Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 10 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 12:17
remcon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:46:
[...]

Deze hebben ze bij warmteservice in het assortiment.
Heeft het goed geholpen?
Ja, het heeft geholpen zodat ik in huis bijna geen geluid meer hoor. (de unit staat op het garagedak). In de garage vind ik het geluid bij vollast nog te veel. Maar omdat ik daar niet ben, stoort het me niet. Als de warmtepomp op een dakkapel staat o.i.d. dan kan dat anders zijn.
Hiernaast zag ik nu idd (was nog niet eerder op het dak geweest) dat ze er zwarte rubbers aan één kant tussen gestoken hebben. Ik ga nog bellen waarvoor dat is. mogelijk dat de unit anders te veel ging wiebelen. De unit is (volgens het type plaatje op de pomp) 43kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 12:17
Byorn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:53:
Wij plaatsen links 15kg veren en rechts 25kg dat is dan voor airco of hybride buiten delen
Dank voor de tip. Het zou zo maar kunnen dat de rechterkant zwaarder is en daardoor teveel inzakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-09 14:30
Ik vind het persoonlijk wel lastig om te zeggen wat veel of weinig geluid is.
De buitenunit staat bij ons op het bijkeukendak. In huis kan ik hem nauwelijks horen. Wel iets een trilling. Maar als ik buiten sta dan hoor ik duidelijk de compressor. Meer dan de ventilator en de wind.

Mijn buurman heeft een all electric Daikin. Daar hoor je eigenlijk alleen de ventilator van. Die is soms wel behoorlijk aan het werk, dus dat is ook best wel wat geluid. Alleen is dat een heel ander geluid, gewoon ventilator en wind. De compressor heb ik daar nog nooit gehoord. Deze buitenunit staat op de grond in de tuin.

[ Voor 3% gewijzigd door remcon op 19-01-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 23:26
Koranne schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:27:
Ik heb een vraag over mijn xtend hybride warmtepomp.
Hij geeft aan als storing n032 ontdooi cyclus time-out als ik hem reset komt hij naar een paar dagen later weer. En ook geeft hij vaak notify_code.n073 aan .
Wat kan ik hier aan doen.
Wellicht heb je al contact gehad met de installateur. N073 staat nog niet in de handleiding. Maar het betekend dat dat de ontdooifasen te lang duren. In mijn geval kwam dit door te weinig koudemiddel en heb de wp uitgezet.

Even een kopie van wat ik kreeg:
het betekend dat de defrost (meerdere keren) is mislukt (te weinig vermogen en daardoor langer dan 10 minuten bezig). Als onderliggende fout werd een lage vlieistof temperatuur gemeten, en dat is weer een gevolg van koudemiddel tekort.

[ Voor 19% gewijzigd door VySio op 19-01-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-04-2024
Na 2,5 maand modderen en lang dubben toch een post op het forum, want ik ben ten einde raad. Deze zomer is, na veel twijfel, leeswerk en studie, uiteindelijk besloten om toch een wp aan te schaffen. De geadviseerde Xtend5 is begin november geplaatst en vanaf het begin was het drama:

- de dag na installatie zakt de temperatuur weg tot onder de 18 graden (bij een constante vraag van 19 graden), ketel sloeg niet aan, pomp draaide wel en radiator werd ook niet warm. Na 3 keer bellen en 4 keer mailen is de monteur (van een bekend landelijk installatiebureau) langs geweest en heeft de toegang naar de vloerverwarming opengedraaid (had zijn collega "vergeten" weer open te zetten);

- ook daarna komt de temperatuur niet op de gevraagde 19 graden (lijkt me toch niet overdreven hoog) en treedt er zelfs lekkage op aan het kraantje onder de ketel. Service desk: "Kunt u zelf even een baco pakken en deze aandraaien?". Na nog meer bellen, nog meer mailen en het dreigen met juridische stappen is uiteindelijk de monteur nog een keer geweest en heeft enkele instellingen aangepast, maar tevergeefs;

- nu wordt er zwaarder geschut in stelling gebracht, want het installatiebedrijf weet het ook niet meer en wordt Intergas zelf inzet. Monteur komt na 2 weken langs (ziekte, druk, vakanties) en zet de installatie over op vloerverwarming (had de eerst monteur dit niet al moeten doen?)

- nu lijkt de temperatuur netjes op 19 graden te blijven, maar op sommige dagen (ik kan hier geen lijn in ontdekken) zakt deze tot 18,3-18,5 omdat de CV niet/te laat aanslaat;

- soms verwarmt de pomp door tot 19,3-19,6 graden, terwijl deze standaard en permanent op 19 graden staat ingesteld;

- bovendien heb ik de indruk dat de installatie veel te veel stroom vreet (draait 18-20 uur per dag en verbruikt 15-20 kWh per dag), maar ik eigenlijk het geen referentiemateriaal om dit te beoordelen. Extern advies (oa van mijn eigen energieleverancier) geeft aan dat vergelijkbare huishoudens beduidend minder verbruiken;

- inmiddels twee keer een betalingsherinnering gehad, maar uiteraard wordt er niets betaald tot de installatie 100% functioneert;

- daarnaast lees ik overal dat de installatie gefinetuned moet worden, maar ik heb geen idee hoe en wie.

Ik sta op het punt om het installatiebedrijf te bellen om de hele boel hier te komen ophalen en alles weer netjes dicht te maken. Ben er helemaal klaar mee onderhand. Kan iemand mij helpen?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Joene schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:38:

- soms verwarmt de pomp door tot 19,3-19,6 graden, terwijl deze standaard en permanent op 19 graden staat ingesteld;
Vervelende situatie Joene. Heel herkenbaar, ik heb ook enorm veel gezeur metr mijn installateur en veel stress van gehad.

Hier zijn vast mensen die je op weg kunnen helpen. Geef even aan hoe je verwarming thuis er uitziet. Vloerverwarming (m²) en aantal radiatoren. Welke cv ketel en welke thermostaat gebruik je? En wat was je oude gasverbruik. Met onder andere deze info kan de xtend misschien afgesteld worden.

Dat hij trouwens doorverwarmt klopt wel, omdat hij dus meestal de warmte die hij wil niet haalt. Bovendien gaat een warmtepomp met lage temperaturen niet uit totdat het te koud wordt dat de ketel het volledig overneemt.
- bovendien heb ik de indruk dat de installatie veel te veel stroom vreet (draait 18-20 uur per dag en verbruikt 15-20 kWh per dag), maar ik eigenlijk het geen referentiemateriaal om dit te beoordelen. Extern advies (oa van mijn eigen energieleverancier) geeft aan dat vergelijkbare huishoudens beduidend minder verbruiken;
15 tot 20 kw per dag hoeft niet veel te zijn. Met de huidige temperaturen staat dit gelijk aan ongeveer grofweg 6tot 10 kuub gas.

Een hoger stroomverbruik dan andere huishoudens is ook niet raar, als je gas dan in ieder geval maar lager is.
- inmiddels twee keer een betalingsherinnering gehad, maar uiteraard wordt er niets betaald tot de installatie 100% functioneert;
Pas wel op met niet betalen. Haal juridisch advies of stuur in ieder geval een in gebrekestelling. Je staat niet sterk als het echt een zaak wordt namelijk. Zij hebben namelijk bewijs dat jij je niet aan de overeenkomst houdt en kunnen daarom een incassobureau inschakelen. Maar jij hebt geen bewijs dat zij zich niet aan de overeenkomst houden. In een vergevorderd stadium kan alleen een onafhankelijke 3e partij dit doen. Stap 1 hiervoor is een ingebrekestelling met een ultimatum stellen.

Maar hopelijk is het alleen een kwestie van de warmtepomp afstellen.

[ Voor 12% gewijzigd door VySio op 20-01-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-04-2024
Dank voor je bericht en het medeleven. Ik heb inmiddels contact met een medewerker van Intergas via dit forum en ga eerst dat pad bewandelen. Ingebrekestelling gaat vandaag de deur uit. Ik ga er van uit dat het idd een kwestie is van finetunen, maar met 200 instellingen op de Xtend ga ik hier echt niet zelf aan beginnen. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 23:03
Voor de mensen met een Tado-thermostaat: geef het door aan de support afdeling van Tado dat je een Intergas Xtend hebt en graag 'wat aanpassingen' zou willen hebben voor dit apparaat. Ik wist niet beter totdat ik de grafieken zag. De eerste 2 dagen werd er kennelijk wat data verzameld, die 2e dag werd de temperatuur al gelijkmatiger en de 3e dag.... zie grafieken! Grafieken zijn via Homeassistant i.c.m. Xtend-bridge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI9RBR0FjafK6Y1aAxdwmAex2iE=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/14GIAVwJxOD5D87wqrlW8A8h.gif?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubKr7FSkCNsuyL8pJAcb_Nwy_qg=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eWuBcpQQUvBulODO4vDknTU0.gif?f=fotoalbum_medium

[ Voor 13% gewijzigd door RuudMb op 21-01-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
RuudMb schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:39:
Voor de mensen met een Tado-thermostaat: geef het door aan de support afdeling van Tado dat je een Intergas Xtend hebt en graag 'wat aanpassingen' zou willen hebben voor dit apparaat. Ik wist niet beter totdat ik de grafieken zag. De eerste 2 dagen werd er kennelijk wat data verzameld, die 2e dag werd de temperatuur al gelijkmatiger en de 3e dag.... zie grafieken! Grafieken zijn via Homeassistant i.c.m. Xtend-bridge

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uhm, in de tweede grafiek heb je spikes zitten die ruim boven 10000kW komen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Ik neem aan dat dit komt omdat de CV-ketel bijschakelt, ook dat zie ik terug op weer een andere grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:34
remcon schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:11:
Uhm, in de tweede grafiek heb je spikes zitten die ruim boven 10000kW komen??
Watt, niet Kilowatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:03
Dan is pieken van 4000/5000 W ook veel. zit vaak aan max 1200 W.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Klopt ook weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Krissiejj schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Dan is pieken van 4000/5000 W ook veel. zit vaak aan max 1200 W.
Thermalnpower zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Wat het is... het staat allemaal in de grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:43
RuudMb schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat je daar aan de linkerkant van de grafiek ziet zijn defrosts, dat heeft niets met de Tado te maken. Je ziet ook dat het opgewekte vermogen soms even negatief is, defrosts dus.

De Xtend is daar per vandaag mee gestopt want veel drogere lucht en warmer.

Kun je ook een grafiekje produceren van de verdampertemperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Lecenten schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Wat je daar aan de linkerkant van de grafiek ziet zijn defrosts, dat heeft niets met de Tado te maken. Je ziet ook dat het opgewekte vermogen soms even negatief is, defrosts dus.

De Xtend is daar per vandaag mee gestopt want veel drogere lucht en warmer.

Kun je ook een grafiekje produceren van de verdampertemperatuur ?
Lijkt me ook sterk dat dit door Tado komt. Ik heb zelf ook veel Tado knoppen en een ruimtethermostaat, die heb ik nog nooit iets zien leren. Weliswaar in combinatie met gewone ketel. Ding vraagt iedere dag gewoon 60 graden watertemperatuur, om vervolgens een enorme overshoot te veroorzaken. Je zou denken dat als die iets van intelligent zou hebben die dat na een week wel door zou hebben.
Nu met de ketel begrenst op 40 graden gaat het wel beter, maar dat is niet dankzij Tado.

Ik denk dat je met een Intergas thermostaat misschien wel betere resultaten zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Wat mij opvalt is dat de runs langer zijn. Tot nu toe had ik altijd maar ca. 45 minuten en dan stopte het even. Dat is nu voor het eerst niet zo en dat zie ik ook terug in het elektriciteitsverbruik. Ik monitor mijn slimme meter best wel vaak en kon dat vanochtend voor het eerst terugzien.

Bedoel je dat die lange run dan toeval is vanwege droge lucht? Blij met een dode mus? Zo ervaar ik mijn 'temperatuur-beleving' in de woning niet zo - sinds die aanpassing.
Ik kan een aantal dingen uitlezen maar kan niet echt een verdampertemperatuur terugvinden. Heb je daar een andere (Engelse) term voor?

Enfin, het doel van mijn post was om de mensen duidelijk te maken dat er andere settings van de Tado mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
RuudMb schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:01:
Wat mij opvalt is dat de runs langer zijn. Tot nu toe had ik altijd maar ca. 45 minuten en dan stopte het even. Dat is nu voor het eerst niet zo en dat zie ik ook terug in het elektriciteitsverbruik. Ik monitor mijn slimme meter best wel vaak en kon dat vanochtend voor het eerst terugzien.

Bedoel je dat die lange run dan toeval is vanwege droge lucht? Blij met een dode mus? Zo ervaar ik mijn 'temperatuur-beleving' in de woning niet zo - sinds die aanpassing.
Ik kan een aantal dingen uitlezen maar kan niet echt een verdampertemperatuur terugvinden. Heb je daar een andere (Engelse) term voor?

Enfin, het doel van mijn post was om de mensen duidelijk te maken dat er andere settings van de Tado mogelijk zijn.
Verdamper temperatuur heet coil temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMb
ErnstvV schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:03:
[...] Verdamper temperatuur heet coil temperatuur
Gevonden: "status_5_coiltemperature", maar die heb ik nog niet gekoppeld of uitgelezen. Dus kan dat niet over vanochtend produceren. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
RuudMb schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:01:

Je bedoelt dat je zelf iets hebt aangepast en je denkt dat daarom het vermogen van de Xtend niet meer zo op en neer gaat ?

Al sinds ongeveer 5 januari is de gemiddelde dagtemperatuur onder de 5 graden en dan kan de Xtend bevriezen. De Xtend bevriest als de temperatuur van de verdamper onder het nulpunt komt en ook onder het dauwpunt. Hoe vochtiger, des te hoger het dauwpunt. En vannacht kwam er eerst drogere lucht het land binnen en daarna ging de temperatuur omhoog. Die op en neer bewegingen van het vermogen door de defrosts zul je na vandaag voorlopig niet meer zien.

Maar zelfs dan zie je niet altijd ononderbroken runs. Als het warmer wordt en de warmtevraag kleiner is dan het minimumvermogen van de Xtend, dan zal deze aan/uit gaan. En als de kamertemperatuur een overshoot heeft gaat de Xtend ook uit. Het is best mogelijk dat de Tado dat minder goed doet, ik heb er geen ervaring mee. De Comfort Touch doet dat wel heel goed, die meet temperatuurveranderingen tot op 0,01 graad. Maar zelfs dat betekent niet dat de Xtend op constant vermogen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Nee, ik bedoelde met 'die aanpassing', de aanpassing van Tado. Maar misschien heb ik wel te vroeg gejuicht als ik de theorie van jullie zo teruglees.

Pfff, ik blijf het maar moeilijk vinden al die variabelen. En dan bedoel ik niet alleen alle variabelen van de Xtend maar ook die externe variabelen zoals het weer etc. Tado vertelde mij dat het een paar dagen kon duren voordat de thermostaat zich kon aanpassen aan de nieuwe situatie (met de Xtend). Ik wacht nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:05
Is het een idee om een overzicht te maken met settings die men heeft ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 22:18
Denk dat dit wel kan helpen, welke instelling doet wat...
Merk dat de handleiding met alle nummers van de Xtend helpt, maar bij sommige heb ik nog steeds vraagtekens in wat het nou precies doet en/of wat voor het effect het kan creëren in uitleg dat ik mis.

Met alle kennis hier denk ik dat we een completer beeld kunnen maken en zo anderen(incl mij :+ ) helpen.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Weerz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:00:
Denk dat dit wel kan helpen, welke instelling doet wat...
Merk dat de handleiding met alle nummers van de Xtend helpt, maar bij sommige heb ik nog steeds vraagtekens in wat het nou precies doet en/of wat voor het effect het kan creëren in uitleg dat ik mis.

Met alle kennis hier denk ik dat we een completer beeld kunnen maken en zo anderen(incl mij :+ ) helpen.
Er zitten ook een heel aantal instellingen in die helemaal niks doen wanneer je een keuze hebt gemaakt tussen opentherm of aan/uit thermostaat. In de handleiding staat natuurlijk alles, maar daar kan al veel niet van toepassing door een allereerste keuze tussen opentherm of aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berend2704
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-01-2024
Hallo

Heeft er iemand een intergas xtend op een schuin dak van 30°-45° laten plaatsen?
Zo ja, welk type warmtepompbehuizing zit er om heen?
De https://www.ubbink.com/nl...ompbehuizing-30-55%C2%B0/

Past niet.
Hoor graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
Berend2704 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:34:
Hallo

Heeft er iemand een intergas xtend op een schuin dak van 30°-45° laten plaatsen?
Zo ja, welk type warmtepompbehuizing zit er om heen?
De https://www.ubbink.com/nl...ompbehuizing-30-55%C2%B0/

Past niet.
Hoor graag
Waarom moet daar zo'n behuizing omheen.
Ook moet precies je dakhoek kloppen, anders staat deze behuizing voor of achterover hellend op je dak.

Kan dit niet eenvoudiger met een montagesysteem voor zonnepanelen? Samen met van de vierkante constructieprofielen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIDAWPlKOuumrEBK2z6rXzYCvJU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pMMh8awqlkqE4e8MNgIim4PM.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Berend2704 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:34:
Niet, maar ik zou er heel goed over nadenken voordat je dat gaat doen. Installatie zal sowieso duizenden euro's duurder worden, je hebt die behuizing nodig, de buitenunit zal gehesen moeten worden, hoogwerker nodig, installatie kost veel meer tijd, enz. Terugverdientijd zal flink oplopen, ik vraag me af of dat ooit uit kan.

Dan heb je nog het probleem dat trillingen doorgegeven worden aan de dakconstructie en hoe ga je dat doen met onderhoud en reparatie ? Het is al moeilijk genoeg om een monteur te vinden, denk je dat je iemand kan vinden die met vorst/regen/wind het dak op gaat ?

Ervaringen warmtepomp buitenunit op schuin dak
Onderhoud warmtepomp op schuin dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
remcon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:24:
@Thomasvt
Ik ben misschien van plan een Raspberry Pi te gaan gebruiken om Home Assistant te gaan draaien. Zou je ook de WLAN van de Raspberry kunnen laten verbinden met de Xtend en dan via die weg de data uit de XTend krijgen? Dan heb ik geen 2 stuks ESP8266 nodig
@Thomasvt
Waar heb je de esp8266 bordjes besteld?
Ik zag dat er een aantal verschillende soorten zijn, welke moet ik hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Je hebt altijd wel twee bordjes nodig, eentje om een wifi verbinding te maken naar de Xtend en eentje om de data je eigen wifinetwerk op te sturen. Meestal maakt het type boardje niet uit. Ik zou overigens voor een ESP32 gaan.
Die zijn meestal niet veel duurder maar wel een stuk nieuwer. Als Intergas dan de wifi verbinding open stelt kan je nog andere leuke dingen doen met je boardjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
ErnstvV schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:35:
Je hebt altijd wel twee bordjes nodig, eentje om een wifi verbinding te maken naar de Xtend en eentje om de data je eigen wifinetwerk op te sturen. Meestal maakt het type boardje niet uit. Ik zou overigens voor een ESP32 gaan.
Die zijn meestal niet veel duurder maar wel een stuk nieuwer. Als Intergas dan de wifi verbinding open stelt kan je nog andere leuke dingen doen met je boardjes.
ik bestel wel twee van beide :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 23:04
Vgm het hele forum weer doorgelezen maar vind nergens iets over kosten.

Ik heb recentelijk een offerte aangevraagd voor het plaatsen van een Xtend naast mijn Vaillant ecotec, bij een installateur die Intergas ketels en ook de Xtend levert. Ik ben door hem gebeld, en kreeg een goede indruk van de persoon die ik aan de lijn had; hij leek me te weten waar hij het over had.
Maar: hij raadde het me af, en had het over kosten van 8000€. Huh?

Mijn situatie: Alleen CV met HR-ketel. 13 radiatoren in huis. 6 voorzien van fans (eigenbouw). Wanneer de kamer op temperatuur is (19,5) ligt de aanvoertemperatuur op een 200x60cm T22 in mijn woonkamer rond de 35C (bij de ketel 38C) , en de retour rond 29C. Dit bij -2C. Leken me temperaturen die met een warmtepomp prima haalbaar zijn. Op 8-1-24 was het gasverbruik over 2 uur bij -2C ongeveer 1,5 kuub. Ofwel 1,5x8=12 kWh. Dus 6kW gemiddeld. OK moet de ketel bijspringen maar toen was het ook flink koud.
Gasverbruik 2023 was 1600 kuub. Dus 1300-1400 voor verwarming. Met hybride pomp (bespaar tot wel 70%!) zou dus 910-980 (neem aan 950) kuub aan besparing haalbaar moeten zijn. 1 kuub gas (8 kWh) 1,40, 1kWh stroom 0,3€. Met COP van 4 bespaar ik 0,8€ per kuub. ofwel ca 950*0,8= 760€. Leek me wel aardig. Maar ja, bij kosten van 8000€ is dat wel meer dan tien jaar terugverdientijd. Dan snap ik dat advies wel.

Maar vanwaar dat bedrag van 8000€? Zag op FB in de Xtend gebruikersgroep dat een Xtend 3700€ ex BTW kost. Dus via een installateur betaal ik daar 1,21*3700 ~4500€ voor.
Ik heb bij mij in de buurt gezien dat plaatsen van een pomp meestal met twee man binnen een dag gedaan is. Maar goed: houd het ruim aan, dus 2 dagen. 32 manuur à 60€. Houd 2000€ aan. Dan bedragen de kosten dus 4500+2000=6500€, en ben ik met subsidie voor 6500-2400=4100€ klaar. Dat is wel different cake dan 8k€!

Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Maar vanwaar dat bedrag van 8000€? Zag op FB in de Xtend gebruikersgroep dat een Xtend 3700€ ex BTW kost. Dus via een installateur betaal ik daar 1,21*3700 ~4500€ voor.
een installateur heeft daar zelf natuurlijk ook nog wel wat marge over 15% tot 20%.
Ook misschien nog een buffervat, wat leidingwerk en een magneetfilter.

Bij mij moest alles bij in een ruime cv-kast worden geplaatst. Daar waren ze toch wel anderhalve tot 2 dagen mee bezig. Het zit bijna nooit op een handige plek waar veel ruimte is.
Ik had een verbruik van 1100 kuub en kan het er nu met de XTend goed warm mee houden. Op de paar hele koude dagen onder -5 schakelde hij geheel over naar de cv-ketel.

Ik ga er vanuit dat van de €8000 ook de subsidie nog af gaat?
Totaalkosten bij mij was ook €8000 waar de subsidie nog van af gaat, en dan laat je het dus allemaal doen

[ Voor 6% gewijzigd door remcon op 25-01-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:12
tony381 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:18:

Zag op FB in de Xtend gebruikersgroep dat een Xtend 3700€ ex BTW kost.

Graag jullie mening.
Voor dat geld heb je hem ongeveer INCLUSIEF btw en inclusief aansluitpakket + thermostaat + gateway.

https://www.technim.nl/ve...mtepomp-5kw-complete-set/

3500 euro dus.
Koelleidingen komen daar nog bij, laat voor het gemak zeggen 200.
Zelf (of je handige maat) installeren en Rudy Snel van snelaircos.nl bellen voor het inbedrijfstellen. Leidingen langer dan 7m? Dan vult hij je systeem bij. Hele kostenplaatje voor hem is dan net geen 500. Hij geeft je een factuur waar ook 'installeren' op staat zodat jij je subsidie krijgt, wel 2400 euro.
Misschien heb je ook geld uitgegeven aan een ditje en datje bij de installatie, pakweg 200.

Eindstand: na teruggaaf subsidie heb jij 2000 euro uitgegeven aan je Xtend.

[ Voor 17% gewijzigd door DaanTriple7 op 25-01-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
@remcon ja van die 8K gaat de subsidie idd nog af. Kom je op 5600.Nog steeds fors meer dan 4100€. Wat was jij kwijt?
@DaanTriple7 tx voor de tip. Zal er eens over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
tony381 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:20:
@remcon ja van die 8K gaat de subsidie idd nog af. Kom je op 5600.Nog steeds fors meer dan 4100€. Wat was jij kwijt?
@DaanTriple7 tx voor de tip. Zal er eens over denken.
Totaal dus €5600.
Maar dan wel alles laten doen door een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
remcon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Totaal dus €5600.
Maar dan wel alles laten doen door een installateur.
Dat zegt alleen niet alles.
Een installateur kan ook het ventiel op de binnenunit vergeten te verwijderen, en klapt daar gewoon de koelleiding op.
Een installateur kan ook een ketel beugel waterpas aan de muur hangen, niet doorhebben dat deze is verzakt nadat hij de ketel eraan heeft gehangen, en vervolgens al het leidingwerk pas maakt op een scheef hangende ketel.
Als je niet twee linker handen hebt, wel weet hoe youtube werkt en hier en daar speciaal gereedschap leent/koopt/huurt kun je eigenlijk alles zelf.
Weet ook dat airco's en warmtepompen nog geen vaste prik is voor de meeste installateurs. De kans is dus groot dat ze het ook voor het eerst doen wanneer ze bij jou langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
DaanTriple7 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Dat zegt alleen niet alles.
Een installateur kan ook het ventiel op de binnenunit vergeten te verwijderen, en klapt daar gewoon de koelleiding op.
Een installateur kan ook een ketel beugel waterpas aan de muur hangen, niet doorhebben dat deze is verzakt nadat hij de ketel eraan heeft gehangen, en vervolgens al het leidingwerk pas maakt op een scheef hangende ketel.
Als je niet twee linker handen hebt, wel weet hoe youtube werkt en hier en daar speciaal gereedschap leent/koopt/huurt kun je eigenlijk alles zelf.
Weet ook dat airco's en warmtepompen nog geen vaste prik is voor de meeste installateurs. De kans is dus groot dat ze het ook voor het eerst doen wanneer ze bij jou langskomen.
Oh maar dat weet ik ook wel. Ik had achteraf gezien het ook makkelijk zelf gekund, op het aansluiten van de koelleidingen na dan. Maar dat is altijd achteraf. En dan moet je dus nog iemand zien te vinden die alleen het 'officiele' deel wil uitvoeren, zonder de rest van de verdienste van de installatie.

Bij mij was de warmtepomp ook een onderdeel van een grote totale verbouwing, dus dan liggen de kosten in een iets andere verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
remcon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:26:
[...]

En dan moet je dus nog iemand zien te vinden die alleen het 'officiele' deel wil uitvoeren, zonder de rest van de verdienste van de installatie.
www.snelaircos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
  • Laatst online: 06-09 09:41
@tony381 8000 waren wij ook kwijt, inclusief plaatsing, buffervat etc., helemaal compleet dus. Daar gaat de subsidie dus nog van af. Ik heb ook lagere prijzen gezien, overigens alleen via internet, maar die bedrijven werkten niet in onze regio. Offertes bij bedrijven in de buurt waren hoger of men had helemaal geen tijd om 'n offerte uit te brengen (vorig jaar zomer). Wij vonden een plaatselijke installateur belangrijk, en achteraf een goede keus. Er was wel wat 'nazorg' nodig voordat alles goed werkte. Dat gaat volgens mij beter / makkelijker met 'n bedrijf uit de buurt. Tip: kies dus 'n bedrijf dat ook goede nazorg levert/kan leveren, dat kost mogelijk wat meer maar dat is het m. i. wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
@remcon @miepet tx voor de reactie. Die 8K€ is dus een prijs die wel meer gevraagd wordt. Mss is mijn sommetje waarbij ik op 6500€ aan kosten uitkom wat kort door de bocht, maar ik krijg toch het gevoel dat hier 1) sprake is van vraag die veel hoger is dan het aanbod, en installateurs zich dus hele flinke marges kunnen toerekenen, en
2) ze er van uitgaan dat veel klanten een terugverdientijd van circa 7 jaar acceptabel vinden. En daar dus hun prijs naar toe rekenen. Voor 8000-2400=5600€ schat ik in dat die terugverdientijd ook voor mij geldt.

En natuurlijk kan de regering flink sturen door de energiebelasting op gas te verhogen, en die op stroom te verlagen. Maar wie weet werkt dat enkel prijsopdrijving van een warmtepomp in de hand.

Maar Tennent gaat 35 miljard investeren in ons electriciteitsnet. Ga uit van 17,5 miljoen inwoners dan is dat 2000€ pp. 8000€ voor een vierpersoonsgezin. Die rekening wordt natuurlijk ooit aan de electriciteitsgebruikers gepresenteerd.
Denk dat ik voorlopig maar gewoon niets doe.
M.v.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
tony381 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:27:
@remcon @miepet tx voor de reactie. Die 8K€ is dus een prijs die wel meer gevraagd wordt. Mss is mijn sommetje waarbij ik op 6500€ aan kosten uitkom wat kort door de bocht, maar ik krijg toch het gevoel dat hier 1) sprake is van vraag die veel hoger is dan het aanbod, en installateurs zich dus hele flinke marges kunnen toerekenen, en
2) ze er van uitgaan dat veel klanten een terugverdientijd van circa 7 jaar acceptabel vinden. En daar dus hun prijs naar toe rekenen. Voor 8000-2400=5600€ schat ik in dat die terugverdientijd ook voor mij geldt.

En natuurlijk kan de regering flink sturen door de energiebelasting op gas te verhogen, en die op stroom te verlagen. Maar wie weet werkt dat enkel prijsopdrijving van een warmtepomp in de hand.

Maar Tennent gaat 35 miljard investeren in ons electriciteitsnet. Ga uit van 17,5 miljoen inwoners dan is dat 2000€ pp. 8000€ voor een vierpersoonsgezin. Die rekening wordt natuurlijk ooit aan de electriciteitsgebruikers gepresenteerd.
Denk dat ik voorlopig maar gewoon niets doe.
M.v.g.
Ik snap het probleem niet. Ik heb in juli 2023 een offerte gekregen voor €8000 en die vond ik acceptabel, toen is hij in oktober geïnstalleerd, mooi voor de winter en tegelijk met een verbouwing van de onderverdieping met vloerverwarming. Mensen vragen wat ik voor de.xtend betaald heb, dus kan ik alleen maar antwoorden dat dat €8000 is. Dat het nu goedkoper kan doordat de xtend goedkoper is geworden, door het zelf te doen of door andere oorzaken dan is dat een mooi voordeel voor de aankomende xtend bezitters.
Ik was destijds tevreden met €8000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
tony381 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:27:
@remcon @miepet tx voor de reactie. Die 8K€ is dus een prijs die wel meer gevraagd wordt. Mss is mijn sommetje waarbij ik op 6500€ aan kosten uitkom wat kort door de bocht
Voor een standaard installatie incl buffervat en waar verder geen moeilijke dingen voor nodig zijn vind ik € 6500 nog aan de hoge kant. Je moet bedenken dat de Xtend al voor € 3100-3500 wordt aangeboden (incl BTW).

Ik heb zelf € 6100 betaald (zonder subsidie), maar toen was de Xtend nog duurder dan nu.

8K is € 5600 na aftrek van subsidie, dan moet je om de Xtend in 7 jaar terug te verdienen 800 euro per jaar besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 08:15
Hier is de offerte die ik heb ontvangen. Xtreme 36 ketel, Xtend warmtepomp, rookgasafvoer. Thermostaat zit er niet bij. Over 2,5 weken gaan ze het geheel installeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkXM_o5ERbUGGOUrzkX67Rax0lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXUVqwwUbru0pelWMeDGv4h0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Voor dat geld mogen ze de gateway en Thermostaat ook wel meegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
ebhoorn schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:30:
Hier is de offerte die ik heb ontvangen. Xtreme 36 ketel, Xtend warmtepomp, rookgasafvoer. Thermostaat zit er niet bij. Over 2,5 weken gaan ze het geheel installeren.[Afbeelding]
Nette prijs, zeker inclusief cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
@ebhoorn dit lijkt me een zeer nette offerte. Als je de ketel (1345€) weglaat, en dan grofweg de helft (dus 1500€) rekent voor de montage, scheelt dat 2845€. Ofwel dik 3400€ incl BTW. Zou ik dus voor 7980-3400-2400=2200€ klaar zijn. 3000€ zou ik ook prima vinden. Levert deze installateur mss ook in de regio Enschede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Neem eens contact op met CV-totaal. Ze werken met lokale installateurs. Ik heb de indruk dat cv-totaal een soort verkoopkanaal is, jij stuurt de aanvraag in, moet foto's sturen, enz enz, en dan zetten ze het uit bij 1 of meer installateurs bij jou in de buurt. Die reageren/schrijven in, zij gooien er een kickback op en verzorgen dus de verkoop en incasso.

Als je de offerte accepteert, dan kan je binnen een dag contact opnemen met de installateur. De installateur gaf aan dat ze de spullen een week van te voren gingen bestellen. Vandaar dat ik denk dat het zo werkt.

Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
@ebhoorn Ga ik zeker doen. Mijn installateur (prima vent, al 23 jaar klant bij hem) bood me een Vaillant 7,5kW Monoblock aan voor 13k€ inclusief de nodige stelposten! Gaat nog wel iets van 3000€ aan subsidie af maar dan nog. Schat dat ik pas na twaalf jaar de kosten er uit heb door de gas besparing.
Dat gaat hem dus niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berend2704
  • Laatst online: 31-01-2024
Bedank voor alle info. Ik heb besloten niet voor een dakconstructie te gaan. Vandaag opdracht naar lokale installateur voor €5.500 excl. BTW. Geplaatst en wel.
Daar gaat nog € 2.400,-- subsidie af. Installatie laatste week februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Grappig, Intergas gebruikt hier het aansluitprincipe wat ik al jaren toepas om met monoblocs een hybride opstelling te maken.

Enige wat ze zouden moeten toepassen is een drukverschilregelaar (tevens keerklep) danfoss ADVO in de aanvoer van de cv naar de openverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initialsfv
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-12-2024
Bij ons hebben ze vrijdagmiddag het koudemiddel vervangen. Volgens heattransformers had hun onderaannemer bij de installatie vervuild koudemiddel gebruikt (met stikstof en olie in). Het heeft 1 dag gewerkt (zaterdag) maar deze nacht is het systeem weer uitgevallen.

Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Er is eek vraag naar 19C, maar temp is 16,5C en in de app zegt hij dat het toestel uitstaat. Toestel is nochtans aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lglgD7C90M8SYxSYDMAb1QzQNkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t56drPifRWD4LWRuPnvmKpIo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmJTMStoF-q5ANUzI4skI94uhaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KsPDLTfgJndLgNF4cghVHiIO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Initialsfv schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:36:
Bij ons hebben ze vrijdagmiddag het koudemiddel vervangen. Volgens heattransformers had hun onderaannemer bij de installatie vervuild koudemiddel gebruikt (met stikstof en olie in). Het heeft 1 dag gewerkt (zaterdag) maar deze nacht is het systeem weer uitgevallen.

Er is eek vraag naar 19C, maar temp is 16,5C en in de app zegt hij dat het toestel uitstaat. Toestel is nochtans aangesloten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geeft de unit ook zelf een foutcode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 11-09 18:49

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de status en kleur van de led voor op de Xtend? bij het activeren van het wifi accespoint komt het wel eens voor dat het toestel uit gezet word.(led brand niet continu maar licht telkens wit op) Knop 2sec indrukken zet dan het toestel weer aan.

Is er geen nacht programma actief zoals warmtepomp blokkade (P128)

staat parameter P000 wel op 1?

Het toestel lijkt wel echt uit te staan, gezien deze de warmtevraag ook niet door stuurt naar de cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dboxman
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-09-2024
Moet de ketel niet worden bijgevuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebhoorn
Hierbij de "businesscase" voor de Xtend.
Toelichting: 1.De kale subsidie is 2400. Ik had anderhalf jaar terug HR++ glas geplaatst, de 500,- ISDE subsidie kon ik niet incasseren vanwege de eis om twee maatregelen te nemen. Daarom is dit bijgevoegd.
2. De stroomprijs die wij betalen is 0,38 per kWh. Wij worden momenteel voor ons huidige verbruik volledig voorzien door eigen zonnepanelen. Door een electrische warmtepomp neem ik aan dat het stroomverbruik verdubbelt, dus als prijs 0,38/2 gehanteerd.
3. Niet meegenomen zijn onderhoudscontracten.

Met deze kanttekeningen is de terugverdientijd in ons geval korter dan 4 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4juioBdkrd5WLWC_o4fiVuX6-Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPdovXAiDIG0AYzAQfEtV6Jk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sog1fFATB1OSHZGtXLy36AaiQY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0TMT8jAHX86ATHJxEwA99mA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat ze bij gereedschappen koudemiddel terugpompen / pompdown hebben gedaan. Het systeem wordt dan uitgeschakeld en hierna niet automatisch aangezet. Instelling p000 toestel in bedrijf ja/nee even controleren.

En als je warmtepomp niet meer aan mag: p100 bivalente mode dan instellen op alleen ketel, dan wordt de buitenunit niet meer gebruikt(en persoonlijk heb ik de buitenunit uitgeschakeld met de schakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
ebhoorn schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:07:
Toelichting: 1.De kale subsidie is 2400. Ik had anderhalf jaar terug HR++ glas geplaatst, de 500,- ISDE subsidie kon ik niet incasseren vanwege de eis om twee maatregelen te nemen. Daarom is dit bijgevoegd.
2. De stroomprijs die wij betalen is 0,38 per kWh. Wij worden momenteel voor ons huidige verbruik volledig voorzien door eigen zonnepanelen. Door een electrische warmtepomp neem ik aan dat het stroomverbruik verdubbelt, dus als prijs 0,38/2 gehanteerd.
3. Niet meegenomen zijn onderhoudscontracten.

Met deze kanttekeningen is de terugverdientijd in ons geval korter dan 4 jaar.
€ 4598 voor een Xtend incl installatie is wel heel goedkoop. Ik denk dat je minstens op € 6000 moet rekenen en dan heb je nog een gunstige aanbieding.

Verder weet ik niet of je die € 500 ISDE subsidie nog kan krijgen na anderhalf jaar, ik dacht dat dat maar tot 2023 zou kunnen maar dat weet ik niet zeker.

Maar goed, voor € 6000 is € 3600 na aftrek van subsidie heb je de Xtend alsnog in ongeveer 7 jaar terugverdiend.

Ik denk ook dat met jouw lage gasverbruik de besparing groter zal zijn dan 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
De offerte voor de installatie van een xtreme 36 ketel en een xtend warmtepomp had ik al eerder laten zien. Maar voor de zekerheid hier nogmaals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3L__7Vv1X8K7YeNmI_Ts2o5JQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKV0ff4FbMlbG8xWNsOleOlw.jpg?f=fotoalbum_large

Een ander aspect is de leveringszekerheid van gas. In The Economist las ik dat er in de VS met toenemende scepsis naar de gevolgen van aardgaswinning wordt gekeken (fracking) en laten we niet struisvogelen wat er in Oost Europa wordt gestookt en gepord in het Midden-Oosten. Ik wil minder afhankelijk van 1 energiebron zijn.

Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
ebhoorn schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:49:
De offerte voor de installatie van een xtreme 36 ketel en een xtend warmtepomp had ik al eerder laten zien. Maar voor de zekerheid hier nogmaals:
7980 totaal trek ik van af
249 en 287 voor de rookgasafvoer
1345 voor de Xtreme
500 voor de installatie daarvan (die 3000 is grotendeels voor de Xtend, zelfs zonder ketel montage betaal je dat al snel)

kom ik op 5600 totaal (prima prijs) en 3200 netto na aftrek van subsidie.

Heb je de Xtend in iets minder dan 7 jaar terugverdiend. Ik denk nog iets eerder omdat je besparing wat groter wordt dan berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Andere aandachtspunten zijn de buren en de omgevingswet. Ik heb gesproken met de buren en samen met hun een intergas warmtepomp aan het eind van de straat beluisterd. En ook beloofd dat ik geen bezwaar ga maken als zij zoiets aan hun zijgevel gaan schroeven. Waarom zou je elkaar niet helpen?

Dan de omgevingswet. Alles zou makkelijker worden. Wel, ik heb screenshots verzameld waarin staat dat ik iets mag aanpassen/aanbouwen - mits lager dan 5 meter. Mocht er door de gemeente gemierd gaan worden dan geef ik aan dat er 1 loket was, dat alles makkelijker zou worden, en dat ik niets heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
@ebhoorn interessante businescase. Bij een terugverdientijd van 4 jaar zou ik me geen moment bedenken. En prijsontwikkeling gas en stroom blijft natuurlijk koffiedik kijken. Feit is dat de regering al aan de energiebelastingknop voor gas aan het draaien is. En geen id wanneer (dus niet: of) de 35miljard investering (2000€ p.p.) van Tennent terugkomt in de stroomprijs.

Paar vragen:

1) ik begrijp dat je investering nu 4598€ is. Stuk lager dan de offerte van 7980€. Waar zit em dat in?
2) ik weet niets van ketels behalve dat ze gas verbranden om warm water te maken. Dus van dingen als "spirotech vuilafscheider" e.d. denk ik: zal wel. Maar op de site van intergas zie ik schema's met daarin: a) open verdeler b) gateway en c) hun eigen thermostaat. Die zie ik niet in jouw offerte. Zijn die dus niet nodig?
3) Je hebt samen met je buren een intergas warmtepomp ah eind vd straat beluisterd. En?

Daarnaast:
1) Via CV-totaal aanvraag ingediend voor Xtend warmtepomp. Eerste schot voor de boeg: 5600€. Allerlei foto's geupload en nu in afwachting van nauwkeuriger offerte. Je hoort van me.
2) Ja goed om niet teveel van het gas afhankelijk te zijn. Maar dat geldt natuurlijk ook voor stroom. Blijkbaar loopt ons stroomnet nu ook tegen zijn grenzen aan. Kunnen nieuwe grootverbruikers, of nieuwe woonwijken, er niet meer van uitgaan dat ze krijgen wat ze nodig hebben. En ik las dat verwacht wordt dat de vraag naar stroom zal vervijfvoudigen. Dus all-electric gaan zou ik voorlopig ook niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:35
Waarom is het dan 0.38 delen door 2? Je betaalt toch gewoon 38 cent voor je extra stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:25

1.De kale subsidie is 2400. Ik had anderhalf jaar terug HR++ glas geplaatst, de 500,- ISDE subsidie kon ik niet incasseren vanwege de eis om twee maatregelen te nemen. Daarom is dit bijgevoegd.
Ik denk dat je alles idd net iets te optimistisch berekend.
1 isolatiemaatregel is ook gewoon mogelijk. Dit levert je zonder Xtend dan dus €250 op.
Uiteraard kun je de €250 die je door de Xtend éxtra krijgt wel meerekenen voor je terugverdientijd. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
@Tony 381: Vraag 1: In mindering is gebracht de Xtreme 36 ketel, inclusief de rookkanalen, het expansievat, de montage van de ketel. En dat is te verdedigen: de huidige Intergas HRE24 ketel is nu 15 jaar oud en economisch afgeschreven. Mijn buikgevoel zegt overigens dat de ketel nog wel langer mee kan, maar de kans op defecten neemt toe. Het gasblok is 5 jaar geleden vervangen (220,-), een expansievat (50,-) of circulatiepomp (260,-) daar kan je op wachten. Het is dus een vervangingsinvestering - en dat breng ik daarom in mindering.

2. Je hebt deels gelijk. Ik heb nu een honeywell Chronotherm thermostaat, en deze kan aangesloten worden op de Xtend omdat deze een opentherm protocol ondersteunt. De warmtepomp krijgt als input het te overbruggen temperatuurverschil, en stuurt zichzelf en de CV ketel aan. De regeling is proportioneel, dus zowel de warmtepomp als de ketel werken niet aan/uit maar kunnen semi continu draaien op deellast. Zonder de gateway ontvangt de warmtepomp geen buitentemperatuur van intergas, en is de stooklijn niet optimaal. Ik kan zonder gateway niet met een app met de warmtepomp instellingen aanpassen of het verbruik en de COP waarde uitlezen - dan moet ik ter plekke met een laptop aan de gang. Ik moet dus 155,- bijplussen voor de thermostaat en de gateway (setprijs).

3. Aan het eind van de straat hadden wij een NEFIT Enviline 5 kW split unit beluisterd. Deze heeft min-of-meer hetzelfde geluidsniveau. Als je er voor staat (ding was geplaatst op een erker tegen een vlakke muur aan) hoor je het ding zacht suizen op 3 meter afstand. Bij ons komt deze tegen de zijgevel te staan, op 2,5 meter hoogte op 2 meter afstand van de erfgrens, op 2,5 eter afstand van het wettelijke meetpunt (1,5m boven maaiveld). Het geluidsniveau zit daarmee boven de wettelijke norm. Maar er zijn geen openslaande ramen, en de gevels schermen de units met betrekking tot de voor- en achtertuinen af.

Vraag 2: All electric acht ik risicovol. Naast de te hoge kosten een van de redenen waarom een electrische auto voor mij geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
@Chielsen: Momenteel verbruiken we ongeveer 2300 kWh per jaar. De Zonnepanelen leveren ongeveer 2000 kWh. Een kWh kost ons dus (na 6 jaar zonnepanelen) dus nagenoeg niets. Met een warmtepomp erbij zullen we tussen de 1800..2400 kWh extra verbruiken, en daar betaal ik dan 0,39 per kWh voor. Mijn stroomprijs is dan ongeveer het gemiddelde - dus de helft ( berekenhet.nl gaat uit van de gemiddelde stroomprijs per kWh)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
ebhoorn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 00:20:
@Tony 381: Vraag 1: In mindering is gebracht de Xtreme 36 ketel, inclusief de rookkanalen, het expansievat, de montage van de ketel. En dat is te verdedigen: de huidige Intergas HRE24 ketel is nu 15 jaar oud en economisch afgeschreven. Mijn buikgevoel zegt overigens dat de ketel nog wel langer mee kan, maar de kans op defecten neemt toe. Het gasblok is 5 jaar geleden vervangen (220,-), een expansievat (50,-) of circulatiepomp (260,-) daar kan je op wachten. Het is dus een vervangingsinvestering - en dat breng ik daarom in mindering.

2. Je hebt deels gelijk. Ik heb nu een honeywell Chronotherm thermostaat, en deze kan aangesloten worden op de Xtend omdat deze een opentherm protocol ondersteunt. De warmtepomp krijgt als input het te overbruggen temperatuurverschil, en stuurt zichzelf en de CV ketel aan. De regeling is proportioneel, dus zowel de warmtepomp als de ketel werken niet aan/uit maar kunnen semi continu draaien op deellast. Zonder de gateway ontvangt de warmtepomp geen buitentemperatuur van intergas, en is de stooklijn niet optimaal. Ik kan zonder gateway niet met een app met de warmtepomp instellingen aanpassen of het verbruik en de COP waarde uitlezen - dan moet ik ter plekke met een laptop aan de gang. Ik moet dus 155,- bijplussen voor de thermostaat en de gateway (setprijs).

3. Aan het eind van de straat hadden wij een NEFIT Enviline 5 kW split unit beluisterd. Deze heeft min-of-meer hetzelfde geluidsniveau. Als je er voor staat (ding was geplaatst op een erker tegen een vlakke muur aan) hoor je het ding zacht suizen op 3 meter afstand. Bij ons komt deze tegen de zijgevel te staan, op 2,5 meter hoogte op 2 meter afstand van de erfgrens, op 2,5 eter afstand van het wettelijke meetpunt (1,5m boven maaiveld). Het geluidsniveau zit daarmee boven de wettelijke norm. Maar er zijn geen openslaande ramen, en de gevels schermen de units met betrekking tot de voor- en achtertuinen af.

Vraag 2: All electric acht ik risicovol. Naast de te hoge kosten een van de redenen waarom een electrische auto voor mij geen optie is.
De xtend haalt de buitentemperatuur niet via de gateway op. Ik heb ook geen gateway en hij weet de buitentemperatuur ook.
Dit was de eerste twee maand na ingebruikname.
Ik heb natijd nog wel de externe temperatuurvoelers aangeschaft en aangesloten. Dan weet hij toch de echte temperatuur in plaats van een geschatte temperatuur via internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Dank! Ik ging er van uit dat de sensor een extra accessoire was. @Smiguel: dank! Ik had dat toendertijd niet begrepen dat je aanspraak op de helft van de subsidie kon maken. Nu verdubbelt deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Juist en niet juist tegelijkertijd.
De buitenunit van de Xtend heeft zelf al een voeler. Via de gateway kan buitentemperatuur online worden opgevraagd. Eventueel kan er een extra sensor worden gemonteerd. In elke situatie kan hij ergens informatie over de buitentemperatuur ophalen. Met en zonder gateway.

@ebhoorn stooklijn gebruikt de Xtend niet met de standaard instellingen. Mocht je dit zelf instellen, dan gebruikt hij voor de buitentemperatuur dus de standaard buitenvoeler.
Voor het instellen van parameters en uitlezen moet je een WiFi verbinding maken met de Xtend zelf. Deze verbinding loopt niet via de gateway en deze heb je hiervoor dus niet nodig. Op dit moment is de Gateway alleen bruikbaar om met een app je thermostaat temperatuur in te stellen, en om intergas toegang te geven tot jouw Xtend. Dit laatste kan HEEL waardevol zijn. Een bij intergas werkzame tweaker heeft zodoende mijn parameters veranderd om mijn Xtend beter te laten draaien.

[ Voor 52% gewijzigd door DaanTriple7 op 29-01-2024 08:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Initialsfv
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-12-2024
Byorn schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Wat is de status en kleur van de led voor op de Xtend? bij het activeren van het wifi accespoint komt het wel eens voor dat het toestel uit gezet word.(led brand niet continu maar licht telkens wit op) Knop 2sec indrukken zet dan het toestel weer aan.

Is er geen nacht programma actief zoals warmtepomp blokkade (P128)

staat parameter P000 wel op 1?

Het toestel lijkt wel echt uit te staan, gezien deze de warmtevraag ook niet door stuurt naar de cv-ketel.
Stond inderdaad uit! XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
@Allen, dank tot dusverre. Waardevol forum zeg!

@Daantrple7: wellicht overvraag ik je, maar wellicht is het waardevol om deze instellingen te posten (als je dat al niet gedaan hebt - ik ga zoeken). Met name de defrost cyclus heeft mijn aandacht. Teveel schakelen beperkt de levensduur nogal, hoewel ik lees op de site van Daikin dat 3 cycli per uur heel normaal kan zijn.

De functie om met een app temperatuur in te kunnen stellen zal wel, de toegang van intergas mbt updates was een van de factoren die mij deden besluiten om de ketel en de warmtepomp in een keer te plaatsen.

Ik had nog een vraag: Is het ook mogelijk dat de warmtepomp en de ketel tegelijkertijd werken bij koude dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Op de defrosts heb je niet veel invloed. Je kunt de Xtend uitzetten, dan heb je ook geen defrosts meer. Daar hoef je je dus niet druk om te maken. Hij doet een defrost wanneer hij dit nodig acht.
De instellingen zijn heel situatie specifiek. Wat bij mijn woning, met mijn afgiftesysteem werkt, hoeft bij jou niet te werken. Als je het draaiend hebt (uiteraard met een homewizard stekker) kun je hier verslag doen van z'n prestatie en wat je stroomverbruik is. Aan de hand van die informatie kun je verder geholpen worden.

Ja, de Xtend kan de ketel aansturen terwijl hij wel of niet zelf aan het verwarmen is.
Trouwens: De ketel dient ingesteld te worden op pompsnelheid min/max 50%/50% wanneer hij aangesloten is op een Xtend. Dit staat in de handleiding, maar is iets waar een installateur overheen kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
ebhoorn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:47:
@Smiguel: dank! Ik had dat toendertijd niet begrepen dat je aanspraak op de helft van de subsidie kon maken. Nu verdubbelt deze.
Klopt, destijds was dit ook nog niet mogelijk.
Eind 2022 is besloten dat je dit, dus met terugwerkende kracht, vanaf april 2022 toch nog mocht aanvragen. :)

[ Voor 24% gewijzigd door SmiGueL op 29-01-2024 09:09 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:19
ebhoorn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:54:
@Allen, dank tot dusverre. Waardevol forum zeg!

@Daantrple7: wellicht overvraag ik je, maar wellicht is het waardevol om deze instellingen te posten (als je dat al niet gedaan hebt - ik ga zoeken). Met name de defrost cyclus heeft mijn aandacht. Teveel schakelen beperkt de levensduur nogal, hoewel ik lees op de site van Daikin dat 3 cycli per uur heel normaal kan zijn.
Voor een defrost cyclus gaat de compressor niet uit. Deze blijft gewoon draaien. Je hoeft hier dus niet bang voor te zijn.

Verder gaat de compressor gemiddeld 100.000 starts mee. Ik zit nu rond de 860, als het stookseizoen voorbij is zal dit dus rond de 1500 liggen. In dat tempo gaat de compressor ongeveer 66 jaar mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Chielp
Maar hij heeft ook een levensduur die draaiuur gerelateerd is. Zo'n 120.000u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:19
DaanTriple7 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:09:
@Chielp
Maar hij heeft ook een levensduur die draaiuur gerelateerd is. Zo'n 120.000u
Inderdaad, dus dat gaat eerder optreden dan het aantal starts... Ik zit nu op 1975 uur draaitijd...

[ Voor 6% gewijzigd door Chielp op 29-01-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
DaanTriple7 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:55:
Juist en niet juist tegelijkertijd.
De buitenunit van de Xtend heeft zelf al een voeler. Via de gateway kan buitentemperatuur online worden opgevraagd. Eventueel kan er een extra sensor worden gemonteerd. In elke situatie kan hij ergens informatie over de buitentemperatuur ophalen. Met en zonder gateway.

@ebhoorn stooklijn gebruikt de Xtend niet met de standaard instellingen. Mocht je dit zelf instellen, dan gebruikt hij voor de buitentemperatuur dus de standaard buitenvoeler.
Voor het instellen van parameters en uitlezen moet je een WiFi verbinding maken met de Xtend zelf. Deze verbinding loopt niet via de gateway en deze heb je hiervoor dus niet nodig. Op dit moment is de Gateway alleen bruikbaar om met een app je thermostaat temperatuur in te stellen, en om intergas toegang te geven tot jouw Xtend. Dit laatste kan HEEL waardevol zijn. Een bij intergas werkzame tweaker heeft zodoende mijn parameters veranderd om mijn Xtend beter te laten draaien.
Ik heb geen gateway, maar intergas kan wel bij mijn Xtend instellingen en ook updates forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
remcon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Ik heb geen gateway, maar intergas kan wel bij mijn Xtend instellingen en ook updates forceren.
Ik snap niet hoe dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
DaanTriple7 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Ik snap niet hoe dat mogelijk is.
Je stelt je eigen wifi netwerk in op de Xtend.
Deze doet een request naar buiten naar intergas, dus de firewall wordt omzeilt.
En daarna kan intergas alles.

Ik moest wel nog even mijn Xtend serienummer doorgeven, zodat ze de juiste te pakken hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
ebhoorn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:54:

Ik had nog een vraag: Is het ook mogelijk dat de warmtepomp en de ketel tegelijkertijd werken bij koude dagen?
Ja, dat is inderdaad mogelijk, ook dank zij het aansluiten via een open verdeler. Wel werkt dit het beste met een ketel die ook OpenTherm praat, dan kan de ketel heel specifiek aangestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Komende donderdag komen ze de WP buitenunit verplaatsen vanwege het geluid.
Heb nu speciale pluggen besteld voor in de muur die geluid wegnemen. Max -16db, of het echt zo is gaan we zien. Moet zeggen dat ze wel goed aanvoelen met het rubber en aardig dik zijn. M8 bouten zitten erbij.
Binnenin zit een plug.

Tevens rubber veren schokdempers erbij.

Buiten dat de buren met het verhuizen van de unit geen last meer moeten hebben, zou dit voor ons ook een aardige verbetering moeten worden. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i6h_MmpyIWCIAHMKMYqZzAxHV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnRxOXnCjxeA0zlgpSPolqtn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBDoGEqbkzQtYukjHD5cn4A_aUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXMywIA4MtQxZ6AvCNJDSqgP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja_mUvBM6z3BVK7oyF1KhRJ5TK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3GDSJE7AtBY5DgOECNLJ5Qx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Weerz op 29-01-2024 10:42 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Dus samengevat: ik heb al een chronotherm van honeywell - ik stuur de touch en gateway gewoon terug. Ik heb de pest aan allerlei toeters en bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Weerz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:41:
Komende donderdag komen ze de WP buitenunit verplaatsen vanwege het geluid.
Heb nu speciale pluggen besteld voor in de muur die geluid wegnemen. Max -16db, of het echt zo is gaan we zien. Moet zeggen dat ze wel goed aanvoelen met het rubber en aardig dik zijn. M8 bouten zitten erbij.
Binnenin zit een plug.

Tevens rubber veren schokdempers erbij.

Buiten dat de buren met het verhuizen van de unit geen last meer moeten hebben, zou dit voor ons ook een aardige verbetering moeten worden. Ben benieuwd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit eveneens een extend? En hoe is de unit opgesteld (op voeten op een plat dak, of aan de muur)? Wij hadden de unit bedacht aan de zijgevel (baksteen). Het binnenspouwblad is beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Yes, Xtend.
Unit hangt aan de buitenmuur, maar nu op de scheiding van ons huis en van de buren. Die hebben helaas last als deze op vol vermogen draait. Dus als de keuze gemaakt om hem te verplaatsen naar de zijkant en kan deze voluit gezien er daar niks zit. Gevel is baksteen/spouwmuur.
Eerder wat rubber tussen de muurbeugel en muur gedaan, maar dat hielp niet.

Maar willen zelf natuurlijk ook minder last, dus deze besteld,
Beugel zit nu met M10 bouten op de muur. Maar M8 was ook goed en komen er 2 extra bij.
De veren die ik nu heb liggen zijn speciale om nog extra te isoleren op het trillen en de pluggen ook in de muur.

Of het werkt....na donderdag weet ik meer

[ Voor 6% gewijzigd door Weerz op 29-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Weerz heb je een linkje naar die onderdelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
Sure.
Je kan bij ze bij meerdere winkels kopen. Maar heb het hier allemaal besteld.
Veren heb je ook in zwaarder, maar de buitenunit is nog geen 50KG en begreep dat je met zwaardere veren juist weer het tegenovergesteld kan creëren.

Pluggen
Veren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebhoorn
@Weerz: Goed dat je luistert naar de buren. Anders sta je voor de (rijdende) rechter en wordt er voor jou besloten, en je staat elkaar naar het leven. Wat vribratie betreft: The devil is in the detail. Ook de compressor staat in silentblocks in de unit. Mocht het probleem niet over zijn, dan zou de installateur kunnen overwegen om de montagebouten van de compressor in de unit iets losser te zetten. Een kleine verandering kan het verschil maken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
@ebhoorn OK duidelijk verhaal.

MAAR: ik ben een beetje huiverig geworden over CV-totaal. Had er nog nooit van gehoord dus ben eens wat gaan zoeken.

1) Op hun website staat dat 14649 klanten een 8,4 uit tien geven. Bijna 15000 reviews, en dat vond ik best veel. Dus ik heb op trustpilot eens gekeken hoeveel reviews Tesla (leek me typisch een bedrijf waar veel over geschreven wordt) had. En dat waren er 1800. Fors minder dan 15000. Hm....
2) Toen dus maar eens op trustpilot naar CV-totaal gezocht. 105 reviews. 47% geeft één (1) ster. Was interessant om die reviews te lezen.
3) Die 8,4 uit 10, 14649 reviews kwamen via de feedbackcompany. Ook nog nooit van gehoord. Ook over dit bedrijf kun je op trustpilot interessante reviews lezen.
4) Ik vond een site genaamd: https://goedkopereviews.nl/product/feedback-company-reviews/. Kun je voor 0,99€ reviews bij de feedbackcompany kopen. Ofwel: gooi er 1000€ tegenaan een je krijgt 1000 reviews van zeeeeeer tevreden klanten.

Kortom: benieuwd hoe CV-totaal jou bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb bij CV-totaal m'n Xtend en nieuwe HRE gekocht. Geen klachten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
@tony381: We lijken op elkaar, hahaha! Je hebt maar een beperkt aantal betrouwbare beoordelingssites zoals ene webwinkel-huppelde-pup..... Punt is: de reviewers zijn onbetrouwbaar.

Daarnaast: je maakt 1:1 afspraken met de installateur, en ik heb letterlijk 0,01 Euro aanbetaald als acceptatie van de offerte. Dus: staar je niet blind op cv-totaal, en zeker niet op de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Ik zie hier regelmatig grafieken e.d. Kan ik deze maken zonder de app/gateway door in te loggen op de Xtend webserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
ebhoorn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:47:
Ik zie hier regelmatig grafieken e.d. Kan ik deze maken zonder de app/gateway door in te loggen op de Xtend webserver?
De grafieken komen van homewizard. Je kunt zonder gateway inderdaad inloggen op de Xtend (knop indrukken en daarna verbinding maken met de wifi van de Xtend) om hem uit te lezen. Hier zie je het opgenomen vermogen, afgegeven warmte, parameters enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Mooi, goed genoeg. Doosje gaat terug In de plaats daarvoor koop ik speedcomfort ventilatoren voor op de ietwat frisse zolder.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:05
Dag wij zijn ons aan het orienteren.
Zijn er wat mensen die hier hen grafieken/data willen delen, hoe de xtend het deze maand heeft gedaan?
Ben voornamelijk benieuwd naar een 2-1kap, radiatoren, gemiddels geisoleerd.
Daarbij ben ik natuurlijk ook erg benieuwd, wat het gas verbruik zou zijn geweest. (schatting??)

[ Voor 18% gewijzigd door shamp0o op 29-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Ik heb wat van een warmtepompcongres. Bron: Intergas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXXVR2TJGU992LsVDLSjKdHbju0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbZuc6NtURlTECqTqmJMlbVE.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMu4W0QN5bDVGxmVphOLsIB8LkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4V9YKwRiKenzyu8iA7oRzEuK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
shamp0o schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:32:
Dag wij zijn ons aan het orienteren.
Zijn er wat mensen die hier hen grafieken/data willen delen, hoe de xtend het deze maand heeft gedaan?
Ben voornamelijk benieuwd naar een 2-1kap, radiatoren, gemiddeld geisoleerd.
Daarbij ben ik natuurlijk ook erg benieuwd, wat het gas verbruik zou zijn geweest. (schatting??)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/sd6HAR3KdNMafxE7WDdhFiSc.png

Zie hier mijn verbruik voor januari. :)

- Ik zie dat van de 30 m3 gas er zo'n 15 m3 voor verwarming is gebruikt (135 kWh volgens de Xtend) en daarmee dus 15 m3 voor SWW.
- Het verbruik van de Xtend is dus 579 kWh, gemeten met de HomeWizard stekker.
- De Xtend zelf geeft als WP verbruik 527 kWh aan en als thermisch vermogen van de WP 1538 kWh.
- Totaal incl. ketel dus voor 1673 kWh verwarmd. Dit is vergelijkbaar met 200m3+ gas.

Ik denk dat ik hier wel een stukje onder had gezeten zónder de Xtend, maar dat is omdat ik hiervoor voornamelijk 's avonds stookte en vanwege de warmtepomp dus 24/7 op 20.5°C

- Op de echt koude dagen (week 3 praktisch de hele week) vreet de Xtend hier zon 30 kWh/dag. De COP is dan ~2.5.
Op dit moment is de COP eerder 5. :) (420W in en 2100W out @ 7°C)

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 30-01-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Hier een jaren 30 woning, vloerverwarming beneden continu 20 graden, radiatoren boven 14 graden, spouwmuurisolatie, dubbelglas, jaarverbruik was 1100m3.
Vorig jaar januari 184m2, dit jaar 71m3, maar 460kwh meer. Tweede week januari was het hier onder -5 graden dus schakelde de xtend over naar geheel cv-ketel.
Gemiddelde buiten temperatuur vorig jaar overdag 2,3 graad warmer, snachts 1,9 graad warmer. Ooit met de cv-ketel al eens bekeken dat elke gemiddelde graad kouder 25m3 extra gas betekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
ebhoorn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:08:
Ik heb wat van een warmtepompcongres. Bron: Intergas.
[Afbeelding][Afbeelding]
Interessante statistiek! Ik kan zelf niet echt een duidelijk patroon vinden. Iemand die het gevonden heeft?
Anders is mijn conclusie dat afstelling heel belangrijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Besparing met 94% op een vrijstaand huis, daar zal de isolatie optimaal zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
@All: Qua statistieken heb ik voor mijzelf alleen de volgende vragen:
1. Wat levert de laagste kosten op: nachtverlaging of niet (en zo ja: in welke mate)
2: Los van het vochtgehalte van de buitenlucht - welke ondergrens qua temperatuur zou je willen instellen om de warmtepomp niet constant te laten defrosten (of: het is onvermijdelijk - het ding is er op gebouwd)
3. Welke "delta T" bij radiatoren is raadzaam bij een aanvoerteperatuur van 40 graden celsius?
Pagina: 1 ... 10 ... 38 Laatste