Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 15 ... 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-04 16:14
C V schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:44:
P086 staat overigens niet tussen mijn parameters.
De andere zijn debiet instellingen, misschien snap ik het niet helemaal, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde als druk.
Dat je P086 niet ziet komt waarschijnljk omdat de Xtend geleverd is met firmware 0.20 die later een upgrade naar 0.30 heeft gekregen. P086 is toegevoegd vanaf 0.30 maar bij een upgrade vanaf 0.20 zie je die instelling blijkbaar niet, P086 zou wel actief moeten zijn.

Je bedoelt dus echt druk, ik zie niet in wat de Xtend daaraan zou kunnen doen. De druk wordt volgens mij bepaald door de hoeveelheid water in de CV en het expansievat zorgt ervoor dat bij opwarmen/afkoelen de druk min of meer constant blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
C V schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:01:
Is het mogelijk om de Xtend zo in te stellen dat hij een constante druk levert? Dit schijnt beter te werken i.c.m. dynamische afsluiters.
Juist bij dynamische afsluiters maakt het niet uit dat de druk/flow van een WP of ketel fluctueert. Die houden de flow constant die door een radiator stroomt. Bij statische kan een fluctuerende flow iets afwijken in een radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pep95
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-02 16:15
Kan iemand me vertellen of de Intergas een instelling heeft waardoor we een dynamisch temperatuur schakelpunt kunnen instellen? Als in, we houden bij wat de prijzen zijn voor stroom en gas, en dan bepaalt dat ding zelf wat de ideale temperatuur is om om te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Pep95 Hoe wil je dat doen als de Cop (=rendement) afhankelijk is van buitentemperatuur, luchtvochtigheid (en de daarbij behorende defrosts bij lage temperaturen), warmteverlies van je woning en afgiftevermogen binnen? Veel te veel variabelen. Niet alleen de stroom- en gasprijzen bepalen je voor- of nadeel.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Je kunt de Xtend laten kiezen tussen stoken op gas of op stroom op basis van de actuele COP en de stroom- en gasprijs. Die stroom- en gasprijs moet je wel zelf invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-04 09:09

C V

Lecenten schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Dat je P086 niet ziet komt waarschijnljk omdat de Xtend geleverd is met firmware 0.20 die later een upgrade naar 0.30 heeft gekregen. P086 is toegevoegd vanaf 0.30 maar bij een upgrade vanaf 0.20 zie je die instelling blijkbaar niet, P086 zou wel actief moeten zijn.

Je bedoelt dus echt druk, ik zie niet in wat de Xtend daaraan zou kunnen doen. De druk wordt volgens mij bepaald door de hoeveelheid water in de CV en het expansievat zorgt ervoor dat bij opwarmen/afkoelen de druk min of meer constant blijft.
Vanaf de installatie heb ik versie t 0.40. Daar staat geen P086 in. Zeker er toch weer uit gehaald.

Degene die van Oventrop langs was geweest had het over constante druk.
De druk op de wp (en dus ook cv) varieert van 1.0 tot 2.5.
De grote variatie heeft me van het begin al verbaasd, maar ik ging er vanuit dat het normaal is en misschien door OpenTerm komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

MotorBeast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Juist bij dynamische afsluiters maakt het niet uit dat de druk/flow van een WP of ketel fluctueert. Die houden de flow constant die door een radiator stroomt. Bij statische kan een fluctuerende flow iets afwijken in een radiator.
Dus wat jou betreft, gewoon dynamische afsluiters installeren.

Heb je toevallig zelf ook de combinatie wp, vloerverwarming en dynamische afsluiters op je radiatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
C V schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Dus wat jou betreft, gewoon dynamische afsluiters installeren.

Heb je toevallig zelf ook de combinatie wp, vloerverwarming en dynamische afsluiters op je radiatoren?
Ik heb alleen ervaring in het waterzijdig inregelen van systemen. Ik zelf heb gewoon statische.

Probleem met hybride WP en HR Ketel is dat het eigenlijk tegen elkaar in werkt. Een HR Ketel werkt optimaler met een grote delta T zodat condensatiepunt laag is waardoor rendement omhoog gaat. Een Wp vraagt juist een kleine delta T met een hoge flow. Ik zou mijn systeem met een hybride dus inregelen op een lage aanvoer met een kleine delta T. Zeker met VV zou ik altijd op de WP stoken en alleen je ketel nog maar gebruiken voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

MotorBeast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:07:
[...]

Ik heb alleen ervaring in het waterzijdig inregelen van systemen. Ik zelf heb gewoon statische.

Probleem met hybride WP en HR Ketel is dat het eigenlijk tegen elkaar in werkt. Een HR Ketel werkt optimaler met een grote delta T zodat condensatiepunt laag is waardoor rendement omhoog gaat. Een Wp vraagt juist een kleine delta T met een hoge flow. Ik zou mijn systeem met een hybride dus inregelen op een lage aanvoer met een kleine delta T. Zeker met VV zou ik altijd op de WP stoken en alleen je ketel nog maar gebruiken voor SWW.
Een lage aanvoer temperatuur is geen probleem. Zonder dat de cv meehelpt komt die toch nauwelijks boven de 30 graden uit. Kleine delta T is ook geen probleem, de wp kan die toch niet groter krijgen dan 5 graden. Ik weet alleen niet hoe ik de maximale flow voor de radiatoren moet berekenen. Met Ta is 35 en Tr is 25?
De Xtend heeft voor ons huis niet voldoende vermogen. Onder de 4 graden moet de cv meehelpen.
Desondanks is de besparing redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:07
Als ik in de installatiehandleiding van de Xtend kijk zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl856l-9iyE9TKYZ6OZCyu_9CdA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TWVQHI73AZWEkUocN0rVScxB.png?f=user_large
De nominale warmteafgifte is 5kW, maar wat betekenen de waardes eronder? Bij een buitentemperatuur van +7 graden staat 2kW, maar bij L7/W35 is de nominale warmteafgifte 5.04kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gogprEA3oahU7MptbWUrf7PeXY8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2NZ1ThfSVSJHKX9hhBrVRcLL.png?f=user_large

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Het opgegeven vermogen in deellast Pdh en even verderop in de handleiding de COP in deellast COPd geven het vermogen en de COP aan wanneer bij een bepaalde temperatuur de warmtepomp niet zijn volle vermogen hoeft te leveren.

Deze cijfers moeten opgegeven worden volgens een Europese norm, zie:
https://eur-lex.europa.eu...2013:239:0136:0161:NL:PDF

Volgen mij moet je dit zo lezen: als de Xtend bij 7 graden buiten zijn volle vermogen levert, dan is de COP 4,68. Maar vaak zal bij 7 graden buiten geen 5 kW nodig zijn en draait de Xtend dan in deellast. Bij de omstandigheden volgens de norm (lees de PDF voor de details) levert de Xtend dan 2 kW en is de COP 6,66.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:43:
[...]

De druk op de wp (en dus ook cv) varieert van 1.0 tot 2.5.
De grote variatie heeft me van het begin al verbaasd, maar ik ging er vanuit dat het normaal is en misschien door OpenTerm komt.
Met Opentherm heeft het volgens mij niets te maken. Het lijkt me niet normaal. Zou het kunnen komen doordat er op een gegeven moment geen circulatie meer is (radiatoren/vloer staan dicht) en dat dan de bypass open gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
C V schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Een lage aanvoer temperatuur is geen probleem. Zonder dat de cv meehelpt komt die toch nauwelijks boven de 30 graden uit. Kleine delta T is ook geen probleem, de wp kan die toch niet groter krijgen dan 5 graden. Ik weet alleen niet hoe ik de maximale flow voor de radiatoren moet berekenen. Met Ta is 35 en Tr is 25?
De Xtend heeft voor ons huis niet voldoende vermogen. Onder de 4 graden moet de cv meehelpen.
Desondanks is de besparing redelijk.
Wp max deltaT = 5. Dus ook op je radiatoren. Meten met een IR Thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:07
Lecenten schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:08:
Het opgegeven vermogen in deellast Pdh en even verderop in de handleiding de COP in deellast COPd geven het vermogen en de COP aan wanneer bij een bepaalde temperatuur de warmtepomp niet zijn volle vermogen hoeft te leveren.

Deze cijfers moeten opgegeven worden volgens een Europese norm, zie:
https://eur-lex.europa.eu...2013:239:0136:0161:NL:PDF

Volgen mij moet je dit zo lezen: als de Xtend bij 7 graden buiten zijn volle vermogen levert, dan is de COP 4,68. Maar vaak zal bij 7 graden buiten geen 5 kW nodig zijn en draait de Xtend dan in deellast. Bij de omstandigheden volgens de norm (lees de PDF voor de details) levert de Xtend dan 2 kW en is de COP 6,66.
Dank voor de link en de uitleg! De link verheldert een en ander, er staat inderdaad precies in wat en hoe gerapporteerd moet worden, maar het is voor mij in ieder geval wat cryptisch verwoord.
Het lijkt wel of 'deellast' eigenlijk gewoon de minimum belasting is (puntje 17): het elektriciteitsverbruik bij volledige belasting (elmax), bij deellast (elmin)
Waarom dan de term deellast gebruiken en niet minimumlast dat dekt de lading toch beter?
En indien dit correct is zou de Xtend dus minimaal 2kW leveren in deellast dus, en maximaal 5kW, bij 7 graden buiten.
En kan je me uitleggen hoe je aan de COP van 6,66 komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Die COP van 6,66 staat in de installatiehandleiding van de Xtend, pagina 19.

Deellast is niet de minimum belasting. Zoals ik het lees gaat men uit van een ontwerptemperatuur van -10 graden en dat de installatie daar op vollast draait. Vervolgens kun je dan bij hogere temperaturen uitrekenen op hoeveel procent van de vollast de warmtepomp draait en bij de vastgestelde temperaturen van Tj (-7,-2,,+7,+12) moet de fabrikant dan aangeven wat het vermogen en de COP is. Voor +7 graden draait de pomp dan op (7-16)/(-10-16)=35% (Bijlage 1 van de PDF).

Ik denk dat je aan die cijfers op zich weinig hebt, ze zijn bedoeld om min of meer gelijkwaardige pompen onderling te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Met Opentherm heeft het volgens mij niets te maken. Het lijkt me niet normaal. Zou het kunnen komen doordat er op een gegeven moment geen circulatie meer is (radiatoren/vloer staan dicht) en dat dan de bypass open gaat ?
Misschien werkt iets in de cv-ketel niet goed. Toen we de wp nog niet hadden fluctueerde de druk ook al. Dit is sinds de wp wel enorm toegenomen.

Er is geen bypass. De 10 radiatoren plus 7 sector vv staan altijd open. De vv met 1.5 l/min per sector, 1 radiator 100% open en 5 redelijk ver open. Bij elkaar is het zoveel dat een bypass niet nodig zou zijn. Desondanks overweeg ik wel om een bypass toe te voegen, maar de combi cv plus vv heeft ongeveer 14 jaar zonder bypass gewerkt.
De druk is alleen extreem hoog als de cv bijspringt. Zie onderstaande voorbeelden van afgelopen anderhalve week. (Hiervoor speelde het overigens net zo erg.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgI_IcQMdcyhuPxSA-2ULJgrWvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABExl5foU9QO9HDty6vvPwQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m57IHAA8UNlUCTjOolT2J7VwJzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jch356eLRnPjQdltoUtqWaCu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NnlcCWkTqZeWjcTNAEDY22GSO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUT391K8OOC4HTexN2LjEHDr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY8J0mKalbl6FboIL5qICZDEDZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRyYq2EflcqOKnEAtUacBxJO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mPILvzEKNzhaJeG6kwQiMFLuDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zJTxOnI2Hu7KWy1hhKrJcxO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

MotorBeast schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Wp max deltaT = 5. Dus ook op je radiatoren. Meten met een IR Thermometer.
Ty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
C V schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Misschien werkt iets in de cv-ketel niet goed. Toen we de wp nog niet hadden fluctueerde de druk ook al. Dit is sinds de wp wel enorm toegenomen.
Of er is een probleem met je expansievat, dat is dan misschien nog het meest logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:33
@C V
Je keerklep zit in de verkeerde leiding, die moet in jou geval in de retour omdat je 3-wegklep ook in de retour zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-04 09:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hpsw7gLKg3FHbet7c7Gevsb5Az4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObJqBSZID0xYDs8GGRRz21dJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week hier thuis ook een nieuwe setup gekregen. Kan je ook ergens een stooklijn aanmaken icm de geplaatste buitenvoeler die op de Xtend is aangesloten. Kan dat namelijk nergens vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Lecenten schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:16:
[...]

Of er is een probleem met je expansievat, dat is dan misschien nog het meest logisch.
Als ik (boven en onder) op de zijkant tik met metaal dan klinkt het hol. Dan zou hij toch goed moeten zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Nee moet een ander geluid hebben.
Ik zou hem even vervangen anders springt binnenkort je overdrukventiel open.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

FitzJac schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:37:
@C V
Je keerklep zit in de verkeerde leiding, die moet in jou geval in de retour omdat je 3-wegklep ook in de retour zit.
Is dat de reden waarom de leiding links zoveel kouder is dan rechts? Ik heb wat temperaturen aan de foto toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCo3ZH8aD_6xMlMm594l8pheebw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1Hu4QhiPPGQ2aHcY2a0823c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Jim423 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:13:
Nee moet een ander geluid hebben.
Ik zou hem even vervangen anders springt binnenkort je overdrukventiel open.
Nou dat is lekker, die is eind 2022 vervangen toen de cv-ketel vernieuwd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:54
@markie1985

Op pagina 71-72 van je handleiding vindt je alle stooklijn specifieke instellingen.

Vallen een paar puntjes op bij je installaties, de afvoer van de boiler inlaat combinatie loopt tegen(afschot verkeerde kant op.) rookgas van de cv ketel niet gebeugeld. De flex slang onder de MV box te lang gelaten.

@C V

De druk fluctuaties bij jou cv ketel komt omdat de terugslagklep in de verkeerde leiding zit. En in dit geval in samen werking met de remeha tzerra ketel helemaal niet nodig is, gezien dat de cv ketel in rust zn 3wegklep op sww zet.

Je expansievat is vermoedelijk niets mee aan de hand, maar zou hem toch controleren als je het systeem drukloos maakt om de terugslagklep te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markie1985
Byorn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:43:
@markie1985

Op pagina 71 van je handleiding vindt je alle stooklijn specifieke instellingen.

Vallen een paar puntjes op bij je installaties, de afvoer van de boiler inlaat combinatie loopt tegen(afschot verkeerde kant op.) rookgas van de cv ketel niet gebeugeld. De flex slang onder de MV box te lang gelaten.
Dank je, zal het even opzoeken.

De afvoer moet nog worden verlengd en vast gezet worden, eveneens al de rookgas. Slang was mij niet bekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-04 14:25
Hoi allen,

Ik heb dit topic aardig zitten doorlezen en heb mede dankzij dit topic de Xtend gekoppeld aan HomeAssistant.

Op onze Xtend hebben we een Honeywell RF met modulerende OpenTherm RF dingetje zit die aan de Xtend gekoppeld zit.

Wat ik nu zie, is dat de Xtend veel aan/uit schakelt, vandaag bijvoorbeeld al 10x omdat het ding maar een klein beetje stond te verwarmen, zo'n 1300x sinds november 2023. Dat lijkt me niet ideaal.

Maar dan toch de hamvraag: hoe pas ik dat dan aan?

Ik dacht eerst dat het een aan/uit thermostaat was en stelde het in de Xtend zo in, maar dat had als effect dat de Xtend met meer vermogen ging verwarmen, maar dan wel minder aan/uit ging.

Met andere woorden: tips gevraagd :)

groetjes,

Martijn
Fullpower schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:22:
[...]

Wat opmerkingen:

De Xtend is primair ontwikkeld voor een ruimteregeling i.c.m. de Comfort Touch. Je hebt dan in principe één parameter om de boel in te stellen: de max. aanvoertemp.

Maar andere thermostaten kunnen ook: zowel aan/uit als opentherm. Ruimteregeling, weersafhankelijk of een mix daarvan.

Bijzonderheden voor aan/uit: altijd weerafhankelijk (of vaste aanvoertemperatuur)
- kan ook overweg met de Honeywell 6x per uur schakelingen (aan/uit met proportionele band). Je kunt de warmtevraag domweg verlengen zodat de WP niet 6x per uur start en stopt, maar doordraait. Eventueel kun je de stooklijn corrigeren adv de dutycycle van het aan/uit signaal.
- maar ook een 'gewone' aan/uit thermostaat met hysteresis. Waarbij ook evt. stooklijn nog een beetje gecorrigeerd kan worden dmv een 'gewenste aan-periode duur'.

Opentherm: het enige waar je op moet letten is dat de warmtevraag aan/uit standaard vanuit opentherm thermostaat komt. Dus als de hysteresis klein is, gaat de warmtepomp vaker aan/uit. Niet elke opentherm thermostaat heeft hetzelfde regel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Byorn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:43:
@markie1985

@C V

De druk fluctuaties bij jou cv ketel komt omdat de terugslagklep in de verkeerde leiding zit. En in dit geval in samen werking met de remeha tzerra ketel helemaal niet nodig is, gezien dat de cv ketel in rust zn 3wegklep op sww zet.

Je expansievat is vermoedelijk niets mee aan de hand, maar zou hem toch controleren als je het systeem drukloos maakt om de terugslagklep te verwijderen.
Ik zal de terugslagklep laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:56
C V schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:44:
Ik zal de terugslagklep laten verwijderen.
Nee niet laten verwijderen, laten verplaatsen. Terugslagklep is verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
martijn.2024 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:25:
Hoi allen,

Ik heb dit topic aardig zitten doorlezen en heb mede dankzij dit topic de Xtend gekoppeld aan HomeAssistant.

Op onze Xtend hebben we een Honeywell RF met modulerende OpenTherm RF dingetje zit die aan de Xtend gekoppeld zit.

Wat ik nu zie, is dat de Xtend veel aan/uit schakelt, vandaag bijvoorbeeld al 10x omdat het ding maar een klein beetje stond te verwarmen, zo'n 1300x sinds november 2023. Dat lijkt me niet ideaal.

Maar dan toch de hamvraag: hoe pas ik dat dan aan?

Ik dacht eerst dat het een aan/uit thermostaat was en stelde het in de Xtend zo in, maar dat had als effect dat de Xtend met meer vermogen ging verwarmen, maar dan wel minder aan/uit ging.

Met andere woorden: tips gevraagd :)

groetjes,

Martijn

[...]
Je staat er niet bij stil dat het al erg warm is buiten. Het gedrag wat je ziet is volkomen normaal want waarschijnlijk is de vraag aan warmte voor je woning kleiner dan het minimaal vermogen van je WP. Niets anders dan wat we pendelen noemen. Tip: je niet druk maken en je WP pas weer beoordelen en/of inregelen als het buiten 10 graden of kouder is. Als het dan nog is, is waarschijnlijk je afgiftevermogen binnen te weinig of je stooklijn te hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 20-03-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:57
MotorBeast schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Je staat er niet bij stil dat het al erg warm is buiten. Het gedrag wat je ziet is volkomen normaal want waarschijnlijk is de vraag aan warmte voor je woning kleiner dan het minimaal vermogen van je WP. Niets anders dan wat we pendelen noemen. Tip: je niet druk maken en je WP pas weer beoordelen en/of inregelen als het buiten 10 graden of kouder is. Als het dan nog is, is waarschijnlijk je afgiftevermogen binnen te weinig of je stooklijn te hoog.
Bovendien kan de compressor ongeveer 100.000 draaiuren en 120.000 starts aan. Zolang het aantal starts onder het aantal draaiuren blijft is er niets aan de hand (met betrekking tot de levensduur van de Xtend).

Bij mij heeft de Xtend vandaag (0:00-11:00) ook al 7 starts gehad. Met als totaal 1167 starts, 3127 draaiuren en 1106 keer ontdooid (vanaf afgelopen zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Chielp schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:12:
[...]

Bovendien kan de compressor ongeveer 100.000 draaiuren en 120.000 starts aan. Zolang het aantal starts onder het aantal draaiuren blijft is er niets aan de hand (met betrekking tot de levensduur van de Xtend).

Bij mij heeft de Xtend vandaag (0:00-11:00) ook al 7 starts gehad. Met als totaal 1167 starts, 3127 draaiuren en 1106 keer ontdooid (vanaf afgelopen zomer).
Als je zoveel defrosts en starts hebt heb je of te weinig afgiftevermogen (voert met veel te hoge temperaturen aan en/of kan zijn warmte niet goed kwijt binnen) of je unit is te klein met 5kW en moet continue op zijn tenen lopen. Zoveel defrosts is wel problematisch want die vreten stroom. Defrosts rond 2 a 3 graden buiten met hoge luchtvochtigheid voorkom je niet maar alles daarboven is niet goed. Voor je beeldvorming, ik verwarm nog met L/L (L/W komt eraan) maar schat dat ik hooguit 20 defrosts heb gezien deze winter. En ik verwarm er ook mee onder 0 bij vorst.

Ik heb al jaren geleden mijn afgiftevermogen verhoogt voor de HR Ketel en kan bij -8 toe met 45 graden max. Boven 0 met 25 tot 30 graden. Dat moet je dan ook nastreven met een L/W Wp. Helaas gooien veel installateurs zo'n hybride overal maar in maar kijken niet naar het afgiftevermogen wat overigens ook belangrijk is om zuinig te stoken met een HR Ketel.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 20-03-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
MotorBeast schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Naja, bij wat kouder weer schoot het anders ook op. Ik heb het idee dat dat pendelen niet zo heel nuttig is, liever wat langer lopen lijkt me. En liever nog voordat te koud wordt in de ruimte (gedurende de nacht), want bij een wat hogere buitentemperatuur is de COP tenslotte ook beter. Maar dan moet je anders aansturen dan met een kamer thermostaat lijkt me.
Chielp schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:12:
[...]

1306 starts (7 vandaag) op 1834 draaiuren, 1568 defrosts.
[b]MotorBeast in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"
Als je zoveel defrosts en starts hebt heb je of te weinig afgiftevermogen (voert met veel te hoge temperaturen aan en/of kan zijn warmte niet goed kwijt binnen) of je unit is te klein met 5kW en moet continue op zijn tenen lopen. Zoveel defrosts is wel problematisch want die vreten stroom. Defrosts rond 2 a 3 graden buiten met hoge luchtvochtigheid voorkom je niet maar alles daarboven is niet goed. Voor je beeldvorming, ik verwarm nog met L/L (L/W komt eraan) maar schat dat ik hooguit 20 defrosts heb gezien deze winter. En ik verwarm er ook mee onder 0 bij vorst.
De WP heb ik nog nooit z'n volle vermogen zien vragen (1800W), rond de 1200 is maximaal, afgelopen dagen niet boven de 1000W. Sinds januari ruim 900 defrosts, zelfs afgelopen nacht nog een paar.

Wat zijn mogelijke oorzaken van teveel defrosts?

Recent heb ik de vloerverwarming omgebouwd naar lage temperatuur verdeler (dank Tweakers fora!), pomp er tussenuit. De installateur wist niet dat dat een issue was.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn.2024 op 20-03-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
martijn.2024 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:02:
[...]

De WP heb ik nog nooit z'n volle vermogen zien vragen (1800W), rond de 1200 is maximaal, afgelopen dagen niet boven de 1000W. Sinds januari ruim 900 defrosts, zelfs afgelopen nacht nog een paar.

Wat zijn mogelijke oorzaken van teveel defrosts?
De Xtend ontdooit als het nodig is, dus veel defrosts kan, maar teveel ?

900 sinds januari lijkt me volkomen normaal, zie ook:
https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf

Dat de verdamper vaak zo'n 5 graden kouder is dan de omgeving klopt wel met mijn ervaring met de Xtend, een warmtepomp werkt nu eenmaal door de verdamper te laten afkoelen. En temperaturen van een paar graden boven het vriespunt gaan in Nederland vaak samen met vochtig weer. Bevriezen bij 5 graden buiten is dan normaal, het is een stukje natuurkunde waar de Xtend niets aan kan doen. Daar komt nog bij dat bij een hybride pomp als de Xtend het vaak zo is dat ergens tussen de 0 en 5 graden de pomp het niet meer alleen af kan, dus de pomp draait dan maximaal.

Het maakt overigens ook nog best veel uit waar je zit in Nederland, verschil in warmtevraag kan oplopen tot meer dan 20%. En als de pomp op de grond staat bevriest hij ook sneller, de temperatuur die de weerstations aangeven is op 2 meter hoogte.

Maak je niet druk om het aantal defrosts, alleen het eindresultaat telt: hoeveel gas en geld bespaart de Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Lecenten schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:39:
[...]

De Xtend ontdooit als het nodig is, dus veel defrosts kan, maar teveel ?

900 sinds januari lijkt me volkomen normaal, zie ook:
https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf

Dat de verdamper vaak zo'n 5 graden kouder is dan de omgeving klopt wel met mijn ervaring met de Xtend, een warmtepomp werkt nu eenmaal door de verdamper te laten afkoelen. En temperaturen van een paar graden boven het vriespunt gaan in Nederland vaak samen met vochtig weer. Bevriezen bij 5 graden buiten is dan normaal, het is een stukje natuurkunde waar de Xtend niets aan kan doen. Daar komt nog bij dat bij een hybride pomp als de Xtend het vaak zo is dat ergens tussen de 0 en 5 graden de pomp het niet meer alleen af kan, dus de pomp draait dan maximaal.

Het maakt overigens ook nog best veel uit waar je zit in Nederland, verschil in warmtevraag kan oplopen tot meer dan 20%. En als de pomp op de grond staat bevriest hij ook sneller, de temperatuur die de weerstations aangeven is op 2 meter hoogte.

Maak je niet druk om het aantal defrosts, alleen het eindresultaat telt: hoeveel gas en geld bespaart de Xtend.
Maak je niet druk om de defrosts? :? Zoals ik al zei vreet het stroom (kost dus veel stroom en dus fors minder besparing) en zoveel defrosts is niet normaal. Alleen rond het vriespunt met hoge luchtvochtigheid dien je die te hebben. Het heeft helemaal niets met wel of niet hybride te maken want er zijn er zelfs die hybride draaien en alleen hun ketel nog maar voor SWW gebruiken. Als je zoveel defrosts hebt, zit er structureel iets niet goed in je systeem. Ik adviseer een ieder hier eens hier Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 mee te lezen. We zitten hier toch op Tweakers en je wil toch het uiterste uit je systeem halen? Vandaar dat ik er even op wees. Maar als jij graag teveel betaald en eerder een versleten compressor wil hebben dan is het mij goed.

@martijn.2024 Ik heb de mogelijke oorzaken toch omschreven? En pendelen voorkom je op een bepaald omslagpunt gewoonweg niet. Minimaal vermogen kan hij op een bepaald punt gewoon niet meer kwijt.

Wat ook nog kan is dat de unit niet slim genoeg is en gewoon op buitentemperatuur voeler en tijdsinterval een defrost doet. Een defrost moet in principe alleen als je buitenunit vol met ijs zit. Het heet niet voor niets defrost. Het eerste zou doodzonde zijn.

Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 20-03-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C V

C V

Thomasvt schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Nee niet laten verwijderen, laten verplaatsen. Terugslagklep is verplicht
Laat ik beginnen met de opmerking dat ik de reacties van jou en anderen enorm waardeer. Zonder dat had ik niets kunnen veranderen en verbeteren aan het verwarmingssysteem.
Ik ben geen specialist op dit gebied en fouten kan ik niet constateren. Soms zie ik wel raar gedrag, maar dan slechts op basis van boerenverstand.
Ik denk na over alles wat jullie terugkoppelen en probeer het te begrijpen. Daardoor is alles nu veel beter dan als ik al die posts niet had gelezen.
Als ik verschillende reacties krijg, ga ik in een soort second opinion modus, maar alleen om te voorkomen dat ik iets verkeerd interpreteer of dingen doe of aanschaf die tot een slechter resultaat leiden.
Voor de second opinion gebruik ik ook dit forum, een ander forum, andere internetsites en leveranciers.

N.a.v. de 2 eerdere terugkoppelingen, heb de vraag ook gesteld aan Intergas en hieronder staat hun reactie die ik vanochtend binnenkreeg. In dit specifieke geval lijkt de keerklep er tussenuit te moeten omdat de Remeha ketel een 3-wegklep heeft.

De inleiding heb ik maar even weggelaten, maar de concrete vraag was als volgt en de reactie van Intergas staat eronder.

Vraag
Keerklep
Men beweert dat de keerklep in de verkeerde leiding is geplaatst. Aanleiding was dat ik aangaf dat de druk nogal kan variëren. Van 0,9 tot 2,4 bar.
Ik heb de volgende twee reacties ontvangen.
  • Je keerklep zit in de verkeerde leiding, die moet in jou geval in de retour omdat je 3-wegklep ook in de retour zit.
  • De drukvariaties bij jou cv ketel komt omdat de terugslagklep in de verkeerde leiding zit. En in dit geval in samenwerking met de Remeha ketel niet nodig is, gezien dat de cv ketel in rust zijn 3-wegklep op sww zet.
Klopt het dat de keerklep in de verkeerde leiding zit?
Zo ja, adviseren jullie om hem in een andere leiding te zetten of te verwijderen?

Reactie
Goedemorgen,

Het plaatsten voor een keerklep zoals het omschreven staat is voor de Intergas toestellen omdat wij geen 3-wegklep hebben.

Deze klep moet er tussen uit omdat u hier een 3-wegklep in het toestel heeft zitten en daarom schommelt de waterdruk in het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
C V schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:23:
Laat ik beginnen met de opmerking dat ik de reacties van jou en anderen enorm waardeer. Zonder dat had ik niets kunnen veranderen en verbeteren aan het verwarmingssysteem.
Daarom zitten we op Tweakers :)

Maar om op je vraag in te gaan, dit is wat Intergas er zelf over zegt: (pagina 27 van de PDF)
Controleer eerst of er een terugslagklep aanwezig is, indien niet:
a: Plaatsing in de retourleiding of fitting van de CV-ketel of;
b: Plaatsing in de aanvoerleiding van de CV-ketel naar de open
verdeler, zie afbeelding
https://www.intergas-verw...evoorschrift-Xtend-NL.pdf

Ik ben niet bekend met jou CV ketel, maar als de 3-weg klep standaard op SWW staat lijkt het me prima om hem te verwijderen inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomasvt op 20-03-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MotorBeast je bent nu iets op het spoor dat een deel van het offerteverschil tussen full electric en mini-hybride verklaart - de greenwash-hybride heeft een relatief kleine verdamper, heeft dus meer last van een zelfde hoeveelheid rijp en bovendien is de verdamper nog kouder ook bij een zelfde vermogen.
Met wat pech is de lamelafstand ook die van een airco.
900 defrosts per winter zouden dus voor de XTend normaal kunnen zijn. Om dat zeker te weten zul je een camera op de achterkant van de unit moeten zetten :)
Datapunt: mijn full-electric unit zit na 3 winters op 554 defrosts totaal. Dit stookseizoen verwacht ik er geen meer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Proton_ Maar waarom heb ik dan met mijn Daikin 4,2 L/L (= airco) totaal geen problemen met defrosts. Ik verwarm met dat ding ook zo'n 60m2 en zoals met L/W 24/7 onder de 5 graden. Dan moet dat ding hier toch ook continue dichtvriezen?

Hier zie je ze zelfs met hoge temperaturen defrosten. Is het niet hetzelfde probleem wat LG met zijn multi's heeft? Dat ding doet om de zoveel tijd een oil return cyclus volgens mij. Daarvan dacht men ook dat het defrost was. De mono LG doet het dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Thomasvt schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Daarom zitten we op Tweakers :)

Maar om op je vraag in te gaan, dit is wat Intergas er zelf over zegt: (pagina 27 van de PDF)

[...]

https://www.intergas-verw...evoorschrift-Xtend-NL.pdf

Ik ben niet bekend met jou CV ketel, maar als de 3-weg klep standaard op SWW staat lijkt het me prima om hem te verwijderen inderdaad.
De cv-ketel is een Remha Tzerra ace.
Ik zie het staan (in mijn handleiding op pag. 26). Blijkbaar heeft de installateur de eerste zin over het hoofd gezien of gedacht dat het geen kwaad kan. Hoe dan ook, hij heeft voor optie b gekozen.

Tsja, veel is al verbeterd en er zijn nog wel een paar stappen te maken. Of er ook nog voldoende kou is om het voor de lente te testen is de vraag.

Ik heb nog de volgende punten als to-do:
  1. Op alle radiatoren een dynamische afsluiter laten installeren. Dit lijkt toch te kunnen en geen nadelige werking te hebben i.c.m. cv, vloerverwarming en Xtend.
  2. Twee radiatoren vervangen.
  3. Wel of geen bypass laten installeren. Lijkt mij volstrekt overbodig met een hybride vloerverwarmingsverdeler die altijd open staat met een debiet van 7 * 1.5 = 10,5 l/min. En als ik het goed heb begrepen kan een bypass zelfs het systeem nadelig beïnvloeden. Hierover zijn de meningen verdeeld.
  4. De cv optimaliseren. Misschien kan hij iets efficiënter werken. Tot nu toe heb ik er nog geen aandacht aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MotorBeast tja, om dat uit te sluiten moet je niet naar grafiekjes maar naar de verdamper kijken.
900 defrosts in 80 dagen is zeker wel veel. Met een cv-stookregime waarbij er nachtverlaging en dus altijd volgas bijstoken op het koudste moment plaatsvindt, samen met een dom algoritme kan het 'te verwachten' zijn.
We hebben beide geen Xtend dus kunnen die discussie niet verder helpen ben ik bang :)
Koudemiddeltekort, recirculatie, slechte installatie etc kan natuurlijk ook maar dat kan alleen @martijn.2024 zelf bekijken.

In C V in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp" zie ik een verdampertemperatuur van -1.5°C in een post van 18 maart, wat wel laag is. Helaas geen luchttemperatuur erbij. In Twente was het minimum 4 graden die dag dus misschien is het verklaarbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
Proton_ schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:46:
@MotorBeast tja, om dat uit te sluiten moet je niet naar grafiekjes maar naar de verdamper kijken.
900 defrosts in 80 dagen is zeker wel veel. Met een cv-stookregime waarbij er nachtverlaging en dus altijd volgas bijstoken op het koudste moment plaatsvindt, samen met een dom algoritme kan het 'te verwachten' zijn.
We hebben beide geen Xtend dus kunnen die discussie niet verder helpen ben ik bang :)
Koudemiddeltekort, recirculatie, slechte installatie etc kan natuurlijk ook maar dat kan alleen @martijn.2024 zelf bekijken.

In C V in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp" zie ik een verdampertemperatuur van -1.5°C in een post van 18 maart, wat wel laag is. Helaas geen luchttemperatuur erbij. In Twente was het minimum 4 graden die dag dus misschien is het verklaarbaar.
Ik probeer er inderdaad het beste uit te halen (vandaar ook mijn opmerking over een mogelijk andere thermostaat en vandaar ook het ombouwen vd vloerverwarming, het monitoren etc etc).

De kamerthermostaat staat hier altijd op dezelfde waarde. We hebben een losse, omdat we soms ook hout stoken in de woonkamer en dan kunnen we het ding elders neerleggen, we zoeken momenteel nog een beetje naar wat de beste plek zou zijn.

Ik verwacht dat het Honeywell stook algoritme niet het beste is, omdat het een modulerende CV thermostaat is. Eigenlijk valt het ding te laat in (bij een lage kamertemperatuur omdat het buiten afkoelt) en duurt vervolgens enkele uren voordat de vloer weer wat opwarmt.

Na contact met Intergas zeggen ze: je moet onze ComfortTouch nemen, die werkt goed samen met de Xtend. Maar dat is een bedrade thermostaat, die kan ik en dus niet wegleggen en dan moet ik op 1-of-andere manier een draad trekken en dat gaat niet bepaald makkelijk hier. En ze willen niet met een niet-bedrade variant komen.

Zelf heb ik het idee dat bij een WP met vloerverwarming juist voordat het koud wordt zou moeten verwarmen (beter COP, voorkomen teveel afkoelen vloer etc), aan de hand vd temperatuurvoorspelling buiten. Misschien dat dit project wat kan betekenen ( https://diyless.com/ ), iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Maak je niet druk om de defrosts? :? Zoals ik al zei vreet het stroom (kost dus veel stroom en dus fors minder besparing) en zoveel defrosts is niet normaal.
Volgens mijn ervaring, die van andere Xtend gebruikers in het forum hier en het HPLaunch document (wat je volkomen negeert) is het voor een pomp als de Xtend wel normaal.

De meeste gebruikers zullen ook niet geinteresseerd zijn in het aantal defrosts. Die kijken naar de besparing in gas en in geld, ik ook. En wat dat betreft voldoet de Xtend in ieder geval bij mij ruimschoots aan de verwachtingen.

Misschien had de pomp nog beter gewerkt met minder defrosts, of met meer. Ik denk dat Intergas dat beter kan bepalen dan wij, maar ze staan vast open voor suggesties.

Net even gekeken naar de actuele Xtend cijfers: buitentemperatuur 8 graden dus de pomp draait bij lange niet op vol vermogen, verdampertemperatuur 3 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Lecenten schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Volgens mijn ervaring, die van andere Xtend gebruikers in het forum hier en het HPLaunch document (wat je volkomen negeert) is het voor een pomp als de Xtend wel normaal.

De meeste gebruikers zullen ook niet geinteresseerd zijn in het aantal defrosts. Die kijken naar de besparing in gas en in geld, ik ook. En wat dat betreft voldoet de Xtend in ieder geval bij mij ruimschoots aan de verwachtingen.

Misschien had de pomp nog beter gewerkt met minder defrosts, of met meer. Ik denk dat Intergas dat beter kan bepalen dan wij, maar ze staan vast open voor suggesties.

Net even gekeken naar de actuele Xtend cijfers: buitentemperatuur 8 graden dus de pomp draait bij lange niet op vol vermogen, verdampertemperatuur 3 graden.
Ik negeer helemaal niets. Sterker nog het document waar je naar verwijst stelt als eindconclusie:

Nederland heeft simpelweg een klimaat waarin er met aanvriezen van de verdamper rekening
gehouden moet worden. Er moet een flink aantal keer ontdooid worden. Worden er simpele
methoden gebruikt als tijd-temperatuur, dan kan het zijn dat er zeer vaak onnodig of te laat ontdooid
wordt, en dus energie verspild wordt.

Het is dus van belang om zo accuraat mogelijk het moment van ontdooien te bepalen, om zo alleen
te ontdooien als dit ook echt nodig is. Dit zou mogelijk kunnen door het gebruik van het dynamische
model.

Oftewel mijn conclusie klopt dus denk ik, het is een "domme" machine die op tijd/temperatuur maar defrost. Niet optimaal dus en onnodig veel stroomverbruik. Wel iets om bij stil te staan mocht je in overweging zijn deze machine aan te schaffen. Heb hier vorig jaar ook een offerte gehad voor een Xtend (daarom lees ik ook mee) en de vele defrosts maken dat ik al snel afhaakte. Gas besparen zal je zeker, maar iedere kWh teveel is er 1 en energie gaat niet goedkoper worden. Er komt een omslagpunt dat de meerderheid van Nederland op stroom stookt en dan zal stroom het overnemen wbt prijs en belastingen van gas. Als je dus geinteresseerd bent in de optimale besparing ben ik dus ook geinteresseerd in het aantal defrosts want nogmaals, die kosten teveel stroom als ze zinloos zijn. Zo zijn er ook full electric machines die niet optimaal met de BUH omgaan en die vallen bij mij ook af.

Nb: de meeste gebruikers zijn en lezen geen Tweakers en nemen alles klakkeloos aan van een installateur. Tweakers ontleent nu juist zijn bestaansrecht aan kritisch zijn en je setup zo optimaal mogelijk aanschaffen en krijgen als hij eenmaal draait. Je bespaart gas en geld. Kan het beter? Dat is altijd de vraag op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie102
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik werd vandaag gebeld door Intergas omdat zij mijn binnenunit willen vervangen. In sommige units zou een defect zitten? Ik was iets te verrast om echt door te vragen. Mijn installateur had Intergas gevraagd mee te kijken omdat ik had geklaagd over geluidsoverlast van de buitenunit en over het feit dat de warmtepomp vaak uitstond terwijl de ketel stond te loeien (achteraf zag ik dat instelling p103 op +6 graden stond ipv standaard -5, dat verklaart een deel)..
Meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
@wimpie102 heb je toevallig een filmpje/geluidsopname van het geluid, ben wel benieuwd.

Ik vind soms dat mijn buitenunit (te) veel herrie maakt maar weet niet precies wat ik moet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:56
MotorBeast schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Oftewel mijn conclusie klopt dus denk ik, het is een "domme" machine die op tijd/temperatuur maar defrost.
De Xtend 'ziet' wel degelijk wanneer hij dichtgevroren is op basis van zijn sensoren. Wel is er een minimale tijd tussen defrosts. Hier kun je onder bepaalde omstandigheden wel 'tegenaan' lopen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie102
Thomasvt schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:00:
@wimpie102 heb je toevallig een filmpje/geluidsopname van het geluid, ben wel benieuwd.

Ik vind soms dat mijn buitenunit (te) veel herrie maakt maar weet niet precies wat ik moet verwachten.
Helaas geen opnames gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
Een start/stop per half uur?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lvz7gqAtSLxMn3eTCIKhWi6A5qY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yVPgaSDo040eHmKeqMqbNgsY.png?f=user_large

Edit: firmware update van Intergas gehad, met de versie die ik had schijnt er een start/stop issue te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door martijn.2024 op 22-03-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:57
martijn.2024 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:26:
firmware update van Intergas gehad, met de versie die ik had schijnt er een start/stop issue te zijn.
Wat was de versie die jij had en welke heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-04 20:41
Pasen staat voor de deur en mogelijk komt binnenkort het goede weer er weer aan.

Als het doorgaand warm is, heb ik mijn EXTEND natuurlijk even niet nodig, de CV verzorgt het warmwater in de zomer.

Wat is jullie mening, zal ik op een gegeven moment de EXTEND uitzetten over de parameter of van de stroom afhalen? Waarbij ik bij dat laatste mogelijk bepaalde instellingen verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 08:27
El-Narro schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:44:
Pasen staat voor de deur en mogelijk komt binnenkort het goede weer er weer aan.

Als het doorgaand warm is, heb ik mijn EXTEND natuurlijk even niet nodig, de CV verzorgt het warmwater in de zomer.

Wat is jullie mening, zal ik op een gegeven moment de EXTEND uitzetten over de parameter of van de stroom afhalen? Waarbij ik bij dat laatste mogelijk bepaalde instellingen verlies.
Voor de pomp van de binnenunit is het niet heel goed als deze langere tijd uit staat, dit zelfde geldt ook voor vloerverwarming verdelerpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Laatst online: 21:10
El-Narro schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:44:

Waarom zou je hem uitzetten, als hij niet draait, draait hij niet en is het niet nodig. Helemaal uitzetten is niet bij voorbaat beter.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
Chielp schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:13:
[...]

Wat was de versie die jij had en welke heb je nu?
Ik had versie 0.34 geloof ik (uit mijn geheugen) en nu v0.50.

De nieuwe werkt prima, de vele start/stop cyclussen zijn verdwenen en de Xtend blijft nu langer "aan".

[ Voor 18% gewijzigd door martijn.2024 op 28-03-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
Hoi allen,

Weet iemand hoe de Xtend en 3rd party OpenTherm thermostaten werken?

Als in: ik begrijp dat een OpenTherm thermostaat de water temperatuur vd verwarmer kan zetten of de gewenste kamer temperatuur.

Als een thermostaat de water temperatuur zet om de Xtend te forceren te verwarmen ondanks dat de kamertemperatuur nog niet beneden het setpoint gedaald is, werkt dat dan?

(ik zou graag willen dat de Xtend overdag alvast begint te verwarmen zodat de vloer in de nacht warmer blijf ipv pas in de nacht te beginnen als de kamertemperatuur onder het setpoint komt. Overdag/in de avond is de COP ook beter vanwege de hogere buitentemperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 16:57
martijn.2024 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:02:
Hoi allen,

Weet iemand hoe de Xtend en 3rd party OpenTherm thermostaten werken?

Als in: ik begrijp dat een OpenTherm thermostaat de water temperatuur vd verwarmer kan zetten of de gewenste kamer temperatuur.

Als een thermostaat de water temperatuur zet om de Xtend te forceren te verwarmen ondanks dat de kamertemperatuur nog niet beneden het setpoint gedaald is, werkt dat dan?

(ik zou graag willen dat de Xtend overdag alvast begint te verwarmen zodat de vloer in de nacht warmer blijf ipv pas in de nacht te beginnen als de kamertemperatuur onder het setpoint komt. Overdag/in de avond is de COP ook beter vanwege de hogere buitentemperatuur)
Waar ik de hele winter op 1 vaste temperatuur heb verwarmd, heb ik sinds deze maand een schema ingesteld waarbij de thermostaat 's middags / avonds iets warmer en dus 's nachts / ochtends iets kouder staat.

- Voordeel is dat hij met de koude nachttemperaturen niet met een slechte COP hoeft te verwarmen.
Hij gaat dus tijdens de relatief hoge dagtemperatuur beginnen met opstoken.
- Omdat ik zonnepanelen heb wordt deze 'opstart piek' overdag grotendeels opgevangen door de panelen.
Nu kunnen we op dit moment nog salderen maar het is voor de toekomst natuurlijk wel fijn dat je je eigen stroom kunt gebruiken.
- Omdat het 's nachts / ochtends iets koeler is heb je natuurlijk ook iets minder warmteverlies in de woning.
(Maar dit voordeel wordt natuurlijk weer teniet gedaan doordat hij er 's middags éxtra hard voor moet werken om weer op temperatuur te komen.)

Hierdoor hoeft hij in principe alleen 's avonds alles op temperatuur te houden met stroom uit het net.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie102
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/166SPGidZHtvULNZRuspYiRMxW8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DPax0tvXmaoqoHvUUpgtJiE9.png?f=fotoalbum_large

Goedemiddag,
Om de zoveel tijd springt de CV ketel steeds een paar seconden aan (max 5 a 10), dat is terug te zien in de data van onze Home Wizard. Iemand een idee waarom dit zou kunnen zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SLz2Tr_Z6JfvzMfykrR1UMHBbo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RGTOd2gQhdaE6UGkVedoYEeo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door wimpie102 op 28-03-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
wimpie102 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:10:
[Afbeelding]

Goedemiddag,
Om de zoveel tijd springt de CV ketel steeds een paar seconden aan (max 5 a 10), dat is terug te zien in de data van onze Home Wizard. Iemand een idee waarom dit zou kunnen zijn?[Afbeelding]
Waarschijnlijk om een kleine voorraad warm water in de ketel op temperatuur te houden. Dit voor verkorten van de wachttijd warmwater bij je tappunt. Kun je ook uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Ik vind toch dat de buitenunit flink wat geluid maakt,

Ik heb even een opname gemaakt - herkennen jullie dit geluid of moet ik toch maar eens met Intergas mailen?

https://drive.google.com/...-Q011cN/view?usp=drivesdk

Alternatief linkje voor als google drive niet werkt;
https://nextcloud.vantilburg.me/s/PqiraQGkZbSbXDZ

[ Voor 17% gewijzigd door Thomasvt op 28-03-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBaldEagle
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-04 21:11
wimpie102 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:10:
[Afbeelding]

Goedemiddag,
Om de zoveel tijd springt de CV ketel steeds een paar seconden aan (max 5 a 10), dat is terug te zien in de data van onze Home Wizard. Iemand een idee waarom dit zou kunnen zijn?[Afbeelding]
Ik zou je willen adviseren om eerst te kijken of de instellingen van je CV ketel goed staan. De maximale aanvoertemperatuur van je CV ketel moet (bij een Openterm CV ketel) 20 graden hoger staan dan P194. Als deze te laag staat, dan krijg je ook dit soort gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-04 19:21
Thomasvt schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:34:

Ik heb even een opname gemaakt - herkennen jullie dit geluid of moet ik toch maar eens met Intergas mailen?

Dit klinkt niet best.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01:44

Klopt het dat hij alleen zo klinkt bij het opstarten? En dat hij dus na een uurtje draaien niet meer zo'n bubbelend geluid heeft? Dat is namelijk bij mij de situatie. Als ik dat als referentie neem hoor ik bij jou niets geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
@DaanTriple7 dat borrelende geluid gaat wel weg. Als hij op 25Hz draait is hij wel stil maar daarboven hoor je de compressor wel duidelijk.

Dat borrelen hoor je trouwens ook bij de binnen-unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
  • Laatst online: 22:05
Dit is het geluid dat hij bij mij maakt

[Video: https://photos.app.goo.gl/XjKRJYahsNhk1y969]

[ Voor 227% gewijzigd door RichardV1981 op 29-03-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardV1981
  • Laatst online: 22:05

Hier maakt de binnenunit ook veel geluid en dan vooral een snerpend geluid wat ik bij jou ook hoor naast het borrelen.
Intergas is er mee bezig en komt 16 April langs; ze gaan dan het koudemiddel vervangen (mogelijk is dit vervuild of zit er lucht in) en hopelijk lost dit het geluidsprobleem op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:26
Sinds 7 maart ook hier een Xtend. Na wat aanloop probleempjes met de installatie van de unit draait het nu goed.
Huis is van 2008 en word voornamelijk met de vloerverwarming van de beganegrond verwamt. Vorige CV-Ketel verwarmde ook al met maximaal 40 graden, dus nu de Xtend maar op 35 graden gezet. Huidige COP word ik wel blij van. Ook op de koude dagen die we gehad hebben.

In reactie op het aantal defrosts, het zijn er best veel maar hij koelt de compressor ook wel echt koud af en toe, en dan zit hij ook wel echt vol met ijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s_LU8juhquOj85R7GZrZZIBpxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuuD7wJEjECzm4pBW1zYDGw6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng7nKV2TY9bWbU82WvDz61_Ab44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWSVPQNoFKR8k9cMJ9V1QzoT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnLw4RGRKRlKf4uQZ_NP3vfcOdI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLorQSHsZjZFBOEYJIdoeYqr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCfCrUBGfL1PPibxxsXCUJ59KDU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHlfsApIrox3SANahWkNz6YX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
RichardV1981 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:37:
Dit is het geluid dat hij bij mij maakt

[Video]
Dat is dan wel weer veel luidruchtiger dan mijn binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Mijn binnenuit is ook een stuk stiller dan het filmpje van @RichardV1981

Alleen tijdens opstarten het bubbelen binnen, maar daarna is het binnen zo goed als stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

GroundBreaking schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:40:
Sinds 7 maart ook hier een Xtend. Na wat aanloop probleempjes met de installatie van de unit draait het nu goed.
Huis is van 2008 en word voornamelijk met de vloerverwarming van de beganegrond verwamt. Vorige CV-Ketel verwarmde ook al met maximaal 40 graden, dus nu de Xtend maar op 35 graden gezet. Huidige COP word ik wel blij van. Ook op de koude dagen die we gehad hebben.

In reactie op het aantal defrosts, het zijn er best veel maar hij koelt de compressor ook wel echt koud af en toe, en dan zit hij ook wel echt vol met ijs.
[Afbeelding]
Ik zou die COP met een korrel zout nemen.
Een verdamper van -7 bij 6.5 graden buiten is wel ernstig verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Proton_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Ik zou die COP met een korrel zout nemen.
Ja in theorie meet het systeem het opgenomen elektrisch vermogen en het uitgaand thermisch vermogen door verschil van inkomens en uitgaand water temperatuur & debiet. Wat natuurlijk toch enigzins natte vinger werk blijft. Maar opzich zou je wel moeten kunnen zien wanneer hij beter of slechtere opbrengst heeft.

En ik moet zeggen dat zn opgenomen elektrisch vermogen ook wel lijkt te kloppen trouwens, dus ik twijfel vooral aan hoe goed de berekening aan de andere kant is.
Proton_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Een verdamper van -7 bij 6.5 graden buiten is wel ernstig verdacht.
Dat ben ik met je eens. Al was dat dus wel ook echt het moment dat hij vol met ijs zat. Dus opzich geloof ik wel dat ie echt koud was de buitenunit. Maar hoe dat dan kan bij 6.5 graad buiten is de vraag. Dit was natuurlijk toen ik 's ochtends opstond en hij denk ik de hele nacht had staan draaien btw. Dus het is niet dat is het hele verloop had zien gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door GroundBreaking op 29-03-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Verschil tussen aanvoer en retour water kan nauwkeurig worden gemeten, dat is immers niet afhankelijk van de absolute nauwkeurigheid van de sensoren. De Xtend doet geregeld een calibratie om het verschil nauwkeurig te kunnen meten. Ik weet niet hoe nauwkeurig de debietmeting is, maar over een langere periode lijkt het totaal geproduceerde vermogen bij mij wel redelijk te kloppen. Je kunt het totaal immers omrekenen naar m3 en dan de graaddagen vergelijken met de cijfers van voor de komst van de Xtend bij identiek stookgedrag.

Die COP van 9,3 zal inderdaad niet kloppen, dat komt volgens mij omdat dat bij het begin van een defrost was. De Xtend verlaagt het toerental dan zodat het opgenomen vermogen direct inzakt, maar het verschil tussen aanvoer en retour daalt langzamer. Dan heb je even een abnormaal hoge COP.

Een defrost bij 6,5 buitentemperatuur is inderdaad verdacht. Normaal is de verdamper 4 a 5 graden kouder dan de omgeving als de Xtend flink staat te draaien. Ik kan dat alleen verklaren als de verdamper al deels dichtgevroren was toen het buiten nog kouder was. Dan wordt het verschil tussen verdampertemperatuur en buiten groter en zal de Xtend niet spontaan ontdooien als de buitentemperatuur naar 6,5 graden stijgt. Dus als dit de laatste defrost van deze nacht was, dan lijkt het me wel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@Lecenten Precies. Ik heb de automatische calibratie van de sensoren ook aanstaan inderdaad.
De pieken en dalen zoals die 9.3 COP zijn natuurlijk van korte duur en alleen wanneer er een grote verandering in het opgenomen vermogen plaatsvind. Zolang de unit totaal maar netjes de vermogens optelt zou het dus best een nette berekening moeten zijn.
Ik denk dat het debiet niet gemeten word maar dat dat gewoon een functie is van de pomp snelheid. Dit zal redelijk moeten zijn, doch zal een +/- 10% foutmarge aannemelijk zijn wat mij betreft.

Dit was zeker na een hele nacht waarin het kouder was geweest dan die 6.5 graad.

Ik moet wel zeggen dat ik met regelmaat zon 5.5/6 graden verschil zie tussen buiten temperatuur en de verdamper temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt

Ik heb maar eens een mail naar Intergas gestuurd, heel snel een reactie ontvangen:
Het lijkt erop dat er een knik in de leiding zit ons advies om uw installateur hiernaar te laten kijken.

Als het niet zo is kan uw installateur een service bezoek bij ons aanvragen.
Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Laatst online: 21:10
Ik zie hier geluidsopnames van buiten en binnendelen. Het buitendeel kan lawaai maken zeker als de temperaturen onder de 2-3 graden komt. Maar het geborrel is bij mij niet te horen. Ook het filmpje van het binnendeel, wat een herrie,! Mijne maakt niet meer lawaai dan als de ketel aanslaat voor tapwater..

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-04 21:51
Nee, dat geluid herken ik zeker niet. Er lijkt iets aan te lopen, ventilator?
Edit: O, ik liep wat achter met het lezen van alle berichten. Zag dat het al uitgebreid is besproken :)

[ Voor 19% gewijzigd door RuudMb op 29-03-2024 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
GroundBreaking schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:35:
@Lecenten Precies. Ik heb de automatische calibratie van de sensoren ook aanstaan inderdaad.
De pieken en dalen zoals die 9.3 COP zijn natuurlijk van korte duur en alleen wanneer er een grote verandering in het opgenomen vermogen plaatsvind. Zolang de unit totaal maar netjes de vermogens optelt zou het dus best een nette berekening moeten zijn.
Ik denk dat het debiet niet gemeten word maar dat dat gewoon een functie is van de pomp snelheid. Dit zal redelijk moeten zijn, doch zal een +/- 10% foutmarge aannemelijk zijn wat mij betreft.
Er zit een flowsensor in de Xtend dus is het wel degelijk mogelijk de flow vanuit de Xtend nauwkeurig te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
ErnstvV schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:13:
[...]

Er zit een flowsensor in de Xtend dus is het wel degelijk mogelijk de flow vanuit de Xtend nauwkeurig te meten.
Aah dat is goed om te weten. Dan zou er toch echt wel een redelijk nauwkeurige berekening van de COP uit moeten komen, zeker als je het over hele dagen/totaal bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Lecenten schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:32:
Een defrost bij 6,5 buitentemperatuur is inderdaad verdacht. Normaal is de verdamper 4 a 5 graden kouder dan de omgeving als de Xtend flink staat te draaien.
Hier toch nog eens even ingedoken. Ik heb soms ook een klein borrelend geluid bij de binnenuit, dat lijkt voornamelijk uit de leidingen te komen. Eens even een rolmaat ter hand genomen en er achter gekomen dat het toch eerder 9 meter dan onder de 7 meter is. De unit is niet bijgevuld.
Als ik nu mijn screenshots terug kijk zie ik ook dat mijn zuiggasdruk nagenoeg altijd 0.01 bar is wanneer de unit draait. Dus ik denk dat dat eerst eens opgelost moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:54
Als ik die waardes van je screenshot eens bekijk vallen er wel meer dingen op, zoals de hele kleine nakoeling bijvoorbeeld, kan duiden op te weinig koelmiddel.

De hoge persgas (74gr) temperatuur komt ook dicht bij het kritische punt (78gr) van R32 hierboven valt het koelmiddel uit elkaar.

Zou zelf ook geen genoegen nemen als ze dan enkel die 75gram koelmiddel willen toevoegen, zuig hem eerst maar eens leeg om te zien of je überhaupt die 0.85kg die er voor gevuld in moet zitten nog wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-04 00:38
Gisteren is bij ons de Xtend geïnstalleerd naast de bestaande Extreme 36. Besteld bij CV totaal en geplaatst door installatiebedrijf P.Brandt uit Leiden.De monteurs hebben net werk geleverd en het systeem werkt prima. Het weer is niet maatgevend om iets te zeggen over de prestaties en besparing, maar de geluidsbelasting is minimaal. Buitenunit hoor je zoemen als je er naast een raam open doet. ( hij hangt aan de achtergevel vlak naast een raam). Maar binnen hoor je niks. Hij moest flink werken toen ze klaar waren om het afgekoelde huis weer op te warmen.Binnenunit hoor je überhaupt niet. Geen geborrel niets. De buiten unit staat op flinke rubberen dempers op steunen die met rubberen pluggen in de muur zitten.
Prijs viel iets hoger uit omdat de leidingen wat langer waren dan standaard. Kortom zeer tevreden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Mackeessie wat was je kwijt voor het installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Mackeessie schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:31:
Gisteren is bij ons de Xtend geïnstalleerd naast de bestaande Extreme 36. Besteld bij CV totaal en geplaatst door installatiebedrijf P.Brandt uit Leiden.De monteurs hebben net werk geleverd en het systeem werkt prima. Het weer is niet maatgevend om iets te zeggen over de prestaties en besparing, maar de geluidsbelasting is minimaal. Buitenunit hoor je zoemen als je er naast een raam open doet. ( hij hangt aan de achtergevel vlak naast een raam). Maar binnen hoor je niks. Hij moest flink werken toen ze klaar waren om het afgekoelde huis weer op te warmen.Binnenunit hoor je überhaupt niet. Geen geborrel niets. De buiten unit staat op flinke rubberen dempers op steunen die met rubberen pluggen in de muur zitten.
Prijs viel iets hoger uit omdat de leidingen wat langer waren dan standaard. Kortom zeer tevreden .
Als de xtend echt aan het werk moet (buitentemperatuur lager dan 4 graden) dan gaat de compressor boven de 65 Hz komen en kan je echt niet meer spreken van zoemen.
Daarom heb ik hem nu (continu) beperkt op een maximaal aantal Hz. Dan maar iets minder energiebesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
DaanTriple7 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:00:
@Mackeessie wat was je kwijt voor het installeren?
totaal €6000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Rokebrand
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-04-2024
Vorige maand bij ons een Xtend 5kW geinstalleerd. Ik heb het idee dat deze niet goed geprogrammeerd is. Het duurt een uur om het 1 graad warmer te krijgen (van bijv. 19 naar 20 graden). Wij hebben geen vloerverwarming. Is dat normaal? Volgens mij zou de CV sneller/eerder moeten bijspringen. Is er geen knop ergens waar je tijdelijk de warmtepomp uit kan zetten om de CV zijn werk te laten doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Peter Rokebrand

Je hebt maar 1 uur nodig om het 1 graad warmer te krijgen? Dat is echt ongekend snel voor een warmtepomp.
En ja: je kunt in de instellingen de warmtepomp uitzetten en de cv alle warmtevraag laten beantwoorden, maar dan kun je je hele installatie net zo goed weer uit de woning slopen en op marktplaats zetten.
Met een warmtepomp moet je niet gaan kutten met schema's. Je kunt het beste één temperatuur instellen, of hooguit 1 graad nachtverlaging toepassen.

[ Voor 58% gewijzigd door DaanTriple7 op 05-04-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Peter Rokebrand schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:38:
Vorige maand bij ons een Xtend 5kW geinstalleerd. Ik heb het idee dat deze niet goed geprogrammeerd is. Het duurt een uur om het 1 graad warmer te krijgen (van bijv. 19 naar 20 graden). Wij hebben geen vloerverwarming. Is dat normaal? Volgens mij zou de CV sneller/eerder moeten bijspringen. Is er geen knop ergens waar je tijdelijk de warmtepomp uit kan zetten om de CV zijn werk te laten doen?
Bedenk dat de warmtepomp 5kW is en je CV al snel 3-4 keer zo veel heeft. Daarnaast is je warmtepomp als het goed is afgesteld op een lagere water temperatuur om efficiënter te zijn. Dit zorgt er met alleen radiatoren ongetwijfeld voor dat het wat langer duurt voordat je op temperatuur bent.

Dus zoals hierboven al aangegeven is het met een warmtepomp daarom raadzaam om niet te veel temperatuursverschillen in het klokprogramma te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Als je HR Ketel goed was ingeregeld in het verleden, lees met lage aanvoer temperatuur zodat je maximale condensatie zou hebben, had je in het verleden ook deze tijd gehad met je HR Ketel. Met je WP moet je helemaal lage aanvoer nastreven zodat de Cop het hoogst is. Een WP (en eigenlijk ook een HR Ketel) moet je lekker laten pruttelen, niet knallen. @GroundBreaking Radiatoren zijn juist sneller dan vloerverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 05-04-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
MotorBeast schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:50:
[...]

Radiatoren zijn juist sneller dan vloerverwarming.
Zover mijn kennis rijkt is dit niet het geval wanneer jij radiatoren hebt voor hoge temperatuur en er dan dus nu lage temperatuur er doorheen gaat laten lopen. Dat lijkt hier wel het geval. Dan merk je wel een groot verschil met je CV ketel eerst, want er zijn er maar weinig goed ingeregeld als ik zo om mij heen kijk en lopen vaak op hoge temperaturen. Vloerverwarming is natuurlijk eigenlijk altijd voor lagere temperatuur waardoor er minder veranderd in gevoel voor de gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
GroundBreaking schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:12:
[...]

Zover mijn kennis rijkt is dit niet het geval wanneer jij radiatoren hebt voor hoge temperatuur en er dan dus nu lage temperatuur er doorheen gaat laten lopen. Dat lijkt hier wel het geval. Dan merk je wel een groot verschil met je CV ketel eerst, want er zijn er maar weinig goed ingeregeld als ik zo om mij heen kijk en lopen vaak op hoge temperaturen. Vloerverwarming is natuurlijk eigenlijk altijd voor lagere temperatuur waardoor er minder veranderd in gevoel voor de gebruiker.
Als je met VV (fors) gaat verlagen zal je eerst de massa van je vloer moeten opwarmen in tegenstelling tot het dunne plaatstaal van radiatoren die bijna onmiddellijk hun warmte zullen gaan afgeven. VV is trage verwarming maar eenmaal warm in combinatie met hun grote oppervlak zal je met lagere aanvoer kunnen stoken dan met radiatoren.

Ook met radiatoren is het zaak zoveel mogelijk afgiftevermogen te hebben zodat met hybride zowel de HR Ketel als WP zo zuinig mogelijk stoken. Afgifte is altijd key. Het is daarom ook zo jammer dat overal zomaar hybride wordt geplaatst zonder te kijken of afgifte wel voldoende is en/of verbetert moet worden. Tuurlijk, je bespaart gas, maar in veel gevallen kan de besparing veel groter zijn/worden en heb je ook veel minder last van defrosts omdat je unit niet op zijn tenen hoeft te lopen. Als je nu met hoge aanvoer moet stoken (meer dan 40/45 graden boven de 5 graden buiten) moet je eigenlijk niet eens een hybride plaatsen/willen maar eerst de afgifte op orde brengen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-04 21:51
Het duurt een uur om het 1 graad warmer te krijgen (van bijv. 19 naar 20 graden)....
Is er geen knop ergens waar je tijdelijk de warmtepomp uit kan zetten om de CV zijn werk te laten doen?
Ik herken het 'probleem'. Ik heb er voor gekozen om P186 op 0,6 te zetten, standaard staat deze op 2,2 graden. Dit is de drempelwaarde voor het bijschakelen van de CV-ketel. Gevolg is wel dat die CV-ketel dus sneller bijschakelt en dus wat meer gas verbruikt. Voor mij is dit een afweging tussen kosten en comfort.

Resultaat is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xL5r6aZxn-U4affMF3n8F2Z4Lgg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/19g95p4KSHmWPZLzpv5VU5bq.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tOVXG6X5fI2TOsG1fatzI1YMAo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/vywC64NwIqp3Vw24UiGon1kb.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGdghonEUMdpK6f-F97sCvJj7Zs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/tjRSdWD0jgFXaMmCbl2DdyBs.png?f=fotoalbum_small

Je ziet in de grafiek van de aanvoertemperatuur water dat die heel snel stijgt door het bijschakelen van de CV. Er wordt immers veel meer energie aangeleverd (grafiek energie-totaal). Het bijbehorende gasverbruik is miniem (ca. 0,3 m3) maar wel heel comfortabel. De rest van de dag heb ik geen gasverbruik meer omdat het water makkelijk op temperatuur kan worden gehouden door de HWP. Zeker bij dit weer met een hoge COP.

Ik maak gebruik van 'nachtverlaging' tot 19,5 (thermostaat van Intergas) en heb de thermostaat vanaf de start van de dag meestal op 20,5 staan. 's Avonds wil ik nog wel eens naar 21 gaan. Die eerste run (19,5 > 20,5) is meer dan de ingestelde waarde van 0,6 in parameter P186. Dus gaat de CV-ketel aan. Meestal is de woning na ca. 45 minuten op die temperatuur. Ik maak geen gebruik van aanwarmen maar zet 's winters de programmering wat eerder. Alle andere instellingen zijn minder dan 0,6 dus blijft de HWP zijn werk doen.

Edit: ik heb overigens alleen ouderwetse radiatoren en heb een watertemperatuur ingesteld van 55 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Ik betwijfel of je geld bespaart met die nachtverlaging van 20,5 naar 19,5 graden. Constant op 20,5 graden stoken is waarschijnlijk niet duurder en als er wel een verschil is zal dat minimaal zijn.

Maar afgezien daarvan, voor 0,3 m3 gas kun je met de huidige prijzen ongeveer 1,4 kWh kopen. Reken met een COP van 4,5 (nu in het voorjaar zal dat hoger zijn) en je produceert 6,3 kWh warmte. Met die 0,3 m3 is dat ongeveer 2,7 kWh dus een factor 2,3 minder.

Dus als je toch nachtverlaging toe wil passen, dan kun je volgens mij beter de ketel niet laten bijschakelen en de thermostaat wat eerder op 20,5 graden progammeren zodat de Xtend het werk kan doen. En als je wel gebruik maakt van aanwarmen, dan leert de thermostaat vanzelf hoe vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-04 08:25
Kunnen jullie iets zeggen over hoeveel geluid of trillingen de xtend buitenunit maakt. Hoor je hem snachts draaien als je aan de andere kant van de muur slaapt (als.temperstuur rond vriespunt is)?
Hier wel 20cm beton, 10cm isolatie en de buitensteen.

Is het af te raden om de buitenunit op de grond te plaatsen altijd in de schaduw (echt nooit de zon erop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
joop81 schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:56:
Kunnen jullie iets zeggen over hoeveel geluid of trillingen de xtend buitenunit maakt. Hoor je hem snachts draaien als je aan de andere kant van de muur slaapt (als.temperstuur rond vriespunt is)?
Hier staat hij op plat dak op zo'n 60 cm van de muur. Vergelijkbare buitenmuur en wij horen hem niet. Zelfs niet in de nachten dat het vroor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:56
joop81 schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:56:

Is het af te raden om de buitenunit op de grond te plaatsen altijd in de schaduw (echt nooit de zon erop).
Het advies is om warmtepompen niet aan of op verblijfsruimten te plaatsen, zoals woonkamer, woonkeuken, werkkamer of slaapkamers. Ook niet nabijheid van bijv. slaapkamer raam van de buren.

Ook geen koudemiddelleidingen door verblijfsruimten laten lopen.

Het kán goed gaan, maar voorkomen is beter dan genezen.

Zon of schaduw maakt weinig uit. Bij voorkeur niet pal in de zon i.v.m. de gemeten buitentemperatuur. Verder is vol in wind ook af te raden (i.v.m. defrosten bij ijzige wind en sneeuw).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
Met subsidie aftrek inbegrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
markie1985 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:33:
[...]

Met subsidie aftrek inbegrepen?
Nee, de bruto prijs. Gaat als het goed is € 2400,- af. De subsidie heb ik inmiddels aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
Mackeessie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:37:
[...]

Nee, de bruto prijs. Gaat als het goed is € 2400,- af. De subsidie heb ik inmiddels aangevraagd.
Ah zo, maargoed 6000 bruto voor matriaal en uren is nog niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
markie1985 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:52:
[...]

Ah zo, maargoed 6000 bruto voor matriaal en uren is nog niet duur.
Nee, goede prijs en ook netjes geïnstalleerd. Ook communicatie verliep prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koranne
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 14:33
Ik heb sinds december 2023 een xtend warmtepomp en een cv ketel van intergas. En een honywel thermostaat maar omdat je iedere keer leest dat hij het beste werkt met de intergas comfort touch thermostaat werkt
Heb ik een nieuwe intergas Gateway gekocht. En van marktplaats een intergas comfort touch thermostaat van 08-07-2022 gekocht.
Maar nu als er warmtevraag is stuurt hij de cv ketel aan en niet de warmtepomp, mijn vraag is wat moet ik veranderen zodat de warmtepomp
weer voorang krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 16:57
Koranne schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:28:
Maar nu als er warmtevraag is stuurt hij de cv ketel aan en niet de warmtepomp, mijn vraag is wat moet ik veranderen zodat de warmtepomp
weer voorang krijgt.
Zie je in de Comfort Touch app, bovenaan, links van de buitentemperatuur, een klein pijltje naar beneden?

Volgens mij kun je hier switchen tussen CV-ketel of Xtend aansturing.

(Nooit getest though, ik wil niet met de ketel stoken :+ )

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Pagina: 1 ... 15 ... 35 Laatste