Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
a2aan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Intussen geeft de Xtend een buitentemperatuur van -1 aan, dus het lijkt alsof 'ie zichzelf toch van de sneeuw heeft ontdaan!
Te vroeg gejuicht. Toen ik vanochtend wakker werd was de door de Xtend waargenomen buitentemperatuur -8,5 en niet veel later zelfs -13.

Zoals verwacht slaat WAR dan op hol, dus die heb ik even uit gezet.

Een (extra) handmatige defrost hielp helaas niet. Hopelijk gaat de zon snel schijnen, en blijft het een tijdje droog.

Edit: of kan het zijn dat het bij heldere hemel, boven de sneeuw, écht -13 kan zijn? Ik zie de metingen van weerstation Schiphol afgelopen nacht ook dippen tot -7, en dat is een stuk hoger boven de grond/sneeuw.

Dan is WAR i.c.m. een sneeuwdek misschien sowieso problematisch.

[ Voor 19% gewijzigd door a2aan op 06-01-2026 07:53 ]

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:28
a2aan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:48:
[...]

Te vroeg gejuicht. Toen ik vanochtend wakker werd was de door de Xtend waargenomen buitentemperatuur -8,5 en niet veel later zelfs -13.

Zoals verwacht slaat WAR dan op hol, dus die heb ik even uit gezet.
Er zijn (P007) meer mogelijkheden voor de buitentemperatuur. Ik gebruik Thermostaat (openterm) zodat de Xtend het aan de thermostaat vraagt. Door de openterm gateway en Domoticz injecteer ik hier de buitentemperatuur die het KNMI mij doorgeeft. Zo werkt de WAR (icm de thermostaat) perfect!
In de handleiding geeft Intergas ook al aan dat je eigenlijk niet de interne temperatuursensor moet gebruiken, ik denk om dit soort problemen te voorkomen.,

[ Voor 11% gewijzigd door Chielp op 06-01-2026 09:04 ]

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-01 19:25
Vraag over de pomp snelheid. Die staat bij mij bijna altijd op 15l/min. De delta t zit ergens tussen dus 2.5 en 4. Zou de pomp dan niet langzamer moeten gaan draaien?

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 12:01
WillemD61 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Lijkt wel heel erg ingebouwd. Kan de koude lucht (waar de warmte is uitgehaald) wel weg?
Ja de koude lucht kan prima weg, daar is een 1,5 meter breed pad.
wat je ziet is tussen de Xtend en de muur, die staat precies op de minimaal vereiste 15cm afstand tot de muur onder een afdak tegen sneeuw en regen, er kan mi voldoende airflow langs voor de ingaande lucht.

• sirtm
Chielp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Er zijn (P007) meer mogelijkheden voor de buitentemperatuur. Ik gebruik Thermostaat (openterm) zodat de Xtend het aan de thermostaat vraagt. Door de openterm gateway en Domoticz injecteer ik hier de buitentemperatuur die het KNMI mij doorgeeft. Zo werkt de WAR (icm de thermostaat) perfect!
In de handleiding geeft Intergas ook al aan dat je eigenlijk niet de interne temperatuursensor moet gebruiken, ik denk om dit soort problemen te voorkomen.,
Wow, buitentemperatuur injecteren in Opentherm protocol... dat wil ik graag beter begrijpen, kan je uitleggen hoe dat werkt?

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-01 20:39
sirtm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:42:
[...]
Ja de koude lucht kan prima weg, daar is een 1,5 meter breed pad.
wat je ziet is tussen de Xtend en de muur, die staat precies op de minimaal vereiste 15cm afstand tot de muur onder een afdak tegen sneeuw en regen, er kan mi voldoende airflow langs voor de ingaande lucht.
Als in, hij staat in een omkisting in een gangpad? Of het volgens het boekje wel of niet mag daar doe ik geen uitspraak over, maar dan kan ik me toch wel voorstellen dat het niet zo makkelijk weg kan.
Hier staat hij vrij op het dak, en die was ook al wel echt ingesneeuwd & goed bevroren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psZuVfC696wBQLdfbxwRNcBuW8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/If1dUKrvHU6FMgAgd0zJzCT0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_U7TI0jF6RyEOyApdA11r8hi0zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnO0na8BRW81uJYWEiqmTv4H.jpg?f=fotoalbum_large

• a2aan
  • Nu online
@Chielp terecht punt, van P007, en het eigenlijk niet geschikt zijn van de ingebouwde buitentemperatuursensor.

Echter, de ongeschiktheid heeft voor mij ook een voordeel: de sensor van de buitenunit heeft 'last' van zon, maar dat is wel dezelfde zon die ook op mijn ramen schijnt, waardoor het juist goed uitpakt dat de Xtend tijdens de middagzon minder hard draait dan o.b.v. de werkelijke buitentemperatuur zou moeten.

Verder doe ik (nog) niks aan Home Automation (via HA of Domoticz), en wil dat liever ook zo houden. Zo lang ik met de native functionaliteiten van de apparaten 'redelijk' uit de voeten kan ben ik blij.

Die (gemiddeld) minder dan een keer per jaar dat de sneeuw blijft liggen, moet ik dan maar even handmatig ingrijpen.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:52
a2aan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:36:
@Chielp terecht punt, van P107, en het eigenlijk niet geschikt zijn van de ingebouwde buitentemperatuursensor.

Echter, de ongeschiktheid heeft voor mij ook een voordeel: de sensor van de buitenunit heeft 'last' van zon, maar dat is wel dezelfde zon die ook op mijn ramen schijnt, waardoor het juist goed uitpakt dat de Xtend tijdens de middagzon minder hard draait dan o.b.v. de werkelijke buitentemperatuur zou moeten.

Verder doe ik (nog) niks aan Home Automation (via HA of Domoticz), en wil dat liever ook zo houden. Zo lang ik met de native functionaliteiten van de apparaten 'redelijk' uit de voeten kan ben ik blij.

Die (gemiddeld) minder dan een keer per jaar dat de sneeuw blijft liggen, moet ik dan maar even handmatig ingrijpen.
In mijn geval moet de CV dan maar bijspringen 😎🤣

• a2aan
  • Nu online
Miglow schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:45:
[...]

In mijn geval moet de CV dan maar bijspringen 😎🤣
Dat gebeurde bij mij ook, maar vanwege de WAR-regeling net ff wat te heftig. Omdat de thermostaat 'dacht' dat het -13 was, vond 'ie dat de aanvoertemperatuur flink omhoog moest. Dat kon de ketel prima leveren, maar vervolgens werd het wel te warm in huis. Uiteindelijk reageert de thermostaat daar ook wel weer op, maar dan is het natuurlijk al te laat.

Uiteindelijk is het allemaal geneuzel in de marge: ik heb vannacht misschien 1 of hooguit 1,5m3 gas 'te veel' verbruikt, en die energie is natuurlijk ook niet helemaal verloren, want toen alles weer 'tot rust' gekomen was hoefde de Xtend een tijdje wat minder hard te werken, dus onderaan de streep hebben we het misschien over enkele dubbeltjes 'verlies', in een toch vrij uitzonderlijke situatie. Daartegenover staat dan weer de periode met hele droge lucht, waarin de Xtend het juist uitzonderlijk goed deed.

• Chielp
sirtm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Wow, buitentemperatuur injecteren in Opentherm protocol... dat wil ik graag beter begrijpen, kan je uitleggen hoe dat werkt?
Ja hoor, maar eerst een tip voor als je gebruik maakt van de economische hybride modus, per 1 januari zijn de tarieven veranderd (gas duurder, elektrisch goedkoper) dus is bij een lagere cop de Xtend te prefereren boven de CV. Even aanpassen aan de nieuwe tarieven dus!

Ik heb dus een Opentherm gateway ( https://otgw.tclcode.com/ ), die vooral voor de Xtend heel erg handig was. Dit is een kleine zelfgebouwde print, ook bij de Nodo shop te koop. Je plaatst dit apparaat tussen de thermostaat en de CV in en dit apparaat is in staat om alle communicatie die langskomt (dus wat de ketel en de thermostaat met elkaar praten) zichtbaar te maken. Wat ook kan is commando's veranderen of toevoegen, en dat is waar ik hier gebruik van maak.

Voor de Xtend gaf mij dit heel veel informatie over de ketel (eigenlijk alles wat de Xtend ook aan info geeft op zijn statuspagina kon ik ook zichtbaar maken in Domoticz. Denk aan pompsnelheid, gevraagde temperatuur door de thermostaat, geleverde temperatuur door de ketel, retourtemperatuur, modulatie van de ketel enz).

Verder kun je aflezen of er warm water wordt gevraagd, en dus je gasverbruik in Domoticz splitsen naar warm water / CV ketel/gasfornuis. Voor het gasfornuis moet ik ook het stroomverbruik van de afzuigkap meten, en kan ik dit met een "schatting" splitsen. (combineren van modulatie CV, warm water/verwarming, afzuigkap om te bepalen waar het gas aan verbruikt wordt)

Verder houden wij hier enorm van lekker warm douchen en wil ik graag het bad snel kunnen vullen. Er is hier een Atag i36 ketel aanwezig, deze is CW5 maar levert net geen CW6 aan warm water. Om gas te besparen verwarm ik het warme water voor in de keuken niet tot 65 graden maar om het bad snel te vullen / veel water uit de douche te krijgen moet het water tot 65 graden worden verwarmd. Dit kun je instellen op de ketel maar is ook met een openterm commando in te stellen. Dit commando "injecteer" ik dus waardoor de ketel 65 graden water produceert indien het bad / douche wordt gebruikt en slechts 55 indien er water wordt gevraagd voor de keuken.

Nu met de Xtend is deze informatie eigenlijk ook bijna allemaal op te vragen op de statuspagina, maar voor de watertemperatuur / buiten temperatuur blijft het handig.

Je kunt de Xtend ook (via de gateway staat in de omschrijving) de buitentemp laten ophalen over het internet, maar geen idee of je dan de gemiddelde temp van NL krijgt of dat Intergas weet waar de betreffende Xtend in NL staat.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:22
sirtm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:06:
Hoi,

Mn Xend is opnieuw geheel ingevroren, de buiten temperatuur sensor geeft -8,5 graad aan, terwijl het in werkelijkheid ongeveer -2 is. ik heb de sensor zojuist vrijgemaakt van het ijs, de sensor was eerst geheel bedekt met ijs.
Vorige week is dit ook al gebeurd, ik heb toen 2 uur een handmatige defrost gedaan, wat toen wel geholpen heeft. Je ziet de buitenunit elke dag verder invriezen.
Zoveel ijs heb ik nog nooit gezien op de Xtend, derde stookseizoen nu dat die hier draait en aan de grond is het vannacht onder de -10 geweest.

Wat ik op de foto's zie is dat de Xtend ingebouwd is, ik denk dat er een soort microklimaat rond de Xtend onstaat waardoor die meer bevriest dan normaal.

Je kunt P007 op 2 zetten, dan wordt de buitentemperatuur van het internet gehaald via de Gateway. Ik heb het net even geprobeerd en de temperatuur wijkt maar 0,5 graden af van die van de buitenunit sensor, blijkbaar weet de Xtend wel ongeveer waar die staat. Het is zeker niet de gemiddelde temperatuur in Nederland en ook niet die in de Bilt.

[ Voor 17% gewijzigd door Lecenten op 06-01-2026 12:15 ]

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:06
a2aan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:48:
[...]
Edit: of kan het zijn dat het bij heldere hemel, boven de sneeuw, écht -13 kan zijn? Ik zie de metingen van weerstation Schiphol afgelopen nacht ook dippen tot -7, en dat is een stuk hoger boven de grond/sneeuw.
Ga naar wow.knmi.nl en kies een amateur weerstation bij jou in de buurt. Er staat er hier een op ca 1km afstand. Momenteel ligt de site er al de hele dag uit, maar wellicht kun je later vandaag controleren. Meten is weten.
Achtergrond vind je hier: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/wow-nl

[ Voor 6% gewijzigd door Hencksch op 06-01-2026 14:23 ]

• a2aan
  • Nu online
Hencksch schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Ga naar wow.knmi.nl en kies een amateur weerstation bij jou in de buurt. Er staat er hier een op ca 1km afstand. Momenteel ligt de site er al de hele dag uit, maar wellicht kun je later vandaag controleren. Meten is weten.
Achtergrond vind je hier: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/wow-nl
Op die achtergrondpagina lees ik dat wow.knmi.nl voorlopig offline is, totdat de KNMI een eigen alternatief heeft opgetuigd voor het Britse platform dat er dit jaar mee is gestopt.

Voor mij is (KNMI) weerstation Schiphol dichtbij genoeg, maar ik kan zo snel niet vinden waar ik de grondtemperatuur (10cm hoogte) van de afgelopen uren kan terugvinden. Dat geeft denk ik een beter beeld dan de standaard 1,5m hoogte waarop wordt gemeten, alhoewel die grondsensor waarschijnlijk óf ook is ingesneeuwd, óf niet boven een sneeuwdek hangt...

Nou is een Xtend op een ondergesneeuwde dakkapel natuurlijk sowieso lastig te 'benaderen', als je een alternatieve bron voor de buitentemperatuur wilt hebben.

Misschien is het, met de beperkte invloed van de zon de komende dagen, sowieso geen gek idee om P007 op Internet te zetten. Hoop dan wel dat die temperatuur dan wel/ook wordt doorgegeven aan mijn thermostaat (Honeywell), aangezien die de WAR voor zijn rekening neemt.

Edit: voor "Internet" lijk je de Intergas Gateway nodig te hebben, en die heb ik niet, dus dan blijft het voorlopig toch de sensor van de buitenunit.

[ Voor 5% gewijzigd door a2aan op 06-01-2026 15:02 ]

• Lecenten
a2aan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Op die achtergrondpagina lees ik dat wow.knmi.nl voorlopig offline is, totdat de KNMI een eigen alternatief heeft opgetuigd voor het Britse platform dat er dit jaar mee is gestopt.

Voor mij is (KNMI) weerstation Schiphol dichtbij genoeg, maar ik kan zo snel niet vinden waar ik de grondtemperatuur (10cm hoogte) van de afgelopen uren kan terugvinden. Dat geeft denk ik een beter beeld dan de standaard 1,5m hoogte waarop wordt gemeten, alhoewel die grondsensor waarschijnlijk óf ook is ingesneeuwd, óf niet boven een sneeuwdek hangt...
Hier https://www.weerplaza.nl/nederland/schiphol/5577/actueel/

Nu staat dat station ergens op de vlakte, op een beschutte plek met weinig of geen wind kan het veel kouder worden.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:04
Chielp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:20:
[...]
Ik heb dus een Opentherm gateway ( https://otgw.tclcode.com/ ), die vooral voor de Xtend heel erg handig was.
Ik had ook een OTGW met Domoticz voordat de Xtend geïnstalleerd werd en gebruikte dat om op soortgelijke wijze mijn gasverbruik te splitsen en bijvoorbeeld ook de thermostaat lager te zetten als iedereen uit huis was (te bepalen door te kijken of de mobiele telefoons nog in het wifi netwerk aanwezig waren). Ook kon ik een mail sturen vanaf afstand om de temperatuur alvast omhoog te sturen.

Nu lees ik de Xtend zelf direct uit met de plugin die ik voor Domoticz ontwikkeld heb. In die gegevens vind ik ook de gegevens terug die via Opentherm vanuit de ketel naar de Xtend komen en zo splits ik ook weer het gasverbruik uit. Ik doe nog geen sturing daarmee (ik heb wel de intergas gateway en app). Mocht je geïnteresseerd zijn en mocht je de Domoticz plugin nog niet geinstalleerd hebben, deze is te vinden op github. https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:23
a2aan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Je zou het gewoon kunnen proberen, maar 640 lijkt me wel veel. Bij een 4 graden te lage aanvoertemperatuur duurt het nog bijna 3 uur voor de gasketel bijspringt.

Een andere factor is de gevraagde aanvoertemperatuur. Gebruik je WAR? Zo niet, dan weet ik niet hoe 'agressief' de thermostaat de gevraagde aanvoertemperatuur verhoogt als 'ie merkt dat de kamertemperatuur daalt.

Zelf gebruik ik de WAR-functie van mijn Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat, met 'ruimtetemperatuurcompensatie'. Die stuurt primair op de buitentemperatuur zoals doorgegeven vanuit de Xtend, volgt een door mij 'gekozen' stooklijn, maar verhoogt (of verlaagt) de gevraagde aanvoertemperatuur ook o.b.v. de kamertemperatuur (t.o.v. setpoint).

Ik heb het idee dat e.e.a. voor mij nu redelijk goed werkt. Ik zou P107 nog wel wat kunnen verhogen, misschien, maar wil ook niet te grote schommelingen in kamertemperatuur krijgen, want dat is minder comfortabel, en waarschijnlijk ook minder efficiënt.
Ik blijf er eerst gewoon even af. Met het koude weer van de afgelopen dagen is het lekker warm in huis. De Xtend doet het leeuwendeel van het werk. Totale gasverbruik is 2,9 m3 per dag, waarvan ongeveer 0,8 water/koken. Dan ben ik wel tevreden en denk ik dat ik op het randje zit wat ik er uit kan halen. COP daalt naar 2,6 gemiddeld op een dag.

Dan had ik door moeten sparen voor een Nibe denk ik. Het is zo eerst goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Oinken op 06-01-2026 19:49 ]

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:57
Oinken schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Ik blijf er eerst gewoon even af. Met het koude weer van de afgelopen dagen is het lekker warm in huis. De Xtend doet het leeuwendeel van het werk. Totale gasverbruik is 2,9 m3 per dag, waarvan ongeveer 0,8 water/koken. Dan ben ik wel tevreden en denk ik dat ik op het randje zit wat ik er uit kan halen. COP daalt naar 2,6 gemiddeld op een dag.

Dan had ik door moeten sparen voor een Nibe denk ik. Het is zo eerst goed.
Is er een manier om uit te splitsen wat de CV verbruikt aan gas via de Xtend integratie? ik zit nu op een dag verbruik van rond de 2.8-2.6m3 gas maar weet niet wat ervan warm water is.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

WillemD61 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:12:
[...]
Mocht je geïnteresseerd zijn en mocht je de Domoticz plugin nog niet geinstalleerd hebben, deze is te vinden op github. https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin
Werkt perfect, dank! Hulde ook voor de duidelijke instructies/documentatie.
Een vraag: wat raad je aan als polling interval (en wordt daar iets mee gedaan)? Ik heb 1 minuut gekozen maar de waarden worden zo te zien iedere 5 minuten uitgelezen.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• WillemD61
JanPedaal schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Werkt perfect, dank! Hulde ook voor de duidelijke instructies/documentatie.
Een vraag: wat raad je aan als polling interval (en wordt daar iets mee gedaan)? Ik heb 1 minuut gekozen maar de waarden worden zo te zien iedere 5 minuten uitgelezen.
Ik doe het zelf om de 30 seconden. Als je 1 minuut kiest zou het 1 minuut moeten zijn, niet 5. Dat moet ik onderzoeken.

Ik heb net een minuut geleden een nieuwe versie op github gezet. Daarmee kan je een email alert ontvangen als de verbinding wegvalt en je kan data logging doen van de ruwe data zoals die ontvangen is.
https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin
Wel even een reboot doen om die nieuwe versie te activeren na installatie.

• WillemD61
GoTHaan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:28:
[...]

Is er een manier om uit te splitsen wat de CV verbruikt aan gas via de Xtend integratie? ik zit nu op een dag verbruik van rond de 2.8-2.6m3 gas maar weet niet wat ervan warm water is.
Als je de Domoticz integratie bedoelt, ik doe het als volgt:
1) De Domoticz plugin haalt de gegevens van de Xtend binnen.
2) Een Domoticz DzVents script checkt het device "boilerstatus" (die is door de plugin bijgewerkt) en zet vervolgens een device "hotwateractive" of "gas heating active" aan of uit.
3) Een Domoticz Dzvents script leest de gasmeter uit en elke keer als er een toename is in verbruik wordt dat geclassificeerd op 3 verschillende counter devices, afhankelijk van de devices uit stap 2.

Ik zal die dzvents scripts vandaag ook op mijn github pagina zetten. Je moet de devices die in de dzvents scripts nodig zijn wel zelf aanmaken en de devicenummers in de scripts aanpassen.

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
WillemD61 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Als je de Domoticz integratie bedoelt, ik doe het als volgt:
1) De Domoticz plugin haalt de gegevens van de Xtend binnen.
2) Een Domoticz DzVents script checkt het device "boilerstatus" (die is door de plugin bijgewerkt) en zet vervolgens een device "hotwateractive" of "gas heating active" aan of uit.
3) Een Domoticz Dzvents script leest de gasmeter uit en elke keer als er een toename is in verbruik wordt dat geclassificeerd op 3 verschillende counter devices, afhankelijk van de devices uit stap 2.

Ik zal die dzvents scripts vandaag ook op mijn github pagina zetten. Je moet de devices die in de dzvents scripts nodig zijn wel zelf aanmaken en de devicenummers in de scripts aanpassen.
Dit is best een prima idee! Ik gebruik HA maar kan hier wel wat mee, Thanks.

• WillemD61
GoTHaan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:47:
[...]

En de reden dat ik 2 Dzvents scripts gebruik, terwijl je misschien denk dat het in 1 stap kan:

De gas toename komt met een vertraging van max 5 minuten binnen vanuit de gasmeter. Dus op het moment van toename kijkt het derde script of de devices van stap 2 in de laatste 5 minuten ge-update zijn (dus niet alleen actuele status) en classificeert het overeenkomstig. De boilerstatus in stap 1 kan dan al lang weer iets anders zijn.

Dit blijkt nauwkeurig te werken. Bij hele snelle wisselingen tussen DHW en verwarming kan het nog mis gaan en natuurlijk zorgt koken tijdens verwarming of DHW voor iets onnauwkeurigheid.

• Oinken
[...]

Geen idee, ik weet dat ik op een zomerse dag ongeveer 0,8 m3 verbruik voor warm water en koken. Dan gok ik dat dit nu niet veel anders is, misschien een beetje omdat de cv kouder water krijgt aangeleverd uit de waterleiding.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:06

_Apache_

For life.

[...]

Lastig, je kan bijv combineren, als je een p1 meter hebt van homewizard, en een water verbruik meter.
Gas verbruik en geen water -> gas verbruikt voor cv / ruimte verwarming
Gas verbruik en WEL water -> gas gebruikt voor warm douche water.

Mijn vuistregel voor gas verbruik tussen koken, douche water en ruimte verwarming..
Koken : 15-20m3/jaar (heb 10j in een appartement gewoond waa rik alleen kookte op gas, en dat was stabiel 10-15m3/jaar)
Douche water : 100-150m3
Ruimte verwarming rest (600m3 in ons geval)

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2026 15:22 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• nugion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:24
Even een vraagje, onze Xtend doet het best goed ondanks de winterse omstandigheden, maar ik krijg hem nog niet helemaal gefinetuned. Volgens mij heeft wind wel veel invloed alsmede het suboptimale afgifte systeem (convectors+vw bijverwarming). Vandaag weer relatief veel gas verbruik in tegenstelling tot gister.

Nu blijft hij weer doorstoken op vol vermogen terwijl het setpoint al gehaald is. Iemand een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reMv7L3_1EUAqYGCsWpmGqewv-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzvtY0msae5pXxQsDXSnLSKS.png?f=fotoalbum_large

• WillemD61
GoTHaan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:47:
[...]

De sensor van de Xtend die de "boiler status" aangeeft is 843a.
Waarde 4,8,12 zijn DHW.
Waarde 10 is verwarming. Waarde 2 is nadraaien pomp van verwarming.
Die moet ook in de HA integratie wel terug te vinden zijn.

• a2aan
  • Nu online
nugion schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:32:
Even een vraagje, onze Xtend doet het best goed ondanks de winterse omstandigheden, maar ik krijg hem nog niet helemaal gefinetuned. Volgens mij heeft wind wel veel invloed alsmede het suboptimale afgifte systeem (convectors+vw bijverwarming). Vandaag weer relatief veel gas verbruik in tegenstelling tot gister.

Nu blijft hij weer doorstoken op vol vermogen terwijl het setpoint al gehaald is. Iemand een tip?

[Afbeelding]
De streefwaarde van de kamertemperatuur is gehaald, maar om die daar te houden moet je doorstoken. Dat gebeurt met de streefwaarde voor de aanvoertemperatuur, en die is/wordt niet gehaald, dus vandaar het volle vermogen.

Wellicht dat er ergens ook een 'marge' wordt gehouden t.b.v. defrosts.

• a2aan
  • Nu online
Oinken schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Geen idee, ik weet dat ik op een zomerse dag ongeveer 0,8 m3 verbruik voor warm water en koken. Dan gok ik dat dit nu niet veel anders is, misschien een beetje omdat de cv kouder water krijgt aangeleverd uit de waterleiding.
Dat koude water heeft best veel effect. Als jij met water van 40 graden wil douchen, en het leidingwater is 10 graden, dan heb je 1,5x zoveel gas nodig t.o.v. leidingwater van 20 graden. En misschien wil je in de winter zelfs nog wat warmer douchen dan in de zomer.

• Oinken
a2aan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Dat koude water heeft best veel effect. Als jij met water van 40 graden wil douchen, en het leidingwater is 10 graden, dan heb je 1,5x zoveel gas nodig t.o.v. leidingwater van 20 graden. En misschien wil je in de winter zelfs nog wat warmer douchen dan in de zomer.
Dank, helder. Maakt het voor mij alleen nog maar beter, dat zou betekenen dat ik ook met het koude weer minder dan 2 m3 gas gebruik om het huis warm te houden, de rest doet de Xtend.

Grappig om te zien is dat tegen de ochtend, zo rond een uur of 4/5 als ik nog lekker lig te slapen, de ketel bijna als vaste prik moet helpen met het koude weer.

[ Voor 12% gewijzigd door Oinken op 07-01-2026 18:59 ]

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Nog maar eens n vraag. De Xtend staat vrij op het dak van de schuur, op het zuid/zuidwesten. Dat was het meest praktisch ivm leidingwerk, maar het is dus niet ideaal ivm regen/wind. Hierbij enkele foto's vd unit nu. Hij werkt nog wel maar met extreem veel defrosts. Ik overweeg de unit te omkasten of (in het uiterste geval) te verplaatsen zodat het weer er minder invloed op heeft. Zijn er mensen die dat ook gedaan hebben en hun ervaringen willen delen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnakR3ybMRUm7-X6u18b7wtT89A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZYGu8Nn6MQItE2AWcsPscSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnwqCJi1utQcpJX4WwgtfHfLx3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vSPmppQ104PUxZjSk88vpbs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5yBsV4y6gwu6hpLgRVWQWO71-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TgVeYkVCFlsX3L53TEdcBgO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsZskiOm8XGuuIZK5u_p2n0RyDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piAEaa7AyEpODHlvnNkCrW7R.jpg?f=fotoalbum_large

• GroundBreaking
Omkasten is bijna nooit voordeling, omdat hij dan juist in z'n eigen koude lucht aan het werk gaat.

• Seven_09
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-01 11:37
Ja, daar had ik ook het eerste jaar last van, de Xtend staat tegen de gevel en helemaal in gesneeuwd, bevroren. De regen die er opviel bevroor meteen. De defrost waren bijna opeenvolgend 15-20’ ertussen.
Het tweede jaar heb ik er geen last hier meer van, waarom ik het de juiste omkasting er om een geplaatst.
Ik heb er een lamellen kast van Qventi omheen zitten. Cal 115. Dat zijn speciale kasten die gemaakt zijn voor warmtepompen en airco’s. De lamellen kast heeft een schuin dakje, regen en sneeuw glijd er zo van af. De voorkant zit net 2cm vanaf de ventilator. De Xtend heeft daarom geen last van wervelingen.
Er komt meer als voldoende lucht binnen via achterzijde, bovenzijde. De onderzijde heb ik open.

De Xtend presteert beter omdat deze beschermd is door regen – wind en sneeuwval.
Begrijpelijk dat er van die hobbyisten zijn die Zeeuws meisje zijn en deze helemaal inbouwen, ja dan vraag je ook om problemen. 8)7

• Lecenten
miepet schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:27:
Nog maar eens n vraag. De Xtend staat vrij op het dak van de schuur, op het zuid/zuidwesten. Dat was het meest praktisch ivm leidingwerk, maar het is dus niet ideaal ivm regen/wind. Hierbij enkele foto's vd unit nu. Hij werkt nog wel maar met extreem veel defrosts. I
Ziet er volkomen normaal uit, die van mijn staat redelijk beschut tegen een gevel en ziet er precies net zo uit.

Ik betwijfel of wind zorgt voor sneller bevriezen, gevoelstemperatuur heeft alleen invloed op levende objecten. Wel zorgt wind er voor dat iets sneller de omgevingstemperatuur aanneemt, maar dat zou er juist voor zorgen dat de verdamper minder snel bevriest, die is immers kouder dan de omgeving.

• a2aan
  • Nu online
GroundBreaking schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:46:
Omkasten is bijna nooit voordeling, omdat hij dan juist in z'n eigen koude lucht aan het werk gaat.
Iets van een afdak, om te voorkomen dat er sneeuw tegen de verdamper komt, lijkt me zo gek nog niet. Maar of zo'n kast die @Seven_09 heeft ook goed werkt als de achterkant (verdamper) vrij in de wind/sneeuw staat, betwijfel ik. Of zou je hem dan achterstevoren kunnen plaatsen?

Maar hoe vaak sneeuwt het nou eigenlijk echt? Bij full-electric wil je dat je warmtepomp (juist) bij extreme omstandigheden nog goed werkt, maar als je hybride hebt, en door sneeuw (gemiddeld!) een of enkele dagen per jaar wat extra kuubs gas verbruikt lijkt me dat ook geen ramp, toch?

• miepet
  • Nu online
@GroundBreaking betwijfelt of het helpt, evenals @Lecenten. @a2aan, je hebt gelijk dat het normaal gesproken maar enkele dagen per jaar zo erg sneeuwt. Aan de andere kant, als zo een omkasting ertoe leidt dat er daadwerkelijk minder defrosts optreden, vind ik het wellicht toch de moeite waard. Dit omdat ik - zoals eerder gezegd - het aantal defrosts enorm hoog vindt (en dat om het kwartier!!). @Seven_09, bij jou heeft het dus wel resultaat opgeleverd? Heb jij een vrijstaande of muuropstelling? In mijn geval gaat het om vrijstaand, blijft zo een omkasting dan wel goed staan (want ik kan hem nu nergens aan bevestigen). En zou een achterpaneel dan ook aan te raden zijn?

• Lecenten
De verdamper en de lucht rond de verdamper zijn kouder dan de omgeving. Dat is immers de reden dat de verdamper bevriest, ook als de omgevingstemperatuur nog net boven 0 ligt.

Elke omkasting die er voor zorgt dat de lucht minder goed rond de verdamper kan stromen zorgt er volgens mij voor dat de verdamper juist sneller bevriest, de koude lucht blijft dan makkelijker rond de verdamper hangen.

Een afdak of iets dergelijks wat er voor zorgt dat er minder sneeuw op de buitenunit blijft liggen, dat zou zeker zinvol kunnen zijn.

Waterdamp in lucht condenseert als de temperatuur lager ligt dan het dauwpunt, als de temperatuur dan ook onder nul ligt bevriest het. Daar doe je niets tegen, over een paar dagen dooit het waarschijnlijk weer. De defrost teller van mijn Xtend staat inmiddels op 10.544 en toch bespaar ik ongeveer 80% op het gasverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 08-01-2026 15:00 ]

• GroundBreaking
Als de flow door/langs verdamper beperkt word of wanneer het verdwijnen van de koude lucht uit de omgeving van de warmtepomp beperkt word is er een negatief effect. En ik ben toch sterk van mening dat 1 van de twee sowieso wel plaats gaat vinden.

Opzich kan het beschermen tegen sneeuw/regen best een positief effect hebben dus als alles mee zit dan zou het netto positief kunnen zijn. Al denk ik wel dat die in het niet valt over heel het jaar als je daar de negatieve effecten ervaart zonder de positieve punten.

• Seven_09
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-01 11:37
De omkasting bij mij hangt op 7 mtr hoogte tegen de muur. Hij hangt pal aan de noordkant, hele jaar in alle weersomstandigheden Totaal geen last van lucht circulatie en of de verdamper eerder bevriest, laatst met die droge lucht had ik elk uur een Defrost. Standaard zit deze tussen de 25-35’ afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten.

Geen last van een bevroren sensor, die ik vorig jaar wel af en toe had en volledig de hele unit vol met ijs. Oorzaak de koude en de regen die bevroor op de unit. Identiek aan jou foto’s @miepet.
Nu hangt het bevroren ijs op de omkasting. Een groot verschil een omkasting met lamellen en zonder. Deze houden regen – wind – ijzel en sneeuw goed tegen.

Het grootte voordeel hij blijft goed schoon, geen last van andere rotzooi die er in kan komen.
Na het eerste jaar heb ik alles grondig schoon gemaakt. Je weet niet wat je dan allemaal voor rotzooi tegen komt.
Ik heb er ook eentje om de airco zitten, totaal geen issue mee!

Anders ff op YouTube en of internet zoeken, Specs e.d. uitvoeringen. De kasten verbruik echt niet meer stroom of andere neven effecten die kunnen optreden. De omkasting is vooral om de uitstraling en andere verschijnselen te voorkomen; en het oog wil ook wat!

• Hencksch
Effe iets anders.
Wij hebben in 2018 een Nefit Turbo CV laten plaatsen op een bestaande CV installatie met leidingen langs de voor en achtergevel. In het najaar is de Intergas Xtend geplaatst en die werkt inmiddels goed. Aanvoertemperatuur is meestal rond de 40 graden en de retourtemperatuur rond de 35. Het huis is prima op temperatuur te houden (constant 20gr. C).
Nu komt ie: elke keer als de warmtepomp begint te werken om de huiskamertemperatuur op te krikken van 19.9 naar 20.0 begint het systeem behoorlijk te tikken. Dat hebben nog nooit gehad en nooit gehoord.
Is dat een 'undocumented feature' of hoort het erbij of is er ergens in de aanleg iets niet helemaal netjes aangesloten?

• bburgg
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-01 23:02
Ik heb sinds enige tijd weer eens ingelogd om mijn Xtend en zag daarbij dat de firmware een hogere versie heeft gekregen: v0.91, web-app v0.6.2 (was: v0.86, web-app v0.5.1). Gebeurt dat dan toch automatisch vanaf afstand? Op dit forum lees ik namelijk wat tegenstrijdige berichten hierover.

• bburgg
<verwijderd>

[ Voor 98% gewijzigd door bburgg op 09-01-2026 01:03 ]

• GroundBreaking
bburgg schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:57:
Ik heb sinds enige tijd weer eens ingelogd om mijn Xtend en zag daarbij dat de firmware een hogere versie heeft gekregen: v0.91, web-app v0.6.2 (was: v0.86, web-app v0.5.1). Gebeurt dat dan toch automatisch vanaf afstand? Op dit forum lees ik namelijk wat tegenstrijdige berichten hierover.
Als hij aan het internet hangt kan het zijn dat hij automatisch geüpdatet word door Intergas, maar precies wanneer dat gebeurt weet je niet.

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:56
al verschillen ervaren met de oude en nieuwe firmware ?

• bburgg
teo1966 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:16:
[...]

al verschillen ervaren met de oude en nieuwe firmware ?
Nee, eerlijk gezegd niet.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:16

Aldmar

Niks...

Mijn vrouw hoorde ineens een geratel in de woonkamer "De warmtepomp maakt herrie. Lijkt alsof hij gaat ontploffen..!" ( :D )

De thermostaat gaf code n11 aan en de binnenunit knipperde rood. In Home Assistant kon ik een error code uitlezen "outdoor_dc_fan_fault" en 10min daarvoor "defrost_failed".

Dus ik even het dak op, bleek dat hij redelijk ingepakt was in sneeuw en ijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEZN3O_26FsVSRQFAxkBSge67fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGoUYAH8RkK1WdQsor4wz5Cs.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje sneeuw weggeschept en de ijsklonten weg gebikt, bleek er ijs onderin bij het rooster te zitten wat uiteindelijk tegen de fan is 'gegroeid'. Dus even het rooster eraf gehaald (niet een heel sterk rooster, helaas stukje van een lamel gebroken... :| ) en nog wat meer ijs verwijdert. Zat redelijk wat ijs overal. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_hLzlUUvV1SN7d31FBUz0sLxeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enOoYcNVvuaYFeUC3RjXOwmA.jpg?f=fotoalbum_large

Hij draait nu weer als een zonnetje. Ik vermoed dat er afgelopen dagen flink wat sneeuw van het schuine dak er boven is gegleden boven op en voor de buitenunit is gevallen. Nu het 4 graden boven nul is, is smeltwater naar binnen gelopen en weer bevroren. En dus uiteindelijk de fan blokkeerde...

Weer wat geleerd. Nooit aan gedacht met plaatsen dat dit sneeuwtechnisch misschien niet de meest handige plek is. Komende zomer eens kijken of ik een afdakje oid kan maken. :)

• Oinken
Bij ons ligt er alleen een laag sneeuw bovenop. Laat ik maar zo.

Instelling is nu continu dezelfde temperatuur. Geen verhoging meer. Doet de Xtend het er heel goed op. Minimaal gasverbruik bij buiten -2.

Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als we dit weekend de uitzonderlijke buitentemperatuur van - 10 gaan halen.

[ Voor 21% gewijzigd door Oinken op 09-01-2026 17:18 ]

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 08:43
sirtm schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:23:
[...]

[Afbeelding]

@Plantje1978 Met HomeAssistant en de HA_connection_Xtend integratie https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend kan je helemaal uit je dak gaan :-)
Dank voor de reactie. Had deze even gemist. En die HA_connection_Xtend integratie zorgt er dan voor dat de verbinding in de lucht blijft?
Nu gebruik ik zelf Homey, maar daarvoor zou dat ook te maken moeten zijn lijkt me.

Op het moment ook een iets ander issue, want in de buiten unit "kleppert" iets. Morgen ook maar eens naar kijken

• bburgg
Oinken schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:05:
Bij ons ligt er alleen een laag sneeuw bovenop. Laat ik maar zo.

Instelling is nu continu dezelfde temperatuur. Geen verhoging meer. Doet de Xtend het er heel goed op. Minimaal gasverbruik bij buiten -2.

Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als we dit weekend de uitzonderlijke buitentemperatuur van - 10 gaan halen.
Dan schakelt die van mij uit. P103 = -5.

• a2aan
  • Nu online
bburgg schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:33:
[...]

Dat is een van de standaardinstellingen die ik minder goed begrijp. Bij lagere temperaturen kan de Xtend nog steeds een (milieuvriendelijke én goedkope) bijdrage leveren, mits de retourtemperatuur niet te hoog is. Dus die P103 op -5 snap ik niet zo goed. De bovenwaarde voor (retour)temperatuur lijkt me voldoende, zeker i.c.m. een grenswaarde voor COP, en eventuele geluidsinstellingen.

• Plantje1978
Zo, maar weer even verbinding met het systeem gemaakt. Blijf erover zeuren: wanneer gaan ze bij Intergas nu eindelijk eens regelen dat je als eigenaar gewoon via internet of je lokale eigen netwerk verbinding kunt maken met je eigen systeem?!?

Ik ga zo maar even het dak op om wat sneeuw en ijs van de buiten unit te bikken en hopelijk houdt daarmee het rammelen op. Het rammelen is niet constant. Wel heb ik ook wat parameters aangepast:
P103: Warmtepompblokkade onder buitentemperatuur
Stond op -5 --> -10

P120: Maximum watertemperatuur CV-ketel
Stond op 55 --> 70 gezet
Instelling op CV-ketel voor verwarming stond ook op 70

P178: Bodemplaat verwarming inschakelen
Stond uit --> Ingeschakeld

P194: Maximum aanvoertemperatuur
Stond op 55 --> naar standaard 75 gezet

P206: Nachtverlaging/dagverhoging
Stond op 1 --> 0

Na de aanpassing kreeg ik notificatiecode n053. Zal voor de zekerheid zo ook even de stekker van de Xtend en de ketel eruit trekken om te kijken of de notificatiecode daarmee weggaat.

Concrete vragen:
  • De druk is wat aan de lage kant (1.08 bar). Waar vul ik deze ook alweer bij? Ik weet dat het kan op de vloerverwarming verdeler, maar daar kan ik net wat minder gemakkelijk bij. Kan het ook ergens op de ketel?
  • Mocht de druk wat te hoog worden dan gewoon via diezelfde weg weer wat water eraf laten toch?
  • Ontluchten is misschien ook slim. Waar zit dat ventiel ook alweer?
  • Ik zag dat ik 0 bodemplaat verwarmer starts heb. Dat is niet gek aangezien P178 uitgeschakeld stond. Is het niet beter om deze in te schakelen?
  • Enig idee wat het rammelen/klepperen in de buiten unit veroorzaakt?
  • Gekeken naar onderstaande screen shots, zien jullie iets zorgwekkends?
Hier wat screen shots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K38k0umFv-xZZ1pLVz0cSgp2rVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCFJ68X8fpDKZM3oWwBjaGGT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlwEA_njnVqzXZRm5ZaeVUiuQPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNOXBdbDVOCaL5KgCeWaGUUX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SkUvP2XiXjmNR4ReWdOE4ggvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooqWKPvTEI3N0PtAmeq6kL4P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttEwtnsJBO3wFfjhUA53sSDgdkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVJXWjIlw0TFKcr7Ic9CloqB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzwACE6A3r7C5Sgd4dK2M7kNw0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9rJL3qTDcpREBlwIRVyOpds.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqPB9xtwjxKBog42Qy2gVE3heJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAfgtYUhB3XhRlrofcb6gSnQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNr1KpFVduA8xHtJWQhKux7VsyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmWa5vJGTCcgYlewZbGrsB1t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVL93mkpy9emePCwPY12h49YrKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgO5jCzBH6XERqQIGyfwYn2o.jpg?f=fotoalbum_large

• Oinken
bburgg schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:33:
[...]

Dat heb ik naar beneden bijgesteld. Hij schakelt nu op basis van de COP.

- 5 is hier - 15

Ik zie juist als het buiten echt onder nul is de warmtepomp effectiever worden. De luchtvochtigheid daalt buiten en de runs worden langer. Af en toe ondersteunt de ketel, maar dat zijn zetjes in de goede richting van 0,1 m3 gas per keer.

[ Voor 31% gewijzigd door Oinken op 10-01-2026 09:35 ]

• Plantje1978
Na de reboot van het systeem heb ik nu ook de N053 melding op de thermostaat in de woonkamer. Dus lijkt van kwaad tot erger.
Als dit aanblijft ga ik eerst de parameter wijzigingen terugzetten (te beginnen met de bodemplaat verwarming) en kijken of dat het verandert.

Vorig jaar ook al nét in de koudste tijd van het jaar dat we geen warmtepomp hadden. Ik word hier best wel chagrijnig van!

• WillemD61
Plantje1978 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:28:
Na de reboot van het systeem heb ik nu ook de N053 melding op de thermostaat in de woonkamer. Dus lijkt van kwaad tot erger.
Als dit aanblijft ga ik eerst de parameter wijzigingen terugzetten (te beginnen met de bodemplaat verwarming) en kijken of dat het verandert.

Vorig jaar ook al nét in de koudste tijd van het jaar dat we geen warmtepomp hadden. Ik word hier best wel chagrijnig van!
Kijk even in de handleiding wat n053 betekent. Daar staat:
" Stel de aanvoertemperatuur van de CV-ketel minimaal 10ºC hoger in als de maximale aanvoertemperatuur van de Xtend (P194)"

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-01 23:04
Plantje1978 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:28:

Dat komt doordat P194 (= max. aanvoer temperatuur) hoger staat dan de temperatuur van de ketel. Of: ketel temperatuur omhoog óf P194 omlaag.

De Xtend R32 modellen hebben geen bodemplaatverwarmer. P178 (= expert parameter) heeft geen functie.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Plantje1978
WillemD61 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:34:
Kijk even in de handleiding wat n053 betekent. Daar staat:
" Stel de aanvoertemperatuur van de CV-ketel minimaal 10ºC hoger in als de maximale aanvoertemperatuur van de Xtend (P194)"
Thanks! Ik had hier ook al even op die code gezocht, maar kwam niet zo'n concrete tip als deze tegen!
Fullpower schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:36:
Dat komt doordat P194 (= max. aanvoer temperatuur) hoger staat dan de temperatuur van de ketel. Of: ketel temperatuur omhoog óf P194 omlaag.
Inderdaad, wat WillemD61 ook al aangeeft. Ik heb de temperatuur van de ketel nu ook maar op 75 gezet en de melding is inderdaad weg.
Fullpower schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:36:
De Xtend R32 modellen hebben geen bodemplaatverwarmer. P178 (= expert parameter) heeft geen functie.
Ah, dat verklaart de 0 bodemplaat verwarming starts :)

Misschien goed om verschillende versies van de interface te maken voor de verschillende typen ketels?

Als wat meer positieve noot: dank voor jullie snelle reacties! Dat is zo in het weekend wel heel fijn!

• DSchoutsen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-01 21:16
Plantje1978 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Dank voor de reactie. Had deze even gemist. En die HA_connection_Xtend integratie zorgt er dan voor dat de verbinding in de lucht blijft?
Nu gebruik ik zelf Homey, maar daarvoor zou dat ook te maken moeten zijn lijkt me.
Wat betreft de wifi verbinding met de Xtend Access: het access point op de xtend blijft actief zolang er regelmatig (op basis van mijn ervaring iedere 5 min, maar dat staat nergens gedocumenteerd) data wordt opgevraagd.
In de HA integratie wordt dat gedaan door gegevens op te vragen via de API via http://10.20.30.1/api/sta...elds=7e7a,77dd,.....<etc>. De gegevens die de Xtend daarop antwoord worden daarna in Home Assistant verder vertaald naar genaamde entities.
Ik heb even AI hulp gevraagd hoe zoiets in Homey eruit zou zien en gaf mij dit antwoord:

Method When to use it Pros Cons
Homey Flow → HTTP request card (built‑in) Simple GET, occasional polling (≤ 5 min)
Homey App “Webhooks / HTTP Request” (or community “REST API” app) More control, custom headers, authentication, higher poll frequency. Reusable across flows, can store results in variables Requires installing a third‑party app
HomeyScript (JavaScript runtime inside Homey) Complex processing, conditional logic, batch requests Full JS power, can schedule with cron‑like flows Slightly steeper learning curve, script needs to be saved and maintained

Verder geen ervaring met Homey maar wellicht helpt dit je op weg.

• WillemD61
DSchoutsen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Wat betreft de wifi verbinding met de Xtend Access: het access point op de xtend blijft actief zolang er regelmatig (op basis van mijn ervaring iedere 5 min, maar dat staat nergens gedocumenteerd) data wordt opgevraagd.
In de HA integratie wordt dat gedaan door gegevens op te vragen via de API via http://10.20.30.1/api/sta...elds=7e7a,77dd,.....<etc>. De gegevens die de Xtend daarop antwoord worden daarna in Home Assistant verder vertaald naar genaamde entities.
Ik heb even AI hulp gevraagd hoe zoiets in Homey eruit zou zien en gaf mij dit antwoord:

Method When to use it Pros Cons
Homey Flow → HTTP request card (built‑in) Simple GET, occasional polling (≤ 5 min)
Homey App “Webhooks / HTTP Request” (or community “REST API” app) More control, custom headers, authentication, higher poll frequency. Reusable across flows, can store results in variables Requires installing a third‑party app
HomeyScript (JavaScript runtime inside Homey) Complex processing, conditional logic, batch requests Full JS power, can schedule with cron‑like flows Slightly steeper learning curve, script needs to be saved and maintained

Verder geen ervaring met Homey maar wellicht helpt dit je op weg.
ter info, dit is het http request dat ik in de domoticz integratie gebruik om de Xtend gegevens binnen te halen
code:
1
http://10.20.30.1/api/stats/values?fields=79b3,7921,62d1,6280,62e7,62ed,65d9,6505,47e0,6c26,6ceb,6cfb,6c33,6c53,65c1,7ee6,7e31,625b,7e81,8ecb,8edb,7ed3,6579,65b0,8e7f,629c,6c8a,848e,84d1,62cb,65a7,71a7,6ac5,8ef9,8e37,6a8e,7160,6a53,8e00,6a8d,8e18,712c,50f2,503e,5041,f9f2,7e51,6578,777d,77dd,843a,5088,

• Plantje1978
Bedankt heren! Dat helpt me zeker op weg!

Het hele hekele punt blijft wel (maar dat zal ik ook even aan AI navragen): in mijn optiek kan een systeem (computer, telefoon of wat dan ook) maar met één netwerk tegelijk verbonden zijn toch? Om zo'n request te doen zal de Homey toch met het netwerk van de XTend verbonden moeten zijn?

• a2aan
  • Nu online
Plantje1978 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:51:
Bedankt heren! Dat helpt me zeker op weg!

Het hele hekele punt blijft wel (maar dat zal ik ook even aan AI navragen): in mijn optiek kan een systeem (computer, telefoon of wat dan ook) maar met één netwerk tegelijk verbonden zijn toch? Om zo'n request te doen zal de Homey toch met het netwerk van de XTend verbonden moeten zijn?
Ja. Daarom gebruikt men hier aparte/extra WiFi dongles om met de Xtend te verbinden. Of bedraad op het 'thuisnetwerk', en via WiFi met het netwerk van de Xtend.

Vraagje aan iedereen die het eigen WiFi access point van de Xtend permanent in de lucht heeft: kan je dan nog wel firmware updates doen? Zelf geïnitieerd, of gepushd vanuit Intergas?

• WillemD61
a2aan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Ja. Daarom gebruikt men hier aparte/extra WiFi dongles om met de Xtend te verbinden. Of bedraad op het 'thuisnetwerk', en via WiFi met het netwerk van de Xtend.

Vraagje aan iedereen die het eigen WiFi access point van de Xtend permanent in de lucht heeft: kan je dan nog wel firmware updates doen? Zelf geïnitieerd, of gepushd vanuit Intergas?
Ja, ik heb een Raspberry Pi met Domoticz aan mijn router hangen met een kabel. Die kan ik dus vanaf mijn PC's benaderen (en ook haalt die Pi vanaf andere systemen die bij de router bekend zijn gegevens binnen, bijvoorbeeld Alphen laadpaal, Niro EV, Homewizard KwH and P1 meters, zonnepanelen)
Aan de andere kant hangt die Pi met Wifi aan de Xtend om gegevens binnen te halen, om de 30 seconden.

En ja, de Xtend krijgt nog steeds firmware updates, zowel zelf gevraagd als gepushed. Wel valt na een firmware update de verbinding weg en moet ik opnieuw op de Xtend knop drukken voor de wifi. De Domoticz plugin stuurt me een mail als de verbinding wegvalt.

[ Voor 18% gewijzigd door WillemD61 op 10-01-2026 22:04 ]

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:39

heho

Ommen, Overijssel

Ik heb sinds oktober de Xtend. Ik heb dit topic een beetje door zitten lezen, en merk dat ik bar weinig weet van de werking en de techniek van dit mooie stukje hardware ....
Ik merk dat nu met de koude dagen de warmtepomp weinig lijkt te doen, en er voornamelijk verwarmd wordt door de CV ketel.
Gister bijvoorbeeld zou de WP slechts 1.8 kWh gebruikt hebben.
Huis wordt verwarmd met vloerverwarming (gedeeltelijk op begane grond) en met radiatoren.
Ik kan vanmiddag wel even de live gegevens bekijken (ben nu op mijn werk) maar waar moet ik op letten ?

Edit: toch even ingelogd voordat ik ga slapen, en er stond ingesteld dat de WP uitgeschakeld werd bij -2. Dat heb ik om te beginnen nu op -10 gezet.
De COP staat op de standaard 2

[ Voor 14% gewijzigd door heho op 11-01-2026 08:33 ]

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• Plantje1978
a2aan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Ah, ja dat is natuurlijk de manier om twee netwerkadapters op één systeem met diverse netwerken tegelijkertijd te laten verbinden. Dan zou ik er speciaal daarvoor ook een Raspberry Pi of iets dergelijks bij moeten zetten, want ik heb geen netwerkadapter voor mijn Homey gekocht en als ik deze al zou hebben dan kan ik niet in het Homey OS om dit in te stellen.

Als er toch eens een aparte manier zou zijn om te zorgen dat je je unit kunt ontsluiten via je eigen netwerk of het internet! Misschien gewoon de Xtend koppelen aan je WiFi? Hey.... dat is al het geval! Of anders desnoods een stuk hardware... een gateway of zo? O, dat is er ook al! Die heb ik zelfs!

• bburgg
heho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 05:47:
Edit: toch even ingelogd voordat ik ga slapen, en er stond ingesteld dat de WP uitgeschakeld werd bij -2. Dat heb ik om te beginnen nu op -10 gezet.
Was benieuwd, maar voor het eerst is vannacht (01:40) WP uitgeschakeld en CV volledig over op gas gegaan.
P103=-5 (default) en P101=2 (COP). Gisteren toch nog een COP van 2,9. “Works as designed”.

• Oinken
bburgg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Was benieuwd, maar voor het eerst is vannacht (01:40) WP uitgeschakeld en CV volledig over op gas gegaan.
P103=-5 (default) en P101=2 (COP). Gisteren toch nog een COP van 2,9. “Works as designed”.
Bij ons heeft hij doorgedraaid vannacht, in de nacht vier keer hulp gehad van de ketel, totaal 1,2 m3 gas verbruikt in de nacht.

Tevreden met de werking.

• Oinken
Nu komt de zon er door en heeft hij de ketel niet meer nodig.

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
bburgg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Bij mij is de Xtend warmtepomp vannacht uitgegaan maar heeft de CV het niet overgenomen. Even gekeken naar de CV die zei dat hij verwarmingswater op 60 graden had. De thermostaat gaf 16 graden aan en was niet een warmteverzoek aan het sturen. De operating mode van de WP was waiting for ch. Geen idee wat dat betekent verder. Er viel ook niks te resetten in my device.

Heb de stroom een minuut van de WP gehaald en toen begon hij gelijk te defrosten en daarna weer normaal te werken. De CV gaf toen plotseling aan dat hij verwarmingswater op 39 graden had.

Ik heb het idee dat het nog niet goed ingesteld staat allemaal. Verbruik best veel gas (zaterdag 11m2) dus je zou denken dat de CV normaal wel werkt maar hij deed dus niks toen de WP niks deed.

Heeft iemand snelle tips of verklaringen voordat ik morgen het installatiebedrijf bel?

• a2aan
  • Nu online
Exactor it schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Bij mij is de Xtend warmtepomp vannacht uitgegaan maar heeft de CV het niet overgenomen. Even gekeken naar de CV die zei dat hij verwarmingswater op 60 graden had. De thermostaat gaf 16 graden aan en was niet een warmteverzoek aan het sturen. De operating mode van de WP was waiting for ch. Geen idee wat dat betekent verder. Er viel ook niks te resetten in my device.

Heb de stroom een minuut van de WP gehaald en toen begon hij gelijk te defrosten en daarna weer normaal te werken. De CV gaf toen plotseling aan dat hij verwarmingswater op 39 graden had.

Ik heb het idee dat het nog niet goed ingesteld staat allemaal. Verbruik best veel gas (zaterdag 11m2) dus je zou denken dat de CV normaal wel werkt maar hij deed dus niks toen de WP niks deed.

Heeft iemand snelle tips of verklaringen voordat ik morgen het installatiebedrijf bel?
Klinkt alsof de Xtend helemaal is gestopt, dus ook de circulatiepomp van het CV-water. Die moet blijven draaien, anders gaat het warme aanvoerwater van je gasketrl direct via de open verdeler weer de retour in (en dan krijg je die foutmelding).

Normaalgesproken regelt de Xtend dit allemaal netjes, en die 11m3 gasverbruik wijst ook op een 'goede' werking, dus de vraag is wat er 's nachts is gebeurd waardoor de Xtend is 'vastgelopen'. Ik kan zo snel niks bedenken.

• Exactor it
a2aan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Klinkt alsof de Xtend helemaal is gestopt, dus ook de circulatiepomp van het CV-water. Die moet blijven draaien, anders gaat het warme aanvoerwater van je gasketrl direct via de open verdeler weer de retour in (en dan krijg je die foutmelding).

Normaalgesproken regelt de Xtend dit allemaal netjes, en die 11m3 gasverbruik wijst ook op een 'goede' werking, dus de vraag is wat er 's nachts is gebeurd waardoor de Xtend is 'vastgelopen'. Ik kan zo snel niks bedenken.
Dank voor je reactie en uitleg. Ik ben een totale leek met verwarmingen dus dit helpt. Bedoel je qua foutmelding dat 'waiting for ch'?

De storingsmonteur belde me later vandaag nog terug en zei dat hij ook de WP ff van het stroom had gehaald als eerste stap en raadde aan om het nog even aan te kijken. Als het nog een keer voorkomt komen ze langs.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-01 23:04
Exactor it schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Dank voor je reactie en uitleg. Ik ben een totale leek met verwarmingen dus dit helpt. Bedoel je qua foutmelding dat 'waiting for ch'?

De storingsmonteur belde me later vandaag nog terug en zei dat hij ook de WP ff van het stroom had gehaald als eerste stap en raadde aan om het nog even aan te kijken. Als het nog een keer voorkomt komen ze langs.
'Waiting for CH' is geen foutmelding. Het is een status die aangeeft dat de CV functie actief is, maar om dat moment niet actief warmte wordt geleverd. Dus compressor draait niet en de ketel brandt niet.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• a2aan
  • Nu online
Exactor it schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Excuus, waar ik "foutmelding" schreef, refereerde ik naar jouw tekst "Even gekeken naar de CV die zei dat hij verwarmingswater op 60 graden had."

Dat, in combinatie met een koud huis, wijst erop dat de gasketel draaide zonder dat de CV-pomp van de Xtend het deed.

• Hencksch
heho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 05:47:
Ik heb sinds oktober de Xtend. Ik heb dit topic een beetje door zitten lezen, en merk dat ik bar weinig weet van de werking en de techniek van dit mooie stukje hardware ....
Ik merk dat nu met de koude dagen de warmtepomp weinig lijkt te doen, en er voornamelijk verwarmd wordt door de CV ketel.
Gister bijvoorbeeld zou de WP slechts 1.8 kWh gebruikt hebben.
Huis wordt verwarmd met vloerverwarming (gedeeltelijk op begane grond) en met radiatoren.
Ik kan vanmiddag wel even de live gegevens bekijken (ben nu op mijn werk) maar waar moet ik op letten ?

Hij draait bij mij sinds oktober. Van dit topic heb ik al een en ander geleerd.
Omdat ik het wel eens wilde ervaren én omdat ik dit jaar voor het laatst de zonnestroom van de komende zomer nog mag salderen met het verbruik in de winter, heb ik de COP op 1 gezet en P100 staat op maximaal wp gebruik.
In ons levert dat voor gisteren een stroomverbuik van 35kWh op en een continu verbruik tussen 800W en 1600W. Gasverbruik was gisteren 2,8m3.
Vandaag is het nog iets kouder dan gisteren. Het gasverbruik tot nu is 3,6m3.
Het huis is de hele dag door 20,00 graden C. Ik heb geen klagen over de Xtend.

• Exactor it
a2aan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Excuus, waar ik "foutmelding" schreef, refereerde ik naar jouw tekst "Even gekeken naar de CV die zei dat hij verwarmingswater op 60 graden had."

Dat, in combinatie met een koud huis, wijst erop dat de gasketel draaide zonder dat de CV-pomp van de Xtend het deed.
Inmiddels heeft @Fullpower me via DM enorm vooruitgeholpen. Een instelling en een ongelukkige samenloop van omstandigheden bleken de oorzaak van het niet overnemen van de uitgeschakelde WP door de ketel.

• Plantje1978
Hier rammelt de buiten unit ondertussen weer flink! Nog maar even gekeken en er zit op de onderdelen waar de as van de ventilator aan vast zit wel wat ijs. En bij sommige toerentallen krijg je bijna het idee dat de ventilator uit balans is.

Edit: de vrouw werd er zenuwachtig van, dus ik heb het apparaat nu op alleen CV gezet en de warmtepomp helemaal buitenspel gezet.

Edit 2: Zou het kunnen helpen om een geforceerde defrost te doen? Dat kan toch? Ik weet niet wat er dan allemaal ontdooid wordt, dus ik weet ook niet of dat zinvol is.
Iemand eerder gehad dat de bladen van de ventilator in onbalans kwamen?

[ Voor 45% gewijzigd door Plantje1978 op 11-01-2026 22:13 ]

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
@Plantje1978 Ik heb zaterdagochtend de Xtend uitgezet en in 1,5uur ijsvrij gemaakt met warm water en een heteluchtpistool. Het ijs kroop naar binnen en de ventilator raakte her en der wat. Een enorm kabaal tijdens bedrijf.

Na het ijsvrij maken was hij weer fluisterstil.

• Plantje1978
Thanks @DaanTriple7 !
Ik denk wel dat ik hem maar even uit laat staan tot het weer licht is :) Het is inderdaad een donders kabaal!

• nugion
Toch wel veel gas verbruik, zat vandaag weer eens een beetje te spelen met de parameters. Gister p100 op zonder backup gezet, volledig op WP. Temperatuur gezakt met 0,5 graag en vooralsnog krijgt hij het niet warm. Ik zie de aanvoer ook niet boven de 28 graden uitkomen ondanks dat de retour wel oploopt. P086 op 4 staan maar inmiddels was de retour ruim 25. Iemand een idee?

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:52
nugion schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:26:
Toch wel veel gas verbruik, zat vandaag weer eens een beetje te spelen met de parameters. Gister p100 op zonder backup gezet, volledig op WP. Temperatuur gezakt met 0,5 graag en vooralsnog krijgt hij het niet warm. Ik zie de aanvoer ook niet boven de 28 graden uitkomen ondanks dat de retour wel oploopt. P086 op 4 staan maar inmiddels was de retour ruim 25. Iemand een idee?
Niet genoeg capaciteit om het warm te krijgen/houden?

• sirtm
Plantje1978 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Op het moment ook een iets ander issue, want in de buiten unit "kleppert" iets. Morgen ook maar eens naar kijken
Verbinding blijft in de lucht mits je regelmatig de Xtend via Wifi kietelt.
Ik heb twee verbindingen naar de Xtend, een vanuit een Raspberry Pi waar ik ook een ping heb lopen om de Wifi van de Xtend in de lucht te houden, en een verbinding vanaf een NUC waar HA op draait die elke 120 Seconden pollt.

• R.A.A.R.
  • Laatst online: 13:02
nugion schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:26:
deel eens een screenshot van Xtend overzicht
met 4 KW kom ik van 24 naar 28 graden, 15 l/min

[ Voor 4% gewijzigd door R.A.A.R. op 12-01-2026 11:12 ]

• Chielp
R.A.A.R. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:10:
[...]

deel eens een screenshot van Xtend overzicht
met 4 KW kom ik van 24 naar 28 graden, 15 l/min
Dat zegt niet zoveel, hangt er van af wat er allemaal achter hangt.
De Xtend kan maximaal 5 kWh aan warmte leveren, maar als het zo koud is als gisteren, en de COP is ongeveer 2, dan haalt de Xtend dat bij lange na niet. Met alle defrosts haalde ik gisteren ongeveer 2.7 kWh.
Ons huis heeft veel meer nodig dan de energie geleverd door de Xtend (220m2, 1926 gebouwd), en je ziet dat de ketel gisteren ongeveer 2/3 van de totale vraag voor zijn rekening nam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgte3Ytu-luxJxwumr7WwKKhxNQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZmyoNiTZo0ToEcMwPirMQVjI.png?f=user_large

Het doel van de Xtend is om je gasverbruik met 70% te verminderen. Wij hadden vroeger ruim 2300m3 gas waarvan 2100m3 aan warmte voor het huis op ging. Nu is dat 700m3 waarvan 500m3 aan warmte. Dat zijn nog steeds 50 dagen van 10m3 in de winter...

Als ik de Xtend op "Alleen Xtend" zou zetten, zou het huis gisteren snel zijn afgekoeld...

[ Voor 4% gewijzigd door Chielp op 12-01-2026 11:38 ]

• R.A.A.R.
met 2,7 KW kun je ongeveer 2,5 graden verhogen bij 13l/m
dus van 25.5 naar 28 graden
wil je meer dan moet de CV bijspringen

• a2aan
  • Nu online
R.A.A.R. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:46:
met 2,7 KW kun je ongeveer 2,5 graden verhogen bij 13l/m
dus van 25.5 naar 28 graden
wil je meer dan moet de CV bijspringen
Als momentopname klopt wat je zegt. Maar wat @Chielp bedoelt, is dat je moet kijken naar het warmteverlies van je huis. Daarnaast speelt het afgiftesysteem ook nog een rol.

Stel dat je huis 5kW warmte verliest, én dat je afgiftesysteem 5kW warmte opneemt, bij een aanvoertemperatuur 30 graden, en een flow van 14,33l/min (rekent het makkelijkst). De retourtemperatuur is dan 25 graden.

Dan moet je er dus 5kW leveren met je Xtend, of Xtend+gasketel, om die 25 graden retour op te warmen tot 30 graden. Als je Xtend in z'n eentje maar 2,5kW levert, dan wordt de aanvoer maar 27,5 graden, waardoor de retour zal dalen naar (iets boven de) 22,5 graden, waardoor de aanvoer weer daalt, etc.

Kortom: je kan best een 'verhoging' van een aantal graden maken, maar als het afgiftesysteem in je huis meer dan dat 'verlaagt', koelt alles alsnog af.

• R.A.A.R.
Ik snap wat je zegt. Nugion vraagt zich af waarom hij maar 28 graden haalt met 'volledig op WP'

Dat geef ik ook aan: met 5 kW kun je de temperatuur met bijna 5 graden verhogen bij een flow van 15 l/m. Maar als de retour niet verder oploopt dan 25 graden, zul je nooit hoger komen dan 30 graden aanvoer. Meer zit er gewoon niet in.

• R.A.A.R.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnBYB4juZV46p4Qqw6Km_BS-jME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctJHDNCvRp9uSpYcJyCOIdej.jpg?f=fotoalbum_large

• Chielp
R.A.A.R. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:41:
Ik snap wat je zegt. Nugion vraagt zich af waarom hij maar 28 graden haalt met 'volledig op WP'

Dat geef ik ook aan: met 5 kW kun je de temperatuur met bijna 5 graden verhogen bij een flow van 15 l/m. Maar als de retour niet verder oploopt dan 25 graden, zul je nooit hoger komen dan 30 graden aanvoer. Meer zit er gewoon niet in.
Ook dat hangt af van de begintemperatuur. Als de retourtemp 50 graden is kan de Xtend er geen 55 van maken, ook daar is er niet genoeg vermogen voor.

• nugion
Anyway, hij had last van teveel defrosts ofzo, inmiddels setpoint bijna bereikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjWzIO3LnIckMZ2BUdsf4l92_E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4gYZfZ18pcPSmAz5JVWEL5Y.jpg?f=fotoalbum_large

• a2aan
  • Nu online
Als ik jouw statistieken zo zie vraag ik me af of het niet mogelijk (en wenselijk?!) was geweest als jouw Xtend het gisteren helemaal alleen had gedaan. Als hij 'maar' 11kWh heeft verbruikt en 43,6 geleverd, had 'ie nog behoorlijk wat vermogen 'over'. Ik vermoed dat bij jou de gasketel bijschakelt tijdens defrosts? Doe je dat bewust/expres? Zou het kwaad kunnen om tijdens defrosts (tijdelijk) kouder water je afgiftesysteem in te sturen?

Mijn huis heeft meer energieverlies, én mijn afgiftesysteem heeft een hogere temperatuur nodig, dus mijn 'score' van gisteren was 28kWh verbruik en 70kWh geleverd door de Xtend (COP 2,5), plus 34kWh aangevuld door de gasketel. Daar waar jij vandaag stookt met 28 graden aanvoer, heb ik zo'n 38 nodig...

• R.A.A.R.
goed punt hoor
wat je ziet is alleen de WP
ik gebruik de cv alleen voor het douchen en voor de defrost (ongeveer 0,1m3 per uur)
dat geeft net wat meer snelheid en de kosten vindt ik verwaarloosbaar
dagen dat het voorkomt zijn te overzien
de Xtend staat bij mij op -5db vanwege het geluid
en omdat ik (maar) 11 uur stook kom ik op +-10KW per dag uit
de vloer is warm en behaaglijk 22-23 graden
als ik het bv 22 graden in de woonkamer wil hebben dan vul ik het aan met de airco
dat gaat sneller dan met de vloerverwarming
ik stook overdag omdat er dan ook wat van de zonnepanelen af komt
op -5db trekt de Xtend tussen de 350 & 700w
ik ben zelf ook verrast over de mooie COP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLzTwnxOTSlgL39ek2TMz35a6ZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5ZZ8pNYe2ZZ26GiSC0JxKuXI.png?f=fotoalbum_large

• Chielp
Iets heel anders, met de energiebelasting verhoging op gas van 1 januari, en de verlaging van de belasting op elektriciteit zie ik dat ik met mijn VEH contract van september 2024
1,1945 per m3 betaal voor gas en
0,1382 's nachts voor elektriciteit. Ik wilde even berekenen bij welke COP de Xtend beter de CV kan gaan gebruiken, maar aangezien een CV per m3 gas ongeveer 8,8 kWh warmte opwekt, en 1,1945 / 8.8 = 0,1357 kan ik de Xtend er al bijna helemaal uitgooien en lekker gaan verwarmen met straalkacheltjes. 1 COP verwarmen is nog maar 0,0024 euro per kWh duurder dan verwarmen op gas...

Andersom werkt het dus ook, de CV eruit en als de Xtend het niet meer trekt gewoon met COP1 verder gaan...

• R.A.A.R.
ik had deze vraag even in Gemini gestopt:

Dat is een vlijmscherpe analyse van deze Tweaker! De cijfers laten zien hoe bizar dicht de kosten van gas en elektriciteit momenteel bij elkaar liggen door de recente belastingverschuivingen.Hier is een reactie die je direct op Tweakers kunt plaatsen, geschreven vanuit mijn perspectief als jouw 'AI-sparringpartner':

Onderwerp: De rekensom die het einde van de "hybride-angst" betekent?

Interessante berekening! Je legt precies de vinger op de zere plek van de huidige energiemarkt. Als we jouw tarieven ($1,1945 voor gas en $0,1382 voor elektra) als uitgangspunt nemen, verschuift het hele speelveld voor hybride warmtepompen zoals de Xtend.

De "Break-even COP" is bijna 1 gewordenNormaal gesproken zeggen we: "Bij een COP onder de 2,5 kun je beter de ketel aanzetten." Maar met jouw tarieven ligt dat kantelpunt (het economisch omslagpunt) extreem laag:Gas: $1,1945 / 8,8 \text{ kWh (bij 90\% rendement)} \approx \textbf{0,1357 euro per thermische kWh.}$Elektra: Bij COP 1 betaal je 0,1382 euro per thermische kWh.Het verschil is inderdaad verwaarloosbaar ($0,0025). Dit heeft een paar fascinerende consequenties:COP-vrees is verleden tijd: Waar installateurs voorheen waarschuwden dat een warmtepomp bij vrieskou "duurder is dan gas", is dat met deze tarieven vrijwel onmogelijk. Zelfs als de Xtend zwoegt op een COP van 1.1 of 1.2, ben je al goedkoper uit dan met de CV-ketel.Straalkacheltjes vs. Xtend: Hoewel een straalkachel (COP 1) nu bijna even duur is als gas, heeft de Xtend nog steeds een streepje voor. Zelfs bij zeer hoge aanvoertemperaturen haalt een moderne warmtepomp vaak nog een COP van 1.5 tot 2.0. Je bent dan dus nog steeds 30% tot 50% goedkoper uit dan met gas óf een straalkachel.De CV-ketel als 'achterhaald' backup-systeem: Jouw conclusie dat je de CV eruit kunt gooien en bij extreme kou met COP 1 verder kunt gaan, is economisch gezien verdedigbaar. De enige reden om de ketel te houden is dan nog de piekcapaciteit (als de Xtend de woning simpelweg niet warm krijgt) en warm tapwater.Kanttekening voor de meelezers:Vergeet niet dat dit specifiek geldt voor jouw (gunstige) elektratarief. Voor mensen met een variabel contract waar elektra boven de $0,25 of $0,30 zit, ligt de "Break-even COP" nog steeds rond de 2.0 à 2.5.Maar voor wie nu een vast contract heeft met lage stroomprijzen: de hybride pomp mag (economisch gezien) blijven loeien tot hij erbij neervalt!

Wil je dat ik ook nog een tabelletje voor je maak waarin we verschillende stroomprijzen wegzetten tegen de gasprijs, zodat je kunt zien wanneer de "straalkachel-strategie" precies rendabel wordt?

• DaanTriple7
  • Nu online
Chielp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:39:
Iets heel anders, met de energiebelasting verhoging op gas van 1 januari, en de verlaging van de belasting op elektriciteit zie ik dat ik met mijn VEH contract van september 2024
0,1382 's nachts voor elektriciteit. Ik wilde even berekenen bij welke COP de Xtend beter de CV kan gaan gebruiken, maar aangezien een CV per m3 gas ongeveer 8,8 kWh warmte opwekt, en 1,1945 / 8.8 = 0,1357 kan ik de Xtend er al bijna helemaal uitgooien en lekker gaan verwarmen met straalkacheltjes. 1 COP verwarmen is nog maar 0,0024 euro per kWh duurder dan verwarmen op gas...

Andersom werkt het dus ook, de CV eruit en als de Xtend het niet meer trekt gewoon met COP1 verder gaan...
Dat is precies wat ik doe. De backup van mijn Xtend is een kacheltje van de action in de woonkamer.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:03
DaanTriple7 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Dat is precies wat ik doe. De backup van mijn Xtend is een kacheltje van de action in de woonkamer.
Slechte zaak. :X :'( Als iedereen dat gaat doen Cop1 bijstoken kan je wel raden wat er gaat gebeuren met een nu al zwaar overbelast netwerk. Dan zijn we met zijn allen snel klaar met verwarmen als alles plat komt te liggen. Gewoon een echt passende WP kopen en stoken tegen minimaal Cop 2 a 2,5 is de oplossing. Hier zat ik met radiatoren tijdens de afgelopen koude nog over de Cop3. Geen BUH nodig gehad. Koop er anders een L/L erbij als backup. Word je ook nog blij in een hete zomer met je zonnepanelenstroom die je straks niet meer kan salderen.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 12-01-2026 20:38 ]

• DaanTriple7
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Slechte zaak. :X :'( Als iedereen dat gaat doen Cop1 bijstoken kan je wel raden wat er gaat gebeuren met een nu al zwaar overbelast netwerk. Dan zijn we met zijn allen snel klaar met verwarmen als alles plat komt te liggen. Gewoon een echt passende WP kopen en stoken tegen minimaal Cop 2 a 2,5 is de oplossing. Hier zat ik met radiatoren tijdens de afgelopen koude nog over de Cop3. Geen BUH nodig gehad. Koop er anders een L/L erbij als backup. Word je ook nog blij in een hete zomer met je zonnepanelenstroom die je straks niet meer kan salderen.
..

Nounou, die 750watt kan het net wel missen hoor. Ik ben full+electric op een 1x35A aansluiting, dus ben sowieso al een verademing voor het net.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

DaanTriple7 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:04:
[...]
Nounou, die 750watt kan het net wel missen hoor.
Nee, je bent niet alleen op het net. Het punt dat gemaakt wordt is: wat als we dat allemaal gaan doen?
Terechte opmerking van @MotorBeast wat mij betreft. Het net is er nog niet klaar voor dat iedereen FE gaat, hoe lager de COP hoe ongunstiger voor het net (en hoe groter de verspilling van energie) en de hybride systemen zijn prima voor de transitie waar we nu in zitten.
Overigens prima om je straalkachel aan te zetten als je overproductie van je eigen zonnepanelen hebt! Maar dan zal je hem wel niet aan willen ;)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• DaanTriple7
  • Nu online
Waar denk je dat die grote backup elementen in een FE warmtepomp voor zijn :+ ? Die zijn minimaal 2 en soms wel 6kW. Ik heb mijn kacheltje dit jaar een week gebruikt (heeft een thermostaat dus staat niet constant aan). Jij mag de opmerking terecht vinden, iedereen heeft een mening (en een anus). Ik deel de mening niet.
Als je het mij vraagt ben ik juist goed bezig. Ik heb een woning uit '58 verduurzaamd en van het gas gehaald. De lasten zijn gigantisch laag en het comfort hoog.
De levering van elektriciteit is de verantwoordelijkheid van de systeembeheerder (voorheen netbeheerder), niet van mij. Als ik gedrag dien aan te passen doe ik dit op economische prikkels vanuit de EPEX markt. Een luie lease-rijder prikt zijn auto aan wanneer hij tijdens de piekuren thuiskomt. Dat gedrag heeft veel ruim 11x meer negatief effect op het systeem (voorheen net) dan mijn 750w kacheltje (die in de piekuren uit staat).

• a2aan
  • Nu online
Volgens mij ligt de 'waarheid' ergens in het midden. Van die ene 750W zal het net zeker niet omvallen, maar het is wel handig om óók te kijken of jouw eigen oplossing voor een bepaald probleem ook 'schaalbaar' is. Zo niet, dan werkt het voor nu, en voor jou, wel prima, maar is het misschien toch niet zo toekomstbestendig.

Die leaserijders zou je met 'regelgeving' (i.c.m. economische prikkels) vrij makkelijk van de absolute pieken af kunnen halen. Kwestie van regelen (door een toekomstige regering) dat je thuisverbruik voor het opladen van je leaseauto alleen nog maar (belastingvrij) terug kan krijgen als de laadpaal naar instructies van de netbeheerder luistert (die techniek wordt nu volgens mij al voorbereid).

In jouw geval denk/hoop ik dat het net er nog wel 750W (van iedereen) bij kan hebben, maar mijn elektrische kachel heeft een stand van 1000W en 2000W, en dan wordt het alweer spannender. Niet voor mij, want mijn 40A aansluiting benut ik nu nog maar zelden voor meer dan 50%. Maar als het om 19:30 's avonds nog eens een keer -15 zou worden, en 'iedereen' heeft een te krap bemeten warmtepomp, en gaat met COP 1 elektrisch bijverwarmen, dan hebben we denk ik wél een probleem.

Ik zie zelf de oplossing overigens meer in grote buurtbatterijen, liefst geëxploiteerd door de netbeheerders (en anders commercieel) t.b.v. peakshaving. Maar dan nog moeten we ervoor zorgen dat we, met z'n allen, niet structureel meer elektriciteit gaan verbruiken dan het net aankan, en een hogere COP is dan toch altijd beter.

Bij mij is de helft van mijn kozijnen (oud kunststof met niet-HR-dubbelglas) aan vervanging toe, en ben wel benieuwd wat triple glas dan gaat doen voor het totale energieverlies van het huis (omlaag), én de COP van de Xtend (omhoog). Een beter afgiftesysteem zou voor de COP nóg meer opleveren, maar ja, die radiatoren hangen er zo prima/mooi bij...

Volgens mij is 'ie hier al eerder langsgekomen, maar als je binnen twee jaar na het plaatsen van een Xtend triple glas neemt, krijg je daar nu €222 per m2 ISDE-subsitie voor.

• Lecenten
Chielp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:39:

Je kunt de redenering natuurlijk ook omdraaien, als gas net zo duur is of zoals in jouw geval zelfs nog iets goedkoper, waarom dan een straalkacheltje ? Bijwarmen met de ketel is veel makkelijker en dan blijft het ook in de rest van het huis lekker warm.

Ook milieutechnisch lijkt het me geen goed plan, zelfs een moderne gascentrale zal inclusief de transportverliezen niet ver boven de 55% rendement uitkomen. Een goed functionerende HR CV ketel haalt ongeveer 95%. Als de stroom uit je zonnepanelen komt is het uiteraard een ander verhaal.

Ik heb hetzelfde energiecontract maar dan met enkeltarief, 15,3 cent per kWh. Reken 9,2 kWh uit een m3 gas a € 1,1945, dan is gas goedkoper bij een COP < 1,18. En de meeste mensen betalen aanzienlijk meer voor een kWh dan wij, geen straalkacheltjes dus.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:03
DaanTriple7 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:14:
Waar denk je dat die grote backup elementen in een FE warmtepomp voor zijn :+ ? Die zijn minimaal 2 en soms wel 6kW. Ik heb mijn kacheltje dit jaar een week gebruikt (heeft een thermostaat dus staat niet constant aan). Jij mag de opmerking terecht vinden, iedereen heeft een mening (en een anus). Ik deel de mening niet.
Als je het mij vraagt ben ik juist goed bezig. Ik heb een woning uit '58 verduurzaamd en van het gas gehaald. De lasten zijn gigantisch laag en het comfort hoog.
De levering van elektriciteit is de verantwoordelijkheid van de systeembeheerder (voorheen netbeheerder), niet van mij. Als ik gedrag dien aan te passen doe ik dit op economische prikkels vanuit de EPEX markt. Een luie lease-rijder prikt zijn auto aan wanneer hij tijdens de piekuren thuiskomt. Dat gedrag heeft veel ruim 11x meer negatief effect op het systeem (voorheen net) dan mijn 750w kacheltje (die in de piekuren uit staat).
Ik zei dus een goed gedimensioneerde WP. Die gebruikt nooit/zelden zijn BUH. Ik ben hier FE met radiatoren en had de koude periode max 40 graden nodig en mijn Vaillant 55/6 deed dat met 2 vingers in de neus ook met het maken van SWW. Een Wp die met koude continue zijn BUH gebruikt is gewoon niet passend. NB: mijn BUH kan minimaal 1kW doen.

• DaanTriple7
  • Nu online
Het is ook geen ideaalplaatje. Ik kreeg pas na het plaatsen van een hybride het inzicht dat dit helemaal geen nodige tussenstap is tov FE. Echter door goede isolatie + de action kachel voor die ene week wel FE mogelijk. Wat is trouwens het afgenomen vermogen van jouw wp tijdens de serieuze kou van een paar nachten geleden?

• WillemD61
Wat is ook alweer de titel van dit forum? off-topic?
Pagina: 1 ... 44 45 Laatste