PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'
Wat mij opvalt is dat bij warmwater tappen de ketel toch elke keer wat gas gebruikt, ook al staat de Xtore boiler op 55 graden en de ketel als test op 52 graden. Het is niet veel maar omdat bijvoorbeeld onze Quooker ook hotfill is, is het echt onnodig dat die ketel meteen even aanslaat.
Met een normale kraan neemt ie bij ons ook meestal een klein beetje gas.FimekD schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:32:
Heeft er iemand ervaring met de Xtend en Xtore combinatie? Wij hebben deze week deze combinatie laten plaatsen en na veel gedoe met slecht installeren, kleppen die verkeerd zaten en settings die niet goed stonden draait alles. Gelukkig is er dit fantastische topic met gebruikers waardoor ik al veel dingen zelf beter heb kunnen instellen!
Wat mij opvalt is dat bij warmwater tappen de ketel toch elke keer wat gas gebruikt, ook al staat de Xtore boiler op 55 graden en de ketel als test op 52 graden. Het is niet veel maar omdat bijvoorbeeld onze Quooker ook hotfill is, is het echt onnodig dat die ketel meteen even aanslaat.
Behalve in de uren na de legionella run, dan is de Xtore vaak op 120% warmte. Dan wordt er meestal geen gas gebruikt.
Klinkt heel logisch! Ik ben benieuwd of die vertraging in te stellen is. Omdat ik 0 vertrouwen nog heb in de installateur zal ik eens bij Intergas navragen of dit kan bij de HREShutdown98 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:50:
Dat heeft ws te maken met afgekoeld water in de aanvoerleiding. Dat zal de cv ketel doen ontvlammen. Wellicht is er een vertraging in te stellen?
[ Voor 16% gewijzigd door DaanTriple7 op 12-06-2026 12:04 ]
PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'
Bij mij is dit niet het geval, dan had ik het begrepen. Maar als test heb ik die even op 50 graden gezet en de Xtore op 55c. Bijzondere is ook dat het gasverbruik op de hele douche periode lijkt te zijn. Of komt dit door de interval van de P1 meter?DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:04:
Als de tapwatertemperatuur in de ketel hoger staat ingesteld dan de temperatuur die het water heeft in de Xtore, gaat de ketel aan om de ingestelde waarde te bereiken.
Inderdaad, die doet na de eerste seconden niks meer! Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: wij zijn met zijn drieën (2 volwassen, 1 kind) en met de Xtend/Xtore combi verbruiken wij nog maar 0,1 - 0,2m3 gas per dag, voornamelijk voor koken. De Xtore zorgt voor een laag in bad voor de kleine en voor ons om ca 10 minuten p/p te douchen. Ik schat in dat hij zo'n 1,5Kwh verbruikt voor het opwarmen tussendoor en daarna om de doeltemperatuur te bereiken. Geen idee of we hem ooit helemaal terugverdienen, maar hij draait nu fijn op zonne-energie en dat maakt douchen dus gratis.DaanTriple7 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:24:
Gasverbruik heeft een langer interval dan stroom. Zet de douche aan en check de gasmeter voor betere uitlezing.
Hoe werkt dit dan? De xtore is toch 'maar' 80 liter. 10min douchen lijkt me dan een beetje langFimekD schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:25:
[...]
Inderdaad, die doet na de eerste seconden niks meer! Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: wij zijn met zijn drieën (2 volwassen, 1 kind) en met de Xtend/Xtore combi verbruiken wij nog maar 0,1 - 0,2m3 gas per dag, voornamelijk voor koken. De Xtore zorgt voor een laag in bad voor de kleine en voor ons om ca 10 minuten p/p te douchen. Ik schat in dat hij zo'n 1,5Kwh verbruikt voor het opwarmen tussendoor en daarna om de doeltemperatuur te bereiken. Geen idee of we hem ooit helemaal terugverdienen, maar hij draait nu fijn op zonne-energie en dat maakt douchen dus gratis.
Zal wel een waterbesparende douchekop zijn dan? 6,5l/minuut en dat is dan het grootste deel koud water over het algemeen. Ben zelf trouwens terug bij een niet-besparende kop en vind het een upgrade tov de woningbouw besparende Grohe kop. Maar dat terzijde.debruina16 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Hoe werkt dit dan? De xtore is toch 'maar' 80 liter. 10min douchen lijkt me dan een beetje lang
Vermoedelijk wel! En mijn inschatting is 10min, maar kan in werkelijk korter zijn en tussen de douchebuurten zat al snel ook een minuut of 10 hebben gezeten. Het verbaasd mij wel hoe relatief snel de Xtore opwarmt. Binnen ongeveer drie kwartier van "leeg" <20 graden naar 55 graden.Miglow schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:32:
[...]
Zal wel een waterbesparende douchekop zijn dan? 6,5l/minuut en dat is dan het grootste deel koud water over het algemeen. Ben zelf trouwens terug bij een niet-besparende kop en vind het een upgrade tov de woningbouw besparende Grohe kop. Maar dat terzijde.
Verwarm je de xstore dan via de warmtepomp of elektrisch?FimekD schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:28:
[...]
Vermoedelijk wel! En mijn inschatting is 10min, maar kan in werkelijk korter zijn en tussen de douchebuurten zat al snel ook een minuut of 10 hebben gezeten. Het verbaasd mij wel hoe relatief snel de Xtore opwarmt. Binnen ongeveer drie kwartier van "leeg" <20 graden naar 55 graden.
Vloerverwarming,Ahbrink schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:50:
[...]
@MotorBeast Bedankt voor je reactie, echter ik ben nieuw hier, snap helaas je afkortingen niet, wat betekend:
VV
SWW
FE
L/L
L/W
Sanitair warm water
Full electric
Lucht/Lucht
Lucht/Water
Vanuit ervaring; de WP slaat als hij onder een bepaalde setpoint komt, in. Deze is in te stellen in de parameters. Default is 5 graden onder setpoint meen ik.sender schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Verwarm je de xstore dan via de warmtepomp of elektrisch?
Maw: 60 graden vat temperatuur minus 5 graden, schakelt de WP in.
Elektrisch wordt er niks verwarmd, legionella run doet de Xstore/Xtend op de ketel (dus gas)
Het uitlezen van sensoren zou moeten lukken via ESP's en https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge.
