Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:55
Het is nu toch dubbelop. Het is bij ons nu 2 graden buiten en ook nog eens 88% luchtvochtigheid.

Ik kan me van vorig jaar herinneren dat koud met lage luchtvochtigheid minder problemen gaf.

En koud en mistig weer, dan heb je de hoofdprijs, wel een mooi gezicht, dikke ijsaanzetting.

[ Voor 50% gewijzigd door Oinken op 17-11-2025 21:46 ]

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:55
De CV ketel heeft nog niet hoeven helpen bij het ontdooien. Dat staat bij ons ingesteld bij een aanvoertemperatuur lager dan 20 graden.

• martijn.2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:56
Na behoorlijk wat (verschillende en langdurige) problemen met onze Xtend is er afgelopen februari ofzo, een nieuwe buitenunit gekomen.

Nu draait het ding en ik moet zeggen, ik heb de indruk dat deze een stuk meer lawaai maakt. De ventilator vd buitenunit geeft een brom die ik door het hele huis hoor. De buitenunit staat op de grond op van die enorme blokken.

Enig idee of het ding wat stiller te krijgen is?

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:49
Goedemorgen allen. Ook hier is de Xtend al weer een paar dagen aan het werk. Enkele dagen terug ging dat nog met watertemperaturen rond de 30gr, maar dat begint nu logischerwijs wat op te lopen. Het valt mij wel op dat de Xtend bij ons op het moment het water niet warmer krijgt dan een graad of 35, terwijl de streefwaarde rond de 45ligt. De ingestelde ruimtetemperatuur is 19gr, daar zit hij vlak tegenaan, in de nacht loopt hij ietsje terug (voor zover ik heb gezien) tot 18,7, niks ernstigs. Maar ik vraag mij af of het normaal is dat de Xtend het water niet warmer krijgt dan 35gr.
Ik heb ingesteld dat de CV ketel niet meedoet, bij defrosts mag de CV ingeschakeld worden als de temp onder de 22gr komt. Afgelopen nacht geen CV ketel gebruikt. Is dit dan wat ik mag verwachten, of zou de Xtend het water echt warmer moeten krijgen? En zo ja, waar zou ik dit moeten zoeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8OqwVD6SMsyiwDDOYcxRp0_wjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mi5y0Ggfgl2OJahpfaS6W0ux.jpg?f=fotoalbum_large

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04
MakeItSo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:05:
Goedemorgen allen. Ook hier is de Xtend al weer een paar dagen aan het werk. Enkele dagen terug ging dat nog met watertemperaturen rond de 30gr, maar dat begint nu logischerwijs wat op te lopen. Het valt mij wel op dat de Xtend bij ons op het moment het water niet warmer krijgt dan een graad of 35, terwijl de streefwaarde rond de 45ligt. De ingestelde ruimtetemperatuur is 19gr, daar zit hij vlak tegenaan, in de nacht loopt hij ietsje terug (voor zover ik heb gezien) tot 18,7, niks ernstigs. Maar ik vraag mij af of het normaal is dat de Xtend het water niet warmer krijgt dan 35gr.
Ik heb ingesteld dat de CV ketel niet meedoet, bij defrosts mag de CV ingeschakeld worden als de temp onder de 22gr komt. Afgelopen nacht geen CV ketel gebruikt. Is dit dan wat ik mag verwachten, of zou de Xtend het water echt warmer moeten krijgen? En zo ja, waar zou ik dit moeten zoeken?
[Afbeelding]
Je ziet dat de Xtend 5034W levert. Dat is het maximale vermogen van de Xtend, de Xtend werkt dus op 100%. Als je het nui dus niet warm gebnoeg hebt, zul je moeten toestaan dat de ketel bijspringt. De Xtend gaat het water niet meer 10 graden warmer krijgen, hij werkt al maximaal.

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:12
MakeItSo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:05:
[Afbeelding]
Warmer dan 35 graden krijgt de WP het bij mij ook niet, dan is er gas nodig, en als je gas hebt uitgeschakeld dan wordt het niet warmer denk ik..

• MakeItSo
Ok, dank voor de bevestiging! Dan werkt de Xtend dus gewoon naar behoren.
Zou het helpen als ik bij defrosts de cv ketel al eerder bij laat springen? Of is de impact daarvan te beperkt? Kan het natuurlijk ook gewoon testen, maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die dat al geprobeerd hebben.

• Chielp
sirtm schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:11:
[...]

Warmer dan 35 graden krijgt de WP het bij mij ook niet, dan is er gas nodig, en als je gas hebt uitgeschakeld dan wordt het niet warmer denk ik..
Dit hangt dus helemaal af van het gevraagde vermogen. De warmtepomp kan tot 55 graden, maar je moet onthouden dat hoe groter het verschil tussen de gevraagde watertemperatuur en de temperatuur buiten, hoe lager de COP gaat worden.

Als je instelt dat bij een defrost de ketel pas mag bijspringen bij 20 graden moet je ook bedenken dat de Xtend nu het water weer vanaf 20 graden naar de gevraagde temperatuur moet gaan brengen. Als dat vermogen er niet is, wordt dit lastig.

Je kunt 2 dingen doen om te zorgen dat de gevraagde temperatuur gehaald wordt:
1) De ketel sneller laten bijspringen tijdens het verwarmen
2) De ketel laten helpen bij defrosts

Als je voor 2 kiest zul je zien dat de temperatuur van het water bij een defrost niet helemaal inzakt. Het gevolg is dat de Xtend dus niet meer de eerste 10 minuten van de 20 minuten cycle bezig is om het verlies van de defrost op te vangen, en daarna de 10 resterende minuten bezig is om de watertemperatuur weer wat hoger te krijgen. De gemiddelde temperatuur is dus constant, en als je huis minder dan 5000W vraagt aan energie zul je ook zien dat de watertemperatuur gaat oplopen. Wel zal, hoe hoger de gevraagde temperatuur, de Xtend dit niet meer kunnen leveren met hetzelfde vermogen. Dus bij 35 graden kan het vermogen wel 5000W zijn, bij 45 graden kan door de gedaalde COP de Xtend dit niet meer leveren (de compressor kan niet harder).

Als je voor 1 kiest zal de watertemperatuur altijd gehaald worden, de Xtend doet een gedeelte, en de ketel het restant wat de Xtend niet haalt. De retourtemp zal dus ook hoger komen te liggen, en de schommelingen in temperatuur zijn weg.

Nadeel van 1 is, dat de gemiddelde temperatuur hoger is, en de Xtend dus een lagere COP haalt. Je zult meer gas verbruiken dan bij 2.

Samenvatting: Als je niets doet zie je dat de geleverde temperatuur steeds verder zakt. De Xtend alleen kan het benodigde vermogen niet leveren. Als dit niet erg is omdat het binnen niet kouder wordt zou ik vooral niets veranderen, je hebt zo de maximale COP bij deze temperatuur.
Als het binnen wel kouder wordt (wat ik ook aannneem want anders heb je een te hoge stooklijn ingesteld) moet je kiezen hoe je de ketel laat bijspringen. Als je bij defrosts helpt blijft de Xtend het voornamelijk zelf doen, en als je de ketel gewoon laat helpen zul je beter de gevraagde temperatuur behouden (= meer comfort), ten koste van meer energieverbruik.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:58
Bij mij staat de Xtend ingesteld dat de gasketel bij defrosts altijd bijspringt, omdat ik 'geloof' dat dit leidt tot een hogere COP, zonder dat het significant meer gas kost (heb geen hard bewijs). Redenatie: na de defrost kan de Xtend 'de draad oppakken' met het leveren van een lager vermogen (in mijn geval ~3kW bij een buitentemperatuur van 3 graden), en hoeft hij dus niet eerst met 5kW het afgekoelde water weer op te warmen. Dat leidt tot langere tijdsintervallen tussen opvolgende defrosts, en dus een hogere COP.

Ik weet niet wat de buitentemperatuur bij @MakeItSo nu is, maar als je bij ~4 graden buiten al niet genoeg hebt aan 5kW, dan kan het zéker geen kwaad om bij iedere defrost de gasketel te gebruiken, omdat je hoe dan ook gas nodig hebt om je huis warm te houden.

Verder kan je zoeken naar de ideale waarde van P102 (buitentemperatuur waaronder de gasketel altijd mag bijspringen, dus ook buiten defrosts om). Die wil je zo laag mogelijk hebben, om onnodig gasverbruik tegen te gaan, maar wel zo dat het huis niet te ver kan afkoelen.

• Chielp
a2aan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:34:
Bij mij staat de Xtend ingesteld dat de gasketel bij defrosts altijd bijspringt, omdat ik 'geloof' dat dit leidt tot een hogere COP, zonder dat het significant meer gas kost (heb geen hard bewijs). Redenatie: na de defrost kan de Xtend 'de draad oppakken' met het leveren van een lager vermogen (in mijn geval ~3kW bij een buitentemperatuur van 3 graden), en hoeft hij dus niet eerst met 5kW het afgekoelde water weer op te warmen. Dat leidt tot langere tijdsintervallen tussen opvolgende defrosts, en dus een hogere COP.
Maar meer afkoelen bij een defrost levert weer een hogere COP op omdat de temperatuur lager is. Dus de ketel niet laten bijspringen bij een defrost maar wel bij het verwarmen heeft wel een hogere schommeling in temperatuur maar ook een iets hogere COP. Dit was mijn redenatie, dit testen is extreem lastig...

• MakeItSo
a2aan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:34:

Ik weet niet wat de buitentemperatuur bij @MakeItSo nu is, maar als je bij ~4 graden buiten al niet genoeg hebt aan 5kW, dan kan het zéker geen kwaad om bij iedere defrost de gasketel te gebruiken, omdat je hoe dan ook gas nodig hebt om je huis warm te houden.

Verder kan je zoeken naar de ideale waarde van P102 (buitentemperatuur waaronder de gasketel altijd mag bijspringen, dus ook buiten defrosts om). Die wil je zo laag mogelijk hebben, om onnodig gasverbruik tegen te gaan, maar wel zo dat het huis niet te ver kan afkoelen.
Het is hier vannacht tegen de 1gr geweest en toen ik mijn bericht plaatste was het 2,5gr. Wij wonen buitenaf op het platteland, dus ook lekker op de wind.
Ik herken je overtuiging van het inzetten van de CV voor de defrosts. Vorig jaar hebben wij dat de eerste periode na het installeren ook zo gedaan (omdat de installateur dat zo had ingesteld) maar dat gaf best een fors gas verbruik. Daarom ben ik die instelling wat aan gaan passen, op zoek naar een betere balans tussen goede COP enerzijds en gasverbruik anderzijds.
Voor nu (zo net op het randje van wat de Xtend dus aan kan) is het wat mij betreft prima. Maar richting het einde van de week als het flink kouder wordt valt wel te voorzien dat de Xtend het niet meer gaat redden. Ik zal de ketel dan toch eerder bij laten springen voor de defrosts, of deze helemaal door de ketel laten doen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:54

_Apache_

For life.

Hier moet ik de gateway nog even nazien. Toen ik vorige vanacht om 2u in de woonkamer was (jongste een flesje geven) was het ruim 19C. Terwijl hij volgens het rooster mag verlagen naar 17,5C, hij stond de hele nacht flink door te brommen.. Dus hij volgt het rooster niet. Afgelopen nacht maar met de hand de temp neer gebracht via de thermostaat, en dat werkt wel, maarja, wel een koele woonkamer als we wakker worden. Zal hem vandaag even uit de app mieteren en opnieuw koppelen.

De monteur gaf aan dat 'er maar de minste netwerk storing kan zijn, en de gateway ligt 'eraf', en moet opnieuw gekoppeld worden.'. En ik heb inderdaad mijn switch geupdate, die is een paar minuten offline geweest. Als dat echt aan elkaar gelinkt is, vind ik het wel echt een **** product. Maargoed, eerst maar eens weer goed koppelen en kijken hoe hij zich houdt.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 18-11-2025 09:54 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:58
Chielp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:42:
Maar meer afkoelen bij een defrost levert weer een hogere COP op omdat de temperatuur lager is. Dus de ketel niet laten bijspringen bij een defrost maar wel bij het verwarmen heeft wel een hogere schommeling in temperatuur maar ook een iets hogere COP. Dit was mijn redenatie, dit testen is extreem lastig...
Hm, ja, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik denk dat je inderdaad (momentaan) een hogere COP haalt bij het opwarmen van het afgekoelde water, met 5kW, dan het op (hogere) temperatuur houden met 3kW. Testen/meten wat overall de beste strategie is, is inderdaad lastig.

Ik focus(te) vooral op het aantal defrosts per dag: minder is beter, aangezien je bij iedere defrost warmte vanuit je huis de buitenlucht in pompt. Maar misschien kan je ook/beter kijken naar het aantal defrosts per (met de Xtend) opgewekte energie?

Als je het schommelen van de aanvoertemperatuur (a.g.v. defrosts) als gegeven beschouwt, zou je daar met je setpoint ook al pro-actief rekening mee moeten houden. Die moet namelijk hoger zijn, om gemiddeld goed uit te komen. Ook hier denk ik dat AI van pas zou kunnen komen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
MakeItSo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:13:
Ok, dank voor de bevestiging! Dan werkt de Xtend dus gewoon naar behoren.
Zou het helpen als ik bij defrosts de cv ketel al eerder bij laat springen? Of is de impact daarvan te beperkt? Kan het natuurlijk ook gewoon testen, maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die dat al geprobeerd hebben.
Geen quickfix maar zorg dat je afgiftevermogen omhoog gaat. Weet niet wat je hebt hangen aan radiatoren maar vervang deze allemaal voor T33. Ik verwarm hier all electric (Vaillant Monobloc) in een nageisoleerd huis uit 78 en heb max 40 graden nodig bij vorst bij 21 graden binnen. Verder boosten met ventilatoren. Als je geen zin hebt in zelfbouw deze https://heatfan.eu/ Starten bij 27 graden aanvoer en moduleren.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste