Ook niet als de warmtepomp een fout heeft/stuk is? Al begrijp ik dat die kans niet zo groot is.DaanTriple7 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:54:
@GroundBreaking volgens mij staat hij daar ook op, ik noemde maar iets als voorbeeld. Daarnaast zal de CV ketel het nooit zonder warmtepomp doen met mijn parameters
Heb je bijdehandjes gegeten ofzo? 
Ja dan gaat de ketel wel aan zonder wp.
Ja dan gaat de ketel wel aan zonder wp.
Sowieso😜
Maar vooral dat soort momenten is er al een probleem, dan wil je niet ook nog moeten bedenken dat je de vloerverwarming handmatig aan moet zetten omdat je er na een dag achter komt dat het nog steeds koud is. Dus ik probeer van te voren ook die momenten alvast af te vangen.
Maar vooral dat soort momenten is er al een probleem, dan wil je niet ook nog moeten bedenken dat je de vloerverwarming handmatig aan moet zetten omdat je er na een dag achter komt dat het nog steeds koud is. Dus ik probeer van te voren ook die momenten alvast af te vangen.
@GroundBreaking de cv-pomp van de xtend zal blijven draaien als de Xtend de ketel de warmtevraag laat beantwoorden. Dus is het op deze manier (die hw sockets) nog steeds geen probleem.
Net nog even zitten snuffelen op code 20.
Zitten wel de instellingen van Vloer in bij parameters, maar wel titel heeft wel TODO.
Niks aangepast, puur even kijken wat het is en mogelijkheden.
Maar had wel even de WP aangezet, maar staat nu bij op status: "Carterverwarming" die is mij nieuw of gewoonweg niet opgevallen.
Iemand bekend hiermee en wat hij dan doet?
Buiten de letterlijke vertaling dat hij de cater aan het verwarmen is.
Zitten wel de instellingen van Vloer in bij parameters, maar wel titel heeft wel TODO.
Niks aangepast, puur even kijken wat het is en mogelijkheden.
Maar had wel even de WP aangezet, maar staat nu bij op status: "Carterverwarming" die is mij nieuw of gewoonweg niet opgevallen.
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Zie P175 (Instellen of carterverwarmer warm blijft. )Weerz schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:55:
Het carter van de compressor moet continu verwarmd worden om te vermijden dat koelmiddel in de olie van de compressor condenseert. Als dat zou gebeuren en de compressor start op, dan zal de compressor beschadigd raken ten gevolge van het niet samendrukbaar zijn van de gecondenseerde koelvloeistof en het plotseling schuimen van de olie ten gevolge van het verdampende koelmiddel.
Dit is alleen als de compressor een tijd niet gedraaid heeft, normaal is de warmte van de compressor genoeg om geen voorverwarming nodig te hebben. Het duurt daardoor wel wat langer voordat de unit werkelijk gaat verwarmen.
Als P175 op 1 of 2 staat, zie je het stroomverbruik elke 6 uur iets toenemen (komt 60 watt bij), dat is de verwarming. Dat is inderdaad niet nodig als de compressor de afgelopen 6 uur aan heeft gestaan.ErnstvV schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:08:
Dit is alleen als de compressor een tijd niet gedraaid heeft, normaal is de warmte van de compressor genoeg om geen voorverwarming nodig te hebben. Het duurt daardoor wel wat langer voordat de unit werkelijk gaat verwarmen.
Hoi allemaal!
Na flink wat gelezen te hebben over de Xtend heb ik gister akkoord gegeven op de offerte voor de installatie van een Xtend warmtepomp in combinatie met een nieuwe Intergas HRE 36/30.
Het huis (100 m2 over 2 woonlagen) waar die komt te hangen hebben we net gekocht en moet toch al volledig gemoderniseerd worden, dus omdat we toch al vrij ingrijpend bezig zijn gaat ook het CV systeem op de schop. Alle radiatoren zijn ondertussen verwijdert en zowel beneden als boven wordt vloerverwarming in gefreesd met open verdelers (zonder pomp), tussen de verdelers en de warmtepomp komt een kort leiding systeem met vrij dikke leidingen (32 mm zat ik aan te denken) om de weerstand zo veel mogelijk te beperken en de systeem inhoud zo groot mogelijk te maken. We gaan het geheel niet na regelen, want we hebben een vide, dus boven en beneden zijn toch niet te scheiden qua temperatuur.
Ook qua isolatie gaat er een hoop gebeuren. Op dit moment zijn de ramen wel al dubbel glas en licht er 3 cm schuim op het dak, maar dat kan beter. Aan de binnen kant van het dak gaan we werken met 140 mm pir platen (RD 6,36) en onder de beton vloer van de beneden verdieping plakken we 100 mm pir platen (RD 4,54) . T.z.t. zullen we ook de spouwmuren laten vullen en worden de ouderen ramen stapsgewijs vervangen door HR++ glas met kunststof kozijnen.
Aangezien we nog nooit een winter hebben mee gemaakt in dit huis is het moeilijk te zeggen wat het gebruik was en mogelijk gaat zijn, maar we hopen er op dat de warmtepomp eigenlijk al het werk gaat doen en dat de cv ketel echt alleen nog maar het warm water hoeft te verzorgen in de badkamer.
Groet, Max
Na flink wat gelezen te hebben over de Xtend heb ik gister akkoord gegeven op de offerte voor de installatie van een Xtend warmtepomp in combinatie met een nieuwe Intergas HRE 36/30.
Het huis (100 m2 over 2 woonlagen) waar die komt te hangen hebben we net gekocht en moet toch al volledig gemoderniseerd worden, dus omdat we toch al vrij ingrijpend bezig zijn gaat ook het CV systeem op de schop. Alle radiatoren zijn ondertussen verwijdert en zowel beneden als boven wordt vloerverwarming in gefreesd met open verdelers (zonder pomp), tussen de verdelers en de warmtepomp komt een kort leiding systeem met vrij dikke leidingen (32 mm zat ik aan te denken) om de weerstand zo veel mogelijk te beperken en de systeem inhoud zo groot mogelijk te maken. We gaan het geheel niet na regelen, want we hebben een vide, dus boven en beneden zijn toch niet te scheiden qua temperatuur.
Ook qua isolatie gaat er een hoop gebeuren. Op dit moment zijn de ramen wel al dubbel glas en licht er 3 cm schuim op het dak, maar dat kan beter. Aan de binnen kant van het dak gaan we werken met 140 mm pir platen (RD 6,36) en onder de beton vloer van de beneden verdieping plakken we 100 mm pir platen (RD 4,54) . T.z.t. zullen we ook de spouwmuren laten vullen en worden de ouderen ramen stapsgewijs vervangen door HR++ glas met kunststof kozijnen.
Aangezien we nog nooit een winter hebben mee gemaakt in dit huis is het moeilijk te zeggen wat het gebruik was en mogelijk gaat zijn, maar we hopen er op dat de warmtepomp eigenlijk al het werk gaat doen en dat de cv ketel echt alleen nog maar het warm water hoeft te verzorgen in de badkamer.
Groet, Max
@max.v
Ik ben benieuwd naar je verbruik. Ik heb een even kleine woning met beneden vv en boven radiatoren.
Van oktober tm april heeft de warmtepomp 2100kWh verbruikt en amper gas. Ik heb hem dan ook zo ingesteld dat hij de ketel nauwelijks aanspreekt.
Ik ben benieuwd naar je verbruik. Ik heb een even kleine woning met beneden vv en boven radiatoren.
Van oktober tm april heeft de warmtepomp 2100kWh verbruikt en amper gas. Ik heb hem dan ook zo ingesteld dat hij de ketel nauwelijks aanspreekt.
Onze jaren 30 woning (130m2) had eerst alleen radiatoren (beneden en boven) met een HRE36/30. Het verbruik was toen 1100m3 gas (beneden continu 20 graden, boven varierend tussen 14 snachts en 18 overdag)max.v schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:05:
Hoi allemaal!
Groet, Max
In september 2023 een verbouwing gehad naar vloerverwarming op de benedenverdieping, nog steeds radiatoren boven. Beneden continu 20 graden, boven continu 16 graden. Het gasverbruik is nu 780m3 minder en elektra 1600kWh meer.
Achteraf gezien hadden wij waarschijnlijk zelfs full electric kunnen gaan. Het enige dat ik mij afvraag is of er dan genoeg warm water was geweest voor bad en daarna afdouchen, maar dat probleem hebben we nu niet door de CV-ketel.
Kortom, even goed kijken wat het gasverbruik was, met 1100m3 jaarverbuik kun je waarschijnlijk ook full electric.
@remcon of je full-electric kunt gaan hangt niet zo sterk af van je huidige gasverbruik. Je moet kijken naar de behoefte (verlies) van je woning en daar een pomp met passend vermogen aan hangen.
@DaanTriple7 Het gebruik van de vorige bewoners wordt erg moeilijk om te achterhalen ben ik bang (gekocht van een woningbouw vereniging)
@remcon Woning komt uit 1979. Door dat we nu boven en beneden naar vv toe gaan kunnen we de warmte pomp echt laten werken in zijn optimale gebied van rond de 30 a 35 graden aanvoer, te minsten dat is de bedoeling. Ook door enkele installateurs is me verteld dat full E prima kan, maar na het horen van wat dat extra ging kosten ten opzichten van de huidige keuze ben ik van dat plan afgestapt.
