Bij mij valt op in de huidige omgeving dat het aantal keren ontdooid exact 5.000 is. Is wel heel toevallig. En ook wel heel hoog schat ik in?
Wat zien jullie daar?
Wat zien jullie daar?
1.634 defrosts, na twee stookseizoenen, waarbij ik in ieder van die seizoenen bijna een maand (januari/februari) alleen op gas heb gestookt vanwege een defecte Xtend.Oinken schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:58:
Bij mij valt op in de huidige omgeving dat het aantal keren ontdooid exact 5.000 is. Is wel heel toevallig. En ook wel heel hoog schat ik in?
Wat zien jullie daar?
[ Voor 11% gewijzigd door a2aan op 21-05-2026 22:31 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Anjos op 22-05-2026 21:11 ]
Wat versta je onder laag temperatuur radiatoren? Met een convector zou je nog wat kunnen bereiken maar met een echte radiator, hoe groot dan ook zakt het koude water direct naar beneden. Als je aan en afvoer boven elkaar hebt zitten aan één kant, wordt alleen de eerste 10cm koud, de rest koelt niet af. Dat doet dus helemaal niets._Apache_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:
Ik heb de Xtend Cool Grey. De variant die ook zou moeten koelen.
Nu verwacht ik er zelf weinig van, omdat ik laag temperatuur radiatoren heb. Maar heeft iemand het al eens geprobeerd? Al is het maar om bij weken zoals deze het randje er wat af te halen in de woonkamer.
Radson Ulow-E. Radiatoren die met relatief lage temperatuur water best veel warmte kunnen afgeven (45-50C). Deze hebben we laten plaatsen toen we de Xtend hebben laten plaatsen, om de wp het meeste werk te laten doen, ipv de cv.ErnstvV schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:04:
[...]
Wat versta je onder laag temperatuur radiatoren? Met een convector zou je nog wat kunnen bereiken maar met een echte radiator, hoe groot dan ook zakt het koude water direct naar beneden. Als je aan en afvoer boven elkaar hebt zitten aan één kant, wordt alleen de eerste 10cm koud, de rest koelt niet af. Dat doet dus helemaal niets.
Ik heb zelf ook de Cool Grey, en dit gecombineerd met Jaga Ecoreviva radiatoren (ook LTV) met ventilators er in. Verwarming doet deze set echt perfect._Apache_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:
Ik heb de Xtend Cool Grey. De variant die ook zou moeten koelen.
Nu verwacht ik er zelf weinig van, omdat ik laag temperatuur radiatoren heb. Maar heeft iemand het al eens geprobeerd? Al is het maar om bij weken zoals deze het randje er wat af te halen in de woonkamer.
https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/_Apache_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Radson Ulow-E. Radiatoren die met relatief lage temperatuur water best veel warmte kunnen afgeven (45-50C). Deze hebben we laten plaatsen toen we de Xtend hebben laten plaatsen, om de wp het meeste werk te laten doen, ipv de cv.
Ze zijn ook nog eens geblazen voor extra convectie, alhoewel dat vooral temperatuur gestuurd is. Dus zal niets doen als het koud water is wat er doorheen stroomt.
Als ze niet zo aangesloten zijn dat het water aan de ene bovenkant binnen komt en aan de andere onderkant er uit gaat maar boven elkaar zit kan je het vergeten. Dat werkt niet. Ventilatoren helpt daar niets aan, alleen de eerst 10-20 cm koelt af, de rest blijf kamertemperatuur._Apache_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Radson Ulow-E. Radiatoren die met relatief lage temperatuur water best veel warmte kunnen afgeven (45-50C). Deze hebben we laten plaatsen toen we de Xtend hebben laten plaatsen, om de wp het meeste werk te laten doen, ipv de cv.
Ze zijn ook nog eens geblazen voor extra convectie, alhoewel dat vooral temperatuur gestuurd is. Dus zal niets doen als het koud water is wat er doorheen stroomt.
Een hybride warmtepomp met gasketel is een veilige keus (ten opzichte van all-electric), omdat je niet weet of je het huis warm krijgt met relatief lage temperatuur van de warmtepomp als het echt koud wordt. De gasketel kan dan bijspringen om nog heter water door de leidingen te sturen.Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:19:
Goedemorgen!
Ik heb hier al het een en ander gelezen, dus nu mijn vraag:
Ik heb een hoekhuis (120m2 woonopp) uit 1999, energielabel B. Op dit moment hangt de eerste cv ketel er nog in🙈 Het expansievat is lek en gezien de leeftijd moet de ketel vervangen gaan worden. Ik heb van dit soort zaken (cv, warmtepomp) weinig tot geen verstand. Met behulp van gemini tot de conclusie gekomen dat een hybride warmtepomp wel een optie zou kunnen zijn. Mijn keus zou dan dan de Intergas xtreme 36 icm de hybride xtend zijn. Ik ben niet zo technisch aangelegd en ben maar alleen met mijn 2 pubers. Nog wat feitjes over mijn energieverbruik: ik verbruik ca 2000kwh per jaar en 1000m3 gas. Mijn huis is voorzien van een convectorput in de woonkamer, en 7 convectoren in de rest van het huis. (1 in de open keuken, 1 hal, 3 slk met ieder 1 en 1 slk met 2 convectoren) De badkamer is voorzien van een designradiator. Er is geen vloerverwarming aanwezig. Mijn huis heeft een lessenaarsdak met een dakkapel erop. Maar als ik hier lees wat er bij een warmtepomp goed werkend krijgen allemaal komt kijken vraag ik me af of dat een verstandige keus is. Of kan ik dan maar beter voor alleen een nieuwe cv ketel gaan? Alvast bedankt!😊
Wij hebben een warmteverliesberekening laten maken. Kost iets van 300,-, maar dan krijg je een rapport hoeveel warmte generatie je nodig hebt voor je huis, en dan warmte afgifte per ruimte (woonkamer, zijkamers, keuken, werkkamer, etc). Ze houden rekening met isolatie, zoninval, (mechanische) ventilatie.Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:19:
Goedemorgen!
Ik heb hier al het een en ander gelezen, dus nu mijn vraag:
Ik heb een hoekhuis (120m2 woonopp) uit 1999, energielabel B. Op dit moment hangt de eerste cv ketel er nog in🙈 Het expansievat is lek en gezien de leeftijd moet de ketel vervangen gaan worden. Ik heb van dit soort zaken (cv, warmtepomp) weinig tot geen verstand. Met behulp van gemini tot de conclusie gekomen dat een hybride warmtepomp wel een optie zou kunnen zijn. Mijn keus zou dan dan de Intergas xtreme 36 icm de hybride xtend zijn. Ik ben niet zo technisch aangelegd en ben maar alleen met mijn 2 pubers. Nog wat feitjes over mijn energieverbruik: ik verbruik ca 2000kwh per jaar en 1000m3 gas. Mijn huis is voorzien van een convectorput in de woonkamer, en 7 convectoren in de rest van het huis. (1 in de open keuken, 1 hal, 3 slk met ieder 1 en 1 slk met 2 convectoren) De badkamer is voorzien van een designradiator. Er is geen vloerverwarming aanwezig. Mijn huis heeft een lessenaarsdak met een dakkapel erop. Maar als ik hier lees wat er bij een warmtepomp goed werkend krijgen allemaal komt kijken vraag ik me af of dat een verstandige keus is. Of kan ik dan maar beter voor alleen een nieuwe cv ketel gaan? Alvast bedankt!😊
Als je een Monoblock neemt hoef je helemaal niet hybride te gaan maar kan je full electric. Dan kan je ketel eruit. Lange termijn is full electric altijd goedkoper https://warmtepompofgas.nl/ Ik ben ook FE met alleen radiatoren.Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:12:
Bedankt voor je reactie Willem! Wat betreft mijn huis e.d. ben ik idd niet zo bang. Dat lijkt redelijk warmtepompproof te zijn. Maar vooral dat 'gedoe na installatie' ben ik bang voor. Zoals gezegd heb ik er geen verstand van, dus dan ben ik afhankelijk van de installateur en dit forum. Maar is dat genoeg? Kan een leek, zoals ik😉, met een warmtepomp overweg?! Een duur apparaat kopen en vervolgens erachter komen dat dat ding zijn werk niet (goed) doet, en niet weten hoe het op te lossen, vind ik zonde van mijn geld.
En hoe vind ik een goede installateur? Iemand tips? Ik woon in West Brabant. Installateurs die ik op internet vind krijgen allemaal wisselende reviews.
Niet op je link geklikt, maar hoeveel hoger is de initiële investering voor FE als je een bestaande installatie omzet van cv naar FE?MotorBeast schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:24:
[...]
Als je een Monoblock neemt hoef je helemaal niet hybride te gaan maar kan je full electric. Dan kan je ketel eruit. Lange termijn is full electric altijd goedkoper https://warmtepompofgas.nl/ Ik ben ook FE met alleen radiatoren.
Hier nog wat leesvoer voor je: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Lees je eerst goed in en zoek een installateur die echt kennis heeft van WP's. Als je bent ingelezen kan je zelf ook kritische vragen stellen.
Open anders een eigen topic. Dan kunnen meer mensen met je meedenken.
Ook weer niet te zwaar inzien. In principe, als alles goed geïnstalleerd is, hoef je alleen de thermostaat op de gewenste temperatuur te zetten.Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:12:
Kan een leek, zoals ik😉, met een warmtepomp overweg?!
Enige gedrag wat je nog zou hebben, 'we zijn de hele dag weg, dus zet de temperatuur lager', is bij een warmtepomp doorgaans minder effectief. De wp doet het het beste, als hij het op temperatuur heeft, en het daar moet houden.WillemD61 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Ook weer niet te zwaar inzien. In principe, als alles goed geïnstalleerd is, hoef je alleen de thermostaat op de gewenste temperatuur te zetten.
Het duurt alleen wel veel langer voor het warm is wanneer je alleen gas wilt stoken als het echt echt nodig is.WillemD61 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Ook weer niet te zwaar inzien. In principe, als alles goed geïnstalleerd is, hoef je alleen de thermostaat op de gewenste temperatuur te zetten.
Hoe bedoel je dat?Miglow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Het duurt alleen wel veel langer voor het warm is wanneer je alleen gas wilt stoken als het echt echt nodig is.
Je bedoelt dat als je zoveel mogelijk gebruik wilt maken van de warmtepomp en zo weinig mogelijk gas (alleen als het echt niet anders kan), je opwarmtijd langer is omdat de warmtepomp nu eenmaal met een lagere temperatuur werkt dan de gasketel? Klopt.Miglow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Het duurt alleen wel veel langer voor het warm is wanneer je alleen gas wilt stoken als het echt echt nodig is.
Dat hangt van allerlei factoren af, maar als de CV-ketel toch vervangen moet worden dan kan je dat geld alvast stoppen in een zwaardere FE-warmtepomp, t.o.v. hybride.Miglow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:34:
[...]
Niet op je link geklikt, maar hoeveel hoger is de initiële investering voor FE als je een bestaande installatie omzet van cv naar FE?
[ Voor 8% gewijzigd door a2aan op 28-05-2026 19:45 ]
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam) ????? Want? Zeldzaam? Ieder merk WP Vaillant, Daikin, WeHeat enz enz heeft ruim voldoende keuze uit monoblocks. Trace is identiek maar ipv koelleidingen plaats je waterleidingen. Opstelplaats ook identiek. Tot zo'n 5 a 6kW kan je overigens ook gewoon toe met een 1 fase aansluiting inclusief inductiekoken. Zeker als je die opwaardeert naar 40A.a2aan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:42:
[...]
Dat hangt van allerlei factoren af, maar als de CV-ketel toch vervangen moet worden dan kan je dat geld alvast stoppen in een zwaardere FE-warmtepomp, t.o.v. hybride.
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam).
Andere aspecten zijn opstelplaats (ruimte!) voor een elektrische SWW-voorziening (aparte WP-boiler, of groot vat dat je met je monoblock opwarmt), en de eisen aan de elektriciteitsaansluiting (als je nog geen drie fase hebt wordt het misschien krap).
Ik heb nu een split met buitendeel op de dakkapel, koudeleidingen netjes weggewerkt onder de dakpannen, en het smalle binnendeel strak naast de CV-ketel.
Ik kon/wilde geen ruimtete maken voor een groot boilervat en extra groepen in de meterkast, en een halve verbouwing van de keuken om het 90cm gasfornuis (met oven) te vervangen, inclusief extra kookgroep (plus bekabeling) zag ik ook niet zitten.
Edit: als ik een hoekhuis had gehad met mogelijkheid voor een monoblock tegen de gevel, binnen een logische plek voor een boilervat, en voldoende ruimte in de meterkast, dan was ik waarschijnlijk wél van het gas af gegaan!
[ Voor 20% gewijzigd door Miglow op 29-05-2026 06:10 ]
Met een 'echte monoblock' doelde ik op eentje die geen binnendeel nodig heeft. Want daarmee zou je ineens weer meer mogelijkheden hebben, qua opstelplaats, maar goed, zulke apparaten zie ik niet zo vaak langskomen. En de dikkere leidingen is waar ik op doelde met "andere eisen aan tracé". Zeker buiten zijn het echt joekels van leidingen, inclusief isolatie. Die kunnen, i.t.t. de R32-leidingen van mijn Xtend niet onder de dakpannen, en dan door het dak.MotorBeast schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:37:
[...]
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam) ????? Want? Zeldzaam? Ieder merk WP Vaillant, Daikin, WeHeat enz enz heeft ruim voldoende keuze uit monoblocks. Trace is identiek maar ipv koelleidingen plaats je waterleidingen. Opstelplaats ook identiek.
[ Voor 7% gewijzigd door a2aan op 29-05-2026 07:58 ]
Zelfde hier. Niet genoeg ruimte binnen voor een boilervat voor warm water.a2aan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:42:
[...]
Dat hangt van allerlei factoren af, maar als de CV-ketel toch vervangen moet worden dan kan je dat geld alvast stoppen in een zwaardere FE-warmtepomp, t.o.v. hybride.
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam).
Andere aspecten zijn opstelplaats (ruimte!) voor een elektrische SWW-voorziening (aparte WP-boiler, of groot vat dat je met je monoblock opwarmt), en de eisen aan de elektriciteitsaansluiting (als je nog geen drie fase hebt wordt het misschien krap).
Ik heb nu een split met buitendeel op de dakkapel, koudeleidingen netjes weggewerkt onder de dakpannen, en het smalle binnendeel strak naast de CV-ketel.
Ik kon/wilde geen ruimtete maken voor een groot boilervat en extra groepen in de meterkast, en een halve verbouwing van de keuken om het 90cm gasfornuis (met oven) te vervangen, inclusief extra kookgroep (plus bekabeling) zag ik ook niet zitten.
Edit: als ik een hoekhuis had gehad met mogelijkheid voor een monoblock tegen de gevel, binnen een logische plek voor een boilervat, en voldoende ruimte in de meterkast, dan was ik waarschijnlijk wél van het gas af gegaan!
[ Voor 0% gewijzigd door Oinken op 29-05-2026 11:09 . Reden: taalfout ]
Het is nu zomer. En ergens in het midden van de nacht slaat de Xtend eventjes aan om weet ik wat te doen.Oinken schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:29:
We gaan zo langzamerhand richting de zomer, dan gaat de warmtepomp een periode niets doen.
Volgens mij zorgt de Xtend wel automatisch dat de pomp niet vast gaat zitten door hem een keer per dag (?) even te laten draaien. Twee vragen:
1) weet iemand of hij elke dag even draait?
2) hoe lang draait hij dan?
Achtergrond: ik heb op dit moment een regel aangemaakt met een homewizard stekker dat mijn pomp van de vloerverwarming gaat draaien als het verbruikvan de Xtend boven de 8 watt komt (bij 10 watt staat hij te wachten op een warmtevraag (groen knipperend), bij 8 watt is hij continu wit (niets te doen, geen vraag).
In mijn ideale wereld doet de Xtend zomers ook elke dag een actie (pomp rond draaien) die lang dan 1 minuut boven de 8 watt is. Dan draait de vloerverwarming pomp ook even.
Iemand een idee?
Je dimensioneert een WP op -10 of -7 (afhankelijk van de regio) zonder bijspringen backup heater. Dus heb je 6kW nodig bij die temperaturen zoek je een WP erbij die dat ook levert bij die temperaturen. Zie Koevlaasformule.Oinken schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:08:
[...]
Zelfde hier. Niet genoeg ruimte binnen voor een boilervat voor warm water.
En afgelopen januari toen het een periode echt koud was, had ik de cv ketel wel nodig. Totaal maar 30/35 m3 gas extra verbruikt die maand, maar zonder de ketel was mijn huis niet warm geworden.
Nuance is natuurlijk dat een full electric dan gebruik kan maken van een verwarmingselement (toch?).
Op dit moment ben ik blij met de hybride oplossing, over tien jaar is de stap waarschijnlijk een volledig electrische warmtepomp.
Het voordeel van de Xtend is dat hij terug kan naar 1,8 kWh op zachtere dagen, kan elke full electric dat ook?MotorBeast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:19:
[...]
Je dimensioneert een WP op -10 of -7 (afhankelijk van de regio) zonder bijspringen backup heater. Dus heb je 6kW nodig bij die temperaturen zoek je een WP erbij die dat ook levert bij die temperaturen. Zie Koevlaasformule.
Je moet ook wel een versie van de thermostaat hebben die koelen ondersteund en deze actief naar de koelmode zetten. Alleen de doeltemperatuur op 15 graden zetten is niet genoeg.Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:55:
Vraagje over de Intergas Xtend hybride warmtepomp met coolfunctie.
We zijn bewust voor de Xtend Cool-versie gegaan, zodat we ook vloerverkoeling kunnen gebruiken. Met de warme dagen had ik dit willen testen, maar volgens mij staat koelen bij ons nog uit.
Situatie:Volgens mij zijn dit de relevante parameters:
- Benedenverdieping volledig vloerverwarming
- Pomploze RVS verdeler
- Geen CV-radiatoren in huis (enkel elektrisch)
- Aanvoer/retour naar de verdeler zitten in zo’n dikke rode/blauwe mantel/isolatie
- Voor zover ik weet is er geen dauwpuntmeter of condenssensor geplaatst
- De vloerverwarmingsverdeler zit in het zicht en kunnen we goed controleren
P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur
P239 = Externe OpenTherm kamerthermostaat
P244 = Ingestelde watertemperatuur via P235
Klopt mijn aanname dat koelen pas actief wordt als zowel P005 als P230 op “Ja” staan? Daarna de doeltemperatuur op de Intergas thermostaat op bijv. 15 graden in de woonkamer zetten zodat hij gaat koelen?
Omdat we geen dauwpuntregeling/condenssensor lijken te hebben, wil ik conservatief beginnen. Mijn idee is dat het grootste condensrisico niet in de ingefreesde kunststof vloerverwarmingsleidingen zelf zit, maar vooral bij de RVS verdeler/koppelingen, klopt dat? Die kunnen we goed in de gaten houden bij de eerste koelrun.
Zie ik nog iets over het hoofd? Benieuwd naar jullie inzicht/idee. Bedankt alvast!!
Onlangs voor een soortgelijke situatie gestaan, heb de Xtend Eco met koelfunctie. Ook contact gehad met Intergas. P005 en P230 moeten op ‘ja’ staan. Dit is in principe genoeg om het systeem te activeren.Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:55:
Vraagje over de Intergas Xtend hybride warmtepomp met coolfunctie.
We zijn bewust voor de Xtend Cool-versie gegaan, zodat we ook vloerverkoeling kunnen gebruiken. Met de warme dagen had ik dit willen testen, maar volgens mij staat koelen bij ons nog uit.
Situatie:Volgens mij zijn dit de relevante parameters:
- Benedenverdieping volledig vloerverwarming
- Pomploze RVS verdeler
- Geen CV-radiatoren in huis (enkel elektrisch)
- Aanvoer/retour naar de verdeler zitten in zo’n dikke rode/blauwe mantel/isolatie
- Voor zover ik weet is er geen dauwpuntmeter of condenssensor geplaatst
- De vloerverwarmingsverdeler zit in het zicht en kunnen we goed controleren
P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur
P239 = Externe OpenTherm kamerthermostaat
P244 = Ingestelde watertemperatuur via P235
Klopt mijn aanname dat koelen pas actief wordt als zowel P005 als P230 op “Ja” staan? Daarna de doeltemperatuur op de Intergas thermostaat op bijv. 15 graden in de woonkamer zetten zodat hij gaat koelen?
Omdat we geen dauwpuntregeling/condenssensor lijken te hebben, wil ik conservatief beginnen. Mijn idee is dat het grootste condensrisico niet in de ingefreesde kunststof vloerverwarmingsleidingen zelf zit, maar vooral bij de RVS verdeler/koppelingen, klopt dat? Die kunnen we goed in de gaten houden bij de eerste koelrun.
Zie ik nog iets over het hoofd? Benieuwd naar jullie inzicht/idee. Bedankt alvast!!
Je was me voorErnstvV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Je moet ook wel een versie van de thermostaat hebben die koelen ondersteund en deze actief naar de koelmode zetten. Alleen de doeltemperatuur op 15 graden zetten is niet genoeg.
Er is een knop combinatie om deze mode te activeren.
Het meest eenvoudig is idd een Comfort Touch thermostaat versie die koelen ondersteund.ErnstvV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Je moet ook wel een versie van de thermostaat hebben die koelen ondersteund en deze actief naar de koelmode zetten. Alleen de doeltemperatuur op 15 graden zetten is niet genoeg.
Er is een knop combinatie om deze mode te activeren.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Koelfunctie pas zichtbaar op de thermostaat nadat de koelfunctie is vrijgegeven op de Xtend.Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:14:
@ErnstvV en @[Deva]
Thanks!! Net even de thermostaat losgeklikt en goddank versie 19. Kon de instelling in de thermostaat nog niet vinden, maar zal eerst de parameters goed zetten in de xtend, misschien verschijnt de optie dan ergens in de thermostaat.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik heb ook v19. Nog 1 keer (sorry) hoe doe ik dat koelen vrijgeven? Via de lokale wifi ap? En dan 1 parameter?Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Koelfunctie pas zichtbaar op de thermostaat nadat de koelfunctie is vrijgegeven op de Xtend.
1) P005 op '1' zetten. Je kunt dan deze melding krijgen: n085 : "Buitendeel niet in staat tot koelen". In dat geval stuur mij even een PB.sender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:21:
[...]
Ik heb ook v19. Nog 1 keer (sorry) hoe doe ik dat koelen vrijgeven? Via de lokale wifi ap? En dan 1 parameter?
[ Voor 14% gewijzigd door Fullpower op 31-05-2026 10:11 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Er zit koudemiddeltechnisch voor v.w.b. koelen wel degelijk verschil tussen de eerste versie en de cool grey.GroundBreaking schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:19:
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
En ook nog steeds vraag ik me af wat er nou daadwerkelijk verschillend is waardoor de grijze unit ineens wel kan/mag koelen.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
[ Voor 7% gewijzigd door Shutdown98 op 30-05-2026 19:21 ]
Dat verbaasd me. Aangezien de gewone Xtend in principe ook gaat koelen als hij gaat ontdooien.Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:54:
[...]
Er zit koudemiddeltechnisch voor v.w.b. koelen wel degelijk verschil tussen de eerste versie en de cool grey.
Even ervanuit gaande dat de benaming en prestaties vergelijkbaar zijn. Dus dat 7kW het maximale vermogen is boven 0 zonder defrosts.Shutdown98 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:20:
Eind van de zomer komt de nieuwe Xtend 7Kw uit begrijp ik van mijn installateur. We overwegen die versie als full electric in te zetten met ondersteuning van een cv doorstroom element van 2 of 3Kw.
Twijfel een beetje omdat de 5Kw versie onder 0 graden bijna 40% vermogen verliest. Specs van de 7Kw zijn er nog niet maar het is wel familie.
Wat denken jullie?
Woning 2 onder 1 kap, goed nageisoleerd dak, spouw, vloer, glas etc.
Koevlaas komt op 6Kw. 800M3 gas + 1,5 kuub hout in de kachel maakt samen denk ik 1100-1200M3 gas voor verwarming en sww. Er is een bestaande zonneboiler (400L hygieneboiler) die bijverwarmd moet worden.
Vloerverwatming alleen in keuken en badkamer. De rest Jaga convectoren, deels met ventilatoren.
De Xtend Eco is wel familie, maar is wel een compleet ander apparaat: propaan (R290) ipv R32. A+++ ipv A++. Kan hogere temperaturen maken. Hij zakt bij -10c niet veel in. Specificaties zullen binnenkort wel gepubliceerd worden.Shutdown98 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:20:
Twijfel een beetje omdat de 5Kw versie onder 0 graden bijna 40% vermogen verliest. Specs van de 7Kw zijn er nog niet maar het is wel familie.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
In mijn geval zoek ik een split ivm plaatsing en lange leidingen...Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:58:
[...]
De Xtend Eco is wel familie, maar is wel een compleet ander apparaat: propaan (R290) ipv R32. A+++ ipv A++. Kan hogere temperaturen maken. Hij zakt bij -10c niet veel in. Specificaties zullen binnenkort wel gepubliceerd worden.
Dank je!!!Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:05:
[...]
1) P005 op '1' zetten. Je kunt dan deze melding krijgen: n085 : "Buitendeel niet in staat tot koelen". In dat geval stuur mij even een PB.
2) P230 op '1' zetten
3) De koelfunctie zou nu moeten werken:
De thermostaat heeft twee setpunten: voor koelen en voor verwarmen.
Als je op de stip drukt in het midden, dan geeft hij HEAT of COOL aan. Als hij heat aangeeft, dan dit setpunt omlaag zetten (10c ofzo). Als de dan weer de stip indrukt (na even wachten), dan zou je COOL moeten zien. Je kunt dan het setpunt voor de kamer voor koelen op 21 of 22c zetten ofzo. Dan zou hij moeten starten met koelen.
4) Met 18c graden minimum aanvoer is het vermogen dat kan worden opgenomen (afgevoerd) vaak niet optimaal.
Een lagere temperatuur gaat beter (bijv. 16c). Maar pas dan wel op voor condens. Met droog weer (dauwpunt < 15c). Gaat dat prima. Maar gisteren aan het einde van de dag liep het dauwpunt op. Dan moet je het in de gaten houden.
5) Het heeft geen zin om de thermostaat veel lager te zetten dan bijv. 21c. De Xtend gaat dan niet 'harder' koelen.
6) zorg voor een zo hoog mogelijke flow. Maar geen standaard radiatoren openzetten voor meer flow. Alleen vloerverwarming, fancoils of JAGA,'s met ventilatoren erop.
18c aanvoer tijdens koelen wordt door de meesten gezien als een veilige temperatuur.sender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:28:
[...]
Dank je!!!
Ik realiseer me nu ook dat ik er nog even wat langer over na moet denken. Bv. mijn vloerverwarming heeft een pomp schakelaar die alleen aanspringt bij hogere temperatuur.
Dat condens, kan dat bv ook al bij 18c optreden? Ik wil met name de vloer wat afkoelen, die is 21.4 graden nu, ik denk als die dan bv 20 wordt het al voelbaar zou kunnen zijn... of 19...
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Zelf heb ik ook een LT verdeler met pomp, ben erg benieuwd hoe de aansturing aangesloten dient te worden. Aangezien de Xtend op zolder hangt bij de ketel en de verdeler in de trapkast, is een kabel trekken niet heel eenvoudig.Fullpower schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:29:
[...]
18c aanvoer tijdens koelen wordt door de meesten gezien als een veilige temperatuur.
Maar bij heel vochtig en warm weer (een naderende onweersbui) is zelfs 18c te laag. Dauwpunt kan dan 20 tot 22c worden. Maar dit zijn enkele dagen in het jaar.
De Xtend kan eventueel een pomp van de verdeler aansturen, zowel bij koelen als verwarmen. De pompschakelaar kan er dan tussenuit.
Afstand is idd vaak lastig, om bijvoorbeeld van de zolder naar de verdeler te komen.[Deva] schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Zelf heb ik ook een LT verdeler met pomp, ben erg benieuwd hoe de aansturing aangesloten dient te worden. Aangezien de Xtend op zolder hangt bij de ketel en de verdeler in de trapkast, is een kabel trekken niet heel eenvoudig.
Heeft de Xtend tevens een beveiliging die de pomp eens per etmaal (of week) laat draaien om vastzitten te voorkomen?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Je zou de stekker van de pomp rechtstreeks in het stopcontact kunnen doen als je gaat koelen. En in het stookseizoen zet je de pompschakelaar er weer tussen.sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:40:
Pompschakelaar er dan tussenuit. Maar wat dan er tussen in?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik heb zowel de Warmtepomp als de verdelerpomp in een slimme stekker, en als de warmtepomp meer dan 9 watt vraagt dan gaat de verdeler pomp ook aan.sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:40:
Pompschakelaar er dan tussenuit. Maar wat dan er tussen in?
Hier precies dezelfde setup. Werkt prima.GroundBreaking schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Ik heb zowel de Warmtepomp als de verdelerpomp in een slimme stekker, en als de warmtepomp meer dan 9 watt vraagt dan gaat de verdeler pomp ook aan.
Dit werkt natuurlijk niet want dan staat de pomp een half jaar alleen maar aan...Fullpower schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:47:
[...]
Je zou de stekker van de pomp rechtstreeks in het stopcontact kunnen doen als je gaat koelen. En in het stookseizoen zet je de pompschakelaar er weer tussen.
Ja? Opzich werkt dat prima. Kost alleen energie.sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Dit werkt natuurlijk niet want dan staat de pomp een half jaar alleen maar aan...
Je kan ook een klokschakelaar ertussen zetten die de pomp van 9:00 tot 21:00 aanzet. Scheelt alweer de helftsender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Dit werkt natuurlijk niet want dan staat de pomp een half jaar alleen maar aan...
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
[ Voor 18% gewijzigd door DaanTriple7 op 10-06-2026 15:51 ]
https://instalpunt.nl/pro...-eco-monoblock-7-kw-r290/DaanTriple7 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:49:
Weet iemand toevallig waar ik de Xtend Eco 7kW zou kunnen bestellen?
Meer vrijheid bij plaatsing warmtepomp: veiligheidszones Xtend ECO vaak niet meer nodig - Installatie.nl https://share.google/trcZarduc4bZMi6Jl
Volgens dit artikel en wat ik verder kan vinden, zou het product al uitgerold moeten zijn.
KA32026 Intergas Xtend ECO 7 | RVO.nl https://share.google/z7tE7GoFhd3oRq7XX
Ook de meldcode is er al.
Met een normale kraan neemt ie bij ons ook meestal een klein beetje gas.FimekD schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:32:
Heeft er iemand ervaring met de Xtend en Xtore combinatie? Wij hebben deze week deze combinatie laten plaatsen en na veel gedoe met slecht installeren, kleppen die verkeerd zaten en settings die niet goed stonden draait alles. Gelukkig is er dit fantastische topic met gebruikers waardoor ik al veel dingen zelf beter heb kunnen instellen!
Wat mij opvalt is dat bij warmwater tappen de ketel toch elke keer wat gas gebruikt, ook al staat de Xtore boiler op 55 graden en de ketel als test op 52 graden. Het is niet veel maar omdat bijvoorbeeld onze Quooker ook hotfill is, is het echt onnodig dat die ketel meteen even aanslaat.
Klinkt heel logisch! Ik ben benieuwd of die vertraging in te stellen is. Omdat ik 0 vertrouwen nog heb in de installateur zal ik eens bij Intergas navragen of dit kan bij de HREShutdown98 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:50:
Dat heeft ws te maken met afgekoeld water in de aanvoerleiding. Dat zal de cv ketel doen ontvlammen. Wellicht is er een vertraging in te stellen?
[ Voor 16% gewijzigd door DaanTriple7 op 12-06-2026 12:04 ]
Bij mij is dit niet het geval, dan had ik het begrepen. Maar als test heb ik die even op 50 graden gezet en de Xtore op 55c. Bijzondere is ook dat het gasverbruik op de hele douche periode lijkt te zijn. Of komt dit door de interval van de P1 meter?DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:04:
Als de tapwatertemperatuur in de ketel hoger staat ingesteld dan de temperatuur die het water heeft in de Xtore, gaat de ketel aan om de ingestelde waarde te bereiken.
Inderdaad, die doet na de eerste seconden niks meer! Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: wij zijn met zijn drieën (2 volwassen, 1 kind) en met de Xtend/Xtore combi verbruiken wij nog maar 0,1 - 0,2m3 gas per dag, voornamelijk voor koken. De Xtore zorgt voor een laag in bad voor de kleine en voor ons om ca 10 minuten p/p te douchen. Ik schat in dat hij zo'n 1,5Kwh verbruikt voor het opwarmen tussendoor en daarna om de doeltemperatuur te bereiken. Geen idee of we hem ooit helemaal terugverdienen, maar hij draait nu fijn op zonne-energie en dat maakt douchen dus gratis.DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:24:
Gasverbruik heeft een langer interval dan stroom. Zet de douche aan en check de gasmeter voor betere uitlezing.
Hoe werkt dit dan? De xtore is toch 'maar' 80 liter. 10min douchen lijkt me dan een beetje langFimekD schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:25:
[...]
Inderdaad, die doet na de eerste seconden niks meer! Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: wij zijn met zijn drieën (2 volwassen, 1 kind) en met de Xtend/Xtore combi verbruiken wij nog maar 0,1 - 0,2m3 gas per dag, voornamelijk voor koken. De Xtore zorgt voor een laag in bad voor de kleine en voor ons om ca 10 minuten p/p te douchen. Ik schat in dat hij zo'n 1,5Kwh verbruikt voor het opwarmen tussendoor en daarna om de doeltemperatuur te bereiken. Geen idee of we hem ooit helemaal terugverdienen, maar hij draait nu fijn op zonne-energie en dat maakt douchen dus gratis.
Zal wel een waterbesparende douchekop zijn dan? 6,5l/minuut en dat is dan het grootste deel koud water over het algemeen. Ben zelf trouwens terug bij een niet-besparende kop en vind het een upgrade tov de woningbouw besparende Grohe kop. Maar dat terzijde.debruina16 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Hoe werkt dit dan? De xtore is toch 'maar' 80 liter. 10min douchen lijkt me dan een beetje lang
Vermoedelijk wel! En mijn inschatting is 10min, maar kan in werkelijk korter zijn en tussen de douchebuurten zat al snel ook een minuut of 10 hebben gezeten. Het verbaasd mij wel hoe relatief snel de Xtore opwarmt. Binnen ongeveer drie kwartier van "leeg" <20 graden naar 55 graden.Miglow schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:32:
[...]
Zal wel een waterbesparende douchekop zijn dan? 6,5l/minuut en dat is dan het grootste deel koud water over het algemeen. Ben zelf trouwens terug bij een niet-besparende kop en vind het een upgrade tov de woningbouw besparende Grohe kop. Maar dat terzijde.
Verwarm je de xstore dan via de warmtepomp of elektrisch?FimekD schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:28:
[...]
Vermoedelijk wel! En mijn inschatting is 10min, maar kan in werkelijk korter zijn en tussen de douchebuurten zat al snel ook een minuut of 10 hebben gezeten. Het verbaasd mij wel hoe relatief snel de Xtore opwarmt. Binnen ongeveer drie kwartier van "leeg" <20 graden naar 55 graden.
Vloerverwarming,Ahbrink schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:50:
[...]
@MotorBeast Bedankt voor je reactie, echter ik ben nieuw hier, snap helaas je afkortingen niet, wat betekend:
VV
SWW
FE
L/L
L/W
Vanuit ervaring; de WP slaat als hij onder een bepaalde setpoint komt, in. Deze is in te stellen in de parameters. Default is 5 graden onder setpoint meen ik.sender schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Verwarm je de xstore dan via de warmtepomp of elektrisch?
Uitlezen kan via ESP's, maar het kan ook via WiFi: https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtenddomoticauser schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:49:
Ik overweeg momenteel de warmtepomp van Intergas (Xtend), en lees er veel positieve recensies over. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is de Home Assistant aansturing.
Het uitlezen van sensoren zou moeten lukken via ESP's en https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge.
Wat is jullie advies met betrekking tot de thermostaat, gewoon die van Intergas zelf nemen? Is deze via HA te bedienen? Volgens mij zit er een gateway bij die uit te lezen én te bedienen is met HA — klopt dat?
Nee, dat is al eerder aangegeven, dat werkt voor geen meter. Alleen de eerste 10cm bij de aansluitingen van je radiator wordt koud, de rest blijft gewoon kamertemperatuur.wilwilwil schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:24:
of koelen ook echt werkt met enkel radiatoren ?
[ Voor 3% gewijzigd door sender op 20-06-2026 23:00 ]
Klopt, de gateway levert weinig info. Rechtstreeks communiceren met de Xtend is de juiste manier om goede info te loggen. Die info komt overeen met alles wat je kunt zien op de schermen die je ziet als je met een browser verbinding hebt met de Xtend. De HA integratie is al genoemd. Ik heb zelf de Domoticz integratie gemaakt.sender schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:31:
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, ik heb heel lang zitten tobben... een Intergas gateway (moet v2 zijn), home assistant integration erbij, maar het is en blijft gelimiteerd wat je kunt "zien".
Daarna heb ik een "opentherm gateway" geprobeerd, 2 om precies te zijn, 1 tussen de thermostaat en 1 tussen de xtend en de xtreme. Je ziet een hoop, maar toch nog niet wat er in de extend web interface zit.
Vele malen bellen en mail met intergas, maar die zijn te druk met, ja waarmee? want ze reageren nooit terug.
Dus heb ik zelf wat geknutseld met esphome. 2x een ESP32 met esphome geflashed. 1 verbind met de xtend, 1 met HomeAssistant. Onderling met UART. Ik heb de code en het voorbeeld hier gezet:
Github: sanderlv/esphome-xtend-wifi-wifi
[ Voor 8% gewijzigd door WillemD61 op 20-06-2026 22:39 ]
Top! zie er netjes uit. Mijn wifi punt is juist andersom. het is ALTIJD AANWillemD61 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:37:
[...]
Klopt, de gateway levert weinig info. Rechtstreeks communiceren met de Xtend is de juiste manier om goede info te loggen. Die info komt overeen met alles wat je kunt zien op de schermen die je ziet als je met een browser verbinding hebt met de Xtend. De HA integratie is al genoemd. Ik heb zelf de Domoticz integratie gemaakt.
GitHub - WillemD61/XTEND-plugin: Domoticz plugin for Intergas Xtend data collection · GitHub
Omdat soms het WIFI punt toch nog sluit heb ik bovendien een klein programmaatje gemaakt dat controleert of er nog verbinding is en, zo niet, een servo aanstuurt die met een palletje fysiek op de knop van de Xtend drukt om het WIFI punt weer aktief te maken.
Als ik het goed begrijp heb je een van de ESP devices ingeplugd in één van de Xtend poorten om daarmee serieel te communiceren en hoef je dus niet het Xtend WIFI punt te gebruiken?sender schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:58:
[...]
Top! zie er netjes uit. Mijn wifi punt is juist andersom. het is ALTIJD AAN. Mijn code is overigens ver van af want het is nogal een werk om alle entities en opties juist uit te lezen.
Nee 1 connect met de wifi AP van de extend en de ander in je home netwerk. beide ESP's zijn - met elkaar - via serial geconnect.WillemD61 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Als ik het goed begrijp heb je een van de ESP devices ingeplugd in één van de Xtend poorten om daarmee serieel te communiceren en hoef je dus niet het Xtend WIFI punt te gebruiken?
Mijn partner heeft de mengkraan op 52 graden staan. Dan is 80l wat krapStefanri schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:21:
Als je de Xtore opn52 graden zet gebruikt die geen gas, heb het nu meer dan een jaar en je kan zeker 10 min douchen. in 55 min is die weer klaar voor gebruik. werkt nu een jaar feilloos.
Ik hoor een dergelijk geluid aan het einde van een defrost._Apache_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:37:
Ik weet dat het niet echt het seizoen van de Xtend is, maar vroef me iets af.
In het vorige stookseizoen (de Xtend is nieuw geplaatst in september), viel het op dat als de buitentemp zo rond het vriespunt was, dat er een soort van waterslag klopt als de warmtepomp bezig was. Hij leek een compressie ronde te doen en daarne te gaan pompen. Daarna klonk een flinke dreun.
Dat leek te komen van een vier-weg-klep die mogelijk te snel dicht gedaan word, en dat dat mogelijk met een update opgelost kon worden.
Correct? Is die update wellicht al uitgerold?
Dat hoor ik ook aan het eind van de defrost. Zeker rond het vriespunt, dan is het vaker vochtiger dan onder het vriespunt.WillemD61 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:35:
[...]
Ik hoor een dergelijk geluid aan het einde van een defrost.
Ik had ook een flinke dreun aan het eind van een defrost cycle. @Fullpower heeft bij mij (beta) firmware 0.91 gepushed (ik zat op 0.86). Daarin zit een "silent defrost" modus. Dat heeft de dreun behoorlijk verminderd. Nog wel hoorbaar maar veel minder hard._Apache_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:37:
Ik weet dat het niet echt het seizoen van de Xtend is, maar vroef me iets af.
In het vorige stookseizoen (de Xtend is nieuw geplaatst in september), viel het op dat als de buitentemp zo rond het vriespunt was, dat er een soort van waterslag klinkt nadat de warmtepomp bezig was. Hij leek een compressie ronde te doen en daarne te gaan pompen. Daarna klonk een flinke dreun.
Dat leek te komen van een vier-weg-klep die mogelijk te snel dicht gedaan word, en dat dat mogelijk met een update opgelost kon worden.
Correct? Is die update wellicht al uitgerold?
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Bij mij heeft @Fullpower er een andere firmware gepusht die de "langs denderende vrachttrein" tijdens het ontdooien heeft opgelost. Geen idee wat voor versie dat is en of die er nog op staat.JanPedaal schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:10:
[...]
Ik had ook een flinke dreun aan het eind van een defrost cycle. @Fullpower heeft bij mij (beta) firmware 0.91 gepushed (ik zat op 0.86). Daarin zit een "silent defrost" modus. Dat heeft de dreun behoorlijk verminderd. Nog wel hoorbaar maar veel minder hard.
De defrostcyclus duurt overigens daardoor iets langer, dus dat is de prijs die je er voor betaalt