Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 5 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dan heb je dus 7,75 kW nodig, afgerond 8kW warmtepomp bij Full Electric.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 26-10-2023 19:28 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:17
Ik heb een vraag over de maximale temperatuur die de XTend zelf aanvoert.

In hoofdstuk 8.8.2 staat

"Indien gebruik wordt gemaakt van vloerverwarming, stel
dan de maximale aanvoertemperatuur van de CV-ketel
20ºC hoger in dan de maximale aanvoer van de Xtend
(P194)."

Wat is de maximale aanvoertemperatuur van de XTend?
Eigenlijk wil ik voor efficiëntie dat de Xtend maximaal 35 graden aanvoertemperatuur maakt, warmer hoeft niet voor de vloerverwarming. Met welke parameter stel ik dit in? Dan weet ik namelijk ook gelijk dat ik bij P194 dan 55 graden moet invullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-07 11:35
Ik heb wat zitten knippen en plakken, gas- en elektraverbruik over de maand oktober 2021-2023. Afgelopen maand voor het eerst met warmtepomp, gelijkblijvende radiatoren (55 graden), isolatie etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cs-__26aTdPqlZ39mjh3PANdcDw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/crPm0bnUCqVhis6sBDF3Xj1E.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-07 09:45
RuudMb schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:47:
Ik heb wat zitten knippen en plakken, gas- en elektraverbruik over de maand oktober 2021-2023. Afgelopen maand voor het eerst met warmtepomp, gelijkblijvende radiatoren (55 graden), isolatie etc.

[Afbeelding]
Het heeft je dus ongeveer 40 kuub gas bespaard en 130kw meer gekost.

Met de huidige tarvien a €1.25 gas en €0.36 stroom heeft het €3,20 opgeleverd (edit: ongeveer 6.4%) Valt mij persoonlijk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:36
VySio schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:13:
Het heeft je dus ongeveer 40 kuub gas bespaard en 130kw meer gekost.

Met de huidige tarvien a €1.25 gas en €0.36 stroom heeft het €3,20 opgeleverd (edit: ongeveer 6.4%) Valt mij persoonlijk tegen.
Niet echt vergelijkbaar, ik heb deze oktober 50% meer gas verbruikt dan oktober vorig jaar. ;)

Maar mijn Xtend draait inmiddels ook dus we gaan het meemaken! 8)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:01
@RuudMb
Heb je zonnepanelen?

Dat er aardig wat meer stroom doorheen gaat verwacht ik hier ook en zie ik ook. Maar beetje zon deze maand compenseert het wel.

Met oktober in gas en vorig jaar is er nú verschil wat 10m. Dat is niet zoveel. Maar wel huiskamer nu op 21c de hele dag.
Dat was vorig jaar hier niet :P

Maar November tot Januari was het had over de 200m per maand. Met dan vaak op ingesteld op 18/19C.
Als hij rond de 30/40m gas nu blijft, dan is het top en aangenaam met de temperatuur in huis. _/-\o_

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-12-2023
berryberry schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:39:
Ik heb intergas gemaild en de volgende dag hebben ze mij gebeld top service!
Mijn warmtepomp trok 1300 watt met Cop van 4.0 dus het systeem gaf iets meer dan 5 Kw/h af
Maw de pomp gaf zijn max vermogen af daarom was de watertemperatuur maar 42 C wanneer de pomp onder de 5 kw komt zal hij wel 55 graden kunnen halen.
Bij nader inzien had de installateur alle radiatoren in het huis open gezet daarvan heb ik nu een aantal dicht gezet waarvan dat niet nodig was Zolder/Garage/slaapkamers
Dus de warmtepomp was gedeeltes van het huis aan het opwarmen welke niet nodig waren vandaar het hoge verbruik.
Tevens gevraagd naar de instellingen: omdat ik de Cv blokkade op buitentemperatuur 5 graden had ingesteld komt de Cv er niet bij maar anders had Cv de temperatuur op 55 graden gebracht ondanks dat de ketel zelf op 75 graden ingesteld staat
Wanneer je dus 60 graden water temperatuur wil hebben moet je de warmtepomp op 60 graden instellen en deze zorgt er weer voor dat de Cv ook niet hoger geeft dan 60 graden ondanks dat de ketel intern op 75 graden staat!
De warmtepomp zal dan zijn 5 Kw afgeven tegelijkertijd geeft de Cv de benodigde 1 of 2 Kw erbij
Nu de woning is opgewarmd geeft de warmtepomp ook een totaal ander stroom verbruik weer deze draait nu na opwarmen woning rond 400 watt en heeft 7 uur lang bijna geheel op eigen zonne opwek gedraaid op 20 C zonder gasverbruik zie foto!
De COP is dan ook veel hoger bij 500 Watt
Rond de 9 a 10 met een buiten temperatuur van 11 graden

[Afbeelding]
Dit betekent wel weer een hoger gasverbruik? Hoeveel is dat dan als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMb
Ja, dat zijn er maar 6 en die zijn al wat oud (200 Wp). Wij hebben de temperatuur van de thermostaat ook iets hoger ingesteld dan 'vroeger'. Watertemperatuur in de oude CV-radiatoren is dezelfde gebleven.

Wat de berekeningen betreft: we hebben standaard-instellingen van de Xtend met een watertemperatuur van 55 graden. Dan schakelt de CV bij, afhankelijk van de buitentemperatuur en gevraagde warmte. Ik meen mij te herinneren dat als er een warmtevraag komt die groter is dan 0,7 graden de CV-ketel dan wordt bijgeschakeld. Maar dat is dan ook weer afhankelijk van de buitentemperatuur.

Afgelopen 24u 5 starts gehad. Gisteren 40kWh door warmtepomp geleverd, COP 4,4. Dekking van de wamtepomp 90% van de warmte. Mooi resultaat toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
remcon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:39:
Ik heb een vraag over de maximale temperatuur die de XTend zelf aanvoert.

In hoofdstuk 8.8.2 staat

"Indien gebruik wordt gemaakt van vloerverwarming, stel
dan de maximale aanvoertemperatuur van de CV-ketel
20ºC hoger in dan de maximale aanvoer van de Xtend
(P194)."

Wat is de maximale aanvoertemperatuur van de XTend?
Eigenlijk wil ik voor efficiëntie dat de Xtend maximaal 35 graden aanvoertemperatuur maakt, warmer hoeft niet voor de vloerverwarming. Met welke parameter stel ik dit in? Dan weet ik namelijk ook gelijk dat ik bij P194 dan 55 graden moet invullen.
Na contact met Intergas snap ik wat de bedoeling is.
Via P194 stel je de maximale temperatuur in van je hele CV systeem. Zet je deze temperatuur op 45 graden, dan wordt het water dat door je vloerverwarming en radiatoren gaat dus maximaal 45 graden.
Op je cv-ketel moet je de maximale aanvoertemperatuur dan 10 a 20 graden hoger zetten, dus op 55 tot 65 graden (Intergas geeft zelf aan dat 10 graden hoger genoeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Registratie: September 2023
  • Niet online
En dan zijn er ook nog de parameters P104 en P120

Wie kan er meer vertellen over de samenhang tussen P104, P120 en P194

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEIuJqxA2jZ_zgrEkUZEgCR0CBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lwjVVBGKXKkghYw8kytBk4Xw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryberry
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 10:42
Merts schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:32:
[...]

Dit betekent wel weer een hoger gasverbruik? Hoeveel is dat dan als ik vragen mag?
Ik begrijp je vraag niet, Ik draai net een week met de laatste 3 dagen vrij warme buiten temperatuur
Dus de COP is momenteel 9-10
Maar als je opstookt naar een hogere temperatuur heb je een COP van 4, Zou je continu draaien verbruik je minder
Op jouw vraag of ik meer gas verbruik? Momenteel niets want ik start de CV momenteel niet mee totdat buiten temperatuur onder de 4 Graden komt
( persoonlijke instelling)
Daarvan wordt overdag het stroom verbruik tussen
08:30 en 16:30 door mijn Enphase systeem 22 panelen gevoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
mjvrbk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:12:
En dan zijn er ook nog de parameters P104 en P120

Wie kan er meer vertellen over de samenhang tussen P104, P120 en P194

[Afbeelding]
Ik denk het volgende:

P194: Dit is de maximale temperatuur die in je cv leidingen komt. (zoals Intergas mij vertelde)
P120: De XTend vraagt aan de CV-ketel via OpenTherm om bij te springen door een bepaalde temperatuur te vragen. Hier wordt de maximaal te vragen temperatuur mee ingesteld.
P104: Stel dat de retourtemperatuur die uit je radiatoren komt hoger is dan wat de XTend zelf kan maken, dan hoeft deze niet te draaien natuurlijk. Als er dan nog wel warmtevraag is vanaf de thermostaat, dan moet alleen de cv-ketel aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:09
Mijn Xtend is net geüpdatet (13:35 is hij herstart). Draait nu versie T0.40-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELQmPoNCrFmk4ymnHektxBSGjvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcgTJeLmO1qadwOSgDwmvTli.png?f=fotoalbum_large

Na de update zijn de start/stops verlaagd? :?

[ Voor 71% gewijzigd door Thomasvt op 02-11-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:51
Als de Xtend van het stroom af gaat ben je ook alles van die dag kwijt. Slaat het dus maar 1x/dag op (om 12 uur of om 3 uur als ik naar jou grafiekje kijk)

De vraag is hoe kom jij aan versie 0.40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Chielp schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:05:
Als de Xtend van het stroom af gaat ben je ook alles van die dag kwijt. Slaat het dus maar 1x/dag op (om 12 uur of om 3 uur als ik naar jou grafiekje kijk)
Ja dat klinkt logisch! Goede verklaring
Chielp schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:05:
De vraag is hoe kom jij aan versie 0.40?
Automatisch, bij 0.30 had ik er wel om gevraagd maar dit keer stopte m'n logging met werken en zag ik dat de AP mode uit stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:23
Vandaag heeft hij lekker gedraaid om het op 21 graden te houden. Ik ben benieuwd wat het stroomverbruik wordt wanneer de buitentemperatuur verder daalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyAQloM4MbPRH94r4s9SLdIfXZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nShY6Pvk9iNBrCWxXg6iK36Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 08:07
Begin 2024 wordt bij ons ook de xtend aangesloten op de intergas hre36/30.

Ik lees verschillende verhalen over de combi xtend en Tado.
Beneden hebben wij vloerverwarming. De tado thermostaat is bedraad aangesloten op een honeywell zoneklep en draadloos aangesloten op de cv.
Radiatoren zijn draadloos aangesloten op de cv. Zo kan ik iedere ruimte afzonderlijk de temperatuur instellen.

De termostaat beneden communiceert via relais (aan/uit) en niet via open therm.

Gaat dit zo werken in combi met de xtend? Volgens intergas wel en kan ik de opstelling gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Jakob1969 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:59:
Radiatoren zijn draadloos aangesloten op de cv. Zo kan ik iedere ruimte afzonderlijk de temperatuur instellen.
De termostaat beneden communiceert via relais (aan/uit) en niet via open therm.
Gaat dit zo werken in combi met de xtend? Volgens intergas wel en kan ik de opstelling gewoon gebruiken.
De TADO kan je instellen met OpenTherm (OT), bij mij werkt dat (als je m goed aansluit). Daar zou ik voor kiezen: OT.

Heb je radiatorkranen die draadloos op de CV zijn aangesloten? Klopt dat echt? TADO heeft eigen draadloze radiatorkranen, uiteraard zal dat beter communiceren - via 1 thermostaat. Als die kranen met de CV communiceren vrees ik dat dit niet met de warmtepomp zal zijn. De thermostaat regelt (en leert van je stookgedrag/opwarming) en als de CV dan ook gaat regelen, los van de thermostaat, zou de warmtepomp ook kunnen denken 'wat gebeurt hier allemaal'? Proberen kan altijd maar het lijkt mij wel gedoe als je de kranen weer moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
Ik heh zo ingesteld:

De Slimme Thermostaat stuurt de zoneklep van de vloerverwarming op waterbasis aan, de Draadloze Ontvanger stuurt de verwarmingsketel aan en Slimme Radiatorknoppen zijn geïnstalleerd in alle dagelijks gebruikte kamers

De Slimme Thermostaat stuurt de zoneklep** van het vloerverwarmingssysteem aan gebaseerd op de temperatuur in de kamer in de vloerverwarmingszone. Dit zorgt ervoor dat deze kamer onafhankelijk van alle andere kamers aangestuurd kan worden.

De Draadloze Ontvanger zet de verwarmingsketel aan als de tado° apparaten warmte aanvragen. De temperatuur in de individuele kamers, kan dan aangestuurd worden door de instellingen op de Slimme Radiatorknoppen te wijzigen*.

Gaat dit werken met een Intergas xtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik kan je niet zeggen of dit gaat werken. Ik kan je wel zeggen wat er gaat gebeuren als het wel werkt:

Tado werkt op basis van warmtevraag in afzonderlijke ruimtes. Als er één ruimte een warmtevraag heeft, gaan alle radiatorkranen dicht met uitzondering van de kraan in die ene ruimte. Die situatie werkt met een gasketel wel, met een warmtepomp absoluut niet. De pomp gaat z'n vermogen afgeven aan het CV aanvoerwater, maar omdat dit in deze situatie door een heel klein circuit heen stroomt heeft dat één van of beide volgende dingen als gevolg:
1. Foutmelding te laag debiet (door te veel beknelling in het circuit, want bijna alles zit dicht)
2. De retourtemperatuur volgt de aanvoertemperatuur op de voet, omdat één radiator geen goede deltaT kan waarmaken, en de warmtepomp slaat af. En weer aan. En weer af. En weer aan. En weer af.
De warmtepomp moet z'n warmte kwijt kunnen. Als dit niet lukt stopt hij, en probeert hij het even later weer.

Gevolg:
Die ene kamer warmt veel langzamer op, als hij al op temperatuur komt.
Je warmtepomp gaat door al dat pendelen een paar jaar eerder kapot. De gemiddelde levensduur van een warmtepomp is gemiddeld 100.000 uur of 120.000 compressorstarts. 1,2 starts per draaiuur. Als jouw compressor 5x per uur start, reken maar uit.

Als er naregeling wordt toegepast, dient er een noemenswaardig groot buffervat te worden toegepast. Geen emmertje van 50 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
Wat is dan het advies? Geen Tado maar de thermostaat van Intergas?
Hoe kan ik dan de ruimtes met radiatoren boven afzonderlijk bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik zou in jouw situatie:

Afzonderlijk bijverwarmen met infraroodverwarming. (Goedkoop en effectief)
En anders een gigantisch buffervat parallel aansluiten. (Duurder en neemt veel ruimte in)
Bovenstaande als je echt zo graag Tado achtige agressieve naregeling wilt hanteren.

De warmtepomp zou ook zonder problemen met Tado kunnen werken als je een noemenswaardige speler open laat staan en die dus niet na regelt: de vloerverwarming.

Ik snap je ambitie. Ik heb in m'n vorige twee woningen alles met Tado gedaan en dat werkt heel mooi. Die noodzaak is er bij mij niet meer. Ik kan met milde naregeling in de vorm van thermostaatkranen op de radiatoren van de bovenverdiepingen instellen welke temperatuur het in die ruimtes moet zijn, en de intergas thermostaat biedt mogelijkheden tot het (met je mobiel) instellen van klok schema's. Minder luxe, minder uitgebreid, maar het werkt prima. Ik probeer het zo te regelen dat de warmtepomp lange runs maakt. Om de compressor te sparen, om de COP zo hoog mogelijk te houden.. dat gaat mij met Tado niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Ook ik heb Tado in combinatie met vloerverwarming.

In mijn situatie heb ik vloerverwarming op de hele benedenverdieping met een open verdeler (8 zones). Op de verdeler zit een thermostaatknop, die zou dus dicht kunnen gaan wanneer het water warm genoeg is. Op de bovenverdieping heb ik drie radiatoren met allemaal een Tado knop. In de leidingen naar de bovenverdieping zit een bypassventiel, zodat overdruk hier weg kan (8 meter van de warmtepomp vandaan).
De warmtepomp wordt aangestuurd via een Tado thermostaat via OpenTherm.
In het zitgedeelte van de woonkamer heb ik een extra Tado temperatuursensor, deze bepaalt wanneer er dus warmtevraag moet zijn voor de benedenverdieping. Dit is gedaan omdat de Tado thermostaat op een ongunstige plek zit naast een deur, dus dat hier kou / tocht kan zijn.

Het systeem heeft een 25 liter serie buffervat
Tot nu toe heb ik nog geen foutmeldingen gehad van een te laag debiet. Ook pendelt het systeem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merts
  • Laatst online: 13-12-2023
Hey Allemaal,

Heb nu een maandje de Xtend draaien (Label A huis met VV en radiatoren en volledige isolatie). Wat ik me in het begin herinnerde is dat de CV water eerst 42 graden was en 38 retour.Alleen xtend) met een min kamertemp van 18 en max temp van 21. Nu heb ik de Xtend laatste paar weken alleen maar rond de 21 graden staan (dag en 's nachts). De CV ketel springt bij als het onder 5 graden is of COP van 2.

Wat mij opviel is dat nu het wat kouder wordt de cv temperatuur niet warmer wordt dan 32 graden en dat ik de huiskamer bijna niet meer opgewarmd krijg. Is er iets aan de hand ? Ik snap niet waarom de Xtend niet meer vermogen er in pompt want mijn COP is 7.

Hebben jullie een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c7z-LZLCyuXoskUGBImNOcMJrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BhAc77hyWyjHwd5w7NDbrQd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 15:02
Je zou eventueel eens kunnen testen door je stooklijn te verhogen. Die staat standaard op 0,27 (dacht ik). Ik heb hem op 1,5 staan momenteel. Ik heb de thermostaat overdag op 21 en tussen 23u en 6u op 20,5 staan. Wanneer ik ‘s-morgens beneden kom is de aanvoertemperatuur (dezer dagen dan) tussen de 33 en 38 graden.
Edit: vanmorgen was de aanvoertemperatuur bij de vloerverwarming 45 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door patrique70 op 07-11-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Merts schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:33:
De CV ketel springt bij als het onder 5 graden is of COP van 2.
Wat mij opviel is dat nu het wat kouder wordt de cv temperatuur niet warmer wordt dan 32 graden en dat ik de huiskamer bijna niet meer opgewarmd krijg. Is er iets aan de hand ?
Je huis wordt kouder? Bij mij (vergelijkbare woning) is de aanvoertemperatuur op 55 graden ingesteld en bijspringen CV heb ik niet gewijzigd (default). Ik zou zeggen: of je aanvoertemperatuur omhoog of CV-ketel laten bijspringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T35hMg3nCDF0XOFFMNeBBhu8pvI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/R0QRWJdBYJlXS10C3wiTWmoO.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Merts schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:33:
Hey Allemaal,

Heb nu een maandje de Xtend draaien (Label A huis met VV en radiatoren en volledige isolatie). Wat ik me in het begin herinnerde is dat de CV water eerst 42 graden was en 38 retour.Alleen xtend) met een min kamertemp van 18 en max temp van 21. Nu heb ik de Xtend laatste paar weken alleen maar rond de 21 graden staan (dag en 's nachts). De CV ketel springt bij als het onder 5 graden is of COP van 2.

Wat mij opviel is dat nu het wat kouder wordt de cv temperatuur niet warmer wordt dan 32 graden en dat ik de huiskamer bijna niet meer opgewarmd krijg. Is er iets aan de hand ? Ik snap niet waarom de Xtend niet meer vermogen er in pompt want mijn COP is 7.

Hebben jullie een idee?

[Afbeelding]
Op je screenshot is je kamertemperatuur 20,6 en je gewenste temperatuur 21. Dat is geen groot verschil. Volgens mij is de aanvoertemperatuur onder andere van dat tempverschil afhankelijk. Als hij daar lang over doet (ook een parameter die is in te stellen, zoals: gewenste temperatuur moet rond 1600 zeker behaald zijn) dan schroeft hij z'n aanvoertemperatuur omhoog.
Zoals ook al genoemd: je kunt je stooklijn hoger instellen. De stooklijn is de buitentemperatuurafhankelijke aanvoertemperatuur. Met een lage buitentemperatuur heb je immers een hogere aanvoertemperatuur nodig om je huis warm te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-07 17:28
Vanochtend bleek Firmware 0.40 geïnstalleerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Mijn installateur is voor de zoveelste keer langs gekomen. En inmiddels komt er warm water uit de warmtepomp. Maar ik heb weer twijfels over de installatie. Is het normaal dat de koudemiddelleidingen een vrij hard geluid maken?

Je hoort op het begin de pomp (die draait denk ik op vol vermogen en komt niet boven de 10.5liter) én de koudemiddel/persleiding. Op den duur wordt het geluid van de koudemiddelleiding zachter.

Het klinkt alsof er lucht door die leidingen lopen.

YouTube: Geluid koudemiddel warmtepomp

[ Voor 20% gewijzigd door VySio op 09-11-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBaldEagle
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-04 21:11
@VySio dit is inderdaad zeker geen normaaal geluid. Kun je met een db meter app op je telefoon meten hoeveel herrie dit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybow
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-07 08:12
Toch wel benieuwd waarom de installateur je buitenunit zo tegen de RGA heeft gezet. Die zuigt nu zure rookgassen op en dat is funest voor je buitenunit.
Tevens zie ik pvc dakbedekking en dat reageert niet goed op de zuren van de big foots. Daar hoort een isolator tussen (acryl plaat)
JesseK13 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:04:
Afgelopen week is bij mij de Xtend 5 geplaatst door een(kennis) installateur die er 1 heeft kunnen bemachtigen. Ik was ook toe aan een nieuwe CV ketel dus er is ook een Intergas HReco 30 bij geplaatst. Een buffervat van 50 liter helpt het rendement te verhogen en is dus ook geplaatst(links op de foto). Schuin links onder de Xtend pomp is nog een Fernox TF1 Omega Filter(vuilfilter geloof ik) aangesloten waarbij een vertegenwoordiger van Intergas aangaf dat hiermee de garantie een jaar langer zou zijn, 3jaar ipv 2 jaar. Ook gebruik ik de Comfort Touch thermostaat inclusief de gateway van Intergas. Vooralsnog is de keuze gemaakt om de buitenunit op mijn platte dak van de woning te plaatsen. Bij teveel resonantie geluid zal ik de overweging moeten maken om hem eventueel toch ergens in de tuin te plaatsen wat dan resulteert in flink langere leidingen. De gehele opstelling doet keurig zijn werk en er zijn tot nu toe nog geen mankementen opgetreden. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
Ik heb je filmpje bekeken/beluisterd, maar dit klinkt niet normaal hoor. Bij mij hoor je hem wel, maar dat lijkt meer op een zacht gesis. Hier klinkt het alsof er een wc wordt doorgespoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
VySio schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:53:
Mijn installateur is voor de zoveelste keer langs gekomen. En inmiddels komt er warm water uit de warmtepomp. Maar ik heb weer twijfels over de installatie. Is het normaal dat de koudemiddelleidingen een vrij hard geluid maken?

Je hoort op het begin de pomp (die draait denk ik op vol vermogen en komt niet boven de 10.5liter) én de koudemiddel/persleiding. Op den duur wordt het geluid van de koudemiddelleiding zachter.

Het klinkt alsof er lucht door die leidingen lopen.

YouTube: Geluid koudemiddel warmtepomp
Je kunt met je mobiel inloggen op de warmtepomp. Zoek dan onder service (code=15) naar ontluchten, en ontlucht je hele cv systeem. Ook op de andere punten in je circuit waar ontluchters zitten. Daarmee kun je uitsluiten dat het door lucht in het circuit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseK13
  • Laatst online: 10-06 16:10
Greybow schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:03:
Toch wel benieuwd waarom de installateur je buitenunit zo tegen de RGA heeft gezet. Die zuigt nu zure rookgassen op en dat is funest voor je buitenunit.
Tevens zie ik pvc dakbedekking en dat reageert niet goed op de zuren van de big foots. Daar hoort een isolator tussen (acryl plaat)

[...]
Bedankt voor je opmerkingen!
Er liggen inmiddels zonnepanelen bij op het platte pvc dak, en in verband met de doorvoer van de leidingen weinig andere keuze. Ik zal kijken of er nog wat speling is om de buitenunit verder van de RGA te zetten.
Zoeken naar iets voor tussen de pvc dakbedekking en de bigfoots staat nog op de to do lijst. Mocht je tips hebben kom maar door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik vraag mij bij deze WP echt af hoe lang die mee gaat. Een goede WP heeft een levensduur van 20+ jaar. Een CV ketel of boiler zo’n 10-15J.

Verder kon ik online niet echt vinden wat zijn COP is bij verschillende buitentemperaturen.

Gaan deze ketels dan niet wat eerder stuk dan een full electric? Familie moet ook kiezen tussen deze WP of een full electric (Panasonic). Ik vraag mij echt af wat het meest toekomstbestendig is / grootste levensduur. Ik zou zeggen de full electric, maar daar zit dus ook een warmwater reservoir in die stuk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
COP waarden bij verschillende buitentemperaturen staan volgens mij in het installatievoorschrift op pagina 18.

L7/W35 --> COP = 4,68 (buitenlucht = 7graden, watertemperatuur = 35 graden)
L2/W35 --> COP = 3,00
L7/W45 --> COP = 3,56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
@rare-Quark De levensduur van de CV ketel zal (in combinatie met een warmtepomp) hoger zijn, aangezien hij veel minder uren draait t.b.v. CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
remcon schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:57:
COP waarden bij verschillende buitentemperaturen staan volgens mij in het installatievoorschrift op pagina 18.

L7/W35 --> COP = 4,68 (buitenlucht = 7graden, watertemperatuur = 35 graden)
L2/W35 --> COP = 3,00
L7/W45 --> COP = 3,56
Voor het gemak even foto's gemaakt van de betreffende pagina's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9tjLTMa6ARwyXUsIuQNhRwQSms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7yqLUwnFKHFpZeWxwhxjzjU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKi0e2FThIwhJ3nLbWAnMvytM4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnuqzVhyBCXPAbXsfnOcYNOz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souterrain
  • Laatst online: 18-05 15:58
4 weken geleden een nieuwe cv Intergas HRE 28/24 geplaatst, samen met de Xtend hybride warmtepomp binnen en buitenunit 5 Kw.
Tot nu toe zeer tevreden. i.v.m. het zachte weer geen gas verbruik.
De medewerker van Intergas heeft de koude middel toegepast, gevuld.
Hij zei tegen mij, dat ik de thermostaat niet meer dan in stappen van 0,5 graden moest verhogen.!!!
Ik zet de nacht temperatuur op 19 graden en morgens op 19,5 en avonds 20 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZClMzMN4Owq1jn_CTFenUU-e5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSYbjGDbvaVJRAxTsyPcYRSn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR38NRoHcVEf8RtOiMbBAnKfqaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6XPa1DGIu1jFfy6gGe1TnHu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNBp1s83VGYFtFtAI26be-kqNfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDsU0aEKlY69jovFfYAwPeLo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V6RmrPZlLPvfRdoKlyDG6hQmb4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DXgsII4VwhdcrhdXoOfjDcmD.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWI6x17lAGL2aTncCaifvQ0QNoE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vRtLwQUDKm2OKMFTJjkdiM2C.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVelw-Ll3A1tWhmowghfekr0nEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4SVTaVtO0cuCu5rW3Q5viEm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkhJcAGUQC2F0gTbXDljI3lVxlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zFA0ZeIl3aWCjiCqSnJr4u2X.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfGnsYaIogf1Tvu0M7rrgKl6TaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WgsbIpZEX45ptenKmApGqJjz.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiur3M3nJoFq3-QIDg9lkdATcw0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pvPXfhl0Uvz90nKGUkB96ztF.webp?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teP1w4VSHSJxrbhUMtqwj1ywp6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUm2GX0u9SWHNV2wvRV9DLmW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door Souterrain op 16-11-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Fi
  • Laatst online: 18-12-2023
Is het normaal dat wanneer de hybride aan staat hij een soort van ratelend/schrapend geluid maakt? Dit lijkt uit de leidingen te komen tussen de binnen en buitenunit.
Ik ben een leek op dit gebied en hij draait nog maar net hier.

Opname Xtend: 15 november 2023

Zie/hoor bovenstaand fragment.

[ Voor 22% gewijzigd door Hi-Fi op 15-11-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Dat geluid heb ik soms ook, volgensmij bij het starten of stoppen van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souterrain
Dat geluid heb ik niet, ik hoor een heel zacht gezoem en moet er dan vlak bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Fi
Hi-Fi schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:33:
Is het normaal dat wanneer de hybride aan staat hij een soort van ratelend/schrapend geluid maakt? Dit lijkt uit de leidingen te komen tussen de binnen en buitenunit.

De opname is wel van dichtbij gemaakt, dus dan klinkt het al gauw hard.
Maar ben wel even benieuwd of er meer zijn die dit herkennen.
Hij lijkt het inderdaad ook bij het starten te doen bij mij, eenmaal draaiende hoor je het niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Hi-Fi op 15-11-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Idem, ik heb dat geluid ook niet, net zoals Souterrain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Souterrain schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:32:
4 weken geleden een nieuwe cv Intergas HRE 28/24 geplaatst, samen met de Xtend hybride warmtepomp binnen en buitenunit 5 Kw.
Tot nu toe zeer tevreden. i.v.m. het zachte weer geen gas verbruik.
Ziet er puik uit, nette installatie. Dat zie ik soms wel eens anders voorbij komen. Bij mij ook bijna geen gasverbruik.

• DaanTriple7
Hi-Fi schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:33:

Zo klinkt het bij mijn buitenunit tijdens het opstarten. Na een tijdje is het weg.

• Hi-Fi
DaanTriple7 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:05:
[...]

Zo klinkt het bij mijn buitenunit tijdens het opstarten. Na een tijdje is het weg.
Daar zou het ook nog vandaan kunnen komen. Er zit maar max 50cm tussen de binnen buitenunit.

Hier ook nog geen gasverbruik sinds half oktober.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23
Hi-Fi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:25:
[...]

Daar zou het ook nog vandaan kunnen komen. Er zit maar max 50cm tussen de binnen buitenunit.

Hier ook nog geen gasverbruik sinds half oktober.
Zet maar heel snel uit dan, je bent nu bezig de compressor te slopen. Leiding lengte is minimaal 3 meter zoals duidelijk te lezen is in de installatiehandleiding.

Nu is het systeem feitelijk teveel gevuld.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• DaanTriple7
hesselbeertje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:42:
[...]

Zet maar heel snel uit dan, je bent nu bezig de compressor te slopen. Leiding lengte is minimaal 3 meter zoals duidelijk te lezen is in de installatiehandleiding.

Nu is het systeem feitelijk teveel gevuld.
Helemaal mee eens.
Het is ook mogelijk om er wat gas uit te laten halen.

• Hi-Fi
DaanTriple7 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:02:
[...]

Helemaal mee eens.
Dit gaat ook gebeuren na contact te hebben gehad met de installateur. Bedankt voor jullie opmerkingen!

[ Voor 5% gewijzigd door Hi-Fi op 16-11-2023 13:04 ]

• Chielp
DaanTriple7 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:02:
[...]

Helemaal mee eens.
Weet je dat zeker? Ik zie dit nergens in de handleiding staan. Ik zie wel 3x een waarschuwing dat de leidingen minstens 3 meter lang moeten zijn. Ik zou dit zeer zeker bij Intergas navragen.

@Hi-Fi Ik zou ook ernstige twijfels hebben bij de installateur. Het is bijna onmogelijk om dit over het hoofd te zien. Had de installateur wel zijn F-gas certificaat?

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:41
Kan een van jullie Extend gebruikers al vertellen wat het verschil is in gasgebruik tov het meerverbruik in stroom met deze temperaturen? Ik gebruik nu met mijn Extreme 36, verwarming, douchen en koken op gas 4-5 M gas. wij zijn met 2 personen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23
Hi-Fi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:04:
[...]

Dit gaat ook gebeuren na contact te hebben gehad met de installateur. Bedankt voor jullie opmerkingen!
Niet doen. Technisch verhaal, maar de leidinglengte moet echt minimaal 3 meter zijn, al zou 2.5 ook wel kunnen. 50cm en een beetje gas eruit is geen oplossing.

Is het spul wel fatsoenlijk gevacumeerd? Of gewoon flares eraan en knallen? Als ik dit zo zie en lees, heb ik mijn twijfels bij de F-gas meneer/mevrouw.

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 16-11-2023 19:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMb
Verbruik oktober/november 2022/2023, hoekwoning (158 m2), goed geïsoleerd, 2 personen.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiyUXHL4MBkpdCEbfFBfbLYwchY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Zn8WcdtoqsZQESghVil61yYY.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 29% gewijzigd door RuudMb op 16-11-2023 20:36 ]

• Mackeessie
RuudMb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:41:
Verbruik oktober/november 2022/2023, hoekwoning (158 m2), goed geïsoleerd, 2 personen.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

[Afbeelding]
Als het goed lees dus 50m minder gas en 130Kw meer stroom?

• RuudMb
Nee, ik heb de afbeelding nu aangevuld. November is op dit moment halverwege.

[ Voor 32% gewijzigd door RuudMb op 16-11-2023 20:37 ]

• Mackeessie
RuudMb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:36:
Nee, ik heb de afbeelding nu aangevuld. November is op dit moment halverwege.
Ik bedoelde oktober 22 tov 23 , november is natuurlijk moeilijk te vergelijken.

• mick83
  • Laatst online: 22-11-2023
Goedenavond, ik heb een Xtend icm een nieuwe Intergas CW5 ketel aangesloten op een Tado thermostaat (met iets van 10 Tado-knoppen in alle kamers). Ik heb 2 radiatoren zonder Tado en vloerverwarming op de begane grond die altijd open staan (zodat de warmtepomp altijd zijn warmte kwijt kan).

Ik ben benieuwd hoe jullie de Tado hebben aangesloten op de Xtend en wat eigenlijk de beste manier is. Volgens mij is hij bij mij nu aan/uit aangesloten (hij zit op NO/COM op de Tado thermostaat). Ik zie dan in het Xtend menu alleen geen temperaturen staan bij Kamer / Doel (zie bijgaand screenshot). Ik weet niet of dat kwaad kan.

Als ik de thermostaat via Opentherm zou willen aansluiten, welke ingangen moet ik dan gebruiken op thermostaat en op de Xtend, want hij lijkt bij mij niet te werken? En krijgen jullie via een Opentherm aansluiting wel temperatuurmetingen bij Kamer / Doel in de Xtend portal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe0oClTBq2yqoS4j7q4zX65HitY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZxFW12tCPOzlGUzA5wJh9Vl.jpg?f=fotoalbum_large

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 10:25
Hier geen Tado, maar Evohome aangesloten via OT. Kamer en doel staan op 20 graden. Ik twijfelde echter of aan/uit niet beter zou zijn omdat bij een warmtevraag uit een kleine kamer de Evohome diezelfde warmtevraag (bijvoorbeeld 80%) via OT doorgeeft naar de WP. Ik heb Resideo gevraagd wat zij adviseren en zij geven aan dat aan/uit sturing bij Evohome het beste is. Omdat ik met OT middels de OT gateway de WP heel goed kan monitoren kijk ik het nog even aan met OT. Mogelijk dat dit dan ook voor Tado geldt

[ Voor 4% gewijzigd door Anjos op 16-11-2023 22:05 ]

• RuudMb
mick83 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:10:
Als ik de thermostaat via Opentherm zou willen aansluiten, welke ingangen moet ik dan gebruiken op thermostaat en op de Xtend, want hij lijkt bij mij niet te werken? En krijgen jullie via een Opentherm aansluiting wel temperatuurmetingen bij Kamer / Doel in de Xtend portal?
Opentherm aansluiten: zie de technische manual, blok X2 pin 5 en 6. Op de Tado zelf zit deze geheel rechts, op de + en - (bedraad aangesloten). Bij mij werkt de Tado, geen pendelen of vele start/stops. Je moet dan wel de Tado weer opnieuw configureren (zie manual). En ja, ik krijg temperatuurmeting (zie dit onderwerp). Verschil met jou is wel dat ik alleen maar 'normale' radiatoren heb.

[ Voor 9% gewijzigd door RuudMb op 16-11-2023 22:12 ]

• GKN
  • Laatst online: 01-03 17:48

GKN

Hier ook de Xtend laten plaatsen, aangesloten op bestaande Intergas Cv ketel. Daarnaast ook vloerverwarming op b.g.g. laten aanleggen. Gasverbruik nog steeds rond 4-5m3 per dag. Ketel slaat vaak aan. Wanneer ik inlog, dan zie ik nog geen COP boven de 1. Zelfs niet bij warmtevraag. Iemand een idee wat het “probleem” kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mick83
  • Laatst online: 22-11-2023
RuudMb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:08:
[...]

Opentherm aansluiten: zie de technische manual, blok X2 pin 5 en 6. Op de Tado zelf zit deze geheel rechts, op de + en - (bedraad aangesloten). Bij mij werkt de Tado, geen pendelen of vele start/stops. Je moet dan wel de Tado weer opnieuw configureren (zie manual). En ja, ik krijg temperatuurmeting (zie dit onderwerp). Verschil met jou is wel dat ik alleen maar 'normale' radiatoren heb.
Veel dank hiervoor! Het werkt nu bij mij. De crux zat hem in het opnieuw configureren van de Tado thermostaat. Die stap had ik nog niet op mijn netvlies. Ik heb dat configureren gedaan door in de Tado app in te stellen dat de Tado thermostaat de Intergas Touch thermostaat vervangt (de standaard thermostaat voor deze warmtepomp). Daardoor sprong de Tado over van aan/uit naar Opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1979
  • Laatst online: 29-06-2024
Vorigeweek ook een xtend warmtepomp laten installeren. Nu vind ik alleen dat de cv ketel vrij snel bij schakelt. Zie aantal cv start momenten

Ik heb p107 al aangepast naar 840 graadmin .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6D6XoPiR75x6edbcRCkyjgqdJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TXWOYZ4g7MvAYiAIhFCp8k1u.png?f=fotoalbum_large

ZAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vPLPuKsT1l0mB4W8v4cbn-j86o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiR2larQWJwGMgVg7qamdYcU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Sven1979 op 17-11-2023 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@Sven1979
De ketel start vaak als de tapcomfortfunctie voor warm tap water is ingeschakeld, dus dat zou een verklaring kunnen zijn.

Maar 21 uur draaien voor CV t.o.v. 1 uur voor tapwater lijkt me inderdaad veel.

Hier sinds 1 juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrKNlJY3C3IWIYReR-Hw99mHEPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQ6d0A50DimeS0s3aJdYhOLR.png?f=fotoalbum_large

Iets anders, volgens mij zit de terugslagklep in de verkeerde aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XO_IHK11xeFx9r-i3YRv7xZoC2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FA7zO5VFjpnSC6n8EKEWuHzU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAzsvbRAj8C0nHzgY1FjFWOTCIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adBSxq7Q5L4BWY5v8bTnDuVO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door mjvrbk op 17-11-2023 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1979
@mjvrbk

Volgens het installatie voorschrift zou het volgens mij niet uit moeten maken zie bijlage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd0FZLAqFP6PAkfUvb3UuwxyNj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0RpJXOibv9PWZgPmnEYhc6c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1979
@mjvrbk

De woning die wij proberen te verwarmen is wel 280m2 en ruim 900m3. Met een redelijke isolatie. Mij. Gasverbruik is met de week ervoor wel al ruim 65% minder. En afgelopen week was aanzienlijk kouder dan de week ervoor.

Dat de ketel bijspringt snap ik dan ook wel maar hoevaak dit gebeurd vind ik wel vrij veel. Enig idee hoe dit interegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Vanmorgen toen ik wakker werd was het 3 graden buiten. Ik haalde nog een COP van 4.3.

Ik dacht gezien te hebben dat onder de 2 graden de ketel het zou overnemen (is vanacht nog niet gebeurd). Daarnaast is het systeem ingesteld dat de ketel het overneemt bij COP <2.
Ik heb dus blijkbaar nog veel spelling met een COP van 4.3.

Ik heb nog aardig wat te salderen dus heb er wel belang bij dat ik zo weinig mogelijk gas verbruik.

is het mogelijk en verstandig om het omslagpunt onder de 0 graden te laten gaan en kan dit op lange termijn schade geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@Sven1979

Ik ben geen expert hoor, slechts geïnteresseerde gebruiker.

Met P102 kun je instellen boven welke temperatuur de ketel niet bijkomt.
Standaard is dat 15 graden. Dat zou je op b.v. 5 kunnen zetten.
Dan komt de ketel pas bij als het onder de 5 graden komt buiten.

De minimale waarde voor P102 is -20 graden, dus 5 lijkt me geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnLn0XAVF9kDQViccM_rQj9-AuE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SgvMtDObfuHJJwmm9AzSgDE9.png?f=user_large

@VySio

Volgens mij stel je met P103 onder welke temperatuur de warmtepomp niet meer wordt gebruikt.
Standaard is dat -5 graden.
Daarboven kan de ketel bijspringen tot de hierboven genoemde waarde van P102.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjVo1ZsxBenUIrsKqFQDfsMt3tU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m0fLQ2hq2YtRnsCPiDxLw4LO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaX55BH6AwJQZLMGRlxXLKK270Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N7sidS6uVovHhxUyOkgAxcf7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door mjvrbk op 18-11-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrique70
@Sven1979 Zie hier mijn statistieken. Mijn Xtend hangt nu sinds half februari. Naderhand bleek dat de vloerverwarmingverdeler alle jaren verkeerd aangesloten stond, wat we echter pas merkten na het plaatsen van de warmtepomp. (wij wonen hier pas 2,5 jaar, anders had ik het waarschijnlijk al eerder opgemerkt). Sinds half oktober is de vloerverwarming juist aangesloten. Dus de statistieken kunnen voor wat betreft de totaal verbruikte kWh's wat vertekend zijn (meer dan nodig was geweest).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNVwZgmYHXzPb_fkG1SmjGwLdDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zcxe3I0FNhrpueg07xAPkI5V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door patrique70 op 18-11-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souterrain
Let op het is heel belangrijk dat je de Thermostaat niet te veel in een keer omhoog zet, ik bedoel 0,5 graden opvoeren en dan eerst laten opwarmen. En dan weer 0,5 graden opvoeren.!!!!!
Deze informatie kreeg ik van de Intergas medewerker. En dan geen gas verbruik tot nu toe.
Nacht temperatuur bij mij 19 graden en s'morgens naar 19,5 en s'avonds naar 20 graden.
Dus niet te veel schommelen met de temperatuur!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Dat advies komt wat vreemd op mij over - tenzij het de bedoeling is dat je misschien 0,2 m3 gas wilt besparen. Waarom is dat advies gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Souterrain schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:27:
Let op het is heel belangrijk dat je de Thermostaat niet te veel in een keer omhoog zet, ik bedoel 0,5 graden opvoeren en dan eerst laten opwarmen. En dan weer 0,5 graden opvoeren.!!!!!
Deze informatie kreeg ik van de Intergas medewerker. En dan geen gas verbruik tot nu toe.
Nacht temperatuur bij mij 19 graden en s'morgens naar 19,5 en s'avonds naar 20 graden.
Ik denk dat dit bij iedere centrale verwarming handig is economisch gezien. Als het op hoger vermogen moet draaien dan kost het meer energie. En als je het snel wil dan gaat het gas verbranden dmv je ketel. Dus economisch of comfort.

Volgens mij kan je de snelheid ook instellen na hoeveel tijd de temperatuur bereikt moet zijn. En ik dacht dat het standaard op 60 minuten staat. Dus ik ga ervan uit dat als het systeem denkt dat het niet snel genoeg op temperatuur is, dat het dan even een gasboostje geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
Ik kan me er iets bij voorstellen.

Zelf experimenteer ik met de ene nacht wèl nachtverlaging (-2) de andere nacht niet.
Is een situatie met vloerverwarming gecombineerd met radiatoren.

En dan zie ik behoorlijk verschil.
Met nachtverlaging begint de wp om ca. 8:00 flink te werken en komt zelfs de ketel erbij.
Zonder nachtverlaging suddert de wp de hele dag door, zonder dat de ketel bijspringt.
Wel heeft de wp 's nachts meer te doen, dat klopt.

Buitentemperatuur is niet iedere dag/nacht hetzelfde.
En heb zelf ook de indruk dat storm of windstil ook aardig uitmaakt.

Misschien dat anderen ook ervaringen hebben m.b.t. wel of geen nachtverlaging?

Met nachtverlaging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycQQTlKg4WV4SQ5oAuMUnXrKZ50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lNOEyf9AHI6MOJ6M4TRbEGLe.png?f=fotoalbum_large

Zonder nachtverlaging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY_ugybpi5jrDTK79AIecbQavKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1fzv8ATF0fQ4Ui314KmYkdy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
mjvrbk schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:22:

Zelf experimenteer ik met de ene nacht wèl nachtverlaging (-2) de andere nacht niet.

En dan zie ik behoorlijk verschil.
Met nachtverlaging begint de wp om ca. 8:00 flink te werken en komt zelfs de ketel erbij.
Zonder nachtverlaging suddert de wp de hele dag door, zonder dat de ketel bijspringt.
Wel heeft de wp 's nachts meer te doen, dat klopt.

Buitentemperatuur is niet iedere dag/nacht hetzelfde.
En heb zelf ook de indruk dat storm of windstil ook aardig uitmaakt.

Misschien dat anderen ook ervaringen hebben m.b.t. wel of geen nachtverlaging?

Met nachtverlaging:

[Afbeelding]

Zonder nachtverlaging:

[Afbeelding]
Dit zijn vrij aardige verschillen. Stroomverbruik is al veel hoger met nachtverlaging. Komt nog gasverbruik bij. Weet je hoe verschillend beide dagen ongeveer qua temperatuur waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
Dat is hetzelfde advies als dat ik kreeg van mijn installateur (Feenstra). Als je het in 1x van 19 naar 20 graden gaat verwarmen, dan gaat de warmtepomp maximaal aan het werk. Dit om de aanvoertemperatuur maximaal te krijgen. Dit resulteert in een veel lager COP dan als de aanvoiertemperatuur rond de 40 graden blijft.

Ik heb de warmtepomp ingesteld op:
P100: economisch. Ook bij p140, 142 en 144 invullen met de elektriciteits en gastarieven.
P102 op 5 graden (15 is standaard). Boven de 5 graden mag de CV niet bijspringen.
P107 op 2000 graadminuten. Dit bepaalt hoe lang de warmtepomp krijgt om de warmtevraag zelf op te lossen voordat de CV bijspringt. Als de gemiddelde watertemperatuur rond de 40 graden is, en er bij maximale vraag 65 graden wordt gevraagd, krijgt de warmtepomp dus bijna 1.5 uur om hieraan te voldoen. (Dit gaat nooit lukken want 65>55, maar de gevraagde temperatuur zakt ook hoe warmer het wordt)
P120 is 65 graden. Dit is de maximale aanvraagtemperatuur. De CV ketel is verantwoordelijk voor het verschil 55-65
P194 is ook 65 graden.

Met deze instellingen heb ik de CV pas 2x nodig gehad dit najaar. De 1e keer was maandag de 13e in de ochtend (de warmtepomp had teveel ontdooicycli nodig en de CV nam het over, end e 2e keer was afgelopen vrijdag (zelfde verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@VySio

Zijn weliswaar geen aansluitende dagen maar waarop het verschil tussen wel en geen nachtverlaging voor mij zo duidelijk is dat ik kies voor geen nachtverlaging.
Volgens mij zal de temperatuur niet zoveel verschillend zijn geweest, eerder de wind heb ik het idee.
De onderste grafiek is van gisteren.
Windstil, dicht bij zee.
Paar dagen geleden waaide het stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChilieChicken
  • Laatst online: 27-01 17:45
Goedemorgen mede-Tweakers,

Wij hebben sinds enkele weken de Intergas Xtend Hybride warmtepomp met Reflex V40 (voorschakelvat? buffervat?), externe buitenvoeler T42, externe temperatuursensor T43.

De CV-ketel is een ATAG E325EC (volgens mij 3 weg klep, ik lees dat daar wel wat over geroepen worden in dit forum i.c.m. de Intergas Xtend), de CV-ketel heeft een expansievat.

De thermostaat: EvoHome R8810A OpenTherm ketelmodule
Verwarmingselementen: Gehele woning wordt verwarmt met radiatoren (m.u.v. verwarming in badkamer d.m.v. vloerverwarming). HR92 radiatorknoppen, HR80 knop op de vloerverwarming van de badkamer.
Op de radiatoren zitten ventilatoren van SpeedComfort.

Ik heb de HomeWizard met socket zodat ik realtime kan meten wat het elektraverbruik is van de warmtepomp, hoeveel elektraverbruik de gehele woning heeft en het gasverbruik.

Ik heb geen Intergas internet gateway. Kan ik deze nog aanschaffen zonder comfort touch-thermostaat? Voor het real-time inzien van de statistiekenpagina van de warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY5Bl1huWR2w4ijyEsx9o899qU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKbQyRlHoIwMECytizdtOA0l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn54d_TtkvHA_Kjvr5SCBaB9XTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8tJyNQJzWY0QbcEjpmLRsVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIwoEOFC_q27qlncmQH6NRs93sQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CapwxLDZnOGriJvaf9bxsX9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door ChilieChicken op 23-11-2023 09:36 . Reden: Update, het systeem werkt inmiddels ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
ChilieChicken schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:58:

Wij hebben sinds enkele weken de Intergas Xtend Hybride warmtepomp met Reflex V40 (voorschakelvat? buffervat?), externe buitenvoeler T42, externe temperatuursensor T43.

De CV-ketel is een ATAG E325EC (volgens mij 3 weg klep, ik lees dat daar wel wat over geroepen worden in dit forum i.c.m. de Intergas Xtend), de CV-ketel heeft een expansievat.

Verwarmingselementen: Gehele woning wordt verwarmt met radiatoren (m.u.v. verwarming in badkamer d.m.v. vloerverwarming).

De warmtepomp heeft sinds de installatie 50 compressor starts, 5 uur draaitijd en, 516 uur op spanning gestaan.

Iets lijkt niet goed te gaan, de installateur is al vaak langsgeweest, maar tot op heden lijkt het nog niet te werken. We verwarmen normaal gesproken onze woning met 55 graden keteltemperatuur (60 graden voor tapwater).

Ik ben radeloos, heb nu ook contact gelegd met Resideo (HoneyWell), zij geven aan om de warmtepomp optimaal te functioneren, moet 1 keer per uur schakelen met een minimale inschakeltijd van 30 min en 10 min uitschakelen. De R8810A heeft die functie niet, het beste wat hij kan doen is 3 schakelaars per uur met 5 min aan. Dat geeft de warmtepomp niet genoeg tijd voor de warmtewisseling, behalve als er ondersteuning is van de CV-ketel op gas.

Ik lees dat meer mensen de EvoHome gebruiken, wat zijn jullie instellingen? Wie kan mij opweg helpen. Ik heb de HomeWizard besteld met socket zodat ik straks realtime kan meten wat het gasverbruik/elektraverbruik is van de warmtepomp.

Ik heb geen Intergas internet gateway.
Als de wiedeweerga radiatorventilatoren installeren om de warmteafgifte te bevorderen. Let er wel op dat de ventilatoren bij voldoende lage temperatuur aangaan (25-30graden). Zie ook in de andere over dit thema.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Souterrain schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:27:
Dit heeft volgens mij te maken met parameter P217
Instellen drempelwaarde voor onmiddelijk bijschakelen CV-ketel bij het handmatig verzetten van de
kamerthermostaat. (0 = uit).

Deze staat default op 0,7
Als je dus stapjes van 0,5 graden doet dan schakelt de cv-ketel niet bij.
Wanneer je 1 graad verhoogd, dan springt de cv ketel wel even bij.

Ik heb deze waarde verhoogd naar 1,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
Ik lees dat meer mensen de EvoHome gebruiken, wat zijn jullie instellingen? Wie kan mij opweg helpen. Ik heb de HomeWizard besteld met socket zodat ik straks realtime kan meten wat het gasverbruik/elektraverbruik is van de warmtepomp.

Ik heb geen Intergas internet gateway.
Volgens mij maakt de schakeltijd helemaal niets uit. Dankzij het openterm protocol weet de Evohome wat de maximale temperatuur is (instelling P120 en P194. Ik heb een openterm monitor en ik kan aflezen wat de maximale temperatuur en de gevraagde temperatuur zijn. Als ik deze parameters aanpas dan verspringen deze waardes in Domoticz). Evohome werkt met percentages, de gevraagde temperatuur heeft altijd hetzelfde percentage als de knop die het verst openstaat. Voorbeeld (uit Domoticz):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBk4eRis5O4NFeOUP9QptqoSGvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/clYiqlWEggzMVl2D8xvHElbm.png?f=fotoalbum_large
Control Setpoint is wat de Evohome vraagt aan de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS90AU6YTQkfIPBlO8_04goKEJo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mqmNvr7gvenEDAeC0C03L8Nn.png?f=user_large
Ik zie bij mij Control setpoint tussen de 0% en 100% springen afhankelijk van de warmtevraag. Maar Evohome verlaagt het setpoint langzaam tegelijk met de knoppen. De warmtepomp VRAAG is dus nooit aan/uit. Wat er wel gebeurt is dat, als de vraag bijvoorbeeld 30 graden is, de return water temperatuur 31 graden en de boiler water temperatuur rond de 35, en de warmtepomp al op minimaal vermogen draait (zo'n 370 watt inclusief de pompen) het niet minder kan. De ketel gaat in dat geval pendelen. Ik heb voor mezelf berekend dat zo'n 20x/dag acceptabel is (Op een warme dag zoals gisteren met gevoelstemperatuur van rond de 10-12 graden haal ik dat, als de gevoelstemperatuur rond de 2-6 graden is is de warmtepomp de hele dag aan en gaat alleen uit als de nachtverlaging ingaat. Dit resulteert in gemiddeld over het stookjaar 10x/dag gemiddeld, wat over 200 dagen/jaar dus 2000 starts per jaar zou inhouden. Aangezien de levensduur van de compressor 100.000 starts gemiddeld is denk ik dat dit met 50 jaar wel goed komt.)

Bij de opentherm Evohome krijgt de warmtepomp alleen een gevraagde watertemperatuur door, en doet deze verder helemaal niets met stooklijnen e.d. Wat ik wel zie is dat de warmtepomp zelf een "intern gevraagde temperatuur" heeft die oploopt afhankelijk van parameter P107 (graadminuten voordat de CV bijspringt). Hoe hoger deze waarde hoe meer stappen totdat de intern gevraagde temperatuur gelijk is aan de temperatuur die de Evohome vraagt.Dit voorkomt dat de CV te snel moet bijspringen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chielp op 21-11-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-07 17:20
mjvrbk schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:22:

Buitentemperatuur heeft de meeste invloed op het verbruik, wind en zon speelt ook mee en dan maakt het ook nog uit wat de temperatuur van de vorige dag was (bufferwerking huis). Om dat per dag uit te rekenen is niet heel betrouwbaar.

Je zou het zo moeten doen: een week met nachtverlaging en een week zonder. En dan het totale verbruik, zowel financieel als qua energie, relateren aan het aantal graaddagen per week:

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Dus over een hele week:

(verbruik in kWh van de pomp + (verbruikte m3 gas / 9)) / aantal graaddagen

(verbruik in € van de pomp + verbruik in € gas) / aantal graaddagen

Ik heb de Xtend nog niet zo lang, maar ik wil dit binnenkort een keer proberen. Ben ook benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online
Als je in de brochure van de Extend kijk zie je een mooie rechthoekige witte open verdeler. Bij foto’s van installaties zie je zo’n koperachtig exemplaar. Wat is hier de reden van. Ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:36
asccul schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:33:
Als je in de brochure van de Extend kijk zie je een mooie rechthoekige witte open verdeler. Bij foto’s van installaties zie je zo’n koperachtig exemplaar. Wat is hier de reden van. Ziet er niet uit.
Ze hebben in de 2023 versie van de brochure installatiehandleiding de schematische weergave aangepast. Het verschil viel mij laatst ook al op.

Het is er zo wel een stuk overzichtelijker op geworden. :)

2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/zdktLWgmYxrkb3kPwFE9SoxC.png

2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Cn5SA6voKIdHBGAqPiGDnlte.png

Edit:
Een paar weken geleden werd de koperen versie nog uitgeleverd.

[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 22-11-2023 11:52 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Nu online
SmiGueL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:45:
[...]

Ze hebben in de 2023 versie van de brochure de schematische weergave aangepast. Het verschil viel mij laatst ook al op.

Het is er zo wel een stuk overzichtelijker op geworden. :)

2022:
[Afbeelding]

2023:
[Afbeelding]
Wordt er dan nu een witte open verdeler uitgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
asccul schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:33:
Ik zie nergens in de brochure van de Xtend een foto van een open verdeler, laat staan van een witte.

Misschien bedoel je dat witte ding aan de bovenkant van de Xtend, dat is een soort kapje voor de koudemiddel leidingen. Die wordt er overigens niet bijgeleverd, is denk ik alleen een cosmetisch dingetje voor de foto in de brochure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Da's apart, als ik de brochure bekijk op de website van Intergas zie ik die niet:
https://www.intergas-verw...RGAS-brochure-XTEND_5.pdf

Hoe dan ook, zo te zien hebben ze net als dat kapje voor de koudemiddel leidingen ook een kapje voor de open verdeler gemaakt, speciaal voor de brochure. Onder dat kapje zit vast en zeker de gewone open verdeler en dat kapje wordt niet bijgeleverd als je een Xtend koopt. Het is zelfs mogelijk dat er helemaal niets onder zit, deze opstelling is tenslotte alleen voor de foto.

[ Voor 9% gewijzigd door Lecenten op 22-11-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Nu online
Lecenten schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:38:
[...]

Da's apart, als ik de brochure bekijk op de website van Intergas zie ik die niet:
https://www.intergas-verw...RGAS-brochure-XTEND_5.pdf

Hoe dan ook, zo te zien hebben ze net als dat kapje voor de koudemiddel leidingen ook een kapje voor de open verdeler gemaakt, speciaal voor de brochure. Onder dat kapje zit vast en zeker de gewone open verdeler en dat kapje wordt niet bijgeleverd als je een Xtend koopt. Het is zelfs mogelijk dat er helemaal niets onder zit, deze opstelling is tenslotte alleen voor de foto.
Zeg nou zelf dit ziet er toch veel strakker uit dan dat lompe koperkleurige ding. In de tekeningen hierboven zie je ook 2 verschillende open verdelers.

[ Voor 4% gewijzigd door asccul op 22-11-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Was het maar een foto, dat is een render. Er klopt niets van het leidingverloop (hint: zoek de afgifte retour naar de Xtend).
Als je er aan hecht kun je vast een passend wit doosje van de Action mishandelen met een decoupeerzaag :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DaanTriple7
Weet iemand een manier om de xtend extern via internet te benaderen om data in te zien zoals Intergas dat ook kan?

• Chielp
DaanTriple7 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 03:17:
Weet iemand een manier om de xtend extern via internet te benaderen om data in te zien zoals Intergas dat ook kan?
Helaas niet. Er is ons beloofd dat er in de toekomst via MQTT gegevens uitgelezen kunnen worden. Dit is helaas nu nog niet het geval. (zie Thomasvt in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp" )

[ Voor 11% gewijzigd door Chielp op 23-11-2023 08:43 ]

• ChilieChicken
  • Laatst online: 27-01 17:45

Verwarmingselementen: Gehele woning wordt verwarmt met radiatoren (m.u.v. verwarming in badkamer d.m.v. vloerverwarming). HR92 radiatorknoppen, HR80 knop op de vloerverwarming van de badkamer.
Op de radiatoren zitten ventilatoren van SpeedComfort.

Ik heb de HomeWizard met socket zodat ik realtime kan meten wat het elektraverbruik is van de warmtepomp, hoeveel elektraverbruik de gehele woning heeft en het gasverbruik.

Ik heb geen Intergas internet gateway. Kan ik deze nog aanschaffen zonder comfort touch-thermostaat? Voor het real-time inzien van de statistiekenpagina van de warmtepomp?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het systeem werkt inmiddels _/-\o_

22 november
Elektraverbruik warmtepomp: 19.9 Kwh
Gasverbruik woning: 1.7 m3

Hoe kijken jullie naar deze statistieken? Ik vind het toch wel schrikbarend veel stroomverbruik. Gelukkig is dit natuurlijk alleen in de koudere maanden november t/m februari. Benieuwd of de toenemende stroomverbruik en het verminderd gasverbruik lagere energiekosten opleveren.

In 2022 hadden wij een totaalverbruik van:
1569 m3 gas
2618 kWh stroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrique70
Dat is het hele idee hè. Je vervangt het gasverbruik door elektriciteit. Doordat de huidige warmtepompen efficiënt elektriciteit omzetten in warmte zal je ondanks het hogere elektriteitsverbruik uiteindelijk onder de streep (doordat je veel minder gas gebruikt) minder betalen. Op maandelijkse basis (koudere maanden) moet je rekenen op een verschil van tientjes, geen honderden Euro’s.

• patrique70
Gezien het weerbericht wordt volgende week een mooie test voor het hybride systeem (voor diegenen die hem na afgelopen winter hebben laten plaatsen!)

• remcon
Heeft er iemand al gespeeld met de instellingen voor de PID regeling? (P195, P196, P197)
Ik heb nu ruim een dag de thermostaat vast op 20 graden gezet om eens te kijken wat voor overshoot/undershoot ik heb. Dit blijkt ongeveer 0,5 graden plus en min te zijn (dus tussen 19,5 en 20,5 graden).
Mijn Xtend krijgt de gewenste en actuele temperatuur binnen via Opentherm, er is vanuit de thermostaat geen regeling. De overshoot/undershoot komt dus door de traagheid van de vloerverwarming en de nog niet optimale PID regeling van de XTend.

Default staat de P-waarde op 160 en de I-waarde op 1.
In de link hieronder staat een eenvoudige start hoe je een PI regeling instelt (de D wordt vaak niet gebruikt)
https://youtu.be/IB1Ir4oCP5k?si=RgzbP-RmdRAyIX74

Stap 1 is de I factor uit te schakelen. Zoals ik het in de handleiding begrijp moet deze waarde 255 krijgen om zo min mogelijk invloed te hebben.
Stap 2 is de P-waarde bepalen tot het systeem gaat oscilleren. Dit zal echter nog steeds heel traag gaan, aangezien het vloerverwarming betreft. De P-waarde staat echter niet helemaal beschreven, maar ik vermoed dat dit dezelfde kant op werkt als de I-waarde. Een hoge waarde geeft minder effect.

Heeft iemand hier al eens mee gespeeld en wat voor waarden kwamen hieruit?

• Lecenten
Benieuwd of de toenemende stroomverbruik en het verminderd gasverbruik lagere energiekosten opleveren.

In 2022 hadden wij een totaalverbruik van:
1569 m3 gas
2618 kWh stroom
Als de warmtepomp goed werkt ga je zeker besparen, hoeveel hangt af van je gasverbruik voor verwarming en het deel daarvan dat je door de pomp kan laten produceren. En het hangt af van de gasprijs ten opzichte van de stroomprijs.

Als van die 1569 m3 er 250 m3 zijn voor koken en warm water en je van de overblijvende m3 voor verwarming 75% door de pomp kan laten produceren, dan zou je bij de huidige energieprijzen € 575 per jaar kunnen besparen.

Hier de berekening en je kan de cijfers zelf aanpassen:
https://docs.google.com/s...KlTlC9mk/edit?usp=sharing

Bij een netto investering na aftrek van subsidie van € 4000 voor de pomp en installatie zou de terugverdientijd dan 7 jaar zijn, dat lijkt me prima.

• Mackeessie
Even voor de duidelijkheid. Ik betaal nu de komende 3 jaar € 0,383 per Kw.
Als ik mijn jaarnota's bekijk van de afgelopen jaren dan gaat er een bedrag af aan teruggave energie belasting, in 2024 zal dat een bedrag van € 631,- zijn. Als ik mijn huidige gebruik dan optel minus de teruggave energie belasting, dan kom ik op ongeveer € 0,18 per Kw uit. Klopt dat of maak ik een reuze rekenfout.? Als dat zo is dan is de terugverdientijd een stuk korter.

• patrique70
@Mackeessie ik zou gewoon die € 0,383 aanhouden. Wanneer je je besparing wil berekenen t.o.v. je vorige jaar/jaren, dan kan je het het beste alleen in m3 of kWh rekenen. Wil je weten wat je besparing is in geld t.o.v. vorig jaar/jaren, toen je geen warmtepomp had, dan zou ik je verbruik van toen doorrekenen met je huidige contractprijzen en dan vergelijken met nu. Niet elke winter is het hetzelfde weer, maar zo krijg je wel een beetje een beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1979
Laatste paar dagen beetje aan het stoeien geweekte de instellingen.
P102 op 5 graden gezet en p107 op 1200 graadminuten. Nu draait de warmtepomp geheel standalone. De nacht dat het onder de 5 graden was is deze ook niet bijgesprongen. Door de vertragingstijd in p107.

Heerlijk op temperatuur in huis 24 uur per dag 20 graden.

Ook de nachtverlaging op 0 graden gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
Ik heb de default waarden nog voor P107 en P102 (15)
De ketel springt niet bij.

Wel toen ik -2 graden nachtverlaging had ingesteld.
Overigens niet vaak, alleen als de temp inderdaad behoorlijk gedaald was.
Ik was een keer een paar dagen niet thuis en toen de nachtverlaging overdag laten gelden.

Mijn interpretatie; zonder nachtverlaging suddert de boel lekker verder en hoeft de ketel niet bij te springen.
En dat dan eerder de COP grens zal bepalen of de ketel bijspringt dan P102.
Moet wel gek gaan als de COP onder 2 komt bij een temp boven 5 graden.
En misschien is het juist wel gunstiger om de ketel wel bij te laten springen dan om de wp lang op vol vermogen te laten draaien.

Zijn mijn veronderstellingen, geen wetenschap.
Gebaseerd op ervaringen met één warmtepomp.
Gedeelde ervaringen leveren wellicht meer inzicht.
Pagina: 1 ... 5 ... 37 Laatste