Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 13 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-06 16:27
Willem_M schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Ik heb de spreadsheet ingevuld en die geeft toch een wat ander beeld. Vergelijken met vorig jaar, wat ik deed, is wat anders dan berekenen wat ik nu zou moeten betalen als ik alleen de CV ketel had gebruikt.
Dat lijken mij zeker geen slechte cijfers. Ik denk dat je over een heel jaar gerekend richting de 500 euro besparing gaat, waarmee ook de terugverdientijd acceptabel is. En dat ondanks het feit dat je toch al redelijk weinig gas gebruikte. Het is nu eenmaal zo dat hoe hoger het verbruik, des te groter de mogelijke besparing.

Ik zou afstappen van de nachtverlaging. Dat scheelt met 1,5 graad verlaging misschien iets meer dan 2% op de warmtevraag. Daar staat tegenover dat het op 3 manieren fout gaat:

1. De ketel moet vaker bijspringen omdat het opwarmen alleen op de pomp te langzaam gaat.
2. De Xtend moet bij het opwarmen warmer water maken, waardoor het rendement omlaag gaat.
3. Als de woning 's morgens weer op temperatuur moet zijn, dan moet de Xtend het hardst werken in de vroege ochtend als de buitentemperatuur op zijn laagst is. Ook daardoor gaat het rendement omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 16:23
Iemand ervaring met CVTotaal ? Zijn erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony381
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-01 17:58
Geen ervaring met CV-totaal. Idd erg goedkoop. In eerdere posts heb ik gelezen dat mensen er tevreden over waren.

Vgm zijn ze gewoon een handelsmaatschappij die jouw spullen bij diverse groothandels bestelt en vervolgens een zzp-er inhuren voor de installatie.

En ze hebben wel heeeeel erg veel goede reviews. Iets van 15000. Op trustpilot staan bij Vanmoof minder dan de helft. Ik denk dus dat ze flink wat goede reviews hebben gekocht (0,99€ per review) bij de betreffende reviewsite. En op trustpilot staan 105 reviews over CV-totaal. Ongeveer de helft geeft 1 ster. Tja, wie moet je nu geloven?

En je moet maar afwachten wie de zaak komt installeren. En ik wil niet blindelings in zee gaan met een handige harrie die 50 km verderop woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 11:06
Haha, dit is een leuke review bij Trustpilot (tussen de 1-ster door):
CV Totaal is zeer betrouwbaar en professioneel. Dit geldt voor het front- en back office alsmede de installatie partners. Communiceert en acteert zeer snel. Zeker aan te bevelen.

• ebhoorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-02 09:32
Gisteren is de oude HRE 24 ketel vervangen door een Xtreme 36 en een Xtend warmtepomp. Eveneens is de gecombineerde schoorsteen vervangen, evenals het aanzuigkanaal en de rookgasafvoer. Ik had de offerte al eerder gedeeld. De heren begonnen om 7:45 en waren om 17:45 klaar, tien uur werk met twee personen. Keurig werk afgeleverd, alles hebben ze opgeruimd en meegenomen.

Ik wijs op wat details: De muurbeugel is vastgezet met 4 grote rubberen pluggen met een metalen insert. De beugel steunt aan de onderzijde tegen de muur via een dempend matje. De unit staat op silent blocks, die (gelet op de verschillende kleuren) links/rechts rekening houden met de asymmetrische gewichtsverdeling.

We hadden samen met de monteurs gelunched. CV-totaal ontzorgt hun, en stelt zonder hun tussenkomst de offerte op, verzorgen de communicatie, sturen de foto's en gegevens door, en verzorgen de incasso. Het bevalt goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNCOq0rv7l8ZdwSom99uGVW-N7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtQ3lTGwUXwW6J6t8hF4E9Pu.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shMRgLQar0FcRkVWwR5FDBk-HtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qftOScQD33TrC7wC0VDJ3Bl.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOh_4LCtB7GGVPajaBoB3kggYwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPotGUvNuVgIPOYSp01VRAKO.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E36wYqKB44WmXvjFApkfsISPWn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWuEiucm7sVcV1u9J8u04mR2.jpg?f=fotoalbum_large

Dus voor de prijs ga je naar CV-totaal, voor de kwaliteit ben je afhankelijk van de installateur - maar de keuze kan je beïnvloeden. In ons geval was dit Brandt installatiebedrijf in Valkenburg (ZH)

• glenn36
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-03 08:59
Ik heb nog een vraagje over de Xtend instellingen.

Ik heb hier een aantal afbeeldingen van de Xtend statistieken voorbij zien komen en daar zie ik vaak verschillende CV-water debieten voorbij komen. Ook vind ik dat het verschil in temperatuur tussen de aanvoer en retour vaak veel hoger liggen dan bij mij.

Bij mij is de CV-water debiet ingesteld op 15 l/min.
En met de temperaturen van de afgelopen weken is het verschil in aanvoer en retour temperatuur meestal rond de 2 graden. Als het buiten 10 graden of warmer is wil het nog wel eens richting de 1,5e graad gaan,

Hebben jullie adviezen die het rendement van mijn Xtend zouden kunnen verbeteren?

Voor jullie info, de warmteafgifte gaat volledig via radiatoren omdat ik (nog) geen werkende vloerverwarming heb. Deze wordt binnenkort nagekeken en hopelijk gerepareerd. (waarschijnlijk een nieuwe verdeler geplaatst).

• Mackeessie
ebhoorn schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:04:
Gisteren is de oude HRE 24 ketel vervangen door een Xtreme 36 en een Xtend warmtepomp. Eveneens is de gecombineerde schoorsteen vervangen, evenals het aanzuigkanaal en de rookgasafvoer. Ik had de offerte al eerder gedeeld. De heren begonnen om 7:45 en waren om 17:45 klaar, tien uur werk met twee personen. Keurig werk afgeleverd, alles hebben ze opgeruimd en meegenomen.

Ik wijs op wat details: De muurbeugel is vastgezet met 4 grote rubberen pluggen met een metalen insert. De beugel steunt aan de onderzijde tegen de muur via een dempend matje. De unit staat op silent blocks, die (gelet op de verschillende kleuren) links/rechts rekening houden met de asymmetrische gewichtsverdeling.

We hadden samen met de monteurs gelunched. CV-totaal ontzorgt hun, en stelt zonder hun tussenkomst de offerte op, verzorgen de communicatie, sturen de foto's en gegevens door, en verzorgen de incasso. Het bevalt goed.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Dus voor de prijs ga je naar CV-totaal, voor de kwaliteit ben je afhankelijk van de installateur - maar de keuze kan je beïnvloeden. In ons geval was dit Brandt installatiebedrijf in Valkenburg (ZH)
Had CV-totaal die installateur geregeld, of heb je dat zelf gedaan?

• ebhoorn
CV-totaal. Maar ze geven ook aan - meen ik - dat je dit kan beinvloeden.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:22
glenn36 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:16:

Ik heb hier een aantal afbeeldingen van de Xtend statistieken voorbij zien komen en daar zie ik vaak verschillende CV-water debieten voorbij komen. Ook vind ik dat het verschil in temperatuur tussen de aanvoer en retour vaak veel hoger liggen dan bij mij.

En met de temperaturen van de afgelopen weken is het verschil in aanvoer en retour temperatuur meestal rond de 2 graden. Als het buiten 10 graden of warmer is wil het nog wel eens richting de 1,5e graad gaan,

Hebben jullie adviezen die het rendement van mijn Xtend zouden kunnen verbeteren?

Voor jullie info, de warmteafgifte gaat volledig via radiatoren omdat ik (nog) geen werkende vloerverwarming heb. Deze wordt binnenkort nagekeken en hopelijk gerepareerd. (waarschijnlijk een nieuwe verdeler geplaatst).
@glenn36 Dit lijkt mij een niet waterzijdig ingeregeld systeem. Het water stroomt nu veel te snel door de radiatoren en kan daardoor de warmte niet kwijt. Je wilt ongeveer 4 a 5 graden verschil hebben. Nu is het wel zo dat je dat niet haalt als het buiten redelijk warm is. Het huis vraagt immers ook minder warmte want er lekt minder weg.

Bij mij is de pompsnelheid niet vast ingesteld. Ik zie dat de Xtend meestal rond de 8 l/min gaat zitten en alleen richting de 15 l/min toe gaat als er op vol vermogen moet worden gewerkt. Ik heb zelf ook radiatoren (maar Feenstra heeft deze allemaal voorzien van Danfoss Dynamic Valve kranen bij installatie van de warmtepomp) en de vloerverwarmingsverdeler is door Feenstra vervangen door een Robot hybride LTVC verdeler. Deze kunnen overweg met zowel lage alsmede hoge temperaturen doordat ze het mengen van retourwater in/uit kunnen schakelen.

Ik zou in jou geval beginnen met het waterzijdig inregelen van jou installatie, en dit door de leverancier laten doen als die toch een nieuwe (hybride) vloerverwarmingsverdeler komt plaatsen.

• Lecenten

Bij de instellingen van de Xtend, wat is de waarde van P086 ?

Normaal staat die op 5, dat wil zeggen dat als de Delta-T (verschil tussen aanvoer en retour) lager wordt dan 5 graden, dat de Xtend dan het debiet vermindert.

Een lager debiet geeft een grotere Delta-T. De warmteafgifte van de Xtend is evenredig met Delta-T * debiet. Als in die vermenigvuldiging de linkerkant groter wordt, dan wordt de rechterkant kleiner en omgekeerd. De Xtend probeert daar zelf de optimale waarde te vinden.

Ik denk dat jouw lage delta-T komt doordat de warmteafgifte van de radiatoren te laag is, misschien omdat het systeem is ontworpen voor vloerverwarming. Als die vloerverwarming binnenkort weer operationeel is, dan zou ik er nu niets aan doen en kijken wat het systeem doet met vloerverwarming.

• glenn36
Chielp schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:57:
[...]

@glenn36 Dit lijkt mij een niet waterzijdig ingeregeld systeem. Het water stroomt nu veel te snel door de radiatoren en kan daardoor de warmte niet kwijt. Je wilt ongeveer 4 a 5 graden verschil hebben. Nu is het wel zo dat je dat niet haalt als het buiten redelijk warm is. Het huis vraagt immers ook minder warmte want er lekt minder weg.

Bij mij is de pompsnelheid niet vast ingesteld. Ik zie dat de Xtend meestal rond de 8 l/min gaat zitten en alleen richting de 15 l/min toe gaat als er op vol vermogen moet worden gewerkt. Ik heb zelf ook radiatoren (maar Feenstra heeft deze allemaal voorzien van Danfoss Dynamic Valve kranen bij installatie van de warmtepomp) en de vloerverwarmingsverdeler is door Feenstra vervangen door een Robot hybride LTVC verdeler. Deze kunnen overweg met zowel lage alsmede hoge temperaturen doordat ze het mengen van retourwater in/uit kunnen schakelen.

Ik zou in jou geval beginnen met het waterzijdig inregelen van jou installatie, en dit door de leverancier laten doen als die toch een nieuwe (hybride) vloerverwarmingsverdeler komt plaatsen.
Hoe duur zal dit ongeveer zijn om zulke kranen te laten plaatsen en je systeem waterzijdig in te regelen?
Het zal gaan over 8 radiatoren. (En 1 nieuwe met een onderblok waarvan ik er vanuit ga dat deze waterzijdig in te regelen is. (Deze hangt er nog maar een half jaar)

• glenn36
Lecenten schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Normaal staat die op 5, dat wil zeggen dat als de Delta-T (verschil tussen aanvoer en retour) lager wordt dan 5 graden, dat de Xtend dan het debiet vermindert.

Een lager debiet geeft een grotere Delta-T. De warmteafgifte van de Xtend is evenredig met Delta-T * debiet. Als in die vermenigvuldiging de linkerkant groter wordt, dan wordt de rechterkant kleiner en omgekeerd. De Xtend probeert daar zelf de optimale waarde te vinden.

Ik denk dat jouw lage delta-T komt doordat de warmteafgifte van de radiatoren te laag is, misschien omdat het systeem is ontworpen voor vloerverwarming. Als die vloerverwarming binnenkort weer operationeel is, dan zou ik er nu niets aan doen en kijken wat het systeem doet met vloerverwarming.
Misschien een domme vraag, maar hoe kom ik bij P086? Bij systeem kan ik alleen P081 zien/aanpassen.

• Lecenten
Dan heb je denk ik een oude firmware versie, waarschijnljk 0.20 (te zien in het overzicht scherm van de Xtend).

Is je Xtend verbonden met je lokaal WIFI netwerk, te zien via Verbindingen ?

Dan kun je contact opnemen met Intergas en ze vragen of ze de firmware willen upgraden.

• glenn36
Lecenten schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:46:
Dan heb je denk ik een oude firmware versie, waarschijnljk 0.20 (te zien in het overzicht scherm van de Xtend).

Is je Xtend verbonden met je lokaal WIFI netwerk, te zien via Verbindingen ?

Dan kun je contact opnemen met Intergas en ze vragen of ze de firmware willen upgraden.
Dankje, dan ga ik eerst contact opnemen met Intergas om de firmware te laten upgraden. Ik heb de Xtend als verbonden met mijn lokale Wifi netwerk

• Chielp
glenn36 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Hoe duur zal dit ongeveer zijn om zulke kranen te laten plaatsen en je systeem waterzijdig in te regelen?
Het zal gaan over 8 radiatoren. (En 1 nieuwe met een onderblok waarvan ik er vanuit ga dat deze waterzijdig in te regelen is. (Deze hangt er nog maar een half jaar)
Ik heb alleen de prijzen inclusief installatie door Feenstra, Danfoss heeft een app waarin je kunt aangeven wat voor radiator het is, wat het formaat is, en wat voor temperatuursverschil je wilt behalen, en dan krijg je de instelling voor de radiatorknop terug. Feenstra rekende precies 1 jaar geleden hiervoor 325 euro voor de eerste 4 radiatoren en 70 euro per extra radiator.

Het vervangen van de oude vloerverwarmerverdeler door de Robot hybride LTVC verdeler (4 groepen, alleen het kantoor en badkamer op de begane grond zijn voorzien van vloerverwarming) kostte 1267 euro.

https://www.robotclimate....e-warmtepompsystemen.html

https://www.danfoss.com/n...tor-valves-dynamic-valve/

• ebhoorn

<Knip>
Zoals eerder aangegeven begint het bij waterzijdig inregelen. Een temperatuurverschil van ongeveer 5..6 graden celsius tussen de instroom en uitstroom van alle radiatoren.

Dat, in combinatie met een goede flow zorgt er voor dat de warmtepomp het water op een niet te hoge temperatuur hoeft te brengen ten opzichte van de buitenlucht. Ik heb de gisteren geinstalleerde xtend op vol vermogen laten werken en de radiatoren hadden een instroomtemperatuur van ongeveer 32 graden celsius, de uitstroom heb ik dusdanig begrensd dat het retourwater rond de 26,,27 graden celsius is.

Ik heb het hybride regime ingesteld op economische modus, dus de prijzen van gas, dag/nachtstroom ingevoerd. en - naar mijn mening - het belangrijkste: Afblijven en niet meer naar omkijken.

• diekli
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 22:08
glenn36 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:08:
[...]

Dankje, dan ga ik eerst contact opnemen met Intergas om de firmware te laten upgraden. Ik heb de Xtend als verbonden met mijn lokale Wifi netwerk
Gisteren laten doen, je moet het serienummer doorgeven wat onderop je ketel zit.
(eerste stuk vh nummer is type aparaat, het stuk achter het streepje is je serienummer)
Ik kreeg gisteren nog een 0.30 versie.

• glenn36
ebhoorn schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Zoals eerder aangegeven begint het bij waterzijdig inregelen. Een temperatuurverschil van ongeveer 5..6 graden celsius tussen de instroom en uitstroom van alle radiatoren.

Dat, in combinatie met een goede flow zorgt er voor dat de warmtepomp het water op een niet te hoge temperatuur hoeft te brengen ten opzichte van de buitenlucht. Ik heb de gisteren geinstalleerde xtend op vol vermogen laten werken en de radiatoren hadden een instroomtemperatuur van ongeveer 32 graden celsius, de uitstroom heb ik dusdanig begrensd dat het retourwater rond de 26,,27 graden celsius is.

Ik heb het hybride regime ingesteld op economische modus, dus de prijzen van gas, dag/nachtstroom ingevoerd. en - naar mijn mening - het belangrijkste: Afblijven en niet meer naar omkijken.
Dat begrijp ik,.. alleen wat is een "goede flow" deze staat standaard op 15l/min. Die kan ik alleen handmatig wijzigen maar ik weet niet of dat zo verstandig is. Misschien dat ik het door de Xtend kan laten regelen wanneer ik de firmware upgrade heb

Ik heb eerst mijn radiatoren nu maar eens voor een groot deel dichtgedraaid, kijken of dat het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour een beetje verhoogd. Kan het nu niet echt checken omdat het buiten 16 graden is waardoor de warmtepomp amper aan staat nu. Binnenkort leen ik ook even de warmtecamera van mijn werk om per radiator te checken of de warmteverdeling een beetje okee is.

Verder vind ik de economische modus niet zo heel interessant. Ik heb een overcapaciteit op mijn zonnepanelen waardoor ik uiteindelijk nog steeds een gedeelte terug lever. En aangezien de terugleververgoeding amper iets voorstelt wil ik op jaarbasis ongeveer op 0 uitkomen. Het is nu alleen de vraag hoeveel de Xtend gaat verbruiken en op welke COP ik m moet laten overschakelen naar de CV-ketel om dus rond die 0 kwh uit te gaan komen.

[ Voor 12% gewijzigd door glenn36 op 15-02-2024 15:29 ]

• glenn36
diekli schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:59:
[...]

Gisteren laten doen, je moet het serienummer doorgeven wat onderop je ketel zit.
(eerste stuk vh nummer is type aparaat, het stuk achter het streepje is je serienummer)
Ik kreeg gisteren nog een 0.30 versie.
Ik heb net het contactformulier ingevuld en daar inderdaad het serienummer doorgegeven.

• ebhoorn
Punt is wij (ik in ieder geval) zijn volkomen incompetent op het vlak van meet- en regeltechniek en we weten ook niet wat het regelmodel is van de Xtend. Ik geef het je te doen: het verwarmingsvermogen van de compressor kan gemoduleerd worden, en het debiet wordt door de Xtend geregeld afhankelijk van...(ja wat?).

Je kan nu zeker jouw radiatoren inregelen: CV ketel uitschakelen, thermostaat een paar graden opjagen, en over een uur begin je te meten en stel je bij. Kwartier wachten, meten, bijstellen, enz.

• Mackeessie
Ik heb nu een offerte gekregen van CV Totaal voor de installatie van een Intergas Xtend naast mijn Intergas Xtreme 36 ketel. Op zich een prima offerte. Ik heb aangegeven dat ik geen vrije groep heb, maar dat in de kast waar de binnenunit komt een dubbel stopcontact zit, afgezekerd op 16Amp. Op de offerte stond een aparte werkschakelaar. Gaat dan via die werkschakelaar de stroom gewoon met een stekker in dat stopcontact? En ik zie mensen gebruikswaarden door geven via de Energy app. Gebruik je dan de WIFI energy Socket daarvoor? Die kan ook max 16Amp aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glenn36
ebhoorn schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:02:
Punt is wij (ik in ieder geval) zijn volkomen incompetent op het vlak van meet- en regeltechniek en we weten ook niet wat het regelmodel is van de Xtend. Ik geef het je te doen: het verwarmingsvermogen van de compressor kan gemoduleerd worden, en het debiet wordt door de Xtend geregeld afhankelijk van...(ja wat?).

Je kan nu zeker jouw radiatoren inregelen: CV ketel uitschakelen, thermostaat een paar graden opjagen, en over een uur begin je te meten en stel je bij. Kwartier wachten, meten, bijstellen, enz.
Omdat ik dus volkomen incompetent ben ga ik er stiekem vanuit dat de Xtend het debiet beter kan regelen dan dat ik dat handmatig in kan stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebhoorn
Mackeessie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:20:
Ik heb nu een offerte gekregen van CV Totaal voor de installatie van een Intergas Xtend naast mijn Intergas Xtreme 36 ketel. Op zich een prima offerte. Ik heb aangegeven dat ik geen vrije groep heb, maar dat in de kast waar de binnenunit komt een dubbel stopcontact zit, afgezekerd op 16Amp. Op de offerte stond een aparte werkschakelaar. Gaat dan via die werkschakelaar de stroom gewoon met een stekker in dat stopcontact? En ik zie mensen gebruikswaarden door geven via de Energy app. Gebruik je dan de WIFI energy Socket daarvoor? Die kan ook max 16Amp aan.
De binnenunit gaat gewoon met een randaarde stekker het stopcontact in, ik meen dat er maximaal 7A belasting is. Vanuit de binnenunit gaat samen met de leidingen waarin freon zit een 220V voedingskabel en een stuurkabel naar de buitenunit. De 220V kabel komt uit op een te monteren werkschakelaar naast de buitenunit. Die werkschakelaar schakelt vervolgens door naar de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
ebhoorn schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:05:
[...]

De binnenunit gaat gewoon met een randaarde stekker het stopcontact in, ik meen dat er maximaal 7A belasting is. Vanuit de binnenunit gaat samen met de leidingen waarin freon zit een 220V voedingskabel en een stuurkabel naar de buitenunit. De 220V kabel komt uit op een te monteren werkschakelaar naast de buitenunit. Die werkschakelaar schakelt vervolgens door naar de buitenunit.
De stuurkabel is overigens ook gewoon 230v dus kan met de rest van de voedingskabel gecombineerd worden. Er kan dus één kabel naar buiten.

• Mackeessie
[...]

Top, bedankt voor de informatie.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:40:
@DaanTriple7 @C V Dank voor de toelichting. En met met betrekking tot leidingen in de grond (onder de klinkers van de oprit), is daar een richtlijn voor?
Over kabels gesproken.

Toevallig iemand nog ervaring met leidingen onder de grond richting de buitenunit?

• Mackeessie
Hebben jullie een onderhoudscontract voor de Extend genomen?

• El-Narro
  • Laatst online: 16:21
Mackeessie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:48:
Hebben jullie een onderhoudscontract voor de Extend genomen?
Ja, dat lijkt mij wel verstandig. Juist bij een warmtepomp moet je rekenen op wat meer onderhoud om later hoge reparatiekosten of oplopende verbruikskosten te vermijden.

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-06 11:54
Waar kan ik alle instellingen vinden? Ik heb alleen de comfort app om in te loggen

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-06 11:35
Jakob1969 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:15:
Waar kan ik alle instellingen vinden? Ik heb alleen de comfort app om in te loggen
De parameters zijn in te lezen via de xtend.
Een drukkertje op de knop net onder het lampje, daarna komt er een wifi signaal vanuit de xtend welke je op je mobiel aan moet klikken.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Jakob1969
Krissiejj schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:19:
[...]

Een drukkertje op de knop net onder het lampje, daarna komt er een wifi signaal vanuit de xtend welke je op je mobiel aan moet klikken.
Dus als ik wil weten wat het rendement (cop) is, dan moet ik iedere keer handmatig verbinding maken?

• ebhoorn
Yep. Een warmtepomp is dodelijk saai. Dag en nacht dezelfde temperatuur - en er is niets aan te zien. Houen zo.

• ErnstvV
  • Niet online
Krissiejj schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:19:
[...]

Het lampje gaat dan paars knipper ter indicatie dat het wifi access point actief is. Het verbinden kan daarna door de QR code te scannen.

• Krissiejj
Jakob1969 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Dus als ik wil weten wat het rendement (cop) is, dan moet ik iedere keer handmatig verbinding maken?
Klopt.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 10:58

Aldmar

Niks...

[...]
Mij werd ook de vraag gesteld hoe het zit met de beschikbare groepen. Ik ben daar nog niet ingedoken. Maar de installateur gaf aan dat de installatie max 1800 watt zou trekken. Ik ga er vanuit alleen de warmtepomp. (vergeten te vragen) en dat de cv ketel zijn eigen stekker houdt.

BIj mij zou hij op zolder komen te staan in het 'washok'. Waar ook een wasmachine, (warmtepomp)droger en mechanische afzuiging zit. Het wordt een uitdaging om een extra groep te maken puur voor de hybride opstelling. (Loze leiding is gebruikt voor de omvormer van de zonnepanelen naar de meterkast)

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebhoorn
De vraag is gewoon onduidelijk geformuleerd en leidt daardoor tot verwarring. Wat vereist is, is een stopcontact die onder alle omstandigheden 1800 Watt kan leveren - meer niet. Dus geen leidingtrekkerij, of extra groepen.

Wat ik gedaan heb op zolder: Alle apparaten die op een stopcontact zitten aangesloten aangeschakeld, en één voor één de groepen in de stoppenkast uitgeschakeld, gekeken welk stopcontact spanningsloos werd, groep aangeschakeld, de volgende groep weer afgeschakeld...enz.

Wat bleek: de zolderruimte werd bediend door drie verschillende groepen, en ik kwam een stopcontact tekort. Oplossing: De wasautomaat (2000W) en de warmtepompdroger (1000W) heb ik met zo'n combistekker in één stopcontact geplaatst. Hierdoor kwam er een plekje vrij op een duo stopcontact waar de CV ketel op is aangesloten en de wartmtepompdroger. Die positie is dus vrijgekomen, en daar zit de stekker van de Xtend nu in. Geen probleem.

Tweede uitdaging: Met een betonnen vloer krijg je onvoldoende signaal sterkte bij jouw gateway die twee verdiepingen lager staat opgesteld in de meterkast. Het wapeningsstaal en de afstand speelt jou parten. Ik heb dus een powerline adapter op zolder geplaatst die een eigen wifi netwerkje in stand houdt, gevoed door het internet signaal van de router in de meterkast via het 220V net. Ook hier weer: zorg ervoor dat de zender en de ontvanger op dezelfde groep staan.

Derde uitdaging: stopcontact tekort. Ik heb radiatorventilatoren en dus een powerline adapter en de gateway die elk een stopcontact vereisen. Simpele oplossing: tafelcontactdoos met drie aansluitingen en een 3 meter snoer gehaald, en met Velcro alle s bevestigd. Kan mooier uiteraard, maar het is nu wel leuk geweestAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUv4WlRZgvDQ2BeeBwRbPligmyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zY8nGoDBQRULdhwgqUmrHwsT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-06 17:04
Aldmar schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:45:
[...]

(Loze leiding is gebruikt voor de omvormer van de zonnepanelen naar de meterkast)
Dat lijkt mij dan de oplossing, gewoon een PV verdeler met WCD (https://www.elektramat.nl...-verdeler/meest-verkocht/) tussen de omvormer en de kabel naar de meterkast zetten. Dan heb je een extra groep zonder extra kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 10:58

Aldmar

Niks...

Op een soortgelijke manier had ik het ook in het hoofd om het te achterhalen. Vermoed dat ik een soortgelijke opstelling zal krijgen. :)
grjn schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Dat lijkt mij dan de oplossing, gewoon een PV verdeler met WCD (https://www.elektramat.nl...-verdeler/meest-verkocht/) tussen de omvormer en de kabel naar de meterkast zetten. Dan heb je een extra groep zonder extra kabels te trekken.
Het is een 3-fase omvormer en voorzover ik weet kan een PV verdeler dan niet(?)

[ Voor 34% gewijzigd door Aldmar op 16-02-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
El-Narro schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Ja, dat lijkt mij wel verstandig. Juist bij een warmtepomp moet je rekenen op wat meer onderhoud om later hoge reparatiekosten of oplopende verbruikskosten te vermijden.
:? 8)7 Juist een WP heeft nauwelijks onderhoud nodig tov een ketel. Wat wil jij gaan onderhouden? Als de leidingen goed zijn aangelegd krijg je geen lekkage, lees afname koelvloeistof. Enige wat jij moet doen is af en toe de buitenunit goed reinigen, lees behuizing eraf en ventilator schoonmaken en de lamellen schoonmaken. Weet niet of er net zoals bij een full electric L/W magneetfilter is gemonteerd anders deze even reinigen.

Een HR Ketel heeft onderhoud nodig en dat zal ook minimaal zijn als je veel met de WP stookt. Ik verbruik al jaren maar 450m3 per jaar en de mijne heeft 6 jaar geleden voor het laatst een beurtje gehad.

Die onderhoudscontracten zijn een verdienmodel. Niet doen. @Mackeessie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Willem_M schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Het duurt inderdaad vrij lang om die 1,5 graad er weer bij te krijgen, en bijna altijd moet de CV ketel bijspringen.
Verder vind ik, het elektriciteit gebruik vrij hoog, nu al 1400 kWh sinds half september, de besparing op gas is niet voldoende om dat op te vangen. Valt nu tegen elkaar weg, €0,00 bespaard op de energierekening tot nu toe.
Doe je toch iets niet goed. Je zou 1m3 gas moeten kunnen vervangen voor zo'n 2 a 2,5kWh stroom. En dat is fors goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diekli
Jakob1969 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Klopt superonhandig. Ik heb nu een raspberry pi gepakt en daar nginx opdraaien, via wlan zit ik aan de ketel, via een kabeltje op het interne netwerk :) Dan kan ik er in ieder geval vanuit elke werkplek bij :)

Volgende stap is om (bijv) een CURL script te maken die het vanuit een raspi uitleest. Maar ze gebruiken een (voor mij) niet gangbaar applicatie framework. Er is op dit forum een link naar een github pagina waarmee de verschillende getallen zijn uit te lezen er is daar ook de bijbehorende beschrijving te vinden.
To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diekli
Ik heb besloten om het leidingwerk rondt mijn gasketel en de Xtend te gaan isoleren. Volgens mij merk ik al verschil - ik stook op hoge temperatuur bij ivm radiatoren verder weg.
Ik merk dat het Reflex buffervat ook echt de volledige warmte heeft. Hoe hebben jullie die geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
Ik heb dezelfde weg bewandeld (Raspberry pi met wifi/bekabeld) en gebruik gemaakt van de info van Thomasvt1 voor het uitlezen. Hij doet het met 2 ESP's maar het idee is hetzelfde:
https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge

Ik lees de gegevens elke 10 sec uit en push ze met MQTT naar Domoticz.

[ Voor 14% gewijzigd door Chielp op 16-02-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diekli
Chielp schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:37:
Ik heb dezelfde weg bewandeld (Raspberry pi met wifi/bekabeld) en gebruik gemaakt van de info van Thomasvt1 voor het uitlezen. Hij doet het met 2 ESP's maar het idee is hetzelfde:
https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge

Ik lees de gegevens elke 10 sec uit en push ze met MQTT naar Domoticz.
Ik wil het ook via mqtt (nodered) naar Domoticz sturen. Wil je delen hoe je dat hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-06 11:35
diekli schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Ik wil het ook via mqtt (nodered) naar Domoticz sturen. Wil je delen hoe je dat hebt gedaan?
Daar heb ik ook wel interesse in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoe
  • Laatst online: 18-02-2024
Sinds november hebben wij de Xtend hybride warmtepomp met Xtreme cv-ketel.

Sinds vandaag (wellicht doordat de internetrouter moest worden gereset) springt de verwarming niet meer aan bij verhogen van de temperatuur via de Honeywell Lyric T6.

Na een reset van de warmtepomp en de cv-ketel en hierna ook van beide de stekkers uit de stopcontacten te hebben verwijderd is het probleem niet verholpen.
Ik heb daarna een nieuwe verbinding tot stand gebracht tussen de internetrouter en T6 én tussen de T6 en een Honeywell RF module (gateway).
Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

Is er iemand die mij op weg kan helpen? Welke zaken kan ik nog controleren? De instellingen van de warmtepomp lijken nog intact en de Honeywell RF module is bedraad aangesloten op de ketel.

Verder alvast bedankt voor jullie hulp. Ook dank aan diegenen die hier uitleg en info over instellingen voor de wp-unit hebben gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Is het met dit weer ook echt nodig dat de ketel bij springt of red de Xtend dit zelf? Uiteindelijk is het best warm buiten, dan kan de Xtend misschien wel besloten hebben dat die het zelf red zonder ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:55
shoe schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:05:
Sinds november hebben wij de Xtend hybride warmtepomp met Xtreme cv-ketel.

Sinds vandaag (wellicht doordat de internetrouter moest worden gereset) springt de verwarming niet meer aan bij verhogen van de temperatuur via de Honeywell Lyric T6.

Na een reset van de warmtepomp en de cv-ketel en hierna ook van beide de stekkers uit de stopcontacten te hebben verwijderd is het probleem niet verholpen.
Ik heb daarna een nieuwe verbinding tot stand gebracht tussen de internetrouter en T6 én tussen de T6 en een Honeywell RF module (gateway).
Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

Is er iemand die mij op weg kan helpen? Welke zaken kan ik nog controleren? De instellingen van de warmtepomp lijken nog intact en de Honeywell RF module is bedraad aangesloten op de ketel.

Verder alvast bedankt voor jullie hulp. Ook dank aan diegenen die hier uitleg en info over instellingen voor de wp-unit hebben gedeeld.
Wat doet de LED op de Xtend?
Staat hij niet 'uit'? (LED flitst wit af en toe een keertje kort)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Laatst online: 25-04 09:09

C V

Gisteren heb ik mijn Therminon composiet OEM LTV vloerverwarmingsverdeler losgehaald en hem toch maar laten ombouwen naar een hybride variant (minder dan € 300,- inclusief reiskosten) en weer gemonteerd. Het (de-)monteren was best wel een uitdaging voor deze leek :) . Vanwege het warme weer was de temperatuur in huis gedurende deze periode van een uur of 6, slechts 1° gedaald en dat was een mooie meevaller.
In het vervolg gaat de vloerverwarmingsverdeler alleen retourwater bijmengen als de aanvoertemperatuur boven de 40° komt (kan je overigens zelf wijzigen). Theoretisch klinkt het prima, nu afwachten hoeveel het scheelt in energieverbruik.
Ik krijg de indruk dat de aanvoer- en afvoertemperatuur van de radiatoren na deze wijziging veel beter is. Komende periode meet ik deze temperaturen nog een paar keer om te controleren of het echt beter is geworden. Ik kan i.i.g. niet verzinnen waarom de hybride vloerverwarmningsverdeler een positief effect zou hebben op de aanvoer- en afvoertemperatuur van de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
C V schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:30:
Gisteren heb ik mijn Therminon composiet OEM LTV vloerverwarmingsverdeler losgehaald en hem toch maar laten ombouwen naar een hybride variant (minder dan € 300,- inclusief reiskosten) en weer gemonteerd. Het (de-)monteren was best wel een uitdaging voor deze leek :) . Vanwege het warme weer was de temperatuur in huis gedurende deze periode van een uur of 6, slechts 1° gedaald en dat was een mooie meevaller.
In het vervolg gaat de vloerverwarmingsverdeler alleen retourwater bijmengen als de aanvoertemperatuur boven de 40° komt (kan je overigens zelf wijzigen). Theoretisch klinkt het prima, nu afwachten hoeveel het scheelt in energieverbruik.
Ik krijg de indruk dat de aanvoer- en afvoertemperatuur van de radiatoren na deze wijziging veel beter is. Komende periode meet ik deze temperaturen nog een paar keer om te controleren of het echt beter is geworden. Ik kan i.i.g. niet verzinnen waarom de hybride vloerverwarmningsverdeler een positief effect zou hebben op de aanvoer- en afvoertemperatuur van de radiatoren.
Interessant.
Even 3 vragen
1. Waar heb je de verdeler laten ombouwen?
2. En weet je het merk en type van het onderdeel dat erop is gezet?
1. En welk type verdelers kan worden omgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

remcon schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Interessant.
Even 3 vragen
1. Waar heb je de verdeler laten ombouwen?
2. En weet je het merk en type van het onderdeel dat erop is gezet?
1. En welk type verdelers kan worden omgebouwd?
  1. Via Warmteservice bij Therminon zelf.
  2. Ze vervangen diverse onderdelen, maar ik weet niet hoeveel en welke.
  3. In ieder geval degene die ik hierboven beschreef. Of ze ook andere types kunnen ombouwen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoe
  • Laatst online: 18-02-2024
Fullpower schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Wat doet de LED op de Xtend?
Staat hij niet 'uit'? (LED flitst wit af en toe een keertje kort)
P000 stond (default) op uitgeschakeld. Dank "Fullpower"! _/-\o_
Beetje dommig van deze zijde dus, want een tijdje zoet mee geweest. Maar ik begin het systeem nu te leren kennen en o.b.v. verschillende berichten op dit forum wil ik uittesten of het mogelijk is om de aanvoertemperatuur van de cv (wp+ketel) te verlagen.
Mocht iemand nog (algemene) tips hebben hoe je kunt voorkomen dat de wp te vaak moet aan-/uitschakelen bijv. als de kamertemperatuur (bijna) is bereikt, dan hoor ik dat graag. Wat is uberhaupt "normaal" qua aantal starts per dag? :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Ik had een vraag: Ik wil een dezer dagen een homewizard stekker plaatsen tussen de wandcontactdoos en de stekker van de Xtend.

Kan ik gewoon de stekker van de unit uit de wandcontactdoos verwijderen en deze naderhand weer terugplaatsen?

Blijven alle parameters bewaard (de statistieken wellicht niet - maar dat is niet erg)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
ebhoorn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:05:
Ik had een vraag: Ik wil een dezer dagen een homewizard stekker plaatsen tussen de wandcontactdoos en de stekker van de Xtend.

Kan ik gewoon de stekker van de unit uit de wandcontactdoos verwijderen en deze naderhand weer terugplaatsen?

Blijven alle parameters bewaard (de statistieken wellicht niet - maar dat is niet erg)

Dank!
Ja, alle ingestelde parameters blijven bewaard als je de stekker er uit haalt, ook de klok blijft door lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Mooi, dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebhoorn
Aanvriezen verdamper in buitenunit: interessante documentatie van (alweer) de HAN. Verrassing: het aanvriezen vindt vooral plaats bij buitentemperaturen boven nul - maar juist niet onder nul. De verklaring is simpel: Lucht met een temperatuur onder het vriespunt bevat nauwelijks waterdamp.

Raad eens wat we in Nederland in de avond hebben: super vochtige lucht en miezer - waardoor een warmtewisselaar die al gauw 5 graden of meer koeler is dan de omgeving geconfronteerd wordt met rijpvorming.https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
ebhoorn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:05:

Dank!
Ik wil ook graag weten wat het verbruik is van de Xtend. Bij mij is de buitenunit aangesloten op een nieuwe groep in de meterkast. En homewizard slimmer stekker gaat dan niet en moet ik het verbruik meten via een losse homewizard 1-fase kwh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Weet je dat zeker, want dat is in strijd met de opzet van de Xtend *) De binnenunit voedt ook de buitenunit (lees de installatie instructies maar na) en die gedachte volgend zou je dus prima de binnenunit (en daarmee de buitenunit eveneens) kunnen meten via een homewizard plug of een equivalent daarvan.

*) Ik DENK het. Het kan wellicht ook zo zijn dat de buitenunit apart gevoed wordt, en alleen een stuurkabel tussen de binnen- en buitenunit aan de orde is.

[ Voor 22% gewijzigd door ebhoorn op 19-02-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
diekli schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Ik kan wel omschrijven hoe ik dit gedaan heb, maar je kunt dit vervolgens niet 1 op 1 overnemen. Ook moet je in C++ kunnen programmeren en weten hoe je in Linux dit kunt compilen en als service kunt installeren. Als laatste vraagt de koppeling van dit programma met Domoticz nog veel handwerk (je moet alle devices zelf toevoegen en definiëren. Ik denk dat (en dat zou ik ook doen als ik het een tweede keer zou moeten maken) het handiger is om het via Node-RED te doen.

Je schreef dat je de Raspberry al had verbonden met beide netwerken zodat je bij de web interface kunt komen vanaf jou LAN. Thomasvt1 heeft op https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge al mooi omschreven hoe je de data kunt uitlezen (als json):
code:
1
http://<ip adres raspberry>:<port die je forward naar poort 80 op de xtend>/api/stats/values?fields=79b3,7921,7940,50f2,503e,5041,5088,5077,50ae,50f7,5099,506a,63f0,63b3,63df,6a8e,6ac5,71a7,7160,6a53,8e00,8ef9,8e37,8e18,f9f2,65b0,6579,7ed3,629c,6280,62e7,7767,65d9,6505,77c3,7e51,77d2,65c1,6cfb,6c33,65a7,658a,6c8a,6c61,6578,65d0,6c66,62d1,b28c,b2bc,84d1,7e2c,8439,4133,6c53,6c26,6ceb,7ee6,7e81,7e31,47e0

Dit zijn niet alle mogelijke codes maar wel de meest interessante.
De omschrijvingen van de fields kun je uit de java code halen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
const e = {
    status_0$temp_flow: {
        key: "7e06",
        type: "int16",
        unit: "unit.degrees_celcius",
        factor: "0.01"
    },
    status_0$temp_supply: {
        key: "7ee6",
    },
    status_0$temp_return: {
        key: "7e81",
    },
    status_0$temp_hotwater: {
        key: "7e28",
    },
    status_0$temp_coldwater: {
        key: "7eb2",
    },
    status_0$temp_flue: {
        key: "7ead",
    },
    status_0$water_pressure: {
        key: "7ed3",
        unit: "unit.bars",
    },
    status_0$temp_set: {
        key: "7e31",
    },
    status_0$temp_t_ext_1: {
        key: "7e52",
    },

enz enz enz

Maar dit zit ook allemaal al verwerkt in de "flows.json" voor Node-RED die thomasvt1 gemaakt heeft. Wat ik dus zou doen is:

Gebruik in Node-RED de flows.json als voorbeeld
- Pas deze aan zodat de data komt van het http request hierboven
- Pas deze aan zodat de output naar MQTT gaat in plaats van naar HomeAssistant
- Maak in Domoticz de devices aan die je wilt gebruiken.

Hoezeer ik ook supporter ben van Domoticz, gaat het in dit geval in HA gemakkelijker. Maar dan mis je weer alle handige grafieken die je wel hebt in Domoticz. Klein voorbeeld van wat wel kan in Domoticz/dashticz en niet in HA:

Ik heb een grafiek die mij toont
- Het verbruik van de afgelopen dagen van de Xtend (vanaf het moment dat ik de Xtend heb aangesloten op Domoticz)
- De gemiddelde COP van die dag
- Het thermische vermogen van de warmtepomp van de afgelopen dagen
- Het gasverbruik van de afgelopen dagen voor de warmtepomp (dus maal 8,8)
- Het verbruik in gas van de afgelopen jaren (historische data) van de best passende graaddag maal 8,8

Zo kun je dus in 1x zien wat je echt bespaart ten opzichte van een dag uit het verleden met precies dezelfde karakterestieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
ebhoorn schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:30:
Weet je dat zeker, want dat is in strijd met de opzet van de Xtend *) De binnenunit voedt ook de buitenunit (lees de installatie instructies maar na) en die gedachte volgend zou je dus prima de binnenunit (en daarmee de buitenunit eveneens) kunnen meten via een homewizard plug of een equivalent daarvan.

*) Ik DENK het. Het kan wellicht ook zo zijn dat de buitenunit apart gevoed wordt, en alleen een stuurkabel tussen de binnen- en buitenunit aan de orde is.
De stuur signalen gaan ook over de 230 voedingskabel heen. De buitenunit kan alleen maar door de binnenunit gevoedt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
  • Laatst online: 18-03 14:06
Fullpower schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:22:
[...]

Die P120 kan normaal op max. (80c) blijven staan. Het veiligste is op max. Aanvoer goed op de ketel in te stellen. Mocht dit niet lukken, dan kan P120 eventueel verlaagd worden, in geval van een probleem. Een richtwaarde voor P120 is gelijk aan die van de max. Keteltemp. Instelling in de handleing, dus 20c hoger dan P194.
Bij ons is de Xtend gekoppeld aan een Xtreme 36 CV ketel. Deze heeft ook een instelling voor de maximale aanvoertemperatuur van de LT zone; P060. Hoe werkt die samen met P194 en P120 van de Xtend? Doet die P060 eigenlijk wel wat als je maar 1 zone hebt, alleen radiatoren?

Huidige waardes:
P194 = 75C
P120 = 80C
P060 = 70C (Xtreme parameter)

Mvg,

Willem.

[ Voor 4% gewijzigd door Willem_M op 19-02-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Ik heb een vraag ten aanzien van frequente ketelstarts. De ketel start ongeveer eens per half uur op, en draait gedurende 2..3 seconden. Wat is de verklaring, en hoe kan ik dit tegengaan?

Configuratie is als volgt:
Vloerverwarming met een thermostatisch geregelde mengverdeler met een eigen pomp;
Terugslagklep in CV ketel uitvoerleiding - geen electrisch geschakelde klep in CV circuit die aluit na stop warmtevraag

P120 = 50 graden celsius
Max temperatuur CV ketel 75 gr Celsius
Max & Min debiet waterpomp CV ketel 50%
graadminuten = 0 (adaptief)

Heeft iemand een idee omtrent oorzaak en remedie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 18:58
ebhoorn schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:00:
Ik heb een vraag ten aanzien van frequente ketelstarts. De ketel start ongeveer eens per half uur op, en draait gedurende 2..3 seconden. Wat is de verklaring, en hoe kan ik dit tegengaan?

Vloerverwarming met een thermostatisch geregelde mengverdeler met een eigen pomp;
Terugslagklep in CV ketel uitvoerleiding - geen electrisch geschakelde klep in CV circuit die aluit na stop warmtevraag

P120 = 50 graden celsius

Niet toevallig een boiler in de Xtreme 36 zitten die 24/7 warm gehouden wordt? (tapcomfortfunctie)

Edit:
@ebhoorn Zie je in het vorige-dagoverzicht van de Xtend ook dat er CV-ketel een aantal kWh heeft verbruikt?
Dit om uit te sluiten of het het door de Xtend wordt veroorzaakt, of de ketel zelf?

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 21-02-2024 11:48 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Nee, het geheel staat in eco-mode geconfigureerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
ebhoorn schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:00:

P120 = 50 graden celsius

Een combinatie van twee dingen:
1) waarom wordt de ketel bijgeschakeld bij deze buitentemperatuur?
2) als de ketel bijschakeld dan ziet hij waarschijnlijk heel snel dat zijn retourtemperatuur te hoog is en schakelt hij weer af.

Plaats even een paar foto's van je installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakob1969
Thomasvt schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:11:
@Weerz @mjvrbk @Skippy711 (excuus als ik iemand mis)

Ik heb net even lopen samenvatten hoe je de Intergas Xtend hybride warmtepomp uitleest naar Home Assistant. Hopelijk heb ik niks gemist. Als je vragen hebt hoor ik 't wel :)

https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge/tree/main
Ik wil ook graag meer inzicht in mijn Xtend. In hoeverre is dit eenvoudig op te zetten zonder kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
ebhoorn schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:17:
Nee, het geheel staat in eco-mode geconfigureerd.....
Er zijn 3 standen voor tapcomfort: aan/eco/uit.

Probeer de uit stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebhoorn
"Met het schaamrood op de kaken" ......

Denk je alles gechecked te hebben...dat nu net weer niet. Het geheel stond in "eco stand". Wat zie je qua verbruik? 's nachts gaat de ketel nul keer aan over een periode van ongeveer 6 uur. Overdag eens in het half uur een hele korte opstart van een paar seconden. Verbruik ongeveer 0,1 kubieke meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 18:49
in eco modus is de xtreme zelflerend wbt warmhoud functie van het tap water, dat zal verklaren waarom hij dit snachts niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Nou, de "bijvangst" is dat de electrische klep blijkbaar niet nodig is in de huidige configuratie, waarbij ik een HT verdeler met eigen circulatiepomp heb ingezet. Daarnaast is mijn redenering dat een HT verdeler niet omgebouwd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Jakob1969 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:21:
[...]
Ik wil ook graag meer inzicht in mijn Xtend. In hoeverre is dit eenvoudig op te zetten zonder kennis?
Kennis en inzicht vergaar je door het te proberen en daarvan te leren. De basis Home Assistant is gratis, de rest kan je met behulp van dit forum en de handleiding van Github proberen op te zetten. De benodigde hardware (ESP) kost helaas wel een paar Euro maar is zonder soldeerbout te installeren. Probeer het uit, ga van start en lees de handleidingen en gebruik Google.

• Jakob1969
Afgelopen week is de Xtend geïnstalleerd. Installateur heeft een aantal instellingen aangepast.
Wat vinden jullie van de grafieken? Thermostaat is ingesteld op 21 graden (zonder nachtverlaging) en hoeft alleen de beneden verdieping te verwarmen dmv vloerverwarming.
Buitentemperatuur was de afgelopen dagen 7 tot 9 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zglDJSxRHJJq7GFGJshV666XF8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwlCpTBQVGOHhZOFuBaGxHHY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuFgkGmq_SmU--DAd0rhQoJW7hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHEkrEJfXw3I6MLINGQikens.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fO0HBAS292QIM61JBEqr5wiOQGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fABX1qoBhA6TrWqBsrck8Nq4.png?f=fotoalbum_large

• glenn36
Lecenten schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb inmiddels de Firmware upgrade gehad naar versie V0.41. Hierdoor is mijn debiet omlaag gegaan naar ongeveer 7,5 l/min. Het verschil in aanvoer en retour temperatuur is nu ongeveer 4 graden geworden. Hier ben ik wel tervreden mee. Er staan in totaal maar 4 radiatoren open in huis, en buiten is het nou niet echt koud te noemen.

Ik kan echter nog steeds niet bij de P086 instelling. Geen idee waar dat dan door komt.

• Lecenten
Dat heb ik al eens eerder gehoord van iemand na een upgrade, lijkt een foutje in de upgrade procedure. P086 is nu blijkbaar wel actief, anders werd het debiet niet dynamisch aangepast. Maar je kan zelf niet bij de instelling. Als je dat belangrijk vindt, dan zou ik nog een keer contact opnemen met Intergas.

• Lecenten
Jakob1969 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:43:
Afgelopen week is de Xtend geïnstalleerd. Installateur heeft een aantal instellingen aangepast.
Wat vinden jullie van de grafieken?
Niets mis mee, je ziet dat de warmtevraag een paar keer lager is dan het minmumvermogen van de Xtend en dan gaat de pomp aan/uit. Lijkt me volkomen normaal.

De zaagtand 's nachts in de grafiek van 20 februari komt door een aantaal ontdooicycli, ook normaal. De pomp ontdooit wanneer het nodig is.

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 23:17
Helaas is het verhuizen van de unit geen succes geweest. Minder overlast maar nog wel aanwezig.
Dus we gaan weer verhuizen, maar nu komt hij op de grond te staan voor het huis los van de muren.
Op Bigfoots. Er is aangegeven dat de lengte van de leidingen binnen de maximale zit en dit geen problemen geeft. April is het zover en hopelijk het laatste in geluidsproblemen...... |:(

Verder werkt het nog steeds prima.

Benieuwd of de 0.41 een versie is voor iedereen of weer specifiek voor bepaalde units.
Dit kreeg ik namelijk eerder terug op de vraag om naar 0.40 te updaten.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• Jakob1969
RuudMb schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:04:
[...]

Kennis en inzicht vergaar je door het te proberen en daarvan te leren. De basis Home Assistant is gratis, de rest kan je met behulp van dit forum en de handleiding van Github proberen op te zetten. De benodigde hardware (ESP) kost helaas wel een paar Euro maar is zonder soldeerbout te installeren. Probeer het uit, ga van start en lees de handleidingen en gebruik Google.
Ik zal me erin verdiepen. Welke ESP8266 heb ik nodig? Er zijn verschillende modellen...

https://www.tinytronics.n...uct/search&search=ESP8266

• glenn36
Lecenten schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:05:
Dat heb ik al eens eerder gehoord van iemand na een upgrade, lijkt een foutje in de upgrade procedure. P086 is nu blijkbaar wel actief, anders werd het debiet niet dynamisch aangepast. Maar je kan zelf niet bij de instelling. Als je dat belangrijk vindt, dan zou ik nog een keer contact opnemen met Intergas.
Ja het lijkt nu te werken, al vraag ik me nu dus af of die wel dynamisch aangepast wordt. Want hij lijkt nu constant op 7,5 l/min te zitten. Maarja het kan ook zijn dat hij opgeschroefd wordt wanneer het buiten kouden wordt.

• Lecenten
Je bedoelt ongeveer 7,5 l/min of echt constant precies 7,50 l/min ?

In het laatste geval zou ik toch contact opnemen met Intergas over die P086, want het debiet varieert hier van seconde tot seconde.

• C V

C V

Als de wp bij mij bijna niets doet, zo rond de 250
Watt, dan is bij mij het debiet ook zo laag, maar geeft hij iets meer gas, dus boven de 300 W, dan schiet hij al snel naar zijn max van 15 l/min.
Ik weet overigens nog steeds niet waarom hij default op 6.5 en 15 staat. Ik heb dus ook geen idee wat het effect is als je ze hoger of lager instelt.

• glenn36
Nee het schommelt rond die 7,5 l/min. Tussen 7,2 en 7,8 zeg maar. Maar ik heb het al gezien, hij schroeft m op als hij flink moet verwarmen.

Even de thermostaat op 30 gezet en dan schiet de debiet naar ergens rond de 15 l/min.

• glenn36
C V schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:38:
Als de wp bij mij bijna niets doet, zo rond de 250
Watt, dan is bij mij het debiet ook zo laag, maar geeft hij iets meer gas, dus boven de 300 W, dan schiet hij al snel naar zijn max van 15 l/min.
Ik weet overigens nog steeds niet waarom hij default op 6.5 en 15 staat. Ik heb dus ook geen idee wat het effect is als je ze hoger of lager instelt.
Bij mij is dit opgelost na de Firmware upgrade. ook tijdens verwarmen, 370 W vandaag, nog op 7,5 l/min.

• glenn36
Ik heb alleen nu wel het volgende probleem. Eens in de zoveel tijd heb ik 's avonds geen warm water als ik de douche aan zet. Soms lost het zichzelf op en soms wordt het lampje van de warmtepomp rood, en geeft de CV-ketel (Nefit ProLine) de storingscode 2L. Dit zou erop wijzen dat er een drukverschil gemeten wordt of iets dergelijks. Tijdens de storing 2L heb ik ook een keer gezien dat de druk ineens naar 0.6 bar is gesprongen. En daarna vanzelf ook weer 2.0 bar werd.

Dit probleem komt dus 1 a 2 keer per week voor,.. en 1 van de 3 keer dat ik geen (tijdelijk) warm water heb, krijg ik echt de storingscode 2L waarna ik met een CV-ketel reset het probleem voor een tijdje kan verhelpen zodat ik daarna weer warm water heb.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

• RuudMb
Jakob1969 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:48:
Welke ESP8266 heb ik nodig? Er zijn verschillende modellen...
Ik heb indertijd deze besteld: ESP8266, dankzij een tip van @Weerz Die 2 bordjes werken, verder heb ik niet gezocht. Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit mits je maar ESP8266 hebt met Wifi - misschien dat iemand anders hier nog wat zinnigs over kan zeggen? En je hebt kabeltjes + USB-voeding nodig.

Edit: net zoals jij nu begint was ik ook aan de slag gegaan. Niet gehinderd door enige kennis (Node-RED? ESP-Home??), dus het moet jou ook lukken :)

[ Voor 10% gewijzigd door RuudMb op 22-02-2024 17:17 ]

• C V

C V

glenn36 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:40:
[...]

Bij mij is dit opgelost na de Firmware upgrade. ook tijdens verwarmen, 370 W vandaag, nog op 7,5 l/min.
Bij dat wattage is het debiet ook 7,5, maar als hij echt aan de gang gaat, zeg ergens rond de 700 Watt dan schiet hij snel door naar 15 l/min.

De 0.4 versie had de wp al vanaf de installatie.

• ebhoorn
Weerz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:35:
Helaas is het verhuizen van de unit geen succes geweest. Minder overlast maar nog wel aanwezig.
Dus we gaan weer verhuizen, maar nu komt hij op de grond te staan voor het huis los van de muren.
Op Bigfoots. Er is aangegeven dat de lengte van de leidingen binnen de maximale zit en dit geen problemen geeft. April is het zover en hopelijk het laatste in geluidsproblemen...... |:(

Verder werkt het nog steeds prima.

<knip>
Betreft het contactgeluid of is het lawaai dat via de lucht wordt overgebracht?

Ik zie twee verschillen met de ophanging van onze Xtend unit:
Er zijn rubberen pads geplaatst tussen de horizontale armen en de wand;
Ik kan het niet beoordelen - maar bij ons zijn de voeten silent blocks (met een inwendige schroefveer), waarbij links en rechts verschillende uitvoeringen (met verschillende veerconstanten ivm de massa van de compressor) zijn toegepast.
Ik zie dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 23:17
@ebhoorn
Contactgeluid, brommen in huis. Wat testen gedaan, zit tussen de 73Hz en 82Hz.|
Op Service kan je hem ook op full power zetten en gaat deze naar 85Hz, dan wordt het minder en bijna niet hoorbaar.

Heb bij de vorige verhuizing nog special spullen gekocht, ook voor in de muur en veren. Die komen overeen met jou verhaal.
Helaas niet de oplossing bij ons, wel vermindering maar niet de oplossing.

Dan maar wat langere afstand en los van het huis.

@Jakob1969
Precies wat Ruud zei, mocht er hulp nodig zijn als je ze hebt dan ff een DM en helpen we je er doorheen ;)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Dan heb je helaas te maken met resonantie. Iedere constructie heeft een eigenfrequentie, en met een kleine energietoevoer in die frequentie helpt er geen lieve moeder meer aan.

Dan is de radicale oplossing het enige wat rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Toch wel bijzonder hoe Intergas die sensortest uitvoert. Eerder had ik al geconstateerd dat die vaak rond 24:00 werd uitgevoerd. Prima voor installaties zonder vloerverwarming, maar dom voor installaties met vloerverwarming. Dat kan dan beter op het warmste moment van de dag uitgevoerd worden. Ergens rond 14:00.
Vandaag weer iets bijzonders geconstateerd m.b.t. de sensortest. Dit keer vond het wel gedurende de middag plaats. Waarschijnlijk omdat ik de wp even uit het stopcontact had gehaald om de draden en kabels netjes weg te werken. Maar na de sensortest, ging hij niet verder met waar hij gebleven was. Dat was wel zo handig geweest (er zal toch ergens een historie opgeslagen worden neem ik aan. Per slot van rekening zijn de parameters ook nog beschikbaar). Nu bleef hij wachten op een warmtevraag. Maar ja, dan zakt de temperatuur eerst 0.5 graden onder het setpunt omdat er voor zover ik weet er geen thermostaat bestaat die al bij 0.1 graden verlaging warmte vraagt. Het feit dat hij na de sensortest wacht op een warmtevraag kost dus extra veel energie bij een system met vloerverwarming. Ik hoop dat ze deze 2 zaken veranderen, zodat we het met parmeters anders kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
C V schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:41:
Toch wel bijzonder hoe Intergas die sensortest uitvoert. Eerder had ik al geconstateerd dat die vaak rond 24:00 werd uitgevoerd. Prima voor installaties zonder vloerverwarming, maar dom voor installaties met vloerverwarming. Dat kan dan beter op het warmste moment van de dag uitgevoerd worden. Ergens rond 14:00.
Vandaag weer iets bijzonders geconstateerd m.b.t. de sensortest. Dit keer vond het wel gedurende de middag plaats. Waarschijnlijk omdat ik de wp even uit het stopcontact had gehaald om de draden en kabels netjes weg te werken. Maar na de sensortest, ging hij niet verder met waar hij gebleven was. Dat was wel zo handig geweest (er zal toch ergens een historie opgeslagen worden neem ik aan. Per slot van rekening zijn de parameters ook nog beschikbaar). Nu bleef hij wachten op een warmtevraag. Maar ja, dan zakt de temperatuur eerst 0.5 graden onder het setpunt omdat er voor zover ik weet er geen thermostaat bestaat die al bij 0.1 graden verlaging warmte vraagt. Het feit dat hij na de sensortest wacht op een warmtevraag kost dus extra veel energie bij een system met vloerverwarming. Ik hoop dat ze deze 2 zaken veranderen, zodat we het met parmeters anders kunnen instellen.
Er volgt ook een sensortest nadat er aan de warmtevraag is voldaan. Er zijn dus 2 momenten:
- om de 24 uur als de Xtend 24 uur vol in bedrijf is geweest
- als de Xtend zichzelf uitschakelt omdat de retourtemperatuur hoger is dan de gevraagde temperatuur, en de Xtend al op minimaal vermogen draait.

Je zult dus het laaatste hebben waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Chielp schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:22:
[...]

Er volgt ook een sensortest nadat er aan de warmtevraag is voldaan. Er zijn dus 2 momenten:
- om de 24 uur als de Xtend 24 uur vol in bedrijf is geweest
- als de Xtend zichzelf uitschakelt omdat de retourtemperatuur hoger is dan de gevraagde temperatuur, en de Xtend al op minimaal vermogen draait.

Je zult dus het laaatste hebben waargenomen.
Dat zal wel kloppen. Blijft natuurlijk erg jammer dat hij daarna niet verder gaat met waar hij mee bezig was.
Ik heb liever dat hij uren op een laag pitje doorgaat dan dat hij niets meer doet en wacht op een warmtevraag, die pas komt bij 0,5 graad daling van de kamertemperatuur en dan deze een halve graad moet inhalen, wat onevenredig veel tijd en energie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
C V schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:45:
[...]

Dat zal wel kloppen. Blijft natuurlijk erg jammer dat hij daarna niet verder gaat met waar hij mee bezig was.
Ik heb liever dat hij uren op een laag pitje doorgaat dan dat hij niets meer doet en wacht op een warmtevraag, die pas komt bij 0,5 graad daling van de kamertemperatuur en dan deze een halve graad moet inhalen, wat onevenredig veel tijd en energie kost.
Het klinkt alsof jij een aan/uit thermostaat hebt. Bij een opentherm thermostaat is er altijd een warmtevraag, maar deze gevraagde temperatuur kan onder/boven de retourtemperatuur liggen.

Bij een aan/uit thermostaat gaat de Xtend zelf proberen hier iets van te maken. Dit zal iets zijn als bij: Indien de status van AAN naar UIT gaat probeer ik om de compressor een stap lager te laten draaien. Indien na 1 uur de status weer AAN wordt ga dan een stapje hoger draaien. Indien de status na 1 uur nog steeds UIT is, probeer dan nog een stap lager of ga als dat niet meer kan helemaal uit.

Je ziet al dat je beter een Opentherm thermostaat kunt gebruiken. Die kan veel directer reageren op de warmtevraag dan een aan/uit thermostaat.

Je thermostaat wordt (meestal) ook van stroom voorzien door de CV/Xtend. Als je dus de stekker van de Xtend er uit trekt als de temperatuur op de thermostaat gelijk is aan de gevraagde temperatuur zal deze zodra er weer stroom is aangaan op UIT. De Xtend kan nu niet anders dan ook niet aan gaan (stel je voor dat je midden in de zomer de stekker uit de Xtend trekt, en weer terug stopt en deze gelijk vol aan gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:45:
[...]

0,5 graad daling van de kamertemperatuur na het einde van de warmtevraag heb ik nog nooit gezien. Ik denk dat het aan je thermostaat ligt, dat was toch een Honeywell Modulation ?

Het lijkt geen onbekend verschijnsel, uit een eerder bericht op Tweakers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRnzZ5M8tDr2IzZKoE9KAGjKnQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9nmUYFTXGMt4e8qRdVtKDDht.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Chielp schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:41:
[...]

Het klinkt alsof jij een aan/uit thermostaat hebt. Bij een opentherm thermostaat is er altijd een warmtevraag, maar deze gevraagde temperatuur kan onder/boven de retourtemperatuur liggen.

Bij een aan/uit thermostaat gaat de Xtend zelf proberen hier iets van te maken. Dit zal iets zijn als bij: Indien de status van AAN naar UIT gaat probeer ik om de compressor een stap lager te laten draaien. Indien na 1 uur de status weer AAN wordt ga dan een stapje hoger draaien. Indien de status na 1 uur nog steeds UIT is, probeer dan nog een stap lager of ga als dat niet meer kan helemaal uit.

Je ziet al dat je beter een Opentherm thermostaat kunt gebruiken. Die kan veel directer reageren op de warmtevraag dan een aan/uit thermostaat.

Je thermostaat wordt (meestal) ook van stroom voorzien door de CV/Xtend. Als je dus de stekker van de Xtend er uit trekt als de temperatuur op de thermostaat gelijk is aan de gevraagde temperatuur zal deze zodra er weer stroom is aangaan op UIT. De Xtend kan nu niet anders dan ook niet aan gaan (stel je voor dat je midden in de zomer de stekker uit de Xtend trekt, en weer terug stopt en deze gelijk vol aan gaat...)
Het is een Openterm Honeywell modulation T87M2018. Maar het verbaasd me niets dat de wp kijkt naar de actuele status van de thermostaat nadat hij weer aangesloten werd op het stopcontact. En die heeft op dat moment geen warmtevraag. Maar ja, dat is wel jammer, omdat die warmtevraag pas weer komt na 0,5 graden kamertemperatuur daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:32:
[...]

0,5 graad daling van de kamertemperatuur na het einde van de warmtevraag heb ik nog nooit gezien. Ik denk dat het aan je thermostaat ligt, dat was toch een Honeywell Modulation ?

Het lijkt geen onbekend verschijnsel, uit een eerder bericht op Tweakers:

[Afbeelding]
Klopt. Het is inderdaad een Honeywell Modulation. Meestal draait de wp in low-mode als de kamertemperatuur iets hoger is dan de vraag temperatuur en dan blijft het huis op of iets boven de vraag temperatuur, perfect dus. Alleen als de wp uit staat, dus kleur wit, dan gaat hij pas weer draaien als de kamertemperatuur 0,5 graden onder de vraag temperatuur komt. Gisteren was het iets afwijkend, toen stond hij wel op paars nadat ik de stekker weer in het stopcontact had gestopt, maar zakte hij toch ruim 0,5 graad terug voordat hij weer wat ging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
C V schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Klopt. Het is inderdaad een Honeywell Modulation. Meestal draait de wp in low-mode als de kamertemperatuur iets hoger is dan de vraag temperatuur en dan blijft het huis op of iets boven de vraag temperatuur, perfect dus. Alleen als de wp uit staat, dus kleur wit, dan gaat hij pas weer draaien als de kamertemperatuur 0,5 graden onder de vraag temperatuur komt. Gisteren was het iets afwijkend, toen stond hij wel op paars nadat ik de stekker weer in het stopcontact had gestopt, maar zakte hij toch ruim 0,5 graad terug voordat hij weer wat ging doen.
In de parameters heb je ook een instelling dat de daling tot Max 0,5 graden is ingesteld. P203 dacht ik. Als de temperatuur lager is zal de warmtepomp weer warmte genereren tot de ingestelde temperatuur en zal weer aftoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Krissiejj schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:23:
[...]

In de parameters heb je ook een instelling dat de daling tot Max 0,5 graden is ingesteld. P203 dacht ik. Als de temperatuur lager is zal de warmtepomp weer warmte genereren tot de ingestelde temperatuur en zal weer aftoeren
Iemand van dit forum had een lange tijd geleden aangegeven dat die parameter geen effect heeft bij de instelling Openterm.
Maar omdat het volgens mij geen kwaad kan om deze te wijzigen heb ik op 2024-02-10 de waarde gewijzigd naar 0,1. Ik ben er niet 100% zeker van dat het effect heeft (bij mij staat het nog steeds ingesteld op Openterm), maar ik krijg de indruk dat hij stabieler rond het setpunt blijft, behalve als de wp uit is (wit dus), dan lijkt de 0,5 graden daling van de thermometer de bepalende factor te zijn. Is natuurlijk niet gek als de wp uit staat. Dus ik moet op de een of andere manier voorkomen dat de wp uit gaat. Of pas uitgaat als de gemiddelde dagtemperatuur boven de 15 graden is of zo.

Net gebeurde iets onverwachts. Om het typenummer van de thermostaat te zoeken had ik hem rond 12:30 er afgehaald en daarna meteen weer gemonteerd. Rond 14:00 was de wp uit (wit). Net ging de wp aan terwijl de kamertemperatuur nog nauwelijks onder het setpunt was gezakt. Het zou raar zijn als het voortaan altijd goed gaat, maar het zou wel fijn zijn. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
P203 is niet van toepassing bij een Opentherm thermostaat.

Het moet echt aan de thermostaat liggen, de warmtevraag (of niet) komt bij Opentherm uit de thermostaat, dat verzint de Xtend niet zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 24-02-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:29:
P203 is niet van toepassing bij een Opentherm thermostaat.

Het moet echt aan de thermostaat liggen, de warmtevraag (of niet) komt bij Opentherm uit de thermostaat, dat verzint de Xtend niet zelf.
Dan houden we de thermostaat er verantwoordelijk voor😀👍

Een nauwkeurigere Openterm thermostaat lijkt er echter niet te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door C V op 24-02-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Op de meeste thermostaten kun je het setpoint tot op 0,5 graad nauwkeurig instellen, maar de kamertemperatuur meten ze meestal nauwkeuriger. Ik kan me haast niet voorstellen dat de Honeywell met stappen van 0,5 graad meet. Als dat zo zou zijn, dan verklaart dat wel het verschijnsel dat de kamertemperatuur 0,5 graad moet dalen voordat de thermostaat de CV weer activeert.

Bij de Comfort Touch stel je het setpoint ook in stappen van 0,5 graad in, maar de meting gaat in stappen van 0,01 graad.
Pagina: 1 ... 13 ... 36 Laatste