Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:21
Hey allen,

Hier even een adviesvraag mbt een eerste ontwerp van ons huis. (met gebruik van template)

Historisch gasverbruik: nvt-onbekend in nieuwe situatie
Afgiftesysteem:
- X m² vloerverwarming --> 1 km slang van 20 MM, berekening volgens chat GTP met inachtname van dikte buitenkant is 200L warmtebuffer. Altijd open is ons uitgangspunt hierin...
Dit betreft onze BG.Voor boven 3 kleine radiatoren
- X radiatoren --> Er komen 3 kleine jaga hybrid LT radiatoren boven, te verwaarlozen mij dunkt.
SWW:
- Er is een technische ruimte aanwezig, genoeg ruimte voor binnendeel Toshiba WP en ook buffervat maximum afmetingen 90*90*225 + ruimte voor optionele ventilatie WP.
- Ik denk dat een grotere buffer logisch is, gezien het huis veel inhoud heeft (aanname) ik ga uit van 500L.
- DWTW aanwezig? --> Nee
Warmtepompvoorkeur:
https://www.intercool.nl/...-801hw-e-hwt-1101xwhm3w-e
Dit is Warmtepomp (in bezit)

https://pimassetsprdst.bl...iginal/85/55/11328555.pdf
Dit is optionele WP voor ventilatielucht

https://remon-techniek.nl...2-rvs-spiralen-500-liter/
Dit is 500 L buffervat, 3 kwh elektrisch element kan ook worden gecombineerd

Context: We hebben een beetje een probleem hier. De verzwaring elektra (nodig voor 400V WP) komt maar niet. Nu hebben we 1*25A, dit wordt (ooit?) 3*25A.
Ik zit hier echt OP, bellen, mailen, klachten, netbeheerder bellen, uitvoerder lastig vallen, het is echt een drama.
Uitvoeringsdatum zou mei zijn, het is nu oktober.

Over naar plan B.

Lichtere WP, op 230V, welke direct in werking kan worden gesteld. Die ik (misschien later) kan verplaatsen naar mijn schuur oid (waar ik een kantoor ga bouwen later).
Voor het elektra gedeelte heb ik mijn schoonvader die hier bij helpt, met wat (tijdelijk) kunst en vliegwerk gaat dit wel lukken...
Als ik dit kan combineren met de NIBE F130 op mijn ventilatiekanalen, kom ik op een totaal vermogen van 14KW WP.
Dit wil ik bufferen in 500L buffervat.

Ook ben ik van plan om een losse openhaard/palletkachel in de woonkamer te zetten, voor de extreem koude dagen als backupverwarming voor de hoofdverblijven.
Momenteel geen mogelijkheid om daar OOK een WTW aan te koppelen en te combineren met de totale set-up..

Vragen bij de set-up zijn volgende;
Heeft het zin om de optionele WP te kopen voor ventilatie om het totaal aan vermogen wat op te krikken en verlies aan warmte te minimaliseren?
Moet dit in serie, of kan ik beide WP's in 1 buffervat combineren (met b.v. 2 spiralen), mijn voorkeur heeft 1 buffervat.
Als ik beide combineer, verlies ik dan de mogelijkheid tot koelen (van Toshiba WP?)
Past dit specifieke buffervat? (merk/grootte/etc..?)
Moet ik in het buffervat het optionele verwarmingselement kopen (3KW) voor de periodieke legionellarun?
Wie gaat het installeren?
Ga installatie zelf doen met 'eigen' loodgieter.
In bedrijfstelling en vullen Toshiba split WP wordt door officieel gecertificeerd monteur gedaan.

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Eerste schets mbt gecombineerde set-up (1 buffervat).

Beste antwoord (via R0D1NZ op 08-10-2025 11:39)

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 23:10
Goed advies van Gudz. Normaal is de volgorde:
  1. Warmtevraag van de woning bepalen (rekenen of historische data gebruiken)
  2. Bij die warmtevraag het afgiftesysteem kiezen en daarmee de gewenste CV temperatuur bepalen
  3. Bedenken of je ook SWW wilt maken met die warmtepomp
  4. Als laatste, een geschikt model warmtepomp kiezen die aan 1), 2) en 3) voldoen
Jij draait alles om. Een warmtepomp is een stuk kritischer qua dimensionering dan een CV ketel. Grote kans op frustratie en teleurstellende resultaten. Beter meteen het juiste model kiezen en desnoods degene die je hebt omruilen/verkopen.

Maar terug naar je eigenlijke vraag: Nee, die extra NIBE F130 heeft geen zin, en nee dat idee van dat buffervat moet je ook laten varen.

Het kan natuurlijk dat je door tijdsdruk en het niet krijgen van de gewenste aansluiting iets moet met die warmtepomp. Prima, maar hou het dan ook daarbij. Sluit hem aan en kijk hoe het gaat. Een extra buffervat is zo bij geplaatst mocht het nodig zijn. Hou een warme trui bij de hand als backup. Na de winter weet je dan ook wat je huis ongeveer nodig heeft.

Die Toshiba kan ook SWW water maken. Heb je alleen een boilervat nodig (geen buffervat!). Maar dat kost ook weer vermogen, en dat gaat te koste van de verwarming van het huis. Dus of dat een goed idee is weet je alleen als je de warmtevraag kent...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
Hier eerste schetsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY9VomRB1slLn2e349f4mgKLruI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvCSTyho3fb09oUAlOmFzRco.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
Dit topic gaat over het volgende;
Renovatie van een Stolpboerderij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35
Ik wil je heel graag verder helpen maar heb even geen overzicht hoe je tot de beslissingen bent gekomen.

Warmt behoefte bekend?
Voorkeur voor WP, is er al iets gekocht?
Afgiftetype en vermogen bij 35/30/20?
Bestaand leidingwerk of nieuwe aan te leggen?
SWW, hoe maken en hoeveel nodig?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabudop
Ik begrijp de vraag ook niet helemaal. Je spreekt jezelf ook op een aantal punten tegen:
  • Een groot huis heeft niet perse een groot buffervat nodig. Je huis zelf is de buffer bij vloerverwarming. Vaak heb je helemaal geen buffer nodig. En ChatGPT moet je nooit geloven. (We hebben het dan over de buffer die pendelen van de warmtepomp moet voorkomen)
  • Jij lijkt dezelfde buffer te willen gebruiken voor SWW?? (gezien de opmerking over legionella run). Heel slecht idee. Je CV systeem heeft dan altijd dezelfde temperatuur als SWW systeem. Dus je gaat of douchen met 30 graden, of je vloerverwarming voeden met 50 graden. Dat gaat echter zeer ten koste van het rendement en vermogen van de warmptepomp. En die zogenaamde legionella run gaat 500L water verwarmen tot 65 graden ten behoeve van de paar liter die in de SWW spiraal zitten, ook nog met COP van 1.
  • Jouw oorspronkelijke probleem, een 1x25A aansluiting, los je natuurlijk niet op door 1 grote warmtepomp te vervangen door twee kleinere met samen hetzelfde vermogen...
In jouw situatie, met veel ruimte rond het huis en een 1x25A aansluiting zou ik eerder aan een grond water-water warmtepomp denken. Die houden hun rendement bij lage buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
fabudop schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:08:
Ik begrijp de vraag ook niet helemaal. Je spreekt jezelf ook op een aantal punten tegen:
[list]
• Een groot huis heeft niet perse een groot buffervat nodig. Je huis zelf is de buffer bij vloerverwarming. Vaak heb je helemaal geen buffer nodig. En ChatGPT moet je nooit geloven. (We hebben het dan over de buffer die pendelen van de warmtepomp moet voorkomen)
De buffer is 200L in de vloer. maar ik wil voldoende tapwater klaar hebben staan (en misschien ook wat energie bufferen van zonnepanelen later) Dit kan natuurlijk ook in electra worden opgeslagen dmw accu's, maar beide kan ook.. De warmtepomp die ik heb schijnt zeer goed te kunnen pendelen, daar zie ik geen probleem, wel in het piekvermogen bij (zeer lage temperaturen). Vandaar een extra kachel in de woonkamer (nu nog zonder WTW).
• Jij lijkt dezelfde buffer te willen gebruiken voor SWW?? (gezien de opmerking over legionella run). Heel slecht idee. Je CV systeem heeft dan altijd dezelfde temperatuur als SWW systeem. Dus je gaat of douchen met 30 graden, of je vloerverwarming voeden met 50 graden. Dat gaat echter zeer ten koste van het rendement en vermogen van de warmptepomp. En die zogenaamde legionella run gaat 500L water verwarmen tot 65 graden ten behoeve van de paar liter die in de SWW spiraal zitten, ook nog met COP van 1.
Ah, helder. Dat is een slecht idee. Zou je dan 1 doorstroomboiler voor SWW hebben en voor CV een buffervat, of alleen een kleinere SWW (200/300L)? In het technisch hok heb ik genoeg plaats voor als het moet 2 buffervaten, mocht een oplossing zijn om 1 grote te hebben voor CV op lage temp en 1 kleine SWW met een periodieke legionellarun.
• Jouw oorspronkelijke probleem, een 1x25A aansluiting, los je natuurlijk niet op door 1 grote warmtepomp te vervangen door twee kleinere met samen hetzelfde vermogen...
[/list]
Helder. Mocht het 3X25A worden kan ik alsnog wel doen (als het zin heeft..). Dan draai ik deze winter alleen met de Toshiba R32 Estia 8KW, later plaat ik daar de NIBE F130 bij als WP van de ventilatielucht.
In jouw situatie, met veel ruimte rond het huis en een 1x25A aansluiting zou ik eerder aan een grond water-water warmtepomp denken. Die houden hun rendement bij lage buitentemperaturen.
Snap ik, veel onderzoek naar gedaan 'grabencollector'.

Maar de huidige WP ben ik tegen het lijf gelopen, vraag ik hoe dit we dit efficient mogelijk kunnen neerzetten.

[ Voor 20% gewijzigd door R0D1NZ op 07-10-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
GudZ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:23:
Ik wil je heel graag verder helpen maar heb even geen overzicht hoe je tot de beslissingen bent gekomen.

Warmt behoefte bekend?
Nee.
Voorkeur voor WP, is er al iets gekocht?
Ja, ESTIA R32 Split - 8,00 kW - R32 - Estia HWT-1101XWHT9W-E - HWT-801HW-E
Afgiftetype en vermogen bij 35/30/20?
Heating capacity @ A+2/W+35 (max) 10,30. (zie geen andere getallen in tabellen)
Afgifte type is LT vloerverwarming.
Bestaand leidingwerk of nieuwe aan te leggen?
Er is een technisch hok met alles wat nodig is. Installatiewerk doen we nieuw (er is geen CV nu).
SWW, hoe maken en hoeveel nodig?
Goede vraag. daar struggel ik mee....

[ Voor 9% gewijzigd door R0D1NZ op 07-10-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
Het gegeven is dat de WP in bezit is. Alle leidingen zijn aanwezig in het technisch hok.

Mijn vraag is of het mogelijk is (en hoe?) of de NIBE F130 er mee kan worden gecombineerd.

Heeft dit zin, en zo ja, wat zou een set-up zijn die hout snijdt?

Moet je dan 2 aparte buffervatten hebben staan, of kan je ze beide in 1 vat prikken?

[ Voor 91% gewijzigd door R0D1NZ op 07-10-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
R0D1NZ schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:58:
Het gegeven is dat de WP in bezit is. Alle leidingen zijn aanwezig in het technisch hok.

Mijn vraag is of het mogelijk is (en hoe?) of de NIBE F130 er mee kan worden gecombineerd.

[/list]
Kort antwoord: nee

Lang antwoord: die NIBE F130 is een warmtepomp voor SWW (warmwater). Lees de installateurshandleiding maar eens door. Hij kan niet regelen op CV temperatuur, of een stooklijn instellen. Je stelt alleen de gewenste SWW temperatuur in. Maar jij wilt de CV temperatuur instellen en die hangt af van de buitentemperatuur. Die andere warmtepomp (Toshiba) gaat dat regelen. Je hebt 2 kapiteins op 1 schip waarbij de ene kapitein nog moet leren varen.

En als ik naar de specificaties kijk heeft die maar een thermisch vermogen van 1,4kW, mits de ventilatie 180m3/h doet. Bij 180m3/h zit er ongeveer 60W aan vermogen per graad temperatuur verlaging. Als je 20 graden verlaagd (20 graden in, 0 graden uit) heb je dus 1.2kW. Als je meer zou verlagen krijg je problemen met ijsvorming. Je zou de ventilatie harder kunnen zetten, maar dan zuig je ook veel koude buitenlucht naar binnen, je hebt immers geen balansventilatie.

Zo kijkend zou ik zeggen: voor verwarming die Toshiba, voor SWW een aparte warmtepomp boiler. Desnoods die NIBE F-130 inzetten als warmtepompboiler :) met een apart SWW boilervat (dus niet het CV bufffervat). Zo voorkom je dat die Toshiba ook nog tijd nodig heeft voor warmwater. Lekker gescheiden houden, zeker omdat je nog niet weet wat de warmtevraag of SWW vraag precies is. Mocht het huis dan nog niet warm genoeg worden een lucht-lucht (airco) warmtepomp bij plaatsen die ook met hele koude buitentemperatuur overweg kan.
Of, en zowiezo aan te raden, een balansventilatie unit met WTW. Dan bespaar je een hoop aan warmtevraag, juist bij koud weer. Moet je alleen het leidingwerk kwijt kunnen.

Het buffervat wat je aan die Toshiba aansluit kan er gewoon 1 zijn zonder spiraal. Dat is efficiënter voor de warmtepomp (geen temperatuur delta over de spiraal) en spaart een extra pomp met regeling etc. uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35
Bereken eerst je warmtevraag. Je kunt even een warmteverlies berekening maken op (google warmteverlies berekening bouwenergie ).

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je?

Wat voor VV verdeler heb je geïnstalleerd?

Je zegt: alle leidingen zijn aanwezig in technisch hok maar je verwart buffervat nu nog met boilervat....

Boilervat heeft spiraal, via de spiraal verwarm je met je WP circuit middels een 3-weg klep je warm water om te douchen.
Buffervat is om je installatie inhoud te vergroten.

Vanaf 60m2 VV acht ik een buffervat met een 8 Kw unit niet nodig.

Jij hebt dus waarschijnlijk geen buffervat nodig.

Ik heb geen idee hoeveel SWW je gebruikt maar je warmtevraag is ook niet enigszins duidelijk.
Je noemt van die Toshiba de 2C Ta 35, maar juist het vermogen bij -7(westen) of -10 (oosten) is nodig.

Ga alsjeblieft terug naar de tekentafel en begin grondig opnieuw, klinkt misschien arrogant maar ik kan er nu geen kaas van maken.

[ Voor 13% gewijzigd door GudZ op 07-10-2025 20:01 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• fabudop
  1. Warmtevraag van de woning bepalen (rekenen of historische data gebruiken)
  2. Bij die warmtevraag het afgiftesysteem kiezen en daarmee de gewenste CV temperatuur bepalen
  3. Bedenken of je ook SWW wilt maken met die warmtepomp
  4. Als laatste, een geschikt model warmtepomp kiezen die aan 1), 2) en 3) voldoen
Jij draait alles om. Een warmtepomp is een stuk kritischer qua dimensionering dan een CV ketel. Grote kans op frustratie en teleurstellende resultaten. Beter meteen het juiste model kiezen en desnoods degene die je hebt omruilen/verkopen.

Maar terug naar je eigenlijke vraag: Nee, die extra NIBE F130 heeft geen zin, en nee dat idee van dat buffervat moet je ook laten varen.

Het kan natuurlijk dat je door tijdsdruk en het niet krijgen van de gewenste aansluiting iets moet met die warmtepomp. Prima, maar hou het dan ook daarbij. Sluit hem aan en kijk hoe het gaat. Een extra buffervat is zo bij geplaatst mocht het nodig zijn. Hou een warme trui bij de hand als backup. Na de winter weet je dan ook wat je huis ongeveer nodig heeft.

Die Toshiba kan ook SWW water maken. Heb je alleen een boilervat nodig (geen buffervat!). Maar dat kost ook weer vermogen, en dat gaat te koste van de verwarming van het huis. Dus of dat een goed idee is weet je alleen als je de warmtevraag kent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:54
fabudop schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:10:
Een met het eerste deel van je verhaal, maar het maken van SWW kost in de praktijk nauwelijks verwarmingscapaciteit. Dat wordt vaak zwaar overdreven, omdat mensen niet rekenen, maar schatten. En dat gaat velen niet zo best af.
Zo heb ik hier al eens uitgerekend dat het vermogen voor SWW gemiddeld maar 164 W is: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" (en daarmee dus verwaarloosbaar op het WP vermogen).
Maar zelfs als je WP dagelijks een uur met SWW bezig is, dan is dat nog steeds minder dan 5% van de bruikbare tijd, en daarmee geen probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:28
ik kan helaas geen chocola maken van deze vraag @R0D1NZ . Je gaat andersom dan de meesten en haalt er meerdere dingen bij die niet logisch zijn of niet lijken te kloppen. Kun je aanvullen over?

- hoe groot is je huis ongeveer en wat is de isolatie-graad die je gaat bereiken (Rc-waardes van muren/dak en welk glas)
- wat voor ventilatiesysteem heb je straks?
- waarom is die 1x25A een probleem? ik zie een warmtepomp die gewoon op 1 fase past dus waar gaat het dan mis?

obv je topicstart zeg ik:
- buffervat is onzin en onhandig. Jij zoekt een boilervat, dat is een ding waar heet water voor douchen in zit. Als je dat 500L vat koopt dat je linkte ga je alleen maar energie verspillen en balen qua comfort.
- 500L zou ik niet zo snel doen, 200 tot 300L boilervat is stuk gangbaarder en bruikbaarder.
- vergeet ventilatielucht WP, je moet gewoon zorgen voor een WTW-ventilatiebox en dan is er ook weinig winst te behalen met een speciale ventilatieWP.

Eens met de rest dat voor beperkt vermogen het belangrijker is om te kijken of je water-water kunt doen, ik zou dan inderdaad een grabencollector bouwen. Maar ja, je hebt al een WP....

Kun je die WP niet verkopen en iets langer studeren op een goede aanpak?

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 08-10-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
fabudop schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:10:

Dank, door tijdsdruk zal ik 'iets' moeten deze winter. (met 230V). Ik kan mij niet meer permitteren om te wachten op Liander, aangezien het wat frisser wordt. Het wordt deze aanpak.

Mocht de WP het niet trekken dit jaar, dan verplaats ik deze naar de schuur volgend jaar, en koop (als Liander ooit komt) een 400V in de boerderij.

Kachel en trui als backup ;)

Weet dat ik de componenten (WP en vat) gratis meepak (met inachtname van de ISDE subsidies)...

Een beetje trail and error (spelen) hiermee vindt ik dan wel leuk ik hoop dat mijn vriendin er ook om kan lachen deze winter O-)
Pagina: 1