Ok. Helder. Ik dacht al dat ik ze dan dus zinloos genoeg waterzijdig ingeregeld zou hebben. Maar dat heb ik dan dus wel gewoon goed gaan, ookal zouden ze dynamische afsluiters hebben.MotorBeast schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Dynamische afsluiters kan je ook op flow inregelen. Mooie is dat die als andere groepen meer of minder vragen daarop reageren de flow constant houden. Statische doen dit niet. Mijn advies. Houdt alles binnen de schil gewoon constant op temperatuur. Eigenlijk moet je niets na regelen maar als ik dat niet doe wordt het mij te warm boven. Ik laat dus wel mijn thermostaatknoppen altijd op 19 graden. Alles loopt hier door een seriebuffervat in de retour en daar vindt veel menging plaats en heb daardoor denk ik vrij weinig effect van de naregeling. En nooit een sloot koud water door het systeem.
YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
Op zich hebben we in het achterhuis (ons woongedeelte) de temperatuur altijd constant staan en in het voorhuis niet. Dat is altijd erg lastig, achterhuis is beter geisoleerd en heeft veel glas op het zuiden. Voorhuis is op het noorden en slechter geisoleerd. Maar nu ik de oude thermostaatknoppen er weer op heb zal ik het een tijdje bekijken hoe dat nu gaat.
Ik moet wel zeggen dat in de koude periode die wij onlangs hadden, heb ik regelmatig een tijdje gemonitord door in te loggen op het afvangnetwerk en dan viel het mij op dat dit fenomeen zich niet voordeed. Ik vermoed omdat de ingestelde temperatuur in de ruimten in het voorhuis (met de hombli knoppen) niet gehaald werd en deze dus continue open stonden.
/f/image/sB5DrybZvehoA2FAoTKYJEoh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GhqMkt8I093ggNc5xcWXH5n1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P9f0yWhLE4Vb6PqMWa6CfPOn.png?f=fotoalbum_large)