Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-02 14:43
MotorBeast schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Dynamische afsluiters kan je ook op flow inregelen. Mooie is dat die als andere groepen meer of minder vragen daarop reageren de flow constant houden. Statische doen dit niet. Mijn advies. Houdt alles binnen de schil gewoon constant op temperatuur. Eigenlijk moet je niets na regelen maar als ik dat niet doe wordt het mij te warm boven. Ik laat dus wel mijn thermostaatknoppen altijd op 19 graden. Alles loopt hier door een seriebuffervat in de retour en daar vindt veel menging plaats en heb daardoor denk ik vrij weinig effect van de naregeling. En nooit een sloot koud water door het systeem.

YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
Ok. Helder. Ik dacht al dat ik ze dan dus zinloos genoeg waterzijdig ingeregeld zou hebben. Maar dat heb ik dan dus wel gewoon goed gaan, ookal zouden ze dynamische afsluiters hebben.

Op zich hebben we in het achterhuis (ons woongedeelte) de temperatuur altijd constant staan en in het voorhuis niet. Dat is altijd erg lastig, achterhuis is beter geisoleerd en heeft veel glas op het zuiden. Voorhuis is op het noorden en slechter geisoleerd. Maar nu ik de oude thermostaatknoppen er weer op heb zal ik het een tijdje bekijken hoe dat nu gaat.

Ik moet wel zeggen dat in de koude periode die wij onlangs hadden, heb ik regelmatig een tijdje gemonitord door in te loggen op het afvangnetwerk en dan viel het mij op dat dit fenomeen zich niet voordeed. Ik vermoed omdat de ingestelde temperatuur in de ruimten in het voorhuis (met de hombli knoppen) niet gehaald werd en deze dus continue open stonden.

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-02 07:42
Gisteren toch maar even de installateur geappt.
Reactie is simpel "Gewoon Intergas bellen. En de melding doorgeven"

Op de website staat toch echt:
Ik heb een storing aan mijn cv-ketel, kan Intergas langskomen?
De installateur van uw cv-ketel is de aangewezen persoon voor het oplossen van een storing aan uw cv-ketel. U vindt de installateur van uw cv-ketel terug op de ingevulde garantiekaart of op de aankoopnota van het toestel. Indien u een onderhoudscontract heeft afgesloten kunt u contact opnemen met het servicebedrijf. Dit is ongeacht de leeftijd van het toestel, dus ook in de eerste twee jaar van de fabrieksgarantie. Heeft u een huurwoning neem dan contact op met uw verhuurder of woningbouwvereniging.

[ Voor 72% gewijzigd door Plantje1978 op 12-02-2026 06:47 ]

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:45
Ja in principe komt Intergas volgens mij alleen op aanvraag van de installateur en niet van de eindgebruiker.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:38
Plantje1978 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:42:
Gisteren toch maar even de installateur geappt.
Reactie is simpel "Gewoon Intergas bellen. En de melding doorgeven"

Op de website staat toch echt:

[...]
En dan app je terug. Kunt u gewoon Intergas bellen en de melding doorgeven? U bent immers de verkopende partij die ook wettelijk gezien verantwoordelijk is voor garantie. Dank u.

• MakeItSo
Gisteravond de Hombli slimme thermostaatknoppen vervangen door de oude normale thermostaatknoppen. Deze hebben vannacht gewoon open gestaan en ze worden ook gewoon war,. Zie onderstaand de grafiek van vannacht. Behalve dat de lijn wat vloeiender is, is er eigenlijk niet zo veel veranderd dus. De omstandigheden zijn redelijk mild, dus ik zou meer dat rustige lijntje verwacht.

Qua instellingen heb ik eigenlijk niet echt iets veranderd, behalve P100 op geen backup, Alleen WP. Ik heb in december wel de settings voor P103, 104, 120 en 194 iets aangepast conform de suggestie van Lecenten, maar dat heb ik teruggezet naar de oorspronkelijke waarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCHKQwv4V85iXWLC4sUpCRFQsj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sB5DrybZvehoA2FAoTKYJEoh.png?f=fotoalbum_large

Moet ik mij hier zorgen over maken? En zo ja, waar moet ik gaan zoeken?

Voor alle zekerheid;Xtend met Intergas kombi kompactCV Ketel, radiatoren,en verder niks. Vrijstaand huis in het buitengebied, jaren 30. Grotendeels van binnenuit na geïsoleerd (dak, wanden, HR++), behalve het voorhuis, daar zijn de wanden niet na geïsoleerd, dat is nog simpel (lege) in spouw gebouwd en daar is het dus altijd wat kouder.

Edit: ik zat nog even in de statistieken te kijken en daarbij viel dit mij op; retourtemp en streefwaarde van de cv ketel staan op 327,67 graden. Is het normaal dat er zulke waarden staan als P100 op alleen WP staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFuhVBl2N0qAj0o4DFl1wOvXDyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GhqMkt8I093ggNc5xcWXH5n1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door MakeItSo op 12-02-2026 10:05 ]

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:15
32767 is 2 tot de macht 15 min 1 (2 bytes met alle bits op 1, behalve 1 bit), in feite is dus die waarde een dummy, niet beschikbaar.
Mogelijk doordat je ingesteld hebt dat de CV ketel niet mee mag doen.
Ik zou verwachten dat hier wel echte waardes staan als de CV ketel aanstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 12-02-2026 10:17 ]

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
MakeItSo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:49:

Edit: ik zat nog even in de statistieken te kijken en daarbij viel dit mij op; retourtemp en streefwaarde van de cv ketel staan op 327,67 graden. Is het normaal dat er zulke waarden staan als P100 op alleen WP staat?
[Afbeelding]
32767 moet je lezen als een streepje, of waarde onbekend. Het is de maximale waarde van een signed integer en zal door de Xtend gebruikt worden als "onbekende waarde". De CV is ook niet in bedrijf dus er is geen streefwaarde. In de interface hebben ze dit niet goed opgelost, hier hadden ze de waarde door een - moeten vervangen.

Als de Xtend in gebruik is op lagere vermogens moet de compressor ongeveer elke 2 uur even op 65 Hz draaien. Dit is nodig voor de vloeistoffen in de compressor. Misschien dat je dit effect ziet?

• MakeItSo
Chielp schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:17:
[...]

32767 moet je lezen als een streepje, of waarde onbekend. Het is de maximale waarde van een signed integer en zal door de Xtend gebruikt worden als "onbekende waarde". De CV is ook niet in bedrijf dus er is geen streefwaarde. In de interface hebben ze dit niet goed opgelost, hier hadden ze de waarde door een - moeten vervangen.

Als de Xtend in gebruik is op lagere vermogens moet de compressor ongeveer elke 2 uur even op 65 Hz draaien. Dit is nodig voor de vloeistoffen in de compressor. Misschien dat je dit effect ziet?
Dank, klinkt logisch.

Als het om iedere 2 uur even op 65hz draaien zou gaan, zou ik dan niet hele korte pieken moeten verwachten? Nu zit er tussen de periodes met laag vermogen 1 1/2 uur, 2 1/2 uur en 3 uur dat hij opbouwt vermogen om vervolgens weer af te bouwen. .

• MakeItSo
WillemD61 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:15:
32767 is 2 tot de macht 15 min 1 (2 bytes met alle bits op 1, behalve 1 bit), in feite is dus die waarde een dummy, niet beschikbaar.
Mogelijk doordat je ingesteld hebt dat de CV ketel niet mee mag doen.
Ik zou verwachten dat hier wel echte waardes staan als de CV ketel aanstaat.
Dank!

• Plantje1978
MotorBeast schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:56:
[...]

En dan app je terug. Kunt u gewoon Intergas bellen en de melding doorgeven? U bent immers de verkopende partij die ook wettelijk gezien verantwoordelijk is voor garantie. Dank u.
Ja, hij gaat dan bellen en daar koop ik niets voor. Alles wat dan besproken wordt heb ik feitelijk niets aan.
Ik heb hem dus een app gestuurd met de instructie om vandaag mijn systeem te benaderen en die fout te analyseren of een afspraak te maken om vandaag langs te komen. Ook duidelijk aangegeven dat als dat vandaag niet lukt of hij weet dat ie het niet kan oplossen, hij vandaag een service aanvraag moet indienen bij Intergas.

Daarna een mail naar de twee installateurs die het hele systeem geïnstalleerd hebben gestuurd met alle gegevens die nodig zijn voor een service aanvraag. En die is ook in cc naar Intergas gegaan.

Hij heeft me direct gebeld en ik heb wat verhalen aan moeten horen. Voor de zoveelste keer hoe Intergas hem vertelt wat te doen. "Maar ja, ik ben niet in dienst van Intergas"
Dus maar even uitgelegd dat dat iets is tussen hem en Intergas en dat ik steeds lomper zal worden. Intergas verwijst me naar jou, dus neem ik contact met je op. Ik heb een probleem en dat wil ik opgelost zien. Hoe dat geregeld wordt maakt me niet uit

Dit is zo ontzettend niet mijn stijl, maar helaas wel nodig!

• GroundBreaking
Nou hij draait weer!
Zal de details besparen maar kwamen (veel)later dan gecommuniceerd en meneer had niet echt zin in enige communicatie over het hoe, wat en waarom, maar goed hij doet het weer.

• Plantje1978
GroundBreaking schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:30:
Nou hij draait weer!
Zal de details besparen maar kwamen (veel)later dan gecommuniceerd en meneer had niet echt zin in enige communicatie over het hoe, wat en waarom, maar goed hij doet het weer.
En dit was iemand van Intergas of je installateur? Ben altijd wel benieuwd naar wat er dan aan de hand was! Misschien is dat ook wel mijn fout: te geïnteresseerd ;)

• GroundBreaking
Monteur van Intergas.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:11
Bij mij kwam vanochtend mijn eigen installateur (netjes op tijd). Ik kon er zelf niet bij zijn, maar na een uur zag ik via HomeWizard dat de Xtend weer draaide, en dat beeld ziet er tot nu toe goed uit.

Hij kwam om 'iets' (volgens mij een spoel en een kabel) van het EEV te vervangen.

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:04
GroundBreaking schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:30:
Nou hij draait weer!
Kwestie van geluk hebben denk ik dan. Ik had vorig jaar ook wat gedoe. Twee monteurs van Intergas die super enthousiast waren. Hadden zelf ook beiden thuis een Xtend staan en wisten van de hoed en de rand.

• GroundBreaking
a2aan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:37:
Bij mij kwam vanochtend mijn eigen installateur (netjes op tijd). Ik kon er zelf niet bij zijn, maar na een uur zag ik via HomeWizard dat de Xtend weer draaide, en dat beeld ziet er tot nu toe goed uit.

Hij kwam om 'iets' (volgens mij een spoel en een kabel) van het EEV te vervangen.
Mijn verwachting is dat dit ook bij mij gebeurt is, mogelijk met nog meer, maar er was echt geen woord uit deze monteur te krijgen. Waarschijnlijk op zn slechtste dag van het jaar getroffen.

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02 00:02
Bij ons viel de verbinding met de gateway af en toe uit. De gateway hing in de meterkast op de begane grond, onze Xtend hangt op de eerste etage. Probleem lijkt opgelost door een oude devolo set, hiermee via het electriciteitsnet een verbinding gemaakt vanuit de meterkast naar de eerste etage. De gateway hangt dus nu direct naast de Xtend.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:49
MakeItSo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:49:
Gisteravond de Hombli slimme thermostaatknoppen vervangen door de oude normale thermostaatknoppen. Deze hebben vannacht gewoon open gestaan en ze worden ook gewoon war,. Zie onderstaand de grafiek van vannacht. Behalve dat de lijn wat vloeiender is, is er eigenlijk niet zo veel veranderd dus. De omstandigheden zijn redelijk mild, dus ik zou meer dat rustige lijntje verwacht.

Qua instellingen heb ik eigenlijk niet echt iets veranderd, behalve P100 op geen backup, Alleen WP. Ik heb in december wel de settings voor P103, 104, 120 en 194 iets aangepast conform de suggestie van Lecenten, maar dat heb ik teruggezet naar de oorspronkelijke waarden.
[Afbeelding]

Moet ik mij hier zorgen over maken? En zo ja, waar moet ik gaan zoeken?

Voor alle zekerheid;Xtend met Intergas kombi kompactCV Ketel, radiatoren,en verder niks. Vrijstaand huis in het buitengebied, jaren 30. Grotendeels van binnenuit na geïsoleerd (dak, wanden, HR++), behalve het voorhuis, daar zijn de wanden niet na geïsoleerd, dat is nog simpel (lege) in spouw gebouwd en daar is het dus altijd wat kouder.

[Afbeelding]
Dit ziet er uit alsof de thermostaat teveel invloed 'ziet' van een radiator. Dan gaat hij over corrigeren. Je zou kunnen proberen om parameter P200 op 'vloerverwarming' te zetten. Als je de comfort touch thermostaat op 'auto' hebt staan, dan neemt hij de instelling op de Xtend over.

De reactie tijd is dan veel trager, dus dit werkt alleen als je niet teveel met het setpunt van de kamertemperatuur wisselt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Oinken
Hoe zet je de thermostaat op auto?

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:49
Oinken schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:16:
Hoe zet je de thermostaat op auto?
Als je een recente thermostaat hebt, dan is dat af fabriek zo. Anders gaat via het menu in de thermostaat.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Oinken
Fullpower schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Als je een recente thermostaat hebt, dan is dat af fabriek zo. Anders gaat via het menu in de thermostaat.
Is twee jaar oud recent?

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Fullpower schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Dat kan prima. Wel zorgen dat het buffervat alleen in de retour van de CV zit. Dus de retour van de Xtore moet niet via het buffervat.
is dit als het buffervat in serie staat ?

• GroundBreaking
Iemand een idee waarom de ventilator eigenlijk niet op maximaal toerental draait wanneer het maximale vermogen gevraagd word?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tWUs32w1F_cpmRpAfWlM6g-HeQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P9f0yWhLE4Vb6PqMWa6CfPOn.png?f=fotoalbum_large

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:11
GroundBreaking schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 06:26:
Iemand een idee waarom de ventilator eigenlijk niet op maximaal toerental draait wanneer het maximale vermogen gevraagd word?
[Afbeelding]
Heb jij een softwareversie met P139 als beschikbare parameter? Die is nieuw, en staat bij mij (standaard) op 650rpm (690rpm is de absolute max), en als de verdamper van mijn Xtend richting/onder 0 graden gaat, dan toert de fan nu op tot 650rpm.
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste