Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 16 ... 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 12:35
Koranne schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:28:
Maar nu als er warmtevraag is stuurt hij de cv ketel aan en niet de warmtepomp
Zitten de twee draden van de thermostaat op de binnenunit blok X2 nr. 5 en 6 aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:53
Iemand hier zijn Xtrend warmtepomp al op Home Assistant aangesloten?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54
@krizzziz
Zeker, met dank aan @Thomasvt die een handleiding hiervoor heeft geschreven.
Doorzoek even dit topic erop en vindt de links en ook wat ervaringen.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:45
SmiGueL schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:57:
[...]

Zie je in de Comfort Touch app, bovenaan, links van de buitentemperatuur, een klein pijltje naar beneden?

Volgens mij kun je hier switchen tussen CV-ketel of Xtend aansturing.

(Nooit getest though, ik wil niet met de ketel stoken :+ )
Ik zie in de app alleen de Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:27
Bij mij heeft de Xtend monteur de CV-Ketel later ook nog toegevoegd aan mijn Comfort Touch app.
Dit kan schijnbaar bij de Intergas ketels van de afgelopen paar jaren.

Hierdoor kun je in de app ook je totale verbruik (m³) en uren van zowel verwarming als SWW zien van de ketel.

Om eerlijk te zijn heb ik het nooit gebruikt/bekeken, en omdat er dus een kans is dat je per ongeluk de verkeerde selecteert bij je thermostaat, zou ik het om eerlijk te zijn mooi zo laten. :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
SmiGueL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:50:
[...]

Hierdoor kun je in de app ook je verbruik (m³) en uren van zowel verwarming als SWW zien van de ketel.
Enige waar ik het voor zou doen is verbruik van SWW inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:25
Heeft er iemand al meer informatie over de sww module die intergas xtend komende zomer gaat uit brengen?
Ik hoorde iets van een sww vat van 50 liter welke de xtend warm maakt als water wat door de cv ketel bij verwarmd wordt tot gewenste temperatuur.
Maar wanneer deze precies uitkomt en wat het gaat kosten ed heb ik geen idee van....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 09:49
Dit is alle informatie die ik tot nu toe heb kunnen vinden over de SWW uitbreiding

https://www.intergas-verw...ijk/2024-vsk/xtend-xtore/

[ Voor 8% gewijzigd door Thomasvt op 14-04-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Byorn schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Als ik die waardes van je screenshot eens bekijk vallen er wel meer dingen op, zoals de hele kleine nakoeling bijvoorbeeld, kan duiden op te weinig koelmiddel.

De hoge persgas (74gr) temperatuur komt ook dicht bij het kritische punt (78gr) van R32 hierboven valt het koelmiddel uit elkaar.

Zou zelf ook geen genoegen nemen als ze dan enkel die 75gram koelmiddel willen toevoegen, zuig hem eerst maar eens leeg om te zien of je überhaupt die 0.85kg die er voor gevuld in moet zitten nog wel hebt.
Lang verhaal kort. Het was niet dat er echt te weinig zin zat. Als in ja had bijgevuld moeten worden, echter zat wel de normale vulling in de unit. De waarden die ik zie via de verbinding met de unit zijn echter fout. Dit zal dus waarschijnlijk een firmware fout zijn. Wanneer je via service de unit op max verwarmen zet en dan naar de waarden kijkt krijg je andere een veel logischere waarden. Dan komen druk en temperatuur van zuig kant ineens wel overeen en hebben we het veel eerder over zon 8 bar inplaats van 0.01bar.
Dus nu met correcte vulling wachten op software/firmware update vanuit Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-04 22:06
@GroundBreaking

8 bar zuigdruk klinkt al een stuk beter idd

Heb je de Xtend aan de wifi hangen? dan is met een belletje naar intergas het zo geregeld, ze kunnen het op afstand doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Byorn schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:49:
@GroundBreaking

Heb je de Xtend aan de wifi hangen? dan is met een belletje naar intergas het zo geregeld, ze kunnen het op afstand doen.
Jazeker.
Dus ik denk dat dat van de week maar even moet gebeuren. Al ging dat process volgens mij nu ook in gang gezet worden via de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souterrain
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-03 20:21
ik heb een probleem met de Xtend, vorig jaar oktober geplaatst met nieuwe cv ketel, De hele winter prima gedraaid maar zins maart geeft de Xtend problemen!!!!!
De cv gaat steeds aan en later neemt de Xtend het over. de hele winter heeft de Xtend het warm kunnen houden ook met vorst, maar nu de temperatuur stijgt boven de 5 graden gaat eerst de cv aan.
Hoe kan dit, en hoe los ik dit probleem op. Of hebben meer mensen deze klachten met de Xtend.

Vr gr Albert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Souterrain schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:47:
ik heb een probleem met de Xtend, vorig jaar oktober geplaatst met nieuwe cv ketel, De hele winter prima gedraaid maar zins maart geeft de Xtend problemen!!!!!
De cv gaat steeds aan en later neemt de Xtend het over. de hele winter heeft de Xtend het warm kunnen houden ook met vorst, maar nu de temperatuur stijgt boven de 5 graden gaat eerst de cv aan.
Hoe kan dit, en hoe los ik dit probleem op. Of hebben meer mensen deze klachten met de Xtend.

Vr gr Albert
Heb je een klokprogramma aan staan in the thermostaat? En dan een met een "groot" temperatuurverschil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msketel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:37
wimpie102 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:49:
Ik werd vandaag gebeld door Intergas omdat zij mijn binnenunit willen vervangen. In sommige units zou een defect zitten? Ik was iets te verrast om echt door te vragen. Mijn installateur had Intergas gevraagd mee te kijken omdat ik had geklaagd over geluidsoverlast van de buitenunit en over het feit dat de warmtepomp vaak uitstond terwijl de ketel stond te loeien (achteraf zag ik dat instelling p103 op +6 graden stond ipv standaard -5, dat verklaart een deel)..
Meer mensen deze ervaring?
Zijn ze al langs geweest, en heeft het geholpen?
Zelf ook net bericht van Intergas gehad dat ze binnenunit gaan vervangen.
Xtend is in december geplaatst, sinds januari aan het klagen bij installateur dat de compressor (in buitenunit...) teveel geluid maakt.
Benieuwd of vervangen van binnenunit (en dus koelmiddel) dit gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souterrain
Nee geen klok programma, in de thermostaat. Vanmorgen weer het zelfde cv gaat aan, temperatuur buiten 5 graden na een poosje gaat de wp aan temperatuur buiten 6,6. Ik denk dat de buiten tem voeler niet goed is.? de software instellingen verander is na update? Intergas komt langs.
Als ik meer weet zal ik reageren.

Vr Albert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Heeft iemand in dit forum een WIFI verbinding tussen de Xtend en een Fritzbox 6660 voor elkaar kunnen krijgen? (Het gaat mij trouwens uitsluitend om de beantwoording van deze vraag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
RuudMb schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:43:
Heeft iemand in dit forum een WIFI verbinding tussen de Xtend en een Fritzbox 6660 voor elkaar kunnen krijgen? (Het gaat mij trouwens uitsluitend om de beantwoording van deze vraag).
Ja voor elkaar gekregen. 2,4GHz wifi kanaal opzetten was enige wat werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-04 15:56
Souterrain schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:35:
Nee geen klok programma, in de thermostaat. Vanmorgen weer het zelfde cv gaat aan, temperatuur buiten 5 graden na een poosje gaat de wp aan temperatuur buiten 6,6. Ik denk dat de buiten tem voeler niet goed is.? de software instellingen verander is na update?
Contact maken met de Xtend via WIFI
Kies rechts boven in het menu: Service
Service code = 15
Kijk onder Hybride bedrijf bij P103

P103 staat standaard op -5, maar net als wimpie102 heb ik een keer gehad dat die spontaan op 6 stond (had ik zelf zeker niet gedaan) en dan krijg je precies jouw probleem.

In dat geval: P103 veranderen in -5 en boven in het scherm kiezen voor Opslaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Byorn schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:49:
@GroundBreaking

Het fijne is dat er ook hier meegelezen word zo af en toe vanuit Intergas development, dus die hebben even gekeken. De unit draait inderdaad goed echter geeft de web-ui foute waarden weer. Verbeter puntje voor de toekomst dus, waar aan gewerkt word/zal worden.

Unit draait dus gewoon goed met gemiddeld een COP van 6.0 sinds begin maart. 96% van de warmtevraag door de warmtepomp opgevangen. En die 4% is bijna alleen maar van de eerste dag dat hij nog ingesteld stond op 55 graden water temperatuur en de ketel er bij aansloeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-04 15:23
Beste,

mijn cv ketel is instaat mijn vloerverwarming rond te pompen.
is de xtend wp dat ook? of moet ik een losse pomp gaan aanschaffen?
[update] intergas bevestigt binnen unit heeft een pomp :)

[ Voor 17% gewijzigd door michielsweb op 18-04-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
michielsweb schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:40:
Beste,

mijn cv ketel is instaat mijn vloerverwarming rond te pompen.
is de xtend wp dat ook? of moet ik een losse pomp gaan aanschaffen?
[update] intergas bevestigt binnen unit heeft een pomp :)
Er zitten vrij vergelijkbare pompen in de meeste Warmtepompen als in HR CV Ketels. En als er iets anders is kun je er toch eigenlijk wel vanuit gaan dat we warmtepomp meer volume kan leveren. Dus dat zou geen problemen op moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-04 11:59
Mijn Xtend 2 weken geleden gekregen en nu een foutmelding F50 , als ik inlog via de WIFI geeft hij aan dat er een fout in de buiten unit zit, Ventilator storing. Iemand dit al eens gehad? Leverancier heeft dit doorgegeven aan Intergas en zij zullen met mij contact opnemen. Duurt dat lang? Gelukkig doet de ketel het nog wel en zitten we niet in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Souterrain
Lecenten, bedankt.

Inderdaad bij Hijbride P 103 stond op 6 gr zelf nog nooit iets veranderd in het menu. Gisteren op -5 gezet en vanmorgen ging de WP gelijk aan bij buiten temperatuur 4 gr. Dus probleem opgelost.

Als nog bedankt voor de geleverde opgelossing.

Vr gr Albert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Dat is toch wel een heel apart probleem, dat P103 spontaan op +6 wordt gezet. En blijkbaar komt dat geregeld voor, want alleen al bij de Xtend gebruikers die op dit forum actief zijn is het al 3 keer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravo68
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-05-2024
Afgelopen week heb ik een adviseur op bezoek gehad. Dezelfde dag heb ik een offerte voor een Intergas Extend hybride warmtepomp gekregen.

Ik vraag me af of ik het juiste advies heb gekregen.

Mijn huis heeft een LT-vloerverwarming als hoofdverwarming en daarnaast radiatoren die een aanvoertemperatuur van 70 oC beslist nodig hebben.

Het lijkt er op dat Intergas Extend alleen Voorbeeld D uit https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/ ondersteunt, terwijl voor mijn huis de voorbeelden C en E van toepassing zijn.

In voorbeelden C en E is er een gescheiden LT en HT-systeem, mogelijk gemaakt door een motorgestuurde driewegklep die de aanvoertemperatuur van het LT-systeem regelt.

Is een dergelijk systeem ook met de Intergas Extend warmtepomp te realiseren? Heeft iemand daar al ervaring mee opgedaan?

Ik heb gezocht met de term ‘driewegklep’ in dit topic maar vond geen relevante resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@Ravo68 De radiatoren hebben beslist 70 graden nodig? Waar komt met dit vandaan?
Staan de kranen van de radiatoren dan ook altijd volledige open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ravo68 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:16:
Afgelopen week heb ik een adviseur op bezoek gehad. Dezelfde dag heb ik een offerte voor een Intergas Extend hybride warmtepomp gekregen.

Mijn huis heeft een LT-vloerverwarming als hoofdverwarming en daarnaast radiatoren die een aanvoertemperatuur van 70 oC beslist nodig hebben.

Het lijkt er op dat Intergas Extend alleen Voorbeeld D uit https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/ ondersteunt, terwijl voor mijn huis de voorbeelden C en E van toepassing zijn.

In voorbeelden C en E is er een gescheiden LT en HT-systeem, mogelijk gemaakt door een motorgestuurde driewegklep die de aanvoertemperatuur van het LT-systeem regelt.

Is een dergelijk systeem ook met de Intergas Extend warmtepomp te realiseren? Heeft iemand daar al ervaring mee opgedaan?

Ik heb gezocht met de term ‘driewegklep’ in dit topic maar vond geen relevante resultaten.
Kwats. Ik heb hier alleen maar radiatoren en kan met 45 graden max mijn huis tot -8 warm houden. Ik kan dus ook gewoon full electric. Ik zou met VV niet eens hybride overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravo68
GroundBreaking schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:57:
@Ravo68 De radiatoren hebben beslist 70 graden nodig? Waar komt met dit vandaan?
Staan de kranen van de radiatoren dan ook altijd volledige open?
Als er hartje winter logées komen, dan is de totale warmtebehoefte ongeveer 25 kW. De CV-ketel heeft het dan moeilijk. Er worden dan slecht geïsoleerde vertrekken verwarmd met oude radiatoren. Normaliter staan die radiatoren met de thermostaat op vorst-stand. Die allemaal vervangen met LT-radiatoren is niet aan de orde.

Een mogelijk alternatief is de radiator in de werkkamer, dagelijks in gebruik, te vervangen door een LT-radiator en deze met eigen leidingen (dus los van de andere radiatoren) samen met de vloerverwarming één losstaand systeem te maken. Dan is er grotere warmtepomp nodig +/- 8 kW om de piek load op te kunnen vangen.

Dus, integreren van het LT systeem en het HT systeem tot een hybride systeem met een warmtepomp van 5 kW lijkt me een kosten efficiënte oplossing.
Maar, dan moet Intergas Extend dit wel ondersteunen. Dit is de vraag die ik heb. Als dit niet het geval is, dan is de vraag welke warmtepomp ondersteunt dit wel. Een voordeel van de Intergas Extend is, dat de binnenunit compact is, waardoor het net past in de CV-ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ravo68 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:22:
[...]

Als er hartje winter logées komen, dan is de totale warmtebehoefte ongeveer 25 kW. De CV-ketel heeft het dan moeilijk.
Gewoon nieuwsgierig draait de CV dan dus echt 10+ uur op een dag? Dat lijkt me een dure aangelegenheid.
[...]

Dus, integreren van het LT systeem en het HT systeem tot een hybride systeem met een warmtepomp van 5 kW lijkt me een kosten efficiënte oplossing.
Maar, dan moet Intergas Extend dit wel ondersteunen. Dit is de vraag die ik heb. Als dit niet het geval is, dan is de vraag welke warmtepomp ondersteunt dit wel. Een voordeel van de Intergas Extend is, dat de binnenunit compact is, waardoor het net past in de CV-ruimte.
Heb je nu echt twee losse systemen of zit er op de vloerverwarming een thermostaat kraan en word het water daar gemengd zodat het lage temperatuur wordt? Want dat is hoe het meestal aangesloten zit als er nu gewoon 1 CV ketel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravo68
Gewoon nieuwsgierig draait de CV dan dus echt 10+ uur op een dag? Dat lijkt me een dure aangelegenheid.
Op 8 februari 2021 werd er 38 m3 verbruikt, dag en nacht, anders warmt het niet meer op. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor. Bij vollast daalt het rendement van de ketel sterk. Daarentegen afgelopen winter was het verbruik de meeste dagen onder de 12 m3 per dag. Aangetoond is dat 'dag en nacht' zo constant mogelijk draaien, gunstiger is voor het verbruik, dan een 'lagere temperatuur gedurende de nacht'.
Heb je nu echt twee losse systemen ..
Nee, nu zit alles zoals je beschrijft op de CV. De verdeler van de vloerverwarming is in de CV ruimte, dus wel gemakkelijk los te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Als er hartje winter logées komen, dan is de totale warmtebehoefte ongeveer 25 kW. De CV-ketel heeft het dan moeilijk. Er worden dan slecht geïsoleerde vertrekken verwarmd met oude radiatoren. Normaliter staan die radiatoren met de thermostaat op vorst-stand. Die allemaal vervangen met LT-radiatoren is niet aan de orde.

Een mogelijk alternatief is de radiator in de werkkamer, dagelijks in gebruik, te vervangen door een LT-radiator en deze met eigen leidingen (dus los van de andere radiatoren) samen met de vloerverwarming één losstaand systeem te maken. Dan is er grotere warmtepomp nodig +/- 8 kW om de piek load op te kunnen vangen.

Ik vrees dat je met eender welke WP dan ook geen oplossing gaat vinden als je 25kW nodig hebt. Als je ketel het al moeilijk heeft dan is een WP een no go. Hoe komt het dat je zoveel vermogen nodig hebt? Grote woning, slechte isolatie? Een WP met een vermogen van 5 is goed voor een huis tot zo'n 140m2 met gemiddelde tot goede isolatie met behoorlijke afgiftevermogen. Oude dikke radiatoren doen het beter dan LT radiatoren. Als je met hoge aanvoer moet stoken gaan die LT dingen het niet oplossen. Er is dan maar 1 oplossing.......isoleren.

Mijn advies als je perse hybride wil. Neem een Vaillant Arotherm Plus (die knalt gewoon door tot -10) en laat die standalone draaien van je ketel. Mocht je WP het niet meer trekken zet je je zelf je cv erbij aan. Maar ik zou eerst zorgen dat je aanvoer/gevraagd vermogen naar beneden gaat. Dan bespaar ze zowel met gas als met elektrisch stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravo68
Mijn huis heeft een gasverbruik van een gemiddelde vrijstaande woning met 3 personen. De grote woonkamer met vloerverwarming is goed geïsoleerd. Als het me lukt de warmtepomp bij een hoge COP te laten draaien vol-continue, dan is de terugverdientijd het beste wat mogelijk is.

Mijn vraag blijft relevant:
Ondersteunt Intergas Xtend de voorbeelden C en E uit https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/ ? (bij deze voorbeelden is de COP hoger dan bij de andere voorbeelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ravo68 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:56:

Mijn vraag blijft relevant:
Ondersteunt Intergas Xtend de voorbeelden C en E uit https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/ ? (bij deze voorbeelden is de COP hoger dan bij de andere voorbeelden)
In de praktijk kan de Xtend aan elk type systeem gehangen worden, het hangt er alleen van af of je een thermostaat kan vinden/instellen die de Xtend, klep en CV-ketel kan vertellen wat er moet gebeuren.

De COP van de warmtepomp hangt voornamelijk samen met buiten temperatuur en de te leveren water temperatuur. Dus in optie D de warmtepomp altijd 30-35 graden water laten maken zorgt voor een hoge COP van de warmtepomp, de efficiëntie van de CV-ketel indien HR zou iets kunnen dalen doordat die dus 35 graden water aangevoerd krijgt, maar zal nog steeds een stuk kosten efficiënter zijn dan nu.

Ik denk als je niet voor de D aansluiting gaat met een Intergas CV-Ketel ik waarschijnlijk voor een andere warmtepomp zou kiezen. Want je kunt vanalles met de XTend als je dat wilt, maar hij is zover ik weet voornamelijk gemaakt voor makkelijke installatie die dan ook meteen out of the box werkt zeker in combinatie met de eigen CV-Ketels.
Ik denk als je wat specialistischer in de aansluiting wilt zijn dat er andere opties zijn die misschien wel goedkoper uitpakken. En waar meer ondersteuning online/installateurs te vinden zijn die ook op die wijze gebruik maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:11:
[...]

Ik vrees dat je met eender welke WP dan ook geen oplossing gaat vinden als je 25kW nodig hebt. Als je ketel het al moeilijk heeft dan is een WP een no go. Hoe komt het dat je zoveel vermogen nodig hebt? Grote woning, slechte isolatie? Een WP met een vermogen van 5 is goed voor een huis tot zo'n 140m2 met gemiddelde tot goede isolatie met behoorlijke afgiftevermogen. Oude dikke radiatoren doen het beter dan LT radiatoren. Als je met hoge aanvoer moet stoken gaan die LT dingen het niet oplossen. Er is dan maar 1 oplossing.......isoleren.

Mijn advies als je perse hybride wil. Neem een Vaillant Arotherm Plus (die knalt gewoon door tot -10) en laat die standalone draaien van je ketel. Mocht je WP het niet meer trekken zet je je zelf je cv erbij aan. Maar ik zou eerst zorgen dat je aanvoer/gevraagd vermogen naar beneden gaat. Dan bespaar ze zowel met gas als met elektrisch stoken.
Dit lijkt mij juist een prima toepassing voor een hybride. Wat ik lees is dat die 25 kW maar heel soms nodig is, alleen als er in de winter gasten zijn. De rest van de tijd is er veel minder energie nodig. Juist met een hybride is dit goed te organiseren. Ketel voor de paar keer per jaar dat er echt vermogen nodig is, een niet al te grote warmtepomp voor de rest van de dagen. En voor een paar keer per jaar ga je niet veel investeren op de 25kW oplaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-04 19:52
Ravo68 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:16:

Als het goed is kan de Xtend maximum temperatuur genereren van 55 graden. dus als jij specifiek die 70 graden nodig hebt dan gaat je dat daarmee niet lukken. Tevens hebben je vloerverwarming verdelers dan thermostaatkranen nodig om deze temperaturen te verlagen naar max 45 graden.

Ik weet niet wie je adviseur is geweest maar daar lijkt Iets niet goed te gaan? maar misschien zijn hier medegebruikers die het anders zien?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Krissiejj schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:30:
[...]

Als het goed is kan de Xtend maximum temperatuur genereren van 55 graden. dus als jij specifiek die 70 graden nodig hebt dan gaat je dat daarmee niet lukken. Tevens hebben je vloerverwarming verdelers dan thermostaatkranen nodig om deze temperaturen te verlagen naar max 45 graden.

Ik weet niet wie je adviseur is geweest maar daar lijkt Iets niet goed te gaan? maar misschien zijn hier medegebruikers die het anders zien?
Na wat extra reacties zijn we er intussen achter dat er thermostaat kranen op de vloer verwarming zitten.
Daarnaast kan afhankelijk van hoe je aansluit je de warmtepomp ook gebruiken om het water van bijv. 20 graden retour naar 35 of 50 graden voor te verwarmen waarna de CV-Ketel het naar 70 graden verwarmt. Dus als die 70 graden echt nodig is, kan de warmtepomp wel degelijk effectief zijn.

Dan verlies je wel wat effiecentie op de CV-Ketel. Zo'n 3 tot 16% als we het eenvoudige tabelletje van Wikipedia aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 12:08
Misschien zit ik niet helemaal goed mee. Maar als je warmtepomp 55 graden gaat generen (wat mij niet efficient lijkt) dan zal je vloerverwarming het water vermengen tot max 40graden (als je thermostaat daar op ingesteld staat).

Dus je vloer heeft 40 graden rondstromen, en de woonkamer thermostaat zal heel snel weer uit gaan omdat de omgevingstemperatuur heel snel bereikt is.
Terwijl je bij bv LTV anders de hele dag een beetje 30 a 35 graden in de vloer had gehad.

Persoonlijk denk ik dat een combi 35/70 graden een moeilijke opgave is. Mijn persoonlijke keuze is geweest om de bovenetage met een airco te verwarmen en heb de radiatoren verwijderd(ik wilde sowieso al graag een airco ivm koeling in de zomer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@VySio Als hij nu boven 70 graden nodig heeft om het warm te houden is een airco ook geen goedkopere optie van stoken. Een airco is ook een WP en dan stort je Cop ook in tot extreem laag punt. Kan je net zo goed gas blijven stoken. Investering verdien je dan nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Temperatuur is geen vermogen :)
Met een eis van 70 graden (bij -10?) vertel je vooral dat er te kleine radiatoren hangen, of dat de boel dramatisch ingeregeld is, of dat er installatiefouten zijn gemaakt.
Met een L/L warmtepomp wordt er doorgaans wel goed over passende afgifte nagedacht, dus dat probleem heb je dan alvast niet.
Je hebt dan wel een complex totaalplaatje met twee warmtepompen en een cv ketel.

Ik denk dat grotere radiatoren met heatfans dan eenvoudiger zijn en als bonus het verbrandingsrisico verminderen. Dan komt de Xtend ook beter tot zijn recht, gaan de stookkosten omlaag en het past in een pad naar full electric.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravo68
De Intergas XTreme Hybride ready gasketel blijkt LT/HT zones te ondersteunen.
Dat verklaart waarom waarom dit bij Intergas Xtend niet een optie is.
Zie https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf.

Er is ook een relevante Tweakers topic 'Intergas 2 en 3 weg klep set instructies': https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2111048.

Een optie voor mij zou kunnen zijn de bestaande gasketel te vervangen door de Intergas Xtreme.

Heeft iemand al ervaring met de combinatie Xtend/Xtreme inclusief LT/HT zone klep?

De huidige ketel is 9 jaar oud, maar door een installatiefout moet het rookgaskanaal vervangen worden. Hiervoor is een hoogwerker nodig.
Klopt het dat bij elke nieuwe ketel volgens de huidige installatievoorschriften het rookgaskanaal vervangen moet worden? Dan wordt het interessant dit maar één keer te hoeven te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ravo68 schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:31:
De huidige ketel is 9 jaar oud, maar door een installatiefout moet het rookgaskanaal vervangen worden. Hiervoor is een hoogwerker nodig.
Klopt het dat bij elke nieuwe ketel volgens de huidige installatievoorschriften het rookgaskanaal vervangen moet worden? Dan wordt het interessant dit maar één keer te hoeven te doen.
Wat ik begreep van de installateur is dat bij een nieuwe ketel het rookgaskanaal moet worden vervangen wanneer deze ouder is dan 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten

Er is ook een relevante Tweakers topic 'Intergas 2 en 3 weg klep set instructies': https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2111048.

Een optie voor mij zou kunnen zijn de bestaande gasketel te vervangen door de Intergas Xtreme.

Heeft iemand al ervaring met de combinatie Xtend/Xtreme inclusief LT/HT zone klep?
Nee, maar wat ik wel weet is dat bij gebruik van een Xtend de thermostaat op de Xtend wordt aangesloten en dat die dan de ketel bestuurt. Dus of dat goed gaat met LH/HT zones op de ketel is de vraag, dat zou je echt aan Intergas moeten vragen of aan je installateur. Zie ook:

https://community.eigenhu...j-gebruik-warmtepomp-1346

Verder vraag ik me af welke retour temperaturen je krijgt als je echt 70 graden door de radiatoren stuurt. Dat wordt weliswaar gemengd met de retour van de vloer maar desondanks, die retour gaat de Xtend in. En als dat 35 of 40 graden is, dan hoef je van het rendement van de Xtend weinig te verwachten.

Als je die HT radiatoren niet vaak gebruikt, dan zou ik eerder een LT radiator in de werkkamer installeren en een grotere warmtepomp nemen die de warmtevraag van de vloer + die radiator helemaal aankan. En dat dan scheiden van het systeem met de ketel + de HT radiatoren. Dan stook je normaal alleen op de warmtepomp en voor de keren dat je de HT radiatoren nodig hebt mag de ketel die stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravo68
Inderdaad een relevante verwijzing naar forum site Eigen Huis.
Ben momenteel met Intergas in communicatie over de toepassing / koppeling van de nieuwe Intergas hybride systeem “Xtend". Niet vanwege het gas verbruik (580 m3 jaar), maar vanwege het comfort in huis.

Ben momenteel aan het onderzoeken, of deze zone verdeling met een Hybride systeem samen te voegen is.
...
Wordt het een experiment. Maar om dan zomaar deze investering te doen ? ?
Dan ben ik wel erg benieuwd of het 'experiment' inmiddels heeft plaats gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Hiermee is dus de conclusie dat je met de XTend en een Xtreme kunt doen wat je wilt. Want je sluit de Xtend in het LT systeem aan, de CV-Ketel weet helemaal niet wat voor temperatuur het is etc. Want die heeft geen verbinding met de thermostaat maar met de XTend die hem alleen aanzet wanneer ie het zelf niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
GroundBreaking schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:49:
[...]

Hiermee is dus de conclusie dat je met de XTend en een Xtreme kunt doen wat je wilt. Want je sluit de Xtend in het LT systeem aan, de CV-Ketel weet helemaal niet wat voor temperatuur het is etc. Want die heeft geen verbinding met de thermostaat maar met de XTend die hem alleen aanzet wanneer ie het zelf niet aan kan.
Klopt, ik merk dat helaas op een andere manier. Want mijn nieuwe Xtend staat in storing ( 2 weken na installatie) door een probleem met de ventilator in de buitenkast en de Extreme heeft het naadloos over genomen. Intergas heeft het erg druk en ze kunnen pas komen op 17 mei om het op te lossen. Komt ook omdat wij 2 weken op vakantie gaan anders kwamen ze eerder. Maar het is dat ik een foutcode ( F50) zag op de thermostaat en het gestegen gasgebruik via Homewizard dat ik door had dat de Xtend niets meer deed. Wij hoorden de Xtend overigens ook niet toen hij nog wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Nog even een heads-up.
Ik had in the comfort touch een klok-programma gemaakt. Met het idee dat indien je ooit tijdelijk aan de temperatuur zit dat deze automatisch weer terug op 20 graden gezet word. In het klok programma stond dus alleen maar 20 graden. De comfort touch maakte zelf een stukje programma aan dat slapen heet. Ook deze ingesteld op 20 graden. Mij prima.

Nu blijkt echter dat de thermostaat wel degelijk anders regelt onder slapen dan onder comfort of standby. Laat de temperatuur veel verder zakken. Vanochtend bijv. 19.55 graden. Als ik hem van het week programma af haal gaat er ook ineens hard gestookt worden.

Kijk dus uit met klokprogramma's ook al staat er maar 1 temperatuur in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nRtY-hPt2G1YDGgd77dswLx-0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoTuEwecLw6slIExqenZXHQ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHpX-CIzN8j5PAzqbpQR418iRIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIHdc5wGLZkGv7lBS2YnGQeh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYWZFGrGMyjssLqh5Fr4AXM7S4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hd98Kp8ZLv3yptVEY8lOyxmr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolf1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-11-2024
Is er een installateur in Nederland die de door mijn mij grotendeels zelf gekocht en gemonteerde Xtend5 kan afbouwen, regelen en keuren .

Heb er niets op tegen dat een installateur verdiend, Schrok van de offerte: 8000 euro.

Voor 4000 heb me alle hardware ,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
dolf1234 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:59:
Is er een installateur in Nederland die de door mijn mij grotendeels zelf gekocht en gemonteerde Xtend5 kan afbouwen, regelen en keuren .

Heb er niets op tegen dat een installateur verdiend, Schrok van de offerte: 8000 euro.

Voor 4000 heb me alle hardware ,..
Dat is wel een slechte offerte geweest, of ze gaan nog veel meer doen dan alleen de Xtend plaatsen.
Voor iets meer zat er bij mij een CV-Ketel bij.

Zowel online als hier in het topic is het veel lager dan 8000. Meestal zo 6000-6500 (bijv. https://www.hoppenbrouwer...producten/intergas-xtend/)
Dus ik denk dat het verstandig is om eerst eens een installateur te vinden die de juiste prijs aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-04 17:25
Een andere mogelijkheid om de Extend voor een kleine prijs compleet gemonteerd te krijgen is deze eenvoudig te huren. Dan ben je 65,- per maand kwijt en kan je gelijk gaan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
El-Narro schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:03:
Een andere mogelijkheid om de Extend voor een kleine prijs compleet gemonteerd te krijgen is deze eenvoudig te huren. Dan ben je 65,- per maand kwijt en kan je gelijk gaan besparen.
Krijg je dan nog wel subsidie, je bent dan geen eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Nooit huren. Kan je beter dit doen https://www.warmtefonds.n...de-maatregelen/warmtepomp. Stuk handiger ook als je op termijn ooit je woning nog wil verkopen. Zit de koper niet met een huurcontract en los je zelf de lening af met opbrengst woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:52
Dan bespaar je helemaal niets, € 780,- per jaar ga je echt niet terugverdienen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Lezers, heeft xtend binnenunit ook een utp aansluiting of echt alleen maar wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-04 17:25
Gerardwaz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:06:
[...]

Dan bespaar je helemaal niets, € 780,- per jaar ga je echt niet terugverdienen.
Daar heb je het toch een beetje mis. Voor 780,- per jaar heb ik de EXTEND compleet geinstaleerd, met 24 uurs service 7 dagen per week, online monitoring van de installatie en jaarlijks een onderhoudsbeurt.
....en heel belangrijk 10 jaar huren is ook 10 jaar garantie.

Ik hoef niets te investeren en kan mijn geld aan andere zaken spenderen of beleggen.

Bij verkoop van het huis, verkoop ik het contract er gewoon bij. Dan heeft de koper gelijk ook alle voordelen en een moderne zuinige installatie.

Vanwege mijn werk het ik veel met, weliswaar grotere Warmtepompen te doen en weet maar al te goed hoeveel storingen en dure reparaties er nodig zijn. Dan heb ik liever de zekerheid en leg ik dit probleem bij de maatschappij die mij de warmtepomp verhuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
El-Narro schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:25:
[...]

Daar heb je het toch een beetje mis. Voor 780,- per jaar heb ik de EXTEND compleet geinstaleerd, met 24 uurs service 7 dagen per week, online monitoring van de installatie en jaarlijks een onderhoudsbeurt.

Ik hoef niets te investeren en kan mijn geld aan andere zaken spenderen of beleggen.

Bij verkoop van het huis, verkoop ik het contract er gewoon bij. Dan heeft de koper gelijk ook alle voordelen en een moderne zuinige installatie.

Vanwege mijn werk het ik veel met, weliswaar grotere Warmtepompen te doen en weet maar al te goed hoeveel storingen en dure reparaties er nodig zijn. Dan heb ik liever de zekerheid en leg ik dit probleem bij de maatschappij die mij de warmtepomp verhuurd.
Dan betaal je al voor iets wat een WP niet nodig heeft. Jaarlijks onderhoud. Ik stook reeds 4 jaar met WP (weliswaar L/L), €0,- onderhoud, 0 storing. Verder als je ketel bijna niet stookt en alleen voor SWW heeft die ook geen jaarlijks onderhoud nodig. Mijn ketel heeft zijn laatste beurt 6 jaar geleden gehad. Ik zou als jouw koper van je huis jouw contract niet willen hebben. Ik koop niets op lease/huur basis. Het is altijd duurder of dacht je dat de aanbiedende partij non profit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
El-Narro schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:25:

Dat was zijn punt niet. :)

Stel dat je jaarlijks 1000 m3 gas bespaard a €1200
kost dit je nu 2000 kWh aan stroom a €600.
Dan ben je elk jaar dus €780 +€600 = €1380 kwijt terwijl je zonder Xtend €1200 kwijt was.

Er zal vast een verbruik zijn waarbij het uit kan maar echt veel zal je er maandelijks volgens mij niet aan over houden.

Maar zolang je zelf maar hebt berekend dat het met je eigen verbruik uit kan is het natuurlijk helemaal super. d:)b

Uiteraard gaat het terugverdienen i.c.m. zonnepanelen een stuk sneller, maar het huren daarvan komt ongeveer op hetzelfde neer.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
SmiGueL schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:53:
[...]

Dat was zijn punt niet. :)

Stel dat je jaarlijks 1000 m3 gas bespaard a €1200
kost dit je nu 2000 kWh aan stroom a €600.
Dan ben je elk jaar dus €780 +€600 = €1380 kwijt terwijl je zonder Xtend €1200 kwijt was.

Er zal vast een verbruik zijn waarbij het uit kan maar echt veel zal je er maandelijks volgens mij niet aan over houden.

Maar zolang je zelf maar hebt berekend dat het uit kan is het natuurlijk helemaal super. d:)b

Uiteraard gaat het terugverdienen i.c.m. zonnepanelen een stuk sneller, maar het huren daarvan komt ongeveer op hetzelfde neer.
Dat is exact wat ik bedoel.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy52
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-03 22:47
Ik heb op dit moment de Xtend buitenunit op het platte dak (houten balken met 15 cm isolatie) van de keuken staan. Ik heb verschillende maatregelen geprobeerd om dit te verminderen zoals op betontegels plaatsen, rubberen ophanging etc. Het helpt wel een beetje maar geeft nog steeds een behoorlijke storende resonantie binnen. Ik denk er nu over om de buitenunit aan de buitenmuur op te hangen, Ik ben wel nieuwsgierig of er mensen zijn die de buitenunit aan de muur gemonteerd hebben en wat de ervaring hier mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Tip? Bovenin zit een zoekfunctie, als ik daar 'buitenmuur' intik kom ik meerdere berichten tegen met daarin meerdere oplossingen/suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:53
joop81 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:20:
Lezers, heeft xtend binnenunit ook een utp aansluiting of echt alleen maar wifi?
Ook nieuwsgierig naar dit antwoord!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 16:46
Skippy52 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:30:
Ik heb op dit moment de Xtend buitenunit op het platte dak (houten balken met 15 cm isolatie) van de keuken staan. Ik heb verschillende maatregelen geprobeerd om dit te verminderen zoals op betontegels plaatsen, rubberen ophanging etc. Het helpt wel een beetje maar geeft nog steeds een behoorlijke storende resonantie binnen. Ik denk er nu over om de buitenunit aan de buitenmuur op te hangen, Ik ben wel nieuwsgierig of er mensen zijn die de buitenunit aan de muur gemonteerd hebben en wat de ervaring hier mee is.
Bij mijn vaste installatiepartner Feenstra wordt resonantieklacht bij de Xtend vaker gehoord dan bij andere merken. Iets als Regufoam wordt wel gebruikt om een buitenunit te ontkoppelen. Maar als de buitenmuur een dubbele geïsoleerde muur is wordt de voorkeur gegeven aan beugels aan de buitenmuur.

Maar helemaal voorkomen doe je het niet. Mijn airco unit thuis hangt aan beugels met diverse rubbers er tussen. Maar als je héél goed luistert hoor je in de verte een resonantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
joop81 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:20:
Geen UTP te vinden. Ben benieuwd waarvoor je deze zou willen?
De Comfort Touch Gateway heeft overigens wel een UTP aansluiting.

[ Voor 11% gewijzigd door GroundBreaking op 28-04-2024 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boozie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-04 10:58
Goedemorgen,

Wij hebben afgelopen oktober de Xtend laten installeren, en tot nu toe weinig tot geen klachten gehad.
Echter hebben wij nu recent vloerverwarming, als hoofdverwarming, laten leggen op de begane grond. De verdeler is een LTVC Robot 5-groepen met pomp, met het idee dat deze goed zou combineren met de hybride warmtepomp.

De vloerverwarming is a afgelopen week aangegaan en we zijn nog bezig met het opstart protocol (vvw is in gefreesd), hij staat nu op 20 graden. Echter schiet de warmtepomp redelijk vaak in storingsmodus.

De technische afdeling van de installateur is redelijk langzaam met reageren en dus probeer ik het nog eens hier.

De meest voorkomende foutcodes die ik krijg te zien zijn als volgt:
- 021 - probeer te ontluchten. Deze kreeg ik veel in het begin, wat niet gek is, en deze komt nu bijna niet meer voor. Toevallig vandaag nog na het bijvullen van het systeem. Als ik nu de warmtepomp probeer de ontluchten komt er direct water uit, dit lijkt wel ok te zijn nu.
- 30 (volgens mij, maar niet zeker) - 30 seconde lang geen debiet door het systeem
- n071 - met als beschrijving "notify_code.n071". In tegenstelling tot de 2 hierboven is deze niet te resetten en moet ik de stroom er af halen om te resetten.

Na het resetten van foutcode, werkt het systeem een wat langere tijd prima totdat er opnieuw warmtevraag komt of na een langere duur aanstaan. Dan komt er weer 1 van de bovenstaande foutcodes.

Op advies van de installateur heb ik de installatie wizard nog een keer doorlopen, voor het opstarten van de vloerverwarming, zodat deze op de vloerverarming kon worden afgestemd.

Ik hoopte op dit forum nog wat advies te winnen over dingen die ik kon proberen om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Boozie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:08:
Goedemorgen,

Wij hebben afgelopen oktober de Xtend laten installeren, en tot nu toe weinig tot geen klachten gehad.
Echter hebben wij nu recent vloerverwarming, als hoofdverwarming, laten leggen op de begane grond. De verdeler is een LTVC Robot 5-groepen met pomp, met het idee dat deze goed zou combineren met de hybride warmtepomp.

De vloerverwarming is a afgelopen week aangegaan en we zijn nog bezig met het opstart protocol (vvw is in gefreesd), hij staat nu op 20 graden. Echter schiet de warmtepomp redelijk vaak in storingsmodus.

De technische afdeling van de installateur is redelijk langzaam met reageren en dus probeer ik het nog eens hier.

De meest voorkomende foutcodes die ik krijg te zien zijn als volgt:
- 021 - probeer te ontluchten. Deze kreeg ik veel in het begin, wat niet gek is, en deze komt nu bijna niet meer voor. Toevallig vandaag nog na het bijvullen van het systeem. Als ik nu de warmtepomp probeer de ontluchten komt er direct water uit, dit lijkt wel ok te zijn nu.
- 30 (volgens mij, maar niet zeker) - 30 seconde lang geen debiet door het systeem
- n071 - met als beschrijving "notify_code.n071". In tegenstelling tot de 2 hierboven is deze niet te resetten en moet ik de stroom er af halen om te resetten.

Na het resetten van foutcode, werkt het systeem een wat langere tijd prima totdat er opnieuw warmtevraag komt of na een langere duur aanstaan. Dan komt er weer 1 van de bovenstaande foutcodes.

Op advies van de installateur heb ik de installatie wizard nog een keer doorlopen, voor het opstarten van de vloerverwarming, zodat deze op de vloerverarming kon worden afgestemd.

Ik hoopte op dit forum nog wat advies te winnen over dingen die ik kon proberen om het probleem op te lossen.
Heb je ook allebei te pompen in het systeem ontlucht? De Xtend heeft hier ook een modus voor zonder dat de unit uit en aan hoeft, als je met je telefoon verbind. Maar het kan ook met het opnieuw opstarten en 2 seconden de knop in te houden. Hier heb je vast een beschrijving van gehad?

Want N021 en N071 hebben met het pompdebiet te maken. Zal toch daar in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boozie
Bedankt voor je reactie! Ik heb die helemaal in het begin wel gedraaid, maar nu al een tijdje niet meer. Ik ga het meteen proberen.

Fijn dat je aangeeft waar de codes mee te maken hebben, ik heb helaas nog geen lijst online kunnen vinden namelijk.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@Boozie
Installatie Voorschrift
Daar kun je ze in vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boozie
@GroundBreaking Dat ik die nog niet had gevonden! Super, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boozie
@GroundBreaking Ik had nog niet genoemd dat tijdens het plaatsen van de vloerverwarming er ook een nieuwe CV ketel (hiervoor een Nefit Proline uit 2008) is geplaatst - de Intergas HRE 36/30. Ik heb toen instructies gekregen om de keerklep te verwijderen tussen de warmtepomp en de oude CV ketel, want de intergas CV ketel zou deze al in de retour hebben.

Echter zie ik nu, dat de monteurs deze alsnog terug geplaatst hebben. Zou dit ook voor deze foutcodes kunnen zorgen?

In het onderstaande plaatje zie je dat in de aanvoerleiding van de CV ketel een keerklep zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9Fs7iWFQ2uwiPFZd8XV_32_hFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWguAQBxSo5Ogs8mZFgqrsvC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Boozie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:50:
@GroundBreaking Ik had nog niet genoemd dat tijdens het plaatsen van de vloerverwarming er ook een nieuwe CV ketel (hiervoor een Nefit Proline uit 2008) is geplaatst - de Intergas HRE 36/30. Ik heb toen instructies gekregen om de tweegwegklep te verwijderen tussen de warmtepomp en de oude CV ketel, want de intergas CV ketel zou deze al in de retour hebben.

Echter zie ik nu, dat de monteurs deze alsnog terug geplaatst hebben. Zou dit ook voor deze foutcodes kunnen zorgen?

In het onderstaande plaatje zie je dat in de aanvoerleiding van de CV ketel een tweewegklep zit.

[Afbeelding]
Dat is een terugslagklep en die moet blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boozie
Excuses, ik noemde het een tweewegklep, maar ik bedoelde inderdaad een keerklep/terugslagklep.

Het kan dus geen kwaad dat deze hier zit ondanks dat er ook 1 zit in de retour onder de pomp van de CV-Ketel?

Dan gaan we nog even verder onderzoek doen, bedankt voor de reply!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Boozie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:17:
Excuses, ik noemde het een tweewegklep, maar ik bedoelde inderdaad een keerklep/terugslagklep.

Het kan dus geen kwaad dat deze hier zit ondanks dat er ook 1 zit in de retour onder de pomp van de CV-Ketel?

Dan gaan we nog even verder onderzoek doen, bedankt voor de reply!
Het lijkt mij dat het geen kwaad kan maar aan de andere kant is er maar een nodig. Ik zou Intergas even bellen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
Die extra terugslag klep is overbodig, persoonlijk zou ik 1 van de twee eruit halen. Het kan water- druk storingen opleveren is mijn ervaring.

je hebt nog de aanleg sensor op de leiding zitten, dit was vermoed ik nodig in combinatie met je oude cv ketel die werd dan aan/uit gestuurd door de xtend en op deze wijze weet de xtend dan welke temperatuur je cv ketel in het systeem toevoegde.
Vraag me dan bij deze af of in je huidige opzet de xtend wel de cv ketel opentherm aanstuurt of dat dit nog steeds met aan/uit regeling gebeurd. Opentherm is een stuk beter voor de communicatie tussen de Xtend en de cv ketel.

En is de ketel ook afgesteld voor de hybride opzet? pomp vermogen naar beneden gezet bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boozie
Byorn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:25:
Die extra terugslag klep is overbodig, persoonlijk zou ik 1 van de twee eruit halen. Het kan water- druk storingen opleveren is mijn ervaring.

je hebt nog de aanleg sensor op de leiding zitten, dit was vermoed ik nodig in combinatie met je oude cv ketel die werd dan aan/uit gestuurd door de xtend en op deze wijze weet de xtend dan welke temperatuur je cv ketel in het systeem toevoegde.
Vraag me dan bij deze af of in je huidige opzet de xtend wel de cv ketel opentherm aanstuurt of dat dit nog steeds met aan/uit regeling gebeurd. Opentherm is een stuk beter voor de communicatie tussen de Xtend en de cv ketel.

En is de ketel ook afgesteld voor de hybride opzet? pomp vermogen naar beneden gezet bijv.
Bedankt voor je reactie en dat klopt, de oude ketel werd aan/uit gestuurd. De nieuwe ketel wordt opentherm aangestuurd, de connecties zijn ook aangepast om dit mogelijk te maken.
Xtend: X2 1/2
36/30: X4 11/12

Ketel is afgesteld volgens parameters die ik online kon vinden (john visser bijv). Verder is het vermogen en aanvoer temperatuur aangepast op basis van de installateurs van de Xtend:
3 = 30% (max CV vermogen)
3. = 30% (max pomp toerental)
c = 25% (min CV vermogen)
c. = 25% (min pomp toerental)
Aanvoer temp: 60 graden (20 boven Xtend)

die aanleg sensor zit op de onderste buis toch, ik zal die dan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 12:08
Boozie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:08:
Ik denk dat hier je probleem zit. 20 graden in je vloer is wel erg laag op dit moment om te verwarmen. Je pomp blokkeert dus de toevoer (en dus het debiet) zodra het water hoger dan 20 graden wordt. De kans is heel groot dat de watertemperatuur op dit moment van zichzelf al wel 20 graden is. Dan forceer je het apparaat om warmte te maken terwijl deze zijn warmte niet kwijt kan (ik ga er ook even van uit dat je met dit huidige weer eventuele andere radiatoren ook afgesloten hebt).

Ingefreesde vvw in een bestaande vloer met een dunne deklaag heeft een veel korter opstartprotocol dan een nieuw gegoten vloer. Ik zou dus even kijken of in jouw situatie en met het huidige weer doorgaan naar de volgende stap.

Om ervoor te zorgen dat de wp niet in storing schiet tijdens de opstartfase kan je de radiatoren open zetten om maar debiet in het systeem te houden zodra de verdeler dicht gaat.

Je zou ook alleen de ketel de eerste fase van het protocol kunnen laten verzorgen. Beide kunnen hun warmte waarschijnlijk niet goed kwijt. Maar een ketel kan beter omgaan met aan/uit en pendelen dan een warmtepomp.

Daarnaast moet je even dubbelchecken of je vvwverdeler wel open staat, meestal zit dit op de retour en kan dit met een forse inbussleutel volledig open gedraaid worden.

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door VySio op 01-05-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boozie
VySio schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:36:
[...]

Ik denk dat hier je probleem zit. 20 graden in je vloer is wel erg laag op dit moment om te verwarmen. Je pomp blokkeert dus de toevoer (en dus het debiet) zodra het water hoger dan 20 graden wordt. De kans is heel groot dat de watertemperatuur op dit moment van zichzelf al wel 20 graden is. Dan forceer je het apparaat om warmte te maken terwijl deze zijn warmte niet kwijt kan (ik ga er ook even van uit dat je met dit huidige weer eventuele andere radiatoren ook afgesloten hebt).

Ingefreesde vvw in een bestaande vloer met een dunne deklaag heeft een veel korter opstartprotocol dan een nieuw gegoten vloer. Ik zou dus even kijken of in jouw situatie en met het huidige weer doorgaan naar de volgende stap.

Om ervoor te zorgen dat de wp niet in storing schiet tijdens de opstartfase kan je de radiatoren open zetten om maar debiet in het systeem te houden zodra de verdeler dicht gaat.

Je zou ook alleen de ketel de eerste fase van het protocol kunnen laten verzorgen. Beide kunnen hun warmte waarschijnlijk niet goed kwijt. Maar een ketel kan beter omgaan met aan/uit en pendelen dan een warmtepomp.

Daarnaast moet je even dubbelchecken of je vvwverdeler wel open staat, meestal zit dit op de retour en kan dit met een forse inbussleutel volledig open gedraaid worden.

Succes!
Bedankt voor je reactie! Ik heb gisteravond inderdaad de overige radiatoren opengezet en geen storing meer gehad sindsdien. Warmtevraag is echter ook uitgebleven door het warme weer.

We gaan het dan nog even aanzien totdat de aanvoer temperatuur thermostaat keurig rond de 32-35 graden zit. We doen inderdaad een versneld protocol.

vvwverdeler gecheckt en die staat gelukkig wel helemaal open.

Met het weer de komende tijd zullen we de echte test waarschijnlijk pas in het najaar weer kunnen uitvoeren. In ieder geval bedankt voor de hulp so far, en hopen op geen foutmeldingen zodra de verwarming echt weer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee7
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-04 15:54
Beste mensen,

Een maand geleden is bij ons de Xtend en Xtreme 36 geïnstalleerd. Echter de gateway koppelt de Xtend niet in de App. Van alles geprobeerd om het werkend te krijgen. Intergas biedt geen oplossing en verwijst naar de FAQ's. Op mijn vraag of het aan de Xtend of aan de gateway ligt daar krijg ik geen antwoord op. Nu lees ik in dit topic dat meerdere deze problemen hebben ondervonden. Is dit bij jullie inmiddels opgelost?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
PeeGee7 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:16:
Beste mensen,

Een maand geleden is bij ons de Xtend en Xtreme 36 geïnstalleerd. Echter de gateway koppelt de Xtend niet in de App. Van alles geprobeerd om het werkend te krijgen. Intergas biedt geen oplossing en verwijst naar de FAQ's. Op mijn vraag of het aan de Xtend of aan de gateway ligt daar krijg ik geen antwoord op. Nu lees ik in dit topic dat meerdere deze problemen hebben ondervonden. Is dit bij jullie inmiddels opgelost?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Ik had zelf enige tijd geleden problemen om een Honeywell T6 thermostaat i.c.m. Intergas HRE 36/30 te koppelen met WiFi.
De thermostaat had goed bereik waar hij hangt, maar ik kreeg het koppelen maar niet voor elkaar.

Wat mij bijstaat is dat het probleem was dat de router de 2.4GHz en 5 GHz kanalen van de WiFi combineerde tot 1 SSID naam.
Inmiddels hebben de 2.4 GHz en 5 GHz verschillende WiFi namen, en werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee7
SmiGueL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Ik had zelf enige tijd geleden problemen om een Honeywell T6 thermostaat i.c.m. Intergas HRE 36/30 te koppelen met WiFi.
De thermostaat had goed bereik waar hij hangt, maar ik kreeg het koppelen maar niet voor elkaar.

Wat mij bijstaat is dat het probleem was dat de router de 2.4GHz en 5 GHz kanalen van dei WiFi combineerde tot 1 SSID naam.
Inmiddels hebben de 2.4 GHz en 5 GHz verschillende WiFi namen, en werkt het perfect.
Bedankt voor je antwoord, dat kan ik inderdaad nog proberen. Wat ik vreemd vind is dat de Xtreme zonder problemen wordt gekoppeld maar de Xtend niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee7
Hierbij nog enkele installatie foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S_hSXTnEcZtHP0JzyHOy-X06bI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXvHxZ8DuK9VddSZymdI5ICP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu3tIIxeHglyQSvxST8NswlVZLM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phaQmv5ZM4bZ47tStfDYXtdd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7iHc4gO-v6Jv-LeT3Ckg1LLm3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrEeSwW06VOwpnVkDACU4Vmf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_8ynh6o3mfdDsZfj_a3irUc64E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIS7qhN34hskKpv6yum8aZxW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKIDrWctdhUCPQrl8JEH3LXJ4Qs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrSrK56akeJriraPgiqRn0sy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Bij mij heeft het netwerk op 2,4 en 5 Ghz dezelfde naam, koppeling is wat mij betreft desondanks mogelijk.

Branden de cijfers 1-2-3? En het kort indrukken van het bovenste knopje op de binnen-unit hielp niet?

Heb je de gateway misschien tweedehands gekocht? Zo ja, dan is het mogelijk (zoals bij mij) dat het MAC-adres nog gekoppeld staat aan iemand anders. Dat kon ik via Intergas dan weer ontkoppelen.

Misschien helpt het ook om je account te verwijderen en de koppelings-procedure opnieuw uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee7
RuudMb schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:46:
Bij mij heeft het netwerk op 2,4 en 5 Ghz dezelfde naam, koppeling is wat mij betreft desondanks mogelijk.

Branden de cijfers 1-2-3? En het kort indrukken van het bovenste knopje op de binnen-unit hielp niet?

Heb je de gateway misschien tweedehands gekocht? Zo ja, dan is het mogelijk (zoals bij mij) dat het MAC-adres nog gekoppeld staat aan iemand anders. Dat kon ik via Intergas dan weer ontkoppelen.

Misschien helpt het ook om je account te verwijderen en de koppelings-procedure opnieuw uit te voeren.
Thanks voor het meedenken!

De gateway en thermostaat zijn als set nieuw gekocht bij de installatie.

Het MAC adres wordt steeds in de App gevonden of op de Ziggo router/ modem, of op een gekoppelde switch, of op een 2de router die als switch werkt. Heb zelfs de Ziggo router/ modem en de gateway teruggezet naar de fabrieksinstellingen en andere apparaten ervan af gehaald.
De gateway op poort 1 t/m 4 gehad maar geen resultaat met koppelen hij wordt wel gezien op de router/ modem of switch.

Verder de gateway naast de binnenunit gezet waarvan de kap is verwijderd. Zie dat in de binnenunit een rood ledje knippert op de print wanneer je op het knopje drukt en tegelijkertijd knippert ledje 4 op de gateway terwijl de cijfers 1, 2 en 3 vast blijven branden na een tijdje komt de melding dat het apparaat niet is te vinden en probeer opnieuw of annuleer.

Wat ik tot nu nog allemaal heb gedaan:

Vele malen de App en account verwijderd en evenzoveel de App opnieuw geïnstalleerd en een nieuw account aangemaakt.

Hierna op de binnenunit door meerdere keren achter elkaar de knop in te drukken, waarna de led snel paars gaat knipperen en weer wachten tot de foutmelding komt.

Het werkt zowel op 2,4 als 5Ghz frequentie heb ik ook gemerkt tenminste het vinden van de gateway rest nog het koppelen van de Xtend.

Het koppelen van de Xtreme gaat in een paar tellen ook het uitlezen ervan is geen probleem.

Voor het koppelen van de Xtend moet de Xtreme uit de App worden verwijderd heb ik ergens gelezen en ook dat is gedaan.

Ik vraag mij ook af waarom het bij mij zo moeizaam moet gaan. De gateway van ikea werkt zelfs zonder enkele problemen 😂

De correspondentie via email met Intergas wordt verder niet meer beantwoord door hun nadat ik gevraagd had of het aan de Xtend of gateway ligt.

Denk dat ik volgende week de installateur vraag om de gateway retour te nemen. Overigens krijgt hij het ook niet voor elkaar om het werkend te krijgen.

Wel enkele dagen kunnen testen met de warmtepomp en moet zeggen dat het prima werkt. Ook het geluidsniveau vind ik acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Ik had 2 x problemen, 1 x dus vanwege een tweedehands exemplaar dat via Intergas Support moest worden ontkoppeld/gekoppeld. De tweede keer ging via de installateur. Deze had de gateway al in zijn systeem staan (vanwege uitlezen van zowel CV-ketel en Xtend) en kennelijk was mijn verbinding (niet hun verbinding) daaruit verdwenen. Daar kwam ik pas na een hele tijd achter met dezelfde 'oplossingen' zoals jij beschrijft.
Na een telefoontje met de installateur werd mijn gateway in hun systeem weer gekoppeld, dat was een kwestie van 'kunt u op het bovenste knopje van de binnenunit drukken'? Waarna het weer in 1 x werkte.

M.a.w. zou de installateur tóch de oplossing kunnen zijn? Ik heb de indruk dat niet elke installateur precies weet hoe het werkt met die gateway en koppelingen. Uiteraard is het juiste emailadres en wachtwoord voor een account in de app van groot belang, ik kreeg deze via de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Recent de Intergas HRE 28/24 laten plaatsen (hybrid ready). En ik was aan het kijken naar het vervangen van een Airco in de woonkamer voor een zwaardere unit om zo volledig met airco te verwarmen. Met als nadeel dat andere vertrekken verwarmen weer een uitdaging werd.

Nu twijfel ik of ik het geld niet beter in een WP kan stoppen zoals de Xtend.
Dit om zo andere vertrekken (keuken, badkamer) simpel licht kan mee laten verwarmen op de Xtend en de woonkamer blijven verwarmen met de airco of een combi van beiden.

Wat mij momenteel vooral opvalt is dat als ik de woonkamer met de airco verwarm overdag (en in de nacht uit zet). De temperatuur best daalt. Zo ver dat 's nachts kortstondig de CV aan springt en er dan minimaal 1-1,5 M3 gas door jaagt. Logisch want het systeem is koud. Resultaat 45m3 per maand sluip verbruik.

Zou een Xtend zoiets goed kunnen opvangen? En als mooie bijkomstigheid ook andere vertrekken licht kan verwarmen? (Rekening houden met slimmere thermostaten).

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Die 45 m3 per maand, is dat exclusief of inclusief het verbruik voor sanitair warm water ? Is die 45 m3 in de wintermaanden of het hele jaar door ? Wat is ongeveer het gasverbruik op jaarbasis alleen voor de CV ?

De Xtend kan zeker 1,5 m3 per dag vervangen, die springt dan alleen niet kortstondig aan. 1,5 m3 is ongeveer 13,5 kWh warmte, daar doet de Xtend gauw 3 uur over. En als de buitentemperatuur onder de 5 graden komt waarschijnlijk meer dan 3 uur.

Je bespaart er wel geld mee qua verbruik, als je die 1,5 m3 vervangt door de Xtend is dat bij de huidige energieprijzen een kleine euro. Maar als die 1,5 m3 per dag alleen in de wintermaanden wordt gebruikt, dan is de Xtend volgens mij nooit rendabel.

