Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 43 ... 45 Laatste
Acties:

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:53
_Apache_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:01:
[...]

Nou ja dat dus..
Hier hou ik mijn glijdend verbruik bij, dus gas verbruik over de laatste 365d, en zo ook het aantal graaddagen.
Zo verloor ik 80m3 gas (want nu wp), maar de wp verbruikte wel een 350kWh om dat verschil goed te maken, dat is een beroerde CoP. :X

De kWh meter die voor de wp zit heeft zich dus al dubbel en dwars terug verdiend. :)
80m3 gas zou zo'n 160kWh stroom moeten zijn ongeveer (ruwe schatting). Er gaat iets niet goed bij je. Aaah ging. Lees het nu. 8)7 Hopelijk gaat het nu beter. d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 15-12-2025 18:28 ]

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 11:52
Hencksch schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:33:
[...]

Tot je de jaarfactuur van het gas krijgt en je je de Volendamse-vinken-tering schrikt van je gasverbruik.
Heb jaren alleen op gas gestookt, dat zal wel meevallen.

• Miglow
MotorBeast schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:24:
[...]

Ik koel al 4 jaar met L/L. Helaas voor je maar dat verbruikt bijna niets. Max 600W hier met 3 units die bij warm weer 24/7 draaien. Ik zou alvast maar over andere oplossingen gaan nadenken, 8)
Dan toch maar weer crypto minen dus?

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:37
sirtm schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:10:
[...]

Top, hier ook overgeschakeld naar WAR en ook ik moet zeggen dat het systeem rustiger draait, minder stops en vaker rustig op 300W pruttelt. Voorheen langere 'uit' periodes waardoor de vloer afkoelde waarna er weer hard gewerkt moest worden om de ingestelde temp te bereiken. Ik ben er enthousiast over.
Ik heb overigens nog geen buitenvoeler aangesloten, zonder T42 is niet ideaal maar het werkt wel.
Elk huis is anders maar probeer graag iets te leren, welke parameters heb jij ingesteld voor P195, P196 en P197? en waarop heb je dat gebaseerd?
P195,P196 en P197 heb ik niet gewijzigd. Dus staan nog op de standaard instellingen. Belangrijkste parameter was bij mij de stooklijn. Die is nu 0,8

[ Voor 4% gewijzigd door Anjos op 16-12-2025 11:35 ]

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-01 14:25
Een vraag over het stromingsgeluid in de radiatoren.

Onze woning heeft beneden vloerverwarming, boven grote radiatoren (T11 en T22).
Beneden staat de thermostaat altijd op 20,5.
Boven staat in 1 slaapkamer de thersmostaatknop op 16 graden, in de andere slaapkamer op 18 graden.

Ook tijdens koude dagen zijn alle temperaturen goed op niveau te houden.

Wat mij alleen opvalt is dat wanneer de warmtepomp voluit water aan het rondpompen is (15 L/min) dan kun je het water heel goed horen stromen in de radiatoren. Geen luchtbellen, maar echt het geluid van het stromende water.

Je kunt nu natuurlijk het debiet verlagen, maar dat wil ik niet voor de vloerverwarming beneden.
Wat is er anders nog aan te doen om het geluid in de radiatoren minder te maken? Een reduceerventiel voor elke radiator?

De radiatoren zijn sowieso binnenkort een keer aan vervanging (roest), waarschijnlijk aankomend jaar. Dan wil ik er zo groot mogelijke T22 of liever nog T33 radiatoren in zetten. Waar moet ik dan rekening mee houden?
LT radiatoren zijn dus eigenlijk niet nodig omdat ik de slaapkamers goed op temperatuur kan houden.
Een duo split airco is misschien ook een optie, maar daarvoor moet redelijk wat aanpassen in huis, ik denk dat dat heel wat duurder wordt dan het vervangen van 2 radiatoren.

Tips?

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:33
Wij horen het stromen in de radiatoren ook. Van wat ik weet ligt het ook aan de diameter van de verwarmingsbuizen, die moet eigenlijk dikker zijn dan wat wij hebben. Het ligt niet alleen bij de radiatoren, mijn inschatting is dat de diameter van de buizen wel eens de beperking kan zijn.

Is mij te prijzig om aan te laten passen, verder werkt alles oké op dit moment.

[ Voor 20% gewijzigd door Oinken op 18-12-2025 11:48 ]

• MotorBeast
@remcon Vaak veroorzaken juist thermostaatknoppen dit geluid. Verwijderen en met voetventiel het debiet veranderen. Of als je voorinstelbare knoppen hebt kan je dit met ring achter de thermostaatknop regelen.

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-01 14:25
Ik vond ook nog dat je een "dynamisch voorinstelbare radiatorkraan" hiervoor moet/kunt gebruiken.

Deze regelt ten eerste de watertoevoer zodat deze constant is onafhankelijk van hoeveel radiatoren er open staan.
Ook kun je hier nog weer een thermostaatknop op zetten om de temperatuur te regelen.

• MotorBeast
@remcon Beste is helemaal niet met thermostaatknoppen te werken en puur in te regelen op flow. YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:53
Het is bij mij veel beter geworden toen ik mijn verdeler voor de vloerverwarming vervangen heb, ik denk niet zo zeer door de echt verdeler maar meer doordat er daar ook nog vernauwingen in de leidingen zaten. Je hoort een ruis die ergens in het systeem ontstaat ook vaak nog op andere plekken. Dus kijk ook eens naar of er op andere plekken vernauwingen of trillende delen zitten.

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-01 16:59
nclose schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:49:
[...]

Ja, ik draai OpenWRT op de TP-Link omdat het open source is en flexibeler dan de standaardfirmware. De statische route voor 10.20.30.0/24 naar de TPLink staat op mijn FritzBox internet router, zodat HA en andere apparaten in mijn thuisnetwerk de Xtend kunnen bereiken zonder verdere configuratie.
Kun je me wellicht in PB screenshots sturen wat je ingesteld hebt?
Ik krijg het zelf helaas niet werkend, heb wel al OpenWRT geinstalleerd.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

iorses schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:40:
[...]
Kun je me wellicht in PB screenshots sturen wat je ingesteld hebt?
Ik krijg het zelf helaas niet werkend, heb wel al OpenWRT geinstalleerd.
Ik heb hetzelfde, ik krijg die routing niet voor elkaar. TP-link verbindt netjes met de Xtend en zit op het LAN. Maar vanaf LAN de Xtend bereiken is welgeteld één keer gelukt en helaas niet reproduceerbaar.
De static route naar 10.20.30.1 moet je voor zover ik het begrijp instellen op je router, niet op de TP-link.
Maar beetje offtopic hier. Misschien even een nieuw topic in Networking starten.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• iorses
Met behulp van Github lukte het om een hele hoop data uit te lezen, na wat reverse engineering is het me nu ook gelukt om parameters te wijzigen vanuit HA.
Weet iemand of ik een vaste aanvoertemperatuur kan instellen dus ipv dat hij zelf kijkt wat benodigd is?
Dit ivm sturen van een buffervat.

[ Voor 31% gewijzigd door iorses op 20-12-2025 15:38 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 08:43
Toch ook maar eens in duiken hoe ik constante verbinding met dat apparaat kan maken. Dan gewoon de data in Excel zetten en het is te gebruiken.
Wat je als eindgebruiker wil is natuurlijk niet kijken hoe het er nu bij staat, maar je wil ook gewoon weten hoe het één en ander de afgelopen maanden gedraaid heeft

• Seven_09
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-01 11:37
Mijn bevindingen: WAR.
Ik ben voor 2 maanden terug ook overgestapt op WAR. 90m² (bij)vloerverwarming beneden en 11 radiatoren.
Voorheen P202 (4)
Aangezien ik van de afgelopen jaren de temperaturen bewaard had, die nodig zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Mijn inziens leek het mij sterk dat deze zouden afwijken! Destijds stookte ik ook WAR met een VAG 2000 met de onderstaande instellingen. Dat ging toen goed!
Bij ~10 °C buiten → aanvoer ±27 °C, Bij ~5 °C buiten → ±30 °C Bij 0 °C buiten → ±33–34 °C, Pas bij stevige kou richting 40 °C

In eerste instantie had ik P202 op 7 staan, in mijn situatie werkte deze niet zoals ik wilde. Ook met verschillende koudere momenten buiten. Over en Under shoot
Toen heb ik de setting gewijzigd naar 1, net de mazzel gehad dat het een aantal dagen flink koud was. De stooklijn en andere parameters (buitentemperatuur) berekend, (Excel) (VAG2000 settings)
Heb ik het VP26 en EP40 goed ingesteld en gekeken hoe de WP met deze settings omging.
P192 0,50 °C
De KT 24/7 op 21. Boven alle rad open, later heb ik deze nog wat moeten temperen, werd te warm voor boven, 18 graden is voldoende. Op een SLK staat deze niet aan. Bijspringen van de CV -1 ideaal is voor mij. Deze had ik vorige seizoen op +3 staan.

CV bijspringen vanaf: –1 °C buitentemperatuur.
Tot –1 °C: warmtepomp redt het alleen, hoogste efficiëntie en kost geen onnodig gas.
Onder –1 °C: CV vangt de piekbelasting op, voorkomt dat de warmtepomp tegen de 40 °C “vastloopt”, comfort blijft 21 °C zonder stress voor het systeem

Kan nu wel zeggen dat het systeem rustiger loopt en goed reageert op de buitentemperatuur, minder stops en vaker rustig op 350W – 450W doorloopt. Tot nu toe geen pendelen gezien. Zoals het er nu uitziet is de COP beter!
Later heb ik de vloerverwarming behoorlijk moet knijpen, trok de veel warmte weg. Staat nu continu op 29°C. De WAR past zich mooi aan aan de buitentemperatuur, dit kan ik ook zien door het aantal digitale meters die aan de leidingen zitten. Zo hoefde ik niet de Xtend in de lucht te houden,

• Miglow
Wat is WAR?

• Seven_09
WAR: 2

Een aanvulling; Waar ik in eerste instantie niet had aan gedacht het knijpen van de vloerverwarming.
Bij een CV installatie is alleen belangrijk de juiste mix van temperatuur die de vloer in gaat, en deze de kamer op 20-21 graden houdt. Dan is de hydraulische balans van minder belang vanwege de hogere temperaturen die de vloer in gaan.

Bij een WP ligt het totaal anders, temperaturen tussen 27-32 graden. Hier komt de hydraulische balans wel om de hoek kijken. Doordat ik de kogelkranen te ver openstaan had staan ging er veel warmte de vloer in en de WP harder moest werken. Door de vloer te knijpen ging ook de TA van de WP omhoog, deze denkt “Ik lever te weinig vermogen voor deze buitentemp.” . Dat doet hij dan binnen de geldende stooklijn. Wat resulteert in een hogere wattage aan de radiatoren.
Dit is hydraulische prioritering, en dat is exact hoe het hoort bij:

• vloer = bijverwarming
• radiatoren = hoofdafgifte

En zo moduleert de WP rustig, omdat de woning al op temperatuur is! Dit is een lichte correctie, “geen opjagen” en kan eerder terug in vermogen.

Dit resulteert in kortere periodes hoger vermogen, sneller balans, meer tijd op een laag modulatiepunt. De vloer slurpt nu niet meer alle warmte weg, waardoor WP langer aan het werk bleef met een hoger vermogen. De warmtepomp draait zelfs rustiger en efficiënter omdat hij sneller in balans komt en minder lang hoog hoeft te draaien. Het is de compressor die veel moduleert.
De COP blijft hierdoor praktisch gelijk.

Denk aan: warm water door een dikke slang (vloer) – daarna deels dicht – water kan er minder makkelijk door, druk (temperatuur) moet omhoog om het zelfde effect te krijgen.

Bij de WP is dit continue natuurlijk proces wat voldoende afgifte geeft om deze temperaturen aan te kunnen houden, dit draait 24/7, een CV niet. Had ik niet verwacht in het begin bij aanschaf WP dat deze met lagere temperaturen het huis op 21 kon houden.
Nooit aan gedacht aan de Cenvax vag 4000 instellingen die ik nog bewaard had, deze nog van de pas zouden komen. Af en toe kom ik dit systeem nog eens tegen in oudere woningen en gebouwen.
De goede oude tijd!

WAR: Weersafhankelijke Regeling

[ Voor 33% gewijzigd door Seven_09 op 22-12-2025 08:54 ]

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 12:01
Seven_09 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:49:
Mijn bevindingen: WAR.
Ik ben voor 2 maanden terug ook overgestapt op WAR. 90m² (bij)vloerverwarming beneden en 11 radiatoren.
Voorheen P202 (4)
Aangezien ik van de afgelopen jaren de temperaturen bewaard had, die nodig zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Mijn inziens leek het mij sterk dat deze zouden afwijken! Destijds stookte ik ook WAR met een VAG 2000 met de onderstaande instellingen. Dat ging toen goed!
Bij ~10 °C buiten → aanvoer ±27 °C, Bij ~5 °C buiten → ±30 °C Bij 0 °C buiten → ±33–34 °C, Pas bij stevige kou richting 40 °C

In eerste instantie had ik P202 op 7 staan, in mijn situatie werkte deze niet zoals ik wilde. Ook met verschillende koudere momenten buiten. Over en Under shoot
Toen heb ik de setting gewijzigd naar 1, net de mazzel gehad dat het een aantal dagen flink koud was. De stooklijn en andere parameters (buitentemperatuur) berekend, (Excel) (VAG2000 settings)
Heb ik het VP26 en EP40 goed ingesteld en gekeken hoe de WP met deze settings omging.
P192 0,50 °C
De KT 24/7 op 21. Boven alle rad open, later heb ik deze nog wat moeten temperen, werd te warm voor boven, 18 graden is voldoende. Op een SLK staat deze niet aan. Bijspringen van de CV -1 ideaal is voor mij. Deze had ik vorige seizoen op +3 staan.

CV bijspringen vanaf: –1 °C buitentemperatuur.
Tot –1 °C: warmtepomp redt het alleen, hoogste efficiëntie en kost geen onnodig gas.
Onder –1 °C: CV vangt de piekbelasting op, voorkomt dat de warmtepomp tegen de 40 °C “vastloopt”, comfort blijft 21 °C zonder stress voor het systeem

Kan nu wel zeggen dat het systeem rustiger loopt en goed reageert op de buitentemperatuur, minder stops en vaker rustig op 350W – 450W doorloopt. Tot nu toe geen pendelen gezien. Zoals het er nu uitziet is de COP beter!
Later heb ik de vloerverwarming behoorlijk moet knijpen, trok de veel warmte weg. Staat nu continu op 29°C. De WAR past zich mooi aan aan de buitentemperatuur, dit kan ik ook zien door het aantal digitale meters die aan de leidingen zitten. Zo hoefde ik niet de Xtend in de lucht te houden,
Dank voor je bericht,
Ook ik ben overgestapt op WAR, ik ben nog aan het inregelen, Stooklijn nu op op 0,65. Wachten op kouder weer om te kijken of dat voldoet.
Zeer geinteresseerd in jouw ervaringen vooral om er van te leren.
Wat is het verschil tussen P202 op 7 of op 1? Beide regelingen gebruiken zowel de buitentemperatuur en de kamerthermostaat om de watertemperatuur te bepalen, maar zit er een verschil in de berekening? hoe werkt da?
Kun je bij P202 op 1 ook nog de kamertemperatuur verhogen/verlagen, heeft dat invloed?

• Seven_09
WAR 3

Zal eens kijken of ik er een antwoord op kan geven;
P202 (7) gebruikt Interne WAR + externe OpenTherm thermostaat. De interne WAR regelt het proces van de temperatuur. En kijkt naar de externe regeling (Thermostaat) Wat is er nodig
P202 1 WAR + ruimtetemp. compensatieregeling. Deze regelt ook op de buitentemperatuur en het setpoint van de thermostaat, bij kouder weer TA verhoging. PID wordt intern geregeld, Temp wordt bij gestuurd. Bij P202 2-3 zijn deze PID "nodig" via (P195, P196, P197)
Om tot de juiste parameters te komen moet je een VP en EP weten.
Het VP bij mij = P210 +6° C en het EP P194 = 40 °C. Bij een BT van ongeveer 10 °C heb je TA nodig van 27 °C
Standaard is het VP 20 °C komt de P210 van 6 °C erbij en de P194 0,50 °C. Bij iedere graad kouder komt er 0,50 °C bij!

Destijds had de verwarmingsmonteur dat uitgerekend op een hele simpele manier. Hij was een vakman pure sang, met handen en hoofd. Hij maakte gebruik van beide werelden. Hij wilde daarom ook geen kantoorbaan. De berekening koste destijds 25 gulden!
Ik moest het nog wel ff zoeken, stond opgeschreven op een stukje karton. Ik heb het wat genuanceerde opgezet

Wat je moet weten:
We kiezen twee logische referentiepunten:
Zacht weer: +10 °C buiten Koude winter: –10 °C buiten
+10 → –10 = 20 °C verschil
Δ BT = 20 °C ΔTA = verschil in benodigde aanvoertemperatuur

Dan kijken we:
hoeveel warmer moet het water worden om dat verschil op te vangen?

Bij +10 °C buiten
→ TA ≈ 27–28 °C (vloer + radiatoren net lauw Bij –10 °C buiten
→ TA ≈ 40 °C
Dat is: 40 – 27 = 13 °C Δ TA ≈ 12–13 °C 12 ÷ 20 = 0,6
De heling van 0,6 is een theoretische ruwe waarde,
Ik heb nog “last” van bijkomende warmte van; zon-instraling, (grootte schuifpui op het zuiden) vloer als ondersteuning, geen extreem warmtevraag, bewezen dat 40 °C pas bij strenge kou nodig is -10°C
Deze factoren kunnen de heling minder steil maken.
Daarom een heling bij mij van 0,50, deze voldoet aan de waarde en verlies van warmte van mijn huis! Je moet weten welke temperatuur nodig is bij +10 en – 10, liefst deze waarden zo laag mogelijk; is efficiëntie van de Xtend. Dat is voor ieder huis anders.

• iorses
Plantje1978 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:22:
Toch ook maar eens in duiken hoe ik constante verbinding met dat apparaat kan maken. Dan gewoon de data in Excel zetten en het is te gebruiken.
Wat je als eindgebruiker wil is natuurlijk niet kijken hoe het er nu bij staat, maar je wil ook gewoon weten hoe het één en ander de afgelopen maanden gedraaid heeft
Of gewoon Home Assistant gebruiken?

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 12:01
iorses schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:56:
[...]

Of gewoon Home Assistant gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWgy68_GRrIYiDNXNBAA0ctx9GA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gALBg0KxFM83oeCdShQmOJlC.png?f=fotoalbum_large

@Plantje1978 Met HomeAssistant en de HA_connection_Xtend integratie https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend kan je helemaal uit je dak gaan :-)

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:56
of als je liever Domoticz gebruikt
https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin

• cooldude
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11-01 11:57
Ben in bezit van een coolgrey extend buitenunit, met touch thermostaat van intergas geschikt voor verwarmen en koelen.
Xtend update gedaan naar de laatste firmware met een power cyclus.
P200 staat op vloerverwarming.
Maar zodra ik de koelfunctie activeer in de instellingen krijg ik de storingsmelding N085= buitendeel kan niet koelen.
Iemand nog een idee?
Unit is 6 weken oud.

• Miglow
Geen idee, hier stond iets impulsiefs.

[ Voor 76% gewijzigd door Miglow op 23-12-2025 16:27 ]

• WillemD61
cooldude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:16:
Ben in bezit van een coolgrey extend buitenunit, met touch thermostaat van intergas geschikt voor verwarmen en koelen.
Maar zodra ik de koelfunctie activeer in de instellingen krijg ik de storingsmelding N085= buitendeel kan niet koelen.
Iemand nog een idee?
Unit is 6 weken oud.
dat lijkt me iets voor de installateur of Intergas zelf.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:45
cooldude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:16:
Iemand nog een idee?
Unit is 6 weken oud.
Volgens het installatievoorschrift (pagina 15) werkt koelen alleen bij (buiten)temperaturen tussen de 10 en 48 graden.

Stuitte trouwens net op de Eco versie (propaan monoblock) van de Xtend, en die heeft wel mooie(re) specificaties, zowel qua maximaal vermogen bij lagere buitentenperaturen, als qua COP. Moet je wel een monoblock willen/kunnen plaatsen, en met een aansluitwaarde van 2,4kW kan 'ie er ook niet meer 'zomaar' in een stopcontact van een bestaande groep.

• cooldude
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11-01 11:57
Laatst even met intergas gesproken over de xtend (propaan versie).
De eerste 150 zijn als proef verkocht en valt nog in de subsidie regeling. Deze is zelfs nog hoger dan de R32 variant.
De xtend eco is 5 kw split versie.
De langverwachte 7 kw wordt volgend jaar verwacht.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
a2aan schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:55:
[...]

Volgens het installatievoorschrift (pagina 15) werkt koelen alleen bij (buiten)temperaturen tussen de 10 en 48 graden.

Stuitte trouwens net op de Eco versie (propaan monoblock) van de Xtend, en die heeft wel mooie(re) specificaties, zowel qua maximaal vermogen bij lagere buitentenperaturen, als qua COP. Moet je wel een monoblock willen/kunnen plaatsen, en met een aansluitwaarde van 2,4kW kan 'ie er ook niet meer 'zomaar' in een stopcontact van een bestaande groep.
Dan nog zou die geen notificatie moeten geven, dat zou betekenen dat je continue die parameter moet gaan aanpassen. Ik denk dat er ergens een instelling niet goed staat, ik zou na de kerstvakantie even contact op nemen met Intergas of installateur.

• ErnstvV
  • Niet online
cooldude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:31:
De eerste 150 zijn als proef verkocht en valt nog in de subsidie regeling. Deze is zelfs nog hoger dan de R32 variant.
Bedoel je nu dat de propaan unit een split is, klopt die info wel?

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:57
cooldude schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:31:
Kijk even in je persoonlijke berichten...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• iorses
sirtm schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:23:
[...]

[Afbeelding]

@Plantje1978 Met HomeAssistant en de HA_connection_Xtend integratie https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend kan je helemaal uit je dak gaan :-)
Zou je me de codes van de kaarten willen sturen prive aub?

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:08
Het is vandaag -4 graden en ik zie dat de cv bij springt. De cv duwt er vervolgens zoveel energie in dat de temperatuur vrij snel 21 graden binnen is. Met als gevolg dat de warmtepomp ook uitgaat. Of misschien is de cop is te laag. Anyway, ik ging er meer vanuit dat de warmtepomp toch altijd iets van doorgaat en niet helemaal stopt. Verkeerde aanname van mij?

• a2aan
Hier kwam ik erachter dat de parameter om het bijschakelen van de ketel uit te stellen nog op de 'vakantiestand' stond (wilde vorige maand de Xtend maximaal 'ruimte' geven om in vier dagen tijd het huis zelf weer 8 graden op te warmen).

Resultaat: de Xtend heeft de hele nacht maximaal gedraaid, met drie keer een defrost (die wel met ondersteuning van de gasketel).

Toen ik vanochtend wakker werd stond de Xtend ruim 4kW te leveren met een COP van 2,8. Aanvoertemperatuur was 41 graden. De ruimte was afgekoeld tot iets boven 20,5 (met 21 als doeltemperatuur).

Na het aanpassen van de parameter hebben de Xtend en gasketel (Xtreme 36) heel netjes samengewerkt om alles weer helemaal op de rit te krijgen, waarna de Xtend weer alleen verder ging.

Rond 10 uur heeft de Xtreme nog even een kwartiertje bijgesprongen, en daarbij 0,063m3 gas verstookt. Ik ben hier zeer tevreden over! En dan helpt het ook wel dat die Xtreme zo'n laag vermogen kan draaien.

• WillemD61
debruina16 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:09:
Het is vandaag -4 graden en ik zie dat de cv bij springt. De cv duwt er vervolgens zoveel energie in dat de temperatuur vrij snel 21 graden binnen is. Met als gevolg dat de warmtepomp ook uitgaat. Of misschien is de cop is te laag. Anyway, ik ging er meer vanuit dat de warmtepomp toch altijd iets van doorgaat en niet helemaal stopt. Verkeerde aanname van mij?
Lijkt me geen probleem. Bij mij stopt de warmtepomp ook als de gewenste temperatuur bereikt is. Lijkt me logisch gedrag.

• debruina16
WillemD61 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:46:
[...]

Lijkt me geen probleem. Bij mij stopt de warmtepomp ook als de gewenste temperatuur bereikt is. Lijkt me logisch gedrag.
Wat ik bedoel is dat de cv nu de overhand blijft houden. Vandaag wordt er dan 11 m2 gas verstookt en de warmtepomp 10 kW aan stroom

• GroundBreaking
a2aan schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:26:
Resultaat: de Xtend heeft de hele nacht maximaal gedraaid, met drie keer een defrost (die wel met ondersteuning van de gasketel).
Maximaal gedraaid, maar ?!?!maar 3 defrosts?!?! Met deze temperaturen? Hoe dan?

• Lecenten
  • Laatst online: 14-01 11:22
@debruina16 Dat is niet normaal. Misschien heb je P103 te hoog staan, die kan wel op -15. De Xtend stopt vanzelf als de COP te laag wordt of de retour te warm. Of de minimum COP (P101) staat te hoog. Of de ketel produceert te heet water waardoor de retour boven de 50 graden komt en de Xtend stopt, wat is de waarde van P120 en P194 ?

De Xtend presteert ondanks de vorst heel goed vandaag en morgen denk ik ook, de lucht is extreem droog met dauwpunten tot zelfs -10 graden. Heel uitzonderlijk. Zolang de temperatuur van de verdamper boven het dauwpunt blijft bevriest die niet. Lucht moet eerst condenseren en dat gebeurt niet boven het dauwpunt, dat is de definitie van dauwpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzZaAh1o-CX76lzjqVRxgE2vH9Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Jye1X4v4KcbJgptnKAyuQ4Zt.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Lecenten op 25-12-2025 16:50 ]

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:48
debruina16 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:17:
[...]

Wat ik bedoel is dat de cv nu de overhand blijft houden. Vandaag wordt er dan 11 m2 gas verstookt en de warmtepomp 10 kW aan stroom
Oei, dat is inderdaad serieus veel gas verbruikt. Iedere situatie is natuurlijk anders, hier constant 19,5 graden in huis (jaren 70 hoekwoning 102 m2) en vandaag tot nu toe 0,9 m3 gas verbruikt (incl 0,5 m3 voor douchen) en 15,3 kWh elektra. Vanmorgen vroeg is de ketel even aangegaan voor defrosts.

• debruina16
Lecenten schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:44:
@debruina16 Dat is niet normaal. Misschien heb je P103 te hoog staan, die kan wel op -15. De Xtend stopt vanzelf als de COP te laag wordt of de retour te warm. Of de minimum COP (P101) staat te hoog. Of de ketel produceert te heet water waardoor de retour boven de 50 graden komt en de Xtend stopt, wat is de waarde van P120 en P194 ?

De Xtend presteert ondanks de vorst heel goed vandaag en morgen denk ik ook, de lucht is extreem droog met dauwpunten tot zelfs -10 graden. Heel uitzonderlijk. Zolang de temperatuur van de verdamper boven het dauwpunt blijft bevriest die niet. Lucht moet eerst condenseren en dat gebeurt niet boven het dauwpunt, dat is de definitie van dauwpunt.

[Afbeelding]
Alles staat nog op default. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik bij die settings kom 😅. De minimale cop staat op 2. Verder wel verbonden via home assistant voor uitlezen. De retour temp komt als de cv bij springt boven de 50 uit. Vandaag zie ik de waarde 55 graden voorbij komen. De xtend gaat dan ook uit. Verder is het prima warm maar ben een beetje verrast door het gasverbruik

• a2aan
GroundBreaking schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:42:
[...]

Maximaal gedraaid, maar ?!?!maar 3 defrosts?!?! Met deze temperaturen? Hoe dan?
Blijkbaar door de droge lucht. Zie ook de post van @Lecenten hierboven met uitleg over het lage dauwpunt.

Ik woon overigens in de regio groot Amsterdam, en de Xtend staat op een dakkapel, vol tegen de wind in te blazen (oriëntatie ONO).

Overigens draaide de Xtend gister in de vroege ochtend ook vrijwel continu tegen zijn max, en had ik tussen 1:10 en 8:30 tien defrosts. Die kwamen op een gegeven moment iedere 40min.

• Oinken
Hoe hoog is bij jullie de persgastemperatuur?
Wat betekent deze temperatuur?

Hij is bij ons op dit moment 99,5 graden. Terwijl de gevraagde aanvoertemperatuur 41,8 graden is. Op welk punt in de warmtepomp is het dan 99,5 graad?

Ik was vroeger niet van de scheikunde en de natuurkunde op school.

• debruina16
Oinken schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:17:
Hoe hoog is bij jullie de persgastemperatuur?
Wat betekent deze temperatuur?

Hij is bij ons op dit moment 99,5 graden. Terwijl de gevraagde aanvoertemperatuur 41,8 graden is. Op welk punt in de warmtepomp is het dan 99,5 graad?

Ik was vroeger niet van de scheikunde en de natuurkunde op school.
99 graden

• iorses
a2aan schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:26:
Hier kwam ik erachter dat de parameter om het bijschakelen van de ketel uit te stellen nog op de 'vakantiestand' stond (wilde vorige maand de Xtend maximaal 'ruimte' geven om in vier dagen tijd het huis zelf weer 8 graden op te warmen).

Toen ik vanochtend wakker werd stond de Xtend ruim 4kW te leveren met een COP van 2,8. Aanvoertemperatuur was 41 graden. De ruimte was afgekoeld tot iets boven 20,5 (met 21 als doeltemperatuur).

Na het aanpassen van de parameter hebben de Xtend en gasketel (Xtreme 36) heel netjes samengewerkt om alles weer helemaal op de rit te krijgen, waarna de Xtend weer alleen verder ging.

Rond 10 uur heeft de Xtreme nog even een kwartiertje bijgesprongen, en daarbij 0,063m3 gas verstookt. Ik ben hier zeer tevreden over! En dan helpt het ook wel dat die Xtreme zo'n laag vermogen kan draaien.
Wat heb je precies aangepast?

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:40
Lecenten schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:44:

[Afbeelding]
Hier een redelijk vergelijkbaar verhaal als debruina16 afgelopen nacht. Tot gisteren stond P100 op alleen warmtepomp, maar met de -8 die hier verwacht werd had ik die op maximaal warmtepompgebruik gezet.
En in de nacht is de Xtend er diverse keren mee gestopt zag ik. Ik was wat vroeg wakker, dus heb ik het gedrag van de installatie een beetje bekeken en zag dat doordat de ketel vrij "dominant" was, en er water van boven de 60gr doorjoeg, de retour temperatuur ook ver boven de 50 kwam. De Warmtepomp ging daardoor uit en de cv ketel blijf het werk doen. Als ik het goed heb zijn de P104, P120 en P194 hier van belang.
Die staan bij ons op;
P104 -> 55 (vanmorgen aangepast van 50 naar 55)
P120 -> 80 (niet aan gezeten)P194 -> 55 (niet aan gezeten)
P194 -> 55 (niet aangezeten)
De minimale COP heb ik naar 1.5 gezet omdat wij zonneproductie overschot hebben, dus mijn gedachte was dat dat nu we nog kunnen salderen wel ok was.
Zijn die P104, 120 en P194 wel goed?

• a2aan
iorses schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 06:37:
[...]

Wat heb je precies aangepast?
Voor mijn vakantie eind november had ik P107 op 8000 graadminuten gezet (maximum) omdat ik wilde dat de Xtend zoveel mogelijk zelfstandig het huis weer op temperatuur zou brengen, zelfs als het buiten kouder dan 2 graden zou zijn (mijn instelling van P102).

Dat was ik vergeten weer terug te zetten, waardoor de Xtend het hier de eerste écht koude nacht zelf probeerde warm te houden, bij -4 en harde wind buiten, wat dus niet lukte.

Nu heb ik P107 op 80 graadminuten staan (lijkt de minimale waarde, anders dan 0, wat automatisch is). Ik vind het gedrag nu wat 'nerveus', en de Xtend heeft vannacht ook perioden op ~90% gedraaid i.p.v. 100%, dus zit nu te twijfelen of ik hem op 0 (auto) zet, of 120 graadminuten. Maar ik weet eigenlijk niet eens of dat wel verschil gaat maken, omdat ik niet weet wanneer de 'teller' wordt gereset.

• Oinken
Hier heeft de ketel vannacht totaal 0,4 m3 gebruikt. Op het moment dat de Xtend het niet redt.

• GroundBreaking
MakeItSo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:36:
[...]

Hier een redelijk vergelijkbaar verhaal als debruina16 afgelopen nacht. Tot gisteren stond P100 op alleen warmtepomp, maar met de -8 die hier verwacht werd had ik die op maximaal warmtepompgebruik gezet.
En in de nacht is de Xtend er diverse keren mee gestopt zag ik. Ik was wat vroeg wakker, dus heb ik het gedrag van de installatie een beetje bekeken en zag dat doordat de ketel vrij "dominant" was, en er water van boven de 60gr doorjoeg, de retour temperatuur ook ver boven de 50 kwam. De Warmtepomp ging daardoor uit en de cv ketel blijf het werk doen. Als ik het goed heb zijn de P104, P120 en P194 hier van belang.
Die staan bij ons op;
De minimale COP heb ik naar 1.5 gezet omdat wij zonneproductie overschot hebben, dus mijn gedachte was dat dat nu we nog kunnen salderen wel ok was.
Nu is voor mij de vraag of die hoge temperatuur nodig is of dat het zou helpen als je het debiet van de pomp opschroeft, als in dan zou je ook meer vermogen kunnen leveren met de zelfde aanvoer temperatuur, alleen zou het kunnen dat dan ook de retour temperatuur stijgt, dus begint de vraag denk ik met heb je nu een deltaT van 5 graden, of is de vaak meer dan 5 graden?

• MakeItSo
GroundBreaking schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:14:
[...]

Nu is voor mij de vraag of die hoge temperatuur nodig is of dat het zou helpen als je het debiet van de pomp opschroeft, als in dan zou je ook meer vermogen kunnen leveren met de zelfde aanvoer temperatuur, alleen zou het kunnen dat dan ook de retour temperatuur stijgt, dus begint de vraag denk ik met heb je nu een deltaT van 5 graden, of is de vaak meer dan 5 graden?
Ik heb verder niets aangepast aan de parameters. Dus debiet is volgens standaard instelling. Ik zie in de parameters P183 (cv-debiet tijdens verwarmen), die staat op 15. Bedoelde je die?

De delta T, ik denk dat je dan P086 bedoelt? Die staat op 5. In het kader van de domme vragen; de delta T is het verschil tussen aanvoer en retour toch?

• GroundBreaking
@MakeItSo Inderdaad staan die standaard op 15 en 5,
P086 is de waarde die het systeem als minimale delta Te aan wil houden, dus als het verschil tussen aanvoer en retour kleiner word gaat hij het debiet verlagen. Dus dan word het niet meer 15l/min maar bijv. 12l/min.

Opzich kun je heel simpel zien wat het effectief is als je op het overzicht zit. Daar zie je zowel het debiet als de aanvoer en retour temperatuur.

Het zou dus maar zo kunnen dat je delta T in de praktijk 10 graden is en geen 5.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:32
Gister de 1e echt koude dag dus gehad met de Xtend en redelijk tevreden met de opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErUacZs_grW3jq0BR2Swj8anP04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RlXShscD97jl14Rg4KImeF7s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2ddh9i6Mx65cdmzFGNo-tAcNFo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9LGy2m1j9SiLw5yqh1Hlh7KM.png?f=fotoalbum_large

Kwam er net wel achter dat de Xtend uit gegaan was toen het -5 werd en inderdaad, de P103 stond op -5 dus die even naar -15 gezet. Het wordt als het goed is niet meer zo koud, maar dan zien we het de volgende keer wel weer.

Ook meteen even de stille stand ingeschakeld van 19:00-21:00. De buiten unit hangt 3 meter van het raam van mijn zoontje en als hij zo hard moet werken hoor je hem door het raam toch wel brommen. Niet irritant, het is een constante brom, maar toch maar even kijken of die stille modes een beetje werkt als hij naar bed gaat.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:27

Aldmar

Niks...

Gisteravond iets aparts. De warmtevraag werd rond een uur of 19u stop gezet. Vanwege de aanwezigheid van genoeg personen in de kamer. Echter daalde de waterdruk toen naar een 0,3/0,4.

Nog niet eerder meegemaakt. Ik heb er gisteren niets aan verandert en ook verder niet ingedoken. Vannacht sloeg alles gewoon weer aan en werkte het naar behoren. Alleen bleef de druk wel wat aan de lage kant. Zojuist maar bijgevuld naar 1.7bar kijken hoe dit verder ontwikkelt.

De extend hangt nu ruim een jaar, samen met een nieuwe xtreme intergas CV ketel. En sindsdien heb ik nog nooit bijgevuld. Op zich niet gek om een keer bij te vullen, maar ik vind deze daling toch vrij fors. Hoort dit of is er iets bijzonders aan de hand? Komt het door de het harde werken afgelopen dagen vanwege de kou?

Verder werkt alles prima. CV ketel springt af en toe bij, maar dat mag ook met deze temperaturen. Per dag zo'n 4,5 m3 gas gebruikt. eXtend verder volle bak aan het draaien met zo'n 27kWh verbruik per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0qY4RBZb0bBpVV06L7c1SiWkyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kCgTf5oPjfVkVHat811jUOyr.png?f=fotoalbum_large

• Lecenten
MakeItSo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:36:
[...]

Die staan bij ons op;
Met de standaard instellingen blijft het onder alle omstandigheden lekker warm en het warmt ook snel op, maar je gebruikt veel meer gas dan nodig is.

Ik heb P104 op 50 laten staan, ik betwijfel of hoger zetten veel zin heeft. Bij 55 zou de Xtend water van 55 graden moeten verwarmen naar zeg 60 graden.

P103 moet je verlagen, zeker naar -10 maar lager kan ook wel. De Xtend gaat uiteindelijk wel uit door een te hoge retour of doordat de COP te laag wordt.

Daarnaast P102 zo laag mogelijk zetten tot je merkt dat de Xtend het niet meer alleen trekt.

Verder goed kijken naar P101 (minimale COP), de standaard waarde van 2 zal met de huidige gas en stroomprijzen vaak te hoog zijn. Bij een stroomprijs van S euro per kWh en een gasprijs van G euro per m3 moet je P101 op (S * 9)/G zetten. Dus bij € 0,20 per kWh en € 1,20 per m3 wordt P101 (0,20 * 9)/1,20=1,5.

Ik heb P194 op 45 graden staan en P120 10 graden hoger dus 55 graden. Deze instellingen zijn het belangrijkste om ervoor te zorgen dat de Xtend niet afslaat door een te hoge retour. Dat is met radiatoren en een niet heel goed geisoleerd huis. Als het niet warm blijft dan verhoog je zowel P194 als P120 met 5 graden.

Tenslotte kun je vaak het maximale en minimale vermogen van de ketel aanpassen. Bij mijn Intergas Kombi Kompakt HReco 28/24 heb ik het maximale vermogen op 30% (7 kW) gezet (parameter 3) en het minimale vermogen op de laagste stand 20% (5 kW) gezet (parameter c). Vergeet ook niet om conform de installatiehandleiding de minimale en maximale capaciteit van de ketel CV pomp op 50% te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Lecenten op 26-12-2025 15:00 ]

• Oinken
Wat een heldere uitleg hier boven, ik ga die waarden ook nog eens controleren.

• MakeItSo
Lecenten schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:14:
[...]

Met de standaard instellingen blijft het onder alle omstandigheden lekker warm en het warmt ook snel op, maar je gebruikt veel meer gas dan nodig is.

Ik heb P104 op 50 laten staan, ik betwijfel of hoger zetten veel zin heeft. Bij 55 zou de Xtend water van 55 graden moeten verwarmen naar zeg 60 graden.

P103 moet je verlagen, zeker naar -10 maar lager kan ook wel. De Xtend gaat uiteindelijk wel uit door een te hoge retour of doordat de COP te laag wordt.

Daarnaast P102 zo laag mogelijk zetten tot je merkt dat de Xtend het niet meer alleen trekt.

Verder goed kijken naar P101 (minimale COP), de standaard waarde van 2 zal met de huidige gas en stroomprijzen vaak te hoog zijn. Bij een stroomprijs van S euro per kWh en een gasprijs van G euro per m3 moet je P101 op (S * 9)/G zetten. Dus bij € 0,20 per kWh en € 1,20 per m3 wordt P101 (0,20 * 9)/1,20=1,5.

Ik heb P194 op 45 graden staan en P120 10 graden hoger dus 55 graden. Deze instellingen zijn het belangrijkste om ervoor te zorgen dat de Xtend niet afslaat door een te hoge retour. Dat is met radiatoren en een niet heel goed geisoleerd huis. Als het niet warm blijft dan verhoog je zowel P194 als P120 met 5 graden.

Tenslotte kun je vaak het maximale en minimale vermogen van de ketel aanpassen. Bij mijn Intergas Kombi Kompakt HReco 28/24 heb ik het maximale vermogen op 30% (7 kW) gezet (parameter 3) en het minimale vermogen op de laagste stand 20% (5 kW) gezet (parameter c). Vergeet ook niet om conform de installatiehandleiding de minimale en maximale capaciteit van de ketel CV pomp op 50% te zetten.
Dank, ik ga met deze waarden kijken hoe het bij ons gaat.
De ketel, volgens mij hebben wij dezelfde ketel, maar ik moet even uitzoeken hoe ik dat aan kan passen, daar heb ik nog nooit aan gezeten. Voor alle zekerheid; dat is een instelling op de ketel zelf toch? Niet via instellingen voor de CV via het Xtend afvangnetwerkmenu toch?

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:51

TTLCrazy

Listen to Frankie

foutje

[ Voor 99% gewijzigd door TTLCrazy op 26-12-2025 15:37 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Lecenten
MakeItSo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:14:
[...]

Dank, ik ga met deze waarden kijken hoe het bij ons gaat.
De ketel, volgens mij hebben wij dezelfde ketel, maar ik moet even uitzoeken hoe ik dat aan kan passen, daar heb ik nog nooit aan gezeten. Voor alle zekerheid; dat is een instelling op de ketel zelf toch? Niet via instellingen voor de CV via het Xtend afvangnetwerkmenu toch?
Klopt, dat staat hier vanaf pagina 45:
https://www.intergas-verw...ompakt-HReco-88399803.pdf

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:14
[...]Verder goed kijken naar P101 (minimale COP), de standaard waarde van 2 zal met de huidige gas en stroomprijzen vaak te hoog zijn. Bij een stroomprijs van S euro per kWh en een gasprijs van G euro per m3 moet je P101 op (S * 9)/G zetten. Dus bij € 0,20 per kWh en € 1,20 per m3 wordt P101 (0,20 * 9)/1,20=1,5.
Dank hiervoor :)
Ik zit nog met een vraag hoe ik het wisselende tarief van mijn dynamische stroomcontract in de formule zal verwerken.
Mijn gemiddelde prijs is volgens Tibber 25,6 cent. Mijn effectieve prijs (na saldering) was vorige jaar -6 cent en dit jaar (het jaar waarin de WP geïnstalleerd is) is dat zowaar 5 cent geworden.

In de ideale wereld leest de Xtend de dynamische tarieven van de energiebeurs uit en rekent daar zelf mee, maar dat is nog toekomstmuziek. En op een stralende, koude, droge dag als vandaag wordt ons huis feestelijk gratis verwarmd door de zon.

• a2aan
Bizar om te zien wat de luchtvochtigheid 'doet', bij min if meer gelijkblijvende buitentemperatuur (rond het vriespunt): tussen gisteravond 22:00 en vanochtend 7:00 geen enkele defrost, maar nu aan de lopende band, met 20-25 minuten ertussen!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01
a2aan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:08:
Bizar om te zien wat de luchtvochtigheid 'doet', bij min if meer gelijkblijvende buitentemperatuur (rond het vriespunt): tussen gisteravond 22:00 en vanochtend 7:00 geen enkele defrost, maar nu aan de lopende band, met 20-25 minuten ertussen!
Stond ie niet in een soort stilte/nacht modus?

• a2aan
olafmol schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:14:
[...]

Stond ie niet in een soort stilte/nacht modus?
Nee, die functie gebruik ik niet. Gedurende de nacht waren er (ook) perioden dat 'ie op 100% draaide.

• miepet
  • Laatst online: 00:23
a2aan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:08:
Apart, ik las kort geleden ook al dat iemand tijdens die echt koude (droge) periode nagenoeg geen defrosts had. Bij ons gaat dat wel constant door, soms zelfs om het kwartier. Ondanks dat is de COP over één dag wel steeds ruim boven de drie of nog hoger, en nagenoeg geen gasgebruik. Of zou dat het verschil zijn, dat anderen meer gas gebruiken waardoor de wp rustiger kan blijven werken....?

• a2aan
miepet schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:18:
[...]

Apart, ik las kort geleden ook al dat iemand tijdens die echt koude (droge) periode nagenoeg geen defrosts had. Bij ons gaat dat wel constant door, soms zelfs om het kwartier. Ondanks dat is de COP over één dag wel steeds ruim boven de drie of nog hoger, en nagenoeg geen gasgebruik. Of zou dat het verschil zijn, dat anderen meer gas gebruiken waardoor de wp rustiger kan blijven werken....?
Bij mij heeft de Xtend op eerste kerstdag héél veel energie verbruikt (31,4kWh), met welgeteld vijf defrosts, en een klein beetje extra ketelondersteuning. Gemiddelde COP was 2,9, dus 91,4kWh geleverd door de Xtend, plus 8,5kWh door de gasketel.

COP hangt denk ik vooral af van de gevraagde aanvoertemperatuur, het aantal defrosts denk ik van de geleverde energie i.c.m. de luchtvochtigheid.

Dus als jouw Xtend 1250W verbruikt om 5kW te leveren voor een aanvoertemperatuur van 35 graden (COP 4), zal die denk ik eerder bevriezen dan mijn Xtend die 1300W verbruikt om 4kW te leveren voor een aanvoertemperatuur van 45 graden (COP 3,1).

En wellicht was het bij jou toch vochtiger, want bij mij sloeg het vanochtend dus ook ineens om van weinig/geen defrosts naar heel veel.

Intussen is de buitentemperatuur hier wat opgelopen, waardoor er nu zo'n 40 minuten tussen de defrosts zit, in plaats van 20.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:19
Zijn er mensen die met de stille modus werken.

Ik ben even aan het testen of dit daadwerkelijk verschil maakt en in tot hoeverre dit mij warmte kost.
Deze is ingesteld tussen 00:00 en 6:00 en mijn de thermostaat gaf nog 20,1 aan terwijl ingesteld 21. Dat vind ik nog niet zo schokkend.

Alleen ik kan in de installateurs dashboard zien dat hij eigenlijk continu draait op 56Hz. Ik heb hem ingesteld op Max. 74Hz tijdens stillen modus met P172 -5.
Dan zou ik er vanuit moeten gaan dat hij rond -69Hz zou moeten draaien?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• WillemD61
Krissiejj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:49:
Zijn er mensen die met de stille modus werken.

Ik ben even aan het testen of dit daadwerkelijk verschil maakt en in tot hoeverre dit mij warmte kost.
Deze is ingesteld tussen 00:00 en 6:00 en mijn de thermostaat gaf nog 20,1 aan terwijl ingesteld 21. Dat vind ik nog niet zo schokkend.

Alleen ik kan in de installateurs dashboard zien dat hij eigenlijk continu draait op 56Hz. Ik heb hem ingesteld op Max. 74Hz tijdens stillen modus met P172 -5.
Dan zou ik er vanuit moeten gaan dat hij rond -69Hz zou moeten draaien?
Ik heb stille modus afgelopen week 'nachts aangezet omdat ik in bed zelfs de brom van de buitenunit kon horen. Eerst stond de stille modus op 75% (P167) maar dan draait de buitenunit nog tot op 66 Hz wat al een duidelijke hoorbare brom geeft. Nu heb ik het ingesteld op 50% (met P167). P172 staat ingesteld op "user" zodat P167 gebruikt wordt om het maximum te bepalen. Ook heb ik 68% als resonantiefrequentie ingesteld (en dus zou die grotendeels vermeden moeten worden, plus iets er boven en er onder).

Als je P172 op -5dB zet betekent dat niet dat de maximum frequentie verlaagd wordt van 74 naar 69 Hz. dB is niet equivalent aan Hz.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemD61 op 27-12-2025 11:06 ]

• Seven_09
WAR 4

Ik heb een schematisch overzicht gemaakt; om snel te beoordelen of het systeem correct werkt en wanneer bijsturen nodig is. Uitgaande van mijn situatie,
VP = Voetpunt GM= Graadminuten

Meetwaarde Goed bereik Betekenis / Actie
KT (kamer) 20,7 – 21,2 °C Comfortzone. Buiten dit bereik: VP aanpassen.
BT (buiten) –5 tot +10 °C Bepaalt TA via stooklijn.
TA (aanvoer) 28 – 40 °C Te laag = afkoeling, te hoog = onnodig verbruik.
TR (retour) TA – 4,5 à 5 °C ΔT toont warmteafgifte.
ΔT TA–TR 4 – 6 °C Te klein = te veel flow, te groot = te weinig flow.
COP ≥ 3,0 bij kou Lager bij vorst is normaal.
CV-runs Kort & beperkt Veel runs = VP te laag of GM te klein.

Snelle beslisregels:
• KT < 20,5 °C ’s nachts → VP +1 °C
• KT te hoog door zon → niets doen
• CV actief boven –1 °C → VP te laag of GM te groot
• Pendelen → GM verhogen of flow controleren

• Krissiejj
WillemD61 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb stille modus afgelopen week 'nachts aangezet omdat ik in bed zelfs de brom van de buitenunit kon horen. Eerst stond de stille modus op 75% (P167) maar dan draait de buitenunit nog tot op 66 Hz wat al een duidelijke hoorbare brom geeft. Nu heb ik het ingesteld op 50% (met P167). P172 staat ingesteld op "user" zodat P167 gebruikt wordt om het maximum te bepalen. Ook heb ik 68% als resonantiefrequentie ingesteld (en dus zou die grotendeels vermeden moeten worden, plus iets er boven en er onder).

Als je P172 op -5dB zet betekent dat niet dat de maximum frequentie verlaagd wordt van 74 naar 69 Hz. dB is niet equivalent aan Hz.
Aah denk dat ik een beetje in de war was met 75Hz en %.

Heb de stille modus P167 nu op 80% staan en P172 op User. Ik wil even kijken omdat de Xtend serieus bromt bij de kou van afgelopen dagen en deze dan continu op 78Hz draait wat hij doet als deze op bijvoorbeeld 65 of 70Hz draait.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Krissiejj
Krissiejj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:44:
[...]

Aah denk dat ik een beetje in de war was met 75Hz en %.

Heb de stille modus P167 nu op 88% staan en P172 op User. Ik wil even kijken omdat de Xtend serieus bromt bij de kou van afgelopen dagen en deze dan continu op 78Hz draait wat hij doet als deze op bijvoorbeeld 65 of 70Hz draait.

• Lecenten
[...]

Het is heel simpel, zolang de temperatuur van de verdamper boven het dauwpunt blijft bevriest die niet, hoe koud het ook is. Begin deze ochtend is er weer vochtige lucht met hogere dauwpunten binnengelopen, dus het feestje met bijna geen defrostst is afgelopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODbvAu_5-V16zvBy2KljFPqf-C0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b7qkULIsj3iivLkxFjSsiX33.png?f=user_large

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:14
[...]

En toen had ik iets verprutst. En gelijk iets van geleerd, namelijk het bijhouden van een logboekje met daarin de oude en de nieuwe aangepaste waarde.

Wat is er aan de hand?
Sinds vanochtend trekt de Xtend het niet meer helemaal. In de woonkamer blijft de thermostaat 0,4 graden achter op de gevraagde temperatuur van 20,0 graden. Het wordt niet warmer dan 19,6.
Ergens moet ik ik gisteren met bovenstaande adviezen in de hand een instelling gewijzigd hebben waar ik beter af had kunnen blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANISwV2BoC3YL-KXikfU4Fj5bvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4ATRty8ouUZLxkspbGNnZrE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp niet zo goed wat er aan de hand is en stuur een paar schermafbeeldingen mee, hopende op de juiste tip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMVu4kKRMoT8QPicN-qskfxlo7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLo3kn0uZXLuFUKtjSRGjb1S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaPG6gIolrtia7pkT5VL39dc1vA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrZmbT5xa1YAun5pKTocpIbD.png?f=fotoalbum_large

de ketel is nog niet bijgesprongen en de WP lijkt niet meer te willen gebruiken dan 1.400 á 1.500 Watt.
Hamvraag: welke parameter moet ik aanpassen?

• Krissiejj
Hencksch schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:56:
[...]

En toen had ik iets verprutst. En gelijk iets van geleerd, namelijk het bijhouden van een logboekje met daarin de oude en de nieuwe aangepaste waarde.

Wat is er aan de hand?
Sinds vanochtend trekt de Xtend het niet meer helemaal. In de woonkamer blijft de thermostaat 0,4 graden achter op de gevraagde temperatuur van 20,0 graden. Het wordt niet warmer dan 19,6.
Ergens moet ik ik gisteren met bovenstaande adviezen in de hand een instelling gewijzigd hebben waar ik beter af had kunnen blijven.

[Afbeelding]

Ik begrijp niet zo goed wat er aan de hand is en stuur een paar schermafbeeldingen mee, hopende op de juiste tip.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

de ketel is nog niet bijgesprongen en de WP lijkt niet meer te willen gebruiken dan 1.400 á 1.500 Watt.
Vergis je niet in de droge lucht van de afgelopen dagen en de vochtigere lucht van vandaag. Gisteren kon ik prima overdag een cyclus van een uur of iets langer maken voordat er een defrost kwam. Vandaag is dat nog geen half uur;)

• miepet
a2aan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:42:
[...]

Bij mij heeft de Xtend op eerste kerstdag héél veel energie verbruikt (31,4kWh), met welgeteld vijf defrosts, en een klein beetje extra ketelondersteuning. Gemiddelde COP was 2,9, dus 91,4kWh geleverd door de Xtend, plus 8,5kWh door de gasketel.

COP hangt denk ik vooral af van de gevraagde aanvoertemperatuur, het aantal defrosts denk ik van de geleverde energie i.c.m. de luchtvochtigheid.

Dus als jouw Xtend 1250W verbruikt om 5kW te leveren voor een aanvoertemperatuur van 35 graden (COP 4), zal die denk ik eerder bevriezen dan mijn Xtend die 1300W verbruikt om 4kW te leveren voor een aanvoertemperatuur van 45 graden (COP 3,1).

En wellicht was het bij jou toch vochtiger, want bij mij sloeg het vanochtend dus ook ineens om van weinig/geen defrosts naar heel veel.

Intussen is de buitentemperatuur hier wat opgelopen, waardoor er nu zo'n 40 minuten tussen de defrosts zit, in plaats van 20.
Op die dag had ik dus desondanks 16 defrosts, maar wel een veel lager verbruik. Het blijft gissen waarom die dat bij ons zo vaak doet, aan de andere kant, echt last heb ik er niet van.

• miepet
Lecenten schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:17:
[...]

Het is heel simpel, zolang de temperatuur van de verdamper boven het dauwpunt blijft bevriest die niet, hoe koud het ook is. Begin deze ochtend is er weer vochtige lucht met hogere dauwpunten binnengelopen, dus het feestje met bijna geen defrostst is afgelopen:

[Afbeelding]
Ik denk dat dat bij ons dan - om welke reden ook - sneller het geval is dan bij anderen.

• Lecenten
[...]

Wat is er aan de hand?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt misschien P102 te laag gezet, als die nu op 3 of lager staat maak er dan 4 van. Boven een buitentemperatuur van P102 is de ketel geblokkkeerd.

Als dat niet het geval is, dan is waarschijnlijk de watertemperatuur te laag. Verhoog P120 en P194 met 5 graden (P120 moet 10 graden hoger zijn dan P194).

• GroundBreaking
[...]
De WP kan niet meer verbruiken dan dat, als in op het label misschien wel, maar effectief is die 1500 watt wel echt de max in mijn ervaring. Bij ons haalt ie sporadisch 1300 watt.
Dus ga er maar vanuit dat hij wel de maximale output levert op dat moment.
Zoals ook te zien op je screenshot van de Xtend.

[ Voor 4% gewijzigd door GroundBreaking op 29-12-2025 08:16 ]

• Oinken
Bij ons gebruikt de Xtend met echt koud weer continu rond de 1.500 watt, met een maximale piek van 1.550 watt. Hoger heb ik nog nooit gezien.

• GroundBreaking
@Oinken Stook jij met een hoge aanvoer temperatuur?

• Oinken
GroundBreaking schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:11:
@Oinken Stook jij met een hoge aanvoer temperatuur?
Nee. Hij staat op vloerverwarming. Met echt koud weer is het overdag een gevraagde aanvoertemperatuur van 42/43 graden en in de avond ongeveer 48 graden.

• Oinken
Het grootste deel van de tijd is het ergens tussen de 35 en 40 graden. Echt koud is het niet zo vaak meer in Nederland.

Ik haal laatst met echt koud weer ( min zes in de nacht) nog steeds een COP van bijna 3 en extra gasverbruik van minder dan 1 m3.

• GroundBreaking
Dat vind ik een hoge aanvoer temperatuur.
Ik zit op zo'n 35-36 graden.
Dus dan begrijp ik het hogere vermogen wel.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37
Oinken schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:33:
[...]

Nee. Hij staat op vloerverwarming. Met echt koud weer is het overdag een gevraagde aanvoertemperatuur van 42/43 graden en in de avond ongeveer 48 graden.
48 graden is voor vloerverwarming wel heel erg hoog. Of heb je nog een verdeler met pomp hangen? Dan die er heel snel uit gooien, en je COP vliegt omhoog.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Oinken
hesselbeertje schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:56:
[...]

48 graden is voor vloerverwarming wel heel erg hoog. Of heb je nog een verdeler met pomp hangen? Dan die er heel snel uit gooien, en je COP vliegt omhoog.
Er zit nog een verdeler tussen.
Voor de radiatoren hebben we deze temperatuur ook wel nodig. Anders wordt de rest van het huis niet warm.

Gelukkig gaat hij na enige tijd wel omlaag.

• Oinken
GroundBreaking schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:52:
Dat vind ik een hoge aanvoer temperatuur.
Ik zit op zo'n 35-36 graden.
Dus dan begrijp ik het hogere vermogen wel.
Ook als het buiten vriest?

35-36 graden halen wij wel als het buiten boven nul is. Maar als het echt koud is niet, en anders wordt de radiator in bijvoorbeeld de douche ook echt niet warm genoeg.

• GroundBreaking
Ja nou de Xtend zelf haalt die aanvoer temperatuur niet meer als het onder 0 komt, of igg niet zonder hulp bij defrosts.
Dus het huis word wel warm met die aanvoer ja. Al stook ik wel op constante temperatuur dat helpt wss ook nog wel mee.

• iorses
[...]

Deze bevinding deel ik, vermoed wat je zelf al zegt. Ik gebruik ook nagenoeg geen gas.

• Oinken
GroundBreaking schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:52:
Ja nou de Xtend zelf haalt die aanvoer temperatuur niet meer als het onder 0 komt, of igg niet zonder hulp bij defrosts.
Dus het huis word wel warm met die aanvoer ja. Al stook ik wel op constante temperatuur dat helpt wss ook nog wel mee.
Dan is jullie huis vast beter geïsoleerd.

Ik stook nu (mede op jouw advies) ook nog maar met een stapje per dag er in. Continu 19,5 en alleen in de avond een stap naar 20.
De Xtend doet het daar heel goed op. Draait prima. Gasverbruik nihil. Alleen bij kouder weer de stap om tot 20 te komen. En sporadisch een keertje bijvoorbeeld om 5 uur ‘s ochtends als het koud is wat hulp van de cv ketel.

Op jaarbasis verbruikt de Xtend 2.421 Kwh.
Gas is van bijna 1.600 naar dik 400 gegaan (incl. Koken en warm water).

1.200 x 9 / 2.421 = 4,461 en dat is ook ongeveer de COP van mijn Xtend.

[ Voor 41% gewijzigd door Oinken op 29-12-2025 19:31 ]

• Oinken
Bij zachter weer zie ik in de gegevens een verbruik van 500 per uur gemiddeld. En in de avond iets hoger. Moet ook wel, anders zouden we nooit tot ze SCOP van 4,6 op jaarbasis komen wat bij de statistieken van de Xtend staat.

• Oinken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSqPqMxA8gGzeBr5HytJqtgnM68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jLUsOGeNPCpuF9CTCCJI7B8t.png?f=fotoalbum_large

Dit is een dag waarop de Xtend maximaal draait. We verbruiken dan 1 m3 gas extra ten opzichte van een zachtere dag. Af en toe een klein beetje ondersteuning. De Pxxx die de graadminuten bepaalt staat op 0 (= automatisch).

[ Voor 25% gewijzigd door Oinken op 29-12-2025 19:53 ]

• Miglow
Oinken schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:23:
[...]

Dan is jullie huis vast beter geïsoleerd.

Ik stook nu (mede op jouw advies) ook nog maar met een stapje per dag er in. Continu 19,5 en alleen in de avond een stap naar 20.
De Xtend doet het daar heel goed op. Draait prima. Gasverbruik nihil. Alleen bij kouder weer de stap om tot 20 te komen. En sporadisch een keertje bijvoorbeeld om 5 uur ‘s ochtends als het koud is wat hulp van de cv ketel.

Op jaarbasis verbruikt de Xtend 2.421 Kwh.
Gas is van bijna 1.600 naar dik 400 gegaan (incl. Koken en warm water).

1.200 x 9 / 2.421 = 4,461 en dat is ook ongeveer de COP van mijn Xtend.
Ik gebruikte maar 600m³ gas per jaar voor de Xtend en toen de installateur mij aangaf wel tot 800m³ per jaar te kunnen besparen gaf ik mijn verbruik aan waarna hij vroeg waarom ik überhaupt een hybride warmtepomp liet installeren. Um, het was gratis aangeboden, dan zeg ik geen nee toch? 🤷🏼‍♂️

• Oinken
Dan kom je op een verbruik van - 200 uit.

• Miglow
Oinken schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:49:
Dan kom je op een verbruik van - 200 uit.
Fantastisch toch? In de praktijk bespaar ik dus eigenlijk niet zoveel, maar toch zo'n 100 euro per jaar denk ik. Mooi meegenomen als je de installatie niet hoeft terug te verdienen.

• ErnstvV
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd hoe je zo’n installatie gratis kreeg aangeboden, is dit in een huurhuis?

• Miglow
ErnstvV schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:25:
Ik ben wel benieuwd hoe je zo’n installatie gratis kreeg aangeboden, is dit in een huurhuis?
Ja, sociale huurwoning uit eind 60/begin 70-er jaren.

• miepet
Miglow schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:03:
[...]

Ik gebruikte maar 600m³ gas per jaar voor de Xtend en toen de installateur mij aangaf wel tot 800m³ per jaar te kunnen besparen gaf ik mijn verbruik aan waarna hij vroeg waarom ik überhaupt een hybride warmtepomp liet installeren. Um, het was gratis aangeboden, dan zeg ik geen nee toch? 🤷🏼‍♂️
Geld is mooi meegenomen natuurlijk, maar vergeet het belangrijkste niet: het klimaat. Vele druppels op een gloeiende plaat hebben (hopelijk) toch effect😉.

• iorses
Het is mooi spul maar de hybride regeling vindt ik echt maar een rommeltje, ben zelf wel enigszins thuis in de materie maar zodanig inregelen dat je maximaal warmtepomp vermogen hebt en op sommige momenten mooi de cv ketel parallel hebt lopen op koude dagen dat zit er toch niet in.
Zelfs op koude dagen is het gewoon veel gunstiger om maximaal alles uit de warmtepomp te persen tegen een lagere COP ipv de ketel het te laten overnemen.
Ben nu maar beginnen experimenten met zelf de ketel bijsturen door een relais op een vd digitale contacten, dat lijkt tot nu toe al stukken meer op wat ik in gedachten had toen ik de Xtend aanschafte.

[ Voor 13% gewijzigd door iorses op 30-12-2025 12:40 ]

• MotorBeast
@iorses Dat is inherent aan hybride. Eigenlijk zijn de buitenunits te klein wbt vermogen en lopen te snel op hun tenen met bijbehorende defrosts. In mijn ogen kan je beter als je geen boiler kwijt kan voor SWW en daarom de ketel moet houden los daarvan beter een goede Monobloc kopen zoals een Vaillant Arotherm Plus die max 70 graden aanvoer kan maken. Als je wel een boiler kwijt kan gewoon gelijk met dit ding FE gaan. En altijd zorgen dat je veel afgiftevermogen hebt. Dan houdt je hybride het ook veel langer vol op de WP en stookt je ketel ook zuiniger in zijn condensatie gebied.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 30-12-2025 12:56 ]

• Lecenten
iorses schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:58:
Het is mooi spul maar de hybride regeling vindt ik echt maar een rommeltje, ben zelf wel enigszins thuis in de materie maar zodanig inregelen dat je maximaal warmtepomp vermogen hebt en op sommige momenten mooi de cv ketel parallel hebt lopen op koude dagen dat zit er toch niet in.
Zelfs op koude dagen is het gewoon veel gunstiger om maximaal alles uit de warmtepomp te persen tegen een lagere COP ipv de ketel het te laten overnemen.
Dat kan, je kunt de Xend zo instellen dat niet naar de COP wordt gekeken en dat het maximale uit de Xtend wordt gehaald. Als je de regeling en de ketel dan ook nog zo instelt dat de ketel niet te heet water produceert (zodat de Xtend afslaat omdat de retour te hoog wordt), dan haal je het maximale uit de Xtend.

Als de ketel dan nog bijspringt, dan is dat omdat het gewoon nodig is doordat de Xtend het niet meer alleen af kan.

• Miglow
miepet schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:53:
[...]

Geld is mooi meegenomen natuurlijk, maar vergeet het belangrijkste niet: het klimaat. Vele druppels op een gloeiende plaat hebben (hopelijk) toch effect😉.
Mmmhmmm 🙄

• Oinken
Lecenten schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:57:
[...]

Dat kan, je kunt de Xend zo instellen dat niet naar de COP wordt gekeken en dat het maximale uit de Xtend wordt gehaald. Als je de regeling en de ketel dan ook nog zo instelt dat de ketel niet te heet water produceert (zodat de Xtend afslaat omdat de retour te hoog wordt), dan haal je het maximale uit de Xtend.

Als de ketel dan nog bijspringt, dan is dat omdat het gewoon nodig is doordat de Xtend het niet meer alleen af kan.
Volgens mij kun je kiezen voor sturen op maximaal warmtepompgebruik in plaats van sturen op COP.

• GroundBreaking
iorses schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:58:
Ben nu maar beginnen experimenten met zelf de ketel bijsturen door een relais op een vd digitale contacten, dat lijkt tot nu toe al stukken meer op wat ik in gedachten had toen ik de Xtend aanschafte.
Ik begrijp niet wat je met een input wel gaat bereiken wat je met de Xtend instellingen niet gaat bereiken. Kun je dat uitleggen?

• miepet
Voor wie het leuk vindt om (globaal) te vergelijken, ons verbruik het afgelopen jaar. Situatie:
2-persoons huishouden, vrijstaande woning, moderne bouw (2014) en volledig geisoleerd. Woonopp. 135 m2. Boven radiatoren, beneden vloerverwarming. Ingestelde temperatuur 21 graden, boven iets koeler. Gasverbruik is inclusief SWW.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24OJB4NBK8bi4Q1UpwzuVSYKnQs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GfrMlE0Gg1T1pHXo4xy5FFFS.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 43 ... 45 Laatste