Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 12 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-06 11:35
ErnstvV schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Mijn 300 liter tapwatertank is aan de buitenkant echt geen 60 graden, waarom zou dat bij een buffervat wel gebeuren?
Dat komt omdat de ruimte waar je 300 liter vat in staat kouder is dan die 60 graden. De buitenkant van je boilervat kan dus warmte kwijt aan zijn omgeving. Zou je die ruimte supergoed isoleren dan gaat daar de temperatuur langzaam oplopen en zou alles 60 graden worden. Als je nu de buitenkant van je boiler voelen dan zou hij waarschijnlijk een stukje warmer zijn dan de ruimtetemperatuur, en dat verschil gaat hij afstralen naar de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-06 16:27
C V schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Afgelopen week P100 een dag dag op 1 gezet (COP staat op 1.8). De buitentemperatuur was de hele dag redelijk hoog. De wp draaide op een COP die veel en veel hoger was dan de 1.8. Desondanks toch ongeveer 1.7 m3 verbruikt. Hoe kan dat?
P100 maar weer op 4 gezet. De weersomstandigheden waren vergelijkbaar. Geen gas verbruik.
Volgens mij kan de Xtend om 2 redenen de ketel bijschakelen:

1. De kamer komt niet snel genoeg op temperatuur (zie ook P107, P186 en P217), als dat onnodig gebeurt kun je P102 lager zetten.

2. Bij een defrost, als P130=0 of P130=1 en het CV water wordt kouder dan P131, als dat onnodig gebeurt kun je P130=2 zetten of P131 lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-04 09:09

C V

Lecenten schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Volgens mij kan de Xtend om 2 redenen de ketel bijschakelen:

1. De kamer komt niet snel genoeg op temperatuur (zie ook P107, P186 en P217), als dat onnodig gebeurt kun je P102 lager zetten.

2. Bij een defrost, als P130=0 of P130=1 en het CV water wordt kouder dan P131, als dat onnodig gebeurt kun je P130=2 zetten of P131 lager.
P102 stond op 5°. Op het bewuste moment was het kouder dan 5°, dus dan zou de cv zeker mogen meehelpen. Maar als de kamertemperatuur hoger is dan de gevraagde kamertemperatuur, dan is het fantastisch als het systeem al pro-actief gaat reageren, maar verwacht ik niet dat de cv al mee moet helpen als de kamertemperatuur hoger is dan de gevraagde kamertemperatuur. De wp zou het dan zelf moeten kunnen redden.
P130=1 en P131 = 15°. Defrost was op het moment dat ik hem zag bijschakelen niet van toepassing.

Misschien moet ik nog even wachten hoe het nu gaat bij koud weer. Inmiddels is toch het e.e.a. gewijzigd en soms weer terug gezet.
Gelukkig maar 1 parameter per dag, anders wordt het lastig vergelijken.

De wijzigingen t.o.v. de default instelling zijn nu:
P100=4
P101=1.8 (maar heeft geen effect bij P100=4)
P194=40 (max. aanvoertemperatuur wp)
P120=50 (max. aanvoertemperatuur cv)
Debiet vloerverwarmingsverdeler = 1 l/min. (was 2)

Nu moet ik er nog achter komen welke parameter ik moet wijzigen om de wp sneller in te schakelen. Als de wp uit staat (afgelopen dagen rond een uur of 2 vanwege de hoge temperaturen) dan schakelt hij pas in als de kamertemperatuur terug is gezakt naar 20,5 of 20,6, terwijl de vraagtemperatuur altijd 21° is. Suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
De enige verklaring is dan toch een defrost, zeker gezien de buitentemperatuur <5 graden. Die defrost kan al afgelopen zijn terwijl de ketel nog werkt.

Als je de ketel sneller wil laten bijschakelen bij dalende kamertemperatuur moet je met P107 gaan spelen.

Edit: ik begrijp dat de Xtend zelf te laat inschakelt als de kamertemperatuur daalt, dat moet liggen aan je kamerthermostaat of de communicatie tussen die thermostaat en de Xtend. Ik weet niet of je daar nog wat aan kan instellen op de Xtend. Met een Comfort Touch via Opentherm heb ik dat probleem niet, de temperatuur blijft altijd binnen 0.1 graad van het setpoint. Tenzij de ketel moet bijschakelen, dan is er inderdaad een vertraging.

[ Voor 45% gewijzigd door Lecenten op 04-02-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:13
C V schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:09:
Als de wp uit staat (afgelopen dagen rond een uur of 2 vanwege de hoge temperaturen) dan schakelt hij pas in als de kamertemperatuur terug is gezakt naar 20,5 of 20,6, terwijl de vraagtemperatuur altijd 21° is. Suggesties zijn welkom.
De thermostaat hysterese P203 staat standaard op 0,5 °C.
Nou zou ik niet zomaar met alle instellingen gaan klooien zonder dat je weet wat je doet, maar dit klinkt wel als de waarde die je zoekt. :)

Vaker in/uitschakelen heeft uiteraard wel invloed op de levensduur van de compressor, dus ik zou het niet te laag zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door SmiGueL op 04-02-2024 15:16 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
P203 werkt alleen als je geen Opentherm thermostaat hebt. In het bijzonder als P202=2 of 3.

Bij een Opentherm thermostaat zou dat in de instelling van de thermostaat zelf moeten zitten, wanneer gaat de thermostaat warmte vragen van de Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-06 17:59
C V schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:09:
[...]

P102 stond op 5°. Op het bewuste moment was het kouder dan 5°, dus dan zou de cv zeker mogen meehelpen. Maar als de kamertemperatuur hoger is dan de gevraagde kamertemperatuur, dan is het fantastisch als het systeem al pro-actief gaat reageren, maar verwacht ik niet dat de cv al mee moet helpen als de kamertemperatuur hoger is dan de gevraagde kamertemperatuur. De wp zou het dan zelf moeten kunnen redden.
P130=1 en P131 = 15°. Defrost was op het moment dat ik hem zag bijschakelen niet van toepassing.

Misschien moet ik nog even wachten hoe het nu gaat bij koud weer. Inmiddels is toch het e.e.a. gewijzigd en soms weer terug gezet.
Gelukkig maar 1 parameter per dag, anders wordt het lastig vergelijken.

De wijzigingen t.o.v. de default instelling zijn nu:
P100=4
P101=1.8 (maar heeft geen effect bij P100=4)
P194=40 (max. aanvoertemperatuur wp)
P120=50 (max. aanvoertemperatuur cv)
Debiet vloerverwarmingsverdeler = 1 l/min. (was 2)

Nu moet ik er nog achter komen welke parameter ik moet wijzigen om de wp sneller in te schakelen. Als de wp uit staat (afgelopen dagen rond een uur of 2 vanwege de hoge temperaturen) dan schakelt hij pas in als de kamertemperatuur terug is gezakt naar 20,5 of 20,6, terwijl de vraagtemperatuur altijd 21° is. Suggesties zijn welkom.
Thermostaat hysterese kleiner zetten. Die staat nu waarschijnlijk op 0,5.

Edit: Oeps. Iemand was me al voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:20:
De enige verklaring is dan toch een defrost, zeker gezien de buitentemperatuur <5 graden. Die defrost kan al afgelopen zijn terwijl de ketel nog werkt.

Als je de ketel sneller wil laten bijschakelen bij dalende kamertemperatuur moet je met P107 gaan spelen.

Edit: ik begrijp dat de Xtend zelf te laat inschakelt als de kamertemperatuur daalt, dat moet liggen aan je kamerthermostaat of de communicatie tussen die thermostaat en de Xtend. Ik weet niet of je daar nog wat aan kan instellen op de Xtend. Met een Comfort Touch via Opentherm heb ik dat probleem niet, de temperatuur blijft altijd binnen 0.1 graad van het setpoint. Tenzij de ketel moet bijschakelen, dan is er inderdaad een vertraging.
Het zou best kunnen dat ik net keek nadat de defrost was afgelopen.

P107=0 (default). Het zal wel betekenen dat dit uit staat. Als ik hem op het minimum (40) zet, dan schakelt hij denk ik pas in tussen de 45 en 60 minuten. Dat lijkt me ook weer te gek. Vooral als de temperatuur onder de 3° komt. De wp is te klein voor ons huis en de cv zal dan regelmatig moeten bijspringen.
Maar.....ik moet nog een keuze maken voor een vervangende thermostaat en twijfel tussen de Comfort Touch en de Honeywell T6. Als de binnentemperatuur altijd binnen 0.1 graad van de gevraagde temperatuur kan blijven, dan teken ik er voor. Dit zou betekenen dat de thermostaat doet wat ik wil. Aan het eind van de middag als de temperatuur snel daalt en het huis zijn warmte sneller kwijt raakt, moet de wp tijdig (t.o.v. nu, veel eerder) beginnen met warmte leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

DaanTriple7 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:17:
[...]

Thermostaat hysterese kleiner zetten. Die staat nu waarschijnlijk op 0,5.

Edit: Oeps. Iemand was me al voor.
:*) Maakt niet uit en bovendien heb je een ander voorstel. Ik ga dat eens proberen.
Geen idee of dat vandaag (rond 24:00) of morgen (rond 24:00) wordt. Ik heb gisteren een infrarood thermometer binnen gekregen en wil de radiatoren waterzijdig inregelen (zal wel een uitdaging zijn met 4 HTVs, 4 LTV's, vloerverwarming en 2 designradiatoren)
Ik weet nog niet welke het vandaag wordt. Hoewel deze 2 wijzigingen elkaar niet beïnvloeden, krijg ik toch een beter idee van het effect, als ik er 1 per dag wijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

SmiGueL schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:07:
[...]

De thermostaat hysterese P203 staat standaard op 0,5 °C.
Nou zou ik niet zomaar met alle instellingen gaan klooien zonder dat je weet wat je doet, maar dit klinkt wel als de waarde die je zoekt. :)

Vaker in/uitschakelen heeft uiteraard wel invloed op de levensduur van de compressor, dus ik zou het niet te laag zetten.
Ik las je reactie iets later, maar begrijp dat P203 alleen werkt bij een niet openterm thermostaat. Nu zit er een tijdelijke Honeywell modulation op. Die is opentherm als ik het goed heb. De wp is ook ingesteld op open therm. De wp staat bijna 24/7 te draaien. Vandaag een paar uur uit. Aantal compressor starts is nu 29 na 297 uur draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:14:
P203 werkt alleen als je geen Opentherm thermostaat hebt. In het bijzonder als P202=2 of 3.

Bij een Opentherm thermostaat zou dat in de instelling van de thermostaat zelf moeten zitten, wanneer gaat de thermostaat warmte vragen van de Xtend.
Zou het wel nauwkeuriger werken bij een betere thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Vaak kun je bij een Opentherm thermostaat het regelgedrag instellen. Voor de Comfort Touch had ik een Remeha Isense en daar kon dat ook.

Schijnt bij (sommige?) Honeywell modellen ook te kunnen:
pribo in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Ik durf niet te zeggen hoeveel dat gaat helpen, hangt ook van de resolutie af waarmee de thermostaat de temperatuur meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:36:
[...]

Het zou best kunnen dat ik net keek nadat de defrost was afgelopen.

P107=0 (default). Het zal wel betekenen dat dit uit staat. Als ik hem op het minimum (40) zet, dan schakelt hij denk ik pas in tussen de 45 en 60 minuten. Dat lijkt me ook weer te gek. Vooral als de temperatuur onder de 3° komt. De wp is te klein voor ons huis en de cv zal dan regelmatig moeten bijspringen.
P107=0 is adaptief, dat wil zeggen dat de Xtend zelf probeert uit te zoeken wat de beste waarde is. Bij mij werkt dat goed, ik heb voor het bijschakelen van de ketel geen grotere temperatuurdaling gezien dan 0,2-0,3 graden.

Om het <0,1 te houden lijkt me niet optimaal want de wordt de ketel ook onnodig bijgeschakeld, als de Xtend het met enige vertraging zonder ketel ook warm had kunnen houden.

P107=40 betekent dat de ketel na 4 minuten bijschakelt als er 10 graden hogere watertemperatuur wordt gevraagd dan de Xtend op dat moment levert. Zou dat 5 graden hoger zijn, dan schakelt de ketel na 8 minunten bij (40/5=8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dboxman
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-09-2024
Dit antwoord kreeg ik van Intergas.
Er is op dit moment alleen nog een T0.40 versie voor bepaalde specifieke situaties.
De productieversie V0.40 zal over een aantal weken beschikbaar zijn.
Wanneer deze beschikbaar komt kan er op grotere schaal geüpdatet worden naar V0.40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:52:
[...]

P107=0 is adaptief, dat wil zeggen dat de Xtend zelf probeert uit te zoeken wat de beste waarde is. Bij mij werkt dat goed, ik heb voor het bijschakelen van de ketel geen grotere temperatuurdaling gezien dan 0,2-0,3 graden.

Om het <0,1 te houden lijkt me niet optimaal want de wordt de ketel ook onnodig bijgeschakeld, als de Xtend het met enige vertraging zonder ketel ook warm had kunnen houden.

P107=40 betekent dat de ketel na 4 minuten bijschakelt als er 10 graden hogere watertemperatuur wordt gevraagd dan de Xtend op dat moment levert. Zou dat 5 graden hoger zijn, dan schakelt de ketel na 8 minunten bij (40/5=8).
Ik denk dat ik de situatie niet duidelijk genoeg heb beschreven.
Als de wp continu aanstaat (bij 6° - 8°), dan doet de wp zijn werk goed en als de wp het niet alleen af kan (buitentemperatuur onder de 5°) dan schakelt de cv-ketel af en toe bij en dat lijkt tot nu toe goed te gaan (hele lage temperaturen heb ik met cv i.c.m. wp nog niet meegemaakt).

Heel soms (bij ongeveer 10°) is de wp uit en dat is prima omdat het binnen warm genoeg is en het huis dan niet zo snel afkoelt. De wp gaat pas weer aan als de kamertemperatuur 0.5° lager is dan de gevraagde temperatuur en dat is doodzonde. Door de vloerverwarming kost het veel tijd en veel extra energie om de vraagtemperatuur te bereiken. Meestal vindt dit plaats op een ongelukkig moment (rond 16:00). Buiten koelt het dan snel af en dan loopt de binnentemperatuur ook nog een halve graad achter.
Als de wp al ingeschakeld wordt als de kamertemperatuur 0.1 of 0.2 graden onder de gevraagde temperatuur komt, dan kan hij het makkelijker en sneller weer op de gevraagde temperatuur krijgen.
Ik ben dus benieuwd wat ik anders moet instellen zodat de wp eerder aan gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remcon
@C V

Ja dan kom je nu in de zwaardere regeltechniek terecht. Ik ben hier zelf ook al even mee aan het stoeien, en ik ben een redelijk eind. Hieronder een beschrijving van de regeling voor zover ik het goed begrijp. Waar het bij jou om gaat is de D waarde (P197) van de PID regeling. Deze kijkt als het ware vooruit in de tijd, en kijkt naar hoe snel de kamertemperatuur stijgt of daalt. Maar voordat je hier waarden gaat veranderen moeten eerst heel wat andere zaken worden ingesteld. Ik zeg je vooraf dat dit veel tijd kost. Elke wijziging kost je een halve dag tot een dag voordat je echte effect ziet.

Wat je wilt is een combinatie van stooklijn en PID regeling. Wat je hiervoor allereerst moet doen is P202 op 1 of 2 zetten.

Bij beide wordt als hoofdregeling eerst de WAR (weers afhankelijke regeling) gebruikt waarna de PID regeling gaat bijregelen.
De totale formule is dan
Aanvoertemperatuur = voetpunt + (verschil binnen - buiten) * helling stooklijn + output PI regelaar

Bij P202=2 wordt er alleen nog voor gezorgd dat bij een temperatuur hoger dan waarde P203 boven de gewenste kamertemperatuur de warmtepomp helemaal uit gaat. Bij externe invloed van zonneschijn of openhaard bijvoorbeeld.

Als eerst moet je nu de helling van de stooklijn bepalen (P192).

Aanvoertemperatuur = voetpunt + (verschil binnen - buiten) * helling stooklijn

Stel je gewenste binnentemperatuur is 20 graden, dan is dit het voetpunt.
Daarna wil je dat bij -10 graden buitentemperatuur je aanvoertemperatuur gelijk is aan je maximale aanvoertemperatuur (P194). Bij mij heb ik dit ingesteld op 40 graden. Dit is echter een beetje lastig te bepalen, omdat je eigenlijk moet weten welke aanvoertemperatuur je nodig hebt om het bij -10 buitentemperatuur dan binnen op 20 graden te houden.
De binnentemperatuur is voor deze berekening ook even exact je gewenste binnentemperatuur. (20 graden).
Door deze getallen in de formule in te vullen kun je de helling berekenen. In mijn geval
40 = 20 + (20 - -10)*helling. Dus helling = 0.67. Deze waarde komt niet heel erg nauwkeurig, omdat een goed ingestelde PID regeling dit wel corrigeert. Je moet alleen wel uitkijken dat het niet echt heel veel afwijkt, want bij bijvoorbeeld een helling van 1 er al een aanvoertemperatuur van 50 graden wordt gemaakt. Als het in je huis nodig is, dan is het goed. Maar als het niet echt nodig is dan heb je de kans dat de cv-ketel te snel of te vaak wordt aangesproken.

Dan komt nu het pittige gedeelte van de PID regeling.
Er zijn heel wat artikelen en filmpjes te vinden over hoe je de PID waarden bepaalt, maar toch is vaak gewoon een kwestie van proberen.
Het gaat hier om de waarden van P195, P196 en P197. Deze moeten in de formules nog allemaal gedeeld worden door 32.

De P waarde is de Proportionele waarde. Dit is de versterkingswaarde die wordt vermenigvuldigd met de afwijking tussen de gewenste en de echte kamertemperatuur. Stel de gewenste temperatuur is 20 graden, en in de kamer is het 19,8 graden, dan is het verschil 0,2 graden. Dit wordt met P195 vermenigvuldigd en dan gedeeld door 32. Dit betekend dus 0,2 * 160 /32 = 1. Als de kamertemperatuur dus 0,2 graden te laag is dan wordt de aanvoertemperatuur 1 graad verhoogd. Door traagheid in je systeem (warmtepomp, vloerverwarming, etc) gaat dit er voor zorgen dat de temperatuur doorschiet boven de 20 graden. Bij bijvoorbeeld 0,4 graden overshoot zorgt de P waarde er dan voor dat de aanvoertemperatuur 2 graden wordt verlaagd. De temperatuur gaat dus schommelen. Theoretisch moet je een waarde zien te vinden waarbij de temperatuur netjes evenveel boven als onder de gewenste temperatuur komt. De waarde voor P195 die je dan hebt deel je door 2.

Dan wordt de I waarde ingesteld. De P waarde kan er in de praktijk voor zorgen dat er iets een afwijking blijft bestaan tussen de gewenste en echte kamertemperatuur. De I waarde zorgt er voor dat deze afwijking wordt weggefilterd. Verhoog de I waarde stapsgewijs totdat ook hier de kamertemperatuur gelijkmatig begint te schommelen. Als dit het geval is dan deel je de waar van I (P196) ook door 2.

En dan nu eindelijk kom je bij de D waarde uit (P197). Des te meer je deze waarde verhoogt, des te agressiever hij reageert op de steilheid van temperatuurstijging/daling. Verhoog je dit teveel dan kan het zelfs de P en I waarden weer teniet doen, of zelfs tegenwerken. Deze waarde moet je dus heel weinig verhogen per keer, totdat je het idee hebt dat het systeem op tijd reageert op de kamertemperatuur variaties.

Dit is de theorie.
Bij mij zit de temperatuurvariatie tussen gewenste en echte kamertemperatuur nu normaal op maximaal 0,2 graden. Maar heel heftige veranderingen zijn nog steeds niet te weg te regelen doordat de warmtepomp samen met de vloerverwarming zo traag is dat deze gewoonweg niet snel genoeg kan reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C V

C V

remcon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:48:
@C V

Ja dan kom je nu in de zwaardere regeltechniek terecht. Ik ben hier zelf ook al even mee aan het stoeien, en ik ben een redelijk eind. Hieronder een beschrijving van de regeling voor zover ik het goed begrijp. Waar het bij jou om gaat is de D waarde (P197) van de PID regeling. Deze kijkt als het ware vooruit in de tijd, en kijkt naar hoe snel de kamertemperatuur stijgt of daalt. Maar voordat je hier waarden gaat veranderen moeten eerst heel wat andere zaken worden ingesteld. Ik zeg je vooraf dat dit veel tijd kost. Elke wijziging kost je een halve dag tot een dag voordat je echte effect ziet.

Wat je wilt is een combinatie van stooklijn en PID regeling. Wat je hiervoor allereerst moet doen is P202 op 1 of 2 zetten.

Bij beide wordt als hoofdregeling eerst de WAR (weers afhankelijke regeling) gebruikt waarna de PID regeling gaat bijregelen.
De totale formule is dan
Aanvoertemperatuur = voetpunt + (verschil binnen - buiten) * helling stooklijn + output PI regelaar

Bij P202=2 wordt er alleen nog voor gezorgd dat bij een temperatuur hoger dan waarde P203 boven de gewenste kamertemperatuur de warmtepomp helemaal uit gaat. Bij externe invloed van zonneschijn of openhaard bijvoorbeeld.

Als eerst moet je nu de helling van de stooklijn bepalen (P192).

Aanvoertemperatuur = voetpunt + (verschil binnen - buiten) * helling stooklijn

Stel je gewenste binnentemperatuur is 20 graden, dan is dit het voetpunt.
Daarna wil je dat bij -10 graden buitentemperatuur je aanvoertemperatuur gelijk is aan je maximale aanvoertemperatuur (P194). Bij mij heb ik dit ingesteld op 40 graden. Dit is echter een beetje lastig te bepalen, omdat je eigenlijk moet weten welke aanvoertemperatuur je nodig hebt om het bij -10 buitentemperatuur dan binnen op 20 graden te houden.
De binnentemperatuur is voor deze berekening ook even exact je gewenste binnentemperatuur. (20 graden).
Door deze getallen in de formule in te vullen kun je de helling berekenen. In mijn geval
40 = 20 + (20 - -10)*helling. Dus helling = 0.67. Deze waarde komt niet heel erg nauwkeurig, omdat een goed ingestelde PID regeling dit wel corrigeert. Je moet alleen wel uitkijken dat het niet echt heel veel afwijkt, want bij bijvoorbeeld een helling van 1 er al een aanvoertemperatuur van 50 graden wordt gemaakt. Als het in je huis nodig is, dan is het goed. Maar als het niet echt nodig is dan heb je de kans dat de cv-ketel te snel of te vaak wordt aangesproken.

Dan komt nu het pittige gedeelte van de PID regeling.
Er zijn heel wat artikelen en filmpjes te vinden over hoe je de PID waarden bepaalt, maar toch is vaak gewoon een kwestie van proberen.
Het gaat hier om de waarden van P195, P196 en P197. Deze moeten in de formules nog allemaal gedeeld worden door 32.

De P waarde is de Proportionele waarde. Dit is de versterkingswaarde die wordt vermenigvuldigd met de afwijking tussen de gewenste en de echte kamertemperatuur. Stel de gewenste temperatuur is 20 graden, en in de kamer is het 19,8 graden, dan is het verschil 0,2 graden. Dit wordt met P195 vermenigvuldigd en dan gedeeld door 32. Dit betekend dus 0,2 * 160 /32 = 1. Als de kamertemperatuur dus 0,2 graden te laag is dan wordt de aanvoertemperatuur 1 graad verhoogd. Door traagheid in je systeem (warmtepomp, vloerverwarming, etc) gaat dit er voor zorgen dat de temperatuur doorschiet boven de 20 graden. Bij bijvoorbeeld 0,4 graden overshoot zorgt de P waarde er dan voor dat de aanvoertemperatuur 2 graden wordt verlaagd. De temperatuur gaat dus schommelen. Theoretisch moet je een waarde zien te vinden waarbij de temperatuur netjes evenveel boven als onder de gewenste temperatuur komt. De waarde voor P195 die je dan hebt deel je door 2.

Dan wordt de I waarde ingesteld. De P waarde kan er in de praktijk voor zorgen dat er iets een afwijking blijft bestaan tussen de gewenste en echte kamertemperatuur. De I waarde zorgt er voor dat deze afwijking wordt weggefilterd. Verhoog de I waarde stapsgewijs totdat ook hier de kamertemperatuur gelijkmatig begint te schommelen. Als dit het geval is dan deel je de waar van I (P196) ook door 2.

En dan nu eindelijk kom je bij de D waarde uit (P197). Des te meer je deze waarde verhoogt, des te agressiever hij reageert op de steilheid van temperatuurstijging/daling. Verhoog je dit teveel dan kan het zelfs de P en I waarden weer teniet doen, of zelfs tegenwerken. Deze waarde moet je dus heel weinig verhogen per keer, totdat je het idee hebt dat het systeem op tijd reageert op de kamertemperatuur variaties.

Dit is de theorie.
Bij mij zit de temperatuurvariatie tussen gewenste en echte kamertemperatuur nu normaal op maximaal 0,2 graden. Maar heel heftige veranderingen zijn nog steeds niet te weg te regelen doordat de warmtepomp samen met de vloerverwarming zo traag is dat deze gewoonweg niet snel genoeg kan reageren.
Wow, dat is heftig! Bedankt voor de heldere uitleg!
Dus het kan blijkbaar wel. En dat allemaal omdat er, voor zover ik weet, geen openterm thermostaat is die de wp aanstuurt bij een afwijking van 0.1 of 0.2 graden.

Klopt het dat je, als dit ingesteld is, niets meer aan je systeem moet wijzigen omdat je anders weer van voren af aan moet beginnen?

Als dat zo is, moet ik eerst nog andere acties uitvoeren, zoals de leidingen volledig isoleren, de radiatoren waterzijdig inregelen en optioneel de vloerverwarmingsverdeler om laten bouwen tot een hybride variant en ook optioneel de 4 htv radiatoren vervangen door ltv’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
C V schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:20:
[...]

Wow, dat is heftig! Bedankt voor de heldere uitleg!
Dus het kan blijkbaar wel. En dat allemaal omdat er, voor zover ik weet, geen openterm thermostaat is die de wp aanstuurt bij een afwijking van 0.1 of 0.2 graden.

Klopt het dat je, als dit ingesteld is, niets meer aan je systeem moet wijzigen omdat je anders weer van voren af aan moet beginnen?

Als dat zo is, moet ik eerst nog andere acties uitvoeren, zoals de leidingen volledig isoleren, de radiatoren waterzijdig inregelen en optioneel de vloerverwarmingsverdeler om laten bouwen tot een hybride variant en ook optioneel de 4 htv radiatoren vervangen door ltv’s.
Open therm heeft niets te maken met hysterese. De open therm thermostaat stuurt via communicatie door wat de gewenste en de actuele temperatuur is. Die echte waarden gebruikt de warmtepomp. Alleen wordt bij p202=2 nog de waarde van p203 gebruikt om de warmtepomp helemaal uit te schakelen.

Grote aanpassingen die de snelheid van je cv systeem beïnvloeden hebben zeker effect op de afregeling. Maar je kunt natuurlijk al wel beginnen om er gevoel bij te krijgen.

Het duurt namelijk wel even voordat je echt effect ziet na een wijziging van een instelling.
En dan heb je nog alle externe factoren die van invloed kunnen zijn op je regeling. Een dag wel of geen zon is al een groot verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackenlucas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-03 19:36
Mijn ervaring met de Intergas Extend
- Installateur heeft de Extend warmtepomp netjes gemonteerd.
Wat ging er mis;
- Installateur expansie verkeerd gemonteerd - geen duidelijke instructies van Intergas
- Buitenunit maakte heel veel lawaai - koude middel bleek vervuild met stikstof - koude middel vervangen
- Buitenunit maakt heel veel lawaai zeker in de ontdooi cycles
- Buitenunit voorzien van trilling dempers - Buiten unit hangt aan de buitenmuur - nog veel geluid - De Extend in de stille modus gezet van 23.00 - 06.00 uur aanzienlijke afname van het geluid
- P103 parameter gewijzigd van -5 graden naar + 5 graden - voordeel geen ontdooi cycles meer - waardoor het geluid aanzienlijk lager is - ook zijn de stroom kosten onder de 5 graden aanzienlijk meer.
- De comfort touch thermostaat is nutteloos daar er geen gegevens van de Extend zichtbaar zijn
- Wifi signaal moet geactiveerd worden op de Extend en blijft 15 minuten beschikbaar- waarom niet te benaderen via de Gateway van Intergas
- Onvoldoende kennis bij de installateurs - helaas is de Extend geen “ plug en play “ vereist in ieder huis andere afstellingen - De wizard die de installateur gebruikt voor inregelen van de Extend is onvoldoende.
- Waterzijdig inregelen van radiatoren wordt niet vermeld bij installatie Extend - dit wel erg belangrijk
- Service van Intergas is slecht alle contacten moeten via de installateur- vragen als consument aan Intergas worden niet beantwoord
- Gelukking wordt ik via de diverse forums een stuk wijzer en zal mijn Extend in de toekomst beter gaan werken - het is een leuk hobby ding maar verwacht er niet teveel van als zelf geen aanpassingen kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb een compleet andere ervaring.
Jammer om te lezen dat het bij jou anders liep.

Ik heb hier geen installateur langs gehad. Enkel iemand om de koelleidingen op lekkage te controleren en te vacuumeren.

Ik heb intergas enkele keren gebeld en werd direct en juist geholpen.
Op dit forum is een medewerker van Intergas actief die in z'n vrije tijd gebruikers verder helpt waar nodig. Hij heeft hij mij ook geholpen met tweaken.

Ik heb wel wat opmerkingen over jouw bevindingen:
1. Expansievat verkeerd gemonteerd? Elke installateur zou moeten weten hoe dit moet. Hoe kun je trouwens een expansievat verkeerd monteren? Heeft hij hem aan de aanvoerleiding geknoopt? Heeft volgens mij niets met Xtend te maken.
2. Waterzijdig inregelen is altijd belangrijk. Dit heeft niets met de Xtend te maken.
3. Comfort touch thermostaat is een goedwerkende thermostaat. Waarom vind jij hem nutteloos?
4. Perfect afgesteld opleveren van een warmtepomp is NIET te doen. Voor geen enkele installateur. Elke woning is anders, en de Xtend kan hier niet in een paar simpele tweaks binnen 1 dag op afgesteld worden.
Als de installateur jouw Xtend moet tweaken voor jouw woning zou je hem een paar weken bij jou moeten laten logeren.
Wat een installateur kan betekenen is het aansluiten en functionerend opleveren, de rest is (helaas) aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Ook bij mij ging de installatie destijds niet vlekkeloos. Er was helaas te weinig kennis van de Xtend bij de installateur.

Het zou al helpen dat er een lijst was van installateurs die op cursus zijn geweest bij Intergas en daar goede uitleg hebben gehad over de Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Jackenlucas schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:29:
Mijn ervaring met de Intergas Extend
- Installateur heeft de Extend warmtepomp netjes gemonteerd.
Wat ging er mis;
Ik heb precies de omgekeerde ervaring:
-installateur had de training bij Intergas gevolgd en al meerdere Xtends geinstalleerd
-alles werkte direct goed na inbedrijfstelling
-uiteindelijk heb ik alleen P130 veranderd naar 1 (was op advies van Intergas op 0 gezet)

Wat je zelf al schrijft, er is een gebrek aan kennis bij veel installateurs, dat komt niet door de Xtend.

Verder
- een buitenunit aan een muur geeft altijd contactgeluiden. Die moet je dan weer proberen te dempen, soms lukt dat en soms niet. De enige totale oplossing daarvoor is om de buitenunit niet aan een muur te hangen.

- dat de WIFI maar 15 minuten actief blijft is inderdaad lastig, vooral als je daarvoor weer de zolder op moet klimmen. Dat zou Intergas simpel kunnen oplossen door de Xtend via je LAN benaderbaar te maken.

-P103 op 5 zetten lijkt me geen goed plan. Daarmee zul je de Xtend een aanzienlijk deel van het stookseizoen uitschakelen en ook de besparing (zowel qua geld als qua CO2) zal flink lager uitvallen. In de meeste gevallen zal het zeker tot een paar graden onder het vriespunt voordeliger zijn om met de Xtend te stoken dan met de ketel. Als je dit alleen doet vanwege het probleem met het geluid, dan lijkt het me logischer om dat aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:31
remcon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:43:
Ook bij mij ging de installatie destijds niet vlekkeloos. Er was helaas te weinig kennis van de Xtend bij de installateur.

Het zou al helpen dat er een lijst was van installateurs die op cursus zijn geweest bij Intergas en daar goede uitleg hebben gehad over de Xtend.
Die is lastig verwacht ik, maar zag wel op de website van Intergas zelf een lijst van installateurs.
Zag die van ons er niet bij staan, waar deze wel getraind zijn en ik erg tevreden met ze ben.
Weten waar ze mee bezig zijn en service gericht.

Maar verwacht dat dit voor Intergas eveneens lastig is, iedereen kan ze (op)kopen en als installateur aanbieden. Hoeft niet eens geleverd te zijn door Intergas zelf. Reclame met website is zo gemaakt.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Weerz schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Die is lastig verwacht ik, maar zag wel op de website van Intergas zelf een lijst van installateurs.
Zag die van ons er niet bij staan, waar deze wel getraind zijn en ik erg tevreden met ze ben.
Weten waar ze mee bezig zijn en service gericht.

Maar verwacht dat dit voor Intergas eveneens lastig is, iedereen kan ze (op)kopen en als installateur aanbieden. Hoeft niet eens geleverd te zijn door Intergas zelf. Reclame met website is zo gemaakt.
Intergas heeft toch wel een lijst van de monteurs die bij hun zijn geweest voor de opleiding van de Xtend?
Daar kunnen ze toch een certificaat van afgeven met een nummer erop, en dat is dan toch op te vragen bij een installatiebedrijf dat zij een monteur hebben met dat certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:31
Agree, overal is een oplossing voor en ben het met je eens.
Maar dat is aan Intergas en tevens het risico als dat niet gebeurd in slechte reclame voor ze.
De monteurs komen hun merk plaatsen.

Daarom lastig O-)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-06 21:30
Als monteur krijg je een certificaat als je hebt deelgenomen aan de Xtend of de Xtend Xpert cursus. Deze zijn bij ons gewoon inzichtelijk als erom wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:18
Byorn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:27:
Als monteur krijg je een certificaat als je hebt deelgenomen aan de Xtend of de Xtend Xpert cursus. Deze zijn bij ons gewoon inzichtelijk als erom wordt gevraagd.
Wie zijn "ons"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
De firma waar ik voor werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Grote aanpassingen die de snelheid van je cv systeem beïnvloeden hebben zeker effect op de afregeling. Maar je kunt natuurlijk al wel beginnen om er gevoel bij te krijgen.

[/quote]
Goed om te weten. Dan ga ik in ieder geval eerst de leidingen verder isoleren en waterzijdig inregelen voordat ik aan die ingewikkelde inregeling ga beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Laatst online: 12-06 20:29
Byorn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:27:
Dat papiertje is niet alles, leuk voor de heb maar echt spannend is die curcus niet;)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Krissiejj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:39:
[...]

Dat papiertje is niet alles, leuk voor de heb maar echt spannend is die cursus niet;)
Dat geloof ik.

Maar het zou in ieder geval al helpen dat de open verdeler dan gelijk goed om wordt aangesloten. Dat heb ik de monteur zelf nog moeten vertellen dat dat verkeerd om zat.
En ook dat de vloerverwarmingspomp dan gelijk op een uitgang van de Xtend wordt aangesloten, in plaats van rechtstreeks in een wandcontactdoos.

Een onwetende klant denkt een systeem te krijgen dat goed is aangesloten en naar behoren is ingesteld. Dat was bij mij installateur dus absoluut niet zo.
Destijds met het installeren van de cv-ketel zeer tevreden. Helaas met de Xtend niet zo.

[ Voor 6% gewijzigd door remcon op 06-02-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
Krissiejj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:39:
[...]

Dat papiertje is niet alles, leuk voor de heb maar echt spannend is die curcus niet;)
Helemaal mee eens ;) heb ook wel collega's die het certificaatje hebben gekregen en evengoed geen Xtend kunnen aansluiten, laat staan fatsoenlijk in bedrijf nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:04
Intressant artikel:

https://www.installatie.n...t-ook-tapwater-verwarmen/

Naast de Xtend Monoblock komt Intergas rond de zomer met kleine tapwatervaten als uitbreidingsoptie op de Xtend-hybride
De vaten worden gemaakt door DeJong uit Gorredijk, net als Intergas onderdeel van het Amerikaans Rheem-concern. De 40 en 80 liter kunnen zowel verticaal als (liggend) horizontaal geplaatst worden. Ze kunnen door hun beperkte formaat makkelijk weg worden gewerkt in loze ruimtes. Ze kunnen ook in serie geschakeld worden, zodat er een grotere tapwatercapaciteit ontstaan. Prijzen zijn nog niet exact bekend, maar Intergas wil ze scherp in de markt zetten, zodat de investering binnen 3 tot 5 jaar is terugverdiend in gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Kan de sensortest ook op een ander moment ingesteld worden? Bijvoorbeeld om 12:00 i.p.v. 24:00 uur. Die sensortest duurt 12 minuten en bij een 24/7 instelling scheelt het energie als de wp overdag bij hogere temperaturen uit is.

Iets anders wat me in deze uit-tijd opviel is dat de buitentemperatuur 1° hoger is dan daarvoor. Blijkbaar ontdekt de wp zoveel warmte uit de omringende lucht dat het 1 graad kouder wordt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
C V schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:26:
Kan de sensortest ook op een ander moment ingesteld worden? Bijvoorbeeld om 12:00 i.p.v. 24:00 uur. Die sensortest duurt 12 minuten en bij een 24/7 instelling scheelt het energie als de wp overdag bij hogere temperaturen uit is.

Iets anders wat me in deze uit-tijd opviel is dat de buitentemperatuur 1° hoger is dan daarvoor. Blijkbaar ontdekt de wp zoveel warmte uit de omringende lucht dat het 1 graad kouder wordt. :X
Temperatuur van bewegende lucht meten met een simpele NTC is lastig. Daarom zit die van je auto ook achter een dicht deel van je voorbumper. Bij de Xtend hangt hij in de luchtstroom.

Over die sensortest: geen idee. Is in ieder geval niet door de gebruiker in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Is er hier ervaring met met wat verder weg plaatsen van de buitenunit ten opzichte van de binnenuit? Om te voorkomen dat de buitenunit op de oprit komt te staan (CV hangt beneden tegen buitenmuur) is het voorstel om 'm in de voortuin te plaatsten. Is er een maximale afstand waar rekening gehouden moet worden? Kan ik negatieve gevolgen verwachten vanaf een bepaalde afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

DaanTriple7 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:22:
[...]

Over die sensortest: geen idee. Is in ieder geval niet door de gebruiker in te stellen.
Dat is jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@JBS
Ik heb koelleidingen van ongeveer 16 meter. Het binnendeel hangt op zolder en de buitenunit staat achter de aanbouw+schuur in de tuin. Dit schuurtje is nu onderdeel van het huis in de vorm van een bijkeuken.
Mijn koelleidingen lopen:
De bijkeuken in en omhoog, komen aan de woningzijde via het pannendak naar buiten, lopen over het platte dak van de aanbouw richting buitenmuur 1e etage, omhoog langs buitenmuur, via pannendak 1e etage naar binnen en verder omhoog richting 2e etage.

Nadeel van deze route is veel lengte in buitenlucht. Hiermee verlies ik energie. Toch werkt het prima. Waarschijnlijk is m'n COP iets lager dan wanneer de leidingen meer binnen m'n geïsoleerde schil zouden zitten.

Kijk eens in de handleiding voor de maximale lengte. Dit zal wel 20 of 30 meter zijn.

@C V je kunt het aan intergas vragen. Zij hebben meer parameters instelbaar dan wij.

[ Voor 5% gewijzigd door DaanTriple7 op 08-02-2024 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C V

C V

JBS schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:42:
Is er hier ervaring met met wat verder weg plaatsen van de buitenunit ten opzichte van de binnenuit? Om te voorkomen dat de buitenunit op de oprit komt te staan (CV hangt beneden tegen buitenmuur) is het voorstel om 'm in de voortuin te plaatsten. Is er een maximale afstand waar rekening gehouden moet worden? Kan ik negatieve gevolgen verwachten vanaf een bepaalde afstand?
Bij mij is de afstand 15 meter koelleiding. De echte afstand tussen de binnen- en buitenunit is 7 of 8 meter.
Maar ja, leidingen moeten omhoog en naar beneden, dus met de default 8 ging het niet. De leidingen zijn dus altijd wat langer dan de echte afstand tussen de units.

Maximum lengte van de leiding mag volgens de handeling 25 m zijn.

Hoe groter de lengte, hoe meer afkoeling van de leidingen zou ik denken. Mijn COP is redelijk hoog omdat er bijna geen leiding in de buitenlucht is. Bijna alles ligt binnen in de kruipruimte. Wat waarschijnlijk ook helpt voor de hoge COP is dat de buitenunit redelijk in de luwte staat.

[ Voor 4% gewijzigd door C V op 08-02-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@DaanTriple7 @C V Dank voor de toelichting. En met met betrekking tot leidingen in de grond (onder de klinkers van de oprit), is daar een richtlijn voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-05 08:13
Hallo, zie bijgevoegd plaatje. De verwarming wordt nu volledig gedaan door de wp., want de ketel zelf is uit. Toch staat bij zowel de warmtepomp als de ketel een aanvoer- en retourtemperatuur. Hoe kan dat eigenlijk? En waarom is er dan een verschil tussen de aanvoer- en retourtemperatuur van de cv-ketel en de warmtepomp? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTeMNrj4taCKG1P42xGxukmuZBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6XZ6BXwpyY18MEr5AtoyuII.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door miepet op 08-02-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Als de ketel uit gaat, dan loopt er na 1 minuut geen CV water meer door de ketel. Maar dat water in de ketel is nog warm en blijft nog een tijdje warm.

Bovendien wordt de warmtewisselaar in de ketel ook weer opgewarmd als je warm water (voor douchen ed) maakt met de ketel, dan zul je die temperatuur weer zien oplopen.

Dat heeft dus allemaal geen invloed op je CV en op wat de Xtend doet.

Het enige wat opvalt is dat de retour van de ketel iets hoger is dan de aanvoer, geen idee waardoor dat komt. Het zou de afwijking van de sensoren kunnen zijn, ik weet niet of die automatisch gecalibreerd worden zoals die in de Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn36
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-03 08:59
Hoi allemaal,

Ik heb sinds 2 weken de Xtend laten installeren. Tot nu toe ben ik hier zeer tevreden mee, maar door dit forum ben ik toch een beetje door de instellingen aan het gaan.

Nu staat P103 bij mij ingesteld op de standaardwaarde van -5 graden. En als ik het goed begrijp dan betekend dit dat de warmtepomp uitgeschakeld wordt wanneer de buitentemperatuur onder de -5 graden komt. Wat is de reden dat de warmtepomp al uitgeschakeld wordt bij -5 graden? Er is toch eerder een instelling (P101) dat de CV-ketel bijschakeld bij een COP van (standaard 2), bij mij 1.8? Dit in combinatie met P100 = "minimale COP"

Kan iemand mij het nut van instelling P103 uitleggen naast de instelling P100 - P101 zoals hierboven beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Omdat je rendement van je warmtepomp achteruit holt met die temperaturen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn36
Krissiejj schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:48:
Omdat je rendement van je warmtepomp achteruit holt met die temperaturen.
Dat snap ik, maar dat ondervangen P100 en P101 toch ook al? Met een temperatuur van 2 graden haal ik nog steeds een COP van 3,4.

Lager is de temperatuur nog niet geweest sinds de installatie van de Xtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 07:14
Extend is gewoon te krap aan vermogen. Snap niet dat ze geen 8 kw -7 buitendeel hebben genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Technician- schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:01:
Extend is gewoon te krap aan vermogen. Snap niet dat ze geen 8 kw -7 buitendeel hebben genomen.
De xtend is groot genoeg voor een heel aantal woningen. Bij ons in huis houdt hij het heerlijk warm, alleen een paar dagen in januari heeft hij snachts overgeschakeld op gas.
Ik verbruikte vorig jaar 1100 kuub gas in mijn 2-onder-1 kap jaren 30 woning.
Met de koevlaas formule kom je dan op
P= 1100 x 8 / 1650 = 5,333 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
@Lecenten dank voor je reactie. Toch twijfel ik aan deze uitleg. Op dit moment zie ik vrij hoge temperatuurwaardes in de cv-ketel. Vanmorgen 8 uur is er kortstondig gedoucht, verder is de cv-ketel niet aan geweest. Dan kunnen deze waardes toch geen restant zijn van dat douchen, of toch wel? En zo niet, waar komt deze warmte dan vandaan?

Verder nog wat andere vragen.

In de statistieken lees ik altijd een streefwaarde, de aanvoertemperatuur moet daar naar ik aanneem altijd zo dicht mogelijk bij in de buurt liggen. Bij niet al te koud weer gaat dat prima, maar bij temperaturen rond het vriespunt niet. Zoals gisteren lag de aanvoertemperatuur steeds een flink aantal graden lager dan de streefwaarde. Komt dat dan gewoon omdat de wp die temperatuur niet kan maken? Dat zou mij verbazen, want zo heel hoog was die streefwaarde nu ook weer niet (iets boven de 30 graden) Het is wel een probleempje, omdat het opwarmen van de kamer zo wel heel lang duurt. Ik laat de ondersteuning van de cv-ketel even buiten beschouwing, omdat ik op zoek ben naar wat de wp zelf kan.

Is er informatie beschikbaar (bijv. tabel) waarmee ik kan zien welke watertemperatuur de wp zelf kan maken bij een bepaalde buitentemperatuur?

Tot slot, waar in de installatie wordt die aan- en retourtemperatuur precies gemeten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-03C2cselSAvX2TftslsjJ1SPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqFxZmQiVKTRv5GsxrQnpKUt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door miepet op 09-02-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Dus de ketel heeft rond 8 uur water van 60 graden gemaakt en 3 uur later is het water nog 38 graden. Ik vind dat helemaal niet raar, binnen in de ketel is alles prima geisoleerd. Anders zou de buitenkant wel bloedheet worden als de ketel water van 60 graden of nog warmer maakt.

De reden dat de Xtend geen warmer water maakt terwijl daar wel om wordt gevraagd is waarschijnlijk dat de Xtend al zijn maximum vermogen levert. Dus stel, de Xtend levert het maximum vermogen bij 25 graden, dan gaat hij geen water van 30 en zelfs geen water van 26 graden maken. Dat zou namelijk niet meer vermogen opleveren maar wel een lagere COP. Opwarmen met een warmtepomp duurt inderdaad lang, de beste manier om dat te voorkomen is om niet op te warmen en de hele dag een constante temperatuur aan te houden. Wordt je rendement ook nog hoger van.

In de installatiehandleiding van de Xtend staat een tekening waarop je precies kan zien waar de aanvoer en retour worden gemeten. Kort gezegd is dat vlak nadat het water de Xtend binnenkomt (retour) en vlak voordat het water de Xtend weer uit gaat (aanvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
remcon schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:19:
[...]

De xtend is groot genoeg voor een heel aantal woningen. Bij ons in huis houdt hij het heerlijk warm, alleen een paar dagen in januari heeft hij snachts overgeschakeld op gas.
Ik verbruikte vorig jaar 1100 kuub gas in mijn 2-onder-1 kap jaren 30 woning.
Met de koevlaas formule kom je dan op
P= 1100 x 8 / 1650 = 5,333 kW
Ik zeg dan net te klein anders kwam cv niet in.
De p= 4KW bij -10C ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Ik zeg dan net te klein anders kwam cv niet in.
De p= 4KW bij -10C ?
Net te klein waarvoor ?

Het optimale vermogen van een WP is geen objectief gegeven. Daarvoor moet je eerst het uitgangspunt definieren.

Is full electric een doel op zich ?
Of wil je juist de ketel houden ?
Of is die keuze afhankelijk van iets anders, zoals
Wil je zoveel mogelijk geld besparen ?
Of zoveel mogelijk CO2 ?

En als Remcon nu een grotere pomp had gekocht, die ook die paar dagen dat hij wat gas heeft gebruikt de extra kW's had kunnen leveren, hoeveel beter was dat geweest voor zijn portemonnee/het milieu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
Dat van die CV -temperatuur snap ik nu, duidelijk.

Die maximale aanvoertemperatuur vind ik lastiger te begrijpen. Dit forum doorlezende zijn er mensen die met gemak temperaturen halen van ruim boven de 30 graden (ook zonder cv-ondersteuning). Of heb ik het dan helemaal verkeerd gelezen / begrepen?

Ik weet dat op temperatuur houden beter is en verlaag ook amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Je hebt waarschijnlijk vloerverwarming en dan levert de Xtend het maximum vermogen bij een veel lagere watertemperatuur. Met radiatoren heb je hogere temperaturen nodig, maar daarbij is het rendement dus lager.

Waarom wil je dat de Xtend warmer water maakt ? Omdat de kamer dan sneller opwarmt ? Niet dus, als de Xtend al zijn maximum vermogen levert.

[ Voor 25% gewijzigd door Lecenten op 09-02-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
Lecenten schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:52:
Je hebt waarschijnlijk vloerverwarming en dan levert de Xtend het maximum vermogen bij een veel lagere watertemperatuur. Met radiatoren heb je hogere temperaturen nodig, maar daarbij is het rendement dus lager.
Het klopt, we hebben vloerverwarming (boven overigens radiatoren). Betekent dit dan dat ik zelf de aanvoertemperatuur niet kan bijsturen mbv parameters? Of op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Waarom zou je dat willen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
Omdat ik het gevoel heb dat het "beter" ingesteld kan worden. In de nacht zakt onze wk-temperatuur (bij koud weer) iets terug tot onder de ingestelde waarde. Dit komt waarschijnlijk omdat in stille modus de gewenste temperatuur niet gehaald wordt. Bij koud weer lukt het de warmtepomp dan overdag niet om de gewenste temperatuur te halen, m.i. door die te lage aanvoertemperatuur. Als de CV bijspringt lukt dat natuurlijk wel, maar ik zoek naar een oplossing waarbij die ketel zo lang mogelijk uit blijft. Als de warmtepomp warmer water zou kunnen aanleveren, dan is onze kamer zó warm. Vandaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
miepet schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:16:
Als de warmtepomp warmer water zou kunnen aanleveren, dan is onze kamer zó warm.
Niet dus.

Als de Xtend al zijn maximum vermogen levert, dan wordt de kamer niet sneller warm als de Xtend heter water gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Lecenten schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Net te klein waarvoor ?

Het optimale vermogen van een WP is geen objectief gegeven. Daarvoor moet je eerst het uitgangspunt definieren.

Is full electric een doel op zich ?
Of wil je juist de ketel houden ?
Of is die keuze afhankelijk van iets anders, zoals
Wil je zoveel mogelijk geld besparen ?
Of zoveel mogelijk CO2 ?

En als Remcon nu een grotere pomp had gekocht, die ook die paar dagen dat hij wat gas heeft gebruikt de extra kW's had kunnen leveren, hoeveel beter was dat geweest voor zijn portemonnee/het milieu ?
Klopt wat je zegt hoor,
Maar bedoel je maakt het ietsje zwaarder 5->8 voor een kleine prijsverhoging en je hebt een all electric (ready) pomp.
Dus zou die keuze erbij geven als Intergas zijnde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Ja, dat wordt inderdaad een interessante vraag als de 8 kW Xtend op de markt komt.

Ik denk trouwens niet voor Remcon, als hij alleen op de paar koudste dagen wat gas heeft verbruikt.

[ Voor 42% gewijzigd door Lecenten op 09-02-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Lecenten schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:36:
Ja, dat wordt inderdaad een interessante vraag als de 8 kW Xtend op de markt komt.

Ik denk trouwens niet voor Remcon, als hij alleen op de paar koudste dagen wat gas heeft verbruikt.
Voor de volledigheid, er komt een 7kW, geen 8kW, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Je hebt gelijk, ik dacht dat het een 8 kW was maar er is een 7 kW in aantocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Vandaag een poging gedaan om nog minder energie te verbruiken door de wp, door de radiatoren waterzijdig in te regelen. Helaas is het uitgelopen op een deceptie. Van de 4 LTV radiatoren had ik gisteren de aan- en afvoer temperatuur in een tabel gezet. Vandaag berekend wat de afvoer temperatuur zou moeten worden en vervolgens met een inbussleutel het voetventiel van een slaapkamerradiator dichter gedraaid. Maar dat lukte niet. Ik kan blijven draaien tot ik een ons weeg, maar er komt geen eind aan. Na veel zoeken op internet, lijkt het een 2-pijps onderblok te zijn (niet afsluitbaar). Dus dat valt niet waterzijdig in te regelen. Toen was ik wel benieuwd hoe de radiatorknop werkt. Het is een RAS-C 5023 en als ik het goed begrijp voorkomt hij automatisch, d.m.v. het wijzigen van het debiet, dat de kamertemperatuur te hoog wordt. Wat hierdoor soms gebeurt is dat de radiator onderaan bijna dezelfde temperatuur heeft als bovenaan (30,2 en 29,0).
De afvoertemperatuur van de 4 LTV radiatoren verschilt meestal veel (27,4 en 19,9). Dat is natuurlijk ook niet gek als elke radiator knop een ander debiet regelt (afhankelijk van het vermogen van de radiator, ingestelde vraag temperatuur en de grootte van de ruimte waar ze in staan), maar als bij sommige radiatoren de afvoertemperatuur bijna gelijk is aan de aanvoer temperatuur dan lijkt me dat niet handig voor het hele systeem (temperatuur vloerverwarming 28,0 en 22,0) en voor de wp lijkt het me ook niet handig.
Als het voorgaande klopt dan zou ik de 2-pijps onderblokken moeten vervangen door varianten die wel regelbaar zijn om te voorkomen dat de afvoer temperatuur te hoog is. Klopt deze redenatie? Zijn er nog andere zaken waar ik mee rekening moet houden?

[ Voor 8% gewijzigd door C V op 10-02-2024 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
@Lecenten : Kun jij voor mij - in Jip en Janneke taal, sorry ik ben niet zo technisch ;-) - uitleggen waarom jij vermoedt dat de wp al op maximum vermogen draaide? En kan ik zelf in het dashboard zien welk vermogen wordt geleverd en of dat dan het max vermogen is?

Ik snap niet dat dezelfde pomp in een andere opstelling (radiatoren) warmer water zou kunnen maken dan bij vloerverwarming.

En tot slot, als warmer water de vloer in loopt, waarom wordt de vloer dan niet sneller warm? Die redenatie snap ik echt niet.

Misschien voor een techneut 'domme' vragen, maar ik laat het me graag uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Je schrijft zelf dat de het de pomp niet lukt om de kamer op te warmen, dat betekent dat de pomp op maximum vermogen draait (als de rest van de installatie normaal functioneert). Als de pomp niet op maximum vermogen zou draaien, dan zou die het vermogen verhogen tot het wel lukt om de kamer op te warmen. En als dat niet lukt, zie de eerste zin.

Je kunt op het WIFI scherm van de Xtend zien hoeveel vermogen die produceert, dat zal bij 7 graden of hoger buiten 5 kW maximaal zijn. Bij de huidige temperaturen zal het geproduceerde vermogen veel minder zijn of je moet een erg slecht geisoleerd huis hebben. Als het kouder wordt dan 7 graden buiten, dan zal het maximum vermogen geleidelijk dalen, hoeveel precies is niet voor elke temperatuur te zeggen en dat hangt ook van veel factoren af.

Op maximum vermogen kan de pomp best wel warmer water maken (en doet dat ook als je alleen radiatoren hebt en geen vloerverwarming). Het punt is dat het geen nut heeft als het maximum vermogen al wordt geleverd.

De energie die nodig is om water op te warmen is afhankelijk van de hoeveelheid graden opwarming (van 20 tot 50 kost minder energie dan van 20 tot 100) en van de hoeveelheid water (2 liter opwarmen kost meer energie dan 1 liter).

Het vermogen van de pomp is (ongeveer) recht evenredig met het aantal graden opwarming (delta-T) * het aantal liters per minuut wat door de pomp stroomt (debiet).

Dus stel je pomp heeft op maximum vermogen een aanvoer van 25 graden en een retour van 21 graden en pompt 15 liter per minuut. Dan is het vermogen dus (25-21)=4*15=60. Het doet even niet ter zake 60 wat (niet Watt).

Nu wil jij per se warmer water, bijvoorbeeld 30 graden. Dan zal de delta-T gaan stijgen (dat is de reden dat warmer water meer vermogen levert). Bijvoorbeeld aanvoer is 30 en retour is 25 (delta-T is 5). Als de hoeveelheid water wat door de pomp gaat 15 liter/minuut blijft is het vermogen dan (30-25)-5*15=75. Maar he, we wisten dat het maximum vermogen 60 was, 75 kan dus niet. Wat er concreet gebeurt is dat de pomp minder liters water kan verpompen, namelijk 12 (5*12=60). Je schiet er dus niets mee op want het vermogen blijft gelijk maar het rendement zal wel dalen.

Als de Xtend op de nachtstand het huis niet warm kan houden dan heb je volgens mij maar 2 oplossingen. Of het geluidsprobleem oplossen waardoor de nachtstand niet nodig is. Of de ketel eerder laten bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
Dankjewel voor deze heldere en uitgebreide uitleg👍. Ik ga het vast nog wel eens een paar keer goed doorlezen om het 100% te begrijpen, maar het is me nu al een stuk duidelijker😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
C V schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:03:
Vandaag een poging gedaan om nog minder energie te verbruiken door de wp, door de radiatoren waterzijdig in te regelen. Helaas is het uitgelopen op een deceptie. Van de 4 LTV radiatoren had ik gisteren de aan- en afvoer temperatuur in een tabel gezet. Vandaag berekend wat de afvoer temperatuur zou moeten worden en vervolgens met een inbussleutel het voetventiel van een slaapkamerradiator dichter gedraaid. Maar dat lukte niet. Ik kan blijven draaien tot ik een ons weeg, maar er komt geen eind aan. Na veel zoeken op internet, lijkt het een 2-pijps onderblok te zijn (niet afsluitbaar). Dus dat valt niet waterzijdig in te regelen. Toen was ik wel benieuwd hoe de radiatorknop werkt. Het is een RAS-C 5023 en als ik het goed begrijp voorkomt hij automatisch, d.m.v. het wijzigen van het debiet, dat de kamertemperatuur te hoog wordt. Wat hierdoor soms gebeurt is dat de radiator onderaan bijna dezelfde temperatuur heeft als bovenaan (30,2 en 29,0).
De afvoertemperatuur van de 4 LTV radiatoren verschilt meestal veel (27,4 en 19,9). Dat is natuurlijk ook niet gek als elke radiator knop een ander debiet regelt (afhankelijk van het vermogen van de radiator, ingestelde vraag temperatuur en de grootte van de ruimte waar ze in staan), maar als bij sommige radiatoren de afvoertemperatuur bijna gelijk is aan de aanvoer temperatuur dan lijkt me dat niet handig voor het hele systeem (temperatuur vloerverwarming 28,0 en 22,0) en voor de wp lijkt het me ook niet handig.
Als het voorgaande klopt dan zou ik de 2-pijps onderblokken moeten vervangen door varianten die wel regelbaar zijn om te voorkomen dat de afvoer temperatuur te hoog is. Klopt deze redenatie? Zijn er nog andere zaken waar ik mee rekening moet houden?
Ik lees toevallig je post. Je kraan er even afhalen en kijken of achter die kraan deze zitten: https://www.danfoss.com/n...es-overview/#tab-overview

Vrees van niet maar als je die zou vervangen kan je met de bovenste middels een ring de max flow instellen en met de onderste die reageren zelfs dynamisch. De onderblokken zou ik niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
miepet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:05:
@Lecenten : Kun jij voor mij - in Jip en Janneke taal, sorry ik ben niet zo technisch ;-) - uitleggen waarom jij vermoedt dat de wp al op maximum vermogen draaide? En kan ik zelf in het dashboard zien welk vermogen wordt geleverd en of dat dan het max vermogen is?

Ik snap niet dat dezelfde pomp in een andere opstelling (radiatoren) warmer water zou kunnen maken dan bij vloerverwarming.

En tot slot, als warmer water de vloer in loopt, waarom wordt de vloer dan niet sneller warm? Die redenatie snap ik echt niet.

Misschien voor een techneut 'domme' vragen, maar ik laat het me graag uitleggen.
VV sneller warm? :? VV is zeer trage verwarming die dient te werken op zeer lage aanvoer en zeer traag reageert. Max 1 graad verlagen in de nacht en NIET op stille modus als het koud is buiten. Stille modus is altijd vermogensverlies met een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

MotorBeast schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Ik lees toevallig je post. Je kraan er even afhalen en kijken of achter die kraan deze zitten: https://www.danfoss.com/n...es-overview/#tab-overview

Vrees van niet maar als je die zou vervangen kan je met de bovenste middels een ring de max flow instellen en met de onderste die reageren zelfs dynamisch. De onderblokken zou ik niet vervangen.
De knop is als ik het goed heb de volgende (5023).
https://assets.danfoss.co...158886468418en-010301.pdf

Op onderstaande foto zie je wat er onder de knop zit. Ik krijg niet de indruk dat ik hier nog iets kan instellen voor het waterzijdig inregelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGxQOwnumBfcbUf8XBHGEdOVJIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQQgEW4UYcTj9r2Po5rdABfI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
C V schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:46:
[...]

De knop is als ik het goed heb de volgende (5023).
https://assets.danfoss.co...158886468418en-010301.pdf

Op onderstaande foto zie je wat er onder de knop zit. Ik krijg niet de indruk dat ik hier nog iets kan instellen voor het waterzijdig inregelen.

[Afbeelding]
Klopt, niet in te regelen. Wat je dus kan doen is die vervangen voor de optie die ik je aangaf, andere afsluiter. Overigens zou ik eerst eens gaan meten met een IR Thermometer. Met een WP streef je een delta T na van 5 graden ongeveer. Dat is bijna niet af te regelen zo'n kleine delta T.

Mijn advies is gewoon de thermostatische kranen zo in te stellen dat je boven net als beneden een zo constant mogelijke temperatuur hebt en die dingen dus niet meer open/dicht te draaien. Dat verstoort namelijk de flow en dus de regeling van je WP. Die regeling wordt eigenlijk al verstoord door thermostatische kranen omdat die een beetje open/dicht gaan afhankelijk van de temperatuur in de ruimte. Dat kan je wel weer oplossen door de dynamische afsluiters te gebruiken.

De kunst met een WP is een zo constant mogelijke temperatuur in je woning aan te houden, dan stook je zuinig met een lage aanvoer met een strakke stooklijn. Verlagen/opstoken is HR Ketel strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

MotorBeast schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:17:
[...]

Klopt, niet in te regelen. Wat je dus kan doen is die vervangen voor de optie die ik je aangaf, andere afsluiter. Overigens zou ik eerst eens gaan meten met een IR Thermometer. Met een WP streef je een delta T na van 5 graden ongeveer. Dat is bijna niet af te regelen zo'n kleine delta T.

Mijn advies is gewoon de thermostatische kranen zo in te stellen dat je boven net als beneden een zo constant mogelijke temperatuur hebt en die dingen dus niet meer open/dicht te draaien. Dat verstoort namelijk de flow en dus de regeling van je WP. Die regeling wordt eigenlijk al verstoord door thermostatische kranen omdat die een beetje open/dicht gaan afhankelijk van de temperatuur in de ruimte. Dat kan je wel weer oplossen door de dynamische afsluiters te gebruiken.

De kunst met een WP is een zo constant mogelijke temperatuur in je woning aan te houden, dan stook je zuinig met een lage aanvoer met een strakke stooklijn. Verlagen/opstoken is HR Ketel strategie.
Best duf dat de cv-installateur vorig jaar deze afsluiters heeft geïnstalleerd i.p.v. dynamische. Hij zou ook de wp installeren (heeft hij echter niet gedaan).
De temperatuur staat 24/7 op 21°. Enkele gezinsleden werken regelmatig thuis. Als de woonkamer op temperatuur is, is/wordt het in de werkkamers vaak koud. Sowieso te koud (18°-19°) en omdat je de hele tijd stil zit heb je daar een hogere temperatuur nodig (dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar wel voor ons).

Met de pas aangeschafte infraroodmeter heb ik een paar dagen geleden de volgende aan- en afvoertemperaturen gemeten. Vandaag heb ik een paar foto's gemaakt van de radiatoren en aansluitingen.
Een aantal radiatoren en aansluitingen zijn van hetzelfde type. Daarvoor heb ik dan dezelfde foto's voor gebruikt.

Als ik je goed begrijp, zou ik eigenlijk alle afsluiters moeten vervangen door dynamische.
Klopt het dat ik daar in de meeste gevallen de huidige knoppen weer op kan zetten?
Als ik bij de 2 werkkamers een TADO er op zou zetten, zou het systeem dan in balans zijn en blijven en alles wel goed warm blijven?
Zou ik de oude radiatoren moeten vervangen door nieuwe een T22 of T33?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHZlK5NUHtwoQeI52cV2pBklFiI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3315VaTqhs78LKh1qNYieilx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Zo te zien heb je in alle kamers (behalve 1 S2) al thermostaat knoppen. Een Tado is ook een thermostaatknop, gaat niks veranderen behalve dat je dan een app hebt.

Daarnaast je vloerverwarming maakt het water warmer? Aanvoer 24,1° maar er komt 27,4° uit?

Beste wat je kan doen is inderdaad de afsluiters vervangen door bv Heimeier E-clipse 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Thomasvt Heimeier past niet op een Danfoss Knop. Danfoss heeft ook dynamische afsluiters.

@C V Lees deze topicstart eens. Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Gaat weliswaar over HR Ketel maar waterzijdig inregelen is hetzelfde en je kan alles daar vinden over afsluiters, radiatoren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:44
C V schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Best duf dat de cv-installateur vorig jaar deze afsluiters heeft geïnstalleerd i.p.v. dynamische. Hij zou ook de wp installeren (heeft hij echter niet gedaan).
De temperatuur staat 24/7 op 21°. Enkele gezinsleden werken regelmatig thuis. Als de woonkamer op temperatuur is, is/wordt het in de werkkamers vaak koud. Sowieso te koud (18°-19°) en omdat je de hele tijd stil zit heb je daar een hogere temperatuur nodig (dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar wel voor ons).

Met de pas aangeschafte infraroodmeter heb ik een paar dagen geleden de volgende aan- en afvoertemperaturen gemeten. Vandaag heb ik een paar foto's gemaakt van de radiatoren en aansluitingen.
Een aantal radiatoren en aansluitingen zijn van hetzelfde type. Daarvoor heb ik dan dezelfde foto's voor gebruikt.

Als ik je goed begrijp, zou ik eigenlijk alle afsluiters moeten vervangen door dynamische.
Klopt het dat ik daar in de meeste gevallen de huidige knoppen weer op kan zetten?
Als ik bij de 2 werkkamers een TADO er op zou zetten, zou het systeem dan in balans zijn en blijven en alles wel goed warm blijven?
Zou ik de oude radiatoren moeten vervangen door nieuwe een T22 of T33?

[Afbeelding]
Ik denk dat de aanvoer en retour op de verdeler verkeerd om zitten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Thomasvt schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:27:
Zo te zien heb je in alle kamers (behalve 1 S2) al thermostaat knoppen. Een Tado is ook een thermostaatknop, gaat niks veranderen behalve dat je dan een app hebt.

Daarnaast je vloerverwarming maakt het water warmer? Aanvoer 24,1° maar er komt 27,4° uit?

Beste wat je kan doen is inderdaad de afsluiters vervangen door bv Heimeier E-clipse 300.
Hmm, foutje in het overzicht. Ik heb de aan-en afvoer temperatuur bij de vloerverwarming per ongeluk omgedraaid.

Voor zover ik het begrepen heb, kunnen Tado knoppen ook temperatuur vragen. De huidige knoppen kunnen slechts voorkomen dat het te warm wordt in een kamer. En als ik naar het temperatuur verschil kijk tussen de aan- en afvoer temperatuur van de radiatoren, dan wil je bij sommige radiatoren een groter verschil zien. Nu wordt de afvoer temperatuur hoger dan nodig waardoor de wp of cv minder rendabel gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diekli
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 22:08
dboxman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:08:
Dit antwoord kreeg ik van Intergas.
Er is op dit moment alleen nog een T0.40 versie voor bepaalde specifieke situaties.
De productieversie V0.40 zal over een aantal weken beschikbaar zijn.
Wanneer deze beschikbaar komt kan er op grotere schaal geüpdatet worden naar V0.40
Kunnen we achterhalen of het webinterface dat alleen op de Xtend Access Point zit, beschikbaar wordt op je LAN-WIFI IP adres, met firmware 0.40?
Of is die nu al bereikbaar?
Ik heb de WIFI verbinding gemaakt (die ik overigens niet meer uit kan zetten), maar er lijkt niets aan open poorten te zijn op dat IP adres....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

MotorBeast schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:37:
@Thomasvt Heimeier past niet op een Danfoss Knop. Danfoss heeft ook dynamische afsluiters.

@C V Lees deze topicstart eens. Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Gaat weliswaar over HR Ketel maar waterzijdig inregelen is hetzelfde en je kan alles daar vinden over afsluiters, radiatoren etc.
Ik heb je topicstart gelezen (enorm informatief). Ik krijg de indruk dat ik het best kan beginnen met het plaatsen van dynamisch instelbare afsluiters op alle radiatoren (ook de designradiatoren), maar volgens mij niet de vloerverwarming. Als ik verder niets doe, zou dat al een hele verbetering moeten zijn.

Ik twijfel nog of het nodig is om de oude radiatoren te vervangen door T22 of T33 modellen. Met de lage aanvoertemperatuur is het misschien wel beter, maar ik weet niet of dat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Gerardwaz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Ik denk dat de aanvoer en retour op de verdeler verkeerd om zitten.
Hmm, foutje in het overzicht. Ik heb de aan-en afvoer temperatuur bij de vloerverwarming per ongeluk omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
C V schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Ik heb je topicstart gelezen (enorm informatief). Ik krijg de indruk dat ik het best kan beginnen met het plaatsen van dynamisch instelbare afsluiters op alle radiatoren (ook de designradiatoren), maar volgens mij niet de vloerverwarming. Als ik verder niets doe, zou dat al een hele verbetering moeten zijn.

Ik twijfel nog of het nodig is om de oude radiatoren te vervangen door T22 of T33 modellen. Met de lage aanvoertemperatuur is het misschien wel beter, maar ik weet niet of dat het waard is.
Hoe beter de afgifte hoe lager de aanvoer, hoe zuiniger het is. Zeker als je combineert met VV want die wil max 30 graden en met 30 graden doen radiatoren al vrij weinig. Als je dan je afgifte top hebt ketel eruit en naar full electric. Weg met dat dure gas.

NB: Marktplaats staat vol met goede radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

MotorBeast schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Hoe beter de afgifte hoe lager de aanvoer, hoe zuiniger het is. Zeker als je combineert met VV want die wil max 30 graden en met 30 graden doen radiatoren al vrij weinig. Als je dan je afgifte top hebt ketel eruit en naar full electric. Weg met dat dure gas.

NB: Marktplaats staat vol met goede radiatoren.
Voor een full electric heb ik in september 2022 een offerte ontvangen. Het huis is redelijk lek, maar het kon best voor €20.000,- Dat had ik binnen 7 jaar terug verdiend bij de toen geldende prijs (voor ons) van €3.50/m3 en bij ons verbruik van 2650 m3/jr (waarvan ongeveer 400 m3 voor warm water (4pers.)). De energiecompensatie van de overheid was volgens mij toen nog een discussiepunt. Uiteraard nog een paar andere berekeningen gemaakt en kwam tot de conclusie dat bij lage gasprijzen (ongeveer zoals nu) de energie rekening zelfs duurder uit zou vallen omdat hij enorm veel stroom zou vreten. Vandaar toch maar voor hybride gegaan.
Een paar maanden voordat deze aangesloten werd kwam ik dit forum tegen en heb er veel van geleerd. Op basis daarvan is de buitenunit ergens anders geplaatst en heb ik parameters gewijzigd en het debiet van de vloerverwarmingsverdeler gewijzigd. Volgens mij is het hele systeem absoluut nog niet in balans en daarom wilde ik waterzijdig inregelen. Nu blijkt (n.a.v. jullie terugkoppeling) dat bij een groot deel van onze radiatoren het debiet niet in te stellen is. Daarom zal ik de radiatorknoppen vervangen door dynamische. Hoe dan ook, ik wijzig alles waardoor we tegen een acceptabel bedrag een beter rendement en comfort kunnen krijgen.

Ik zou het al fantastisch vinden als ik het zo kan regelen dat we ‘slechts’ 500 m3 gas voor verwarming gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
MotorBeast schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:37:
Klopt, echter Danfoss heeft 'maar' een debiet tussen 10 en 135 liter per uur.

Eclipse 300 heeft een debiet tussen 30 en 300 liter per uur. Als je dan toch alles gaat vervangen denk ik dat je beter voor de hogere capaciteit kan gaan.

Dan kan je eventueel nog wat spelen met debiet, zeker als je ook nog radiatoren gaat knijpen met thermostaat knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
  • Laatst online: 18-03 14:06
Goedendag, ik lees al een tijdje mee in dit topic. In juli vorig jaar is bij ons de Xtend geïnstalleerd en deze draait dus vanaf half september. Al die tijd zijn we al bezig met onze leverancier om het systeem goed werkend te krijgen, dus comfortabel warm tegen lage kosten. Dit is nog steeds niet gelukt, er zijn al verschillende parameters aangepast aan zowel de CV ketel (Intergas extreme 36 uit 2022) kant als aan de WP kant.

Onze CV installatie is aangelegd in 2001, het huis uit 1975 werd daarvoor met 4 gaskachels verwarmt. Het afgifte systeem is volgens mij ruim bemeten, alle radiatoren zijn voorzien van thermostartknoppen, behalve die in de keuken waar de kamerthermostaat hangt. Voor die oplossing is gekozen omdat we ook nog een houtkachel in de woonkamer hebben staan en dat dus geen geschikte plaats is voor de thermostaat.

Van de 7 radiatoren van de benedenverdieping staan er 4 open op stand 3, die van de keuken (geen thermostartknop) staat helemaal open. Ik weet niet of het systeem in 2001 waterzijdig is ingeregeld.

Heb ik op deze manier wel voldoende circulatie van het CV water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
Willem_M schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:19:
Goedendag, ik lees al een tijdje mee in dit topic. In juli vorig jaar is bij ons de Xtend geïnstalleerd en deze...
Gaat zo niet helemaal lekker werken, in het geval dat de drie radiatoren die open staan met een thermo knop dicht lopen heb je aan 1 radiator veel te weinig systeem inhoud. En gaat de warmtepomp staan pendelen, wat resulteert in minder comfort, hoger verbruik en meer slijtage aan de compressor.

Naregelen en warmtepompen gaat sws niet echt lekker samen.

Ik zou meer radiatoren open zetten en die thermo knoppen eraf of op zn minst volledig open. Geen of bijna geen nacht verlaging toepassen.. en controleren of de installatie nog ingeregeld moet worden aan de hand van aanvoer en retour temperaturen gemeten aan de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Willem_M schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:19:
Goedendag, ik lees al een tijdje mee in dit topic. In juli vorig jaar is bij ons de Xtend geïnstalleerd en deze draait dus vanaf half september. Al die tijd zijn we al bezig met onze leverancier om het systeem goed werkend te krijgen, dus comfortabel warm tegen lage kosten. Dit is nog steeds niet gelukt, er zijn al verschillende parameters aangepast aan zowel de CV ketel (Intergas extreme 36 uit 2022) kant als aan de WP kant.

Onze CV installatie is aangelegd in 2001, het huis uit 1975 werd daarvoor met 4 gaskachels verwarmt. Het afgifte systeem is volgens mij ruim bemeten, alle radiatoren zijn voorzien van thermostartknoppen, behalve die in de keuken waar de kamerthermostaat hangt. Voor die oplossing is gekozen omdat we ook nog een houtkachel in de woonkamer hebben staan en dat dus geen geschikte plaats is voor de thermostaat.

Van de 7 radiatoren van de benedenverdieping staan er 4 open op stand 3, die van de keuken (geen thermostartknop) staat helemaal open. Ik weet niet of het systeem in 2001 waterzijdig is ingeregeld.

Heb ik op deze manier wel voldoende circulatie van het CV water?
Heb je misschien een foto van je installatie. Ben benieuwd of je er ook een buffervat tussen hebt. Om zo in iedergeval wat meer systeeminhoud te creëren.
Zoals ik je verhaal nu lees lijkt het inderdaad te maken te hebben met je thermostaat knoppen. De enkele knoppen welke je nu open hebt(stand 3) gaan rond de 20 graden uit en dan is ineens je buffer ook op en zal je warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kunnen en uit gaan. Die enkele radiator die dan zonder thermostaat 'open' staat heeft veel te weinig inhoud om je pomp draaiende te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
Krissiejj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:19:
[...]

Heb je misschien een foto van je installatie. Ben benieuwd of je er ook een buffervat tussen hebt. Om zo in iedergeval wat meer systeeminhoud te creëren.
Zoals ik je verhaal nu lees lijkt het inderdaad te maken te hebben met je thermostaat knoppen. De enkele knoppen welke je nu open hebt(stand 3) gaan rond de 20 graden uit en dan is ineens je buffer ook op en zal je warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kunnen en uit gaan. Die enkele radiator die dan zonder thermostaat 'open' staat heeft veel te weinig inhoud om je pomp draaiende te houden.
De installatie heeft een in serie geplaatst buffervat van 20 liter, dit vooral om de defrosts te ondersteunen (volgens de leverancier).

Het vreemde is dat de warmtepomp best veel uren draait gemiddeld zo’n 17 uur per dag. Het vlamsymbooltje staat ook bijna de hele dag op het display van de thermostaat (comfort touch van intergas).
Nachtverlaging is 1,5 graad ( van 19 naar 17,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Willem_M schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:55:
Het vreemde is dat de warmtepomp best veel uren draait gemiddeld zo’n 17 uur per dag. Het vlamsymbooltje staat ook bijna de hele dag op het display van de thermostaat (comfort touch van intergas).
Nachtverlaging is 1,5 graad ( van 19 naar 17,5).
Misschien mis ik iets, maar wat is er in jouw ogen precies mis mee dan?

Wordt het niet (snel genoeg) warm? Is de efficiëntie niet goed?
Want 17 uur per dag verwarmen is niet zo gek toch als het buiten 24/7 kouder is als binnen? :)

Ik ben na een paar weken draaien maar van nachtverlaging afgestapt omdat hij er dan voor mijn gevoel te hard aan moest trekken om het weer op temperatuur te krijgen.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
Byorn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:43:
[...]

Gaat zo niet helemaal lekker werken, in het geval dat de drie radiatoren die open staan met een thermo knop dicht lopen heb je aan 1 radiator veel te weinig systeem inhoud. En gaat de warmtepomp staan pendelen, wat resulteert in minder comfort, hoger verbruik en meer slijtage aan de compressor.

Naregelen en warmtepompen gaat sws niet echt lekker samen.

Ik zou meer radiatoren open zetten en die thermo knoppen eraf of op zn minst volledig open. Geen of bijna geen nacht verlaging toepassen.. en controleren of de installatie nog ingeregeld moet worden aan de hand van aanvoer en retour temperaturen gemeten aan de radiatoren.
Nachtverlaging is nu 1,5 graad (19 —> 17,5), is dat teveel?
Waar moet ik aan denken bij inregelen radiatoren? Ik las in dit topic iets over dynamische afsluiters, of iets met voetventielen?
De radiatoren met thermostaatkranen worden niet heel erg warm en ook niet altijd volledig. De radiator die altijd open staat wordt wel goed warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
In mijn ervaring is die 1,5 graad (max) verlaging wel juist gekozen met radiatoren. Voldoende afgifte is erg belangrijk.

Dynamische afsluiters op de radiatoren is erg wenselijk deze zorgen automatisch ervoor dat je radiator de juiste hoeveelheid water door laat. In regelen op voetventielen kan ook en zal op basis van temperatuur (delta t) gaan.

De radiator die wel goed warm word kan wel juist eens de gene zijn die je systeem kortsluit, dat deze dus teveel flow doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
SmiGueL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Misschien mis ik iets, maar wat is er in jouw ogen precies mis mee dan?

Wordt het niet (snel genoeg) warm? Is de efficiëntie niet goed?
Want 17 uur per dag verwarmen is niet zo gek toch als het buiten 24/7 kouder is als binnen? :)

Ik ben na een paar weken draaien maar van nachtverlaging afgestapt omdat hij er dan voor mijn gevoel te hard aan moest trekken om het weer op temperatuur te krijgen.
Het duurt inderdaad vrij lang om die 1,5 graad er weer bij te krijgen, en bijna altijd moet de CV ketel bijspringen.
Verder vind ik, het elektriciteit gebruik vrij hoog, nu al 1400 kWh sinds half september, de besparing op gas is niet voldoende om dat op te vangen. Valt nu tegen elkaar weg, €0,00 bespaard op de energierekening tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
Heb je wel eens ingelogd op de wifi van je Xtend?

Ben best wel benieuwd naar je overzichten, van draai uren, start stops, geleverde warmte, cop.

1400kw/h is niet extreme te noemen voor 5maand gebruik en grotendeels in het stookseizoen.

[ Voor 24% gewijzigd door Byorn op 12-02-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Willem_M schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:19:
Het duurt inderdaad vrij lang om die 1,5 graad er weer bij te krijgen, en bijna altijd moet de CV ketel bijspringen.
Ja hier hetzelfde. Wat ik herinner was dat in november ca. 0.5 graden per uur. (Is uiteraard bij iedereen anders)
Helemaal omdat ik vanwege panelen/salderen bijna gratis stroom heb was dat extra gasgebruik bij mij de reden om nachtverlaging dan maar uit te zetten.
Verder vind ik, het elektriciteit gebruik vrij hoog, nu al 1400 kWh sinds half september, de besparing op gas is niet voldoende om dat op te vangen. Valt nu tegen elkaar weg, €0,00 bespaard op de energierekening tot nu toe.
Hier ook 1400 kWh + 80 m3 (incl. SWW) verbruikt inmiddels, sinds 1 november. (alleen radiatoren)
Ten opzichte van 435 m3 (incl. SWW) voor diezelfde maanden van het jaar ervoor.
Dit is uiteraard geen eerlijke vergelijking omdat we destijds nacht/ochtend/middag verlaging hadden.
Maar nu ik het nareken is het er met 'normale' tarieven niet bijster veel goedkoper op geworden.

In het voorjaar heb ik veel voordeel van de zon op de woning, dus vanaf maart probeer ik de nachtverlaging weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Willem_M schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Wat zegt deze spreadsheet:
https://docs.google.com/s...TlC9mk/edit#gid=389399947

Misschien kun je een screenprint posten van de spreadsheet als je die hebt ingevuld.

In mijn ervaring is 1,5 graad nachtverlaging te veel. Meestal is geen enkele nachtverlaging het meest voordelig qua stookkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn36
Lecenten schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Wat zegt deze spreadsheet:
https://docs.google.com/s...TlC9mk/edit#gid=389399947

Misschien kun je een screenprint posten van de spreadsheet als je die hebt ingevuld.

In mijn ervaring is 1,5 graad nachtverlaging te veel. Meestal is geen enkele nachtverlaging het meest voordelig qua stookkosten.
Is dit wel zo'n eerlijk vergelijk? want met alleen een CV-ketel zou je doordeweeks misschien alleen maar in de avond van 16 naar 20 graden verwarmen. En nu heb je (zonder nachtverlaging) de temperatuur constant op 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Je kunt dat wel degelijk eerlijk vergelijken, mits over een langere periode en je moet rekening houden met hoe koud het was (graaddagen methode).

Voordat ik de Xtend kreeg hield ik het gasverbruik bij en wel het aantal m3 per graaddag. Dat was met nachtverlaging, 10 uur per dag op 16 graden en de rest op 20.

Nadat de Xtend is geinstalleerd is ook het totale energieverbruik bekend, zowel het deel geleverd door de Xtend als het deel geleverd door de ketel. Dat kun je weer omrekenen in m3 en via de graaddagen methode vergelijken met het energieverbruik van de ketel met nachtverlaging.

Dat scheelt 5 a 6%. Wat ook redelijk overeenkomst met het theoretische voordeel, nachtverlaging werkt immers omdat de gemiddelde binnentemperatuur daalt. Daardoor daalt het verschil tussen binnen en buiten en het energieverlies van de woning is recht evenredig met dat verschil.

Nachtverlaging van 4 graden met de Xtend kun je vergeten, dan staat (net als vroeger) de ketel 's morgens vroeg keihard te stoken. Dus het wordt iets van 1,5 a 2 graden maximaal, dan is de winst dus ook al weer veel kleiner dan die 5 a 6% van de ketel. Daar komt bij dat en de ketel soms moet bijschakelen en bovendien door de hogere watertemperaturen die nodig zijn het rendement van de Xtend fors daalt.

Ik heb het geprobeerd met 1,5 graden nachtverlaging en de Xtend, niet heel lang maar 2 weken of zo. Het resultaat was dusdanig (lager comfort, vaker ketel bijschakelen en qua kosten was het even duur of zelfs iets duurder) dat ik er maar snel weer mee ben gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn36
Ik zeg ook niet dat je er de plank volledig mee mis slaat. Ik zeg alleen dat je de temperatuur (in huis) niet hetzelfde hebt als in de situatie met alleen een CV-ketel.

Dus vergelijk je 2 verschillende situaties.

En als er altijd iemand thuis is, waardoor je voorheen met een alleen een CV-ketel in de nacht een aantal uren de temperatuur lager zou zetten. Dan is het verschil al kleiner dan wanneer je doordeweeks alleen van 6 tot half 11 de thermostaat op 20 graden zou zetten en daarna weer op 16 graden. 14 uur op 20 graden of 4,5 uur op 20 graden is nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Het voordeel van slechts 4,5 uur stoken is ook kleiner dan je denkt. Immers, door de langere nachtverlaging koelt het huis nog verder af. Daardoor daalt het verschil tussen binnen en buiten en dus ook het energieverlies. Anders gezegd: elk extra uur nachtverlaging of elke extra graad nachtverlaging levert steeds minder op. Daar kom nog bij dat ook het rendement van de ketel daalt naarmate die van een steeds lagere temperatuur de zaak weer op moet stoken.

Maar goed, als je de Xtend eenmaal hebt doet dat ook niet zoveel terzake want dan is 1,5 graad nachtverlaging al veel. En dat levert in mijn ervaring geen financieel voordeel op, integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn36
Ik zag voordat ik de Xtend had toch wel een aantal m3 gas (3m³ tot 5m³ per dag) verschil wanneer wij allebei aan het werk waren of wanneer 1 van ons thuis was. Enige verschil was dat de thermostaat 4 graden hoger stond.

Maar idd, ik heb zelf met de Xtend nu helemaal geen nachtverlaging ingesteld. Zou 1 of 0,5 graad lager toch een verschil kunnen maken in het energieverbruik / bijspringen van de CV-ketel?

[ Voor 3% gewijzigd door glenn36 op 13-02-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Nachtverlaging met een ketel werkt, dat gaf ik zelf eerder al aan, bij mij scheelde het 5 a 6%.

Of 0,5 of 1 graad nachtverlaging met de Xtend werkt kun je natuurlijk proberen. Noteer de cijfers die je in de meest rechtse kolom van de Statistiek pagina van de Xtend ziet. Als je dat over bijvoorbeeld 2 weken weer doet weet je wat de Xtend in de tussentijd heeft geproduceerd/verbruikt. Het totaal Opgewekt moet je dan delen door het aantal graaddagen in die periode. En je moet het financiele voordeel vergelijken met de spreadsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn36
Lecenten schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:56:
Nachtverlaging met een ketel werkt, dat gaf ik zelf eerder al aan, bij mij scheelde het 5 a 6%.

Of 0,5 of 1 graad nachtverlaging met de Xtend werkt kun je natuurlijk proberen. Noteer de cijfers die je in de meest rechtse kolom van de Statistiek pagina van de Xtend ziet. Als je dat over bijvoorbeeld 2 weken weer doet weet je wat de Xtend in de tussentijd heeft geproduceerd/verbruikt. Het totaal Opgewekt moet je dan delen door het aantal graaddagen in die periode. En je moet het financiele voordeel vergelijken met de spreadsheet.
Ik zal het eens een keertje bekijken ;) dankjewel voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Ik durf wel een gokje aan op de uitkomst: je huis gaat minder energie verbruiken (Totaal opgewekt/graaddagen gaat dalen). Hoewel het verschil met 0,5 of 1 graad nachtverlaging heel klein zal zijn.

Financieel gaat het geen voordeel opleveren, ik denk 50/50 of het even duur is of duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
Lecenten schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Ik heb de spreadsheet ingevuld en die geeft toch een wat ander beeld. Vergelijken met vorig jaar, wat ik deed, is wat anders dan berekenen wat ik nu zou moeten betalen als ik alleen de CV ketel had gebruikt.

ZIe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkt4HUbDZ4wd8iBjhVjVnWjPmNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2iIGfeZw1R0luQSA5TqG6YVO.png?f=user_large

Overige info van de statistiek pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07vfnqmu_zQyt-mtZzKqSkMxdJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jVROE0LxsVC5HccFcRyWjCSn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anf5MhGK9ir-raXclxVFaffP8xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bt1qZpGntCZY59yQGzqFUaks.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 12 ... 36 Laatste