• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-06 10:42
Hallo allen,

Ik volg dit met grote interesse, omdat ik ook geïnteresseerd ben in de X-tend of ander klein monoblock voor alleen de vloerverwarming en 1 radiator op de begane grond, boven word al jaren niet verwarmd alleen in de werkkamer hangt een Daikin FVXM25A

Ik heb het afgelopen jaar bijna geen gas (100m3) verbruikt en op de bg ook verwarmt met een Daikin RXM35R, dat ging prima, maar is niet comfortabel genoeg met een stenen vloer en de vvw uit.

Huis uit 1981 met label A, bg 60 m2 met vvw met weinig warmtevraag. Gasverbruik de laatste 10 jaar gemiddeld 700 m3. Sanitair ww laatste jaar met elektrische boiler van 30 l.

Het afgelopen jaar 350 euro aan energiekosten (met dank aan 2x190 euro subsidie)

Ik wil eigenlijk “van het gas af” en heb 4500 KWh opbrengst van de zonnepanelen.

Mijn vraag is zou de X-Tend helemaal zonder cv ketel kunnen werken om alleen mijn vvw en 1 radiator op (beetje) temperatuur gehouden zoadat het comfortabeler word?
Ik heb de warmteverliesberekeng gedaan, die komt op 4,51 Kw.

Dank alvast

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:01
Bohaak schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:17:
Hallo allen,

Ik volg dit met grote interesse, omdat ik ook geïnteresseerd ben in de X-tend of ander klein monoblock voor alleen de vloerverwarming en 1 radiator op de begane grond, boven word al jaren niet verwarmd alleen in de werkkamer hangt een Daikin FVXM25A

Ik heb het afgelopen jaar bijna geen gas (100m3) verbruikt en op de bg ook verwarmt met een Daikin RXM35R, dat ging prima, maar is niet comfortabel genoeg met een stenen vloer en de vvw uit.

Huis uit 1981 met label A, bg 60 m2 met vvw met weinig warmtevraag. Gasverbruik de laatste 10 jaar gemiddeld 700 m3. Sanitair ww laatste jaar met elektrische boiler van 30 l.

Het afgelopen jaar 350 euro aan energiekosten (met dank aan 2x190 euro subsidie)

Ik wil eigenlijk “van het gas af” en heb 4500 KWh opbrengst van de zonnepanelen.

Mijn vraag is zou de X-Tend helemaal zonder cv ketel kunnen werken om alleen mijn vvw en 1 radiator op (beetje) temperatuur gehouden zoadat het comfortabeler word?
Ik heb de warmteverliesberekeng gedaan, die komt op 4,51 Kw.

Dank alvast
Een warmtepomp moet energie uit het afgifte systeem kunnen onttrekken om te kunnen ondooien. De ingaande watertemperatuur moet daarbij ook een minimum temperatuur hebben. Dit is afhankelijk van merk en type warmtepomp. Maar vaak is dit iets tussen de 18 en 25c.

Bij een warmtepomp die is ontwikkeld als 'all-electric' is er altijd een elektrische backup heater ingebouwd, die bij kan springen in de situaties dat er niet genoeg warmte is om te kunnen ontdooien.

Bij een warmtepomp die is ontwikkeld om samen te werken met een ketel is deze elektrische backup heater niet ingebouwd. Als er te weinig energie kan worden onttrokken, zal de ketel worden bijgeschakeld. Wanneer de ketel echter niet wordt aangesloten kan het systeem in een situatie terecht komen waarbij de warmtepomp geen warmte meer kan leveren en er geen backup is. Het systeem zal dan wachten tot condities weer zodanig zijn dat er op warmtepomp gedraaid kan worden.

All-electric systemen hebben bijna altijd vloerverwarming. Dus de backup is bijna nooit nodig. Misschien alleen om het systeem op te starten op een koude dag met een koude vloer.

Hybride systemen hebben vaak droogbouw vloerverwarming en/of radiatoren. Daar zit gewoon minder energie in (actieve systeem inhoud en/of beton buffer). Hierbij komt het systeem veel sneller in de 'gevaren zone'. Tenzij er een flink buffervat aanwezig of een elektrische backup heater wordt geplaatst.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Fullpower schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:30:
[...]
All-electric systemen hebben bijna altijd vloerverwarming.
dat is simpelweg niet waar. integendeel eigenlijk. verreweg de meeste systemen worden gewoon aan een bestaande radiatorinstallatie gehangen. vooral in grotere panden.

backupheaters zijn ook in dat geval eigenlijk niet nodig of kunnen vaak zelfs gewoon uitgezet worden met een klein beetje toffe warmtepomp en een paar radiatoren open en/of een klein 40L tankje op de retour.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Fullpower
flippy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:26:
[...]

dat is simpelweg niet waar. integendeel eigenlijk. verreweg de meeste systemen worden gewoon aan een bestaande radiatorinstallatie gehangen. vooral in grotere panden.

backupheaters zijn ook in dat geval eigenlijk niet nodig of kunnen vaak zelfs gewoon uitgezet worden met een klein beetje toffe warmtepomp en een paar radiatoren open en/of een klein 40L tankje op de retour.
Tja.. grote gebouwen. Kern van mijn van verhaal was dat een all-electric warmtepomp een ingebouwde backup heater kán gebruiken als dat nodig is, en dat er bij een hybride warmtepomp zonder ketel er geen backup is.
Is idd niet vaak nodig, maar kán wel nodig zijn.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• flippy
  • Niet online

flippy

Fullpower schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:38:
[...]

Tja.. grote gebouwen. Kern van mijn van verhaal was dat een all-electric warmtepomp een ingebouwde backup heater kán gebruiken als dat nodig is, en dat er bij een hybride warmtepomp zonder ketel er geen backup is.
Is idd niet vaak nodig, maar kán wel nodig zijn.
gezien een riant deel van andere tweakers in normaal formaat woningen zitten met 3 a 4 radiatoren open zonder gebruik van de heater op 35 graden water is het in de praktijk een stuk minder nodig dan vaak word gedacht. de meeste machines zetten de heater of gasketel aan ook al is het helemaal niet nodig en kan die het keurig zonder. het is eerder zo dat het zonder kan dan met heater moet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 16:42
Hierbij nog een update van mijn ervaringen tot nu toe met 2 grafiekjes.

Met een watertemperatuur van 55 graden en gebruik van reguliere radiatoren lijkt er met name bij de opstart van de dag gas nodig te zijn om al het CV-water sneller op temperatuur te krijgen. Dit verbruikt dan ca. 1 m3 gas. Daarna lijkt de warmtepomp het de hele dag over te nemen en de woning op temperatuur te houden. De zon is de laatste dagen helaas wel een spelbreker ;)

Ik gebruik een thermostaat met Opentherm en maak geen gebruik van stooklijnen en/of warmte afhankelijke regeling. Dat ga ik waarschijnlijk ook niet doen ook al weet ik dat het tunen op die manier net zoals het verlagen van de watertemperatuur voor een verdere besparing zal zorgen. Wel overweeg ik om lagere temperatuurverwarming-radiatoren (LTV) aan te schaffen (en dus lagere watertemperatuur) maar dat besluit stel ik uit tot na de komende winter. De investering voor LVT is m.i. te fors en wil het dus eerst uitproberen of het echt nodig is. Een gasverbruik van 1-2 m3 per dag vind ik momenteel acceptabel. Of dat in de komende winter bij benadering ook zo blijft, daar ben ik benieuwd naar. De ruimtes worden in de huidige situatie goed verwarmd en ik heb 'geen klachten'. De Xtend stuurt de CV-ketel bijzonder goed aan i.c.m. buitentemperatuur en binnentemperatuur. De aanwarmtijd is zowat exact op tijd voor de gewenste temperatuur.

Voor Thermosmart gebruikers (Opentherm thermostaat): het bedrijf is niet meer actief waardoor je geen koppeling kunt maken met verschillende apps en de web-interface eigenlijk maar op 1 scherm kan programmeren. Ik heb dit opgelost door die web-interface via Docker en Firefox permanent beschikbaar te maken. Met behulp van een beveiligde Cloudfare-tunnel heb ik die interface op een subdomein beschikbaar gemaakt zodat het overal en op elk apparaat kan worden bediend.

Kortom: de Xtend lijkt daadwerkelijk te zorgen voor een besparing van ca. 60% gas of meer zelfs. Zoals iemand in deze thread al had berekend :)

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:41
Dank je voor je update, dit is zeker nuttige informatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:24
RuudMb schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:09:
Hierbij nog een update van mijn ervaringen tot nu toe met 2 grafiekjes.

Met een watertemperatuur van 55 graden en gebruik van reguliere radiatoren lijkt er met name bij de opstart van de dag gas nodig te zijn om al het CV-water sneller op temperatuur te krijgen. Dit verbruikt dan ca. 1 m3 gas. Daarna lijkt de warmtepomp het de hele dag over te nemen en de woning op temperatuur te houden. De zon is de laatste dagen helaas wel een spelbreker ;)

Ik gebruik een thermostaat met Opentherm en maak geen gebruik van stooklijnen en/of warmte afhankelijke regeling. Dat ga ik waarschijnlijk ook niet doen ook al weet ik dat het tunen op die manier net zoals het verlagen van de watertemperatuur voor een verdere besparing zal zorgen. Wel overweeg ik om lagere temperatuurverwarming-radiatoren (LTV) aan te schaffen (en dus lagere watertemperatuur) maar dat besluit stel ik uit tot na de komende winter. De investering voor LVT is m.i. te fors en wil het dus eerst uitproberen of het echt nodig is. Een gasverbruik van 1-2 m3 per dag vind ik momenteel acceptabel. Of dat in de komende winter bij benadering ook zo blijft, daar ben ik benieuwd naar. De ruimtes worden in de huidige situatie goed verwarmd en ik heb 'geen klachten'. De Xtend stuurt de CV-ketel bijzonder goed aan i.c.m. buitentemperatuur en binnentemperatuur. De aanwarmtijd is zowat exact op tijd voor de gewenste temperatuur.

Voor Thermosmart gebruikers (Opentherm thermostaat): het bedrijf is niet meer actief waardoor je geen koppeling kunt maken met verschillende apps en de web-interface eigenlijk maar op 1 scherm kan programmeren. Ik heb dit opgelost door die web-interface via Docker en Firefox permanent beschikbaar te maken. Met behulp van een beveiligde Cloudfare-tunnel heb ik die interface op een subdomein beschikbaar gemaakt zodat het overal en op elk apparaat kan worden bediend.

Kortom: de Xtend lijkt daadwerkelijk te zorgen voor een besparing van ca. 60% gas of meer zelfs. Zoals iemand in deze thread al had berekend :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ruud: wat voor een woonsituatie heb jij?

| Losing my religion |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RuudMb
Twee personen, tapwater alleen voor douche, 6 ltr. p/m.

[Voor 69% gewijzigd door RuudMb op 01-05-2023 08:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tzeunis
RuudMb schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:13:
Bouwjaar huis/oppervlak?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 14:10

Ruidasilva

Funky & Creative

RuudMb schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:13:
Heb je vloerverwarming of alleen radiatoren?

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tzeunis
Ruidasilva schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Heb je vloerverwarming of alleen radiatoren?
Dat staat in het verhaal: conventioneel.

| Losing my religion |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RuudMb
Bouwjaar 2008, hoekwoning, goed geïsoleerd. Woonkamer oost/zuid, veel ramen, 60 m2, 4 radiatoren. Overige kamers hebben in totaal 6 'actieve' radiatoren, die doen mee met verwarming.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 20:36
Fullpower schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Als aanvulling op bovenstaande:

Er wordt best vaak een buffervat toegepast, terwijl dat eigenlijk niet altijd nodig is. Een buffervat maakt het geheel moeilijker om in te regelen. Als e.e.a. niet klopt kan het middel erger zijn dan de kwaal: de warmtapomp moet dan hogere watertemperaturen leveren: lagere COP en dus meer verbruik. Ik snap het aan de ene kant wel, want er zijn nogal wat situaties waarbij een buffervat wel een probleem oplost. Voorkomen is beter dan genezen. Soms is het ook lastig van tevoren in te schatten...

Het gaat altijd om voldoende flow en voldoende warmtebuffer voor defrosten.

- Een hybride heeft de ketel als backup tijdens defrosten, mocht de watertemperstuur te laag worden. Dus als de watertemperatuur een keer te laag wordt, komt de ketel bij. Ketel kan op zijn sloffen het defrost vermogen leveren. Mocht er een keer iemand te lang onder de douche staan... dan komt de ketel niet bij, maar kan de ketel wel eerst de boel weer opwarmen zodra hij weer beschikbaar komt.

- Als er altijd een minimum aantal radiatoren op staan, zodat de benodigde nominale flow ten allen tijde gehaald kan worden, ook tijdens defrosten, dan is een buffer in principe niet nodig. Dus wel opletten dat er geen thermostaat kranen etc. op de primaire radiatoren zitten.

- Bij vloerverwarming waarbij altijd een minimaal aantal zones open staan is een buffer zelden nodig: voldoende actieve inhoud en flow. Wel opletten met openverdelers, deze kunnen als bypass gaan werken als de vloerverwarmingspomp niet draait, in dat gevap wordt de actieve systeem inhoud klein, maar ook dan kan de ketel het oplossen. Dus belangrijk om de thermostatische beveiliging, pompschakelaar etc. wel even te checken.

Soms is een buffer nodig:
- Als de minimum actieve systeeminhoud te klein is, kan een serie-buffer in de retour worden geplaatst. Dit is eigenlijk alleen van toepassing als je ketel gebruik tijdens defrosts wilt minimaliseren, dus wilt voorkomen dat de ketel bijschakeld. In dat geval is er geen extra waterpomp nodig.

- Bij een klein afgiftesysteem, waarbij een klein aantal radiatoren open staan kan de vereiste flow soms geluidsproblemen veroorzaken. Met een parallel-buffervat geschakeld als openverdeler kan/mag de flow door het afgifte systeem lager zijn dan die van de warmtepomp zelf. Er zijn diverse variaties mogelijk, maar een oplossing waarbij buffer 2 aansluitingen heeft, geeft minste 'temperatuur verlies' in de aanvoertemperatuur tgv menging. Vaak kan de secundaire waterpomp door de warmtepomp geschakeld worden.

- bij een master-master regeling, dus wanneer alle groepen kunnen dichtlopen, is een parallel-buffer een vereiste, omdat anders de flow door de warmtepomp compleet kan wegvallen. In dat geval is een extra waterpomp nodig. Maar omdat er bij dichtlopen van alle zones er geen afgifte meer is stopt de warmtepomp sowieso al wel snel; een 50 liter buffer is zo warm.
Dus echt een probleem oplossen doet het ook niet... je geeft de warmtepomp iig de gelegenheid om netjes te stoppen zonder foutmelding :)

- bij een systeem waarbij de watertemperatuur tgv een zone systeem erg fluctueert doordat er voortdurend kouder / warmer water retour komt, kan een klein buffervat tegengaan dat de compressor voortdurend veel op en af toert tgv daarvan. Dus een uitmiddelen van retourtemperatuur.

Zoals hier al eerder is gemeld doet een buffer van 50 liter weinig tegen pendelen. Pendelen moet in de eerste instantie worden gezocht in het afgifte systeem.
Duidelijk!

En tegelijk, voor mij als leek kan ik nier niks mee.
Hoe doet iedereen dat hier? Op basis waarvan bepaal je dan wat een goed systeem is?
En wat een correcte prijs is?
Hoe komt iedereen hier bij de Xtend uit?
En niet een Quatt of zo?

Waar ik tegenaan loop is dat geen een installateur hier vooraf naar wil kijken.
Vanavond nog. Beste man geeft aan dat de Xtend (zo kom ik ook in dit topic terecht) perfect voor mij is omdat ik weinig ruimte heb. Maar over buffervat, master/master, zones die wel of niet open blijven, actieve systeeminhoud, hoeveel zones mijn vloerverwarming heeft, enzovoorts, daar heeft er nog niet een het over gehad. Ze hebben zelfs geen van allen zelfs maar gekeken naar het verdeelblok.

Hoe achterhaal ik in godsnaam dit soort info? :? Bouwbedrijf verwijst naar de documentatie bij de aankoop. Maar daar staat dit volgens mij allemaal niet in. Ik wordt er in ieder geval geen wijs uit. :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Denk dat je ruimte bij je CV krap is. Het Xtend binnendeel lijkt mij echt wel klein (ken alleen de Helga als andere variant). Dus als je CV hok dus krap is, heb je niet alle smaken te kiezen.

Voor de rest, veel lezen hier op het forum. Wellicht wat fotos schieten en na het inlezen een topic aanmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
Barrycade schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:48:
Denk dat je ruimte bij je CV krap is. Het Xtend binnendeel lijkt mij echt wel klein (ken alleen de Helga als andere variant). Dus als je CV hok dus krap is, heb je niet alle smaken te kiezen.

Voor de rest, veel lezen hier op het forum. Wellicht wat fotos schieten en na het inlezen een topic aanmaken.
Het binnendeel is inderdaad erg klein, nog weer een stuk smaller dan de Elga.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tzeunis
Heeft de Xtend standaard een buitentemperatuur sensor om hiermee ook te kunnen stoken? Ik had het hier met een mede tweaker via DM over.

Hebben de mensen die de Xtend al geinstalleerd hebben hier meer info over? Of is dit optioneel?

| Losing my religion |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RuudMb
Die is optioneel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat Hoppenbrouwers daarbij aangaf, is dat er in geval van weersafhankelijke stoken ook een extra/andere transportpomp en 'vat' nodig is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Voor de prijs van een (klein) buffervat zou ik het niet nalaten om dit ertussen te schuiven. Ik heb een Reflex V20 vat laten plaatsen. De discussie is in dit topic in het begin al toegelicht, meningen zijn verdeeld.
Van stooklijnen zie ik voorlopig af en van een extra transportpomp heb ik niet gehoord.

[Voor 20% gewijzigd door RuudMb op 02-05-2023 14:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
RuudMb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:45:
Voor de prijs van een (klein) buffervat zou ik het niet nalaten om dit ertussen te schuiven. Ik heb een Reflex V20 vat laten plaatsen. De discussie is in dit topic in het begin al toegelicht, meningen zijn verdeeld.
Van stooklijnen zie ik voorlopig af en van een extra transportpomp heb ik niet gehoord.
Zitten de 'aanzienlijke' kosten dan in de andere/extra pomp? Heb je enig idee welke type pomp dit zou zijn, en of dit aanvullend op, of in plaats van, is?

\\Edit: Ah, ik zag je edit te laat, daarin geef je al aan geen idee van die pomp te hebben.
JBS schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:05:
Toevallig hier ook al Xtend eigenaren met zone regeling met bijvoorbeeld Tado of Evohome?
Toevallig hier nog/inmiddels ervaringen met Tado als (draadloze) thermostaat?

[Voor 24% gewijzigd door JBS op 02-05-2023 14:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JBS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:50:
[...]
Zitten de 'aanzienlijke' kosten dan in de andere/extra pomp? Heb je enig idee welke type pomp dit zou zijn, en of dit aanvullend op, of in plaats van, is?

\\Edit: Ah, ik zag je edit te laat, daarin geef je al aan geen idee van die pomp te hebben.
extra pomp plaats je alleen als je een buffertank in parralel zet, iets wat je absoluut moet zien te voorkomen trouwens.
in serie maakt het niet uit en werkt de tank simpelweg als extra massa tijdens defrosts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:53:
[...]

extra pomp plaats je alleen als je een buffertank in parralel zet, iets wat je absoluut moet zien te voorkomen trouwens.
in serie maakt het niet uit en werkt de tank simpelweg als extra massa tijdens defrosts.
Zou je daar iets gedetailleerder op in willen gaan? Zou graag wat exacter willen begrijpen hoe dit precies zit in combinatie met buitensensor/weersafhankelijk regelen :) Dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tzeunis
Heb jij die voeler er wel bij geïnstalleerd?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Nee, omdat ik (nog) geen stooklijn of warmteregeling wil opzetten. De temperatuur kan op die manier dan wel exacter worden opgegeven. Er wordt nu gebruik gemaakt van de temperatuurvoeler op de buitenunit en/of internet. Eerst de winter afwachten en kijken hoe het gaat. (je hoeft trouwens niet altijd een quote op te geven voor een reactie ;) )

[Voor 12% gewijzigd door RuudMb op 02-05-2023 18:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tzeunis
Goed punt van die quote.

Dus die extra voeler is dan nog nauwkeuriger dan de voeler op de buitenunit. Scheelt dat dan zoveel?

| Losing my religion |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstvV
tzeunis schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:14:
Goed punt van die quote.

Dus die extra voeler is dan nog nauwkeuriger dan de voeler op de buitenunit. Scheelt dat dan zoveel?
De extra voeler zit over het algemeen aan de noordkant van je huis zodat die zo min mogelijk door de zon beïnvloed wordt. De voeler van de buiten unit zal altijd iets beïnvloed worden door de buiten unit en zou ook in de zon kunnen staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tzeunis
Scheelt dat de buitenunit bij ons sowieso op de noordkant komt te staan. Dank voor de uitleg.

| Losing my religion |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RuudMb schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:41:
Ja, overeengekomen met de installateur. Maar dat kwam ook omdat ik aan het klagen was over de hele trage opwarmtijd. Ik heb trouwens geen vloerverwarming. Als het eenmaal op temperatuur is valt het draaien mee. Het huis is goed geïsoleerd.
Dat het gevoelsmatig kouder is bij dezelfde temperatuur op de thermostaat kan ook wel kloppen, je mist de stralingswarmte van de radiatoren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tzeunis
Nog even geen ervaring, nog een bedrijf over de vloer gehad waarbij het advies: "4KW zou voldoende moeten zijn.".

Adviezen tot nu toe: 4, 5, 6 KW. Dus mijn keuze is gemaakt: ik ga voor de "sweet spot" en er precies tussenin zitten en voor de Xtend 5KW.

Offerte is akkoord gegeven en nu wachten op installatie datum.

| Losing my religion |

• KMvrtr
Ik heb al Tado thermostaat en radiatorknoppen in combinatie met een Intergas HReco36
Heb Tado gevraagd of dat ook werkt als daar een Xtend op wordt aangesloten.

Ben inmiddels bij 2e lijns technische helpdesk beland. Die vraagt of ik een PDF kan sturen met technische aansturing van de pomp. Nee dus, ik heb nog een Xtend.
Heeft iemand anders die toevallig wel? Kan het online niet 1-2-3 terugvinden.
(Maar dan ook aan my weak Google-fu liggen natuurlijk)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Er is een handleiding voor de installatie beschikbaar op deze link. Dat is het enige 'technische' dat ik had gevonden. Zelf heb ik een thermostaat met Opentherm v3, dat werkt goed. De aansturing van de CV-ketel gaat via de Xtend en is afhankelijk van de instellingen die je daarop hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
RuudMb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:23:
Er is een handleiding voor de installatie beschikbaar op deze link. Dat is het enige 'technische' dat ik had gevonden. Zelf heb ik een thermostaat met Opentherm v3, dat werkt goed. De aansturing van de CV-ketel gaat via de Xtend en is afhankelijk van de instellingen die je daarop hebt.
Zijn er nog instellingen en/of mogelijkheden die je mist wanneer je geen gebruik maakt van de bijbehorende Comfort Touch thermostaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Ik mis zelf niets, ook geen gateway. Het is wat mij betreft helemaal afhankelijk van je eigen situatie. De fabrieksinstellingen of instellingen van de installateur vormen een mooi uitgangspunt om zelf te gaan tweaken.

Terzijde: het quoten van voorgaande berichten is niet altijd nodig. Gebruik het alleen als een reactie tot onduidelijkheden zou kunnen leiden. Hierdoor blijft het wat makkelijker/mooier om te lezen zonder die grijze vlakken. O jee, ik lijk wel een moderator ;)

[Voor 4% gewijzigd door RuudMb op 05-05-2023 09:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
En bij dat 'zelf tweaken', mis je daarbij een eventueel afwezige Comfort Touch thermostaat waardoor je bepaalde zaken niet voor elkaar kunt krijgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Haha, sorry, reacties komen soms zo snel dat ik het niet kan bijhouden (door mijn edit).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Over de slimme thermostaten: ik zat later nog te bedenken dat ik dan zelf weliswaar niets mis maar bij het ontbreken van de Intertouch Gateway kan de leverancier niet meekijken (als die een contract met Intergas heeft). Of die leverancier dan ook op afstand aanpassingen kan doen aan de Xtend is mij niet bekend.
Je kan zelf inloggen op de Xtend, die heeft een eigen (tijdelijk) wifi-netwerk als je dat activeert. Zie technische handleiding. Als ik de handleiding lees zie ik dat er meerdere aansluitmogelijkheden zijn. Mijn stelling is dat Opentherm = Opentherm (v3). M.a.w. elke thermostaat met dat protocol zal de ketel optimaal kunnen aansturen. Ik hoor graag van iemand als deze veronderstelling niet juist is.

Mijn huidige thermostaat (Thermosmart) stuurt bijzonder veel data over het internet, net zoals de Intergas Gateway dat indertijd ook deed. Ik denk dat dit nodig is vanwege de meegeleverde app's/cloudomgeving?

Het grote probleem voor mij was dat er maar weinig thermostaten zijn met een duidelijk en eenvoudig te programmeren webinterface zijn én een Opentherm protocol. Dat was die van Thermosmart wel, maar ja, dat is helaas ten einde, hopelijk wordt het bedrijf overgenomen.
Ik verwacht wel dat er nog een nieuwe thermostaat komt met een dergelijke interface zoals het onderstaande. Geen gedoe of gepriegel op een telefoon - of een maandelijks abonnement natuurlijk. Suggesties welkom als er eentje bestaat die dat allemaal wel heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Tado? Naast de app hebben ze ook een webinterface waarin je zowel ad hoc temperaturen kunt inzien/wijzigen als schema's instellen, etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
RuudMb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:58:
Over de slimme thermostaten: ik zat later nog te bedenken dat ik dan zelf weliswaar niets mis maar bij het ontbreken van de Intertouch Gateway kan de leverancier niet meekijken (als die een contract met Intergas heeft). Of die leverancier dan ook op afstand aanpassingen kan doen aan de Xtend is mij niet bekend.
Je kan zelf inloggen op de Xtend, die heeft een eigen (tijdelijk) wifi-netwerk als je dat activeert. Zie technische handleiding. Als ik de handleiding lees zie ik dat er meerdere aansluitmogelijkheden zijn. Mijn stelling is dat Opentherm = Opentherm (v3). M.a.w. elke thermostaat met dat protocol zal de ketel optimaal kunnen aansturen. Ik hoor graag van iemand als deze veronderstelling niet juist is.

Mijn huidige thermostaat (Thermosmart) stuurt bijzonder veel data over het internet, net zoals de Intergas Gateway dat indertijd ook deed. Ik denk dat dit nodig is vanwege de meegeleverde app's/cloudomgeving?

Het grote probleem voor mij was dat er maar weinig thermostaten zijn met een duidelijk en eenvoudig te programmeren webinterface zijn én een Opentherm protocol. Dat was die van Thermosmart wel, maar ja, dat is helaas ten einde, hopelijk wordt het bedrijf overgenomen.
Ik verwacht wel dat er nog een nieuwe thermostaat komt met een dergelijke interface zoals het onderstaande. Geen gedoe of gepriegel op een telefoon - of een maandelijks abonnement natuurlijk. Suggesties welkom als er eentje bestaat die dat allemaal wel heeft.
[Afbeelding]
Waarom zou je per sé met OpenTherm aan willen sturen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Aan/uit dan maar? Dat lijkt mij niet. Of denk je aan iets anders?
Voor uitleg zie deze link

@JBS Ik zie alleen een app op de telefoon. En ik zie dat ze een abonnement van EUR 8,99 per maand aanbieden als je wat extra's wilt.

[Voor 61% gewijzigd door RuudMb op 05-05-2023 12:13. Reden: aanvulling en wijziging informatie Tado]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slarno
  • Nu online
RuudMb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:51:
Aan/uit dan maar? Dat lijkt mij niet. Of denk je aan iets anders?
Voor uitleg zie deze link

@JBS je bedoelt de thermostaat met een maandelijks abonnement van EUR 8,99 per maand? Nee, bedankt.
Beter aan/uit in combinatie met weersafhankelijke regeling. OpenTherm heeft namelijk de eigenschap dat het de warmtepomp (of cv ketel eerder) aan wil gaan sturen terwijl de modulerende regelingen van warmtepompen er op gericht zijn om met aan/uit thermostaten te werken. De modulerende regeling zit in de warmtepomp.

Heb je dan ook nog eens een Honeywell thermostaat met OpenTherm dan gaat het helemaal niet goed. Die Honeywell thermostaten schakelen tot 6 keer per uur. De warmtepomp gaat dan tot 6 keer per uur aan en uit terwijl de regelingen van warmtepompen het liefst niet vaker dan maximaal ééns per uur schakelen. Liever nog dat ze uren achter elkaar door kunnen draaien, dus volledig aan/uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
Slarno schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:35:
[...]

Beter aan/uit in combinatie met weersafhankelijke regeling. OpenTherm heeft namelijk de eigenschap dat het de warmtepomp (of cv ketel eerder) aan wil gaan sturen terwijl de modulerende regelingen van warmtepompen er op gericht zijn om met aan/uit thermostaten te werken. De modulerende regeling zit in de warmtepomp.

Heb je dan ook nog eens een Honeywell thermostaat met OpenTherm dan gaat het helemaal niet goed. Die Honeywell thermostaten schakelen tot 6 keer per uur. De warmtepomp gaat dan tot 6 keer per uur aan en uit terwijl de regelingen van warmtepompen het liefst niet vaker dan maximaal ééns per uur schakelen. Liever nog dat ze uren achter elkaar door kunnen draaien, dus volledig aan/uit.
De Xtend is juist ontwikkeld om samen te werken met een OpenTherm thermostaat. Misschien dat het voor andere warmtepompen geldt, maar voor Xtend zou ik toch echt een OpenTherm thermostaat gebruiken. En dan nog het liefst een Intergas thermostaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slarno
  • Nu online
ErnstvV schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:51:
[...]

De Xtend is juist ontwikkeld om samen te werken met een OpenTherm thermostaat. Misschien dat het voor andere warmtepompen geldt, maar voor Xtend zou ik toch echt een OpenTherm thermostaat gebruiken. En dan nog het liefst een Intergas thermostaat.
Oh ik zie het in de installatievoorschriften inderdaad. Er is een aansluiting voor communicatie tussen de ketel op basis van aan/uit en op basis van OpenTherm. Alle typen warmtepompen die ik ken werken liefst met een aan/uit thermostaat in combinatie met weersafhankelijke regeling of op basis van een thermostaat die communiceert via de busverbinding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
RuudMb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:51:

@JBS Ik zie alleen een app op de telefoon. En ik zie dat ze een abonnement van EUR 8,99 per maand aanbieden als je wat extra's wilt.
Abonnement is niet nodig, enkel als je dingen wilt als automatisch uit/verlagen bij afwezigheid, etc.
Via https://app.tado.com/ kun je alles wat je met de app op je telefoon ook kunt (zonder abonnement).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KMvrtr
Slarno schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Oh ik zie het in de installatievoorschriften inderdaad. Er is een aansluiting voor communicatie tussen de ketel op basis van aan/uit en op basis van OpenTherm. Alle typen warmtepompen die ik ken werken liefst met een aan/uit thermostaat in combinatie met weersafhankelijke regeling of op basis van een thermostaat die communiceert via de busverbinding.
JBS schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:37:
[...]
Abonnement is niet nodig, enkel als je dingen wilt als automatisch uit/verlagen bij afwezigheid, etc.
Via https://app.tado.com/ kun je alles wat je met de app op je telefoon ook kunt (zonder abonnement).
Hmm, voor mij als leek snap ik niet zoveel van open therm of aan-uit. Ik vind het moeilijk om te beoordelen waarom ik voor het een of het ander zou moeten kiezen.
Tado heb ik al. Mis ik dan iets als ik niet voor open therm ga?

Of krijg je die Comfort Touch met gateway er sowieso bij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@KMvrtr Tado kan ook communiceren op basis van het Opentherm protocol, dus Tado gebruiken betekent niet per definitie op basis AAN/UIT.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
KMvrtr schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:58:
[...]

[...]

Hmm, voor mij als leek snap ik niet zoveel van open therm of aan-uit. Ik vind het moeilijk om te beoordelen waarom ik voor het een of het ander zou moeten kiezen.
Tado heb ik al. Mis ik dan iets als ik niet voor open therm ga?

Of krijg je die Comfort Touch met gateway er sowieso bij?
Tado kan inderdaad OpenTherm praten, kwestie van de juiste aansluiting gebruiken op de thermostaat en Tado goed instellen.
Het voordeel van OpenTherm (en EMS bus van de concurent) is dat ze zelf kunnen vragen om een bepaalde watertemperatuur te maken. Stel dat je kamer maar één graad warmer hoeft te worden, kan de warmtepomp (of ketel) een lage watertemperatuur maken. In plaats van dat de ketel (of warmtepomp) op basis van een buitentemperatuur een watertemperatuur maakt die misschien wel veel te hoog is, omdat het maar iets warmer hoeft te worden. Als de kamer dan bijna op temperatuur is, kan een OpenTherm thermostaat alvast de watertemperatuur verlagen om te voorkomen dat je een flinke overshoot hebt in kamertemperatuur. Voor een systeem dat op buitentemperatuur regelt is dat veel lastiger te voorspellen, die kan hooguit iets met de retourwatertemperatuur doen.

De Xtend gebruik ook OpenTherm om een aangesloten ketel op die manier aan te sturen, die gedraagt zich dan voor de ketel alsof er een thermostaat aan hangt die een bepaalde watertemperatuur vraagt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fullpower
Slarno schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:35:
[...]

Wat opmerkingen:

De Xtend is primair ontwikkeld voor een ruimteregeling i.c.m. de Comfort Touch. Je hebt dan in principe één parameter om de boel in te stellen: de max. aanvoertemp.

Maar andere thermostaten kunnen ook: zowel aan/uit als opentherm. Ruimteregeling, weersafhankelijk of een mix daarvan.

Bijzonderheden voor aan/uit: altijd weerafhankelijk (of vaste aanvoertemperatuur)
- kan ook overweg met de Honeywell 6x per uur schakelingen (aan/uit met proportionele band). Je kunt de warmtevraag domweg verlengen zodat de WP niet 6x per uur start en stopt, maar doordraait. Eventueel kun je de stooklijn corrigeren adv de dutycycle van het aan/uit signaal.
- maar ook een 'gewone' aan/uit thermostaat met hysteresis. Waarbij ook evt. stooklijn nog een beetje gecorrigeerd kan worden dmv een 'gewenste aan-periode duur'.

Opentherm: het enige waar je op moet letten is dat de warmtevraag aan/uit standaard vanuit opentherm thermostaat komt. Dus als de hysteresis klein is, gaat de warmtepomp vaker aan/uit. Niet elke opentherm thermostaat heeft hetzelfde regel gedrag.

[Voor 10% gewijzigd door Fullpower op 05-05-2023 17:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Fullpower schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:22:
Opentherm: het enige waar je op moet letten is dat de warmtevraag aan/uit standaard vanuit opentherm thermostaat komt.
Dat begrijp ik niet helemaal, ik dacht dat het óf aan/uit is óf Opentherm. Maar dat zou wel mijn settings kunnen verklaren zoals hieronder. Bij 'default settings' ga ik er vanuit dat het Opentherm betreft met alleen radiatoren. Begrijp ik nou dat je dan beter kunt kiezen voor aan/uit - modulerend? Is er ergens wat meer informatie over te lezen?

Van de installateur had ik indertijd begrepen dat het buffervat er ook voor kon zorgen dat de pomp minder vaak aan/uit schakelde. Tezamen met de ontdooifunctie (buffer warm water) was dat een reden om het vat er bij te laten zetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fullpower
RuudMb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:06:
[...]

Dat begrijp ik niet helemaal, ik dacht dat het óf aan/uit is óf Opentherm. Maar dat zou wel mijn settings kunnen verklaren zoals hieronder. Bij 'default settings' ga ik er vanuit dat het Opentherm betreft met alleen radiatoren. Begrijp ik nou dat je dan beter kunt kiezen voor aan/uit - modulerend? Is er ergens wat meer informatie over te lezen?

Van de installateur had ik indertijd begrepen dat het buffervat er ook voor kon zorgen dat de pomp minder vaak aan/uit schakelde. Tezamen met de ontdooifunctie (buffer warm water) was dat een reden om het vat er bij te laten zetten.

[Afbeelding]
In het opentherm protocol zit naast de gevraagde watertemperatuur ook een warmtevraag aan/uit signaal. Dus de thermostaat vraagt om warmte én met welke watertemperatuur dat zou moeten. (Naast deze info zit er nog veel meer in het protocol).

Dus als je opentherm thermostaat 'af slaat' bij 0,1c boven setpunt, dan zal de warmtepomp normaliter stoppen. Een andere thermostaat staat bijvoorbeeld 0,5c toe. Vanwege dit feit zullen niet alle opentherm thermostaten exact hetzelfde reageren: er zit verschil in toegestane overschreiding van de kamertemp. en de gevraagde watertemp.

Een aan/uit heb je in principe alleen een stooklijn. En die wordt standaard ingesteld voor 24/7 warmhouden. Even opwarmen is er dan niet bij, want daar heb je een hogere watertemp. voor nodig, en dat doet de stooklijn dan niet. Je kunt natuurlijk de stooklijn hoger zetten, maar dan heb je bij warmhouden weer een probleem... je zou moeten kiezen: 24/7 warmhouden óf wel nachtverlaging/aanwarmen. Nu zijn er wat wat functies waarmee je de stooklijn ook bij aan/uit thermostaten kunt laten aanpassen.

Een beetje zwart/wit gesteld:
Opentherm werkt veelal zonder veel instellingen te hoeven doen. Prima voor hybride i.c.m. nachtverlaging, etc. Maar ook voor 24/7 warmhouden. Werking is in enige mate afh. van fabrikaat/type thermostaat.

Aan/uit i.c.m. stooklijn is wat lastiger in te stellen en eigenlijk alleen geschikt voor 24/7 warmhouden (zoals een all-electric WP meestal geregeld wordt). Minder afhankelijk van de grillen van de thermostaat.

(Ik denk dat de installateur je correct heeft voorgelicht m.b.t. thermostaat keuze, al zou de alternatieve set met instelling ook kunnen werken.)

Over het buffervat: daar is al heel veel over gesproken op dit forum. Buffervat kan in geval van hybride er aan bijdragen dat de ketel minder snel wordt bijgeschakeld tijdens een defrost. Voor start/stops doet een buffer van 50liter oid eigenlijk niet veel. Dat zal in dat geval meer afhangen van de regelingen in de warmtepomp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KMvrtr
Fullpower schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:39:
[...]

In het opentherm protocol zit naast de gevraagde watertemperatuur ook een warmtevraag aan/uit signaal.
Uitgebreide uitleg. Bedankt! (y)

Ik heb van Tado volgende antwoord gekregen op mijn vraag of ik mijn Tado thermostaat + radiatorknoppen kan blijven gebruiken als ik een Xtend op mijn HReco36 aan laat sluiten:
"We kunnen zien dat de pomp kan worden bedrade als aan/uit-aansluiting. Dit betekent dat tado compatibel is om te installeren."

Maar ik zit nu al anderhalf uur te lezen. En ik snap nog steeds niet of ik dan aan/uit of open therm heb. 7(8)7
Of kan Tado allebei? En welke is dan meer geschikt met die Xtend?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Tado kan zowel aan/uit als Opentherm.
Heb je een bedrade thermostaat of een draadloze met Draadloze Ontvanger?

[Voor 50% gewijzigd door JBS op 06-05-2023 16:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KMvrtr
Een bedrade thermostaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Die verwarring herken ik. Opentherm? Aan/uit met modulatie?

Ik begrijp dus dat Opentherm meer data kan bevatten. Mijn thermostaat heb ik als Opentherm gedefinieerd (omdat ik geen on/off met modulatie heb geselecteerd) en aangesloten op de onderste twee aansluitingen van de binnenunit, Opentherm, zie par 8.8.5 installatiehandleiding. Wat mij betreft gaat dat prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Opentherm kan, behalve "wel/geen warmtevraag", ook een temperatuur vragen. Hoe slim hij dat doet voor warmtepompen is onderwerp van veel discussie (mijn samenvatting: meestal geen meerwaarde, tenzij onderdeel van weersafhankelijk regelen). In je plaatje zou ik aantal schakelingen zo laag mogelijk zetten (bv 1x per uur) of een hysterese proberen als je er achter kan komen wat die settings precies betekenen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
Proton_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:38:
[...]

Opentherm kan, behalve "wel/geen warmtevraag", ook een temperatuur vragen. Hoe slim hij dat doet voor warmtepompen is onderwerp van veel discussie (mijn samenvatting: meestal geen meerwaarde, tenzij onderdeel van weersafhankelijk regelen). In je plaatje zou ik aantal schakelingen zo laag mogelijk zetten (bv 1x per uur) of een hysterese proberen als je er achter kan komen wat die settings precies betekenen.
Uiteindelijk is de Xtend specifiek ontwikkeld om door een OpenTherm thermostaat aangestuurd te worden dus mag je er van uit gaan dat die daar het beste mee regelt en werkt. Aan/uit werkt natuurlijk ook wel, maar het beste is toch OpenTherm, net als de koppeling met de ketel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RuudMb
Aan/uit werkt natuurlijk ook wel, maar het beste is toch OpenTherm, net als de koppeling met de ketel.
Precies, die ervaring heb ik. Als het 'koud' is (buiten < 8 graden) springt de ketel lichtjes bij (ca. 0,5-1 m3) en vanochtend, met normale temperatuur in de ochtend (ca. 10 graden), voor het eerst meegemaakt dat de ketel NIET werd bijgeschakeld, geen gasverbruik. Opentherm is en blijft het voor mij. Watertemperatuur 55 graden.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Fullpower
Proton_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:38:
[...]

Het blijft een lastig onderwerp, die thermostaten... daarom nog eens in het kort dit onderwerp m.b.t. de Xtend:

De Xtend is ontwikkelt met de gedachte dat er geen complexe instellingen gedaan hoeven te worden om het systeem goed werkend te krijgen: alleen opgeven van een maximum watertemp. is voldoende. Met aan/uit thermostaten i.c.m. stooklijnen kan er nogal wat fout gedaan worden. Een slecht ingestelde stooklijn zal slechter presteren of een lager comfort geven dan de default instellingen met de Comfort Touch. Daarom is de eerste keuze: Comfort Touch thermostaat. Deze combi is optimaal op elkaar afgestemd. Geschikt voor zowel varierende kamersetpunt temperaturen als 24/7 verwarmen.

Daarnaast is eigenlijk alles wel mogelijk, waarbij je alles naar je eigen wensen kunt instellen. (Een aan/uit thermostaat met stooklijn kán na de nodige finetuning in sommige gevallen echt wel beter werken dan een (willekeurige) opentherm thermostaat, zoals op dit forum wordt gesteld).

- Een andere opentherm compatible thermostaat. Niet alle merken typen zijn getest. Typen die zijn getest zijn: Honeywell Round Modulation, Lyric T6, Tado, Watts. Maar de ervaring is dat de meeste thermostaten redelijk tot goed werken. Hoe een thermostaat bevalt is ook een kwestie van smaak en andere slimme mogelijkheden, zoals Apps etc. Geschikt voor zowel varierende kamertemperatuur instellingen zoals nachtverlaging, als 24/7 verwarmen.

- Naast de ruimteregeling kan de Xtend ook worden ingesteld op een weersafhankelijke regeling: dus een stooklijn. Dit is gebruikelijk voor Master/Master regelingen. De warmtevraag kan dan volledig weersafhankelijk zijn, dus aan/uit op basis van de gemiddelde buitentemp. Eigenlijk alleen geschikt voor 'warmhouden'.

- stooklijn met ruimtetemperatuur compensatie via de Comfort Touch. Dit is de traditionele regeling voor een warmtepomp. Kan ook voor Master/Slave regeling gebruikt worden. Eigenlijk alleen geschikt voor warmhouden.

- aan/uit thermostaat met hysteresis: als thermostaat warmte vraagt, wordt er een watertemp. gemaakt volgens de stooklijn.
Eigenlijk alleen geschikt voor warmhouden. Deze modus wordt veel voor all-electric gebruikt. De Xtend heeft een feature waarmee de stooklijn beperkt aangepast kan worden a.d.v. de duur van de warmtevraag; bij korte vragen kan de temperatuur dan wat verlaagd worden. Gebruik deze mode NIET voor thermostaten met een aantal schakelingen per uur, zoals 6x per uur: dat geeft erg veel start/stops en een laag rendement!

- aan/uit met een aantal schakelingen per uur (proportionele band). De thermostaat geeft hier naast wel/geen warmtevraag ook aan hoeveel het te warm of te koud is, zeg maar. Dat doet hij met de dutycycle. De Xtend kan de stooklijn dan verstellen a.d.v. die dutycycle. Hiermee is het mogelijk om met een aan/uit thermostaat toch een varierende watertemperatuur te hebben.
Volgende geldt alleen voor de Xtend: 6x per uur is beter dan 1x per uur omdat met 6x per uur de watertemperatuur vaker wordt aangepast.
(Opm. de Evohome voor warmtepompen met een aantal cycli van 1x per uur kan beter als standaard aan/uit worden ingesteld op de Xtend. Als er altijd een minimum afgifte gegarandeerd is, is ook een kleiner aantal schakelingen per uur i.c.m. proprtionele band bruikbaar: ook als de Evohome zegt 'uit' zal de warmtepomp doordraaien, en niet 6x per uur starten/stoppen).

- er zijn ook div. combi's mogelijk, als een interne stooklijn i.c.m. een externe opentherm thermostaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstvV
Mooi uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden om thermostaten aan te sluiten, dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Fullpower Dank voor je uitgebreide toelichting! Je geeft aan dat er getest is met verschillende thermostaten, bedoel je daarmee dat dat getest is door Intergas?

Je benoemt ook specifiek Tado, is deze ook getest met een draadloze Tado thermostaat in combinatie met Tado Draadloze Ontvanger waarbij de Draadloze Ontvanger draadloos communiceert met de thermostaat en bedraad is aangesloten op de Xtend?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Fullpower Dank voor de toelichting, ik had uit een ander topic begrepen dat de opentherm implementatie van Tado (daar ging het volgens mij om) niet helemaal lekker werkte rond de minimale modulatie van een warmtepomp (veel starts met relatief hoge temperatuur als zones op temperatuur zijn).
Maar dat kan prima verouderde info zijn of überhaupt niet van toepassing op de Xtend.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
Proton_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:56:
Dank voor de toelichting, ik had uit een ander topic begrepen dat de opentherm implementatie van Tado (daar ging het volgens mij om) niet helemaal lekker werkte rond de minimale modulatie van een warmtepomp (veel starts met relatief hoge temperatuur als zones op temperatuur zijn).
Maar dat kan prima verouderde info zijn of überhaupt niet van toepassing op de Xtend.
Dat doet TADO niet alleen bij OpenTherm, aan mijn EMS-bus ketel vraagt die soms ook gewoon 90 graden water temperatuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:38

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Fullpower schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:20:
[...]

Het blijft een lastig onderwerp, die thermostaten... daarom nog eens in het kort dit onderwerp m.b.t. de Xtend:

De Xtend is ontwikkelt met de gedachte dat er geen complexe instellingen gedaan hoeven te worden om het systeem goed werkend te krijgen: alleen opgeven van een maximum watertemp. is voldoende. Met aan/uit thermostaten i.c.m. stooklijnen kan er nogal wat fout gedaan worden. Een slecht ingestelde stooklijn zal slechter presteren of een lager comfort geven dan de default instellingen met de Comfort Touch. Daarom is de eerste keuze: Comfort Touch thermostaat. Deze combi is optimaal op elkaar afgestemd. Geschikt voor zowel varierende kamersetpunt temperaturen als 24/7 verwarmen.

Daarnaast is eigenlijk alles wel mogelijk, waarbij je alles naar je eigen wensen kunt instellen. (Een aan/uit thermostaat met stooklijn kán na de nodige finetuning in sommige gevallen echt wel beter werken dan een (willekeurige) opentherm thermostaat, zoals op dit forum wordt gesteld).

- Een andere opentherm compatible thermostaat. Niet alle merken typen zijn getest. Typen die zijn getest zijn: Honeywell Round Modulation, Lyric T6, Tado, Watts. Maar de ervaring is dat de meeste thermostaten redelijk tot goed werken. Hoe een thermostaat bevalt is ook een kwestie van smaak en andere slimme mogelijkheden, zoals Apps etc. Geschikt voor zowel varierende kamertemperatuur instellingen zoals nachtverlaging, als 24/7 verwarmen.

- Naast de ruimteregeling kan de Xtend ook worden ingesteld op een weersafhankelijke regeling: dus een stooklijn. Dit is gebruikelijk voor Master/Master regelingen. De warmtevraag kan dan volledig weersafhankelijk zijn, dus aan/uit op basis van de gemiddelde buitentemp. Eigenlijk alleen geschikt voor 'warmhouden'.

- stooklijn met ruimtetemperatuur compensatie via de Comfort Touch. Dit is de traditionele regeling voor een warmtepomp. Kan ook voor Master/Slave regeling gebruikt worden. Eigenlijk alleen geschikt voor warmhouden.

- aan/uit thermostaat met hysteresis: als thermostaat warmte vraagt, wordt er een watertemp. gemaakt volgens de stooklijn.
Eigenlijk alleen geschikt voor warmhouden. Deze modus wordt veel voor all-electric gebruikt. De Xtend heeft een feature waarmee de stooklijn beperkt aangepast kan worden a.d.v. de duur van de warmtevraag; bij korte vragen kan de temperatuur dan wat verlaagd worden. Gebruik deze mode NIET voor thermostaten met een aantal schakelingen per uur, zoals 6x per uur: dat geeft erg veel start/stops en een laag rendement!

- aan/uit met een aantal schakelingen per uur (proportionele band). De thermostaat geeft hier naast wel/geen warmtevraag ook aan hoeveel het te warm of te koud is, zeg maar. Dat doet hij met de dutycycle. De Xtend kan de stooklijn dan verstellen a.d.v. die dutycycle. Hiermee is het mogelijk om met een aan/uit thermostaat toch een varierende watertemperatuur te hebben.
Volgende geldt alleen voor de Xtend: 6x per uur is beter dan 1x per uur omdat met 6x per uur de watertemperatuur vaker wordt aangepast.
(Opm. de Evohome voor warmtepompen met een aantal cycli van 1x per uur kan beter als standaard aan/uit worden ingesteld op de Xtend. Als er altijd een minimum afgifte gegarandeerd is, is ook een kleiner aantal schakelingen per uur i.c.m. proprtionele band bruikbaar: ook als de Evohome zegt 'uit' zal de warmtepomp doordraaien, en niet 6x per uur starten/stoppen).

- er zijn ook div. combi's mogelijk, als een interne stooklijn i.c.m. een externe opentherm thermostaat.
Complimenten voor deze heldere uitleg. Weet je of er toevallig ook getest is met de Toon 2 van Eneco? Gebruik deze icm een Xtreme 36 en overweeg er een Xtend naast te zetten. De Toon is geroot en zo volledig cloudvrij te gebruiken via Home Assistent en dat zou ik niet willen verliezen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
Tomba schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Complimenten voor deze heldere uitleg. Weet je of er toevallig ook getest is met de Toon 2 van Eneco? Gebruik deze icm een Xtreme 36 en overweeg er een Xtend naast te zetten. De Toon is geroot en zo volledig cloudvrij te gebruiken via Home Assistent en dat zou ik niet willen verliezen.
Als Toon2 zich netjes aan de OpenTherm standaard houdt zou dat prima moeten werken. Je kan niet van Intergas verwachten dat ze iedere thermostaat gaan testen, daar is immers een standaard voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fullpower
JBS schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:48:
@Fullpower Dank voor je uitgebreide toelichting! Je geeft aan dat er getest is met verschillende thermostaten, bedoel je daarmee dat dat getest is door Intergas?

Je benoemt ook specifiek Tado, is deze ook getest met een draadloze Tado thermostaat in combinatie met Tado Draadloze Ontvanger waarbij de Draadloze Ontvanger draadloos communiceert met de thermostaat en bedraad is aangesloten op de Xtend?
Tado zonder zoneregeling, via (bedrade) Opentherm protocol. Mocht de RF versie compleet anders functioneren en niet naar wens zijn, dan kun je altijd nog aan/uit gebruiken, want dan kan Tado ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fullpower
Tomba schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Voor zover ik weet is dit nog niet getest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fullpower
Proton_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:56:
@Fullpower Dank voor de toelichting, ik had uit een ander topic begrepen dat de opentherm implementatie van Tado (daar ging het volgens mij om) niet helemaal lekker werkte rond de minimale modulatie van een warmtepomp (veel starts met relatief hoge temperatuur als zones op temperatuur zijn).
Observatie bij de Tado via opentherm was dat als de gevraagde watertemperatuur bij de ingestelde kamertemp. komt, dat hij dan de warmtevraag stopt. Hier lijkt geen of een erg kleine hysteresis op te zitten. Dit resulteert in wat (onnodig) korte runs van de warmtepomp kunnen zorgen. Verder lijkt hij prima te functioneren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Fullpower schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Observatie bij de Tado via opentherm was dat als de gevraagde watertemperatuur bij de ingestelde kamertemp. komt, dat hij dan de warmtevraag stopt. Hier lijkt geen of een erg kleine hysteresis op te zitten. Dit resulteert in wat (onnodig) korte runs van de warmtepomp kunnen zorgen. Verder lijkt hij prima te functioneren.
Heb je hier minder last van wanneer je geen nachtverlaging toepast en dus 24/7 dezelfde doel temperatuur aanhoud?

Heb je toevallig ook ervaring/gedachten bij de Tado zone aansturing met radiatorknoppen die zelfstandig warmtevraag kunnen triggeren?

[Voor 11% gewijzigd door JBS op 07-05-2023 12:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fullpower
JBS schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Heb je hier minder last van wanneer je geen nachtverlaging toepast en dus 24/7 dezelfde doel temperatuur aanhoud?

Heb je toevallig ook ervaring/gedachten bij de Tado zone aansturing met radiatorknoppen die zelfstandig warmtevraag kunnen triggeren?
Ik denk dat nachtverlaging idd helpt tegen het vragen van hele lage watertemperaturen.

Zonesystemen zijn over het algemeen een drama i.c.m. een warmtepomp. Geen specifieke ervaring met Tado. Er is hier al heel veel over gezegd op dit forum. Zodra één zone een beetje vraag heeft, zal de WP starten. Het minimum vermogen is dan waarschijnlijk veels te hoog. Temperaturen lopen op en de WP gaat pendelen...

Minst problematisch is het om altijd een flinke zone (of meerdere kleinere zones) open te laten staan (niet te regelen), zodat er voldoende flow en actieve systeeminhoud overblijft. Slaapkamers etc. zou je dan kunnen naregelen.

Geregelde radiator knoppen knijpen de flow geleidelijk aan (proportioneel), dat is al beter dan een standaard vloerverwarming regelaar, want die schakelt een deel van de tijd helemaal open en een deel helemaal dicht (tijd-proportioneel). Hierdoor verandert de retourwatertemperatuur voortdurend (bijvoorbeeld 6x per uur), en zal de compressor op het ritme van de naregeling op en aftoeren. Verder zouden dan alle zones kunnen dichtlopen, waardoor de WP een debietstoring kan krijgen.

Volledig nageregeld systeem kan wel, maar daar heb je een (flink) parallel buffervat en een tweede waterpomp voor nodig. Deze zorgt dat er altijd flow is, altijd voldoende buffer is en middelt temperatuurvariaties van het retourwater wat uit.

Soms kun je het aantal schakelingen per uur limiteren op 1x. Dan stopt de WP als er geen vraag meer is. Bij Evohome kan dat. Dat lijkt een oplossing om van het buffervat af te komen. Maar dan nog kan de WP een defrosts starten terwijl de vraag juist net wegvalt (dan ook geen flow meer). Dan gaat het mis, want als een defrost éénmaal is gestart, dan wil die afgemaakt worden. Dus ook in die situatie is er eigenlijk dus een parallel buffervat nodig met een tweede pomp. In deze situatie zou een klein buffer in de retour met een AVDO over het afgifte systeem nog kunnen, zodat er altijd flow blijft en er ontdooid kan worden.

[Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 07-05-2023 19:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KMvrtr
Fullpower schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:50:
[...]

Ik denk dat nachtverlaging idd helpt tegen het vragen van hele lage watertemperaturen.

Zonesystemen zijn over het algemeen een drama i.c.m. een warmtepomp. Geen specifieke ervaring met Tado. Er is hier al heel veel over gezegd op dit forum. Zodra één zone een beetje vraag heeft, zal de WP starten. Het minimum vermogen is dan waarschijnlijk veels te hoog. Temperaturen lopen op en de WP gaat pendelen...
Hmmm, dat maakt mijn huidige Tado thermostaat + radiatorknoppen direct een stuk minder interessant.
:|
Dan snap ik alleen niet goed hoe je dan de temperatuur door het huis heen moet regelen? Boven ook de hele dag alles verwarmen lijkt me ook niet zo logisch?
Beneden hebben we vloerverwarming, dus dat gaat prima. Maar ik hoopte met die radiatorknoppen per kamer te kunnen regelen. Op het kantoortje zet 2-4 dagen per week iemand te werken. De slaapkamers hoeven echt niet de hele dag verwarmd te worden.

Ruimte voor een buffervat is er niet naast de verwarming op zolder. Hoogstens in de garage. Dat lijkt me niet handig, op zijn minst. Dat is juist waarom we op de Xtend uitkwamen.
Bovendien wordt het dan vermoedelijk ook een véél duurdere installatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fullpower
KMvrtr schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:39:
[...]

Hmmm, dat maakt mijn huidige Tado thermostaat + radiatorknoppen direct een stuk minder interessant.
:|
Dan snap ik alleen niet goed hoe je dan de temperatuur door het huis heen moet regelen? Boven ook de hele dag alles verwarmen lijkt me ook niet zo logisch?
Beneden hebben we vloerverwarming, dus dat gaat prima. Maar ik hoopte met die radiatorknoppen per kamer te kunnen regelen. Op het kantoortje zet 2-4 dagen per week iemand te werken. De slaapkamers hoeven echt niet de hele dag verwarmd te worden.

Ruimte voor een buffervat is er niet naast de verwarming op zolder. Hoogstens in de garage. Dat lijkt me niet handig, op zijn minst. Dat is juist waarom we op de Xtend uitkwamen.
Bovendien wordt het dan vermoedelijk ook een véél duurdere installatie.
Om mijzelf maar even te quoten: "Minst problematisch is het om altijd een flinke zone (of meerdere kleinere zones) open te laten staan (niet te regelen), zodat er voldoende flow en actieve systeeminhoud overblijft. Slaapkamers etc. zou je dan kunnen naregelen."

Ik denk dat dat is je hebt/wilt. Woonkamer gewoon altijd open laten staan, en niet regelen, zodat daar altijd flow en afgifte is. De rest kan dan nagegeld worden met de Tado. Misschien staat het er niet duidelijk, maar dat was ik bedoelde. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
Zou je dan met een Tado systeem eigenlijk op buitentemperatuur moeten verwarmen en de losse Tado thermostaatkranen zelfstandigen open en dicht moeten laten gaan? Zodat ze dus niet actief warmtevraag kunnen genereren maar alleen water wat warm gemaakt is door laten of niet. En de woonkamer altijd warm stoken, maar doordat het op buitentemperatuur is wordt het daar niet oneindig warm?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fullpower
ErnstvV schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:44:
Zou je dan met een Tado systeem eigenlijk op buitentemperatuur moeten verwarmen en de losse Tado thermostaatkranen zelfstandigen open en dicht moeten laten gaan? Zodat ze dus niet actief warmtevraag kunnen genereren maar alleen water wat warm gemaakt is door laten of niet. En de woonkamer altijd warm stoken, maar doordat het op buitentemperatuur is wordt het daar niet oneindig warm?
Ja, idd, werken met een stooklijn, waarbij elke zone kan vragen, ook de woonkamer. En dan de woonkamer zelf zonder motortjes. Dan zou het in theorie in de woonkamer wat te warm kunnen worden, als de andere zones maar blijven vragen. Maar als de stooklijn niet te hoog staat, zal dat wel meevallen. Dat is een kwestie van proberen.

Als je daadwerkelijk echt alles wilt naregelen, dan komt een buffervat, ook al is het een kleintje (50 liter), als openverdeler, al snel in zicht. Dan hou je flow en kan er ontdooid worden. Dit heet Master-Master.

Of je zou toch de (Comfort Touch,) thermostaat in de woonkamer moeten hangen. En deze niet regelen via de Tado. Als de WP 24/7 de woning van warmte voorziet, zou je de andere ruimten kunnen naregelen met de Tado. De Tado kan dan geen warmtevraag meer opzetten, maar wel zones regelen. Dat is de Master-Slave oplossing. Woonkamer altijd op temperatuur, maar andere vertrekken mogelijk minder goed, afh. van de hydraulische balans in het systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het lastige is denk ik het combineren van vloerverwarming en radiatoren.
Met alleen vloerverwarming kan je op lage temperatuur stoken, en dat heeft een zelfregelend effect: met Ta30/Tr27, wat voor een warmtepompsysteem niet bijzonder is, heb je met een ruimtetemperatuur van 20°C een afgiftevermogen dat 25% hoger ligt dan met een ruimte op 22°C. Erg veel te warm kan het dus niet worden als je stooklijn ook maar een beetje klopt, ook zonder zoneregeling.
In het tussenseizoen draai je eerder op 27/25, dan is dat effect nog sterker.

Maar als je de Ta omhoog stuurt / een steilere stooklijn kiest om meer vermogen uit radiatoren te krijgen, dan kan ik me voorstellen dat een zoneregeling iets toevoegt ten koste van systeemefficiëntie.
Met een gasketel kun je met selectief stoken veel besparen, met een warmtepomp en de sterke Ta/COP relatie is dat nog maar de vraag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fullpower
Proton_ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:23:
Het lastige is denk ik het combineren van vloerverwarming en radiatoren.
Met alleen vloerverwarming kan je op lage temperatuur stoken, en dat heeft een zelfregelend effect: met Ta30/Tr27, wat voor een warmtepompsysteem niet bijzonder is, heb je met een ruimtetemperatuur van 20°C een afgiftevermogen dat 25% hoger ligt dan met een ruimte op 22°C. Erg veel te warm kan het dus niet worden als je stooklijn ook maar een beetje klopt, ook zonder zoneregeling.
In het tussenseizoen draai je eerder op 27/25, dan is dat effect nog sterker.

Maar als je de Ta omhoog stuurt / een steilere stooklijn kiest om meer vermogen uit radiatoren te krijgen, dan kan ik me voorstellen dat een zoneregeling iets toevoegt ten koste van systeemefficiëntie.
Met een gasketel kun je met selectief stoken veel besparen, met een warmtepomp en de sterke Ta/COP relatie is dat nog maar de vraag.
Het blijft idd een compromis. VVW en radiatoren moet wel een beetje hetzelfde regime hebben. Je kunt de vloermengverdeler instellen op meer menging, zodat daar een hogere Ta nodig is. Niet goed voor de COP. Of de radiatoren vervangen door LTV typen... Dat is al beter :)

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:13
Ik overweeg sterk om een combinatie Extreme 30 met Xtend 5 te nemen. Op dit moment heb ik een Atag A244c CW4 van met een warmtecapaciteit van 4,4 - 21,2 kW en draait op de laagste stooklijn. Deze wordt aangestuurd met Nefit easy thermostaat icm een kastje die het vertaald naar de ketel.
Mijn jaarverbruik is 900m3 incl warmtwater voor 2 personen.
Helaas pendelt mijn ketel nu enorm veel. De Ketel verwarmt nu alleen mijn vloerverwarming van ongeveer 7800W

Boven zijn alle radiatoren de afgelopen winter niet open geweest en deze wil ik verwijderen. Indien nodig zal mijn airco in de winter de etage verwarmen.

Ik lees dat de Extreme 30 een capacitiet heeft van 3.6 - 20.0 (Nom. belasting onderwaarde (Hi)) en de extend een modulatiebereik van 1,8 tot 5kW.
Omdat het systeem weinig vermogen kwijt kan en ik van het pendelen af wil, zou deze combinatie een goede keuze kunnen zijn?

Ter info: Ik hoef geen advies over full electric, ik geen ruimte voor een opstelling als deze.

[Voor 7% gewijzigd door VySio op 10-05-2023 17:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fullpower
VySio schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:01:
Ik overweeg sterk om een combinatie Extreme 30 met Xtend 5 te nemen. Op dit moment heb ik een Atag A244c CW4 van met een warmtecapaciteit van 4,4 - 21,2 kW en draait op de laagste stooklijn. Deze wordt aangestuurd met Nefit easy thermostaat icm een kastje die het vertaald naar de ketel.
Mijn jaarverbruik is 900m3 incl warmtwater voor 2 personen.
Helaas pendelt mijn ketel nu enorm veel. De Ketel verwarmt nu alleen mijn vloerverwarming van ongeveer 7800W

Boven zijn alle radiatoren de afgelopen winter niet open geweest en deze wil ik verwijderen. Indien nodig zal mijn airco in de winter de etage verwarmen.

Ik lees dat de Extreme 30 een capacitiet heeft van 3.6 - 20.0 (Nom. belasting onderwaarde (Hi)) en de extend een modulatiebereik van 1,8 tot 5kW.
Omdat het systeem weinig vermogen kwijt kan en ik van het pendelen af wil, zou deze combinatie een goede keuze kunnen zijn?

Ter info: Ik hoef geen advies over full electric, ik geen ruimte voor een opstelling als deze.
Op basis van je gegevens schat ik je warmteverlies op ca. 4kWatt. (750m3 gas voor CV, 8,8kWh warmte per kuub en 1650 vollast uren). Dit is bij -10c buiten.

Je kunt zo zien dat je bij ca. +5c buiten ca. 2kWatt gemiddeld nodig hebt. Dat is zo ongeveer het minimum vermogen van de warmtepomp. Het hangt er een beetje van af of je wel of geen nachtverlaging toepast, maar bij 24/7 verwarmen kan de warmtepomp onder de +5c continue draaien. Daarboven zal de warmtepomp in aan/uit bedrijf moeten (op minimum compressor frequentie). Anders wordt het te warm in huis. Alleen de duur van de cyclus (aan+uit tijd) heb je nog enigzins in de hand met vloerverwarming. Ik roep maar wat: bij buitentemp. van +12,5c zou de warmtepomp een 1 uur aan en 1 uur uit kunnen zijn. Of 2 uur aan en 2 uur uit. Of misschien 12uur aan en 12uur uit als je wat nachtverlaging toepast. Naarmate de buitentemperatuur hoger wordt, zal de warmtepomp steeds kortere runs gaan maken.

Eigenlijk zal de gasketel altijd in low-load werken, dus in aan/uit bedrijf, want als er een bijdrage is van de warmtepomp, dan blijft er maar weinig over voor de ketel. Maar een ketel kan daar op zich prima tegen. (Dat is tegenstelling tot de warmtepomp, waar je het liefst lange runs wil maken).

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je?

• VySio
Fullpower schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:48:
[...]

Op basis van je gegevens schat ik je warmteverlies op ca. 4kWatt. (750m3 gas voor CV, 8,8kWh warmte per kuub en 1650 vollast uren). Dit is bij -10c buiten.

Je kunt zo zien dat je bij ca. +5c buiten ca. 2kWatt gemiddeld nodig hebt. Dat is zo ongeveer het minimum vermogen van de warmtepomp. Het hangt er een beetje van af of je wel of geen nachtverlaging toepast, maar bij 24/7 verwarmen kan de warmtepomp onder de +5c continue draaien. Daarboven zal de warmtepomp in aan/uit bedrijf moeten (op minimum compressor frequentie). Anders wordt het te warm in huis. Alleen de duur van de cyclus (aan+uit tijd) heb je nog enigzins in de hand met vloerverwarming. Ik roep maar wat: bij buitentemp. van +12,5c zou de warmtepomp een 1 uur aan en 1 uur uit kunnen zijn. Of 2 uur aan en 2 uur uit. Of misschien 12uur aan en 12uur uit als je wat nachtverlaging toepast. Naarmate de buitentemperatuur hoger wordt, zal de warmtepomp steeds kortere runs gaan maken.

Eigenlijk zal de gasketel altijd in low-load werken, dus in aan/uit bedrijf, want als er een bijdrage is van de warmtepomp, dan blijft er maar weinig over voor de ketel. Maar een ketel kan daar op zich prima tegen. (Dat is tegenstelling tot de warmtepomp, waar je het liefst lange runs wil maken).

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb uit mijn hoofd 38m² aan vloerverwarming. En het moet ongeveer 45m² verwarmen (maar er zal ook warmte naar boven vloeien uiteraard).

Als ik het goed begrijp uit je verhaal dan zal de warmtepomp boven de grofweg 5graden meer kans hebben om te pendelen. Is mijn redenatie dan juist dat ik bijvoorbeeld intervallen inplan waarmee ik bv een halve graad warmte vraag en deze na bv 2u weer uitzet?
Nachtverlaging pas ik nu ook toe met 1 graad. De volgende dag in de loop van de middag heb ik een opstookschema.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03:51
Ronald schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 06:08:
[...]

https://www.vaillant.nl/c...pompen/hybride-warmtepomp

Off elk ander all-electric ready systeem.
Voldoende capaciteit nemen. Rustig afgifte in orde maken…
Leuk, vooral als je naar de prijs kijkt, zonder installatie ben je voor een circa 6-7 kW al ruim 8000-9000 euro kwijt, installatie zal zeker ook nog rond de 4000 euro zijn, kom je dus op een circa 13.000 euro uit, en dit voor een hybride toepassing zonder SWW, wil je die ook nog ruim 4000 euro bijtellen.
Dan wil ik nog wel zien of dit geheel ook economisch nog interessant is.
Stel je verbruik nu 1.600m3 gas per jaar, gasprijs op 1,40, op de langere tijd (in 15 jaar) denk ik overigens meer naar een gemiddelde prijs van 2 euro.
je hebt voor die 1.600 m3 gas ongeveer 3.250 kWh nodig (is natuurlijk afhankelijk van het merk en type WP), prijs 1 kWh is nu circa 0,40, verwachting op gem. in 15 jaar stel ik deze op 0,75.
onderhoud en vastelasten gas/stroom ed worden nu even buiten beschouwing gelaten.
Berekening op basis van 1,40 gas en 0,40 kWh:
besparring op 15 jaar (gasprijs op 1,40): (=1.600*1,4*15)-(3250*0,40*15)=14.100
dit zou dus betekenen dat de TCO = investering - besparing op bijna nul zal uitkomen.
niet echt een voordeel dus. eigenlijk zou je willen dat de ROI op > 50% van de levensduur uit zou komen, in dit voorbeeld zit je op bijna op 0%. (investering=besparing) (volgens mij wil je dat dus niet)

ga je rekenen met andere prijzen (bv met 2 euro gas en 0,75 euro kWh)
krijg je als besparing circa 11.500 euro en een ROI van circa 20%, ook nog niet echt om naar huis te schrijven.
Een genoemde Xtend (minimaal 7) kost incl. installatie ookal rond 8.000-9.000 euro (geen SWW, blijft hybride, dus hou je je CV ketel (hybride) en daalt je gasbespraring naar circa (350+200 (SWW deel).
zelfde berekening (op basis van 1,40/0,40)
besparing gas incl. meerverbruik kWh : circa 9.500 in 15 jaar.
Ook hier zie je dus dat de TCO bijna op nul komt.
Bij deze huidige prijs heb je dus andere argumenten nodig dan puur een economische om hiervoor te kiezen.
Belangrijk; heb heb bewust een aantal zaken als onderhoud, vaste lasten ed buiten deze kladblok berekening gelaten. Als er verbeteringen cq fouten instaan, hoor ik dat graag. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:06
MacD007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Leuk, vooral als je naar de prijs kijkt, zonder installatie ben je voor een circa 6-7 kW al ruim 8000-9000 euro kwijt, installatie zal zeker ook nog rond de 4000 euro zijn, kom je dus op een circa 13.000 euro uit, en dit voor een hybride toepassing zonder SWW, wil je die ook nog ruim 4000 euro bijtellen.
Dan wil ik nog wel zien of dit geheel ook economisch nog interessant is.
Stel je verbruik nu 1.600m3 gas per jaar, gasprijs op 1,40, op de langere tijd (in 15 jaar) denk ik overigens meer naar een gemiddelde prijs van 2 euro.
je hebt voor die 1.600 m3 gas ongeveer 3.250 kWh nodig (is natuurlijk afhankelijk van het merk en type WP), prijs 1 kWh is nu circa 0,40, verwachting op gem. in 15 jaar stel ik deze op 0,75.
onderhoud en vastelasten gas/stroom ed worden nu even buiten beschouwing gelaten.
Berekening op basis van 1,40 gas en 0,40 kWh:
besparring op 15 jaar (gasprijs op 1,40): (=1.600*1,4*15)-(3250*0,40*15)=14.100
dit zou dus betekenen dat de TCO = investering - besparing op bijna nul zal uitkomen.
niet echt een voordeel dus. eigenlijk zou je willen dat de ROI op > 50% van de levensduur uit zou komen, in dit voorbeeld zit je op bijna op 0%. (investering=besparing) (volgens mij wil je dat dus niet)

ga je rekenen met andere prijzen (bv met 2 euro gas en 0,75 euro kWh)
krijg je als besparing circa 11.500 euro en een ROI van circa 20%, ook nog niet echt om naar huis te schrijven.
Een genoemde Xtend (minimaal 7) kost incl. installatie ookal rond 8.000-9.000 euro (geen SWW, blijft hybride, dus hou je je CV ketel (hybride) en daalt je gasbespraring naar circa (350+200 (SWW deel).
zelfde berekening (op basis van 1,40/0,40)
besparing gas incl. meerverbruik kWh : circa 9.500 in 15 jaar.
Ook hier zie je dus dat de TCO bijna op nul komt.
Bij deze huidige prijs heb je dus andere argumenten nodig dan puur een economische om hiervoor te kiezen.
Belangrijk; heb heb bewust een aantal zaken als onderhoud, vaste lasten ed buiten deze kladblok berekening gelaten. Als er verbeteringen cq fouten instaan, hoor ik dat graag. _/-\o_
Je kan ook overdrijven https://www.bengshop.nl/V..._REeWya5Mv8guNVNrwN-X5y34

Zet je deze naast je cv ketel en je bent hybride al zou ik nooit hybride gaan (enkele uitzonderingen daargelaten). Zet zo'n ding mono zonder plofketel + plus een (WP) boiler en dag gas. Ik ben hybride met L/L al 4 jaar en mijn 400m3 rest gas voor SWW/koken kosten goud geld met alleen al bijna €1,- per kuub aan vastrecht.

In de meerderheid van de huizen is een hybride totaal onzinnig. Leuk voor de installateur ja zodat hij lekker je ketel kan blijven onderhouden. Kassa moet rinkelen.

Probleem is alleen dat al die ketelboeren geen kaas hebben gegeten van L/W en diegene die dat wel hebben verzuipen in het werk. En Jetten hybride de hemel in prijst. Daarom staat er hier dus ook helaas nog geen L/W. Installateurs. :'(

[Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2023 18:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MacD007
Leuk, deze had ik ook gezien, wat je echter vergeet, dit is alleen de buitenunit, de rest die je dus ook nog nodig hebt zit daar dus nog niet bij. Ga je dat er bij optellen kom je op de door mij aangegeven prijs uit. Ik vind dit eigenlijk pure misleiding. Maar dat krijg je met die webshops.
Zet je deze naast je cv ketel en je bent hybride al zou ik nooit hybride gaan (enkele uitzonderingen daargelaten). Zet zo'n ding mono zonder plofketel + plus een (WP) boiler en dag gas.
Heb je gekeken wat bij dit merk de boiler kost, wel heel mooi spul, ook de warmtepomp, maar dat wel tegen een prijs. In mijn voorbeeld was een boiler van 150l berekend.
Ik ben hybride met L/L al 4 jaar en mijn 400m3 rest gas voor SWW/koken kosten goud geld met alleen al bijna €1,- per kuub aan vastrecht.
Dan zou ik toch eens naar een andere leverancier gaan omkijken, deze verschillen namelijk behoorlijk.je hebt wel gelijk dat deze kosten hoger worden bij een zeer laag verbruik, maar ik kan deze ook krijgen voor rond de 0,60 per m3. Ik heb overigens de berekeningen ook met vaste kosten gemaakt, kom echter maar circa 10% beter uit. Onder de streep maakt dat dus nagenoeg niets uit (15 jaar).
In de meerderheid van de huizen is een hybride totaal onzinnig. Leuk voor de installateur ja zodat hij lekker je ketel kan blijven onderhouden. Kassa moet rinkelen.
Elke installatie heeft onderhoud nodig, dus ook een warmtepomp. Overigens koop je met een hybride ook bedrijfszekerheid, stel met een erg koude winter, blijkt dat de warmtepomp het toch niet aan kan, helaas te klein gekocht. Tuurlijk voor 95 % van de tijd was hij goed, maar de overige 5% ga het koud krijgen.
Je mist denk ik ook mijn stelling, met de huidige prijzen voor een all-electric warmtepomp ( en er zijn voldoende prima merken die een mooi product kunnen leveren ) is een vervanging van nu gas naar WP in heel veel gevallen gewoon niet rendabel. Als je een A+ huis hebt (energie neutraal) kan het, voor een gemiddeld type B of C huis is dat dus echt een ander verhaal. Mn met een TVT van bijna de levensduur van de WP ben ik niet onder de indruk. Wil je dus voor dergelijk systeem kiezen zijn er dus nog andere aspecten die je daartoe laten besluiten, dat is ook prima.
Probleem is alleen dat al die ketelboeren geen kaas hebben gegeten van L/W en diegene die dat wel hebben verzuipen in het werk. En Jetten hybride de hemel in prijst. Daarom staat er hier dus ook helaas nog geen L/W. Installateurs. :'(
Ja, een CV is natuurlijk iets anders dan een WP, echter gaat het niet alleen om de ketel, maar om je gele verwarmingssysteem, en dat is echt meer dan alleen dat witte doosje tegen de muur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
VySio schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb uit mijn hoofd 38m² aan vloerverwarming. En het moet ongeveer 45m² verwarmen (maar er zal ook warmte naar boven vloeien uiteraard).

Als ik het goed begrijp uit je verhaal dan zal de warmtepomp boven de grofweg 5graden meer kans hebben om te pendelen. Is mijn redenatie dan juist dat ik bijvoorbeeld intervallen inplan waarmee ik bv een halve graad warmte vraag en deze na bv 2u weer uitzet?
Nachtverlaging pas ik nu ook toe met 1 graad. De volgende dag in de loop van de middag heb ik een opstookschema.
Voor je besluit, kijk ook even naar de kosten op langere termijn, eerlijk ben ik over de prijs van hun systeem niet echt onder de indruk, zou het eerder duur willen noemen.
Maak dus een kostenplaatje over 15 jaar (verwachte levensduur van een warmtepomp). Ik denk overigens dat de Xtend 5 voor jou een te laag vermogen heeft wat zal resulteren met een te hoog gasverbruik (juist dat wil je denk ik eigenlijk niet). Dus kijken naar de Xtend 7 is denk ik een betere keuze (als je bij dit merk wilt blijven), overigens verwacht ik dat de meerwaarde tussen een zo optimaal werkende combinatie niet zit dat deze van het zelfde merk zijn, maar vooral het juiste vermogen hebben.
Eigenlijk wil je bij een warmtepomp (in hybride opstelling) dat deze zo veel mogelijk solitair draait, dus communicatie met de CV ketel volledig onnodig is.
Een tweede punt is dat je als je vermogen (=CV temperatuur) via de warmtepomp te laag dreigd te worden de warmtepomp wel blijft draiien (tot op een zeker COP (dat weer afhankelijk is van de gas versus stroomprijs) en de CV alleen als booster bij gaat springen.
Dus ideaal ziet je draaiurenverdeling er zo uit (circa): 90% alleen warmtepomp - 7% een gecombineerd bedrijf warmtepomp en CV en circa 3% alleen CV (dat is als het dermate koud is dat de COP (warmtepomp) duurder gaat worden dan het gas.
m.a.w. heb je een goede warmtepomp en een goede CV ketel die prima met een warmtepomp kan werken en een juiste thermostaat. Mn. een juiste Thermostaat die kan samenwerken met de warmtepomp is hier het belijkgrijkst (deze draait tenslotte ook het langst) De CV is eigenlijk maar een hulpje.
Heeft je Huis slechter isolatie (=meer warmteverlies) zal of het vermogen van de warmtepomp omhoog moeten of zal het punt dat de CV mee moet gaan doen dus ook eerder gebeuren (kan dus al bij 60-75% zijn). Dus bij een toepassing van een warmtepomp is het ook belangrijk om zo veel mogelijk de isoleren (je kunt beter 2.000 euro investeren in isolatie dan in een duurdere warmtepomp/CV die 2.000 euro.)
Ik zou bv ook eens bij Quatt of DeWarmte gaan kijken. Qua prijs zijn deze een heel stuk goedkoper.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fullpower
MacD007 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:35:
[...]

Voor je besluit, kijk ook even naar de kosten op langere termijn, eerlijk ben ik over de prijs van hun systeem niet echt onder de indruk, zou het eerder duur willen noemen.
Maak dus een kostenplaatje over 15 jaar (verwachte levensduur van een warmtepomp). Ik denk overigens dat de Xtend 5 voor jou een te laag vermogen heeft wat zal resulteren met een te hoog gasverbruik (juist dat wil je denk ik eigenlijk niet). Dus kijken naar de Xtend 7 is denk ik een betere keuze (als je bij dit merk wilt blijven), overigens verwacht ik dat de meerwaarde tussen een zo optimaal werkende combinatie niet zit dat deze van het zelfde merk zijn, maar vooral het juiste vermogen hebben.
Eigenlijk wil je bij een warmtepomp (in hybride opstelling) dat deze zo veel mogelijk solitair draait, dus communicatie met de CV ketel volledig onnodig is.
Een tweede punt is dat je als je vermogen (=CV temperatuur) via de warmtepomp te laag dreigd te worden de warmtepomp wel blijft draiien (tot op een zeker COP (dat weer afhankelijk is van de gas versus stroomprijs) en de CV alleen als booster bij gaat springen.
Dus ideaal ziet je draaiurenverdeling er zo uit (circa): 90% alleen warmtepomp - 7% een gecombineerd bedrijf warmtepomp en CV en circa 3% alleen CV (dat is als het dermate koud is dat de COP (warmtepomp) duurder gaat worden dan het gas.
m.a.w. heb je een goede warmtepomp en een goede CV ketel die prima met een warmtepomp kan werken en een juiste thermostaat. Mn. een juiste Thermostaat die kan samenwerken met de warmtepomp is hier het belijkgrijkst (deze draait tenslotte ook het langst) De CV is eigenlijk maar een hulpje.
Heeft je Huis slechter isolatie (=meer warmteverlies) zal of het vermogen van de warmtepomp omhoog moeten of zal het punt dat de CV mee moet gaan doen dus ook eerder gebeuren (kan dus al bij 60-75% zijn). Dus bij een toepassing van een warmtepomp is het ook belangrijk om zo veel mogelijk de isoleren (je kunt beter 2.000 euro investeren in isolatie dan in een duurdere warmtepomp/CV die 2.000 euro.)
Ik zou bv ook eens bij Quatt of DeWarmte gaan kijken. Qua prijs zijn deze een heel stuk goedkoper.
All-electric of hybride lijkt een keuze, maar dat is voor veel woningen in NL toch niet zo. Zie hieronder.

Ben je bekend met de beta-factor?
Deze factor geeft aan wat de verhouding is tussen warmtepomp vermogen en maximum benodigde vermogen. Hieronder kun je zien dat bij een beta factor van 0,5, de dekking van de warmtepomp nog ca. 92% is voor ons klimaat. Natuurlijk wat afhankelijk van de benodigde watertemperaturen.

Stel we gaan uit van een SCOP van 3,5. Dat is als je wat hogere watertemperaturen hebt wel haalbaar. Temeer omdat de WP bij de allermoeilijkste omstandigheden niet zal draaien (watertemperatuur te hoog of COP te laag, vergeleken met gas).

Rekenvoorbeelden uitgaande van een kleine warmtepomp (4kWatt) en 150m3 gas voor tapwater.

Gasverbruik met ketel: 1500m3
Gasverbruik CV: 1350m3
warmteverlies bij -10c: 7,2kWatt,
betafactor=55%, dekking WP=92%
Gasverbruik hybride totaal: 258m3.
Elektra warmtepomp: 3122kWh

Edit 2:
Variabele Kosten: gas 1,40, elektra 0,40.
Gasketel: 2100,-
Hybride: 361,- (gas) + 1248,- (elektra) = 1609,-
Besparing: 491,- per jaar.

Gasverbruik met ketel: 2500m3.
Gasverbruik CV: 2350m3
warmteverlies bij -10c: 12,5kW
betafactor=32% dekking WP=72%
Gasverbruik hybride totaal: 808m3.
Elektra warmtepomp: 4254kWh

(Met lagetemperatuurverwarming zal de SCOP wat hoger zijn)

Als we nu even uitgaan van een woning met een flink warmteverlies, en dat bekijken voor de all-electric situatie, dan heeft de woning in het laatste geval een warmteverlies van 14kWatt bij -10c. Stel we hebben dan 55c water nodig. Dit komt nog wel eens voor. Ook nog hogere watertemperaturen.

De warmtepomp zal dan een COP hebben 2 of lager. Er moet dan langduring, gedurende enkele uren, een elektrisch vermogen van 7kWatt in!

Een gemiddelde huisaansluiting is 8kWatt.

Hier heb je echt een flinke warmtepomp voor nodig. Deze heeft een hoog minimum vermogen, dus veel kans op pendelen. Je kunt een kleinere warmtepomp plaatsen, maar deze heeft dan weer bijverwarming (COP1) nodig, waardoor het opgenomen vermogen verder stijgt. Als iedereen dit gaat doen, gaat het licht uit in de straat :)

Het mooie aan hybride is juist dat je uit kunt met een kleine warmtepomp en daarmee een flinke dekking hebt. Volledige dekking is niet aan de orde, daarvoor de WP al snel 2x tot 3x zoveel vermogen hebben bij -10c. Als een aantal uur kouder wordt, zal de ketel gemakkelijk bijspringen of het even volledig overnemen. Je hebt dan niet de piekbelasting op het elektranet. En je hebt het comfort van tapwater via de ketel.

Als het gasverbruik laag is, minder dan 750m3 per jaar, dan kun je net als met elke andere warmtepomp met de Xtend ook wel all-electric. Dan is een backupheater nodig i.p.v. gasketel van bijv. 2kWatt o.i.d. Tapwater bijv. met aparte warmtepompboiler.

Edit: tapwater verbruik verduidelijkt in de voorbeelden.
Edit 2: kosten berekening besparing tussen gevoegd.

[Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 19-05-2023 14:27]

• MacD007
Fullpower schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:02:
[...]

All-electric of hybride lijkt een keuze, maar dat is voor veel woningen in NL toch niet zo. Zie hieronder.

Ben je bekend met de beta-factor?
Deze factor geeft aan wat de verhouding is tussen warmtepomp vermogen en maximum benodigde vermogen. Hieronder kun je zien dat bij een beta factor van 0,5, de dekking van de warmtepomp nog ca. 92% is voor ons klimaat. Natuurlijk wat afhankelijk van de benodigde watertemperaturen.
zie mijn getallen hierboven 90% of 92% is te verwaarlozen.
Stel we gaan uit van een SCOP van 3,5. Dat is als je wat hogere watertemperaturen hebt wel haalbaar. Temeer omdat de WP bij de allermoeilijkste omstandigheden niet zal draaien (watertemperatuur te hoog of COP te laag, vergeleken met gas).

Rekenvoorbeelden uitgaande van een kleine warmtepomp:

Gasverbruik met ketel: 1500m3
warmteverlies bij -10c: 8kWatt,
betafactor=50%, dekking WP=92%
Gasverbruik hybride CV: 120m3.
Elektra warmtepomp: 3469kWh

Gasverbruik met ketel: 2500m3.
warmteverlies bij -10c: 14,2kW
betafactor=28% dekking WP=70%
Gasverbruik hybride CV: 750m3.
Elektra warmtepomp: 4400kWh
Juist, en nu ook nog de kosten bij deze getallen : Gaan wel uit van 1,40 m3 gas en 0,40 kWh stroom: vaste lasten 150 per inergiesoort per jaar.

ketel 1500m3:
1500 m3 kost per jaar (1500*1,40)+150=€ 2.250/jaar (op 15 jaar = €33.750/15jaar)
WP
Electra WP = (3469*0,4) € 1.387
CV verbruik gas = 120 m3 (120*1,4) 168
mindergas verbruik (2.250-168) -2.082
verschil tussen cv en wp = 2.082 - 1.387 = €695/jaar
wil je minimaal een TVT hebben van 50% van de levensduur van de investering (normaal is dat 15 jaar) moet de TVT dus < 7,5 jaar zijn.
om dit te krijgen mag de Warmtepomp incl. installatie niet meer kosten dan 5.212 euro.
een warmtepomp met een vermogen van 8 kW heb ik bijna nog niet gezien, de einige zou de 8 kW versie van Quatt zijn. Andere hebben of te weinig vermogen of zijn een stuk duurder.

opmerking: ik vind het resterend gasverbruik aan de lage kant, bij dit verbruik (1500m3) verwacht ik alleen al voor SWW een verbruik van 200, de rest is ook minimaal 100 m3 (voor de overige 10%), dit betekend dat CV verbruik naar €420 stijgt (252 meer); Het verschil daalt dus ook naar 443/jaar.
Een WP zou dan nog slechts €3.322 mogen kosten. Een 8kW WP voor die prijs is op dit moment een utopie. (sorry, kan het dus niet mooier maken)
Als we nu even uitgaan van een woning met een flink warmteverlies, en dat bekijken voor de all-electric situatie, dan heeft de woning in het laatste geval een warmteverlies van 14,2kWatt bij -10c. Stel we hebben dan 55c water nodig. Dit komt nog wel eens voor. Ook nog hogere watertemperaturen.

De warmtepomp zal dan een COP hebben 2 of lager. Er moet dan langduring, gedurende enkele uren, een elektrisch vermogen van 7,1kWatt in!

Een gemiddelde huisaansluiting is 8kWatt.

Hier heb je echt een flinke warmtepomp voor nodig. Deze heeft een hoog minimum vermogen, dus veel kans op pendelen. Je kunt een kleinere warmtepomp plaatsen, maar deze heeft dan weer bijverwarming (COP1) nodig, waardoor het opgenomen vermogen verder stijgt. Als iedereen dit gaat doen, gaat het licht uit in de straat :)

Het mooie aan hybride is juist dat je uit kunt met een kleine warmtepomp en daarmee een flinke dekking hebt. Volledige dekking is niet aan de orde, daarvoor de WP al snel 2x tot 3x zoveel vermogen hebben bij -10c. Als een aantal uur kouder wordt, zal de ketel gemakkelijk bijspringen of het even volledig overnemen. Je hebt dan niet de piekbelasting op het elektranet. En je hebt het comfort van tapwater via de ketel.

Als het gasverbruik laag is, minder dan 750m3 per jaar, dan kun je net als met elke andere warmtepomp met de Xtend ook wel all-electric. Dan is een backupheater nodig i.p.v. gasketel van bijv. 2kWatt o.i.d. Tapwater bijv. met aparte warmtepompboiler.

• VySio
MacD007 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:26:
[...]

zie mijn getallen hierboven 90% of 92% is te verwaarlozen.

[...]

Juist, en nu ook nog de kosten bij deze getallen : Gaan wel uit van 1,40 m3 gas en 0,40 kWh stroom: vaste lasten 150 per inergiesoort per jaar.

ketel 1500m3:
1500 m3 kost per jaar (1500*1,40)+150=€ 2.250/jaar (op 15 jaar = €33.750/15jaar)
WP
Electra WP = (3469*0,4) € 1.387
CV verbruik gas = 120 m3 (120*1,4) 168
mindergas verbruik (2.250-168) -2.082
verschil tussen cv en wp = 2.082 - 1.387 = €695/jaar
wil je minimaal een TVT hebben van 50% van de levensduur van de investering (normaal is dat 15 jaar) moet de TVT dus < 7,5 jaar zijn.
om dit te krijgen mag de Warmtepomp incl. installatie niet meer kosten dan 5.212 euro.
een warmtepomp met een vermogen van 8 kW heb ik bijna nog niet gezien, de einige zou de 8 kW versie van Quatt zijn. Andere hebben of te weinig vermogen of zijn een stuk duurder.

opmerking: ik vind het resterend gasverbruik aan de lage kant, bij dit verbruik (1500m3) verwacht ik alleen al voor SWW een verbruik van 200, de rest is ook minimaal 100 m3 (voor de overige 10%), dit betekend dat CV verbruik naar €420 stijgt (252 meer); Het verschil daalt dus ook naar 443/jaar.
Een WP zou dan nog slechts €3.322 mogen kosten. Een 8kW WP voor die prijs is op dit moment een utopie. (sorry, kan het dus niet mooier maken)

[...]
Ik snap je denkwijze, en in sommige gevallen zal dat kloppen.

Maar ik denk dat het verstandig dat naast een aardige isolatie je eigenlijk je eigen energie op zou moeten wekken. De meeste mensen hebben dusdanig veel zonnepanelen dat ze een overschot hebben aan energie. Over je overschot aan energie krijg je ongeveer een vergoeding van €0,085, dit loop je dan mis als je een warmtepomp hebt.

Dat betekend dus dat de
Electra WP = (3469*0,4) € 1.387 bij volledige stroom inkoop.
Electra WP = (3469*0,085) € 294.87 wanneer je WP volledig op je overschot kunt laten draaien.

En dan is je terugverdientijd vrij vlot.

Jouw berekening is al vrij uitgebreid, maar ook panelen kunnen een zeer belangrijk aandeel hebben bij de financiering van een warmtepomp.

Persoonlijk heb ik nu vrijwel hetzelfde overschot als wat een hybride warmtepomp ongeveer gaat gebruiken.

• Tomba

Tomba

VySio schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Maar ik denk dat het verstandig dat naast een aardige isolatie je eigenlijk je eigen energie op zou moeten wekken. De meeste mensen hebben dusdanig veel zonnepanelen dat ze een overschot hebben aan energie. Over je overschot aan energie krijg je ongeveer een vergoeding van €0,085, dit loop je dan mis als je een warmtepomp hebt.

Dat betekend dus dat de
Electra WP = (3469*0,085) € 294.87 wanneer je WP volledig op je overschot kunt laten draaien.

Jouw berekening is al vrij uitgebreid, maar ook panelen kunnen een zeer belangrijk aandeel hebben bij de financiering van een warmtepomp.

Persoonlijk heb ik nu vrijwel hetzelfde overschot als wat een hybride warmtepomp ongeveer gaat gebruiken.
Dat geldt natuurlijk alleen als je je zonnepanelen al terugverdiend hebt anders moet je die ook meenemen in je berekening ;)

• MacD007
VySio schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Ben het helemaal me eens, maar om het zuiver te houden heb ik dat bewust weggelaten.
Veruit de meeste zonnepaneelbezitters hebben nog niet eens een vermogenscapaciteit die boven hun eigen verbruik gaat komen (nu wel even met saldering (ik geloof overigens dat de huidige wetswijziging die een einde moet maken aan de saldering het in de eerste kamer niet gaat halen, dus weer de prullemand in verdwijnt. (de zoveelste versie))
Om effectief gebruikt te maken van zonnepannelen moet je dus een jaaropbrengst hebben die en je normal verbruik + extra verbruik warmtepomp moet kunnen halen.
Met nieuwe panelen van rond de 360-450 Wp en een redelijk aantal (vanaf 16 panelen) kom je in de buurt, mogelijk met minder als je een super ligging en geen schaduw hebt. Gemiddeld zul je echter ergens tussen de 16-20 panelen moeten hebben om dit af te dekken.
Denk ook dat je eerst je investering van de zonnepanelen moet aftikken voordat je deze mee mag laten rekenen bij een warmtepomp. Heb je dit jaar deze gelegd met een jaaropbrengst van circa 5.500 kWh (de site PVcalc.be) is een leuk middel om dat voor je zelf te berekenen, heb je circa 3 a 3,5 jaar nodig voordat deze meetellen voor de warmtepomp.
Mensen die al langer panelen hebben zijn die panelen vaak met een lagere vermogen capaciteit, 7 jaar geleden was een 265 Wp al een prima top product, nu kun je deze al helemaal niet meer krijgen. Vroeger waren de prijzen per Wp ook duidelijk hoger, dus het aantal panelen was toen ook lager (veelal rond 50%-75% van het toenmalige verbruik, dat verbruik is echter ondertussen wel gestegen.)
Dat betekend dus dat de

Ja (als de panelen al zijn afbetaald) en Nee als ze pas op het dak liggen.
als je uitgaat van een normaal verbruik van 4.000 kWh/jaar en een WP verbruik van die genoemde 3.469 kWh/jaar heb je dus panelen nodig die circa 7.500 kWh/jaar produceren, (gem. mag je uitgaan 1 Wp = 0,85 kWh. dat is circa 9000 Wp !!! Dat zijn ruim 21 panelen van 420 Wp elk, los dat een gemiddeld huis dit aantal mogelijk niet eens kan leggen, of het moet in een oost-west ligging zijn (dus 2 dakdelen)
kosten op dit moment circa 15.000 euro!
Dus rekenen met jou overschot van bijna 300 euro/jaar heb je 50 jaar nodig. Ik ben bang dat dit de zonnepanelen niet gaan halen.
Een betere berkening is het tegen de normale stroominkoop te zetten (want die heb je dan ook moeten betalen (onder saldering) kom je op 5 jaar. pas daarna kun je afschrijven op je investering van de warmtepomp, tenslotte kun je het bedrag niet twee keer uitgeven.

Algemeen ben ik het met je eens, dat de combinatie zonnepanelen en warmtepomp een mooie combinatie kan zijn, maar niet iedereen kan een dergelijke investering tegelijk doen.

• tzeunis
Even een stomme vraag: wat voor radiatorkranen gebruiken jullie bij de WP? Open/dicht of thermostatisch?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RuudMb
Voor mij is het open/dicht.

• KMvrtr
tzeunis schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:53:
Even een stomme vraag: wat voor radiatorkranen gebruiken jullie bij de WP? Open/dicht of thermostatisch?
Ik heb nu Tado radiatorknoppen, dus thermostatisch.
Mijn Xtend moet nog geïnstalleerd worden.
Maar twijfel inmiddels of ik wel met Tado door moet gaan.

• RuudMb
Nu ik de Xtend al een tijdje heb merk ik dat bij het starten van de pomp er gedurende ca. 5 minuten wat meer geluid is dat daarna afzwakt tot een acceptabel niveau. Het stroomverbruik in die eerste 5 minuten is minder dan 1 kW dus het lijkt er net op alsof de pomp iets aan het doen is dat meer geluid maakt. Daarna is het geluid minder en lijkt de pomp z'n werk te doen en stijgt het verbruik naar ca. 1.7 kW, Het huis is meestal binnen een half uur op temperatuur.

Nu vraag ik mij af of dit extra geluid te verhelpen is door de 'nachtstand' te activeren. Weet iemand wat de nachtstand precies doet en of dit een oplossing kan zijn voor minder 'lawaai'?

• LeonB89
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-06 12:24
Hi allen,

Sinds februari wonen mijn vrouw en ik in onze nieuwe woning. Dit is een vrijstaande woning uit 2005 met ongeveer 130 m2 woonoppervlakte. Woning heeft een energielabel A en is opzich prima geïsoleerd (op de voordeur na, welke vervangen gaat worden).
Verwarming van de benedenverdieping gebeurt middels vloerverwarming (ca 50-60m2) en twee radiatoren. Op de 1e verdieping hebben de badkamer en toilet vloerverwarming, de overige vier kamers hebben radiatoren.

Omdat we een Intergas Xtreme 36 ketel uit 2020 in het huis hebben wilde ik deze aanvullen met een hybride WP, waarbij de Intergas Xtend mij een logische optie lijkt. Voor de installatie hiervan heb ik gisteren de eerste offerte ontvangen. Hierover heb ik een aantal vragen, ik ben benieuwd hoe jullie dit zien. Ik heb mezelf wel in (proberen) te lezen op de verschillende fora hier, maar aangezien ik zelf geen technische achtergrond heb, waardeer ik jullie mening zeer!

Ten eerste: is mijn gedachtegang dat de Xtend de meest logische keuze is correct? Of zou een pomp zoals DeWarmte AO ook uitstekend kunnen?
Ten tweede: in de offerte is een buffervat van 40l meegenomen. Gezien de info op het algemene WP topic zou ik zeggen dat met onze vloerverwarming dit vat niet nodig is (in ieder geval niet voor het pendelen). Maar ik zie hierover ook nog wel gemengde meningen, wat is hier wijsheid?
Verder is in de offerte de installatie van de Intergas thermostaat meegenomen (heb momenteel een Nest). Ik neem aan dat dit ook noodzakelijk is omdat Nest op OpenTherm gebaseerd is?

Ten slotte, en geen idee of dit not done is, maar de offerte bedraagt ca 7500 piek, en daarboven op nog 550 EUR voor het waterzijdig inregelen van de CV installatie. Is dit een faire prijs in jullie optiek?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

EDIT: geen idee of relevant, maar de temperatuur van de CV staat op 50 graden ingeregeld en het vermogen is ook afgeschaald, kunnen het huis op deze manier prima verwarmen.

[Voor 4% gewijzigd door LeonB89 op 01-06-2023 20:02]

• RuudMb
Het topic heet 'ervaring Intergas Xtend'. Je vraagt eigenlijk iets dat een apart topic/advies is.

Het meeste van je vragen is al beantwoord, niet alleen in dit topic maar ook in het deel 'meest gestelde vragen' Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.

• Slarno
  • Nu online
RuudMb schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:18:
Nu ik de Xtend al een tijdje heb merk ik dat bij het starten van de pomp er gedurende ca. 5 minuten wat meer geluid is dat daarna afzwakt tot een acceptabel niveau. Het stroomverbruik in die eerste 5 minuten is minder dan 1 kW dus het lijkt er net op alsof de pomp iets aan het doen is dat meer geluid maakt. Daarna is het geluid minder en lijkt de pomp z'n werk te doen en stijgt het verbruik naar ca. 1.7 kW, Het huis is meestal binnen een half uur op temperatuur.

Nu vraag ik mij af of dit extra geluid te verhelpen is door de 'nachtstand' te activeren. Weet iemand wat de nachtstand precies doet en of dit een oplossing kan zijn voor minder 'lawaai'?
Huh, je woning binnen een half uur op temperatuur met een warmtepomp? Wat voor temperatuurverschil wordt er dan overbrugd?

Qua geluid, is het ruis van de leidingen op het moment dat de pomp in de binnenunit aan slaat?

• RuudMb
Van 17 naar 19 graden. Watertemperatuur 55 graden met een verbruik van ca. 0,3 à 0,4 m3 gas in dat halve uur. Het is een hybride pomp en zo gebruik ik m ook. Het gas verwarmt het leidingwater vrij snel en voor de rest, zodra het op temperatuur is lukt het de pomp om het water (zonder gasverbruik) en kamertemperatuur op niveau te houden. Kan misschien ook aan de aansturing van de thermostaat liggen? Ik ben er absoluut tevreden mee zo.

Geluid: het is geen ruis, het is een soort ventilator gezoem. Kan ook contactgeluid zijn maar dat is lastig op te zoeken, de units staan redelijk dicht bij elkaar. Misschien dat ik het gewoon een keer ga proberen wat het effect is. Vóór 07:00 uur de 'stille modus' instellen.

• VySio
LeonB89 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:01:
Ten slotte, en geen idee of dit not done is, maar de offerte bedraagt ca 7500 piek, en daarboven op nog 550 EUR voor het waterzijdig inregelen van de CV installatie. Is dit een faire prijs in jullie optiek?
Ik ben zojuist akkoord gegaan met een offerte van de xtend maar dan icm een nieuwe cv xtreme 30. Ook voor €7500 en nog exclusief de €2400 subsidie. Misschien had ik mazzel, maar misschien is jouw offerte wel wat hoog.

Daarnaast klinkt inregelen van €550 wel heel veel voor 2 radiatoren (vloerverwarming is niet nodig), want heel lastig is dit niet.

[Voor 5% gewijzigd door VySio op 01-06-2023 21:30]

• Slarno
  • Nu online
RuudMb schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:26:
Van 17 naar 19 graden. Watertemperatuur 55 graden met een verbruik van ca. 0,3 à 0,4 m3 gas in dat halve uur. Het is een hybride pomp en zo gebruik ik m ook. Het gas verwarmt het leidingwater vrij snel en voor de rest, zodra het op temperatuur is lukt het de pomp om het water (zonder gasverbruik) en kamertemperatuur op niveau te houden. Kan misschien ook aan de aansturing van de thermostaat liggen? Ik ben er absoluut tevreden mee zo.

Geluid: het is geen ruis, het is een soort ventilator gezoem. Kan ook contactgeluid zijn maar dat is lastig op te zoeken, de units staan redelijk dicht bij elkaar. Misschien dat ik het gewoon een keer ga proberen wat het effect is. Vóór 07:00 uur de 'stille modus' instellen.
Dan verwarm je dus alleen op de cv ketel en doet je wp niks op dat moment. Efficiënter is om de temperatuur 24/7 constant te houden. Dan kan je warmtepomp het volledig in z'n eentje aan, ook als de buitentemperaturen lager worden. Zo bespaar je meer gas en heb je een comfortabeler huis.

Qua geluid vermoed ik de cv pomp in de binnenunit van de warmtepomp.

• LeonB89
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-06 12:24
VySio schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:28:
[...]

Ik ben zojuist akkoord gegaan met een offerte van de xtend maar dan icm een nieuwe cv xtreme 30. Ook voor €7500 en nog exclusief de €2400 subsidie. Misschien had ik mazzel, maar misschien is jouw offerte wel wat hoog.

Daarnaast klinkt inregelen van €550 wel heel veel voor 2 radiatoren (vloerverwarming is niet nodig), want heel lastig is dit niet.
Thanks voor je input!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tzeunis
Gisteren is hier de combi Xtreme 36 en Xtend 5,5 geplaatst door firma Hoppenbrouwes. Prima mannen, netjes gewerkt en hangt er prima bij. Op naar het najaar ;-)

| Losing my religion |

• Tomba

Tomba

tzeunis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:32:
Gisteren is hier de combi Xtreme 36 en Xtend 5,5 geplaatst door firma Hoppenbrouwes. Prima mannen, netjes gewerkt en hangt er prima bij. Op naar het najaar ;-)
Wat was je kwijt? En zit er een buffervat bij?

Zit zelf heel erg te dubben wat te doen, een warmtepomp is gevoelsmatig erg duur stoken zodra salderen eindigt (we hebben de Xtreme 36 al hangen en mede dankzij EV sowieso maar weinig overproductie ’over’)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee