En vorige week ook op zondag ochtend toen het aan vriezen was had ik het ook.
Het zal wel normaal zijn denk ik?
[ Voor 3% gewijzigd door voil op 26-03-2026 20:51 ]
:gifsicle():strip_exif()/f/image/SbSccXvwi5fNkK82jXI6pqev.gif?f=user_large)
Ik heb het op Github gezet: https://github.com/webpatrick/HA_Xtend_Xtreme_schema_card
oeh, nice! die ga ik eens bekijken.webpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:08:
Wellicht zijn jullie bekend met de Home Assistant integratie van DSchouten, ik heb voor mezelf een kaart gemaakt die het schema van de Xtend in combinatie met de Xtreme weergeeft, inclusief kleur en animatie voor status en flows.
[Afbeelding]
Ik heb het op Github gezet: https://github.com/webpatrick/HA_Xtend_Xtreme_schema_card
Ben druk bezig om alle codes te achterhalen, incl. info over de Xtore. Eens kijken of die er dan ook bij kan.
Xtore heb ik niet, dus zul je zelf een fork moeten maken en toevoegen.teo1966 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:16:
dat ziet er erg mooi uit toevallig ook nog een met een xtore ?
moest ik handmatig doen heb van tevoren nog ingelogt met de comfort touch app
best wet triest dat de tijd niet automatisch verandert naar zomertijd ( of staat er een instelling bij mij niet goed )
Uiteindelijk stel je op de Xtend alleen maar dan in dus heeft die geen weet van maanden.teo1966 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:43:
bij mijn xtend is de tijd niet veranderd naar zomertijd
moest ik handmatig doen heb van tevoren nog ingelogt met de comfort touch app
best wet triest dat de tijd niet automatisch verandert naar zomertijd ( of staat er een instelling bij mij niet goed )
Ik was op zoek naar een manier om de Xtend aan te sluiten op "Smart grid" Dat is een nieuwe standaard waarmee de netbeheerder in de toekomst de warmtepompen wil kunnen aansturen bij overbelasting van het net. De wijze waarop dat gebeurd is nog niet duidelijk en wordt in landelijke pilots door de netbeheerders verder uitgewerkt. Via de klantenservice van Intergas kwam ik niet verder. Bij verder onderzoek liep ik tegen de installatiehandleiding aan van de nieuwe Xtend Eco (met Propaan). Hierin stond beschreven hoe je die Xtend kan aansluiten op een smart grid. Lang verhaal kort: Diezelfde firmware blijkt ook in mijn Xtend te zitten (V0.86). Met deze aansturing kun je met een potentiaal vrij contact de ketel verlagen in warmtevraag (bijvoorbeeld op dure uren) en met een tweede potentiaal vrij contact de WP op maximaal vermogen zetten (bijvoorbeeld als je zon energie over hebt). Ik kan er niets over vinden hier dus leek me goed om even te delen voor diegene die ( net als ik) met een Energie Managementsysteem aan de slag willen gaan om WP, accu, zon, auto te gaan managen bij het wegvallen van de saldering. P009,P010 en P011 zijn de parameters waarmee je de functie van X3 (contact 1-2, contact 3-4 en contact 5-6) kan bepalen. P051 is een instelling van de Xtore. Vanavond getest en het lijkt te werken. Uiteraard volledig op eigen risico en als je niet weet wat je doet, vooral iemand om hulp vragen die er verstand van heeft. Er zitten overigens nog veel meer interessante functies die aan de contacten gekoppeld kunnen worden, maar daar weet ik de exacte werking (nog) niet van.
/f/image/v1iOUgFX0WAZVswZsjGq3pSQ.png?f=fotoalbum_large)
https://www.intergas-verw...voorschrift-Xtend-Eco.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door Anjos op 01-04-2026 08:09 . Reden: link handleiding Xtend Eco toegevoegd ]
Voor de Xtore de waardes in Home Assistant binnengehaald, en in twee verschillende kaarten ondergebracht.
https://github.com/AltaArborH/HA_Xtend-Xtreme-Xtore
project is nog in progress, maar ver genoeg om te publiceren.
:strip_exif()/f/image/ZCBDIc6bMPIibOns1rp6K3NJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zxpaZJz5aCr510NJDBcEwEBb.png?f=user_large)
Gebaseerd op de integratie van @DSchoutsen , geïnspireerd door @webpatrick . Van die laatste kaart van Patrick ben ik ook bezig om daar te Xtore bij te integreren, to be continued.
Gaaf zeg. Ik wilde eigenlijk niet aan Home Assistant beginnen na wat mindere ervaringen, had de keuze voor Homey kortgeleden gemaakt (waar dus blijkbaar geen enkele integratie mogelijk is met Intergaswebpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:08:
Wellicht zijn jullie bekend met de Home Assistant integratie van DSchouten, ik heb voor mezelf een kaart gemaakt die het schema van de Xtend in combinatie met de Xtreme weergeeft, inclusief kleur en animatie voor status en flows.
[Afbeelding]
Het voordeel van HA is dat het erg veel mogelijkheden en veel support met HA is
Heb op mijn oude pi 3b nog domoticz draaien ivm de tabellen van het gas en elektrische verbruik en Blockly die mis ik nog als alle ergste bij HA
[ Voor 7% gewijzigd door teo1966 op 03-04-2026 08:54 ]
Voor degenen die alsnog Domoticz aan de Xtend willen koppelen.teo1966 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:54:
ik kom van domoticz af en met veel moeite mijn historie van het gas en het elektrische kunnen kopiëren naar HA
Het voordeel van HA is dat het erg veel mogelijkheden en veel support met HA is
Heb op mijn oude pi 3b nog domoticz draaien ivm de tabellen van het gas en elektrische verbruik daar kan HA nog niet aan tippen
https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin
werkt dit ook met HA versie 2026.4.0 zag dat er het een en ander veranderd isAlta_A schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:09:
And there is is at last...
Voor de Xtore de waardes in Home Assistant binnengehaald, en in twee verschillende kaarten ondergebracht.
https://github.com/AltaArborH/HA_Xtend-Xtreme-Xtore
project is nog in progress, maar ver genoeg om te publiceren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gebaseerd op de integratie van @DSchoutsen , geïnspireerd door @webpatrick . Van die laatste kaart van Patrick ben ik ook bezig om daar te Xtore bij te integreren, to be continued.
ga ik zo testen.....teo1966 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:16:
[...]
werkt dit ook met HA versie 2026.4.0 zag dat er het een en ander veranderd is
result >> no errors, works with 2026.4.0
wel misschien wat tunen in de positie. Ook bij een andere meter (die CoP-waarde) is de layout wat veranderd
[ Voor 26% gewijzigd door Alta_A op 02-04-2026 20:20 ]
Gebruik home assistant om te monitoren. De warmtepomp past de debiet (veelal) niet aan. Hij blijft op max debiet van 18-20 L/min, terwijl delta T 2 C is.
Dit is mijn inziens niet goed. Ik verwacht dat er wordt bijgestuurd en debiet omlaag gaat om delta T richting 5 C te krijgen.
Ik heb op 18 januari spanning eraf gehaald en opnieuw opgestart.
Toen is er een paar uur op een debietregeling gedraaid met een Delta T 5 C, en werd de flow aangepast om op een delta T van 5 C te komen.
Helaas ging het daarna al weer gauw naar max 20 L/min (en delta T van 1 of 2 C), of naar minimum 6-7 L/min.
Ik heb nu P81 maar aangepast naar 60%, zodat ik een max debiet heb van 12.5 l/min (ipv 20). Daarmee had ik een Delta T op 4C weken met koude dagen (Jan-Feb).
Nu laatst weken bij mooier weer en hogere buiten temperatuur zou de flow eigenlijk verder naar beneden moeten. Nu bij een flow van 12.5 l/min een delta T 2 C.
Wat is normaal gedag mbt debietregeling? Flow moet zich aanpassen om op een delta T 5 uit te komen?
Als dit niet gebeurt wat kan er dan niet goed zijn? Parameter, software of hardware?
Ik heb firmware versie V0.91 en verwarm met radiotoren.
Het lijkt erop dat de debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie; dan gaat de pomp naar maximaal debiet. Dat kan bijvoorbeeld komen door lucht in het systeem, zodat de debiet regeling geen betrouwbare debiet meetwaarde heeft. Ook een te lage watertemperatuur tijdens defrost kan dit veroorzaken.Jgz2 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:19:
Ik heb een vraag mbt de debiet regeling van de xtend. Ik verwacht dat deze stuurt op een delta T van 5 graden. P86 staat op 5 C, en P88 op een standaard warmte pomp aansturing.
Gebruik home assistant om te monitoren. De warmtepomp past de debiet (veelal) niet aan. Hij blijft op max debiet van 18-20 L/min, terwijl delta T 2 C is.
Dit is mijn inziens niet goed. Ik verwacht dat er wordt bijgestuurd en debiet omlaag gaat om delta T richting 5 C te krijgen.
Ik heb op 18 januari spanning eraf gehaald en opnieuw opgestart.
Toen is er een paar uur op een debietregeling gedraaid met een Delta T 5 C, en werd de flow aangepast om op een delta T van 5 C te komen.
Helaas ging het daarna al weer gauw naar max 20 L/min (en delta T van 1 of 2 C), of naar minimum 6-7 L/min.
Ik heb nu P81 maar aangepast naar 60%, zodat ik een max debiet heb van 12.5 l/min (ipv 20). Daarmee had ik een Delta T op 4C weken met koude dagen (Jan-Feb).
Nu laatst weken bij mooier weer en hogere buiten temperatuur zou de flow eigenlijk verder naar beneden moeten. Nu bij een flow van 12.5 l/min een delta T 2 C.
Wat is normaal gedag mbt debietregeling? Flow moet zich aanpassen om op een delta T 5 uit te komen?
Als dit niet gebeurt wat kan er dan niet goed zijn? Parameter, software of hardware?
Ik heb firmware versie V0.91 en verwarm met radiotoren.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
2 weken geleden hebben we een nieuwe Xtreme 36 en Xtend laten installeren. Nadat er eerst geen warmtevraag was heeft de installateur "iets" gewijzigd na een belletje met Intergas.
Daarna gaf hij aan een collega te hebben gesproken die het had over een soort van automatisch opstookprotocol voor de vloerverwarming. Iedere dag 5 graden erbij tot 45 graden, daarna automatisch terug naar 20. Dat heeft hij ingeschakeld en ging afgelopen 1,5 week of zo ook goed.
Sinds gisteren stagneert hij echter op 20 graden. Ik heb de thermostaat op 25 graden ingesteld voor warmtevraag, maar geen vlammetje. Vloerverwarmingsverdeler (pomploos) thermostaatje geeft ook +- 20 graden aan. Ik had echter verwacht dat hij gisteren of vandaag sowieso naar die 25 zou moeten gaan.
Maar in de parameters kom ik die 20 of 25 helemaal niet tegen, dus ik snap niet waar die functionaliteit uberhaupt is ingeschakeld als die inderdaad bestaat.. Ik kom namelijk nergens in documentatie iets tegen over een soort van automatisch opstookprotocol.
P194 staat op 40 graden.
P192 trouwens op 0.5, geen idee of dat bewust is.
P102 staat op 10.
verder zijn de parameters voor wat ik zo snel kon zien allemaal standaard.
Iemand enig idee toevallig? Anders wordt het dinsdag de installateur bellen. Maar beetje vervelend dat we nu weer zonder vloerverwarming zitten.
Staat dat vloeropstookprotocol niet nog gewoon aan dan? Als die klaar is, moet de installateur (of jijzelf) deze uitschakelen. Daarna zal hij pas over gaan naar normaal CV bedrijf.Justin schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:30:
Is een van jullie toevallig bekend met een soort van automatisch opstookprotocol?
2 weken geleden hebben we een nieuwe Xtreme 36 en Xtend laten installeren. Nadat er eerst geen warmtevraag was heeft de installateur "iets" gewijzigd na een belletje met Intergas.
Daarna gaf hij aan een collega te hebben gesproken die het had over een soort van automatisch opstookprotocol voor de vloerverwarming. Iedere dag 5 graden erbij tot 45 graden, daarna automatisch terug naar 20. Dat heeft hij ingeschakeld en ging afgelopen 1,5 week of zo ook goed.
Sinds gisteren stagneert hij echter op 20 graden. Ik heb de thermostaat op 25 graden ingesteld voor warmtevraag, maar geen vlammetje. Vloerverwarmingsverdeler (pomploos) thermostaatje geeft ook +- 20 graden aan. Ik had echter verwacht dat hij gisteren of vandaag sowieso naar die 25 zou moeten gaan.
Maar in de parameters kom ik die 20 of 25 helemaal niet tegen, dus ik snap niet waar die functionaliteit uberhaupt is ingeschakeld als die inderdaad bestaat.. Ik kom namelijk nergens in documentatie iets tegen over een soort van automatisch opstookprotocol.
P194 staat op 40 graden.
P192 trouwens op 0.5, geen idee of dat bewust is.
P102 staat op 10.
verder zijn de parameters voor wat ik zo snel kon zien allemaal standaard.
Iemand enig idee toevallig? Anders wordt het dinsdag de installateur bellen. Maar beetje vervelend dat we nu weer zonder vloerverwarming zitten.
Ik heb de parameter zo 1-2-3 niet paraat, maar ik denk dat de parameter in het expert menu zit.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Thanks voor je antwoord! Ik denk dat deze klaar is en dat hij daarom niet naar normaal CV gaat.Fullpower schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:40:
[...]
Staat dat vloeropstookprotocol niet nog gewoon aan dan? Als die klaar is, moet de installateur (of jijzelf) deze uitschakelen. Daarna zal hij pas over gaan naar normaal CV bedrijf.
Ik heb de parameter zo 1-2-3 niet paraat, maar ik denk dat de parameter in het expert menu zit.
Is het expert menu een ander menu dan die met code 15? Dat zou verklaren waarom ik het niet kan vinden
Code 20Justin schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:43:
[...]
Thanks voor je antwoord! Ik denk dat deze klaar is en dat hij daarom niet naar normaal CV gaat.
Is het expert menu een ander menu dan die met code 15? Dat zou verklaren waarom ik het niet kan vinden
Bedankt voor je reactie en bevestiging hoe het zou moeten werken. Nee, ik heb geen thermostaatkranen. Ik heb alleen radiotoren in woonkamer/keuken en douche open. Op slaapkamers gesloten.Lecenten schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:03:
Dat lijkt me niet normaal, hier staat P086 ook op 5, verder alles wat met de pomp te maken heeft op standaard en ook radiatoren, firmware 0.91. De flow varieert dan inderdaad om de delta T constant te houden. Heb je soms thermostaatkranen op de radiatoren of iets anders wat de flow kan beinvloeden ?
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie, ben met beide aan de slag gegaan.Fullpower schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:05:
[...]
Het lijkt erop dat de debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie; dan gaat de pomp naar maximaal debiet. Dat kan bijvoorbeeld komen door lucht in het systeem, zodat de debiet regeling geen betrouwbare debiet meetwaarde heeft. Ook een te lage watertemperatuur tijdens defrost kan dit veroorzaken.
Ik heb alle radiotoren nu open gezet (ook slaapkamers) en flow ging van 20 naar 25 l/m. Ik hoorde wel geluid in radiator van 1 de slaapkamers. Ik heb van beneden naar boven alle radioteren ontlucht, al had ik niet het idee dat er lucht ontsnapte, overal direct water. Waterdruk met 1.7 bar nog steeds ok.
Wat betreft te lage watertemperatuur tijdens defrost die ervoor zorgt dat debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie.
Ik heb parameters nog eens doorlopen, en heb ik heb P102 (ketelblokkade boven buiten temp) aangepast; ik had die aangepast naar 5C, maar nu weer op standaard 15C gezet.
Even van spanning gehaald om eventuele veiligheidsfunctie weer te resetten.
Vanavond maar kijken of debietregeling goed werkt. Staat nu uit, want mooi zonnetje buiten.
Bedankt voor je hulp.
In meeste gevallen zou de blokkade van de debietregeling bij begin van een nieuwe warmtevraag of start waterpomp gereset moeten worden.Jgz2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:32:
[...]
Bedankt voor je reactie, ben met beide aan de slag gegaan.
Ik heb alle radiotoren nu open gezet (ook slaapkamers) en flow ging van 20 naar 25 l/m. Ik hoorde wel geluid in radiator van 1 de slaapkamers. Ik heb van beneden naar boven alle radioteren ontlucht, al had ik niet het idee dat er lucht ontsnapte, overal direct water. Waterdruk met 1.7 bar nog steeds ok.
Wat betreft te lage watertemperatuur tijdens defrost die ervoor zorgt dat debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie.
Ik heb parameters nog eens doorlopen, en heb ik heb P102 (ketelblokkade boven buiten temp) aangepast; ik had die aangepast naar 5C, maar nu weer op standaard 15C gezet.
Vanavond maar kijken of debietregeling goed werkt. Staat nu uit, want mooi zonnetje buiten.
Bedankt voor je hulp.
Nog aanvulling mbt onluchten. Ontluchten heb ik ook gedaan bij binnen unit en cv ketel. Bij cv ketel kwam er misschien wat lucht mee. Ziet er naar uit dat dit het probleem met debiet regeling heeft verholpen:Jgz2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:32:
[...]
Bedankt voor je reactie, ben met beide aan de slag gegaan.
Bedankt voor je hulp.
:strip_exif()/f/image/HDDtGomLUuWTZyFhyqxOpDq2.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch gek dat je daar geen (fout)melding van krijgt (veiligheidsfunctie debietregeling), maar dat je dit zelf moet constateren middels home assistant. In ieder geval, lijkt nu weer goed.
Uittappleidingen warm water: Deze mogen niet worden geïsoleerd. Dit is een veiligheidsmaatregel tegen legionella. Isolatie zorgt ervoor dat het water in de leiding te lang warm (tussen 20°C en 45°C) blijft staan, wat de ideale broedplaats is voor legionellabacteriën.C V schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Het is een composiet LTV verdeler, maar misschien begrijp ik je verkeerd en bedoel je wat anders. Hoe dan ook, wist ik veel toen ik de convector putten liet vervangen door vloerverwarming. Men gaf alleen aan dat vloerverwarming veel beter was.
Als de buitentemperatuur structureel wat hoger is laat ik deze verdeler ombouwen tot een hybride (ik wil niet dagen lang in de kou zitten). Dat schijnt prima te werken i.c.m. de hogere temperatuur die de cv bij koud weer afgeeft.
Morgen maar wat isolatiebuis kopen voor de cv-leidingen die nog niet overal geïsoleerd zijn plus voor de tapwater leidingen.
En als ik het goed heb, zal alles nog beter worden als de 4 HTV radiatoren boven vervangen worden door LTV’s.
Ik ben er nu achter waarom ik soms via 4g i.p.v. wifi verbinding heb met de wp. Als je zonder de iPhone te hebben geopend, inlogt op de xTend gebruikt hij 4g. Maak je verbinding nadat je je iPhone geopend heb, dat gaat het wel via wifi. Beetje lastig uit te leggen, maar als anderen hetzelfde hebben dan kunnen ze er misschien wat mee.
Je zou notificatie n021 of n022 kunnen krijgen in geval van lucht (bij het starten van de pomp). Als wilt weten wat de oorzaak was, dan zou je even bij je persoonlijke berichten kunnen kijken.Jgz2 schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:14:
[...]
Nog aanvulling mbt onluchten. Ontluchten heb ik ook gedaan bij binnen unit en cv ketel. Bij cv ketel kwam er misschien wat lucht mee. Ziet er naar uit dat dit het probleem met debiet regeling heeft verholpen:
[Afbeelding]
Toch gek dat je daar geen (fout)melding van krijgt (veiligheidsfunctie debietregeling), maar dat je dit zelf moet constateren middels home assistant. In ieder geval, lijkt nu weer goed.
zie ik bij mij ook. Maar in mijn HA kloppen de percentages wel. Nog even beetje de laatste dingen aan het tweaken.teo1966 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:24:
ik heb deze info volgens mij klopt dit niet 70% beschikbaar
[Afbeelding]
ben eigenlijk helemaal nieuw hier.
Heb een vraag ben bezig om een intergas installatie te kopen cv en warmtepomp Xtend.
De xtend is er ook als ECO variant met R290 ip.v. R32 , heeft iemand al ervaring daarmee opgedaan ?
R290 lijkt beter kwa prestaties bij lage temperaturen .
Wie ?
Alleen ervaring met de 'gewone' Xtend. Na wat aanloopproblemen doet deze het nu goed.wilwilwil schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:11:
Hallo Tweakers,
ben eigenlijk helemaal nieuw hier.
Heb een vraag ben bezig om een intergas installatie te kopen cv en warmtepomp Xtend.
De xtend is er ook als ECO variant met R290 ip.v. R32 , heeft iemand al ervaring daarmee opgedaan ?
R290 lijkt beter kwa prestaties bij lage temperaturen .
Wie ?
Zeker met dagen zoals de afgelopen periode. Fris weer, maar geen vorst. Dan is het huis op temperatuur zonder gas. Opbrengst van de zonnepanelen gaat met een frisse en zonnige dag zo naar de Xtend. Werkt prima.
Met koud weer vind ik de samenwerking tussen een intergas ketel en de Xtend heel mooi. Geen idee of hij ook heel soepel samenwerkt met een ander merk ketel.
Verbinding was de laatste tijd wel iets instabiel, maar weet niet of dat aan mijn HA/Wifi instance lag, of ergens anders in de verbinding. Was ie zijn verbinding weer kwijt, en moest ik de netwerksettings weer goed zetten.
en de fork is live: https://github.com/AltaAr..._Xtreme_Xtore_schema_cardwebpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Xtore heb ik niet, dus zul je zelf een fork moeten maken en toevoegen.
Er hoeft geen 'extra' VM tussen HA en de xtend, zolang je in het virtualisatie OS (proxmox, VMware, Virtualbox, etc.) het xtend-netwerk/wlan-adapter kunt verbinden aan de HA-VM via een extra NIC.Miglow schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:56:
Nadat de radiatoren in de keuken met thermostaatkraan op 5 steenkoud blijven maar besloten om de oude wifi adapter die ik nog had liggen in de server te steken. Kan ik nu met de Home Assistant integratie direct verbinding maken, of moet er nog een kleine Linux VM (of de Windows 10 host) verbinding maken en dan de integratie? Server heeft plenty geheugen en CPU, dus beetje zonde om daar dan een rpi voor te pakken. HA os draait zelf ook al in een VM.
Ikzelf heb ondertussen mijn thuisnetwerk opgedeeld in verschillende VLAN's met een OPNsense firewall als centraal controlepunt. Hierdoor kan ik niet alleen de API aanroepen vanuit het HA netwerk maar ook de Xtend web interface vanaf mijn mobiel of laptop.
Maar het is teveel off-topic om dat helemaal hier te gaan uitleggen.
Ik hoop dat je zo voldoende ideeën hebt om de verbinding tot stand te brengen.
Ik ga de wifi adapter eens verbinden met HA-os en je integratie installeren.DSchoutsen schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:09:
[...]
Er hoeft geen 'extra' VM tussen HA en de xtend, zolang je in het virtualisatie OS (proxmox, VMware, Virtualbox, etc.) het xtend-netwerk/wlan-adapter kunt verbinden aan de HA-VM via een extra NIC.
Ikzelf heb ondertussen mijn thuisnetwerk opgedeeld in verschillende VLAN's met een OPNsense firewall als centraal controlepunt. Hierdoor kan ik niet alleen de API aanroepen vanuit het HA netwerk maar ook de Xtend web interface vanaf mijn mobiel of laptop.
Maar het is teveel off-topic om dat helemaal hier te gaan uitleggen.
Ik hoop dat je zo voldoende ideeën hebt om de verbinding tot stand te brengen.
Volgens mij zorgt de Xtend wel automatisch dat de pomp niet vast gaat zitten door hem een keer per dag (?) even te laten draaien. Twee vragen:
1) weet iemand of hij elke dag even draait?
2) hoe lang draait hij dan?
Achtergrond: ik heb op dit moment een regel aangemaakt met een homewizard stekker dat mijn pomp van de vloerverwarming gaat draaien als het verbruikvan de Xtend boven de 8 watt komt (bij 10 watt staat hij te wachten op een warmtevraag (groen knipperend), bij 8 watt is hij continu wit (niets te doen, geen vraag).
In mijn ideale wereld doet de Xtend zomers ook elke dag een actie (pomp rond draaien) die lang dan 1 minuut boven de 8 watt is. Dan draait de vloerverwarming pomp ook even.
Iemand een idee?
Kan je niet één van de uitgangen van de Xtend zo instellen dat die mee actief wordt als de interne pomp aan gaat en deze als trigger gebruiken? Hoeft niet eens rechtstreeks naar je pomp te gaan maar bijvoorbeeld via een Arduino/ESP uitlezen en dan via HomeWizard laten afhandelen?Oinken schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:29:
We gaan zo langzamerhand richting de zomer, dan gaat de warmtepomp een periode niets doen.
Volgens mij zorgt de Xtend wel automatisch dat de pomp niet vast gaat zitten door hem een keer per dag (?) even te laten draaien. Twee vragen:
1) weet iemand of hij elke dag even draait?
2) hoe lang draait hij dan?
Achtergrond: ik heb op dit moment een regel aangemaakt met een homewizard stekker dat mijn pomp van de vloerverwarming gaat draaien als het verbruikvan de Xtend boven de 8 watt komt (bij 10 watt staat hij te wachten op een warmtevraag (groen knipperend), bij 8 watt is hij continu wit (niets te doen, geen vraag).
In mijn ideale wereld doet de Xtend zomers ook elke dag een actie (pomp rond draaien) die lang dan 1 minuut boven de 8 watt is. Dan draait de vloerverwarming pomp ook even.
Iemand een idee?
GoedendagAlta_A schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:24:
[...]
en de fork is live: https://github.com/AltaAr..._Xtreme_Xtore_schema_card
[Afbeelding]
ik krijg het niet klaar om de xtore card in te voegen ( te weinig kennis kom van domoticz af )
de https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend/ heb ik wel werkend
iemand een howto of wat tips de info is nu verspreid over 3 github pagina`s en het combineren valt niet mee
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| stats: "4133": 0 "5041": 80 "5077": 2307 "5088": 0 "6117": 0 "6280": 2420 "6505": 1050 "6578": 1 "6579": 966 "7160": 37 "7767": 2500 "7921": 2100 "7940": 255 "8415": 2100 "8434": 1000 "8457": 2 7e7a: 64 7ed3: 160 "7e51": 102 7e2c: 255 7ee6: 4843 77dd: 5 777d: 1 79b3: 2136 50f2: 286 503e: 2307 63f0: 13008 63b3: 2509 63df: 3524 6a8e: 1167 6ac5: 4247 6a53: 3376 71a7: 8934 65b0: 1859 65d9: 5400 65c1: 550 65a7: 2500 629c: 758 "62e7": 2860 62d1: 1000 6cfb: 500 6c33: 2540 6c8a: 357 6c66: 57 6c53: 153 6c26: 4075 6ceb: 2487 "47e0": V0.91- 8e1e: 0 8ecc: 0 8edb: 3795 8ecb: 6000 "8e37": 78 8e7f: 0 8e8f: 7500 8ef9: 340 "8e00": 12838 841f: 2136 841b: 173 84d1: 0 844c: 160 610b: 1723 61eb: 5000 61ba: 80 friendly_name: Intergas_Xtend |
Die kleine plekjes zien er uit als 9W, maar duren waarschijnlijk korter dan het samplinginterval van 5min van HW, en zouden dan ook iets hoger dan 9W kunnen zijn.
De grote piek is 14W, en duurt ongeveer 20min.
Dat zou ideaal zijn, volgens mij is het minimum dat ik in kan stellen bij Homewizard 1 minuut. Dan ben ik er.a2aan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:52:
@Oinken als ik in de HW-app kijk naar het verbruik van mijn Xtend in juli vorig jaar dan zie ik steeds twee dagen achter elkaar een kleine piek, en dan een dag een grote piek. Start altijd rond 11:45 uur.
Die kleine plekjes zien er uit als 9W, maar duren waarschijnlijk korter dan het samplinginterval van 5min van HW, en zouden dan ook iets hoger dan 9W kunnen zijn.
De grote piek is 14W, en duurt ongeveer 20min.
Volgens mij kan het zelfs vanuit de Xtend, dat je de pomp aanstuurt. Maar ik heb twee linker handen, daarom deze omweg.ErnstvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:53:
[...]
Kan je niet één van de uitgangen van de Xtend zo instellen dat die mee actief wordt als de interne pomp aan gaat en deze als trigger gebruiken? Hoeft niet eens rechtstreeks naar je pomp te gaan maar bijvoorbeeld via een Arduino/ESP uitlezen en dan via HomeWizard laten afhandelen?
iets specifieks waar je op vast loopt? anders stuur me een DM met vragen etcteo1966 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:55:
[...]
Goedendag
ik krijg het niet klaar om de xtore card in te voegen ( te weinig kennis kom van domoticz af )
de https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend/ heb ik wel werkend
iemand een howto of wat tips de info is nu verspreid over 3 github pagina`s en het combineren valt niet meecode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 stats: "4133": 0 "5041": 80 "5077": 2307 "5088": 0 "6117": 0 "6280": 2420 "6505": 1050 "6578": 1 "6579": 966 "7160": 37 "7767": 2500 "7921": 2100 "7940": 255 "8415": 2100 "8434": 1000 "8457": 2 7e7a: 64 7ed3: 160 "7e51": 102 7e2c: 255 7ee6: 4843 77dd: 5 777d: 1 79b3: 2136 50f2: 286 503e: 2307 63f0: 13008 63b3: 2509 63df: 3524 6a8e: 1167 6ac5: 4247 6a53: 3376 71a7: 8934 65b0: 1859 65d9: 5400 65c1: 550 65a7: 2500 629c: 758 "62e7": 2860 62d1: 1000 6cfb: 500 6c33: 2540 6c8a: 357 6c66: 57 6c53: 153 6c26: 4075 6ceb: 2487 "47e0": V0.91- 8e1e: 0 8ecc: 0 8edb: 3795 8ecb: 6000 "8e37": 78 8e7f: 0 8e8f: 7500 8ef9: 340 "8e00": 12838 841f: 2136 841b: 173 84d1: 0 844c: 160 610b: 1723 61eb: 5000 61ba: 80 friendly_name: Intergas_Xtend
- De aanvoertemperatuur Xtend komt nooit boven de 30°C
- Zodra de aanvoertemperatuur boven de 30°C zou moeten gaan, schakelt de CV-ketel altijd bij.
- De Xtend voert defrost-cycli uit bij buitentemperaturen boven de 5°C. Dit lijkt me ongebruikelijk vroeg.
- Wanneer de buitenunit is ontdooit dan duurt het slechts(?) 23minuten voordat een nieuwe defrost wordt gestart.
In december en januari - bij temperatuur beneden de 5 graden - gaf de Xtend enkele keren de volgende storingsmelding:
Er is een monteur langs geweest die enkele sensoren in de buitenunit heeft vervangen (dit bleek een bekend probleem te zijn). Sindsdien is het niet meer extreem koud geweest, dus de storing zelf doet zich niet meer voor. Echter, ondanks de hogere buitentemperaturen, schakelt de CV-ketel nu nog steeds af en toe bij. Dit leidt naar mijn gevoel tot onnodig extra gasverbruik.n073 Koudemiddel temperatuur warmtepomp te laag tijdens Ontdooicyclus. Waarschijnlijk niet genoeg koudemiddel in het systeem.
Systeemconfiguratie
- Xtend instellingen: standaard
- Buitenunit: staat vrij, bovenop een uitbouw
- Verwarmingssysteem: Vloerverwarming
- Instelling kamertemperatuur: Constant 20,5°C
Alvast bedankt voor jullie input.
@DSchoutsen kan je wat statistieken geven? Het maximum vermogen van de Xtend is zo'n 5kW. Als je huis meer warmte dan dat verliest, is het onvermijdelijk dat de ketel bijspringt.DSchoutsen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:52:
Ik zoek een second opinion over de prestaties van mijn Xtend warmtepomp. Ik heb de indruk dat het systeem niet optimaal presteert en wil graag weten of anderen vergelijkbare ervaringen hebben.Achtergrond
- Zodra de aanvoertemperatuur boven de 30°C zou moeten gaan, schakelt de CV-ketel altijd bij.
- De Xtend voert defrost-cycli uit bij buitentemperaturen boven de 5°C. Dit lijkt me ongebruikelijk vroeg.
- Wanneer de buitenunit is ontdooit dan duurt het slechts(?) 23minuten voordat een nieuwe defrost wordt gestart.
In december en januari - bij temperatuur beneden de 5 graden - gaf de Xtend enkele keren de volgende storingsmelding:
[...]
Er is een monteur langs geweest die enkele sensoren in de buitenunit heeft vervangen (dit bleek een bekend probleem te zijn). Sindsdien is het niet meer extreem koud geweest, dus de storing zelf doet zich niet meer voor. Echter, ondanks de hogere buitentemperaturen, schakelt de CV-ketel nu nog steeds af en toe bij. Dit leidt naar mijn gevoel tot onnodig extra gasverbruik.
SysteemconfiguratieZijn deze gedragingen (defrost bij >5°C, beperkte aanvoertemperatuur, noodzaak tot CV-bijschakeling) normaal voor de Xtend, of wijzen ze op een onderliggend probleem ondanks de sensor-reparatie?
Defrosts boven de vijf graden buitentemperatuur kan wel, maar boven de zeven zou ik ze niet meer verwachten.
Vermogen, en COP i.c.m. de buitentemperatuur, kunnen een indicatie geven. Kan je die delen? Of eventueel screenshots van je (live) statistieken?
Hier twee typische voorbeelden waarin de gasketel (gele lijn, middelste grafiek) bijspringt om de aanvoer temperatuur van 27 graden omhoog te brengen naar 32-33 graden.a2aan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:09:
[...]
@DSchoutsen kan je wat statistieken geven? Het maximum vermogen van de Xtend is zo'n 5kW. Als je huis meer warmte dan dat verliest, is het onvermijdelijk dat de ketel bijspringt.
Eerste grafiek is van 7 april 2026, de tweede grafiek over een periode van 13 tot 15 maart 2026 (N.B. 27 mrt heeft monteur sensoren vervangen). Overal waar de gele lijn boven de blauwe lijn uitkomt is waar de ketel bij moet springen.
Andere informatie:
- Actuele kamertemperatuur (paarse lijn), gewenst = 20.5
- Retourtemperatuur (groene lijn) is rond de 23 graden (deltaT van van ongeveer 4)
- De buitentemperatuur (rode lijn).
- Het vermogen van de warmtepomp (bovenste grafiek) ca. 4 KW. De grote amplitudes duiden op defrosts
- De COP (onderste grafiek) is tussen de 3,5 (maart) en 4,5 (april) en tijdens de nacht in april een COP > 5
Maar goed punt om naar het geleverde vermogen te kijken (had ik niet aan gedacht). Wellicht is 4 KW bij een buitentemperatuur van 5-6 graden gewoon het maximum van de Xtend. Dan ben ik gerustgesteld
/f/image/0KcjSRYFfwsK43UNXyl8fT17.png?f=fotoalbum_large)
Ik draai met hogere aanvoertemperaturen (heb alleen radiatoren), en doe het vrijwel altijd (een klein beetje) beter dan de grafiekjes op pagina 7 van dit document.
Wellicht dat je @Fullpower kan vragen om met je mee te kijken (als hij dat niet al zelf via DM heeft aangeboden).
Klopt, Fullpower heeft inderdaad aangeboden op de achtergrond de data van mijn Xtend na te kijken.a2aan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:33:
@DSchoutsen helemaal gerust zou ik niet zijn. Bij >5 graden buiten, en zo'n lage aanvoertemperatuur, zou de Xtend ruim 5kW moeten kunnen leveren, terwijl die van jou maar net aan 4kW lijkt te redden.
Ik draai met hogere aanvoertemperaturen (heb alleen radiatoren), en doe het vrijwel altijd (een klein beetje) beter dan de grafiekjes op pagina 7 van dit document.
Wellicht dat je @Fullpower kan vragen om met je mee te kijken (als hij dat niet al zelf via DM heeft aangeboden).
Dank voor jouw terugkoppeling.
Ik heb dezelfde N073 melding sinds begin maart.DSchoutsen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:52:
Ik zoek een second opinion over de prestaties van mijn Xtend warmtepomp. Ik heb de indruk dat het systeem niet optimaal presteert en wil graag weten of anderen vergelijkbare ervaringen hebben.Achtergrond
[...]
Er is een monteur langs geweest die enkele sensoren in de buitenunit heeft vervangen (dit bleek een bekend probleem te zijn). Sindsdien is het niet meer extreem koud geweest, dus de storing zelf doet zich niet meer voor. Echter, ondanks de hogere buitentemperaturen, schakelt de CV-ketel nu nog steeds af en toe bij. Dit leidt naar mijn gevoel tot onnodig extra gasverbruik.
SysteemconfiguratieZijn deze gedragingen (defrost bij >5°C, beperkte aanvoertemperatuur, noodzaak tot CV-bijschakeling) normaal voor de Xtend, of wijzen ze op een onderliggend probleem ondanks de sensor-reparatie?
Ook hier zijn de sensoren vervangen, maar dit heeft niet geholpen.
Komende week komt er een monteur van Intergas bij de installatie kijken.
thanks voor de aanbieding maar ik wil eerst mijn HA updaten van 2026.3.4 naar 2026.4.x dat ging de vorige keer niet helemaal goedAlta_A schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:10:
[...]
iets specifieks waar je op vast loopt? anders stuur me een DM met vragen etc
van de week eens kijken als het gaat lukken ( gelukkig hebben we een goede backup )
de xtore data komt nu wel binnen
[ Voor 31% gewijzigd door teo1966 op 20-04-2026 16:53 ]
die deltaT wordt berekend (en zit er niet standaard in), dus daar lijkt het mis te lopen. kan je in de logs terugvinden wat mis gaat?teo1966 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:24:
het werk nu gedeeltelijk alleen van de xtreme komt niet binnen waren wat namen van entiteiten niet hetzelfde bij de xtore
heb wat extra cards aan gemaakt om te kijken als de data binnen komt
[Afbeelding]
Dat weet hij niet. Zelf heb ik hem op tijd staan 10:00-17:00 uur uitgaande dat het dan licht is. Er zijn wel een paar ingangen om dit extern te sturen.debruina16 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:48:
Vraagje over de xtore. Wordt deze opgewarmd met overtollige zonneenergie en zo ja, hoe weet de xtend dat deze moet verwarmen? Is er een connectie met een p1 meter ofzo?
De Xtore wordt in basis aangestuurd vanaf de Xtend. Als het huis niet verwarmd hoeft te worden (en er is geen andere warmwatervraag), dan zal hij de Xtore verwarmen (als dat nodig is).debruina16 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:48:
Vraagje over de xtore. Wordt deze opgewarmd met overtollige zonneenergie en zo ja, hoe weet de xtend dat deze moet verwarmen? Is er een connectie met een p1 meter ofzo?
Je kan daar extra zaken bij instellen (vlgs mij), maar geen noodzaak in gevonden. Maar je kan idd tussen bepaalde tijdsvensters aangeven dat hij dan wel verwarmd mag worden.
[ Voor 34% gewijzigd door Alta_A op 20-04-2026 20:39 ]
ik ben overigens nog met een paar tweaks bezig om de card mooier te krijgen.teo1966 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:24:
het werk nu gedeeltelijk alleen van de xtreme komt niet binnen waren wat namen van entiteiten niet hetzelfde bij de xtore
heb wat extra cards aan gemaakt om te kijken als de data binnen komt
[Afbeelding]
Ik heb in de handleiding van de Xtore gevonden dat je die ook zelf kan aansturen. Door bijvoorbeeld een ESP aan te sluiten op X3 kan je de Xtore "forceren" extra z'n best te doen, wanneer je merkt dat je veel zonnestroom over hebt.debruina16 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:48:
ik hoop dat dit de goede log isAlta_A schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:31:
[...]
die deltaT wordt berekend (en zit er niet standaard in), dus daar lijkt het mis te lopen. kan je in de logs terugvinden wat mis gaat?
hoe kan het dat bij mij sommige entiteit namen anders zijn ?
heb een ander probleem gevonden ik zie het water en de kleuren niet meer lopen ( ik denk dat ik ergens iets veranderd heb )
:strip_exif()/f/image/4zmsKnARc3VxJxXD0gqxJ6rV.png?f=user_large)
Logger: homeassistant.components.template.template_entity
Bron: components/template/template_entity.py:101
integratie: Template (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 20 april 2026 om 11:39:35 (659 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 14:45:56
TemplateError('UndefinedError: 'None' has no attribute '61eb'') while processing template 'Template<template=({{ (state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['61eb'] | float * 0.01) | round(2) }}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtore_target_temperature'
TemplateError('UndefinedError: 'None' has no attribute '61ba'') while processing template 'Template<template=({{ state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['61ba'] | int }}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtore_tank_volume'
TemplateError('UndefinedError: 'None' has no attribute '610b'') while processing template 'Template<template=({% set actual = state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['610b'] | float * 0.01 %} {% set setpoint = state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['61eb'] | float * 0.01 %} {% set cold = 19.4 %} {% if (setpoint - cold) > 0 %} {{ ((actual - cold) / (setpoint - cold) * 100) | round(0) | int }} {% else %} 0 {% endif %}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtore_availability'
TemplateError('UndefinedError: 'None' has no attribute '6117'') while processing template 'Template<template=({% set v = state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['6117'] | int %} {% if v == 0 %}Standby {% elif v == 1 %}Heating1 {% elif v == 3 %}Heating {% elif v == 7 %}Running low_to-check {% elif v == 9 %}Legionella-run_to-check {% else %}Unknown ({{ v }}){% endif %}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtore_status'
TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ (states('sensor.xtreme_tBoilerSupply') | int - states('sensor.xtreme_tBoilerReturn') | int) | float | round(1) }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ (states('sensor.xtreme_tBoilerSupply') | int - states('sensor.xtreme_tBoilerReturn') | int) | float | round(1) }}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtreme_deltat'
Dit ivm volgend jaar geen saldering meer. Is het rendement het zelfde als bv een thuisbatterij nemen, rekening houdend met de prijs van de Store tov bv een 10 kWh thuis accu?
Wij verbruiken in de zomer zo'n 15m3 gas, dus dat houden we dan voor alle maanden aan als verbruik voor SWW.
Als je de rekensom heel simpel houdt;
15m3*12(maanden)=180m3
180m3*€1.35(gas prijs)=€243
Aannames: COP van 5 & 9 kwh/m3
180*9=1620 kwh
1620/5=324 kwh
324kwh * €0.20(stroomprijs)=€64.8
Verschil:
€243-€64.8=€178.2
Dat zou zijn als je 100% van je warm water met de Xtend zou opwekken.
Inclusief installatie is een 80 Liter Xtore iets van €2000 volgens mij, dus dan doe je er in dat geval al meer dan 10 jaar over, als je dus eigenlijk gasloos zou worden voor je sww, als je wel met de €243 besparing rekent want gratis stroom, wat natuurlijk in de winter niet op gaat) dan zou je misschien iets onder de 10 jaar komen, maar er is waarschijnlijk ook nog gas nodig voor een deel van sww, dus denk aan een jaartje of 12 voor je hem terugverdient.
Volgens mij is dat ook de conclusie van veel thuisaccu's voor veel mensen. (Ja uitschieters alle kanten op bestaan ook)
[ Voor 9% gewijzigd door GroundBreaking op 28-04-2026 08:32 ]
ik heb nu het tap water programma tussen 1200 en 2000 staan
kan de xtore ook bv 2 keer per dag opgewarmd worden als bv deze half leeg is ?
Bedankt voor je reactie. Wij gebruiken ongeveer 30m3 per maand in de zomer, dus meer dan jij, dus de "winst" zou groter kunnen zijn. Tevens heb ik zonnepanelen die nu behoorlijk overschot aan stroom leveren. Saldering geniet ik nu van, maar volgend jaar moet ik dus meer van dat overschot zelf gebruiken. De warmtepomp (Xtend) via de Xtore dit overschot in warm water om te zetten is een optie waar ik naar kijk in combinatie met een dynamisch contract. Uiteraard door ook de elektrische auto op te laden, wasmachine en afwasmachine dan te gebruiken op zonnige momenten. Of is een (duurdere) thuis accu een betere optie? Met de Xtore bespaar ik gas. Wij koken nog op gas en de gas ketel hebben we nog nodig om het huis bij koud weer op te warmen. Concrete vraag: is de Xtore een goede optie in mijn geval? Heeft iemand ervaring hiermee?GroundBreaking schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:31:
Ik denk dat dat extreem afhankelijk is van het gas verbruik voor SWW.
Wij verbruiken in de zomer zo'n 15m3 gas, dus dat houden we dan voor alle maanden aan als verbruik voor SWW.
Als je de rekensom heel simpel houdt;
15m3*12(maanden)=180m3
180m3*€1.35(gas prijs)=€243
Aannames: COP van 5 & 9 kwh/m3
180*9=1620 kwh
1620/5=324 kwh
324kwh * €0.20(stroomprijs)=€64.8
Verschil:
€243-€64.8=€178.2
Dat zou zijn als je 100% van je warm water met de Xtend zou opwekken.
Inclusief installatie is een 80 Liter Xtore iets van €2000 volgens mij, dus dan doe je er in dat geval al meer dan 10 jaar over, als je dus eigenlijk gasloos zou worden voor je sww, als je wel met de €243 besparing rekent want gratis stroom, wat natuurlijk in de winter niet op gaat) dan zou je misschien iets onder de 10 jaar komen, maar er is waarschijnlijk ook nog gas nodig voor een deel van sww, dus denk aan een jaartje of 12 voor je hem terugverdient.
Volgens mij is dat ook de conclusie van veel thuisaccu's voor veel mensen. (Ja uitschieters alle kanten op bestaan ook)
Houd er wel rekening mee dat een Xtore “maar” maximaal 80 liter is. Als al je gasverbruik gaat zitten in 3x per dag in bad gaan, wordt dat wel een uitdaging met een relatief klein vat. Vooral omdat er best wat tijd nodig is het water weer op temperatuur te krijgen.Mackeessie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:46:
[...]
Bedankt voor je reactie. Wij gebruiken ongeveer 30m3 per maand in de zomer, dus meer dan jij, dus de "winst" zou groter kunnen zijn. Tevens heb ik zonnepanelen die nu behoorlijk overschot aan stroom leveren. Saldering geniet ik nu van, maar volgend jaar moet ik dus meer van dat overschot zelf gebruiken. De warmtepomp (Xtend) via de Xtore dit overschot in warm water om te zetten is een optie waar ik naar kijk in combinatie met een dynamisch contract. Uiteraard door ook de elektrische auto op te laden, wasmachine en afwasmachine dan te gebruiken op zonnige momenten. Of is een (duurdere) thuis accu een betere optie? Met de Xtore bespaar ik gas. Wij koken nog op gas en de gas ketel hebben we nog nodig om het huis bij koud weer op te warmen. Concrete vraag: is de Xtore een goede optie in mijn geval? Heeft iemand ervaring hiermee?
Als je voornamelijk vaak weinig warm water gebruikt heb je wel een andere situatie, dan kan het zeker helpen met besparen.
Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jij. Heb sinds een paar maanden een Xtore 80L. Zoals het nu gaat besparen we ongeveer de helft gas voor gebruik tapwater. Dus normaal gesproken 25 tot 30 m3, en met de Xtore 10 tot 15 m3.Mackeessie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:46:
[...]
Bedankt voor je reactie. Wij gebruiken ongeveer 30m3 per maand in de zomer, dus meer dan jij, dus de "winst" zou groter kunnen zijn. Tevens heb ik zonnepanelen die nu behoorlijk overschot aan stroom leveren. Saldering geniet ik nu van, maar volgend jaar moet ik dus meer van dat overschot zelf gebruiken. De warmtepomp (Xtend) via de Xtore dit overschot in warm water om te zetten is een optie waar ik naar kijk in combinatie met een dynamisch contract. Uiteraard door ook de elektrische auto op te laden, wasmachine en afwasmachine dan te gebruiken op zonnige momenten. Of is een (duurdere) thuis accu een betere optie? Met de Xtore bespaar ik gas. Wij koken nog op gas en de gas ketel hebben we nog nodig om het huis bij koud weer op te warmen. Concrete vraag: is de Xtore een goede optie in mijn geval? Heeft iemand ervaring hiermee?
Dan zou dat met een accu misschien beter op te vangen zijn.
Heb je nu toevallig Homewizard waarbij je kunt zien hoeveel stroom je over houdt per dag/week/maand dan kun je ook op die wijze een hele grove berekening doen hoeveel je zou besparen met een accu.
Als je toch je businesscase nog eens goed wil bekijken kan je hier gaan rekenen. https://warmtepompofgas.nl/ Gemaakt door @marvel27 .Niemand heeft voor de koude dagen een ketel nodig. Dat is een fabel. Als je een Monoblock neemt kan je tot 70 graden aanvoer verwarmen al gaat dat laatste wel ten koste van je rendement. Boiler ernaast van 300 liter en je warmt 1 keer per dag als je zonnepanelen opbrengen je boiler op. Al zet dat ook niet veel zoden aan de dijk. Ik heb een 300 liter en trek die iedere dag leeg en heb daar max 3kWh stroom voor nodig (in de winter en dan doen panelen bijna niets, nu 2kWh). Zo'n klein vatje van Intergas doet dan dus helemaal weinig.Mackeessie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:46:
[...]
Op de standaardwaarden in die link heb ik heel wat aan te merken.MotorBeast schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:18:
[...]
Als je toch je businesscase nog eens goed wil bekijken kan je hier gaan rekenen. https://warmtepompofgas.nl/ Gemaakt door @marvel27 .Niemand heeft voor de koude dagen een ketel nodig. Dat is een fabel. Als je een Monoblock neemt kan je tot 70 graden aanvoer verwarmen al gaat dat laatste wel ten koste van je rendement. Boiler ernaast van 300 liter en je warmt 1 keer per dag als je zonnepanelen opbrengen je boiler op. Al zet dat ook niet veel zoden aan de dijk. Ik heb een 300 liter en trek die iedere dag leeg en heb daar max 3kWh stroom voor nodig (in de winter en dan doen panelen bijna niets, nu 2kWh). Zo'n klein vatje van Intergas doet dan dus helemaal weinig.
Een mooi voorbeeld is dat volgens de standaardwaarden de hybride warmtepomp een lager percentage van z'n stroomverbruik uit de zonnepanelen haalt; echter kan dat ook juist groter zijn, aangezien hij in totaal minder stroom verbruikt en dus een groter gedeelte ervan op de zonnestroom kan draaien.(Ja in de zomer maanden kan full electric ook het sww verwarmen, maar in de winter zal het percentage van de hybride zeker hoger moeten liggen)
Als je nog een paar van die instellingen naar praktijkwaarden zet van bijv. hoeveel % de hybride warmtepomp van de warmtevraag beantwoordt, dan komen ze op zo'n 15 jaar op het kruispunt uit.
[ Voor 5% gewijzigd door GroundBreaking op 29-04-2026 10:32 ]
Dit kan natuurlijk nooit groter zijn met hybride. Een FE draait alleen maar op stroom en zal dus permanent, indien aanwezige opbrengst zonnepanelen, zonnestroom trekken. Tevens zal het % stroom van een hybride afhankelijk zijn van je afgiftesysteem. Indien dit slecht is zal al heel snel de ketel bij moeten springen.
Het ging mij erom dat a) een ketel nooit meer nodig is wat werd gesteld indien je een Mono neemt die gewoon hoge aanvoer kan maken (beter nog je afgifte verbeteren zodat lage aanvoer voldoende is) en b) een klein watervaatje een druppel op de gloeiende plaat is als salderen wordt afgeschaft. Zelfs een groot vat is te verwaarlozen op salderen. Immers als je panelen veel opleveren is het buiten ook warm(er) en dus hoge Cop is weinig verbruik. Hier in het hele jaar zo'n 900kWh met 300 liter met een opbrengst van zo'n 5800kWh per jaar. Druppel op de gloeiende plaat dus in 2027 helaas.
Het energiegebruik staat als het goed is in de handleiding en/of op het energielabel.Miglow schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:17:
Hoeveel stroom gebruikt een wasmachine eigenlijk per wasbeurt? ..
1 kWh per wasbeurt klopt wel ongeveer voor een moderne wasmachine.
De meeste energie gebruikt de wasmachine als ie het waswater gaat opwarmen (b.v. naar 60 graden).
Mijn wasmachine gebruikt dan zo'n 2300 W, in de handleiding staat dit als "nominaal vermogen".
Als jouw panelen op dat moment (dus als de wasmachine verwarmt) 3 kW opbrengen dan houdt je
dus nog 700 W aan zonne energie over op dat moment.
Ook al heeft de wasmachine 2 uur nodig voor een wasbeurt, die 2300 W trekt ie niet continu.
Om aan 1 kWh te komen zal die 2.3 kW verwarming maar 1 / 2.3 * 60 minuten = 26 minuten aan staan van de 2 uur dat de was duurt.
[ Voor 15% gewijzigd door peterpv op 29-04-2026 13:57 ]
Echter moet FE ook meer werken buiten de momenten dat er zonnestroom is. Dus vind ik het sowieso te kort door de bocht om te zeggen een hybride, heeft een groter gedeelte netstroom verbruik.MotorBeast schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:22:
@GroundBreaking
Dit kan natuurlijk nooit groter zijn met hybride. Een FE draait alleen maar op stroom en zal dus permanent, indien aanwezige opbrengst zonnepanelen, zonnestroom trekken.
Maar ik ben het eens dat ik niet denk dat een Xtore zode aan de dijk zet voor het einde van salderings probleem.
Ik koel hier reeds 4 jaar heel het huis met airco 24/7 tijdens de warme periode en helaas zet ook geen zoden aan de dijk. Zo'n 300/350kWh totaal verbruik. Koelen vraagt bijna geen vermogen. Dat moet je doen voor je comfort, niet om te besparen. Verwarmen vond ik een crime met die dingen en verbruikt nagenoeg hetzelfde als L/W.Miglow schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:24:
Ik denk dat heel veel mensen gewoon veel meer gaan betalen voor hun stroom met zonnepanelen. En dat het dus ook aantrekkelijker wordt om het op grote schaal op te slaan of airconditioning te installeren om je stroom om te zetten in warmte of koude, nodig of niet.
Ik haal zelfs met vorst nog altijd 3kW uit de lucht tegen 1kW verbruik tegen hybride met gas wat alleen maar duurder en duurder zal worden. En dan stook ik nog met radiatoren en heb nooit de BUH nodig. Met VV loopt dat op naar 4,5kW gratis warmte bij vorst. Dus laat die netstroom maar komen. Geen probleem. Een hybride heeft dus wel kleiner verbruik aan netstroom en maar altijd hogere kosten door gasverbruik dan een FE.GroundBreaking schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:15:
[...]
Echter moet FE ook meer werken buiten de momenten dat er zonnestroom is. Dus vind ik het sowieso te kort door de bocht om te zeggen een hybride, heeft een groter gedeelte netstroom verbruik.
Maar ik ben het eens dat ik niet denk dat een Xtore zode aan de dijk zet voor het einde van salderings probleem.
Wbt het einde salderen kan je dat alleen wat opvangen in de goede zon maanden met een batterij om in de avonduren wat af te vangen van je avond en nachtverbruik maar daar ga je ook niet rijk van worden helaas. Wellicht over een paar jaar of hopelijk sneller als de prijzen zullen zakken van die dingen al zullen ze dan wellicht weer komen met de batterijboete. En als je gasloos bent met de WP boete. Pakken zullen ze ons altijd vrees ik.
Dus dan met Xtend verwarmen en met de airco koelen? Zit te denken hoe je anders zonder thuisbatterij of EV moet voorkomen dat je stroom het net op stuurt. Behalve uitzetten dan. Of tosti ijzer aanzetten.MotorBeast schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:49:
[...]
Ik koel hier reeds 4 jaar heel het huis met airco 24/7 tijdens de warme periode en helaas zet ook geen zoden aan de dijk. Zo'n 300/350kWh totaal verbruik. Koelen vraagt bijna geen vermogen. Dat moet je doen voor je comfort, niet om te besparen. Verwarmen vond ik een crime met die dingen en verbruikt nagenoeg hetzelfde als L/W.
In de zomer gebruik je 0% van de potentie van je Xtend. Met een Xtore nog steeds <5%.Miglow schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:05:
Dus dan met Xtend verwarmen en met de airco koelen? Zit te denken hoe je anders zonder thuisbatterij of EV moet voorkomen dat je stroom het net op stuurt. Behalve uitzetten dan. Of tosti ijzer aanzetten.
Van je zonnepanelen benut je in de zomer misschien wel 10-20% van de potentie voor eigen gebruik. De rest kan je naar het net exporteren, en krijg je er (meestal) nog wat voor terug ook.
Het zal nog wel wat tijd/moeite kosten om het concept van salderen los te laten, en zonnepanelen niet te dimensioneren op jaarcijfers, maar op wat er maximaal 'haalbaar' is, zodat je in de winter zo min mogelijk van het net af hoeft te nemen.
Nou ja, ik heb zelf geen keuze in de zonnepanelen, ze zijn geïnstalleerd toen de woningbouw mijn woning gerenoveerd heeft voor ik hem toegewezen kreeg en betaal er verplicht €17 per maand voor. En teruglever kosten zorgen ervoor dat je een paar cent per kWh krijgt of zelfs moet betalen. In mijn geval komt het op een paar tientjes per jaar neer.a2aan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:53:
[...]
In de zomer gebruik je 0% van de potentie van je Xtend. Met een Xtore nog steeds <5%.
Van je zonnepanelen benut je in de zomer misschien wel 10-20% van de potentie voor eigen gebruik. De rest kan je naar het net exporteren, en krijg je er (meestal) nog wat voor terug ook.
Het zal nog wel wat tijd/moeite kosten om het concept van salderen los te laten, en zonnepanelen niet te dimensioneren op jaarcijfers, maar op wat er maximaal 'haalbaar' is, zodat je in de winter zo min mogelijk van het net af hoeft te nemen.
Ja ik heb Hoewizard, het opladen van mijn auto doe ik niet elke dag, zoveel rijd ik niet.Misschien kan ik het beter eerst uit proberen volgend jaar. Met een dynamisch contract van Zonneplan geen terugleverkosten en op sommige dagen geld terug op zeer zonnige winderige momenten. Op zonnige dagen leveren mijn zonnepanelen 6Kwh 's middags ,als ik dan de auto ga opladen betekent dat er nog 5 kWh uit het netgetroken moet worden. Morgen bv tussen 12 en 15 uur gemiddeld meer dan € 0,30 negatieve stroomprijs.GroundBreaking schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:46:
@Mackeessie Houd je nog stroom over na het juiste moment voor het opladen van de auto en het draaien van de wasmachine/afwasmachine? Ik denk dat het regelen van de Xtend/Xtore een moeilijk verhaal wordt op precies de juiste momenten.
Dan zou dat met een accu misschien beter op te vangen zijn.
Heb je nu toevallig Homewizard waarbij je kunt zien hoeveel stroom je over houdt per dag/week/maand dan kun je ook op die wijze een hele grove berekening doen hoeveel je zou besparen met een accu.
Ik ben met pensioen en kan dus mijn stroomgebruik overdag goed plannen.
De Xtore zal ook schelen. Wij gaan niet 3x per dag in bad en met douchen gebruiken we gemiddeld 60 l water. Geen water van 50C dus met de inhoud van 80 l kunnen wij prima douchen met 2 personen. In de middag de warmtepomp op zonnestroom de Xtore weer op laten warmen. Ik ga er van uit dat je hem kunt programmeren wanneer hij moet opwarmen. Of is dat niet zo? Met de helft van het huidige gasgebruik door de Xtore te gebruiken voor ww zou dat op jaarbasis ongeveer €220,- kunnen besparen ervan uitgaand dat de zonnepanelen de stroom leveren voor de warmtepomp. Dat betekent terugverdientijd van ongeveer 8 jaar, uitgaande van de huidige gasprijs. Dat laatste is niet te verwachten denk ik.
Mijn conclusie is dat de Xtore prima is om het gasgebruik te verminderen , milieu, maar economisch nog niet zo doorslaggevend.
Maar bedankt voor het meedenken.
Gasverbruik is gezakt van ca. 1400m3 op jaarbasis naar ca. 250m3 op jaarbasis. 4 personen waarvan 2 tieners. Koken elektrisch, gas alleen voor bijspringen als xtend-xtore het niet aankunnen.
Besparing in kosten is ca. €700,- op jaarbasis.
Komt het uit? tja, och. Maar de besparing is toch flink, jammer dat de saldering straks roet in het eten gaat gooien.
Zit er in de Xtore een systeem dat bv bij veel zonnestroom het water gaat opwarmen of kan je tijden instellen dat hij gaat opwarmen?Alta_A schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:26:
Heb nu de Xtore-Xtend-Xtreme een jaar draaien.
Gasverbruik is gezakt van ca. 1400m3 op jaarbasis naar ca. 250m3 op jaarbasis. 4 personen waarvan 2 tieners. Koken elektrisch, gas alleen voor bijspringen als xtend-xtore het niet aankunnen.
Besparing in kosten is ca. €700,- op jaarbasis.
Komt het uit? tja, och. Maar de besparing is toch flink, jammer dat de saldering straks roet in het eten gaat gooien.
Dat zul je zelf moeten maken met signalen naar ingangen van de Xtend.Mackeessie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 02:37:
[...]
Zit er in de Xtore een systeem dat bv bij veel zonnestroom het water gaat opwarmen of kan je tijden instellen dat hij gaat opwarmen?
Op zich werkt alles prima, alleen valt één ding op: zodra de Xtend richting de laatste run gaat (dus het vat naar ~55 °C brengt), ontstaat er een duidelijke brom in huis. Best aanwezig en eerlijk gezegd ook wel storend.
Situatie:
* Buitenunit hangt aan de muur boven de garage, met dempers
* Afstand tot binneninstallatie ±10 meter
* Leidingen lopen langs de gevel in een goot en zijn geïsoleerd
Even gaan kijken terwijl hij bezig was: de buitenunit zelf maakt niet extreem veel lawaai en trilt ook niet opvallend. De brom lijkt vooral te ontstaan bij het punt waar de leidingen de unit ingaan. Op de beugels voel ik eigenlijk geen trillingen.
Dat hij bij tapwater harder moet werken (richting 55 °C) snap ik, maar waarom juist die leidingen zo lijken te resoneren en het geluid zo duidelijk naar binnen komt, vind ik vreemd. Het voelt een beetje alsof de leidingen het geluid “meenemen” de woning in, zeker omdat ze langs de gevel lopen.
Iemand die dit herkent of iets vergelijkbaars heeft gehad?
En nog een tweede vraag: de stilteprogramma’s staan aan, maar het lijkt alsof die bij tapwater gewoon genegeerd worden. Klopt dat? Kan daar weinig over vinden.
Alvast bedankt!
Ligt een beetje aan de hoeveel overproductie. Maar een buffervat met warm water is geen slecht idee.Mackeessie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:46:
[...]
Wij hebben hier een 200L vat, en voor 4 personen (2 volw, 2jonge kinderen), heb je nog dagenlang heet water.
Van 15 graden naar 80 voor 200L is ongeveer 18kWh aan vermogen.
18kWh als je het COP 1 verwarmt, 9kWh cop2, etc.
Die van ons is overigens gevoed door 3 zonnecollectoren, ongeveer 4m2 oppervlak.
Maar dat is dus krachtig genoeg om 200Lvan koud naar 80C te krijgen.
Mijn ouders hebben de constructie iets verder doorgetrokken, 6 panelen verwarmen een elektrische boiler van 200L, die doet voorverwarming naar een cv.
Als de boiler warm is, gaan de panelen uit.
Boiler is dus voor "overschot aan zonne-energie, reserveren voor sanitair warm water"
[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 02-05-2026 12:30 ]
Ik heb geen Xtore, dus ook geen ervaring welke parameters wel of niet van toepassing zijn op SWW (vs CV).
De Xtend gaat de afgelopen dagen uit of minimaal aan. Vaatwasser en wasmachine gebruiken we overdag en nog steeds houden we veel kWh over.
Geen accu is groot genoeg om al dit overschot mee te nemen naar de winter wanneer de Xtend bij ons zomaar 20 kWh per dag gebruikt als het echt koud is.
Vanmorgen tijdens het 'gebrom' gekeken in de live data. De compressor heeft een frequentie van 38Hz. De dag ervoor geluisterd, maar op een frequentie van 34Hz is er vele malen minder resonantie te horen/voelen.a2aan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:04:
@[Deva] je zou tijdens het brommen eens in de "Live" weergave van de statistieken kunnen kijken wat de frequentie van de compressor is. Met een beetje geluk is het een specifieke die resoneert, en kan je die via de parameters uitsluiten. En anders eventueel een maximum instellen, voor de compressor.
Ik heb geen Xtore, dus ook geen ervaring welke parameters wel of niet van toepassing zijn op SWW (vs CV).
Wat is de beste methode op degene die je benoemd om het gebrom tegen te gaan? En wat zijn eventuele consequenties (en welke parameters zijn het precies?
Ik weet dat mijn rit info na vier uur stilstand automatisch gereset wordt. Weet iemand hoe je de gereden kilometers handmatig kunt resetten? (ik heb al van alles geprobeerd).
Alvast bedankt.
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
:strip_exif()/f/image/1cFWPUYX7S764tnzEOphT0BT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/YbJK0P4xQhi5NPCN6mGGV5x6.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3zuQliOqt2JJaWbeRipuJuqE.jpg?f=fotoalbum_large)