Mackeessie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:46:
[...]
Bedankt voor je reactie. Wij gebruiken ongeveer 30m3 per maand in de zomer, dus meer dan jij, dus de "winst" zou groter kunnen zijn. Tevens heb ik zonnepanelen die nu behoorlijk overschot aan stroom leveren. Saldering geniet ik nu van, maar volgend jaar moet ik dus meer van dat overschot zelf gebruiken. De warmtepomp (Xtend) via de Xtore dit overschot in warm water om te zetten is een optie waar ik naar kijk in combinatie met een dynamisch contract. Uiteraard door ook de elektrische auto op te laden, wasmachine en afwasmachine dan te gebruiken op zonnige momenten. Of is een (duurdere) thuis accu een betere optie? Met de Xtore bespaar ik gas. Wij koken nog op gas en de gas ketel hebben we nog nodig om het huis bij koud weer op te warmen. Concrete vraag: is de Xtore een goede optie in mijn geval? Heeft iemand ervaring hiermee?
Ligt een beetje aan de hoeveel overproductie. Maar een buffervat met warm water is geen slecht idee.
Wij hebben hier een 200L vat, en voor 4 personen (2 volw, 2jonge kinderen), heb je nog dagenlang heet water.
Van 15 graden naar 80 voor 200L is ongeveer 18kWh aan vermogen.
18kWh als je het COP 1 verwarmt, 9kWh cop2, etc.
Die van ons is overigens gevoed door 3 zonnecollectoren, ongeveer 4m2 oppervlak.
Maar dat is dus krachtig genoeg om 200Lvan koud naar 80C te krijgen.
Mijn ouders hebben de constructie iets verder doorgetrokken, 6 panelen verwarmen een elektrische boiler van 200L, die doet voorverwarming naar een cv.
Als de boiler warm is, gaan de panelen uit.
Boiler is dus voor "overschot aan zonne-energie, reserveren voor sanitair warm water"
[
Voor 14% gewijzigd door
_Apache_ op 02-05-2026 12:30
]