater. Maar zag een wit gedroogd spoortje of zoiets. Misschien kalk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0RPFLgeiPf9D2EJ4GiBfSRbQt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWw1SBXK3rwnREN8ZZerIh9Q.jpg?f=fotoalbum_large

• t.oswald
Draconian schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:57:
[...]

Even een vraagje nog. Misschien een stomme vraag :D
Maar ik heb deze op de koudwaterleiding geïnstalleerd welke de warmtepompboiler ingaat. Maar ik merk ook druk op de warmwaterleiding(uitlaat warmtepompboiler). Dus zijn er dan twee nodig of moet het alleen op de uitlaat geïnstalleerd worden? :+
Ik dacht het is een open systeem maar gisteren merkte ik alleen op de warmwaterleiding teveel druk en niet op de koude.

Ik heb al een bedrijf gebeld net. Komt omdat ik nog een 8 bar heb geïnstalleerd. Even de 6 bar vandaag dus installeren. Alleen op de koude(inlaat) is voldoende.
Zoals @Proton_ al adviseerde, lees 2.4.3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85itDKxbLrTMPqTlJUZxqjKVBEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DT86KKhEhHYh8DiD8ViJ2CD.jpg?f=fotoalbum_large

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-03 23:53
WarmkoudWP schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:50:
[...]

Dag @hainv201 Ik ben vertegenwoordiger bij ACR Klimaat in Vught importeur van o.a. Auer.

Wij hebben zelf uitstekende ervaringen met warmtepompboilershop. Komen stipt hun afspraken na en krijgen vaak leuke reacties van eindgebruikers.

Mocht iemand op zoek zijn naar een installateur voor warmtepompboilers of warmtepompen "htv, mtv of ltv" je mag altijd een DM sturen en ik zal kijken of ik je kan verbinden aan een installateur.

Het is gi-ga-druk in deze markt en ik heb soms wel 4 telefoontjes tegelijkertijd, maar wij willen iedereen graag op weg helpen.

Groet,

Roy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzqPLFiYMxfVGqs1j-FM9G5Sxu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBH15Bbm64BthdRTilDCiuGv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben erg blij met de Auer warmtepompboiler. Deze geleverd door de warmtepompboilershop. Dat het giga druk is bij ACR dat heb ik gemerkt. Net voor de bouwvak had ik een spoedklus voor het vervangen van 3 boilers. Twee boilers kunnen krijgen bij ACR en de 3e wordt september geleverd.

• t.oswald
Stephan 1975 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:11:
Allen, ik heb deze warmtepomp gisteren besteld (200 liter versie eau). Enerzijds omdat de specs erg goed zijn en anderzijds dat hij op onze zolder vliering zou passen. De installatie handleiding bekijkende staat er dat er 30 cm bovenruimte moet zijn. De totale hoogte die ik heb is ene zijde 154 cm en andere zijde 164 cm (schuin dak). Zoals ik lees is de max hoogte 145 cm dus voor een in bedrijf zijnde situatie past het allemaal net.
Hoe kijken jullie tegen de situatie aan dat de kap er af moet? Moet de kap er regelmatig af? Is er iemand die de exacte hoogte van de kap en het overige deel zou willen opmeten (evt met foto) en klopt het dat het bovendeel van de kap ook los kan? En kan de kap er ook een beetje schuin af?
Bij mij is het 10cm en 50cm. Dat lukt wel met wat schipperen. De hoogste delen zitten aan de rechter kant van de wpb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c00pj6iVMjWZXNwC4uHEE46MM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UR4VyHJ2vDyAoAwM4B17OO59.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag is wel of je aan de kant met de meeste ruimte voldoende hoek hebt om de kap te verwijderen. Deksel zit genageld, kan je natuurlijk wel aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 31-08-2022 11:31 ]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@!null die grens is toch 35 graden?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BR2mEIv.png
Of bedoelen jullie wat anders?

Beneden heb ik nog radiatoren dus verwacht ik dat de retour hier nog wel eens boven de 35 gaat komen dus ik heb zo'n mixing valve liggen. Maar bouw hem liever niet in. Het voelt zo dubbel om warm water eerst te mixen met kouder water om vervolgens weer te verwarmen.

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-03 23:53
WarmkoudWP schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:50:
[...]

Dag @hainv201 Ik ben vertegenwoordiger bij ACR Klimaat in Vught importeur van o.a. Auer.

Wij hebben zelf uitstekende ervaringen met warmtepompboilershop. Komen stipt hun afspraken na en krijgen vaak leuke reacties van eindgebruikers.

Mocht iemand op zoek zijn naar een installateur voor warmtepompboilers of warmtepompen "htv, mtv of ltv" je mag altijd een DM sturen en ik zal kijken of ik je kan verbinden aan een installateur.

Het is gi-ga-druk in deze markt en ik heb soms wel 4 telefoontjes tegelijkertijd, maar wij willen iedereen graag op weg helpen.

Groet,

Roy
Vandaag een mooie klus afgerond. 3x Auer Edel Air 270ltr met spiraal geplaatst in een surfschool. Het heeft even wat voeten in aarde gehad om de boilers geleverd te krijgen bij ACR. Voor de bouwvak zijn er 2 geleverd en vorige week de laatste die op nalevering stond, Top geregeld bij ACR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV-m9P3Ez2Z1Wv5eqjvoFja9jQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3E9Vn2boQhjOo2urJs4QjuR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 28-10-2022 16:37 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

KaDoos schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:34:
[quote]brutus26 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:50:
En wat zeiden ze bij ACR ?

Wat ik via de leverancier heb vernomen, als de pomp van de warmtepomp niet draait, kan de auer wp pomp geen voldoende flow leveren (dit is een sytuatie met een vloerverwarmings verdeler zonder pomp) vandaar dat ik een buffervat en een circulatie pomp in het circuit naar de vloerverwarmings verdeler wil monteren, maar dit is de praktijk niet nodig ?.

Daar wordt hier op het forum toch anders over gedacht.
Als je het forum door leest kom je verschillende malen tegen dat het zonder buffervat prima gaat en dat de flow gewoon door de wp gaat.
Klopt op de cursus bij ACR gaven ze aan dat een extra pomp normaal niet nodig is. Slim systeem met hoge cop en weinig onderdelen 😄 geen ventilator en dus weinig geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS5MQzm_1c1VvbS_-JGDo5X10jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUrMuLFETPdwlkrifGdprIzO.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• t.oswald
Carboy54 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Klopt op de cursus bij ACR gaven ze aan dat een extra pomp normaal niet nodig is. Slim systeem met hoge cop en weinig onderdelen 😄 geen ventilator en dus weinig geluid.

[Afbeelding]
Wat is dat dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXZqcyR4X3cd4LbOu9af42ychkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ed2kxk6FtDmE7DNWtJUwvLoP.jpg?f=fotoalbum_large

• Bart_Denon
Carboy54 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

[Afbeelding]
Zo te zien is de compressor ook geupgrade? Is hier aanvullende info over bekend?

Zie hier de 'oude' :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIW4YX7PsVQ46VwL36OAr4BeUjo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hAcm158DZgFD6iBKnSN6e1wd.jpg?f=user_large

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-04 23:25
Stephan 1975 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:04:
[...]

Beetje laat met reactie, alsnog dank voor jullie info! Ik heb vernomen dat bij begin november binnen komt . En dit (7 cm korter maken) is idd een mooie oplossing. Ik had inmiddels gezien dat de kap aan bovenkant ook los kan, dus had ik de aanname gemaakt dat de boiler zonder kap op zolder wordt gezet. Later de kap er op gaat wel lukken met die twee delen. En met jouw opmerking kan ik het nog wat handiger maken dan gedacht. :*)
All, bij deze de Edel Auer Air, geplaatst op onze vliering. Hij is inmiddels in bedrijf. Precies voldoende ruimte aan bovenzijde om de afvoerslang naar buiten te krijgen.
Ik heb het opgelost door de popnagels van de deksel te vervangen door een schroef (en daarachter een plaatje voor voldoende grip). In het geval van onderhoud kan de deksel van de bovenkap af. En het grijze deel van de bovenkap heb ik met een stanleymes doorgesneden op de lasnaad. Daarachter zit een plastic strip om linkerdeel aan rechterdeel te schroeven (6 schroefjes, zie foto 3).

Vliering is nu 16-18 graden dus een mooie plek voor aanzuigend lucht. We hadden reeds twee tal ventilatie gaten op zolder dus aanvoer verse lucht geen probleem. De temperatuur zal wel net iets meer zakken dan anders het geval was geweest maar dat maakt niet uit. Mijn ervaring is dat het hoogstens een paar graden is...
Omdat onze (oudere) wtw er naast staat, ben nog aan het dubben om de wtw lucht afvoer daarvan te gebruiken op de inlaat van de wpb. En de uitvoer van de wpb kan ik in de zomer als zgn airco ook nog op de buizen van de wtw zetten (buizen richting de ventielen in de kamers, schone lucht). Wtw kan in zomerstand zodat hij dan alleen een afzuigfunctie vuile lucht heeft.
Kortom, leuk projectje dit alles bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HSZYEFhZBOjgMuvFDLHPp8hByc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7IpbDsEdpIsvPthduAguxat.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GorG496yW1iiS9XI_Oy5FxiBcrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LucyUsqStK6rdzsUl4c1TLIl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwL9UQPRFk3qwen8zEp68S9qKoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCVa9A8OoLpUxQ0IKdRrqsxR.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stephan 1975 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:36:
[...]

All, bij deze de Edel Auer Air, geplaatst op onze vliering. Hij is inmiddels in bedrijf. Precies voldoende ruimte aan bovenzijde om de afvoerslang naar buiten te krijgen.
Ik heb het opgelost door de popnagels van de deksel te vervangen door een schroef (en daarachter een plaatje voor voldoende grip). In het geval van onderhoud kan de deksel van de bovenkap af. En het grijze deel van de bovenkap heb ik met een stanleymes doorgesneden op de lasnaad. Daarachter zit een plastic strip om linkerdeel aan rechterdeel te schroeven (6 schroefjes, zie foto 3).

Vliering is nu 16-18 graden dus een mooie plek voor aanzuigend lucht. We hadden reeds twee tal ventilatie gaten op zolder dus aanvoer verse lucht geen probleem. De temperatuur zal wel net iets meer zakken dan anders het geval was geweest maar dat maakt niet uit. Mijn ervaring is dat het hoogstens een paar graden is...
Omdat onze (oudere) wtw er naast staat, ben nog aan het dubben om de wtw lucht afvoer daarvan te gebruiken op de inlaat van de wpb. En de uitvoer van de wpb kan ik in de zomer als zgn airco ook nog op de buizen van de wtw zetten (buizen richting de ventielen in de kamers, schone lucht). Wtw kan in zomerstand zodat hij dan alleen een afzuigfunctie vuile lucht heeft.
Kortom, leuk projectje dit alles bij elkaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik blijf de originele afvoer wel mooier vinden🙃 met minder luchtweerstand. Wel handig de rode draagzak om de boiler met 2 man omhoog te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cnq6DtYjW5YE9BvMnrar1buyEIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVzSVZonaqon6Ry5ItsjaDrr.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dus nu maar een Edel Eau in beeld gebracht. Toch bijzonder zonder condensor en grote ventilator heel stil en weinig techniek. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg43-mPi6k86jWzKDvgOvMLjQu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9FtvanpU7mwUHgT6R7sT6rt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS5MQzm_1c1VvbS_-JGDo5X10jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUrMuLFETPdwlkrifGdprIzO.jpg?f=fotoalbum_large

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9fley-LXKb2-O7tX2bkSskRU0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMBBHnzrIEEN38fU9gx1a6Di.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aKwhR9R7mrqsQcBw9tUi9g7_sE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MDXysHLrVf2lNn4MH2ZqebQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEOVnOJKx2jo-fVrkAxsIXYdjkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRHp2nTRcTDoEmECzN2kqAqK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8HTOIf-RmpL0RtFBwV0CZJQoRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoDfaTmPspoSjYkzLZMz46Mj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aKwhR9R7mrqsQcBw9tUi9g7_sE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MDXysHLrVf2lNn4MH2ZqebQ.jpg?f=fotoalbum_large

zo heb ik de extra sensor aangebracht:
eerste de originele opgezocht.
deze er voorzichtig uitgehaald.
via de overloop mijn sensor draad naar binnen gevoerd
toen de 2 sensoren terug geplaatst
eerste lukte dat niet. buis was te krap.
toen van mijn eigen sensor de krimpkous verwijderd.
daarna paste het wel.
sensor kan ik nu uitlezen via HA
zowel de display op de wpb en HA geven exact dezelfde waarde

• t.oswald
Melissaaap schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:41:
[...]

We hebben geen warmtepomp, maar een HR-ketel. Die moet op termijn worden vervangen en dan willen we een WP. Maar ligt jouw opmerking niet aan hoeveel m2 vloerverwarming je hebt? Mijn opmerking ging meer over of de temperatuur van de vloerverwarming voldoende hoog zou blijven als een deel zwevend is, en daarmee minder warmte uit het beton zou halen.
De handleiding staat op de TS. Het gaat om de inhoud en dan eigenlijk alleen nog in relatie tot de zomer als je niet stookt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isHx-WProB0Y-iM9SdoLPq5FOfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POyLhhK8S0qQ1xfZ2KLjiJAR.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Melissaaap inderdaad, voordat mijn warmtepomp stond heeft hij een jaar op de Intergasketel gedraaid, werkt prima.
Maar nu heb ik betere logging, dus daar ben ik even ingedoken.
(de watermeter voor SWW ligt al een jaar klaar, maar kom er maar niet aan toe :/ )

Dit is het elektrisch en thermisch vermogen van een gewone verwarmings-run van de grote warmtepomp, waar halverwege de Edel Eau zijn run doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaaRzEtbUYyZb0vFKJ5e0OhEkVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w7T6tLjIXkjzX5Aq5cZ4JN1u.png?f=fotoalbum_large
Er is duidelijk te zien dat als de Edel Eau om 13:10 aanspringt, er meer vermogen gevraagd wordt om de gevraagde aanvoertemperatuur te handhaven. Mocht je warmtepomp dus op het randje lopen, kan dit een COP1 hulpelement aanzetten.
Nadat de Edel Eau klaar is, daalt het thermisch vermogen tot 3,2 kW en het elektrisch vermogen naar 519W. De boiler slurpt dus aan het einde van zijn run 1,1 kW uit de vloerverwarming en dit kost dan 146 watt extra van de verwarmings-warmtepomp.

Dit is de run van de Edel Eau, met setpoint 50 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd7l2WZ_zh92zQM9RrlAQzax798=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4GtaIlbQquLnITudDvSJD78T.png?f=fotoalbum_large

De boiler begint op 260W en loopt, met oplopende temperatuur, op naar 332 W.
Als je alleen de boiler beschouwt, dan lijkt dit op een COP van (1100 + 260) / 260 = 5.2 op het begin en (1100+332)/(332) = 4.3 aan het einde.
Maar eigenlijk moet je de extra 146 watt van de verwarmingswarmtepomp er ook bij rekenen, en dan kom je op 3.7 aan het begin en 3.3 aan het einde.
Edit toevoeging: buitentemperatuur in deze periode was 9.5-10°C

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-01 08:58
Ik lees overal dat de retourleiding wordt gebruikt als aanvoer voor de Eau. Maar in de gebruikershandleiding zie ik dat de aanvoer vloerverwarming op de pomp van de Auer moet worden aangesloten.
Zit de pomp aan het einde of aan het begin van het Auer circuit?

kortom, welke leiding (aanvoer/retour) zou nu waar aangesloten moeten zijn op de wpboiler?
(In ons geval overigens aangesloten zonder mengventiel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xddqd7NJUtlkn5XVoWOnAZDbHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RT78SuIp9pDGS9KSsog5n1sw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door scarfoot op 26-02-2023 22:52 ]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@scarfoot ik denk dat @Carboy54 dit hulpstuk met terugslagklep bedoeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/20azAl0.png

Het linkerdeel heb je inderdaad niet nodig als je retour onder de 35 graden blijft. Rechts wel.

Waar zit je andere leiding van de Auer bij jou aangesloten? Gaat die misschien wel naar de retour?

[ Voor 44% gewijzigd door Wuursj op 27-02-2023 16:10 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:41:
[...]

@Wuursj @Carboy54
Geen idee of de standaard aansluitset eraan zit, wel ervaar ik een vrij harde bonk als de kraan dicht gezet wordt, was eerder niet zo. heeft dat mogelijk met een missende aansluitset te maken?

Waar zou deze moeten zitten, op de cv leiding neem ik aan maar aan welke?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB6LSx1WH4CgXeT7219Wz4SU5lY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sr3lGQklTatB4iVhuB3oxyM5.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals de vraag welke knutselaar dit heeft gemonteerd. Zonder vloerverwarming verkeerde boiler!

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 27-02-2023 17:26 ]

• Bart_Denon
Hier nog even een update van mijn Edel Eau 200L.
Na het verwijderen van de ketel en aansluiten van een volledig elektrische WP werd het tijd dat de boiler ook weer in het verwarmingscircuit ging meedraaien.
Hiervoor heb ik 2 extra leiding naar zolder gelegd (20mm kunstof) en meteen de gelegenheid genomen om de boiler iets te verplaatsen.
Helaas was er in de afgelopen 4 jaar een rvs flex slang gaan corroderen...
Meteen de hele slang vervangen en de 6bar inlaatcombinatie zag er eigenlijk ook niet zo fris meer uit en heb ik dus ook preventief vervangen.
De Edel heeft ruim 5mnd op het element verwarmd en sinds begin deze maand eindelijk weer zoals het hoort op de compressor-pomp.
Evengoed na lang stilstaan draait ie weer als een zonnetje!
Helaas wel moeten constateren bij het legen van de boiler dat er wat zwart gekleurd water uitkwam, dus heb via de warmwater uitgang nog even flink doorgespoeld met schoon water.
Waar dit nu vandaan komt? Misschien aanslag afkomstig van het warmte element?

Wat.overigens mooi om te zien is dat hij vanaf zolder met het mini pompje een dikke 338 liter per uur pompt over het gehele circuit incl. WP buitenunit. Gemeten toen de buitenunit niet aan het verwarmen was.

Wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uChxsNb1xfQ1E2vT_OxamZgnZ9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0te8ufrhKfdiJ8EmRz5IOCc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5UDAXPMzaPQZFXToLs3j9MAlB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzn1tt2LylRhvzbqdQLcpTql.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2NiWkk1p4SC_LsL5pBAI3ZyPMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6M9LeeOcFbFrvQ9nlbSooz0h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joclaqATXqngpSxyhGDKR05uyfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hoaFH5q5bv3yGIFnhsscoGC.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog steeds super content met de Edel! Laat het mooie weer maar weer aanrukken, lekker goedkoop SWW!!

• Bart_Denon
PS: in de handleiding zie ik trouwens dat de diëlektrische koppeling (nummer 4) op de warmwater aansluiting moet, dat is nog wel te doen, aangezien alleen even de warmwater leiding eraf hoeft...

Als ik zo dit topic doorblader dan zie ik geen enkel voorbeeld van iemand die wel een diëlektrische koppeling heeft toegepast...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx_3o1KtT_ZjlBcmOBeCGngpLFQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yorMfu47GFqsHw1coIWgjVFk.png?f=fotoalbum_tile

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bart_Denon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:20:
PS: in de handleiding zie ik trouwens dat de diëlektrische koppeling (nummer 4) op de warmwater aansluiting moet, dat is nog wel te doen, aangezien alleen even de warmwater leiding eraf hoeft...

