Super mooie waarden. Gasverbruik nihil en de warmtepomp effectief. Het lijkt er op dat er weinig meer valt te verbeteren, los van een warmtepompboiler wellicht.miepet schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:05:
Voor wie het leuk vindt om (globaal) te vergelijken, ons verbruik het afgelopen jaar. Situatie:
2-persoons huishouden, vrijstaande woning, moderne bouw (2014) en volledig geisoleerd. Woonopp. 135 m2. Boven radiatoren, beneden vloerverwarming. Ingestelde temperatuur 21 graden, boven iets koeler. Gasverbruik is inclusief SWW.[Afbeelding]
Dat is wel heel weinig gas in december. Die van mij is elke 25 min aan het ontdooien en gebruikt 3 tot 5 m2 gas per dag. Wat mis ik hier 😅miepet schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:05:
Voor wie het leuk vindt om (globaal) te vergelijken, ons verbruik het afgelopen jaar. Situatie:
2-persoons huishouden, vrijstaande woning, moderne bouw (2014) en volledig geisoleerd. Woonopp. 135 m2. Boven radiatoren, beneden vloerverwarming. Ingestelde temperatuur 21 graden, boven iets koeler. Gasverbruik is inclusief SWW.[Afbeelding]
Zeker, we zijn er ook tevreden over. Kanttekening, echt langdurig koud is het niet echt geweest. In die situatie loopt de warmtepomp op zijn tenen. Helemaal gasloos lukt denk ik net niet, of we zouden voor die situatie een kleine bijverwarming moeten regelenOinken schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:27:
[...]
Super mooie waarden. Gasverbruik nihil en de warmtepomp effectief. Het lijkt er op dat er weinig meer valt te verbeteren, los van een warmtepompboiler wellicht.
De 1e week van december waren we er niet, dat heeft zeker gescheeld bij gasverbruik.debruina16 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:27:
[...]
Dat is wel heel weinig gas in december. Die van mij is elke 25 min aan het ontdooien en gebruikt 3 tot 5 m2 gas per dag. Wat mis ik hier 😅
Dat ontdooien is bij ons ook, zelfs met nog kortere intervallen. Ik heb me daar lange tijd 'druk' om gemaakt, maar inmiddels geaccepteerd dat dit nu eenmaal zo is. Ik gebruik bij ontdooien niet de CV-ketel en dat gaat goed (misschien zit daar bij jullie het hoge gasverbruik)? Hooguit duurt opwarmen naar gewenste temperatuur iets langer. En als het te koud wordt mag de ketel alsnog bijschakelen (ik heb die grens nu op min2 graden). Tot slot, het heeft hier ook wel even geduurd voordat de wp lekker draaide. Veel lezen hier op het forum en de hulp /tips van anderen (o.m. @Fullpower hebben geholpen.
[ Voor 4% gewijzigd door miepet op 01-01-2026 21:52 ]
Hier heb ik me op verkeken vermoed ik ja, het lijkt erop dat airco en cv ketel samen vele malen zuiniger was dan de Xtend.MotorBeast schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:53:
@iorses Dat is inherent aan hybride. Eigenlijk zijn de buitenunits te klein wbt vermogen en lopen te snel op hun tenen met bijbehorende defrosts. In mijn ogen kan je beter als je geen boiler kwijt kan voor SWW en daarom de ketel moet houden los daarvan beter een goede Monobloc kopen zoals een Vaillant Arotherm Plus die max 70 graden aanvoer kan maken. Als je wel een boiler kwijt kan gewoon gelijk met dit ding FE gaan. En altijd zorgen dat je veel afgiftevermogen hebt. Dan houdt je hybride het ook veel langer vol op de WP en stookt je ketel ook zuiniger in zijn condensatie gebied.
Ik denk dat het commercie praatje van Intergas iets bijgesteld zou mogen worden, voor een 5kW vind ik hem tegenvallen.
Als je hele dag vol gas aan stoken bent kun je vast besparen met de Xtend maar anders lijkt het niet persee erop.
Ik hoef toch niet hele dag mijn huis op 20 graden te hebben, maargoed savonds icm ketel zou hij toch gewoon van 18 naar 20 moeten kunnen trekken en dit vasthouden...
Normaliter werken wij met Vaillant bedrijfsmatig en ben ik bekend met hun Arotherm.
Maar ik hou nog hoop dat ik hem optimaal aan draaien krijg.
[ Voor 20% gewijzigd door iorses op 02-01-2026 08:52 ]
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Ik denk dat de Xtend echt een hybride oplossing is. Zodra het zwaarder wordt, dan moet de ketel even helpen.
Daarbij is mijn ervaring dat de samenwerking tussen de Xtreme 30 en de Xtend heel goed is. Soms is het maar een klein zetje de goede richting in.
En ik heb me mede door @GroundBreaking laten overtuigen om gelijkmatig te stoken. Dan werkt de Xtend fijner.
Op dit moment ben ik tevreden met de werking en het comfort. Grootste nadeel vind ik het geluid bij koud en nat weer. Dan is het op het randje van wat leuk is.
Daarbij is mijn ervaring dat de samenwerking tussen de Xtreme 30 en de Xtend heel goed is. Soms is het maar een klein zetje de goede richting in.
En ik heb me mede door @GroundBreaking laten overtuigen om gelijkmatig te stoken. Dan werkt de Xtend fijner.
Op dit moment ben ik tevreden met de werking en het comfort. Grootste nadeel vind ik het geluid bij koud en nat weer. Dan is het op het randje van wat leuk is.
Ik heb nu 2 maanden ervaring met de Xtend en houd diverse gegevens bij in Domoticz home automation. Ik zie dat het aantal graaddagen in december van 2024 en 2025 nagenoeg gelijk zijn, dus gemiddeld even koude maanden, dus goed om te vergelijken.
Ik ben van 279 m3 gas voor verwarming naar 57 m3 gas gegaan, dus 222 m3 minder. Nog maar 20% van wat het was.
De Xtend heeft 547 kWh elektriciteit verbruikt, gemeten met Homewizard kWh meter. De Xtend zelf rapporteert 507 kWh (is misschien alleen buitenunit?).
De XTEND rapporteert 1838 kWh gegenereerd, dus een gemiddelde COP van 3.36 (1838/547) of 3.62 (1838/507)
Ook rapporteert de XTEND 406 kWh gegenereerd door CV ketel. Met 57 m3 gasverbruik is dat 7.12 kWh per m3.
Rekenend met 7.12 en 222 m3 minder gas is dat dus 1580 kWh minder warmte door gas gegenereerd, vervangen door 1838 kWh door de Xtend. Waar die 258 kWh gebleven is? Kan meetfout zijn. Kan ook door minder nachtverlaging zijn. Daar heb ik wel wat mee gespeeld.
Ik heb een dynamisch contract voor elektriciteit en vast voor gas. De besparing in december komt uit op 160 Euro.
Mijn afgiftesysteem is niet optimaal. Met name in woonkamer zijn de radiatoren te klein.
Ik ben van 279 m3 gas voor verwarming naar 57 m3 gas gegaan, dus 222 m3 minder. Nog maar 20% van wat het was.
De Xtend heeft 547 kWh elektriciteit verbruikt, gemeten met Homewizard kWh meter. De Xtend zelf rapporteert 507 kWh (is misschien alleen buitenunit?).
De XTEND rapporteert 1838 kWh gegenereerd, dus een gemiddelde COP van 3.36 (1838/547) of 3.62 (1838/507)
Ook rapporteert de XTEND 406 kWh gegenereerd door CV ketel. Met 57 m3 gasverbruik is dat 7.12 kWh per m3.
Rekenend met 7.12 en 222 m3 minder gas is dat dus 1580 kWh minder warmte door gas gegenereerd, vervangen door 1838 kWh door de Xtend. Waar die 258 kWh gebleven is? Kan meetfout zijn. Kan ook door minder nachtverlaging zijn. Daar heb ik wel wat mee gespeeld.
Ik heb een dynamisch contract voor elektriciteit en vast voor gas. De besparing in december komt uit op 160 Euro.
Mijn afgiftesysteem is niet optimaal. Met name in woonkamer zijn de radiatoren te klein.
2 graden opstoken met een warmtepomp is geen goed idee, met geen enkele warmtepomp. Het is geen ketel, je moet hem ook niet zo gebruiken.iorses schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:48:
[...]
Hier heb ik me op verkeken vermoed ik ja, het lijkt erop dat airco en cv ketel samen vele malen zuiniger was dan de Xtend.
Ik denk dat het commercie praatje van Intergas iets bijgesteld zou mogen worden, voor een 5kW vind ik hem tegenvallen.
Als je hele dag vol gas aan stoken bent kun je vast besparen met de Xtend maar anders lijkt het niet persee erop.
Ik hoef toch niet hele dag mijn huis op 20 graden te hebben, maargoed savonds icm ketel zou hij toch gewoon van 18 naar 20 moeten kunnen trekken en dit vasthouden...
Normaliter werken wij met Vaillant bedrijfsmatig en ben ik bekend met hun Arotherm.
Maar ik hou nog hoop dat ik hem optimaal aan draaien krijg.
Ik zit nu in het derde stookseizoen met de Xtend, ik heb 80% op mijn gasverbruik bespaard en de Xtend presteert precies conform de specificaties. Hij levert echt 5 kW maar als het kouder wordt en je defrosts krijgt, dan niet meer. Dat zal elke warmtepomp doen en Intergas geeft het ook aan:
/f/image/FTMeJCLY0FuaX3nOdq3CjblW.png?f=fotoalbum_large)
Het is wel zo dat als je alles op de standaardwaarden laat staan, dat het gasverbruik dan veel hoger is dan nodig. Als je aangeeft waar het nu precies mis gaat, dan kan er misschien wat aan worden gedaan.
Reken hier uit hoeveel de Xtend bespaart in m3 gas en in geld:WillemD61 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:46:
Ik heb nu 2 maanden ervaring met de Xtend en houd diverse gegevens bij in Domoticz home automation. Ik zie dat het aantal graaddagen in december van 2024 en 2025 nagenoeg gelijk zijn, dus gemiddeld even koude maanden, dus goed om te vergelijken.
https://docs.google.com/s...d=389399947#gid=389399947
Ik merk nu ik deze weken continu thuis ben dat het huis prima warm is, maar als het buiten kouder is, de radiatoren wel warmer zijn, heerlijk. Verder weet ik eigenlijk niet precies hoeveel minder gas ik gebruik, mijn P1 meter blijkt al een paar maanden geen data door te sturen en ik heb besloten dat ik het er maar bij laat zo, kijk er eigenlijk nooit naar.
Super reactie, ik sta voor alles open uiteraard.Lecenten schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:02:
[...]
2 graden opstoken met een warmtepomp is geen goed idee, met geen enkele warmtepomp. Het is geen ketel, je moet hem ook niet zo gebruiken.
Ik zit nu in het derde stookseizoen met de Xtend, ik heb 80% op mijn gasverbruik bespaard en de Xtend presteert precies conform de specificaties. Hij levert echt 5 kW maar als het kouder wordt en je defrosts krijgt, dan niet meer. Dat zal elke warmtepomp doen en Intergas geeft het ook aan:
[Afbeelding]
Het is wel zo dat als je alles op de standaardwaarden laat staan, dat het gasverbruik dan veel hoger is dan nodig. Als je aangeeft waar het nu precies mis gaat, dan kan er misschien wat aan worden gedaan.
Over de 2 graden dat snap ik maar dat zou de ketel dan moeten opvangen natuurlijk, dat neem ik ook voor lief.
Wat heb je zelf veranderd als ik vragen mag?
[ Voor 5% gewijzigd door iorses op 02-01-2026 14:52 ]
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Dat is theoretisch. Bij die berekening ga je blijkbaar uit van 9 kWh opwek per m3 gas (gebaseerd op de 9.7 kWh energie-inhoud van gas?). Als ik dan die besparing optel bij het resterende verbruik wordt het totaal hoger dan wat ik vorig jaar verbruikt heb.Lecenten schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:04:
[...]
Reken hier uit hoeveel de Xtend bespaart in m3 gas en in geld:
https://docs.google.com/s...d=389399947#gid=389399947
De Xtend zelf rekent blijkbaar met 7.1 kWh opwek met m3 gas. Als ik de formules enigszins kloppend maak met mijn echte verbruik en besparingswaardes moet ik 8.1 gebruiken.
Waar zie jij die berekening van de Xtend zelf staan dan?WillemD61 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:22:
[...]
Dat is theoretisch. Bij die berekening ga je blijkbaar uit van 9 kWh opwek per m3 gas (gebaseerd op de 9.7 kWh energie-inhoud van gas?). Als ik dan die besparing optel bij het resterende verbruik wordt het totaal hoger dan wat ik vorig jaar verbruikt heb.
De Xtend zelf rekent blijkbaar met 7.1 kWh opwek met m3 gas. Als ik de formules enigszins kloppend maak met mijn echte verbruik en besparingswaardes moet ik 8.1 gebruiken.
Qua kosten kom ik de voorbije dagen gelijk of hoger uit dan dat ik voorheen met CV + Airco deed verwarmen.
[ Voor 8% gewijzigd door iorses op 02-01-2026 16:05 ]
9 kWh uit een m3 gas is geen theorie maar een normale praktijkwaarde, bij een goed werkende CV ketel zal het iets meer zijn. Ik heb zelf een heel constant gasverbruik voor koken en warm water, als ik mijn resterende verbruik afzet tegen de gegevens uit de Xtend kom ik op 9,32 kWh/m3. Bij veldtesten met HR ketels werd een gemiddeld rendement van 95% op bovenwaarde gemeten. 0,95 * de energieinhoud van een m3 gas (9,77) = 9,29 kWh dus ik heb een hele gemiddelde ketel.WillemD61 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:22:
[...]
Dat is theoretisch. Bij die berekening ga je blijkbaar uit van 9 kWh opwek per m3 gas (gebaseerd op de 9.7 kWh energie-inhoud van gas?). Als ik dan die besparing optel bij het resterende verbruik wordt het totaal hoger dan wat ik vorig jaar verbruikt heb.
Die 7,1 kWh / m3 begrijp ik niet, dat kan nooit kloppen.
De berekening uit de spreadsheet klopt echt wel, 5% foutmarge (8,5-9,5 kWh/m3) zou al heel veel zijn.
Dat de besparing plus het resterende verbruik meer is dan je verbruik van vorig jaar zegt weinig tot niets, de omstandigheden zijn immers niet hetzelfde.
[ Voor 14% gewijzigd door Lecenten op 02-01-2026 17:14 ]
Bij mij 'rekent' de Xtend structureel met 10kWh/m3, wat natuurlijk ook niet helemaal klopt.
Oorzaak: de Xtend doet een benadering op basis van meetwaarden van o.a. de aanvoertemperatuursensor van de gasketel en die van de Xtend (die niet gelijk geijkt hoeven te zijn), én hij doet de aanname dat de aanvoertemperatuur van de Xtend gelijk is aan de retourtemperatuur van de gasketel, wat ook niet helemaal zo is, omdat een deel van het aanvoerwater van de gasketel via de open verdeler direct terug de gasketel in kan stromen.
Oorzaak: de Xtend doet een benadering op basis van meetwaarden van o.a. de aanvoertemperatuursensor van de gasketel en die van de Xtend (die niet gelijk geijkt hoeven te zijn), én hij doet de aanname dat de aanvoertemperatuur van de Xtend gelijk is aan de retourtemperatuur van de gasketel, wat ook niet helemaal zo is, omdat een deel van het aanvoerwater van de gasketel via de open verdeler direct terug de gasketel in kan stromen.
In het "statistics" scherm op de Xtend zelf kan je bovenin "energy generated" zien, inclusief dat van de boiler.iorses schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Waar zie jij die berekening van de Xtend zelf staan dan?
Qua kosten kom ik de voorbije dagen gelijk of hoger uit dan dat ik voorheen met CV + Airco deed verwarmen.
Ik haal de waarde binnen in Domoticz dus daar heb ik de data ook, inclusief historie.
Daarnaast log in mijn gasgebruik, uitgesplitst voor warm water, verwarming en koken.
Dan zal de geschatte "energy generated boiler" door de Xtend wel niet juist/nauwkeurig zijn. Door de waarde te delen door mijn actuele gasverbruik kom ik op die 7.1. Ik weet dat mijn gasverbruik nauwkeurig is.Lecenten schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Die 7,1 kWh / m3 begrijp ik niet, dat kan nooit kloppen.
@WillemD61 zit in je gas verbruik niet ook je stromend warm water? Daar houd de opgewekte waarde in de Xtend geen rekening mee, die meet/berekend alleen het deel voor verwarming.
Nee, mijn software splitst mijn gasverbruik uit.GroundBreaking schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:20:
@WillemD61 zit in je gas verbruik niet ook je stromend warm water? Daar houd de opgewekte waarde in de Xtend geen rekening mee, die meet/berekend alleen het deel voor verwarming.
De software kijkt of verwarming of heet water aktief is op de ketel. Het kan niet beiden tegelijkertijd. Het gasverbruik in die periode wordt dan geclassificeerd als zodanig. Het enige wat nog fout kan zijn is gasverbruik door koken. Als er geen heet water of verwarming aktief is en er toch gasverbruik is, dan is dat gasverbruik voor koken. Maar als we koken tijdens verwarming of heet water dan is dat niet te zien en wordt het geclassificeerd als verwarming of heet water.
Nederlands aardgas heeft gemiddeld een energieinhoud van 9,77 kWh per m3. Een perfect werkende HR ketel haalt een rendement van 97,5% op bovenwaarde -> 9,53 kWh / m3.a2aan schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:38:
Bij mij 'rekent' de Xtend structureel met 10kWh/m3, wat natuurlijk ook niet helemaal klopt.
Die 10 kWh / m3 (afgerond ?) zit daar heel dicht bij, dat zit binnen een foutmarge van 5%. Ik vind dat niet raar.
7,1 kWh / m3 van @WillemD61 is wel heel vreemd, daar gaat ergens iets mis maar ik zou zo niet weten waar.
[ Voor 10% gewijzigd door Lecenten op 03-01-2026 12:26 ]
Deze instelingen zijn het belangrijkste:iorses schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:51:
[...]
Super reactie, ik sta voor alles open uiteraard.
Over de 2 graden dat snap ik maar dat zou de ketel dan moeten opvangen natuurlijk, dat neem ik ook voor lief.
Wat heb je zelf veranderd als ik vragen mag?
Lecenten in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"
Wat gaat er precies mis bij jou ?
Ik heb al een tijdje niet in de Extend gekeken via de WIFI inlog, maar het lukt niet meer, ik krijg steeds de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met het Extend netwerk. Is er een instelling veranderd in iOS 26 tov vorige iOS nummers? Ik doe net als vroeger: foto van barcode, en inloggen op de getoonde website. Wat kan ik doen om in de software van de Etend te komen?
Hallo, had ik laatst ook, even thermostaat omlaag zetten, en dan stekker eruit nadat de compressor gestopt is. Na 1 minuut stekker er weer in. Thermostaat omhoog; Oorzaak WiFi blijft hangen
[ Voor 8% gewijzigd door Seven_09 op 03-01-2026 15:11 ]
Als het op m’n thuiskantoor niet lukt op de laptop, ga ik naar zolder met de smartphone.
Druk op de knop en als het licht paars wordt overschakelen naar de wifi van de Xtend. Eenmaal ingelogd naar het juiste IP adres 10.20.30.1.
Druk op de knop en als het licht paars wordt overschakelen naar de wifi van de Xtend. Eenmaal ingelogd naar het juiste IP adres 10.20.30.1.
Ik ben het nu in de richting van de CV pomp snelheid aan zoeken, ik heb sowieso nog een extra pomp zitten ivm buffervat. Heb deze nu al eens op het hoogste gezet en eventueel kan ik later die van de Xtend ook nog iets verhogen.Lecenten schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:29:
[...]
Deze instelingen zijn het belangrijkste:
Lecenten in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"
Wat gaat er precies mis bij jou ?
Voorheen hoorde ik ook altijd CV water stromen met CV ketel gezien deze vele malen harder pompt ook, vermoed door oude en slecht afgebraamde leidingen maargoed toen werd het met 40 graden lekker warm terwijl dat het nu echt niet wordt.
Zelfs nu niet met 50 graden aanvoer, ik heb (ben ik me van bewust) ook nog oude radiatoren.
Ik wil later zeker nog DIY ventilatoren gaan plaatsen beneden om de afgifte te verhogen maar voor nu denk ik dat CV pomp snelheid verhogen met dichter in de buurt brengt.
Ik neem aan dat je geen andere apparaten hebt die al een sessie open hebben? Volgens mij mogen er max 2 apparaten tegelijkertijd een web sessie met de Xtend open hebben.Mackeessie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:38:
Ik heb al een tijdje niet in de Extend gekeken via de WIFI inlog, maar het lukt niet meer, ik krijg steeds de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met het Extend netwerk. Is er een instelling veranderd in iOS 26 tov vorige iOS nummers? Ik doe net als vroeger: foto van barcode, en inloggen op de getoonde website. Wat kan ik doen om in de software van de Etend te komen?
Volgens de installatiehandleiding moet de CV pomp juist op stand 2 gezet worden (als het een 3-standen pomp is).iorses schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:13:
[...]
Ik wil later zeker nog DIY ventilatoren gaan plaatsen beneden om de afgifte te verhogen maar voor nu denk ik dat CV pomp snelheid verhogen met dichter in de buurt brengt.
Van de CV ketel ja maar daar had ik het niet over.WillemD61 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:31:
[...]
Volgens de installatiehandleiding moet de CV pomp juist op stand 2 gezet worden (als het een 3-standen pomp is).
Feit is dat ik het gewoonweg niet warm krijg en de radiators niet warm worden terwijl aanvoer 50 graden is.
Heb niet zo een mega slecht geïsoleerd huis alleen de kruipruimte helpt niet mee, deze moet ergens dit of volgend jaar geïsoleerd worden.
Voorheen kreeg ik het warm met 40 graden dus waarom zou dat nu opeens niet lukken?
[ Voor 37% gewijzigd door iorses op 03-01-2026 19:08 ]
Heb je misschien een bypass in de leidingen die nu geactiveerd is zodat het warme water via de bypass gaat en niet de radiatoren bereikt? Ik heb om die reden zelf een aantal temperatuursensoren op de leidingen geplaatst, gekoppeld aan een raspberry pi met domoticz. De waardes worden overgezet naar mijn hoofddomoticz installatie en zo kan ik die temperaturen in de gaten houden.iorses schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Van de CV ketel ja maar daar had ik het niet over.
Feit is dat ik het gewoonweg niet warm krijg en de radiators niet warm worden terwijl aanvoer 50 graden is.
Heb niet zo een mega slecht geïsoleerd huis alleen de kruipruimte helpt niet mee, deze moet ergens dit of volgend jaar geïsoleerd worden.
Voorheen kreeg ik het warm met 40 graden dus waarom zou dat nu opeens niet lukken?
Op welke waarde hebben jullie parameter P107 staan?
Die staat hier nu op 0, dat is automatisch, ik overweeg om eens te testen met 640 graadminuten.
Die staat hier nu op 0, dat is automatisch, ik overweeg om eens te testen met 640 graadminuten.
Je Xtend levert dus 50 graden water maar de aanvoer van de radiatoren halen dat niet? Wat is de retour temperatuur van je Xtend, wordt er wel ergens warmte afgegeven of is dat ook (bijna) 50 graden?iorses schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Van de CV ketel ja maar daar had ik het niet over.
Bij mij staat 'ie nu op 120. Had hem op 80 (dat lijkt de eerste, minimaal mogelijke waarde hoger dan 0), maar toen vond ik het gedrag wat 'nerveus'.Oinken schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:44:
Op welke waarde hebben jullie parameter P107 staan?
Maar eigenlijk heb ik geen idee wat die instelling precies 'doet'. Aanname: hij neemt de graadminuten van de aanvoertemperatuur (gevraagd vs werkelijk). Maar wat dan? Na x graadminuten wordt de gasketel bijgeschakeld, maar wanneer stopt dat? Blijft hij continu de graadminuten tellen, en stopt hij bij het 'omgekeerde' van x (in mijn geval 120 en -120)?
Zijn er andere condities waardoor de graadminutentelling gereset kan worden? Bijvoorbeeld als de buitentemperatuur door P102 heen gaat?
Dat laatste is nu bij mij het geval. P102 heb ik onlangs verlaagd van 2 naar 0, en 'toevallig' schommelt de door de Xtend waargenomen buitentemperatuur de laatste dagen precies rond dat punt. Wat fijn is, want daardoor kan ik goed zien of die 0 nu de juiste instelling is.
Dat is heel vreemd, want normaal is het debiet met de wamtepomp aanzienlijk hoger dan met een CV ketel. Ook het feit dat het niet warm wordt met 50 graden aanvoer terwijl het eerder met 40 graden aanvoer wel warm werd geeft aan dat het debiet te laag is. De afgegeven warmte is immers recht evenredig met delta T * debiet.iorses schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:13:
[...]
Ik ben het nu in de richting van de CV pomp snelheid aan zoeken, ik heb sowieso nog een extra pomp zitten ivm buffervat. Heb deze nu al eens op het hoogste gezet en eventueel kan ik later die van de Xtend ook nog iets verhogen.
Voorheen hoorde ik ook altijd CV water stromen met CV ketel gezien deze vele malen harder pompt ook, vermoed door oude en slecht afgebraamde leidingen maargoed toen werd het met 40 graden lekker warm terwijl dat het nu echt niet wordt.
Zelfs nu niet met 50 graden aanvoer, ik heb (ben ik me van bewust) ook nog oude radiatoren.
De layout van de installatie is me niet duidelijk, een parallel buffervat met eigen pomp ? In ieder geval lijkt me dat er waterzijdig ergens iets helemaal mis gaat.
Het is gelukt, bedankt.Seven_09 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:07:
Hallo, had ik laatst ook, even thermostaat omlaag zetten, en dan stekker eruit nadat de compressor gestopt is. Na 1 minuut stekker er weer in. Thermostaat omhoog; Oorzaak WiFi blijft hangen
Voor de waarde van P120, maakt het dan uit of je een Xtore hebt staan? want 1x per week (ofzo) moet het vat naar een hogere temperatuur verwarmd worden tegen legionella.Lecenten schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:14:
[...]
Met de standaard instellingen blijft het onder alle omstandigheden lekker warm en het warmt ook snel op, maar je gebruikt veel meer gas dan nodig is.
Ik heb P104 op 50 laten staan, ik betwijfel of hoger zetten veel zin heeft. Bij 55 zou de Xtend water van 55 graden moeten verwarmen naar zeg 60 graden.
P103 moet je verlagen, zeker naar -10 maar lager kan ook wel. De Xtend gaat uiteindelijk wel uit door een te hoge retour of doordat de COP te laag wordt.
Daarnaast P102 zo laag mogelijk zetten tot je merkt dat de Xtend het niet meer alleen trekt.
Verder goed kijken naar P101 (minimale COP), de standaard waarde van 2 zal met de huidige gas en stroomprijzen vaak te hoog zijn. Bij een stroomprijs van S euro per kWh en een gasprijs van G euro per m3 moet je P101 op (S * 9)/G zetten. Dus bij € 0,20 per kWh en € 1,20 per m3 wordt P101 (0,20 * 9)/1,20=1,5.
Ik heb P194 op 45 graden staan en P120 10 graden hoger dus 55 graden. Deze instellingen zijn het belangrijkste om ervoor te zorgen dat de Xtend niet afslaat door een te hoge retour. Dat is met radiatoren en een niet heel goed geisoleerd huis. Als het niet warm blijft dan verhoog je zowel P194 als P120 met 5 graden.
Tenslotte kun je vaak het maximale en minimale vermogen van de ketel aanpassen. Bij mijn Intergas Kombi Kompakt HReco 28/24 heb ik het maximale vermogen op 30% (7 kW) gezet (parameter 3) en het minimale vermogen op de laagste stand 20% (5 kW) gezet (parameter c). Vergeet ook niet om conform de installatiehandleiding de minimale en maximale capaciteit van de ketel CV pomp op 50% te zetten.
En verder, defrosts heb ik voldoende....
Geel is verwarmen, de streepjes ertussen defrost. groenig is DHW (Xtore/douche), roodachtig is idle.
[ Voor 11% gewijzigd door ewh op 04-01-2026 16:03 ]
P120 is alleen voor CV.ewh schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Voor de waarde van P120, maakt het dan uit of je een Xtore hebt staan? want 1x per week (ofzo) moet het vat naar een hogere temperatuur verwarmd worden tegen legionella.
En verder, defrosts heb ik voldoende....
Geel is verwarmen, de streepjes ertussen defrost. groenig is DHW (Xtore/douche), roodachtig is idle.
[Afbeelding]
In geval van een Xtore moet de ketel op 75c staan i.v.m. de wekelijkse legionella preventie.
Als je radiatoren hebt hoef je P120 in principe niet in te stellen (default 80c), omdat de vraag verder door de Xtend wordt bepaald. Maar voor vloerverwarming zou je de watertemperatuur kunnen limiteren, net zoals je zonder Xtore de ketel temperatuur lager zou kunnen instellen. (Die laatste mogelijkheid is niet meer mogelijk bjj een Xtore).
Opmeeking: Als je vloerverwarming hebt, en dan met name zonder pomp, dan is een extra beveiligingssensor aan te bevelen. Die zit dan na de 3-wegklep, richting het afgiftesysteem.
Om eventuele schade te voorkomen wanneer de 3-weg klep niet meer (goed) schakeld. In dat geval zou er namelijk tijdens de legionella run water van >75c naar de vloer kunnen gaan. In dat geval schakelt de sensor de ketel en Xtend waterpomp uit.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
thnkx. laat ik die mooi staan.Fullpower schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:51:
[...]
P120 is alleen voor CV.
In geval van een Xtore moet de ketel op 75c staan i.v.m. de wekelijkse legionella preventie.
Als je radiatoren hebt hoef je P120 in principe niet in te stellen (default 80c), omdat de vraag verder door de Xtend wordt bepaald. Maar voor vloerverwarming zou je de watertemperatuur kunnen limiteren, net zoals je zonder Xtore de ketel temperatuur lager zou kunnen instellen. (Die laatste mogelijkheid is niet meer mogelijk bjj een Xtore).
Opmeeking: Als je vloerverwarming hebt, en dan met name zonder pomp, dan is een extra beveiligingssensor aan te bevelen. Die zit dan na de 3-wegklep, richting het afgiftesysteem.
Om eventuele schade te voorkomen wanneer de 3-weg klep niet meer (goed) schakeld. In dat geval zou er namelijk tijdens de legionella run water van >75c naar de vloer kunnen gaan. In dat geval schakelt de sensor de ketel en Xtend waterpomp uit.
Ik heb vloerverwarming, maar met een pomp ertussen, dus daar vindt altijd nog het bijmengen etc plaats tot de juiste temperatuur in de vloer.
maar heb ook een extra sensor (uit mijn hoofd...)
Sinds enkele weken maakt de Xtend enorm veel herrie. De bromtoon is tot op 50 meter afstand goed te horen.
Voor mijn gevoel is dit na de update naar V0.91 tot die tijd had ik T0.85 en daar draaide hij rustig mee.
Op het moment dat ik de Xtend hoor draait de compressor op 76-78Hz.
Deze 3 frequenties heb ik ingevuld bij de te vermijden resonantiefrequenties maar dit werkt niet hij gaat toch op deze frequenties draaien.
Zie ik iets over het hoofd?
Voor mijn gevoel is dit na de update naar V0.91 tot die tijd had ik T0.85 en daar draaide hij rustig mee.
Deze 3 frequenties heb ik ingevuld bij de te vermijden resonantiefrequenties maar dit werkt niet hij gaat toch op deze frequenties draaien.
Ik dacht dat het ging om het verschil tussen gewenste en en behaalde aanvoertemperatuur, maar het algoritme weet ik helaas ook niet. Hoe slim de Xtend is op stand 0 weet ik ook niet.a2aan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:12:
[...]
Bij mij staat 'ie nu op 120. Had hem op 80 (dat lijkt de eerste, minimaal mogelijke waarde hoger dan 0), maar toen vond ik het gedrag wat 'nerveus'.
Maar eigenlijk heb ik geen idee wat die instelling precies 'doet'. Aanname: hij neemt de graadminuten van de aanvoertemperatuur (gevraagd vs werkelijk). Maar wat dan? Na x graadminuten wordt de gasketel bijgeschakeld, maar wanneer stopt dat? Blijft hij continu de graadminuten tellen, en stopt hij bij het 'omgekeerde' van x (in mijn geval 120 en -120)?
Zijn er andere condities waardoor de graadminutentelling gereset kan worden? Bijvoorbeeld als de buitentemperatuur door P102 heen gaat?
Dat laatste is nu bij mij het geval. P102 heb ik onlangs verlaagd van 2 naar 0, en 'toevallig' schommelt de door de Xtend waargenomen buitentemperatuur de laatste dagen precies rond dat punt. Wat fijn is, want daardoor kan ik goed zien of die 0 nu de juiste instelling is.
Wat ik wel zie is dat het nu rond het vriespunt is met hoge luchtvochtigheid, de ketel wat vaker bijspringt. Dat zou ik nog wel wat omlaag willen hebben.
Je zou het gewoon kunnen proberen, maar 640 lijkt me wel veel. Bij een 4 graden te lage aanvoertemperatuur duurt het nog bijna 3 uur voor de gasketel bijspringt.Oinken schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:39:
[...]
Ik dacht dat het ging om het verschil tussen gewenste en en behaalde aanvoertemperatuur, maar het algoritme weet ik helaas ook niet. Hoe slim de Xtend is op stand 0 weet ik ook niet.
Wat ik wel zie is dat het nu rond het vriespunt is met hoge luchtvochtigheid, de ketel wat vaker bijspringt. Dat zou ik nog wel wat omlaag willen hebben.
Een andere factor is de gevraagde aanvoertemperatuur. Gebruik je WAR? Zo niet, dan weet ik niet hoe 'agressief' de thermostaat de gevraagde aanvoertemperatuur verhoogt als 'ie merkt dat de kamertemperatuur daalt.
Zelf gebruik ik de WAR-functie van mijn Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat, met 'ruimtetemperatuurcompensatie'. Die stuurt primair op de buitentemperatuur zoals doorgegeven vanuit de Xtend, volgt een door mij 'gekozen' stooklijn, maar verhoogt (of verlaagt) de gevraagde aanvoertemperatuur ook o.b.v. de kamertemperatuur (t.o.v. setpoint).
Ik heb het idee dat e.e.a. voor mij nu redelijk goed werkt. Ik zou P107 nog wel wat kunnen verhogen, misschien, maar wil ook niet te grote schommelingen in kamertemperatuur krijgen, want dat is minder comfortabel, en waarschijnlijk ook minder efficiënt.
Uit een eerdere post hier op dit forum had ik begrepen dat de Xtend een zekere bandbreedte rondom de ingevulde frequentie probeert te vermijden (van -3 tot +5 als ik me goed herinner). Misschien werkt het niet goed als je 3 waardes invult die in elkaars bandbreedte zitten? Probeer het eens met 1 waarde.EdwinFl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:01:
Sinds enkele weken maakt de Xtend enorm veel herrie. De bromtoon is tot op 50 meter afstand goed te horen.
Ik heb zelf 68 Hz ingevuld. Dat lijkt goed te werken. Sindsdien draait de Xtend vaak op hogere frequentie dan voorheen (b.v. 75). Helemaal 68 vermijden kan natuurlijk niet. Om op 75 te komen moet die natuurlijk wel via 68.
Ik ben begonnen met 1 waarde dat was 76hz. Maar dan gaat hij gewoon nog naar 77 of 78hz. Misschien moet ik iets proberen met het maximale toerental.WillemD61 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:22:
[...]
Uit een eerdere post hier op dit forum had ik begrepen dat de Xtend een zekere bandbreedte rondom de ingevulde frequentie probeert te vermijden (van -3 tot +5 als ik me goed herinner). Misschien werkt het niet goed als je 3 waardes invult die in elkaars bandbreedte zitten? Probeer het eens met 1 waarde.
Ik heb zelf 68 Hz ingevuld. Dat lijkt goed te werken. Sindsdien draait de Xtend vaak op hogere frequentie dan voorheen (b.v. 75). Helemaal 68 vermijden kan natuurlijk niet. Om op 75 te komen moet die natuurlijk wel via 68.
Hij gaat vanaf de open verdeler naar een t-koppeling, hierop zit buffervat en aanvoer radiatoren.WillemD61 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:38:
[...]
Heb je misschien een bypass in de leidingen die nu geactiveerd is zodat het warme water via de bypass gaat en niet de radiatoren bereikt? Ik heb om die reden zelf een aantal temperatuursensoren op de leidingen geplaatst, gekoppeld aan een raspberry pi met domoticz. De waardes worden overgezet naar mijn hoofddomoticz installatie en zo kan ik die temperaturen in de gaten houden.
Buffervat is afsluitbaar waardoor het een serie werking krijgt ipv parallel.
Misschien handig om een plaatje te schetsen hoe je systeem in elkaar steek, dat werkt over het algemeen beter dan tekst denk ik.iorses schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:02:
[...]
Hij gaat vanaf de open verdeler naar een t-koppeling, hierop zit buffervat en aanvoer radiatoren.
Buffervat is afsluitbaar waardoor het een serie werking krijgt ipv parallel.
Hoi,
Mn Xend is opnieuw geheel ingevroren, de buiten temperatuur sensor geeft -8,5 graad aan, terwijl het in werkelijkheid ongeveer -2 is. ik heb de sensor zojuist vrijgemaakt van het ijs, de sensor was eerst geheel bedekt met ijs.
Vorige week is dit ook al gebeurd, ik heb toen 2 uur een handmatige defrost gedaan, wat toen wel geholpen heeft. Je ziet de buitenunit elke dag verder invriezen.
2 vragen:
Welke temperatuur geeft jullie sensor op de buitenunit nu aan?
Hebben meer mensen zoiets gehad? en zo ja wat heb je er aan gedaan?
Ik heb parameter 130 "CV gebruiken tijdens ontdooien"naar "Altijd" gezet en P135 "Minimale CV watertemperatuur voor ontdooigebruik" naar 35 graden gezet, ik 'hoop' dat het ontdooi proces nu zodanig is dat de buitenunit elke ontdooicyclus helemaal ijsvrij wordt.:strip_exif()/f/image/SuGqrNMINVuIwViluyi03EzX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iNO12rsukfOfG8pxdPONbMPL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tbq4rECLYf6WMihJQTTfRxnx.jpg?f=fotoalbum_large)
Mn Xend is opnieuw geheel ingevroren, de buiten temperatuur sensor geeft -8,5 graad aan, terwijl het in werkelijkheid ongeveer -2 is. ik heb de sensor zojuist vrijgemaakt van het ijs, de sensor was eerst geheel bedekt met ijs.
Vorige week is dit ook al gebeurd, ik heb toen 2 uur een handmatige defrost gedaan, wat toen wel geholpen heeft. Je ziet de buitenunit elke dag verder invriezen.
2 vragen:
Ik heb parameter 130 "CV gebruiken tijdens ontdooien"naar "Altijd" gezet en P135 "Minimale CV watertemperatuur voor ontdooigebruik" naar 35 graden gezet, ik 'hoop' dat het ontdooi proces nu zodanig is dat de buitenunit elke ontdooicyclus helemaal ijsvrij wordt.
:strip_exif()/f/image/SuGqrNMINVuIwViluyi03EzX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iNO12rsukfOfG8pxdPONbMPL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tbq4rECLYf6WMihJQTTfRxnx.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk zat de buitentemperatuur sensor tegen de verdamper aangevroren, doordat er een sneeuw/ijsbrug is ontstaan. De Xtend gaf ook warmtepomp foutcode 24: buitentemp. sensor vastgevroren.sirtm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:06:
Hoi,
2 vragen:
Ik heb parameter 130 "CV gebruiken tijdens ontdooien"naar "Altijd" gezet en P135 "Minimale CV watertemperatuur voor ontdooigebruik" naar 35 graden gezet, ik 'hoop' dat het ontdooi proces nu zodanig is dat de buitenunit elke ontdooicyclus helemaal ijsvrij wordt.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu je sensor hebt weggebogen zal het een volgende wel beter gaan, al zal het ijs niet zomaar 1-2-3 weg zijn..
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik had een paar dagen geleden de parameter cv gebruiken bij ontdooien ook aangepast naar 'indien nodig'. De dag daarna zakte de aanvoer temperatuur steeds verder. Uiteindelijk bevroor de unit en werkte niet echt meer. De parameter weer teruggezet naar 'altijd' en geen probleem meer. Ik denk dat de default waardes zo gek nog niet zijnsirtm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:06:
Hoi,
2 vragen:
Ik heb parameter 130 "CV gebruiken tijdens ontdooien"naar "Altijd" gezet en P135 "Minimale CV watertemperatuur voor ontdooigebruik" naar 35 graden gezet, ik 'hoop' dat het ontdooi proces nu zodanig is dat de buitenunit elke ontdooicyclus helemaal ijsvrij wordt.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zou goed kunnen dat mijne iets vergelijkbaars heeft, waarschijnlijk doordat 'ie is ingesneeuwd. Buitentemperatuur volgens de Xtend schommelt tussen de -5 en -5,5, bij een werkelijke buitentemperatuur van ongeveer -1. Hij lijkt nog wel 'redelijk' te werken: iedere 30min een defrost, en tussendoor produceert 'ie 3,7kW met een COP van 2,7.
Alleen als de aangegeven buitentemperatuur nog verder gaat dalen dan raakt mij WAR-regeling wel in de war...
Ik heb ketel bijschakelen tijdens defrost nu uit staan, maar tijdens defrosts lijkt het CV-water nog steeds wel boven de 30 graden te blijven, dus dat lijkt me geen probleem. Door de (waargenomen) kou springt de gasketel nu sowieso regelmatig bij (soms 'toevallig' tijdens een defrost), maar de ~2m3 gasverbruik sinds afgelopen middernacht valt me dan nog alleszins mee.
Ik hoop dat de boel vannacht niet te veel verslechtert, en dat de zon morgen overdag helpt de boel weer volledig te ontdooien. Mijn buitenunit staat op de dakkapel, dus daar kan/wil ik nu even niet fysiek naartoe...
Alleen als de aangegeven buitentemperatuur nog verder gaat dalen dan raakt mij WAR-regeling wel in de war...
Ik heb ketel bijschakelen tijdens defrost nu uit staan, maar tijdens defrosts lijkt het CV-water nog steeds wel boven de 30 graden te blijven, dus dat lijkt me geen probleem. Door de (waargenomen) kou springt de gasketel nu sowieso regelmatig bij (soms 'toevallig' tijdens een defrost), maar de ~2m3 gasverbruik sinds afgelopen middernacht valt me dan nog alleszins mee.
Ik hoop dat de boel vannacht niet te veel verslechtert, en dat de zon morgen overdag helpt de boel weer volledig te ontdooien. Mijn buitenunit staat op de dakkapel, dus daar kan/wil ik nu even niet fysiek naartoe...
Ja, ik had vorige week hetzelfde, nu weer van WAR afgehaald want setpoint temp werd volgens mij onnodig hoog.a2aan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:01:
ik heb ook een T42 buitentemp sensor maar die waarde vertrouw ik niet zo, want die geeft 0,4 graden aan..
Morgen verder kijken.
Na wat testen ben ik erachter. Als ik 1 waarde van bijvoorbeeld 76 invul dan wordt 75-77hz overgeslagen.WillemD61 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:22:
[...]
Uit een eerdere post hier op dit forum had ik begrepen dat de Xtend een zekere bandbreedte rondom de ingevulde frequentie probeert te vermijden (van -3 tot +5 als ik me goed herinner). Misschien werkt het niet goed als je 3 waardes invult die in elkaars bandbreedte zitten? Probeer het eens met 1 waarde.
Echter 78hz is ook een probleem frequentie bij 79 hoor je hem niet meer.
Maar als ik meerdere waardes invul dan wordt alleen naar de hoogste waarde gekeken.
Misschien heeft dit met overlap te maken maar wel heel vervelend want hij blijft zo herrie maken.
Kun je ook zien hoeveel gas je verbruikt met de instellingen op altijd bij ondersteuning van ontdooien?debruina16 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:42:
[...]
Ik had een paar dagen geleden de parameter cv gebruiken bij ontdooien ook aangepast naar 'indien nodig'. De dag daarna zakte de aanvoer temperatuur steeds verder. Uiteindelijk bevroor de unit en werkte niet echt meer. De parameter weer teruggezet naar 'altijd' en geen probleem meer. Ik denk dat de default waardes zo gek nog niet zijn
Je zou om te testen de maximale compressor snelheid kunnen begrenzen door parameter P061 omlaag te zetten (is een percentage, bijvoorbeeld 80%)EdwinFl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:48:
[...]
Na wat testen ben ik erachter. Als ik 1 waarde van bijvoorbeeld 76 invul dan wordt 75-77hz overgeslagen.
Echter 78hz is ook een probleem frequentie bij 79 hoor je hem niet meer.
Maar als ik meerdere waardes invul dan wordt alleen naar de hoogste waarde gekeken.
Misschien heeft dit met overlap te maken maar wel heel vervelend want hij blijft zo herrie maken.
Mijn idee is dat het gas verbruik door defrosts bijna nihil is. Ik had de parameter een dag of wat aangepast en nog steeds een fors gasverbruik. Dat komt dus doordat de cv continue bijspringt. Dat komt dus niet door defrosts. Het is volgens de xtend nu -2 graden en heb een gasverbruik vandaag van 8 m2 inc warm water en 28 kWh verbruik xtend. Temp binnen is 21 graden. Delta T zit ergens tussen 3 en 4. Minimale Cop waarde heb ik van 2 naar 1.8 gezet. Het is denk ik toch echt een hybride oplossing. Ben wel van plan de warmteafgifte in de woonkamer de verbeteren door extra radiator ofzo.Oinken schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:52:
[...]
Kun je ook zien hoeveel gas je verbruikt met de instellingen op altijd bij ondersteuning van ontdooien?
Intussen geeft de Xtend een buitentemperatuur van -1 aan, dus het lijkt alsof 'ie zichzelf toch van de sneeuw heeft ontdaan!a2aan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:01:
Het zou goed kunnen dat mijne iets vergelijkbaars heeft, waarschijnlijk doordat 'ie is ingesneeuwd. Buitentemperatuur volgens de Xtend schommelt tussen de -5 en -5,5, bij een werkelijke buitentemperatuur van ongeveer -1.
[...]
Lijkt wel heel erg ingebouwd. Kan de koude lucht (waar de warmte is uitgehaald) wel weg?sirtm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:06:
Hoi,
Dat werkt inderdaad, hij staat nu op 82% en dat is 74hz en dan hoor ik hem niet meer. Ik hoop niet dat ik veel capaciteit kwijt ben.Fullpower schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:05:
[...]
Je zou om te testen de maximale compressor snelheid kunnen begrenzen door parameter P061 omlaag te zetten (is een percentage, bijvoorbeeld 80%)
Te vroeg gejuicht. Toen ik vanochtend wakker werd was de door de Xtend waargenomen buitentemperatuur -8,5 en niet veel later zelfs -13.a2aan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:14:
[...]
Intussen geeft de Xtend een buitentemperatuur van -1 aan, dus het lijkt alsof 'ie zichzelf toch van de sneeuw heeft ontdaan!
Zoals verwacht slaat WAR dan op hol, dus die heb ik even uit gezet.
Een (extra) handmatige defrost hielp helaas niet. Hopelijk gaat de zon snel schijnen, en blijft het een tijdje droog.
Edit: of kan het zijn dat het bij heldere hemel, boven de sneeuw, écht -13 kan zijn? Ik zie de metingen van weerstation Schiphol afgelopen nacht ook dippen tot -7, en dat is een stuk hoger boven de grond/sneeuw.
Dan is WAR i.c.m. een sneeuwdek misschien sowieso problematisch.
[ Voor 19% gewijzigd door a2aan op 06-01-2026 07:53 ]
Er zijn (P007) meer mogelijkheden voor de buitentemperatuur. Ik gebruik Thermostaat (openterm) zodat de Xtend het aan de thermostaat vraagt. Door de openterm gateway en Domoticz injecteer ik hier de buitentemperatuur die het KNMI mij doorgeeft. Zo werkt de WAR (icm de thermostaat) perfect!a2aan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:48:
[...]
Te vroeg gejuicht. Toen ik vanochtend wakker werd was de door de Xtend waargenomen buitentemperatuur -8,5 en niet veel later zelfs -13.
Zoals verwacht slaat WAR dan op hol, dus die heb ik even uit gezet.
In de handleiding geeft Intergas ook al aan dat je eigenlijk niet de interne temperatuursensor moet gebruiken, ik denk om dit soort problemen te voorkomen.,
[ Voor 11% gewijzigd door Chielp op 06-01-2026 09:04 ]
Vraag over de pomp snelheid. Die staat bij mij bijna altijd op 15l/min. De delta t zit ergens tussen dus 2.5 en 4. Zou de pomp dan niet langzamer moeten gaan draaien?
Ja de koude lucht kan prima weg, daar is een 1,5 meter breed pad.WillemD61 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Lijkt wel heel erg ingebouwd. Kan de koude lucht (waar de warmte is uitgehaald) wel weg?
wat je ziet is tussen de Xtend en de muur, die staat precies op de minimaal vereiste 15cm afstand tot de muur onder een afdak tegen sneeuw en regen, er kan mi voldoende airflow langs voor de ingaande lucht.
Wow, buitentemperatuur injecteren in Opentherm protocol... dat wil ik graag beter begrijpen, kan je uitleggen hoe dat werkt?Chielp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:03:
[...]
Er zijn (P007) meer mogelijkheden voor de buitentemperatuur. Ik gebruik Thermostaat (openterm) zodat de Xtend het aan de thermostaat vraagt. Door de openterm gateway en Domoticz injecteer ik hier de buitentemperatuur die het KNMI mij doorgeeft. Zo werkt de WAR (icm de thermostaat) perfect!
In de handleiding geeft Intergas ook al aan dat je eigenlijk niet de interne temperatuursensor moet gebruiken, ik denk om dit soort problemen te voorkomen.,
Als in, hij staat in een omkisting in een gangpad? Of het volgens het boekje wel of niet mag daar doe ik geen uitspraak over, maar dan kan ik me toch wel voorstellen dat het niet zo makkelijk weg kan.sirtm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:42:
[...]
Ja de koude lucht kan prima weg, daar is een 1,5 meter breed pad.
wat je ziet is tussen de Xtend en de muur, die staat precies op de minimaal vereiste 15cm afstand tot de muur onder een afdak tegen sneeuw en regen, er kan mi voldoende airflow langs voor de ingaande lucht.
Hier staat hij vrij op het dak, en die was ook al wel echt ingesneeuwd & goed bevroren.
:strip_exif()/f/image/If1dUKrvHU6FMgAgd0zJzCT0.jpg?f=fotoalbum_large)
@Chielp terecht punt, van P007, en het eigenlijk niet geschikt zijn van de ingebouwde buitentemperatuursensor.
Echter, de ongeschiktheid heeft voor mij ook een voordeel: de sensor van de buitenunit heeft 'last' van zon, maar dat is wel dezelfde zon die ook op mijn ramen schijnt, waardoor het juist goed uitpakt dat de Xtend tijdens de middagzon minder hard draait dan o.b.v. de werkelijke buitentemperatuur zou moeten.
Verder doe ik (nog) niks aan Home Automation (via HA of Domoticz), en wil dat liever ook zo houden. Zo lang ik met de native functionaliteiten van de apparaten 'redelijk' uit de voeten kan ben ik blij.
Die (gemiddeld) minder dan een keer per jaar dat de sneeuw blijft liggen, moet ik dan maar even handmatig ingrijpen.
Echter, de ongeschiktheid heeft voor mij ook een voordeel: de sensor van de buitenunit heeft 'last' van zon, maar dat is wel dezelfde zon die ook op mijn ramen schijnt, waardoor het juist goed uitpakt dat de Xtend tijdens de middagzon minder hard draait dan o.b.v. de werkelijke buitentemperatuur zou moeten.
Verder doe ik (nog) niks aan Home Automation (via HA of Domoticz), en wil dat liever ook zo houden. Zo lang ik met de native functionaliteiten van de apparaten 'redelijk' uit de voeten kan ben ik blij.
Die (gemiddeld) minder dan een keer per jaar dat de sneeuw blijft liggen, moet ik dan maar even handmatig ingrijpen.
In mijn geval moet de CV dan maar bijspringen 😎🤣a2aan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:36:
@Chielp terecht punt, van P107, en het eigenlijk niet geschikt zijn van de ingebouwde buitentemperatuursensor.
Dat gebeurde bij mij ook, maar vanwege de WAR-regeling net ff wat te heftig. Omdat de thermostaat 'dacht' dat het -13 was, vond 'ie dat de aanvoertemperatuur flink omhoog moest. Dat kon de ketel prima leveren, maar vervolgens werd het wel te warm in huis. Uiteindelijk reageert de thermostaat daar ook wel weer op, maar dan is het natuurlijk al te laat.Miglow schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:45:
[...]
In mijn geval moet de CV dan maar bijspringen 😎🤣
Uiteindelijk is het allemaal geneuzel in de marge: ik heb vannacht misschien 1 of hooguit 1,5m3 gas 'te veel' verbruikt, en die energie is natuurlijk ook niet helemaal verloren, want toen alles weer 'tot rust' gekomen was hoefde de Xtend een tijdje wat minder hard te werken, dus onderaan de streep hebben we het misschien over enkele dubbeltjes 'verlies', in een toch vrij uitzonderlijke situatie. Daartegenover staat dan weer de periode met hele droge lucht, waarin de Xtend het juist uitzonderlijk goed deed.
Ja hoor, maar eerst een tip voor als je gebruik maakt van de economische hybride modus, per 1 januari zijn de tarieven veranderd (gas duurder, elektrisch goedkoper) dus is bij een lagere cop de Xtend te prefereren boven de CV. Even aanpassen aan de nieuwe tarieven dus!sirtm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Wow, buitentemperatuur injecteren in Opentherm protocol... dat wil ik graag beter begrijpen, kan je uitleggen hoe dat werkt?
Ik heb dus een Opentherm gateway ( https://otgw.tclcode.com/ ), die vooral voor de Xtend heel erg handig was. Dit is een kleine zelfgebouwde print, ook bij de Nodo shop te koop. Je plaatst dit apparaat tussen de thermostaat en de CV in en dit apparaat is in staat om alle communicatie die langskomt (dus wat de ketel en de thermostaat met elkaar praten) zichtbaar te maken. Wat ook kan is commando's veranderen of toevoegen, en dat is waar ik hier gebruik van maak.
Voor de Xtend gaf mij dit heel veel informatie over de ketel (eigenlijk alles wat de Xtend ook aan info geeft op zijn statuspagina kon ik ook zichtbaar maken in Domoticz. Denk aan pompsnelheid, gevraagde temperatuur door de thermostaat, geleverde temperatuur door de ketel, retourtemperatuur, modulatie van de ketel enz).
Verder kun je aflezen of er warm water wordt gevraagd, en dus je gasverbruik in Domoticz splitsen naar warm water / CV ketel/gasfornuis. Voor het gasfornuis moet ik ook het stroomverbruik van de afzuigkap meten, en kan ik dit met een "schatting" splitsen. (combineren van modulatie CV, warm water/verwarming, afzuigkap om te bepalen waar het gas aan verbruikt wordt)
Verder houden wij hier enorm van lekker warm douchen en wil ik graag het bad snel kunnen vullen. Er is hier een Atag i36 ketel aanwezig, deze is CW5 maar levert net geen CW6 aan warm water. Om gas te besparen verwarm ik het warme water voor in de keuken niet tot 65 graden maar om het bad snel te vullen / veel water uit de douche te krijgen moet het water tot 65 graden worden verwarmd. Dit kun je instellen op de ketel maar is ook met een openterm commando in te stellen. Dit commando "injecteer" ik dus waardoor de ketel 65 graden water produceert indien het bad / douche wordt gebruikt en slechts 55 indien er water wordt gevraagd voor de keuken.
Nu met de Xtend is deze informatie eigenlijk ook bijna allemaal op te vragen op de statuspagina, maar voor de watertemperatuur / buiten temperatuur blijft het handig.
Je kunt de Xtend ook (via de gateway staat in de omschrijving) de buitentemp laten ophalen over het internet, maar geen idee of je dan de gemiddelde temp van NL krijgt of dat Intergas weet waar de betreffende Xtend in NL staat.
Zoveel ijs heb ik nog nooit gezien op de Xtend, derde stookseizoen nu dat die hier draait en aan de grond is het vannacht onder de -10 geweest.sirtm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:06:
Hoi,
Wat ik op de foto's zie is dat de Xtend ingebouwd is, ik denk dat er een soort microklimaat rond de Xtend onstaat waardoor die meer bevriest dan normaal.
Je kunt P007 op 2 zetten, dan wordt de buitentemperatuur van het internet gehaald via de Gateway. Ik heb het net even geprobeerd en de temperatuur wijkt maar 0,5 graden af van die van de buitenunit sensor, blijkbaar weet de Xtend wel ongeveer waar die staat. Het is zeker niet de gemiddelde temperatuur in Nederland en ook niet die in de Bilt.
[ Voor 17% gewijzigd door Lecenten op 06-01-2026 12:15 ]
Ga naar wow.knmi.nl en kies een amateur weerstation bij jou in de buurt. Er staat er hier een op ca 1km afstand. Momenteel ligt de site er al de hele dag uit, maar wellicht kun je later vandaag controleren. Meten is weten.a2aan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:48:
[...]
Edit: of kan het zijn dat het bij heldere hemel, boven de sneeuw, écht -13 kan zijn? Ik zie de metingen van weerstation Schiphol afgelopen nacht ook dippen tot -7, en dat is een stuk hoger boven de grond/sneeuw.
Achtergrond vind je hier: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/wow-nl
[ Voor 6% gewijzigd door Hencksch op 06-01-2026 14:23 ]
Op die achtergrondpagina lees ik dat wow.knmi.nl voorlopig offline is, totdat de KNMI een eigen alternatief heeft opgetuigd voor het Britse platform dat er dit jaar mee is gestopt.Hencksch schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Ga naar wow.knmi.nl en kies een amateur weerstation bij jou in de buurt. Er staat er hier een op ca 1km afstand. Momenteel ligt de site er al de hele dag uit, maar wellicht kun je later vandaag controleren. Meten is weten.
Achtergrond vind je hier: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/wow-nl
Voor mij is (KNMI) weerstation Schiphol dichtbij genoeg, maar ik kan zo snel niet vinden waar ik de grondtemperatuur (10cm hoogte) van de afgelopen uren kan terugvinden. Dat geeft denk ik een beter beeld dan de standaard 1,5m hoogte waarop wordt gemeten, alhoewel die grondsensor waarschijnlijk óf ook is ingesneeuwd, óf niet boven een sneeuwdek hangt...
Nou is een Xtend op een ondergesneeuwde dakkapel natuurlijk sowieso lastig te 'benaderen', als je een alternatieve bron voor de buitentemperatuur wilt hebben.
Misschien is het, met de beperkte invloed van de zon de komende dagen, sowieso geen gek idee om P007 op Internet te zetten. Hoop dan wel dat die temperatuur dan wel/ook wordt doorgegeven aan mijn thermostaat (Honeywell), aangezien die de WAR voor zijn rekening neemt.
Edit: voor "Internet" lijk je de Intergas Gateway nodig te hebben, en die heb ik niet, dus dan blijft het voorlopig toch de sensor van de buitenunit.
[ Voor 5% gewijzigd door a2aan op 06-01-2026 15:02 ]
Hier https://www.weerplaza.nl/nederland/schiphol/5577/actueel/a2aan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:55:
[...]
Op die achtergrondpagina lees ik dat wow.knmi.nl voorlopig offline is, totdat de KNMI een eigen alternatief heeft opgetuigd voor het Britse platform dat er dit jaar mee is gestopt.
Voor mij is (KNMI) weerstation Schiphol dichtbij genoeg, maar ik kan zo snel niet vinden waar ik de grondtemperatuur (10cm hoogte) van de afgelopen uren kan terugvinden. Dat geeft denk ik een beter beeld dan de standaard 1,5m hoogte waarop wordt gemeten, alhoewel die grondsensor waarschijnlijk óf ook is ingesneeuwd, óf niet boven een sneeuwdek hangt...
Nu staat dat station ergens op de vlakte, op een beschutte plek met weinig of geen wind kan het veel kouder worden.
Ik had ook een OTGW met Domoticz voordat de Xtend geïnstalleerd werd en gebruikte dat om op soortgelijke wijze mijn gasverbruik te splitsen en bijvoorbeeld ook de thermostaat lager te zetten als iedereen uit huis was (te bepalen door te kijken of de mobiele telefoons nog in het wifi netwerk aanwezig waren). Ook kon ik een mail sturen vanaf afstand om de temperatuur alvast omhoog te sturen.Chielp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:20:
[...]
Ik heb dus een Opentherm gateway ( https://otgw.tclcode.com/ ), die vooral voor de Xtend heel erg handig was.
Nu lees ik de Xtend zelf direct uit met de plugin die ik voor Domoticz ontwikkeld heb. In die gegevens vind ik ook de gegevens terug die via Opentherm vanuit de ketel naar de Xtend komen en zo splits ik ook weer het gasverbruik uit. Ik doe nog geen sturing daarmee (ik heb wel de intergas gateway en app). Mocht je geïnteresseerd zijn en mocht je de Domoticz plugin nog niet geinstalleerd hebben, deze is te vinden op github. https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin
Ik blijf er eerst gewoon even af. Met het koude weer van de afgelopen dagen is het lekker warm in huis. De Xtend doet het leeuwendeel van het werk. Totale gasverbruik is 2,9 m3 per dag, waarvan ongeveer 0,8 water/koken. Dan ben ik wel tevreden en denk ik dat ik op het randje zit wat ik er uit kan halen. COP daalt naar 2,6 gemiddeld op een dag.a2aan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:12:
[...]
Je zou het gewoon kunnen proberen, maar 640 lijkt me wel veel. Bij een 4 graden te lage aanvoertemperatuur duurt het nog bijna 3 uur voor de gasketel bijspringt.
Een andere factor is de gevraagde aanvoertemperatuur. Gebruik je WAR? Zo niet, dan weet ik niet hoe 'agressief' de thermostaat de gevraagde aanvoertemperatuur verhoogt als 'ie merkt dat de kamertemperatuur daalt.
Zelf gebruik ik de WAR-functie van mijn Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat, met 'ruimtetemperatuurcompensatie'. Die stuurt primair op de buitentemperatuur zoals doorgegeven vanuit de Xtend, volgt een door mij 'gekozen' stooklijn, maar verhoogt (of verlaagt) de gevraagde aanvoertemperatuur ook o.b.v. de kamertemperatuur (t.o.v. setpoint).
Ik heb het idee dat e.e.a. voor mij nu redelijk goed werkt. Ik zou P107 nog wel wat kunnen verhogen, misschien, maar wil ook niet te grote schommelingen in kamertemperatuur krijgen, want dat is minder comfortabel, en waarschijnlijk ook minder efficiënt.
Dan had ik door moeten sparen voor een Nibe denk ik. Het is zo eerst goed.
[ Voor 3% gewijzigd door Oinken op 06-01-2026 19:49 ]
Is er een manier om uit te splitsen wat de CV verbruikt aan gas via de Xtend integratie? ik zit nu op een dag verbruik van rond de 2.8-2.6m3 gas maar weet niet wat ervan warm water is.Oinken schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:40:
[...]
Ik blijf er eerst gewoon even af. Met het koude weer van de afgelopen dagen is het lekker warm in huis. De Xtend doet het leeuwendeel van het werk. Totale gasverbruik is 2,9 m3 per dag, waarvan ongeveer 0,8 water/koken. Dan ben ik wel tevreden en denk ik dat ik op het randje zit wat ik er uit kan halen. COP daalt naar 2,6 gemiddeld op een dag.
Dan had ik door moeten sparen voor een Nibe denk ik. Het is zo eerst goed.
Werkt perfect, dank! Hulde ook voor de duidelijke instructies/documentatie.WillemD61 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:12:
[...]
Mocht je geïnteresseerd zijn en mocht je de Domoticz plugin nog niet geinstalleerd hebben, deze is te vinden op github. https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin
Een vraag: wat raad je aan als polling interval (en wordt daar iets mee gedaan)? Ik heb 1 minuut gekozen maar de waarden worden zo te zien iedere 5 minuten uitgelezen.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ik doe het zelf om de 30 seconden. Als je 1 minuut kiest zou het 1 minuut moeten zijn, niet 5. Dat moet ik onderzoeken.JanPedaal schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:15:
[...]
Werkt perfect, dank! Hulde ook voor de duidelijke instructies/documentatie.
Een vraag: wat raad je aan als polling interval (en wordt daar iets mee gedaan)? Ik heb 1 minuut gekozen maar de waarden worden zo te zien iedere 5 minuten uitgelezen.
Ik heb net een minuut geleden een nieuwe versie op github gezet. Daarmee kan je een email alert ontvangen als de verbinding wegvalt en je kan data logging doen van de ruwe data zoals die ontvangen is.
https://github.com/WillemD61/XTEND-plugin
Wel even een reboot doen om die nieuwe versie te activeren na installatie.
Als je de Domoticz integratie bedoelt, ik doe het als volgt:GoTHaan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:28:
[...]
Is er een manier om uit te splitsen wat de CV verbruikt aan gas via de Xtend integratie? ik zit nu op een dag verbruik van rond de 2.8-2.6m3 gas maar weet niet wat ervan warm water is.
1) De Domoticz plugin haalt de gegevens van de Xtend binnen.
2) Een Domoticz DzVents script checkt het device "boilerstatus" (die is door de plugin bijgewerkt) en zet vervolgens een device "hotwateractive" of "gas heating active" aan of uit.
3) Een Domoticz Dzvents script leest de gasmeter uit en elke keer als er een toename is in verbruik wordt dat geclassificeerd op 3 verschillende counter devices, afhankelijk van de devices uit stap 2.
Ik zal die dzvents scripts vandaag ook op mijn github pagina zetten. Je moet de devices die in de dzvents scripts nodig zijn wel zelf aanmaken en de devicenummers in de scripts aanpassen.
Dit is best een prima idee! Ik gebruik HA maar kan hier wel wat mee, Thanks.WillemD61 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:40:
[...]
Als je de Domoticz integratie bedoelt, ik doe het als volgt:
1) De Domoticz plugin haalt de gegevens van de Xtend binnen.
2) Een Domoticz DzVents script checkt het device "boilerstatus" (die is door de plugin bijgewerkt) en zet vervolgens een device "hotwateractive" of "gas heating active" aan of uit.
3) Een Domoticz Dzvents script leest de gasmeter uit en elke keer als er een toename is in verbruik wordt dat geclassificeerd op 3 verschillende counter devices, afhankelijk van de devices uit stap 2.
Ik zal die dzvents scripts vandaag ook op mijn github pagina zetten. Je moet de devices die in de dzvents scripts nodig zijn wel zelf aanmaken en de devicenummers in de scripts aanpassen.
En de reden dat ik 2 Dzvents scripts gebruik, terwijl je misschien denk dat het in 1 stap kan:GoTHaan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:47:
[...]
Dit is best een prima idee! Ik gebruik HA maar kan hier wel wat mee, Thanks.
De gas toename komt met een vertraging van max 5 minuten binnen vanuit de gasmeter. Dus op het moment van toename kijkt het derde script of de devices van stap 2 in de laatste 5 minuten ge-update zijn (dus niet alleen actuele status) en classificeert het overeenkomstig. De boilerstatus in stap 1 kan dan al lang weer iets anders zijn.
Dit blijkt nauwkeurig te werken. Bij hele snelle wisselingen tussen DHW en verwarming kan het nog mis gaan en natuurlijk zorgt koken tijdens verwarming of DHW voor iets onnauwkeurigheid.
Geen idee, ik weet dat ik op een zomerse dag ongeveer 0,8 m3 verbruik voor warm water en koken. Dan gok ik dat dit nu niet veel anders is, misschien een beetje omdat de cv kouder water krijgt aangeleverd uit de waterleiding.GoTHaan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:28:
[...]
Is er een manier om uit te splitsen wat de CV verbruikt aan gas via de Xtend integratie? ik zit nu op een dag verbruik van rond de 2.8-2.6m3 gas maar weet niet wat ervan warm water is.
Lastig, je kan bijv combineren, als je een p1 meter hebt van homewizard, en een water verbruik meter.GoTHaan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:28:
[...]
Gas verbruik en geen water -> gas verbruikt voor cv / ruimte verwarming
Gas verbruik en WEL water -> gas gebruikt voor warm douche water.
Mijn vuistregel voor gas verbruik tussen koken, douche water en ruimte verwarming..
Koken : 15-20m3/jaar (heb 10j in een appartement gewoond waa rik alleen kookte op gas, en dat was stabiel 10-15m3/jaar)
Douche water : 100-150m3
Ruimte verwarming rest (600m3 in ons geval)
[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2026 15:22 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Even een vraagje, onze Xtend doet het best goed ondanks de winterse omstandigheden, maar ik krijg hem nog niet helemaal gefinetuned. Volgens mij heeft wind wel veel invloed alsmede het suboptimale afgifte systeem (convectors+vw bijverwarming). Vandaag weer relatief veel gas verbruik in tegenstelling tot gister.
Nu blijft hij weer doorstoken op vol vermogen terwijl het setpoint al gehaald is. Iemand een tip?
Nu blijft hij weer doorstoken op vol vermogen terwijl het setpoint al gehaald is. Iemand een tip?
De sensor van de Xtend die de "boiler status" aangeeft is 843a.GoTHaan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:47:
[...]
Dit is best een prima idee! Ik gebruik HA maar kan hier wel wat mee, Thanks.
Waarde 4,8,12 zijn DHW.
Waarde 10 is verwarming. Waarde 2 is nadraaien pomp van verwarming.
Die moet ook in de HA integratie wel terug te vinden zijn.
De streefwaarde van de kamertemperatuur is gehaald, maar om die daar te houden moet je doorstoken. Dat gebeurt met de streefwaarde voor de aanvoertemperatuur, en die is/wordt niet gehaald, dus vandaar het volle vermogen.nugion schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:32:
Even een vraagje, onze Xtend doet het best goed ondanks de winterse omstandigheden, maar ik krijg hem nog niet helemaal gefinetuned. Volgens mij heeft wind wel veel invloed alsmede het suboptimale afgifte systeem (convectors+vw bijverwarming). Vandaag weer relatief veel gas verbruik in tegenstelling tot gister.
[Afbeelding]
Wellicht dat er ergens ook een 'marge' wordt gehouden t.b.v. defrosts.
Dat koude water heeft best veel effect. Als jij met water van 40 graden wil douchen, en het leidingwater is 10 graden, dan heb je 1,5x zoveel gas nodig t.o.v. leidingwater van 20 graden. En misschien wil je in de winter zelfs nog wat warmer douchen dan in de zomer.Oinken schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Geen idee, ik weet dat ik op een zomerse dag ongeveer 0,8 m3 verbruik voor warm water en koken. Dan gok ik dat dit nu niet veel anders is, misschien een beetje omdat de cv kouder water krijgt aangeleverd uit de waterleiding.
Dank, helder. Maakt het voor mij alleen nog maar beter, dat zou betekenen dat ik ook met het koude weer minder dan 2 m3 gas gebruik om het huis warm te houden, de rest doet de Xtend.a2aan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:16:
[...]
Dat koude water heeft best veel effect. Als jij met water van 40 graden wil douchen, en het leidingwater is 10 graden, dan heb je 1,5x zoveel gas nodig t.o.v. leidingwater van 20 graden. En misschien wil je in de winter zelfs nog wat warmer douchen dan in de zomer.
Grappig om te zien is dat tegen de ochtend, zo rond een uur of 4/5 als ik nog lekker lig te slapen, de ketel bijna als vaste prik moet helpen met het koude weer.
[ Voor 12% gewijzigd door Oinken op 07-01-2026 18:59 ]
Nog maar eens n vraag. De Xtend staat vrij op het dak van de schuur, op het zuid/zuidwesten. Dat was het meest praktisch ivm leidingwerk, maar het is dus niet ideaal ivm regen/wind. Hierbij enkele foto's vd unit nu. Hij werkt nog wel maar met extreem veel defrosts. Ik overweeg de unit te omkasten of (in het uiterste geval) te verplaatsen zodat het weer er minder invloed op heeft. Zijn er mensen die dat ook gedaan hebben en hun ervaringen willen delen? :strip_exif()/f/image/nZYGu8Nn6MQItE2AWcsPscSJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2vSPmppQ104PUxZjSk88vpbs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1TgVeYkVCFlsX3L53TEdcBgO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nZYGu8Nn6MQItE2AWcsPscSJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2vSPmppQ104PUxZjSk88vpbs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1TgVeYkVCFlsX3L53TEdcBgO.jpg?f=fotoalbum_large)
Omkasten is bijna nooit voordeling, omdat hij dan juist in z'n eigen koude lucht aan het werk gaat.
Ja, daar had ik ook het eerste jaar last van, de Xtend staat tegen de gevel en helemaal in gesneeuwd, bevroren. De regen die er opviel bevroor meteen. De defrost waren bijna opeenvolgend 15-20’ ertussen.
Het tweede jaar heb ik er geen last hier meer van, waarom ik het de juiste omkasting er om een geplaatst.
Ik heb er een lamellen kast van Qventi omheen zitten. Cal 115. Dat zijn speciale kasten die gemaakt zijn voor warmtepompen en airco’s. De lamellen kast heeft een schuin dakje, regen en sneeuw glijd er zo van af. De voorkant zit net 2cm vanaf de ventilator. De Xtend heeft daarom geen last van wervelingen.
Er komt meer als voldoende lucht binnen via achterzijde, bovenzijde. De onderzijde heb ik open.
De Xtend presteert beter omdat deze beschermd is door regen – wind en sneeuwval.
Begrijpelijk dat er van die hobbyisten zijn die Zeeuws meisje zijn en deze helemaal inbouwen, ja dan vraag je ook om problemen.
Het tweede jaar heb ik er geen last hier meer van, waarom ik het de juiste omkasting er om een geplaatst.
Ik heb er een lamellen kast van Qventi omheen zitten. Cal 115. Dat zijn speciale kasten die gemaakt zijn voor warmtepompen en airco’s. De lamellen kast heeft een schuin dakje, regen en sneeuw glijd er zo van af. De voorkant zit net 2cm vanaf de ventilator. De Xtend heeft daarom geen last van wervelingen.
Er komt meer als voldoende lucht binnen via achterzijde, bovenzijde. De onderzijde heb ik open.
De Xtend presteert beter omdat deze beschermd is door regen – wind en sneeuwval.
Begrijpelijk dat er van die hobbyisten zijn die Zeeuws meisje zijn en deze helemaal inbouwen, ja dan vraag je ook om problemen.
Ziet er volkomen normaal uit, die van mijn staat redelijk beschut tegen een gevel en ziet er precies net zo uit.miepet schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:27:
Nog maar eens n vraag. De Xtend staat vrij op het dak van de schuur, op het zuid/zuidwesten. Dat was het meest praktisch ivm leidingwerk, maar het is dus niet ideaal ivm regen/wind. Hierbij enkele foto's vd unit nu. Hij werkt nog wel maar met extreem veel defrosts. I
Ik betwijfel of wind zorgt voor sneller bevriezen, gevoelstemperatuur heeft alleen invloed op levende objecten. Wel zorgt wind er voor dat iets sneller de omgevingstemperatuur aanneemt, maar dat zou er juist voor zorgen dat de verdamper minder snel bevriest, die is immers kouder dan de omgeving.
Iets van een afdak, om te voorkomen dat er sneeuw tegen de verdamper komt, lijkt me zo gek nog niet. Maar of zo'n kast die @Seven_09 heeft ook goed werkt als de achterkant (verdamper) vrij in de wind/sneeuw staat, betwijfel ik. Of zou je hem dan achterstevoren kunnen plaatsen?GroundBreaking schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:46:
Omkasten is bijna nooit voordeling, omdat hij dan juist in z'n eigen koude lucht aan het werk gaat.
Maar hoe vaak sneeuwt het nou eigenlijk echt? Bij full-electric wil je dat je warmtepomp (juist) bij extreme omstandigheden nog goed werkt, maar als je hybride hebt, en door sneeuw (gemiddeld!) een of enkele dagen per jaar wat extra kuubs gas verbruikt lijkt me dat ook geen ramp, toch?
@GroundBreaking betwijfelt of het helpt, evenals @Lecenten. @a2aan, je hebt gelijk dat het normaal gesproken maar enkele dagen per jaar zo erg sneeuwt. Aan de andere kant, als zo een omkasting ertoe leidt dat er daadwerkelijk minder defrosts optreden, vind ik het wellicht toch de moeite waard. Dit omdat ik - zoals eerder gezegd - het aantal defrosts enorm hoog vindt (en dat om het kwartier!!). @Seven_09, bij jou heeft het dus wel resultaat opgeleverd? Heb jij een vrijstaande of muuropstelling? In mijn geval gaat het om vrijstaand, blijft zo een omkasting dan wel goed staan (want ik kan hem nu nergens aan bevestigen). En zou een achterpaneel dan ook aan te raden zijn?
De verdamper en de lucht rond de verdamper zijn kouder dan de omgeving. Dat is immers de reden dat de verdamper bevriest, ook als de omgevingstemperatuur nog net boven 0 ligt.
Elke omkasting die er voor zorgt dat de lucht minder goed rond de verdamper kan stromen zorgt er volgens mij voor dat de verdamper juist sneller bevriest, de koude lucht blijft dan makkelijker rond de verdamper hangen.
Een afdak of iets dergelijks wat er voor zorgt dat er minder sneeuw op de buitenunit blijft liggen, dat zou zeker zinvol kunnen zijn.
Waterdamp in lucht condenseert als de temperatuur lager ligt dan het dauwpunt, als de temperatuur dan ook onder nul ligt bevriest het. Daar doe je niets tegen, over een paar dagen dooit het waarschijnlijk weer. De defrost teller van mijn Xtend staat inmiddels op 10.544 en toch bespaar ik ongeveer 80% op het gasverbruik.
Elke omkasting die er voor zorgt dat de lucht minder goed rond de verdamper kan stromen zorgt er volgens mij voor dat de verdamper juist sneller bevriest, de koude lucht blijft dan makkelijker rond de verdamper hangen.
Een afdak of iets dergelijks wat er voor zorgt dat er minder sneeuw op de buitenunit blijft liggen, dat zou zeker zinvol kunnen zijn.
Waterdamp in lucht condenseert als de temperatuur lager ligt dan het dauwpunt, als de temperatuur dan ook onder nul ligt bevriest het. Daar doe je niets tegen, over een paar dagen dooit het waarschijnlijk weer. De defrost teller van mijn Xtend staat inmiddels op 10.544 en toch bespaar ik ongeveer 80% op het gasverbruik.
[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 08-01-2026 15:00 ]
Als de flow door/langs verdamper beperkt word of wanneer het verdwijnen van de koude lucht uit de omgeving van de warmtepomp beperkt word is er een negatief effect. En ik ben toch sterk van mening dat 1 van de twee sowieso wel plaats gaat vinden.
Opzich kan het beschermen tegen sneeuw/regen best een positief effect hebben dus als alles mee zit dan zou het netto positief kunnen zijn. Al denk ik wel dat die in het niet valt over heel het jaar als je daar de negatieve effecten ervaart zonder de positieve punten.
Opzich kan het beschermen tegen sneeuw/regen best een positief effect hebben dus als alles mee zit dan zou het netto positief kunnen zijn. Al denk ik wel dat die in het niet valt over heel het jaar als je daar de negatieve effecten ervaart zonder de positieve punten.
De omkasting bij mij hangt op 7 mtr hoogte tegen de muur. Hij hangt pal aan de noordkant, hele jaar in alle weersomstandigheden Totaal geen last van lucht circulatie en of de verdamper eerder bevriest, laatst met die droge lucht had ik elk uur een Defrost. Standaard zit deze tussen de 25-35’ afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten.
Geen last van een bevroren sensor, die ik vorig jaar wel af en toe had en volledig de hele unit vol met ijs. Oorzaak de koude en de regen die bevroor op de unit. Identiek aan jou foto’s @miepet.
Nu hangt het bevroren ijs op de omkasting. Een groot verschil een omkasting met lamellen en zonder. Deze houden regen – wind – ijzel en sneeuw goed tegen.
Het grootte voordeel hij blijft goed schoon, geen last van andere rotzooi die er in kan komen.
Na het eerste jaar heb ik alles grondig schoon gemaakt. Je weet niet wat je dan allemaal voor rotzooi tegen komt.
Ik heb er ook eentje om de airco zitten, totaal geen issue mee!
Anders ff op YouTube en of internet zoeken, Specs e.d. uitvoeringen. De kasten verbruik echt niet meer stroom of andere neven effecten die kunnen optreden. De omkasting is vooral om de uitstraling en andere verschijnselen te voorkomen; en het oog wil ook wat!
Geen last van een bevroren sensor, die ik vorig jaar wel af en toe had en volledig de hele unit vol met ijs. Oorzaak de koude en de regen die bevroor op de unit. Identiek aan jou foto’s @miepet.
Nu hangt het bevroren ijs op de omkasting. Een groot verschil een omkasting met lamellen en zonder. Deze houden regen – wind – ijzel en sneeuw goed tegen.
Het grootte voordeel hij blijft goed schoon, geen last van andere rotzooi die er in kan komen.
Na het eerste jaar heb ik alles grondig schoon gemaakt. Je weet niet wat je dan allemaal voor rotzooi tegen komt.
Ik heb er ook eentje om de airco zitten, totaal geen issue mee!
Anders ff op YouTube en of internet zoeken, Specs e.d. uitvoeringen. De kasten verbruik echt niet meer stroom of andere neven effecten die kunnen optreden. De omkasting is vooral om de uitstraling en andere verschijnselen te voorkomen; en het oog wil ook wat!
Effe iets anders.
Wij hebben in 2018 een Nefit Turbo CV laten plaatsen op een bestaande CV installatie met leidingen langs de voor en achtergevel. In het najaar is de Intergas Xtend geplaatst en die werkt inmiddels goed. Aanvoertemperatuur is meestal rond de 40 graden en de retourtemperatuur rond de 35. Het huis is prima op temperatuur te houden (constant 20gr. C).
Nu komt ie: elke keer als de warmtepomp begint te werken om de huiskamertemperatuur op te krikken van 19.9 naar 20.0 begint het systeem behoorlijk te tikken. Dat hebben nog nooit gehad en nooit gehoord.
Is dat een 'undocumented feature' of hoort het erbij of is er ergens in de aanleg iets niet helemaal netjes aangesloten?
Wij hebben in 2018 een Nefit Turbo CV laten plaatsen op een bestaande CV installatie met leidingen langs de voor en achtergevel. In het najaar is de Intergas Xtend geplaatst en die werkt inmiddels goed. Aanvoertemperatuur is meestal rond de 40 graden en de retourtemperatuur rond de 35. Het huis is prima op temperatuur te houden (constant 20gr. C).
Nu komt ie: elke keer als de warmtepomp begint te werken om de huiskamertemperatuur op te krikken van 19.9 naar 20.0 begint het systeem behoorlijk te tikken. Dat hebben nog nooit gehad en nooit gehoord.
Is dat een 'undocumented feature' of hoort het erbij of is er ergens in de aanleg iets niet helemaal netjes aangesloten?
Ik heb sinds enige tijd weer eens ingelogd om mijn Xtend en zag daarbij dat de firmware een hogere versie heeft gekregen: v0.91, web-app v0.6.2 (was: v0.86, web-app v0.5.1). Gebeurt dat dan toch automatisch vanaf afstand? Op dit forum lees ik namelijk wat tegenstrijdige berichten hierover.
<verwijderd>
[ Voor 98% gewijzigd door bburgg op 09-01-2026 01:03 ]
Als hij aan het internet hangt kan het zijn dat hij automatisch geüpdatet word door Intergas, maar precies wanneer dat gebeurt weet je niet.bburgg schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:57:
Ik heb sinds enige tijd weer eens ingelogd om mijn Xtend en zag daarbij dat de firmware een hogere versie heeft gekregen: v0.91, web-app v0.6.2 (was: v0.86, web-app v0.5.1). Gebeurt dat dan toch automatisch vanaf afstand? Op dit forum lees ik namelijk wat tegenstrijdige berichten hierover.
al verschillen ervaren met de oude en nieuwe firmware ?bburgg schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 01:00:
<verwijderd>
Nee, eerlijk gezegd niet.teo1966 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:16:
[...]
al verschillen ervaren met de oude en nieuwe firmware ?