Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:18
Misschien moeten we een clubje oprichten @Plantje1978 , wel zo gezellig.

Intergas komt bij mij morgen, maar het kan toch niet zo zijn dat we de levensduur van het apparaat elk jaar 1-2 keer reparatie/vervanging nodig hebben.

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:34
Ik hoop geen lid te worden van jullie clubje...... Hopelijk heeft Intergas een blijvende oplossing voor het probleem.

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-02 06:28
GroundBreaking schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:14:
Misschien moeten we een clubje oprichten @Plantje1978 , wel zo gezellig.

Intergas komt bij mij morgen, maar het kan toch niet zo zijn dat we de levensduur van het apparaat elk jaar 1-2 keer reparatie/vervanging nodig hebben.
Poeh! Zeg dat wel!

Vannacht werd ik om 5.00 uur wakker en het viel me op, dat ik de buiten unit niet hoorde. Dus maar even naar beneden en inderdaad: N070. Ding weer reset en met de telefoon verbonden. Ook een paar screen shots gemaakt (FWIW) Het viel me op, dat de buiten unit een paar keer 450-500 rpm had. En de "stappen" terugliepen. Dan stopte de hele spullenboel en zag ik de melding "sensortest". Ik heb twee van zulke rondes bekeken en ben weer gaan slapen. Om 6.00 uur opgestaan om te gaan hardlopen en inderdaad weer N070.

Weer een reset gedaan (stekker eruit en er weer in) en gaan hardlopen. Ik kom terug en hij lijkt het gewoon te doen. Staat op verwarmen, wel een vlammetje op de thermostaat, geen vlammetje op de ketel en de buis onderkant Xtend is warm (zeker niet heet). Dus: warmtepomp is aan het verwarmen.

Mijn vrouw sprak me er ook op aan en vroeg zich af of we niet gewoon terug moeten naar de installateur. Maar goed, wat moet ik zeggen? "We hebben laatst een error gehad. Hij doet het nu weer, maar ik wil dat je hier naar kijkt" In zijn beleving is er geen probleem op te lossen.
Ze hebben het ding met zijn tweeën geïnstalleerd en degene die het CV deel heeft gedaan heeft me het systeem verkocht. Telkens wanneer ik aangeef dat de Xtend een probleem heeft krijg ik te horen dat ik bij de ander moet zijn, want "dat is allemaal dat internet spul en daar heb ik geen verstand van"

Maar inderdaad: ik begin het ook echt wel een beetje zat te worden :(
Hebben wij gewoon de pech een defect apparaat te hebben? Of is de installatie bij ons niet goed gegaan? Of is de Xtend an sich gewoon onbetrouwbaar?

Voor de vorm nog even wat screen shots... wie het weet mag het zeggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oz1Dj3_YV0mzGYdeukK_bcFYkO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twGYxlFo7M9qlrtTuys1Y6XS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO5gRqaJ-iYPfH0gPnLimQ7Jj5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UR3OnBAxoW3RPtf4xI6oxl1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jzmh1PI00xNIZYNAKfM8KG9X9G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKFZYnFRVj4ddDyBZzt2a9dg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwa8RSTu5FU3C0T_PGIytpZtTRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gb9esKehl4AZHsaYrazDxJnf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suuIve1NZoffLyWr6ph8jN9oZGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LO5vNsZADmkabzaVZq6zjUN5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyqHneJj5M2-TGlGoNG5vokb0pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awmQtWRAczmhUym9NSX6ryhm.jpg?f=fotoalbum_large

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
Bij mij komt de installateur morgen wat dingen rondom het EEV vervangen (niet het EEV zelf), maar zit nu ook al weer ruim drie weken zonder Xtend, en ben al aan mijn derde buitenunit toe (tweede was DOA).

Ik hoop dat het hierna gewoon klaar is, en dat 'ie het de komende tien jaar zonder issues doet.

Er zijn best wat dingen waar ik in meer of mindere mate 'spijt' van heb, qua keuze voor merk/type en plaatsing (op de dakkapel), maar tegelijkertijd heb ik nog geen andere warmtepomp/opstelling gevonden die ik liever zou hebben. En áls de Xtend draait, doet 'ie het in mijn ogen wel erg goed.

• Plantje1978
Ik denk dat het feit dat het een hybride systeem is hun redding is. Als je deze thread een beetje doorleest zie je dat het grootste probleem dat de meesten telkens ervaren is, dat de warmtepomp niet optimaal draait en ze terugvallen op gas.
Als het geen hybride systeem zou zijn en iedere storing die je ziet zou betekenen dat je de hele duur van de storing geen verwarming noch warm water zou hebben dan zouden mensen denk ik wel harder piepen. En ik denk dat Intergas dan ook wel iets meer uit te leggen zou hebben!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
@Plantje1978 Ik zou in ieder geval de druk eens omhoog brengen . 1,12 Bar is erg laag. Zet die ergens op 1,8.

• Plantje1978
Ja, die viel me ook al op. Staat nu op 1,75.

Die druk moet ik toch ook op de HR36 kunnen zien? Ik kon het vanochtend niet vinden. En gegevens in de Intergas app op de telefoon worden ZEER traag bijgewerkt!

• MotorBeast
  • Nu online
@Plantje1978 Ik heb geen Intergas WP. Lees hier mee uit interesse en omdat ik nog al eens mensen help in mijn omgeving met inregelen etc. Uit de hand gelopen hobby. Beetje kennis op doen van andere systemen.

• Plantje1978
Het is al gelukt. Ik heb maar weer eens met de WiFi van dat apparaat verbonden en dan werkt ie de druk wel live bij. Staat nu op 1,91. Zal wel goed zijn.

Nu lijkt alles ook weer te werken. Op naar de volgende storing! Ach ja.... het is nu buiten ook boven nul. Storingen doen zich natuurlijk het meest voor wanneer je het ding het hardste nodig hebt

• Oinken
MotorBeast schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:36:
@Plantje1978 Ik heb geen Intergas WP. Lees hier mee uit interesse en omdat ik nog al eens mensen help in mijn omgeving met inregelen etc. Uit de hand gelopen hobby. Beetje kennis op doen van andere systemen.
Soms heb ik ook wel eens het idee dat je teveel kunt inregelen en daardoor de balans kunt verstoren. Het vraagt specifieke kennis.
Zelf heb ik een paar dingen aangepast, maar merk ik ook dat het fijn is dat er steeds meer parameters de optie 0 = automatisch krijgen.

• Plantje1978
Nou, na de herstart van vanochtend lijkt het dan toch weer te werken. Maar zojuist zag ik weer de N070.

Heel erg vervelend dit! Ik heb de stroom er maar weer af gehaald en weer op gezet. Maar goed, ik kan de storing wel laten staan.... maar hoe lang duurt het dan voordat de monteur er naar kan kijken? Dus hoe lang zijn we weer gas aan het stoken? Of in het ergste geval: zitten we zonder verwarming?

Net even gekeken: vorig jaar rond deze tijd ook al gezeik en op de 14e is de EEV vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Plantje1978 op 11-02-2026 17:39 ]

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-02 08:03
Ik hoor vaak iets over pendelen of zaagtand grafieken. Nou heb ik niet het idee dat onze Xtend niet goed zou draaien, maar nu het qua temperaturen afgelopen nacht en vandaag overdag boven de 5gr is en er geen defrosts zijn, ziet de grafiek er uit als onderstaande. Is dat nou normaal voor de huidige temperaturen? Wij hebben gewone radiatoren (8 stuks).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i91J0YK2vtu8j-STwwFLxA7cxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmFY5dwDynqvQPDfCih0auqZ.jpg?f=fotoalbum_large

• GroundBreaking
Plantje1978 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:36:
Nou, na de herstart van vanochtend lijkt het dan toch weer te werken. Maar zojuist zag ik weer de N070.

Heel erg vervelend dit! Ik heb de stroom er maar weer af gehaald en weer op gezet. Maar goed, ik kan de storing wel laten staan.... maar hoe lang duurt het dan voordat de monteur er naar kan kijken? Dus hoe lang zijn we weer gas aan het stoken? Of in het ergste geval: zitten we zonder verwarming?

Net even gekeken: vorig jaar rond deze tijd ook al gezeik en op de 14e is de EEV vervangen.
Dit lijkt me idd weer een EEV probleem als ik van een afstandje mag gokken!

• Plantje1978
Dan heeft ie het op 3 dagen na een jaar gedaan...Ik heb de installateur ook maar een app gestuurd met de code. Dan mag hij de volgende keer dat de error zich voordoet het apparaat uitlezen. Ben benieuwd of hij dat gaat doen. Volgens mij is hij ook wel een beetje klaar met mijn gezeur. Ik wil natuurlijk gewoon een goed werkend systeem hebben

• a2aan
  • Nu online
MakeItSo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:04:
Ik hoor vaak iets over pendelen of zaagtand grafieken. Nou heb ik niet het idee dat onze Xtend niet goed zou draaien, maar nu het qua temperaturen afgelopen nacht en vandaag overdag boven de 5gr is en er geen defrosts zijn, ziet de grafiek er uit als onderstaande. Is dat nou normaal voor de huidige temperaturen? Wij hebben gewone radiatoren (8 stuks).
[Afbeelding]
Welke thermostaat gebruik je? Ik vind je grafiek er heel bijzonder uitzien. Liefst heb je zo min mogelijk schommelingen...

• MakeItSo
a2aan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Welke thermostaat gebruik je? Ik vind je grafiek er heel bijzonder uitzien. Liefst heb je zo min mogelijk schommelingen...
De comfort touch

• GroundBreaking
@MakeItSo Hoe staan de thermostaat? knoppen op de radiatoren ingesteld?
Allemaal volledig open? Of sommige op een bepaalde temperatuur?
Zijn er invloeden van buiten af zoals deur opengestaan etc?

• MakeItSo
Er zijn een paar radiatoren (in het voorhuis, waar de thermostaat niet hangt) die met hombli slimme thermostaatknoppen. Die staan wat lager ingesteld dan de temperatuur op de thermostaat. Die hangt in het achterhuis, en daar zitten radiatoren met een gewone thermostaatknop die vol open staat. Geen deur open geweest of iets dergelijks. Normaal wil de zon wel een beetje beinvloeden, want die staat op het achterhuis, maar vandaag was er geen zon

Oh, de thermostaat staat 24x7 op 19,0gr

[ Voor 4% gewijzigd door MakeItSo op 11-02-2026 20:04 ]

• a2aan
  • Nu online
@MakeItSo dan denk ik toch dat het die thermostaatknoppen zijn.

Liefst heb je het waterzijdig ingeregeld dat ze (bij wijze van voorbeeld) altijd 2l/min doorlaten.

Wat ik nu zie lijkt op dat ze steeds afwisselend een uur helemaal open (4l/min), en een uur helemaal dicht staan (0l/min). Dus gemiddeld die 2l/min.

In dat uur dat ze dicht staan koelt het water af, en als ze open gaan krijgt de Xtend 'ineens' koud water, waardoor hij op vol vermogen moet draaien om de gevraagde aanvoertemperatuur te kunnen leveren.

• MakeItSo
a2aan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:16:
@MakeItSo dan denk ik toch dat het die thermostaatknoppen zijn.

Liefst heb je het waterzijdig ingeregeld dat ze (bij wijze van voorbeeld) altijd 2l/min doorlaten.

Wat ik nu zie lijkt op dat ze steeds afwisselend een uur helemaal open (4l/min), en een uur helemaal dicht staan (0l/min). Dus gemiddeld die 2l/min.

In dat uur dat ze dicht staan koelt het water af, en als ze open gaan krijgt de Xtend 'ineens' koud water, waardoor hij op vol vermogen moet draaien om de gevraagde aanvoertemperatuur te kunnen leveren.
De installateur zei dat waterzijdig inregelen niet nodig is omdat de kranen die er op zitten op de druk uit het systeem reageren..... Dat zei hij toen hij er een beetje klaar mee was omdat ik hem het Honeywell Evohome systeem dat hij geadviseerd had heb laten verwijderen omdat hij het niet werkend kreeg en ik hem eraan herinnerde dat hij nog waterzijdig in zou regelen. Met mijn beperkte kennis had ik online al zo'n beetje uitgevonden dat dat onzin zou moeten zijn. Maar is dat inderdaad zo? Ik kan de oude radiatorknoppen er wel even op zetten sowieso. Doe ik vanavond even en dan kijken hoe hij draait.

• a2aan
  • Nu online
MakeItSo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:20:
[...]

De installateur zei dat waterzijdig inregelen niet nodig is omdat de kranen die er op zitten op de druk uit het systeem reageren..... Dat zei hij toen hij er een beetje klaar mee was omdat ik hem het Honeywell Evohome systeem dat hij geadviseerd had heb laten verwijderen omdat hij het niet werkend kreeg en ik hem eraan herinnerde dat hij nog waterzijdig in zou regelen. Met mijn beperkte kennis had ik online al zo'n beetje uitgevonden dat dat onzin zou moeten zijn. Maar is dat inderdaad zo? Ik kan de oude radiatorknoppen er wel even op zetten sowieso. Doe ik vanavond even en dan kijken hoe hij draait.
Als je die knoppen makkelijk kan vervangen zou ik het sowieso proberen!

Daarna is het nog wel even zoeken hoe ver ze precies dichtgedraaid moeten zijn, maar ik verwacht dat je Xtend er wel 'rustiger' van gaat draaien.

• MotorBeast
  • Nu online
MakeItSo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Die thermostaatknoppen zullen denk ik je probleem niet zijn mits.........je in ieder geval voldoende radiatoren permanent vol open hebt staan beneden. Een thermostaatkraan gaat nooit vol open en dan weer knijterhard dicht. Wat je niet moet doen is ze helemaal dicht draaien en al het koud wordt in een kamer ze dan pas open draaien. Dan knallen wel vol open en gooi je een sloot koud water in je systeem. Ik heb ze hier boven ingeregeld op 19 graden en heb met mijn WP gewoon een mooie strakke lijn in verbruik. Je hebt zoals ik lees waarschijnlijk dynamische afsluiters die reageren op druk. Dan nog kan het wel raadzaam zijn de radiatoren die dicht bij je verdeelpunt iets te knijpen al zal dat met een lage Delta T niet zo heel veel verschil maken. Wel als radaitoren die ver van het verdeelpunt niet warm genoeg worden. Inregelen doen met thermostaatkranen vol open en zorg dat je met dit weer een Delta T van 2 a 3 hebt.

• MakeItSo
a2aan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Als je die knoppen makkelijk kan vervangen zou ik het sowieso proberen!

Daarna is het nog wel even zoeken hoe ver ze precies dichtgedraaid moeten zijn, maar ik verwacht dat je Xtend er wel 'rustiger' van gaat draaien.
De oude gewone thermostaatknoppen zitten er weer op. Ik kan mij van het vorige stookseizoen (toen de Hombli's er volgens mij nog niet op zaten), herinneren dat de WP een rustiger lijntje liet zien dat het beeld wat ik vandaag zie.

• MakeItSo
MotorBeast schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:50:
[...]
De Hombli's zitten (inmiddels zaten) alleen in het voorhuis. Daar wilden we wel de mogelijkheid hebben de temperatuur in de nacht wat te verlagen, omdat het voorhuis minder goed geisoleerd is dan het achterhuis en in het voorhuis niet alle ruimten even warm hoeven te zijn als in het achterhuis.

De afsluiters die er zitten, hebben wel een verstelmogelijkheid voor waterzijdig inregelen. Betekent dat dan dat ze geen dynamische afsluiters hebben?

Die thermostaatknoppen zullen denk ik je probleem niet zijn mits.........je in ieder geval voldoende radiatoren permanent vol open hebt staan beneden. Een thermostaatkraan gaat nooit vol open en dan weer knijterhard dicht. Wat je niet moet doen is ze helemaal dicht draaien en al het koud wordt in een kamer ze dan pas open draaien. Dan knallen wel vol open en gooi je een sloot koud water in je systeem. Ik heb ze hier boven ingeregeld op 19 graden en heb met mijn WP gewoon een mooie strakke lijn in verbruik. Je hebt zoals ik lees waarschijnlijk dynamische afsluiters die reageren op druk. Dan nog kan het wel raadzaam zijn de radiatoren die dicht bij je verdeelpunt iets te knijpen al zal dat met een lage Delta T niet zo heel veel verschil maken. Wel als radaitoren die ver van het verdeelpunt niet warm genoeg worden. Inregelen doen met thermostaatkranen vol open en zorg dat je met dit weer een Delta T van 2 a 3 hebt.

• MotorBeast
  • Nu online
Dynamische afsluiters kan je ook op flow inregelen. Mooie is dat die als andere groepen meer of minder vragen daarop reageren de flow constant houden. Statische doen dit niet. Mijn advies. Houdt alles binnen de schil gewoon constant op temperatuur. Eigenlijk moet je niets na regelen maar als ik dat niet doe wordt het mij te warm boven. Ik laat dus wel mijn thermostaatknoppen altijd op 19 graden. Alles loopt hier door een seriebuffervat in de retour en daar vindt veel menging plaats en heb daardoor denk ik vrij weinig effect van de naregeling. En nooit een sloot koud water door het systeem.

YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!

• MakeItSo
MotorBeast schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Dynamische afsluiters kan je ook op flow inregelen. Mooie is dat die als andere groepen meer of minder vragen daarop reageren de flow constant houden. Statische doen dit niet. Mijn advies. Houdt alles binnen de schil gewoon constant op temperatuur. Eigenlijk moet je niets na regelen maar als ik dat niet doe wordt het mij te warm boven. Ik laat dus wel mijn thermostaatknoppen altijd op 19 graden. Alles loopt hier door een seriebuffervat in de retour en daar vindt veel menging plaats en heb daardoor denk ik vrij weinig effect van de naregeling. En nooit een sloot koud water door het systeem.

YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
Ok. Helder. Ik dacht al dat ik ze dan dus zinloos genoeg waterzijdig ingeregeld zou hebben. Maar dat heb ik dan dus wel gewoon goed gaan, ookal zouden ze dynamische afsluiters hebben.

Op zich hebben we in het achterhuis (ons woongedeelte) de temperatuur altijd constant staan en in het voorhuis niet. Dat is altijd erg lastig, achterhuis is beter geisoleerd en heeft veel glas op het zuiden. Voorhuis is op het noorden en slechter geisoleerd. Maar nu ik de oude thermostaatknoppen er weer op heb zal ik het een tijdje bekijken hoe dat nu gaat.

Ik moet wel zeggen dat in de koude periode die wij onlangs hadden, heb ik regelmatig een tijdje gemonitord door in te loggen op het afvangnetwerk en dan viel het mij op dat dit fenomeen zich niet voordeed. Ik vermoed omdat de ingestelde temperatuur in de ruimten in het voorhuis (met de hombli knoppen) niet gehaald werd en deze dus continue open stonden.

• Plantje1978
Gisteren toch maar even de installateur geappt.
Reactie is simpel "Gewoon Intergas bellen. En de melding doorgeven"

Op de website staat toch echt:
Ik heb een storing aan mijn cv-ketel, kan Intergas langskomen?
De installateur van uw cv-ketel is de aangewezen persoon voor het oplossen van een storing aan uw cv-ketel. U vindt de installateur van uw cv-ketel terug op de ingevulde garantiekaart of op de aankoopnota van het toestel. Indien u een onderhoudscontract heeft afgesloten kunt u contact opnemen met het servicebedrijf. Dit is ongeacht de leeftijd van het toestel, dus ook in de eerste twee jaar van de fabrieksgarantie. Heeft u een huurwoning neem dan contact op met uw verhuurder of woningbouwvereniging.

[ Voor 72% gewijzigd door Plantje1978 op 12-02-2026 06:47 ]

• GroundBreaking
Ja in principe komt Intergas volgens mij alleen op aanvraag van de installateur en niet van de eindgebruiker.

• MotorBeast
  • Nu online
Plantje1978 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:42:
Gisteren toch maar even de installateur geappt.
Reactie is simpel "Gewoon Intergas bellen. En de melding doorgeven"

Op de website staat toch echt:

[...]
En dan app je terug. Kunt u gewoon Intergas bellen en de melding doorgeven? U bent immers de verkopende partij die ook wettelijk gezien verantwoordelijk is voor garantie. Dank u.

• MakeItSo
Gisteravond de Hombli slimme thermostaatknoppen vervangen door de oude normale thermostaatknoppen. Deze hebben vannacht gewoon open gestaan en ze worden ook gewoon war,. Zie onderstaand de grafiek van vannacht. Behalve dat de lijn wat vloeiender is, is er eigenlijk niet zo veel veranderd dus. De omstandigheden zijn redelijk mild, dus ik zou meer dat rustige lijntje verwacht.

Qua instellingen heb ik eigenlijk niet echt iets veranderd, behalve P100 op geen backup, Alleen WP. Ik heb in december wel de settings voor P103, 104, 120 en 194 iets aangepast conform de suggestie van Lecenten, maar dat heb ik teruggezet naar de oorspronkelijke waarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCHKQwv4V85iXWLC4sUpCRFQsj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sB5DrybZvehoA2FAoTKYJEoh.png?f=fotoalbum_large

Moet ik mij hier zorgen over maken? En zo ja, waar moet ik gaan zoeken?

Voor alle zekerheid;Xtend met Intergas kombi kompactCV Ketel, radiatoren,en verder niks. Vrijstaand huis in het buitengebied, jaren 30. Grotendeels van binnenuit na geïsoleerd (dak, wanden, HR++), behalve het voorhuis, daar zijn de wanden niet na geïsoleerd, dat is nog simpel (lege) in spouw gebouwd en daar is het dus altijd wat kouder.

Edit: ik zat nog even in de statistieken te kijken en daarbij viel dit mij op; retourtemp en streefwaarde van de cv ketel staan op 327,67 graden. Is het normaal dat er zulke waarden staan als P100 op alleen WP staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFuhVBl2N0qAj0o4DFl1wOvXDyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GhqMkt8I093ggNc5xcWXH5n1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door MakeItSo op 12-02-2026 10:05 ]

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:24
32767 is 2 tot de macht 15 min 1 (2 bytes met alle bits op 1, behalve 1 bit), in feite is dus die waarde een dummy, niet beschikbaar.
Mogelijk doordat je ingesteld hebt dat de CV ketel niet mee mag doen.
Ik zou verwachten dat hier wel echte waardes staan als de CV ketel aanstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 12-02-2026 10:17 ]

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:35
MakeItSo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:49:

Edit: ik zat nog even in de statistieken te kijken en daarbij viel dit mij op; retourtemp en streefwaarde van de cv ketel staan op 327,67 graden. Is het normaal dat er zulke waarden staan als P100 op alleen WP staat?
[Afbeelding]
32767 moet je lezen als een streepje, of waarde onbekend. Het is de maximale waarde van een signed integer en zal door de Xtend gebruikt worden als "onbekende waarde". De CV is ook niet in bedrijf dus er is geen streefwaarde. In de interface hebben ze dit niet goed opgelost, hier hadden ze de waarde door een - moeten vervangen.

Als de Xtend in gebruik is op lagere vermogens moet de compressor ongeveer elke 2 uur even op 65 Hz draaien. Dit is nodig voor de vloeistoffen in de compressor. Misschien dat je dit effect ziet?

• MakeItSo
Chielp schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:17:
[...]

32767 moet je lezen als een streepje, of waarde onbekend. Het is de maximale waarde van een signed integer en zal door de Xtend gebruikt worden als "onbekende waarde". De CV is ook niet in bedrijf dus er is geen streefwaarde. In de interface hebben ze dit niet goed opgelost, hier hadden ze de waarde door een - moeten vervangen.

Als de Xtend in gebruik is op lagere vermogens moet de compressor ongeveer elke 2 uur even op 65 Hz draaien. Dit is nodig voor de vloeistoffen in de compressor. Misschien dat je dit effect ziet?
Dank, klinkt logisch.

Als het om iedere 2 uur even op 65hz draaien zou gaan, zou ik dan niet hele korte pieken moeten verwachten? Nu zit er tussen de periodes met laag vermogen 1 1/2 uur, 2 1/2 uur en 3 uur dat hij opbouwt vermogen om vervolgens weer af te bouwen. .

• MakeItSo
WillemD61 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:15:
32767 is 2 tot de macht 15 min 1 (2 bytes met alle bits op 1, behalve 1 bit), in feite is dus die waarde een dummy, niet beschikbaar.
Mogelijk doordat je ingesteld hebt dat de CV ketel niet mee mag doen.
Ik zou verwachten dat hier wel echte waardes staan als de CV ketel aanstaat.
Dank!

• Plantje1978
MotorBeast schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:56:
[...]

En dan app je terug. Kunt u gewoon Intergas bellen en de melding doorgeven? U bent immers de verkopende partij die ook wettelijk gezien verantwoordelijk is voor garantie. Dank u.
Ja, hij gaat dan bellen en daar koop ik niets voor. Alles wat dan besproken wordt heb ik feitelijk niets aan.
Ik heb hem dus een app gestuurd met de instructie om vandaag mijn systeem te benaderen en die fout te analyseren of een afspraak te maken om vandaag langs te komen. Ook duidelijk aangegeven dat als dat vandaag niet lukt of hij weet dat ie het niet kan oplossen, hij vandaag een service aanvraag moet indienen bij Intergas.

Daarna een mail naar de twee installateurs die het hele systeem geïnstalleerd hebben gestuurd met alle gegevens die nodig zijn voor een service aanvraag. En die is ook in cc naar Intergas gegaan.

Hij heeft me direct gebeld en ik heb wat verhalen aan moeten horen. Voor de zoveelste keer hoe Intergas hem vertelt wat te doen. "Maar ja, ik ben niet in dienst van Intergas"
Dus maar even uitgelegd dat dat iets is tussen hem en Intergas en dat ik steeds lomper zal worden. Intergas verwijst me naar jou, dus neem ik contact met je op. Ik heb een probleem en dat wil ik opgelost zien. Hoe dat geregeld wordt maakt me niet uit

Dit is zo ontzettend niet mijn stijl, maar helaas wel nodig!

• GroundBreaking
Nou hij draait weer!
Zal de details besparen maar kwamen (veel)later dan gecommuniceerd en meneer had niet echt zin in enige communicatie over het hoe, wat en waarom, maar goed hij doet het weer.

• Plantje1978
GroundBreaking schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:30:
Nou hij draait weer!
Zal de details besparen maar kwamen (veel)later dan gecommuniceerd en meneer had niet echt zin in enige communicatie over het hoe, wat en waarom, maar goed hij doet het weer.
En dit was iemand van Intergas of je installateur? Ben altijd wel benieuwd naar wat er dan aan de hand was! Misschien is dat ook wel mijn fout: te geïnteresseerd ;)

• GroundBreaking
Monteur van Intergas.

• a2aan
  • Nu online
Bij mij kwam vanochtend mijn eigen installateur (netjes op tijd). Ik kon er zelf niet bij zijn, maar na een uur zag ik via HomeWizard dat de Xtend weer draaide, en dat beeld ziet er tot nu toe goed uit.

Hij kwam om 'iets' (volgens mij een spoel en een kabel) van het EEV te vervangen.

• Oinken
GroundBreaking schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:30:
Nou hij draait weer!
Kwestie van geluk hebben denk ik dan. Ik had vorig jaar ook wat gedoe. Twee monteurs van Intergas die super enthousiast waren. Hadden zelf ook beiden thuis een Xtend staan en wisten van de hoed en de rand.

• GroundBreaking
a2aan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:37:
Bij mij kwam vanochtend mijn eigen installateur (netjes op tijd). Ik kon er zelf niet bij zijn, maar na een uur zag ik via HomeWizard dat de Xtend weer draaide, en dat beeld ziet er tot nu toe goed uit.

Hij kwam om 'iets' (volgens mij een spoel en een kabel) van het EEV te vervangen.
Mijn verwachting is dat dit ook bij mij gebeurt is, mogelijk met nog meer, maar er was echt geen woord uit deze monteur te krijgen. Waarschijnlijk op zn slechtste dag van het jaar getroffen.

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-02 16:07
Bij ons viel de verbinding met de gateway af en toe uit. De gateway hing in de meterkast op de begane grond, onze Xtend hangt op de eerste etage. Probleem lijkt opgelost door een oude devolo set, hiermee via het electriciteitsnet een verbinding gemaakt vanuit de meterkast naar de eerste etage. De gateway hangt dus nu direct naast de Xtend.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:49
MakeItSo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:49:
Gisteravond de Hombli slimme thermostaatknoppen vervangen door de oude normale thermostaatknoppen. Deze hebben vannacht gewoon open gestaan en ze worden ook gewoon war,. Zie onderstaand de grafiek van vannacht. Behalve dat de lijn wat vloeiender is, is er eigenlijk niet zo veel veranderd dus. De omstandigheden zijn redelijk mild, dus ik zou meer dat rustige lijntje verwacht.

Qua instellingen heb ik eigenlijk niet echt iets veranderd, behalve P100 op geen backup, Alleen WP. Ik heb in december wel de settings voor P103, 104, 120 en 194 iets aangepast conform de suggestie van Lecenten, maar dat heb ik teruggezet naar de oorspronkelijke waarden.
[Afbeelding]

Moet ik mij hier zorgen over maken? En zo ja, waar moet ik gaan zoeken?

Voor alle zekerheid;Xtend met Intergas kombi kompactCV Ketel, radiatoren,en verder niks. Vrijstaand huis in het buitengebied, jaren 30. Grotendeels van binnenuit na geïsoleerd (dak, wanden, HR++), behalve het voorhuis, daar zijn de wanden niet na geïsoleerd, dat is nog simpel (lege) in spouw gebouwd en daar is het dus altijd wat kouder.

[Afbeelding]
Dit ziet er uit alsof de thermostaat teveel invloed 'ziet' van een radiator. Dan gaat hij over corrigeren. Je zou kunnen proberen om parameter P200 op 'vloerverwarming' te zetten. Als je de comfort touch thermostaat op 'auto' hebt staan, dan neemt hij de instelling op de Xtend over.

De reactie tijd is dan veel trager, dus dit werkt alleen als je niet teveel met het setpunt van de kamertemperatuur wisselt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Oinken
Hoe zet je de thermostaat op auto?

• Fullpower
Oinken schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:16:
Hoe zet je de thermostaat op auto?
Als je een recente thermostaat hebt, dan is dat af fabriek zo. Anders gaat via het menu in de thermostaat.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Oinken
Fullpower schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Als je een recente thermostaat hebt, dan is dat af fabriek zo. Anders gaat via het menu in de thermostaat.
Is twee jaar oud recent?

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:18
Fullpower schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Dat kan prima. Wel zorgen dat het buffervat alleen in de retour van de CV zit. Dus de retour van de Xtore moet niet via het buffervat.
is dit als het buffervat in serie staat ?

• GroundBreaking
Iemand een idee waarom de ventilator eigenlijk niet op maximaal toerental draait wanneer het maximale vermogen gevraagd word?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tWUs32w1F_cpmRpAfWlM6g-HeQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P9f0yWhLE4Vb6PqMWa6CfPOn.png?f=fotoalbum_large

• a2aan
  • Nu online
GroundBreaking schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 06:26:
Iemand een idee waarom de ventilator eigenlijk niet op maximaal toerental draait wanneer het maximale vermogen gevraagd word?
[Afbeelding]
Heb jij een softwareversie met P139 als beschikbare parameter? Die is nieuw, en staat bij mij (standaard) op 650rpm (690rpm is de absolute max), en als de verdamper van mijn Xtend richting/onder 0 graden gaat, dan toert de fan nu op tot 650rpm.

• Oinken
a2aan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:43:
[...]

Heb jij een softwareversie met P139 als beschikbare parameter? Die is nieuw, en staat bij mij (standaard) op 650rpm (690rpm is de absolute max), en als de verdamper van mijn Xtend richting/onder 0 graden gaat, dan toert de fan nu op tot 650rpm.
Bij mij staat deze instelling precies zo, ook op 650 met 690 als absolute max.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:35
GroundBreaking schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 06:26:
Omdat dat niet nodig is? De pomp draait bij mij ook nooit harder dan wat nodig is om 15l/m te verplaatsen.
Bij een warmtepomp heeft echt elk voordeel ook een nadeel.
Voordeel maximaal toerental: door grotere hoeveelheid "warme" lucht betere opwarming koelvloeistof, compressor hoeft dus minder hard te werken om gewenste temperatuur te bereiken.
Nadeel: Meer herrie, net iets vaker een defrost (je laat de warmtepomp in contact komen met meer water in de lucht doordat er meer lucht langs stroomt)
Voordeel: Net na een defrost blaas je het eerste water gemakkelijker van de warmtepomp af

Het extra vermogen van de fan is alleen maar om in de laatste fase van de defrost al het vocht weg te blazen.

• a2aan
  • Nu online
Chielp schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:21:
Nadeel: [...] net iets vaker een defrost (je laat de warmtepomp in contact komen met meer water in de lucht doordat er meer lucht langs stroomt)
Volgens mij is dit niet waar. Doordat een minder lage temperatuur van de verdamper nodig is om dezelfde hoeveelheid warmte uit de lucht te kunnen halen, krijg je juist minder snel bevriezing. Zeker bij buitentemperaturen boven nul!

Afgelopen nacht was het hier nat, met temperaturen tussen de 3 en 5 graden, en mijn Xtend heeft daarbij geen enkele defrost nodig gehad.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-03 14:31
De verdamper is kouder dan de lucht of andersom gezegd, de lucht is warmer dan de verdamper. Hoe meer warme lucht over de verdamper blaast, des te minder snel zal deze bevriezen. Je kunt het ook zo zien: je haalt dezelfde warmte uit meer liters lucht dus de lucht koelt minder snel af.

• GroundBreaking
Dat is inderdaad mijn punt: als je door de volumestroom van de lucht te verhogen, waardoor deze lucht/verdamper dus niet meer tot onder 0 gekoeld hoeft te worden, dan kun je juist defrosts uitsparen.
Als je toch aanvriezing hebt, want het is bijv onder nul, zou je kunnen beredeneren dat je meer lucht, en dus ook meer vocht langs de verdamper krijgt en dus meer aanvriezing hebt, maar ik denk dat dat ook een te versimpelde redenatie is.

En geluid is bij mij geen probleem, dus dan is dat toch het proberen waard.
Ik zal eens kijken of ik P139 heb.

• a2aan
  • Nu online
Bij temperaturen (vlak) boven nul ben ik wel overtuigd van het principe dat een harder draaiende ventilator bevriezing (en dus defrosts) voorkomt/uitstelt, simpelweg doordat de verdamper minder snel onder het nulpunt komt.

Onder nul vraag ik me af of de vergelijking met oppervlaktewater opgaat. Water dat stroomt en/of golft (door de wind) bevriest minder snel. Ik ben ooit bij een Finse sauna in een wak geweest dat open werd gehouden d.m.v. een pomp die het water deed rondstromen. Dat water was vloeibaar, ondanks dat het kouder was dan 0 graden (gemeten met IR-thermometer). Ik kan me dus voorstellen dat een sterke luchtstroom door de verdamper het kristalliseren van water ook helpt voorkomen (of in ieder geval vertraagt).

Verder verbruikt zo'n hard draaiende ventilator natuurlijk wel ook extra energie, dus zeker bij temperaturen ruim boven nul, als bevriezen niet aan de orde is, lijkt het maximum me zeker niet het optimum.

• Lecenten
Als je zoekt vind je veel experimenteel bewijs dat het inderdaad werkt, zie bijvoorbeeld:
https://docs.lib.purdue.e...rticle=2897&context=iracc

Ik heb rond 15:00 mijn Xtend laten updaten van V0.86 die niet P139 had naar V0.91 die het wel heeft (staat op 650), maar ik zie niet veel verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2NzK_VjpocG9MnT5GPoJPgjFHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLSKSnkCknLWcMig5IXHOgXm.png?f=fotoalbum_large

• a2aan
  • Nu online
Lecenten schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:59:
Als je zoekt vind je veel experimenteel bewijs dat het inderdaad werkt, zie bijvoorbeeld:
https://docs.lib.purdue.e...rticle=2897&context=iracc

Ik heb rond 15:00 mijn Xtend laten updaten van V0.86 die niet P139 had naar V0.91 die het wel heeft (staat op 650), maar ik zie niet veel verschil:

[Afbeelding]
Misschien kan @Fullpower vertellen of (en met welke parameter) je in die versie 'defrost preventie' kan activeren. Bij mij zie ik de fan in ieder geval wel (continu) op 650rpm draaien als de verdamper rond de 0 graden is, om zo veel mogelijk te voorkomen dat 'ie eronder komt, maar ik draai op een testversie van de software, en heb dit niet zelf zo ingesteld.

• Lecenten
Dus je hebt een andere versie dan V0.91 ?

• a2aan
  • Nu online
Lecenten schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:22:
Dus je hebt een andere versie dan V0.91 ?
Ja, T1.x (T van Test, en wat er precies achter de 1 staat weet ik niet uit mijn hoofd).

• Fullpower
a2aan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:15:
[...]

Misschien kan @Fullpower vertellen of (en met welke parameter) je in die versie 'defrost preventie' kan activeren. Bij mij zie ik de fan in ieder geval wel (continu) op 650rpm draaien als de verdamper rond de 0 graden is, om zo veel mogelijk te voorkomen dat 'ie eronder komt, maar ik draai op een testversie van de software, en heb dit niet zelf zo ingesteld.
Volgens zit het er in vanaf versie 0.91. Maar volgens mij zitten die features (voorlopig nog) in het expert menu.

• GroundBreaking
Fullpower schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Volgens zit het er in vanaf versie 0.91. Maar volgens mij zitten die features (voorlopig nog) in het expert menu.
Ook wel leuk dat het export(Ja der staat echt export en niet expert) menu nu ook een melding geeft trouwens.😉

[ Voor 6% gewijzigd door GroundBreaking op 17-02-2026 21:10 ]

• Ad Kempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-02 16:20
Wat moet ik mij voorstellen bij 'hybride" ? is dat de WP, zo lang de cop boven de 2 blijft het cv water voor verwarmt en het vervolgens laat mengen in de open verdeler met het cv water wat dan het gewenste cv water temperatuur oplevert, wat gevraagd wordt ? Of is "Hybride" in de zin van dat ie een afweging maakt tussen de Cv ketel en de WP, afhankelijk van de warmtevraag op een bepaald moment ?
Ik heb nu de situatie dat mijn cv ketel er elke keer inspringt( laten we het pendelen noemen) , om dat de WP het water maar naar zo`n 26 graden krijgt, maar, omdat de Xtend met een open verdeler werkt, de cv ketel het water terug krijgt via de retour. Het debiet is tussen de 12-15 liter in de installatie. Het lukt mij niet als ik heel extreem mijn installatie naar 22 graden wil krijgen, dit voor elkaar te krijgen met WP water van 26 graden en een cv ketel, die constant in en uit gaat. Ik heb, omdat ik bijna volledig op vloerverwarming draai, een externe pomp in de installatie zitten. Als ik die uitzet, dan loopt mijn debiet terug naar 6 liter. Ik had vernomen dat er een extra sterke pomp in een WP zat, zodat je geen extra pomp capaciteit meer nodig hebt. ! Kortom, kan het zijn dat een pomp in een WP wel wekt , maar te weinig druk produceert ?

• teo1966
Fullpower schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Dat kan prima. Wel zorgen dat het buffervat alleen in de retour van de CV zit. Dus de retour van de Xtore moet niet via het buffervat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBUKdO0BigfXcKU1j1-1ggBK1Mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0jJRnDa7SmM8cL9gyxX35Mp.jpg?f=fotoalbum_large
geldt dit ook als het buffervat parallel is aan gesloten ?
kan ik waar nu de t-stukken 22mm met ontluchters zitten bij de radiator verdeler waar de onlucht sleutel op zit ( deze leidingen gaan naar onderen waar een hybride vloerverwarming en een verdeler voor radiatoren zitten ) deze vervangen voor t-stukken 22mm en daar de xtore op aan sluiten ?
of moeten deze ( beide ) voor het buffervat zitten ?

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-03 20:21
teo1966 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]
geldt dit ook als het buffervat parallel is aan gesloten ?
kan ik waar nu de t-stukken 22mm met ontluchters zitten bij de radiator verdeler waar de onlucht sleutel op zit ( deze leidingen gaan naar onderen waar een hybride vloerverwarming en een verdeler voor radiatoren zitten ) deze vervangen voor t-stukken 22mm en daar de xtore op aan sluiten ?
of moeten deze ( beide ) voor het buffervat zitten ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ylj1coCVG0Mm6dSnkeh0eBKcr-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfd675lO3jfXXtNt5geKjnE9.jpg?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Fullpower
Ad Kempen schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:27:
Wat moet ik mij voorstellen bij 'hybride" ? is dat de WP, zo lang de cop boven de 2 blijft het cv water voor verwarmt en het vervolgens laat mengen in de open verdeler met het cv water wat dan het gewenste cv water temperatuur oplevert, wat gevraagd wordt ? Of is "Hybride" in de zin van dat ie een afweging maakt tussen de Cv ketel en de WP, afhankelijk van de warmtevraag op een bepaald moment ?
Ik heb nu de situatie dat mijn cv ketel er elke keer inspringt( laten we het pendelen noemen) , om dat de WP het water maar naar zo`n 26 graden krijgt, maar, omdat de Xtend met een open verdeler werkt, de cv ketel het water terug krijgt via de retour. Het debiet is tussen de 12-15 liter in de installatie. Het lukt mij niet als ik heel extreem mijn installatie naar 22 graden wil krijgen, dit voor elkaar te krijgen met WP water van 26 graden en een cv ketel, die constant in en uit gaat. Ik heb, omdat ik bijna volledig op vloerverwarming draai, een externe pomp in de installatie zitten. Als ik die uitzet, dan loopt mijn debiet terug naar 6 liter. Ik had vernomen dat er een extra sterke pomp in een WP zat, zodat je geen extra pomp capaciteit meer nodig hebt. ! Kortom, kan het zijn dat een pomp in een WP wel wekt , maar te weinig druk produceert ?
Hybride betekent dat er twee warmte opwekkers zijn. Bij de Xtend is dat een warmtepomp en een CV ketel. Die kunnen tegelijk draaien om zo de warmte te leveren. Welke warmtebron actief is op een bepaald moment wordt bepaald door instellingen, tarieven voor energie, buitentemperatuur en watertemperatuur.

Vaak is het zo dat bij hybride systemen beneden vloerverwarming aanwezig is en boven radiatoren. Afhankelijk van.comfortwensen, afgifte, etc. kan dit lastig zijn om in te regelen. Feitelijk zijn er twee verschillende temperatuur regimes. Daarom wordt vaak bij hybride systemen een mengende vloerverwarmingsverdeler gebruikt, zodat het water noodzakelijk warmer kan zijn dan nodig i.v.m. de radiatoren. Een pomploze vloerverwarmingsverdeler kan er dan voor zorgen dat de radiatoren niet voldoende warmte afgeven. Beter is het om dan boven de afgifte te vergroten, want de hogere watertemperatuur werkt COP verlagend.

Doorgaans is de waterpomp in de Xtend sterk genoeg om voldoende flow te maken

• Oinken
De beschrijving hiervoor is precies onze setup. Beneden deels vloerverwarming, deels radiatoren. Boven radiatoren. Hybride is bij ons dat de warmtepomp het grootste deel van het werk doet. Bijna alles kan de Xtend zelf warm krijgen. Onze vloerverwarming heeft een mengverdeler.

Bij koud weer (vaak in combinatie met nattigheid) krijgt de Xtend het lastiger, zeker als de buitenunit bevriest. Dan ondersteunt de ketel. En om Intergas een compliment te geven, dat doet deze heel intelligent. Het zijn kleine zetjes in de rug die er voor zorgen dat het huis warm wordt.

Concreet: laatst met de combinatie van koud weer en ijzel dan ondersteunt de ketel met maximaal 3 m3 extra gasverbruik op een dag.
Afgelopen dagen met nachten onder nul en veel minder vochtig weer, dan ondersteunt de ketel heel af en toe, afgelopen nacht een duwtje wat nog geen 0,1 m3 gas heeft gekost.

COP was met de dagen met ijzel op zijn laagst ooit met 2,5. Afgelopen nacht/dag 3,6. Volgende week wordt het zachter weer, dan gaan we weer richting de 5 a 6 of hoger. Met het zachtere weer van komende week bestaat ons gasverbruik uit warm water (we hebben geen Xtore) en koken.

[ Voor 5% gewijzigd door Oinken op 18-02-2026 18:47 ]

• GroundBreaking
Fullpower schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:15:
[...]
Doorgaans is de waterpomp in de Xtend sterk genoeg om voldoende flow te laten.
Maar meestal kan de waterpomp van de Xtend moeilijk door een stilstaande andere pomp heen pompen. De meeste pompen zijn niet als een waterrad in een rivier, waarbij er makkelijk veel water langs kan stromen, maar als een pomp uit staat houd deze veel stroming tegen, dus als er een pomp in de verdeler zit kun je die niet zomaar uitzetten zoals je geprobeerd hebt @Ad Kempen

• Oinken
Ook dit sluit precies aan bij onze setup. Wij hebben ook een pomp voor de vloerverwarming, die schakel ik met een energy socket van Homewizard. De energy socket heeft een keer storing gehad, dat hoor je direct in de leidingen, krijg je een ruis. De Xtend gaat dan aan, maar de pomp van de vloerverwarming niet.

• GroundBreaking
Ik ben wel benieuwd wat is het hoogste genereerde vermogen in 1 dag bij jullie?
Ik heb het niet goed bijgehouden maar denk dat gister toch wel hoog scoort.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5IewtL3CV9ZZE0feC1FWfgMGEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jq0B7byxfeacFFEogxScrDai.png?f=fotoalbum_large

• a2aan
  • Nu online
GroundBreaking schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:47:
Ik heb het niet goed bijgehouden maar denk dat gister toch wel hoog scoort.[Afbeelding]
Afgelopen Eerste Kerstdag had ik
31,4kWh verbruik en 91,4 opgewekt (COP 2,9), met nog 8,5 kWh gas erbij.

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-02 16:07
a2aan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Ja, T1.x (T van Test, en wat er precies achter de 1 staat weet ik niet uit mijn hoofd).
Hier T0. 85 met P139=650.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• Lecenten
GroundBreaking schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:47:
Ik heb het niet goed bijgehouden maar denk dat gister toch wel hoog scoort.
Gisteren (vrijdag) 95 kWh opgewekt. Het record is 110 kWh (4,6 kW gemiddeld) ergens in november.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOVrwqQOl74cXSsJEKtuPd5nDhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k2GaYOgDYA9yPqkErLDdkrgF.png?f=fotoalbum_large

Bij nader inzien is dat een foutje, dat was de dag nadat ik per ongeluk mijn internetkabel had doorgeknipt waardoor de server offline ging. De dag daarna heeft Home Assistant het restant van die dag erbij opgeteld toen alles weer werkte.

Het echte record was op 22 december met 99 kWh opgewekt, 4,1 kW gemiddeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Lecenten op 21-02-2026 13:00 ]

• GroundBreaking
4.1kw gemiddeld is alsnog wel serieus veel aangezien je meestal het vooral nodig hebt als het koud is en dan de Xtend het moeilijk vind om die vermogens te halen inclusief defrosts etc!

• Lecenten
Klopt, die dag was het vrij constant rond de 5 graden en dat is hier de temperatuur waarbij de Xtend flink moet werken, maar het nog wel trekt zonder te bevriezen.

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:47
Vandaag worden hier de xtreme 30 en xtend geinstalleerd, niet echt het weer om de installatie tot het uiterste te testen, maar prima om te starten. Ik ben benieuwd straks :9
Een mooie foto van de tussenstand toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwPU3XD8bHP9QKpWvFwTUy9miAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4cIbkXnA6Hrje5fz9GW3SJN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od95pyaFQoqC9HKKvekuqg5RhFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T65owJJTdQvbTNnbBvyBOvfr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door voil op 23-02-2026 18:31 ]

• Oinken
Met het zachtere weer start je wel direct met een heel efficiënte warmtepomp.

• Oinken
Als ik in Homewizard kijk naar het verbruik van mijn Xtend vandaag, dan zie ik exact om de 2 uur een piek(je) in het stroomverbruik. Nu heb ik ergens gelezen wat dat was, maar kan het niet terug vinden.

Iemand?

• WillemD61
Oinken schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:25:
Als ik in Homewizard kijk naar het verbruik van mijn Xtend vandaag, dan zie ik exact om de 2 uur een piek(je) in het stroomverbruik. Nu heb ik ergens gelezen wat dat was, maar kan het niet terug vinden.

Iemand?
Sensortest?

• Fullpower
Oinken schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:25:

Iemand?
Oil return cyclus

• Oinken
Dankjewel. Heel precies om de twee uur. Zal wel zo ingesteld zijn.

• Oinken
Bij dit hele zachte weer schakelt de warmtepomp bij ons regelmatig uit, om een half uur later weer ongeveer 40 minuten aan te gaan. Het huis is ook op het minimale vermogen te snel warm.
Zijn er nog slimme parameters in te stellen waardoor de Xtend langer door draait?

• a2aan
  • Nu online
Oinken schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:45:
Bij dit hele zachte weer schakelt de warmtepomp bij ons regelmatig uit, om een half uur later weer ongeveer 40 minuten aan te gaan. Het huis is ook op het minimale vermogen te snel warm.
Zijn er nog slimme parameters in te stellen waardoor de Xtend langer door draait?
Volgens mij zijn er wel parameters die hiermee te maken hebben, maar waarom zou je het willen? Had je dan liever om en om 80min aan en 60min uit gehad dan 40 om 30?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat 1 start/stop per uur het maximum is wat je moet 'willen', voor de levensduur van de compressor. En als 'ie in de winter vele uren (zo niet dagen) onafgebroken draait, is het geen probleem als 'ie in de tussenseizoenen ietwat vaker dan 1x per uur schakelt.

Volgens mij doet een gasketel normaliter eerder iets als 4min aan en 3min uit, dát is voor een warmtepomp niet handig, maar dat doet de Xtend gelukkig niet.

• Oinken
Is het niet het ideaal om de warmtepomp zo lang mogelijk op zo'n laag mogelijk niveau door te laten werken?

Waarschijnlijk is het ook wel prima hoor. Hij is niet bezig met snelle wisselingen tussen aan en uit.
Gaat een tijdje aan. Dan weer een tijdje uit.

[ Voor 41% gewijzigd door Oinken op 24-02-2026 22:31 ]

• GroundBreaking
Volgens mij kun je dit alleen beïnvloeden vanuit de thermostaat, want die heeft de controle of er verwarmd word of niet, en de Xtend kan niet oneindig laag in vermogen draaien. Dus dan moet je dit doen met de thermostaat die moedwillig voorbij het setpoint verwarmd, maar dat kun je bij de comfort touch niet aanpassen naar mijn weten.

• a2aan
  • Nu online
Er is geen parameter waarmee je de Xtend nóg rustiger kan laten draaien dan zijn minimum.

Wat ik soms wél doe, inderdaad via de thermostaat, is de Xtend vanaf 's ochtends vroeg tot in de loop van de middag uit zetten, op dagen dat er niemand thuis is. Op die manier hoeft de Xtend minder te werken met lagere COP (als het 's ochtends nog relatief koud is), en krijg je 's middags ook een wat langere run om het huis weer op te warmen (voor zover de zon dat niet al gedaan heeft).

• WillemD61
Ha ha ha, ik zag vandaag een goede oplossing om de verbinding met de Xtend te herstellen als het wifi access point gesloten wordt na reset, stroomuitval etc. ;-)
https://www.facebook.com/.../videos/1167891755160313/
Ik heb er sowieso een Raspberry Pi naast staan. Even een servo motortje er aan koppelen en bij uitval (als de Raspberry geen verbinding meer ziet) een hendeltje aan de servomotor de knop op de Xtend in laten drukken. Simpel maar effectief.

Nog een tip: ik leg alle parameters van de Xtend één keer per dag vast in een logfile. Ik had een installateur die me na een foutmelding het bos in wilde sturen door te zeggen "we hebben parameters aangepast en nu maar weer afwachten of het goed werkt". Niet dus.
Het command dat ik gebruik is "curl 10.20.30.1/api/params/values" vanaf de Raspberry die al met de Xtend is verbonden om ook alle waardes uit te lezen. Daarna nog wat formatteren om de logfile klein te houden en een datum er aan te plakken.

• a2aan
  • Nu online
WillemD61 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:39:
Nog een tip: ik leg alle parameters van de Xtend één keer per dag vast in een logfile. Ik had een installateur die me na een foutmelding het bos in wilde sturen door te zeggen "we hebben parameters aangepast en nu maar weer afwachten of het goed werkt". Niet dus.
Het command dat ik gebruik is "curl 10.20.30.1/api/params/values" vanaf de Raspberry die al met de Xtend is verbonden om ook alle waardes uit te lezen. Daarna nog wat formatteren om de logfile klein te houden en een datum er aan te plakken.
Hier heb ik niks geautomatiseerd, maar die /api/parameters/values had ik wel al gevonden (via netwerk inspectie in de browser), en handmatig opgeslagen, en dan niet om te bewijzen dat de installateur niks gedaan zou hebben, maar juist omdat ik bang was dat 'ie (bijvoorbeeld d.m.v. een wizard) allerlei instellingen om zeep zou helpen. Door hem op te slaan wist ik in ieder geval zeker dat ik het weer terug kon krijgen zoals het was.

• voil
Ik heb een dynamische energieleverancier en ik zie dat er morgenmiddag erg lage kwh kosten zijn. Ik kan handmatig de thermostaat programma aanpassen, maar is het met de xtend ook mogelijk dat hij automatisch naar lage tarieven kijkt en in die uren dan draait?

• WillemD61
voil schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:02:
Ik heb een dynamische energieleverancier en ik zie dat er morgenmiddag erg lage kwh kosten zijn. Ik kan handmatig de thermostaat programma aanpassen, maar is het met de xtend ook mogelijk dat hij automatisch naar lage tarieven kijkt en in die uren dan draait?
Dat zou je zelf moeten doen via home automation. Overigens, mogelijk dat die tarieven laag zijn omdat de zon schijnt en je kamer al opwarmt.

• voil
Ja dat kan wel kloppen. Misschien dan maar helemaal uitzetten, dat is nog goedkoper :)

• Oinken
Als je hem helemaal uitzet, dan kun je niet "genieten" van de hoge COP.
Ik heb nu al een COP van 7,7 gehaald.

• Oinken
En gisteren zelfs 7,9.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 19:12
Ik geniet vooral gewoon van een warm huis.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-03 20:23
Miglow schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:12:
Ik geniet vooral gewoon van een warm huis.
We hebben hier ook wel eens een graadje bijgestookt via de zon van de zonnepanelen.
Maar daarna koelde het weer af naar normaal en kregen wij het koud.

• voil
Hi allen,

Afgelopen maandag is de nieuwe Xtreme 30 en Xtend geplaatst. Tot nu toe erg tevreden met het verbruik. Nu zal het gunstige weer ook meespelen.
Per dag max 0.5 m3 gas, maar dat is voornamelijk warm water.
Per dag rond de 6kWh warmtepomp verbruik.
Het is nu een stuk constanter warm in de woonkamer beneden (radiatoren boven vrijwel altijd uit). Dit zal ook komen doordat de thermostaat (T6R) in de woonkamer is geplaatst, en niet meer in de keuken zit.

Elke dag heb ik een programma op de T6R staan:
Overdag 20.5, om 21:30 20 gradem, om 22:30 19.5 graden, om 4:00 20 graden, om 05:00 20.5 graden tot 21:30 savonds. Alleen gister (dezelfde als de screenshot) had ik overdag de thermostaat op 20 graden gezet vanwege warme weer en om 17:30 op 20.5 graden.

Ik heb een energysocket in de Xtend geplaatst en het ziet eruit als onderstaande, redelijk veel aan en uit. Sinds afgelopen maandag al 91 compressorstarts. Is dit pendel gedrag wat niet bevordelijk is voor de warmtepomp? En hoe zou ik dit kunnen verbeteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVpx_quWEheENFyTPXiGDm173bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2j2jZ3Jjrriq4E7m3bI6KRKv.jpg?f=fotoalbum_large

Settings van vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EUVNCMAYLGvxsajmQBWdfM3iVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7IuEJ0shPUnYqN9QeOuix8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abpfr2fOZbwTyBQMoO23Jf5ZbH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ksIwJhl4dhcO4tssu4cDQE4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYaAycQM7eVHcQSh1JT-4G4WI6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWw2HSPyOPEwJdH69X9D6mXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhazXmI-8Gnwiz5LEi9un_VFR0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEsWYaEsQCPDjB3VEWPd4tdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46jlceHyMklrMsB0MDSzceYe2Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHKbMvqHTw1lQo1skhh8D4OO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itYgZy80RMf9Ps9TLPX7FZvuFn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDNiEv01qcD9SS7pJ0CSzXRi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Eegfy43FY0L2PrmYubl6VDJRNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qG9LSff0D0UEDGDusWoSBvvQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door voil op 28-02-2026 11:01 ]

• GroundBreaking
Je Xtend is geinstalleerd precies op het moment dat je niet aan enig vorm van pendelen ontkomt, en je zit nog ruim onder de 1 keer per uur gemiddeld, dan hoef je er niet eens echt over na te denken om er iets aan te gaan doen.

Wat me wel verbaast, zijn de paar hoge pieken. Kan het zijn dat er een programma met verschillende temperaturen over de dag in de thermostaat zit?

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-03 18:54
Die pieken laten mooi zien dat je beter gewoon 1 standaard temperatuur kan instellen in plaats van 4*per dag iets anders zoals nu gebeurd.

• voil
Wat ik aangaf, gister had ik wat anders gedaan dan het programma vanwege de 'warmte' en even kijken wat het doet. Overdag had ik de temp op 20 gezet en rond 17en op 20.5, vandaar die piek. De piek rond 22u kan ik zo 123 niet verklaren, behalve dat rond 22:30 de temp in het programma weer naar 20 ging. Gaat ie dan pieken als de temp naar beneden gezet wordt?

Ik zal eens geen programma instellen, en kijken wat het doet als ik de thermostaat de hele dag op 20.5 zet. Volgens mij zal dat wel meevallen qua verbruik.

• Fullpower
voil schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:30:
Hi allen,

Afgelopen maandag is de nieuwe Xtreme 30 en Xtend geplaatst. Tot nu toe erg tevreden met het verbruik. Nu zal het gunstige weer ook meespelen.
Per dag max 0.5 m3 gas, maar dat is voornamelijk warm water.
Per dag rond de 6kWh warmtepomp verbruik.
Het is nu een stuk constanter warm in de woonkamer beneden (radiatoren boven vrijwel altijd uit). Dit zal ook komen doordat de thermostaat (T6R) in de woonkamer is geplaatst, en niet meer in de keuken zit.

Elke dag heb ik een programma op de T6R staan:
Overdag 20.5, om 21:30 20 gradem, om 22:30 19.5 graden, om 4:00 20 graden, om 05:00 20.5 graden tot 21:30 savonds. Alleen gister (dezelfde als de screenshot) had ik overdag de thermostaat op 20 graden gezet vanwege warme weer en om 17:30 op 20.5 graden.

Ik heb een energysocket in de Xtend geplaatst en het ziet eruit als onderstaande, redelijk veel aan en uit. Sinds afgelopen maandag al 91 compressorstarts. Is dit pendel gedrag wat niet bevordelijk is voor de warmtepomp? En hoe zou ik dit kunnen verbeteren?

[Afbeelding]

Settings van vanochtend:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In principe hoef je hier niets aan te doen. De Xtend regelt dat zelf, binnen de kaders van wat er met het afgifte systeem mogelijk is. Het kan een paar dagen duren voordat de eind situatie is bereikt.

• teo1966
ewh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

op de ketel staat hij op 50graden. Van de Xtend (Xtore) is de streefwaarde ook 50 graden.

wat me opviel in de settings, is dat de waarde p078 dhw_boiler_mode op uit staat. Die zou ik aan verwachten.
En de waarde xtreme_boiler_ot_dhw_temperature. Is die van de Xtore?
Deze zie ik ook uit staan waar is deze voor ?
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste