Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:
  • 643.645 views

Onderwerpen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:43

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Comfortabel is anders though...

37 graden is toch wel een beetje de normale temperatuur.

Als ik een beetje waterdruk wil hebben, heb ik de koudwaterleiding ook hard nodig, dus dan zul je >45 graden aan moeten leveren om wat te mengen.
tsja ik kan alleen zeggen dat het hier prima bevalt in de zomer. Badkamer is dan meestal flink warm (ligt op het zuiden).

Ik heb de opwarmtemperatuur gekoppeld aan de temperatuur van de massa van het huis en daarmee dus seizoenspecifiek.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 00:15
GertS1968 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Over de laatste 7 dagen heeft de unit maximaal 490w aan stroom getrokken, hier een plaatje van het verbruik,

[Afbeelding]

En waarom niet uit de binnenruimte, dat zou inderdaad kunnen, staat tenslotte in de bijkeuken - onverwarmd - dus hoeveel impact dat heeft durf ik niet te zeggen.

Vailant komt nog een keer langs voor het condensatie probleem. Zal dan ook eens vragen of men de instellingen kunnen bekijken, maar gewoon op 55 graden, en 1 x per week legionella. Niets vreemds / extreems lijkt mij zo.
2 personen + 9 maanden oude baby en ongeveer 1 keer per week een bad.
die 490 zie ik ook wel, de run loopt op van 370 naar 490.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXTGuVc5qMUwyzmR3oY9SgAtL8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmEQdiHoWTSioMT0Soh7tSSZ.jpg?f=fotoalbum_large

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
MaartenXM schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:00:
[...]

2 personen + 9 maanden oude baby en ongeveer 1 keer per week een bad.
die 490 zie ik ook wel, de run loopt op van 370 naar 490.
[Afbeelding]
Dan lijkt het niet dat het verwarmingsspiraal word ingeschakeld. Gebruiken wij gewoon veel warmwater, en ik zie het nu als aanloopperikel, en dan maar eens de keukenkraan / badmeubel kranen wat minder debiet geven om mee te starten, en bij gebruik koud water pakken waar mogelijk. Opvoeden van de familie:-)

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Is zo'n circulatiepomp iets specifieks voor WPB's, tov boilers met een "externe" WP?

Circulatiepompen voor SWW wordt veelvuldig over gesproken in dit topic. Is de spiraal in een WPB minder optimaal? Of heeft een externe WP gewoon veel meer power om in 1 uur tijd het water weer op redelijke temperatuur te krijgen?

Ben als de dood dat de W hier pissed "AF" wordt als we hier overgaan op een WP en er ingeleverd moet worden op comfort :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zwartoog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:16:
Is zo'n circulatiepomp iets specifieks voor WPB's, tov boilers met een "externe" WP?

Circulatiepompen voor SWW wordt veelvuldig over gesproken in dit topic. Is de spiraal in een WPB minder optimaal? Of heeft een externe WP gewoon veel meer power om in 1 uur tijd het water weer op redelijke temperatuur te krijgen?

Ben als de dood dat de W hier pissed "AF" wordt als we hier overgaan op een WP en er ingeleverd moet worden op comfort :X
Het heeft met het minder goede ontwerp van de atlantic explorer te maken. Die verwarmingspiraal zit relatief hoog waardoor het onderin niet warm genoeg wordt. Staat dus los van het vermogen. Is echt een design-dingetje.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Het heeft met het minder goede ontwerp van de atlantic explorer te maken. Die verwarmingspiraal zit relatief hoog waardoor het onderin niet warm genoeg wordt. Staat dus los van het vermogen. Is echt een design-dingetje.
Thanks! Klinkt echt als een slecht ontwerp inderdaad, zo komt zo'n 270 litervat niet tot z'n potentiëel.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:38
Over die circulatiepomp: het heet hetzelfde maar er zijn minstens drie normalen mbt boilers.
1. Circulatiepomp die het water door de waterleiding terug circuleert naar de boiler.
2. Externe tapwater warmtepomp heeft een cp nodig.
3. Circulatiepomp die water van bovenin de boiler naar beneden brengt.
Ik ken de Atlantic verder niet maar ik neem aan dat het om nr3 draait.
Is vrij gebruikelijk anders wordt het onderin lastig met een legionellarun. Dat kan weer anders zijn als je dat met een elektrisch element doet wat onderin de boiler zit dan is het niet nodig. Wisselaar onderop boiler weet ik niet. Het lijkt me dat je wp met cp dan korter draait om alles op temperatuur te krijgen, zou wat zuiniger zijn (minus cp verbruik.)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
padoempats schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:12:
Gaat lekker, dag 2 met het 270l vat en nu al te koud water ervaren.
Gisteren was na run van uren in de nacht vat op 60 graden gebracht. Gisterochtend 1x gedoucht (10mins), totaal 105L gepakt (koud+warm). Vriendin komt thuis eind vd middag en wil lekker in bad. Wel snel gevuld (190L). Na 45 mins nog wat extra extra heet water erbij om de temp in bad weer wat op te krikken, maar helaas, direct maar 37 graden warm water, wat dus net niet warm genoeg was om badwater wat bij te warmen. Boiler al op dag 2 een flinke deuk in de WAF opgeleverd. I know, het bad vreet water, maar dat is zoals het is en verandert niet.

Hoe kan dat, 260 liter 60 graden water aan het begin vd dag. Totaal 295 liter koud+warm getapt, je zou zeggen met vat op 60 graden moet je 350-400l ± 38-40 graden kunnen tappen. Tijdens het vullen van het bad sloeg de wpb aan om te verwarmen, deze had bijna 10u nodig. Lijkt erop dat de atlantic bij ons dus 10u per dag gaat draaien.

Paar dingen wat ik kan verbeteren:

1. Middels domotica aansturen dat als warmwater wordt getapt en/of temp onderin wat is gezakt deze aanslaat via PV-input zodat deze zo vaak het kan op 100% staat. Had gehoopt dat boiler was sneller zou aanslaan als de gemeten temp zakt.
2. Alle leidingen, warmtewisselaar-aansluitingen, circulatieaansluiting goed isoleren zodat hier niet snel warmte weglekt. Denk dat er nu ongeisoleerd serieus wat weglekt.
3. Nadat boiler was aangesloten gaat regendouche ineens op totaal 11 liter water per minuut, dat was 8 liter wat prima was. Met een douchebeurt verbruik ik dus ook veel meer warm water. Wellicht een besparende filter erop oid om toevoer weer wat te beperken (wil ww-aanvoer in zijn geheel niet beperken, want het bad vult nu ineens op 13l per minuut wat hiervoor 8l per minuut is, dat is dus een enorme + voor de WAF).

4. Als bovenstaande toch nog een paar keer tot koud water leidt, zit er niets anders op dan een 2e vat erbij aan te sluiten of in zn geheel te vervangen met een joekel 400/500l vat en met een panasonic wp te verwarmen (die vd zomer wordt aangesloten).
Gooi er 300 tegenaan en zet er doorstroom verwarmer bij, nooit geen ruzie meer, bad is gewoon niet te doen...

1 PVoutput . Dongen NB

• de Peer

de Peer

under peer review

Surfari schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:05:
Over die circulatiepomp: het heet hetzelfde maar er zijn minstens drie normalen mbt boilers.
1. Circulatiepomp die het water door de waterleiding terug circuleert naar de boiler.
2. Externe tapwater warmtepomp heeft een cp nodig.
3. Circulatiepomp die water van bovenin de boiler naar beneden brengt.
Ik ken de Atlantic verder niet maar ik neem aan dat het om nr3 draait.
Is vrij gebruikelijk anders wordt het onderin lastig met een legionellarun. Dat kan weer anders zijn als je dat met een elektrisch element doet wat onderin de boiler zit dan is het niet nodig. Wisselaar onderop boiler weet ik niet. Het lijkt me dat je wp met cp dan korter draait om alles op temperatuur te krijgen, zou wat zuiniger zijn (minus cp verbruik.)
nr3 inderdaad. Is niet standaard en ook geen optie die je er even bijbesteld, maar eigen knutselwerk.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:42
reneeke1970 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Gooi er 300 tegenaan en zet er doorstroom verwarmer bij, nooit geen ruzie meer, bad is gewoon niet te doen...
Dat is inderdaad ook een te overwegen alternatief als het het zo niet redt. Heb een 3fase aansluiting voor de zonnepanelen boven de warmwaterleiding liggen dus evt kan ik hier een groepenkast van maken, pv op een 3fase 16a groep en doorstroomverwarmer op een 16a groep en zo bij verwarmen als het moet (niet selectief in de meterkast en ook niet ideaal met 300mA aardlekautomaat). Heb geen ervaring met doorstroomverwarmers, drukken deze het aantal liters per minuut niet? Ik zie 5,5 liter per minuut op 38 graden. Of kan ik nog steeds de 8 liter warm water per minuut erdoor heen halen en hij verwarmt op vol vermogen wat die kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
padoempats schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Dat is inderdaad ook een te overwegen alternatief als het het zo niet redt. Heb een 3fase aansluiting voor de zonnepanelen boven de warmwaterleiding liggen dus evt kan ik hier een groepenkast van maken, pv op een 3fase 16a groep en doorstroomverwarmer op een 16a groep en zo bij verwarmen als het moet (niet selectief in de meterkast en ook niet ideaal met 300mA aardlekautomaat). Heb geen ervaring met doorstroomverwarmers, drukken deze het aantal liters per minuut niet? Ik zie 5,5 liter per minuut op 38 graden. Of kan ik nog steeds de 8 liter warm water per minuut erdoor heen halen en hij verwarmt op vol vermogen wat die kan.
Die tabel is voor ingang water 10 graden, jij doet je 30/35 graden verhogen naar 45/50 dus dat kan sneller en met minder stroom opname.
En de liters is alleen het warme gedeelte, hij doet er ook nog liters koud bij, dus totaal red je dat wel.
Bij clage kun je de doorstroom begrenzer er uit halen dacht ik, dus geen belemmering in normaal gebruik. Even controleren voor aanschaf want is niet bij alle modellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan de meeste douchekranen op het "eco-klikje" houden, die kan je afstellen op de meeste kranen. dan met een emmer kan je makkelijk afstellen op weer de normale 8 liter/min. je moet even compenseren dat de boiler niet beperkt is zoals een reguliere CV dat is.

als je bad gebruikt moet je een uur van tevoren de boost functie aandrukken. (gewoon 2x de draaiknop indrukken) dan krikt hij de temperatuur omhoog en blijft hij doorlopen (zelfs met het noodelement indien nodig) om de tank zo rap mogleijk weer vol te krijgen. dan kan je gewoon douchen na het bad gebruikt te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 10-02-2022 16:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Misschien is de W te strelen met een nieuw bruisbad met beperkte inhoud? Als je er met z'n tweeën in gaat heb je afhankelijk van het bad minder nodig dan twee keer douchen.
Het bevalt hier al 17 jaar goed. Koelt wel wat sneller af. Lekker wat warm erbij tappen. Nog meer weldaad.
De cijfers van het bad heb ik niet bij de hand, als ik het goed herinner gaat er 100 liter water in.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik moest 'm even opzoeken, daar zitten alleen luchtjets in zo te zien.
Mijn bubbelbad heeft zowel lucht (bodem) als watermassage met heel veel jets.
De lucht is verwarmd (800W) maar dat lijkt me niet genoeg dus ik verwarm het rondgepompte water met 2kW.
Daar zit een instelbare thermostaat op dus hij gaat steeds kort aan.
Ik moet hem minimaal tot boven alle jets vullen anders heb ik een waterballet :+
Daarnaast douche ik met een regendouche in het bad, ik heb te weinig ruimte voor een aparte douchehoek en het zou veel breekwerk geven om er een te plaatsen plus extra afvoer e.d. wegwerken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Surfari
Surfari schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:32:
Misschien is de W te strelen met een nieuw bruisbad met beperkte inhoud? Als je er met z'n tweeën in gaat heb je afhankelijk van het bad minder nodig dan twee keer douchen.
Het bevalt hier al 17 jaar goed. Koelt wel wat sneller af. Lekker wat warm erbij tappen. Nog meer weldaad.
De cijfers van het bad heb ik niet bij de hand, als ik het goed herinner gaat er 100 liter water in.
Toch maar even getest: volgens de watermeter gaat er 140 l water in tot gebruiksniveau, exclusief badgast. Dus ca 100 l als je er in zit. Plus bij tappen, haar spoelen etc.

• Surfari
Speedy-Andre schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:01:
Ik moest 'm even opzoeken, daar zitten alleen luchtjets in zo te zien.
Mijn bubbelbad heeft zowel lucht (bodem) als watermassage met heel veel jets.
De lucht is verwarmd (800W) maar dat lijkt me niet genoeg dus ik verwarm het rondgepompte water met 2kW.
Daar zit een instelbare thermostaat op dus hij gaat steeds kort aan.
Ik moet hem minimaal tot boven alle jets vullen anders heb ik een waterballet :+
Daarnaast douche ik met een regendouche in het bad, ik heb te weinig ruimte voor een aparte douchehoek en het zou veel breekwerk geven om er een te plaatsen plus extra afvoer e.d. wegwerken.
Idd alleen jets met en zonder bruis. Was overigens ook zonder verkrijgbaar en met bubbelbodem.
Het bad is top. De jets zijn de budgetversie. Geen luchtpomp. Pomp is lawaaiig net als de bruisjets(Bruisen is lucht inmengen aan de zuigkant). Geen verwarming. Wel een goed idee...
En idd vullen tot boven de jets. Het vulniveau is ca 10 cm daarboven. Dan verbreedt het rondom bijna horizontaal om de armen op te leggen en evt te zitten. Kan ook gevuld worden maar dan is het waterverbruik een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 20:13
Sinds eind 2018 draait de Atlantic Explorer V3 200L probleemloos hier.
Mag elke dag opwarmen van 12:00 tot 22:00 en ingesteld op 55 graden.
Uiteraard paar keer per maand een legionellarun naar 62 graden.
Meestal start hij rond 12:00 en is dan in een dik uur of 1,5 uur klaar. Maar dan s'avonds na het afwassen of douchen van de kids, springt hij vaak toch weer aan voor een 2e keer rond 21:00. Zal waarschijnlijk ook niet helpen dat het binnenkomende water op dit moment erg koud is.

Is er een manier om dit te voorkomen? Hogere temperatuur instellen? Ander tijdvak?
Iemand een idee of is het verder geen probleem zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:47
loyske schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:25:
Meestal start hij rond 12:00 en is dan in een dik uur of 1,5 uur klaar. Maar dan s'avonds na het afwassen of douchen van de kids, springt hij vaak toch weer aan voor een 2e keer rond 21:00. Zal waarschijnlijk ook niet helpen dat het binnenkomende water op dit moment erg koud is.

Is er een manier om dit te voorkomen? Hogere temperatuur instellen? Ander tijdvak?
Hoe heb jij de lucht-toevoer en lucht-afvoer aangesloten? Binnen of buiten en indien binnen waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 20:13
KaDoos schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Hoe heb jij de lucht-toevoer en lucht-afvoer aangesloten? Binnen of buiten en indien binnen waar?
Hij staat in de kelder, toevoer is uit de ruimte via filterbox en afvoer is naar buiten.
Voor lucht-toevoer naar de kelder, heb ik een gat gemaakt van 160mm waar buitenlucht aangezogen kan worden. Echter in de winter doe ik dit gat wat kleiner maken zodat de kelder niet te sterk afkoelt.
Afvoer zit naast het toevoer gat, maar de afvoer buis blaast buiten omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:34

Makkelijkste oplossing is je tijdvak aanpassen. Als het water in het vat x aantal graden daalt en de WPB zit nog in zijn tijdvak, dan gaat ie weer draaien ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

Je kan het tijdvak verkorten naar 8 uur, minder niet want dan komt er een 2e tijdvak bij.
Mogelijk heb je dan tot 12u een keer te weinig warm water en de run om 12u zal wat langer duren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 23:09
Kun je met de vaillant warmtepompboiler ook ergens een temp sensor instoppen @GertS1968 ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik wil bij esanico een Atlantic Explorer bestellen, die in garage voor SWW gaat zorgen als vervaging van de CV-ketel. Hybride warmtepomp zorgt voor verwarming.

Er ligt al een stroomgroep naar de garage en vanuit de kruipruimte zijn twee gaten geboord voor warm- en koudwaterleiding. Nieuwe leidingen leggen vanuit de kruipruimte en aansluiten op de warmtepompboiler zou je zeggen.

Ik heb al wat installateurs in de buurt gebeld, maar geen enkel bedrijf wil de leidingen leggen zonder daarbij ook een warmtepompboiler extra erbij te verkopen. Ofwel: we leggen alleen leidingen als we ook een wpb kunnen verkopen.

Zijn er tweakers regio Limburg die wel positieve ervaringen hiermee hebben? Ivm ISDE subsidie moet blijkbaar de installatie door een instakkatie bedrijf met KVK nummer worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TweakersOnly schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:09:
Ik wil bij esanico een Atlantic Explorer bestellen, die in garage voor SWW gaat zorgen als vervaging van de CV-ketel. Hybride warmtepomp zorgt voor verwarming.

Er ligt al een stroomgroep naar de garage en vanuit de kruipruimte zijn twee gaten geboord voor warm- en koudwaterleiding. Nieuwe leidingen leggen vanuit de kruipruimte en aansluiten op de warmtepompboiler zou je zeggen.

Ik heb al wat installateurs in de buurt gebeld, maar geen enkel bedrijf wil de leidingen leggen zonder daarbij ook een warmtepompboiler extra erbij te verkopen. Ofwel: we leggen alleen leidingen als we ook een wpb kunnen verkopen.

Zijn er tweakers regio Limburg die wel positieve ervaringen hiermee hebben? Ivm ISDE subsidie moet blijkbaar de installatie door een instakkatie bedrijf met KVK nummer worden gedaan.
Loodgieter vragen?
Ik heb een willekeurige klusjesman geregeld destijds (2017).

Het is ook een beetje hoe je het brengt. Moet er een volledige installatie uitgevoerd worden of 2 leidingen aansluiten en stekker erin doen?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-02-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:28
Met de nieuwe subsidielijst bekend en tijd om eens wat te gaan bestellen kom ik op een shortlist uit van modellen welke na subsidie <€1000 uitkomen.

De alombekende Atlantic Explorer V4 270.
Voordelen voor mij:
- Luchtkanalen richtbaar en makkelijk aan te sluiten op aan- en afvoer
- Half Tweakers heeft er een dus veel community
Nadelen voor mij:
- Geen RVS maar emaille
- Relatief luidruchtig
- Bekend om wat slechte menging en dus netto lagere capaciteit
- Garantie 2 jaar WP, 5 jaar boilervat

De LG-WH27S 270 liter boiler.
Voordelen voor mij:
- RVS tank hoe ik daarop ben gekomen??
- 10 jaar garantie op WP en boilervat
- Relatief stil
- Design
- Goede techniek met LG dual inverter
Nadelen voor mij
- Ook pisbakkenstaal en geen RVS
- Geen aansluiting voor luchtkanalen standaard, is optie voor €60 per kanaal? (LG PHDCLA0)
- Aansluiting lucht afvoer achterzijde en dus afstand tot muur bij toepassen afvoerkanaal
Afbeeldingslocatie: https://lecomptoirdesenergies.com/28657-thickbox_default/raccord-conduit-d-air-ballon-thermodynamique-lg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.lg.com/be_fr/images/Inverter-WaterHeater-2021/2020_Water-Heater_LG(M).jpg

De Atlantic heeft €725 subsidie, de LG €950. De prijs na subsidie komt voor beide neer op €950.

Qua product en garantie is mijn voorkeur nu de LG te bestellen maar ik wil wel graag gaan werken met tenminste een kanaal voor de afvoer omdat er voor mijn gevoel 10 uur lang steenkoude lucht uit dat ding gaat komen. Qua aanvoer zou ik iets willen doen met een T-stuk op de MV box en een kanaal naar buiten. Beide dus lastig.

Wat jullie betreft nog dingen die ik heb gemist?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gieliovd520 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:01:
Met de nieuwe subsidielijst bekend en tijd om eens wat te gaan bestellen kom ik op een shortlist uit van modellen welke na subsidie <€1000 uitkomen.

Voordelen voor mij:
Nadelen voor mij:
- Geen RVS maar emaille
- Relatief luidruchtig

Voordelen voor mij:
- RVS tank
- Relatief stil
- Design
Nadelen voor mij
- Geen aansluiting voor luchtkanalen standaard, is optie voor €60 per kanaal? (LG PHDCLA0)
- Aansluiting lucht afvoer achterzijde en dus afstand tot muur bij toepassen afvoerkanaal
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De Atlantic heeft €725 subsidie, de LG €950. De prijs na subsidie komt voor beide neer op €950.

Qua product en garantie is mijn voorkeur nu de LG te bestellen maar ik wil wel graag gaan werken met tenminste een kanaal voor de afvoer omdat er voor mijn gevoel 10 uur lang steenkoude lucht uit dat ding gaat komen. Qua aanvoer zou ik iets willen doen met een T-stuk op de MV box en een kanaal naar buiten. Beide dus lastig.

Misschien toch nog even vermelden. De atlantic haalt niet de benodigde temperatuur voor legionellabestrijding onderin het vat. Of dit een probleem voor je is moet je zelf beslissen. Er zijn legio ( :P ) mensen hier die dat gewoon accepteren.
Is te verhelpen door aanvullend nog een circulatiepomp (100 euro) te plaatsen. Wel extra 'gedoe'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:14
de Peer schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:05:
[...]

Misschien toch nog even vermelden. De atlantic haalt niet de benodigde temperatuur voor legionellabestrijding onderin het vat. Of dit een probleem voor je is moet je zelf beslissen. Er zijn legio ( :P ) mensen hier die dat gewoon accepteren.
Is te verhelpen door aanvullend nog een circulatiepomp (100 euro) te plaatsen. Wel extra 'gedoe'.
Dat de Atlantic deze temperaturen niet haalt heeft simpel weg te maken met de positie van de temperatuur voeler. Bij de hier afgebeelde LG zal het niet anders zijn, gezien dat daar ook de voeler op nagenoeg de zelfde positie zit.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Dat de Atlantic deze temperaturen niet haalt heeft simpel weg te maken met de positie van de temperatuur voeler. Bij de hier afgebeelde LG zal het niet anders zijn, gezien dat daar ook de voeler op nagenoeg de zelfde positie zit.
Volgens mij heeft het te maken met het feit dat de verwarmingsspiraal niet helemaal onderin zit, waardoor het onderin dus niet de benodigde temperatuur kan bereiken.

Naar onderen toe verwarmen is erg lastig zonder circulatie.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-02-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
de Peer schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:46:
[...]

Volgens mij heeft het te maken met het feit dat de verwarmingsspiraal niet helemaal onderin zit, waardoor het onderin dus niet de benodigde temperatuur kan bereiken.

Naar onderen toe verwarmen is erg lastig zonder circulatie.
De spiraal van de Atlantic zit op nagenoeg de zelfde hoogte als de LG.

De temperatuur zal ook nooit de vereiste 60+ halen, zo gouw de temperatuur in water hoger wordt ter hoogte van de spiraal zal dit mengen met het water in de omgeving en langzaam naar boven bewegen tot ter hoogte van de sensor de ingestelde temperatuur word bereikt.

Als je de sensor onder in de boiler plaats zal wel de hele boiler warm worden.

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 16-02-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:23
wizzopa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:00:
[...]

De temperatuur zal ook nooit de vereiste 60+ halen, zo gouw de temperatuur in water hoger wordt ter hoogte van de spiraal zal dit mengen met het water in de omgeving en langzaam naar boven bewegen tot ter hoogte van de sensor de ingestelde temperatuur word bereikt.
Wat ik mij dan afvraag; waarom zijn deze boilers dan toegestaan voor de NL markt? Zit er geen eis aan hoe de legionella beveiliging werkt en is dat enkel aan de gebruiker om maar op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:36
Gieliovd520 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:01:

Voordelen voor mij:
Nadelen voor mij:
- Geen RVS maar emaille
- Relatief luidruchtig

Voordelen voor mij:
- RVS tank hoe ik daarop ben gekomen??
- Relatief stil
- Design
Nadelen voor mij
- Ook pisbakkenstaal en geen RVS
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uit nieuwsgierigheid: waar kun je de Atlantic Explorer V4 270 voor €950+€725=€1675 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Dan zal de LG hetzelfde probleem hebben als die ook niet circuleert.

Als je de sensor onder in de boiler plaats zal wel de hele boiler warm worden.
Dat lijkt me niet. Eerder is al aangetoond door andere tweakers hier dat de temperatuur onderin op 45 graden blijft steken als de temperatuur van het water ter hoogte van de sensor 62 graden is.

Om de temperatuur onderin ook 62 graden te krijgen moet je dan vermoedelijk richting de 70-75 graden gaan ter hoogte van de sensor, en dat krijgt de compressor weer niet voor elkaar denk ik.

Waar je de sensor plaatst beïnvloedt alleen de regeling, maar als het vervolgens praktisch onmogelijk is om naar onderen te verwarmen, gaat het alsnog niet lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-02-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Franciesco schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:53:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: waar kun je de Atlantic Explorer V4 270 voor €950+€725=€1675 kopen?
https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Speedy-Andre het wordt tijd voor deel twee :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Deel 2 is gemaakt, graag daar verder posten :)
Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Speedy-Andre de link mbt tot de water meter mag er wel uit, die werkt niet meer.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:58:
@Speedy-Andre de link mbt tot de water meter mag er wel uit, die werkt niet meer.
Ik ben aan het zoeken, waar staat dat (stukje letterlijke tekst)? :)

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Ik ben aan het zoeken, waar staat dat (stukje letterlijke tekst)? :)
Onder kopje "logging"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Duidelijk, ik heb de hele regel eruit gehaald.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
Dan doen we dit deel op slot :)
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.