Hij komt binnenkort langs, dus komt vast goed met dat dubbele t stuk.t.oswald schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:10:
[...]
Zonder deur hoor ik hem wel, ongeveer 41dB op 2 meter. Zou bij mijn 100l volgens de handleiding 31dB moeten zijn.
Ik denk dat als je installateur @koevlaas2 zou zijn, hij in ieder geval geen risico meer neemt en ook de nieuwe eerst helemaal uit elkaar haalt en opnieuw in de Locktite zet voor hem te monteren.
Wist ik alChris499 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:12:
[...]
Hij komt binnenkort langs, dus komt vsst goed met dat dubbele t stuk.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Laat dat laatste nou het geval zijn, de keerklepschakeling lekte bij jou wel wat meer dan bij Chris.t.oswald schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:10:
[...]
Zonder deur hoor ik hem wel, ongeveer 41dB op 2 meter. Zou bij mijn 100l volgens de handleiding 31dB moeten zijn.
Ik denk dat als je installateur @koevlaas2 zou zijn, hij in ieder geval geen risico meer neemt en ook de nieuwe eerst helemaal uit elkaar haalt en opnieuw in de Locktite zet voor hem te monteren.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Waarom koop je geen volwaardige WP installatie, dan kan je ketel ook weg en je L/W WP verwarmt het boilervat voor je.Daffy1982 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:06:
Heel fijn dat hier nu een apart topic over is. We zijn in maart van dit jaar verhuist. Eerst zonnepanelen geinstalleerd welke circa 5800 kwh per jaar moeten opbrengen tov een verbruik van circa 4500. Bewust voor wat overcapaciteit gekozen ivm aanschaf warmtepompboiler.
Ik stond eigenlijk op het punt om de atlantic v4 te bestellen. We hebben een vrij forse kelder alwaar ook de cv opgesteld staat. Hier zou de pomp met een binnen binnen opstelling kunnen draaien. ( temp zo’n 15 graden in de winter).
Nu zag ik echter deze auer edel eau voorbij komen. We hebben voor circa 155m2 vloeroppervlak aan vloerverwarming liggen.
Mijn vraag ligt vooral in het feit welke pomp op termijn interessanter voor ons zou zijn
Auer edel eau met daarnaast een gasgestookte cv ketel en dan dus gebruik makend van die 155m2 aan vloerverwarming of toch de atlantic explorer. In beide gevallen overwegen we de 270l
Hoor graag of jullie tips hebben om een goede afweging te maken tussen beide. Welke variabelen zou ik nog meer in mijn keuze moeten betrekken?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Na een maandje:
Gemiddeld energieverbruik voor warm water voor dit gezin 1 kWh/dag, was 700 liter gas/dag in de zomer.
Beide met DWTW.
Vermogen blijft onder de 400 watt, waarbij het aan het begin van de run 250 watt is en aan het einde ~390W, meestal draait de compressor ca 3 uur per dag.
Om een overschot aan PV-stroom te benutten en / of teruglevering te voorkomen is dus meestal grover geschut nodig
Gemiddeld energieverbruik voor warm water voor dit gezin 1 kWh/dag, was 700 liter gas/dag in de zomer.
Beide met DWTW.
Vermogen blijft onder de 400 watt, waarbij het aan het begin van de run 250 watt is en aan het einde ~390W, meestal draait de compressor ca 3 uur per dag.
Om een overschot aan PV-stroom te benutten en / of teruglevering te voorkomen is dus meestal grover geschut nodig
[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 13-10-2019 17:53 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Van de leverancier isolatiemateriaal voor de deksel gekregen. Dat scheelt wel, nu 35dB in plaats van 41. Verder draait alles prima. De Wp staat bijna de hele dag uit bij de huidige Tb, maar ik zie de Tr eigenlijk niet veranderen als de Auer draait. Ik draai tussen 24.00 en 8.00 vorstbeveiliging en vanaf 8.00 Eco modus. De 100L heeft in de ochtend geen enkel probleem ons tweeën van douchwater te voorzien. Om een uur of 11.00 staat hij weer op 50 graden.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Hoe gaat het bij jullie met de ISDE verstrekking? Ik heb op 10 september de aanvraag gedaan, tot nu toe nog niets gehoord.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
@hesselbeertje
Bij mij staat het op de rekening, 8 sept ingediend en twee weken later had ik een brief.
Bij mij staat het op de rekening, 8 sept ingediend en twee weken later had ik een brief.
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 14-10-2019 19:08 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als je 't over de duuvel hebt. Nog geen brief, maar wel 2800 euro bijgeschreven vanmorgen. Zal de brief vandaag ook wel komen.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Interessant om te lezen allemaal. Is er al iemand die het aangedurfd heeft om het met normale radiatoren te proberen? Dus zonder vloerverwarming? De NTC vervangen door een weerstand en iets verder terug koelen. Vooral in de zomer interessant. Zeker als ik hem zelf mag installeren houd ik sowieso geld over!
Ik ga binnenkort de 150liter versie installeren met buffervat in serie van 100liter en convectoren met zelfbouw dbe. Zodra hij hangt laat ik het weten. Het buffervat zorgt ervoor dat het systeem voldoende water inhoud heeft, gezien de convectoren hooguit 10 liter bevatten. Dat is te weinig voor de auer edels.boukewerff schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:26:
Interessant om te lezen allemaal. Is er al iemand die het aangedurfd heeft om het met normale radiatoren te proberen? Dus zonder vloerverwarming? De NTC vervangen door een weerstand en iets verder terug koelen. Vooral in de zomer interessant. Zeker als ik hem zelf mag installeren houd ik sowieso geld over!
[ Voor 13% gewijzigd door Murkmans op 18-10-2019 09:20 ]
Het gaat niet alleen om inhoud, 100 liter in een vloer neemt warmte op uit de beton. Een geïsoleerde buffer doet dat niet...Murkmans schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:10:
[...]
Ik ga binnenkort de 150liter versie installeren met buffervat in serie van 100liter en convectoren met zelfbouw dbe. Zodra hij hangt laat ik het weten. Het buffervat zorgt ervoor dat het systeem voldoende water inhoud heeft, gezien de convectoren hooguit 10 liter bevatten. Dat is te weinig voor de auer edels.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar je kunt wel langere tijd na blijven "verwarmen" vanuit je radiatoren. Zo voorkom je wel dat de Auer afslaat omdat hij te koud wordt. Het lijkt me een goed idee.
Prima idee, alleen de lucht om je radiator heeft niet echt verwarmend vermogen, dus of je iets aan alleen 100 liter water hebt is maar de vraag. Vanwege de isolatie is buffer volgende dag ook nog steeds net zo koud, dus feitelijk heb je alleen iets aan de inhoud van de radiators.boukewerff schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:23:
Maar je kunt wel langere tijd na blijven "verwarmen" vanuit je radiatoren. Zo voorkom je wel dat de Auer afslaat omdat hij te koud wordt. Het lijkt me een goed idee.
1 PVoutput . Dongen NB
De vraag is wat je radiatoren doen. Ik heb wel eens ergens een tabel gevonden waar je het afhankelijk van de delta-t de afgifte kon opzoeken. Op zich trekt de Auer toch nog geen 2 kw per uur uit je verwarming? Met 6 radiatoren is het net 0,3 per stuk.
Er is geen afgifte, en met een delta t van 3 graden tov de omliggende lucht is overdracht voor opwarming 0.00boukewerff schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:28:
De vraag is wat je radiatoren doen. Ik heb wel eens ergens een tabel gevonden waar je het afhankelijk van de delta-t de afgifte kon opzoeken. Op zich trekt de Auer toch nog geen 2 kw per uur uit je verwarming? Met 6 radiatoren is het net 0,3 per stuk.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vrees dat dat niks wordt. Binnen een half uur zijn je radiatoren (ruim) onder de 18 graden, en warmt ie met COP=1 op het element verder op.
Daarom ook het buffervat. Zodra het water in het CV systeem onder de 20 graden komt, warmt de warmtepomp voor CV (vaak een r410a koelmiddel die minder goed overweg kan met hoge temperaturen) deze op tot 22 graden bijvoorbeeld. Zo krijg je een tweetraps effect.
O, het buffervat wordt ook in de zomer naverwarmd. Dan wordt het een ander verhaal. Niet super efficient, maar werken zal het. Ook zonder circulatie over de radiatoren trouwens, die doen toch niets.
[ Voor 21% gewijzigd door hesselbeertje op 18-10-2019 17:54 ]
Zodra water onder 20 komt is de wp te laat met opwarmen, het element is dan al ingeschakeld en zal de cyclus afmaken.Murkmans schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:48:
Daarom ook het buffervat. Zodra het water in het CV systeem onder de 20 graden komt, warmt de warmtepomp voor CV (vaak een r410a koelmiddel die minder goed overweg kan met hoge temperaturen) deze op tot 22 graden bijvoorbeeld. Zo krijg je een tweetraps effect.
Telkens de wp je hele systeem op laten warmen wat vervolgens s'nachts weer afkoelt is verspilde energie.
Zinloze opstelling in mijn ogen.
1 PVoutput . Dongen NB
Overdag staat hij bij mij in de Eco-stand en in de nacht op vorstbeveiliging. In de Eco-stand komt het element er helemaal niet bij en in de nacht draait ie niet. Ik heb hem aan 90m2 VV hangen en zie sowieso geen noemenswaardige verlaging in de Tr als de WPB opwarmt.reneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:00:
[...]
Zodra water onder 20 komt is de wp te laat met opwarmen, het element is dan al ingeschakeld en zal de cyclus afmaken.
Telkens de wp je hele systeem op laten warmen wat vervolgens s'nachts weer afkoelt is verspilde energie.
Zinloze opstelling in mijn ogen.
Bij mij staat het soortgelijk ingesteld als bij jou.t.oswald schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:44:
[...]
Overdag staat hij bij mij in de Eco-stand en in de nacht op vorstbeveiliging. In de Eco-stand komt het element er helemaal niet bij en in de nacht draait ie niet. Ik heb hem aan 90m2 VV hangen en zie sowieso geen noemenswaardige verlaging in de Tr als de WPB opwarmt.
Enige uitzondering die je hier op moet maken is als je boiler een anti bacterial run gaat doen. Dan moet je hem vanaf 22 uur op comfort mode zetten tot x uur (x uur is afhankelijk van je standaard instelling temperatuur en de geschatte temperatuur op start moment anti bacterial run).
Helaas is deze instelling nodig, aangezien een geprogrammeerde anti bacterial run alleen om 22 uur gestart kan worden. Dit kan gelukkig wel op een gekozen dag, met een gekozen interval. Mensen met het 200 en 270 ltr hebben dit probleem niet omdat de comfort modus tot 60 graden kan verwarmen (anti bacterial temperatuur). Het 80, 100 en 150 ltr kunnen op comfort modus maar tot 55 graden, daarna is het back-up heater.
Bedankt, wist ik niet. Was er vanuit gegaan dat de instelling overruled zou worden.Chris499 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:15:
[...]
Bij mij staat het soortgelijk ingesteld als bij jou.
Enige uitzondering die je hier op moet maken is als je boiler een anti bacterial run gaat doen. Dan moet je hem vanaf 22 uur op comfort mode zetten tot x uur (x uur is afhankelijk van je standaard instelling temperatuur en de geschatte temperatuur op start moment anti bacterial run).
Helaas is deze instelling nodig, aangezien een geprogrammeerde anti bacterial run alleen om 22 uur gestart kan worden. Dit kan gelukkig wel op een gekozen dag, met een gekozen interval. Mensen met het 200 en 270 ltr hebben dit probleem niet omdat de comfort modus tot 60 graden kan verwarmen (anti bacterial temperatuur). Het 80, 100 en 150 ltr kunnen op comfort modus maar tot 55 graden, daarna is het back-up heater.
Heb nog eens de handleiding bestudeerd. Ik kan niet vinden dat de 100L in Eco mode maar tot 55 graden kan.
Waar heb je dat gevonden? Wel moet er voldoende tijd zijn om de 60 graden temperatuur te bereiken, dus om 22.00:beginnen is wel vervelend. Ik moet de vorstbeveiliging tijd aanpassen.
[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 18-10-2019 23:13 ]
Maar daarom dus verder terug laten koelen, bv naar de 10 graden. Is dat werkbaar? Of toch maar een water-lucht warmtepompboiler. Zijn er ook voor 1250 euro, zelfde bedrag als de subsidie.reneeke1970 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 16:57:
[...]
Er is geen afgifte, en met een delta t van 3 graden tov de omliggende lucht is overdracht voor opwarming 0.00
De handleiding klopt wat dit betreft niet helemaal.t.oswald schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:27:
[...]
Bedankt, wist ik niet. Was er vanuit gegaan dat de instelling overruled zou worden.
Heb nog eens de handleiding bestudeerd. Ik kan niet vinden dat de 100L in Eco mode maar tot 55 graden kan.
Waar heb je dat gevonden? Wel moet er voldoende tijd zijn om de 60 graden temperatuur te bereiken, dus om 22.00:beginnen is wel vervelend. Ik moet de vorstbeveiliging tijd aanpassen.
Hoofdstuk 5.9.1.1 zegt 'if a cycle is interrupted by a period where backup is not allowed (electricity provider signal or programmed time period) it will relaunch during the next authorised' period'.
Hoofdstuk 5.5 geeft daarentegen aan dat de warmtepomp tot 60 graden kan verwarmen. Dit hoofdstuk hebben ze waarschijnlijk direct uit de 200 ltr versie handleiding geplakt.
Ik heb het uitgetest en boven de 55 graden gaat het apparaat automatisch over naar de backup Heater. Had logischer geweest dat de anti bacterial de instelling kon overrulen.
Helaas is hij beveiligd op 18 graden, dus je komt niet verboukewerff schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:39:
[...]
Maar daarom dus verder terug laten koelen, bv naar de 10 graden. Is dat werkbaar? Of toch maar een water-lucht warmtepompboiler. Zijn er ook voor 1250 euro, zelfde bedrag als de subsidie.
1 PVoutput . Dongen NB
De sensor zit met een tyrepje vast die is zo los. Heb ik ook een tijdje gedaan. Verder gaat hij bij mij weleens op het element en dan gaat toevallig de wp aan om het huis te verwarmen en gaat het element weer uit. Hij checkt dus wel een soort van af en toe heb ik het idee.
Zou de sensor er niet voor niets op geplaatst zijn? Ik bedoel te zeggen: er zal waarschijnlijk nog een nadeel zijn behalve dat de cop omlaag gaat als de Ta onder de 18 graden is.martijnr17 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:44:
De sensor zit met een tyrepje vast die is zo los. Heb ik ook een tijdje gedaan. Verder gaat hij bij mij weleens op het element en dan gaat toevallig de wp aan om het huis te verwarmen en gaat het element weer uit. Hij checkt dus wel een soort van af en toe heb ik het idee.
Condens die eventueel op je vloer en leidingen kan komen denk ik. Het was geen probleem hij draaide gewoon, de cop zal inderdaad iets lager worden.Chris499 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:00:
[...]
Zou de sensor er niet voor niets op geplaatst zijn? Ik bedoel te zeggen: er zal waarschijnlijk nog een nadeel zijn behalve dat de cop omlaag gaat als de Ta onder de 18 graden is.
Heb het inmiddels ook gezien. Weet nog niet helemaal hoe ik het moet interpreteren. Het zou kunnen zijn dat je het anti programma toch naar een tijdstip overdag kan dwingen door daar “the next authorized period” middels een aantal uren comfort mode in te plannen? Zal de anti eens instellen op 1 dag met Eco mode en een dag later comfort mode. Dan is de backup not allowed om 22.00 en de volgende dag wel.Chris499 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:21:
[...]
De handleiding klopt wat dit betreft niet helemaal.
Hoofdstuk 5.9.1.1 zegt 'if a cycle is interrupted by a period where backup is not allowed (electricity provider signal or programmed time period) it will relaunch during the next authorised' period'.
Hoofdstuk 5.5 geeft daarentegen aan dat de warmtepomp tot 60 graden kan verwarmen. Dit hoofdstuk hebben ze waarschijnlijk direct uit de 200 ltr versie handleiding geplakt.
Ik heb het uitgetest en boven de 55 graden gaat het apparaat automatisch over naar de backup Heater. Had logischer geweest dat de anti bacterial de instelling kon overrulen.
Of heb jij het zo al eens geprobeerd? Heb ook geen idee wanneer het aftellen begint als je hem op 14 dagen programmeert en een paar dagen later aanpast naar 7 dagen.....
In eerste instantie om condens te voorkomen, zoals gezegd.Chris499 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:00:
[...]
Zou de sensor er niet voor niets op geplaatst zijn? Ik bedoel te zeggen: er zal waarschijnlijk nog een nadeel zijn behalve dat de cop omlaag gaat als de Ta onder de 18 graden is.
Maar ook om schade te voorkomen als de doorstroming stokt (lucht, pomp kapot, filter verstopt). Als dat gebeurt is in twee minuten de warmtewisselaar kapot gevroren.
Ik heb wat je schetst nog niet geprobeerd. Ben benieuwd naar de uitkomst. Kun je het me laten weten?t.oswald schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:10:
[...]
Heb het inmiddels ook gezien. Weet nog niet helemaal hoe ik het moet interpreteren. Het zou kunnen zijn dat je het anti programma toch naar een tijdstip overdag kan dwingen door daar “the next authorized period” middels een aantal uren comfort mode in te plannen? Zal de anti eens instellen op 1 dag met Eco mode en een dag later comfort mode. Dan is de backup not allowed om 22.00 en de volgende dag wel.
Of heb jij het zo al eens geprobeerd? Heb ook geen idee wanneer het aftellen begint als je hem op 14 dagen programmeert en een paar dagen later aanpast naar 7 dagen.....
Als je de anti bacterial instelling wijzigt, dan overschrijft hij de oude instelling.
Ik vraag me trouwens af waarom de kleinere boilers maar tot 55 graden kunnen worden opgewarmd met de wp. En de grote boilers tot 60 graden. Zal denk ik een besparing zijn op de materialen en geen sensortje die het tegenhoud. Iemand een idee?
Heb nu voor morgen 22.00 een anti bac. staan met Eco mode. Die zal dus niet worden uitgevoerd. Maandag 7.00 tot 14.00 comfort mode ingesteld. Kijken of er dan wel een anti bac. wordt uitgevoerd.Chris499 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:19:
[...]
Ik heb wat je schetst nog niet geprobeerd. Ben benieuwd naar de uitkomst. Kun je het me laten weten?
Als je de anti bacterial instelling wijzigt, dan overschrijft hij de oude instelling.
Ik vraag me trouwens af waarom de kleinere boilers maar tot 55 graden kunnen worden opgewarmd met de wp. En de grote boilers tot 60 graden. Zal denk ik een besparing zijn op de materialen en geen sensortje die het tegenhoud. Iemand een idee?
Heeft iemand met een Edel water een foto van de aansluiting op de verwarmingsleidingen? De aansluiting op de waterleidingen is mij duidelijk echter kan ik geen foto's vinden van de aansluiting op de verwarming.
https://www.mupload.nl/img/u5h48cqnty.jpgSideways schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:31:
Heeft iemand met een Edel water een foto van de aansluiting op de verwarmingsleidingen? De aansluiting op de waterleidingen is mij duidelijk echter kan ik geen foto's vinden van de aansluiting op de verwarming.
[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 19-10-2019 22:45 ]
Sideways schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:31:

Dank u beiden, installatie is relatief simpel.
De ΔT voor de CV word ook groter dus een HR ketel kan efficiënter werken. Win - Win zolang je maar op de 18 graden retour temperatuur zit of mis ik nu iets?
De ΔT voor de CV word ook groter dus een HR ketel kan efficiënter werken. Win - Win zolang je maar op de 18 graden retour temperatuur zit of mis ik nu iets?
Als je met hogere temperatuur stookt moet er een mengventiel op het dubbele t stuk, die verlaagd de temperatuur naar max 35 graden. De gewenste temperatuur van het cv water voor de wp is namelijk tussen de 18 en 35 graden.Sideways schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:53:
Dank u beiden, installatie is relatief simpel.
https://www.warmtepomp-on...---water-uitvoering-.html
Voor mij zit het eerder in het onderbereik. Ik heb mijn CV ingesteld op een maximale temperatuur van 50 graden zeker met weer zoals nu stook ik vrijwel niet en is de retourtemperatuur laag. Hoe laag ga ik komende dagen eens bekijken.
Als straks je cv en je wpb tegelijkertijd draaien, dan is je Tr boven de 50 graden. Je wpb gaat dan over op het elektrische element of slaat helemaal uit. Net na hoe je deze hebt ingesteld.Sideways schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:55:
Voor mij zit het eerder in het onderbereik. Ik heb mijn CV ingesteld op een maximale temperatuur van 50 graden zeker met weer zoals nu stook ik vrijwel niet en is de retourtemperatuur laag. Hoe laag ga ik komende dagen eens bekijken.
Onderbereik zul je in de winter geen last van hebben. In de zomer kan dat wel gebeuren.
[ Voor 8% gewijzigd door Chris499 op 20-10-2019 10:59 ]
Het is de vraag of SWW met de CV niet sowieso rendabeler is als je niet gasloos wilt of kunt worden. De combinatie Wp WPB VV maakt je gasloos. Of heb je nu een electrische boiler voor SWW? Of veel stroom over van zonnepanelen?Sideways schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:55:
[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 20-10-2019 11:41 ]
In de Franse handleiding voor de 150liter, staat in hoofdstuk 4.4 dat de temperatuur ingesteld kan worden tussen 30-65 en dat de warmtepomp tot 60 graden kan verwarmen. Jammer dat hier geen consistentie over is.Chris499 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:21:
[...]
De handleiding klopt wat dit betreft niet helemaal.
De wpb is gratis en een liter warm water is goedkoper (want COP).t.oswald schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:38:
[...]
Het is de vraag of SWW met de CV niet sowieso rendabeler is als je niet gasloos wilt of kunt worden. De combinatie Wp WPB VV maakt je gasloos. Of heb je nu een electrische boiler voor SWW? Of veel stroom over van zonnepanelen?
Ik ben van 0.3-0.5 m³ gas per dag in de zomer naar 1-2 kWh per dag in de wpb gegaan.
Dus het is sowieso rendabel.
Gas 0,5 m3 0,42 electra 2 kWh 0,48?Proton_ schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:56:
[...]
De wpb is gratis en een liter warm water is goedkoper (want COP).
Ik ben van 0.3-0.5 m³ gas per dag in de zomer naar 1-2 kWh per dag in de wpb gegaan.
Dus het is sowieso rendabel.
Nee overschot pv dus 2×11=0.22
1 PVoutput . Dongen NB
Dat vraag ik ook in mijn antwoord. Dus “sowieso” kan je niet stellen. Opvallend is overigens dat bij de Wp het prima lukt om 1 m3 gas met iets minder dan 2 kWh te vervangen, kom op 1,96. Dus die is zelfs zonder zonnepanelen nog net rendabel in het gebruik. Maar met de WPB lukt dat niet. Ik ben pas begonnen, maar die 2 kWh voor 1 m3 gas ga ik ook niet halen. Ik denk dat ik rond de factor 3 ga uitkomen. Even een maandje meten om te weten.
Factor 2 haal ik wel met wpb,omdat ik warme lucht van binnen zuig, boiler staat op 55t.oswald schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:25:
[...]
Dat vraag ik ook in mijn antwoord. Dus “sowieso” kan je niet stellen. Opvallend is overigens dat bij de Wp het prima lukt om 1 m3 gas met iets minder dan 2 kWh te vervangen, kom op 1,96. Dus die is zelfs zonder zonnepanelen nog net rendabel in het gebruik. Maar met de WPB lukt dat niet. Ik ben pas begonnen, maar die 2 kWh voor 1 m3 gas ga ik ook niet halen. Ik denk dat ik rond de factor 3 ga uitkomen. Even een maandje meten om te weten.
Oh sorry ik heb geen auer btw
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat het “omdat” ook veel te maken heeft met het rendement van de cv ketel die eerst de SWW deed. Ik had een moderne ketel van twee jaar oud die blijkbaar heel efficiënt voor het SWW zorgde.reneeke1970 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:37:
[...]
Factor 2 haal ik wel met wpb,omdat ik warme lucht van binnen zuig, boiler staat op 55
Mijne was ook twee jaar oud toen ik hem door verkocht.t.oswald schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:19:
[...]
Ik denk dat het “omdat” ook veel te maken heeft met het rendement van de cv ketel die eerst de SWW deed. Ik had een moderne ketel van twee jaar oud die blijkbaar heel efficiënt voor het SWW zorgde.
Hygiëne spiraal na verwarmen kostte 200 kuub, na plaatsen van wpb kwam er 400 kWh per jaar bij, omgerekend met graad dagen want twee jaren vergelijken één op één gaat natuurlijk niet
1 PVoutput . Dongen NB
Dus jij hebt niet het stukje van de cv of warmtepomp om mee te rekenen, de auer wel. Al met al is het slecht rendabel te maken maar het is gewoon 1 van de betere en goedkoopste manieren om sww te maken zonder gas. Punt.reneeke1970 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:37:
[...]
Factor 2 haal ik wel met wpb,omdat ik warme lucht van binnen zuig, boiler staat op 55
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Snap eigenlijk niet wat je bedoelt?Rol-Co schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:14:
[...]
Dus jij hebt niet het stukje van de cv of warmtepomp om mee te rekenen, de auer wel. Al met al is het slecht rendabel te maken maar het is gewoon 1 van de betere en goedkoopste manieren om sww te maken zonder gas. Punt.
1 PVoutput . Dongen NB
De auer haalt warmte uit het cv systeem, dus de cv of warmtepomp moet meer werken, dat moet je wel mee rekenen in het "voordeel"
Daar heeft jouw wpb geen last van.
Financieel is de wpb niet rendabel, gas kan dat veel beter maar blijft gas, dan is een wpb next best thing.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Daarom vermeldde ik erbij dat hij juist zo zuinig is door de warme aangezogen lucht, en die warmte word door de wp toch extra geleverd?Rol-Co schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:47:
[...]
![]()
De auer haalt warmte uit het cv systeem, dus de cv of warmtepomp moet meer werken, dat moet je wel mee rekenen in het "voordeel"
Daar heeft jouw wpb geen last van.
Financieel is de wpb niet rendabel, gas kan dat veel beter maar blijft gas, dan is een wpb next best thing.
Dus ik weet ook waar mee te rekenen.
Mijn 400 kWh kost 45 euro en de 200 kuub kost 120 euro, vast recht 250 als toetje maakt 370 euro winst.
Zonder pv kost de 400 kWh 85 euro dus inderdaad dan de tweede beste keus na gas. En zo zal jij het bedoelen.
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe staat het met de "collectieve inkoop WPB"? Hier ook interesse!knarf_st schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:36:
@puntinator1 We hebben de bestellingen bij de Franse website vorige week maandag allemaal gedaan. Stuur je zo nog wel een PM.

Same here. Ik heb een mail gestuurd naar de poolse site om te kijken of die wat kunnen betekenen. Nog geen reactie. Als ik wat hoor (prijs/levermogelijkheden) zal ik het delensamsamd schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 00:37:
[...]
Hoe staat het met de "collectieve inkoop WPB"? Hier ook interesse!
Graag!ArneDM1982 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:16:
[...]
Same here. Ik heb een mail gestuurd naar de poolse site om te kijken of die wat kunnen betekenen. Nog geen reactie. Als ik wat hoor (prijs/levermogelijkheden) zal ik het delen
Volgens mij heeft @Bart_Denon zijn edel ook uit polen, zie zijn reactie
Boeiend. Er werd in eco mode gisteren 22.00 inderdaad geen anti bac.gedraaid. Vervolgens vanmorgen in comfort mode verwarmde de WPB zonder element door tot 55 graden, 5 graden boven de ingestelde watertemperatuur, maar het element kwam niet bij voor de laatste 5 graden. Het opgenomen vermogen bleef rond de 300W. Dus het idee werkt blijkbaar wel, hij ging vanmorgen zodra de comfort mode werd gegeven aan de slag met de uitgestelde anti bac. Ik denk dat het element niet bijsprong omdat “shedding” op 1 staat. Denk dat dit voor het element op 2 moet staan. Heb nu even een factory reset gedaan. De instellingen opnieuw gemaakt, maar nu eerst alles in comfort mode en shedding 2. Wil vanavond om 22.00 nu eerst een anti bac. zien en als dat werkt ga ik weer kijken naar de “uitstel truc”.Chris499 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:19:
[...]
Ik heb wat je schetst nog niet geprobeerd. Ben benieuwd naar de uitkomst. Kun je het me laten weten?
Dacht hier gezien te hebben dat iedereen shedding 1 draait. Hebben jullie dan wel een anti bac? Of is dit een 100L dingetje omdat die maar tot 55 gaat in comfort mode en zonder element niet tot 60?
[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 21-10-2019 11:58 ]
Goed nieuws dat het apparaat de Anti Bacterial run uitstelt, naar het moment dat het wel is toegestaan volgens timer.t.oswald schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:54:
[...]
Boeiend. Er werd in eco mode gisteren 22.00 inderdaad geen anti bac.gedraaid. Vervolgens vanmorgen in comfort mode verwarmde de WPB zonder element door tot 55 graden, 5 graden boven de ingestelde watertemperatuur, maar het element kwam niet bij voor de laatste 5 graden. Het opgenomen vermogen bleef rond de 300W. Dus het idee werkt blijkbaar wel, hij ging vanmorgen zodra de comfort mode werd gegeven aan de slag met de uitgestelde anti bac. Ik denk dat het element niet bijsprong omdat “shedding” op 1 staat. Denk dat dit voor het element op 2 moet staan. Heb nu even een factory reset gedaan. De instellingen opnieuw gemaakt, maar nu eerst alles in comfort mode en shedding 2. Wil vanavond om 22.00 nu eerst een anti bac. zien en als dat werkt ga ik weer kijken naar de “uitstel truc”.
Dacht hier gezien te hebben dat iedereen shedding 1 draait. Hebben jullie dan wel een anti bac? Of is dit een 100L dingetje omdat die maar tot 55 gaat in comfort mode en zonder element niet tot 60?
Je geeft aan dat het apparaat nu de run van 55 naar 60 graden niet maakt. Ik denk dat de reden hiervan is dat je de timer hebt ingesteld dat alleen de Eco mode is toegestaan. Als je voor dat moment Comfort modus inschakelt, dan zal hij wel naar 60 graden gaan.
Ik verwacht dat Shedding hier niets mee te maken heeft. Ik heb vannacht namelijk de ingestelde temperatuur handmatig (temp setting) naar 60 graden gezet, om handmatig een Anti Bacterial run te doen. Dit werd uitgevoerd, hoewel ik Shedding op 1 (Only the heat pump is allowed to operate) heb staan.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Stond op comfort mode! Dus dat was niet de oorzaak. Heb jij ook een 100L?
Als je handmatig de temperatuur naar 60 zet is dat wellicht toch weer anders. Zag na de reset overigens dat de temperatuurinstelling er wat anders uitzag. Boven de 55 werden er +1 +2 etc. gegeven in het display.
Als je handmatig de temperatuur naar 60 zet is dat wellicht toch weer anders. Zag na de reset overigens dat de temperatuurinstelling er wat anders uitzag. Boven de 55 werden er +1 +2 etc. gegeven in het display.
[ Voor 59% gewijzigd door t.oswald op 21-10-2019 12:38 ]
Ik heb 2x 150L staan, die heeft dezelfde handleiding als die van jou, dus zou intern hetzelfde moeten zijn.t.oswald schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:34:
Stond op comfort mode! Dus dat was niet de oorzaak. Heb jij ook een 100L?
Ik blijf het vreemd vinden dat onze versies maar tot 55 graden verwarmen op de Heat Pump.
Het zou mooi zijn als het een instelling is, die we nog niet kennen en we dit dus kunnen wijzigen. Maar ik kan hier in de handleiding niets over vinden.
Heb je een idee wat dit betekent die +1 + 2?t.oswald schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:34:
Boven de 55 werden er +1 +2 etc. gegeven in het display.
De bestellingen (in totaal 6 stuks) zijn een tijdje geleden allemaal gedaan en zouden eigenlijk afgelopen week afgeleverd moeten worden in het depot bij de Belgische-Franse grens. De levering vanuit Auer heeft wat vertraging en de verwachting is dat ze nu deze week bij het depot geleverd worden.samsamd schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 00:37:
[...]
Hoe staat het met de "collectieve inkoop WPB"? Hier ook interesse!
Dus het zal gezien de levertijd (in het bijzonder van de 200l versie) niet meer mogelijk zijn dat ik deze ook mee kan nemen.
Watertemperatuur boven de 55. Verschijn als je de watertemperatuur opdraait boven de 55. Voor de reset kreeg ik dan iets anders te zien, weet niet precies meer wat. Waarschijnlijk sowieso met element?Chris499 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:14:
[...]
Heb je een idee wat dit betekent die +1 + 2?
Ik heb vandaag met een techneut van auer gesproken en als ik hem goed begreep, kwam daar het volgende uit.
Het aantal M2 vloerverwarmingoppervlakte in de handleiding, is gebaseerd op 1,5liter per M2 met een koelafgifte van gemiddeld 20 a 25 watt per M2.
Gemiddeld zal de warmtepomp bij juiste dimensionering 2 a 2,5uur per dag draaien.
Installatie met radiatoren wordt in eerste instantie afgeraden.
Mits er met een extra voldoende waterbron wordt gewerkt (buffervat) dient deze een winterstand/zomerstand te hebben. In de winter circuleert deze over het gehele circuit (als CV in bedrijf is). In de zomer alleen over het buffervat om te lage temperaturen in de radiatoren te voorkomen. Mixventiel is hierbij een vereiste.
Met convectoren kan er in de zomer eventueel nog met topkoeling gewerkt worden, mits deze het koelvermogen van de auer edel kwijt kan. Hier is ook een mixventiel benodigd en twee driewegkleppen indien temperatuur te laag wordt.
Er komt een extra versie met spiraal. Deze kan in de zomer opgewarmd worden door bijvoorbeeld een zonneboiler systeem, waardoor het geen probleem zou zijn om in de winter met alleen radiatoren te werken.
De reden dat ze het expliciet in de handleiding zetten, is omdat het anders te veel inregelwerk is voor het gemiddelde huishouden. In de winter mag de auer bijvoorbeeld alleen maar draaien als er warmtevraag op het CV systeem is.
Hij gaf echter ook gelijk aan dat er in Polen veelal met grote buffervaten van 1000 liter gewerkt wordt, waarop de auer edel ook circuleert, dus komt al vaker voor.
Waarom de 100 en 150 liter niet naar 60 graden gaan heb ik niet gevraagd...
Het aantal M2 vloerverwarmingoppervlakte in de handleiding, is gebaseerd op 1,5liter per M2 met een koelafgifte van gemiddeld 20 a 25 watt per M2.
Gemiddeld zal de warmtepomp bij juiste dimensionering 2 a 2,5uur per dag draaien.
Installatie met radiatoren wordt in eerste instantie afgeraden.
Mits er met een extra voldoende waterbron wordt gewerkt (buffervat) dient deze een winterstand/zomerstand te hebben. In de winter circuleert deze over het gehele circuit (als CV in bedrijf is). In de zomer alleen over het buffervat om te lage temperaturen in de radiatoren te voorkomen. Mixventiel is hierbij een vereiste.
Met convectoren kan er in de zomer eventueel nog met topkoeling gewerkt worden, mits deze het koelvermogen van de auer edel kwijt kan. Hier is ook een mixventiel benodigd en twee driewegkleppen indien temperatuur te laag wordt.
Er komt een extra versie met spiraal. Deze kan in de zomer opgewarmd worden door bijvoorbeeld een zonneboiler systeem, waardoor het geen probleem zou zijn om in de winter met alleen radiatoren te werken.
De reden dat ze het expliciet in de handleiding zetten, is omdat het anders te veel inregelwerk is voor het gemiddelde huishouden. In de winter mag de auer bijvoorbeeld alleen maar draaien als er warmtevraag op het CV systeem is.
Hij gaf echter ook gelijk aan dat er in Polen veelal met grote buffervaten van 1000 liter gewerkt wordt, waarop de auer edel ook circuleert, dus komt al vaker voor.
Waarom de 100 en 150 liter niet naar 60 graden gaan heb ik niet gevraagd...
Jammer! Wel leuk dat jullie het zo op deze manier hebben gedaan 😁knarf_st schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:19:
[...]
De bestellingen (in totaal 6 stuks) zijn een tijdje geleden allemaal gedaan en zouden eigenlijk afgelopen week afgeleverd moeten worden in het depot bij de Belgische-Franse grens. De levering vanuit Auer heeft wat vertraging en de verwachting is dat ze nu deze week bij het depot geleverd worden.
Dus het zal gezien de levertijd (in het bijzonder van de 200l versie) niet meer mogelijk zijn dat ik deze ook mee kan nemen.
Jij had het over een “grotere korting regelen”. Is dat nog gelukt?
Ter info vandaag de mail gekregen dat de boilers zijn afgeleverd in het depot bij de Frans-Belgische grens (Rexel Tourcoing). Ga ze morgen ophalen. De website had een dag dat ze 5% korting gaven, daarboven kregen we jammer genoeg geen extra korting. Aan het begin was het nog niet duidelijk hoeveel mensen er precies mee zouden doen, dus kon het aantal van 6 niet gebruiken om extra korting te krijgen. Er zijn mensen die later besteld hebben en ook de 5% korting gekregen hebben. Dus als je wilt bestellen, moet je via de mail aangeven dat je graag gebruik wilt maken van de groepskorting die de groep van 6 Nederlanders ook gekregen heeft. Weet natuurlijk niet of en zoja hoelang ze die 5% korting blijven geven.samsamd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 06:25:
[...]
Jammer! Wel leuk dat jullie het zo op deze manier hebben gedaan 😁
Jij had het over een “grotere korting regelen”. Is dat nog gelukt?
Toevallig hier ook een tijdslijn bij genoemd?Murkmans schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:57:.
.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Nee, niet genoemd. Wellicht krijg ik dezelfde nog een keer te pakken als ik bel.Baapje327 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:38:
[...]
Toevallig hier ook een tijdslijn bij genoemd?
De oppervlakte van de spiraal wordt waarschijnlijk 0,8m2. Hij had nog geen definitieve productsheets dus kon er nog niet veel over zeggen.
Vraag ik gelijk of de 100-150versie ook naar 60graden kan, volgens de specificaties niet, maar wellicht zijn er mogelijkheden.
Duidelijk! Zelf in Frankrijk halen is geen optie voor mij helaas. Dus ik kijk het nog even aan. Een fijne reis morgen en succes allemaal met de installatie! Doen jullie dat zelf? Of laten jullie de WPB installeren door een installateur?knarf_st schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:48:
[...]
Ter info vandaag de mail gekregen dat de boilers zijn afgeleverd in het depot bij de Frans-Belgische grens (Rexel Tourcoing). Ga ze morgen ophalen. De website had een dag dat ze 5% korting gaven, daarboven kregen we jammer genoeg geen extra korting. Aan het begin was het nog niet duidelijk hoeveel mensen er precies mee zouden doen, dus kon het aantal van 6 niet gebruiken om extra korting te krijgen. Er zijn mensen die later besteld hebben en ook de 5% korting gekregen hebben. Dus als je wilt bestellen, moet je via de mail aangeven dat je graag gebruik wilt maken van de groepskorting die de groep van 6 Nederlanders ook gekregen heeft. Weet natuurlijk niet of en zoja hoelang ze die 5% korting blijven geven.
Als je dat wilt navragen heel graag. Waar lees jij in de specificaties dat het maar tot 55 graden kan met de warmtepomp?Murkmans schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:26:
[...]
Vraag ik gelijk of de 100-150versie ook naar 60graden kan, volgens de specificaties niet, maar wellicht zijn er mogelijkheden.
[ Voor 16% gewijzigd door Chris499 op 22-10-2019 22:36 ]
Technical features handleidingChris499 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:35:
[...]
Als je dat wilt navragen heel graag. Waar lees jij in de specificaties dat het maar tot 55 graden kan met de warmtepomp?
Als deze boiler net zo'n succes wordt als de warmtepomp, ga ik er nog een kopen. Die heb ik nodig, maar ik wil zeker weten dat hij het goed doet in mijn situatie. Dus dan kan er wellicht weer gezamelijk ingekocht worden.samsamd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:32:
[...]
Duidelijk! Zelf in Frankrijk halen is geen optie voor mij helaas. Dus ik kijk het nog even aan. Een fijne reis morgen en succes allemaal met de installatie! Doen jullie dat zelf? Of laten jullie de WPB installeren door een installateur?
Ik installeer hem zelf.
Als de versie er met spiraal is ben ik ook wel voor de gezamenlijke inkoopte porren!
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik krijg het anti bacterieel programma toch niet aan de praat. Schakelt op 55 graden watertemperatuur de WPB boiler uit, het element komt niet voor de laatste 5 graden. In comfort mode wordt de ingestelde watertemperatuur van 50 graden genegeerd, gaat ook dan door tot 55 graden. Met het boost programma krijg ik de 60 graden wel, dus het element werkt wel.
Nu de leverancier gemaild en even afwachten voor een reactie. Lijkt me toch een probleem met de elektronica.
Nu de leverancier gemaild en even afwachten voor een reactie. Lijkt me toch een probleem met de elektronica.
wat zie je als antibacterieel, persoonlijk eigenlijk?t.oswald schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:59:
Ik krijg het anti bacterieel programma toch niet aan de praat. Schakelt op 55 graden watertemperatuur de WPB boiler uit, het element komt niet voor de laatste 5 graden. In comfort mode wordt de ingestelde watertemperatuur van 50 graden genegeerd, gaat ook dan door tot 55 graden. Met het boost programma krijg ik de 60 graden wel, dus het element werkt wel.
kijk je naar technisch kom je ongeveer uit op:
boven 70 °C Legionella sterft vrijwel meteen
60 °C 90% sterft binnen 2 minuten (D-waarde van 2 minuten)
50 °C 90% sterft binnen 80-124 minuten (D-waarde van 80-124 minuten)
48-50 °C kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
dus met 50°C dan heb je al een D-waarde van 2 uur, en doe je dat langer als +/- 6-8 uur.
dan ben je net zo veilig als 70°C voor een seconde.
dus dan hoeft het apparaat het nog niet fout te doen met 55°C als hij dat maar lang genoeg doet.
(zo doet mijn systeem het ook (niet Auer), gewoon 1x per week langdurig de boiler op 55°C )
(het word pas anders als je het water ook nog voor andere dingen gebruikt als douche of bad.
maar dat doen niet veel mensen meer, en de gene die het wel doen die weten dat wel.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Bedankt voor deze nuttige info. Feit blijft dat de Auer niet doet wat ie moet doen, dus toch maar even de vraag neergelegd bij de leverancier.migjes schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:00:
[...]
wat zie je als antibacterieel, persoonlijk eigenlijk?
kijk je naar technisch kom je ongeveer uit op:
boven 70 °C Legionella sterft vrijwel meteen
60 °C 90% sterft binnen 2 minuten (D-waarde van 2 minuten)
50 °C 90% sterft binnen 80-124 minuten (D-waarde van 80-124 minuten)
48-50 °C kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
dus met 50°C dan heb je al een D-waarde van 2 uur, en doe je dat langer als +/- 6-8 uur.
dan ben je net zo veilig als 70°C voor een seconde.
dus dan hoeft het apparaat het nog niet fout te doen met 55°C als hij dat maar lang genoeg doet.
(zo doet mijn systeem het ook (niet Auer), gewoon 1x per week langdurig de boiler op 55°C )
(het word pas anders als je het water ook nog voor andere dingen gebruikt als douche of bad.
maar dat doen niet veel mensen meer, en de gene die het wel doen die weten dat wel.)
Die heeft overigens al direct gereageerd met de mededeling dat de mail is doorgestuurd naar de importeur en dat die beloofd heeft er spoedig op terug te komen. Toch wel fijn zo’n Nederlandse leverancier. Heeft me ook gratis isolatiemateriaal gestuurd toen ik het geluid wat te veel vond.
Toevallig. Ik heb gisteren ook verhaal gehaald betreft de maximum temperatuur van de warmtepomp bij de leverancier. Hij heeft de mail die hij naar de importeur heeft gestuurd mij in mee ge cc't.t.oswald schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:50:
[...]
Bedankt voor deze nuttige info. Feit blijft dat de Auer niet doet wat ie moet doen, dus toch maar even de vraag neergelegd bij de leverancier.
Die heeft overigens al direct gereageerd met de mededeling dat de mail is doorgestuurd naar de importeur en dat die beloofd heeft er spoedig op terug te komen. Toch wel fijn zo’n Nederlandse leverancier. Heeft me ook gratis isolatiemateriaal gestuurd toen ik het geluid wat te veel vond.
Waar het mij om gaat is dat ik nog geen instelling heb kunnen vinden m.b.t. de Anti bacterial modus. Waarmee ik met de warmtepomp tot 55 graden kan verwarmen en vervolgens naar 60 met het element. Dit alles met de achterliggende gedachten dat het apparaat het warmte element uitsluitend in combinatie met de anti bacterial modus mag gebruiken.
Ik moet zeggen deze betreffende leverancier neemt dit tot zover erg serieus in behandeling.
Wordt vervolgd.
[ Voor 22% gewijzigd door Chris499 op 23-10-2019 17:14 ]
Zelfde leverancier? Warmtepomp-online.com ?Chris499 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:04:
[...]
Toevallig. Ik heb gisteren ook verhaal gehaald betreft de maximum temperatuur van de warmtepomp bij de leverancier. Hij heeft de mail die hij naar de importeur heeft gestuurd mij in mee ge cc't.
Waar het mij om gaat is dat ik nog geen instelling heb kunnen vinden m.b.t. de Anti bacterial modus. Waarmee ik met de warmtepomp tot 55 graden kan verwarmen en vervolgens naar 60 met het element. Dit alles met de achterliggende gedachten dat het apparaat het warmte element uitsluitend in combinatie met de anti bacterial modus mag gebruiken.
Ik moet zeggen deze betreffende leverancier neemt dit tot zover erg serieus in behandeling.
Wordt vervolgd.
De vijver om op Auers te vissen is niet zo groot, dus is de kans dat we dezelfde hebben erg groot.t.oswald schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:22:
[...]
Zelfde leverancier? Warmtepomp-online.com ?
[ Voor 54% gewijzigd door Chris499 op 23-10-2019 19:49 ]
Als je de parameters delete en vervolgens geen timer instelt werkt het volgens mij wel naar de 60 graden. Dit heb ik in het begin gedaan. Echter kun je dan de timer niet meer gebruiken, die juist zo handig is.t.oswald schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:59:
Het lijkt mij overigens geen elektronica probleem, maar een software probleem.
@t.oswald
Nog contact gehad met wartepomp-online?
Ik heb getest met de volgende instellingen:
-Anti bacterial mode (60 graden), (wordt uitgevoerd om 22:00 uur)
- Om 22:00 uur stond het apparaat op Freeze protection
- 07:00 uur volgende dag was de instelling comfort mode
Ook nu ging het apparaat maar tot 50 graden.
Conclusie: het apparaat moet op de dag van de Anti bacterial mode om 22 uur op comfort mode staan.
[ Voor 24% gewijzigd door Chris499 op 02-11-2019 16:58 ]
Bij mij bleef na de parameter reset het weekprogramma staan!Chris499 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:39:
[...]
Als je de parameters delete en vervolgens geen timer instelt werkt het volgens mij wel naar de 60 graden. Dit heb ik in het begin gedaan. Echter kun je dan de timer niet meer gebruiken, die juist zo handig is.
Het lijkt mij overigens geen elektronica probleem, maar een software probleem.
Dat is inderdaad wel vreemd. Verdwijnen de icoontjes (zon en maan) bij jou dan niet meer uit beeld na een reset van de parameters? Als de timer niet is ingesteld, dan betekent het naar mijn inzicht dat de boiler altijd in comfort modus staat ingesteld.t.oswald schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:44:
[...]
Bij mij bleef na de parameter reset het weekprogramma staan!
Je zou eens kunnen proberen om van ma - zo 00:00 - 24:00 op comfort modus te zetten. Dan zou de Anti bacterial run tot 60 graden moeten werken.
[ Voor 14% gewijzigd door Chris499 op 23-10-2019 19:53 ]
https://www.auer.fr/en/pr...-heater/#caracteristiquesChris499 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:35:
[...]
Als je dat wilt navragen heel graag. Waar lees jij in de specificaties dat het maar tot 55 graden kan met de warmtepomp?
Dhw temperature with Heat pump 30 to 55.
Had het gevonden ja. Wat op zich geen punt is. Maar naar mijn mening wel bijzonder, is dat onder de 30 graden de warmtepomp ook niet functioneerd.Murkmans schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:53:
[...]
https://www.auer.fr/en/pr...-heater/#caracteristiques
Dhw temperature with Heat pump 30 to 55.
Ik heb er een besteld in Frankrijk, de 200l versie heeft een levertijd van ongeveer 15 dagen.samsamd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:32:
[...]
Duidelijk! Zelf in Frankrijk halen is geen optie voor mij helaas. Dus ik kijk het nog even aan. Een fijne reis morgen en succes allemaal met de installatie! Doen jullie dat zelf? Of laten jullie de WPB installeren door een installateur?
Mochten er meer mensen kunnen bestellen kunnen we gezamenlijk het transport regelen.
Op aanvraag kreeg ik ook de 5% korting.
Ik ben benieuwd hoe het liep vandaag, over 2 weken ga ik ook naar Tourcoing.knarf_st schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:48:
[...]
Ter info vandaag de mail gekregen dat de boilers zijn afgeleverd in het depot bij de Frans-Belgische grens (Rexel Tourcoing). Ga ze morgen ophalen. De website had een dag dat ze 5% korting gaven, daarboven kregen we jammer genoeg geen extra korting. Aan het begin was het nog niet duidelijk hoeveel mensen er precies mee zouden doen, dus kon het aantal van 6 niet gebruiken om extra korting te krijgen. Er zijn mensen die later besteld hebben en ook de 5% korting gekregen hebben. Dus als je wilt bestellen, moet je via de mail aangeven dat je graag gebruik wilt maken van de groepskorting die de groep van 6 Nederlanders ook gekregen heeft. Weet natuurlijk niet of en zoja hoelang ze die 5% korting blijven geven.
Ik heb er gisteravond twee gekregen.Sideways schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:21:
[...]
Ik ben benieuwd hoe het liep vandaag, over 2 weken ga ik ook naar Tourcoing.
Een voor mijzelf, en een voor een medekoper, die hem bij mij komt ophalen.
Vandaag ga ik hem plaatsen en aansluiten ( hoop ik ).
Een persoon is de klos, die moet ze halen en dus de hele dag rijden, zeker omdat hij ze bij de diverse kopers afleverde.
Van de mensen die de boiler gisteren ontvangen hebben. Staat er in de handleiding nog steeds dat de boiler liggend vervoert mag worden? De handleiding die in de startpost staat kan verouderd zijn.
[ Voor 1% gewijzigd door Derby op 24-10-2019 19:36 . Reden: Vraag duidelijk aangegeven ]
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Voor de 100 en 150L Transport only in vertical position.Derby schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:36:
Van de mensen die de boiler gisteren ontvangen hebben. Staat er in de handleiding nog steeds dat de boiler liggend vervoert mag worden? De handleiding die in de startpost staat kan verouderd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 24-10-2019 18:01 ]
De handleiding in de start post kan oud zijn. Vandaar mijn vraag over of de 200L nog steeds liggend vervoert mag worden.
[Afbeelding]
[ Voor 22% gewijzigd door Derby op 24-10-2019 18:06 ]
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Er is mij verteld dat er een soort olie in de boiler zit en dat die er uit stroomt als je hem neer legt. Het apparaat mag dus nooit liggen.Derby schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:03:
[...]
De handleiding in de start post kan oud zijn. Vandaar mijn vraag over of de 200L nog steeds liggend vervoert mag worden.
[Afbeelding]
Het warmtepomp gedeelte werkt als een koelkast (alleen is het principe omgekeerd) en die mag je liggend vervoeren maar mag je pas aanzetten als die 24u gestaan heeft.Chris499 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:14:
[...]
Er is mij persoonlijk verteld dat er een soort olie in de boilers zit en dat die er uit stroomt als je hem neer legt. Het apparaat mag dus nooit liggen.
Er bestaat namelijk een kans dat er vloeistof in de compressor zit. De compressor is niet gemaakt om vloeistof onder druk te zetten, alleen gas.
Allemaal heel goed verklaarbaar. En dat komt ook overeen met de informatie uit de handleiding uit de start post. Ik ben dus nu op zoek naar een handleiding uit een boiler van nu (modern).
Ik had gehoopt dat iemand die zijn boiler gisteren ontvangen had al de handleiding had uitgepakt.
[ Voor 0% gewijzigd door Derby op 24-10-2019 19:35 . Reden: Vraag duidelijk aangegeven ]
Als jij hem liggend wilt vervoeren, prima. Jij bent de eigenaar dus mag er mee doen wat je wilt :-). Wij hebben de boilers een maand geleden geleverd gekregen, is maar net wat je 'oud of nieuw' wilt noemen. Handleiding is dus ook een maand oud. Verkoper heeft mij expliciet verteld dat het apparaat niet mag liggen vanwege de olie achtige vloeistof.Derby schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:19:
[...]
Het warmtepomp gedeelte werkt als een koelkast (alleen is het principe omgekeerd) en die mag je liggend vervoeren maar mag je pas aanzetten als die 24u gestaan heeft.
Er bestaat namelijk een kans dat er vloeistof in de compressor zit. De compressor is niet gemaakt om vloeistof onder druk te zetten, alleen gas.
Allemaal heel goed verklaarbaar. En dat komt ook overeen met de informatie uit de handleiding uit de start post. Ik ben dus nu op zoek naar een handleiding uit een boiler van nu (modern).
Ik had gehoopt dat iemand die zijn boiler gisteren ontvangen had al de handleiding had uitgepakt.
Off topic:de Panasonic warmtepompen mogen ook alleen staand vervoert worden . Ik gok dat dit met alle warmtepompen zo is.
Tja, er zit een papier bij waarop staat dat hij niet liggend getild mag worden. Maar vervolgens een tekening waar hij dus liggend vervoerd wordt..... En een tekening waarop staat dat hij niet op het dak liggend van een auto vervoerd mag worden. Maar wel weer een tekening dat hij liggend in een vrachtwagen vervoerd mag worden.
Ik denk dat daar niet te zwaar aan getild moet worden...... ( grapje ).
Gewoon vervoeren, en dan iets van 24 uur laten staan.
Ik denk dat daar niet te zwaar aan getild moet worden...... ( grapje ).
Gewoon vervoeren, en dan iets van 24 uur laten staan.
Door velen vast al wel gelezen, maar voor de vorm nog even mijn ervaringen met de WPB in dit topic.
Sinds 1 februari 2019 een Auer Edel Eau 200L in bezit. Deze draait sinds 3 februari waardoor ik ook sinds dat moment geen gas meer af heb genomen. En daardoor sinds 19 februari geen gas contract meer heb.
Van 19 april tot 14 oktober heeft de Panasonic lucht/water WP niet gedraaid. De benodigde warmte voor de WPB is uit de vloerverwarming/vijver gehaald in die tijd.
Het verbruik van de WPB is gemiddeld (van 3 febrauri tot nu) 1kwh per dag. 2 persoonshuishouden, waarvan 1 lange douchebeurten heeft.
Qua subsidie, tja, als je zo vroeg bent, heb je niet altijd "geluk", ik heb €1400 subsidie toegewezen gekregen. Toen der tijd stond deze WPB nog op de lucht/water lijst.
Opsomming van mijn posts/foto's:
Sinds 1 februari 2019 een Auer Edel Eau 200L in bezit. Deze draait sinds 3 februari waardoor ik ook sinds dat moment geen gas meer af heb genomen. En daardoor sinds 19 februari geen gas contract meer heb.
Van 19 april tot 14 oktober heeft de Panasonic lucht/water WP niet gedraaid. De benodigde warmte voor de WPB is uit de vloerverwarming/vijver gehaald in die tijd.
Het verbruik van de WPB is gemiddeld (van 3 febrauri tot nu) 1kwh per dag. 2 persoonshuishouden, waarvan 1 lange douchebeurten heeft.
Qua subsidie, tja, als je zo vroeg bent, heb je niet altijd "geluk", ik heb €1400 subsidie toegewezen gekregen. Toen der tijd stond deze WPB nog op de lucht/water lijst.
Opsomming van mijn posts/foto's:
Hopelijk kan ik na dit weekend wat vertellen over de Edel 200L Water.
"Warmtepomp boiler gebruiken middels CV ondersteuning"![]()
Gelukkig hoeft hij niet naar boven en kan hij braaf in de garage blijven staan.
Vanochtend al het fitwerk uitzoeken en halen, gaten boren in de vloer (tap leidingwerk kruipruimte) en dan kan het aansluitfeest beginnen.
CV aansluiting doe ik voorlopig op de retour van de vloerverwarming verdeler, middels de bijgeleverde "Water deversion device".
Boiler staat op zijn plek, gaten in de betonvloer gemaakt, eerste stuk leidingwerk gedaan.
De WAF wil graag zo kort mogelijk zonder water (logisch) dus ik ben zo veel mogelijk aan het aanleggen zonder de warm en koud leiding te hoeven onderbreken. Gelukkig zijn die 2 t stukken in een onmogelijk bereikbare plek in de kruipruimte... maar we houden van een uitdaging!
Tegelijk daarmee moet de Gas CV ketel er ook af natuurlijk.
Eerst maar eens de Boiler op het CV circuit gaan aansluiten.
[...]
Los? Of gemonteerd?
Gemonteerd:
Voor het SWW heb ik 3/4 DN20 gebruikt (Hornbach). Vergeet geen ring te gebruiken voor de afdichting aan de Boiler kant(die zit er niet bij en er is niets conisch aan).....
Aan de warmtepompboiler (cv deel) zit flex met 3/8 aansluiting. Die breng ik naar knel 15 om vervolgens op het water deversion device te worden aangesloten.
Water deversion device heeft 2x 3/4 aansluiting en 2x 1” aansluiting.
Plaatje:
Met verloopjes:
Naar 15 knel voor boiler warmtepomp en 22mm knel voor CV circuit.
[...]
Wij hadden tot eind vorig jaar nog een gas verbruik van ongeveer 750m3, dit hoofdzakelijk door de zwemvijver (Koi) die in de wintermaanden op 6 graden gehouden word. Door de warmtewisselaar van de vijver nu in het lucht/water WP circuit op te nemen is dat gas verbruik weg genomen.
Voor SWW bleef er dan nog 150m3 gas over, die nu door de Edel word vervangen.
Vanaf 19 februari heb ik geen gas-contract meer
Een update over de Auer Edel 200L Water warmtepompboiler:
De douche is nog steeds warm![]()
Er waren wat vragen via PB gekomen over waar ik de boiler gekocht heb, deze is via het Nederlandse kanaal (ACR) gekocht. Een bevriende installateur heeft deze voor mij besteld, in principe kan dus iedere installateur dit doen. De kosten zijn uiteraard hoger dan wanneer je hem uit het buitenland haalt, maar niet zo exorbitant hoog als sommige aanbieders die vrolijk de subsidie er bovenop tellen. Ik was ongeveer €1900 kwijt. (maar of dat representatief is?)
De boiler staat standaard op 55 graden ingesteld (temp in onderste deel tank) en mag verwarmen wanneer hij wilt maar alleen met de warmtepomp. Je kan er uiteraard een weekprogramma inzetten waarbij je kan aangeven of hij niet mag verwarmen (anti-vries stand), ECO (alleen warmtepomp) of Comfort (warmtepomp én indien nodig (tot 43graden opwarmen) met het elektrische element). Verdeelt in maximaal 7 tijdblokken per dag.
Het lijkt erop dat als het weekprogramma het toelaat (of als je geen week programma hebt ingesteld) de boiler gaat verwarmen als de temperatuur in de tank 5 graden lager is dan gewenst.
De boiler heb ik nu een kleine week op weekprogramma staan (alleen 's nachts 01:00 - 06:00 opwarmen in ECO mode). En ik denk dat ik dat weekprogramma niet ga blijven gebruiken. Gedurende de dag loopt de temperatuur soms aardig terug (minder dan 37 graden) door 2 (langere) douchebeurten 's ochtends en het stilstand verlies de rest van de dag. Die lagere temperatuur is uiteraard niet handig als je dan toch 's avonds nog even wilt douchen![]()
Wellicht als salderen ooit verdwijnt en/of ik hem via het PV contact op mijn omvormer (SE) kan aansluiten ik hier dan weer naar zal kijken.
De warmtepomp in de boiler gebruikt tijdens een run tussen de 200 en 350watt, aan het einde meer dan aan het begin van de run.
Het verschil tussen de aanvoer en de retour op de CV installatie is 1 a 2 graden.
Op de lucht/water warmtepomp geeft dit ongeveer een verlaging van de retour van 1 graden (op de 24 - 29 graden). Hierdoor gaat uiteraard de warmtepomp wat harder draaien.
Bij een hogere TA op de L/W geeft dit een groter effect dan bij een lage (nacht-verlagings) TA.
100 tot 180watt aan verschil meet ik tijdens een run. Waarbij er ook word terug gezakt naar "normale" verbruik, door de bufferende werking van de vloer (en vijver).
Ik vind het lastig om hier al echte harde cijfers over te geven, ben nog zoekende naar een zuivere meting.
Daarnaast is dit niet het gehele jaar aan de orde, de helft van het jaar hoop ik met alleen restwarmte van de vloer (en vijver) de warmtepompboiler te voorzien van warm genoeg CV water.
Het geluid van de boiler klinkt wat "scherper" dan ik had verwacht, maar hij staat dan ook in een redelijk echo'ende ruimte. De compressor heeft wel een vorm van isolatie om zich en staat op rubbere voetjes, maar hier is zeker nog winst te behalen. Voor mij niet heel belangrijk, de boiler staat in de garage, daar buiten hoor ik er niets van.
[...]
Zeker!
Mijn ervaring is nog steeds hetzelfde als de eerste weken.
Het verbruik is al ietsjes aan het dalen, vermoedelijk door de hogere omgevingstemperatuur van de boiler (staat in matig geïsoleerde garage) en de al iets hogere aanvoer temperatuur van het koud water.
De Panasonic warmtepomp staat ondertussen ook al even uit, waarbij alleen de waterpomp draait, de Edel moet het dus puur met rest warmte uit het huis doen (vloer). Gaat vooralsnog prima en zal alleen maar beter worden als de temperatuur buiten ook stijgt.
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Volgens mij haalt iedereen hier het water diversion device uit elkaar om opnieuw met loctite55 op elkaar weer vast te draaien, gezien hij bij levering/aansluiting niet waterdicht is. Als ik zo de post van @x-RaY99 zie ik hetzelfde. Bij mij was hij ook aan het zweten als de malle.
@Proton_ kan je dat wellicht in de startpost opnemen? Voor volgende kopers?
Bij degene die ik heb gekregen zit een hoop plakkerige lijm of zo op de schroeven. Is dat dus niet waterdicht? In ieder geval zo te voelen nog niet droog......Murkmans schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:51:
Volgens mij haalt iedereen hier het water diversion device uit elkaar om opnieuw met loctite55 op elkaar weer vast te draaien, gezien hij bij levering/aansluiting niet waterdicht is. Als ik zo de post van @x-RaY99 zie ik hetzelfde. Bij mij was hij ook aan het zweten als de malle.
Heb ik ook al eerder gemeldMurkmans schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:51:
t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Heb van de leverancier gratis isolatiemateriaal ontvangen, scheelde 6dB
Goed dat je je verhaal hebt gedeeld.Murkmans schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:57:
Ik heb vandaag met een techneut van auer gesproken en als ik hem goed begreep, kwam daar het volgende uit.
Bij mij staan 2 boilers van 150 liter gemiddeld 4 tot 5 uur dagelijks na elkaar op de wp te verwarmen naar 50 graden warm water, met een Tr van +/- 25 graden.
4 mogelijkheden:
- Beide boilers van mij zijn defect (niet reëel);
- Installatie is verkeerd geinstalleerd (niet reëel want @koevlaas2 heeft ze geïnstalleerd, waardoor ik er
volledige vertrouwen in heb dat het goed is gedaan);
- Ik verbruik veel meer water dan de gemiddelde persoon waarmee de techneut het vergelijkt;
- Het verhaal van de techneut klopt niet. Ik vraag me af wat de techneut met dimensionering bedoeld.
Ik ben benieuwd naar de de gemiddelde draaitijd per dag van degene die ook een Auer Edel water hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door Chris499 op 25-10-2019 17:47 ]