Wat is jullie advies met betrekking tot de thermostaat, gewoon die van Intergas zelf nemen? Is deze via HA te bedienen? Volgens mij zit er een gateway bij die uit te lezen én te bedienen is met HA — klopt dat?
Een warmwaterboiler van Intergas zelf nemen? Die lijken goed met elkaar samen te werken. Mijn installateur gaf wel aan dat een ander merk ook geen probleem is.
Is hier iemand die Smart Grid Ready gebruikt? Er wordt gesproken over de connector X3, maar hoe deze precies aangestuurd moet worden is me niet helemaal duidelijk. Heeft iemand een schema of foto van de aansluitingen? In de installatie handleiding kon ik het niet vinden. Deze zou dan met de warmtepomp moeten werken, maar werkt dit ook in combinatie met de boiler?
Hopelijk vraag ik niet teveel
(Actueel een cv-ketel remeha, toon thermostaat, radiatorren, 950 kuub gas verbruik. Advies was hybride van installateur, omdat er geen vloerverwarming is. En terug verdien tijd zou korter zijn. Zonnepanelen)
Gisteren volgens de statistieken ongeveer 15,2 kWh warmte uit de woning gehaald tegen 3,4 kWh stroom.
Uitlezen kan via ESP's, maar het kan ook via WiFi: https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtenddomoticauser schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:49:
Ik overweeg momenteel de warmtepomp van Intergas (Xtend), en lees er veel positieve recensies over. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is de Home Assistant aansturing.
Het uitlezen van sensoren zou moeten lukken via ESP's en https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge.
Wat is jullie advies met betrekking tot de thermostaat, gewoon die van Intergas zelf nemen? Is deze via HA te bedienen? Volgens mij zit er een gateway bij die uit te lezen én te bedienen is met HA — klopt dat?
De Comfort Touch + Gateway heeft inderdaad een HA integratie waarmee je de thermostaat kan uitlezen (dat kan ook via de Xtend HA koppeling zonder Gateway) en kan bedienen via HA, zowel handmatig als via een automatisering.
Nee, dat is al eerder aangegeven, dat werkt voor geen meter. Alleen de eerste 10cm bij de aansluitingen van je radiator wordt koud, de rest blijft gewoon kamertemperatuur.wilwilwil schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:24:
of koelen ook echt werkt met enkel radiatoren ?
Daarna heb ik een "opentherm gateway" geprobeerd, 2 om precies te zijn, 1 tussen de thermostaat en 1 tussen de xtend en de xtreme. Je ziet een hoop, maar toch nog niet wat er in de extend web interface zit.
Vele malen bellen en mail met intergas, maar die zijn te druk met, ja waarmee? want ze reageren nooit terug.
Dus heb ik zelf wat geknutseld met esphome. 2x een ESP32 met esphome geflashed. 1 verbind met de xtend, 1 met HomeAssistant. Onderling met UART. Ik heb de code en het voorbeeld hier gezet:
Github: sanderlv/esphome-xtend-wifi-wifi
DISCLAIMER: er zitten nog wat " foutjes" in, zelf aanpassen :-)
[ Voor 3% gewijzigd door sender op 20-06-2026 23:00 ]
Klopt, de gateway levert weinig info. Rechtstreeks communiceren met de Xtend is de juiste manier om goede info te loggen. Die info komt overeen met alles wat je kunt zien op de schermen die je ziet als je met een browser verbinding hebt met de Xtend. De HA integratie is al genoemd. Ik heb zelf de Domoticz integratie gemaakt.sender schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:31:
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, ik heb heel lang zitten tobben... een Intergas gateway (moet v2 zijn), home assistant integration erbij, maar het is en blijft gelimiteerd wat je kunt "zien".
Daarna heb ik een "opentherm gateway" geprobeerd, 2 om precies te zijn, 1 tussen de thermostaat en 1 tussen de xtend en de xtreme. Je ziet een hoop, maar toch nog niet wat er in de extend web interface zit.
Vele malen bellen en mail met intergas, maar die zijn te druk met, ja waarmee? want ze reageren nooit terug.
Dus heb ik zelf wat geknutseld met esphome. 2x een ESP32 met esphome geflashed. 1 verbind met de xtend, 1 met HomeAssistant. Onderling met UART. Ik heb de code en het voorbeeld hier gezet:
Github: sanderlv/esphome-xtend-wifi-wifi
GitHub - WillemD61/XTEND-plugin: Domoticz plugin for Intergas Xtend data collection · GitHub
Omdat soms het WIFI punt toch nog sluit heb ik bovendien een klein programmaatje gemaakt dat controleert of er nog verbinding is en, zo niet, een servo aanstuurt die met een palletje fysiek op de knop van de Xtend drukt om het WIFI punt weer aktief te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door WillemD61 op 20-06-2026 22:39 ]
Top! zie er netjes uit. Mijn wifi punt is juist andersom. het is ALTIJD AANWillemD61 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:37:
[...]
Klopt, de gateway levert weinig info. Rechtstreeks communiceren met de Xtend is de juiste manier om goede info te loggen. Die info komt overeen met alles wat je kunt zien op de schermen die je ziet als je met een browser verbinding hebt met de Xtend. De HA integratie is al genoemd. Ik heb zelf de Domoticz integratie gemaakt.
GitHub - WillemD61/XTEND-plugin: Domoticz plugin for Intergas Xtend data collection · GitHub
Omdat soms het WIFI punt toch nog sluit heb ik bovendien een klein programmaatje gemaakt dat controleert of er nog verbinding is en, zo niet, een servo aanstuurt die met een palletje fysiek op de knop van de Xtend drukt om het WIFI punt weer aktief te maken.
Als ik het goed begrijp heb je een van de ESP devices ingeplugd in één van de Xtend poorten om daarmee serieel te communiceren en hoef je dus niet het Xtend WIFI punt te gebruiken?sender schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:58:
[...]
Top! zie er netjes uit. Mijn wifi punt is juist andersom. het is ALTIJD AAN. Mijn code is overigens ver van af want het is nogal een werk om alle entities en opties juist uit te lezen.
Nee 1 connect met de wifi AP van de extend en de ander in je home netwerk. beide ESP's zijn - met elkaar - via serial geconnect.WillemD61 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Als ik het goed begrijp heb je een van de ESP devices ingeplugd in één van de Xtend poorten om daarmee serieel te communiceren en hoef je dus niet het Xtend WIFI punt te gebruiken?
In het vorige stookseizoen (de Xtend is nieuw geplaatst in september), viel het op dat als de buitentemp zo rond het vriespunt was, dat er een soort van waterslag klinkt nadat de warmtepomp bezig was. Hij leek een compressie ronde te doen en daarne te gaan pompen. Daarna klonk een flinke dreun.
Dat leek te komen van een vier-weg-klep die mogelijk te snel dicht gedaan word, en dat dat mogelijk met een update opgelost kon worden.
Correct? Is die update wellicht al uitgerold?
Mijn partner heeft de mengkraan op 52 graden staan. Dan is 80l wat krapStefanri schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:21:
Als je de Xtore opn52 graden zet gebruikt die geen gas, heb het nu meer dan een jaar en je kan zeker 10 min douchen. in 55 min is die weer klaar voor gebruik. werkt nu een jaar feilloos.
Ik hoor een dergelijk geluid aan het einde van een defrost._Apache_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:37:
Ik weet dat het niet echt het seizoen van de Xtend is, maar vroef me iets af.
In het vorige stookseizoen (de Xtend is nieuw geplaatst in september), viel het op dat als de buitentemp zo rond het vriespunt was, dat er een soort van waterslag klopt als de warmtepomp bezig was. Hij leek een compressie ronde te doen en daarne te gaan pompen. Daarna klonk een flinke dreun.
Dat leek te komen van een vier-weg-klep die mogelijk te snel dicht gedaan word, en dat dat mogelijk met een update opgelost kon worden.
Dat hoor ik ook aan het eind van de defrost. Zeker rond het vriespunt, dan is het vaker vochtiger dan onder het vriespunt.WillemD61 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:35:
[...]
Ik hoor een dergelijk geluid aan het einde van een defrost.
Parameter P005 is geactiveerd en opgeslagen ("Koelfunctie beschikbaar").
Als ik dan opnieuw de portal open krijg ik de melding 'outdoor unit not capable of cooling'.
De handleiding geeft er ook bijzonder weinig informatie over..
De unit is mijn wel verkocht als een Xtend Cool Grey.
En heel eerlijk, ik verwacht niet dat hij de woonkamer in deze hittegolf helemaal naar 20C kan brengen, maar 'het randje eraf halen' zou wel fijn zijn.
Ik had ook een flinke dreun aan het eind van een defrost cycle. @Fullpower heeft bij mij (beta) firmware 0.91 gepushed (ik zat op 0.86). Daarin zit een "silent defrost" modus. Dat heeft de dreun behoorlijk verminderd. Nog wel hoorbaar maar veel minder hard._Apache_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:37:
Ik weet dat het niet echt het seizoen van de Xtend is, maar vroef me iets af.
In het vorige stookseizoen (de Xtend is nieuw geplaatst in september), viel het op dat als de buitentemp zo rond het vriespunt was, dat er een soort van waterslag klinkt nadat de warmtepomp bezig was. Hij leek een compressie ronde te doen en daarne te gaan pompen. Daarna klonk een flinke dreun.
De defrostcyclus duurt overigens daardoor iets langer, dus dat is de prijs die je er voor betaalt
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Bij mij heeft @Fullpower er een andere firmware gepusht die de "langs denderende vrachttrein" tijdens het ontdooien heeft opgelost. Geen idee wat voor versie dat is en of die er nog op staat.JanPedaal schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:10:
[...]
Ik had ook een flinke dreun aan het eind van een defrost cycle. @Fullpower heeft bij mij (beta) firmware 0.91 gepushed (ik zat op 0.86). Daarin zit een "silent defrost" modus. Dat heeft de dreun behoorlijk verminderd. Nog wel hoorbaar maar veel minder hard.
De defrostcyclus duurt overigens daardoor iets langer, dus dat is de prijs die je er voor betaalt
Bij mij precies hetzelfde probleem. Ik ben benieuwd naar de setup van anderen (@Justin) waar het het wel werkt: parameters + type thermostaat._Apache_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:43:
Ik probeer hier de koelfunctie in te schakelen, maar krijg een vreemde foutmelding.
Parameter P005 is geactiveerd en opgeslagen ("Koelfunctie beschikbaar").
Als ik dan opnieuw de portal open krijg ik de melding 'outdoor unit not capable of cooling'.
De handleiding geeft er ook bijzonder weinig informatie over..
De unit is mijn wel verkocht als een Xtend Cool Grey.
En heel eerlijk, ik verwacht niet dat hij de woonkamer in deze hittegolf helemaal naar 20C kan brengen, maar 'het randje eraf halen' zou wel fijn zijn.
Ik had hetzelfde probleem. Held @Fullpower heeft dit remote voor me gefixt.buxieflux schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:49:
[...]
Bij mij precies hetzelfde probleem. Ik ben benieuwd naar de setup van anderen (@Justin) waar het het wel werkt: parameters + type thermostaat.
De handleiding zegt hier heel weinig over, ook in de app vind ik niets.buxieflux schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:49:
[...]
Bij mij precies hetzelfde probleem. Ik ben benieuwd naar de setup van anderen (@Justin) waar het het wel werkt: parameters + type thermostaat.
Gemini vertelt mij dat we in het service menu moeten zijn, en geeft doodleuk de installateurscode.
Misschien toch maar even de installateur bellen, met hoe zit dit nou.
Ben benieuwd of @Fullpower meer info heeft voor ons! En @Justin, heb jij de Intergas gateway en Intergas Comfort Touch thermostaat toevallig? Volgens de Intergas helpdesk is die nodig voor de koelfunctie (en verder verwijzen ze naar je installateur).
Ik heb idd de gateway en de Comfort Touch.buxieflux schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:28:
Ja het is een instelling die de installateur zou moeten doen, maar veel installateurs komen denk ik niet veel verder dan de fabrieksinstellingen configureren en bij storingen direct de Intergas storingslijn bellen.
Ben benieuwd of @Fullpower meer info heeft voor ons! En @Justin, heb jij de Intergas gateway en Intergas Comfort Touch thermostaat toevallig? Volgens de Intergas helpdesk is die nodig voor de koelfunctie (en verder verwijzen ze naar je installateur).
Ik begreep eerder in dit topic dat de thermostaat minimaal V19 moet zijn als ik het me goed herinner. Dat staat achterop de thermostaat als je 'm van de muur af klikt.
Dan ga ik het toch eens met de Comfort Touch thermostaat proberen. Ik heb nu een andere thermostaat aangesloten met OpenTherm. De foutcode die je krijgt bij inschakelen van de koelfunctie (N085 - buitenunit kan niet koelen) is dan vooral wat verwarrend.Justin schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:53:
[...]
Ik heb idd de gateway en de Comfort Touch.
Ik begreep eerder in dit topic dat de thermostaat minimaal V19 moet zijn als ik het me goed herinner. Dat staat achterop de thermostaat als je 'm van de muur af klikt.
Als ik succes heb meld ik me hier weer.
Hij wordt nu natuurlijk niet gebruikt met dit weer. Zal het door het warme weer komen en de zon die op de buitenunit staat?
/f/image/jGqi77wIri5U6iwOX4jaFHk0.png?f=fotoalbum_large)
-edit- een reset (stekker 10seconden eruit) lostte de foutmelding op voor een 2 minuten. Coil temperature is nu 66 graden. Buitenunit valt bijna in de schaduw, kijken wat dat doet.
Begin Juli komt een monteur voor onderhoud, zal hem er ook eens op wijzen.
[ Voor 17% gewijzigd door Aldmar op 24-06-2026 14:09 ]
Bij mij geeft de Outside temperature altijd al onbetrouwbare waarden als de zon schijnt (in de winter werkt dat i.c.m. WAR redelijk om de zoninstraling te 'compenseren'), maar nu zag ik die binnen vijf minuten fluctueren tussen de 47,5 en de 42 (2x op en neer), waarschijnlijk door dat zuchtje wind, dat af en toe langskomt.
Waar kreeg je de foutmelding op dan? Thermostaat, pushmelding op je telefoon? Ik moet naar de zolder om de AP te activeren en dan de browser in. Nu heb ik ook geen Intergas thermostaat maar gewoon een Honeywell round connect.Aldmar schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:06:
Kreeg een half uur geleden een foutmelding op de Xtend "condensing_temp_high_error". Welke sensor is met deze foutmelding gemoeid? Vermoed zelf de 'coil temperature' van 65,5 graden...
Hij wordt nu natuurlijk niet gebruikt met dit weer. Zal het door het warme weer komen en de zon die op de buitenunit staat?
[Afbeelding]
-edit- een reset (stekker 10seconden eruit) lostte de foutmelding op voor een 2 minuten. Coil temperature is nu 66 graden. Buitenunit valt bijna in de schaduw, kijken wat dat doet.
Begin Juli komt een monteur voor onderhoud, zal hem er ook eens op wijzen.
Mijn coil zat afgelopen dag tussen maximaal 50 (overdag) en minimaal 40 (snachts) en de suction line temperature altijd rond de -20.a2aan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:13:
@Aldmar interessant moment om naar de live data te kijken! Mijn Xtend staat nu ook in de volle zon, maar op de dakkapel vangt 'ie af en toe nog wel een zuchtje wind. Bij mij zijn de Exhaust en Suction line temperaturen vergelijkbaar met de jouwe, maar mijn Evaporator (denk hetzelfde als jouw Coil) is 'slechts' 40 graden, waardoor mijn Suction line Overheat ook maar -2,5 graad is, tegenover -28,5 bij jou. Als de error inderdaad hiermee te maken heeft, heb ik dus nog wel een ruime marge.
Bij mij geeft de Outside temperature altijd al onbetrouwbare waarden als de zon schijnt (in de winter werkt dat i.c.m. WAR redelijk om de zoninstraling te 'compenseren'), maar nu zag ik die binnen vijf minuten fluctueren tussen de 47,5 en de 42 (2x op en neer), waarschijnlijk door dat zuchtje wind, dat af en toe langskomt.
Via Home Asisstant. Daar heb ik een automation ingericht die mij op mijn telefoon een pushbericht stuurt als er een error voorvalt.Miglow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Waar kreeg je de foutmelding op dan? Thermostaat, pushmelding op je telefoon? Ik moet naar de zolder om de AP te activeren en dan de browser in. Nu heb ik ook geen Intergas thermostaat maar gewoon een Honeywell round connect.
En op de (Intergas) thermostaat in de woonkamer staat ook n 11 (ipv huidige temperatuur).
[ Voor 8% gewijzigd door Aldmar op 24-06-2026 15:23 ]
Als ik mag gokken, dan is je coil (verdamper/evaporator) temperatuursensor de weg kwijt, en geeft die structureel zo'n 20 graden te hoog aan. Want ik mag aannemen dat als je Xtend 'uit' staat, er 's nachts geen enkel component 40 graden warm is/blijft.Aldmar schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:21:
[...]
Mijn coil zat afgelopen dag tussen max 50 (overdag) en min 40 (snachts) en de suction line temperature altijd rond de -20.
[Afbeelding]
Dat moet ik ook nog eens inrichten. Heb een oud WiFi USB-stickje in de host server geplugd, maar die wordt niet automatisch herkend door HA. Volgens mij is het een TP-link WiFi5 stickje.Aldmar schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:22:
[...]
Via Home Asisstant. Daar heb ik een automation ingericht die mij op mijn telefoon een pushbericht stuurt als er een error voorvalt.
En op de (Intergas) thermostaat in de woonkamer staat ook n 11 (ipv huidige temperatuur).
Zoiets dacht ik ook. In ieder geval vreemd dat in de nacht 'iets' 40 graden gemeten wordt.a2aan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:32:
[...]
Als ik mag gokken, dan is je coil (verdamper/evaporator) temperatuursensor de weg kwijt, en geeft die structureel zo'n 20 graden te hoog aan. Want ik mag aannemen dat als je Xtend 'uit' staat, er 's nachts geen enkel component 40 graden warm is/blijft.
Coil is nu 63 graden en na een herstart blijft de error ook weg. 65 graden lijkt dus een grens te zijn voor de error.
Zal het de monteur zeggen als hij onderhoud komt doen.
Ik had ook de melding N085 na het instellen van de parameters in het service menu. Gebeld met Intergas en die hebben op afstand het vrijgegeven en hierna werkt het goed!buxieflux schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:59:
[...]
Dan ga ik het toch eens met de Comfort Touch thermostaat proberen. Ik heb nu een andere thermostaat aangesloten met OpenTherm. De foutcode die je krijgt bij inschakelen van de koelfunctie (N085 - buitenunit kan niet koelen) is dan vooral wat verwarrend.
Als ik succes heb meld ik me hier weer.
Wij hebben een PVC vloer met vloerverwarming, we houden het nu in huis constant op 21-21,5 graden. Wel even het dauwpunt berekenen maar tot op heden geen condens op de leidingen of vloer.
Iedereen die op visite komt is aangenaam verrast!
Om 12:00 aanvoertemperatuur 1 graad laten zakken en draait lekker door.
[ Voor 21% gewijzigd door nietnodig op 25-06-2026 00:46 ]
Goed om te lezen!nietnodig schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:42:
[...]
Ik had ook de melding N085 na het instellen van de parameters in het service menu. Gebeld met Intergas en die hebben op afstand het vrijgegeven en hierna werkt het goed!
Wij hebben een PVC vloer met vloerverwarming, we houden het nu in huis constant op 21-21,5 graden. Wel even het dauwpunt berekenen maar tot op heden geen condens op de leidingen of vloer.
[Afbeelding]
Je hebt vloerverwarming, hoe heb je dit gedaan met de pomp? Draait die continue? Want bij mij zit er een goed werkende pomp schakelaar tussen die alleen aan gaat boven bepaalde temperatuur.
Yes, ik kreeg een berichtje van @Fullpower en die heeft dit op afstand voor mij gedaannietnodig schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:42:
[...]
Ik had ook de melding N085 na het instellen van de parameters in het service menu. Gebeld met Intergas en die hebben op afstand het vrijgegeven en hierna werkt het goed!
[Afbeelding]
Hier ook overal PVC vloer met vloerverwarming, maar ik ben nu vooral nog aan het stoeien met het dauwpunt, de temperatuur + rv is binnen nu eigenlijk te hoog, dus ik moet een hoog minimum aanhouden voor de aanvoertemperatuur waardoor er nog niet heel erg merkbaar gekoeld wordt.
Hoe heb jij je dauwpunt instelling geregeld (als in: wat is jouw P244 setting? en heb je iets aangesloten wat een rv waarde doorgeeft aan de Xtend?).
Zonnepanelen zijn niet nodig voor WP terugverdienen, het helpt. Verder is op lange termijn FE altijd goedkoper dan hybride https://warmtepompofgas.nl/ Tevens is het onzin dat je met radiatoren niet FE kan. Ik heb een monoblock van Vaillant en met 2 vingers in de neus FE met radiatoren in een nageisoleerde woning uit 1978. Onzin dat dit alleen kan met VV.domoticauser schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:49:
Ik overweeg momenteel de warmtepomp van Intergas (Xtend), en lees er veel positieve recensies over. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is de Home Assistant aansturing.
Een warmwaterboiler van Intergas zelf nemen? Die lijken goed met elkaar samen te werken. Mijn installateur gaf wel aan dat een ander merk ook geen probleem is.
Is hier iemand die Smart Grid Ready gebruikt? Er wordt gesproken over de connector X3, maar hoe deze precies aangestuurd moet worden is me niet helemaal duidelijk. Heeft iemand een schema of foto van de aansluitingen? In de installatie handleiding kon ik het niet vinden. Deze zou dan met de warmtepomp moeten werken, maar werkt dit ook in combinatie met de boiler?
Hopelijk vraag ik niet teveel![]()
(Actueel een cv-ketel remeha, toon thermostaat, radiatorren, 950 kuub gas verbruik. Advies was hybride van installateur, omdat er geen vloerverwarming is. En terug verdien tijd zou korter zijn. Zonnepanelen)
YouTube: Hybride warmtepomp: voorloper of achterblijver?
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-06-2026 11:57 ]
Je moet een stick hebben met Linux kernel support:Miglow schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:36:
[...]
Dat moet ik ook nog eens inrichten. Heb een oud WiFi USB-stickje in de host server geplugd, maar die wordt niet automatisch herkend door HA. Volgens mij is het een TP-link WiFi5 stickje.
https://github.com/morrownr/USB-WiFi/blob/main/home/USB_WiFi_Adapters_that_are_supported_with_Linux_in-kernel_drivers.md#n150---usb-2---24-ghz-wifi-4
Ik heb de pomp van de verdeler constant aanstaan zonder pompschakelaar.sender schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:02:
[...]
Goed om te lezen!
Je hebt vloerverwarming, hoe heb je dit gedaan met de pomp? Draait die continue? Want bij mij zit er een goed werkende pomp schakelaar tussen die alleen aan gaat boven bepaalde temperatuur.
Ik ben nog een beetje aan het spelen maar heb nu 16 graden aanvoertemperatuur wat uiteindelijk de vloer bovenop gemeten met infraroodmeter 19/19,5 graden constant houdt. Heb wel een ventilator aan staan om wat luchtstroom te creëren tussen vloer en plafond.buxieflux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:13:
[...]
Yes, ik kreeg een berichtje van @Fullpower en die heeft dit op afstand voor mij gedaan. Maar Intergas bellen kan dus ook.
Hier ook overal PVC vloer met vloerverwarming, maar ik ben nu vooral nog aan het stoeien met het dauwpunt, de temperatuur + rv is binnen nu eigenlijk te hoog, dus ik moet een hoog minimum aanhouden voor de aanvoertemperatuur waardoor er nog niet heel erg merkbaar gekoeld wordt.
Hoe heb jij je dauwpunt instelling geregeld (als in: wat is jouw P244 setting? en heb je iets aangesloten wat een rv waarde doorgeeft aan de Xtend?).
De xtend aangezet voordat het al zo warm werd en de kids meegegeven de deuren goed dicht te houden.
De luchtvochtigheid is momenteel 66% binnen en die hou ik goed in de gaten, mocht die flink omhoog gaan (wat de afgelopen dagen nog niet is geweest) dan zal ik de aanvoer verhogen of xtend uitzetten.
Liefst ga ik dat straks regelen met een dauwpuntsensor dat je er geen omkijken naar hebt maar daarvoor weet ik nog niet hoe en waar en te sluiten.
Voor nu is het helemaal goed zo met deze temperaturen 😁
Ah ok. Dat kost mij met 40 ct per kwh en 80w pomp 280 euro per jaar...nietnodig schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:38:
[...]
Ik heb de pomp van de verdeler constant aanstaan zonder pompschakelaar.
Je zou kunnen overwegen om tijdens de ergste hitte(golven) de pomp continu aan te hebben, en de rest van de tijd met de schakelaar.sender schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:11:
[...]
Ah ok. Dat kost mij met 40 ct per kwh en 80w pomp 280 euro per jaar...
Maar hoe kom jij aan zulke hoge tarieven, en is 80W niet erg veel voor een pomp? Idealiter draait je warmtepomp juist in de wintermaanden zoveel mogelijk 24×7...
80 watt voor 10 groepen. 3 jarig corona contract...a2aan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:49:
[...]
Je zou kunnen overwegen om tijdens de ergste hitte(golven) de pomp continu aan te hebben, en de rest van de tijd met de schakelaar.
Maar hoe kom jij aan zulke hoge tarieven, en is 80W niet erg veel voor een pomp? Idealiter draait je warmtepomp juist in de wintermaanden zoveel mogelijk 24×7...
Zo, das veel!sender schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:11:
[...]
Ah ok. Dat kost mij met 40 ct per kwh en 80w pomp 280 euro per jaar...
Hier de Wilo pomp hoogste stand max 41W met 0,22 cent (en tot eind 2026 niks door salderen)
Dan snap ik je wel
Nou, nu met pompschakelaar betaal ik dat dus niet ;-)nietnodig schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:33:
[...]
Zo, das veel!
Hier de Wilo pomp hoogste stand max 41W met 0,22 cent (en tot eind 2026 niks door salderen)
Dan snap ik je wel
Heb ik ook eens gehad. Ging vanzelf weer over, na een dag of zo. Geen idee waarom.GroundBreaking schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:36:
Het stomme is dat de Xtend zegt verbinding te hebben met de Gateway, de Gateway alleen niet met de Xtend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie op mijn energiemonitor dat de Xtendcirculatiepomp elk half uur gaat draaien, ik zou deze tijd willen verlengen, dit betekent nu dat de vloer ver boven de 20 graden komt, misschien dat Fullpower daar een aanwijzing voor heeft?.
Ik zou de vloertemperatuur op 20 graden willen houden, daarvoor moet de Xtend koelen, Ik heb de aanwijzing van Fullpower van 30 mei j.l. gelezen, de huidige thermostaat softwareversie V18 voldoet nog niet, en er wordt een melding gegeven dat de WP niet kan koelen.
Instellingen P230=1. / P235=20. / P237=1. /P238=0. / P244=?
Ik denk niet dat je een cool grey hebt als ie in 2024 geplaatst is. Volgens mij werd die pas in 2025 echt beschikbaar, maar dat moet een simpele check naar buiten zijn, is de unit with of grijs? Indien wit kan hij sowieso niet koelen.Sparrow schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:39:
Ik ben nieuw op dit forum, sinds december 2024 is bij ons de Xtend in bedrijf.
Ik zie op mijn energiemonitor dat de Xtendcirculatiepomp elk half uur gaat draaien, ik zou deze tijd willen verlengen, dit betekent nu dat de vloer ver boven de 20 graden komt, misschien dat Fullpower daar een aanwijzing voor heeft?.
Ik zou de vloertemperatuur op 20 graden willen houden, daarvoor moet de Xtend koelen, Ik heb de aanwijzing van Fullpower van 30 mei j.l. gelezen, de huidige thermostaat softwareversie V18 voldoet nog niet, en er wordt een melding gegeven dat de WP niet kan koelen.
Instellingen P230=1. / P235=20. / P237=1. /P238=0. / P244=?
Volgens mij kan je de Thermostaat niet updaten, en is dat dan een nieuwe kopen als je wel een Coolgrey Xtend hebt.
soort van herkenbaar. Bij mij doet hij het ook wel/niet. De thermostaat in de woonkamer doet het gewoon, via de browser kan ik hem benaderen en wordt een heater gezien (de xtend), maar in mijn HA zegt de Intergas integratie dat er geen heaters zijn. De HA was even soort van gecrashed, en toen was ie weg.GroundBreaking schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:25:
Ineens valt de verbinding van mijn gateway met de Xtend regelmatig weg. Iemand een idee waarom? Als in in het verleden nooit last van gehad en de Xtend en de Gateway leven nog steeds op de zelfde plek.
..................
oh, en nu nog even testen en screenshot als bewijs...
en hij doet het weer.
Na een paar telefoontjes ben ik wat wijzer, maar toch nog niet veel.
Context : Ik heb een Intergas Xtend laten plaatsen afgelopen september, laten installeren, en deze is mij verkocht als 'warmtepomp die ook kan koelen'. Want destijds was de reguliere Xtend niet meer beschikbaar, en gewisseld tegen een Xtend Cool Grey, met als opmerking dat deze OOK kan koelen. Mijn setup is, intergas Xtend, gecombineerd met intergas cv, en gekoppeld aan laag temperatuur radiatoren, die geblazen zijn (radson U-low e's). Heeft het dit stookseizoen van 800m3 teruggebracht naar 170m3, en stroom gaf een sCoP van een lage 4, daar ben ik best tevreden mee.
Afgelopen donderdag een monteur gesproken - die toevallig ook de installatie heeft gedaan - en die had toch slecht nieuws. Die gaf aan dat de setup (LT radiatoren) gewoon niet gaat werken met koelen. De LT radiatoren hebben niet het vermogen om de overbrenging te doen. Zelfs als je je verwachtingen bijstelt dat je in extreme warmte buiten de woonkamer terug wilt koelen naar zeg, 23-24C, zal dat niet lukken. En zelfs met zonnepalenen die 15-20kWh per dag opbrengen 'vind hij het enorme energieverspilling'. Hij verbaasde zich vooral naar zijn verkopende collega die de koelmogelijkheid heeft verkocht.
De monteur wil er eigenlijk niet aan, en die geeft ook aan dat 'de koelcapaciteit samen met Intergas ingeschakeld moet worden en niet zomaar beschikbaar is'. Ik verbaasde mij erover dat het als zodanig verkocht is, en dat ik niet van plan ben nog een keer de monteur te betalen om koeling in te schakelen. Nog even los van het technische verhaal.
Als koelen niet realistisch is voor mijn setup, verkoop het dan ook niet als zodanig. Ben er zelf nog niet uit wat voor standpunt ik in deze wil innemen, maar leun toch naar de 'je hebt het mij verkocht, ga maar leveren' houding. Het is niet voor niets dat ik door een specialist laat doen.
[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 29-06-2026 10:09 ]
Daar is op zich niks aan gelogen, alleen blijkt die koelfunctie niet compatible met jouw afgiftesysteem.
Ik vraag me af of jou hier echt iets is verkocht dat niet voldoet, of dat er rondom de vervanging onder garantie onterecht, maar ook onbedoeld verkeerde verwachtingen zijn ontstaan. Het was netjes geweest als men even het afgiftesysteem had gecheckt voordat ze koelen benoemden, maar je kan op basis daarvan niet verwachten dat ze gratis je afgiftesysteem gaan vervangen, lijkt me...
Mijn ervaring met monteurs (ik heb er twee in huis gehad) is dat zij erg leunen op de helpdesk centrale van Intergas. Bij het inregelen of bij storingen of vragen bellen ze op en dan kan Intergas op afstand meekijken en aanpassingen doen. Dus in die zin zou je monteur nog wel een punt hebben, maar waarschijnlijk wil hij er vooral niet aan vanwege het afgiftesysteem.
Ik zou ook niet goed weten wat ik in jouw geval zou doen. Zelfs als er zwart op wit staat dat ze je een warmtepomp leveren die kan koelen, dan hebben ze theoretisch gelijk - afhankelijk van hoe je dat interpreteert... Maar ik snap wel dat je hier erg van baalt.
@nietnodig dat klinkt wel erg netjes, wat was de binnentemperatuur toen je de warmtepomp op koelen hebt ingesteld? Bij mij was de temperatuur + luchtvochtigheid (27/66) binnen al zo hoog dat ik de aanvoer niet onder de 21 graden heb durven instellen om condens te voorkomen. Ik ben zoals jij ook nog op zoek naar een dauwpuntsensor.
Tijdens het opstellen van de offerte is aangeboden om te wisselen naar Cool Grey omdat de reguliere Xtend pas 8-10 weken later geleverd kan worden. Met ook de schommelende levertijden wild de installateur liever over naar de Cool Grey.a2aan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:09:
@_Apache_ tja, dat de Xtend kan koelen is niet gelogen. Als ik je goed begrijp had je eerst een 'gewone' Xtend, en is die onder garantie vervangen door een Cool Grey? Daarbij heeft 'men' denk ik geprobeerd het leed (van overlast rondom defect/overlast) te verzachten door te vertellen dat die nieuwe nóg beter is, aangezien die óók kan koelen.
Daar is op zich niks aan gelogen, alleen blijkt die koelfunctie niet compatible met jouw afgiftesysteem.
Ik vraag me af of jou hier echt iets is verkocht dat niet voldoet, of dat er rondom de vervanging onder garantie onterecht, maar ook onbedoeld verkeerde verwachtingen zijn ontstaan. Het was netjes geweest als men even het afgiftesysteem had gecheckt voordat ze koelen benoemden, maar je kan op basis daarvan niet verwachten dat ze gratis je afgiftesysteem gaan vervangen, lijkt me...
Deze werd met als opmerking 'buitenunit heeft een andere kleur, geen meerprijs EN kan koelen', ge-akkoordeerd. Afgite systeem vervangen zal je mij niet over horen,, maar vind het wel jammer dat zij het hele systeem kennen, en hebben aangegeven dat het kan koelen.
En dat het koelsysteem nog achter slot en grendel zit, van wat ik begreep heb je niet alleen de installateurscode nodig om in het service menu te komen, heb je ook nog Intergas op afstand nodig om hem te unlocken. Daar krijg als IT'er natuurlijk wel een beetje de kriebels van.
Ja, de installateurscode is vrij makkelijk te achterhalen, maar ik ga niet zomaar in de parameters rommelen. Het is en blijft een vrij complex systeem.
[ Voor 13% gewijzigd door _Apache_ op 29-06-2026 13:50 ]
27/66 hoog ja? Zaterdag was het bij mij 31/67 in de woonkamer om het over de slaapkamers aan de achterkant maar niet te hebben....buxieflux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:32:
@Apache Ik ben het wel eens met @a2aan. Vervelend dat het je zo aan je 'verkocht' is, ik denk dat het sowieso wel iets te rooskleurig is. Voor zover ik weet kun je met de koelfunctie van een WP de temperatuurpieken iets afvlakken (een paar graden onder wat de ruimtetemperatuur zou zijn zonder koeling), maar daarvoor is volgens mij toch echt vloerverwarming als afgiftesysteem nodig. Gelukkig heb je voor verwarming nog steeds wel een goed werkend systeem.
Mijn ervaring met monteurs (ik heb er twee in huis gehad) is dat zij erg leunen op de helpdesk centrale van Intergas. Bij het inregelen of bij storingen of vragen bellen ze op en dan kan Intergas op afstand meekijken en aanpassingen doen. Dus in die zin zou je monteur nog wel een punt hebben, maar waarschijnlijk wil hij er vooral niet aan vanwege het afgiftesysteem.
Ik zou ook niet goed weten wat ik in jouw geval zou doen. Zelfs als er zwart op wit staat dat ze je een warmtepomp leveren die kan koelen, dan hebben ze theoretisch gelijk - afhankelijk van hoe je dat interpreteert... Maar ik snap wel dat je hier erg van baalt.
@nietnodig dat klinkt wel erg netjes, wat was de binnentemperatuur toen je de warmtepomp op koelen hebt ingesteld? Bij mij was de temperatuur + luchtvochtigheid (27/66) binnen al zo hoog dat ik de aanvoer niet onder de 21 graden heb durven instellen om condens te voorkomen. Ik ben zoals jij ook nog op zoek naar een dauwpuntsensor.
Haha ja ik bedoelde ook eigenlijk donderdag, toen ik de koelfunctie wilde aanzetten. Bij mij liep het uiteindelijk ook op tot rond de 30/70. Mijn punt was vooral dat het met deze omstandigheden sowieso niet echt lukt om met de Xtend te effectief koelen zonder risico op condensvorming. Tenzij je op tijd begonnen bent misschien en een strak deurenregime hanteert zoals @nietnodig (ik vermoed in een goed geïsoleerde woning).Miglow schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:51:
[...]
27/66 hoog ja? Zaterdag was het bij mij 31/67 in de woonkamer om het over de slaapkamers aan de achterkant maar niet te hebben....
Met een hond die graag buiten is wordt een strak deuren regime het niet. En buiten dat, een eind jaren 60, begin jaren 70 sociale huurwoning die na geïsoleerd is maar nog steeds dunne muren heeft en de achterkant op het zuidwesten is het een redelijk kansloze missie om het koel te houden. In de slaapkamer achter werken de muren in deze tijd als radiatoren en stralen gewoon warmte uit. Wij hebben dan ook donderdag-vrijdag en vrijdag-zaterdag nacht buiten op de loungeset geslapen.buxieflux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:10:
[...]
Haha ja ik bedoelde ook eigenlijk donderdag, toen ik de koelfunctie wilde aanzetten. Bij mij liep het uiteindelijk ook op tot rond de 30/70. Mijn punt was vooral dat het met deze omstandigheden sowieso niet echt lukt om met de Xtend te effectief koelen zonder risico op condensvorming. Tenzij je op tijd begonnen bent misschien en een strak deurenregime hanteert zoals @nietnodig (ik vermoed in een goed geïsoleerde woning).
De binnentemperatuur was ook nog maar 22 graden toen de koeling is aangezet.buxieflux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:32:
@Apache Ik ben het wel eens met @a2aan. Vervelend dat het je zo aan je 'verkocht' is, ik denk dat het sowieso wel iets te rooskleurig is. Voor zover ik weet kun je met de koelfunctie van een WP de temperatuurpieken iets afvlakken (een paar graden onder wat de ruimtetemperatuur zou zijn zonder koeling), maar daarvoor is volgens mij toch echt vloerverwarming als afgiftesysteem nodig. Gelukkig heb je voor verwarming nog steeds wel een goed werkend systeem.
We hebben een woning uit 1991, waarvan de vloer is nageisoleerd en alle ramen zijn vervangen door hedendaags HR++ en de achtermuur op het zuiden heb ik voorzien van een voorzetwand met 15cm isolatie en afgetimmerd met Douglas hout.
Deurenbeleid is zeker een dingetje met 2 kinderen in huis, op alle buitendeuren een dranger gezet en de schuifpui achter je kont dicht doen 😜 ook de kinderen hebben de voordelen afgelopen week ervaren en werken er graag aan mee.
Mijn installateur raadde het ook af en was echt faliekant tegen, overal condens en roest op de stalen leidingen, zonde van de energie en het werkt helemaal niet.
Maar puntje bij paaltje wisten ze niet eens hoe het te activeren 🤫
Alle stalen leidingen liggen hier bovengronds en in het zicht op zolder, de verdeler kan ik makkelijk bij in de gang dus af en toe controleer ik op condens maar tot nu toe gaat het goed.
Het valt wel op dat de pvc vloer door de kou wat stroever aanvoelt (of de schoonmaakster doet wat minder haar best 😅) en zonder slippers vinden wij het echt te koud aan de voeten maar is wel nodig om de temperatuur gelijk te houden 🥶
Met een ouderwetse ventilator zorg ik voor wat luchtstroom zodat de koude van de vloer zich wat sneller mengt met de warme lucht bovenin.
yup. wekelijks legionella-run naar 65gr. ketel springt dan bij.EdwinFl schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:52:
Is het iemand gelukt om de Xtore boven de 50 graden te krijgen? Als ik hem op 55 zet, dan komt hij toch niet verder. Ik heb een keer meegekeken op de statuspagina maar hij gaat onmiddellijk uit bij de 50.
Dat doet hij bij mij ook alleen de Xtend krijgt hem niet boven de 50 graden terwijl de standaardinstelling zelfs 60 is. De aanvoertemperatuur gaat tot 58 dus zou toch mogelijk moeten zijn.Alta_A schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:23:
[...]
yup. wekelijks legionella-run naar 65gr. ketel springt dan bij.
Het hangt af van de specifieke omstandigheden hoe hoog de Xtend de aanvoertemperatuur kan krijgen. Als hij op vol vermogen draait en hij komt niet verder dan 50° dan is dat je max, ondanks dat je de max temp instelling hoger kan zetten dan dat.EdwinFl schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:33:
[...]
Dat doet hij bij mij ook alleen de Xtend krijgt hem niet boven de 50 graden terwijl de standaardinstelling zelfs 60 is. De aanvoertemperatuur gaat tot 58 dus zou toch mogelijk moeten zijn.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Hij slaat af zodra de 50 bereikt wordt dus dat zal het niet zijn. Het lijkt eerder dat hij zich niets van de instelling aantrekt. Met 34 graden buiten draait hij zeker niet op vol vermogen.JanPedaal schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:05:
[...]
Het hangt af van de specifieke omstandigheden hoe hoog de Xtend de aanvoertemperatuur kan krijgen. Als hij op vol vermogen draait en hij komt niet verder dan 50° dan is dat je max, ondanks dat je de max temp instelling hoger kan zetten dan dat.
Wat voor kamerthermostaat is er aangesloten?EdwinFl schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:03:
[...]
Hij slaat af zodra de 50 bereikt wordt dus dat zal het niet zijn. Het lijkt eerder dat hij zich niets van de instelling aantrekt. Met 34 graden buiten draait hij zeker niet op vol vermogen.
Staat je Xtore watertemperatuur op 50c of op een hogere temperatuur? (Te bekijken via de webUI)
[ Voor 12% gewijzigd door Fullpower op 02-07-2026 20:15 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ja hij staat nu weer op 50. Maar als ik hem op 55 zet, stopt hij ook bij 50.Fullpower schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:13:
[...]
Wat voor kamerthermostaat is er aangesloten?
Staat je Xtore watertemperatuur op 50c of op een hogere temperatuur? (Te bekijken via de webUI)
Thermostaat is de comforttouch.
[ Voor 4% gewijzigd door EdwinFl op 02-07-2026 20:28 ]
:strip_exif()/f/image/IVXQMVewPMSPnJwUbyBOSQXr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Boqlke8bYlOhiPbtUC7FOxbJ.jpg?f=fotoalbum_large)