WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 15:52
MotorBeast schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:22:
@GroundBreaking
Dit kan natuurlijk nooit groter zijn met hybride. Een FE draait alleen maar op stroom en zal dus permanent, indien aanwezige opbrengst zonnepanelen, zonnestroom trekken.
Echter moet FE ook meer werken buiten de momenten dat er zonnestroom is. Dus vind ik het sowieso te kort door de bocht om te zeggen een hybride, heeft een groter gedeelte netstroom verbruik.

Maar ik ben het eens dat ik niet denk dat een Xtore zode aan de dijk zet voor het einde van salderings probleem.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:51
Ik denk dat heel veel mensen gewoon veel meer gaan betalen voor hun stroom met zonnepanelen. En dat het dus ook aantrekkelijker wordt om het op grote schaal op te slaan of airconditioning te installeren om je stroom om te zetten in warmte of koude, nodig of niet.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:05
Miglow schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:24:
Ik denk dat heel veel mensen gewoon veel meer gaan betalen voor hun stroom met zonnepanelen. En dat het dus ook aantrekkelijker wordt om het op grote schaal op te slaan of airconditioning te installeren om je stroom om te zetten in warmte of koude, nodig of niet.
Ik koel hier reeds 4 jaar heel het huis met airco 24/7 tijdens de warme periode en helaas zet ook geen zoden aan de dijk. Zo'n 300/350kWh totaal verbruik. Koelen vraagt bijna geen vermogen. Dat moet je doen voor je comfort, niet om te besparen. Verwarmen vond ik een crime met die dingen en verbruikt nagenoeg hetzelfde als L/W.

• MotorBeast
GroundBreaking schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:15:
[...]

Echter moet FE ook meer werken buiten de momenten dat er zonnestroom is. Dus vind ik het sowieso te kort door de bocht om te zeggen een hybride, heeft een groter gedeelte netstroom verbruik.

Maar ik ben het eens dat ik niet denk dat een Xtore zode aan de dijk zet voor het einde van salderings probleem.
Ik haal zelfs met vorst nog altijd 3kW uit de lucht tegen 1kW verbruik tegen hybride met gas wat alleen maar duurder en duurder zal worden. En dan stook ik nog met radiatoren en heb nooit de BUH nodig. Met VV loopt dat op naar 4,5kW gratis warmte bij vorst. Dus laat die netstroom maar komen. Geen probleem. Een hybride heeft dus wel kleiner verbruik aan netstroom en maar altijd hogere kosten door gasverbruik dan een FE.

Wbt het einde salderen kan je dat alleen wat opvangen in de goede zon maanden met een batterij om in de avonduren wat af te vangen van je avond en nachtverbruik maar daar ga je ook niet rijk van worden helaas. Wellicht over een paar jaar of hopelijk sneller als de prijzen zullen zakken van die dingen al zullen ze dan wellicht weer komen met de batterijboete. En als je gasloos bent met de WP boete. Pakken zullen ze ons altijd vrees ik.

• Miglow
MotorBeast schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:49:
[...]

Ik koel hier reeds 4 jaar heel het huis met airco 24/7 tijdens de warme periode en helaas zet ook geen zoden aan de dijk. Zo'n 300/350kWh totaal verbruik. Koelen vraagt bijna geen vermogen. Dat moet je doen voor je comfort, niet om te besparen. Verwarmen vond ik een crime met die dingen en verbruikt nagenoeg hetzelfde als L/W.
Dus dan met Xtend verwarmen en met de airco koelen? Zit te denken hoe je anders zonder thuisbatterij of EV moet voorkomen dat je stroom het net op stuurt. Behalve uitzetten dan. Of tosti ijzer aanzetten.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
Miglow schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:05:
Dus dan met Xtend verwarmen en met de airco koelen? Zit te denken hoe je anders zonder thuisbatterij of EV moet voorkomen dat je stroom het net op stuurt. Behalve uitzetten dan. Of tosti ijzer aanzetten.
In de zomer gebruik je 0% van de potentie van je Xtend. Met een Xtore nog steeds <5%.

Van je zonnepanelen benut je in de zomer misschien wel 10-20% van de potentie voor eigen gebruik. De rest kan je naar het net exporteren, en krijg je er (meestal) nog wat voor terug ook.

Het zal nog wel wat tijd/moeite kosten om het concept van salderen los te laten, en zonnepanelen niet te dimensioneren op jaarcijfers, maar op wat er maximaal 'haalbaar' is, zodat je in de winter zo min mogelijk van het net af hoeft te nemen.

• Miglow
a2aan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:53:
[...]

In de zomer gebruik je 0% van de potentie van je Xtend. Met een Xtore nog steeds <5%.

Van je zonnepanelen benut je in de zomer misschien wel 10-20% van de potentie voor eigen gebruik. De rest kan je naar het net exporteren, en krijg je er (meestal) nog wat voor terug ook.

Het zal nog wel wat tijd/moeite kosten om het concept van salderen los te laten, en zonnepanelen niet te dimensioneren op jaarcijfers, maar op wat er maximaal 'haalbaar' is, zodat je in de winter zo min mogelijk van het net af hoeft te nemen.
Nou ja, ik heb zelf geen keuze in de zonnepanelen, ze zijn geïnstalleerd toen de woningbouw mijn woning gerenoveerd heeft voor ik hem toegewezen kreeg en betaal er verplicht €17 per maand voor. En teruglever kosten zorgen ervoor dat je een paar cent per kWh krijgt of zelfs moet betalen. In mijn geval komt het op een paar tientjes per jaar neer.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-06 22:36
GroundBreaking schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:46:
@Mackeessie Houd je nog stroom over na het juiste moment voor het opladen van de auto en het draaien van de wasmachine/afwasmachine? Ik denk dat het regelen van de Xtend/Xtore een moeilijk verhaal wordt op precies de juiste momenten.
Dan zou dat met een accu misschien beter op te vangen zijn.
Heb je nu toevallig Homewizard waarbij je kunt zien hoeveel stroom je over houdt per dag/week/maand dan kun je ook op die wijze een hele grove berekening doen hoeveel je zou besparen met een accu.
Ja ik heb Hoewizard, het opladen van mijn auto doe ik niet elke dag, zoveel rijd ik niet.Misschien kan ik het beter eerst uit proberen volgend jaar. Met een dynamisch contract van Zonneplan geen terugleverkosten en op sommige dagen geld terug op zeer zonnige winderige momenten. Op zonnige dagen leveren mijn zonnepanelen 6Kwh 's middags ,als ik dan de auto ga opladen betekent dat er nog 5 kWh uit het netgetroken moet worden. Morgen bv tussen 12 en 15 uur gemiddeld meer dan € 0,30 negatieve stroomprijs.
Ik ben met pensioen en kan dus mijn stroomgebruik overdag goed plannen.
De Xtore zal ook schelen. Wij gaan niet 3x per dag in bad en met douchen gebruiken we gemiddeld 60 l water. Geen water van 50C dus met de inhoud van 80 l kunnen wij prima douchen met 2 personen. In de middag de warmtepomp op zonnestroom de Xtore weer op laten warmen. Ik ga er van uit dat je hem kunt programmeren wanneer hij moet opwarmen. Of is dat niet zo? Met de helft van het huidige gasgebruik door de Xtore te gebruiken voor ww zou dat op jaarbasis ongeveer €220,- kunnen besparen ervan uitgaand dat de zonnepanelen de stroom leveren voor de warmtepomp. Dat betekent terugverdientijd van ongeveer 8 jaar, uitgaande van de huidige gasprijs. Dat laatste is niet te verwachten denk ik.
Mijn conclusie is dat de Xtore prima is om het gasgebruik te verminderen , milieu, maar economisch nog niet zo doorslaggevend.
Maar bedankt voor het meedenken.

• Alta_A
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 19:16
Heb nu de Xtore-Xtend-Xtreme een jaar draaien.
Gasverbruik is gezakt van ca. 1400m3 op jaarbasis naar ca. 250m3 op jaarbasis. 4 personen waarvan 2 tieners. Koken elektrisch, gas alleen voor bijspringen als xtend-xtore het niet aankunnen.
Besparing in kosten is ca. €700,- op jaarbasis.
Komt het uit? tja, och. Maar de besparing is toch flink, jammer dat de saldering straks roet in het eten gaat gooien.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-06 22:36
Alta_A schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:26:
Heb nu de Xtore-Xtend-Xtreme een jaar draaien.
Gasverbruik is gezakt van ca. 1400m3 op jaarbasis naar ca. 250m3 op jaarbasis. 4 personen waarvan 2 tieners. Koken elektrisch, gas alleen voor bijspringen als xtend-xtore het niet aankunnen.
Besparing in kosten is ca. €700,- op jaarbasis.
Komt het uit? tja, och. Maar de besparing is toch flink, jammer dat de saldering straks roet in het eten gaat gooien.
Zit er in de Xtore een systeem dat bv bij veel zonnestroom het water gaat opwarmen of kan je tijden instellen dat hij gaat opwarmen?

• GroundBreaking
Mackeessie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 02:37:
[...]

Zit er in de Xtore een systeem dat bv bij veel zonnestroom het water gaat opwarmen of kan je tijden instellen dat hij gaat opwarmen?
Dat zul je zelf moeten maken met signalen naar ingangen van de Xtend.

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-06 11:03
Sinds vorige week draait hier de Xtend Eco in combinatie met een Xstore van 80 liter. Met dit weer nog geen echte verwarmingsruns gehad, maar voor tapwater draait het systeem natuurlijk al wel.

Op zich werkt alles prima, alleen valt één ding op: zodra de Xtend richting de laatste run gaat (dus het vat naar ~55 °C brengt), ontstaat er een duidelijke brom in huis. Best aanwezig en eerlijk gezegd ook wel storend.

Situatie:

* Buitenunit hangt aan de muur boven de garage, met dempers
* Afstand tot binneninstallatie ±10 meter
* Leidingen lopen langs de gevel in een goot en zijn geïsoleerd

Even gaan kijken terwijl hij bezig was: de buitenunit zelf maakt niet extreem veel lawaai en trilt ook niet opvallend. De brom lijkt vooral te ontstaan bij het punt waar de leidingen de unit ingaan. Op de beugels voel ik eigenlijk geen trillingen.

Dat hij bij tapwater harder moet werken (richting 55 °C) snap ik, maar waarom juist die leidingen zo lijken te resoneren en het geluid zo duidelijk naar binnen komt, vind ik vreemd. Het voelt een beetje alsof de leidingen het geluid “meenemen” de woning in, zeker omdat ze langs de gevel lopen.

Iemand die dit herkent of iets vergelijkbaars heeft gehad?

En nog een tweede vraag: de stilteprogramma’s staan aan, maar het lijkt alsof die bij tapwater gewoon genegeerd worden. Klopt dat? Kan daar weinig over vinden.

Alvast bedankt!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:00
Mackeessie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:46:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wij gebruiken ongeveer 30m3 per maand in de zomer, dus meer dan jij, dus de "winst" zou groter kunnen zijn. Tevens heb ik zonnepanelen die nu behoorlijk overschot aan stroom leveren. Saldering geniet ik nu van, maar volgend jaar moet ik dus meer van dat overschot zelf gebruiken. De warmtepomp (Xtend) via de Xtore dit overschot in warm water om te zetten is een optie waar ik naar kijk in combinatie met een dynamisch contract. Uiteraard door ook de elektrische auto op te laden, wasmachine en afwasmachine dan te gebruiken op zonnige momenten. Of is een (duurdere) thuis accu een betere optie? Met de Xtore bespaar ik gas. Wij koken nog op gas en de gas ketel hebben we nog nodig om het huis bij koud weer op te warmen. Concrete vraag: is de Xtore een goede optie in mijn geval? Heeft iemand ervaring hiermee?
Ligt een beetje aan de hoeveel overproductie. Maar een buffervat met warm water is geen slecht idee.
Wij hebben hier een 200L vat, en voor 4 personen (2 volw, 2jonge kinderen), heb je nog dagenlang heet water.
Van 15 graden naar 80 voor 200L is ongeveer 18kWh aan vermogen.
18kWh als je het COP 1 verwarmt, 9kWh cop2, etc.

Die van ons is overigens gevoed door 3 zonnecollectoren, ongeveer 4m2 oppervlak.
Maar dat is dus krachtig genoeg om 200Lvan koud naar 80C te krijgen.

Mijn ouders hebben de constructie iets verder doorgetrokken, 6 panelen verwarmen een elektrische boiler van 200L, die doet voorverwarming naar een cv.
Als de boiler warm is, gaan de panelen uit.
Boiler is dus voor "overschot aan zonne-energie, reserveren voor sanitair warm water"

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 02-05-2026 12:30 ]

• a2aan
  • Nu online
@[Deva] je zou tijdens het brommen eens in de "Live" weergave van de statistieken kunnen kijken wat de frequentie van de compressor is. Met een beetje geluk is het een specifieke die resoneert, en kan je die via de parameters uitsluiten. En anders eventueel een maximum instellen, voor de compressor.

Ik heb geen Xtore, dus ook geen ervaring welke parameters wel of niet van toepassing zijn op SWW (vs CV).

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:58
Volgens mij is er bijna niets te bedenken waarmee je het overschot aan stroom van de zonnepanelen in de zomer gebruikt.

De Xtend gaat de afgelopen dagen uit of minimaal aan. Vaatwasser en wasmachine gebruiken we overdag en nog steeds houden we veel kWh over.

Geen accu is groot genoeg om al dit overschot mee te nemen naar de winter wanneer de Xtend bij ons zomaar 20 kWh per dag gebruikt als het echt koud is.

• [Deva]
a2aan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:04:
@[Deva] je zou tijdens het brommen eens in de "Live" weergave van de statistieken kunnen kijken wat de frequentie van de compressor is. Met een beetje geluk is het een specifieke die resoneert, en kan je die via de parameters uitsluiten. En anders eventueel een maximum instellen, voor de compressor.

Ik heb geen Xtore, dus ook geen ervaring welke parameters wel of niet van toepassing zijn op SWW (vs CV).
Vanmorgen tijdens het 'gebrom' gekeken in de live data. De compressor heeft een frequentie van 38Hz. De dag ervoor geluisterd, maar op een frequentie van 34Hz is er vele malen minder resonantie te horen/voelen.

Wat is de beste methode op degene die je benoemd om het gebrom tegen te gaan? En wat zijn eventuele consequenties (en welke parameters zijn het precies? :))

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-06 15:40
verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door Japyo op 04-05-2026 13:23 ]

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-06 15:40
Sorry verkeerde topic!

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• a2aan
  • Nu online
[Deva] schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Vanmorgen tijdens het 'gebrom' gekeken in de live data. De compressor heeft een frequentie van 38Hz. De dag ervoor geluisterd, maar op een frequentie van 34Hz is er vele malen minder resonantie te horen/voelen.

Wat is de beste methode op degene die je benoemd om het gebrom tegen te gaan? En wat zijn eventuele consequenties (en welke parameters zijn het precies? :))
Volgens mij zijn het P157, P158 en P159 waarmee je specifieke frequenties kan 'blokkeren', waarbij 'ie 1,5Hz eronder en erboven als bandbreedte houdt. Je zou dus kunnen beginnen met P157 op 38Hz te zetten, en kijken of dat helpt.

Bedenk wel dat als er meer vermogen nodig is, de Xtend 'langs' de 38Hz moet toeren, maar de parameters zouden moeten voorkomen dat de Xtend voor langere tijd op die frequentie blijft draaien.

• [Deva]
a2aan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Volgens mij zijn het P157, P158 en P159 waarmee je specifieke frequenties kan 'blokkeren', waarbij 'ie 1,5Hz eronder en erboven als bandbreedte houdt. Je zou dus kunnen beginnen met P157 op 38Hz te zetten, en kijken of dat helpt.

Bedenk wel dat als er meer vermogen nodig is, de Xtend 'langs' de 38Hz moet toeren, maar de parameters zouden moeten voorkomen dat de Xtend voor langere tijd op die frequentie blijft draaien.
Ben een beetje aan het stoeien geweest met de diverse (bovengenoemde) parameters. Daarbij tevens de stille modus aangepast naar 'gebruiker'. Met daarbij de parameter van (standaard) 75% naar 50%.

Met wat schuiven van de stilte programma's heb ik een afstelling kunnen vinden die voor ons werkt 8) . Het uitsluiten van de Hz heb ik voor nu achterwege gelaten.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:18
Stille modus beperkt het vermogen en dus ook de warmteproductie. Het instellen van resonantiefrequentie zal die frequentie grotendeels vermijden maar daar nog wel voorbij gaan als dat nodig is. Dus in de winter kan het zijn dat je dan toch dat moet gebruiken.

Ik gebruik stille modus alleen 's nachts als de temperatuur verlaagd is.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 15:44
Ik ben ook naar trillingsdempers onder de Xtend aan het kijken, maar klopt het dat jij de 50-80kg dempers onder de 43kg zware buitenunit hebt zitten?

Zou je niet de blauw/groene variant moeten hebben? Die was ik namelijk van plan te bestellen maar misschien zie ik iets over het hoofd? :)

Edit:
Bij nader inzien zie ik naast nog meer blauw-gele varianten ook wit-rode varianten die, mits ze van dezelfde maker zijn, geschikt zijn voor minstens 2x zo zware warmtepompen. Is hier een reden voor of zijn dit dempers van andere merken?

[ Voor 40% gewijzigd door SmiGueL op 10-05-2026 14:20 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• WillemD61
SmiGueL schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Ik ben ook naar trillingsdempers onder de Xtend aan het kijken, maar klopt het dat jij de 50-80kg dempers onder de 43kg zware buitenunit hebt zitten?

Zou je niet de blauw/groene variant moeten hebben? Die was ik namelijk van plan te bestellen maar misschien zie ik iets over het hoofd? :)
Dat is wel een goede vraag, maar ik weet het antwoord niet. Zo is het geinstalleerd en ik zie er geen merk op staan. Misschien dat daardoor zelfs wat meer trilling doorgegeven wordt dan de bedoeling is? Ik zal het eens verder onderzoeken.