Als je de airco niet meer gebruikt om de woonkamer te verwarmen, maar alles door de Xtend laat doen dan hangt het er van af wat het rendement van zo'n airco is in vergelijking met de Xtend. Ik betwijfel of de Xtend het veel rendabeler doet, maar dat durf ik niet zeker te zeggen. En dan moet je ook weten of de Xtend het dan vrijwel alleen af kan, of dat je dan toch nog vaak de CV nodig hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Lecenten op 03-05-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@CPM is niet de conclusie dat de airco snachts aan moet blijven?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

GroundBreaking schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:20:
@CPM is niet de conclusie dat de airco snachts aan moet blijven?🤔
Dat zou kunnen. De airco is wat onderbemeten en draait op vol vermogen. (1500/2000watt). Om die nou de hele nacht aan te hebben...mijn gedachte was om dan d.m.v. de warmte pomp (zuiniger) wat bij te verwarmen en zo gas verbruik te verminderen.
Maar dat is een verkeerde gedachte?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 26-04 17:22
Waarom de buitenvoeler? Is deze verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
@Technician- Buitenvoeler is niet verplicht je kan bijvoorbeeld ook die van de buiten unit selecteren, of een waarde van internet laten afplukken. Enkel handig als de buitenunit vol op het zuiden staat dat je dan een losse plaatst die niet word beïnvloed door de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
CPM schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Dat zou kunnen. De airco is wat onderbemeten en draait op vol vermogen. (1500/2000watt). Om die nou de hele nacht aan te hebben...mijn gedachte was om dan d.m.v. de warmte pomp (zuiniger) wat bij te verwarmen en zo gas verbruik te verminderen.
Maar dat is een verkeerde gedachte?
Het principe van een airco en warmtepomp is het zelfde. Het zijn allebei warmtepompen, de ene Lucht/Lucht de andere Lucht/Water. Maar de buiten unit is exact het zelfde apparaat. Draaien ze efficiënter als ze niet op vol vermogen hoeven draaien? Jazeker, ga je het verschil in efficiëntie terug verdienen met een nieuwe zwaardere warmtepomp? Dat zou me zeer sterk verbazen.

Als je een hele oude airco installatie hebt hangen misschien dan wel.

Als je snachts ook zou verwarmen hoeft de unit overdags waarschijnlijk ook lang niet zo hard te werken om het op temperatuur te krijgen.

Warmtepompen zijn natuurlijk geen CV-Ketels met 25kw aan vermogen, dus ze hebben altijd meer tijd nodig om het op temperatuur te krijgen, en kunnen daarom vaak beter op constante temperatuur blijven staan ook in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Byorn schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:43:
@Technician- Buitenvoeler is niet verplicht je kan bijvoorbeeld ook die van de buiten unit selecteren, of een waarde van internet laten afplukken. Enkel handig als de buitenunit vol op het zuiden staat dat je dan een losse plaatst die niet word beïnvloed door de zon.
Dankje.
Zijn er nog meer tips voor het aansluiten?
Maandag plaats ik de eerste Xtreme + Xtend.
Met de comforttouch en lan module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Byorn
Geen terugslag klep plaatsen die zit al in de Xtreme retour aansluiting verwerkt.

Eerst alles plaatsen voordat je de gateway installeert en bij het installeren van de gateway deze eerst koppelen met de Xtend en niet met de xtreme.

inbedrijfstelling moet met je telefoon/tablet en dit gaat altijd beter met een iphone dan een android toestel.

steunhulsen 22 voor het open verdelertje is ook wel verstandig en anders oppassen met knellen, tis net als wicu buis zacht koper.

er zit een klein nippeltje met schrader ventiel op de koel leiding van de binnen unit, deze verwijderen nadat je bevestigd hebt dat de binnnen unit nog onder stikstof druk stond.

Het is een redelijke simpele installatie om te doen doorgaans heb ik in m`n eentje 2 dagen werk. Dag 1 voor ketel en binnen deel. En dag 2 buiten deel en inbedrijfstelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Vandaag een Xtend+Xtreem 30 geplaatst.

Wat mij opvalt:
- aansluitgemak. Aansluiten heel duidelijk en makkelijk en goede gebruiksaanwijzing.
- op elkaar afgestemd. Hybride die optimaal met CV communiceert
- leuke oplossing met de open verdeler. Zo maakte ik ze jaren terug al met 2 Draad t stukken messing 1.5” x 1”. Ipv een keerklep naar de ketel had ik daar een danfoss advo om de ketelpomp te smoren (regelbaar) mijn oplossing is nog steeds de betere :P
- wifi connectie.

Mindere punten:
- geen automatische ontluchters in ketel en hybride deel. Drama met ontluchten.
- geen echte HMI, alle inbedrijfstelling is alleen fatsoenlijk te doen via de mobiel. Wat irritant is want na 2 min niks doen ligt de app eruit.
Als je geen wifi hebt kun je niks fatsoenlijk instellen, met de PC connectie misschien.
Vind dat een stallndalone goede HMI minimaal geleverd moet zijn.
- thermostaat is te klein, en fragiele plastic behuizing. Neem voorbeeld aan de Vaillant Sensohome. Degelijk, groot en daardoor altijd over saus en stucwerk heen.
Maar ook door het grote touchscreen veel meer kleuren tekst en goed te bedienen.

- buitendeel te wit. De crème kleur van beugels e.d. steekt af tegen de witte unit. Jammer geen antraciet/grijs alu kleur. Meer van deze tijd.
- buitendeel valt (mij) tegen qua maximaal vermogen. Je kunt hem vergelijken met een 4,2kw airco. Heel stil is die ook niet, echt een ingekochte airco hebben ze gebruikt. Fan is te klein.

Tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-04 17:46
@Technician-

We hebben dezelfde indruk van de Xtend, behalve dat ik het niet kan vergelijken met aansluitgemak van andere units door mijn gebrek aan ervaring met ander spul.

Hoe is je feestje met die 8kw Haier afgelopen? Draait die daar wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DaanTriple7 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:51:
@Technician-

We hebben dezelfde indruk van de Xtend, behalve dat ik het niet kan vergelijken met aansluitgemak van andere units door mijn gebrek aan ervaring met ander spul.

Hoe is je feestje met die 8kw Haier afgelopen? Draait die daar wens?
Die Haier, ja hoor draait prima.
Verder nog tig Panas, Daikins, Nibes, en ME’s geïnstalleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:12
Byorn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:25:
Bij de installateurs cursus Xtend in Coevorden hebben ze van Intergas gezegd dat je ze er gewoon beide in moet zetten, kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Doesnotcompute schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Bij de installateurs cursus Xtend in Coevorden hebben ze van Intergas gezegd dat je ze er gewoon beide in moet zetten, kan geen kwaad.
In de handleiding staat dat er een terugslagklep opgenomen moet worden. Vervolgens staat er dat Intergas modellen na 2015(uit mn hoofd) al voorzien zijn van een terugslagklep in de retour.
Ik interpreteer dit als: dus hoef je geen extra klep te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:12
DaanTriple7 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:11:
[...]

In de handleiding staat dat er een terugslagklep opgenomen moet worden. Vervolgens staat er dat Intergas modellen na 2015(uit mn hoofd) al voorzien zijn van een terugslagklep in de retour.
Ik interpreteer dit als: dus hoef je geen extra klep te plaatsen.
Klopt, en zo stelden we de vraag ook, het antwoord was zeer kort, "Gewoon plaatsen. Hij zit in de doos, het is betaald, plaatsen." Ze gaan ook wel eens stuk, je weet niet of de bestaande klep nog goed werkt, je plaatst wel eens bij op oudere ketels. Gewoon bijplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Doesnotcompute schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:42:
[...]

Klopt, en zo stelden we de vraag ook, het antwoord was zeer kort, "Gewoon plaatsen. Hij zit in de doos, het is betaald, plaatsen." Ze gaan ook wel eens stuk, je weet niet of de bestaande klep nog goed werkt, je plaatst wel eens bij op oudere ketels. Gewoon bijplaatsen.
Dat slaat nergens op.
Nou is daar de technische expert/trainer een oud collega van mij dus snap dat ie zoiets zegt. Mijn tip, luister er niet naar en volg de handleiding en je eigen verstand.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 07-05-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
GroundBreaking schreef op zondag 28 april 2024 @ 06:29:
[...]

Geen UTP te vinden. Ben benieuwd waarvoor je deze zou willen?
De Comfort Touch Gateway heeft overigens wel een UTP aansluiting.
Zou het puur alleen willen omdat ik het liefst alles bekabeld heb ipv via WiFi, met de betonvloeren thuis is het lastig om goed bereik te hebben. De ctgateway plaats je toch ook bij de binnenunit zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
joop81 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Zou het puur alleen willen omdat ik het liefst alles bekabeld heb ipv via WiFi, met de betonvloeren thuis is het lastig om goed bereik te hebben. De ctgateway plaats je toch ook bij de binnenunit zeg maar?
Gateway hangt in mijn meterkast in de gang begane grond.
Binnenunit hangt op zolder.
Pagina: 1 ... 16 ... 35 Laatste