Toen ik me aan het storen was aan de herrie heb ik hem rechtop geduwd terwijl hij hard werkte. Geluid werd meteen minder en bij loslaten weer hard. Is minimaal een testje waard. Al dacht ik toen dat het ook wel kon komen doordat ik hem vasthad. Nu hij wel waterpas staat, weet ik pas zeker dat dit de boosdoener was hier.ewh schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:50:
[...]
interessant. het geluid hier valt best mee, maar alles wat je hoort is meer dan je verwacht/hoopt. En nu helt die van ons wat voorover . Hij staat op Bigfoots in de tuin. Eens kijken of deze wat beter rechtop te zetten is.
Kun je de redenen van de verschillende aanpassingen eens uitleggen? Alles natuurlijk om trillingen te verminderen, maar op wat is de reden dat de aanpassingen effect hebben?WillemD61 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:00:
[...]
Zo ziet mijn installatie er uit. Bigfoot met veren en daaronder opsluitband en daaronder een grindbak (bak met grof grind en daarop een rooster met fijn grind). Ik had veel last van het brommende geluid van de compressor en trillingen die dat door het hele huis veroorzaakte. Recent is er een stukje leiding vervangen waarin een knik zat en is de installatie opnieuw gevuld, nu met de juiste hoeveelheid koudemiddel. Daardoor draait de unit nu een stuk rustiger en stiller. Ook heb ik een rubber mat (wasmachine demping gamma) op een plantenrekje achter de unit gemonteerd om doorgeven van trillingen via de muur te voorkomen. Het lijkt allemaal een stuk rustiger nu, ook meten met de spectroid app geeft dat aan. Nog even een paar koudere dagen afwachten ....
[Afbeelding]
Waarom het grind er onder?
Waarom grof en fijn grind?
Waarom het rooster tussen de twee lagen grind?
Waarom de rubber mat op de achterwand? Welke trillingen zouden hiermee tegengehouden worden?
Zelf heb ik de bigfoots nog rechtstreeks op het plat dak staan. Daar zitten wel dan rubbers op (net als bij jou).
De trillingen vallen op zich mee, maar als ik er nog simpel iets aan kan verbeteren dan doe ik dat graag.
Ik heb sinds kort een Xtore erbij gekregen. Hiervan staat de streef-temperatuur op 50 graden ingesteld. In de web-interface staat aangegeven dat 60 graden de standaard is (en 65 max). Wat is jullie ervaring met deze instelling? Gewoon op 50 graden laten staan of is 60 graden aan te raden?
Bigfoot (bigfeet?) met veren en rubbers was standaard.remcon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:53:
[...]
Kun je de redenen van de verschillende aanpassingen eens uitleggen? Alles natuurlijk om trillingen te verminderen, maar op wat is de reden dat de aanpassingen effect hebben?
Waarom het grind er onder?
Waarom grof en fijn grind?
Waarom het rooster tussen de twee lagen grind?
Waarom de rubber mat op de achterwand? Welke trillingen zouden hiermee tegengehouden worden?
Zelf heb ik de bigfoots nog rechtstreeks op het plat dak staan. Daar zitten wel dan rubbers op (net als bij jou).
De trillingen vallen op zich mee, maar als ik er nog simpel iets aan kan verbeteren dan doe ik dat graag.
Grind is alleen voor waterafvoer. Fijn grind in rooster zodat er niet veel vuil in blijft hangen en er netjes uit ziet.
Rubber op achterwand met ruimte achter rubber omdat ik trillingen van de compressor in huis kon horen. Gewoon om te proberen of dit helpt.
De correcte installatie (leiding, koudemiddel) hebben voorlopig het grootste effect.
Heb hem zelf op 60 staan, dan is het vat ommernabij de 57/58 graden. Dit om zonder na te denken de legionella tegen te gaan. En met dit weer schakelt de element van mijn externe boiler bij op de zon en maakt deze het nog 10 graden warmer.DurQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:14:
Ik heb sinds kort een Xtore erbij gekregen. Hiervan staat de streef-temperatuur op 50 graden ingesteld. In de web-interface staat aangegeven dat 60 graden de standaard is (en 65 max). Wat is jullie ervaring met deze instelling? Gewoon op 50 graden laten staan of is 60 graden aan te raden?
Als jij de standaard legionella run wekelijk ingesteld hebt zou de 50 graden voldoende moeten zijn.
Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Legionella run staat ingeschakeld voor elke week.Krissiejj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:36:
[...]
Heb hem zelf op 60 staan, dan is het vat ommernabij de 57/58 graden. Dit om zonder na te denken de legionella tegen te gaan. En met dit weer schakelt de element van mijn externe boiler bij op de zon en maakt deze het nog 10 graden warmer.
Als jij de standaard legionella run wekelijk ingesteld hebt zou de 50 graden voldoende moeten zijn.
Het gaat me meer om ervaring qua efficiëntie, dus wat is normaal gesproken voordeliger.
Geen run doen. Doe ik hier met mijn WP ook niet. Staat op 50 graden hier en trek de 300 liter boiler iedere dag bijna leeg (bad etc). Op eigen risico natuurlijk maar ik leef nog steeds na 2 jaar. https://www.heatgeek.com/...e-scalding-and-legionella Keukenboiler staat hier al 20 jaar op 50 graden.DurQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:57:
[...]
Legionella run staat ingeschakeld voor elke week.
Het gaat me meer om ervaring qua efficiëntie, dus wat is normaal gesproken voordeliger.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 12-03-2026 19:23 ]
Ik heb hem zelf op 50gr staan, en dan 1x per week legionella-run. Is/lijkt mij voordeliger dan continue op 60 hebben. Continue op hogere temperatuur houden is ongunstiger dan 1x per week even opstoken.DurQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:14:
Heb de Xtore nu bijna een jaar staan (en nu aan het zoeken naar de meest volledige logging voor mijn HA om een onderbouwde afweging te maken voor rendement etc).
Misschien het APK-bestand van die app eens bekijken hoe die zijn informatie ophaalt.ewh schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:24:
update voor alle codes: op drie na heb ik ze nu allemaal (waarbij alle drie de waardes nul zijn, dus lastig te correleren...). Nu alle eenheden controleren en de yaml's in basis fatsoeneren.
Echte Xtore-waardes lijken beperkt. In mijn telefoon-app van de Comfort Touch is een apart tabje "Xtore", maar die waardes heb ik nog niet gezien in de browser-calls.
To be continued
korte samenvatting van het resultaat: het maakt niets uit.GroundBreaking schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:22:
[...]
Vind het best een goed plan eigenlijk.
In de week voorafgaand en in de week volgend en in de week dat we er niet waren is de energievraag van het huis ongeveer gelijk.
Voetnoot: ik heb niet gerekend met graaddagen, zonuren en defrosts, dus ik mis waarschijnlijk nuances en details. Aangezien we in dit jaargetijde rond de 2,50/wk aan stroom en 2,50/wk aan gas zitten, ga ik me er verder niet druk om maken. Het was een nuttige exercitie, o.a. omdat het voor je gevoel tegennatuurlijk is om de thermostaat niet lager te zetten als je een week van huis bent.
Ik krijg in de app een foutmelding dat er geen verbinding is tussen gateway en xtend. Op de gateway zelf lichten ook alleen LED 1,2 en 3 op, dus er lijkt inderdaad iets mis.
Tot nu toe altijd goed gefunctioneerd.
De Xtend geeft aan dat de gateway verbonden is.
De wifi verbindingen zijn in orde. Ik kan de gateway pingen (is via netwerkkabel met router verbonden) en waardes uitlezen.
Resets van gateway en Xtend zijn uitgevoerd.
Gateway is ook dichter bij Xtend geplaatst. Maakt geen verschil.
Iemand een idee wat ik nog kan doen om het te herstellen?
Edit: de beste oplossing blijkt weer: wachten...het heeft zichzelf hersteld. Misschien is er een verband met het geplande onderhoud op de server morgen.
Tot nu toe altijd goed gefunctioneerd.
De Xtend geeft aan dat de gateway verbonden is.
De wifi verbindingen zijn in orde. Ik kan de gateway pingen (is via netwerkkabel met router verbonden) en waardes uitlezen.
Resets van gateway en Xtend zijn uitgevoerd.
Gateway is ook dichter bij Xtend geplaatst. Maakt geen verschil.
Iemand een idee wat ik nog kan doen om het te herstellen?
Edit: de beste oplossing blijkt weer: wachten...het heeft zichzelf hersteld. Misschien is er een verband met het geplande onderhoud op de server morgen.
[ Voor 12% gewijzigd door WillemD61 op 18-03-2026 17:28 ]
FYI, of het is alleen bij mij lokaal. Ook een optie nog.
Net een update gedaan voor ESPHome naar 2026.3 op Home Assistant.
Maar dat heeft de (voor nu) de mooie integratie van @Thomasvt gsloopt zo te zien.
De streamserver deel intergratie werkt niet meer. NodeRed krijgt de connectie niet meer.
Zag al wat zaken op github voorbij komen. Ben er zelf nog niet achter in wat het is.
Maar dat heeft de (voor nu) de mooie integratie van @Thomasvt gsloopt zo te zien.
De streamserver deel intergratie werkt niet meer. NodeRed krijgt de connectie niet meer.
Zag al wat zaken op github voorbij komen. Ben er zelf nog niet achter in wat het is.
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Als meer mensen dit tegenkomen esphome stream server heeft nu een PR open staan om dit probleem op te lossen, in de tussentijd kan je (tijdelijk) de source aanpassen naar de branch met de fix.Weerz schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:58:
FYI, of het is alleen bij mij lokaal. Ook een optie nog.
code:
1
2
3
| external_components: # - source: github://oxan/esphome-stream-server - source: github://dv49273/esphome-stream-server@FixIssue66NoConnection |
@DaanTriple7 Is het in de laatste dagen koud genoeg geweest voor defrosts?
Hoe warm was het toen buiten? Enig idee?
Ja dit heb ik vandaag ook, al is het nu wel aan het vriezen.
En vorige week ook op zondag ochtend toen het aan vriezen was had ik het ook.
Het zal wel normaal zijn denk ik?
En vorige week ook op zondag ochtend toen het aan vriezen was had ik het ook.
Het zal wel normaal zijn denk ik?
[ Voor 3% gewijzigd door voil op 26-03-2026 20:51 ]
Dat lijkt me wel wat veel ijs na een defrost ja.
Wellicht zijn jullie bekend met de Home Assistant integratie van DSchouten, ik heb voor mezelf een kaart gemaakt die het schema van de Xtend in combinatie met de Xtreme weergeeft, inclusief kleur en animatie voor status en flows.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/SbSccXvwi5fNkK82jXI6pqev.gif?f=user_large)
Ik heb het op Github gezet: https://github.com/webpatrick/HA_Xtend_Xtreme_schema_card
:gifsicle():strip_exif()/f/image/SbSccXvwi5fNkK82jXI6pqev.gif?f=user_large)
Ik heb het op Github gezet: https://github.com/webpatrick/HA_Xtend_Xtreme_schema_card
Dat is ziet er wel echt strak uit @webpatrick !
dat ziet er erg mooi uit toevallig ook nog een met een xtore ?
oeh, nice! die ga ik eens bekijken.webpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:08:
Wellicht zijn jullie bekend met de Home Assistant integratie van DSchouten, ik heb voor mezelf een kaart gemaakt die het schema van de Xtend in combinatie met de Xtreme weergeeft, inclusief kleur en animatie voor status en flows.
[Afbeelding]
Ben druk bezig om alle codes te achterhalen, incl. info over de Xtore. Eens kijken of die er dan ook bij kan.
Xtore heb ik niet, dus zul je zelf een fork moeten maken en toevoegen.teo1966 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:16:
dat ziet er erg mooi uit toevallig ook nog een met een xtore ?
Voor de Xtore heb ik nu de waardes werkend over de status etc. Nog even wat verder tunen, en dan zal ik het publiceren.
bij mijn xtend is de tijd niet veranderd naar zomertijd
moest ik handmatig doen heb van tevoren nog ingelogt met de comfort touch app
best wet triest dat de tijd niet automatisch verandert naar zomertijd ( of staat er een instelling bij mij niet goed )
best wet triest dat de tijd niet automatisch verandert naar zomertijd ( of staat er een instelling bij mij niet goed )
Uiteindelijk stel je op de Xtend alleen maar dan in dus heeft die geen weet van maanden.teo1966 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:43:
bij mijn xtend is de tijd niet veranderd naar zomertijd
Smart grid ready.
Ik was op zoek naar een manier om de Xtend aan te sluiten op "Smart grid" Dat is een nieuwe standaard waarmee de netbeheerder in de toekomst de warmtepompen wil kunnen aansturen bij overbelasting van het net. De wijze waarop dat gebeurd is nog niet duidelijk en wordt in landelijke pilots door de netbeheerders verder uitgewerkt. Via de klantenservice van Intergas kwam ik niet verder. Bij verder onderzoek liep ik tegen de installatiehandleiding aan van de nieuwe Xtend Eco (met Propaan). Hierin stond beschreven hoe je die Xtend kan aansluiten op een smart grid. Lang verhaal kort: Diezelfde firmware blijkt ook in mijn Xtend te zitten (V0.86). Met deze aansturing kun je met een potentiaal vrij contact de ketel verlagen in warmtevraag (bijvoorbeeld op dure uren) en met een tweede potentiaal vrij contact de WP op maximaal vermogen zetten (bijvoorbeeld als je zon energie over hebt). Ik kan er niets over vinden hier dus leek me goed om even te delen voor diegene die ( net als ik) met een Energie Managementsysteem aan de slag willen gaan om WP, accu, zon, auto te gaan managen bij het wegvallen van de saldering. P009,P010 en P011 zijn de parameters waarmee je de functie van X3 (contact 1-2, contact 3-4 en contact 5-6) kan bepalen. P051 is een instelling van de Xtore. Vanavond getest en het lijkt te werken. Uiteraard volledig op eigen risico en als je niet weet wat je doet, vooral iemand om hulp vragen die er verstand van heeft. Er zitten overigens nog veel meer interessante functies die aan de contacten gekoppeld kunnen worden, maar daar weet ik de exacte werking (nog) niet van.
/f/image/v1iOUgFX0WAZVswZsjGq3pSQ.png?f=fotoalbum_large)
https://www.intergas-verw...voorschrift-Xtend-Eco.pdf
Ik was op zoek naar een manier om de Xtend aan te sluiten op "Smart grid" Dat is een nieuwe standaard waarmee de netbeheerder in de toekomst de warmtepompen wil kunnen aansturen bij overbelasting van het net. De wijze waarop dat gebeurd is nog niet duidelijk en wordt in landelijke pilots door de netbeheerders verder uitgewerkt. Via de klantenservice van Intergas kwam ik niet verder. Bij verder onderzoek liep ik tegen de installatiehandleiding aan van de nieuwe Xtend Eco (met Propaan). Hierin stond beschreven hoe je die Xtend kan aansluiten op een smart grid. Lang verhaal kort: Diezelfde firmware blijkt ook in mijn Xtend te zitten (V0.86). Met deze aansturing kun je met een potentiaal vrij contact de ketel verlagen in warmtevraag (bijvoorbeeld op dure uren) en met een tweede potentiaal vrij contact de WP op maximaal vermogen zetten (bijvoorbeeld als je zon energie over hebt). Ik kan er niets over vinden hier dus leek me goed om even te delen voor diegene die ( net als ik) met een Energie Managementsysteem aan de slag willen gaan om WP, accu, zon, auto te gaan managen bij het wegvallen van de saldering. P009,P010 en P011 zijn de parameters waarmee je de functie van X3 (contact 1-2, contact 3-4 en contact 5-6) kan bepalen. P051 is een instelling van de Xtore. Vanavond getest en het lijkt te werken. Uiteraard volledig op eigen risico en als je niet weet wat je doet, vooral iemand om hulp vragen die er verstand van heeft. Er zitten overigens nog veel meer interessante functies die aan de contacten gekoppeld kunnen worden, maar daar weet ik de exacte werking (nog) niet van.
/f/image/v1iOUgFX0WAZVswZsjGq3pSQ.png?f=fotoalbum_large)
https://www.intergas-verw...voorschrift-Xtend-Eco.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door Anjos op 01-04-2026 08:09 . Reden: link handleiding Xtend Eco toegevoegd ]
And there is is at last...
Voor de Xtore de waardes in Home Assistant binnengehaald, en in twee verschillende kaarten ondergebracht.
https://github.com/AltaArborH/HA_Xtend-Xtreme-Xtore
project is nog in progress, maar ver genoeg om te publiceren.
:strip_exif()/f/image/ZCBDIc6bMPIibOns1rp6K3NJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zxpaZJz5aCr510NJDBcEwEBb.png?f=user_large)
Gebaseerd op de integratie van @DSchoutsen , geïnspireerd door @webpatrick . Van die laatste kaart van Patrick ben ik ook bezig om daar te Xtore bij te integreren, to be continued.
Voor de Xtore de waardes in Home Assistant binnengehaald, en in twee verschillende kaarten ondergebracht.
:strip_exif()/f/image/ZCBDIc6bMPIibOns1rp6K3NJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zxpaZJz5aCr510NJDBcEwEBb.png?f=user_large)
Gebaseerd op de integratie van @DSchoutsen , geïnspireerd door @webpatrick . Van die laatste kaart van Patrick ben ik ook bezig om daar te Xtore bij te integreren, to be continued.
Gaaf zeg. Ik wilde eigenlijk niet aan Home Assistant beginnen na wat mindere ervaringen, had de keuze voor Homey kortgeleden gemaakt (waar dus blijkbaar geen enkele integratie mogelijk is met Intergaswebpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:08:
[Afbeelding]
ik kom van domoticz af en met veel moeite mijn historie van het gas en het elektrische kunnen kopiëren naar HA
Het voordeel van HA is dat het erg veel mogelijkheden en veel support met HA is
Heb op mijn oude pi 3b nog domoticz draaien ivm de tabellen van het gas en elektrische verbruik en Blockly die mis ik nog als alle ergste bij HA
Heb op mijn oude pi 3b nog domoticz draaien ivm de tabellen van het gas en elektrische verbruik en Blockly die mis ik nog als alle ergste bij HA
[ Voor 7% gewijzigd door teo1966 op 03-04-2026 08:54 ]
Voor degenen die alsnog Domoticz aan de Xtend willen koppelen.teo1966 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:54:
ik kom van domoticz af en met veel moeite mijn historie van het gas en het elektrische kunnen kopiëren naar HA
Heb op mijn oude pi 3b nog domoticz draaien ivm de tabellen van het gas en elektrische verbruik daar kan HA nog niet aan tippen
https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin
werkt dit ook met HA versie 2026.4.0 zag dat er het een en ander veranderd isewh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:09:
And there is is at last...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ga ik zo testen.....teo1966 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:16:
[...]
werkt dit ook met HA versie 2026.4.0 zag dat er het een en ander veranderd is
result >> no errors, works with 2026.4.0
wel misschien wat tunen in de positie. Ook bij een andere meter (die CoP-waarde) is de layout wat veranderd
[ Voor 26% gewijzigd door ewh op 02-04-2026 20:20 ]
Ik heb een vraag mbt de debiet regeling van de xtend. Ik verwacht dat deze stuurt op een delta T van 5 graden. P86 staat op 5 C, en P88 op een standaard warmte pomp aansturing.
Gebruik home assistant om te monitoren. De warmtepomp past de debiet (veelal) niet aan. Hij blijft op max debiet van 18-20 L/min, terwijl delta T 2 C is.
Dit is mijn inziens niet goed. Ik verwacht dat er wordt bijgestuurd en debiet omlaag gaat om delta T richting 5 C te krijgen.
Ik heb op 18 januari spanning eraf gehaald en opnieuw opgestart.
Toen is er een paar uur op een debietregeling gedraaid met een Delta T 5 C, en werd de flow aangepast om op een delta T van 5 C te komen.
Helaas ging het daarna al weer gauw naar max 20 L/min (en delta T van 1 of 2 C), of naar minimum 6-7 L/min.
Ik heb nu P81 maar aangepast naar 60%, zodat ik een max debiet heb van 12.5 l/min (ipv 20). Daarmee had ik een Delta T op 4C weken met koude dagen (Jan-Feb).
Nu laatst weken bij mooier weer en hogere buiten temperatuur zou de flow eigenlijk verder naar beneden moeten. Nu bij een flow van 12.5 l/min een delta T 2 C.
Wat is normaal gedag mbt debietregeling? Flow moet zich aanpassen om op een delta T 5 uit te komen?
Als dit niet gebeurt wat kan er dan niet goed zijn? Parameter, software of hardware?
Ik heb firmware versie V0.91 en verwarm met radiotoren.
Gebruik home assistant om te monitoren. De warmtepomp past de debiet (veelal) niet aan. Hij blijft op max debiet van 18-20 L/min, terwijl delta T 2 C is.
Dit is mijn inziens niet goed. Ik verwacht dat er wordt bijgestuurd en debiet omlaag gaat om delta T richting 5 C te krijgen.
Toen is er een paar uur op een debietregeling gedraaid met een Delta T 5 C, en werd de flow aangepast om op een delta T van 5 C te komen.
Helaas ging het daarna al weer gauw naar max 20 L/min (en delta T van 1 of 2 C), of naar minimum 6-7 L/min.
Ik heb nu P81 maar aangepast naar 60%, zodat ik een max debiet heb van 12.5 l/min (ipv 20). Daarmee had ik een Delta T op 4C weken met koude dagen (Jan-Feb).
Nu laatst weken bij mooier weer en hogere buiten temperatuur zou de flow eigenlijk verder naar beneden moeten. Nu bij een flow van 12.5 l/min een delta T 2 C.
Wat is normaal gedag mbt debietregeling? Flow moet zich aanpassen om op een delta T 5 uit te komen?
Als dit niet gebeurt wat kan er dan niet goed zijn? Parameter, software of hardware?
Dat lijkt me niet normaal, hier staat P086 ook op 5, verder alles wat met de pomp te maken heeft op standaard en ook radiatoren, firmware 0.91. De flow varieert dan inderdaad om de delta T constant te houden. Heb je soms thermostaatkranen op de radiatoren of iets anders wat de flow kan beinvloeden ?
Het lijkt erop dat de debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie; dan gaat de pomp naar maximaal debiet. Dat kan bijvoorbeeld komen door lucht in het systeem, zodat de debiet regeling geen betrouwbare debiet meetwaarde heeft. Ook een te lage watertemperatuur tijdens defrost kan dit veroorzaken.Jgz2 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:19:
Ik heb een vraag mbt de debiet regeling van de xtend. Ik verwacht dat deze stuurt op een delta T van 5 graden. P86 staat op 5 C, en P88 op een standaard warmte pomp aansturing.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Is een van jullie toevallig bekend met een soort van automatisch opstookprotocol?
2 weken geleden hebben we een nieuwe Xtreme 36 en Xtend laten installeren. Nadat er eerst geen warmtevraag was heeft de installateur "iets" gewijzigd na een belletje met Intergas.
Daarna gaf hij aan een collega te hebben gesproken die het had over een soort van automatisch opstookprotocol voor de vloerverwarming. Iedere dag 5 graden erbij tot 45 graden, daarna automatisch terug naar 20. Dat heeft hij ingeschakeld en ging afgelopen 1,5 week of zo ook goed.
Sinds gisteren stagneert hij echter op 20 graden. Ik heb de thermostaat op 25 graden ingesteld voor warmtevraag, maar geen vlammetje. Vloerverwarmingsverdeler (pomploos) thermostaatje geeft ook +- 20 graden aan. Ik had echter verwacht dat hij gisteren of vandaag sowieso naar die 25 zou moeten gaan.
Maar in de parameters kom ik die 20 of 25 helemaal niet tegen, dus ik snap niet waar die functionaliteit uberhaupt is ingeschakeld als die inderdaad bestaat.. Ik kom namelijk nergens in documentatie iets tegen over een soort van automatisch opstookprotocol.
P194 staat op 40 graden.
P192 trouwens op 0.5, geen idee of dat bewust is.
P102 staat op 10.
verder zijn de parameters voor wat ik zo snel kon zien allemaal standaard.
Iemand enig idee toevallig? Anders wordt het dinsdag de installateur bellen. Maar beetje vervelend dat we nu weer zonder vloerverwarming zitten.
2 weken geleden hebben we een nieuwe Xtreme 36 en Xtend laten installeren. Nadat er eerst geen warmtevraag was heeft de installateur "iets" gewijzigd na een belletje met Intergas.
Daarna gaf hij aan een collega te hebben gesproken die het had over een soort van automatisch opstookprotocol voor de vloerverwarming. Iedere dag 5 graden erbij tot 45 graden, daarna automatisch terug naar 20. Dat heeft hij ingeschakeld en ging afgelopen 1,5 week of zo ook goed.
Sinds gisteren stagneert hij echter op 20 graden. Ik heb de thermostaat op 25 graden ingesteld voor warmtevraag, maar geen vlammetje. Vloerverwarmingsverdeler (pomploos) thermostaatje geeft ook +- 20 graden aan. Ik had echter verwacht dat hij gisteren of vandaag sowieso naar die 25 zou moeten gaan.
Maar in de parameters kom ik die 20 of 25 helemaal niet tegen, dus ik snap niet waar die functionaliteit uberhaupt is ingeschakeld als die inderdaad bestaat.. Ik kom namelijk nergens in documentatie iets tegen over een soort van automatisch opstookprotocol.
P194 staat op 40 graden.
P102 staat op 10.
Iemand enig idee toevallig? Anders wordt het dinsdag de installateur bellen. Maar beetje vervelend dat we nu weer zonder vloerverwarming zitten.
Staat dat vloeropstookprotocol niet nog gewoon aan dan? Als die klaar is, moet de installateur (of jijzelf) deze uitschakelen. Daarna zal hij pas over gaan naar normaal CV bedrijf.Justin schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:30:
Is een van jullie toevallig bekend met een soort van automatisch opstookprotocol?
P194 staat op 40 graden.
P102 staat op 10.
Ik heb de parameter zo 1-2-3 niet paraat, maar ik denk dat de parameter in het expert menu zit.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Thanks voor je antwoord! Ik denk dat deze klaar is en dat hij daarom niet naar normaal CV gaat.Fullpower schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:40:
[...]
Staat dat vloeropstookprotocol niet nog gewoon aan dan? Als die klaar is, moet de installateur (of jijzelf) deze uitschakelen. Daarna zal hij pas over gaan naar normaal CV bedrijf.
Ik heb de parameter zo 1-2-3 niet paraat, maar ik denk dat de parameter in het expert menu zit.
Is het expert menu een ander menu dan die met code 15? Dat zou verklaren waarom ik het niet kan vinden
Code 20Justin schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:43:
[...]
Thanks voor je antwoord! Ik denk dat deze klaar is en dat hij daarom niet naar normaal CV gaat.
Is het expert menu een ander menu dan die met code 15? Dat zou verklaren waarom ik het niet kan vinden
Bedankt voor je reactie en bevestiging hoe het zou moeten werken. Nee, ik heb geen thermostaatkranen. Ik heb alleen radiotoren in woonkamer/keuken en douche open. Op slaapkamers gesloten.Lecenten schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:03:
Dat lijkt me niet normaal, hier staat P086 ook op 5, verder alles wat met de pomp te maken heeft op standaard en ook radiatoren, firmware 0.91. De flow varieert dan inderdaad om de delta T constant te houden. Heb je soms thermostaatkranen op de radiatoren of iets anders wat de flow kan beinvloeden ?
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie, ben met beide aan de slag gegaan.Fullpower schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:05:
[...]
Het lijkt erop dat de debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie; dan gaat de pomp naar maximaal debiet. Dat kan bijvoorbeeld komen door lucht in het systeem, zodat de debiet regeling geen betrouwbare debiet meetwaarde heeft. Ook een te lage watertemperatuur tijdens defrost kan dit veroorzaken.
Ik heb alle radiotoren nu open gezet (ook slaapkamers) en flow ging van 20 naar 25 l/m. Ik hoorde wel geluid in radiator van 1 de slaapkamers. Ik heb van beneden naar boven alle radioteren ontlucht, al had ik niet het idee dat er lucht ontsnapte, overal direct water. Waterdruk met 1.7 bar nog steeds ok.
Wat betreft te lage watertemperatuur tijdens defrost die ervoor zorgt dat debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie.
Ik heb parameters nog eens doorlopen, en heb ik heb P102 (ketelblokkade boven buiten temp) aangepast; ik had die aangepast naar 5C, maar nu weer op standaard 15C gezet.
Even van spanning gehaald om eventuele veiligheidsfunctie weer te resetten.
Vanavond maar kijken of debietregeling goed werkt. Staat nu uit, want mooi zonnetje buiten.
Bedankt voor je hulp.
In meeste gevallen zou de blokkade van de debietregeling bij begin van een nieuwe warmtevraag of start waterpomp gereset moeten worden.Jgz2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:32:
[...]
Bedankt voor je reactie, ben met beide aan de slag gegaan.
Ik heb alle radiotoren nu open gezet (ook slaapkamers) en flow ging van 20 naar 25 l/m. Ik hoorde wel geluid in radiator van 1 de slaapkamers. Ik heb van beneden naar boven alle radioteren ontlucht, al had ik niet het idee dat er lucht ontsnapte, overal direct water. Waterdruk met 1.7 bar nog steeds ok.
Wat betreft te lage watertemperatuur tijdens defrost die ervoor zorgt dat debietregeling wordt overruled door een veiligheidsfunctie.
Ik heb parameters nog eens doorlopen, en heb ik heb P102 (ketelblokkade boven buiten temp) aangepast; ik had die aangepast naar 5C, maar nu weer op standaard 15C gezet.
Vanavond maar kijken of debietregeling goed werkt. Staat nu uit, want mooi zonnetje buiten.
Bedankt voor je hulp.
Nog aanvulling mbt onluchten. Ontluchten heb ik ook gedaan bij binnen unit en cv ketel. Bij cv ketel kwam er misschien wat lucht mee. Ziet er naar uit dat dit het probleem met debiet regeling heeft verholpen:Jgz2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:32:
[...]
Bedankt voor je reactie, ben met beide aan de slag gegaan.
Bedankt voor je hulp.
:strip_exif()/f/image/HDDtGomLUuWTZyFhyqxOpDq2.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch gek dat je daar geen (fout)melding van krijgt (veiligheidsfunctie debietregeling), maar dat je dit zelf moet constateren middels home assistant. In ieder geval, lijkt nu weer goed.
Uittappleidingen warm water: Deze mogen niet worden geïsoleerd. Dit is een veiligheidsmaatregel tegen legionella. Isolatie zorgt ervoor dat het water in de leiding te lang warm (tussen 20°C en 45°C) blijft staan, wat de ideale broedplaats is voor legionellabacteriën.C V schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Het is een composiet LTV verdeler, maar misschien begrijp ik je verkeerd en bedoel je wat anders. Hoe dan ook, wist ik veel toen ik de convector putten liet vervangen door vloerverwarming. Men gaf alleen aan dat vloerverwarming veel beter was.
Als de buitentemperatuur structureel wat hoger is laat ik deze verdeler ombouwen tot een hybride (ik wil niet dagen lang in de kou zitten). Dat schijnt prima te werken i.c.m. de hogere temperatuur die de cv bij koud weer afgeeft.
Morgen maar wat isolatiebuis kopen voor de cv-leidingen die nog niet overal geïsoleerd zijn plus voor de tapwater leidingen.
En als ik het goed heb, zal alles nog beter worden als de 4 HTV radiatoren boven vervangen worden door LTV’s.
Ik ben er nu achter waarom ik soms via 4g i.p.v. wifi verbinding heb met de wp. Als je zonder de iPhone te hebben geopend, inlogt op de xTend gebruikt hij 4g. Maak je verbinding nadat je je iPhone geopend heb, dat gaat het wel via wifi. Beetje lastig uit te leggen, maar als anderen hetzelfde hebben dan kunnen ze er misschien wat mee.
Je zou notificatie n021 of n022 kunnen krijgen in geval van lucht (bij het starten van de pomp). Als wilt weten wat de oorzaak was, dan zou je even bij je persoonlijke berichten kunnen kijken.Jgz2 schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:14:
[...]
Nog aanvulling mbt onluchten. Ontluchten heb ik ook gedaan bij binnen unit en cv ketel. Bij cv ketel kwam er misschien wat lucht mee. Ziet er naar uit dat dit het probleem met debiet regeling heeft verholpen:
[Afbeelding]
Toch gek dat je daar geen (fout)melding van krijgt (veiligheidsfunctie debietregeling), maar dat je dit zelf moet constateren middels home assistant. In ieder geval, lijkt nu weer goed.
ik heb deze info volgens mij klopt dit niet 70% beschikbaar
zie ik bij mij ook. Maar in mijn HA kloppen de percentages wel. Nog even beetje de laatste dingen aan het tweaken.teo1966 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:24:
ik heb deze info volgens mij klopt dit niet 70% beschikbaar
[Afbeelding]
Hallo Tweakers,
ben eigenlijk helemaal nieuw hier.
Heb een vraag ben bezig om een intergas installatie te kopen cv en warmtepomp Xtend.
De xtend is er ook als ECO variant met R290 ip.v. R32 , heeft iemand al ervaring daarmee opgedaan ?
R290 lijkt beter kwa prestaties bij lage temperaturen .
Wie ?
Heb een vraag ben bezig om een intergas installatie te kopen cv en warmtepomp Xtend.
De xtend is er ook als ECO variant met R290 ip.v. R32 , heeft iemand al ervaring daarmee opgedaan ?
Wie ?
Alleen ervaring met de 'gewone' Xtend. Na wat aanloopproblemen doet deze het nu goed.wilwilwil schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:11:
Hallo Tweakers,
Wie ?
Zeker met dagen zoals de afgelopen periode. Fris weer, maar geen vorst. Dan is het huis op temperatuur zonder gas. Opbrengst van de zonnepanelen gaat met een frisse en zonnige dag zo naar de Xtend. Werkt prima.
Met koud weer vind ik de samenwerking tussen een intergas ketel en de Xtend heel mooi. Geen idee of hij ook heel soepel samenwerkt met een ander merk ketel.
Nadat de radiatoren in de keuken met thermostaatkraan op 5 steenkoud blijven maar besloten om de oude wifi adapter die ik nog had liggen in de server te steken. Kan ik nu met de Home Assistant integratie direct verbinding maken, of moet er nog een kleine Linux VM (of de Windows 10 host) verbinding maken en dan de integratie? Server heeft plenty geheugen en CPU, dus beetje zonde om daar dan een rpi voor te pakken. HA os draait zelf ook al in een VM.
Ik heb zelf de hele HomeAssistant in een VM draaien (proxmox) op een Pi5. Daarin aangegeven dat de USB-Wifi dongle mag verbinden met de HA-VM, en dan gaat het best wel goed.
Verbinding was de laatste tijd wel iets instabiel, maar weet niet of dat aan mijn HA/Wifi instance lag, of ergens anders in de verbinding. Was ie zijn verbinding weer kwijt, en moest ik de netwerksettings weer goed zetten.
Verbinding was de laatste tijd wel iets instabiel, maar weet niet of dat aan mijn HA/Wifi instance lag, of ergens anders in de verbinding. Was ie zijn verbinding weer kwijt, en moest ik de netwerksettings weer goed zetten.
en de fork is live: https://github.com/AltaAr..._Xtreme_Xtore_schema_cardwebpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Xtore heb ik niet, dus zul je zelf een fork moeten maken en toevoegen.
Er hoeft geen 'extra' VM tussen HA en de xtend, zolang je in het virtualisatie OS (proxmox, VMware, Virtualbox, etc.) het xtend-netwerk/wlan-adapter kunt verbinden aan de HA-VM via een extra NIC.Miglow schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:56:
Nadat de radiatoren in de keuken met thermostaatkraan op 5 steenkoud blijven maar besloten om de oude wifi adapter die ik nog had liggen in de server te steken. Kan ik nu met de Home Assistant integratie direct verbinding maken, of moet er nog een kleine Linux VM (of de Windows 10 host) verbinding maken en dan de integratie? Server heeft plenty geheugen en CPU, dus beetje zonde om daar dan een rpi voor te pakken. HA os draait zelf ook al in een VM.
Ikzelf heb ondertussen mijn thuisnetwerk opgedeeld in verschillende VLAN's met een OPNsense firewall als centraal controlepunt. Hierdoor kan ik niet alleen de API aanroepen vanuit het HA netwerk maar ook de Xtend web interface vanaf mijn mobiel of laptop.
Maar het is teveel off-topic om dat helemaal hier te gaan uitleggen.
Ik hoop dat je zo voldoende ideeën hebt om de verbinding tot stand te brengen.
Ik ga de wifi adapter eens verbinden met HA-os en je integratie installeren.DSchoutsen schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:09:
[...]
Er hoeft geen 'extra' VM tussen HA en de xtend, zolang je in het virtualisatie OS (proxmox, VMware, Virtualbox, etc.) het xtend-netwerk/wlan-adapter kunt verbinden aan de HA-VM via een extra NIC.
Ikzelf heb ondertussen mijn thuisnetwerk opgedeeld in verschillende VLAN's met een OPNsense firewall als centraal controlepunt. Hierdoor kan ik niet alleen de API aanroepen vanuit het HA netwerk maar ook de Xtend web interface vanaf mijn mobiel of laptop.
Maar het is teveel off-topic om dat helemaal hier te gaan uitleggen.
Ik hoop dat je zo voldoende ideeën hebt om de verbinding tot stand te brengen.
We gaan zo langzamerhand richting de zomer, dan gaat de warmtepomp een periode niets doen.
Volgens mij zorgt de Xtend wel automatisch dat de pomp niet vast gaat zitten door hem een keer per dag (?) even te laten draaien. Twee vragen:
1) weet iemand of hij elke dag even draait?
2) hoe lang draait hij dan?
Achtergrond: ik heb op dit moment een regel aangemaakt met een homewizard stekker dat mijn pomp van de vloerverwarming gaat draaien als het verbruikvan de Xtend boven de 8 watt komt (bij 10 watt staat hij te wachten op een warmtevraag (groen knipperend), bij 8 watt is hij continu wit (niets te doen, geen vraag).
In mijn ideale wereld doet de Xtend zomers ook elke dag een actie (pomp rond draaien) die lang dan 1 minuut boven de 8 watt is. Dan draait de vloerverwarming pomp ook even.
Iemand een idee?
Volgens mij zorgt de Xtend wel automatisch dat de pomp niet vast gaat zitten door hem een keer per dag (?) even te laten draaien. Twee vragen:
Achtergrond: ik heb op dit moment een regel aangemaakt met een homewizard stekker dat mijn pomp van de vloerverwarming gaat draaien als het verbruikvan de Xtend boven de 8 watt komt (bij 10 watt staat hij te wachten op een warmtevraag (groen knipperend), bij 8 watt is hij continu wit (niets te doen, geen vraag).
In mijn ideale wereld doet de Xtend zomers ook elke dag een actie (pomp rond draaien) die lang dan 1 minuut boven de 8 watt is. Dan draait de vloerverwarming pomp ook even.
Iemand een idee?
Kan je niet één van de uitgangen van de Xtend zo instellen dat die mee actief wordt als de interne pomp aan gaat en deze als trigger gebruiken? Hoeft niet eens rechtstreeks naar je pomp te gaan maar bijvoorbeeld via een Arduino/ESP uitlezen en dan via HomeWizard laten afhandelen?Oinken schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:29:
We gaan zo langzamerhand richting de zomer, dan gaat de warmtepomp een periode niets doen.
Iemand een idee?
Goedendagewh schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:24:
[...]
en de fork is live: https://github.com/AltaAr..._Xtreme_Xtore_schema_card
[Afbeelding]
ik krijg het niet klaar om de xtore card in te voegen ( te weinig kennis kom van domoticz af )
de https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend/ heb ik wel werkend
iemand een howto of wat tips de info is nu verspreid over 3 github pagina`s en het combineren valt niet mee
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| stats: "4133": 0 "5041": 80 "5077": 2307 "5088": 0 "6117": 0 "6280": 2420 "6505": 1050 "6578": 1 "6579": 966 "7160": 37 "7767": 2500 "7921": 2100 "7940": 255 "8415": 2100 "8434": 1000 "8457": 2 7e7a: 64 7ed3: 160 "7e51": 102 7e2c: 255 7ee6: 4843 77dd: 5 777d: 1 79b3: 2136 50f2: 286 503e: 2307 63f0: 13008 63b3: 2509 63df: 3524 6a8e: 1167 6ac5: 4247 6a53: 3376 71a7: 8934 65b0: 1859 65d9: 5400 65c1: 550 65a7: 2500 629c: 758 "62e7": 2860 62d1: 1000 6cfb: 500 6c33: 2540 6c8a: 357 6c66: 57 6c53: 153 6c26: 4075 6ceb: 2487 "47e0": V0.91- 8e1e: 0 8ecc: 0 8edb: 3795 8ecb: 6000 "8e37": 78 8e7f: 0 8e8f: 7500 8ef9: 340 "8e00": 12838 841f: 2136 841b: 173 84d1: 0 844c: 160 610b: 1723 61eb: 5000 61ba: 80 friendly_name: Intergas_Xtend |
@Oinken als ik in de HW-app kijk naar het verbruik van mijn Xtend in juli vorig jaar dan zie ik steeds twee dagen achter elkaar een kleine piek, en dan een dag een grote piek. Start altijd rond 11:45 uur.
Die kleine plekjes zien er uit als 9W, maar duren waarschijnlijk korter dan het samplinginterval van 5min van HW, en zouden dan ook iets hoger dan 9W kunnen zijn.
De grote piek is 14W, en duurt ongeveer 20min.
Die kleine plekjes zien er uit als 9W, maar duren waarschijnlijk korter dan het samplinginterval van 5min van HW, en zouden dan ook iets hoger dan 9W kunnen zijn.
Dat zou ideaal zijn, volgens mij is het minimum dat ik in kan stellen bij Homewizard 1 minuut. Dan ben ik er.a2aan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:52:
@Oinken als ik in de HW-app kijk naar het verbruik van mijn Xtend in juli vorig jaar dan zie ik steeds twee dagen achter elkaar een kleine piek, en dan een dag een grote piek. Start altijd rond 11:45 uur.
Volgens mij kan het zelfs vanuit de Xtend, dat je de pomp aanstuurt. Maar ik heb twee linker handen, daarom deze omweg.ErnstvV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:53:
[...]
Kan je niet één van de uitgangen van de Xtend zo instellen dat die mee actief wordt als de interne pomp aan gaat en deze als trigger gebruiken? Hoeft niet eens rechtstreeks naar je pomp te gaan maar bijvoorbeeld via een Arduino/ESP uitlezen en dan via HomeWizard laten afhandelen?
iets specifieks waar je op vast loopt? anders stuur me een DM met vragen etcteo1966 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:55:
[...]
Goedendag
ik krijg het niet klaar om de xtore card in te voegen ( te weinig kennis kom van domoticz af )
de https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend/ heb ik wel werkend
iemand een howto of wat tips de info is nu verspreid over 3 github pagina`s en het combineren valt niet meecode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 stats: "4133": 0 "5041": 80 "5077": 2307 "5088": 0 "6117": 0 "6280": 2420 "6505": 1050 "6578": 1 "6579": 966 "7160": 37 "7767": 2500 "7921": 2100 "7940": 255 "8415": 2100 "8434": 1000 "8457": 2 7e7a: 64 7ed3: 160 "7e51": 102 7e2c: 255 7ee6: 4843 77dd: 5 777d: 1 79b3: 2136 50f2: 286 503e: 2307 63f0: 13008 63b3: 2509 63df: 3524 6a8e: 1167 6ac5: 4247 6a53: 3376 71a7: 8934 65b0: 1859 65d9: 5400 65c1: 550 65a7: 2500 629c: 758 "62e7": 2860 62d1: 1000 6cfb: 500 6c33: 2540 6c8a: 357 6c66: 57 6c53: 153 6c26: 4075 6ceb: 2487 "47e0": V0.91- 8e1e: 0 8ecc: 0 8edb: 3795 8ecb: 6000 "8e37": 78 8e7f: 0 8e8f: 7500 8ef9: 340 "8e00": 12838 841f: 2136 841b: 173 84d1: 0 844c: 160 610b: 1723 61eb: 5000 61ba: 80 friendly_name: Intergas_Xtend
Ik zoek een second opinion over de prestaties van mijn Xtend warmtepomp. Ik heb de indruk dat het systeem niet optimaal presteert en wil graag weten of anderen vergelijkbare ervaringen hebben.
In december en januari - bij temperatuur beneden de 5 graden - gaf de Xtend enkele keren de volgende storingsmelding:
Systeemconfiguratie
Alvast bedankt voor jullie input.
- De aanvoertemperatuur Xtend komt nooit boven de 30°C
- Zodra de aanvoertemperatuur boven de 30°C zou moeten gaan, schakelt de CV-ketel altijd bij.
- De Xtend voert defrost-cycli uit bij buitentemperaturen boven de 5°C. Dit lijkt me ongebruikelijk vroeg.
- Wanneer de buitenunit is ontdooit dan duurt het slechts(?) 23minuten voordat een nieuwe defrost wordt gestart.
In december en januari - bij temperatuur beneden de 5 graden - gaf de Xtend enkele keren de volgende storingsmelding:
Er is een monteur langs geweest die enkele sensoren in de buitenunit heeft vervangen (dit bleek een bekend probleem te zijn). Sindsdien is het niet meer extreem koud geweest, dus de storing zelf doet zich niet meer voor. Echter, ondanks de hogere buitentemperaturen, schakelt de CV-ketel nu nog steeds af en toe bij. Dit leidt naar mijn gevoel tot onnodig extra gasverbruik.n073 Koudemiddel temperatuur warmtepomp te laag tijdens Ontdooicyclus. Waarschijnlijk niet genoeg koudemiddel in het systeem.
Systeemconfiguratie
- Xtend instellingen: standaard
- Buitenunit: staat vrij, bovenop een uitbouw
- Verwarmingssysteem: Vloerverwarming
- Instelling kamertemperatuur: Constant 20,5°C
@DSchoutsen kan je wat statistieken geven? Het maximum vermogen van de Xtend is zo'n 5kW. Als je huis meer warmte dan dat verliest, is het onvermijdelijk dat de ketel bijspringt.DSchoutsen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:52:
Ik zoek een second opinion over de prestaties van mijn Xtend warmtepomp. Ik heb de indruk dat het systeem niet optimaal presteert en wil graag weten of anderen vergelijkbare ervaringen hebben.Achtergrond
- Zodra de aanvoertemperatuur boven de 30°C zou moeten gaan, schakelt de CV-ketel altijd bij.
- De Xtend voert defrost-cycli uit bij buitentemperaturen boven de 5°C. Dit lijkt me ongebruikelijk vroeg.
- Wanneer de buitenunit is ontdooit dan duurt het slechts(?) 23minuten voordat een nieuwe defrost wordt gestart.
[...]
Er is een monteur langs geweest die enkele sensoren in de buitenunit heeft vervangen (dit bleek een bekend probleem te zijn). Sindsdien is het niet meer extreem koud geweest, dus de storing zelf doet zich niet meer voor. Echter, ondanks de hogere buitentemperaturen, schakelt de CV-ketel nu nog steeds af en toe bij. Dit leidt naar mijn gevoel tot onnodig extra gasverbruik.
SysteemconfiguratieZijn deze gedragingen (defrost bij >5°C, beperkte aanvoertemperatuur, noodzaak tot CV-bijschakeling) normaal voor de Xtend, of wijzen ze op een onderliggend probleem ondanks de sensor-reparatie?
Defrosts boven de vijf graden buitentemperatuur kan wel, maar boven de zeven zou ik ze niet meer verwachten.
Vermogen, en COP i.c.m. de buitentemperatuur, kunnen een indicatie geven. Kan je die delen? Of eventueel screenshots van je (live) statistieken?
Hier twee typische voorbeelden waarin de gasketel (gele lijn, middelste grafiek) bijspringt om de aanvoer temperatuur van 27 graden omhoog te brengen naar 32-33 graden.a2aan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:09:
[...]
@DSchoutsen kan je wat statistieken geven? Het maximum vermogen van de Xtend is zo'n 5kW. Als je huis meer warmte dan dat verliest, is het onvermijdelijk dat de ketel bijspringt.
Eerste grafiek is van 7 april 2026, de tweede grafiek over een periode van 13 tot 15 maart 2026 (N.B. 27 mrt heeft monteur sensoren vervangen). Overal waar de gele lijn boven de blauwe lijn uitkomt is waar de ketel bij moet springen.
Andere informatie:
- Actuele kamertemperatuur (paarse lijn), gewenst = 20.5
- Retourtemperatuur (groene lijn) is rond de 23 graden (deltaT van van ongeveer 4)
- De buitentemperatuur (rode lijn).
- Het vermogen van de warmtepomp (bovenste grafiek) ca. 4 KW. De grote amplitudes duiden op defrosts
- De COP (onderste grafiek) is tussen de 3,5 (maart) en 4,5 (april) en tijdens de nacht in april een COP > 5
Maar goed punt om naar het geleverde vermogen te kijken (had ik niet aan gedacht). Wellicht is 4 KW bij een buitentemperatuur van 5-6 graden gewoon het maximum van de Xtend. Dan ben ik gerustgesteld
/f/image/0KcjSRYFfwsK43UNXyl8fT17.png?f=fotoalbum_large)
@DSchoutsen helemaal gerust zou ik niet zijn. Bij >5 graden buiten, en zo'n lage aanvoertemperatuur, zou de Xtend ruim 5kW moeten kunnen leveren, terwijl die van jou maar net aan 4kW lijkt te redden.
Ik draai met hogere aanvoertemperaturen (heb alleen radiatoren), en doe het vrijwel altijd (een klein beetje) beter dan de grafiekjes op pagina 7 van dit document.
Wellicht dat je @Fullpower kan vragen om met je mee te kijken (als hij dat niet al zelf via DM heeft aangeboden).
Ik draai met hogere aanvoertemperaturen (heb alleen radiatoren), en doe het vrijwel altijd (een klein beetje) beter dan de grafiekjes op pagina 7 van dit document.
Wellicht dat je @Fullpower kan vragen om met je mee te kijken (als hij dat niet al zelf via DM heeft aangeboden).
Klopt, Fullpower heeft inderdaad aangeboden op de achtergrond de data van mijn Xtend na te kijken.a2aan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:33:
@DSchoutsen helemaal gerust zou ik niet zijn. Bij >5 graden buiten, en zo'n lage aanvoertemperatuur, zou de Xtend ruim 5kW moeten kunnen leveren, terwijl die van jou maar net aan 4kW lijkt te redden.
Dank voor jouw terugkoppeling.
Ik heb dezelfde N073 melding sinds begin maart.DSchoutsen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:52:
Ik zoek een second opinion over de prestaties van mijn Xtend warmtepomp. Ik heb de indruk dat het systeem niet optimaal presteert en wil graag weten of anderen vergelijkbare ervaringen hebben.Achtergrond
[...]
Er is een monteur langs geweest die enkele sensoren in de buitenunit heeft vervangen (dit bleek een bekend probleem te zijn). Sindsdien is het niet meer extreem koud geweest, dus de storing zelf doet zich niet meer voor. Echter, ondanks de hogere buitentemperaturen, schakelt de CV-ketel nu nog steeds af en toe bij. Dit leidt naar mijn gevoel tot onnodig extra gasverbruik.
SysteemconfiguratieZijn deze gedragingen (defrost bij >5°C, beperkte aanvoertemperatuur, noodzaak tot CV-bijschakeling) normaal voor de Xtend, of wijzen ze op een onderliggend probleem ondanks de sensor-reparatie?
Ook hier zijn de sensoren vervangen, maar dit heeft niet geholpen.
Komende week komt er een monteur van Intergas bij de installatie kijken.
thanks voor de aanbieding maar ik wil eerst mijn HA updaten van 2026.3.4 naar 2026.4.x dat ging de vorige keer niet helemaal goedewh schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:10:
[...]
iets specifieks waar je op vast loopt? anders stuur me een DM met vragen etc
van de week eens kijken als het gaat lukken ( gelukkig hebben we een goede backup )
het is allemaal gelukt de update naar 2026.4.3
de xtore data komt nu wel binnen
de xtore data komt nu wel binnen
[ Voor 31% gewijzigd door teo1966 op 20-04-2026 16:53 ]
Vraagje over de xtore. Wordt deze opgewarmd met overtollige zonneenergie en zo ja, hoe weet de xtend dat deze moet verwarmen? Is er een connectie met een p1 meter ofzo?
die deltaT wordt berekend (en zit er niet standaard in), dus daar lijkt het mis te lopen. kan je in de logs terugvinden wat mis gaat?teo1966 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:24:
het werk nu gedeeltelijk alleen van de xtreme komt niet binnen waren wat namen van entiteiten niet hetzelfde bij de xtore
heb wat extra cards aan gemaakt om te kijken als de data binnen komt
[Afbeelding]
Dat weet hij niet. Zelf heb ik hem op tijd staan 10:00-17:00 uur uitgaande dat het dan licht is. Er zijn wel een paar ingangen om dit extern te sturen.debruina16 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:48:
Vraagje over de xtore. Wordt deze opgewarmd met overtollige zonneenergie en zo ja, hoe weet de xtend dat deze moet verwarmen? Is er een connectie met een p1 meter ofzo?
De Xtore wordt in basis aangestuurd vanaf de Xtend. Als het huis niet verwarmd hoeft te worden (en er is geen andere warmwatervraag), dan zal hij de Xtore verwarmen (als dat nodig is).debruina16 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:48:
Je kan daar extra zaken bij instellen (vlgs mij), maar geen noodzaak in gevonden. Maar je kan idd tussen bepaalde tijdsvensters aangeven dat hij dan wel verwarmd mag worden.
[ Voor 34% gewijzigd door ewh op 20-04-2026 20:39 ]
ik ben overigens nog met een paar tweaks bezig om de card mooier te krijgen.teo1966 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:24:
het werk nu gedeeltelijk alleen van de xtreme komt niet binnen waren wat namen van entiteiten niet hetzelfde bij de xtore
heb wat extra cards aan gemaakt om te kijken als de data binnen komt
[Afbeelding]
Ik heb in de handleiding van de Xtore gevonden dat je die ook zelf kan aansturen. Door bijvoorbeeld een ESP aan te sluiten op X3 kan je de Xtore "forceren" extra z'n best te doen, wanneer je merkt dat je veel zonnestroom over hebt.debruina16 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:48:
ik hoop dat dit de goede log isewh schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:31:
[...]
die deltaT wordt berekend (en zit er niet standaard in), dus daar lijkt het mis te lopen. kan je in de logs terugvinden wat mis gaat?
hoe kan het dat bij mij sommige entiteit namen anders zijn ?
heb een ander probleem gevonden ik zie het water en de kleuren niet meer lopen ( ik denk dat ik ergens iets veranderd heb )
:strip_exif()/f/image/4zmsKnARc3VxJxXD0gqxJ6rV.png?f=user_large)
Logger: homeassistant.components.template.template_entity
Bron: components/template/template_entity.py:101
integratie: Template (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 20 april 2026 om 11:39:35 (659 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 14:45:56
TemplateError('UndefinedError: 'None' has no attribute '61eb'') while processing template 'Template<template=({{ (state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['61eb'] | float * 0.01) | round(2) }}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtore_target_temperature'
TemplateError('UndefinedError: 'None' has no attribute '61ba'') while processing template 'Template<template=({{ state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['61ba'] | int }}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtore_tank_volume'
TemplateError('UndefinedError: 'None' has no attribute '610b'') while processing template 'Template<template=({% set actual = state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['610b'] | float * 0.01 %} {% set setpoint = state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['61eb'] | float * 0.01 %} {% set cold = 19.4 %} {% if (setpoint - cold) > 0 %} {{ ((actual - cold) / (setpoint - cold) * 100) | round(0) | int }} {% else %} 0 {% endif %}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtore_availability'
TemplateError('UndefinedError: 'None' has no attribute '6117'') while processing template 'Template<template=({% set v = state_attr('sensor.Intergas_Xtend', 'stats')['6117'] | int %} {% if v == 0 %}Standby {% elif v == 1 %}Heating1 {% elif v == 3 %}Heating {% elif v == 7 %}Running low_to-check {% elif v == 9 %}Legionella-run_to-check {% else %}Unknown ({{ v }}){% endif %}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtore_status'
TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ (states('sensor.xtreme_tBoilerSupply') | int - states('sensor.xtreme_tBoilerReturn') | int) | float | round(1) }}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{ (states('sensor.xtreme_tBoilerSupply') | int - states('sensor.xtreme_tBoilerReturn') | int) | float | round(1) }}) renders=4>' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.xtreme_deltat'
:strip_exif()/f/image/gASGZUFyZ3h6dfd5m6xF3Qmu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1cFWPUYX7S764tnzEOphT0BT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/YbJK0P4xQhi5NPCN6mGGV5x6.png?f=fotoalbum_large)