@
MotorBeast hij als installateur heeft niet het laatste woord als het gaat om de keuze van de klant.
De defrosts die jouw aandacht hebben vind ik vrij logisch te verklaren bij de Xtend, omdat een hybride (bijna altijd) een onderbemeten pomp heeft voor de afgifte die hij (in samenwerking met de ketel) moet realiseren.
En dat mag best. De keuze is immers de oorzaak van de toepassing.
Ik heb in de gigantische drukte van verhuizing en verbouwing niet de tijd genomen om dit (voor mij nieuwe) onderwerp mijzelf meester te maken. De Xtend kwam net uit en het leek mij goed te passen. Met nauwelijks ruimte voor een boiler leek het er toch op dat ik de ketel nodig zou hebben.
Vervolgens heb ik de instellingen dusdanig aangepast dat de pomp tot het gaatje blijft gaan voordat de ketel bijschakelt. Dit zorgt in mijn geval voor een meer dan gemiddeld aan defrosts. Logisch, want ik vraag hem z'n onderbroek over z'n hoofd heen te trekken. Ja, dit gaat iets ten koste van de scop, maar mijn overcapaciteit aan zonnepanelen maakt dit niet duurder voor mij. Elke m3 aan gas wel, want die wek ik niet zelf op.
De Xtend 7 zou deze woning waarschijnlijk dusdanig goed passen dat ik de ketel voor verwarming helemaal niet meer nodig heb (met dezelfde instellingen waar ik het maximale van de pomp vraag). De ketel heeft nu met de Xtend 5 slechts enkele m3's gebruikt voor het bijspringen.
Maar die Xtend7 was er toen niet, en mijn vertrouwen in Intergas wèl.
En terecht als je het mij vraagt. Ik vind zowel de binnenunit als buitenunit aangenaam als het gaat om geluid/trillingen, en de prestaties maken dat ik in de afgelopen winter gigantisch heb bespaard op gasverbruik. Wat daarvoor in de plaats is gekomen aan extra elektriciteitsverbruik valt mij ook reuze mee. Ver onder de schatting van intergas zelf. 2060 kWh tegenover de geschatte 2500. Dit met een gasverbruik van 225m3.
[
Voor 14% gewijzigd door
DaanTriple7 op 10-05-2024 17:50
]
PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'