Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Mijn Xtend is geleverd in juni dit jaar en heeft Firmware versie V0.21- , web-app versie v0.1.6. Ik ben benieuwd of er nog meer versies in omloop zijn en/of dit de laatste versie is. Als de mede bezitters ook hun firmware versies zouden willen posten?
Bij mij is de installatie op 12 juli geplaatst en ook hier Firmware versie V0.21- , web-app versie v0.1.6.Chielp schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:11:
Vanmorgen mijn Xtend met de wifi laten verbinden. Ik had dit nog niet gedaan, maar de push updates wil ik natuurlijk wel graag ontvangen.
Mijn Xtend is geleverd in juni dit jaar en heeft Firmware versie V0.21- , web-app versie v0.1.6. Ik ben benieuwd of er nog meer versies in omloop zijn en/of dit de laatste versie is. Als de mede bezitters ook hun firmware versies zouden willen posten?
Als je in de webapp kiest voor firmware update, dan vraagt hij nog steeds om een lokaal bestand te uploaden.
Zou overigens wel handig zijn als, wanneer de Xtend dan toch verbonden is met wifi, de webapp via het interne netwerk bereikbaar zou zijn.
De Xtend krijgt een IP adres, dit is te pingen, maar verder geen reactie op port 80 (geen andere open poorten gevonden)
Zelf maakt de Xtend een connectie naar buiten over poort 8883, dus deze moet wel open staan naar buiten.
Mijn xtend zegt via web interface dat hij wel connected is met de gateway maar mijn gateway heeft m niet gekoppeld.
Bij andere familieleden werkt het allemaal wel naar behoren dus ben benieuwd waarom het bij mij niet werkt.
Helaas was dat intern nog onbekend over de ontwikkeling en wat dan de verwachting is.
Dat zal dus nog even op zich laten wachten.
Daarop ook gevraagd over het updaten, gezien ik ook alleen met lokale bestand kon updaten.
Maar als ze de MAC van de gateway ontvangen kunnen ze inzien en eventueel update.
Was niet nodig, draaide T0.30 wat de laatste versie was.
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Ik draai Firmware versie: V0.21-, web-app versie: v0.1.6Weerz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:53:
Was niet nodig, draaide T0.30 wat de laatste versie was.
Wanneer heb jij 0.30 gekregen? En hoe vraag je om nieuwe versies
Geen idee of het er al op stond of dat deze is geüpdate....
Ik heb intergas zelf gemaild, gezien ik wilde weten van de API.
Daarop ook met updates en hoe dat gaat.
Toen konden ze even voor me kijken

Je kan dus even via de website contact opnemen met ze.
[ Voor 98% gewijzigd door asccul op 12-10-2023 12:16 ]
Ik heb een tussenwoning uit de jaren 50, met een geïsoleerde vloer, vloerverwarming beneden, overbemeten radiatoren op de bovenverdiepingen, en overal nieuw HR++ glas. Gemiddelde dakisolatie.
Nu het 's nachts wat kouder wordt had ik verwacht om al lekker te kunnen proefdraaien en met de parameters te kunnen gaan spelen, maar het wil binnen niet onder de 21,5 zakken. Dit zal dus nog even moeten wachten. Ik heb de parameters zo staan dat het systeem zoveel mogelijk de warmtepomp gebruikt. De aanvoer staat op 35 graden. Ik heb de thermostaatknop van het vloerverwarming-verdeelblok helemaal open staan, en de pomp zit in een energysocket van homewizard. Als homewizard ziet dat de warmtepomp aanspringt, gaat de pomp van de vloerverwarming ook aan.
Gezien de volgende punten:
Noemenswaardig oppervlak vloerverwarming, grote radiatoren (maar ze zijn wel waterzijdig ingeregeld én hebben een thermostaatknop), ZEER beperkte ruimte op zolder waar ketel en binnenunit hangen, heb ik ervoor gekozen om geen buffervat te monteren. Mocht dit in de nabije toekomst problemen geven (extreem pendelen oid) dan zal ik ergens een klein buffervat monteren
Voor nu ben ik heel benieuwd naar ervaringen van anderen. Heeft iemand hem al wél noemenswaardig in gebruik nu het aan het afkoelen is? En zo ja, heb je bepaalde parameters veranderd met gewenst effect?
Ik zag in dit topic een screenshot van iemand die met maar enkele bedrijfsuren al een hele hoge hoeveelheid compressor starts heeft. Dit is iets wat ik deze winter wil gaan monitoren, en wat ik indien nodig hoop te kunnen minderen d.m.v. andere parameters.
De enige ervaring die ik nu heb ik dat de warmtepomp mijn woning 's nachts, in de stille modus, in 9 uur tijd van 21,5 naar 22 kan krijgen. Dit kostte mij 6kWh, en valt me alles mee met zo'n lage aanvoertemperatuur. Uiteraard is het nu wel makkelijk voor hem met een buitentemperatuur van 13 graden.
We hebben een 2-1 kap woning. Vloerverwarming.
Heb de thermostaat nu op 21 staan en heb op de warmtepomp vanaf installatie Homewizard socket erop geplaatst.
Nog wel een paar keer gespeeld met temperatuur om eens te kijken. Weet ff nu niet wat de aanvoer is op de warmtepomp. Vloerverwarming thermostaat op de leidingen staat op 38C.
Keer op 23C gezet, duurde best paar uur maar daar merkte je wel dat de vloer uiteindelijk warm was en zijn werk deed. Die zie je terug in de week versie van de donderdag. Die schiet eruit.
Gemiddeld pakt hij nu 300-400W om het op 21C te houden.
Bijgevoegd wat screenshots met dag, week, maand, jaar. Installatie was 30 juni.
/f/image/9wozYMLmPjtVJnzhcZUKR9hd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/l9PQvTHvjLlni6xyYATxHpBR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Szh8dHFQtMzndXZcOYue1XDx.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OHfj0Hi4s5YVjSCA871riKmD.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog 2 erbij van de warmtepomp zelf.
:strip_exif()/f/image/5gJE8xcHWE5oXFp13ftNxBNz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/alqEPElzdPFuQTAXRx4a18JX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Weerz op 13-10-2023 12:06 ]
GeluktWeerz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:47:
Je kan dus even via de website contact opnemen met ze.
Changelog zou leuk zijn, enige verandering is dat ik nu de druk van de cv installatie zie, dat was voorheen een '-'
@Weerz heb jij geen CV aangesloten? Of alleen niet via openterm? (Bij mij staat onder "CV" wel allemaal info van de CV ketel)Weerz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:11:
[ Voor 12% gewijzigd door Chielp op 13-10-2023 15:51 ]
Misschien nog een andere optie: in het installatievoorschrift is te vinden dat er ook een connector op de print is voor uitlezen met de Intergas Diagnotic Software, IDS. Dit is aansluiting X9.Thomasvt schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:31:
Vandaag was de webinar over de Intergas Xtend en ik heb goed nieuws over het uitlezen van bijvoorbeeld Home Assistant.
Er komt binnenkort een update aan die het met MQTT mogelijk maakt de Xtend uit te lezen.
Terug te zien hier op 1:1:45
Ik heb zelf goede ervaringen met het uitlezen van mijn CV ketel met de IDS software, en de IDS versie die ik heb is geheel in Python geschreven - dus alle commando's etc zijn terug te vinden.
Het liefst zou ik de Xtend op een vergelijkbare manier uitlezen; ik heb deze warmtepomp nog niet, maar hij lijkt me heel inteessant voor onze situatie.
Voor mijn CV was ik al aan het overwegen om een HomeAssistant integratie te bouwen, maar ik heb nog nooit een dergelijke HomeAssistant integratie geschreven.
Vinden anderen deze route (dus uitlezen via X9 poort ipv API) ook interessant en/of zijn er mensen die het evt samen willen ontwikkelen?
Jouw warmtepomp pendelt enorm. Zie hier wat hij bij mij doet:Weerz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:11:
Nice! Erg fijn als je het zelf kan doen, scheelt veel betaalde man uren![]()
We hebben een 2-1 kap woning. Vloerverwarming.
Heb de thermostaat nu op 21 staan en heb op de warmtepomp vanaf installatie Homewizard socket erop geplaatst.
Nog wel een paar keer gespeeld met temperatuur om eens te kijken. Weet ff nu niet wat de aanvoer is op de warmtepomp. Vloerverwarming thermostaat op de leidingen staat op 38C.
Keer op 23C gezet, duurde best paar uur maar daar merkte je wel dat de vloer uiteindelijk warm was en zijn werk deed. Die zie je terug in de week versie van de donderdag. Die schiet eruit.
Gemiddeld pakt hij nu 300-400W om het op 21C te houden.
Bijgevoegd wat screenshots met dag, week, maand, jaar. Installatie was 30 juni.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/LUuweuxo9upXuzm8dwqdGq18.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IWoj1l7bXDEGQPqWfDyt1xwG.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperatuur staat op 21C waar hij door de dag heen en nacht aangaat om de woonkamer hierop te houden. Als ik in mijn HA sensoren kijk, blijft dit netjes constant in temperatuur.
Gezien het vanaf vannacht wat kouder is en blijft. Is dit van vandaag. Net wel even op 22C gezet. Dan zie je dat hij continu 1100W trekt.
/f/image/TVU00qv1Vpz6p7Pl2cEEk6S4.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben absoluut geen kenner.Weerz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:43:
Ben niet zo bekend met pendelen![]()
Temperatuur staat op 21C waar hij door de dag heen en nacht aangaat om de woonkamer hierop te houden. Als ik in mijn HA sensoren kijk, blijft dit netjes constant in temperatuur.
Gezien het vanaf vannacht wat kouder is en blijft. Is dit van vandaag. Net wel even op 22C gezet. Dan zie je dat hij continu 1100W trekt.
[Afbeelding]
Maar volgens mij is dat laatste grafiekje nog steeds pendelen.
Hij piekt en valt steeds weer terug, inplaats daarvan hoort een warmtepomp zo lang mogelijke runs te draaien, waarbij hij een continue vermogen vraagt.
Dus niet die 'zaagtand' die ik bij jou zie.
Dat pendelen is blijkbaar héél erg slecht voor de levensduur van je warmtepomp.
Maar daar kunnen er hier een boel veel meer over vertellen.
Als ie inderdaad nog steeds pendelt zou ik er in ieder geval wel werk van maken.
[ Voor 10% gewijzigd door KMvrtr op 15-10-2023 15:55 ]
Als met 'pendelen' bedoeld wordt het aan/uit schakelen (pieken en dalen in de grafiek): zou het dan kunnen dat de thermostaat dit 'pendelen' veroorzaakt?
Hangt in de woonkamer met vloerverwarming, radiatoren staan uit boven.
Temperatuur laten we op 21C dag/nacht. Wellicht daarom.
Zal in het pendelen duiken en kijken wat er kan.
Staat nu op 22C en draait hij nu al paar 2 uurtjes op 1100W.
Is he vloerverwarming verdeler aangepast naar een pomploze uitvoering?Weerz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:26:
Thermostaat is eveneens van intergas. De comfort.
Hangt in de woonkamer met vloerverwarming, radiatoren staan uit boven.
Temperatuur laten we op 21C dag/nacht. Wellicht daarom.
Zal in het pendelen duiken en kijken wat er kan.
Staat nu op 22C en draait hij nu al paar 2 uurtjes op 1100W.
Goede ervaring met ze en krijg netjes antwoord steeds. Zal met ze uitzoeken wat er aan de hand is.
@Ramon_1984
Nee, vloerverwarming is zoals deze op gas werkte.
Met pomp en thermostaatkraan erop.
:strip_exif()/f/image/9rHEMmNzINDq3a7imANerazI.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het goede had dit wel aangepast moeten naar een pomplozoze verdeler.Weerz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:33:
Ik ga zeker contact opnemen met Intergas.
Goede ervaring met ze en krijg netjes antwoord steeds. Zal met ze uitzoeken wat er aan de hand is.
@Ramon_1984
Nee, vloerverwarming is zoals deze op gas werkte.
Met pomp en thermostaatkraan erop.
[Afbeelding]
Nu zit jij met een warmtepomp die zijn vermogen niet kwijt kan in de vloerverwarming.
Geloof je gelijk, ben wel benieuwd naar anderen die de Xtend hebben laten plaatsen met vloerverwarming. Volgens mij is de opzet die wij hebben de redelijke standaard met gas!? Dan zou dit een standaard moeten zijn/worden in plaatsen en dat dit aangepast wordt op de vloerverwarming.
Wellicht heb ik het mis, dit is niet mijn expertise gebied. Maar leer graag en ben vandaag veel te weten gekomen al
Neej het hoe lager de aanvoer temperatuur, hoe hoger de flow.VySio schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:30:
Bij een cv ketel stel je het vermogen zo laag als nodig is in. Daardoor krijg je een lage flow icm een lage temperatuur. Moet je de flow bij de warmtepomp ook niet gewoon laag zetten? En als dat zo is: is een verdelerpomp dan zo erg?
Een 5kw warmtepomp heeft een debiet van ongeveer 14 liter p/m nodig
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
De verdeler die je nu hebt is inderdaad standaard bij een warmtebron met hoge aanvoertemperatuur. Het is een hydraulisch neutraal blok dat zelf een bepaald hoeveel van het warme aanvoerwater de vloer in gaat. Dit betekent dat er veel warm water direct de retourleiding in gaat. Je kunt zo'n verdeelblok aanpassen door de pomp te verwijderen en die gaten af te doppen, en de aanvoerleiding op het andere deel van het blok te monteren. In die situatie moet al het aanvoerwater eerst door de vloer heen voordat het terug de aanvoerleiding in kan.
Maar:
Ik heb ook zo'n hydraulisch neutraal blok (welke ik later misschien nog aanpas) en bij mij pendelt te warmtepomp niet zo.
Ik heb wèl nog 3 hele grote radiatoren op de bovenverdieping hangen, en 1 in de hal.
Wellicht kan hij daar genoeg warmte in kwijt om niet te pendelen.
Hoe zit dat bij kou thuis? Heb jij alleen vloerverwarming?
In dat geval zou dat het pendelen wel kunnen verklaren, aangezien de retourtemperatuur van de warmtepomp dan heeel snel de aanvoer volgt, en hij z'n warmte dus niet kwijt kan. Dit kun je zelf in het dashboard van de xtend zien.
Ik heb in dit topic nog geen item gelezen over geluidsoverlast van de buitenunit. Sinds een maand is deze op de buitenmuur bevestigd. Nu het kouder wordt wordt de geluidsoverlast erger. Ik vind het echt veel geluid. Ik had dat niet verwacht. Heeft iemand ervaringen met het dempen van het geluid. Bijv. Andere dempers of een omkasting? Wellicht een bouwtekening van een omkasting? Het meeste geluid komt van de achterkant.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het volgende topic is heel interessant:Chrisho schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:23:
Geluidsoverlast buitenunit.
Ik heb in dit topic nog geen item gelezen over geluidsoverlast van de buitenunit. Sinds een maand is deze op de buitenmuur bevestigd. Nu het kouder wordt wordt de geluidsoverlast erger. Ik vind het echt veel geluid. Ik had dat niet verwacht. Heeft iemand ervaringen met het dempen van het geluid. Bijv. Andere dempers of een omkasting? Wellicht een bouwtekening van een omkasting? Het meeste geluid komt van de achterkant.
Trillingen warmtepomp dempen
TLDR (wat ik persoonlijk zou overwegen): Qua veren lijken die van Soleco (groen/blauw is tot 55kg) top te werken. Tussen muur en beugel kun je nog rubberen matjes plaatsen en eventueel nog rubberen pluggen voor de schroeven in de muur.
Goede omkastingen zou ik niet weten, maar ik ben zelf t.z.t. nog wel op zoek naar een mooi exemplaar.
[ Voor 46% gewijzigd door SmiGueL op 16-10-2023 09:29 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Dat is balen! Een vrees van veel warmtepompaspiranten. Wel verrassend, want hij zou volgens de specificaties heel stil moeten zijn, stiller dan de Quatt zelfs. Maar via de achterkant… zou het resonantie zijn? Dan is er met trillingsdempers nog hoop…Chrisho schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:23:
:strip_exif()/f/image/VfbfC2DIen8oXUqdypfi70zI.jpg?f=fotoalbum_large)
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Ik maak gebruik van de stille modus. Dan draait de pomp niet op vol vermogen en is daarom wat stiller. Voor mij hielp dat genoeg.Chrisho schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:23:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eW0VTtvjCFEXz8Syle8LkvKZ.png?f=user_large)
Ik heb sinds kort een Xtend laten installeren naast mijn HRE36/30.
Geluidsniveau valt mij mee (buitenunit hangt aan de zijgevel). Wat mij opvalt is dat de aanvoertemperatuur nauwelijks boven de 30 graden komt, terwijl ik deze op 45 graden heb ingesteld. Voordat ik de Xtend had, pompte de HRE met gemak 40/45 graden rond.
Heeft dit te maken met hoe de thermostaat is geprogrammeerd? De ondergrens staat op 18 graden en wanneer wij thuis zijn 19 graden. Nu had het vanmiddag om 14.15uur richting de 19 graden moeten zijn, maar de Xtend is nu (17.00uur) nog steeds aan het verwarmen en zit op 18,5 graden. Bepaalt de Xtend dan zelf hoe snel/warm deze functioneert? Ik dacht dat wanneer je de aanvoer op 45 graden zet dat er dan ook 45 graden door de Xtend wordt aangemaakt.
Ik heb de pomp bij de verdeler op de laagste stand gezet of heb ik deze pomp icm een Xtend niet meer nodig? Hebben jullie verder nog tips om de aanvoertemperatuur omhoog te krijgen? Het mag van mij wel iets sneller opwarmen; helemaal wanneer het straks misschien nog kouder wordt.
Lees al een tijdje hier mee, wij hebben in het voorjaar besloten een Xtend te plaatsen als aanvulling op de in oktober 2022 geplaatste Intergas HRE.Weerz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:43:
@Ramon_1984
Geloof je gelijk, ben wel benieuwd naar anderen die de Xtend hebben laten plaatsen met vloerverwarming. Volgens mij is de opzet die wij hebben de redelijke standaard met gas!? Dan zou dit een standaard moeten zijn/worden in plaatsen en dat dit aangepast wordt op de vloerverwarming.
Wellicht heb ik het mis, dit is niet mijn expertise gebied. Maar leer graag en ben vandaag veel te weten gekomen al
WP is op 4 september geplaatst, maar vanwege het warme weer heeft e.e.a. nog niet gedraaid, tot afgelopen vrijdag.
Ik lees e.e.a. uit via een OpenThermGateway in Domoticz evenals stroomverbruik van diverse apparaten, waaronder nu de Xtend.
Vrijdag en zaterdag constateerde ik dat de WP stond te 'pendelen', zonder toename van de temperatuur in huis. Xtend kreeg een warmtevraag van minder dan 30 gr en gaf CV water van 28-32 gr. Op de vloerverwarmingsaansluiting zit ook bij ons een pomp voor het mengen van het water. Deze wordt gestuurd door een ‘pompschakelaar van 35gr’. Aangezien die temperatuur niet werd aangeboden bleef de pomp uit en werd er dus geen water door de vloer gestuurd. Retourwater is dan snel op temperatuur, waardoor de WP afslaat.
Net als DaanTriple7 heb ik de pompschakelaar uit het circuit verwijderd en een energysocket geplaatst die ingeschakeld wordt als de WP aanslaat. Daarmee heb ik gisteren en vandaag een situatie gecreëerd, waarmee de WP het grootste deel van de dag stabiel draait (geen pieken) op een variërend niveau dat (volgens mij) past bij de variërende warmtevraag.
Ik had ook verwacht dat de installateur hier alert op zou zijn geweest, want ook mijn beeld is dat dit soort vloerverwarmingsverdelers vrij standaard zijn.
Zelf het wijzigen van de pomp, gaat helaas boven mijn expertise. Lees op een aantal sites dat het verwijderen van zo’n pomp vaak is met een full electric versie. Gezien het risico anders is met te hoge temperatuur met CV. Natuurlijk kan je die ook instellen op 40 op verwarming.
Wij hebben een pomp van Grundfos, Alpha2 L 15-60.
Die heeft bepaalde settings lees ik in pomp. Is dat niet in te stellen dat deze continu werkt in druk en snelheid? En de thermostaat op de verdeler lager zetten zodat die eerder aan gaat?
Sla wellicht de plank volledig mis, maar waar ik al mee begon. Dit is nieuw, maar leerzaam.
Merk wel dag de vloerverwarming gewoon werkt en de vloer warm is….
Heb (nog)geen smartplug op de pomp in stroomverbruik. Zie dus niet wanneer hij aan gaat.
Lekker warm vloertje inderdaad nu het goed werkt
Zoals ook in een reactie op @Weerz aangegeven ben ik geen expert, maar lerende.DaToolman schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:13:
Hoi,
Ik heb sinds kort een Xtend laten installeren naast mijn HRE36/30.
Geluidsniveau valt mij mee (buitenunit hangt aan de zijgevel). Wat mij opvalt is dat de aanvoertemperatuur nauwelijks boven de 30 graden komt, terwijl ik deze op 45 graden heb ingesteld. Voordat ik de Xtend had, pompte de HRE met gemak 40/45 graden rond.
Heeft dit te maken met hoe de thermostaat is geprogrammeerd? De ondergrens staat op 18 graden en wanneer wij thuis zijn 19 graden. Nu had het vanmiddag om 14.15uur richting de 19 graden moeten zijn, maar de Xtend is nu (17.00uur) nog steeds aan het verwarmen en zit op 18,5 graden. Bepaalt de Xtend dan zelf hoe snel/warm deze functioneert? Ik dacht dat wanneer je de aanvoer op 45 graden zet dat er dan ook 45 graden door de Xtend wordt aangemaakt.
Ik heb de pomp bij de verdeler op de laagste stand gezet of heb ik deze pomp icm een Xtend niet meer nodig? Hebben jullie verder nog tips om de aanvoertemperatuur omhoog te krijgen? Het mag van mij wel iets sneller opwarmen; helemaal wanneer het straks misschien nog kouder wordt.
Nadat vrijdag/zaterdag bij ons in huis nauwelijks verwarming had plaatsgevonden heeft de Xtend de hele zondag nodig gehad om (vanaf 5:30 19,1 gr) op te warmen naar ca 20,5 gr rond 15:00 uur. Opgenomen vermogen bijna continu 900-1000 Watt. CV water (klopt wel met warmtevraag) oplopend van 30 gr naar max 36 gr.
Zoals aangegeven zijn dit de eerste dagen van het seizoen die we nu stoken en we hebben een zelflerende thermostaat en dan ook nog eens voor het eerst met een max aanvoertemp van 40 gr (was 60-65 gr voordat we een warmtepomp hadden) dus wellicht ook nog een beetje inregeltijd nodig.
Overigens hadden we vorig seizoen (met max aanvoertemp 60-65 gr en een pompschakelaar die bijmengde tot 35-40 gr in de vloerverwarming) ook wel 5-6 uren nodig om 's morgens van 19,1 weer op 20,5 uit te komen.
Heb daarbij ook de indruk dat de ketel alleen wel altijd die 60-65 gr leverde en ik zie inderdaad dat de Xtend niet op de max aanvoertemp begint. Sterker nog ik heb afgelopen dagen nog geen 40 gr aanvoer gezien.
Heeft iemand al een andere optie geprobeerd dan OpenTherm?Standaard: Externe (OpenTherm) kamerthermostaat
De ruimteverwarmingstaak zorgt ervoor dat water op juiste temperatuur door de vloerverwarming of radiatoren loopt. Er zijn meerdere regelstrategieën mogelijk, ook een combinatie van meerdere. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘interne’ en ‘externe’ regelmodi.
Bij de interne regelmodi is de aanvoertemperatuur leidend. Het systeem maakt gebruik van een weersafhankelijke regeling (WAR), derhalve van de buitentemperatuur en ingestelde stooklijn.
Bij de externe regelmodi wordt de aanvoer bepaald door een externe kamerthermostaat (vanuit de fabriek is deze waarde actief). Daarnaast zijn er ook AAN/UIT CV modi. Deze vallen ook onder de externe regelmodi.
/f/image/y6krxCwqcsiw6m9QxJW7IauX.png?f=fotoalbum_large)
Kan je ergens een mooie stooklijn instellen?Thomasvt schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:30:
Ik zat te kijken bij de instellingen van de Xtend, specifiek P202: Ruimteverwarmingsregeling
[...]
Heeft iemand al een andere optie geprobeerd dan OpenTherm?
[Afbeelding]
Als dat kan zou ik eens war + ruimte compensatie proberen
@Weerz als je de vloerverwarming verdeler aanpast kan je zeer waarschijnlijk je woning verwarmen met 28 /30 graden.
Wat betreft de pomp verdeler, is het handig om deze op een andere setting te zetten?
Hij staat nu op PP2(Fabrieksinstelling).
Maar gezien de warmtepomp, kan ik me voorstellen dat een andere hiervoor beter is. Zoals een II of III in continue. Maar dat is puur op wat ik lees in wat het doet.
/f/image/6RN3i35R3mzvbj23jngG5ey2.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik had verwacht dat er meer stroom verbruikt ging worden. Ik heb niks aangepast aan de instellingen na installatie.
| Losing my religion |
@tzeunis dat is zeker niet ok. Ik heb gisteren 0,9 m3 gas verbruikt, maar dat was 2x douchen en 1x het bad vullen. De Xtend heeft 11kw verbruikt en het hele huis op 20 graden weten te houden.tzeunis schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:13:
Hi allen, laatste dagen de WP aan het draaien gehad, maar hij verbruikt veel gas. Vandaag 7m3 gas en amper 2kw stroom. Nu is mijn tarief nog 20 cent per kw stroom en 74 cent voor een m3 gas. Dit is nog tot eind jan 2024.
Maar ik had verwacht dat er meer stroom verbruikt ging worden. Ik heb niks aangepast aan de instellingen na installatie.
Ik gebruik Domoticz in plaats van HA maar ik kan in Domoticz via de gateway perfect aflezen wat de start/stops van de Xtend zijn. Ik heb even in de code gedoken en ik zie dat Domoticz
http://<username>:<password>@<ip gateway>:/protect/data.json?heater=0 opvraagt. Achter IO staat een getal, (In mijn geval 10):
bool pumpActive = (io & 0x02) > 0;
bool tapFunctionActive = (io & 0x04) > 0;
bool burnerActive = (io & 0x08) > 0;
Bij mij is de pomp dus actief en de burner actief.
Ik schrok vanmorgen wel. Als je kijkt naar de stats (in de Intergas app of op de Xtend zelf) zie je "huidig", "vorige dag" en "totaal". Gister avond rond 23 uur stond hier 55 Kwh en vanmorgen 66. Ik was even bang dat ik deze nacht 11 Kwh had verbruikt, maar de totaal kolom wordt alleen om 0:00 geupdated. "Vandaag" zit hier dus niet bij en moet je met een slimme stekker meten.
Jou gas verbruik is dus niet ok! Snel de installateur bellen en vertellen dat als hij niet snel langs komt om de instellingen na te lopen hij over 1/2 jaar een aantal flinke claims tegemoet kan zien van adressen waar hij de Xtend nog meer niet heeft afgesteld.
Kan je meer delen over opzet van het huis en de CV/Xtend hoe dit is aangesloten?
-----
Inmiddels zelf via Intergas hulp gehad het gedrag van de Xtend en is deze vanaf afstand even goed door de controle heen gegaan om te kijken wat het is.
We hebben een Nefit ketel, spreekt geen Opentherm, en is deze middels aan/uit op de Xtend aangesloten.
Hierdoor komt de Xtend in een noodloop heb ik begrepen en daar komt dit gedrag vandaan.
Daarna gebeld met onze installateur De Eilanden, was geen probleem en gaan we gelijk oplossen voor je.
Ze komen volgende week een converter plaatsen op de Nefit/Xtend, zodat deze wel Optherm kan.
Daarmee zou het opgelost moeten zijn.
Erg blij met de support van Intergas en het onderzoek!
[ Voor 66% gewijzigd door Weerz op 18-10-2023 08:06 ]
Bij mij is het gasverbruik tot nu toe hooguit 1 m3 per dag, incl. douchen en koken. Dat was het ook in april dit jaar. Staat alles bijvoorbeeld daadwerkelijk default? De installateur kan ook iets verkeerd hebben ingesteld. Mijn suggestie: loop de settings na van de warmtepomp en kijk welke gewijzigd zijn t.o.v. default. Dat zie je snel genoeg. Als dat allemaal OK lijkt kan je altijd nog installateur of verdere support zoeken.tzeunis schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:13:
Hi allen, laatste dagen de WP aan het draaien gehad, maar hij verbruikt veel gas.
Tot 9:30 niet boven de 4 gr buitentemp geweest, maar niettemin heeft de Xtend gedraaid (ik had de indruk dat er onder de 5 gr op de CV ketel zou worden overgeschakeld).
Wel in de grafieken te zien dat er meerdere malen een dip in de CV temperatuur zit. Komt volgens mij van het ontdooien, want die teller staat inmiddels op 10x.
Zo te zien zijn er 3 momenten vanochtend geweest waarop de CV ketel toch even is bijgesprongen (gasverbruik 0,047 m3 + 0,029 m3 + 0,086 m3). Dat lijken de momenten waarop de warmtevraag groter is dan de Xtend kan invullen gezien de lage buitentemperatuur.
Al met al tevreden over hoe e.e.a. nu draait.
Zie nog wel een beetje pendelen (kwartiertje aan en dan kwartiertje uit) als er langere tijd een warmtevraag is van 25 gr. Wellicht kan de Xtend dat niet helemaal aan, want zodra de warmtevraag naar 26 gr gaat is dat pendelen voorbij.
Dus storingsdienst gebeld, maar die hebben het kennelijk zo druk dat onduidelijk is of/wanneer ze deze week langskomen.
/f/image/tyhXWO65V8L2HpPW1gtjjFnE.png?f=fotoalbum_large)
Zien jullie hier vreemde dingen die voor kunnen zorgen dat hij helemaal niets lijkt te doen?
Voor de volledigheid is de Xtend aangesloten via openterm op een Tado thermostaat, en er hangt een Intergas Kompakt HRE 30/36 naast.
[ Voor 6% gewijzigd door TheBaldEagle op 18-10-2023 14:49 ]
Volgens de ketel is de huidige waterdruk 1,9 Bar. Dat zou het issue dus niet mogen zijn.Skippy711 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:59:
Wellicht de waterdruk in het CV circuit, daar staat nu geen waarde. Ik weet dat er onder een bepaalde minimum waarde storing wordt gemeld. CV weer vullen/op druk brengen zou je zelf waarschijnlijk kunnen.
Bedankt voor het meedenken.
Geen expert, maar wat ik zo snel zie.
Aanvoertempratuur en retour zijn erg laag.
Die komen bij mij rond de 35/38, wat dus prima is voor vloerverwarming. Zie ook de screenshots in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76823788
Kan je zien wat hij aan stroom nu doet?
In jou screenshot zie ik ook wel wat verschillen met die van mij, maar dat kan niks zijn.
Je geeft aan dat het 17C was, maar zie dat het nu 18 bij je is in de screenshot?
1C verschil, dat duurt bij ons wel een aantal uur voordat deze 1C hoger is. Daarom kies ik ervoor om de temperatuur contact te laten op 21C.
Maar goed om zeker na te lopen door leverancier.
[ Voor 37% gewijzigd door Weerz op 18-10-2023 15:23 ]
Om daar op in te haken, ik heb ook navraag gedaan bij Tado om te vragen welke mogelijkheden er zijn om te de Tado te koppelen op de Xtend, bij mij werd aangegeven dat dit op het moment nog niet mogelijk is omdat je dan problemen (zoals te veel pendelen) kan krijgen en de hystereses niet kloppen voor een combinatie met warmtepomp.TheBaldEagle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:47:
Zien jullie hier vreemde dingen die voor kunnen zorgen dat hij helemaal niets lijkt te doen?
Voor de volledigheid is de Xtend aangesloten via openterm op een Tado thermostaat, en er hangt een Intergas Kompakt HRE 30/36 naast.
Denk idd goed om te laten nakijken.
Als ik je screenshot zie, lijkt het alsof hij de CV ook aanroept, gezien de rechterkant.
Wat betreft de 240, bedoel je denk ik W en geen Kwh. Dat zou veel zijn.
Heb een stroommeter op de warmtepomp zitten die je kan uitlezen? Of een P1 meter op de meterkast.
Indien het laatste met P1, zet de verwarming uit, wacht ff 15 min. Kijk dan wat er aan stroom wordt gedaan als 0 meting. Dan weer verwarming aan en kijk wat het doet na x min.
Als de warmtepomp goed draait, zal hij rond de 1000W of hoger doen.
Over het Tado heb ik wel wat zaken gelezen dat het (nog)niet lekker werkt met warmtepompen.
Om die uit te sluiten zou ik, mits mogelijk, het even omzwaaien.
[ Voor 12% gewijzigd door Weerz op 18-10-2023 15:45 ]
Ben geen expert, maar als alle leidingen koud zijn gaat er iets niet goed.TheBaldEagle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:39:
@Weerz De warmtepomp trekt vrij constant ca 240kwh. Daarmee lijkt hij dus wel iets te doen, en temperatuur is inderdaad vandaag van vanmorgen tot nu opgelopen 17,4 naar 18,1. Alle leidingen van en naar de CV ketel en Xtend (ook de vloeistof en gasleidingen) zijn echt koud. Alsof er dus helemaal niets gebeurd.
Balen dat ze dit niet snel op kunnen pakken. Maar dat zie/hoor ik bij heel veel bedrijven en in allerlei branches.
Hopelijk is het 'gewoon' personeelstekort. En niet domweg een niet zo best draaiend bedrijf.
Heb je vloerverwarming?
Daarvan lees/hoor ik vooral dat je die beter helemaal niet lager kunt zetten.
Warmtepompen zijn wel efficient (als ze werken
Dus bij vloerverwarming is het voor zover ik weet over het algemeen zuiniger en voordeliger om een constante temperatuur aan te houden.
M'goed, daar heb je nu natuurlijk ook even niks meer aan.
Hopelijk is het snel opgelost. Zeker met een paar heel koude dagen voor de boeg.
@KMvrtr Ik heb aan de laag temperatuur vloerverwarming geen wijzigingen gedaan. Temperatuur stond voorheen ook al op ca 38-40 graden. Mijn huis is namelijk zowel boven als beneden voorzien van vloerverwarming en heeft geen radiatoren.
@Dedier Inmiddels heb ik ook de thermostaat vervangen, om te kijken of dat soelaas bied, maar ik zie (nog) geen verschil
Dan wordt het toch even de expert binnen halen verwacht ik.
Zoals hierboven is te lezen bij anderen, is het in verbruik rond de 1000W als deze staat te draaien.
Met 240w gaat die het niet redden.
Maar wat er dan mis is, dat is echt de experts verwacht ik.....
Ik heb vrijwel dezelfde opstelling Xtend, Tado met Opentherm, Intergas HREco 24. Plaatje in bijlage. De afwijkingen in getallen zijn te zien maar het zegt mij eerlijk gezegd niet veel. Het lijkt net of de warmtepomp z'n warmte niet kwijt kan, vanwege die belachelijk hoge persgastemperatuur t.o.v. die van mij.TheBaldEagle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:47:
:strip_exif()/f/image/mfPGmTXlvHoIzxsNDVkAo6yx.jpg?f=fotoalbum_large)
Die ervaring heb ik niet (sinds april), gewoon koppelen, Opentherm instellen en ik zie geen bijzonderheden. De praktijk is dus kennelijk anders.Dedier schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:18:
[...]
Om daar op in te haken, ik heb ook navraag gedaan bij Tado om te vragen welke mogelijkheden er zijn om te de Tado te koppelen op de Xtend, bij mij werd aangegeven dat dit op het moment nog niet mogelijk is omdat je dan problemen (zoals te veel pendelen) kan krijgen en de hystereses niet kloppen voor een combinatie met warmtepomp.
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen en of het aantal starts stops een beetje normaal is. Zelf had ik ook bedacht dat Tado wel mogelijk zou zijn, maar op advies van Tado zelf, toch maar de Tado van oude systeem weg gehaald en Intergas opgehangen. Mocht het toch stabiel werken, lijkt het mij een prima oplossing.RuudMb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:35:
[...]
Ik heb vrijwel dezelfde opstelling Xtend, Tado met Opentherm, Intergas HREco 24. Plaatje in bijlage. De afwijkingen in getallen zijn te zien maar het zegt mij eerlijk gezegd niet veel. Het lijkt net of de warmtepomp z'n warmte niet kwijt kan, vanwege die belachelijk hoge persgastemperatuur t.o.v. die van mij.[Afbeelding]
Wel geïnteresseerd, zijn er ook radioatoren aanwezig, met Tado radiator knop? Want deze kunnen een radiator helemaal afsluiten en dat zou de flow van de warmtepomp kunnen beperken, dat op zijn beurt weer zorgt voor pendelen (zo ver ik de theorie begrijp

Ik heb gewone radiatoren zonder Tado radiatorknop, geen vloerverwarming.
:strip_exif()/f/image/kuIf0Cca73mzIQSPrybBF1EL.jpg?f=fotoalbum_small)
[ Voor 13% gewijzigd door RuudMb op 18-10-2023 18:32 . Reden: verkeerde link naar afbeelding ]
Ik heb hetzelfde gehad. De koelgasleidingen werden ook niet warm (ondanks de hoge persgas). Bij mij bleek er nog een ventiel tussen te zitten. Toen deze verwijderd was werden de leidingen warm (verder kan ik je helaas niet helpen, want het werkt nog steeds niet bij mij.)TheBaldEagle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:47:
Mijn Xtend is al enige tijd aangesloten, maar nog niet echt nodig geweest. Vandaag terug gekomen van een vakantie, en omdat het huis inmiddels behoorlijk koud was (17 graden) de thermostaat maar eens aangezet. Inmiddels zijn we al behoorlijk wat uurtjes verder, maar heb de indruk dat het systeem momenteel helemaal NIETS doet. De aan en afvoerleidingen blijven heel koud, en we woonkamertemperatuur loopt wel iets op mar heb de indruk dat dat vooral door ze zon komt.
Dus storingsdienst gebeld, maar die hebben het kennelijk zo druk dat onduidelijk is of/wanneer ze deze week langskomen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/BHT3nT5zbruNURWLaWQ2v3c7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bkVQbirtX6kz6D2X71Me1B6G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door VySio op 18-10-2023 19:33 ]
Overigens heb ik niet hetzelfde issue. Zie hier mijn situatie:
:strip_exif()/f/image/p59dJQE7W7XqWH49ukDhxags.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door TheBaldEagle op 18-10-2023 20:35 ]
Er zit waarschijnlijk te te weinig koelvloeistof in mijn systeem. Mijn installateur is nogal aan het klooien. Ik vermoedt ook een lekkage.TheBaldEagle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:01:
@VySio Je maak me wel nieuwsgierig. Na het verwijderen van het ventiel werden de leidingen wel warm, maar je probleem bestaat nog steeds? Heb je dat ventiel dan zelf verwijdert?
Overigens heb ik niet hetzelfde issue. Zie hier mijn situatie:
[Afbeelding]
Maar goed, je zou nog kunnen checken of de servicekraan van de buitenunit open staat met een flinke inbussleutel. Ze moeten de koelvloeistof namelijk afpompen als ze met de leidingen bezig gaan, als de vloeistof dan in de buitenunit zit dan doen ze het servicekraantje dicht en dan zit het er in vast.
Althans zo begreep ik het. Maar ik ben geen expert, doordat ik zo veel problemen heb weet ik inmiddels er wel veel van
Inmiddels heb ik ook de buitenunit gecontroleerd, maar daar staan beide kraantjes netjes open. ik vrees dat ik dus "gewoon" geduld zal moeten hebben. De installateur liet zojuist weten dat ze nog steeds niet kunnen vertellen wanneer er een monteur langskomt.VySio schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:23:
Maar goed, je zou nog kunnen checken of de servicekraan van de buitenunit open staat met een flinke inbussleutel. Ze moeten de koelvloeistof namelijk afpompen als ze met de leidingen bezig gaan, als de vloeistof dan in de buitenunit zit dan doen ze het servicekraantje dicht en dan zit het er in vast.
De slogan "Binnen 24 uur is het opgelost. Gegarandeerd!" hebben ze alvast niet waargemaakt...
That's putting it mildly...TheBaldEagle schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:30:
[...]
De slogan "Binnen 24 uur is het opgelost. Gegarandeerd!" hebben ze alvast niet waargemaakt...
Misschien eens even kijken wat er precies in hun algemene voorwaarden staat hierover.
Sterkte in ieder geval!
Super dankbaar voor de hulp
[ Voor 5% gewijzigd door TheBaldEagle op 19-10-2023 19:04 ]
Hoe verbind je de Xtend dan met je wifi? Enige wat ik tot nu toe heb kunnen doen is (zoals al eerder in dit topic beschreven) op de knop drukken en met het eigen wifi netwerkje van de Xtend verbinden. Gewoon vanuit het netwerk verbinding maken met de Xtend is mij nog nooit gelukt.Thomasvt schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:36:
[...]
Dat is ook behandeld in de webinarje kunt de xtend verbinden met je WiFi (dit kan nu al)
En de updates worden er door middel van FOTA (Firmware OTA) op gezet. Je Xtend krijgt dus gewoon de nieuwste firmwares zonder dat je een monteur langs hoeft
Helaas kun je de Xtend tot nu toe alleen maar pingen, nog geen API/Webinterface oid
Ik heb een offerte liggen om een xtend te laten installeren. We hebben in 2019 een nieuwe Intergas Hre CW4 laten installeren, dus de meest logische stap is een Intergas Xtend (huis uit 1972 is niet geschikt voor full electric). Bij de offerte wil ik tegelijk zonnepanelen laten leggen, zodat het verbruik hiervandaan komt c.q. "gecompenseerd" wordt (zolang dat nog rendabel is, maar dat is een ander verhaal).
Leuk om hier ervaringen in dit forum te lezen (met uiteraard de problemen links en rechts, maar dat houd je altijd).
Ik zit wel heel erg in twijfel voor de installatie van de Xtend. Zoals zoveel gemeentes, zijn ze hier ook aan het onderzoeken om van het gas af te gaan. Één van de opties is hier een warmtenet (van kassen of rest warmte uit de Rotterdamsehaven). Voor dit eventueel gerealiseerd gaat worden, verwacht ik momenteel dat het nog zeker 10 jaar duurt. Maar of je nu blij moet zijn met een warmtenet, dat weet ik nog niet zo. Als je een beetje gaat Googlen kom je toch eigenlijk tot de conclusie dat je momenteel meer kwijt bent aan een warmtenet dan aan gas cv ketel. (ook als ik mijn verbruik doorreken met de tarieven)
Nu zie ik ook mensen die kijken om een hybride warmtepomp aan het warmtenet te hangen. Normaal springt je CV bij als je hybride warmtepomp het niet trekt en dat zou nu het warmtenet kunnen zijn. (theoretisch gezien). Ik ben geen techneut, dus geen idee of zoiets ook daadwerkelijk uitvoerbaar is. En dan vooral de vraag, zou dat met de Intergas Xtend mogelijk zijn? Dan zou het veel interessanter zijn om de keuze nu te maken voor installatie.
Ik ben benieuwd of hier iemand al ervaring mee heeft of technisch inzicht heeft om hier een zinnig antwoord op te geven.
Net als vele lees ik al een tijdje mee, om te zien wat te bevindingen zijn van andere Xtend eigenaren.
Onze Xtend is eind juni geïnstalleerd en sinds een week in gebruik genomen. Na installatie werkte de Xtend zoals die zou moeten. Uiteraard hebben wij zo’n geval die meteen in storing schiet zodra hij het voor het echt moet gaan doen
Even kort mijn opstelling:
Nieuwbouw woning uit 2016, goed geïsoleerd. Xtend gekoppeld aan een 7 jaar oude Intergas HREco 36/30. Deze wordt bediend door een Tado draadloze thermostaat in de woonkamer waar 50m2 vloerverwarming (vvw) ligt verdeeld over 7 groepen. Een zoneklep (Honeywell VC4013) scheid de begane grond met de bovenverdieping. Deze klep wordt bedient door een bedrade slimme thermostaat van Tado, opstelling is geheel volgens installateurs handleiding van Tado geïnstalleerd. Draadloze thermostaat met vloerverwarming Optie 3
de bovenverdieping bestaat uit 3 kamers met elk een slimme thermostaatknop (stk) en een badkamer met vloerverwarming op de retour, deze heeft ook een stk
Na een korte analyse kwam ik al snel tot de conclusie dat de Xtend in storing schoot wanneer de zoneklep voor de vvw beneden dicht ging/stond. De verwarming boven stonden ook allemaal dicht, volgens programma. Resultaat, een dicht circuit, waardoor de pomp in de Xtend druk op ging bouwen.
storingen waren:
1. F00, Tenminste 30 minuten geen debiet door het CV circuit. (achteraf volledig duidelijk)
2. N021, er is voor tenminste 30 seconden geen debiet door het CV circuit, ontluchtingsprogramma wordt nu actief. (dit was hoorbaar, echter heb ik het hele systeem 3 keer ontlucht dus dat kon niet meer de boosdoener zijn.)
Als eerst heb ik 1 van de Tado slimme thermostaat knoppen vervangen door een gewone thermostaat en deze volledig open gedraaid op een kamer die wij niet veel gebruiken. Gedachte was we nu voldoende “circuit” hadden om flow in te krijgen. Maar nee, helaas, geen geluk.
Als tweede heb ik de zoneklep d.m.v. een wago klem geforceerd open gezet, deze werd hiervoor door een bedrade slimme thermostaat van Tado geschakeld. Succes!! De Xtend ging niet meer in storing
Volgende ochtend gauw de klep weer aangesloten op de slimme thermostaat. Opnieuw toegevoegd in t systeem volgens het boekje. Klep was nog niet dicht of de Xtend ging alweer in storing ..

Gister heeft de Xtend niet hoeven draaien, want ja met een lekker opgestookte kamer van 22+ was dat niet nodig. Vanochtend kreeg ik echter een geniale ingeving (wat een nachtje slapen al soms niet kan helpen). Alle radiatoren op de bovenverdieping hebben een voetventiel welke redelijk gesmoord waren. Dit had ik voorheen gedaan om wat langer warmte te behouden in de radiatoren. Ik heb alle voetventielen, inclusief badkamer, helemaal opengedraaid en daarna 1 slag terug.
FINGERS CROSSED (klopt op een dik stuk Eiken) tot nu gaat het goed! Er is flow, de Xtend draait netjes en dit alles met de zoneklep dicht.
Ik schrijf dit alles zodat iemand met soortgelijke problemen misschien wat kan hebben aan mijn lange tekst. Ik vind het zelf ook altijd handig als iemand met het zelfde probleem een “mogelijke” oplossing heeft en deze deelt.
Ander probleem, wat ik hier ook al eerder heb gelezen, is dat ik mijn Xtend niet kan koppelen aan de Gateway. Mijn app ziet er ook anders uit dan die van de installateur, terwijl wij beide de IOS versie draaien met hetzelfde buildnr. Hij zou het nog even uitzoeken. Wat ik ook jammer vind is dat je de Xtend niet constant kan uitlezen .. als techneut vind ik niks interessanter dan het zien van DATA! Hopelijk veranderd dit nog in de toekomst.
Voor nu dank ik jullie allen voor de leuke en interessante verhalen, keep you posted!
En ja hoor, ik zette net de laatste punt … storing.
Ik heb het met de installateur gehad over een AVDO, locatie is nog nader te bepalen. Wellicht dat dit mijn probleem gaat verhelpen?
Ik heb sinds kort de Intergas xtend hybride, na wat installatie problemen werkt de installatie naar behoren. Uit correspondentie met Intergas blijkt dat de hybride ook standalone kan werken. Het enigste waar je dan voor moet zorgen is dat
je een back up tijdens een defrost cyclus moet hebben. Nu is dat nog een hr ketel maar binnenkort gaat gas eraf, dus dat gaat dan niet meer. Heeft er iemand een oplossing. Zeggen van gas erop laten wordt hem niet dus graag serieuze voorstellen.
Dat advies van intergas is bijzonder. Voor de ontdooifunctie heb je geen andere warmtebron nodig. Bij het ontdooien wordt de warmte uit het cv-retourwater gebruikt. In de instellingen kun je ook kiezen of de ketel aan mag tijdens het ontdooien. Ik heb dit uitgezet. Mijn ketel springt niet bij.Martin62 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:28:
Hallo,
Ik heb sinds kort de Intergas xtend hybride, na wat installatie problemen werkt de installatie naar behoren. Uit correspondentie met Intergas blijkt dat de hybride ook standalone kan werken. Het enigste waar je dan voor moet zorgen is dat
je een back up tijdens een defrost cyclus moet hebben. Nu is dat nog een hr ketel maar binnenkort gaat gas eraf, dus dat gaat dan niet meer. Heeft er iemand een oplossing. Zeggen van gas erop laten wordt hem niet dus graag serieuze voorstellen.
Als je de temperatuurblokkades in de instellingen weghaalt, kun je tot -15 gewoon op de warmtepomp bouwen.
Hier heb ik ook nog last van, ik kan de Xtreme (CV ketel) wel koppelen aan de app maar de Xtend niet.beunhaasjes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:34:
Ander probleem, wat ik hier ook al eerder heb gelezen, is dat ik mijn Xtend niet kan koppelen aan de Gateway. Mijn app ziet er ook anders uit dan die van de installateur, terwijl wij beide de IOS versie draaien met hetzelfde buildnr. Hij zou het nog even uitzoeken. Wat ik ook jammer vind is dat je de Xtend niet constant kan uitlezen .. als techneut vind ik niks interessanter dan het zien van DATA! Hopelijk veranderd dit nog in de toekomst.
De Xtend zegt overigens wel dat hij is verbonden aan een gateway als je er via wifi connect en naar verbindingen gaat.

Er zijn ook electra ketels voor backup dacht ik.Martin62 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:08:
Als er geen cv aanwezig is kan dit dus niet. Hetzelfde geldt voor gaskraan dicht zetten van je cv. Ik heb dus iets anders nodig voor de ontdooi functie.
:strip_exif()/f/image/NYZg87NtpdzFRfQWL7lypJZE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien is pendelt mijn warmtepomp ook aardig. Het zijn pieken van 280 tot 400watt, ik weet niet of dat ook compressorstarts zijn. Zo niet, dan is er eigenlijk weinig aan de hand.. maar ik snap niet zo goed waar dit gedrag vandaan komt. In zo'n korte schakeltijd kan er naar mijn mening geen warmteopwek plaats vinden. Ik ben nu op vakantie en de thermostaat staat op 19. Ik heb de instelling voor uitgeschakeld blijven bij minimale vermogensvraag al op de maximale waarde staan.
Is die 300 watt niet gewoon het minimale vermogen van de Xtend?DaanTriple7 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:27:
Zoals te zien is pendelt mijn warmtepomp ook aardig. Het zijn pieken van 280 tot 400watt, ik weet niet of dat ook compressorstarts zijn. Zo niet, dan is er eigenlijk weinig aan de hand.. maar ik snap niet zo goed waar dit gedrag vandaan komt. In zo'n korte schakeltijd kan er naar mijn mening geen warmteopwek plaats vinden. Ik ben nu op vakantie en de thermostaat staat op 19. Ik heb de instelling voor uitgeschakeld blijven bij minimale vermogensvraag al op de maximale waarde staan.
Aangezien het minimale modulatievermogen 1800 Watt is, en met buitentemperaturen van 10°C ik best geloof dat hij een COP van 6 haalt, kom je op 1800 / 6 = 300W elektrisch vermogen.
Als de warmtevraag in huis bijvoorbeeld 900 Watt is, dan zou ik ook verwachten dat hij de helft van de tijd aan staat. Of hoe wordt dit anders opgelost?
[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 24-10-2023 15:19 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Goeie vraag en weet ik niet eerlijk gezegd.SmiGueL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:10:
[...]
[...]
Is die 300 watt niet gewoon het minimale vermogen van de Xtend?
Aangezien het minimale modulatievermogen 1800 Watt is, en met buitentemperaturen van 10°C ik best geloof dat hij een COP van 6 haalt, kom je op 1800 / 6 = 300W elektrisch vermogen.
Als de warmtevraag in huis bijvoorbeeld 900 Watt is, dan zou ik ook verwachten dat hij de helft van de tijd aan staat. Of hoe wordt dit anders opgelost?
Zie nu dat hij rond de 6,x heeft met een buitentemperatuur van 12,5 die het aangeeft.
Zojuist is de converter geplaatst tussen de Xtend en CV. Xtend ziet nu de data van CV.
Benieuwd naar wat het nu zal doen. Zal delen als het wat dagen heeft gedraaid.
[ Voor 5% gewijzigd door Weerz op 24-10-2023 15:48 ]
Jij hebt ook geen buffervat, toch? En net als ik, ook nog vloerverwarming verdeelblok voor hoge aanvoertemperatuur? Ik ga binnenkort m'n verdeelblok aanpassen naar pomploos, en aanvoer/afvoer gescheiden. Als m'n pendelen daar niet minder van wordt zal ik tzt een buffervat plaatsen. Ik heb sterk het idee dat hij na het inschakelen reageert op de temperatuur van het retourwater, wat aardig snel de aanvoertemperatuur opvolgt vanwege het hydraulisch neutrale verdeelblok van de vloerverwarming. Het aanvoerwater kan direct de retourleiding in, in de huidige situatie.
:fill(white):strip_exif()/f/image/saLLfgrbvy4STJFEMR7LQAEl.png?f=user_large)
Heb dat aan Intergas voorgelegd, ze zouden firmware updaten naar T0.30, daarin zou pendelen minder zijn.
Nu met overdag 22 graden en nachtverlaging 20, is de temperatuur naar 21 gedaald in de ochtend.
:fill(white):strip_exif()/f/image/K4NjZ19Azmz6robExXb0xTK9.png?f=user_large)
Ik vind dat hij best moet werken voor 1 graad verhoging van 21 naar 22.
Onderstaand is zonder nachtverlaging, dus 24/7 22 graden.
/f/image/eQy625MiPB494EHbGmTIR3Pc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door mjvrbk op 28-10-2023 11:30 ]
Heb wel een buffervat van 40L.
Pomp op de vloerverwarming, waar ik de thermostaat op de verdeler op 40C heb staan. Pomp heb ik op continue gezet en als ik erbij sta hoor ik dat deze aan het werk is.
Merk nu zojuist dat de vloer lekker warm is, maar niet gek met buitentemperatuur.
Maar het heeft wel altijd al gewerkt, was meer dat hier op tweakers het opviel in stroom en dan zaken gaan lopen in nog meer verbeteren. Dat is nu gebeurd en kijken wat het oplevert.
@mjvrbk
1C doet hij idd wel even over, als je vorige posts leest is dat wel een paar uur. Afhankelijk van aantal factoren natuurlijk.
Heb het hier continue op 21C staan.
Van 21C naar 22C is ong 5 uurtjes.
Op continue 22C dan zat hij met hogere temperaturen buiten op een 700-900W.
Daarom zelf gekozen voor nu op 21.
Maar nu het kouder wordt zal het verbruik hoger worden.
Maar het is nu al genieten in wat we in gas verminderen
Begin vorige week is mijn Xtend geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Mijn vraag gaat over de vloerverwarmingspomp, deze staat nu continu aan, maar de XTend heeft ook een uitgang voor een secundaire pomp.
Eerst wat gegevens:
- De Xtend werkt samen met een Intergas HRE36/30.
- Op de gehele benedenverdieping is vloerverwarming. Deze staat nu via de thermostaatkraan op de verdeler op 20 graden, omdat de vloer nog aan het uitharden is. Aankomende week mag de temperatuur langzaam verhoogd worden.
- De Xtend wordt aangestuurd via een Tado thermostaat via OpenTherm
- De bovenverdieping bevat 3 radiatoren met allemaal een Tado knop er op.
- Vloerverwarming en bovenverdieping staan parallel.
- Het systeem heeft een serie-buffervat van 25L aan het eind van het circuit net voor de retour van de warmtepomp
- De vloerverwarming heeft een eigen pomp die continu aan staat
1) Is deze uitgang bedoeld voor dit soort doeleinden?
2) Wanneer is deze uitgang actief? Gelijk met de interne pomp van de warmtepomp?
3) Heeft de interne pomp, of de secundaire pomp een nalooptijd?
4) Gebruikt iemand deze uitgang al voor een secundaire pomp?
Groeten,
Remco
Ik kan alleen vraag 3 beantwoorden. De nalooptijd van de cv-pomp is in de parameterlijst in te stellen.
De rest kan ik gokken:
1. Ja, maar misschien is het geen hoofdstoom maar stuurstroom signaal (voor een relais).
2. Zeeer waarschijnlijk tegelijkertijd met interne pomp.
4. Ik gebruik sockets van homewizard. Zo kun je instellen dat de socket van de vloerverwarmingpomp aan gaat wanneer de socket van de warmtepomp meet dat het verbruik boven de (ik heb hem op 50 watt staan) komt. Ook in homewizard kun je dan een nalooptijd instellen. Zodoende hoef je geen draden te trekken. Tado zal niet helemaal werken met een warmtepomp zoals de bedoeling is. Bijvoorbeeld; als Tado de warmtepomp aanzet maar er is slechts in 1 kleine kamer een warmtevraag, zitten alle andere kranen dicht en 1. is er niet genoeg debiet mogelijk (wanneer de radiatoren waterzijdig zijn ingeregeld), of 2. Jaagt de retourtemperatuur van het cv water net zo snel omhoog als de aanvoertemperatuur, en kan de warmtepomp z'n warmte niet kwijt.
Dankjewel voor je antwoorden.
1. Volgens de tabel in 8.7.3 mag je het relais met 100Watt belasten. Dit moet dus goed gaan met de pomp (26Watt)
2. Waarschijnlijk parallel aan de interne circulatiepomp, denk ik ook, gewoon maar eens proberen denk ik.
3. Waar stel je de nalooptijd in? In de XTend of in de CV-ketel?
4a. Ja met homewizard socket kan het natuurlijk ook, maar ik heb het idee dat de Xtend dit dus ook zelf moet kunnen.
4b. Inderdaad kan Tado een probleem geven als je het zo beschrijft. Ik zal eens kijken hoe ik dit ga oplossen. Je krijgt eigenlijk hetzelfde als je alleen maar vloerverwarming hebt en de thermostaatkraan op de verdeler zou deze helemaal dicht sturen omdat de temperatuur bereikt is. Hoe lossen ze dit op, met een parallel buffervat om altijd stroming te houden?
Over de thermostaatkraan: kan.. ik heb de kraan op 50 graden staan, en de aanvoertemperatuur van de xtend op 40. Zodoende kan hij niet dicht gaan zitten.
Dus Warmtepomp ingesteld op 55 Graden water temperatuur een COP toelaten tot 1
En CV bedrijf blokkade tot 5 Graden buiten temperatuur.
Het vreemde is dat ik maar 42 graden aanvoer en 37 graden retour krijg ipv de beloofde 55 graden!
Hierdoor kan ik met 11 graden buiten temperatuur dus geen 21 graden kamertemperatuur halen 0ngeveer 20,5
De warmtepomp stopt ook niet met draaien en loopt uren door in 1 run @ 1300 Wat
Dus pendelen gebeurt niet maar het lijkt net of de 5 KW capaciteit te weinig is voor dit huis
uit 2004 Jaren 30 stijl 2 onder een kap woning met radiatoren beneden en douchevloer met vloerverwarming
Weet iemand hoe je toch 55 graden water temperatuur kan halen? want anders krijg ik bij lagere temperaturen onder de 10 graden het huis niet warm zonder bijverwarmen CV
:strip_exif()/f/image/gmYJM7ZMvMCkEqtSZUgWqxCP.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: mijn ervaring is dan dat dit het water met ca. 0,5-1 m3 gas op temperatuur van 55 graden brengt en de warmtepomp het dan overneemt om het op temperatuur te houden. Ook in de afgelopen week met buitentemperaturen onder de 10 graden. Ik heb vrijwel dezelfde setup (grotere woning, ouderwetse radiatoren, geen vloerverwarming).
[ Voor 33% gewijzigd door RuudMb op 26-10-2023 09:28 . Reden: aanvulling ]
Kijk eens of je de afgifte vermogen van je radiatoren wel voldoende is.
Als de aanvoertemperatuur naar beneden gaat gaat ook het afgifte vermogen vaak fors naar beneden.
Kan zijn dat je radiatoren leuk op een aanvoertemp van 75 graden zijn berekend. Dan heb je nu gewoon vermogen tekort.
Je kan ventilatoren toepassen die het vermogen flink kunnen verhogen. Zoek op heatbooster in het forum. Die werken heel goed en ontworpen door een mede tweaker.
Daarnaast kan je natuurlijk andere (grotere/ltv) radiatoren toeoassen, maar is natuurlijk veel duurder
55 graden is de maximale aanvoertemperatuur.
Als jouw afgifte systeem bij een aanvoertemperatuur van 42 en een retourtemperatuur van 37 graden al een afgiftevermogen heeft van 5kW, dan zal je nooit 55 graden kunnen maken.
Hoeveel was je gasverbruik over 2022-2023?
(Gasverbruik x 8 ) / 1650 = benodigd vermogen full electric.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Koevlaasremcon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:35:
@DutchWing Interessante formule, waar ben je die ooit tegen gekomen?
Mijn warmtepomp trok 1300 watt met Cop van 4.0 dus het systeem gaf iets meer dan 5 Kw/h af
Maw de pomp gaf zijn max vermogen af daarom was de watertemperatuur maar 42 C wanneer de pomp onder de 5 kw komt zal hij wel 55 graden kunnen halen.
Bij nader inzien had de installateur alle radiatoren in het huis open gezet daarvan heb ik nu een aantal dicht gezet waarvan dat niet nodig was Zolder/Garage/slaapkamers
Dus de warmtepomp was gedeeltes van het huis aan het opwarmen welke niet nodig waren vandaar het hoge verbruik.
Tevens gevraagd naar de instellingen: omdat ik de Cv blokkade op buitentemperatuur 5 graden had ingesteld komt de Cv er niet bij maar anders had Cv de temperatuur op 55 graden gebracht ondanks dat de ketel zelf op 75 graden ingesteld staat
Wanneer je dus 60 graden water temperatuur wil hebben moet je de warmtepomp op 60 graden instellen en deze zorgt er weer voor dat de Cv ook niet hoger geeft dan 60 graden ondanks dat de ketel intern op 75 graden staat!
De warmtepomp zal dan zijn 5 Kw afgeven tegelijkertijd geeft de Cv de benodigde 1 of 2 Kw erbij
Nu de woning is opgewarmd geeft de warmtepomp ook een totaal ander stroom verbruik weer deze draait nu na opwarmen woning rond 400 watt en heeft 7 uur lang bijna geheel op eigen zonne opwek gedraaid op 20 C zonder gasverbruik zie foto!
De COP is dan ook veel hoger bij 500 Watt
Rond de 9 a 10 met een buiten temperatuur van 11 graden
/f/image/49CWnvubrYvngooPUNzFJytV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door berryberry op 26-10-2023 18:56 ]
1600 m3DutchWing schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:23:
@berryberry
Als jouw afgifte systeem bij een aanvoertemperatuur van 42 en een retourtemperatuur van 37 graden al een afgiftevermogen heeft van 5kW, dan zal je nooit 55 graden kunnen maken.
1600 m3DutchWing schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:23:
@berryberry