Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:52
1. Met nachtverlaging moet je ketel op koude dagen gas stoken, is duurder.
2. Ondergrens hangt af van de vraag: heb je zonnepanelen?
Hoe kouder het is, hoe lager het rendement van de warmtepomp. Maar omdat ik zonnepanelen heb zie ik liever de warmtepomp met een heel laag rendement draaien dan dat de ketel gas aan het verbruiken is.
3. Vanaf software versie 0.40 regelt de warmtepomp zelf de delta T door de pompsnelheid aan te passen, dus daar heb je geen omkijken naar. De aanvoertemperatuur bepaal je trouwens niet zelf, je stelt alleen een max temperatuur in waar hij vervolgens onder blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:44
SmiGueL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:21:
[...]

[Afbeelding]

Zie hier mijn verbruik voor januari. :)

- Ik zie dat van de 30 m3 gas er zo'n 15 m3 voor verwarming is gebruikt (135 kWh volgens de Xtend) en daarmee dus 15 m3 voor SWW.
15m3 voor SWW klinkt als relatief veel. Hoe weet je hoe die 30 verdeeld is?
Wij zitten met een gezin met 3 kleine kinderen op 4m3 tot max 9 m3 per maand voor SWW; en die gasten gaan nog best wel eens in bad.
(SWW is wel alleen voor de badkamer, niet voor de keuken, daar wordt het electrisch verwarmd.)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-09 14:30
S0epkip schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Wij zitten met een gezin met 3 kleine kinderen op 4m3 tot max 9 m3 per maand voor SWW; en die gasten gaan nog best wel eens in bad.
(SWW is wel alleen voor de badkamer, niet voor de keuken, daar wordt het electrisch verwarmd.)
Drie kleine kinderen druk je 1 keer in hetzelfde bad. dat wordt heel aanders als ze ouder worden :-)

Wij verbruiken met 4 personen tussen 15 en 20 m3 gas per maand voor warm water. (gasverbruik in de zomer is alleen voor warm water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 12:17
Hier ook vier personen (3 volwassenen en 1 kind). Ook 15-20 m3 per maand voor keuken en badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 12:17
ebhoorn schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:52:
@All: Qua statistieken heb ik voor mijzelf alleen de volgende vragen:
1. Wat levert de laagste kosten op: nachtverlaging of niet (en zo ja: in welke mate)
Interessante info over nachtverlaging in onderzoek Hogeschool: https://www.han.nl/projec...ten/Control-Strategie.pdf

Conclusie: geen nachtverlaging toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Anjos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Interessante info over nachtverlaging in onderzoek Hogeschool: https://www.han.nl/projec...ten/Control-Strategie.pdf

Conclusie: geen nachtverlaging toepassen.
Ik heb zelf een paar keer wat getest met nachtverlaging.
12:00 tot 18:00 op 20 graden
18:00 tot 22:00 uur op 20,2 graden
22:00 tot 12:00 op 19,8 graden

Conclusie: Het werkt leuk totdat het buiten koud gaat worden. Toen kon de warmtepomp samen met de laagtemperatuur vloerverwarming het gewoon niet meer redden om het huis binnen acceptabele tijden (2 uur) op de gewenste temperatuur te krijgen). Dit heeft natuurlijk ook grotendeels met de traagheid van de vloerverwarming te maken, maar ik heb ook de aanvoertemperatuur van de warmtepomp in de gaten gehouden en deze kon gewoon niet snel genoeg stijgen om de vloer warmer te krijgen.
Ja, van 20,2 naar 19,8 lukt wel ruim binnen de tijd hoor :-)

Nu dus gewoon altijd op 20 graden staan

[ Voor 15% gewijzigd door remcon op 30-01-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 08:15
Wat een alleraardigst en informatief draadje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:47
[...]

- Ik zie dat van de 30 m3 gas er zo'n 15 m3 voor verwarming is gebruikt (135 kWh volgens de Xtend) en daarmee dus 15 m3 voor SWW.
- Het verbruik van de Xtend is dus 579 kWh, gemeten met de HomeWizard stekker.
- De Xtend zelf geeft als WP verbruik 527 kWh aan en als thermisch vermogen van de WP 1538 kWh.
- Totaal incl. ketel dus voor 1673 kWh verwarmd. Dit is vergelijkbaar met 200m3+ gas.
Hiermee kun je zien hoeveel gas (in procenten en m3) en hoeveel geld je bespaard hebt met je Xtend:
https://docs.google.com/s...KlTlC9mk/edit?usp=sharing

De Xtend houdt de totalen bij sinds installatie. Als je de cijfers per maand wil bijhouden, dan moet je aan het einde van elke maand de 3 getallen bij Totalen zelf in een spreadsheet opslaan. En voor het resultaat van die maand moet je dan de totalen aan het einde van de vorige maand er van aftrekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 30-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-06 18:51

C V

C V schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:20:
Als het niet nog een keer tegen zit krijg ik binnenkort ook een Xtend wp (zou eigenlijk een jaar geleden geplaatst worden, maar was toen nog niet leverbaar).

Denken jullie dat dit de beste oplossing is voor deze woning?
De hele quote staat op pagina 26.

Eindelijk is de wp geïnstalleerd. Hij draait nu een week.
Misschien dat anderen wat hebben aan onderstaande info voor hun eigen situatie. Uiteraard heb ik nog veel vragen en hoop dat jullie antwoorden of tips kunnen geven.

Uitgangssituatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPcRR6CehtdRVT_zmzHR2BASFtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qXMT8xlzWNo7I6qSW1WciyKW.png?f=fotoalbum_large

Thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSA0CaiDydQZ_WeBjCgn95JKnCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9ij95SKIe7b3iiaxe0CNZj6.png?f=fotoalbum_large

Vloerverwarmingsverdeler (Wilo Para)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80tup1dZS9utoYYTCmiTssx5WIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wRvAxtIk2bHW8e34PQMqV4x.png?f=fotoalbum_large

Wijziging parameters en resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjv6nIPWbB234h1mvvu8XoW4C6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJkVEQcz566lgaHuhtQhanLz.png?f=fotoalbum_large

Wat valt op na installatie wp en andere thermostaat?
Temperatuur in huis lijkt aangenamer. Mogelijke oorzaak is dat de oude thermostaat een kleine halve graad afweek (lager vroeg dan op display weergegeven).
Warmte boven aangenamer. Geen idee waarom. 2 radiatoren staan exact op dezelfde stand als voorheen, van 2 andere wijkt het misschien een klein beetje af. Misschien is de constante warmteaanvoer de oorzaak (ondanks dat het HTW radiatoren zijn, dus geen/nauwelijks convectie).
Waarom werkte de eTwist niet? Hij is opentherm, dus zou het moeten doen. SW problemen bij Remeha?!
xTend heeft geen app. Jammer!
xTend is alleen te benaderen via 4g. Oplossing: In iPhone settings, klikken op ‘netwerk vergeten’ en opnieuw verbinden. Daarna wel bereikbaar via wifi.
Waarom doet P100 = 4 niet wat hij zou moeten doen?
xTend compressor boven 65 Hz (ongeveer 0,950 kw). Wat een ongelofelijke herrie. Is daar echt niets aan te doen? Ik ga binnenkort proberen of isolatiemateriaal om dat deel van de buitenunit voldoende helpt.

Overige vragen
1. Waarom staat P183 default op 15,0 en P184 op 6,5. De vloerverwarmingsverdeler heeft een totaal debiet van 14, Moet het debiet van bij P183 dan niet hoger ingesteld worden? Wat is het effect van een hoger/lager debiet? Waarom staat P184 op 6,5?
2. De wp stond aan, maar deed niets (zonnetje op huis, weinig wind en 8° buiten). Bij Warmtepomp stond warmtevraag op ‘aan’ en apparaat status op ‘Wachten voor CV’. Kamer temperatuur was teruggezakt tot 20,7° en streefwaarde op 21°. Waarom duurt het zo lang voordat de wp aan gaat? Heeft dat iets te maken met de P203 thermostaat hysterese die op 0.5 staat? En zo ja, wat is dan een goede waarde voor een 27/7 vloerverwarmingscombinatie?
3. Bij de wp staat cv-water retour en aanvoer, bij de CV-ketel staat dat ook. De druk is bij beide gelijk, maar de temperatuur bij de CV-ketel is ongeveer 30° hoger (ook als de cv- niet aan staat) Hoe werkt dat?
4. Is het vervangen van de HTV door LTV radiatoren op de 1e verdieping (o.a. werkkamer) een goede investering? Misschien hoger comfort en lagere stookkosten?!
5. Is een intergas gateway de moeite? Het lijkt erop dat deze alleen nodig is voor de automatische installatie van firmware updates.
6. Welke thermostaat is momenteel te adviseren? HA lijkt niet nodig bij 24/7 instelling. Een slimme thermostaat die rekening houdt met de snelheid van afkoelen van je huis lijkt wel handig, maar welke kan dat goed?

Overige acties
CV en tapwater leidingen isoleren. CV leidingen zijn niet overal geïsoleerd. Tapwater is nergens geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
C V schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:07:
[...]

5. Is een intergas gateway de moeite? Het lijkt erop dat deze alleen nodig is voor de automatische installatie van firmware updates.
Gateway is niet voor firmware updates, dat gaat via de ingebouwde WiFi module die je aan je eigen WiFi moet verbinden voor updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 23:04
@DaanTriple7 Mooi om te horen dat CV-totaal je bevalt. Maar wie doet nu het onderhoud van je installatie?

Ik heb ondertussen ook een offerte van CV-totaal gekregen. Prima prijs. Maar nog geen antwoord op de vraag WIE e.e.a. komt installeren. Ik ga niet blindelings in zee met een handige harrie die 50 km verderop woont. Ben al 23 jaar klant bij mijn huidige installateur. Prima vent. Die zet ik niet zomaar aan de kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:41
[...]

De hele quote staat op pagina 26.

Eindelijk is de wp geïnstalleerd. Hij draait nu een week.
Misschien dat anderen wat hebben aan onderstaande info voor hun eigen situatie. Uiteraard heb ik nog veel vragen en hoop dat jullie antwoorden of tips kunnen geven.

Uitgangssituatie
[Afbeelding]

Thermostaat
[Afbeelding]

Vloerverwarmingsverdeler (Wilo Para)
[Afbeelding]

Wijziging parameters en resultaat
[Afbeelding]

Wat valt op na installatie wp en andere thermostaat?
Temperatuur in huis lijkt aangenamer. Mogelijke oorzaak is dat de oude thermostaat een kleine halve graad afweek (lager vroeg dan op display weergegeven).
Warmte boven aangenamer. Geen idee waarom. 2 radiatoren staan exact op dezelfde stand als voorheen, van 2 andere wijkt het misschien een klein beetje af. Misschien is de constante warmteaanvoer de oorzaak (ondanks dat het HTW radiatoren zijn, dus geen/nauwelijks convectie).
Waarom werkte de eTwist niet? Hij is opentherm, dus zou het moeten doen. SW problemen bij Remeha?!
xTend heeft geen app. Jammer!
xTend is alleen te benaderen via 4g. Oplossing: In iPhone settings, klikken op ‘netwerk vergeten’ en opnieuw verbinden. Daarna wel bereikbaar via wifi.
xTend compressor boven 65 Hz (ongeveer 0,950 kw). Wat een ongelofelijke herrie. Is daar echt niets aan te doen? Ik ga binnenkort proberen of isolatiemateriaal om dat deel van de buitenunit voldoende helpt.

Overige vragen
1. Waarom staat P183 default op 15,0 en P184 op 6,5. De vloerverwarmingsverdeler heeft een totaal debiet van 14, Moet het debiet van bij P183 dan niet hoger ingesteld worden? Wat is het effect van een hoger/lager debiet? Waarom staat P184 op 6,5?
2. De wp stond aan, maar deed niets (zonnetje op huis, weinig wind en 8° buiten). Bij Warmtepomp stond warmtevraag op ‘aan’ en apparaat status op ‘Wachten voor CV’. Kamer temperatuur was teruggezakt tot 20,7° en streefwaarde op 21°. Waarom duurt het zo lang voordat de wp aan gaat? Heeft dat iets te maken met de P203 thermostaat hysterese die op 0.5 staat? En zo ja, wat is dan een goede waarde voor een 27/7 vloerverwarmingscombinatie?
3. Bij de wp staat cv-water retour en aanvoer, bij de CV-ketel staat dat ook. De druk is bij beide gelijk, maar de temperatuur bij de CV-ketel is ongeveer 30° hoger (ook als de cv- niet aan staat) Hoe werkt dat?
4. Is het vervangen van de HTV door LTV radiatoren op de 1e verdieping (o.a. werkkamer) een goede investering? Misschien hoger comfort en lagere stookkosten?!
6. Welke thermostaat is momenteel te adviseren? HA lijkt niet nodig bij 24/7 instelling. Een slimme thermostaat die rekening houdt met de snelheid van afkoelen van je huis lijkt wel handig, maar welke kan dat goed?

Overige acties
CV en tapwater leidingen isoleren. CV leidingen zijn niet overal geïsoleerd. Tapwater is nergens geïsoleerd.
Een Intergas gateway werkt alleen op een Intergas ketel.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
[...]

Overige vragen
P100=4 betekent dat de Xtend niet kijkt naar COP, CO2 uitstoot of dat het goedkoper is om met de Xtend te stoken. Als het niet lukt om met de Xtend het huis op temperatuur te houden, dan wordt alsnog de ketel gebruikt. Als je de ketel helemaal wil blokkeren gebruik je P100=0 en als je dat alleen boven een bepaalde buitentemperatuur wil doen gebruik je P102.

1. De Xtend bepaalt zelf het optimale debiet (welke firmware versie heb je?). P184 is lager omdat als de Xtend niet werkt en de ketel wel, dan wordt een deel van de flow door de pomp van de ketel verzorgd. Het CV water gaat van CV retour > Xtend > ketel (alleen als de ketel werkt) > CV aanvoer.

2. Weet ik niet, hier (met Intergas thermostaat) wordt de temperatuur tot op 0,1 graad constant gehouden als alleen de Xtend werkt. Als de ketel er bij moeten komen daalt de temperatuur soms iets verder omat er enige vertraging zit in het bijschakelen van de ketel.

3. Durf ik niet zeker te zeggen, maar het zou kunnen komen doordat je geen Intergas ketel hebt. Hier met een Intergas ketel zie ik geen ketel retour, alleen aanvoer, en die waardes kloppen wel. Edit: als de ketel uit staat is bij mij de ketel aanvoer ook veel hoger dan die bij de Xtend, dat is logisch want als de ketel en vooral de pomp van de ketel uit staan, dan gaat het water niet door de ketel. De temperatuur die je daar dan ziet is warmte die nog in het circuit van de ketel zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 30-01-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
tony381 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:41:
@DaanTriple7 Mooi om te horen dat CV-totaal je bevalt. Maar wie doet nu het onderhoud van je installatie?
Welk onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C V

C V

ErnstvV schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Gateway is niet voor firmware updates, dat gaat via de ingebouwde WiFi module die je aan je eigen WiFi moet verbinden voor updates.
Mooi, dus gateway is niet nodig. De wp is te zien op mijn modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Gerardwaz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Een Intergas gateway werkt alleen op een Intergas ketel.
Bijzonder, je zou toch denken dat de wp nu het primaire apparaat is (master) en een gateway daarop aangesloten zou moeten worden. Een comfort touch heeft een gateway nodig als ik het goed heb begrepen. Zou dat dan niet werken op de xTend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Die gateway is volgens mij alleen nodig als je de thermostaat app wilt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:56:
[...]

P100=4 betekent dat de Xtend niet kijkt naar COP, CO2 uitstoot of dat het goedkoper is om met de Xtend te stoken. Als het niet lukt om met de Xtend het huis op temperatuur te houden, dan wordt alsnog de ketel gebruikt. Als je de ketel helemaal wil blokkeren gebruik je P100=0 en als je dat alleen boven een bepaalde buitentemperatuur wil doen gebruik je P102.
Ik dacht dat P100 = maximaal wp gebruik. Dus had hem wat slimmer verwacht. Maar blijkbaar was mijn verwachting iets te optimistisch. In het overzicht waarin ik de parameters heb gewijzigd zie je dat ik uiteindelijk ook P102 heb gewijzigd. Dat werkt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Ik dacht dat P100 = maximaal wp gebruik. Dus had hem wat slimmer verwacht. Maar blijkbaar was mijn verwachting iets te optimistisch. In het overzicht waarin ik de parameters heb gewijzigd zie je dat ik uiteindelijk ook P102 heb gewijzigd. Dat werkt in ieder geval.
P100=4 moet je volgens mij alleen gebruiken als de stroom heel weinig kost (overschot van zonnepanelen), dan stookt de Xtend rustig door met een COP van bijvoorbeeld 1,5 terwij je dan veel beter op gas kan stoken (maximaal WP gebruik).

Normaal gesproken staat P100=1 of 2 of 3 zodat onder een bepaalde COP de ketel gaat werken. 2 of 3 is hetzelfde als 1, alleen rekent de Xtend bij 2 of 3 zelf uit wat de minimale COP moet zijn. Als je stroom dus niet (bijna) gratis is, dan zou ik P100 zeker niet op 4 laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

[...]

1. De Xtend bepaalt zelf het optimale debiet (welke firmware versie heb je?). P184 is lager omdat als de Xtend niet werkt en de ketel wel, dan wordt een deel van de flow door de pomp van de ketel verzorgd. Het CV water gaat van CV retour > Xtend > ketel (alleen als de ketel werkt) > CV aanvoer.
Versie 0.40
Begrijp ik het goed dat het dus niet uitmaakt waarop de P183 staat omdat de wp het zelf regelt? Gevoelsmatig zou ik meer debiet verwachten als de vloerverwarmingsverdeler al een debiet heeft van 14l/min. en er ook nog 8 radiatoren zijn. Hoe dan ook bij P183=15 zie ik nooit dat de wp zelf het debiet hoger maakt, wel lager (als er bijna geen warmte vraag meer nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:18:
Die gateway is volgens mij alleen nodig als je de thermostaat app wilt gebruiken
Inderdaad, de ComfortTouch verbind je rechtstreeks met de Xtend, die dan als OpenTherm master werkt richting thermostaat en via de tweede OpenTherm aansluiting de master van de ketel is (als dat ook een OpenTherm ketel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

[...]

2. Weet ik niet, hier (met Intergas thermostaat) wordt de temperatuur tot op 0,1 graad constant gehouden als alleen de Xtend werkt. Als de ketel er bij moeten komen daalt de temperatuur soms iets verder omat er enige vertraging zit in het bijschakelen van de ketel.
Tsja, dat laatste zou ik zeker vanwege de vloerverwarming willen voorkomen. 0.4 graden temperatuur daling voordat de cv bij springt is niet energie zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:36:
[...]

Versie 0.40
Begrijp ik het goed dat het dus niet uitmaakt waarop de P183 staat omdat de wp het zelf regelt? Gevoelsmatig zou ik meer debiet verwachten als de vloerverwarmingsverdeler al een debiet heeft van 14l/min. en er ook nog 8 radiatoren zijn. Hoe dan ook bij P183=15 zie ik nooit dat de wp zelf het debiet hoger maakt, wel lager (als er bijna geen warmte vraag meer nodig is).
Je kunt proberen om P183 hoger zetten dan 15, maar dan zal je delta-T gaan dalen. En dan komt P086 in werking (default 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

[...]

3. Durf ik niet zeker te zeggen, maar het zou kunnen komen doordat je geen Intergas ketel hebt. Hier met een Intergas ketel zie ik geen ketel retour, alleen aanvoer, en die waardes kloppen wel. Edit: als de ketel uit staat is bij mij de ketel aanvoer ook veel hoger dan die bij de Xtend, dat is logisch want als de ketel en vooral de pomp van de ketel uit staan, dan gaat het water niet door de ketel. De temperatuur die je daar dan ziet is warmte die nog in het circuit van de ketel zit.
Ik snap nog niet hoe dat werkt. Als de wp een retour temperatuur heeft van 27 en een aanvoer temperatuur heeft van 32 dan heeft de wp ongeveer het maximale gedaan wat hij kan en is de temperatuur naar de cv ketel 32 graden. De cv staat uit, doet dus niets, maar de cv pomp, duwt het water wel verder naar de vloerverwarming en radiatoren. Hoe kan dan de aanvoer temperatuur van de cv dan 52 graden worden als de cv niet verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Omdat de temperatuur in het ketel circuit nog 52 graden is van de laatste keer dat de ketel wel werkte en die warmte blijft in het ketel circuit als de ketel pomp niet draait. Nadraaitijd van de ketel pomp is normaal gesproken 1 minuut nadat de ketel uit ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

ErnstvV schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Inderdaad, de ComfortTouch verbind je rechtstreeks met de Xtend, die dan als OpenTherm master werkt richting thermostaat en via de tweede OpenTherm aansluiting de master van de ketel is (als dat ook een OpenTherm ketel is).
Mooi, dat scheelt weer. Ik weet nog niet of dat de beste thermostaat is voor mijn situatie, maar als ik hem aanschaf, dan is een gateway dus niet nodig.
De Remeha cv is ook OpenTerm.
Is de ComfortTouch zelflerend? M.a.w. gaat hij leren hoe snel het huis afkoelt en opwarmt en past hij daarop zijn warmtevraag aan die hij doorgeeft aan de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Je kunt proberen om P183 hoger zetten dan 15, maar dan zal je delta-T gaan dalen. En dan komt P086 in werking (default 5).
Misschien moet ik het gewoon wijzigen en kijken wat het effect is. De aanvoer en retourtemperatuur op de vloerverwarmingsverdeler is meestal maar 1 graad. Misschien moet dat ook anders ingesteld worden.
Eerlijk gezegd, is me nog niet erg duidelijk wat een hogere of lagere delta-T bij de wp of bij de vloerverwarmingsverdeler voor effect heeft op de warmte afgifte, comfort en gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:55:
Omdat de temperatuur in het ketel circuit nog 52 graden is van de laatste keer dat de ketel wel werkte en die warmte blijft in het ketel circuit als de ketel pomp niet draait. Nadraaitijd van de ketel pomp is normaal gesproken 1 minuut nadat de ketel uit ging.
Ik kan me voorstellen dat de ketel nog warmte heeft. Dat zou e.e.a. verklaren.
Ik dacht dat de cv-pomp altijd draait, ook als de ketel uit staat. Maar dat is dus blijkbaar niet het geval. Dus als de cv uit staat en de wp aan, dan draait alleen de wp-pomp?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

DaanTriple7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:18:
Oké. Dan heb ik die niet nodig. Lijkt me niet interessant bij een 24/7 instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
De Xtend pomp is de enige die altijd draait. Als de ketel bijspringt draait ook de ketel pomp.

Als de Xtend pomp niet meer werkt heb je een probleem, dan doet de ketel het ook niet meer. Andersom is geen probleem, dat wil zeggen dat de Xtend dan nog wel werkt maar de ketel niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Lecenten op 30-01-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@C V heb je een pomploze verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:30:
[...]

P100=4 moet je volgens mij alleen gebruiken als de stroom heel weinig kost (overschot van zonnepanelen), dan stookt de Xtend rustig door met een COP van bijvoorbeeld 1,5 terwij je dan veel beter op gas kan stoken (maximaal WP gebruik).

Normaal gesproken staat P100=1 of 2 of 3 zodat onder een bepaalde COP de ketel gaat werken. 2 of 3 is hetzelfde als 1, alleen rekent de Xtend bij 2 of 3 zelf uit wat de minimale COP moet zijn. Als je stroom dus niet (bijna) gratis is, dan zou ik P100 zeker niet op 4 laten staan.
Dat wordt dan wel spannend. Zonnepanelen heb ik niet. Sinds mei 2023 heb ik een dynamisch contract met uurtarief (stroom) en dagtarief (gas). Afgelopen periode zou de COP instelling kunnen variëren tussen de 1.4 en 1.9.
Helaas is het warmteverlies van het huis zo groot dat de wp het onder de 4 graden niet helemaal alleen af kan. Desondanks toch al gauw een besparing van 10 m2 gas per dag (zie laatste 2 kolommen van het overzicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:17:
De Xtend pomp is de enige die altijd draait. Als de ketel bijspringt draait ook de ketel pomp.

Als de Xtend pomp niet meer werkt heb je een probleem, dan doet de ketel het ook niet meer. Andersom is geen probleem, dat wil zeggen dat de Xtend dan nog wel werkt maar de ketel niet meer.
Weer wat geleerd. Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Vanwege eerdere reacties op dit forum heb ik wel geopperd om de pomp van de verdeler te verwijderen. De wp-installateur raadde dat echter af. Geen idee waarom. Hij gaf wel aan dat de vloerverwarmingspomp zo weinig stroom gebruikt dat daar geen besparing op is te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
C V schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Vanwege eerdere reacties op dit forum heb ik wel geopperd om de pomp van de verdeler te verwijderen. De wp-installateur raadde dat echter af. Geen idee waarom. Hij gaf wel aan dat de vloerverwarmingspomp zo weinig stroom gebruikt dat daar geen besparing op is te halen.
Dan snapt hij er niks van.
Het gaat totaal niet om het stroomverbruik van je pomp, maar om het zeer waarschijnlijke feit dat je nu een HTV hebt, waar je nu met een warmtepomp een LTV nodig hebt. Een HTV smijt een groot deel van je aanvoerwater zo weer terug je retourleiding in. Dat is heel slecht voor je rendement, want zo kan je warmtepomp z'n energie moeilijk kwijt.

Met een HTV werkt het wel hoor, ik heb hem ook nog. Maar het is een doorn in m'n oog, het hoort niet bij een warmtepomp.
Dus: Als je toch bezig bent, doe het dan direct goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

DaanTriple7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Het gaat totaal niet om het stroomverbruik van je pomp, maar om het zeer waarschijnlijke feit dat je nu een HTV hebt, waar je nu met een warmtepomp een LTV nodig hebt. Een HTV smijt een groot deel van je aanvoerwater zo weer terug je retourleiding in. Dat is heel slecht voor je rendement, want zo kan je warmtepomp z'n energie moeilijk kwijt.

Met een HTV werkt het wel hoor, ik heb hem ook nog. Maar het is een doorn in m'n oog, het hoort niet bij een warmtepomp.
Dus als ik je goed begrijp kan je de pomp zonder problemen van de vloerverwarmingsverdeler afhalen. Daardoor zou het hele systeem op de een of andere manier minder energie verbruiken zonder nadelige effecten op de ruimte temperatuur van de woonkamer (vloerverwarming) en de andere kamers (radiatoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Nee zo simpel is het niet. Je dient de hele verdeler te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

DaanTriple7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:23:
Nee zo simpel is het niet. Je dient de hele verdeler te vervangen.
Hmm, die is nog geen jaar geleden vervangen door de eerste cv-installateur toen hij de oude cv verving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Kun je er een foto van posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Ja zeker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpEmcP3sxcarEroTkLbhu7gfT58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2SrUuqLp94zHr8PwcKQ82TU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Jup. Vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Kun je me dit eens uitleggen?

De warmtepomp levert max 40 graden warmte (ingesteld). Op de HTV verdeler zit een thermostaatknop die ook max 40 graden doorlaat, anders verbrand je je voeten. Deze 40 graden haalt de warmtepomp echter bijna nooit, dus de thermostaatknop hoeft ook nooit echt bij te mengen. Het water blijft gewoon door het hele circuit van zowel vloerverwarming als HT radiatoren stromen.

Schakelt de ketel bij dan wordt het water bijvoorbeeld 60 graden. De thermostaatknop op de HTV verdeler blijft water bijmengen om het water in de vloerverwarming op maximaal 40 graden te houden. Het te warme water dat de HTV verdeler niet kan gebruiken gaat wel naar de HT radiatoren en dan via het buffervat terug.

Waarom moet de HTV verdeler vervangen worden?
Als je een combinatie hebt van vloerverwarming met HT radiatoren dan moet je toch altijd een pomp in je verdeler hebben? Je wilt dat in de vloerverwarming het water blijft circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:05
[...]

[Afbeelding]

- Het verbruik van de Xtend is dus 579 kWh, gemeten met de HomeWizard stekker.
- De Xtend zelf geeft als WP verbruik 527 kWh aan en als thermisch vermogen van de WP 1538 kWh.
- Totaal incl. ketel dus voor 1673 kWh verwarmd. Dit is vergelijkbaar met 200m3+ gas.

Ik denk dat ik hier wel een stukje onder had gezeten zónder de Xtend, maar dat is omdat ik hiervoor voornamelijk 's avonds stookte en vanwege de warmtepomp dus 24/7 op 20.5°C

- Op de echt koude dagen (week 3 praktisch de hele week) vreet de Xtend hier zon 30 kWh/dag. De COP is dan ~2.5.
Op dit moment is de COP eerder 5. :) (420W in en 2100W out @ 7°C)
Bedankt voor het delen, geeft wel aardig de situatie.
Ben zelf ook even aan het rekenen gegaan via de site van technische unie
hier kom ik uit op een warmte pomp gebruik van 2931 kWh per jaar. dan zit je daar zo aan met 527 per maand? of komt dat omdat dit tot zover de 'koudste' maand was? ben trouwens bij mij zelf uitgegegaan van 1400m3 gas. weet niet het exacte aantal, omdat we hier net 2 maand wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
remcon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:41:
[...]

De warmtepomp levert max 40 graden warmte (ingesteld). Op de HTV verdeler zit een thermostaatknop die ook max 40 graden doorlaat, anders verbrand je je voeten. Deze 40 graden haalt de warmtepomp echter bijna nooit, dus de thermostaatknop hoeft ook nooit echt bij te mengen. Het water blijft gewoon door het hele circuit van zowel vloerverwarming als HT radiatoren stromen.

Schakelt de ketel bij dan wordt het water bijvoorbeeld 60 graden. De thermostaatknop op de HTV verdeler blijft water bijmengen om het water in de vloerverwarming op maximaal 40 graden te houden. Het te warme water dat de HTV verdeler niet kan gebruiken gaat wel naar de HT radiatoren en dan via het buffervat terug.

Als je een combinatie hebt van vloerverwarming met HT radiatoren dan moet je toch altijd een pomp in je verdeler hebben? Je wilt dat in de vloerverwarming het water blijft circuleren.
Is genoeg over te vinden op internet.
Kort samengevat:
Bij een HTV hebben aanvoer en retour een open verbinding met elkaar.
Als het goed is, is die retourleiding van je HTV verdeler niet aangesloten op de aanvoerleiding van je radiatoren.
Je hebt dus met een HTV een bypass in je systeem die je retourwatertemperatuur omhoog jaagt, wat niet de bedoeling is.
Als je ook radiatoren gebruikt betekent dit niet ineens dat je een veel hogere aanvoertemperatuur krijgt van je warmtepomp.
Het werkt wel (heb ik hier thuis ook bewijs van) maar het hoort niet.
Een warmtepomp levert lage temperatuur; LT. Dit past bij een LTV.

Hoe warm de ketel het water maakt bij inschakeling is in te stellen. Bij de Xtend warmtepomp maakt de ketel het water nooit warmer dan de max ingestelde aanvoertemperatuur (welke je dus op pak en beet 35 tot 45 kunt zetten afhankelijk van je isolatie).

[ Voor 6% gewijzigd door DaanTriple7 op 31-01-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:19
DaanTriple7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Een HTV doet veel, maar zeker niet een groot deel van je aanvoerwater zo weer terug de retourleiding insturen. In dat geval zou de retourleiding heel warm moeten worden, de HTV blijft koud, en het water zou tegen de pomp richting in de retourleiding in moeten stromen.

Wat de HTV wel doet is mengen. Zeg dat deze 1 op 1 mengt, er stroomt 30 graden water de vloer in en er komt 25 graden water de vloer weer uit. De warmtepomp stuurt nu ook 30 graden water de HTV in. Dit 30 graden water wordt gemengt met de uitvoer (25 graden) en het resultaat is nu 27.5 graden (1:1 mengverhouding). Dit gaat opnieuw de grond in waardoor er geen 25 maar 24 graden water de grond weer uit komt. Dit mengen met de 30 graden levert 27 graden op, wat de grond weer in gaat enz enz.

Bij ons heeft Feenstra naast de warmtepomp ook een hybride LTVC verdeler van Robot geplaatst. Deze kan beide (mengverhouding aanpassen aan de hand van temperatuur) en is geschikt voor lage en hoge temperaturen. Want ook een LTV zonder pomp heeft nadelen.

Ik dacht dat je ergens schreef dat je 15 liter water per minuut door de verdeler had stromen. Dit kan de Xtend wel leveren maar veel beter is het om het zijn eigen flow te laten bepalen. De Xtend kan geen 45 graden 15 l/m leveren onder alle omstandigheden. Dan moet de ketel weer bijspringen en die is niet heel precies, het water zal wisselen tussen de 50 en 40 graden. Dat gaat dan wel rechtstreeks jou vloer in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:25
S0epkip schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:56:
Omdat de Xtend aangeeft dat de CV-ketel in januari 135 kWh aan warmte geleverd heeft. Dus veel gaat dit niet afwijken. :)

In december heeft de CV-ketel volgens de Xtend trouwens maar 27 kWh (= 3m³) verbruikt, ten opzichte van ~150m³ hiervoor.

(Dit ligt in lijn met het totale gasverbruik van 20m³ die maand)
Alleen maakte deze als het koud was erg veel lawaai dus hier is wat aan getweakt waardoor hij nu (mogelijk) wat meer gas verbruikt.
shamp0o schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:46:
Bedankt voor het delen, geeft wel aardig de situatie.

Ben zelf ook even aan het rekenen gegaan via de site van technische unie
hier kom ik uit op een warmte pomp gebruik van 2931 kWh per jaar. dan zit je daar zo aan met 527 per maand? of komt dat omdat dit tot zover de 'koudste' maand was? ben trouwens bij mij zelf uitgegegaan van 1400m3 gas.
Dit is uiteraard omdat het een koude maand was.
Ik was initieel uitgegaan van 2000 kWh, maar dit kan ik wel bijstellen naar 2500 kWh.

Ik verstookte vorig jaar nog niet de helft van die 1400m³ aan gas voor verwarming, maar met ramen op het zuiden betekende dat in het voorjaar / najaar dat de woning 's nachts afkoelde, overdag weer wat werd opgewarmd door de zon, en er 's alleen avonds even gestookt hoefde te worden om het weer op temperatuur te krijgen. Ook ging de ketel uiteraard niet aan als er die dag niemand thuis was.

Nu met de WP blijft hij ook elke nacht / morgen aan zodat de ketel 's avonds niet bij hoeft te springen omdat de Xtend het niet aan kan. Dit hakt er wel in qua verbruik.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Chielp schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:01:
[...]

Een HTV doet veel, maar zeker niet een groot deel van je aanvoerwater zo weer terug de retourleiding insturen. In dat geval zou de retourleiding heel warm moeten worden, de HTV blijft koud, en het water zou tegen de pomp richting in de retourleiding in moeten stromen.

Wat de HTV wel doet is mengen. Zeg dat deze 1 op 1 mengt, er stroomt 30 graden water de vloer in en er komt 25 graden water de vloer weer uit. De warmtepomp stuurt nu ook 30 graden water de HTV in. Dit 30 graden water wordt gemengt met de uitvoer (25 graden) en het resultaat is nu 27.5 graden (1:1 mengverhouding). Dit gaat opnieuw de grond in waardoor er geen 25 maar 24 graden water de grond weer uit komt. Dit mengen met de 30 graden levert 27 graden op, wat de grond weer in gaat enz enz.

Bij ons heeft Feenstra naast de warmtepomp ook een hybride LTVC verdeler van Robot geplaatst. Deze kan beide (mengverhouding aanpassen aan de hand van temperatuur) en is geschikt voor lage en hoge temperaturen. Want ook een LTV zonder pomp heeft nadelen.

Ik dacht dat je ergens schreef dat je 15 liter water per minuut door de verdeler had stromen. Dit kan de Xtend wel leveren maar veel beter is het om het zijn eigen flow te laten bepalen. De Xtend kan geen 45 graden 15 l/m leveren onder alle omstandigheden. Dan moet de ketel weer bijspringen en die is niet heel precies, het water zal wisselen tussen de 50 en 40 graden. Dat gaat dan wel rechtstreeks jou vloer in...
Misschien dat 1 van d problemen is dat niet bekend is wie precies welk systeem thuis heeft. Compleet laag temperatuur, welke type verdeler, toch HT radiatoren etc.

Volgens mij staan op deze site een aantal mooie blokschema's van de verschillende mogelijkheden
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Dat wordt dan wel spannend. Zonnepanelen heb ik niet. Sinds mei 2023 heb ik een dynamisch contract met uurtarief (stroom) en dagtarief (gas). Afgelopen periode zou de COP instelling kunnen variëren tussen de 1.4 en 1.9.
Helaas is het warmteverlies van het huis zo groot dat de wp het onder de 4 graden niet helemaal alleen af kan. Desondanks toch al gauw een besparing van 10 m2 gas per dag (zie laatste 2 kolommen van het overzicht).
Ik zou in ieder geval P100 op 1 zetten en dan kijken wat normaal gesproken de minimale COP is en dat instellen bij P101. Als ik voor dynamisch met 1,10 per m3 reken en 0,25 per kWh, dan kom ik op een minimale COP van 2 via 0,25/(1,1/9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

remcon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Vanwege verschillende reacties en inzichten heb ik gebeld met de leverancier van de vloerverwarmingsverdeler en het aan hun voorgelegd.

Hun reactie
Een vloerverwarmingsverdeler zonder eigen pomp i.c.m. een wp is beter af zonder eigen pomp, maar...
voorwaarde is dat de aanvoertemperatuur in de vloerverwarmingsverdeler niet te hoog wordt (zeg max. 45°). Anders loop je het risico dat je vloertegels knappen.
Dus het kan wel, maar dan moet je ervoor zorgen dat de wp en ook de cv-ketel nooit te warm water levert. (Ik moet er niet aan denken als bij een reset alles terug spring naar originele waardes.)
Als je (net zoals wij) ook radiatoren hebt (LTV en of HTV) wil je wel wat warmte door je radiatoren hebben en zal in veel gevallen de max cv-temperatuur hoger ingesteld worden (bij ons nu 50°).
Ze leveren ook hybride vloerverwarmingsverdelers en ze kunnen een aantal bestaande modellen ombouwen tot hybride. Een hybride gaat mengen als de aanvoertemperatuur te hoog is (cv en wp aan) en laat al het water pomploos door als de aanvoertemperatuur niet te hoog is (alleen wp aan).
Dit voorkomt problemen, resulteert in een optimalere flow en een lager energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

.

[ Voor 99% gewijzigd door C V op 31-01-2024 13:31 . Reden: bericht was per ongeluk 2 maal geüpload ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Het lijkt me voor een cv-ketel sowieso lastig om te garanderen dat er nooit water boven 45 graden wordt gemaakt. Dat zou dus betekenen dat er altijd een thermostaatknop op je verdeler moet zitten om het water onder 45 graden blijft.
Misschien dat dan een hybride inderdaad nog wel een oplossing zou zijn. maar is dan het enige voordeel van een hybride dat je geen pomp hebt die 10 Watt trekt?
10 watt per uur is 87600 Watt per jaar = €35 per jaar.
En dan staat de pomp altijd aan. Ik heb de pomp nog op een uitgang van de XTend gezet, dus staat hij ook al niet eens altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

remcon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Misschien dat 1 van d problemen is dat niet bekend is wie precies welk systeem thuis heeft. Compleet laag temperatuur, welke type verdeler, toch HT radiatoren etc.

Volgens mij staan op deze site een aantal mooie blokschema's van de verschillende mogelijkheden
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
Ik denk dat bij ons schema D van toepassing is, maar zonder buffervat (voldoende leidingwerk) en zonder bypass.

Situatie bij ons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETwTYPWE-vSqWESsQjx6_9xP0N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xedBEuR7ToumjVXSiaTNOgc.jpg?f=fotoalbum_large

De cv geeft water af naar de bovenverdieping (HTV radiatoren) en naar een verdeler onder de vloer (zie foto hieronder).

Bij de verdeler in de kruipruimte zit de aansluiting op de cv aan de rechterkant. Aan de linkerkant gaat het water verder naar de vloerverwarmingsverdeler in de gang. De leidingen aan de onderkant gaan naar de LTV radiotoren beneden (deze zijn allemaal ongeveer even lang).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bljURjlwt0E5zw1PJXa2Za3RwC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HCOGHwjwvwFVFZR4s9gam12.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKmxLvt2cShs7_E0J9hSw8VT0m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQEYifxANh1ygROxK2pXRPK7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Ik zou in ieder geval P100 op 1 zetten en dan kijken wat normaal gesproken de minimale COP is en dat instellen bij P101. Als ik voor dynamisch met 1,10 per m3 reken en 0,25 per kWh, dan kom ik op een minimale COP van 2 via 0,25/(1,1/9).
Dat ga ik binnenkort eens proberen. Het moet dan wel voldoende koud worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
C V schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Ik denk dat bij ons schema D van toepassing is, maar zonder buffervat (voldoende leidingwerk) en zonder bypass.

Situatie bij ons.
[Afbeelding]

De cv geeft water af naar de bovenverdieping (HTV radiatoren) en naar een verdeler onder de vloer (zie foto hieronder).

Bij de verdeler in de kruipruimte zit de aansluiting op de cv aan de rechterkant. Aan de linkerkant gaat het water verder naar de vloerverwarmingsverdeler in de gang. De leidingen aan de onderkant gaan naar de LTV radiotoren beneden (deze zijn allemaal ongeveer even lang).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad kwam ik ook op schema D uit, maar ik nog wel een buffervat in de retourleiding net voor de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

remcon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Het lijkt me voor een cv-ketel sowieso lastig om te garanderen dat er nooit water boven 45 graden wordt gemaakt. Dat zou dus betekenen dat er altijd een thermostaatknop op je verdeler moet zitten om het water onder 45 graden blijft.
Misschien dat dan een hybride inderdaad nog wel een oplossing zou zijn. maar is dan het enige voordeel van een hybride dat je geen pomp hebt die 10 Watt trekt?
10 watt per uur is 87600 Watt per jaar = €35 per jaar.
En dan staat de pomp altijd aan. Ik heb de pomp nog op een uitgang van de XTend gezet, dus staat hij ook al niet eens altijd aan.
De flow schijnt beter te zijn en misschien ook wel de delta-T. Het voordeel zit in het mindere energieverbruik van je wp, niet van de vloerverwarmingverdelerspomp. Dat is marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
remcon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Je kunt de maximale temperatuur op de ketel zelf instellen. Als vervolgens de Xtend een hogere waarde hiervoor heeft ingesteld krijg je een storing.

Maximale overshoot die de Xtend van de ketel tolereert is iets van 5 graden. Maar dat is dus bij de uitgang van de ketel, dat water zal niet met die temperatuur de vloer ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@C V Ik heb ook een combinatie van vv en radiatoren.
Als de radiatoren groot genoeg zijn of voorzien worden van fans krijgen ze de ruimte ook warm met 35 graden aanvoer. Doe ermee wat je wilt, ik zeg niet dat je fout bezig bent. Bij mij gaat de HTV er binnenkort uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

DaanTriple7 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:43:
Ik heb ook een combinatie van vv en radiatoren.
Als de radiatoren groot genoeg zijn of voorzien worden van fans krijgen ze de ruimte ook warm met 35 graden aanvoer. Doe ermee wat je wilt, ik zeg niet dat je fout bezig bent. Bij mij gaat de HTV er binnenkort uit.
Na een maand heb ik 5 van de 6 fans verwijderd. Maakt toch net iets teveel geluid zolang je wakker ligt.
Ze schakelen automatisch aan en uit. Op zich perfect, maar helaas wel op een te lage temperatuur en dat valt niet te wijzigen. Het gevolg is dat ik op mijn werkkamer dan veel (relatief) koude lucht naar me toe krijg. Dat wil niet zeggen dat het in alle situaties slecht is. Het principe werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb ze niet. Ik heb op de bovenverdieping heel erg overbemeten radiatoren opgehangen. Werkt prima, en fluisterstil :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonB89
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-02-2024
Hi Tweakers!

Hier is sinds 1 december de Xtend 5kw WP geïnstalleerd. ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal tevreden ben. De installateur is al twee keer terug geweest om de instellingen te optimaliseren. Na de tweede keer gaat het wel beter, maar nog steeds valt mij op dat de COP erg laag blijft.
ik zag dat medegebruiker miepet een screenshot deelde van de COP van zijn/haar installatie op 9 januari van 3.2. Op dezelfde dag was mijn COP 0.4, zoals op bijgevoegde afbeelding te zien is. Hoe is dit mogelijk? Zijn er specifieke settings welke hier invloed op hebben?
Vanwege de lage COP heb ik nu P100 op 4 staan en P102 op 5 graden. Hiermee doet de WP zijn ding, maar COP blijft onder 2 over het algemeen, wat toch raar is?

Daarnaast valt me bij de verschillende screenshots op dat ook het energieverbruik van de CV wordt weergegeven, dit is bij mij, zoals jullie zien, ook niet zichtbaar, ligt daar ook een instelling aanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tO0CaueSEQyaU7aEdzK-GVQYmII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Db1xHTHmO9jqgxaVRkMYN8Tw.jpg?f=fotoalbum_large ten grondslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Hey @LeonB89

Wil je even een foto posten van de bovenkant van je binnenunit, waar de koelleidingen en hun moeren op te zien zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
LeonB89 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:19:
Hi Tweakers!

Hier is sinds 1 december de Xtend 5kw WP geïnstalleerd. ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal tevreden ben. De installateur is al twee keer terug geweest om de instellingen te optimaliseren. Na de tweede keer gaat het wel beter, maar nog steeds valt mij op dat de COP erg laag blijft.
ik zag dat medegebruiker miepet een screenshot deelde van de COP van zijn/haar installatie op 9 januari van 3.2. Op dezelfde dag was mijn COP 0.4, zoals op bijgevoegde afbeelding te zien is. Hoe is dit mogelijk? Zijn er specifieke settings welke hier invloed op hebben?
Vanwege de lage COP heb ik nu P100 op 4 staan en P102 op 5 graden. Hiermee doet de WP zijn ding, maar COP blijft onder 2 over het algemeen, wat toch raar is?

Daarnaast valt me bij de verschillende screenshots op dat ook het energieverbruik van de CV wordt weergegeven, dit is bij mij, zoals jullie zien, ook niet zichtbaar
De geproduceerde warmte door de ketel kan de Xtend alleen weergeven als de ketel aanvoer+retour doorgeeft aan de Xtend (debiet moet ook bekend zijn). Normaal gebeurt dat via Opentherm, misschien is de ketel niet via Opentherm aangesloten op de Xtend ? Wat voor ketel is het ?

P100=4 zetten is geen goed idee, dat zorgt er alleen voor dat de Xtend doorwerkt als de COP heel laag is, daar bereik je alleen mee dat de Xtend gebruikt wordt op momenten dat je beter/goedkoper met gas kan stoken.

Die COP van 0,4 is denk ik gekomen omdat de Xtend die dag een keer ontdooid heeft en daarna niets meer heeft gedaan.

Wat zijn de actuele gegevens van de Xtend Statistieken ? En kun je plaatsen wat je daar ziet bij Live Data ?

Wordt het trouwens wel warm in huis ? Als de Xtend nauwelijks warmte levert kan dat alleen als de ketel (bijna) alles doet.

Als de COP echt structureel onder de 2 blijft, dan denk ik niet dat dat iets met instellingen te maken heeft. Dat wijst eerder op een groot probleem met de installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Lecenten op 31-01-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 23:04
@DaanTriple7 Stel het is een koude winterdag en je huis wordt maar niet warm. Ketel? Xtend? Wie bel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@tony381
Intergas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 22:18
Zojuist is de buitenunit verplaatst met alle speciale pluggen en veren.
Helaas niet op de plek die initieel de bedoeling was, hoekje om het huis.

Weerstand was dat de buitenunit dan op een niet makkelijk benaderbare plek hangt en er met storingen op ladders gewerkt moet worden en Intergas dit tevens niet accepteert als die langs moeten komen voor iets.

Maar er zit nu een extra 4M tussen de buren en de unit en de met de pluggen/veren, ga Ik er vanuit dat het ok is. Zo even de gereedschap openen en op vol vermogen zetten naar de 85Hz.

Fingers crossed :X

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
DaanTriple7 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:43:
@C V Ik heb ook een combinatie van vv en radiatoren.
Als dit bij jou is omgezet en je een tijdje ervaring hebt, kunt je dan nog even een berichtje doen welke verschillen je merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Hi Tweakers!

Daarnaast valt me bij de verschillende screenshots op dat ook het energieverbruik van de CV wordt weergegeven, dit is bij mij, zoals jullie zien, ook niet zichtbaar, ligt daar ook een instelling aan[Afbeelding] ten grondslag?
Misschien even rechtstreeks contact opnemen met Intergas. Zij kunnen op afstand de XTend uitlezen en kunnen zo waarschijnlijk snel zien wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
remcon schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:37:
[...]

Als dit bij jou is omgezet en je een tijdje ervaring hebt, kunt je dan nog even een berichtje doen welke verschillen je merkt?
Zal ik zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:47
Hi Tweakers!

Daarnaast valt me bij de verschillende screenshots op dat ook het energieverbruik van de CV wordt weergegeven, dit is bij mij, zoals jullie zien, ook niet zichtbaar, ligt daar ook een instelling aan[Afbeelding] ten grondslag?
@LeonB89 : kijk even bij je persoonlijke berichten

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

[...]

Vanochtend zag ik iets vreemds gebeuren. Zonnetje in huis en de kamertemperatuur iets boven de gevraagde temperatuur van de thermostaat en toch de cv aan. Buiten was het nog koud. Desondanks raar dat de cv mee ging helpen.
P100 zou ik op 1 zetten en dat heb ik toen meteen maar gedaan. Na de wijziging stopte de cv met helpen.

Later op de dag ontving ik van een specialist het resultaat van de debiet berekening voor de vloerverwarmingsverdeler. Deze stond altijd op 2l/min. per sector. Dit moest naar 1. Deze wijziging ook maar meteen toegepast. Het lijkt erop dat hierdoor het verschil tussen aanvoer en afvoer temperatuur op vloerverwarmingsverdeler groter is en ook vaker zichtbaar verschilt. Was vaak 0 tot 2 en is nu 0 tot 8.
Het lijkt zo beter te zijn, maar over een dag kan ik pas aangeven of dat ook terug te zien is in het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dat is toch perfect uitgelegd waarom een HTV verdeler geen mooie combi is met een warmtepomp? Bij een pomploze LTV verdeler kun je nooit een delta T van 0 hebben, omdat aanvoer en retour daar geen open verbinding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

DaanTriple7 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:17:
Dat is toch perfect uitgelegd waarom een HTV verdeler geen mooie combi is met een warmtepomp? Bij een pomploze LTV verdeler kun je nooit een delta T van 0 hebben, omdat aanvoer en retour daar geen open verbinding heeft.
Het is een composiet LTV verdeler, maar misschien begrijp ik je verkeerd en bedoel je wat anders. Hoe dan ook, wist ik veel toen ik de convector putten liet vervangen door vloerverwarming. Men gaf alleen aan dat vloerverwarming veel beter was.

Als de buitentemperatuur structureel wat hoger is laat ik deze verdeler ombouwen tot een hybride (ik wil niet dagen lang in de kou zitten). Dat schijnt prima te werken i.c.m. de hogere temperatuur die de cv bij koud weer afgeeft.

Morgen maar wat isolatiebuis kopen voor de cv-leidingen die nog niet overal geïsoleerd zijn plus voor de tapwater leidingen.
En als ik het goed heb, zal alles nog beter worden als de 4 HTV radiatoren boven vervangen worden door LTV’s.

Ik ben er nu achter waarom ik soms via 4g i.p.v. wifi verbinding heb met de wp. Als je zonder de iPhone te hebben geopend, inlogt op de xTend gebruikt hij 4g. Maak je verbinding nadat je je iPhone geopend heb, dat gaat het wel via wifi. Beetje lastig uit te leggen, maar als anderen hetzelfde hebben dan kunnen ze er misschien wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

C V schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Ik ben er nu achter waarom ik soms via 4g i.p.v. wifi verbinding heb met de wp. Als je zonder de iPhone te hebben geopend, inlogt op de xTend gebruikt hij 4g. Maak je verbinding nadat je je iPhone geopend heb, dat gaat het wel via wifi. Beetje lastig uit te leggen, maar als anderen hetzelfde hebben dan kunnen ze er misschien wat mee.
Er moet toch een andere oorzaak zijn. Het voorgaande was blijkbaar toeval dat in de ene situatie 4g en de andere situatie wifi werd gebruikt.
Vandaag is het constant 4g. Best raar en ik heb geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
C V schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Een Xtend heeft geen 4G modem aan boord dus kan je nooit rechtstreeks via 4G verbinden met een Xtend, het zal altijd via het WiFi accespoint gaan van de Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonB89
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-02-2024
@remcon Dank, Intergas heeft in de persoon van @Fullpower al even contact gezocht. Gelukkig wel een bevestiging van mijn vermoedens dat de prestaties slecht waren/zijn en een suggestie ter verbetering. Dus ik ga even kijken of ik hier zelf wat mee kan of dat ik energiewacht langs laat komen (met de nodige wachttijd tot gevolg)

@Lecenten Dank ook voor je reactie. En zul je net zien: heb je zo'n bericht geplaatst, gaat de performance opeens omhoog. Ik heb twee dagen geleden even de stroom van de WP afgehaald om een homewizard stekker te installeren, en verhip! Sinds de stroom er weer op staat, opeens een hogere COP, zie onderstaand de gevraagde screenshots. Fullpower heeft al wel aangegeven dat hiermee niet het probleem verholpen is, en ik heb het inderdaad al eerder gehad dat de pomp een paar dagen beter leek te werken en dan plots niet meer werkt.

@DaanTriple7 is onderstaand de foto waar je om vroeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/305O_CNfKV-mQCznk7OPm6RH04w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnUORtM4z5XnJYvZvdUOgspq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEwoqW7qw-fAbip0kUJZTSf7RPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcToQCWuD233OAUKJatqpHFm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu-yRFpyM6PsaCjgP7jsKYwsK2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5xVv8wyizwuqeXX5ONcVkas.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqVDajO7K8nghj_aZ0FeNrOeDuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMaYLjbTcmL2tg4YaL9WS9tK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
LeonB89 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:28:
@remcon Dank, Intergas heeft in de persoon van @Fullpower al even contact gezocht. Gelukkig wel een bevestiging van mijn vermoedens dat de prestaties slecht waren/zijn en een suggestie ter verbetering. Dus ik ga even kijken of ik hier zelf wat mee kan of dat ik energiewacht langs laat komen (met de nodige wachttijd tot gevolg)

@Lecenten Dank ook voor je reactie. En zul je net zien: heb je zo'n bericht geplaatst, gaat de performance opeens omhoog. Ik heb twee dagen geleden even de stroom van de WP afgehaald om een homewizard stekker te installeren, en verhip! Sinds de stroom er weer op staat, opeens een hogere COP, zie onderstaand de gevraagde screenshots. Fullpower heeft al wel aangegeven dat hiermee niet het probleem verholpen is, en ik heb het inderdaad al eerder gehad dat de pomp een paar dagen beter leek te werken en dan plots niet meer werkt.
Als Intergas al met het probeem bezig is, dan kunnen die het het beste afhandelen. Of samen met je installateur.

Het enige wat ik wel kan zeggen is dat er iets heel erg mis is. Volgens de statistieken van de Xtend heeft deze sinds installatie 191 kW geproduceerd, dat is het equivalent van ongeveer 21 m3 gas. De Xtend heeft dus bijna niets gedaan. En daarbij ook nog meer kWh gebruikt dan geproduceerd, dus een COP<1. Wat dat betreft is het maar goed dat de Xtend bijna niets heeft gedaan. Bovendien 1065 compressor starts, blijkbaar gaat de Xtend telkens aan en uit.

Wat mij verder opvalt is dat het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur heel klein is. Het lijkt wel alsof de Xtend de warmte niet kwijt kan.

Ik begrijp dat je een stekker hebt waarmee je het energieverbruik van de Xtend kan bijhouden, zou je die grafiek kunnen posten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

ErnstvV schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Een Xtend heeft geen 4G modem aan boord dus kan je nooit rechtstreeks via 4G verbinden met een Xtend, het zal altijd via het WiFi accespoint gaan van de Xtend.
Dan is het 4g symbool in deze gevallen een bug van de iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@LeonB89 ja maar ik kan niet zien of ze zijn vergeten om het ventielblok te demonteren. Maar aan de hand van jouw live data lijkt me dat uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 20:38
@C V Je keerklep zit in de verkeerde leiding, staat niet goed beschreven in de installatiehandleiding. Bij deze: 3-wegklep in de retour dan ook keerklep in de retour.
Tenzij de default instelling in je Remeha Tzerra gewijzigd is: DP007, stand van driewegklep tijdens standby, 0=CV posite, 1=Warmwater. default =1

Been there, done that.

Je Tzerra zegt in de display dat de druk 1.4 bar is, kijk maar eens wat je Xtend zegt wat de druk is.

[ Voor 46% gewijzigd door FitzJac op 02-02-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

FitzJac schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:55:
@C V Je keerklep zit in de verkeerde leiding, staat niet goed beschreven in de installatiehandleiding. Bij deze: 3-wegklep in de retour dan ook keerklep in de retour.
Tenzij de default instelling in je Remeha Tzerra gewijzigd is: DP007, stand van driewegklep tijdens standby, 0=CV posite, 1=Warmwater. default =1

Been there, done that.

Je Tzerra zegt in de display dat de druk 1.4 bar is, kijk maar eens wat je Xtend zegt wat de druk is.
Fijn dat je meedenkt! Aangezien ik weinig weet van cv en wp installaties (ik ben geen installateur), ben ik meteen gaan zoeken op internet wat de keerklep is.

Ik denk dat de instellingen gewijzigd zijn, zoals je al suggereert. Op onderstaande foto heb ik aangegeven wat de warme en koude leidingen zijn. Dit komt overeen met het linker plaatje op pagina 31 van de installatie handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP4t4s6e1Tl7wTHRWj_QAfmhGAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpIKeRdTOqz0YdRbipiEZsrq.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik de druk bekeken. Deze varieert de hele dag van 1.1 tot 2.2. De waarde op de cv-ketel is hetzelfde als wat de xtend aangeeft bij de wp en cv. Zie foto’s hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/440Jjh0TaHDbR8fxZVvnKP9IXB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nd6MJ6fOJUEp5EaKDEa9QR8n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiJIT8UDfoawdjU3cVdL_yfMEb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WR6h9EZFYV09L991KxnSaZUg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N-BTvceJTELc8Kd482AJZ1l5QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnvOXEYBXaJAnxDxLYUGt6Af.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

C V schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Dan is het 4g symbool in deze gevallen een bug van de iPhone.
Blijkbaar speelt dit niet alleen bij mij. Op de schermafdrukken van LeonB89 vrijdag 2 februari 2024 15:28
zie je dat bij hem 5g staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
Omdat je geen internettoegang hebt via de wifi van de Xtend, schakelt je mobieltje automatisch over naar 5G voor de internettoegang, maar staat los van de verbinding die je op dat moment met je Xtend hebt via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

DaanTriple7 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:38:
Omdat je geen internettoegang hebt via de wifi van de Xtend, schakelt je mobieltje automatisch over naar 5G voor de internettoegang, maar staat los van de verbinding die je op dat moment met je Xtend hebt via WiFi.
Ik vraag me af waarom afgelopen- en vorige week, een aantal dagen achter elkaar, het 4g symbool niet verscheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Uiteraard probeer ik de xTend (en cv) zo zuinig mogelijk te laten werken en het lijkt me dat dit nog beter wordt als ik de cv- (en tapwater) leidingen overal isoleer. Deze zijn namelijk deels geïsoleerd.
Ik ga er vanuit dat het zinvol is om de cv-leidingen warm en koud (en dan ook maar meteen tap-water warm) in de kruipruimte te isoleren. Heeft het zin om deze leidingen ook te isoleren die bij de cv-ketel en xTend zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diekli
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-09 20:37
Afgelopen week is door een installateur een Xtend buitenunit geplaatst. Ze hebben echt wel verstand van leidingen leggen etc.
Maar heb een beetje het idee dat bepaalde specifieke elektronica kennis iets minder is.
Ik heb nu een aantal vragen, hopelijk kunnen jullie helpen...

Mijn setup:
* Atag gas CV ketel - (opentherm) modulerend aangestuurd door de Xtend.
* LanRF gateway - gekoppeld aan Domoticz dmv de bijgevoegde "Domoticz 2023.2" hardware plugin (en gekoppeld aan de Xtend)
* Evotherm RF unit die de Xtend "aan/uit" aanstuurt
* 60l buffervat (volgens mij in serie) als voorschakelvat
* Vloerverwarming (zonder thermostaat knop in de leiding); geen pomp meer in de verdeler
* Ruim voldoende zonnepanelen
* continu (warme) temperatuur op grootste gedeelte van de vloerverwarming
* Werkkamer - verwarming obv radiator - waar hoge temperatuur nodig is vanwege de afstand en de inhoud

Ik heb de volgende vragen.
1. Mijn idee is dat de Comfort Touch app eigenlijk geen zin heeft?
Ik heb immers geen Intergas ketel, en uberhaupt geen thermostaat eraan hangen (wel de evotherm)
2. Volgens mij draait de Xtend een firmware uit 2022 (een 0.x versie). Is daar nieuwe firmware van die ik eigenlijk zou moeten installeren?
3. De Xtend is nu verbonden op mijn lokale wifi netwerk. Is er een webinterface of een API server die ik lokaal kan uitlezen? (degene van de ingebouwde wifi access point?)
4. Kan ik de Xtend info (tbv domoticz) bij Intergas uit de CLoud lezen?
5. Bedrijfmodus staat nu op CV (en niet op hybride). Klopt dit? De installatie is immers hybride. Voor de duidelijkheid de CV ketel wordt correct aangestuurd.
6. Ik heb iets gelezen dat ik voor de evotherm nieuwe firmware zou moeten vinden die maar 1 keer/uur schakelt, en die de optie van een hybride ketel zou ondersteunen. Weet iemand daar iets van?
7. In het domoticz hardware script is een device "Room-2 Thermostat Setpoint", ik heb het idee dat de temp is van mijn gas-cv ketel. Weet iemand dit? (is er een betere plugin?)
8. De temp van de xtend staat nu op 48C. Redelijk hoog voor de vloerverwarming, maar eigenlijk aan de lage kant voor mijn werkkamer. Zou ik de temp nog iets opschroeven? Eventueel een thermostaat kraan voor de vloerwerwarming verdeler, zodat ik die terug kan regelen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
C V schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:34:
Uiteraard probeer ik de xTend (en cv) zo zuinig mogelijk te laten werken en het lijkt me dat dit nog beter wordt als ik de cv- (en tapwater) leidingen overal isoleer. Deze zijn namelijk deels geïsoleerd.
Ik ga er vanuit dat het zinvol is om de cv-leidingen warm en koud (en dan ook maar meteen tap-water warm) in de kruipruimte te isoleren. Heeft het zin om deze leidingen ook te isoleren die bij de cv-ketel en xTend zitten?
Ja het heeft allemaal zin. Je kunt tenslotte overal warmte kwijtraken in de leidingen, je wilt het alleen maar kwijtraken in vloerverwarming en radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
diekli schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:13:
Afgelopen week is door een installateur een Xtend buitenunit geplaatst. Ze hebben echt wel verstand van leidingen leggen etc.
Maar heb een beetje het idee dat bepaalde specifieke elektronica kennis iets minder is.
Ik heb nu een aantal vragen, hopelijk kunnen jullie helpen...

Mijn setup:
* Atag gas CV ketel - (opentherm) modulerend aangestuurd door de Xtend.
* LanRF gateway - gekoppeld aan Domoticz dmv de bijgevoegde "Domoticz 2023.2" hardware plugin (en gekoppeld aan de Xtend)
* Evotherm RF unit die de Xtend "aan/uit" aanstuurt
* 60l buffervat (volgens mij in serie) als voorschakelvat
* Vloerverwarming (zonder thermostaat knop in de leiding); geen pomp meer in de verdeler
* Ruim voldoende zonnepanelen
* continu (warme) temperatuur op grootste gedeelte van de vloerverwarming
* Werkkamer - verwarming obv radiator - waar hoge temperatuur nodig is vanwege de afstand en de inhoud

Ik heb de volgende vragen.
1. Mijn idee is dat de Comfort Touch app eigenlijk geen zin heeft?
Ik heb immers geen Intergas ketel, en uberhaupt geen thermostaat eraan hangen (wel de evotherm)
2. Volgens mij draait de Xtend een firmware uit 2022 (een 0.x versie). Is daar nieuwe firmware van die ik eigenlijk zou moeten installeren?
3. De Xtend is nu verbonden op mijn lokale wifi netwerk. Is er een webinterface of een API server die ik lokaal kan uitlezen? (degene van de ingebouwde wifi access point?)
4. Kan ik de Xtend info (tbv domoticz) bij Intergas uit de CLoud lezen?
5. Bedrijfmodus staat nu op CV (en niet op hybride). Klopt dit? De installatie is immers hybride. Voor de duidelijkheid de CV ketel wordt correct aangestuurd.
6. Ik heb iets gelezen dat ik voor de evotherm nieuwe firmware zou moeten vinden die maar 1 keer/uur schakelt, en die de optie van een hybride ketel zou ondersteunen. Weet iemand daar iets van?
7. In het domoticz hardware script is een device "Room-2 Thermostat Setpoint", ik heb het idee dat de temp is van mijn gas-cv ketel. Weet iemand dit? (is er een betere plugin?)
8. De temp van de xtend staat nu op 48C. Redelijk hoog voor de vloerverwarming, maar eigenlijk aan de lage kant voor mijn werkkamer. Zou ik de temp nog iets opschroeven? Eventueel een thermostaat kraan voor de vloerwerwarming verdeler, zodat ik die terug kan regelen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en adviezen :)
1) comfort touch app is alleen om op afstand de kamertemperatuur te kunnen veranderend. Ook geeft hij volgens mij wat meldingen beter weer, omdat hij precies weet wat de codes betekenen.
2) firmware 0.30 is volgens mij standaard, sommigen hebben na contact met Intergas firmware 0.40 gekregen, geen idee wat de verschillen zijn.
3) en 4) er is nog geen eenvoudige mogelijkheid om zelf de xtend uit te lezen. Er is wel een manier met twee esp826 bordjes in home assistant, dat wordt ook wel op dit forum besproken.
5) cv betekent centrale verwarming en dit duidt alleen op je radiatoren en vloerverwarming.
6) en 7) geen idee
8 ) 48 graden is volgens mij veel te hoog voor je vloerverwarming. Dat redt de xtend ook elleen met hulp van de cv ketel. Bij mij zit er een thermostaatknop op de verdeler met pomp, maar er wordt hier ook gesproken over een hybride verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

remcon schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Ja het heeft allemaal zin. Je kunt tenslotte overal warmte kwijtraken in de leidingen, je wilt het alleen maar kwijtraken in vloerverwarming en radiatoren.
Oké, dan bestel ik nog een paar meter meer.
Toevallig vond ik een handleiding van die isolatiebuizen en tot mijn stomme verbazing kan ik ze nu nog niet installeren. Het zijn zelfklevende buizen en na vastmaken mag de verwarming pas na 36 uur aan. Dus nog even een paar maanden wachten voordat ik dat ga uitvoeren😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
C V schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Oké, dan bestel ik nog een paar meter meer.
Toevallig vond ik een handleiding van die isolatiebuizen en tot mijn stomme verbazing kan ik ze nu nog niet installeren. Het zijn zelfklevende buizen en na vastmaken mag de verwarming pas na 36 uur aan. Dus nog even een paar maanden wachten voordat ik dat ga uitvoeren😞
Natuurlijk alleen daar de buizen isoleren waar je het niet wilt dat de ruimte verwarmd wordt. Binnenin de cv kast bijvoorbeeld, onder de vloer, boven het plafond. Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-08 10:19
Over isoleren gesproken, dat buffervat wordt wel heel erg warm. Bij ons staat het geheel op zolder en werd een 40 liter Remix buffer aangesloten.

Wij merken nu dat alleen al van de warmte wat die afgeeft de hele zolder plotsklaps warmer wordt.

Daar wij geen warme zolder nodig hebben denk ik eraan dit buffervat te isoleren.

Voordien een vraag in de groep, weet iemand of dat technisch gesproken mag en kan? Of beter nog heeft er iemand ervaring daarmee opgedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@El-Narro
Een goed buffervat is al geïsoleerd.
Dus: ja dit mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
El-Narro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:57:
Over isoleren gesproken, dat buffervat wordt wel heel erg warm. Bij ons staat het geheel op zolder en werd een 40 liter Remix buffer aangesloten.

Wij merken nu dat alleen al van de warmte wat die afgeeft de hele zolder plotsklaps warmer wordt.

Daar wij geen warme zolder nodig hebben denk ik eraan dit buffervat te isoleren.

Voordien een vraag in de groep, weet iemand of dat technisch gesproken mag en kan? Of beter nog heeft er iemand ervaring daarmee opgedaan?
Zoek eerst de specificaties van het buffervat even op of deze al geïsoleerd is. Geïsoleerd wil niet zeggen dat er geen warmte doorheen komt. Als je de zolder ook al goed geïsoleerd hebt dan is er niet veel nodig om het hier wat op te warmen door het geïsoleerde buffervat.
Is het Remix of Reflex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
Dat was een schrijffout. Het is de Reflex 40 liter staand model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
El-Narro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:27:
Dat was een schrijffout. Het is de Reflex 40 liter staand model
Die is geïsoleerd.
Leidingen ook geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
Ja, de leidingen zijn al geïsoleerd. Ik ben erop gekomen omdat dit buffervat behoorlijk warm aanvoelt. Die warmte wil ik liever niet verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
El-Narro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:49:
Ja, de leidingen zijn al geïsoleerd. Ik ben erop gekomen omdat dit buffervat behoorlijk warm aanvoelt. Die warmte wil ik liever niet verliezen.
Als je 50 graden water in je buffervat laat komen dan wordt uiteindelijk je hele buffervat 50 graden. Het is alleen de vraag hoe lang het duurt voordat je aan de buitenkant ook 50 graden hebt, dat ligt aan de hoeveelheid isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
remcon schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Als je 50 graden water in je buffervat laat komen dan wordt uiteindelijk je hele buffervat 50 graden. Het is alleen de vraag hoe lang het duurt voordat je aan de buitenkant ook 50 graden hebt, dat ligt aan de hoeveelheid isolatie.
Mijn 300 liter tapwatertank is aan de buitenkant echt geen 60 graden, waarom zou dat bij een buffervat wel gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
Ik zal volgende week van de zaak eerst maar eens een digitale richtthermometer lenen om de exacte buitentemperatuur van het buffervat te meten.

Verder zal ik deze week maar eens met de fabrikant van Reflex bellen, wie weet hebben die een pasklare oplossing zo uit de fabriek.

Kan ik de tussentijd alast maar eens nadenken over isolatiemogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

[...]

Afgelopen week P100 een dag dag op 1 gezet (COP staat op 1.8). De buitentemperatuur was de hele dag redelijk hoog. De wp draaide op een COP die veel en veel hoger was dan de 1.8. Desondanks toch ongeveer 1.7 m3 verbruikt. Hoe kan dat?
P100 maar weer op 4 gezet. De weersomstandigheden waren vergelijkbaar. Geen gas verbruik.

Bij mij lijkt P100=4 vooralsnog een beter resultaat op te leveren. Maar ik reken me niet rijk. Eerder had ik al geschreven dat de cv, bij P100=4, ging meehelpen terwijl ik dat niet had verwacht. De buitentemperatuur was toen ongeveer 3° en de gevraagde kamertemperatuur (21,0°) was iets lager dan de gemeten kamertemperatuur (21,2°) Misschien dat het met een parameter te maken heeft waarbij de cv gaat meehelpen als het verschil van gevraagde temperatuur en aanvoertemperatuur te hoog wordt (P124), maar ik kan me niet voorstellen dat de cv op basis van die instelling is gaan meehelpen.
Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste