Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus-K38
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-10 14:11
Dan probeer ik het bij het Home Assistant forum. Maar Lecenten heeft mij een stuk verder geholpen, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:23
ik zie bij het service menu ( code 20 ) de extra optie vloer
P090: Vloerverwarmingsprotocol beschikbaar / standaard staat deze op nee deze optie staat bij mij niet in mijn installatievoorschrift ik heb vloerverwarming kan/mag ik deze optie aan zetten ?
en heeft iemand hier ervaring mee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfsSpne2JptL7wByd-UrX_b4ayY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J6tjwwnPCQ3veMy7gpjeKUqR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:13
@teo1966 Ik weet vrij zeker dat dit voor eerste keer vloerverwarming opstoken is, als er een nieuwe vloer gemaakt is. Dit moet op ene bepaalde manier/tijd gebeuren.
Dus heeft geen enkele toevoeging bij een al bestaand systeem.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:33
Is het bij jullie ook zo dat de temperatuur van de verdamper ongeveer 3 graden hoger is dan de buitentemperatuur als de Xtend niets doet (langere tijd in standby en al die tijd 7 Watt verbruik).

Dit lijkt me niet logisch en volgens mij was dit vroeger ook niet zo. De aangegeven buitentemperatuur klopt wel.

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-09 11:59
Goedendag,

Zijn er meer Xtend gebruikers die geen connectie meer in stand kunnen houden met HA?
Ik krijg de connectie wel, maar die gaat verloren na enige tijd.

• teo1966
bij valt de connectie met domoticz en op de pc ook regelmatig weg
Het rare is heb bij mijn mesh asus router de 2.4ghz op auto staan de xtend volgt iedere keer het auto kanaal van de asus
Ook als ik de asus op bv kanaal 3 zet volgt de xtend naar kanaal 3

• ewh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34

ewh

Sliener schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:47:
Goedendag,

Zijn er meer Xtend gebruikers die geen connectie meer in stand kunnen houden met HA?
geen probleem mee. soms help een herstart van je HA. net update geweest of zo, geeft bij mij soms problemen met sommige integraties/connecties.

• ewh

ewh

Lecenten schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:30:
Is het bij jullie ook zo dat de temperatuur van de verdamper ongeveer 3 graden hoger is dan de buitentemperatuur als de Xtend niets doet (langere tijd in standby en al die tijd 7 Watt verbruik).

Dit lijkt me niet logisch en volgens mij was dit vroeger ook niet zo. De aangegeven buitentemperatuur klopt wel.
welke waarde is dat (naam in english)?

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-10 19:04
Sliener schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:47:
Goedendag,

Ik heb op mijn raspberry pi een extra regel in de crontab gezet die 1 waarde uitleest. Daardoor niet afhankelijk van domoticz of home assistant om de connectie open te houden. Maar als de raspberry of router in de fout gaat alsnog wel een issue. Is tot nu toe alleen voorgekomen tijdens een stroomstoring.

(Zie mijn github uitleg voor een voorbeeld)

• Lecenten
ewh schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:44:
[...]

welke waarde is dat (naam in english)?
Het gaat om xtend_tOutdoor en xtend_coilTemperature. Als de Xtend niet werkt is de temperatuur van de verdamper (coil) ongeveer 3 graden hoger dan de buitentemperatuur (tOutdoor). Dat is volgens mij niet logisch en was vroeger niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49HOmmqU3xsF6_wWl7h2J2_ZN18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sEgSJrtn2GM6lBep4Er52Sce.png?f=fotoalbum_large

• WillemD61
Lecenten schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:12:
[...]

Het gaat om xtend_tOutdoor en xtend_coilTemperature. Als de Xtend niet werkt is de temperatuur van de verdamper (coil) ongeveer 3 graden hoger dan de buitentemperatuur (tOutdoor). Dat is volgens mij niet logisch en was vroeger niet zo.

[Afbeelding]
Bij mijn Xtend zijn de waardes van die twee sensoren inderdaad exact gelijk. (en die staat ook uit)

• Veendammer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:46
WillemD61 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:11:
[...]

Ik zie nu in de domoticz documentatie dat de onheartbeat interval niet langer dan 30 seconden mag zijn anders krijg je inderdaad die foutmelding. Als het polling interval langer moet zijn dan 30 seconden moet de onheartbeat dus gewoon een of meerdere keren niets doen. Dat is voor de volgende versie van de plugin. Workaround; voorlopig dus geen interval langer dan 30 second kiezen.
Hallo WillemD61,
Ik heb inmiddels al een poosje een Acemagic S1 draaien met N97 CPU 16GB mem en 512 ssd met Ubuntu Desktop en Docker. Ik draai een aparte domiticz container voor de warmtepomp die ook naar een aparte database in influx logt, werkt prima. Ik ben aan het uittesten zodat ik rond 1 oktober echt ga meten, dan zal de pomp wel weer ergens gaan draaien, staat nu nog te niksen. Nu heb ik de interval op 1 minuut staan, dat werkt nog goed. Op 2 minuten en hoger gaat het fout. Ga je de andere interval tijden nog aanpassen in je script? Vraag me af of dat zinvol is overigens want je gaat waarschijnlijk zaken missen als je langere tijden gaat gebruiken. Ik log mijn P1 meter ook iedere minuut. Wellicht de hogere intervals verwijderen?

• ewh

ewh

mijn verloop over ca. 8 dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek8zcAM6dndiuSD4dQJOGI3bna0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9sdN3Q8QLI7cF2VyhS1MytI.png?f=fotoalbum_large
Het gaat wel heel gelijk op voor coil en outdoor. (met af en toe wat uitschieters)

• WillemD61
Veendammer schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:21:
[...]

Hallo WillemD61,
Ik heb inmiddels al een poosje een Acemagic S1 draaien met N97 CPU 16GB mem en 512 ssd met Ubuntu Desktop en Docker. Ik draai een aparte domiticz container voor de warmtepomp die ook naar een aparte database in influx logt, werkt prima. Ik ben aan het uittesten zodat ik rond 1 oktober echt ga meten, dan zal de pomp wel weer ergens gaan draaien, staat nu nog te niksen. Nu heb ik de interval op 1 minuut staan, dat werkt nog goed. Op 2 minuten en hoger gaat het fout. Ga je de andere interval tijden nog aanpassen in je script? Vraag me af of dat zinvol is overigens want je gaat waarschijnlijk zaken missen als je langere tijden gaat gebruiken. Ik log mijn P1 meter ook iedere minuut. Wellicht de hogere intervals verwijderen?
Ja, ik zal binnenkort de langere intervals verwijderen. Ik raad aan nu 30 seconden of korter te kiezen.

• ErnstvV
  • Niet online
Lecenten schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij kan je instellen of de Xtend de sensor van het buitendeel of een andere input gebruikt als buitentemperatuursensor. Dat moet ergens een instellingen zijn, die zou je kunnen controleren waar die op staat.

• Veendammer
WillemD61 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:52:
[...]

Ja, ik zal binnenkort de langere intervals verwijderen. Ik raad aan nu 30 seconden of korter te kiezen.
Graag dan wel de 1 minuut nog laten staan, die werkt nog goed. Alles hoger zou weg kunnen dus vanaf 2 minuten.

