Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 20 ... 39 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 20:08
a2aan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:38:
[...]

Weet je hoeveel m3 gas je nu op koude dagen verbruikt? En is dat dan met, of zonder nachtverlaging?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vVV1XJOSdjoDt8OGljlIVkkddE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ACrXrxglaeyw9V0MmYd1dIsz.png?f=fotoalbum_large

Blauw is afgelopen jaar, paars is jaar ervoor. Afgelopen jaar volledig de Xtend in dienst gehad.

Huis is 240m2 groot, waarvan de gehele benedenverdieping vorig jaar permanent op 20 graden is gehouden (130m2). Het is een huis uit 1926, vrijstaand, spouwmuur/vloer isolatie en 5cm piepschuim dakisolatie. Ik heb de Xtend ingesteld op economisch, als het voordeliger wordt om over te gaan op gas gaat de Xtend volledig over op gas. In december/januari zijn er 2 periodes geweest waar de ketel het heeft overgenomen en voor de rest heeft de Xtend het zelf gedaan.

Gasverbruik: Vorige stookperiode 607 m3 waarvan ongeveer 200 warm water/koken. Jaar ervoor 1900m3.
Daar staat tegenover dat de Xtend 2650 kWh verbruikt heeft.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:57
@Chielp Even voor de duidelijkheid, je hebt dan niet (genoeg) zonnepanelen om ook als de COP lager word het alsnog rendabel te maken door salderen?

Wij gaan nu de eerste winter met zowel de zonnepanelen als Extend in, dus we gaan zien hoeveel de zonnepanelen in een jaar opleveren, en hoeveel extra stroom verbruik de Xtend veroorzaakt. Ik heb hem ook op economisch staan aangezien ik vermoed dat ik niet voldoende stroom opwek om alles te kunnen salderen.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-10 11:04
LS88 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:52:
Totaal 699m3 gas in 2023 met rond de 125m3 in de koudste maanden. De vloerverwarming gaat dan 2,5 graad omlaag in de avond.
Om te weten tot welke temperatuur de Xtend het in jouw huis alleen af kan, is een maandgemiddelde wat grof om mee te werken, maar een gemiddeld dagverbruik van 4m3 gas zou je met een Xtend wel moeten kunnen afdekken. Alleen de allerkoudste dagen gaat het misschien toch niet lukken.

Jouw uitgangssituatie is al een stuk gunstiger dan die van @Chielp (o.b.v. gasverbruik/totale warmteverlies van je huis), en je ziet bij hem dat de Xtend al het overgrote deel alleen af kan.

Ik ben wel positief verrast door de praktijkcijfers die ik hier lees. 1300m3 gas vervangen door 2600kWh betekent een gemiddelde COP van ongeveer 5.

Als ik daar enigzins bij in de buurt kan komen ben ik blij, maar ik heb geen vloerverwarming, en de radiatoren zijn wel wat overgedimensioneerd, maar wel gewoon T22, waarvan een aantal vertikaal. Ik wacht met spanning tot mijn Xtend aan gaat springen; het huis is de afgelopen dagen (enigszins tegen mijn verwachting in) toch nog boven de ingestelde 20,5 graden gebleven (dus op zich positief), maar vanavond/vannacht zal het toch echt wel zo ver komen dat 'ie gaat leveren, lijkt me.

Mijn doel is om het totale verbruik van ongeveer 1000m3 (waarvan een kleine 200 voor SWW en koken) in ieder geval terug te brengen tot onder de 500, zodat ik ook weer een paar tientjes vastrecht bespaar. Aangezien ik per jaar zonder Xtend maar zo'n 600-800kWh zonne-energie 'over' had zal dat wel allemaal opgaan, maar wanneer per november de gasprijzen weer harder stijgen dan de elektriciteitsprijzen (Vattenfall) komt het omslagpunt alsnog sleeds verder in het voordeel van de Xtend te liggen.

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-10 16:53
Ik heb sinds dit voorjaar een Xtend hybride warmtepomp hangen, maar nog niet veel gebruikt.
Ik kon helaas niet de bijgeleverde thermosstaat gebruiken, omdat de vorige bewoners een draadloze thermosstraat hebben aangelegd (Honeywell Chronoterm) en de thermosstaatdraad ergens achter stucwerk is verdwenen.
Helaas is dit een domme aan/uit thermosstaat (geen OpenTherm) en nogal eens geeft hij het stooksignaal niet door naar zolder. Alleen een reset/druk op de knop van de receiver op zolder zorgt ervoor dat de WP aanspringt.

Ik wil dus graag een andere (draadloze) thermosstaat plaatsen, ik dacht o.a. aan Honeywell T6R, maar zijn er wellicht tweakers met ervaringen met andere merken/varianten?
Ik wil graag dat WP langere runs gaat draaien, beneden is volledig vloerverwarming (100+m2), dus dat zou in theorie prima moeten zijn voor de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 20:08
GroundBreaking schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:59:
@Chielp Even voor de duidelijkheid, je hebt dan niet (genoeg) zonnepanelen om ook als de COP lager word het alsnog rendabel te maken door salderen?
Helaas niet genoeg. Aangeschaft toen we nog geen warmtepomp hadden. Vorig jaar wel zitten twijfelen over verhogen aantal maar vanwege afbouw/slopen salderingsregeling niet gedaan. Anders had ik de Xtend inderdaad wat langer door laten draaien.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
LS88 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:10:
Ik ben de Intergas Xtend 5kW hybride wp in overweging aan het nemen. Maar twijfel nog tussen een hybride pomp of airco om mee te verwarmen. Mijn totale verbruik is ongeveer 700m3 waarvan 556 voor vloerverwarming. Deze staat alleen in de koude maanden aan. Daarvan hoop ik dan 60 a 70 procent te besparen.

