Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Ikzelf heb een Honeywell Evohome, dit is zeer zeker niet ideaal met een warmtepomp (de woonkamer is permanent 20 graden, het nut van "per ruimte" verwarmen vervalt daarmee en, wat veel erger is, als ik bijvoorbeeld de temperatuur op zolder van 15 in 20 graden verander dan gaat de Evohome op 100%. Het gevolg is dus dat de ketel na verlopen van P107 ook vol aangaat om zo snel mogelijk de gewenste temperatuur te bereiken. Dit betekent dat elke thuiswerkdag de ketel wordt gebruikt om mijn werkkamer te verwarmen.

Ik heb dit als volgt opgelost:
- Tijdens de meest koude periode dit jaar (-10) kwam ik er achter dat 60 graden watertemperatuur voldoende is om de kamer warm te houden. Ik heb dit als maximale temperatuur ingesteld (P120 EN P194 op 60 graden gezet). Het resultaat is dat als de Evohome 100% vraagt de warmtevraag dus 60 graden is. Dit kan de Xtend niet leveren en na verloop van tijd schakelt de ketel bij.
- P202 staat op Interne WAR + externe Opentherm thermostaat. Dit was de meest spannende wijziging maar heeft de meeste invloed. Dit zorgt dat als de opentherm thermostaat warmte vraagt, de Xtend zelf aan de hand van de buitentemperatuur bepaalt hoe warm dat water gaat zijn. Hiervoor moeten we eerst de stooklijn instellen:
- P188/189 op 20 (standaard) (basis)
- P192 op 1.1 (helling)
- P210 op 1 (verschuiving)
- P209 op 10 (Thermostaat invloed)

Wat er nu gebeurd is het volgende:
Bij 20 graden wordt de gevraagde watertemperatuur 21 graden (1 verschuiving)
Stel het is buiten 15 graden. Voor elke graad onder de 20 graden wordt het 1.1 graad warmer. Het is 5 graden onder de 20 graden dus de vraag temperatuur wordt 21+5*1.1 = 21+5.5 is dus 26.5
Nu is er ook nog 10% invloed van de thermostaat. Er kan, als de thermostaat op 100% staat, nog 2.65 graad bijkomen (10% van 26.5 * 1.00).

Als je dit doorrekent naar een buitentemperatuur van -10 zie je dat de gevraagde temperatuur dan op 60 uitkomt. Dit moet precies voldoende zijn.

In de praktijk zie je nu het volgende. De Evohome zet nu wel de knoppen op de radiatoren op bijvoorbeeld 80% en stelt de warmtevraag ook op 80% (80% van 60 graden is 48 graden) maar de invloed hiervan is maar 10%. De Xtend ziet wel een verhoogde vraag maar dit is zo'n kleine verhoging dat de Xtend dit heel goed zelf kan.
Het duurt nu wel langer voordat het op zolder warm wordt maar als je daar rekening mee houdt is dat niet erg.

Als de warmtevraag helemaal wegvalt (0%) dan gaat de Xtend ook uit. Als de vraag 1% is wordt gewoon de stooklijn gevolgd.

@C V misschien dat je zo ook de Xtend kunt laten "doorwerken", bij mij werkte het perfect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ebhoorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 08:15
Hoe de binnen- en buitenunit werken, zichtbaar gemaakt op een warmtebeeld camera. Buitentemperatuur is rond de 5..6 graden Celsius, de verdamper is rond de -4 Graden Celsius.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scRJuNpjBJHP78E7oLb7uDf7CFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qFK6g8EkFW0VxXlsqqvy2TXC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1ET8eCXgQCXXaZ9yOWOw9H-4o0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q0nb8EUVSEfJ8Y5LprH05TTr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-06 18:51

C V

Lecenten schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:30:
Op de meeste thermostaten kun je het setpoint tot op 0,5 graad nauwkeurig instellen, maar de kamertemperatuur meten ze meestal nauwkeuriger. Ik kan me haast niet voorstellen dat de Honeywell met stappen van 0,5 graad meet. Als dat zo zou zijn, dan verklaart dat wel het verschijnsel dat de kamertemperatuur 0,5 graad moet dalen voordat de thermostaat de CV weer activeert.

Bij de Comfort Touch stel je het setpoint ook in stappen van 0,5 graad in, maar de meting gaat in stappen van 0,01 graad.
Deze Honeywell meet ook op de 0,01 graad nauwkeurig. Het setpunt is per 0,5 graden instelbaar. Helaas komt de warmtevraag pas bij 0,5 graden onder het setpunt. Als ik het goed heb, is dat bij alle thermostaten zo. Eigenlijk zou je dat dus willen veranderen (zelf anders in willen stellen). Zonde dat de fabrikanten die mogelijkheid niet bieden. Het kost energie. Misschien goed i.c.m. cv-ketels, maar slecht voor wp i.c.m. vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Chielp schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:36:
Ikzelf heb een Honeywell Evohome, dit is zeer zeker niet ideaal met een warmtepomp (de woonkamer is permanent 20 graden, het nut van "per ruimte" verwarmen vervalt daarmee en, wat veel erger is, als ik bijvoorbeeld de temperatuur op zolder van 15 in 20 graden verander dan gaat de Evohome op 100%. Het gevolg is dus dat de ketel na verlopen van P107 ook vol aangaat om zo snel mogelijk de gewenste temperatuur te bereiken. Dit betekent dat elke thuiswerkdag de ketel wordt gebruikt om mijn werkkamer te verwarmen.

- Tijdens de meest koude periode dit jaar (-10) kwam ik er achter dat 60 graden watertemperatuur voldoende is om de kamer warm te houden. Ik heb dit als maximale temperatuur ingesteld (P120 EN P194 op 60 graden gezet). Het resultaat is dat als de Evohome 100% vraagt de warmtevraag dus 60 graden is. Dit kan de Xtend niet leveren en na verloop van tijd schakelt de ketel bij.
- P202 staat op Interne WAR + externe Opentherm thermostaat. Dit was de meest spannende wijziging maar heeft de meeste invloed. Dit zorgt dat als de opentherm thermostaat warmte vraagt, de Xtend zelf aan de hand van de buitentemperatuur bepaalt hoe warm dat water gaat zijn. Hiervoor moeten we eerst de stooklijn instellen:
- P188/189 op 20 (standaard) (basis)
- P192 op 1.1 (helling)
- P210 op 1 (verschuiving)
- P209 op 10 (Thermostaat invloed)

Wat er nu gebeurd is het volgende:
Bij 20 graden wordt de gevraagde watertemperatuur 21 graden (1 verschuiving)
Stel het is buiten 15 graden. Voor elke graad onder de 20 graden wordt het 1.1 graad warmer. Het is 5 graden onder de 20 graden dus de vraag temperatuur wordt 21+5*1.1 = 21+5.5 is dus 26.5
Nu is er ook nog 10% invloed van de thermostaat. Er kan, als de thermostaat op 100% staat, nog 2.65 graad bijkomen (10% van 26.5 * 1.00).

Als je dit doorrekent naar een buitentemperatuur van -10 zie je dat de gevraagde temperatuur dan op 60 uitkomt. Dit moet precies voldoende zijn.

In de praktijk zie je nu het volgende. De Evohome zet nu wel de knoppen op de radiatoren op bijvoorbeeld 80% en stelt de warmtevraag ook op 80% (80% van 60 graden is 48 graden) maar de invloed hiervan is maar 10%. De Xtend ziet wel een verhoogde vraag maar dit is zo'n kleine verhoging dat de Xtend dit heel goed zelf kan.
Het duurt nu wel langer voordat het op zolder warm wordt maar als je daar rekening mee houdt is dat niet erg.

Als de warmtevraag helemaal wegvalt (0%) dan gaat de Xtend ook uit. Als de vraag 1% is wordt gewoon de stooklijn gevolgd.

@C V misschien dat je zo ook de Xtend kunt laten "doorwerken", bij mij werkte het perfect.
Het is/lijkt een hele mooie oplossing. Die constante vraag van 1% zou ik zeker willen instellen, maar dan wel i.c.m. Openterm zonder WAR. Het warmteverlies van het huis is zo belachelijk gevoelig voor wind en stralingswarmte/kou. Dat heeft veel meer effect dan de buitentemperatuur. Ik moet daarom wel uitgaan van de kamertemperatuur. Dat is ook de reden waarom ik zat te denken aan een Tado thermostaat omdat die leert hoe snel het huis opwarmt of afkoelt bij diverse omstandigheden. Maar die werkt helaas
niet met Openterm, maar als aan/uit of met e-bus. Uiteraard heb ik ook gekeken naar Evo home en die werkt wel op Openterm, maar die heeft dat zelflerende niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
C V schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:29:
[...]

Het is/lijkt een hele mooie oplossing. Die constante vraag van 1% zou ik zeker willen instellen, maar dan wel i.c.m. Openterm zonder WAR. Het warmteverlies van het huis is zo belachelijk gevoelig voor wind en stralingswarmte/kou. Dat heeft veel meer effect dan de buitentemperatuur. Ik moet daarom wel uitgaan van de kamertemperatuur. Dat is ook de reden waarom ik zat te denken aan een Tado thermostaat omdat die leert hoe snel het huis opwarmt of afkoelt bij diverse omstandigheden. Maar die werkt helaas
niet met Openterm, maar als aan/uit of met e-bus. Uiteraard heb ik ook gekeken naar Evo home en die werkt wel op Openterm, maar die heeft dat zelflerende niet.
Tado leert niets, als ik mijn ketel niet begrenst had op 40 graden zou die nog steeds als de werkkamer van 15 naar 20 graden opgewarmd moet worden 60 graden water vragen. Ondanks dat die al twee jaar weet dat er dan bijna 2 graden overshoot ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

ErnstvV schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:37:
[...]

Tado leert niets, als ik mijn ketel niet begrenst had op 40 graden zou die nog steeds als de werkkamer van 15 naar 20 graden opgewarmd moet worden 60 graden water vragen. Ondanks dat die al twee jaar weet dat er dan bijna 2 graden overshoot ontstaat.
Geen Openterm en blijkbaar toch niet zelflerend en ook nog geen Thread, dat wordt hem dus niet.
Nog maar even de ‘geleende’ Honeywell modulation laten hangen totdat er een thermostaat komt die wel voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Waarom geen Intergas ComfortTouch? Die zou prima moeten werken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Chielp schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:36:

- Tijdens de meest koude periode dit jaar (-10) kwam ik er achter dat 60 graden watertemperatuur voldoende is om de kamer warm te houden. Ik heb dit als maximale temperatuur ingesteld (P120 EN P194 op 60 graden gezet).
Heb je geen vloerverwarming en het daarom op 60 graden gezet? Omdat de vloerverwarmingsverdeler meestal begrenst is op 45 graden kan ik me voorstellen dat je de 60 graden wel voor je radiatoren hebt ingesteld, maar als je woonkamer vloerverwarming heeft, zou ik eerder 45 graden verwachten.

Zelf heb ik de max temperatuur op 39 graden gezet, hoewel ik nog niet gezien heb dat de wp dat levert.
Vandaag zag ik toevallig dat hij 31 graden leverde, maar of hij hoger kan vraag ik me af. Vanaf een buitentemperatuur van 5 graden kan de wp het zelf af via Openterm en P100 op 4. Onder de 5 graden kan de wp het soms alleen af, maar als de zon weg is of het waait uit de verkeerde windrichting dan daalt de kamertemperatuur snel en wordt de cv aangestuurd om bij te springen. Deze staat op een max van 50 graden (is wel een beetje minimaal voor de radiatoren in de werkkamer en slaapkamers, maar om niet alles tegelijk te wijzigen, laat ik dat nog maar even zo). De 50 graden zorgt ervoor dat er warmer water door de vloerverwarmingsverdeler stroomt, waardoor de woonkamer wel de 21 graden haalt.

-10 heb ik nog niet meegemaakt met de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Ik heb een aanvullende vraag als kersverse xtend bezitter mbt de configuratie van de touch thermostaat. De responsiviteit kan je hier op instellen op vloerverwarming, regulier, en nog een stand.

Ik neem aan dat dit alleen betrekking heeft op de weekprogramma's: bij vloerverwarming zal de thermostaat eerder een warmtevraag initiëren.

Ik weet niet of dit ook van invloed is bij een constant ingestelde temperatuur, ik kan er niets over vinden. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:51
Dit heeft zeker ook invloed wanneer je met een constante temperatuur werkt.
Vloerverwarming is heel traag. Daarnaast is het een grote warmtebuffer. Dit betekent dat de in- en uitschakeltijden voor de meest constante temperatuur anders moeten zijn dan wanneer er met radiatoren gewerkt wordt. Hier kan de Xtend ook op inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Maar......de p195, 196, 197 parameters zijn ergens op gebaseerd. Wat is ten aanzien van de touch thermostaat wijsheid? Ik kan niet achterhalen hoe de touch omgaat met de instelling mbt soort verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Over welke parameter had jij het dan in je vorige bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Op de touch thermostaat kan je in het configuratie menu het type verwarming instellen. Ik kan nergens vinden wat de werking is richting verwarmingsbron. Ja..."responsiviteit" schijnt te veranderen.

De xtend heeft onder meer een PID functie waarin eveneens de "responsiviteit" mee te beïnvloeden is. Punt is, prutsen heeft weinig zin als ik geen benul heb van de werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ja in de comfort touch app bedoel je.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is. Als je die zet op wat bij jou van toepassing is kun je de behoefte om verder te tweaken in de parameters van de Xtend kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Laatst online: 17:25
C V schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Deze Honeywell meet ook op de 0,01 graad nauwkeurig. Het setpunt is per 0,5 graden instelbaar. Helaas komt de warmtevraag pas bij 0,5 graden onder het setpunt. Als ik het goed heb, is dat bij alle thermostaten zo.
Dat probleem is volgens mij specifiek voor deze Honeywell. Ik heb nu een Comfort Touch en die wacht na het einde van de warmtevraag echt niet tot de kamertemperatuur 0,5 graden is gedaald. Daarvoor, met alleen de ketel, had ik een Remeha Isense en ook die wachtte niet op een daling van 0,5 graad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-09 14:30
misschien wat interessante grafiekjes om de traagheid van vloerverwarming in combinatie met de Xtend te laten zien.
Tijdens de wintersport heb ik de temperatuur in de woonkamer teruggezet naar 16 graden.
Op de dag van de terugreis heb ik smorgens om 4:30 de thermostaat weer op 20 graden gezet.
Je kunt zien dat 40 minuten later er pas een eerste reactie in de kamertemperatuur te zien is.
Daarna duurt het gewoon nog tot 16:45 om de temperatuur naar 19,6 graden te krijgen. We waren zelf om 15:15 weer thuis, dus tot aan daar is er zeker geen enkele externe invloed geweest, op de stijgende buitentemperatuur na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7rsW5eX9og-La5TKh394UQ-pmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIIkuNGZtiXuP6IqktMHranN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ14znikT4XYr65fz30OGbevON0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHL9qMFNCHnaENk4Adx7ycTP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRiDwQ_Pgx37Ess1wo85YsvB5vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVS9DQfEensud4RLcnqLO66L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Io6zQAC0_4NO8_EfL7lH4cSDlNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/191zb5Q6XiLmIHCz3S2BgQNz.jpg?f=fotoalbum_large

hieronder de xtend water temperature target. Vanaf 4:30 probeert hij dus op 40 graden watertemperatuur te komen. Dit heb ik ook als maximum ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btX4QsLF4a2OeFuSj_mptxaji8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2919u6QSvtH1qp2dR2Nv0IpN.jpg?f=fotoalbum_large

De drie grafieken hieronder laten zien wat het elektrisch ingangsvermogen is, de behaalde COP, en het thermisch uitgansvermogen. Er wordt dus van 4:30 tot ongeveer 10:00 dus continu 5kW thermisch uitgangsvermogen geleverd.
De 4de grafiek laat zien dat er rond 10:00 dus daadwerkelijk 40 graden watertemperatuur wordt geleverd.
Waarom of deze dan ook gelijk daarna weer zakt weet ik niet, misschien dat dat toeval is omdat ook de buitentemperatuur en kamertemperatuur goed aan het stijgen zijn en dat de regeling dan bepaald dat er geen watertemperatuur van 40 graden nodig is.
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPzKipwlp6OylEfUEwYk31vN91M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTeH7rV1CCh9HKFBswnAQtO6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA5X6UG1tGqMWvG5lkKi0qRV7j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq7SuT2C4npg8ihBj3nCSK5P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHWokQm4-9N2lsg__XpkVVSykNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7eOdMiDjpFhygNrnBVBQoUt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XE0rLPhcZM4gxWbsjpkZLlbwb0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2p4p36xSpOafzzVRc72XPQM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-03 14:06
“hieronder de xtend water temperature target. Vanaf 4:30 probeert hij dus op 40 graden watertemperatuur te komen. Dit heb ik ook als maximum ingesteld.

Met welke parameter stel je dit in? Is dat P120, P194 of nog een andere?

Mvg Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
remcon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:50:
misschien wat interessante grafiekjes om de traagheid van vloerverwarming in combinatie met de Xtend te laten zien.
De traagheid van het opwarmen komt in dit geval niet door de vloerverwarming, maar puur door het gegeven dat de Xtend niet meer dan 5 kW kan leveren.

Je ziet dat het vermogen van de Xtend al voor 5:00 op 5 kW zit en daar dan blijft. Met radiatoren had het onder verder gelijke omstandigheden net zo lang geduurd, want ook dan wordt er niet meer dan 5 kW geleverd en ook niet minder (tenzij de radiatoren extreem onderbemeten zouden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapmans
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-09 08:44
remcon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:50:
Tijdens de wintersport heb ik de temperatuur in de woonkamer teruggezet naar 16 graden.
Op de dag van de terugreis heb ik smorgens om 4:30 de thermostaat weer op 20 graden gezet.
Je kunt zien dat 40 minuten later er pas een eerste reactie in de kamertemperatuur te zien is.
Daarna duurt het gewoon nog tot 16:45 om de temperatuur naar 19,6 graden te krijgen. We waren zelf om 15:15 weer thuis, dus tot aan daar is er zeker geen enkele externe invloed geweest, op de stijgende buitentemperatuur na.

...
@remcon, mag ik vragen wat jij aan tooling en methode hebt gebruikt om tot deze grafieken te komen? WIj hebben sinds 2 weken een Xtend hangen, doet het prima, en ben op zoek naar een methode om structureel data uit het apparataat te lezen en op te slaan. Ideeën van anderen ook welkom. Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Lecenten schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:57:
[...]

De traagheid van het opwarmen komt in dit geval niet door de vloerverwarming, maar puur door het gegeven dat de Xtend niet meer dan 5 kW kan leveren.

Je ziet dat het vermogen van de Xtend al voor 5:00 op 5 kW zit en daar dan blijft. Met radiatoren had het onder verder gelijke omstandigheden net zo lang geduurd, want ook dan wordt er niet meer dan 5 kW geleverd en ook niet minder (tenzij de radiatoren extreem onderbemeten zouden zijn).
De traagheid, of reactietijd, is 40 minuten. Ookal komt er gelijk 40 graden water door de leidingen, dan nog duurt het 40 minuten voordat het door de betonplaat heen is.
Alleen zou na 40 minuten de kamer wel sneller op de setpoint temperatuur komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
Willem_M schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:11:
“hieronder de xtend water temperature target. Vanaf 4:30 probeert hij dus op 40 graden watertemperatuur te komen. Dit heb ik ook als maximum ingesteld.

Met welke parameter stel je dit in? Is dat P120, P194 of nog een andere?

Mvg Willem
P194 staat op 40 graden
P120 staat op 55 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Jaapmans schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:01:
[...]

@remcon, mag ik vragen wat jij aan tooling en methode hebt gebruikt om tot deze grafieken te komen? WIj hebben sinds 2 weken een Xtend hangen, doet het prima, en ben op zoek naar een methode om structureel data uit het apparataat te lezen en op te slaan. Ideeën van anderen ook welkom. Dank alvast!
Home assistant met 2 esp8266 bordjes, zoals elders op de forum beschreven.
Het is een behoorlijke knutsel-oplossing, maar zolang Intergas niet met hun beloofde mqtt oplossing komt is het niet anders.
Ik moet trouwens wel zeggen dat deze oplossing zeer goed bedacht is door @Thomasvt . Het is zo wel mogelijk om op dit moment de xtend uit te lezen via Home Assistant

[ Voor 22% gewijzigd door remcon op 25-02-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
remcon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:34:
[...]

P194 staat op 40 graden
P120 staat op 55 graden
Hier staat P194 op 75 graden en P120 op 80 graden. Deze waarden zijn volgens de leverancier correct.
Ik vind dit nogal hoog, vorig stookseizoen de CV ketel op 55 graden, huis probleemloos warm.
Waarom de warmtepomp deze instelling nodig heeft is mij niet duidelijk.
Ter info, hier geen vloerverwarming alleen radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Lecenten schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:57:
[...]

5kW in een vloerverwarming met dit weer? :? Lijkt me stug dat je dat erin krijgt. Met dit weer zal VV met zo'n 20/25 graden moeten aanvoeren. Dan moet je behoorlijk wat m2 VV hebben om er 5 in te kunnen pompen. VV max 35 graden aanvoer.

Ik ben bezig met full electric L/W en hier komt 5kW op 140m2 met radiatoren in een huis uit 78. Max aanvoer 45 graden bij -8.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 25-02-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
MotorBeast schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:34:
[...]

5kW in een vloerverwarming met dit weer? :? Lijkt me stug dat je dat erin krijgt. Met dit weer zal VV met zo'n 20/25 graden moeten aanvoeren. Dan moet je behoorlijk wat m2 VV hebben om er 5 in te kunnen pompen. VV max 35 graden aanvoer.

Ik ben bezig met full electric L/W en hier komt 5kW op 140m2 met radiatoren in een huis uit 78. Max aanvoer 45 graden bij -8.
Die 5kW is ook niet nodig om het warm te houden. Die 5kW is gemaakt om de kamertemperatuur van 16 naar 20 graden te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MotorBeast Een koude plaat beton kan best een paar uur 5 kW absorberen voordat je er iets van merkt.
@Lecenten met andere afgifte loopt dat toch anders :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Willem_M schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Hier staat P194 op 75 graden en P120 op 80 graden. Deze waarden zijn volgens de leverancier correct.
Ik vind dit nogal hoog, vorig stookseizoen de CV ketel op 55 graden, huis probleemloos warm.
Waarom de warmtepomp deze instelling nodig heeft is mij niet duidelijk.
Ter info, hier geen vloerverwarming alleen radiatoren.
Als het met de ketel op 55 graden goed ging mag je 194 op 55 zetten. P120 boeit niet zoveel, de warmtepomp zal je ketel niet vragen om meer temperatuur te geven dan waar 194 op ingesteld staat. P120 moet hoger ingesteld staan dan 194 omdat hij anders in storing gaat of de ketel laat pendelen wanneer de ketel per ongeluk iets meer temperatuur heeft gegeven. Zodoende staat 194 bij mij op 45 en de 120 op 55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

ErnstvV schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:40:
Waarom geen Intergas ComfortTouch? Die zou prima moeten werken lijkt mij.
Door diverse berichten op dit forum en na wat zoeken op het internet en na gebeld te hebben met Intergas kreeg ik de indruk dat dit niet de beste thermostaat is. Hij is niet zelflerend (leert niet hoe snel het huis afkoelt en opwarmt in verschillende omstandigheden en past zich daar dus ook niet op aan) en kan ook geen slimme radiatorknoppen aansturen (heb ik overigens nog niet) . Daarom was ik nog op zoek naar een betere. Maar ja, misschien is de Comfort Touch op dit moment wel de minst slechte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

C V schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:27:
[...]

Net ging de wp aan terwijl de kamertemperatuur nog nauwelijks onder het setpunt was gezakt. Het zou raar zijn als het voortaan altijd goed gaat, maar het zou wel fijn zijn. Ik ben benieuwd.
Vanmiddag ging het weer goed. De wp was volledig uit en bij net iets meer dan 0,1 graad onder het setpunt ging de wp aan. Zou het probleem echt verholpen zijn door gewoon de thermostaat los te halen en vast te maken? Ik kan het nog niet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Proton_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:51:
@MotorBeast Een koude plaat beton kan best een paar uur 5 kW absorberen voordat je er iets van merkt.
Weet je dat zeker? Juist door de traagheid krijg je toch niet er 5 ingepompt op een reguliere oppervlakte? Dan zou ik eerder met stappen gaan verhogen. Iedere keer een graad omhoog. Lijkt me een stuk zuiniger dan volle bak knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Dat probleem is volgens mij specifiek voor deze Honeywell. Ik heb nu een Comfort Touch en die wacht na het einde van de warmtevraag echt niet tot de kamertemperatuur 0,5 graden is gedaald. Daarvoor, met alleen de ketel, had ik een Remeha Isense en ook die wachtte niet op een daling van 0,5 graad.
Misschien is het probleem verholpen, zie mijn bericht hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickschlepper
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik heb extend maar hij gebruikt veel stroom is dat bij iedereen, zo ? Gisteren 16kwh gr mick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:32
Mickschlepper schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:27:
Ik heb extend maar hij gebruikt veel stroom is dat bij iedereen, zo ? Gisteren 16kwh gr mick
Gisteren viel het hier nog mee met 14 kWh, maar ik zit vandaag al aan de 10 kWh en het is nog geen 10:00 uur. O-)

Het hangt dus erg van de buitentemperatuur af. (en uiteraard je afgiftesysteem, vloerverwarming geeft een groter afgifte vermogen, dus lagere aanvoertemperatuur, dus een hogere COP en daardoor lager verbruik.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Mickschlepper schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:27:
Dat is wat weinig informatie.
Hoeveel vierkante meter probeer je op welke temperatuur warm te houden?
Vloerverwarming of radiatoren, en op welke temperatuur?

Ik heb met 70m2 vloerverwarming op de begane grond gisteren bijna 10kWh verbruikt om het continu op 20 graden te houden. Boven staat de verwarming uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Gisteren 13kwh verbruikt om mijn woning van 110m2 op 21 te houden. Beneden vv en boven radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:11
Hier gister 6kWh gebruikt, huis (energielabel A) is 100m² temperatuur constant op 20°. Alleen radiatoren (staan wel overal open, behalve slaapkamer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
C V schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:55:
[...]

Heb je geen vloerverwarming en het daarom op 60 graden gezet? Omdat de vloerverwarmingsverdeler meestal begrenst is op 45 graden kan ik me voorstellen dat je de 60 graden wel voor je radiatoren hebt ingesteld, maar als je woonkamer vloerverwarming heeft, zou ik eerder 45 graden verwachten.

-10 heb ik nog niet meegemaakt met de wp.
Ik woon in een oud huis (1926, 240m2 groot), wel volledig geïsoleerd maar idd wel met radiatoren. De uitbouw (badkamer, praktijk) is vloerverwarming. Ik heb daarom een hybride verdeler, die onder de 35 graden stopt met mengen en boven de 35 afhankelijk van de temperatuur bijmengt. Ik stuur 30 graden de vloer in, maar er zit geen "slimme radiatorknop" op de vloer. De vloerverwarming is dus altijd aan als er warmtevraag is in huis, en de ruimtes met vloerverwarming zelf hebben ook radiatoren om de juiste temperatuur te bereiken.

Ik schreef al dat ik WAR + thermostaat gebruk, met 10% bijsturing door de thermostaat. De WAR stuur ik echter ook bij. Ik heb P007 op 4 staan (dat is CV (via opentherm) MAAR ik heb 2x een opentherm gateway (tussen de thermostaat - Xtend en tussen Xtend - CV, en ik kan de 2e op deze manier de temperatuur laten meesturen. Ik gebruik vervolgens Domoticz om de temperatuur te injecteren in de communicatie tussen de CV en de Xtend.

Ik gebruik de gevoelstemperatuur in plaats van de buitentemperatuur voor het bepalen hoe hard de Xtend moet werken. Ons huis heeft heel veel glas, en is door het formaat ook vrij afhankelijk van de warmtevraag door de wind, en de gevoelstemperatuur gebruiken werkt goed. Het is zo ook echt een WAR in plaats van een TAR :)
DaanTriple7 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:55:
[...]

Als het met de ketel op 55 graden goed ging mag je 194 op 55 zetten. P120 boeit niet zoveel, de warmtepomp zal je ketel niet vragen om meer temperatuur te geven dan waar 194 op ingesteld staat. P120 moet hoger ingesteld staan dan 194 omdat hij anders in storing gaat of de ketel laat pendelen wanneer de ketel per ongeluk iets meer temperatuur heeft gegeven. Zodoende staat 194 bij mij op 45 en de 120 op 55.
Ik heb zowel 194 alsmede ook 120 op 60 staan. Dit werkt bij mij goed, en ik zie zeer zeker geen extra pendelen van de ketel hierdoor. Ook ontstaat er geen storing in de Xtend (ik heb dit al sinds september ingesteld staan.)

Wat ik zag in Domoticz als ik p120 hoger zetten, is dat de warmtevraag ook hoger wordt. Ik heb een Evohome systeem (nu niet echt meer nodig en het werkt met de Xtend ook zeker niet handig, en wat deze doet is het percentage warmtevraag van de hoogst ingestelde knop overnemen.
In de woonkamer hebben we 4 radiatoren waarvan de knoppen altijd ongeveer gelijk staan (ik heb voor de Evohome ook een USB ontvanger/zender en kan alle afzonderlijke radiatorknoppen uitlezen), stel dat de knoppen op 90% open staan, en dit van alle 20 knoppen die we hebben de hoogste is, dan zet de evohome de warmtevraag naar de Xtend ook op 90% van P120. Als P120 op 75 zou staan, wordt de warmtevraag vanuit Evohome dus 67,5. Dit terwijl de Xtend door de temperatuur misschien maar op 35 graden staat te werken. Dit wil je dus niet, vandaar de 60 graden (ook het maximale dat ik het de ketel laat make)
Op de ketel zie ik gewoon een warmtevraag van 60 graden, en de ketel gaat zelf aan/uit afhankelijk van of deze temperatuur bereikt is. Geen extra pendelen, de Xtend stuurt gewoon een warmtevraag van 60 graden en laat de ketel het allemaal zelf bepalen.

Het nut van de 2 verschillende parameters en hoe de Xtend er mee omgaat als ze verschillen dat weet ik niet. Stel ik zet P120 op 75 en P196 op 65, wordt dan de maximale warmtevraag van de thermostaat 75 graden maar vraagt de Xtend maar 65 graden aan de ketel? En wat is daarvan het net, is dat alleen nuttig in geval van een aan/uit ketel? Geen idee.

Hier gisteren 21 kWh verbruikt, en ongeveer 1m3 gas. (240m2 oppervlakte, benedenverdieping (110m2) permanent op 20 graden en badkamer permanent op 24, label C nadat het volledig is geisoleerd, daarvoor G------ als dat zou bestaan). De gasketel springt nu bij omdat door de WAR de gevraagde temperatuur gisteren rond de 36 graden was, wat de Xtend gisteren goed kon vasthouden, maar de aanvoer 31 graden is (volledig waterzijdig laten inregelen dmv Danfoss Dynamic Valve waardoor je precies de temperatuursverlaging op 5 graden kunt houden per radiator onafhankelijk van de stand van de radiatorknop) en die 31 graden is te laag als de Xtend gaat ontdooien (gisteren 23x). De gevoelstemperatuur was gisteren tot 11 uur smorgens <5 graden en omdat de Xtend zo hard moest werken was het helaas in de nacht/ochtend om de 20 minuten een ontdooi cyclus.

[ Voor 9% gewijzigd door Chielp op 26-02-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koranne
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 14:33
Mijn delta t over de condensor is maar 2 of 3 graden van mijn xtend en ook komt de ketel nog vaak bij . De aanvoer temp van de xtend is wel ongeveer 33 graden dit is in principe genoeg voor mijn vloerverwarming, hoe kan ik voorkomen dat mijn ketel nog zo vaak bij springt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Proton_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:51:
Wat er volgens mij gebeurt is dit: de Xtend begint al heel snel na het verhogen van het setpoint 5 kW te leveren (te zien in de grafiek Xtend thermal power). Die warmte moet ergens naar toe. Eerst wordt het water in het systeem opgewarmd, daarna gaat het water de vloer opwarmen en daarna gaat de vloer de kamer opwarmen. Mee eens ?

Als het een paar uur zou duren voordat je iets zou merken, dan zou de kamertemperatuur pas na een paar uur gaan stijgen. Of, als het een paar uur zou duren voordat de vloer helemaal opgewarmd is, dan zou je de kamertemperatuur eerst heel langzaam zien stijgen en daarna sneller.

Maar dat is niet wat er gebeurt, zie de grafiek Xtend Room temp. Al binnen een uur na het verhogen van het setpoint begint de kamertemperatuur te stijgen en die stijging is direct lineair. Om 5:30 stijgt de kamertemperatuur net zo snel als om 10:30, dus geeft de vloer om 5:30 net zoveel warmte af als om 10:30.

Dus wat er volgens mij gebeurt: de Xtend geeft 5 kW af aan het water, dat geeft na opwarmen 5 kW af aan de vloer en die geeft na opwarmen 5 kW af aan de kamer. En dat laatste gebeurt binnen een uur na het verhogen van het setpoint.

Ik moet mezelf wel corrigeren, met radiatoren had het wel minder lang geduurd want die warmen sneller op dan de vloer, maar het verschil was minder dan een uur geweest (want zo lang duurde het voordat de vloer was opgewarmd). En gezien het aantal uren dat het duurde om de kamer op te warmen zou ik dan zeggen: met radiatoren had het bijna even lang geduurd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Chielp schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:18:
[...]

<knip>
Het nut van de 2 verschillende parameters en hoe de Xtend er mee omgaat als ze verschillen dat weet ik niet. Stel ik zet P120 op 75 en P196 op 65, wordt dan de maximale warmtevraag van de thermostaat 75 graden maar vraagt de Xtend maar 65 graden aan de ketel? En wat is daarvan het net, is dat alleen nuttig in geval van een aan/uit ketel? Geen idee.

<knip>
P196 betreft niet de temperatuur van de warmtepomp - maar de integratiefactor. Kijk eens hier: https://www.eurotherm.com...ol/pid-control-made-easy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
ebhoorn schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:59:
[...]

P196 betreft niet de temperatuur van de warmtepomp - maar de integratiefactor. Kijk eens hier: https://www.eurotherm.com...ol/pid-control-made-easy/
P196 moet P194 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Anyway....ik merk een overshoot qua temperatuur. Dus ik ga de P195 waarde verlagen van 160/32 naar 128/32 en langzaam de intergratiefactor (P196) verhogen van 1 naar 2 enz enz enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C V

C V

Chielp schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Ik woon in een oud huis (1926, 240m2 groot), wel volledig geïsoleerd maar idd wel met radiatoren. De uitbouw (badkamer, praktijk) is vloerverwarming. Ik heb daarom een hybride verdeler, die onder de 35 graden stopt met mengen en boven de 35 afhankelijk van de temperatuur bijmengt. Ik stuur 30 graden de vloer in, maar er zit geen "slimme radiatorknop" op de vloer. De vloerverwarming is dus altijd aan als er warmtevraag is in huis, en de ruimtes met vloerverwarming zelf hebben ook radiatoren om de juiste temperatuur te bereiken.

Ik schreef al dat ik WAR + thermostaat gebruk, met 10% bijsturing door de thermostaat. De WAR stuur ik echter ook bij. Ik heb P007 op 4 staan (dat is CV (via opentherm) MAAR ik heb 2x een opentherm gateway (tussen de thermostaat - Xtend en tussen Xtend - CV, en ik kan de 2e op deze manier de temperatuur laten meesturen. Ik gebruik vervolgens Domoticz om de temperatuur te injecteren in de communicatie tussen de CV en de Xtend.

Ik gebruik de gevoelstemperatuur in plaats van de buitentemperatuur voor het bepalen hoe hard de Xtend moet werken. Ons huis heeft heel veel glas, en is door het formaat ook vrij afhankelijk van de warmtevraag door de wind, en de gevoelstemperatuur gebruiken werkt goed. Het is zo ook echt een WAR in plaats van een TAR :)

[...]

Ik heb zowel 194 alsmede ook 120 op 60 staan. Dit werkt bij mij goed, en ik zie zeer zeker geen extra pendelen van de ketel hierdoor. Ook ontstaat er geen storing in de Xtend (ik heb dit al sinds september ingesteld staan.)

Wat ik zag in Domoticz als ik p120 hoger zetten, is dat de warmtevraag ook hoger wordt. Ik heb een Evohome systeem (nu niet echt meer nodig en het werkt met de Xtend ook zeker niet handig, en wat deze doet is het percentage warmtevraag van de hoogst ingestelde knop overnemen.
In de woonkamer hebben we 4 radiatoren waarvan de knoppen altijd ongeveer gelijk staan (ik heb voor de Evohome ook een USB ontvanger/zender en kan alle afzonderlijke radiatorknoppen uitlezen), stel dat de knoppen op 90% open staan, en dit van alle 20 knoppen die we hebben de hoogste is, dan zet de evohome de warmtevraag naar de Xtend ook op 90% van P120. Als P120 op 75 zou staan, wordt de warmtevraag vanuit Evohome dus 67,5. Dit terwijl de Xtend door de temperatuur misschien maar op 35 graden staat te werken. Dit wil je dus niet, vandaar de 60 graden (ook het maximale dat ik het de ketel laat make)
Op de ketel zie ik gewoon een warmtevraag van 60 graden, en de ketel gaat zelf aan/uit afhankelijk van of deze temperatuur bereikt is. Geen extra pendelen, de Xtend stuurt gewoon een warmtevraag van 60 graden en laat de ketel het allemaal zelf bepalen.

Hier gisteren 21 kWh verbruikt, en ongeveer 1m3 gas. (240m2 oppervlakte, benedenverdieping (110m2) permanent op 20 graden en badkamer permanent op 24, label C nadat het volledig is geisoleerd, daarvoor G------ als dat zou bestaan). De gasketel springt nu bij omdat door de WAR de gevraagde temperatuur gisteren rond de 36 graden was, wat de Xtend gisteren goed kon vasthouden, maar de aanvoer 31 graden is (volledig waterzijdig laten inregelen dmv Danfoss Dynamic Valve waardoor je precies de temperatuursverlaging op 5 graden kunt houden per radiator onafhankelijk van de stand van de radiatorknop) en die 31 graden is te laag als de Xtend gaat ontdooien (gisteren 23x). De gevoelstemperatuur was gisteren tot 11 uur smorgens <5 graden en omdat de Xtend zo hard moest werken was het helaas in de nacht/ochtend om de 20 minuten een ontdooi cyclus.
Ik was al onder de indruk en dat is nog meer toegenomen. Petje af voor dit project!

Wat huis betreft, zie ik enkele overeenkomsten, maar toch ook aardig wat verschillen.
Het mooie is dat mijn vloerverwarmingsverdeler nu omgebouwd is naar een hybride. Het omschakelpunt wanneer de pomp van de vloerverwarmingsverdeler aan gaat, staat nu op 40 graden. De mengkraan wordt dan ook opengezet. Dus verreweg het grootste deel van de tijd wordt niets gemengd en is die pomp uit. Dit scheelt nodeloos kouder water bijmengen wat bijdraagt aan een beter comfort en een lager energieverbruik.
Vandaag werd ik door een specialist gebeld en hij raadde me af om dynamische radiatorventielen te gebruiken. Kan wel, maar waterzijdig inregelen zou geen probleem moeten zijn en de 10 dynamische ventielen hebben een klein drukverschil nodig om te kunnen werken en uiteindelijk kost dat toch constant extra stroom (van de wp).
Een bypass is in ons huis (net zoals een buffervat) niet nodig. En als je hem niet nodig hebt, kan je hem beter niet installeren omdat dit de instabiliteit vergroot.
Dus wat ik zag als volgende stap, het toepassen van dynamische ventielen, wordt vervangen door waterzijdig inregelen, met extra aandachtspunt de design radiatoren. Deze hebben bijna altijd een te kleine delta-T.
Daarna de thermostaat vervangen.
Vervolgens de balans opmaken van alle wijzigingen die ik heb aangebracht (elke dag verbruik bijgehouden plus besparing berekend) en nog wat wijzigingen uitvoeren om het effect daarvan te meten. Bijvoorbeeld de compressor beperken tot 65 Hz vanwege de herrie. Misschien gaat hij dan minder defrosten en maakt het qua energieverbruik niet of nauwelijks uit. Je weet nooit.

Of ik de WAR + Openterm combinatie ga testen, weet ik niet. Het klinkt goed, maar of dat in mijn geval nog 5% extra bespaart vraag ik me af.
Het was duidelijk dat ik meer stroom zou gebruiken en gas zou besparen. Al met al lijkt het de goede kant op te gaan. Zie onderstaande printscreens. Uiteraard is het niet heel goed te vergelijken omdat februari zo warm is.
We hebben de wp sinds 2024-01-22.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAwBNqU3FctPuxVyirFN90cXz8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ldEhsTe1gu7jNfLjX2woYLvI.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PAmeoJaCybmzx_nGGh8af0eLyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qUCSQ82T4nPEkMb8tKtsjB7c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
Ja ik bedoelde inderdaad 194.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
Hoe kun je het gasverbruik verder verlagen?
Door te stoppen met nachtverlaging voorkomen we nu dat de ketel ‘s morgens moet bijspringen om de boel weer op te warmen.
Wat nog wel gebeurt is dat de ketel altijd aan gaat als de WP moet ontdooien. We hebben op aanraden van de installateur een buffervat van 20 liter genomen om dit te voorkomen. Toch staat P130 ingesteld op “altijd”.

Als ik dit wil veranderen in “alleen indien nodig” wat is dan een goede waarde voor P131?
Ervaring en tips zijn welkom.

Mvg Willem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
P131 is de minimale watertemperatuur tijdens ontdooien? Volgens mij staat die standaard op 15.
Een buffervat van 20 liter is trouwens compleet nutteloos als je je afgifte in orde hebt. En als je je afgiftesysteem niet in orde hebt is het een pleister op een wond die gehecht dient te worden.

[ Voor 51% gewijzigd door DaanTriple7 op 27-02-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
DaanTriple7 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:59:
P131 is de minimale watertemperatuur tijdens ontdooien? Volgens mij staat die standaard op 15.
Een buffervat van 20 liter is trouwens compleet nutteloos als je je afgifte in orde hebt. En als je je afgiftesysteem niet in orde hebt is het een pleister op een wond die gehecht dient te worden.
Als de standaard waarde 15 is dan zal dat in de meeste gevallen wel goed zijn.
Wat het afgiftesysteem betreft, heb ik wel wat twijfels, het is aangelegd in 2001 en er is niets aan aangepast bij het plaatsen van de warmtepomp. Het is een radiatoren systeem, geen vloerverwarming. Geen idee hoe het systeem is ingeregeld (deed men toen al aan waterzijdig inregelen?), wel zijn ze voorzien van thermostaatkranen, behalve die in de ruimte waar de thermostaat hangt.
Kan een slecht ingeregeld afgiftesysteem zorgen voor een hoog energieverbruik/stroomverbruik? Dat laatste is wel het geval.

Mvg Willem, die steeds meer leert over warmtepompen en verwarmingsinstallaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Laatst online: 12-09 13:03
Willem_M schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Als de standaard waarde 15 is dan zal dat in de meeste gevallen wel goed zijn.
Wat het afgiftesysteem betreft, heb ik wel wat twijfels, het is aangelegd in 2001 en er is niets aan aangepast bij het plaatsen van de warmtepomp. Het is een radiatoren systeem, geen vloerverwarming. Geen idee hoe het systeem is ingeregeld (deed men toen al aan waterzijdig inregelen?), wel zijn ze voorzien van thermostaatkranen, behalve die in de ruimte waar de thermostaat hangt.
Kan een slecht ingeregeld afgiftesysteem zorgen voor een hoog energieverbruik/stroomverbruik? Dat laatste is wel het geval.

Mvg Willem, die steeds meer leert over warmtepompen en verwarmingsinstallaties.
Ja dat zeker! Je moet het zo zien, als je wp aangaat dan wil hij zijn warmte kwijt in je installatie, Eigenlijk zo geleidelijk mogelijk waardoor hij rustig kan blijven draaien. Als je systeem niet goed is ingeregeld kan het zo zijn dat de warmte heel snel weer terug komt bij je wp welke dan een signaal krijgt. 'mijn aanvoer temp is nagenoeg gelijk' dus ik heb genoeg warmte geproduceerd. Je wp gaat dan uit, maar kan bijvoorbeeld binnen een half uur alweer een melding krijgen via je thermostaat dat het te koud is en dan doet hij te snel zijn ronde en gaat hij weer te snel uit. Hoe rustiger je wp loopt des te zuiniger hij zou moeten zijn.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Waterzijdig inregelen kan alleen wanneer je retourleiding een ventiel heeft, of wanneer je de thermostaatknoppen vervangt voor normale draaiknoppen, of wanneer je thermostaatkraan een instelbaar debiet heeft (een 6-kantige draaischijf die zichtbaar is wanneer je de knop demonteerd).

Op een koude dag zet je de de ramen open en je warmtevoorziening aan. Dan regel je het debiet per radiator zodanig in dat je de juiste delta T hebt tussen de aanvoer- en retourleiding. De juiste delta T hangt af van de aanvoertemperatuur. Je warmtepomp krijgt het water niet heel warm, want het is LTV systeem. Omdat je een hybride hebt en dus ook een ketel kun je heel makkelijk je cv-ketel op een bepaalde temperatuur laten draaien. Bijvoorbeeld door je aanvoertemperatuur (parameter in de Xtend) op maximaal 45 graden in te stellen, en in de parameters in te stellen dan de ketel alle warmtevraag op zich neemt. Zet de thermostaat omhoog en de ketel geeft direct 45 graden. Vervolgens ga je je radiatoren af om ze af te stellen. Wordt je woning niet warm met die aanvoertemperatuur, zul je hem helaas hoger moeten instellen. Dit heeft een groot nadeel, want het betekent dat je Xtend heel vaak de ketel zal moeten aanspreken. Wat je ook kunt doen om het warm te krijgen met een lagere temperatuur, is je afgifte vergroten. Je radiatoren zijn waarschijnlijk bemeten met een aanvoertemperatuur van 70 a 80 graden. Als ze genoeg vermogen moeten leveren met een lagere aanvoertemperatuur, zullen ze een heeeel stuk groter moeten zijn. Kijk ook eens naar speedcomfort en soortgelijke. Deze helpen je ook om meer te verwarmen met minder temperatuur.
Idealiter zou je met een aanvoertemperatuur van zeker onder de 40/45 graden je huis warm kunnen houden. Hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt hangt dus af van je afgifte, maar ook van de energiebehoefte of eigenlijk het warmteverlies van je woning. Een huis uit 2001 is over het algemeen pittig goed geïsoleerd.
Naregeling in welke vorm dan ook past niet goed bij een warmtepomp.

Tldr: check je afgifte, en pas aan waar nodig.

Ik heb zelf een hele oude woning, en kan het met 40 graden op de koudste dagen warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 15:59

Aldmar

Niks...

Ik ben in de race om mijn cv ketel te vervangen. (huidig Nefit ProLine HRC 24 CW4 uit 2010)

Als de CV ketel toch vervangen moet worden, dan wellicht gelijk icm een warmtepomp. Vervangen mag in het najaar.

Huidige situatie:
- Totale oppervlakte woning 175m2
- Vloerverwarming begane grond (+- 85m2)
- Verdieping heeft radiatoren maar nagenoeg nooit aan. (Hangen ook airco's om te koelen, maar kunnen uiteraard ook verwarmen als nodig)
- Koken via inductieplaat
- Huidig gasverbruik ~1300m3 per jaar
- 2 volwassenen 2 kinderen (4jr en 7jr)
- elektrische auto met laadpaal
- 36 zonnepanelen (ongeveer 2000kwh over afhankelijk van de kilometers met de auto..)

Diverse offertes ontvangen en allemaal beetje in dezelfde range. Het zal een intergas systeem worden.
- Intergas HRE 36/30 CW5
- Intergas Xtend Hybrid Binnenunit A7C/W 35
- Intergas Xtend Hybrid 5KW buitenunit
- Intergas Comfort Touch Hybride
- buffervat is niet nodig gezien voldoende inhoud van de vloerverwarming
- leidingen worden uiteraard vervangen. In het geval van de Xtreme zou ook de schoorsteen (deels) vervangen moeten worden. Met de HRE alleen als de huidige er slecht uit ziet. HRE is ook prima, voor 100euro meer een CW5 waar CW4 ook voldoende was geweest.
- Elektra zou goed moeten zijn (droger groep, wasmachine groep en overige groep voor de zolder) Warmtepompdroger (900w) kan bij de wasmachine (2300) op dezelfde groep waardoor een groep voor CV en WP vrij komt.

Grootste vraagteken zit nog bij de verdeler voor de vloerverwarming van de begane grond.
Ene installateur zegt "vervangen omdat het minder efficient gaat werken". Andere installateur zegt "laten zitten, werkt prima (na kleine aanpassing in instellingen)"
Vervangen kost een flinke duit, waar best wat inefficientie voor opgevangen kan worden...

Wat is jullie advies met betrekking tot de verdeler? En het algemene plaatje natuurlijk ;) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC7x4y6zaQ5hjwp1iaow-Q7H83o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YL360tlnfItystdEr4bmyohb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tB7hXeT9UTNfM_6PDIFhLFFgJJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHWY8Nuqwi8dj87K5QfL6sbZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzBd4Uy7vHdo1Y1gR9N7J_Ests4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qE8ooZYjVAcA9aYyAbK1tys.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
Aldmar schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:31:
Ik ben in de race om mijn cv ketel te vervangen. (huidig Nefit ProLine HRC 24 CW4 uit 2010)

Als de CV ketel toch vervangen moet worden, dan wellicht gelijk icm een warmtepomp. Vervangen mag in het najaar.

Huidige situatie:
- Verdieping heeft radiatoren maar nagenoeg nooit aan. (Hangen ook airco's om te koelen, maar kunnen uiteraard ook verwarmen als nodig)
- 36 zonnepanelen (ongeveer 2000kwh over afhankelijk van de kilometers met de auto..)

Diverse offertes ontvangen en allemaal beetje in dezelfde range. Het zal een intergas systeem worden.
- Intergas HRE 36/30 CW5
- leidingen worden uiteraard vervangen. In het geval van de Xtreme zou ook de schoorsteen (deels) vervangen moeten worden. Met de HRE alleen als de huidige er slecht uit ziet. HRE is ook prima, voor 100euro meer een CW5 waar CW4 ook voldoende was geweest.
- Elektra zou goed moeten zijn (droger groep, wasmachine groep en overige groep voor de zolder) Warmtepompdroger (900w) kan bij de wasmachine (2300) op dezelfde groep waardoor een groep voor CV en WP vrij komt.

Grootste vraagteken zit nog bij de verdeler voor de vloerverwarming van de begane grond.
Ene installateur zegt "vervangen omdat het minder efficient gaat werken". Andere installateur zegt "laten zitten, werkt prima (na kleine aanpassing in instellingen)"
Vervangen kost een flinke duit, waar best wat inefficientie voor opgevangen kan worden...

Wat is jullie advies met betrekking tot de verdeler? En het algemene plaatje natuurlijk ;) .

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Officieel mogen de droger en wasmachine niet op dezelfde groep. Een apparaat met een aansluitwaarde van meer dan 2000 watt moet op een eigen groep.
Er wordt inderdaad gezegd dat een hybride verdeler effiecienter is dan een gewone verdeler, maar hoe lang gaat het inderdaad duren voordat je dat hebt terugverdiend. Het zal misschien ook wat in comfort schelen omdat de vloerverwarming wat sneller opwarmt omdat er bij lage temperatuur niet bijgemengd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb ook nog een HTverdeler met pomp. Het werkt prima, maar hij gaat wel plaats maken voor een LTV, omdat het zo hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Aldmar schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:31:

Huidige situatie:

- Intergas HRE 36/30 CW5

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Overweeg all-electric. Zuiniger, minder complexe installatie, minder vastrecht en soms zelfs goedkoper in aanschaf.
Deze verdeler is overigens prima om te bouwen: thermostaatkraan vervangen door een kogelkraan (ivm doorlaat) en het messing koppelstukje in de retourbalk afdoppen. Pomp mag blijven zitten maar waarschijnlijk kan de stekker er uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Proton_ schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Overweeg all-electric. Zuiniger, minder complexe installatie, minder vastrecht en soms zelfs goedkoper in aanschaf.
Deze verdeler is overigens prima om te bouwen: thermostaatkraan vervangen door een kogelkraan (ivm doorlaat) en het messing koppelstukje in de retourbalk afdoppen. Pomp mag blijven zitten maar waarschijnlijk kan de stekker er uit.
Volgens mij hangt dat er helemaal vanaf wat voor type verdeler je hebt hangen. Als ik mijn pomp uitzet gaat al het water direct richting retour. Ik heb geen koppelstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
DaanTriple7 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:26:
Je radiatoren zijn waarschijnlijk bemeten met een aanvoertemperatuur van 70 a 80 graden. Als ze genoeg vermogen moeten leveren met een lagere aanvoertemperatuur, zullen ze een heeeel stuk groter moeten zijn. Kijk ook eens naar speedcomfort en soortgelijke. Deze helpen je ook om meer te verwarmen met minder temperatuur.
Idealiter zou je met een aanvoertemperatuur van zeker onder de 40/45 graden je huis warm kunnen houden. Hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt hangt dus af van je afgifte, maar ook van de energiebehoefte of eigenlijk het warmteverlies van je woning. Een huis uit 2001 is over het algemeen pittig goed geïsoleerd.
De cv installatie is van 2001, het huis is van 1975. De isolatie bestaat uit 15cm tempex in het dak, 3 of 4 cm glaswol in de spouw. We hebben HR++ glas laten plaatsen in 2001 en in 2019 is de vloer geïsoleerd. De meeste radiatoren zijn t33 modellen, ik denk dat er in de basis genoeg capaciteit c.q. vermogen in het systeem is. Of dat nú optimaal benut wordt is de vraag. Vorige winter gewerkt met een aanvoertemperatuur van 55 graden en dat ging prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Aldmar Dag ketel, welkom boilervat en WP 7kW en dag gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Dit is een lage temperatuur verdeler, en de installateur stelt voor een open verdeler. Kijk eens hoe een LTV werkt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hnaorj2VYlepvRQlYVWRbFBbFWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/trhoWZS2fwFiut1xBvd7opeK.png?f=fotoalbum_large

Het water circuleert in de vloerverwarmingsslangen dmv een aparte pomp. Warmtepomp gaat aan (of jouw ketel) en het warme water wordt bijgemengd, totdat het circulerende water -zeg - 30 graden celsius warm is. Dan gaat de mengklep (thermostaat kraan) dicht. De temperatuur van het retourwater naar de CV ketel of warmtepomp is laag.

Als de watertemperatuur van de vloer laag is gaat de klep weer ietsjes open, enz enz. Niks inefficients aan, zeker als je een pompschakelaar voor de vloerverwarming toepast (3 tientjes). En: De Xtend en Xtreme ketel hebben aantoonbaar geen last van de pomp van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ebhoorn schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:04:
[Afbeelding]
het warme water wordt bijgemengd, totdat het circulerende water -zeg - 30 graden celsius warm is. [...] Niks inefficients aan
Jup, daar is het probleem, dat je geen inefficiëntie ziet in het bijmengen wat gewoon 1.5-2% per graad scheelt.
Bovendien denk ik niet dat er een inregelventiel (4) in de dubbele nippel verstopt zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Kan je jouw bewering onderbouwen? Waar blijft de energie dan - want de voordelen van een LT verdeler zijn:
1. Je kan - om wat voor reden dan ook - deze aansluiten op een HT warmtebron, en een open verdeler niet
2. De retourtemperatuur kan lager zijn - bij het bereiken van de ingestelde temperatuur wordt de circulatie immers gestopt.

Nadeel van een LT verdeler zijn:
1. Energiekosten van de pomp
2. Sommige ketels reageren niet goed op een mogelijke waterstroom van een andere pomp (maar dat zou als het goed is getackled moeten zijn, want de XTend heeft ook een eigen waterpomp)

Mijn conclusie is dat de kosten van verwisseling (200,- voor de verdeler, 100,- arbeidsloon & materiaal) niet opwegen tegen de niet aanwezige voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ebhoorn Je hebt helemaal gelijk dat menging een praktische manier is om 30 graden aan een vloer te geven en 60 graden aan radiatoren. Als dat belangrijk gelden er andere overwegingen (maar ook dan zijn andere oplossingen m.i. technisch beter)
In dit geval wordt er boven "niet gestookt" dus is het niet erg als de radiatoren lauw blijven.

Voor de bewering dat met een warmtepomp elke graad je 1.5-2% hogere stookkosten oplevert is de theoretische onderbouwing vrij simpel te geven met de Carnot-limiet.
In de praktijk zie je dat ook aan de specs (ik houd me aanbevolen voor die van de Xtend).
Bijvoorbeeld deze uit het FAQ topic: een warmtepomp die A7W35 in deellast (6.4 kW) een COP van 4.8 heeft en op A7W45 COP 3.7 . Tien graden teveel maken en dat terugmengen levert dan dus 29% hogere stookkosten op en een precies even warm huis. Mijn inschatting was dus wat conservatief, fijn dat je het navraagt :)
Als bonus houdt de warmtepomp meer max vermogen en stookt de ketel dus minder bij op lagere temperatuur.

edit: in dit geval zou ik ook eerder ombouw dan vervanging adviseren, lijkt op op de foto vrij eenvoudig.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 28-02-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
remcon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:48:
@C V

Ja dan kom je nu in de zwaardere regeltechniek terecht.

<knip>

I
Ik ben zelf maar eens begonnen te mieren.
1. Ik heb de touch thermostaat qua responsiviteit op "slow" gezet.
2. Het lijkt er op dat Intergas standaard een dagverhoging of nachtverlaging heeft geconfigureerd. Ik heb vanmiddag P206 veranderd van 1 graad Celsius (nachtverlaging) naar 0 graden. (= geen nachtverlaging)
3. Inmiddels heb ik P195 (proportionele versterkingsfactor)= 98, en de waarde P196 = 0 (de integratiefactor) gezet.
4. De buitentemperatuur was helaas rond de 8 graden celsius, ik had liever wat meer spektakel gezien (2 graden celsius) zodat ik het dynamisch gedrag van de PID regeling kan zien.

Jammer dat intergas geen eenheden geeft van de PID parameters. De integratiefactor (P196) is meestal in seconden - maar hier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8ccQ8BKj6YaxNH0Zuhr0xaj3Nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKTxmecxC0OXrJSqklTkArJW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
De vraag of dit van toepassing is bij "bijmengen". De warmtepomp levert vaak water met een aanvoertemperatiir van -zeg- 35 graden of zoiets. De thermostaatklep van de vloerverwarming staat dan gewoon open. De vloeistofstromen zijn letterlijk gemengd. stromen in elkaar overvloeien (letterlijk) en de vloer ook gevoed wordt met 35 graden Celsius.

Ik weet dus niet of het geschetste scenario van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ebhoorn Er gaat in dat scenario alleen 35 graden de vloer in als het debiet door het thermostatisch ventiel gelijk is aan het debiet door de vloergroepen samen.
Als je kijkt naar de doorlaat van een thermostatisch ventiel (en voetventiel) is dat erg onwaarschijnlijk.

Met het vloerdebiet hoger dan het aanvoerdebiet wordt er onvermijdelijk temperatuur gemengd (KCL op hydrauliek toegepast) en gaat er een lagere temperatuur de vloer in dan waar de warmtepomp hard voor gewerkt heeft.
We kunnen hier over discussiëren maar je kunt het trouwens ook meten :)

De beter presterende systemen hebben een buitentemperatuurafhankelijke stooklijn juist om ervoor te zorgen dat de warmtepomp nooit warmer water dan strikt noodzakelijk maakt: liever meer draaiuren dan een hogere temperatuur. Een vaste aanvoertemperatuur is, zelfs als dit 'maar' 35 graden is, een slecht idee.

Het hele topic hierover: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 28-02-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebhoorn
Kijk....zeer, maar dan ook zeer informatief! Thx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Narro
  • Laatst online: 17-08 10:19
Zo, de eerste maand is nu om en dat is een goed moment om de eerste ervaringen te delen.

Eerst een korte info: Het huis is een over de garage geschakelde twee-onder-een-kap, bouwjaar 1984 en wordt bewoond door 4 personen. Op het huis hebben wij 17 Solarpanels gemonteerd. De CV-Ketel is een INTERGAS HRE 28/24 uit 2021. In huis uitsluitend radiatoren. Vorig jaar de keuze gemaakt voor een EXTEND en deze is in Januari door een grote landelijke installateur (zonder reclame te maken, iets met een "K") gemonteerd. Om mogelijke geluidsoverlast van de buitenunit te vermijden hebben wij deze, tegen meerprijs aan de achterzijde van de garage laten ophangen. Zo gaat geluid mooi de tuin in, wordt gedempt door gras en struiken en gaat niet direkt naar de naaste buren. Deze wens koste iets meer, maar het was het geld zeker waard. De installatie heeft ook nog het 40 liter Buffervat en loopt op een eigen stroomgroep.

De montage verliep vlot en vakkundig. De twee monteurs waren goed vertrouwd met het product omdat zij dagelijks uitsluitend deze EXTEND overal monteren. Na oplevering ben ik natuurlijk nieuwsgierig en met veel informatie uit het forum in rust alle instellingen nagegaan. Met uitzondering van twee minimale veranderingen was alles perfekt voor onze woonomgeving en wensen ingesteld. Slechts de woonkamertermostaat stond ingesteld op "vloerverwarming" in plaats van "radiatoren" en vanwege de zonnepanelen wilde ik de EXTEND zoveel mogelijk laten lopen, dus P100=4. De woontemperatuur staat, na een klein experiment met een lagere temperatuur in de nacht, toch weer gewoon dag en nacht op 20°.
De EXTEND doet het uitstekend, de temperatuur wordt perfekt gehouden en we besparen flinke hoeveelheden duur aardgas.

Wat ons nog het meeste verbaasd heeft, de buitenunit werkt werkelijk fluisterstil. Soms gaan we in de tuin staan luisteren, maar je merkt de koude lucht en de ventilator, horen doe je hoegenaamd niets.

Voor ons gezin, zijn we na deze eerste maand erg tevreden met onze keuze voor de EXTEND en ook met de keuze voor deze installateur. Het maakt gewoon verschil of een monteur veel ervaring met dit product meebrengt.

Als volgende project gaan wij waarschijnlijk enkele oude radiatoren van het type 10 of 11 vervangen voor model 33. Dat projekt staat volgend jaar mogelijk op de lijst.

In een eerdere post heb ik geschreven over de warmteafgifte van het REFLEX buffervat. Hiermee wordt, zoder dat wij dat willen, de zolderverdieping verwarmd. Ondertussen heb ik met een productspecialist van de fabriek REFLEX in Duitsland gebeld. Er bestaat geen isolatieset af fabriek, maar er is technisch niets op tegen om zelf een isolatie te bedenken en te installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ebhoorn
Wij hebben een hoekwoning uit 1994, die inmiddels is voorzien van HR++ glas rondom, en 7 zonnepanelen op het Zuid-Westen. De Xtend is op 14 februari geinstalleerd. In de woonkamer hebben we 2 radiatoren type 21, op de slaapkamers op de eerste verdieping 3 radiatoren type 10 (enkelplaat), en in de badkamer en de twee zolderkamers in totaal 3 radiatoren type 21. De woonkamer heeft vloerverwarming waarbij de leidingen op een afstand van - meen ik - 20 cm van elkaar zijn aangelegd, gevoed door een gesloten HT verdeler, met een eigen pomp.

Omdat we hadden verwacht dat de capaciteit van het afgifte systeem te gering zou zijn, hebben we in de woonkamer en op zolder de radiatoren voorzien van speedcomfort radiatoren met een LT sensor.

Tot mijn niet geringe verrassing gaat alles goed, en op de zolderkamer is het zelfs warmer dan voorheen doordat de speedcomfort de warme lucht laat circuleren en het 40 liter buffervat ook enige warmte genereert. Eigenlijk resteert er nog de vervanging van slechts 3 radiatoren door type 22 uitvoeringen en dan...zijn we klaar. Ik besef dat de woning waarschijnlijk is gepromoveerd van label B naar label A+. Ongelooflijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem_M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT1maLuh900LkqUN2w0WJzlRcAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bD5G8uSvpEohcmQQTGJwWF9K.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vinden de deskundigen van bovenstaande radiator aansluiting? Krijgt de radiator alleen warm water als de CV ketel brand?

Mvg Willem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 21:05
De radiator is idd niet juist in het systeem opgenomen, deze zal ook niet of bijna niet warm worden als de cv ketel niet brand.

De Xtend binnen unit hangt ook wel beetje half op zijn ophangbeugel.

[ Voor 13% gewijzigd door Byorn op 04-03-2024 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Willem_M
Ik wilde dit bovenstaande al typen. Radiator zit niet in het juiste gedeelte van het systeem en zal enkel warm worden wanneer de ketel wordt aangesproken door de xtend.

En inderdaad, de xtend binnenunit hangt scheef. Hoge houtje touwtje factor. Dat kan stukken beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:29:
@Willem_M
Ik wilde dit bovenstaande al typen. Radiator zit niet in het juiste gedeelte van het systeem en zal enkel warm worden wanneer de ketel wordt aangesproken door de xtend.

En inderdaad, de xtend binnenunit hangt scheef. Hoge houtje touwtje factor. Dat kan stukken beter.
Ik had de openverdeler misschien ook lager opgehangen zodat er minder bochten nodig waren geweest, als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@ErnstvV
Helemaal mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Willem_M schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:07:
[Afbeelding]

Wat vinden de deskundigen van bovenstaande radiator aansluiting? Krijgt de radiator alleen warm water als de CV ketel brand?

Mvg Willem.
Heeft de monteur die bochten er over zijn knie ingetrokken? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Het waterzijdig inregelen was mislukt omdat 4 radiatoren geen instelbare afsluiter of regelbaar onderblok hebben en 1 andere radiator helemaal geen afsluiter heeft.
Gelukkig is het door mijn gepruts niet slechter geworden, maar uiteraard ben ik verder gaan zoeken en heb jullie reacties meegenomen in mijn zoektocht naar de beste oplossing. Desondanks kan ik jullie advies wel gebruiken, omdat ik toch nog wel wat vragen heb.

In het onderstaande overzicht staan de radiatoren (dit keer ook de 2 designradiatoren), afmetingen en berekend debiet.
Uitgangssituatie: De cv-ketel is ingesteld op max. 50° en de Xtend op max. 39°. Onder de 5° buitentemperatuur schakelt de cv bij indien nodig. De vloerverwarmingsverdeler is nu hybride. De thermostaat gebruikt OT en ik stook 24/7.

Voor de berekening van debiet heb ik de 'Honeywell Home TRV Balancing' app gebruikt omdat deze kan rekenen met lage temperaturen.

Als ik het goed heb zou alles goed waterzijdig in te regelen zijn met dynamische afsluiters. Kan ook met statische, maar dat wordt een heel stuk moeilijker.
Alle radiatoren moeten voorzien worden van dynamische afsluiters, maar de vloerverwarming niet omdat de sectoren al beperkt worden door de debietmeters (90 l/h per sector) en een extra dynamische afsluiter voor de vv zou dat deel alleen maar instabieler maken.

Ik ben benieuwd of jullie je kunnen vinden in bovenstaande.

Er vanuit gaande dat bovenstaande juist is, heb ik het debiet voor 3 verschillende aanvoertemperaturen en △T's met de app berekend. Ik ga er van uit dat ik geen grotere △T dan 5° krijg bij de vv en de designradiatoren.
Ik weet alleen niet wat ik als uitgangspunt moet nemen. De 55° haalt de cv nu niet vanwege het ingestelde max. maar misschien moet ik dat volgend jaar wel veranderen als ik geconfronteerd wordt met -10° buitentemperatuur. Dit heb ik nu nog niet meegemaakt met de Xtend.

Ik weet dus ook niet welke dynamische afsluiter ik het beste kan aanschaffen. De Danfoss RA-DV, Eclipse 150, Eclipse 300, een combinatie van de laatste 2 of nog iets anders.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en zoals altijd de argumentatie ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNZc-i8CbAViqPjeuqLjg5zbloc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3JJAC1xzAxeCFyZ2scvoDo3j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik zal de leverancier informeren, die moet het vind ik onder garantie goed aansluiten.

Mvg Willem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
C V schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:39:
[...]

Vandaag Intergas gebeld. Gezien de reacties van anderen is een 7kW wp voor ons huis misschien beter dan een 5kW. Ze weten nu nog niet welk kwartaal de 7kW uitkomt. Een eenvoudige upgrade zou dan handig zijn.
Is er nu al een xtend 7kw, ik vind er niets over behalve de xource 7kw, maar dat geen hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Lecenten schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:52:
Je hebt gelijk, ik dacht dat het een 8 kW was maar er is een 7 kW in aantocht.
Wie heeft er meer informatie over wanneer de 7 kw komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Kunnen jullie aangeven hoe de twee onderdelen elektrotechnisch aangsoten moeten worden?
De buitenunit, moet sluit je die op 3 fase aan? En welke mm2 kabel heb je nodig voor 15 meter vanaf de meterkast?
En de binnenunit, heeft deze een stekker of iets? Zo ja hoe moet die aangesloten worden?

Dus welke vermogen hebben beide onderdelen en afzekerwaardes? Ik ben dit nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
joop81 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:56:
Kunnen jullie aangeven hoe de twee onderdelen elektrotechnisch aangsoten moeten worden?
De buitenunit, moet sluit je die op 3 fase aan? En welke mm2 kabel heb je nodig voor 15 meter vanaf de meterkast?
En de binnenunit, heeft deze een stekker of iets? Zo ja hoe moet die aangesloten worden?

Dus welke vermogen hebben beide onderdelen en afzekerwaardes? Ik ben dit nog niet tegengekomen.
De buitenunit wordt gevoed vanuit de binnen unit. Omdat er ook een communicatielijn nodig is heb je een 4 aardig kabel nodig. Hoeveel mm2 weet ik niet maar dat is wel af te leiden vanaf het maximale stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
joop81 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:56:

Alle details staan hier: https://www.intergas-verw...evoorschrift-Xtend-NL.pdf

Buitenunit wordt gevoed door de binnenunit en die wordt gevoed door een stekker, max 1800 W (7,8A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Laatst online: 12-09 13:03
joop81 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Wie heeft er meer informatie over wanneer de 7 kw komt?
Deze komt pas begin 2025.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy52
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-09 10:05
Ook ik ben sinds kort een trotse bezitter van een Intergas Xtend warmtepomp. Deze is gecombineerd met een Intergas HR36/30 CV ketel welke ik in 2020 heb laten installeren. Om de XTEND ook via Homeassistant uit te kunnen lezen heb ik de manier gebruikt zoals is beschreven in https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge?tab=readme-ov-file.

Ik neem aan dat ESP-1 via WIFI verbinding moet maken met de XTEND, maar dat lukt blijkbaar niet. Als ik de schakelaar op de XTEND activeer gaat wel de paarse led knipperen, en kan ik verbinding maken met mijn telefoon, maar als ik de telefoonverbinding verbreek wordt ook de WIFI verbinding verbroken en even later stopt de paarse led met knipperen. M.a.w. er wordt geen verbinding gemaakt met de ESP. Wat doe ik hier fout?? Wie kan me hier mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
joop81 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Is er nu al een xtend 7kw, ik vind er niets over behalve de xource 7kw, maar dat geen hybride.
Ideetje https://www.vaillant.nl/p...lus-warmtepomp-65024.html >:) Mocht je geen plek voor een boiler hebben houd je je ketel alleen voor warm water. Of je neemt een doorstroomverwarmer en eruit de ketel.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 12-03-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Skippy52 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:54:
Ook ik ben sinds kort een trotse bezitter van een Intergas Xtend warmtepomp. Deze is gecombineerd met een Intergas HR36/30 CV ketel welke ik in 2020 heb laten installeren. Om de XTEND ook via Homeassistant uit te kunnen lezen heb ik de manier gebruikt zoals is beschreven in https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge?tab=readme-ov-file.

Ik neem aan dat ESP-1 via WIFI verbinding moet maken met de XTEND, maar dat lukt blijkbaar niet. Als ik de schakelaar op de XTEND activeer gaat wel de paarse led knipperen, en kan ik verbinding maken met mijn telefoon, maar als ik de telefoonverbinding verbreek wordt ook de WIFI verbinding verbroken en even later stopt de paarse led met knipperen. M.a.w. er wordt geen verbinding gemaakt met de ESP. Wat doe ik hier fout?? Wie kan me hier mee helpen?
Inderdaad is esp-1 voor de wifi verbinding met de xtend. Heb je deze wel geflashed via de arduino ide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:54
Ik probeer de 2e ESP8266 te installeren. Maar krijg onderstaande melding esphome als commando
run esp-2.yaml uitvoer

INFO ESPHome 2024.2.2
INFO Reading configuration esp-2.yaml...
INFO Cloning https://github.com/oxan/esphome-stream-server.git@None
Failed config

external_components: [source esp-2.yaml:2]
-
git is not installed but required for external_components.
Please see https://git-scm.com/book/...ng-Started-Installing-Git for installing git.
source: github://oxan/esphome-stream-server

Wat gaat hier fout?

[ Voor 3% gewijzigd door Jakob1969 op 14-03-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Jakob1969 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:07:
Ik probeer de 2e ESP8266 te installeren. Maar krijg onderstaande melding esphome als commando
run esp-2.yaml uitvoer

INFO ESPHome 2024.2.2
INFO Reading configuration esp-2.yaml...
INFO Cloning https://github.com/oxan/esphome-stream-server.git@None
Failed config

external_components: [source esp-2.yaml:2]
-
git is not installed but required for external_components.
Please see https://git-scm.com/book/...ng-Started-Installing-Git for installing git.
source: github://oxan/esphome-stream-server

Wat gaat hier fout?
Op zich vrij duidelijk, git mist blijkbaar. Git is een versiebeheertool, dat wordt waarschijnlijk gebruikt om software vanaf het internet te downloaden. Het is vrij simpel te downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
ErnstvV schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:24:
[...]

Op zich vrij duidelijk, git mist blijkbaar. Git is een versiebeheertool, dat wordt waarschijnlijk gebruikt om software vanaf het internet te downloaden. Het is vrij simpel te downloaden en installeren.
Voor jou misschien vrij simpel en eenvoudig, maar ik kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:11
Jakob1969 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Met de 64-bit Git for Windows Setup kom je denk ik een stuk verder :)

https://git-scm.com/download/win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Jakob1969 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Welk OS draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
Thomasvt schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:42:
[...]

Met de 64-bit Git for Windows Setup kom je denk ik een stuk verder :)

https://git-scm.com/download/win
Thanks, hiermee is het gelukt. Als ik de twee ESP8266 volgens instructie heb geïnstalleerd en met elkaar verbonden volgens schema, is dit dan voldoende om WIFI op de XTEND continu aan te laten zodat ik met de iPhone verbinding kan maken wanneer ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
Yes, de ESP8266 zal continue verbinding hebben(als het goed is) en zal de Xtend paars blijven.
Je kan dan ook met je iPhone nog contacten. Xtend heeft een Max van 2 verbindingen tegelijk.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
Weerz schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:55:
Yes, de ESP8266 zal continue verbinding hebben(als het goed is) en zal de Xtend paars blijven.
Je kan dan ook met je iPhone nog contacten. Xtend heeft een Max van 2 verbindingen tegelijk.
Maar dan zou alleen ESP1 toch ook voldoende zijn? Deze maakt continue verbinding met de xtend????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Klopt, de eerste ESP zorgt ervoor dat de verbinding met de Xtend continu aanwezig is. De tweede geeft data door aan Home Assistant. Als je alleen wil dat de WIFI verbinding continu aanwezig is, dan is de eerste ESP voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Kan iemand met Xtend firmware 0.40 mij vertellen wat de waarde is van P190 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Bedoel je de toegevoegde waarde?

Hieronder zoals hij bij mij (default) staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U4gRcVBntuhRB0kDG8vO6lbOZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEwLBxsRjaYdPGw9yMnTXLYI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door C V op 15-03-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Is het mogelijk om de Xtend zo in te stellen dat hij een constante druk levert? Dit schijnt beter te werken i.c.m. dynamische afsluiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Bedankt, P190 is blijkbaar met ingang van Firmware 0.40 adaptief. Daarvoor stond dit standaard op 15.

Je bedoelt dat je de Xtend zo in wil stellen dat het debiet constant is ?

Op zich kan dat volgens mij wel, dan moet je P183, P184 en P190 op een vaste waarde zetten. Bovendien zou je dan P086 op 0 moeten zetten. En vooral dat laatste zal denk ik niet beter werken, want dan kan de Xtend niet zelf meer de optimale delta-T uitzoeken.

Als je dit gaat doen weet je bovendien nooit zeker of het beter werkt of niet, want dan zou je dit wel of niet moeten doen onder precies dezelfde omstandigheden. Dat kan alleen Intergas en de vraag is dan of jij het beter weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:23:

Je bedoelt dat je de Xtend zo in wil stellen dat het debiet constant is ?

Op zich kan dat volgens mij wel, dan moet je P183, P184 en P190 op een vaste waarde zetten. Bovendien zou je dan P086 op 0 moeten zetten. En vooral dat laatste zal denk ik niet beter werken, want dan kan de Xtend niet zelf meer de optimale delta-T uitzoeken.

Als je dit gaat doen weet je bovendien nooit zeker of het beter werkt of niet, want dan zou je dit wel of niet moeten doen onder precies dezelfde omstandigheden. Dat kan alleen Intergas en de vraag is dan of jij het beter weet.
Om met het laatste te beginnen. Ik zit niet in deze business en zal zeker niet beweren dat ik het beter weet dan Intergas.

Wat ik wel kan en gedaan heb, is alle posts op dit en 2 andere forums gelezen, info gezocht op andere internet sites, gebeld met leveranciers, vragen gesteld, wijziging in de extend en vloerverwarmingsverdeler aangebracht en elke dag alles (wijzigingen en besparing) bijgehouden. Soms heb ik parameters weer terug gezet. Ik merk dat het comfort is toegenomen en de besparing ook iets lijkt toegenomen. Lijkt omdat het lastig is te vergelijken. N.a.v. posts ben ik begonnen met graaddagen en gebruik nu ook gem. max. en min. temperatuur van weerstatiatieken.nl (vervelende site overigens). Vergelijken blijft lastig omdat het dichtstbijzijnde meetpunt 25 km verderop is en wind, windrichting e.d. niet meegenomen wordt. Toch heb ik gemerkt dat graaddagen alleen een redelijke benadering kan zijn zolang de cv niet mee gaat helpen. Zodra dat wel gebeurt kan je beter de andere methode gebruiken (je kan die methode eigenlijk beter altijd gebruiken, maar het is meer werk). Tot zover meten, vergelijken en testen.

Omdat ik per dag niet meer dan 1 ding wijzig heeft het even geduurd voordat ik begon met waterzijdig inregelen. Iedereen geeft aan dat het belangrijk is en bespaart. Je hele systeem is meer in balans. Daarom heb ik recent hierover ook een aantal vragen gesteld, maar geen reactie gekregen. Vervolgens dezelfde vragen in een ander forum gesteld en 1 reactie ontvangen, maar daar kreeg ik nog niet echt een helder beeld van.
Mijn indruk was, heb je geen wp, dan is iedereen het erover eens dat dynamische afsluiters werken. Heb je wel een wp dan lijkt niemand daar echt een duidelijk beeld van te hebben.
Vervolgens met diverse bedrijven gebeld. 1 geeft aan. Gebruik geen dynamische afsluiters. 3 andere bedrijven (warmteservice, IMI, en Oventrop) gebruik wel dynamische afsluiters. Van Oventrop heb ik iemand over de vloer gehad en ik moet zeggen, dat het er goed uitziet. Voor mij is duidelijk waarom deze de betere keus is. Hij gaf aan dat de wp dan op constante druk gezet zou moeten worden. Misschien (mijn vermoeden) om te voorkomen dat anders 2 systemen dynamisch werken en elkaar (negatief) beïnvloeden.
Omdat ik nergens een parameter zag over constante druk heb ik deze vraag hier gesteld.

P086 staat overigens niet tussen mijn parameters.
De andere zijn debiet instellingen, misschien snap ik het niet helemaal, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde als druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy52
Ik heb de ESP1 geprogrammeerd met Arduino IDE, ESP2 heb ik geprogrammeerd door ESPhome op mijn homeassistant. ESP1 is verbonden met de XTEND, dit zie ik omdat de wifi verbinding met de XTEND niet meer weg valt, ook de led blijft paars knipperen. Ik krijg echter geen 5V op ESP2 wanneer ik 5V en GND door verbind. Ik heb dus voor ESP2 een aparte voeding gebruikt. ESP2 heeft nu een IP-adres gekregen en is connected aan mijn home assistant. Er komt echter geen data binnen op mijn Node-red companion apparaat. ESP1-TX - > ESP2-RX. Wat kan er fout gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 21:05
als ik me niet vergis moet je dan alsnog wel de GND van beide ESP boardjes met elkaar verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy52
Ik heb de GND doorverbonden, echter geen resultaat.
In Nodered staat de node “xtend-gateway” als connected. Wanneer ik op de “inject” node klik dan verandert de sensordata op Nodered-companion van status ‘onbekend’ in Homeassistant in onderstaande:

Sensoren
Xtend Actual Frequency 0 Hz
Xtend Boiler flame Uit
Xtend COP Onbekend
Xtend Defrost Counter 0
Xtend Fan speed 0 rpm
Xtend Outdoor temperature 24,5 °C
Xtend Room temperature 24,15 °C
Xtend Running Niet actief
Xtend setpoint temperature 15 °C
Xtend Start Counter 4
Xtend State standby