Mijn vrouw hoorde ineens een geratel in de woonkamer "De warmtepomp maakt herrie. Lijkt alsof hij gaat ontploffen..!" (
)
De thermostaat gaf code n11 aan en de binnenunit knipperde rood. In Home Assistant kon ik een error code uitlezen "outdoor_dc_fan_fault" en 10min daarvoor "defrost_failed".
Dus ik even het dak op, bleek dat hij redelijk ingepakt was in sneeuw en ijs.
:strip_exif()/f/image/sGoUYAH8RkK1WdQsor4wz5Cs.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje sneeuw weggeschept en de ijsklonten weg gebikt, bleek er ijs onderin bij het rooster te zitten wat uiteindelijk tegen de fan is 'gegroeid'. Dus even het rooster eraf gehaald (niet een heel sterk rooster, helaas stukje van een lamel gebroken...
) en nog wat meer ijs verwijdert. Zat redelijk wat ijs overal.
:strip_exif()/f/image/enOoYcNVvuaYFeUC3RjXOwmA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij draait nu weer als een zonnetje. Ik vermoed dat er afgelopen dagen flink wat sneeuw van het schuine dak er boven is gegleden boven op en voor de buitenunit is gevallen. Nu het 4 graden boven nul is, is smeltwater naar binnen gelopen en weer bevroren. En dus uiteindelijk de fan blokkeerde...
Weer wat geleerd. Nooit aan gedacht met plaatsen dat dit sneeuwtechnisch misschien niet de meest handige plek is. Komende zomer eens kijken of ik een afdakje oid kan maken.
De thermostaat gaf code n11 aan en de binnenunit knipperde rood. In Home Assistant kon ik een error code uitlezen "outdoor_dc_fan_fault" en 10min daarvoor "defrost_failed".
Dus ik even het dak op, bleek dat hij redelijk ingepakt was in sneeuw en ijs.
:strip_exif()/f/image/sGoUYAH8RkK1WdQsor4wz5Cs.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje sneeuw weggeschept en de ijsklonten weg gebikt, bleek er ijs onderin bij het rooster te zitten wat uiteindelijk tegen de fan is 'gegroeid'. Dus even het rooster eraf gehaald (niet een heel sterk rooster, helaas stukje van een lamel gebroken...
:strip_exif()/f/image/enOoYcNVvuaYFeUC3RjXOwmA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij draait nu weer als een zonnetje. Ik vermoed dat er afgelopen dagen flink wat sneeuw van het schuine dak er boven is gegleden boven op en voor de buitenunit is gevallen. Nu het 4 graden boven nul is, is smeltwater naar binnen gelopen en weer bevroren. En dus uiteindelijk de fan blokkeerde...
Weer wat geleerd. Nooit aan gedacht met plaatsen dat dit sneeuwtechnisch misschien niet de meest handige plek is. Komende zomer eens kijken of ik een afdakje oid kan maken.
:strip_exif()/f/image/UCFJ68X8fpDKZM3oWwBjaGGT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lNOXBdbDVOCaL5KgCeWaGUUX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ooqWKPvTEI3N0PtAmeq6kL4P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IVJXWjIlw0TFKcr7Ic9CloqB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i9rJL3qTDcpREBlwIRVyOpds.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yAfgtYUhB3XhRlrofcb6gSnQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BmWa5vJGTCcgYlewZbGrsB1t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SgO5jCzBH6XERqQIGyfwYn2o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZmyoNiTZo0ToEcMwPirMQVjI.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ctJHDNCvRp9uSpYcJyCOIdej.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q4gYZfZ18pcPSmAz5JVWEL5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/5ZZ8pNYe2ZZ26GiSC0JxKuXI.png?f=fotoalbum_large)