Als iemand er al ervaring mee heeft, tot welke temperatuur kan de wp zelfstandig functioneren en vanaf wanneer moet de cv ketel bijschakelen?
Airco zou ik niet doen of je moet willen koelen. Ik verwarm reeds 4 jaar op L/L (het comfort is bij echte koude laag en zeker als je vloerverwarming gewend bent) en stap nu over op L/W FE omdat ik net als jij weinig verbruik en dan hakt vastrecht er in verhouding teveel in (reken maar eens uit wat 1m3 gas je nog kost als je alleen nog maar warm water maakt :'( ) en liggen de terugverdientermijnen tov FE en Hybride absurd dicht bij elkaar. Scheelt mij 1,5 jaar ongeveer. Na die tvt loopt het rendement van FE hard op. https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Tip: wel haast maken. Miv 2025 zijn de subsidies lager.

• a2aan
MotorBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:11:
Tip: wel haast maken. Miv 2025 zijn de subsidies lager.
Het lijkt nog niet echt tot de main stream media te zijn doorgedrongen (en het plan is ook nog niet definitief), maar voor de Xtend zou de ISDE-subsidie volgend jaar van €2400 dalen naar €1700, dus een verschil van €700. Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.

• MotorBeast
a2aan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:31:
[...]

Het lijkt nog niet echt tot de main stream media te zijn doorgedrongen (en het plan is ook nog niet definitief), maar voor de Xtend zou de ISDE-subsidie volgend jaar van €2400 dalen naar €1700, dus een verschil van €700. Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.
Het is nu wel een mooi moment over te stappen op WP. Prijzen kakken ook helemaal in elkaar met dalende vraag. Meeste mensen denken alleen maar korte termijn. Gas prijzen zijn weer relatief laag met 2 jaar geleden en kijken niet verder dan hun neus lang is. Gas zal nooit meer goedkoop zijn en worden. NB: €700,- is toch weer heel wat kWh stroom. Geen risico nemen. Deze regering denkt totaal niet aan groen of energie transitie dus kans groot dat subsidie minder wordt.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-10 17:17
a2aan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:15:
Ik ben wel positief verrast door de praktijkcijfers die ik hier lees. 1300m3 gas vervangen door 2600kWh betekent een gemiddelde COP van ongeveer 5.

Als ik daar enigzins bij in de buurt kan komen ben ik blij, maar ik heb geen vloerverwarming, en de radiatoren zijn wel wat overgedimensioneerd, maar wel gewoon T22, waarvan een aantal vertikaal. Ik wacht met spanning tot mijn Xtend aan gaat springen; het huis is de afgelopen dagen (enigszins tegen mijn verwachting in) toch nog boven de ingestelde 20,5 graden gebleven (dus op zich positief), maar vanavond/vannacht zal het toch echt wel zo ver komen dat 'ie gaat leveren, lijkt me.

Mijn doel is om het totale verbruik van ongeveer 1000m3 (waarvan een kleine 200 voor SWW en koken) in ieder geval terug te brengen tot onder de 500
Dat gaat makkelijk lukken, ik denk dat de besparing een stuk groter zal zijn.

1300 m3 gas vervangen door 2600 kWh betekent een lagere COP dan 5. Een HR ketel zal in het meest optimale geval iets van 9,5 kWh uit een m3 halen. Intergas ketels geven de geproduceerde kWh's ook weer dus je kunt aan de hand van je gasverbruik excl SWW/koken makkelijk zien hoeveel kWh's er uit een m3 worden gehaald. Na de komst van de Xtend is dat bij mij gedaald, ik denk omdat als de ketel even bijschakelt er telkens korte runs worden gemaakt.

Hier ook alleen radiatoren, deels overbemeten T22 en deels overbemeten ledenradiatoren, die laatsten doen het door de grote waterinhoud (warmtebuffer) verrassend goed met de WP. Ik zit over het hele jaar gerekend precies op een COP van 4. Ongeveer 2,1 kWh per bespaarde m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 22:58
Het wordt weer kouder, dus de Xtend moet weer aan de slag.

Heb alleen sinds vanochtend een vaag probleem.
  • Kan niet echt goed connectie maken remote.
  • Met HA merk ik dat hij zijn data soms niet krijgt.
  • Gewoon concentreren wil hij niet door op service met 15. Connectie middels 10.20.30.1. Krijg wel pagina, maar andere pagina's laad hij niet. Meerdere devices getest. Laptop, iPad etc. Zelfde gedrag.
  • Als ik wifi connect, dan wil hij wel door op met service, maar zit je in een klein connectie schermpje.
Xtend ook opnieuw gestart. Geen oplossing.

Lijkt erop dat de Xtend nu ook niet lekker loopt, maar kan het niet nalopen.
Vaker sensortest en ch_wait in wat ik nu zie. Maar kan het dus nog niet bevestigen.

Ideeën zijn welkom _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Weerz op 30-09-2024 09:26 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-10 13:13
Weerz schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:25:
Het wordt weer kouder, dus de Xtend moet weer aan de slag.

Heb alleen sinds vanochtend een vaag probleem.
  • Kan niet echt goed connectie maken remote.
  • Met HA merk ik dat hij zijn data soms niet krijgt.
  • Gewoon concentreren wil hij niet door op service met 15. Connectie middels 10.20.30.1. Krijg wel pagina, maar andere pagina's laad hij niet. Meerdere devices getest. Laptop, iPad etc. Zelfde gedrag.
  • Als ik wifi connect, dan wil hij wel door op met service, maar zit je in een klein connectie schermpje.
Xtend ook opnieuw gestart. Geen oplossing.

Lijkt erop dat de Xtend nu ook niet lekker loopt, maar kan het niet nalopen.
Vaker sensortest en ch_wait in wat ik nu zie. Maar kan het dus nog niet bevestigen.

Ideeën zijn welkom _/-\o_
Met "opnieuw gestart" bedoel je stekker eruit en erin?
Kun je nog wel je firmware versie zien? Misschien ongemerkt een update gekregen die niet helemaal lekker is?
Je hebt een HA verbinding via twee ESP's ga ik vanuit. Even die twee ESP's weghalen zodat je alleen verbinding met je laptop hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Sorry, had iets beter moeten beschrijven. Inderdaad stekker uit en in.

Met wifi connectie maken en klein schermpje kan ik wel wat zien en inloggen.
Firmware versie: V0.50-, web-app versie: v0.1.5

Bijzonders is dat de waardes wel veranderen, maar ook niet allemaal.
Die zie ik in HA ook veranderen. Het is dus een set van zaken.
Even temp aangepast en zag ik de waardes wel weer aanpassen op beide.

In node red zie ik soms data en dan weer NoConnection error in debug.

HA uitzetten heeft geen verandering.

Er zit iets niet lekker :X

[ Voor 3% gewijzigd door Weerz op 30-09-2024 10:02 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-10 13:13
Weerz schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:00:
Sorry, had iets beter moeten beschrijven. Inderdaad stekker uit en in.

Met wifi connectie maken en klein schermpje kan ik wel wat zien en inloggen.
Firmware versie: V0.50-, web-app versie: v0.1.5

Bijzonders is dat de waardes wel veranderen, maar ook niet allemaal.
Die zie ik in HA ook veranderen. Het is dus een set van zaken.
Even temp aangepast en zag ik de waardes wel weer aanpassen op beide.

In node red zie ik soms data en dan weer NoConnection error in debug.

HA uitzetten heeft geen verandering.

Er zit iets niet lekker :X
niet alleen HA uitzetten, ook de spaning van de ESP's af, zodat deze zeker geen verbinding hebben met je XTend. En daarna nog eens proberen met alleen laptop op 10.20.30.1

Heel ander ding: Is er misschien een ander apparaat met een hetzelfdeIP adres op je WLAN gekomen?
Ik zou normaal denken dat er alleen een verbinding is met de lokale 10.20.30.1 maar misshcien dat hij ook nog iets probeert op je eigen WLAN

[ Voor 12% gewijzigd door remcon op 30-09-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Alleen de Xtend zit in de range van 10. Rest is ander netwerk.

We gaan even verder testen en debuggen. Kijken wat er aan de hand is. 8)

-----
Update:

ESP uitgezet, Xtend opnieuw power off/on.
Dan connectie maken met de iPad. Dan is het de enige connectie die het heeft als device.

Zelfde kuren, tevens geprobeerd met private sessie.

Op 10 adres blijft de cirkel in connectie lopen met verbinding en instelling en service gaat hij niet door zonder error.
Op mydevice krijg een error. ScreenshotsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgRpDu4ZoWs0OjztgDEy_TUwW1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zFKAH75MkAHRvjU177WSuZrs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePWWQqlw5UDHFyIOyQuDahiUxpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QtPJ4DnwQsrlPU4t7fGxWDX2.png?f=fotoalbum_large

Als ik connectie op wifi maak en pop-up krijg in Intergas webpagina, dan doet hij het wel.....
Merk dat ik inmiddels ook error in mijn hoofd heb gezien dit gedrag :+

[ Voor 81% gewijzigd door Weerz op 30-09-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dboxman
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-09-2024
Over firmware gesproken. Welke versie hebben jullie (inmiddels)? Ik heb zelf nog steeds versie 0.30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
dboxman schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:37:
Over firmware gesproken. Welke versie hebben jullie (inmiddels)? Ik heb zelf nog steeds versie 0.30
V0.41 hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-10 12:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-10 02:20
dboxman schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:37:
V0.60 - web v0.1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-10 20:00
Misschien kan @Fullpower vertellen waarom ze niet allemaal automatisch geupdate worden, en wat de belangrijkste veranderingen in de updates zijn? Dit kan misschien helpend zijn in sommige gevallen. (Zoals dat ik zelf de flow moest instellen bij een eerdere versie, waar hij dat nu zelf regelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Das gek, want ik heb dus V0.41 en web v0.2.1
Heb jij vrij recent nog contact gehad met Intergas omtrent een update van de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Ja firmware hebben ze recent geüpdatet na wat vragen omtrent geluid, had alleen niet het gewenste effect dus komen ze eind Oktober het koelgas vervangen

Had ook gevraagd over de web-ui updates, die kunnen blijkbaar (nog) niet op afstand.
echter kunnen wij nog geen update van het Web-ui verzorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Weerz schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:45:
Alleen de Xtend zit in de range van 10. Rest is ander netwerk.

