Je hebt waarschijnlijk de cv niet aan staan? Want als de cv aan staat, zou de retourtemperatuur altijd hoog genoeg moeten zijn. Minimaal 18 graden retourtemperatuur heeft hij nodig om het water met de compressor te kunnen verwarmen.jevin20 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:47:
Nice! @Rolfy
Wat is jullie ervaring met het gebruik van de Auer bij lage cv retour temp? Want mijn warmtepomp geeft aan dat de retour temp bijv. op dit moment maar 15 graden is. Dan kan de Auer niks anders dan het elektrische element gebruiken ga ik vanuit.
Heeft een van jullie de instellingen al eens aangepast zodat hij een lagere temperatuur slikt, en zitten daar nog echte nadelen aan?
Het enige nadeel van de ingestelde watertemperatuur verlagen, is dat de tank sneller leeg gaat. En eenmaal leeg = koud douchen! Dat word je gegarandeerd niet in dank afgenomen thuis, ik kan erover meepraten 🫣
Ik heb hem standaard op 60 graden ingesteld staan, dan haal je het maximum aan warm water uit de tank. Bij het douchen meng je er zelf (of je thermostaatkraan) koud water bij tot de gewenste temperatuur. Dat koude water komt niet uit de tank maar uit de waterleiding, waardoor je minder warm water uit de tank verbruikt.
Bij mij verwarmt de Auer eigenlijk het hele jaar door alleen op de compressor, de eco stand en ingesteld op 60 graden. Doordat ik hem op 60 graden ingesteld heb staan, heb ik ook niet te maken met legionella runs. Voor het geld hoef je het niet te laten, het kost belachelijk weinig geld om de tank te verwarmen. Helemaal als je zonnepanelen hebt.
Zoals je ziet is het water nu 42,5 graden in de tank, dat is na het douchen van mijn vriendin en mijn dochter. Nog één douchebeurt en het water zou te koud zijn om comfortabel te douchen. We zijn met z'n drieën, dus de 270 liter tank is voldoende om minimaal 3 keer te douchen. Nou zitten wij waarschijnlijk wel ver boven het gemiddelde qua douchetijd, dus dat vertekend het beeld wel wat.
Overigens slaat de compressor aan zodra de watertemperatuur 5 graden lager wordt dan ingesteld. Als er dus wat tijd tussen de douchebeurten zit, warmt de compressor het water tussendoor op en heb je in principe altijd genoeg warm water.
Mijn tank slaat aan op dynamische tarieven via een Homewizard smart plug, dus ook dat geeft een vertekend beeld in mijn situatie.
:strip_exif()/f/image/auVUgPz3m0C4IDPEoUSajUlN.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/vimKvy6hUut7pgdxjLw5i5Ew.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lT9aRxe5gz1xQzpt58Xt3oVh.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vVbROdqrpIprWK6z9pEizhTA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VnbG3XdXIGYGsDIrwXLaNCGm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ig3NumTRNMwqzp6xQOgh9Qoq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/txUsox0z5oZHn9q9oWFNuCSM.jpg?f=fotoalbum_large)