Justin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:55:
Vraagje over de Intergas Xtend hybride warmtepomp met coolfunctie.
We zijn bewust voor de Xtend Cool-versie gegaan, zodat we ook vloerverkoeling kunnen gebruiken. Met de warme dagen had ik dit willen testen, maar volgens mij staat koelen bij ons nog uit.
Situatie:
- Benedenverdieping volledig vloerverwarming
- Pomploze RVS verdeler
- Geen CV-radiatoren in huis (enkel elektrisch)
- Aanvoer/retour naar de verdeler zitten in zo’n dikke rode/blauwe mantel/isolatie
- Voor zover ik weet is er geen dauwpuntmeter of condenssensor geplaatst
- De vloerverwarmingsverdeler zit in het zicht en kunnen we goed controleren
Volgens mij zijn dit de relevante parameters:
P005 = Nee
P230 = Nee
P231 = -1 °C
P235 = 18 °C
P238 = 24 uur
P239 = Externe OpenTherm kamerthermostaat
P244 = Ingestelde watertemperatuur via P235
Klopt mijn aanname dat koelen pas actief wordt als zowel P005 als P230 op “Ja” staan? Daarna de doeltemperatuur op de Intergas thermostaat op bijv. 15 graden in de woonkamer zetten zodat hij gaat koelen?
Omdat we geen dauwpuntregeling/condenssensor lijken te hebben, wil ik conservatief beginnen. Mijn idee is dat het grootste condensrisico niet in de ingefreesde kunststof vloerverwarmingsleidingen zelf zit, maar vooral bij de RVS verdeler/koppelingen, klopt dat? Die kunnen we goed in de gaten houden bij de eerste koelrun.
Zie ik nog iets over het hoofd? Benieuwd naar jullie inzicht/idee. Bedankt alvast!!
Onlangs voor een soortgelijke situatie gestaan, heb de Xtend Eco met koelfunctie. Ook contact gehad met Intergas. P005 en P230 moeten op ‘ja’ staan. Dit is in principe genoeg om het systeem te activeren.
nu heb ik zelf een comfort touch die koelen moet ondersteunen. Echter heb ik deze optie niet in de instellingen/config staan van de thermostaat. Contact gehad met Intergas hierover en wat blijkt, vanaf versie 19.0 van de thermostaat (versie nummer staat op een sticker binnenin de thermostaat, of de doos), kan koelen op de thermostaat geactiveerd worden. Helaas heb ik versie 18.1 en dus niet compatible
Op mijn vraag of versie 18.1 ge-update kon worden naar versie 19.0 op de thermostaat was het antwoord ‘nee’. De hele unit moest vervangen worden. Gelukkig kon ik de unit kosteloos omwisselen bij Technim waar ik het geheel 3 maanden geleden had besteld

.
Eventueel kun je de koelfunctie testen door P239 aan te passen naar de optie ‘geen thermostaat’. Ik weet niet exact hoe die functie binnen die parameter heet.
Vraag aangaande mijn installatie;
Systeem draait nu enkele weken, alleen nog niet probleemloos. Al sinds oplevering wisselt de druk nogal. Dagelijks kon ik het systeem wel bijvullen, dit bij de installateur neergelegd, die enkele zaken heeft bekeken en vervangen. Zonder definitieve oplossing voor nu.
Ik heb het systeem langsgelopen en zag dat bij de inlaat van de Xtend de koppeling heul ietsje lekte. Deze aangedraaid waarna het iets beter lijkt qua verlies.
Echter, het grootste druk/water verlies zit in het lozen van druk/water via de overstort. De reden hiervan is mij onduidelijk waarom dit gebeurt. Heb zelf wel wat bekeken en getest.
Het lijkt erop dat wanneer de Xtend de Xstore aanstuurt, de 3 weg afsluiter naar de juiste positie stuurt. Ergens onderweg, begin of einde run, lijkt het erop alsof de Xtend pomp tegen een dicht ventiel drukt, waardoor de druk te hoog wordt en deze dumpt via de overstort.
Kan dit deels bevestigen, maar niet volledig uitsluiten, omdat ik de servo heb losgehaald van de afsluiter om te beoordelen hoe het reageert. Situatie is dan als volgt; Xtend tapwater status gaat naar ‘eindrun’ maar daarvoor wordt de afsluiter al naar een andere positie gestuurd, maar de pomp van de Xtend volop door draait waardoor de druk toeneemt. Tevens is een hard ‘slag’ te horen in de leiding als de positie van de afsluiter wisselt en er gelijk water via de overstort (bij de ketel) eruit gooit.
Op andere momenten wordt er ook veel water bij de overstort van de WP eruit gegooid (nat dak). Installateur bevestigd dat het expansievat in orde is. Deze is aangesloten op de retour CV.
Wellicht heeft iemand een idee waarom het systeem zich zo gedraagt met deze informatie, of hoe ik het eea kan tweaken.