@remcon Woning komt uit 1979. Door dat we nu boven en beneden naar vv toe gaan kunnen we de warmte pomp echt laten werken in zijn optimale gebied van rond de 30 a 35 graden aanvoer, te minsten dat is de bedoeling. Ook door enkele installateurs is me verteld dat full E prima kan, maar na het horen van wat dat extra ging kosten ten opzichten van de huidige keuze ben ik van dat plan afgestapt.
@max.v
De Xtend bevalt mij goed, maar ik heb nu wel spijt dat ik niet van het gas af ben gegaan. De Xtend5 is te klein om het de hele winter 21 graden te houden, dat lukt hem op de koudste dagen net niet. Een 7kW had het wel zonder backup gekund.
Door de inrichting van de woning had ik wel een split nodig, dus de aankomende Xtend7 had perfect geweest.
Dan een WP-boiler voor SWW (2000 euro ex subsidie) en klaar is kees.
Ik ga alsnog van het gas af, en dit doe ik door een 3-fase aansluiting te regelen en m'n 1 jaar oude intergas ketel in de kliko te smijten en er een elektrische ketel op te hangen (1000 euro). Deze kan de Xtend5 dan helpen wanneer hij dit nodig heeft.
De Xtend bevalt mij goed, maar ik heb nu wel spijt dat ik niet van het gas af ben gegaan. De Xtend5 is te klein om het de hele winter 21 graden te houden, dat lukt hem op de koudste dagen net niet. Een 7kW had het wel zonder backup gekund.
Door de inrichting van de woning had ik wel een split nodig, dus de aankomende Xtend7 had perfect geweest.
Dan een WP-boiler voor SWW (2000 euro ex subsidie) en klaar is kees.
Ik ga alsnog van het gas af, en dit doe ik door een 3-fase aansluiting te regelen en m'n 1 jaar oude intergas ketel in de kliko te smijten en er een elektrische ketel op te hangen (1000 euro). Deze kan de Xtend5 dan helpen wanneer hij dit nodig heeft.
@DaanTriple7
wWat is het voordeel van echt van het gas afgaan? Ik vermoed de vastrecht kosten, maar vraag het toch maar even.
Wat ik begrijp is dat zo'n elektrische ketel hartstikke duur is als die aan staat, nog duurder dan gas, is het dan uiteindelijk wel nuttig? die boiler zou je er nu nog steeds naast kunnen zetten natuurlijk, ook als je gas blijft gebruiken.
De offerte die ik kreeg voor full E was meer dan dubbel de prijs van de huidige opstelling (na subsidie), vandaar de keuze om niet die kant op te gaan. Mogelijk haal je het er op de echt lange termijn uit, maar betwijfel of we er zelf dan nog wonnen. Mijn gedachten is dat we met nu een behapbare investering 80% van het gewenste resultaat behalen.
Daarnaast komt er in de keuken gewoon een gas kook plaat, dus die gas aansluiting blijft er in ons geval toch
wWat is het voordeel van echt van het gas afgaan? Ik vermoed de vastrecht kosten, maar vraag het toch maar even.
Wat ik begrijp is dat zo'n elektrische ketel hartstikke duur is als die aan staat, nog duurder dan gas, is het dan uiteindelijk wel nuttig? die boiler zou je er nu nog steeds naast kunnen zetten natuurlijk, ook als je gas blijft gebruiken.
De offerte die ik kreeg voor full E was meer dan dubbel de prijs van de huidige opstelling (na subsidie), vandaar de keuze om niet die kant op te gaan. Mogelijk haal je het er op de echt lange termijn uit, maar betwijfel of we er zelf dan nog wonnen. Mijn gedachten is dat we met nu een behapbare investering 80% van het gewenste resultaat behalen.
Daarnaast komt er in de keuken gewoon een gas kook plaat, dus die gas aansluiting blijft er in ons geval toch

[ Voor 7% gewijzigd door max.v op 04-07-2024 16:58 ]
@max.v
Ja de vaste lasten voor de aansluiting.
Ik heb afgelopen jaar 225m3 verbruikt. Als ik de vaste lasten terugreken naar 1m3 is het gas veel duurder dan die paar keer een elektrische ketel de warmtepomp laten helpen.
Ja de vaste lasten voor de aansluiting.
Ik heb afgelopen jaar 225m3 verbruikt. Als ik de vaste lasten terugreken naar 1m3 is het gas veel duurder dan die paar keer een elektrische ketel de warmtepomp laten helpen.
@DaanTriple7 Dat terug verdienen van volledig Elektrisch ontgaat met toch echt nog steeds.
De investering is veel hoger.
Wat voor COP reken je dan voor het verwarmen van het SWW met de warmtepomp? Want die is meestal behoorlijk slecht en dan is het al niet economischer dan gas per gemaakte kWh warmte.
Als het elektrische verwamingselement moet bijspringen heb je een COP van 1, en is het dus economisch slechter dan gas.
Dus de enige winst is je vastrecht, daarmee een paar duizend euro terug verdienen is een meerdere generaties plan😅.
Wat voor COP reken je dan voor het verwarmen van het SWW met de warmtepomp? Want die is meestal behoorlijk slecht en dan is het al niet economischer dan gas per gemaakte kWh warmte.
Als het elektrische verwamingselement moet bijspringen heb je een COP van 1, en is het dus economisch slechter dan gas.
Dus de enige winst is je vastrecht, daarmee een paar duizend euro terug verdienen is een meerdere generaties plan😅.
Mijn zonnepanelen wekken stroom op, geen gas.GroundBreaking schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:16:
@DaanTriple7 Dat terug verdienen van volledig Elektrisch ontgaat met toch echt nog steeds.
Met een COP1 bijverwarmen waar nodig (en zoals je aan m'n jaarverbruik kunt zien is dat nihil) is veel goedkoper dan gas.
Aah, zolang salderen mag, en je overcapaciteit op je zonnepanelen hebt kun je het inderdaad werkend maken.
Niet alleen dan.
Een "full-electric" heeft ook een BUH, met hetzelfde rendement als mijn elektrische ketel die ik als BUH gebruik. Beiden worden af en toe gebruikt waar nodig.
Ook zonder zonnepanelen was ik goedkoper uit om te verwarmen met stroom. Het rendement van een pomp is hoog en de stroomprijs is laag.
Een "full-electric" heeft ook een BUH, met hetzelfde rendement als mijn elektrische ketel die ik als BUH gebruik. Beiden worden af en toe gebruikt waar nodig.
Ook zonder zonnepanelen was ik goedkoper uit om te verwarmen met stroom. Het rendement van een pomp is hoog en de stroomprijs is laag.
Hoe maak je je tapwater warm dan?DaanTriple7 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:49:
@max.v
een elektrische ketel op te hangen (1000 euro). Deze kan de Xtend5 dan helpen wanneer hij dit nodig heeft.
Je kan ook overwegen om je 5kw voor 7kw te vervangen. Ik neem aan dat de 5kw nog best wat waard kan zijn.
Met een wpb.VySio schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:06:
[...]
Hoe maak je je tapwater warm dan?
Je kan ook overwegen om je 5kw voor 7kw te vervangen. Ik neem aan dat de 5kw nog best wat waard kan zijn.
Ik hoop er stiekem op dat het binnendeel identiek is, en dat ik dus met een buitenunit + software swap voor de binnenunit over kan naar een 7
Ik betwijfel het. Met 225 m3 gas ben je bij de huidige tarieven per jaar ongeveer 320 euro kwijt aan vaste kosten en 270 aan het verbruik. Aan het verbruik ga je niets verdienen met je elektrische ketel + WPB want warm water maken met de WPB is niet veel goedkoper dan met de gasketel en met de elektrische ketel stook je 2 keer zo duur. En dat laatste juist op de dagen dat het heel koud is en je veel verbruikt.DaanTriple7 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:19:
Niet alleen dan.
Blijft dus over de besparing op de vaste kosten als je geluk hebt en het geen koude winter wordt. Daarvoor moet je dan een elektrische ketel + WPB kopen en laten installeren. Ik zie op geen enkele manier hoe dat ooit rendabel kan zijn.
Reken zelf maar uit hoeveel je bespaard hebt met de Xtend en hoeveel extra je zou kunnen besparen als je helemaal geen gas meer gebruikt voor verwarming:
https://docs.google.com/s...KlTlC9mk/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/s...KlTlC9mk/edit?usp=sharing
Vaste lasten en verbruik samen ruim 650 euro puur voor gas in mijn geval (afgerond 2,90 euro per m3).
Als ik afgelopen jaar van het gas af was had ik dus al 650 van de 1000(ketel)+1300(wpb na teruggave subsidie) terugverdiend. Mijn stroom was afgelopen jaar immers gratis want zonnepanelen.
Als ik afgelopen jaar van het gas af was had ik dus al 650 van de 1000(ketel)+1300(wpb na teruggave subsidie) terugverdiend. Mijn stroom was afgelopen jaar immers gratis want zonnepanelen.
[ Voor 9% gewijzigd door DaanTriple7 op 05-07-2024 11:45 ]
Als je en een stroomoverschot hebt van je panelen en de investering van de panelen niet meerekent en nog kan salderen en niet kijkt naar de prijs die je anders voor de teruglevering had gekregen en een duur gascontract hebt, dan kan het misschien wel uit. Als het geen koude winter wordt.
het feit dat je een splikspliter nieuwe ketel van de muur af haalt zal je ook terug moeten verdienen, laat deze ook nog is €1700 euro zijn geweest incl.. installatie, dan moet je dus zo'n €4000,- terug verdienen om dit rendabel te maken. Met de huidige plannen stopt het salderen in 2027, dus heb je nog maar een jaar of 3 om dit te doen, daarna zal met namen het stroom verbruik in de winter hard optellen en kan je dit niet meer wegstrepen tegen je hoge opwek in de zomer, dus is een COP van 1 heel erg nadelig.
uiteraard kan je met je opwek in de zomer waarschijnlijk met de WPB wel volledig voor zien in je sww, maar of die elektrische ketel nu echt veel nut heeft, daar heb ik me twijfels over.
uiteraard kan je met je opwek in de zomer waarschijnlijk met de WPB wel volledig voor zien in je sww, maar of die elektrische ketel nu echt veel nut heeft, daar heb ik me twijfels over.
Precies, en zelfs als je vanaf 0 moet beginnen en niet de CV-Ketel van de muur hoeft te halen, moet je eigenlijk wel de investering van de zonnepanelen rekenen die dat gedeelte van de stroom opwekken voor het stuk dat er nog wel gesaldeerd mag worden.max.v schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:18:
het feit dat je een splikspliter nieuwe ketel van de muur af haalt zal je ook terug moeten verdienen, laat deze ook nog is €1700 euro zijn geweest incl.. installatie, dan moet je dus zo'n €4000,- terug verdienen om dit rendabel te maken. Met de huidige plannen stopt het salderen in 2027, dus heb je nog maar een jaar of 3 om dit te doen, daarna zal met namen het stroom verbruik in de winter hard optellen en kan je dit niet meer wegstrepen tegen je hoge opwek in de zomer, dus is een COP van 1 heel erg nadelig.
Maar dus helemaal eens, zolang salderen mag, zie ik er onder omstandigheden nog wel voordelen van, maar zonder salderen kan het niet uit.
Misschien een rare vraag maar koppel je nu de gateway (+ comfort touch app) aan de Xtend dus niet aan de CV of aan beide? Stel je koppelt hem alleen aan de CV, wordt er dan bij het omhoog zetten van de temperatuur via de app de warmtevraag gevraagd aan de CV ipv Xtend?
De gateway is verbonden met je thermostaat aan de muur, en de thermostaat is weer aangesloten op de xtend.
Wanneer je in de comfort touch app de temperatuur omhoog of omlaag zet, gaat dit signaal via de gateway naar je thermostaat en deze praat weer met de xtend.
Wanneer je in de comfort touch app de temperatuur omhoog of omlaag zet, gaat dit signaal via de gateway naar je thermostaat en deze praat weer met de xtend.
Bedankt voor je reactie, maar als ik de gateway aansluit dan moet ik hem toch koppelen aan de CV? Dus aansluiten modem, daarna sleutel icoontje van de Intergas ketel indrukken en hij koppelt. Zo staat het in ieder geval op het instructiefilmpje van Intergas op YouTube.Byorn schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:41:
De gateway is verbonden met je thermostaat aan de muur, en de thermostaat is weer aangesloten op de xtend.
YouTube: Handleiding Gateway
Of pakt de Xtend dit later over? En zie je dan in de webinterface van de Xtend dat hij nu verbonden is met de gateway?
De xtend kan je met wifi netwerk verbinden via de webinterface ongeacht een gateway, dit werkt ook doorgaans goed en zo kan intergas je toestel zien en de software updaten indien nodig.
De gateway zou je ook met de xtend moeten kunnen verbinden, maar dit is meer een hit en miss verhaal ene keer lukt het wel en de andere keer niet. Het geeft je ook geen extra functionaliteit om de gateway verbonden te hebben met de xtend dus als het niet lukt is dat in mijn ogen ook niet einde vd wereld. De verwarming hoger en lager zetten werkt alsnog via de thermostaat naar de xtend.
De gateway aan je cv ketel koppelen geeft dan meer functionaliteit naar jou als tweaker, hiermee zou je nu bijv parameters in je cv ketel kunnen aanpassen en wat info uitlezen.
De gateway zou je ook met de xtend moeten kunnen verbinden, maar dit is meer een hit en miss verhaal ene keer lukt het wel en de andere keer niet. Het geeft je ook geen extra functionaliteit om de gateway verbonden te hebben met de xtend dus als het niet lukt is dat in mijn ogen ook niet einde vd wereld. De verwarming hoger en lager zetten werkt alsnog via de thermostaat naar de xtend.
De gateway aan je cv ketel koppelen geeft dan meer functionaliteit naar jou als tweaker, hiermee zou je nu bijv parameters in je cv ketel kunnen aanpassen en wat info uitlezen.
Wie heeft dit uitgezocht?
Waarom zou je de Xtreme met de Xtend nemen en niet de HRE ketel,
M.a.w. wat zijn de voordelen van de Xtreme?
Die kan verder naar beneden moduleren.Technician- schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:20:
Als je de gateway met de Xtend koppelt, dan kun je in de Comfort Touch app de gebruiksgegevens van de Xtend zien. Opgewekte energie totaal en gisteren, stroomverbruik totaal en gisteren plus COP gisteren en dergelijke. Merkwaardig genoeg kun je van de ketel dan wel de gebruiksuren zien maar niet de gebruikte m3, in ieder geval niet bij mijn Xtend+HRE. Daarvoor moet je dan weer naar de Xtend webinterface.Byorn schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:15:
De xtend kan je met wifi netwerk verbinden via de webinterface ongeacht een gateway, dit werkt ook doorgaans goed en zo kan intergas je toestel zien en de software updaten indien nodig.
i stand corrected
wellicht voor net wat meer tapwater rendement?Technician- schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:20:
Kan je in de app dan méér zien dan in de Xtend webinterface?Lecenten schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:57:
[...]
Als je de gateway met de Xtend koppelt, dan kun je in de Comfort Touch app de gebruiksgegevens van de Xtend zien. Opgewekte energie totaal en gisteren, stroomverbruik totaal en gisteren plus COP gisteren en dergelijke. Merkwaardig genoeg kun je van de ketel dan wel de gebruiksuren zien maar niet de gebruikte m3, in ieder geval niet bij mijn Xtend+HRE. Daarvoor moet je dan weer naar de Xtend webinterface.
Ik ben wel tevreden over mijn huidige thermostaat (Honeywell Comfort Touch), en dacht gewoon af en toe via de Xtend webinterface te kijken naar de status/statistieken. Dus zonder Intergas thermostaat, en ook zonder Gateway.
P.S. Vandaag is een installateur langs geweest om te kijken wat er nodig is om een Xtend te plaatsen; wacht nu in spanning af op de offerte!
[ Voor 11% gewijzigd door a2aan op 11-07-2024 17:18 ]
@a2aan Erg benieuwd hoe hoog jouw offerte gaat zijn. Het is mij opgevallen dat er zeer grote verschillen zitten tussen verschillende installateurs, dus even shoppen bij anderen is niet verkeerd.
Nee, de informatie in de app is beperkt, in de webinterface kun je veel meer zien. Het enige voordeel van de app is dat je niet op het knopje van de Xtend hoeft te drukken om het contact met de webinterface te kunnen maken.a2aan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:16:
[...]
Kan je in de app dan méér zien dan in de Xtend webinterface?
Ik ben wel tevreden over mijn huidige thermostaat (Honeywell Comfort Touch), en dacht gewoon af en toe via de Xtend webinterface te kijken naar de status/statistieken. Dus zonder Intergas thermostaat, en ook zonder Gateway.
In de webinterface kun je trouwens ook niet het aantal gebruikte m3 van de ketel zien (wat ik eerder zei), maar de geproduceerde kWh's door de ketel. Wat op hetzelfde neerkomt als je eenmaal weet hoeveel kWh de ketel gemiddeld produceert per m3 (in mijn geval 8.5).
[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 12-07-2024 10:16 ]
Is dat knopje ook nodig als je de Xtend op je lokale wifinetwerk aanmeldt? Ik was eigenlijk sowieso van plan om internettoegang voor de Xtend te blokkeren. Voelt niet goed om zo'n 'kritisch' systeem 'open' te hebben (wat als Intergas wordt gehackt, en ransomware op mijn Xtend komt?).Lecenten schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:14:
Nee, de informatie in de app is beperkt, in de webinterface kun je veel meer zien. Het enige voordeel van de app is dat je niet op het knopje van de Xtend hoeft te drukken om het contact met de webinterface te kunnen maken.
Ik reken voor het gemak altijd met een factor 10, en ik weet dat dat niet klopt, maar 8,5 zit daar wel heel ver vanaf. Is jouw situatie erg bijzonder?In de webinterface kun je trouwens ook niet het aantal gebruikte m3 van de ketel zien (wat ik eerder zei), maar de geproduceerde kWh's door de ketel. Wat op hetzelfde neerkomt als je eenmaal weet hoeveel kWh de ketel gemiddeld produceert per m3 (in mijn geval 8.5).
GroundBreaking schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:16:
Trouwens, je kunt niet altijd uitgaan van terugverdientijd.
Wat is de terugverdientijd van je nieuwe gasketel??
Je kunt de webinterface alleen benaderen via het ingebouwde accesspoint van de Xtend en als de verbinding 15 minuten verbroken is moet je daarvoor het knopje weer indrukken. De enige manier die ik ken om dat te voorkomen is door de verbinding constant open te houden met de eerste ESP uit dit project (de tweede heb je alleen nodig als je Home Assistant wil gebruiken):
https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge/tree/main
De webinterface is dus van buitenaf niet bereikbaar, over een hack zou ik me dan ook weinig zorgen maken. Als Intergas wordt gehackt hebben ze wel toegang tot de instellingen en tot het installeren van firmware, maar als je de Xtend geen verbinding laat maken met internet krijg je geen updates meer. Het gevaar van ransomware ljikt me al helemaal erg klein.
10 kWh uit een m3 gas zul je nooit halen want dat zit er niet in en ook een HR ketel heeft geen rendement van 100%. Wat je maximaal kan halen bij een constant met optimaal rendement werkende ketel zal iets van 9,3 zijn. Maar een ketel werkt niet constant met optimaal rendement, door ketelstarts, opwarmen, afkoelen, etc. Als ik over langere tijd kijk naar de door de ketel gebruikte m3 gas (excl voor warm water) en dat deel door de geproducerde kWh's kom ik op 8,5 met een Intergas HRE gemaximeerd op 50 graden watertemperatuur.
https://github.com/thomasvt1/xtend-bridge/tree/main
De webinterface is dus van buitenaf niet bereikbaar, over een hack zou ik me dan ook weinig zorgen maken. Als Intergas wordt gehackt hebben ze wel toegang tot de instellingen en tot het installeren van firmware, maar als je de Xtend geen verbinding laat maken met internet krijg je geen updates meer. Het gevaar van ransomware ljikt me al helemaal erg klein.
10 kWh uit een m3 gas zul je nooit halen want dat zit er niet in en ook een HR ketel heeft geen rendement van 100%. Wat je maximaal kan halen bij een constant met optimaal rendement werkende ketel zal iets van 9,3 zijn. Maar een ketel werkt niet constant met optimaal rendement, door ketelstarts, opwarmen, afkoelen, etc. Als ik over langere tijd kijk naar de door de ketel gebruikte m3 gas (excl voor warm water) en dat deel door de geproducerde kWh's kom ik op 8,5 met een Intergas HRE gemaximeerd op 50 graden watertemperatuur.
Voor de liefhebbers die de Xtend willen monitoren via Home Assistant heb ik een alternatieve koppeling beschreven in deze repository:
https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend
Met dank aan @Thomasvt. Zonder zijn informatie was ik niet ver gekomen.
Alles wat je zelf doet is gratis. En nogmaals: wanneer heb je jouw nieuwe gasketel terugverdiend?max.v schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:18:
Het is behoorlijk kortzichtig om alleen maar in terugverdientijd te rekenen.
Want als salderen wegvalt is gas weer 0,30 cent per kuub?GroundBreaking schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:10:
[...]
Maar dus helemaal eens, zolang salderen mag, zie ik er onder omstandigheden nog wel voordelen van, maar zonder salderen kan het niet uit.
Zinloos want de ketel hoort alleen maar bij te springen bij echte koude met een WP ernaast en dan is een laag modulatiepunt niet meer interessant. Dat is interessant in het tussen seizoen als hij op laag vermogen zou moeten/kunnen draaien zonder WP.
Je zet de investering van een ketel tegen een WP af en berekent daarop je voordeel/nadeel. Lijkt me vrij logisch. Dat doe je ook tussen de keuze van een benzine auto en een EV.DaanTriple7 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:14:
[...]
Alles wat je zelf doet is gratis. En nogmaals: wanneer heb je jouw nieuwe gasketel terugverdiend?
Het is behoorlijk kortzichtig om alleen maar in terugverdientijd te rekenen.
De Xtend stopt bij 5kW, lager bij COP onder de 3. De Xtreme sluit daar redelijk netjes bij aan, maar met de HRE heb je toch een significant gat (tussen 4kW en 8kW).MotorBeast schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:07:
Zinloos want de ketel hoort alleen maar bij te springen bij echte koude met een WP ernaast en dan is een laag modulatiepunt niet meer interessant. Dat is interessant in het tussen seizoen als hij op laag vermogen zou moeten/kunnen draaien zonder WP.
Ik hoop zo min mogelijk dagen per jaar de ketel nodig te hebben, maar van die dagen dat het toch moet, dan liever zo veel mogelijk van die dagen op minder dan 8kW, toch?!
Ik zou sowieso met de huidige gasprijzen tov stroom je unit zo instellen dat hij gewoon tot Cop2 lekker blijft doorstoken en zorgen dat je afgifte vermogen binnen op niveau is. Dan heb je eigenlijk nooit je ketel nodig voor verwarmen alleen voor SWW. Is die 5 niet voldoende is de WP niet geschikt voor je woning en dien je gewoon uit te wijken naar wat anders. Pak gewoon een Vaillant Monobloc en je ketel alleen voor SWW.a2aan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:27:
[...]
De Xtend stopt bij 5kW, lager bij COP onder de 3. De Xtreme sluit daar redelijk netjes bij aan, maar met de HRE heb je toch een significant gat (tussen 4kW en 8kW).
Ik hoop zo min mogelijk dagen per jaar de ketel nodig te hebben, maar van die dagen dat het toch moet, dan liever zo veel mogelijk van die dagen op minder dan 8kW, toch?!
Bij COP 2 levert de Xtend geen 5kW, maar 3,6. Als je meer nodig hebt (wat niet heel gek is, op de wat koudere dagen), dan sluit de Xtreme daar lekker op aan.MotorBeast schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:37:
Ik zou sowieso met de huidige gasprijzen tov stroom je unit zo instellen dat hij gewoon tot Cop2 lekker blijft doorstoken en zorgen dat je afgifte vermogen binnen op niveau is. Dan heb je eigenlijk nooit je ketel nodig voor verwarmen alleen voor SWW. Is die 5 niet voldoende is de WP niet geschikt voor je woning
En ja, er zijn ook andere oplossingen, maar ik heb nu al een Xtreme hangen, en dan lijkt me een Xtend een mooie, relatief goedkope en laagdrempelige manier om te verduurzamen, en wat 'speelruimte' te hebben voor als het prijsverschil tussen gas en elektriciteit zich toch anders ontwikkelt als dat we nu denken.
Exact. En wanneer de Xtend ondersteuning nodig heeft is dit vaak heel weinig. Zo weinig dat mijn HRE veel heeft lopen pendelen wanneer hij aangesproken werd. Dat is de reden dat een Xtreme iets mooier aansluit op de Xtend dan een normale HRE.a2aan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:27:
[...]
De Xtend stopt bij 5kW, lager bij COP onder de 3. De Xtreme sluit daar redelijk netjes bij aan, maar met de HRE heb je toch een significant gat (tussen 4kW en 8kW).
Wij hebben de Extend zo ingesteld dat deze bij buitentemperaturen warmer dan min5 alleen moet werken. Gas is voor ons gewoon te duur. De Extend doet dat prima, en als je dag en nacht een constante temperatuur in huis instelt vangt deze dat prima op. Uiteindelijk ben je dan goedkoper uit. Het vasthouden van de ingestelde temperatuur vraagt minder energie, dan in de avond of nacht laten afzakken en overdag weer hoogdraaien.
Daarom is een Xtend dus een, in mijn woorden, waardeloos ding. Ik verwarm al 4 jaar met een 4,2 Daikin L/L en daarmee verwarm ik met 2 vingers in de neus zelfs bij vorst 60m2 woonkamer. Boven hangt nog eens 2,5 en op zolder 2. Ik gebruik dus alleen gas voor SWW. Iedere beetje normale woning heeft meer dan 3,6 nodig. Zeker als je daar een hele woning mee wil dekken. 3,6 hebben de meeste woning (slechte/minimale/normale isolatie) al nodig bij zo'n 8 a 10 graden buiten. Ben je vanaf december t/m februari nog gas aan het stoken. Schiet dus niet op. Maar ja iedere installateur plempt zo'n ding bij je binnen zonder warmteverlies berekening te maken en/of te kijken naar het afgiftevermogen van je systeem en houdt je een worst voor dat het zoveel scheelt. En Cop2 heb je pas bij zo'n 4 graden of kouder buiten dus dan staat je ketel ook lekker te stampen en dus het lage vermogen van een Xtreme niet meer noodzakelijk. Iedere HR ketel voldoet dan, ook een HRE.a2aan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:54:
[...]
Bij COP 2 levert de Xtend geen 5kW, maar 3,6. Als je meer nodig hebt (wat niet heel gek is, op de wat koudere dagen), dan sluit de Xtreme daar lekker op aan.
En ja, er zijn ook andere oplossingen, maar ik heb nu al een Xtreme hangen, en dan lijkt me een Xtend een mooie, relatief goedkope en laagdrempelige manier om te verduurzamen, en wat 'speelruimte' te hebben voor als het prijsverschil tussen gas en elektriciteit zich toch anders ontwikkelt als dat we nu denken.
Goed bezig! Dan is in ieder geval bij jou die 3,6 voldoende en niet onder bemeten.El-Narro schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:38:
Wij hebben de Extend zo ingesteld dat deze bij buitentemperaturen warmer dan min5 alleen moet werken. Gas is voor ons gewoon te duur. De Extend doet dat prima, en als je dag en nacht een constante temperatuur in huis instelt vangt deze dat prima op. Uiteindelijk ben je dan goedkoper uit. Het vasthouden van de ingestelde temperatuur vraagt minder energie, dan in de avond of nacht laten afzakken en overdag weer hoogdraaien.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2024 18:48 ]
Cop2 heeft de mijne niet aangetikt afgelopen winter. Wèl, zoals je al vaker hebt opgemerkt, heel erg veel defrosts. Soms wel elke 20min. Uiteindelijk heeft de Xtend goed staan stampen, en is de ketel een paar dagen op minimaal vermogen aangestuurd om de Xtend te helpen. Echt minimaal, want m'n gasverbruik was nihil.MotorBeast schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:45:
[...]
Daarom is een Xtend dus een in mijn woorden waardeloos ding. Ik verwarm al 4 jaar met een 4,2 Daikin L/L en daarmee verwarm ik met 2 vingers in de neus zelfs bij vorst 60m2 woonkamer. Boven hangt nog eens 2,5 en op zolder 2. Ik gebruik dus alleen gas voor SWW. Iedere beetje normale woning heeft meer dan 3,6 nodig. Zeker als je daar een hele woning mee wil dekken. 3,6 hebben de meeste woning (slechte/minimale/normale isolatie) al nodig bij zo'n 8 a 10 graden buiten. Ben je vanaf december t/m februari nog gas aan het stoken. Schiet dus niet op. Maar ja iedere installateur plempt zo'n ding bij je binnen zonder warmteverlies berekening te maken en/of te kijken naar het afgiftevermogen van je systeem en houdt je een worst voor dat het zoveel scheelt. En Cop2 heb je pas bij zo'n 4 graden of kouder buiten dus dan staat je ketel ook lekker te stampen en dus het lage vermogen van een Xtreme niet meer noodzakelijk. Iedere HR ketel voldoet dan, ook een HRE.
Dat lijkt me logisch deze winter. Welke winter? Ik wil de verbruiken van een Xtend met ketel ernaast wel eens zien als het weer eens winter wordt, echt winter. Afgelopen jaar was alleen maar herfst. Tot vandaag aan toe.DaanTriple7 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:58:
[...]
Cop2 heeft de mijne niet aangetikt afgelopen winter. Wèl, zoals je al vaker hebt opgemerkt, heel erg veel defrosts. Soms wel elke 20min. Uiteindelijk heeft de Xtend goed staan stampen, en is de ketel een paar dagen op minimaal vermogen aangestuurd om de Xtend te helpen. Echt minimaal, want m'n gasverbruik was nihil.
Nou je kunt je schaatsen wel verkopen. Echte winters gaan we waarschijnlijk nooit meer zien.
*220m3 voor een heel jaar, inclusief SWW
Edit: voor SWW ben ik gemiddeld 14m3 per maand kwijt. De ketel heeft dus 52m3 verbruikt bij het ondersteunen van de Xtend. Win.
Edit: voor SWW ben ik gemiddeld 14m3 per maand kwijt. De ketel heeft dus 52m3 verbruikt bij het ondersteunen van de Xtend. Win.
[ Voor 61% gewijzigd door DaanTriple7 op 16-07-2024 21:42 ]
Ook met een lagere COP kan de warmtepomp nog meewerken. Dan leveren de ketel en de wp beide vermogen. Voor de ketel is die lagere modulatie dan fijner.
Ook met Tapwater haalt deze meer rendement.
Zoals bij veel producten: het duurdere product is net een tikje beter, maar niet altijd de beste keuze.
Ook met Tapwater haalt deze meer rendement.
Zoals bij veel producten: het duurdere product is net een tikje beter, maar niet altijd de beste keuze.
Nu is met radiatoren en/of vloerverwarming koelen niet bijster effectief. Het helpt vooral om te zorgen dat de vloeren/muren niet opwarmen. Dus daarmee zeg ik niet dat het niks oplevert, maar denk niet dat het net als een lucht/lucht warmtepomp (airco unit) snel verkoeling brengt. Het kan dus wel met sommige systemen, maar de vraag is of je er echt blij mee gaat zijn.Tazzy schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:22:
Is de xtend ook geschikt om te koelen?
Reden dat ik het vraag is dat Remeha (volgens mij) 3 tot 5 graden zegt te kunnen koelen. Dat is voor mij al meer dan zat
Daar hebben we het hier in het topic al eerder over gehad, om dat potentieel te halen krijg je eigenlijk altijd condes op de radiatoren en vloer.Tazzy schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:20:
Reden dat ik het vraag is dat Remeha (volgens mij) 3 tot 5 graden zegt te kunnen koelen. Dat is voor mij al meer dan zat
Ook zou ik die temperaturen met een korrel zout nemen aangezien het heel sterk afhankelijk is van hoe je luchtstroom in de ruimtes is, en die zal bij die metingen super geweest zijn door precies goed ventilatoren te plaatsen.
Ik probeer je niet de Xtend te verkopen, want dat zal me echt niet interesseren, ben vooral bang dat je nooit het beoogde resultaat gaat halen welke Lucht/Water warmtepomp je ook koopt.
Sorry about that, ik heb veel van dit topic gelezen maar op een geven moment vond ik het wel ff mooi weestGroundBreaking schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:32:
[...]
Daar hebben we het hier in het topic al eerder over gehad, om dat potentieel te halen krijg je eigenlijk altijd condes op de radiatoren en vloer.
Ook zou ik die temperaturen met een korrel zout nemen aangezien het heel sterk afhankelijk is van hoe je luchtstroom in de ruimtes is, en die zal bij die metingen super geweest zijn door precies goed ventilatoren te plaatsen.
Ik probeer je niet de Xtend te verkopen, want dat zal me echt niet interesseren, ben vooral bang dat je nooit het beoogde resultaat gaat halen welke Lucht/Water warmtepomp je ook koopt.
Wat voor CV-Ketel heb je eigenlijk? Of ga je die ook vervangen? Want ik zou de Xtend denk ik sowieso niet kiezen voor als je een andere ketel dan een Intergas hebt.
Wat zou je dan wel aanbevelen? Ik heb een offerteaanvraag voor een Xtend uitstaan, maar ben benieuwd of ik niet toch iets anders/beters over het hoofd heb gezien.GroundBreaking schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:26:
Wat voor CV-Ketel heb je eigenlijk? Of ga je die ook vervangen? Want ik zou de Xtend denk ik sowieso niet kiezen voor als je een andere ketel dan een Intergas hebt.
Toevallig heb ik wel een Intergas (Xtreme), die ik nu aanstuur met een Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat, dus via Opentherm. Ik ben best wel tevreden over hoe die thermostaat moduleert (temperatuur is mooi stabiel, en ik 'zie' hem bijvoorbeeld 34gr aanvoertemperatuur aan de ketel vragen), én ik kan er (zonder app/cloud nodig te hebben) een weekprogramma* op instellen.
Ik was dus van plan om de Xtend ook gewoon met dezelfde kamerthermostaat aan te sturen, zonder Intergas Gateway (en de Xtend praat dan 'gewoon' Opentherm met de ketel, toch?).
Redenen om voor de Xtend te kiezen:
- Kan in een gewoon stopcontact, op een bestaande groep (1,8kW aansluitwaarde)
- Compacte binnenunit (toevallig net genoeg plek naast de huidige ketel)
- Split unit, dus dunne leidingen die onder de dakpannen door kunnen (buitenunit komt op de dakkapel te staan)
- Aantrekkelijke prijs
*Ik weet dat nachtverlaging i.c.m. een warmtepomp wordt afgeraden, maar ik ben eigenwijs, en wil met eigen ogen zien wat het verschil is in de tussenseizoenen, én op de allerkoudste dagen (waar de gasketel het overneemt). Daarnaast is ons weekschema met thuiswerken en pappa-/mammadagen zodanig dat ik een aantal dagen achter elkaar heb waarin ik geen nachtverlaging wil toepassen, en een paar dagen waarin ik het wel wil proberen (om het effect te zien).
Ik heb sinds oktober vorig jaar een xtend laten installeren in combinatie met de hre36/30 die ik al had hangen. Op zich bevalt de xtend uitstekend, de redenen voor de xtend waren dezelfde als wat jij noemt. En toch ook wel omdat ik al een intergas ketel had. Ookal is de onderlinge communicatie via opentherm, toch geloof ik dat apparatuur van hetzelfde merk goed met elkaar samenwerkt, eenvoudig omdat dit met elkaar getest is.a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:32:
[...]
Wat zou je dan wel aanbevelen? Ik heb een offerteaanvraag voor een Xtend uitstaan, maar ben benieuwd of ik niet toch iets anders/beters over het hoofd heb gezien.
Toevallig heb ik wel een Intergas (Xtreme), die ik nu aanstuur met een Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat, dus via Opentherm. Ik ben best wel tevreden over hoe die thermostaat moduleert (temperatuur is mooi stabiel, en ik 'zie' hem bijvoorbeeld 34gr aanvoertemperatuur aan de ketel vragen), én ik kan er (zonder app/cloud nodig te hebben) een weekprogramma* op instellen.
Ik was dus van plan om de Xtend ook gewoon met dezelfde kamerthermostaat aan te sturen, zonder Intergas Gateway (en de Xtend praat dan 'gewoon' Opentherm met de ketel, toch?).
Redenen om voor de Xtend te kiezen:Bij mij speelde het feit dat ik al een Intergas ketel heb juist minder mee in de keuze voor een Xtend. Zie jij, met bovenstaande in gedachten, nog een ander/beter alternaief?
- Kan in een gewoon stopcontact, op een bestaande groep (1,8kW aansluitwaarde)
- Compacte binnenunit (toevallig net genoeg plek naast de huidige ketel)
- Split unit, dus dunne leidingen die onder de dakpannen door kunnen (buitenunit komt op de dakkapel te staan)
- Aantrekkelijke prijs
*Ik weet dat nachtverlaging i.c.m. een warmtepomp wordt afgeraden, maar ik ben eigenwijs, en wil met eigen ogen zien wat het verschil is in de tussenseizoenen, én op de allerkoudste dagen (waar de gasketel het overneemt). Daarnaast is ons weekschema met thuiswerken en pappa-/mammadagen zodanig dat ik een aantal dagen achter elkaar heb waarin ik geen nachtverlaging wil toepassen, en een paar dagen waarin ik het wel wil proberen (om het effect te zien).
Het enige nadeel tot nu toe is dat je alleen via het lokale wifi netwerk van de xtend de gegevens kunt uitlezen. Zelf heb ik de verbinding met home assistant gemaakt met de 2 ESP bordjes, zodat je toch lange termijn gegevens hebt om zelf de xtend beter af te kunnen regelen. Intergas heeft al heel lang geleden gezegd dat er een MQTT verbinding in ontwikkeling is, maar hier lijkt nog weinig voortgang in te zitten. Dus qua ontwikkeling lijken ze zich drukker te maken om nieuwe warmtepompen, dan om de bestaande af te maken.
Had je deze post al gezien?!remcon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:08:
Het enige nadeel tot nu toe is dat je alleen via het lokale wifi netwerk van de xtend de gegevens kunt uitlezen. Zelf heb ik de verbinding met home assistant gemaakt met de 2 ESP bordjes, zodat je toch lange termijn gegevens hebt om zelf de xtend beter af te kunnen regelen. Intergas heeft al heel lang geleden gezegd dat er een MQTT verbinding in ontwikkeling is, maar hier lijkt nog weinig voortgang in te zitten. Dus qua ontwikkeling lijken ze zich drukker te maken om nieuwe warmtepompen, dan om de bestaande af te maken.
DSchoutsen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:16:
Voor de liefhebbers die de Xtend willen monitoren via Home Assistant heb ik een alternatieve koppeling beschreven in deze repository:
Deze had ik gezien, en met iets soortgelijks ben ik begin van het jaar ook bezig geweest.
Ik heb home assistant draaien op een Raspberry Pi 5, en op een of andere manier kreeg ik dit toen niet werkend. Er was netjes een verbinding via WiFi met de xtend, maar ik kon er toen geen gegevens vanaf plukken. Ik denk dat de request toen gewoon via de lan kabel naar buiten ging, en daar krijg je dan dus niks op terug.
Maar alsnog blijft dit een hobby oplossing. De xtend heeft een verbinding met mijn gewone wifi netwerk. Intergas kan op afstand alles uitlezen en instellen, ook kunnen ze.zien wat je zelf hebt gewijzigd aan instellingen. Ik moest er toen alleen mijn serienummer van mijn xtend voor doorgeven. Het is dus beschikbaar, alleen niet voor de eigenaar van de xtend zelf.
Dat vind ik inderdaad ook niet zo fijn, en ben dan blij met de steeds strenger wordende wetgeving die het voor de eigenaar mogelijk moet maken om zelf bij zijn data te kunnen, én ik wil ook zelf invloed hebben op wat/wanneer Intergas op mijn systeem kan zien/doen. De CV is, na energie en water, toch het meest kritische systeem wat ik in huis heb (in ieder geval in de winter).remcon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:52:
De xtend heeft een verbinding met mijn gewone wifi netwerk. Intergas kan op afstand alles uitlezen en instellen, ook kunnen ze.zien wat je zelf hebt gewijzigd aan instellingen. Ik moest er toen alleen mijn serienummer van mijn xtend voor doorgeven. Het is dus beschikbaar, alleen niet voor de eigenaar van de xtend zelf.
Dat Intergas 24/7 toegang zou hebben tot mijn systeem, en er zelfs nieuwe software op kan zetten, heeft (voor mij) weinig toegevoegde waarde, en levert wel een aanzienlijk risico op. Als zo'n softwareupdate 'mis' gaat, om wat voor reden ook (al dan niet door een kwaadwillende die Intergas heeft gehackt), wil ik daar niet automatisch last van krijgen.
Ik was daarom van plan om internettoegang voor de Xtend standaard te blokkeren, en alleen open te zetten als dat voor mij iets oplevert.
Bv Daikin biedt ook updates aan via de cloud.a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:29:
[...]
Dat vind ik inderdaad ook niet zo fijn, en ben dan blij met de steeds strenger wordende wetgeving die het voor de eigenaar mogelijk moet maken om zelf bij zijn data te kunnen, én ik wil ook zelf invloed hebben op wat/wanneer Intergas op mijn systeem kan zien/doen. De CV is, na energie en water, toch het meest kritische systeem wat ik in huis heb (in ieder geval in de winter).
Dat Intergas 24/7 toegang zou hebben tot mijn systeem, en er zelfs nieuwe software op kan zetten, heeft (voor mij) weinig toegevoegde waarde, en levert wel een aanzienlijk risico op. Als zo'n softwareupdate 'mis' gaat, om wat voor reden ook (al dan niet door een kwaadwillende die Intergas heeft gehackt), wil ik daar niet automatisch last van krijgen.
Ik was daarom van plan om internettoegang voor de Xtend standaard te blokkeren, en alleen open te zetten als dat voor mij iets oplevert.
Dan krijg je in de app “update beschikbaar” en kun je die draaien als je wil. Of niet, als je niet wil kun je ook gewoon nooit een update draaien en alles werkt gewoon.
Je kunt ook toestemming geven aan de installateur of Daikin om te monitoren. Maar je kunt ook gewoon weigeren dat toe te staan. Dan alsnog kun je gewoon updates draaien of weigeren.
Snap niet dat (nieuwe) merken dat niet gewoon zo oppakken.
Hartelijk dank voor het delen van de repo. Ik heb zojuist voor elkaar gekregen om de Xtend direct in Home Assistant zien, zonder ESPsDSchoutsen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:16:
Heb je ondertussen al contact gehad met Intergas over de gekke 327.67 °C? En mijn COP wordt in wel een hele hoge precisie weergegeven, is er een mogelijkheid om deze te veranderen?
/f/image/yXMohOX6NrMOOEXrwVmVs2oT.png?f=fotoalbum_large)
Aah ik weet het weer, ik had destijds het probleem dat ik home assistant via https benader en dan van buitenaf met duckdns er bij kan komen. Dit kon toen niet samen werken met de verbinding naar de xtend via http.Dedier schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:42:
[...]
Hartelijk dank voor het delen van de repo. Ik heb zojuist voor elkaar gekregen om de Xtend direct in Home Assistant zien, zonder ESPs.
Heb je ondertussen al contact gehad met Intergas over de gekke 327.67 °C? En mijn COP wordt in wel een hele hoge precisie weergegeven, is er een mogelijkheid om deze te veranderen?
[Afbeelding]
Is dit op de manier van @DSchoutsen opgelost?
Graag gedaan!Dedier schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:42:
[...]
Hartelijk dank voor het delen van de repo. Ik heb zojuist voor elkaar gekregen om de Xtend direct in Home Assistant zien, zonder ESPs.
[Afbeelding]
In de template file template_intergas_Xtend.yaml kun je de sensor state afronden door '| round(1)' toe te voegen. Waarbij '1' het aantal decimalen is. Vergeet niet de deling eerst tussen haakjes te zetten, anders wordt alleen de laatste waarde (de noemer) afgerond
De regel in de yaml ziet er dan als volgt uit:
code:
1
| {{ (states('sensor.xtend_thermalEnergyHeating') | float / states('sensor.xtend_electricEnergyHeating') | float) | round(2) }} |
Over de waarde "32767" (= max 16 bit getal) nog geen contact gehad met Intergas. Wel is de installateur langs gekomen. De ketel was niet als OpenTerm aangesloten waardoor sommige gegevens niet correct werden doorgegeven.
Dat is nu verholpen en heb ik minder van deze vreemde waarden, maar nog niet allemaal weg.
Nu kan ik ook de boiler gegevens toevoegen aan HA. Als ik dit heb uitgezocht zal ik dat ook toevoegen aan de voorbeeldbestanden in de Github repository (incl. de afronding van CoP)
Ik ken jouw use case niet precies, verwacht het wel. De wijze waarop ik HA met Xtend verbind is met een extra netwerkkaart. De 'reguliere' netwerkverbinding naar Home Assistant blijft dan ongewijzigd en dus zou de https niet in de weg moeten zitten.remcon schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:36:
[...]
Aah ik weet het weer, ik had destijds het probleem dat ik home assistant via https benader en dan van buitenaf met duckdns er bij kan komen. Dit kon toen niet samen werken met de verbinding naar de xtend via http.
Is dit op de manier van @DSchoutsen opgelost?
UPDATE: @remcon Lees net jouw eerdere post van maandag avond.
De Xtend kan 3 verbindingen maken, voor zover ik het begrijp:
- RF - voor de verbinding met de Intergas Gateway. Voor data zeer beperkt en eigenlijk alleen geschikt voor het bedienen van de thermosstaat via internet. Kan ook via HA, via deze integratie https://www.home-assistant.io/integrations/incomfort
- Wifi LAN - Wifi verbinding met het thuisnetwerk voor verbinding naar internet. Voor zover ik weet kan je op deze verbinding zelf geen data uitlezen en wordt het alleen gebruikt om data te sturen naar Intergas. In te stellen via Xtend WiFi bedieningsscherm -> Verbindingen
- Xtend Access point - Zet een eigen netwerk op los van het thuisnetwerk. Aan te zetten via de knop op de Xtend (paars knipperende LED). Via deze verbinding heb je toegang tot de Xtend WiFi bedieningsscherm maar ook een API. Ik koppel de tweede netwerkkaart van HA aan dit AccessPoint en vraag informatie op van de API.
En de verbinding werkt alleen op IP (10.20.30.1) en niet op device.intergas.nl.
Hoop dat het met deze info en Github alsnog lukt.
[ Voor 49% gewijzigd door DSchoutsen op 23-07-2024 14:42 ]
Ik had de verbinding via optie 3 gemaakt naar IP 10.20.30.1DSchoutsen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:34:
[...]
Ik ken jouw use case niet precies, verwacht het wel. De wijze waarop ik HA met Xtend verbind is met een extra netwerkkaart. De 'reguliere' netwerkverbinding naar Home Assistant blijft dan ongewijzigd en dus zou de https niet in de weg moeten zitten.
UPDATE: @remcon Lees net jouw eerdere post van maandag avond.![]()
De Xtend kan 3 verbindingen maken, voor zover ik het begrijp:Had jij de wifi van de RPI verbonden met optie 2 of optie 3?
- RF - voor de verbinding met de Intergas Gateway. Voor data zeer beperkt en eigenlijk alleen geschikt voor het bedienen van de thermosstaat via internet. Kan ook via HA, via deze integratie https://www.home-assistant.io/integrations/incomfort
- Wifi LAN - Wifi verbinding met het thuisnetwerk voor verbinding naar internet. Voor zover ik weet kan je op deze verbinding zelf geen data uitlezen en wordt het alleen gebruikt om data te sturen naar Intergas. In te stellen via Xtend WiFi bedieningsscherm -> Verbindingen
- Xtend Access point - Zet een eigen netwerk op los van het thuisnetwerk. Aan te zetten via de knop op de Xtend (paars knipperende LED). Via deze verbinding heb je toegang tot de Xtend WiFi bedieningsscherm maar ook een API. Ik koppel de tweede netwerkkaart van HA aan dit AccessPoint en vraag informatie op van de API.
En de verbinding werkt alleen op IP (10.20.30.1) en niet op device.intergas.nl.
Hoop dat het met deze info en Github alsnog lukt.
Ik ben nu op vakantie, dus heb nu geen mogelijkheid om het te proberen.
Ook mijn dank, dat werkt prima.DSchoutsen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:56:
[...]
Graag gedaan!
In de template file template_intergas_Xtend.yaml kun je de sensor state afronden door '| round(1)' toe te voegen. Waarbij '1' het aantal decimalen is. Vergeet niet de deling eerst tussen haakjes te zetten, anders wordt alleen de laatste waarde (de noemer) afgerond
De regel in de yaml ziet er dan als volgt uit:
code:
1 {{ (states('sensor.xtend_thermalEnergyHeating') | float / states('sensor.xtend_electricEnergyHeating') | float) | round(2) }}
Over de waarde "32767" (= max 16 bit getal) nog geen contact gehad met Intergas. Wel is de installateur langs gekomen. De ketel was niet als OpenTerm aangesloten waardoor sommige gegevens niet correct werden doorgegeven.
Dat is nu verholpen en heb ik minder van deze vreemde waarden, maar nog niet allemaal weg.
Nu kan ik ook de boiler gegevens toevoegen aan HA. Als ik dit heb uitgezocht zal ik dat ook toevoegen aan de voorbeeldbestanden in de Github repository (incl. de afronding van CoP)
Xtend_temp_flow/return/set/supply zijn volgens mij de flow/retour/setpoint/aanvoer van de ketel. Bij mij (Intergas HRE) wordt daar ook alleen de aanvoer weergegeven net als in de web UI van de Xtend. De rest wordt weergegeven als 32767, blijkbaar geeft zelfs een Intergas ketel die gegevens niet door.
[ Voor 5% gewijzigd door Lecenten op 26-07-2024 14:40 ]
Zag dat er nu ook een monoblock variant is. Heeft men hier al ervaring met de xtend monoblock?
Geen ervaring mee maar hij is ook nog niet zo lang op de markt. Als ik kijk naar specificaties dan lijkt het bijna gelijk te lopen met de huidige xtend.
Het enige grote verschil is dat er geen F gas monteur bij hoeft te komen.
Het enige grote verschil is dat er geen F gas monteur bij hoeft te komen.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
En in oktober komt de Xtore, een warmte opslagboiler via de Xtend. Kan je gas besparen door met je zonnepanelen de Xtend water op te laten warmen voor douche en afwas. Waarschijnlijk niet tot 60 graden, maar wat ik begrepen heb een soort voorverwarmen zodat je ketel minder gas hoeft gebruiken. Ik saldeer nog met een vast contract, dus nog geen teruglever boete. Ik ben benieuwd naar de kosten van het apparaat en het rendement.
Als je ziet hoe die is aangesloten warmt hij dat water alleen op wanneer de Xtend het huis aan het verwarmen is met de ingestelde aanvoertemperatuur.Mackeessie schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:45:
En in oktober komt de Xtore, een warmte opslagboiler via de Xtend. Kan je gas besparen door met je zonnepanelen de Xtend water op te laten warmen voor douche en afwas. Waarschijnlijk niet tot 60 graden, maar wat ik begrepen heb een soort voorverwarmen zodat je ketel minder gas hoeft gebruiken. Ik saldeer nog met een vast contract, dus nog geen teruglever boete. Ik ben benieuwd naar de kosten van het apparaat en het rendement.
Als het goed is word hij verwarmd door het buitendeel. in de periodes wanneer er geen warmtevraag is. bijvoorbeeld de maanden mei tot oktoberDaanTriple7 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:57:
[...]
Als je ziet hoe die is aangesloten warmt hij dat water alleen op wanneer de Xtend het huis aan het verwarmen is met de ingestelde aanvoertemperatuur.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Een plaatje zegt niet alles. maar als het zo is dan kan je net zo goed een los buffervat installeren.
Een plaatje zegt inderdaad niets bij intergas, want bij elk plaatje van de Xtend hebben ze een mooie afwerking/isolatie om de open verdeler heen zitten. Echter heeft niemand met een Xtend die geleverd gekregen. "Hier hebbie een stukkie buis en een los flubbertje isolatieschuim."
De 'business case' voor een (warmtepomp)boiler lijkt me vooral als je een overschot hebt aan zonne-energie, en dat is vooral als er geen/weinig warmtevraag van je woning is. Zo'n driewegklep lijkt me dan essentieel.Byorn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:19:
deze komt ook met een 3weg klep
Alleen vraag ik me af of zo'n apparaat echt 'uit' kan. De maximale hoeveelheid gas die je kan besparen is immers vrij beperkt (10-15 kuub per maand?).
En wat ik me bij deze opstelling afvraag: als je water van 50 naar 60 graden gaat naverwarmen met gas, kom je dan niet buiten het HR-gebied, en ga je niet (snel) onder het minimumvermogen van de ketel uit?
Hi, apologies for posting in English, but my Dutch is very bad.
I recently got in contact with Intergas after buying a Intergas Xtend from Eneco. I asked them if the heatpump had cooling capacity, because according to Eneco's website it should have, but I noticed no cooling from the heatpump (I have radiators and can feel the temperature of them easily. On hot days they are no cooler than the house). Intergas itself has replied to me informing that the Xtend 5kw has no cooling capacity. A screenshot of the email follows below.
I just wanted to let others know of this problem before they buy this model. Currently the Eneco website is still misinforming about the cooling capacity of the model. I have since made a complaint with Eneco asking for mine to be changed to a model that can cool, like the Remeha. I'm wondering if anyone else had a similar experience and if has any suggestions on this matter.
:strip_exif()/f/image/eNxKvVqQ6iCfucElLLZsrk5U.jpg?f=fotoalbum_large)
I recently got in contact with Intergas after buying a Intergas Xtend from Eneco. I asked them if the heatpump had cooling capacity, because according to Eneco's website it should have, but I noticed no cooling from the heatpump (I have radiators and can feel the temperature of them easily. On hot days they are no cooler than the house). Intergas itself has replied to me informing that the Xtend 5kw has no cooling capacity. A screenshot of the email follows below.
I just wanted to let others know of this problem before they buy this model. Currently the Eneco website is still misinforming about the cooling capacity of the model. I have since made a complaint with Eneco asking for mine to be changed to a model that can cool, like the Remeha. I'm wondering if anyone else had a similar experience and if has any suggestions on this matter.
:strip_exif()/f/image/eNxKvVqQ6iCfucElLLZsrk5U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C4x57KTkknOor2ZtHhSfVKAT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat klopt niet, er zit een driewegklep tussen dus kan apart de Xtore opwarmen. Ook op een andere temperatuur dan waar je CV water op verwarmd wordt.DaanTriple7 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:57:
[...]
Als je ziet hoe die is aangesloten warmt hij dat water alleen op wanneer de Xtend het huis aan het verwarmen is met de ingestelde aanvoertemperatuur.
Dan nog is het een zinloos ding. Je gaat hybride omdat je zonder ketel je huis niet warm kan houden en dan ga je het verwarmen met WP van je huis onderbreken om een boiler te verwarmen? Ja echt logisch. Niet. Houtje touwtje gebeuren. Is de inhoud van het vat ook nog zielig klein. Niveau keukenboilertje.ErnstvV schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:32:
[...]
Dat klopt niet, er zit een driewegklep tussen dus kan apart de Xtore opwarmen. Ook op een andere temperatuur dan waar je CV water op verwarmd wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2024 12:33 ]
Maar als je hem omdraait: op het moment dat je je huis niet hoeft te verwarmen, én je een overschot aan zonne-energie hebt (nu, terwijl ik dit typ, bijvoorbeeld), is het geen gek idee om met een warmtepomp (die je toch al hebt) het water (voor) te verwarmen dat je vanavond wil gebruiken om te douchen, toch? En als je toch al hybride was, is het niet erg om in andere omstandigheden terug te vallen op gas (want dat had je toch ook al voorhanden).MotorBeast schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:31:
Dan nog is het een zinloos ding. Je gaat hybride omdat je zonder ketel je huis niet warm kan houden en dan ga je het verwarmen met WP van je huis onderbreken om een boiler te verwarmen? Ja echt logisch. Niet. Houtje touwtje gebeuren. Is de inhoud van het vat ook nog zielig klein. Niveau keukenboilertje.
Alleen heb ik wel zo mijn twijfels bij de kosten/baten/beperkingen van deze specifieke oplossing, en dan met name de maximale temperatuur die bereikt kan worden.
Het is dat ik er geen plek voor kan/wil vrijmaken, en dat het financieel ook een lastig verhaal wordet, maar hoe mooi zou het zijn om in de zomer met een hoge COP m.b.v. een l/w warmtepomp met zonne-energie tapwater van 80 graden te bereiden, om later van de kunnen douchen?
Ik denk dat je het andersom moet zien. Zo’n warmtepomp staat ongeveer 8 van de 12 maanden zo goed als stil. Als je in die 8 maanden dat ding kan gebruiken om bijvoorbeeld 45 graden water te maken kan je daar prima mee douchen. Als het echt koud is en je warmtepomp druk bezig is je huis warm te maken heb je je CV ketel die zorgt dat je kan douchen.MotorBeast schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:31:
[...]
Dan nog is het een zinloos ding. Je gaat hybride omdat je zonder ketel je huis niet warm kan houden en dan ga je het verwarmen met WP van je huis onderbreken om een boiler te verwarmen? Ja echt logisch. Niet. Houtje touwtje gebeuren. Is de inhoud van het vat ook nog zielig klein. Niveau keukenboilertje.
Wat zijn precies de regels/richtlijnen m.b.t. legionella? Volgens mij moet je de inhoud van een opslagvat minimaal 1x per week naar 60+ graden verwarmen, en ik denk dat de Xtend dat niet kan, waardoor je (in deze opstelling) altijd je douchewater moet naverwarmen met gas. Dan ga je, volgens mij, buiten het HR-gebied van je ketel komen (al kost naverwarmen van 45 naar 60 natuurlijk minder gas dan van 20 naar 60), én je komt al snel onder de ondergrens van het vermogen van je CV-ketel (waardoor de efficiëntie, en dus de 'winst' van de Xtend, nóg verder onder druk komt te staan).ErnstvV schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:28:
Ik denk dat je het andersom moet zien. Zo’n warmtepomp staat ongeveer 8 van de 12 maanden zo goed als stil. Als je in die 8 maanden dat ding kan gebruiken om bijvoorbeeld 45 graden water te maken kan je daar prima mee douchen. Als het echt koud is en je warmtepomp druk bezig is je huis warm te maken heb je je CV ketel die zorgt dat je kan douchen.
Met de Xtend kan je relatief laagdrempelig een flinke deuk slaan in je gasverbruik, maar deze Xtore voegt daar maar weinig aan toe, dus tenzij hij écht heel goedkoop is, raken de verhoudingen een beetje zoek. Met alleen de Xtend bespaar je dan 50-80% op gas, en met de Xtore erbij zou je dan tot 55-90% uitkomen, maar tegen welke meerprijs?
Dat is waar, maar aangezien de CV ketel via de openverdeler is aangesloten en zo te zien de driewegklep na de openverdeler zit zou het zomaar kunnen dat de ketel ook direct het vat op kan warmen voor de wekelijkse legionellaprefentie. Dan heb je als je niet teveel warm water gebruik je ketel alleen nog maar één keer in de week kort nodig. Maar even wachten tot de marktintroductie dan wordt er vast wat meer duidelijk.a2aan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:25:
[...]
Wat zijn precies de regels/richtlijnen m.b.t. legionella? Volgens mij moet je de inhoud van een opslagvat minimaal 1x per week naar 60+ graden verwarmen, en ik denk dat de Xtend dat niet kan, waardoor je (in deze opstelling) altijd je douchewater moet naverwarmen met gas. Dan ga je, volgens mij, buiten het HR-gebied van je ketel komen (al kost naverwarmen van 45 naar 60 natuurlijk minder gas dan van 20 naar 60), én je komt al snel onder de ondergrens van het vermogen van je CV-ketel (waardoor de efficiëntie, en dus de 'winst' van de Xtend, nóg verder onder druk komt te staan).
Met de Xtend kan je relatief laagdrempelig een flinke deuk slaan in je gasverbruik, maar deze Xtore voegt daar maar weinig aan toe, dus tenzij hij écht heel goedkoop is, raken de verhoudingen een beetje zoek. Met alleen de Xtend bespaar je dan 50-80% op gas, en met de Xtore erbij zou je dan tot 55-90% uitkomen, maar tegen welke meerprijs?
Douchen? Met bij de meeste mensen minimaal 2 personen met dat kleine ding? Zet dan gewoon een WP Boiler weg van zo'n 150 liter.a2aan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:52:
[...]
Maar als je hem omdraait: op het moment dat je je huis niet hoeft te verwarmen, én je een overschot aan zonne-energie hebt (nu, terwijl ik dit typ, bijvoorbeeld), is het geen gek idee om met een warmtepomp (die je toch al hebt) het water (voor) te verwarmen dat je vanavond wil gebruiken om te douchen, toch? En als je toch al hybride was, is het niet erg om in andere omstandigheden terug te vallen op gas (want dat had je toch ook al voorhanden).
Alleen heb ik wel zo mijn twijfels bij de kosten/baten/beperkingen van deze specifieke oplossing, en dan met name de maximale temperatuur die bereikt kan worden.
Het is dat ik er geen plek voor kan/wil vrijmaken, en dat het financieel ook een lastig verhaal wordet, maar hoe mooi zou het zijn om in de zomer met een hoge COP m.b.v. een l/w warmtepomp met zonne-energie tapwater van 80 graden te bereiden, om later van de kunnen douchen?
Als je hybride bent zet dit ding echt geen zode aan de dijk. Je blijft namelijk met je vastrecht voor gas zitten. Die kosten drukken harder dan de minimale besparing met dit kleine boilertje en de schat ik in bijkomende kosten voor aankoop en installatie. Zolang je hybride bent Sww gewoon met de ketel en anders full Electric. Maar dat is mijn mening.
Ah, ja, natuurlijk. De Xtend kan geen 60 graden, maar je kan ook met de CV de boiler verwarmen. Maar met zo'n kleine boiler vraag ik me af of de warmtewisselaar die erin zit voldoende vermogen kwijt kan om boven de ondergrens van de CV-ketel te blijven, en ook/juist dan ga je waarschijnlijk naar een relatief hoge aanvoertemperatuur (buiten het HR-berijk van de ketel).ErnstvV schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:47:
Dat is waar, maar aangezien de CV ketel via de openverdeler is aangesloten en zo te zien de driewegklep na de openverdeler zit zou het zomaar kunnen dat de ketel ook direct het vat op kan warmen voor de wekelijkse legionellaprefentie. Dan heb je als je niet teveel warm water gebruik je ketel alleen nog maar één keer in de week kort nodig. Maar even wachten tot de marktintroductie dan wordt er vast wat meer duidelijk.
Dus tenzij het een hele goedkope add-on is, zie ik het als een nogal complexe oplossing voor een relatief klein probleem.
Ja, eens hoor. Waar ik hybride voor verwarming (in veel gevallen, waaronder die van mijzelf) een goed compromis vind, heb ik het gevoel dat dit ding weinig toevoegt.MotorBeast schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:55:
Douchen? Met bij de meeste mensen minimaal 2 personen met dat kleine ding? Zet dan gewoon een WP Boiler weg van zo'n 150 liter.
Als je hybride bent zet dit ding echt geen zode aan de dijk. Je blijft namelijk met je vastrecht voor gas zitten. Die kosten drukken harder dan de minimale besparing met dit kleine boilertje en de schat ik in bijkomende kosten voor aankoop en installatie. Zolang je hybride bent Sww gewoon met de ketel en anders full Electric. Maar dat is mijn mening.
Als ik naar mezelf kijk dan kan/wil ik geen ruimte maken voor een grote warmtepompboiler, en ik heb wel zitten kijken naar 'hybride' alternatieven, dus ik vind de Xtore zeker een leuk concept om over te filosoferen, maar bottom line is dat het hem toch niet gaat worden.