GroundBreaking schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:15:
[...]
Echter moet FE ook meer werken buiten de momenten dat er zonnestroom is. Dus vind ik het sowieso te kort door de bocht om te zeggen een hybride, heeft een groter gedeelte netstroom verbruik.
Maar ik ben het eens dat ik niet denk dat een Xtore zode aan de dijk zet voor het einde van salderings probleem.
Ik haal zelfs met vorst nog altijd 3kW uit de lucht tegen 1kW verbruik tegen hybride met gas wat alleen maar duurder en duurder zal worden. En dan stook ik nog met radiatoren en heb nooit de BUH nodig. Met VV loopt dat op naar 4,5kW gratis warmte bij vorst. Dus laat die netstroom maar komen. Geen probleem. Een hybride heeft dus wel kleiner verbruik aan netstroom en maar altijd hogere kosten door gasverbruik dan een FE.
Wbt het einde salderen kan je dat alleen wat opvangen in de goede zon maanden met een batterij om in de avonduren wat af te vangen van je avond en nachtverbruik maar daar ga je ook niet rijk van worden helaas. Wellicht over een paar jaar of hopelijk sneller als de prijzen zullen zakken van die dingen al zullen ze dan wellicht weer komen met de batterijboete. En als je gasloos bent met de WP boete. Pakken zullen ze ons altijd vrees ik.