Slechte zaak.DaanTriple7 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:04:
[...]
Dat is precies wat ik doe. De backup van mijn Xtend is een kacheltje van de action in de woonkamer.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 12-01-2026 20:38 ]
Slechte zaak.DaanTriple7 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:04:
[...]
Dat is precies wat ik doe. De backup van mijn Xtend is een kacheltje van de action in de woonkamer.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 12-01-2026 20:38 ]
..MotorBeast schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:37:
[...]
Slechte zaak.![]()
Als iedereen dat gaat doen Cop1 bijstoken kan je wel raden wat er gaat gebeuren met een nu al zwaar overbelast netwerk. Dan zijn we met zijn allen snel klaar met verwarmen als alles plat komt te liggen. Gewoon een echt passende WP kopen en stoken tegen minimaal Cop 2 a 2,5 is de oplossing. Hier zat ik met radiatoren tijdens de afgelopen koude nog over de Cop3. Geen BUH nodig gehad. Koop er anders een L/L erbij als backup. Word je ook nog blij in een hete zomer met je zonnepanelenstroom die je straks niet meer kan salderen.
Nee, je bent niet alleen op het net. Het punt dat gemaakt wordt is: wat als we dat allemaal gaan doen?DaanTriple7 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:04:
[...]
Nounou, die 750watt kan het net wel missen hoor.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Je kunt de redenering natuurlijk ook omdraaien, als gas net zo duur is of zoals in jouw geval zelfs nog iets goedkoper, waarom dan een straalkacheltje ? Bijwarmen met de ketel is veel makkelijker en dan blijft het ook in de rest van het huis lekker warm.Chielp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:39:
Iets heel anders, met de energiebelasting verhoging op gas van 1 januari, en de verlaging van de belasting op elektriciteit zie ik dat ik met mijn VEH contract van september 2024
1,1945 per m3 betaal voor gas en
0,1382 's nachts voor elektriciteit. Ik wilde even berekenen bij welke COP de Xtend beter de CV kan gaan gebruiken, maar aangezien een CV per m3 gas ongeveer 8,8 kWh warmte opwekt, en 1,1945 / 8.8 = 0,1357 kan ik de Xtend er al bijna helemaal uitgooien en lekker gaan verwarmen met straalkacheltjes. 1 COP verwarmen is nog maar 0,0024 euro per kWh duurder dan verwarmen op gas...
Andersom werkt het dus ook, de CV eruit en als de Xtend het niet meer trekt gewoon met COP1 verder gaan...
Ik zei dus een goed gedimensioneerde WP. Die gebruikt nooit/zelden zijn BUH. Ik ben hier FE met radiatoren en had de koude periode max 40 graden nodig en mijn Vaillant 55/6 deed dat met 2 vingers in de neus ook met het maken van SWW. Een Wp die met koude continue zijn BUH gebruikt is gewoon niet passend. NB: mijn BUH kan minimaal 1kW doen.DaanTriple7 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:14:
Waar denk je dat die grote backup elementen in een FE warmtepomp voor zijn? Die zijn minimaal 2 en soms wel 6kW. Ik heb mijn kacheltje dit jaar een week gebruikt (heeft een thermostaat dus staat niet constant aan). Jij mag de opmerking terecht vinden, iedereen heeft een mening (en een anus). Ik deel de mening niet.
Als je het mij vraagt ben ik juist goed bezig. Ik heb een woning uit '58 verduurzaamd en van het gas gehaald. De lasten zijn gigantisch laag en het comfort hoog.
De levering van elektriciteit is de verantwoordelijkheid van de systeembeheerder (voorheen netbeheerder), niet van mij. Als ik gedrag dien aan te passen doe ik dit op economische prikkels vanuit de EPEX markt. Een luie lease-rijder prikt zijn auto aan wanneer hij tijdens de piekuren thuiskomt. Dat gedrag heeft veel ruim 11x meer negatief effect op het systeem (voorheen net) dan mijn 750w kacheltje (die in de piekuren uit staat).
Zelf vind het wel leerzaam om mee te lezen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk anders.WillemD61 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:27:
Wat is ook alweer de titel van dit forum? off-topic?
Ik vraag me af hoe je, bij toepassing van een WAR in de Xtend, de Xtend of de thermostaat moet instellen als je op vakantie gaat in de winter. Normaal zou je de thermostaat op 12 graden zetten, maar de thermostaat beïnvloed nu slechts 10% van de aanvoertemperatuur. Dit zou betekenen dat het huis ook in de vakantie 19 graden blijft en dat lijkt me een beetje zonde van het geld. Ook kan het niet de bedoeling zijn om dan in de Xtend de parameters te moeten aanpassen in de vakantie. Iemand hier al ervaring mee?sirtm schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:10:
[...]
Top, hier ook overgeschakeld naar WAR en ook ik moet zeggen dat het systeem rustiger draait, minder stops en vaker rustig op 300W pruttelt. Voorheen langere 'uit' periodes waardoor de vloer afkoelde waarna er weer hard gewerkt moest worden om de ingestelde temp te bereiken. Ik ben er enthousiast over.
Ik heb overigens nog geen buitenvoeler aangesloten, zonder T42 is niet ideaal maar het werkt wel.
Elk huis is anders maar probeer graag iets te leren, welke parameters heb jij ingesteld voor P195, P196 en P197? en waarop heb je dat gebaseerd?
Hoe de WAR van de Xtend precies werkt weet ik niet, maar misschien heb je toch wat aan mijn ervaring, en theoretische verhandeling.Anjos schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:00:
[...]
Ik vraag me af hoe je, bij toepassing van een WAR in de Xtend, de Xtend of de thermostaat moet instellen als je op vakantie gaat in de winter. Normaal zou je de thermostaat op 12 graden zetten, maar de thermostaat beïnvloed nu slechts 10% van de aanvoertemperatuur. Dit zou betekenen dat het huis ook in de vakantie 19 graden blijft en dat lijkt me een beetje zonde van het geld. Ook kan het niet de bedoeling zijn om dan in de Xtend de parameters te moeten aanpassen in de vakantie. Iemand hier al ervaring mee?
Dank je wel. Ik ga dan voor nu de vraagtemperatuur in de thermostaat verlagen en kijken welke effecten dit heeft op de WAR. Zou dan max 10% mogen zijn. Ook dat overdag opwarmen in en na de vakantie klinkt goed. Welke thermostaat is dat van Honeywell? En houdt die dan ook rekening met de buitentemperatuur?a2aan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:54:
[...]
Hoe de WAR van de Xtend precies werkt weet ik niet, maar misschien heb je toch wat aan mijn ervaring, en theoretische verhandeling.
Ikzelf was anderhalve week op vakantie, waardbij ik de thermostaat op 13 graden had gezet, en met de vakantiestand i.c.m. een weekprogramma de temperatuur in vier dagen steeds met 2 graden verhoogd totaan de standaard 21.
In theorie verliest je huis als het binnen 13 graden is minder energie dan als het 21 graden is, maar daar tegenover moet je zetten dat alle energie die je tijdens de afkoelfase verliest, alsnog weer moet toevoegen tijdens de opwarmfase. Dat wil je dus met een zo hoog mogelijke COP doen, vandaar mijn keuze om het in vier dagen op te warmen, met de verhoging steeds tijdens de dag (bij een zo hoog mogelijke buitentemperatuur).
MAAR, toen ik eenmaal thuis was, heeft het voor mijn gevoel nog een week geduurd voordat álles weer 'behaaglijk' warm was. Dus de vloeren, muren, maar bijvoorbeeld ook het aanrecht.
Ik heb me voorgenomen om de volgende keer niet meer zo te verlagen.
Overigens doe ik ook WAR, maar dan via mijn Honeywell thermostaat, die én (standaard) rekening houd met het setpoint, en (optioneel) ook het verschil tussen setpoint en werkelijke tenperatuur laat meewegen.
[ Voor 9% gewijzigd door Anjos op 19-01-2026 08:42 ]
Zelf heb ik de Chronotherm Touch Modulation. Die krijgt, via OpenTherm, de buitentemperatuur van de Xtend door, en gebruikt die voor WAR. Zie ook pagina 7 van deze handleiding.Anjos schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:29:
[...]
Dank je wel. Ik ga dan voor nu de vraagtemperatuur in de thermostaat verlagen en kijken welke effecten dit heeft op de WAR. Zou dan max 10% mogen zijn. Ook dat overdag opwarmen in en na de vakantie klinkt goed. Welke thermostaat is dat van Honeywell? En houdt die dan ook rekening met de buitentemperatuur?
Edit: Laatste vraag al gevonden als voorbeeld YouTube: Weersafhankelijke regeling van de Chronotherm Modulation | Honeywell...
[ Voor 43% gewijzigd door Oinken op 19-01-2026 21:25 . Reden: aangevuld met een aardig stuk proza. ]
Daar dacht ik ook aan, maar omdat ik maar zeer beperkte kennis van zaken heb, hoop ik nog steeds op iets 'onschuldigers'...MotorBeast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:59:
@a2aan Klinkt als een gebrek aan koelvloeistof. Lekkage wellicht.
Hoeveel zoninstraling heb je? Want de zon warmt al behoorlijk hier mijn woonkamer op. Maar dan zou de waterpomp ook moeten afslaan. Hier staat de WP al uren uit en heeft net ook even een run gedaan en moet dan omdat water is afgekoeld ook vol aan de bak.a2aan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:06:
[...]
Daar dacht ik ook aan, maar omdat ik maar zeer beperkte kennis van zaken heb, hoop ik nog steeds op iets 'onschuldigers'...
Ik hoop dat @Fullpower een diagnose kan stellen, maar vrees dat ik hoe dan ook de installateur moet bellen.
Ik leef een beetje tussen hoop en vrees. Sinds 13:30 draait de warmtepomp onafgebroken, waarbij het opgenomen vermogen de afgelopen uren 'conform verwachting' opliep (afname van zoninstraling).MotorBeast schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:10:
[...]
Hoeveel zoninstraling heb je? Want de zon warmt al behoorlijk hier mijn woonkamer op. Maar dan zou de waterpomp ook moeten afslaan. Hier staat de WP al uren uit en heeft net ook even een run gedaan en moet dan omdat water is afgekoeld ook vol aan de bak.
voor je flat met energielabel Z of voor je landhuis met label A?Miglow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:36:
Vorige week de jaarafrekening gekregen, 362m³ gas gebruikt 👍🏼
Eengezinswoning op de hoek met 4 slaapkamers uit de jaren 60/70.Hencksch schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:17:
[...]
voor je flat met energielabel Z of voor je landhuis met label A?
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Je bent niet de enige, in ieder geval. Dit geluid komt vrij bij het schakelen van de vierwegklep van verwarmen naar koelen, ten behoeve van de defrost._Apache_ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:39:
De laatste tijd - nu de WP hard moet werken - hoor ik regelmatig een harde dreun van de buitenunit komen.
Het geluid heeft veel weg van waterslag, alsof je een waterkraan hard dicht slaat, en dat er dan een drukgolf door de leidingen gaat.
Het klinkt steeds nadat de compressor in toerental terugloopt, en komt daarna weer op gang.
Is dit normaal?
Als ik kijk naar mijn gasverbruik zie ik voor vorig jaar 547m3 en ik ben daar ook wel blij mee. Ik zeur geregeld over de Xtend. Er is ook echt nog wel ruimte voor verbetering en bij de installatie is echt wel het één en ander misgegaan, maar eerlijkheid gebiedt te zegge dat ik het effect wel zie!Miglow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:36:
Oh, de hoeveelheid koudemiddel zou ook nog een factor kunnen zijn. Mijn eerste buitenunit (die dus niet dreunde), had eigenlijk iets te weinig (9-10m leiding, dus ik geloof dat er nu 80g R32 bij is gedaan).a2aan schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:49:
[...]
Je bent niet de enige, in ieder geval. Dit geluid komt vrij bij het schakelen van de vierwegklep van verwarmen naar koelen, ten behoeve van de defrost.
Nadat bij mij zowel de buitenunit als de koelleidingen waren vervangen hoorde ik dit 'ineens'. Het zou dus kunnen dat de ene buitenunit hier meer last van heeft dan de andere, maar het kan dat het traject en de bevestiging van de koelleidingen ook meespeelt, want na de vervanging zat er een aantal knietjes in, terwijl de leidingen hiervoor wat schuiner liepen, met flauwe gebogen bochten.
zou je die magie kunnen delena2aan schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:47:
[...]
Oh, de hoeveelheid koudemiddel zou ook nog een factor kunnen zijn. Mijn eerste buitenunit (die dus niet dreunde), had eigenlijk iets te weinig (9-10m leiding, dus ik geloof dat er nu 80g R32 bij is gedaan).
Verder heeft @Fullpower wat magie toegepast om het defrosten wat rustiger/stiller te maken, en dat heeft bij mij enorm geholpen. Daar waar de dreun eerst in het halve huis niet te missen was, hoor ik hem nu nog maar heel af en toe vanaf de zolder (het dichtst bij de buitenunit en de koelleidingen).
+1, ik hoor de dreun ook behoorlijk dus zou mooi zijn als dat iets minder kan.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Hier hadden een jaar verbruik van ~750m3, het glijdende verbruik is nu van 770 naar 480 gezakt dit seizoen, en we hebben nog tot april zo ongeveer. Met een beetje geluk zakt het dus naar ~250-300.Miglow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:36:
[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 22-01-2026 11:50 ]
De "dreun", het veranderen van de kleppositie, kan denk ik niet anders. Dit blijf je horen. Ik denk dat de aanpassingen vooral zaten in de ventilatorsnelheid bij het ontdooien, die is nml kort maximaal voor het maximale droogeffect bij het ontdooien. het loslaten van de druk hoor ik hier ook heel zachtjes maar is zeker niet hinderlijk.JanPedaal schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:02:
[...]
+1, ik hoor de dreun ook behoorlijk dus zou mooi zijn als dat iets minder kan.
[ Voor 27% gewijzigd door Chielp op 22-01-2026 11:59 ]
Voor de 'silent defrost' heb je een versie van de software nodig waarvan ik niet weet of je die al 'zelf' kan updaten, en de precieze parameters weet ik ook niet, want die heeft @Fullpower voor me ingesteld.Chielp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:54:
De "dreun", het veranderen van de kleppositie, kan denk ik niet anders. Dit blijf je horen. Ik denk dat de aanpassingen vooral zaten in de ventilatorsnelheid bij het ontdooien, die is nml kort maximaal voor het maximale droogeffect bij het ontdooien. het loslaten van de druk hoor ik hier ook heel zachtjes maar is zeker niet hinderlijk.
Opentherm draadloze thermostaat geen optie?voil schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:01:
De thermostaat hangt in de keuken, dus cv stopt met verwarmen als we aan het koken zijn. Ik zou de thermostaat liever in de woonkamer hebben, maar dat is beetje gedoe door een dikke muur, dus laat het maar zo denk ik.
De gashaard hebben we niet vaak aan, en als die aan staat is het 15 max 30min.
Hier op het forum hoor/zie ik genoeg mensen met andere thermostaten dan de Comfort Touch, maar de installateur kreeg dat hier niet werkend, hebben 3 verschillende geprobeerd. Dus ik weet niet wat het is, maar de Xtend lijkt in ieder geval geen groot fan van andere thermostaten.(ook al praten ze beide opentherm.)Miglow schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Opentherm draadloze thermostaat geen optie?
Met 1200 m3 gas verbruik (is dat inclusief koken en warm water ?) ga je veel meer besparen dan 50%. Stel dat 1000 m3 voor verwarming is, dan denk ik dat er gemiddeld 200 m3 overblijft (dus 400 m3 totaal). Bij een strenge winter kan dat een stuk meer zijn. Je electra verbruik zal dan met ongeveer 1800 kWh stijgen.voil schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:28:
Gas verbruik (feb/maart/april is geschat) is +-1200m3
(jan269, feb210, mrt100, apr50, mei30, jun21, jul15, aug14, sep17 ,okt93, nov165, dec207).
Electra verbruik +-1440 kWh
(jan231, feb190, mrt100, apr69, mei66, un50, jul60, aug74, sep89, okt130, nov193, dec193)
....
Ik hoop conservatief op een 50% reductie van het gasverbruik. Wie bied meer of minder?
Waarom geen FE? Goede monoblock (Vaillant Arotherm Plus) + boilervat en gaan met die banaan en van het gas af. Hier ook met alleen radiatoren.voil schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:28:
Hoi allen,
ik meld mij in dit topic als toekomstig ervaringsdeskundige.![]()
De CV (Nefit ecomline) die ik heb is 29 jaar oud en werkt nog goed, maar voordat het fout gaat, lijkt het mij goed om deze te vervangen. Heel wat partijen die ik gesproken heb en aangaf hoe oud de ketel is, waren verbaasd over de leeftijd![]()
De keuze is gevallen op een hybride systeem met Xtreme 30 en Xtend met 20l buffervat en wordt over 1 maand geplaatst. In de tussentijd heb ik genoeg tijd om de ervaringen en tips in dit topic door te lezen
Huis is 2 onder 1 kap uit 1959 en 125m2. Houten vloer met vloerisolatie en spouwisolatie. Label B/C.
Woonkamer T22 150x40cm en convectorput. (En gaskachel).
Bijkeuken, gang en wc 3 kleine t11 radiatoren.
Slaapkamers met 3 radiatoren. Deze staan bijna nooit aan. Maar ga ik met warmtepomp denk ik allemaal op stand 1 zetten.
2 slaapkamers met airco.
Badkamer handoekradiator die altijd aanstaat.
Zolder lage brede radiator, die soms aanstaat als we daar werken.
Gas verbruik (feb/maart/april is geschat) is +-1200m3
(jan269, feb210, mrt100, apr50, mei30, jun21, jul15, aug14, sep17 ,okt93, nov165, dec207).
Electra verbruik +-1440 kWh
(jan231, feb190, mrt100, apr69, mei66, un50, jul60, aug74, sep89, okt130, nov193, dec193)
Zonnepanelen die +-2200 opwekken per jaar, dus heb een overschot.
Momenteel een dynamisch contract, maar lees dat een vast contract wellicht gunstiger kan zijn. Maar ik heb nog tot mei om daar over na te denken.
En stook nu best zuinig met 19 graden en soms gashaard aan.
Ik hoop conservatief op een 50% reductie van het gasverbruik. Wie bied meer of minder?
Apparaten besteld via warmtebeheer, goed en snel contact mee gehad. Hopelijk gaat dit ook zo met de monteur en levert hij goed werk af natuurlijk. de Vries installatietechniek uit lunteren, iemand toevallig ervaringen?
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 24-01-2026 12:47 ]
En wat gaat dat kosten inclusief montage, elektrische aansluiting (kan niet in een stopcontact zoals de Xtend), boilervat, etc. ? Als je op gas kookt komen er nog meer kosten bij of je moet je gasaansluiting houden.MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:43:
[...]
Waarom geen FE? Goede monoblock (Vaillant Arotherm Plus) + boilervat
[ Voor 11% gewijzigd door Lecenten op 24-01-2026 12:58 ]
Ik kook op inductie. Maar we hebben toen we hier net kwamen wonen een dure gashaard laten plaatsen, dus van het gas af is geen optie op dit moment.MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:43:
[...]
Waarom geen FE? Goede monoblock (Vaillant Arotherm Plus) + boilervat en gaan met die banaan en van het gas af. Hier ook met alleen radiatoren.
Eventueel wat aanpassingen doen flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Dat kan wel uit. Maar dat gaat te ver om hier te bespreken en is ruimschoots terug te lezen in het L/W topic. Hybride zou ik alleen doen als je echt geen boiler kwijt kan en zelfs dan nog kan je met een doorstroomverwarmer werken voor je warm water. NB: mijn mono zit gewoon op een aparte 1 fase groepje. Geen probleem.Lecenten schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:56:
[...]
En wat gaat dat kosten inclusief montage, elektrische aansluiting (kan niet in een stopcontact zoals de Xtend), boilervat, etc. ? Als je op gas kookt komen er nog meer kosten bij of je moet je gasaansluiting houden.
Dat kan nooit uit.
En die dure gashaard gaat steeds duurder gas slurpen. Zeker als je verbruik minder wordt want dan gaan de vaste kosten van gas harder door wegen. Keuzes. Gebruik je eventueel een gasfles met aansluiting naar buiten.voil schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:01:
[...]
Ik kook op inductie. Maar we hebben toen we hier net kwamen wonen een dure gashaard laten plaatsen, dus van het gas af is geen optie op dit moment.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 24-01-2026 13:06 ]
Ik vraag alleen hoeveel het gaat kosten, is dat ook te veel gevraagd ?MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Dat kan wel uit. Maar dat gaat te ver om hier te bespreken en is ruimschoots terug te lezen in het L/W topic. Hybride zou ik alleen doen als je echt geen boiler kwijt kan en zelfs dan nog kan je met een doorstroomverwarmer werken voor je warm water. NB: mijn mono zit gewoon op een aparte 1 fase groepje. Geen probleem.
Gashaard is alleen even kort om jezelf verwarmenLecenten schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:32:
[...]
Met 1200 m3 gas verbruik (is dat inclusief koken en warm water ?) ga je veel meer besparen dan 50%. Stel dat 1000 m3 voor verwarming is, dan denk ik dat er gemiddeld 200 m3 overblijft (dus 400 m3 totaal). Bij een strenge winter kan dat een stuk meer zijn. Je electra verbruik zal dan met ongeveer 1800 kWh stijgen.
De gashaard gebruiken lijkt me geen goed idee tenzij je alleen de woonkamer even wil opwarmen en de rest van het huis niet.
En monteer als het even kan de thermostaat wel in de woonkamer.
Niet echt aan gedacht, en ook niet nagevraagd bij de monteur. Hou het liever simpel en origineel met zo min mogelijk kans op problemen.Miglow schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Opentherm draadloze thermostaat geen optie?
[ Voor 14% gewijzigd door voil op 24-01-2026 13:41 ]
Maar wat maakt de thermostaat nog precies uit? Ik heb me, mede door jou, laten overtuigen om hem constant op 19,5 te zetten. Dat kan de Comfort Touch ook prima. Weinig spannends aan.GroundBreaking schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:05:
[...]
Hier op het forum hoor/zie ik genoeg mensen met andere thermostaten dan de Comfort Touch, maar de installateur kreeg dat hier niet werkend, hebben 3 verschillende geprobeerd. Dus ik weet niet wat het is, maar de Xtend lijkt in ieder geval geen groot fan van andere thermostaten.(ook al praten ze beide opentherm.)
Top, dank voor de tip.Geeh27 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:50:
Wij gebruiken een Honeywell Resideo T6R draadloze thermostaat icm een Intergas ketel en een Xtend. Werkt prima.
[ Voor 5% gewijzigd door voil op 24-01-2026 15:45 ]
Of voor als je wil dat de Xtend de buitentemperatuur van Internet haalt, toch? Maar als je een Honeywell T6R neemt dan wil je dat waarschijnlijk niet. Dus ik zou het dan sowieso, om te beginnen, zonder Intergas Gateway proberen.Lecenten schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:53:
Aan de gateway heb je dan niets, die is alleen nodig om de Comfort Touch op afstand te bedienen.
Ik begrijp oprecht niet zo goed wat je met deze reacties in het Xtend topic wilt bereiken. Zeker bij mensen die hun Xtend nu al gekocht hebben, of ie geplaatst is of niet doet daar weinig aan af.MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:43:
[...]
Waarom geen FE? Goede monoblock (Vaillant Arotherm Plus) + boilervat en gaan met die banaan en van het gas af. Hier ook met alleen radiatoren.
Eventueel wat aanpassingen doen flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Een thermostaat heeft alleen maar een simpel tweelingsnoertje nodig en kan je wellicht zelfs in een bestaande leiding bij voegen.voil schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Gashaard is alleen even kort om jezelf verwarmen
Ik zal kijken om de thermostaat in de woonkamer te plaatsen. Dan gooi ik het gat dicht in de keuken, of laat het zitten. En dan laat ik nieuw punt aanleggen in de woonkamer voordat de monteur komt.
[...]
Niet echt aan gedacht, en ook niet nagevraagd bij de monteur. Hou het liever simpel en origineel met zo min mogelijk kans op problemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Android16 op 24-01-2026 19:39 ]
Wat is je huidig gasverbruik en hoe heeft zich dat de afgelopen jaren ontwikkeld (gelijk/meer/minder verbruik)Android16 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:38:
Ik heb interresse in de Intergas Xtend, als toevoeging op mijn Intergas Xtreme 36 CV-ketel.
:strip_exif()/f/image/jhHOtUwnnHcEn9dX6KvvB2xM.png?f=user_large)
[ Voor 59% gewijzigd door Oinken op 25-01-2026 11:24 ]
Dat is geen pendelen, dat zijn defrosts. Volkomen normaal als de buitentemperatuur net boven het vriespunt ligt of lager, ziet er bij mij net zo uit:Boozie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:01:
Hieronder nog een screenshot van het pendel gedrag. Dit is van vandaag/vannacht waar de buitentemperatuur ook wel rond de 0 graden lag
/f/image/BA8OD8UfcwwYswo2Og5PF2aO.png?f=fotoalbum_large)
Dat hangt ervan af wat je ermee wilt bereiken. De COP van de Xtend is het hoogste als het verschil tussen de buitentemperatuur en de gevraagd aanvoertemperatuur zo klein mogelijk is. Als het 's avonds warmer wil hebben dan 's ochtends tijdens het opstaan, dan zou je 's ochtends vroeg een halve of een hele graad naar beneden kunnen gaan, en dan aan het begin van de middag weer omhoog. Op die manier laat je de Xtend het hardste werken op het moment dat het buiten het warmst is, en het minst hard op de koudste momenten van de dag.Boozie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:15:
Hoe wordt hier eigenlijk gekeken naar nachtverlaging (halve/hele graad), ik hoor hier mixed verhalen over?
Ze gaven aan dat het inderdaad wel kan, maar dat het voor hun dan niet/moeilijker is om support te geven mocht er iets fout gaan, omdat ze het dan niet/goed uit kunnen lezen. Er zit 2 jaar garantie bij de installatie.. het lijkt mij wel handig als ze het ook uit kunnen lezen mocht er iets niet goed gaan.Geeh27 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:50:
Wij gebruiken een Honeywell Resideo T6R draadloze thermostaat icm een Intergas ketel en een Xtend. Werkt prima.
Ik denk dat bij support de gegevens van de Xtend uitgelezen worden, inclusief de OpenTherm settings die de Xtend van de thermostaat heeft ontvangen (setpoint en actuele kamertemperatuur met name). Ik denk dat van de thermostaat zelf alleen de settings van het moment uit te lezen zijn, geen historie. Ook gaat het uitlezen niet via de thermostaat, maar rechtstreeks met de Xtend via wifi. Dus ik snap dat argument niet zo goed.voil schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:21:
[...]
Ze gaven aan dat het inderdaad wel kan, maar dat het voor hun dan niet/moeilijker is om support te geven mocht er iets fout gaan, omdat ze het dan niet/goed uit kunnen lezen. Er zit 2 jaar garantie bij de installatie.. het lijkt mij wel handig als ze het ook uit kunnen lezen mocht er iets niet goed gaan.
Die gateway zorgt er voor dat zij hem op afstand uit kunnen lezen, dat werkt volgens mij ongeacht de thermostaat die de Xtend aanstuurtvoil schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:21:
Ze gaven aan dat het inderdaad wel kan, maar dat het voor hun dan niet/moeilijker is om support te geven mocht er iets fout gaan, omdat ze het dan niet/goed uit kunnen lezen. Er zit 2 jaar garantie bij de installatie.. het lijkt mij wel handig als ze het ook uit kunnen lezen mocht er iets niet goed gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door exepti0n op 26-01-2026 13:37 . Reden: Voorkomen van verspreiden foutieve informatie ]
Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
Dat werkt zelfs zonder Gateway. Met de knop maak je een AP van de Xtend, en kan je bij de webapp om hem uit te lezen, en om instellingen/parameters te veranderen. Via die weg kan je hem aan je lokale WiFi-netwerk hangen (dus zonder aparte Gateway), en vanaf dat moment kan Intergas er remote bij.exepti0n schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:54:
Die gateway zorgt er voor dat zij hem op afstand uit kunnen lezen, dat werkt volgens mij ongeacht de thermostaat die de Xtend aanstuurt
Intergas, maar warmtebeheer ook?exepti0n schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:54:
[...]
[...]
Die gateway zorgt er voor dat zij hem op afstand uit kunnen lezen, dat werkt volgens mij ongeacht de thermostaat die de Xtend aanstuurt
Zie reactie van a2aan, Intergas kan hem ook remote uitlezen zonder gateway.
Ik heb hier weleens voorbij zien komen dat installateurs toegang kunnen krijgen tot e.o.a. portaal van Intergas, om zaken m.b.t. de installaties van hun klanten in te kunnen zien. Dat loopt dus via Intergas, en werkt zo lang de Xtend 'zelf' bij het internet kan (dus ook zonder Gateway).voil schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:48:
Intergas, maar warmtebeheer ook?
Read-only toegang hoeft niet ingewikkeld te zijn, net als het beschikbaar stellen van een gelimiteerd aantal instellingen.a2aan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:29:
Aan de ene kant wel begrijpelijk (het is voor fabrikanten en installateurs lastiger om ondersteuning te bieden op installaties waar de eindgebruiker mee heeft 'lopen klooien'), maar toch ook wel erg jammer, zeker voor een Tweaker.
Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
Als je toegang wil krijgen tot de Xtend webinterface zonder telkens op de fysieke knop te drukken is er een simpele oplossing:a2aan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:29:
[...]
De wens is hier al vaker voorbij gekomen om als consument (minimaal) dezelfde toegang te kunnen krijgen als je installateur, en dan liefst ook op dezelfde manier (dus zonder steeds op die fysieke knop te hoeven drukken).
Klopt inderdaad, als installateur kan je het hoog nodige in zien. Maar intergas zelf heeft nog meer mogelijkheden.a2aan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:29:
[...]
Ik heb hier weleens voorbij zien komen dat installateurs toegang kunnen krijgen tot e.o.a. portaal van Intergas, om zaken m.b.t. de installaties van hun klanten in te kunnen zien. Dat loopt dus via Intergas, en werkt zo lang de Xtend 'zelf' bij het internet kan (dus ook zonder Gateway).
@Krissiejj had jij nou toegang tot dit portaal, omdat je zelf installateur bent?
De wens is hier al vaker voorbij gekomen om als consument (minimaal) dezelfde toegang te kunnen krijgen als je installateur, en dan liefst ook op dezelfde manier (dus zonder steeds op die fysieke knop te hoeven drukken).
Nou is Intergas (helaas) niet de enige die meer data/instelmogelijkheden ter beschikking stelt aan installateurs dan aan de eindgebruiker (bij mij geldt dit o.a. voor mijn Enphase PV-omvormers). Aan de ene kant wel begrijpelijk (het is voor fabrikanten en installateurs lastiger om ondersteuning te bieden op installaties waar de eindgebruiker mee heeft 'lopen klooien'), maar toch ook wel erg jammer, zeker voor een Tweaker.
:strip_exif()/f/image/1tS9TTBKyvGZsPL6PTuEDXXx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Krissiejj op 26-01-2026 19:33 ]
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Waarschijnlijk bij iedereen anders, afhankelijk van huis, radiatoren,vloerverwarming etc.IvoF schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:
Wat is jullie ervaring met het Hz van de compressor. Is hij bij jullie met deze weersomstandigheden ook bijna altijd op 82Hz aan het draaien ?
Huidige jaarverbruik:Hencksch schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:52:
[...]
Wat is je huidig gasverbruik en hoe heeft zich dat de afgelopen jaren ontwikkeld (gelijk/meer/minder verbruik)
Ik kijk af en toe door even 'in te loggen' op de Xtend, bij ons wel vaak tussen de 78 en 82.IvoF schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:
Wat is jullie ervaring met het Hz van de compressor. Is hij bij jullie met deze weersomstandigheden ook bijna altijd op 82Hz aan het draaien ?
Overdag 79-81 Hz, in silent mode 56 HzIvoF schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:
[ Voor 30% gewijzigd door IL76 op 29-01-2026 16:45 ]
[ Voor 15% gewijzigd door heho op 30-01-2026 09:06 ]
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Hier, omgeving Apeldoorn, afgelopen week COP tussen 3.0 en 3.5. Temperatuur constant 21 graden, geen gasverbruik. Buitentemperatuur vaak net onder / rond het vriespunt.Oinken schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:56:
Hier staat P130 ook op alleen als nodig, vervolgens P131 iets hoger gezet. Met P131 op de standaard 15 is mij de buitenunit eens helemaal bevroren. P131 op 22 werkt bij ons, maar dat zal verschillen per huis en situatie. Op 22 voorkom ik hier dat hij er in smoort als het echt heel ongunstige omstandigheden zijn.
NW Friesland hier. De WP zit bij mij dit soort dagen tussen de 2 en 2.5 COP. Ik verbruik ook ongeveer 5 kuub gas voor verwarming dit soort dagen.Oinken schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:28:
Hier in het Noorden van Nederland is het al een hele tijd nat en koud.
Het weer waar de warmtepomp niet blij van wordt. Veel defrosts en af en toe de ketel die ondersteunt.
De COP is nog niet eerder lang zo laag geweest, de afgelopen weken eigenlijk elke dag 2.7 als ik kijk bij de gebruiksgegevens. Hoe is dat bij anderen?
Gasverbruik hier ongeveer 1,5 meer dan normaal. Normaal is douchen en koken.DurQ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:46:
[...]
NW Friesland hier. De WP zit bij mij dit soort dagen tussen de 2 en 2.5 COP. Ik verbruik ook ongeveer 5 kuub gas voor verwarming dit soort dagen.
Drenthe. Afgelopen week COP tussen de 2,7 en 3.0. Stook op 19,5 graden. Rond de 3,5 m3 gas per dag incl. warm water. Normale radiatoren. Huis is uit 2006 en volgens die norm geïsoleerd.Oinken schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:44:
[...]
Gasverbruik hier ongeveer 1,5 meer dan normaal. Normaal is douchen en koken.
[ Voor 17% gewijzigd door Oinken op 02-02-2026 19:28 ]
Ja, hoewel onze cop gister 3.6 was (volgens de app zelf), heeft de wp vanaf 14h tot 19h uitgestaan.rekel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:26:
Hier (omgeving Utrecht, flink wat graden warmer dan bij jou denk ik) 8,6 kWh verbruikt met een cop van 4.4 zonder extra gasverbruik. Continu op 19,5, wp ging uit om 11.50 u en pas weer aan om 22.55 uur. Wat zon in de woonkamer dan doet hè.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq