Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:52
De afgelopen dag was het bij ons fris buiten, 's nachts rond de -3 graden en overdag rond het vriespunt.
Hier ook veel ontdooien. Warmtepomp gebruikt bij ons in de pieken rond de 1.500 W.
Gisteren heeft de Xtend 24,8 kWh gebruikt. Heeft hij hard staan werken.

Gasverbruik minimaal, soms een klein duwtje om te ondersteunen, minder dan 0,5 m3 per dag.

Ik heb me door de input hier op het forum wel laten overtuigen om de thermostaat continu op 19,5 te zetten.
Alleen 's avonds nog een stijging naar 20 graden voor het comfort.

Wat me opvalt is dat het openen van de gordijnen 's morgens een negatief effect heeft op de temperatuur. Ook al hebben we HR++ glas.

[ Voor 19% gewijzigd door Oinken op 21-11-2025 14:27 ]

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-12 16:58
Die van mij gebruikt nu ook rond de 1.5 a 3 kub gas. Volgens mij alleen voor het ontdooien. Dat ontdooien is zo'n beetje elke 30 min. De installateur heeft een buffervat met eigen pomp ernaast gezet en ik dacht eigenlijk dat dit werd gebruikt voor ontdooien. Verder alles ok, 21 graden in huis en de xtend lijkt er geen probleem mee te hebben. Stroom rond the 30kw per dag met - 2 to 5 graden

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:08
TheBaldEagle schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:01:.

Zie onderstaande afbeeldingen. Weten jullie met welke parameters ik zou kunnen "spelen" om het steeds aanslaan van de gasketel te verminderen? Ik zie liever dat deze iets langer echt stookt dan steeds deze "piekjes" ...
De piekjes lijken mooi overeen te komen met de Ontdooi cycli van de warmtepomp, dus of de water temperatuur wordt ook echt laag tijdens een ontdooiing(dan verwacht ik een wat klein water volume), of hij staat ingesteld op altijd ketel aan tijdens ontdooien.

Nu is het voor weinig beter om veel aan en uit te gaan dan langer te draaien, maar CV-Ketels hebben naar mijn weten hier in principe weinig last van het vele schakelen, misschien dat de onsteking toch een keer eerder vervangen zou moeten worden?🤔

Maar veel langer aan gaat waarschijnlijk moeilijk worden, de meeste ketels kunnen niet ver genoeg terug moduleren om zelfstandig gewoon continu aan te blijven, dan gaan ze ook af en toe uit om gemiddeld zegmaar toch aan de gevraagde water temperatuur van thermostaat te komen. En zeker als de warmtepomp dan ook mee helpt word het helemaal lastig. Want een Xtreme ketel die speciaal gemaakt is om naar een extra laag vermogen te kunnen moduleren, levert dan al zon 4kw, dus komt effectief neer op ene verdubbeling van het vermogen van wat de warmtepomp levert.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:54
(jarig!)
debruina16 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:21:
Die van mij gebruikt nu ook rond de 1.5 a 3 kub gas. Volgens mij alleen voor het ontdooien. Dat ontdooien is zo'n beetje elke 30 min. De installateur heeft een buffervat met eigen pomp ernaast gezet en ik dacht eigenlijk dat dit werd gebruikt voor ontdooien. Verder alles ok, 21 graden in huis en de xtend lijkt er geen probleem mee te hebben. Stroom rond the 30kw per dag met - 2 to 5 graden
Het vat wordt idd gebruikt om te ontdooien. Maar in jou geval zal de Xtend tussen de cycli in niet genoeg energie kunnen leveren om zowel jou huis warm te houden alsmede het buffervat weer op te warmen. De ketel springt dus alsnog bij.
Het buffervat (en de ketel) zorgen er wel voor dat de radiatoren/vloerverwarming niet de energie voor de defrosts gaat leveren (en dus kouder wordt)

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-12 04:21
Voor het eerst draait mijn Xtend in het tuinhuis. Hij staat nog op een lage temperatuur want er wordt nog aan geklust. De vvw is wel lekker warm! Ik zag dat gemiddelde COP gisteren 5.7 was. Het was gisteren tussen de -1 en 5 graden buiten. Klinkt dat realistisch, of is wat er in de webUI staat een sjoemelCOP?

Mijn Techneco Elga heeft gisteren een COP van 3.5 gedraaid, gemeten via een Kamstrup en homewizard, en is dus sowieso “echt”.

[ Voor 17% gewijzigd door studiostevus op 22-11-2025 11:18 ]

• GroundBreaking
De officiële richtlijn mbt COP bepaald dat sommige energie verbruiken de delen niet meerekend hoeven worden zoals de pomp aan de CV-Water kant. Dus je zult wel een verschil zien tussen warmte en stroom meten, en de waarde die de Xtend geeft, de Xtend is dus berekend volgens de gestelde norm, maar ik denk dat jij dat een sjoemel COP vind.

Het klinkt als ene onrealistische COP maar die is ook erg afhankelijk van de hoeveelheid warmte die gevraagd is en de aanvoer temperatuur.

• Oinken
Ook in de CV ketel draait een pomp, die gebruikt ook stroom.

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
Vraagje. Ik heb nog radiatoren uit 1990. Gaat het verschil maken met de warmtepomp om ltr radiatoren te nemen. Iemand ervaring me? Of is vloerverwarming een betere investering?

• Oinken
Vloerverwarming hebben wij alleen in de keuken, ik wou dat we het door het hele huis hadden.
Het geeft heel veel comfort. Daarnaast doet een warmtepomp het heel goed op vloerverwarming.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12 09:31
debruina16 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:03:
Vraagje. Ik heb nog radiatoren uit 1990. Gaat het verschil maken met de warmtepomp om ltr radiatoren te nemen. Iemand ervaring me? Of is vloerverwarming een betere investering?
Het maakt altijd verschil. Wat voor verschil heb je het over? Comfort, opwarmsnelheid, elektriciteitsverbruik, gasverbruik?

Het antwoord op al die verschillen is dus ook ja.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-12 18:02
Wij hebben radiatoren uit 1979 en geen vloerverwarming. Hoe erg is dat wel niet?

Het huis is zeer goed nageïsoleerd. De Extend draait na enige technische opstartproblemen als een zonnetje. Het verschil de aanvoer en de retourstroom is minder dan 10 graden. De Wp draait de hele dag door op ca. 1kW. De truc is om er radiatorventilatoren te gebruiken. Die beginnen bij 30 graden C te zoemen. Heel comfortabel en voor 200 euro klaar.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-12 18:35

_Apache_

For life.

debruina16 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:03:
Wij hadden ook HT radiatoren. En zijn over naar geblazen LT radiatoren.
Het blazen hoor je wel iets (en daar kan je natuurlijk nog een smart switch op zetten zodat je het uit kan zetten wanneer je wilt). Het geluid vind ik iets meer hoorbaar dan Speedcomforts.

Radson, Ulow-E's
https://www.bengshop.nl/a...600-fmt2209006011000.html

De woonkamer is echt heel snel warm met 45C water. Dus erg blij mee :)

Let wel, de kabel van de radiator vind ik wat aan de korte kant. Bij een (vd 2) radiatoren haalt hij het stopcontact ook niet, moet ik nog even verlengen. Dus die doen het nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door _Apache_ op 24-11-2025 10:59 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:30
Miglow schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:53:
[...]

Het maakt altijd verschil. Wat voor verschil heb je het over? Comfort, opwarmsnelheid, elektriciteitsverbruik, gasverbruik?

Het antwoord op al die verschillen is dus ook ja.
@debruina16 Het maakt helemaal niet altijd verschil. Ik heb een nageisoleerde woning uit 78 met T33 en T22 met Heatfans eronder. Ik ga helemaal niets winnen met LTV (Jaga's of zo). Sterker nog Jaga's hebben veel minder watervolume en dat is weer nadelig voor het defrosten. Ik stook de woning bij 40 graden bij 0 graden en defrosts festijn afgelopen weekend gewoon warm FE.

Wat je moet doen is checken wat het afgiftevermogen is van je huidige systeem bij WP temperaturen 30-45 graden met een Delta T van 5 en kijken of dit past bij je warmteverlies. Zo niet dan pas pas je radiatoren aan. NB: T33 zijn fors goedkoper dan LTV radiatoren en doen hetzelfde.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

nclose schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:08:
[...]
Bij mij is de RPi4 ook een paar meter van de Xtend. In HomeAssistant was de Wifi Netwerk van de Xtend nauwelijks/niet zichtbaar (Xtend led knippert paars).

Deze TPlink heeft een wifi en een LAN poort. De wifi kan in client modus, TPLink wifi is verbonden met de Xtend wifi en TPLink LAN met mijn thuis netwerk. Ik gebruik de standaard TPLink firmware niet, maar OpenWRT. OpenWRT werkt als router, en via een static route op mijn Fritzbox kan HomeAssistant en alle andere devices op mijn thuisnetwork, de Xtend 10.20.30.1 zien.
Heb deze TP-link aangeschaft. Het is gelukt om te verbinden met de Xtend wifi en bedraad zit hij op mijn lokale netwerk. Maar met de standaard firmware kan ik voor zover ik kan zien geen static route opzetten. Dus ik zal ook de OpenWRT erop moeten zetten denk ik. Of zie ik iets over het hoofd?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-12 18:44
Ik heb bij een aantal compressor frequenties best wat last van resonanties.
Deels opgelost door P157 = 43, P158 = 44 en P159 = 36, maar ik zou ook graag 26 en 27 Hz willen vermijden.
Hoe kan ik dit bewerkstelligen?
Of kan je per Parameter een reeks opgeven die vermeden moet worden, bv P157 = 43 - 44
Of per Parameter comma separated meerdere waardes opgeven die vermeden moet worden, bv P157 = 36,43

@Fullpower kan jij hier iets over zeggen ?

[ Voor 5% gewijzigd door sirtm op 24-11-2025 14:16 ]

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:59
sirtm schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:14:
Ik heb bij een aantal compressor frequenties best wat last van resonanties.
Deels opgelost door P157 = 43, P158 = 44 en P159 = 36, maar ik zou ook graag 26 en 27 Hz willen vermijden.
Hoe kan ik dit bewerkstelligen?
Of kan je per Parameter een reeks opgeven die vermeden moet worden, bv P157 = 43 - 44
Of per Parameter comma separated meerdere waardes opgeven die vermeden moet worden, bv P157 = 36,43

@Fullpower kan jij hier iets over zeggen ?
Je kunt per parameter één frequentie opgeven. Er wordt een bandje geskipped 3Hz rond de opgeven frequentie (1.5Hz eronder tot en met 1.5Hz erboven).

De minimum frequentie voor de compressor ligt op 25Hz. Je kunt dit minimum met een parameter iets verhogen; ik dacht parameter 60.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-12 08:53
Hier draait de Xtend ook weer geregeld en ik moet zeggen, dat meer dan ooit tevoren ik de resonantie merk. Mijn vrouw wordt er wakker van en mijn dochter voelt het nog erger.

Ben onlangs even het plat dak op gelopen toen ie vol stond te draaien. Binnen hoorde ik het ding duidelijk brommen, eenmaal buiten bij de buiten unit hoorde ik nagenoeg NIETS! Zacht zoeven van de ventilator en dat was het. Weer naar binnen en de brom was duidelijk hoorbaar.

Kan ik iets met frequenties doen? Welke parameters moet ik dan instellen en wat is het effect op de werking van de Xtend?

• Chielp
(jarig!)
Plantje1978 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:17:
Hier draait de Xtend ook weer geregeld en ik moet zeggen, dat meer dan ooit tevoren ik de resonantie merk. Mijn vrouw wordt er wakker van en mijn dochter voelt het nog erger.

Ben onlangs even het plat dak op gelopen toen ie vol stond te draaien. Binnen hoorde ik het ding duidelijk brommen, eenmaal buiten bij de buiten unit hoorde ik nagenoeg NIETS! Zacht zoeven van de ventilator en dat was het. Weer naar binnen en de brom was duidelijk hoorbaar.

Kan ik iets met frequenties doen? Welke parameters moet ik dan instellen en wat is het effect op de werking van de Xtend?
Er is een heel groot topic over het dempen van trillingen op platte daken:
Trillingen warmtepomp dempen

Ikzelf heb hier geen last van, staat bij mij in de tuin op de grond, maar als ik lees wat ze daar beschrijven ben ik bang dat je er niet bent met het blokkeren van een paar frequenties.

Om te beginnen, hoor je het altijd als de Xtend staat te draaien, of alleen soms (als hij op maximaal staat bijvoorbeeld)? En kun je dan kijken wat de frequentie van de compressor is / toerental van de ventilator? Het beste kun je dit horen bij start/einde defrost. De Xtend gaat van hard werken even naar minimaal, wisselt de richting om, en gaat weer maximaal draaien. Dit gaat geleidelijk; als je nu binnen het mee resoneren hoort aanzwellen, weg gaan, weer hoort aanzwellen dan weet je dat er idd een paar frequenties zijn waar het dak gaat meetrillen. Deze zou je dan kunnen blokkeren.

Het is niet zo dat als je bijv 60 blokkeert, je het niet meer hoort als de compressor van 50 naar 70 gaat. De compressor kan niet ineens 70 draaien en gaat langzaam naar boven (langs de 60), alleen blijft deze niet meer hangen op 60.

Maar eigenlijk is de conclusie van het topic hierboven dat het gewicht moet worden gespreid over het dak. Lees de laatste 100 posts door zou ik zeggen.

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-12 10:33
Onze Xtend zit bij koude en na regen of sneeuw aan de bovenkant vaak onder het ijs. Zou ik dit een beetje kunnen voorkomen door de bovenkant af te dekken c.q. er een soort dakje boven te maken waardoor er zich mogelijk ook minder ijsvorming op de lamellen gaat afzetten?

• Weerz
  • Laatst online: 24-12 17:41
Wij hebben dat gedaan, staat onder 3 boompjes. Gezien het water wat hieraf komt een dak afschot ertussen geplaatst.
Alles wat niet als extra water erop komt scheelt altijd. Immers wordt het extra water ook koud en bevriest.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• MotorBeast
Plantje1978 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:17:

Hier houten plat dak met een 120KG zware unit (geen Xtend). in deze volgorde, tegels voor massa, bigfoots en daarop gemonteerd https://www.wasco.nl/merk/soleco Opgelost.

• Plantje1978
Chielp schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:44:
[...]

Er is een heel groot topic over het dempen van trillingen op platte daken:
Trillingen warmtepomp dempen
Na ja... dat had ik dus beter kunnen lezen voordat het ding geplaatst werd
Ikzelf heb hier geen last van, staat bij mij in de tuin op de grond, maar als ik lees wat ze daar beschrijven ben ik bang dat je er niet bent met het blokkeren van een paar frequenties.

Om te beginnen, hoor je het altijd als de Xtend staat te draaien, of alleen soms (als hij op maximaal staat bijvoorbeeld)?
In principe is het constant te merken als hij draait. Bij hard draaien wat meer dan bij minder hard draaien natuurlijk
En kun je dan kijken wat de frequentie van de compressor is / toerental van de ventilator? Het beste kun je dit horen bij start/einde defrost. De Xtend gaat van hard werken even naar minimaal, wisselt de richting om, en gaat weer maximaal draaien. Dit gaat geleidelijk; als je nu binnen het mee resoneren hoort aanzwellen, weg gaan, weer hoort aanzwellen dan weet je dat er idd een paar frequenties zijn waar het dak gaat meetrillen. Deze zou je dan kunnen blokkeren.
Nou, hij lijkt gewoon compleet mee te trillen
Het is niet zo dat als je bijv 60 blokkeert, je het niet meer hoort als de compressor van 50 naar 70 gaat. De compressor kan niet ineens 70 draaien en gaat langzaam naar boven (langs de 60), alleen blijft deze niet meer hangen op 60.

Maar eigenlijk is de conclusie van het topic hierboven dat het gewicht moet worden gespreid over het dak. Lees de laatste 100 posts door zou ik zeggen.
Bedankt voor je reactie! Wel weer het zoveelste punt waar onze installateur niet goed heeft opgelet volgens mij! Het ding staat dus op het plat dak van de garage, maar dat zit wel vast aan het huis. En dat terwijl we vrijstaand wonen en aan één kant naast het huis zelfs eigenlijk gewoon geen buren hebben. Dat is de kant waar de garage zit en daar had het ding prima aan de buitenkant tegen de muur van de garage gekund.
MotorBeast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:23:
[...]

Hier houten plat dak met een 120KG zware unit (geen Xtend). in deze volgorde, tegels voor massa, bigfoots en daarop gemonteerd https://www.wasco.nl/merk/soleco Opgelost.
Thanks! Daar ga ik ook eens naar kijken. En eens vragen wat het zou kosten om het ding gewoon te verplaatsen en tegen de buitenmuur te hangen

• MotorBeast
@Plantje1978 Kan je resonantie krijgen in je muur. Tegels op je dak heb je meer massa dan wat beugeltjes aan de muur. Gewoon met 2 man dat ding optillen en zelf de maatregelen treffen of je installateur erop aan spreken.

• GroundBreaking
@Plantje1978 precies de twee reacties voor jou hebben het hier over.😅

• Plantje1978
GroundBreaking schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:58:
@Plantje1978 precies de twee reacties voor jou hebben het hier over.😅
Ik zie daar de vraag of het iets doet met de werking van de Xtend niet beantwoord. Zo wordt het ook weer een beetje trial and error

• Weerz
@Plantje1978
Wij hebben hem aan de muur gehad. Buren hadden last van gezoom. Alleen op vol vermogen 82hz werd het minder. Na verplaatsing op andere muur met zelfs speciale rubberen pluggen nog steeds. Daarna in de tuin op de grond geplaatst in een grindbak met biggoots. Geen last meer en kan hij blazen naar een deel waar geen buren zijn.

Heb je de kans op de grond te plaatsen, los van het huis, doe dat. Of wat @MotorBeast aangeeft.
Maar het is idd trial & error, gezien ieder huis anders is en wat er wel/niet werkt. Zelfs met los van huis zijn er huizen die het harde blazen/defrosts momenten hoorbaar vinden.

Hier na 3e keer pas succes ;)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• Miglow
Wat heb ik dan enorm geluk zeg! Hangt met beugels aan het buitenmuurtje in de tuin op rubbers en hoor niets.

• WillemD61
  • Laatst online: 22:30
Dank voor de goede tip naar dat andere forum over geluid van de warmtepomp. Leuk die spectroid app ook om het geluid te analyseren. Hierbij mijn screenshot. Ik zie met name een hard geluid bij 141 Hz, wat misschien niet toevallig het dubbele is van de frequentie van de compressor op dat moment. Hebben jullie diezelfde overheersende brom? De warmtepomp staat op +- 50 cm van een vlakke muur van de garage en ik kan die brom in de kamer daarboven duidelijk horen. Ik ga eens proberen om een geluiddemper/verspreider (golfplaat met rubber oid?) voor de muur te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ofl6ebN3CwiKE50rOW8BdU_ovY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggXAzO2yEi8eFQpWjkMeFCQ7.jpg?f=fotoalbum_large

• nclose
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-12 15:01
JanPedaal schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:52:
[...]

Heb deze TP-link aangeschaft. Het is gelukt om te verbinden met de Xtend wifi en bedraad zit hij op mijn lokale netwerk. Maar met de standaard firmware kan ik voor zover ik kan zien geen static route opzetten. Dus ik zal ook de OpenWRT erop moeten zetten denk ik. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, ik draai OpenWRT op de TP-Link omdat het open source is en flexibeler dan de standaardfirmware. De statische route voor 10.20.30.0/24 naar de TPLink staat op mijn FritzBox internet router, zodat HA en andere apparaten in mijn thuisnetwerk de Xtend kunnen bereiken zonder verdere configuratie.

• Plantje1978
Weerz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:36:
@Plantje1978
Wij hebben hem aan de muur gehad. Buren hadden last van gezoom. Alleen op vol vermogen 82hz werd het minder. Na verplaatsing op andere muur met zelfs speciale rubberen pluggen nog steeds. Daarna in de tuin op de grond geplaatst in een grindbak met biggoots. Geen last meer en kan hij blazen naar een deel waar geen buren zijn.

Heb je de kans op de grond te plaatsen, los van het huis, doe dat. Of wat @MotorBeast aangeeft.
Maar het is idd trial & error, gezien ieder huis anders is en wat er wel/niet werkt. Zelfs met los van huis zijn er huizen die het harde blazen/defrosts momenten hoorbaar vinden.

Hier na 3e keer pas succes ;)
Dank voor je reactie! Op zich wonen de buren aan die kant een meter of 50 bij ons vandaan. Bovendien hebben zij de buiten units van hun airco's ook aan die kant hangen :) Zelf heb ik er sowieso niet zoveel last van. Ik hoor en merk het wel, maar ik heb er geen last van. Zal eens een keer informeren bij de installateur wat het kost om te verplaatsen. Was dat duur bij jullie?

• Weerz
€ 450, gezien ook extra leiding. Maar helaas dus wel 2x het bedrag :X dat was toen even wat minder als ervaring.
Ach, hij draait nu en goed gelukkig op volle toeren.

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:01
nclose schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:08:
[...]

Bij mij is de RPi4 ook een paar meter van de Xtend. In HomeAssistant was de Wifi Netwerk van de Xtend nauwelijks/niet zichtbaar (Xtend led knippert paars).

Deze TPlink heeft een wifi en een LAN poort. De wifi kan in client modus, TPLink wifi is verbonden met de Xtend wifi en TPLink LAN met mijn thuis netwerk. Ik gebruik de standaard TPLink firmware niet, maar OpenWRT. OpenWRT werkt als router, en via een static route op mijn Fritzbox kan HomeAssistant en alle andere devices op mijn thuisnetwork, de Xtend 10.20.30.1 zien.
ik heb hier een asus rt-ac68u met de laatste merlin software erop kan ik deze daar ook voor gebruiken of kan ik daar beter openwrt op zetten
het stomme is de xtend gaat op hetzelfde kanaal zitten als mijn 2.4 ghz netwerk ook als ik deze vast zet of op een auto kanaal de xtend volgt het kanaal 8)7 :-(

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-12 16:39
teo1966 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:49:
[...]
het stomme is de xtend gaat op hetzelfde kanaal zitten als mijn 2.4 ghz netwerk ook als ik deze vast zet of op een auto kanaal de xtend volgt het kanaal 8)7 :-(
Da's logisch, de Xtend heeft jouw 2.4 ghz netwerk immers nodig voor de verbinding met Intergas (diagnose, updates) en er zit vast maar 1 radio in.

• ErnstvV
  • Niet online
Lecenten schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:10:
[...]

Da's logisch, de Xtend heeft jouw 2.4 ghz netwerk immers nodig voor de verbinding met Intergas (diagnose, updates) en er zit vast maar 1 radio in.
En uiteindelijk is het Access point ook eigenlijk alleen bedoeld om even wat in te stellen en niet continu in de lucht te houden.

• _Apache_

_Apache_

For life.

GroundBreaking schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:06:
[...]

Loopt de temperatuur in huis dan ook op?
Heb je een buffervat?
Gateway was niet goed gekoppeld, dus hij respecteerde het rooster niet.
En er zat teveel koudemiddel in, nu draait ie veeeeel stiller (compressor hoeft minder hard te werken), en veeeeel korter (makkelijker op temperatuur te houden).
COP is van een lage 2 naar 4-4,5 gegaan.

• GroundBreaking
Teveel koudemiddel zie je niet vaak, als in dan heeft iemand hem foutieg gevuld, terwijl er eigenlijk niks hoeft te gebeuren bij de meeste installaties qua vulling.
Maar goed dat ie het nu doet is mooi.

• Chielp
(jarig!)
GroundBreaking schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:53:
Teveel koudemiddel zie je niet vaak, als in dan heeft iemand hem foutieg gevuld, terwijl er eigenlijk niks hoeft te gebeuren bij de meeste installaties qua vulling.
Teveel is inderdaad heel bijzonder. De installateur moet elke gram verantwoorden, en heeft nu wel een heel groot gat in zijn administratie zitten. Bovendien heeft hij de handleiding niet gelezen, waar heel duidelijk staat hoeveel er bij elke buislengte moet worden bijgevuld. Dit fout doen komt mij zeer klungelig en onvakkundig over.

• WillemD61
Vreemd.

Bij installatie is blijkbaar P194 (max temp van het totale systeem) aangepast van default 75 naar 55.
P104 (max temp Xtend) staat op default 50. Op CV ketel zelf is max temp 70, want moet volgens installatie instructies 20 graden hoger zijn dan max temp Xtend.

Ik heb geen idee waarom P194 was aangepast naar 55.

Vandaag vroeg de Xtend aan de CV ketel 75 graden (setpoint) en de CV ketel gaf 70 graden. Dit gaf foutmelding n056 op de thermostaat en dat betekent dat CV ketel te warm water levert. Foutmelding lijkt logisch als P194 op 55 staat en er wordt 70 geleverd. Ik heb P194 weer op 75 default gezet en nu is de foutmelding weg.

Wat kan de reden geweest zijn voor aanpassing P194? Welke andere parameters hadden dan ook aangepast moeten worden? Het lijkt me niet dat P104 verlaagd moet worden naar 35 want dat zal de Xtend weinig in actie zijn.

Wie snapt de logica?

• GroundBreaking
@WillemD61 Hoe lager de aanvoer temperatuur, hoe efficienter de Xtend.
Dus als het lukt om met 35 graden water je huis warm te houden, dan is dat de betere keus over het algemeen.
Zo staat die(p194) bij mij dus ook laag, op 38 graden.
Als de CV-Ketel 70 graden water levert wil dat nog niet zeggen dat er 70 graden water het systeem in gaat, want de Ketel zit met een open verdeler aangesloten, het Ketel water word dus gemengd met het Warmtepomp water, er word aan de hand van de flow van de Xtend en flow/vermogen van de Ketel berekend wat de aanvoertemperatuur dan word.
Dus 70 graden vanuit de Ketel en P194 op 55 graden hoeft geen probleem te zijn. Er zijn echter gevallen waarbij het een probleem kan zijn, als het volume klein is, en dus de retour temperatuur ook snel stijgt omdat bijv. alle thermostaat kranen van de radiatoren al dichtgegaan zijn, maar de Comfort Touch dus denkt dat er hard gestookt moet worden, tsja dan kan het toch misgaan en de temperatuur te hoog worden.
In principe is de instelling die jij zag een die standaard gezet word als je de installatie wizard doorloopt van de Xtend, dan word die instelling volgens mij standaard op 55 gezet als je invult dat er radiatoren zijn.

• Fullpower
WillemD61 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:04:
Vreemd.

Bij installatie is blijkbaar P194 (max temp van het totale systeem) aangepast van default 75 naar 55.
P104 (max temp Xtend) staat op default 50. Op CV ketel zelf is max temp 70, want moet volgens installatie instructies 20 graden hoger zijn dan max temp Xtend.

Vandaag vroeg de Xtend aan de CV ketel 75 graden (setpoint) en de CV ketel gaf 70 graden. Dit gaf foutmelding n056 op de thermostaat en dat betekent dat CV ketel te warm water levert. Foutmelding lijkt logisch als P194 op 55 staat en er wordt 70 geleverd. Ik heb P194 weer op 75 default gezet en nu is de foutmelding weg.

Wat kan de reden geweest zijn voor aanpassing P194? Welke andere parameters hadden dan ook aangepast moeten worden? Het lijkt me niet dat P104 verlaagd moet worden naar 35 want dat zal de Xtend weinig in actie zijn.

Wie snapt de logica?
Heb je de ketel aan/uit aangesloten of via opentherm?

P194 bepaalt de maximale uitgaande temperatuur voor CV bedrijf: bijvoorbeeld voor vloerwarming 45 tot 55c of 75c voor radiatoren.

Als de uitgaande temperatuur van het systeem meer dan 15c boven P194 ligt voor een bepaalde tijd, dan krijg je n056, en wordt de ketel gestopt. Dat is een beveiliging.

Normaal zal de Xtend via opentherm geen hogere temperatuur vragen dan nodig, daarom zou die n056 met een opentherm ketel in principe niet moeten voorkomen.

Parameter P120 kun je in geval van een probleem (bijvoorbeeld bij n056 melding) lager instellen. Deze parameter, die default op 80c staat, bepaalt wat de maximale temperatuur is die aan de ketel mag worden gevraagd. Je zou deze dus 10c boven P194 kunnen zetten. Of nog lager.

Ook kan de maximale temperatuur op de ketel zelf omlaag worden bijgesteld.

Zet de temperatuur op de ketel ook weer niet te laag, want dan gaat de ketel pendelen. Het is de bedoeling dat de ketel zijn minimale vermogen binnen deze marge boven de waarde van P194 kan leveren. Als dit zo is, dan de Xtend de ketel is low-load modus aansturen.

P104 zou ik niet verlagen. Die bepaalt namelijk (mede) het moment dat je compressor wordt gestopt en er dus volledig op de ketel wordt verwarmd. Voor R32 warmtepompen is dit 50c. Zet hem ook niet zomaar omhoog, want kan kunnen hogedruk fouten optreden.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• MotorBeast
WillemD61 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:04:
Vreemd.

Wie snapt de logica?
70 graden? :X Hoe stook je? Waarschijnlijk met een forse verlaging als je er niet bent of nacht. 70 graden is altijd een no go. Je ketel condenseert dan niet meer en dus stook je ook heel duur gas. Probeer je ketel op max 60 graden te zetten en verlaag echt nooit de binnentemperatuur. Daarmee realiseer je lagere aanvoer en dus zuiniger voor zowel WP als ketel. Tot Cop 2 is een WP goedkoper dan gas stoken en zeker als hij niet condenseert.

• WillemD61
Dank alledrie voor de uitgebreide antwoorden. Ook van mij hierbij extra uitleg.

Ik stook met alleen radiatoren en heb sowieso het vermoeden dat die met name in de woonkamer nogal ondergedimensioneerd zijn. (daar hebben we ook ooit een weggehaald) Ze staan wel altijd vol open in de woonkamer. De ketel (een 13 jaar oude Intergas HRE 36/30) is met Opentherm aangesloten. Ik weet wel dat die ketel bijvoorbeeld onvolledig over temperatuur en modulatie communiceert via Opentherm. Misschien dat dat nog een factor is.

Tijdens installatie was in eerste instantie aangegeven dat er met vloerverwarming verwarmd werd maar dat is later gecorrigeerd naar radiatoren, dus vandaar die P194 waarschijnlijk op 55. P120 staat bij mij op de default 80. Blijkbaar wordt die niet door de wizard aangepast.

De vraag van 80 was er voor het eerst na een groot aantal defrosts kort na elkaar en het lijkt er op dat toen uiteindelijk hulp van de ketel nodig was. Dat was in eerste instantie geen probleem want dat was maar kort.
Twee uur later had de Xtend moeite op de gewenste temperatuur te bereiken en ging de ketel voor langere tijd aan. Toen ging de watertemperatuur echt omhoog en kwam de foutmelding.

Vroeger met alleen de CV ketel kwam de aanvoer temperatuur eigenlijk nooit boven de 60, ook al mocht het wel.

Ik heb extra temperatuursensoren op de leidingen en zie dat als de ketel 68 levert er 65 het huis in gaat en 52 terugkomt. Dat verschil tussen levering en retour wordt later wel kleiner. Zo'n 5 graden. Alleen als er plotseling een hoge temperatuur geleverd wordt is het verschil zo groot en dat is ook logisch.

Ik werkt nog steeds met nachtverlaging tot 18 graden en gedurende de dag geleidelijk tot 20. Een eerder experiment met continue 20 was niet zuiniger en nogal oncomfortabel warm 's nachts en 's ochtends. Ik zal nog eens experimenteren met kleinere verlaging of continu.

Ik ga ook P194 weer op 55 zetten maar dan ook P120 aanpassen en de max temp op de ketel zelf wat verlagen bijvoorbeeld 65 of 70. (ook al zegt de handleiding dat het plus 20 moet zijn)

Nogmaals dank.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemD61 op 05-12-2025 21:20 ]

• WillemD61
Nog even over de nachtverlaging tot 18 graden die ik toepas van 21:00 tot 09:00, zou het efficient zijn om die te handhaven en dan 's ochtends even de de cv ketel het water op hogere temperatuur te laten brengen (door thermostaat 15 tot 30 minuten extra hoog te zetten), waarna de xtend het de rest van de dag op temperatuur kan houden?

Is dat niet efficienter dan een halve dag de temperatuur onnodig hoog te houden in huis?

Als er een.periode met redelijk constant weer aan komt ga ik dat eens testen.

• MotorBeast
@WillemD61 Zowel met een ketel en zeker met een WP is er maar 1 ding zuiniger en dat is zoveel mogelijk afgifte in relatie tot je warmteverlies. Maak hier maar eens een berekening voor je woonkamer https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening bij -7 20/21 graden binnen en bereken dan hoeveel vermogen je hebt hangen op maximaal aanvoer van 40 of max 50 https://www.radson.com/nl-nl/calculators/panelrads. Zolang afgifte niet op orde is stook je altijd duur en is eigenlijk een WP niet geschikt. Radiatoren upgraden naar T33 is de goedkoopste oplossing.

• WillemD61
MotorBeast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:15:
@WillemD61 Zowel met een ketel en zeker met een WP is er maar 1 ding zuiniger en dat is zoveel mogelijk afgifte in relatie tot je warmteverlies. Maak hier maar eens een berekening voor je woonkamer https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening bij -7 20/21 graden binnen en bereken dan hoeveel vermogen je hebt hangen op maximaal aanvoer van 40 of max 50 https://www.radson.com/nl-nl/calculators/panelrads. Zolang afgifte niet op orde is stook je altijd duur en is eigenlijk een WP niet geschikt. Radiatoren upgraden naar T33 is de goedkoopste oplossing.
Dank, ik heb niet alle gegevens dus hier en daar gegokt. Ik kom op een totale warmtevraag van ongeveer 7 kW bij -8 'C en 5 kW bij plus 4.

Mijn radiatoren bij 60/45 hebben een vermogen van 5.4 kW. Mijn ervaring tot nu toe is ook dat rond/onder de 5 'C de CV af en toe moet helpen om het warm te maken/houden.

Als ik het per m3 bereken lijkt inderdaad de woonkamer nogal laag in verhouding tot een aantal andere kamers, dus daar ga ik zeker eens offerte voor vragen. De rest hoeft niet zo warm maar de woonkamer is wel lekker.

• MotorBeast
@WillemD61 Wp max 40/45 graden met een delta t van 5. Dan wordt je blij van je Wp.

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-12 16:04

Silence_nl

Slnc

Mocht iemand de Xtend willen aanschaffen Feenstra heeft nu een actie met 1000 euro korting dus netto €3.424,-

• Hencksch
Silence_nl schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:37:
Mocht iemand de Xtend willen aanschaffen Feenstra heeft nu een actie met 1000 euro korting dus netto €3.424,-
Auw. Dat had ik liever niet gehoord. Ik heb zojuist >6.000 euro voor dat apparaat betaald en daar gaat dan gelukking nog 1.200 subsidie vanaf.

EDIT: subsidie is 1.900 :)
Mijn aanbod was inclusief installatiekosten etc. Dus als Feenstra nog eens de hoofdprijs rekent voor extra's, dan kan het zomaar gelijk uitkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hencksch op 12-12-2025 13:03 ]

• Miglow
Hencksch schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:44:
[...]

Auw. Dat had ik liever niet gehoord. Ik heb zojuist >6.000 euro voor dat apparaat betaald en daar gaat dan gelukking nog 1.200 subsidie vanaf.
Kost dat ding zoveel ja? Mensenkinderen! Daar kun je heel wat gas voor verstoken! Ben dan maar blij dat het me geen cent kost qua aanschaf of zelfs huursverhoging.

• Seven_09
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:06
Xtend Subsidiebedrag 5 kW € 1.925,-

• Hencksch
Miglow schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:17:
[...]

Kost dat ding zoveel ja? Mensenkinderen! Daar kun je heel wat gas voor verstoken! Ben dan maar blij dat het me geen cent kost qua aanschaf of zelfs huursverhoging.
Het is erachter is om de investering terug te verdienen én om een bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.
Uit stroom haal ik vijf á zes keer zoveel energie als uit gas.
Ik verdien het geld in ca. 6 jaar terug.

• Lecenten
  • Laatst online: 24-12 16:39
Ik heb de Xtend net 2 jaar en in die 2 jaar € 2473 bespaard. Aanschaf na subsidie was 3700 euro dus in 3 jaar terugverdiend, prima investering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlR-fyjxO8lyddgXNZwllccycbQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/puT6cMfnSMmaD5BLCh3dx8My.jpg?f=user_large

• ErnstvV
  • Niet online
Lecenten schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:53:
Ik heb de Xtend net 2 jaar en in die 2 jaar € 2473 bespaard. Aanschaf na subsidie was 3700 euro dus in 3 jaar terugverdiend, prima investering.

[Afbeelding]
Dat is zeker netjes, zo is het inderdaad prima terug te verdienen.

• WillemD61
Seven_09 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:24:
Xtend Subsidiebedrag 5 kW € 1.925,-
En de aanschaf van een Xtend kan je subsidie op isolatie verdubbelen (bijvoorbeeld triple glas van 111 naar 222 euro per vierkante meter)

• Hencksch
Op een dag als vandaag met een blauwe hemel gaat de opbrengst van de zonnepanelen direct de warmtepomp in.
Dat maakt de berekening van je terugverdientijd wel extra complex, maar het voelt wel lekker.
Alsof je indirect gewoon in het zonnetje zit met de zonnepanelen en de wp als tussenstap.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12 21:31
Na twee seizoenen Xtend/Xtreme/radiatoren via een Honeywell Evohome OT zoneregeling op 24/7 20 graden, een maand geleden alle zoneregeling eruit gehaald, een externe buitenvoeler en aanvoertemperatuursensor op de Xtend geplaatst en de Xtend ingesteld op WAR met 10% bijregeling door de OT kamerthermostaat. Ketelwater is van 35-40 graden naar 30-35 graden gegaan en de COP lijkt ook hoger alhoewel ik dat verband nog lastig vindt te duiden na 1 maand. Hij draait in ieder geval veel stabieler. De ruimtetemperaturen zijn in een bandbreedte van ca 0,5 graad. Alleen een kantoor met een deur naar de garage heeft het soms moeilijk als die deur een tijdje open gestaan heeft. Als oplossing heb ik recent een aantal heatmeister ventilatorsturingen geplaatst. De heatmeister meet ook de ruimte, aanvoer en retourtemperatuur en kan zijn ventilatorsnelheid hierop aanpassen. Dit ga ik de komende tijd verder uit proberen. Wel overigens alle radiatoren nog eens waterzijdig ingeregeld wat erg handig gaat met die heatmeisters.

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12 09:51
Ik heb net Xtend firmware geupdate naar V0.91 (web 0.6.2) - iemand al veranderingen gezien?

https://www.intergas-verw.../download-xtend-software/

• GroundBreaking
Het ziet er uit alsof de 327.nogiets waarde verdwenen is, op bijv de return temperatuur van de Ketel als deze niet in gebruik is.

• Oinken
GroundBreaking schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:02:
Het ziet er uit alsof de 327.nogiets waarde verdwenen is, op bijv de return temperatuur van de Ketel als deze niet in gebruik is.
Is het aan te raden om de update uit te voeren of beter gewoon laten zoals het nu is? Hij draait nu goed.

• GroundBreaking
Als hij verbonden is met het internet dan update Intergas hem op afstand als ze zien dat het echt een verbetering brengt volgens mij. Dus als je niet wilt updaten om maar de laatste versie te hebben en op zoek te gaan naar de veranderingen dan is op je huidige versie blijven een goed plan, als het nodig is word de update toch wel gepushed.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Chielp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:48:
[...]

Teveel is inderdaad heel bijzonder. De installateur moet elke gram verantwoorden, en heeft nu wel een heel groot gat in zijn administratie zitten. Bovendien heeft hij de handleiding niet gelezen, waar heel duidelijk staat hoeveel er bij elke buislengte moet worden bijgevuld. Dit fout doen komt mij zeer klungelig en onvakkundig over.
Bij de correctie hebben ze alle koudemiddel er weer uitgehaald, en opnieuw ingebracht.
Ik verwacht niet dat ze ene gat in de administratie hebben.
Knullig kwam het wel over ja, omdat ze het zelf gedaan hebben, en ik ze er via een intergas specialist op moest wijzen.
Je zal er maar na ene stookseizoen achterkomen dat je COP amper 2.0 is. :-(

• Oinken
GroundBreaking schreef op maandag 15 december 2025 @ 06:43:
Als hij verbonden is met het internet dan update Intergas hem op afstand als ze zien dat het echt een verbetering brengt volgens mij. Dus als je niet wilt updaten om maar de laatste versie te hebben en op zoek te gaan naar de veranderingen dan is op je huidige versie blijven een goed plan, als het nodig is word de update toch wel gepushed.
Dank je. Laat ik het eerst zo. Hij loopt zo soepel momenteel.

• sirtm
Anjos schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:44:
Na twee seizoenen Xtend/Xtreme/radiatoren via een Honeywell Evohome OT zoneregeling op 24/7 20 graden, een maand geleden alle zoneregeling eruit gehaald, een externe buitenvoeler en aanvoertemperatuursensor op de Xtend geplaatst en de Xtend ingesteld op WAR met 10% bijregeling door de OT kamerthermostaat. Ketelwater is van 35-40 graden naar 30-35 graden gegaan en de COP lijkt ook hoger alhoewel ik dat verband nog lastig vindt te duiden na 1 maand. Hij draait in ieder geval veel stabieler. De ruimtetemperaturen zijn in een bandbreedte van ca 0,5 graad. Alleen een kantoor met een deur naar de garage heeft het soms moeilijk als die deur een tijdje open gestaan heeft. Als oplossing heb ik recent een aantal heatmeister ventilatorsturingen geplaatst. De heatmeister meet ook de ruimte, aanvoer en retourtemperatuur en kan zijn ventilatorsnelheid hierop aanpassen. Dit ga ik de komende tijd verder uit proberen. Wel overigens alle radiatoren nog eens waterzijdig ingeregeld wat erg handig gaat met die heatmeisters.
Top, hier ook overgeschakeld naar WAR en ook ik moet zeggen dat het systeem rustiger draait, minder stops en vaker rustig op 300W pruttelt. Voorheen langere 'uit' periodes waardoor de vloer afkoelde waarna er weer hard gewerkt moest worden om de ingestelde temp te bereiken. Ik ben er enthousiast over.
Ik heb overigens nog geen buitenvoeler aangesloten, zonder T42 is niet ideaal maar het werkt wel.
Elk huis is anders maar probeer graag iets te leren, welke parameters heb jij ingesteld voor P195, P196 en P197? en waarop heb je dat gebaseerd?

• Miglow
_Apache_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 06:51:
[...]

Bij de correctie hebben ze alle koudemiddel er weer uitgehaald, en opnieuw ingebracht.
Ik verwacht niet dat ze ene gat in de administratie hebben.
Knullig kwam het wel over ja, omdat ze het zelf gedaan hebben, en ik ze er via een intergas specialist op moest wijzen.
Je zal er maar na ene stookseizoen achterkomen dat je COP amper 2.0 is. :-(
Je zal maar gewoon een gebruiker zijn die het helemaal niet interessant vindt wat de COP is zolang het huis maar warm is.

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:01
Thomasvt schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:05:
Ik heb net Xtend firmware geupdate naar V0.91 (web 0.6.2) - iemand al veranderingen gezien?

https://www.intergas-verw.../download-xtend-software/
heb nog geen change log kunnen vinden effe afwachten wat de veranderingen zijn draait op het moment wel goed
alleen de verbinding van de xtend naar mijn home assistant met een pi5 met een externe usb wifi met verlengkabel valt regelmatig uit
hoop dat ze dat eens veranderen zodat we niet iedere keer op de knop van de xtend moeten drukken om een access point te maken
iemand een idee hoe ik de wlan0 uit kan zetten ?
ik gebruik nu wlu1 heb het idee dat dat niet lekker loopt met elkaar

• _Apache_

_Apache_

For life.

Miglow schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:59:
[...]
Je zal maar gewoon een gebruiker zijn die het helemaal niet interessant vindt wat de COP is zolang het huis maar warm is.
Nou ja dat dus..
Hier hou ik mijn glijdend verbruik bij, dus gas verbruik over de laatste 365d, en zo ook het aantal graaddagen.
Zo verloor ik 80m3 gas (want nu wp), maar de wp verbruikte wel een 350kWh om dat verschil goed te maken, dat is een beroerde CoP. :X

De kWh meter die voor de wp zit heeft zich dus al dubbel en dwars terug verdiend. :)

• Miglow
_Apache_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:01:
[...]

Nou ja dat dus..
Hier hou ik mijn glijdend verbruik bij, dus gas verbruik over de laatste 365, en zo ook het aantal graaddagen.
Zo verloor ik 80m3 gas (want nu wp), maar de wp verbruikte wel een 350kWh om dat verschil goed te maken, dat is een beroerde CoP. :X

De kWh meter die voor de wp zit heeft zich dus al dubbel en dwars terug verdiend. :)
Ik kijk eigenlijk "gewoon" of mijn energierekening daalt per jaar. Heb dan ook niet zelf voor de warmtepomp gekozen, alleen ja gezegd toen de woningbouw het gratis en voor niets zonder huurverhoging aanbood. Ik produceer namelijk veel teveel elektriciteit met huur zonnepanelen, dus verstook zolang ik nog kan salderen de stroom met de WP. Hoe ik dat na 2027 ga doen zie ik dan wel weer. Waarschijnlijk airco's die ofwel koelen danwel verwarmen als de zon schijnt en de WP niet genoeg verbruikt. En aangezien ik toch bijna niet thuis ben (vandaar de giga overproductie) maakt het niet uit of de airco koelt en de wp verwarmt zolang ik maar niet teruglever tegen kosten.

• Hencksch
Miglow schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:59:
[...]

Tot je de jaarfactuur van het gas krijgt en je je de Volendamse-vinken-tering schrikt van je gasverbruik.

• MotorBeast
Miglow schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:10:
[...]

Ik kijk eigenlijk "gewoon" of mijn energierekening daalt per jaar. Heb dan ook niet zelf voor de warmtepomp gekozen, alleen ja gezegd toen de woningbouw het gratis en voor niets zonder huurverhoging aanbood. Ik produceer namelijk veel teveel elektriciteit met huur zonnepanelen, dus verstook zolang ik nog kan salderen de stroom met de WP. Hoe ik dat na 2027 ga doen zie ik dan wel weer. Waarschijnlijk airco's die ofwel koelen danwel verwarmen als de zon schijnt en de WP niet genoeg verbruikt. En aangezien ik toch bijna niet thuis ben (vandaar de giga overproductie) maakt het niet uit of de airco koelt en de wp verwarmt zolang ik maar niet teruglever tegen kosten.
Ik koel al 4 jaar met L/L. Helaas voor je maar dat verbruikt bijna niets. Max 600W hier met 3 units die bij warm weer 24/7 draaien. Ik zou alvast maar over andere oplossingen gaan nadenken, 8)

• MotorBeast
_Apache_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:01:
[...]

Nou ja dat dus..
Hier hou ik mijn glijdend verbruik bij, dus gas verbruik over de laatste 365d, en zo ook het aantal graaddagen.

80m3 gas zou zo'n 160kWh stroom moeten zijn ongeveer (ruwe schatting). Er gaat iets niet goed bij je. Aaah ging. Lees het nu. 8)7 Hopelijk gaat het nu beter. d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2025 18:28 ]

• Miglow
Hencksch schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:33:
[...]

Tot je de jaarfactuur van het gas krijgt en je je de Volendamse-vinken-tering schrikt van je gasverbruik.
Heb jaren alleen op gas gestookt, dat zal wel meevallen.

• Miglow
MotorBeast schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:24:
[...]

Ik koel al 4 jaar met L/L. Helaas voor je maar dat verbruikt bijna niets. Max 600W hier met 3 units die bij warm weer 24/7 draaien. Ik zou alvast maar over andere oplossingen gaan nadenken, 8)
Dan toch maar weer crypto minen dus?

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12 21:31
sirtm schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:10:
[...]

Top, hier ook overgeschakeld naar WAR en ook ik moet zeggen dat het systeem rustiger draait, minder stops en vaker rustig op 300W pruttelt. Voorheen langere 'uit' periodes waardoor de vloer afkoelde waarna er weer hard gewerkt moest worden om de ingestelde temp te bereiken. Ik ben er enthousiast over.
Ik heb overigens nog geen buitenvoeler aangesloten, zonder T42 is niet ideaal maar het werkt wel.
Elk huis is anders maar probeer graag iets te leren, welke parameters heb jij ingesteld voor P195, P196 en P197? en waarop heb je dat gebaseerd?
P195,P196 en P197 heb ik niet gewijzigd. Dus staan nog op de standaard instellingen. Belangrijkste parameter was bij mij de stooklijn. Die is nu 0,8

[ Voor 4% gewijzigd door Anjos op 16-12-2025 11:35 ]

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-12 10:30
Een vraag over het stromingsgeluid in de radiatoren.

Onze woning heeft beneden vloerverwarming, boven grote radiatoren (T11 en T22).
Beneden staat de thermostaat altijd op 20,5.
Boven staat in 1 slaapkamer de thersmostaatknop op 16 graden, in de andere slaapkamer op 18 graden.

Ook tijdens koude dagen zijn alle temperaturen goed op niveau te houden.

Wat mij alleen opvalt is dat wanneer de warmtepomp voluit water aan het rondpompen is (15 L/min) dan kun je het water heel goed horen stromen in de radiatoren. Geen luchtbellen, maar echt het geluid van het stromende water.

Je kunt nu natuurlijk het debiet verlagen, maar dat wil ik niet voor de vloerverwarming beneden.
Wat is er anders nog aan te doen om het geluid in de radiatoren minder te maken? Een reduceerventiel voor elke radiator?

De radiatoren zijn sowieso binnenkort een keer aan vervanging (roest), waarschijnlijk aankomend jaar. Dan wil ik er zo groot mogelijke T22 of liever nog T33 radiatoren in zetten. Waar moet ik dan rekening mee houden?
LT radiatoren zijn dus eigenlijk niet nodig omdat ik de slaapkamers goed op temperatuur kan houden.
Een duo split airco is misschien ook een optie, maar daarvoor moet redelijk wat aanpassen in huis, ik denk dat dat heel wat duurder wordt dan het vervangen van 2 radiatoren.

Tips?

• Oinken
Wij horen het stromen in de radiatoren ook. Van wat ik weet ligt het ook aan de diameter van de verwarmingsbuizen, die moet eigenlijk dikker zijn dan wat wij hebben. Het ligt niet alleen bij de radiatoren, mijn inschatting is dat de diameter van de buizen wel eens de beperking kan zijn.

Is mij te prijzig om aan te laten passen, verder werkt alles oké op dit moment.

[ Voor 20% gewijzigd door Oinken op 18-12-2025 11:48 ]

• MotorBeast
@remcon Vaak veroorzaken juist thermostaatknoppen dit geluid. Verwijderen en met voetventiel het debiet veranderen. Of als je voorinstelbare knoppen hebt kan je dit met ring achter de thermostaatknop regelen.

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-12 10:30
Ik vond ook nog dat je een "dynamisch voorinstelbare radiatorkraan" hiervoor moet/kunt gebruiken.

Deze regelt ten eerste de watertoevoer zodat deze constant is onafhankelijk van hoeveel radiatoren er open staan.
Ook kun je hier nog weer een thermostaatknop op zetten om de temperatuur te regelen.

• MotorBeast
@remcon Beste is helemaal niet met thermostaatknoppen te werken en puur in te regelen op flow. YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)

• GroundBreaking
Het is bij mij veel beter geworden toen ik mijn verdeler voor de vloerverwarming vervangen heb, ik denk niet zo zeer door de echt verdeler maar meer doordat er daar ook nog vernauwingen in de leidingen zaten. Je hoort een ruis die ergens in het systeem ontstaat ook vaak nog op andere plekken. Dus kijk ook eens naar of er op andere plekken vernauwingen of trillende delen zitten.

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02:52
nclose schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:49:
[...]

Ja, ik draai OpenWRT op de TP-Link omdat het open source is en flexibeler dan de standaardfirmware. De statische route voor 10.20.30.0/24 naar de TPLink staat op mijn FritzBox internet router, zodat HA en andere apparaten in mijn thuisnetwerk de Xtend kunnen bereiken zonder verdere configuratie.
Kun je me wellicht in PB screenshots sturen wat je ingesteld hebt?
Ik krijg het zelf helaas niet werkend, heb wel al OpenWRT geinstalleerd.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

iorses schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:40:
[...]
Kun je me wellicht in PB screenshots sturen wat je ingesteld hebt?
Ik krijg het zelf helaas niet werkend, heb wel al OpenWRT geinstalleerd.
Ik heb hetzelfde, ik krijg die routing niet voor elkaar. TP-link verbindt netjes met de Xtend en zit op het LAN. Maar vanaf LAN de Xtend bereiken is welgeteld één keer gelukt en helaas niet reproduceerbaar.
De static route naar 10.20.30.1 moet je voor zover ik het begrijp instellen op je router, niet op de TP-link.
Maar beetje offtopic hier. Misschien even een nieuw topic in Networking starten.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• iorses
Met behulp van Github lukte het om een hele hoop data uit te lezen, na wat reverse engineering is het me nu ook gelukt om parameters te wijzigen vanuit HA.
Weet iemand of ik een vaste aanvoertemperatuur kan instellen dus ipv dat hij zelf kijkt wat benodigd is?
Dit ivm sturen van een buffervat.

[ Voor 31% gewijzigd door iorses op 20-12-2025 15:38 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

• Plantje1978
Toch ook maar eens in duiken hoe ik constante verbinding met dat apparaat kan maken. Dan gewoon de data in Excel zetten en het is te gebruiken.
Wat je als eindgebruiker wil is natuurlijk niet kijken hoe het er nu bij staat, maar je wil ook gewoon weten hoe het één en ander de afgelopen maanden gedraaid heeft

• Seven_09
Mijn bevindingen: WAR.
Ik ben voor 2 maanden terug ook overgestapt op WAR. 90m² (bij)vloerverwarming beneden en 11 radiatoren.
Voorheen P202 (4)
Aangezien ik van de afgelopen jaren de temperaturen bewaard had, die nodig zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Mijn inziens leek het mij sterk dat deze zouden afwijken! Destijds stookte ik ook WAR met een VAG 2000 met de onderstaande instellingen. Dat ging toen goed!
Bij ~10 °C buiten → aanvoer ±27 °C, Bij ~5 °C buiten → ±30 °C Bij 0 °C buiten → ±33–34 °C, Pas bij stevige kou richting 40 °C

In eerste instantie had ik P202 op 7 staan, in mijn situatie werkte deze niet zoals ik wilde. Ook met verschillende koudere momenten buiten. Over en Under shoot
Toen heb ik de setting gewijzigd naar 1, net de mazzel gehad dat het een aantal dagen flink koud was. De stooklijn en andere parameters (buitentemperatuur) berekend, (Excel) (VAG2000 settings)
Heb ik het VP26 en EP40 goed ingesteld en gekeken hoe de WP met deze settings omging.
P192 0,50 °C
De KT 24/7 op 21. Boven alle rad open, later heb ik deze nog wat moeten temperen, werd te warm voor boven, 18 graden is voldoende. Op een SLK staat deze niet aan. Bijspringen van de CV -1 ideaal is voor mij. Deze had ik vorige seizoen op +3 staan.

CV bijspringen vanaf: –1 °C buitentemperatuur.
Tot –1 °C: warmtepomp redt het alleen, hoogste efficiëntie en kost geen onnodig gas.
Onder –1 °C: CV vangt de piekbelasting op, voorkomt dat de warmtepomp tegen de 40 °C “vastloopt”, comfort blijft 21 °C zonder stress voor het systeem

Kan nu wel zeggen dat het systeem rustiger loopt en goed reageert op de buitentemperatuur, minder stops en vaker rustig op 350W – 450W doorloopt. Tot nu toe geen pendelen gezien. Zoals het er nu uitziet is de COP beter!
Later heb ik de vloerverwarming behoorlijk moet knijpen, trok de veel warmte weg. Staat nu continu op 29°C. De WAR past zich mooi aan aan de buitentemperatuur, dit kan ik ook zien door het aantal digitale meters die aan de leidingen zitten. Zo hoefde ik niet de Xtend in de lucht te houden,

• Miglow
Wat is WAR?

• Seven_09
WAR: 2

Een aanvulling; Waar ik in eerste instantie niet had aan gedacht het knijpen van de vloerverwarming.
Bij een CV installatie is alleen belangrijk de juiste mix van temperatuur die de vloer in gaat, en deze de kamer op 20-21 graden houdt. Dan is de hydraulische balans van minder belang vanwege de hogere temperaturen die de vloer in gaan.

Bij een WP ligt het totaal anders, temperaturen tussen 27-32 graden. Hier komt de hydraulische balans wel om de hoek kijken. Doordat ik de kogelkranen te ver openstaan had staan ging er veel warmte de vloer in en de WP harder moest werken. Door de vloer te knijpen ging ook de TA van de WP omhoog, deze denkt “Ik lever te weinig vermogen voor deze buitentemp.” . Dat doet hij dan binnen de geldende stooklijn. Wat resulteert in een hogere wattage aan de radiatoren.
Dit is hydraulische prioritering, en dat is exact hoe het hoort bij:

• vloer = bijverwarming
• radiatoren = hoofdafgifte

En zo moduleert de WP rustig, omdat de woning al op temperatuur is! Dit is een lichte correctie, “geen opjagen” en kan eerder terug in vermogen.

Dit resulteert in kortere periodes hoger vermogen, sneller balans, meer tijd op een laag modulatiepunt. De vloer slurpt nu niet meer alle warmte weg, waardoor WP langer aan het werk bleef met een hoger vermogen. De warmtepomp draait zelfs rustiger en efficiënter omdat hij sneller in balans komt en minder lang hoog hoeft te draaien. Het is de compressor die veel moduleert.
De COP blijft hierdoor praktisch gelijk.

Denk aan: warm water door een dikke slang (vloer) – daarna deels dicht – water kan er minder makkelijk door, druk (temperatuur) moet omhoog om het zelfde effect te krijgen.

Bij de WP is dit continue natuurlijk proces wat voldoende afgifte geeft om deze temperaturen aan te kunnen houden, dit draait 24/7, een CV niet. Had ik niet verwacht in het begin bij aanschaf WP dat deze met lagere temperaturen het huis op 21 kon houden.
Nooit aan gedacht aan de Cenvax vag 4000 instellingen die ik nog bewaard had, deze nog van de pas zouden komen. Af en toe kom ik dit systeem nog eens tegen in oudere woningen en gebouwen.
De goede oude tijd!

WAR: Weersafhankelijke Regeling

[ Voor 33% gewijzigd door Seven_09 op 22-12-2025 08:54 ]

• sirtm
Seven_09 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:49:
Mijn bevindingen: WAR.
Ik ben voor 2 maanden terug ook overgestapt op WAR. 90m² (bij)vloerverwarming beneden en 11 radiatoren.
Voorheen P202 (4)
Aangezien ik van de afgelopen jaren de temperaturen bewaard had, die nodig zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Mijn inziens leek het mij sterk dat deze zouden afwijken! Destijds stookte ik ook WAR met een VAG 2000 met de onderstaande instellingen. Dat ging toen goed!
Bij ~10 °C buiten → aanvoer ±27 °C, Bij ~5 °C buiten → ±30 °C Bij 0 °C buiten → ±33–34 °C, Pas bij stevige kou richting 40 °C

In eerste instantie had ik P202 op 7 staan, in mijn situatie werkte deze niet zoals ik wilde. Ook met verschillende koudere momenten buiten. Over en Under shoot
Toen heb ik de setting gewijzigd naar 1, net de mazzel gehad dat het een aantal dagen flink koud was. De stooklijn en andere parameters (buitentemperatuur) berekend, (Excel) (VAG2000 settings)
Heb ik het VP26 en EP40 goed ingesteld en gekeken hoe de WP met deze settings omging.
P192 0,50 °C
De KT 24/7 op 21. Boven alle rad open, later heb ik deze nog wat moeten temperen, werd te warm voor boven, 18 graden is voldoende. Op een SLK staat deze niet aan. Bijspringen van de CV -1 ideaal is voor mij. Deze had ik vorige seizoen op +3 staan.

CV bijspringen vanaf: –1 °C buitentemperatuur.
Tot –1 °C: warmtepomp redt het alleen, hoogste efficiëntie en kost geen onnodig gas.
Onder –1 °C: CV vangt de piekbelasting op, voorkomt dat de warmtepomp tegen de 40 °C “vastloopt”, comfort blijft 21 °C zonder stress voor het systeem

Kan nu wel zeggen dat het systeem rustiger loopt en goed reageert op de buitentemperatuur, minder stops en vaker rustig op 350W – 450W doorloopt. Tot nu toe geen pendelen gezien. Zoals het er nu uitziet is de COP beter!
Later heb ik de vloerverwarming behoorlijk moet knijpen, trok de veel warmte weg. Staat nu continu op 29°C. De WAR past zich mooi aan aan de buitentemperatuur, dit kan ik ook zien door het aantal digitale meters die aan de leidingen zitten. Zo hoefde ik niet de Xtend in de lucht te houden,
Dank voor je bericht,
Ook ik ben overgestapt op WAR, ik ben nog aan het inregelen, Stooklijn nu op op 0,65. Wachten op kouder weer om te kijken of dat voldoet.
Zeer geinteresseerd in jouw ervaringen vooral om er van te leren.
Wat is het verschil tussen P202 op 7 of op 1? Beide regelingen gebruiken zowel de buitentemperatuur en de kamerthermostaat om de watertemperatuur te bepalen, maar zit er een verschil in de berekening? hoe werkt da?
Kun je bij P202 op 1 ook nog de kamertemperatuur verhogen/verlagen, heeft dat invloed?

• Seven_09
WAR 3

Zal eens kijken of ik er een antwoord op kan geven;
P202 (7) gebruikt Interne WAR + externe OpenTherm thermostaat. De interne WAR regelt het proces van de temperatuur. En kijkt naar de externe regeling (Thermostaat) Wat is er nodig
P202 1 WAR + ruimtetemp. compensatieregeling. Deze regelt ook op de buitentemperatuur en het setpoint van de thermostaat, bij kouder weer TA verhoging. PID wordt intern geregeld, Temp wordt bij gestuurd. Bij P202 2-3 zijn deze PID "nodig" via (P195, P196, P197)
Om tot de juiste parameters te komen moet je een VP en EP weten.
Het VP bij mij = P210 +6° C en het EP P194 = 40 °C. Bij een BT van ongeveer 10 °C heb je TA nodig van 27 °C
Standaard is het VP 20 °C komt de P210 van 6 °C erbij en de P194 0,50 °C. Bij iedere graad kouder komt er 0,50 °C bij!

Destijds had de verwarmingsmonteur dat uitgerekend op een hele simpele manier. Hij was een vakman pure sang, met handen en hoofd. Hij maakte gebruik van beide werelden. Hij wilde daarom ook geen kantoorbaan. De berekening koste destijds 25 gulden!
Ik moest het nog wel ff zoeken, stond opgeschreven op een stukje karton. Ik heb het wat genuanceerde opgezet

Wat je moet weten:
We kiezen twee logische referentiepunten:
Zacht weer: +10 °C buiten Koude winter: –10 °C buiten
+10 → –10 = 20 °C verschil
Δ BT = 20 °C ΔTA = verschil in benodigde aanvoertemperatuur

Dan kijken we:
hoeveel warmer moet het water worden om dat verschil op te vangen?

Bij +10 °C buiten
→ TA ≈ 27–28 °C (vloer + radiatoren net lauw Bij –10 °C buiten
→ TA ≈ 40 °C
Dat is: 40 – 27 = 13 °C Δ TA ≈ 12–13 °C 12 ÷ 20 = 0,6
De heling van 0,6 is een theoretische ruwe waarde,
Ik heb nog “last” van bijkomende warmte van; zon-instraling, (grootte schuifpui op het zuiden) vloer als ondersteuning, geen extreem warmtevraag, bewezen dat 40 °C pas bij strenge kou nodig is -10°C
Deze factoren kunnen de heling minder steil maken.
Daarom een heling bij mij van 0,50, deze voldoet aan de waarde en verlies van warmte van mijn huis! Je moet weten welke temperatuur nodig is bij +10 en – 10, liefst deze waarden zo laag mogelijk; is efficiëntie van de Xtend. Dat is voor ieder huis anders.

• iorses
Plantje1978 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:22:
Toch ook maar eens in duiken hoe ik constante verbinding met dat apparaat kan maken. Dan gewoon de data in Excel zetten en het is te gebruiken.
Wat je als eindgebruiker wil is natuurlijk niet kijken hoe het er nu bij staat, maar je wil ook gewoon weten hoe het één en ander de afgelopen maanden gedraaid heeft
Of gewoon Home Assistant gebruiken?

• sirtm
iorses schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:56:
[...]

Of gewoon Home Assistant gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWgy68_GRrIYiDNXNBAA0ctx9GA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gALBg0KxFM83oeCdShQmOJlC.png?f=fotoalbum_large

@Plantje1978 Met HomeAssistant en de HA_connection_Xtend integratie https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend kan je helemaal uit je dak gaan :-)

• WillemD61
of als je liever Domoticz gebruikt
https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin

• cooldude
  • Registratie: December 2025
Ben in bezit van een coolgrey extend buitenunit, met touch thermostaat van intergas geschikt voor verwarmen en koelen.
Xtend update gedaan naar de laatste firmware met een power cyclus.
P200 staat op vloerverwarming.
Maar zodra ik de koelfunctie activeer in de instellingen krijg ik de storingsmelding N085= buitendeel kan niet koelen.
Iemand nog een idee?
Unit is 6 weken oud.

• Miglow
Geen idee, hier stond iets impulsiefs.

[ Voor 76% gewijzigd door Miglow op 23-12-2025 16:27 ]

• WillemD61
cooldude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:16:
Ben in bezit van een coolgrey extend buitenunit, met touch thermostaat van intergas geschikt voor verwarmen en koelen.
Maar zodra ik de koelfunctie activeer in de instellingen krijg ik de storingsmelding N085= buitendeel kan niet koelen.
Iemand nog een idee?
Unit is 6 weken oud.
dat lijkt me iets voor de installateur of Intergas zelf.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:08
cooldude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:16:
Iemand nog een idee?
Unit is 6 weken oud.
Volgens het installatievoorschrift (pagina 15) werkt koelen alleen bij (buiten)temperaturen tussen de 10 en 48 graden.

Stuitte trouwens net op de Eco versie (propaan monoblock) van de Xtend, en die heeft wel mooie(re) specificaties, zowel qua maximaal vermogen bij lagere buitentenperaturen, als qua COP. Moet je wel een monoblock willen/kunnen plaatsen, en met een aansluitwaarde van 2,4kW kan 'ie er ook niet meer 'zomaar' in een stopcontact van een bestaande groep.

• cooldude
  • Registratie: December 2025
Laatst even met intergas gesproken over de xtend (propaan versie).
De eerste 150 zijn als proef verkocht en valt nog in de subsidie regeling. Deze is zelfs nog hoger dan de R32 variant.
De xtend eco is 5 kw split versie.
De langverwachte 7 kw wordt volgend jaar verwacht.

• ErnstvV
  • Niet online
a2aan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:55:
[...]

Volgens het installatievoorschrift (pagina 15) werkt koelen alleen bij (buiten)temperaturen tussen de 10 en 48 graden.

Stuitte trouwens net op de Eco versie (propaan monoblock) van de Xtend, en die heeft wel mooie(re) specificaties, zowel qua maximaal vermogen bij lagere buitentenperaturen, als qua COP. Moet je wel een monoblock willen/kunnen plaatsen, en met een aansluitwaarde van 2,4kW kan 'ie er ook niet meer 'zomaar' in een stopcontact van een bestaande groep.
Dan nog zou die geen notificatie moeten geven, dat zou betekenen dat je continue die parameter moet gaan aanpassen. Ik denk dat er ergens een instelling niet goed staat, ik zou na de kerstvakantie even contact op nemen met Intergas of installateur.

• ErnstvV
  • Niet online
cooldude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:31:
De eerste 150 zijn als proef verkocht en valt nog in de subsidie regeling. Deze is zelfs nog hoger dan de R32 variant.
Bedoel je nu dat de propaan unit een split is, klopt die info wel?

• Fullpower
cooldude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:31:
Kijk even in je persoonlijke berichten...

• iorses
sirtm schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:23:
[...]

[Afbeelding]

@Plantje1978 Met HomeAssistant en de HA_connection_Xtend integratie https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend kan je helemaal uit je dak gaan :-)
Zou je me de codes van de kaarten willen sturen prive aub?

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste