• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:10
X21r schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:34:
[...]

Beste Technican. Dit type is van zicht zelf als zwaar en "stevig" uitgevoerd kwa behuizing, dus heel wat minder kans op geluids overlast doordat de behuizing gaat resoneren.( mag al volgens de fabrikant niet eens op veren).
Moderne types hebben een minder stevige behuizing en gaan resoneren ALS de bewegings energie van de compressor niet opgenomen word.
Mocht je de moderne unit dus laten "zweven' word energie van de compressor niet gedempt en is de kans super groot dat de behuizing gaat trillen .. vandaar ook extra gewicht aan de voeten van de unit monteren.

De resterende energie die na de veren op je dak terecht komen , verdelen we met een H frame op het dak zo dat die bijna niet de mogelijkheid heeft om dak het te laten resoneren.

Lucht geluid waar je het over heb doe je inderdaad met omgekeerde rubber tegels met voldoende hoge noppen .Als het dak gevuld is met dak grind schijnt ook behoorlijk te werken.
Wat is “dit type” ?

Ik begrijp eigenlijk niks van je post.
Er is de methode ca veel massa direct op trildempers.
En de 2e methode is het langere H frame, WP hard erop gemonteerd via trildempers gemonteerd op zware tegels met een rubbertegel eronder.
Nu begin jij over dit type?

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 09-10-2025 20:40 ]

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:07
Pana J van Rimco.
Om de grootste kans van slagen en maar een maal de arbeid op het dak te verrichten.
Gebruiken we massa aan de voeten van de unit (dus boven de veren).
En het spreiden van het contact met het dak ( H frame).
Het zijn geen 2 systemen .. het is er een .

[ Voor 97% gewijzigd door X21r op 09-10-2025 20:50 ]

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:33
Goedemorgen,

Ik heb mijn warmtepomp gemonteerd op 78mm veren. Kwa geluid prima echter vind ik het niet helemaal prettig hoeveel de unit kan bewegen. Is gemonteerd op een wandbeugel en de veren kunnen niet verder uit elkaar( van voor naar achter). Ik heb er eerder rubbers onder gehad en dat stond een stuk steviger maar dempte vrij weinig toen de rubbers bevroren waren. Totale gewicht is rond de 130kg. Heeft iemand nog een idee voor een wat steviger systeem wat nog wel goed dempt ? Let niet op de poten op de kokers hier komen nog strips tussen om de gehele voet te ondersteunen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvcdd_cZRpGzphn4M7_0F_4Gepw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4yD28vf2NTMZ1HvgoNyvM6D.jpg?f=fotoalbum_large
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:04:
Goedemorgen,

Ik heb mijn warmtepomp gemonteerd op 78mm veren. Kwa geluid prima echter vind ik het niet helemaal prettig hoeveel de unit kan bewegen. Is gemonteerd op een wandbeugel en de veren kunnen niet verder uit elkaar( van voor naar achter). Ik heb er eerder rubbers onder gehad en dat stond een stuk steviger maar dempte vrij weinig toen de rubbers bevroren waren. Totale gewicht is rond de 130kg. Heeft iemand nog een idee voor een wat steviger systeem wat nog wel goed dempt ? Let niet op de poten op de kokers hier komen nog strips tussen om de gehele voet te ondersteunen. [Afbeelding]
Er wordt hier toch niet voor niets steeds geschreven dat je een GROOT frame moet maken, waar de veren veel verder uit elkaar staan, zodat de verticale trillingen mooi worden gedempt, maar het kiepen (van voor naar achter) enorm wordt beperkt.

Jij ervaart nu waarom dat advies er is...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dsbwouter
@Andrehj

Dit is al een wandbeugel van 60cm.. groter dan dit ga je ze niet vinden.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:26
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:14:
@Andrehj

Is er een reden dat de unit niet kan staan? Is dat dal niet van jou? Of is er een andere reden?

• Dsbwouter
@tcw82

Dat is mijn garage. Is een ongeïsoleerd houten dak, lijkt mij dus ook niet echt een geschikte keuze. Zoals ik zeg kwa geluid is prima ik hoor hem helemaal niet binnen.
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:14:
@Andrehj
Dat zal best, maar dat verandert het probleem niet. Veren op zo'n korte afstand zijn gewoon een slecht idee. En jij weet nu ook waarom. Je zult (als je veren wilt gebruiken) iets moeten verzinnen dat die veel verder uit elkaar komen.
Het is ook vrij ongebruikelijk om zo'n zware 130 kg warmtepomp aan de muur te hangen. De beste plek is op de grond, en als het dan toch op een dak moet, op een groot frame.

BTW: Als die een 60 cm wandbeugel is: Volgens de tekeningen is deze WP op de voet gemeten 57 cm diep. Dat betekent dat de WP met de achterkant hooguit 5 cm vanaf de muur staat. Dat is veel te dichtbij. Daar zul je dus ook iets moeten aanpassen.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 11-10-2025 11:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dsbwouter
@Andrehj

Daarom ook mijn vraag of er iets anders is wat goed werkt ipv de veren. Gewicht is geen probleem voor deze beugel, is geschikt tot 150kg. Ik kan hem nergens op de grond goed kwijt en het dak is vragen om problemen met resoneren. Het zal zo ook wel goed gaan alleen voor je gevoel is het niet zo..

• Dsbwouter
@Andrehj

Er zitten eerste profielen op de wand van 4cm en dan de profielen van 60cm. Warmtepomp zelf is 48cm. Blijft dus 12cm vrije ruimte.

• Technician-
X21r schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:43:
Pana J van Rimco.
Om de grootste kans van slagen en maar een maal de arbeid op het dak te verrichten.
Gebruiken we massa aan de voeten van de unit (dus boven de veren).
En het spreiden van het contact met het dak ( H frame).
Het zijn geen 2 systemen .. het is er een .
Dingen helder maken is niet je ding he?
Want ik snap jou nog niet.
Ik vraag:
1. Zwaar beton dempers WP
2. Tegels, veren, H frame

Welke dempt beter.

En dan kom jij aan met “dit systeem” en er is maar “een systeem”
Nee dat is de vraag niet, of ben ik gek?

Zoek naar gewoon de beste methode voor een plat dak.

Trouwens heb ik zelf een Mitsubishi powerinverter 75 split al 8 jaar op wandbeugels tegen de gevel. Zonder veren oid.
We hebben het ding nog nooit horen draaien binnen. En buiten alleen bij defrost heel zachtjes.
En dat was destijds niet de stilste unit.
Maar hij staat ook gunstig qua plek

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 11-10-2025 11:46 ]

• Dsbwouter
@Technician-

Heb je er ook helemaal geen rubbers tussen of iets ? Opstelling die ik nu heb was ook voor de vorige warmtepomp dat was een suz80. Die weegt ook maar de helft van puz. Misschien zijn de veren ook helemaal niet meer nodig nu..

• tcw82
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:20:
@tcw82

Dat is mijn garage. Is een ongeïsoleerd houten dak, lijkt mij dus ook niet echt een geschikte keuze. Zoals ik zeg kwa geluid is prima ik hoor hem helemaal niet binnen.
Houten dak met balken constructie? Dan zou je die kunnen gebruiken, 3 of 2 uit elkaar (uitgaande van een 60 cm HOH afstand)

Als je binnen toch al niets hoort, waarom wil je dan deze maatregelen uitvoeren? (sorry, ik heb niet al je voorgaande berichten gelezen, als het daarin staat, laat het weten ga ik zelf even snuffelen).

• Dsbwouter
@tcw82

Ik ben benieuwd of er een goed alternatief is voor de veren. Wat dus nog wel dempt maar steviger is.

• tcw82
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:48:
@tcw82

Ik ben benieuwd of er een goed alternatief is voor de veren. Wat dus nog wel dempt maar steviger is.
Meer veren. Veren zijn net weerstanden, parallel of in serie vertonen ze bepaald gedrag.

Of, stijvere veren. Dus veren voor een zwaarder object.

Je kunt ook nog denken aan een verbinding tussen de bovenkant van de unit en te muur, een spanband die dus geen beweging vanaf de muur naar buiten toelaat. Of een soort lade rails waarbij de unit een beetje beide kanten op kan, maar daarna geblokkeerd wordt.

• X21r
Technician- schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Dingen helder maken is niet je ding he?
Want ik snap jou nog niet.
Ik vraag:
1. Zwaar beton dempers WP
2. Tegels, veren, H frame

Welke dempt beter.

En dan kom jij aan met “dit systeem” en er is maar “een systeem”
Nee dat is de vraag niet, of ben ik gek?

Zoek naar gewoon de beste methode voor een plat dak.

Trouwens heb ik zelf een Mitsubishi powerinverter 75 split al 8 jaar op wandbeugels tegen de gevel. Zonder veren oid.
We hebben het ding nog nooit horen draaien binnen. En buiten alleen bij defrost heel zachtjes.
En dat was destijds niet de stilste unit.
Maar hij staat ook gunstig qua plek
We beginnen even overnieuw.
-1. Zwaar beton dempers WP.
Neen Massa (gewicht) op de juist plek doet wonderen.. niet de hoeveelheid massa.

-2. Tegels, veren, H frame.
Indien correct toegepast, het meest effectief.
"correct"= WP+massa -Hframe -veren -massa -rubber -dak.

Denk er om dat er meer oorzaken kan zijn dat de WP geluid produceert dan zijn constructie op het dak !
Dus gaarne omschrijving van de "klacht" en type WP buiten unit en het doel.
Ik heb zelf ook zo een fatsoenlijk gebouwd type Wp en het verschil met de tegenwoordige is dat die minder stevig zijn gebouwd( minder metaal in de behuizing) en gaan resoneren en zo geluid produceren.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
assje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:16:
Inmiddels meerdere defrosts meegemaakt en ook op het dak geluisterd toen ik daar bezig was. Ik ben exht heel tevreden/blij met het resultaat. De Daikin lijkt sowieso stiller dan de Ecodan in mijn vorige woning. Ik hoor echt alleen maar "windgeluid" en helemaal geen brom o.i.d.

In de garage direct onder de unit is er echt niets te horen dat boven het geluid van de pomp van de binnenunit uit komt. Zelfs met mijn hoofd direct onder het dak hoor ik niks.

Nu blijft het natuurlijk lastig inschatten, in de nacht bij volledige stilte kan geluid heel anders ervaren worden

Ik ben in ieder geval blij. Hoor binnen helemaal niks en zie ook geen enkel risico op gedoe met de buren (aangezien ze niet conform WPAC staan)
Ik was dit weekend in de tuin aan het werk nabij de erfgrens en toen hoorde ik vrij duidelijk (maar niet hinderlijk) blazen van de warmtepomp. Dat viel me toch beetje tegen en was duidelijker aanwezig dan ik eerder opgemerkt had. Aangezien ze niet conform WPAC staan toch een beetje zorgwekkend voor de buren.

Wat bleek; het was de airco van de buren zelf die ik hoorde :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Technician-
X21r schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

We beginnen even overnieuw.
-1. Zwaar beton dempers WP.
Neen Massa (gewicht) op de juist plek doet wonderen.. niet de hoeveelheid massa.

-2. Tegels, veren, H frame.
Indien correct toegepast, het meest effectief.
"correct"= WP+massa -Hframe -veren -massa -rubber -dak.

Denk er om dat er meer oorzaken kan zijn dat de WP geluid produceert dan zijn constructie op het dak !
Dus gaarne omschrijving van de "klacht" en type WP buiten unit en het doel.

[...]

Ik heb zelf ook zo een fatsoenlijk gebouwd type Wp en het verschil met de tegenwoordige is dat die minder stevig zijn gebouwd( minder metaal in de behuizing) en gaan resoneren en zo geluid produceren.
Ik heb geen klacht maar moet nog een installatie zetten op een hout dak constructie.
Nl de Arotherm plus split, uitgevoerd in relatief zware beplating en dubbelafgeveerde compressor, voor een split ook vrij zwaar >100kg.
Dit wil ik in één keer goed doen, denk dan met langer h-frame afgesteund op de onderliggende muren onder het dak.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:04:
Heeft iemand nog een idee voor een wat steviger systeem wat nog wel goed dempt?
Je bedoelt eigenlijk een oplossing, waarbij demping hetzelfde blijft, maar zijwaartse bewegingen worden beperkt.

Er zijn veren dir in een soort van kokertjes zitten, zodat de zijwaartse beweging veel eerder wordt beperkt. Nadeel is dat als die zijwaartse beweging heel vaak moet worden beperkt dat de behuizing contact maakt en er dus veel trilling energie kan worden doorgegeven. En dat is juist wat die veren moeten voorkomen.

Je kan ook tuien gebruiken. Niet voor fixatie, maar voor beperking beweging. Dan heb je tuien nodig met een veer erin. De tui wordt niet strak gespannen; vrij los zelfs. Als de WP dan flink wil bewegen dan wordt dit opgevangen door de tuien.

Je zou ook stijvere veren toepassen, maar dat gaat al snel ten koste van de demping wat dus niet gewenst is.

En als laatste kun je hem op een groter frame plaatsen en dit ophangen... :*)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
The Lord schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:52:
En als laatste kun je hem op een groter frame plaatsen en dit ophangen... :*)
Of hoe dan ook een groter frame toepassen zonder op te hangen en eventueel extra gewicht op het frame; beide helpen om stabiliteit te verbeteren maar helpen ook de reductie van trillingen.

Van die veren in kokertjes zou ik zelf liever weg blijven; dat doet (mogelijk) juist weer af aan de effectiviteit van trillingsreductie.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 13-10-2025 13:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:33
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:20:
@tcw82

Ik heb zelf mijn 130kg zware Vaillant aroTherm gewoon op het houten garagedak gezet, en gebruik gemaakt van de H frame zoals in dit forum beschreven: warmtepomp, RVS H frame, veren (op juiste gewicht), 4x tegel van 20kg per stuk met draadeind, dikke rubberen stalmat. De poten heb ik daarbij precies op de houten draagbalken uitgemikt, dichtbij de randen van het dak, waar de balken in het metselwerk zitten. De verzwaring van de warmtepomp boven de veren heb ik achterwege gelaten om het gewicht nog een beetje binnen de perken te houden.

Tot op heden heb ik nog helemaal niets gehoord van de warmtepomp op vol vermogen!! Nu nog even de defrosts afwachten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl91c0FI3dw596pnMfao8VkD7lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKOxBIuU8jZ7AlcQj7KSA6Ha.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
rik_1984 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Ik heb zelf mijn 130kg zware Vaillant aroTherm gewoon op het houten garagedak gezet, en gebruik gemaakt van de H frame zoals in dit forum beschreven: warmtepomp, RVS H frame, veren (op juiste gewicht), 4x tegel van 20kg per stuk met draadeind, dikke rubberen stalmat. De poten heb ik daarbij precies op de houten draagbalken uitgemikt, dichtbij de randen van het dak, waar de balken in het metselwerk zitten. De verzwaring van de warmtepomp boven de veren heb ik achterwege gelaten om het gewicht nog een beetje binnen de perken te houden.

Tot op heden heb ik nog helemaal niets gehoord van de warmtepomp op vol vermogen!! Nu nog even de defrosts afwachten

[Afbeelding]
Mooi werk!

Volvermogen is bij mij ook doodse stilte.
Echter als hij rond de 500 watt aan electrisch vermogen opneemt (ik denk dat 2000 watt een beetje de max is, dus das op kwart gas zegmaar) komt er iets in trilling dat je goed kunt horen IN huis, maar niet als je buiten bent. Door de verbeteringen met de opstelling zoals hier is uit een gezet een enorme verbetering behaald. Ik ga nog 1 keertje aan de gang met alubutyl plakkers, het voorpaneel klappert letterlijk alle kanten op.

• X21r
Technician- schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Ik heb geen klacht maar moet nog een installatie zetten op een hout dak constructie.
Nl de Arotherm plus split, uitgevoerd in relatief zware beplating en dubbelafgeveerde compressor, voor een split ook vrij zwaar >100kg.
Dit wil ik in één keer goed doen, denk dan met langer h-frame afgesteund op de onderliggende muren onder het dak.
Toppie bedank voor de info.
Ik lees in de installatie handleiding
Montage op een plat dak:
▶ Monteer het product alleen op gebouwen met massieve
constructie en ononderbroken gegoten betonnen plafond."
Daar naast zeggen ze de ene keer geen demping en de ander keer weer wel bij dakopbouw .. verwarrend.

Gedachte van het verhaal is op een stevige zware ondergrond monteren ,Dus zo gezegd massa aan zijn voeten !! , zo dat de behuizing niet kan trillen.( dubbel af geveerde compressor is leuk verkoop verhaal).
De unit is inderdaad "zwaar" voor een split dus zonder extra gewicht aan zijn voeten ZOU hij kunnen overleven zonder extra geluid.. maar voor de zekerheid toch massa aan zijn voeten als je hem op een H frame monteert.
.
Dit klink goed is is ook de beste methode ( H frame en een keer doen), en als je op de "muren" kan leunen zou het nog leuker zijn .
Nu nog even de volgende info; Op het dak hoeveel wind kan hij vangen ? . hoe verder de 4 punten met veren van het H frame uit elkaar staan, des te minder de WP kan "kantelen / bewegen "bij sterke wind.
( bij windrichtingen en grootste oppervlak unit).

• X21r
rik_1984 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

[Afbeelding]
Mooi om te zien.
Wij hebben het natuurlijk over het probleem geluid. De fabrikant zegt toch duidelijk op een stevige betonnen ondergrond in de montage handleiding.

Waarom.. de trillingen die ontstaan en NIET weg gewerkt worden door de massieve ondergrond, laten de constructie en de elektronica MEEER trillen dan waar de fabrikant rekening mee heeft gehouden.
Dus levens duur kan gekort worden.( en geen garantie ivm niet opvolgend montage instructie, kan je overkomen).

Dus iets van 2x 15kg aan extra gewicht zo dicht mogelijk bij de montage poten van de unit ,zou ik toch wel aanraden.

Ik hoop dat de resterende mee lezers ook iets begrijpen waarom extra gewicht aan de voeten raadzaam is indien de unit op veren staat gemonteerd.

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12 18:00
Hallo allemaal.

Ik heb een weheat warmtepomp laten installeren. Warmtepomp staat buiten in een grindbak dus heb ik geen last van geluid van de warmtepomp.

Maar... ik heb een circulatiepomp van Wilo (Wilo Para iPWM 6-72) die een irritant hoge pieptoon (rond 500hz) door heel de woning laat resoneren. De bron is niet de warmtepomp maar echt die circulatiepomp.

Is het een idee om de installateur te overtuigen om over te gaan op een Grundfoss pomp (ik heb er 1 op mijn vloerverwarming verdeler, die is echt fluisterstil en maakt alleen een zoem/ruisgeluid)

Of moet ik op een of ander manier de circulatiepomp acoustisch ontkoppelen en in een soort van gipsplaat ombouwplaatsen?

De Wilo pomp hangt gewoon aan de leiding en het gepiep is in de cv kast ook aanwezig.

De installateur is al langsgekomen en hebben geconstateerd dat de pomp normaal draait.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hingj0n Niet elke Wilo pomp heeft daar last van, dus ik vermoed een resonantie, exemplarische piep (brakke elco bv) of een braam in de leiding.
Is het alleen bij een bepaalde PWM stand?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Hingj0n
@Proton_ bij een stand vanaf 75% krijg ik de piep door de leidingen heen. De pomp piept eigenlijk standaard wel een beetje maar als hij hard staat te werken (als ik paar radiatoren dichtdraai want het wordt te warm) dan is het aanwezig. Installateur heeft de pomp al vervangen maar het probleem is er nog steeds

• tcw82
Hingj0n schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:03:
@Proton_ bij een stand vanaf 75% krijg ik de piep door de leidingen heen. De pomp piept eigenlijk standaard wel een beetje maar als hij hard staat te werken (als ik paar radiatoren dichtdraai want het wordt te warm) dan is het aanwezig. Installateur heeft de pomp al vervangen maar het probleem is er nog steeds
Ik heb enige ervaring met water systemen en piepen. Als alles 100% open staat, dus ook voetventiel, radiatorknoppen, eventuele tussen ventielen, groepen op vloerverwarming verdelers etc. Is de piep er dan ook?
Mijn eerste gedachte bij dit verhaal was een (sterk) geknepen klep die een fluittoon maakt.
Een vuilafscheider ? Zit die er tussen?
Bramen en andere hindernissen kunnen helaas ook een effect hebben.

• Technician-
Hingj0n schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:16:
Hallo allemaal.

Ik heb een weheat warmtepomp laten installeren. Warmtepomp staat buiten in een grindbak dus heb ik geen last van geluid van de warmtepomp.

Maar... ik heb een circulatiepomp van Wilo (Wilo Para iPWM 6-72) die een irritant hoge pieptoon (rond 500hz) door heel de woning laat resoneren. De bron is niet de warmtepomp maar echt die circulatiepomp.

Is het een idee om de installateur te overtuigen om over te gaan op een Grundfoss pomp (ik heb er 1 op mijn vloerverwarming verdeler, die is echt fluisterstil en maakt alleen een zoem/ruisgeluid)

Of moet ik op een of ander manier de circulatiepomp acoustisch ontkoppelen en in een soort van gipsplaat ombouwplaatsen?

De Wilo pomp hangt gewoon aan de leiding en het gepiep is in de cv kast ook aanwezig.

De installateur is al langsgekomen en hebben geconstateerd dat de pomp normaal draait.
Is het een motor piep als in een DC inverter geluid of meer vanuit de stroming en overal hoorbaar?
Kies anders voor een uitgebreidere pomp als de Grundfos Magna 3

• tcw82
Technician- schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Is het een motor piep als in een DC inverter geluid of meer vanuit de stroming en overal hoorbaar?
Ook een goede.
Misschien kan je(als in @Hingj0n ) een schermopname maken van de "spectroid" app ( een android app die geluid op een bepaalde manier presenteerd). Hieronder een voorbeeld, de dikkere lijn is een bepaalde frequenties die een bron veroorzaakt. Bij een piep verwacht je ook zo iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-51Lzd36g2TVWjpFiNVafOReEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNNEPwfMeTfRm6UdYuxVHBCF.jpg?f=fotoalbum_large

• Hingj0n
Bedankt voor de reactie, hierbij de afbeelding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szkrm6QE2dDyofns2aiInZaoCFI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ueDu1CJN6X5D8udMtPeR4nfC.png?f=fotoalbum_large

• Hingj0n
Technician- schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Het is een combi van alles. Hoge piep wat je door het huis heen hoort. Een motorgeluid van de pomp en een beetje stromingsgeluid.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:31
En als de WP uit staat hoor je dit niet?

Ik vraag dit bewust, want wij horen soms ook een bromtoon en dat lijkt op een WP, maar het is niet de mijne, want als hij uit staat gebeurt het ook. Dat geluid komt dus van buiten en aangezien ik vrijstaand woon is het ook niet iets bij de buren.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• tcw82
Blihi schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:33:
En als de WP uit staat hoor je dit niet?

Ik vraag dit bewust, want wij horen soms ook een bromtoon en dat lijkt op een WP, maar het is niet de mijne, want als hij uit staat gebeurt het ook. Dat geluid komt dus van buiten en aangezien ik vrijstaand woon is het ook niet iets bij de buren.
Ik geloof dat hij een 5100 (k?)Hz toon heeft, vrij hoog. Een pieptoon zeg maar. Niet echt een brom.

• Technician-
Hingj0n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:45:
Bedankt voor de reactie, hierbij de afbeelding [Afbeelding]
Zet je de pomp toch een standje lager, om te kijken waar het vandaan komt?

• X21r
Hingj0n schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:45:
Bedankt voor de reactie, hierbij de afbeelding [Afbeelding]
Beste,op zo een tijd diagram is de sterkte niet op af te lezen per frequentie.
Bij het bovenste gedeelte van @tcw82 zijn afbeelding is het wat duidelijker te zien, welke sterkte en bij welke frequentie.
Net zo iets als deze welke ik gemaakt en heb met de hand ingetekend.(een meting van een warmtepomp).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJnFt203KGDB_QvTVldWZ3pG0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large

Maar probeer wat met je pomp te doen.

• Hingj0n
Als ik de pomp uitzet zijn al die tonen weg. Als de pomp lager wordt gezet wordt diezelfde toon exponentieel minder. Ik kan hem alleen zelf niet lager zetten, dat zou de installateur moeten doen. Ze komen vrijdag langs om het systeem te controleren.
Dus op 1kuub per uur is de pomp luidruchtig zoals op de schermafbeelding
Op 0.7-0.8 is hij praktisch onhoorbaar (je hoort het nog wel maar 0 resonantie over door het huis)

Mijn wens is dan ook dat ze een drukventiel installeren zodat de pomp wat minder hoeft te werken en het geluid niet meer hoorbaar is.
Daarnaast ga ik vragen of ze de pompsnelheid kunnen verlagen (permanent), tenzij het drukventiel het probleem 100% oplost.

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:54
Goedemorgen!

Ik heb sindskort een WeHeat Flint P40 warmtepomp. Deze heb ik in eerste instantie, op aanraden van de installateur (CoolBlue), aan mijn buitengevel laten ophangen en uiteindelijk afgelopen maandag naar beneden laten halen in verband met resonantie.

Deze hele week heeft de warmtepomp zonder problemen lekker staan draaien (zowel OpenTherm als Stooklijn om te testen), maar afgelopen vrijdag was er ineens een bromtoon aanwezig. Deze bromtoon lijkt te ontstaan bij laag compressorvermogen (33% - 40%). De warmtepomp staat reeds op rubberen bigfoots en ik heb de warmtepomp ontkoppeld van de woning door middel van een kleine grindstrook in eenU vorm om de warmtepomp heen. Hebben jullie wellicht een idee wat ik hieraan kan doen afgezien van dit verhaal ook bij CoolBlue neerleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMRpgo6OEv-jfDHgz3uMA5laZFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TI4vNqcNkaHIjAbNg3YGPbx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door -Marc- op 01-12-2025 08:40 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@-Marc- Kan je de bromtoon dempen als je je hand op een kastdeel legt?
en ik zou die kale koppelingen ook even isoleren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• -Marc-
BarryH schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:42:
@-Marc- Kan je de bromtoon dempen als je je hand op een kastdeel legt?
en ik zou die kale koppelingen ook even isoleren
Bedankt voor de tips. Ik ga vanavond even proberen mijn hand erop te leggen en kijken wat dit doet.

• McRizzo
  • Laatst online: 15:23
Is de bromtoon geluid en/of trillingen? Mijn WP bromt ook ondanks dat de trillingen worden gedempt. Daar doe je weinig aan.

• -Marc-
McRizzo schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:36:
Is de bromtoon geluid en/of trillingen? Mijn WP bromt ook ondanks dat de trillingen worden gedempt. Daar doe je weinig aan.
Goede vraag. Ik heb het idee van beide. Maar volgens mij creëren de trillingen de bromtoon binnen, dus hoop ik erachter te komen wat er waar aan het trillen is in de hoop de bromtoon te verhelpen.

De warmtepomp zelf mag van mij brommen, dat is geen probleem aangezien dat buiten is.

• X21r
-Marc- schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:39:
Goedemorgen!

Ik heb sindskort een WeHeat Flint P40 warmtepomp. Deze heb ik in eerste instantie, op aanraden van de installateur (CoolBlue), aan mijn buitengevel laten ophangen en uiteindelijk afgelopen maandag naar beneden laten halen in verband met resonantie.

Deze hele week heeft de warmtepomp zonder problemen lekker staan draaien (zowel OpenTherm als Stooklijn om te testen), maar afgelopen vrijdag was er ineens een bromtoon aanwezig. Deze bromtoon lijkt te ontstaan bij laag compressorvermogen (33% - 40%). De warmtepomp staat reeds op rubberen bigfoots en ik heb de warmtepomp ontkoppeld van de woning door middel van een kleine grindstrook in eenU vorm om de warmtepomp heen. Hebben jullie wellicht een idee wat ik hieraan kan doen afgezien van dit verhaal ook bij CoolBlue neerleggen?

[Afbeelding]
Ja wat zal ik zeggen.
-De koppeling nog isoleren zie je wel.
-Grind om de verbinding naar het huis te verbreken is leuk bedacht.. maar nutteloos.
-Het defrost water loopt over de de straat en vormt zo een ijs gladde vloer (er moet een grind bed onder zitten (30cm diepen zo breed en diep als de WP).
-De Wp blaast 3000m3 lucht per uur .. dus die ruimte is zo gevuld met koude lucht, dus COP gaat omlaag en bij defrost weer is de kans zeer groot dat de Wp geen warmte meer produceert.

Geluid Als hij op de muur beugels al geluid produceert is de vraag hoe stond hij gemonteerd.
Waren de muur beugels voor zien van rubber isolatie plaatje tussen de beugel en de muur ???
Stond de WP op rubber voetjes ?? ( die vriezen vast bij defrost weer) en geven dan geluid overlast.
EN waar hing de WP ..op dezelfde plek eigenlijk ??

Dus nu in de tuin op bigfoods, vraag zijn die HOL van binnen ???
Kijk er kan van alles een oorzaak zijn. Dus geef ons eerst wat meer info.
-Waar hoor je het geluid wat is de afstand.
-Hoe hoor je het geluid in die kamer als je +/-2 meter of zo opschuift
-Situatie foto andere zijde Wp.

Probeer een een stoep tegel op je WP neer te leggen als experiment (alleen als experiment en NIET als oplossing !! dan kunnen we verder kijken als je het resultaat deelt).

Het kan ook rustig zijn de plek waar hij staat dat dat een resonantie geeft tussen de muren.

Dus gaarne meer info .

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-12 08:12
Wij hadden vorige week plotseling in de woonkamer een hele laagfrequent bromtoon. We zaten elkaar meteen aan te kijken of dit onze warmtepomp zou zijn. Rondgelopen in huis, maar zodra ik uit de woonkamer stapte was het weg. Boven recht onder de warmtepomp hoor je normaal wel wat gebrom, maar deze hele diepe laagfrequent trilling hebben we nooit eerder gehad.
Uiteindelijk de thermostaat een graadje lager gezet en in de Homewizard app zag ik dat de Elga Ace 6Kw terugviel naar 15watt. Dat is het standby vermogen, dus de wamtepomp stond dus eigenlijk uit. Helaas was de brom er in de woonkamer nog steeds.
Ik ben voor en achter het huis gaan staan luisteren en alleen voor kon ik ontdekken dat een warmtepomp van buren aan de overkant van de straat volle bak stond de blazen. Geen spoor van de laagfrequent trilling daar.
Kan het zijn zijn een warmtepomp welke in een tuin op ongeveer 20meter afstand van mijn woonkamer bij mij dit laagfrequent geluid weet te produceren?

• McRizzo
  • Laatst online: 15:23
Klinkt stom, maar onze koelkast zorgt voor een harde brom in 1 hoek van de kamer. Nergens anders.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:38
smartsys schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:38:
Wij hadden vorige week plotseling in de woonkamer een hele laagfrequent bromtoon. We zaten elkaar meteen aan te kijken of dit onze warmtepomp zou zijn. Rondgelopen in huis, maar zodra ik uit de woonkamer stapte was het weg. Boven recht onder de warmtepomp hoor je normaal wel wat gebrom, maar deze hele diepe laagfrequent trilling hebben we nooit eerder gehad.
Uiteindelijk de thermostaat een graadje lager gezet en in de Homewizard app zag ik dat de Elga Ace 6Kw terugviel naar 15watt. Dat is het standby vermogen, dus de wamtepomp stond dus eigenlijk uit. Helaas was de brom er in de woonkamer nog steeds.
Ik ben voor en achter het huis gaan staan luisteren en alleen voor kon ik ontdekken dat een warmtepomp van buren aan de overkant van de straat volle bak stond de blazen. Geen spoor van de laagfrequent trilling daar.
Kan het zijn zijn een warmtepomp welke in een tuin op ongeveer 20meter afstand van mijn woonkamer bij mij dit laagfrequent geluid weet te produceren?
Kan van alles zijn. Draaien wel eens pompen op bouwprojecten. Als je in het buitengebied woont dan draaien er ook wel eens een gemaal. Sommige frequenties kunnen best ver gaan.

• smartsys
Wij wonen in een wijk welke al vanaf 1990 ongeveer bestaat. Er zijn geen bouwplaatsen oid in de buurt. Het geluid heeft gelukkig niet de hele avond aangehouden, want het was echt een indringende laagfrequent toon welke je meer voelt dan hoort. Een soort "ervaring" welke best als vermoeiend beschreven kan worden.
We hebben in dit huis al enkele jaren dezelfde koelkasten en nooit eerder hebben we dit geluid gehoord.
Na eerste plaatsing van onze warmtepomp was een vergelijkbare brom hoorbaar, maar dan luider en door het grootste deel van het huis hoorbaar. Nu was het vrij specifiek alleen in de woonkamer.

Ik hoop dat het wegblijft.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:46
Ik ben bang dat je hier niet van af gaat komen zonder verdere maatregelen.
Het is waarschijnlijk een bouwkundig deel van je woning dat op een bepaalde frequentie gaat resoneren, kan een muur of een stuk vloerplaat oid zijn. Staat hij wel helemaal vrij nu, of staan die bigfoots tegen je wand aan?
Vaak verergeren dit soort klachten bij vorst wanneer de grond bevriest en/of er een plak ijs onder de machine ligt. Dan heb je alsnog een harde verbinding tussen warmtepomp en je woning.

• X21r
2 dingen.
-Volle bak blazen betekend dus eigenlijk dat de lucht "deeltjes" random door elkaar worden gegooid, en het geluid niet veel verder komt, na 20 meter zit er geen energie meer in.( aan de uitblazende kant !!)
Natuurlijk is er een uitzondering.. VOOR de defrost is de condensor (bijna) bevroren. en probeert de ventilator de lucht er uit te blazen.. maar de lucht valt gelijk weer terug achter de bladen.. dus een laag stoom trein geluid ( zonder fluit)..iets van 4 - 10 Hz ongeveer
Maar dit komt langzaam op en stop ineens.( in tijd gezien)
En door dat de lucht niet echt verplaats word en gemixt kan dit geluid verder rijken.

-Bij jouw staat er iets te resoneren , zeg maar net als een stem vork een tik er tegen aan en hij blijft even door trillen.
Zit je in een "goed" tempo tegen de stem vork aan tikken.. dan hoor je dus continu een toon hoogte( of brom).
Nu is een raam heel misschien de boos doener.. dus een persoon op de bank blijven zitten en de ander hand tegen het raam drukken. mocht dit geen verandering geven in sterkte.. dan heb je ergens anders een geluids bron.
Maar op 20 meter...dan moet je hele slechte isolatie hebben van je muur/kozijn/raam .

Nog een vraag bij welke temperaturen heb je het gehoord ? ( defrost weer? )
Heb je nog steeds de Remeha Elga Ace 6KW . Ben wel benieuwt naar je opstelling nu .( fotoooo).
ter info:
En eigenlijk als jij de Wp volle bak hoort blazen is het gewoon ruis, kan eigenlijk nooit iets laten resoneren ..

• X21r
Ps nog een geintje.. op weke tijds tippen ?? vlak na etens tijd .. afwasmachine die met zijn behuizing tegen de waterleiding aan staat .. hoor je 2 huizen verder in beton bouw .

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:46
Ja, een warmtepomp die 20 meter verder staat kan voor dit soort klachten zorgen. Een compressor en ventilator in een buitenunit kunnen vervelende geluidsfrequenties produceren. Lees dit artikel maar eens: https://decorrespondent.n...a3-05a8-0083-87e5912b20c6

Laagfrequent geluid lijkt goed te dempen door massa toe te voegen. Mocht het echt vervelend worden dan kan het raadzaam zijn om hier verder onderzoek naar te doen. Wellicht kunnen de buren iets als dit materiaal toe voegen binnen de omkasting van de buitenunit: https://www.akoestiekwink...idsisolatiemat?sqr=isomat

• smartsys
ASW1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:48:
[...]

Het is waarschijnlijk een bouwkundig deel van je woning dat op een bepaalde frequentie gaat resoneren, kan een muur of een stuk vloerplaat oid zijn. Staat hij wel helemaal vrij nu, of staan die bigfoots tegen je wand aan?
Vaak verergeren dit soort klachten bij vorst wanneer de grond bevriest en/of er een plak ijs onder de machine ligt. Dan heb je alsnog een harde verbinding tussen warmtepomp en je woning.
Denk dat er nu twee gevallen door elkaar worden gehaald. Het is niet mijn warmtepomp en ik weet niet eens zeker of het wel een warmtepomp is die het laagfrequent geluid in mijn woonkamer drompt. Het is er en de bron moet ik nog achterhalen. Ik vroeg me hier alleen af of het een warmtepomp die een meter of 20 verderop in een achtertuin staat kan zijn?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:46
smartsys schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:51:
[...]

Denk dat er nu twee gevallen door elkaar worden gehaald.
Idd excuus, mijn reactie was voor @-Marc- bedoeld.

• smartsys
X21r schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:00:
Ps nog een geintje.. op weke tijds tippen ?? vlak na etens tijd .. afwasmachine die met zijn behuizing tegen de waterleiding aan staat .. hoor je 2 huizen verder in beton bouw .
In ons geval was het rond een uur of half negen. We wonen al een jaar of 8 in dit huis, dus de "standaard" geluiden van wasmachine, drogers, koelkasten, vaatwassers, etc... hebben we wel op het trommelvlies.

Dit is iets nieuws. Nooit eerder gehoord en het viel op dwars door het geluid van de tv. Het was meer te voelen dan te horen. Het lijkt dat een trilling van "iets" een deel van mijn woning in resonantie brengt. Het komt niet door een raam. Ik ben bang dat het de warmtepomp van buren is die op de opgespoten zandbodem in de wijk is gezet. Ik zal eens gaan onderzoeken hoe die warmtepomp precies is opgesteld.

Mijn Elga Ace 6kw staat helaas nog steeds zoals ie vorig jaar stond. Ik ervaar hinder, maar het is nu zo "gewoon" geworden dat we er zonder probleem mee kunnen leven. Van de buren heb ik tot op heden nooit iets vernomen, dus daarvoor hoef ik nu ook geen directe actie meer te ondernemen.
Ik heb wel een nieuwe opstelling in gedachte, maar dat wordt van de zomer. Ik ga nu het dak niet op.
Ik irriteer me tegenwoordig meer aan het lucht geluid dan aan de trilling, dus misschien moet ik daar eerder iets aan doen. Eigenlijk zou de warmtepomp 90 graden gedraaid moeten worden zodat het geluid langs de woningen gestuurd wordt i.p.v. recht er naartoe, maar dat is een dure grap omdat de leidingen dat niet toestaan en ook al het gas eruit moet.

• -Marc-
ASW1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:48:
[...]

De warmtepomp staat wel volledig vrij, de bigfoots staan ongeveer een cm van de woning af en gisteren heb ik de flexibele leidingen welke tegen de gevel hingen voordat ze de stijggoot in ging ook even iets verbogen zodat ze de muur niet meer raken. Afgelopen nacht heb ik met het raam open geslapen en alleen maar de wind gehoord, dus nog geen idee of dit de oplossing was.

• X21r
Insert12 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:32:
[...]
Ja, een warmtepomp die 20 meter verder staat kan voor dit soort klachten zorgen. Een compressor en ventilator in een buitenunit kunnen vervelende geluidsfrequenties produceren. Lees dit artikel maar eens: https://decorrespondent.n...a3-05a8-0083-87e5912b20c6

Laagfrequent geluid lijkt goed te dempen door massa toe te voegen. Mocht het echt vervelend worden dan kan het raadzaam zijn om hier verder onderzoek naar te doen. Wellicht kunnen de buren iets als dit materiaal toe voegen binnen de omkasting van de buitenunit: https://www.akoestiekwink...idsisolatiemat?sqr=isomat
Een leuk artikel.. maar niet zo nuttig alleen klagen..
Met het volgende ben ik het wel roerend mee eens uit zijn webpagina.
Soms hebben mensen een probleem met een zoemtoon die ze aantoonbaar niet kunnen horen’, zegt Roelofsen. ‘Dan kan het dat het geluid letterlijk tussen de oren zit.* Mensen horen ook niet met hun oren, hè? Maar met hun hersenen. En hersenen produceren soms zelf een zoemtoon.
Ik heb ook zo een geval mee gemaakt, die hoorde ook van alles, alles gemeten en ook hem zelf laten meten.
2 jaar laten zie ik hem de heg knippen met een koptelefoon op .. effe gebabbeld inderdaad "white noise uit zijn koptelefoon" gaf hem rust .

En jouw stelling 20 meter waarop gebaseerd ?
ja, een warmtepomp die 20 meter verder staat kan voor dit soort klachten zorgen.
.
Een compressor en ventilator in een buitenunit kunnen vervelende geluidsfrequenties produceren.
.
Hier de freq gemeten zelfs met SPL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJnFt203KGDB_QvTVldWZ3pG0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large

En die "https://www.akoestiekwinkel.nl/isomat-ts-geluidsisolatiemat?sqr=isomat"
Ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt ..ik zou zeggen ga eens terug lezen in dit forum.

En een omkasting VERSTERKT het laag freq geluid ... kijk maar bij de spec lager dan 100Hz.
Je kan op "simpele" manieren de geluids overlast tot een minimum beperken.
Daarnaast speelt de omgeving een rol in het geluids probleem.
Laagfrequent geluid lijkt goed te dempen door massa toe te voegen
Dat ligt er aan waar ... en helaas geluid demp je niet zo maar, het probleem zit er in dat de lucht wel verplaats moet worden.
verder onderzoek naar te doen.
Ja daar heb je bijna gelijk in .. waar komt het geluid vandaan, onderzoek doen .. niet gelijk de WP aanwijzen als schuldige aub.
smartsys schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:12:
[...]
In ons geval was het rond een uur of half negen. We wonen al een jaar of 8 in dit huis, dus de "standaard" geluiden van wasmachine, drogers, koelkasten, vaatwassers, etc... hebben we wel op het trommelvlies.
Het geval zelf mee gemaakt.. nieuwe afwas machine cq verplaats en er is in eens geluid.( in rijtjeshuis beton)
en half 9 is na etens tijd ... lol
Eigenlijk zou de warmtepomp 90 graden gedraaid moeten worden zodat het geluid langs de woningen gestuurd wordt i.p.v. recht er naartoe
Als je hem 90 graden draait dan "kan" de wind er inwaaien tijdens defrost ,en de Wp zo dus niet ontdooien !!.
Wat je wel kan doen is een "schoorsteen" / 45 graden schot voor de uitblaas zetten.
Dan heb je de keuze recht omhoog .. of 50% naar links en 50% naar rechts laten blazen.
Kan je simpel een test mee uitvoeren voor dat je de boel gaat verbouwen.
-Marc- schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:54:
[...]
De warmtepomp zelf mag van mij brommen, dat is geen probleem aangezien dat buiten is.
Dat mag hij dus niet ... het plaatwerk gaat op een gegeven moment resoneren .. en dat hoor je het in huis.
Nagenoeg iedereen ( die "klagen") hoort meer geluid in huis als de compressor een bepaalt vermogen opneemt uit het net ..daar boven of daar onder is hij stil ..
Dus doe de test met een tegel er op .. en hou rekening met het weer (defrost weer ) als de klacht voor komt en probeer ook het vermogen te zien wat de WP opneemt uit het net op dat ogenblik !!.

En geef nog een foto van de andere kant van de WP, want als hij stikt in zijn eigen lucht ..moet hij veel vaker een defrost doen .. wat iets meer geluid maakt.

• smartsys
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvS_7ceQ2a5Do6tuaVHJ5lQgEE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4IXFhPX2PIeu6cQ0CPv9few.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is zoals de warmtepomp nu staat. Ik ga de constructie nog aanpassen waarbij de positie van de warmtepomp gelijk blijkt, maar waarbij deze direct op massa (opsluitbanden van beton) wordt bevestigd. Deze banden komen op een stalen frame te liggen. Het frame komt op stalen veren. De veren op de stoeptegels en onder deze stoeptegels komen rubber tegels.

Het dak waar de warmtepomp nu op staat, bevind zich ongeveer 6 meter boven straatniveau en staat tussen twee huizen in. Dit zijn twee onder één kap woningen. Ik sta met het maken van de foto met mijn rug ongeveer tegen de gevel van de buurman.

Het 90 graden draaien van de warmtepomp zou tot gevolg hebben dat geluid niet tegen mijn huis en het huis van de buurman "gedrukt" wordt, maar tussen de huizen door verspreid kan worden. Het komt dan op 6 meter hoogte op de openbare weg aan de voorkant van de woning en aan de achterkant in een 13meter diepe tuin.
De warmtepomp staat nu ongeveer 1 meter van mijn gevel, helaas wel bijna recht voor het raam. Ik zou daar misschien wel een soort "deflector" kunnen plaatsen onder een hoek, zodat er minder geluid direct op het raam komt. Aan de andere kant van de warmtepomp zou dit ook kunnen richting de achtertuinen. Ik heb alleen geen idee hoe groot of van welk materiaal ik dit zou moeten maken.

• X21r
smartsys schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:08:
[Afbeelding]

Dit is zoals de warmtepomp nu staat. Ik ga de constructie nog aanpassen waarbij de positie van de warmtepomp gelijk blijkt, maar waarbij deze direct op massa (opsluitbanden van beton) wordt bevestigd. Deze banden komen op een stalen frame te liggen. Het frame komt op stalen veren. De veren op de stoeptegels en onder deze stoeptegels komen rubber tegels.

Het dak waar de warmtepomp nu op staat, bevind zich ongeveer 6 meter boven straatniveau en staat tussen twee huizen in. Dit zijn twee onder één kap woningen. Ik sta met het maken van de foto met mijn rug ongeveer tegen de gevel van de buurman.
Wel de rubbers er onder uit. de rest is waarschijnlijk niet nodig omdat je een betonnen dak heb.
Probeer eerst de louvre schermen uit.
Ik zou daar misschien wel een soort "deflector" kunnen plaatsen onder een hoek, zodat er minder geluid direct op het raam komt. Aan de andere kant van de warmtepomp zou dit ook kunnen richting de achtertuinen.
Een goed idee ..het volgende liep al bij iemand anders in de planning.
Afbeeldingslocatie: https://www.tuinafscheiding.nl/media/catalog/product/cache/0bc787f7e76dbbe6d8074dd534faae62/1/_/1_louvre_schutting_shutterscherm_vuren_1.jpg
zoek maar op "louvre schutting shutterscherm vuren"
of Tuinscherm Louvre Recht Grenen 90 x 180 cm.

Door de helft zagen in de hoogte.
Je kan het geluid niet zo maar dempen ..maar wel breken.
Dus een tussen de Wp en de muur onder 90 -75 graden ( bijna recht op). en een aan de uitblaas zijde.
Zodat het geluid gebroken word en OMHOOG gericht word .. de blaas uitgang kan je naar boven of naar links/recht afbuigen .
De latten dus ongeveer zo
muur \ WP /
muur \ WP / bij uitblaas natuurlijk niet te dichtbij 75 a 100 cm.

Een eenvoudige snelle montage om uit te proberen. om de reflectie tussen de muren te breken.
In jouw geval 2 balken onder de WP schuiven en daar de twee schermen aan monteren .dan kan je op de grond al voorbereiden en deze winter gelijk uit proberen.

En HEEL belangrijk .... stop in de beluchtingen gaten van je muur ( onder aan) bijenbekjes).
Scheelt meer dan de helft aan geluid wat de spouw in gaat, en geeft toch nog voldoende lucht door.

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 02-12-2025 18:44 ]

• EversR
  • Laatst online: 02-12 23:22
@smartsys wat is die doorvoer klein/krap. Ik heb niet teruggelezen, maar als last hebt van resonantie zou dat zomaar kunnen komen omdat die 1/4 & 1/2" leidingen het wel erg krap hebben in dat gaatje.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
X21r schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:40:
[...]

Wel de rubbers er onder uit. de rest is waarschijnlijk niet nodig omdat je een betonnen dak heb.
Probeer eerst de louvre schermen uit.

[...]

Een goed idee ..het volgende liep al bij iemand anders in de planning.
[Afbeelding]
zoek maar op "louvre schutting shutterscherm vuren"
of Tuinscherm Louvre Recht Grenen 90 x 180 cm.

Door de helft zagen in de hoogte.
Je kan het geluid niet zo maar dempen ..maar wel breken.
Dus een tussen de Wp en de muur onder 90 -75 graden ( bijna recht op). en een aan de uitblaas zijde.
Zodat het geluid gebroken word en OMHOOG gericht word .. de blaas uitgang kan je naar boven of naar links/recht afbuigen .
De latten dus ongeveer zo
muur \ WP /
muur \ WP / bij uitblaas natuurlijk niet te dichtbij 75 a 100 cm.

Een eenvoudige snelle montage om uit te proberen. om de reflectie tussen de muren te breken.
In jouw geval 2 balken onder de WP schuiven en daar de twee schermen aan monteren .dan kan je op de grond al voorbereiden en deze winter gelijk uit proberen.

En HEEL belangrijk .... stop in de beluchtingen gaten van je muur ( onder aan) bijenbekjes).
Scheelt meer dan de helft aan geluid wat de spouw in gaat, en geeft toch nog voldoende lucht door.
het probleem met deze oplossing is echter dat de rekenmethode waarmee e.e.a. wordt berekend hier totaal geen rekening mee gaat houden. Dus zo snel dat er vanuit de overheid er na gekeken gaat worden ga je hiermee nat. Ik vrees ook als je dat ook echt gaat meten dat er nauwelijks demping uit voor komt.
Kiojk maar eens hoe men dit doet bij echte geluidskasten voor warmtepompen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
smartsys schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:08:
[Afbeelding]

Het 90 graden draaien van de warmtepomp zou tot gevolg hebben dat geluid niet tegen mijn huis en het huis van de buurman "gedrukt" wordt, maar tussen de huizen door verspreid kan worden. Het komt dan op 6 meter hoogte op de openbare weg aan de voorkant van de woning en aan de achterkant in een 13meter diepe tuin.
De warmtepomp staat nu ongeveer 1 meter van mijn gevel, helaas wel bijna recht voor het raam. Ik zou daar misschien wel een soort "deflector" kunnen plaatsen onder een hoek, zodat er minder geluid direct op het raam komt. Aan de andere kant van de warmtepomp zou dit ook kunnen richting de achtertuinen. Ik heb alleen geen idee hoe groot of van welk materiaal ik dit zou moeten maken.
ik zie wel massa maar geen dempende materialen, dus zeker ook bij trillingen vrees ik dat je hier dingen laat liggen (even los of deze constructie wel stevig genoeg is, mn bij zijdelinkse belastingen.
ik zou onder de betonen tegels een laag (of twee van rubberen tegel (4,5 cm bv die van Harnvbach (50 bij 50 cm) plaatsen, de bovenste betonnen blok zou ik eerder naast de onderste plaatsen en daar bovenop een rubberen bigfoot ( aangevuld met veerdempers.)
Geluid richting de straat heeft het voordeel dat op die plek geen geluidseisen van toepassing zijn, echter het geluidsmodel gaat uit van een bol-bron, dus ook aan de achterkant richting je tuin.
Echter heb je wel het voordeel dat door het dak het geluid voor een groot deel wordt afgebogen, dus de afstand tot de meethoogte 1,5m bg daardoor behoorlijk wordt vergroot.
als ik hoor wat je zelf wilt wordt eea wel erg duur, ik zou eerst eens de warmtepomp draaien en de maatregelen zoals ik deze omschreven heb uitvoeren en dan kijken of dat al niet een verbetering geeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 02-12-2025 23:38 ]

• X21r
Jan-tweak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:29:
[...] en daar bovenop een rubberen bigfoot ( aangevuld met veerdempers.)
Ik begin in omgekeerde volgorde.
Ik zou zeggen lees dit forum maar eens door .
Dit is een recept voor Nog veel meer ellende.
Dempen doe je met veer en massa .. niet met 2x een veer.
een bigfoot heeft dezelfde functie als een veer.. en rubber functioneert niet meer bij koud vochtig weer.. brrr.

Lees dit topic maar eens door.
Jan-tweak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:23:
[...]

het probleem met deze oplossing is echter dat de rekenmethode waarmee e.e.a. wordt berekend hier totaal geen rekening mee gaat houden. Dus zo snel dat er vanuit de overheid er na gekeken gaat worden ga je hiermee nat. Ik vrees ook als je dat ook echt gaat meten dat er nauwelijks demping uit voor komt.
Kiojk maar eens hoe men dit doet bij echte geluidskasten voor warmtepompen.
Beste Jan.
Zelfs met de beste reken methode is er "geluids hinder".. niet alleen bij de buren ... maar ook bij de gebruiker ZELF !!.
En de geluids dempende kast. kijk eens naar de specificatie, onder de 100Hz versterkt hij het geluid !!!!!.
Bovendien hij helpt niets tegen resonantie van je eigen gebouw, er zijn namelijk een andere oorzaken.

De oplossing hier zijn door de jaren heen hier verder verfijnd om dat er zo veel diverse mogelijkheden zijn die geluidoverlast veroorzaken.

En meten is weten , daarom moet je soms experimenteren.

• smartsys
EversR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:18:
@smartsys wat is die doorvoer klein/krap. Ik heb niet teruggelezen, maar als last hebt van resonantie zou dat zomaar kunnen komen omdat die 1/4 & 1/2" leidingen het wel erg krap hebben in dat gaatje.
Dit is wat de installateur ervan gemaakt heeft.
Dit aanpassen wordt een gigaklootklus en vergt dat de hele zooi naar buiten wordt losgekoppeld en naar buiten moet en daarna weer naar binnen. Een ruimer gat met een zachte schuimafdichting was beter geweest.
De leidingen liggen nu wel op beugels en die staan op rubber dempers.

Ik hoor twee soorten geluid in huis.
Ik hoor een trilling en een lucht geluid. De trilling komt, nagenoeg 100% zeker, doordat het dakhout mee resoneert.
Het luchtgeluid is heel logisch er staat een loei van een fan op 1meter van een raam. Het is dan wel A+++ glas met een rolluik ervoor, maar dit geluid komt er toch doorheen. Dit hoor je alleen in het trapgat en op de overloop direct onder aan de trap. Iets verder weg hoor je het al niet meer.

De trilling wil ik de volgende constructie aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUWYnckIdjl6TTSuLLGctDdBpM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDi9VHvbTMOdnVL3yIwdlmJu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat deze constructie om te beginnen de belasting over een veel groter gebied van het dak uitsmeert. Daarnaast staat de warmtepomp zelf direct op twee betonbanden die opgeteld zwaarder zijn dan de warmtepomp zelf. Het geheel rust op twee stalen koker balken. Deze worden vast gebout aan de stalenveren. Deze veren hebben een belastbaarheid tot 50Kg per veer en op deze manier komt er iets van 150kg op de veren. De veren worden weer bevestigd op een betontegel en die liggen weer op een paar m2 rubbertegels. Ik twijfel alleen nog of ik die rubbertegels op hun kop moet liggen of gewoon normaal, zodat de water afvoer normaal blijft functioneren. Voor het verspreiden van geluid is op hun kop beter. Misschien zet ik ook nog een rijtje tegels op hun kant tegen de muur en eventueel ook nog een paar naast het raam tegen de muur. Die uiteraard wel met de "noppen" naar buiten gericht.

Het huidige leidingwerk laat het denk ik niet toe om de warmtepomp 90 graden te draaien. De warmtepomp zou dan een stuk dichter naar de zonnepanelen moeten opschuiven en die ruimte is er niet. Dan moet ik panelen gaan verplaatsen en dat zou dan een weer hele boel ellende met zich mee brengen. Of ik moet al het leidingwerk veranderen (en meteen de muurdoorvoer vergroten), dan kan de warmtepomp nog een meter naar links en meteen op een stalen frame.
Als ik dat allemaal aan de hand ga halen, laat ik de warmtepomp in de achtertuin zetten. Dan graaf ik een kuil van een halve meter diep, stort die vol met grind en zet hem direct op twee blokken beton direct in het grind. Het is verder zandgrond en met degelijke massa moet ie gewoon stil zijn. In de zomer draait ie niet, dus luchtgeluid is er alleen in de winter en dan zitten we toch niet in de achtertuin. We horen dat dan misschien wel beter in de woonkamer, maar nog meer oplossingen zie ik zo even niet of ik moet echt heel radicaal doen en hem ruim 10meter verderop op het dak van een tuinhuis helemaal achterin de tuin zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door smartsys op 03-12-2025 09:59 ]

• smartsys
Ik heb de oorzaak van de brom in onze woonkamer gevonden.
Het bleek de afzuigkap van de buren.
Het harde blazen wat ik hoorde uit de richting van de overburen was grotendeels het geluid van de afzuigkap van de buren, gecombineerd met het geluid van de warmtepomp van de overburen.
De afzuigkap van de buren hangt tegen de gedeelde tussenmuur tussen onze woningen en het lijkt erop dat het beestje zijn beste tijd heeft gehad.
Heb een prettig gesprekje met de buurman erover gehad en aangegeven dat ik er geen "last" van heb in de zin dat het ons niet wakker houdt o.i.d., maar dat we soms in de woonkamer een indringende bromtoon horen en niet konden plaatsen waar deze vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XrfpSlgs4ogBubPKosMEfL9uio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnZR8UKLoJGbi0KkJHNHysd4.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is er een duidelijke piek op 38Hz. Volgens een AI berekening komt dat overeen met ongeveer 2280rpm. en dat zit precies in de range van 2000 - 2500rpm voor de hoge stand van een afzuigkap. Komt ook precies overeen met wat ik met de buurman heb getest. Oorzaak gevonden en door met leven. Of de buurman het gaat oplossen is verder aan hem.

• X21r
smartsys schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:40:
Ik heb de oorzaak van de brom in onze woonkamer gevonden.
Het bleek de afzuigkap van de buren.
Het harde blazen wat ik hoorde uit de richting van de overburen was grotendeels het geluid van de afzuigkap van de buren, gecombineerd met het geluid van de warmtepomp van de overburen.
Zoals je ziet is er een duidelijke piek op 38Hz. Volgens een AI berekening komt dat overeen met ongeveer 2280rpm. en dat zit precies in de range van 2000 - 2500rpm voor de hoge stand van een afzuigkap. Komt ook precies overeen met wat ik met de buurman heb getest. Oorzaak gevonden en door met leven. Of de buurman het gaat oplossen is verder aan hem.
Toppie geluid gevonden.. al die klote afzuigkappen ook 8)7
En 2 soorten geluid .. dat is handig om te weten..

De nieuwe opstelling ziet er goed uit , vergeet je bijenbekjes niet die ik al noemde.
AL je 2x een scherm plaatst zo als in de tekening en 30 to 50 cm hoger dan je WP komt er voldoende lucht langs en heb je nog aardig wat licht via het raam naar binnen .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVTR0uc8n1d_2i0g1eZXyoXwvjE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k0Eqa6hdKOT9GclNPrW1TUNw.png?f=user_large
Niet die hele kant van de WP geheel dicht maken !!!.

De louvre schermen zouden kunnen werken (is een goedkope manier om snel wat uit te testen)
Beter is om die te maken van de omgekeerde tuin tegels ( soms ook stal matten genoemd) daar van is de demping 100% beter.

Nog een overweging .. in de tuin zetten..
Wp blaast 3000m2 lucht per uur.
Is je tuin "ommuurd" ? dan is het een vrieskist die gevuld word met koude lucht, hij zuigt voornamelijk zijn eigen koude lucht aan, geeft slechte COP en bij defrost weer krijg je huis niet warm.

"Het is verder zandgrond en met degelijke massa moet ie gewoon stil zijn"
Ik denk ( en hoop ) niet dat de behuizing al verzwakt is door het vele getril :9
Daarnaast als hij richting je zelf blaast kan hij toch nog wat geluid produceren vlak voor de defrost op je raam partij die op de tuin uitkijkt .

[ Voor 6% gewijzigd door X21r op 03-12-2025 13:34 . Reden: Schermen verduidelijkt . ]

• X21r
De rubber tegels kan je op zijn kop neer leggen .
Je legt niet je hele dak vol, een gedeelte van het water word geabsorbeerd door de tegel en later weer vrij gegeven.( eigenlijk net als dakgrind )
2 a 3 mm tussen de tegels mag en geeft zo het water een ruimere snelweg om afgevoerd te worden.

En Wp absoluut niet draaien !! met zijn rug "tegen" de muur. anders kan je nog meer last krijgen.

" maar nog meer oplossingen zie ik zo even niet of ik moet echt heel radicaal doen en hem ruim 10meter verderop op het dak van een tuinhuis helemaal achterin de tuin zetten."
Okee mentale status begrepen .. _/-\o_

• tcw82
Voorbeeldje van die rubberen tegels die ik ga proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC692B78_tHNBOucnD5Kk6ZYbUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Q1IFuVpYn1flXC8bqgcx9UE.jpg?f=fotoalbum_large

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:03
Afgelopen weekend heb ik ook een H-Frame op ons houten dak van de berging gemonteerd.

Het geheel stond eerst op Bigfoots en een 2-tal stapelstenen. Dit zorgde al voor trillingen, dus toen maar een set dempende veren eronder gezet. Dit heeft niets geholpen. Dus we begonnen zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BQhUeYDec4Bt0NznyLxw8GRBXE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gdTjz8goAn3jJX6d5Vt5Kvq8.jpg?f=user_large

En de opbouw is nu, vanaf het dak gezien:
1. Rubber tegel
2. Stoeptegel
3. Trillingsdemper (2x50KG, 2x75KG)
4. H-frame van 60x60 buizen (was over)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8VwT2mJT0UBGBqrYYUKCZf_rKY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oOD9ZNLvBOvt7H4qw1yp1ITJ.jpg?f=user_large

En we hebben resultaat, binnen is niets meer te horen van de warmtepomp :*)

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:52
Hoe krijg je die kokers er eigenlijk onder? lijkt me best een gedoe?

• X21r
RobKJ schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:22:
Afgelopen weekend heb ik ook een H-Frame op ons houten dak van de berging gemonteerd.

Het geheel stond eerst op Bigfoots en een 2-tal stapelstenen. Dit zorgde al voor trillingen, dus toen maar een set dempende veren eronder gezet. Dit heeft niets geholpen. Dus we begonnen zo:
[Afbeelding]

En de opbouw is nu, vanaf het dak gezien:
1. Rubber tegel
2. Stoeptegel
3. Trillingsdemper (2x50KG, 2x75KG)
4. H-frame van 60x60 buizen (was over)

[Afbeelding]

En we hebben resultaat, binnen is niets meer te horen van de warmtepomp :*)
Helemaal toppie.
Nu de volgende opmerken cq vragen. die ook nuttig zijn voor de andere lezeres.
- Houten dak ?

- Voeten WP worden niet helemaal ondersteund door de balk maar staan er 90 graden gedraaid er onder.( door zakken voeten Wp.. misschien extra koker onder de Wp met alleen een lip op de draag balk).
Sommige fabrikanten waarschuwen al voor de doorgezakte voeten.

- Plaatsing in een "tocht gat "is niet bevorderlijk voor een defrost en de wind waait in de verkeerde richting.
En tegen de wind in blazen is ook niet zo goed voor zijn COP.
Sta je in de stad ( iets minder kans op harde wind in je tocht gat) of in het buiten gebied ( meer kans op harde wind)

Feitelijk moest hij met zijn rug tegen de muur staan .
Goed hij staat nu zo .. mocht je bij "verkeerde "wind richting last hebben van
lange defrost of er niet meer uit de defrost komen.. huis niet zo warm krijgen.
Dan een scherm op 20 a 30 cm van de condensor (aanzuigkant) plaatsen.

Denk er om een Defrost algoritme is op vermogen en tijd gebaseerd .. er is geen controle of dit echt gebeurd en of dit al gelukt is ! !
Maar geen geluid overlast .. perfect.

• X21r
Nog een.
- Ik neem aan dat je PIR isolatie op je dak heb liggen ( onder je dak bedekking)
Zorg dat de het oppervlakte van indrukken in je dak bedekking GROTER is dan nu .
Na jaren van een druk belasting zakt je PIR in.. kans dat je lekkage krijgt is gering.. maar beter voor komen dan later ellende.
Dus die rubber tegels OMDRAAIEN !!!!! en in oppervlakte vergroten .Eventueel tussen je stenen tegels en rubber tegels wat hardhout planken er onder schuiven zo dat het oppervlakte groter word en de druk meer verdeelt word.
Niet bang zijn dat het water niet kan weg lopen met enkel tegels op zijn kop.

• RobKJ
Lothlórien schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:06:
Hoe krijg je die kokers er eigenlijk onder? lijkt me best een gedoe?
Ja dat was best een gedoe... Maar met 2 man gelukt. Ik had alle kokers aan de eindes al voorgeboord. Toen begonnen met het monteren van de 2 kokers, dus de veren eraan. Daarna 1 dwarskoker er los opgelegd, boorgaten aftekenen en monteren. Daarna stukje voor stukje de oude bigfoots naar achter geschoven en het frame er steeds wat meer onder. Toen voorkant stond nog even diep adem halen en de achterkant van de WP omhoog. Laatste koker eronder (die ook voorgeboorde gaten had) en het geheel stond.
X21r schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:09:
[...]

Helemaal toppie.
Nu de volgende opmerken cq vragen. die ook nuttig zijn voor de andere lezeres.
- Houten dak ?

- Voeten WP worden niet helemaal ondersteund door de balk maar staan er 90 graden gedraaid er onder.( door zakken voeten Wp.. misschien extra koker onder de Wp met alleen een lip op de draag balk).

- Plaatsing in een "tocht gat "is niet bevorderlijk voor een defrost en de wind waait in de verkeerde richting.
En tegen de wind in blazen is ook niet zo goed voor zijn COP.
Sta je in de stad ( iets minder kans op harde wind in je tocht gat) of in het buiten gebied ( meer kans op harde wind)

Feitelijk moest hij met zijn rug tegen de muur staan .
Goed hij staat nu zo .. mocht je bij "verkeerde "wind richting last hebben van
lange defrost of er niet meer uit de defrost komen.. huis niet zo warm krijgen.
Dan een scherm op 20 a 30 cm van de condensor (aanzuigkant) plaatsen.

Denk er om een Defrost algoritme is op vermogen en tijd gebaseerd .. er is geen controle of dit echt gebeurd en of dit al gelukt is ! !
Maar geen geluid overlast .. perfect.
Dank voor de uitgebreide reactie! Ik zal even per punt reageren:

Houten dak
Het geheel staat inderdaad op een houten dak (van de berging & garage)

Voeten WP worden niet helemaal ondersteund door de balk maar staan er 90 graden gedraaid er onder.( door zakken voeten Wp.. misschien extra koker onder de Wp met alleen een lip op de draag balk).

Hoe bedoel je dit precies?

Plaatsing ivm tocht
Dit gaat eigenlijk wel goed. In vergelijking met andere WP's ervaar ik (en de buren ook niet) extra veel geluid. We wonen wel in een stedelijk gebied, dus wellicht maakt dat wel het verschil inderdaad. En het huis wordt ook prima warm, de (uitgelezen) COP zijn ook goed.

PIR isolatie
Ik durf niet te zeggen of er PIR isolatie onder zit. Voor mijn gevoel niet, maar wel goed om even te controleren :)

Rubber tegels
Ga ik mee aan de slag! Ik heb er nog 4 over, dus die kan ik uitbreiden. En ik ga ze omdraaien :)

• X21r
RobKJ schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:43:
[...]

Voeten WP worden niet helemaal ondersteund door de balk maar staan er 90 graden gedraaid er onder.( door zakken voeten Wp.. misschien extra koker onder de Wp met alleen een lip op de draag balk).

Hoe bedoel je dit precies?
Kijk naar de metalen strips in de bigfoots.. zo moet er dus een ondersteuning onder..
Zelfs in de oude situatie stonden de voeten niet compleet ondersteund door DIE rubber dempers.( jij staat toch ook niet de hele dag op je tenen ;-).
Plaatsing ivm tocht
Dit gaat eigenlijk wel goed. In vergelijking met andere WP's ervaar ik (en de buren ook niet) extra veel geluid. We wonen wel in een stedelijk gebied, dus wellicht maakt dat wel het verschil inderdaad. En het huis wordt ook prima warm, de (uitgelezen) COP zijn ook goed.
Het is dus het geval bij een bepaalde windrichting dan kan de condensor (die radiator met al die lamellen) die warm moet worden om het ijs te ontdooien, niet warm genoeg worden. met als gevolg niet compleet ontdooit, de gewone warmte cycles begint weer en hij vries nog verder vast.
Gevolg er komt weinig warmte uit en kost veel stroom, hij staat dan zeeeer vaak een defrost te doen.

En nog een de warme die Wp gebruikt om het ijs te laten ontdooien.. komt uit je eigen huis ...
Dus hou het in de gaten .

• RobKJ
X21r schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:05:
[...]

Kijk naar de metalen strips in de bigfoots.. zo moet er dus een ondersteuning onder..
Zelfs in de oude situatie stonden de voeten niet compleet ondersteund door DIE rubber dempers.( jij staat toch ook niet de hele dag op je tenen ;-).

[...]

Het is dus het geval bij een bepaalde windrichting dan kan de condensor (die radiator met al die lamellen) die warm moet worden om het ijs te ontdooien, niet warm genoeg worden. met als gevolg niet compleet ontdooit, de gewone warmte cycles begint weer en hij vries nog verder vast.
Gevolg er komt weinig warmte uit en kost veel stroom, hij staat dan zeeeer vaak een defrost te doen.

En nog een de warme die Wp gebruikt om het ijs te laten ontdooien.. komt uit je eigen huis ...
Dus hou het in de gaten .
2x Duidelijk! Ik ga ermee aan de slag :)
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste