Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Chris499 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Goed dat je je verhaal hebt gedeeld.

Bij mij staan 2 boilers van 150 liter gemiddeld 4 tot 5 uur dagelijks na elkaar op de wp te verwarmen naar 50 graden warm water, met een Tr van +/- 25 graden.

3 mogelijkheden
- Beide boilers van mij zijn defect (niet reëel);
- Installatie is verkeerd geinstalleerd (niet reëel want @koevlaas2 heeft ze geïnstalleerd, waardoor ik er
volledige vertrouwen in heb dat het goed is gedaan);
- Ik verbruik veel meer water dan de gemiddelde persoon waarmee de techneut het vergelijkt;
- Het verhaal van de techneut klopt niet. Ik vraag me af wat de techneut met dimensionering bedoeld.

Ik ben benieuwd naar de de gemiddelde draaitijd per dag van degene die ook een Auer hebben.
Dimensionering is of de boilerinhoud juist is afgestemd op de warmwaterbehoefte.

Note:
Gemiddeld gebruikt een persoon 44,2 liter per dag voor douchen
https://www.waternet.nl/o.../gemiddeld-waterverbruik/

Als ik het goed heb is het als volgt:

Douchewater 40graden
Douchekop 7,5liter/min (=/60=0,125l/s)
Minuten per douchebeurt=7 minuten
Dus 60liter@40graden mengwater.

douche: 4,19 x (40 - 10) x 0,125 x 8 x 60 = 7560 kJ Energie nodig per douchebeurt
7560 kj / 3600 seconde is= 2,1kw benodigd.

Vermogen warmtepomp ex backup is 100/150 versie=1,6kw

Oftewel, De 100/150 versie draait 2,1/1,6=1,31ur=79minuten per douchebeurt.
(En gemiddeld per persoon volgens waternet dus 44,2liter/60liter =0,74*79minuten=58minuten per persoon per dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Bij mij draait hij meestal minder dan 2 uur per dag (200L versie). 2 pers+kind, dwtw.
Geen watermeter, helaas.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:14
Chris499 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Goed dat je je verhaal hebt gedeeld.

Bij mij staan 2 boilers van 150 liter gemiddeld 4 tot 5 uur dagelijks na elkaar op de wp te verwarmen naar 50 graden warm water, met een Tr van +/- 25 graden.

4 mogelijkheden:
- Beide boilers van mij zijn defect (niet reëel);
- Installatie is verkeerd geinstalleerd (niet reëel want @koevlaas2 heeft ze geïnstalleerd, waardoor ik er
volledige vertrouwen in heb dat het goed is gedaan);
- Ik verbruik veel meer water dan de gemiddelde persoon waarmee de techneut het vergelijkt;
- Het verhaal van de techneut klopt niet. Ik vraag me af wat de techneut met dimensionering bedoeld.

Ik ben benieuwd naar de de gemiddelde draaitijd per dag van degene die ook een Auer Edel water hebben.
Als jij nog steeds geen terugslagkleppen hebt geplaatst ken je ook de oorzaak toch? Huidig onttrek je de warmte van de ene naar de andere boiler, enige wat je toevoegt is de opgenomen elektrische energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bspans
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 15:00
Ik ben van plan om of deze Auer Edel Eau warmtepompboiler of de warmtepompboiler van atlantic te kopen.
Ik wil graag weten welke voor mij het beste is en hoe het nu zit met buffervaten bij deze apparaten.

Mijn motivatie om voor de aure edel au te gaan vooral vanwege de voordelen.
Voordelen van de Auer Edel Au zijn:
- lijkt efficiënter om warm water op te warmen met ander warm water, efficienter dan het gebruik van warme lucht wat de Atlantic doet.
- de subsidieregeling.
- overschot van zonnepanelen in warmte stoppen.

Nadeel / onduidelijkheid
- Past de 200 liter variant? Ik heb ongeveer 60m2 aan vloerverwarming welke in 2007/2008 is gelegd. Het zijn 4 groepen(foto van de groepen) , de flow weet ik niet en ik weet ook niet hoe ik zoiets moet berekenen. Voor de 200 liter versie heb je ongeveer 100 m2 vv nodig volgens de handleiding, naast de vloerverwarming zijn er nog radiatoren. 1 in de badkamer, 3 op slaapkamers en 1 op zolder, deze staan standaard altijd uit omdat de vloer voldoende verwarming geeft.

Er hangt momenteel bij de CV (intergas 28) ook een klein rood keteltje van 18 liter, waarvan ik denk dat het een buffervat is.

voordelen van de Atlantic v4:
- op zolder is de lucht meestal warm, dus dit maakt het mogelijk ook efficiënter. Dit geld in mindere mate ook voor de Auer Edel Eau.

Nadeel: Duurder, en ik moet mogelijk nog een extra buffervat plaatsen voor de warmtepomp.

Kortom de vragen zijn.
Welke moet ik kiezen en hoe zit het met het bufferen.

1. Moet ik nog een buffervat bij de Auer Edel Eau installeren. Dat is dan een vat van hoe groot? Moet er dan voor de warmtepomp ook nog een buffervat komen?

2. Als ik voor de Atlantic v4 ga, moet ik dan een buffervat installeren op de warmtepomp om pendelen tegen te gaan? Of is de 60 m2 voldoende reservoir om dit niet te laten gebeuren. Op de site https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/ staat de vuistregel over een buffervat. Vvoor een 5 kw warmtepomp: (5*20) - (60*1,5) zou dit een buffervat van 10 liter worden. Dan zou denk ik dat rode keteltje wel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@bspans

Je moet buffer vat en expansie vat niet door mekaar halen, dat is niet het zelfde. Met voldoende vvw heb je op je wp geen buffervat nodig maar hier hebben we het over een warmtepomp boiler, die is voor sww (warm water voor douche) te maken, niet om je huis te verwarmen.

Dat rode keteltje is dus een expansie vat, heb je nodig in een systeem waar water uit zet door warmte om de druk gelijk te houden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
bspans schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:45:
Er hangt momenteel bij de CV (intergas 28) ook een klein rood keteltje van 18 liter, waarvan ik denk dat het een buffervat is.
ik denk dat het kleine rode keteltje geen buffervat is maar een expansievat.
en er is een merk die altijd rode expansievaten maakt. ;)

water zet uit als het warm word, om dan de druk in de leidingen niet te veel laten oplopen (de verwarming is een gesloten systeem) heb je een expansievat.
daar zit een rubberen bal in die uit kan zetten bij hogere druk en er dan voor zorgt dat de druk niet te hoog word en je koppelingen los schieten b.v.
die dingen zijn vaak in een gewoon huis ook 18l. ;)

(wil je een extra buffer vat in je verwarming systeem, dan heb je meer water er in zitten en heb je een grotere expansievat nodig. maar je hebt vast geen extra buffer nodig denk ik. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 27-10-2019 12:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
bspans schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:45:
Ik ben van plan om of deze Auer Edel Eau warmtepompboiler of de warmtepompboiler van atlantic te kopen.
Ik wil graag weten welke voor mij het beste is en hoe het nu zit met buffervaten bij deze apparaten.

Mijn motivatie om voor de aure edel au te gaan vooral vanwege de voordelen.
Voordelen van de Auer Edel Au zijn:
- lijkt efficiënter om warm water op te warmen met ander warm water, efficienter dan het gebruik van warme lucht wat de Atlantic doet.
- de subsidieregeling.
- overschot van zonnepanelen in warmte stoppen.

Nadeel / onduidelijkheid
- Past de 200 liter variant? Ik heb ongeveer 60m2 aan vloerverwarming welke in 2007/2008 is gelegd. Het zijn 4 groepen(foto van de groepen) , de flow weet ik niet en ik weet ook niet hoe ik zoiets moet berekenen. Voor de 200 liter versie heb je ongeveer 100 m2 vv nodig volgens de handleiding, naast de vloerverwarming zijn er nog radiatoren. 1 in de badkamer, 3 op slaapkamers en 1 op zolder, deze staan standaard altijd uit omdat de vloer voldoende verwarming geeft.

voordelen van de Atlantic v4:
- op zolder is de lucht meestal warm, dus dit maakt het mogelijk ook efficiënter. Dit geld in mindere mate ook voor de Auer Edel Eau.

Nadeel: Duurder, en ik moet mogelijk nog een extra buffervat plaatsen voor de warmtepomp.

Kortom de vragen zijn.
Welke moet ik kiezen en hoe zit het met het bufferen.

1. Moet ik nog een buffervat bij de Auer Edel Eau installeren. Dat is dan een vat van hoe groot? Moet er dan voor de warmtepomp ook nog een buffervat komen?

2. Als ik voor de Atlantic v4 ga, moet ik dan een buffervat installeren op de warmtepomp om pendelen tegen te gaan? Of is de 60 m2 voldoende reservoir om dit niet te laten gebeuren. Op de site https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/ staat de vuistregel over een buffervat. Vvoor een 5 kw warmtepomp: (5*20) - (60*1,5) zou dit een buffervat van 10 liter worden. Dan zou denk ik dat rode keteltje wel voldoende zijn.
Uit je vragen blijkt dat je wellicht nog niet zo goed geïnformeerd bent over wat een WPB voor apparaat is. Bij de meeste gebruikers is de WPB één van de componenten, vaak zelfs het laatste, om van het gas af te gaan.
Als je een moderne cv ketel hebt en niet van het gas gaat, is SWW bereiding met de gas cv vaak een prima en efficiënte oplossing. Voor Wp bezitters is er vaak de keuze te kiezen voor een Wp systeem met SWW of zonder met een WPB voor SWW. De eerste optie is meestal duurder en qua installatietechniek lastiger dan de tweede.
De efficiëntie speelt geen rol in de keuze voor lucht of water. Het gaat meer om de vraag waar en hoe je de lucht gaat aanzuigen. Kan dat eenvoudig of juist niet, bijvoorbeeld in verband met doorvoeren naar buiten en geluid. Informeer je ook eens op het forum over de gangbare lucht-water WPB.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 27-10-2019 13:40 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 20:48
tux-87 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:33:
Dit lijkt me een interessant apparaat om te kijken of een zelfbouw aardwarmte installatie zou werken. Dat wil zeggen slangen ingraven op 1.3/1.5 meter diep (horizontaal) en dat als bron gebruiken.

Er zitten natuurlijk een hoop praktische bezwaren aan. Zoals het feit dat je geen glycol kan gebruiken die normaal in een brine circuit zit. En het regenereren van je bron is ook een ding. Maar gezien het relatief kleine vermogen zou het misschien wel een kansje van slagen hebben?
grappig, een jaar of 10 geleden heb ik hier al eens naar zitten kijken. Nu niet meer voor mij van toepassing maar ik vond het een leuke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
bszz schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:39:
[...]

grappig, een jaar of 10 geleden heb ik hier al eens naar zitten kijken. Nu niet meer voor mij van toepassinf maar ik vond het een leuke oplossing.
Ta voor de Auer Edel Eau moet wel minimaal 18 graden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 27-10-2019 13:43 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bspans
Bedankt voor jullie reacties. @t.oswald Ik snap dat deze wpb vooral gebruikt wordt in combinatie met een warmtepomp en dat een warmtepomp boiler iets anders is dan een warmtepomp. Ik overweeg om een panasonic h lucht water warmtepomp te nemen van 5 kW en wil ook van het gas af. Ik zie de wpb als 1 onderdeel van het gehele project. Onlangs heb ik 16 zonnepanelen geplaatst met een totale jaaropbrengst van 5.3 megawatt juist om de wp en wpb ook van stroom te kunnen voorzien.

Goed om te weten dat het gaat om een expansie vat.

@migjes wat maakt dat je denkt dat ik geen extra buffer nodig heb? Of welke informatie is er nodig in dit vast te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
gtv6 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:42:
[...]

Als jij nog steeds geen terugslagkleppen hebt geplaatst ken je ook de oorzaak toch? Huidig onttrek je de warmte van de ene naar de andere boiler, enige wat je toevoegt is de opgenomen elektrische energie.
Heeft niks met die terugslag kleppen te maken. Die terugslag kleppen zorgen er enkel voordat dat de Auers niet aangeven dat het water te koud is, wat binnen komt via de retour. Aanvoer in wat de Auers binnen krijgen blijft hetzelfde.

Terugslag kleppen zijn overigens al geplaatst.

@Murkmans Er vanuit gaande dat jouw berekening klopt: 1 persoon douchen kost dus gemiddeld 79 min opwarm tijd. De 150 liter versie is voor 4 personen, dus 5 uur opwarmtijd.

Wat die techneut zei slaat kant noch wal. Als de boiler maar 2 uur opwarmtijd nodig heeft is de kans groot dat deze niet aan slaat. Bij een temperatuur van 47 graden en een gewenste temperatuur van 50 graden, slaat de warmtepomp niet aan. Hij staat dus altijd langer dan 2 uur op te warmen om de gewenste temperatuur te bereiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Chris499 op 28-10-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
bspans schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:02:
Bedankt voor jullie reacties. @t.oswald Ik snap dat deze wpb vooral gebruikt wordt in combinatie met een warmtepomp en dat een warmtepomp boiler iets anders is dan een warmtepomp. Ik overweeg om een panasonic h lucht water warmtepomp te nemen van 5 kW en wil ook van het gas af. Ik zie de wpb als 1 onderdeel van het gehele project. Onlangs heb ik 16 zonnepanelen geplaatst met een totale jaaropbrengst van 5.3 megawatt juist om de wp en wpb ook van stroom te kunnen voorzien.

Goed om te weten dat het gaat om een expansie vat.

@migjes wat maakt dat je denkt dat ik geen extra buffer nodig heb? Of welke informatie is er nodig in dit vast te stellen?
Ga dan eens kijken op Dylantje2 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help" en zoek naar de koevlaas2 formule voor het benodigde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bspans
t.oswald schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:42:
[...]

Ga dan eens kijken op Dylantje2 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help" en zoek naar de koevlaas2 formule voor het benodigde vermogen.
Die formule gaat in op de vraag wat het vermogen van de wp moet zijn. Maar ik kan daar de buffer vraag wel beter droppen gezien dit los staat van de buffer die de auer edel au mogelijk nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
bspans schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:54:
[...]

Die formule gaat in op de vraag wat het vermogen van de wp moet zijn. Maar ik kan daar de buffer vraag wel beter droppen gezien dit los staat van de buffer die de auer edel au mogelijk nodig heeft.
Wat is de hoh afstand van je 60 m2 vvw?
Ik heb 50 m2, 10 cm hoh en 2x 150L boilers. Draaide zonder problemen in september zonder mijn wp aan te zetten.

Zoals eerder door mij aangegeven is het aanbevolen aantal m2 vvw in de handleiding gebaseerd op ' Franse ' vloerverwarming. Die is doorgaans 20 tot 30 hoh. Een 2 tot 3 keer kleinere vvw oppervlakte ten opzichte van de handleding is dus al voldoende als je 10 cm hoh hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Chris499 op 27-10-2019 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
bspans schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:54:
[...]

Wat ik bedoel te zeggen is dat die buffer-vraag pas veel later aan de orde zal komen, als je weet hoe je de Wp gaat inzetten. In dit stadium valt er geen zinnig woord over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
Sideways schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:18:
[...]

Ik heb er een besteld in Frankrijk, de 200l versie heeft een levertijd van ongeveer 15 dagen.
Mochten er meer mensen kunnen bestellen kunnen we gezamenlijk het transport regelen.

Op aanvraag kreeg ik ook de 5% korting.
Hoe had je het transport in gedachte? Ik heb zeker interesse in de edel. Transport kijk ik nog een beetje tegenop, omdat ik m wel verticaal vervoerd wil hebben. Ik wil geen risico lopen dat mijn garantie vervalt of dat ik een beroep moet doen op mijn garantie in FR door iets wat voorkomen had kunnen worden.

Wat mij nog tegen houdt, is een WPB van Nibe. Nibe heeft namelijk ook een water/water WPB met 2.800 ISDE subsidie. Ik vind het bronwatertemperatuurbereik en de max. temperatuur op de compressor hiervan erg interessant zo op het eerste gezicht. En verder ben ik nog zoekende welke van de 2 onder aan de streep ‘beter’ is. De Nibe ben ik in NL al tegengekomen voor +\- 2.400. Dus in aanschaf duurder in vergelijking met de edel in Frankrijk kopen. Maar desondanks zeker interessant met zo een subsidie, maar ook in vergelijking met de edel vanuit een Nederlandse webshop.

Voor de geïnteresseerden: de Nibe water/water WPB is er ook met extra spiraal!

Is er hier iemand die de Nibe MT-MB21xxx in gebruik heeft? Ik ben erg benieuwd baar die ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Laatst online: 13-09 20:36
samsamd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Hoe had je het transport in gedachte? Ik heb zeker interesse in de edel. Transport kijk ik nog een beetje tegenop, omdat ik m wel verticaal vervoerd wil hebben. Ik wil geen risico lopen dat mijn garantie vervalt of dat ik een beroep moet doen op mijn garantie in FR door iets wat voorkomen had kunnen worden.

Wat mij nog tegen houdt, is een WPB van Nibe. Nibe heeft namelijk ook een water/water WPB met 2.800 ISDE subsidie. Ik vind het bronwatertemperatuurbereik en de max. temperatuur op de compressor hiervan erg interessant zo op het eerste gezicht. En verder ben ik nog zoekende welke van de 2 onder aan de streep ‘beter’ is. De Nibe ben ik in NL al tegengekomen voor +\- 2.400. Dus in aanschaf duurder in vergelijking met de edel in Frankrijk kopen. Maar desondanks zeker interessant met zo een subsidie, maar ook in vergelijking met de edel vanuit een Nederlandse webshop.

Voor de geïnteresseerden: de Nibe water/water WPB is er ook met extra spiraal!

Is er hier iemand die de Nibe MT-MB21xxx in gebruik heeft? Ik ben erg benieuwd baar die ervaringen!
Waar heb je de nibe gezien voor 2400? Ik kan 'm nergens vinden.
Wat me wel opviel is dat er nog een zeer gelijkend apparaat in de markt is. Dit ding heet Therm Microbooster van een (Deens) bedrijf dat Metro heet en staat ook op de ISDE lijst. Het ding lijkt identiek aan de Nibe (exact dezelfde handleiding). Maar ook hier vind ik geen Nederlandse webwinkels die het ding voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38
Zo zijn er wel meer klonen in de markt. De Vaillant AroSTOR ventilatiewarmtepomp is precies de Auer Edel Air, met een iets ander schermpje.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
tweakerpip schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Wat me wel opviel is dat er nog een zeer gelijkend apparaat in de markt is. Dit ding heet Therm Microbooster van een (Deens) bedrijf dat Metro heet en staat ook op de ISDE lijst. Het ding lijkt identiek aan de Nibe (exact dezelfde handleiding). Maar ook hier vind ik geen Nederlandse webwinkels die het ding voeren.
Ik kan even niet meer vinden waar ik de Nibe voor 2400 heb gezien. Misschien heb ik me vergist en was dat de lucht variant. Je kunt m iig wel voor 2601 kopen in NL. Ik heb ook contact gehad met een bekende leverancier uit Sint-Pauwels BE, die kunnen de MT-MB21-019-F-E leveren voor 2093,04 ex. btw. Verzenden naar NL kost 12, dit is wel incl. btw.

De Nibe heeft helaas geen RVS tank, vind dat wel erg jammer. Voor mij is het onderhoudsarm/vrij zijn van een WPB erg belangrijk. Daarom neig ik toch naar de auer. Deze is natuurlijk ook veel aantrekkelijker geprijsd (in FR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-06-2023
Sinds kort hebben wij ook een Auer Edel Eau 200l variant. We lopen echter tegen een probleem, wellicht heeft een van jullie nog een goed idee.

De situatie:
CV ketel (nefit) staat op zolder met de boiler ernaast. Vloerverwarming op de beneden verdieping.

Het probleem:
Wanneer de pomp van de CV ketel niet draait, lijkt er te weinig doorvoer te zijn en zakt de temperatuur van de evaporator redelijk rap tot onder de 10 graden en slaat de boiler in error. De retour temperatuur van de vloerverwarming is boven de 20 graden.

Wanneer de pomp van de CV wel draait (ook zonder dat de CV aan het branden is) werkt de boiler prima.

De pomp van de boiler lijkt het te doen, je hoort hem zoemen als je de boiler aanzet en het lijkt er op dat er dan wel enige flow is in de aanvoerleiding van de boiler. Als de condensator bijv afgekoeld is tot 10graden en je schakelt de boiler uit en weer aan, dan loopt de temperatuur van de evaporator ook weer op tot de temperatuur van het retour water (+20).

Ik heb geprobeerd te ontluchten door de boiler uit te zetten, en daarna weer aan, met het automatisch ontluchtingsventiel open, ik hoor echter geen lucht ontsnappen en er komt ook geen druppeltje water, dus geen idee of ik het goed doe of dat er gewoon geen lucht in het systeem zit.

Ik heb de nadraaitijd van de CV nu op 24 uur gezet, waardoor we in ieder geval nu warm water hebben, nu het een paar dagen wat kouder is zal de CV met enige regelmaat aanslaan en daarmee de pomp aan de gang houden. Echter ben ik bang dat als de cv meer dan 24uur niet aanslaat, dat dan de pomp stopt en het systeem niet meer werkt. Daarnaast vind ik het erg zonde van de energie om de CV pomp 24/7 te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Dasos schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:55:
Sinds kort hebben wij ook een Auer Edel Eau 200l variant. We lopen echter tegen een probleem, wellicht heeft een van jullie nog een goed idee.

De situatie:
CV ketel (nefit) staat op zolder met de boiler ernaast. Vloerverwarming op de beneden verdieping.

Het probleem:
Wanneer de pomp van de CV ketel niet draait, lijkt er te weinig doorvoer te zijn en zakt de temperatuur van de evaporator redelijk rap tot onder de 10 graden en slaat de boiler in error. De retour temperatuur van de vloerverwarming is boven de 20 graden.

Wanneer de pomp van de CV wel draait (ook zonder dat de CV aan het branden is) werkt de boiler prima.

De pomp van de boiler lijkt het te doen, je hoort hem zoemen als je de boiler aanzet en het lijkt er op dat er dan wel enige flow is in de aanvoerleiding van de boiler. Als de condensator bijv afgekoeld is tot 10graden en je schakelt de boiler uit en weer aan, dan loopt de temperatuur van de evaporator ook weer op tot de temperatuur van het retour water (+20).

Ik heb geprobeerd te ontluchten door de boiler uit te zetten, en daarna weer aan, met het automatisch ontluchtingsventiel open, ik hoor echter geen lucht ontsnappen en er komt ook geen druppeltje water, dus geen idee of ik het goed doe of dat er gewoon geen lucht in het systeem zit.

Ik heb de nadraaitijd van de CV nu op 24 uur gezet, waardoor we in ieder geval nu warm water hebben, nu het een paar dagen wat kouder is zal de CV met enige regelmaat aanslaan en daarmee de pomp aan de gang houden. Echter ben ik bang dat als de cv meer dan 24uur niet aanslaat, dat dan de pomp stopt en het systeem niet meer werkt. Daarnaast vind ik het erg zonde van de energie om de CV pomp 24/7 te laten draaien.
Je zou een relais moeten schakelen dat wanneer de auer edel aangaat, de pomp aangaat.

Heb je een open(met pomp) of gesloten vloerverwarmingsverdeler?
tweakerpip schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Metro therm is een merk van Nibe. Net als bijvoorbeeld Alpha innotec of CTC.
https://www.nibe.com/nibe-group.html

[ Voor 13% gewijzigd door Murkmans op 28-10-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Vermoedelijk staat de 3wegklep in de Nefit in rust op stand warmwater. Er is dan geen stroming mogelijk over het CV systeem, en de Auer gaat in error.

Probeer maar eens met brandende ketel op cv de stekker van de ketel eruit. De driewegklep blijft dan op CV staan, en er is stroming mogelijk.

Een directe oplossing heb ik zo niet...

[ Voor 38% gewijzigd door hesselbeertje op 28-10-2019 21:43 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasos
Murkmans schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:20:
[...]

Je zou een relais moeten schakelen dat wanneer de auer edel aangaat, de pomp aangaat.

Heb je een open(met pomp) of gesloten vloerverwarmingsverdeler?
Ik heb een open vloerverwarmingsverdeler.
Schakelen van een relais had ik ook al aan zitten denken maar dat is beetje laatste optie als niks anders werkt.
hesselbeertje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:35:
Vermoedelijk staat de 3wegklep in de Nefit in rust op stand warmwater. Er is dan geen stroming mogelijk over het CV systeem, en de Auer gaat in error.

Probeer maar eens met brandende ketel op cv de stekker van de ketel eruit. De driewegklep blijft dan op CV staan, en er is stroming mogelijk.

Een directe oplossing heb ik zo niet...
Ik heb in de CV instellingen ,warm water uitgeschakeld, dat leek mij de meest logisiche instelling, geen idee of dat nog invloed heeft op de driewegklep.

Ik zal morgen eens testen of de stekker er uit trekken terwijl de cv brand enig effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dasos schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:55:

De situatie:

Het probleem:

Waar zit je water deversion device in het systeem? Je schrijft een open VV verdeler te hebben, dus met een pomp. Die verzorgt dan toch ook nog circulatie ook als de cv uitstaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Normaal gesproken verzorgt die pomp alleen de circulatie door de vloer. Tenzij de verdeler actief is aangesloten, dan helpt ie de ketel. Maar met een driewegklep op ww stand kun je wel 10 pompen inzetten, stromen zal 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:50
Dasos schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:04:
[...]

Ik heb een open vloerverwarmingsverdeler.
Schakelen van een relais had ik ook al aan zitten denken maar dat is beetje laatste optie als niks anders werkt.

[...]

Ik heb in de CV instellingen ,warm water uitgeschakeld, dat leek mij de meest logisiche instelling, geen idee of dat nog invloed heeft op de driewegklep.

Ik zal morgen eens testen of de stekker er uit trekken terwijl de cv brand enig effect heeft.
Je CV ketel zal nooit naar sww schakelen met zijn drie weg klep, hoef je je geen zorgen om te maken. Dat je een actieve vloer verwarming hebt is een vereiste voor de auer,dus een relais op je verdeler pomp is noodzakelijk en zal ook de minste energie kosten tov 24/7 de CV aan laten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasos
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 05:34:
[...]

Je CV ketel zal nooit naar sww schakelen met zijn drie weg klep, hoef je je geen zorgen om te maken. Dat je een actieve vloer verwarming hebt is een vereiste voor de auer,dus een relais op je verdeler pomp is noodzakelijk en zal ook de minste energie kosten tov 24/7 de CV aan laten.
De verdelerpomp heeft geen pompschakelaar maar draait al 24/7. Bovenop de verdelerpomp en de boiler omp moet ik momenteel de cv pomp bijschakelen om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 05:34:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Veel Nefit toestellen zetten de driewegklep van in rust naar SWW stand. Ook als SWW is uitgeschakeld. Trek de kap er maar eens af, en bestudeer het gedrag van de klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:12:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Veel Nefit toestellen zetten de driewegklep van in rust naar SWW stand. Ook als SWW is uitgeschakeld. Trek de kap er maar eens af, en bestudeer het gedrag van de klep.
Dus bij elke stop na CV run gaat klep op en neer? Blij dat ik geen nefit heb haha. Maar het zou kunnen, je weet het nooit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dasos schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 06:27:
[...]

De verdelerpomp heeft geen pompschakelaar maar draait al 24/7. Bovenop de verdelerpomp en de boiler omp moet ik momenteel de cv pomp bijschakelen om het werkend te krijgen.
Geen pomp schakelaar? Das pas energie verspillen.....
Kun je de auer niet in je slang opnemen naar de vloer ipv in de retour leiding, dan werkt het wel zonder actieve CV

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:02:
[...]

Dus bij elke stop na CV run gaat klep op en neer? Blij dat ik geen nefit heb haha. Maar het zou kunnen, je weet het nooit....
Het is zo, en veel merken doen dit. De voornaamste reden: Zodra je gaat tappen, kan de ketel direct gaan branden en hoeft ie niet 5 sec te wachten op het omlopen van de klep. Scheelt wachttijd.

Soms kun je de stekker eraf trekken in cv-stand, ketel merkt daar niets van en je probleem is opgelost. Wel opletten als je SWW weer eens inschakelt, dan wordt het een sauna in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:13:
[...]

Het is zo, en veel merken doen dit. De voornaamste reden: Zodra je gaat tappen, kan de ketel direct gaan branden en hoeft ie niet 5 sec te wachten op het omlopen van de klep. Scheelt wachttijd.

Soms kun je de stekker eraf trekken in cv-stand, ketel merkt daar niets van en je probleem is opgelost. Wel opletten als je SWW weer eens inschakelt, dan wordt het een sauna in huis...
Ben bang dat hij stand melding heeft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:00:
[...]

Ben bang dat hij stand melding heeft
9 van de 10 keer niet hoor. Maar laten we even het verloop bij @Dasos afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

hesselbeertje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:03:
[...]

9 van de 10 keer niet hoor. Maar laten we even het verloop bij @Dasos afwachten...
Ik ga vanavond testen en bij succes kijken of ik zonder gevolgen het stekkertje van de driewegklep af kan trekken. Dit zou voor mij namelijk een acceptabele oplossing zijn zonder dat er al te veel geknutseld moet worden.

ps. Dasos is mijn vriendin

[ Voor 3% gewijzigd door djlinsen op 29-10-2019 10:16 ]

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 11:15
samsamd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Verticaal op een aanhanger. Als ik bericht krijg dat hij leverbaar is ga ik die kant op.
In overleg kan ik er meerdere meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
die boeven hebben hem op verzoek van auer duurder gemaakt. de nieuwe prijs zie je pas als je hem in het winkelwagentje plaatst. via de mail kan je nog wel korting krijgen. of ik hem nog voor 1650 kan krijgen betwijfel ik. Ik heb wel een code gehad van 200 euro.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Laatst online: 13-09 20:36
maartentmm schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:05:
die boeven hebben hem op verzoek van auer duurder gemaakt. de nieuwe prijs zie je pas als je hem in het winkelwagentje plaatst. via de mail kan je nog wel korting krijgen. of ik hem nog voor 1650 kan krijgen betwijfel ik. Ik heb wel een code gehad van 200 euro.
dank voor info. Ik heb het naar aanleiding van jouw post ook maar geprobeerd om de korting te vragen.

Ik ben van plan om de 200L versie te kopen. Niet omdat ik denk het erg nodig te hebben (we zijn met 4), maar omdat de 150L versie geen RVS vat heeft en de 200L lijkt wat efficiënter te zijn als ik de documentatie bekijk.

Ik overweeg het ding in een niet-verwarmde schuur te plaatsen. Ik verwacht geen borstproblemen te krijgen omdat het ding zelf wat warmte uitstraalt. Voor de zekerheid zal ik nog wel een elektrische verwarming met thermometer enkele graden boven nul plaatsen, maar dat was ik toch al van plan omdat ik niet wil dat m'n spullen kapot vriezen.
Klopt de volgende beredenering? In de brochure wordt een warmteversies van 14W genoemd. Dat is per jaar 123kWh (14*24*365). Binnen is het continu 20 graden. Het water is gemiddeld misschien 50 graden. Dus als ik het ding in de schuur zet met een gemiddelde jaartemperatuur van 12 graden moet k dan rekening houden met een stilstandsverlies dat (50-12)/(50-20)-1= 27% hoger ligt dan wanneer ik het binnen plaats. Dat vind ik namelijk nog wel acceptabel. Ik heb het ding qua geluid en ruimte liever in de schuur dan in de woning.

Zijn er nog andere dingen (naast de noodzaak tot vorstbeveiliging en een verhoogd warmteverlies) die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
maartentmm schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:05:
Boeven dat het zijn! Heb je het mailadres van jouw contactpersoon (waarvan jij de code hebt ontvangen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
samsamd schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:35:
[...]

Boeven dat het zijn! Heb je het mailadres van jouw contactpersoon (waarvan jij de code hebt ontvangen)?
contact@homefutur.fr

hij is met de nieuwe prijs nog niet duur als je de subsidie rekent

[ Voor 12% gewijzigd door maartentmm op 31-10-2019 11:28 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
djlinsen schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:08:
[...]

Ik ga vanavond testen en bij succes kijken of ik zonder gevolgen het stekkertje van de driewegklep af kan trekken. Dit zou voor mij namelijk een acceptabele oplossing zijn zonder dat er al te veel geknutseld moet worden.

ps. Dasos is mijn vriendin
En? Missie geslaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
Thnx!
maartentmm schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:27:
[...]

contact@homefutur.fr

hij is met de nieuwe prijs nog niet duur als je de subsidie rekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsst
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2024
Ja, hier in Zwolle is het oog ook gevallen op dit subsidiewonder.
En bestelling in Frankrijk lijkt al aantal keer succesvol zo te lezen.

Mijn Frans is tres terribele, en Google Translate doet het prima met de website, maar om nu een mail te sturen is me dat wat te gortig.

Ik las ook over een korting, zoek ik nog wel uit, en bovendien niet van levensbelang.
Plan is er om er 2 te bestellen. Daarvoor rijd ik graag naar Noord Frankrijk. Dat kan wel uit.

Er er nog een inkoopactie gaande? Ik kan aansluiten of kunnen we nog een gezamenlijk ritje plannen?

Ik ben voor veel te porren als er euro's worden bespaard.... :)
Daffy1982 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:20:
Kijk maar eens op www.lecomptoirdesenergies.com

Ze versturen naar depots op de grens België/Frankrijk. Ik woon zelf in Zuid Limburg maar het prijsverschil is me het ritje van 250 km meer dan waard. Ze verwachten hem volgende week binnen aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@t.oswald

Ik heb nog niets van Warmtepomp-online vernomen. Jij nog contact gehad met Warmtepomp-online?

Ik heb de instelling met Anti Bacterial mode opnieuw getest.
- Anti Bacterial (60 graden) (op de ingestelde dag om 22 uur, het apparaat stond op freeze protection en deed
niets).
- Volgende dag om 07:00 uur stond het apparaat op comfort mode.
- Ook nu ging deze maar tot 50 graden.

Het apparaat zal dus op de dag van de Anti Bacterial mode om 22 uur op Comfort mode moeten staan, om de gewenste 60 graden te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:04:
@t.oswald

Ik heb nog niets van Warmtepomp-online vernomen. Jij nog contact gehad met Warmtepomp-online?

- Anti Bacterial (60 graden) (op de ingestelde dag om 22 uur, het apparaat stond op freeze protection en deed
niets).

Het apparaat zal dus op de dag van de Anti Bacterial mode om 22 uur op Comfort mode moeten staan, om de gewenste 60 graden te bereiken.
Heeft het doorgezet naar de importeur en die heeft beloofd er spoedig op terug te komen. Moet nog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
tsst schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:58:
Ja, hier in Zwolle is het oog ook gevallen op dit subsidiewonder.
En bestelling in Frankrijk lijkt al aantal keer succesvol zo te lezen.

Mijn Frans is tres terribele, en Google Translate doet het prima met de website, maar om nu een mail te sturen is me dat wat te gortig.

Ik las ook over een korting, zoek ik nog wel uit, en bovendien niet van levensbelang.
Plan is er om er 2 te bestellen. Daarvoor rijd ik graag naar Noord Frankrijk. Dat kan wel uit.

Er er nog een inkoopactie gaande? Ik kan aansluiten of kunnen we nog een gezamenlijk ritje plannen?

Ik ben voor veel te porren als er euro's worden bespaard.... :)

[...]
Ik wacht nog even op de 270 met spiraal versie, zou nu ongeveer uit moeten komen. Als die er is, doe ik graag mee met de inkoop actie.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:04:
@t.oswald

niets).

Ik heb in afwachting van de reactie van de importeur gisteren handmatig een anti bac uitgevoerd. In comfort mode de temperatuur ingesteld op 60 graden. De WPB gaat dan verwarmen tot 55 graden en stopt. Pas als ik vervolgens de boost functie op aan zet, komen er met het element de laatste 5 graden bij. Volgens mij zou de WPB dit laatste toch automatisch zelf moeten doen. Doet die van jou dat wel, automatisch het element erbij inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op maandag 4 november 2019 @ 19:33:
[...]

Ik heb in afwachting van de reactie van de importeur gisteren handmatig een anti bac uitgevoerd. In comfort mode de temperatuur ingesteld op 60 graden. De WPB gaat dan verwarmen tot 55 graden en stopt. Pas als ik vervolgens de boost functie op aan zet, komen er met het element de laatste 5 graden bij. Volgens mij zou de WPB dit laatste toch automatisch zelf moeten doen. Doet die van jou dat wel, automatisch het element erbij inschakelen?
Ik ben momenteel ook aan het testen.
1 boiler ging wel de volgende dag bij ingang comfort modus de legionella run uitvoeren, de andere doet dit nog niet. Waarschijnlijk een andere instelling. Ik weet echter niet welke. Zojuist even de parameters een reset gegeven.

De boiler waar het bij gelukt is om naar 60 graden te verwarmen in de comfort modus, had ik geen boost functie voor nodig. De boost functie betekent volgens mij niks anders dan dat het apparaat zo snel mogelijk naar de gewenste temperatuur gaat. In dat geval werkt de warmtepomp dus op hetzellfde moment met het warmte element.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 04-11-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:01:
[...]

Ik ben momenteel ook aan het testen.
1 boiler ging wel de volgende dag bij ingang comfort modus de legionella run uitvoeren, de andere doet dit nog niet. Waarschijnlijk een andere instelling. Ik weet echter niet welke. Zojuist even de parameters een reset gegeven.

De boiler waar het bij gelukt is om naar 60 graden te verwarmen in de comfort modus, had ik geen boost functie voor nodig. De boost functie betekent volgens mij niks anders dan dat het apparaat zo snel mogelijk naar de gewenste temperatuur gaat. In dat geval werkt de warmtepomp dus op hetzellfde moment met het warmte element.
De boost functie is bij mij de enige manier om het element erbij te krijgen voor de laatste 5 graden. Kan niet ontdekken waarom dat niet automatisch gaat. In comfort mode moet toch het element indien nodig actief worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Comfort modus mag het element zonder de warmtepomp werken, maar alleen als de warmtepomp vanwege wat voor reden dan ook niet functioneerd. Dus bij onze boiler (100L & 150L) is dat o.a. vanaf 55 graden. Zie hoofdstuk 5.3 van de manuel.

Boost functie is er voor bedoeld als je bijvoorbeeld terug komt van vakantie en snel warm water wilt hebben. Het element werkt dan op hetzelfde moment als de warmtepomp. Boost functie wordt ook na 1 keer gebruik automatisch uitgeschakeld, zodra de gewenste temperatuur is bereikt. Zie hoofdstuk 5.8 van de manuel.

Wat je het best kunt doen is het volgende:
Reset alle parameters;
Stel de timer (ma - zo) in op:
00:00 - 07:00 = frost protection
07:00 - 17:00 = comfort mode
17:00 - 24:00 = frost protection;
Stel tussen 17:00 uur en 22:00 uur de Anti bacterial run in op 1 dag en op 60 graden.

Als het apparaat de volgende dag tussen 07:00 uur en 17:00 uur naar 60 graden gaat, dan kun je voor de volgende keer de anti bacterial run op bijvoorbeeld 14 dagen zetten (wat jij wenst). Stel iedere dag van de week in op economy mode, behalve de dag na de anti bacterial mode. Stel deze in op comfort mode.

Helaas een heel gedoe, maar volgens mij is er geen andere oplossing. Ik ben benieuwd waar de verkoper mee komt.

[ Voor 55% gewijzigd door Chris499 op 04-11-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:08:
Comfort modus mag het element zonder de warmtepomp werken, maar alleen als de warmtepomp vanwege wat voor reden dan ook niet functioneerd. Dus bij onze boiler (100L & 150L) is dat o.a. vanaf 55 graden. Zie hoofdstuk 5.3 van de manuel.

Boost functie is er voor bedoeld als je bijvoorbeeld terug komt van vakantie en snel warm water wilt hebben. Het element werkt dan op hetzelfde moment als de warmtepomp. Boost functie wordt ook na 1 keer gebruik automatisch uitgeschakeld, zodra de gewenste temperatuur is bereikt. Zie hoofdstuk 5.8 van de manuel.

Wat je het best kunt doen is het volgende:
Reset alle parameters;
Stel de timer (ma - zo) in op:
00:00 - 07:00 = frost protection
07:00 - 17:00 = comfort mode
17:00 - 24:00 = frost protection;
Stel tussen 17:00 uur en 22:00 uur de Anti bacterial run in op 1 dag en op 60 graden.

Als het apparaat de volgende dag tussen 07:00 uur en 17:00 uur naar 60 graden gaat, dan kun je voor de volgende keer de anti bacterial run op bijvoorbeeld 14 dagen zetten (wat jij wenst). Stel iedere dag van de week in op economy mode, behalve de dag na de anti bacterial mode. Stel deze in op comfort mode.

Helaas een heel gedoe, maar volgens mij is er geen andere oplossing. Ik ben benieuwd waar de verkoper mee komt.
Nogmaals, hij gaat niet naar 60 graden. Dat is de essentie van het inschakelen van de verkoper en importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
@Chris499 Er wordt een nieuwe printplaat opgestuurd. Kan even duren. Ze willen de oude graag terug om te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
@Chris499 ik heb waarschijnlijk de oplossing gevonden! Iedereen hier zet Tijd Max op Nee. Voor de grote boilers geen probleem, maar de 100L stopt dan bij 55 graden. Als je de Tijd Max op 6 uur zet, komt het element wel in actie voor de laatste 5 graden zodra de temperatuuur op 55 graden is aangekomen. Bij de 200L speelt dat niet, die gaat ook zonder element door naar 60 graden. Heb ook Tijd Max 2 uur geprobeerd. Dan komt als ik de temperatuur instel op 60 graden het element er direct al bij. Zelfde probleem met de comfort mode. Na een fabrieksreset komt de WPB terug in Eco mode. De comfort mode krijg je alleen na het instellen van een week programma. Voor de 200L wederom geen probleem. Voor de 100L wel. Die moet comfort mode hebben om anti bacterieel te kunnen draaien, dus verplicht een weekprogramma.
Als het bij jouw 100L anders gaat, zit er mogelijk bij mij een verkeerde printplaat in. Of melde jij nu ook dat de ene 100L wel automatisch het anti bacterieel programma draait en de andere niet? Één juiste en één verkeerde printplaat???
De werking van Tijd Max blijkt heel anders te zijn dan ik dacht. Ik heb de werking uitgelegd gevonden in de uitgebreide handleiding van de Air modellen. In onze handleiding staats niets waar je wijzer van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 21:08
Kwam op de https://www.auer.fr/en/home/ website de advies prijslijst tegen. Had deze zelf nog nooit gezien. De prijzen voor de Auer Edel eau zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/67kw7fspdyf7b.jpg

Voor de gehele prijslijst/folder, jammer genoeg alleen in het Frans, zie hier: https://www.auer.fr/wp-co...AUER_2019-5000056-BD2.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
knarf_st schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:19:
Kwam op de https://www.auer.fr/en/home/ website de advies prijslijst tegen. Had deze zelf nog nooit gezien. De prijzen voor de Auer Edel eau zijn:
[Afbeelding]

Voor de gehele prijslijst/folder, jammer genoeg alleen in het Frans, zie hier: https://www.auer.fr/wp-co...AUER_2019-5000056-BD2.pdf
En in Nederland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qgg0okHKTiVsxAtuRiPkXcpa/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

Missie geslaagd, Driewegklep in de nefit CV was inderdaad de veroorzaker. Door de CV te laten branden en de stekker uit de CV te trekken heb ik de klep in de juiste stand gekregen, daarna het stekkertje uit de driewegklep getrokken zodat deze nu vast op de juiste positie staat. De CV ging niet in storing en alles lijkt goed te werken. Ziet iemand nog potentiële problemen met deze situatie waarin ik de driewegklep heb losgekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
@djlinsen Zolang je het warmwater uit laat niet, mocht je dit per ongeluk inschakelen zonder de stekker in de klep te doen wordt het een sauna in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

hesselbeertje schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:06:
@djlinsen Zolang je het warmwater uit laat niet, mocht je dit per ongeluk inschakelen zonder de stekker in de klep te doen wordt het een sauna in huis...
Waterleiding is afgekoppeld en warmwater staat uitgeschakeld in de CV dus dat zou dan goed moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ja hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:47:
@Chris499 ik heb waarschijnlijk de oplossing gevonden! Iedereen hier zet Tijd Max op Nee. Voor de grote boilers geen probleem, maar de 100L stopt dan bij 55 graden. Als je de Tijd Max op 6 uur zet, komt het element wel in actie voor de laatste 5 graden zodra de temperatuuur op 55 graden is aangekomen. Bij de 200L speelt dat niet, die gaat ook zonder element door naar 60 graden. Heb ook Tijd Max 2 uur geprobeerd. Dan komt als ik de temperatuur instel op 60 graden het element er direct al bij. Zelfde probleem met de comfort mode. Na een fabrieksreset komt de WPB terug in Eco mode. De comfort mode krijg je alleen na het instellen van een week programma. Voor de 200L wederom geen probleem. Voor de 100L wel. Die moet comfort mode hebben om anti bacterieel te kunnen draaien, dus verplicht een weekprogramma.
Als het bij jouw 100L anders gaat, zit er mogelijk bij mij een verkeerde printplaat in. Of melde jij nu ook dat de ene 100L wel automatisch het anti bacterieel programma draait en de andere niet? Één juiste en één verkeerde printplaat???
De werking van Tijd Max blijkt heel anders te zijn dan ik dacht. Ik heb de werking uitgelegd gevonden in de uitgebreide handleiding van de Air modellen. In onze handleiding staats niets waar je wijzer van wordt.
Ik heb de 150L versie, niet de 100L. Deze hebben zover ik weet beiden wel dezelfde hard- en software, enkel de tank inhoud verschilt.

De functie Max is bedoeld om binnen een bepaalde tijd een x temperatuur te bereiken. De wp doet het dus tot moment x alleen. Als de temperatuur dan nog niet is bereikt, dan gaat het element bij schakelen. Zowel de manuel van de Eau, als de Air versie beschrijft deze functie op deze manier.

Als je deze functie standaard inschakelt, heeft het een groot nadeel. Namelijk dat als je boiler is afgekoeld tot een lage temperatuur en een langere opwarmtijd nodig heeft dan de ingestelde max tijd, vervolgens het element bij gaat schakelen. Gevolg: een flink hoger energievebruik.

Dit moet je niet willen. Apparaat gebruiken hoe die bedoelt is en er voor zorgen dat de legionella modus werkt zoals die behoord te werken, ook voor de 100L en 150L versies.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris499 op 06-11-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:33:
[...]

Ik heb de 150L versie, niet de 100L. Deze hebben zover ik weet beiden wel dezelfde hard- en software, enkel de tank inhoud verschilt.

De functie Max is bedoeld om binnen een bepaalde tijd een x temperatuur te bereiken. De wp doet het dus tot moment x. Als de temperatuur dan nog niet is bereikt, dan gaat het element bij schakelen. Zowel de manuel van de Eau, als de Air versie beschrijft deze functie zo.

Als je deze functie standaard inschakelt, heeft het een groot nadeel. Namelijk dat als je boiler koud is en een lange opwarmtijd nodig heeft, deze na moment x het element bij gaat schalelen. Gevolg: een hoger energievebruik.

Dit moet je niet willen, boiler gebruiken hoe die bedoelt is en er voor zorgen dat de legionella modus werkt zoals die behoord te werken, ook voor de 100L en 150L versies.
Het maakt niet uit op hoeveel uur ik Max Tijd zet. Op Nee komt het element helemaal niet voor het traject tussen 55 en 60. Met Max Tijd op 6 of 10 uur komt het element zodra na pak hem beet 2 uur de temperatuur van 55 bereikt is voor de laatste 5 graden. Geen enkel nadeel, ik heb voor die 100L sowieso nooit meer dan 4 uur nodig en op Max Tijd Nee doet ie het maar tot 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:50:
[...]

Het maakt niet uit op hoeveel uur ik Max Tijd zet. Op Nee komt het element helemaal niet voor het traject tussen 55 en 60. Met Max Tijd op 6 of 10 uur komt het element zodra na pak hem beet 2 uur de temperatuur van 55 bereikt is voor de laatste 5 graden. Geen enkel nadeel, ik heb voor die 100L sowieso nooit meer dan 4 uur nodig en op Max Tijd Nee doet ie het maar tot 55 graden.
De maximale opwarmtijd van de 100L versie is 6 uur en 6 minuten. Die van de 150L versie is 8 uur en 52 minuten.

Wij hebben een huishouden van 4 en hebben al een aantal keer meegemaakt dat het water kouder werd en de boilers (2x 150L) bijna waren leeg gedouched. Het komt bij ons dus geregeld voor dat de opwamtijd 6 uur of langer is. Daarom zou het voor mij geen oplossing zijn om de max tijd in te schakelen.

Ik schat zo in dat jij veel minder warm water verbruikt, dus voor jou hoeft het dan geen probleem te zijn. Blijft wel vervelend dat je de functie niet werkend krijgt, die wel zou horen te werken.

Ovigens ben ik nog even doorgegaan met testen en is het me op beiden apparaten gelukt, om zonder bijzondere instellingen de Anti Bacterial modus te laten draaien. Dit gebeurde keurig in comfort modus, de dag na de ingestelde dag (22 uur). Ik had voorheen een vergissing gemaakt, door de Anti Bacterial modus tijd niet opnieuw in te stellen. Dit is cruciaal voor het opnieuw programmeren voor de modus.

NB: na een fabrieks reset komt het apparaat in Comfort modus te staan en niet in Eco modus, zoals je in je post van 5 november 12:47 schrijft. Misschien haal je de comfort modus en de Eco modus door elkaar? Eco modus geeft een maan symbool en Comfort modus geeft geen symbool.

Anyway, misschien haal je het niet door elkaar, maar wilde het je toch even meegeven, voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:18:
[...]

De maximale opwarmtijd van de 100L versie is 6 uur en 6 minuten. Die van de 150L versie is 8 uur en 52 minuten.

Wij hebben een huishouden van 4 en hebben al een aantal keer meegemaakt dat het water kouder werd en de boilers (2x 150L) bijna waren leeg gedouched. Het komt bij ons dus geregeld voor dat de opwamtijd 6 uur of langer is. Daarom zou het voor mij geen oplossing zijn om de max tijd in te schakelen.

Ik schat zo in dat jij veel minder warm water verbruikt, dus voor jou hoeft het dan geen probleem te zijn. Blijft wel vervelend dat je de functie niet werkend krijgt, die wel zou horen te werken.

Ovigens ben ik nog even doorgegaan met testen en is het me op beiden apparaten gelukt, om zonder bijzondere instellingen de Anti Bacterial modus te laten draaien. Dit gebeurde keurig in comfort modus, de dag na de ingestelde dag (22 uur). Ik had voorheen een vergissing gemaakt, door de Anti Bacterial modus tijd niet opnieuw in te stellen. Dit is cruciaal voor het opnieuw programmeren voor de modus.

NB: na een fabrieks reset komt het apparaat in Comfort modus te staan en niet in Eco modus, zoals je in je post van 5 november 12:47 schrijft. Misschien haal je de comfort modus met de Eco modus door elkaar? Eco modus geeft een maan symbool en Comfort modus geeft geen symbool.

Anyway, misschien haal je het niet door elkaar, maar wilde het je toch even meegeven, voor het geval dat.
Bij mij komt ie na de reset echt in ecomodus, het maantje! Wel bijzonder dat dit bij jou anders gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:27:
[...]

Bij mij komt ie na de reset echt in ecomodus, het maantje! Wel bijzonder dat dit bij jou anders gaat.
Bij mij stond alles standaard op comfort modus toen het apparaat uit de doos kwam.

Hoe reset jij eigenlijk de timer? Naar mijn weten kun je die alleen handmatig opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Zijn er hier nog mensen die erover denken om in Frankrijk een Auer te gaan halen en medekopers zoeken? Want ik ben van plan er binnen niet al te lange tijd er nog een of twee te kopen daar. En het scheelt uiteraard in transportkosten dat met anderen te doen. Ik zit zelf in de buurt van Apeldoorn, en ik heb indien nodig de mogelijkheid tijdelijk die boilers op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsst
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2024
annespruit1980 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:40:
Zijn er hier nog mensen die erover denken om in Frankrijk een Auer te gaan halen en medekopers zoeken? Want ik ben van plan er binnen niet al te lange tijd er nog een of twee te kopen daar. En het scheelt uiteraard in transportkosten dat met anderen te doen. Ik zit zelf in de buurt van Apeldoorn, en ik heb indien nodig de mogelijkheid tijdelijk die boilers op te slaan.
Ja ik ben ook bezig met 4 200 versies. Daartoe een mail opgestuurd maandag jl. Maar nog geen reactie. Dat niet of slecht reageren op de mails kwam ik al wel eerder tegen in het forum.
Ik wacht er nog op, maar zal toch deze week nog proberen telefonisch contact te leggen. De vragen zijn overigens gesteld nog zonder de bestelling in de webshop van de firma. Misschien reageren ze pas na een bestelling. Maar voor de zekerheid zou ik liever antwoord willen vooraf.

Ik woon in Zwolle en met 2 anderen wel gesproken over transport maar nog niets definitief. Zaterdag is depot gesloten, dus vinden van geschikte dag is niet gelukt. Druk druk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
tsst schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:55:
[...]

Ja ik ben ook bezig met 4 200 versies. Daartoe een mail opgestuurd maandag jl. Maar nog geen reactie. Dat niet of slecht reageren op de mails kwam ik al wel eerder tegen in het forum.
Ik wacht er nog op, maar zal toch deze week nog proberen telefonisch contact te leggen. De vragen zijn overigens gesteld nog zonder de bestelling in de webshop van de firma. Misschien reageren ze pas na een bestelling. Maar voor de zekerheid zou ik liever antwoord willen vooraf.

Ik woon in Zwolle en met 2 anderen wel gesproken over transport maar nog niets definitief. Zaterdag is depot gesloten, dus vinden van geschikte dag is niet gelukt. Druk druk :)
Ok, ik hoor het wel. Eventueel kunnen die 4 dan hier staan te wachten op een betere dag om te halen. Ik zou er zelf dus misschien 2 willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand nog een idee om die compressor stiller te krijgen? Hij moet op noodbedrijf(elek modus = JA) tijdens de avond, omdat ik anders niet eens kan slapen zo hard is dat geluid.

Ik heb de plastic kap al voorzien van isolatiemateriaal: https://www.hornbach.nl/s...1-m2/4111083/artikel.html
De twee gaten t.b.v. de aanzuig en afblaas zijn uiteraard open gelaten.

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Kan je uitzoeken wat er geluid maakt? Is het een scherp geluid of een diepe brom?
Bij mij zat een splitpen op de compressorrubbers zodanig, dat hij tegen de trillende compressor aan kwam.
Wellicht heb jij ook iets wat ergens tegenaan rammelt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga vanavond met een Testo 815 dB meter mijn huidige geluid eens meten, puur uit interesse.

Thanks voor de tip @Proton_. Ik zal eens kijken of het daar aan ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ik heb de splitpennen eruit getrokken, samen met het binnenste deel van het rubber. Scheelt echt zeer veel geluid. Zolang ie rechtop staat, zal de compressor er toch niet uit vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hesselbeertje schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:44:
Ik heb de splitpennen eruit getrokken, samen met het binnenste deel van het rubber. Scheelt echt zeer veel geluid. Zolang ie rechtop staat, zal de compressor er toch niet uit vallen ;)
Bedankt voor je antwoord! Ik zal vanavond eens kijken of ik snap wat je bedoelt met het binnenste deel van het rubber. Ik zal de splitpennen eruit rukken en dan kom ik er vast achter wat je bedoelt. Moet het boilervat toch nog even uitzetten omdat ik per ongeluk een 8 bar inlaatcombinatie gebruikt heb in plaats van 6 bar en deze moet ik dus even vervangen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
annespruit1980 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:40:
Als de eau met extra warmtewisselaar spiraal er is, ik graag. Woon rond Utrecht dus dikke kans dat je er langs komt 😊

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
Baapje327 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:37:
[...]

Als de eau met extra warmtewisselaar spiraal er is, ik graag. Woon rond Utrecht dus dikke kans dat je er langs komt 😊
Tja. Het ligt eraan of die er op tijd is. Maar zo ja, dan kan je meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Heeft er iemand al getest hoeveel de cop in de praktijk omlaag gaat als je sww maakt met een lage cv retour temperatuur (18- 23 graden), t.o.v. een hogere cv retour temperatuur (>23 graden)?

Ik heb mijn Auers ingesteld dat ze draaien op het moment dat mijn Panasonic wp draait. Dit zorgt er voor dat ze theoretisch een hogere cop hebben. Nadeel is natuurlijk wel dat de cop van de Panasonic omlaag gaat.

Als ik 's nachts sww ga maken, wanneer de Panasonic wp uit staat, dan word mijn vloer gekoeld. Vervolgens moet de Panasonic wp het overdag allemaal weer bijwarmen.

Ik heb dit nog niet kunnen testen/meten omdat 2 van de 3 elektra meters nog onderweg zijn vanuit China.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of gedachten hier over.

[ Voor 15% gewijzigd door Chris499 op 07-11-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Baapje327 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:37:
[...]

tsst schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:55:
[...]

Ik zal een PM groep aanmaken voor die inkoop. En jullie erin zetten. Mochten er meer mee willen doen, dan hoor ik het graag.
Zelf zal ik vandaag of uiterlijk begin volgende week er twee bestellen. En kijk ik wel wie er dan meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auer Edel Eau 270 gemeten op 1m afstand op 1m hoogte, zonder kap: 58,7 dB(A)
Auer Edel Eau 270 gemeten op 1m afstand op 1m hoogte, met nageisoleerde kap: 53,5 dB(A)
Auer Edel Eau 270 gemeten op 1m afstand op 1m hoogte, Elec Modus (zonder compressor, dus puur achtergrond geluid wat aanwezig is): 30dB(A)

Ik zal vanavond proberen de bevestiging te controleren van de compressor. Hopelijk valt daar nog wat te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:11:
Auer Edel Eau 270 gemeten op 1m afstand op 1m hoogte, met nageisoleerde kap: 53,5 dB(A)
Auer Edel Eau 270 gemeten op 1m afstand op 1m hoogte, Elec Modus (zonder compressor, dus puur achtergrond geluid wat aanwezig is): 30dB(A)

Ik zal vanavond proberen de bevestiging te controleren van de compressor. Hopelijk valt daar nog wat te winnen.
Waarom zet je hem op de voor jou gevoelige uren niet op defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livingontheedge
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05-2023
annespruit1980 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:56:
[...]

[...]

Ik zal een PM groep aanmaken voor die inkoop. En jullie erin zetten. Mochten er meer mee willen doen, dan hoor ik het graag.
Zelf zal ik vandaag of uiterlijk begin volgende week er twee bestellen. En kijk ik wel wie er dan meedoen.
Ik zou graag mee doen, is het nog mogelijk?
Twee stuks 200L als dat kan.
Waar kan ik mij melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
annespruit1980 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:56:
[...]

[...]

Ook ik heb interesse! Kan je mij meenemen in de PM groep? Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ik heb samsamd en Livingontheedge bij de inkoopgroep gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:48
Kan je mij ook toevoegen aan de groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Het lijkt me handiger als men het samenkopen via een DM en niet via dit topic regelt.
Dan houden we dit topic voor het apparaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bart_Denon schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:48:
[...]

Heb 2 kwh meters via Ali van Eastron. Doen 't prima en zitten beide achter de aardlek en zekering, dus gewoon veilig.
Bij deze verkoper gekocht,
klik
Moest je nog douanekosten betalen? Het zit akelig dicht tegen de grens van 22 euro aan en om dan 17 euro extra te moeten betalen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:30:
[...]

Moest je nog douanekosten betalen? Het zit akelig dicht tegen de grens van 22 euro aan en om dan 17 euro extra te moeten betalen :X
Ik heb al tientallen keren boven 22 euro gezeten en geen probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@Wolly
Ik heb deze gekocht, ruim onder de 22 euro:

https://www.google.com/am...com/item/32515725083.html

Eindresultaat:
https://www.mupload.nl/img/4r2a5spge0.jpg

Nu voor mijn grote warmtepomp gisteren deze besteld met modbus, ik ben benieuwd of deze zonder import kosten binnen komt.

https://www.google.com/am...80A-RS485/2044194398.html

@reneeke1970
Tot welk bedrag ben je gegaan dat je geen import kosten hoefde te betalen?

[ Voor 12% gewijzigd door Chris499 op 11-11-2019 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Chris499 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:06:
@Wolly
Ik heb deze gekocht, ruim onder de 22 euro:

https://www.google.com/am...com/item/32515725083.html

Eindresultaat:
https://www.mupload.nl/img/4r2a5spge0.jpg

Nu voor mijn grote warmtepomp gisteren deze besteld met modbus, ik ben benieuwd of deze zonder import kosten binnen komt.

https://www.google.com/am...80A-RS485/2044194398.html

@reneeke1970
Tot welk bedrag ben je gegaan dat je geen import kosten hoefde te betalen?
Ga tegenwoordig tot veertig, als je geluk hebt krijg je geen controle. Maar officieel is het die 22 euro.
Soms zet verzender met stift een goedkoop bedrag erop, dan schuift hij zo door

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:23

Carboy54

Duurzaamheid coach

Heeft iemand al ervaring met deze warmtepompboiler met mechanische ventilatie:

https://lecomptoirdesener...aeraulix-2-avec-vmc-.html

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Carboy54 De Atlantic experts zitten een deur verder:
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

• Livingontheedge
Chris499 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:01:
Heeft er iemand al getest hoeveel de cop in de praktijk omlaag gaat als je sww maakt met een lage cv retour temperatuur (18- 23 graden), t.o.v. een hogere cv retour temperatuur (>23 graden)?

Ik heb mijn Auers ingesteld dat ze draaien op het moment dat mijn Panasonic wp draait. Dit zorgt er voor dat ze theoretisch een hogere cop hebben. Nadeel is natuurlijk wel dat de cop van de Panasonic omlaag gaat.

Als ik 's nachts sww ga maken, wanneer de Panasonic wp uit staat, dan word mijn vloer gekoeld. Vervolgens moet de Panasonic wp het overdag allemaal weer bijwarmen.

Ik heb dit nog niet kunnen testen/meten omdat 2 van de 3 elektra meters nog onderweg zijn vanuit China.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of gedachten hier over.
Hi chris,

Ik ben met iets soortgelijks bezig. Twee keer auer edel aqua in de kelder, en twee keer panasonic op het dak.

Mag ik vragen hoe je twee auer boiler het beste kan koppelen?
Beide een eigen aansluiting op de vv retour? Of delen?

Hoe stem je af welke boiler mag werken/verwarmen? Staan ze beide individueel aangesloten op de warm water leiding?

Alvast dank.

• Livingontheedge
Ep Woody schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:11:
Hoe heb je de edels aangesloten @Chris499 naast elkaar of achter elkaar? Als je ze in serie hebt aangesloten krijgt de ene boiler het afgekoelde water van de eerste boiler. Parallel zette is volgens mij de juiste optie.
Ok. Zo dus?

• reneeke1970
Gewoon rechtstreeks in je buffer vat steken.

1 PVoutput . Dongen NB

• Chris499
Livingontheedge schreef op donderdag 14 november 2019 @ 00:51:
[...]

Hi chris,

Ik ben met iets soortgelijks bezig. Twee keer auer edel aqua in de kelder, en twee keer panasonic op het dak.

Mag ik vragen hoe je twee auer boiler het beste kan koppelen?
Beide een eigen aansluiting op de vv retour? Of delen?

Hoe stem je af welke boiler mag werken/verwarmen? Staan ze beide individueel aangesloten op de warm water leiding?

Alvast dank.
De boilers staan bij mij parallel op 1 dubbel T stuk aangesloten, dit is ook de makkelijkste manier en heeft verder geen nadelen. Wat je niet moet vergeten is om de keerkleppen bij de retour te plaatsen. Daarmee voorkom je dat de boiler die draait, de andere boiler die niet draait koud water instroom heeft.
https://www.mupload.nl/img/uhqlzl.jpg

Het tapwater is serie op elkaar aangesloten. De eerste meet resultaten geven aan dat de boiler die het verst weg staat wat minder water levert dan die dichter bij staat, maar het verschil is niet heel groot.
https://www.mupload.nl/img/sauiuz0u.jpg
https://www.mupload.nl/img/e92mfg4z41wj.jpg

Je kunt de boilers zo instellen dat ze niet tegelijkertijd gaan draaien.
Ik ben nu aan het testen met mijn Pana WP op Stille modus 3. Daarmee draait de compressor op maximaal 37Hz en kan ik goed vergelijken wat deze doet wanneer de Auers aan staan en uit staan.

Mijn bevindingen zijn dat de Ta van 28.25 naar 26.75 graden gaat (11 uur in de ochtend in onderstaande grafiek) doordat de Tr kouder aankomt vanwege het starten van 1 Auer. Dit vind ik toch wel een significant verschil. Ik heb de boilers nu ingesteld dat ze 's nachts gaan draaien om te kijken of de woonkamer dan niet te veel afkoelt wanneer de Pana uit staat. Als de Pana aan staat is het in de nacht geen probleem, omdat 1.5 graden koelere Ta dan minder impact heeft, aangezien we dan niet aanwezig zijn in de woonkamer.
https://www.mupload.nl/img/noahvpdfywo.png

• Livingontheedge
deze reactie was alweer achterhaald. Even weg gehaald met edit knop. Dank voor de uitleg Chris!

[ Voor 96% gewijzigd door Livingontheedge op 14-11-2019 11:09 . Reden: Had tijdens het schrijven reeds een reactie van Chris ]

• Chris499
Livingontheedge schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:04:
Dank voor de reactie. Had iets beter terug kunnen zoeken.

Dus:
Voor de bron parralel op de retour met terugslagklepventielen, zoals aangeraden bij chris499.

Het buffervat in is ook een mooie optie, maar die ben ik (nog niet van plan te nemen, heb 90-100m2 vv altijd open als buffer)

Maar de warmwaterleidin naar boven, hoe moet die lopen? Van edel 1, via edel 2 naar boven? Hoe weet de edel wanneer Vanuit welk vat te leveren? Wanneer gaat welke edel opwarmen?

Deze vind ik nog wat lastig. Als iemand een simpele setup kan beschrijven zou dat erg helpen. Wellicht is 1 unit van 270L toch slimmer voor het moment als dit complex wordt. Ik probeer het simpel te houden.

Alvast 🙏
Opwarmen
Het apparaat gaat automatisch opwarmen als de temperatuur van het water 6 a 7 graden onder de ingestelde temperatuur is. Uiteraard kun je ook instellen wanneer het apparaat bevoegd is om op te gaan warmen, dit doet hij alleen wanneer die 6 a 7 graden verschil er is.

Aftappen
Het warme tapwater word in het gunstigste geval 50/50 uit beiden boilers getapt. Dit is het geval als beiden leidingen dezelfde weerstand hebben. Echter is dit in de praktijk niet zo. De leiding met de minste weerstand zal het meeste water leveren. Er is in de praktijk dus altijd 1 boiler die harder zal moeten werken.

2x 150L, of 1x 270L
Voordelen 2x 150L t.o.v. 270L
2x subsidie (op korte termijn financieel gunstig)
Wanneer 1 boiler defect is, functioneert de ander nog
Kortere opwarmtijd als je ze tegelijkertijd op laat warmen

Nadelen 2x 150L t.o.v. 270L
Heeft geen RVS vat, dus een anode en minder onderhoudsvriendelijk
Neemt meer ruimte in beslag
Langere opwarmtijd als je ze achter elkaar op laat opwarmen
Kan tot 55 graden op de WP opwarmen, daarna via back-up heater

Woon je toevallig in de buurt van Rotterdam? Dan ben je welkom om even te komen kijken naar mijn opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livingontheedge
Dank voor de uitleg en uitnodiging. Als het me lukt ze in polen te scoren ga ik voor 2x200L denk ik.
Misschien is er een opstelling te verzonnen waarin ze exact evenveel weerstand hebben.
Een t-stuk op de warm water leiding, en dan vanaf daar twee knietjes en alles op gelijke lengte.

2x subsidie indd wel beter. De monobloc panasonics moeten ergens van betaald worden:)

Ik zit zelf in Haarlem, maar als ik in de buurt ben, of ze er bijna zijn dan kom ik misschien even kijken. Lijkt me leuk.

• Livingontheedge
Chris499 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:27:
[...]

Opwarmen
Het apparaat gaat automatisch opwarmen als de temperatuur van het water 6 a 7 graden onder de ingestelde temperatuur is. Uiteraard kun je ook instellen wanneer het apparaat bevoegd is om op te gaan warmen, dit doet hij alleen wanneer die 6 a 7 graden verschil er is.

Aftappen
Het warme tapwater word in het gunstigste geval 50/50 uit beiden boilers getapt. Dit is het geval als beiden leidingen dezelfde weerstand hebben. Echter is dit in de praktijk niet zo. De leiding met de minste weerstand zal het meeste water leveren. Er is in de praktijk dus altijd 1 boiler die harder zal moeten werken.

2x 150L, of 1x 270L
Voordelen 2x 150L t.o.v. 270L
2x subsidie (op korte termijn financieel gunstig)
Wanneer 1 boiler defect is, functioneert de ander nog
Kortere opwarmtijd als je ze tegelijkertijd op laat warmen

Nadelen 2x 150L t.o.v. 270L
Heeft geen RVS vat, dus een anode en minder onderhoudsvriendelijk
Neemt meer ruimte in beslag
Langere opwarmtijd als je ze achter elkaar op laat opwarmen
Kan tot 55 graden op de WP opwarmen, daarna via back-up heater

Woon je toevallig in de buurt van Rotterdam? Dan ben je welkom om even te komen kijken naar mijn opstelling.
Nog een vraagje overgewaaid uit het andere forum, specifiek op de monoblocs..

Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Hoe werken de edels in de zomer situatie?
Is het nodig de wp te laten draaien als de vloer onder de 18 graden komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Livingontheedge schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:28:
[...]

Nog een vraagje overgewaaid uit het andere forum, specifiek op de monoblocs..

Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Hoe werken de edels in de zomer situatie?
Is het nodig de wp te laten draaien als de vloer onder de 18 graden komt?
Ik heb 50 m2 vv 10 cm hoh.
In september heb ik zonder wp kunnen draaien.
Laagste retour temp die ik gezien heb was 18.5 graden. Voldoende warmte in de vloer om door te blijven draaien, zelfs in de nazomer. Als de vloer onder de 18 graden komt, wat ik me bij jou niet voor kan stellen, dan heb je 2 opties. Eerste optie is de wp bij laten draaien. 2e optie is om de Auer met de back-up heater te verwarmen.

Het advies aantal m2 vv van de fabrikant is gebaseerd op ' Franse' vv. Franse vloerverwarming ligt doorgaans 20 a 30 cm hoh. Ik verwacht geen enkel probleem bij jouw 100 m2 + vv. Je kunt zonder problemen een aantal delen van je circuit dicht zetten. Alleen op radiatoren draaien gaat niet werken.

Het pompje op de Auer heeft voldoende kracht om water aan te zuigen. Of dit voldoende is om circulatie in je vv groepen te krijgen weet ik niet. Ik heb een pomp op mijn vv verdeler.

[ Voor 16% gewijzigd door Chris499 op 14-11-2019 16:22 ]

• t.oswald
Chris499 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:40:
[...]

Ik heb 50 m2 vv 10 cm hoh.
In september heb ik zonder wp kunnen draaien.
Laagste retour temp die ik gezien heb was 18.5 graden. Voldoende warmte in de vloer om door te blijven draaien, zelfs in de nazomer. Als de vloer onder de 18 graden komt, wat ik me bij jou niet voor kan stellen, dan heb je 2 opties. Eerste optie is de wp bij laten draaien. 2e optie is om de Auer met de back-up heater te verwarmen.

Het advies aantal m2 vv van de fabrikant is gebaseerd op ' Franse' vv. Franse vloerverwarming ligt doorgaans 20 a 30 cm hoh. Ik verwacht geen enkel probleem bij jouw 100 m2 + vv. Je kunt zonder problemen een aantal delen van je circuit dicht zetten. Alleen op radiatoren draaien gaat niet werken.

Het pompje op de Auer heeft voldoende kracht om water aan te zuigen. Of dit voldoende is om circulatie in je vv groepen te krijgen weet ik niet. Ik heb een pomp op mijn vv verdeler.
Heb hem uitgebreid geantwoord op het pana forum. t.oswald in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Waarom zou je groepen dichtdraaien? Hoe meer water, hoe minder de temperatuurverlaging in het systeem.

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 21:08
Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:11:

Heb mijn Auer 200l nu ook sinds 2 dagen draaien en hij maakt behoorlijk veel meer geluid dan dat ik verwacht had. Heb de spiltpennen en de plastic binnendelen eruit gehaald dat scheelt al behoorlijk wat. Maar desondanks maakt de Auer nog steeds veel lawaai. Heb jij nog andere zaken gevonden om de geluidsproductie naar beneden te krijgen?

• hesselbeertje
Chris499 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:27:
[...]

Aftappen
Even voor de volledigheid, ze staan dus parallel. Niet in serie zoals je eerder schreef.

Pagina: 1 ... 4 ... 19 Laatste