Ja hoor, maar eerst een tip voor als je gebruik maakt van de economische hybride modus, per 1 januari zijn de tarieven veranderd (gas duurder, elektrisch goedkoper) dus is bij een lagere cop de Xtend te prefereren boven de CV. Even aanpassen aan de nieuwe tarieven dus!
Ik heb dus een Opentherm gateway (
https://otgw.tclcode.com/ ), die vooral voor de Xtend heel erg handig was. Dit is een kleine zelfgebouwde print, ook bij de Nodo shop te koop. Je plaatst dit apparaat tussen de thermostaat en de CV in en dit apparaat is in staat om alle communicatie die langskomt (dus wat de ketel en de thermostaat met elkaar praten) zichtbaar te maken. Wat ook kan is commando's veranderen of toevoegen, en dat is waar ik hier gebruik van maak.
Voor de Xtend gaf mij dit heel veel informatie over de ketel (eigenlijk alles wat de Xtend ook aan info geeft op zijn statuspagina kon ik ook zichtbaar maken in Domoticz. Denk aan pompsnelheid, gevraagde temperatuur door de thermostaat, geleverde temperatuur door de ketel, retourtemperatuur, modulatie van de ketel enz).
Verder kun je aflezen of er warm water wordt gevraagd, en dus je gasverbruik in Domoticz splitsen naar warm water / CV ketel/gasfornuis. Voor het gasfornuis moet ik ook het stroomverbruik van de afzuigkap meten, en kan ik dit met een "schatting" splitsen. (combineren van modulatie CV, warm water/verwarming, afzuigkap om te bepalen waar het gas aan verbruikt wordt)
Verder houden wij hier enorm van lekker warm douchen en wil ik graag het bad snel kunnen vullen. Er is hier een Atag i36 ketel aanwezig, deze is CW5 maar levert net geen CW6 aan warm water. Om gas te besparen verwarm ik het warme water voor in de keuken niet tot 65 graden maar om het bad snel te vullen / veel water uit de douche te krijgen moet het water tot 65 graden worden verwarmd. Dit kun je instellen op de ketel maar is ook met een openterm commando in te stellen. Dit commando "injecteer" ik dus waardoor de ketel 65 graden water produceert indien het bad / douche wordt gebruikt en slechts 55 indien er water wordt gevraagd voor de keuken.
Nu met de Xtend is deze informatie eigenlijk ook bijna allemaal op te vragen op de statuspagina, maar voor de watertemperatuur / buiten temperatuur blijft het handig.
Je kunt de Xtend ook (via de gateway staat in de omschrijving) de buitentemp laten ophalen over het internet, maar geen idee of je dan de gemiddelde temp van NL krijgt of dat Intergas weet waar de betreffende Xtend in NL staat.