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 14:21
We hebben een uitbouw laten plaatsen. De ondergrond is uitgehard en de vloerverwarming is inmiddels aangesloten. Ik moet nu een opstookprotocol draaien voor de ondergrond. Ik kan het programma alleen nergens vinden. 2 parameters heb ik kunnen vinden (stapduur en graden per stap), maar het protocol aan of uitzetten niet. Het zal vast iets simpels zijn...

Setup : Xtend, Xtreme 30, Comforttouch

[ Voor 23% gewijzigd door VySio op 11-05-2026 05:59 ]

• GroundBreaking
Volgens mij alleen te vinden in het service menu met code 20.

• MotorBeast
SmiGueL schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Edit:
Bij nader inzien zie ik naast nog meer blauw-gele varianten ook wit-rode varianten die, mits ze van dezelfde maker zijn, geschikt zijn voor minstens 2x zo zware warmtepompen. Is hier een reden voor of zijn dit dempers van andere merken?

[...]

[...]
Koop dempers die passen bij het gewicht van je unit. Te licht voor je unit staat je unit te "dansen" en te zwaar voor je unit heb je geen demping en alsnog resonantie.

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 14:21
GroundBreaking schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:09:
Volgens mij alleen te vinden in het service menu met code 20.
Helaas kan ik met servicecode 20 alleen de stapgrootte in graden en stapduur in uren van het opstookprotocol vinden.
edit:
Toch gevonden: ik wist dat het makkelikk moest zijn
P092: Vloer opstook stap duur

P093: Vloer opstook stap temperatuur verhoging

P090: Vloerverwarmingsprotocol beschikbaar

Standaard: Nee

Globaal inschakelen voor de functie Vloerverwarmingsprotocol
Niet de meest logische label en omschrijving tov opstook al zeg ik het zelf ;)

[ Voor 39% gewijzigd door VySio op 11-05-2026 22:32 ]

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Ik ben na 2,5 jaar ook getroffen door eerst de N070 notificatie en daarna een melding met foutcode ssh_too_low. Wat er lijkt te gebeuren is dat de Xtend detecteert dat de zuiggas oververhitting een te lage waarde heeft, die gaat naar nul of wordt zelfs negatief. Vervolgens wordt de EEV teruggeregeld naar uiteindelijk 1, waarna na een tijdje de foutmelding volgt.

Ik heb dit probleem vaker hier gezien, dat wordt dan meestal verholpen als een paar sensoren en de spoel van de EEV zijn vervangen. Dat heeft mijn installateur ook gedaan, maar dat heeft niet geholpen.

Heeft iemand dat ook gehad, dat de sensoren en de spoel van de EEV zijn vervangen, maar dat het probleem bleef ?

Dit gebeurt er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyxAROgEbtcXrxBkUwdYQIK5-Bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MZe5fPdqQvYhpNC57lG1jwV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc8x9J6Mjox22qUuytjGAV25v_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FA4AxyapLViLatFcLFnAkolB.png?f=fotoalbum_large

• Oinken
Geen idee of het vergelijkbaar is, maar bij mij was er destijds een tekort aan koelmiddel. Dat lekte weg.

Sinds alles is opgelost heb ik een relatief hope cop en scop en draait het rustig.

[ Voor 29% gewijzigd door Oinken op 14-05-2026 09:34 ]

• Veendammer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 20:32
Hallo, poosje niet gekeken op dit forum. Ik kreeg een mail van Intergas omdat ik geregistreerd stond voor 2 gateways, was een foutje van de installateur die er eentje had vervangen bij installatie en de andere niet had afgemeld. Ik heb hun gebeld en bij doorvragen blijkt dat er flink gewerkt is aan een nieuwe app waarvoor ze ook alle gebruikers gaan overzetten naar een nieuw platform. In die app kan je veel meer informatie gaan opvragen waaronder COP waarde, verbruik over maanden. Ook zou het via domoticz uitvraagbaar moeten zijn. Dus is de 10.20.30.1 benadering klaarblijkelijk niet meer nodig. Ben benieuwd naar de nieuwe app, gaat niet al te lang meer duren voordat die uirgerold gaat worden.

• WillemD61
Veendammer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:30:
Hallo, poosje niet gekeken op dit forum. Ik kreeg een mail van Intergas omdat ik geregistreerd stond voor 2 gateways, was een foutje van de installateur die er eentje had vervangen bij installatie en de andere niet had afgemeld. Ik heb hun gebeld en bij doorvragen blijkt dat er flink gewerkt is aan een nieuwe app waarvoor ze ook alle gebruikers gaan overzetten naar een nieuw platform. In die app kan je veel meer informatie gaan opvragen waaronder COP waarde, verbruik over maanden. Ook zou het via domoticz uitvraagbaar moeten zijn. Dus is de 10.20.30.1 benadering klaarblijkelijk niet meer nodig. Ben benieuwd naar de nieuwe app, gaat niet al te lang meer duren voordat die uirgerold gaat worden.
Dus dan gaan waarschijnlijk die waardes opgehaald worden uit de Intergas cloud ipv direct uit de Xtend zelf?

Ik ben benieuwd, ook in hoeverre hun domoticz plugin overeenkomt met die van mij (op github), ook qua datavelden. Die plugin werkt op zich goed mits ik maar het access point telkens opnieuw activeer (tegenwoordig automatisch met servo die de drukknop bedient) als die weer eens uitvalt.

Communicatie via cloud introduceert weer andere afhankelijkheden maar zal al snel betrouwbaarder zijn.

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-06 22:44
Veendammer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:30:

Dat zou mooi zijn, ben wel benieuwd hoeveel meer info dat gaat opleveren vergeleken met nu. Hebben ze die termijn "niet al te lang meer" nog wat concreter gemaakt? Er wordt namelijk al heeeeeeel lang over gesproken, behoorlijk in het begin van dit forum was er al eens een verwijzing naar een interview waarin dit werd genoemd . Hopelijk komt die update nu echt snel.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 09:30
Ik kan me voorstellen dat je er ook niet meer onder uit kunnen. Met al die andere apparaten zoals accu's, zon, dynamische tarieven en auto laders moet er toch communicatie gaan plaatsvinden. Anders prijzen ze zich uit de markt.

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 20:05
Ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe app moet ik zeggen. Ik vind dat huidige ding dramatisch. Continue geen verbinding. Eerst hadden we de gateway in de meterkast, dus dacht verplaats 'm wel naar zolder want dan is hij mooi dicht bij de ketel etc. en de thermostaat zit toch bedraad aangesloten, maar nog steeds krijg ik 9 van de 10 keer de rode melding dat er geen verbinding is. Op de gateway branden standaard 1, 2 en 3. Soms ook 4 geloof ik (even uit mijn hoofd).

Of een nieuwe app dat gaat oplossen is een tweede, maar in ieder geval benieuwd. Gelukkig alleen voor de vloerverwarming, dus vaak veranderen doen we niet, maar die ene keer dát we willen veranderen is het vaak nog opstaan :+

• Oinken
Bij mij valt op in de huidige omgeving dat het aantal keren ontdooid exact 5.000 is. Is wel heel toevallig. En ook wel heel hoog schat ik in?

Wat zien jullie daar?

• a2aan
  • Nu online
Oinken schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:58:
Bij mij valt op in de huidige omgeving dat het aantal keren ontdooid exact 5.000 is. Is wel heel toevallig. En ook wel heel hoog schat ik in?

Wat zien jullie daar?
1.634 defrosts, na twee stookseizoenen, waarbij ik in ieder van die seizoenen bijna een maand (januari/februari) alleen op gas heb gestookt vanwege een defecte Xtend.

Verder: 6.224 draaiuren, 1.408 compressorstarts, 14.148kWh geleverde energie met een gemiddelde COP van 4,7.

Momenteel wordt ruim de helft van het glasoppervlak van mijn woning vervangen. Van non-HR dubbel glas naar HR+++ triple (de rest was al HR++ dubbel). Dus hopelijk gaat het warmteverlies komende winter een stuk omlaag, en kan ik met een lagere aanvoertempeearuur stoken, voor een hogere COP, minder bijschakelen van de gasketel én minder defrosts.

Door dit binnen twee jaar te doen na het plaatsen van mijn Xtend, verdubbelt de ISDE subsidie op mijn nieuwe kozijnen en glas, van zo'n 2k naar zo'n 4k euro (en mijn gemeente heeft hopelijk ook nog wat geld in het subsidiepotje).

[ Voor 11% gewijzigd door a2aan op 21-05-2026 22:31 ]

• Oinken
Bij mij een gemiddelde COP van 4,4. Die gemiddelde COP ben ik tevreden mee met een combinatie van radiatoren een klein deel vloerverwarming. Bijna geen gasverbruik meer, alleen koken en douchen.
7.627 draaiuren en 20.398 kWh geleverde energie.
Totaal 3.506 compressorstarts.

Alle waarden zijn niet heel afwijkend, behalve het aantal keer ontdooid.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 09:30
Hier deze winter voor het eerst gestookt met een Weer afhankelijke regeling (WAR). Net zoveel elektra gebruikt als het jaar ervoor (2373 Kwh), maar nu 20% meer thermische Kwh voor hetzelfde geld met een COP van 4,6 . Ik vind dit een mooi resultaat. Dus die WAR (+10% naregeling) hou ik erin. Ik ga hem nog wel verder fine tunen. 1980 compressorstarts - 2207 refrost - 81% van de geleverde Kwh vanuit de warmtepomp (wel een nieuwe buitenunit gekregen bij een storing, dus dat kan van invloed zijn geweest)

[ Voor 10% gewijzigd door Anjos op 22-05-2026 21:11 ]

• Oinken
Bij WAR moet je ook een stooklijn instellen toch?

• _Apache_
Ik heb de Xtend Cool Grey. De variant die ook zou moeten koelen.

Nu verwacht ik er zelf weinig van, omdat ik laag temperatuur radiatoren heb. Maar heeft iemand het al eens geprobeerd? Al is het maar om bij weken zoals deze het randje er wat af te halen in de woonkamer.

• ErnstvV
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:

Nu verwacht ik er zelf weinig van, omdat ik laag temperatuur radiatoren heb. Maar heeft iemand het al eens geprobeerd? Al is het maar om bij weken zoals deze het randje er wat af te halen in de woonkamer.
Wat versta je onder laag temperatuur radiatoren? Met een convector zou je nog wat kunnen bereiken maar met een echte radiator, hoe groot dan ook zakt het koude water direct naar beneden. Als je aan en afvoer boven elkaar hebt zitten aan één kant, wordt alleen de eerste 10cm koud, de rest koelt niet af. Dat doet dus helemaal niets.

• _Apache_
ErnstvV schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Wat versta je onder laag temperatuur radiatoren? Met een convector zou je nog wat kunnen bereiken maar met een echte radiator, hoe groot dan ook zakt het koude water direct naar beneden. Als je aan en afvoer boven elkaar hebt zitten aan één kant, wordt alleen de eerste 10cm koud, de rest koelt niet af. Dat doet dus helemaal niets.
Radson Ulow-E. Radiatoren die met relatief lage temperatuur water best veel warmte kunnen afgeven (45-50C). Deze hebben we laten plaatsen toen we de Xtend hebben laten plaatsen, om de wp het meeste werk te laten doen, ipv de cv.

Ze zijn ook nog eens geblazen voor extra convectie, alhoewel dat vooral temperatuur gestuurd is. Dus zal niets doen als het koud water is wat er doorheen stroomt.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 16:03
_Apache_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:

Ik heb zelf ook de Cool Grey, en dit gecombineerd met Jaga Ecoreviva radiatoren (ook LTV) met ventilators er in. Verwarming doet deze set echt perfect.

Wat betreft koeling, dat was al een dingetje toen ik het eens wilde testen een paar maanden geleden. Je moet echt de juiste revisie van de comfort touch thermostaat hebben om `m op koelen te krijgen. Dit kan niet met de app of andere manieren. De unit moet ook helemaal ingesteld worden voor het werken met koeling.

Gisteren de koeling ook echt aangezet, 19 graden waar het binnen 22,5 was. Ik merk het persoonlijk wel, maar de thermostaat zakt niet echt.

En ik heb ook een dauwpuntsensor gemaakt, ik wil nooit dat de temperatuur die ik instel lager is dan het dauwpunt in huis.

Al met al werkt het wel, ben ik niet heel erg onder de indruk van de prestaties en heeft het wat voeten in aarde.

• MotorBeast
_Apache_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Radson Ulow-E. Radiatoren die met relatief lage temperatuur water best veel warmte kunnen afgeven (45-50C). Deze hebben we laten plaatsen toen we de Xtend hebben laten plaatsen, om de wp het meeste werk te laten doen, ipv de cv.

Ze zijn ook nog eens geblazen voor extra convectie, alhoewel dat vooral temperatuur gestuurd is. Dus zal niets doen als het koud water is wat er doorheen stroomt.
https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/

• ErnstvV
  • Niet online
_Apache_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Als ze niet zo aangesloten zijn dat het water aan de ene bovenkant binnen komt en aan de andere onderkant er uit gaat maar boven elkaar zit kan je het vergeten. Dat werkt niet. Ventilatoren helpt daar niets aan, alleen de eerst 10-20 cm koelt af, de rest blijf kamertemperatuur.

• Suus143
  • Registratie: Mei 2026
  • Nu online
Goedemorgen!

Ik heb hier al het een en ander gelezen, dus nu mijn vraag:

Ik heb een hoekhuis (120m2 woonopp) uit 1999, energielabel B. Op dit moment hangt de eerste cv ketel er nog in🙈 Het expansievat is lek en gezien de leeftijd moet de ketel vervangen gaan worden. Ik heb van dit soort zaken (cv, warmtepomp) weinig tot geen verstand. Met behulp van gemini tot de conclusie gekomen dat een hybride warmtepomp wel een optie zou kunnen zijn. Mijn keus zou dan dan de Intergas xtreme 36 icm de hybride xtend zijn. Ik ben niet zo technisch aangelegd en ben maar alleen met mijn 2 pubers. Nog wat feitjes over mijn energieverbruik: ik verbruik ca 2000kwh per jaar en 1000m3 gas. Mijn huis is voorzien van een convectorput in de woonkamer, en 7 convectoren in de rest van het huis. (1 in de open keuken, 1 hal, 3 slk met ieder 1 en 1 slk met 2 convectoren) De badkamer is voorzien van een designradiator. Er is geen vloerverwarming aanwezig. Mijn huis heeft een lessenaarsdak met een dakkapel erop. Maar als ik hier lees wat er bij een warmtepomp goed werkend krijgen allemaal komt kijken vraag ik me af of dat een verstandige keus is. Of kan ik dan maar beter voor alleen een nieuwe cv ketel gaan? Alvast bedankt!😊

• WillemD61
Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:19:
Goedemorgen!

Ik heb een hoekhuis (120m2 woonopp) uit 1999, energielabel B. Op dit moment hangt de eerste cv ketel er nog in🙈 Het expansievat is lek en gezien de leeftijd moet de ketel vervangen gaan worden. Ik heb van dit soort zaken (cv, warmtepomp) weinig tot geen verstand. Met behulp van gemini tot de conclusie gekomen dat een hybride warmtepomp wel een optie zou kunnen zijn. Mijn keus zou dan dan de Intergas xtreme 36 icm de hybride xtend zijn. Ik ben niet zo technisch aangelegd en ben maar alleen met mijn 2 pubers. Nog wat feitjes over mijn energieverbruik: ik verbruik ca 2000kwh per jaar en 1000m3 gas. Mijn huis is voorzien van een convectorput in de woonkamer, en 7 convectoren in de rest van het huis. (1 in de open keuken, 1 hal, 3 slk met ieder 1 en 1 slk met 2 convectoren) De badkamer is voorzien van een designradiator. Er is geen vloerverwarming aanwezig. Mijn huis heeft een lessenaarsdak met een dakkapel erop. Maar als ik hier lees wat er bij een warmtepomp goed werkend krijgen allemaal komt kijken vraag ik me af of dat een verstandige keus is. Of kan ik dan maar beter voor alleen een nieuwe cv ketel gaan? Alvast bedankt!😊
Een hybride warmtepomp met gasketel is een veilige keus (ten opzichte van all-electric), omdat je niet weet of je het huis warm krijgt met relatief lage temperatuur van de warmtepomp als het echt koud wordt. De gasketel kan dan bijspringen om nog heter water door de leidingen te sturen.

Nog "makkelijker" is natuurlijk alleen gas, maar ja, dan blijf je daar wel volledig van afhankelijk en heb je ook niet de uiteindelijke besparing.

Ik heb een huis uit 1995 met een net iets hoger verbruik dan wat jij noemt. Bij mij moet de gasketel bijspringen als het buiten kouder wordt dan 7 graden. Ik vermoed dat mijn radiatoren onderbemeten zijn. Misschien dat het met betere radiatoren wel lukt. Daarom zeg ik "veilige keus". Wat er ook gebeurt, je krijgt het huis warm want dat krijg je met de gasketel alleen ook.

Wat mij tegenviel was het gedoe na installatie omdat die niet correct was uitgevoerd. Er bleek een knik in de leiding te zitten en teveel koudemiddel waardoor er veel geluidsproductie was. Doordat ik veel gegevens verzamelde en hier op dit forum advies kreeg wist ik dat dit niet normaal was en heb ik volgehouden naar de installateur om het op te lossen. Een ander had misschien gedacht dat het normaal was en met een slecht werkend systeem gezeten. Moeilijk om een garantie op te krijgen maar zorg in ieder geval dat je een ervaren installateur uitzoekt.

• Suus143
  • Registratie: Mei 2026
  • Nu online
Bedankt voor je reactie Willem! Wat betreft mijn huis e.d. ben ik idd niet zo bang. Dat lijkt redelijk warmtepompproof te zijn. Maar vooral dat 'gedoe na installatie' ben ik bang voor. Zoals gezegd heb ik er geen verstand van, dus dan ben ik afhankelijk van de installateur en dit forum. Maar is dat genoeg? Kan een leek, zoals ik😉, met een warmtepomp overweg?! Een duur apparaat kopen en vervolgens erachter komen dat dat ding zijn werk niet (goed) doet, en niet weten hoe het op te lossen, vind ik zonde van mijn geld.

En hoe vind ik een goede installateur? Iemand tips? Ik woon in West Brabant. Installateurs die ik op internet vind krijgen allemaal wisselende reviews.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hi all,

Ben voornemens, door wat extra ruimte in het bouwdepot, er nog een Xtend bij aan te schaffen die met de Xtreme36 mag gaan samenwerken.

De nieuwe vloerverwarming is voorbereid op een warmtepomp.

Nu geloof ik het technische en installatiestuk allemaal wel, maar na zoeken in dit topic, zie ik niet echt feedback over het gebruik van de Plugwise familie, met name omdat je daarmee ook verwarmen/koelen kan kiezen.

Heeft iemand deze ervaring? En hoe werkt dit?

• _Apache_
Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:19:
Goedemorgen!

Wij hebben een warmteverliesberekening laten maken. Kost iets van 300,-, maar dan krijg je een rapport hoeveel warmte generatie je nodig hebt voor je huis, en dan warmte afgifte per ruimte (woonkamer, zijkamers, keuken, werkkamer, etc). Ze houden rekening met isolatie, zoninval, (mechanische) ventilatie.

Ze maken een gesimuleerde berekening, dat als het buiten -10C is, en je wilt het binnen 19C houden, hoe hard moet je verwarming dan werken, en gaat een nieuw systeem dat halen. :)

Dan weet je dus hoeveel warmte je systeem moet genereren (gas cv, hybride of fe) en wat voor warmte afgifte (convector, radiatoren, vloerverwarming, etc) je nodig hebt, per ruimte.

Dit rapport heb ik aan een verwarmingspartij gegeven, met de opmerking "dit moet het kunnen".

• MotorBeast
Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:12:
Bedankt voor je reactie Willem! Wat betreft mijn huis e.d. ben ik idd niet zo bang. Dat lijkt redelijk warmtepompproof te zijn. Maar vooral dat 'gedoe na installatie' ben ik bang voor. Zoals gezegd heb ik er geen verstand van, dus dan ben ik afhankelijk van de installateur en dit forum. Maar is dat genoeg? Kan een leek, zoals ik😉, met een warmtepomp overweg?! Een duur apparaat kopen en vervolgens erachter komen dat dat ding zijn werk niet (goed) doet, en niet weten hoe het op te lossen, vind ik zonde van mijn geld.

En hoe vind ik een goede installateur? Iemand tips? Ik woon in West Brabant. Installateurs die ik op internet vind krijgen allemaal wisselende reviews.
Als je een Monoblock neemt hoef je helemaal niet hybride te gaan maar kan je full electric. Dan kan je ketel eruit. Lange termijn is full electric altijd goedkoper https://warmtepompofgas.nl/ Ik ben ook FE met alleen radiatoren.

Hier nog wat leesvoer voor je: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Lees je eerst goed in en zoek een installateur die echt kennis heeft van WP's. Als je bent ingelezen kan je zelf ook kritische vragen stellen.

Open anders een eigen topic. Dan kunnen meer mensen met je meedenken.

• Miglow
MotorBeast schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Als je een Monoblock neemt hoef je helemaal niet hybride te gaan maar kan je full electric. Dan kan je ketel eruit. Lange termijn is full electric altijd goedkoper https://warmtepompofgas.nl/ Ik ben ook FE met alleen radiatoren.

Hier nog wat leesvoer voor je: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Lees je eerst goed in en zoek een installateur die echt kennis heeft van WP's. Als je bent ingelezen kan je zelf ook kritische vragen stellen.

Open anders een eigen topic. Dan kunnen meer mensen met je meedenken.
Niet op je link geklikt, maar hoeveel hoger is de initiële investering voor FE als je een bestaande installatie omzet van cv naar FE?

• WillemD61
Suus143 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:12:
Kan een leek, zoals ik😉, met een warmtepomp overweg?!
Ook weer niet te zwaar inzien. In principe, als alles goed geïnstalleerd is, hoef je alleen de thermostaat op de gewenste temperatuur te zetten.

• _Apache_
WillemD61 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Ook weer niet te zwaar inzien. In principe, als alles goed geïnstalleerd is, hoef je alleen de thermostaat op de gewenste temperatuur te zetten.
Enige gedrag wat je nog zou hebben, 'we zijn de hele dag weg, dus zet de temperatuur lager', is bij een warmtepomp doorgaans minder effectief. De wp doet het het beste, als hij het op temperatuur heeft, en het daar moet houden.

• Miglow
WillemD61 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Het duurt alleen wel veel langer voor het warm is wanneer je alleen gas wilt stoken als het echt echt nodig is.

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:22
Miglow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:56:
[...]

Het duurt alleen wel veel langer voor het warm is wanneer je alleen gas wilt stoken als het echt echt nodig is.
Hoe bedoel je dat?

Bij ons is het nu het hele jaar rond minimaal 20 graden in de woonkamer. Mocht je onverhoopt minimaal een graad verhogen dan springt de gasketel bij voor snel verwarmen (dit kan je ook instellen op bijvoorbeeld een verhoging van 0.5 graden).

• WillemD61
Miglow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:56:
[...]

Je bedoelt dat als je zoveel mogelijk gebruik wilt maken van de warmtepomp en zo weinig mogelijk gas (alleen als het echt niet anders kan), je opwarmtijd langer is omdat de warmtepomp nu eenmaal met een lagere temperatuur werkt dan de gasketel? Klopt.

Maar je hebt een setting waarmee je instelt dat als je gewenste temperatuur X graden boven de actuele temperatuur is , de gasketel onmiddellijk bijspringt. Dus als je de thermostaat met X graden verhoogt zal de gasketel onmiddellijk aangaan.

In de meeste gevallen doe je dat niet en laat je de thermostaat maar beperkt variëren zodat je optimaal van de warmtepomp gebruik maakt.

• Miglow
Ik heb hem jaar rond op 21 staan sinds ik samen woon maar toen er de hele week niemand thuis was stond hij op 16 en vrijdagochtend om 09:00 naar 21 en dan was het rond 12:30 een keer warm. Op standaard instellingen

• a2aan
  • Nu online
Miglow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Niet op je link geklikt, maar hoeveel hoger is de initiële investering voor FE als je een bestaande installatie omzet van cv naar FE?
Dat hangt van allerlei factoren af, maar als de CV-ketel toch vervangen moet worden dan kan je dat geld alvast stoppen in een zwaardere FE-warmtepomp, t.o.v. hybride.

Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam).

Andere aspecten zijn opstelplaats (ruimte!) voor een elektrische SWW-voorziening (aparte WP-boiler, of groot vat dat je met je monoblock opwarmt), en de eisen aan de elektriciteitsaansluiting (als je nog geen drie fase hebt wordt het misschien krap).

Ik heb nu een split met buitendeel op de dakkapel, koudeleidingen netjes weggewerkt onder de dakpannen, en het smalle binnendeel strak naast de CV-ketel.

Ik kon/wilde geen ruimtete maken voor een groot boilervat en extra groepen in de meterkast, en een halve verbouwing van de keuken om het 90cm gasfornuis (met oven) te vervangen, inclusief extra kookgroep (plus bekabeling) zag ik ook niet zitten.

Edit: als ik een hoekhuis had gehad met mogelijkheid voor een monoblock tegen de gevel, binnen een logische plek voor een boilervat, en voldoende ruimte in de meterkast, dan was ik waarschijnlijk wél van het gas af gegaan!

[ Voor 8% gewijzigd door a2aan op 28-05-2026 19:45 ]

• Miglow
Ik woon in een hoekhuis, maar de unit mocht niet tegen de buitengevel, want de monteurs moeten er bij kunnen voor onderhoud zonder hoogwerker (trap is sowieso ondenkbaar) en de woningbouwvereniging vond het niet mooi.

• MotorBeast
a2aan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:42:
[...]

Dat hangt van allerlei factoren af, maar als de CV-ketel toch vervangen moet worden dan kan je dat geld alvast stoppen in een zwaardere FE-warmtepomp, t.o.v. hybride.

Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam).

Andere aspecten zijn opstelplaats (ruimte!) voor een elektrische SWW-voorziening (aparte WP-boiler, of groot vat dat je met je monoblock opwarmt), en de eisen aan de elektriciteitsaansluiting (als je nog geen drie fase hebt wordt het misschien krap).

Ik heb nu een split met buitendeel op de dakkapel, koudeleidingen netjes weggewerkt onder de dakpannen, en het smalle binnendeel strak naast de CV-ketel.

Ik kon/wilde geen ruimtete maken voor een groot boilervat en extra groepen in de meterkast, en een halve verbouwing van de keuken om het 90cm gasfornuis (met oven) te vervangen, inclusief extra kookgroep (plus bekabeling) zag ik ook niet zitten.

Edit: als ik een hoekhuis had gehad met mogelijkheid voor een monoblock tegen de gevel, binnen een logische plek voor een boilervat, en voldoende ruimte in de meterkast, dan was ik waarschijnlijk wél van het gas af gegaan!
Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam) ????? Want? Zeldzaam? Ieder merk WP Vaillant, Daikin, WeHeat enz enz heeft ruim voldoende keuze uit monoblocks. Trace is identiek maar ipv koelleidingen plaats je waterleidingen. Opstelplaats ook identiek. Tot zo'n 5 a 6kW kan je overigens ook gewoon toe met een 1 fase aansluiting inclusief inductiekoken. Zeker als je die opwaardeert naar 40A.

Maar ik reageerde even op iemand die zich aan het orienteren was en die vraag beter in het algemene L/W topic kon stellen. Er wordt helaas, ook door installateurs, gedacht dat alleen hybride kan. FE kan bijna altijd. En we zullen toch echt uiteindelijk echt van het gas af moeten. Auto's op fossiel zijn ook een uitstervend ras.

NB: een Mono is overigens alleen nodig als je hogere aanvoer nodig hebt tot zo'n 40/50 graden bij vorst. Net als bij hybride kan je bij lagere aanvoer ook kiezen voor een split FE. Boven 50 graden moet je met een ketel ook niet willen stoken ivm zijn condensatiegebied, lees hoog verbruik. Kwestie van afgifte verhogen.

• Miglow
Je denkt er vrij makkelijk over wel. Toen ik mijn woning kreeg toegewezen werd mij door de woningbouwvereniging direct gezegd dat er geen toestemming kwam voor 3-fasen of een verzwaring van de huidige 25A aansluiting 🤷🏼‍♂️ Dan ben je direct uitgepist als je ook maar iets wil qua van het gas af of elektrisch rijden met een laadpaal.

Inductie koken met 2 groepen als zijnde 2 fasen was het maximaal haalbare en was al geïnstalleerd dus heb alleen gas voor de CV. Waar ze dus later een Xtend bij hebben geplaatst.

[ Voor 20% gewijzigd door Miglow op 29-05-2026 06:10 ]

• a2aan
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Een monoblock stelt wat andere eisen aan opstelplaats en tracé naar het binnendeel (volgens mij zijn 'echte' monoblocks zeldzaam) ????? Want? Zeldzaam? Ieder merk WP Vaillant, Daikin, WeHeat enz enz heeft ruim voldoende keuze uit monoblocks. Trace is identiek maar ipv koelleidingen plaats je waterleidingen. Opstelplaats ook identiek.
Met een 'echte monoblock' doelde ik op eentje die geen binnendeel nodig heeft. Want daarmee zou je ineens weer meer mogelijkheden hebben, qua opstelplaats, maar goed, zulke apparaten zie ik niet zo vaak langskomen. En de dikkere leidingen is waar ik op doelde met "andere eisen aan tracé". Zeker buiten zijn het echt joekels van leidingen, inclusief isolatie. Die kunnen, i.t.t. de R32-leidingen van mijn Xtend niet onder de dakpannen, en dan door het dak.

[ Voor 7% gewijzigd door a2aan op 29-05-2026 07:58 ]

• Oinken
a2aan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:42:
[...]

Zelfde hier. Niet genoeg ruimte binnen voor een boilervat voor warm water.

En afgelopen januari toen het een periode echt koud was, had ik de cv ketel wel nodig. Totaal maar 30/35 m3 gas extra verbruikt die maand, maar zonder de ketel was mijn huis niet warm geworden.
Nuance is natuurlijk dat een full electric dan gebruik kan maken van een verwarmingselement (toch?).

Op dit moment ben ik blij met de hybride oplossing, over tien jaar is de stap waarschijnlijk een volledig electrische warmtepomp.

[ Voor 0% gewijzigd door Oinken op 29-05-2026 11:09 . Reden: taalfout ]

• Oinken
Oinken schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:29:
We gaan zo langzamerhand richting de zomer, dan gaat de warmtepomp een periode niets doen.
Volgens mij zorgt de Xtend wel automatisch dat de pomp niet vast gaat zitten door hem een keer per dag (?) even te laten draaien. Twee vragen:
1) weet iemand of hij elke dag even draait?
2) hoe lang draait hij dan?

Achtergrond: ik heb op dit moment een regel aangemaakt met een homewizard stekker dat mijn pomp van de vloerverwarming gaat draaien als het verbruikvan de Xtend boven de 8 watt komt (bij 10 watt staat hij te wachten op een warmtevraag (groen knipperend), bij 8 watt is hij continu wit (niets te doen, geen vraag).
In mijn ideale wereld doet de Xtend zomers ook elke dag een actie (pomp rond draaien) die lang dan 1 minuut boven de 8 watt is. Dan draait de vloerverwarming pomp ook even.

Iemand een idee?
Het is nu zomer. En ergens in het midden van de nacht slaat de Xtend eventjes aan om weet ik wat te doen.
(misschien ook de pomp van de Xtend elke dag even laten draaien?)
Lang genoeg dat de pomp van de vloerverwarming ook even gaat draaien.

Ik heb dus niets hoeven aanpassen en alles werkt.

• MotorBeast
Oinken schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:08:
[...]

Zelfde hier. Niet genoeg ruimte binnen voor een boilervat voor warm water.

En afgelopen januari toen het een periode echt koud was, had ik de cv ketel wel nodig. Totaal maar 30/35 m3 gas extra verbruikt die maand, maar zonder de ketel was mijn huis niet warm geworden.
Nuance is natuurlijk dat een full electric dan gebruik kan maken van een verwarmingselement (toch?).

Op dit moment ben ik blij met de hybride oplossing, over tien jaar is de stap waarschijnlijk een volledig electrische warmtepomp.
Je dimensioneert een WP op -10 of -7 (afhankelijk van de regio) zonder bijspringen backup heater. Dus heb je 6kW nodig bij die temperaturen zoek je een WP erbij die dat ook levert bij die temperaturen. Zie Koevlaasformule.

• Oinken
MotorBeast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:19:
[...]

Je dimensioneert een WP op -10 of -7 (afhankelijk van de regio) zonder bijspringen backup heater. Dus heb je 6kW nodig bij die temperaturen zoek je een WP erbij die dat ook levert bij die temperaturen. Zie Koevlaasformule.
Het voordeel van de Xtend is dat hij terug kan naar 1,8 kWh op zachtere dagen, kan elke full electric dat ook?

Verder staat hij er nu eenmaal, stiekem vind ik een Nibe F2050 ook veel mooier, maar dat is ook meer dan het dubbele van wat ik nu heb betaald.

• Justin
Vraagje over de Intergas Xtend hybride warmtepomp met coolfunctie.

We zijn bewust voor de Xtend Cool-versie gegaan, zodat we ook vloerverkoeling kunnen gebruiken. Met de warme dagen had ik dit willen testen, maar volgens mij staat koelen bij ons nog uit.

Situatie:
  • Benedenverdieping volledig vloerverwarming
  • Pomploze RVS verdeler
  • Geen CV-radiatoren in huis (enkel elektrisch)
  • Aanvoer/retour naar de verdeler zitten in zo’n dikke rode/blauwe mantel/isolatie
  • Voor zover ik weet is er geen dauwpuntmeter of condenssensor geplaatst
  • De vloerverwarmingsverdeler zit in het zicht en kunnen we goed controleren
Volgens mij zijn dit de relevante parameters:

P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur
P239 = Externe OpenTherm kamerthermostaat
P244 = Ingestelde watertemperatuur via P235

Klopt mijn aanname dat koelen pas actief wordt als zowel P005 als P230 op “Ja” staan? Daarna de doeltemperatuur op de Intergas thermostaat op bijv. 15 graden in de woonkamer zetten zodat hij gaat koelen?

Omdat we geen dauwpuntregeling/condenssensor lijken te hebben, wil ik conservatief beginnen. Mijn idee is dat het grootste condensrisico niet in de ingefreesde kunststof vloerverwarmingsleidingen zelf zit, maar vooral bij de RVS verdeler/koppelingen, klopt dat? Die kunnen we goed in de gaten houden bij de eerste koelrun.

Zie ik nog iets over het hoofd? Benieuwd naar jullie inzicht/idee. Bedankt alvast!!

• ErnstvV
  • Niet online
Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:55:

We zijn bewust voor de Xtend Cool-versie gegaan, zodat we ook vloerverkoeling kunnen gebruiken. Met de warme dagen had ik dit willen testen, maar volgens mij staat koelen bij ons nog uit.

Situatie:
  • Pomploze RVS verdeler
  • Aanvoer/retour naar de verdeler zitten in zo’n dikke rode/blauwe mantel/isolatie

P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur

Klopt mijn aanname dat koelen pas actief wordt als zowel P005 als P230 op “Ja” staan? Daarna de doeltemperatuur op de Intergas thermostaat op bijv. 15 graden in de woonkamer zetten zodat hij gaat koelen?

Omdat we geen dauwpuntregeling/condenssensor lijken te hebben, wil ik conservatief beginnen. Mijn idee is dat het grootste condensrisico niet in de ingefreesde kunststof vloerverwarmingsleidingen zelf zit, maar vooral bij de RVS verdeler/koppelingen, klopt dat? Die kunnen we goed in de gaten houden bij de eerste koelrun.

Zie ik nog iets over het hoofd? Benieuwd naar jullie inzicht/idee. Bedankt alvast!!
Je moet ook wel een versie van de thermostaat hebben die koelen ondersteund en deze actief naar de koelmode zetten. Alleen de doeltemperatuur op 15 graden zetten is niet genoeg.

Er is een knop combinatie om deze mode te activeren.

• [Deva]
Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:55:

Situatie:
  • Pomploze RVS verdeler

P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur

Onlangs voor een soortgelijke situatie gestaan, heb de Xtend Eco met koelfunctie. Ook contact gehad met Intergas. P005 en P230 moeten op ‘ja’ staan. Dit is in principe genoeg om het systeem te activeren.

nu heb ik zelf een comfort touch die koelen moet ondersteunen. Echter heb ik deze optie niet in de instellingen/config staan van de thermostaat. Contact gehad met Intergas hierover en wat blijkt, vanaf versie 19.0 van de thermostaat (versie nummer staat op een sticker binnenin de thermostaat, of de doos), kan koelen op de thermostaat geactiveerd worden. Helaas heb ik versie 18.1 en dus niet compatible :/

Op mijn vraag of versie 18.1 ge-update kon worden naar versie 19.0 op de thermostaat was het antwoord ‘nee’. De hele unit moest vervangen worden. Gelukkig kon ik de unit kosteloos omwisselen bij Technim waar ik het geheel 3 maanden geleden had besteld (y).

Eventueel kun je de koelfunctie testen door P239 aan te passen naar de optie ‘geen thermostaat’. Ik weet niet exact hoe die functie binnen die parameter heet.

Vraag aangaande mijn installatie;

Systeem draait nu enkele weken, alleen nog niet probleemloos. Al sinds oplevering wisselt de druk nogal. Dagelijks kon ik het systeem wel bijvullen, dit bij de installateur neergelegd, die enkele zaken heeft bekeken en vervangen. Zonder definitieve oplossing voor nu.

Ik heb het systeem langsgelopen en zag dat bij de inlaat van de Xtend de koppeling heul ietsje lekte. Deze aangedraaid waarna het iets beter lijkt qua verlies.

Echter, het grootste druk/water verlies zit in het lozen van druk/water via de overstort. De reden hiervan is mij onduidelijk waarom dit gebeurt. Heb zelf wel wat bekeken en getest.

Het lijkt erop dat wanneer de Xtend de Xstore aanstuurt, de 3 weg afsluiter naar de juiste positie stuurt. Ergens onderweg, begin of einde run, lijkt het erop alsof de Xtend pomp tegen een dicht ventiel drukt, waardoor de druk te hoog wordt en deze dumpt via de overstort.

Kan dit deels bevestigen, maar niet volledig uitsluiten, omdat ik de servo heb losgehaald van de afsluiter om te beoordelen hoe het reageert. Situatie is dan als volgt; Xtend tapwater status gaat naar ‘eindrun’ maar daarvoor wordt de afsluiter al naar een andere positie gestuurd, maar de pomp van de Xtend volop door draait waardoor de druk toeneemt. Tevens is een hard ‘slag’ te horen in de leiding als de positie van de afsluiter wisselt en er gelijk water via de overstort (bij de ketel) eruit gooit.

Op andere momenten wordt er ook veel water bij de overstort van de WP eruit gegooid (nat dak). Installateur bevestigd dat het expansievat in orde is. Deze is aangesloten op de retour CV.

Wellicht heeft iemand een idee waarom het systeem zich zo gedraagt met deze informatie, of hoe ik het eea kan tweaken.

• [Deva]
ErnstvV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:53:
[...]

Je moet ook wel een versie van de thermostaat hebben die koelen ondersteund en deze actief naar de koelmode zetten. Alleen de doeltemperatuur op 15 graden zetten is niet genoeg.

Je was me voor :)

De toets combinatie is + en - tegelijk inhouden en op zoek gaan naar cool/auto functie.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:59
Sorry, kan iemand me helpen hoe ik koelen aan zet? In de comfort touch handleiding lees ik niets erover...

En moet ik via de wifi op de extende een parameter aanpassen?

• Justin
@ErnstvV en @[Deva]

Thanks!! Net even de thermostaat losgeklikt en goddank versie 19. Kon de instelling in de thermostaat nog niet vinden, maar zal eerst de parameters goed zetten in de xtend, misschien verschijnt de optie dan ergens in de thermostaat.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-06 22:02
ErnstvV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:53:
[...]

Het meest eenvoudig is idd een Comfort Touch thermostaat versie die koelen ondersteund.

Maar er zijn nog veel meer manieren om koelen actief ts krijgen: met aan/uit signalen bijv. Er is ook een feature die koelen kan vrijgeven in geval de opentherm thermostaat geen koelsignaal levert: dus iets van: geen vwarmtevraag? Dan koelen vrijgeven. Eventueel i.c.m. buitentemperatuur. Maar bovengenoende zaken zijn wat lastiger aan de praat te krijgen. In de laatste versie van de handleiding (via website Intergas) staat daar wel het e.e.a over beschreven.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Fullpower
Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:14:
@ErnstvV en @[Deva]

Thanks!! Net even de thermostaat losgeklikt en goddank versie 19. Kon de instelling in de thermostaat nog niet vinden, maar zal eerst de parameters goed zetten in de xtend, misschien verschijnt de optie dan ergens in de thermostaat.
Koelfunctie pas zichtbaar op de thermostaat nadat de koelfunctie is vrijgegeven op de Xtend.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• sender
Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Koelfunctie pas zichtbaar op de thermostaat nadat de koelfunctie is vrijgegeven op de Xtend.
Ik heb ook v19. Nog 1 keer (sorry) hoe doe ik dat koelen vrijgeven? Via de lokale wifi ap? En dan 1 parameter?

• Fullpower
sender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Ik heb ook v19. Nog 1 keer (sorry) hoe doe ik dat koelen vrijgeven? Via de lokale wifi ap? En dan 1 parameter?
1) P005 op '1' zetten. Je kunt dan deze melding krijgen: n085 : "Buitendeel niet in staat tot koelen". In dat geval stuur mij even een PB.

2) P230 op '1' zetten

3) De koelfunctie zou nu moeten werken:

De thermostaat heeft twee setpunten: voor koelen en voor verwarmen.

Als je op de stip drukt in het midden, dan geeft hij HEAT of COOL aan. Als hij heat aangeeft, dan dit setpunt omlaag zetten (10c ofzo). Als de dan weer de stip indrukt (na even wachten), dan zou je COOL moeten zien. Je kunt dan het setpunt voor de kamer voor koelen op 21 of 22c zetten ofzo. Dan zou hij moeten starten met koelen.

4) Met 18c graden minimum aanvoer is het vermogen dat kan worden opgenomen (afgevoerd) vaak niet optimaal.

Een lagere temperatuur gaat beter (bijv. 16c). Maar pas dan wel op voor condens. Met droog weer (dauwpunt < 15c). Gaat dat prima. Maar gisteren aan het einde van de dag liep het dauwpunt op. Dan moet je het in de gaten houden.

5) Het heeft geen zin om de thermostaat veel lager te zetten dan bijv. 21c. De Xtend gaat dan niet 'harder' koelen.

6) zorg voor een zo hoog mogelijke flow. Maar geen standaard radiatoren openzetten voor meer flow. Alleen vloerverwarming, fancoils of JAGA,'s met ventilatoren erop.

7) Als je een vloerverwarmingsverdeler met pomp hebt, dan moet deze pomp ook draaien in koelmodus. Vaak gaat de pomp alleen draaien boven een bepaalde watertemperatuur. De pomp schakelaar dient tijdelijk verwijderd te worden. Ook kan de Xtend met een uitgang deze pomp schakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Fullpower op 31-05-2026 10:11 ]

• GroundBreaking
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

En ook nog steeds vraag ik me af wat er nou daadwerkelijk verschillend is waardoor de grijze unit ineens wel kan/mag koelen.

• Fullpower
GroundBreaking schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:19:
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

En ook nog steeds vraag ik me af wat er nou daadwerkelijk verschillend is waardoor de grijze unit ineens wel kan/mag koelen.
Er zit koudemiddeltechnisch voor v.w.b. koelen wel degelijk verschil tussen de eerste versie en de cool grey.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:30
Eind van de zomer komt de nieuwe Xtend 7Kw uit begrijp ik van mijn installateur. We overwegen die versie als full electric in te zetten met ondersteuning van een cv doorstroom element van 2 of 3Kw.

Twijfel een beetje omdat de 5Kw versie onder 0 graden bijna 40% vermogen verliest. Specs van de 7Kw zijn er nog niet maar het is wel familie.

Wat denken jullie?

Woning 2 onder 1 kap, goed nageisoleerd dak, spouw, vloer, glas etc.

Koevlaas komt op 6Kw. 800M3 gas + 1,5 kuub hout in de kachel maakt samen denk ik 1100-1200M3 gas voor verwarming en sww. Er is een bestaande zonneboiler (400L hygieneboiler) die bijverwarmd moet worden.

Vloerverwatming alleen in keuken en badkamer. De rest Jaga convectoren, deels met ventilatoren.

[ Voor 7% gewijzigd door Shutdown98 op 30-05-2026 19:21 ]

• GroundBreaking
Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Er zit koudemiddeltechnisch voor v.w.b. koelen wel degelijk verschil tussen de eerste versie en de cool grey.
Dat verbaasd me. Aangezien de gewone Xtend in principe ook gaat koelen als hij gaat ontdooien.
Ik geloof het wel hoor daar niet van, maar ik verbaas me er wel enigszins over.

• GroundBreaking
Shutdown98 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:20:
Eind van de zomer komt de nieuwe Xtend 7Kw uit begrijp ik van mijn installateur. We overwegen die versie als full electric in te zetten met ondersteuning van een cv doorstroom element van 2 of 3Kw.

Twijfel een beetje omdat de 5Kw versie onder 0 graden bijna 40% vermogen verliest. Specs van de 7Kw zijn er nog niet maar het is wel familie.

Wat denken jullie?

Woning 2 onder 1 kap, goed nageisoleerd dak, spouw, vloer, glas etc.

Koevlaas komt op 6Kw. 800M3 gas + 1,5 kuub hout in de kachel maakt samen denk ik 1100-1200M3 gas voor verwarming en sww. Er is een bestaande zonneboiler (400L hygieneboiler) die bijverwarmd moet worden.

Vloerverwatming alleen in keuken en badkamer. De rest Jaga convectoren, deels met ventilatoren.
Even ervanuit gaande dat de benaming en prestaties vergelijkbaar zijn. Dus dat 7kW het maximale vermogen is boven 0 zonder defrosts.
Dan zou je op -5 bijv, iets van 5,6 kW overhouden zonder defrosts.
Als je dan nog naar prestaties met defrosts kijkt, iets van 4,2 kW, en je hebt 6 kW nodig, voelt dat voor mij als weinig, maar dat is natuurlijk heel erg speculeren over de prestaties van de 7 kW. Maar als je iets wilt beredeneren aan de hand van de 5 kW Xtend is dat, denk ik, de conclusie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YPZ7ERii216mgCPQquAouRykw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q7wVOieCxVInGc0YL6TsFOV0.png?f=fotoalbum_large

• Shutdown98
Dank voor de bevestiging. Die gedachtegang had ik ook.

• Fullpower
Shutdown98 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:20:
De Xtend Eco is wel familie, maar is wel een compleet ander apparaat: propaan (R290) ipv R32. A+++ ipv A++. Kan hogere temperaturen maken. Hij zakt bij -10c niet veel in. Specificaties zullen binnenkort wel gepubliceerd worden.

• GroundBreaking
Kijk, dat maakt inderdaad dat de bovenstaande logica totaal niet opgaat.

• Shutdown98
Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:58:
[...]

De Xtend Eco is wel familie, maar is wel een compleet ander apparaat: propaan (R290) ipv R32. A+++ ipv A++. Kan hogere temperaturen maken. Hij zakt bij -10c niet veel in. Specificaties zullen binnenkort wel gepubliceerd worden.
In mijn geval zoek ik een split ivm plaatsing en lange leidingen...

We zoeken verder

• sender
Fullpower schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:05:
[...]

1) P005 op '1' zetten. Je kunt dan deze melding krijgen: n085 : "Buitendeel niet in staat tot koelen". In dat geval stuur mij even een PB.

2) P230 op '1' zetten

3) De koelfunctie zou nu moeten werken:

De thermostaat heeft twee setpunten: voor koelen en voor verwarmen.

Als je op de stip drukt in het midden, dan geeft hij HEAT of COOL aan. Als hij heat aangeeft, dan dit setpunt omlaag zetten (10c ofzo). Als de dan weer de stip indrukt (na even wachten), dan zou je COOL moeten zien. Je kunt dan het setpunt voor de kamer voor koelen op 21 of 22c zetten ofzo. Dan zou hij moeten starten met koelen.

4) Met 18c graden minimum aanvoer is het vermogen dat kan worden opgenomen (afgevoerd) vaak niet optimaal.

Een lagere temperatuur gaat beter (bijv. 16c). Maar pas dan wel op voor condens. Met droog weer (dauwpunt < 15c). Gaat dat prima. Maar gisteren aan het einde van de dag liep het dauwpunt op. Dan moet je het in de gaten houden.

5) Het heeft geen zin om de thermostaat veel lager te zetten dan bijv. 21c. De Xtend gaat dan niet 'harder' koelen.

6) zorg voor een zo hoog mogelijke flow. Maar geen standaard radiatoren openzetten voor meer flow. Alleen vloerverwarming, fancoils of JAGA,'s met ventilatoren erop.
Dank je!!!

Ik realiseer me nu ook dat ik er nog even wat langer over na moet denken. Bv. mijn vloerverwarming heeft een pomp schakelaar die alleen aanspringt bij hogere temperatuur.

Dat condens, kan dat bv ook al bij 18c optreden? Ik wil met name de vloer wat afkoelen, die is 21.4 graden nu, ik denk als die dan bv 20 wordt het al voelbaar zou kunnen zijn... of 19...

• Fullpower
sender schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:28:
[...]

Dank je!!!

Ik realiseer me nu ook dat ik er nog even wat langer over na moet denken. Bv. mijn vloerverwarming heeft een pomp schakelaar die alleen aanspringt bij hogere temperatuur.

Dat condens, kan dat bv ook al bij 18c optreden? Ik wil met name de vloer wat afkoelen, die is 21.4 graden nu, ik denk als die dan bv 20 wordt het al voelbaar zou kunnen zijn... of 19...
18c aanvoer tijdens koelen wordt door de meesten gezien als een veilige temperatuur.

Maar bij heel vochtig en warm weer (een naderende onweersbui) is zelfs 18c te laag. Dauwpunt kan dan 20 tot 22c worden. Maar dit zijn enkele dagen in het jaar.

De Xtend kan eventueel een pomp van de verdeler aansturen, zowel bij koelen als verwarmen. De pompschakelaar kan er dan tussenuit.

• [Deva]
Fullpower schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:29:
[...]

18c aanvoer tijdens koelen wordt door de meesten gezien als een veilige temperatuur.

Maar bij heel vochtig en warm weer (een naderende onweersbui) is zelfs 18c te laag. Dauwpunt kan dan 20 tot 22c worden. Maar dit zijn enkele dagen in het jaar.

De Xtend kan eventueel een pomp van de verdeler aansturen, zowel bij koelen als verwarmen. De pompschakelaar kan er dan tussenuit.
Zelf heb ik ook een LT verdeler met pomp, ben erg benieuwd hoe de aansturing aangesloten dient te worden. Aangezien de Xtend op zolder hangt bij de ketel en de verdeler in de trapkast, is een kabel trekken niet heel eenvoudig.

Heeft de Xtend tevens een beveiliging die de pomp eens per etmaal (of week) laat draaien om vastzitten te voorkomen?

• Fullpower
[Deva] schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Zelf heb ik ook een LT verdeler met pomp, ben erg benieuwd hoe de aansturing aangesloten dient te worden. Aangezien de Xtend op zolder hangt bij de ketel en de verdeler in de trapkast, is een kabel trekken niet heel eenvoudig.

Heeft de Xtend tevens een beveiliging die de pomp eens per etmaal (of week) laat draaien om vastzitten te voorkomen?
Afstand is idd vaak lastig, om bijvoorbeeld van de zolder naar de verdeler te komen.

Xtend heeft idd een functie die de pompen 1x per dag kort laat draaien.

• sender
Pompschakelaar er dan tussenuit. Maar wat dan er tussen in?

• Fullpower
sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:40:
Je zou de stekker van de pomp rechtstreeks in het stopcontact kunnen doen als je gaat koelen. En in het stookseizoen zet je de pompschakelaar er weer tussen.

• GroundBreaking
sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:40:
Ik heb zowel de Warmtepomp als de verdelerpomp in een slimme stekker, en als de warmtepomp meer dan 9 watt vraagt dan gaat de verdeler pomp ook aan.

• Oinken
GroundBreaking schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Ik heb zowel de Warmtepomp als de verdelerpomp in een slimme stekker, en als de warmtepomp meer dan 9 watt vraagt dan gaat de verdeler pomp ook aan.
Hier precies dezelfde setup. Werkt prima.

• sender
Fullpower schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Je zou de stekker van de pomp rechtstreeks in het stopcontact kunnen doen als je gaat koelen. En in het stookseizoen zet je de pompschakelaar er weer tussen.
Dit werkt natuurlijk niet want dan staat de pomp een half jaar alleen maar aan...

• GroundBreaking
sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Dit werkt natuurlijk niet want dan staat de pomp een half jaar alleen maar aan...
Ja? Opzich werkt dat prima. Kost alleen energie.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

sender schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Je kan ook een klokschakelaar ertussen zetten die de pomp van 9:00 tot 21:00 aanzet. Scheelt alweer de helft :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• sender
Nee, de pompschakelaar werkt uitmuntend als er allen "verhit" wordt...
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste