Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 7 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
mjvrbk schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:11:
Met name over P120, de maximaal gevraagde CV-ketelaanvoertemperatuur, twijfel ik.

Zet je deze nu boven de waarde van de ketel of lager dan de ketel, maar boven P194

Boven de max. keteltemperatuur zet P120 eigenlijk buitenspel.
Lager dan max. keteltemperatuur maakt P120 juist de bepalende instelling.

Voor beide is iets te zeggen, maar wat heeft de voorkeur?
Mijn gedachte is dat je het wilt regelen met de Xtend, dus P120 < max.ketel.

Zo lees ik ook de defaultwaarden:
P194 = 75
P120 = 80
max. ketel is dan 75+20 = 95 (of 75+10=85)
Oftewel P120 < max.ketel
Die P120 kan normaal op max. (80c) blijven staan. Het veiligste is op max. Aanvoer goed op de ketel in te stellen. Mocht dit niet lukken, dan kan P120 eventueel verlaagd worden, in geval van een probleem. Een richtwaarde voor P120 is gelijk aan die van de max. Keteltemp. Instelling in de handleing, dus 20c hoger dan P194.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Is er een manier om de P-xxx parameterlijst instellingen van de Xtend te kunnen zien als eindgebruiker? Ik hoef ze niet te wijzigen, maar ben wel benieuwd of Feenstra bij oplevering parameters heeft aangepast,

Bij voorbaat dank…
Ed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
Chielp schreef op zondag 3 december 2023 @ 01:39:
Ik heb verder P121 op communicatie Xtend->ketel op Opentherm Low load dmv temperatuur gezet, en ik begrijp ook niet helemaal waarom dit niet de default is.
De default instelling voor P121 is afgestemd op Intergas ketels, dus zoals Intergas ketels aangestuurd dienen te worden. Dat is optie '2'. Het blijkt dat sommige merken ketels (o.a. Nefit) hier problemen mee hebben. Dit leidt ertoe dat de 3-weg klep bij elke lowload cyclus van 10 minuten heen en weer gaat. Voor die gevallen is er optie '4', waarbij de warmtevraag actief blijft tijdens de ketel 'uit' perioden.
Optie '3' op voor aan/uit ketels.
Chielp schreef op zondag 3 december 2023 @ 01:39:
Waarom dan toch P124 aangepast? Ik bedacht mij eergisteren dat er 2 verschillende situaties zijn ontstaan:
-De warmtepomp houdt ‘s nachts de temperatuur op 19 graden en krijgt deze ‘s morgens weer op 20 graden
-De warmtepomp redt het niet want er zijn veel te veel ontdooi cycli / de COP is te laag en ik ben mijn huis aan het verwarmen op aardgas. In dit geval was ik gewend om de woonkamer af te laten koelen tot 15 graden en weer te verwarmen tot 20 indien nodig (kids om 14/27 uur uit school, weekend e.d.) dankzij de weersvoorspellingen kan ik bedenken of de warmtepomp het gaat redden of niet. In geval van niet kan ik de gevraagde temperatuur van de keuken en woonkamer verlagen (de RF ontvanger kan ook zenden, en ook de Evohome van de buren herprogrammeren maar dat is een ander verhaal). Het probleem is ‘s morgens de temperatuur weer op 20 graden brengen. Met 2000 graadminuten(P107) en laten we zeggen een CV water temperatuur van 30 graden is het verschil (maximaal dus 60 graden - 30 graden aanvoer is 30 graden gedeeld door 2000 graad minuten is 66 minuten) redelijk lang. De Xtend probeert voor 1 uur de kamer van 15 naar 20 graden te verwarmen voordat de ketel maar bijspringt. Ook de ketel krijgt het met 60 graden pas na 1.5 uur voor elkaar dus pas na 2.5 uur is het warm in de kamer. P124 zorgt ervoor dat bij een verschil van 15 graden tussen vraag en aanbod gelijk de ketel wordt ingeschakeld. Dit werkt samen met de Evohome het best.
Hier is P124 inderdaad voor bedoeld: je kunt de ketel forceren bij te schakelen op basis van watertempetatuur, terwijl nog niet aan het graadminuten kriterium is voldaan.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBaldEagle
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-04 21:11
@IL76 op https://www.intergas-verwarming.nl/zakelijk/documentatie/ kun je de installatiehandleiding vinden.

In Hoofdstuk 10 staat hoe je een verbinding maakt met je Xtend en door alle menu's kunt navigeren.
Het servicemenu geeft je toegang tot alle parameters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-09 11:48
mjvrbk schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:58:
@Lecenten
"Misschien kan het met de optie "Verlaagde temperatuur", zie de installatiehandleiding onder 11.4.1."

Dat ga ik eens drie keer lezen, verlaagde temperatuur.
Ik heb dit vannacht geprobeerd en het werkt. "Verlaagde temperatuur" is de manier om nachtverlaging toe te passen op de ketel, bijvoorbeeld:

Dagtemperatuur thermostaat 20 graden
Nachttemperatuur thermostaat 19,5 graden

P218=19,5
P219=1,5
P216=-10

Nu gebeurt het volgende:

De Xtend probeert de nachttemperatuur op 19,5 te houden. Als dat lukt gebeurt er verder niets, behalve dat er een halve graad opgewarmd moet worden als de dagtemperatuur actief wordt.

Lukt het de Xtend niet om de nachttemperatuur op 19.5 graden te houden, dan schakelt de ketel niet bij. De temperatuur zal dan dalen tot eventueel 18 graden wordt bereikt (19,5-P219). Op dat moment schakelt de ketel wel bij om de temperatuur op die 18 graden te houden. Daarmee heb je 2 graden nachtverlaging op de ketel.

Op het moment dat de dagtemperatuur actief wordt op de thermostaat worden die 2 graden weer bijgewarmd.

Als de buitentemperatuur onder P216 komt wordt "Verlaagde temperatuur" inactief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
TheBaldEagle schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:52:
@IL76 op https://www.intergas-verwarming.nl/zakelijk/documentatie/ kun je de installatiehandleiding vinden.

In Hoofdstuk 10 staat hoe je een verbinding maakt met je Xtend en door alle menu's kunt navigeren.
Het servicemenu geeft je toegang tot alle parameters.
Dank je, zover was ik wel al, maar ik moet inloggen met een servicecode om de parameters te zien. Ik weet niet of ik die servicecode ergens zou moeten hebben, of dat alleen installateurs die ergens vandaan kunnen halen?
(Sorry voor mijn onkunde, het is voor het eerst dat ik een storing heb)

Ed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6EdQTcEqgYw6tAwAflPMwDgziI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpJkCEDc4CItMl5AQJyXCcEr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
De servicecode is 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
Yes! Top, dankjewel!
Ik ga even grasduinen.

Ed

PS: P194 staat op 40C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
En P120 ?

Heb je vloerverwarming overal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
P120 staat op 60. Daar kan vast nog mee gespeeld worden, dit is wat Feenstra had ingesteld. De ketel heeft dezelfde temp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av3z49kij2GsGoBuDOd4Y4d3TwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIrGOfhx6cxHfHTqvTZHo1if.jpg?f=fotoalbum_large

De hal/woonkamer/keuken heeft vloerverwarming, de rest van het huis radiatoren, maar die staan nooit hard aan. Vloerverwarming is de hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:39
Hoe werkt de temperatuur sensor eigenlijk. Ik heb geen losse sensor hiervoor. De xtend geefy op het moment 4.5 graden onder 0 aan terwijl het 2 graden boven 0 is. Er is ook ingesteld dat de xtend uitgeschakeld wordt bij - 5 graden. Hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Er zit een sensor op de buitenunit en de Xtend kan ook nog de buitentemperatuur via het internet krijgen, zie P007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
VySio schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:18:
Hoe werkt de temperatuur sensor eigenlijk. Ik heb geen losse sensor hiervoor. De xtend geefy op het moment 4.5 graden onder 0 aan terwijl het 2 graden boven 0 is. Er is ook ingesteld dat de xtend uitgeschakeld wordt bij - 5 graden. Hoe werkt dit?
Hij lijkt erop dat je buitentemperatuur voeler is vastgevroren aan de verdamper. Kan kan zijn dat hij bij plaatsen wat scheef gebogen is. Dat zou je even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
IL76 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:35:
P120 staat op 60. Daar kan vast nog mee gespeeld worden, dit is wat Feenstra had ingesteld. De ketel heeft dezelfde temp.[Afbeelding]

De hal/woonkamer/keuken heeft vloerverwarming, de rest van het huis radiatoren, maar die staan nooit hard aan. Vloerverwarming is de hoofdverwarming.
Met die instelingen lijkt niets mis. Als je op die manier met een aanvoer van maximaal 40 graden (P194) het huis niet warm kan houden moet er iets anders aan de hand zijn. Misschien toch maar contact opnemen met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
@Lecenten

Yep, morgen Feenstra bellen. De CV- temperatuur is maar 25C, terwijl de warmtepomp en cv-ketel staan te blazen. Dat klopt niet. Moet minstens 40C zijn. Minstens.

Morgen verder, wordt vervolgd.
Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 11:38
Vandaag helaas een storing in de ketel. Ventilator werkte niet meer. Storingsdienst installateur is langs geweest en vervangen. Erg goed gedaan!
Merkte wel dat de warmtepomp niet meer genoeg had en gewoonweg low level draaide gezien hij CV ook jiet meer had. Gevoel in bijna uit…. Brrrr.

Nadat de Nefit weer een werkende ventilator had, was het weer draaien. Maar erg traag. Wat me al een aantal dagen opviel. Heel veel moeite met temperatuur houden en eigenlijk meer zakken. Omhoog in temp lukte gewoon niet en ook niet met CV.

Maar voor gekozen om de meeste waardes zoals CV op standaard te zetten en de CV zelf ook op 80C voor verwarming. En het vermogen van de CV in vermogen op 22 Kw.

Daarop trekt hij nu weer bij.
Voelt wel of ik weer terug ben bij af en opnieuw in testen in wat werkt -O-

Verwarming in C op CV verlagen is 1, wat zijn de ervaring in het aanpassen van het vermogen?
Denk dat ik hier de mist in ben gegaan en ze beide dan niet de energie kunnen leveren met huidige buitentemperatuur…..

