Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:56
ewh schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:50:
[...]

interessant. het geluid hier valt best mee, maar alles wat je hoort is meer dan je verwacht/hoopt. En nu helt die van ons wat voorover . Hij staat op Bigfoots in de tuin. Eens kijken of deze wat beter rechtop te zetten is.
Toen ik me aan het storen was aan de herrie heb ik hem rechtop geduwd terwijl hij hard werkte. Geluid werd meteen minder en bij loslaten weer hard. Is minimaal een testje waard. Al dacht ik toen dat het ook wel kon komen doordat ik hem vasthad. Nu hij wel waterpas staat, weet ik pas zeker dat dit de boosdoener was hier.

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-03 09:28
WillemD61 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Zo ziet mijn installatie er uit. Bigfoot met veren en daaronder opsluitband en daaronder een grindbak (bak met grof grind en daarop een rooster met fijn grind). Ik had veel last van het brommende geluid van de compressor en trillingen die dat door het hele huis veroorzaakte. Recent is er een stukje leiding vervangen waarin een knik zat en is de installatie opnieuw gevuld, nu met de juiste hoeveelheid koudemiddel. Daardoor draait de unit nu een stuk rustiger en stiller. Ook heb ik een rubber mat (wasmachine demping gamma) op een plantenrekje achter de unit gemonteerd om doorgeven van trillingen via de muur te voorkomen. Het lijkt allemaal een stuk rustiger nu, ook meten met de spectroid app geeft dat aan. Nog even een paar koudere dagen afwachten ....
[Afbeelding]
Kun je de redenen van de verschillende aanpassingen eens uitleggen? Alles natuurlijk om trillingen te verminderen, maar op wat is de reden dat de aanpassingen effect hebben?

Waarom het grind er onder?
Waarom grof en fijn grind?
Waarom het rooster tussen de twee lagen grind?
Waarom de rubber mat op de achterwand? Welke trillingen zouden hiermee tegengehouden worden?

Zelf heb ik de bigfoots nog rechtstreeks op het plat dak staan. Daar zitten wel dan rubbers op (net als bij jou).
De trillingen vallen op zich mee, maar als ik er nog simpel iets aan kan verbeteren dan doe ik dat graag.

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:59
Ik heb sinds kort een Xtore erbij gekregen. Hiervan staat de streef-temperatuur op 50 graden ingesteld. In de web-interface staat aangegeven dat 60 graden de standaard is (en 65 max). Wat is jullie ervaring met deze instelling? Gewoon op 50 graden laten staan of is 60 graden aan te raden?

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:51
remcon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Kun je de redenen van de verschillende aanpassingen eens uitleggen? Alles natuurlijk om trillingen te verminderen, maar op wat is de reden dat de aanpassingen effect hebben?

Waarom het grind er onder?
Waarom grof en fijn grind?
Waarom het rooster tussen de twee lagen grind?
Waarom de rubber mat op de achterwand? Welke trillingen zouden hiermee tegengehouden worden?

Zelf heb ik de bigfoots nog rechtstreeks op het plat dak staan. Daar zitten wel dan rubbers op (net als bij jou).
De trillingen vallen op zich mee, maar als ik er nog simpel iets aan kan verbeteren dan doe ik dat graag.
Bigfoot (bigfeet?) met veren en rubbers was standaard.

Grind is alleen voor waterafvoer. Fijn grind in rooster zodat er niet veel vuil in blijft hangen en er netjes uit ziet.

Rubber op achterwand met ruimte achter rubber omdat ik trillingen van de compressor in huis kon horen. Gewoon om te proberen of dit helpt.

De correcte installatie (leiding, koudemiddel) hebben voorlopig het grootste effect.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 31-03 17:41
DurQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:14:
Ik heb sinds kort een Xtore erbij gekregen. Hiervan staat de streef-temperatuur op 50 graden ingesteld. In de web-interface staat aangegeven dat 60 graden de standaard is (en 65 max). Wat is jullie ervaring met deze instelling? Gewoon op 50 graden laten staan of is 60 graden aan te raden?
Heb hem zelf op 60 staan, dan is het vat ommernabij de 57/58 graden. Dit om zonder na te denken de legionella tegen te gaan. En met dit weer schakelt de element van mijn externe boiler bij op de zon en maakt deze het nog 10 graden warmer.

Als jij de standaard legionella run wekelijk ingesteld hebt zou de 50 graden voldoende moeten zijn.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:59
Krissiejj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Heb hem zelf op 60 staan, dan is het vat ommernabij de 57/58 graden. Dit om zonder na te denken de legionella tegen te gaan. En met dit weer schakelt de element van mijn externe boiler bij op de zon en maakt deze het nog 10 graden warmer.

Als jij de standaard legionella run wekelijk ingesteld hebt zou de 50 graden voldoende moeten zijn.
Legionella run staat ingeschakeld voor elke week.

Het gaat me meer om ervaring qua efficiëntie, dus wat is normaal gesproken voordeliger.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
DurQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Legionella run staat ingeschakeld voor elke week.

Het gaat me meer om ervaring qua efficiëntie, dus wat is normaal gesproken voordeliger.
Geen run doen. Doe ik hier met mijn WP ook niet. Staat op 50 graden hier en trek de 300 liter boiler iedere dag bijna leeg (bad etc). Op eigen risico natuurlijk maar ik leef nog steeds na 2 jaar. https://www.heatgeek.com/...e-scalding-and-legionella Keukenboiler staat hier al 20 jaar op 50 graden. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 12-03-2026 19:23 ]

• ewh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00

ewh

DurQ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:14:
Ik heb hem zelf op 50gr staan, en dan 1x per week legionella-run. Is/lijkt mij voordeliger dan continue op 60 hebben. Continue op hogere temperatuur houden is ongunstiger dan 1x per week even opstoken.
Heb de Xtore nu bijna een jaar staan (en nu aan het zoeken naar de meest volledige logging voor mijn HA om een onderbouwde afweging te maken voor rendement etc).

• ewh

ewh

ewh schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:24:
update voor alle codes: op drie na heb ik ze nu allemaal (waarbij alle drie de waardes nul zijn, dus lastig te correleren...). Nu alle eenheden controleren en de yaml's in basis fatsoeneren.
Echte Xtore-waardes lijken beperkt. In mijn telefoon-app van de Comfort Touch is een apart tabje "Xtore", maar die waardes heb ik nog niet gezien in de browser-calls.

To be continued
Misschien het APK-bestand van die app eens bekijken hoe die zijn informatie ophaalt.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:34
GroundBreaking schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Vind het best een goed plan eigenlijk.
korte samenvatting van het resultaat: het maakt niets uit.

In de week voorafgaand en in de week volgend en in de week dat we er niet waren is de energievraag van het huis ongeveer gelijk.
Voetnoot: ik heb niet gerekend met graaddagen, zonuren en defrosts, dus ik mis waarschijnlijk nuances en details. Aangezien we in dit jaargetijde rond de 2,50/wk aan stroom en 2,50/wk aan gas zitten, ga ik me er verder niet druk om maken. Het was een nuttige exercitie, o.a. omdat het voor je gevoel tegennatuurlijk is om de thermostaat niet lager te zetten als je een week van huis bent.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:51
Ik krijg in de app een foutmelding dat er geen verbinding is tussen gateway en xtend. Op de gateway zelf lichten ook alleen LED 1,2 en 3 op, dus er lijkt inderdaad iets mis.
Tot nu toe altijd goed gefunctioneerd.
De Xtend geeft aan dat de gateway verbonden is.
De wifi verbindingen zijn in orde. Ik kan de gateway pingen (is via netwerkkabel met router verbonden) en waardes uitlezen.
Resets van gateway en Xtend zijn uitgevoerd.
Gateway is ook dichter bij Xtend geplaatst. Maakt geen verschil.
Iemand een idee wat ik nog kan doen om het te herstellen?

Edit: de beste oplossing blijkt weer: wachten...het heeft zichzelf hersteld. Misschien is er een verband met het geplande onderhoud op de server morgen.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemD61 op 18-03-2026 17:28 ]

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59
FYI, of het is alleen bij mij lokaal. Ook een optie nog.

Net een update gedaan voor ESPHome naar 2026.3 op Home Assistant.
Maar dat heeft de (voor nu) de mooie integratie van @Thomasvt gsloopt zo te zien.
De streamserver deel intergratie werkt niet meer. NodeRed krijgt de connectie niet meer.
Zag al wat zaken op github voorbij komen. Ben er zelf nog niet achter in wat het is.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:25
Weerz schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:58:
FYI, of het is alleen bij mij lokaal. Ook een optie nog.

Net een update gedaan voor ESPHome naar 2026.3 op Home Assistant.
Maar dat heeft de (voor nu) de mooie integratie van @Thomasvt gsloopt zo te zien.
De streamserver deel intergratie werkt niet meer. NodeRed krijgt de connectie niet meer.
Zag al wat zaken op github voorbij komen. Ben er zelf nog niet achter in wat het is.
Als meer mensen dit tegenkomen esphome stream server heeft nu een PR open staan om dit probleem op te lossen, in de tussentijd kan je (tijdelijk) de source aanpassen naar de branch met de fix.
code:
1
2
3
external_components:
  # - source: github://oxan/esphome-stream-server
  - source: github://dv49273/esphome-stream-server@FixIssue66NoConnection

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59
@Thomasvt
Top, getest en werkt perfect. Back online _/-\o_

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOio2RstLn1GJ-0JJ4xwLgfHo9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gASGZUFyZ3h6dfd5m6xF3Qmu.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Xtend ziet er na de ontdooicyclus zo uit. Hoe zou dit kunnen komen? De afwatering (gat onderin) is niet verstopt.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-03 20:54
@DaanTriple7 Is het in de laatste dagen koud genoeg geweest voor defrosts?

• GroundBreaking
Aah snachts wel zie ik ja

• DaanTriple7
Maar dit is nu vanmiddag 1800ish uur.

• GroundBreaking
Hoe warm was het toen buiten? Enig idee?

• DaanTriple7
Rond de 5 graden.

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:38
Ja dit heb ik vandaag ook, al is het nu wel aan het vriezen.
En vorige week ook op zondag ochtend toen het aan vriezen was had ik het ook.

Het zal wel normaal zijn denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGZmONaJ_juaahhF9tudBtKdB-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpm1iN8MENJ0NFjuLyIcKpN6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door voil op 26-03-2026 20:51 ]

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDfIvf6zH_5d5g3rxxYdI5OlSa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cFWPUYX7S764tnzEOphT0BT.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me niet normaal dat hij met een ontdooicyclus z'n ijs er niet af krijgt.

• GroundBreaking
Dat lijkt me wel wat veel ijs na een defrost ja.

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 17:30
Wellicht zijn jullie bekend met de Home Assistant integratie van DSchouten, ik heb voor mezelf een kaart gemaakt die het schema van de Xtend in combinatie met de Xtreme weergeeft, inclusief kleur en animatie voor status en flows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsU1xNAFtW7yb0LmMrXth7b1Orc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/SbSccXvwi5fNkK82jXI6pqev.gif?f=user_large

Ik heb het op Github gezet: https://github.com/webpatrick/HA_Xtend_Xtreme_schema_card

• GroundBreaking
Dat is ziet er wel echt strak uit @webpatrick !

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
dat ziet er erg mooi uit toevallig ook nog een met een xtore ?

• ewh

ewh

webpatrick schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:08:
Wellicht zijn jullie bekend met de Home Assistant integratie van DSchouten, ik heb voor mezelf een kaart gemaakt die het schema van de Xtend in combinatie met de Xtreme weergeeft, inclusief kleur en animatie voor status en flows.

[Afbeelding]

Ik heb het op Github gezet: https://github.com/webpatrick/HA_Xtend_Xtreme_schema_card
oeh, nice! die ga ik eens bekijken.

Ben druk bezig om alle codes te achterhalen, incl. info over de Xtore. Eens kijken of die er dan ook bij kan.

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 17:30
teo1966 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:16:
dat ziet er erg mooi uit toevallig ook nog een met een xtore ?
Xtore heb ik niet, dus zul je zelf een fork moeten maken en toevoegen.

• ewh

ewh

Voor de Xtore heb ik nu de waardes werkend over de status etc. Nog even wat verder tunen, en dan zal ik het publiceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kMZlDlE0I1kccZzGUf7J5lKAns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6qQ7CtDfI9ysXvssV4WInglh.png?f=user_large

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
bij mijn xtend is de tijd niet veranderd naar zomertijd
moest ik handmatig doen heb van tevoren nog ingelogt met de comfort touch app
best wet triest dat de tijd niet automatisch verandert naar zomertijd ( of staat er een instelling bij mij niet goed )

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
teo1966 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:43:
bij mijn xtend is de tijd niet veranderd naar zomertijd
moest ik handmatig doen heb van tevoren nog ingelogt met de comfort touch app
best wet triest dat de tijd niet automatisch verandert naar zomertijd ( of staat er een instelling bij mij niet goed )
Uiteindelijk stel je op de Xtend alleen maar dan in dus heeft die geen weet van maanden.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:09
Smart grid ready.
Ik was op zoek naar een manier om de Xtend aan te sluiten op "Smart grid" Dat is een nieuwe standaard waarmee de netbeheerder in de toekomst de warmtepompen wil kunnen aansturen bij overbelasting van het net. De wijze waarop dat gebeurd is nog niet duidelijk en wordt in landelijke pilots door de netbeheerders verder uitgewerkt. Via de klantenservice van Intergas kwam ik niet verder. Bij verder onderzoek liep ik tegen de installatiehandleiding aan van de nieuwe Xtend Eco (met Propaan). Hierin stond beschreven hoe je die Xtend kan aansluiten op een smart grid. Lang verhaal kort: Diezelfde firmware blijkt ook in mijn Xtend te zitten (V0.86). Met deze aansturing kun je met een potentiaal vrij contact de ketel verlagen in warmtevraag (bijvoorbeeld op dure uren) en met een tweede potentiaal vrij contact de WP op maximaal vermogen zetten (bijvoorbeeld als je zon energie over hebt). Ik kan er niets over vinden hier dus leek me goed om even te delen voor diegene die ( net als ik) met een Energie Managementsysteem aan de slag willen gaan om WP, accu, zon, auto te gaan managen bij het wegvallen van de saldering. P009,P010 en P011 zijn de parameters waarmee je de functie van X3 (contact 1-2, contact 3-4 en contact 5-6) kan bepalen. P051 is een instelling van de Xtore. Vanavond getest en het lijkt te werken. Uiteraard volledig op eigen risico en als je niet weet wat je doet, vooral iemand om hulp vragen die er verstand van heeft. Er zitten overigens nog veel meer interessante functies die aan de contacten gekoppeld kunnen worden, maar daar weet ik de exacte werking (nog) niet van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32XMCYXAE8hmvfood8kCnpr27Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v1iOUgFX0WAZVswZsjGq3pSQ.png?f=fotoalbum_large

https://www.intergas-verw...voorschrift-Xtend-Eco.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Anjos op 01-04-2026 08:09 . Reden: link handleiding Xtend Eco toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste