Vraag

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
Beste mede Tweakers,

Sinds ruim 2 jaar woon in tevreden in mijn nieuwbouwhuis. Deze is voorzien van een warmtepomp installatie (split unit) en vloerverwarming.

Nu staat deze buiten unit op ons schuine dak, weggewerkt in een omkasting (Ubbink Decorio Luchtwarmtepompbehuizing) . Maar nu komt het volgende punt:

Eigenlijk sinds de oplevering zijn we (meerdere buurtbewoners die gelijke woning opgeleverd hebben gekregen) bezig om een onderhoudscontract te krijgen om deze installatie. Dit voor 1. periodiek onderhoud (als dat nodig is) aan zowel de binnen als de buiten unit. En uiteraard voor als er onverhoopt een storing of defect komt aan zowel de binnen als buiten unit.

Nu hebben we in de afgelopen 2 jaar tijd nog geen bedrijf gevonden die hier op een onderhoudscontract wil afsluiten. De reden die steeds opgegeven word is dat men geen onderhoud kan/wil/mag doen aan de buitenunit op het schuine dak.

Er zit geen dakraam/uitstapluik bij de unit. Er zijn geen ankerpunten om te zekeren. Unit is van binnen uit niet te benaderen.

Nu heb ik een aantal vragen:
- Zijn er ook Tweakers die een soortgelijke situatie hebben, en hoe hebben jullie het geregeld qua onderhoud
- Wij zijn nog in discussie met de aannemer, omdat wij van mening zijn dat zij verantwoordelijk zijn voor deze situatie. En er is geen bedrijf die onderhoud wil doen door de locatie en onbereikbaarheid van de unit. Hebben we hier een punt in?
- Is er iemand die wat weet over ARBO regels omtrent werken op een dak, klopt het dat je in ons geval niet het dak op mag/kan ivm niet kunnen creëren van een veilige werkomgeving

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

[ Voor 1% gewijzigd door The_Cube op 16-11-2023 13:27 . Reden: Type omkasting toegevoegd ]

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:49
Er zal voor onderhoud een steiger moeten staan lijkt me, de meeste onderhoudsbedrijven zullen dat niet als standaard uitrusting hebben. Ben benieuwd wat de aannemer bedacht had.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• The_Cube
Een steiger gaat ook de oplossing niet zijn.

Alle huizen hebben een uitbouw van 120 (sommige 240) als je daar een steiger voorzet zit je nog een meter of 3 a 4 af van de buiten unit. Stel dat je een stijger op de uitbouw zou kunnen plaatsen, dan nog zit je dikke 1 tot 1.5 meter van de buiten unit af.

Wij zijn ook erg benieuwd hoe de aannemer dit voor ogen heeft. Vooralsnog krijgen we alleen het antwoord dat we zelf verantwoordelijk zijn voor het zoeken van een onderhoudspartij. Echter door de plaatsen is het niet mogelijk een partij te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou de rechtsbijstandsverzekeraar er even bij betrekken, lijkt verdacht veel op een verborgen gebrek / bouwfout.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:18
Laat de aannemer dan eerst maar met een procedure komen hoe fysiek bij de unit te komen om onderhoud te doen. Je mag verwachten dat daar over nagedacht is, net als bij een CV ketel, wtw afvoerbuis of pv-omvormer. Als je dat hebt, kan een onderhoudspartij ook beter inschatten waar hij aan begint.

[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 16-11-2023 11:18 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:25
Werkt de warmtepomp wel naar behoren?
Het komt regelmatig voor in dit soort opstellingen dat de warmtepomp zijn eigen koude uitblaaslucht weer aanzuigt, met veelvuldige defrosts, lage COP en hoge energierekening als gevolg.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:10
Weet je welke installateur de warmtepomp heeft geïnstalleerd (dit is vaak niet de aannemer zelf, maar een onderaannemer)? Heb je deze al eens benaderd voor een onderhoudscontract?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:45
No Hands schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:40:
Er zal voor onderhoud een steiger moeten staan lijkt me, de meeste onderhoudsbedrijven zullen dat niet als standaard uitrusting hebben. Ben benieuwd wat de aannemer bedacht had.
Het bijkomen lijkt me ook het probleem niet. Je kunt gewoon een dakstijger op de uitbouw plaatsen, welke die 1,5 meter wel kan overbruggen. Heb ik nu ook op mijn dak staan, gaat prima. Het probleem is inderdaad dat hier niemand echt zin in heeft. Heb meerdere offertes opgevraagd voor schoorsteen renovaties. Kreeg niks te horen, of kreeg absurde bedragen in de offertes. Zelfs de loodgieter zei voor een noodreparatie dat hij er eigenlijk geen zin in had. Nu laat ik bij een bedrijf de totale gevel renoveren, dus kon opeens voor een habekrats de schoorsteen meenemen. Ze komen om in makkelijk werk, dus mijn ervaring is dat ziets alleen mee wordt genomen in grotere projecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7vNmb62RPiCG1MeQOuy1DbFW-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/81kwPfebyv5oCD7gwcnhSFAz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Cube
ds23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:16:
Ik zou de rechtsbijstandsverzekeraar er even bij betrekken, lijkt verdacht veel op een verborgen gebrek / bouwfout.
We zijn begonnen met onze klacht te melden bij de aannemer. Maar zoals het nu lijkt gaat daar geen antwoord uit komen waar we wat aan hebben. Dus zullen we inderdaad een rechtsbijstandsverzekeraar er bij betrekken.
P5ycho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:17:
Laat de aannemer dan eerst maar met een procedure komen hoe fysiek bij de unit te komen om onderhoud te doen. Je mag verwachten dat daar over nagedacht is, net als bij een CV ketel, wtw afvoerbuis of pv-omvormer. Als je dat hebt, kan een onderhoudspartij ook beter inschatten waar hij aan begint.
Deze vraag hebben we gesteld, daar is tot nu toe ontwijkend op gereageerd. De vraag is opnieuw en verduilijkt gesteld. Maar de verwachting is dat men zelf al weet dat het niet mogelijk is.
ASW1 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:42:
Het komt regelmatig voor in dit soort opstellingen dat de warmtepomp zijn eigen koude uitblaaslucht weer aanzuigt, met veelvuldige defrosts, lage COP en hoge energierekening als gevolg.
Ik kan alleen over mijn eigen installatie praten, mijn vermoeden is dat hij inderdaad wel iets eerder in defrost gaat. Ik kan het van vorig jaar niet meer zien, maar hou vanaf nu ook zelf buitentemperatuur bij en temperatuur die de unit zelf meet ook.
Xander schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:45:
Weet je welke installateur de warmtepomp heeft geïnstalleerd (dit is vaak niet de aannemer zelf, maar een onderaannemer)? Heb je deze al eens benaderd voor een onderhoudscontract?
De aannemer heeft al geprobeerd een onderhoudscontract af te sluiten bij de installateur die het geplaatst heeft. Maar die willen niet. Die hebben ook meerdere redenen op gegeven zoals te ver weg, en ook geen onderhoud op schuin dak kunnen/willen doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 13:23

psy

Heb alleen een antwoord op je eerste vraag.

Na 2x gezien te hebben wat ze doen bij een "onderhoudsbeurt" laat ik dit niet meer doen. Geldverkwisting. Meer dan 200 euro voor wat optische checks, nalopen foutcodes (had ik niet), het reinigen van het filter in de binnenunit (kun je prima zelf) en het weer op druk brengen van de cv (kan je ook prima zelf) was ik er klaar mee.

Het is gewoon een verdienmodel wat niets meer met technische noodzaak te maken heeft. Het is geen gasinstallatie waar dit wél af en toe nodig is.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Cube
psy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:39:
Heb alleen een antwoord op je eerste vraag.

Na 2x gezien te hebben wat ze doen bij een "onderhoudsbeurt" laat ik dit niet meer doen. Geldverkwisting. Meer dan 200 euro voor wat optische checks, nalopen foutcodes (had ik niet), het reinigen van het filter in de binnenunit (kun je prima zelf) en het weer op druk brengen van de cv (kan je ook prima zelf) was ik er klaar mee.

Het is gewoon een verdienmodel wat niets meer met technische noodzaak te maken heeft. Het is geen gasinstallatie waar dit wél af en toe nodig is.
Ik snap wat je zegt het vraagstuk is dan ook 2ledig. Een deel is periodiek onderhoud, dat ook ons ons geval (Daikin) mogelijk invloed heeft op je garantie op de hardware. En een deel onderhoud bij storing, wat altijd kan gebeuren, en vaak wil je het dan snel opgelost hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 13:23

psy

The_Cube schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:49:
[...]Ik snap wat je zegt het vraagstuk is dan ook 2ledig. Een deel is periodiek onderhoud, dat ook ons ons geval (Daikin) mogelijk invloed heeft op je garantie op de hardware. En een deel onderhoud bij storing, wat altijd kan gebeuren, en vaak wil je het dan snel opgelost hebben.
Overigens heb ik ook Daikin, en ja daar heb je 5 jaar garantie, maar als je iets van 230 euro 5 jaar lang moet betalen kan je je nog steeds afvragen of het je dat waard is. Ik vond het dikke onzin. En inmiddels zijn wij de 5 jaar al voorbij zonder enig probleem.

En dan ga ik er ook nog vanuit dat je er makkelijk bij kan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
The_Cube schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:38:
- Wij zijn nog in discussie met de aannemer, omdat wij van mening zijn dat zij verantwoordelijk zijn voor deze situatie. En er is geen bedrijf die onderhoud wil doen door de locatie en onbereikbaarheid van de unit. Hebben we hier een punt in?
- Is er iemand die wat weet over ARBO regels omtrent werken op een dak, klopt het dat je in ons geval niet het dak op mag/kan ivm niet kunnen creëren van een veilige werkomgeving
Zoals @Kelvern laat zien, er zijn manieren om veilig te werken aan de unit, dus 'onbereikbaar' is een definitie kwestie. Daarnaast kan een aannemer niet of nauwelijks voor dit probleem worden aangesproken, hij is immers een uitvoerende partij, alleen op details kun je hem aanspreken.
De architect, projectontwikkelaar of bouwkundige zijn de mensen die hier over na zouden moeten denken. Maar ook daar zijn weer grenzen, immers moet er voldaan worden aan het bouwbesluit.

Zoals de hierboven genoemde douche WTW buis moet formeel op een plaats zitten waar je er bij kunt.
Maar het zijn dingen die ook 10+ jaar mee moeten gaan, je hoeft er geen onderhoud op te plegen, ga je dan een lelijk luik maken, of werk je het af en sloop je de afwerking als het nodig is.
Net zoals je dat zou moeten als er een (groter) probleem is met bijvoorbeeld je inbouwreservoir van je toilet.
The_Cube schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:38:
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Er is geen onderhoudsbedrijf die hier blij van wordt. Een monteur die eerst een halve dag bezig is met op de locatie een werkplatform te maken en daarna onderhoud/reparatie doet en daarna het werkplatform weer moet afbreken. Je hebt zelfs monteurs die het gewoon zullen weigeren (en ze zijn schaars, dus zijn baas gaat hem niet dwingen). En normale monteurs hebben niet eens dit soort materiaal bij zich. Die hoeven zich nooit of zelden op plaatsen te begeven waar val gevaar is. De toegang regelen is normaal het probleem van de eigenaar.

Ik zou het probleem splitsen:
Je moet goede toegang hebben tot het apparaat, dat geld voor de hele straat.
Heb je aanpassingen nodig aan je dak? Ladder punt, persoonlijke veiligheidspunten?
Of heb je een speciale steiger nodig en hoe moet die er exact uitzien? Waar staat die op (bijvoorbeeld plavuizen neerleggen op de aanbouw)?
Je zoekt dit dan samen met de aannemer uit en je kijkt hoe je dit kunt faciliteren. Misschien dat je een steigerverhuurder hebt die je een standaard oplossing kunt laten plaatsen. Dus als een van je buren dan belt, dan kan zo'n bedrijf die de volgende dag neerzetten en ook weer afbreken. Of je legt ergens een steiger neer (misschien bij de aannemer in z'n loods) die je dan zelf kunt neerzetten.

Als dan eenmaal die steiger of oplossing staat/bedacht hebt, dan kun je een onderhoudsbedrijf bellen. Als de oplossing fatsoenlijk is bedacht en uitgevoerd, dan klimt een monteur daar gewoon op en doet 'zijn ding'.

Qua kosten kun je daarna met de aannemer in overleg.
Een steiger huren is niet schokkend duur, wat anker punten of plavuizen zijn ook niet de kosten.

Maar dit beschouwen als 1 probleem, tja, de aannemer gaat geen onderhoud doen, en het onderhoudsbedrijf gaat geen steiger meesleuren (normaal gesproken). Dan gaat er dus ook geen oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
ASW1 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:42:
Ik ga hier ook nog wel even mee aan de slag, ook wat het officiële statement van Daikin (fabrikant) is in dergelijk omkasting. Kan het in de installatie handleiding niet vinden wat wel en niet aangeraden word. Wat ik afgelopen nacht wel zie is een afwijking tussen gemeten temp en de temp die de buiten unit meet. Lastig om daar nu een conclusie uit te trekken. Mijn meetpunt is de begane grond, de pomp staat natuurlijk op het dak op de 2e verdieping. Er zit wel een verschil tot 2 graden.
TheGhostInc schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:42:
[...]
Maar dit beschouwen als 1 probleem, tja, de aannemer gaat geen onderhoud doen, en het onderhoudsbedrijf gaat geen steiger meesleuren (normaal gesproken). Dan gaat er dus ook geen oplossing komen.
Denk dat dit wel een goed punt is. Waar we nu met de aannemer mee bezig zijn is het mogelijk maken van veilig onderhoud dat door meerdere bedrijven gedaan kan worden als dat nodig is.

De aannemer gaat ook geen onderhoud regelen, en dat verwacht ik ook niet. Maar wel een situatie creeren waarbij een aantal bedrijven zullen zeggen, ja hier willen we wel aan de slag. Want als de unit bijvoorbeeld op de garage had gestaan, dan hadden we al lang een partij gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucetteB
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-11-2023
Hallo, hier vergelijkbare situatie. Al bijna 2 jaar bezig onderhoudscontract af te sluiten voor warmtepomp. Niemand gaat het doen omdat buitenunit op het schuine dak.
Via aannemer nu 1 installateur die het wil doen met veel voorwaarde. Wij moeten zelf een hoogwerker regelen. Ze komen eerst de situatie beoordelen of ze wel veilig kunnen werken. En de kosten per jaar zijn extreem hoog €350,- daar komt de huur van de hoogwerker dan nog bij. Bij een storing moeten we ook zelf de hoogwerker regelen en betalen.

Heb rechtsbijstand al ingeschakeld maar die geven aan dat wij juridisch de aannemer niets kunnen verwijten. Alles doet het, er kan onderhoud aan gepleegd worden. Dus hij heeft zijn plicht gedaan.

Wij zijn het hier dus niet mee eens. Gaan nu wel zelf de buitenunit laten verplaatsen naar plat dak. Wat dus aanwezig is en de buitenunit kan daar prima staan. Alleen in de bouw is hier dus niet voor gekozen.

Lang verhaal, maar ik heb zo het idee dat veel mensen met dit probleem zitten. Bij ons staan in hele wijken de buitenunit op het schuine dak. Alleen bij huurwoningen niet, daar staan ze op de grond. De woningstichting is dus wel beter geïnformeerd.

Ik zit er bijna over na te denken om Radar of Kassa maar eens te benaderen🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Sorry maar als je een huis koopt mag je je dit zelf toch wel afvragen?

Eerste keer toen ik zo'n huis zag had ik al gelijk zoiets van.. leuk daar ga je dus nooit meer op een normale manier bij komen.

Idem met zonnepanelen. Leuk die micro's tot dalijk 80% van de bedrijven failliet zijn en je zelf mag dokken om er weer bij te komen.

Maar je gaat wel iemand vinden. Gaat alleen klauwen met geld kosten.

Zou het onderhoud of zelf doen. Of dat ding van je dak af gooien en op het plat dak laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:25
LucetteB schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:40:
Lang verhaal, maar ik heb zo het idee dat veel mensen met dit probleem zitten. Bij ons staan in hele wijken de buitenunit op het schuine dak. Alleen bij huurwoningen niet, daar staan ze op de grond. De woningstichting is dus wel beter geïnformeerd.
Die zijn niet gek en zagen de bui al hangen. Terecht natuurlijk.
Wat een tenenkrommend verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:14
Is alsnog een dakraam vlak onder de warmtepomp laten maken geen optie? Evt in combinatie met een ankerpunt waar de monteur zich aan kan zekeren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
LucetteB schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:40:
Hallo, hier vergelijkbare situatie. Al bijna 2 jaar bezig onderhoudscontract af te sluiten voor warmtepomp. Niemand gaat het doen omdat buitenunit op het schuine dak.
Via aannemer nu 1 installateur die het wil doen met veel voorwaarde. Wij moeten zelf een hoogwerker regelen. Ze komen eerst de situatie beoordelen of ze wel veilig kunnen werken. En de kosten per jaar zijn extreem hoog €350,- daar komt de huur van de hoogwerker dan nog bij. Bij een storing moeten we ook zelf de hoogwerker regelen en betalen.