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:11
De temperatuur in de woonkamer staat inmiddels al een tijd constant op 21 graden ingesteld. Toch zakt hij 's nachts terug naar 20,4 en schakelt de ketel bij. Maar wanneer de ketel inschakelt is dat maar voor hele korte duur. Nog geen halve minuut. Dit terwijl p127 (minimum-vermogen mode periode ketel) op 10 minuten staat. Het hele CV systeem lijkt op deze manier geen positief effect te hebben van die enkele seconden aan-tijd van de ketel. Weet iemand hoe dit kan? M'n maximale aanvoer staat op 40 (streefwaarde is nu 34 in de statistieken, en huidige waarde 30), en die van de ketel op 60.

Ook valt me op dat in de statistieken de warmtevraag bij de ketel wel continu aan staat, maar de vlam uit (op die paar seconden na wanneer hij wel aan gaat)

[ Voor 11% gewijzigd door DaanTriple7 op 04-12-2023 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:02
DaanTriple7 schreef op maandag 4 december 2023 @ 02:25:
De temperatuur in de woonkamer staat inmiddels al een tijd constant op 21 graden ingesteld. Toch zakt hij 's nachts terug naar 20,4 en schakelt de ketel bij. Maar wanneer de ketel inschakelt is dat maar voor hele korte duur. Nog geen halve minuut. Dit terwijl p127 (minimum-vermogen mode periode ketel) op 10 minuten staat. Het hele CV systeem lijkt op deze manier geen positief effect te hebben van die enkele seconden aan-tijd van de ketel. Weet iemand hoe dit kan? M'n maximale aanvoer staat op 40 (streefwaarde is nu 34 in de statistieken, en huidige waarde 30), en die van de ketel op 60.

Ook valt me op dat in de statistieken de warmtevraag bij de ketel wel continu aan staat, maar de vlam uit (op die paar seconden na wanneer hij wel aan gaat)
Wordt jou ketel OpenTherm of AAN/UIT aangestuurd? Bij P127 staat AAN/UIT niet voor niets in hoofdletters denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
OpenTherm.

Nu, uren verder, tig ketelstarts later..
Is het nog steeds 20,4 graden binnen.

[ Voor 82% gewijzigd door DaanTriple7 op 04-12-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Registratie: September 2023
  • Niet online
Ik zag ook iets dergelijks, maar ik interpreteerde dat als 'de ketel komt helpen ontdooien'.
Als ik de grafiek Gas over Warmtepomp heenleg lijkt dat wel te kloppen.

Overigens is hier in huis de temp weer op de ingestelde waarde, 's nachts wel iets gedaald.
Dat in verband met Stille Modus (neem ik aan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge9QbSKocbBzmvxdQqll-V3H5nM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CanwtdzpbCvcxafFILGWLIgd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

aan Comfort Touch gebruikers, ik heb nu 3 van deze thermostaten ingesteld en vergeleken met een geijkte thermometer. ze gaven alle 3 tussen de 0.5 en 0.7 C te veel aan. herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
Hansoverdiep schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:38:
aan Comfort Touch gebruikers, ik heb nu 3 van deze thermostaten ingesteld en vergeleken met een geijkte thermometer. ze gaven alle 3 tussen de 0.5 en 0.7 C te veel aan. herkenbaar?
Klopt, bij mij 0.7 C.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

toch vreemd, 0.7 C is niet gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:45
Bedoel je dat de thermostaat bijv. 20 graden aangeeft, maar dat het in werkelijkheid 19,3/19,5 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
mjvrbk schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:06:
Ik zag ook iets dergelijks, maar ik interpreteerde dat als 'de ketel komt helpen ontdooien'.
Als ik de grafiek Gas over Warmtepomp heenleg lijkt dat wel te kloppen.

Overigens is hier in huis de temp weer op de ingestelde waarde, 's nachts wel iets gedaald.
Dat in verband met Stille Modus (neem ik aan)

[Afbeelding]
Dat heb ik nu ook maar op 'altijd' gezet ipv 'indien nodig'. Maar ik ben er nu nog niet uit wat er nou eigenlijk aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
patrique70 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:29:
Bedoel je dat de thermostaat bijv. 20 graden aangeeft, maar dat het in werkelijkheid 19,3/19,5 graden is?
Klopt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:45
Ik heb bij mij niet het idee dat hij (erg) afwijkt. Bij mij hangt er in de buurt ook een rookmelder, maar dichter bij het plafond. Die geeft wel (op dit moment) 0,3 graden hoger aan, maar dat is is te verwachten aangezien deze veel hoger hangt. Hoe heb jij de afwijking gemeten (en waarmee)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

afwijking gemeten door een geijkte thermometer vlak bij de thermostaat te plaatsen. en de thermostaat op niet vragend te zetten. thermometer met certificaat

[ Voor 10% gewijzigd door Hansoverdiep op 04-12-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
IL76 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:15:

Morgen verder, wordt vervolgd.
Ed
Met Feenstra en uiteindelijk ook met hulp van Intergas instellingen verandert aan de Xtend en Xtreme36.
Met een buitentemperatuur rond het vriespunt raakten ze helemaal de kluts kwijt.
Die ontdooifunctie gooide heel veel roet in het eten. Hierdoor wordt de warmtepomp even een airconditioning. Dan wordt de opgebouwde warmte (in het buffervat) teniet gedaan en kan hij na het ontdooien weer helemaal opnieuw beginnen met het verwarmen van het buffervat. Als dat iedere 25min gebeurt, wordt het verwarmingswater nooit lekker warm.
Nu doet de warmtepomp niks wanneer het onder de 2C is. Niks defrost.
De Speedcomfort ventilator onder een radiator slaat nu wel aan, dus da’s 33+C. De vloerverwarming zal nog even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Het vermogen en het rendement van de Xtend gaan inderdaad fors omlaag door dat telkens ontdooien. Toch produceert de pomp dan bij mij rond het vriespunt nog 60 a 65 kWh per dag (gemiddeld 2500-2750 Watt), bijna de helft van de warmtevraag.

Ik heb radiatoren, het water wat uit de Xtend komt is meestal rond de 37 graden. P194 staat op 55 graden en als de ketel aanslaat gaat het CV water meestal naar rond de 45-50 graden. Dat werkt prima.

Jouw probleem heeft denk ik toch te maken met de vloerverwarming en dat de ketel met maximaal 40 graden aanvoer daar niet voldoende warmte kan toevoegen.

De Xtend blokkeren onder de 2 graden werkt economisch gezien trouwens prima, want dan is de COP zeer waarschijnlijk toch gedaald naar een niveau waar het stoken op gas niet duurder meer is. Tenzij je de stroom kan salderen, dan zou ik toch proberen om de Xtend te laten doordraaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 05-12-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IL76
<edit: verwijderd.>

[ Voor 87% gewijzigd door IL76 op 05-12-2023 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hi-Fi
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-12-2023
Bij deze wat gegevens van de afgelopen 3 weken, leuk om te delen denk ik.
Huis uit 1960, 40m2 vloerverwarming beneden, boven en op zolder radiatoren.
Buffervat 40 liter.
Redelijk tot goed geïsoleerd.
Wel een lage COP de laatste dagen, maar amper gasverbruik, max 1 kuub.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkoV1Nuscm1SUKV_T0ZmQ2vhjqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uckQzJYalh5t7C8nNjkHKhmu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryberry
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 13:34
Hebben jullie ook dat bij 4 graden de COP 4.0 is
En dat de watertemperatuur niet hoger kan komen dan 37 graden omdat de ontdooi functie hem vervolgens weer naar beneden trekt? Om vervolgens weer richting 37 graden te gaan?
Gekke is dat de warmtepomp 1500 Watt kan trekken maar dat momenteel niet doet max 1200 Watt
Wat nou de Xtend kan 55 graden geven mooi niet huis heeft te veel thermische afkoeling ofwel berekening huis is compleet verkeerd denk ik en de pomp geeft max 4KW af omdat hij niet naar 1500 Watt gaat ondanks 100% ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 22:26
Nee, dat heb ik niet. Ik zie een gemiddeld verbruik van 1500 Watt maar op vol vermogen kennelijk 1800-1850. Ik heb een watertemperatuur van 55 graden. In de ochtend met een beetje gas (1-2 m3). Overdag (OT) thermostaat 20,4, 's avonds 20,8, 's nachts 19,4. Meeste instellingen zijn default, radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hier tevreden met de xtend 5, en de eerste koudere dagen ook goed doorgekomen (alleen even weer wat moeten ontluchten, toch een boel bijgekomen tijdens installatie(?).

op een enkele specifieke plek in t huis hoor ik nog een brom, met meten zit ie op 152hz, en dit lijkt me gewoon de resonantiefrequentie van de buitenunit (zie afbeelding, de Y as is meting in tijd, de X as is frequentie, de vertikale lijn op 152hz is dus een monotone brom over tijd. edit: en de dB is relatief voor de microfoon en niet de echte geluidsdruk, no worries!))

advies gevraagd: buitenunit nu gemonteerd aan de gevel, daar kunnen nog veren tussen. zet dat zoden aan de dijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGhJBuLJNjNMRWMbz_fL8khTRL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gg8sSBK0C2qForwsmynmXPYY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door dyrc op 06-12-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
berryberry schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:21:
Hebben jullie ook dat bij 4 graden de COP 4.0 is
En dat de watertemperatuur niet hoger kan komen dan 37 graden omdat de ontdooi functie hem vervolgens weer naar beneden trekt? Om vervolgens weer richting 37 graden te gaan?
Gekke is dat de warmtepomp 1500 Watt kan trekken maar dat momenteel niet doet max 1200 Watt
Wat nou de Xtend kan 55 graden geven mooi niet huis heeft te veel thermische afkoeling ofwel berekening huis is compleet verkeerd denk ik en de pomp geeft max 4KW af omdat hij niet naar 1500 Watt gaat ondanks 100% ingesteld
Als de buitentemperatuur daalt, dan daalt ook het maximum vermogen. Bij 2 graden buitentemperatuur en 35 graden CV water levert de Xtend volgens de specificaties 3,31 kW.

Dus 4 kW bij 4 graden buiten en 37 graden watertemperatuur kan wel kloppen. De Xtend gaat dan zeker geen heter water maken, dan zou wel de COP dalen maar het vermogen gaat niet omhoog.

Je moet juist proberen om het water minder warm te krijgen, dus meer capaciteit voor het afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryberry
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 13:34
Lecenten schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:55:
[...]

Als de buitentemperatuur daalt, dan daalt ook het maximum vermogen. Bij 2 graden buitentemperatuur en 35 graden CV water levert de Xtend volgens de specificaties 3,31 kW.

Dus 4 kW bij 4 graden buiten en 37 graden watertemperatuur kan wel kloppen. De Xtend gaat dan zeker geen heter water maken, dan zou wel de COP dalen maar het vermogen gaat niet omhoog.

Je moet juist proberen om het water minder warm te krijgen, dus meer capaciteit voor het afgiftesysteem.
Ben ook nog steeds in de test fase waar ik bewust de ketel uit heb boven de 2 graden en mijn huis net 19 graden kan vast houden bij 4 graden buiten temperatuur alleen viel mij op dat er maar 1200 Watt getrokken werd ipv 1500 terwijl thermisch niet de 5 Kw werd gehaald
Misschien had ik mij iets te veel van een warmtepomp voorgesteld :-)
( tuurlijk ga ik later rond de 4 graden de Cv bijzetten)
Ik draai ook nog op een slecht afgifte systeem radiatoren met fans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
VySio schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:18:
Blijkt dat dit voor mij de oorzaak van een matig rendement was. De 'buiten' temperatuur bleek uiteindelijk regelmatig richting - 10 te schieten waardoor de pomp constant in defrost mode schoot. Op afstand is ten eerste ingesteld dat het de defrost anders aanstuurt. En daarnaast bleek de buitentemperatuur sensor ingevroren te zijn (zie het zwarte staafje op de foto).

Ik heb foto toegevoegd en screenshots van p1 toegevoegd. Het verschil in gedrag is duidelijk te zien voor en na 9u sochtends en is voornamelijk toe te schrijven aan de settings die aangepast zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8l1e-y6JQkN83KPg3e_sdiNna4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WO1bLb5RaIQOrVrel9zi7N30.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6YpHh3indhU6X-FTsZR85HnZwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3ZxnQVdnto18bieYvNqn3cmb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUOFd0PyGazjOXITZYmzd3WCq2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TPsIECpHNllAx7XuXfXbtMMH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBaldEagle
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-04 21:11
@VySio wat heb je percies aangepast in je settings en de sensor, om dit te verbeteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weerz
Door de handleiding en hulp van @Thomasvt ook de data nu in mijn HA! Super dank en erg tof. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck2vN8I6NSpSmfVR4TGuvy5nwkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jByPbTmzgQsd4xzI9H2z6lKZ.png?f=fotoalbum_large

Moet nu wel aan de slag met het geluid, gezien de buren er last van beginnen te krijgen.
Zag iets meter veren, geen idee of dat helpt met aan de muur of dat dit alleen voor staand op dak is.
En had matjes gevonden die tussen de balk/beugels wellicht kunnen in isolatie.

Wordt een leuke helaas |:( :X

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
TheBaldEagle schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:50:
@VySio wat heb je percies aangepast in je settings en de sensor, om dit te verbeteren?
Ik heb zelf niets aangepast. Daar kan ik je niet mee helpen. Omdat het vaker schijnt voor te komen zijn ze bezig met een fix.

De sensor zat helemaal ingevroren met ijs. De warmtepomp is qua temperatuur veel kouder dan de buitenlucht. Dus regen vriest bij bepaalde temperaturen vast. Dit is uiteindelijk een klompje geworden en werd echt een probleem toen het koud werd.

Ik heb uiteindelijk na het voorzichtig losbikken van het ijs de sensor iets ervan afgebogen (en zal nog iets verder buigen zodra alle ijs ontdooit is) . tijdens de montage is de sensor waarschijnlijk verbogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skippy711
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
Weerz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:50:
Door de handleiding en hulp van @Thomasvt ook de data nu in mijn HA! Super dank en erg tof. _/-\o_

[Afbeelding]

Moet nu wel aan de slag met het geluid, gezien de buren er last van beginnen te krijgen.
Zag iets meter veren, geen idee of dat helpt met aan de muur of dat dit alleen voor staand op dak is.
En had matjes gevonden die tussen de balk/beugels wellicht kunnen in isolatie.

Wordt een leuke helaas |:( :X
Heb inmiddels ook wat spullen besteld. Ga een iets andere route proberen, want ik heb Domoticz ipv HA en Wifi op zolder is drama dus de 2e ESP ga ik met een serial --> ethernet doen aangezien ik daar wel een switch met ethernet heb staan. Zal dus wel niet zo plug&play gaan als bij jou @Weerz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Laatst online: 29-06 18:51

C V

Als het niet nog een keer tegen zit krijg ik binnenkort ook een Xtend wp (zou eigenlijk een jaar geleden geplaatst worden, maar was toen nog niet leverbaar).
Omdat de buitentemperatuur afgelopen weken laag is geweest zocht ik naar reviews en kwam deze leerzame topic tegen, heb alles gelezen en proberen te begrijpen, e.e.a. op een rijtje gezet en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Uitgangssituatie tot 1 aug 2022:
CV: Nefit hr (22 jr oud), jaarverbruik 2650 m3
Gasprijs volgens contract: € 3.55 / m3
Mentale gesteldheid: 😫

CV zou vervangen worden door een Remeha Tzerra Ace plus Xtend wp.
November 2022 is de nieuwe cv geplaatst met bedrade eTwist thermostaat. WP is tot op heden nog niet geleverd.
CV lijkt wel zuiniger te zijn. Schatting 30% Verbruik oktober 2023 was 314 m3 waarvan 16 m3 voor warmwater.

Huis: 7 segments vloerverwarming ingevreesd zonder isolatie eronder en dunne leidingen, 4 nieuwe laag temperatuur radiatoren beneden, 3 oude hoog temperatuur radiatoren boven plus 2 badkamer design radiatoren. Vloerverwarmingsverdeler is vernieuwd en voorzien van een pomp en gaat m.b.v. een oude pompschakelaar aan/uit als de aanvoer temperatuur 28 graden is.

Na veel uitproberen lijkt het erop dat het verbruik het zuinigst is als de flow door de vloerverwarming zo hoog mogelijk is (2 l/m per segment) en de vloerverwarmingsverdeler zo min mogelijk retourwater bijmengt met het aanvoerwater. De pompschakelaar er tussen laten, omdat anders in de lente en herfst de verwarming te weinig aan staat en dan de pomp het water blijft rondpompen wat steeds kouder wordt en dan de vloer enorm afkoelt.
Verder heb ik de thermostaat 24/7 op dezelfde temperatuur staan.

Uit jullie ervaringen haal ik het volgende m.b.t. de Xtend:
- 24/7 op 1 vaste temperatuur instellen.
- Thermostaat vraagt temperatuur en instellen op OpenTerm (wp en cv regelen de rest).
- Voorkomen defrosten, dus wp droog en uit de wind plaatsen. Leidingen niet over het plat dak, maar via de warmere kruipruimte naar de cv verbinden.

Denken jullie dat dit de beste oplossing is voor deze woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
DaanTriple7 schreef op maandag 4 december 2023 @ 02:25:

Oplossing gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0EwXGaQkahUWonbcXnFrXEBGHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWtskZ5MGoQon4n4sak3ig3M.jpg?f=fotoalbum_large

Nu blijft de temperatuur perfect constant. De ketel schakelt nu vaker aan. Het gasverbruik is wel een stukje hoger, maar dat maakt me niet zoveel uit. (0,7m3 van 00uur tot 04uur ipv 0,4m3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRWN2zw_zHYBH10bdKLiF7-zhFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LHKqqNo2MUa1JFCuFpM4MrL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door DaanTriple7 op 08-12-2023 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-09 14:30
C V schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:20:
Als het niet nog een keer tegen zit krijg ik binnenkort ook een Xtend wp (zou eigenlijk een jaar geleden geplaatst worden, maar was toen nog niet leverbaar).
Omdat de buitentemperatuur afgelopen weken laag is geweest zocht ik naar reviews en kwam deze leerzame topic tegen, heb alles gelezen en proberen te begrijpen, e.e.a. op een rijtje gezet en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

November 2022 is de nieuwe cv geplaatst met bedrade eTwist thermostaat. WP is tot op heden nog niet geleverd.
CV lijkt wel zuiniger te zijn. Schatting 30% Verbruik oktober 2023 was 314 m3 waarvan 16 m3 voor warmwater.

Huis: 7 segments vloerverwarming ingevreesd zonder isolatie eronder en dunne leidingen, 4 nieuwe laag temperatuur radiatoren beneden, 3 oude hoog temperatuur radiatoren boven plus 2 badkamer design radiatoren. Vloerverwarmingsverdeler is vernieuwd en voorzien van een pomp en gaat m.b.v. een oude pompschakelaar aan/uit als de aanvoer temperatuur 28 graden is.

Na veel uitproberen lijkt het erop dat het verbruik het zuinigst is als de flow door de vloerverwarming zo hoog mogelijk is (2 l/m per segment) en de vloerverwarmingsverdeler zo min mogelijk retourwater bijmengt met het aanvoerwater. De pompschakelaar er tussen laten, omdat anders in de lente en herfst de verwarming te weinig aan staat en dan de pomp het water blijft rondpompen wat steeds kouder wordt en dan de vloer enorm afkoelt.
Verder heb ik de thermostaat 24/7 op dezelfde temperatuur staan.

Uit jullie ervaringen haal ik het volgende m.b.t. de Xtend:
- 24/7 op 1 vaste temperatuur instellen.
- Thermostaat vraagt temperatuur en instellen op OpenTerm (wp en cv regelen de rest).
- Voorkomen defrosten, dus wp droog en uit de wind plaatsen. Leidingen niet over het plat dak, maar via de warmere kruipruimte naar de cv verbinden.

Denken jullie dat dit de beste oplossing is voor deze woning?
De xtend gaat je sowieso helpen om het gasverbruik te verminderen, maar om een zo groot mogelijk effect er van te hebben heeft hij misschien een te laag vermogen. Het gaat echt wel helpen hoor, in de normalere maanden zou het wel aankunnen. Op de koude dagen zal het systeem wel iets meer gas gaan verbruiken, omdat de 5kW waarschijnlijk niet genoeg is om je huis warm te houden, dus dat wordt aan gas bijverwarmd.

Je gasverbruik was 2650.
Warmwater kost 16m3 per maand = 192m3 per jaar.
Gas voor verwarming is dus ongeveer 2450

Je gasverbruik lijkt op 2450 * 70% = 1715m3

De koevlaas formule uit een bericht van oktober zegt
(Gasverbruik x 8 ) / 1650 = benodigd vermogen full electric.
Oftewel 8,3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:20:

Klopt dat wel, 314 m3 waarvan 298 m3 voor verwarmen in oktober 2023 ?

Dat zou wel heel erg veel zijn voor oktober, zelfs al redelijk veel voor november. Heb je geen verbruik over een langere periode met de nieuwe ketel ?

Als het om november 2023 gaat, dan zou je op basis van de graaddagen schatten dat je jaarverbruik alleen voor verwarming op iets van 2300 m3 zou zitten.

Andere vraag, heb je zonnepanelen en zo ja, netto teruglevering en hoeveel dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
DaanTriple7 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 04:43:
[...]

Oplossing gevonden.

[Afbeelding]

Nu blijft de temperatuur perfect constant. De ketel schakelt nu vaker aan. Het gasverbruik is wel een stukje hoger, maar dat maakt me niet zoveel uit. (0,7m3 van 00uur tot 04uur ipv 0,4m3)

[Afbeelding]
Wat een screenshot 8)7

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk2
  • Laatst online: 05-07 14:14
Hallo,
Ik heb mijn Intergas Xtend warmtepomp aangesloten op de opentherm gateway van Schelte om te monitoren en te sturen op control setpoint.
Daarbij stuur ik de ControlSetpoint aan volgens het volgende programma:
1 uur : Control-setpoint = 50, CH=1
20 minuten: stop, CS=10, CH=0
Daarna weer
1 uur: CS=50 met CH=1.
De eerste opwarming spurt de temperatuur naar 50 en blijft daar. Maar na pauze van 20 minuten heeft de warmtepomp er geen zin meer in; hij verhoogt cd supply temperatuur naar 34 maar wil niet meer terug naar 50.0 graden.
Iemand in idee waarom de Intergas Xtend, in de 2de opwarmfase niet langer naar de control-setpoint luistert? Is dit een instelling? Wat doet de warmtepomp hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tde73QcFyJUs8AZ0ZXg8xHQ_2ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ThVFUIXMg5jvw9rP6xqywg3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Ik denk dat de pomp zijn maximum vermogen bij de gegeven buitentemperatuur al haalt bij 34 graden. Dan gaat hij niet naar 50 graden, dat zou niet meer vermogen opleveren maar wel minder rendement.

Waarom hij de eerste keer dan wel naar 50 graden ging is me niet duidelijk. Begon je met een koude installatie, of was het water nog boven de 40 graden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

remcon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:54:
[...]

De xtend gaat je sowieso helpen om het gasverbruik te verminderen, maar om een zo groot mogelijk effect er van te hebben heeft hij misschien een te laag vermogen. Het gaat echt wel helpen hoor, in de normalere maanden zou het wel aankunnen. Op de koude dagen zal het systeem wel iets meer gas gaan verbruiken, omdat de 5kW waarschijnlijk niet genoeg is om je huis warm te houden, dus dat wordt aan gas bijverwarmd.

Je gasverbruik was 2650.

Oftewel 8,3kW.
remcon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:54:
[...]

Je gasverbruik was 2650.

Oftewel 8,3kW.
Op 19-09-2022 heb ik een gesprek gehad over een full-electric van Daikin omdat deze door blijft gaan op zeer lage temperaturen. Er waren ook twee grote buffer vaten nodig. Prijs € 20.000. Rekensom gemaakt en dat verdien je wel terug bij een gasprijs van € 3.55 maar nooit bij de huidige gasprijs. Daarom toch maar voor de hybride gekozen. Misschien suboptimaal, maar als het financieel beter wordt, krijg ik weer een lach op mijn gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:25:
[...]

Klopt dat wel, 314 m3 waarvan 298 m3 voor verwarmen in oktober 2023 ?

Dat zou wel heel erg veel zijn voor oktober, zelfs al redelijk veel voor november. Heb je geen verbruik over een langere periode met de nieuwe ketel ?

Als het om november 2023 gaat, dan zou je op basis van de graaddagen schatten dat je jaarverbruik alleen voor verwarming op iets van 2300 m3 zou zitten.

Andere vraag, heb je zonnepanelen en zo ja, netto teruglevering en hoeveel dan.
Helaas klopt het gasverbruik. Vandaar dat ik vorig jaar bij die gasprijzen redelijk wanhopig werd. Klinkt stom, maar ik ben al blij dat de nieuwe cv zuiniger is en als ik nog wat minder kwijt ben aan gas, dan is dat super.
Volgens de specs zou de Xtend tot -15 graden werken, dus ik was enthousiast. In dit topic lees ik echter dat de praktijk anders is en dat hij bevriest en moet defrosten. Ook dat sommigen hem zo instellen dat hij uitschakelt onder de 5 graden. Dit is heel wat anders dan werken tot -15 graden. Vandaar dat ik nu probeer te achterhalen wat de beste manier is om een laag gasverbruik te krijgen.
Het verbruik van vorige winter kon ik niet meten. Het heeft ruim een jaar geduurd voordat Liander slimme meters plaatste. Uiteindelijk zijn ze in mei 2023 geïnstalleerd. Vandaar dus een eerste volledige maand cv meting over oktober 2023.

Eind 2022 heb ik 3 offertes van zonnepanelen ontvangen. 3 keer iemand thuis geweest. 1 ging ook het dak op om de situatie te bekijken. Prijs varieerde van € 14.000 tot € 17.000. Degene die het dak inspecteerde raadde me aan eerst het dak te vervangen. Geschatte prijs € 20.000 (dat kostte het bij buren van 4 huizen verder). Dat soort investeringen zijn krankzinnig en niet terug te verdienen. Beter om nog 10 jaar te wachten op kernfusie of lager prijzen omdat veel anderen wel investeren in zonnepanelen en windmolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk2
  • Laatst online: 05-07 14:14
@Lecenten Nee, begint op 28 graden. En 19.8 graden in huis. Ik heb het ook op een andere intergas getest met hetzelfde programma. Precies hetzelfde beeld. Als je naderhand de CS verlaagt dan uiteindelijk wordt de gegeven CS weer opgepikt.
Enig idee wat het verschil is tussen de eerste en de tweede fase?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJNcyTK2zf-wMjBWrNaDG8o1z2U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Haik8IQZribUGJm7NxZMwBZw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQ8V3aDHPRtOxGe1apIKaMjXfPs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RfuO2KMroJaul6XYrCEqictT.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
Henk2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:20:
@Lecenten Nee, begint op 28 graden. En 19.8 graden in huis. Ik heb het ook op een andere intergas getest met hetzelfde programma. Precies hetzelfde beeld. Als je naderhand de CS verlaagt dan uiteindelijk wordt de gegeven CS weer opgepikt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat jij wilt doen is niet waar een warmtepomp voor is gemaakt, @Henk2 , een warmtepomp moet zo lang mogelijke runs maken en zo min mogelijk opgestart worden. De Xtend zorgt er zelf voor dat hij niet elke keer aan/uit gaat maar probeert eerst op zo'n laag mogelijk vermogen naar de gevraagde temperatuur toe te werken. Je moet een aanvoertemperatuur zoeken die geschikt is om een run te maken zonder uit/aan te gaan. Als je het voor elkaar krijgt te doen wat je nu wilt, wordt de Xtend niet erg oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Henk2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:20:
Misschien heeft de Xtend enige tijd nodig om te bedenken dat 50 graden water te warm is voor een optimale werking.

Wat de pomp probeert te doen is Delta T * debiet te maximaliseren bij een zo laag mogelijke watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:03:
[...]

Helaas klopt het gasverbruik. Vandaar dat ik vorig jaar bij die gasprijzen redelijk wanhopig werd. Klinkt stom, maar ik ben al blij dat de nieuwe cv zuiniger is en als ik nog wat minder kwijt ben aan gas, dan is dat super.
Volgens de specs zou de Xtend tot -15 graden werken, dus ik was enthousiast. In dit topic lees ik echter dat de praktijk anders is en dat hij bevriest en moet defrosten. Ook dat sommigen hem zo instellen dat hij uitschakelt onder de 5 graden. Dit is heel wat anders dan werken tot -15 graden. Vandaar dat ik nu probeer te achterhalen wat de beste manier is om een laag gasverbruik te krijgen.
Het verbruik van vorige winter kon ik niet meten. Het heeft ruim een jaar geduurd voordat Liander slimme meters plaatste. Uiteindelijk zijn ze in mei 2023 geïnstalleerd. Vandaar dus een eerste volledige maand cv meting over oktober 2023.
Als je echt 298 m3 hebt gebruikt voor verwarmen in oktober is er iets goed mis. Oktober had in De Bilt 148 graaddagen, dan is je verbruik dus ongeveer 2 m3 per graaddag. Dan zit je op jaarbasis nog op een fors hoger verbruik dan met de oude ketel. Als dat verbruik klopt, dan zou ik eerst grondig uitzoeken wat er precies aan de hand is, voordat je een warmtepomp gaat installeren. Je hebt geen verbruik over november ?

Elke lucht/water warmtepomp bevriest bij temperaturen onder of net boven het vriespunt. Hij blijft wel gewoon werken, maar het rendement daalt. De grootste winst van een Xtend ligt bij temperaturen boven het vriespunt en nog liever boven de 5 graden, daarvan zitten er in een stookseizoen veel meer dan vorstdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1979
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-06-2024
@C V

Wij zitten redelijk op het zelfde gasverbruik per jaar. Deel vloerverwarming deel radiatoren.

De xtend is bij ons nu een maandje actief en scheel aanzienlijk in gas verbruik. Bij dagen boven de 7 graden gaat alles op elektra en nul gasverbruik.

De afgelopen 2 weken zijn wat kouder geweest en dan moet de ketel pittig bij werken maar nog schild het aanzienlijk.

In de afbeelding het aantal geleverde kwa van de xtend en de ketel om ons huis te verwarmen

De woning dateert uit 1955 en circa 995 kuub groot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cFwQqphRUvCqNkieY8vdef8rOY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vjmRzXCv8KKPTT5wZGaUxUv3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:42:
[...]

Als je echt 298 m3 hebt gebruikt voor verwarmen in oktober is er iets goed mis. Oktober had in De Bilt 148 graaddagen, dan is je verbruik dus ongeveer 2 m3 per graaddag. Dan zit je op jaarbasis nog op een fors hoger verbruik dan met de oude ketel. Als dat verbruik klopt, dan zou ik eerst grondig uitzoeken wat er precies aan de hand is, voordat je een warmtepomp gaat installeren. Je hebt geen verbruik over november ?

Elke lucht/water warmtepomp bevriest bij temperaturen onder of net boven het vriespunt. Hij blijft wel gewoon werken, maar het rendement daalt. De grootste winst van een Xtend ligt bij temperaturen boven het vriespunt en nog liever boven de 5 graden, daarvan zitten er in een stookseizoen veel meer dan vorstdagen.
Ik dacht ook dat er iets goed mis was. Maar ik kan niet achterhalen wat. Huis is oud 1976 (soort semi bungalow, dus veel plat dak), wel muur isolatie (ook oud). HR ++ glas (ook oud) en vloerisolatie (iets minder oud). 20 jaar geleden zelf 10 cm dikke piepschuim platen op het zand gelegd (bleef niet hangen onder de broodjes vanwege vocht). Het is daar nu droog en warm. Isolatie op het dak (4 cm) deels oud en deels minder oud (23 jaar). Veel glas in woonkamer 1 deel is glas van vloer tot plafond, 9m breed. Ik had geen idee dat zo’n huis zoveel energie zou kosten toen we het kochten😕

Verbruik december t/m gisteren (inclusief douchen) 115.5 m3. Het verbruik van 314 m3 was van november.

Goed om te lezen dat er winst te behalen is boven de 0 en helemaal boven de 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:17:
[...]

Verbruik december t/m gisteren (inclusief douchen) 115.5 m3. Het verbruik van 314 m3 was van november.

Goed om te lezen dat er winst te behalen is boven de 0 en helemaal boven de 5 graden.
Dat verbruik van december lijkt een stuk logischer. Op jaarbasis zou je dan rond de 2350 m3 uitkomen alleen voor verwarming.

De Xtend gaat zeker een besparing opleveren. Met dat verbruik zou je ook aan een 8 kW hybride kunnen denken.

Het huis gebruikt behoorlijk veel energie. Om te zien bij welke temperatuur de Xtend het alleen af zou moeten kunnen moet je het dagverbruik bijhouden. Als de Xtend optimaal functioneert kan die maximaal 13 m3 gas per dag vervangen. Verbruik je meer, dan kan de Xtend het niet alleen af. En als dat bijvoorbeeld bij 8 of 9 graden al zo is, dan kun je beter een grotere pomp nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Lecenten op 08-12-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C V

C V

Sven1979 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:06:
@C V

Wij zitten redelijk op het zelfde gasverbruik per jaar. Deel vloerverwarming deel radiatoren.

De xtend is bij ons nu een maandje actief en scheel aanzienlijk in gas verbruik. Bij dagen boven de 7 graden gaat alles op elektra en nul gasverbruik.

De afgelopen 2 weken zijn wat kouder geweest en dan moet de ketel pittig bij werken maar nog schild het aanzienlijk.

In de afbeelding het aantal geleverde kwa van de xtend en de ketel om ons huis te verwarmen

De woning dateert uit 1955 en circa 995 kuub groot. [Afbeelding]
Goed om te lezen dat je flink wat bespaart op gasverbruik. Dat geeft me hoop dat het bij ons ook wel goed komt of in ieder geval verbetert.
Ons huis is misschien wat anders van vorm (semi bungalow, dus veel plat dak) inhoud is ongeveer 600 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:31:
[...]

Dat verbruik van december lijkt een stuk logischer. Op jaarbasis zou je dan rond de 2350 m3 uitkomen alleen voor verwarming.

De Xtend gaat zeker een besparing opleveren. Met dat verbruik zou je ook aan een 8 kW hybride kunnen denken.
Ik begin steeds vrolijker te worden. Dit is het tweede bericht dat het zeker gaat besparen.

De installateur belde een uur geleden en de planning wordt ergens begin januari 2024 (helaas nog geen datum). Hij wilde zeker weten of we wel een wp willen. Hij ziet dat het bij zoveel mensen tegenvalt. Volgens hem vaak doordat ze zelf veel gaan wijzigen in de instellingen om een beter rendement te krijgen, maar dat het vaak averechts werkt. Hij gaf aan dat instellen op OpenTerm en 1 temperatuur instellen voor 24/7 en daardoor lekker laten sudderen het best werkt met vloerverwarming. Hierdoor ook minder defrost wat ook weer bijdraagt aan het rendement.

Remeha wp werkt niet bij lage temperaturen, vandaar mijn voorkeur voor de Xtend. Nieuwe model met meer vermogen is nog niet uit en als ik voorgaande berichten in deze topic lees dan zou een hoger vermogen misschien wel beter zijn bij lage temperaturen, maar is dat minder rendabel bij hogere temperatuur. Ik kan niet beoordelen of dat beter is, maar de nieuwe versie is in ieder gaval nog niet verkrijgbaar.

Het is wel triest, maar er is ook nog een andere trend. Het aantal koude dagen neemt af, waardoor we waarschijnlijk steeds minder gaan stoken onder de 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:31:
[...]

Het huis gebruikt behoorlijk veel energie. Om te zien bij welke temperatuur de Xtend het alleen af zou moeten kunnen moet je het dagverbruik bijhouden. Als de Xtend optimaal functioneert kan die maximaal 13 m3 gas per dag vervangen. Verbruik je meer, dan kan de Xtend het niet alleen af. En als dat bijvoorbeeld bij 8 of 9 graden al zo is, dan kun je beter een grotere pomp nemen.
Vanaf 25 november verbruik ik meer dan 13 m3 gas per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
@C V
Het probleem bij installateurs is dat ze gewoon een installatie willen neerhangen en dan moet het eigenlijk met de standaard instellingen werken. Echter zijn er zoveel verschillende huizen en cv systemen dat een standaard instelling wel werkt, maar zeker niet optimaal is. Een installateur heeft helemaal de tijd niet om dit goed in te stellen, zeker als je nagaat dat je na elke wijziging eerst bijna een dag en nacht moet wachten om te kijken wat het effect precies is. En dan moet je nog hopen op bijna dezelfde temperaturen als de dag er voor, anders moet je daar ook nog rekening mee houden met de effecten die je ziet.
Dus dan gaan mensen zelf er mee bezig om te kijken wat ze er mee kunnen. Dus geen directe schuld aan de installateur, het is gewoon qua tijd niet haalbaar.

Het zou mooi zijn als Intergas een soort flowchart heeft waarmee de instellingen al wat meer richting je eigen installatie worden getweakt. Maar zoiets blijft ook lastig te maken door de grote variatie aan omstandigheden.

En dat er mensen zijn die het tegen vinden vallen kan ik me voorstellen, dat ligt vooral aan dat een warmtepomp wordt gezien als een heilige graal, terwijl het alleen maar een hulpmiddel is. De basis ligt in verkeerde voorlichting over wat een warmtepomp nou echt kan bereiken in jouw situatie, maar dat is voor velen te hoog gegrepen om dat op voorhand te kunnen uitleggen. Ook voor mij in het begin, maar langzamerhand wordt je er steeds bekender mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

remcon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:50:
@C V
Het probleem bij installateurs is dat ze gewoon een installatie willen neerhangen en dan moet het eigenlijk met de standaard instellingen werken. Echter zijn er zoveel verschillende huizen en cv systemen dat een standaard instelling wel werkt, maar zeker niet optimaal is. Een installateur heeft helemaal de tijd niet om dit goed in te stellen, zeker als je nagaat dat je na elke wijziging eerst bijna een dag en nacht moet wachten om te kijken wat het effect precies is. En dan moet je nog hopen op bijna dezelfde temperaturen als de dag er voor, anders moet je daar ook nog rekening mee houden met de effecten die je ziet.
Dus dan gaan mensen zelf er mee bezig om te kijken wat ze er mee kunnen. Dus geen directe schuld aan de installateur, het is gewoon qua tijd niet haalbaar.

Het zou mooi zijn als Intergas een soort flowchart heeft waarmee de instellingen al wat meer richting je eigen installatie worden getweakt. Maar zoiets blijft ook lastig te maken door de grote variatie aan omstandigheden.

En dat er mensen zijn die het tegen vinden vallen kan ik me voorstellen, dat ligt vooral aan dat een warmtepomp wordt gezien als een heilige graal, terwijl het alleen maar een hulpmiddel is. De basis ligt in verkeerde voorlichting over wat een warmtepomp nou echt kan bereiken in jouw situatie, maar dat is voor velen te hoog gegrepen om dat op voorhand te kunnen uitleggen. Ook voor mij in het begin, maar langzamerhand wordt je er steeds bekender mee.
Bij berichtgeving dat we van het gas af moeten wordt de wp vaak genoemd en wordt inderdaad gedaan alsof het de heilige graal is. Wat meer nuance zou beter zijn. Dat installateurs te weinig tijd hebben kan ik me voorstellen. Maar als klanten iets kopen dan moet het op zijn minst zo ingeregeld worden dat ze er beter van worden. Misschien niet optimaal, maar wel afdoende goed.

Een flowchart zou zeker kunnen helpen en dan beginnen met het gewenste doel (minimaal gasverbruik, minimale kosten (gas en elektra) of comfort).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
Yes! De Xtend is gekoppeld aan Home Assistant.
Dankzij @Thomasvt en wat geknutsel met ESP's, had ik eerder nog nooit van gehoord.

Heb lang geworsteld met een fout in de flow, alles error.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ6XqmBCDsSBa4FFvT2UrA2B3PQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bZS7cyGwSbdmMQAw89JnQJ6i.png?f=user_large

En de mededeling dat de Node-RED Companion add-on gebruikt moest worden.
Die had ik, dacht ik.

Blijkbaar moest ik dat aanvinken in de flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wyh5MFuJjMXGml8gBfa7feJqAj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/607f7qt62F60upmLh6Eh1kmB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nliMmQZzOxLo0a9_Mlp-QxMJFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gVqBVgdj5p81Rm63viX8ZIuG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UEoDEIXYwDK2ze49c-3XtydWRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/26hyUuIUXnBEtIkwjjotac9k.png?f=fotoalbum_large

Thomas bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:43
@mjvrbk geen probleem! Ben benieuwd of we met de data de warmtepomp beter kunnen instellen :)

@Weerz liep ook tegen hetzelfde aan (node red add-on vinkje aanvinken) - ga ik nog toevoegen aan de uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@mjvrbk Klopt, was ook even zoeken. Maar als je het dan ziet, is het zo'n ow ja moment,
Tof!

Inmiddels aan de slag gegaan of ik naar aanleiding van de hulp van @Thomasvt nog extra data kan toevoegen. Zit echt een hoop in :+

Volgende week donderdag komen ze van De Eilanden langs om het geluid te onderzoeken en bekijken wat ze kunnen doen voor de geluidsoverlast. Finigers crossed en hopelijk geen grote ingrijpende dingen :X

Viel me gisteren ook wat op, nu ik in HA live kan meekijken. Er zit tussen de warmtepomp en live verbruik in W en Homewizard stekker, +/- 80-100W verschil. Warmtepomp geeft lager aan dan de Homewizard.

[ Voor 18% gewijzigd door Weerz op 09-12-2023 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skippy711
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
Ook hier inmiddels alles geplaatst, geïnstalleerd en komt binnen in Domoticz.

Meeste werk zat in het flashen van de ESP-1. Daarna nog een typefout gemaakt in het wachtwoord van het Xtend wifi punt, maar daarna de serial--> ethernet meteen werken en vervolgens op zoek in de NodeRed data om de juiste sensoren in Domoticz aan te kunnen maken.

Nogmaals dank @Thomasvt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@Weerz
Viel me gisteren ook wat op, nu ik in HA live kan meekijken. Er zit tussen de warmtepomp en live verbruik in W en Homewizard stekker, +/- 80-100W verschil. Warmtepomp geeft lager aan dan de Homewizard.
Je bedoelt opgenomen vermogen? Want dat zocht ik in HA, maar zie ik er niet bij staan.
Inmiddels aan de slag gegaan of ik naar aanleiding van de hulp van @Thomasvt nog extra data kan toevoegen. Zit echt een hoop in :+
Daar ben ik, naast opgenomen vermogen, dan ook benieuwd naar.
Ben onbekend met zaken als node-red flows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:43
Opgenomen vermogen staat er inderdaad niet standaard in (gebruik zelf een homewizard plug daarvoor)

Maar je kunt een nieuwe node toevoegen met state `payload.data.status_s_currentpowerelectric`. Dat zou opgenomen vermogen in kW moeten zijn volgens mij

Dit is ongeveer alles wat in de data zit -> https://pastebin.com/vNRf2xFg

[ Voor 13% gewijzigd door Thomasvt op 09-12-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
@Skippy711 Nice!

@mjvrbk
Yes die heb ik erbij geplaatst.
Precies wat @Thomasvt aangeeft. Nieuwe sensor erbij.
Afkijken van de andere sensoren in instellingen, wel nieuwe entity configde ervoor aanmaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k610RF7wOjMi7t5QeCoPiQjeB14=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CSKp0thZ8k1FKVH8ZM9B0pgA.png?f=fotoalbum_large

Also je erna deployed, zie je gelijk of hij zijn data binnen krijgt.

Vergeet niet erna je websocket te reloaden om het in HA te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Weerz schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:06:

Dat is de CV pomp (en misschien ook de elektronica).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:59:
[...]

Vanaf 25 november verbruik ik meer dan 13 m3 gas per dag.
Dat is op zich geen probleem, want daarna daalde de temperatuur naar onder de 5 graden. Zolang de Xtend het boven de 5 graden warm kan houden zul je er zeker veel voordeel van hebben.

Als de Xtend incl installatie en na aftrek van subsidie 4000 euro kost, dan moet je 600 euro per jaar voordeel halen om de investering in 7 jaar terug te verdienen. Bij de huidige tarieven (hangt ook van je contract af) verdien je ongeveer 60 cent per m3 gas die je door de Xtend kan vervangen. Als dat met 1000 m3 per jaar lukt, dan is de Xtend rendabel, ik denk dat dat bij jou wel moet kunnen.

Zie ook: https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

[ Voor 5% gewijzigd door Lecenten op 09-12-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Niet online
@Weerz
Also je erna deployed, zie je gelijk of hij zijn data binnen krijgt.

Vergeet niet erna je websocket te reloaden om het in HA te krijgen.
Gelukt. Al zit ik soms te fronsen.
"Wat is websocket reloaden nou weer"
Dan reboot ik de hele HA wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fauquemont
  • Laatst online: 07:26
Vandaag ook de home assistant koppeling gemaakt. Dankjewel Thomasvt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:09:
[...]

Dat is op zich geen probleem, want daarna daalde de temperatuur naar onder de 5 graden. Zolang de Xtend het boven de 5 graden warm kan houden zul je er zeker veel voordeel van hebben.

Als de Xtend incl installatie en na aftrek van subsidie 4000 euro kost, dan moet je 600 euro per jaar voordeel halen om de investering in 7 jaar terug te verdienen. Bij de huidige tarieven (hangt ook van je contract af) verdien je ongeveer 60 cent per m3 gas die je door de Xtend kan vervangen. Als dat met 1000 m3 per jaar lukt, dan is de Xtend rendabel, ik denk dat dat bij jou wel moet kunnen.

Zie ook: https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html
Dat klinkt veelbelovend. Wel balen dat ik nog langer moet wachten voordat hij geïnstalleerd wordt.

Sinds ik afgelopen mei slimme meters heb gekregen ben ik meteen overgestapt naar een leverancier met een dynamisch contract. Dat heeft al heel wat bespaard t.o.v. een variabel of vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
@Thomasvt
Ik ben misschien van plan een Raspberry Pi te gaan gebruiken om Home Assistant te gaan draaien. Zou je ook de WLAN van de Raspberry kunnen laten verbinden met de Xtend en dan via die weg de data uit de XTend krijgen? Dan heb ik geen 2 stuks ESP8266 nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
remcon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:24:
@Thomasvt
Ik ben misschien van plan een Raspberry Pi te gaan gebruiken om Home Assistant te gaan draaien. Zou je ook de WLAN van de Raspberry kunnen laten verbinden met de Xtend en dan via die weg de data uit de XTend krijgen? Dan heb ik geen 2 stuks ESP8266 nodig
Jahoor dat kan. Ik gebruik een Pi op deze manier als port forwarder (Ik kan vanuit mijn thuis netwerk de Xtend bereiken) en ik haal de informatie die ik in Domoticz wil tonen uit de statuspagina. Dit doe ik met een service die ik geschreven heb in C. Deze service leest de json (op dezelfde manier als Thomasvt doet) en pushed de velden die ik wil zien via MQTT naar Domoticz. Ik heb voor MQTT->Domoticz gekozen zodat ik hopelijk weinig werk heb mocht de Xtend MQTT gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Lecenten schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:42:
[...]
En toch is het dan nog altijd voordeliger dan stoken met gas, ook met vorst met een lage Cop.

MotorBeast in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Lees verder even wat ik heb gepost over afgifte en waterzijdig inregelen. Daar zit bijna altijd het grootste probleem, zowel met HR Ketels als WP's. WP's met te weinig afgifte gaan veel sneller in defrosts en stoken onrendabel, ook bij 10 graden buiten. Geen installateur die daar energie in steekt helaas. Als je zorgt dat dat in orde is kan je heel het stookseizoen toe met je WP en heb je je ketel alleen nog maar nodig voor SWW. Tel uit je winst. Leuke meevaller, onder de 500m3 verbruik betaal je ook minder vastrecht.

Ik heb hier mijn afgifte verhoogt en kan bij -5 buiten toe met 40/45 graden. Dus ook een hybride zal bij mij altijd doordraaien. Nu alleen nog een hybride (denk het niet waarschijnlijk) of full electric hier plaatsen. Ik lees nog even mee met jullie ervaringen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 12-12-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
MotorBeast schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:07:
[...]

En toch is het dan nog altijd voordeliger dan stoken met gas, ook met vorst met een lage Cop.

Cop 2,5? Oftewel 1m3 gas = 8kW. je hebt dus voor 8kW 3,2 Kwh stroom nodig. 3,2 maal €0,35= €1,12 kale prijs. 1m3 gas kost je op dit moment zo'n €1,35 kale prijs maar zoals ik zei dat wordt door belastingen erop fors duurder.
Nou is mijn huidig GC contract € 0,40 / Kwh en de gasprijs € 1,22 / m3. Bij een COP van 2,5 heb ik een gasprijs nodig van € 1,28 / m3 maar ik betaal maar 1,22 (en dat is inclusief alle belastingen). Bij mij is gas dan dus echt goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Chielp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:53:
[...]

Nou is mijn huidig GC contract € 0,40 / Kwh en de gasprijs € 1,22 / m3. Bij een COP van 2,5 heb ik een gasprijs nodig van € 1,28 / m3 maar ik betaal maar 1,22 (en dat is inclusief alle belastingen). Bij mij is gas dan dus echt goedkoper.
Nu ik dit zo lees ben ik benieuwd of het zo werkt zoals ik aanneem dat het gaat: Is er onder aan de streep dus gewoon een maximum aan stroom wat de unit verbruikt, en wordt dit dat berekend en aangevuld met gasverbruik?

En is het dan ook net zo efficient? Ik kan mij voorstellen dat de ketel veel sneller op wil warmen en het lage vermogen niet aankan en dus voor een overshoot kan zorgen en dus ook te weinig warmtepomp gebruikt. Kortom is deze situatie net zo efficient en temperatuurstabiel als zoveel mogelijk de warmtepomp gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Chielp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:53:
[...]

Totdat het vuurwerk de lucht in gaat en het 2024 is en de belastingen op stroom naar beneden gaan en gas fors omhoog. Verder heb je onder de 500m3 korting op vastrecht, heeft je WP eigenlijk geen onderhoud nodig en je ketel wel. Stook je je ketel alleen voor SWW (zoals hier) dan heb je daar ook besparing want dan kan je je jaarlijkse onderhoud skippen naar 1x per 6 jaar. Verder kan dan je ketel net zo lang mee als de verwachte levensduur van je WP (15 tot 20 jaar) omdat hij minder slijt. En dan tel ik eventueel salderen stroom van zonnepanelen zolang dat nog bestaat niet mee.

Ik zou zo veel mogelijk gaan tunen zodat je over kan op verwarmen op stroom op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
VySio schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:14:
[...]

Nu ik dit zo lees ben ik benieuwd of het zo werkt zoals ik aanneem dat het gaat: Is er onder aan de streep dus gewoon een maximum aan stroom wat de unit verbruikt, en wordt dit dat berekend en aangevuld met gasverbruik?

En is het dan ook net zo efficient? Ik kan mij voorstellen dat de ketel veel sneller op wil warmen en het lage vermogen niet aankan en dus voor een overshoot kan zorgen en dus ook te weinig warmtepomp gebruikt. Kortom is deze situatie net zo efficient en temperatuurstabiel als zoveel mogelijk de warmtepomp gebruiken?
Als je zoveel mogelijk je WP wil gebruiken niet of minimaal verlagen. Dan is je Cop het hoogst en je aantal defrosts het laagst. Ben eigenlijk wel benieuwd wat zo'n Intergas verbruikt bijvoorbeeld vandaag.

Ik zit hier met een L/L op 60m2 heel de dag op 20 graden vandaag op 5,2kWh. Ik verlaag 1 graad in de nacht.

NB: wil hybride of full electric vanwege het comfort wat minder is met L/L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
Vandaag warmtepomp 6,7kW, geen gas. Hele dag 20 graden. Beneden 70m2 vloerverwarming. Boven 60m2 met radiatoren op 16 graden
Jaren 30 woning, spouwmuurisolatie, hr glas, vloerverwarming met goede vloerisolatie

[ Voor 64% gewijzigd door remcon op 12-12-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Op hoeveel m2? Mijn huis is uit 78 en heeft HR++ en spouwisolatie uit de bouw van toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
Vandaag tot nu toe (19 uur) 12,8 Kw. Huis is uit 1926 (wel goed/matig geïsoleerd) en 260m2 groot. Ik heb vandaag 8 uur op de matig geïsoleerde zolder gewerkt, en deze ook tot 20 graden opgestookt. Vandaag geen gas gebruikt wel 3x een defrost.
@MotorBeast gelukkig veranderen de belastingen in 2024 flink in het voordeel van de WP. Toen ik het huidige contract deze zomer aanging leek de prijs van 0,40 nog heel redelijk. Nu is 0,30 ook heel goed mogelijk en ook dan verandert al veel. Omdat GC nog niet weet dat ik een WP heb, en de gasprijs vorige week hoger was dan 1,22 kon ik mijn contract redelijk goedkoop ontbinden (GC ging uit van hoog gas verbruik en gas was duurder dan in mijn contract), maar ik heb dit met oog op de wijziging einde jaar toch maar niet gedaan.

[ Voor 52% gewijzigd door Chielp op 12-12-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Chielp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:03:
Vandaag tot nu toe (19 uur) 12,8 Kw. Huis is uit 1926 (wel goed/matig geïsoleerd) en 260m2 groot. Ik heb vandaag 8 uur op de matig geïsoleerde zolder gewerkt, en deze ook tot 20 graden opgestookt. Vandaag geen gas gebruikt wel 3x een defrost.
@MotorBeast gelukkig veranderen de belastingen in 2024 flink in het voordeel van de WP. Toen ik het huidige contract deze zomer aanging leek de prijs van 0,40 nog heel redelijk. Nu is 0,30 ook heel goed mogelijk en ook dan verandert al veel. Omdat GC nog niet weet dat ik een WP heb, en de gasprijs vorige week hoger was dan 1,22 kon ik mijn contract redelijk goedkoop ontbinden (GC ging uit van hoog gas verbruik en gas was duurder dan in mijn contract), maar ik heb dit met oog op de wijziging einde jaar toch maar niet gedaan.
Een defrost? Met dit weer? Hoe krijg je dat voor elkaar? :? Dan staat hij volgens mij wel echt volle bak te stampen (maar dan nog met 10 graden buiten kan dit niet waar zijn) of je hebt te weinig koelmiddel in je systeem. Ik vrees het laatste.

Neem aan dat niet die hele 260m2 op 20 graden is. Hoelang stond hij aan? Vanaf 00.00 uur?

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-12-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
remcon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:56:
Vandaag warmtepomp 6,7kW, geen gas. Hele dag 20 graden. Beneden 70m2 vloerverwarming. Boven 60m2 met radiatoren op 16 graden
Jaren 30 woning, spouwmuurisolatie, hr glas, vloerverwarming met goede vloerisolatie
Nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
MotorBeast schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:17:
[...]

Een defrost? Met dit weer? Hoe krijg je dat voor elkaar? :? Dan staat hij volgens mij wel echt volle bak te stampen (maar dan nog met 10 graden buiten kan dit niet waar zijn) of je hebt te weinig koelmiddel in je systeem. Ik vrees het laatste.

Neem aan dat niet die hele 260m2 op 20 graden is. Hoelang stond hij aan? Vanaf 00.00 uur?
De gevoelstemperatuur was vanmorgen om 5 uur en om 7 uur rond de 1 graad. Rond 5 uur was de 1e keer en rond 7 uur (toen de temperatuur van 19 naar 20 graden toe ging 2 keer tijdens het harde werken. Heeft idd de hele nacht op 19 graden gestaan. We verwarmen de hele benedenverdieping (woonkamer 60m3, keuken 30m2 praktijkruimte 16m2) naar 19/20 graden, de badkamer (25m2) naar 24 graden. De slaapkamers op de 1e en hebben ‘s nachts allemaal het raam open op een kier, is het rond de 14 graden afgelopen nacht dus dat haalt via de muren de temperatuur in de rest van het huis weer naar beneden.
Te weinig koelmiddel kan eigenlijk niet, of ze hebben bij Intergas een fout gemaakt. Als de leiding tussen de 3 en 7 meter is hoeft er geen koelmiddel toegevoegd te worden. De leiding is bij ons precies 3 meter, dat is de minimale lengte en er is zelfs een extra bocht gemaakt om de minimale lengte te halen. De hoeveelheid zal dus eerder te veel zijn dan te weinig. Het apparaat is af fabriek dus al gevuld en als de leiding meer dan 7 meter is moet er wat bij.

Ons gasverbruik vorig jaar was rond de 2000m3 en dat was inclusief verlagen alle ruimtes die niet gebruikt werden naar 15 graden. Als ik alleen thuis werkte en de kids/vrouw de deur uit waren was alleen de zolder 20 graden de rest van het huis 15 graden. Ik verwacht dus ongeveer gasverbruik dit stookgat van rond de 600 (400 warm water en 200 bij verwarmen) en 2500Kw extra elektriciteit.

[ Voor 11% gewijzigd door Chielp op 12-12-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Chielp Ik heb hier met mijn L/L al ruim een week geen defrost meer gezien vandaar mijn verbazing. Maar als je zo'n oppervlak gaat verhogen en het bij jou nog zo koud is buiten (hier vannacht 6 graden buiten) dan kan ik me er iets bij voorstellen. Je komt eigenlijk dan ook volgens mij wat vermogen tekort. Met 2000m3 gas zou je voor fullectric zo'n 9 a 10kW vermogen nodig hebben. Laat dat zonder SWW zo'n 7 a 8 zijn. Dan is een 5 wel krap. Ik zou om die defrosts (die vreten stroom) zoveel mogelijk te voorkomen helemaal niet meer verlagen. Doe ik zelf ook al jaren niet met mijn L/L. Desondanks net verbruik toch wat je hebt?

Bedankt voor de inzichten wbt verbruik. Ik twijfel nog even door over hybride of full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
MotorBeast schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:50:
[...]

Ben eigenlijk wel benieuwd wat zo'n Intergas verbruikt bijvoorbeeld vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJE0e-yfbPiqMGWaDZuTOKOyQk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUGkRxNbWb4v58MzF0tBZpu6.jpg?f=fotoalbum_large

Tussenwoning uit 1955 van 100m2. HR++ glas, matige vloerisolatie, matige dakisolatie, geen gevelisolatie.

Op de koude dagen staat de thermostaat constant op 21, nu het wat boven het vriespunt is schakel ik weer over naar een nachtverlaging van 1 graden om minder compressorstarts te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Chielp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:44:
[...]

Te weinig koelmiddel kan eigenlijk niet, of ze hebben bij Intergas een fout gemaakt.
Misschien en beetje Offtopic en waarschijnlijk niet van toepassingr op jouw situatie: Geloof mij maar als te weinig koudemiddel en optie is. Mijn monteur heeft het tot 4x toe voor elkaar gekregen om het systeem niet lekdicht te krijgen (2x warmtepomp en 2x airco), ik kan het horen aan de koudemiddel leidingen. En de leiding zweet een olieachtige substantie bij de koppelingen.

ik te wachten tot ik groen licht krijg van de advocaat om het door iemand te anders te laten fixen. De wp haalt op dit moment nog steeds goed rendement (maar ik wacht ook op het moment dat de buitenunit uitgeschakeld moet worden)

[ Voor 3% gewijzigd door VySio op 13-12-2023 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:07:
[...]

Dat is veel te algemeen gesteld. En je gaat in je berekening uit van 8 kW warmte uit een m3 gas, dat is met een goed functionerende HR ketel eerder 9,2 kW (praktijktesten). Met mijn energiecontract ligt het omslagpunt nu bij een COP van 2,35.

Bij de koudste dag tot nu toe deze winter had ik met een grotere pomp, die bij dezelfde vorst een COP van 3 zou halen, € 1,80 bespaard. Van dat soort dagen zitten er niet heel veel in een winter (en steeds minder), ik zie niet hoe die grotere pomp rendabel zou kunnen zijn.

Ik heb trouwens dinsdag 12 december ook meerdere defrosts gezien. Bij een minimum temperatuur niet ver boven het vriespunt en een behoorlijk deel van de dag onder de 5 graden en heel vochtig weer lijkt me dat ook logisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 13-12-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Lecenten schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:44:
[...]

Dat is veel te algemeen gesteld. En je gaat in je berekening uit van 8 kW warmte uit een m3 gas, dat is met een goed functionerende HR ketel eerder 9,2 kW (praktijktesten). Met mijn energiecontract ligt het omslagpunt nu bij een COP van 2,35.

Bij de koudste dag tot nu toe deze winter had ik met een grotere pomp, die bij dezelfde vorst een COP van 3 zou halen, € 1,80 bespaard. Van dat soort dagen zitten er niet heel veel in een winter (en steeds minder), ik zie niet hoe die grotere pomp rendabel zou kunnen zijn.

Ik heb trouwens dinsdag 12 december ook meerdere defrosts gezien. Bij een minimum temperatuur niet ver boven het vriespunt en een behoorlijk deel van de dag onder de 5 graden en heel vochtig weer lijkt me dat ook logisch.
Als je WP te klein is in verhouding tot het warmteverlies van je woning loopt hij veel sneller op zijn max te draaien. Dat betekent bij ongunstig weer dat hij veel sneller in zijn defrost terecht komt. Iedere defrost betekent in het geval van hybride dat je ketel bijspringt omdat deze de uitval van je WP opvangt gedurende die defrost.

Je hebt overigens de meeste defrost net boven en onder nul bij vochtig weer. Bij echte vorst wordt het buiten juist extreem droog en heb je bij ruim voldoende vermogen dus minder defrosts. Als je zorgt met hybride dat je vermogen voldoende hebt hoeft je ketel dus bijna niet meer bij te schakelen bij vorst en heb je hem alleen nodig voor SWW en heb de voordelen in kosten hierboven ergens geschreven. Niet alleen voordeel in gasverbruik.

Overigens haal de gemiddelde Nederlander niet jouw 9 uit een HR Ketel want de meeste zijn schandalig slecht afgesteld met veel te weinig afgifte waardoor ze niet voldoende condenseren (waar de winst zit met een HR ketel) om jouw 9 te halen. Die 9 haal je alleen door optimale condensatie. En die behaal je alleen door voldoende afgifte vermogen door met lage aanvoer te stoken. Zo haal je ook alleen maar een hoog rendement met je WP met voldoende afgifte, lees lage aanvoer.

https://sdwaterland.nl/wo...afiek_ketel_rendement.jpg

Ik zou echt niet blij zijn met defrosts gisteren want ik heb met een lullige 4,2kW L/L hier werkelijk geen enkele defrost gezien bij een range buiten van 3,2 tot 10,9 graden met 96% LV buiten. Ik stook daar 60m2 24/7 op 20/21 graden mee.

• Lecenten
Ik ontken niet dat een grotere pomp minder snel bevriest, een hogere capaciteit en een hoger rendement levert bij koud weer.

Wat ik beweer is dat in mijn geval, op de koudste dag tot nu toe, als ik een grotere pomp had gehad met voldoende capaciteit om alle gebruikte gas te vervangen door die pomp en als ik dan ook nog de COP van die grotere pomp hoog inschat, dat ik dan € 1,80 had bespaard. Dan is de vraag hoeveel van deze en nog koudere dagen in een jaar zitten (en bovendien steeds minder) en of die grotere pomp dan rendabel is, ik denk het niet.

Volgens mij is je inschatting van het praktijkrendement van HR ketels, ook bij hogere watertemperaturen echt te laag, zie bijvoorbeeld:
https://www.internetconsu...mteregeling/document/1316

Overigens doet dat voor mij weinig ter zake, want ik weet dat mijn ketel wel goed is afgesteld en dat ik die 9,2 kWh per m3 wel haal. Dat blijkt ook uit de door de ketel geproduceerde kWh's die de Xtend weergeeft, als ik dat relateer aan het aantal gebruikte m3.

Het is wel een interessant punt dat de Xtend redelijk snel lijkt te bevriezen, ook als die niet eens op maximale capaciteit draait. Zou een lucht/water pomp eerder bevriezen dan een lucht/lucht pomp ?

Ik zie bij mij vaak defrost cycli van 25 minuten, als het niet al te koud is springt de ketel overigens niet bij. Dan kan de pomp zelf de onttrokken warmte weer toevoegen aan het water. Het defrosten gaat ook redelijk snel.

Maar hoe zou dat nu werken bij de Xtend, gaat hij elke x minuten ontdooien onder een bepaalde buitentemperatuur ? Of ziet de pomp dat de verdamper dichtvriest ?

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
Lecenten schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:21:
Maar hoe zou dat nu werken bij de Xtend, gaat hij elke x minuten ontdooien onder een bepaalde buitentemperatuur ? Of ziet de pomp dat de verdamper dichtvriest ?
Ik zou er voor de grap een keertje naast gaan staan.:P

Op een gegeven moment zit er zo'n klomp ijs op dat er weinig twijfel meer is dat hij moet ontdooien. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/TR86fXGwjayZvsvaCRX38jDc.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2UFlzlNBVeIm2PpWVYkIuQFA.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xTAqOgdb2DEUH5Jl4VnEh96V.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/gaAwPisKWMS2cwVFteT9pUsW.jpg

Dit was 2 weken geleden trouwens. Deze week alleen gisternacht nog een paar keer. :)

[ Voor 58% gewijzigd door SmiGueL op 14-12-2023 13:25 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• MotorBeast
SmiGueL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:33:
[...]

Ik zou er voor de grap een keertje naast gaan staan.:P

Op een gegeven moment zit er zo'n klomp ijs op dat er weinig twijfel meer is dat hij moet ontdooien. :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hoeveel afstand heeft die unit van je tot de muur? Lijkt op de foto wel erg weinig. Lijkt me geen 30 cm wat toch het advies is meestal. Dan kan hij dus te weinig warme lucht aanzuigen en gaat hij ook wel sneller in defrost want dan staat hij te stampen om warmte te leveren. Lucht moet zo vrij mogelijk worden aangezogen en uitgeblazen om goede circulatie te bevorderen.

Mijn units staan vrij op de grond en rondom ruimte. Veel defrosts heb ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2023 12:58 ]

• Lecenten
Ja, daar is geen twijfel over mogelijk, zo zag mijn buitenunit er ook uit ruim een week geleden toen het vroor.

Maar ik zie nu nog steeds defrost cycli, ongeveer elke 30 minuten. Buitentemperatuur 5 graden en verdampertemperatuur -2 graden volgens de Xtend.

Deze foto is na 10 minuten in een cyclus van 30 minuten en aan het eind zit er niet veel meer ijs op dan bij jouw tweede foto. Vandaar dat ik me afvroeg of de Xtend een vaste cyclus heeft van een aantal minuten. En wanneer hij gaat ontdooien, kijkt hij naar de buiten- of verdampertemperatuur of wat ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qThyYNk7N7ft3AeE0g-lbJVt4SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw80g3zvnwXbR8Pw2YJSwIae.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Lecenten schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:01:
Ja, daar is geen twijfel over mogelijk, zo zag mijn buitenunit er ook uit ruim een week geleden toen het vroor.

Maar ik zie nu nog steeds defrost cycli, ongeveer elke 30 minuten. Buitentemperatuur 5 graden en verdampertemperatuur -2 graden volgens de Xtend.

Deze foto is na 10 minuten in een cyclus van 30 minuten en aan het eind zit er niet veel meer ijs op dan bij jouw tweede foto. Vandaar dat ik me afvroeg of de Xtend een vaste cyclus heeft van een aantal minuten. En wanneer hij gaat ontdooien, kijkt hij naar de buiten- of verdampertemperatuur of wat ?

[Afbeelding]
Vermoed eerder dat je een afgifteprobleem hebt en/of te lage flow van je water. Als je afgifte te laag is in relatie tot je warmteverlies moet je unit met hoge aanvoer gaan stoken. Wat verstook je op dit moment per uur? Als indicatie, ik verbruik hier op dit moment 0,3kWh om 20 graden te handhaven op 60m2 met nu buiten 6 graden. Als ik met mijn cv zou stoken zou hij denk ik nu gaan pendelen en heb ik meer dan voldoende aan 25/30 graden water.

Als je je systeem waterzijdig hebt ingeregeld met een delta T van 15 graden moet je die verkleinen naar 5. Dat is de ellende van hybride. Een ketel heeft andere delta T nodig om zuinig te draaien dan een L/W. Het werkt elkaar eigenlijk tegen om optimaal te draaien.

• fauquemont
  • Laatst online: 07:26
Bij mij defrost hij nu om de 30 minuten. Ik vraag me af wat zijn trigger daarvoor is.
Ik had meer variatie daarin verwacht, namelijk dat dat als de temperatuur lager wordt hij steeds vaker gaat defrosten.

• Lecenten
MotorBeast schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:19:
[...]

Vermoed eerder dat je een afgifteprobleem hebt en/of te lage flow van je water. Als je afgifte te laag is in relatie tot je warmteverlies moet je unit met hoge aanvoer gaan stoken. Wat verstook je op dit moment per uur? Als indicatie, ik verbruik hier op dit moment 0,3kWh om 20 graden te handhaven op 60m2 met nu buiten 6 graden. Als ik met mijn cv zou stoken zou hij denk ik nu gaan pendelen en heb ik meer dan voldoende aan 25/30 graden water.
Daar zit het probleem denk ik niet, is een vrijstaand huis en een stuk groter. Aanvoer/retour is rond de 37/32 graden met radiatoren, de Xtend levert bij 5 graden ook voldoende om het warm te houden.

Zie ook het bericht van fauquemont, het lijkt erop dat de Xtend onder een bepaalde temperatuur een defrost cyclus van ongeveer 30 minuten doet. Je zou zeggen dat dat bij 5 graden wel vaak is.

Maar misschien werkt vaker ontdooien wel beter, als de verdamper aanvriest daalt het rendement. En als je vaker ontdooit, dan gaat het ook sneller en kan de Xtend de onttrokken warmte makkelijk weer zelf aanvullen zonder de ketel te gebruiken.
Pagina: 1 ... 7 ... 38 Laatste