Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 3 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:43
@Tomba

Ik was iets meer dan 9000 euro kwijt. Daat gaat dan nog de subsidie vanaf.

Buffervat wordt afgeraden door Intergas zelf bij voldoende debiet. Dit meet de WP zodra je warmte vraagt. Debiet bij ons is voldoende: 16,5 liter/min.

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:13
Kan de Xtend ook koelen?
Bedoel niet met coils enzo, maar kan die bijvoorbeeld 15-20 graden water door je systeem/ltv radiatoren/vloer heen pompen?
Dat kan net een paar graden binnen schelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HybridExpert
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-05 11:26
Nee, een volgende versie zeer waarschijnlijk wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 20:13
Heb je een idee wanneer een volgende versie in beeld komt?
Deze versie is net begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Shutdown98 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:40:
Heb je een idee wanneer een volgende versie in beeld komt?
Deze versie is net begrijp ik.
Een 7 kW versie wordt einde van dit jaar verwacht heb ik begrepen van een installateur. Deze nieuwe versie zou mogelijk ook HT en LT in zones ondersteunen, maar dat was allemaal wat koffiedik kijken aangezien er, toen, nog niets concreters bekend was dan een verwachte periode waarin een nieuwe versie zou komen. Zou mooi zijn als iemand daar al wat concretere informatie over heeft?

[ Voor 37% gewijzigd door JBS op 14-06-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 00:32
Inmiddels hangt de Intergas hier ook sinds gisteren.
40L vat ernaast. Buitenunit was het advies aan de muur hangen en niet op het dak op rubbers plaatsen met een houten onderkant. Hij gaf aan dat er alsnog trillingen gehoord konden worden. Of dat zo is, geen idee natuurlijk, gezien er ik geen referentie heb.

Wel met het vullen van de buitenunit, had hij zijn pomp direct op het dak staan. Dat gaf dan wel een irritant duidelijke zoom. Denk een goede keus geweest om op te hangen.

Qua werking nog geen idee. In de avond heel even aangezet om te kijken, heel langzaam verwarmen van de vloerverwarming. Maar zag geen gas lopen op de gasmeter.

Instellingen en mogelijkheden was vrij beperkt vanuit de monteur, hij is aangesloten en werkt en als die gas nodig heeft dan zal de CV aanspringen. Dus dat zal zelf even onderzoeken worden in finetunen.

Kan niet bij de extra instellingen op de webGui, gezien hier een servicecode voor nodig is.

To be continued of het de juiste keus is geweest als het kouder gaat worden :+

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:23
Weerz schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:05:

Kan niet bij de extra instellingen op de webGui, gezien hier een servicecode voor nodig is.
Heb je 15 geprobeerd? Is volgens de installatie handleiding de code om in het service menu te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Yes, kreeg de tip al van Ruud. Maar die werkt idd ;)
Nu nog even in verdiepen wat het allemaal is 8)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fauquemont
  • Laatst online: 00:23
Weerz schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:00:
Yes, kreeg de tip al van Ruud. Maar die werkt idd ;)
Nu nog even in verdiepen wat het allemaal is 8)
Heb je de installatie handleiding gedownload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Nee dat niet. Degene die erbij zat van de leverancier stond het in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nickko
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 14:30
Bij mij wordt vandaag en morgen de Intergas Xtend Hybride 5KW geplaatst. Deze gaat i.s.m. onze Intergas Hre Prestige CW 6. Ook hier word de warmtepomp aan de muur gehangen. Ik zag nog een vraag ter vergelijking van een offerte.. wij betalen €7900 excl de subsidie die hier nog vanaf gaat. Ik zal nog wat fotootjes plaatsen als het werk is afgerond :)

[ Voor 9% gewijzigd door nickko op 13-07-2023 14:10 ]

Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@nickko Heb je nog wat aanvullende informatie over je woning? Oppervlakte, type, bouwjaar, isolatie, soort verwarming en etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickko
Zeker. Oppervlakte is 300m2+ bouwjaar rond 1910. Dit verschilt per bron. Varieert van 1906 tot 1914 :+

We hebben een combinatie van vloerverwarming op de benedenverdieping aanvullend met radiatoren. Woning heeft isolatielabel G maar dit stamt af van voor dat we hier zijn komen wonen en inmiddels zijn er een aantal maatregelen doorgevoerd.

De woning heeft gevelisolatie (kan beter, dit zat er al in). De kap en verdiepingsvloer is geïsoleerd en alle ramen zijn voorzien van HR++ exclusief de voordeur. Op sommige plaatsen ook vloerisolatie maar niet over de gehele woning.

Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Dank voor de aanvullende info. Hoe heb je de afweging gemaakt of 5 kW voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickko
Goeie vraag. Ik heb me laten adviseren en daarnaast kennen we iemand die eenzelfde type woning heeft en hetzelfde type hebben laten plaatsen. Zij zijn, tot nu toe, tevreden over de resultaten. Bij ons is het doel om gas verbruik te reduceren. We hebben overcapaciteit in opbrengst met (met de huidige regeling..) zonnepanelen waardoor dit een nuttige investering lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:40
Sinds kort heb ik een (bedrade) Tado aangeschaft (Thermosmart is inmiddels failliet gegaan) en ging er vanuit dat de 2 draden op de Xtend komen, blok X2 pin 5 en 6. Zo ging dat bij de vorige 2 thermostaten ook goed (Intergas Touch, Thermosmart). Verder heb ik de 'normale' app gebruikt om de installatie te voltooien maar nu blijkt dat de Xtend continue verwarmd, ongeacht de app-instellingen.

Kan iemand bevestigen dat X2 pin 5/6 klopt? En vraag 2 is dan 'weet iemand wat er aan de hand kan zijn'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Het klopt dat de TADO op dezelfde draden komt als de andere thermostaten. Staat de TADO wel ingesteld op OpenTherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Ja, D01 (van de Tado) geeft aan Opentherm, verbonden. De draden op de Tado zelf heb ik overigens geheel rechts aangesloten (+ en -).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Zit er in de UI van de Xtend niet ergens de gevraagde watertemperatuur? Ik neem aan dat je wel de spanning er af hebt gehad bij het wisselen van de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:21
RuudMb schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:22:
Ja, D01 (van de Tado) geeft aan Opentherm, verbonden. De draden op de Tado zelf heb ik overigens geheel rechts aangesloten (+ en -).
Parameter 202 staat (nog) wel op '4' ?

De Xtend is getest met de Tado thermostaat, zowel Opentherm als 'aan/uit met propertionele band'.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
ErnstvV schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:30:
Ik neem aan dat je wel de spanning er af hebt gehad bij het wisselen van de thermostaat?
Ja, en ook gecontroleerd of er ergens toch nog spanning op stond e.d. Volgens de app gewerkt. Als voorbeeld (voorgaande thermostaat) had ik de Intergas Touch genomen. Dus draden lijken mij ook OK
Fullpower schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:49:
[...]
Parameter 202 staat (nog) wel op '4' ?
Ja, net gecontroleerd. Daarna de stekker er maar weer uit gehaald.

In de tussentijd lees ik via Google dat het probleem van warme radiatoren (draaiende CV) bij Tado ondanks dat in de app alles uit staat vaker schijnt voor te komen. Maar er staat niet echt een oplossing bij.
Ik ga eerst maar weer even proberen om de Tado van scratch af aan weer te installeren. Wordt vervolgd. Zaterdag dagje vrij dus dan kan ik weer wat verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-05 15:40
tzeunis schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:20:
Ik was iets meer dan 9000 euro kwijt. Daat gaat dan nog de subsidie vanaf.
Klopt het dat deze prijs voor de WP en volledige installatie is? Ik ben zelf ook aan het oriënteren op deze WP. Ik heb nu een offerte voor € 6.849,00. Dit is de WP en "standaard" installatie (ex subsidie). Komt daar los nog € 507,67 bij voor het koudemiddelen leidingen onder de dakpannen (buiten unit komt voor de schuur voor het huis en moet naar zolder.

Veder moet helaas de CV ook vervangen worden, dus dat is ook nog aardige kosten post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:43
Bij mij was dit met CV erbij :-)

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 17:15
De laatste week heb ik mij ook even ingelezen in dit topic en ik ben wel enthousiast over de Xtend warmtepomp geworden. :)

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar enkele ervaringen:

- Zou ik beter kunnen kiezen voor montage aan de muur of op een plat dak?
Qua geluid/trillingen zou ik gebaseerd op ervaringen voor montage aan de muur gaan. Maar omdat onder de potentiële locatie van warmtepomp een plat dak zit, betekend dit dus dat deze muur op de beneden verdieping een tussenmuur is in mijn woning. Het is dus kiezen tussen de warmtepomp op mijn keuken plaatsen, of aan de muur welke naar beneden door mijn keuken loopt. (Deze heeft een open verbinding naar de woonkamer, dus geluid minimaliseren is wel een vereiste.) Zoiets dus:
https://tweakers.net/foto...E69JEUpOdmxWrZqw4ejol.png

- Nachtverlaging:
Ik doe met mijn huidige CV ketel aan nachtverlaging (20'C naar 16'C) omdat ik maar 4 a 5 uur per dag stook. (alleen 's avonds tussen 18:00 en 22:30 uur) Wat zou bij een warmtepomp aan te raden zijn? Voordeel van nachtverlaging is dat als ik vrijwel altijd in de middag begin met stoken, de buitentemperatuur een stuk hoger is. Dit zorgt dus voor een hogere COP dan 's nachts opwarmen. Het huis de hele ochtend + middag warmstoken zodat de WP 's avonds iets minder hoeft te doen klinkt mij een beetje als stoken voor de vogeltjes..
(+ dat de zon 's middags ook meehelpt i.v.m. een groot raam en vrij zicht op het zuiden.)

- Wat is de COP bij 55 graden verwarmen?
Is er een specssheet beschikbaar wat de gemiddelde te verwachten COP is bij 55 graden verwarmen?
Ik kan alleen de volgende folder vinden:
https://www.intergas-verw...AS-brochure-XTEND-def.pdf
Ik verwarm momenteel nog met zelfs iets hogere temperaturen, maar ik heb het idee dat dat prima wat lager kan.

Relevante info:
Ik verbruik momenteel 1000m³ / jaar (waarvan ~200 SWW), en heb zo'n 5000kWh / jaar overproductie, dus ik verwacht dat de stroomkosten de komende 5 jaar vanwege het eigenverbruik + salderen + teruglevering nihil zijn.

Ik merk dat mijn Intergas HRE 36/30 redelijk vaak aan het pendelen is, wat met een minimaal 7kW vermogen misschien ook niet zo gek is. Dus een warmtepomp die kan terugmoduleren naar 1.8 kW zou mogelijk ook wat comfortabeler zijn omdat ik dan minder vaak een koudeval hebt. Sinds de isolatie afgelopen jaar heb ik wel het vermoeden dat dit het geval is.

Er is helaas geen goede plek voor een boiler, en gezien de redelijke maar zeker niet geweldige isolatie  (nageisoleerde woning uit de jaren 60) zie ik net iets te veel nadelen (en kosten) bij een Full-Electric.

Wat ook een beetje de aanzet is; Er is momenteel een extra (lokale) subsidie waardoor deze WP helemaal i.c.m. mijn overproductie wel erg interessant wordt.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04 15:59
Weet iemand wat de reden is waarom je een Intergas cv ketel ( bv xtreme) het beste kan combineren met een Xtend warmtepomp?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fullpower
Robert62 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:03:
Weet iemand wat de reden is waarom je een Intergas cv ketel ( bv xtreme) het beste kan combineren met een Xtend warmtepomp?
In principe kan de Xtend overweg met elke CV ketel. Via Opentherm of via aan/uit.

Het voordeel van een Intergas ketel is dat de combinatie goed is getest, en Intergas 'weet' hoe de ketel het beste aangestuurd worden, en daardoor is de integratie optimaal. Bij gebruikmaking van opentherm kun je bij een ander merk wat afhankelijk zijn van de manier waarop het protocol is geimplementeerd. Niet elke niet-Intergas ketel is ook daadwerkelijk getest in combinatie met de Xtend.

Zo zijn er bijvoorbeeld bekende issues bij ketels met een 3-weg klep. Als het minimum vermogen van de ketel te hoog in verhouding met wat nodig is, zal de ketel in low-load worden aangestuurd (aan/uit bedrijf op minimum modulatie). Bij sommige van die ketels gaat elke cyclus de 3-wegklep heen en weer van tapwater bedrijf naar CV bedrijf. Wat extra slijtage geeft. Daar moet je dan extra aandacht aan geven bij configuratie instellingen van de Xtend (die daar dan op zich wel mee overweg kan).

Ook hebben sommige ketels geen Opentherm, maar een ander protocol. Daar is dan een speciale converter voor nodig. Je kunt de ketel dan ook via aan/uit aansluiten. Maar dan kan de Xtend minder goed het vermogen doseren en heeft de Xtend geen info over wat de ketel aan het doen is (bijv. Tapwater).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04 15:59
Fullpower , bedankt voor je uitleg ! 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-05 22:16
SmiGueL schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:28:

- Zou ik beter kunnen kiezen voor montage aan de muur of op een plat dak?
Qua geluid/trillingen zou ik gebaseerd op ervaringen voor montage aan de muur gaan.
Mijn eigen boerenverstand zegt dat de buitenunit op flinke schokdempende blokken minder resoneert dan hangend aan een metalen rek.

Maar het is niet dat ik hier verstand van heb. Ik heb hem zelf op mijn carport geplaatst, maar hij staat nog niet aan. Maar mijn airco die hiernaast staat hoor of voek ik niet in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-12-2023
Hoi Allemaal,

Ik heb een offerte liggen voor het installeren van de Xtend icm reeds gekochte Xtreme 36(1 jaar geleden)

Keuze voor deze hybride is dat dit als addon prima betaalbaar is. Hebben jullie extra groepen aan moeten leggen of een vrijgemaakt?

Ik las toevallig ergens dat de unit aangesloten kan worden op een geaard stopcontact.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HybridExpert
  • Laatst online: 23-05 11:26
Merts schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:02:
Hoi Allemaal,

Ik heb een offerte liggen voor het installeren van de Xtend icm reeds gekochte Xtreme 36(1 jaar geleden)

Keuze voor deze hybride is dat dit als addon prima betaalbaar is. Hebben jullie extra groepen aan moeten leggen of een vrijgemaakt?

Ik las toevallig ergens dat de unit aangesloten kan worden op een geaard stopcontact.

Bij mij zit hij gewoon op een stopcontact op zolder. Geen losse groep. Vooralsnog geen problemen mee gehad en heeft al veel gedraaid dit jaar.

Moet natuurlijk niet op een groep komen waar al andere zware apparaten aan hangen. Zoals een wasmachine of droger.

Maximale opgenomen vermogen van de Xtend is 1.8 kW dus als je dat nog over hebt op de groep moet dat gemakkelijk kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door HybridExpert op 16-08-2023 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMb
Is bij mij ook op het stopcontact bij de CV-ketel aangesloten. Geen andere 'zware' apparaten aangesloten op die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-05 15:40
Bij mij zal de Xtend eind september geïnstalleerd worden. Door de installateur werd inderdaad aangegeven dat een aparte groep wenselijk is. Ik gaf toen aan dat ik een groep heb waar CV-ketel op zit en een slaapkamer op zolder, dit is geen probleem. Belangrijkste is geen andere zware apparaten er bij te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:03
Merts schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:02:
Hoi Allemaal,

Ik heb ook een Xtreme 36 hangen en wil net als jij een Etend ernaast laten hangen. Hoe hoog was die offerte van jou? Ongeveer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poolijs
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-05 18:15
Ik heb ook een Xtreme 36 hangen en wil net als jij een Etend ernaast laten hangen. Hoe hoog was die offerte van jou? Ongeveer...
Bij mij €7499 inclusief geisoleeerd buffervat van 40l, intergas thermostaat en gateway en 10 meter leidingwerk. En een verplicht onderhoudscontract voor 2 jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik vind die prijzen voor slechts een hybride pomp nog best wel fors. Na subsidie is dat dan ergens tussen de 5000 en 6000 als ik het goed heb. Wat zijn jullie verwachte terugverdientijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Bij mij is de xtend geinstalleerd maar het werkt niet. Geen communicatie met het buitendeel code n11.
Helaas heeft de installateur nu meerdere foutjes gemaakt en nu probeer ik alles uiteindelijk te controleren omdat ik eigenlijk niet zoveel vertrouwen in hem heb.

Het viel mij op dat de achterste buis aan de xtend aangesloten is op de aanvoer van mijn vloerverwarming. De voorste buis met de 3wegkoppeling loopt met 2 buizen naar mijn cv ketel en 1 deel loopt naar de retour van mijn vloerverwarming.
Maar als ik in het boekje kijk dan lijkt de voorste buis van de xtend juist naar mijn aanvoer vloerverwarming te moeten. Weet iemand of wel of niet goed aangesloten is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5og0kUBc-6oEYTFLycGJz9XRR2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bmsYu4Vr8qn4B8UzJdKwVYb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmJfsIXEZjv_SCbIa0SA8UBjvEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VWEmRyZbphU7nhGc536azph.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
VySio schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:57:
Bij mij is de xtend geinstalleerd maar het werkt niet. Geen communicatie met het buitendeel code n11.
Helaas heeft de installateur nu meerdere foutjes gemaakt en nu probeer ik alles uiteindelijk te controleren omdat ik eigenlijk niet zoveel vertrouwen in hem heb.

Het viel mij op dat de achterste buis aan de xtend aangesloten is op de aanvoer van mijn vloerverwarming. De voorste buis met de 3wegkoppeling loopt met 2 buizen naar mijn cv ketel en 1 deel loopt naar de retour van mijn vloerverwarming.
Maar als ik in het boekje kijk dan lijkt de voorste buis van de xtend juist naar mijn aanvoer vloerverwarming te moeten. Weet iemand of wel of niet goed aangesloten is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ligt het aan de foto's of zit de Xtend wel heel erg dicht op je ketel? Voor onderhoud van de ketel moet de kap er wel af kunnen, als ik dit zo zie wordt dat wel heel krap.

Hoe is de buitenunit op de Xtend aangesloten, heb je foto's van het aansluitblok?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marcmythos
  • Laatst online: 18-08-2023
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[/quote]
VySio schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beste VySio,

Ik ben zelf installateur en heb inmiddels ruim ervaring met het installeren van de Xtend.

Zoals dit aangesloten is ronduit schandalig te noemen. De aanvoer en retour van de installatie zitten verkeerd om aangesloten op de wp en aan het leidingwerk is ook niet veel aandacht besteed.
De open-verdeler is krom en beschadigd door verkeerde montage en service aan de gasketel is onmogelijk.
Ik verwacht dat er met het aansluiten van de koeltechnische leidingen met communicatiekabel ook iets niet goed zit, en dit de storing n11 geeft.

De installateur welke dit aangelegd heeft is duidelijk niet op de hoogte van de eisen welke gesteld worden aan dit soort installaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
Marcmythos schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[/quote]

[...]

Beste VySio,

Ik ben zelf installateur en heb inmiddels ruim ervaring met het installeren van de Xtend.

Zoals dit aangesloten is ronduit schandalig te noemen. De aanvoer en retour van de installatie zitten verkeerd om aangesloten op de wp en aan het leidingwerk is ook niet veel aandacht besteed.
De open-verdeler is krom en beschadigd door verkeerde montage en service aan de gasketel is onmogelijk.
Ik verwacht dat er met het aansluiten van de koeltechnische leidingen met communicatiekabel ook iets niet goed zit, en dit de storing n11 geeft.

De installateur welke dit aangelegd heeft is duidelijk niet op de hoogte van de eisen welke gesteld worden aan dit soort installaties.
Bedankt voor je reactie. Helaas heb je mijn vermoedens bevestigd. Hij is vandaag langs geweest, Leidingwerk wordt nu helemaal omgelegd en na zijn vakantie afgemaakt. Vóór de winter is het sowieso klaar *O*

Overigens lijkt het op de foto dat het er heel dicht op zit, maar er zit ongeveer 15cm tussen beide apparaten. Ideaal is het zeker niet. Maar ónder de ketel kon het niet goed volgens hem, en dit was het beste alternatief.

Bedankt voor je reactie Marcmythos

[ Voor 7% gewijzigd door VySio op 19-08-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merts
  • Laatst online: 13-12-2023
Mackeessie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

Hoi, ik heb twee offertes opgevraagd. Waarvan bij een leverancier 100 euro aanbetaald voor de schouw. De totaal offerte was 7k ex ketel en ex subsidie. Deze leverancier zou in augustus een schouw doen, maar ivm vakantie en uitval konden ze opeens niet meer. Het gekke is dat deze partij wel betrouwbaar was bij de installatie van de CV ketel etc.

Deze maand weer een offerte opgevraagd bij een andere partij. De kosten komen uit op 6.7k ex subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Merts schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Hoi, ik heb twee offertes opgevraagd. Waarvan bij een leverancier 100 euro aanbetaald voor de schouw. De totaal offerte was 7k ex ketel en ex subsidie. Deze leverancier zou in augustus een schouw doen, maar ivm vakantie en uitval konden ze opeens niet meer. Het gekke is dat deze partij wel betrouwbaar was bij de installatie van de CV ketel etc.

Deze maand weer een offerte opgevraagd bij een andere partij. De kosten komen uit op 6.7k ex subsidie.
Bedankt, dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten. Mijn installateur is op vakantie dus ik heb nog geen offerte binnen.

• VySio
Het warmtepompsysteem draait inmiddels. Alleen produceert deze geen warmte. Ik ga straks intergas bellen met mijn probleem. Maar is iemand in staat om voor mij te kijken wat voor waarden een goed draaiend systeem zou moeten hebben dmv de statistieken? Dan kan ik hopelijk wat gerichter bellen.

Dit kan door:
inloggen bij xtend (met qrcode op xtend) ->service->servicecode 15>statistieken-> live statistieken.

Misschien ziet iemand zo al wat er mis is, daarom screenshots bikgevoegd. Wat ik zelf vermoedt is dat er weinig koudemiddel is. De buitenunit maakt in de opstartfase nl ook een halve minuut een suizend geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pk-Ov-FQHbLb9asM5tRIwrE45YA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kDza7hCH8CBl7kWTGTJC07um.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UM7TzM1zVTCLX4HehMyRDg5y0s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KHNTnWzFpRj58AtOoIpMwCKe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door VySio op 31-08-2023 09:58 ]

• Fullpower
VySio schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:56:
Het warmtepompsysteem draait inmiddels. Alleen produceert deze geen warmte. Ik ga straks intergas bellen met mijn probleem. Maar is iemand in staat om voor mij te kijken wat voor waarden een goed draaiend systeem zou moeten hebben dmv de statistieken? Dan kan ik hopelijk wat gerichter bellen.

Dit kan door:
inloggen bij xtend (met qrcode op xtend) ->service->servicecode 15>statistieken-> live statistieken.

Misschien ziet iemand zo al wat er mis is, daarom screenshots bikgevoegd. Wat ik zelf vermoedt is dat er weinig koudemiddel is. De buitenunit maakt in de opstartfase nl ook een halve minuut een suizend geluid.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als het systeem lang heeft uitgestaan gaat hij eerst carter van de compressor opwarmen. Dat kan even duren. Dat is die 42Watt opname die je zag. Daarna startte de compressor (56Hz). Maar geen vermogen, zo lijkt het... bleef die 'persgastemperatuur' zo laag? Ik had na 5 min. draaien wel wat hoger verwacht. Hoe lang draaide hij daadwerkelijk? Of was hij zojuist gestart bij maken van de screendump? Misschien even wat langer aankijken.

• VySio
Fullpower schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Als het systeem lang heeft uitgestaan gaat hij eerst carter van de compressor opwarmen. Dat kan even duren. Dat is die 42Watt opname die je zag. Daarna startte de compressor (56Hz). Maar geen vermogen, zo lijkt het... bleef die 'persgastemperatuur' zo laag? Ik had na 5 min. draaien wel wat hoger verwacht. Hoe lang draaide hij daadwerkelijk? Of was hij zojuist gestart bij maken van Misschien even wat langer aankijken.
De cvketel sloeg telkens aan na een minuut of 10. Inmiddels heb ik ingesteld dat de cvketel niet meer gaat ondersteunen. Ik heb een nieuwe screenshot, deze is na 55 minuten gemaakt. Alle leidingen nog altijd koud. Ook de koude- en persleiding (ook al zegt de screenshot volgens mij dat deze warm zouden moeten zijn.)
(edit: ook aan de buitenunit zijn de koude en oersleidingen koud, zowel voor als na de aansluiting aan de zijkant van het systeem)

Volgens intergas op afstand zou het allemaal moeten werken en duurt het gewoon allemaal even. Ik moest de temperatuur niet verder dan 2 graden verhogen bij het testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-ZkjNPKDNd3maVXZLfCpeOSUqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AcHlo75N7IDQbUrPe74teLay.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door VySio op 31-08-2023 13:07 ]

• Insert12
  • Laatst online: 00:29
Te weinig koudemiddel lijkt het. Je bouwt geen delta T op.

• Weerz
Helaas (nog)geen verstand tot in die diepte van de warmtepomp.
Hopelijk snel opgelost voor je als probleem @VySio

Wel een trigger vanuit de screenshots in de informatie, gezien ik met Home Assistant bezig ben om meer info te krijgen in de systemen.

Gezien hier het specifiek gaat over de Xtend5kW als topic, Iemand hier kennis in of onderzocht om dit te kunnen uitlezen remote? Erg handig om inzichtelijk te hebben van de WP.

Zelf de intergas integratie in HA koppeling gemaakt naar de gateway, maar die laat deze data (nog) niet zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Weerz op 31-08-2023 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05
Weerz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:56:
Gezien hier het specifiek gaat over de Xtend5kW als topic, Iemand hier kennis in of onderzocht om dit te kunnen uitlezen remote? Erg handig om inzichtelijk te hebben van de WP.
Ik heb al wel iets draaien om de Xtend uit te lezen, het werkt nog niet helemaal zoals ik zou willen maar al best prima.

Wat ik heb gedaan is twee ESP8266's, waarbij er eentje verbonden is met de AP van de Intergas (paarse lampje) en elke x seconde een api call doet. Vervolgens stuur ik de hele JSON response met een serial verbinding naar de andere ESP, deze draait esphome met deze stream-server plugin.

Vervolgens wat node-red flows om de data te mappen/converten en uiteindelijk in Home Assistant zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5B8HhTkhboDMcwEG4IQHfAT9Ms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i2zBwhfwzvqHyLQfVDZ9w5Jw.png?f=fotoalbum_large

Enige nadeel is dat als de stroom uitvalt en je bent op vakantie dat je 'm dan niet meer aan kan zetten :F

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 08:50
Merts schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Semi off topic, maar ik wil gráág een Xtend. Maar dat valt nog niet mee tot nu toe

Weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind het behoorlijk lastig om offertes te krijgen.
Veel reageren niet eens op mail/contactformulier.
Anderen hebben pas volgend jaar tijd.
Paar kleinere installateurs heb ik vooral de ervaring dat ze niks uit (kunnen) leggen. Die schroeven een apparaat in je huis en verder zoek je het maar lekker uit.
Vragen stellen, adviseren of meedenken kunnen/willen ze niet.
'Internet? Niet aan beginnen meneer. '
Waarom zo en niet zo of dit product en niet dat? 'Gewoon, zo doen we het altijd'.

Dan heb ik alweer gegeten en gedronken.
Dus, als iemand toevallig nog een goede club in Overijssel/Oost NL weet hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weerz
Thomasvt schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb al wel iets draaien om de Xtend uit te lezen, het werkt nog niet helemaal zoals ik zou willen maar al best prima.

Wat ik heb gedaan is twee ESP8266's, waarbij er eentje verbonden is met de AP van de Intergas (paarse lampje) en elke x seconde een api call doet. Vervolgens stuur ik de hele JSON response met een serial verbinding naar de andere ESP, deze draait esphome met deze stream-server plugin.

Vervolgens wat node-red flows om de data te mappen/converten en uiteindelijk in Home Assistant zetten

[Afbeelding]

Enige nadeel is dat als de stroom uitvalt en je bent op vakantie dat je 'm dan niet meer aan kan zetten :F
Wel wat ik zocht, maar nu nog iets te hoog gegrepen in kennis. Dat wordt nog wat verder spelen in HA en kennis opdoen. Heb nu zelf middels intergas integratie en json koppeling dit naar boven kunnen fietsen via de intergas gateway koppeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QivpeHdpA2X90f-NfOjoyBy3F4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xBnn6qUu5uWVGVg6SnbC36DZ.png?f=user_large

Dank voor delen, weet ik in ieder geval dat het kan _/-\o_

• Weerz
KMvrtr schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Semi off topic, maar ik wil gráág een Xtend. Maar dat valt nog niet mee tot nu toe

Weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind het behoorlijk lastig om offertes te krijgen.
Veel reageren niet eens op mail/contactformulier.
Anderen hebben pas volgend jaar tijd.
Paar kleinere installateurs heb ik vooral de ervaring dat ze niks uit (kunnen) leggen. Die schroeven een apparaat in je huis en verder zoek je het maar lekker uit.
Vragen stellen, adviseren of meedenken kunnen/willen ze niet.
'Internet? Niet aan beginnen meneer. '
Waarom zo en niet zo of dit product en niet dat? 'Gewoon, zo doen we het altijd'.

Dan heb ik alweer gegeten en gedronken.
Dus, als iemand toevallig nog een goede club in Overijssel/Oost NL weet hou ik me aanbevolen.
Zelf middels de Eilanden laten doen. Goede ervaring mee en volgens mij veel regio’s. Hebben hier de Xtend gedaan en panelen. Netjes werkt geleverd en kon alles vragen.

Bellen naar ze is wel aan te raden. E-mail duurt wel ff bij ze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
@RuudMb bedankt voor het uitgebreid delen van je ervaringen / verbruik met de Xtend. Altijd interessant om te lezen.
RuudMb schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:09:
Hierbij nog een update van mijn ervaringen tot nu toe met 2 grafiekjes.

Met een watertemperatuur van 55 graden en gebruik van reguliere radiatoren lijkt er met name bij de opstart van de dag gas nodig te zijn om al het CV-water sneller op temperatuur te krijgen. Dit verbruikt dan ca. 1 m3 gas. Daarna lijkt de warmtepomp het de hele dag over te nemen en de woning op temperatuur te houden.

[..]
De Xtend stuurt de CV-ketel bijzonder goed aan i.c.m. buitentemperatuur en binnentemperatuur. De aanwarmtijd is zowat exact op tijd voor de gewenste temperatuur.
RuudMb schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:18:
Het huis is meestal binnen een half uur op temperatuur.
Van 17 naar 19 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtCpUkZAQbrMrVGMVgpIqPTH-L8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nNADLVo8VIaTMEwdquJXteqU.png?f=user_large
/quote

Is het ook mogelijk om wat met de instellingen te spelen, zodat hij bijvoorbeeld een uur eerder begint met verwarmen, waardoor de CV ketel niet ineens bij hoeft te springen omdat hij het niet op tijd warm heeft?
Ik weet niet of jij overschot hebt op je zonnepanelen (en mogelijk t.z.t. toch een verwaarloosbaar lage TLV) maar dan is het zelfs met COP1 nog goedkoper om met de WP te verwarmen dan gas te stoken. (standaard staat deze dacht op COP2 als 'kantelpunt' naar CV-verwarming)

Ik ben sowieso eigenlijk wel benieuwd naar wat er bij de Xtend in te stellen is als gebruiker, zou iemand voor de grap eens wat screenshots kunnen plaatsen?
Kun je bijvoorbeeld zaken als verbruik/efficiëntie/COP per dag maand of jaar uitlezen?

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Helaas, ik heb geen behoefte om met de instellingen te spelen. In dit onderwerp is specifieke info te vinden die over die instellingen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
SmiGueL schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:38:
Ik ben sowieso eigenlijk wel benieuwd naar wat er bij de Xtend in te stellen is als gebruiker, zou iemand voor de grap eens wat screenshots kunnen plaatsen?
Kun je bijvoorbeeld zaken als verbruik/efficiëntie/COP per dag maand of jaar uitlezen?
Ik ben nu niet thuis, dus kan geen screenshots maken van alle instellingen, maar er is echt super veel om in te stellen.

COP kun je alleen actueel zien en het gemiddelde? van gister.
"Wens is wel dat wij nog een schifting maken in dag, maand en Jaar. Maar dat is nu nog alleen een wens"
~ Intergas medewerker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpvtU5Q9H8jJO-T2bORJfRufEmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1gvzJO2KTXA9mdVgfEhkZHk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FskEy9PUhgHIBuWC-20z1PagDOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7gEeR2fHBAvzd56WYHXcZkuU.png?f=fotoalbum_large

Uitlezen valt (in mijn optiek) beetje tegen, mis in ieder geval een (goede) API.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
Inmiddels offerte gekregen voor het plaatsen van een Intergas Extend warmtepomp naast mijn Intergas Extreme 36, kosten € 6350,- subsidie € 2450,- netto kosten dus € 3950,-
Mijn gebruik aan gas was afgelopen 12 maanden 1750 m gas, daarvan is 300m gebruikt voor koken en warm water. De verwarming gebruikte dus 1450 m. Kosten volgens mijn huidige contract €1885,- ( €1,30/m) Als de besparing 80% is bespaar ik € 1514,- per jaar door de warmte pomp. Maar de warmte pomp gebruikt stroom, ergens zag ik een berekening van ongeveer 3000Kw ( € 0,38 per Kw huidig contract) bij een warmte pomp zoals de Extend. Kosten extra stroom: € 1140,-
Besparing per jaar dus € 374,-. Daarnaast nog een onderhoudscontract voor de Extend van € 135,-/ jaar en rente verlies, uitgaande van 2% is € 80,-\ jaar, dan komt de werkelijke besparing op €159- per jaar en is de terugverdientijd 24 jaar. Is deze berekening juist in jullie ogen of maak ik een enorme fout ergens. Behalve het milieu ga ik er dus niet echt op vooruit. In 24 jaar zal er veel veranderen in de warmte techniek dus ik zie het voordeel niet echt voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Mackeessie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:31:
ergens zag ik een berekening van ongeveer 3000Kw
Op het eerste gezicht lijkt de berekening juist. Maar 'ergens zag ik' lijkt mij cruciaal om die berekening kloppend te krijgen. Iemand een idee?

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 09:50
Ik heb ook interesse in de Intergas Xtend echter heb ik een vraag. Welke innovaties heeft de warmte pomp om te reageren naar gelang de energie (smart grid) om optimaal gebruikt te maken van PV opbrengst bijvoorbeeld. Er zijn nu EMS systemen die werken met ModBus/EEBUS om hiervan gebruik te maken. Ja in de winter verbruikt je minder, maar ook die ontwikkeling is er in meegenomen, zo kan de temperatuur naar gelang je instellingen (range waarden om 2 graden hoger je huis te vervarmen) als in de avond of middag de zon weg is.
Natuurlijk kan je HA hiervoor gebruiken mits je een remote API thermostaat hebt (ik heb evohome), maar wilde even navragen of er andere ontwikkelingen zijn binnen portofolio of Intergas. Kan niks vinden op website. Degene die een intergas xtend hebben kunnen dit beantwoorden? Handleiding eventueel of module accessoire opties. Heb namelijk een TQ EM410 die onafhankelijk van HA mijn laadpaal al kan aansturen naar gelang PV (toekomst als salderen weg valt) en je kan meerdere apparaten aansturen middels Modbus/EEBUS.

• RuudMb
Bedoel je zoiets als dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK7RQXTZwFC9BL18HbXmJzFmcBw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o9cUhLXoawk5ggIt1GYgyAsw.png?f=user_large

In deze thread staat een link naar de technische handleiding, misschien dat dat je verder kan helpen.

@Mackeessie ik bedacht later nog dat je berekening een momentopname is. Hoe ontwikkelt zich de gas- en/of electriciteitsprijs? Hoe hoog (of laag) wordt de temperatuur in de winter? Ik ga er vanuit (maar da's persoonlijk) dat de winters zachter worden en de electriciteitsprijzen lager.

• Mackeessie
@Mackeessie ik bedacht later nog dat je berekening een momentopname is. Hoe ontwikkelt zich de gas- en/of electriciteitsprijs? Hoe hoog (of laag) wordt de temperatuur in de winter? Ik ga er vanuit (maar da's persoonlijk) dat de winters zachter worden en de electriciteitsprijzen lager.
[/quote]

Ja dat klopt, ik heb nu een contract voor 3 jaar met deze prijzen. Ik laat ook nog mijn woonkamervloer isoleren en de woonkamer is het belangrijkste deel van het huis dat gasverwarmd wordt. Dus ik wacht het resultaat daarvan af wat het effect is op mijn gas verbruik.

• JDeurs
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik heb een Remeha Calenta 40C cv-ketel uit 2017.
Huis is van 1987, geheel (matig) geïsoleerd, met alleen vloerverwarming beneden en boven radiatoren. Alleen badkamer aan, rest uit. (ik heb dak-, vloer- en gevelisolatie, en wil niet na-isoleren)
Gasverbruik is ongeveer 1500 m3.
Nu wil ik binnenkort aan een (hybride) warmtepomp .
Ik zit te denken aan de Intergas Xtend-5.
Iemand ervaring hiermee, i.c.m. een Remeha cv-ketel (of toch bij de Elga Ace blijven)?

• Weerz
Hoi @JDeurs

Heb precies vergelijkbare huis/opzet, verbruik in gas en hebben de Xtend hangen sinds eind Juni.
Daarbij wel gelijk zonnepanelen laten plaatsen om zo het stroomverbruik van de Xtend te compenseren.
Heb er een slimme stekker op zitten en zag bij aangaan rond de 1100W een tijdje, maar daarna fluctueren.

Werkt prima, met een test de vloerverwarming nagelopen en werd heel langzaam warm(s designed).
Waar ik nog wel over aan het nadenken ben is over vervangen van 1 radiator(kantoor) voor een versie die met lage temperaturen om kan gaan. Dat zou dan voor jou in de badkamer een toekomstige optie kunnen zijn.

Helaas kan ik nog niet melden wat het effect zal zijn in gas, gezien na juni de temperaturen buiten aanzienlijk werden :+

• JDeurs
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09-2023
Jij heb dus ook een Remeha cv-ketel?

• Weerz
@JDeurs
Nee, Nefit CW5 van 2017.
Meer isolatie en verwarmingmethodes en aantal M3 gas.

Maar ontloopt elkaar niet volgens mij in wat beide CV’s kunnen. Ga er vanuit dat dit geen issue geeft met een Xtend. Die geeft niet anders aan dat hij wat power nodig heeft in verwarmen van de CV als het moet.

Maar wellicht dat dit kort door de bocht is met monteurs die dit topic ook volgen en hier advies in kunnen geven.

[ Voor 63% gewijzigd door Weerz op 13-09-2023 22:26 ]

• RuudMb
Ik ben net zoals jij eindgebruiker maar volgens mij klopt die stelling wel: 'wat CV-power nodig als het moet'. +1. Het doet natuurlijk tekort aan alle techniek en ontwikkeling die daar achter zit maar uiteindelijk is het een signaal aan de gasketel om bij te springen. Daarom is het een hybride warmtepomp.
Maar goed, ben ook benieuwd naar de technische reacties ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Registratie: September 2023
  • Niet online
Ik zag hierboven in het bericht van @Thomasvt dat de parameter P102 op 15 staat (default).
P102 Ketelblokkade boven buitentemperatuur.

Bij mij heeft de installateur deze op 5 gezet.
Aan de ene kant begrijp ik dat; "laat de warmtepomp het maar oplossen."
Pas wanneer het kouder wordt dan 5 graden neemt de CV het over.

Aan de andere kant, misschien is het wel efficiënter om bij b.v. 12 graden even de CV aan te laten slaan i.p.v. de warmtepomp.

Intergas heeft deze waarde standaard op 15. (min. -20, max. 30)

Hoe denken anderen daarover?

Intergas Xtreme 36 + Xtend sinds 1 juli

[ Voor 3% gewijzigd door mjvrbk op 15-09-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-05 18:06
Inmiddels offerte gekregen voor het plaatsen van een Intergas Extend warmtepomp naast mijn Intergas Extreme 36, kosten € 6350,- subsidie € 2450,- netto kosten dus € 3950,-
Mijn gebruik aan gas was afgelopen 12 maanden 1750 m gas, daarvan is 300m gebruikt voor koken en warm water. De verwarming gebruikte dus 1450 m. Kosten volgens mijn huidige contract €1885,- ( €1,30/m) Als de besparing 80% is bespaar ik € 1514,- per jaar door de warmte pomp. Maar de warmte pomp gebruikt stroom, ergens zag ik een berekening van ongeveer 3000Kw ( € 0,38 per Kw huidig contract) bij een warmte pomp zoals de Extend. Kosten extra stroom: € 1140,-
Besparing per jaar dus € 374,-. Daarnaast nog een onderhoudscontract voor de Extend van € 135,-/ jaar en rente verlies, uitgaande van 2% is € 80,-\ jaar, dan komt de werkelijke besparing op €159- per jaar en is de terugverdientijd 24 jaar. Is deze berekening juist in jullie ogen of maak ik een enorme fout ergens. Behalve het milieu ga ik er dus niet echt op vooruit. In 24 jaar zal er veel veranderen in de warmte techniek dus ik zie het voordeel niet echt voor mij
Tenzij je veel zonnepanelen hebt liggen (die ook een terugverdientijd hebben) en de salderingsregeling nog lang in stand blijft. Dus als die salderingsregeling wegvalt dan wordt de aanschaf van panelen niet alleen minder interessant maar ook de business case voor warmtepompen.

Wat betreft je berekening zitten er natuurlijk wat aannames in o.a. namelijk dat de energieprijs blijft zoals deze is in de toekomst. Aan de andere kant dit is wat je wat nu weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
mjvrbk schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:21:
Ik zag hierboven in het bericht van @Thomasvt dat de parameter P102 op 15 staat (default).
P102 Ketelblokkade boven buitentemperatuur.

Bij mij heeft de installateur deze op 5 gezet.
Aan de ene kant begrijp ik dat; "laat de warmtepomp het maar oplossen."
Pas wanneer het kouder wordt dan 5 graden neemt de CV het over.

Aan de andere kant, misschien is het wel efficiënter om bij b.v. 12 graden even de CV aan te laten slaan i.p.v. de warmtepomp.

Intergas heeft deze waarde standaard op 15. (min. -20, max. 30)

Hoe denken anderen daarover?

Intergas Xtreme 36 + Xtend sinds 1 juli
Ik heb nog geen Xtend, maar in het installatievoorschrift staat een tabel met de COP's per temperatuur.

Bij een Tj= +12°C staat een COP van 9.. Dus mocht dat een beetje in de buurt van de praktijk komen zou ik met die buitentemperatuur geen liter gas willen verstoken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/GKpok3M4PL11rYfFQNHrMeGl.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/gVfUKxXMeKb2OWDhFAC4zWVG.png

Edit:
@mjvrbk
Hoewel vrij summier; op pagina 64 van het installatievoorschrift staan de opties een beetje beschreven.
"Met P102 kan een buitentemperatuur worden ingesteld waarboven de CV-ketel niet mag bijschakelen. Door deze lager te leggen wordt het systeem gedwongen om langer op de warmtepomp te draaien, zonder dat de CV-ketel wordt bijgeschakeld."

Dus zolang je warmtepomp met die temperaturen genoeg vermogen/warmte kan leveren lekker op 5 laten staan dus. :)

[ Voor 34% gewijzigd door SmiGueL op 18-09-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
Dus P102 op 5 graden is logischer dan 15 graden (default)
Oftewel, in dit voorbeeld , de CV is bij 12 graden geblokkeerd.
Pas onder de 5 graden mag hij mee gaan doen.

Waarom zou Intergas deze standaard op 15 instellen?
Om er verzekerd van te zijn dat Intergas goed presteert?

Of heeft P101 voorrang, deze staat (standaard) op 2.
Onder een COP van 2 wordt de warmtepomp uitgeschakeld en neemt de CV het over.

In dat geval zou P102 5 of 15 niet zoveel uitmaken.
Want volgens de tabel zou bij een Tj van +2 de COP (theoretisch) nog 3,45 zijn (boven de minimale 2)

Ik ben geen expert, dus kan best dat ik iets verkeerd interpreteer (aanneem).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgKGhVgita6TvQHR19dFy0nA-Gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lb8c3x9EXXefBpTSODk9vA8x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door mjvrbk op 15-09-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heatpump
  • Laatst online: 18-09-2023
Het lijkt er op dat het schrader ventiel nog in de leidingen zit, dat is een messing sokje op de binnenunit op de vloeistof leiding( dunne leiding)
VySio schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

De cvketel sloeg telkens aan na een minuut of 10. Inmiddels heb ik ingesteld dat de cvketel niet meer gaat ondersteunen. Ik heb een nieuwe screenshot, deze is na 55 minuten gemaakt. Alle leidingen nog altijd koud. Ook de koude- en persleiding (ook al zegt de screenshot volgens mij dat deze warm zouden moeten zijn.)
(edit: ook aan de buitenunit zijn de koude en oersleidingen koud, zowel voor als na de aansluiting aan de zijkant van het systeem)

Volgens intergas op afstand zou het allemaal moeten werken en duurt het gewoon allemaal even. Ik moest de temperatuur niet verder dan 2 graden verhogen bij het testen.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-05 19:08
Hallo allemaal,
Binnenkort wordt bij mij de xtend geïnstalleerd. Dit is onderdeel van een grote verbouwing waarbij ook vloerverwarming op de gehele benedenverdieping wordt geïnstalleerd. De bovenverdieping houdt normale radiatoren. Samen met mijn Intergas hre36/30 moet dit een goede combinatie zijn.

Mijn vraag is nu wat voor type verdeler er nu in dit systeem moet zitten. En voor de mensen die eenzelfde thuissituatie hebben, wat hebben jullie?

Groeten
Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

remcon schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:00:
Hallo allemaal,
Binnenkort wordt bij mij de xtend geïnstalleerd. Dit is onderdeel van een grote verbouwing waarbij ook vloerverwarming op de gehele benedenverdieping wordt geïnstalleerd. De bovenverdieping houdt normale radiatoren. Samen met mijn Intergas hre36/30 moet dit een goede combinatie zijn.

Mijn vraag is nu wat voor type verdeler er nu in dit systeem moet zitten. En voor de mensen die eenzelfde thuissituatie hebben, wat hebben jullie?

Groeten
Remco
Met een warmtepomp zou ik altijd een verdeler zonder pomp nemen, dit verhoogt de efficiëntie en maximaal benodigde aanvoertemperatuur i.v.m. geen menging.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jouw warmtepomp zal ongeveer 2320kWh verbruiken.

Berekening als volgt:
1450 x 0,8 = 1160 m³ gasbesparing warmtepomp.
1160 m³ x factor 2 = 2320 kWh stroomverbruik warmtepomp. (Ervaring L/L en L/W topic)

1160 m³ x 1,30 = €1508,-
2320 kWh x 0,38 = €882,-

€1508 - €882 = €626 besparing per jaar.

Als je onderhoudscontract €135,- is, dan is je besparing nog steeds: €626 - €135 = €491
€491 x 15 jaar is €7365,-
zonder contract een extra €2025,-

Gasloos
Zou je geheel gasloos gaan dan had je extra bespaard op vastrecht +/- €3000,- in 15 jaar.
Zou je geen onderhoudscontract nemen op je warmtepomp + geen cv ketel onderhoud dan was je besparing +/- €3000,-
Dan heb je totaal Incl subsidie +/- 16.165,- bespaard in 15 jaar tijd…

Zou je cv ketel onderhoud niet meerekenen dan heb je grof gezegd €15.165,- bespaard in 15 jaar tijd.

Los van SWW verbruik en de overige 20% welke ik buiten de berekening heb gelaten..

Met weinig gasverbruik is hybride aantrekkelijk, met een hoog gasverbruik vanaf ongeveer 1500m³ zou ik persoonlijk altijd Full Electric gaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
DutchWing schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:36:
[...]

Jouw warmtepomp zal ongeveer 2320kWh verbruiken.

Berekening als volgt:
1450 x 0,8 = 1160 m³ gasbesparing warmtepomp.
1160 m³ x factor 2 = 2320 kWh stroomverbruik warmtepomp. (Ervaring L/L en L/W topic)

1160 m³ x 1,30 = €1508,-
2320 kWh x 0,38 = €882,-

€1508 - €882 = €626 besparing per jaar.

Als je onderhoudscontract €135,- is, dan is je besparing nog steeds: €626 - €135 = €491
€491 x 15 jaar is €7365,-
zonder contract een extra €2025,-

Gasloos
Zou je geheel gasloos gaan dan had je extra bespaard op vastrecht +/- €3000,- in 15 jaar.
Zou je geen onderhoudscontract nemen op je warmtepomp + geen cv ketel onderhoud dan was je besparing +/- €3000,-
Dan heb je totaal Incl subsidie +/- 16.165,- bespaard in 15 jaar tijd…

Zou je cv ketel onderhoud niet meerekenen dan heb je grof gezegd €15.165,- bespaard in 15 jaar tijd.

Los van SWW verbruik en de overige 20% welke ik buiten de berekening heb gelaten..

Met weinig gasverbruik is hybride aantrekkelijk, met een hoog gasverbruik vanaf ongeveer 1500m³ zou ik persoonlijk altijd Full Electric gaan.
Bedankt voor de reactie, maar ik vond op de NIBE website een andere berekening:
1450 x 9,27 ( Dit is de omgerekende hoeveelheid energie in kWh die 1 m3 aardgas levert bij een ketelrendement van 95% op calorische bovenwaarde.) = 13.441,5
13.441,5 / 4,5 ( COP van Extend)= 2987 Kw wat de warmtepomp gebruikt, en dan kom je dus op mijn berekening uit ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mackeessie schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:37:
[...]

Bedankt voor de reactie, maar ik vond op de NIBE website een andere berekening:
1450 x 9,27 ( Dit is de omgerekende hoeveelheid energie in kWh die 1 m3 aardgas levert bij een ketelrendement van 95% op calorische bovenwaarde.) = 13.441,5
13.441,5 / 4,5 ( COP van Extend)= 2987 Kw wat de warmtepomp gebruikt, en dan kom je dus op mijn berekening uit ongeveer.
De meeste cv ketels staan ingesteld op een aanvoertemperatuur van 60-80 graden.
Calorische bovenwaarde is met condensatie warmte meegerekend, op hogere temperaturen heb je nagenoeg geen condensatie en kun je beter op onderwaarde (zonder condensatie warmte) rekenen.

Radiatoren en convectoren wordt in het algemeen met 8kWh gerekend ivm hoogtemperatuur.
Vloerverwarming met 9kWh gerekend ivm laagtemperatuur.

Overigens is de ervaring op Tweakers gasverbruik x 2 = verbruik warmtepomp.

Bijvoorbeeld: mijn warmtepomp Full Electric verbruikt maar 2500kWh (CV+SWW)

[ Voor 24% gewijzigd door DutchWing op 19-09-2023 19:52 ]

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 19:13
patrique70 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:23:
Het is inderdaad een hybride systeem t.b.v. de Centrale Verwarming. Het tapwater staat helemaal los daarvan en wordt nog steeds 100% door de CV-ketel afgehandeld. Dus ook al kan de Xtend tot 55 graden, dan is dat alleen voor CV niet voor tapwater.
Is dit nog steeds zo? Ik zie op de volgende website toch echt staan dat het tapwater ook gewoon verwarmd wordt met de warmtepomp:
https://www.warmgarant.nl/intergas-xtend-warmtepomp

Ook de website van intergas zelf lijkt te suggereren dat de Xtend ook tapwater kan verwarmen (staat er wel onduidelijk).

https://www.intergas-verw...onsument/producten/xtend/

Wellicht dat dit ten tijde van jou comment (23 maart) niet zo was. Of ik lees het niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
Annihilism schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:20:
[...]

Is dit nog steeds zo? Ik zie op de volgende website toch echt staan dat het tapwater ook gewoon verwarmd wordt met de warmtepomp:
https://www.warmgarant.nl/intergas-xtend-warmtepomp

Ook de website van intergas zelf lijkt te suggereren dat de Xtend ook tapwater kan verwarmen (staat er wel onduidelijk).

https://www.intergas-verw...onsument/producten/xtend/

Wellicht dat dit ten tijde van jou comment (23 maart) niet zo was. Of ik lees het niet goed.
Er staat op de website van intergas: "De ketel levert overigens ook het warme tapwater". De ketel niet de warmtepomp.
En op de website van warmgarant: "De cv-ketel verwarmt nog wel het tapwater in de badkamer en keuken".
De gas ketel zorgt er ook voor dat je warmtepomp niet bevriest bij heel koud weer. Anders heb je een extra boiler nodig bij je warmtepomp om dat te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mackeessie op 20-09-2023 13:14 ]

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 19:13
Mackeessie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:12:
[...]

Er staat op de website van intergas: "De ketel levert overigens ook het warme tapwater". De ketel niet de warmtepomp.
En op de website van warmgarant: "De cv-ketel verwarmt nog wel het tapwater in de badkamer en keuken".
De gas ketel zorgt er ook voor dat je warmtepomp niet bevriest bij heel koud weer. Anders heb je een extra boiler nodig bij je warmtepomp om dat te voorkomen.
Dan heb ik het dus niet goed gelezen, bedankt voor de opheldering.

• SmiGueL
Nou de Xtend staat in bestelling! :)

Zou iemand hier eens willen opmeten hoe dik de koelleidingen zijn die naar de buitenunit gaan? (incl. isolatie)
2x ~30mm

Ik heb hem het liefst buiten op de grond staan, maar moet hiervoor ~6 meter door de grond. (onder 50x50 terrastegels)
Heeft iemand de R32 leidingen toevallig ook onder de grond lopen, en is dit dan nog extra geïsoleerd?

Ik heb overal radiatoren dus tot 55 graden verwarmen is helaas wel nodig, mocht dit relevant zijn voor de R32 temperatuur en dus het warmteverlies.

Voor de veiligheid wil ik dit wel beschermd in een buis hebben (PVC/rioolbuis 100+mm?)
Het graaf/buizenwerk wil ik zelf wel doen, maar dan moet ik van tevoren wel alle buizen / isolatie uitgedacht hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door SmiGueL op 04-10-2023 08:46 ]

• Insert12
  • Laatst online: 00:29
SmiGueL schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:39:
Nou de Xtend staat in bestelling! :)

Zou iemand hier eens willen opmeten hoe dik de koelleidingen zijn die naar de buitenunit gaan? (incl. isolatie)

Ik heb hem het liefst buiten op de grond staan, maar moet hiervoor ~6 meter door de grond. (onder 50x50 terrastegels)
Heeft iemand de R32 leidingen toevallig ook onder de grond lopen, en is dit dan nog extra geïsoleerd?

Ik heb overal radiatoren dus tot 55 graden verwarmen is helaas wel nodig, mocht dit relevant zijn voor de R32 temperatuur en dus het warmteverlies.

Voor de veiligheid wil ik dit wel beschermd in een buis hebben (PVC/rioolbuis 100+mm?)
Het graaf/buizenwerk wil ik zelf wel doen, maar dan moet ik van tevoren wel alle buizen / isolatie uitgedacht hebben.
Die 55 graden is vooral relevant voor je elektraverbruik. Met zulke temperaturen gaat dat flink omhoog. Je kunt nog eens proberen om 24/7 dezelfde temperatuur in huis aan te houden en de temperatuur op de cv ketel te beperken tot 45 graden. Of anders ventilatoren er onder óf grotere radiatoren. Daarmee gaat je cv water temperatuur hard omlaag, de COP van de warmtepomp enorm omhoog en uiteindelijk je energierekening fors omlaag.

• Watje4
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 10:13
Ik heb sinds kort een Xtend 5kW sinds in combinatie met een Xtreme HR36. Mijn (achteraf onterechte) verwachting was dat ik een nette webinterface zou krijgen of een APP om de boel te monitoren en eventueel bij te sturen. Beide worden namelijk op de website en in de marketing materialen genoemd.

Helaas is uitlezen en instellen alleen mogelijk als je naast het apparaat staat, omdat het apparaat een eigen WIFI netwerk aanmaakt. Je kan je eigen WIFI wel opvoeren, maar deze wordt alleen gebruikt voor firmware updates en installateur toegang. De app waar op de website over gesproken wordt is niet meer dan een veredelde thermostaat app.

Mijn inziens is dat wel erg karig en ik snap de keuze ook niet. Ze laten je een installatie van >9000 EURO plaatsen en geven de sleutels aan iemand anders. Waarom?

Blijkbaar kunnen installateurs de boel monitoren in een mooi online dashboard, maar als consument krijg je daar geen toegang toe. Ik weet niet of ik een langdurige (service)relatie met de plaatsende installateur ga hebben. Echter, zij houden wel tot einde der dagen toegang tot jouw systeem. En als je door een ander onderhoud gaat laten doen, hebben die geen toegang tot het dashboard.

Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat deze Xtend setup met name erg interessant is als een soort vendor lock-in voor Intergas installateurs en minder voor de consument. Of werkt het gelijk zo bij andere hybride setups?

• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-05 12:07
Ik heb sinds 2 weken de intergas xtreme 36 met de xtend. Vandaag de intergas monteur over de vloer gehad om alles in te regelen.

Dat is klaar, behalve dat bij mij de xtend niet kan koppelen met de gateway. Na het klikken van de knop pakt de gateway/app m niet.

Mijn ouders toevallig ook vandaag geïnstalleerd en daar werkte het direct met 2 seconden.

(3 verschillende gateway units geprobeerd, monteur had zelfs de printplaat vervangen en nog met utp kabel geprobeerd de gateway naast de xtend te zetten)

Blijkbaar werkt de gateway met rfc om de koppeling te maken met de xtend maar om een of andere vage reden werkt dit bij mij niet.
Een aantal keren kon die m wel vinden in de app maar werd die alsnog niet gekoppeld (vlammetje bleef eindeloos branden/loading icon)

Meer mensen die er last van hebben dat ze de xtend niet kunnen koppelen met de comfort touch app?

• mjvrbk
  • Niet online
Geen idee of dit hetzelfde is, maar ik had iets dat er op leek.
Volgens mij heeft de installateur toen contact opgenomen met Intergas of hun eigen kantoor, die hebben mijn account gereset o.i.d.

Als ik het me goed herinner heb ik toen met een wachtwoord ingelogd dat ze me gaven en wat ik meteen moest veranderen.
Vanaf dat moment werkte het direct.

Nogmaals, ik weet het niet meer precies. Ik hoorde de monteur met Intergas bellen.

• nytrm
De monteur heeft via telefoon wel 3x mijn account gereset en opnieuw een account aangemaakt. Zelfs met ander email adres.

Het gekke is dat de xtend via wifi bij verbindingen wel op verbonden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@nytrm
Heb je je interne netwerk/wifi toevallig ook een reboot gegeven? Wil wel eens helpen.

Anders zou ik je adviseren om, mits mogelijk, een andere wifi router van scratch te proberen. Kijken of hij daar wel mee koppelt.
Daarmee sluit je je eigen netwerk mee uit. Kan helpen in pinpointen waar het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nytrm
Weerz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:06:
@nytrm
Heb je je interne netwerk/wifi toevallig ook een reboot gegeven? Wil wel eens helpen.

Anders zou ik je adviseren om, mits mogelijk, een andere wifi router van scratch te proberen. Kijken of hij daar wel mee koppelt.
Daarmee sluit je je eigen netwerk mee uit. Kan helpen in pinpointen waar het zit.
Helaas hielp dit ook niet, heb nog een nieuwe zyxel liggen van t-mobile (ivm overstap volgende week) wellicht dat dit nog helpt, die kan ik nu niet testen want dat t-mobile router staat op PPPoE of IPoE en pakt de nu nog huidige tweak verbinding niet 8)7
Ook al alles eruit gescheurd en via UTP kabel geprobeerd en op de wifi van deze zelfde router (ik had een ubiquiti in gebruik en ben helemaal terug naar de basics gegaan).

Vandaag kijken of de installateur (niet de intergas monteur) nog een idee heeft.
Heb zelf momenteel ook nog niet het idee dat de xtend zelf veel doe behalve de warmte vraag dooschuiven naar de xtreme ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Goeie genade, dan heb jij nog een véél betere offerte dan ik gekregen.

Ik krijg net een mail dat een Intergas Xtend 5kW naar Intergas HR eco 36 me € 9.166,00 gaat kosten.
Na aftrek van €2.400,00 subsidie kom ik dan op netto € 6.766,00. Da's nog meer dan jij bruto moet betalen. :r :S 8)7
Ga maar weer verder zoeken... Quatt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:12
KMvrtr schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:56:
[...]

Ik krijg net een mail dat een Intergas Xtend 5kW naar Intergas HR eco 36 me € 9.166,00 gaat kosten.
Na aftrek van €2.400,00 subsidie kom ik dan op netto € 6.766,00. Da's nog meer dan jij bruto moet betalen. :r :S 8)7
Het hangt ook helemaal af van wat voor werkzaamheden ze gaan uitvoeren. Wij kregen van Feenstra een offerte van € 10710,- maar dit was inclusief:
- Plaatsen buffervat met separaten circulatiepomp
- Vervangen vloerverwarming verdeler door een LTV Robot Hybride vloerverwarming verdeler
- Vervangen 18 radiatorkranen door Danfoss Dynamic Valve t.b.v. het waterzijdig inregelen

De Extend zelf staat voor € 6799,- op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Chielp schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:59:
[...]

Het hangt ook helemaal af van wat voor werkzaamheden ze gaan uitvoeren. Wij kregen van Feenstra een offerte van € 10710,- maar dit was inclusief:
- Plaatsen buffervat met separaten circulatiepomp
- Vervangen vloerverwarming verdeler door een LTV Robot Hybride vloerverwarming verdeler
- Vervangen 18 radiatorkranen door Danfoss Dynamic Valve t.b.v. het waterzijdig inregelen

De Extend zelf staat voor € 6799,- op de factuur.
Ja, dat klinkt een stuk logischer.
Maar nee, dit is puur de Xtend installeren.

Zit verder niets extra's bij. Aparte groep moest ik zelf regelen. Hij zou die van de wasdroger gebruiken. Mijn expansievat is kapot, maar dat wilde ie niet meenemen in de offerte. Dat moest ik maar zelf even apart regelen met iemand bij hun op de zaak. Dan wa's dat sneller gedaan.

Deze wordt het dus sowieso niet. Had er al geen heel lekker gevoel aan overgehouden tijdens zijn bezoek.
Vroeg nog naar microbel ontluchter en/of magneetfilter. Maar dat was allemaal overbodig volgens deze man. Bovenop de verwarming zit al een normale ontluchter. Meer was nergens voor nodig.
Vragen over aansturen van het systeem, of ie kon controleren of mijn verwarmingssysteem inderdaad boven/beneden is gescheiden werden ook verder afgewimpeld.

En dan te bedenken dat dit de enige is die reageerde na een maandje lang installateurs hier in de buurt bellen en mailen.

The search continues.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
KMvrtr schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:56:
[...]

Mijn offerte was van de Eilanden Installatie Techniek. https://www.de-eilanden.nl

Zonder ketel, alleen de Intergas Extend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Hier ook door de Eilanden laten doen.
Ben erg tevreden. Laatste week beetje draaien voor test, werkt prima.

Prijs was € 6850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Mackeessie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:38:
[...]

Mijn offerte was van de Eilanden Installatie Techniek. https://www.de-eilanden.nl

Zondel ketel, aleen de Intergas Extend
Weerz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:11:
Hier ook door de Eilanden laten doen.
Ben erg tevreden. Laatste week beetje draaien voor test, werkt prima.

Prijs was € 6850
Die komen vrees ik niet helemaal naar Twente gereden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Kom je op 1 manier achter, zou ze morgen ff bellen.
Vooral bellen, mailbox is niet aan te raden gezien ik begreep dat dit gewoonweg ontploft en dagen duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBaldEagle
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-04 21:11
@KMvrtr Je kunt ook Hoppenbrouwers bellen (https://www.hoppenbrouwer...ucten/hybride-warmtepomp/).

Bij mij kon iemand al binnen 2 dagen de situatie op komen nemen, en een week later is alles geplaatst. Begreep dat ze afspraken hebben met Intergas waardoor ze snel kunnen leveren. Zijn wel iets duurder (€7099).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
TheBaldEagle schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:08:
@KMvrtr Je kunt ook Hoppenbrouwers bellen (https://www.hoppenbrouwer...ucten/hybride-warmtepomp/).

Bij mij kon iemand al binnen 2 dagen de situatie op komen nemen, en een week later is alles geplaatst. Begreep dat ze afspraken hebben met Intergas waardoor ze snel kunnen leveren. Zijn wel iets duurder (€7099).
Bedankt voor het meedenken. (y)
Maar helaas. Komen ook niet in het Oosten.
Alleen Brabant-Zeeland zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
mjvrbk schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:55:
Dus P102 op 5 graden is logischer dan 15 graden (default)
Ik denk dat dit standaard op 15 graden staat zodat het opwarmen dan wat sneller gebeurt - als dat nodig is. Mijn ervaring is dat dit goed werkt. Het gasverbruik valt mee, ca. 0,5 tot 1 m3. Hoe kouder het buiten is, des te meer (langer) moet de warmtepomp werken om het water op temperatuur te krijgen. Het bijspringen was bij een koude ochtend alleen nodig voor het snel opwarmen van al het leidingwater tot 55 graden en daarna nam de pomp het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
Dat was ook mijn gedachte; de ketel geeft de warmtepomp een duwtje in de rug bij het opstarten.
En als ik het goed begrijp pas wanneer bij COP <2
Maar misschien begrijp ik het niet goed.

Er wordt ook geschreven:
Als de warmtepomp gemiddeld onder deze waarde (P101=2) draait, zal deze uitschakelen en verder gaan op de CV-ketel.
Als de warmtepomp is uitgeschakeld is de COP sowieso 0. Dus blijft de CV-ketel draaien.

Uit de reactie van @RuudMb begrijp ik dan weer dat de CV-ketel kortstondig draait en de warmtepomp verder gaat.

Intergas heeft P102=15 toch niet voor niets als standaard ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGrHSxRWk5mR4QwuzimM_vtMXpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5cnT8Xs3daT4QbfXJnC1Jghm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Dag allemaal, ik ben op zoek naar een hele stille hybride warmtepomp. Aanvankelijk de Quatt op het oog, met een geluidsvermogen van 55dB(A) of silentmode 52dB(A). Voor de Xtend zou het geluidsniveau 49db(A) zijn. Maar onduidelijk waar ik die mee moet vergelijken. Is hij echt zoveel stiller dan de Quatt?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ander vraagje, ook de CV ketel moet waarschijnlijk vervangen worden. De installateur raadt Intergas HRE aan, en niet de Xtreme 30. Volgens mij gewoon omdat hij daar goede ervaringen mee heeft ("goedkoper, gaat niet stuk en goedkoper in onderhoud"), en niet perse omdat hij goed matcht met de Xtend. Maar de HRE heeft een veel hoger minimum vermogen dan de Xtreme (7,3 vs 3,8kW). Maakt dat veel uit bij een hybride warmtepomp? Of wordt de situaties waarin op laag vermogen gedraaid moet worden, zeg 10 graden buitentemperatuur, sowieso getackeld door de warmtepomp? Of gaat de ketel vaak op een laag pitje bijdraaien om de warmtepomp te helpen?

We hebben overigens gewone radiatoren en geen vloerverwarming oid. Dus hij zal op 55 graden draaien.

Edit: soortgelijke vraag ook specifiek voor de Quatt gesteld, in het forum daarover. Conclusie: áls je voor nieuwe cv kiest, dan gaan voor zo laag mogelijk minimum vermogen, zeker als de meerkosten beperkt zijn. Dus de Xtreme. Maar ook het advies om hybride icm nieuwe CV over te slaan, en in een keer stap te maken naar full electric.

[ Voor 208% gewijzigd door Ysbeer op 08-10-2023 11:23 . Reden: nieuwe vraag ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thomasvt
Vandaag was de webinar over de Intergas Xtend en ik heb goed nieuws over het uitlezen van bijvoorbeeld Home Assistant.

Er komt binnenkort een update aan die het met MQTT mogelijk maakt de Xtend uit te lezen.

Terug te zien hier op 1:1:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Nice, can’t wait.
Zal hem als gebruiker zelf alleen niet kunnen updaten verwacht ik….. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Weerz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:33:
Nice, can’t wait.
Zal hem als gebruiker zelf alleen niet kunnen updaten verwacht ik….. :|
Dat is ook behandeld in de webinar :) je kunt de xtend verbinden met je WiFi (dit kan nu al)

En de updates worden er door middel van FOTA (Firmware OTA) op gezet. Je Xtend krijgt dus gewoon de nieuwste firmwares zonder dat je een monteur langs hoeft :)
Pagina: 1 ... 3 ... 36 Laatste