Heb rechtsbijstand al ingeschakeld maar die geven aan dat wij juridisch de aannemer niets kunnen verwijten. Alles doet het, er kan onderhoud aan gepleegd worden. Dus hij heeft zijn plicht gedaan.

Wij zijn het hier dus niet mee eens. Gaan nu wel zelf de buitenunit laten verplaatsen naar plat dak. Wat dus aanwezig is en de buitenunit kan daar prima staan. Alleen in de bouw is hier dus niet voor gekozen.

Ik zit er bijna over na te denken om Radar of Kassa maar eens te benaderen🤔
toon volledige bericht
Wij zijn nog net een stap eerder, maar het is mogelijk dat we er niet gaan uit komen met de aannemer, en dan zullen we ook verdere stappen moeten ondernemen.
Wortel87 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:29:
Sorry maar als je een huis koopt mag je je dit zelf toch wel afvragen?

Eerste keer toen ik zo'n huis zag had ik al gelijk zoiets van.. leuk daar ga je dus nooit meer op een normale manier bij komen.

Idem met zonnepanelen. Leuk die micro's tot dalijk 80% van de bedrijven failliet zijn en je zelf mag dokken om er weer bij te komen.

Maar je gaat wel iemand vinden. Gaat alleen klauwen met geld kosten.

Zou het onderhoud of zelf doen. Of dat ding van je dak af gooien en op het plat dak laten installeren.
Dat is nogal kort door de bocht. In ons voorbeeld het huis is gebouwd in corona tijd. Vlak voor tijd was voor nog niet eens bekend wat voor unit er überhaupt zou komen, en de locatie stond ook niet niet vast. Mogelijkheid tot kijken op locaties waren ook erg beperkt. Daarnaast verwacht je dus gelijk dat elke consument weet hoe je veilig onderhoud kan doen, en wat de wet en regelgeving daar over zegt. Dat is natuurlijk totaal niet reëel.
ASW1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:01:
[...]

Die zijn niet gek en zagen de bui al hangen. Terecht natuurlijk.
Wat een tenenkrommend verhaal.
In onze wijk staat ook een stuk huurwoningen met units op het dal. Daar gaan we nog contact mee zoeken hoe dat gaat qua onderhoud. In de buurt worden er meerdere huizen gebouwd, met verschillende oplossingen. Op de garage, bij de voordeur, in de achtertuin.
Makrolon schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:16:
Is alsnog een dakraam vlak onder de warmtepomp laten maken geen optie? Evt in combinatie met een ankerpunt waar de monteur zich aan kan zekeren.
Er onder word wel iets lastig, het past er sowieso niet onder. Maar er naast is een optie, maar ook niet voor iedereen omdat er soms panelen liggen die in de weg liggen. Maar goed dat zou een optis kunnen zijn, maar we moeten dat van de aannemer gaan horen omdat er natuurlijk kosten aan verbonden zitten.
Dit is een mooie optie, ben bang dat het niet past. Er zijn ook opties dat de hele buiten unit naar binnen kan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1985
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-06 13:57
Goedendag,

Hier hetzelfde probleem. Ons huis wordt in Q2 van 2025 opgeleverd.

Wat is de huidige situatie?

Ben benieuwd!

Groeten Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
Joost1985 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:56:
Goedendag,

Hier hetzelfde probleem. Ons huis wordt in Q2 van 2025 opgeleverd.

Wat is de huidige situatie?

Ben benieuwd!

Groeten Joost
Wij zijn helaas nog niet veel verder. Inmiddels zijn we bezig met rechtsbijstand en hebben de aannemer in gebreke gesteld. Die hebben dat weerlegt. Er loopt nu een contra expertise die moet verduidelijken vanuit een onafhankelijk standpunt wat de issues zijn.

Persoonlijk denk ik niet dat er wat uit gaat komen maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33

paQ

Sja, als je periodiek iets wilt laten doen met een heel blok bijv, kun je natuurlijk ook gewoon een hoogwerker voor de dag huren. Dat is veel wijzer dan 8 keer een steiger op- en afbouwen voor dezelfde 10 min werk.
En als je nog een straat bereid vind kost het je de helft.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 13-11-2024 11:34 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:34:
Sja, als je periodiek iets wilt laten doen met een heel blok bijv, kun je natuurlijk ook gewoon een hoogwerker voor de dag huren. Dat is veel wijzer dan 8 keer een steiger op- en afbouwen voor dezelfde 10 min werk.
En als je nog een straat bereid vind kost het je de helft.
Ja als je samen dingen doet kan het vaak goedkoper/sneller. Maar er zijn hier in de buurt ook nog geen bedrijven gevonden die of het aanbieden om een hoogwerker te regelen. Of bedrijven die willen werken aan de installatie als een hoogwerker geregeld is.

Laat staan het feit dat unit aan de achterkant staat, en een hoogwerker bijn 80% niet achter het huis kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33

paQ

Voor alles is een oplossing, bijv een hoogwerker met een dubbele knik, die kan ook weer aan de andere kant zakken. Prijzige dingen, en daarom moet je zoveel mogelijk zo'n apparaat in kunnen zetten gedurende de huurperiode. Maar zo'n situatie is verre van ideaal inderdaad.
Je kunt je ook afvragen of je het nodig acht er periodiek bij te moeten kunnen.

Ik ken de arboregels niet, maar kan me voorstellen dat wanneer je aan de voorzijde van een huis ankert, je aan de achterkant (dus over de nok heen) mag werken. Dan zou je per huis door het dakraam naar buiten kunnen.
Maar goed, dan moet het geklooi nog beginnen natuurlijk, dus zodoende lijkt het me wenselijker dat je vanuit een bakje kunt werken, en nog beter op een steiger.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Joost1985
The_Cube schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:20:
[...]

Wij zijn helaas nog niet veel verder. Inmiddels zijn we bezig met rechtsbijstand en hebben de aannemer in gebreke gesteld. Die hebben dat weerlegt. Er loopt nu een contra expertise die moet verduidelijken vanuit een onafhankelijk standpunt wat de issues zijn.

Persoonlijk denk ik niet dat er wat uit gaat komen maar we gaan het zien.
Bedankt voor je bericht. Ik ben benieuwd wat er uit de contra expertise komt en hoe het afloopt. Bij ons gaat de CV geïnstalleerd worden door een lokaal bedrijf. Ik zal ze eens vragen wat het gaat kosten om een reparatie uit te voeren in de toekomst. Als ik meer weet zal ik het hier posten.

Fijne dag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
https://www.nu.nl/economi...chten-over-onderhoud.html

https://nos.nl/l/2546092

In ieder geval de landelijke pers gehaald, wie weet wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1985
Inmiddels heb ik onze projectontwikkelaar aangeschreven. De brief is ondertekend door 26 (van de 36) huishoudens in onze fase van het project. Ben benieuwd naar zijn reactie.

Zijn er bij jullie nog ontwikkelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
Bij ons zijn nog weinig ontwikkelingen. Er is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en kosten van onderhoud (periodiek) en naar kosten voor incidenten. Ook daar is nog weinig nuttigs over te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1985
Is dit onderzoek door jullie zelf uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
Nee een onderzoek is uitgevoerd door/in naam van de aannemer. En er is daarnaast een contra expertise gedaan door een 3e partij.

Ook moeten er gegeven worden aangeleverd die aantonen dat bedrijven geen onderhoud kunnen/willen/mogen doen ivm de positie van de unit op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1985
Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van de onderzoeken. Zo te horen (nog) niet bekend of niet nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DF1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-06 13:50

DF1

Goedemiddag,

Mag ik vragen in welke omgeving je woont. Zelf werk ik bij een installatiebedrijf dat wel onderhoud uitvoert aan buitenunits die op schuine daken staan in de omgeving van West-Brabant. Wij doen dit met behulp van een hoogwerker/verreiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1985
@DF1 Ik woon in Zwolle. Mag ik vragen wat jullie rekenen voor verreiker? Stel 1 huis heeft een probleem met de buitenunit. Alvast bedankt.
Pagina: 1