Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste
Acties:

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Lecenten schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:02:
[...]

Daar zit het probleem denk ik niet, is een vrijstaand huis en een stuk groter. Aanvoer/retour is rond de 37/32 graden met radiatoren, de Xtend levert bij 5 graden ook voldoende om het warm te houden.

Zie ook het bericht van fauquemont, het lijkt erop dat de Xtend onder een bepaalde temperatuur een defrost cyclus van ongeveer 30 minuten doet. Je zou zeggen dat dat bij 5 graden wel vaak is.

Maar misschien werkt vaker ontdooien wel beter, als de verdamper aanvriest daalt het rendement. En als je vaker ontdooit, dan gaat het ook sneller en kan de Xtend de onttrokken warmte makkelijk weer zelf aanvullen zonder de ketel te gebruiken.
Als hij aanvriest wel ja, maar waarom vriest dat ding aan met dit weer? :? Als hij met dit weer frequent aanvriest zit er toch volgens mij iets niet goed. Zoals gezegd ik stook nu nog met L/L maar in essentie zit er totaal geen verschil in de buitenunit van een L/L en een L/W. Ik zie hier sinds 04 december geen enkele defrosts en zeker geen ijs op de unit. Hij moet met dit weer gewoon op een lage frequentie draaien en mooie lange runs maken.

NB: hij hoort pas te defrosten als je buitenunit vol ijs zit. Anders is een defrost gewoon zinloos en zeker niet rendement verhogend. Al hebben LG met multispilts dit probleem ook met L/L.

Ik ben blij met de info die ik hier lees en wacht nog even met mijn aankoop. Als ik jullie was zou ik het probleem eens aankaarten bij Intergas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-09 17:28
Hij vriest nu ook maar een beetje aan, zoals je op de foto kan zien. De vraag is meer, waarom hij ook dan ontdooit en zo te zien niet minder vaak dan als het echt koud is.

Het rendement loopt wel degelijk achteruit, ook als de verdamper nog lang niet vol zit met ijs. Als je in de webinterface kijkt van de Xtend zie je het rendement achteruit lopen naarmate de verdamper aanvriest.

Dat is ook normaal, zie de integrated value:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpXzZJNK9DADRf60tW1adCkrIYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q9zADqXY1n8V66ZHq4vBJokI.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Lecenten schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:12:
Hij vriest nu ook maar een beetje aan, zoals je op de foto kan zien. De vraag is meer, waarom hij ook dan ontdooit en zo te zien niet minder vaak dan als het echt koud is.

Het rendement loopt wel degelijk achteruit, ook als de verdamper nog lang niet vol zit met ijs. Als je in de webinterface kijkt van de Xtend zie je het rendement achteruit lopen naarmate de verdamper aanvriest.

Dat is ook normaal, zie de integrated value:

[Afbeelding]
Ik weet natuurlijk niet hoe warm het is bij je buiten. Hier nu 6,6 graden en ik heb met een L/L nergens last van. Je unit loopt volgens mij op zijn tenen als je nu ijs vorming hebt. Oorzaak...warmte verlies woning (oftewel een te kleine WP) of te weinig afgifte vermogen.

Ik zou de vraag eens stellen in L/W topic. Daar zit kennis zat. Ook installateurs.

Mijn unit defrost bij harde vorst -5 zo'n 1 keer per uur voor het vergelijk. Nu nooit.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 22:11
Bij mij nu ook elke 30min een defrost. Buitentemp 5,2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlIi1q7ZZ-iR6RWIGe3ZDqnN864=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNK47ffVh3fSkoRJPo2j3BEV.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Heb de vraag zelf maar gesteld

MotorBeast in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 46% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2023 16:51 ]

• patrique70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:45
Ik heb even terug zitten kijken bij mij, maar bij mij beginnen de defrosts vanaf 3 graden (volgens weerbericht) of lager. Daar boven zie ik ze niet. Bij 0 graden heb ik ongeveer om de 25 minuten een defrost, bij 3 graden zit dat rond de 40 minuten.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 22:26
DaanTriple7 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:41:
@DaanTriple7 dat is wel heel erg vaak. Bij mij is het pas om 16 uur begonnen MAAR dat is ook het tijdstip dat de opwarming van de woonkamer van 19->20 graden begon. De Xtend moest toen pas echt aan het werk. De temperatuur schommelt hier de hele middag al rond de 4-4.7 graden. De compressor heeft de hele middag rond de 50 Hz gewerkt en vanaf 16 uur op 75Hz. Dat is ook het moment dat de defrosts beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
DaanTriple7 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:41:
Ik zie defrosts bij buitentemperaturen onder de 6 graden. Geen idee hoe het mechanisme werkt, misschien dat de Xtend onder de 6 graden defrosts doet en hoe kouder, hoe vaker. Kortste tijd tussen defrosts is bij mij 25 minuten.

Er zit een sensor op de verdamper, het zou ook nog kunnen dat de Xtend naar die temperatuur kijkt. Vanmorgen bij 6,5 graden buitentemperatuur gaf de sensor van de verdamper -6 graden aan. En toen draaide de Xtend niet op vol vermogen.

Ik zal eens kijken of ik meer informatie kan krijgen over hoe dit werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 15-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
Lecenten schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:45:
[...]

Ik zie defrosts bij buitentemperaturen onder de 6 graden. Geen idee hoe het mechanisme werkt, misschien dat de Xtend onder de 6 graden defrosts doet en hoe kouder, hoe vaker. Kortste tijd tussen defrosts is bij mij 25 minuten.
Als je goed kijkt zie je dat de tijd tussen de defrosts (die ongeveer 5 minuten duren) precies 20 minuten is. In totaal is dit ongeveer 25 minuten maar de runs tussen de defrosts zijn precies 20 minuten. Dit zal dus zo geprogrammeerd zijn. Uiteraard zijn langere runs ook mogelijk, dit is de kortst mogelijke run voor een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmEW-5_sgNCLdEG7qXh0lHH_-kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QptURgoCvx0TEDhEl6u4Fb98.jpg?f=fotoalbum_large

1 compressorstart per uur. Wat kan ik daartegen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy711
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
@DaanTriple7
Als ik naar de verbruikscijfers kijk zie ik bij mij soms hetzelfde patroon, maar de teller 'compressorstarts' loopt niet met datzelfde aantal op. Dus bij mij gaat de WP naar een laag verbruik tijdens defrost maar zet niet de compressor uit. Wellicht is dat bij jou ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Lecenten schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:45:
[...]
Er zit een sensor op de verdamper, het zou ook nog kunnen dat de Xtend naar die temperatuur kijkt. Vanmorgen bij 6,5 graden buitentemperatuur gaf de sensor van de verdamper -6 graden aan. En toen draaide de Xtend niet op vol vermogen.
Meet deze sensor de aanzuiglucht of het koudemiddel?
Voor aanzuiglucht is 12 graden verschil met de werkelijke buitentemperatuur veel te veel en kan het op recirculatie wijzen.

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 17-12-2023 10:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@DaanTriple7 1 start per uur is niet zorgwekkend. Accepteren is dus het meest eenvoudig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Skippy711 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:07:
@DaanTriple7
Als ik naar de verbruikscijfers kijk zie ik bij mij soms hetzelfde patroon, maar de teller 'compressorstarts' loopt niet met datzelfde aantal op. Dus bij mij gaat de WP naar een laag verbruik tijdens defrost maar zet niet de compressor uit. Wellicht is dat bij jou ook zo?
Wat je daar ziet in de grafiek van DaanTriple7 zijn geen defrosts, maar een situatie waarbij de warmtevraag lager is dan het minimum vermogen van de Xtend. De Xtend gaat dan aan/uit op minimum vermogen.

Lijkt mij volkomen normaal, dit wordt geregeld via P165 en default staat dat op adaptief. Ik zou er niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Proton_ schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:15:
[...]

Meet deze sensor de aanzuiglucht of het koudemiddel?
Voor aanzuiglucht is 12 graden verschil met de werkelijke buitentemperatuur veel te veel en kan het op recirculatie wijzen.
Ik denk dat de sensor op het metaal van de verdamper zit. Daarnaast is er ook een sensor voor zuiggastemperatuur.

Die snelle daling van de temperatuur van de verdamper en het grote verschil met de buitenlucht gebeurt volgens mij vlak voor de verdamper echt dichtvriest. Direct daarna krijg je dan een defrost.

Een probleem met het aanzuigen of recirculatie lijkt me niet waarschijnlijk. De Xtend staat zelf ruim verder van de muur dan voorgeschreven en de dichtstbijzijnde muur in de richting waarin de Xtend blaast is minstens een kilometer weg. Hij staat ook niet in de volle wind en bovendien in een richting waaruit zelden wind blaast.

Overigens heeft de Xtend op die dag met de vele defrosts gemiddeld 4,12 kW geleverd met een COP van 4 en is er geen gas verbruikt. Dat lijkt me niet iets om over te klagen, blijkbaar is het vele ontdooien toch iets wat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy711
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
Lecenten schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:24:
[...]

Wat je daar ziet in de grafiek van DaanTriple7 zijn geen defrosts, maar een situatie waarbij de warmtevraag lager is dan het minimum vermogen van de Xtend. De Xtend gaat dan aan/uit op minimum vermogen.

Lijkt mij volkomen normaal, dit wordt geregeld via P165 en default staat dat op adaptief. Ik zou er niets aan veranderen.
Aha, weer wat geleerd. Tot dusverre is die situatie bij mij denk ik nog niet voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Lecenten schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat de sensor op het metaal van de verdamper zit. Daarnaast is er ook een sensor voor zuiggastemperatuur.

Die snelle daling van de temperatuur van de verdamper en het grote verschil met de buitenlucht gebeurt volgens mij vlak voor de verdamper echt dichtvriest. Direct daarna krijg je dan een defrost.

Een probleem met het aanzuigen of recirculatie lijkt me niet waarschijnlijk. De Xtend staat zelf ruim verder van de muur dan voorgeschreven en de dichtstbijzijnde muur in de richting waarin de Xtend blaast is minstens een kilometer weg. Hij staat ook niet in de volle wind en bovendien in een richting waaruit zelden wind blaast.

Overigens heeft de Xtend op die dag met de vele defrosts gemiddeld 4,12 kW geleverd met een COP van 4 en is er geen gas verbruikt. Dat lijkt me niet iets om over te klagen, blijkbaar is het vele ontdooien toch iets wat goed werkt.
Het vele ontdooien is wel een probleem, want defrosts vreten veel stroom. Ik blijf het een vreemd mechanisme vinden. Mijn L/L heeft nu al 2 weken geen enkele defrost en die defrost zijn er alleen als er zichtbaar ijs op de buitenunit zit. Het heeft totaal geen nut een unit te defrosten als er geen enkele ijsvorming is. Vermoed toch sterk dat er iets niet lekker zit met de sensoren die zaken verkeerd meten.

Hoe meet je overigens dat geleverde vermogen en Cop? Heb je er een Kamstrupp tussenhangen? Ik vind Cop4 met deze buitentemperaturen overigens niet hoog. Het is hier buiten nu al een week gemiddeld 8 graden buiten en ik verbruik met mijn L/L 0,2 a 0,3kWh om een woonkamer van 60m2 op 20/21 te houden. Wat dat precies aan Cop is, is niet te meten maar volgens mij zo'n 5 a 6. Wellicht zelf nog hoger want hij stopt zelfs af en toe.

Als je unit 4,2kW heeft geleverd met een Cop van 4 dan zou hij 1kWh moeten draaien. Dat betekent dat je op 24 uur er 24kWh doorheen draait. Ik vind dat nogal wat met dit weer.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Geleverd vermogen is Delta T * debiet * een constante. De Xtend houdt dat zelf bij, net als het opgenomen vermogen en dan weet je ook de COP. Opgenomen vermogen wordt ook nog een keer gemeten met een Energysocket.

Het was die dag geen 8 graden, maar minder dan 6 gemiddeld. Dan lijkt me een COP van 4 normaal en dat is inclusief de energie die verloren gaat door het defrosten.

24 kWh voor die dag klopt inderdaad en daar was ik erg blij mee, als ik op gas had gestookt had ik 11 a 12 m3 verbruikt. Toch weer minstens 5 euro bespaard. En of 24 kWh veel of weinig is, dan kun je natuurlijk niet zo zeggen. Hoe groot is de woning ? Appartement of vrijstaand huis ? Perfect geisoleerd of matig ? 24 kWh kan zowel heel veel als heel weinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Lecenten schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:56:
Geleverd vermogen is Delta T * debiet * een constante. De Xtend houdt dat zelf bij, net als het opgenomen vermogen en dan weet je ook de COP. Opgenomen vermogen wordt ook nog een keer gemeten met een Energysocket.

Het was die dag geen 8 graden, maar minder dan 6 gemiddeld. Dan lijkt me een COP van 4 normaal en dat is inclusief de energie die verloren gaat door het defrosten.

24 kWh voor die dag klopt inderdaad en daar was ik erg blij mee, als ik op gas had gestookt had ik 11 a 12 m3 verbruikt. Toch weer minstens 5 euro bespaard. En of 24 kWh veel of weinig is, dan kun je natuurlijk niet zo zeggen. Hoe groot is de woning ? Appartement of vrijstaand huis ? Perfect geisoleerd of matig ? 24 kWh kan zowel heel veel als heel weinig zijn.
Maar dat defrosten is dus gewoon verloren energie als er totaal geen ijsvorming is. En dat kilt je Cop.

Mijn huis is echt beneden niet perfect geisoleerd. Muren standaard spouw isolatie uit 78. Serre wel met 12 m2 HR++ maar het dak van die thermopane platen :'( .

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:39:
[...]

Het vele ontdooien is wel een probleem, want defrosts vreten veel stroom. Ik blijf het een vreemd mechanisme vinden. Mijn L/L heeft nu al 2 weken geen enkele defrost en die defrost zijn er alleen als er zichtbaar ijs op de buitenunit zit. Het heeft totaal geen nut een unit te defrosten als er geen enkele ijsvorming is. Vermoed toch sterk dat er iets niet lekker zit met de sensoren die zaken verkeerd meten.

Hoe meet je overigens dat geleverde vermogen en Cop? Heb je er een Kamstrupp tussenhangen? Ik vind Cop4 met deze buitentemperaturen overigens niet hoog. Het is hier buiten nu al een week gemiddeld 8 graden buiten en ik verbruik met mijn L/L 0,2 a 0,3kWh om een woonkamer van 60m2 op 20/21 te houden. Wat dat precies aan Cop is, is niet te meten maar volgens mij zo'n 5 a 6. Wellicht zelf nog hoger want hij stopt zelfs af en toe.

Als je unit 4,2kW heeft geleverd met een Cop van 4 dan zou hij 1kWh moeten draaien. Dat betekent dat je op 24 uur er 24kWh doorheen draait. Ik vind dat nogal wat met dit weer.
@MotorBeast

- Hoeveel kWh 'verstook' jij op een dag rond het vriespunt in je L/L?

- Hoeveel vermogen (Watt) neemt de L/L als hij 'flink' aan het verwarmen is?

- Is die L/L je enige warmtebron of heb je je gas gestookte CV of een houtkachel er bij aan?

- hoeveel kuub gas verstookte jij per jaar voordat de L/L geplaatst was?

- heb je een multi-split die meerdere ruimten verwarmd, of alleen (plaatselijk) de woonkamer?

[ Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 17-12-2023 14:33 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:59:
[...]

Maar dat defrosten is dus gewoon verloren energie als er totaal geen ijsvorming is. En dat kilt je Cop.
Blijkbaar niet, anders haalde de Xtend met deze temperaturen en inclusief het defrosten geen COP van 4.

Met een gemiddelde dagtemperatuur van onder de 6 graden zul je in ieder geval een deel van de dag wel degelijk ijsvorming zien op de verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Lecenten schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:33:
[...]

Blijkbaar niet, anders haalde de Xtend met deze temperaturen en inclusief het defrosten geen COP van 4.

Met een gemiddelde dagtemperatuur van onder de 6 graden zul je in ieder geval een deel van de dag wel degelijk ijsvorming zien op de verdamper.
Hier echt niet. Volgens mij had ik hier reeds gepost dat ik mijn laatste defrost 08 december heb gezien. Toen het vroor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Fullpower schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:26:
[...]

@MotorBeast

- Hoeveel kWh 'verstook' jij op een dag rond het vriespunt in je L/L?

- Hoeveel vermogen (Watt) neemt de L/L als hij 'flink' aan het verwarmen is?

- Is die L/L je enige warmtebron of heb je je gas gestookte CV of een houtkachel er bij aan?

- hoeveel kuub gas verstookte jij per jaar voordat de L/L geplaatst was?

- heb je een multi-split die meerdere ruimten verwarmd, of alleen (plaatselijk) de woonkamer?
30 november heb ik 13,8kWh verstookt en die dag was range -4 tot 0 graden buiten hier. Ik heb wel een HR Ketel en houtkachel maar de HR Ketel gebruik ik al 4 jaar niet meer voor verwarmen en de houtkachel sporadisch. Die dag niet want anders is mijn verbruik zo'n 2 a 3 lager. Ik stook onder de 5 graden buiten 24/7 op 20 graden, in de avond meestal 21 graden.

Ik verstookte vroeger zo'n 550/600m3 per jaar en nu zo'n 1300/1400 kWh per jaar voor verwarmen. Ik heb een single beneden en een multi boven. De multi boven verwarmd zelden, meer voor te koelen.

Reden dat ik L/W wil, is er maar 1.....comfort. Ben een beetje klaar met dat blazen om mijn hoofd. Qua verbruik geen centje pijn. Heb een aanbieding liggen voor Intergas maar twijfel ernstig. Allereerst of ik niet full electric moet gaan (denk het wel) en vind de werking behoorlijk tegenvallen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:55:
[...]

30 november heb ik 13,8kWh verstookt en die dag was range -4 tot 0 graden buiten hier. Ik heb wel een HR Ketel en houtkachel maar de HR Ketel gebruik ik al 4 jaar niet meer voor verwarmen en de houtkachel sporadisch. Die dag niet want anders is mijn verbruik zo'n 2 a 3 lager. Ik stook onder de 5 graden buiten 24/7 op 20 graden, in de avond meestal 21 graden.

Ik verstookte vroeger zo'n 550/600m3 per jaar en nu zo'n 1300/1400 kWh per jaar voor verwarmen. Ik heb een single beneden en een multi boven. De multi boven verwarmd zelden, meer voor te koelen.

Reden dat ik L/W wil, is er maar 1.....comfort. Ben een beetje klaar met dat blazen om mijn hoofd. Qua verbruik geen centje pijn. Heb een aanbieding liggen voor Intergas maar twijfel ernstig. Allereerst of ik niet full electric moet gaan (denk het wel) en vind de werking behoorlijk tegenvallen.
Kijk, nu komen we ergens 😀
Jij hebt in 'hybride' termen gesproken best een laag energie verbruik:

14kWh per dag (dag rond vriespunt) is 580Watt gemiddeld elektrisch vermogen.

600m3 per jaar is een warmteverlies van ca. 3,2kWatt @ -10c

Je hebt dan ca. 2kWatt @ 0c buiten nodig. Omdat je heel plaatselijk verwarmd zou dat nog wel eens wat minder kunnen zijn. (En de rest van de woning wel wat minder warm dan voorheen).

Dat kan wel een beetje kloppen: COP is dan ca. 3,4 op zo'n dag.

Maar... je kunt niet zomaar jouw situatie projecteren op een woning met aanzienlijk meer warmteverlies, ander stookgedrag, ander afgifte systeem, etc.. Iets met appels en peren. 😉

Als een warmtepomp een beetje op minimum kan pruttelen zal hij aanmerkelijk minder defrosten dan wanneer hij op vollast draait.

[ Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 17-12-2023 15:49 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:59:
[...]

Mijn huis is echt beneden niet perfect geisoleerd. Muren standaard spouw isolatie uit 78. Serre wel met 12 m2 HR++ maar het dak van die thermopane platen :'( .
Maar is er inderdaad geen ijsvorming of is de verdamper inderdaad dicht gevroren? Ik had nog niet gezien of een Xtend nu defrost doet terwijl er geen ijsvorming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Fullpower schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:37:
[...]

Kijk, nu komen we ergens 😀
Jij hebt in 'hybride' termen gesproken best een laag energie verbruik:

14kWh per dag (dag rond vriespunt) is 580Watt gemiddeld elektrisch vermogen.

600m3 per jaar is een warmteverlies van ca. 3,2kWatt @ -10c

Je hebt dan ca. 2kWatt @ 0c buiten nodig. Omdat je heel plaatselijk verwarmd zou dat nog wel eens wat minder kunnen zijn. (En de rest van de woning wel wat minder warm dan voorheen).

Dat kan wel een beetje kloppen: COP is dan ca. 3,4 op zo'n dag.

Maar... je kunt niet zomaar jouw situatie projecteren op een woning met aanzienlijk meer warmteverlies, ander stookgedrag, ander afgifte systeem, etc.. Iets met appels en peren. 😉
Maar je kunt de werking van een buitenunit wel 1 op 1 vergelijken. Als zo''n ding bij 6 graden buiten continue het nodig vindt om te defrosten en zeker als er helemaal geen ijsvorming is, is er wel iets mis. Ik zie hier alleen ijsvorming bij zo'n 2 graden en eronder bij zeer hoge luchtvochtigheid. Als het echt hard vriest -5, met droge lucht buiten zo'n 1x per uur. Dat is wat anders dan wat ik hier voorbij zie komen. Als je unit -6 meet, terwijl het 6 graden buiten is, dat is niet goed. Ik vermoed dus een sensorprobleem.

Overigens is het verbruik van een L/L en een L/W 1 op 1 gewoon goed te vergelijken. Zeker met mijn stookgedrag van 24/7 stoken bij echte koude buiten. Rest van mijn woning is overigens niet minder warm dan voorheen. Boven is het 18/19 graden. Heb een pesthekel aan kou. :X

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Registratie: September 2023
  • Niet online
Eens gekeken op 30 november
Gebruik was die dag 24,7 kWh
Hoogste waarde tot dan toe

Voorheen ca. 1.550 / 1.600 m3 per jaar
Vanaf 1-1-2023 zonder wp 616 m3
Na plaatsen wp (30 juni) tot nu 85 m3

24 uur per dag 22C binnentemperatuur
Wil geen L/L om m'n hoofd, wel comfort
En hou ook niet zo van stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:47:
[...]
Als zo''n ding bij 6 graden buiten continue het nodig vindt om te defrosten en zeker als er helemaal geen ijsvorming is, is er wel iets mis.
Hoe kun je dat zeggen? Jouw airco draait op minimum en ee Xtend wellicht op vol vermogen. En of dat een verschil maakt.
[...]
Als je unit -6 meet, terwijl het 6 graden buiten is, dat is niet goed. Ik vermoed dus een sensorprobleem.
Eens! Ik verwacht dat buitentemp. voeler aan de verdamper vast was gevroren. Dat is niet goed.
[...]
Overigens is het verbruik van een L/L en een L/W 1 op 1 gewoon goed te vergelijken. Zeker met mijn stookgedrag van 24/7 stoken bij echte koude buiten.
Ook eens! Maar wat je niét kunt vergelijken is hoeveel vermogen nodig is. En dát maakt nu net het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Fullpower schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:57:
[...]

Hoe kun je dat zeggen? Jouw airco draait op minimum en ee Xtend wellicht op vol vermogen. En of dat een verschil maakt.

[...]

Ook eens! Maar wat je niét kunt vergelijken is hoeveel vermogen nodig is. En dát maakt nu net het verschil.
Ook dat heb ik eerder al toegelicht want als een 5 met dit weer volle bak moet draaien dan heb je of een veel te kleine WP gekocht of je afgiftesysteem is niet toereikend (lees hoge aanvoer) in relatie tot je warmteverlies. Dat betekent dus dat je zodra het maar iets kouder wordt weer veroordeeld bent tot je gasketel en dat is met de toekomstige prijzen dan weer doodzonde. Helaas plempen installateurs zo'n ding overal maar binnen en kijken niet naar beide factoren die ik noem niet en dan heb je een inefficient systeem.

Een WP die vol moet toeren draait gewoon niet zuinig en heeft veel te veel defosts.

Reken het hier uit en je weet het https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij mijn full electric warmtepomp komt de verdampingstemperatuur pas onder de 4°C onder nul, mede omdat hij bij -10 pas voluit hoeft.
https://snapshots.raintan...UaKxz?orgId=2&viewPanel=5 (grafiek van 7/8 dec, 1 defrost in de getoonde 24h ca 14:27. Let niet op het uur aan/uur uit patroon, dat was een experiment B) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:03:
[...]
Ook dat heb ik eerder al toegelicht want als een 5 met dit weer volle bak moet draaien dan heb je of een veel te kleine WP gekocht of je afgiftesysteem is niet toereikend (lees hoge aanvoer) in relatie tot je warmteverlies. Dat betekent dus dat je zodra het maar iets kouder wordt weer veroordeeld bent tot je gasketel en dat is met de toekomstige prijzen dan weer doodzonde. Helaas plempen installateurs zo'n ding overal maar binnen en kijken niet naar beide factoren die ik noem niet en dan heb je een inefficient systeem.
Daar kun je dus verschillend over denken.

Hybride betekent vaak per definitie een onder bemeten warmtepomp. Bijvoorbeeld bij een warmteverlies van 10kWatt, dan heb je voor ca. 80% gasbesparing in de regel genoeg aan een een ca. 5kWatt warmtepomp. Dus met de helft van het benodigde vermogen dek je 80% van de warmtevraag. Die factor 0,5 heet de beta factor. En dat bij bijvoorbeeld een maximum aanvoertemp. van bijv. 55c.

Daar komt bij dat je in de basis verder niets hoeft aan te passen ik de woning. Afgifte bij lage watertemperatuur is natuurlijk ook voor een hybride installatie beter.

Voor all electric met een dergelijke woning heb je in zo'n situatie best een flinke warmtepomp nodig: bij 55c water is de COP bij -10c buiten misschien 1,8 of 2? Dan moet je er 5kWatt elektrisch in stoppen: als iedereen dat doet gaat het licht uit in wijk. 😀
En dat zit je nog met je tapwater.

Ik zou zelf aan all-electric denken bij een warmteverlies onder de 5kWatt en geheel vloerverwarming of een andere vorm van lagetemperatuurverwarning. Zo'n all electric installatie is met de huidige marktprijzen wel 2 tot 3x duurder dan een hybride oplossing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Fullpower Is niet 2x of 3x keer duurder. Je moet een full electric voor zo'n 10 mille voor elkaar hebben. Een hybride met nieuwe ketel gaat hier €4600,- kosten. Beide inclusief subsidie maar bij full electric kan ik de aanschaf van de ketel eraf trekken scheelt me €2450,- voor een Intergas Extreme. Blijft over zo'n €7500,-. Vervalt mijn vastrecht gas is €300,- per jaar. Dus die 3 mille verschil verdien ik al terug over 10 jaar door vastrecht. Ben ik van de alleen maar stijgende gasprijzen af, welkom 2024 met hogere belastingen op gas en lagere op stroom. Ongeacht of je zonnepanelen hebt want dan wordt het nog interessanter (die heb ik).

Je afgifte kan je goedkoop verlagen door T33's te hangen van MP. Heb ik jaren geleden gedaan en dan stook je nog maar op max 40/45 graden bij echt koude, lees heel de dag vorst. Overigens ook goed voor je HR Ketel want die condenseert dan beter, lees stookt zuiniger. Ook met hybride moet je je afgifte verhogen om zuiniger te stoken. 55 graden bij dit weer nu is veel te hoog. Zowel voor een WP als een HR Ketel. Als je niets verandert kan het goedkoper zijn dan met gas, maar optimaal is wat anders.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:39:
@Fullpower Is niet 2x of 3x keer duurder. Je moet een full electric voor zo'n 10 mille voor elkaar hebben. Een hybride met nieuwe ketel gaat hier €4600,- kosten. Beide inclusief subsidie maar bij full electric kan ik de aanschaf van de ketel eraf trekken scheelt me €2450,- voor een Intergas Extreme. Blijft over zo'n €7500,-. Vervalt mijn vastrecht gas is €300,- per jaar. Dus die 3 mille verschil verdien ik al terug over 10 jaar door vastrecht. Ben ik van de alleen maar stijgende gasprijzen af, welkom 2024 met hogere belastingen op gas en lagere op stroom. Ongeacht of je zonnepanelen hebt want dan wordt het nog interessanter (die heb ik).

Je afgifte kan je goedkoop verlagen door T33's te hangen van MP. Heb ik jaren geleden gedaan en dan stook je nog maar op max 40/45 graden bij echt koude, lees heel de dag vorst. Overigens ook goed voor je HR Ketel want die condenseert dan beter, lees stookt zuiniger. Ook met hybride moet je je afgifte verhogen om zuiniger te stoken. 55 graden bij dit weer nu is veel te hoog. Zowel voor een WP als een HR Ketel.
Die situatie en prijzen die jij schetst kunnen kloppen voor een tweaker die alles zelf kan en wil doen.

Helaas geldt dit niet voor de gemiddelde consument die alles moet uitbesteden aan een installateur... check de prijzen die zo en dan voorbij komen in het algemene L/W topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Fullpower schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:53:
[...]

Die situatie en prijzen die jij schetst kunnen kloppen voor een tweaker die alles zelf kan en wil doen.

Helaas geldt dit niet voor de gemiddelde consument die alles moet uitbesteden aan een installateur... check de prijzen die zo en dan voorbij komen in het algemene L/W topic.
Ik doe niets zelf. Ja het optimaal waterzijdig inregelen van mijn systeem en die van heel veel andere ondertussen (uit de hand gelopen hobby). Ik heb hier een offerte liggen voor een systeem van Vaillant voor net iets meer dan 13 mille, ex subsidie. Ik kan veel maar ga mijn vingers niet branden aan aanleggen van WP. Split mag je ook niet zelf doen zonder Stek. Duurste was 24 mille dus je moet wel opletten met wie je in zee gaat. Maar dat geldt ook voor hybride. Er is veel te weinig kennis bij veel van die jongens en helaas moet je zelf gaan tunen om het optimale eruit te halen. Waterzijdig inregelen kan je makkelijk zelf leren. Scheelt je bakken met geld aan stookkosten.

Zomaar een HR ketel, hybride of full electric wegplempen en niet goed inregelen is nog onzuinig stoken. Altijd.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 17-12-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:39:
Elk geval is anders. Neem deze, veel voorkomende situatie waarin gekozen is voor een hybride.

Gasverbruik voor verwarming 1500 m3 per jaar, waarvan de hybride 67% afdekt dus 1000 m3 per jaar. Blijft 500 m3 over voor de ketel.

Investering 4000 euro incl installatie na aftrek van subsidie. Besparing bij 2000 kWh in plaats van 1000 m3 ongeveer 600 euro per jaar. Terugverdientijd dus onder de 7 jaar (10% jaarljks rendement).

Nu wil ik die laatste 500 m3 ook elektrificeren. De besparing zal minder zijn dan 300 euro per jaar, omdat dat laatste stuk gas gebruikt wordt bij heel koud weer, waar ook het rendement van de full-electric pomp lager zal zijn.

Reken met 200 euro per jaar besparing voor het laatste stuk, plus de 300 euro vastrecht is 500 euro. Wil je dat ook in 7 jaar terugverdienen, dan is de maximale investering 3500 euro.

Voor die 3500 euro moet je dan dus elektrisch gaan koken als je dat nog niet deed, een elektrische SWW voorziening maken, misschien je huisinstallatie verzwaren en dan ook nog de meerprijs van de full-electric pomp.

Reken mij nu eens voor hoe dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
1500m3 op basis van Gaslicht.com met als gemiddelde 3500kWh nu als verbruik kost je nu op zijn goedkoopst €222,80 per maand.

500m3 met 2500kWh (x 2 ga je waarschijnlijk niet halen voor 1000m3) voor je WP hybride maakt 6000kWh stroom = €192,17 per maand.

0m3 gas met 3750kWh voor je WP en Boiler maakt 7250kWh stroom = €156,99 per maand.

Gas stoken kost je dus €2673,- per jaar x 15 jaar levensduur €40095,-
Hybride €2306,- x 15 jaar € 34590,- Totaal Voordeel tov gas €5505,-
Gasloos €1883,- x 15 jaar € 28245,- Totaal Voordeel tov gas €11670,-.

Je zal full electric iets langer nodig hebben het terug te verdienen, maar goedkoper is het op de lange termijn.

Moet je daar nog bij rekenen dat je ketel beurten nodig hebben en dat een WP vrijwel geen onderhoud nodig heeft. Verder wordt gas alleen maar duurder. LNG komt niet goedkoop uit de bodem bij Groningen maar wordt verscheept in schepen die diesel verstoken en olie wordt ook niet goedkoper, volgend jaar gaat belasting op gas al fors omhoog en als je zonnepanelen hebt wordt het voordeel nog groter.

Ik had vorige winter schat ik wel een weekje dat de Cop van mijn L/L slechter/gelijk was dan de kosten verbruik van gas. Ik stook hier gewoon door met L/L, ook met vorst dus dat is echt te verwaarlozen die periode dat je Cop zo slecht is. Ik wil op dit moment in mijn hybride situatie onder de 500m3 blijven.

En je afgifte moet je met hybride die je nu hebt ook in 9 van de 10 verbeteren zodat je niet met hoge aanvoer stookt. Want dan is je Cop sowieso killing, krijg je dus die hier veel benoemde defrost ellende, stookt je gasketel te snel bij en stookt je HR Ketel ook niet zuinig ivm te weinig condensatie. T33's hangen hoeft niet zoveel te kosten (hier jaren geleden al gedaan) en geeft je dan ook nog eens veel meer comfort. Vloerverwarming is niet nodig, wel ideaal.

Ik las hier mee omdat ik denk/dacht dat een boiler bij mij boven krijgen een probleem is. Als dat niet kan ben ik veroordeeld tot een hybride opstelling en kreeg een aanbieding van Intergas van een installateur. Maar neig toch meer naar een andere oplossing want ik wil niet dat mijn unit bepaalt dat de HR Ketel aangaat. Dat wil ik zelf kunnen bepalen. Gewoon doorstoken onder nul. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Lecenten je rekent nu voor dat hybride met deze warmtepomp een slecht plan was :) Een twee keer zo krachtige warmtepomp (nog steeds hybride) was niet veel duurder qua spullen dus met dezelfde arbeid scheelt het dan helemaal weinig, maar paste het wél in een langetermijnplan.

Maar goed, als je eenmaal met een miniwarmtepomp gezegend bent, dan is je beste hoop om een kleine elektrische hulpverwarming en een L/W unit van €2k erbij te nemen.
Dan kan je met een warmtepompboiler (€1.5k obv diy) met een omweg alsnog gasloos.
Of zoals mkleinman deed, flink doorisoleren tot de minipomp toch groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Proton_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:24:
@Lecenten je rekent nu voor dat hybride met deze warmtepomp een slecht plan was :) Een twee keer zo krachtige warmtepomp (nog steeds hybride) was niet veel duurder qua spullen dus met dezelfde arbeid scheelt het dan helemaal weinig
Misschien, maar dan was je besparing op die 500 m3 die wegvalt ongeveer 200 euro geweest. Volgens dezelfde redenering zou de meerprijs van de grotere hybride warmtepomp dan maximaal 1400 euro mogen zijn. Dat is qua meerprijs denk ik wel haalbaar, maar dan moet wel die grotere pomp ook echt de volle 500 m3 kunnen vervangen. En de grotere pomp moet bij lagere belasting dezelfde COP halen als de kleine pomp. En dan zal alsnog de uiteindelijke besparing niet heel groot zijn.

Mijn voorbeeld toont alleen wel aan dat in het veel voorkomende geval dat het volgende noodzakelijk is:
- ombouw naar elektrisch koken
- elektrische SWW voorziening aanleggen
- misschien huisinstallatie verzwaren
- de meerprijs van de full-electric pomp

full-electric nooit financieel rendabel gaat worden als je daarmee 500 euro per jaar bespaard zoals in het voorbeeld. Maar ik laat me het graag voorrekenen, als ik ongelijk mocht hebben.

Dat is als je het alleen financieel bekijkt, als je per se en ook om andere redenen van het gas af wil is je afweging misschien anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Lecenten op 18-12-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Lecenten Een grotere pomp heeft bij lage temperaturen sowieso een lager verbruik omdat de compressor veel minder hoog toert en daarmee gemiddeld verbruik daalt. Verder heb je dan veel minder defrosts en die vreten stroom. Ik weet niet hoeveel jij nog voor gerekend wil hebben maar ik heb toch een behoorlijke som voor je gemaakt? Verder kijk je niet lange termijn. Ik vermoed dat je dat ding net hebt. Ik mag hopen dat januari en februari echt koud worden. Eens kijken of je dan het nog leuk vindt dat je gas verstookt met de verwachting dat gas een grote kostenpost gaat worden, nu al en in de toekomst.

https://www.ad.nl/economi...rland-en-europa~a8464c95/

Een 2 keer zwaardere pomp is 10kW vervangt 2062m3 aan gas. Koevlaas formule omkeren.

Maar ik snap dat je het na aanschaf graag naar jezelf toerekent. Ik ben wel kritisch op mijn aankopen en vind L/L gewoon eigenlijk niets om te verwarmen en had graag die centen achteraf beter besteed.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:18:
1500m3 op basis van Gaslicht.com met als gemiddelde 3500kWh nu als verbruik kost je nu op zijn goedkoopst €222,80 per maand.

500m3 met 2500kWh (x 2 ga je waarschijnlijk niet halen voor 1000m3) voor je WP hybride maakt 6000kWh stroom = €192,17 per maand.
1000 m3 vervangen door 2000 kWh gaat met een hybride pomp wel lukken, dat is een SCOP van rond de 4,5. En dan moet je ook nog bedenken dat de hybride pomp alleen werkt als het niet te koud is, dus de dagen met een echt slechte COP mis je.

Besparing van hybride is dan 564 euro per jaar volgens gaslicht.com en met de energiebelasting van 2024 ga je die 600 euro per jaar dan wel halen.

Rekenen met 15 jaar wil ik niet aan denken, een terugverdientijd van 15 jaar betekent een rendement van 4,5% per jaar. Dat zou ik niet acceptabel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Lecenten schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:38:
[...]

1000 m3 vervangen door 2000 kWh gaat met een hybride pomp wel lukken, dat is een SCOP van rond de 4,5. En dan moet je ook nog bedenken dat de hybride pomp alleen werkt als het niet te koud is, dus de dagen met een echt slechte COP mis je.

Besparing van hybride is dan 564 euro per jaar volgens gaslicht.com en met de energiebelasting van 2024 ga je die 600 euro per jaar dan wel halen.

Rekenen met 15 jaar wil ik niet aan denken, een terugverdientijd van 15 jaar betekent een rendement van 4,5% per jaar. Dat zou ik niet acceptabel vinden.
Rest my case,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 22:58
De berekening zullen vast allemaal kloppen, buiten mijn expertise. :9

De verhoging in comfort was voor ons doorslaggevend! Zelfde betalen per maand, wellicht iets minder als de zonnepanelen hun steentje bijdragen.
Maar wel een constante van rond de 21C ipv op/af schalen over de dag in temperatuur met soms maar een graad minder en dan besparen op het gas.

Persoonlijk nu meer mee bezig dan voorheen in optimaal krijgen van alle systemen. Daarin merk ik persoonlijk dat er buiten de ketel/warmptepomp instellen, vloerverwarming ook veel in te behalen valt.
We hebben dit huis gekocht en zat er vloerverwarming in. Maar ook daar zie ik dat dit in geplaatst met de standaarden. Flows, pomp instellingen, temperaturen etc. |:(

Helaas geen berekening van de vloerverwarming en/of tekening, dus het is testen en bekijken/ervaren :X

Of alle berekeningen kloppen in besparing en terugverdienen, die komt over enkele jaren.
Was de huidige theorie en berekening de waarheid, met alle factoren van ons huis in isolatie/instellingen etc of totaal verkeerd!?

Kunnen we die info gebruiken met het, wellicht, kiezen van de full electric pomp O-)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Weerz schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:23:
De berekening zullen vast allemaal kloppen, buiten mijn expertise. :9

De verhoging in comfort was voor ons doorslaggevend! Zelfde betalen per maand, wellicht iets minder als de zonnepanelen hun steentje bijdragen.
Maar wel een constante van rond de 21C ipv op/af schalen over de dag in temperatuur met soms maar een graad minder en dan besparen op het gas.

Persoonlijk nu meer mee bezig dan voorheen in optimaal krijgen van alle systemen. Daarin merk ik persoonlijk dat er buiten de ketel/warmptepomp instellen, vloerverwarming ook veel in te behalen valt.
We hebben dit huis gekocht en zat er vloerverwarming in. Maar ook daar zie ik dat dit in geplaatst met de standaarden. Flows, pomp instellingen, temperaturen etc. |:(

Helaas geen berekening van de vloerverwarming en/of tekening, dus het is testen en bekijken/ervaren :X

Of alle berekeningen kloppen in besparing en terugverdienen, die komt over enkele jaren.
Was de huidige theorie en berekening de waarheid, met alle factoren van ons huis in isolatie/instellingen etc of totaal verkeerd!?

Kunnen we die info gebruiken met het, wellicht, kiezen van de full electric pomp O-)
Met een warmtebeeld camera kan je je vloerverwarming in beeld krijgen.

Lees voor meer kennis over flow etc een het L/W topic. Daar is alles ondertussen wel besproken als het daarover gaat. Heb je een buffervat bijvoorbeeld? Dan kan die er bijvoorbeeld waarschijnlijk tussenuit. Wat voor verdeler? Open of gesloten etc etc. Succes met tunen. Er valt vaak veel te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Over de Xtend 7: hoe tof zou het zijn als het verschil puur in de buitenunit zit. Als de binnenunit (op misschien hooguit de software na) hetzelfde is, kunnen Xtend 5 gebruikers moeiteloos upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 11:23
MotorBeast schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:31:
@Lecenten Een grotere pomp heeft bij lage temperaturen sowieso een lager verbruik omdat de compressor veel minder hoog toert en daarmee gemiddeld verbruik daalt. Verder heb je dan veel minder defrosts en die vreten stroom.
Dit zijn aannames die je doet. Een SCOP van een warmtepomp is niet véél hoger dan van de xtend. Ik heb ooit eens gekeken en het verschil was iets van SCOP van 4.5 vs 4.0 of in die richting. (sidenote een overgedimensioneerde warmtepomp ook nadelen)

Waarom zou een grote warmtepomp minder defrosts nodig hebben? Is dit apparaat minder koud? Ik ben serieus geïnteresseerd naar een uitleg want ik snap niet waarom er verschil in defrosts tussen een groot en klein vermogen zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door VySio op 18-12-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Lecenten schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:04:
[...]

Misschien, maar dan was je besparing op die 500 m3 die wegvalt ongeveer 200 euro geweest.
Vergeet je nu niet het vastrecht? Dat gaat ook al naar 300+ per jaar inmiddels.
Vaste leveringskosten
€ 71,88
Vastrecht transport
€ 21,77
Capaciteitstarief
€ 140,44
Periodieke aansluitvergoeding
€ 48,45
Meterkosten
€ 29,50
Anders gezegd: 500m3 gas per jaar kost je op dit moment 900 per jaar (300 euro levering, 300 euro belasting, 300 euro vastrecht).

[ Voor 10% gewijzigd door S0epkip op 19-12-2023 09:03 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

VySio schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:40:
[...]

Dit zijn aannames die je doet. Een SCOP van een warmtepomp is niet véél hoger dan van de xtend. Ik heb ooit eens gekeken en het verschil was iets van SCOP van 4.5 vs 4.0 of in die richting. (sidenote een overgedimensioneerde warmtepomp ook nadelen)

Waarom zou een grote warmtepomp minder defrosts nodig hebben? Is dit apparaat minder koud? Ik ben serieus geïnteresseerd naar een uitleg want ik snap niet waarom er verschil in defrosts tussen een groot en klein vermogen zou zijn.
Defrosts krijg je onvermijdelijk als aan twee voorwaarden zijn voldaan:
* De lucht door de warmtepomp is onder nul
* De lucht door de warmtepomp komt onder het dauwpunt

De temperatuur van de lucht door de verdamper is afhankelijk van de buitentemperatuur, het gevraagde vermogen en het luchtdebiet door de verdamper. Hoe groter het gevraagde vermogen, hoe groter het verschil met de buitentemperatuur moet zijn om de warmte naar binnen te laten stromen. Hoe hoger het luchtdebiet, hoe kleiner het verschil met de inkomende temperatuur gaat zijn.

Een grotere warmtepomp heeft bij gelijke buitentemperatuur en gevraagd vermogen een lagere luchtweerstand (want een grotere verdamper) en een grotere fan, dus heeft standaard een hoger luchtdebiet waardoor de verdamper bij gelijk vermogen minder koud is. Het verband tussen de fan en verdampertemperatuur zie je ook een beetje in link om 21:00 wanneer Silent mode inschakelt en de fan dus terugtoert, dat scheelt 0,3 graden. Waarom je het omgekeerde niet om 09:00 ziet kan ik overigens niet verklaren :)
Uitgaande lucht log ik helaas niet.

Wat ook uitmaakt is de lamelafstand. Meer lamellen zorgen voor een kleinere, goedkopere verdamper maar ook dat hij eerder dichtvriest. In de praktijk is die zo'n beetje overal behalve bij de echte budgetunits 2.1 mm, dit kun je simpel nameten.

Een warmtepomp die bij -10 pas voluit hoeft is niet overgedimensioneerd trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvrbk
  • Registratie: September 2023
  • Niet online
Wat ik helemaal niet terugzie in alle berekeningen en cijfers die de afgelopen dagen voorbij zijn gekomen: CO2
Ik zal niet zeggen dat dat voor mij de reden is geweest om een Xtend aan te schaffen, maar het speelt wel degelijk mee.
De huidige ketel was vorig jaar al aan vervanging toe.
Dit jaar een Xtreme+Xtend aangeschaft (30 juni geplaatst)
Het verschil tussen de eerste helft van het jaar en de tweede helft is qua gasverbruik aanzienlijk.
En mocht het echt koud gaan worden, nou dan mag die Xtreme werken voor z'n centen. Die centen betaal ik wel.
Misschien beperk ik de Xtend nog wat, met stille modus of blokkeren onder een bepaalde temperatuur.
Dan hoef ik ook niet wakker te liggen van defrostspoken, doe ik toch al niet trouwens.
Natuurlijk stijgt het stroomverbruik, maar daar staan een paar zonnepanelen tegenover.
Ja, met het veranderen van de salderingsregeling veranderen ook de cijfertjes qua centen, maar niet t.a.v. CO2.
Daarbij zal stroom in de komende jaren steeds groener worden. En toch staat de kachel 24 uur per dag op 22C

Gasverbruik 2023 (tot vandaag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHhCeudGJfVvx7vB9IlWOJyKvhk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P0qLBMMoEBX2CtmI8cP1kTjk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 17:13
Hier exact hetzelfde plaatje en in juli geplaatst, vervolgens gaan we nog wat extra zonnepanelen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H6Vt84R9rkl42VyQVRgvCuwEgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gRj0bQpuR18sILI7MZUjSjU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-06 18:51

C V

MotorBeast schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:31:
@Lecenten
Een 2 keer zwaardere pomp is 10kW vervangt 2062m3 aan gas. Koevlaas formule omkeren.
Niet dat ik het overweeg, maar kan je wp-en in serie of parallel aansluiten, zodat 2 maal 5kW 10 is? Als dat kan, zouden ze waarschijnlijk minder snel in defrost gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Laatst online: 29-06 18:51

C V

DaanTriple7 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:24:
Over de Xtend 7: hoe tof zou het zijn als het verschil puur in de buitenunit zit. Als de binnenunit (op misschien hooguit de software na) hetzelfde is, kunnen Xtend 5 gebruikers moeiteloos upgraden.
Vandaag Intergas gebeld. Gezien de reacties van anderen is een 7kW wp voor ons huis misschien beter dan een 5kW. Ze weten nu nog niet welk kwartaal de 7kW uitkomt. Een eenvoudige upgrade zou dan handig zijn.

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:56
Iemand ervaring met de Intergas Xtend op standaard jaga convectoren ? Momenteel 100% gas, jaga convectoren beneden en radiatoren boven (huis label A uit 2004). Aangezien onze ketel inmiddels 20 jaar oud is, wil ik deze binnenkort vervangen voordat ik verplicht aan de (hybride) warmtepomp moet. Denk aan de Intergas Xtreme 30/36. Daarnaast wil ik onderzoeken of hybride een optie kan zijn. Vraag mij wel af of een hybride oplossing en jaga convectoren een goede combinatie zijn. Iemand hier ervaring mee ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@spaarpot convectoren doen het prima als je ventilatortjes toevoegt: JBtL in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 23:01
spaarpot schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:26:
Iemand ervaring met de Intergas Xtend op standaard jaga convectoren ? Momenteel 100% gas, jaga convectoren beneden en radiatoren boven (huis label A uit 2004). Aangezien onze ketel inmiddels 20 jaar oud is, wil ik deze binnenkort vervangen voordat ik verplicht aan de (hybride) warmtepomp moet. Denk aan de Intergas Xtreme 30/36. Daarnaast wil ik onderzoeken of hybride een optie kan zijn. Vraag mij wel af of een hybride oplossing en jaga convectoren een goede combinatie zijn. Iemand hier ervaring mee ?
Ik zou mijzelf daar niet zo druk om maken. Hier huis uit 1922, alles T22 radiatoren en prima naar 21 graden te stoken tot aan 5 graden. Daaronder gaat de ketel mee. Ik was er ook beetje bang voor, maar werkt echt perfect.

We hebben geen isolatie in spouw omdat wij het binnenklimaat belangrijker vinden mbt goede ventilatie etc. Zeker gezien de vele onderzoeken die nu naar buiten komen waarbij meer schimmelvorming gezien wordt door spouwmuurisolatie. Dat terzijde. Wel dit voorjaar alle kozijnen en glas in lood naar HR++ .

Matige vloer en dakisolatie.

Afgelope week Heatfans geinstalleerd in de woonkamer en badkamer en dat scheelt echt.

| Losing my religion |

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roeDYeqa2IokBJOcVdgRZNY2-d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3QsRs4BA3MAMuEbMl7rANUY.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat de pomp doet op het moment van die kleine pieken?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@DaanTriple7 waarschijnlijk een oil return, daar is een hoge gassnelheid dus hoog compressortoerental voor nodig.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:12
DaanTriple7 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:46:
[Afbeelding]

Weet iemand wat de pomp doet op het moment van die kleine pieken?
Loopt mooi, welke thermostaat gebruik jij?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Proton_

Aha 🤔

@Gerardwaz

Comfort Touch

[ Voor 104% gewijzigd door DaanTriple7 op 29-12-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Laatst online: 10:32
Goedemorgen mede gebruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rW_KIFN8N3MIChIfIOHyBwrk6BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06BFPzaZse6G4dati5OE4lqc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben al enige tijd dit topic aan het volgen aangezien ik sinds December samen met mijn extreme 36 de Xtend heb draaien. incl met de comfort touch.

Heb hier een woning welke is voorzien van vloerverwarming beneden en boven en op zolder 2 kleine radiatoren welke meer niet dan wel mee draaien.

Ik heb zelf deze installatie mogen maken aangezien ik in het vak zit. Nu ben ik wat aan het testen en zie ik hele mooie grafieken waar een constante lijn in verbruik word getoond, helaas lukt mij dit nog niet helemaal. Ik sta open voor tips en ideeën.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3v8wOJluOZYWsaq9tv2u33vBt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpXXupc6vd9CengVf73gMdtM.png?f=fotoalbum_large

De instellingen welke ik nu gebruik zijn voornamelijk:
Pomp instelling Xtend: 40%
Aanvoertemp: 33 graden
Ketel bijspringen vanaf: 3 graden
Ketel op max temp: 45 graden
Externe pomp: gelinkt aan de interne pomp Xtend uit tijdens ontdooien.
Debiet verwarmen: 15 l/m
Thermostaat standaard: 20,5 graden

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Krissiejj
Met een pompinstelling van 40% lukt een debiet van 15l/min toch nooit?
Kun je een screenshot van je live statistieken geven tijdens verwarming?

Wat heeft je ertoe doen bewegen om zo'n klein buffervat parallel aan te sluiten?

Heel netjes geïnstalleerd trouwens! Petje af.

[ Voor 9% gewijzigd door DaanTriple7 op 30-12-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Laatst online: 10:32
@DaanTriple7

Ik heb natuurlijk ook nog de externe pomp erbij die tijdens verwarmen mee draait. Waarom de instelling op 40% is omdat ik hem er langzaam door wil hebben en niet te snel. Om maar zo een mooie stabiele lijn te creeren.

Het buffervat is 40L wat de minimale eis is. Deze zit er tussen omdat ik een complete na regeling in mijn woning heb.

Deze grafiek was 14 december toen het 4,5 graden buiten was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Obz7ITPqJwPRjRBvBVwEUmMp50w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiryqQUsUQMyjT46dZHApWYa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Krissiejj op 30-12-2023 12:53 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Krissiejj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:38:
Ik heb zelf deze installatie mogen maken aangezien ik in het vak zit. Nu ben ik wat aan het testen en zie ik hele mooie grafieken waar een constante lijn in verbruik word getoond, helaas lukt mij dit nog niet helemaal. Ik sta open voor tips en ideeën.
Je krijgt alleen een constante lijn in verbruik als en de warmtevraag groter is dan het minimum vermogen van de Xtend en als de warmtevraag ook nog constant is.

Als het eerste niet het geval is gaat de Xtend aan/uit op minimum vermogen.

Meestal is de warmtevraag niet constant, denk aan verschil in temperatuur binnen de dag, zoninstraling gedurende een deel van de dag, mensen die in en uit lopen, koken (dat doet best veel), enz....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
Lecenten schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:28:
[...]

Je krijgt alleen een constante lijn in verbruik als en de warmtevraag groter is dan het minimum vermogen van de Xtend en als de warmtevraag ook nog constant is.

Als het eerste niet het geval is gaat de Xtend aan/uit op minimum vermogen.

Meestal is de warmtevraag niet constant, denk aan verschil in temperatuur binnen de dag, zoninstraling gedurende een deel van de dag, mensen die in en uit lopen, koken (dat doet best veel), enz....
Ja exact dit. :)

Ik had vanmiddag ook een uur of 4 de zon naar binnen schijnen, en dat levert schijnbaar genoeg warmte om de Xtend uit te laten gaan.
(Zonder te kunnen salderen zijn die zonnepanelen op dit soort dagen bijna waardeloos :X)

Ook koken maakt de woonkamer 0.3+ °C graden warmer, waardoor de Xtend soms ook uitgaat.

@Krissiejj Ik zou me in m'n handjes knijpen als ik je screenshot zie, Vanaf 17:30 tot 0:00 uur heeft je Xtend bijna niets hoeven doen die dag. :)
Mogelijk buren die ' savonds je muren warm stoken?

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 30-12-2023 17:27 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
SmiGueL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:12:

@Krissiejj Ik zou me in m'n handjes knijpen als ik je screenshot zie, Vanaf 17:30 tot 0:00 uur heeft je Xtend bijna niets hoeven doen die dag. :)
Mogelijk buren die ' savonds je muren warm stoken?
Of een heel goed geisoleerd huis....

Maar je ziet inderdaad dat de Xtend vaak minder dan het minimum vermogen moet leveren, dan gaat hij aan/uit. Op minimum vermogen verbruikt hij 250 a 300 W, dan zal hij iets van 1300 W leveren.

De Xtend weet natuurlijk niet van tevoren hoe lang hij uit moet blijven, soms is het iets te lang en daarna moet hij dan weer wat meer dan minimum vermogen leveren om de temperatuur constant te houden. Dan krijg je pieken en dalen, vooral als de warmtevraag behoorlijk varieert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzlS8mrHpQtNwahtR1v-Txidzmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nUdoHK4ITxB8BEFtiPQdBQ6w.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Je kunt met p165 instellen hoe lang hij wacht met aanspringen als er een minimale vermogensvraag is. Als hij na die vertraging aan gaat is de run ook iets langer. Intergas kan deze vertraging op adaptief zetten, dat kunnen wij zelf niet. In adaptief staat 165 op 0. Dit is voor mij ingesteld, en pakte positief uit. Het aantal compressorstarts ging daarmee omlaag.
Daarnaast is de Xtend nu bij mij ingesteld op WAR + OT Thermostaat. Dit loopt in mijn persoonlijke situatie nog mooier dan enkel OT thermostaat.

[ Voor 16% gewijzigd door DaanTriple7 op 31-12-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbirkhoff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 12:05
Heeft er ook al iemand aan de xsource gedacht als wp? Als alternatief van hybride?
Ik denk erover om deze aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@pbirkhoff

Ja.
Niet gedaan omdat:
1. Afstand tussen binnenunit en voorraadvat pittig groot (Binnenunit zolder, voorraad kelder).
2. Losse SWW warmtepomp heeft de voorkeur als ik van het gas af ga omdat: SWW runs duren lang. Tijdens deze run is er geen of minder verwarming, en het gaat ten koste van je COP.
Daarnaast: bij storing in WP heb ik nog SWW, en bij storing in SWW heb ik nog verwarming. Bij een all-in-one heb je niks meer.

Derhalve zou een Xtend7 + Haier SWW warmtepomp van slechts €700 (na subsidie) mijn voorkeur hebben. Ik heb geen sterke backup elementen nodig met een warmtepomp van 7kW, en mocht dat sporadisch wel nodig zijn kan ik een elektrische kachel aanzetten. Maar de Xtend7 is er nog niet, dus heb ik een Xtend5 en hoop ik dat het verschil puur in de pomp zit zodat ik deze kan uitwisselen wanneer de 7 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-09 09:41
Dag, ik volg dit topic al enige tijd. Sinds kort hebben wij de Xtend icm Nefit cv-ketel. Ons huis is van 2014 en goed geïsoleerd. De verwachting (vd installateur) was dat we na installatie vd warmtepomp vnl. alleen nog maar gas voor warm water nodig zouden hebben. Helaas pakt dat tot dusver anders uit. Neem bijv. vandaag 7 januari, temperatuur net onder nul, thermostaat staat op 19 graden. Gasverbruik ruim vier kuub. Dat verbruikten we ongeveer ook met alleen de cv-ketel. Wie herkent dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0KjlZau66mzed9yr1a_yd7mH90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFecwMkVAiapt7xEjqtYCFVy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmY8Pw_3W5Z-SlOk_RZ5u6hFvn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jP2xvZ0NleZdC5MSdcrrbgU3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-09 14:30
Het lijkt alsof er bij het ontdooien ook gas wordt verbruikt. Kijk eens waar parameter p130 op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@miepet
Heb hetzelfde en naar mijn idee ok. Het wordt onder de 0 graden en gaat hij de CV aanroepen.
Wel afhankelijk van de instellingen natuurlijk.
Maar de 4M op een hele dag constante temp zou ik niet redden zonder WP..
Waar het ook belangrijk is om het geheel te zien in de weken/maanden. Wat had je vorig jaar en wat doe je nu.
Bij ons is het verschil van December 200M minder dan vorig jaar.

Afgelopen week in gas/stroom:
Hier zie je met gisteren dat jij zijn gas gebruik icm met lagere temp nodig heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2vuJcapu45wY7EP3JiDqtvXD4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTwKRCG7ZsEpMB11XGCW1T4S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvPi5vSvzkFEO5cV7GSWYoKinoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3dVtW0FQLZCbFsTHGdwBagD.png?f=fotoalbum_large

Gisteren gas/stroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKzYyZXDwGhAWGR970T1qFMvUGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXpk5RbNb3mLHnkNychVp0Pm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZDEjk5a3dfylNu9yr3WSmK6V9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m62InAsU9zBM48bUOiMfRADC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Weerz op 08-01-2024 09:08 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
@Weerz Zijn dit grafieken van een HomeWizard P1-meter?
Hoe krijg je hier al die spikes zichtbaar? Ik krijg alleen maar verbruik in blokken van een uur te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@remcon
Als je je beeld kantelt in de lengte, dan verschuift alles en wordt het groter met meer details.
Je kan even kijken bij de instellingen of welk formaat de grafieken nu staan, Daar heb je 4 opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
@remcon : waar vind ik die parameters? Ik zie dat men het er hier wel vaker over heeft. Ik kan alleen maar een heel beknopt overzicht zien via WiFi, op te roepen via een tijdelijke verbinding met de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
miepet schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:03:
@remcon : waar vind ik die parameters? Ik zie dat men het er hier wel vaker over heeft. Ik kan alleen maar een heel beknopt overzicht zien via WiFi, op te roepen via een tijdelijke verbinding met de wp.
Inderdaad via die tijdelijke verbinding.
Dan Service kiezen
de Service code is 15
En daar vind je veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 11:23
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn Intergas Xtreme 30 cv-ketel, maar deze wordt aangestuurd door de Xtend, vandaar mijn post in dit topic. De ketel pendelt enorm sinds ik mijn warmtepomp heb uitgezet vanwege een lekkage van koudemiddel. Ik kan geen gebruik maken van een installateur, tenzij het acute nood is omdat ik er eerst juridisch uit moet komen met de installateur.

Mijn systeem bestaat uit:

Een Intergas Xtreme 30 cv-ketel
Een Intergas Xtend warmtepomp
Een vloerverwarming van ongeveer 37 m²
Geen buffervat
Geen radiatoren
De maximale flow die ik kan halen is 11,5 l/u. De maximale aanvoertemperatuur van de ketel is 55 graden.

De ketel stond ingesteld volgens de installatieinstructie: 100% vermogen, 50% minimale pompsnelheid, 50% maximale pompsnelheid.

Nu de warmtepomp uitstaat, komt alles aan op de ketel. Deze pendelt enorm, met gisteren ongeveer 90 tot 100 compressorstarts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ej0w2GdAgVS96Xlal6EYxEBdwgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIGf4W6VDNuH6K6j30yXYljJ.png?f=fotoalbum_large

De runs duren inmiddels gemiddeld 6 minuten. Ik heb geprobeerd om de parameters aan te passen, maar dit maakt weinig verschil.

Als ik parameter 190 (debiet vanuit de warmtepomp) aanpas, kan ik wat winst halen. Als ik deze op 6 liter heb staan, gaat er meer warm water van de ketel via de open verdeler naar de retour van de ketel. Als ik deze op max heb staan (11,5 liter in mijn geval), dan trekt mijn vloerverwarmingverdeler het niet en komt er snel warm water uit de retour van mijn verdeler, deze stuurt dit weer door naar de WP. Na veel spelen lijkt de sweetspot 8,5 liter per uur.

Zodra een verwarmingsrun klaar is, wordt parameter 183 (cv-debiet tijdens verwarmen) in werking gesteld voor het nadraaien. De aanvoerleiding van de ketel is in ongeveer 40 seconden weer op temperatuur van de rest van het cv-water.

Ik heb het idee dat de run stopt zodra de warmtepompsensor merkt dat het water rond de 31 graden komt en de aanvoer ketel net boven de 40 graden.

Streefwaarde van keteltemperatuur ligt altijd 1 graad onder aanvoertemperatuur ketel.

Ik heb ook geprobeerd om parameter 184 (debiet als compressor niet draait) aan te passen, maar dit lijkt geen invloed te hebben. Ook het vermogen op de ketel verlagen lijkt geen voor- of nadeel te hebben. Max en min pompsnelheid aanpassen lijkt een negatieve invloed te hebben.

Mijn huidige instellingen zijn:

p183: CV-debiet tijdens verwarmen (dus nadraaien) 10 liter (zal verhoogd worden als de WP het weer doet)
p190: Debiet bij alleen ketelbedrijf 8,5 liter
Ketelvermogen 50%
p121: Verbinding van XTend met ketel: OT Low load dmv CH modus.
Hieronder volgt een screenshot van het systeem ongeveer 10 seconden voordat een run klaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiWfArB7bWavMfgXSWF4N62gOkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M0MXg8i0J0VkfIwDflVxhnQE.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat het systeem zo in te stellen is dat het voor een periode negeert dat retourwater te dicht bij aanvoertemperatuur komt en gewoon doorgaat met laag vermogen.

Heeft iemand een tijdelijke fix, want ik moet hier tot ik een nieuwe installateur mag kiezen (en wachten hierop) er nog wel even mee doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
@Weerz Precies vergelijken met vorig jaar kan niet, zo lang hebben we 'm nog niet. Maar op de koudste dagen stookten wij nooit meer dan 8m per dag, en zo extreem koud was het gisteren niet. Misschien verwacht ik teveel, maar ik verwachtte pas gasverbruik bij ECHT koud weer (min 5 of lager). Die verwachting is gebaseerd op het lage gasverbruik vd afgelopen jaren. Daarom dacht de installateur ook dat de wp het grotendeels alleen af zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Weerz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:57:
@remcon
Als je je beeld kantelt in de lengte, dan verschuift alles en wordt het groter met meer details.
Je kan even kijken bij de instellingen of welk formaat de grafieken nu staan, Daar heb je 4 opties.
Hmm, de hele HomeWizard app doorzocht, maar ik kan het niet vinden.
Grafiekformaat is het niet in ieder geval, die heb ik alle 4 geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
@remcon bedankt, daar ga ik binnenkort eens goed naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
miepet schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:10:
@Weerz Precies vergelijken met vorig jaar kan niet, zo lang hebben we 'm nog niet. Maar op de koudste dagen stookten wij nooit meer dan 8m per dag, en zo extreem koud was het gisteren niet. Misschien verwacht ik teveel, maar ik verwachtte pas gasverbruik bij ECHT koud weer (min 5 of lager). Die verwachting is gebaseerd op het lage gasverbruik vd afgelopen jaren. Daarom dacht de installateur ook dat de wp het grotendeels alleen af zou kunnen.
@miepet Het is maar net hoe je de warmtepomp instelt. Als je alleen een warmtepomp hebt heb je de keuze tussen gas/stroom verbruiken niet, maar wij hebben die keuze wel. Ik heb de warmtepomp zo ingesteld dat deze op gas overschakelt als dat het voordeligst is. Aan de hand van de COP, je dag/nacht tarief en je gas tarief berekent de Xtend wanneer het het voordeligst is om gas te gaan gebruiken. Je kunt dezelfde instelling maken met alleen een COP waaronder moet worden omgeschakeld, of natuurlijk stug doorgaan met stroom verbruiken totdat het buiten zo koud wordt dat de warmtepomp niet meer kan functioneren.

Dat laatste is ook zoals Feenstra het bij mij had ingesteld. Dat resulteert inderdaad in zo min mogelijk gas verbruik, maar als je op een gegeven moment 5 kWh verbruikt en dezelfde hoeveelheid warmte genereerd als 1 m3 gas ook had kunnen bereiken bven je een dief van je eigen protemonnaie.

Het resultaat is dat vannacht om 23 uur bij mij de CV het volledig overnam (gisteren heeft hij de gehele dag al meegedaan omdat de warmtepomp niet genoeg warmte af kan geven om ons gehele huis te verwarmen) en net 1 uurtje geleden is de warmtepomp weer aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
remcon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:51:
@Weerz Zijn dit grafieken van een HomeWizard P1-meter?
Hoe krijg je hier al die spikes zichtbaar? Ik krijg alleen maar verbruik in blokken van een uur te zien
Dit hangt van je slimme meter af.
Uit mijn hoofd doen de oudere SMR4 en wordt gas 1x per uur uitgelezen.
Bij de nieuwere met SMR5 wordt gas per x minuten uitgelezen.

Ik heb helaas ook SMR4, dus de P1 meter krijg maar 1x per uur de stand door. Hier is weinig aan te doen. :)

Edit: Link verschil SMR 4 / 5

[ Voor 43% gewijzigd door SmiGueL op 08-01-2024 11:01 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
SmiGueL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Dit hangt van je slimme meter af.
Uit mijn hoofd doen de oudere SMR4 en wordt gas 1x per uur uitgelezen.
Bij de nieuwere met SMR5 wordt gas per x minuten uitgelezen.

Ik heb helaas ook SMR4, dus de P1 meter krijg maar 1x per uur de stand door. Hier is weinig aan te doen. :)
Ah ok, dat klinkt heel logisch, maar is wel balen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
VySio schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:05:
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn Intergas Xtreme 30 cv-ketel, maar deze wordt aangestuurd door de Xtend, vandaar mijn post in dit topic. De ketel pendelt enorm sinds ik mijn warmtepomp heb uitgezet vanwege een lekkage van koudemiddel. Ik kan geen gebruik maken van een installateur, tenzij het acute nood is omdat ik er eerst juridisch uit moet komen met de installateur.
Je moet de ketel alles laten afhandelen, dan werkt alleen de CV pomp van de warmtepomp.

P100=5 en ik denk dat je ook P088=2 moet zetten

Het is misschien nog beter om de stekker uit de Xtend te trekken en dan op de bedieningskop blijven drukken als je de stekker er weer in doet en de Xtend opstart. Dan gaat de Xtend op het noodprogramma waarbij de ketel alles doet en alleen de CV pomp van de Xtend draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTRUof-kl_YfHMyI2KRAzvjXAIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3UuajvVQhBqo1PoGJQTAsiBT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Lecenten op 08-01-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
miepet schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:57:
Dag, ik volg dit topic al enige tijd. Sinds kort hebben wij de Xtend icm Nefit cv-ketel. Ons huis is van 2014 en goed geïsoleerd. De verwachting (vd installateur) was dat we na installatie vd warmtepomp vnl. alleen nog maar gas voor warm water nodig zouden hebben. Helaas pakt dat tot dusver anders uit. Neem bijv. vandaag 7 januari, temperatuur net onder nul, thermostaat staat op 19 graden. Gasverbruik ruim vier kuub.
Als je via WIFI contact maakt met de Xtend en dan Statistiek kiest, hoeveel kWh heeft de Xtend (en de ketel) dan gisteren geleverd ? Als je dat deelt door 24 weet je hoeveel kW de Xtend gemiddeld heeft geleverd, dat zal rond de 0 graden niet meer dan 3 kW zijn.

Als dat niet voldoende is om het huis warm te houden, dan is denk ik de energiebehoefte groter dan waarmee gerekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@Chielp
Thanks, interessant.
Wil hier wel eens mee testen en op economisch laten draaien.

Heb jij een idee hoe het moet worden ingesteld in centen?
Heb een paar cijfers achter de komma met tarieven en zie in de Wp staan dat het op basis is van centen.
Naar mijn idee wordt het dan afronden.
Gas is: € 1,34 dus heb daar 134 ingevuld en bij de stroom 35 voor de 0,35.

[ Voor 4% gewijzigd door Weerz op 08-01-2024 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
Weerz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:28:
@Chielp
Thanks, interessant.
Wil hier wel eens mee testen en op economisch laten draaien.

Heb jij een idee hoe het moet worden ingesteld in centen?
Heb een paar cijfers achter de komma met tarieven en zie in de Wp staan dat het op basis is van centen.
Naar mijn idee wordt het dan afronden.
Gas is: € 1,34 dus heb daar 134 ingevuld en bij de stroom 35 voor de 0,35.
Wat de Xtend onder water doet is de minimale COP berekenen. Bij jou is dat 0,35 * 8,8 / 1,34 = 2,3 afgerond. Onder de 2.3 is gas dus voordeliger dan stroom. Je kunt natuurlijk ook gewoon een minimale COP van 2,3 opgeven. Het voordeel van de Xtend is dat als je een nachttarief hebt de Xtend 's nachts met een andere minimale COP werkt.

Ik heb idd ongeveer ingevuld wat jij ook wilt doen. Ik heb (helaas?) een relatief goedkoop gas tarief en relatief duur electra dus mijn minimale COP is 2.7 'snachts en overdag 2.8. Ik zie dat de Xtend ook met deze waardes rekent. Het is natuurlijk leuk om te zeggen ik gebruik bijna geen gas meer, maar ik heb het toch het liefst zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
Eens, en dank.
Dan zet ik hem daarop.
Ik zie dat hij gisteren niet lager dan COP 3.2 is geweest op de statistieken op vorige dag.
Nu ik het in HA heb, kan ik het ook iets sneller uitlezen in wat hij de laatste dagen/weken heeft gedaan gemiddeld.
Moet er nog een betere grafiek tegenaan gooien, maar leuk eerste beeld in COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt5wgjQrNNWfInb6yaARGM2KoTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RzaI2N6A8MMWqmtoTThsd2yP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Weerz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:56:
Eens, en dank.
Dan zet ik hem daarop.
Ik zie dat hij gisteren niet lager dan COP 3.2 is geweest op de statistieken op vorige dag.
Nu ik het in HA heb, kan ik het ook iets sneller uitlezen in wat hij de laatste dagen/weken heeft gedaan gemiddeld.
Maar komt dat overeen met de COP die je ziet als je in het Statistiek scherm van de Xtend kijkt bij
"Vorige dag" ?

Als je de hele dag de COP middelt gaat het volgens mij niet goed, omdat tijdens ontdooien de COP ook positief is. Je moet kijken naar wat over de hele dag de Xtend heeft geproduceerd / opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Klopt, 0,4 verschil.
Voor nu ok voor mij om als overall te zien in waar het ons zit. Maar wat ik aangaf moet er nog een goeie grafiek tegenaan gooien waarin er een berekening wordt gemaakt met ontdooien. Dat wordt nog een leuke om te bouwen :+
En wil nog even verder snuffelen om de "vorige dag" COP waarde op te halen in de HA. Die kan dan in de grafiek mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmer Aarnink
  • Laatst online: 20-09 09:22
Goedendag lotgenoten van de Xtend 5 KW

Mogelijk krijg ik deze week een firmware update. (nu de V0.21)

Heeft iemand daar ervaring mee, zijn er merkbare verschillen, minder geluid, meer instel mogelijkheden ?

Momenteel trek ik maximaal 800 Watt COP 3,7 = 3,9 KW, om de buren en onszelf niet te ergeren aan het lawaai (P172=-5db) ik denk dat ik daardoor maar op 60% van het vermogen zit wat ik zou kunnen gebruiken.

Ik weet niet of de nieuwe firmware aan het lawaai iets gaat veranderen.

alvast bedankt voor de reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Weerz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:22:
Klopt, 0,4 verschil.
Voor nu ok voor mij om als overall te zien in waar het ons zit. Maar wat ik aangaf moet er nog een goeie grafiek tegenaan gooien waarin er een berekening wordt gemaakt met ontdooien. Dat wordt nog een leuke om te bouwen :+
(Bijvoorbeeld) elke 10 seconden de momentane waardes bij Gebruikt en Opgewekt ophalen, die sommeren over de dag en delen door 60*6 (zoveel 10 seconden gaan er in een uur), dan heb je de gebruikte en opgewekte kWh voor die dag.

Je kunt natuurlijk ook een dag wachten, dan doet de Xtend het voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initialsfv
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-12-2024
Wij hebben een xtend 5 hybride warmtepomp en sinds 6 januari de foutmelding n11: het ontdooien van de buitenunit lukt niet.

Het systeem is in noodbedrijf gezet (F254) maar dit valt ook de hele tijd uit. Gevolg: ons huis blijft maar afkoelen. Monteur van de installateur zegt dat zij niets meer kunnen doen, dat er iemand van Intergas moet komen...

Heeft iemand van jullie een soortgelijk probleem met de xtend5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Is het inderdaad foutmelding n11 ? Want volgens de handleiding is dat niet specifiek een probleem met ontdooien. En is er aanvullende informatie te zien op het WIFI scherm ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpicHYGRj7hQq049mQkwo_MQaq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVUX6bZTIvxPN3YI8wmUEcbW.png?f=fotoalbum_large

Als de buitenunit defect is, dan zal Intergas moeten komen. In de tussentijd is dan je probleem waarom het noodbedrijf niet goed werkt. In noodbedrijf draait alleen de CV pomp van de Xtend, verder niets. Wat gaat er precies fout in noodbedrijf ?

Het is wel een nadeel van de gekozen manier van aansluiten met de open verdeler: als de Xtend helemaal niets meer doet of zelfs alleen als de CV pomp van de Xtend niet meer werkt, dan doet de ketel ook niets meer.

Het water wat de ketel ingaat moet immers eerst door de Xtend. En dat is niet simpel op te lossen, alleen door de leidingen compleet te verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Initialsfv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:56:
Wij hebben een xtend 5 hybride warmtepomp en sinds 6 januari de foutmelding n11: het ontdooien van de buitenunit lukt niet.

Het systeem is in noodbedrijf gezet (F254) maar dit valt ook de hele tijd uit. Gevolg: ons huis blijft maar afkoelen. Monteur van de installateur zegt dat zij niets meer kunnen doen, dat er iemand van Intergas moet komen...

Kun je parameter P100 nog op 5 zetten? Dan wordt de hele warmtepomp niet gebruikt, maar alleen de cv ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
  • Laatst online: 09:46
Lecenten schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:12:
Is het inderdaad foutmelding n11 ? Want volgens de handleiding is dat niet specifiek een probleem met ontdooien. En is er aanvullende informatie te zien op het WIFI scherm ?

[Afbeelding]

Als de buitenunit defect is, dan zal Intergas moeten komen. In de tussentijd is dan je probleem waarom het noodbedrijf niet goed werkt. In noodbedrijf draait alleen de CV pomp van de Xtend, verder niets. Wat gaat er precies fout in noodbedrijf ?

Het is wel een nadeel van de gekozen manier van aansluiten met de open verdeler: als de Xtend helemaal niets meer doet of zelfs alleen als de CV pomp van de Xtend niet meer werkt, dan doet de ketel ook niets meer.

Het water wat de ketel ingaat moet immers eerst door de Xtend. En dat is niet simpel op te lossen, alleen door de leidingen compleet te verleggen.
Ik heb het hier ook aan de hand gehad; Intergas kon het euvel niet vinden en heeft uiteindelijk onder garantie de buitenunit vervangen.
In de parameters kan je instellen dat alleen de CV ketel aan de warmtevraag voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
RichardV1981 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Ik heb het hier ook aan de hand gehad; Intergas kon het euvel niet vinden en heeft uiteindelijk onder garantie de buitenunit vervangen.
In de parameters kan je instellen dat alleen de CV ketel aan de warmtevraag voldoet.
Klopt, maar dat heeft @Initialsfv al gedaan. De Xtend is op noodbedrijf gezet en dan draait alleen de CV pomp van de Xtend, de warmtevraag wordt direct doorgegeven aan de ketel.

Desondanks werkt het blijkbaar nog steeds niet goed. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat je dan de thermostaat rechtstreeks op de ketel aansluit. Dan heeft de Xtend er helemaal niets meer mee te maken, behalve dan dat de CV pomp daarin echt moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Lecenten schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Klopt, maar dat heeft @Initialsfv al gedaan. De Xtend is op noodbedrijf gezet en dan draait alleen de CV pomp van de Xtend, de warmtevraag wordt direct doorgegeven aan de ketel.

Desondanks werkt het blijkbaar nog steeds niet goed. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat je dan de thermostaat rechtstreeks op de ketel aansluit. Dan heeft de Xtend er helemaal niets meer mee te maken, behalve dan dat de CV pomp daarin echt moet draaien.
Is parameter p100 op 5 zetten exact hetzelfde als de Xtend in noodbedrijf zetten door de knop in te drukken en de spanning op de xtend te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
Initialsfv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:56:

Als het een Intergas CV ketel betreft kun je voor nood tegelijkertijd op de sleutelknop en op de ''min'' knop drukken.
Hiermee overrule je alles en heb je in ieder geval verwarming.
Dit advies kreeg ik toen bij mij de boel in storing stond.

Andere merken CV ketels zullen ook wel een dergelijke functie hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
RichardV1981 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Als het een Intergas CV ketel betreft kun je voor nood tegelijkertijd op de sleutelknop en op de ''min'' knop drukken.
Hiermee overrule je alles en heb je in ieder geval verwarming.
Dit advies kreeg ik toen bij mij de boel in storing stond.

Andere merken CV ketels zullen ook wel een dergelijke functie hebben...
maar krijg je nu niet dat de cv-ketel gelijk via de open verdeler retour gaat pompen?
Dan gaat er nog niks naar je radiatoren of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
remcon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:28:
[...]

maar krijg je nu niet dat de cv-ketel gelijk via de open verdeler retour gaat pompen?
Dan gaat er nog niks naar je radiatoren of vloerverwarming
Hier werkte het toen...hoe het technisch precies zit durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
remcon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Is parameter p100 op 5 zetten exact hetzelfde als de Xtend in noodbedrijf zetten door de knop in te drukken en de spanning op de xtend te zetten?
Ik durf het niet te zeggen, dat staat niet duidelijk in de handleiding. Wat ik eruit begrijp is dat in noodbedrijf de Xtend niets meer doet behalve de warmtevraag doorgeven aan de ketel en de pomp laten draaien.
Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste