Een leuk artikel.. maar niet zo nuttig alleen klagen..
Met het volgende ben ik het wel roerend mee eens uit zijn webpagina.
Soms hebben mensen een probleem met een zoemtoon die ze aantoonbaar niet kunnen horen’, zegt Roelofsen. ‘Dan kan het dat het geluid letterlijk tussen de oren zit.* Mensen horen ook niet met hun oren, hè? Maar met hun hersenen. En hersenen produceren soms zelf een zoemtoon.
Ik heb ook zo een geval mee gemaakt, die hoorde ook van alles, alles gemeten en ook hem zelf laten meten.
2 jaar laten zie ik hem de heg knippen met een koptelefoon op .. effe gebabbeld inderdaad "white noise uit zijn koptelefoon" gaf hem rust .
En jouw stelling 20 meter waarop gebaseerd ?
ja, een warmtepomp die 20 meter verder staat kan voor dit soort klachten zorgen.
.
Een compressor en ventilator in een buitenunit kunnen vervelende geluidsfrequenties produceren.
.
Hier de freq gemeten zelfs met SPL.
En die "https://www.akoestiekwinkel.nl/isomat-ts-geluidsisolatiemat?sqr=isomat"
Ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt ..ik zou zeggen ga eens terug lezen in dit forum.
En een omkasting VERSTERKT het laag freq geluid ... kijk maar bij de spec lager dan 100Hz.
Je kan op "simpele" manieren de geluids overlast tot een minimum beperken.
Daarnaast speelt de omgeving een rol in het geluids probleem.
Laagfrequent geluid lijkt goed te dempen door massa toe te voegen
Dat ligt er aan waar ... en helaas geluid demp je niet zo maar, het probleem zit er in dat de lucht wel verplaats moet worden.
verder onderzoek naar te doen.
Ja daar heb je bijna gelijk in .. waar komt het geluid vandaan, onderzoek doen .. niet gelijk de WP aanwijzen als schuldige aub.
smartsys schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:12:
[...]
In ons geval was het rond een uur of half negen. We wonen al een jaar of 8 in dit huis, dus de "standaard" geluiden van wasmachine, drogers, koelkasten, vaatwassers, etc... hebben we wel op het trommelvlies.
Het geval zelf mee gemaakt.. nieuwe afwas machine cq verplaats en er is in eens geluid.( in rijtjeshuis beton)
en half 9 is na etens tijd ... lol
Eigenlijk zou de warmtepomp 90 graden gedraaid moeten worden zodat het geluid langs de woningen gestuurd wordt i.p.v. recht er naartoe
Als je hem 90 graden draait dan "kan" de wind er inwaaien tijdens defrost ,en de Wp zo dus niet ontdooien !!.
Wat je wel kan doen is een "schoorsteen" / 45 graden schot voor de uitblaas zetten.
Dan heb je de keuze recht omhoog .. of 50% naar links en 50% naar rechts laten blazen.
Kan je simpel een test mee uitvoeren voor dat je de boel gaat verbouwen.
Dat mag hij dus niet ... het plaatwerk gaat op een gegeven moment resoneren .. en dat hoor je het in huis.
Nagenoeg iedereen ( die "klagen") hoort meer geluid in huis als de compressor een bepaalt vermogen opneemt uit het net ..daar boven of daar onder is hij stil ..
Dus doe de test met een tegel er op .. en hou rekening met het weer (defrost weer ) als de klacht voor komt en probeer ook het vermogen te zien wat de WP opneemt uit het net op dat ogenblik !!.
En geef nog een foto van de andere kant van de WP, want als hij stikt in zijn eigen lucht ..moet hij veel vaker een defrost doen .. wat iets meer geluid maakt.