Beste Tweakers,
Ik heb een probleem met mijn Intergas Xtreme 30 cv-ketel, maar deze wordt aangestuurd door de Xtend, vandaar mijn post in dit topic. De ketel pendelt enorm sinds ik mijn warmtepomp heb uitgezet vanwege een lekkage van koudemiddel. Ik kan geen gebruik maken van een installateur, tenzij het acute nood is omdat ik er eerst juridisch uit moet komen met de installateur.
Mijn systeem bestaat uit:
Een Intergas Xtreme 30 cv-ketel
Een Intergas Xtend warmtepomp
Een vloerverwarming van ongeveer 37 m²
Geen buffervat
Geen radiatoren
De maximale flow die ik kan halen is 11,5 l/u. De maximale aanvoertemperatuur van de ketel is 55 graden.
De ketel stond ingesteld volgens de installatieinstructie: 100% vermogen, 50% minimale pompsnelheid, 50% maximale pompsnelheid.
Nu de warmtepomp uitstaat, komt alles aan op de ketel. Deze pendelt enorm, met gisteren ongeveer 90 tot 100 compressorstarts.
De runs duren inmiddels gemiddeld 6 minuten. Ik heb geprobeerd om de parameters aan te passen, maar dit maakt weinig verschil.
Als ik parameter 190 (debiet vanuit de warmtepomp) aanpas, kan ik wat winst halen. Als ik deze op 6 liter heb staan, gaat er meer warm water van de ketel via de open verdeler naar de retour van de ketel. Als ik deze op max heb staan (11,5 liter in mijn geval), dan trekt mijn vloerverwarmingverdeler het niet en komt er snel warm water uit de retour van mijn verdeler, deze stuurt dit weer door naar de WP. Na veel spelen lijkt de sweetspot 8,5 liter per uur.
Zodra een verwarmingsrun klaar is, wordt parameter 183 (cv-debiet tijdens verwarmen) in werking gesteld voor het nadraaien. De aanvoerleiding van de ketel is in ongeveer 40 seconden weer op temperatuur van de rest van het cv-water.
Ik heb het idee dat de run stopt zodra de warmtepompsensor merkt dat het water rond de 31 graden komt en de aanvoer ketel net boven de 40 graden.
Streefwaarde van keteltemperatuur ligt altijd 1 graad onder aanvoertemperatuur ketel.
Ik heb ook geprobeerd om parameter 184 (debiet als compressor niet draait) aan te passen, maar dit lijkt geen invloed te hebben. Ook het vermogen op de ketel verlagen lijkt geen voor- of nadeel te hebben. Max en min pompsnelheid aanpassen lijkt een negatieve invloed te hebben.
Mijn huidige instellingen zijn:
p183: CV-debiet tijdens verwarmen (dus nadraaien) 10 liter (zal verhoogd worden als de WP het weer doet)
p190: Debiet bij alleen ketelbedrijf 8,5 liter
Ketelvermogen 50%
p121: Verbinding van XTend met ketel: OT Low load dmv CH modus.
Hieronder volgt een screenshot van het systeem ongeveer 10 seconden voordat een run klaar was.
Ik hoop dat het systeem zo in te stellen is dat het voor een periode negeert dat retourwater te dicht bij aanvoertemperatuur komt en gewoon doorgaat met laag vermogen.
Heeft iemand een tijdelijke fix, want ik moet hier tot ik een nieuwe installateur mag kiezen (en wachten hierop) er nog wel even mee doen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!