Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo, de installatie is uitgevoerd.

Was een lekker puzzelwerkje op zolder voor de monteur, maar het is hem gelukt.

Ietjes van de muur af, gezien de vuilnisbakken daar tegen aan staan. Bewuste keuze dus!

Van de week weer even centrale ventilatie aansluiten, waar ook gelijk een nieuwe voor terugkomt.

Is de status ook uit te lezen zonder eerst met wifi te verbinden? Voor Home Assistent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9afbRT8V1LOfxFAaTShV6wjtF2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOOOmf27Gqfo96gGTrdUUfPs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJe7HTfe2isZxI5YeYKm6J_HCec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qv11kCFzjaRkFhxu8Amda85y.jpg?f=fotoalbum_large

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:55
Vorkie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:07:
Zo, de installatie is uitgevoerd.

Was een lekker puzzelwerkje op zolder voor de monteur, maar het is hem gelukt.

Ietjes van de muur af, gezien de vuilnisbakken daar tegen aan staan. Bewuste keuze dus!

Van de week weer even centrale ventilatie aansluiten, waar ook gelijk een nieuwe voor terugkomt.

Is de status ook uit te lezen zonder eerst met wifi te verbinden? Voor Home Assistent.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lees even terug

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-08 08:58

Aldmar

Niks...

Aldmar schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:37:
[...]

Zoiets dacht ik ook. In ieder geval vreemd dat in de nacht 'iets' 40 graden gemeten wordt.

Coil is nu 63 graden en na een herstart blijft de error ook weg. 65 graden lijkt dus een grens te zijn voor de error.

Zal het de monteur zeggen als hij onderhoud komt doen. :)
Even mijzelf quoten, ter lering ende vermaak.

Onderhoudsmonteur had geen technische kennis, alleen kennis van schoonmaken. Stekker uit/in was voldoende volgens hem. 8)7 Was ik niet mee eens, dus alsnog een technische monteur laten komen. En inderdaad, deze monteur was het eens dat de 60 graden veel te hoog is en na kort contact met Intergas de conclusie: verdamper-temperatuursensor overleden.

Deze netjes vervangen dmv een 'service vervanging' bestaande uit: vervangen van 2 temperatuur sensoren (verdamper en zuiggas), het elektronische expansieventiel en 2 plastic afsluitdoppen van het servicepunt koudemiddel vervangen door 2 messing doppen. Het elektronisch expansieventiel is uiteindelijk niet vervangen omdat deze erg lastig bereikbaar is en in principe goed werkt. Het nieuwe heb ik wel zelf mogen houden mocht hij ooit wel kapot gaan.

Al met al netjes opgelost. :)

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-09 14:34
ik zit nu met de firmware op

Firmware versie: V0.93-, web-app versie: v0.6.2

iemand wat info over de veranderingen ?

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-09 20:02
Ik heb ook de update gedaan. Geen idee of het voordelen oplevert.
Eigenlijk ook wel gek om dan te updaten. If it ain't broke.....

• bburgg
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-09 00:14
Oinken schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:19:
Ik heb ook de update gedaan. Geen idee of het voordelen oplevert.
Eigenlijk ook wel gek om dan te updaten. If it ain't broke.....
Ook even gecontroleerd en zit nu op firmware versie: V0.91-, web-app versie: v0.6.2. Vorig jaar (april) zat ik overigens nog op V0.86-/v0.5.1. Ik heb verder hier niets aan gedaan, maar iets (Intergas?) heeft dus voor mij automatisch een update uitgevoerd. Hebben zij zonder dat ik het weet toegang tot mijn Xtend?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:26
bburgg schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Ook even gecontroleerd en zit nu op firmware versie: V0.91-, web-app versie: v0.6.2. Vorig jaar (april) zat ik overigens nog op V0.86-/v0.5.1. Ik heb verder hier niets aan gedaan, maar iets (Intergas?) heeft dus voor mij automatisch een update uitgevoerd. Hebben zij zonder dat ik het weet toegang tot mijn Xtend?
Als jij je Xtend toegang hebt gegeven tot je WiFi (en het internet) kan Intergas erbij, ja.

Voor mij is dat tot nu toe heel nuttig gebleken, maar tegelijkertijd vind ik het wel ook jammer dat Intergas 'makkelijker' bij mijn Xtend kan dan ikzelf, en dat zij data bijhouden waar ze mij niet bij laten.

• sender
a2aan schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Als jij je Xtend toegang hebt gegeven tot je WiFi (en het internet) kan Intergas erbij, ja.

Voor mij is dat tot nu toe heel nuttig gebleken, maar tegelijkertijd vind ik het wel ook jammer dat Intergas 'makkelijker' bij mijn Xtend kan dan ikzelf, en dat zij data bijhouden waar ze mij niet bij laten.
Inderdaad, belachelijk

• bburgg
a2aan schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Daar ben ik mij niet van bewust. Ja, ik heb bij de aanschaf de Xtend laten registreren bij Intergas. Verder heb ik geen toegang opengezet. Of gaat dat via de Intergas gateway? Kan ik dat ergens controleren?

[ Voor 5% gewijzigd door bburgg op 24-08-2026 22:30 ]

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-09 08:40
Iemand de release notes al boven water kunnen krijgen?

• sender
bburgg schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:27:
[...]

Daar ben ik mij niet van bewust. Ja, ik heb bij de aanschaf de Xtend laten registreren bij Intergas. Verder heb ik geen toegang opengezet. Of gaat dat via de Intergas gateway? Kan ik dat ergens controleren?
Als jij je extend toegang hebt gegeven via je wifi 🤷‍♂️

• Oinken
Ik ben wel content dat Intergas toegang heeft tot mijn Xtend. Ze monitoren de werking. En kunnen eventueel op afstand dingen aanpassen.

Wat ik wel fijn zou vinden is een uitgebreidere comfort touch app, waarin ik zelf data kan zien, die nu alleen Intergas nog maar kan zien.

• sender
Oinken schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 06:58:
Ik ben wel content dat Intergas toegang heeft tot mijn Xtend. Ze monitoren de werking. En kunnen eventueel op afstand dingen aanpassen.

Wat ik wel fijn zou vinden is een uitgebreidere comfort touch app, waarin ik zelf data kan zien, die nu alleen Intergas nog maar kan zien.
Ik geloof er niks van! Firmware update tot daar en je gegevens gebruiken om het "product te verbeteren" (lees je gegevens en info gebruiken en opslaan). Ik geloof er niks van dat ze individueleinstallaties monitoren of bedienen.

Heb je weleens met ze gebeld!? We weten niet eens waar je het over hebt 🤣

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-09 13:51
sender schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:27:
[...]

Ik geloof er niks van! Firmware update tot daar en je gegevens gebruiken om het "product te verbeteren" (lees je gegevens en info gebruiken en opslaan). Ik geloof er niks van dat ze individueleinstallaties monitoren of bedienen.

Heb je weleens met ze gebeld!? We weten niet eens waar je het over hebt 🤣
Ik heb juist prima ervaringen met Intergas waarbij het op afstand kunnen inzien van de installatie ontzettend handig is. Ook het automatisch updaten van firmware is heel erg handig.

Daarnaast lijkt me Intergas totaal niet de partij die uit is om geld te verdienen aan je gegevens.

• Oinken
Ook mijn ervaringen zijn prima.

• Oinken
Dikke prima zelfs.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-09 22:08
Mijn ervaringen zijn ook positief. Slechte performance als gevolg van fouten van mijn installateur werd gedetecteerd. Door onderbouwing met behulp van Intergas hebben we de installateur gedwongen verbetering uit te voeren.

Ik heb zelf overigens ook alle Xtend data in Domoticz (alles wat je in het dashboard kan zien als je verbinding maakt met de Xtend)

Ook kreeg ik een firmware update omdat mijn oude ketel niet goed reageerde op de aansturing van de xtend. (V 1.10)

[ Voor 14% gewijzigd door WillemD61 op 25-08-2026 14:09 ]

• sender
Werken of hebben jullie een relatie met intergas? Ja bij installatie handig, maar daarna?

Wat is je dikke prima ervaring dan precies?

• a2aan
sender schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:10:
Werken of hebben jullie een relatie met intergas? Ja bij installatie handig, maar daarna?

Volgens mij zijn er drie 'werelden':
  1. De consumentenhelpdesk
  2. De installateurshelpdesk
  3. Een intergas engineer die hier op persoonlijke titel op het forum post, en via dm op de achtergrond een hoop mensen persoonlijk verder helpt
Met 1 heb ik geen ervaring; jij zo te lezen wel (negatief).

Met 2 heb ik één directe ervaring toen mijn binnendeel was 'ontploft' (situatie was heel vervelend, maar het contact en advies waren goed), en meerdere keren indirect met monteurs van mijn eigen installateur, als ze ergens niet uitkwamen. Die ervaringen zijn gemengd, maar overwegend wel positief.

En dan is er de persoonlijke support die ik hier op Tweakers via dm heb gehad, enerzijds om de twee grote storingen te diagnosticeren (beide onder garantie opgelost door installateur i.s.m. Intergas), en anderzijds om parameters te optimaliseren, i.c.m. pre-release firmware die specifiek in mijn situatie grote verbeteringen opleverde.

Vooral punt 3 werd mede mogelijk gemaakt door het feit dat Intergas kon meekijken met de performance van mijn systeem, parameters kan aanpassen, en firmware kan pushen.

Dus ja, ik had graag óók toegang tot dezelfde data/tooling gehad als Intergas, en ik had liever een product gehad dat er niet ieder stookseizoen een maand uitligt vanwege een grote storing, maar aan de andere kant ben ik wél heel blij met de werking van het product, en de persoonlijke support die ik heb gehad.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-09 22:08
sender schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:10:

Nee, ik heb geen relatie met intergas en werk er dus ook niet. Toch goede ervaring,zie eerder antwoord. Ik weet uit ervaring dat ze naast de data die wij kunnen zien ook statistieken/dashboard hebben waarbij installaties onderling worden vergeleken. Ja, mijn ervaring was hulp na installatie maar ik kan me zo voorstellen dat iets soortgelijks zinvol is als er iets kapot gaat later.

Maar als je het niet wilt geloven, dat is aan jou. En als je je data niet beschikbaar wilt stellen,dat is ook jouw keus. Dan ze je de wifi gewoon uit.

• sender
Mijn wifi staat aan, maar m'n stelling was dat ik het niet geloof. Dit deel niet geloof:

Ze monitoren de werking. En kunnen eventueel op afstand dingen aanpassen.

En hoewel ik alle reacties begrijp en waardeer geloof ik dit nog steeds niet.

Dat er intergas mensen op dit forum zijn, top!

Dat er installateurs op dit forum willen helpen bij storingen, top!

Dat Intergas helpt bij storingen (desnoods via mijn installateur), top! En ja ik mag hopen dat ze dat doen op hun eigen product 🤣.

Maar ik blijf erbij dat ik er niks van geloof dat ze op afstand meekijken of het systeem goed werkt en zoniet dingen aanpassen als je wifi aan staat. Stel je ook eens voor dat ze een typfoutje of sleepfoutje maken 🫣.

• Oinken
Ik heb mijn Xtend gekocht bij een landelijke partij. Na een dik jaar maakte de buitenunit een ander geluid. Zij kunnen dan rapporten zien van onder andere de COP per dag en zagen daar ook een andere trend. Vervolgens is op afstand gekeken naar mijn Xtend. Daarna volgt het stuk van monteurs langs en verder kijken. Helaas was de buitenunit stuk. Is vervangen. Netjes opgelost.

Ze kunnen op afstand de parameters zien uit het servicemenu. En ze ook op afstand anders instellen.Het is allemaal nog wel wat knullig en ik zou de rapporten ook graag zelf in een rapport beschikbaar hebben.

Ik werk dus niet bij Intergas, krijg ook niet door hun betaald. Maar weet wel dat sinds ik een nieuwe buitenunit heb, ik tevreden ben.

• a2aan
sender schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:04:
Mijn wifi staat aan, maar m'n stelling was dat ik het niet geloof. Dit deel niet geloof:

Ze monitoren de werking. En kunnen eventueel op afstand dingen aanpassen.
[...]
Maar ik blijf erbij dat ik er niks van geloof dat ze op afstand meekijken of het systeem goed werkt en zoniet dingen aanpassen als je wifi aan staat. Stel je ook eens voor dat ze een typfoutje of sleepfoutje maken 🫣.
Het dreigt een beetje een semantische discussie te worden.

Ik weet ook niet of ze proactief (op basis van monitoring) individuele installaties tunen. Reactief dus wel (op basis van meldingen op dit forum), zoals je hier kan lezen.

En ik geloof wél dat ze de data gebruiken om te onderzoeken of er vaker-voorkomemde-scenario's zijn waar het systeem suboptimaal presteert, om dat in de software (én met parameters) te verbeteren.

Dus in die zin is het weldegelijk zo dat ze dingen op afstand aanpassen/verbeteren, maar dan wel via breder uitgerolde updates.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-09 08:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2lSfItBLadjXoSmOC5D0SuzihA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KnCOMFg0HAEwwElN0QMWrvgH.png?f=fotoalbum_large ik kreeg een "factuur" van mijn installateur voor een werkbon met datum waarop ik op vakantie was. Die hebben via die verbinding dus gezien dat er iets mis was en Intergas ingeschakeld.

Ook al eerder gehad dat er software update uitgevoerd werd omdat er gezien was dat dat voor mijn unit beter was.

Er wordt dus wel degelijk door Intergas/installateurs gemonitord.

Maar verder ben ik eens dat de discussie zinloos.

• DurQ
GroundBreaking schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:55:
[Afbeelding] ik kreeg een "factuur" van mijn installateur voor een werkbon met datum waarop ik op vakantie was. Die hebben via die verbinding dus gezien dat er iets mis was en Intergas ingeschakeld.

Ook al eerder gehad dat er software update uitgevoerd werd omdat er gezien was dat dat voor mijn unit beter was.

Je kan in de App zelf heel makkelijk intrekken dat de installateur inzicht heeft in jouw installatie.

• sender
GroundBreaking schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:55:
[Afbeelding] ik kreeg een "factuur" van mijn installateur voor een werkbon met datum waarop ik op vakantie was. Die hebben via die verbinding dus gezien dat er iets mis was en Intergas ingeschakeld.

Dit staat los van de wifi toch? Dat is het installer portal via de gateway?

• bburgg
sender schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Dit staat los van de wifi toch? Dat is het installer portal via de gateway?
Dat klopt. Die staat bij mij uit, maar krijg wel de updates.

[ Voor 4% gewijzigd door bburgg op 26-08-2026 23:01 ]

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-09 08:45
bburgg schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:00:
[...]

Dat klopt. Die staat bij mij uit, maar krijg wel de updates.
De updates komen zover ik weet juist via de Wifi verbinding, niet de Gateway.

• DurQ
GroundBreaking schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

De updates komen zover ik weet juist via de Wifi verbinding, niet de Gateway.
Klopt. De gateway is namelijk ook niet verplicht bij de installatie.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 07:30
DurQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Klopt. De gateway is namelijk ook niet verplicht bij de installatie.
Inderdaad, ik heb geen gateway van Intergas zelfs.

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:45
De SmartGrid optie van de xtend, heeft dat alleen betrekking op de xtore? Of ook op de standaard warmtevraag?

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
debruina16 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:33:
De SmartGrid optie van de xtend, heeft dat alleen betrekking op de xtore? Of ook op de standaard warmtevraag?
Hij kan ook wat doen voor standaard warmtevraag. De compressor wordt dan ook begrenst (de ene ingang actief), of geboost door een hogere watertemperatuur (de andere ingang actief).

Je kunt nog niet veel er aan instellen: het is een minimale functionaliteit. Als je de invloed op CV niet wenst, dan kun je de CV functie tijdelijk uitschakelen met P207.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-fcvIEoMhu9SFtDtgxMU9PHFKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzxIZQFXWwiAhl62kg6mWYtl.jpg?f=fotoalbum_large

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• sender
Vandaag een koude douche (en een warme). Bellen met cv installateur maar nog niet opgelost. (Ja dit is geen xtreme maar extend topic)
Intergas Xtreme 36 (~4 maanden oud):

Het warm water viel regelmatig tijdens het tappen terug, en komt na stroom eraf/erop (of na een aantal uren) weer even goed - maar daarna weer terug.

Eerst de druk van 1,35 naar 1,55 bar verhoogd (dat is ie al 4 maanden, en dit hielp niet).

De waterdruk staat sindsdien stabiel goed en er is geen storingscode of knipperend service-lampje. De waterflow meet schokkerig/onregelmatig, ook met de kraan volledig open, en de vlam flikkert aan/uit in plaats van stabiel te branden.

Mijn schatting is dat het iets met de flowmeting kan zijn (de sensor en/of het pijpje met het waaiertje), volgens de storingsmonteur ook maar die had hem helaas niet bij. Dus wordt vervolgd.

Wanneer ik de warm water kraan volop open zet:

In groen een "goede flow/tap"

In oranje een haperende flow/tap"

linker oranje pijl, bijvullen water, daarna een goede flow.

rechter orange pijl, stroom eraf en erop, daarna ook goede flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWt8OvBqyLoukflBvXzntKRK8is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joSHRqKNwWJhFfzSCdY8D6Hn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 160% gewijzigd door teacher op 01-09-2026 16:32 ]

• sender
reactie op moderatie is sws offtopic

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 01-09-2026 16:32 ]

• sender
Omdat ik bovenstaande posts niet kan bewerken hier de uitslag. Ja het is een defect flowmeter in de cv ketel. Die wordt onder garantie vervangen. Dus voor iedereen die een extend en extreme heeft (die van mij is 4 maanden jong). Als je geen warm water hebt of lauwig (klapperend) is het waarschijnlijk een defecte of vuile flowsensor.

• Oinken
Volgens mij kun je niet zeggen dat het waarschijnlijk een defecte flowmeter is.
Het kan een defecte flowmeter zijn.
Het kan ook zo zijn dat je de Xtreme (bovenop) moet ontluchten, dat was bij mij het geval.

Misschien geneuzel met taal, maar komt wel precies vind ik.

• a2aan
Oinken schreef op donderdag 3 september 2026 @ 06:47:
Het kan ook zo zijn dat je de Xtreme (bovenop) moet ontluchten, dat was bij mij het geval.

Wat het verhaal van @sender ietwat off-topic maakt, is dat het bij hem over de flowmeter van het SWW in zijn Xtreme gaat.

Dat heeft dus niks met ontluchten te maken, en dit specifieke probleem zal ook niet in een Xtend kunnen optreden.

Verder alsnog wel interessant om te lezen, dus van mij mag het blijven staan!

• sender
Oinken schreef op donderdag 3 september 2026 @ 06:47:

Dat kan ik wel zeggen want het is ook bevestigd. Uiteraard kan een storing meerdere oorzaken hebben. Druk in het systeem is ook belangrijk en ontluchten ook. Ook voor de extend is dit van belang.

Heel benieuwd hoe de extend het straks gaat doen. Ik hoop dat daar ook alles goed is en goed blijft gaan 🤞. Als ik daar cijfers van heb zal ik die ook posten.

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 09:22
Voor Home Assistant hebben we natuurlijk al de fantastische oplossing om met de Xtend (en Xtreme) te koppelen:
- https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge
- https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Om het nog maar even wat makkelijker te maken heb ik een HACS integratie gemaakt (op basis van de HA_connection_Xtend). Die de verbinding maakt en daarbij 3 devices aanmaakt (API, Xtend en Xtreme) met daarin de benodigde sensoren en diagnose gegevens. Het is nog steeds noodzakelijk om vanuit Home Assistant via een aparte Wifi adapter verbinding te maken met het Access Point van de Xtend, maar geen gedoe meer met NodeRED of YAML-files en gewoon een een overzicht van de sensoren bij je devices.

- https://github.com/webpatrick/intergas_local

• Alta_A
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-09 21:43
webpatrick schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:12:
Voor Home Assistant hebben we natuurlijk al de fantastische oplossing om met de Xtend (en Xtreme) te koppelen:
- https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge
- https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Om het nog maar even wat makkelijker te maken heb ik een HACS integratie gemaakt (op basis van de HA_connection_Xtend). Die de verbinding maakt en daarbij 3 devices aanmaakt (API, Xtend en Xtreme) met daarin de benodigde sensoren en diagnose gegevens. Het is nog steeds noodzakelijk om vanuit Home Assistant via een aparte Wifi adapter verbinding te maken met het Access Point van de Xtend, maar geen gedoe meer met NodeRED of YAML-files en gewoon een een overzicht van de sensoren bij je devices.

- https://github.com/webpatrick/intergas_local
interessant, ik ga er ( over een paar weken met meer tijd) eens naar kijken.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste