Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 19 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.v
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr-bKUKuVhTYN-BsyiDnSVoTF1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZodK8RWTZAk5UdoT768PPWz.jpg?f=fotoalbum_large

blijkbaar komt hij er in twee formaten, 40 en 80 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:08
max.v schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:46:
[Afbeelding]

blijkbaar komt hij er in twee formaten, 40 en 80 liter.
Daar heb je helaas dan weinig aan… beetje gezin met een bad plus 2x douchen ben je al een boiler nodig van meer dan 100L .

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-07 11:13
Krissiejj schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:44:
Daar heb je helaas dan weinig aan… beetje gezin met een bad plus 2x douchen ben je al een boiler nodig van meer dan 100L .
Afhankelijk van hoe erg je het vindt om (onder normale/bijzondere/uitzonderlijke omstandigheden) zonder warm water te zitten, moet je een full-electric oplossing dimensioneren op je maximale verbruik.

Bij hybride is het anders, en heeft het al toegevoegde waarde als je 'meestal' nuttig gebruik maakt van goedkope/beschikbare stroom en capaciteit van je warmtepomp.

Als ik naar mijn eigen gezin kijk (ik douche een stuk langer dan mijn vrouw), dan verbruiken we op de meeste zomerdagen 0,2-0,3 (en heel af en toe 0,4) kuub gas. Om 80l van 15 graden te verwarmen naar 45 graden. heb je zo'n 2,8kWh nodig. Dat ligt redelijk dicht bij die 0,3 kuub gas, dus 'past' prima. Maar kan goed dat wij bovengemiddeld zuinig zijn, en zou een grotere boiler (bij de meeste mensen) toch passender is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
a2aan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Afhankelijk van hoe erg je het vindt om (onder normale/bijzondere/uitzonderlijke omstandigheden) zonder warm water te zitten, moet je een full-electric oplossing dimensioneren op je maximale verbruik.

Bij hybride is het anders, en heeft het al toegevoegde waarde als je 'meestal' nuttig gebruik maakt van goedkope/beschikbare stroom en capaciteit van je warmtepomp.

Als ik naar mijn eigen gezin kijk (ik douche een stuk langer dan mijn vrouw), dan verbruiken we op de meeste zomerdagen 0,2-0,3 (en heel af en toe 0,4) kuub gas. Om 80l van 15 graden te verwarmen naar 45 graden. heb je zo'n 2,8kWh nodig. Dat ligt redelijk dicht bij die 0,3 kuub gas, dus 'past' prima. Maar kan goed dat wij bovengemiddeld zuinig zijn, en zou een grotere boiler (bij de meeste mensen) toch passender is?
Uiteraard is het per woningen/gezin verschillend maar om het een beetje minimaal te berekenen heb je toch echt wel meer nodig met een gezin van ommenabij 4.
Laatst een berekening gemaakt van een beetje gemiddeld, Wij hebben dan wel een bad van 180L en een douchekop van 8l p/m. maar dat terzijde.

Je gaat zo naar 100L, (En de rest als er te weinig is doet de ketel dan) Maja dat wil je natuurlijk proberen op te vangen. Onderstaande zou ik willen realiseren als de regering dit een beetje gaat volhouden kwa 'boete' terugleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlCiSLEoUr2M8j2nXc4LQDu3jzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOagr8ENMTflPUWkDrgrEs4r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze7IlvD7n9bHUerW8sn-Nq5_akY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pM56xBmkShaT6SWsdMDjgClh.jpg?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Krissiejj Zoiets heb ik ook overwogen, maar dan met 55l, alleen vond ik het nogal zonde/duur om met een COP van 0,75 water op te warmen (jij rekent met 0,85 voor de boiler en 0,9 voor het element, dus samen 0.77), want zó veel zonne-energie had ik nou ook weer niet 'over'. Een Xtend was voor mij dan een logischer keuze (en SWW dan maar gewoon met gas).

Ik zat toen juist te kijken naar een boiler met relatief laag vermogen (1000W), om zo vaak mogelijk met (alleen) overschot zonne-energie te kunnen verwarmen. Een warmtepompboiler was in alle opzichten beter geweest, behalve dat ik er geen plaats voor kan/wil maken.

Mocht het er op langere termijn naar uitzien dat de elektriciteitsprijs op/onder de 25ct blijft, en de gasprijs naar boven de 2,50 euro gaan, dan zien we wel weer verder.

[ Voor 7% gewijzigd door a2aan op 29-07-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Haha ja ik heb wel wat overschot maar ook niet extreem. Het liefste regel ik de warmte met overschot panelen via het element. Maar dit is nu gewoon even kijken. Het is puur wat er het komende jaar gebeurt. Je weet het nooit in Nederland;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-07 17:20
Het hangt natuurlijk erg van de samenstelling van je gezin af en of je een bad gebruikt. Maar volgens Eneco gebruikt een gemiddeld gezin 270 m3 voor warm water en volgens Milieu Centraal 340 m3. Een andere schatting is 100 m3 per persoon.

Laten we 300 m3 nemen, dan kost dat bij een gasprijs van 1,20 per m3 nu 360 euro per jaar. Als we, denk ik redelijk optimistisch, schatten dat de variabele kosten met de Xtore halveren besparen we dan 180 euro per jaar. Dan mag je bij een terugverdientijd van 7 jaar 1260 euro investeren om het rendabel te laten zijn. Dat zie ik niet gebeuren.

Zelfs als je bijna die hele 360 euro per jaar kan besparen door stroom te gebruiken die je anders weggooit (dat speelt dan pas bij het afschaffen van het salderen) zal het denk ik moeilijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Lecenten schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:10:
Het hangt natuurlijk erg van de samenstelling van je gezin af en of je een bad gebruikt. Maar volgens Eneco gebruikt een gemiddeld gezin 270 m3 voor warm water en volgens Milieu Centraal 340 m3. Een andere schatting is 100 m3 per persoon.

Laten we 300 m3 nemen, dan kost dat bij een gasprijs van 1,20 per m3 nu 360 euro per jaar. Als we, denk ik redelijk optimistisch, schatten dat de variabele kosten met de Xtore halveren besparen we dan 180 euro per jaar. Dan mag je bij een terugverdientijd van 7 jaar 1260 euro investeren om het rendabel te laten zijn. Dat zie ik niet gebeuren.

Zelfs als je bijna die hele 360 euro per jaar kan besparen door stroom te gebruiken die je anders weggooit (dat speelt dan pas bij het afschaffen van het salderen) zal het denk ik moeilijk worden.
Eeeeeuh dat kost je geen €1,20 per m3 maar veel meer. Alleen je vastrecht kost je al €300,- per jaar ongeveer en dan komen er nog belastingen etc overheen. Dat vergeten mensen vaak als ze hybride gaan. Eerlijk vergelijken maakt daarom vaak de beslissing hybride naar full electric alleen vanwege al die extra kosten juist interessant. De laatste kuubs gas kostte je snel tegen de €1,80 a €2,- per kuub, geen €1,20 helaas.

En na salderen gooi je het niet weg die stroom. Je krijgt nog altijd betaalt dan voor je overtollige stroom alleen met terugleveringskosten.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 30-07-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:48:
Eeeeeuh dat kost je geen €1,20 per m3 maar veel meer. Alleen je vastrecht kost je al €300,- per jaar ongeveer en dan komen er nog belastingen etc overheen. Dat vergeten mensen vaak als ze hybride gaan. Eerlijk vergelijken maakt daarom vaak de beslissing hybride naar full electric alleen vanwege al die extra kosten juist interessant. De laatste kuubs gas kostte je snel tegen de €1,80 a €2,- per kuub, geen €1,20 helaas.
Ja, de laatste kuubs gas zijn heel duur (de allerlaatste honderden euro's), maar voor het besparingspotentieel van hybride moet je daar juist niet mee rekenen. Als het wel/niet nemen van de Xtore ervoor zorgt dat je net boven of net onder de 500 kuub/jaar grens komt, dan kan je die 60 euro per jaar vermindering van vastrecht meerekenen, maar verder klopt het rekensommetje van @Lecenten wel zo ongeveer.

Alleen denk ik dat je met 80l van 45 graden (dat is ook nog maar een aanname) niet zo heel ver komt in een gemiddeld gezien. Als die inderdaad 300 kuub gas per jaar voor SWW verstookt, dan moet je het allemaal wel netjes verdeeld zijn over de ochtend en avond (en draait de warmtepomp minimaal de helft van de tijd niet op zonne-energie (tenzij je daar een thuisbatterij voor gebruikt).

Voor de business case van all-electric mag je wél lekker de hele gasrekening (inclusief vastrecht) bij de baten tellen, maar daar staat ook weer een heel ander kostenplaatje tegenoven (in mijn geval inclusief het 'verbouwen' van de keuken omdat ik nu een 'los' 90cm gasfornuis met elektrische oven heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Eeeeeuh dat kost je geen €1,20 per m3 maar veel meer. Alleen je vastrecht kost je al €300,- per jaar ongeveer en dan komen er nog belastingen etc overheen. Dat vergeten mensen vaak als ze hybride gaan.
Bij mij is een hybride systeem een gegeven, een bewuste keuze gebaseerd op alleen economische afwegingen. Als je al een Xtend hebt is een hybride systeem en dus een gasaansluiting ook een gegeven.

Een gasaansluiting kost me 321 euro per jaar aan vaste kosten, inclusief netbeheer, belastingen en de vaste kosten van de energieleverancier.

Bij de overweging van wel of niet een Xtore (want daar ging mijn bericht over) kijk je sowieso alleen naar de variabele kosten, want die Xtore kun je alleen gebruiken met een Xtend plus ketel en dus met een gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-06 16:37
Medashkh schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:30:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar als ik de gateway aansluit dan moet ik hem toch koppelen aan de CV? Dus aansluiten modem, daarna sleutel icoontje van de Intergas ketel indrukken en hij koppelt. Zo staat het in ieder geval op het instructiefilmpje van Intergas op YouTube.

YouTube: Handleiding Gateway

Of pakt de Xtend dit later over? En zie je dan in de webinterface van de Xtend dat hij nu verbonden is met de gateway?
Ik heb nu beide apparaten Xtend en Xtreme 36 gekoppeld aan de gateway / app, want dan kan ik van beide wat gegevens inzien.

Maar bij het koppelen krijg je bij beide apparaten een thermostaat.
In de app kan ik nu kiezen tussen 2 thermostaten (ook al hebben ze dezelfde naam) maar de instellingen (bijv. weekprogramma) van de ene thermostaat zie ik niet in de andere en nu zag ik dat bij warmtevraag (water) bij die van de Xtend geen vlammetje en bij die van de Xtreme wel.

Ik heb overigens eerst de Xtend gekoppeld, later pas de Xtreme. Misschien moet ik dat nog eens andersom proberen.

Is het zo dat de thermostaat van de Xtreme degene is die weergeeft wat de kamerthermostaat doet en die van de Xtend een dummy, waar je niks mee moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-07 10:59
webpatrick schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Ik heb nu beide apparaten Xtend en Xtreme 36 gekoppeld aan de gateway / app, want dan kan ik van beide wat gegevens inzien.

Maar bij het koppelen krijg je bij beide apparaten een thermostaat.
In de app kan ik nu kiezen tussen 2 thermostaten (ook al hebben ze dezelfde naam) maar de instellingen (bijv. weekprogramma) van de ene thermostaat zie ik niet in de andere en nu zag ik dat bij warmtevraag (water) bij die van de Xtend geen vlammetje en bij die van de Xtreme wel.

Ik heb overigens eerst de Xtend gekoppeld, later pas de Xtreme. Misschien moet ik dat nog eens andersom proberen.

Is het zo dat de thermostaat van de Xtreme degene is die weergeeft wat de kamerthermostaat doet en die van de Xtend een dummy, waar je niks mee moet doen?
Je moet voor de verwarming alleen de temperatuur (en dus klok programma)van de Xtend aanpassen. Anders ga je alsnog proberen met alleen de Xtreme je huis te verwarmen, al kan dat wss niet omdat de pomp van de Xtend niet draait.

De Xtend geeft geen vlammetje bij stromend warm water vraag, want daar doet de extend inderdaad niks voor. Dus die zul je alleen zien bij de thermostaat van de Xtreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-07 22:02
Is er ergens een stappenplan hoe je een warmtepomp zo efficiënt mogelijk instelt?

Ik heb de Xtend nu ongeveer een jaar draaien en afgelopen winter kon hij het goed warm houden in huis. Ik vraag me nu alleen af of ik de optimale efficiëntie te pakken heb. Hoe meet ik dit en in welke volgorde moet ik instellingen aanpassen om te kijken of het beter/slechter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Geen specifieke stappenplan, alleen basis instellingen. Elke woning is anders en daarom kunnen elke parameters anders zijn.

Wat is na een jaar je gemiddelde COP en verbruik? Start stops etc. Misschien kan je daar als eerste naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZszQnFLUovxcrKf-juIangbnT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9OUmHoYuhfNVKrEWSTJHqsN.jpg?f=fotoalbum_large

Is mijn gemiddelde COP dan nu 6517/1261 = 5,17 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
remcon schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:24:
[Afbeelding]

Daar lijkt het wel op! Instellingen lijken me dan wel in orde. Als ik komende winter vergelijkbare cijfers uit mijn Xtend krijg dan zou ik daar zeer blij mee zijn!

Kan je iets meer vertellen over je afgiftesysteem (radiatoren of vloerverwarming), en wat je stookgedrag is (temperatuur en wel of geen dag-/nachtverlaging)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remcon
a2aan schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Daar lijkt het wel op! Instellingen lijken me dan wel in orde. Als ik komende winter vergelijkbare cijfers uit mijn Xtend krijg dan zou ik daar zeer blij mee zijn!

Kan je iets meer vertellen over je afgiftesysteem (radiatoren of vloerverwarming), en wat je stookgedrag is (temperatuur en wel of geen dag-/nachtverlaging)?
Waarschijnlijk is het nog iets beter omdat ik de eerste maanden bezig ben geweest met instellen.

Temperatuur is continu 20 graden op de hele begane grond met vloerverwarming. (Woonkamer, keuken, bijkeuken, gang, wc).
Boven gewone radiatoren, maar wel overgedimensioneerd.
Externe temperatuursensoren aangesloten.
De pomp van de vloerverwarming is aangesloten op de Xtend (relais Aux1) en loopt tegelijk met de Xtend pomp.

ParameterOmschrijvingDefaultNieuwe waarde
P006Externe buitenvoeler aangeslotenneeja
P007Bron van de buitentemperatuurAutomatisch Externe buitenvoeler T42 (P006 = 1)
P020Minimale CV-druk0.51.0
P068Functie van relais aux1UitgeschakeldSecundaire CV-pomp (gelinkt aan de interne pomp)
P123Systeem aanvoertemperatuur sensor aangeslotenNeeJa
P086Minimale delta-T voor verwarming53
P102Ketelblokkade boven buitentemperatuur155
P103Warmtepompblokkade onder buitentemperatuur-5-7
P107Graadminuten ketel bijschakeling0600
P108Bijschakel vertraging bij warmtepomp fout02
P120Maximum watertemperatuur CV-ketel8055
P125Na-draaitijd CV-waterpomp bij alleen ketel bedrijf15
P126Minimale gevraagde watertemperatuur ketel2040
P127Minimum-vermogen mode periode ketel1020
P192Stooklijn helling1.100.67
P194Maximum aanvoertemperatuur7540
P195Kp CV kamerthermostaat regeling160160
P196Ki CV kamerthermostaat regeling132
P197Kd CV kamerthermostaat regeling132
P202RuimteverwarmingsregelingExterne (OpenTherm) kamerthermostaatWAR + ruimtetemperatuur-compenstaite + thermostaat
P203Thermostaat hysterese0.50.9
P211Aanlooptijd CV vraag6030
P217Bijschakelniveau ketel bij grote thermostaat verandering (handmatig op thermostaat)0.72.1
P219Toegestane kamertemperatuur daling voordat ketel bijschakelt0.51.1

[ Voor 50% gewijzigd door remcon op 08-08-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
remcon schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:24:
Vul de gegevens hier in en je ziet je COP, hoeveel gas en geld je hebt bespaard en hoeveel gas je nog gebruikt voor verwarming:

https://docs.google.com/s...KlTlC9mk/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Lecenten schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Vul de gegevens hier in en je ziet je COP, hoeveel gas en geld je hebt bespaard en hoeveel gas je nog gebruikt voor verwarming:

https://docs.google.com/s...KlTlC9mk/edit?usp=sharing
Klopt best wel aardig. Vergeleken met vorig jaar heb ik 777 m3 gas minder verbruikt. De sheet geeft 767 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
remcon schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:51:
Is er ergens een stappenplan hoe je een warmtepomp zo efficiënt mogelijk instelt?

Ik heb de Xtend nu ongeveer een jaar draaien en afgelopen winter kon hij het goed warm houden in huis. Ik vraag me nu alleen af of ik de optimale efficiëntie te pakken heb. Hoe meet ik dit en in welke volgorde moet ik instellingen aanpassen om te kijken of het beter/slechter wordt?
Begin eerst met waterzijdig inregelen van je systeem zodat je flow zo hoog mogelijk is met een max van delta T 5 graden. Verder als je vloerverwarming hebt een pomploze verdeler plaatsen. Een warmtepomp werkt het beste met een hoge flow met lage delta T en een lage aanvoer. Mocht je nog kleine radiatoren hebben deze vervangen voor T33 exemplaren. Die laatste zijn vaak voor een prikkie te vinden op Marktplaats. Hoe meer afgifte hoe lager je aanvoer en dus zuiniger, hoe langer je zonder ketel kan stoken hoe minder defrosts. Voor meer tips zie L/W topic. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
MotorBeast schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:37:
Hoe meer afgifte hoe lager je aanvoer en dus zuiniger, hoe langer je zonder ketel kan stoken hoe minder defrosts.
Waar komen die minder defrosts vandaan? Ik zou denken dat de ketel juist defrosts voorkomt (in het meest extreme geval heb je er immers 0, als je alles met de ketel doet).

Voor je COP (en dus portemonnee), is een lagere aanvoertemperatuur natuurlijk gunstiger. Maar de hoeveelheid warmte die uit de lucht wordt onttrokken blijft in principe gelijk, dus het aantal defrosts ook, lijkt me? Of maak ik nog ergens een denkfout?

Verder doen de details die @remcon later heeft gegeven vermoeden dat zijn systeem al behoorlijk efficiënt werkt, en dat de Xtend echt al heel goed tot zijn recht komt. Alles kan altijd beter, maar heel veel extra winst gaat het denk ik niet opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@a2aan Als je je aanvoer laag kan houden, kan je WP met lager vermogen werken = lager toerental compressor=, langere runs = minder defrosts = lager stroomverbruik en is minder kosten want defrosts kosten fors stroom. Hoe lager het toerental van je compressor, hoe hoger de Cop. De ketel voorkomt geen defrosts, hij vangt ze alleen op.

Ondanks dat je hybride bent zou ik je adviseren zolang mogelijk te kunnen stoken met je WP. Kijk even wat de gasprijs is en wat de stroomprijs is. Zelfs met een Cop2 ben je met stroom goedkoper uit. Ik zou ernaar streven alleen SWW nog met je ketel te doen. Heb iemand geholpen met een Remeha hybride en daar hebben we hetzelfde gerealiseerd. Meeste mensen brengen het systeem niet waterzijdig in balans en brengen afgifte niet in orde. Van die lullige kleine radiatoren met veel te weinig afgiftevermogen. Zuinig stoken is altijd zorgen dat je veel afgifte hebt. Zowel met een ketel als met een WP.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 10-08-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
MotorBeast schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:26:
@a2aan Als je je aanvoer laag kan houden, kan je WP met lager vermogen werken = lager toerental compressor=, langere runs = minder defrosts = lager stroomverbruik en is minder kosten want defrosts kosten fors stroom. Hoe lager het toerental van je compressor, hoe hoger de Cop. De ketel voorkomt geen defrosts, hij vangt ze alleen op.
Volgens mij klopt dit niet helemaal.

Laten we 2x2 scenario's uitwerken: buitentemperatuur van 10 graden en 5 graden, met een groot, en een klein afgiftesysteem. En alle andere variabelen gelijk. Ik probeer realistische getallen te nemen, maar het is uit de losse pols, dus verbeter gerust!

Bij 10 graden buiten is de energiebehoefte 2kW. Met 30 graden aanvoer is de COP 8, en draait de warmtepomp continu op 250W.

Met 40 graden aanvoer is de COP 5, en draait de warmtepomp continu op 400W.

In beide situaties zijn er geen defrosts.

Bij 5 graden buitentemperatuur is de energiebehoefte 3kW. Met 35 graden aanvoer is de COP 5, en draait de warmtepomp continu op 600W.

Met 45 graden aanvoer is de COP 3, en draait de warmtepomp continu op 1000W.

Alleen krijgen we bij 5 graden buiten te maken met defrosts. In beide gevallen moet de warmtepomp 3kW aan warmte onttrekken uit de lucht, om die aan het CV-water over te dragen. Bij een lagere COP werken de compressor en ventilator harder, en zal er meer (vochtige) lucht langs de (koude) verdamper stromen. Maar is de verdamper niet ook warmer, bij een hogere aanvoertemperatuur? En wat is het netto verschil tussen de twee situaties op het aanvriezen van de waterdamp uit de lucht op die verdamper?

En áls je dan gaat defrosten, gaat dat dan niet sneller bij een hogere aanvoertemperatuur (de warmtepomp werkt dan in omgekeerde richting)? Ik kan me voorstellen dat de COP tijdens de defrosts juist hoger is, bij een hogere aanvoertemperatuur, maar ja, dat is hopelijk relelatief maar een klein deel van de tijd.

Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar, en hoop dat mijn verhaal niet een al te hoog klok/klepel gehalte heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb een aanvraag lopen voor een Xtend via Warmgarant. Deze als aanvulling op een Intergas 28/24.
Het betreft hier een onderkelderde woning uit 1975. De woning kent best wat warmte verlies, zeker omdat de kelder moet ventileren en de koud dus snel optrekt.
Afgelopen winter de woonkamer verwarmd met een 3.5kW airco, deze trekt het maar net en verbruikt ongeveer 1kW per uur. Op vochtige dagen defrost en koude lucht en een direct zakkende temperatuur.
Daarnaast is de rest van de woning natuurlijk koud en dat is niet prettig.
In de nacht ging de airco uit en daalde de temperatuur tot 15graden en sprong de CV aan. Beetje water opwarmen en al snel een paar m3 aan gas verbruik in de nacht.

Ik ben dus toch een Xtend aan het overwegen om zo ook de badkamer (begane grond) en de keuken/woonkamer ook te kunnen verwarmen. Tevens de overloop naar de kelder (opentrap) zodat de hal ook enigszins te doen is.

Ik verwacht dat ik dan de temperatuur op een continue instelling moet doen om het gelijkmatig en efficiënt te verwarmen?
En als de CV bijspringt heb je ook niet direct het verlies van het opwarmen van het hele CV systeem (wat in de nacht gebeurt?).
Eventueel kan de airco in de woonkamer ook aan, kan ik ook met slimme thermostaten de overige ruimtes enigszins efficiënt verwarmen zonder ook nog gas te verbruiken?

Ik begrijp dat het misschien niet zo eenvoudig is te zeggen maar klopt mijn beredenatie een beetje?

Welke multizone thermostaat is geschikt voor de Intergas? Heb nu de Honeywell Evonhome.

Owja en Warmgarant plaatst standaard een buffervat, is dat nodig?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
DaanTriple7 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:43:
Ik heb de intergas thermostaat. Vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De radiatoren hebben thermostaatknoppen welke dicht gaan bij 18 graden. Dat werkt ook. Geen Tado achtige systemen nodig. Tado had ik in mijn vorige woningen om gas te besparen, nu heb ik daar de Xtend voor.
Wat voor radiatorknop gaat er vanzelf dicht bij een gewenste temperatuur? Heb je merk linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:08
Elke thermostaatknop werkt op die manier. Het is geen nieuw ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
CPM schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:44:
Ik heb een aanvraag lopen voor een Xtend via Warmgarant. Deze als aanvulling op een Intergas 28/24.
Het betreft hier een onderkelderde woning uit 1975. De woning kent best wat warmte verlies, zeker omdat de kelder moet ventileren en de koud dus snel optrekt.
Afgelopen winter de woonkamer verwarmd met een 3.5kW airco, deze trekt het maar net en verbruikt ongeveer 1kW per uur. Op vochtige dagen defrost en koude lucht en een direct zakkende temperatuur.
Daarnaast is de rest van de woning natuurlijk koud en dat is niet prettig.
In de nacht ging de airco uit en daalde de temperatuur tot 15graden en sprong de CV aan. Beetje water opwarmen en al snel een paar m3 aan gas verbruik in de nacht.

Ik ben dus toch een Xtend aan het overwegen om zo ook de badkamer (begane grond) en de keuken/woonkamer ook te kunnen verwarmen. Tevens de overloop naar de kelder (opentrap) zodat de hal ook enigszins te doen is.

Ik verwacht dat ik dan de temperatuur op een continue instelling moet doen om het gelijkmatig en efficiënt te verwarmen?
En als de CV bijspringt heb je ook niet direct het verlies van het opwarmen van het hele CV systeem (wat in de nacht gebeurt?).
Eventueel kan de airco in de woonkamer ook aan, kan ik ook met slimme thermostaten de overige ruimtes enigszins efficiënt verwarmen zonder ook nog gas te verbruiken?

Ik begrijp dat het misschien niet zo eenvoudig is te zeggen maar klopt mijn beredenatie een beetje?

Welke multizone thermostaat is geschikt voor de Intergas? Heb nu de Honeywell Evonhome.

Owja en Warmgarant plaatst standaard een buffervat, is dat nodig?
Bereken hier eerst een wat je nodig hebt https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening aan vermogen. Denk dat als je 1kWh per uur verstookt je echt niet blij gaat worden met een Xtend voor de rest van je woning. Als je veel warmteverlies hebt stook je hoogstwaarschijnlijk (afhankelijk van je afgiftesysteem) ook met hoge aanvoer temperaturen en dan zal de WP het snel niet meer trekken en ben je weer gas aan het stoken.

Verder als je werkt met naregeling werkt dat negatief op de regeling van een WP. Een buffervat is niet standaard nodig als je voldoende waterinhoud hebt maar met naregeling heb je een parallel buffervat nodig, niet serieel.

Als ik je verhaal hoor zou ik eerst beginnen met fors isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

MotorBeast schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

Bereken hier eerst een wat je nodig hebt https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening aan vermogen. Denk dat als je 1kWh per uur verstookt je echt niet blij gaat worden met een Xtend voor de rest van je woning. Als je veel warmteverlies hebt stook je hoogstwaarschijnlijk (afhankelijk van je afgiftesysteem) ook met hoge aanvoer temperaturen en dan zal de WP het snel niet meer trekken en ben je weer gas aan het stoken.

Verder als je werkt met naregeling werkt dat negatief op de regeling van een WP. Een buffervat is niet standaard nodig als je voldoende waterinhoud hebt maar met naregeling heb je een parallel buffervat nodig, niet serieel.

Als ik je verhaal hoor zou ik eerst beginnen met fors isoleren.
Ik zal eens in die berekening duiken. Alle online tools van installateurs geven mooie optimistische cijfertjes, maar daar twijfel ik dus aan.

Ik zie de Xtend dan meer als vervanging van de airco en als aanvulling voor de andere ruimtes.
Meer isoleren is nu niet mogelijk, spauw, dak, dubbel glas is al gedaan. Enige wat nog kan is de plafonds van de 4 ruimtes in de kelder en de opentrap dicht maken. Een monster klus.

Maar wat ik op maak uit jouw woorden is dat een 5kW Extend onvoldoende vermogen heeft voor onze woning en er te snel op gas overgeschakeld gaat worden? En daarnaast dat het stroom verbruik van de Xtend veel hoger zal zijn?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
In plaats van een warmteverlies berekening kun je ook vertellen wat je gasverbruik was per jaar(en in welk jaar dat was) toen je nog helemaal op gas stookte en de airco niet gebruikte. En hoeveel van dat gasverbruik naar schatting was voor koken en warm water.

Weet je ook wat de watertemperatuur is waarmee de Intergas 28/24 verwarmde ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
CPM schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

Ik zal eens in die berekening duiken. Alle online tools van installateurs geven mooie optimistische cijfertjes, maar daar twijfel ik dus aan.

Ik zie de Xtend dan meer als vervanging van de airco en als aanvulling voor de andere ruimtes.
Meer isoleren is nu niet mogelijk, spauw, dak, dubbel glas is al gedaan. Enige wat nog kan is de plafonds van de 4 ruimtes in de kelder en de opentrap dicht maken. Een monster klus.

Maar wat ik op maak uit jouw woorden is dat een 5kW Extend onvoldoende vermogen heeft voor onze woning en er te snel op gas overgeschakeld gaat worden? En daarnaast dat het stroom verbruik van de Xtend veel hoger zal zijn?
Als je nu 1kWh per uur verstookt met een L/L heb je toch ergens een enorm warmtelek. Ik stook op dit moment ook nog met L/L (ben bezig met full electric) maar dat soort verbruiken zie ik hier alleen bij -5 of kouder buiten. 15 graden in de nacht haal ik nooit met een nageisoleerde woning uit 1978. Sowieso met een WP bij echte koude ook met L/L, net als met L/W gewoon doorstoken en niet verlagen. Boven stook ik zelden (alleen bij vorst) dus iets zit er niet helemaal goed bij je. Als je dat warmteverlies niet eerst oplost is het water naar de zee dragen. En zeker met een WP die je met lage aanvoertemperatuur moet stoken. Als jij al bijvoorbeeld zo'n 40/45 graden nodig hebt bij zo'n 8/10 graden buiten heb je met een WP straks gewoon simpelweg een hoge stroomrekening en bij echte koude schakelt je ketel dan weer vrolijk bij. Zal vast iets goedkoper zijn dan alleen met gas maar eer dat je dan die WP hebt terugverdiend? Hoe hoger je aanvoer, hoe lager je Cop en hoe meer defrosts. Isolatie op orde brengen (koude kelder), afgiftevermogen checken en/of verbeteren en dan pas WP (hybride of full electric). https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html Een Cop van 4 of hoger ga je niet halen met aanvoertemperaturen van 40/45 graden of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:19
Goedemiddag,

Ons driejarig energiecontract loopt komende maand af en inmiddels hebben we weer een nieuw driejarig contract afgesloten bij een andere leverancier.
T.o.v. ons vorige contract gaat de prijs per kuub gas met ongeveer 20 cent omhoog. Ons jaarverbruik is ongeveer 1200m3.

We hebben een nieuwbouwwoning, bouwjaar 2020 met ongeveer 218m2 vloeroppervlak. Overal ligt vloerverwarming; totale lengte 1650 meter, aangesloten met open, pomploze, verdelers. Dit wordt aangestuurd door een Intergas Xtreme 36 met master-master naregeling via het Watts Vision systeem.
Ook hebben we een Intergas Gateway v2 om de CV-ketel uit te kunnen lezen via Home Assistant.

Op zich zou de Xtend een logische keuze zijn, maar in dit forum las ik berichten dat begin volgend jaar een 7kw versie verschijnt.
Gevoelsmatig lijkt het me beter om hierop te wachten i.p.v. nu voor de 5kw monoblock variant te gaan omdat deze wellicht qua capaciteit niet voldoende is.

[ Voor 8% gewijzigd door witterholt op 25-08-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@witterholt ik zou precies doen wat je nu van plan bent. Wachten op de 7kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
witterholt schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:36:
Goedemiddag,

Ons driejarig energiecontract loopt komende maand af en inmiddels hebben we weer een nieuw driejarig contract afgesloten bij een andere leverancier.
T.o.v. ons vorige contract gaat de prijs per kuub gas met ongeveer 20 cent omhoog. Ons jaarverbruik is ongeveer 1200m3.

We hebben een nieuwbouwwoning, bouwjaar 2020 met ongeveer 218m2 vloeroppervlak. Overal ligt vloerverwarming; totale lengte 1650 meter, aangesloten met open, pomploze, verdelers. Dit wordt aangestuurd door een Intergas Xtreme 36 met master-master naregeling via het Watts Vision systeem.
Ook hebben we een Intergas Gateway v2 om de CV-ketel uit te kunnen lezen via Home Assistant.

Op zich zou de Xtend een logische keuze zijn, maar in dit forum las ik berichten dat begin volgend jaar een 7kw versie verschijnt.
Gevoelsmatig lijkt het me beter om hierop te wachten i.p.v. nu voor de 5kw monoblock variant te gaan omdat deze wellicht qua capaciteit niet voldoende is.
Gewoon een monoblock pakken van een gerespecteerd merk, vb Vaillant en daarmee je vloerverwarming voeden. En mocht je geen plek hebben voor een boiler alleen je ketel nog gebruiken voor SWW. Heb je wel plek.....ketel verkopen op MP en volledig gasloos gaan met een boiler gevoed door de WP. Scheelt je alleen al €300,- per jaar aan vastrecht. Als je maar 1200m3 verbruikt is een echte monoblock 55/6 of 65/6 Vaillant voldoende en ideaal met vloerverwarming. Lees je even in op L/W topic en zoek even naar Koevlaas formule.

https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:26:
[...]

Gewoon een monoblock pakken van een gerespecteerd merk, vb Vaillant en daarmee je vloerverwarming voeden. En mocht je geen plek hebben voor een boiler alleen je ketel nog gebruiken voor SWW. Heb je wel plek.....ketel verkopen op MP en volledig gasloos gaan met een boiler gevoed door de WP. Scheelt je alleen al €300,- per jaar aan vastrecht.
Volledig gasloos is in bestaande bouw meestal niet rendabel. En dat schrijf ik op basis van elk concreet geval wat ik tot nu toe heb gezien en uitgerekend. Uiteraard ben ik bereid mijn mening te veranderen, maar dan wel aan de hand van een echte berekening.

Laten we het voorbeeld van witterholt nemen, die gebruikt 1200 m3 op jaarbasis. Ik ga er van uit dat dat inclusief warm water is (koken is ook nog de vraag) en daar reken ik 200 m3 per jaar voor, dat is laag geschat. Blijft er 1000 m3 over voor verwarming, dat is hoog geschat. Stel witterholt laat een Xtend 5 kW installeren (ik heb geen idee wanneer de 7 kW komt), dat kost inclusief installatie en na aftrek van subsidie 3400 euro bij een landelijk werkende installateur.

Ik schat dat de Xtend 85% van de warmte gaat leveren, dat is laag geschat. Blijft er dus nog 150 m3 over voor verwarming, dat kost bij een gasprijs van 1,20 dan 180 euro per jaar.

De besparing schat ik op de helft van de prijs van het bespaarde gas (850 m3 a 1,20), 510 euro per jaar. Dat is laag geschat.

510 euro per jaar besparing bij een investering van 3400 betekent een terugverdientijd van minder dan 7 jaar, dat is prima.

Nu wil je full electric, wat is dan de extra besparing? Op die 180 euro per jaar voor de overblijvende 150 m3 gas zul je niet veel besparen want dat is nou net op de koudste dagen per jaar. Reken nu eens heel optimistisch dat het 75 euro per jaar is. Plus dat je ongeveer 325 euro per jaar op het vastrecht bespaard. En je moet elektrisch warm water gaan maken, dat zal niet of nauwelijks geld gaan besparen en als het dat wel doet praat je over tientjes per jaar. Als je het met een boiler gaat doen is het waarschijnlijk duurder.

Dus je bespaart dan met full electric 75+325 is 400 euro per jaar ten opzichte van de hybride 5 kW.

En de investering voor die hybride was 3400 euro en dat had een terugverdientijd van minder dan 7 jaar.

Als we voor de extra investering van full electric ook 7 jaar rekenen, dan mag voor die besparing van 400 euro per jaar de extra investering 7 * 400 = 2800 euro bedragen.

Voor die 2800 euro moet ik dan een grotere warmtepomp met backup unit laten installeren en ook nog een voorziening om elektrisch warm water te maken. In veel gevallen zal daarvoor een aanpassing aan de elektrische installatie nodig zijn zoals een aparte groep, terwijl de Xtend gewoon in een stopcontact gaat.

En oh ja, over koken hebben we het nog helemaal niet gehad. Als je al niet elektrisch kookte moet je dat ook nog laten aanleggen.

Reken mij nu eens voor hoe dat ooit rendabel kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Lecenten schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Volledig gasloos is in bestaande bouw meestal niet rendabel. En dat schrijf ik op basis van elk concreet geval wat ik tot nu toe heb gezien en uitgerekend. Uiteraard ben ik bereid mijn mening te veranderen, maar dan wel aan de hand van een echte berekening.

Laten we het voorbeeld van witterholt nemen, die gebruikt 1200 m3 op jaarbasis. Ik ga er van uit dat dat inclusief warm water is (koken is ook nog de vraag) en daar reken ik 200 m3 per jaar voor, dat is laag geschat. Blijft er 1000 m3 over voor verwarming, dat is hoog geschat. Stel witterholt laat een Xtend 5 kW installeren (ik heb geen idee wanneer de 7 kW komt), dat kost inclusief installatie en na aftrek van subsidie 3400 euro bij een landelijk werkende installateur.

Ik schat dat de Xtend 85% van de warmte gaat leveren, dat is laag geschat. Blijft er dus nog 150 m3 over voor verwarming, dat kost bij een gasprijs van 1,20 dan 180 euro per jaar.

De besparing schat ik op de helft van de prijs van het bespaarde gas (850 m3 a 1,20), 510 euro per jaar. Dat is laag geschat.

510 euro per jaar besparing bij een investering van 3400 betekent een terugverdientijd van minder dan 7 jaar, dat is prima.

Nu wil je full electric, wat is dan de extra besparing? Op die 180 euro per jaar voor de overblijvende 150 m3 gas zul je niet veel besparen want dat is nou net op de koudste dagen per jaar. Reken nu eens heel optimistisch dat het 75 euro per jaar is. Plus dat je ongeveer 325 euro per jaar op het vastrecht bespaard. En je moet elektrisch warm water gaan maken, dat zal niet of nauwelijks geld gaan besparen en als het dat wel doet praat je over tientjes per jaar. Als je het met een boiler gaat doen is het waarschijnlijk duurder.

Dus je bespaart dan met full electric 75+325 is 400 euro per jaar ten opzichte van de hybride 5 kW.

En de investering voor die hybride was 3400 euro en dat had een terugverdientijd van minder dan 7 jaar.

Als we voor de extra investering van full electric ook 7 jaar rekenen, dan mag voor die besparing van 400 euro per jaar de extra investering 7 * 400 = 2800 euro bedragen.

Voor die 2800 euro moet ik dan een grotere warmtepomp met backup unit laten installeren en ook nog een voorziening om elektrisch warm water te maken. In veel gevallen zal daarvoor een aanpassing aan de elektrische installtie nodig zijn zoals een aparte groep, terwijl de Xtend gewoon in een stopcontact gaat.

En oh ja, over koken hebben we het nog helemaal niet gehad. Als je al niet elektrisch kookte moet je dat ook nog laten aanleggen.

Overal wordt een terugverdientijd aangenomen van 7 jaar? Waar komt dat eigenlijk vandaan? De gemiddelde levensduur van een warmtepomp of cv-ketel is 15 jaar (als je daar snel op googled).

Een ander punt is dat de overheid het gasverbruik steeds onaantrekkelijker gaat maken door accijnzen jaarlijks te verhogen. De kosten van gas worden dus steeds hoger.
De kosten van elektra proberen ze lager te maken, alleen gaan energieleveranciers dan weer terugleververgoedingen verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Lecenten Ik verwijs je graag naar andere topics waar dit al vele malen is besproken.

Je vergeet al een aantal zaken. De meeste mensen doen deze investering als de ketel op is en vervangen moet worden. Die investering zit niet in je verhaal. Ketel erbij zo'n €2300,- Verder heb je met een FE geen onderhoud meer (kan je makkelijk zelf). Verder kan een gemiddelde WP gewoon op een 1fase aansluiting en heb je helemaal geen backup nodig (zit die overigens bij veel WP's er gewoon ook nog standaard in vb Daikin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
remcon schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Overal wordt een terugverdientijd aangenomen van 7 jaar? Waar komt dat eigenlijk vandaan? De gemiddelde levensduur van een warmtepomp of cv-ketel is 15 jaar (als je daar snel op googled).

Een ander punt is dat de overheid het gasverbruik steeds onaantrekkelijker gaat maken door accijnzen jaarlijks te verhogen. De kosten van gas worden dus steeds hoger.
De kosten van elektra proberen ze lager te maken, alleen gaan energieleveranciers dan weer terugleververgoedingen verzinnen.
Die 7 jaar bekekent een rendement van 10% per jaar. Dat is een persoonlijke keuze, je mag ook met minder genoegen nemen en dan wordt de vereiste terugverdientijd langer.

De energiebelasting op gas gaat volgend jaar omlaag, niet omhoog. En het jaar daarop weer omlaag, dat komt door de nieuwe regering.

Ik verwacht ook dat de prijs van het gas zelf omlaag gaat, maar die verwachting is net zoveel waard als die van iemand anders: niets dus. De future prijzen voor gas voor levering over een paar jaar zijn overigens wel duidelijk lager dan die van nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Je kunt rekenen op verschillende manieren.
Ik reken zo:
Ik heb afgelopen winter 1000m3 aan gas bespaard met de Xtend.
Vanwege mijn zonnepanelen waar ik de investering niet van meereken, was de stroom die daarvoor in de plaats kwam gratis.
Ik heb dus ruim 1200 euro bespaard in 1 jaar, met een investering van zo'n 1000 euro (na teruggave subsidie). Ik heb hem al terugverdiend, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:55:
@Lecenten Ik verwijs je graag naar andere topics waar dit al vele malen is besproken.

Je vergeet al een aantal zaken. De meeste mensen doen deze investering als de ketel op is en vervangen moet worden. Die investering zit niet in je verhaal. Ketel erbij zo'n €2300,- Verder heb je met een FE geen onderhoud meer (kan je makkelijk zelf). Verder kan een gemiddelde WP gewoon op een 1fase aansluiting en heb je helemaal geen backup nodig (zit die overigens bij veel WP's er gewoon ook nog standaard in vb Daikin).
Ik heb mijn Xtend laten installeren bij een ketel van 5 jaar oud en de meeste anderen in dit topic ook bij een bestaande ketel. Bij witterholt, waar mijn berekening op sloeg, is dat ook het geval. Een 1 fase aansluiting kan, maar met een backup unit heb je zeker een extra groep nodig.

Kom nu eens met een concrete berekening voor dit geval. Aan die andere topics heb ik niets en witterholt ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 26-08-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Lecenten schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb mijn Xtend laten installeren bij een ketel van 5 jaar oud en de meeste anderen in dit topic ook bij een bestaande ketel. Bij witterholt, waar mijn berekening op sloeg, is dat ook het geval. Een 1 fase aansluiting kan, maar met een backup unit heb je zeker een extra groep nodig.

Kom nu eens met een concrete berekening.
Met een backup unit kan ik gewoon hier een Vaillant Mono block op 1 fase laten draaien. No problem. Verder kan je je ketel gewoon op MP gooien. Concrete berekening kan je maken op https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html voor jezelf.

Reken ik met mijn 1000m3 (75% met WP en 400m3 SWW) met investering €5500,- na subsidie en nieuwe ketel en hybride ben ik na 15,8 jaar uit de kosten. Reken ik met volledig gasloos met investering €8000,- na subsidie volledig gasloos ben ik na 7,8 jaar uit de kosten. En dan verbruik ik nog weinig gas.

NB: jij hebt ook niets meer aan die berekening want je hebt je investering en beslissing al genomen. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-08-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Op welke aanvoer temperatuur draaien jullie Xtend installaties, en met welke afgifte systemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:15:
[...]
Reken ik met volledig gasloos met investering €8000,- na subsidie volledig gasloos ben ik na 7,8 jaar uit de kosten. En dan verbruik ik nog weinig gas.

NB: jij hebt ook niets meer aan die berekening want je hebt je investering en beslissing al genomen. 8)
Het gaat niet om mij, maar om het voorbeeld van witterholt.

Zou ook in dat geval voor 8000 euro full electric mogelijk zijn ? Het lijkt me erg aan de lage kant als ik kijk naar de offertes die ik tot nu toe heb gezien. Het hangt ook van de situatie af, als daarvoor ook nog elektrisch koken moet worden aangelegd gaat het zeker niet lukken.

Maar stel dat het zo is, dan kost witterholt dat 4600 euro aan extra investering voor een extra besparing (alles gerekend ten opzicht van de Xtend) van 400 euro per jaar.

Dat is een terugverdientjid van 11,5 jaar, dat zou ik volledig onacceptabel vinden maar misschien denkt witterholt daar anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Vergeet ook niet dat als je huis full electric wordt je huis fors stijgt in je label en mocht je je huis verkopen je dan daarop ook nog forse meerwaarde hebt. Verborgen extra rendement.

Ik ben het overigens ook niet met je eens dat gas goedkoper wordt. We zijn afhankelijk geworden van buitenlands gas en de vraag naar LNG stijgt wereldwijd nog steeds en hebben daarbij ook nog eens geopolitieke spanningen die het er niet beter op maken. Verder moet ik nog maar zien hoelang die kabinet blijft zitten en wat er dan weer na verkiezingen uit de hoge hoed wordt getoverd. Bij een omslag naar GroenLinks/D66 wordt het gasverhaal al weer duurder. Blijft lastig in te schatten.

Laat iedereen zijn eigen beslissing/afwegingen nemen/hebben maar trap in ieder geval niet in het klakkeloze verhaal van de meeste cv boeren dat alleen hybride mogelijk is en dat het veel goedkoper is dan FE. Dat is op lange termijn in veel gevallen namelijk niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:40:
Dat is een terugverdientjid van 11,5 jaar, dat zou ik volledig onacceptabel vinden maar misschien denkt witterholt daar anders over.
Persoonlijk zou ik daar wel voor gaan, als het echt zo simpel was. En misschien is dat voor @witterholt wel zo, en heeft hij wat aan dit advies.

Voor mezelf, echter, kan/wil ik geen plek vrijmaken voor een boiler, zit ik tegen de limiet van mijn groepenkast, en zou niet alleen een nieuwe kookplaat, maar ook een nieuwe oven, en keukenkast nodig hebben (heb nu een gasfornuis met ingebouwde elektrische oven).

Allemaal niet ononmogelijk, maar wel meer kosten en meer gedoe dan ik er nu voor over heb. Mocht de gasprijs een aantal keer over de kop gaan, en de elektriciteitsprijs laag blijven, dan zien we tegen die tijd wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
MotorBeast schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:49:
Laat iedereen zijn eigen beslissing/afwegingen nemen/hebben maar trap in ieder geval niet in het klakkeloze verhaal van de meeste cv boeren dat alleen hybride mogelijk is en dat het veel goedkoper is dan FE. Dat is op lange termijn in veel gevallen namelijk niet het geval.
In die laatste bewering moet je ook niet klakkeloos trappen, maar alleen als dat blijkt uit een concrete berekening. Die heb ik in dit geval tot nu toe niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:55:
In die laatste bewering moet je ook niet klakkeloos trappen, maar alleen als dat blijkt uit een concrete berekening. Die heb ik in dit geval tot nu toe niet gezien.
Wat op lange termijn wel of niet het beste is, zeker financieel, kán helemaal niemand berekenen, aangezien we niet weten hoe de prijzen van gas, elektriciteit, en verwarmingstechnieken zich op lange termijn gaan ontwikkelen.

Als er over vijf jaar een apparaat op de markt komt dat past op de plek van een CV-ketel, de functionaliteit heeft van een CV-ketel, even veel kost als een CV-ketel, maar werkt op elektriciteit met een COP van 10, dan zijn we nu toch gek met de apparaten waar we nu mee in de weer zijn?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
CornermanNL schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:23:
Op welke aanvoer temperatuur draaien jullie Xtend installaties, en met welke afgifte systemen?
Om maar even bij het topic te blijven ipv bakkeleien over kosten en terugverdientijd…

Ik heb boven en beneden vloerverwarming en draai voor het grootste gedeelte op een aanvoertemp van 30/33 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:41
Lecenten schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Voor die 2800 euro moet ik dan een grotere warmtepomp met backup unit laten installeren en ook nog een voorziening om elektrisch warm water te maken. In veel gevallen zal daarvoor een aanpassing aan de elektrische installatie nodig zijn zoals een aparte groep, terwijl de Xtend gewoon in een stopcontact gaat.

Eigenlijk zou ik hier tegenin moeten gaan als installateur van FE installaties.
Maar er is geen touw tussen te knopen, ik reken met dezelfde cijfers en kom tot dezelfde conclusie.
Tenzij je heel goedkoop (zelf) een FE kunt installeren ben je met hybride (financieel) beter af.

Je kunt zelfs stellen dat er minder kans is op onvoorziene (hoge) kosten door uitval.
Gaat van je extend het buitendeel kapot, kun je vrolijk door op gas. En voor €1300 heb je een nieuw buitendeel. Ook elektrisch geef je de netbeheerder in een krappe wijk meer adem.

Puur financieel gezien is een dure FE installatie niet te verantwoorden. Bij nieuwbouw moet je en als je de overtuiging hebt dan doe je het als duurzaamheids ding.

Wat nog wel mee speelt is een beter label bij FE. En wellicht een betere huizenprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-07 09:45
MotorBeast schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:49:

Ik ben het overigens ook niet met je eens dat gas goedkoper wordt. We zijn afhankelijk geworden van buitenlands gas en de vraag naar LNG stijgt wereldwijd nog steeds en hebben daarbij ook nog eens geopolitieke spanningen die het er niet beter op maken.
Ik ga er zeker niet vanuit dat stroom goedkoper wordt en gas duurder. Het stroomnet zit vol, en dit lijkt op korte termijn niet verholpen. Daarom moet er flink geïnvesteerd worden. We kunnen wel van het gas af willen, maar het kan nog niet. Door hybride te gaan heb je in ieder geval keuze in het meest voordelige van de 2 totdat het stroomnet er beter voor staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop81
Om de xtend met xtreme36 het beste te laten werken op vloerverwarming (beneden en zolder straks) en radiatoren (op 1e verdieping) lijkt een composiet ltvc verdeler eigenlijk het beste om te kiezen voor ons als xtend gebruikers?
Wij hebben op begane grond nu een htv met 6 groepen (uit 2020) en nemen binnenkort op zolder vloerverwarming.
De xtend heb ik sinds mei dit jaar dus zelf geen ervaringen mee. Zal ik de htv begane grond dan ook meteen laten vervangen door een ltvc?
Zodat beide gelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
joop81 schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:11:
Om de xtend met xtreme36 het beste te laten werken op vloerverwarming (beneden en zolder straks) en radiatoren (op 1e verdieping) lijkt een composiet ltvc verdeler eigenlijk het beste om te kiezen voor ons als xtend gebruikers?
Wij hebben op begane grond nu een htv met 6 groepen (uit 2020) en nemen binnenkort op zolder vloerverwarming.
De xtend heb ik sinds mei dit jaar dus zelf geen ervaringen mee. Zal ik de htv begane grond dan ook meteen laten vervangen door een ltvc?
Zodat beide gelijk zijn?
Zou het inderdaad gelijk mee vervangen.

Draaien je radiatoren ook mee met het hele systeem Of staan ze eigenlijk altijd uit? Want anders als ze altijd uit staan kan je mooi op lage temperaturen werken. Of je radiatoren gewoon mee laten draaien op 30/35 graden.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:23

Aldmar

Niks...

Komende vrijdag wordt mijn oude cv vervangen door een nieuwe hybride opstelling:

- Intergas HRE 36/30
- Intergas 5kW Xtend
- Comfort touch + gateway

Zijn er specifieke dingen waar ik tijdens installatie op moet letten? Wachtwoorden, verbindingen, instellingen etc.?

Toekomst wellicht met HA aan de slag, maar op dit moment nog niet. :)

• DSchoutsen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-07 00:38
Aldmar schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:03:
Komende vrijdag wordt mijn oude cv vervangen door een nieuwe hybride opstelling:

- Intergas HRE 36/30
- Intergas 5kW Xtend

Zijn er specifieke dingen waar ik tijdens installatie op moet letten? Wachtwoorden, verbindingen, instellingen etc.?

Hierbij even mijn ervaringen van punten die minder soepel zijn verlopen (maar wel opgelost)

* Xtend was niet via Opentherm aangesloten op de CV maar als Aan/Uit - te controleren via Xtend Access point / mydevice.intergas.nl. Installateur is hiervoor terug gekomen.
* De gateway moet met Xtend worden verbonden. Bij mij werkte dat niet in 1x. Ik heb mijn gateway account via Intergas laten resetten omdat de CV (hangt er al 3 jaar) als primair device stond geregistreerd. Daarna werkte de procedure zoals in de handleiding staat beschreven.

Maar dat laatste zul je geen last hebben omdat bij jou alles nieuw wordt geinstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:01
Gisterenochtend gaf de Xtend weer foutcode F50, en stond dus in storing.. In april hadden wij dat ook, toen is de ventilator vervangen in mei. Sindsdien niet meer echt gebruikt tot gisteren. Direct een mail gestuurd naar Intergas, en vanmorgen kwam er al een monteur. Hij heeft weer de ventilator vervangen en nu ook de interne grote print. De ventilator kreeg een te hoge spanning door een fout in de oude print. Als het goed is moet hij het nu blijven doen. Wel blij met de snelle service van intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-07 06:21
Voor het eerste de wp aan gehad na installatie deze zomer.

Het valt op dat nadat de kamer opgewarmd was tot 21,5 graden met een SP van 21 er alsnog een 2 tal starts waren. Dit is in juni bij wat testen tijdens enkele koude dagen ook het geval geweest.

Is er iets wat voorkomt dat de WP enkele minuten aangaat terwijl dit niet nodig is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_FlhJE7iSFHOygK32EGCD2MDMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAeAdT0OjCqxtYzxUIHx516P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Hoe weet je dat de WP onnodig aan is gegaan ? En dan bedoel ik onnodig met de informatie die op dat moment beschikbaar was.

De temperatuur zal gaan zakken als er geen warmte wordt toegevoegd en dan gaat de WP waarschijnlijk al aan voordat die 21 graden is bereikt. Dat er na 12:00 dan niet meer verwarmd is kan komen door stijgende buitentemperatuur/zoninstraling. En daarna kan het best zijn dat de temperatuur alsnog boven de 21 graden uitkomt, de WP doet geen voorspellingen. Dan kan het achteraf misschien onnodig geweest.

Om hier wat meer over te zeggen zou je in ieder geval een grafiek van de kamertemperatuur ernaast moeten leggen. In het algemeen werkt de regeling van de Xtend heel erg goed, meestal blijft de kamertemperatuur ruim binnen 0,1 graad van het setpoint. Zie voorbeeld hieronder waarbij na zoninstraling de temperatuur dan 1 a 1,5 graad er boven komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n0O7Mb6AXg6stHnCnI2mSHA3ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3CjwcTmTVLTcWkzyh3xgV4kQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Lecenten op 13-09-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Onze WP is aangesloten op verdeler met een Wilo para pomp icm 9 groepen. In de badkamer en een slaapkamer/game room staat een radioator open om een flow vanuit de CV/WP te garanderen als de gesloten verdeler dicht gaat omdat de CV te warm water afgeeft.

Deze pomp heeft 3 standen en elke stand heeft 3 snelheden.
Wat is wijsheid. Hoge snelheid over der verdeler of een wat lagere snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Sliener schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:34:
Voor het eerste de wp aan gehad na installatie deze zomer.

Het valt op dat nadat de kamer opgewarmd was tot 21,5 graden met een SP van 21 er alsnog een 2 tal starts waren. Dit is in juni bij wat testen tijdens enkele koude dagen ook het geval geweest.

Is er iets wat voorkomt dat de WP enkele minuten aangaat terwijl dit niet nodig is?

[Afbeelding]
Die heeft al flink aangestaan voor een niet al te koude nacht. Het lijkt erop dat hij ook al
Enkele defrosts heeft gehad, en dan praat je over een temperatuur van rond de 4-5 graden? Hoe staat deze ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Aldmar schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:03:

- Intergas HRE 36/30
- Intergas 5kW Xtend

Goede nazorg.

Deze xtend heeft heel veel instellingen welke nog niet goed bekend zijn bij de monteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Krissiejj schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:34:
[...]

Die heeft al flink aangestaan voor een niet al te koude nacht. Het lijkt erop dat hij ook al
Enkele defrosts heeft gehad, en dan praat je over een temperatuur van rond de 4-5 graden? Hoe staat deze ingesteld?
Het was s'nachts 6 graden. De WP stond uit (P000 uit). Dit had ik laat door en de woonkamer was 20 graden. Dan duurt het even voor de vloer en de woonkamer naar 21 graden opgewarmd is.

Ik blijf her wel vreemd vinden dat de WP aangaat als de kamer temp terug loopt naar pak weg 21,3/21,4 met een SP van 21 en vervolgens snel uitgaat. De runs moeten langer, dit lukt enkel als de WP later aangaat omdat de WP met een COP van 8 met deze temperaturen altijd op het laagste vermogen draait.

Gradenminuten verhogen helpt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Sliener schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:26:
Ik blijf her wel vreemd vinden dat de WP aangaat als de kamer temp terug loopt naar pak weg 21,3/21,4 met een SP van 21 en vervolgens snel uitgaat. De runs moeten langer, dit lukt enkel als de WP later aangaat omdat de WP met een COP van 8 met deze temperaturen altijd op het laagste vermogen draait.

Gradenminuten verhogen helpt niets.
Waarmee stuur je je Xtend aan? Ik neem aan een kamerthermostaat via OpenTherm? In dat geval is het niet de Xtend, maar de thermostaat die bepaalt wanneer welke warmtevraag naar de Xtend wordt gestuurd. Misschien zit er ergens een hysterese instelling op die je zou kunnen verhogen?

Of anders gewoon nog even afwachten, want misschien zit er wel iets zelflerends in, dat na een tijdje 'vanzelf' beter gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Er zit een comfort touch op aangesloten.

De hysterese is ingesteld op 0,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Sliener Je warmteverlies met dit soort temperaturen buiten is gewoonweg te weinig om lange runs te maken. Het minimale vermogen van de pomp is dan gewoonweg te hoog om door te pruttelen. Kwestie van tijd dat het buiten kouder wordt en dan zal het wel goed gaan. Ik zou hem niet eens aanzetten overigens.. Zon warmt je huis nog vanzelf op en 20 graden binnen lijkt me toch wel te overleven? Sowieso met WP en zeker met VV niet verlagen als het straks koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:48:
[...]

Waarmee stuur je je Xtend aan? Ik neem aan een kamerthermostaat via OpenTherm? In dat geval is het niet de Xtend, maar de thermostaat die bepaalt wanneer welke warmtevraag naar de Xtend wordt gestuurd. Misschien zit er ergens een hysterese instelling op die je zou kunnen verhogen?
De Xtend kijkt ook bij een Open Therm Comfort Touch alleen naar het setpoint, de hele regeling gebeurt in de Xtend. Dat is ook logisch, thermostaten zijn immers gemaakt om CV ketels aan te sturen.

Er is een hysterese instelling in de Xtend, die zou je inderdaad kunnen verhogen. Misschien dat dat het "probleem" van Sliener oplost maar in plaats daarvan gaat de kamertemperatuur dan meer varieren en dan vooral 's winters bij een constante warmtevraag. Dat wil je eigenlijk niet, volgens mij kun je dan beter af en toe in het voorjaar of najaar een kleine overshoot hebben als de warmtevraag stopt in de loop van de dag.

• joop81
Krissiejj schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:04:
[...]

Zou het inderdaad gelijk mee vervangen.

Draaien je radiatoren ook mee met het hele systeem Of staan ze eigenlijk altijd uit? Want anders als ze altijd uit staan kan je mooi op lage temperaturen werken. Of je radiatoren gewoon mee laten draaien op 30/35 graden.
Inderdaad heb ik radiatoren op de bovenverdieping. Op zolder komt toch geen vloerverwarming, de dekvloer is te dun waardoor er grote kans is om door kabels en leidingen te frezen.

De hele benedenverdieping is vloerverwarming met htv dus en de bovenverdieping en zolder zijn gewone dubbel blads radiatoren. Ze staan inderdaad op anti vorst stand, dus zo goed als uit, alleen de kinderkamers staan wat hoger.

Wat is wijs? De verdeler van begane grond evengoed vervangen naar ltvc?
Dan is die "beveiligd" tegen te heet water als de cv bij gaat springen om te verwarmen, of de huidige htv dit ook? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb de aanvoertemp van bijspringende ketel op 45 graden gezet. Prima beveiliging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krissiejj
joop81 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:41:
[...]

Inderdaad heb ik radiatoren op de bovenverdieping. Op zolder komt toch geen vloerverwarming, de dekvloer is te dun waardoor er grote kans is om door kabels en leidingen te frezen.

De hele benedenverdieping is vloerverwarming met htv dus en de bovenverdieping en zolder zijn gewone dubbel blads radiatoren. Ze staan inderdaad op anti vorst stand, dus zo goed als uit, alleen de kinderkamers staan wat hoger.

Wat is wijs? De verdeler van begane grond evengoed vervangen naar ltvc?
Dan is die "beveiligd" tegen te heet water als de cv bij gaat springen om te verwarmen, of de huidige htv dit ook? Of zie ik het verkeerd?
Dan kan je kiezen om je verdeler te laten zitten met diens verstande dat je radiatoren altijd 55 graden kunnen krijgen dmv de xtend.

Of je vervangt de verdeler voor een lage temp verdeler en je begrenst de aanvoertemp van de ketel tot 40-45 graden. Dan krijgen je radiatoren ook niet meer en zullen ze iets minder snel opwarmen en warmte afgeven, maja hoe vaak heb je die hele hoge temperaturen nodig?

Zelf heb ik op zolder 2 kleine radiatoren. Kantoortje en slaapkamer. Staan eigenlijk altijd uit. De ketel ook begrenst hier tot Max 45 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Krissiejj op 18-09-2024 20:05 ]

• remcon
Krissiejj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:00:
[...]

Dan kan je kiezen om je verdeler te laten zitten met diens verstande dat je radiatoren altijd 55 graden kunnen krijgen dmv de xtend.

Of je vervangt de verdeler voor een lage temp verdeler en je begrenst de aanvoertemp van de ketel tot 40-45 graden. Dan krijgen je radiatoren ook niet meer en zullen ze iets minder snel opwarmen en warmte afgeven, maja hoe vaak heb je die hele hoge temperaturen nodig?

Zelf heb ik op zolder 2 kleine radiatoren. Kantoortje en slaapkamer. Staan eigenlijk altijd uit. De ketel ook begrenst hier tot Max 45 graden.
Wat is eigenlijk de minimum temperatuur die een cv ketel kan maken? Mijn hre36/30 heeft een minimum vermogen van 7kW. Kan een ketel dan wel water maken van maar 40 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
remcon schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:22:
Wat is eigenlijk de minimum temperatuur die een cv ketel kan maken? Mijn hre36/30 heeft een minimum vermogen van 7kW. Kan een ketel dan wel water maken van maar 40 graden?
Als je ketel net opstart, in een 'koud' huis, en je voldoende flow hebt, is dit nooit een probleem. Met een flow van 10l per minuut krijg je met 7kW een delte T van zo'n 10 graden, dus zo lang de retourtemperatuur onder de 30 graden is, zal je ketel het niet warmer dan 40 graden maken, op 7kW.

Hoe lang je retourtemperatuur onder de 30 graden blijft hangt af of je afgiftesysteem zijn warmte (snel) genoeg kwijt kan, en dat wordt dan ook nog weer beïnvloed door het warmteverlies van je woning.

Als je woning minder dan 7kW aan warmte verliest, bijvoorbeeld door goede isolatie, omdat het buiten niet zo koud is, en/of omdat je aan meerdere kanten stokende buren hebt, dan gaat je 7kW ketel sowieso pendelen.

Maar stel dat je woning 7kW warmte verliest, dan nog kan het zijn dat 40 graden 'te laag' is voor de ketel om die 7kW ook daadwerkelijk te kunnen leveren. Met een 'geschikt' afgiftesysteem (vloerverwarming, veel/grote radiatoren/convectoren, al dan niet geholpen met ventilatoren), kan je prima 7kW afgifte realiseren met een aanvoertemperatuur van 40 graden (of zelfs minder).

• a2aan
Lecenten schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:59:
De Xtend kijkt ook bij een Open Therm Comfort Touch alleen naar het setpoint, de hele regeling gebeurt in de Xtend. Dat is ook logisch, thermostaten zijn immers gemaakt om CV ketels aan te sturen.
Heb je hier meer informatie/documentatie over?

En 'leert' de Xtend dan ook over hoe het huis zich gedraagt, qua opwarming/afkoeling i.r.t. een bepaalde aanvoertemperatuur?

Zelf heb ik een Honeywell Chronotherm Touch thermostaat, die volgens mij best wel goed 'wist' wat de meest geschikte aanvoertemperatuur zou zijn om de ruimte op temperatuur te brengen/houden. Ik had gedacht dat het dan niet uit zou maken of 'ie een gasketel of warmtepomp aanstuurt, aangezien ze beide kunnen moduleren om de gewenste aanvoertemperatuur te leveren.

Maar nu ik er langer over nadenk, zijn er toch wel verschillen, omdat de Xtend zijn delta T 'optimaliseert', en de flow (in principe) op 15l/min houdt (wat ook nadelen heeft, lijkt me?), maar dan nog zou de thermostaat toch (opnieuw) kunnen leren wat de benodigde aanvoertemperatuur is in een bepaalde situatie?

Ik ben wel nieuwsgierig hoe de boel zich hier bij mij gaat gedragen met mijn nieuwe Xtend (dinsdag geplaatst), als het vanaf volgende week weer wat kouder en donkerder wordt.

• Lecenten
Hoe de regeling van de Xtend er precies uitziet weet ik ook niet, ik weet alleen dat de Xtend zich weinig aantrekt van de Open Therm gevraagde temperatuur en dit allemaal zelf regelt. En dat werkt hier erg goed, de kamertemperatuur blijft heel dicht bij het setpoint.

Aan een warmtepomp valt veel meer te regelen dan aan een ketel, het minimum vermogen is lager en ik denk ook nauwkeuriger te regelen. Het lijkt me logischer om dat in de warmtepomp zelf te doen in plaats van te vertrouwen op wat een fabrikant in een thermostaat heeft ingebouwd.

Ik zie de flow hier vaak lager dan 15l/min, als de delta T onder de 5 graden zakt probeert de Xtend de flow te optimaliseren.

• MotorBeast
@Lecenten Een warmtepomp werkt met een stooklijn. Je zou eens kunnen onderzoeken of je die kan finetunen bij deze WP. Verder werkt een WP daarom beter met een aan/uit thermostaat dan met een modulerende. Een modulerende thermostaat bepaalt bij een ketel de aanvoertemperatuur. Bij een WP bepaalt de delta T de aanvoer. Deze mag/kan niet te hoog zijn max deltaT =5 met een hoge flow. Bij een ketel zal deze naarmate de aanvoer hoger delta T groter zijn en kan de flow lager zijn. Daarom is het ook zo lastig een systeem waterzijdig optimaal in te regelen met hybride. De eisen tussen zuinig stoken met een ketel en een WP zijn verschillend.

[ Voor 52% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 12:31 ]

• MotorBeast
remcon schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:22:
[...]

Jawel. Dan gaat hij alleen aan/uit (lowload modus) ipv laag pruttelen. Bij eventueel nieuwe Ketel een Intergas Extreme pakken. Die heeft een laag minimum vermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 12:37 ]

• Lecenten
MotorBeast schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:25:
@Lecenten Een warmtepomp werkt met een stooklijn. Je zou eens kunnen onderzoeken of je die kan finetunen bij deze WP.
De Xtend kan of alleen met een stooklijn werken of alleen met de thermostaat of (standaard) met beide. Je kunt daar ook nog van alles en nog wat aan instellen inderdaad, maar zoals gezegd werkt bij mij met de standaard instellingen alles prima.

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 20:17
Hallo, sinds vorig jaar december hebben wij de Xtend. Ik heb al diverse discussies gelezen over het verminderen van trillingen. Als de Xtend op hoge toeren draait, is er best wat geluid (gelukkig niet bij ons binnen, maar toch). Ik wil proberen dit nog iets te verminderen. Voordat ik overstap op veren of dempers nog een vraag. Indien mogelijk zou ik het ook fijn vinden als je het antwoord op de vraag kunt toelichten.

1. De Xtend staat op het houten dak van de schuur. Op bijgaande foto's is te zien hoe e.e.a. nu is geplaatst. De rubberen blokken hoorden er standaard bij, op mijn verzoek zijn de betonbanden er nog onder geplaatst. De betonbanden zijn vrij smal. Zou het al helpen om in plaats van de betonbanden vier betontegels (60x40) te plaatsen?

2. De draagbalken van het dak lopen in dezelfde richting als de betonbanden nu zijn geplaatst. Maakt het uit of de betonbanden (of de tegels) haaks op de draagbalken worden gelegd?

3. Maakt het uit of de tegels precies OP de draagbalken liggen, dus niet er tussen. Ik weet niet of ik dat precies kan uitrekenen / meten, maar als het scheelt wil ik dat wel proberen.

4. Iemand wellicht nog andere tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUQo9IP2eY04mBTtbhg7LrtnEik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCxZ2M1EVZzRIdToAiKgzgzp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIdWn8giyrcJEDByRrKc_POk-PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0aB1xx3eqos9KyLCqX8e4BQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:41
miepet schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:38:
Hallo, sinds vorig jaar december hebben wij de Xtend. Ik heb al diverse discussies gelezen over het verminderen van trillingen. Als de Xtend op hoge toeren draait, is er best wat geluid (gelukkig niet bij ons binnen, maar toch). Ik wil proberen dit nog iets te verminderen. Voordat ik overstap op veren of dempers nog een vraag. Indien mogelijk zou ik het ook fijn vinden als je het antwoord op de vraag kunt toelichten.

1. De Xtend staat op het houten dak van de schuur. Op bijgaande foto's is te zien hoe e.e.a. nu is geplaatst. De rubberen blokken hoorden er standaard bij, op mijn verzoek zijn de betonbanden er nog onder geplaatst. De betonbanden zijn vrij smal. Zou het al helpen om in plaats van de betonbanden vier betontegels (60x40) te plaatsen?

2. De draagbalken van het dak lopen in dezelfde richting als de betonbanden nu zijn geplaatst. Maakt het uit of de betonbanden (of de tegels) haaks op de draagbalken worden gelegd?

3. Maakt het uit of de tegels precies OP de draagbalken liggen, dus niet er tussen. Ik weet niet of ik dat precies kan uitrekenen / meten, maar als het scheelt wil ik dat wel proberen.

4. Iemand wellicht nog andere tips?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij trillingen gaat het om gewicht eronder. Dat moet ong net zo zwaar zijn als gewicht erboven.

Dus je kunt betonranden pakken van 15cm dik die zijn tot 3 keer zwaarder.
Moet je dan eens het verschil horen.

• miepet
Dank voor je reactie, maar dat lijkt misschien wat te veel vh goede. De buitenunit zelf weegt namelijk nog net geen 40 kg.

• a2aan
Zitten die rubberen blokken nu vast aan de betonbanden? (vraag aan @miepet)

En zo niet, zou dat uitmaken, positief danwel negatief? (vraag aan wie het weet)

• DaanTriple7
Ik denk dat veren veel meer verschil gaan maken. 6 tientjes en 15 minuten werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
DaanTriple7 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:22:
Ik denk dat veren veel meer verschil gaan maken. 6 tientjes en 15 minuten werk
Idd, Wasco heeft mooie setjes om tussen je voetjes buitendeel en bigfoots te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Meh ik zou deze zeker kiezen boven losse goedkope veren:

Plastic vibration damper with integrated spring - For outdoor unit Air conditioning - Different directional classes (30-55 kg) https://amzn.eu/d/0ASGGQS
Heeft iets meer stabiliteit dan losse veren. Je koudemiddel leidingen vinden dat fijn.

Heb ik zelf ook, werkt fantastisch.

[ Voor 23% gewijzigd door DaanTriple7 op 22-09-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
DaanTriple7 schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:56:
Meh ik zou deze zeker kiezen boven losse goedkope veren:

Plastic vibration damper with integrated spring - For outdoor unit Air conditioning - Different directional classes (30-55 kg) https://amzn.eu/d/0ASGGQS
Heeft iets meer stabiliteit dan losse veren. Je koudemiddel leidingen vinden dat fijn.

Heb ik zelf ook, werkt fantastisch.
Die zijn idd te koop bij de wasco, als je er iemand kent of iemand kent die er aan kan komen heb je ze voor nog geen 2-3 tientjes;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
a2aan schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:32:
Zitten die rubberen blokken nu vast aan de betonbanden? (vraag aan @miepet)

En zo niet, zou dat uitmaken, positief danwel negatief? (vraag aan wie het weet)
Nee, die liggen er los op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
Krissiejj schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:34:
[...]

Idd, Wasco heeft mooie setjes om tussen je voetjes buitendeel en bigfoots te zetten
Oke, en welke setjes zouden jullie dan aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
Krissiejj schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:01:
[...]

Die zijn idd te koop bij de wasco, als je er iemand kent of iemand kent die er aan kan komen heb je ze voor nog geen 2-3 tientjes;)
Oh, de vraag werd al beantwoord🙈, dank jullie voor de reacties en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
miepet schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:32:
[...]

Oke, en welke setjes zouden jullie dan aanbevelen?
Daar deel ik net een link van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBR333
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-07 16:29
Zo heb ik het, dit werkt prima geen trillingen.
Ik heb iets ander model trillingsdemper tussen unit en bigfoot, dat is volgens mij waar je de meeste winst kan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BB8uGPzKTSmo7hW5Qn4EiSvml4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ON18d4ZFIOD9eFbhaXbDVDyY.jpg?f=fotoalbum_large,

Gr. Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
MBR333 schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:00:
Ik heb iets ander model trillingsdemper tussen unit en bigfoot, dat is volgens mij waar je de meeste winst kan halen.

[Afbeelding],
?
Gr. Martin
Heb je hem al 1 of 2 winters draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door Krissiejj op 22-09-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Krissiejj schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:21:
[...]

Heb je hem al 1 of 2 winters draaien?
1. Want hij kwam pas in 2023 op de markt. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
DaanTriple7 schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:46:
[...]

1. Want hij kwam pas in 2023 op de markt. Toch?
Haha ja dat klopt, maar tot Maart is nog winter hè;)

Maar je hebt een punt, dacht dat deze eind 2022 kwam maar dit lijkt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
MBR333 schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:00:

[Afbeelding],

Gr. Martin
Staat je buitenunit niet heel erg dicht op de muur?

En waar heb je die betonbielzen vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door remcon op 22-09-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBR333
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-07 16:29
Afstand muur is 25cm, betonbielzen had ik hier al 15jr liggen in de tuin 😉

Ik heb de grijze dempers. Maar met veer zoals hierboven vermeld kan je ook proberen, zijn allemaal de kosten niet op het totaal.

Gr. Martin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sx-c6JJ3DdU7wPtVs0zTpf60N8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UliRrkqeRN02JFlgbwmEnL46.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door MBR333 op 22-09-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LS88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:03
Ik ben de Intergas Xtend 5kW hybride wp in overweging aan het nemen. Maar twijfel nog tussen een hybride pomp of airco om mee te verwarmen. Mijn totale verbruik is ongeveer 700m3 waarvan 556 voor vloerverwarming. Deze staat alleen in de koude maanden aan. Daarvan hoop ik dan 60 a 70 procent te besparen.

Als iemand er al ervaring mee heeft, tot welke temperatuur kan de wp zelfstandig functioneren en vanaf wanneer moet de cv ketel bijschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@LS88 Dat is afhankelijk van de grootte, isolatie en afgifte van je woning. Bij mijn 1955 woning van 100m2 met vv (met mengverdeler, niet ideaal) op et 0, radiatoren op et 1, kon de Xtend het op de koudste dag van afgelopen winter op 17 graden houden op de nachtverlaging (dan bedoel ik niet een lagere ingestelde temperatuur maar de verlaging in vermogen van de xtend om minder geluid te maken). Dit was een proef met instellingen om te zien wat hij zelf kon zonder back-up.

Eindstand: mega veel gas bespaard en de ketel heeft nauwelijks hoeven helpen. Ik heb het de hele winter 21 graden gehad (met uitzondering van die proef op verlaging en ketel uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
LS88 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:10:
Ik ben de Intergas Xtend 5kW hybride wp in overweging aan het nemen. Maar twijfel nog tussen een hybride pomp of airco om mee te verwarmen. Mijn totale verbruik is ongeveer 700m3 waarvan 556 voor vloerverwarming. Deze staat alleen in de koude maanden aan. Daarvan hoop ik dan 60 a 70 procent te besparen.

Als iemand er al ervaring mee heeft, tot welke temperatuur kan de wp zelfstandig functioneren en vanaf wanneer moet de cv ketel bijschakelen?
Weet je hoeveel m3 gas je nu op koude dagen verbruikt? En is dat dan met, of zonder nachtverlaging?

556m3 gas i.c.m. vloerverwarming klinkt ideaal voor een warmtepomp. Op pagina 7 van deze pagina staan wat grafiekjes van de prestaties van de Xtend. Zelfs bij -10 buiten kan de Xtend met een aanvoertemperatur van 25-35 graden nog zo'n 2,5-3KW aan vermogen leveren. Dat is het equivalent van zo'n 6-7,5m3 gas per 24 uur (in de praktijk waarschijnlijk nog wel wat meer).

Afhankelijk van de mogelijkheden om een warmtepompboiler te plaatsen voor SWW, en de kosten/moeite om eventueel over te stappen op elektrisch koken (bij voorkeur inductie), zou je zelfs nog kunnen overwegen helemaal van het gas af te gaan. Dan bespaar je flink op je vastrecht, en kan je ook nog wat extra ISDE-subsidie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
LS88 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:10:
Met jouw lage gasverbruik zou een 3 kW warmtepomp al voldoende moeten zijn (Koevlaas formule). Ik verwacht dat je vrijwel geen gas meer zal verbruiken (besparing >90%) en dat de Xtend het tot minstens -5 alleen af kan en waarschijnlijk tot iets in de richting van -10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
DSchoutsen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:16:
Voor de liefhebbers die de Xtend willen monitoren via Home Assistant heb ik een alternatieve koppeling beschreven in deze repository:

https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Met dank aan @Thomasvt. Zonder zijn informatie was ik niet ver gekomen. _/-\o_
Nogmaals dank, dit werkt geweldig. Ik heb een paar dingen aangepast.

Sensor scan interval op 15 seconden gezet, 2 minuten vond ik erg lang en 15 seconden ligt meer in lijn met andere sensoren. Database omvang valt heel erg mee, hangt er natuurlijk ook van af welke opslag je hebt.

COP waarden werden niet als numeriek gezien en daardoor ook geen grafieken, dat heb ik veranderd.

Verder toegevoegd de Totaal Opgewekte energie (WP+Ketel).

yaml file:
https://drive.google.com/...K3G6YEVw/view?usp=sharing

Ik draai dit op een HP 630 thin client, gekocht op Marktplaats:
https://www.marktplaats.n...assistant-stel-zelf-samen

Basismodel + 128 GB SSD optie, totale kosten ongeveer 60 euro. Verder heb je nog een USB WIFI adapter nodig, kost ongeveer 10 euro. Let er wel op dat je er een koopt die standaard door Linux wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LS88
a2aan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:38:
[...]

Weet je hoeveel m3 gas je nu op koude dagen verbruikt? En is dat dan met, of zonder nachtverlaging?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCV9Tw3YNzl_R-sste0uPLoo-ug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6xg89NlZ4sfrTO0jf0axTUDu.jpg?f=user_large

Totaal 699m3 gas in 2023 met rond de 125m3 in de koudste maanden. De vloerverwarming gaat dan 2,5 graad omlaag in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:01
LS88 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:52:
[...]

[Afbeelding]

Totaal 699m3 gas in 2023 met rond de 125m3 in de koudste maanden. De vloerverwarming gaat dan 2,5 graad omlaag in de avond.
Mooie waarden, zit daar ook warm water en koken bij?

• LS88
Mackeessie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:34:
[...]

Mooie waarden, zit daar ook warm water en koken bij?
Yes, dat is inclusief koken en sanitair water voor 2 personen.
Pagina: 1 ... 19 ... 37 Laatste