Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-05 19:11
MotorBeast schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:22:
@GroundBreaking
Dit kan natuurlijk nooit groter zijn met hybride. Een FE draait alleen maar op stroom en zal dus permanent, indien aanwezige opbrengst zonnepanelen, zonnestroom trekken.
Echter moet FE ook meer werken buiten de momenten dat er zonnestroom is. Dus vind ik het sowieso te kort door de bocht om te zeggen een hybride, heeft een groter gedeelte netstroom verbruik.

Maar ik ben het eens dat ik niet denk dat een Xtore zode aan de dijk zet voor het einde van salderings probleem.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:30
Ik denk dat heel veel mensen gewoon veel meer gaan betalen voor hun stroom met zonnepanelen. En dat het dus ook aantrekkelijker wordt om het op grote schaal op te slaan of airconditioning te installeren om je stroom om te zetten in warmte of koude, nodig of niet.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Miglow schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:24:
Ik denk dat heel veel mensen gewoon veel meer gaan betalen voor hun stroom met zonnepanelen. En dat het dus ook aantrekkelijker wordt om het op grote schaal op te slaan of airconditioning te installeren om je stroom om te zetten in warmte of koude, nodig of niet.
Ik koel hier reeds 4 jaar heel het huis met airco 24/7 tijdens de warme periode en helaas zet ook geen zoden aan de dijk. Zo'n 300/350kWh totaal verbruik. Koelen vraagt bijna geen vermogen. Dat moet je doen voor je comfort, niet om te besparen. Verwarmen vond ik een crime met die dingen en verbruikt nagenoeg hetzelfde als L/W.

• MotorBeast
  • Nu online
GroundBreaking schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:15:
[...]

Echter moet FE ook meer werken buiten de momenten dat er zonnestroom is. Dus vind ik het sowieso te kort door de bocht om te zeggen een hybride, heeft een groter gedeelte netstroom verbruik.

Maar ik ben het eens dat ik niet denk dat een Xtore zode aan de dijk zet voor het einde van salderings probleem.
Ik haal zelfs met vorst nog altijd 3kW uit de lucht tegen 1kW verbruik tegen hybride met gas wat alleen maar duurder en duurder zal worden. En dan stook ik nog met radiatoren en heb nooit de BUH nodig. Met VV loopt dat op naar 4,5kW gratis warmte bij vorst. Dus laat die netstroom maar komen. Geen probleem. Een hybride heeft dus wel kleiner verbruik aan netstroom en maar altijd hogere kosten door gasverbruik dan een FE.

Wbt het einde salderen kan je dat alleen wat opvangen in de goede zon maanden met een batterij om in de avonduren wat af te vangen van je avond en nachtverbruik maar daar ga je ook niet rijk van worden helaas. Wellicht over een paar jaar of hopelijk sneller als de prijzen zullen zakken van die dingen al zullen ze dan wellicht weer komen met de batterijboete. En als je gasloos bent met de WP boete. Pakken zullen ze ons altijd vrees ik.

• Miglow
MotorBeast schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:49:
[...]

Ik koel hier reeds 4 jaar heel het huis met airco 24/7 tijdens de warme periode en helaas zet ook geen zoden aan de dijk. Zo'n 300/350kWh totaal verbruik. Koelen vraagt bijna geen vermogen. Dat moet je doen voor je comfort, niet om te besparen. Verwarmen vond ik een crime met die dingen en verbruikt nagenoeg hetzelfde als L/W.
Dus dan met Xtend verwarmen en met de airco koelen? Zit te denken hoe je anders zonder thuisbatterij of EV moet voorkomen dat je stroom het net op stuurt. Behalve uitzetten dan. Of tosti ijzer aanzetten.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:59
Miglow schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:05:
Dus dan met Xtend verwarmen en met de airco koelen? Zit te denken hoe je anders zonder thuisbatterij of EV moet voorkomen dat je stroom het net op stuurt. Behalve uitzetten dan. Of tosti ijzer aanzetten.
In de zomer gebruik je 0% van de potentie van je Xtend. Met een Xtore nog steeds <5%.

Van je zonnepanelen benut je in de zomer misschien wel 10-20% van de potentie voor eigen gebruik. De rest kan je naar het net exporteren, en krijg je er (meestal) nog wat voor terug ook.

Het zal nog wel wat tijd/moeite kosten om het concept van salderen los te laten, en zonnepanelen niet te dimensioneren op jaarcijfers, maar op wat er maximaal 'haalbaar' is, zodat je in de winter zo min mogelijk van het net af hoeft te nemen.

• Miglow
a2aan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:53:
[...]

In de zomer gebruik je 0% van de potentie van je Xtend. Met een Xtore nog steeds <5%.

Van je zonnepanelen benut je in de zomer misschien wel 10-20% van de potentie voor eigen gebruik. De rest kan je naar het net exporteren, en krijg je er (meestal) nog wat voor terug ook.

Het zal nog wel wat tijd/moeite kosten om het concept van salderen los te laten, en zonnepanelen niet te dimensioneren op jaarcijfers, maar op wat er maximaal 'haalbaar' is, zodat je in de winter zo min mogelijk van het net af hoeft te nemen.
Nou ja, ik heb zelf geen keuze in de zonnepanelen, ze zijn geïnstalleerd toen de woningbouw mijn woning gerenoveerd heeft voor ik hem toegewezen kreeg en betaal er verplicht €17 per maand voor. En teruglever kosten zorgen ervoor dat je een paar cent per kWh krijgt of zelfs moet betalen. In mijn geval komt het op een paar tientjes per jaar neer.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-05 17:28
GroundBreaking schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:46:
@Mackeessie Houd je nog stroom over na het juiste moment voor het opladen van de auto en het draaien van de wasmachine/afwasmachine? Ik denk dat het regelen van de Xtend/Xtore een moeilijk verhaal wordt op precies de juiste momenten.
Dan zou dat met een accu misschien beter op te vangen zijn.
Heb je nu toevallig Homewizard waarbij je kunt zien hoeveel stroom je over houdt per dag/week/maand dan kun je ook op die wijze een hele grove berekening doen hoeveel je zou besparen met een accu.
Ja ik heb Hoewizard, het opladen van mijn auto doe ik niet elke dag, zoveel rijd ik niet.Misschien kan ik het beter eerst uit proberen volgend jaar. Met een dynamisch contract van Zonneplan geen terugleverkosten en op sommige dagen geld terug op zeer zonnige winderige momenten. Op zonnige dagen leveren mijn zonnepanelen 6Kwh 's middags ,als ik dan de auto ga opladen betekent dat er nog 5 kWh uit het netgetroken moet worden. Morgen bv tussen 12 en 15 uur gemiddeld meer dan € 0,30 negatieve stroomprijs.
Ik ben met pensioen en kan dus mijn stroomgebruik overdag goed plannen.
De Xtore zal ook schelen. Wij gaan niet 3x per dag in bad en met douchen gebruiken we gemiddeld 60 l water. Geen water van 50C dus met de inhoud van 80 l kunnen wij prima douchen met 2 personen. In de middag de warmtepomp op zonnestroom de Xtore weer op laten warmen. Ik ga er van uit dat je hem kunt programmeren wanneer hij moet opwarmen. Of is dat niet zo? Met de helft van het huidige gasgebruik door de Xtore te gebruiken voor ww zou dat op jaarbasis ongeveer €220,- kunnen besparen ervan uitgaand dat de zonnepanelen de stroom leveren voor de warmtepomp. Dat betekent terugverdientijd van ongeveer 8 jaar, uitgaande van de huidige gasprijs. Dat laatste is niet te verwachten denk ik.
Mijn conclusie is dat de Xtore prima is om het gasgebruik te verminderen , milieu, maar economisch nog niet zo doorslaggevend.
Maar bedankt voor het meedenken.

• Alta_A
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 10:05
Heb nu de Xtore-Xtend-Xtreme een jaar draaien.
Gasverbruik is gezakt van ca. 1400m3 op jaarbasis naar ca. 250m3 op jaarbasis. 4 personen waarvan 2 tieners. Koken elektrisch, gas alleen voor bijspringen als xtend-xtore het niet aankunnen.
Besparing in kosten is ca. €700,- op jaarbasis.
Komt het uit? tja, och. Maar de besparing is toch flink, jammer dat de saldering straks roet in het eten gaat gooien.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-05 17:28
Alta_A schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:26:
Heb nu de Xtore-Xtend-Xtreme een jaar draaien.
Gasverbruik is gezakt van ca. 1400m3 op jaarbasis naar ca. 250m3 op jaarbasis. 4 personen waarvan 2 tieners. Koken elektrisch, gas alleen voor bijspringen als xtend-xtore het niet aankunnen.
Besparing in kosten is ca. €700,- op jaarbasis.
Komt het uit? tja, och. Maar de besparing is toch flink, jammer dat de saldering straks roet in het eten gaat gooien.
Zit er in de Xtore een systeem dat bv bij veel zonnestroom het water gaat opwarmen of kan je tijden instellen dat hij gaat opwarmen?

• GroundBreaking
Mackeessie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 02:37:
[...]

Zit er in de Xtore een systeem dat bv bij veel zonnestroom het water gaat opwarmen of kan je tijden instellen dat hij gaat opwarmen?
Dat zul je zelf moeten maken met signalen naar ingangen van de Xtend.

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-05 16:17
Sinds vorige week draait hier de Xtend Eco in combinatie met een Xstore van 80 liter. Met dit weer nog geen echte verwarmingsruns gehad, maar voor tapwater draait het systeem natuurlijk al wel.

Op zich werkt alles prima, alleen valt één ding op: zodra de Xtend richting de laatste run gaat (dus het vat naar ~55 °C brengt), ontstaat er een duidelijke brom in huis. Best aanwezig en eerlijk gezegd ook wel storend.

Situatie:

* Buitenunit hangt aan de muur boven de garage, met dempers
* Afstand tot binneninstallatie ±10 meter
* Leidingen lopen langs de gevel in een goot en zijn geïsoleerd

Even gaan kijken terwijl hij bezig was: de buitenunit zelf maakt niet extreem veel lawaai en trilt ook niet opvallend. De brom lijkt vooral te ontstaan bij het punt waar de leidingen de unit ingaan. Op de beugels voel ik eigenlijk geen trillingen.

Dat hij bij tapwater harder moet werken (richting 55 °C) snap ik, maar waarom juist die leidingen zo lijken te resoneren en het geluid zo duidelijk naar binnen komt, vind ik vreemd. Het voelt een beetje alsof de leidingen het geluid “meenemen” de woning in, zeker omdat ze langs de gevel lopen.

Iemand die dit herkent of iets vergelijkbaars heeft gehad?

En nog een tweede vraag: de stilteprogramma’s staan aan, maar het lijkt alsof die bij tapwater gewoon genegeerd worden. Klopt dat? Kan daar weinig over vinden.

Alvast bedankt!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Mackeessie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:46:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wij gebruiken ongeveer 30m3 per maand in de zomer, dus meer dan jij, dus de "winst" zou groter kunnen zijn. Tevens heb ik zonnepanelen die nu behoorlijk overschot aan stroom leveren. Saldering geniet ik nu van, maar volgend jaar moet ik dus meer van dat overschot zelf gebruiken. De warmtepomp (Xtend) via de Xtore dit overschot in warm water om te zetten is een optie waar ik naar kijk in combinatie met een dynamisch contract. Uiteraard door ook de elektrische auto op te laden, wasmachine en afwasmachine dan te gebruiken op zonnige momenten. Of is een (duurdere) thuis accu een betere optie? Met de Xtore bespaar ik gas. Wij koken nog op gas en de gas ketel hebben we nog nodig om het huis bij koud weer op te warmen. Concrete vraag: is de Xtore een goede optie in mijn geval? Heeft iemand ervaring hiermee?
Ligt een beetje aan de hoeveel overproductie. Maar een buffervat met warm water is geen slecht idee.
Wij hebben hier een 200L vat, en voor 4 personen (2 volw, 2jonge kinderen), heb je nog dagenlang heet water.
Van 15 graden naar 80 voor 200L is ongeveer 18kWh aan vermogen.
18kWh als je het COP 1 verwarmt, 9kWh cop2, etc.

Die van ons is overigens gevoed door 3 zonnecollectoren, ongeveer 4m2 oppervlak.
Maar dat is dus krachtig genoeg om 200Lvan koud naar 80C te krijgen.

Mijn ouders hebben de constructie iets verder doorgetrokken, 6 panelen verwarmen een elektrische boiler van 200L, die doet voorverwarming naar een cv.
Als de boiler warm is, gaan de panelen uit.
Boiler is dus voor "overschot aan zonne-energie, reserveren voor sanitair warm water"

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 02-05-2026 12:30 ]

• a2aan
@[Deva] je zou tijdens het brommen eens in de "Live" weergave van de statistieken kunnen kijken wat de frequentie van de compressor is. Met een beetje geluk is het een specifieke die resoneert, en kan je die via de parameters uitsluiten. En anders eventueel een maximum instellen, voor de compressor.

Ik heb geen Xtore, dus ook geen ervaring welke parameters wel of niet van toepassing zijn op SWW (vs CV).

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:53
Volgens mij is er bijna niets te bedenken waarmee je het overschot aan stroom van de zonnepanelen in de zomer gebruikt.

De Xtend gaat de afgelopen dagen uit of minimaal aan. Vaatwasser en wasmachine gebruiken we overdag en nog steeds houden we veel kWh over.

Geen accu is groot genoeg om al dit overschot mee te nemen naar de winter wanneer de Xtend bij ons zomaar 20 kWh per dag gebruikt als het echt koud is.

• [Deva]
a2aan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:04:
@[Deva] je zou tijdens het brommen eens in de "Live" weergave van de statistieken kunnen kijken wat de frequentie van de compressor is. Met een beetje geluk is het een specifieke die resoneert, en kan je die via de parameters uitsluiten. En anders eventueel een maximum instellen, voor de compressor.

Ik heb geen Xtore, dus ook geen ervaring welke parameters wel of niet van toepassing zijn op SWW (vs CV).
Vanmorgen tijdens het 'gebrom' gekeken in de live data. De compressor heeft een frequentie van 38Hz. De dag ervoor geluisterd, maar op een frequentie van 34Hz is er vele malen minder resonantie te horen/voelen.

Wat is de beste methode op degene die je benoemd om het gebrom tegen te gaan? En wat zijn eventuele consequenties (en welke parameters zijn het precies? :))

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 18:53
verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door Japyo op 04-05-2026 13:23 ]

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 18:53
Sorry verkeerde topic!

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• a2aan
[Deva] schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Vanmorgen tijdens het 'gebrom' gekeken in de live data. De compressor heeft een frequentie van 38Hz. De dag ervoor geluisterd, maar op een frequentie van 34Hz is er vele malen minder resonantie te horen/voelen.

Wat is de beste methode op degene die je benoemd om het gebrom tegen te gaan? En wat zijn eventuele consequenties (en welke parameters zijn het precies? :))
Volgens mij zijn het P157, P158 en P159 waarmee je specifieke frequenties kan 'blokkeren', waarbij 'ie 1,5Hz eronder en erboven als bandbreedte houdt. Je zou dus kunnen beginnen met P157 op 38Hz te zetten, en kijken of dat helpt.

Bedenk wel dat als er meer vermogen nodig is, de Xtend 'langs' de 38Hz moet toeren, maar de parameters zouden moeten voorkomen dat de Xtend voor langere tijd op die frequentie blijft draaien.

• [Deva]
a2aan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Volgens mij zijn het P157, P158 en P159 waarmee je specifieke frequenties kan 'blokkeren', waarbij 'ie 1,5Hz eronder en erboven als bandbreedte houdt. Je zou dus kunnen beginnen met P157 op 38Hz te zetten, en kijken of dat helpt.

Bedenk wel dat als er meer vermogen nodig is, de Xtend 'langs' de 38Hz moet toeren, maar de parameters zouden moeten voorkomen dat de Xtend voor langere tijd op die frequentie blijft draaien.
Ben een beetje aan het stoeien geweest met de diverse (bovengenoemde) parameters. Daarbij tevens de stille modus aangepast naar 'gebruiker'. Met daarbij de parameter van (standaard) 75% naar 50%.

Met wat schuiven van de stilte programma's heb ik een afstelling kunnen vinden die voor ons werkt 8) . Het uitsluiten van de Hz heb ik voor nu achterwege gelaten.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:56
Stille modus beperkt het vermogen en dus ook de warmteproductie. Het instellen van resonantiefrequentie zal die frequentie grotendeels vermijden maar daar nog wel voorbij gaan als dat nodig is. Dus in de winter kan het zijn dat je dan toch dat moet gebruiken.

Ik gebruik stille modus alleen 's nachts als de temperatuur verlaagd is.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:20
Ik ben ook naar trillingsdempers onder de Xtend aan het kijken, maar klopt het dat jij de 50-80kg dempers onder de 43kg zware buitenunit hebt zitten?

Zou je niet de blauw/groene variant moeten hebben? Die was ik namelijk van plan te bestellen maar misschien zie ik iets over het hoofd? :)

Edit:
Bij nader inzien zie ik naast nog meer blauw-gele varianten ook wit-rode varianten die, mits ze van dezelfde maker zijn, geschikt zijn voor minstens 2x zo zware warmtepompen. Is hier een reden voor of zijn dit dempers van andere merken?

[ Voor 40% gewijzigd door SmiGueL op 10-05-2026 14:20 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:56
SmiGueL schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Ik ben ook naar trillingsdempers onder de Xtend aan het kijken, maar klopt het dat jij de 50-80kg dempers onder de 43kg zware buitenunit hebt zitten?

Zou je niet de blauw/groene variant moeten hebben? Die was ik namelijk van plan te bestellen maar misschien zie ik iets over het hoofd? :)
Dat is wel een goede vraag, maar ik weet het antwoord niet. Zo is het geinstalleerd en ik zie er geen merk op staan. Misschien dat daardoor zelfs wat meer trilling doorgegeven wordt dan de bedoeling is? Ik zal het eens verder onderzoeken.

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-05 07:58
We hebben een uitbouw laten plaatsen. De ondergrond is uitgehard en de vloerverwarming is inmiddels aangesloten. Ik moet nu een opstookprotocol draaien voor de ondergrond. Ik kan het programma alleen nergens vinden. 2 parameters heb ik kunnen vinden (stapduur en graden per stap), maar het protocol aan of uitzetten niet. Het zal vast iets simpels zijn...

Setup : Xtend, Xtreme 30, Comforttouch

[ Voor 23% gewijzigd door VySio op 11-05-2026 05:59 ]

• GroundBreaking
Volgens mij alleen te vinden in het service menu met code 20.

• MotorBeast
  • Nu online
SmiGueL schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Edit:
Bij nader inzien zie ik naast nog meer blauw-gele varianten ook wit-rode varianten die, mits ze van dezelfde maker zijn, geschikt zijn voor minstens 2x zo zware warmtepompen. Is hier een reden voor of zijn dit dempers van andere merken?

[...]

[...]
Koop dempers die passen bij het gewicht van je unit. Te licht voor je unit staat je unit te "dansen" en te zwaar voor je unit heb je geen demping en alsnog resonantie.

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-05 07:58
GroundBreaking schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:09:
Volgens mij alleen te vinden in het service menu met code 20.
Helaas kan ik met servicecode 20 alleen de stapgrootte in graden en stapduur in uren van het opstookprotocol vinden.
edit:
Toch gevonden: ik wist dat het makkelikk moest zijn
P092: Vloer opstook stap duur

P093: Vloer opstook stap temperatuur verhoging

P090: Vloerverwarmingsprotocol beschikbaar

Standaard: Nee

Globaal inschakelen voor de functie Vloerverwarmingsprotocol
Niet de meest logische label en omschrijving tov opstook al zeg ik het zelf ;)

[ Voor 39% gewijzigd door VySio op 11-05-2026 22:32 ]

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:40
Ik ben na 2,5 jaar ook getroffen door eerst de N070 notificatie en daarna een melding met foutcode ssh_too_low. Wat er lijkt te gebeuren is dat de Xtend detecteert dat de zuiggas oververhitting een te lage waarde heeft, die gaat naar nul of wordt zelfs negatief. Vervolgens wordt de EEV teruggeregeld naar uiteindelijk 1, waarna na een tijdje de foutmelding volgt.

Ik heb dit probleem vaker hier gezien, dat wordt dan meestal verholpen als een paar sensoren en de spoel van de EEV zijn vervangen. Dat heeft mijn installateur ook gedaan, maar dat heeft niet geholpen.

Heeft iemand dat ook gehad, dat de sensoren en de spoel van de EEV zijn vervangen, maar dat het probleem bleef ?

Dit gebeurt er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyxAROgEbtcXrxBkUwdYQIK5-Bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MZe5fPdqQvYhpNC57lG1jwV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc8x9J6Mjox22qUuytjGAV25v_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FA4AxyapLViLatFcLFnAkolB.png?f=fotoalbum_large

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:53
Geen idee of het vergelijkbaar is, maar bij mij was er destijds een tekort aan koelmiddel. Dat lekte weg.

Sinds alles is opgelost heb ik een relatief hope cop en scop en draait het rustig.

[ Voor 29% gewijzigd door Oinken op 14-05-2026 09:34 ]

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste