Vraag

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 16:30
Hoi mede-Tweakers, ik zou wel wat advies kunnen gebruiken en hoop dat hier te vinden.

Wij zijn onze nieuwe woning momenteel flink aan het verbouwen. Het gaat om een vrijstaande woning uit 1969 gelegen in de omgeving van Den Bosch die wij volledig gestript hebben en waarvan alleen de casco muren overeind zijn blijven staan. Vanuit daar zijn we alles opnieuw aan het opbouwen en installeren.
Situatieschets:
Wij wonen nu nog in een veel kleinere tussenwoning (115m2) met energielabel A en weten niet goed wat ons energieverbruik gaat zijn in het nieuwe huis (240m2). Ons verbruik van de afgelopen 3 jaar was gemiddeld circa 3300 kWh elektra en 650m3 gas.
  • Volledig nieuw dak, geïsoleerd met Rc-waarde van 6.0-6.5
  • Begane grondvloer heeft geen kruipruimte en wordt opnieuw opgebouwd met Rc-waarde van >5.0
  • Overal triple glas met kunststof kozijnen
  • Spouw van 6-7cm die met EPS-parels geïsoleerd wordt met Rd-waarde van 1,76
  • Er komt een WTW-systeem waar alle kamers op aangesloten zijn.
Afgiftesysteem:
  • Op de begane grond komt 120 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH gelegd op draadstaalmatjes 100x100x3. Verder staat er in de offerte van de installateur nog '16mm vloer CV-slang, diffusiedicht' maar ik weet niet wat dit betekent. Er komen 15 groepen op de begane grond, welke vermoed ik vrijwel altijd open zullen staan.
  • In de badkamer op de 1e verdieping komt 10m2 vloerverwarming, met dezelfde specificaties als hierboven. Verder komt hier ook een elektrische radiator voor de handdoeken.
  • Verder komen er nergens radiatoren.
  • Er komen in totaal 7 airco binnen-units (2 op de benedenverdieping, 5 in alle slaap- en werkkamers).
SWW:
We zijn een gezin met 2 jonge kinderen, dus ik vind het lastig om in te schatten wat onze SWW zal zijn met het zicht op de toekomst. Mijn gevoel zegt dat een boilervat van 230 liter te weinig is, vandaar dat ik voor nu mijn ogen heb op 300 liter.
  • In de keuken komt een Quooker Combi die niet wordt aangesloten op de warmwaterleiding.
  • Er komt 1 badkamer met daarin een losse regendouche en een bad met een inhoud van 180 liter.
  • In de bijkeuken komt wel een warmwateraansluiting voor schoonmaak etc.
  • We hebben geen plannen voor een DWTW, tenzij dit sterk aangeraden wordt.
Warmtepompvoorkeur:
Wij hebben onze ogen op een volledig elektrische L/W warmtepomp gericht en vinden het belangrijk dat het systeem betrouwbaar is en toekomstbestendig met het zicht op instelbaarheid. Maar wij zullen zeker niet zelf in het totaalsysteem gaan lopen tweaken qua domotica en regelingen.

Het is mij ook nog niet duidelijk of een monoblock installatie de voorkeur zou hebben over een split installatie.
Wie gaat het installeren?
Dit wordt uitbesteed. De installateur vanuit de aannemer doet alles qua riool, waterinstallatie, zinkwerk, vloerverwarming, WTW-installatie en voorbereidingen voor het sanitair. Hij heeft ook de warmtepomp geoffreerd, maar ik wilde graag ook andere offertes bekijken.
Offertes
Ik heb tot nu toe de volgende aanbiedingen ontvangen:
  • Huidige installateur - Atlantic Extensa M8 Duo met 300L boilervat voor €21.3k.
  • Huidige installateur - CTC EcoAir 614M met CTC Ecozenith i360L voor €20k.
  • Los WP bedrijf - Mitsubishi Electric EHSD-VM2D met SUZ-SWM80 VA, een 50L buffervat en 23 voor €14k.
  • Vereniging Eigen Huis - Daikin Edla - 11kW Monoblock voor €12.9k.
Hieronder heb ik nog de tekening van de begane grond toegevoegd waarop de plaatsing van de installaties te zien is zoals ik hem voor ogen heb.

Ik hoop heel erg dat iemand mij meer kan vertellen of ik de goede kant op aan het denken ben en of de aanbiedingen die ik nu heb liggen marktconform zijn. Zelden heb ik me zo verdwaald gevoeld in een keuze als nu. Ook vind ik het lastig om een selectie te maken in het grote aanbod installateurs. Alvast bedankt allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRWu6gHp_KQ6Hsv12qsr4rYSGxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u7BAdVKaLDSrcRT79JzE9Zts.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door MvdD op 25-09-2025 14:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat was je oude energieverbruik? Hoe groot was die woning en welk label? Naar welk label isoleer je nu?

Want je zult je ERGENS op moeten baseren. Alternatief is een berekening te gaan maken, maar dat is heel stuk ingewikkelder.

300 liter boiler is vrij groot, maar als je nog een 3e kind wilt of een regendouche of meerdere keren in bad achter elkaar is het wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:39
Het is aan te raden om de dimensionering eerst goed te bepalen. Ik zou, gezien de wens voor een toekomstbestendig systeem ook sturen op een A-merk. En voor een wp die relatief stil is. Panasonic, Mitsubishi, Vaillant en Daikin zijn allemaal goede merken. Overigens is over de prijs van installatie niet zoveel te zeggen. Zeker de prijs van VEH is waarschijnlijk nog niet compleet (dat zijn vaak standaard berekeningen zonder extra’s).

Ik zou zeker ook een douche WTW (550 euro materiaalkosten) overwegen als dit goed in te passen is. Bij elke douchbeurt levert dit winst op.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
wat je verbruik wordt bepaal je, of eigenlijk je installateur, met een warmteverliesberekening. Hebben ze die aangeleverd of hebben ze het vermogen van de warmtepompen gewoon op de gok gekozen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MvdD
99ruud99 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:44:
Wat was je oude energieverbruik? Hoe groot was die woning en welk label? Naar welk label isoleer je nu?

Want je zult je ERGENS op moeten baseren. Alternatief is een berekening te gaan maken, maar dat is heel stuk ingewikkelder.

300 liter boiler is vrij groot, maar als je nog een 3e kind wilt of een regendouche of meerdere keren in bad achter elkaar is het wel handig.
Ik heb de ontbrekende informatie zojuist aan mijn openingspost toegevoegd!

We hadden in eerste instantie een offerte ontvangen voor een Atlantic Extensa Duo XL met 230 liter boilervat op 40 graden en dat leek ons gewoon te krap omdat ik realistisch wel verwacht dat we meerdere keren in bad achter elkaar gaan of dat onze doucherondes kort daarop liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Bepaal ook of je wil koelen want niet elk model kan het.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MvdD
No Hands schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:06:
wat je verbruik wordt bepaal je, of eigenlijk je installateur, met een warmteverliesberekening. Hebben ze die aangeleverd of hebben ze het vermogen van de warmtepompen gewoon op de gok gekozen?
De installateur heeft wel overlegd met onze ondersteunende bouwbegeleider, maar er is geen warmteverliesberekening uitgevoerd. Voor m'n gevoel hebben we niet zo'n complexe situatie straks met alleen vloerverwarming op de BGG en badkamer, verder geen radiatoren en dan nog wel een iets grotere SWW.

• MvdD
bensss schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:52:
Het is aan te raden om de dimensionering eerst goed te bepalen. Ik zou, gezien de wens voor een toekomstbestendig systeem ook sturen op een A-merk. En voor een wp die relatief stil is. Panasonic, Mitsubishi, Vaillant en Daikin zijn allemaal goede merken. Overigens is over de prijs van installatie niet zoveel te zeggen. Zeker de prijs van VEH is waarschijnlijk nog niet compleet (dat zijn vaak standaard berekeningen zonder extra’s).

Ik zou zeker ook een douche WTW (550 euro materiaalkosten) overwegen als dit goed in te passen is. Bij elke douchbeurt levert dit winst op.
Wat bedoel je met het bepalen van de dimensionering? Ik kan de prijsbepaling van VEH nog wel concreter maken door een schouw op locatie aan te vragen, goed punt van je!

Ik zal eens naar een douche WTW gaan kijken dan, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:29
Ik zou echt eerst een goede warmteverliesberekening laten maken voor de eindsituatie. Mijn gevoel zegt dat de laatste partij iig veel teveel vermogen willen leveren met een 11kW en de rest met een ±8kW redelijk in de buurt zitten, maar je wil voor je zo'n investering doet voor 15-20 jaar uitgaan van harde cijfers. Het verkeerde vermogen kiezen kost je hoe dan ook veel geld. Ter vergelijking: Wij hebben ongeveer 100m2 vloerverwarming beneden, boven airco en een 300L SWW vat en mijn 6kW WP is al te ruim gekozen.

Grote kans trouwens dat je straks na de verbouwing toch al een nieuw energielabel wil laten opstellen zodat je daarvoor hypotheekrentekorting krijgt. Dan zou de energieadviseur de nu gemaakte berekeningen daarvoor moeten kunnen (her)gebruiken straks, dus de kosten kunnen wel eens meevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 25-09-2025 12:51 ]

All-electric.

• MvdD
bensss schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:52:
Zeker de prijs van VEH is waarschijnlijk nog niet compleet (dat zijn vaak standaard berekeningen zonder extra’s).
Ik zag net dat in het aanbod van VEH ons verbruik was ingeschat op 5500 kWh en 2600 m3 gas en dat lijkt me wel heel veel. Daarom heb ik het even wat naar beneden bijgesteld (4500 kWh en 1750 m3) om te kijken wat er dan uitkomt en dat leverde onderstaand aanbod op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdaJX_FdrtK90ZYwl6APItXyS44=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PYEXtsLGMqUZhxNI9879Jb12.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
MvdD schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:52:
[...]

Ik zag net dat in het aanbod van VEH ons verbruik was ingeschat op 5500 kWh en 2600 m3 gas en dat lijkt me wel heel veel. Daarom heb ik het even wat naar beneden bijgesteld (4500 kWh en 1750 m3) om te kijken wat er dan uitkomt en dat leverde onderstaand aanbod op.

[Afbeelding]
Dat komt al een stuk meer in de buurt idd. Reken er een paar honderd bij voor een 300L vat (er staat namelijk geen vat inhoud bij, dus ze zullen wel rekenen met de 180L versie oid).

De Daikin 4,6,8 series (zowel monoblock als split) kunnen vrijwel even ver terug moduleren, dus buiten de iets hogere aanschafprijs (die grotendeels door de subsidie goedgemaakt wordt) is er geen nadeel aan een 8Kw tov een kleinere variant. Nogmaals, ik zou toch een berekening adviseren, maar icm airco's die evt. kunnen helpen zou ik de 8 zo ook wel aandurven.

Dit is trouwens de EDLA versie, je wil imho de vrijwel even dure EBLA versie hiervan die ook kan koelen.

*Die tabel van ze klopt trouwens niet. 8249kWh is de warmtebehoefte, het elektriciteitsverbruik zou ongeveer een ruime kwart hiervan moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 25-09-2025 13:08 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Als je boven airco's hangt gaat de wp dus alleen beneden de warmte doen.

Crux is:
#m2 vloer x 1/RC waarde = warmteverlies door vloer bij 1 graad verschil. reken op deltaT van 20-25 bij -10 buiten (vloer is 35 graden door de vloerverwarming, kruipruimte = 10 graden.
#m2 muur op de begane grond x 1/RCwaarde = warmteverlies door muur bij 1 graad verschil. Reken op deltaT van 30 graden (Binnen 20, buiten -10)
#m2 glas/kozijn op begane grond x 1/RC waarde ( ca 1 voor glas + kozijn denk ik) = warmteverlies door muur bij 1 graad verschil. Reken op deltaT van 30 graden (Binnen 20, buiten -10)

En dan muur en glas herhalen voor de badkamer.

Maak deze som maar even en deel hem hier

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MvdD
BarryH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:37:
Als je boven airco's hangt gaat de wp dus alleen beneden de warmte doen.

Crux is:
#m2 vloer x 1/RC waarde = warmteverlies door vloer bij 1 graad verschil. reken op deltaT van 20-25 bij -10 buiten (vloer is 35 graden door de vloerverwarming, kruipruimte = 10 graden.
#m2 muur op de begane grond x 1/RCwaarde = warmteverlies door muur bij 1 graad verschil. Reken op deltaT van 30 graden (Binnen 20, buiten -10)
#m2 glas/kozijn op begane grond x 1/RC waarde ( ca 1 voor glas + kozijn denk ik) = warmteverlies door muur bij 1 graad verschil. Reken op deltaT van 30 graden (Binnen 20, buiten -10)

En dan muur en glas herhalen voor de badkamer.

Maak deze som maar even en deel hem hier
Oké ik heb de bouwtekening er even bijgepakt en alles uitgerekend:
  • Vloeroppervlak bgg is 120m2 en wordt met Rc-waarde >5.0 geïsoleerd (geen kruipruimte)
  • Muuroppervlak bgg is 94m2 en wordt met Rd-waarde 1.76 geïsoleerd
  • Glas/kozijn oppervlak bgg is 69m2 en is kunststof + triple glas
  • Muuroppervlak badkamer is 7.3m2 en wordt met Rd-waarde 1.76 geïsoleerd
  • Glas/kozijn oppervlak bgg is 1.7m2 en is kunststof + triple glas
Dus volgens jouw berekening komt er dan uit:
  • Bgg vloer: 120 * 1/5 = 24
  • Bgg muur: 94 * 1/1.76 = 53.4
  • Bgg glas/kozijn: 69 * 1/1 = 69
  • Badkamer muur: 7.3 * 1/1.76 = 4.15
  • Bgg glas/kozijn: 1/7 * 1/1 = 1.7
We hebben alleen geen kruipruimte, dus moet ik dan nog steeds met een deltaT van 20-25 rekenen?
En ik weet alleen de Rd-waarde van de spouwmuurisolatie dus ik heb die maar even als Rc-waarde gepakt.
Voor de badkamer gaat het alleen om de buitenmuur toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@MvdD
beide ja,
dus per graad: 153watt. 30 graden temperatuurverschil = 30*153 = 4600 watt bij -10

Komt nog wat bij voor infiltratie en ventilatie.
Dus 5-6kW bij -10 zou voldoende vermogen moeten zijn.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MvdD
BarryH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:54:
@MvdD
beide ja,
dus per graad: 153watt. 30 graden temperatuurverschil = 30*153 = 4600 watt bij -10

Oké, maar dit is dan enkel voor het verwarmen van de woning en dan is er ook nog capaciteit nodig voor de SWW behoefte toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
SWW capaciteit hoef je niet echt mee te rekenen, dat doet ie in max. een uurtje per dag en gaat dan verder met de CV. Die <5% zou binnen je marge moeten vallen.

All-electric.

• MvdD
RonJ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:07:
[...]
Dat komt al een stuk meer in de buurt idd. Reken er een paar honderd bij voor een 300L vat (er staat namelijk geen vat inhoud bij, dus ze zullen wel rekenen met de 180L versie oid).

De Daikin 4,6,8 series (zowel monoblock als split) kunnen vrijwel even ver terug moduleren, dus buiten de iets hogere aanschafprijs (die grotendeels door de subsidie goedgemaakt wordt) is er geen nadeel aan een 8Kw tov een kleinere variant. Nogmaals, ik zou toch een berekening adviseren, maar icm airco's die evt. kunnen helpen zou ik de 8 zo ook wel aandurven.

Dit is trouwens de EDLA versie, je wil imho de vrijwel even dure EBLA versie hiervan die ook kan koelen.

*Die tabel van ze klopt trouwens niet. 8249kWh is de warmtebehoefte, het elektriciteitsverbruik zou ongeveer een ruime kwart hiervan moeten zijn.
Het lijkt er nu op dat van de offertes die ik heb liggen, eigenlijk alleen die van VEH de moeite waard is om nog te overwegen. Die van de installateur van de aannemer vallen af vanwege merk + prijs en die van het losse WP bedrijf is minder interessant qua prijs en omdat een monoblock toch wat beter bij mijn situatie lijkt te passen. VEH voert in ieder geval een goed merk en de ervaringen + service/garantie lijken prima te zijn.

Heb je nog tips voor hoe ik andere goede installateurs kan vinden? Het lijkt erop dat er echt veel cowboys in het veld werken en het aanbod is enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
MvdD schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:07:
[...]

Het lijkt er nu op dat van de offertes die ik heb liggen, eigenlijk alleen die van VEH de moeite waard is om nog te overwegen. Die van de installateur van de aannemer vallen af vanwege merk + prijs en die van het losse WP bedrijf is minder interessant qua prijs en omdat een monoblock toch wat beter bij mijn situatie lijkt te passen. VEH voert in ieder geval een goed merk en de ervaringen + service/garantie lijken prima te zijn.

Heb je nog tips voor hoe ik andere goede installateurs kan vinden? Het lijkt erop dat er echt veel cowboys in het veld werken en het aanbod is enorm.
De VEH aanbieding lijkt me wel de meest geschikte idd, tenminste als ze wel openstaan voor een 300L vat en idealiter ook de koel-versie van het betreffende monoblock. Het is dan wel een beetje geluk hebben met wie ze uiteindelijk sturen.

Installateurs vinden blijft erg lastig, het gros zou er hier niet inkomen iig. Ik kan je voor jouw regio helaas aan niemand helpen. Je zou hooguit kunnen kijken of je die installateur van je aannemer misschien toch zo gek krijgt om de Daikin (of een ander A-merk) te leveren en installeren. Hij kan 'm gewoon bestellen bij de lokale Wasco of Warmteservice iig.

All-electric.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:39
Voor het vinden van goede installateurs zou ik vooral in je eigen netwerk goed rondvragen. Niet alle installateurs zijn goed online te vinden omdat ze vaak genoeg werk hebben.

Is het trouwens ook de bedoeling om de airco’s door dezelfde partij te laten installeren? Mogelijk is het dan verstandig om ook wat aircoboeren te bellen of ze ook warmtepompen (split units) installeren. Is misschien wel handig om alles onder 1 dak te hebben.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:02
RonJ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:59:
SWW capaciteit hoef je niet echt mee te rekenen, dat doet ie in max. een uurtje per dag en gaat dan verder met de CV. Die <5% zou binnen je marge moeten vallen.
Als je een 300L vat flink leegtrekt met een bad en regendouche duurt het opwarmen wel wat langer.
Mijn buurman trekt zijn 180L vat in een paar minuten leeg met zijn stortdouche en dat duurt in de winter al snel 2 uur of langer om het vat van 180L weer op te warmen.

[ Voor 5% gewijzigd door G-addict op 25-09-2025 20:25 ]

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:02
Voor wat betreft de douche wtw, die heeft alleen een functie bij stromend warm water, dus tijdens het douchen. Als je je bad leeft doet 'ie niks (tenzij er tegelijkertijd iemand staat te douchen). Daarnaast is het best een prijzig ding.

Ik zou je willen aanbevelen ook eens naar een waterbesparende regendouche te kijken. Een goede waterbesparende douche vermindert je waterverbruik enorm terwijl je niet op comfort inlevert.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Gezien je al.zoveel.airco's gaat doen zit je echt met 5 a 6kw warmtepomp al helemaal prima. Ik vind die 2 aanbiedingen van je eigen installateur te zot voor woorden dus die kun je laten liggen

Kun je niet iemand vinden die een dergelijke set bij je komt.installeren? https://www.warmteservice...omp-buitenunit/p/03650526 + https://www.warmteservice...b-v-warmtepomp/p/03650652 + regelunit https://www.warmteservice...elaar-2-draads/p/10453080

Kost je 6200 aan spullen , je aircoboer kan dit vast voor max 1000 euro wel aan elkaar verbinden. Dan nog wat cv-leidingwerk (moet te regelen zijn, mss door de mensen die vloerverwarming doen) en je bent voor 8k een heel eind.

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 25-09-2025 18:43 ]

• BarryH
  • Nu online
G-addict schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:19:
[...]

Als je een 300L vat flink leegtrekt met een bad en regendouche duurt het wel wat langer.
Mijn buurman trekt zijn 180L vat in een paar minuten leeg met zijn stortdouche en dat duurt in de winter al snel 2 uur.
Dit zijn toch wel 2 mooi strijdige statements in 1 post.
De conclusie lijkt mij juist: als je lang onder de regendouche wil zou ik daar zeker een DWTW in plaatsen.

Want dan kan de boiler kleiner / gebruik je minder E voor SWW etc

En 180L met 9kW van 10 naar 55 graden is net iets meer als een uur. Door de WP in te stellen op de boiler al opwarmen zodra de bodem van de boiler kouder wordt, start dat uur al snel nadat je de douchekraan open draait
En met een R290 pomp kan je de boiler ook op 65 zetten en dan zit er weer meer warmte in.

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 25-09-2025 19:20 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:20

ErikVers

e-Duurzaam

Mijn tips;
-Pak een Vaillant of een Panasonic waarbij ikzelf fan ben de laatste.
-maak een indicatie warmteverlies berekening hier; https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
-Een wtw en ook een douche wtw is altijd top en zeker icm een warmtepomp
-een boiler van 200 liter of meer is prima. Ook met 5 personen, waarom; je warmtepomp heeft in een half uur weer alles opgeladen. Zie het als een sanitair warm water buffer
-mocht je in de buurt van regio zwolle wonen en advies en installatie willen van iemand die er al honderden in bedrijf heeft gesteld of gemonteerd en heat geek gecertificeerd is, dan hoor ik het wel 😜👍

Edit; ik zie in je start staan Den Bosch dat gaat hem niet worden. Begin vooral eerst met die online berekening en pas een wtw en dwtw toe 👌

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 25-09-2025 19:41 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:20

ErikVers

e-Duurzaam

Fr33z schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:42:
Gezien je al.zoveel.airco's gaat doen zit je echt met 5 a 6kw warmtepomp al helemaal prima. Ik vind die 2 aanbiedingen van je eigen installateur te zot voor woorden dus die kun je laten liggen

Kun je niet iemand vinden die een dergelijke set bij je komt.installeren? https://www.warmteservice...omp-buitenunit/p/03650526 + https://www.warmteservice...b-v-warmtepomp/p/03650652 + regelunit https://www.warmteservice...elaar-2-draads/p/10453080

Kost je 6200 aan spullen , je aircoboer kan dit vast voor max 1000 euro wel aan elkaar verbinden. Dan nog wat cv-leidingwerk (moet te regelen zijn, mss door de mensen die vloerverwarming doen) en je bent voor 8k een heel eind.
5-6 kW op 240m2?
Zou er toch eerst iets aan rekenen voordat je dat kan inschatten of mis ik iets?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ErikVers schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:25:
[...]

5-6 kW op 240m2?
Zou er toch eerst iets aan rekenen voordat je dat kan inschatten of mis ik iets?
Zie het aparte topic. crux is dat de bovenverdieping met aircos verwarmd wordt, de LW WP doet alleen 120m3 begane grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
BarryH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:54:
@MvdD
beide ja,

Die 4.6 kW was alleen voor de begane grond...
Vergeet niet dat de 1e verdieping ook nog verwarmd moet worden. Ik zou eerst een degelijke berekening voor de hele woning willen maken en dan op basis daarvan een WP zoeken die dat vermogen ook bij de ontwerptemperatuur kan leveren. (Dus, @MvdD , niet van het foldervermogen uitgaan!)
In de TS van dit topic staat nergens dat de airco's ook de bovenverdieping gaan verwarmen.. Het verdient toch echt wel de voorkeur dat een WP voldoende vermogen heeft voor de hele woning.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 25-09-2025 20:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BarryH
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:09:
[...]

Die 4.6 kW was alleen voor de begane grond...
Vergeet niet dat de 1e verdieping ook nog verwarmd moet worden. Ik zou eerst een degelijke berekening voor de hele woning willen maken en dan op basis daarvan een WP zoeken die dat vermogen ook bij de ontwerptemperatuur kan leveren. (Dus, @MvdD , niet van het foldervermogen uitgaan!)
Verwarmen met airco's is vaak alleen bijverwarmen. Het verdient toch echt wel de voorkeur dat een WP voldoende vermogen heeft voor de hele woning.
Maar dan is het ook handig om afgifte te plaatsen op de 1e verdieping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Goed punt is: wat wil je bij -10?
Dan met airco’s de eerste verdieping op temperatuur houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
BarryH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:12:
Maar dan is het ook handig om afgifte te plaatsen op de 1e verdieping
Beter van wel. Ik zou daar zeker bij zo'n grote verbouwing altijd ook VVW aanleggen. Maar ook zonder die afgifte zal er altijd verlies naar boven zijn, omdat een bovenverdieping indirect ook altijd vanaf beneden verwarmd wordt. Dat verlies moet dus zeker in een warmteverliesberekening van de bgg worden meegenomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1