Als ik zo dit topic doorblader dan zie ik geen enkel voorbeeld van iemand die wel een diëlektrische koppeling heeft toegepast...

[Afbeelding]
Ik monteer ze standaard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tsq_Yl5IW05od42kkZnH5Jgliyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tctvNK2EwPPqGlBEyLPKW8KL.jpg?f=fotoalbum_large

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-04 13:05
Bart_Denon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:20:

[Afbeelding]
Hier zit ie er al 3,5 jaar niet tussen. geeft geen krimp. Volgens mij heeft het te maken met welk materiaal je er op aansluit (koper/messing/rvs/kunststof etc.) Dit staat in de handleiding:
• De volgende materialen moeten worden gebruikt voor het circuit voor warm water voor huishoudelijk gebruik:
- koper
- roestvrij staal
- messing
- kunststof
Als de materialen die worden gebruikt in het circuit voor warm water voor huishoudelijk gebruik niet
compatibel zijn, kan er corrosieschade ontstaan. Sanitair warmwaterleidingen met een gietijzeren of stalen schakel, of met diëlektrische aansluitingen (niet meegeleverd) om een ijzer / koper galvanische brug te voorkomen.
Wij draaien(misbruiken) hem nog steeds op een een aanvoer en retouraansluiting van een buffervat (dus zonder zo'n water diversion device).
Op het buffervat zijn 2 zones aangesloten met aparte pompgroepen (vloerverwarming en fancoils), een monoblock warmtepomp en dus de Auer Edel 150.

Als de Auer Edel meer dan 100watt gebruikt op de slimme stekker, zet deze de pomp op de vloerverwarming aan (en ook die van de fancoils zone bij >23 graden boven) om voldoende flow over de vloerverwarming te hebben over de buffer.

Ik werk vaak offshore dus verbruik verschilt per maand/week/dag. Maar als ik het zo doorreken, is het in deze wintermaanden ongeveer 1kwh per dag per persoon/douchebeurt bij setpoint 52graden, 1x per 14 dagen legionellarun.

Hij maakt er qua verbruik wel altijd een mooi trappetje van. Het buffervat stond op 26,2 gemiddeld deze periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yskUT0BWMeQLJtvevmqv9VsORY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GD2GRNwK4IscHoKDoRehmTYh.jpg?f=fotoalbum_large

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-04 13:05
bommer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:17:
@Murkmans Ik vind jouw optie “over het buffervat” interresant.

Heb namelijk zoneregeling, waardoor als de ruimte op temp is er geen flow is op dat deel van de vloer.

Hierdoor zou de Auer Edel ook geen flow krijgen, met een buffervat en periodiek spoelen zou dat mogelijk wel kunnen.

Kun je er eens wat meer van zeggen, of staat het al ergens in dit forum?
Dan moet je wel een buffervat met minimaal 8 aansluitingen hebben. Edit: bijv https://www.climaffaires....uages-par-cotes-50-l.html

Rechtsboven gaan er 2 naar de Auer. Rechtsonder naar warmtepomp. Linksboven naar vloerverwarming, linksonder naar Fancoils.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHRLe0WZ3U0Vpcwz9wQCuZto-jw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5WDyYY8PHFQx7CCpfYdUgeGJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTQbEZd1WFags-4OMZNo3ak9quI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UsyDk28Vhk3yXBsPrr53emKE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Murkmans op 08-03-2023 19:45 ]

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-04 16:32
Hoi allemaal,

Ik ben ook bezig met bekijken of een Auer Eau iets voor onze situatie zou kunnen zijn.

Nu lees ik dat een ingefreesde vvw wel al vrij snel voldoende massa zou hebben voor een Auer Eau, maar een op matten gelegde vvw niet?

Ik heb deze woning een jaar geleden gekocht voorzien van vloerverwarming, maar heb geen idee welke vloerverwarming ik heb liggen. Kan je dat ergens aan zien? Bij de overgang van de vloer van de bijkeuken (met vvw) naar de garage (geen vvw) is te zien dat de vloer van de bijkeuken een centimeter of 4 hoger ligt inclusief de tegel van 1 cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZOuFhFiAlCNxgxBA-xLGjweffQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VzYta5xF8IkU4OGRRVnbc1AY.jpg?f=user_large

Ik heb ook een foto van de verdeler als er eventueel iets aan de gebruikte slangen te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQMfJzn-ojfYA5EHZBd0LbJtfcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mjYEV0NSBBiY60kwGpxEhhuB.jpg?f=user_large

Is daar al uit op te maken hoe de vvw gelegd is? Ik ben een absolute leek op dit gebied, en ik zou het jammer vinden als ik regel dat er een Eau geïnstalleerd wordt om er dan door de installateur op gewezen te worden dat de vvw niet de juiste is...

Is er iemand die daar iets uit kan halen? Ik weet dat het wellicht niet helemaal on-topic is, maar dit forum leek mij wel de beste plaats om dit te vragen voordat ik offertes aan ga vragen?

Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Waarom spreek trouwens de EN handleiding over 7 bar en de NL handleiding over 6 bar inlaat combinatie? Ik heb 7 bar zitten :/ en kom ook geen/weinig 6 bar exemplaren tegen in 3/4"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jYeHu13.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SYisCOS.png

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 27-03-2023 15:58 ]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@hesselbeertje Ja ik had (heb) zelfs al een 6 bar DN15 inlaatcombi liggen maar ik vind het 7mm gaatje zo klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiprOho7jNScwNf_EXfrT6Xp4U0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfE60gVYan06Pa23vF69S5Zk.jpg?f=fotoalbum_large

Vind het een beetje zonde voor zo'n bottle neck als alles in 20mm is uitgevoerd. Iets met 3 vrouwen en 2 badkamers in huis :F

Daarom heb ik dus een DN20 hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vb043idtN1vVa1DMy7xRtKhThWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSuKTpXv2q4XIsqfNjPlulsl.jpg?f=fotoalbum_large

Maar misschien kan ik DN15 wel eens aan de tand voelen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xylItG78EOu2kNe0aMI77ShI0gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vqAf8bRI0ZlvLwuiLmO2hJB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc6jaAIeQHOHnQqZR412-fqCIU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j15S8MIAkkP3W1lmYV59rJX3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBfGOGeOzxgUwYsbqdjphqUcPwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjkrTXV9RdEqvVq97kProa75.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat en is al even bezig met opwarmen! Moet naar 50 graden dus dat wordt vanavond nog niet douchen!
Maar… WE ZIJN GASLOOS!!

Ik zal hier nog wel komen met vragen over tips en tricks. Ik begreep al dat de anti-legionellarun altijd om 22:00 uur plaatsvindt. Kun je niet aanpassen. Dus dat betekent de klok verzetten :+

• t.oswald
jurjen_g schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:35:
Weet iemand of het nog uitmaakt hoe je de water diversion device monteert, qua boven - onder - links -rechts? In de handleiding kan ik geen restricties vinden. In mijn situatie zou het handigst zijn qua leidingwerk als ik de 1 inch retourflow van onder naar boven mag monteren (en dan dus de leidingen naar de Auer naar links wijzend). Het enige plaatje van het ding staat ie andersom, dus met retourflow naar onder (maar ook met de aansluitingen naar Auer naar links...). Horizontaal is ook wel mogelijk, maar dan moet ik 2 krappe bochten in de retour maken wat zonde is voor de flow.
Wellicht als idee omdat het plaatje suggereert dat ie bij de WPB moet zitten…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQMjrihdYJPrkbtQEd3rdm8jiGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X99agv6bQIKxfYXWu5LxIbib.jpg?f=fotoalbum_large

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36
Inmiddels staat ie zich met boostmodus warm te draaien. Nog wel iets doen aan resonantie van de kap, en wellicht op zoek naar splitpennen die uit de compressor zouden kunnen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SSJd6d_BNsHQNXAhTcVWCSoz_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQXrhdMsZA50Giwd8APeIGMB.jpg?f=fotoalbum_large

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:15:
@Derby ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het er na verloop van tijd uit gaat zien, maak je foto's?
Het heeft even geduurd maar het is er toch van gekomen. Wel een onaangename verrassing tegen gekomen wat aan het ontwerp te wijten is. Toch weer die Franse slag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aGMrTOcl11iiimrx6Y_amj3Wdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sfPz4vPZIsxv7aH3RQ5IKRO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLF0uXg2s0P46-tm6EnMNto1lb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AF0CB0XMuxCzviok8HaEvkcX.jpg?f=fotoalbum_tile

Een dop 54 zou moeten passen. 2 3/16 paste net wat ruim. Wel handig als je beschikking hebt over vrachtwagen gereedschap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJZtThYp_0xNVM0QMAfzFREYRhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sU325GjkHtpmkEWY5sUwFkeL.jpg?f=fotoalbum_large
Wat je hier ziet is het legen van het vat door het water langs het element te laten lekken. Een ware k-klus. Dit was een onaangename verrassing. De inlaat (koud) van de boiler gaat in de boiler zelf met een plastic buis schuin omhoog de tank in. Dit zal gedaan zijn voor gelaagdheid. De plastic buis (in de tank, ik heb het alleen kunnen zien met een kleine camera nadat de tank leeg was) eindigt zo'n 40 cm boven de bodem van de tank. Ik heb een aftap kraan bij de koud water aansluiting gemonteerd, in de veronderstelling dat ik daarmee het vat leeg zou kunnen laten lopen. Dat bleek niet juist te zijn. Als de boiler via de aftap kraan 'leeg' is zit er in mijn geval nog zo'n 50 liter water in. Dat kan er dan alleen uit via het verwarmingselement. Dus voor de installateurs, zet de Auer op een verhoging zodat je er een bak onder kunt zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwFhD0HQC4TrGfF1OeQt3SKYTcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Bgo4bM4nts7OcUBvzCbBHF2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1qX8LtE97Psb6lYI-rboSLC6q0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P61t0h2K13dow5VAk7YnjzB5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0Jr04ysIkoedgwg4hXc0DKnYpo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtDA00W2jLV45Vjt5CDkEYoD.jpg?f=fotoalbum_tile

De gegevens op de voeler en het element.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b01_nsfh6LjqAdD39wbx3_oyPnk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c00LU2oyYP3XtUMKg8CDBJpd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v85NOY2lqyrLW70dm2IDjsYT_LA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pWSsLX6AaFS624hGfRyHGce.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtLucxvAtroNY_wAfd1zcmbVxlo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEsYeEc11RWpLaDMosZvtrbl.jpg?f=fotoalbum_tile

Toch wel wat kalk aanslag op het element en in de tank ligt het ook vol. De bruine vlekken zijn vlokken kalk. Ik heb geprobeerd het te verwijderen maar lukte me niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYbuHHJflVyJGbYxn0kjbaEc3wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJBqakgVYEf3Gfal3LADwEXU.jpg?f=fotoalbum_large
Alles weer gemonteerd, nieuwe O-ring, Beetje pinda olie eraan en draaien maar. Al met al een simpel klusje. Alleen dat 'aftappen' kostte veel te veel tijd.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• Bart_Denon
@Gramser
Check deze parameters even:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDc5tz_C3x5d_QqTerGs27uHRqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVXH9EpKe7bzS0T23UoHB6Kv.png?f=fotoalbum_large

Tmin op 0
Load shedding op 1
Max time op No

• Barkart
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-03 19:49
Mijn Auder Edl Eau is sinds vorige week solidair met de Fransen en het warmtepompgedeelte is in algehele staking...😫

Vorige week hoorde ik de compressor in de avond nog draaien, terwijl deze aan het begin van de middag meestal wel klaar is.
Het verbruik bleef vervolgens 2 uur lang stabiel op zo’n 240W, terwijl dit tijdens een normale run meestal ergens tussen 160-200W start en volgende uren uiteindelijk oploopt tot zo’n 345W.

Mijn vermoeden is dat er koelvloeistof is weggelekt, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Er lijken wat druppels vocht te zijn gevallen in de buurt van de platenwisselaar en onder een verbinding, maar ik had daar dan ook wat olie verwacht en dat lijkt niet het geval. 🤔

Wat verder opviel is dat de compressor behoorlijk heet was en bovenin (extern gemeten) ruim 90 graden. Misschien is dat normaal hoor, het viel mij gewoon op.

Mocht iemand een idee hebben, dan hoor ik het graag!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ek-YnwXx7Ys-EnuBYGxn8OCvSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFjiXHrWCJjXf0zSv5ZT1cH7.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvDd2fr3QMsMD6hfd4chznYea9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vra0AT5sRDd1sycdeK2viQtN.jpg?f=fotoalbum_large

@Bart_Denon @hesselbeertje

Nou daar gaan we weer. Schiet mij maar lek. Ik heb de gebruikstijden ingesteld op ECO en vorstbeveiliging zoals in het schema van @hesselbeertje . En toch die error - maar het gekke is dat ik dus ook de klok heb verzet en de legionellarun helemaal nog niet zou moeten plaatsvinden.

Tenzij iemand nog iets weet, wilde ik die legionellarun er eigenlijk maar helemaal uitgooien…

• Gramser
Alvast twee foto’s. Ik heb deze handleiding en daar staat onderstaande error in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI7qTDOB-Hwo6Rqqkr8whnI4Ndg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOP6S4XguGsDrBmRItpYcpZm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhNFYPHRmi4LFeCnbsZWxbR7On0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96PF6nRWdKqcrJ11wHrV27bf.jpg?f=fotoalbum_large

Settings volgen later!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04-2025
Wij hebben inmiddels ruim twee jaar de Edel Air 270 liter. Helaas hebben we nogal wat problemen gehad. Na ongeveer een half jaar begon de boiler te lekken net onder de deksel en onder het display. De klacht aan de installateur en importeur doorgegeven. Op basis hiervan is een nieuwe geïnstalleerd.

De nieuwe boiler begon ook na een half jaar weer te lekken. Na ongeveer drie weken is het lekken spontaan gestopt.

Nu heeft hij ineens overal deuken (zie foto onderin). De installateur is wezen kijken. In eerste instantie dachten ze dat het de inlaatcombinatie is. Echter, die deed het goed. Inmiddels heb ik een mail van de importeur gekregen. Die heeft contact gehad met de fabrikant en geeft aan dat het waarschijnlijk door drukfluctuaties in ons waternet komt. Dit zou ik kunnen oplossen door een drinkwater expansievat te installeren. Verder geeft hij aan dat het voor de werking niets uitmaakt.

Ik kan hier niets over vinden op Internet. Ik ben dus benieuwd of meer mensen een boiler vol deuken hebben en wellicht ook lekkages. Het zit mij sowieso niet lekker want we drinken ook water uit de boiler. Dus het moet wel 100% veilig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqYY0vpUoTWhwvK9CdbRrFxmPzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALZt5yQ8LxQfHoc9a7zxORUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIbTin6Q--iy-9Oc5D27sYrSs9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBpzHZsJYhxbEuVNgptGWFsV.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Johan909 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Vraag 1: Ik heb even op de inlaatcombinatie gekeken. Het is een Pentec Inlaatcombinatie 8 bar. Is dat ook goed?

Vraag 2: Nee, ik blijf altijd overal vanaf. Nu kan het wel zo zijn dat de stroom van het apparaat is geweest terwijl we veel warm water gebruikten. Voor het vervangen van de meterkast is vrij lang de stroom eraf geweest. Kan zoiets problemen opleveren?
Nee 6 bar is de max voor RVS ze kunnen weinig hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvACg47aju4mTHDQABRmQyqKxH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIE1MLlnoTBCCQp6hfqtqE0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Carboy54 op 15-05-2023 15:18 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

frk123 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Thanks voor het antwoord. Luchtdicht maken wil ik met een h rubber doen. Ja, dat lukt wel. Het gaat om een dakbalk. Het wordt wel wat passen en meten.
160 moet net gaan. De Atlantics die ik verkoop zijn 162 maar daar kunnen de aan en afvoer aan de zijkant worden verplaatst. Bovendien kan de kap eraf via de zijkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ5sw8x726rpqNaHPB0VBeZYH-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fBj6CJOhdrmgcKhNXw9Jk5CP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cnq6DtYjW5YE9BvMnrar1buyEIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVzSVZonaqon6Ry5ItsjaDrr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Carboy54 op 19-05-2023 10:15 ]

• Rolfy
Werkt bij mij goed met een socket van Homewizard samen, met Energy+ en mijn Goodwe omvormer toegevoegd in Homewizard.

Ik ben nog maar een beetje aan het experimenteren. De bedoeling is dat als er stroom opgewekt wordt, de Auer aan schakelt, en weer uit als er niet genoeg stroom meer opgewekt wordt.

Mijn Auer Eau 270 maakt het water op deze manier warm genoeg voor 3 personen om dagelijks te kunnen douchen, en gebruikt nauwelijks meer dan opgewekte zonnestroom. In de winter zal ik eea moeten aanpassen natuurlijk.

De Auer staat nu nog ingesteld op 60 graden Celsius, maar dat had de installateur al gedaan een paar weken geleden, tijdens het installeren. Ik ben er tot nu toe van af gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tlWQoeiIGqR5MUdedhUat_4Zfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CR8FEqOEGhxlxZjTo2Iz7t6J.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik geen programma lopen op de Auer. Tijd en temperatuurinsteling worden inderdaad onthouden als de Auer uitgeschakeld wordt.

Het zal verre van perfect ingesteld staan nu, maar het werkt en dat was voor mij het belangrijkste voor nu.

Wat ik wel kan zien in HW is dat de Auer regelmatig het electrische element gebruikt als de temperatuur van de vvw onder 18 graden komt. Na een tijd schakelt de compressor dan weer in, en zo gaat het nu al een paar dagen nu dat de vvw uitgeschakeld is. Pomp vvw blijft wel lopen trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKrV9bOYj7CCocH3nyV131rpP8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYkhrQTAmU7yh6l4EAOmt24D.jpg?f=fotoalbum_large

Als iemand iets ziet wat ik eventueel over het hoofd heb gezien, of wat ik beter anders kan instellen, dan voor ik het natuurlijk graag!

• scarfoot
@Rolfy , ik vraag me idd ook af waarom jouw temperatuur onder de 18 komt bij zo'n oppervlakte. ik heb geen vloerverwarming dus in mijn situatie is het te verwachten.
Maar 100m2 zou voldoende moeten zijn. Staat je vvw pomp wel aan en zit er niet ergens een bypass ofzo die ervoor zorgt dat je water feedback uit een verkeerde leiding krijgt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mh3yc-PTbXkfYNofK-TVxzqjLkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWkjXIHAwlznMfZbmdZIhwis.jpg?f=fotoalbum_large

@Bart_Denon ik vermoed dat bij jou de parameter 'minimum temperatuur' aan staat.
Bij mij staat die uit, volgens mij schakelt bij ons het element niet bij alle de temperatuur onder de 38 zakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AY_DdyRq68kcpBqGB5MeT2Upb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaJ7f5AaMJ4PGcb4vqk0uPe6.jpg?f=fotoalbum_large

@jurjen_g hoe vaak komt hij bij jou onder de 18? heb jij wel vloerverwarming, en zo ja hoeveel?

@Gramser goed idee om de temperatuur van 55 naar 50 te laten zakken, zodat de Auer minder energie nodig heeft. Had ik nog niet overwogen. Kan ook, nu ik de legionella run aan heb staan.
Enig idee hoeveel het ongeveer scheelt in verbruik, zodat ik er een gevoel bij krijg?

Ik heb nu tijdschema van 3 blokken van 2/3 uur overdag op de comfortstand, en zie nog steeds ook runs van ruim 2uur zonder gebruik backup element, dus we zitten denk ik heel dichtbij een situatie volledig zonder element te gebruiken. Maar goed, het is nu ook weer lekker warm buiten, misschien scheelt dat ook. Even afwachten nog hoe dat schema zich uitwerkt de komende weken.

• Rolfy
Ik heb inderdaad geen tot nauwelijks zoninstraling naar mijn vloer. Tenminste, ik verwacht dat jullie daarmee de zonnestralen bedoelen die de vloer raken en dus verwarmen :+

Ik heb net nog even gekeken hoe nu de temperatuur is van het water in de vvw leiding volgens de Auer, en dit lijkt me toch ruim voldoende te zijn zonder dat de vvw aan heeft gestaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-DeM9cykf8jDgcb6gnI-310bpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NL78akxQHn7Pu4nwJvU2wygJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyRkJujOE0RPxMiF-nYiKYg53VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52zEK3IsbI9v2r05IM1bJuBE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens, voordat ik de Auer heb laten installeren, hier in het forum gevraagd of iemand mij kon vertellen aan de hand van fotos of mijn vvw ingefreesd was, of bovenop de bestaande vloer is gelegd. Dat scheelt een hoop massa en dus opgeslagen warmte heb ik ergens gelezen. Ik heb deze woning vorig jaar gekocht met vvw en had geen idee hoe die gelegd zou zijn.

Nou zou het natuurlijk kunnen dat de vvw toch bovenop de bestaande vloer is gelegd, en dat de vvw daarom te weinig massa zou hebben waardoor de watertemperatuur zo snel terugloopt zodra de Auer werkt. Ik hoop van niet natuurlijk, anders heb ik straks de hele zomer om de zoveel tijd het electrisch element nodig. Ook niet zo'n grote ramp want ik heb met 7315 Wp zonne-energie genoeg over, maar wel jammer qua meerverbruik.

De Auer heeft niet meer veel aan gestaan nu dat de temperatuur op 55 graden is ingesteld, en dus is ook de temperatuur van het vvw-water opgelopen zoals hierboven al te lezen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYagN2H5IzmLdyH6UD-dK97pK9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEEb86V0860DCU5WUOIt0tfz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit komt al meer in de buurt van jouw verbruik, @Gramser?

Ik heb in de instellingen de legionella-run ingesteld op 7 dagen, en de klok 12 uur verder gezet zodat de legionella-run op zonn-energie kan draaien.

Ik geloof niet dat ik verder veel meer hoef in te stellen als het verbruik zo netjes blijft?

Ik heb trouwens Homewizard gebruikt omdat die rekening kan houden met alle andere apparatuur die gebruik maakt van de zone-energie. Wasmachine, droger, warmtepomp van het zwembad, etc. Als ik het goed begrepen heb wordt zoals ik het nu ingesteld heb, de socket van de Auer pas ingeschakeld als er, na al het verbruik van andere gebruikers, nog steeds de ingestelde minimum hoeveelheid zonne-energie over blijft.

De Auer heeft niet zo'n hoge prioriteit, gezien zijn grote inhoud en het feit dat er hier nogal verspreid over de dag gedoucht wordt. Ik heb trouwens voor de 270 gekozen omdat de 200 niet voorradig was op dat moment, en ik de 150 te krap vond. En ik wilde persé de RVS uitvoering. Aanschaf van de 270 was iets duurder, maar qua energieverbruik verwacht ik niet dat het een heel groot verschil zal zijn en de energie is "gratis".

• Rolfy
Oké, nou breekt mijn klomp. Nou dacht ik toch echt dat ik het begreep. In eco-modus wordt alleen de compressor gebruikt, toch? Ik heb hem nu van ma-zo 0:00-24:00 ingesteld op eco.

En wat doet ie? Doodleuk het electrische element inschakelen, dan verbruikt hij rond 1000 W.

Oh en ja, het maantje stond de hele dag op het display, dus dan is de eco-modus juist ingesteld toch?

Zie hier het verbruik van vandaag tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk1EEIe4JjjzC1vz8FFFYOWD-t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkWAYm1CTbCeUl73SYkr2ZWp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap er niks van...

• scarfoot
Rolfy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:10:
Ik heb hem nu van ma-zo 0:00-24:00 ingesteld op eco.

En wat doet ie? Doodleuk het electrische element inschakelen, dan verbruikt hij rond 1000 W.
Misschien dat hij onder de 18gr aanvoertemperatuur toch altijd keihard de backup aan gooit? Moet eerlijk zeggen dat ik in dat geval bij <18gr in de eco stand ook eerder een foutmelding had verwacht.

Ik vermoed dat de min temp en max duration feel misschien gewoon alleen werken in de comfort stand...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oB-bOXi6ihLwPK5c919g3RSFs-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8bsnBz3kRZoJRrdul0Bs4so.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: wat me ook opvalt (dit zie ik bij mij ook) is dat het gedeelte van de run ná het gebruik van het element van zelfs langer is dan het eerste stuk waarin hij (kennelijk) onder de 18 graden kwam. Ik zou eerder korter verwachten

Ik neig er steeds meer naar de boel in comfort stand te laten en via HW keihard een uurtje uit te gooien bij een verbruik boven de1000W. Enkel in de legionella cyclus zal hij dan misschien de compressor uit (kunnen) zetten. Bij<18 zet hij de compressor toch al uit

[ Voor 8% gewijzigd door scarfoot op 04-06-2023 22:36 ]

• Rolfy
Ik kijk het nog even aan zo. Wat ik wel ga doen morgen is even kijken naar de vvw pomp bij de verdeler, of die wel draait. Ik had er een pompschakelaar op zitten, maar die stekker heb ik uitgetrokken en de pomp rechtstreeks in het stopcontact gestoken. Mijn boerenverstand zegt dan dat de pomp 24/7 zou moeten draaien nu, maar misschien dat ik te eenvoudig denk. De vvw pomp wordt nergens slim door aangestuurd, is een domme pomp die draait zodra ingestoken, toch? En voor de Auer is het niet nodig om de pomp hoger in te stellen dan nodig voor de vvw neem ik aan? Ik zal voor de volledigheid nog even een foto delen van de verdeler met pomp (foto is al ouder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQMfJzn-ojfYA5EHZBd0LbJtfcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mjYEV0NSBBiY60kwGpxEhhuB.jpg?f=user_large

• Rolfy
Gramser schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:06:
@Rolfy het blijft gek, dat je met 100m2 vvw (of zelfs meer) die vloertemperatuur niet boven de 18 graden weet te houden. Want ik denk wel dat dat de oorzaak is van de elektrische bijschakeling.