• Skippy52
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-10 16:40
Ik heb regelmatig dat mijn WIFI uitvalt, waarna ik mijn XTEND niet meer bereiken. Niet met mijn telefoon en ook niet met het apparaat waarop homeassistant draait. Ook al sta ik een meter bij mijn warmtepomp vandaan, ik kan niet meer inloggen. Na een harde reset (warmtepomp spanningsloos maken en opnieuw weer opstarten) lukt het dan weer. Dat gaat dan weer een dag of enkele dagen goed en daarna begint het weer opnieuw. Is er een andere mogelijkheid om de wifirouter in de warmtepomp te resetten?

• WillemD61
Skippy52 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:07:
Ik heb regelmatig dat mijn WIFI uitvalt, waarna ik mijn XTEND niet meer bereiken. Niet met mijn telefoon en ook niet met het apparaat waarop homeassistant draait. Ook al sta ik een meter bij mijn warmtepomp vandaan, ik kan niet meer inloggen. Na een harde reset (warmtepomp spanningsloos maken en opnieuw weer opstarten) lukt het dan weer. Dat gaat dan weer een dag of enkele dagen goed en daarna begint het weer opnieuw. Is er een andere mogelijkheid om de wifirouter in de warmtepomp te resetten?
Moet je de Xtend echt spanningsloos maken? Is een druk op de knop niet voldoende om de xtend wifi connectie weer actief te maken? Helpt het opnieuw opstarten van je centrale wifi router niet? Warmtepomp volledig resetten lijkt me nogal een sterke maatregel.

Misschien dat je probleem eerder aan de kant van de router zit. Ik heb soortgelijke problemen met een oude Ziggo router gehad (de witte versie verloor vaak verbinding, met name met home automation apparatuur). Sinds de router vervangen is door een recente versie (zwart) zijn al mijn problemen met uitvallende wifi verbinding verdwenen.

Oops, ik zie dat je deze vraag al eens eerder had gesteld en ik hetzelfde antwoord had gegeven. Excuus.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 20-09-2025 21:08 ]

• Skippy52
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-10 16:40
Dit heeft mijns inziens niets met mijn eigen router te maken. Ik maak contact met de Xtend, deze zend een eigen Wifi signaal uit. Hier kun je dan maximaal 2 apparaten op aansluiten. Ik verbreek dan het contact met mijn eigen router en maak contact met de Xtend welke als router fungeert

[ Voor 22% gewijzigd door Skippy52 op 20-09-2025 21:22 ]

• WillemD61
Skippy52 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:20:
Dit heeft mijns inziens niets met mijn eigen router te maken. Ik maak contact met de Xtend, deze zend een eigen Wifi signaal uit. Hier kun je dan maximaal 2 apparaten op aansluiten. Ik verbreek dan het contact met mijn eigen router en maak contact met de Xtend welke als router fungeert
Je hebt helemaal gelijk. Was ik even vergeten. Ik maak inderdaad met mijn Raspberry PI enerzijds contact met mijn router (via kabel) en anderzijds met mijn Xtend (via wifi). Zeer stabiel.

• WillemD61
Veendammer schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:44:
[...]

Graag dan wel de 1 minuut nog laten staan, die werkt nog goed. Alles hoger zou weg kunnen dus vanaf 2 minuten.
Ik heb nu een nieuwe versie op github geplaatst die rekening houdt met de maximum 30 seconden die Domoticz toestaat voor de heartbeat. Bij langere polling intervals worden er nu 1 of meer heartbeats overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
Skippy52 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:20:
klopt max 2 ik maak contact via een asus in repeater mode met een pi3b en met de wifi van mijn pc
en dat gaat niet de pi3b en mijn pc en de asus krijgt een ip adres van de xtend en dat werkt niet goed dat is denk ik mijn probleem dat de verbinding wegvalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veendammer
WillemD61 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:06:
[...]

Ik heb nu een nieuwe versie op github geplaatst die rekening houdt met de maximum 30 seconden die Domoticz toestaat voor de heartbeat. Bij langere polling intervals worden er nu 1 of meer heartbeats overgeslagen.
Hoi WillemD61, ik heb de versie 1.0.3 erop gezet en die werkt nu ook goed met langere tijden zoals 2 of 5 minuten. Na een wijziging in responstijd moet ik wel de docker container even stoppen en starten anders gaat het fout met een error thread seems to have ended unexpectedly. Voor mij geen probleem en bedankt voor het maken & onderhouden van deze domoticz plugin. Gaan veel mensen plezier van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1pper
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 08:03
teo1966 schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:39:
[...]

klopt max 2 ik maak contact via een asus in repeater mode met een pi3b en met de wifi van mijn pc
en dat gaat niet de pi3b en mijn pc en de asus krijgt een ip adres van de xtend en dat werkt niet goed dat is denk ik mijn probleem dat de verbinding wegvalt
Ik heb dan vaak het probleem dat ik dan alleen door het spanningsloos maken van de xtend pas weer verbinding kan maken. Het is vervelend dat ik de interne wifirouter van de xtend niet op een andere manier kan resetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-10 23:00
Het seizoen is weer begonnen, vanavond staat bij ons de warmtepomp voor het eerst weer wat langer aan.
Wat ik super mooi vind, is dat sinds een update van enige tijd geleden hij nu het debiet naar beneden bijstelt om zo te zorgen voor een delta t van 5.

Is v 0.86 de laatste firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:40
Hier ook voor het eerst dit seizoen de warmtepomp weer gestart.

Vraag: waar vindt je welke firmware versie er draait? En worden in principe al de Xtend's automatisch geüpdate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
DurQ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:35:

Vraag: waar vindt je welke firmware versie er draait? En worden in principe al de Xtend's automatisch geüpdate?
Als je verbind met de Xtend dan helemaal onderaan de pagina op de hoofdpagina.

Ze worden niet per definitie geupdate volgens mij. En je moet hem sowieso aan de wifi hebben hangen daarvoor.

• GroundBreaking
Oinken schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:15:
Wat ik super mooi vind, is dat sinds een update van enige tijd geleden hij nu het debiet naar beneden bijstelt om zo te zorgen voor een delta t van 5.
Dit deed de Xtend volgens mij al heel lang, echt vanaf dat ik hem kreeg met V0.4 ofzo er op. Ik heb zelf die delta T naar 3 gezet overigens om zoveel mogelijk met de Xtend te verwarmen.

• Oinken
Met welke parameter zet je de delta t naar 3 en heeft dat ook nadelen?

• ErnstvV
  • Niet online
GroundBreaking schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:08:
[...]

Als je verbind met de Xtend dan helemaal onderaan de pagina op de hoofdpagina.

Ze worden niet per definitie geupdate volgens mij. En je moet hem sowieso aan de wifi hebben hangen daarvoor.
Volgens mij heeft hier een keer een link gestaan waar je de gegevens van je Xtend in kan vullen om een update aan te vragen.

• GroundBreaking
Vandaag eerste dag weer de verwarming nodig, en kennelijk niet de ketel het werk doen, want die heeft al 1m3 verbruikt vandaag en de Xtend pas 0.9kwh.
Het lijkt er op dat er gewoon geen warmte gegenereerd wordt, dus voor mij als leek lijkt het alsof er geen gas meer in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3IvgNPuyC3lFip2ze1aU7kTP6g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xViJb9STM4GLY4DXSuguxdBW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4mcskIbT7pCwRvPv8ZyhZJSeU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P6YG5aqU8SOsOHaSP0xw3d8U.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA1kNTe6sF8itGX8XfETR75ANHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0jgdNgQ6Xnxrj22DsVV4aL8b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLcHpAG0cTEdlYJahLJMyZkz-zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bwjKKWH9GgrYklgsY8XhFiDZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door GroundBreaking op 24-09-2025 19:37 ]

• GroundBreaking
The plot thickens, zelfs als ik in het service menu de warmtepomp maximaal wil laten draaien doet de Xtend niks maar gaat de ketel aan.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-10 14:24
@GroundBreaking je Xtend lijkt zijn warmte niet kwijt te kunnen. Je Exhaust gas temperature is 65°, maar je condensor wordt niet warm. Zou het kunnen dat de leiding ergens dicht zit, geblokkeerd is, of een knik erin of zo? Ervan uitgaande dat er niks bewust is veranderd sinds het vorige stookseizoen.

Met 15bar in je leidingen is in ieder geval niet ál het gas weg, lijkt me.

Edit: zie nu dat de compressor van de Xtend ten tijde van het screenshot niet draaide. Het HW-screenshot (en die hoge temperatuur bij de compressor) suggereert dat de Xtend het wel af en toe 'probeert'. Ik ben wel benieuwd hoe de Live data er op zo'n moment uitziet.

[ Voor 26% gewijzigd door a2aan op 24-09-2025 20:28 ]

• GroundBreaking
a2aan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:23:
@GroundBreaking je Xtend lijkt zijn warmte niet kwijt te kunnen. Je Exhaust gas temperature is 65°, maar je condensor wordt niet warm. Zou het kunnen dat de leiding ergens dicht zit, geblokkeerd is, of een knik erin of zo? Ervan uitgaande dat er niks bewust is veranderd sinds het vorige stookseizoen.

Met 15bar in je leidingen is in ieder geval niet ál het gas weg, lijkt me.

Edit: zie nu dat de compressor van de Xtend ten tijde van het screenshot niet draaide. Het HW-screenshot (en die hoge temperatuur bij de compressor) suggereert dat de Xtend het wel af en toe 'probeert'. Ik ben wel benieuwd hoe de Live data er op zo'n moment uitziet.
Hier verbruikt de Xtend zon 550watt aan stroom maar er komt gewoon geen warmte vrij.
Er is inderdaad niks veranderd aan de opstelling sinds de hele buiten unit vervangen is, uit men hoofd zo eind maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgfAvgjNHAP2lpQhj0kdOg__1uM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P0CQMimVjmBrM23e6sbfZHF2.png?f=fotoalbum_large

• a2aan
GroundBreaking schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:10:
[...]

Hier verbruikt de Xtend zon 550watt aan stroom maar er komt gewoon geen warmte vrij.
Er is inderdaad niks veranderd aan de opstelling sinds de hele buiten unit vervangen is, uit men hoofd zo eind maart.
[Afbeelding]
En die nieuwe buitenunit heeft dus nog even goed gedraaid, aan het eind van vorig stookseizoen?

Er moet nu wel haast iets mis zijn met het R32 circuit. Een héél klein lekje (want er is nog steeds behoorlijk wat druk), of toch een knik in een leiding? Ik hoor het graag als je erachter bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ja heeft nog goed gedraaid laatste stukje van het stookseizoen. Dinsdag komt de installateur, het voordeel van een hybrideopstelling is dat je niet in de kou zit, nadeel is dat ze het nooit snel op komen lossen want je zit niet in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdanhof
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-09 10:48
jdanhof schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:13:
Goedemorgen,

Is er hier iemand die mij met het volgende kan helpen:

Ik heb sinds kort een Intergas Xtend, die is gekopeld aan mijn Nest thermostaat. Nu merk ik het volgende gedrag:

De thermostaat vraagt warmte, en de WP slaan aan om het huis te verwarmen. Hij heeft dan bijvoorbeeld een warmtevraag van 55 graden aanvoer. Zolang hij deze temperatuur niet heeft bereikt blijft hij verwarmen, ook als de kamer warm is geworden en de thermostaat geen warmte meer vraagt.

Zo is het hier in huis een keer 21 graden geworden terwijl we 19 vroegen. Hij blijft maar draaien totdat hij zijn doel watertemperatuur heeft bereikt.

De WP staat ingesteld op volledige externe OpenTherm thermostaat, dus ik begrijp niet waarom hij doorgaat als de thermostaat geen warmte meer vraagt. Herkent iemand dit, is er iets aan te doen?
Dit probleem is helaas weer terug. Xtend blijft door stoken nadat de thermostaat de warmtevraag stopt. @Fullpower, jij had hier destijds bij geholpen, is er nu ook iets dat je zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-10 08:46
@jdanhof

Staat de hysterese (P203) heel 'ruim' (hoog)?

[ Voor 9% gewijzigd door IL76 op 26-09-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdanhof
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-09 10:48
IL76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:59:
@jdanhof

Staat de hysterese (P203) heel 'ruim' (hoog)?
0.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:19
jdanhof schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:39:
[...]

Dit probleem is helaas weer terug. Xtend blijft door stoken nadat de thermostaat de warmtevraag stopt. @Fullpower, jij had hier destijds bij geholpen, is er nu ook iets dat je zou kunnen doen?
Het doorstoken werd veroorzaakt door een feature van Xtend regeling die het warmtevraag signaal van de thermostaat kan aanpassen. Dit werkt echter in firmware versie v0.86 niet altijd goed bij thermostaten die geen actuele kamertemperatuur doorgeven (zoals Nest of diverse zonesystemen).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:40
Mijn Xtend is nu al drie nachten achter elkaar uitgevallen. Op de thermostaat is dan foutcode N70 te zien. Iemand een idee wat dat is?

Ik zal contact moeten zoeken met een nieuwe installateur, aangezien degene die de installatie heeft uitgevoerd niet meer in business is. Hopelijk levert dat niet teveel gedoe op met aanvraag garantie reparatie. Of heeft iemand hier toevallig ook een rechtstreeks telefoonnummer van de servicedienst van Intergas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Laatst online: 13:27
DurQ schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:41:
Mijn Xtend is nu al drie nachten achter elkaar uitgevallen. Op de thermostaat is dan foutcode N70 te zien. Iemand een idee wat dat is?

Ik zal contact moeten zoeken met een nieuwe installateur, aangezien degene die de installatie heeft uitgevoerd niet meer in business is. Hopelijk levert dat niet teveel gedoe op met aanvraag garantie reparatie. Of heeft iemand hier toevallig ook een rechtstreeks telefoonnummer van de servicedienst van Intergas?
Garantie loopt in principe altijd via de installateur.. je kan zelf Intergas bellen, maar weet ik niet hoe de garantie gaat verlopen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Krissiejj schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:02:
[...]

Garantie loopt in principe altijd via de installateur.. je kan zelf Intergas bellen, maar weet ik niet hoe de garantie gaat verlopen.
Volgens mij is het zo simpel als, je winkel/installateur failliet = Garantie weg, echter kan er op he product zoals de Xtend wel fabrieksgarantie zitten, dan zou je dus alsnog via een andere installateur of Intergas garantie kunnen claimen, volgens mij is dat wel alleen onderdelen en dus geen uren/voorrijkosten etc in het geval van de Xtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-10 20:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY8MVFVl11abnvUb2wlcWtaFGJE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5V30RMQwEJn3e7N6SE9aYkt1.png?f=fotoalbum_large

In juli is bij mij een Intergas Xtend geïnstalleerd na een actie van gasleverancier Greenchoice. De Xtend is gekoppeld aan een Nefit Turbo van 2018.
Afgelopen week daalde voor het eerst de temperatuur voldoende om de verwarming in huis aan te zetten. Ik kan m'n gas- en stroomverbruik via de app Homewizard in volgen. Die gekoppeld via een P1 meter aan de meter in de meterkast.
De verbruiksgrafieken uit Homewizard laten in de uren dat er gestookt wordt een zaagtandgrafiek zien in het gasverbruik. Dat verbaast mij. We zitten nog niet echt in het stookseizoen en het lijkt erop dat de CV nu al aan het bijspringen is.

Willen jullie eens naar de afbeelding hierboven kijken. Lees ik niet goed of lees ik wel goed? Haalt de CV zijn energie nu voor het grootste deel uit gas? En wordt de warmtepomp maar voor een beetje gebruikt?
Of snap ik het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Hencksch schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:32:
[Afbeelding]

In juli is bij mij een Intergas Xtend geïnstalleerd na een actie van gasleverancier Greenchoice. De Xtend is gekoppeld aan een Nefit Turbo van 2018.
Afgelopen week daalde voor het eerst de temperatuur voldoende om de verwarming in huis aan te zetten. Ik kan m'n gas- en stroomverbruik via de app Homewizard in volgen. Die gekoppeld via een P1 meter aan de meter in de meterkast.
De verbruiksgrafieken uit Homewizard laten in de uren dat er gestookt wordt een zaagtandgrafiek zien in het gasverbruik. Dat verbaast mij. We zitten nog niet echt in het stookseizoen en het lijkt erop dat de CV nu al aan het bijspringen is.

Willen jullie eens naar de afbeelding hierboven kijken. Lees ik niet goed of lees ik wel goed? Haalt de CV zijn energie nu voor het grootste deel uit gas? En wordt de warmtepomp maar voor een beetje gebruikt?
Of snap ik het niet?
Een zaagtand grafiek is niet heel goed. Met deze temperaturen kan hij ook nog niet super goed draaien, maar zou hij wel een uurtje bijvoorbeeld op 200w kunnen draaien.
Heb je misschien radiatoren dicht staan?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Hencksch schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:32:
[Afbeelding]

Of snap ik het niet?
Je Xtend heeft nog helemaal niets gedaan; alle warmtevraag is door je gasketel afgehandeld.

Mijn eerste check zou parameter P100 zijn. Waar staat die op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
a2aan schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:10:
[...]

Je Xtend heeft nog helemaal niets gedaan; alle warmtevraag is door je gasketel afgehandeld.

Hij heeft wel iets geprobeerd gezien het aantal compressorstarts. Hebben ze je koudleidingen helemaal ingebouwd of kan je ze zien zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
ErnstvV schreef op maandag 29 september 2025 @ 06:53:
[...]

Hij heeft wel iets geprobeerd gezien het aantal compressorstarts. Hebben ze je koudleidingen helemaal ingebouwd of kan je ze zien zitten?
Ah, ja, je hebt gelijk! Dan misschien het schraderventiel dat er nog in zit? Zoeken op schrader in dit topic levert duidelijke foto's op.

Het lijkt op dat ze bij de installatie niet hebben vastgesteld dat de Xtend het (goed) doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
a2aan schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:25:
[...]

Ah, ja, je hebt gelijk! Dan misschien het schraderventiel dat er nog in zit? Zoeken op schrader in dit topic levert duidelijke foto's op.

Het lijkt op dat ze bij de installatie niet hebben vastgesteld dat de Xtend het (goed) doet...
Precies, het zal niet de eerste installatie zijn waar ze dat ventiel hebben laten zitten. Deze heeft wel de symptomen van een vergeten ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
Via het menu bij de binnenunit kan ik alleen een eenvoudig menu uitlezen. Daar is de schermprint die hierboven staat van afkomstig.
Een parameter P100 kan ik niet uitlezen. Vanochtend hadden we wel een storing P11. Die is op de site van de leverancier Saman niet bekend. Ik heb een koude herstart gedaan: stekker trekken.
De koudeleidingen lopen op de zolderwand. Die kan ik helemaal volgen. Buiten heb ik nog niet gekeken, dan zou ik het dak op moeten.
Waar moet het schraderventiel moeten zitten? (Dat is toch een autoventiel, zegt deze wielrenner?).

Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Hencksch schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:54:
Via het menu bij de binnenunit kan ik alleen een eenvoudig menu uitlezen. Daar is de schermprint die hierboven staat van afkomstig.
Een parameter P100 kan ik niet uitlezen. Vanochtend hadden we wel een storing P11. Die is op de site van de leverancier Saman niet bekend. Ik heb een koude herstart gedaan: stekker trekken.
De koudeleidingen lopen op de zolderwand. Die kan ik helemaal volgen. Buiten heb ik nog niet gekeken, dan zou ik het dak op moeten.
Waar moet het schraderventiel moeten zitten? (Dat is toch een autoventiel, zegt deze wielrenner?).

Dank voor jullie reacties.
Schraderventiel zit bovenop je binnenunit koelleiding. Deze moet eraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
@Hencksch Parameters kan je uitlezen via het menu van je binnenunit "Service" te kiezen, dan 20 als code opgeven, en vervolgens is er een optie om parameters in te zien (en eventueel te wijzigen).

Maar waarschijnlijk zit daar geen probleem. In deze post zie je meer info over het ventiel, dat eruit moet, wat installateurs nog weleens vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Het was al weer een tijdje geleden sinds de laatste keer: https://gathering.tweaker...message/80731974#80731974

Edit: iemand was me net voor…

[ Voor 11% gewijzigd door ErnstvV op 29-09-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
a2aan schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:09:
@Hencksch Parameters kan je uitlezen via het menu van je binnenunit "Service" te kiezen, dan 20 als code opgeven, en vervolgens is er een optie om parameters in te zien (en eventueel te wijzigen).

Maar waarschijnlijk zit daar geen probleem. In deze post zie je meer info over het ventiel, dat eruit moet, wat installateurs nog weleens vergeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfUf9gCGMWc0Qv4oPxEQ6YQYJug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqiTKXFnACX2oFUDDJGSUIjY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYOpMbFSyFr8qpZ_OTAu4N4oOZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2wisRKz4W4UbwrjJ4KuKkV7.jpg?f=fotoalbum_large

Ok. Helder verhaal. Dit ventiel eruit. Dat levert was gesis op als ik naar je foto's kijk. En dan moet het daarna goed zijn.
We gaan het proberen.
Zitten er nog ergens risico's waar ik niet op bedacht ben?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Hencksch volgens mij weten 'we' nog niet of dat ventiel er bij jou inderdaad in zit. Op de foto is het namelijk niet te zien, omdat het achter de zwarte 'goot' zit. We hebben een vermoeden dat het ventiel er nog in zit, op basis van jouw symptomen, maar het kan ook iets anders zijn.

Maar als het ventiel erin zit, kan je het zeker niet zomaar/zelf verwijderen! Het is namelijk onderdeel van het inbedrijfstellingsproces (dat door een F-gassen gecertificeerd monteur moet worden uitgevoerd), en als die stap is overgeslagen, dan moet er eerst weer vanalles gebeuren voordat je die moer veilig los kan draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Het zit inderdaad achter dat zwarte en zoals a2aan al aan geeft mag je dit niet zelf doen. Er staat ruim 10 bar op, als je het los draait ontsnapt al het gas en gaat die zeker niet meer werken. En je hebt wat uit te leggen aan de installateur aangezien je R32 hebt laten ontsnappen.

Wat jij laat zien is de ontluchter van het CV systeem, daar komt alleen maar lucht en water uit. Dat veroorzaakt niet zo snel een storing of er moet echt te weinig water of nog lucht in zitten. Maar dan krijg je ook wel een notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS7RvY83Rf_tayVG2g-jmyQPLCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uf4b3gg1GhOK21fmafyfqLTO.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het zwarte isolatiemateriaal weghaal, krijgen we dit te zien. Twee koperen pijpen die naar de buitenunit gaan plus de voedingskabel van de buitenunit. Hier zie ik niets waar nog aan gesleuteld of geopend of gesloten kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
[...]

Gevonden. Deze parameter staan op "COP".
Ik heb alle parameters nagelopen.
De eerste parameter P000 stond op "Nee". Met als uitleg eronder 'toestel staat in stand-by en zal geen warmtevraag beantwoorden'. Deze heb ik maar even op eigen initiatief op 'ja'gezet: toestel is operationeel.

morgen verder. Dank zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Hencksch schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:09:
[Afbeelding]

Als ik het zwarte isolatiemateriaal weghaal, krijgen we dit te zien. Twee koperen pijpen die naar de buitenunit gaan plus de voedingskabel van de buitenunit. Hier zie ik niets waar nog aan gesleuteld of geopend of gesloten kan worden.
Dit lijkt wel goed inderdaad. Scheelt weer de installateur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Hencksch schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:40:
[...]

Gevonden. Deze parameter staan op "COP".
Ik heb alle parameters nagelopen.
De eerste parameter P000 stond op "Nee". Met als uitleg eronder 'toestel staat in stand-by en zal geen warmtevraag beantwoorden'. Deze heb ik maar even op eigen initiatief op 'ja'gezet: toestel is operationeel.

morgen verder. Dank zover.
Dat klinkt wel logisch dat die dan niets doet. Als het goed is brandt de LED nu ook anders van kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:45

_Apache_

For life.

Ik heb deze Xtend nu sinds kort draaien. Erg tevreden mee.

Hij staat op 1 hoog, op een uitbouw.
Oude thermostaat kon blijven hangen.
Radiatoren zijn geblazen laag temperatuur varianten (geen vloerverwarming).
Hij is heeeeel stil, erg fijn.

We hebben een tijdje geleden een warmteverlies berekening laten maken. Dara kwam uit dan een wp van 6kW genoeg moet zijn voor ons huis.

[ Voor 22% gewijzigd door _Apache_ op 29-09-2025 21:21 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
_Apache_ schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:49:
Ik heb deze Xtend nu sinds kort draaien. Erg tevreden mee.

Hij staat op 1 hoog, op een uitbouw.
Oude thermostaat kon blijven hangen.
Radiatoren zijn geblazen laag temperatuur varianten (geen vloerverwarming).
Hij is heeeeel stil, erg fijn.
Een xtend op deze buitentemperaturen mag ook geen lawaai maken. Overigens geen enkele warmtepomp FE of hybride. Het echte werk gaat pas komen rond 0 of lager;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:45

_Apache_

For life.

Krissiejj schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:17:
[...]

Een xtend op deze buitentemperaturen mag ook geen lawaai maken. Overigens geen enkele warmtepomp FE of hybride. Het echte werk gaat pas komen rond 0 of lager;)
Jaa, nou. Onze oude cv die sloeg morgens (einde nacht) aan. Je hoorde de leidingen borrelen, de brander hoorde je branden, en dan begonnen de leidingen te tikken.

Nu met automatische ontluchters, lagere pompsbelheid, betere stooklijn. De cv temp staat nu op 45C. Het stookseizoen is nog niet echt begonnen, maar het is ju albeter dan vorig jaar.

Ik hou het gasverbruik 'glijdend' bij.
Dus als het echt koud gaat worden zal ie wel een val maken.

[ Voor 13% gewijzigd door _Apache_ op 29-09-2025 21:30 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
_Apache_ schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:28:
[...]

Jaa, nou. Onze oude cv die sloeg morgens (einde nacht) aan. Je hoorde de leidingen borrelen, de brander hoorde je branden, en dan begonnen de leidingen te tikken.

Nu met automatische ontluchters, lagere pompsbelheid, betere stooklijn. De cv temp staat nu op 45C. Het stookseizoen is nog niet echt begonnen, maar het is ju albeter dan vorig jaar.

Ik hou het gasverbruik 'glijdend' bij.
Dus als het echt koud gaat worden zal ie wel een val maken.
Dat had je uiteraard al kunnen doen zonder de xtend. Maar je gaat zeker besparen op gas dit jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Krissiejj schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:17:
[...]

Het echte werk komt toch vanaf 4/5 graden? Dat is het moment dat de Xtend begint te bevriezen. Daar boven niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oinken
En bij vochtig en mistig weer net boven het vriespunt kun je helemaal je lol op is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
hoe kan ik het best ervoor zorgen dat er geen kouder water als 25 graden de vloerverwarmings unit ingaat
De thermostaat van de vloer verwarming staat ingesteld op 26 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
teo1966 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 00:00:
hoe kan ik het best ervoor zorgen dat er geen kouder water als 25 graden de vloerverwarmings unit ingaat
De thermostaat van de vloer verwarming staat ingesteld op 26 graden
Volgens mij doe je dit met P193 (staat standaard op 10), al weet ik niet precies wat er gebeurt tijdens het 'opstarten', op momenten dat het retourwater te koud is om door de Xtend te verwarmen tot 25 graden. Je wil (lijkt me) voorkomen dat dan de gasketel wordt bijgeschakeld.

En wat doet die thermostaat van de vloerverwarming precies? Sluit die de aanvoer af bij temperaturen <26 graden (waardoor het water via een by-pass retour gaat)? Misschien zijn er mensen hier met ervaring met een dergelijke opstelling, die kunnen vertellen hoe dat in de praktijk werkt. In theorie zou de Xtend het debiet kunnen verlagen om toch die 25 graden te halen, maar of 'ie dat ook doet weet ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
Ik wil voorkomen op het moment dat de xtend uit gaat dat de Vloer afgekoeld word door kouder water als de ingestelde waarde
De vloerverwarmings thermostaat gaat pas dicht als de aanvoer temperatuur hoger word als de in gestelde waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
teo1966 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:28:
Ik wil voorkomen op het moment dat de xtend uit gaat dat de Vloer afgekoeld word door kouder water als de ingestelde waarde
De vloerverwarmings thermostaat gaat pas dicht als de aanvoer temperatuur hoger word als de in gestelde waarde
Als de Xtend uit gaat, dan is dat omdat het anders 'te warm' wordt. Maar wat wil je dat er dan precies gebeurt? Het hele systeem 'stil' zetten? Bij de Xtend kan je de nadraaitijd op 0 zetten, maar ik zie zelf niet echt waarom dat 'beter' zou zijn. Als de Xtend uit gaat, dan koelt álles af, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
ik zal de thuis situatie effe uitleggen
In de woonkamer hangt een comfort touch
Op de eerst verdieping hangt een xtend met een voorraad vat en een Intergas ketel met een verdeler waar de 5 radiatoren van boven zijn aangesloten daar is ook een douche bij
Via leidingen van 28mm gaan deze naar de begane grond waar ook een verdeler hang voor de 6 radiatoren voor de begane grond
Ik kan het huis warm houden met alleen de radiatoren op alle radiatoren zitten eurotronics thermostaten en op sommige radiatoren zitten heatfans
Op de begane grond zit ook de Therminon hybrid line flex vloerverwarmingsverdeler met 9 groepen waar 8 groepen op de hele onder verdieping liggen en 1 groep voor boven op de douche
Met alleen de vloerverwarming kan ik onder en de douche het huis warm houden
waarom dit systeem wij vinden het niet fijn als de vloer warmer word als 25 graden en omdat we onder de vloer in de woonkamer een eiken vloer hebben liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
a2aan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:21:
[...]

Volgens mij doe je dit met P193 (staat standaard op 10), al weet ik niet precies wat er gebeurt tijdens het 'opstarten', op momenten dat het retourwater te koud is om door de Xtend te verwarmen tot 25 graden. Je wil (lijkt me) voorkomen dat dan de gasketel wordt bijgeschakeld.

En wat doet die thermostaat van de vloerverwarming precies? Sluit die de aanvoer af bij temperaturen <26 graden (waardoor het water via een by-pass retour gaat)? Misschien zijn er mensen hier met ervaring met een dergelijke opstelling, die kunnen vertellen hoe dat in de praktijk werkt. In theorie zou de Xtend het debiet kunnen verlagen om toch die 25 graden te halen, maar of 'ie dat ook doet weet ik dus niet.
P193: Minimum aanvoertemperatuur staat op 15c is standaard 10c
P194: Maximum aanvoertemperatuur staat op 40c is standaard 75c
P200: Cv-afgifte systeem Vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewh

ewh

Cool, lekkere COP zo!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2EvthfTVD7Xpko5DsFbFuwxWkM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GOM8UzdJI0zD3sZYSRllWfm4.png?f=user_small

[ Voor 3% gewijzigd door ewh op 03-10-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ewh Nu nog de factor 0.1 erbij en dan klopt het ongeveer :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewh

ewh

Proton_ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:28:
@ewh Nu nog de factor 0.1 erbij en dan klopt het ongeveer :)
indeed... wilde het aantal decimalen verhogen, maar was ik vergeten... dus niet op deze manier.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:59
[...]

Wat zou jouw suggestie zijn...? bij mij staat hij ook op COP controlled, maar hij schakelt zo bizar snel naar de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Houd je een constante temperatuur aan of laat je de kamertemperatuur veel zakken om daarna ineens veel te willen verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:59
ErnstvV schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:54:
Houd je een constante temperatuur aan of laat je de kamertemperatuur veel zakken om daarna ineens veel te willen verwarmen?
Ik ben nog niet echt flink aan het verwarmen (daar het nog niet echt koud buiten is), maar ik test met een badkamerradiator die een kleine ruimte op 20 graden moet houden. Installatie is een paar weken oud:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Hoe ziet je installatie er uit dat je alleen de badkamer wilt verwarmen, heb je een zone systeem? Misschien wel goed om wat screenshots te delen van bijvoorbeeld het statistieken overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Hier dinsdag de installateur geweest, die is eerst begonnen met het aanpassen van alle parameters want de mevrouw in kwestie vond dat ze het beter wist hoe die moesten staan, en ja dan zou het vanzelf goedkomen, gelukkig toch nog met mij gebeld, ik was zelf niet thuis, dus duidelijk gemaakt dat ik het echt super irritant vind dat ze niet eerst gewoon in het service menu op vol vermogen testen voordat ze alles gaan zitten veranderen. Dus die test toch gedaan en inderdaad de unit levert geen warmte dus er is toch iets mis. (Joh verrassend he, anders bel ik niet)
Maar de mevrouw in kwestie, heeft geen F-gassen certificaat dus moet een ander komen om te gaan kijken hoe het met de vulling zit. Helaas bleek dat het intern weer niet goed gecommuniceerd is en toen ik vrijdag belde voor een status update was er chaos en wist niemand hoe het nu zat. Dus ondertussen weer een week op de CV-ketel, en nog geen duidelijkheid over wanneer er nu een monteur komt die echt iets kan doen qua onderzoek/reparatie. Nu blijft de Xtend regelmatig proberen om iets te doen, zonder effect en dan springt de ketel weer bij. Dit kan ook nooit goed zijn voor de unit, maar het moest zo blijven staan van de installateur tot de volgende monteur kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnxAiE18TBvIf5o1Kga_Ky1ANDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/asuNkJQlM9Txf90mbXSQVpjI.png?f=fotoalbum_large

In maart dit jaar al een maand zonder Xtend gezeten, en jaar daarvoor zijn ze ook meerdere malen geweest om het werkend te maken of lekkage op te lossen. Het begint ondertussen wel irritant te worden. Juist gekozen voor een complete set van Intergas om zo min mogelijk gedoe en gezeur te hebben, dat blijkt helaas niet zo te werken voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
Ik ben even benieuwd of er na een jaartje al wat ervaringen zijn voor de xtore warmwater vat. Ik probeer mijn huis nu zo gasloos mogelijk te krijgen. Warmwater is nog wel een puntje (ik wil niet in een koude douche) vandaar dat ik vorig jaar nog voor hybride ben gegaan (ik heb geen ruimte voor een 300liter vat).

De xtore zou een optie zijn, maar ik zie ook dat ze deze alleen aanraden in de zomer met zonnepanelen... Dan is bij mij dan meteen de vraag. Is het uberhaupt kosten efficient of is het gewoon heel duur en zou je dit niet moeten willen op basis van electriciteit van het net.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:16
GroundBreaking schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:28:
Hier dinsdag de installateur geweest, die is eerst begonnen met het aanpassen van alle parameters want de mevrouw in kwestie vond dat ze het beter wist hoe die moesten staan, en ja dan zou het vanzelf goedkomen, gelukkig toch nog met mij gebeld, ik was zelf niet thuis, dus duidelijk gemaakt dat ik het echt super irritant vind dat ze niet eerst gewoon in het service menu op vol vermogen testen voordat ze alles gaan zitten veranderen. Dus die test toch gedaan en inderdaad de unit levert geen warmte dus er is toch iets mis. (Joh verrassend he, anders bel ik niet)
Maar de mevrouw in kwestie, heeft geen F-gassen certificaat dus moet een ander komen om te gaan kijken hoe het met de vulling zit. Helaas bleek dat het intern weer niet goed gecommuniceerd is en toen ik vrijdag belde voor een status update was er chaos en wist niemand hoe het nu zat. Dus ondertussen weer een week op de CV-ketel, en nog geen duidelijkheid over wanneer er nu een monteur komt die echt iets kan doen qua onderzoek/reparatie. Nu blijft de Xtend regelmatig proberen om iets te doen, zonder effect en dan springt de ketel weer bij. Dit kan ook nooit goed zijn voor de unit, maar het moest zo blijven staan van de installateur tot de volgende monteur kwam.

[Afbeelding]

In maart dit jaar al een maand zonder Xtend gezeten, en jaar daarvoor zijn ze ook meerdere malen geweest om het werkend te maken of lekkage op te lossen. Het begint ondertussen wel irritant te worden. Juist gekozen voor een complete set van Intergas om zo min mogelijk gedoe en gezeur te hebben, dat blijkt helaas niet zo te werken voor ons.
Vervelend om dit te lezen, zo herkenbaar deze acties van de installateur.
Als tip, op basis van mijn eigen ervaringen met vergelijkbare problemen: stel de partij op den duur per aangetekende brief in gebreke, mocht dit van toepassing zijn.
​Een ingebrekestelling is de eerste, juridisch bindende stap. Na deze kennisgeving heeft de installateur namelijk juridisch gezien nog vele kansen om de situatie te herstellen. Als dat niet lukt, kun je verdere stappen ondernemen. Je kunt dan bijvoorbeeld een onafhankelijke derde partij inschakelen die een gedetailleerd stappenplan opstelt dat de installateur moet uitvoeren.
​Kortom: wacht niet te lang met het versturen van de ingebrekestelling als daar aanleiding toe is. Het is een vroege stap in een potentieel lang proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
GroundBreaking schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:28:
Maar de mevrouw in kwestie, heeft geen F-gassen certificaat dus moet een ander komen om te gaan kijken hoe het met de vulling zit.
Ik heb de afbeelding met de Xtend data aan Grok 4 aangeboden en dit was de reactie:

The data indicates that the heat pump is actively running (compressor at 59 Hz, fan at 449 rpm, heat demand on, 4-way valve in heating mode) with circulation occurring (flow rate of 7.81 l/min), but there's effectively no heat being added to the central heating water loop, as evidenced by the near-identical supply (20.79°C) and return (20.63°C) temperatures despite a setpoint of 21.02°C.

Based on the refrigerant-side metrics for this R32-based system:
High suction superheat (25.50°C, well above typical 5-10°C range).
Zero subcooling (0.00°C, below typical 5-10°C range).
High discharge superheat (83.21°C).

Previous day's energy stats showing compressor input (1.0 kWh) but zero heat output (0.0 kWh generated, COP 0).

These are classic symptoms of low refrigerant charge, likely due to undercharging during installation/maintenance or a refrigerant leak in the system. This prevents proper heat transfer in the condenser (indoor heat exchanger), resulting in minimal temperature lift in the water despite the evaporator extracting heat from the outdoor air (evaporator at -4.00°C with outside temp at 12.50°C).Other potential causes like a faulty expansion valve (EEV at 332 steps), compressor issues, or blocked heat exchanger seem less likely given the consistent pressures/temps and active operation, but refrigerant level should be checked first by a qualified technician using proper gauges and recovery equipment for R32 (flammable A2L class).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Ik zou persoonlijk de installatie op alleen CV ketel zetten (P100=5) en dan weer terug als de monteur komt, want dit kan inderdaad nooit goed zijn voor de installatie. En als er echt R32 lekt, dan is dat zeker niet goed voor het milieu of zelfs het binnenmilieu.

[ Voor 25% gewijzigd door Lecenten op 04-10-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
justice strike schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:45:
Ik ben even benieuwd of er na een jaartje al wat ervaringen zijn voor de xtore warmwater vat. Ik probeer mijn huis nu zo gasloos mogelijk te krijgen. Warmwater is nog wel een puntje (ik wil niet in een koude douche) vandaar dat ik vorig jaar nog voor hybride ben gegaan (ik heb geen ruimte voor een 300liter vat).

De xtore zou een optie zijn, maar ik zie ook dat ze deze alleen aanraden in de zomer met zonnepanelen... Dan is bij mij dan meteen de vraag. Is het uberhaupt kosten efficient of is het gewoon heel duur en zou je dit niet moeten willen op basis van electriciteit van het net.
Je kant ook een andere boiler met spiraal aanschaffen welke een elektrisch element heeft. Heb hier 300L van inventum met spiraal draaien. De komende maanden even kijken of deze nog goed zijn vat opwarmt via de xtend anders zo nu en dan bijschakelen met element.

waarom de xtore aanschaffen voor de 'zomer' is omdat je verwarming dan niet hoeft te draaien en hij dus probleemloos tapwater kan maken. (werkt overigens prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Lecenten schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:38:
Ik zou persoonlijk de installatie op alleen CV ketel zetten (P100=5) en dan weer terug als de monteur komt, want dit kan inderdaad nooit goed zijn voor de installatie. En als er echt R32 lekt, dan is dat zeker niet goed voor het milieu of zelfs het binnenmilieu.
Lijkt mij inderdaad ook goed idee. Hij doet het toch niet en gaat ook niet spontaan werken. Dan maar even de boel helemaal blokkeren totdat het gecontroleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Krissiejj schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Je kant ook een andere boiler met spiraal aanschaffen welke een elektrisch element heeft. Heb hier 300L van inventum met spiraal draaien. De komende maanden even kijken of deze nog goed zijn vat opwarmt via de xtend anders zo nu en dan bijschakelen met element.

waarom de xtore aanschaffen voor de 'zomer' is omdat je verwarming dan niet hoeft te draaien en hij dus probleemloos tapwater kan maken. (werkt overigens prima)
Maar waarom alleen in de zomer en alleen op zonnepanelen. Is het te duur om hem gewoon van het net (en in de winter) te laten draaien (natuurlijk als hij niet het huis aan het verwarmen is).

Is een inventum met spiraal beter? Ik weet overigens niet of ik zo makkelijk 300 liter kwijt kan op de zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
justice strike schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Maar waarom alleen in de zomer en alleen op zonnepanelen. Is het te duur om hem gewoon van het net (en in de winter) te laten draaien (natuurlijk als hij niet het huis aan het verwarmen is).

Is een inventum met spiraal beter? Ik weet overigens niet of ik zo makkelijk 300 liter kwijt kan op de zolder
Het is een goed idee om deze te laten schakelen op je zonnepanelen, maar het is niet waarom je een xtore zou moeten nemen.

Het gaat hem denk ik meer om dat er in de zomer geen warmte vraag voor je verwarming is en hij dus zonder problemen je tapwater vat warm kan maken. En dan zijn die 3-4 kw die hij van je panelen pakt altijd lekker.

In de winter heeft volgens mij de verwarming voorrang en het kan dan zijn dat met koude dagen je tapwater niet verwarmt word omdat hij de hele dag draait voor verwarming. En je dan koud tapwater hebt.

Inventum boilers zijn er ook in 200L ;) en er zijn meerdere type boilers dan dit merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Krissiejj schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Het is een goed idee om deze te laten schakelen op je zonnepanelen, maar het is niet waarom je een xtore zou moeten nemen.

Het gaat hem denk ik meer om dat er in de zomer geen warmte vraag voor je verwarming is en hij dus zonder problemen je tapwater vat warm kan maken. En dan zijn die 3-4 kw die hij van je panelen pakt altijd lekker.

In de winter heeft volgens mij de verwarming voorrang en het kan dan zijn dat met koude dagen je tapwater niet verwarmt word omdat hij de hele dag draait voor verwarming. En je dan koud tapwater hebt.

Inventum boilers zijn er ook in 200L ;) en er zijn meerdere type boilers dan dit merk.
Inderdaad heeft CV bedrijf voorrang op tapwater, maar de manier waarop de Xtore is aangesloten zorgt er voor dat als het vat koud is, je CV ketel alsnog het water warm maakt als je tapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewh

ewh

Ik ga nu mijn eerste winter in met de Xtore, dus kan je geen data geven over zin/onzin ervan. Hij warmt idd alleen op als de verwarming niets hoeft te doen.
(overigens ook mijn eerste winter met Xtend, dus eens kijken wat het effect nu echt is op gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik had vorig jaar mijn eerste winter. Moet eerlijk zeggen dat ik wel wat meer verwacht had. De electra was bijna net zo hoog geschoten kwa kosten als ik voor gas zou betalen... Ik denk dat ik op 150 euro per jaar besparing zit als het een beetje meezit. Nu heb ik de loodgieter van de vloerverwarming eens laten langskomen. Die zag dat er een probleempje is met de vloerverwarming dus ik hoop dat het deze winter beter zal gaan. Maar volgend jaar maar overstappen op ltv radiatoren en vloerverdeler. Kijken of dat nog veel gaat uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
justice strike schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:22:
Ik had vorig jaar mijn eerste winter. Moet eerlijk zeggen dat ik wel wat meer verwacht had. De electra was bijna net zo hoog geschoten kwa kosten als ik voor gas zou betalen... Ik denk dat ik op 150 euro per jaar besparing zit als het een beetje meezit.
Bereken je besparing hier:
https://docs.google.com/s...d=389399947#gid=389399947

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@ErnstvV & @Lecenten ik ben het met jullie eens, maar ik word ook zo moe van elke keer uit moeten leggen hoe het zit omdat er iemand komt met geen idee van de historie en dan die instelling ziet en zegt ja daar ligt het aan, waarom ze het allemaal zo moeilijk moeten maken begrijp ik nog steeds niet.
Ze kunnen dat ding op afstand uitlezen, maar Intergas schijnt over gegaan te zijn naar een nieuw systeem en daarvan weten ze bij de installateur weer niet hoe het werkt(en dit is een grote installateur die door nagenoeg heel Nederland zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Het is natuurlijk ook raar dat de Xtend geen foutmelding geeft bij dit probleem, dit lijkt me toch duidelijk iets waar een foutmelding op zn plek zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ietsjes meer. 266 euro per jaar. zit dan nog steeds op een terugverdientijd van 12 jaar. Maargoed ik ga na de winter kijken hoe ik nog meer uit die xtend kan halen.

Trouwens, Is er een manier om erachter te komen hoe vaak hij degen zijn limiet aanloopt? (en dat de cv moet bijspringen)

Is er ook zo'n soort excel voor de XTORE? dat zou wel mooi zijn! Ik heb overigens w l een proxy gevond n. In de comfort touch app staat hoeveel uren cv er gebruikt is not n hoeveel uren warm water. Als ik mijn besparijg neem en deze deel door de cv uren en vermenigvuldig met warmwater uren dan kom je op een indicatie van hoeveel je kunt besparen. Waarschijnlijk een onderschatting aangezien de cop in de zomer veel beter zal zijn dan in de winter.

Enfin voor mij kom ik dan uit op 91 euro per jaar besparing... Ook hier is de terugverdien tijd gewoon heel lang. Dus voor nu laat ik het even... Eerst maar de verwarming aanpakken en ltv ready maken voordat ik hiermee aan de gang ga.

[ Voor 38% gewijzigd door justice strike op 04-10-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
justice strike schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:44:
[...]

ietsjes meer. 266 euro per jaar. zit dan nog steeds op een terugverdientijd van 12 jaar. Maargoed ik ga na de winter kijken hoe ik nog meer uit die xtend kan halen.

Trouwens, Is er een manier om erachter te komen hoe vaak hij degen zijn limiet aanloopt? (en dat de cv moet bijspringen)

Is er ook zo'n soort excel voor de XTORE? dat zou wel mooi zijn! Ik heb overigens w l een proxy gevond n. In de comfort touch app staat hoeveel uren cv er gebruikt is not n hoeveel uren warm water. Als ik mijn besparijg neem en deze deel door de cv uren en vermenigvuldig met warmwater uren dan kom je op een indicatie van hoeveel je kunt besparen. Waarschijnlijk een onderschatting aangezien de cop in de zomer veel beter zal zijn dan in de winter.

Enfin voor mij kom ik dan uit op 91 euro per jaar besparing... Ook hier is de terugverdien tijd gewoon heel lang. Dus voor nu laat ik het even... Eerst maar de verwarming aanpakken en ltv ready maken voordat ik hiermee aan de gang ga.
Kijk daarnaast naar een prijsvergelijker voor een energieleverancier. Het kan maar zo zijn dat jouw energieboer laag op gasprijs, en hoog op electra zit in vergelijking met andere leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
VySio schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:01:
[...]

Kijk daarnaast naar een prijsvergelijker voor een energieleverancier. Het kan maar zo zijn dat jouw energieboer laag op gasprijs, en hoog op electra zit in vergelijking met andere leveranciers.
He5 is dynamisch. Ik heb ook niet echt het idee day ze duur zijn. Ben wel conservative want ik Neem 24cent per kw... Dat kan some 14 en soms 35cent zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
justice strike schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:06:
[...]

He5 is dynamisch. Ik heb ook niet echt het idee day ze duur zijn. Ben wel conservative want ik Neem 24cent per kw... Dat kan some 14 en soms 35cent zijn
Toch zou ik een prijsvergelijker raadplegen als je terugverdientijd laag is. Overdag, wanneer de zon schijnt, verbruikt de warmtepomp het minst. De warmtepomp werkt het hardst wanneer de zon onder is. Dus puur kijkend naar warmtepomp verbruik is dynamisch theoretisch minder gunstig.

Ik heb persoonlijk onlangs een vast contract van 2 jaar Met €0,229 afgesloten, mijn gas is €1.245. En dan heb je nog de zekerheid dat je tarieven niet wijzigen als er weer iets gebeurd in deze instabiele wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@justice strike Heb je de thermostaat op ene vaste temperatuur staan? Of zit er een klok programma achter? Want zeker met een programma kun je precies op de momenten stoken waarop ook de stroom prijs hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
justice strike schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:44:
[...]

Ik zie dat je warmtepomp alleen 69% van de warmte levert, terwijl je berekende gasverbruik zonder warmtepomp (exclusief warm water) maar zo'n 600 m3 per jaar is. Met zo'n laag gasverbruik zou de warmtepomp een veel groter aandeel van de warmte moeten kunnen leveren. Volgens mij gaat hier iets niet goed, ik denk dat de ketel veel te snel bijspringt.

Heb je radiatoren of vloerverwarming ?
Gebruik je een constante temperatuur of nachtverlaging ?

In instellingen van de Xtend, wat zijn de waarden voor
P100
P101
P102
P103
P130
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste