De laatste week heb ik mij ook even ingelezen in dit topic en ik ben wel enthousiast over de Xtend warmtepomp geworden.
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar enkele ervaringen:
- Zou ik beter kunnen kiezen voor montage aan de muur of op een plat dak?
Qua geluid/trillingen zou ik gebaseerd op ervaringen voor montage aan de muur gaan. Maar omdat onder de potentiële locatie van warmtepomp een plat dak zit, betekend dit dus dat deze muur op de beneden verdieping een tussenmuur is in mijn woning. Het is dus kiezen tussen de warmtepomp op mijn keuken plaatsen, of aan de muur welke naar beneden door mijn keuken loopt. (Deze heeft een open verbinding naar de woonkamer, dus geluid minimaliseren is wel een vereiste.) Zoiets dus:
https://tweakers.net/foto...E69JEUpOdmxWrZqw4ejol.png
- Nachtverlaging:
Ik doe met mijn huidige CV ketel aan nachtverlaging (20'C naar 16'C) omdat ik maar 4 a 5 uur per dag stook. (alleen 's avonds tussen 18:00 en 22:30 uur) Wat zou bij een warmtepomp aan te raden zijn? Voordeel van nachtverlaging is dat als ik vrijwel altijd in de middag begin met stoken, de buitentemperatuur een stuk hoger is. Dit zorgt dus voor een hogere COP dan 's nachts opwarmen. Het huis de hele ochtend + middag warmstoken zodat de WP 's avonds iets minder hoeft te doen klinkt mij een beetje als stoken voor de vogeltjes..
(+ dat de zon 's middags ook meehelpt i.v.m. een groot raam en vrij zicht op het zuiden.)
- Wat is de COP bij 55 graden verwarmen?
Is er een specssheet beschikbaar wat de gemiddelde te verwachten COP is bij 55 graden verwarmen?
Ik kan alleen de volgende folder vinden:
https://www.intergas-verw...AS-brochure-XTEND-def.pdf
Ik verwarm momenteel nog met zelfs iets hogere temperaturen, maar ik heb het idee dat dat prima wat lager kan.
Relevante info:
Ik verbruik momenteel 1000m³ / jaar (waarvan ~200 SWW), en heb zo'n 5000kWh / jaar overproductie, dus ik verwacht dat de stroomkosten de komende 5 jaar vanwege het eigenverbruik + salderen + teruglevering nihil zijn.
Ik merk dat mijn Intergas HRE 36/30 redelijk vaak aan het pendelen is, wat met een minimaal 7kW vermogen misschien ook niet zo gek is. Dus een warmtepomp die kan terugmoduleren naar 1.8 kW zou mogelijk ook wat comfortabeler zijn omdat ik dan minder vaak een koudeval hebt. Sinds de isolatie afgelopen jaar heb ik wel het vermoeden dat dit het geval is.
Er is helaas geen goede plek voor een boiler, en gezien de redelijke maar zeker niet geweldige isolatie (nageisoleerde woning uit de jaren 60) zie ik net iets te veel nadelen (en kosten) bij een Full-Electric.
Wat ook een beetje de aanzet is; Er is momenteel een extra (lokale) subsidie waardoor deze WP helemaal i.c.m. mijn overproductie wel erg interessant wordt.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup