WAR: 2
Een aanvulling; Waar ik in eerste instantie niet had aan gedacht het knijpen van de vloerverwarming.
Bij een CV installatie is alleen belangrijk de juiste mix van temperatuur die de vloer in gaat, en deze de kamer op 20-21 graden houdt. Dan is de hydraulische balans van minder belang vanwege de hogere temperaturen die de vloer in gaan.
Bij een WP ligt het totaal anders, temperaturen tussen 27-32 graden. Hier komt de hydraulische balans wel om de hoek kijken. Doordat ik de kogelkranen te ver openstaan had staan ging er veel warmte de vloer in en de WP harder moest werken. Door de vloer te knijpen ging ook de TA van de WP omhoog, deze denkt “Ik lever te weinig vermogen voor deze buitentemp.” . Dat doet hij dan binnen de geldende stooklijn. Wat resulteert in een hogere wattage aan de radiatoren.
Dit is hydraulische prioritering, en dat is exact hoe het hoort bij:
• vloer = bijverwarming
• radiatoren = hoofdafgifte
En zo moduleert de WP rustig, omdat de woning al op temperatuur is! Dit is een lichte correctie, “geen opjagen” en kan eerder terug in vermogen.
Dit resulteert in kortere periodes hoger vermogen, sneller balans, meer tijd op een laag modulatiepunt. De vloer slurpt nu niet meer alle warmte weg, waardoor WP langer aan het werk bleef met een hoger vermogen. De warmtepomp draait zelfs rustiger en efficiënter omdat hij sneller in balans komt en minder lang hoog hoeft te draaien. Het is de compressor die veel moduleert.
De COP blijft hierdoor praktisch gelijk.
Denk aan: warm water door een dikke slang (vloer) – daarna deels dicht – water kan er minder makkelijk door, druk (temperatuur) moet omhoog om het zelfde effect te krijgen.
Bij de WP is dit continue natuurlijk proces wat voldoende afgifte geeft om deze temperaturen aan te kunnen houden, dit draait 24/7, een CV niet. Had ik niet verwacht in het begin bij aanschaf WP dat deze met lagere temperaturen het huis op 21 kon houden.
Nooit aan gedacht aan de Cenvax vag 4000 instellingen die ik nog bewaard had, deze nog van de pas zouden komen. Af en toe kom ik dit systeem nog eens tegen in oudere woningen en gebouwen.
De goede oude tijd!
WAR: Weersafhankelijke Regeling
[
Voor 33% gewijzigd door
Seven_09 op 22-12-2025 08:54
]