Hoi mede-Tweakers, ik zou wel wat advies kunnen gebruiken en hoop dat hier te vinden.
Wij zijn onze nieuwe woning momenteel flink aan het verbouwen. Het gaat om een vrijstaande woning uit 1969 gelegen in de omgeving van Den Bosch die wij volledig gestript hebben en waarvan alleen de casco muren overeind zijn blijven staan. Vanuit daar zijn we alles opnieuw aan het opbouwen en installeren.
Het is mij ook nog niet duidelijk of een monoblock installatie de voorkeur zou hebben over een split installatie.
Ik hoop heel erg dat iemand mij meer kan vertellen of ik de goede kant op aan het denken ben en of de aanbiedingen die ik nu heb liggen marktconform zijn. Zelden heb ik me zo verdwaald gevoeld in een keuze als nu. Ook vind ik het lastig om een selectie te maken in het grote aanbod installateurs. Alvast bedankt allemaal!
Wij zijn onze nieuwe woning momenteel flink aan het verbouwen. Het gaat om een vrijstaande woning uit 1969 gelegen in de omgeving van Den Bosch die wij volledig gestript hebben en waarvan alleen de casco muren overeind zijn blijven staan. Vanuit daar zijn we alles opnieuw aan het opbouwen en installeren.
Situatieschets:
Wij wonen nu nog in een veel kleinere tussenwoning (115m2) met energielabel A en weten niet goed wat ons energieverbruik gaat zijn in het nieuwe huis (240m2). Ons verbruik van de afgelopen 3 jaar was gemiddeld circa 3300 kWh elektra en 650m3 gas.- Volledig nieuw dak, geïsoleerd met Rc-waarde van 6.0-6.5
- Begane grondvloer heeft geen kruipruimte en wordt opnieuw opgebouwd met Rc-waarde van >5.0
- Overal triple glas met kunststof kozijnen
- Spouw van 6-7cm die met EPS-parels geïsoleerd wordt met Rd-waarde van 1,76
- Er komt een WTW-systeem waar alle kamers op aangesloten zijn.
Afgiftesysteem:
- Op de begane grond komt 120 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH gelegd op draadstaalmatjes 100x100x3. Verder staat er in de offerte van de installateur nog '16mm vloer CV-slang, diffusiedicht' maar ik weet niet wat dit betekent. Er komen 15 groepen op de begane grond, welke vermoed ik vrijwel altijd open zullen staan.
- In de badkamer op de 1e verdieping komt 10m2 vloerverwarming, met dezelfde specificaties als hierboven. Verder komt hier ook een elektrische radiator voor de handdoeken.
- Verder komen er nergens radiatoren.
- Er komen in totaal 7 airco binnen-units (2 op de benedenverdieping, 5 in alle slaap- en werkkamers).
SWW:
We zijn een gezin met 2 jonge kinderen, dus ik vind het lastig om in te schatten wat onze SWW zal zijn met het zicht op de toekomst. Mijn gevoel zegt dat een boilervat van 230 liter te weinig is, vandaar dat ik voor nu mijn ogen heb op 300 liter.- In de keuken komt een Quooker Combi die niet wordt aangesloten op de warmwaterleiding.
- Er komt 1 badkamer met daarin een losse regendouche en een bad met een inhoud van 180 liter.
- In de bijkeuken komt wel een warmwateraansluiting voor schoonmaak etc.
- We hebben geen plannen voor een DWTW, tenzij dit sterk aangeraden wordt.
Warmtepompvoorkeur:
Wij hebben onze ogen op een volledig elektrische L/W warmtepomp gericht en vinden het belangrijk dat het systeem betrouwbaar is en toekomstbestendig met het zicht op instelbaarheid. Maar wij zullen zeker niet zelf in het totaalsysteem gaan lopen tweaken qua domotica en regelingen.Het is mij ook nog niet duidelijk of een monoblock installatie de voorkeur zou hebben over een split installatie.
Wie gaat het installeren?
Dit wordt uitbesteed. De installateur vanuit de aannemer doet alles qua riool, waterinstallatie, zinkwerk, vloerverwarming, WTW-installatie en voorbereidingen voor het sanitair. Hij heeft ook de warmtepomp geoffreerd, maar ik wilde graag ook andere offertes bekijken.Offertes
Ik heb tot nu toe de volgende aanbiedingen ontvangen:- Huidige installateur - Atlantic Extensa M8 Duo met 300L boilervat voor €21.3k.
- Huidige installateur - CTC EcoAir 614M met CTC Ecozenith i360L voor €20k.
- Los WP bedrijf - Mitsubishi Electric EHSD-VM2D met SUZ-SWM80 VA, een 50L buffervat en 23 voor €14k.
- Vereniging Eigen Huis - Daikin Edla - 11kW Monoblock voor €12.9k.
Ik hoop heel erg dat iemand mij meer kan vertellen of ik de goede kant op aan het denken ben en of de aanbiedingen die ik nu heb liggen marktconform zijn. Zelden heb ik me zo verdwaald gevoeld in een keuze als nu. Ook vind ik het lastig om een selectie te maken in het grote aanbod installateurs. Alvast bedankt allemaal!
/f/image/u7BAdVKaLDSrcRT79JzE9Zts.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 5% gewijzigd door MvdD op 25-09-2025 14:01 ]