Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:09
Er is geen parameter waarmee je de Xtend nóg rustiger kan laten draaien dan zijn minimum.

Wat ik soms wél doe, inderdaad via de thermostaat, is de Xtend vanaf 's ochtends vroeg tot in de loop van de middag uit zetten, op dagen dat er niemand thuis is. Op die manier hoeft de Xtend minder te werken met lagere COP (als het 's ochtends nog relatief koud is), en krijg je 's middags ook een wat langere run om het huis weer op te warmen (voor zover de zon dat niet al gedaan heeft).

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:01
Ha ha ha, ik zag vandaag een goede oplossing om de verbinding met de Xtend te herstellen als het wifi access point gesloten wordt na reset, stroomuitval etc. ;-)
https://www.facebook.com/.../videos/1167891755160313/
Ik heb er sowieso een Raspberry Pi naast staan. Even een servo motortje er aan koppelen en bij uitval (als de Raspberry geen verbinding meer ziet) een hendeltje aan de servomotor de knop op de Xtend in laten drukken. Simpel maar effectief.

Nog een tip: ik leg alle parameters van de Xtend één keer per dag vast in een logfile. Ik had een installateur die me na een foutmelding het bos in wilde sturen door te zeggen "we hebben parameters aangepast en nu maar weer afwachten of het goed werkt". Niet dus.
Het command dat ik gebruik is "curl 10.20.30.1/api/params/values" vanaf de Raspberry die al met de Xtend is verbonden om ook alle waardes uit te lezen. Daarna nog wat formatteren om de logfile klein te houden en een datum er aan te plakken.

• a2aan
WillemD61 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:39:
Nog een tip: ik leg alle parameters van de Xtend één keer per dag vast in een logfile. Ik had een installateur die me na een foutmelding het bos in wilde sturen door te zeggen "we hebben parameters aangepast en nu maar weer afwachten of het goed werkt". Niet dus.
Het command dat ik gebruik is "curl 10.20.30.1/api/params/values" vanaf de Raspberry die al met de Xtend is verbonden om ook alle waardes uit te lezen. Daarna nog wat formatteren om de logfile klein te houden en een datum er aan te plakken.
Hier heb ik niks geautomatiseerd, maar die /api/parameters/values had ik wel al gevonden (via netwerk inspectie in de browser), en handmatig opgeslagen, en dan niet om te bewijzen dat de installateur niks gedaan zou hebben, maar juist omdat ik bang was dat 'ie (bijvoorbeeld d.m.v. een wizard) allerlei instellingen om zeep zou helpen. Door hem op te slaan wist ik in ieder geval zeker dat ik het weer terug kon krijgen zoals het was.

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:32
Ik heb een dynamische energieleverancier en ik zie dat er morgenmiddag erg lage kwh kosten zijn. Ik kan handmatig de thermostaat programma aanpassen, maar is het met de xtend ook mogelijk dat hij automatisch naar lage tarieven kijkt en in die uren dan draait?

• WillemD61
voil schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:02:
Ik heb een dynamische energieleverancier en ik zie dat er morgenmiddag erg lage kwh kosten zijn. Ik kan handmatig de thermostaat programma aanpassen, maar is het met de xtend ook mogelijk dat hij automatisch naar lage tarieven kijkt en in die uren dan draait?
Dat zou je zelf moeten doen via home automation. Overigens, mogelijk dat die tarieven laag zijn omdat de zon schijnt en je kamer al opwarmt.

• voil
Ja dat kan wel kloppen. Misschien dan maar helemaal uitzetten, dat is nog goedkoper :)

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:08
Als je hem helemaal uitzet, dan kun je niet "genieten" van de hoge COP.
Ik heb nu al een COP van 7,7 gehaald.

• Oinken
En gisteren zelfs 7,9.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-04 21:56
Ik geniet vooral gewoon van een warm huis.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-04 20:49
Miglow schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:12:
Ik geniet vooral gewoon van een warm huis.
We hebben hier ook wel eens een graadje bijgestookt via de zon van de zonnepanelen.
Maar daarna koelde het weer af naar normaal en kregen wij het koud.

• voil
Hi allen,

Afgelopen maandag is de nieuwe Xtreme 30 en Xtend geplaatst. Tot nu toe erg tevreden met het verbruik. Nu zal het gunstige weer ook meespelen.
Per dag max 0.5 m3 gas, maar dat is voornamelijk warm water.
Per dag rond de 6kWh warmtepomp verbruik.
Het is nu een stuk constanter warm in de woonkamer beneden (radiatoren boven vrijwel altijd uit). Dit zal ook komen doordat de thermostaat (T6R) in de woonkamer is geplaatst, en niet meer in de keuken zit.

Elke dag heb ik een programma op de T6R staan:
Overdag 20.5, om 21:30 20 gradem, om 22:30 19.5 graden, om 4:00 20 graden, om 05:00 20.5 graden tot 21:30 savonds. Alleen gister (dezelfde als de screenshot) had ik overdag de thermostaat op 20 graden gezet vanwege warme weer en om 17:30 op 20.5 graden.

Ik heb een energysocket in de Xtend geplaatst en het ziet eruit als onderstaande, redelijk veel aan en uit. Sinds afgelopen maandag al 91 compressorstarts. Is dit pendel gedrag wat niet bevordelijk is voor de warmtepomp? En hoe zou ik dit kunnen verbeteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVpx_quWEheENFyTPXiGDm173bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2j2jZ3Jjrriq4E7m3bI6KRKv.jpg?f=fotoalbum_large

Settings van vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EUVNCMAYLGvxsajmQBWdfM3iVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7IuEJ0shPUnYqN9QeOuix8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abpfr2fOZbwTyBQMoO23Jf5ZbH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ksIwJhl4dhcO4tssu4cDQE4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYaAycQM7eVHcQSh1JT-4G4WI6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWw2HSPyOPEwJdH69X9D6mXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhazXmI-8Gnwiz5LEi9un_VFR0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEsWYaEsQCPDjB3VEWPd4tdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46jlceHyMklrMsB0MDSzceYe2Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHKbMvqHTw1lQo1skhh8D4OO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itYgZy80RMf9Ps9TLPX7FZvuFn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDNiEv01qcD9SS7pJ0CSzXRi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Eegfy43FY0L2PrmYubl6VDJRNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qG9LSff0D0UEDGDusWoSBvvQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door voil op 28-02-2026 11:01 ]

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:43
Je Xtend is geinstalleerd precies op het moment dat je niet aan enig vorm van pendelen ontkomt, en je zit nog ruim onder de 1 keer per uur gemiddeld, dan hoef je er niet eens echt over na te denken om er iets aan te gaan doen.

Wat me wel verbaast, zijn de paar hoge pieken. Kan het zijn dat er een programma met verschillende temperaturen over de dag in de thermostaat zit?

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Die pieken laten mooi zien dat je beter gewoon 1 standaard temperatuur kan instellen in plaats van 4*per dag iets anders zoals nu gebeurd.

• voil
Wat ik aangaf, gister had ik wat anders gedaan dan het programma vanwege de 'warmte' en even kijken wat het doet. Overdag had ik de temp op 20 gezet en rond 17en op 20.5, vandaar die piek. De piek rond 22u kan ik zo 123 niet verklaren, behalve dat rond 22:30 de temp in het programma weer naar 20 ging. Gaat ie dan pieken als de temp naar beneden gezet wordt?

Ik zal eens geen programma instellen, en kijken wat het doet als ik de thermostaat de hele dag op 20.5 zet. Volgens mij zal dat wel meevallen qua verbruik.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:42
voil schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:30:
Hi allen,

Afgelopen maandag is de nieuwe Xtreme 30 en Xtend geplaatst. Tot nu toe erg tevreden met het verbruik. Nu zal het gunstige weer ook meespelen.
Per dag max 0.5 m3 gas, maar dat is voornamelijk warm water.
Per dag rond de 6kWh warmtepomp verbruik.
Het is nu een stuk constanter warm in de woonkamer beneden (radiatoren boven vrijwel altijd uit). Dit zal ook komen doordat de thermostaat (T6R) in de woonkamer is geplaatst, en niet meer in de keuken zit.

Elke dag heb ik een programma op de T6R staan:
Overdag 20.5, om 21:30 20 gradem, om 22:30 19.5 graden, om 4:00 20 graden, om 05:00 20.5 graden tot 21:30 savonds. Alleen gister (dezelfde als de screenshot) had ik overdag de thermostaat op 20 graden gezet vanwege warme weer en om 17:30 op 20.5 graden.

Ik heb een energysocket in de Xtend geplaatst en het ziet eruit als onderstaande, redelijk veel aan en uit. Sinds afgelopen maandag al 91 compressorstarts. Is dit pendel gedrag wat niet bevordelijk is voor de warmtepomp? En hoe zou ik dit kunnen verbeteren?

[Afbeelding]

Settings van vanochtend:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In principe hoef je hier niets aan te doen. De Xtend regelt dat zelf, binnen de kaders van wat er met het afgifte systeem mogelijk is. Het kan een paar dagen duren voordat de eind situatie is bereikt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:10
ewh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

op de ketel staat hij op 50graden. Van de Xtend (Xtore) is de streefwaarde ook 50 graden.

wat me opviel in de settings, is dat de waarde p078 dhw_boiler_mode op uit staat. Die zou ik aan verwachten.
En de waarde xtreme_boiler_ot_dhw_temperature. Is die van de Xtore?
Deze zie ik ook uit staan waar is deze voor ?

• teo1966
ik heb afgelopen vrijdag een xtore aangesloten nu zie ik dat er een tap blad Tapwater is bij gekomen maar deze zie ik niet bij mijn HA verschijnen
En volgens mij is deze config Opentherm boiler data.yaml niet bedoeld voor de xtore iemand een idee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrlaxktWBCIfYh7ISBNa-GMSHZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DWkwSHvvLplKCuYq4otfRWLt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeUZUwDchFbEixFQ3REUF7CL5z0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t4LPTCc1GuNx32dDPoHk24cK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/up0_zUB49ga-iHk1DYNbNOJ-3VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yDadVriEsoP01fw23Hi86FU2.png?f=fotoalbum_large

• teo1966
DSchoutsen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:16:
Voor de liefhebbers die de Xtend willen monitoren via Home Assistant heb ik een alternatieve koppeling beschreven in deze repository:

https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Met dank aan @Thomasvt. Zonder zijn informatie was ik niet ver gekomen. _/-\o_
@DSchoutsen is jouw HA config ook geschikt voor een xtore ?

• ewh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10

ewh

teo1966 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:21:
ik heb afgelopen vrijdag een xtore aangesloten nu zie ik dat er een tap blad Tapwater is bij gekomen maar deze zie ik niet bij mijn HA verschijnen
En volgens mij is deze config Opentherm boiler data.yaml niet bedoeld voor de xtore iemand een idee ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Xtore kan je hiermee ook binnenhalen. (Heb ik ook) maar ik zou moeten zoeken naar de settings/codes daarvan in de yaml. Ik ga kijken

• DSchoutsen
  • Registratie: Juli 2024
teo1966 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:33:
[...]

@DSchoutsen is jouw HA config ook geschikt voor een xtore ?
Ik vermoed van wel aangezien de data via de webinterface van de Xtend beschikbaar wordt gemaakt.
Ik heb zelf geen Xtore dus kan het niet testen
Hoop dat @ewh de juiste codes kan delen.

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
Maandag komt Intergas langs om de n070 error te verhelpen. Als ze de hele buitenunit vervangen of loshalen, wil ik vragen of ze er ook wat extra demping tussen willen zetten. Veren, doppen of weet ik veel wat. Het apparaat staat op het houten plat dak van de garage en hoewel je buiten eigenlijk niets hoort van de buitenunit is het binnen duidelijk hoorbaar. Dat is overduidelijk door trilling en niet zozeer het lawaai.
Nu is de grote vraag: welke doppen of veren hebben jullie goede ervaring mee en kan ik het best er tussen (laten) plaatsen?

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:12
Plantje1978 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:10:
Nu is de grote vraag: welke doppen of veren hebben jullie goede ervaring mee en kan ik het best er tussen (laten) plaatsen?
Dat is niet zo eenvoudig, en waarschijnlijk niet op te lossen met een paar veren. Zie
Trillingen warmtepomp dempen

Ikzelf heb de buitenunit gewoon in de tuin staan, geen ervaring met al die constructies die ze daar verzinnen.

• Plantje1978
Crisis! Ze hebben er een hele studie van gemaakt!
Ik zeg ook niet, dat ik van de trilling af MOET. Ik zeg alleen: als ze de buiten unit zouden vervangen is dat natuurlijk wel HET moment om er veertjes of iets tussen te plaatsen. En dan is het wel fijn om te weten wat mensen hun ervaring is (met specifiek de Intergas Xtend 5KW)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
Plantje1978 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:06:
Crisis! Ze hebben er een hele studie van gemaakt!
Ik zeg ook niet, dat ik van de trilling af MOET. Ik zeg alleen: als ze de buiten unit zouden vervangen is dat natuurlijk wel HET moment om er veertjes of iets tussen te plaatsen. En dan is het wel fijn om te weten wat mensen hun ervaring is (met specifiek de Intergas Xtend 5KW)
Ik heb zelf deze tussen mijn 120 kg zware Monoblock op plat dak https://www.wasco.nl/merk/soleco Werken top. Wel daaronder bigfoots en daar weer onder zware betonnen tegels.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 03-03-2026 10:44 ]

• Hencksch
We gaan volgende week een week op wintersport. (De juwelen liggen in de linnenkast). Hier is het al een beetje lente.
Graag jullie advies. Ik denk erover om de thermostaat op 18 graden te zetten in plaats van 20. En dan twee dagen voor terugkomst te beginnen met opwarmen. De eerste dag naar 19 en de dag erna naar 20.

• Miglow
Hencksch schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:19:
We gaan volgende week een week op wintersport. (De juwelen liggen in de linnenkast). Hier is het al een beetje lente.
Graag jullie advies. Ik denk erover om de thermostaat op 18 graden te zetten in plaats van 20. En dan twee dagen voor terugkomst te beginnen met opwarmen. De eerste dag naar 19 en de dag erna naar 20.
Gewoon de dag van terugkomst op 20 knallen. Je hebt dan al dusdanig gas en elektra bespaard en die paar euro aan gas kunnen er vast nog wel vanaf als je op wintersport gaat met minimaal 2 personen ("WE gaan") toch? Of rijd je de gele weg heen en weer ook 90 om zo goedkoop mogelijk te reizen?

• GroundBreaking
Vind het best een goed plan eigenlijk.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Ik heb het zelf in stappen van 0,5 graad gedaan. Ik heb het idee dat de Xtend bij stappen van 1 graad eerder de gasketel erbij schakelt om het verwarmen te versnellen (terwijl dat in dit geval natuurlijk niet nodig is).

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• a2aan
Ik heb het een keer heel ingewikkeld geprobeerd, en bij het programmeren van the thermostaat een foutje gemaakt, waardoor het bij thuiskomst 19,5 graden was i.p.v. 21 (wel in een periode dat het buiten structureel kouder dan 10 graden was; op een dag was er zelfs wat sneeuw).

Wat ik wilde: 4 dagen thermostaat op 13, en dan in vier dagen omhoog in stapjes van 0,5 graad halverwege de ochtend, 1 graad begin van de middag, en weer 0,5 graad halverwege de middag. De achterliggende gedachte was om de Xtend het hardst te laten werken op de momenten dat het buiten het minst koud was.

Toen ik terugkwam heb ik nog een week 'last' gehad van een koud gevoel, omdat vloeren/muren kouder waren dan ik gewend was, en toen heb ik me voorgenomen om de volgende keer die paar euro (of misschien paar tientjes) besparing maar gewoon te laten liggen.

Maar zoals de weersverwachting er nu uit ziet (met overdag zon en hoge temperaturen), zou ik wel in de verleiding kunnen komen om toch weer terug naar 13 graden te gaan, met de thermostaat, en dan de dag dag voor thuiskomst weer naar 21, ergens vanaf ongeveer het middaguur.

• a2aan
JanPedaal schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Ik heb het zelf in stappen van 0,5 graad gedaan. Ik heb het idee dat de Xtend bij stappen van 1 graad eerder de gasketel erbij schakelt om het verwarmen te versnellen (terwijl dat in dit geval natuurlijk niet nodig is).
Ohja, ik had ook met parameters geprobeerd om het bijschakelen van de gasketel nog wat extra te onderdrukken. Met het weer zoals nu zou ik het denk ik wel aandurven om P100 op geheel elektrisch te zetten.

• MotorBeast
a2aan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Ik heb het een keer heel ingewikkeld geprobeerd, en bij het programmeren van the thermostaat een foutje gemaakt, waardoor het bij thuiskomst 19,5 graden was i.p.v. 21 (wel in een periode dat het buiten structureel kouder dan 10 graden was; op een dag was er zelfs wat sneeuw).

Wat ik wilde: 4 dagen thermostaat op 13, en dan in vier dagen omhoog in stapjes van 0,5 graad halverwege de ochtend, 1 graad begin van de middag, en weer 0,5 graad halverwege de middag. De achterliggende gedachte was om de Xtend het hardst te laten werken op de momenten dat het buiten het minst koud was.

Toen ik terugkwam heb ik nog een week 'last' gehad van een koud gevoel, omdat vloeren/muren kouder waren dan ik gewend was, en toen heb ik me voorgenomen om de volgende keer die paar euro (of misschien paar tientjes) besparing maar gewoon te laten liggen.

Maar zoals de weersverwachting er nu uit ziet (met overdag zon en hoge temperaturen), zou ik wel in de verleiding kunnen komen om toch weer terug naar 13 graden te gaan, met de thermostaat, en dan de dag dag voor thuiskomst weer naar 21, ergens vanaf ongeveer het middaguur.
Het is nu overdag alleen wel heel warm. Hier staat de WP nu zo'n 4 uur per dag aan alleen in de avond. Zon doet de rest. Nu 22 graden binnen en slaat straks rond 1900 uur aan op 21 graden. Nacht gaat hij uit.

• a2aan
MotorBeast schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:10:
Het is nu overdag alleen wel heel warm. Hier staat de WP nu zo'n 4 uur per dag aan alleen in de avond. Zon doet de rest. Nu 22 graden binnen en slaat straks rond 1900 uur aan op 21 graden. Nacht gaat hij uit.
's Nachts uit is, met het huidige weerbeeld, inderdaad een logische keuze als je het niet belangrijk vind dat het 's ochtends bij/na opstaan lekker warm is. Ik maak daar een andere keuze in, omdat ik het 's ochtends niet in een koud huis wil opstaan.

Gisteren is de Xtend bij mij rond 18:15 weer aangesprongen om het binnen 21 graden te houden. Vanochtend heb ik rond 9:00 uur de thermostaat omlaag gezet, omdat de zon toen al door het zolderraam van mijn werkkamer scheen. Vanavond laat ik de thermostaat weer gewoon zelf bepalen vanaf wanneer het nodig is om niet (te ver) onder de 21 graden te duiken.

• ewh

ewh

DSchoutsen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:31:
[...]

Ik vermoed van wel aangezien de data via de webinterface van de Xtend beschikbaar wordt gemaakt.
Ik heb zelf geen Xtore dus kan het niet testen
Hoop dat @ewh de juiste codes kan delen.
Ben er mee bezig. via de pcap heb ik alle codes eruit geplukt die via de webpagina worden opgevraagd.

De meeste codes zijn hier te vinden (https://github.com/DSchou...main/Known_Xtend_codes.md), alleen van de volgende codes mis ik (nog) de betekenis:
4e3a,4eeb,4e13,4a22,4a3c,4aeb,2963,4a76

nog niet diep gezocht, maar weet iemand toevallig de betekenis/waarde van deze codes?

• WillemD61
ewh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Ben er mee bezig. via de pcap heb ik alle codes eruit geplukt die via de webpagina worden opgevraagd.

De meeste codes zijn hier te vinden (https://github.com/DSchou...main/Known_Xtend_codes.md), alleen van de volgende codes mis ik (nog) de betekenis:
4e3a,4eeb,4e13,4a22,4a3c,4aeb,2963,4a76

nog niet diep gezocht, maar weet iemand toevallig de betekenis/waarde van deze codes?
Ik heb hier mijn documentatie waar ik de info uit HA integraties van anderen en mijn eigen uitzoekwerk gecombineerd heb.
https://github.com/Willem...n/blob/main/documentation

Ik vermoed:
4eeb Heat Pump, Crank heater hours
4e13 Heat Pump, Domestic hot water pump hours
4a22 Heat Pump, Domestic hot water pump starts
4a3cHeat Pump, Crank heater starts
de andere codes weet ik niet (mogelijk base pan heater gerelateerd?)

• ewh

ewh

thnkx. verderop in de week weer even verder zoeken. Neem ik deze al mee.

en dan inbouwen in mijn yaml voor de Home Assistent en zo

• Plantje1978
Ze hebben de boel eergisteren gerepareerd (de n070 melding verholpen). Weer dezelfde aardige monteur als die hier al 2 keer eerder geweest is.
Hij heeft er veren van Intergas tussen gezet en ik heb het idee dat het al een stuk beter is!
Betaling zou via de installateur gaan. Dus ik ben benieuwd.
Ook hij gaf aan er bijvoorbeeld nog een opsluitband dwars onder de Big Foot te doen. Inderdaad: massa creëren. We gaan nu eerst dit maar eens testen.
Aardige kerel, maar heb weer gezegd dat ik hoop hem niet meer te zien 😉

• ewh

ewh

update voor alle codes: op drie na heb ik ze nu allemaal (waarbij alle drie de waardes nul zijn, dus lastig te correleren...). Nu alle eenheden controleren en de yaml's in basis fatsoeneren.
Echte Xtore-waardes lijken beperkt. In mijn telefoon-app van de Comfort Touch is een apart tabje "Xtore", maar die waardes heb ik nog niet gezien in de browser-calls.

To be continued

• WillemD61
Plantje1978 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:05:
Ook hij gaf aan er bijvoorbeeld nog een opsluitband dwars onder de Big Foot te doen. Inderdaad: massa creëren. We gaan nu eerst dit maar eens testen.
Zo ziet mijn installatie er uit. Bigfoot met veren en daaronder opsluitband en daaronder een grindbak (bak met grof grind en daarop een rooster met fijn grind). Ik had veel last van het brommende geluid van de compressor en trillingen die dat door het hele huis veroorzaakte. Recent is er een stukje leiding vervangen waarin een knik zat en is de installatie opnieuw gevuld, nu met de juiste hoeveelheid koudemiddel. Daardoor draait de unit nu een stuk rustiger en stiller. Ook heb ik een rubber mat (wasmachine demping gamma) op een plantenrekje achter de unit gemonteerd om doorgeven van trillingen via de muur te voorkomen. Het lijkt allemaal een stuk rustiger nu, ook meten met de spectroid app geeft dat aan. Nog even een paar koudere dagen afwachten ....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMmWwVw518AYbZtc5ZEn9krfzjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0P42aPuNETnh0tKXOQxTnNTc.jpg?f=fotoalbum_large

• Plantje1978
Dat ziet er goed uit @WillemD61 ! Ik ga nu ook eerst even wat koudere dagen afwachten. Hopelijk duurt dat tot eind van het jaar :)

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Nu online
Qua geluid nog een opvallendheid, waarschijnlijk erg vanzelfsprekend maar toch. Onze Xtend buitenunit (muurbeugels) hing niet waterpas. Hij helde naar rechtsvoren, dus de kant van de motor. Nu wel waterpas. Het geluidsniveau is enorm gedaald.

• ewh

ewh

Exactor it schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:00:
Qua geluid nog een opvallendheid, waarschijnlijk erg vanzelfsprekend maar toch. Onze Xtend buitenunit (muurbeugels) hing niet waterpas. Hij helde naar rechtsvoren, dus de kant van de motor. Nu wel waterpas. Het geluidsniveau is enorm gedaald.
interessant. het geluid hier valt best mee, maar alles wat je hoort is meer dan je verwacht/hoopt. En nu helt die van ons wat voorover . Hij staat op Bigfoots in de tuin. Eens kijken of deze wat beter rechtop te zetten is.

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Nu online
ewh schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:50:
[...]

interessant. het geluid hier valt best mee, maar alles wat je hoort is meer dan je verwacht/hoopt. En nu helt die van ons wat voorover . Hij staat op Bigfoots in de tuin. Eens kijken of deze wat beter rechtop te zetten is.
Toen ik me aan het storen was aan de herrie heb ik hem rechtop geduwd terwijl hij hard werkte. Geluid werd meteen minder en bij loslaten weer hard. Is minimaal een testje waard. Al dacht ik toen dat het ook wel kon komen doordat ik hem vasthad. Nu hij wel waterpas staat, weet ik pas zeker dat dit de boosdoener was hier.

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-04 15:45
WillemD61 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Zo ziet mijn installatie er uit. Bigfoot met veren en daaronder opsluitband en daaronder een grindbak (bak met grof grind en daarop een rooster met fijn grind). Ik had veel last van het brommende geluid van de compressor en trillingen die dat door het hele huis veroorzaakte. Recent is er een stukje leiding vervangen waarin een knik zat en is de installatie opnieuw gevuld, nu met de juiste hoeveelheid koudemiddel. Daardoor draait de unit nu een stuk rustiger en stiller. Ook heb ik een rubber mat (wasmachine demping gamma) op een plantenrekje achter de unit gemonteerd om doorgeven van trillingen via de muur te voorkomen. Het lijkt allemaal een stuk rustiger nu, ook meten met de spectroid app geeft dat aan. Nog even een paar koudere dagen afwachten ....
[Afbeelding]
Kun je de redenen van de verschillende aanpassingen eens uitleggen? Alles natuurlijk om trillingen te verminderen, maar op wat is de reden dat de aanpassingen effect hebben?

Waarom het grind er onder?
Waarom grof en fijn grind?
Waarom het rooster tussen de twee lagen grind?
Waarom de rubber mat op de achterwand? Welke trillingen zouden hiermee tegengehouden worden?

Zelf heb ik de bigfoots nog rechtstreeks op het plat dak staan. Daar zitten wel dan rubbers op (net als bij jou).
De trillingen vallen op zich mee, maar als ik er nog simpel iets aan kan verbeteren dan doe ik dat graag.

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:31
Ik heb sinds kort een Xtore erbij gekregen. Hiervan staat de streef-temperatuur op 50 graden ingesteld. In de web-interface staat aangegeven dat 60 graden de standaard is (en 65 max). Wat is jullie ervaring met deze instelling? Gewoon op 50 graden laten staan of is 60 graden aan te raden?

• WillemD61
remcon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Kun je de redenen van de verschillende aanpassingen eens uitleggen? Alles natuurlijk om trillingen te verminderen, maar op wat is de reden dat de aanpassingen effect hebben?

Waarom het grind er onder?
Waarom grof en fijn grind?
Waarom het rooster tussen de twee lagen grind?
Waarom de rubber mat op de achterwand? Welke trillingen zouden hiermee tegengehouden worden?

Zelf heb ik de bigfoots nog rechtstreeks op het plat dak staan. Daar zitten wel dan rubbers op (net als bij jou).
De trillingen vallen op zich mee, maar als ik er nog simpel iets aan kan verbeteren dan doe ik dat graag.
Bigfoot (bigfeet?) met veren en rubbers was standaard.

Grind is alleen voor waterafvoer. Fijn grind in rooster zodat er niet veel vuil in blijft hangen en er netjes uit ziet.

Rubber op achterwand met ruimte achter rubber omdat ik trillingen van de compressor in huis kon horen. Gewoon om te proberen of dit helpt.

De correcte installatie (leiding, koudemiddel) hebben voorlopig het grootste effect.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14:00
DurQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:14:
Ik heb sinds kort een Xtore erbij gekregen. Hiervan staat de streef-temperatuur op 50 graden ingesteld. In de web-interface staat aangegeven dat 60 graden de standaard is (en 65 max). Wat is jullie ervaring met deze instelling? Gewoon op 50 graden laten staan of is 60 graden aan te raden?
Heb hem zelf op 60 staan, dan is het vat ommernabij de 57/58 graden. Dit om zonder na te denken de legionella tegen te gaan. En met dit weer schakelt de element van mijn externe boiler bij op de zon en maakt deze het nog 10 graden warmer.

Als jij de standaard legionella run wekelijk ingesteld hebt zou de 50 graden voldoende moeten zijn.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:31
Krissiejj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Heb hem zelf op 60 staan, dan is het vat ommernabij de 57/58 graden. Dit om zonder na te denken de legionella tegen te gaan. En met dit weer schakelt de element van mijn externe boiler bij op de zon en maakt deze het nog 10 graden warmer.

Als jij de standaard legionella run wekelijk ingesteld hebt zou de 50 graden voldoende moeten zijn.
Legionella run staat ingeschakeld voor elke week.

Het gaat me meer om ervaring qua efficiëntie, dus wat is normaal gesproken voordeliger.

• MotorBeast
DurQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Legionella run staat ingeschakeld voor elke week.

Het gaat me meer om ervaring qua efficiëntie, dus wat is normaal gesproken voordeliger.
Geen run doen. Doe ik hier met mijn WP ook niet. Staat op 50 graden hier en trek de 300 liter boiler iedere dag bijna leeg (bad etc). Op eigen risico natuurlijk maar ik leef nog steeds na 2 jaar. https://www.heatgeek.com/...e-scalding-and-legionella Keukenboiler staat hier al 20 jaar op 50 graden. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 12-03-2026 19:23 ]

• ewh

ewh

DurQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:14:
Ik heb hem zelf op 50gr staan, en dan 1x per week legionella-run. Is/lijkt mij voordeliger dan continue op 60 hebben. Continue op hogere temperatuur houden is ongunstiger dan 1x per week even opstoken.
Heb de Xtore nu bijna een jaar staan (en nu aan het zoeken naar de meest volledige logging voor mijn HA om een onderbouwde afweging te maken voor rendement etc).

• ewh

ewh

ewh schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:24:
update voor alle codes: op drie na heb ik ze nu allemaal (waarbij alle drie de waardes nul zijn, dus lastig te correleren...). Nu alle eenheden controleren en de yaml's in basis fatsoeneren.
Echte Xtore-waardes lijken beperkt. In mijn telefoon-app van de Comfort Touch is een apart tabje "Xtore", maar die waardes heb ik nog niet gezien in de browser-calls.

To be continued
Misschien het APK-bestand van die app eens bekijken hoe die zijn informatie ophaalt.

• Hencksch
GroundBreaking schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Vind het best een goed plan eigenlijk.
korte samenvatting van het resultaat: het maakt niets uit.

In de week voorafgaand en in de week volgend en in de week dat we er niet waren is de energievraag van het huis ongeveer gelijk.
Voetnoot: ik heb niet gerekend met graaddagen, zonuren en defrosts, dus ik mis waarschijnlijk nuances en details. Aangezien we in dit jaargetijde rond de 2,50/wk aan stroom en 2,50/wk aan gas zitten, ga ik me er verder niet druk om maken. Het was een nuttige exercitie, o.a. omdat het voor je gevoel tegennatuurlijk is om de thermostaat niet lager te zetten als je een week van huis bent.

• WillemD61
Ik krijg in de app een foutmelding dat er geen verbinding is tussen gateway en xtend. Op de gateway zelf lichten ook alleen LED 1,2 en 3 op, dus er lijkt inderdaad iets mis.
Tot nu toe altijd goed gefunctioneerd.
De Xtend geeft aan dat de gateway verbonden is.
De wifi verbindingen zijn in orde. Ik kan de gateway pingen (is via netwerkkabel met router verbonden) en waardes uitlezen.
Resets van gateway en Xtend zijn uitgevoerd.
Gateway is ook dichter bij Xtend geplaatst. Maakt geen verschil.
Iemand een idee wat ik nog kan doen om het te herstellen?

Edit: de beste oplossing blijkt weer: wachten...het heeft zichzelf hersteld. Misschien is er een verband met het geplande onderhoud op de server morgen.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemD61 op 18-03-2026 17:28 ]

• Weerz
  • Laatst online: 17:41
FYI, of het is alleen bij mij lokaal. Ook een optie nog.

Net een update gedaan voor ESPHome naar 2026.3 op Home Assistant.
Maar dat heeft de (voor nu) de mooie integratie van @Thomasvt gsloopt zo te zien.
De streamserver deel intergratie werkt niet meer. NodeRed krijgt de connectie niet meer.
Zag al wat zaken op github voorbij komen. Ben er zelf nog niet achter in wat het is.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:28
Weerz schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:58:
FYI, of het is alleen bij mij lokaal. Ook een optie nog.

Net een update gedaan voor ESPHome naar 2026.3 op Home Assistant.
Maar dat heeft de (voor nu) de mooie integratie van @Thomasvt gsloopt zo te zien.
De streamserver deel intergratie werkt niet meer. NodeRed krijgt de connectie niet meer.
Zag al wat zaken op github voorbij komen. Ben er zelf nog niet achter in wat het is.
Als meer mensen dit tegenkomen esphome stream server heeft nu een PR open staan om dit probleem op te lossen, in de tussentijd kan je (tijdelijk) de source aanpassen naar de branch met de fix.
code:
1
2
3
external_components:
  # - source: github://oxan/esphome-stream-server
  - source: github://dv49273/esphome-stream-server@FixIssue66NoConnection

• Weerz
  • Laatst online: 17:41
@Thomasvt
Top, getest en werkt perfect. Back online _/-\o_

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOio2RstLn1GJ-0JJ4xwLgfHo9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gASGZUFyZ3h6dfd5m6xF3Qmu.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Xtend ziet er na de ontdooicyclus zo uit. Hoe zou dit kunnen komen? De afwatering (gat onderin) is niet verstopt.

• GroundBreaking
@DaanTriple7 Is het in de laatste dagen koud genoeg geweest voor defrosts?

• GroundBreaking
Aah snachts wel zie ik ja

• DaanTriple7
Maar dit is nu vanmiddag 1800ish uur.

• GroundBreaking
Hoe warm was het toen buiten? Enig idee?

• DaanTriple7
Rond de 5 graden.

• voil
Ja dit heb ik vandaag ook, al is het nu wel aan het vriezen.
En vorige week ook op zondag ochtend toen het aan vriezen was had ik het ook.

Het zal wel normaal zijn denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGZmONaJ_juaahhF9tudBtKdB-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpm1iN8MENJ0NFjuLyIcKpN6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door voil op 26-03-2026 20:51 ]

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDfIvf6zH_5d5g3rxxYdI5OlSa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cFWPUYX7S764tnzEOphT0BT.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me niet normaal dat hij met een ontdooicyclus z'n ijs er niet af krijgt.

• GroundBreaking
Dat lijkt me wel wat veel ijs na een defrost ja.

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-04 10:58
Wellicht zijn jullie bekend met de Home Assistant integratie van DSchouten, ik heb voor mezelf een kaart gemaakt die het schema van de Xtend in combinatie met de Xtreme weergeeft, inclusief kleur en animatie voor status en flows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsU1xNAFtW7yb0LmMrXth7b1Orc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/SbSccXvwi5fNkK82jXI6pqev.gif?f=user_large

Ik heb het op Github gezet: https://github.com/webpatrick/HA_Xtend_Xtreme_schema_card

• GroundBreaking
Dat is ziet er wel echt strak uit @webpatrick !

• teo1966
dat ziet er erg mooi uit toevallig ook nog een met een xtore ?

• ewh

ewh

webpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:08:
Wellicht zijn jullie bekend met de Home Assistant integratie van DSchouten, ik heb voor mezelf een kaart gemaakt die het schema van de Xtend in combinatie met de Xtreme weergeeft, inclusief kleur en animatie voor status en flows.

[Afbeelding]

Ik heb het op Github gezet: https://github.com/webpatrick/HA_Xtend_Xtreme_schema_card
oeh, nice! die ga ik eens bekijken.

Ben druk bezig om alle codes te achterhalen, incl. info over de Xtore. Eens kijken of die er dan ook bij kan.

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-04 10:58
teo1966 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:16:
dat ziet er erg mooi uit toevallig ook nog een met een xtore ?
Xtore heb ik niet, dus zul je zelf een fork moeten maken en toevoegen.

• ewh

ewh

Voor de Xtore heb ik nu de waardes werkend over de status etc. Nog even wat verder tunen, en dan zal ik het publiceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kMZlDlE0I1kccZzGUf7J5lKAns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6qQ7CtDfI9ysXvssV4WInglh.png?f=user_large

• teo1966
bij mijn xtend is de tijd niet veranderd naar zomertijd
moest ik handmatig doen heb van tevoren nog ingelogt met de comfort touch app
best wet triest dat de tijd niet automatisch verandert naar zomertijd ( of staat er een instelling bij mij niet goed )

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
teo1966 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:43:
bij mijn xtend is de tijd niet veranderd naar zomertijd
moest ik handmatig doen heb van tevoren nog ingelogt met de comfort touch app
best wet triest dat de tijd niet automatisch verandert naar zomertijd ( of staat er een instelling bij mij niet goed )
Uiteindelijk stel je op de Xtend alleen maar dan in dus heeft die geen weet van maanden.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-04 15:01
Smart grid ready.
Ik was op zoek naar een manier om de Xtend aan te sluiten op "Smart grid" Dat is een nieuwe standaard waarmee de netbeheerder in de toekomst de warmtepompen wil kunnen aansturen bij overbelasting van het net. De wijze waarop dat gebeurd is nog niet duidelijk en wordt in landelijke pilots door de netbeheerders verder uitgewerkt. Via de klantenservice van Intergas kwam ik niet verder. Bij verder onderzoek liep ik tegen de installatiehandleiding aan van de nieuwe Xtend Eco (met Propaan). Hierin stond beschreven hoe je die Xtend kan aansluiten op een smart grid. Lang verhaal kort: Diezelfde firmware blijkt ook in mijn Xtend te zitten (V0.86). Met deze aansturing kun je met een potentiaal vrij contact de ketel verlagen in warmtevraag (bijvoorbeeld op dure uren) en met een tweede potentiaal vrij contact de WP op maximaal vermogen zetten (bijvoorbeeld als je zon energie over hebt). Ik kan er niets over vinden hier dus leek me goed om even te delen voor diegene die ( net als ik) met een Energie Managementsysteem aan de slag willen gaan om WP, accu, zon, auto te gaan managen bij het wegvallen van de saldering. P009,P010 en P011 zijn de parameters waarmee je de functie van X3 (contact 1-2, contact 3-4 en contact 5-6) kan bepalen. P051 is een instelling van de Xtore. Vanavond getest en het lijkt te werken. Uiteraard volledig op eigen risico en als je niet weet wat je doet, vooral iemand om hulp vragen die er verstand van heeft. Er zitten overigens nog veel meer interessante functies die aan de contacten gekoppeld kunnen worden, maar daar weet ik de exacte werking (nog) niet van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32XMCYXAE8hmvfood8kCnpr27Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v1iOUgFX0WAZVswZsjGq3pSQ.png?f=fotoalbum_large

https://www.intergas-verw...voorschrift-Xtend-Eco.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Anjos op 01-04-2026 08:09 . Reden: link handleiding Xtend Eco toegevoegd ]

• ewh

ewh

And there is is at last...

Voor de Xtore de waardes in Home Assistant binnengehaald, en in twee verschillende kaarten ondergebracht.
https://github.com/AltaArborH/HA_Xtend-Xtreme-Xtore
project is nog in progress, maar ver genoeg om te publiceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js9D3Tsr33OtAyoAqcl5REe-R_o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZCBDIc6bMPIibOns1rp6K3NJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1kEI_tTcEgaOZjG_oF0upnNnhg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zxpaZJz5aCr510NJDBcEwEBb.png?f=user_large

Gebaseerd op de integratie van @DSchoutsen , geïnspireerd door @webpatrick . Van die laatste kaart van Patrick ben ik ook bezig om daar te Xtore bij te integreren, to be continued.

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-04 19:28
webpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:08:

[Afbeelding]

Gaaf zeg. Ik wilde eigenlijk niet aan Home Assistant beginnen na wat mindere ervaringen, had de keuze voor Homey kortgeleden gemaakt (waar dus blijkbaar geen enkele integratie mogelijk is met Intergas :+ ), maar inmiddels qua dashboarding zie ik de voordelen van HA wel in zeg. Twijfel twijfel.

• teo1966
ik kom van domoticz af en met veel moeite mijn historie van het gas en het elektrische kunnen kopiëren naar HA
Het voordeel van HA is dat het erg veel mogelijkheden en veel support met HA is
Heb op mijn oude pi 3b nog domoticz draaien ivm de tabellen van het gas en elektrische verbruik en Blockly die mis ik nog als alle ergste bij HA

[ Voor 7% gewijzigd door teo1966 op 03-04-2026 08:54 ]

• WillemD61
teo1966 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:54:
ik kom van domoticz af en met veel moeite mijn historie van het gas en het elektrische kunnen kopiëren naar HA
Het voordeel van HA is dat het erg veel mogelijkheden en veel support met HA is
Heb op mijn oude pi 3b nog domoticz draaien ivm de tabellen van het gas en elektrische verbruik daar kan HA nog niet aan tippen
Voor degenen die alsnog Domoticz aan de Xtend willen koppelen.
https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin

• teo1966
ewh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:09:
And there is is at last...

Voor de Xtore de waardes in Home Assistant binnengehaald, en in twee verschillende kaarten ondergebracht.
https://github.com/AltaArborH/HA_Xtend-Xtreme-Xtore
project is nog in progress, maar ver genoeg om te publiceren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gebaseerd op de integratie van @DSchoutsen , geïnspireerd door @webpatrick . Van die laatste kaart van Patrick ben ik ook bezig om daar te Xtore bij te integreren, to be continued.
werkt dit ook met HA versie 2026.4.0 zag dat er het een en ander veranderd is

• ewh

ewh

teo1966 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:16:
[...]

werkt dit ook met HA versie 2026.4.0 zag dat er het een en ander veranderd is
ga ik zo testen.....

result >> no errors, works with 2026.4.0

wel misschien wat tunen in de positie. Ook bij een andere meter (die CoP-waarde) is de layout wat veranderd

[ Voor 26% gewijzigd door ewh op 02-04-2026 20:20 ]

• Jgz2
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-04 12:14
Ik heb een vraag mbt de debiet regeling van de xtend. Ik verwacht dat deze stuurt op een delta T van 5 graden. P86 staat op 5 C, en P88 op een standaard warmte pomp aansturing.

Gebruik home assistant om te monitoren. De warmtepomp past de debiet (veelal) niet aan. Hij blijft op max debiet van 18-20 L/min, terwijl delta T 2 C is.
Dit is mijn inziens niet goed. Ik verwacht dat er wordt bijgestuurd en debiet omlaag gaat om delta T richting 5 C te krijgen.

Ik heb op 18 januari spanning eraf gehaald en opnieuw opgestart.
Toen is er een paar uur op een debietregeling gedraaid met een Delta T 5 C, en werd de flow aangepast om op een delta T van 5 C te komen.
Helaas ging het daarna al weer gauw naar max 20 L/min (en delta T van 1 of 2 C), of naar minimum 6-7 L/min.

Ik heb nu P81 maar aangepast naar 60%, zodat ik een max debiet heb van 12.5 l/min (ipv 20). Daarmee had ik een Delta T op 4C weken met koude dagen (Jan-Feb).

Nu laatst weken bij mooier weer en hogere buiten temperatuur zou de flow eigenlijk verder naar beneden moeten. Nu bij een flow van 12.5 l/min een delta T 2 C.

Wat is normaal gedag mbt debietregeling? Flow moet zich aanpassen om op een delta T 5 uit te komen?
Als dit niet gebeurt wat kan er dan niet goed zijn? Parameter, software of hardware?

Ik heb firmware versie V0.91 en verwarm met radiotoren.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:48
Dat lijkt me niet normaal, hier staat P086 ook op 5, verder alles wat met de pomp te maken heeft op standaard en ook radiatoren, firmware 0.91. De flow varieert dan inderdaad om de delta T constant te houden. Heb je soms thermostaatkranen op de radiatoren of iets anders wat de flow kan beinvloeden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrlDfEzduW2rfM7f3FVO60NGWEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vbzrOG6Bhibe3T8iyvyk2fpD.png?f=fotoalbum_large

• Fullpower
Jgz2 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:19:
Ik heb een vraag mbt de debiet regeling van de xtend. Ik verwacht dat deze stuurt op een delta T van 5 graden. P86 staat op 5 C, en P88 op een standaard warmte pomp aansturing.

Gebruik home assistant om te monitoren. De warmtepomp past de debiet (veelal) niet aan. Hij blijft op max debiet van 18-20 L/min, terwijl delta T 2 C is.
Dit is mijn inziens niet goed. Ik verwacht dat er wordt bijgestuurd en debiet omlaag gaat om delta T richting 5 C te krijgen.

Ik heb op 18 januari spanning eraf gehaald en opnieuw opgestart.
Toen is er een paar uur op een debietregeling gedraaid met een Delta T 5 C, en werd de flow aangepast om op een delta T van 5 C te komen.
Helaas ging het daarna al weer gauw naar max 20 L/min (en delta T van 1 of 2 C), of naar minimum 6-7 L/min.

Ik heb nu P81 maar aangepast naar 60%, zodat ik een max debiet heb van 12.5 l/min (ipv 20). Daarmee had ik een Delta T op 4C weken met koude dagen (Jan-Feb).

Nu laatst weken bij mooier weer en hogere buiten temperatuur zou de flow eigenlijk verder naar beneden moeten. Nu bij een flow van 12.5 l/min een delta T 2 C.

Wat is normaal gedag mbt debietregeling? Flow moet zich aanpassen om op een delta T 5 uit te komen?
Als dit niet gebeurt wat kan er dan niet goed zijn? Parameter, software of hardware?

Ik heb firmware versie V0.91 en verwarm met radiotoren.
Het lijkt erop dat de debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie; dan gaat de pomp naar maximaal debiet. Dat kan bijvoorbeeld komen door lucht in het systeem, zodat de debiet regeling geen betrouwbare debiet meetwaarde heeft. Ook een te lage watertemperatuur tijdens defrost kan dit veroorzaken.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Justin
Is een van jullie toevallig bekend met een soort van automatisch opstookprotocol?

2 weken geleden hebben we een nieuwe Xtreme 36 en Xtend laten installeren. Nadat er eerst geen warmtevraag was heeft de installateur "iets" gewijzigd na een belletje met Intergas.

Daarna gaf hij aan een collega te hebben gesproken die het had over een soort van automatisch opstookprotocol voor de vloerverwarming. Iedere dag 5 graden erbij tot 45 graden, daarna automatisch terug naar 20. Dat heeft hij ingeschakeld en ging afgelopen 1,5 week of zo ook goed.

Sinds gisteren stagneert hij echter op 20 graden. Ik heb de thermostaat op 25 graden ingesteld voor warmtevraag, maar geen vlammetje. Vloerverwarmingsverdeler (pomploos) thermostaatje geeft ook +- 20 graden aan. Ik had echter verwacht dat hij gisteren of vandaag sowieso naar die 25 zou moeten gaan.

Maar in de parameters kom ik die 20 of 25 helemaal niet tegen, dus ik snap niet waar die functionaliteit uberhaupt is ingeschakeld als die inderdaad bestaat.. Ik kom namelijk nergens in documentatie iets tegen over een soort van automatisch opstookprotocol.

P194 staat op 40 graden.
P192 trouwens op 0.5, geen idee of dat bewust is.
P102 staat op 10.

verder zijn de parameters voor wat ik zo snel kon zien allemaal standaard.

Iemand enig idee toevallig? Anders wordt het dinsdag de installateur bellen. Maar beetje vervelend dat we nu weer zonder vloerverwarming zitten.

• Fullpower
Justin schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:30:
Is een van jullie toevallig bekend met een soort van automatisch opstookprotocol?

2 weken geleden hebben we een nieuwe Xtreme 36 en Xtend laten installeren. Nadat er eerst geen warmtevraag was heeft de installateur "iets" gewijzigd na een belletje met Intergas.

Daarna gaf hij aan een collega te hebben gesproken die het had over een soort van automatisch opstookprotocol voor de vloerverwarming. Iedere dag 5 graden erbij tot 45 graden, daarna automatisch terug naar 20. Dat heeft hij ingeschakeld en ging afgelopen 1,5 week of zo ook goed.

Sinds gisteren stagneert hij echter op 20 graden. Ik heb de thermostaat op 25 graden ingesteld voor warmtevraag, maar geen vlammetje. Vloerverwarmingsverdeler (pomploos) thermostaatje geeft ook +- 20 graden aan. Ik had echter verwacht dat hij gisteren of vandaag sowieso naar die 25 zou moeten gaan.

Maar in de parameters kom ik die 20 of 25 helemaal niet tegen, dus ik snap niet waar die functionaliteit uberhaupt is ingeschakeld als die inderdaad bestaat.. Ik kom namelijk nergens in documentatie iets tegen over een soort van automatisch opstookprotocol.

P194 staat op 40 graden.
P192 trouwens op 0.5, geen idee of dat bewust is.
P102 staat op 10.

verder zijn de parameters voor wat ik zo snel kon zien allemaal standaard.

Iemand enig idee toevallig? Anders wordt het dinsdag de installateur bellen. Maar beetje vervelend dat we nu weer zonder vloerverwarming zitten.
Staat dat vloeropstookprotocol niet nog gewoon aan dan? Als die klaar is, moet de installateur (of jijzelf) deze uitschakelen. Daarna zal hij pas over gaan naar normaal CV bedrijf.

Ik heb de parameter zo 1-2-3 niet paraat, maar ik denk dat de parameter in het expert menu zit.

• Justin
Fullpower schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:40:
[...]

Staat dat vloeropstookprotocol niet nog gewoon aan dan? Als die klaar is, moet de installateur (of jijzelf) deze uitschakelen. Daarna zal hij pas over gaan naar normaal CV bedrijf.

Ik heb de parameter zo 1-2-3 niet paraat, maar ik denk dat de parameter in het expert menu zit.
Thanks voor je antwoord! Ik denk dat deze klaar is en dat hij daarom niet naar normaal CV gaat.
Is het expert menu een ander menu dan die met code 15? Dat zou verklaren waarom ik het niet kan vinden

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:28
Justin schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:43:
[...]

Thanks voor je antwoord! Ik denk dat deze klaar is en dat hij daarom niet naar normaal CV gaat.
Is het expert menu een ander menu dan die met code 15? Dat zou verklaren waarom ik het niet kan vinden
Code 20

• Jgz2
Lecenten schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:03:
Dat lijkt me niet normaal, hier staat P086 ook op 5, verder alles wat met de pomp te maken heeft op standaard en ook radiatoren, firmware 0.91. De flow varieert dan inderdaad om de delta T constant te houden. Heb je soms thermostaatkranen op de radiatoren of iets anders wat de flow kan beinvloeden ?

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie en bevestiging hoe het zou moeten werken. Nee, ik heb geen thermostaatkranen. Ik heb alleen radiotoren in woonkamer/keuken en douche open. Op slaapkamers gesloten.

• Jgz2
Fullpower schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:05:
[...]

Het lijkt erop dat de debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie; dan gaat de pomp naar maximaal debiet. Dat kan bijvoorbeeld komen door lucht in het systeem, zodat de debiet regeling geen betrouwbare debiet meetwaarde heeft. Ook een te lage watertemperatuur tijdens defrost kan dit veroorzaken.
Bedankt voor je reactie, ben met beide aan de slag gegaan.

Ik heb alle radiotoren nu open gezet (ook slaapkamers) en flow ging van 20 naar 25 l/m. Ik hoorde wel geluid in radiator van 1 de slaapkamers. Ik heb van beneden naar boven alle radioteren ontlucht, al had ik niet het idee dat er lucht ontsnapte, overal direct water. Waterdruk met 1.7 bar nog steeds ok.

Wat betreft te lage watertemperatuur tijdens defrost die ervoor zorgt dat debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie.
Ik heb parameters nog eens doorlopen, en heb ik heb P102 (ketelblokkade boven buiten temp) aangepast; ik had die aangepast naar 5C, maar nu weer op standaard 15C gezet.

Even van spanning gehaald om eventuele veiligheidsfunctie weer te resetten.
Vanavond maar kijken of debietregeling goed werkt. Staat nu uit, want mooi zonnetje buiten.

Bedankt voor je hulp.

• Fullpower
Jgz2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:32:
[...]

Ik heb alle radiotoren nu open gezet (ook slaapkamers) en flow ging van 20 naar 25 l/m. Ik hoorde wel geluid in radiator van 1 de slaapkamers. Ik heb van beneden naar boven alle radioteren ontlucht, al had ik niet het idee dat er lucht ontsnapte, overal direct water. Waterdruk met 1.7 bar nog steeds ok.

Wat betreft te lage watertemperatuur tijdens defrost die ervoor zorgt dat debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie.
Ik heb parameters nog eens doorlopen, en heb ik heb P102 (ketelblokkade boven buiten temp) aangepast; ik had die aangepast naar 5C, maar nu weer op standaard 15C gezet.

Vanavond maar kijken of debietregeling goed werkt. Staat nu uit, want mooi zonnetje buiten.

Bedankt voor je hulp.
In meeste gevallen zou de blokkade van de debietregeling bij begin van een nieuwe warmtevraag of start waterpomp gereset moeten worden.

• Jgz2
Jgz2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:32:
[...]

Bedankt voor je hulp.
Nog aanvulling mbt onluchten. Ontluchten heb ik ook gedaan bij binnen unit en cv ketel. Bij cv ketel kwam er misschien wat lucht mee. Ziet er naar uit dat dit het probleem met debiet regeling heeft verholpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RudXUyVNas1PAJj0RrLKFG6d4gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDDtGomLUuWTZyFhyqxOpDq2.jpg?f=fotoalbum_large

Toch gek dat je daar geen (fout)melding van krijgt (veiligheidsfunctie debietregeling), maar dat je dit zelf moet constateren middels home assistant. In ieder geval, lijkt nu weer goed.

• tom9202
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-04 13:24
C V schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Het is een composiet LTV verdeler, maar misschien begrijp ik je verkeerd en bedoel je wat anders. Hoe dan ook, wist ik veel toen ik de convector putten liet vervangen door vloerverwarming. Men gaf alleen aan dat vloerverwarming veel beter was.

Als de buitentemperatuur structureel wat hoger is laat ik deze verdeler ombouwen tot een hybride (ik wil niet dagen lang in de kou zitten). Dat schijnt prima te werken i.c.m. de hogere temperatuur die de cv bij koud weer afgeeft.

Morgen maar wat isolatiebuis kopen voor de cv-leidingen die nog niet overal geïsoleerd zijn plus voor de tapwater leidingen.
En als ik het goed heb, zal alles nog beter worden als de 4 HTV radiatoren boven vervangen worden door LTV’s.

Ik ben er nu achter waarom ik soms via 4g i.p.v. wifi verbinding heb met de wp. Als je zonder de iPhone te hebben geopend, inlogt op de xTend gebruikt hij 4g. Maak je verbinding nadat je je iPhone geopend heb, dat gaat het wel via wifi. Beetje lastig uit te leggen, maar als anderen hetzelfde hebben dan kunnen ze er misschien wat mee.
Uittappleidingen warm water: Deze mogen niet worden geïsoleerd. Dit is een veiligheidsmaatregel tegen legionella. Isolatie zorgt ervoor dat het water in de leiding te lang warm (tussen 20°C en 45°C) blijft staan, wat de ideale broedplaats is voor legionellabacteriën.

• Fullpower
Jgz2 schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:14:
[...]

Nog aanvulling mbt onluchten. Ontluchten heb ik ook gedaan bij binnen unit en cv ketel. Bij cv ketel kwam er misschien wat lucht mee. Ziet er naar uit dat dit het probleem met debiet regeling heeft verholpen:

[Afbeelding]

Toch gek dat je daar geen (fout)melding van krijgt (veiligheidsfunctie debietregeling), maar dat je dit zelf moet constateren middels home assistant. In ieder geval, lijkt nu weer goed.
Je zou notificatie n021 of n022 kunnen krijgen in geval van lucht (bij het starten van de pomp). Als wilt weten wat de oorzaak was, dan zou je even bij je persoonlijke berichten kunnen kijken.

• teo1966
ik heb deze info volgens mij klopt dit niet 70% beschikbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUqRAj68Br1THogukfthhzwOwW0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2NodwyiPLxM4SaRjMmLUQGf8.png?f=user_large

• ewh

ewh

teo1966 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:24:
ik heb deze info volgens mij klopt dit niet 70% beschikbaar

[Afbeelding]
zie ik bij mij ook. Maar in mijn HA kloppen de percentages wel. Nog even beetje de laatste dingen aan het tweaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTlLNSnRe_zy1c6zeNsUnQpvMUQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/179Ng3ungQhqsk62OxQJ3kXr.png?f=user_large

• wilwilwil
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:27
Hallo Tweakers,
ben eigenlijk helemaal nieuw hier.
Heb een vraag ben bezig om een intergas installatie te kopen cv en warmtepomp Xtend.
De xtend is er ook als ECO variant met R290 ip.v. R32 , heeft iemand al ervaring daarmee opgedaan ?
R290 lijkt beter kwa prestaties bij lage temperaturen .
Wie ?

• Oinken
wilwilwil schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:11:
Hallo Tweakers,
ben eigenlijk helemaal nieuw hier.
Heb een vraag ben bezig om een intergas installatie te kopen cv en warmtepomp Xtend.
De xtend is er ook als ECO variant met R290 ip.v. R32 , heeft iemand al ervaring daarmee opgedaan ?
R290 lijkt beter kwa prestaties bij lage temperaturen .
Wie ?
Alleen ervaring met de 'gewone' Xtend. Na wat aanloopproblemen doet deze het nu goed.
Zeker met dagen zoals de afgelopen periode. Fris weer, maar geen vorst. Dan is het huis op temperatuur zonder gas. Opbrengst van de zonnepanelen gaat met een frisse en zonnige dag zo naar de Xtend. Werkt prima.
Met koud weer vind ik de samenwerking tussen een intergas ketel en de Xtend heel mooi. Geen idee of hij ook heel soepel samenwerkt met een ander merk ketel.

• Miglow
Nadat de radiatoren in de keuken met thermostaatkraan op 5 steenkoud blijven maar besloten om de oude wifi adapter die ik nog had liggen in de server te steken. Kan ik nu met de Home Assistant integratie direct verbinding maken, of moet er nog een kleine Linux VM (of de Windows 10 host) verbinding maken en dan de integratie? Server heeft plenty geheugen en CPU, dus beetje zonde om daar dan een rpi voor te pakken. HA os draait zelf ook al in een VM.

• ewh

ewh

Ik heb zelf de hele HomeAssistant in een VM draaien (proxmox) op een Pi5. Daarin aangegeven dat de USB-Wifi dongle mag verbinden met de HA-VM, en dan gaat het best wel goed.
Verbinding was de laatste tijd wel iets instabiel, maar weet niet of dat aan mijn HA/Wifi instance lag, of ergens anders in de verbinding. Was ie zijn verbinding weer kwijt, en moest ik de netwerksettings weer goed zetten.

• ewh

ewh

webpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Xtore heb ik niet, dus zul je zelf een fork moeten maken en toevoegen.
en de fork is live: https://github.com/AltaAr..._Xtreme_Xtore_schema_card
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTlLNSnRe_zy1c6zeNsUnQpvMUQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/179Ng3ungQhqsk62OxQJ3kXr.png?f=user_large

• DSchoutsen
  • Registratie: Juli 2024
Miglow schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:56:
Nadat de radiatoren in de keuken met thermostaatkraan op 5 steenkoud blijven maar besloten om de oude wifi adapter die ik nog had liggen in de server te steken. Kan ik nu met de Home Assistant integratie direct verbinding maken, of moet er nog een kleine Linux VM (of de Windows 10 host) verbinding maken en dan de integratie? Server heeft plenty geheugen en CPU, dus beetje zonde om daar dan een rpi voor te pakken. HA os draait zelf ook al in een VM.
Er hoeft geen 'extra' VM tussen HA en de xtend, zolang je in het virtualisatie OS (proxmox, VMware, Virtualbox, etc.) het xtend-netwerk/wlan-adapter kunt verbinden aan de HA-VM via een extra NIC.

Ikzelf heb ondertussen mijn thuisnetwerk opgedeeld in verschillende VLAN's met een OPNsense firewall als centraal controlepunt. Hierdoor kan ik niet alleen de API aanroepen vanuit het HA netwerk maar ook de Xtend web interface vanaf mijn mobiel of laptop.
Maar het is teveel off-topic om dat helemaal hier te gaan uitleggen.

Ik hoop dat je zo voldoende ideeën hebt om de verbinding tot stand te brengen.
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste