Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

slaot schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:43:
De bromtoon is zo storend dat ik vannacht, 4.00uur, de thermostaat een graad lager heb gezet.
Bij ons hangt de pomp aan zijmuur, staat op trillingsdempers en vorige week is nog rubber achter de steun gemonteerd. De slaapkamer naast de pomp laat je op zo'n manier niet iemand slapen.
Kijk ook vooral even in het topic over trillingen door WP wat mogelijke oorzaken en oplossingen zijn.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:57
slaot schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:43:
De bromtoon is zo storend dat ik vannacht, 4.00uur, de thermostaat een graad lager heb gezet.
Bij ons hangt de pomp aan zijmuur, staat op trillingsdempers en vorige week is nog rubber achter de steun gemonteerd. De slaapkamer naast de pomp laat je op zo'n manier niet iemand slapen.
Als je de frequentie weet, die storend is, dan kan je die bij de instellingen onder P157, 158 of 159 invoeren, deze frequenties worden overgeslagen.
Heeft bij mij heel erg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-04 16:53
Sinds de update naar 0.86 is mijn indruk dat de compressor frequentie lager is en de ventilator snelheid hoger bij een vergelijkbare buitentemperatuur als eerder.

[ Voor 0% gewijzigd door Oinken op 07-04-2025 19:24 . Reden: Taalfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
En dat is volgens mij voor de geluidsdruk een slimme zet.

Klopt mijn aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:25
Ik denk niet dat je dat zo makkelijk kunt stellen @Oinken , vooral als je ook nog mee rekend dat pure geluidsdruk vaak niet het probleem is maar trilling & resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
GroundBreaking schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:41:
Ik denk niet dat je dat zo makkelijk kunt stellen @Oinken , vooral als je ook nog mee rekend dat pure geluidsdruk vaak niet het probleem is maar trilling & resonantie.
Het was ook maar een aanname.

Denk wel dat het gedrag / aansturing van de buitenunit anders is dan voor de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12:57
Lagere toeren van de compressor i.c.m. hogere toeren van de ventilator gaat in ieder geval (ook) helpen bij het voorkomen van defrosts. Bij mij is de warmtepomp binnenshuis 'beter' hoorbaar naarmate de compressor verder optoert (maar gelukkig nooit echt storend), terwijl ik de ventilator ook op maximale toeren helemaal niet hoor, dus voor mij is het win-win, maar dat zal wellicht niet voor iedereen zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
a2aan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:31:
Lagere toeren van de compressor i.c.m. hogere toeren van de ventilator gaat in ieder geval (ook) helpen bij het voorkomen van defrosts. Bij mij is de warmtepomp binnenshuis 'beter' hoorbaar naarmate de compressor verder optoert (maar gelukkig nooit echt storend), terwijl ik de ventilator ook op maximale toeren helemaal niet hoor, dus voor mij is het win-win, maar dat zal wellicht niet voor iedereen zo zijn.
Voor mij is het ook een vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:08
De eerste 2 weken met de Xtend zijn goed bevallen.

Positieve punten:
- Het gasverbruik is met 96% afgenomen in de afgelopen weken (aldus de welbekende rekensheet die in dit topic rondgaat). Deze temperaturen zijn natuurlijk perfect geweest voor een hybride unit, waarbij de ketel alleen een paar heel koude nachten bij heeft hoeven springen (hij staat nu ingesteld op bijspringen onder de 5 graden, mogelijk dat ik dit nog wat verlaag, maar comfort is belangrijker dan kosten). Dit in combinatie met zonnepanelen en een 3-jarig contract waarbij ik in ieder geval nog tot 2027 kan salderen is in ieder geval erg positief voor de terugverdientijd.

- Vermogen. Hij heeft de afgelopen weken behoorlijk wat keren op flink vermogen moeten draaien, hij moet 195m3 benedenverdieping verwarmen met de vloerverwarming met flink wat dubbelglas (geen HR++), maar hij lijkt het aardig op temperatuur te kunnen houden. Je merkt wel dat hij een overshoot probeert te voorkomen en dus al afschakelt als hij 0,2/0,3 graden van de doeltemperatuur is. Iemand een andere oplossing dan de temperatuur 0,5 graden hoger zetten?

Geluid van de buitenunit valt echt enorm mee. Hij hangt aan een beugel aan de buitenmuur boven de carport (dus ter hoogte van de slaapkamers) en we merken er binnen eigenlijk niks van. En we wonen ver genoeg van onze buren af zodat die er ook geen last van hebben. Dit was eigenlijk mijn enige serieuze zorgpuntje na wat klachten hier, maar ik heb het hele ding binnen nog niet gehoord.

Wat valt (een beetje) tegen:

- Mijn werkkantoor is naast het ketelhok, en ik merk dat het geluid van de Xtend binnenunit wat 'irritanter' is dan van de CV-ketel als hij aan het ratelen is. Niks onoverkoombaars, maar het valt op.

- Misschien boven toch maar eens serieus op zoek gaan naar LTV radiatoren, want met 30-35 graden door de leidingen gaat dat niet veel doen in de winter, alhoewel we de verwarming daar zelden aanhebben.

- De CV-ketel stookte (vanzelfsprekend) een hogere temperatuur, wat ervoor zorgde dat in de ochtend de vloer beneden 'lekker warm aan de voeten was'. Dat is met de Xtend een stuk minder, simpelweg omdat deze niet zo hoog stookt. Ben nog een beetje aan het klooien met de nachtverlaging, om in de ochtend een 'boost' te krijgen, wat een beetje lijkt te werken. In dit geval is comfort voor mij belangrijker dan verbruik, dus als iemand tips heeft dan hoor ik het graag!

P.s. hoe voer ik die firmware update uit?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:42
RobbieB schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:42:

Positieve punten:
- Het gasverbruik is met 96% afgenomen in de afgelopen weken (aldus de welbekende rekensheet die in dit topic rondgaat). Deze temperaturen zijn natuurlijk perfect geweest voor een hybride unit, waarbij de ketel alleen een paar heel koude nachten bij heeft hoeven springen (hij staat nu ingesteld op bijspringen onder de 5 graden, mogelijk dat ik dit nog wat verlaag, maar comfort is belangrijker dan kosten). Dit in combinatie met zonnepanelen en een 3-jarig contract waarbij ik in ieder geval nog tot 2027 kan salderen is in ieder geval erg positief voor de terugverdientijd.

- Vermogen. Hij heeft de afgelopen weken behoorlijk wat keren op flink vermogen moeten draaien, hij moet 195m3 benedenverdieping verwarmen met de vloerverwarming met flink wat dubbelglas (geen HR++), maar hij lijkt het aardig op temperatuur te kunnen houden. Je merkt wel dat hij een overshoot probeert te voorkomen en dus al afschakelt als hij 0,2/0,3 graden van de doeltemperatuur is. Iemand een andere oplossing dan de temperatuur 0,5 graden hoger zetten?

Geluid van de buitenunit valt echt enorm mee. Hij hangt aan een beugel aan de buitenmuur boven de carport (dus ter hoogte van de slaapkamers) en we merken er binnen eigenlijk niks van. En we wonen ver genoeg van onze buren af zodat die er ook geen last van hebben. Dit was eigenlijk mijn enige serieuze zorgpuntje na wat klachten hier, maar ik heb het hele ding binnen nog niet gehoord.

- Mijn werkkantoor is naast het ketelhok, en ik merk dat het geluid van de Xtend binnenunit wat 'irritanter' is dan van de CV-ketel als hij aan het ratelen is. Niks onoverkoombaars, maar het valt op.

- Misschien boven toch maar eens serieus op zoek gaan naar LTV radiatoren, want met 30-35 graden door de leidingen gaat dat niet veel doen in de winter, alhoewel we de verwarming daar zelden aanhebben.

- De CV-ketel stookte (vanzelfsprekend) een hogere temperatuur, wat ervoor zorgde dat in de ochtend de vloer beneden 'lekker warm aan de voeten was'. Dat is met de Xtend een stuk minder, simpelweg omdat deze niet zo hoog stookt. Ben nog een beetje aan het klooien met de nachtverlaging, om in de ochtend een 'boost' te krijgen, wat een beetje lijkt te werken. In dit geval is comfort voor mij belangrijker dan verbruik, dus als iemand tips heeft dan hoor ik het graag!

Mooi dat het bevalt, maar eigenlijk kun je hier nog vrij weinig mee. Het is eigenlijk niet koud om echt goed te kunnen testen.

Als je met deze temperaturen al wat “last” hebt op je kantoortje, dan vrees ik dat als het een week overdag vriespunt of lager is je je kantoor uit word gejaagd;)

In je instellingen van je wp kan je je temperatuur hysterese instellen. Deze staat volgens mij standaard op 0,5, je zou hem op 0,2 zetten maar weet niet of dat veel gaat uitmaken.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Krissiejj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:01:
[...]

Als je met deze temperaturen al wat “last” hebt op je kantoortje, dan vrees ik dat als het een week overdag vriespunt of lager is je je kantoor uit word gejaagd;)
We gaan het meemaken.. En anders maar wat geluidsisolatie gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:41

Positieve punten:

Gewoon geen nacht verlaging... Dan zit de warmte in je huis en hoef je bijna niet bij te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Miglow schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:45:
[...]

Gewoon geen nacht verlaging... Dan zit de warmte in je huis en hoef je bijna niet bij te stoken.
Dat klopt, maar dan is de vloer in de ochtend ook niet 'lekker warm aan de voeten'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
RobbieB schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:03:
[...]

Dat klopt, maar dan is de vloer in de ochtend ook niet 'lekker warm aan de voeten'...
Nee, maar ik denk dat de 5kW van de Xtend niet voldoende is voor dat gevoel. CV maakt je huis warm, Xtend houdt het warm. In mijn geval niet omdat ik eigenlijk een hele slechte use case ben en de verwarming zondagavond uit gaat en pas vrijdagochtend weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
RobbieB schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:03:
[...]

Dat lekker warm aan de voeten, voor 195m2 en een 5kw warmtepomp lijkt me een uitdaging bij kouder weer, als het zo rond of onder het vriespunt word zou het me verbazen als de warmtepomp het gaat lukken om de aanvoer 40+ graden te krijgen.

Heb je een mengverdeler of een open verdeler op de vloerverwarming? Dat zou ook nog een verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-04 11:59

Hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-04 15:56
Krissiejj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:01:
[...]
In je instellingen van je wp kan je je temperatuur hysterese instellen. Deze staat volgens mij standaard op 0,5, je zou hem op 0,2 zetten maar weet niet of dat veel gaat uitmaken.
De hysterese instelling (P203) heeft alleen betrekking op een WAR+aan/uit thermostaat regeling (P202=2 of 3). Bij de standaard OpenTherm regeling wordt dit door de thermostaat bepaald.

Het is me ook niet helemaal duideljk wat RobbieB precies wil, 's morgens opstoken en dan ook nog bewust een overshoot van 0,5 graad ?

Als de thermostaat na een tijd goed ingeregeld is en je hebt geen externe invloeden zoals zoninstraling, dan houdt die de kamertemperatuur vrijwel constant, ik heb wel dagen gehad met maximaal 0,1 graad afwijking. Dan werkt de warmtepomp ook optimaal, 24/7 dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:03
Waarom hebben jullie geen warme voeten met de Xtend? Mijn vloer was de hele winter lekker warm aan de voeten. Zonder bijschakelen van de ketel, want die stond uit en is inmiddels weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
GroundBreaking schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:33:
[...]

Dat lekker warm aan de voeten, voor 195m2 en een 5kw warmtepomp lijkt me een uitdaging bij kouder weer, als het zo rond of onder het vriespunt word zou het me verbazen als de warmtepomp het gaat lukken om de aanvoer 40+ graden te krijgen.

Heb je een mengverdeler of een open verdeler op de vloerverwarming? Dat zou ook nog een verschil kunnen maken.
Zo op/rond het vriespunt verwacht/hoop ik dat de CV ketel bijspringt, dus dat zou dan mogelijk positief uit kunnen vallen. het is een mengverdeler met de optie het ventiel open te zetten en er een open verdeler van te maken. Op dit moment staat het ventiel open. Het is even wachten tot de winterdagen of dat met de CV ook nog een goed idee is (en ik niet water van 55 graden de vloer in knal).

(het is overigens 195m3, 75m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:58:
Waarom hebben jullie geen warme voeten met de Xtend? Mijn vloer was de hele winter lekker warm aan de voeten. Zonder bijschakelen van de ketel, want die stond uit en is inmiddels weg.
Wat was de temperatuur die je vloer in ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Lecenten schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:43:
[...]

De hysterese instelling (P203) heeft alleen betrekking op een WAR+aan/uit thermostaat regeling (P202=2 of 3). Bij de standaard OpenTherm regeling wordt dit door de thermostaat bepaald.

Het is me ook niet helemaal duideljk wat RobbieB precies wil, 's morgens opstoken en dan ook nog bewust een overshoot van 0,5 graad ?

Als de thermostaat na een tijd goed ingeregeld is en je hebt geen externe invloeden zoals zoninstraling, dan houdt die de kamertemperatuur vrijwel constant, ik heb wel dagen gehad met maximaal 0,1 graad afwijking. Dan werkt de warmtepomp ook optimaal, 24/7 dezelfde temperatuur.
Met puur de CV ketel die 's ochtends aansloeg ging er water van 35-40 graden de vloer in, wat voor lekkere warme voeten zorgt (want rond/boven lichaamstemperatuur). Met de Xtend merk ik dat dit eerder rond de 28-30 ligt, wat nog steeds wel ok is, maar niet 'lekker warm'...

Het is een puur luxe probleem, want de xtend doet wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
RobbieB schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:58:
[...]

Wat was de temperatuur die je vloer in ging?
Dat is 1 op 1 wat de Xtend levert, en dat is vaak 30/33. (En dan wat verlies over traject van zolder naar begane grond door een krappe 16mm meerlaagbuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:49
Nieuw hier in dit topic heb al het een en ander terug gelezen maar nog niet alles het zijn nogal wat pagina’s. Ik ben benieuwd of jullie op dit moment een xtend zouden aanschaffen? Met in het achterhoofd saldering gaat eraf en met de opgedane ervaring met het apparaat zelf. Ik heb meerdere installateurs over de vloer gehad maar allemaal hebben ze uiteraard hun eigen ideeen over warmtepomp. Van een aantal kreeg ik de term all electric ready om de oren. Hun advies zou zijn om een zwaardere warmtepomp te nemen zodat op den duur de cv ketel eruit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@japiesa

Als ik het opnieuw kan doen kies ik geen hybride meer, maar all-electric. Het laatste beetje gas is per m3 juist heel duur door de vaste lasten die met je gasaansluiting gemoeid gaan. Deze kosten worden de komende jaren ook nog eens gigantisch veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
japiesa schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:08:
Nieuw hier in dit topic heb al het een en ander terug gelezen maar nog niet alles het zijn nogal wat pagina’s. Ik ben benieuwd of jullie op dit moment een xtend zouden aanschaffen? Met in het achterhoofd saldering gaat eraf en met de opgedane ervaring met het apparaat zelf. Ik heb meerdere installateurs over de vloer gehad maar allemaal hebben ze uiteraard hun eigen ideeen over warmtepomp. Van een aantal kreeg ik de term all electric ready om de oren. Hun advies zou zijn om een zwaardere warmtepomp te nemen zodat op den duur de cv ketel eruit kan.
De Xtend is opzich top in dat het goed met de ketel om gaat en dus een prima hybride oplossing is. Mijn grootste minpunt is het maximale vermogen onder de 3 graden, dat zakt dus in en effectief heb je eigenlijk maar een 3kw warmtepomp op de momenten dat je hem het meest nodig hebt.
Dus ik zou niet zo zeer voor all electric gaan, maar wel voor meer vermogen voor het huis dat we hebben.
Huis is 195m2, twee onder een kap uit 2011/2012 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:14:
@japiesa

Als ik het opnieuw kan doen kies ik geen hybride meer, maar all-electric. Het laatste beetje gas is per m3 juist heel duur door de vaste lasten die met je gasaansluiting gemoeid gaan.
Dat klopt, maar daar staat tegenover dat de investering om dat laatste beetje gas niet meer te gebruiken ook onevenredig duur is.

Bij mij is de Xtend een perfect voorbeeld van de 80/20 regel. Ik bespaar 80% op mijn gasverbruik voor verwarming met 20% van de investering van gasloos gaan. Netto investering was 3600 euro, als ik gasloos wil gaan moet ik een full electric warmtepomp aanschaffen, elektrisch warm water maken, de keuken verbouwen om elektrisch te koken en mijn elektrische installatie grondig laten verbouwen. Dat had 5 keer zo veel gekost en zal nooit rendabel zijn.

Ik zou direct weer een Xtend kopen maar misschien liever een 7 kW versie. Daar is sprake van geweest maar nooit meer wat van gehoord.

De vaste lasten van een gasaansluting zullen vast stijgen maar ik verwacht niet dat dat extreem gaat worden, dat probleem zit vooral in de stroomaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Nou nou, de keuken verbouwen?
Een kookplaatje lepel je er met hetzelfde gemak in waarmee de gasplaat eruit komt. Elektrisch warm water maken hoeft niet meer als je een all-electric setup hebt, want die doet dat al voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Vermoedelijk haal je, in sommige gevallen, een e-boiler er ook uit als je die tegenover vastrecht gas, afschrijving ketel et. cetera. zet.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:45:
Een kookplaatje lepel je er met hetzelfde gemak in waarmee de gasplaat eruit komt. Elektrisch warm water maken hoeft niet meer als je een all-electric setup hebt, want die doet dat al voor je.
OK, ik kan de keuken verbouwen veranderen in het monteren van een elektrische kookplaat. Je zult alsnog een boiler nodig hebben, ook als je die indirect verwarmt met een warmtepomp. En zonder een aparte warmtepompboiler heb je een grotere warmtepomp nodig. Plus - misschien specifiek voor mijn geval - een ingrijpende verbouwing van de elektrische installatie.

Hoe je het ook noemt, full electric had in mijn geval een kostenplaatje van rond de 17K en dat was ongeveer 5 keer zo duur als de Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Lecenten schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:41:
[...]

De vaste lasten van een gasaansluting zullen vast stijgen maar ik verwacht niet dat dat extreem gaat worden, dat probleem zit vooral in de stroomaansluiting.
Ik denk dat je jezelf bij die aanname veel te comfortabel voelt.

YouTube: Gas is een sterfhuisconstructie geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Die kosten zijn maar een klein deel van de netbeheerkosten. Netbeheerkosten voor gas zijn bij mij van 2024 naar 2025 met nog geen 23 euro per jaar gestegen.

Slechts 18% van de woningen is gasloos en dat percentage stijgt niet heel hard. Hoe mooi (en onhaalbaar) de door de politiek verzonnen doelstellingen ook zijn.

Daarnaast zal gas de komende jaren fors goedkoper worden. Dat is geen glazen bol verwachting maar een feit, gas met levering over bijvoorbeeld 5 jaar kun je nu al kopen.

We blijven nog heel lang op gas verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:45:
Een kookplaatje lepel je er met hetzelfde gemak in waarmee de gasplaat eruit komt.
Er zit nog wel wat ruimte tussen heel de keuken verbouwen en alleen een gasplaat vervangen voor elektrisch.

Heb hier een 90cm gasfornuis met elektrische oven, die los tussen twee stukken aanrecht staat. Die vervangen voor een inductiefornuis is relatief eenvoudig (wel beperkte keuze qua merken), en er moet nog steeds een extra/dikkere elektriciteitskabel getrokken worden. En de meterkast omgebouwd naar drie fasen, waar naast de kosten ook niet 'zomaar' ruimte voor is.

Als je naar een losse kookplaat wil (al dan niet met een oven eronder), heb je ook weer een nieuw (stuk) keukenblok nodig.

Allemaal niet onmogelijk, maar wel duur, en het op dit moment niet waard, qua kosten en gedoe. Maar als het gas écht heel duur wordt, kan het alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japiesa
Bedankt voor jullie reacties ik ga het een en ander nog even doorrekenen. Ik heb ook al diverse offertes opgevraagd en daar zit soms best veel verschil tussen dus ga nog even verschillende bedrijven contacteren. Maar een vermindering van 80% van het gas moet haalbaar zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
a2aan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:37:
[...]

Er zit nog wel wat ruimte tussen heel de keuken verbouwen en alleen een gasplaat vervangen voor elektrisch.

Heb hier een 90cm gasfornuis met elektrische oven, die los tussen twee stukken aanrecht staat. Die vervangen voor een inductiefornuis is relatief eenvoudig (wel beperkte keuze qua merken), en er moet nog steeds een extra/dikkere elektriciteitskabel getrokken worden. En de meterkast omgebouwd naar drie fasen, waar naast de kosten ook niet 'zomaar' ruimte voor is.

Als je naar een losse kookplaat wil (al dan niet met een oven eronder), heb je ook weer een nieuw (stuk) keukenblok nodig.

Allemaal niet onmogelijk, maar wel duur, en het op dit moment niet waard, qua kosten en gedoe. Maar als het gas écht heel duur wordt, kan het alsnog.
Een 1-fase 4-pitter is ook een optie.
Kan op de groep van je vaatwasser/boiler met een boiler-stekkerblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:34:
[...]

Je huis verwarmen naar max 15 graden is ook een optie, maar niet iets dat veel mensen ambieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Moraal van het verhaal: er zijn diverse opties, variërend in kosten, gedoe, kwaliteit, features, geluksbeleving en duurzaamheid. En op dit moment is voor mij, persoonlijk, het optimum om op mijn 6-pits gasfornuis te blijven koken (oh, ja, voor inductie zou ik deels ook nieuwe pannen nodig hebben).

Zo'n 1-fase 4-pitter inductieplaat heb ik weleens in een vakantiehuisje gehad, en die ervaring leert me dat ik dat thuis nooit zou willen hebben.

Het is jammer dat de Xtend niet 'all-electric-ready' is (alhoewel hij het heel misschien nét zou redden, als ik deels de kozijnen en ramen zou vervangen), maar ook hier geldt weer, voor mij persoonlijk, dat hij wel het optimum leek tussen kosten, gedoe, kwaliteit, features, geluksbeleving en duurzaamheid.

Of nou ja, qua kwaliteit, gedoe en duurzaamheid heb ik wel wat tegenslag mee gehad, aangezien ik nu een tweede binnenunit, en zelfs een derde buitenunit (op de dakkapel) heb staan. De garantie is allemaal keurig netjes afgehandeld door Intergas en mijn eigen installateur, dus ik ben nog steeds blij, maar jammer is het natuurlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miglow
japiesa schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:22:
Bedankt voor jullie reacties ik ga het een en ander nog even doorrekenen. Ik heb ook al diverse offertes opgevraagd en daar zit soms best veel verschil tussen dus ga nog even verschillende bedrijven contacteren. Maar een vermindering van 80% van het gas moet haalbaar zijn ?
Dat ligt er heel erg aan hoeveel gas je nu verbruikt. Zoals vaker aangestipt is er bij het grootste deel van de week niemand thuis en zat ik zonder Xtend op 550-600m³ gas. Nu gaat de verwarming zondagavond op 16 en vrijdagmorgen op 21, dan moet de ketel behoorlijk bij stoken maar ik vind het onzinnig om het huis de hele week op 21 te houden als ik er niet ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
[...]

Ik heb enkele jaren met zo’n kookplaat gekookt, nu met een twee fase plaat. Ik merk weinig verschil. Maar goed, ik heb dan ook wel een Quooker dus direct kokend water voor de pasta/rijst en een stoomoven voor de groente. Het komt zelden voor dat ik vier pitten in gebruik heb.

Ik had de plaat wel op 20A ingesteld met bijpassende zekering en bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-04 19:10
Ik heb vanaf het begin dat ik de XTend heb de pomp van de vloerverwarmingsverdeler op de XTend aangesloten. Deze loopt nu tegelijk met de interne pomp van de XTend. De voeding van de pomp komt dus via de XTend.

De XTend heb ik via een homewizard plug aangsloten om het totale stroomverbruik te kunnen meten.

Nu valt me op dat de pomp eigenlijk heel erg lang door draait, en het geheel nu dus continu 57 watt blijft verbruiken. Ook als de XTend zelf niet meer aan staat.
Ik kan me voorstellen dat de pomp nog een tijd lang doordraait als er nog warmte in het systeem.
Echter komt het de laatste dagen vaak voor dat rond de middag de Target temperatuur onder de Supply temperatuur komt, dus dat er geen warmte meer hoeft te worden afgegeven.

Waarom blijft nu toch de pomp zo lang doordraaien? En dus stroom verbruiken?
Vandaag kwam bijvoorbeeld de target temperatuur om 14:20 onder de supply temperatuur.
Nu om 17:00 draait de pomp nog steeds.

Als ik heel ver terug ga naar vorig jaar zomer dan is de pomp wel uit en trekt de XTend nog 8 watt totaal (standby verbruik zal dit zijn). Eigenlijk nog veel voor een apparaat dit niks doet, alleen af en toe maar even meten of hij aan het werk moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@remcon wat ik denk te zien is dat als de kamerthermostaat warmte vraagt, maar het minimumvermogen van de Xtend te hoog is, dat dan de circulatiepomp blijft draaien, terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Ik zie dat ook wweleens uren achachter elkaar.

Als de kamerthermostaat helemaal geen warmte meer vraagt, dan gaat de Xtend wel helemaal in stand-by, met stilstaande pomp.

@Fullpower kan misschien meer vertellen over het wat, en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:55
remcon schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:02:
Ik heb vanaf het begin dat ik de XTend heb de pomp van de vloerverwarmingsverdeler op de XTend aangesloten. Deze loopt nu tegelijk met de interne pomp van de XTend. De voeding van de pomp komt dus via de XTend.

De XTend heb ik via een homewizard plug aangsloten om het totale stroomverbruik te kunnen meten.

Nu valt me op dat de pomp eigenlijk heel erg lang door draait, en het geheel nu dus continu 57 watt blijft verbruiken. Ook als de XTend zelf niet meer aan staat.
Ik kan me voorstellen dat de pomp nog een tijd lang doordraait als er nog warmte in het systeem.
Echter komt het de laatste dagen vaak voor dat rond de middag de Target temperatuur onder de Supply temperatuur komt, dus dat er geen warmte meer hoeft te worden afgegeven.

Vandaag kwam bijvoorbeeld de target temperatuur om 14:20 onder de supply temperatuur.

Als ik heel ver terug ga naar vorig jaar zomer dan is de pomp wel uit en trekt de XTend nog 8 watt totaal (standby verbruik zal dit zijn). Eigenlijk nog veel voor een apparaat dit niks doet, alleen af en toe maar even meten of hij aan het werk moet.
Het is inderdaad zo dat de waterpomp met laag debiet blijft draaien tijden de compressor uit perioden (zgn. 'Low load' regeling). De regeling blijft de watertemperatuur monitoren om zo te kunnen leveren wat er wordt gevraagd.

Er is een mogelijkheid om de regeling anders in te stellen, waarbij de waterpomp stopt wanneer het kan; de regelling zal de pomp dan af en toe inschakelen om te kijken wat de watertemperatuur is. Maar dit is een expert parameter. Mocht je dit willen proberen dan stuur maar even een PB.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
Miglow schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:35:
[...]

Dat ligt er heel erg aan hoeveel gas je nu verbruikt. Zoals vaker aangestipt is er bij het grootste deel van de week niemand thuis en zat ik zonder Xtend op 550-600m³ gas. Nu gaat de verwarming zondagavond op 16 en vrijdagmorgen op 21, dan moet de ketel behoorlijk bij stoken maar ik vind het onzinnig om het huis de hele week op 21 te houden als ik er niet ben.
Ik verbruik nu zo’n 1100 m3 gas het gedeelte voor warm tapwater is zo’n 200 m3 dus blijft er 900 voor de verwarming over. Heb nu een Intergas xtreme hangen icm een 7 groeps vloerverwarming. Werk nu met de ketel ook al niet met een nachtverlaging. Ik heb nu een super scherpe offerte, dus denk dat ik overstag ga. Ben benieuwd hoe het een en ander gaat uitwerken tegen de tijd dit topic maar even goed uitpluizen qua instellingen. Mijn vloerverdeler is een 7 groeps therminon ltv met zo’n regelbaar ventiel. Moet deze straks nog veranderd worden met de xtend? Hij staat nu op ongeveer halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
  • Laatst online: 09:38
Gisteren een firmware update gedaan naar versie 0.86

Wat mij opvalt is dat gisterenavond en vanavond de Xtend aanslaat zonder dat er warmtevraag is.
Hij staat nu het water via de shunt rond te pompen...dat is een beetje zinloos.

Iemand ervaring mee of een idee waar dit aan kan liggen?

Aansturing is via Evohome/Opentherm zoneregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
japiesa schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:08:
[...]

Ik verbruik nu zo’n 1100 m3 gas het gedeelte voor warm tapwater is zo’n 200 m3 dus blijft er 900 voor de verwarming over. Heb nu een Intergas xtreme hangen icm een 7 groeps vloerverwarming. Werk nu met de ketel ook al niet met een nachtverlaging. Ik heb nu een super scherpe offerte, dus denk dat ik overstag ga. Ben benieuwd hoe het een en ander gaat uitwerken tegen de tijd dit topic maar even goed uitpluizen qua instellingen. Mijn vloerverdeler is een 7 groeps therminon ltv met zo’n regelbaar ventiel. Moet deze straks nog veranderd worden met de xtend? Hij staat nu op ongeveer halverwege.
Ventiel moet je even proberen. Ik heb hem nu helemaal dicht gedraaid, omdat de temperatuur uit de xtend vrij laag is. Vraag is even hoe dit op koude dagen is als de ketel bij springt, het moet in ieder geval niet boven de 40 je vloer in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
@Fullpower Is er nog nieuws over het verder terug moduleren dan 25Hz? Daar was sprake van, maar in de laatste firmware zit het niet. Zou toch mooi zijn voor met name de voor- en najaars periode.

[ Voor 3% gewijzigd door RaymondD op 11-04-2025 09:51 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
remcon schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:02:

Ik zie op de kamerthermostaat eigenlijk altijd als ik kijk wel een vlammetje branden (Honeywell Round Modular smart-versie, ff kwijt hoe die heet), zou dat dan voor de pomp zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Als er ene vlammetje staat dan is er ene verwarmings modus actief. Dat zou low-load kunnen zijn waardoor er niet continu effectief verwarmd word, maar het vlammetje geeft aan dat er een vorm van verwarmings activiteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Hebben jullie ook dat als de Xtend opstart dat zowel de buiten- als binnenunit een geluid maakt alsof er water doorheen loopt?
Als hij eenmaal op gang is gekomen, dan is het geluid weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Oinken schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:15:
Hebben jullie ook dat als de Xtend opstart dat zowel de buiten- als binnenunit een geluid maakt alsof er water doorheen loopt?
Als hij eenmaal op gang is gekomen, dan is het geluid weg.
Dat is je koelvloeistof wat rond gaat pompen in je koelleidingen. Is als het goed is na een paar minuten weg.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Een vraag die niet direct over de Xtend gaat maar wel over de Intergas Touch thermostaat die je er vaak bij krijgt. Ik heb de Xtend besteld en zag dat de thermostaat in wit en zwart te krijgen is. De witte lijkt me mooier staan in ons interieur, maar op de online afbeeldingen lijkt de afleesbaarheid niet best (witte LCD letters op witte achtergrond). Zijn er hier mensen met ervaring met de witte Touch, of misschien zelfs mensen die ervaring met de 2 versies hebben en deze met elkaar kunnen vergelijken? Vooral dus de afleesbaarheid van de display overdag (met veel daglicht). Onze huidige Honeywell thermostaat heeft een gaar/moeilijk afleesbaar display en wil graag dat de nieuwe thermostaat daadwerkelijk een verbetering is :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oinken
Wij hebben de witte versie en ik vind het prima leesbaar bij ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HybridExpert
  • Laatst online: 12:43
JanPedaal schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:41:
Een vraag die niet direct over de Xtend gaat maar wel over de Intergas Touch thermostaat die je er vaak bij krijgt. Ik heb de Xtend besteld en zag dat de thermostaat in wit en zwart te krijgen is. De witte lijkt me mooier staan in ons interieur, maar op de online afbeeldingen lijkt de afleesbaarheid niet best (witte LCD letters op witte achtergrond). Zijn er hier mensen met ervaring met de witte Touch, of misschien zelfs mensen die ervaring met de 2 versies hebben en deze met elkaar kunnen vergelijken? Vooral dus de afleesbaarheid van de display overdag (met veel daglicht). Onze huidige Honeywell thermostaat heeft een gaar/moeilijk afleesbaar display en wil graag dat de nieuwe thermostaat daadwerkelijk een verbetering is :)
Ik heb ook de witte. Geen problemen met afleesbaarheid. Helderheid is ook nog in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 17:46
Sinds december ben ik in het bezit van een Intergas Xtend 5 kW.
Nu ik zo zie dat ik toch nog aardig wat (te veel) teruglever op zonnige dagen, vroeg ik mij af of het zinvol zal zijn om zo’n Xtore er bij te kopen?

Ik schat dat wij per maand zo’n 15 kuub gas gebruiken voor tapwater, hooguit. Dus uitgaande van 180 kuub per jaar bij een prijs van 1,38 per kuub is ~ €250.

En nu zal de Xtore niet direct al die energie kunnen vervangen, dus een deel zal toch door de geiser moeten worden opgewarmd. Is er een soort gemiddelde rekensom hoeveel de toevoeging van dit apparaat aan het systeem (icm de reeds aanwezige HRE 30/36 A) scheelt in het directe gasverbruik?

Daarnaast is het naar ik begrijp handig dat de verwarming dan ook eerst door de Xtore warmte voorraad loopt, ik kan mij voorstellen dat dit ook weer scheelt in hoeveel gas er uiteindelijk ook voor verwarming verbruikt wordt, maar ik heb flink gegoogeld en ook al een tijdje meegelezen in dit draadje en ik kan nergens vinden wat de te verwachten opbrengst/winst van de Xtore zal zijn en hoeveel jaar het gaat duren om de investering terug te verdienen?

Wanneer iemand deze cijfers heeft of al een beetje ervaring heeft met dit apparaat, ik wil graag best nog wel een € 1500 investeren om het tapwater en de verwarming de komende jaren nog goedkoper te maken, maar ik vraag mij serieus af of dit zoden aan de dijk gaat zetten. Wat is jullie mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
ptrv schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:58:
Daarnaast is het naar ik begrijp handig dat de verwarming dan ook eerst door de Xtore warmte voorraad loopt
Dit (her)ken ik niet. Ik dacht dat de Xtend, op enig moment, óf warmte aan de CV-installatie, óf warmte aan de Xtore levert (met een externe klep in het leidingwerk die wordt aangestuurd door de Xtend). Zoals ik het begreep krijgt CV voorrang op de Xtore, en wordt de Xtore dus alleen verwarmd op momenten dat de Xtend 'overcapaciteit' heeft t.o.v. de CV-vraag (in de zomer dus altijd, en op de koude winterdagen nooit).

Verder vind ik de Xtore een mooi concept, maar persoonlijk vind ik dat het te weinig zoden aan de dijk zet. Hij past niet (goed genoeg) in een groeipad om volledig van het gas af te gaan, dus het besparingspotentieel, zowel qua geld als qua duurzaamheid is inderdaad puur het gas dat je voor SWW verbruikt, minus het deel dat de Xtore niet kan afvangen (een groot deel in de winter, de legionellaruns, en de momenten dat de SWW-vraag groter is dan de capaciteit van de Xtore).

Mijn persoonlijke afweging is dat ik een Xtend de 'moeite' waard vind om mijn gasverbruik van 1000m3 naar (pak hem beet) 300m3 terug te brengen; een Xtore om van die 300m3 terug te gaan naar (pak hem beet) 150m3 vind ik niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 17:46
Het kan heel goed zo zijn dat je het bij het juiste eind hebt hoor, ik heb niet echt veel begrepen van hoe het onder de motorkap allemaal werkt, ik dacht alleen dat je dus twee vliegen in één kap sloeg in de zin van altijd warm tapwater en altijd een beetje hulp bij het verwarmen voor de cv.

Voor wat betreft je laatste 2 alinea‘s, daar ben ik het denk ik wel mee eens, ik denk ook dat dit zo’n beetje de algemene conclusie hier is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-04 18:20
Ik noteer dagelijks de gegevens van de Xtend, en ik zie nu dat vanaf 12 april het getal voor het cumulatieve gebruik van de Xtend ongewijzigd is gebleven, terwijl er wel enige warmte-opwek is geweest in die dagen. Ik heb ook een kWh-meter in de voeding naar de Xtend en die registreert sinds die datum een gebruik van 2,1 kWh. Ik vermoed daarom dat er iets mis is met de bijtelling van het dagelijkse verbruik in het totaal-verbruik.
Iemand enig idee van de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
De kWh meter registreert een hoger verbruik dan de Xtend omdat de Xtend onder andere het verbruik van de pomp niet meerekent. De reden dat de Xtend geen verbruik aangeeft is waarschijnlijk dat het verbruik lager dan 0,5 kWh is geweest en afgerond wordt op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
Cumulatief vanaf 1/11/24 geeft de kWh-meter inderdaad 13% meer verbruik aan dan de Xtend. Daar was ik mee bekend.
Over het afgelopen etmaal geeft de Xtend een verbruik op van 0,7 kWh. Zou dat dan ook naar 0 zijn afgerond?
De etmalen daarvoor was het 0,1 en 0,3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
In dat geval is het niet logisch dat er cumulatief niet 1 kWh wordt weergegeven. Want 0,7+0,1+0,3 is wel meer dan 1 kWh en je zou verwachten dat intern de cumulatieve teller gewoon doorloopt.

Dit effect krijg je wel als de Xtend spanningsloos is geweest want dan raakt hij het dagverbruik kwijt. Maar als dat niet het geval is geweest kan ik het niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
vanochtend opgestaan: de app een 'cloud 2.0 update' en mn xtend in een N70 storing (af te lezen vanaf de thermostaat).
zucht..
(anyone a clue for an easy fix?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oinken
N is een notificatie heb ik ondertussen geleerd, geen storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Oinken schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:21:
N is een notificatie heb ik ondertussen geleerd, geen storing.
dan heeft de notificatie nu het effect dat de xtend rood licht geeft en niks meer doet :)

als ik servicecode 15 gebruik kan ik hem resetten; de icter in me denkt (reset and if it happens again we need to fix it), maar waar wijst de n70 naar? voordat ik zo een component definitief naar een early grave jaag terwijl het nu nog op te lossen zou zijn... (ik krijg n70 niet teruggevonden in de manual)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Kijk in de nieuwere versie van de manual:

https://framerusercontent...szF1MzhhCmGc4Zwf7w69Y.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
thanks, de Notificaties (N codes) zijn met voorloopnul, ik vind de melding met N070 als search.

neem contact op met intergas BV... lol (sad panda face)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Je bent niet de eerste met die foutmelding, maar het is me niet duidelijk wat nu precies het probleem is:

https://www.facebook.com/...0/posts/1376102359678788/

Ik zou hem inderdaad eens resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Lecenten schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:25:
Je bent niet de eerste met die foutmelding, maar het is me niet duidelijk wat nu precies het probleem is:

https://www.facebook.com/...0/posts/1376102359678788/

Ik zou hem inderdaad eens resetten.
thanks... begonnen met 'n 70' daarna de voorloopnul gevonden en toen de search niet opnieuw gedaan...
ik ben afwachtende belletje monteur, geen haast want er is warm water

edit: ik ben bijgelezen op mn voorgangers met dezelfde melding, it is what it is, garantie dus komt goed

[ Voor 8% gewijzigd door dyrc op 17-04-2025 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Volgens mij zijn er in dit topic minimaal twee personen waarbij de N070 de voorbode was voor het vervangen van de EEV (onderdeel in de buitenunit). In dit topic zoeken op N070 en/of EEV geeft wat meer info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Klopt, dat zoeken op N070 is wat de eerste link die ik gaf doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
Lecenten schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:22:
In dat geval is het niet logisch dat er cumulatief niet 1 kWh wordt weergegeven. Want 0,7+0,1+0,3 is wel meer dan 1 kWh en je zou verwachten dat intern de cumulatieve teller gewoon doorloopt.
Hij is inmiddels weer gaan tellen. Was dus loos alarm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirtm
a2aan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:12:
Volgens mij zijn er in dit topic minimaal twee personen waarbij de N070 de voorbode was voor het vervangen van de EEV (onderdeel in de buitenunit). In dit topic zoeken op N070 en/of EEV geeft wat meer info.
Yep, been there :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravity
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-04 21:29
Ik ook :/
N70 plus nog hele riedel meldingen. Installateur printplaat binnenuit vervangen, geen resultaat. Heeft Intergas gebeld en die hebben buitenprint vervangen. Helaas geen effect dus nu is de hele buitenunit vervangen. Dik 6 a 7 weken doorlooptijd vanaf de N70 melding. Draait nu weer als vanouds.
Ohja, hield er 19 weken na installatie mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Intergas kan meer uitlezen, die kunnen nog meer meldingen zien dan je via wifi zelf ziet.
Dus waarschijnlijk kan de installateur in samenspraak met intergas sneller vertellen wat er aan de hand is.
Bij mij kwam N070 uiteindelijk ook naar boven toen er een probleem met de EEV was, hele buitenunit uiteindelijk vervangen door de installateur, die vond dat op dat moment de betere oplossing dan in het veld nieuwe EEV er in solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Mijn Xtend gaf een N123 melding, ik gegoogled, gaat de N maar tot 080, maar iets met user interface ofzo. Reset ingedrukt, we gaan het wel zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
Is er al iemand die iets meer info over de nieuwe xtend eco’s heeft. Ik ben benieuwd wat naast een andere kleuroptie de meerwaarde van de nieuwe eco is ten opzichte van de oude xtend. Ik heb inmiddels akkoord gegeven op een offerte voor de oude maar als de nieuwe significant beter is kan ik misschien beter nog even wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:55
japiesa schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:27:
Is er al iemand die iets meer info over de nieuwe xtend eco’s heeft. Ik ben benieuwd wat naast een andere kleuroptie de meerwaarde van de nieuwe eco is ten opzichte van de oude xtend. Ik heb inmiddels akkoord gegeven op een offerte voor de oude maar als de nieuwe significant beter is kan ik misschien beter nog even wachten?
Xtend eco is met propaan (R290) koudemiddel en is er alleen als monoblock.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-04 22:02
Fullpower schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:16:
[...]

Xtend eco is met propaan (R290) koudemiddel en is er alleen als monoblock.
Maar, naast een 5kW, ook een 7kW zo te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door DurQ op 20-04-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
Maar het is niet zo dat een nieuwer model perse veel beter is qua performance etc? Met andere woorden als je nu de keus hebt een nieuwer/duurder model kopen of is de oude nog gewoon prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Tussen R32 en R290, en tussen split en monoblock zitten nogal fundamentele verschillen. Het is dus niet zo dat moderner altijd 'beter' is (nog los van de kans op eventuele kinderziektes).

Het is wel zo dat R290 'toekomstbestendiger' lijkt te zijn, aangezien R32, door regelgeving, wordt uitgefaseerd (als eerste voor nieuw te installeren monoblocks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
Waar zien jullie dat de xtend eco een monoblock warmtepomp is?

Propaan = monoblock?

[ Voor 16% gewijzigd door japiesa op 20-04-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
Daar staat de nieuwe xtend eco nog niet tussen. De xtend monoblock is al een tijdje uit volgens mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
japiesa schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:34:
Maar het is niet zo dat een nieuwer model perse veel beter is qua performance etc? Met andere woorden als je nu de keus hebt een nieuwer/duurder model kopen of is de oude nog gewoon prima
Propaan kan in theorie een hogere temperatuur geven. Waar de Xtend theoretisch tot 55 graden water kan leveren zou dit met propaan tot +70 graden moeten kunnen. Let wel, theorie != praktijk.
Daarnaast is de ecologische footprint van propaan veel beter, vandaar de ‘eco’ terminologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
RobbieB schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:25:
[...]

Propaan kan in theorie een hogere temperatuur geven. Waar de Xtend theoretisch tot 55 graden water kan leveren zou dit met propaan tot +70 graden moeten kunnen. Let wel, theorie != praktijk.
Daarnaast is de ecologische footprint van propaan veel beter, vandaar de ‘eco’ terminologie.
Precies dus in theorie is deze meer geschikt voor radiator systemen. Ik ben dan benieuwd naar de betere performance wat hier mee bedoeld wordt. Ik heb dus de oude in bestelling staan maar wil natuurlijk achteraf gezien niet de verkeerde keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
japiesa schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:11:
Waar zien jullie dat de xtend eco een monoblock warmtepomp is?

Propaan = monoblock?
Hier:
https://www.intergas-verw...lijk/xtend-eco-bouwbeurs/

Propaan hoeft niet per se monobloc te zijn maar installatie zonder F-Gassen certificering zoals daar staat betekend wel per definitie dat het een monobloc is.
Al moet ik daar wel bij aanmerken, dat het maar zo kan zijn dat het net als de huidige Xtend Monoblock, eigenlijk een beetje ene hybride is, dus een split unit, waar de binnen en buiten unit allebei in de buitenunit geplaatst zitten, en het dus niet een volledig als monoblock ontworpen unit is.

[ Voor 25% gewijzigd door GroundBreaking op 20-04-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Propaan is (volgens mij) altijd monoblock, maar de 'oude' Xtend was er ook al enige tijd als R32 monoblock; de 'originele' Xtend was een R32 split. Als je een split in bestelling hebt kan je die niet 'zomaar' vervangen door een monoblock, aangezien de installatie wel fundamenteel anders is (o.a. dikkere CV-leidingen van buiten naar binnen, i.p.v. koudemiddelleidingen).

In dit topic zijn al wel wat vergelijkingen langsgekomen, qua performance, van R32- en R290-versies van hetzelfde merk/model (niet Intergas!), en de performanceverschillen variëren afhankelijk van de buitentemperatuur, en de gevraagde aanvoertemperatuur. Het is zeker niet zo dat R290 onder alle omstandigheden beter is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat de huidige versie prima bij mijn doeleinden past vloerverwarming en heb ook nog een redelijke afstand van buitenunit naar cv-ketel opstelling. Dan lijkt mij de huidige variant prima. Daarnaast is deze nu ook voor een best aantrekkelijke prijs aan te schaffen in tegenstelling tot nieuwe exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
De R32 versie is een prima toestel en ik zou hem niet zo maar vervangen voor een mogelijk betere. Althans dan moet hij echt beter zijn en dat is nu maar de vraag.

R32 heeft een betere rendement alleen is niet heel goed voor het milieu en daarom willen ze ze steeds minder gaan verkopen.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de 7kW versie.

[ Voor 8% gewijzigd door Krissiejj op 20-04-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Weet iemand hier of CV-ketels iets van een programma hebben om de circulatiepomp een keer in de zoveel tijd even te laten draaien? Ik dacht namelijk dat het niet goed is om de pomp maandenlang stil te laten staan.

Maar dan de vraag: hoe werkt dat i.c.m. een Xtend? Als die niet op hetzelfde moment draait, dan heeft de CV-pomp wel heel veel weerstand. Gaat dit alsnog gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
a2aan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:34:
Weet iemand hier of CV-ketels iets van een programma hebben om de circulatiepomp een keer in de zoveel tijd even te laten draaien? Ik dacht namelijk dat het niet goed is om de pomp maandenlang stil te laten staan.

Maar dan de vraag: hoe werkt dat i.c.m. een Xtend? Als die niet op hetzelfde moment draait, dan heeft de CV-pomp wel heel veel weerstand. Gaat dit alsnog gewoon goed?
Dit regelt de Xtend volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
a2aan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:34:

Heb ik bij @Fullpower een keer nagevraagd. Elke dag draait de pomp (en de secundaire pomp) heel even als deze 24 uur stil heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
De Xtend kan zelf lekker het CV-water rondpompen met zijn eigen circulatiepomp. Daar maak ik me geen zorgen over.

Maar wat gebeurt er als de gasketel eventjes wil pompen? Kan de Xtend dat 'detecteren', zodat 'ie dan kan meedoen? Als de gasketel gaat pompen terwijl de Xtend stilstaat, lijkt me dat niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
a2aan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:14:
De Xtend kan zelf lekker het CV-water rondpompen met zijn eigen circulatiepomp. Daar maak ik me geen zorgen over.

Maar wat gebeurt er als de gasketel eventjes wil pompen? Kan de Xtend dat 'detecteren', zodat 'ie dan kan meedoen? Als de gasketel gaat pompen terwijl de Xtend stilstaat, lijkt me dat niet zo goed.
Als de gasketel pomp, maar niet stookt is er geen enkel probleem als de Xtend's pomp stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:44:
Als de gasketel pomp, maar niet stookt is er geen enkel probleem als de Xtend's pomp stil staat.
Maar wat gebeurt er dan? Duwt de pomp van de gasketel het water dan gewoon door de stilstaande pomp van de Xtend? Is die weerstand dan zodanig klein dat dat gewoon 'goed' gaat? Voor mij is dit onbekende materie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
a2aan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:13:
[...]

Maar wat gebeurt er dan? Duwt de pomp van de gasketel het water dan gewoon door de stilstaande pomp van de Xtend? Is die weerstand dan zodanig klein dat dat gewoon 'goed' gaat? Voor mij is dit onbekende materie...
Volgens mij is dat idd zo, dit is toch hoe Hybride werkt? _of_ de Xtend pomp draait, _of_ de Cv ketel, misschien met een kleine overlap periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 09:49
@a2aan ik denk dat de foto het wel uitlegt. Door de open verdeler heeft de CV zijn eigen kleine circuit en de Xtend het circuit van het huis. Als er warmtevraag is en de CV moet helpen zal zowel de pomp van de CV en de pomp van de Xtend aan staan.

Als de CV in de zomer wilt pompen is dat geen probleem, dan gaat er alleen water stromen tussen de CV en de open verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuYs1DQpxFxhGMuGLC2YuL3TZJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQ1PkPbLXaHHx4QkEc2VSjQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Thomasvt ah, ja, duh! Ik heb hier nota bene zelf wel eens gemopperd dat tijdens hybride bedrijf een deel van het door de gasketel verwarmde water weer direct terug stroomt naar zijn eigen retour. Maar tijdens de zomermaanden is dit juist een gewenste feature.

Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
sirtm schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:05:
Volgens mij is dat idd zo, dit is toch hoe Hybride werkt? _of_ de Xtend pomp draait, _of_ de Cv ketel, misschien met een kleine overlap periode.
Nee. Zelfs als de gasketel alle verwarming op zich neemt, moet de circulatiepomp van de Xtend meedraaien, omdat het retourwater van je afgiftesysteem altijd eerst door de Xtend heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Weet iemand of je in het menu van je Xtend ook kunt zien of deze koelmiddel is verloren?

Een aantal weken geleden is bij onze Xtend het Schrader ventiel vervangen van de buitenunit. Sinds die tijd draait hij goed. De afgelopen dagen maakt de Xtend ook nadat hij al een tijdje is opgestart het geluid alsof er water loopt, dit hoor ik bij de buitenunit.

Het huis wordt normaal warm, maar echt hard hoeft hij op dit moment ook niet te werken.

Is er een pienter iemand die weet hoe ik kan zien bij bijvoorbeeld de statistieken of alles oké is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
De vorige keer kon ik het heel makkelijk zien tijdens koud weer. Dan bevriest niet de gehele buitenunit, maar maar een deel van de unit. Zo koud is het nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-04 22:21
Gisteren is ook hier een Intergas Xtend 5 geïnstalleerd. De installateur vroeg mij toen ik bij hun een offerte opvroeg, of ik het zeker wist. Dit vanwege ons relatief lage gasverbruik van ca 600 m3 voor verwarming. Goed dat ze meedenken en een realistisch beeld geven mbt de besparing op aardgas. 😀
In het begin probleem met koppelen, nadat ik een wifi-versterker dichterbij had gezet geen probleem meer.
De buitenunit is mooi stil, geen geluid of trillingen binnen. Deze staat op het platte dak van de uitbouw.

Pas wanneer ik mijn hoofd boven de dakrand steek hoor ik de fan heel zachtjes.
Rechts staat de 5 kW Mitsubishi unit van de airco, links de Intergas.

Beetje verkeerde tijd om uitgebreid uit te proberen natuurlijk, dat zal wel oktober worden.
Overigens was in februari opgegeven dat er voor deze WP € 1700,- ISDE subsidie is, maar bij het indienen bleek dat € 1925,- te zijn geworden. Subsidiabel vermogen is van 3 naar 4 kW gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqyJQpWCqIApkt7zr2r0s4ZnwrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbBQ2qSCdv3aqNAhjFNX3Wv6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HypNFDVS7Svm4L6gLEsyss_SELY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYhoGzRLAJJG1SzqWaD4xP6a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvBvq8z83qXKKyKu5TPtRygLNXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4p6OSsRFEmAQCvJIWKtDXaoW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGyTcrLbg0Lge_N1VDTLHhgrv4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mR6GVsBtPrq19iEbXJEZOcXa.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste