Zelfs als het water volledig vrij door de Xtend zou kunnen stromen als deze uit staat, zorgt de open verdeler ervoor dat het water direct van de cv ketel door de open verdeler terug de cv ketel in stroomt. De ketel vliegt dus binnen 5 seconden in error door de oververhitting (je maakt een loop van aanvoer naar retour). Zonder de pomp van de Xtend gaat dit niet werken.
Bedankt voor je reactie! helaas kreeg ik het met alleen CV niet stabiel. Ik had verwacht dat ik gewoon het systeem op lage KW kon zetten gezien mijn kleine installatie, maar de runs kreeg ik met geen mogelijkheid hoger. De Xtend stuurde dit dus uiteindelijk beter aan dan dat ik het instellen konLecenten schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Je moet de ketel alles laten afhandelen, dan werkt alleen de CV pomp van de warmtepomp.
P100=5 en ik denk dat je ook P088=2 moet zetten
Het is misschien nog beter om de stekker uit de Xtend te trekken en dan op de bedieningskop blijven drukken als je de stekker er weer in doet en de Xtend opstart. Dan gaat de Xtend op het noodprogramma waarbij de ketel alles doet en alleen de CV pomp van de Xtend draait.
Vanmorgen was het even een graad kouder in huis dan ik ingesteld had, maar inmiddels maakt het systeem runs van 5.5minuut: 3.5 minuut verwarmen, 1 minuut nadraaien en 1 minuut ketel uit en opnieuw. Intergas heeft gezegd dat het in principe niet zo erg is.
Ik hoop op korte termijn mijn systeem aan te kunnen laten passen dat de vloerverwarmingverdeler er eindelijk uit kan. Want dit is denk ik de oorzaak van het probleem.
Voor nu werkt het voldoende en desnoods heb ik nog een electrisch kacheltje en infraroodpaneeltje liggen.
Ik ben niet thuis vandaag, maar ik begrijp dat een installateur van Heattransformers onze Xtend heeft afgekoppeld en enkel de CV heeft aangekoppeld met een thermostaat, zodat we het voorlopig in elk geval warm hebben.
Daarnaast zijn we in afwachting van een monteur van Intergas om te kijken wat het probleem is met onze warmtepomp, omdat Heattransformers het zelf niet kan oplossen.
We hebben dus een noodoplossing (CV+thermostaat), maar er moet wel een definitieve oplossing komen aangezien we 8000 EUR excl subsidie betaald hebben voor deze hybride WP en we er nu geen gebruik van kunnen maken...
Daarnaast zijn we in afwachting van een monteur van Intergas om te kijken wat het probleem is met onze warmtepomp, omdat Heattransformers het zelf niet kan oplossen.
We hebben dus een noodoplossing (CV+thermostaat), maar er moet wel een definitieve oplossing komen aangezien we 8000 EUR excl subsidie betaald hebben voor deze hybride WP en we er nu geen gebruik van kunnen maken...
Jeetje dan heb je hem duur gekocht. Hij is nu 3300 euro. Ik was toen de prijs in April nog 1000 hoger lag zo'n 5,5k kwijt inclusief nieuwe intergas ketel.Initialsfv schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:45:
Ik ben niet thuis vandaag, maar ik begrijp dat een installateur van Heattransformers onze Xtend heeft afgekoppeld en enkel de CV heeft aangekoppeld met een thermostaat, zodat we het voorlopig in elk geval warm hebben.
@Lecenten Dag, ik kon pas vandaag kijken naar wat de wp opbrengt. Zie bijlage mbt resultaat van gisteren. Als ik je goed begrijp moet ik die 64,1 dus delen door 24, dat betekent een gemiddelde opbrengst van 2,67 kwh per uur. Daarbij was het gasverbruik 2,5 m3. Dit was nodig om de temp. op 19 graden te houden. Alleen weet ik nu niet precies wat deze info me leert🤔... Werkt de wp. naar behoren, of kan dit beter?
:strip_exif()/f/image/uLgon3kXn5higTDmSfmKL9XI.jpg?f=fotoalbum_large)
@miepet
P130 staat inderdaad gewoon zoals ik het ook heb.
P131 staat daarentegen wel hoger dan de stenadaard. Dit betekent dat wanneer het cv-water lager dan 25 graden is dat de ketel gaat bijschakelen. En dat is bij mij in ieder geval redelijk vaak het geval met vloerverwarming. De watertemperatuur schommelt tussen 20 en 30 graden. daarom staat de waarde van P131 bij mij gewoon nog op default 15 graden.
P130 staat inderdaad gewoon zoals ik het ook heb.
P131 staat daarentegen wel hoger dan de stenadaard. Dit betekent dat wanneer het cv-water lager dan 25 graden is dat de ketel gaat bijschakelen. En dat is bij mij in ieder geval redelijk vaak het geval met vloerverwarming. De watertemperatuur schommelt tussen 20 en 30 graden. daarom staat de waarde van P131 bij mij gewoon nog op default 15 graden.
Ik denk dat jouw laatste berekening over een andere dag gaat, maar ik denk niet dat het heel fair is om te delen door 24 uur als je WP grote delen van de dag uit heeft gestaan. (of in stille modus)miepet schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:44:
@Lecenten Dag, ik kon pas vandaag kijken naar wat de wp opbrengt. Zie bijlage mbt resultaat van gisteren. Als ik je goed begrijp moet ik die 64,1 dus delen door 24, dat betekent een gemiddelde opbrengst van 2,67 kwh per uur. Daarbij was het gasverbruik 2,5 m3. Dit was nodig om de temp. op 19 graden te houden.
Je gemiddelde kWh/uur zal dus wel wat hoger uitkomen.
:strip_exif()/f/image/jP2xvZ0NleZdC5MSdcrrbgU3.jpg?f=fotoalbum_large%5D)
*Protip: Screenshot nemen met de telefoon in portrait mode is een stuk overzichtelijker.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ik heb sinds enkele weken de xtend 5kw
Sinds enkele dagen heeft de ketel het helemaal overgenomen(gas)
Nog steeds slaat mijn warmtepomp niet aan ,al meer dan 3 dagen niet meer .
De cv draait alleen op gas , dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik snap dat de cv ketel met gas soms moet bijspringen als het kouder wordt maar dit lijkt me niet normaal .
Als het enkele weken dit weer zou blijven heeft de warmtepomp geen nut lijkt mij .
Volgens de installateur zijn de instellingen goed, ze geven aan dat het niet gek dat de ketel met een buitentempratuur onder de 0 een deel tot de volledige taak van het verwarmen over neemt.
En dat het echte effect van een hybride warmtepomp is dat deze de taak van het verwarmen tussen de 5 en 20 graden kan over nemen van de ketel.
Onder deze huidige temperaturen is alles wat de warmtepomp zelf kan doen mooi meegenomen.
Echter 1 van de redenen om een warmtepomp aan te schaffen was dan ook dat de pomp ook bij koud weer zal draaien en waar nodig hulp krijgt van de (gas) ketel
Vinden jullie dit normaal of ben ik te optimistisch geweest
Sinds enkele dagen heeft de ketel het helemaal overgenomen(gas)
Nog steeds slaat mijn warmtepomp niet aan ,al meer dan 3 dagen niet meer .
De cv draait alleen op gas , dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik snap dat de cv ketel met gas soms moet bijspringen als het kouder wordt maar dit lijkt me niet normaal .
Als het enkele weken dit weer zou blijven heeft de warmtepomp geen nut lijkt mij .
Volgens de installateur zijn de instellingen goed, ze geven aan dat het niet gek dat de ketel met een buitentempratuur onder de 0 een deel tot de volledige taak van het verwarmen over neemt.
En dat het echte effect van een hybride warmtepomp is dat deze de taak van het verwarmen tussen de 5 en 20 graden kan over nemen van de ketel.
Onder deze huidige temperaturen is alles wat de warmtepomp zelf kan doen mooi meegenomen.
Echter 1 van de redenen om een warmtepomp aan te schaffen was dan ook dat de pomp ook bij koud weer zal draaien en waar nodig hulp krijgt van de (gas) ketel
Vinden jullie dit normaal of ben ik te optimistisch geweest
Er zijn wat settings die bepalen wanneer de wp stopt, default is dat volgens mij onder -5C
Het kan ook zijn dat de COP te laag wordt, ook dan neemt de ketel het over.
Want met gas ben je dan waarschijnlijk goedkoper uit.
Zelf heb ik de grenswaarde op 0C gezet, die paar dagen per jaar dat het vriest mag de ketel het wel doen van mij.
Het gros van de dagen dat er verwarmd moet worden doet de wp dat.
Prima hybride werking toch?
Of je te optimistisch was? Nu beetje pessimistisch misschien?
Het kan ook zijn dat de COP te laag wordt, ook dan neemt de ketel het over.
Want met gas ben je dan waarschijnlijk goedkoper uit.
Zelf heb ik de grenswaarde op 0C gezet, die paar dagen per jaar dat het vriest mag de ketel het wel doen van mij.
Het gros van de dagen dat er verwarmd moet worden doet de wp dat.
Prima hybride werking toch?
Of je te optimistisch was? Nu beetje pessimistisch misschien?
Idem, bij mij hetzelfde idee. Gasverbruik lijkt mij logisch bij deze koude dagen onder de -5.
Check even parameter P103 of deze nog op -5 staat.
Overdag zou de warmtepomp gewoon zelf het moeten kunnen redden.
Anders ook nog even de temperatuurvoeler op de buitenunit checken. Ik las dat deze soms nog wel een vast vriest, dan heb je geen goede buiten temperatuurmeting natuurlijk.
Zelf heb ik nog de externe temperatuursensoren T42 en T43 aangeschaft en aangesloten om de metingen wat nauwkeuriger te krijgen.
Overdag zou de warmtepomp gewoon zelf het moeten kunnen redden.
Anders ook nog even de temperatuurvoeler op de buitenunit checken. Ik las dat deze soms nog wel een vast vriest, dan heb je geen goede buiten temperatuurmeting natuurlijk.
Zelf heb ik nog de externe temperatuursensoren T42 en T43 aangeschaft en aangesloten om de metingen wat nauwkeuriger te krijgen.
Dit is volgens mij volkomen normaal. "Gisteren" was toen je dit schreef 9 januari, toen was de gemiddelde dagtemperatuur in De Bilt -3,2 graden. Volgens de specificaties levert de Xtend bij 2 graden buitentemperatuur en 35 graden watertemperatuur 3,3 kW met een COP van 3.miepet schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:44:
@Lecenten Dag, ik kon pas vandaag kijken naar wat de wp opbrengt. Zie bijlage mbt resultaat van gisteren. Als ik je goed begrijp moet ik die 64,1 dus delen door 24, dat betekent een gemiddelde opbrengst van 2,67 kwh per uur. Daarbij was het gasverbruik 2,5 m3. Dit was nodig om de temp. op 19 graden te houden. Alleen weet ik nu niet precies wat deze info me leert🤔... Werkt de wp. naar behoren, of kan dit beter? [Afbeelding]
Nog 5 graden kouder buiten en dan 2,7 kW gemiddeld (dat is dus inclusief het verlies door ontdooien) lijkt me prima. En de COP is zelfs nog hoger dan bij L2/W35 volgens specificatie, ik denk dat je met hele lage temperatuur verwarmt (vloerverwarming).
Zo koud als op 9 januari is het tegenwoordig niet vaak in Nederland en als het ietsje minder koud is kan de Xtend het bij jou alleen af,
@remcon Ik denk dat de installateur die waarde hoger heeft gezet, dat zal ik nog navragen. Volgens mij was dat omdat anders de temperatuur ' in het systeem' te veel terugviel tijdens de defrosts, waardoor de kamer niet goed op temperatuur kwam.
@Lecenten Het klopt idd dat wij vloerverwarming hebben beneden. Boven (3 slk + douche) radiatoren trouwens, maar daar verwarmen we minder. Ik zal komende dagen wat nauwkeuriger proberen te volgen hoe de wp precies functioneert, tips en trucs van wat ik hier voorbij zie komen helpen daarbij. Ik merk iig dat meerdere mensen hogere verwachtingen hadden vd wp, misschien is in het verwachtingspatroon nog wat te verbeteren🤔😉
Dat zou best eens kunnen, waar komt het verwachtingspatroon vandaan?
Is het het beeld dat gegeven wordt?
Is de wens de vader van de verwachting?
In brochures wordt vaak geschermd met 'tot 80%' besparing op gas.
Die 'tot' zien we al niet meer. Het ís 80% in ons brein.
Dat brein wil die 20% waarschijnlijk ook niet zien.
En daar is het verwachtingspatroon: Géén gasverbruik!
Er staat in de brochures nou nooit eens: "Nu! Tot 100% meer elektriciteitsverbruik!!":
Doet pijn aan het verwachtingspatroon.
Al met al vind ik dat de Xtend doet wat je màg verwachten.
(misschien niet wat je wilt verwachten)
En het grote voordeel van dat gasverbruik, je bespaart op elektriciteit!
En daar is het verwachtingspatroon: Géén gasverbruik!
Er staat in de brochures nou nooit eens: "Nu! Tot 100% meer elektriciteitsverbruik!!":
Doet pijn aan het verwachtingspatroon.
Al met al vind ik dat de Xtend doet wat je màg verwachten.
(misschien niet wat je wilt verwachten)
En het grote voordeel van dat gasverbruik, je bespaart op elektriciteit!
[ Voor 6% gewijzigd door mjvrbk op 11-01-2024 13:33 ]
Haha! Mooi gezegd. Tot nu toe (vanaf april 2023) bespeur ik inderdaad tot 80% minder gasverbruik maar ca. 65% meer electra.
Miepet bespaarde 9 januari op een hele koude dag 72% gas (64,1/88,9) en met een COP van 3,2 ongeveer 27% op zijn totale stookkosten (72% * (1-2/3,2)).mjvrbk schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:10:
Dat zou best eens kunnen, waar komt het verwachtingspatroon vandaan?
Tegenwoordig zijn er gemiddeld 6 dagen per jaar waarop de temperatuur de hele dag onder 0 blijft, dus waar praat je over. Die 80% besparing op gas gaat hij in een gemiddeld jaar makkelijk halen. En 40 a 45% besparing op de stookkosten ook.
@mjvrbk Helaas snap ik die berekening niet helemaal, maar je punt begrijp ik wel. Al met al schijnt mijn wp goed te werken. Dat stemt me blij :-), hopelijk komt je vermoeden ook uit. Ik kan niet voor anderen praten, maar ik weet wel waarom mijn verwachtingspatroon hoger lag. Ons huis is goed geïsoleerd. Op andere sites / forums had ik gelezen dat er mensen zijn die met een hybride wp. hun huis volledig warm kunnen houden, zonder gebruik van cv-gas. O.g.v. mijn jaarverbruik dacht de installateur dat de kans groot was dat ik alleen nog gas voor warm water nodig zou hebben. Vandaar.......
Dat heeft dan misschien alleen met instellingen van de wp te maken.miepet schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:56:
@mjvrbk Helaas snap ik die berekening niet helemaal, maar je punt begrijp ik wel. Al met al schijnt mijn wp goed te werken. Dat stemt me blij :-), hopelijk komt je vermoeden ook uit. Ik kan niet voor anderen praten, maar ik weet wel waarom mijn verwachtingspatroon hoger lag. Ons huis is goed geïsoleerd. Op andere sites / forums had ik gelezen dat er mensen zijn die met een hybride wp. hun huis volledig warm kunnen houden, zonder gebruik van cv-gas. O.g.v. mijn jaarverbruik dacht de installateur dat de kans groot was dat ik alleen nog gas voor warm water nodig zou hebben. Vandaar.......
Stel maar eens in dat de cv-ketel pas mag bijschakelen onder -20
Dan kan hij eigenlijk alleen nog werken zonder cv-ketel.
En dan moet je het waarschijnlijk ook warm kunnen houden. Alleen economisch gezien draai je dan wel verlies, omdat de COP dan sterk naar beneden gaat en gas dan dus weer goedkoper wordt
Ik heb met de installateur afgesproken niet zelf te gaan klooien met instellingen totdat er een "stabiele situatie" is. De pomp draait nog maar 1,5 maand. Dus ik kijk het nog even aan, maar bedankt voor je tip.
Hier ook plannen om de Extend aan te schaffen. Maar twijfel of dit ons veel gaat helpen in de kosten. Onderaan de streep.
Huis is 165M2 en 550m3 met 2 badkamers en 5 slaapkamers. Isolatie is goed.
Huidige gas verbruik is 1000m3 pj. Koken, CV, douchen.
Vorige week is gebleken dat er een haarscheurtje zit in onze Intergas 36/30
Dus ik heb meteen een nieuwe CV besteld en montage is aankomende woensdag. Ook de intergas extreme 36 80/80.
Vraag me af of zo'n 5kw extend genoeg vermogen is voor ons huis en of de investeringkosten en wat het oplevert binnen 10 jaar in de + zit. Moet even in Excel kruipen.
TIP: Heb je nog geen Co2 meter bij je gas ketel, dan kan ik deze echt aanraden. Kan zomaar je leven redden. Want hij schakeld je CV uit als er Co2 wordt gemeten. Standaard gaan ze alleen piepen.
https://www.brandpreventi...monoxidemelder-co-switch/
Vorige week is gebleken dat er een haarscheurtje zit in onze Intergas 36/30

Dus ik heb meteen een nieuwe CV besteld en montage is aankomende woensdag. Ook de intergas extreme 36 80/80.
Vraag me af of zo'n 5kw extend genoeg vermogen is voor ons huis en of de investeringkosten en wat het oplevert binnen 10 jaar in de + zit. Moet even in Excel kruipen.
TIP: Heb je nog geen Co2 meter bij je gas ketel, dan kan ik deze echt aanraden. Kan zomaar je leven redden. Want hij schakeld je CV uit als er Co2 wordt gemeten. Standaard gaan ze alleen piepen.
https://www.brandpreventi...monoxidemelder-co-switch/
Je bedoelt CO meter, CO2 is ook gevaarlijk maar niet zo gevaarlijk als CO, je link gaat trouwens wel naar een CO meter.
En qua vermogen, op welke temperatuur stook je nu en krijg je het deze dagen warm met 40 graden? Maar dat is niet specifiek xtend maar geeft wel een indicatie van mogelijkheden.
En qua vermogen, op welke temperatuur stook je nu en krijg je het deze dagen warm met 40 graden? Maar dat is niet specifiek xtend maar geeft wel een indicatie van mogelijkheden.
[ Voor 43% gewijzigd door Barrycade op 11-01-2024 14:19 ]
@Unknown Alien
Het idee van terugverdienen of in de + zitten in 10 jaar heb ik sowieso opgegeven.
Varieer maar eens wat met prijs per m3 en kWh in Excel.
Je zit zo op 2 of 12 jaar terugverdientijd.
Weet jij veel wat die kosten gaan doen de komende 10 jaar.
Maar daar doen we het toch niet voor? We willen toch CO2 verlagen??
Voor mij was de overweging: 24/7 één temperatuur in huis.
Ik werk voornamelijk thuis tegenwoordig.
Vloerverwarming is daarin wel een goeie, en dan een lage temperatuur door de wp.
Die paar keer op gas neem ik voor lief.
Het idee van terugverdienen of in de + zitten in 10 jaar heb ik sowieso opgegeven.
Varieer maar eens wat met prijs per m3 en kWh in Excel.
Je zit zo op 2 of 12 jaar terugverdientijd.
Weet jij veel wat die kosten gaan doen de komende 10 jaar.
Maar daar doen we het toch niet voor? We willen toch CO2 verlagen??
Voor mij was de overweging: 24/7 één temperatuur in huis.
Ik werk voornamelijk thuis tegenwoordig.
Vloerverwarming is daarin wel een goeie, en dan een lage temperatuur door de wp.
Die paar keer op gas neem ik voor lief.
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.htmlUnknown Alien schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:13:
Hier ook plannen om de Extend aan te schaffen. Maar twijfel of dit ons veel gaat helpen in de kosten. Onderaan de streep.
Met zo'n laag gasverbruik waar koken en warm water nog van af moet mag je volgens mij wel rekenen op 80% bijdrage door de WP. Andere kant van dat lage verbruik is natuurlijk ook dat er in m3 en in geld minder te besparen valt.
All-electric zou ook een mogelijkheid zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 11-01-2024 14:40 ]
Graag zou ik willen weten wat jullie aanraden met welke instellingen wij moeten gebruiken om de radiatoren (normale) warmer te krijgen.
De vloerverwarming beneden wordt heerlijk warm op continu 20 graden boven krijgen wij de radiatoren op handwarm alleen. Net te fris.
Intergas ketel met xtend en groot buffervat zijn in juni geïnstalleerd.
Xtend 5
Kompakt hre
Buffervat 50liter
Comfort touch thermostaat
Vrijstaandewoning 158m2
Alles goed geissoleerd
Beneden vloerverwarming boven 6 radiatoren
Alvast bedankt
De vloerverwarming beneden wordt heerlijk warm op continu 20 graden boven krijgen wij de radiatoren op handwarm alleen. Net te fris.
Xtend 5
Kompakt hre
Buffervat 50liter
Vrijstaandewoning 158m2
Alles goed geissoleerd
Alvast bedankt
Misschien zorgen dat de hoeveelheid water door je vloerverwarming minder is, dan wordt het systeem beneden wat trager met opwarmen, en heb je boven meer tijd om op te warmen.
Wat is de aanvoertemperatuur? Die moet wel een graad of 40 kunnen worden voor je radiatoren boven
Wat is de aanvoertemperatuur? Die moet wel een graad of 40 kunnen worden voor je radiatoren boven
Dank je wel voor je reactie aanvoer temp staat op 55.remcon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:50:
Misschien zorgen dat de hoeveelheid water door je vloerverwarming minder is, dan wordt het systeem beneden wat trager met opwarmen, en heb je boven meer tijd om op te warmen.
Iemand recent een Extend laten plaatsen? Is hij echt goedkoper geworden? In september 2023 kreeg ik een offerte van € 6350,- incl BTW, inclusief plaatsing naast mijn bestaande Intergas Extreme 36 en dat was toen de goedkoopste die ik kon vinden.
[ Voor 14% gewijzigd door Mackeessie op 11-01-2024 19:37 ]
Voor de mensen die de Xtend uitlezen met Home Assistant:
Ik heb een nieuwe versie van de parse-messages flow -> https://github.com/thomas...lob/main/parse-message.js
Je kan de oude code overschijven, nieuw is nu dat de bits ook geparsed kunnen worden
Ik heb een nieuwe versie van de parse-messages flow -> https://github.com/thomas...lob/main/parse-message.js
Je kan de oude code overschijven, nieuw is nu dat de bits ook geparsed kunnen worden
M_M schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:22:
[...]
Dank je wel voor je reactie aanvoer temp staat op 55.
Is dat de temperatuur die echt door je leidingen gaat? Of is dat de temperatuur die maximaal gemaakt mag worden?M_M schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:22:
[...]
Dank je wel voor je reactie aanvoer temp staat op 55.
remcon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Oei, nou moet je mij even helpen. Welk punt is dat in het menu?
[...]
Is dat de temperatuur die echt door je leidingen gaat? Of is dat de temperatuur die maximaal gemaakt mag worden?
De echte aanvoertemperatuur kun je in de statistieken uitlezen.
De Xtend berekent welke watertempertuur nodig is om de hele tijd rustig door te kunnen draaien. Het kan dus makkelijk zijn dat het genoeg is om continu 25 graden te maken om de woonkamer op 20 graden te houden. Dan zullen je radiatoren dus ook niet warmer worden.
Ik ben er zelf ook nog niet uit hoe ik dit kan oplossen
De Xtend berekent welke watertempertuur nodig is om de hele tijd rustig door te kunnen draaien. Het kan dus makkelijk zijn dat het genoeg is om continu 25 graden te maken om de woonkamer op 20 graden te houden. Dan zullen je radiatoren dus ook niet warmer worden.
Ik ben er zelf ook nog niet uit hoe ik dit kan oplossen
[ Voor 8% gewijzigd door remcon op 11-01-2024 20:05 ]
HeldThomasvt schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:42:
Voor de mensen die de Xtend uitlezen met Home Assistant:
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Allereerst, ik ben geen expert. Maar idd wat eerder geopperd is: je kan de vloerverwaming "afknijpen" dmv de knoppen bij de uitvoer van je vloerverwarmingverdeler. Hierdoor gaat er vanzelfsprekend minder water naar je vloer en meer naar de radiatoren. En gaat de WP automatisch (denk ik?) warmer water produceren.M_M schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:44:
Graag zou ik willen weten wat jullie aanraden met welke instellingen wij moeten gebruiken om de radiatoren (normale) warmer te krijgen.
Xtend 5
Kompakt hre
Buffervat 50liter
Vrijstaandewoning 158m2
Alles goed geissoleerd
Alvast bedankt
Echter oude radiatoren geven vrij weinig warmte af op lage temperatuur.
Maar ik zou persoonlijk een beetje spelen met het inregelen van de vloerverwarmingknoppen, draai ze eerst bv allemaal voor de helft dicht en kijk aan of dit boven het gewenste effect geeft en monitor je energieverbruik en je kamertemperatuur. Hou er rekening mee dat je woonkamer op het begin even kouder wordt, want de Xtend moet zichzelf soort van inregelen dat hij wat anders moet gaan doen.
Heb een vergelijkbare installatie:M_M schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:44:
Xtend 5
Kompakt hre
Buffervat 50liter
Vrijstaandewoning 158m2
Alles goed geissoleerd
Alvast bedankt
Xtend5
Xtreme 36
Buffervat 50 liter
Comfort touch thermostaat.
Begane grond volledig vloerverwarming - beneden een goed comfortabel klimaat
Op de etage 5 slaapkamers & 1 badkamer met in totaal 7 radiatoren.
4 van de 5 slaapkamers krijg ik bij deze temperaturen niet boven de 17 graden verwarmd, 2 ervan komen niet boven de 15 uit.... zelfs als de warmtepomp actief is (inclusief gas verbruik voor bijverwarmen) worden de radiatoren in de 2 koude kamers nauwelijks warm (ter illustratie: heb een convectorventilator gekocht die schakelt bij een aanvoertemperatuur van 30 graden op de leiding, deze schakelt niet aan op de sensor, dus kan alleen maar concluderen dat het water minder dan dat is).
Instelling watertemperatuur van de warmtepomp staat op max 70gr, begrijp van de installateur dat ik rekening moet houden met een maximum uitstroomtemperatuur van 55 graden en dus dat de watertemperatuur van het water dat de radiatoren bereikt bij aanvoer iets van 50 zou moeten zijn (transportverlies van 5 graden) en dan retourtemp richting installatie ca 45.
in de bovengenoemde kamers bereiken we dat zeker niet. De lage temperatuur in de kamer kan natuurlijk aan gebrekkige isolatie liggen (volgens mij valt dat reuze mee, alles dubbel glas, spouwisoloatie en bouw uit 1998), maar als de radiator totaal niet opwarmt mag je ook niks verwachten aan verwarming van de kamer lijkt me zo.
Ik heb op basis van een suggestie in dit forum gelezen vandaag de vloerverwarming beneden wat 'geknepen' thermostaatkraan bij de verdeler op 40 ipv 50 - maar zie nu dat ik dat met de uitvoer knoppen op de verdeler had moeten doen

meedenken is welkom!
[ Voor 6% gewijzigd door Netghola op 12-01-2024 12:08 ]
Had je voordat je de warmtepomp kreeg geen problemen met de verwarming in die twee slaapkamers? Ik denk dat het waterzijdig inregelen van alle radiatoren als eerst moet gaan gebeuren. Misschien eerst eens testen welke radiatoren allemaal helemaal dicht moeten om die twee radiatoren warm te krijgen?Netghola schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Heb een vergelijkbare installatie:
Xtend5
Xtreme 36
Buffervat 50 liter
4 van de 5 slaapkamers krijg ik bij deze temperaturen niet boven de 17 graden verwarmd, 2 ervan komen niet boven de 15 uit.... zelfs als de warmtepomp actief is (inclusief gas verbruik voor bijverwarmen) worden de radiatoren in de 2 koude kamers nauwelijks warm (ter illustratie: heb een convectorventilator gekocht die schakelt bij een aanvoertemperatuur van 30 graden op de leiding, deze schakelt niet aan op de sensor, dus kan alleen maar concluderen dat het water minder dan dat is).
Instelling watertemperatuur van de warmtepomp staat op max 70gr, begrijp van de installateur dat ik rekening moet houden met een maximum uitstroomtemperatuur van 55 graden en dus dat de watertemperatuur van het water dat de radiatoren bereikt bij aanvoer iets van 50 zou moeten zijn (transportverlies van 5 graden) en dan retourtemp richting installatie ca 45.
in de bovengenoemde kamers bereiken we dat zeker niet. De lage temperatuur in de kamer kan natuurlijk aan gebrekkige isolatie liggen (volgens mij valt dat reuze mee, alles dubbel glas, spouwisoloatie en bouw uit 1998), maar als de radiator totaal niet opwarmt mag je ook niks verwachten aan verwarming van de kamer lijkt me zo.
Ik heb op basis van een suggestie in dit forum gelezen vandaag de vloerverwarming beneden wat 'geknepen' thermostaatkraan bij de verdeler op 40 ipv 50 - maar zie nu dat ik dat met de uitvoer knoppen op de verdeler had moeten doen) hetzelfde bij de radiatoren in de slaapkamer die wel netjes op 19 graden blijft in de hoop dat dat wat helpt, maar ik heb het gevoel dat de 'flow' in het CV systeem boven niet is wat het zou moeten zijn. Is er iemand die dit forum leest die hier ervaring mee heeft? Waterzijdig goed inregelen van de radiatoren op de verdieping?
meedenken is welkom!
En ook hier misschien het probleem dat de xtend probeert zo egaal mogelijk de woonkamer op temperatuur te houden, met een zo constant mogelijke lage watertemperatuur. Hij maakt er gewoon geen 55 graden van als het beneden niet nodig is
[ Voor 4% gewijzigd door remcon op 12-01-2024 12:44 ]
Goedemiddag
iemand ervaring met offertes.
Ik heb deze week 3 offertes ontvangen voor plaatsing xtend naast de extreme 36 uit 2018 wat een extreem verschil alle zonder subsidie.
1e € 9575
2e € 8680
3e € 7780
Begrijp de verschillen niet zo goed of vergeet ik iets??
met dank gerard
Ik heb deze week 3 offertes ontvangen voor plaatsing xtend naast de extreme 36 uit 2018 wat een extreem verschil alle zonder subsidie.
1e € 9575
2e € 8680
3e € 7780
met dank gerard
Het zijn los van welke verwarming gebruikt wordt nooit de warmste kamers van het huis geweest inderdaad, dus ik kan de warmtepomp hier ook niet echt de schuld geven, al heb ik wel het gevoel dat de manier waarop de warmtepomp werkt (zoals je uitlegt) iets dat eerst niet echt een probleem was nu er wel duidelijk uit laat springen.remcon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Had je voordat je de warmtepomp kreeg geen problemen met de verwarming in die twee slaapkamers? Ik denk dat het waterzijdig inregelen van alle radiatoren als eerst moet gaan gebeuren. Misschien eerst eens testen welke radiatoren allemaal helemaal dicht moeten om die twee radiatoren warm te krijgen?
En ook hier misschien het probleem dat de xtend probeert zo egaal mogelijk de woonkamer op temperatuur te houden, met een zo constant mogelijke lage watertemperatuur. Hij maakt er gewoon geen 55 graden van als het beneden niet nodig is
Ik heb overigens gemeten op de aan en afvoerleidingen nu, met een infrarood thermometer.
In de koudste kamer: aanvoer 27,3 en afvoer 20,2 (ter vergelijk in de kamer die het best op temperatuur komt is het aanvoer 30,3 en afvoer 23,8). Heb nu alle radiatoren dichtgezet, behalve de koudste kamer en ga eens zien waar ie straks op uitkomt.
de vloerverwarming aanvoer vs afvoer zit op 30,1 en 26,8 dus dat ondersteunt jouw opmerking dat de aanvoertemperatuur wordt geknepen door de Xtend op basis van de feedback van de thermostaat in de woonkamer.
[ Voor 7% gewijzigd door Netghola op 12-01-2024 13:37 ]
Hé ik heb een xtend laten plaatsen is het dan normaal dan Ik deze koude dagen 30 kwh verbruik en 10kub gas of wat is daar normaal in ?
Hij verbruikt bij 1 graden ook gas bij hoe werkt dat
Gr.
Gr.
zelfde verhaal bij mij (al vind ik 30kWh wat veel is dat niet je totale elektra verbruik?). ik heb gisteren totaal 27kWh verbruikt en zie op m'n Energy app dat ik 12,2 kWh 'standby' verbruik heb, dat is voornamelijk warmtepomp. Gas 10m3 had ik ook, maar dat is inclusief douchen en overig warm water verbruik. Zoals ik het begrijp kost het de buitenunit bij dit soort temperaturen (rond het vriespunt) extra energie om ervoor te zorgen dat het systeem niet bevriest (het onttrekt warmte aan lucht van 1 graad, die wordt dus kouder en gaat daarmee onder nul). Om te compenseren gebruik je gas, vandaag zie ik ook gasgebruik, maar tot nu toe 2,4m3 dus significant minder dan gisteren en het is hier nu een graad of 3-4 boven nul.Mickschlepper schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:42:
Hé ik heb een xtend laten plaatsen is het dan normaal dan Ik deze koude dagen 30 kwh verbruik en 10kub gas of wat is daar normaal in ?
Gr.
helpt dat?
Idee!Netghola schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Heb een vergelijkbare installatie:
Xtend5
Xtreme 36
Buffervat 50 liter
Ik heb op basis van een suggestie in dit forum gelezen vandaag de vloerverwarming beneden wat 'geknepen' thermostaatkraan bij de verdeler op 40 ipv 50 - maar zie nu dat ik dat met de uitvoer knoppen op de verdeler had moeten doen) hetzelfde bij de radiatoren in de slaapkamer die wel netjes op 19 graden blijft in de hoop dat dat wat helpt, maar ik heb het gevoel dat de 'flow' in het CV systeem boven niet is wat het zou moeten zijn. Is er iemand die dit forum leest die hier ervaring mee heeft? Waterzijdig goed inregelen van de radiatoren op de verdieping?
meedenken is welkom!
Hoi, ik maak gebruik van Tado. Een tado kamerthermostaat(geen intergas thermostaat dus) en verder allemaal slimme radiator knoppen op mijn vvw en cv’s. Alles icm met extend en kompakt 36/30. Op gewenste tijdstip en kamer precies de temperatuur wat ik wil. Kleine investering maar het woonplezier gaat erop vooruit.
Hadden wij ook. Nu de defrost omgezet naar wanneer nodig voor de cv bij schakelen. We verbruiken nu bijna geen gas meer alleen als het erg vriest en de electra is eigenlijk door de continu temperatuur ook zuiniger gewordenMickschlepper schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:42:
Gr.
Als dit alleen voor de levering en installatie van de Xtend is, naast de reeds aanwezige ketel, dan vind ik ze alle 3 heel erg duur. De Xtend zelf wordt aangeboden vanaf 3100 euro.gerard 69 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:44:
Goedemiddag
1e € 9575
2e € 8680
3e € 7780
met dank gerard
Met standaard installatie incl buffervat (afstand buitenunit niet verder dan 5 meter, voldoende plaats naast de ketel, geaard stopcontcact aanwezig, enz.) zou je vanaf 6000 tot 7000 euro moeten uitkomen. En dan heb je al 3000 euro of meer betaald voor het installeren.
Ik weet natuurlijk niet wat ze je precies hebben aangeboden en of in jouw situatie speciale voorzieningen nodig zijn. Maar zo niet, dan zou ik nog even verder zoeken.
Goedemiddag
Bedankt voor de reactie.
Ik zag inderdaad aanbieders die lager in prijs zijn alleen die installeren helaas niet in de buurt van Gouda
Bedankt voor de reactie.
Ik zag inderdaad aanbieders die lager in prijs zijn alleen die installeren helaas niet in de buurt van Gouda
Ik weet ook niet of blind staren op de allergoedkoopste aanbieder de juiste reactie is.gerard 69 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:25:
Goedemiddag
Bedankt voor de reactie.
Bij mij is door Feenstra de Xtend geplaatst (tussen de 8 en 10 meter) voor een bedrag van 6800 euro, alle 21 radiatoren voorzien van een Danfoss Dynamic Valve voor het waterzijdig inregelen voor 1500 euro, de vloerverwarming vervangen door een Robot LVT Hybride vloerverwarming systeem en nog wat overige kosten.
Als je dit forum doorleest dan zie je dat het plaatsen van de Xtend niet het grootste probleem is, maar meer de nazorg / verwachtingen. Je leest veel over de verwarmingsboeren die nu maar een hybride oplossing gaan plaatsen om vast te houden aan de ketels, over de hoeveelheid instellingen die je bij de Xtend kunt maken, wat je krijgt als je de Xtend eenmaal hebt, wat realistisch is...
Wij (de mensen met een Xtend) hebben gekozen voor een hybride oplossing. Dat heeft een aantal voordelen maar ook nadelen.
Als eerste de voordelen:
- Je kunt elk moment berekenen wat het voordeligst is. Iedereen snapt dat het niet voordelig is om dezelfde hoeveelheid warmte op te wekken met of 6 kWh stroom als je datzelfde ook had kunnen doen met 1m3 gas. Waar hier de grens ligt, is afhankelijk van jou tarieven. Er is een hele simpele berekening (kWh prijs *8,8 / m3 prijs) maar de Xtend kan die berekening ook voor jou maken. Doe dat dus ook en profiteer van het feit dat we een hybride warmtepomp hebben. Je kunt gas gebruiken en je kunt stroom gebruiken. De warmtepomp kan bepalen wat op elk moment het goedkoopst is.
- Warm water! je kunt 1 uur onder de douche staan, Dit kost uiteraard veel geld als je dit dagelijks doet maar het kan wel. Zonder gas is dit allemaal lastiger.
- Mocht het ooit in Nederland nog eens 50 graden gaan vriezen, zolang er voldoende gas is, is dat geen probleem. Elke ketel die voldoende douchewater kan leveren kan ook het huis bij -50 warm houden.
Maar er zijn ook nadelen:
- Het resultaat hangt heel erg af van de persoonlijke situatie. Wat zijn de verwachtingen van de warmtepomp (iemand kwam terug van vakantie maar het duurde 2 dagen voordat het weer 18 graden warm was in zijn huis, dat was eerst niet zo), is de warmteafgifte voldoende voor de hrgebruikte radiatoren (bij ons is het nu allemaal maximaal efficiënt in gebruik en kunnen we ons huis (1926, 245m2, 21 radiatoren, recent geïsoleerd (vloer,muur,dak) goed warm houden met een 5kw Xtend en een extra CV met een paar m3 verbruik bij een water temperatuur van 55
- Mensen zonder gas beparen flink op hun vaste lasten. Zonder gas aansluiting bespaar je minimal 200 euro per jaar. Wel heb je dagen dat je warmtepomp "onrendabel" moet werken; het was voordeliger geweest als je gewoon gas had verbruikt in plaats van je warmtepomp kost wat kost electriciteit had laten verstoken. Maar je verbruikt geen gas
Ik denk niet dat je er bent met de goedkoopste aanbieding. Het plaatsen van de Xtend is niet wat het hem in dit geval doet, maar wel de kennis er achter. Toen ik de Xtend kreeg vroeg Feenstra aan mij wat ik er mee wilde bereiken, Ik zei ik wil zo min mogelijk gas gebruiken. Dat is vervolgens ook hoe Feenstra de Xtend voor mij eeft ingesteld:
- Xtend gebruiken tot -10
- Alles bove COP 2 is acceptabel
- CV alleen bijspringen als het niet anders kan
Deze parameters hierboven doen uitstekend wat ik vroeg, zo min mogelijk gas verbruiken. Is het echter het voordeligst?
Toen ik dit huis kocht (2019) heb ik als eerste een Evohome systeem aangeschaft. Het was immers niet nodig elke radiator permanent aan te hebben. Ook kwam Corona en werkte iedereen vanuit huis. Alleen mijn kantoor en de studeerkamer van mijn vrouw verwarmen was overdag voldoende, de grote woonkamer kon de ketel elke dag wel om 17 uur van 15->20 graden brengen. Ik heb hiervoor 21 radiator knoppen (HR92) aan moeten schaffen. Daarnaast douchen ik en mijn vrouw het liefst zo fijn mogelijk en hebben we naast een grote regendouche een CW6 ketel om voldoende water te kunnen leveren voor de douche. Niet dat je 30 minuten onder de douche wilt staan maar als je kort onder de douche staat dan het liefst onder een flinke straal. Een nieuwe Atag i36 (CW5 maar bijna 6) voldeed uitstekend.
In de tussentijd hebben we het gasverbruikt van onze woning van 2800m3 van de vorige bewoners ook naar 1800m3 teruggedrongen door vloerisolatie, wandisolatie, en dakisolatie.
De laatste besparing moet van de Xtend komen. Hebben we de Xtend te vroeg aangeschaft? Ik denk het wel. We hebben eind 2022 geld uitgegeven en dit is de eerste winter dat we er echt wat aan hebben (geplaatst eind mei 2023). Hebben we de verwachtingen overtroffen? Het is maar net hoe je het bekijkt. Het Evohome systeem is nu van veel minder waarde. De Xtend is voooral blij met een woonkamer = 20 graden en bij te grote veranderingen is de ketel nodig. We hebben ook als waterzijdig goed ingeregeld. Het systeeem is nu maximaal voor onze woning ingeregeld.
Dus de vraag, ben ik er voor 4000 euro (met 2400 euro subsidie)? Ik ben bang van niet. Er komt (ook achteraf) nog heel veel bij kijken. Ik heb ruim 11000 euro uitgegeven aan de gehele installatie en uiteindelijk heeft Feenstra ook voor mij dit zo ingesteld zoals ik dit op het einde niet wilde (ik wil zo min mogelijk geld uitgeven). Deze oplossing was wel met een Xtend maar niet hoe Feenstra het heeft achtergelaten.
De instelparameters van de Xtend lopen niet voor niets tot de (P)221.
Hallo,
Wij hebben sinds woensdag de X-tend in huis samen met X-treme 36. Ook de thermostaat inclusief de gateway van Intergas. Alles is goed aangesloten, alleen met de instellingen is het nog een beetje puzzelen.
:strip_exif()/f/image/pQWO8VhEgUqgRRyAV1zbKvK5.gif?f=fotoalbum_large)
Ons huis is uit 1907 (vrijstaand) met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdiepingen. Onze warmtepomp is van Robot en heeft een aparte pomp.
Weet iemand daar de ideale instellingen voor? Voor ketel, warmtepomp en vloerverwarming?
Verder lukt het me nog niet om de Comfort Touch app ter verbinden met m'n thermostaat. Hij geeft steeds de melding in storing te staan. Aansluiting van de gateway aan de thermostaat en de WP is wel goed gegaan. Het werkt dus wel gewoon tussen thermostaat en WP/CV, maar niet van de app op m'n iPhone naar de thermostaat. Zie foto. Op de gateway brandt meestal gewoon 1,2,3 en 4. Nu toevallig knippert 1 en is 2 uit.
:strip_exif()/f/image/pDs5SzZ1fOptA4wkk093n4uJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Reacties welkom!
Wij hebben sinds woensdag de X-tend in huis samen met X-treme 36. Ook de thermostaat inclusief de gateway van Intergas. Alles is goed aangesloten, alleen met de instellingen is het nog een beetje puzzelen.
:strip_exif()/f/image/pQWO8VhEgUqgRRyAV1zbKvK5.gif?f=fotoalbum_large)
Ons huis is uit 1907 (vrijstaand) met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdiepingen. Onze warmtepomp is van Robot en heeft een aparte pomp.
Weet iemand daar de ideale instellingen voor? Voor ketel, warmtepomp en vloerverwarming?
Verder lukt het me nog niet om de Comfort Touch app ter verbinden met m'n thermostaat. Hij geeft steeds de melding in storing te staan. Aansluiting van de gateway aan de thermostaat en de WP is wel goed gegaan. Het werkt dus wel gewoon tussen thermostaat en WP/CV, maar niet van de app op m'n iPhone naar de thermostaat. Zie foto. Op de gateway brandt meestal gewoon 1,2,3 en 4. Nu toevallig knippert 1 en is 2 uit.
:strip_exif()/f/image/pDs5SzZ1fOptA4wkk093n4uJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Reacties welkom!
[ Voor 29% gewijzigd door mat1970 op 14-01-2024 08:17 ]
Hi Gerard69,gerard 69 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:25:
Goedemiddag
Bedankt voor de reactie.
Afgelopen woensdag is de xtend bij mij geïnstalleerd door GVL installatietechniek. Dit was een BF aanbieding voor €6231,50 exclusief subsidie en gezien de locatie verwacht ik dat hij ook wel maar Gouda komt dus je zou er eens een berichtje aan kunnen wagen. Mocht ik daarin iets voor je kunnen doen hoor ik het graag.
Hi Mat1970,mat1970 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:15:
Hallo,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Reacties welkom!
Dit had ik ook de eerste paar dagen en bij mij hielp het om de stroom eraf te halen, toestel uit de app te verwijderen en daarna opnieuw te verbinden.
Dank Timio! Waar moet ik dan de stroom vanaf halen? Alleen de gateway en de thermostaat of ook van de ketel en de WP?
Hebben jullie op dit moment een ontdooi cyclus van elk half uur of iets korter? Afgelopen nacht heeft hij in 9 uur tijd 22x ontdooit. Ik vind dat behoorlijk extreem, en het zorgt er ook voor dat iedere keer je WP weer opnieuw moet opwarmen om het richting de juiste temperatuur te hebben. Na mijn idee had hij dit 2 weken geleden niet voor de vorstperiode van afgelopen week met deze buitentemperaturen.
Tabel van afgelopen nacht tot nu:
:strip_exif()/f/image/WEO8nnKmuoSimS006iriTwd6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Krissiejj op 14-01-2024 11:30 ]
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Dit klopt, en dit hoort ook zo.Krissiejj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:29:
Hebben jullie op dit moment een ontdooi cyclus van elk half uur of iets korter? Afgelopen nacht heeft hij in 9 uur tijd 22x ontdooit. Ik vind dat behoorlijk extreem, en het zorgt er ook voor dat iedere keer je WP weer opnieuw moet opwarmen om het richting de juiste temperatuur te hebben. Na mijn idee had hij dit 2 weken geleden niet voor de vorstperiode van afgelopen week met deze buitentemperaturen.
[Afbeelding]
Het is nu vochtig buiten, dus er is veel ijsafzetting op de buitenunit. Die moet er weer af.
De afgelopen twee weken was de luchtvochtigheid ongelofelijk laag, binnen heb ik zelfs een keer 30% gemeten!! Toen had ik zelfs bij -6 nog geen ijsafzetting op de buitenunit, en hoefde hij ook niet te ontdooien.
Zelf vraag ik me nu dus ook af of het niet handiger is on altijd te ontdooien op gas. Misschien eens proberen om te kijken wat het gasverbruik daarvoor dan is.
Bij mij ook ongeveer een week zo. Ongeveer elke 24 a 25 minuten.Krissiejj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:29:
Hebben jullie op dit moment een ontdooi cyclus van elk half uur of iets korter?

[ Voor 49% gewijzigd door SmiGueL op 14-01-2024 11:44 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Dan zal dit het denk ik moeten zijn. vorige week ook mooie runs gehad van 4 uur lang met 0 / -1 graden buiten zonder ontdooien.remcon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Dit klopt, en dit hoort ook zo.
Het is nu vochtig buiten, dus er is veel ijsafzetting op de buitenunit. Die moet er weer af.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Ik ben net trouwens nog even wezen kijken bij de buitenunit en die zat inderdaad helemaal dicht. Daarna ging hij over op ontdooien, en dat gaat nu zonder gas ook nog best snel :-).Krissiejj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Dan zal dit het denk ik moeten zijn. vorige week ook mooie runs gehad van 4 uur lang met 0 / -1 graden buiten zonder ontdooien.
Ik heb ook een Tado systeem, maar dit werkt nog niet feilloos. Beneden heb ik vvw (zonder zoneregeling met Tado), boven 3 radiatoren met Tado knoppen er op. Het probleem is dat het beneden continu 20 graden wordt gehouden en boven continu 16 graden. Wanneer het beneden warm genoeg is, maar boven net te koud (15,9 ipv 16,0) dan geeft de Tado thermostaat via opentherm ineens de waarden 15,9 (actueel) en 16,0 (gewenst) door. Deze waarden worden ook gebruikt in de formules om de aanvoertemperatuur van het water te bepalen.haan101 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:21:
[...]
Idee!
Hoi, ik maak gebruik van Tado. Een tado kamerthermostaat(geen intergas thermostaat dus) en verder allemaal slimme radiator knoppen op mijn vvw en cv’s. Alles icm met extend en kompakt 36/30. Op gewenste tijdstip en kamer precies de temperatuur wat ik wil. Kleine investering maar het woonplezier gaat erop vooruit.
Waar eerst dus voor de benedenverdieping een aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 26 graden nodig was om het 20 graden te houden, schakelt de Tado thermostaat nu om naar een aanvoertemperatuur van 21 graden om het boven 16 graden te houden. Het cv-water wordt dus nu een tijd lang niet opgewarmd, omdat het eerst 26 graden was, maar nu naar 21 graden is veranderd. De vvw van de benedenverdieping koelt nu dus af.
Ik heb de koppeling tussen radiatorknoppen en thermostaat dus nu maar weg gehaald, zodat de radiatorknoppen niet meer de thermostaat aansturen.
Het nadeel is nu wel dat wanneer mij dochter op haar slaapkamer de radiatorknop naar 20 graden draait, dat er dan bijna niks gebeurt.
Ook daar zoek ik nog een oplossing voor :-)
Om de werking vd pomp beter te begrijpen, gooi ik er nog maar eens een vraag in. Defrosten, zeker bij weer als vandaag, komt regelmatig voor. Ik heb het gevoel dat het bij ons erg vaak is. Meer dan 30x is geen uitzondering. De instelling bij ons is dat de cv ketel hiervoor wordt ingeschakeld. Dit heb ik aangepast, nu afwachten wat dit betekent voor de temperatuur in huis. Maar nu de vraag, zijn de getallen zoals te zien opvallend, of valt het wel mee? Het systeem draait sinds 201123. Sindsdien 600 defrosts, 375 comoressorstarts en 813 ketelstarts.... Wie heeft hier serieus kijk op? Of is er meer info nodig om hier iets over te zeggen en zo ja, wat?
:strip_exif()/f/image/8HYkExbaq2jrpVzSkiVTUD9h.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door miepet op 14-01-2024 12:55 ]
Naregeling werkt niet met een WP. Zie L/W topic. En je systeem waterzijdig inregelen door de flow te optimaliseren. Zie ook dat topic. Flow vloerverwarming omhoog, radaitoren naar beneden.remcon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Ik heb ook een Tado systeem, maar dit werkt nog niet feilloos. Beneden heb ik vvw (zonder zoneregeling met Tado), boven 3 radiatoren met Tado knoppen er op. Het probleem is dat het beneden continu 20 graden wordt gehouden en boven continu 16 graden. Wanneer het beneden warm genoeg is, maar boven net te koud (15,9 ipv 16,0) dan geeft de Tado thermostaat via opentherm ineens de waarden 15,9 (actueel) en 16,0 (gewenst) door. Deze waarden worden ook gebruikt in de formules om de aanvoertemperatuur van het water te bepalen.
Waar eerst dus voor de benedenverdieping een aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 26 graden nodig was om het 20 graden te houden, schakelt de Tado thermostaat nu om naar een aanvoertemperatuur van 21 graden om het boven 16 graden te houden. Het cv-water wordt dus nu een tijd lang niet opgewarmd, omdat het eerst 26 graden was, maar nu naar 21 graden is veranderd. De vvw van de benedenverdieping koelt nu dus af.
Ik heb de koppeling tussen radiatorknoppen en thermostaat dus nu maar weg gehaald, zodat de radiatorknoppen niet meer de thermostaat aansturen.
Het nadeel is nu wel dat wanneer mij dochter op haar slaapkamer de radiatorknop naar 20 graden draait, dat er dan bijna niks gebeurt.
Afgifteprobleem, lees te weinig of je vraagt gewoon heel veel vermogen en je pomp loopt op zijn top te draaien. Lees vaak dat men 180/200m2 probeert warm te houden met 5kW. Dat is veel te weinig vermogen voor zo'n kleine pomp. Zeker als je dan ook veel warmteverlies hebt.miepet schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:54:
Om de werking vd pomp beter te begrijpen, gooi ik er nog maar eens een vraag in. Defrosten, zeker bij weer als vandaag, komt regelmatig voor. Ik heb het gevoel dat het bij ons erg vaak is. Meer dan 30x is geen uitzondering. De instelling bij ons is dat de cv ketel hiervoor wordt ingeschakeld. Dit heb ik aangepast, nu afwachten wat dit betekent voor de temperatuur in huis. Maar nu de vraag, zijn de getallen zoals te zien opvallend, of valt het wel mee? Het systeem draait sinds 201123. Sindsdien 600 defrosts, 375 comoressorstarts en 813 ketelstarts.... Wie heeft hier serieus kijk op? Of is er meer info nodig om hier iets over te zeggen en zo ja, wat?[Afbeelding]
Is niet gek hoor. Hier in oktober gestart, maar de defrost zullen denk ik ook pas eind november begonnen zijn. Hier nu 887 defrosts, maar wel alleen cv wanneer nodigmiepet schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:54:
Om de werking vd pomp beter te begrijpen, gooi ik er nog maar eens een vraag in. Defrosten, zeker bij weer als vandaag, komt regelmatig voor. Ik heb het gevoel dat het bij ons erg vaak is. Meer dan 30x is geen uitzondering. De instelling bij ons is dat de cv ketel hiervoor wordt ingeschakeld. Dit heb ik aangepast, nu afwachten wat dit betekent voor de temperatuur in huis. Maar nu de vraag, zijn de getallen zoals te zien opvallend, of valt het wel mee? Het systeem draait sinds 201123. Sindsdien 600 defrosts, 375 comoressorstarts en 813 ketelstarts.... Wie heeft hier serieus kijk op? Of is er meer info nodig om hier iets over te zeggen en zo ja, wat?[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/F5BaN9oEekgiAtUeFmKfHPOX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door remcon op 14-01-2024 13:18 ]
2 vraagjes:remcon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Ik heb ook een Tado systeem, maar dit werkt nog niet feilloos. Beneden heb ik vvw (zonder zoneregeling met Tado), boven 3 radiatoren met Tado knoppen er op. Het probleem is dat het beneden continu 20 graden wordt gehouden en boven continu 16 graden. Wanneer het beneden warm genoeg is, maar boven net te koud (15,9 ipv 16,0) dan geeft de Tado thermostaat via opentherm ineens de waarden 15,9 (actueel) en 16,0 (gewenst) door. Deze waarden worden ook gebruikt in de formules om de aanvoertemperatuur van het water te bepalen.
Heb je de thermoastaat wel bij instellingen op open therm staan? (D01) en aangesloten op de ketel als opentherm?
Bij parameters in de x-tend ook open therm?
Hier geen problemen.MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Naregeling werkt niet met een WP. Zie L/W topic. En je systeem waterzijdig inregelen door de flow te optimaliseren. Zie ook dat topic. Flow vloerverwarming omhoog, radaitoren naar beneden.
Hier een intergas kompakt 36/30 icm xtend en buffervat. Vvw en 5 radiatoren werken allen perfect op aanvraag van warmte met tado(indien nodig). Minimaal gas verbruik tot -5. Huis uit 1845( gerenoveerd in 1940)
Anders een case aanmaken bij tado, die kunnen dit oplossen voor je. Eerlijk is eerlijk, het heeft mij ook wel wat tijd gekost. Nu met de vorst afgelopen dagen zelfs nog aan het finetunen van de xtend.
Dat is extreem veel voor een WP. Probleem met hybride (eigenlijk de HR Ketelinstalateurs zijn het probleem) is dat in veel gevallen de WP niet is afgestemd op het warmteverlies van de woning en het afgiftesysteem. Daardoor lopen ze op hun max te draaien en dat veroorzaakt om de halverklap defrosts. Ergste van alles is dat dit ook stroom vreet.remcon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:08:
[...]
Is niet gek hoor. Hier in oktober gestart, maar de defrost zullen denk ik ook pas eind november begonnen zijn. Hier nu 887 defrosts, maar wel alleen cv wanneer nodig
[Afbeelding]
Ik verwarm al 4 jaar met L/L en heb alleen voor mijn woonkamer van 60m2 beneden een 4,2kW. Ik heb daar denk ik 10 defrosts gezien dit seizoen. Boven heb ik 2,5 hangen en op zolder 2. Ik zie zelden een defrost omdat mijn units nooit op hun tenen lopen.
Bereken hier https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening maar eens wat je nodig hebt bij temperatuur x buiten en dan kan je bepalen of 5kW voldoende is voor je woning en dan moet die 5 ook nog geleverd worden bij die temperatuur (specs van Intergas zeggen daar niets over). Als je nu dan ook nog niet met lage aanvoer kan stoken, lees bij dit weer 25/30 graden dan is het defrostfeest compleet.
Ik ga over op L/W maar dan wel met een op maat berekende unit die tot -10 5kW of 6 kan leveren. Ik wed dat de Xtend dit niet haalt en ben bang dat hij dit al niet doet bij 2 a 3 graden buiten.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 14-01-2024 15:28 ]
Geen probleem (het wordt warm) of dat het zuinig en optimaal loopt zijn 2 verschillende zaken. Ik schrik hier nogal van de verbruikscijfers aan stroom......en defrosts.haan101 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:59:
[...]
Hier geen problemen.
Hier een intergas kompakt 36/30 icm xtend en buffervat. Vvw en 5 radiatoren werken allen perfect op aanvraag van warmte met tado(indien nodig). Minimaal gas verbruik tot -5. Huis uit 1845( gerenoveerd in 1940)
Anders een case aanmaken bij tado, die kunnen dit oplossen voor je. Eerlijk is eerlijk, het heeft mij ook wel wat tijd gekost. Nu met de vorst afgelopen dagen zelfs nog aan het finetunen van de xtend.
Volkomen normaal, sterker nog: heel goed. Je ziet aan de cijfers dat de WP sinds installatie 86% van de warmtevraag heeft geleverd met een gemiddelde COP van 4,8. En dat terwijl die aan het begin van het stookseizoen is geinstalleerd. Over het hele jaar gaan de cijfers er zeer waarschijnlijk nog beter uitzien.remcon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:08:
[...]
Is niet gek hoor. Hier in oktober gestart, maar de defrost zullen denk ik ook pas eind november begonnen zijn. Hier nu 887 defrosts, maar wel alleen cv wanneer nodig
[Afbeelding]
Defrost gebeuren als ze moeten gebeuren en het aantal is totaal niet interessant, waar het om gaat is dat inclusief defrosts de pomp de specificaties over vermogen en COP haalt en dat is bij jou zeker het geval.
Ja Tado is ingesteld op OpenTherm en de xtend ook. Daarom zie je in de statistieken ook dat de temperaturen in 1 keer van 20 naar 16 klappen. En het lijkt inderdaad deels wel te werken, maar optimaal is het zeker niet omdat die gewenste aanvoertemperatuur ook heel erg gaat variëren.haan101 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:30:
[...]
2 vraagjes:
Heb je de thermoastaat wel bij instellingen op open therm staan? (D01) en aangesloten op de ketel als opentherm?
Bij parameters in de x-tend ook open therm?
Volgens de berekeningen zou een 5kw genoeg moeten zijn voor mijn woning. Dit betekent dan in de praktijk dat de xtend een paar dagen in het jaar op zijn tenen loopt en misschien iets gas moet bijschakelen, maar dat hij de rest van de tijd het allemaal makkelijk alleen aan kan. En dat vind ik acceptabel.MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:23:
[...]
Geen probleem (het wordt warm) of dat het zuinig en optimaal loopt zijn 2 verschillende zaken. Ik schrik hier nogal van de verbruikscijfers aan stroom......en defrosts.
Je geeft aan dat naregelen niet werkt met een wp. Dit werkt wel. Heeft meestal met een verkeerde instelling te maken.MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:23:
[...]
Geen probleem (het wordt warm) of dat het zuinig en optimaal loopt zijn 2 verschillende zaken. Ik schrik hier nogal van de verbruikscijfers aan stroom......en defrosts.
Mijn verbruik qua energie kan ik mee leven, dit is mij tevoren goed uitgerekend +17% ten opzichte van 2021 en 2022 zelfde periode sinds mijn installatie okt 2023. Gas daarentegen is op dit moment( sinds installatie okt 2023) 78% lager in dezelfde periode van de jaren 2021 en 2022.
Tuurlijk is er nog veel te doen aan deze xtend qua instellingen enz maar nu te zeggen dat zo schokkend is……….
Dat zeg ik niet....Dat zeggen alle gebruikers in L/W die een hoog verbruik hebben. Je zal met na regeling een continue schommelende stooklijn hebben met een variabele Delta T.....lees hoog verbruik. En dat zit niet in de instellingen van je WP maar in je gebruik van naregeling. Naregeling brengt simpelweg gezegd de regeling van je WP in de war.haan101 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:53:
[...]
Je geeft aan dat naregelen niet werkt met een wp. Dit werkt wel. Heeft meestal met een verkeerde instelling te maken.
Mijn verbruik qua energie kan ik mee leven, dit is mij tevoren goed uitgerekend +17% ten opzichte van 2021 en 2022 zelfde periode sinds mijn installatie okt 2023. Gas daarentegen is op dit moment( sinds installatie okt 2023) 78% lager in dezelfde periode van de jaren 2021 en 2022.
Tuurlijk is er nog veel te doen aan deze xtend qua instellingen enz maar nu te zeggen dat zo schokkend is……….
Dat kan je zo niet stellen want ik kan nergens vinden in de specs welk vermogen deze Wp heeft bij 5 graden, 0 graden, -5 graden. Installateur kon me er ook geen antwoord op geven. 5kW op een label wil helaas niet zeggen dat hij dat kan leveren onder koudere omstandigheden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Amber die levert ook niet wat het label zegt. Gelukkig voor de WP worden de winters alleen maar warmer. Helaas voor ons klimaat.remcon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Volgens de berekeningen zou een 5kw genoeg moeten zijn voor mijn woning. Dit betekent dan in de praktijk dat de xtend een paar dagen in het jaar op zijn tenen loopt en misschien iets gas moet bijschakelen, maar dat hij de rest van de tijd het allemaal makkelijk alleen aan kan. En dat vind ik acceptabel.
Er staan toch een paar getallen in tabellen 5.3.1 tm 5.3.3? Niet veel informatie maar toch wel iets wat hiermee te maken heeft?MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:40:
[...]
Dat kan je zo niet stellen want ik kan nergens vinden in de specs welk vermogen deze Wp heeft bij 5 graden, 0 graden, -5 graden. Installateur kon me er ook geen antwoord op geven. 5kW op een label wil helaas niet zeggen dat hij dat kan leveren onder koudere omstandigheden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Amber die levert ook niet wat het label zegt. Gelukkig voor de WP worden de winters alleen maar warmer. Helaas voor ons klimaat.
:strip_exif()/f/image/WphM6k0zWp7YFUD3HDatRIzI.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is nu (15-1-24, 17:30) buiten ongeveer 0C, binnen is het aangenaam 19,5C. De temperatuur van het aanvoerwater naar mijn radiatoren was de afgelopen 4 uur rond de 34C. Dus denk ik dat ik mij prima zou moeten kunnen redden met een hybride warmtepomp. En de Intergas Xtend lijkt mij zeer aantrekkelijk geprijsd.
Ik heb dus met interesse nagenoeg alles in dit forum/topic doorgelezen. MAAR (ja ik weet dat ik hier bij tweakers zit): hoeveel parameters zijn er wel niet instelbaar. Ik krijg het gevoel dat het er wel 200 kunnen zijn. Dat kan toch niet waar zijn?
Dus vraag: wat zijn de wezenlijk relevante parameters? En wat zijn de richtlijnen om deze in te stellen?
M.v.g.
Ik heb dus met interesse nagenoeg alles in dit forum/topic doorgelezen. MAAR (ja ik weet dat ik hier bij tweakers zit): hoeveel parameters zijn er wel niet instelbaar. Ik krijg het gevoel dat het er wel 200 kunnen zijn. Dat kan toch niet waar zijn?
Dus vraag: wat zijn de wezenlijk relevante parameters? En wat zijn de richtlijnen om deze in te stellen?
M.v.g.
Er zijn zoveel parameters omdat er zoveel variaties van woningen en verwarming zijn: grootte, energielabel, type en hoeveelheid radiatoren, vloerverwarming, CV-ketel, soort radiatorkranen etc.. Bij mij werkt de default prima maar voor anderen weer niet.
In dit topic staat vast wel een vergelijkbare situatie voor jouw woning. Zo niet, dan zouden de Nederlandse helpteksten in de handleiding je op weg kunnen helpen. En verder kun je inderdaad: tweaken naar de voor jou beste instellingen.
In dit topic staat vast wel een vergelijkbare situatie voor jouw woning. Zo niet, dan zouden de Nederlandse helpteksten in de handleiding je op weg kunnen helpen. En verder kun je inderdaad: tweaken naar de voor jou beste instellingen.
Bij eerste installatie is er ook een wizard beschikbaar die de meest voorkomende configuraties af denkt. Daarna kan je nog wat fine tunen als je wilt.tony381 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:42:
Het is nu (15-1-24, 17:30) buiten ongeveer 0C, binnen is het aangenaam 19,5C. De temperatuur van het aanvoerwater naar mijn radiatoren was de afgelopen 4 uur rond de 34C. Dus denk ik dat ik mij prima zou moeten kunnen redden met een hybride warmtepomp. En de Intergas Xtend lijkt mij zeer aantrekkelijk geprijsd.
M.v.g.
Als je gebruik maakt maakt van de 'basis' configuratie, dan is het plug and play voor wat betreft de instellingen, en hoef je alleen de maximum aanvoer temperatuur in te stellen en nog wat vragen zoals wel/geen vloerverwarming. Dit gaat via een 'wizard' in de Xtend.tony381 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:42:
M.v.g.
Een basis configuratie is:
- Xtend
- opentherm (Intergas) ketel
- comfort touch thermostaat.
Bij alles wat afwijkt moeten er wat zaken ingesteld worden:
- sommige opentherm ketels van andere merken.
- aan/uit thermostaat (aantal pulsen per uur etc, stooklijn).
- zone regelingen (weerafshankelijk regelen)
- aan/uit ketels (een relais uitgang toewijzen)
- externe waterpomp
- en nog veel meer...
Je kúnt alles instellen, als je wilt (en weet wat je doet 😀) Maar het hoeft niet.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Laat je niet gek maken door al die parameters.
En van afblijven ook, op een paar na misschien.
Er zijn nu eenmaal veel variabelen. En er komen er soms ook bij met een firmware update.
Dat doet Intergas op afstand en indien nodig passen ze soms ook parameters aan.
En ook niet teveel op dit forum lezen
Er zijn vast en zeker meer gebruikers die een Xtend hebben maar niet op dit forum lezen dan andersom.
In mijn ogen wordt er een heel groot ding gemaakt van ontdooien.
Als je je niet bewust bent van defrosts is het ook geen probleem.
Hieronder de huidige status hier.
Altijd prima op temperatuur, goeie COP etc.
Eén van de weinige parameters die ik heb aangepast is P103, onder deze buitentemperatuur wordt de wp geblokkeerd, oftewel de ketel neemt het over.
Default is dat -5C, ik heb dat op 0C gezet.
Sinds installatie heeft de ketel 4 a 5 dagen de verwarming voor zijn rekening genomen.
De wp heeft meer dan 85% van de benodigde kW geleverd.
Verder heb ik wat parameters beetje aangepast in de combinatie ketel wp.
Omdat van mij de ketel wel iets heter water mag maken als hij dan toch aan het werk moet.
Overigens heb ik 'm dat nog niet zien doen.
En van afblijven ook, op een paar na misschien.
Er zijn nu eenmaal veel variabelen. En er komen er soms ook bij met een firmware update.
Dat doet Intergas op afstand en indien nodig passen ze soms ook parameters aan.
En ook niet teveel op dit forum lezen
Er zijn vast en zeker meer gebruikers die een Xtend hebben maar niet op dit forum lezen dan andersom.
In mijn ogen wordt er een heel groot ding gemaakt van ontdooien.
Als je je niet bewust bent van defrosts is het ook geen probleem.
Hieronder de huidige status hier.
Altijd prima op temperatuur, goeie COP etc.
Eén van de weinige parameters die ik heb aangepast is P103, onder deze buitentemperatuur wordt de wp geblokkeerd, oftewel de ketel neemt het over.
Default is dat -5C, ik heb dat op 0C gezet.
Sinds installatie heeft de ketel 4 a 5 dagen de verwarming voor zijn rekening genomen.
De wp heeft meer dan 85% van de benodigde kW geleverd.
Verder heb ik wat parameters beetje aangepast in de combinatie ketel wp.
Omdat van mij de ketel wel iets heter water mag maken als hij dan toch aan het werk moet.
Overigens heb ik 'm dat nog niet zien doen.
/f/image/keJRrKS6EwCqGndFbpgdkTey.png?f=fotoalbum_large)
Bij de koudere dagen begin december zag ik hier redelijk wat klachten binnen stromen over geluidsproductie van de Xtend zodra deze harder moest werken. Bij de koude dagen begin januari zag ik geen berichten, zijn de problemen opgelost of is iedereen er ondertussen aan gewend?
@Weerz, zijn jouw klachten verholpen na het bezoek van de monteur?
@RxRxR Ik denk niet dat het echt klachten waren. Er is een handleiding warrin precies staat hoeveel decibel geluid er uit de Xtend komt, en dit zal echt wel kloppen. Het is meer even slikken van hoeveel geluid is 49 dB nu eigenlijk. Ik woon in een stil dorp, en ben de eerste in de straat met een warmtepomp. Ik kan hem 's nachts als ik 4 huizen verderop ga staan ook horen. Na 23 uur gaat de nachtstand aan en is het veel minder maar je hoort het wel. Als je dicht bij een snelweg woont (ik was eergisteren in Odijk en het eerste wat ik dacht is wat een herrie hoor je hier in dit dorp) dan zal het al heel anders zijn.RxRxR schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:56:
Bij de koudere dagen begin december zag ik hier redelijk wat klachten binnen stromen over geluidsproductie van de Xtend zodra deze harder moest werken. Bij de koude dagen begin januari zag ik geen berichten, zijn de problemen opgelost of is iedereen er ondertussen aan gewend?
Wel heb ik momenteel de Xtend ingesteld op economisch, de Xtend berekent wanneer gas goedkoper is om te gebruiken dan stroom. Met het weer van nu merk ik dat de COP ongeveer 2.5 is. Dit is voor het nachttarief nog net ok, maar voor het dagtarief helaas niet. De Xtend staat overdag dus niets te doen, en gaat 's nachts wel aan het werk maar in de stiltemodsus. In de zomer krijg ik weer een nieuw energiecontract en dan ga ik niet meer op zoek naar zo'n goedkoop mogelijke gaslevering maar meer naar de stroom kijken (wat ik nu relatief hoog heb).
Wij hoorden de buitenunit 's nachts wanneer we op bed lagen, het is dan doodstil binnen en buiten.
Dit wanneer de wp op max. vermogen draait.
Gemeten en bleek 40 dB, dat wat de documentatie zegt.
Vervolgens stille modus ingesteld, dit laat het dalen tot 35 dB, ook weer zoals in documentatie vermeld.
Dit was voldoende om het niet meer te horen.
Verder heb ik inmiddels ingesteld dat wp blokkeert onder 0C. De ketel neemt het dan over, deze is stiller.
De meeste kans op temperaturen onder 0C is 's nachts.
Oftewel, met een paar kleine aanpassingen is het geluid onder controle.
Dit wanneer de wp op max. vermogen draait.
Gemeten en bleek 40 dB, dat wat de documentatie zegt.
Vervolgens stille modus ingesteld, dit laat het dalen tot 35 dB, ook weer zoals in documentatie vermeld.
Dit was voldoende om het niet meer te horen.
Verder heb ik inmiddels ingesteld dat wp blokkeert onder 0C. De ketel neemt het dan over, deze is stiller.
De meeste kans op temperaturen onder 0C is 's nachts.
Oftewel, met een paar kleine aanpassingen is het geluid onder controle.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oZaRpO6t51UADtZmfa8WKtZn.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5K3ulZwxwEyuBLos1fTSVPzV.png?f=user_large)
Dank voor alle tips hier. Ik lees al enige tijd mee. Mijn ervaring met de Xtend sinds juni.
Hoekwoning 1965 met spouwmuur/dakisolatie/11radiatoren/Evohome/sfeergashaard.
Overwegingen WP:
• CV 15 jaar oud en wilde we al verplaatsen van 2e naar garage, dus nu alles in een keer.
• Aan de kust, dus minder vorstdagen, positief voor WP
• Veel thuis, dus constante temperatuur 24/7 geeft meer comfort dan iedere dag opstoken
• Test 50 graden met oude ketel was positief (radiatoren wel voorzien van fans)
Keuze:
• Xtend met een Xtreme 36 ketel en 25 liter buffervat. Buitenunit op houten dak garage naast woning
• Evohome op advies van installateur via Open Therm naar de WP
• Open Therm gateway geplaatst voor monitoring WP
• Eén van de drie radiatoren in de woonkamer (zithoek) open voor voldoende flow
• Stoken constant tussen 18 en 19 graden.
Ervaringen:
• Zeer positief over de verhoging van het comfort door 24/7 stoken waardoor ook muren warm zijn.
• Mijn partner mist wel het knopje om de verwarming ‘even hoger te zetten’ als ze het soms koud heeft. Het duurt na hoger zetten uren voordat het effect heeft, dus dat doen we meestal niet.
• De installatie kende in het begin van het stookseizoen veel start/stops. Boosdoener bleek een handdoekradiator met Evohome. Evohomeknop eraf gehaald, radiator waterzijdig ingeregeld en staat nu op naregeling. Aantal start/stops nu conform specs.
• (resonantie) geluid via garage dak was harder binnen dan verwacht, zeker te hard bij vol vermogen tijdens de vorst. Installateur heeft vorige week trillingsdempers geplaatst. Geluid is nu minimaal in huis. Geluid in de garage nog te hard bij vollast, maar daar zijn we weinig, dus geen probleem. Als dit boven mijn slaapkamer zat was ik nog niet tevreden. Maar dan mogelijk nachtverlaging toegepast.
• Parameter aangepast dat WP boven 5 graden alleen werkt i.p.v. boven 15 graden. Verder standaard instellingen. Instelling op Economisch.
• Waterzijdig inregelen zelf gedaan met voetventielen, maar dat is nog niet optimaal. Delta is 5 graden.
• Besparing gas 2023 t.o.v. 2020/2021 (2022 niet representatief door energiecrisis) van 2000 m3 naar 800 m3 in 2023. Extra verbruik warmtepomp ca 800 Kwh. En dit dus met de inzet van een half jaar WP. Ik verwacht in 2024 onder de 500 m3 te komen. Mogelijk dat het minder stoken van de sfeergashaard ook meehelpt.
Samenvatting is dat ik erg positief ben over de comfortverhoging i.c.m. met de besparing. Het geluid was (binnen) bij vollast te hard, maar nu goed met de dempers. Ik deel de opvatting hier dat het inregelen van de installatie en de nazorg een must is voor een optimale werking.
Overwegingen WP:
• CV 15 jaar oud en wilde we al verplaatsen van 2e naar garage, dus nu alles in een keer.
• Veel thuis, dus constante temperatuur 24/7 geeft meer comfort dan iedere dag opstoken
Keuze:
• Xtend met een Xtreme 36 ketel en 25 liter buffervat. Buitenunit op houten dak garage naast woning
Ervaringen:
• Zeer positief over de verhoging van het comfort door 24/7 stoken waardoor ook muren warm zijn.
• Mijn partner mist wel het knopje om de verwarming ‘even hoger te zetten’ als ze het soms koud heeft. Het duurt na hoger zetten uren voordat het effect heeft, dus dat doen we meestal niet.
• De installatie kende in het begin van het stookseizoen veel start/stops. Boosdoener bleek een handdoekradiator met Evohome. Evohomeknop eraf gehaald, radiator waterzijdig ingeregeld en staat nu op naregeling. Aantal start/stops nu conform specs.
• (resonantie) geluid via garage dak was harder binnen dan verwacht, zeker te hard bij vol vermogen tijdens de vorst. Installateur heeft vorige week trillingsdempers geplaatst. Geluid is nu minimaal in huis. Geluid in de garage nog te hard bij vollast, maar daar zijn we weinig, dus geen probleem. Als dit boven mijn slaapkamer zat was ik nog niet tevreden. Maar dan mogelijk nachtverlaging toegepast.
• Parameter aangepast dat WP boven 5 graden alleen werkt i.p.v. boven 15 graden. Verder standaard instellingen. Instelling op Economisch.
• Waterzijdig inregelen zelf gedaan met voetventielen, maar dat is nog niet optimaal. Delta is 5 graden.
• Besparing gas 2023 t.o.v. 2020/2021 (2022 niet representatief door energiecrisis) van 2000 m3 naar 800 m3 in 2023. Extra verbruik warmtepomp ca 800 Kwh. En dit dus met de inzet van een half jaar WP. Ik verwacht in 2024 onder de 500 m3 te komen. Mogelijk dat het minder stoken van de sfeergashaard ook meehelpt.
Samenvatting is dat ik erg positief ben over de comfortverhoging i.c.m. met de besparing. Het geluid was (binnen) bij vollast te hard, maar nu goed met de dempers. Ik deel de opvatting hier dat het inregelen van de installatie en de nazorg een must is voor een optimale werking.
@Anjos, welke dempers zijn er nu bij jullie geplaatst? Onze wp staat op houten dak van schuur/carport, op van die grijze (volgens mij standaard) blokken. Zelf had ik daar nog twee betonranden onder gelegd, desondanks resonantiegeluid bij hoog toerental (niet in huis zelf gelukkig). Ik zou wel willen kijken of ik daarin nog iets kan verbeteren.
Helaas niet, 1 februari komen ze de buitenunit verhuizen naar de zijkant van het huis.RxRxR schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:56:
Als we dan last hebben, dan zijn alleen wij het. Erg jammer en neemt kosten met zich mee, maar dan kan die wel full force draaien. Ben benieuwd als het er hangt.
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Ik heb helaas geen merk of type en kan op dit moment even moeilijk op het dak komen. Mocht dat lukken, zal ik het hier delen. Ik begreep wel dat de keuze van de dempers afhankelijk is van het gewicht van de unit.miepet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:12:
@Anjos, welke dempers zijn er nu bij jullie geplaatst? Onze wp staat op houten dak van schuur/carport, op van die grijze (volgens mij standaard) blokken. Zelf had ik daar nog twee betonranden onder gelegd, desondanks resonantiegeluid bij hoog toerental (niet in huis zelf gelukkig). Ik zou wel willen kijken of ik daarin nog iets kan verbeteren.
Zijn die trillingsdempers tussen de Big Foot blokken en de warmtepomp geplaatst?Anjos schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:35:
Dank voor alle tips hier. Ik lees al enige tijd mee. Mijn ervaring met de Xtend sinds juni.
Overwegingen WP:
Keuze:
Ervaringen:
Ik heb een vraag over mijn xtend hybride warmtepomp.
Hij geeft aan als storing n032 ontdooi cyclus time-out als ik hem reset komt hij naar een paar dagen later weer. En ook geeft hij vaak notify_code.n073 aan .
Wat kan ik hier aan doen.
Hij geeft aan als storing n032 ontdooi cyclus time-out als ik hem reset komt hij naar een paar dagen later weer. En ook geeft hij vaak notify_code.n073 aan .
De melding n032 lijkt alsof hij de buitenunit niet snel genoeg kan ontdooien.Koranne schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:27:
1) Wat zijn je instellingen van P130 en P131 ?
2) Heb je een buffervat er tussen zitten? Dit helpt om sneller te kunnen ontdooien (hoofdstuk 8.1)
3) Ik heb al eens gelezen dat soms de temperatuursensor op de achterkant van de buitenunit wel eens is vastgevroren. Kijk daar ook eens naar.
Melding n073 zie ik in mijn handleiding niet staan
Installateur bellen. Kan zijn dat er een klein lekje in zit waardoor er te weinig koudemiddel in zit. Hoe lang draait hij al en heb je deze problemen eerder gehad?Koranne schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:27:
Rechtsboven op het hamburger menu klikken.Hendrike schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:38:
Ik wil mijn instellingen van de xtend bekijken maar ik zie maar 1 scherm als ik inlog
Hoe kom ik bij de rest
Het is al een berichtje van even geleden, maar @Chielp zou je mij kunnen helpen dit ook voor elkaar te krijgen?Chielp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:01:
[...]
Jahoor dat kan. Ik gebruik een Pi op deze manier als port forwarder (Ik kan vanuit mijn thuis netwerk de Xtend bereiken) en ik haal de informatie die ik in Domoticz wil tonen uit de statuspagina. Dit doe ik met een service die ik geschreven heb in C. Deze service leest de json (op dezelfde manier als Thomasvt doet) en pushed de velden die ik wil zien via MQTT naar Domoticz. Ik heb voor MQTT->Domoticz gekozen zodat ik hopelijk weinig werk heb mocht de Xtend MQTT gaan ondersteunen.
Als het vanuit de RPI via MQTT naar buiten komt dan zou Home Assistant daar ook goed mee overweg moeten kunnen.
remcon schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:30:
[...]
Zijn die trillingsdempers tussen de Big Foot blokken en de warmtepomp geplaatst?
:strip_exif()/f/image/28D6OpWqR8kh9qNfGoSNU19t.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de sticker van de veer staat 15kg.
[ Voor 3% gewijzigd door Anjos op 19-01-2024 16:45 ]
Deze hebben ze bij warmteservice in het assortiment.
Heeft het goed geholpen?
En de veren aan de rechterkant ? Er zit een heel groot verschil in gewicht tussen de linker- en rechterkant.Anjos schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:42:
[...]
[Afbeelding]
Op de sticker van de veer staat 15kg.
Het lijkt op de foto of er ook rubber tussen de ringen van de veer zitten rechts?
Zijn die veren ook te gebruiken bij een wandbeugel versie?
Ze komen hier 1 feb de warmtepomp verhuizen.
Zag dit op een paar sites, maar helaas is onze wandbeugel met M10.
Plugdemper
Zijn die veren ook te gebruiken bij een wandbeugel versie?
Ze komen hier 1 feb de warmtepomp verhuizen.
Zag dit op een paar sites, maar helaas is onze wandbeugel met M10.

Plugdemper
[ Voor 73% gewijzigd door Weerz op 19-01-2024 16:57 ]
Wij plaatsen links 15kg veren en rechts 25kg dat is dan voor airco of hybride buiten delen
Om te voorkomen dat die loodzware rechterkant inzakt ?Weerz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:53:
Het lijkt op de foto of er ook rubber tussen de ringen van de veer zitten rechts?