droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
in de zomer houden we het buffervat gewoon op temperatuur (35-40C), dus SWW zal blijven werken. met bijna 40 panelen en 16kwh accu is stroom zo'n beetje gratis tussen mei en oktober. De pellet CV kachel/fornuis is een backup van 15kw, net zo als een hout cv kachel van 15kw. ik hou van redundancy. Misschien is het een latente prepper gedachte, en gaat vooral om het idee dat we zonder gas nog steeds 3 uur kunnen douchen, een bad van 300L kunnen volgooien en het huis warm kunnen houden als het stroomnet eraf gaat. Dat staat me wel aan.jurjen_g schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:54:
[...]
Hou er wel rekening mee dat er perioden in het jaar zijn waarop je voor cv niet stookt, maar toch dus warmte uit de cv leidingen trekt. Met genoeg vloerverwarming gaat dat zodanig traag dat je warmtepomp tijdig kan aanspringen. Zonder vloerverwarming weet ik niet of dat goed gaat, of je moet dat zelf gaan aansturen (wp aan als cv retour onder 20 komt ofzoiets). Ik weet niet of ik in jouw situatie voor een W/W warmtepompboiler zou gaan, eerder gewoon een SWW vat met meerdere spiralen.
En als je nog niet direct helemaal van het gas wil gaan (wel doen trouwens), zou ik SWW gewoon via gas blijven doen tot je een definitieve oplossing hebt gekozen.
Voor je gehele casus zou ik als ik jou was een apart topic openen, voor mij klinkt het alsof je in een kasteel woont als je 30 kW aan verwarming wil toepassen...