Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 2 ... 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• venebob
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-07-2023
Goedendag,

Hebben er al mensen ervaring met de nieuwe Intergas Xtend 5 kw hybride warmtepomp?
Lijkt mij goede concurrentie voor de Remeha Elga Ace kwa prijzen en specificaties.

Mvg,

Bob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fkoren
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03 21:51
Ik luister graag mee op dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venebob
Sowieso erg goede ervaringen met intergas ketels, warmtepompen zijn natuurlijk andere koek.
Weet iemand of ze de daikin techniek zelf hebben doorontwikkeld of dat het een volledig eigen concept is?
Zijn er nog meer ins en outs / ervaringen te vinden? Op internet staat nog erg weinig informatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31
Is 5kW voldoende om de woning warm te houden - eventueel na aanpassingen afgifte systeem in combinatie met aanpassingen isolatie?

Kan de warmtepomp geheel zonder de CV backup werken?

Is het antwoord op 1 van deze vragen nee, dan is het (net als de Elga) een keuze waarbij je mogelijk voor einde technische levensduur opnieuw een warmtepomp gaat kopen… en dus geen verstandige keuze.

Er is genoeg keuze onder full-electric geschikte warmtepompen die ook hybride opgesteld kunnen worden. Dat is wat je wil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• venebob
Daar gaat dit topic niet over, er zijn 1000 redenen te bedenken om niet full electric te gaan. Dit gaat over de hybride warmtepomp, de intergas xtend.
Wie heeft er ervaring mee en wat zijn de plus en minpunten, ervaringen etc ( op het gebied van hybride systemen.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
Prima, kies voor vergelijkbaar geld de optie waarmee je de route naar full-electric nu al onmogelijk maakt …

Een gewaarschuwd mens enzo.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• patrique70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-04 15:21
Hij is bij mij gisteren geïnstalleerd, dus ik ga het vanaf nu ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 20:20
patrique70 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:11:
We horen graag van je! :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:55:

Er is genoeg keuze onder full-electric geschikte warmtepompen die ook hybride opgesteld kunnen worden. Dat is wat je wil.
Kun je een voorbeeld van deze opstelling geven? Liefst 9kW (of 7...).

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
S0epkip schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:09:
[...]

Kun je een voorbeeld van deze opstelling geven? Liefst 9kW (of 7...).
https://www.vaillant.nl/c...pompen/hybride-warmtepomp

Off elk ander all-electric ready systeem.
Voldoende capaciteit nemen. Rustig afgifte in orde maken…

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 21-02-2023 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:50

TD-91

XC40 P8

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen bij deze warmtepomp. Lees dat ze inmiddels worden uitgeleverd aan de groothandel en begin Q2 beschikbaar zijn voor verkoop.

@Ronald Zou je dit ook adviseren voor woningen van rond 1950 met weinig tot geen spouw? All electric zie ik daardoor niet snel gebeuren, maar ik kan mij vergissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@TD-91 Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Je kunt niet generaliseren. Afgifte systeem bij lage temperatuur (wat vloerverwarming per definitie is) moet voldoende zijn voor warmteverlies van de woning.

1950 gebouwd met enkelglas, kartonnen dak etc wat redelijk nageisoleerd is zou er kunnen zijn met de originele radiatoren. 2000 met mini radiatoren ontworpen voor 70 graden CV zou er wel eens niet kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
Welke thermostaat heb je bij deze opstelling?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Leuk om wat foto’s te zien van de opstelling, ik heb beperkt ruimte naast mijn xtreme en voor een all-electric met SWW gewoon te weinig ruimte.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• patrique70
@TD-91 Ik heb het door Hoppenbrouwers Techniek laten plaatsen, zij hebben de Xtend in november/december al vollop voorraad gekregen van Intergas, omdat ze zo'n grote klant zijn. Vandaar dat ik hem nu al heb.

@Gerardwaz Ik heb de Comfort Touch thermostaat (incl de gateway) van Intergas zelf. Deze is helemaal afgestemd op de ketel + warmtepomp.

@Mylo1

Op de eerste foto mijn CV ruimte. Links de Intergas Extreme 36, daarnaast de binnenunit van de Xtend, daarnaast een 40 liter buffervat voor de warmtepomp (die werd bij de set geleverd).
Op de tweede foto de buitenunit (links, de rechtste is van mijn airco).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Nzs6vcvcND_-ChUoNYIFt6JiWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du754Oe2VxsGHYwd4nHzf85g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0ZmCe92nCT4I2miMx9cnhzqI9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NR8TG05qPgqpSDVM9RBIFdR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
patrique70 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:56:
@TD-91 Ik heb het door Hoppenbrouwers Techniek laten plaatsen, zij hebben de Xtend in november/december al vollop voorraad gekregen van Intergas, omdat ze zo'n grote klant zijn. Vandaar dat ik hem nu al heb.

@Gerardwaz Ik heb de Comfort Touch thermostaat (incl de gateway) van Intergas zelf. Deze is helemaal afgestemd op de ketel + warmtepomp.

@Mylo1

Op de eerste foto mijn CV ruimte. Links de Intergas Extreme 36, daarnaast de binnenunit van de Xtend, daarnaast een 40 liter buffervat voor de warmtepomp (die werd bij de set geleverd).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, bedankt voor je antwoord.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris38
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-06-2023
Waarom is hier een buffervat van 40 liter bijgeplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:50

TD-91

XC40 P8

Mooi compact! Zie nu de set inderdaad bij hoppenbrouwers op de website (incl. buffervat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patrique70
Chris38 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:32:
Waarom is hier een buffervat van 40 liter bijgeplaatst?
"Met een buffetvat kan de inhoud van je cv-installatie worden vergroot, waardoor de aangesloten warmtepomp of cv-ketel optimaal kan presteren."

Die tekst haal ik van de site van NIBE af (fabrikant van het buffervat).

Ik denk dat het vooral bedoeld is om tijdens de ontdooi- en opstart-fases (van de warmtepomp) een extra buffer te hebben. Het heeft dus geen boilerfunctie. Zie het als een soort van "warmteaccu" (als je begrijpt wat ik bedoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-04 21:51
Ik krijg de Intergas Xtend (en HReco24/CW3) op 5 april geïnstalleerd, met een buffervat van 20 ltr. Dat vat is inderdaad bedoeld voor het ontdooien van de buitenunit als het te koud is. Dat niet al het met moeite opgewarmde CV-water in 1 x wordt leeggetrokken en de pomp in het algemeen minder vaak aan de slag moet - begreep ik. Je hebt een buffervat zeker nodig.

Bij de aanvraag heb ik mij verdiept in het vermogen (algemene term) en dan lijkt het volgens de brochure dat je 5 kW krijgt maar dan gaat het achteraf blijkbaar om een elektrisch vermogen. Het thermisch vermogen is 3 kW. De subsidiecode is te vinden op https://www.intergas-verw...onsument/producten/xtend/ en is KA22154. Reken je dus niet rijk - zoals ik deed ;-) De titel van het onderwerp klopt dus volgens mij niet. Of ben ik door de verkoper op het verkeerde been gezet?

Edit: ik heb wel van tevoren even geprobeerd of mijn huis (2008) goed genoeg geïsoleerd was door de CV-ketel terug te zetten naar 55 graden en lager vermogen. Ik heb een energielabel A. Dat ging goed, zelfs met de huidige radiatoren. Wel duurt het opwarmen van het huis wat langer. Ik begreep dat je met een warmtepomp de nachttemperatuur beter wat hoger kan zetten (bv. 17 graden) om het huis op tijd op temperatuur te krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door RuudMb op 04-03-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
5kW is wel degelijk het thermisch vermogen, anders zou je een COP van onder de 1 krijgen als het electrisch vermogen hoger was dan the thermische. Dan kan je beter een electrisch verwarmingselement gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
ErnstvV schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:46:
5kW is wel degelijk het thermisch vermogen
Op de ISDE meldcodelijst van de overheid staan 2 apparaten van Intergas: de Xource 7 en Xtend 5. Meer warmtepompen heeft Intergas niet dus daar kan geen twijfel over zijn.

Met de meldcode die ik had opgekregen staat er onder de kolom 'thermisch vermogen' 3 kW. Volgens de verklarende woordenlijst bovenaan op die lijst staat: "(Thermisch) Vermogen in kW: De hoeveelheid afgegeven warmte van het apparaat ten behoeve van ruimteverwarming, uitgedrukt in kiloWatt, conform EU811/2013".

Waarom zou daar bij de Xtend dan geen 5 kW staan? Dat hoop ik natuurlijk wel, dan zou ik weer meer subsidie kunnen krijgen. Bij de gemeente Purmerend kan je nl. ook een lokale subsidie aanvragen maar die werkt per kW. Dus 3 of 5 maakt voor mij nogal wat uit. Ben benieuwd naar je reactie.

[ Voor 3% gewijzigd door RuudMb op 04-03-2023 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een warmtepomp heeft geen 'het' thermisch vermogen, want dat is afhankelijk van zowel buitentemperatuur als aanvoertemperatuur (en nog wel meer factoren, maar dat zijn de belangrijkste).

Als voorbeeld: mijn warmtepomp levert 6 kW bij A-7W25, 10 kW bij A15W35 en 8 kW bij A15W65. Welk vermogen moet er dan op de sticker?

Vandaar dat de subsidie op standaardomstandigheden (de EU811/2013) genormeerd is. Blijkbaar komt dat voor deze warmtepomp op 3 kW uit (en bij mijn warmtepomp op 5, terwijl er 6 op de sticker staat).

Zie https://eur-lex.europa.eu...X%3A32013R0811#d1e32-72-1 tabel 10.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Inderdaad, en ik had begrepen dat warmtepompen die bedoeld zijn voor een hybride opstelling in je nadeel zijn bij de subsidie meeting. Belangrijker is het werkelijk vermogen bij bepaalde omstandigheden. Bij normale Nederlandse omstandigheden is dat bij de Xtend gewoon rond de 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
patrique70 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:56:

@Mylo1

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice!
Kun je al iets zeggen over je ervaringen met de geluidsproductie van de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Brongers
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-03 13:22
Bij mij is de warmtepomp 2 weken geleden geinstalleerd. 1 dag later lag de wp al in storing. Buiten sensor defect. Heb deze softwarematig over gezet naar temp aangeboden door het internet.Uit onderzoek blijkt dat mijn warmtepomp verouderde software heeft. Ook een flow probleem speelt mij parten. Ook de comforttouch thermostaat regelt goed maar geeft geen vlamsymbool in de app. Dit alles wordt door Intergas hersteld en goed afgeregeld worden. Dus tot op heden sta ik nog niet te juichen.

Johan

Intergas is langs geweest. Nieuwe print met een update in de Xtend en ook een update voor de comforttouch thermostaat.
Alles werkt naar behoren.
Bedankt Intergas.... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Johan Brongers op 30-03-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
delius schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:08:
[...]

Kun je al iets zeggen over je ervaringen met de geluidsproductie van de binnenunit?
Welk geluid verwacht je uit de binnenunit?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjovo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-11-2023
ik wil dit onderwerp graag volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Als het goed is zou je als je je unit met Internet verbonden hebt, automagisch een update moeten kunnen krijgen had ik begrepen. Is die van jou gekoppeld aan je wifi? Heb je een losse buitensensor of is het de sensor van de buitenunit die defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Topic Volgend, gezien er een offerte op de mat ligt om deze te plaatsen met een 40l buffervat.

Heel benieuwd in ervaringen en gasverbruik(vermindering).

Net even in de handleiding van deze versie zitten snuffelen.
Daarin zie ik het volgende staan:
De buitenunit en binnenunit kunnen een temperatuur van 30oC leveren aan de CV installatie.
Betekent dit, gezien ik nieuw hierin ben en nog in twijfel, dat je met temperaturen erboven zoals douchen of aanvoer van vloerverwarming 35C/38C hij dus eigenlijk altijd gas nodig zal hebben voor het bijverwarmer?

Of begrijp ik het verkeerd.

[ Voor 59% gewijzigd door Weerz op 20-03-2023 16:39 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Douche, ja, daar blijf je gas voor nodig hebben. Warm water voor vloerverwarming kan gewoon prima met de warmtepomp gemaakt worden. Waar in de handleiding staat die tekst over 30 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
https://www.intergas-verw...ingsvoorschrift-Xtend.pdf

Pagina 7 laatste stuk.

Is met douchen dan hybride of gewoon volledig gas?

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Dat staat er wel raar in inderdaad, maar ik denk dat dat de minimumtemperatuur is. De typegoedkeuring heeft het ook wel over hogere temperaturen.

Douchen blijft volledig gas, er zijn maar weinig R34 warmtepompen die 60 graden water maken, en zeker omdat je een best vermogen nodig hebt om zoveel warm water te maken. Dan heb je al snel een flink buffervat nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HybridExpert
  • Laatst online: 10:37
Weerz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:25:

Betekent dit, gezien ik nieuw hierin ben en nog in twijfel, dat je met temperaturen erboven zoals douchen of aanvoer van vloerverwarming 35C/38C hij dus eigenlijk altijd gas nodig zal hebben voor het bijverwarmer?
Ik heb een Xtend hangen en deze kan een aanvoer van 55°C CV water leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
[b]Weerz in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"
Is met douchen dan hybride of gewoon volledig gas?
Het is een hybride pomp: warmtepomp i.c.m. CV-ketel. In de winter zal de ketel bij flinke kou moeten bijspringen, dat is de bedoeling. En net zoals met douchen zal ook dit dan door de CV-ketel worden afgehandeld.
De CV-ketels hebben de meeste 'moeite' met verwarmen van douchewater. Vandaar dat je CW3, 4 etc. hebt. Verwarming is relatief 'bijzaak'. Aangezien ik alleen max. 6 ltr douchewater nodig heb is een CW3 ketel voor mij voldoende.

En voor zover ik het goed begreep is dat de aanvoer vanuit de Xtend 55 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door RuudMb op 22-03-2023 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrique70
Het is inderdaad een hybride systeem t.b.v. de Centrale Verwarming. Het tapwater staat helemaal los daarvan en wordt nog steeds 100% door de CV-ketel afgehandeld. Dus ook al kan de Xtend tot 55 graden, dan is dat alleen voor CV niet voor tapwater.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patrique70
delius schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:08:
[...]

Nice!
Binnenunit maakt heel weinig geluid. Je moet er echt bij gaan zitten. Ik heb er vooraf voor de zekerheid wel voor gezorgd dat ze hem op de buitenmuur konden monteren ipv een binnenmuur. Bij mij hangt alles in een apart hok, dus wij horen sowieso niets.

Wanneer de warmtepomp hard aan het werk is dan kan je hier en daar in het systeem (verwarmingsbuizen) wel een beetje gesuis horen. Maar in ons geval is dat heel zachtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HybridExpert
patrique70 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:23:
Wanneer de warmtepomp hard aan het werk is dan kan je hier en daar in het systeem (verwarmingsbuizen) wel een beetje gesuis horen. Maar in ons geval is dat heel zachtjes.
Dit is zeer waarschijnlijk het geluid van stromend water door de leidingen. Op het moment dat de warmtepomp hard draait wordt er ook meer water rondgepompt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Brongers
ErnstvV schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:20:
Als het goed is zou je als je je unit met Internet verbonden hebt, automagisch een update moeten kunnen krijgen had ik begrepen. Is die van jou gekoppeld aan je wifi? Heb je een losse buitensensor of is het de sensor van de buitenunit die defect is?
Nee, ik kan niet updaten omdat dit schijnbaar nog ontwikkelingssoftware is. En ja de unit is via wifi met internet verbonden. Volgende week komen 2 specialisten mijn problemen oplossen. De sensor van de buitenunit zit in de unit zelf en is geen losse.

Johan

[ Voor 4% gewijzigd door Johan Brongers op 24-03-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04 15:59
Heeft iemand al wat meer gehoord over de Intergas xtend+, die behalve verwarmen ook zou kunnen koelen? En wanneer die geleverd kan worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JesseK13
  • Laatst online: 01-03 22:14
Afgelopen week is bij mij de Xtend 5 geplaatst door een(kennis) installateur die er 1 heeft kunnen bemachtigen. Ik was ook toe aan een nieuwe CV ketel dus er is ook een Intergas HReco 30 bij geplaatst. Een buffervat van 50 liter helpt het rendement te verhogen en is dus ook geplaatst(links op de foto). Schuin links onder de Xtend pomp is nog een Fernox TF1 Omega Filter(vuilfilter geloof ik) aangesloten waarbij een vertegenwoordiger van Intergas aangaf dat hiermee de garantie een jaar langer zou zijn, 3jaar ipv 2 jaar. Ook gebruik ik de Comfort Touch thermostaat inclusief de gateway van Intergas. Vooralsnog is de keuze gemaakt om de buitenunit op mijn platte dak van de woning te plaatsen. Bij teveel resonantie geluid zal ik de overweging moeten maken om hem eventueel toch ergens in de tuin te plaatsen wat dan resulteert in flink langere leidingen. De gehele opstelling doet keurig zijn werk en er zijn tot nu toe nog geen mankementen opgetreden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp2r-9b-Ivi15b1QBz8R7vMXPjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmcBaP5gairO46999twHBw4f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fVkJLhTYhEJ9KxxM3tknkc-USE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxHTvO1AY0Qy8rs68fr99Uor.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:12
patrique70 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:05:
[...]

"Met een buffetvat kan de inhoud van je cv-installatie worden vergroot, waardoor de aangesloten warmtepomp of cv-ketel optimaal kan presteren."

Die tekst haal ik van de site van NIBE af (fabrikant van het buffervat).

Ik denk dat het vooral bedoeld is om tijdens de ontdooi- en opstart-fases (van de warmtepomp) een extra buffer te hebben. Het heeft dus geen boilerfunctie. Zie het als een soort van "warmteaccu" (als je begrijpt wat ik bedoel)
Vaak is de inhoud van een CV installatie te klein voor een warmtepomp. Vooral woningen tussen 1990 en 2010 hebben vaak maar een handjevol radiatoren en veel 15mm leidingwerk. Je moet pendelen met een WP echt koste wat kost zien te voorkomen, gezien start-stops juist de slijtage is van de compressor, niet perse draaiuren. Door een CV zijdige buffer toe te passen, kun je de warmtepomp zo langere runs laten maken, voordat hij uit gaat.

Nu kun je dus het vat ook opwarmen, de CV pomp laten nadraaien, en dus langer wachten voordat de compressor weer aanspringt. Wanneer hij aangaat, moet hij dus ook veel langer draaien, wat ook weer gunstig is voor je SCOP.

Helemaal belangrijk wanneer je na-regeling hebt toegepast. Evo home, thermostaatknoppen etc. Stel een aantal radiatoren of lussen van vloerverwarming staan dicht. Dan kan het zomaar zijn dat de pomp na minuten al afslaat en weer start. Beter is om deze gewoon uit te schakelen en alles open te zetten, om zoveel mogelijk ruimte te houden aan de afgifte kant van je installatie. :D

[ Voor 13% gewijzigd door Doesnotcompute op 27-03-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
JesseK13 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:04:
De gehele opstelling doet keurig zijn werk en er zijn tot nu toe nog geen mankementen opgetreden. [Afbeelding]
Bedankt voor je foto's!

Kan iemand het woud aan leidingen hier ontcijferen?
Inmiddels denk ik wel drie pompen in het cv-circuit te zien? En hoe werkt de buffer hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BAnTUPgLF2t_TRBtgITggDX7fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Adv8s53jv8QOkbp9vYNMXR2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HNhyZzCdcyixeQdFZy0-HfweiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSXJRbXH9jgTbhwB0FRrDAG8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door S0epkip op 28-03-2023 09:56 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:46
patrique70 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:05:
[...]
Een warmtepomp heeft een minimale CV inhoud nodig om goed te functioneren. Dit vind je terug in de handleiding van de warmtepomp. Er zit verschil in de benodigde minimale inhoud tussen vloerverwarming en radiatoren. Mijn warmtepomp heeft met vloerverwarming een minimale cv inhoud nodig van 28 liter terwijl dit met radiatoren 46 liter is. Kom je niet aan de minimale inhoud dan is een buffervat nodig. Vloerwarming is de ideale buffer want je slaat warmte op in de vloer :)

Een buffervat helpt niet tegen pendelen aangezien er zo veel water door het systeem gaat zal de warmte in je buffervat (zeker met maar 40-50L inhoud) met enkele minuten op zijn. Wil je pendelen voorkomen dan zul je echt moeten denken aan 1000L buffer :o maar dat past niet in de meeste woningen :P maar het beste is om de afgifte systeem zo te maken dat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan. Pendelen helemaal voorkomen is nagenoeg onmogelijk zeker in de periode van voor- en najaar waar de warmtevraag beperkt is. Een warmtepomp met een laag minimaal vermogen werkt dan beter dan een warmtepomp die een hoog minimaal vermogen heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Bo0bz op 28-03-2023 10:26 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HybridExpert
S0epkip schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Kan iemand het woud aan leidingen hier ontcijferen?
Inmiddels denk ik wel drie pompen in het cv-circuit te zien? En hoe werkt de buffer hier?
Ik zie maar één pomp? Zoals ik het zie pompt de binnenunit van de Xtend rond over het buffervat en de pomp die onder het vat te zien is pompt over het afgiftesysteem. Dat blauwe vraagteken links is mij ook een raadsel. Misschien een aansluiting aan de onderzijde van het vat? Zou een verbinding moeten hebben naar de gele pijl terug de Xtend in.

Grijs vraagteken rechts is een automatische ontluchter van Spirotech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
HybridExpert schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Ik zie maar één pomp? Zoals ik het zie pompt de binnenunit van de Xtend rond over het buffervat en de pomp die onder het vat te zien is pompt over het afgiftesysteem. Dat blauwe vraagteken links is mij ook een raadsel. Misschien een aansluiting aan de onderzijde van het vat? Zou een verbinding moeten hebben naar de gele pijl terug de Xtend in.

Grijs vraagteken rechts is een automatische ontluchter van Spirotech
Ontluchter dus, was niet zeker. Maar wat betreft de drie pompen: cv-ketel, xtend binnenunit én een externe (derde) pomp.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HybridExpert
S0epkip schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Ontluchter dus, was niet zeker. Maar wat betreft de drie pompen: cv-ketel, xtend binnenunit én een externe (derde) pomp.
Ja zo. Xtend pomp pompt dus over het vat, ketel pompt over die verdeler onder de Xtend en die externe pomp over het afgiftesysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Is de Extend warmtepomp ook mogelijk in een huis met alleen radiatoren? Ik verwarm normaliter met een Intergas Extreme a.d.h.v. 50 graden aanvoer en 37,5 retour.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Ruidasilva Iedere warmtepomp is ook geschikt voor radiatoren! Je moet je alleen beseffen dat een warmtepomp het meest efficiënt werkt op lage temperaturen. Twee opties die beide aangepakt moeten worden 1) isoleren om je benodigde warmte te verminderen 2) je afgifte systeem aanpassen bijvoorbeeld radiator met een enkele plaat vervangen door een met dubbele plaat.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ruidasilva schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:00:
Is de Extend warmtepomp ook mogelijk in een huis met alleen radiatoren? Ik verwarm normaliter met een Intergas Extreme a.d.h.v. 50 graden aanvoer en 37,5 retour.
je gemiddelde temperatuur is dus 43. dat kan dus heel makkelijk met een warmtepomp.

niet vergeten dat je radiator het niks kan schelen wie of wat het water warm maakt, warm water is warm water.

voordeel is dat een warmtepomp veel meer water verpompt, dus je gemiddelde temperatuur kan dus lager zijn en vooral zal die ook lager uitvallen als je 24/7 gaat stoken ipv paar uurtjes per dag zoals je nu doet.

dus er is in de basis geen reden om uberhaupt hybride te nemen, je gan gewoon meteen volledig electrisch.

wil je efficeinter gaan stoken kan je op een later stadium of soms vooral af je radiatoren vervangen door T33's, fancoils of zelfs vloerverwarming als je toch die vloer beetje zat bent. een lagere stooktemperatuur is wat je efficeintie/goedkoper stoken oplevert. dus lang en laag is goedkoop, kort en hoog is duur.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 11:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HybridExpert
Ruidasilva schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:00:
Het gaat niet alleen om temperaturen, maar ook om vermogens. Als je Xtreme 20 kW levert (waarschijnlijk niet, maar wel even checken) met deze temperaturen ga je dat nooit redden met de Xtend.

Ik heb zelf computerventilatoren onder de radiatoren geplaatst om de afgifte te verbeteren. Dus heb geen andere radiatoren hoeven plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HybridExpert schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Het gaat niet alleen om temperaturen, maar ook om vermogens. Als je Xtreme 20 kW levert (waarschijnlijk niet, maar wel even checken) met deze temperaturen ga je dat nooit redden met de Xtend.

Ik heb zelf computerventilatoren onder de radiatoren geplaatst om de afgifte te verbeteren. Dus heb geen andere radiatoren hoeven plaatsen.
in welke gooise villa woon jij dat je 20kW nodig hebt om het warm te houden in huis?

het minimum vermogen van de gasketel lijkt me veel belangrijker.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 11:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HybridExpert
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:11:
[...]

je gemiddelde temperatuur is dus 43. dat kan dus heel makkelijk met een warmtepomp.

niet vergeten dat je radiator het niks kan schelen wie of wat het water warm maakt, warm water is warm water.

voordeel is dat een warmtepomp veel meer water verpompt, dus je gemiddelde temperatuur kan dus lager zijn en vooral zal die ook lager uitvallen als je 24/7 gaat stoken ipv paar uurtjes per dag zoals je nu doet.

dus er is in de basis geen reden om uberhaupt hybride te nemen, je gan gewoon meteen volledig electrisch.

wil je efficeinter gaan stoken kan je op een later stadium of soms vooral af je radiatoren vervangen door T33's, fancoils of zelfs vloerverwarming als je toch die vloer beetje zat bent. een lagere stooktemperatuur is wat je efficeintie/goedkoper stoken oplevert. dus lang en laag is goedkoop, kort en hoog is duur.
toon volledige bericht
Je kan niet zomaar volledig elektrisch gaan als de warmtepomp niet voldoende vermogen kan leveren. Je zal echt wat moeten doen aan het thermisch verbruik wil je all electric kunnen gaan. Dus goed isoleren en efficiënt afgiftesysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HybridExpert
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:20:
[...]

in welke gooise villa woon jij dat je 20kW nodig hebt om het warm te houden in huis?

het minimum vermogen van de gasketel lijkt me veel belangrijker.
Daarom ook "waarschijnlijk niet" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HybridExpert schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Je kan niet zomaar volledig elektrisch gaan als de warmtepomp niet voldoende vermogen kan leveren. Je zal echt wat moeten doen aan het thermisch verbruik wil je all electric kunnen gaan. Dus goed isoleren en efficiënt afgiftesysteem
ik begrijp niet helemaal wat het probleem is hierin. waarom zou je in vredesnaam expres een te kleine warmtepomp nemen terwijl een goede maat betekent dat je geen gasketel nodig hebt? met een gasverbruik van 1000 kuub per jaar is een 5kW warmtepomp al ruim voldoende en een losse 5kW warmtepomp is goedkoper dan een hybridesysteem in aanschaf.

isolatie heeft daar niks mee te maken, das een leuk iets voor later. het afgiftesysteem (de radiatoren) verbeteren levert je veel meer besparing op en is goedkoper om te doen.

elke 10 graden die je van je aanvoertemperatuur kan halen is 20% minder stroomverbruik. dus van radiatoren naar vloerverwarming kan dus gewoon je stookkosten halveren. dat is vele malen betere ROI dan wat parels in je gevel spuiten....

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

HybridExpert schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:19:
[...]

De laaglast van de Extreme is 3,6 KW en ik kan met 8KW mijn hele huis warm houden.
Overal heb ik T33 radiatoren hangen, dus zou eventueel met fans idd nog aan de slag kunnen.

Vloerverwarming is op dit moment door de parketvloer geen optie.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ruidasilva schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:41:
[...]

De laaglast van de Extreme is 3,6 KW en ik kan met 8KW mijn hele huis warm houden.
Overal heb ik T33 radiatoren hangen, dus zou eventueel met fans idd nog aan de slag kunnen.

Vloerverwarming is op dit moment door de parketvloer geen optie.
heb je de ondergrens van de stooklijn al gevonden qua aanvoertemperatuur in de huidige situatie? dus een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur op de warmtepomp alleen waarbij die nog blijft draaien en je huis warm blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:44:
[...]

heb je de ondergrens van de stooklijn al gevonden qua aanvoertemperatuur in de huidige situatie? dus een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur op de warmtepomp alleen waarbij die nog blijft draaien en je huis warm blijft.
Nee daar ben ik nog niet mee bezig geweest, heb je tips hoe het aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HybridExpert
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:28:
[...]

ik begrijp niet helemaal wat het probleem is hierin. waarom zou je in vredesnaam expres een te kleine warmtepomp nemen terwijl een goede maat betekent dat je geen gasketel nodig hebt? met een gasverbruik van 1000 kuub per jaar is een 5kW warmtepomp al ruim voldoende en een losse 5kW warmtepomp is goedkoper dan een hybridesysteem in aanschaf.

isolatie heeft daar niks mee te maken, das een leuk iets voor later. het afgiftesysteem (de radiatoren) verbeteren levert je veel meer besparing op en is goedkoper om te doen.

elke 10 graden die je van je aanvoertemperatuur kan halen is 20% minder stroomverbruik. dus van radiatoren naar vloerverwarming kan dus gewoon je stookkosten halveren. dat is vele malen betere ROI dan wat parels in je gevel spuiten....
Een grotere warmtepomp is vaak stukken duurder. Ik begrijp wel dat je in een bestaande situatie een warmtepomp plaatst voor 80% van je verbruik en dat je de rest doet met een ketel. Scheelt ook een boilervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HybridExpert schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:01:
[...]

Een grotere warmtepomp is vaak stukken duurder. Ik begrijp wel dat je in een bestaande situatie een warmtepomp plaatst voor 80% van je verbruik en dat je de rest doet met een ketel. Scheelt ook een boilervat
das gewoon niet waar. een losse 5kW warmtepomp kost ~4500 euro plus nog 1000 voor een toffe tank. das odner de streep exact even duur of zelfs goedkoper dan zoiets als een daikin/intergas combi en dan negeren we de subsidies voor het gemak.

niet erg als je de zaak wilt maken voor hybride maar dan moet je wel eerlijk zijn. die magische 20% kost niet duizenden euros. het prijsverschil tussen een 5 en een 9kW unit is honderden, niet duizenden. en die 9kW heb je pas nodig als je richting de 1800+ kuub gas per jaar verbruikt.
Ruidasilva schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:52:
[...]

Nee daar ben ik nog niet mee bezig geweest, heb je tips hoe het aan te pakken?
zoizo eerst waterzijdig inregelen, dan alle raditoren open, en de watertemperatuur zoeken waarop je de toko net warm kan houden. let op de buitentemperatuur en stel je stooklijn daarop in met 1 a 2 graden daarboven.

Let wel, ik praat hier over warm houden, niet warm maken. Dus de verwarming blijft 24/7 aan.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Interessant om te lezen allemaal! Ik heb een vraag over het buffervat.

Volgende week is het bij mij zover, een nieuwe installatie. Intergas HReco24 (alleen douche, CW3) met Xtend. Huis is prima geïsoleerd en met mijn oude CV-ketel is het met 55 graden en 40% vermogen goed warm te houden. Gaat alleen om radiatoren. Geen vloerverwarming en die gaat er ook niet komen.
Er worden 2 buffervaten meegenomen, Reflex 20 ltr en 40 ltr. Ik kan nog kiezen. De kleinere is hangend model, de ander staand. Het is nog niet duidelijk hoeveel ruimte er in de krappe CV-kast overblijft, vandaar. Groter past sowieso niet.

Welk buffervat zou ik moeten kiezen? Is groter altijd beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseK13
  • Laatst online: 01-03 22:14
HybridExpert schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Ja zo. Xtend pomp pompt dus over het vat, ketel pompt over die verdeler onder de Xtend en die externe pomp over het afgiftesysteem
Er is momenteel zelfs nog een 4e pomp aanwezig , die van de vloerverwarming verdeler met thermostaat geloof ik. Deze gaat er binnenkort af en dan komt er een open verdeler voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RuudMb vreemd verhaal, dat moet gewoon uit de datasheet volgen en moet de installateur dus kunnen uitrekenen.
De meeste hybrides hebben helemaal geen buffervat nodig (full-e ook niet trouwens) want de ketel helpt met defrosts en de warmtepomp is toch te klein dus kan goed moduleren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-04 21:56
Proton_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:58:
@RuudMb vreemd verhaal, dat moet gewoon uit de datasheet volgen en moet de installateur dus kunnen uitrekenen.
De meeste hybrides hebben helemaal geen buffervat nodig (full-e ook niet trouwens) want de ketel helpt met defrosts en de warmtepomp is toch te klein dus kan goed moduleren.
Als aanvulling op bovenstaande:

Er wordt best vaak een buffervat toegepast, terwijl dat eigenlijk niet altijd nodig is. Een buffervat maakt het geheel moeilijker om in te regelen. Als e.e.a. niet klopt kan het middel erger zijn dan de kwaal: de warmtapomp moet dan hogere watertemperaturen leveren: lagere COP en dus meer verbruik. Ik snap het aan de ene kant wel, want er zijn nogal wat situaties waarbij een buffervat wel een probleem oplost. Voorkomen is beter dan genezen. Soms is het ook lastig van tevoren in te schatten...

Het gaat altijd om voldoende flow en voldoende warmtebuffer voor defrosten.

- Een hybride heeft de ketel als backup tijdens defrosten, mocht de watertemperstuur te laag worden. Dus als de watertemperatuur een keer te laag wordt, komt de ketel bij. Ketel kan op zijn sloffen het defrost vermogen leveren. Mocht er een keer iemand te lang onder de douche staan... dan komt de ketel niet bij, maar kan de ketel wel eerst de boel weer opwarmen zodra hij weer beschikbaar komt.

- Als er altijd een minimum aantal radiatoren op staan, zodat de benodigde nominale flow ten allen tijde gehaald kan worden, ook tijdens defrosten, dan is een buffer in principe niet nodig. Dus wel opletten dat er geen thermostaat kranen etc. op de primaire radiatoren zitten.

- Bij vloerverwarming waarbij altijd een minimaal aantal zones open staan is een buffer zelden nodig: voldoende actieve inhoud en flow. Wel opletten met openverdelers, deze kunnen als bypass gaan werken als de vloerverwarmingspomp niet draait, in dat gevap wordt de actieve systeem inhoud klein, maar ook dan kan de ketel het oplossen. Dus belangrijk om de thermostatische beveiliging, pompschakelaar etc. wel even te checken.

Soms is een buffer nodig:
- Als de minimum actieve systeeminhoud te klein is, kan een serie-buffer in de retour worden geplaatst. Dit is eigenlijk alleen van toepassing als je ketel gebruik tijdens defrosts wilt minimaliseren, dus wilt voorkomen dat de ketel bijschakeld. In dat geval is er geen extra waterpomp nodig.

- Bij een klein afgiftesysteem, waarbij een klein aantal radiatoren open staan kan de vereiste flow soms geluidsproblemen veroorzaken. Met een parallel-buffervat geschakeld als openverdeler kan/mag de flow door het afgifte systeem lager zijn dan die van de warmtepomp zelf. Er zijn diverse variaties mogelijk, maar een oplossing waarbij buffer 2 aansluitingen heeft, geeft minste 'temperatuur verlies' in de aanvoertemperatuur tgv menging. Vaak kan de secundaire waterpomp door de warmtepomp geschakeld worden.

- bij een master-master regeling, dus wanneer alle groepen kunnen dichtlopen, is een parallel-buffer een vereiste, omdat anders de flow door de warmtepomp compleet kan wegvallen. In dat geval is een extra waterpomp nodig. Maar omdat er bij dichtlopen van alle zones er geen afgifte meer is stopt de warmtepomp sowieso al wel snel; een 50 liter buffer is zo warm.
Dus echt een probleem oplossen doet het ook niet... je geeft de warmtepomp iig de gelegenheid om netjes te stoppen zonder foutmelding :)

- bij een systeem waarbij de watertemperatuur tgv een zone systeem erg fluctueert doordat er voortdurend kouder / warmer water retour komt, kan een klein buffervat tegengaan dat de compressor voortdurend veel op en af toert tgv daarvan. Dus een uitmiddelen van retourtemperatuur.

Zoals hier al eerder is gemeld doet een buffer van 50 liter weinig tegen pendelen. Pendelen moet in de eerste instantie worden gezocht in het afgifte systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Fullpower op 28-03-2023 20:09 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Brongers
S0epkip schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Welk geluid verwacht je uit de binnenunit?
We horen de binnenunit niet, ook s'nachts niet.

Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Problemtulip
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 13:30
Ik lees echter nog niets over de daadwerkelijke besparing.
Hoeveel m3 gas per dag werd er verbruikt ten opzichte van de nieuwe situatie?

ik snap dat iedereen het doet voor het milieu 8)7 maar de doekoes zijn vast ook een drijfveer :X

[ Voor 27% gewijzigd door Problemtulip op 30-03-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Gezien het weer nu boven de 5C zit verwacht ik nu dat er minder gas verbruikt wordt. Gezien eronder de WP weer gas nodig heeft om het bij te benen.

Laatste 2 weken is er een enkele keer onder de 5C geweest.
Nieuwsgierig zoals @Problemtulip aangeeft in wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@problemsolver Om je even wat beeld te geven van mijn full-electric warmtepomp vs gasketel. Oud verbruik (inmiddels 3 jaar terug) 1200M3 per jaar. Verbruik van de warmtepomp 2600kwh. Even snel op gaslicht.com gekeken met de huidige tarieven betaal je voor 1200m3 gas nu €2000 per jaar en voor 2600kwh electra €700 per jaar. Heb alles gecompenseerd met zonnepanelen en krijg nu gemiddeld 700 euro per jaar terug in plaats van te betalen aan de energiemaatschappij. Met deze gekke prijzen verdien je de warmtepomp dus snel weer terug echter weten leveranciers dat ook en zijn ook de warmtepompen duurder geworden (kwestie vraag en aanbod).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:59
Draait de Xtend ook zonder dat er een ketel aangesloten is eigenlijk? Sommige huizen is 3 kW, met een kleine backup voldoende, en als je dan weinig binnenruimte hebt is dit wel een mooi model. Doorstroomverwarmer ernaast voor warm water en je houdt een berg ruimte over t.o.v. een CV ketel.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ja, dat kan in theorie wel inderdaad. Moet je CV systeem wel groot genoeg zijn om warmte te leveren bij de defrost. En hopen dat als het echt koud wordt je de boel nog warm houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:59
Dat gaat meestal wel goed volgens mij, ik draai hier met een Elga Ace van 4kW zonder ketel en dat gaat met defrosts ook goed, een kleine warmtepomp heeft ook maar weinig warmte nodig om weer te ontdooien.

Met een airco in de woonkamer als backup voor als het koud wordt kan je ook met de wat mindere afgiftesystemen all-electric, tot een origineel gasverbruik van 1200-1300 m3 is dit vermogen dan prima.

[ Voor 10% gewijzigd door JBtL op 30-03-2023 21:46 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Bij de al langer beschikbare Intergas Daikin hybride combinatie is er ook een 8kW Hybride systeem. Ik vraag me af waarom er met deze volledige Intergas combinatie enkel een 5kW variant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman165
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-04 13:33
@patrique70
Hoe is je installatie elektrisch aangesloten, op een aparte groep?
Hoe is het geluid van de buitenunit aan de muur, hoor je die binnen ook?

gr. Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Foto's van de pas geïnstalleerde unit (Xtend 5 en HReco24):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1DDZWLieYIYi62ov2fP3yZlQhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ct6aZ9u3xszxpdIGL7C27wJR.jpg?f=user_large

Buffervat van 20 ltr.

Buitenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vEN302I6JDHyabs7JdUO8sq0zs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xbIsM5xLNfxGdvV22wN9ZoT3.jpg?f=user_large

Eerste ervaringen: de aanwarmtijd is bijzonder lang, ca. een uur voor een halve graad. Ik moet nog wat radiatoren wijzigen. Eerder had ik dat niet gedaan omdat het huis gewoon warm werd met de oude CV ketel op 55 graden. De radiatoren worden nu echter niet meer dan lauw/handwarm. De unit heeft standaardinstellingen (COP 2).

Gevoelsmatig moet ik de temperatuur een graad hoger instellen t.o.v. de oude CV-ketel (aan/uit schakeling). Vroeger stelde ik de thermostaat in op 20 graden, nu moet dat op 21 graden om hetzelfde gevoel te krijgen. De buitenunit staat op het platte dak, dat heeft ca. 10 cm. isolatie en 10 cm. beton. Onder dat dak bevindt zich onze slaapkamer. We wonen in een rustige omgeving en als het windstil is hoor je de buitenunit amper, wel iets als je heel goed luistert maar dat is m.i. eentonig gebrom/ruis op een heeeeel zacht niveau. Ook de buitenunit staat 'standaard' ingesteld, dus nog geen geluidsbeperking ingesteld.

Wat mij opviel is dat je de app van Comfort Touch op het allerlaatste moment moet installeren, pas als de gateway is aangesloten en werkt. Dat had ik niet gedaan maar daardoor leek het alsof je de unit kon bedienen maar dat was niet zo. Op het moment dat je de app hebt geïnstalleerd en werkend hebt zijn de lampjes 1 t/m 4 op de gateway aan. Als dat niet zo is branden de cijfers 1 t/m 5.

Vervroegd aanwarmen lijkt het (nog?) niet te doen, of veel te weinig. 's Nachts heb ik de unit ingesteld op 19 graden. Als ik het op tijd warm wil hebben moet ik de unit dus via het weekprogramma (onmogelijke app trouwens) ca. 2 uur eerder instellen. Ik overweeg nog om een andere thermostaat aan te schaffen vanwege dat gepriegel op een telefoon. Per dag moet ik het anders kunnen instellen en dat lijkt mij tot nu toe nog niet te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RuudMb schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:42:
Foto's van de pas geïnstalleerde unit (Xtend 5 en HReco24):

[Afbeelding]

Buffervat van 20 ltr.

Buitenunit:

[Afbeelding]

Eerste ervaringen: de aanwarmtijd is bijzonder lang, ca. een uur voor een halve graad. Ik moet nog wat radiatoren wijzigen. Eerder had ik dat niet gedaan omdat het huis gewoon warm werd met de oude CV ketel op 55 graden. De radiatoren worden nu echter niet meer dan lauw/handwarm. De unit heeft standaardinstellingen (COP 2).

Gevoelsmatig moet ik de temperatuur een graad hoger instellen t.o.v. de oude CV-ketel (aan/uit schakeling). Vroeger stelde ik de thermostaat in op 20 graden, nu moet dat op 21 graden om hetzelfde gevoel te krijgen. De buitenunit staat op het platte dak, dat heeft ca. 10 cm. isolatie en 10 cm. beton. Onder dat dak bevindt zich onze slaapkamer. We wonen in een rustige omgeving en als het windstil is hoor je de buitenunit amper, wel iets als je heel goed luistert maar dat is m.i. eentonig gebrom/ruis op een heeeeel zacht niveau. Ook de buitenunit staat 'standaard' ingesteld, dus nog geen geluidsbeperking ingesteld.

Wat mij opviel is dat je de app van Comfort Touch op het allerlaatste moment moet installeren, pas als de gateway is aangesloten en werkt. Dat had ik niet gedaan maar daardoor leek het alsof je de unit kon bedienen maar dat was niet zo. Op het moment dat je de app hebt geïnstalleerd en werkend hebt zijn de lampjes 1 t/m 4 op de gateway aan. Als dat niet zo is branden de cijfers 1 t/m 5.

Vervroegd aanwarmen lijkt het (nog?) niet te doen, of veel te weinig. 's Nachts heb ik de unit ingesteld op 19 graden. Als ik het op tijd warm wil hebben moet ik de unit dus via het weekprogramma (onmogelijke app trouwens) ca. 2 uur eerder instellen. Ik overweeg nog om een andere thermostaat aan te schaffen vanwege dat gepriegel op een telefoon. Per dag moet ik het anders kunnen instellen en dat lijkt mij tot nu toe nog niet te lukken.
toon volledige bericht
is je vertelt door de installateur dat je geen of zeer weinig nachtverlaging moet toepassen ?

hoe lang loopt de unit tussendoor als het huis eenmaal warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Ja, overeengekomen met de installateur. Maar dat kwam ook omdat ik aan het klagen was over de hele trage opwarmtijd. Ik heb trouwens geen vloerverwarming. Als het eenmaal op temperatuur is valt het draaien mee. Het huis is goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RuudMb schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:41:
Ja, overeengekomen met de installateur. Maar dat kwam ook omdat ik aan het klagen was over de hele trage opwarmtijd. Ik heb trouwens geen vloerverwarming. Als het eenmaal op temperatuur is valt het draaien mee. Het huis is goed geïsoleerd.
installateur had dat moeten vertellen voor je begon te klagen. weinig/geen nachtverlaging is warmtepomp 101 dingen.

type verwarming is niet echt een factor hierin, of de isolatie. het gaat er meer om in hoe lang die loopt als het eenmaal warm is en hoe heet het water is. en of je de radiatoren nog naregelt, dus actief kranen open/dicht draait of thermostaatkranen gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 09-04-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

venebob schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:43:
Sowieso erg goede ervaringen met intergas ketels, warmtepompen zijn natuurlijk andere koek.
Weet iemand of ze de daikin techniek zelf hebben doorontwikkeld of dat het een volledig eigen concept is?
Interessante vraag waarop ik het antwoord volgens mij in dit topic nog niet voorbij heb zien komen, iemand die hier meer over weet?
JBS schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:09:
Bij de al langer beschikbare Intergas Daikin hybride combinatie is er ook een 8kW Hybride systeem. Ik vraag me af waarom er met deze volledige Intergas combinatie enkel een 5kW variant is?
Toevallig hier iemand meer info over?

[ Voor 27% gewijzigd door JBS op 12-04-2023 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
JBS schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:30:
[...]
Interessante vraag waarop ik het antwoord volgens mij in dit topic nog niet voorbij heb zien komen, iemand die hier meer over weet?

Toevallig hier iemand meer info over?
Het is een volledig zelf ontwikkeld systeem, het heeft dus niets met de Daikin unit gemeen. Alle regelingen etc zijn door Intergas zelf gemaakt. Verschil met de Daikin unit is dat de Xtend ook zonder Intergas ketel te gebruiken is.

Zover ik weet is een zwaarder unit nog in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302359

Ik heb deze pomp sinds enige dagen in gebruik. Tevens heb ik ook een slimme thermostaat die het stroomverbruik realtime inzichtelijk maakt. Zodra ik de stroom op de Xtend systeem zet, schiet het stroomverbruik in de woning van 150-250 Watt naar 1000-1200 Watt constant. Het lijkt niet te zakken, ook niet als de kamer op temperatuur is.

Is dit normaal?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 18-04-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HybridExpert
Anoniem: 302359 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:32:
Ik heb deze pomp sinds enige dagen in gebruik. Tevens heb ik ook een slimme thermostaat die het stroomverbruik realtime inzichtelijk maakt. Zodra ik de stroom op de Xtend systeem zet, schiet het stroomverbruik in de woning van 150-250 Watt naar 1000-1200 Watt constant. Het lijkt niet te zakken, ook niet als de kamer op temperatuur is.

Is dit normaal?
Als de kamer op temperatuur is kan het best zijn dat de warmtepomp door blijft draaien om de ruimte op die temperatuur te houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RuudMb
Mijn eerste ervaringen met Xtend:

Voorafgaande aan de installatie had ik getest of het huis op temperatuur kon komen met de CV ingesteld op 55 graden en lager vermogen. Dat ging goed.

Nadat de warmtepomp was geïnstalleerd kreeg ik het huis in het geheel niet warm. De radiatoren werden handwarm. Wat bleek: de aanvoertemperatuur was door de installateur ingesteld op 40 graden en er bleek ook een andere setting nog ingesteld op 'vloerverwarming' - die ik niet heb. Met deze lage temperatuur werken gewone radiatoren dan amper omdat, zo werd mij verteld, de lucht niet circuleert bij een dergelijke lage temperatuur. Ik ben nog aan het nadenken om de radiatoren te vervangen naar lage temperatuur-radiatoren (bv. Jaga) maar dat is een kostbare en flinke klus.

Ik heb een hybride pomp en ik ben mij ervan bewust dat een lagere temperatuur natuurlijk minder hoeft op te warmen - lees: minder kosten. De afweging die ik dan zelf maak is een juiste verhouding tussen comfort en kosten. Tot hoever ga je met bezuinigen? Met zonnepanelen zijn de kosten voor electriciteit ten behoeve van de warmtepomp een stuk minder. Aardgas besparen doe je sowieso.

Na het aanpassen van de aanvoertemperatuur naar 55 graden (P194) en een andere setting op 'radiatoren' (P200) ging alles weer goed. Voor ondersteuning slaat dan de CV ketel aan en dan is er wat gasverbruik bij het opstarten in de ochtend om (denk ik) het water dan sneller op temperatuur te krijgen. Ik moet nog experimenteren met settings en zal het ook zeker op termijn gaan finetunen.

De thermostaat van Intergas, de Comfort Touch is niet via een webinterface te programmeren maar met wat gepriegel op een mobiel of touchscreen. Ik heb het een paar dagen geprobeerd maar kwam al snel tot de conclusie dat dit voor mij niet ging werken. Zeker als je verschillende dagen, verschillende tijden moet kunnen programmeren. Bovendien werkte het weekprogramma de ene keer wel, de andere keer niet, het was niet betrouwbaar. Ik vind de Comfort Touch daarom zeker geen aanrader.
Momenteel heb ik een makkelijker programmeerbare thermostaat met Opentherm protocol, een Thermosmart. Het werkt momenteel uitstekend voor mij en het leerproces voor aanwarmen lijkt voltooid. Ook al ziet de website van Thermosmart er mooi uit, het bedrijf is volgens mij niet meer actief, ze reageren nergens op en er lijkt geen support. Met name dat laatste deel werkt dan ook niet op de site. Jammer, deze thermostaat was z'n tijd wat mij betreft ver vooruit.

Energieverbruik lijkt mij normaal voor een warmtepomp maar dat is lastig inschatten vanwege aanwezige zonnepanelen. Op niet zonnige dagen heb ik in deze maand april met koude ochtenden op een dag bv. 12-15 kW, inclusief regulier gebruik van ca. 6-7 kW. Hierbij een overzicht van een opstart in de ochtend (p1monitor):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q-SnxplV0k5J8pVilgDhoq1pzY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ruxnp0RVL6YSRL6bA6R0RHRr.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-04 20:48
@RuudMb

Beste Ruud, mooi dat je in bovenstaand bericht aangeeft dat je er achter bent gekomen wat de oorzaak van het niet goed functioneren van de Xtend en dat alles nu naar behoren werkt.

Ik overweeg ook een Xtend aan te schaffen.

Wat ik eigenlijk mis, is de ervaring hoe het met je gasgebruik is gesteld voor/na in gebruikstelling.
Daar toen we het tenslotte voor.
Bedankt voor jouw feed back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Rara, op welke datum heb ik de warmtepomp 'gekregen'? Die eerste dagen dus alleen gasverbruik vanwege douchen (ca. 0.3 m3, via CV-ketel natuurlijk) met een lage aanvoertemperatuur voor radiatoren van 40 graden. Daarna een relatief grote piek vanwege verkeerde hybride-instelling en daarna weer het verwachte gasverbruik bij een hogere aanvoertemperatuur van 55 graden. Dat zal in de winter ongetwijfeld wat hoger zijn maar nog altijd lager dan wat het was. Dat is dus mijn dilemma: welke aanvoertemperatuur heb je nodig om je kamer warm te krijgen? En hoeveel gasverbruik is dan acceptabel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ze41TVn7lMEM9G2WLr8BTk8w6wA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/G0DnulITvfuaAtzd2FZ66oc0.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@RuudMb
Dat is een aardig verschil!
Gezien wij zelf eind juni de warmtepomp krijgen en ik me meer aan het verdiepen ben in de tips/tricks was uitzoeken verwarming(en) ook onderdeel.

Die is, wat ik merk/lees, heel lastig te bepalen.
Alles is afhankelijk in welke radiatoren je hebt als formaat icm met de vierkante meters in ruimte(s).
Als dat bekend is weet je wat deze aan vermogen nodig heeft. Dan zou je het kunnen berekenen per kamer en dat tegenover een aanvoertemperatuur en dan beetje mee spelen in wat jullie zelf prettig vinden.

Zelf ben ik aan het kijken om om de x tijd een radiator te gaan vervangen voor een versie die lage temperaturen aan kunnen. Met deze stappen wordt het rendement steeds hoger doordat het gas weer meer naar beneden zal gaan met vervanging. Zo dus ook rendabel in extra aanschaf van de radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-04 20:48
RuudMb
Beste Ruud,
dank voor je snelle antwoord. Het lijkt er wel op dat er een significant verschil in gasgebruik is.

Ik heb een simulatie gemaakt voor jou gasgebruik voor en na (met weglating van de zeer lage m^3 in de periode 6 t/m 15 april).
Van 19 maart t.m 4 april gemiddeld 5.1 m^/3 per dag.
Van 16 april t/m 19 april: 1.85 m^3 per dag. Moeten we wel in ons achterhoofd houden dat de overdagtemp stijgende zijn.

Vervolgens heb ik mijn mijn eigen gasgebruik genomen voor 2 periodes:
van 19 maart t/m 4 april: 7.0 m^3 per dag. En van 5 april t/m 19 april: : 5.2 m^3.
Door de stijgende buitentemp is dit 19% minder.

Aannemende dat jij dezelfde reductie (19%) zou hebben gehad van 5 april t/m 19 april zou het gebruik zonder WP dan 4.1m^3 per dag zijn geweest.
Nu is jouw gebruik na juiste instellingen (16 april t/m 19 april) totaal 7.4 m^3 geweest ofwel gemiddeld 1.9m^3 per dag. Vergeleken met de geschatte 4.1 m^3 betekent dit een reductie van bijna 55%.
Natuurlijk is de periode vrij kort voor de periode waarin de warmtepomp goed heeft gewerkt en ook andere variabelen kunnen een zekere rol spelen.

De simulatie laat wel zien dat ern een significante reductie in gasgebruik is (geweest): 55% hetgeen goed overeenkomt met de algemene schattingen na installatie van een hybride WP: 40-60%.
Eigenlijk zou er een correctie voor het gasgebruik voor warmwater gedaan moeten worden om het netter te maken. Maar in 1e benadering ziet het geheel er goed uit.
Ik wens je verder veel plezier van de WP en denk nu ook dat ik overga naar installatie van een Xtend.
Deze past goed bij mijn Extreme ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Er is een verschil in gasverbruik - maar uiteraard een toename van kW. En dan heb ik dus ouderwetse radiatoren. Zoals @Weerz schreef overweeg ook ik om af en toe een radiator te vervangen voor een lage temperatuur radiator. Dan is die eerste week met een gasverbruik van 0,3 m3 per dag zeker haalbaar. Dan zal de aanvoertemperatuur nl. ook omlaag gaan, van 55 naar 40.
Gelukkig had ik de bouwtekeningen nog met bijbehorend rekenschema per radiator. Uiteindelijk streef ik naar alleen gasverbruik voor de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Toevallig hier ook al Xtend eigenaren met zone regeling met bijvoorbeeld Tado of Evohome?

Ben zelf ook in de markt voor een hybride systeem (inclusief nieuwe CV), en de Xtend is op m'n shortlist beland, net als onder ander de Intergas Daikin combinatie en de Remeha Elga Ace met nieuwe CV. Toevallig al meer mensen een dergelijke keuze gemaakt en specifiek op de Xtend uitgekomen? Of valt de keuze op de Xtend vooral omdat je dan je huidige CV ketel kunt behouden?

[ Voor 67% gewijzigd door JBS op 19-04-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:55
JBS schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:05:
? Of valt de keuze op de Xtend vooral omdat je dan je huidige CV ketel kunt behouden?
Er zijn meerdere keuzes bv quatt , remeha , of de nieuwe itho amber dit lijkt ook een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

rob2011 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:46:
[...]

Er zijn meerdere keuzes bv quatt , remeha , of de nieuwe itho amber dit lijkt ook een prima keuze.
Dat snap ik :) Ik ben dus vooral benieuwd naar de overwegingen om juist voor de Xtend te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ErnstvV schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:45:
[...]

Zover ik weet is een zwaarder unit nog in ontwikkeling.
Een 7 kW versie wordt einde van dit jaar verwacht heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-04 22:51
Hallo allen,

ik heb enkele pagina's gelezen in meerdere fora en wij zijn ook in de running voor een hybride warmtepomp. Onze CV ketel lekt momenteel en de reparatiekosten bedragen ongeveer 800 euro. Dat is mij voor een 14 jaar oude ketel wat teveel :-)

Dus in eerste instantie gedacht om de CV alleen te vervangen, maar na wat rondneuzen kwam ook de hybride WP in beeld. Ik zou graag jullie input willen ontvangen als gebruikers van de Intergas Xtend.

Ik wilde eerst voor de Daikin 8KW variant gaan en de reden voor de Daikin is dat er momenteel al 2 airco's hangen van Daikin. Een op de beneden verdieping (5,5KW) en een op de bovenverdieping (3,0KW). Ik ben erg tevreden met de bouwkwaliteit en ook de service van het bedrijf (ze kunnen ook Remeha leveren, maar ik vind het gemakt van "alles in 1 app" ook aantrekkelijk.

Zojuist Hoppenbrouwes over de vloer gehad en zij bieden alleen nog de Intergas combi aan. Ik had willen kiezen voor een Daikin 8KW gezien ons gasverbruik, maar de meneer die kwam schouwen geeft aan dat 5KW voldoende moet zijn. Daarnaast schijnt de Daikin/Intergas combi erg lawaaiig te zijn.

Situatie is al volgt:

- huis uit 1932 met:
- spouwmuren van 7-8 cm. Bewust géén spouwmuurisolatie omdat ik een goed binnenklimaat en ventilatie in de spouw prefereer.
- vloerisolatie
- dakisolatie
- 1 maand geleden alles kozijn op de benedenverdieping vervangen voor kunststof met houtlook in HR++
- oppervlak is 170m2 en hierbij hoort ongeveer 550m3
- gasverbruik is 1600m3 per jaar (CV en warm water (alles douche); in de keuken staat een Quooker van 7 ltr dus die is toereikend. Berekend gas voor de CV is ongeveer 1300m3.
- 18 panelen op dak; goed voor 4500kwh
- alleen conventiole radiatoren

Graag jullie input op bovenstaande. Spouwmuur isolatie is dus geen optie.

Dank alvast voor jullie moeite!

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@tzeunis Hier een vergelijkbaar advies van Hoppenbrouwers gehad. De 5kW Xtend zou voldoende zijn. Een installatiebedrijf dat Intergas/Daikin levert, kwam op de 8kW uit.
Vrijstaand uit 2001, 220m2, beneden vloerverwarming als bijverwarming aangevuld met radiatoren, boven alle kamers radiatoren, zolder geen verwarming. Gasverbruik nog onbekend, nog geen jaar woonachtig op dit adres, maar leverancier geeft op basis van historie 1200 m3 aan, wat ik weinig vind. Wij met vieren, voormalig bewoners met 2.

Gevoelsmatig is 5kW krap, maar Hoppenbrouwers geeft aan dat dit prima moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@tzeunis
Het gaat nog steeds over hybride toch? 8 kW (bij -10, op jouw benodigde temperatuur, dus niet de 8 kw uit de folder) voldoet voor gasloos bij 1500 m³/jaar.
5 kW doet dan ca 80% van het werk en wordt dus volledig afgeschreven als wanneer je toch gasloos gaat :)
Ook draait 5 kW vaker in vollast met meer geluid.
Oja, betere afgifte overtroeft isolatie doorgaans.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, ook interessante uitgangspunten voor hybride.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 25-04-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Proton_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:07:
@tzeunis
Het gaat nog steeds over hybride toch? 8 kW (bij -10, op jouw benodigde temperatuur, dus niet de 8 kw uit de folder) voldoet voor gasloos bij 1500 m³/jaar.
5 kW doet dan ca 80% van het werk en wordt dus volledig afgeschreven als wanneer je toch gasloos gaat :)
Ook draait 5 kW vaker in vollast met meer geluid.
Oja, betere afgifte overtroeft isolatie doorgaans.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, ook interessante uitgangspunten voor hybride.
Correct; ik spreek over hybride. Gasloos wil ik nog niet. We koken ook nog op gas en dat vindt vrouwlief prettiger. Ik heb ook niet de insteek met deze oplossing om volledig gasloos te gaan...

Afgifte wordt aan gewerkt; ik ben inmiddels bezig met de befaamde radiator fans te maken middels de Heatbooster die door een mede tweaker gemaakt wordt. Dus dat zal beter worden. Ik heb net op 20-tal sites mijn benodigde KW vermogen berekend en dat varieert tussen de 3,5 - 5,5...

Zou de meneer van Hoppenbrouwers dan toch gelijk hebben.. tis wel zijn job, maar gezonde twijfel is ook niet slecht toch? 8)7 Het gaat niet om 1000 euro ofzo..

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
JBS schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:54:
@tzeunis Hier een vergelijkbaar advies van Hoppenbrouwers gehad. De 5kW Xtend zou voldoende zijn. Een installatiebedrijf dat Intergas/Daikin levert, kwam op de 8kW uit.
Vrijstaand uit 2001, 220m2, beneden vloerverwarming als bijverwarming aangevuld met radiatoren, boven alle kamers radiatoren, zolder geen verwarming. Gasverbruik nog onbekend, nog geen jaar woonachtig op dit adres, maar leverancier geeft op basis van historie 1200 m3 aan, wat ik weinig vind. Wij met vieren, voormalig bewoners met 2.

Gevoelsmatig is 5kW krap, maar Hoppenbrouwers geeft aan dat dit prima moet kunnen.
En? Wat ga je doen?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Voorlopig nog even twijfelen. :)
Denk er zelfs soms aan om enkel de CV te vervangen en komende winter eens te testen op lage temperaturen om er dan later (mogelijk) nog een warmtepomp naast te zetten voor een hybride opstelling. Huidige CV is net als 't huis uit 2001, dus die is sowieso wel aan vervanging toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMb
Ik draai inmiddels 3 weken met Xtend en heb de aanvoertemperatuur ingesteld op 55 graden. Dan verbruikt de Xtend inderdaad met deze koude ochtenden ca. 1 m3 per dag, hybride. Bij een lagere aanvoertemperatuur wordt er uiteraard minder gas verbruikt maar kreeg ik het huis niet goed warm. Tot nu toe ben ik tevreden met 55 graden maar wil uiteindelijk en geleidelijk overstappen op lage temperatuur verwarming met ventilatoren, bv. Jaga Strada Hybrid, en dan een lagere aanvoertemperatuur.

Hou dus rekening met je bestaande radiatoren. Onder de 55 graden werkt de ouderwetse radiator wat mij betreft niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
JBS schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:29:
[...]
Voorlopig nog even twijfelen. :)
Denk er zelfs soms aan om enkel de CV te vervangen en komende winter eens te testen op lage temperaturen om er dan later (mogelijk) nog een warmtepomp naast te zetten voor een hybride opstelling. Huidige CV is net als 't huis uit 2001, dus die is sowieso wel aan vervanging toe.
Ja, dat hebben wij ook besproken.. aan de andere kant heb ik nu de CV al 1 week op 50 graden staan en dat is prima te doen met deze temperaturen. 5 graden in de ochtend en overdag 9 graden.

Persoonlijk vind ik de extra investering icm de subsidie dusdanig aantrekkelijk dat ik toch naar de hybride optie neig...

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

tzeunis schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:33:
[...]

Ja, dat hebben wij ook besproken.. aan de andere kant heb ik nu de CV al 1 week op 50 graden staan en dat is prima te doen met deze temperaturen. 5 graden in de ochtend en overdag 9 graden.

Persoonlijk vind ik de extra investering icm de subsidie dusdanig aantrekkelijk dat ik toch naar de hybride optie neig...
Eens, maar die subsidie is er naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar ook nog wel.

Ik dacht ook overtuigd te zijn van een hybride opstelling, maar heb nog teveel twijfels om te kiezen tussen een Xtend 5kW, de 7kW variant die later dit jaar komt, Intergas/Daikin 8kW, etc

In de winter is het vaak een periode toch nog wel een tandje kouder dan 5-9 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 25-04-2023 19:40 ]

Pagina: 1 2 ... 35 Laatste