Veendammer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:30:
Hallo, poosje niet gekeken op dit forum. Ik kreeg een mail van Intergas omdat ik geregistreerd stond voor 2 gateways, was een foutje van de installateur die er eentje had vervangen bij installatie en de andere niet had afgemeld. Ik heb hun gebeld en bij doorvragen blijkt dat er flink gewerkt is aan een nieuwe app waarvoor ze ook alle gebruikers gaan overzetten naar een nieuw platform. In die app kan je veel meer informatie gaan opvragen waaronder COP waarde, verbruik over maanden. Ook zou het via domoticz uitvraagbaar moeten zijn. Dus is de 10.20.30.1 benadering klaarblijkelijk niet meer nodig. Ben benieuwd naar de nieuwe app, gaat niet al te lang meer duren voordat die uirgerold gaat worden.
Dat zou mooi zijn, ben wel benieuwd hoeveel meer info dat gaat opleveren vergeleken met nu. Hebben ze die termijn "niet al te lang meer" nog wat concreter gemaakt? Er wordt namelijk al heeeeeeel lang over gesproken, behoorlijk in het begin van dit forum was er al eens een verwijzing naar een interview waarin dit werd genoemd . Hopelijk komt die update nu echt snel.
Ik kan me voorstellen dat je er ook niet meer onder uit kunnen. Met al die andere apparaten zoals accu's, zon, dynamische tarieven en auto laders moet er toch communicatie gaan plaatsvinden. Anders prijzen ze zich uit de markt.
Ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe app moet ik zeggen. Ik vind dat huidige ding dramatisch. Continue geen verbinding. Eerst hadden we de gateway in de meterkast, dus dacht verplaats 'm wel naar zolder want dan is hij mooi dicht bij de ketel etc. en de thermostaat zit toch bedraad aangesloten, maar nog steeds krijg ik 9 van de 10 keer de rode melding dat er geen verbinding is. Op de gateway branden standaard 1, 2 en 3. Soms ook 4 geloof ik (even uit mijn hoofd).
Of een nieuwe app dat gaat oplossen is een tweede, maar in ieder geval benieuwd. Gelukkig alleen voor de vloerverwarming, dus vaak veranderen doen we niet, maar die ene keer dát we willen veranderen is het vaak nog opstaan
Of een nieuwe app dat gaat oplossen is een tweede, maar in ieder geval benieuwd. Gelukkig alleen voor de vloerverwarming, dus vaak veranderen doen we niet, maar die ene keer dát we willen veranderen is het vaak nog opstaan
Bij mij valt op in de huidige omgeving dat het aantal keren ontdooid exact 5.000 is. Is wel heel toevallig. En ook wel heel hoog schat ik in?
Wat zien jullie daar?
Wat zien jullie daar?
1.634 defrosts, na twee stookseizoenen, waarbij ik in ieder van die seizoenen bijna een maand (januari/februari) alleen op gas heb gestookt vanwege een defecte Xtend.Oinken schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:58:
Bij mij valt op in de huidige omgeving dat het aantal keren ontdooid exact 5.000 is. Is wel heel toevallig. En ook wel heel hoog schat ik in?
Wat zien jullie daar?
Verder: 6.224 draaiuren, 1.408 compressorstarts, 14.148kWh geleverde energie met een gemiddelde COP van 4,7.
Momenteel wordt ruim de helft van het glasoppervlak van mijn woning vervangen. Van non-HR dubbel glas naar HR+++ triple (de rest was al HR++ dubbel). Dus hopelijk gaat het warmteverlies komende winter een stuk omlaag, en kan ik met een lagere aanvoertempeearuur stoken, voor een hogere COP, minder bijschakelen van de gasketel én minder defrosts.
Door dit binnen twee jaar te doen na het plaatsen van mijn Xtend, verdubbelt de ISDE subsidie op mijn nieuwe kozijnen en glas, van zo'n 2k naar zo'n 4k euro (en mijn gemeente heeft hopelijk ook nog wat geld in het subsidiepotje).
[ Voor 11% gewijzigd door a2aan op 21-05-2026 22:31 ]
Bij mij een gemiddelde COP van 4,4. Die gemiddelde COP ben ik tevreden mee met een combinatie van radiatoren een klein deel vloerverwarming. Bijna geen gasverbruik meer, alleen koken en douchen.
7.627 draaiuren en 20.398 kWh geleverde energie.
Totaal 3.506 compressorstarts.
Alle waarden zijn niet heel afwijkend, behalve het aantal keer ontdooid.
7.627 draaiuren en 20.398 kWh geleverde energie.
Totaal 3.506 compressorstarts.
Alle waarden zijn niet heel afwijkend, behalve het aantal keer ontdooid.
Hier deze winter voor het eerst gestookt met een Weer afhankelijke regeling (WAR). Net zoveel elektra gebruikt als het jaar ervoor (2373 Kwh), maar nu 20% meer thermische Kwh voor hetzelfde geld met een COP van 4,6 . Ik vind dit een mooi resultaat. Dus die WAR (+10% naregeling) hou ik erin. Ik ga hem nog wel verder fine tunen. 1980 compressorstarts - 2207 refrost - 81% van de geleverde Kwh vanuit de warmtepomp (wel een nieuwe buitenunit gekregen bij een storing, dus dat kan van invloed zijn geweest)
[ Voor 10% gewijzigd door Anjos op 22-05-2026 21:11 ]
Ik heb de Xtend Cool Grey. De variant die ook zou moeten koelen.
Nu verwacht ik er zelf weinig van, omdat ik laag temperatuur radiatoren heb. Maar heeft iemand het al eens geprobeerd? Al is het maar om bij weken zoals deze het randje er wat af te halen in de woonkamer.
Nu verwacht ik er zelf weinig van, omdat ik laag temperatuur radiatoren heb. Maar heeft iemand het al eens geprobeerd? Al is het maar om bij weken zoals deze het randje er wat af te halen in de woonkamer.
Wat versta je onder laag temperatuur radiatoren? Met een convector zou je nog wat kunnen bereiken maar met een echte radiator, hoe groot dan ook zakt het koude water direct naar beneden. Als je aan en afvoer boven elkaar hebt zitten aan één kant, wordt alleen de eerste 10cm koud, de rest koelt niet af. Dat doet dus helemaal niets._Apache_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:
Ik heb de Xtend Cool Grey. De variant die ook zou moeten koelen.
Nu verwacht ik er zelf weinig van, omdat ik laag temperatuur radiatoren heb. Maar heeft iemand het al eens geprobeerd? Al is het maar om bij weken zoals deze het randje er wat af te halen in de woonkamer.
Radson Ulow-E. Radiatoren die met relatief lage temperatuur water best veel warmte kunnen afgeven (45-50C). Deze hebben we laten plaatsen toen we de Xtend hebben laten plaatsen, om de wp het meeste werk te laten doen, ipv de cv.ErnstvV schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:04:
[...]
Wat versta je onder laag temperatuur radiatoren? Met een convector zou je nog wat kunnen bereiken maar met een echte radiator, hoe groot dan ook zakt het koude water direct naar beneden. Als je aan en afvoer boven elkaar hebt zitten aan één kant, wordt alleen de eerste 10cm koud, de rest koelt niet af. Dat doet dus helemaal niets.
Ze zijn ook nog eens geblazen voor extra convectie, alhoewel dat vooral temperatuur gestuurd is. Dus zal niets doen als het koud water is wat er doorheen stroomt.
Ik heb zelf ook de Cool Grey, en dit gecombineerd met Jaga Ecoreviva radiatoren (ook LTV) met ventilators er in. Verwarming doet deze set echt perfect._Apache_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:
Ik heb de Xtend Cool Grey. De variant die ook zou moeten koelen.
Nu verwacht ik er zelf weinig van, omdat ik laag temperatuur radiatoren heb. Maar heeft iemand het al eens geprobeerd? Al is het maar om bij weken zoals deze het randje er wat af te halen in de woonkamer.
Wat betreft koeling, dat was al een dingetje toen ik het eens wilde testen een paar maanden geleden. Je moet echt de juiste revisie van de comfort touch thermostaat hebben om `m op koelen te krijgen. Dit kan niet met de app of andere manieren. De unit moet ook helemaal ingesteld worden voor het werken met koeling.
Gisteren de koeling ook echt aangezet, 19 graden waar het binnen 22,5 was. Ik merk het persoonlijk wel, maar de thermostaat zakt niet echt.
En ik heb ook een dauwpuntsensor gemaakt, ik wil nooit dat de temperatuur die ik instel lager is dan het dauwpunt in huis.
Al met al werkt het wel, ben ik niet heel erg onder de indruk van de prestaties en heeft het wat voeten in aarde.
https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/_Apache_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Radson Ulow-E. Radiatoren die met relatief lage temperatuur water best veel warmte kunnen afgeven (45-50C). Deze hebben we laten plaatsen toen we de Xtend hebben laten plaatsen, om de wp het meeste werk te laten doen, ipv de cv.
Ze zijn ook nog eens geblazen voor extra convectie, alhoewel dat vooral temperatuur gestuurd is. Dus zal niets doen als het koud water is wat er doorheen stroomt.
Als ze niet zo aangesloten zijn dat het water aan de ene bovenkant binnen komt en aan de andere onderkant er uit gaat maar boven elkaar zit kan je het vergeten. Dat werkt niet. Ventilatoren helpt daar niets aan, alleen de eerst 10-20 cm koelt af, de rest blijf kamertemperatuur._Apache_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Radson Ulow-E. Radiatoren die met relatief lage temperatuur water best veel warmte kunnen afgeven (45-50C). Deze hebben we laten plaatsen toen we de Xtend hebben laten plaatsen, om de wp het meeste werk te laten doen, ipv de cv.
Ze zijn ook nog eens geblazen voor extra convectie, alhoewel dat vooral temperatuur gestuurd is. Dus zal niets doen als het koud water is wat er doorheen stroomt.
Goedemorgen!
Ik heb hier al het een en ander gelezen, dus nu mijn vraag:
Ik heb een hoekhuis (120m2 woonopp) uit 1999, energielabel B. Op dit moment hangt de eerste cv ketel er nog in🙈 Het expansievat is lek en gezien de leeftijd moet de ketel vervangen gaan worden. Ik heb van dit soort zaken (cv, warmtepomp) weinig tot geen verstand. Met behulp van gemini tot de conclusie gekomen dat een hybride warmtepomp wel een optie zou kunnen zijn. Mijn keus zou dan dan de Intergas xtreme 36 icm de hybride xtend zijn. Ik ben niet zo technisch aangelegd en ben maar alleen met mijn 2 pubers. Nog wat feitjes over mijn energieverbruik: ik verbruik ca 2000kwh per jaar en 1000m3 gas. Mijn huis is voorzien van een convectorput in de woonkamer, en 7 convectoren in de rest van het huis. (1 in de open keuken, 1 hal, 3 slk met ieder 1 en 1 slk met 2 convectoren) De badkamer is voorzien van een designradiator. Er is geen vloerverwarming aanwezig. Mijn huis heeft een lessenaarsdak met een dakkapel erop. Maar als ik hier lees wat er bij een warmtepomp goed werkend krijgen allemaal komt kijken vraag ik me af of dat een verstandige keus is. Of kan ik dan maar beter voor alleen een nieuwe cv ketel gaan? Alvast bedankt!😊
Ik heb hier al het een en ander gelezen, dus nu mijn vraag:
Ik heb een hoekhuis (120m2 woonopp) uit 1999, energielabel B. Op dit moment hangt de eerste cv ketel er nog in🙈 Het expansievat is lek en gezien de leeftijd moet de ketel vervangen gaan worden. Ik heb van dit soort zaken (cv, warmtepomp) weinig tot geen verstand. Met behulp van gemini tot de conclusie gekomen dat een hybride warmtepomp wel een optie zou kunnen zijn. Mijn keus zou dan dan de Intergas xtreme 36 icm de hybride xtend zijn. Ik ben niet zo technisch aangelegd en ben maar alleen met mijn 2 pubers. Nog wat feitjes over mijn energieverbruik: ik verbruik ca 2000kwh per jaar en 1000m3 gas. Mijn huis is voorzien van een convectorput in de woonkamer, en 7 convectoren in de rest van het huis. (1 in de open keuken, 1 hal, 3 slk met ieder 1 en 1 slk met 2 convectoren) De badkamer is voorzien van een designradiator. Er is geen vloerverwarming aanwezig. Mijn huis heeft een lessenaarsdak met een dakkapel erop. Maar als ik hier lees wat er bij een warmtepomp goed werkend krijgen allemaal komt kijken vraag ik me af of dat een verstandige keus is. Of kan ik dan maar beter voor alleen een nieuwe cv ketel gaan? Alvast bedankt!😊
Een hybride warmtepomp met gasketel is een veilige keus (ten opzichte van all-electric), omdat je niet weet of je het huis warm krijgt met relatief lage temperatuur van de warmtepomp als het echt koud wordt. De gasketel kan dan bijspringen om nog heter water door de leidingen te sturen.Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:19:
Goedemorgen!
Ik heb hier al het een en ander gelezen, dus nu mijn vraag:
Ik heb een hoekhuis (120m2 woonopp) uit 1999, energielabel B. Op dit moment hangt de eerste cv ketel er nog in🙈 Het expansievat is lek en gezien de leeftijd moet de ketel vervangen gaan worden. Ik heb van dit soort zaken (cv, warmtepomp) weinig tot geen verstand. Met behulp van gemini tot de conclusie gekomen dat een hybride warmtepomp wel een optie zou kunnen zijn. Mijn keus zou dan dan de Intergas xtreme 36 icm de hybride xtend zijn. Ik ben niet zo technisch aangelegd en ben maar alleen met mijn 2 pubers. Nog wat feitjes over mijn energieverbruik: ik verbruik ca 2000kwh per jaar en 1000m3 gas. Mijn huis is voorzien van een convectorput in de woonkamer, en 7 convectoren in de rest van het huis. (1 in de open keuken, 1 hal, 3 slk met ieder 1 en 1 slk met 2 convectoren) De badkamer is voorzien van een designradiator. Er is geen vloerverwarming aanwezig. Mijn huis heeft een lessenaarsdak met een dakkapel erop. Maar als ik hier lees wat er bij een warmtepomp goed werkend krijgen allemaal komt kijken vraag ik me af of dat een verstandige keus is. Of kan ik dan maar beter voor alleen een nieuwe cv ketel gaan? Alvast bedankt!😊
Nog "makkelijker" is natuurlijk alleen gas, maar ja, dan blijf je daar wel volledig van afhankelijk en heb je ook niet de uiteindelijke besparing.
Ik heb een huis uit 1995 met een net iets hoger verbruik dan wat jij noemt. Bij mij moet de gasketel bijspringen als het buiten kouder wordt dan 7 graden. Ik vermoed dat mijn radiatoren onderbemeten zijn. Misschien dat het met betere radiatoren wel lukt. Daarom zeg ik "veilige keus". Wat er ook gebeurt, je krijgt het huis warm want dat krijg je met de gasketel alleen ook.
Wat mij tegenviel was het gedoe na installatie omdat die niet correct was uitgevoerd. Er bleek een knik in de leiding te zitten en teveel koudemiddel waardoor er veel geluidsproductie was. Doordat ik veel gegevens verzamelde en hier op dit forum advies kreeg wist ik dat dit niet normaal was en heb ik volgehouden naar de installateur om het op te lossen. Een ander had misschien gedacht dat het normaal was en met een slecht werkend systeem gezeten. Moeilijk om een garantie op te krijgen maar zorg in ieder geval dat je een ervaren installateur uitzoekt.
Bedankt voor je reactie Willem! Wat betreft mijn huis e.d. ben ik idd niet zo bang. Dat lijkt redelijk warmtepompproof te zijn. Maar vooral dat 'gedoe na installatie' ben ik bang voor. Zoals gezegd heb ik er geen verstand van, dus dan ben ik afhankelijk van de installateur en dit forum. Maar is dat genoeg? Kan een leek, zoals ik😉, met een warmtepomp overweg?! Een duur apparaat kopen en vervolgens erachter komen dat dat ding zijn werk niet (goed) doet, en niet weten hoe het op te lossen, vind ik zonde van mijn geld.
En hoe vind ik een goede installateur? Iemand tips? Ik woon in West Brabant. Installateurs die ik op internet vind krijgen allemaal wisselende reviews.
En hoe vind ik een goede installateur? Iemand tips? Ik woon in West Brabant. Installateurs die ik op internet vind krijgen allemaal wisselende reviews.
Hi all,
Ben voornemens, door wat extra ruimte in het bouwdepot, er nog een Xtend bij aan te schaffen die met de Xtreme36 mag gaan samenwerken.
De nieuwe vloerverwarming is voorbereid op een warmtepomp.
Nu geloof ik het technische en installatiestuk allemaal wel, maar na zoeken in dit topic, zie ik niet echt feedback over het gebruik van de Plugwise familie, met name omdat je daarmee ook verwarmen/koelen kan kiezen.
Heeft iemand deze ervaring? En hoe werkt dit?
Ben voornemens, door wat extra ruimte in het bouwdepot, er nog een Xtend bij aan te schaffen die met de Xtreme36 mag gaan samenwerken.
De nieuwe vloerverwarming is voorbereid op een warmtepomp.
Nu geloof ik het technische en installatiestuk allemaal wel, maar na zoeken in dit topic, zie ik niet echt feedback over het gebruik van de Plugwise familie, met name omdat je daarmee ook verwarmen/koelen kan kiezen.
Heeft iemand deze ervaring? En hoe werkt dit?
Wij hebben een warmteverliesberekening laten maken. Kost iets van 300,-, maar dan krijg je een rapport hoeveel warmte generatie je nodig hebt voor je huis, en dan warmte afgifte per ruimte (woonkamer, zijkamers, keuken, werkkamer, etc). Ze houden rekening met isolatie, zoninval, (mechanische) ventilatie.Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:19:
Goedemorgen!
Ik heb hier al het een en ander gelezen, dus nu mijn vraag:
Ik heb een hoekhuis (120m2 woonopp) uit 1999, energielabel B. Op dit moment hangt de eerste cv ketel er nog in🙈 Het expansievat is lek en gezien de leeftijd moet de ketel vervangen gaan worden. Ik heb van dit soort zaken (cv, warmtepomp) weinig tot geen verstand. Met behulp van gemini tot de conclusie gekomen dat een hybride warmtepomp wel een optie zou kunnen zijn. Mijn keus zou dan dan de Intergas xtreme 36 icm de hybride xtend zijn. Ik ben niet zo technisch aangelegd en ben maar alleen met mijn 2 pubers. Nog wat feitjes over mijn energieverbruik: ik verbruik ca 2000kwh per jaar en 1000m3 gas. Mijn huis is voorzien van een convectorput in de woonkamer, en 7 convectoren in de rest van het huis. (1 in de open keuken, 1 hal, 3 slk met ieder 1 en 1 slk met 2 convectoren) De badkamer is voorzien van een designradiator. Er is geen vloerverwarming aanwezig. Mijn huis heeft een lessenaarsdak met een dakkapel erop. Maar als ik hier lees wat er bij een warmtepomp goed werkend krijgen allemaal komt kijken vraag ik me af of dat een verstandige keus is. Of kan ik dan maar beter voor alleen een nieuwe cv ketel gaan? Alvast bedankt!😊
Ze maken een gesimuleerde berekening, dat als het buiten -10C is, en je wilt het binnen 19C houden, hoe hard moet je verwarming dan werken, en gaat een nieuw systeem dat halen. :)
Dan weet je dus hoeveel warmte je systeem moet genereren (gas cv, hybride of fe) en wat voor warmte afgifte (convector, radiatoren, vloerverwarming, etc) je nodig hebt, per ruimte.
Dit rapport heb ik aan een verwarmingspartij gegeven, met de opmerking "dit moet het kunnen".
Als je een Monoblock neemt hoef je helemaal niet hybride te gaan maar kan je full electric. Dan kan je ketel eruit. Lange termijn is full electric altijd goedkoper https://warmtepompofgas.nl/ Ik ben ook FE met alleen radiatoren.Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:12:
Bedankt voor je reactie Willem! Wat betreft mijn huis e.d. ben ik idd niet zo bang. Dat lijkt redelijk warmtepompproof te zijn. Maar vooral dat 'gedoe na installatie' ben ik bang voor. Zoals gezegd heb ik er geen verstand van, dus dan ben ik afhankelijk van de installateur en dit forum. Maar is dat genoeg? Kan een leek, zoals ik😉, met een warmtepomp overweg?! Een duur apparaat kopen en vervolgens erachter komen dat dat ding zijn werk niet (goed) doet, en niet weten hoe het op te lossen, vind ik zonde van mijn geld.
En hoe vind ik een goede installateur? Iemand tips? Ik woon in West Brabant. Installateurs die ik op internet vind krijgen allemaal wisselende reviews.
Hier nog wat leesvoer voor je: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Lees je eerst goed in en zoek een installateur die echt kennis heeft van WP's. Als je bent ingelezen kan je zelf ook kritische vragen stellen.
Open anders een eigen topic. Dan kunnen meer mensen met je meedenken.
Niet op je link geklikt, maar hoeveel hoger is de initiële investering voor FE als je een bestaande installatie omzet van cv naar FE?MotorBeast schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:24:
[...]
Als je een Monoblock neemt hoef je helemaal niet hybride te gaan maar kan je full electric. Dan kan je ketel eruit. Lange termijn is full electric altijd goedkoper https://warmtepompofgas.nl/ Ik ben ook FE met alleen radiatoren.
Hier nog wat leesvoer voor je: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Lees je eerst goed in en zoek een installateur die echt kennis heeft van WP's. Als je bent ingelezen kan je zelf ook kritische vragen stellen.
Open anders een eigen topic. Dan kunnen meer mensen met je meedenken.
Ook weer niet te zwaar inzien. In principe, als alles goed geïnstalleerd is, hoef je alleen de thermostaat op de gewenste temperatuur te zetten.Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:12:
Kan een leek, zoals ik😉, met een warmtepomp overweg?!
Enige gedrag wat je nog zou hebben, 'we zijn de hele dag weg, dus zet de temperatuur lager', is bij een warmtepomp doorgaans minder effectief. De wp doet het het beste, als hij het op temperatuur heeft, en het daar moet houden.WillemD61 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Ook weer niet te zwaar inzien. In principe, als alles goed geïnstalleerd is, hoef je alleen de thermostaat op de gewenste temperatuur te zetten.
Het duurt alleen wel veel langer voor het warm is wanneer je alleen gas wilt stoken als het echt echt nodig is.WillemD61 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Ook weer niet te zwaar inzien. In principe, als alles goed geïnstalleerd is, hoef je alleen de thermostaat op de gewenste temperatuur te zetten.
Hoe bedoel je dat?Miglow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Het duurt alleen wel veel langer voor het warm is wanneer je alleen gas wilt stoken als het echt echt nodig is.
Bij ons is het nu het hele jaar rond minimaal 20 graden in de woonkamer. Mocht je onverhoopt minimaal een graad verhogen dan springt de gasketel bij voor snel verwarmen (dit kan je ook instellen op bijvoorbeeld een verhoging van 0.5 graden).
Je bedoelt dat als je zoveel mogelijk gebruik wilt maken van de warmtepomp en zo weinig mogelijk gas (alleen als het echt niet anders kan), je opwarmtijd langer is omdat de warmtepomp nu eenmaal met een lagere temperatuur werkt dan de gasketel? Klopt.Miglow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Het duurt alleen wel veel langer voor het warm is wanneer je alleen gas wilt stoken als het echt echt nodig is.
Maar je hebt een setting waarmee je instelt dat als je gewenste temperatuur X graden boven de actuele temperatuur is , de gasketel onmiddellijk bijspringt. Dus als je de thermostaat met X graden verhoogt zal de gasketel onmiddellijk aangaan.
In de meeste gevallen doe je dat niet en laat je de thermostaat maar beperkt variëren zodat je optimaal van de warmtepomp gebruik maakt.
Ik heb hem jaar rond op 21 staan sinds ik samen woon maar toen er de hele week niemand thuis was stond hij op 16 en vrijdagochtend om 09:00 naar 21 en dan was het rond 12:30 een keer warm. Op standaard instellingen
Dat hangt van allerlei factoren af, maar als de CV-ketel toch vervangen moet worden dan kan je dat geld alvast stoppen in een zwaardere FE-warmtepomp, t.o.v. hybride.Miglow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:34:
[...]
Niet op je link geklikt, maar hoeveel hoger is de initiële investering voor FE als je een bestaande installatie omzet van cv naar FE?
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam).
Andere aspecten zijn opstelplaats (ruimte!) voor een elektrische SWW-voorziening (aparte WP-boiler, of groot vat dat je met je monoblock opwarmt), en de eisen aan de elektriciteitsaansluiting (als je nog geen drie fase hebt wordt het misschien krap).
Ik heb nu een split met buitendeel op de dakkapel, koudeleidingen netjes weggewerkt onder de dakpannen, en het smalle binnendeel strak naast de CV-ketel.
Ik kon/wilde geen ruimtete maken voor een groot boilervat en extra groepen in de meterkast, en een halve verbouwing van de keuken om het 90cm gasfornuis (met oven) te vervangen, inclusief extra kookgroep (plus bekabeling) zag ik ook niet zitten.
Edit: als ik een hoekhuis had gehad met mogelijkheid voor een monoblock tegen de gevel, binnen een logische plek voor een boilervat, en voldoende ruimte in de meterkast, dan was ik waarschijnlijk wél van het gas af gegaan!
[ Voor 8% gewijzigd door a2aan op 28-05-2026 19:45 ]
Ik woon in een hoekhuis, maar de unit mocht niet tegen de buitengevel, want de monteurs moeten er bij kunnen voor onderhoud zonder hoogwerker (trap is sowieso ondenkbaar) en de woningbouwvereniging vond het niet mooi.
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam) ????? Want? Zeldzaam? Ieder merk WP Vaillant, Daikin, WeHeat enz enz heeft ruim voldoende keuze uit monoblocks. Trace is identiek maar ipv koelleidingen plaats je waterleidingen. Opstelplaats ook identiek. Tot zo'n 5 a 6kW kan je overigens ook gewoon toe met een 1 fase aansluiting inclusief inductiekoken. Zeker als je die opwaardeert naar 40A.a2aan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:42:
[...]
Dat hangt van allerlei factoren af, maar als de CV-ketel toch vervangen moet worden dan kan je dat geld alvast stoppen in een zwaardere FE-warmtepomp, t.o.v. hybride.
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam).
Andere aspecten zijn opstelplaats (ruimte!) voor een elektrische SWW-voorziening (aparte WP-boiler, of groot vat dat je met je monoblock opwarmt), en de eisen aan de elektriciteitsaansluiting (als je nog geen drie fase hebt wordt het misschien krap).
Ik heb nu een split met buitendeel op de dakkapel, koudeleidingen netjes weggewerkt onder de dakpannen, en het smalle binnendeel strak naast de CV-ketel.
Ik kon/wilde geen ruimtete maken voor een groot boilervat en extra groepen in de meterkast, en een halve verbouwing van de keuken om het 90cm gasfornuis (met oven) te vervangen, inclusief extra kookgroep (plus bekabeling) zag ik ook niet zitten.
Edit: als ik een hoekhuis had gehad met mogelijkheid voor een monoblock tegen de gevel, binnen een logische plek voor een boilervat, en voldoende ruimte in de meterkast, dan was ik waarschijnlijk wél van het gas af gegaan!
Maar ik reageerde even op iemand die zich aan het orienteren was en die vraag beter in het algemene L/W topic kon stellen. Er wordt helaas, ook door installateurs, gedacht dat alleen hybride kan. FE kan bijna altijd. En we zullen toch echt uiteindelijk echt van het gas af moeten. Auto's op fossiel zijn ook een uitstervend ras.
NB: een Mono is overigens alleen nodig als je hogere aanvoer nodig hebt tot zo'n 40/50 graden bij vorst. Net als bij hybride kan je bij lagere aanvoer ook kiezen voor een split FE. Boven 50 graden moet je met een ketel ook niet willen stoken ivm zijn condensatiegebied, lees hoog verbruik. Kwestie van afgifte verhogen.
Je denkt er vrij makkelijk over wel. Toen ik mijn woning kreeg toegewezen werd mij door de woningbouwvereniging direct gezegd dat er geen toestemming kwam voor 3-fasen of een verzwaring van de huidige 25A aansluiting 🤷🏼♂️ Dan ben je direct uitgepist als je ook maar iets wil qua van het gas af of elektrisch rijden met een laadpaal.
Inductie koken met 2 groepen als zijnde 2 fasen was het maximaal haalbare en was al geïnstalleerd dus heb alleen gas voor de CV. Waar ze dus later een Xtend bij hebben geplaatst.
Inductie koken met 2 groepen als zijnde 2 fasen was het maximaal haalbare en was al geïnstalleerd dus heb alleen gas voor de CV. Waar ze dus later een Xtend bij hebben geplaatst.
[ Voor 20% gewijzigd door Miglow op 29-05-2026 06:10 ]
Met een 'echte monoblock' doelde ik op eentje die geen binnendeel nodig heeft. Want daarmee zou je ineens weer meer mogelijkheden hebben, qua opstelplaats, maar goed, zulke apparaten zie ik niet zo vaak langskomen. En de dikkere leidingen is waar ik op doelde met "andere eisen aan tracé". Zeker buiten zijn het echt joekels van leidingen, inclusief isolatie. Die kunnen, i.t.t. de R32-leidingen van mijn Xtend niet onder de dakpannen, en dan door het dak.MotorBeast schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:37:
[...]
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam) ????? Want? Zeldzaam? Ieder merk WP Vaillant, Daikin, WeHeat enz enz heeft ruim voldoende keuze uit monoblocks. Trace is identiek maar ipv koelleidingen plaats je waterleidingen. Opstelplaats ook identiek.
[ Voor 7% gewijzigd door a2aan op 29-05-2026 07:58 ]
Zelfde hier. Niet genoeg ruimte binnen voor een boilervat voor warm water.a2aan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:42:
[...]
Dat hangt van allerlei factoren af, maar als de CV-ketel toch vervangen moet worden dan kan je dat geld alvast stoppen in een zwaardere FE-warmtepomp, t.o.v. hybride.
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam).
Andere aspecten zijn opstelplaats (ruimte!) voor een elektrische SWW-voorziening (aparte WP-boiler, of groot vat dat je met je monoblock opwarmt), en de eisen aan de elektriciteitsaansluiting (als je nog geen drie fase hebt wordt het misschien krap).
Ik heb nu een split met buitendeel op de dakkapel, koudeleidingen netjes weggewerkt onder de dakpannen, en het smalle binnendeel strak naast de CV-ketel.
Ik kon/wilde geen ruimtete maken voor een groot boilervat en extra groepen in de meterkast, en een halve verbouwing van de keuken om het 90cm gasfornuis (met oven) te vervangen, inclusief extra kookgroep (plus bekabeling) zag ik ook niet zitten.
Edit: als ik een hoekhuis had gehad met mogelijkheid voor een monoblock tegen de gevel, binnen een logische plek voor een boilervat, en voldoende ruimte in de meterkast, dan was ik waarschijnlijk wél van het gas af gegaan!
En afgelopen januari toen het een periode echt koud was, had ik de cv ketel wel nodig. Totaal maar 30/35 m3 gas extra verbruikt die maand, maar zonder de ketel was mijn huis niet warm geworden.
Nuance is natuurlijk dat een full electric dan gebruik kan maken van een verwarmingselement (toch?).
Op dit moment ben ik blij met de hybride oplossing, over tien jaar is de stap waarschijnlijk een volledig electrische warmtepomp.
[ Voor 0% gewijzigd door Oinken op 29-05-2026 11:09 . Reden: taalfout ]
Het is nu zomer. En ergens in het midden van de nacht slaat de Xtend eventjes aan om weet ik wat te doen.Oinken schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:29:
We gaan zo langzamerhand richting de zomer, dan gaat de warmtepomp een periode niets doen.
Volgens mij zorgt de Xtend wel automatisch dat de pomp niet vast gaat zitten door hem een keer per dag (?) even te laten draaien. Twee vragen:
1) weet iemand of hij elke dag even draait?
2) hoe lang draait hij dan?
Achtergrond: ik heb op dit moment een regel aangemaakt met een homewizard stekker dat mijn pomp van de vloerverwarming gaat draaien als het verbruikvan de Xtend boven de 8 watt komt (bij 10 watt staat hij te wachten op een warmtevraag (groen knipperend), bij 8 watt is hij continu wit (niets te doen, geen vraag).
In mijn ideale wereld doet de Xtend zomers ook elke dag een actie (pomp rond draaien) die lang dan 1 minuut boven de 8 watt is. Dan draait de vloerverwarming pomp ook even.
Iemand een idee?
(misschien ook de pomp van de Xtend elke dag even laten draaien?)
Lang genoeg dat de pomp van de vloerverwarming ook even gaat draaien.
Ik heb dus niets hoeven aanpassen en alles werkt.
Je dimensioneert een WP op -10 of -7 (afhankelijk van de regio) zonder bijspringen backup heater. Dus heb je 6kW nodig bij die temperaturen zoek je een WP erbij die dat ook levert bij die temperaturen. Zie Koevlaasformule.Oinken schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:08:
[...]
Zelfde hier. Niet genoeg ruimte binnen voor een boilervat voor warm water.
En afgelopen januari toen het een periode echt koud was, had ik de cv ketel wel nodig. Totaal maar 30/35 m3 gas extra verbruikt die maand, maar zonder de ketel was mijn huis niet warm geworden.
Nuance is natuurlijk dat een full electric dan gebruik kan maken van een verwarmingselement (toch?).
Op dit moment ben ik blij met de hybride oplossing, over tien jaar is de stap waarschijnlijk een volledig electrische warmtepomp.
Het voordeel van de Xtend is dat hij terug kan naar 1,8 kWh op zachtere dagen, kan elke full electric dat ook?MotorBeast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:19:
[...]
Je dimensioneert een WP op -10 of -7 (afhankelijk van de regio) zonder bijspringen backup heater. Dus heb je 6kW nodig bij die temperaturen zoek je een WP erbij die dat ook levert bij die temperaturen. Zie Koevlaasformule.
Verder staat hij er nu eenmaal, stiekem vind ik een Nibe F2050 ook veel mooier, maar dat is ook meer dan het dubbele van wat ik nu heb betaald.
Vraagje over de Intergas Xtend hybride warmtepomp met coolfunctie.
We zijn bewust voor de Xtend Cool-versie gegaan, zodat we ook vloerverkoeling kunnen gebruiken. Met de warme dagen had ik dit willen testen, maar volgens mij staat koelen bij ons nog uit.
Situatie:
P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur
P239 = Externe OpenTherm kamerthermostaat
P244 = Ingestelde watertemperatuur via P235
Klopt mijn aanname dat koelen pas actief wordt als zowel P005 als P230 op “Ja” staan? Daarna de doeltemperatuur op de Intergas thermostaat op bijv. 15 graden in de woonkamer zetten zodat hij gaat koelen?
Omdat we geen dauwpuntregeling/condenssensor lijken te hebben, wil ik conservatief beginnen. Mijn idee is dat het grootste condensrisico niet in de ingefreesde kunststof vloerverwarmingsleidingen zelf zit, maar vooral bij de RVS verdeler/koppelingen, klopt dat? Die kunnen we goed in de gaten houden bij de eerste koelrun.
Zie ik nog iets over het hoofd? Benieuwd naar jullie inzicht/idee. Bedankt alvast!!
We zijn bewust voor de Xtend Cool-versie gegaan, zodat we ook vloerverkoeling kunnen gebruiken. Met de warme dagen had ik dit willen testen, maar volgens mij staat koelen bij ons nog uit.
Situatie:
- Benedenverdieping volledig vloerverwarming
- Pomploze RVS verdeler
- Geen CV-radiatoren in huis (enkel elektrisch)
- Aanvoer/retour naar de verdeler zitten in zo’n dikke rode/blauwe mantel/isolatie
- Voor zover ik weet is er geen dauwpuntmeter of condenssensor geplaatst
- De vloerverwarmingsverdeler zit in het zicht en kunnen we goed controleren
P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur
P239 = Externe OpenTherm kamerthermostaat
P244 = Ingestelde watertemperatuur via P235
Klopt mijn aanname dat koelen pas actief wordt als zowel P005 als P230 op “Ja” staan? Daarna de doeltemperatuur op de Intergas thermostaat op bijv. 15 graden in de woonkamer zetten zodat hij gaat koelen?
Omdat we geen dauwpuntregeling/condenssensor lijken te hebben, wil ik conservatief beginnen. Mijn idee is dat het grootste condensrisico niet in de ingefreesde kunststof vloerverwarmingsleidingen zelf zit, maar vooral bij de RVS verdeler/koppelingen, klopt dat? Die kunnen we goed in de gaten houden bij de eerste koelrun.
Zie ik nog iets over het hoofd? Benieuwd naar jullie inzicht/idee. Bedankt alvast!!
Je moet ook wel een versie van de thermostaat hebben die koelen ondersteund en deze actief naar de koelmode zetten. Alleen de doeltemperatuur op 15 graden zetten is niet genoeg.Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:55:
Vraagje over de Intergas Xtend hybride warmtepomp met coolfunctie.
We zijn bewust voor de Xtend Cool-versie gegaan, zodat we ook vloerverkoeling kunnen gebruiken. Met de warme dagen had ik dit willen testen, maar volgens mij staat koelen bij ons nog uit.
Situatie:Volgens mij zijn dit de relevante parameters:
- Benedenverdieping volledig vloerverwarming
- Pomploze RVS verdeler
- Geen CV-radiatoren in huis (enkel elektrisch)
- Aanvoer/retour naar de verdeler zitten in zo’n dikke rode/blauwe mantel/isolatie
- Voor zover ik weet is er geen dauwpuntmeter of condenssensor geplaatst
- De vloerverwarmingsverdeler zit in het zicht en kunnen we goed controleren
P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur
P239 = Externe OpenTherm kamerthermostaat
P244 = Ingestelde watertemperatuur via P235
Klopt mijn aanname dat koelen pas actief wordt als zowel P005 als P230 op “Ja” staan? Daarna de doeltemperatuur op de Intergas thermostaat op bijv. 15 graden in de woonkamer zetten zodat hij gaat koelen?
Omdat we geen dauwpuntregeling/condenssensor lijken te hebben, wil ik conservatief beginnen. Mijn idee is dat het grootste condensrisico niet in de ingefreesde kunststof vloerverwarmingsleidingen zelf zit, maar vooral bij de RVS verdeler/koppelingen, klopt dat? Die kunnen we goed in de gaten houden bij de eerste koelrun.
Zie ik nog iets over het hoofd? Benieuwd naar jullie inzicht/idee. Bedankt alvast!!
Er is een knop combinatie om deze mode te activeren.
Onlangs voor een soortgelijke situatie gestaan, heb de Xtend Eco met koelfunctie. Ook contact gehad met Intergas. P005 en P230 moeten op ‘ja’ staan. Dit is in principe genoeg om het systeem te activeren.Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:55:
Vraagje over de Intergas Xtend hybride warmtepomp met coolfunctie.
We zijn bewust voor de Xtend Cool-versie gegaan, zodat we ook vloerverkoeling kunnen gebruiken. Met de warme dagen had ik dit willen testen, maar volgens mij staat koelen bij ons nog uit.
Situatie:Volgens mij zijn dit de relevante parameters:
- Benedenverdieping volledig vloerverwarming
- Pomploze RVS verdeler
- Geen CV-radiatoren in huis (enkel elektrisch)
- Aanvoer/retour naar de verdeler zitten in zo’n dikke rode/blauwe mantel/isolatie
- Voor zover ik weet is er geen dauwpuntmeter of condenssensor geplaatst
- De vloerverwarmingsverdeler zit in het zicht en kunnen we goed controleren
P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur
P239 = Externe OpenTherm kamerthermostaat
P244 = Ingestelde watertemperatuur via P235
Klopt mijn aanname dat koelen pas actief wordt als zowel P005 als P230 op “Ja” staan? Daarna de doeltemperatuur op de Intergas thermostaat op bijv. 15 graden in de woonkamer zetten zodat hij gaat koelen?
Omdat we geen dauwpuntregeling/condenssensor lijken te hebben, wil ik conservatief beginnen. Mijn idee is dat het grootste condensrisico niet in de ingefreesde kunststof vloerverwarmingsleidingen zelf zit, maar vooral bij de RVS verdeler/koppelingen, klopt dat? Die kunnen we goed in de gaten houden bij de eerste koelrun.
Zie ik nog iets over het hoofd? Benieuwd naar jullie inzicht/idee. Bedankt alvast!!
nu heb ik zelf een comfort touch die koelen moet ondersteunen. Echter heb ik deze optie niet in de instellingen/config staan van de thermostaat. Contact gehad met Intergas hierover en wat blijkt, vanaf versie 19.0 van de thermostaat (versie nummer staat op een sticker binnenin de thermostaat, of de doos), kan koelen op de thermostaat geactiveerd worden. Helaas heb ik versie 18.1 en dus niet compatible
Op mijn vraag of versie 18.1 ge-update kon worden naar versie 19.0 op de thermostaat was het antwoord ‘nee’. De hele unit moest vervangen worden. Gelukkig kon ik de unit kosteloos omwisselen bij Technim waar ik het geheel 3 maanden geleden had besteld
Eventueel kun je de koelfunctie testen door P239 aan te passen naar de optie ‘geen thermostaat’. Ik weet niet exact hoe die functie binnen die parameter heet.
Vraag aangaande mijn installatie;
Systeem draait nu enkele weken, alleen nog niet probleemloos. Al sinds oplevering wisselt de druk nogal. Dagelijks kon ik het systeem wel bijvullen, dit bij de installateur neergelegd, die enkele zaken heeft bekeken en vervangen. Zonder definitieve oplossing voor nu.
Ik heb het systeem langsgelopen en zag dat bij de inlaat van de Xtend de koppeling heul ietsje lekte. Deze aangedraaid waarna het iets beter lijkt qua verlies.
Echter, het grootste druk/water verlies zit in het lozen van druk/water via de overstort. De reden hiervan is mij onduidelijk waarom dit gebeurt. Heb zelf wel wat bekeken en getest.
Het lijkt erop dat wanneer de Xtend de Xstore aanstuurt, de 3 weg afsluiter naar de juiste positie stuurt. Ergens onderweg, begin of einde run, lijkt het erop alsof de Xtend pomp tegen een dicht ventiel drukt, waardoor de druk te hoog wordt en deze dumpt via de overstort.
Kan dit deels bevestigen, maar niet volledig uitsluiten, omdat ik de servo heb losgehaald van de afsluiter om te beoordelen hoe het reageert. Situatie is dan als volgt; Xtend tapwater status gaat naar ‘eindrun’ maar daarvoor wordt de afsluiter al naar een andere positie gestuurd, maar de pomp van de Xtend volop door draait waardoor de druk toeneemt. Tevens is een hard ‘slag’ te horen in de leiding als de positie van de afsluiter wisselt en er gelijk water via de overstort (bij de ketel) eruit gooit.
Op andere momenten wordt er ook veel water bij de overstort van de WP eruit gegooid (nat dak). Installateur bevestigd dat het expansievat in orde is. Deze is aangesloten op de retour CV.
Wellicht heeft iemand een idee waarom het systeem zich zo gedraagt met deze informatie, of hoe ik het eea kan tweaken.
Je was me voorErnstvV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Je moet ook wel een versie van de thermostaat hebben die koelen ondersteund en deze actief naar de koelmode zetten. Alleen de doeltemperatuur op 15 graden zetten is niet genoeg.
Er is een knop combinatie om deze mode te activeren.
De toets combinatie is + en - tegelijk inhouden en op zoek gaan naar cool/auto functie.
Sorry, kan iemand me helpen hoe ik koelen aan zet? In de comfort touch handleiding lees ik niets erover...
En moet ik via de wifi op de extende een parameter aanpassen?
En moet ik via de wifi op de extende een parameter aanpassen?
@ErnstvV en @[Deva]
Thanks!! Net even de thermostaat losgeklikt en goddank versie 19. Kon de instelling in de thermostaat nog niet vinden, maar zal eerst de parameters goed zetten in de xtend, misschien verschijnt de optie dan ergens in de thermostaat.
Thanks!! Net even de thermostaat losgeklikt en goddank versie 19. Kon de instelling in de thermostaat nog niet vinden, maar zal eerst de parameters goed zetten in de xtend, misschien verschijnt de optie dan ergens in de thermostaat.
Het meest eenvoudig is idd een Comfort Touch thermostaat versie die koelen ondersteund.ErnstvV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Je moet ook wel een versie van de thermostaat hebben die koelen ondersteund en deze actief naar de koelmode zetten. Alleen de doeltemperatuur op 15 graden zetten is niet genoeg.
Er is een knop combinatie om deze mode te activeren.
Maar er zijn nog veel meer manieren om koelen actief ts krijgen: met aan/uit signalen bijv. Er is ook een feature die koelen kan vrijgeven in geval de opentherm thermostaat geen koelsignaal levert: dus iets van: geen vwarmtevraag? Dan koelen vrijgeven. Eventueel i.c.m. buitentemperatuur. Maar bovengenoende zaken zijn wat lastiger aan de praat te krijgen. In de laatste versie van de handleiding (via website Intergas) staat daar wel het e.e.a over beschreven.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Koelfunctie pas zichtbaar op de thermostaat nadat de koelfunctie is vrijgegeven op de Xtend.Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:14:
@ErnstvV en @[Deva]
Thanks!! Net even de thermostaat losgeklikt en goddank versie 19. Kon de instelling in de thermostaat nog niet vinden, maar zal eerst de parameters goed zetten in de xtend, misschien verschijnt de optie dan ergens in de thermostaat.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik heb ook v19. Nog 1 keer (sorry) hoe doe ik dat koelen vrijgeven? Via de lokale wifi ap? En dan 1 parameter?Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Koelfunctie pas zichtbaar op de thermostaat nadat de koelfunctie is vrijgegeven op de Xtend.
1) P005 op '1' zetten. Je kunt dan deze melding krijgen: n085 : "Buitendeel niet in staat tot koelen". In dat geval stuur mij even een PB.sender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:21:
[...]
Ik heb ook v19. Nog 1 keer (sorry) hoe doe ik dat koelen vrijgeven? Via de lokale wifi ap? En dan 1 parameter?
2) P230 op '1' zetten
3) De koelfunctie zou nu moeten werken:
De thermostaat heeft twee setpunten: voor koelen en voor verwarmen.
Als je op de stip drukt in het midden, dan geeft hij HEAT of COOL aan. Als hij heat aangeeft, dan dit setpunt omlaag zetten (10c ofzo). Als de dan weer de stip indrukt (na even wachten), dan zou je COOL moeten zien. Je kunt dan het setpunt voor de kamer voor koelen op 21 of 22c zetten ofzo. Dan zou hij moeten starten met koelen.
4) Met 18c graden minimum aanvoer is het vermogen dat kan worden opgenomen (afgevoerd) vaak niet optimaal.
Een lagere temperatuur gaat beter (bijv. 16c). Maar pas dan wel op voor condens. Met droog weer (dauwpunt < 15c). Gaat dat prima. Maar gisteren aan het einde van de dag liep het dauwpunt op. Dan moet je het in de gaten houden.
5) Het heeft geen zin om de thermostaat veel lager te zetten dan bijv. 21c. De Xtend gaat dan niet 'harder' koelen.
6) zorg voor een zo hoog mogelijke flow. Maar geen standaard radiatoren openzetten voor meer flow. Alleen vloerverwarming, fancoils of JAGA,'s met ventilatoren erop.
7) Als je een vloerverwarmingsverdeler met pomp hebt, dan moet deze pomp ook draaien in koelmodus. Vaak gaat de pomp alleen draaien boven een bepaalde watertemperatuur. De pomp schakelaar dient tijdelijk verwijderd te worden. Ook kan de Xtend met een uitgang deze pomp schakelen.
[ Voor 14% gewijzigd door Fullpower op 31-05-2026 10:11 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
En ook nog steeds vraag ik me af wat er nou daadwerkelijk verschillend is waardoor de grijze unit ineens wel kan/mag koelen.
En ook nog steeds vraag ik me af wat er nou daadwerkelijk verschillend is waardoor de grijze unit ineens wel kan/mag koelen.
Er zit koudemiddeltechnisch voor v.w.b. koelen wel degelijk verschil tussen de eerste versie en de cool grey.GroundBreaking schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:19:
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
En ook nog steeds vraag ik me af wat er nou daadwerkelijk verschillend is waardoor de grijze unit ineens wel kan/mag koelen.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Eind van de zomer komt de nieuwe Xtend 7Kw uit begrijp ik van mijn installateur. We overwegen die versie als full electric in te zetten met ondersteuning van een cv doorstroom element van 2 of 3Kw.
Twijfel een beetje omdat de 5Kw versie onder 0 graden bijna 40% vermogen verliest. Specs van de 7Kw zijn er nog niet maar het is wel familie.
Wat denken jullie?
Woning 2 onder 1 kap, goed nageisoleerd dak, spouw, vloer, glas etc.
Koevlaas komt op 6Kw. 800M3 gas + 1,5 kuub hout in de kachel maakt samen denk ik 1100-1200M3 gas voor verwarming en sww. Er is een bestaande zonneboiler (400L hygieneboiler) die bijverwarmd moet worden.
Vloerverwatming alleen in keuken en badkamer. De rest Jaga convectoren, deels met ventilatoren.
Twijfel een beetje omdat de 5Kw versie onder 0 graden bijna 40% vermogen verliest. Specs van de 7Kw zijn er nog niet maar het is wel familie.
Wat denken jullie?
Woning 2 onder 1 kap, goed nageisoleerd dak, spouw, vloer, glas etc.
Koevlaas komt op 6Kw. 800M3 gas + 1,5 kuub hout in de kachel maakt samen denk ik 1100-1200M3 gas voor verwarming en sww. Er is een bestaande zonneboiler (400L hygieneboiler) die bijverwarmd moet worden.
Vloerverwatming alleen in keuken en badkamer. De rest Jaga convectoren, deels met ventilatoren.
[ Voor 7% gewijzigd door Shutdown98 op 30-05-2026 19:21 ]
Dat verbaasd me. Aangezien de gewone Xtend in principe ook gaat koelen als hij gaat ontdooien.Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:54:
[...]
Er zit koudemiddeltechnisch voor v.w.b. koelen wel degelijk verschil tussen de eerste versie en de cool grey.
Ik geloof het wel hoor daar niet van, maar ik verbaas me er wel enigszins over.
Even ervanuit gaande dat de benaming en prestaties vergelijkbaar zijn. Dus dat 7kW het maximale vermogen is boven 0 zonder defrosts.Shutdown98 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:20:
Eind van de zomer komt de nieuwe Xtend 7Kw uit begrijp ik van mijn installateur. We overwegen die versie als full electric in te zetten met ondersteuning van een cv doorstroom element van 2 of 3Kw.
Twijfel een beetje omdat de 5Kw versie onder 0 graden bijna 40% vermogen verliest. Specs van de 7Kw zijn er nog niet maar het is wel familie.
Wat denken jullie?
Woning 2 onder 1 kap, goed nageisoleerd dak, spouw, vloer, glas etc.
Koevlaas komt op 6Kw. 800M3 gas + 1,5 kuub hout in de kachel maakt samen denk ik 1100-1200M3 gas voor verwarming en sww. Er is een bestaande zonneboiler (400L hygieneboiler) die bijverwarmd moet worden.
Vloerverwatming alleen in keuken en badkamer. De rest Jaga convectoren, deels met ventilatoren.
Dan zou je op -5 bijv, iets van 5,6 kW overhouden zonder defrosts.
Als je dan nog naar prestaties met defrosts kijkt, iets van 4,2 kW, en je hebt 6 kW nodig, voelt dat voor mij als weinig, maar dat is natuurlijk heel erg speculeren over de prestaties van de 7 kW. Maar als je iets wilt beredeneren aan de hand van de 5 kW Xtend is dat, denk ik, de conclusie.
Dank voor de bevestiging. Die gedachtegang had ik ook.
De Xtend Eco is wel familie, maar is wel een compleet ander apparaat: propaan (R290) ipv R32. A+++ ipv A++. Kan hogere temperaturen maken. Hij zakt bij -10c niet veel in. Specificaties zullen binnenkort wel gepubliceerd worden.Shutdown98 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:20:
Twijfel een beetje omdat de 5Kw versie onder 0 graden bijna 40% vermogen verliest. Specs van de 7Kw zijn er nog niet maar het is wel familie.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Kijk, dat maakt inderdaad dat de bovenstaande logica totaal niet opgaat.
In mijn geval zoek ik een split ivm plaatsing en lange leidingen...Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:58:
[...]
De Xtend Eco is wel familie, maar is wel een compleet ander apparaat: propaan (R290) ipv R32. A+++ ipv A++. Kan hogere temperaturen maken. Hij zakt bij -10c niet veel in. Specificaties zullen binnenkort wel gepubliceerd worden.
We zoeken verder
Dank je!!!Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:05:
[...]
1) P005 op '1' zetten. Je kunt dan deze melding krijgen: n085 : "Buitendeel niet in staat tot koelen". In dat geval stuur mij even een PB.
2) P230 op '1' zetten
3) De koelfunctie zou nu moeten werken:
De thermostaat heeft twee setpunten: voor koelen en voor verwarmen.
Als je op de stip drukt in het midden, dan geeft hij HEAT of COOL aan. Als hij heat aangeeft, dan dit setpunt omlaag zetten (10c ofzo). Als de dan weer de stip indrukt (na even wachten), dan zou je COOL moeten zien. Je kunt dan het setpunt voor de kamer voor koelen op 21 of 22c zetten ofzo. Dan zou hij moeten starten met koelen.
4) Met 18c graden minimum aanvoer is het vermogen dat kan worden opgenomen (afgevoerd) vaak niet optimaal.
Een lagere temperatuur gaat beter (bijv. 16c). Maar pas dan wel op voor condens. Met droog weer (dauwpunt < 15c). Gaat dat prima. Maar gisteren aan het einde van de dag liep het dauwpunt op. Dan moet je het in de gaten houden.
5) Het heeft geen zin om de thermostaat veel lager te zetten dan bijv. 21c. De Xtend gaat dan niet 'harder' koelen.
6) zorg voor een zo hoog mogelijke flow. Maar geen standaard radiatoren openzetten voor meer flow. Alleen vloerverwarming, fancoils of JAGA,'s met ventilatoren erop.
Ik realiseer me nu ook dat ik er nog even wat langer over na moet denken. Bv. mijn vloerverwarming heeft een pomp schakelaar die alleen aanspringt bij hogere temperatuur.
Dat condens, kan dat bv ook al bij 18c optreden? Ik wil met name de vloer wat afkoelen, die is 21.4 graden nu, ik denk als die dan bv 20 wordt het al voelbaar zou kunnen zijn... of 19...
18c aanvoer tijdens koelen wordt door de meesten gezien als een veilige temperatuur.sender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:28:
[...]
Dank je!!!
Ik realiseer me nu ook dat ik er nog even wat langer over na moet denken. Bv. mijn vloerverwarming heeft een pomp schakelaar die alleen aanspringt bij hogere temperatuur.
Dat condens, kan dat bv ook al bij 18c optreden? Ik wil met name de vloer wat afkoelen, die is 21.4 graden nu, ik denk als die dan bv 20 wordt het al voelbaar zou kunnen zijn... of 19...
Maar bij heel vochtig en warm weer (een naderende onweersbui) is zelfs 18c te laag. Dauwpunt kan dan 20 tot 22c worden. Maar dit zijn enkele dagen in het jaar.
De Xtend kan eventueel een pomp van de verdeler aansturen, zowel bij koelen als verwarmen. De pompschakelaar kan er dan tussenuit.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Zelf heb ik ook een LT verdeler met pomp, ben erg benieuwd hoe de aansturing aangesloten dient te worden. Aangezien de Xtend op zolder hangt bij de ketel en de verdeler in de trapkast, is een kabel trekken niet heel eenvoudig.Fullpower schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:29:
[...]
18c aanvoer tijdens koelen wordt door de meesten gezien als een veilige temperatuur.
Maar bij heel vochtig en warm weer (een naderende onweersbui) is zelfs 18c te laag. Dauwpunt kan dan 20 tot 22c worden. Maar dit zijn enkele dagen in het jaar.
De Xtend kan eventueel een pomp van de verdeler aansturen, zowel bij koelen als verwarmen. De pompschakelaar kan er dan tussenuit.
Heeft de Xtend tevens een beveiliging die de pomp eens per etmaal (of week) laat draaien om vastzitten te voorkomen?
Afstand is idd vaak lastig, om bijvoorbeeld van de zolder naar de verdeler te komen.[Deva] schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Zelf heb ik ook een LT verdeler met pomp, ben erg benieuwd hoe de aansturing aangesloten dient te worden. Aangezien de Xtend op zolder hangt bij de ketel en de verdeler in de trapkast, is een kabel trekken niet heel eenvoudig.
Heeft de Xtend tevens een beveiliging die de pomp eens per etmaal (of week) laat draaien om vastzitten te voorkomen?
Xtend heeft idd een functie die de pompen 1x per dag kort laat draaien.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Je zou de stekker van de pomp rechtstreeks in het stopcontact kunnen doen als je gaat koelen. En in het stookseizoen zet je de pompschakelaar er weer tussen.sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:40:
Pompschakelaar er dan tussenuit. Maar wat dan er tussen in?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik heb zowel de Warmtepomp als de verdelerpomp in een slimme stekker, en als de warmtepomp meer dan 9 watt vraagt dan gaat de verdeler pomp ook aan.sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:40:
Pompschakelaar er dan tussenuit. Maar wat dan er tussen in?
Hier precies dezelfde setup. Werkt prima.GroundBreaking schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Ik heb zowel de Warmtepomp als de verdelerpomp in een slimme stekker, en als de warmtepomp meer dan 9 watt vraagt dan gaat de verdeler pomp ook aan.
Dit werkt natuurlijk niet want dan staat de pomp een half jaar alleen maar aan...Fullpower schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:47:
[...]
Je zou de stekker van de pomp rechtstreeks in het stopcontact kunnen doen als je gaat koelen. En in het stookseizoen zet je de pompschakelaar er weer tussen.
Ja? Opzich werkt dat prima. Kost alleen energie.sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Dit werkt natuurlijk niet want dan staat de pomp een half jaar alleen maar aan...
Je kan ook een klokschakelaar ertussen zetten die de pomp van 9:00 tot 21:00 aanzet. Scheelt alweer de helftsender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Dit werkt natuurlijk niet want dan staat de pomp een half jaar alleen maar aan...
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Weet iemand toevallig waar ik de Xtend Eco 7kW zou kunnen bestellen?
Meer vrijheid bij plaatsing warmtepomp: veiligheidszones Xtend ECO vaak niet meer nodig - Installatie.nl https://share.google/trcZarduc4bZMi6Jl
Volgens dit artikel en wat ik verder kan vinden, zou het product al uitgerold moeten zijn.
KA32026 Intergas Xtend ECO 7 | RVO.nl https://share.google/z7tE7GoFhd3oRq7XX
Ook de meldcode is er al.
Meer vrijheid bij plaatsing warmtepomp: veiligheidszones Xtend ECO vaak niet meer nodig - Installatie.nl https://share.google/trcZarduc4bZMi6Jl
Volgens dit artikel en wat ik verder kan vinden, zou het product al uitgerold moeten zijn.
KA32026 Intergas Xtend ECO 7 | RVO.nl https://share.google/z7tE7GoFhd3oRq7XX
Ook de meldcode is er al.
[ Voor 18% gewijzigd door DaanTriple7 op 10-06-2026 15:51 ]
https://instalpunt.nl/pro...-eco-monoblock-7-kw-r290/DaanTriple7 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:49:
Weet iemand toevallig waar ik de Xtend Eco 7kW zou kunnen bestellen?
Meer vrijheid bij plaatsing warmtepomp: veiligheidszones Xtend ECO vaak niet meer nodig - Installatie.nl https://share.google/trcZarduc4bZMi6Jl
Volgens dit artikel en wat ik verder kan vinden, zou het product al uitgerold moeten zijn.
KA32026 Intergas Xtend ECO 7 | RVO.nl https://share.google/z7tE7GoFhd3oRq7XX
Ook de meldcode is er al.
Met dank aan Qwant+, graag gedaan
@Miglow awesome. Dankjewel. Ik heb ze gevraagd of ze ook technische documentatie beschikbaar hebben, want Intergas heeft hem zelf nog niet op de website staan.
Heeft er iemand ervaring met de Xtend en Xtore combinatie? Wij hebben deze week deze combinatie laten plaatsen en na veel gedoe met slecht installeren, kleppen die verkeerd zaten en settings die niet goed stonden draait alles. Gelukkig is er dit fantastische topic met gebruikers waardoor ik al veel dingen zelf beter heb kunnen instellen!
Wat mij opvalt is dat bij warmwater tappen de ketel toch elke keer wat gas gebruikt, ook al staat de Xtore boiler op 55 graden en de ketel als test op 52 graden. Het is niet veel maar omdat bijvoorbeeld onze Quooker ook hotfill is, is het echt onnodig dat die ketel meteen even aanslaat.
Wat mij opvalt is dat bij warmwater tappen de ketel toch elke keer wat gas gebruikt, ook al staat de Xtore boiler op 55 graden en de ketel als test op 52 graden. Het is niet veel maar omdat bijvoorbeeld onze Quooker ook hotfill is, is het echt onnodig dat die ketel meteen even aanslaat.
Met een normale kraan neemt ie bij ons ook meestal een klein beetje gas.FimekD schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:32:
Heeft er iemand ervaring met de Xtend en Xtore combinatie? Wij hebben deze week deze combinatie laten plaatsen en na veel gedoe met slecht installeren, kleppen die verkeerd zaten en settings die niet goed stonden draait alles. Gelukkig is er dit fantastische topic met gebruikers waardoor ik al veel dingen zelf beter heb kunnen instellen!
Wat mij opvalt is dat bij warmwater tappen de ketel toch elke keer wat gas gebruikt, ook al staat de Xtore boiler op 55 graden en de ketel als test op 52 graden. Het is niet veel maar omdat bijvoorbeeld onze Quooker ook hotfill is, is het echt onnodig dat die ketel meteen even aanslaat.
Behalve in de uren na de legionella run, dan is de Xtore vaak op 120% warmte. Dan wordt er meestal geen gas gebruikt.
Dat heeft ws te maken met afgekoeld water in de aanvoerleiding. Dat zal de cv ketel doen ontvlammen. Wellicht is er een vertraging in te stellen?
Klinkt heel logisch! Ik ben benieuwd of die vertraging in te stellen is. Omdat ik 0 vertrouwen nog heb in de installateur zal ik eens bij Intergas navragen of dit kan bij de HREShutdown98 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:50:
Dat heeft ws te maken met afgekoeld water in de aanvoerleiding. Dat zal de cv ketel doen ontvlammen. Wellicht is er een vertraging in te stellen?
Als de tapwatertemperatuur in de ketel hoger staat ingesteld dan de temperatuur die het water heeft in de Xtore, gaat de ketel aan om de ingestelde waarde te bereiken.
[ Voor 16% gewijzigd door DaanTriple7 op 12-06-2026 12:04 ]
Bij mij is dit niet het geval, dan had ik het begrepen. Maar als test heb ik die even op 50 graden gezet en de Xtore op 55c. Bijzondere is ook dat het gasverbruik op de hele douche periode lijkt te zijn. Of komt dit door de interval van de P1 meter?DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:04:
Als de tapwatertemperatuur in de ketel hoger staat ingesteld dan de temperatuur die het water heeft in de Xtore, gaat de ketel aan om de ingestelde waarde te bereiken.
Gasverbruik heeft een langer interval dan stroom. Zet de douche aan en check de gasmeter voor betere uitlezing.
Inderdaad, die doet na de eerste seconden niks meer! Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: wij zijn met zijn drieën (2 volwassen, 1 kind) en met de Xtend/Xtore combi verbruiken wij nog maar 0,1 - 0,2m3 gas per dag, voornamelijk voor koken. De Xtore zorgt voor een laag in bad voor de kleine en voor ons om ca 10 minuten p/p te douchen. Ik schat in dat hij zo'n 1,5Kwh verbruikt voor het opwarmen tussendoor en daarna om de doeltemperatuur te bereiken. Geen idee of we hem ooit helemaal terugverdienen, maar hij draait nu fijn op zonne-energie en dat maakt douchen dus gratis.DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:24:
Gasverbruik heeft een langer interval dan stroom. Zet de douche aan en check de gasmeter voor betere uitlezing.
Hoe werkt dit dan? De xtore is toch 'maar' 80 liter. 10min douchen lijkt me dan een beetje langFimekD schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:25:
[...]
Inderdaad, die doet na de eerste seconden niks meer! Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: wij zijn met zijn drieën (2 volwassen, 1 kind) en met de Xtend/Xtore combi verbruiken wij nog maar 0,1 - 0,2m3 gas per dag, voornamelijk voor koken. De Xtore zorgt voor een laag in bad voor de kleine en voor ons om ca 10 minuten p/p te douchen. Ik schat in dat hij zo'n 1,5Kwh verbruikt voor het opwarmen tussendoor en daarna om de doeltemperatuur te bereiken. Geen idee of we hem ooit helemaal terugverdienen, maar hij draait nu fijn op zonne-energie en dat maakt douchen dus gratis.
Zal wel een waterbesparende douchekop zijn dan? 6,5l/minuut en dat is dan het grootste deel koud water over het algemeen. Ben zelf trouwens terug bij een niet-besparende kop en vind het een upgrade tov de woningbouw besparende Grohe kop. Maar dat terzijde.debruina16 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Hoe werkt dit dan? De xtore is toch 'maar' 80 liter. 10min douchen lijkt me dan een beetje lang
Vermoedelijk wel! En mijn inschatting is 10min, maar kan in werkelijk korter zijn en tussen de douchebuurten zat al snel ook een minuut of 10 hebben gezeten. Het verbaasd mij wel hoe relatief snel de Xtore opwarmt. Binnen ongeveer drie kwartier van "leeg" <20 graden naar 55 graden.Miglow schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:32:
[...]
Zal wel een waterbesparende douchekop zijn dan? 6,5l/minuut en dat is dan het grootste deel koud water over het algemeen. Ben zelf trouwens terug bij een niet-besparende kop en vind het een upgrade tov de woningbouw besparende Grohe kop. Maar dat terzijde.
Verwarm je de xstore dan via de warmtepomp of elektrisch?FimekD schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:28:
[...]
Vermoedelijk wel! En mijn inschatting is 10min, maar kan in werkelijk korter zijn en tussen de douchebuurten zat al snel ook een minuut of 10 hebben gezeten. Het verbaasd mij wel hoe relatief snel de Xtore opwarmt. Binnen ongeveer drie kwartier van "leeg" <20 graden naar 55 graden.
Vloerverwarming,Ahbrink schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:50:
[...]
@MotorBeast Bedankt voor je reactie, echter ik ben nieuw hier, snap helaas je afkortingen niet, wat betekend:
VV
SWW
FE
L/L
L/W
Sanitair warm water
Full electric
Lucht/Lucht
Lucht/Water
Vanuit ervaring; de WP slaat als hij onder een bepaalde setpoint komt, in. Deze is in te stellen in de parameters. Default is 5 graden onder setpoint meen ik.sender schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Verwarm je de xstore dan via de warmtepomp of elektrisch?
Maw: 60 graden vat temperatuur minus 5 graden, schakelt de WP in.
Elektrisch wordt er niks verwarmd, legionella run doet de Xstore/Xtend op de ketel (dus gas)
Ik overweeg momenteel de warmtepomp van Intergas (Xtend), en lees er veel positieve recensies over. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is de Home Assistant aansturing.
Het uitlezen van sensoren zou moeten lukken via ESP's en https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge.
Wat is jullie advies met betrekking tot de thermostaat, gewoon die van Intergas zelf nemen? Is deze via HA te bedienen? Volgens mij zit er een gateway bij die uit te lezen én te bedienen is met HA — klopt dat?
Een warmwaterboiler van Intergas zelf nemen? Die lijken goed met elkaar samen te werken. Mijn installateur gaf wel aan dat een ander merk ook geen probleem is.
Is hier iemand die Smart Grid Ready gebruikt? Er wordt gesproken over de connector X3, maar hoe deze precies aangestuurd moet worden is me niet helemaal duidelijk. Heeft iemand een schema of foto van de aansluitingen? In de installatie handleiding kon ik het niet vinden. Deze zou dan met de warmtepomp moeten werken, maar werkt dit ook in combinatie met de boiler?
Hopelijk vraag ik niet teveel
(Actueel een cv-ketel remeha, toon thermostaat, radiatorren, 950 kuub gas verbruik. Advies was hybride van installateur, omdat er geen vloerverwarming is. En terug verdien tijd zou korter zijn. Zonnepanelen)
Het uitlezen van sensoren zou moeten lukken via ESP's en https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge.
Wat is jullie advies met betrekking tot de thermostaat, gewoon die van Intergas zelf nemen? Is deze via HA te bedienen? Volgens mij zit er een gateway bij die uit te lezen én te bedienen is met HA — klopt dat?
Een warmwaterboiler van Intergas zelf nemen? Die lijken goed met elkaar samen te werken. Mijn installateur gaf wel aan dat een ander merk ook geen probleem is.
Is hier iemand die Smart Grid Ready gebruikt? Er wordt gesproken over de connector X3, maar hoe deze precies aangestuurd moet worden is me niet helemaal duidelijk. Heeft iemand een schema of foto van de aansluitingen? In de installatie handleiding kon ik het niet vinden. Deze zou dan met de warmtepomp moeten werken, maar werkt dit ook in combinatie met de boiler?
Hopelijk vraag ik niet teveel
(Actueel een cv-ketel remeha, toon thermostaat, radiatorren, 950 kuub gas verbruik. Advies was hybride van installateur, omdat er geen vloerverwarming is. En terug verdien tijd zou korter zijn. Zonnepanelen)
Vandaag voor het eerst met koelen wat condensvorming bij de verdeler, dus zojuist P235 naar 20 graden gezet ipv. 18 graden. Het koelen lijkt wel merkbaar. De vloer is fantastisch koud (katten zijn er ook erg blij mee
) en het is binnen best heel goed te doen. Natuurlijk is het geen airco, maar alle beetjes helpen.
Gisteren volgens de statistieken ongeveer 15,2 kWh warmte uit de woning gehaald tegen 3,4 kWh stroom.
Gisteren volgens de statistieken ongeveer 15,2 kWh warmte uit de woning gehaald tegen 3,4 kWh stroom.
of koelen ook echt werkt met enkel radiatoren ?
Uitlezen kan via ESP's, maar het kan ook via WiFi: https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtenddomoticauser schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:49:
Ik overweeg momenteel de warmtepomp van Intergas (Xtend), en lees er veel positieve recensies over. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is de Home Assistant aansturing.
Het uitlezen van sensoren zou moeten lukken via ESP's en https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge.
Wat is jullie advies met betrekking tot de thermostaat, gewoon die van Intergas zelf nemen? Is deze via HA te bedienen? Volgens mij zit er een gateway bij die uit te lezen én te bedienen is met HA — klopt dat?
De Comfort Touch + Gateway heeft inderdaad een HA integratie waarmee je de thermostaat kan uitlezen (dat kan ook via de Xtend HA koppeling zonder Gateway) en kan bedienen via HA, zowel handmatig als via een automatisering.
Nee, dat is al eerder aangegeven, dat werkt voor geen meter. Alleen de eerste 10cm bij de aansluitingen van je radiator wordt koud, de rest blijft gewoon kamertemperatuur.wilwilwil schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:24:
of koelen ook echt werkt met enkel radiatoren ?
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, ik heb heel lang zitten tobben... een Intergas gateway (moet v2 zijn), home assistant integration erbij, maar het is en blijft gelimiteerd wat je kunt "zien".
Daarna heb ik een "opentherm gateway" geprobeerd, 2 om precies te zijn, 1 tussen de thermostaat en 1 tussen de xtend en de xtreme. Je ziet een hoop, maar toch nog niet wat er in de extend web interface zit.
Vele malen bellen en mail met intergas, maar die zijn te druk met, ja waarmee? want ze reageren nooit terug.
Dus heb ik zelf wat geknutseld met esphome. 2x een ESP32 met esphome geflashed. 1 verbind met de xtend, 1 met HomeAssistant. Onderling met UART. Ik heb de code en het voorbeeld hier gezet:
Github: sanderlv/esphome-xtend-wifi-wifi
DISCLAIMER: er zitten nog wat " foutjes" in, zelf aanpassen :-)
Daarna heb ik een "opentherm gateway" geprobeerd, 2 om precies te zijn, 1 tussen de thermostaat en 1 tussen de xtend en de xtreme. Je ziet een hoop, maar toch nog niet wat er in de extend web interface zit.
Vele malen bellen en mail met intergas, maar die zijn te druk met, ja waarmee? want ze reageren nooit terug.
Dus heb ik zelf wat geknutseld met esphome. 2x een ESP32 met esphome geflashed. 1 verbind met de xtend, 1 met HomeAssistant. Onderling met UART. Ik heb de code en het voorbeeld hier gezet:
Github: sanderlv/esphome-xtend-wifi-wifi
DISCLAIMER: er zitten nog wat " foutjes" in, zelf aanpassen :-)
[ Voor 3% gewijzigd door sender op 20-06-2026 23:00 ]
Klopt, de gateway levert weinig info. Rechtstreeks communiceren met de Xtend is de juiste manier om goede info te loggen. Die info komt overeen met alles wat je kunt zien op de schermen die je ziet als je met een browser verbinding hebt met de Xtend. De HA integratie is al genoemd. Ik heb zelf de Domoticz integratie gemaakt.sender schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:31:
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, ik heb heel lang zitten tobben... een Intergas gateway (moet v2 zijn), home assistant integration erbij, maar het is en blijft gelimiteerd wat je kunt "zien".
Daarna heb ik een "opentherm gateway" geprobeerd, 2 om precies te zijn, 1 tussen de thermostaat en 1 tussen de xtend en de xtreme. Je ziet een hoop, maar toch nog niet wat er in de extend web interface zit.
Vele malen bellen en mail met intergas, maar die zijn te druk met, ja waarmee? want ze reageren nooit terug.
Dus heb ik zelf wat geknutseld met esphome. 2x een ESP32 met esphome geflashed. 1 verbind met de xtend, 1 met HomeAssistant. Onderling met UART. Ik heb de code en het voorbeeld hier gezet:
Github: sanderlv/esphome-xtend-wifi-wifi
GitHub - WillemD61/XTEND-plugin: Domoticz plugin for Intergas Xtend data collection · GitHub
Omdat soms het WIFI punt toch nog sluit heb ik bovendien een klein programmaatje gemaakt dat controleert of er nog verbinding is en, zo niet, een servo aanstuurt die met een palletje fysiek op de knop van de Xtend drukt om het WIFI punt weer aktief te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door WillemD61 op 20-06-2026 22:39 ]
Top! zie er netjes uit. Mijn wifi punt is juist andersom. het is ALTIJD AANWillemD61 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:37:
[...]
Klopt, de gateway levert weinig info. Rechtstreeks communiceren met de Xtend is de juiste manier om goede info te loggen. Die info komt overeen met alles wat je kunt zien op de schermen die je ziet als je met een browser verbinding hebt met de Xtend. De HA integratie is al genoemd. Ik heb zelf de Domoticz integratie gemaakt.
GitHub - WillemD61/XTEND-plugin: Domoticz plugin for Intergas Xtend data collection · GitHub
Omdat soms het WIFI punt toch nog sluit heb ik bovendien een klein programmaatje gemaakt dat controleert of er nog verbinding is en, zo niet, een servo aanstuurt die met een palletje fysiek op de knop van de Xtend drukt om het WIFI punt weer aktief te maken.
Als ik het goed begrijp heb je een van de ESP devices ingeplugd in één van de Xtend poorten om daarmee serieel te communiceren en hoef je dus niet het Xtend WIFI punt te gebruiken?sender schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:58:
[...]
Top! zie er netjes uit. Mijn wifi punt is juist andersom. het is ALTIJD AAN. Mijn code is overigens ver van af want het is nogal een werk om alle entities en opties juist uit te lezen.
Nee 1 connect met de wifi AP van de extend en de ander in je home netwerk. beide ESP's zijn - met elkaar - via serial geconnect.WillemD61 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Als ik het goed begrijp heb je een van de ESP devices ingeplugd in één van de Xtend poorten om daarmee serieel te communiceren en hoef je dus niet het Xtend WIFI punt te gebruiken?
Als je de Xtore opn52 graden zet gebruikt die geen gas, heb het nu meer dan een jaar en je kan zeker 10 min douchen. in 55 min is die weer klaar voor gebruik. werkt nu een jaar feilloos.
Ik weet dat het niet echt het seizoen van de Xtend is, maar vroef me iets af.
In het vorige stookseizoen (de Xtend is nieuw geplaatst in september), viel het op dat als de buitentemp zo rond het vriespunt was, dat er een soort van waterslag klinkt nadat de warmtepomp bezig was. Hij leek een compressie ronde te doen en daarne te gaan pompen. Daarna klonk een flinke dreun.
Dat leek te komen van een vier-weg-klep die mogelijk te snel dicht gedaan word, en dat dat mogelijk met een update opgelost kon worden.
Correct? Is die update wellicht al uitgerold?
In het vorige stookseizoen (de Xtend is nieuw geplaatst in september), viel het op dat als de buitentemp zo rond het vriespunt was, dat er een soort van waterslag klinkt nadat de warmtepomp bezig was. Hij leek een compressie ronde te doen en daarne te gaan pompen. Daarna klonk een flinke dreun.
Dat leek te komen van een vier-weg-klep die mogelijk te snel dicht gedaan word, en dat dat mogelijk met een update opgelost kon worden.
Correct? Is die update wellicht al uitgerold?
Mijn partner heeft de mengkraan op 52 graden staan. Dan is 80l wat krapStefanri schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:21:
Als je de Xtore opn52 graden zet gebruikt die geen gas, heb het nu meer dan een jaar en je kan zeker 10 min douchen. in 55 min is die weer klaar voor gebruik. werkt nu een jaar feilloos.
Ik hoor een dergelijk geluid aan het einde van een defrost._Apache_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:37:
Ik weet dat het niet echt het seizoen van de Xtend is, maar vroef me iets af.
In het vorige stookseizoen (de Xtend is nieuw geplaatst in september), viel het op dat als de buitentemp zo rond het vriespunt was, dat er een soort van waterslag klopt als de warmtepomp bezig was. Hij leek een compressie ronde te doen en daarne te gaan pompen. Daarna klonk een flinke dreun.
Dat leek te komen van een vier-weg-klep die mogelijk te snel dicht gedaan word, en dat dat mogelijk met een update opgelost kon worden.
Correct? Is die update wellicht al uitgerold?
Dat hoor ik ook aan het eind van de defrost. Zeker rond het vriespunt, dan is het vaker vochtiger dan onder het vriespunt.WillemD61 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:35:
[...]
Ik hoor een dergelijk geluid aan het einde van een defrost.