Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:36
DaanTriple7 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Dat is precies wat ik doe. De backup van mijn Xtend is een kacheltje van de action in de woonkamer.
Slechte zaak. :X :'( Als iedereen dat gaat doen Cop1 bijstoken kan je wel raden wat er gaat gebeuren met een nu al zwaar overbelast netwerk. Dan zijn we met zijn allen snel klaar met verwarmen als alles plat komt te liggen. Gewoon een echt passende WP kopen en stoken tegen minimaal Cop 2 a 2,5 is de oplossing. Hier zat ik met radiatoren tijdens de afgelopen koude nog over de Cop3. Geen BUH nodig gehad. Koop er anders een L/L erbij als backup. Word je ook nog blij in een hete zomer met je zonnepanelenstroom die je straks niet meer kan salderen.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 12-01-2026 20:38 ]

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:54
MotorBeast schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Slechte zaak. :X :'( Als iedereen dat gaat doen Cop1 bijstoken kan je wel raden wat er gaat gebeuren met een nu al zwaar overbelast netwerk. Dan zijn we met zijn allen snel klaar met verwarmen als alles plat komt te liggen. Gewoon een echt passende WP kopen en stoken tegen minimaal Cop 2 a 2,5 is de oplossing. Hier zat ik met radiatoren tijdens de afgelopen koude nog over de Cop3. Geen BUH nodig gehad. Koop er anders een L/L erbij als backup. Word je ook nog blij in een hete zomer met je zonnepanelenstroom die je straks niet meer kan salderen.
..

Nounou, die 750watt kan het net wel missen hoor. Ik ben full+electric op een 1x35A aansluiting, dus ben sowieso al een verademing voor het net.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

DaanTriple7 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:04:
[...]
Nounou, die 750watt kan het net wel missen hoor.
Nee, je bent niet alleen op het net. Het punt dat gemaakt wordt is: wat als we dat allemaal gaan doen?
Terechte opmerking van @MotorBeast wat mij betreft. Het net is er nog niet klaar voor dat iedereen FE gaat, hoe lager de COP hoe ongunstiger voor het net (en hoe groter de verspilling van energie) en de hybride systemen zijn prima voor de transitie waar we nu in zitten.
Overigens prima om je straalkachel aan te zetten als je overproductie van je eigen zonnepanelen hebt! Maar dan zal je hem wel niet aan willen ;)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• DaanTriple7
Waar denk je dat die grote backup elementen in een FE warmtepomp voor zijn :+ ? Die zijn minimaal 2 en soms wel 6kW. Ik heb mijn kacheltje dit jaar een week gebruikt (heeft een thermostaat dus staat niet constant aan). Jij mag de opmerking terecht vinden, iedereen heeft een mening (en een anus). Ik deel de mening niet.
Als je het mij vraagt ben ik juist goed bezig. Ik heb een woning uit '58 verduurzaamd en van het gas gehaald. De lasten zijn gigantisch laag en het comfort hoog.
De levering van elektriciteit is de verantwoordelijkheid van de systeembeheerder (voorheen netbeheerder), niet van mij. Als ik gedrag dien aan te passen doe ik dit op economische prikkels vanuit de EPEX markt. Een luie lease-rijder prikt zijn auto aan wanneer hij tijdens de piekuren thuiskomt. Dat gedrag heeft veel ruim 11x meer negatief effect op het systeem (voorheen net) dan mijn 750w kacheltje (die in de piekuren uit staat).

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-02 13:35
Volgens mij ligt de 'waarheid' ergens in het midden. Van die ene 750W zal het net zeker niet omvallen, maar het is wel handig om óók te kijken of jouw eigen oplossing voor een bepaald probleem ook 'schaalbaar' is. Zo niet, dan werkt het voor nu, en voor jou, wel prima, maar is het misschien toch niet zo toekomstbestendig.

Die leaserijders zou je met 'regelgeving' (i.c.m. economische prikkels) vrij makkelijk van de absolute pieken af kunnen halen. Kwestie van regelen (door een toekomstige regering) dat je thuisverbruik voor het opladen van je leaseauto alleen nog maar (belastingvrij) terug kan krijgen als de laadpaal naar instructies van de netbeheerder luistert (die techniek wordt nu volgens mij al voorbereid).

In jouw geval denk/hoop ik dat het net er nog wel 750W (van iedereen) bij kan hebben, maar mijn elektrische kachel heeft een stand van 1000W en 2000W, en dan wordt het alweer spannender. Niet voor mij, want mijn 40A aansluiting benut ik nu nog maar zelden voor meer dan 50%. Maar als het om 19:30 's avonds nog eens een keer -15 zou worden, en 'iedereen' heeft een te krap bemeten warmtepomp, en gaat met COP 1 elektrisch bijverwarmen, dan hebben we denk ik wél een probleem.

Ik zie zelf de oplossing overigens meer in grote buurtbatterijen, liefst geëxploiteerd door de netbeheerders (en anders commercieel) t.b.v. peakshaving. Maar dan nog moeten we ervoor zorgen dat we, met z'n allen, niet structureel meer elektriciteit gaan verbruiken dan het net aankan, en een hogere COP is dan toch altijd beter.

Bij mij is de helft van mijn kozijnen (oud kunststof met niet-HR-dubbelglas) aan vervanging toe, en ben wel benieuwd wat triple glas dan gaat doen voor het totale energieverlies van het huis (omlaag), én de COP van de Xtend (omhoog). Een beter afgiftesysteem zou voor de COP nóg meer opleveren, maar ja, die radiatoren hangen er zo prima/mooi bij...

Volgens mij is 'ie hier al eerder langsgekomen, maar als je binnen twee jaar na het plaatsen van een Xtend triple glas neemt, krijg je daar nu €222 per m2 ISDE-subsitie voor.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-02 16:24
Chielp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:39:
Iets heel anders, met de energiebelasting verhoging op gas van 1 januari, en de verlaging van de belasting op elektriciteit zie ik dat ik met mijn VEH contract van september 2024
1,1945 per m3 betaal voor gas en
0,1382 's nachts voor elektriciteit. Ik wilde even berekenen bij welke COP de Xtend beter de CV kan gaan gebruiken, maar aangezien een CV per m3 gas ongeveer 8,8 kWh warmte opwekt, en 1,1945 / 8.8 = 0,1357 kan ik de Xtend er al bijna helemaal uitgooien en lekker gaan verwarmen met straalkacheltjes. 1 COP verwarmen is nog maar 0,0024 euro per kWh duurder dan verwarmen op gas...

Andersom werkt het dus ook, de CV eruit en als de Xtend het niet meer trekt gewoon met COP1 verder gaan...
Je kunt de redenering natuurlijk ook omdraaien, als gas net zo duur is of zoals in jouw geval zelfs nog iets goedkoper, waarom dan een straalkacheltje ? Bijwarmen met de ketel is veel makkelijker en dan blijft het ook in de rest van het huis lekker warm.

Ook milieutechnisch lijkt het me geen goed plan, zelfs een moderne gascentrale zal inclusief de transportverliezen niet ver boven de 55% rendement uitkomen. Een goed functionerende HR CV ketel haalt ongeveer 95%. Als de stroom uit je zonnepanelen komt is het uiteraard een ander verhaal.

Ik heb hetzelfde energiecontract maar dan met enkeltarief, 15,3 cent per kWh. Reken 9,2 kWh uit een m3 gas a € 1,1945, dan is gas goedkoper bij een COP < 1,18. En de meeste mensen betalen aanzienlijk meer voor een kWh dan wij, geen straalkacheltjes dus.

• MotorBeast
DaanTriple7 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:14:
Waar denk je dat die grote backup elementen in een FE warmtepomp voor zijn :+ ? Die zijn minimaal 2 en soms wel 6kW. Ik heb mijn kacheltje dit jaar een week gebruikt (heeft een thermostaat dus staat niet constant aan). Jij mag de opmerking terecht vinden, iedereen heeft een mening (en een anus). Ik deel de mening niet.
Als je het mij vraagt ben ik juist goed bezig. Ik heb een woning uit '58 verduurzaamd en van het gas gehaald. De lasten zijn gigantisch laag en het comfort hoog.
De levering van elektriciteit is de verantwoordelijkheid van de systeembeheerder (voorheen netbeheerder), niet van mij. Als ik gedrag dien aan te passen doe ik dit op economische prikkels vanuit de EPEX markt. Een luie lease-rijder prikt zijn auto aan wanneer hij tijdens de piekuren thuiskomt. Dat gedrag heeft veel ruim 11x meer negatief effect op het systeem (voorheen net) dan mijn 750w kacheltje (die in de piekuren uit staat).
Ik zei dus een goed gedimensioneerde WP. Die gebruikt nooit/zelden zijn BUH. Ik ben hier FE met radiatoren en had de koude periode max 40 graden nodig en mijn Vaillant 55/6 deed dat met 2 vingers in de neus ook met het maken van SWW. Een Wp die met koude continue zijn BUH gebruikt is gewoon niet passend. NB: mijn BUH kan minimaal 1kW doen.

• DaanTriple7
Het is ook geen ideaalplaatje. Ik kreeg pas na het plaatsen van een hybride het inzicht dat dit helemaal geen nodige tussenstap is tov FE. Echter door goede isolatie + de action kachel voor die ene week wel FE mogelijk. Wat is trouwens het afgenomen vermogen van jouw wp tijdens de serieuze kou van een paar nachten geleden?

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:29
Wat is ook alweer de titel van dit forum? off-topic?

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:29
WillemD61 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:27:
Wat is ook alweer de titel van dit forum? off-topic?
Zelf vind het wel leerzaam om mee te lezen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk anders.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-01 17:14
sirtm schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:10:
[...]
Top, hier ook overgeschakeld naar WAR en ook ik moet zeggen dat het systeem rustiger draait, minder stops en vaker rustig op 300W pruttelt. Voorheen langere 'uit' periodes waardoor de vloer afkoelde waarna er weer hard gewerkt moest worden om de ingestelde temp te bereiken. Ik ben er enthousiast over.
Ik heb overigens nog geen buitenvoeler aangesloten, zonder T42 is niet ideaal maar het werkt wel.
Elk huis is anders maar probeer graag iets te leren, welke parameters heb jij ingesteld voor P195, P196 en P197? en waarop heb je dat gebaseerd?
Ik vraag me af hoe je, bij toepassing van een WAR in de Xtend, de Xtend of de thermostaat moet instellen als je op vakantie gaat in de winter. Normaal zou je de thermostaat op 12 graden zetten, maar de thermostaat beïnvloed nu slechts 10% van de aanvoertemperatuur. Dit zou betekenen dat het huis ook in de vakantie 19 graden blijft en dat lijkt me een beetje zonde van het geld. Ook kan het niet de bedoeling zijn om dan in de Xtend de parameters te moeten aanpassen in de vakantie. Iemand hier al ervaring mee?

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:29
Eens gekeken hoe de retour temperatuur was vanuit de vloerverwarming, na wat afstellen zitten ze nu binnen 0.2 graad. Ben benieuwd hoe strak anderen dit afgesteld hebben. Of hebben de meeste dit voornamelijk op gelijke flow afgesteld inplaats van op gelijke temperatuur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okvzwgiY-AbcujUb7PsOKEIili4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHumA444ZjuNiv2Gcl2IoG5e.jpg?f=fotoalbum_large

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:57
toevallig heb ik afgelopen twee weken ook de verdeler afgeregeld op gelijke retourtemperatuur.
Een vriend van me had een infrarood camera gekocht via een chinese site. Zelf heb ik ook een gewone IR thermometer,maar dat werkte toch niet zo geweldig vond ik. Met die camera werkte dat wel goed.

Nu is het alleen lastig bepalen of het efficienter is en/of meer comfort levert.

• a2aan
Anjos schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Ik vraag me af hoe je, bij toepassing van een WAR in de Xtend, de Xtend of de thermostaat moet instellen als je op vakantie gaat in de winter. Normaal zou je de thermostaat op 12 graden zetten, maar de thermostaat beïnvloed nu slechts 10% van de aanvoertemperatuur. Dit zou betekenen dat het huis ook in de vakantie 19 graden blijft en dat lijkt me een beetje zonde van het geld. Ook kan het niet de bedoeling zijn om dan in de Xtend de parameters te moeten aanpassen in de vakantie. Iemand hier al ervaring mee?
Hoe de WAR van de Xtend precies werkt weet ik niet, maar misschien heb je toch wat aan mijn ervaring, en theoretische verhandeling.

Ikzelf was anderhalve week op vakantie, waardbij ik de thermostaat op 13 graden had gezet, en met de vakantiestand i.c.m. een weekprogramma de temperatuur in vier dagen steeds met 2 graden verhoogd totaan de standaard 21.

In theorie verliest je huis als het binnen 13 graden is minder energie dan als het 21 graden is, maar daar tegenover moet je zetten dat alle energie die je tijdens de afkoelfase verliest, alsnog weer moet toevoegen tijdens de opwarmfase. Dat wil je dus met een zo hoog mogelijke COP doen, vandaar mijn keuze om het in vier dagen op te warmen, met de verhoging steeds tijdens de dag (bij een zo hoog mogelijke buitentemperatuur).

MAAR, toen ik eenmaal thuis was, heeft het voor mijn gevoel nog een week geduurd voordat álles weer 'behaaglijk' warm was. Dus de vloeren, muren, maar bijvoorbeeld ook het aanrecht.

Ik heb me voorgenomen om de volgende keer niet meer zo te verlagen.

Overigens doe ik ook WAR, maar dan via mijn Honeywell thermostaat, die én (standaard) rekening houd met het setpoint, en (optioneel) ook het verschil tussen setpoint en werkelijke tenperatuur laat meewegen.

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-02 15:58
Ik ga tijdens vakantie niet lager dan 17 graden. En dan een dag van tevoren naar 18,5 gr en op de dag van thuiskomst weer naar de standaard 19,5 gr. Geen last gehad van een koud huis toen we afgelopen 2 januari weer thuis kwamen.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-01 17:14
a2aan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Hoe de WAR van de Xtend precies werkt weet ik niet, maar misschien heb je toch wat aan mijn ervaring, en theoretische verhandeling.

Ikzelf was anderhalve week op vakantie, waardbij ik de thermostaat op 13 graden had gezet, en met de vakantiestand i.c.m. een weekprogramma de temperatuur in vier dagen steeds met 2 graden verhoogd totaan de standaard 21.

In theorie verliest je huis als het binnen 13 graden is minder energie dan als het 21 graden is, maar daar tegenover moet je zetten dat alle energie die je tijdens de afkoelfase verliest, alsnog weer moet toevoegen tijdens de opwarmfase. Dat wil je dus met een zo hoog mogelijke COP doen, vandaar mijn keuze om het in vier dagen op te warmen, met de verhoging steeds tijdens de dag (bij een zo hoog mogelijke buitentemperatuur).

MAAR, toen ik eenmaal thuis was, heeft het voor mijn gevoel nog een week geduurd voordat álles weer 'behaaglijk' warm was. Dus de vloeren, muren, maar bijvoorbeeld ook het aanrecht.
Ik heb me voorgenomen om de volgende keer niet meer zo te verlagen.
Overigens doe ik ook WAR, maar dan via mijn Honeywell thermostaat, die én (standaard) rekening houd met het setpoint, en (optioneel) ook het verschil tussen setpoint en werkelijke tenperatuur laat meewegen.
Dank je wel. Ik ga dan voor nu de vraagtemperatuur in de thermostaat verlagen en kijken welke effecten dit heeft op de WAR. Zou dan max 10% mogen zijn. Ook dat overdag opwarmen in en na de vakantie klinkt goed. Welke thermostaat is dat van Honeywell? En houdt die dan ook rekening met de buitentemperatuur?

Edit: Laatste vraag al gevonden als voorbeeld YouTube: Weersafhankelijke regeling van de Chronotherm Modulation | Honeywell...

[ Voor 9% gewijzigd door Anjos op 19-01-2026 08:42 ]

• a2aan
Anjos schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:29:
[...]

Dank je wel. Ik ga dan voor nu de vraagtemperatuur in de thermostaat verlagen en kijken welke effecten dit heeft op de WAR. Zou dan max 10% mogen zijn. Ook dat overdag opwarmen in en na de vakantie klinkt goed. Welke thermostaat is dat van Honeywell? En houdt die dan ook rekening met de buitentemperatuur?

Edit: Laatste vraag al gevonden als voorbeeld YouTube: Weersafhankelijke regeling van de Chronotherm Modulation | Honeywell...
Zelf heb ik de Chronotherm Touch Modulation. Die krijgt, via OpenTherm, de buitentemperatuur van de Xtend door, en gebruikt die voor WAR. Zie ook pagina 7 van deze handleiding.

• a2aan
Wanneer laten jullie de gasketel ondersteunen bij defrosts? Nooit, altijd, of afhankelijk van de aanvoertemperatuur?

Bij mij zijn de omstandigheden buiten nu weer zo rond het punt waarbij de Xtend het net wel, of net niet alleen af kan. Zoals bekend hangt dit niet alleen af van de buitentemperatuur, maar ook van de luchtvochtigheid.

Dus nu is weer een mooi moment om te stoeien met P102 (buitentemperatuur waarboven de gasketel niet mee mag doen), P107 (graadminuten vertraging om de ketel bij te laten schakelen) en P130 (wel of niet met de gasketel ontdooien).

Afgelopen nacht bleef het buiten net boven de door mij ingestelde waarde van P102, maar door de hoge luchtvochtigheid draaide de Xtend continu op vol vermogen, iedere 30min onderbroken door een defrost, met in de ochtend zowel de aanvoertemperatuur als de kamertemperatuur (te ver) weggezakt.

Dus nu de vraag: P102 verhogen, of toch de ketel laten ondersteunen bij iedere defrost?

Ik neig naar het laatste, maar ben benieuwd naar mensen die denken dat de Xtend het toch 'zelf' beter doet met P102 wat hoger, en P107 op 0 (of met een eigen waarde)?

• Oinken
Bij ons thuis komt de ketel er bij als de aanvoertemperatuur 22 graden of lager is.
(deze 22 graden voorkomt dat de buitenunit helemaal dichtvriest als de Xtend het echt niet meer redt, als ik hem nog scherper zet dan heb ik dat in een verleden gehad)

Het stuk van de graadminuten staat op 0 (automatisch).

Bij koud en vochtig weer draait de Xtend maximaal, met steeds een defrost, ook ongeveer met tussenpozen van een half uur.

Temperatuur in huis daalt soms even onder de gestelde waarde met ongeveer 0,3 graden, daarna komt de ketel bij. Daar kiest de Xtend zelf voor op standje automatisch. In het verleden heb ik hier wel een hoge waarde van 640 of meer in gehad, maar dan liep hij echt bijna vast.

Voor ons huis is dit een aardige balans tussen minimaal gasverbruik en comfort.

Wat daarbij helpt is dat ik op basis van suggesties hier op het forum er uiteindelijk voor heb gekozen om een continue temperatuur in te stellen op de thermostaat.

[ Voor 43% gewijzigd door Oinken op 19-01-2026 21:25 . Reden: aangevuld met een aardig stuk proza. ]

• a2aan
Sinds vanochtend lijkt mijn Xtend een vreemd probleem te hebben. Rond 6:00 uur ging 'ie ineens over op 100% gas, terwijl de omstandigheden nu gunstiger lijken dan twee weken geleden met de sneeuw (en toen draaide de Xtend gewoon goed). Ik heb 's ochtends vroeg e.e.a. 'geprobeerd', zoals een handmatige defrost, en een power cycle, en het leek even de goede kant op te gaan, maar gedurende dag zie ik vooral 'haperingen'. De Xtend draait dan een uur (soms meer, soms minder) op 'normaal' vermogen (soms maximaal, soms wat lager), maar er zijn ook periodes dat de Xtend helemaal niets doet (behalve het CV-water rondpompen).

Omdat ik op kantoor zit kan ik niet 'in' mijn Xtend kijken, maar ik heb wel inzicht in het energieverbruik. Vanochtend vroeg vielen mij vooral hele lage COP's en lage verdampertemperaturen op, en mijn hypothese is dat de Xtend het af en toe 'probeert', maar toch steeds weer uitvalt door de te lage COP.

Zijn er mensen die dit gedrag herkennen? En zo ja, wat was bij jullie de oorzaak/oplossing? Ik hoop niet dat er weer monteurs het dak op moeten, maar vrees het ergste...

• MotorBeast
@a2aan Klinkt als een gebrek aan koelvloeistof. Lekkage wellicht.

• a2aan
MotorBeast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:59:
@a2aan Klinkt als een gebrek aan koelvloeistof. Lekkage wellicht.
Daar dacht ik ook aan, maar omdat ik maar zeer beperkte kennis van zaken heb, hoop ik nog steeds op iets 'onschuldigers'...

Ik hoop dat @Fullpower een diagnose kan stellen, maar vrees dat ik hoe dan ook de installateur moet bellen. :(

• MotorBeast
a2aan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:06:
[...]

Daar dacht ik ook aan, maar omdat ik maar zeer beperkte kennis van zaken heb, hoop ik nog steeds op iets 'onschuldigers'...

Ik hoop dat @Fullpower een diagnose kan stellen, maar vrees dat ik hoe dan ook de installateur moet bellen. :(
Hoeveel zoninstraling heb je? Want de zon warmt al behoorlijk hier mijn woonkamer op. Maar dan zou de waterpomp ook moeten afslaan. Hier staat de WP al uren uit en heeft net ook even een run gedaan en moet dan omdat water is afgekoeld ook vol aan de bak.

• a2aan
MotorBeast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:10:
[...]

Hoeveel zoninstraling heb je? Want de zon warmt al behoorlijk hier mijn woonkamer op. Maar dan zou de waterpomp ook moeten afslaan. Hier staat de WP al uren uit en heeft net ook even een run gedaan en moet dan omdat water is afgekoeld ook vol aan de bak.
Ik leef een beetje tussen hoop en vrees. Sinds 13:30 draait de warmtepomp onafgebroken, waarbij het opgenomen vermogen de afgelopen uren 'conform verwachting' opliep (afname van zoninstraling).

Maar vanochtend rond 8:15 leek het óók de goede kant op te gaan (COP van boven de 3, waar 'ie eerst onder de 2 was), maar later op de ochtend schakelde de Xtend alsnog over op de gasketel, dus was er toch nog steeds een serieus probleem. De rest van de ochtend was het op en af, maar het beeld 'van buitenaf' geeft sinds 13:30 dus weer wat hoop.

• a2aan
Na gebruik van de zoekfunctie kwam ik wat posts van @GroundBreaking tegen, die ook 'ineens' last had van weggelekt koudemiddel, waardoor de Xtend het wel probeerde, maar met (zeer beperkt) resultaat. Dat wordt dan waarschijnlijk toch weer een monteur die het dak op moet.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
Vorige week de jaarafrekening gekregen, 362m³ gas gebruikt 👍🏼

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-02 19:00
Miglow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:36:
voor je flat met energielabel Z of voor je landhuis met label A?

• a2aan
Het blijkt dat mijn Xtend 'bij vlagen' nog wel goed presteert, dus dan zou er nog genoeg koudemiddel in moeten zitten. Probleem lijkt in (de aansturing van) het EEV te zitten. Soms staat 'ie toevallig redelijk goed, maar soms ook te ver open, en soms te ver dicht, en dan reageert 'ie (fysiek) vaak niet, en soms weer wel op commando's vanuit de software.

Met heel veel dank weer aan @Fullpower voor het meekijken!

Nu hopen dat mijn installateur een beetje snel en adequaat actie gaat ondernemen.

• GroundBreaking
@a2aan Dat probleem dus ook al gehad. Bij mij is uiteindelijk een nieuwe buitenunit geplaatst omdat dat makkelijker was dan nieuwe EEV insolderen. Daar hadden ze de juiste mensen op dat moment niet voor. Maandje zonder gezeten begin vorig jaar.

• Miglow
Hencksch schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:17:
[...]

voor je flat met energielabel Z of voor je landhuis met label A?
Eengezinswoning op de hoek met 4 slaapkamers uit de jaren 60/70.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:17

_Apache_

For life.

De laatste tijd - nu de WP hard moet werken - hoor ik regelmatig een harde dreun van de buitenunit komen.
Het geluid heeft veel weg van waterslag, alsof je een waterkraan hard dicht slaat, en dat er dan een drukgolf door de leidingen gaat.
Het klinkt steeds nadat de compressor in toerental terugloopt, en komt daarna weer op gang.

Is dit normaal?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• a2aan
_Apache_ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:39:
De laatste tijd - nu de WP hard moet werken - hoor ik regelmatig een harde dreun van de buitenunit komen.
Het geluid heeft veel weg van waterslag, alsof je een waterkraan hard dicht slaat, en dat er dan een drukgolf door de leidingen gaat.
Het klinkt steeds nadat de compressor in toerental terugloopt, en komt daarna weer op gang.

Is dit normaal?
Je bent niet de enige, in ieder geval. Dit geluid komt vrij bij het schakelen van de vierwegklep van verwarmen naar koelen, ten behoeve van de defrost.

Nadat bij mij zowel de buitenunit als de koelleidingen waren vervangen hoorde ik dit 'ineens'. Het zou dus kunnen dat de ene buitenunit hier meer last van heeft dan de andere, maar het kan dat het traject en de bevestiging van de koelleidingen ook meespeelt, want na de vervanging zat er een aantal knietjes in, terwijl de leidingen hiervoor wat schuiner liepen, met flauwe gebogen bochten.

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 08:28
Als ik kijk naar mijn gasverbruik zie ik voor vorig jaar 547m3 en ik ben daar ook wel blij mee. Ik zeur geregeld over de Xtend. Er is ook echt nog wel ruimte voor verbetering en bij de installatie is echt wel het één en ander misgegaan, maar eerlijkheid gebiedt te zegge dat ik het effect wel zie!

Van die 547m3 zit namelijk 140m3 in januari en 160m3 in februari. Toen waren er wat problemen met de Xtend. En nu hij goed werkt zit ik (ook in januari) op 60m3

• a2aan
a2aan schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:49:
[...]

Je bent niet de enige, in ieder geval. Dit geluid komt vrij bij het schakelen van de vierwegklep van verwarmen naar koelen, ten behoeve van de defrost.

Nadat bij mij zowel de buitenunit als de koelleidingen waren vervangen hoorde ik dit 'ineens'. Het zou dus kunnen dat de ene buitenunit hier meer last van heeft dan de andere, maar het kan dat het traject en de bevestiging van de koelleidingen ook meespeelt, want na de vervanging zat er een aantal knietjes in, terwijl de leidingen hiervoor wat schuiner liepen, met flauwe gebogen bochten.
Oh, de hoeveelheid koudemiddel zou ook nog een factor kunnen zijn. Mijn eerste buitenunit (die dus niet dreunde), had eigenlijk iets te weinig (9-10m leiding, dus ik geloof dat er nu 80g R32 bij is gedaan).

Verder heeft @Fullpower wat magie toegepast om het defrosten wat rustiger/stiller te maken, en dat heeft bij mij enorm geholpen. Daar waar de dreun eerst in het halve huis niet te missen was, hoor ik hem nu nog maar heel af en toe vanaf de zolder (het dichtst bij de buitenunit en de koelleidingen).

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:04
a2aan schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:47:
[...]

Oh, de hoeveelheid koudemiddel zou ook nog een factor kunnen zijn. Mijn eerste buitenunit (die dus niet dreunde), had eigenlijk iets te weinig (9-10m leiding, dus ik geloof dat er nu 80g R32 bij is gedaan).

Verder heeft @Fullpower wat magie toegepast om het defrosten wat rustiger/stiller te maken, en dat heeft bij mij enorm geholpen. Daar waar de dreun eerst in het halve huis niet te missen was, hoor ik hem nu nog maar heel af en toe vanaf de zolder (het dichtst bij de buitenunit en de koelleidingen).
zou je die magie kunnen delen ;)

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

teo1966 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:36:
[...]
zou je die magie kunnen delen ;)
+1, ik hoor de dreun ook behoorlijk dus zou mooi zijn als dat iets minder kan.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• _Apache_

_Apache_

For life.

Hier hadden een jaar verbruik van ~750m3, het glijdende verbruik is nu van 770 naar 480 gezakt dit seizoen, en we hebben nog tot april zo ongeveer. Met een beetje geluk zakt het dus naar ~250-300.

Wel zit qua verbruikskosten relatief dicht bij elkaar, had dit verschil groter verwacht. Maargoed, onze stookkosten zijn zoiezo niet zo hoog, dit zijn de duurste maanden.

December 2024 = 135m3 = 150eu
December 2025 = 35m3 + 240kWh = 110eu

Ik heb even geen overzicht van graaddagen van beide maanden, dus ik weet niet of het een heel eerlijk vergelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 22-01-2026 11:50 ]

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:07
Bij ons zit de winst vooral in de dagen dat het ongeveer 6 graden buiten is. Dit zijn de dagen dat de Xtend het afkan zonder defrosts en er geen gas bijgestookt hoeft te worden. Dit was dus dit stookseizoen t/m 16 november, 28 november t/m 23 december en 13 januari t/m 18 januari. De echt koude dagen zie ik dat het gasverbruik ongeveer met de helft verminderd is, maar daar staat dan ongeveer 30 kWh per dag voor de Xtend tegenover. Op die dagen is het gasverbruik van ongeveer 20m3 naar 9m3 gedaald. Dat levert mij ook op die dagen nog een vermindering van (20-9)*1,17 - 30*0,17 = 7,77 euro per dag op.

Bijkomend voordeel, het huis is permanent 20 graden verwarmd.
(huis uit 1926, 245m2 groot, redelijk/goed geïsoleerd)
JanPedaal schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:02:
[...]
+1, ik hoor de dreun ook behoorlijk dus zou mooi zijn als dat iets minder kan.
De "dreun", het veranderen van de kleppositie, kan denk ik niet anders. Dit blijf je horen. Ik denk dat de aanpassingen vooral zaten in de ventilatorsnelheid bij het ontdooien, die is nml kort maximaal voor het maximale droogeffect bij het ontdooien. het loslaten van de druk hoor ik hier ook heel zachtjes maar is zeker niet hinderlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Chielp op 22-01-2026 11:59 ]

• a2aan
Chielp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:54:
De "dreun", het veranderen van de kleppositie, kan denk ik niet anders. Dit blijf je horen. Ik denk dat de aanpassingen vooral zaten in de ventilatorsnelheid bij het ontdooien, die is nml kort maximaal voor het maximale droogeffect bij het ontdooien. het loslaten van de druk hoor ik hier ook heel zachtjes maar is zeker niet hinderlijk.
Voor de 'silent defrost' heb je een versie van de software nodig waarvan ik niet weet of je die al 'zelf' kan updaten, en de precieze parameters weet ik ook niet, want die heeft @Fullpower voor me ingesteld.

Volgens mij zit het verminderen van de dreun vooral in het wat langzamer naar en/of langer op 25Hz draaien voordat de vierwegklep omgaat, waardoor de drukverschillen wat gelijdelijker verlopen, maar dat is pure speculatie van mij uit. En ieder voordeel heb ze nadeel: bij mij duren de defrosts nu wel wat langer dan eerst.

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:54
Hoi allen,

ik meld mij in dit topic als toekomstig ervaringsdeskundige. :)

De CV (Nefit ecomline) die ik heb is 29 jaar oud en werkt nog goed, maar voordat het fout gaat, lijkt het mij goed om deze te vervangen. Heel wat partijen die ik gesproken heb en aangaf hoe oud de ketel is, waren verbaasd over de leeftijd :)

De keuze is gevallen op een hybride systeem met Xtreme 30 en Xtend met 20l buffervat en wordt over 1 maand geplaatst. In de tussentijd heb ik genoeg tijd om de ervaringen en tips in dit topic door te lezen :)

Huis is 2 onder 1 kap uit 1959 en 125m2. Houten vloer met vloerisolatie en spouwisolatie. Label B/C.
Woonkamer T22 150x40cm en convectorput. (En gaskachel).
Bijkeuken, gang en wc 3 kleine t11 radiatoren.
Slaapkamers met 3 radiatoren. Deze staan bijna nooit aan. Maar ga ik met warmtepomp denk ik allemaal op stand 1 zetten.
2 slaapkamers met airco.
Badkamer handoekradiator die altijd aanstaat.
Zolder lage brede radiator, die soms aanstaat als we daar werken.

Gas verbruik (feb/maart/april is geschat) is +-1200m3
(jan269, feb210, mrt100, apr50, mei30, jun21, jul15, aug14, sep17 ,okt93, nov165, dec207).

Electra verbruik +-1440 kWh
(jan231, feb190, mrt100, apr69, mei66, un50, jul60, aug74, sep89, okt130, nov193, dec193)

Zonnepanelen die +-2200 opwekken per jaar, dus heb een overschot.

Momenteel een dynamisch contract, maar lees dat een vast contract wellicht gunstiger kan zijn. Maar ik heb nog tot mei om daar over na te denken.
En stook nu best zuinig met 19 graden en soms gashaard aan.

Ik hoop conservatief op een 50% reductie van het gasverbruik. Wie bied meer of minder? :)

Apparaten besteld via warmtebeheer, goed en snel contact mee gehad. Hopelijk gaat dit ook zo met de monteur en levert hij goed werk af natuurlijk. de Vries installatietechniek uit lunteren, iemand toevallig ervaringen? :)

• GroundBreaking
Eerste wat in me op komt, als de thermostaat in de zelfde ruimte hangt als de gashaard zou het me niks verbazen dat de Xtend vrij snel uit gaat als ie de gas haard aan zet, en je dus weer 100% op gas gaat verwarmen.

• voil
De thermostaat hangt in de keuken, dus cv stopt met verwarmen als we aan het koken zijn. Ik zou de thermostaat liever in de woonkamer hebben, maar dat is beetje gedoe door een dikke muur, dus laat het maar zo denk ik.

De gashaard hebben we niet vaak aan, en als die aan staat is het 15 max 30min.

• Miglow
voil schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:01:
De thermostaat hangt in de keuken, dus cv stopt met verwarmen als we aan het koken zijn. Ik zou de thermostaat liever in de woonkamer hebben, maar dat is beetje gedoe door een dikke muur, dus laat het maar zo denk ik.

De gashaard hebben we niet vaak aan, en als die aan staat is het 15 max 30min.
Opentherm draadloze thermostaat geen optie?

• GroundBreaking
Miglow schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Hier op het forum hoor/zie ik genoeg mensen met andere thermostaten dan de Comfort Touch, maar de installateur kreeg dat hier niet werkend, hebben 3 verschillende geprobeerd. Dus ik weet niet wat het is, maar de Xtend lijkt in ieder geval geen groot fan van andere thermostaten.(ook al praten ze beide opentherm.)

• Lecenten
voil schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:28:
(jan269, feb210, mrt100, apr50, mei30, jun21, jul15, aug14, sep17 ,okt93, nov165, dec207).

(jan231, feb190, mrt100, apr69, mei66, un50, jul60, aug74, sep89, okt130, nov193, dec193)

....

Ik hoop conservatief op een 50% reductie van het gasverbruik. Wie bied meer of minder? :)
Met 1200 m3 gas verbruik (is dat inclusief koken en warm water ?) ga je veel meer besparen dan 50%. Stel dat 1000 m3 voor verwarming is, dan denk ik dat er gemiddeld 200 m3 overblijft (dus 400 m3 totaal). Bij een strenge winter kan dat een stuk meer zijn. Je electra verbruik zal dan met ongeveer 1800 kWh stijgen.

De gashaard gebruiken lijkt me geen goed idee tenzij je alleen de woonkamer even wil opwarmen en de rest van het huis niet.

En monteer als het even kan de thermostaat wel in de woonkamer.

• MotorBeast
voil schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:28:
Hoi allen,

ik meld mij in dit topic als toekomstig ervaringsdeskundige. :)

De CV (Nefit ecomline) die ik heb is 29 jaar oud en werkt nog goed, maar voordat het fout gaat, lijkt het mij goed om deze te vervangen. Heel wat partijen die ik gesproken heb en aangaf hoe oud de ketel is, waren verbaasd over de leeftijd :)

De keuze is gevallen op een hybride systeem met Xtreme 30 en Xtend met 20l buffervat en wordt over 1 maand geplaatst. In de tussentijd heb ik genoeg tijd om de ervaringen en tips in dit topic door te lezen :)

Huis is 2 onder 1 kap uit 1959 en 125m2. Houten vloer met vloerisolatie en spouwisolatie. Label B/C.
Woonkamer T22 150x40cm en convectorput. (En gaskachel).
Bijkeuken, gang en wc 3 kleine t11 radiatoren.
Slaapkamers met 3 radiatoren. Deze staan bijna nooit aan. Maar ga ik met warmtepomp denk ik allemaal op stand 1 zetten.
2 slaapkamers met airco.
Badkamer handoekradiator die altijd aanstaat.
Zolder lage brede radiator, die soms aanstaat als we daar werken.

Zonnepanelen die +-2200 opwekken per jaar, dus heb een overschot.

Momenteel een dynamisch contract, maar lees dat een vast contract wellicht gunstiger kan zijn. Maar ik heb nog tot mei om daar over na te denken.
En stook nu best zuinig met 19 graden en soms gashaard aan.

Apparaten besteld via warmtebeheer, goed en snel contact mee gehad. Hopelijk gaat dit ook zo met de monteur en levert hij goed werk af natuurlijk. de Vries installatietechniek uit lunteren, iemand toevallig ervaringen? :)
Waarom geen FE? Goede monoblock (Vaillant Arotherm Plus) + boilervat en gaan met die banaan en van het gas af. Hier ook met alleen radiatoren.

Eventueel wat aanpassingen doen flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 24-01-2026 12:47 ]

• Lecenten
MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:43:
[...]
Waarom geen FE? Goede monoblock (Vaillant Arotherm Plus) + boilervat
En wat gaat dat kosten inclusief montage, elektrische aansluiting (kan niet in een stopcontact zoals de Xtend), boilervat, etc. ? Als je op gas kookt komen er nog meer kosten bij of je moet je gasaansluiting houden.

Dat kan nooit uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Lecenten op 24-01-2026 12:58 ]

• voil
[...]

Waarom geen FE? Goede monoblock (Vaillant Arotherm Plus) + boilervat en gaan met die banaan en van het gas af. Hier ook met alleen radiatoren.

Eventueel wat aanpassingen doen flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik kook op inductie. Maar we hebben toen we hier net kwamen wonen een dure gashaard laten plaatsen, dus van het gas af is geen optie op dit moment.

• MotorBeast
Lecenten schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:56:
[...]

En wat gaat dat kosten inclusief montage, elektrische aansluiting (kan niet in een stopcontact zoals de Xtend), boilervat, etc. ? Als je op gas kookt komen er nog meer kosten bij of je moet je gasaansluiting houden.

Dat kan nooit uit.
Dat kan wel uit. Maar dat gaat te ver om hier te bespreken en is ruimschoots terug te lezen in het L/W topic. Hybride zou ik alleen doen als je echt geen boiler kwijt kan en zelfs dan nog kan je met een doorstroomverwarmer werken voor je warm water. NB: mijn mono zit gewoon op een aparte 1 fase groepje. Geen probleem.

• MotorBeast
voil schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Ik kook op inductie. Maar we hebben toen we hier net kwamen wonen een dure gashaard laten plaatsen, dus van het gas af is geen optie op dit moment.
En die dure gashaard gaat steeds duurder gas slurpen. Zeker als je verbruik minder wordt want dan gaan de vaste kosten van gas harder door wegen. Keuzes. Gebruik je eventueel een gasfles met aansluiting naar buiten.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 24-01-2026 13:06 ]

• Lecenten
MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Dat kan wel uit. Maar dat gaat te ver om hier te bespreken en is ruimschoots terug te lezen in het L/W topic. Hybride zou ik alleen doen als je echt geen boiler kwijt kan en zelfs dan nog kan je met een doorstroomverwarmer werken voor je warm water. NB: mijn mono zit gewoon op een aparte 1 fase groepje. Geen probleem.
Ik vraag alleen hoeveel het gaat kosten, is dat ook te veel gevraagd ?

• voil
Lecenten schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Met 1200 m3 gas verbruik (is dat inclusief koken en warm water ?) ga je veel meer besparen dan 50%. Stel dat 1000 m3 voor verwarming is, dan denk ik dat er gemiddeld 200 m3 overblijft (dus 400 m3 totaal). Bij een strenge winter kan dat een stuk meer zijn. Je electra verbruik zal dan met ongeveer 1800 kWh stijgen.

De gashaard gebruiken lijkt me geen goed idee tenzij je alleen de woonkamer even wil opwarmen en de rest van het huis niet.

En monteer als het even kan de thermostaat wel in de woonkamer.
Gashaard is alleen even kort om jezelf verwarmen :)

Ik zal kijken om de thermostaat in de woonkamer te plaatsen. Dan gooi ik het gat dicht in de keuken, of laat het zitten. En dan laat ik nieuw punt aanleggen in de woonkamer voordat de monteur komt.
Miglow schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Niet echt aan gedacht, en ook niet nagevraagd bij de monteur. Hou het liever simpel en origineel met zo min mogelijk kans op problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door voil op 24-01-2026 13:41 ]

• Geeh27
Wij gebruiken een Honeywell Resideo T6R draadloze thermostaat icm een Intergas ketel en een Xtend. Werkt prima.

• Oinken
GroundBreaking schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Hier op het forum hoor/zie ik genoeg mensen met andere thermostaten dan de Comfort Touch, maar de installateur kreeg dat hier niet werkend, hebben 3 verschillende geprobeerd. Dus ik weet niet wat het is, maar de Xtend lijkt in ieder geval geen groot fan van andere thermostaten.(ook al praten ze beide opentherm.)
Maar wat maakt de thermostaat nog precies uit? Ik heb me, mede door jou, laten overtuigen om hem constant op 19,5 te zetten. Dat kan de Comfort Touch ook prima. Weinig spannends aan.

• voil
Geeh27 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:50:
Wij gebruiken een Honeywell Resideo T6R draadloze thermostaat icm een Intergas ketel en een Xtend. Werkt prima.
Top, dank voor de tip.

Wartmebeheer gaf aan dat er alleen de bedrade thermostaat op gezet kon worden. Zal is vragen om die weg te halen uit de offerte en zelf die t6r te gebruiken.

Is de gateway dan ook niet nodig denk je?

[ Voor 5% gewijzigd door voil op 24-01-2026 15:45 ]

• Lecenten
Aan de gateway heb je dan niets, die is alleen nodig om de Comfort Touch op afstand te bedienen.

• a2aan
Lecenten schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:53:
Aan de gateway heb je dan niets, die is alleen nodig om de Comfort Touch op afstand te bedienen.
Of voor als je wil dat de Xtend de buitentemperatuur van Internet haalt, toch? Maar als je een Honeywell T6R neemt dan wil je dat waarschijnlijk niet. Dus ik zou het dan sowieso, om te beginnen, zonder Intergas Gateway proberen.

• GroundBreaking
[...]

Ik begrijp oprecht niet zo goed wat je met deze reacties in het Xtend topic wilt bereiken. Zeker bij mensen die hun Xtend nu al gekocht hebben, of ie geplaatst is of niet doet daar weinig aan af.

• Miglow
voil schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Gashaard is alleen even kort om jezelf verwarmen :)

Ik zal kijken om de thermostaat in de woonkamer te plaatsen. Dan gooi ik het gat dicht in de keuken, of laat het zitten. En dan laat ik nieuw punt aanleggen in de woonkamer voordat de monteur komt.

[...]

Niet echt aan gedacht, en ook niet nagevraagd bij de monteur. Hou het liever simpel en origineel met zo min mogelijk kans op problemen.
Een thermostaat heeft alleen maar een simpel tweelingsnoertje nodig en kan je wellicht zelfs in een bestaande leiding bij voegen.

• Android16
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-01 10:34
Ik heb interresse in de Intergas Xtend, als toevoeging op mijn Intergas Xtreme 36 CV-ketel.

Mijn woning beschikt over ~ 10 radiatoren, ik heb geen vloerverwarming. Op de verwarmings units zitten Tado X knoppen en er hangt een Tado X thermostaat in de woonkamer. De woning is matig geisoleerd, de ramen zijn van hout met van wat ouder dubbelglas, de muurisolatie is met rubberen korrels. Dak isolatie zijn van die glaswol platen.

Mijn Intergas Xtreme is destijds geleverd door Warmgarant, waar ik eigenlijk erg tevreden over ben. Ik heb via hun een huurketel, waar ik 30 euro per maand voor betaal (ja; ik realiseer mij dat ik over de gehele looptijd een behoorlijk bedrag kwijt ben :))

Warmgarant biedt de Intergas Xtend aan voor € 3499,-, waar de subsidie dan al vanaf is. Dit is inclusief montage enz.

Nu heb ik vanuit Quatt ook een voorstel ontvangen voor een Quatt Hybrid Duo. Na de subsidie komt deze neer op ~ €5000 (ik krijg nog de subsidie van 2025, wordt door Quatt betaald). Deze heeft natuurlijk meer vermogen, 2x 7 kW.

Ik ben bij Quatt een beetje bang voor de "vendor lock-in". Dat is bij de Xtend wel minder. Of is de Quatt dusdanig veel beter dat dit het waard is? Wat zou een goede keuze zijn?

Mijn woning komt uit 1976, ik heb ook een zolder waar twee slaapkamers gerealiseerd zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Android16 op 24-01-2026 19:39 ]

• GroundBreaking
@Android16 Waarom vergelijk je 2x7kw met 1x5kw? Dat lijkt geenszins een eerlijk.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-02 19:00
Android16 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:38:
Ik heb interresse in de Intergas Xtend, als toevoeging op mijn Intergas Xtreme 36 CV-ketel.
Wat is je huidig gasverbruik en hoe heeft zich dat de afgelopen jaren ontwikkeld (gelijk/meer/minder verbruik)

• Boozie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-01 14:00
Hi,

Wij hebben de Xtend 5 nu vanaf oktober 2023, en we zijn hier hartstikke tevreden mee. Een paar cijfers sinds gebruik name:
Gas verbruik: Gedaald van ~1100 kuub naar maximaal 300 kuub per jaar
Elektra verbruik: Gestegen van ~2500 kWh/jaar naar ~4400 kWh/jaar
In dezelfde periode een kleine gekregen dus elektra verbruik is sowieso omhoog gegaan (bijvoorbeeld thermostaat omhoog naar 21 graden in eerste maanden en nu terug naar 20,5. Thermostaat staat gedurende hele dag op 20,5 nu (geen nachtverlaging o.i.d.)

Nu bezig met optimalisatie, daarom ook iets aangeschaft om het verbruik van puur de Xtend de meten. Eerste resultaat lijkt toch wel erg op pendelgedrag. Daarnaast vind ik ook dat de retour temperatuur vaak erg dicht bij aanvoertemperatuur ligt.

Situatieschets: Afgelopen jaar verbouwing gedaan, waar ook een aantal dingen aan de CV installatie zijn aangepast om de comfort te verhogen en stukje duurzaamheid/kostenbesparing.
  • Oude CV ketel vervangen (Nefit) voor een Intergas HRE 36/30 (de Xtreme was helaas te groot voor de ruimte). Aansluiting aangepast van aan/uit naar OpenTherm.
  • Radiatoren beneden vervangen voor vloerverwarming (hoofdverwarming). 5 groepen met een Robot Hybride LTVC verdeler (met pomp). Parameter in de Xtend aangepast om aan te geven dat hoofdverwarming nu vloerverwarming is.
  • Verder nog 4 radiatoren aanwezig op bovenste verdiepingen. Hiervan is er 1 permanent dicht (slaapkamer) en de andere staan eigenlijk permanent open (type 10, 20 en 21). Ik weet dat het waarschijnlijk beter is om deze radiatoren te vervangen, maar op zich is de comfort in deze kamers wel goed. Tenzij dit dus voor een probleem veroorzaakt overal (het pendel gedrag)
  • Test gedaan met radiatoren dicht, dit leidde tot een notificatie (N021), volgens mij is dat een flow probleem, na opendraaien van 2 radiatoren was deze melding meteen weg.
  • Achteraf is het gehele systeem niet waterzijdig ingeregeld. Ik ben hier deze week maar eens mee aan de slag gegaan. Zo stonden de groepen van de vwv nog op bijna 2 L/min, deze zijn nu ingesteld tussen 0,9-1,2 op basis van eerste metingen met IR thermometer (lengtes zijn ~60m per groep is mij verteld). Hierdoor wel al een stuk beter delta T gemeten en gezien in het dashboard van de Xtend
  • Radiatoren boven moet ik nog doen, eerste metingen geven aan dat delta T van de radiatoren ongeveer 10-12% is.
Al een aantal keer waardevol advies en hulp gekregen uit dit forum, vandaar wederom een post. Mijn voornaamste vraag/verzoek tot advies is wat ik kan doen om het systeem meer de optimaliseren, ook voor de levensduur van de Xtend en de comfort in huis. Iemand langs laten komen die naar het gehele systeem gaat kijken staat op de lijst, maar ik doe liever eerst zo veel mogelijk zelf waar mogelijk (kostenbesparing).

Hieronder nog een screenshot van het pendel gedrag. Dit is van vandaag/vannacht waar de buitentemperatuur ook wel rond de 0 graden lag. Daaronder ook van het gasverbruik (ivm eventuele defrosts). Als er meer informatie nodig is lever ik die graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAi-Jr4nfUN23YUp1H8KirJ9QQ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jhHOtUwnnHcEn9dX6KvvB2xM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY-H28egyCxbcmayb-Wp_LaN-X8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T7a41ZlIbLwzDiDaJUB5JhOu.png?f=user_large

• Oinken
Is dit pendelen of is het de fase van ontdooien?
Volgens mij bevriest een warmtepomp onder de 4/5 graden buitentemperatuur toch?

Bij ons is er precies eenzelfde patroon. Ik vind het niet gek.

Afhankelijk van de luchtvochtigheid houdt het bevriezen op boven de 3/4/5 graden.

Hier in Noord-Nederland zitten we momenteel met ijzel. Lekker vochtig en koud. De warmtepomp doet het veel minder goed dan normaal. Gisteren een extreem lage COP (voor ons doen) van 2.6, terwijl de ketel wel veel moest bijspringen.

[ Voor 59% gewijzigd door Oinken op 25-01-2026 11:24 ]

• Lecenten
Boozie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:01:
Hieronder nog een screenshot van het pendel gedrag. Dit is van vandaag/vannacht waar de buitentemperatuur ook wel rond de 0 graden lag
Dat is geen pendelen, dat zijn defrosts. Volkomen normaal als de buitentemperatuur net boven het vriespunt ligt of lager, ziet er bij mij net zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlaI9BWZlZBDihZMDoRBwV7EmRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BA8OD8UfcwwYswo2Og5PF2aO.png?f=fotoalbum_large

Als ik zie hoeveel je gasverbruik gedaald is, dan lijkt de Xtend prima te werken. Voor een goede schatting van de besparing kun je deze spreadsheet invullen:

https://docs.google.com/s...d=389399947#gid=389399947

• Boozie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-01 14:00
Dank voor de antwoorden! Ik was al niet zeker of het echt pendelen was omdat hij nergens daadwerkelijk uit ging. Goed om te horen dat het beeld bekend voor komt en normaal is in deze weersomstandigheden.

De besparing komt uit op 80% met gemiddelde COP van 4.3 (afgelopen dagen 3.2-3.8 met rond de 0 temperaturen). Dat is meer besparing dan ik vooraf had verwacht dus heel mooi! Ik ga dan verder met het waterzijdig inregelen van vwv en radiatoren voor zover dat nog nodig is.

Hoe wordt hier eigenlijk gekeken naar nachtverlaging (halve/hele graad), ik hoor hier mixed verhalen over?

• a2aan
Boozie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:15:
Hoe wordt hier eigenlijk gekeken naar nachtverlaging (halve/hele graad), ik hoor hier mixed verhalen over?
Dat hangt ervan af wat je ermee wilt bereiken. De COP van de Xtend is het hoogste als het verschil tussen de buitentemperatuur en de gevraagd aanvoertemperatuur zo klein mogelijk is. Als het 's avonds warmer wil hebben dan 's ochtends tijdens het opstaan, dan zou je 's ochtends vroeg een halve of een hele graad naar beneden kunnen gaan, en dan aan het begin van de middag weer omhoog. Op die manier laat je de Xtend het hardste werken op het moment dat het buiten het warmst is, en het minst hard op de koudste momenten van de dag.

Persoonlijk houd ik van een warm huis, als ik 's ochtends wakker wordt, dus ik doe niet (meer) aan nachtverlaging.

In de tussenseizoenen wil ik nog wel eens 's ochtends als we vertrekken de thermostaat een paar graden omlaag zetten, op dagen dat er niemand thuis is (en dan weer in de loop van de middag omhoog). Zeker op zonnige dagen scheelt dit misschien een paar kWh. Dat zijn dan ook de dagen dat de Xtend sowieso aan het 'pendelen' is, dus dan kan 'ie beter uit staan als het buiten koud is, en er toch niemand in huis.

• voil
Geeh27 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:50:
Ze gaven aan dat het inderdaad wel kan, maar dat het voor hun dan niet/moeilijker is om support te geven mocht er iets fout gaan, omdat ze het dan niet/goed uit kunnen lezen. Er zit 2 jaar garantie bij de installatie.. het lijkt mij wel handig als ze het ook uit kunnen lezen mocht er iets niet goed gaan.

• WillemD61
voil schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Ze gaven aan dat het inderdaad wel kan, maar dat het voor hun dan niet/moeilijker is om support te geven mocht er iets fout gaan, omdat ze het dan niet/goed uit kunnen lezen. Er zit 2 jaar garantie bij de installatie.. het lijkt mij wel handig als ze het ook uit kunnen lezen mocht er iets niet goed gaan.
Ik denk dat bij support de gegevens van de Xtend uitgelezen worden, inclusief de OpenTherm settings die de Xtend van de thermostaat heeft ontvangen (setpoint en actuele kamertemperatuur met name). Ik denk dat van de thermostaat zelf alleen de settings van het moment uit te lezen zijn, geen historie. Ook gaat het uitlezen niet via de thermostaat, maar rechtstreeks met de Xtend via wifi. Dus ik snap dat argument niet zo goed.

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

voil schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Is de gateway dan ook niet nodig denk je?
voil schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:21:
Die gateway zorgt er voor dat zij hem op afstand uit kunnen lezen, dat werkt volgens mij ongeacht de thermostaat die de Xtend aanstuurt

Zie reactie van a2aan, Intergas kan hem ook remote uitlezen zonder gateway.

[ Voor 9% gewijzigd door exepti0n op 26-01-2026 13:37 . Reden: Voorkomen van verspreiden foutieve informatie ]

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

• a2aan
exepti0n schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:54:
Die gateway zorgt er voor dat zij hem op afstand uit kunnen lezen, dat werkt volgens mij ongeacht de thermostaat die de Xtend aanstuurt
Dat werkt zelfs zonder Gateway. Met de knop maak je een AP van de Xtend, en kan je bij de webapp om hem uit te lezen, en om instellingen/parameters te veranderen. Via die weg kan je hem aan je lokale WiFi-netwerk hangen (dus zonder aparte Gateway), en vanaf dat moment kan Intergas er remote bij.

• voil
exepti0n schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:54:
[...]

[...]

Zie reactie van a2aan, Intergas kan hem ook remote uitlezen zonder gateway.
Intergas, maar warmtebeheer ook?

• a2aan
voil schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:48:
Intergas, maar warmtebeheer ook?
Ik heb hier weleens voorbij zien komen dat installateurs toegang kunnen krijgen tot e.o.a. portaal van Intergas, om zaken m.b.t. de installaties van hun klanten in te kunnen zien. Dat loopt dus via Intergas, en werkt zo lang de Xtend 'zelf' bij het internet kan (dus ook zonder Gateway).

@Krissiejj had jij nou toegang tot dit portaal, omdat je zelf installateur bent?

De wens is hier al vaker voorbij gekomen om als consument (minimaal) dezelfde toegang te kunnen krijgen als je installateur, en dan liefst ook op dezelfde manier (dus zonder steeds op die fysieke knop te hoeven drukken).

Nou is Intergas (helaas) niet de enige die meer data/instelmogelijkheden ter beschikking stelt aan installateurs dan aan de eindgebruiker (bij mij geldt dit o.a. voor mijn Enphase PV-omvormers). Aan de ene kant wel begrijpelijk (het is voor fabrikanten en installateurs lastiger om ondersteuning te bieden op installaties waar de eindgebruiker mee heeft 'lopen klooien'), maar toch ook wel erg jammer, zeker voor een Tweaker.

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

a2aan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:29:
Aan de ene kant wel begrijpelijk (het is voor fabrikanten en installateurs lastiger om ondersteuning te bieden op installaties waar de eindgebruiker mee heeft 'lopen klooien'), maar toch ook wel erg jammer, zeker voor een Tweaker.
Read-only toegang hoeft niet ingewikkeld te zijn, net als het beschikbaar stellen van een gelimiteerd aantal instellingen.

Ik heb voor een tijd terug (11 april 2025) nog de moeite genomen om Intergas na te vragen hoe ver het met de gesuggereerde MQTT integratie stond.

Nooit een reactie op teruggekomen, geeft wel aan hoeveel prio het heeft :+

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

• Lecenten
[...]
De wens is hier al vaker voorbij gekomen om als consument (minimaal) dezelfde toegang te kunnen krijgen als je installateur, en dan liefst ook op dezelfde manier (dus zonder steeds op die fysieke knop te hoeven drukken).
Als je toegang wil krijgen tot de Xtend webinterface zonder telkens op de fysieke knop te drukken is er een simpele oplossing:

- koop voor een paar euro een ESP8266
- voer alleen de eerste stap uit, Setting up the first ESP8266 uit deze handleiding:

https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge

Dan blijft de verbinding altijd open, ik heb dit zo gedaan voordat ik Home Assistant gebruikte (wat de betere oplossing is want dan is de Xtend op elke PC en smartphone in je netwerk bereikbaar).

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:48
[...]

Ik heb hier weleens voorbij zien komen dat installateurs toegang kunnen krijgen tot e.o.a. portaal van Intergas, om zaken m.b.t. de installaties van hun klanten in te kunnen zien. Dat loopt dus via Intergas, en werkt zo lang de Xtend 'zelf' bij het internet kan (dus ook zonder Gateway).

@Krissiejj had jij nou toegang tot dit portaal, omdat je zelf installateur bent?

Nou is Intergas (helaas) niet de enige die meer data/instelmogelijkheden ter beschikking stelt aan installateurs dan aan de eindgebruiker (bij mij geldt dit o.a. voor mijn Enphase PV-omvormers). Aan de ene kant wel begrijpelijk (het is voor fabrikanten en installateurs lastiger om ondersteuning te bieden op installaties waar de eindgebruiker mee heeft 'lopen klooien'), maar toch ook wel erg jammer, zeker voor een Tweaker.
Klopt inderdaad, als installateur kan je het hoog nodige in zien. Maar intergas zelf heeft nog meer mogelijkheden.

Ook kan ik parameters aanpassen als ik dat wil maar ook hierin zit niet alles verwerkt zoals je kan als je via de xtend zelf inlogt als je er voor staat.

Deze grafieken zijn misschien wel mooi om te zien maar als je er geen kaas van hebt gegeten dan voegt het niets toe. Ik vond de eerste portaal duidelijker en overzichtelijker.

Waar ik denk dat intergas voor waakt is dat de particulier niet te veel mogelijkheid moet hebben om alles maar in te stellen van je warmtepomp.
Ben er wel voorstander van dat er iets mogelijkheid moet zijn zoals nu is.

De klant moet een korte lijn hebben met de installateur en deze moet flexibel zijn in het service bieden hierin. Hierin speelt tijd een rol van de installateur, en die is er vaak niet. Dus de klant gaat rommelen en de installatie loopt niet goed. Wie krijgt de schuld? De installateur en het merk intergas.

Hier een overzicht wat ik kan zien. Daarnaast kan ik ook nog de cop tap en cv water dagelijks in zien. Mogelijk gasverbruik en nog enkele dingen.

Let niet op de spannings uitval, enexis had vandaag onderhoud;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLQ7n2CR0DE02VoA4U-yqsaPvaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tS9TTBKyvGZsPL6PTuEDXXx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bOuZqwj1zVxkPA3KwJBeYK5Z_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHpXLFqGeCPZRWGtnYoYFuIp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Krissiejj op 26-01-2026 19:33 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Miglow
Ik heb niet eens een Intergas thermostaat en @Fullpower kan er gewoon in. Bij mij gewoon een Honeywell modulerend bolletje met een gateway in de meterkast zodat ik onderweg de kachel vast aan kan zetten, maar HA ook.

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-02 13:05
Ik heb m'n xtend sinds de herfst om het tuinhuis te verwarmen (60m2, vloerverwarming, goed geisoleerd, standalone zonder ketel, geen buffervat).

Met de huidige temperaturen heb ik deze grafiek. Ik kan niet ontwaren of dit pendelen of defrosts betreft. Lijkt niet optimaal te draaien zo...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8weQLkR3A7sAF_eDPVJGY3PU1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QMnpb8SIMQetaLP3Vj71MU4Q.png?f=user_large

• a2aan
@studiostevus tot grofweg vandaag 9:00 uur zie ik defrosts, en vandaag rond 12:00 uur één 'pendel'.

Als de Xtend op minimaal vermogen draait zie je iedere twee uur een piekje (om de olie in het koudemiddel weer allemaal langs de compressor te krijgen), en als het minimum vermogen van de Xtend te hoog is gaat 'ie af en toe uit (bij jou dus één keer, vandaag rond 12:00 uur).

Bij het defrosten zie je min of meer de volgende cyclus:
  • Lijn (bijna) vertikaal naar beneden: Xtend schakelt van verwarmen naar ontdooien. Het CV-water koelt nu af.
  • Lijn (bijna) vertikaal omhoog: Xtend is klaar met defrosten, en vraagt tijdelijk extra vermogen om het afgekoelde CV-water weer op de gewenste temperatuur te krijgen.
  • Lijn schuin aflopend: doordat het CV-water opwarmt is er steeds minder energie nodig om de gevraagde aanvoertemperatuur te leveren.
  • Lijn schuin oplopend: doordat de verdamper aan het dichtvriezen is daalt de COP, dus is er steeds meer energie nodig om de gevraagde aanvoertemperatuur te blijven leveren
  • En als de verdamper helemaal is dichtgevroren, begint het weer van voor af aan.
Wat bij jou opvalt is dat 'ie al bij relatief laag vermogen toch al behoorlijk veel defrosts (nodig) heeft. Dat ligt ook aan de huidige weersomstandigheden (ongeveer het minst gunstig voor een warmtepomp), maar met een hoger toerental van de fan zou 'ie misschien wat rustiger gaan draaien (maar geluid zou dan een issue kunnen zijn).

Zelf draai ik, tijdens defrostomstandigheden, al een tijdje met de fan op 650rpm i.p.v. 450rpm, wat bij mij goed lijkt te werken om de periode tussen defrosts te verlengen, maar ik weet niet precies of die optie al 'breed' beschikbaar is (in de versie die je krijgt als je je Xtend via de Intergas-website laat updaten). @Fullpower weet hier meer over.

• IvoF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-02 18:49
Wat is jullie ervaring met het Hz van de compressor. Is hij bij jullie met deze weersomstandigheden ook bijna altijd op 82Hz aan het draaien ?

• WillemD61
IvoF schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:
Wat is jullie ervaring met het Hz van de compressor. Is hij bij jullie met deze weersomstandigheden ook bijna altijd op 82Hz aan het draaien ?
Waarschijnlijk bij iedereen anders, afhankelijk van huis, radiatoren,vloerverwarming etc.
Bij mij nu zeker niet want er wordt bij dit weer veel op gas gedaan (vanwege lage COP denk ik), dus compressor werkt minder hard of helemaal niet.

• Android16
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-01 10:34
Hencksch schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:52:
[...]
Wat is je huidig gasverbruik en hoe heeft zich dat de afgelopen jaren ontwikkeld (gelijk/meer/minder verbruik)
Huidige jaarverbruik:

🔥 Gas
± 1.130 m³ per jaar

⚡ Elektriciteit
Verbruik: ± 3.181 kWh per jaar
Teruglevering (zonnepanelen): ± 958 kWh per jaar
Netto afname: ± 2.223 kWh per jaar

Dat is de laatste jaren wel stabiel gebleven.

• Oinken
Ik kijk af en toe door even 'in te loggen' op de Xtend, bij ons wel vaak tussen de 78 en 82.

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Overdag 79-81 Hz, in silent mode 56 Hz

• IL76
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-01 11:48
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje over de werking van mijn Xtend op dit moment:

De buitenunit staat lekker te snorren en de toevoerbuis bovenop de binnenunit is lekker heet.
MAAR! De uitgaande waterbuis aan de onderkant van de Xtend naar het afgiftesysteem (vloerverwarming en radiatoren) is verre van warm. Ik zou verwachten dat de Xtend die warmte mijn afgiftesysteem in pompt, maar hij lijkt weinig/niks te doen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Kan ik zien of zijn waterpomp goed werkt?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Eduard

Edit: nadat ik bovenstaande geschreven had, voelde ik weer warme radiatoren en ben even naar de vliering geklommen om de uitgaande buis van de Xtend te voelen. Nu is is ie wel weer warm! Intussen was mijn huis afgekoeld naar 18.5 gr en pas nu begint hij lekker te verwarmen. Beetje gas, beetje warmtepomp, bij temperaturen rond het vriespunt kan de warmtepomp het niet alleen af.
Toch raar dat hij blijkbaar een duwtje (18.5 gr) moest krijgen, misschien de hysterese te ruim ingesteld?

[ Voor 30% gewijzigd door IL76 op 29-01-2026 16:45 ]

• GroundBreaking
@IL76 Of de Xtend was net in een ontdooi cyclus toen je de eerste keer ging voelen.

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:48

heho

Ommen, Overijssel

Ik ben ook nog even door de parameters aan het grasduinen en zie de volgende instelling:
P113 lage buitentemperatuur ketelvertraging.
Staat standaard op 0, zoals bij mij. Verderop zie ik P115 het aantal minuten voor de ketelvertraging.
Moet ik hier nu nog wat mee, nadat ik P103 (warmtepompblokkade onder buitentemperatuur) op -10 heb gezet?
En bij P130 (CV ketel gebruiken tijdens ontdooicycli) heb ik de instelling: alleen als nodig. Is dat een goede instelling ?

[ Voor 15% gewijzigd door heho op 30-01-2026 09:06 ]

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• Oinken
Hier staat P130 ook op alleen als nodig, vervolgens P131 iets hoger gezet. Met P131 op de standaard 15 is mij de buitenunit eens helemaal bevroren. P131 op 22 werkt bij ons, maar dat zal verschillen per huis en situatie. Op 22 voorkom ik hier dat hij er in smoort als het echt heel ongunstige omstandigheden zijn.

• Oinken
Hier in het Noorden van Nederland is het al een hele tijd nat en koud.
Het weer waar de warmtepomp niet blij van wordt. Veel defrosts en af en toe de ketel die ondersteunt.

De COP is nog niet eerder lang zo laag geweest, de afgelopen weken eigenlijk elke dag 2.7 als ik kijk bij de gebruiksgegevens. Hoe is dat bij anderen?

• miepet
  • Laatst online: 23:15
Oinken schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:56:
Hier staat P130 ook op alleen als nodig, vervolgens P131 iets hoger gezet. Met P131 op de standaard 15 is mij de buitenunit eens helemaal bevroren. P131 op 22 werkt bij ons, maar dat zal verschillen per huis en situatie. Op 22 voorkom ik hier dat hij er in smoort als het echt heel ongunstige omstandigheden zijn.
Hier, omgeving Apeldoorn, afgelopen week COP tussen 3.0 en 3.5. Temperatuur constant 21 graden, geen gasverbruik. Buitentemperatuur vaak net onder / rond het vriespunt.

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:35
Oinken schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:28:
Hier in het Noorden van Nederland is het al een hele tijd nat en koud.
Het weer waar de warmtepomp niet blij van wordt. Veel defrosts en af en toe de ketel die ondersteunt.

De COP is nog niet eerder lang zo laag geweest, de afgelopen weken eigenlijk elke dag 2.7 als ik kijk bij de gebruiksgegevens. Hoe is dat bij anderen?
NW Friesland hier. De WP zit bij mij dit soort dagen tussen de 2 en 2.5 COP. Ik verbruik ook ongeveer 5 kuub gas voor verwarming dit soort dagen.

• Oinken
DurQ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:46:
[...]

NW Friesland hier. De WP zit bij mij dit soort dagen tussen de 2 en 2.5 COP. Ik verbruik ook ongeveer 5 kuub gas voor verwarming dit soort dagen.
Gasverbruik hier ongeveer 1,5 meer dan normaal. Normaal is douchen en koken.

• bburgg
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-02 00:17
Oinken schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:44:
[...]

Gasverbruik hier ongeveer 1,5 meer dan normaal. Normaal is douchen en koken.
Drenthe. Afgelopen week COP tussen de 2,7 en 3.0. Stook op 19,5 graden. Rond de 3,5 m3 gas per dag incl. warm water. Normale radiatoren. Huis is uit 2006 en volgens die norm geïsoleerd.

• heho

heho

Ommen, Overijssel

Gister voor het eerst sinds een paar dagen weer ruim boven de 3.
Daarvoor ook tussen de 2.5 en 3 gezeten. Vandaag gelukkig ook weer mooi wat kWh opgewekt.

• Oinken
In het Drenthe blijft het koud, vandaag wel minder vochtig, dan worden de intervallen van het ontdooien veel langer. Dat scheelt veel. We gaan van 25 minuten naar ruim een uur voordat er moet worden ontdooid.
COP stijgt langzaam richting de 3.

Morgen weer ijzel, dan gaat alles weer omlaag.

[ Voor 17% gewijzigd door Oinken op 02-02-2026 19:28 ]

• Oinken
Gisteren met heel veel ijzel de laagste cop tot nu toe op een dag, 2,5. En 4,5 m3 gas incl. koken en douchen.

Geen top dag.

• rekel
  • Laatst online: 05-02 15:58
Hier (omgeving Utrecht, flink wat graden warmer dan bij jou denk ik) 8,6 kWh verbruikt met een cop van 4.4 zonder extra gasverbruik. Continu op 19,5, wp ging uit om 11.50 u en pas weer aan om 22.55 uur. Wat zon in de woonkamer dan doet hè.

• _Apache_

_Apache_

For life.

rekel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:26:
Hier (omgeving Utrecht, flink wat graden warmer dan bij jou denk ik) 8,6 kWh verbruikt met een cop van 4.4 zonder extra gasverbruik. Continu op 19,5, wp ging uit om 11.50 u en pas weer aan om 22.55 uur. Wat zon in de woonkamer dan doet hè.
Ja, hoewel onze cop gister 3.6 was (volgens de app zelf), heeft de wp vanaf 14h tot 19h uitgestaan.

• Oinken
Bij ons waarden een mooi eind onder nul. En dat in combinatie met water.
Gladheid op de wegen. En een lage cop.

• heho

heho

Ommen, Overijssel

Hier ook al weer 2 dagen op 2.6 cop. Het blijft koud en vochtig helaas. Ik ben toe aan het voorjaar :F
Ander vraagje, ik heb de thermostaat s'nachts altijd op 19 staan, en zet hem meestal rond 16 uur s'middags naar 20. De temperatuur dipt dan altijd even naar ongeveer 18.7 voordat hij weer op gaat lopen.
Hoe is dat te verklaren ?

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste