Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 6 ... 37 Laatste
Acties:

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:50
Hoewel mijn Xtend de CV-ketel maar weinig gebruikt, wordt deze tijdens koude nachten/dagen met het ontdooien wel elke keer aangesproken.
Ik schat dat 10x ontdooien op een bijna-vriesdag/nacht minimaal 1 m³ aan gas gekost heeft.

Nou is dat uiteraard geen probleem als het nodig is, maar ik zie dat mijn installateur de ontdooi parameter P130 veranderd heeft van standaard: "Alleen CV-ketel gebruiken als nodig" naar "Altijd CV-ketel gebruiken"

Staat dit bij sommigen van jullie ook ingesteld? Want voor de prijs van 1m³ aan gas kan ik ook 13 kWh aan stroom verbruiken, dus dat heb ik uiteraard liever, mits dit geen onnodige slijtage veroorzaakt.
Ik vind het een beetje apart dat hier van de standaard instelling wordt afgeweken, helemaal omdat ook bekend was dat vanwege overproductie de stroom relatief goedkoop is.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• mjvrbk
  • Registratie: September 2023
  • Niet online
P130 = 1 (default), P131 = 15 (default)
Ketel nog nooit bijgesprongen om te ontdooien.

Over ontdooien gesproken, is dat bij de Xtend om de x-tijd?
Aan het ritme te zien wel.
Of wordt er gebruik gemaakt van een sensor?

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
mjvrbk schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:34:
P130 = 1 (default), P131 = 15 (default)
Ketel nog nooit bijgesprongen om te ontdooien.

Over ontdooien gesproken, is dat bij de Xtend om de x-tijd?
Aan het ritme te zien wel.
Of wordt er gebruik gemaakt van een sensor?
Dat is op basis van een sensor. Het kan ook prima gewoon niet gebeuren als er maar weinig vermogen gevraagd wordt en te buitentemperatuur is toch rond het vriespunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Laatst online: 05-07 17:20
Ook bij mij had de installateur P130 op 0 gezet, zodat de ketel altijd wordt bijgeschakeld tijdens ontdooien. Het zou kunnen dat Intergas dat heeft geadviseerd bij een training.

Ik heb het weer veranderd omdat het inderdaad nogal wat gas verbruikt en ook omdat bij mij de CV leidingen gingen tikken doordat in korte tijd eerst de ketel het water flink opwarmde waarna de warmtepomp het weer snel afkoelde.

Extra slijtage lijkt me niet waarschijnlijk, het ontdooien gaat nog steeds op dezelfde manier. Alleen moet de warmtepomp daarna extra hard werken om het CV water weer op te warmen. Dat lukt nu nog prima, het kan natuurlijk dat de ketel alsnog bij moet springen als het buiten kouder wordt.

Met dit waterkoude weer ontdooit de Xtend bij mij nu vaak om de 20 minuten, dat is wel slecht voor het rendement maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Nu we het toch over in de instellingen hebben, P086 staat bij mij op 5 (Minimale delta-T voor verwarming. Reduceert debiet wanneer delta-T onder ingestelde waarde komt.). Dus als het verschil tussen aanvoer en retour kleiner wordt dan 5 graden, dan gaat de CV pomp langzamer draaien.

Volgens de handleiding is de default waarde 0 (debiet wordt niet gereduceerd), maar de installateur heeft dat niet veranderd. Blijkbaar is de default veranderd, bij jullie ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Lecenten schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:53:
Nu we het toch over in de instellingen hebben, P086 staat bij mij op 5 (Minimale delta-T voor verwarming. Reduceert debiet wanneer delta-T onder ingestelde waarde komt.). Dus als het verschil tussen aanvoer en retour kleiner wordt dan 5 graden, dan gaat de CV pomp langzamer draaien.

Volgens de handleiding is de default waarde 0 (debiet wordt niet gereduceerd), maar de installateur heeft dat niet veranderd. Blijkbaar is de default veranderd, bij jullie ook ?
Bij mij staat in de webapp de default waarde van P086 = 5. (Firmware v0.30)
De instelling staat bij mij ook op 5. :)
Ik denk dat de handleiding een typfout heeft of achterloopt.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
Bij mij geen P086 parameter.
Die stond niet in Installatievoorschrift, nu wel in de meest recente online.
Maar dus niet bij de parameters online.

Firmware versie: T0.30-, web-app versie: v0.1.6

Debiet is meestal ca. 7,5 l/min
Maar geen klachten verder, altijd precies op temperatuur: 24/7 op 22 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAuoqRZfeyoH6nH184r_JXrtlL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7TBTs2dyGxQ9nvuCOvqW0Jt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:02
mjvrbk schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:54:
Bij mij geen P086 parameter.
Die stond niet in Installatievoorschrift, nu wel in de meest recente online.
Maar dus niet bij de parameters online.

Firmware versie: T0.30-, web-app versie: v0.1.6

Debiet is meestal ca. 7,5 l/min
Maar geen klachten verder, altijd precies op temperatuur: 24/7 op 22 graden.

[Afbeelding]
Heb je nog instellingen aangepast om het zo stabiel te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@remcon
Nee, vrijwel alles default.
Alleen P194. Dit is de maximaal ingestelde temperatuur die de Xtend en de Xtreme te samen mogen maken.
Default is dit 75, installateur had dit op 55 gezet.
Die heb ik zelf op 65 gezet.
Bij de vorige cv ketel, zonder warmtepomp, had ik dit op 55 gezet om deze temperatuur te testen.
Dat werkte vrijwel altijd, behalve bij echt lage buitentemperatuur.

En ik redeneerde dat als de ketel dan toch bijspringt hij maar beter wat meer zou kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
N.a.v. een post hierboven m.b.t. P086, die in mijn wp niet aanwezig is, ben ik een vergelijk gaan maken van de parameters vermeld in de Installatiehandleiding welke van toepassing was toen mijn Xtend is geplaatst (Firmware versie V0.21-) en de Installatie handleiding welk nu op de website staat.

Er staan in de nieuwe handleiding nieuwe parameters en andere zijn gewijzigd.
Inmiddels Firmware versie: T0.30-, web-app versie: v0.1.6, maar ik zie ze niet terug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpx_lrgdbT1CCLHe_P5FsV7381s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zaZEePbyvW7LOaHPi5xEPEee.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-07 11:35
Precies, ik heb vrijwel hetzelfde resultaat en bijbehorende overzicht. Voorstander van 'default'. Dan moet je inderdaad gaan voor 'comfort' en niet voor 'economisch' (lees: geen gas, goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
RuudMb schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:20:
[...]

Precies, ik heb vrijwel hetzelfde resultaat en bijbehorende overzicht. Voorstander van 'default'. Dan moet je inderdaad gaan voor 'comfort' en niet voor 'economisch' (lees: geen gas, goedkoper).
Default is over het algemeen een instelling die altijd werkt, maar niet optimaal is. Dat kan ook niet, omdat niet alle situaties hetzelfde zijn.
Ik heb bijvoorbeeld beneden lage temperatuur vloerverwarming en boven 3 gewone (oversized) radiatoren. De PID regeling zal hier anders moeten zijn dan voor een huis met alleen radiatoren of alleen vloerverwarming.

Mijn maximum temperatuur staat maar op 45 graden, de thermostaatkraan op de verdeler van de vloerverwarming staan op 35 graden. Voor de oversized radiatoren gaat dit nog goed.

Om de regeling aan te passen heb ik p195 eerst verlaagd naar 80, maar hier werd het te traag van met opwarmen. Hier lijkt 160 dus wel beter te werken (p=160:32=5). Hierna heb ik p196 op 32 gezet (I =32/32=1). Nu is mijn over en undershoot terug van 0,5 naar 0,1 graad. Nu eerst maar even een dagje wachten om te kijken hoe dit over de hele nacht gaat gedragen.

[ Voor 28% gewijzigd door remcon op 25-11-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBaldEagle
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-04 21:11
@remcon En hoe heeft het de afgelopen nacht uitgepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
De undershoot is ongeveer hetzelfde gebleven. Mijn idee is dat toch de P waarde nog iets te laag is, omdat bij een kleine temperatuurdaling onder de gewenste temperatuur de warmtepomp nog te weinig aanstuurt. Ik heb nu P195 naar 192 gezet. Nu eerst maar weer eens wachten hoe dit reageert.

Het nadeel is dat je bijna een dag verder bent voordat je echt de resultaten kunt bekijken. Traag systeem met vloerverwarming

[ Voor 18% gewijzigd door remcon op 26-11-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 15:02
Hoi even een extraatje voor de mensen die een Homey hebben en graag daarmee de thermostaat uit willen lezen. Ik heb een handleiding gemaakt voor het aanmaken van een virtuele thermostaat waar de huidige en ingestelde temperatuur wordt opgehaald. De handleiding is geschikt voor zowel de oude als de nieuwe Homey Pro.
Zie de volgende link in de Homey Community:
https://community.homey.a...ateway-connection/13590/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryberry
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 10:42
mjvrbk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:12:
En dan zijn er ook nog de parameters P104 en P120

Wie kan er meer vertellen over de samenhang tussen P104, P120 en P194

[Afbeelding]
P104 = temperatuur waarboven warmtepomp niet meer mee doet dus het liefst zet je die op maximum 55 graden zodat de warmtepomp zolang mogelijk meedoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryberry
Lecenten schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:53:

Ik zie geen 086 onder welk tapblad is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-07 09:45
berryberry schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:28:
[...]
P104 = temperatuur waarboven warmtepomp niet meer mee doet dus het liefst zet je die op maximum 55 graden zodat de warmtepomp zolang mogelijk meedoet
Zou het niet bewust wat lager gezet worden? Ik kan mij voorstellen dat het op lange termijn minder goed is als het langere periodes op vol vermogen moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryberry
Het valt mij op als de P194 op 45 graden P120 op 45 graden ( of lager )de ketel beduidend minder inschakelt.
Het lijkt erop als je je aanvoer temperatuur boven deze temperatuur instelt de warmtepomp moeite heeft om dit te halen en de ketel het hoofdzakelijk overneemt met meer gasverbruik als gevolg.
Moet je huis het wel warm kunnen krijgen op 45 graden
Alleen in ontdooi cyclus komt de ketel er wel bij
( dit is alleen een observatie ik ben geen expert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryberry
berryberry schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:14:
Het valt mij op als de P194 op 45 graden P120 op 45 graden ( of lager )de ketel beduidend minder inschakelt.
Het lijkt erop als je je aanvoer temperatuur boven deze temperatuur instelt de warmtepomp moeite heeft om dit te halen en de ketel het hoofdzakelijk overneemt met meer gasverbruik als gevolg.
Moet je huis het wel warm kunnen krijgen op 45 graden( intergas xtreme36 schakelt op 4 Kw ipv 32 Kw) of schakelt helemaal uit
Alleen in ontdooi cyclus komt de ketel er wel bij
( dit is alleen een observatie ik ben geen expert)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:01
Stroom begint nu goed op te lopen met de koudere dagen. Wel hele dag 21C. Die comfort vs vorig jaar met dan 200M gas verbruik en alleen af en toe stoken, top _/-\o_

Nog geen gas verbruikt hier.
Benieuwd naar de komende dagen gezien het dan richting de 0 a -1 gaat in de nachten.

Stroom gisteren met buiten 6C gemiddeld.
Richting 17:00 ging in de eetkamer de openbaar aan, waar de woonkamer wat warmte meepakte met de thermostaat. Dat die je terug :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q6nGhUWPqiQ-8EmAnXo1E-quDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GckZ3smCfC3HEggER4lVe1c.png?f=fotoalbum_large

Edit: 28-11
Sinds gisteravond laat/vannacht is hij de CV erbij aan het roepen met de temperaturen buiten. Niet extreem veel, maar het begint :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyE4nrNughLeGYNzclP-3bcoP3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x6MGdu8utqJiSNcNLaGDE3Rv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Weerz op 28-11-2023 08:32 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
berryberry schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:56:
[...]

Ik zie geen 086 onder welk tapblad is dat?
Dat bedoelde ik met een eerdere post.
De laatste handleiding online heeft meer parameters.
Ik vind ze niet terug in de webapp.

Ik heb de verschillen onder elkaar gezet.
Weet iemand meer over deze wijzigingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpx_lrgdbT1CCLHe_P5FsV7381s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zaZEePbyvW7LOaHPi5xEPEee.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mjvrbk op 27-11-2023 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
berryberry schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:14:
Als de warmtepomp water van 45 graden kan maken met maximaal debiet en P120 staat op 45 graden, dan zal de ketel nooit bijschakelen (tenzij met ontdooien als je dat zo hebt ingesteld). De CV krijgt dan immers al de maximale hoeveelheid energie toegevoerd die mogelijk is met 45 graden.

Dat is des te logischer als je bedenkt dat de retour van de ketel komt van de aanvoer van de Xtend, kijk maar hoe de open verdeler werkt. Dus als het water wat de ketel ingaat al 45 graden is, dan kan de ketel dat nooit warmer maken als die ook niet hoger mag gaan dan 45 graden.

Daarom staat ook in de installatiehandleiding van de Xtend dat P120 groter moet zijn dan P194. Als je ze allebei op 55 graden of hoger zet zal dat in de praktijk waarschijnlijk geen probleem opleveren, omdat de Xtend zijn maximum vermogen al op een lagere temperatuur levert. Maar beide op 45 graden of nog lager, dan loop je het risico dat de ketel niets meer kan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Weerz schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:36:
Stroom begint nu goed op te lopen met de koudere dagen. Wel hele dag 21C. Die comfort vs vorig jaar met dan 200M gas verbruik en alleen af en toe stoken, top _/-\o_

Nog geen gas verbruikt hier.
Benieuwd naar de komende dagen gezien het dan richting de 0 a -1 gaat in de nachten.

Edit: 28-11
Sinds gisteravond laat/vannacht is hij de CV erbij aan het roepen met de temperaturen buiten. Niet extreem veel, maar het begint :)
Als de ketel constant bijschakelt zal het stroomverbruik niet veel verder oplopen, dat bijschakelen betekent immers dat de Xtend op zijn maximum zit. Het stroomverbruik loopt dan alleen op als het nog veel kouder wordt en het rendement van de Xtend gaat dalen.

Bij mij schakelt de ketel ook bij, al rond de 3 a 4 graden buitentemperatuur. Terwijl ik met die temperatuur en 5 kW constant vermogen het huis best warm kan houden. Volgens mij zit het probleem grotendeels in het ontdooien, dat doet de Xtend vaak om de 20 minuten.

Dan wordt er tijdens het ontdooien geen warmte toegevoerd. Integendeel, er wordt warmte onttrokken aan het CV water. En daarna moet de Xtend die onttrokken warmte weer toevoeren voordat er verder kan worden gegaan met verwarmen, Stel dat de ontdooicyclus en het weer opwarmen van het water 8 minuten duurt, dan wordt er per 20 minuten maar 12 minuten effectief verwarmd.

Mijn installateur vertelde dat een warmtepomp rond de 0 graden met droge lucht vaak beter werkt dan met 3 a 4 graden en nattigheid, dat wil ik best geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryberry
Lecenten schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:31:
[...]

Als de warmtepomp water van 45 graden kan maken met maximaal debiet en P120 staat op 45 graden, dan zal de ketel nooit bijschakelen (tenzij met ontdooien als je dat zo hebt ingesteld). De CV krijgt dan immers al de maximale hoeveelheid energie toegevoerd die mogelijk is met 45 graden.

Dat is des te logischer als je bedenkt dat de retour van de ketel komt van de aanvoer van de Xtend, kijk maar hoe de open verdeler werkt. Dus als het water wat de ketel ingaat al 45 graden is, dan kan de ketel dat nooit warmer maken als die ook niet hoger mag gaan dan 45 graden.

Daarom staat ook in de installatiehandleiding van de Xtend dat P120 groter moet zijn dan P194. Als je ze allebei op 55 graden of hoger zet zal dat in de praktijk waarschijnlijk geen probleem opleveren, omdat de Xtend zijn maximum vermogen al op een lagere temperatuur levert. Maar beide op 45 graden of nog lager, dan loop je het risico dat de ketel niets meer kan toevoegen.
Je hebt helemaal gelijk! Alleen pasop wanneer je boven de 55 komt wil je warmtepomp niet meer starten en neemt de Cv het geheel over en als het water bv 60 retour komt weigert de warmtepomp te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryberry
Toch vindt ik de warmte verlies berekeningen van de installateur misleidend
Mijn huis zou 4 Kw warmte verlies hebben en was 5 KW Xtend genoeg…. Leuk maar dat is genoeg bij 5 graden buitentemperatuur of hoger!
Ik had bij nader inzicht toch echt wel voor een 7-8 KW model gekozen deze kan altijd terug schakelen naar een lager niveau!
5kW betekent bij de xtend 100% vol gas en rond 50 DB aan geluid maw te hoog.
Ik heb hem dan ook op 75% gezet om binnen de norm te blijven maar hou je 4KW over en bij temperaturen van 2 graden cop 3.1 een thermisch vermogen van 3250 Watt
Dus de theorie 100% elektrisch te verwarmen kan overboord.
Wanneer salderen ten einde komt warmtepomp uitschakelen onder de 4 graden en helaas op gas verder om financieel het goedkoopst te stoken
Helaas zijn die ontdooi cyclussen killing voor het rendement( boven de 5 graden buiten temperatuur hoeft hij niet meer te ontdooien)
Alle ervaringen bij elkaar genomen had ik liever een zwaarder model gekozen.
Mijn collega heeft een warmtepomp die aardwarmte gebruikt met een buis in de grond daarbij heb je geen ontdooi cyclus meer.
Dat is een duurdere maar betere oplossing

[ Voor 16% gewijzigd door berryberry op 28-11-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_M
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-01-2024

M_M

Wij hebben dit jaar ons huis geïsoleerd, met vloerverwarming nieuwe Intergas cv, hybride Xtend warmtepomp en 50 liter boilervat
Nu heb ik op mn thermostaat 2x een gedeelte om in te stellen.
Lijkt 1 de cv/warmtepomp en 2 de zone dat is mijn woonkamer.
Ik kwam er achter omdat mn woonkamer continu 20 graden bleef
Inmiddels dit ingesteld zie foto's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dWfCgZ8yWeJubIkYZDpcCz7Rcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtysVCcMTPsg4DICkvbeg9RX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eB7-LxAwK2SfPbDiIb6vIC88YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiySeSxwXvBiaNEUJK3qFSWC.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb nog het idee dat hij veel het gas bijschakelt.
Ik heb de vermoedelijke cv en warmtepomp weekprogramma op continu 20 graden en de woonkamer met vloerverwarming tussen 5.00en 21.00 op 20 de rest 18,5

[ Voor 40% gewijzigd door M_M op 29-11-2023 07:53 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:54
M_M schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:52:
Ik heb de vermoedelijke cv en warmtepomp weekprogramma op continu 20 graden en de woonkamer met vloerverwarming tussen 5.00en 21.00 op 20 de rest 18,5
Mij is verteld om alleen de xtend te koppelen met de app ipv zowel de xtreme 36 (ketel) als xtend omdat dan het weekprogramma zou conflicteren.

De app is ook niet zo stabiel in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
M_M schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:52:
Wij hebben dit jaar ons huis geïsoleerd, met vloerverwarming nieuwe Intergas cv, hybride Xtend warmtepomp en 50 liter boilervat
Nu heb ik op mn thermostaat 2x een gedeelte om in te stellen.
Lijkt 1 de cv/warmtepomp en 2 de zone dat is mijn woonkamer.
Ik kwam er achter omdat mn woonkamer continu 20 graden bleef
Inmiddels dit ingesteld zie foto's.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf zijn mijn ervaringen met snachts de temperatuur verlagen nog niet zo geweldig. Doordat ik laag temperatuur vvw heb laten aanleggen duurt het behoorlijk lang voordat de kamer weer van 18,5 graad naar 20 graden is gegaan. Ook zag ik dat dan juist ineens af en toe gas werd verbruikt, waarschijnlijk omdat het opwarmen niet snel genoeg ging. Ik heb de temperatuur nu eerst vast gezet op 20 graden. Nu alleen nog gasverbruik tijdens ontdooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
Opwarmen duurt met warmtepomp, afhankelijk van vierkante meter en isolatie natuurlijk, best een tijd.
Daar is al wat ervaring in dit topic, incl van mij,

Gezien de temperatuur buiten, nu getest met weekprogramma instellen.
Nacht op 20 en dan ochtend naar 21 rond 06:00.
Maar dat trekt die niet om snel te kunnen doen, verbruikt dan niet extra gas en wil het op zijn eigen krachten doen zie ik in de energie. Helaas trekt hij het gewoon weg niet om binnen paar uur op de 21 te komen. Dat duurt met de huidige buiten temperaturen gewoon een dag hier.

Houden op temperatuur gaat prima.

Spelen is meer om te kijken wat effectiever is in het optimaal gebruik/verbruik.

Met huidige buitentemperaturen( -1C & 5C) en inzichten nu.
  • 21C continue - rond de 1200W gemiddeld en om de x min wat gas voor ontdooien, rond de 2M a 3M
  • 20C continue - rond de 800W gemiddeld en heel soms gas tot bijna niks.
  • 20-21 schema - rond de 900W gemiddeld, wat gas. Maar duurt lang voordat hij weer op 21C staat.
Keuze hier wordt comfort level met de 21C continue, je merkt die 1C toch wel :+

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
berryberry schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:03:
Mijn huis zou 4 Kw warmte verlies hebben en was 5 KW Xtend genoeg…. Leuk maar dat is genoeg bij 5 graden buitentemperatuur of hoger!
Ik had bij nader inzicht toch echt wel voor een 7-8 KW model gekozen deze kan altijd terug schakelen naar een lager niveau!
Ik heb hem dan ook op 75% gezet om binnen de norm te blijven maar hou je 4KW over en bij temperaturen van 2 graden cop 3.1 een thermisch vermogen van 3250 Watt
Wanneer salderen ten einde komt warmtepomp uitschakelen onder de 4 graden en helaas op gas verder om financieel het goedkoopst te stoken
Helaas zijn die ontdooi cyclussen killing voor het rendement( boven de 5 graden buiten temperatuur hoeft hij niet meer te ontdooien)
Je moet het over een heel jaar bekijken en dan gemiddeld. De winter is nog maar net begonnen, maar het is nu kouder dan gemiddeld in de koudste maanden. Dus ja, vandaag had je beter een 8 kW pomp gehad.

Maar dat vermogen gebruik je niet vaak. En die zwaardere pomp draait meestal in deellast en dan is het rendement lager. Dan kun je over een heel gemiddeld jaar toch goedkoper uit zijn met de 5 kW pomp.

Dat je de Xtend op 75% moet zetten voor het geluid is een extra complicatie, maar dat speelt bij mij niet. Ik neem aan dat je dat alleen 's nachts moet doen, misschien kun je het geluid isoleren zodat het niet meer nodig is.

Overigens ligt met de huidig gas- en stroomprijzen het punt waar gas voordeliger is ongeveer bij een COP van 2,3 en lager. En door de belasting op gas te verhogen en die op stroom te verlagen zal dat punt nog lager worden. Dus ook bij 4 graden kun je beter de pomp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:27
Lecenten schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:57:
[...]

Overigens ligt met de huidig gas- en stroomprijzen het punt waar gas voordeliger is ongeveer bij een COP van 2,3 en lager. En door de belasting op gas te verhogen en die op stroom te verlagen zal dat punt nog lager worden. Dus ook bij 4 graden kun je beter de pomp gebruiken.
Het ligt heel erg aan wat voor tarieven je hebt. Ik heb in september een 1 jaars GC contract afgesloten, mijn tarieven zijn 0,40 overdag en 0,38 's nachts voor stroom en 1,22 voor gas dus mijn COP omslagpunt is 8,8*0,4/1,22 = 2,9 overdag en 8,8*0,38/1,22=2,75 's nachts. Helaas betaal ik dit jaar relatief veel voor stroom en weinig voor gas.

De Xtend is vannacht dus redelijk vaak omgeschakeld naar gas vanwege de te lage COP. Ik zie dat hij dan 1 run van ongeveer 20 minuten maakt, en daarna weer overschakelt op gas voor ongeveer 1 uur. Na 1 uur wordt het opnieuw geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Je betaalt inderdaad veel voor stroom. Per 1 januari wordt het al een stuk beter, want de energiebelasting gaat veranderen.

Het is nog niet helemaal zeker (ligt bij de Eerste Kamer), maar zoals het er nu uitziet wordt stroom ruim 3 cent goedkoper en gas 5 cent duurder. Dat scheelt al behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:12
Weerz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:23:
Opwarmen duurt met warmtepomp, afhankelijk van vierkante meter en isolatie natuurlijk, best een tijd.
Daar is al wat ervaring in dit topic, incl van mij,

Gezien de temperatuur buiten, nu getest met weekprogramma instellen.
Nacht op 20 en dan ochtend naar 21 rond 06:00.
Maar dat trekt die niet om snel te kunnen doen, verbruikt dan niet extra gas en wil het op zijn eigen krachten doen zie ik in de energie. Helaas trekt hij het gewoon weg niet om binnen paar uur op de 21 te komen. Dat duurt met de huidige buiten temperaturen gewoon een dag hier.

Houden op temperatuur gaat prima.

Spelen is meer om te kijken wat effectiever is in het optimaal gebruik/verbruik.

Met huidige buitentemperaturen( -1C & 5C) en inzichten nu.
  • 21C continue - rond de 1200W gemiddeld en om de x min wat gas voor ontdooien, rond de 2M a 3M
  • 20C continue - rond de 800W gemiddeld en heel soms gas tot bijna niks.
  • 20-21 schema - rond de 900W gemiddeld, wat gas. Maar duurt lang voordat hij weer op 21C staat.
Keuze hier wordt comfort level met de 21C continue, je merkt die 1C toch wel :+
Tot enkele dagen geleden werkte ik met dagtemperatuur van 21 en een nachtverlaging van 1 graad. Hiermee bleef de Xtend 'snachts uit, en maakte hij overdag één lange run om het weer op 21 graden te krijgen. Toen ik een constante temperatuur probeerde ging hij pendelen.

Nu het kouder is werkt dat niet meer, en staat de thermostaat vast op 21. Hij schakelt niet meer uit, en gebruikt heel af en toe een beetje gas. Ik werk wel met het stille schema van 22 tot 0700 en dat gaat ook prima.

Afgelopen maandag was ik benieuwd hoe vaak hij moest ontdooien, dus heb ik voor die dag ingesteld dat de ketel bij elke keer ontdooien aan mag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEe_CAQL1OkgabZqKGWBHkBwNcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbgUm2svDeLPTBBLRUfdPpP7.jpg?f=fotoalbum_large

En dit was gisteren, met die instelling uitgeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yhv6iQLnng2bBhISH_yS57BhhB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIHUAWHrtArU2396yneD8qNb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:40
Dat is wel een flink gasverbruik, heb je aanstaan dat hij altijd de cv ketel inschakelt tijdens een defrost?

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-07 09:45
DaanTriple7 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:19:
[...]

Tot enkele dagen geleden werkte ik met dagtemperatuur van 21 en een nachtverlaging van 1 graad. Hiermee bleef de Xtend 'snachts uit, en maakte hij overdag één lange run om het weer op 21 graden te krijgen. Toen ik een constante temperatuur probeerde ging hij pendelen.

Nu het kouder is werkt dat niet meer, en staat de thermostaat vast op 21. Hij schakelt niet meer uit, en gebruikt heel af en toe een beetje gas. Ik werk wel met het stille schema van 22 tot 0700 en dat gaat ook prima.

Afgelopen maandag was ik benieuwd hoe vaak hij moest ontdooien, dus heb ik voor die dag ingesteld dat de ketel bij elke keer ontdooien aan mag:
[Afbeelding]

En dit was gisteren, met die instelling uitgeschakeld.
[Afbeelding]
Interessante plaatjes!
De WP ontdooit vaker dan verwacht. Had je de ketel bijschakelen instelling van 8u tot 18u gedaan? Of schakelt de ketel tijdens stille modus ook minder bij, je zou juist meer verwachten.

Je energie verbruik is 's nachts tijdens stille mode beduidend lager. Ik begrijp uit je verhaal dat de wp het goed op temperatuur kan houdens, maar waarom verbuikt het overdag dan in verhouding zoveel?

• DaanTriple7
Die maandag heeft die instelling van 0700ish tot 2300 aan gestaan.

De warmtepomp kan het in stille modus net niet op temperatuur houden 's nachts. De temperatuur zakt langzaam, tot het onder een drempelwaarde komt waarbij de ketel inschakelt. Dat is het gasverbruik in de vroege ochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpUGXEAbxDL2gkgM5rkSJ1LZw3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFtn9wW8iKoGYlMS5nVGG1Wd.jpg?f=fotoalbum_large

• Weerz
Heb een nieuwe uitdaging met het systeem.
Nu het kouder wordt, gaat deze op volle toeren, logisch.
Maar lijkt nu een centrifuge die opstijgt en zoomt en afschaalt. Buren horen het ook. in de muren.
Hangt aan de muur, volgens mij wel gewoon op de beugels zonder dempers(moet nog wel het dak op voor controle of ik gelijk heb).
Ten tijde van installatie was aan de muur hangen beter, gezien op het dak zelf de trillingen aardig merkbaar zouden worden.

Gisteravond stille modus aangezet op de Xtend zelf in de service en dan op -5db keuze. Had uit, -5db of gebruiker. Heb geen instellingen als weekprogramma maar alles op handmatig.

Merk niet echt verschil. Weken ervoor was dit niet, maar dat is ook logisch met een temp van +5 buiten. Dan gaat hij niet op 1400-1500W. Dus tussen de 800-1100W is het ok, acceptabel. Daarboven wordt het een feestje op het dak.

Ideeën zijn welkom. Zit er niet op te wachten om dat hele buitenunit te moeten verplaatsen.

• RuudMb
De stille modus of nachtmodus is volgens mij vanuit het normale instellingenscherm in te stellen. Zie gebruikershandleiding par. 5.4.1. Misschien dat er een verschil is met wat je nu hebt gewijzigd in de installateursinstellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3Y1h45OW97zCD5U_3OwlqrMHyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VOP66EewhZvTd5s7tYMgtfmT.png?f=user_large

• remcon
Weerz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:08:
Maar lijkt nu een centrifuge die opstijgt en zoomt en afschaalt. Buren horen het ook. in de muren.
Hangt aan de muur, volgens mij wel gewoon op de beugels zonder dempers(moet nog wel het dak op voor controle of ik gelijk heb).
Ten tijde van installatie was aan de muur hangen beter, gezien op het dak zelf de trillingen aardig merkbaar zouden worden.

Gisteravond stille modus aangezet op de Xtend zelf in de service en dan op -5db keuze. Had uit, -5db of gebruiker. Heb geen instellingen als weekprogramma maar alles op handmatig.

Merk niet echt verschil. Weken ervoor was dit niet, maar dat is ook logisch met een temp van +5 buiten. Dan gaat hij niet op 1400-1500W. Dus tussen de 800-1100W is het ok, acceptabel. Daarboven wordt het een feestje op het dak.

Ideeën zijn welkom. Zit er niet op te wachten om dat hele buitenunit te moeten verplaatsen.
Ik heb in het begin ook gehad dat bij een bepaalde stand de buitenunit iets begon te trillen. Dat was toen binnen goed te horen. Ik kwam erachter dat de leidingen tegen de rand van de dakdoorvoer kwamen en dat dit er voor zorgde dat mijn dak als klankkast mee ging werken. Leidingen iets bijgebogen en toen was dit opgelost. Misschien dat het zoiets ook bij jou is?

• DaanTriple7
Volgens mij hebben muurbeugels bijna altijd rubberen sockets waar de pomp op gemonteerd wordt. Een rubberen busje waar aan beide zijden draadeind uit komt.
Als je hem op je platte dak had gezet had je er waarschijnlijk nog meer last van.

Ik ervaar hetzelfde mbt geluid. De buitenunit is behoorlijk meer geluid gaan produceren nu de temperatuur is gedaald. Ik heb hem achter de bijkeuken op de grond staan, wat een eindje de woonkamers/slaapkamers vandaan is. We horen hem binnen niet.

• Weerz
@RuudMb
Klopt, lijkt inderdaad dat je het hier ook nog moet instellen.
Je zou verwachten dat als je kiest voor gebruik, dit idd ingesteld moet worden en als je gewoon -5DB kiest hij altijd om stille modus zal staan. Niet het geval |:(

@remcon @DaanTriple7
Ik ga dat eens onderzoeken het weekend, kijken of ik wat kan zien in de leidingen if de dempers.

Nu stille modus draait en ik zie dat deze echt actief is in status. 800/900W en minder centrifugeren.
Wel gelijk CV aan :| Logisch met temperatuur natuurlijk.
Nu maar even kijken de komende 3 uurtjes wat dat betekent in gas.

Mis in deze echt een Home Assistant connect integratie, moet nu steeds de wifi koppeling activeren om maar details te kunnen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Weerz op 30-11-2023 10:53 ]

• remcon
Inderdaad zeer frustrerend dat je niet op afstand dingen kunt bekijken en instellen. Nu kan ik op afstand alleen via een home wizard plug zien hoeveel watt er getrokken wordt. En dan vergelijken met de temperatuur van mijn Tado thermostaat dan proberen conclusies te trekken. Lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
Ik heb het wel in home assistant draaien (dmv twee ESP8266's en nodered)

Ik kan wel wat meer delen hierover als er interesse is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbdCfdNVf3BQRy_9Hts4Y6-oLn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJli52RjcdCCTmnOpTAPkMXn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Thomasvt op 30-11-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
@Thomasvt
Dat zou tof zijn, zolang er voor mij geen solderen bijkomt zou het me moeten lukken :+ O-)

Stille modus wat verlengd tot 18:00 vier betere meting in gas. Hij was alweer in de volle modus gegaan.
Maar lijkt erop dat hij hier 0,2 gas per uur nodig heeft voor het constant houden van de 20C.
Buitentemp volgens Xtend is 0,5C.

Ben benieuwd.

[ Voor 54% gewijzigd door Weerz op 30-11-2023 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomasvt
@Weerz geen solderen :) twee ESP8266's en vier female-female connectoren om de GND, 5V, TX en RX te verbinden tussen de ESP's.

Zal dit weekend wel even een writeup maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@Thomasvt
Interessant. In het kort, voor mijn begrip.

Maak je een soort brug?
ESP 1 connect over wifi met de Xtend (paarse lampje?)
ESP 2 connect met wifi in huis en beide ESP's zijn verbonden met elkaar (4 fem-fem)

ESP 2 heeft dan een IP in het lokale netwerk, en die lees je uit met Home Assistant?
Of, je spreekt ook over nodered, draait dit op een (b.v.) Raspberry Pi.
En lees je nodered/rapsberry dan uit met Home Assistant?

• DaToolman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Weerz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:08:

Hier ook veel lawaai. Xtend hangt aan de gevel en staat op rubberen dempers. Heb de stille modus van 23.00 - 08.00uur aangezet, maar dat resulteert dat de temperatuur te veel daalt tijdens de nacht en het 's ochtends dus onder de geprogrammeerde 18 graden is, waardoor overdag (met deze kou) de 19 graden dagtemperatuur niet gehaald wordt. Heb zelfs de warmtepomp blokkade ingesteld tussen 03.00 en 08.00uur om dan maar geen geluidsoverlast te veroorzaken. Ja ons huis is wat ouder (1978), maar best wel goed geïsoleerd met volledig kunstof kozijnen, HR++ glas, vloerisolatie etc etc.

Ik wil ook niet te veel met instellingen gaan lopen kloten, maar doordat ik het eigenlijk tegen vind vallen qua prestatie en geluid van de Xtend, ga ik juist wel lopen klooien. Ik loop ook met de gedachte om de Xtend van de gevel te laten halen en naar de andere zijde van het huis in de tuin te zetten. Maar dat gaat kostbaar worden en het was al duur genoeg.

• Weerz
@DaToolman
Snap je punt en dank voor delen.
Zit hier met dezelfde gedachtes, maar eerst maar even klooien en kijken wat mogelijk is.
Snel doorrekent is het rond de 5/6M gas per dag extra in stille modus. Maar dat zal fluctueren in buitentemperatuur.

In ervaring nu is de centrifuge als de temperatuur buiten onder de 5C komt en boven de 1200W komt richting de 1400/1500W. Erboven heb ik nog niet gezien.

Er zit in omslagpunt in de herrie in W gebruik.
Moet erachter komen wat dit is en wat stille modus nu als Max in setting heeft. Lijkt erop dat dit onder de 1000W is nu ik live meekijk met HA.

Denk dat hier in het topic straks nog meer data en ervaringen zullen komen die handig zullen zijn voor Intergas en de updates in firmware. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaToolman
Weerz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:40:
@DaToolman
Snap je punt en dank voor delen.
Zit hier met dezelfde gedachtes, maar eerst maar even klooien en kijken wat mogelijk is.
Snel doorrekent is het rond de 5/6M gas per dag extra in stille modus. Maar dat zal fluctueren in buitentemperatuur.

In ervaring nu is de centrifuge als de temperatuur buiten onder de 5C komt en boven de 1200W komt richting de 1400/1500W. Erboven heb ik nog niet gezien.

Er zit in omslagpunt in de herrie in W gebruik.
Moet erachter komen wat dit is en wat stille modus nu als Max in setting heeft. Lijkt erop dat dit onder de 1000W is nu ik live meekijk met HA.

Denk dat hier in het topic straks nog meer data en ervaringen zullen komen die handig zullen zijn voor Intergas en de updates in firmware. O-)
Ik heb ervoor gekozen om niet via andere technieken / apps mee te kijken qua verbruik etc. want dan word ik helemaal zenuwachtig......

Ja hopelijk leest Intergas ook mee, want dit gaat ook veel installateurs boven de pet. Daarnaast zou het heel welkom zijn (en al vaker genoemd) dat we de Xtend ook kunnen benaderen zonder direct naast het apparaat te moeten zitten. Nu zit ik wel erg vaak in het ketelhok op zolder :)

• patrique70
Herkenbaar haha :)

• Thomasvt
mjvrbk schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:06:
Maak je een soort brug?
ESP 1 connect over wifi met de Xtend (paarse lampje?)
ESP 2 connect met wifi in huis en beide ESP's zijn verbonden met elkaar (4 fem-fem)
Ja precies, ESP 1 inderdaad verbonden aan de Xtend.
ESP2 krijgt z'n data van ESP1 via serial en is zelf een ser2net server via esphome met oxan/esphome-stream-server
mjvrbk schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:06:
Of, je spreekt ook over nodered, draait dit op een (b.v.) Raspberry Pi.
En lees je nodered/rapsberry dan uit met Home Assistant?
Voor zover ik weet heeft home assistant geen ser2net client, daarnaast is de data van de Xtend API niet zo mooi en moet nog geparsed worden dat doet node-red in dit geval en stuurt het na de parsing door naar Home Assistant met de node-red integratie.

• Lecenten
DaToolman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:05:
Daarnaast zou het heel welkom zijn (en al vaker genoemd) dat we de Xtend ook kunnen benaderen zonder direct naast het apparaat te moeten zitten. Nu zit ik wel erg vaak in het ketelhok op zolder :)
Het is mijn ervaring dat de verbinding met de Xtend gewoon in stand blijft als je het overzicht scherm open laat staan. Heb al een paar uur een tablet met Xtend verbinding naast me liggen. Je moet natuurlijk wel binnen het WIFI bereik blijven, maar dat lukt een verdieping lager (Xtend staat hier ook op zolder) nog steeds.

Dan hoef je alleen nog op het knopje te drukken als je de verbinding voor het eerst activeert. Zou ook nog met zoiets als een Fingerbot kunnen.

• mjvrbk
  • Niet online
@Thomasvt

Begrijp het half, denk ik.
Esphome met oxan/esphome-stream-server, is dat iets dat op de ESP draait?

Het parsen door node-red, gebeurt dat met de add-in in Home Assistant.
Of draait er ergens nog software op een derde apparaat?
Zodat de node-red add-in dit kan lezen?

Of anders gezegd, connect Home Assistant (middels node-red) aan de ESP?

Boeiend, dat zeker.

• Thomasvt
@mjvrbk De flow is: Xtend › ESP1 › ESP2 › Node-Red › Home Assistant

• mjvrbk
  • Niet online
@Thomasvt

Ik ken node-red niet, is het een applicatie die draait op een apart device (pc/raspberry pi/oid)
Of is het de add-on die in Home Assistant geladen kan worden.

Die ESP's kopen lijkt me geen probleem, zijn zo duur niet.
En als node-red geladen wordt in HA dan is dat alles om aan te schaffen.

Bedankt in ieder geval voor het wijzen op deze mogelijkheid.

• Weerz
Ben ff op het dak geweest. Rubbers zitten niet op de muur. Wel onder de intergas zelf.
Wat foto’s en video. Video begin is het begin waar ik stille modus uitzet, daarna weer aan.
Buiten leek het geluid wel mee te vallen, maar terugkijkend op de video hoor je wat je binnen hoort als centrifuge achtig. :X

https://youtu.be/muNKmLW-WjE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSzCrcpCC2b1W2KonRjQ_iadue8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59pid49uAOieHt4RaYzMiju2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAk2-j9msMYERiw0v9cri_PMyxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmwUDyANi9gkkF7qYBS3YNrj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yGjPPUnJqtOiZVpV5o5vyD0qO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3uvg4GqhEaReRCiWALLpB3z.jpg?f=fotoalbum_large

• Thomasvt
@mjvrbk node-red (https://nodered.org/) kan je draaien als losse applicatie maar ook als add-on voor home assistant.

Home Assistant add-on: https://community.home-as...ity-add-on-node-red/55023

• remcon
@Weerz Het optoeren en aftoeren met wat resonantie heb ik hier ook wel. Dat voorkom je denk ik ook bijna niet. Het enige is dat je moet voorkomen dat dit via je beugels het huis in komt.

1) Zijn dit originele rubbers die op de steunen zitten? Ik snap niet zo goed waarom deze conisch zouden zijn uitgevoerd.
2) Als het goede dempingsrubbers zijn dan zijn de bouten boven en onder natuurlijk niet met elkaar verbonden. Is dit zo? Maar dat kun je alleen bekijken als je er 1 af haalt.
3) leunt je ophangbeugel aan de onderkant nou rechtstreeks tegen de muur? Plaatst daar eens een stuk piepschuim tussen, of een dubbelgevouwen washandje of zo. Puur als test of er dan nog net zoveel geluid je huis binnen komt.
4) elke metaalverbinding van je steunen zit hard op elkaar. Hier is grote kans dat ook trillingen worden doorgegeven.

Het is gewoon proberen van verschillende dingen om het minder te maken.

Bij mij staat de warmtepomp trouwens op het platte dak van de bijkeuken op van die rubber blokken. Geluid en trillingen vallen me mee, maar het moet nog wel minder kunnen

[ Voor 8% gewijzigd door remcon op 30-11-2023 18:49 ]

• Hi-Fi
  • Laatst online: 18-12-2023
Goedenavond,
Tot deze week hoefde mijn Xtend nog amper te ontdooien. Sinds afgelopen nacht is voor het eerst de cv bijgesprongen voor het ontdooien.
Is het gebruikelijk dat die zomaar +/- 20 keer ontdooit in 24 uur tijd?
Op zich wel logisch gezien de buitentemperatuur rondt het vriespunt. Maar ben toch benieuwd of dit bij iedereen nu zo vaak voorkomt?

• remcon
Hi-Fi schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:40:
Goedenavond,
Tot deze week hoefde mijn Xtend nog amper te ontdooien. Sinds afgelopen nacht is voor het eerst de cv bijgesprongen voor het ontdooien.
Is het gebruikelijk dat die zomaar +/- 20 keer ontdooit in 24 uur tijd?
Op zich wel logisch gezien de buitentemperatuur rondt het vriespunt. Maar ben toch benieuwd of dit bij iedereen nu zo vaak voorkomt?
is niet gek inderdaad. Hier ongeveer hetzelfde, vandaag 21 keer tot nu toe

• DaanTriple7
Bij mij ontdooit hij ongeveer elke 20 minuten als het koud genoeg is. Daarnaast lukte het de Xtend vandaag niet om de woning op temperatuur te houden. Tijdens de stille modus 's nachts lukte dit al niet, maar vandaag overdag moest de ketel ook al aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrKt70ahkaIOvZJBwbWzbtitMV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qsqCEQh25eZBMQeWzXGfo3E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVHkOIqci6UkQMRHeHYVckuOwAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPmqtDzHdU1z56Lj6dGN3RJK.jpg?f=fotoalbum_large

• Skippy711
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
Thomasvt schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:19:
Ik heb het wel in home assistant draaien (dmv twee ESP8266's en nodered)

Ik kan wel wat meer delen hierover als er interesse is?

[Afbeelding]
Zeker interesse :*) , want ik heb het idee dat de beloofde MQTT 'koppeling' nog wel eens op zich kan laten wachten...

• mjvrbk
  • Niet online
Om de ca. 25 minuten ontdooien.
Geen nachtverlaging, geen stille modus.
Temperatuur vrijwel altijd de ingestelde 22 graden.

Vanochtend is (gas) ketel bijgekomen (hybride) en half uur later wp gestopt, dus alleen ketel.
Ik neem aan vanwege COP < 2,5
Na een uur kwam de wp er weer bij (hybride). En na half uur later weer alleen wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlxFfzP_vKWvdGAWmY6ACSNsz7M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dBo23enVRIEa6iuagwYzMNhU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLac1swqb4dy4z48QzJANOyIeWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E0VeciFfgNojv5JXAobbJxZU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
Hier is de Xtend maar 6x 20 minuten aan geweest vandaag. De rest heeft de ketel het overgenomen. Dit idd vanwege de COP < 2.5 de gehele dag. Dit resulteert in een gasverbruik van 10m3 :( Op deze manier ga ik niet echt in de buurt komen van de door Feenstra beloofde besparing van 70%.

Feenstra had de warmtepomp ook ingesteld op een COP van 2 of hoger. Met mijn tarieven moet dit echter 2.7 zijn (ik heb hem gisteren al op 2.5 gezet om de warmtepomp in ieder geval nog wat te laten doen, maar daarmee maak ik al verlies, gas is goedkoper).

Dit brengt mij wel op een ander probleem. vannacht heeft de gasketel het huis heerlijk op 19 graden gehouden. Normaal hadden wij de temperatuur op 15 graden gezet, en had de ketel even flink aan de bak gemoeten om dit weer 20 te maken, maar was het in het algemeen wel voordeliger geweest. Ik denk dat als ik morgen de graaddag van vandaag weet, en deze ga vergelijken met een met alleen gas van vorig jaar, ik bang ben dat ik vorig jaar voordeliger uit was dan nu.

Ik moet dus iets gaan bedenken om de nachttemperatuur weer naar 15 graden te verlagen als ik het vermoeden heb dat de Xtend het niet gaat redden/COP onder de 2.7 gaat komen.

• remcon
Niet om alles goed te praten wat beloofd is, maar die 70% besparing is natuurlijk over een heel jaar gezien.

Helemaal terug naar 15 graden zal inderdaad best heftig zijn voor de xtend om weer terug te komen naar 19 graden. Als je daar een oplossing voor vindt dan ben ik daar ook wel benieuwd naar.

• SmiGueL
berryberry schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:03:
Mijn collega heeft een warmtepomp die aardwarmte gebruikt met een buis in de grond daarbij heb je geen ontdooi cyclus meer.
Dat is een duurdere maar betere oplossing
Ik kan mij ook wel een beetje vinden in jouw verhaal.
Zie hier bijvoorbeeld mijn verbruik vandaag. De thermostaat staat constant op 20.5 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/FNjV9oq01IzgYEjYU9KZqbNL.png

Ik heb geen ervaring met andere warmtepompen, maar met 60 x per dag ontdooien is het hele nut van de warmtepomp volgens mij wel een beetje teniet gedaan.
Zeg dat hij inderdaad 5 minuten bezig is met ontdooien (hierin wordt dus warmte aan het systeem onttrokken en mijn tuin in geblazen) en daarna nog een paar minuten bezig is om deze warmte weer in het systeem te krijgen, heeft hij dus maar een kwartier over om de warmte te genereren waar hij zonder die ontdooicylus 24 minuten voor heeft.
Gevolg is dat ondanks dat mijn woning hooguit 2500 a 3000W nodig heeft, de warmtepomp 24/7 op zijn hoogste stand bezig is.
Met alle kabaal erbij, want hij is in de hoogste stand niet bepaald stil. :X

Ik heb voor mijn aanschaf Intergas destijds nog gebeld met de vraag hoe het kan dat hij als 5kW aangeboden wordt, en je maar voor 3kW subsidie krijgt. De medewerker gaf aan dat hier achteraan gemaild was naar de overheid maar hier geen duidelijk antwoord op kwam. Ik denk dat we hier het antwoord wel hebben.

Maar vandaag dus 30 kWh :'( Hiermee ben ik met de huidige gas/elektra prijzen duurder uit t.o.v. als ik op gas gestookt had. Pak ik de koude week in december 2022, waarin het elke dag tussen de -7 en 0 graden was, dan kwam ik niet boven de 8m³ / dag uit. (met nachtverlaging)
Ik had gisteren een gemiddelde COP van 2.4 maar als de helft van de warmte de tuin in geblazen wordt dan is die waarde natuurlijk niet helemaal fair.
De aanvoertemperatuur zit vrijwel altijd onder de 40 graden (radiatoren) dus dat is ook niet perfect.

Het is nog maar november en de echt koude temperaturen hebben we nog niet eens gehad.
Maar misschien verkijk ik me er een beetje op en komen deze dagen toch niet zo vaak voor. :)

Ik snap dat dit wel erg negatief overkomt, maar tot deze week was ik extreem tevreden over de Xtend en beide kanten melden lijkt me wel zo fair. :)

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 01-12-2023 15:20 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
SmiGueL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:06:
[...]

Ik kan mij ook wel een beetje vinden in jouw verhaal.
Zie hier bijvoorbeeld mijn verbruik vandaag. De thermostaat staat constant op 20.5 graden.
[Afbeelding]

Ik heb geen ervaring met andere warmtepompen, maar met 60 x per dag ontdooien is het hele nut van de warmtepomp volgens mij wel een beetje teniet gedaan.
Zeg dat hij inderdaad 5 minuten bezig is met ontdooien (hierin wordt dus warmte aan het systeem onttrokken en mijn tuin in geblazen) en daarna nog een paar minuten bezig is om deze warmte weer in het systeem te krijgen, heeft hij dus maar een kwartier over om de warmte te genereren waar hij zonder die ontdooicylus 24 minuten voor heeft.
Gevolg is dat ondanks dat mijn woning hooguit 3000W nodig heeft, de warmtepomp 24/7 op zijn hoogste stand bezig is.

Ik heb voor mijn aanschaf Intergas destijds nog gebeld met de vraag hoe het kan dat hij als 5kW aangeboden wordt, en je maar voor 3kW subsidie krijgt. De medewerker gaf aan dat hier achteraan gemaild was naar de overheid maar hier geen duidelijk antwoord op kwam. Ik denk dat we hier het antwoord wel hebben..

Maar vandaag dus 30 kWh! :'( Hiermee ben ik met de huidige gas/elektra prijzen een stuk duurder uit dan als ik op gas gestookt had. Pak ik de koude week in december 2022, waarin het elke dag tussen de -7 en 0 graden was, dan kwam ik niet boven de 8m³ / dag uit. (met nachtverlaging)
De aanvoertemperatuur zit vrijwel altijd onder de 40 graden (radiatoren) dus niet perfect maar dit verbruik valt me wel wat tegen hoor..
Ik bedoel het is nog maar november en de echt koude temperaturen hebben we nog niet eens gehad..

Ik snap dat dit wel erg negatief overkomt, maar tot deze week was ik extreem tevreden over de Xtend en beide kanten melden lijkt me wel zo fair. :)
Bij mijn hybride wp (ander merk) hielp het enorm om de pompcapaciteit omhoog te zetten. Daardoor blijft de pomp continu een flink debiet rond pompen en werk je met een kleinere dT. Ik had daardoor vanaf vanochtend 06.00 tot 21.00 vanavond geen defrost meer.

Bij mij draait de compressor nu ook op een lagere frequentie dan gister, ligt de aanvoertemperatuur lager en blijft de temperatuur beter gehandhaafd. Wellicht het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1979
  • Laatst online: 29-06-2024
Mijn xtend haald de streef temperatuur eigenlijk nooit zonder gebruik van de ketel bij temperatuur onder de 7 graden.
Deze ochtend is de streefwaarde 40.2 graden en de wtp komt maar tot aanvoer van 30.
Ik werk met vloerverwarming op de beneden verdieping en de rest van de ruimtes met radiatoren.
Ik heb de xtend ingesteld op vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Mijn verbruik over november in bijlage. 's Nachts 19,4 graden overdag meestal 20,4 en 's avonds 20,8. Ik heb niet de indruk dat ik veel gasverbruik vanwege ontdooien heb. Ik zie geen gasverbruik in de nacht. Wel in de ochtend maar dat lijkt mij logisch. Gemiddeld 1 m3 maar nu ca. 1,5 tot 2 m3. Ik heb de temperatuur nu op 60 graden ingesteld, nieuwbouw (2008), alleen radiatoren. Ik heb trouwens een buffervat van 20 liter.
Financieel heb ik op dit momen nog niet echt een groot voordeel. Mijn tarieven zijn nog van 'vroeger; dus het prijsverschil is niet zo groot. Dat zal anders worden in het komende jaar en ik wilde uiteraard ook minder gas verbruiken.

Over die subsidie was eerder in dit topic al een bericht geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-Crp_7LQFwesl-nrsi_HegGzdA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/K0zDycaXTzuwOOxA1RYm2xm0.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zo'n weekje als dit hebben we meestal maar vier in een winter (al zou deze winter natuurlijk een uitzondering kunnen worden). De rest van de tijd doet hij vrolijk mee :)

Met een expres te kleine warmtepomp en een niet geoptimaliseerd afgiftesysteem is een teleurstellende performance onder deze omstandigheden natuurlijk volledig volgens verwachting / zoals voorspeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@Thomasvt
Super tof van HA. Gisteravond even zitten googelen en snuffelen.
Met een tutorial zou het moeten lukken O-)

@remcon
Dank, ik ga dat eens nalopen.
Voorlopige feedback.

Originele rubbers ga ik vanuit dat de installateur dat heeft gebruikt.

Ophangbeugel hangt idd rechtsreeks op de muur in wat ik zag, zowel onderkant als de hele strip.
Moet ff kijken of ik daar iets tussen krijg. Leidingen lopen naar boven en is dit afgemonteerd toen hij hing. Daar zit niet veel speling op om los te halen zonder denk ik de aan de koppelingen te moeten zitten |:(

En buiten de ronde dempers onder de ventilator heb ik geen andere dempers gezien. Zal dus allemaal staal-staal zijn.
Gekke is dat op volle toeren en je het staal vasthoudt je niet echt echtteem iets zoekt, maar dat zal vast naar binnen werken in geluid,

Nieuwe ervaringen:
Verbruik op modus stil heeft gisteren een verbruik van 4,3M gas gedaan. Met normaal 1M gas voor douchen. Dus rond 3,3 dus. Hij staat nog op stille modus, kijken wat 24/7 doet met een kouden nacht/dag.

Gisteren zag ik 24 keer ontdooien, Deze ochtend zag ik 199 staan :?
Vernieuwd de data voor iedere dag of telt deze gewoon door?

Nu had de ketel schijnbaar een storing "geen ionisatie na ontsteking" geen idee waneer dat is ontstaan gisteren.

Wat me wel opvalt is het zaagpatroon in stroom die er weer is.
Met andere hier, zie ik netjes een constante met soms dan even uitschieter.
2 weken geleden was het hier ook netjes een constante.
De laatste dagen hier zie je dat in stroom dat hij erg heen/weer gaat.

2 weken geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WY1_9khL9PLmaUodUqKHBlJg6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a6c7TogEhQJOHbfuw6FXZXK8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVIJyAqm4vL-otaa7ysY6O4b6Q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xnc0DWf4idxzmdIApn84XkXy.png?f=fotoalbum_large

Laatste dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLTPHJk16CE6Y4QW3lwn7Ohe2fI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeESHG734O1QIfXOgoNOOXsJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Snfe9pNjqiWmFYwgCD5O3jdxEaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tyQKC88Xc44ioYOnRGKjqBm7.png?f=fotoalbum_large

Tevens vergelijking gedaan van November 2022 en dit jaar.

2022 Stroom & Gas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bbWEsugmBae5pJaZBQAHwyFAy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvLNRPpKzN5gIMaDPwGlaAz9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJdNPssCgULZ1ukTTfOw5f1fNm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzH3n1rl7CtdDB2qfKVdUrwb.jpg?f=fotoalbum_large

2023 Stroom & Gas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E1sDGSINDr_AYoxZJOKC27NTeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5gOWET7PFE99avWvHsXsC93.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsF4cdlrLXzAOBHraHYa_DpLkxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xc4quaRLFdwJLCh2lqS54n8a.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend jaar hopelijk wat goede zon, waar dit het mooi compenseert. Immers die panelen laten plaatsen voor de compensatie :P

Was nog even verder aan het snuffelen in de settings.
Je kan dus ook stille modus aanpassen in percentage op de compressor. Daar kan nog wat mee gespeeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnjYkGbuweIZ-_SxM4e5Lc99ZGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JQRixY9xJSHQmLqeoIqmIGY.jpg?f=fotoalbum_large

Zag ook deze: Maar dit lijkt alsof het tapwater is als beschrijving, maar dat lijkt me sterk gezien hybride.
De CV hier heb ik op 40 gezet voor verwarming. Maar twijfel of ik deze dan moet aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKGABpwNe-l9z0HKPE6H0kRARgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TzKPMmmdhIGZwW2BEISbStJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Weerz op 01-12-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaToolman
Omdat ik 's nachts dat lawaai niet wil hebben, heb ik er nu met dit koude weer voor gekozen om de settings nog wat aan te passen: Vanaf 23.00uur de Xtend nog een uurtje op de stille modus te laten draaien en vanaf middernacht de Xtend blokkeren, zodat de CV 'tot 08.00uur voor het verwarmen moet zorgen. Dan moet het maar wat gas kosten. Het is tenslotte een hybride systeem.

Vanochtend was het aangenaam warm en toen de Xtend weer inschakelde ging dit ook prima, totdat de ontdooicycli weer actief werden; dit kost gewoon tijd en warmte, waardoor de temperatuur in huis weer iets zakte helaas. Maar om daarvoor ook weer telkens de ketel bij te laten schakelen.........

Ik zal ook het ophangsysteem aan de muur gaan checken en de installateur mag van mij ook nog een keer langskomen om alles te controleren, zoals compressor etc. Ook wil ik gaan kijken waar ik nog beter kan isoleren.

Heb ook nog wat tips gehad van iemand van Intergas, maar daar moet ik nog eerst meer info over krijgen.

Zou het updaten naar firmware V0.30 nog kunnen helpen? De Xtend draait nu nog op V0.21. En hoe werkt dat updaten? Ik neem aan dat er dan ook een nieuwe installatiehandleiding beschikbaar is en hoe kom ik hier aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Weerz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:06:
@Thomasvt

Wat me wel opvalt is het zaagpatroon in stroom die er weer is.
Met andere hier, zie ik netjes een constante met soms dan even uitschieter.
2 weken geleden was het hier ook netjes een constante.
De laatste dagen hier zie je dat in stroom dat hij erg heen/weer gaat.
Dat komt door het ontdooien, tijdens het ontdooien gebruikt de pomp weinig stroom. Als je inzoomt op die grafiek kun je precies zien hoe vaak de Xtend ontdooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@DaToolman
Updaten is een mailtje sturen naar Intergas, kunnen ze remote doen voor je.
Via Wifi gaat (nog)niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
SmiGueL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:06:
Gevolg is dat ondanks dat mijn woning hooguit 2500 a 3000W nodig heeft, de warmtepomp 24/7 op zijn hoogste stand bezig is.

Ik heb voor mijn aanschaf Intergas destijds nog gebeld met de vraag hoe het kan dat hij als 5kW aangeboden wordt, en je maar voor 3kW subsidie krijgt. De medewerker gaf aan dat hier achteraan gemaild was naar de overheid maar hier geen duidelijk antwoord op kwam. Ik denk dat we hier het antwoord wel hebben..

Maar vandaag dus 30 kWh :'( Hiermee ben ik met de huidige gas/elektra prijzen duurder uit t.o.v. als ik op gas gestookt had. Pak ik de koude week in december 2022, waarin het elke dag tussen de -7 en 0 graden was, dan kwam ik niet boven de 8m³ / dag uit. (met nachtverlaging)
Ik had gisteren een gemiddelde COP van 2.4 maar als de helft van de warmte de tuin in geblazen wordt dan is die waarde natuurlijk niet helemaal fair.
De aanvoertemperatuur zit vrijwel altijd onder de 40 graden (radiatoren) dus niet perfect maar dit valt me wel wat tegen.
Ik bedoel het is nog maar november en de echt koude temperaturen hebben we nog niet eens gehad..

Het klopt dat de Xtend niet best functioneert bij de huidige temperaturen, maar ik denk niet dat je met een pomp met grotere capaciteit beter uit was geweest.

Het probleem zit inderdaad in het ontdooien. Vlak na het ontdooien produceert de Xtend bij mij nu ongeveer 4 kW, dat is prima voor de huidige temperaturen. Maar je ziet dat al heel snel inzakken als de verdamper bevriest tot hij uiteindelijk ontdooit en dan zelfs warmte onttrekt aan het CV water.

En dan krijg je deze cijfers, over een hele dag:

Opgewekt: 132,6 kWh, gemiddeld was er 5,5 kW nodig om het huis warmte houden. Vrijstaand huis, helemaal niet raar met deze temperaturen.

Opgewekt door de Xtend: 65,7 kW, gemiddeld 2740 Watt. Dat is wat de Xtend gemiddeld levert bij een dagtemperatuur van rond de 1 graad gemiddeld met elke 20 a 25 minuten ontdooien. De andere helft van de benodige warmte komt van de ketel.

De COP was 2,5. Dat is met mijn energiecontract nog net iets voordeliger dan stoken op gas.

Maar stel nu dat ik een grotere pomp had gehad, dan had die ook een COP van 2,5 gehad of misschien ietsje hoger. Dus ook dan had de pomp mij geen financieel voordeel gebracht, of maar een heel klein beetje.

Een lucht/water warmtepomp functioneert gewoon niet goed bij de huidige temperaturen. Bij 5 graden of meer juist wel en daar zit nu precies het voordeel, van die dagen zitten er in het stookseizoen heel veel meer dan de dagen als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Lecenten dat is niet helemaal waar, met een grotere warmtepomp die hetzelfde vermogen/energie moet leveren heb je altijd minder defrosts: met dezelfde hoeveelheid ijs is de grotere verdamper nog niet verstopt en met hetzelfde vermogen bij een grotere verdamper blijft de verdamper warmer, dus minder ijsaangroei.

Bovendien werkt dit dubbel: door bovenstaande redenen is hij procentueel gezien minder tijd kwijt met defrosts zodat hij in normaal verwarmingsbedrijf nogmaals minder vermogen hoeft te leveren. Precies wat @SmiGueL beschrijft.
Een unit die elk uur defrost heeft 4x zo lang om het huis op te warmen, zelfs als meegerekend wordt dat een grotere unit meer energie onttrekt om te ontdooien. Die hoeft dus tussen defrosts niet volgas -> warmere verdamper, hogere COP, minder defrosts.

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2023 11:54 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
@Weerz Tenzij je een hele vroege versie hebt van de Xtend met bijv. Firmware v0.15, dan gaat het "online" updaten niet!
Om te kunnen updaten moet de printplaat vervangen worden voor een nieuwere versie. Intergas vervangt ze gratis, maar je moet wel je installateur de opdracht geven om een opdracht voor vervanging naar Intergas te sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door patrique70 op 01-12-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Proton_ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:53:
@Lecenten dat is niet helemaal waar, met een grotere warmtepomp die hetzelfde vermogen/energie moet leveren heb je altijd minder defrosts: met dezelfde hoeveelheid ijs is de grotere verdamper nog niet verstopt en met hetzelfde vermogen bij een grotere verdamper blijft de verdamper warmer, dus minder ijsaangroei.
Klopt, ik geef ook aan dat de grotere pomp een hogere COP zal hebben bij de huidige temperaturen. Maar de vraag is hoeveel hoger. En of dat rendabel is.

Als ik een 8 of misschien 10 kW pomp nodig had gehad om alle gas die de ketel nu verbruikte te vervangen door de pomp, dan had die me gisteren met een COP van 3 ongeveer € 1,80 bespaard. En hoeveel van dit soort dagen zitten er gemiddeld in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@patrique70
Die van mij is remote door Intergas geüpdatet na verzoek. Dat was de 0.21 volgens mij.

Of bedoel je om te kunnen updaten via de wifi dat de printplaat vernieuwd moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrique70
@Weerz Het is bij die oudste versies niet mogelijk om remote te updaten. Om dat te bewerkstelligen moeten ze dus het printplaatje vervangen. Ik zit dus nog op v0.15, maar sta bij Intergas nu op de lijst om het te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
Ik zie dat er soms gesproken wordt over CV, dat zorgde bij mij eerst ook verwarring.
CV is, volgens mij, zowel wp als ketel. Beide verzorgen Centrale Verwarming.
Instellingen m.b.t. CV zijn dan algemener dan voor wp of ketel.

Afgelopen nacht heb ook ik de Stille Modus aangezet (-5 dB) werkt behoorlijk precies.
Eerst gemeten: 40 dB, na ingaan van tijdblok: 35 dB

Dan daalt het opgenomen en dus ook afgegeven vermogen logischerwijs.
Na ca. 3,5 uur komt de ketel bij en weer 1 uur later stopt de wp en is het ketel only.
Ik neem aan omdat COP < 2,5
Na 1,5 uur is de wp weer, even, actief. En wederom na 1,5 uur nog een keer.
Kijkt hij of de COP inmiddels weer gehaald kan worden?

Voor de zomer heb ik de oude ketel laten vervangen door een complete set van Intergas: Xtreme + Xtend.
Nu vraag ik me af; waarom zou ik de Xtend op z'n tenen laten lopen terwijl er een Xtreme naast hangt die het fluitend aan kan.
En die Xtreme hangt er misschien wel 15 jaar zonder echt (intensief) gebruikt te worden. Alleen om te douchen.

Ik overweeg de COP grens nog iets hoger te zetten en/of de minimale temperatuur waarop de wp nog werkt te verhogen.
Dat b.v. bij temperaturen onder 0 de ketel het werk maar moet doen. Of misschien wel onder de 2 graden.

Laat die Xtreme ook maar werken voor z'n geld, dat verlengt misschien wel de levensduur van de Xtend, die hoeft minder vaak en lang op vol vermogen te draaien.

Ik weet dat ik dan duurder uit ben met energiekosten, maar als je ketel + warmtepomp puur voor het geld doet is de onzekerheid mij te groot om als argument te gelden.

Reflecties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Als je de Xtend blokkeert onder de 0 graden zal je denk ik niet veel duurder uit zijn met energiekosten, omdat de COP rond de 0 graden blijkbaar bij jou ook al rond het punt zit waar de ketel even duur is.

Of je bespaart op de levensduur van de Xtend is een grote onbekende, een warmtepomp zou 15 a 20 jaar mee moeten gaan.

Wel heb je nog een ander bespaarpunt door de Xtend te blokkeren, namelijk dat je nachtverlaging kunt gebruiken. Dat bespaart met een ketel meestal, hoeveel hangt af van de situatie en vooral of je vloerverwarming hebt.

Ik laat zelf de COP beslissen, bij mij ligt het kantelpunt rond de 2,3 en dan draait de pomp nog volop met een paar graden vorst. Als het nog kouder wordt zal de pomp vanzelf minder gebruikt worden en bij -5 wordt die door een instelling geblokkeerd.

Vanaf 1 januari wordt stroom ruim 3 cent goedkoper en gas 5 cent duurder door de energiebelasting. Dat scheelt al behoorlijk, bij mij daalt het kantelpunt dan naar een COP van 2,0.

[ Voor 10% gewijzigd door Lecenten op 01-12-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik laat de Xtend zoveel mogelijk doen. Al het gas wat ik verbruik moet ik betalen.. stroom heb ik deze zomer al opgewekt en is nu gratis door de salderingsregeling. Dit lijkt me wel slim om mee te wegen bij het bepalen van het omschakelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
Ik heb hem op economisch ingesteld en dus ook de tarieven van het gas en elektriciteit ingevoerd. Daarnaast heb ik alleen tussen 00:00u - 02:30u en 06:00u - 08:00u de stille modus aanstaan. Verder heb ik de stooklijn op 1,5 staan en nog een paar dingetjes gedaan. De COP waarop het bijschakelen van, of geheel overschakelen naar de ketel wordt dus geregeld door de WP, mbv de tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@Lecenten
Dat is inderdaad waar ik ook aan dacht, wanneer de ketel alles doet kan ik nachtverlaging toepassen.
Alleen dat moet ik dan handmatig aan en uitzetten.
Ik zie geen optie om ketel en wp ieder hun eigen nachtverlaging te geven.
Ook niet in de instellingen van de Xtreme

Verder ben ik heel tevreden over de Xtend. Altijd stipt 22,0 graden, soms 22,1 heel soms 21,9
Vandaag overdag, met temperaturen onder 0, is de ketel niet bij hoeven springen.
Alleen vannacht in stille modus.

kWh gecombineerd met gasverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zzb1CULHhhwlnGdTOLdw1DKTaXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xXrMbVqher6nb8m0AXgIhP31.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@mjvrbk
Mooi strak en ook fijn in constante op 22C
Dat red hij hier niet, ook niet met 20C helaas.
Vandaag niet boven de 19,7 gekomen.

Hoe zit het met de vierkante meter en isolatie in waar de thermostaat hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@Weerz
As we speak is het trouwens 21,9 dat zal zijn omdat de Stille Modus in werking getreden.
Is te zien in de grafiek.

De begane grond wordt verwarmd, op de verdiepingen alleen de badkamer.
Dat is dan ca. 65 m2 met vloerverwarming en radiatoren.

Woning is 30 jaar oud, dus voornamelijk isolatie uit die tijd.
Wel een uitbouw met 6 m glaspui op het zuiden, voorzien van HR++
De thermostaat hangt in de woonkamer zover mogelijk van de achtergevel.

In de grafiek is ook goed te zien wanneer de zon schijnt: 13:15 - 14:15
De warmtepomp stopt meteen omdat de zon de woning verwarmt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-kG7ztPDxZp6hXJ7RdAjsuFpFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kK11YWmJq4MvbrbpZQTsbcbr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
mjvrbk schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:13:
@Lecenten
Dat is inderdaad waar ik ook aan dacht, wanneer de ketel alles doet kan ik nachtverlaging toepassen.
Alleen dat moet ik dan handmatig aan en uitzetten.
Ik zie geen optie om ketel en wp ieder hun eigen nachtverlaging te geven.
Ook niet in de instellingen van de Xtreme
Misschien kan het met de optie "Verlaagde temperatuur", zie de installatiehandleiding onder 11.4.1.

Dus stel je wil overdag 20 graden en van 23:00 tot 7:00 18 graden.

Dan stel je het programma van de thermostaat in op 20 graden van 7:00 tot 23:00 en 19,5 graden van 23:00 tot 7:00.

P218=19,5 en P219=1,5.

Wat er dan volgens mij gebeurt is dit: zolang de Xtend het kan warmhouden blijft de temperatuur 19,5. Je hebt dus met alleen de warmtepomp wel 0,5 graad nachtverlaging, maar dat lijkt me geen probleem.

Als de temperatuur onder de 18 graden komt, dan schakelt de ketel bij.

Het is me niet duidelijk of de ketel de temperatuur dan weer naar 18 graden brengt, of naar 19,5. In het eerste geval is dat precies wat je wil.

Als de periode van de nachtverlaging eindigt gaat de temperatuur weer naar 20 graden, dan zal de ketel zeker bijschakelen als die was gezakt naar 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:32
Ik wil de Xtend laten voorzien van de nieuwste firmware. Hij heeft nu versie 0.21. Volgens de installateur is er geen nieuwere versie. Volgens de berichten hier echter wel.
Zodoende heb ik via mail contact opgenomen met Intergas. Ze hebben gereageerd dat dit mogelijk is, het apparaat moet dan verbonden zijn via WiFi. Ik vind de instelling echter niet om dit te configureren. Ik heb dit, toen ik de eerste keer inlogde, wel gevonden en ingesteld maar ik zie niks herkenbaars terug in de router.
Onder Verbindingen zie ik wel Lokale WiFi staan, maar die kan ik alleen maar verbreken waarna ik uit de sessie wordt gegooid.

Weet iemand hoe je een verbinding opzet naar WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Hoi,
Als het al ter sprake gekomen, excuses. (we zitten nu op pagina 25)
Ik heb sinds mei ook een Xtreme/Xtend hybride warmtepomp installatie en het valt me op dat de aanvoer (bovenop) van de vloeistof uit de buiten unit heet is, maar de wateroutput onderaan de Xtend lauwwarm. Gaat er zoveel energie verloren in de Xtend binnenunit? Ik heb sinds gisteren ineens dat de vloerverwarming niet meer fatsoenlijk warm wil worden met dat lauwe water. Wat dotjes heet water uit de CV-ketel zetten geen zoden aan de dijk, zo lijkt het. Behalve dat het buiten vriest, is er niks verandert.
Alvast bedankt voor eventuele input.
EdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZuQSXtKqTFFklpNXyFGlansbXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W4NOsuhqrVv8Gh7te7itNMoL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7OiBT4qx6aoiGkeaa39AWv_KN4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mDZE7d9o1YrLs1cV69qBNFg1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@Lecenten
"Misschien kan het met de optie "Verlaagde temperatuur", zie de installatiehandleiding onder 11.4.1."

Dat ga ik eens drie keer lezen, verlaagde temperatuur.

@fauquemont
Dat Lokaal WiFi netwerk moet juist verbonden zijn met je eigen thuisnetwerk.
Het communiceert op poort 8883 naar Intergas, mocht je een firewall hebben die dat outward blockt dan zal daar een uitzondering voor gemaakt moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKFV3nG9REeiZYTzC61MdHmWDEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ykDH4xfEFrxYsCLAcwDh7zkF.png?f=fotoalbum_large

@IL76
Ik zou de waarden in de webapp bekijken.
Wat zeggen die.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swysYO_m6UlVv8IhMID5AwpAIUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kzvw6QnXCsK1lxaiGdzVoBdT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thomasvt
@Weerz @mjvrbk @Skippy711 (excuus als ik iemand mis)

Ik heb net even lopen samenvatten hoe je de Intergas Xtend hybride warmtepomp uitleest naar Home Assistant. Hopelijk heb ik niks gemist. Als je vragen hebt hoor ik 't wel :)

https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge/tree/main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
@mjvrbk bij deze.. ik zie niks raars. Op dat moment was de ketel bezig met stoken, vandaar de 44 graden aanvoer temperatuur. Maar slechts voor korte tijd, hij geeft telkens een tiental seconden heet water door naar de open verdeler. Daar wordt mijn vloerverwarming niet heel warm van. 😕Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jpa5qSNNwXQDCUY1umXzyvS6ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrFXlYOHAcCw4VISq7vjHMqa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:25
IL76 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:42:
@mjvrbk bij deze.. ik zie niks raars. Op dat moment was de ketel bezig met stoken, vandaar de 44 graden aanvoer temperatuur. Maar slechts voor korte tijd, hij geeft telkens een tiental seconden heet water door naar de open verdeler. Daar wordt mijn vloerverwarming niet heel warm van. 😕[Afbeelding]
Waar staat de maximum watertemperatuur van de ketel op (dus op de ketel zelf)?

Deze dient bij opentherm 20c hoger te zijn dan P194 op de Xtend. (En 10c hoger bij aan/uit gestuurde ketels).

Als deze instling (op de ketel) te laag staat zal de ketel uitschakelen op 'overtemperatuur'. Dat is vaak 5c hoger dan setpunt. En dan brandt hij maar heel kort. Bij een Intergas ketel zie je dan status 1. Dat betekent dat er wel vraag is, maar het water te warm wordt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Kun je dat toelichten? Ik ging er vanuit dat als ik 194 op bv. 55 graden heb dat de CV-ketel dan ook niet meer dan 55 graden hoeft aan te voeren - want: dan wordt het water in het hele systeem te warm. Daar zit dan kennelijk een denkfout? Welke?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:25
RuudMb schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:56:
Kun je dat toelichten? Ik ging er vanuit dat als ik 194 op bv. 55 graden heb dat de CV-ketel dan ook niet meer dan 55 graden hoeft aan te voeren - want: dan wordt het water in het hele systeem te warm. Daar zit dan kennelijk een denkfout? Welke?
Hier een stukje uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZdlgKIJEl9hGxhBu-LxOFprSAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zg1uDo0LxbIeHTeBfSdPMi4.jpg?f=fotoalbum_large

Als gebruik wordt gemaakt van Opentherm, dan kan de Xtend de juiste temperatuur vragen aan de ketel. De reden dat de ketel een wat hogere temperatuur moet kunnen maken zit hem er in, dat de warmtepomp ook een deel van de temperatuur verhoging realiseert. In geval waarbij de warmtepomp net tekomt komt, hoeft de ketel bijvoorbeeld maar een paar graden toe te voegen. Maar dat gaat niet: de temperatuur zal een stukje hoger zijn t.g.v. de minimale modulatie van de ketel (6kWatt of meer) De Xtend zorgt met de juiste aansturing dat er gemiddeld de gevraagde temperatuur wordt geleverd.

Zet je nu de ketel aanvoer gelijk aan die van de Xtend, dan heb je kans dat de ketel aan gaat, en meteen de vlam weer dooft, omdat het water 5c warmer wordt dan het maximum van de ketel (anti-pendel toestand). Dit hoeft niet verkeerd te gaan, maar om problemen te voorkomen moet de ketel wat marge hebben. Die marge is eigenlijk niet zo kritisch: advies is 20c hoger dan P194.

Bij aan/uit ketels komt het preciezer: de Xtend kan niet bepalen hoe warm het water wordt dat de ketel gaat maken, dat doet de ketel. Daarom mag de ketel niet 'te heet' staan. 10c hoger dan P194 is daarom het advies.

Maar @RuudMb : als het bij jou zo goed werkt, kun je het gewoon zo laten. Het is meer een advies om problemen te voorkomen. En is ook afhankelijk het waterdebiet door de ketel, minimum modulatie vermogen, etc.

Je ziet af en toe dat mensen de temperatuur van de ketel zelfs lager instellen dan de warmtepomp (om gas te besparen), waardoor de ketel niks meer kan toevoegen. Dit werkt niet, en is bij de Xtend (bij ketelsturing via Opentherm) dan ook niet toegestaan: dan komt er een foutmelding.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Thomasvt schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:11:
@Weerz @mjvrbk @Skippy711 (excuus als ik iemand mis)

Ik heb net even lopen samenvatten hoe je de Intergas Xtend hybride warmtepomp uitleest naar Home Assistant. Hopelijk heb ik niks gemist. Als je vragen hebt hoor ik 't wel :)

https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge/tree/main
Echt super bedankt!
Ga ze morgen even bestellen en laat vandeweek de uitkomst weten. Tof _/-\o_
Al besteld O-)

@Fullpower
Thanks, interessant.
Bij mij staat bij 194, 40C gezien vloerverwarming.
Maar als ik het goed begrijp moet ik bij de ketel, in verwarming de temperatuur dus op 60C zetten?

Probeer elke P door te nemen en te begrijpen.
Sommige zijn duidelijk, maar andere zijn voor mij nog gissen. Net zoals P120. Moet die dan op 60C met aanpassen?
Is P104 nou de max temperatuur van de aanvoer in graden van de warmtepomp? Staat op standaard(50C)

[ Voor 32% gewijzigd door Weerz op 02-12-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
Met name over P120, de maximaal gevraagde CV-ketelaanvoertemperatuur, twijfel ik.

Zet je deze nu boven de waarde van de ketel of lager dan de ketel, maar boven P194

Boven de max. keteltemperatuur zet P120 eigenlijk buitenspel.
Lager dan max. keteltemperatuur maakt P120 juist de bepalende instelling.

Voor beide is iets te zeggen, maar wat heeft de voorkeur?
Mijn gedachte is dat je het wilt regelen met de Xtend, dus P120 < max.ketel.

Zo lees ik ook de defaultwaarden:
P194 = 75
P120 = 80
max. ketel is dan 75+20 = 95 (of 75+10=85)
Oftewel P120 < max.ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chielp
Om te beginnen moet je bedenken dat er 4 mogelijke situaties van aansturing zijn. Aan/uit noem ik a/u en OpenTherm ot.
A/u thermostaat -> Xtend-> a/u ketel
A/u thermostaat -> Xtend-> ot ketel
Ot thermostaat-> Xtend -> a/u ketel
Ot thermostaat -> Xtend -> ot ketel

De laatste heeft de voorkeur daar de thermostaat bepaald wat er moet gebeuren, de Xtend kijkt of dat waargemaakt kan worden en zo nee de ketel inschakelt. In alle andere gevallen wordt het gissen wat er precies bedoelt wordt.

Voorbeeld a/u thermostaat a/u ketel: De thermostaat geeft aan dat de doel temperatuur niet bereikt is. De thermostaat geeft alleen maar aan warmer warmer warmer. De Xtend moet nu na een instelbare tijd beslissen dat hij het niet aan kan en de ketel inschakelen. Ook deze gaat vol aan totdat de Xtend door krijgt dat het genoeg is, en dit aan de ketel doorgeeft. Met allerlei parameters (stooklijnen e.d.) kun je aangeven hoe warm de ketel het bij bepaalde temperaturen moet maken, maar dit is verre van ideaal.

De meest ideale situatie is de OT thermostaat-> Xtend -> OT ketel. Ik heb hier 2x een OpenTherm monitor (tussen de thermostaat-> Xtend en de Xtend->ketel en een EvoHome RF signaal ontvanger (ik kan zien wat de Evohome thermostaat probeert te bereiken samen met alle RF92 radiatorknoppen) en ik zie het volgende gebeuren. Ik ben aan het testen wat bij mij de maximale aanvoer temperatuur is, ik test nu op 60 graden. Verder heb ik de Xtend ingesteld op Economisch(P100 en P140-144) wat in mijn geval met mijn huidige tarieven op een COP van 2.7 overdag of 2.5 ‘s nachts uitkomt).
Ik heb verder P121 op communicatie Xtend->ketel op Opentherm Low load dmv temperatuur gezet, en ik begrijp ook niet helemaal waarom dit niet de default is.
Ik ben nu aan het testen of ik mijn huis warm kan houden met 60 graden max. Dit met een nachtverlaging van 1 graad (20 overdag, 19 ‘s nachts). Met de temperaturen van vandaag krijg ik het met 60 graden ‘s morgens weer in 1.5 uur van 19 naar 20 graden toe.
Ik heb hiervoor zowel P120 alsmede P194 op 60 gezet (op de ketel zelf staat de maximale temperatuur op 70 dus 10 meer dan maximaal gevraagd). Nogmaals, ik test volledig OT en heb het vermoeden dat 1 van de 2 alleen maar van belang is als 1 van de 2 A/U is. Wat ik zie met deze combinatie (en P121 op low->temperatuur) is het volgende:
De Evohome thermostaat “weet” dat de maximale temperatuur 60 graden is. Dit verteld de Xtend aan de thermostaat. De Evohome thermostaat bepaalt de temperatuur (niets dus met stooklijnen alleen Xtend geef mij water van 40 graden). De Xtend gaat proberen aan deze vraag te voldoen. Na een aantal graadminuten (P107 die ik nu op 2000 heb staan) mits de COP ok is (dit wordt precies elk uur getest dmv een run mits de buitentemperatuur ok is) vraagt deze ook hulp aan de ketel. De ketel krijgt bij mij dezelfde vraag temperatuur door. In dit voorbeeld dus ook 40 graden. Ik zie temperatuur verschillen tussen de aanvoer Xtend en de retour ketel, maar dit blijkt met nameten te kloppen. De ketel krijgt het water uit een open verdeler, in de verdeler komt wat water van de uitvoer ketel weer bij de aanvoer ketel.
Bij 40 graden is jet nog niet zo ingewikkeld. Als de Evohome thermostaat maximaal vraagt (dus 60 graden omdat de temperatuur van 19 naar 20 graden gebracht moet worden in de woonkamer) gebeurt er het volgende:
De Xtemd probeert de temperatuur op 60 graden te krijgen. Als eerste moet de aanvoer temperatuur daarvoor onder de 50 graden liggen (P104), en binnen de P107 graadminuten te halen zijn. Ik heb ook P124 aangepast (direct bijschakelen bij temperatuur verschil van 15 graden (default 25), maar de reden daarvan volgt zo. De ketel gaat uiteindelijk helpen, en krijgt van de Xtend netjes 60 graden door als aanvoer streefwaarde. De ketel zoekt zelf uit hoe het de retour temperatuur omzet in aanvoer. Dit verschil kan dus dusdanig klein zijn dat de ketel gaat moduleren.

In het OT->Xterm->OT ketel voorbeeld zijn volgens mij alle overige parameters niet van belang. Stooklijnen zijn er alleen als de ketel moet bedenken wat bij een “meer meer meer” aanroep bij een bepaalde temperatuur de te volgen tactiek is. Bij volledig OT vraagt de thermostaat een temperatuur waarna de Xtend dit met/zonder hulp van de ketel dit probeert te realiseren.

Waarom dan toch P124 aangepast? Ik bedacht mij eergisteren dat er 2 verschillende situaties zijn ontstaan:
-De warmtepomp houdt ‘s nachts de temperatuur op 19 graden en krijgt deze ‘s morgens weer op 20 graden
-De warmtepomp redt het niet want er zijn veel te veel ontdooi cycli / de COP is te laag en ik ben mijn huis aan het verwarmen op aardgas. In dit geval was ik gewend om de woonkamer af te laten koelen tot 15 graden en weer te verwarmen tot 20 indien nodig (kids om 14/27 uur uit school, weekend e.d.) dankzij de weersvoorspellingen kan ik bedenken of de warmtepomp het gaat redden of niet. In geval van niet kan ik de gevraagde temperatuur van de keuken en woonkamer verlagen (de RF ontvanger kan ook zenden, en ook de Evohome van de buren herprogrammeren maar dat is een ander verhaal). Het probleem is ‘s morgens de temperatuur weer op 20 graden brengen. Met 2000 graadminuten(P107) en laten we zeggen een CV water temperatuur van 30 graden is het verschil (maximaal dus 60 graden - 30 graden aanvoer is 30 graden gedeeld door 2000 graad minuten is 66 minuten) redelijk lang. De Xtend probeert voor 1 uur de kamer van 15 naar 20 graden te verwarmen voordat de ketel maar bijspringt. Ook de ketel krijgt het met 60 graden pas na 1.5 uur voor elkaar dus pas na 2.5 uur is het warm in de kamer. P124 zorgt ervoor dat bij een verschil van 15 graden tussen vraag en aanbod gelijk de ketel wordt ingeschakeld. Dit werkt samen met de Evohome het best.

Nogmaals, dit is wat ik zie dat er gebeurt bij een OT - OT verbinding. Dit is het meest optimale. Ik ben verder niet echt tevreden over de Xtend maar dat heeft meer met de belofte van de installateur (Feenstra) te maken, en dan denk ik ook nog dat ik het met de installateur erg getroffen heb (als ik de verhalen hier in dit topic lees denk ik dat Feenstra nog een zeer nette installatie heeft achtergelaten, de verwachting was misschien te hoog). Ook heeft het Evohome systeem zichzelf flink overbodig gemaakt, behalve bij het kunnen bijsturen in geval van een zware nacht (voor de warmtepomp dan).
Pagina: 1 ... 6 ... 37 Laatste