Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 17 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-07 12:32
joop81 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Zou het puur alleen willen omdat ik het liefst alles bekabeld heb ipv via WiFi, met de betonvloeren thuis is het lastig om goed bereik te hebben. De ctgateway plaats je toch ook bij de binnenunit zeg maar?
Je maakt zelf dus alleen via directe wifi verbinding contact met de binnenunit als je instellingen wilt aanpassen/opstarten. Anders gaat het vooral om dat de Xtend verbinding kan maken met de Gateway, die met een kabel naar de router gaat. Waar je die plaatst is dan aan jou natuurlijk. Dus als je bang bent voor slechte verbinding tussen te twee kan je de Gateway natuurlijk gewoon er naast hangen en daar een kabel naartoe trekken.

Ik heb nog geen haperingen van de app gehad en de verbinding moet door 2 betonnen vloeren en 2 muren heen, waar ik zelf een heel mesh systeem heb aangelegd voor de WiFi om dat te kunnen gaat dit prima, dus vraag me af of the gateway ook echt over wifi communiceert, denk eerder over een andere verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derrek
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-05-2024
Gelezen dat de gateway middels een RF-signaal communiceert met de ketel (dus inderdaad niet wifi).

Ik heb zojuist een gateway geïnstalleerd en die communiceert meteen prima met de Xtend.
Ik gebruik geen Intergas comfort touch thermostaat maar een Honeywell Evohome zone thermostaat. Doet het prima met de Xtend.

Ik heb de comfort touch app geïnstalleerd en kan wat gebruiksgegeven inzien en tarieven instellen, maar kan daarmee geen instellingen in de Xtend zien of aanpassen. Ook niet bij “Service”.
Wellicht is daarvoor een installateurs app nodig?
Weet iemand dit?
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Instellingen aanpassen doe je via de directe wifi connectie met de Xtend. Even de QR code die op de Xtend geplakt zit scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Technician- schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:46:
Vandaag een Xtend+Xtreem 30 geplaatst.

Wat mij opvalt:
- aansluitgemak. Aansluiten heel duidelijk en makkelijk en goede gebruiksaanwijzing.
- op elkaar afgestemd. Hybride die optimaal met CV communiceert
- leuke oplossing met de open verdeler. Zo maakte ik ze jaren terug al met 2 Draad t stukken messing 1.5” x 1”. Ipv een keerklep naar de ketel had ik daar een danfoss advo om de ketelpomp te smoren (regelbaar) mijn oplossing is nog steeds de betere :P
- wifi connectie.

Mindere punten:
- geen automatische ontluchters in ketel en hybride deel. Drama met ontluchten.
- geen echte HMI, alle inbedrijfstelling is alleen fatsoenlijk te doen via de mobiel. Wat irritant is want na 2 min niks doen ligt de app eruit.
Als je geen wifi hebt kun je niks fatsoenlijk instellen, met de PC connectie misschien.
Vind dat een stallndalone goede HMI minimaal geleverd moet zijn.
- thermostaat is te klein, en fragiele plastic behuizing. Neem voorbeeld aan de Vaillant Sensohome. Degelijk, groot en daardoor altijd over saus en stucwerk heen.
Maar ook door het grote touchscreen veel meer kleuren tekst en goed te bedienen.

- buitendeel te wit. De crème kleur van beugels e.d. steekt af tegen de witte unit. Jammer geen antraciet/grijs alu kleur. Meer van deze tijd.
- buitendeel valt (mij) tegen qua maximaal vermogen. Je kunt hem vergelijken met een 4,2kw airco. Heel stil is die ook niet, echt een ingekochte airco hebben ze gebruikt. Fan is te klein.

Tot zover.
Het te kleine buitendeel verklaart dan ook volgens mij de veel te hoge frequentie aan defrosts die je hier leest. Als je 40 graden plus water uit dat ding moet/gaat trekken is het feest compleet en zeker na wat veel doen stoken als met een ketel, nachtverlaging. Volgens mij als je al hybride wil is er maar 1 echte goede oplossing denk ik, een monoblock Vaillant, Daikin etc los laten draaien naast je ketel. Waarom heb je als installateur zelf voor dit systeem gekozen? Ben ik wel benieuwd naar aangezien je zelf vaak toch Daikin plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:47
@MotorBeast hij als installateur heeft niet het laatste woord als het gaat om de keuze van de klant.
De defrosts die jouw aandacht hebben vind ik vrij logisch te verklaren bij de Xtend, omdat een hybride (bijna altijd) een onderbemeten pomp heeft voor de afgifte die hij (in samenwerking met de ketel) moet realiseren.
En dat mag best. De keuze is immers de oorzaak van de toepassing.
Ik heb in de gigantische drukte van verhuizing en verbouwing niet de tijd genomen om dit (voor mij nieuwe) onderwerp mijzelf meester te maken. De Xtend kwam net uit en het leek mij goed te passen. Met nauwelijks ruimte voor een boiler leek het er toch op dat ik de ketel nodig zou hebben.
Vervolgens heb ik de instellingen dusdanig aangepast dat de pomp tot het gaatje blijft gaan voordat de ketel bijschakelt. Dit zorgt in mijn geval voor een meer dan gemiddeld aan defrosts. Logisch, want ik vraag hem z'n onderbroek over z'n hoofd heen te trekken. Ja, dit gaat iets ten koste van de scop, maar mijn overcapaciteit aan zonnepanelen maakt dit niet duurder voor mij. Elke m3 aan gas wel, want die wek ik niet zelf op.

De Xtend 7 zou deze woning waarschijnlijk dusdanig goed passen dat ik de ketel voor verwarming helemaal niet meer nodig heb (met dezelfde instellingen waar ik het maximale van de pomp vraag). De ketel heeft nu met de Xtend 5 slechts enkele m3's gebruikt voor het bijspringen.
Maar die Xtend7 was er toen niet, en mijn vertrouwen in Intergas wèl.

En terecht als je het mij vraagt. Ik vind zowel de binnenunit als buitenunit aangenaam als het gaat om geluid/trillingen, en de prestaties maken dat ik in de afgelopen winter gigantisch heb bespaard op gasverbruik. Wat daarvoor in de plaats is gekomen aan extra elektriciteitsverbruik valt mij ook reuze mee. Ver onder de schatting van intergas zelf. 2060 kWh tegenover de geschatte 2500. Dit met een gasverbruik van 225m3.

[ Voor 14% gewijzigd door DaanTriple7 op 10-05-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@DaanTriple7 De keuze van de klant is in bijna alle gevallen de keuze van de installateur. Niet andersom. De meeste mensen vertrouwen op de installateurs en zijn geen Tweakers die het naadje van de kous willen weten. Dus ben ik benieuwd waarom die keuze van @Technician- . Ik vraag niet om jouw aankoop te verantwoorden toch? En als je wel de tijd had genomen had je wellicht wel een andere oplossing gekozen en dat de installateur gevraagd.

Verder zijn teveel defrosts een groot probleem vind ik want het zuipt gewoon stroom. Ik neem een WP vanwege de zuinigheid en die moet optimaal zijn. Ik weet na 4 jaar stoken met L/L precies wat defrosts doen op je verbruik namelijk en ik word niet blij van iedere defrost die ik zie (en ik heb er fors minder). Verder slijt je compressor volgens mij ook nog sneller want na een defrost moet hij weer harder pompen om de zaak weer op temperatuur te brengen. Zeker met radiatoren want dan heb je weinig buffer itt VV. En laten nu veel installateurs onterecht roepen dat je met radiatoren alleen maar hybride kan waar klanten dan weer op vertrouwen.

In je verhaal vergeet je ook dat salderen echt wel een keer eraf gaat van je panelen en dat dan die paar kwh's van je panelen in de donkere maanden nov/jan/februari, die ook nog eens de koudste zijn, weinig gaan doen voor je WP. NB: salderen is overigens ook al duurder geworden met dank aan de boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-07 15:13
DaanTriple7 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:43:
@MotorBeast hij als installateur heeft niet het laatste woord als het gaat om de keuze van de klant.
De defrosts die jouw aandacht hebben vind ik vrij logisch te verklaren bij de Xtend, omdat een hybride (bijna altijd) een onderbemeten pomp heeft voor de afgifte die hij (in samenwerking met de ketel) moet realiseren.
En dat mag best. De keuze is immers de oorzaak van de toepassing.
Ik heb in de gigantische drukte van verhuizing en verbouwing niet de tijd genomen om dit (voor mij nieuwe) onderwerp mijzelf meester te maken. De Xtend kwam net uit en het leek mij goed te passen. Met nauwelijks ruimte voor een boiler leek het er toch op dat ik de ketel nodig zou hebben.
Vervolgens heb ik de instellingen dusdanig aangepast dat de pomp tot het gaatje blijft gaan voordat de ketel bijschakelt. Dit zorgt in mijn geval voor een meer dan gemiddeld aan defrosts. Logisch, want ik vraag hem z'n onderbroek over z'n hoofd heen te trekken. Ja, dit gaat iets ten koste van de scop, maar mijn overcapaciteit aan zonnepanelen maakt dit niet duurder voor mij. Elke m3 aan gas wel, want die wek ik niet zelf op.

De Xtend 7 zou deze woning waarschijnlijk dusdanig goed passen dat ik de ketel voor verwarming helemaal niet meer nodig heb (met dezelfde instellingen waar ik het maximale van de pomp vraag). De ketel heeft nu met de Xtend 5 slechts enkele m3's gebruikt voor het bijspringen.
Maar die Xtend7 was er toen niet, en mijn vertrouwen in Intergas wèl.

En terecht als je het mij vraagt. Ik vind zowel de binnenunit als buitenunit aangenaam als het gaat om geluid/trillingen, en de prestaties maken dat ik in de afgelopen winter gigantisch heb bespaard op gasverbruik. Wat daarvoor in de plaats is gekomen aan extra elektriciteitsverbruik valt mij ook reuze mee. Ver onder de schatting van intergas zelf. 2060 kWh tegenover de geschatte 2500. Dit met een gasverbruik van 225m3.
Hoeveel gas heb je bespaard?
Ik heb de xtend vanaf oktober 2023 en als het doorreken bespaar ik 750m3 gas en heb ik 1600kwh meer verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
remcon schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:52:
[...]

Hoeveel gas heb je bespaard?
Dat kan ik moeilijk te beantwoorden met een exact getal. De eerste maand (maart 2023) kostte 300m3, daarna zijn de kozijnen met enkel glas op eerste etage vervangen, en is al het oude glas op de begane grond vervangen voor hr++. Ook is de warmtepomp in april/mei gekomen, dus mijn eerste winter in deze woning was alles al in orde.

[ Voor 3% gewijzigd door DaanTriple7 op 10-05-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
DaanTriple7 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:57:
[...]

Dat kan ik moeilijk te beantwoorden met een exact getal. De eerste maand (maart 2023) kostte 300m3, daarna zijn de kozijnen met enkel glas op eerste etage vervangen, en is al het oude glas op de begane grond vervangen voor hr++. Ook is de warmtepomp in april/mei gekomen, dus mijn eerste winter in deze woning was alles al in orde.
Ja dan heb je niet echt iets te vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:56
MotorBeast schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Het te kleine buitendeel verklaart dan ook volgens mij de veel te hoge frequentie aan defrosts die je hier leest. Als je 40 graden plus water uit dat ding moet/gaat trekken is het feest compleet en zeker na wat veel doen stoken als met een ketel, nachtverlaging. Volgens mij als je al hybride wil is er maar 1 echte goede oplossing denk ik, een monoblock Vaillant, Daikin etc los laten draaien naast je ketel. Waarom heb je als installateur zelf voor dit systeem gekozen? Ben ik wel benieuwd naar aangezien je zelf vaak toch Daikin plaatst?
Klantwens. Simpel as that.
En volgens mij valt dat nog wel mee hoor. Tegen de tijd dat de WP moet defrosten draait deze alweer op de cv ketel. Maar je hebt gelijk, zou ik niet adviseren als ik de keuze heb.

De Xtend kiest op basis van COP de omslag en die kun je zelf invullen zag ik.
Wat wel zo is dat het gelijk heel goed samenwerkt. Bij een leek een “echte” warmtepomp goed bivalent met 1 thermostaat laten werken valt nog best tegen.
Bijvoorbeeld de Panasonic is daar dramatisch in.

[ Voor 25% gewijzigd door Technician- op 10-05-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:07:
[...]

Klantwens. Simpel as that.
En volgens mij valt dat nog wel mee hoor. Tegen de tijd dat de WP moet defrosten draait deze alweer op de cv ketel. Maar je hebt gelijk, zou ik niet adviseren als ik de keuze heb.

De Xtend kiest op basis van COP de omslag en die kun je zelf invullen zag ik.
Wat wel zo is dat het gelijk heel goed samenwerkt. Bij een leek een “echte” warmtepomp goed bivalent met 1 thermostaat laten werken valt nog best tegen.
Bijvoorbeeld de Panasonic is daar dramatisch in.
De Cop omslag lijkt me met de huidige prijzen heel makkelijk. Altijd stroom. Gas kan gewoon niet meer uit. Zelfs niet met Cop2. Blijf je in 9 van de 10 gevallen ook nog eens onder de 500kWh en heb je ook wat korting op je vastrecht.

Ik bedoelde met hybride met een "echte" WP gewoon de monoblock altijd laten stoken en alleen de ketel laten hangen voor SWW. Dan werkt de monoblock gewoon met zijn eigen thermostaat.

Maar laten we het hier maar bij laten want het gaat offtopic. Verder in L/W topic. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:35:
[...]

De Cop omslag lijkt me met de huidige prijzen heel makkelijk. Altijd stroom. Gas kan gewoon niet meer uit. Zelfs niet met Cop2. Blijf je in 9 van de 10 gevallen ook nog eens onder de 500kWh en heb je ook wat korting op je vastrecht.

Ik bedoelde met hybride met een "echte" WP gewoon de monoblock altijd laten stoken en alleen de ketel laten hangen voor SWW. Dan werkt de monoblock gewoon met zijn eigen thermostaat.

Maar laten we het hier maar bij laten want het gaat offtopic. Verder in L/W topic. 8)
Weet ik wel maar mensen durven dat vaak niet aan. En met matige isolatie en radiatoren en geen ambitie te isoleren en verbeteren is dat dan ook prima.
Verder idd offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@remcon
De vergelijking is lastig, dat klopt.
Toch is 100m3 voor verwarming afgelopen jaar al een stuk beter dan een totaalverbruik van 300m3 in maart 2023. Dat komt echt niet alleen door nieuw glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
DaanTriple7 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:59:
@remcon
De vergelijking is lastig, dat klopt.
Toch is 100m3 voor verwarming afgelopen jaar al een stuk beter dan een totaalverbruik van 300m3 in maart 2023. Dat komt echt niet alleen door nieuw glas.
Is 100m3 inclusief sww?
Of hoe heb je warm water geregeld?
Ik verbruik 15 a 20 kuub per maand voor warm water voor een 4 persoons huishouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
100m3 afgerond puur voor verwarming. 225 totaal inclusief sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
DaanTriple7 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:34:
100m3 afgerond puur voor verwarming. 225 totaal inclusief sww.
Hoe weet je welke hoeveelheid voor verwarming of sww was? Geeft je cv ketel dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
De Xtend geeft aan hoeveel energie er voor verwarming en voor tap is gebruikt. Daarnaast is in homewizard heel goed te zien hoeveel ik voor sww gebruik. Als ik die twee vergelijk klopt dat ook nog aardig.

De vorige bewoners hadden een gunstig contract en betaalden 200 per maand. Ik moest een contract afsluiten met veel minder gunstige prijzen en betaal nu 50 per maand.

[ Voor 29% gewijzigd door DaanTriple7 op 11-05-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haan101
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-02 16:08
Ik heb hier nu de extend5 sinds 29 okt 2023 draaien icm een intergas combi kompakt 36/30a incl een buffervat.
Waar voorheen mijn verbruik 4400 kwh en 2600/2700 m3 was, zit ik nu op een gasverbruik van 465 m3 sinds 1-07-2023. Verbruik van de xtend sinds 29 okt 2023 is 2653kwh(aldus de wizzard statistieken en deze kloppen met mijn waarnemingen)
Een zeer oud huis, rieten kap. Kap is geïsoleerd, hr++ glas en deels schuimbeton met vloerverwarming. Andere vertrekken met een cv. Alles wordt aangestuurd door Tado.
Met een paar zonnepanelen heb ik een mooi rendement(oude meter).
Deze cijfers houd ik iedere 14 dagen bij en ik moet zeggen boven mijn verwachtingen. Ik had gehoopt op 60% besparing maar het blijkt dus meer.
Ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@haan101
Misschien kun je met een beetje inzet onder de 500m3 gas per jaar blijven. Je krijgt dan korting op je vastrecht kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haan101
DaanTriple7 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:58:
@haan101
Misschien kun je met een beetje inzet onder de 500m3 gas per jaar blijven. Je krijgt dan korting op je vastrecht kosten.
Goede tip. Thanks. Ik ga dit uitzoeken.

Ik denk dit ook net te kunnen halen, hoewel ik nog mei en juni moet voor de afrekening. Wij gebruiken 0,75m3 per dag momenteel. In eind sept en okt 2023 heeft de cv licht aangestaan net voordat de extend werd aangesloten en toen was het gebruik vanaf 1 juli tot 29 okt: 121m3 . Vanaf 1juli 2023 tot nu 465m3
In de keuken maar een plinten boiler aanschaffen. Zijn de kosten ook niet.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@haan101 ja zo'n platte boiler heb ik ook in de keuken. Das echt heel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravo68
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-05-2024
Een interessante case voor mij aangezien ik in een offerte traject zit met iets vergelijkbaars.
Wat betreft de 'andere vertrekken met een cv', wat voor soort radiatoren bevinden zich daar? Zijn ze in parallel met de vloerverwarming aangesloten? Of is er een HT-zone gecreëerd? Of een eigen CV ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haan101
Ravo68 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Een interessante case voor mij aangezien ik in een offerte traject zit met iets vergelijkbaars.
Wat betreft de 'andere vertrekken met een cv', wat voor soort radiatoren bevinden zich daar? Zijn ze in parallel met de vloerverwarming aangesloten? Of is er een HT-zone gecreëerd? Of een eigen CV ketel?
Mijn huis is van voor 1900. Sommige vertrekken hebben een traditionele radiator(paneel) en zijn rechtstreeks aangesloten op de Intergas kompakt combi . Paar jaar geleden de huiskamer keuken hal en een slaapkamer voorzien van schuimbeton en tevens vloerverwarming. Dit is aangesloten via een robot op dezelfde kompakt en aangesloten op de leidingen waar voorheen een radiator heeft gehangen. Alles wordt aangestuurd middels slimme thermostaatknoppen en kamerthermostaat van Tado, lees ook de robot van de vloerverwarming. De binnenunit van extend 5 is vervolgens op die ene kompakt combi aangesloten. Dit werkt prima en Intergas geeft ook aan dit te ondersteunen. Mits goed aangesloten uiteraard. HT zone snap ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door haan101 op 13-05-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 09:03
PeeGee7 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:15:
[...]

Thanks voor het meedenken!

De gateway en thermostaat zijn als set nieuw gekocht bij de installatie.

Het MAC adres wordt steeds in de App gevonden of op de Ziggo router/ modem, of op een gekoppelde switch, of op een 2de router die als switch werkt. Heb zelfs de Ziggo router/ modem en de gateway teruggezet naar de fabrieksinstellingen en andere apparaten ervan af gehaald.
De gateway op poort 1 t/m 4 gehad maar geen resultaat met koppelen hij wordt wel gezien op de router/ modem of switch.

Verder de gateway naast de binnenunit gezet waarvan de kap is verwijderd. Zie dat in de binnenunit een rood ledje knippert op de print wanneer je op het knopje drukt en tegelijkertijd knippert ledje 4 op de gateway terwijl de cijfers 1, 2 en 3 vast blijven branden na een tijdje komt de melding dat het apparaat niet is te vinden en probeer opnieuw of annuleer.

Wat ik tot nu nog allemaal heb gedaan:

Vele malen de App en account verwijderd en evenzoveel de App opnieuw geïnstalleerd en een nieuw account aangemaakt.

Hierna op de binnenunit door meerdere keren achter elkaar de knop in te drukken, waarna de led snel paars gaat knipperen en weer wachten tot de foutmelding komt.

Het werkt zowel op 2,4 als 5Ghz frequentie heb ik ook gemerkt tenminste het vinden van de gateway rest nog het koppelen van de Xtend.

Het koppelen van de Xtreme gaat in een paar tellen ook het uitlezen ervan is geen probleem.

Voor het koppelen van de Xtend moet de Xtreme uit de App worden verwijderd heb ik ergens gelezen en ook dat is gedaan.

Ik vraag mij ook af waarom het bij mij zo moeizaam moet gaan. De gateway van ikea werkt zelfs zonder enkele problemen 😂

De correspondentie via email met Intergas wordt verder niet meer beantwoord door hun nadat ik gevraagd had of het aan de Xtend of gateway ligt.

Denk dat ik volgende week de installateur vraag om de gateway retour te nemen. Overigens krijgt hij het ook niet voor elkaar om het werkend te krijgen.

Wel enkele dagen kunnen testen met de warmtepomp en moet zeggen dat het prima werkt. Ook het geluidsniveau vind ik acceptabel.
Hier ook vergelijkbare issues gehad, Xtreme 36 die direct koppelt maar de Xtend weer niet.

Zelfs door installateur van intergas nieuwe print plaat en gateway maar hielp ook niks.
Inmiddels is die nu wel gekoppeld (paar weken later opnieuw geprobeerd en toen werkte het ineens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-07 17:28
Sinds juli vorig jaar staan hier een Xtend naast de Intergas 36/30 cw5. Hier zijn we zeer tevreden over want ons gasverbruik lijkt bv dit jaar op 180 m3 uit te komen. In december en januari nog iets extra verbruikt maar instellingen aangepast en nu doet de Xtend het allen. De buitenunit staat half op de schuur en carport direct onder de dakkapel van de badkamer en heeft een oostelijke aanzuig en westelijke uitblaas. Zou het niet beter kunnen zijn deze 90 graden te draaien en hem dus een zuidelijk aanzuig te geven en een een noordelijke uitblaas dit in verband de tegendruk voor de ventilator? Zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS6Zqjv8Lilj8hnZMj52carmteQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iosPhr0orHS7fv7Zx6lOwffx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Roel S schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:05:
Sinds juli vorig jaar staan hier een Xtend naast de Intergas 36/30 cw5. Hier zijn we zeer tevreden over want ons gasverbruik lijkt bv dit jaar op 180 m3 uit te komen. In december en januari nog iets extra verbruikt maar instellingen aangepast en nu doet de Xtend het allen. De buitenunit staat half op de schuur en carport direct onder de dakkapel van de badkamer en heeft een oostelijke aanzuig en westelijke uitblaas. Zou het niet beter kunnen zijn deze 90 graden te draaien en hem dus een zuidelijk aanzuig te geven en een een noordelijke uitblaas dit in verband de tegendruk voor de ventilator? Zie foto.[Afbeelding]
Nee maakt geen zak uit.
Voor geluid wel overigens.
Maar zie in de verste verte geen buren.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 15-05-2024 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNPkO7IveFFkWlwzEsAme3WnM0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8Py752Qc9FQ07BGEc8Ra6ER.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit weekend een Floli airco behuizing om de Xtend heen gezet. Omdat ik de buitenunit een aardig stuk van de muur af heb staan (op aanwijzing van intergas) staat de cover nu niet tegen de muur aan, maar verder vind ik het best een verbetering. In Zwolle gehaald bij Airco Plaza. Hij is er ook in het zwart. Het is kunststof met een houtpreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-07 17:28
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:37:
[...]

Nee maakt geen zak uit.
Voor geluid wel overigens.
Maar zie in de verste verte geen buren.
Nee maakt geen zak uit, kun je dat uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Roel S schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:05:
Sinds juli vorig jaar staan hier een Xtend naast de Intergas 36/30 cw5. Hier zijn we zeer tevreden over want ons gasverbruik lijkt bv dit jaar op 180 m3 uit te komen. In december en januari nog iets extra verbruikt maar instellingen aangepast en nu doet de Xtend het allen. De buitenunit staat half op de schuur en carport direct onder de dakkapel van de badkamer en heeft een oostelijke aanzuig en westelijke uitblaas. Zou het niet beter kunnen zijn deze 90 graden te draaien en hem dus een zuidelijk aanzuig te geven en een een noordelijke uitblaas dit in verband de tegendruk voor de ventilator? Zie foto.[Afbeelding]
Ik zou er alleen wel veel langere bigfoots onder plaatsen. 1 dikke storm en je unit ligt op zijn kant vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Roel S schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:07:
[...]

Nee maakt geen zak uit, kun je dat uitleggen?
De wind waait uit verschillende kanten, de unit trekt buitenlucht conditie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:57
Vandaag ( eindelijk) de Intergas monteur over de vloer gehad ivm foutcode F50 bij de Xtend, (2 weken na installatie). Ventilatormotor buitenunit was kapot. Er is een nieuwe ingezet en het systeem lijkt weer te werken, maar voorlopig geen warmtevraag ( als het goed is), dus hoelang het goed gaat zal pas in het najaar blijken. De monteur zei dat hij dit nog niet had meegemaakt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee7
  • Laatst online: 02-05 05:43
Beste Home Assistent gebruikers,

Wie kan mij een stukje op weg helpen. Hoe flash ik het ESP-2.yaml bestand op het ESP-2 board.
Al dagen aan het proberen om het voor elkaar te krijgen maar vooralsnog geen succes!
ESPHome is geïnstalleerd zover ben ik.

Alvast bedankt voor jullie support.

[ Voor 7% gewijzigd door PeeGee7 op 18-05-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@PeeGee7 Lijkt me verstandig om die vraag even hier te stellen; Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee7
  • Laatst online: 02-05 05:43
Dankjewel voor de link naar het zeer uitgebreide topic! Ga het eerst doorlezen en mocht het nog nodig zijn dan zal ik de vraag alsnog daar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-07 11:35
In deze thread is het ook een paar keer aangehaald maar het flashen gebeurt mbv Arduino. Laadt het als tekstbestand en (afhankelijk van welk bordje je hebt) ik heb indertijd gekozen voor NodeMCU1.0. Maar misschien hebben anderen uit dit topic je wel via privé bericht benaderd. Dan is deze aanvulling nog extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexDeijle
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-04 13:51
Hoe ver van de gevel hebben jullie de buitenunit geplaatst? Twijfel op de carpoort (ruimte zat) of onder de carpoort. Onder de carpoort lijkt me goed vanwege weersinvloeden en in de winter minder koud maar wil deze niet 60 cm van de muur af plaatsen zoals beschreven in de montagevoorschriften. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
AlexDeijle schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:00:
Hoe ver van de gevel hebben jullie de buitenunit geplaatst? Twijfel op de carpoort (ruimte zat) of onder de carpoort. Onder de carpoort lijkt me goed vanwege weersinvloeden en in de winter minder koud maar wil deze niet 60 cm van de muur af plaatsen zoals beschreven in de montagevoorschriften. Hoe doen jullie dit?
Onder de carport is het net zo koud als daarbuiten.
Ik zou juist kijken naar de plek waar hij de minste kans heeft om je buren te hinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexDeijle
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-04 13:51
DaanTriple7 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Onder de carport is het net zo koud als daarbuiten.
Ik zou juist kijken naar de plek waar hij de minste kans heeft om je buren te hinderen.
Tja, het scheelt toch wel hoor in de winter, hij komt dan tegen een warme muur achter een carpoort deur, -5 is dan zomaar 0 graden lijkt mij of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroundBreaking
AlexDeijle schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:11:
[...]

Tja, het scheelt toch wel hoor in de winter, hij komt dan tegen een warme muur achter een carpoort deur, -5 is dan zomaar 0 graden lijkt mij of zie ik dat verkeerd?
Even logisch beredeneren.
Nu staat de lucht onder de carport stil, en zal het er inderdaad vast iets warmer zijn mede door de straling van je huis. Echter de Xtend gaat kou produceren en die rond blazen. Elke winst die je had is dan zo weg geblazen. Hoogte daar en tegen helpt vaak wel. Dit voorkomt dat je te maken krijgt met nachtvorst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-07 09:45
AlexDeijle schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:11:
[...]

Ik denk dat Groundbreaking het juiste punt aansnijdt. Er komt erg veel kou van de Xtend buitenunit af. Misschien dat een behuizing hier omheen en op de carport wél de de stralingswarmte van je huis aanzuigt, maar de koude lucht weg blaast. Maar of dit de investering waard is durf ik niet te zeggen.

Nog een aantal punten om toch bovenop de carport te overwegen zijn:
DirectZonlicht helpt overdag met defrosten en warmteaanmaak.
Geluid onder de carport wordt weerkaatst binnen de muren en de carport zelf. Als je de unit boveop de carport zou zetten dan reflecteert het geluid veel meer de lucht in.
Daarnaast is een buitenunit ook niet echt heel erg mooi en is imo wenselijker om deze uit het zicht te houden als je de mogelijkheid toch hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Lezers, weten jullie waar de middelste poort van de gateway voor is???

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
joop81 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:46:
Lezers, weten jullie waar de middelste poort van de gateway voor is???

Groet
Mijn gok is dat het een aansluiting voor bijv. P1 meter is in de toekomst. Voor nu word deze naar mijn weten nog nergens voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:20
Sinds een paar weken heb ik nu ook een xtend hangen. Nu zou deze ook moeten kunnen koelen is mij verteld. Alleen ben ik vergeten te vragen tijdens de installatie hoe dat werkt. Iemand hier ervaring hoe dat werkt. In de app zie ik er zo snel geen optie voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@ricknr9 De Xtend5 kan (nog) niet koelen naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn36
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-03 08:59
Of het nog al wel of nog niet kan laat ik even in het midden.

Maar als je koelt met je warmtepomp, wat is dan je afgiftesysteem. Gewoon je radiatoren/vloerverwarming? Krijg je dan geen condensvorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:51
glenn36 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:02:

Maar als je koelt met je warmtepomp, wat is dan je afgiftesysteem. Gewoon je radiatoren/vloerverwarming? Krijg je dan geen condensvorming?
De Xtend kan dit nu niet. En toen Feenstra bij mij vorig jaar de Xtend kwam installeren gaven ze aan dat het ook niet verstandig was inderdaad i.v.m. de condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
Mijn installateur heeft het probleem rondom condens vorming ook aangegeven. Voor vloer verwarming dien je dan een speciale ondervloer te gebruiken. Dit heb ik nu ook gedaan. Ik ga hier eens mee naar mijn installateur toe want dit is dan niet wat hij belooft heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
glenn36 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:02:

Ja onder het dauwpunt. Daarom heeft een L/L Wp bij koeling een afvoer heeft voor condenswater. Zalig die droge lucht bij vochtig warm weer. Bij L/W krijg je water op je vloer en/of aan je radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Je hoeft dus geen last van condens te hebben als je de koeling goed inregelt m.b.t. temperatuur en luchtvochtigheid. Lastige hiervan is dus dat het temperatuurverschil vaak klein moet blijven en er dus weinig koeling optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-07 16:09
ricknr9 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:04:
Mijn installateur heeft het probleem rondom condens vorming ook aangegeven. Voor vloer verwarming dien je dan een speciale ondervloer te gebruiken. Dit heb ik nu ook gedaan. Ik ga hier eens mee naar mijn installateur toe want dit is dan niet wat hij belooft heeft
Wat voor ondervloer wordt er dan geadviseerd?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-07 17:20
GroundBreaking schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:12:
Je hoeft dus geen last van condens te hebben als je de koeling goed inregelt m.b.t. temperatuur en luchtvochtigheid. Lastige hiervan is dus dat het temperatuurverschil vaak klein moet blijven en er dus weinig koeling optreed.
Het probleem is dat de luchtvochtigheid gaat stijgen als je gaat koelen zonder vocht af te voeren, ook als je niet zo ver koelt dat er condens optreedt. Stel het is 27 graden met 75% luchtvochtigheid en je koelt 3 graden naar 24 graden. Dan wordt de luchtvochtigheid >90%. Als je dan op de thermometer kijkt zie je dat het koeler is geworden, maar voelt dat dan ook pretigger aan ?

Ik denk het niet, koelen zonder vocht af te voeren heeft niet zoveel zin. Voor koelen heb je echt een airco nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricknr9
ik heb contact gehad met intergas en het model kan inderdaad niet koelen.
nu maar eens contact opnemen met mijn instelateur want ik ben hier niet heel blij mee, hij heeft de instalatie namelijk wel verkocht aan mij als dat hij kan koelen.

@krizzziz mij werd deze ondervloer aangeraden https://www.carpetright.nl/heatline-10-db-kleur-9756001 deze is gemaakt voor vloerverwarming met koeling volgens de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Lecenten schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Het probleem is dat de luchtvochtigheid gaat stijgen als je gaat koelen zonder vocht af te voeren, ook als je niet zo ver koelt dat er condens optreedt. Stel het is 27 graden met 75% luchtvochtigheid en je koelt 3 graden naar 24 graden. Dan wordt de luchtvochtigheid >90%. Als je dan op de thermometer kijkt zie je dat het koeler is geworden, maar voelt dat dan ook pretigger aan ?

Ik denk het niet, koelen zonder vocht af te voeren heeft niet zoveel zin. Voor koelen heb je echt een airco nodig.
Hier zijn gelukkig mooie berekeningen/grafieken voor.
https://www.wpc.ncep.noaa.gov/html/heatindex.shtml
Als we invullen:
27 graden en 75% --> 29.3 C Gevoelstemperatuur
24 graden en 95% --> 25.0 C Gevoelstemperatuur

Dat zou dus wel degelijk een verschil moeten maken.
De vraag wat mij betreft is meer, hoe ga je het bewerkstelligen zonder dus je vloer kouder dan 24 graden te maken, want dan kom je bij dauwpunt uit. En je zult geforceerd de luchtstroom op gang moeten houden om ook echt de ruimte op dat niveau te krijgen.

Wat natuurlijk wel helpt is dat de stenen van je huis niet zo opwarmen als anders, dus je vertraagd er mee dat het hele huis warm aanvoelt ook als het buiten alweer wat koeler begint te worden. Maar, dit effect werkt natuurlijk alleen goed als je een goed geisoleerde betonnenbunker als huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Ik krijg het niet meer voor elkaar om de Xtend warmte pomp uit te lezen. Als ik met mijn iPhone via de camerastand de barcode lees krijg ik te zien: netwerk niet beschikbaar. Herkent iemand dit en wat kan ik er aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-07 22:16
Mackeessie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:27:
Ik krijg het niet meer voor elkaar om de Xtend warmte pomp uit te lezen. Als ik met mijn iPhone via de camerastand de barcode lees krijg ik te zien: netwerk niet beschikbaar. Herkent iemand dit en wat kan ik er aan doen?
Knippert het paarse lampje wel? (Anders even de knop kort indrukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Thomasvt schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:44:
[...]

Knippert het paarse lampje wel? (Anders even de knop kort indrukken)
Dom, vergeten, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolf1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 07:26
Wil graag aan de huidige CVketel (intergas Xtreme 36) een Xtend warmtepomp installeren.
Op de CV zitten nu twee zones, De vloerverwarming (met Honeywell modulation thermostaat en de andere groep diverse radiatoren aangestuurd door de Honeywell evohome met aan elke radiator een thermostaat.

Intergas adviseerd om de intergas thermostaat te gebruiken, deze word op de Xtend5 aangesloten.

Mijn vraag is hoe de vloerverwarming en radiatoren worden aangesloten als je alleen de intergas thermostaat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
dolf1234 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:06:
Wil graag aan de huidige CVketel (intergas Xtreme 36) een Xtend warmtepomp installeren.
Op de CV zitten nu twee zones, De vloerverwarming (met Honeywell modulation thermostaat en de andere groep diverse radiatoren aangestuurd door de Honeywell evohome met aan elke radiator een thermostaat.

Intergas adviseerd om de intergas thermostaat te gebruiken, deze word op de Xtend5 aangesloten.

Mijn vraag is hoe de vloerverwarming en radiatoren worden aangesloten als je alleen de intergas thermostaat gebruikt.
Ikzelf heb de Xtend nu 1 jaar in gebruik, samen met een Evohome systeem en vloerverwarming (badkamer, 1 slaapkamer, hal) / 14 radiatoren (woonkamer, keuken, 6 slaapkamers). Het huis was afgelopen winter warm te houden met een watertemperatuur van 65 graden, dit is dan ook het door mij ingestelde maximum. Dit kun je alleen maar bereiken door de woonkamer/keuken permanent 20 graden te houden, en de badkamer zelfs 24. Het nut van het Evohome systeem is dus nihil. Vorig jaar verwarmde we alleen de ruimtes waar we ook daadwerkelijk waren (woonkamer bijv savonds pas 20 graden, werkkamer overdag 20 graden) maar afgelopen jaar dus permanent 20 graden. Om te zorgen dat als er een slaapkamer op 20 graden werd gezet niet gelijk de ketel aan springt (Evohome stuurt een warmtevraag naar de Xtend/CV van 65 graden, Xtend kan dit niet leveren en springt uit) heb ik de Xtend ingesteld op een stooklijn met 20% inbreng van de thermostaat.Dit werkt uitstekend zolang je maar niet verwacht dat de slaapkamer 1/2 uur later warm is. Maar met een beetje plannen was dit goed te doen.

Ik heb afgelopen stookseizoen aan gas 400m2 verstookt aan warmte (dus zonder warm water), dit was het jaar daarvoor 2100m2 dus een besparing van 1700m2 gas. Wel had ik een redelijk duur stroomtarief en goedkoop gastarief dus bij een COP onder de 2.6 nam de ketel het al over van de Xtend.

Is een Evohome nuttig samen met de Xtend? Het antwoord is nee. Maar het is ook niet nodig om hjet systeem de deur uit te doen. Wel zou ik de Xtend instellen op stooklijn + evt kleine inbreng thermostaat. Dit om te voorkomen dat je gelijk op de ketel gaat stoken als je ergens een kamer wilt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
dolf1234 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:06:

Natuurlijk adviseert Intergas hun eigen thermostaat. Daar hebben ze zelf veel mee getest en daar kunnen ze service op verlenen. Ook geeft hun eigen thermostaat volgens mij wat meer specifieke inzichten over de XTend.
Zelf heb ik een Tado thermostaat via opentherm aangesloten. Deze regelt de temperatuur van de woonkamer op continu 20 graden (vloerverwarming). Boven heb ik nog een aantal Tado thermostaatknoppen die de temperatuur continu op 14 graden houden. Dat werkt gaat. Wanneer mijn dochters op hun slaapkamer de temperatuur hoger willen hebben dan hebben ze daar een eenvoudige 2kW elektrische wandkachel voor, die na 30 minuten ook weer automatisch uitschakelt (via home assistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb de intergas thermostaat. Vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De radiatoren hebben thermostaatknoppen welke dicht gaan bij 18 graden. Dat werkt ook. Geen Tado achtige systemen nodig. Tado had ik in mijn vorige woningen om gas te besparen, nu heb ik daar de Xtend voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
DaanTriple7 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:43:
Ik heb de intergas thermostaat. Vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De radiatoren hebben thermostaatknoppen welke dicht gaan bij 18 graden. Dat werkt ook. Geen Tado achtige systemen nodig. Tado had ik in mijn vorige woningen om gas te besparen, nu heb ik daar de Xtend voor.
Inderdaad is Tado eigenlijk niet meer nodig. Maar ik had het er toch al op zitten, dus heb het maar zo gelaten.
Het voordeel is wel dat wanneer er toch aan de knop wordt gedraaid, dat dit dan ook automatisch na een half uur terug gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-07 23:17
Vandaag dan eindelijk mijn Xtend geïnstalleerd. Hoewel het geen hoogzomer is, is een verwarming momenteel niet nodig.

Bij mijn vorige Intergas ketel had ik de service app ook geïnstalleerd om zo alles settings te kunnen inzien en beheren. Is er ook een mogelijk om bij de Xtend dergelijke setting in te stellen en in te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
Sliener schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:02:
Vandaag dan eindelijk mijn Xtend geïnstalleerd. Hoewel het geen hoogzomer is, is een verwarming momenteel niet nodig.

Bij mijn vorige Intergas ketel had ik de service app ook geïnstalleerd om zo alles settings te kunnen inzien en beheren. Is er ook een mogelijk om bij de Xtend dergelijke setting in te stellen en in te zien?
Je kunt niet via de Intergas app dingen aanpassen zoals vroeger. wel wat inzien, maar dat is summier. Wel kan je de instellingen van de Xtend aanpassen door in te loggen in de Xtend. Dan moet je op de knop drukken op de Xtend , het groene lampje, dan gaat een paars lichtje knipperen. Dan met je telefoon de barcode scannen op de Xtend en zo kom je er in. Helaas niet vanaf de luie bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Ik zit er in. Maar voor wat diepgang ben je een servicecode nodig. Is dit een code die ergens op het www zwerft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Sliener schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:17:
Ik zit er in. Maar voor wat diepgang ben je een servicecode nodig. Is dit een code die ergens op het www zwerft?
Staat in je handleiding: 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Dank heren.

Wat is de beste manier om het verbruikte vermogen van de WP en de CV appart bij te houden in HA?
Gewoon een energie socket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
Energie socket is makkelijkste inderdaad, als je meer data vam de Xtend in HASS wilt kun je hier naar kijken -> https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Thomasvt schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:43:
Energie socket is makkelijkste inderdaad, als je meer data vam de Xtend in HASS wilt kun je hier naar kijken -> https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge
Blijft de AP mode opde Xtend actief of kan HASS deze enkele voor een bepaalde tijd uitlezen als de Xtend tijdelijk in AP modus zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
De AP modus op de Xtend blijft actief als er een cliënt verbonden blijft, anders gaat deze uit na ±15? minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Dan ga ik dat zeker in HASS maken. Iemand hier toevallen ook nog een idee hoe het beste de temperaturen van de vloerverdeler gemeten en in HASS uitgelezen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dboxman
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-09-2024
Kreeg zojuist een aanbieding van warmgarant voor een Xtend onderhoudscontract van €7,50 per maand. Op zich niet zo duur, maar ik heb nog een jaar garantie (incl voorrijkosten, materiaal, loon etc). Na de garantie voorziet het contract in onderhoudsbeurten. Mocht er dan eventueel een storing zijn moet ik wel voorrijkosten, materiaal en loon betalen. Dan vind ik 90 euro per jaar helemaal niet zo goedkoop meer. Of zie ik dat verkeerd. Graag jullie reacties. (het is natuurlijk wel zo dat door goed onderhoud storingen worden voorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
De Xtend heeft nauwelijks onderhoud nodig. Vuilafscheider leeghalen en water bijvullen als de druk te laag is. De buitenunit kun je schoonmaken en ontdoen van blaadjes indien nodig. Hiervoor zijn genoeg how-to's te vinden op internet.
De ketel maakt dankzij de Xtend bijna geen uren meer, dus het jaarlijkse ketelonderhoud kun je halveren.

[ Voor 35% gewijzigd door DaanTriple7 op 19-06-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
dboxman schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:17:
Kreeg zojuist een aanbieding van warmgarant voor een Xtend onderhoudscontract van €7,50 per maand. Op zich niet zo duur, maar ik heb nog een jaar garantie (incl voorrijkosten, materiaal, loon etc). Na de garantie voorziet het contract in onderhoudsbeurten. Mocht er dan eventueel een storing zijn moet ik wel voorrijkosten, materiaal en loon betalen. Dan vind ik 90 euro per jaar helemaal niet zo goedkoop meer. Of zie ik dat verkeerd. Graag jullie reacties. (het is natuurlijk wel zo dat door goed onderhoud storingen worden voorkomen)
Wat mij betreft is de enige reden om een dergelijk contract af te sluiten om helemaal ontzorgt te zijn. Maar dan moet dus ook reparaties, inclusief onderdelen en loon er bij in zitten. Anders kun je het beter laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 07-07 18:26
wie ga je bellen als je een probleem hebt met je xtend?

mijn werkgever hanteert, geen contract kom je achter op de stapel te liggen. De buurt installateur hier wil niet eens meer komen als ze het niet zelf geplaatst hebben en/of een contract erop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Byorn schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:30:
wie ga je bellen als je een probleem hebt met je xtend?

mijn werkgever hanteert, geen contract kom je achter op de stapel te liggen. De buurt installateur hier wil niet eens meer komen als ze het niet zelf geplaatst hebben en/of een contract erop hebben.
Ik had een probleempje snel na plaatsing en toen heeft de installateur direct Intergas ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 07-07 18:26
En ook fijn dat intergas er nu nog bovenop zit en ook daadwerkelijk monteurs op pad stuurt om problemen te verhelpen. Vraag me wel af hoelang ze die ondersteuning gaan blijven bieden zoals ze dat nu doen. Zeker nu ze met een monoblock uitkomen wat weer iets nieuws voor hun portfolio is, zou de focus op de xtend misschien wel eens wat minder kunnen gaan worden. Thans zo ging het ook met de xource wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Gebruiken jullie ook een pompschakelaar icm met de xtend met enkel vloerverwarming (lage temperaturen) en zoja welke?

Momenteel zit deze schakelaar ertussen. Maar deze is of verkeerd gemonteerd, of het is een thermische beveiligging. Maar is dit laatste geval loopt de pomp 24/7.

[ Voor 62% gewijzigd door Sliener op 20-06-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Ik wil eigenlijk de aanvoer, meng en retour temperatuur van de vloerverwarming verdeler in HASS zichtbaar maken. Ik kan echter op het WW niet echt een all in oplossing vinden. Zijn er mensen die dit thuis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Sliener schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:10:
Ik wil eigenlijk de aanvoer, meng en retour temperatuur van de vloerverwarming verdeler in HASS zichtbaar maken. Ik kan echter op het WW niet echt een all in oplossing vinden. Zijn er mensen die dit thuis hebben?
Gewoon zelf maken. ESP32 printje, drie temperatuursensoren en een uurtje prutsen heb je het voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
We hebben zoals eerder vermeld enkele dagen een Xtend. We zijn in de afrondende fase van een verbouwing. Er staan nog wat ramen op de stornklip om wat vocht uit het huis te ventileren.

Afgelopen nacht is de xtend 2 keer bij gekomen. Zie afbeelding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0DVbpQiAi5habLO7jgbVe7pd5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMh0QK09acY7TO4z9lamkdLu.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het nagekeken tov gister 2x starts.

Maar waarom die 2de zeer korte start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:52
Sliener schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:51:
We hebben zoals eerder vermeld enkele dagen een Xtend. We zijn in de afrondende fase van een verbouwing. Er staan nog wat ramen op de stornklip om wat vocht uit het huis te ventileren.

Afgelopen nacht is de xtend 2 keer bij gekomen. Zie afbeelding.[Afbeelding]

Heb het nagekeken tov gister 2x starts.

Maar waarom die 2de zeer korte start?
Waarschijnlijk vond de kamerthermostaat het genoeg, en beëindigde die de warntevraag.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Sliener schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:10:
Als je gewoon de HASS integratie van https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge gebruikt dan zitten daar ook de "Water Temperature Supply" en de "Water temperature return" bij in. Deze heb ik gewoon zichtbaar in HASS.

Zelf heb ik de mengtemperatuur er niet bij in zitten. Ik heb wel de Intergas Xtend buitenvoeler accessoireset aangesloten , dit is een set met een buitenvoeler en een temperatuursensor voor de mengtemperatuur. Misschien dat de mengtemperatuur ook wel naar buiten wordt gestuurd.

Zelf wilde ik al eens een extra veld toegevoegd om het electrisch ingangsvermogen weer te geven. Hierover heb ik toen contact gehad met @Thomasvt . Hij zei dat ik dat in de API call van ESP1 moest toevoegen en hem dan via Nodered kon vinden. Ik kan nu dus het electrisch ingangsvermogen ook weergeven in HASS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
Iedereen heeft het altijd over toegangscode '15' voor het service menu.

Maar er is dus blijkbaar ook een andere code '20'. Deze lijkt mij meer instellingen te geven zoals allemaal parameters voor vloerverwarming

Ben benieuwd of jullie nog wat anders vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 21:30
Oeh nice, new features _/-\o_ om te proberen.
Thanks!

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-QXw5O2ceUWTEueohftd1sfBNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZPjitfCBOK1WQ84Rahl08Ty.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrY7ICI8BgnZcVo2vHVgBsdq-vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvvqTpc8I26xq0VHqth7Nor3.jpg?f=fotoalbum_large

Krijgt met die code ook een extra kopje in het service menu voor Curve Instellingen. En in de parameters nog een extra kopje vorstbeveiliging als ik zo snel even kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
GroundBreaking schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 05:39:

Krijgt met die code ook een extra kopje in het service menu voor Curve Instellingen. En in de parameters nog een extra kopje vorstbeveiliging als ik zo snel even kijk.
Welke firmware versie heb jij? Ik heb versie 0.30 en bij mij zijn er wel extra parameters (en 2 extra kopjes met parameters), maar geen mooie grafieken ter verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Chielp schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:38:
[...]

Welke firmware versie heb jij? Ik heb versie 0.30 en bij mij zijn er wel extra parameters (en 2 extra kopjes met parameters), maar geen mooie grafieken ter verduidelijking.
Het kan zijn dat je Main firmware versie al wel geüpdatet is maar dat je UI nog origineel is. Dan heb je mogelijk deze opties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
ErnstvV schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Het kan zijn dat je Main firmware versie al wel geüpdatet is maar dat je UI nog origineel is. Dan heb je mogelijk deze opties niet.
Zover ik weet was updaten van de UI (nog) niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
heb ze ook niet met code 20.
Firmware versie: V0.50-, web-app versie: v0.1.5

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Firmware: V0.41, wel benieuwd naar wat er nieuw is in V0.50
Web-app Versie: V0.2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-07 15:13
Sliener schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:23:
Gebruiken jullie ook een pompschakelaar icm met de xtend met enkel vloerverwarming (lage temperaturen) en zoja welke?
Ik heb bij onze vloerverwarming de pomp er tussenuit gehaald en omgebouwd naar niet-meng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Begreep wat optimalisaties in de instellingen van dr warmtepomp. Maar buiten de firmware is er ook dus een andere webversie. Gezien de 0.2.1.

[ Voor 6% gewijzigd door Weerz op 26-06-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ja maar die webversie was dus nog niet the updaten door Intergas een tijdje geleden. Dus die is voor nu vooral afhankelijk van wanneer de Xtend geproduceerd is begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
GroundBreaking schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:08:
Ja maar die webversie was dus nog niet the updaten door Intergas een tijdje geleden. Dus die is voor nu vooral afhankelijk van wanneer de Xtend geproduceerd is begreep ik.
Daar komt vast in de toekomst nog wel een keer. Uiteindelijk lijkt de software nog in ontwikkeling te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrique70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 15:02

Momenteel zit deze schakelaar ertussen. Maar deze is of verkeerd gemonteerd, of het is een thermische beveiligging. Maar is dit laatste geval loopt de pomp 24/7.
Ik gebruik een pompschakelaar ja. De temperatuur waarboven hij inschakelt (of waaronder hij uitschakelt) is een beetje ene "trial en error" dingetje, maar verder werkt dit goed bij mij. Ik gebruik zo'n zelfde als deze (ik weet zo niet meer precies waar ik hem besteld heb):

https://www.bol.com/nl/nl...7JrnRTeSf2qxoC7FgQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:52

Het beste is zonder pomp schakelaar, tenzij je hem goed kunt instellen. Als de inschakel temperatuur namelijk te hoog staat, dan zal het geheel niet goed werken: de Xtend gaat pendelen en wanneer de pomp éénmaal inschakelt krijg je een overshoot van de kamertemperatuur.

Als je een draadje kunt trekken tussen vloerverwarmingspomp en de Xtend, dan heeft dat de voorkeur. De Xtend kan dan via een relais-uitgang de pomp mee schakelen met de interne waterpomp.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Ook even gekeken welke firmware versies, 0.60 is omdat Intergas iets wou testen.

Firmware versie: V0.60-, web-app versie: v0.1.6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
Fullpower schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Het beste is zonder pomp schakelaar, tenzij je hem goed kunt instellen. Als de inschakel temperatuur namelijk te hoog staat, dan zal het geheel niet goed werken: de Xtend gaat pendelen en wanneer de pomp éénmaal inschakelt krijg je een overshoot van de kamertemperatuur.

Als je een draadje kunt trekken tussen vloerverwarmingspomp en de Xtend, dan heeft dat de voorkeur. De Xtend kan dan via een relais-uitgang de pomp mee schakelen met de interne waterpomp.
Je kunt ook HomeWizard sockets kopen. Dit scheelt je draden trekken en geeft inzicht in het verbruik van de Xtend.
De socket op mijn vv-pomp klikt aan als HomeWizard ziet dat de socket van m'n Xtend boven de 50w aan vermogen voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
DaanTriple7 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 00:06:
[...]

Je kunt ook HomeWizard sockets kopen. Dit scheelt je draden trekken en geeft inzicht in het verbruik van de Xtend.
De socket op mijn vv-pomp klikt aan als HomeWizard ziet dat de socket van m'n Xtend boven de 50w aan vermogen voert.
Dit idee ben ik voor, de 50watt lijkt me alleen wat hoog, want het zou kunnen dat de CV ketel de warmte vraag afhandeld en je dan dus alleen de pomp van de Xtend zou meten. Zou een 20-30 watt niet beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@GroundBreaking volgens mij staat hij daar ook op, ik noemde maar iets als voorbeeld. Daarnaast zal de CV ketel het nooit zonder warmtepomp doen met mijn parameters
Pagina: 1 ... 17 ... 37 Laatste