Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:34

De Auer Edel Eau is een warmtepompboiler (wpb) die de warmte uit een (vloer)verwarmingscircuit haalt.
Deze warmte, van 18 tot 30 graden, wordt door de compressor opgewerkt tot 60 graden.
De warmtepomp heeft het relatief milieuvriendelijke koudemiddel R290 (propaan).
In tegenstelling tot de ventilatie- en luchtwarmtepompboilers is deze stiller en heeft hij een performance die minder afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Nadeel is dat ingrijpen in het verwarmingscircuit vaak meer werk is en deze wpb ten koste gaat van de verwarmingscapaciteit.

Deze warmtepompserie heeft (augustus 2019 in 2020) een subsidie van €2800 €650-800 omdat hij water als warmtebron heeft, maar is voor ca €2300 te bestellen bij diverse webshops.
Subsidie:
€650 voor de 100 en 270 liter en €800 voor 150 en 200 liter, meldcode KA11725 en verder.

Handleiding

Er is al heel veel gezegd over dit apparaat in het topic Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning maar eigenlijk werkt deze precies andersom: de verwarming ondersteunt de boiler, het CV water wordt gekoeld door deze warmtepomp.

FAQ
  • Werkt hij ook met radiatoren/buffervat/zonneboiler/zwembad als warmtebron?
  • Technisch gezien wel. Om condenswater op de vloer of op de radiatoren te voorkomen, stopt de compressor als het CV water onder de 18 graden komt. Daarna schakelt hij over op de weerstandsverwarming, die duurder is in gebruik (COP 1 ipv 4+). Met radiatoren gebeurt dat heel snel, maar in uitzonderingen zou het kunnen werken. De wpb moet 200 liter water van 10 graden opwerken naar 50+ graden met een bron tussen de 30 en 18 graden, dus de warmtebron moet die hoeveelheid warmte op één of andere manier kunnen leveren.
  • Moet de vloerverwarmingpomp dan altijd draaien?
  • Als je daar een losse pomp voor hebt (open verdeler), dan moet deze ook draaien als de boiler warmtevraag heeft. Als de enige pomp in je verwarmingstoestel zit, dan hoeft het niet; de ingebouwde pomp van de wpb is dan genoeg.
  • Een COP van 4, wat betekent dat?
  • Een warmtepomp verplaatst warmte van een bron (hier: de vloerverwarming) naar zijn warmteafvoer (hier: de boiler). Daar gebruikt hij elektriciteit voor. Een COP van 4 betekent dat met 1 kWh elektriciteit er 4 kWh warmte in de afvoer geleverd worden. De overige 3 kWh komen dus uit het CV water.
  • Een COP van 4, 's zomers en 's winters! Wat is het addertje?
  • Deze warmte is 's winters door je hoofdverwarmingstoestel in het verwarmingswater gestopt. Deze heb je dus al betaald. Stel dat deze warmte met een COP van 3 in de vloer is gestopt, dan levert de combinatie 4 eenheden warmte met 2 eenheden elektriciteit. Samen is dat dus een COP van 'slechts' 2.
Todo: foto's, praktijkervaringen.
Nu staat hij nog werkloos op zolder in afwachting van loodgietersspullen.

Eerste ervaring:
x-RaY99 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Bart_Denon in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

[Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 01-01-2020 01:15]

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Proton_
@tux-87 Wat Speedy-Andre zegt, standaard gaat dat niet werken. Er zijn wel wat mogelijkheden:
* Antivries is wel degelijk ondersteund, blz 6 van de handleiding stelt voor Sentinel X500 te gebruiken.
* De compressor is waarschijnlijk hetzelfde als die in de Air-variant wordt gebruikt met hetzelfde koudemiddel en die gaat tot onder 0 (met defrosts e.d.).
De 18 graden grens lijkt mij alleen om condensproblemen te voorkomen (roest, natte vloer) en is denk ik geen technische grens.

Als je niet hecht aan fabrieksgarantie kom je er waarschijnlijk mee weg door hem buiten de specs te gebruiken en de NTC vervangen door een vaste weerstand van 12k (20 graden, grafiek bladzijde 15). YMMV. Wel een hoop gedoe, 100 meter slang ingraven, vullen met mengsel, apparaat tweaken... dan is een luchtwpb waarschijnlijk makkelijker en goedkoper :)

• Proton_
@t.oswald
De wpb wil 300 liter/uur (blz 5, 2.3.2). Dat is niet bijzonder veel, een enkele vloerverwarminggroep wil al snel 150 liter/uur in verwarmingsbedrijf dus de bestaande pomp doet makkelijk 1 m³/h voor een heel huis.
Plaatje 'zomerbedrijf' laat ook geen extra pomp zien.
Een extra pomp is alleen nodig als de eigen pomp deze flow niet haalt.
Ik zou het eerst gewoon zonder proberen :)
Zie ook 2.4.1.7, dat zegt eigenlijk hetzelfde.

edit:
Ervaringen van @x-RaY99 en @Bart_Denon toegevoegd

[Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 23-08-2019 11:30]

• Proton_
t.oswald schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:41:
[...]
Overigens de link naar de handleiding levert bij mij geen document op.
Thanks, gefixt.

• Proton_
@Rol-Co hij heeft wel degelijk een circulatiepompje.
Zolang de zon/je huis de vloer voldoende bijwarmt tussen runs in, kan de hoofdverwarmer 's zomers uitblijven. Je huis wordt dan gekoeld door de wpb.
Een plak beton van twee verdiepingsvloeren kan heel wat water opwarmen voor je er iets van merkt.

Het voordeel (voor mij) is dat ik nu gefaseerd van het gas af kan (de ketel blijft helaas nog minstens een winter hangen), plaatsing in mijn geval makkelijker is dan van een lucht-wpb, twee keer subsidie ;), "gratis" koeling, geen onderbreking van verwarming (daar staat tegenover dat het tijdens een run wel 1.5 kW verwarmingsvermogen kost).

Een R32/R410 monoblock kan de anti-legionellarun naar 60 graden vaak niet zonder elektrisch element, deze R290 warmtepomp kan dat wel.

• Proton_
@Baapje327 dan wel een thermostatisch mengventiel toepassen zodat de wpb water < 30°C krijgt.

• Proton_
Praten we niet langs elkaar heen? Ja, er zit een pompje in de wpb.
Als (en alleen als) deze niet voldoende debiet genereert over de vloer, dan moet je ook een andere pomp laten lopen. Dat is wat 2.4.1.7 zegt.
Bij een open verdeler is dat natuurlijk altijd het geval.

• Proton_
Mijn planning is om hem 8 september zonder hulppomp aan te sluiten, ik laat weten hoe het afloopt :)

• Proton_
@Chris499 ja, met een mengventiel (want je Ta is waarschijnlijk 's winters te hoog). Zie 2.3.1 in de handleiding.
De thermostaat is geen driewegklep dus 2.4.1.5 is niet van toepassing. De thermostaat staat 's zomers altijd open neem ik aan :)

De standaard aftakunit is wel fors met 1" leidingwerk trouwens.

• Proton_
Rol-Co schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:47:
[...]
Duims is normaal, die aansluiting heeft bijna elke vvw unit tegenwoordig.
Klopt, maar de HTV mensen zullen hem vaak aan 16 mm pex knopen ;)
@Chris499 hoeveel m² hangt hier eigenlijk aan, en hoe dik is de afwerkvloer (thermische massa)?

[Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 25-08-2019 15:58]

• Proton_
Ja, op een aanhangertje dus.
Rechtop is ook makkelijker tillen met de bijgeleverde zak.

• Proton_
Zonder omkasting zal je 'm beter horen inderdaad, zelfs al is het maar dun plastic :)

Ik zou er wel iets omheen maken zodat de koudemiddelleidingen wat beschermd zijn tegen bezemstelen, spelende kinderen en degelijke.

Je laat de zak er onder liggen?

• Proton_
Da's wel handig inderdaad: zorg dat op een (lokaal) hoogste punt een ontluchter zit (er is gelukkig eentje ingebouwd in de Edel Eau).
Teveel lucht en hij gaat in storing omdat de verdamper geen water krijgt.

De ingebouwde pomp doet volgens de indicators op de verdeler 0,5 liter per minuut door alle 12 groepen.
Dat is 360 liter per uur, ruim boven de minimale 250 liter per uur :)

Andere observatie: de koudemiddelleidingen waren hier en daar wat krap gebogen zodat ze wat rammelden.
Ook kwam er een veerklem van de compressorrubbers tegen de compressorisolatie aan, Dat samen is eenvoudig te verhelpen en scheelt een hoop lawaai.

En bij mij is de kap er ook nog af omdat-ie dan beter weggestopt kan worden :)
Sowieso kan de kap wel 7? cm ingekort worden..

• Proton_
Pics or didn't happen:
https://tweakers.net/ext/f/jUSQAUzoD5TDJwdx3d0pF51H/thumb.jpg
Als amateur ben ik wel fan van flexslang ;)
Dat maakt het ook makkelijker aanpassen als 'straks' de gasketel weg is.
@Rol-Co dit is de 200 versie. Ta 21, Tr 19.
De opwarmtijd weet ik niet, minder dan 6 uur :)
Hij wordt gevoed door de dwtw.

• Proton_
Dat kan, ja. De kWh-meter en watermeter waren te laat binnen, maar wil ik er nog wel tussen zetten :)

• Proton_
@Jim423
Hmm, zonder kap geeft dat een vertekend beeld. Sowieso is het lastig om een geluidsniveau op film te krijgen.
@Rol-Co er was een filtertje bijgeleverd, die zit er tussen. Mijn cv-water is vrij schoon (wel bruin) omdat ik alleen vloerverwarming heb met rvs verdelers en pex buizen.
Ik weet niet wat jij verwacht van een koelinstallatie die 2A uit het stopcontact trekt, dit is zo'n beetje wat je dan krijgt :) Meer is niet nodig.

• Proton_
Decoupeerzaag vs boiler: 1-0
#hetpastwelhoor
Vanavond de subsidieaanvraag doen.
Dit was met een luchtbronwarmtepomp niet gelukt :) (of wel, maar dan had hij niet goed meer gewerkt).
Edel Eau 200

[Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 08-09-2019 17:26]

• Proton_
Tot dusver lijkt het me een prima ding.
Er is duidelijk over nagedacht: de draagzak, vvw-aftapunit, filter, beveiligingen.
Maar het is ook een Frans apparaat met (bij mij) wat rammeltjes door onhandige montage en kabels die best vijf centimeter langer hadden gekund :)
Al met al voldoet het aan de verwachtingen.

[Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 08-09-2019 19:45]

• Proton_
Mijn rammeltje kwam van een splitpen waar de compressor op een rubbertje staat, die kwam tegen de (harde) compressorisolatie aan. Dat is verholpen door de splitpen wat te draaien.
Met de kabels bedoelde ik de elektrische naar het display, die net niet strak staan. De flexslangen zijn wel ok en helpen eventuele trillingen te ontkoppelen.

@Chris499 wellicht wat lucht in de leidingen? Dan heb je geen of te weinig doorstroming en koelt het water te veel af.

• Proton_
@Chris499 zoals gezegd in beide aanvoeren (of afvoeren) deze ertussen, dan moet het werken :)

@Murkmans
ja, mits er voor wordt gezorgd dat:
* de wpb niet gevoed wordt met water > 30 graden (thermostatisch mengventiel?)
* de vloerverwarmingspomp altijd draait als de wpb warmtevraag heeft (24V relais parallel aan de ingebouwde pomp?)
100 liter is niet zo veel.

In de retour volgens het boekje is echt vaak makkelijker :)

• Proton_
Hmm. Helaas is er bij mij geen plek voor de watermeter totdat de cv ketel weg is.
Die moet dus nog even in zijn doos wachten, hopelijk niet lang ;)

• Proton_
Achtergrond: dit is met de warmtecapaciteit van water te berekenen.
Google kan eenhedenconversie voor je doen; typ maar
3052 liter * (4187 J/(liter *K) )* 40 K in kWh
in je zoekveld.
DIt doet wat vereenvoudigingen (liter = kg etc) maar is voor deze nauwkeurigheid goed genoeg.

Met 10 graden water invoer zou dit een warmteopbrengst van 160 kWh zijn en dus een COP van 4.
Dit is inclusief stilstandverliezen, dus behoorlijk netjes denk ik.

@Bart_Denon
Een vergelijk met lucht/water warmtepompboilers:
wizzopa schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:56:
Ik heb hier een verbruik over de laatste 58 dagen van 52,81 kWh met een water verbruik van 3,961 m3 water temperatuur 52 graden.
wat een natte-vinger-cop van 170/52,8=3,2 is, met iets kouder water en in de zomer.
Wat dat betreft doet de Auer het dus ietsje beter.
Zie ook wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning" voor wat je dan in de winter kan verwachten.

[Voor 39% gewijzigd door Proton_ op 19-09-2019 21:08]

• Proton_
Ik zou met 1 kabel 2 relais schakelen, voor elke boiler een eigen relais. Als je dan cat5 trekt, dan heb je voor elke boiler 3 schakeldraden + 0 in laagspanning.

• Proton_
Als je nog een 12V adapter hebt liggen, dan kan je bijvoorbeeld deze gebruiken.

De 24 volt variant is een paar cent goedkoper.

Als beide boilers altijd hetzelfde moeten doen, dan kan je een relais met dubbele contacten gebruiken.

[Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 22-09-2019 21:28]

• Proton_
@Derby Zoek eens op 'handleiding' in de startpost ;)

• Proton_
8 september subsidie aangevraagd, vandaag de brief dat het binnen een week op de rekening moet staan.
Netjes geregeld door de RvO.

• Proton_
Dat is fysiek onmogelijk met deze variant :)

@Chris499 Was het backupverwarming+compressor of alleen backup?
Hoe heb je die conclusie getrokken, heb je vermogenslogging?

• Proton_
(dubbel)

[Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 09-10-2019 22:12]

• Proton_
Mijn 200L variant heb ik van binnen bekleed met dit. Vooral ook omdat ik wat weggezaagd heb van de kap om hem beter onder het schuindak te plaatsen O-)
Zorg bij de ventielatieuitgang voor overlap met een kier zodat de ventilator nog luchtverversing kan doen.
Met de deur dicht van de zolderkamer hoor je 'm alleen als je er op let. In ieder geval is het veel minder herrie dan de wasmachine of droger die er naast staan en ook op zondagochtend niet storend :)

• Proton_
Na een maandje:
Gemiddeld energieverbruik voor warm water voor dit gezin 1 kWh/dag, was 700 liter gas/dag in de zomer.
Beide met DWTW.
Vermogen blijft onder de 400 watt, waarbij het aan het begin van de run 250 watt is en aan het einde ~390W, meestal draait de compressor ca 3 uur per dag.

Om een overschot aan PV-stroom te benutten en / of teruglevering te voorkomen is dus meestal grover geschut nodig :)

[Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 13-10-2019 17:53]

• Proton_
@hesselbeertje
Bij mij staat het op de rekening, 8 sept ingediend en twee weken later had ik een brief.

[Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 14-10-2019 19:08]

• Proton_
Chris499 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:00:
[...]

Zou de sensor er niet voor niets op geplaatst zijn? Ik bedoel te zeggen: er zal waarschijnlijk nog een nadeel zijn behalve dat de cop omlaag gaat als de Ta onder de 18 graden is.
In eerste instantie om condens te voorkomen, zoals gezegd.
Maar ook om schade te voorkomen als de doorstroming stokt (lucht, pomp kapot, filter verstopt). Als dat gebeurt is in twee minuten de warmtewisselaar kapot gevroren.

• Proton_
t.oswald schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:38:
[...]

Het is de vraag of SWW met de CV niet sowieso rendabeler is als je niet gasloos wilt of kunt worden. De combinatie Wp WPB VV maakt je gasloos. Of heb je nu een electrische boiler voor SWW? Of veel stroom over van zonnepanelen?
De wpb is gratis en een liter warm water is goedkoper (want COP).
Ik ben van 0.3-0.5 m³ gas per dag in de zomer naar 1-2 kWh per dag in de wpb gegaan.
Dus het is sowieso rendabel.

• Proton_
Bij mij draait hij meestal minder dan 2 uur per dag (200L versie). 2 pers+kind, dwtw.
Geen watermeter, helaas.

• Proton_
Kan je uitzoeken wat er geluid maakt? Is het een scherp geluid of een diepe brom?
Bij mij zat een splitpen op de compressorrubbers zodanig, dat hij tegen de trillende compressor aan kwam.
Wellicht heb jij ook iets wat ergens tegenaan rammelt.

• Proton_
Het lijkt me handiger als men het samenkopen via een DM en niet via dit topic regelt.
Dan houden we dit topic voor het apparaat zelf.

• Proton_
@Carboy54 De Atlantic experts zitten een deur verder:
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

• Proton_
@Mickey12 dat ligt eraan :)
Heb je vloerverwarming? Dat wordt dan vloerkoeling.

• Proton_
Dan is de Auer Edel Eau ongeschikt voor jouw woning en ben je beter af met een (ventilatie)luchtwarmtepompboiler. Vreemd genoeg is het topic daarvoor
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning :)

• Proton_
Ftfy.
Het verbruik wisselt afhankelijk van de temperatuur van het vat en neemt dus toe naar het einde.

Eerste run na 2x douchen + een bad, tweede run na 1x douchen.

• Proton_
Volgens de RVO wordt de subsidie €650 voor de 100 en 270 liter en €800 voor 150 en 200 liter.
https://www.rvo.nl/sites/...rmtepompen%201-1-2020.pdf pagina 127, meldcode KA11725 en verder.

• Proton_
Je kunt tijdens de run in het installatiemenu de diverse temperaturen monitoren.
Het gaat er namelijk om wat de boiler meet, aan de meting van de verdeler heeft hij geen boodschap :)
Of heb je de genoemde temperaturen al daarvandaan?
Je noemt ook dat de pomp niet draait maar ook dat er wel water stroomt. Bedoel je dan dat de pomp wel, en de compressor niet draait?

• Proton_
@woutervlankvelt ok, duidelijk.
Er zit ook een klein waterpompje naast de compressor, die gaat twee minuten voor de compressor aan.

Aan de watertemperatuur lijkt het dus niet te liggen.
Wellicht een verkeerd klokprogramma?

• Proton_
Koelvermogen=(COP-1)*elektrisch vermogen.

Dus (4-1) * 300W = 900W. Klopt wel aardig.

Je merkt er weinig van, en je moet voldoende douchen om je huis te koelen :)
Maar alle beetjes helpen en anders had die warmte er nog eens bij gekomen.

• Proton_
Als je metingen hebt, houd ik me aanbevolen.
Vooralsnog maakt het voor @WvM82 niet uit: de 800 tot 1200 thermische watts, hooguit 4 uur lang van de warmtepompboiler maakt hem bij lange na geen airco maar haalt wel een beetje warmte uit de woning dat een airco dus niet meer hoeft te doen.

Bij nieuwbouw met ramen op het zuiden is buitenzonwering sowieso aan te raden.
In mijn hoekhuis op het noorden was deze zomer prima uit te houden, ook met de hittegolf. Dit vooral dankzij de thermische massa (de Auer is pas september gemonteerd).

• Proton_
@Daffy1982

De pomp in de Auer is 24V DC, maar het relais schakelt de 230V kant van een powersupply.
Volgens mij is de print hetzelfde als de ventilatiewpb dus kan het relais zeker de 80W van de ventilator schakelen. Het pompje trekt minder dan 20 watt. Als je vloerverwarmingpomp meer dan 60 watt trekt moet je die sowieso vervangen voor een A label pomp.
Ik zou het aandurven om de vloerverwarmingpomp mee te schakelen op hetzelfde relais.
Aftakken met een setje Wago 221-413.

Zonder de kap open te doen en met behoud van garantie: een master/slave stekkerdoos die een master van 2300 watt aankan.
https://www.conrad.nl/p/b...-randaarde-stekker-401821
https://www.praxis.nl/ger...5vv-f-3g1-5/5575681#specs
Wpb op de master, vloerverwarmingpomp op de slave.

[Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2020 18:43]

• Proton_
@Wuursj De circuits worden als het goed is zo ingeregeld dat alle groepen grofweg evenveel stroming hebben.
De dichterbijgelegen groepen worden dus een beetje geknepen en de Auer krijgt dus het meeste water van de benedenverdieping, omdat daar de meeste groepen zijn.
Dit is al nodig voor een goed werkende verwarming, dus dit wordt niet speciaal voor de warmtepompboiler gedaan :)

@Chris499 De verwarming staat hier al twee dagen uit en we hebben nog warm water :)
(het elektrisch element is losgehaald op de print).
Dat is met 3 verdiepingen ingestorte vloerverwarming, ca 130 m² totaal.

[Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 07-04-2020 15:32]

• Proton_
Geen idee. Is dit altijd als de vloerverwarmingspomp loopt, of alleen als de Auer-pomp loopt? Meteen, of pas na een paar minuten draaien?
Het kan thermische stress zijn, dan kan een rubbertje tussen de klemmen helpen.

• Proton_
@Chris499 voor mijn oren is het meer een soort geratel. Kan toch lucht in de leiding zijn, of een versleten pomplager. Komt er water uit de ontluchter die open staat? Ontluchten bij stilstaande boiler.

Ik weet het helemaal niet zeker hoor, het zou ook iets heel anders kunnen zijn...

[Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 20-04-2020 13:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
In mijn huis zijn alleen pomploze verdelers (pomp in de cv). De Auer werkt er prima mee, geen extra spullen nodig.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True