Waarom zit er eigenlijk nog een pomp op de vvw-verdeler? Misschien werkt hij een goede werking van de pomp van de Auer wel tegen?
Laat ik nou iets eerder hetzelfde gedacht hebben, en de pomp al wat lager hebben gezet om eens uit te proberen, van stand 4 naar 2.

En kijk eens wat een prachtige lange run hij daarna gisteren gemaakt heeft, die heb ik nog niet eerder gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-yDfUl4uiP7VNOxtR0EfVuMJ1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlNW4Hjmhi4T38dtZTBLfY5D.jpg?f=fotoalbum_large

Goede vraag, waarom zit er nog een pomp bij de vvw verdeler!?

Tja, geen idee, die zat er al toen ik dit huis kocht. Hij is blijkbaar nodig geweest in combinatie met de cv-ketel en de gesloten vvw verdeler, dus waarschijnlijk is hij nog steeds nodig?

Aan de andere kant, ik heb de warmtepomp van DeWarmte sinds kort voor de vvw, en die pompt het leidingwater zelf rond en heeft dan ook geen aparte pomp meer nodig volgens mij.

Maar dan is het de vraag wat nou slim is, pomp aan laten staan of uitzetten, of helemaal er tussenuit halen? Stel voor de cv ketel moet een keer bijspringen bij extreme kou, gaat dat werken zonder losse pomp? Geen idee. Is er iemand hier die daar verstand van heeft en daar misschien iets meer over kan zeggen ajb? Is er een goede oplossing voor deze situatie?

Ik had er eerder (voordat ik de Auer en warmtepomp had) een automatische pompschakelaar tussen gezet zodat de pomp alleen zou draaien als er warmtevraag zou zijn. Zou ik die schakelaar er opnieuw tussen kunnen zetten of is dat juist een slecht idee in combinatie met de Auer en/of warmtepomp? Ik kom er zelf niet uit.

• Rolfy
scarfoot schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Die van gisteren lijkt me op een legionella, kan dat kloppen @Rolfy ?
Edit: Of is er soms iemand in bad geweest daar bij die dip om 11 uur? 8)
Of er gaat iemand achter komen dat zijn huisgenoten wel erg lang douchen :X
Nee hoor, geen legionella run, gewoon opwarmen naar 55 graden nadat hij 's-nachts uit heeft gestaan. De dip om 11 uur is omdat hij toen op temperatuur was. Hij staat nog aan daar, maar gebruikt in standby slechts 3W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0flG8JbV4YMSvd38EFQRWRE-eRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqc3sVNw4r4t2aSiTYuUXVbn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan precies zien wanneer, hoe lang, en met hoeveel water er gedoucht is, via de watermeter van HW. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhV3HVEUxWcso25g2QM_XFXaa3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odtC38jSp4MWGOVM3zan8E0b.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat er voor de 2e keer gedoucht is, heeft hij de lange run gemaakt om weer op temperatuur te komen.

Leuk spul hoor, van HW ;)

• scarfoot
Vandaag van 46 graden naar 60 graden (legionella) in 3 tijdslots met ca 21 graden aanvoertemperatuur in een systeem zonder vloerverwarming (radiatoren) en warmtepomp + speedcomforts die uit staan.

Zonder bijschakeling van het backup element 🥳🥳🥳

Buiten natuurlijk goed warm nu, dat zal best iets schelen. Maar het kan dus gewoon. Zelfs met af en toe backup element bijschakelt in mei nog gemiddeld 1.6kwh verbruik per dag

@Gramser je hebt gelijk, hij had gewoon de kans nog niet gehad de legionella helemaal af te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZApBSRrYSJFs2tJSyypnpSdnAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTZwcBCc7WzrrImJo16zZmF1.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

scarfoot schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:04:
Weet iemand of het mogelijk is om te controleren op welke dag (1-7) exact de legionella cyclus start, of is er een teller sinds wanneer de laatste heeft gelopen?
Hij staat op 7 dagen, maar heb het idee dat hij al een paar weken niet gelopen heeft, als ik zo naar mijn HW kijk.

Tot welk vermogen loopt jullie 60gr legionella cyclus op? Ik dacht dat hij bij mij tot ca 396W kwam.
zoveel dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7TXTNAZdCq0CzYH4pjEkCgWjaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LrKA4wDUZ0j12x2rsKhmrwv.jpg?f=fotoalbum_large

• Melissaaap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2023
Onlangs onze Edel Auer geïnstalleerd, en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Onze installateur had nog nooit zo’n apparaat gezien en ik ben benieuwd of hij alles correct heeft gedaan.

Gisteren moest hij nog een lekkage fixen in onze oude ketel waarna de wpb in storing is geraakt waar hij blijkbaar niet naar heeft gekeken. Helaas niet iets wat ik zelf kan oplossen, hij geeft namelijk aan: verd. Koud. Error. We willen dit weekend juist eindelijk in ons gerenoveerde huis intrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsCNxm6rAf9zSLFJ_Ds1vDeVyKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iviCRp7D4aIIGphzdb7kgBSz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRdOsEPC2ZmPPzHC3O-CLrYvdfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ybi8NtjBUagvGrwsqKrlvc9.jpg?f=fotoalbum_large

• t.oswald
Melissaaap schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:11:
Onlangs onze Edel Auer geïnstalleerd, en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Onze installateur had nog nooit zo’n apparaat gezien en ik ben benieuwd of hij alles correct heeft gedaan.

Gisteren moest hij nog een lekkage fixen in onze oude ketel waarna de wpb in storing is geraakt waar hij blijkbaar niet naar heeft gekeken. Helaas niet iets wat ik zelf kan oplossen, hij geeft namelijk aan: verd. Koud. Error. We willen dit weekend juist eindelijk in ons gerenoveerde huis intrekken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het stuk waar het om draait is niet te zien: de aansluiting op de vv. Ik kan alleen de koud en warmwater leiding zien.
Je kunt overigens tijdelijk full electric water verwarmen tot de WPB correct is aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMLZq7bStitgnr0IE6NYIqlokMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiUZicVWog0s2aOlkWH0c8Z3.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwlNyn1WySpO7nztlc_cZFRYfLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuWnLjhnW0YM9OkGcv30GrhT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 10-06-2023 15:37 ]

Pagina: 1 2