We gaan even verder testen en debuggen. Kijken wat er aan de hand is. 8)

-----
Update:

ESP uitgezet, Xtend opnieuw power off/on.
Dan connectie maken met de iPad. Dan is het de enige connectie die het heeft als device.

Zelfde kuren, tevens geprobeerd met private sessie.

Op 10 adres blijft de cirkel in connectie lopen met verbinding en instelling en service gaat hij niet door zonder error.
Op mydevice krijg een error. Screenshots[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik connectie op wifi maak en pop-up krijg in Intergas webpagina, dan doet hij het wel.....
Merk dat ik inmiddels ook error in mijn hoofd heb gezien dit gedrag :+
Je zou eens met een computer kunnen proberen en dan via de browser debug tools kunnen kijken of er onderwater foutmeldingen gegeven worden. Misschien geeft dat wat meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
heb develop gedaan. hierbij screenshot.

Maar middels Chrome werkt het wel. Safari niet. Geen private relay aan.
Zit op nieuwe IOS18 en Sequoia met Safari. Wat er dan niet lekker werkt tussen de 2. Onbekend 8)7

Screenshot laat verschillende pagina's zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEz1wmnIkb10qTGT0Igqh-PAzz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cc1wV9UxKtprnFaKMJtg7idI.png?f=fotoalbum_large

Iemand anders op Mac met laatste versie(s) en Safari?

Met connectie maken met de Xtend en dan de pop-up kan ik geen develop openen in view. Waarom het dan wel werkt in pagina's.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:55
DaanTriple7 schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:56:
Misschien kan @Fullpower vertellen waarom ze niet allemaal automatisch geupdate worden, en wat de belangrijkste veranderingen in de updates zijn? Dit kan misschien helpend zijn in sommige gevallen. (Zoals dat ik zelf de flow moest instellen bij een eerdere versie, waar hij dat nu zelf regelt)
Updates worden nu wel automatisch gedaan, maar die worden meestal geinitieerd door gerichte zoekacties op de gelogde data. Dat kan bijvoorbeeld zijn: het verlagen van het aantal start/stops of andere zaken die wij zien en die verbeterd kunnen worden met een update.

Een update kan ook gedaan worden als daar om gevraagd wordt...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aycabbas1991
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-01 17:00
Hallo, heb een xtend intergas met een externe aan/uit thermostaat icm naregeling (Danfoss Icon). Vaste setpoint 55 gradenn. Je ziet in de browser idd bij streefwaarde 55 stasn.

Begaande grond vloerverwarming met 2 zones, eerste verdieping radiatoren icm thermostaatkranen ook 1 zone thermostaat.

Ik zie dat WP heel lang doet om 30 graden aanvoer te halen. Draait continu op 60hz compressor. Heetgas is wel rond 60 graden. Maar nu komt het na lange tijd draaien gaat ook de CV aan met deze buitentemperatuur (12 grsdem) dit terwijl COP wel gewoon 5 is en ingestelde waarde voor start cv COP 2 is.

Is er iets niet goed ingesteld? Iemand ervaring met aan/uit thermostaat op de Xtend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyQdK8N9H9GCE6ohqP_BzMAQlC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DU9W1BtH1aSOArvgSTV073WA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door aycabbas1991 op 02-10-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Intussen heb ik twee weken een Xtend, en alhoewel het de afgelopen dagen niet koud genoeg was om écht lekker door te draaien, denk ik dat ik (voor nu) de instellingen wel heb zoals ik wil.

Xtend geeft te lage verbruikscijfers
De verbruikscijfers in de webinterface wijken flink af van wat mijn HomeWizard Energy Socket weergeeft. Gisteren was volgens de Xtend 2,4kWh, en volgens HW 3,0kWh, en totaal is 9kWh vs 14kWh. Als de buitenunit uit staat komen de 'nu' cijfers wel overeen (7W stand-by en 14W bij alleen pompen), maar nu de buitenunit wel werkt zie ik ~260W op de Xtend, en ~310W in HomeWizard.

Volgens mij zijn er hier meer mensen die hun Xtend op een HW socket hebben zitten. Zien jullie iets vergelijkbaars?

Verwarrende hybride instellingen Xtend
Het heeft even geduurd voordat ik de Xtend zo had ingesteld dat de CV-ketel niet werd gebruikt voor aanwarmen, en ik weet nu nog steeds niet zo goed welke instellingen in welke volgorde worden toegepast. Met (bijna) alles default sprong de CV vrijwel direct bij om de aanvoertemperatuur naar het gevraagde niveau te brengen, terwijl de Xtend het ook makkelijk zelf had gekund (maar dan in anderhalf uur i.p.v. een half). P107 (graadminuten) verhogen tot 800, en later zelfs 1600 leek geen of weinig effect te hebben (CV kwam er nog steeds binnen 10min bij), en ook P113-116 deden niet wat ik ervan verwachtte (bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden verwachtte ik met de default instellingen een wachttijd van minimaal 25min). P124 (drempelwaarde delta T) had ik ook al hoger gezet (terwijl de default 25 volgens mij al genoeg had moeten zijn). Het lijkt erop dat P102 (bivalentpunt) uiteindelijk de sleutel was, nu die op 5 graden staat (i.p.v. 15) is de CV niet meer aan geweest.

En dan heb je ook nog P100 en P101 (ik heb de COP op 1,8 gezet), en P180 (Comfort vs Eco), waarvan ik nog niet helemaal snap hoe die instelling zich verhoudt tot P202 (aansturing via OpenTherm).

Nou is het ook nog zo dat mijn thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation) zelflerende algoritmes heeft, en het lijkt erop dat e.e.a. steeds beter/soepeler werkt, maar ik ben benieuwd hoe het straks gaat als het wat kouder wordt, en het eventueel wel wenselijk is dat de CV ondersteunt.

Zelf ben ik ook nog een beetje zoekende naar wel of geen dag-/nachtverlaging. Drie dagen per week is er overdag niemand thuis, en zeker bij deze gematigde termperaturen waarbij de Xtend anders toch maar staat te pendelen, kan 'ie beter een paar uur helemaal uit. Op koude dagen met zon is dat ook nog wel prima, maar op koude én donkere dagen wil je weer niet té veel warmte verliezen (en onnodig de CV bijschakelen). Ik heb nu zowel 's nachts als overdag als er niemand thuis is het setpoint 1 graad lager staan (19,5 i.p.v. 20,5), en voorlopig lijkt dat goed te werken.

Ik verwarm trouwens volledig met radiatoren, en met buiten 10-11 graden zit ik onder de 30 graden aanvoer om het op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
@a2aan Welkom bij de club.

Instellingen zijn lastig idd, ieder huis is verschillend. Gelukkig genoeg experts hier die kunnen meedenken en waarnaar te kijken.

Enige wat ik je kan meegeven is met de nieuwe instellingen +/- 1 week te draaien en daar je analyse op doen.
Met komende weken zou de buiten temp minimaal verschil moeten zijn, geen zekerheid :+ , en heb je daarmee meer zicht op het gedrag.

Zelf merk ik tussen de Xtend web en de Home enegry socket verschil idd. +/- 30 w per sec.

Succes met het instellen naar wens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
aycabbas1991 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 00:45:
Hallo, heb een xtend intergas met een externe aan/uit thermostaat icm naregeling (Danfoss Icon). Vaste setpoint 55 gradenn. Je ziet in de browser idd bij streefwaarde 55 stasn.

Begaande grond vloerverwarming met 2 zones, eerste verdieping radiatoren icm thermostaatkranen ook 1 zone thermostaat.

Ik zie dat WP heel lang doet om 30 graden aanvoer te halen. Draait continu op 60hz compressor. Heetgas is wel rond 60 graden. Maar nu komt het na lange tijd draaien gaat ook de CV aan met deze buitentemperatuur (12 grsdem) dit terwijl COP wel gewoon 5 is en ingestelde waarde voor start cv COP 2 is.

Is er iets niet goed ingesteld? Iemand ervaring met aan/uit thermostaat op de Xtend?
De Xtend levert daar al zijn maximum vermogen bij 31 graden aanvoer, dan gaat hij geen heter water maken want dat heeft alleen maar nadelen.

Je opmerking over de COP begrijp ik niet goed, die instelling van COP 2 slaat volgens mij op de minimale COP die de Xtend moet halen voordat op de ketel wordt overgeschakeld (als COP < 2). Dat is hier niet van toepassing.

Ik zie dat de ketel ook al bijschakelt en dat bij 10 graden buiten. Dat lijkt me vreemd tenzij je huis een hele grote warmtevraag heeft. Je zou de instelling voor ketelblokkade kunnen verlagen naar bijvoorbeeld 5 graden. Waarom de ketel al bijschakelt ? Ik denk dat dat komt omdat de aan/uit thermostaat pas met een warmtevraag komt als de kamertempertuur 0,5 graden of meer daalt en dan moet de Xtend al hard gaan werken om dat weer omhoog te krijgen en als dat te lang duurt schakelt de ketel bij (kun je allemaal instellen). Alles met elkaar betwijfel ik of die naregeling icm aan/uit thermostaat zo'n goed idee is. Ik heb er zelf geen ervaring mee, met een Opentherm Comfort Touch werkt het constant houden van de kamertemperatuur hier heel goed.

Verder zie ik dat de CV druk 2,43 bar is, als dat klopt lijkt me dat erg aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:23:
Ik zie dat de ketel ook al bijschakelt en dat bij 10 graden buiten. Dat lijkt me vreemd tenzij je huis een hele grote warmtevraag heeft. Je zou de instelling voor ketelblokkade kunnen verlagen naar bijvoorbeeld 5 graden. Waarom de ketel al bijschakelt ? Ik denk dat dat komt omdat de aan/uit thermostaat pas met een warmtevraag komt als de kamertempertuur 0,5 graden of meer daalt en dan moet de Xtend al hard gaan werken om dat weer omhoog te krijgen en als dat te lang duurt schakelt de ketel bij (kun je allemaal instellen). Alles met elkaar betwijfel ik of die naregeling icm aan/uit thermostaat zo'n goed idee is. Ik heb er zelf geen ervaring mee, met een Opentherm Comfort Touch werkt het constant houden van de kamertemperatuur hier heel goed.
De ketel schakelt bij om (sneller) de gevraagde aanvoer van 55 graden te halen. Vanaf dat moment kan de Xtend het alleen af, alleen is dat moment (ten tijde van het screenshot) nog niet bereikt. Dat is ten minste wat ik denk, maar is lastig met zekerheid te zeggen.

Door P102 van 15 naar 5 graden te zetten voorkom je inderdaad dat de ketel bijschakelt (tot het buiten kouder wordt dan 5 graden), maar gaat het véél langer duren voor je de aanvoertemperatuur op 55 graden krijgt, en het kan zijn dat het met buiten 7 graden al niet eens meer lukt.

Als ik dit zo lees ben ik wel blij met mijn modulerende thermostaat, die nu met buiten 11 graden een aanvoertemperatuur van 28 graden vraagt, waarbij mijn Xtend op een zo gunstig mogelijke COP kan draaien. Als het buiten kouder wordt, zal de gevraagde aanvoertemperatuur omhoog gaan, en op een gegeven moment zal de ketel moeten bijspringen, maar voor je COP is het toch echt beter om te moduleren (ofwel gestuurd door de gevraagde aanvoertemperatuur van de thermostaat, ofwel door de Xtend o.b.v. het setpoint van de thermostaat), dan om continu 55 graden in je huis rond te pompen en op je afgiftesysteem na te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Fullpower kunnen we er op e.o.a. manier achter komen wat de verschillen zijn tussen de verschillende firmware versies?

Web kan geloof ik niet remote geüpdatet worden, en mijn twee weken oude Xtend heeft 0.1.9, terwijl ik iemand anders hier met 0.2.1 zag.

En het systeem is bij mij 0.30, terwijl ik ook al 0.40, 0.41, 0.50 en zelfs 0.60 hier voorbij heb zien komen.

Ben wel benieuwd of er wijzigingen in zitten waar iedereen van kan profiteren, of dat het vooral optimalisaties voor hele specifieke omstandigheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:15:

De verbruikscijfers in de webinterface wijken flink af van wat mijn HomeWizard Energy Socket weergeeft. Gisteren was volgens de Xtend 2,4kWh, en volgens HW 3,0kWh, en totaal is 9kWh vs 14kWh.

Het heeft even geduurd voordat ik de Xtend zo had ingesteld dat de CV-ketel niet werd gebruikt voor aanwarmen,

Zelf ben ik ook nog een beetje zoekende naar wel of geen dag-/nachtverlaging.
Energy Socket wijkt ook bij mij af van wat de Xtend weergeeft. Alleen is het verschil bij mij veel kleiner, het verbruik dat de Energy Socket weergeeft is op langere termijn ongeveer 10% hoger.

Ketelblokkade (P102) is inderdaad de beste manier om er voor te zorgen dat de ketel niet onnodig bijspringt, anders wordt de ketel al snel ingeschakeld. Ik denk om te voorkomen dat de mensen gaan klagen dat het niet snel genoeg warm wordt.

Geen nachtverlaging werkt hier het beste en des te beter als het kouder wordt. Je kunt het ook nog zo instellen dat tijdens de nachtverlaging de ketel niet wordt gebruikt tenzij dat helemaal niet meer lukt, zie:

Lecenten in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

De ketel schakelt bij om (sneller) de gevraagde aanvoer van 55 graden te halen. Vanaf dat moment kan de Xtend het alleen af, alleen is dat moment (ten tijde van het screenshot) nog niet bereikt. Dat is ten minste wat ik denk, maar is lastig met zekerheid te zeggen.

Door P102 van 15 naar 5 graden te zetten voorkom je inderdaad dat de ketel bijschakelt (tot het buiten kouder wordt dan 5 graden), maar gaat het véél langer duren voor je de aanvoertemperatuur op 55 graden krijgt, en het kan zijn dat het met buiten 7 graden al niet eens meer lukt.

Als ik dit zo lees ben ik wel blij met mijn modulerende thermostaat, die nu met buiten 11 graden een aanvoertemperatuur van 28 graden vraagt, waarbij mijn Xtend op een zo gunstig mogelijke COP kan draaien. Als het buiten kouder wordt, zal de gevraagde aanvoertemperatuur omhoog gaan, en op een gegeven moment zal de ketel moeten bijspringen, maar voor je COP is het toch echt beter om te moduleren (ofwel gestuurd door de gevraagde aanvoertemperatuur van de thermostaat, ofwel door de Xtend o.b.v. het setpoint van de thermostaat), dan om continu 55 graden in je huis rond te pompen en op je afgiftesysteem na te regelen.
Een aanvoer van 55 graden zal zelden of nooit nodig zijn, tenzij je veel te kleine radiatoren hebt maar dat is hier denk ik niet het geval. Je ziet ook dat de ketel 38 graden levert. De minimale waarde van P102 moet je proefondervindelijk bepalen, 7 graden lijkt me al behoorlijk hoog of je moet een huis hebben met een hele grote warmtevraag. Bij mij staat het op 5 graden en dit huis verbruikte voor de Xtend >2000 m3 gas.

Ik denk ook dat die naregeling geen goed idee is en het probleem met de aan/uit thermostaat is dat de Xtend dan de kamertemperatuur niet weet. De Comfort Touch meet het verschil in kamertemperatuur tot op 0,01 graad en daarmee wordt de kamertemperatuur heel constant gehouden met ook een zo constant mogelijke warmteproductie van de Xtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0HO0cRp8ARWtiteR7vf8hacDmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1kzCOC3MPcOSFMaiNw7njzu.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl met de aan/uit thermostaat de Xtend alleen een warmtevraag aan/uit ziet en de kamertemperatuur kan dan al behoorlijk zijn gezakt, waardoor de Xtend hard aan het werk moet.

[ Voor 8% gewijzigd door Lecenten op 02-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-10 10:16
Volgens mij zijn er hier meer mensen die hun Xtend op een HW socket hebben zitten. Zien jullie iets vergelijkbaars?
Ik heb de Xtend aan zowel de HW as HA hangen, HA houdt bij wat Xtend zelf vind. Zoals in het plotje te zien is, heb ik ook een verschil tussen HW en Xtend. Na snel met hand checken zie ik dat iets voor 12.00 HW zegt dat er ongeveer 980W verbruikt wordt, terwijl Xtend zelf "maar" rond de 920W zit. Ik zou niet weten waardoor het verschil te verklaren is, en wie van de twee gelijk heeft 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fxpXPuWXZMJjKsLjOHy0gzCJL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iaKTrkxpwSFX3mOtMxCGEFQ9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Dedier schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:39:
Ik heb de Xtend aan zowel de HW as HA hangen, HA houdt bij wat Xtend zelf vind. Zoals in het plotje te zien is, heb ik ook een verschil tussen HW en Xtend. Na snel met hand checken zie ik dat iets voor 12.00 HW zegt dat er ongeveer 980W verbruikt wordt, terwijl Xtend zelf "maar" rond de 920W zit. Ik zou niet weten waardoor het verschil te verklaren is, en wie van de twee gelijk heeft 8)7
Aangezien het de primaire taak van een HW-socket is om energie te meten, denk/hoop ik dat die sowieso dichter bij de werkelijkheid zit.

De verschillen die 'we' tot nu toe zien zijn 30W-60W, maar bij mij is 50W op 300 wel >15%.

Voor de primaire werking van de Xtend is het denk ik niet zo belangrijk dat het opgenomen vermogen precies perfect wordt weergegeven, maar het is natuurlijk wel 'jammer' dat de statistieken niet kloppen, en dat de COP gunstiger lijkt dan 'ie in werkelijkheid was. En dan ga ik er maar vanuit dat het weergegeven thermisch vermogen wél klopt (dat is immers bepaald met componenten die dichter bij het primaire proces van het apparaat zitten).

En als je de ketel wel/niet bijschakelt o.b.v. een ingestelde COP is het natuurlijk ook wel onhandig als die COP-berekening er behoorlijk naast kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-10 15:12

Aldmar

Niks...

Vorige week is bij mij ook een nieuwe hybride combinatie geinstalleerd. :*)

Afgelopen maandag voor het eerst de verwarming aan. (vloerverwarming in de woonkamer ~100m2, rest van het huis radiatoren dicht).

Maandagochtend was het 19,0 graden. Thermostaat op 20 graden gezet met hieronder de resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umuiUKiKTy9Y783ga0GOhWmK5Bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2x3sICUltPutqI7Js81VtO1.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt-jYrWHHQVskkXo-S6R2qd0a0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3IOiNeFs5BD0uxheuy5gtb2Z.png?f=fotoalbum_large

Je ziet in het begin nog wat gas verbruik.

De volgende dag geen gasverbruik meer, enkel stroom zoals hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm-t3Vt_HxgiEvV-GELI3-FDAGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTuH8njhcIHYeq50D0WKP1MB.png?f=fotoalbum_large

En vandaag onderstaande. Zojuist was het 19,4 in de woonkamer en sprong hij aan om te verwarmen. Het is nu 20,4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6-1fPTHF2ERQ3oaVG8b5y-kR0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7kicL8nm35fa0aOd9hzR4MP.png?f=fotoalbum_large

Monteurs hebben alles op default instellingen laten staan en gaven aan dat er een inleer-periode geld voor de Xtend. Het kan zijn dat er rare resultaten te zien zijn, maar dat is dus om te leren hoe alles reageert. Tenminste, zo werd het mij verteld.

Ik heb als voornemen om niet direct aan de instellingen te zitten. Mede door deze inleer-periode. Als ik de data zo zie, lijkt mij dit inderdaad ook min of meer zo. Of zien jullie hele gekke dingen?

Enige wat ik zou willen doen, is zo instellen dat de CV ketel niet aangesproken wordt tijdens verwarmen. Dus zo veel mogelijk op de warmtepomp. Zo te lezen is dat het makkelijkst te doen door P100 = 0 (=geheel elektrisch) in te stellen. Mocht de warmtepomp het niet trekken, dan wordt het vanzelf kouder in huis en weet ik dus tot hoe ver de warmtepomp kan gaan. Via P101 (minimale COP) wordt niet aangeraden om deze op bijvoorbeeld 1 (=laagst mogelijk) te zetten?

Tot nu toe tevreden, valt me niets tegen hoe snel het toch een graad warmer wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Aldmar schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:10:
Ik heb als voornemen om niet direct aan de instellingen te zitten. Mede door deze inleer-periode. Als ik de data zo zie, lijkt mij dit inderdaad ook min of meer zo. Of zien jullie hele gekke dingen?
Even voor de zekerheid de vraag: die stap van 19,4 naar 20,4, komt dat doordat je de kamerthermostaat hebt versteld? Of is het systeem de afgelopen dagen heel langzaak gezakt van 20,4 naar 19,4. en is het systeem toen 'ineens' in actie gekomen om weer boven het setpoint van de 20 te komen?

In dat laatste geval lijkt er toch wel wat raars aan de hand te zijn. Je zie dat de Xtend pendelt om je huis op temperatuur te houden (overdag, als het warmer wordt, liggen de piekjes steeds verder uit elkaar), dus dat is precies wat je wil, alleen is het dan niet de bedoeling dat de kamertemperatuur in de tussentijd alsnog langzaam terugzakt, lijkt me.
Enige wat ik zou willen doen, is zo instellen dat de CV ketel niet aangesproken wordt tijdens verwarmen. Dus zo veel mogelijk op de warmtepomp. Zo te lezen is dat het makkelijkst te doen door P100 = 0 (=geheel elektrisch) in te stellen. Mocht de warmtepomp het niet trekken, dan wordt het vanzelf kouder in huis en weet ik dus tot hoe ver de warmtepomp kan gaan. Via P101 (minimale COP) wordt niet aangeraden om deze op bijvoorbeeld 1 (=laagst mogelijk) te zetten?
Wat ik (en anderen ook) gedaan hebben is P102 lager zetten (bijvoorbeeld 5 graden, of nog lager), waardoor de Xtend het tot die buitentemperatuur alleen doet.

Als je echt heel graag wil dat de Xtend tot het bittere einde op maximaal vermogen blijft verwarmen (bijvoorbeeld omdat je elektriciteit 'gratis' is vanwege zonnepanelen) zou je de P101 inderdaad op 1 kunnen zetten (i.c.m. P100 op 1), of je zou P100 op 3 kunnen zetten, i.c.m. lage waarden voor P140 en P142, en een hoge waarde voor P144.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

Aangezien het de primaire taak van een HW-socket is om energie te meten, denk/hoop ik dat die sowieso dichter bij de werkelijkheid zit.

De verschillen die 'we' tot nu toe zien zijn 30W-60W, maar bij mij is 50W op 300 wel >15%.
Ik heb een nieuwe entiteit in HA gemaakt, het vermogen dat de Energy Socket weergeeft minus dat wat de Xtend weergeeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8VDrSgOiCQ0VOVcaSRld5boxw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IPDRauExuPdsTWwHBuWGRipF.png?f=fotoalbum_large

Gemiddeld zit het rond de 45 Watt. Ik denk dat het de circulatiepomp van de Xtend is. Dat verklaart meteen waarom dat bij mij op lange termijn minder uitmaakt, in de winter bij hoge vermogens is die 45 Watt relatief minder.

De COP berekening zou dan wel kloppen, bij een ketel reken je de pomp ook niet mee voor het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

a2aan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Even voor de zekerheid de vraag: die stap van 19,4 naar 20,4, komt dat doordat je de kamerthermostaat hebt versteld? Of is het systeem de afgelopen dagen heel langzaak gezakt van 20,4 naar 19,4. en is het systeem toen 'ineens' in actie gekomen om weer boven het setpoint van de 20 te komen?

In dat laatste geval lijkt er toch wel wat raars aan de hand te zijn. Je zie dat de Xtend pendelt om je huis op temperatuur te houden (overdag, als het warmer wordt, liggen de piekjes steeds verder uit elkaar), dus dat is precies wat je wil, alleen is het dan niet de bedoeling dat de kamertemperatuur in de tussentijd alsnog langzaam terugzakt, lijkt me.
Dat lijkt inderdaad het geval te zijn. Alleen maandag handmatig op 20 graden gezet en er sindsdien vanaf gebleven. Het pendelen had ik ook gezien. Maar wel, zoals jij ook al aangeeft, met steeds grotere tussenpozes. Wat volgens mij dan weer een goed teken is. Ik kijk het nog even aan. :)

(Hij is vandaag sinds het bereiken van 20,4 (uur of 2 geleden) ook niet meer aangeweest, ook niet gependeld.)
[...]

Wat ik (en anderen ook) gedaan hebben is P102 lager zetten (bijvoorbeeld 5 graden, of nog lager), waardoor de Xtend het tot die buitentemperatuur alleen doen.

Als je echt heel graag wil dat de Xtend tot het bittere einde op maximaal vermogen blijft verwarmen (bijvoorbeeld omdat je elektriciteit 'gratis' is vanwege zonnepanelen) zou je de P101 inderdaad op 1 kunnen zetten (i.c.m. P100 op 1), of je zou P100 op 3 kunnen zetten, i.c.m. lage waarden voor P140 en P142, en een hoge waarde voor P144.
Ik heb inderdaad een redelijk aantal zonnepanelen liggen. Dus wil ik daar inderdaad maximaal gebruik van maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:36:
Gemiddeld zit het rond de 45 Watt. Ik denk dat het de circulatiepomp van de Xtend is. Dat verklaart meteen waarom dat bij mij op lange termijn minder uitmaakt, in de winter bij hoge vermogens is die 45 Watt relatief minder.
Daar had ik ook aan zitten denken, maar als de buitenunit uit staat zie ik het verbruik van de pomp wel terug bij de Xtend in de webinterface:
  • Stand-by: 7W
  • 6,5l/min pompen: 11W (default setting Xtend)
  • 9l/min pompen: 14W (ik heb P184 iets omhoog gezet)
En die waarden komen wel precies overeen met de HW-socket!

Zou het dan kunnen dat 'ie óf alleen het verbruik van de buitenunit weergeeft, óf alleen het verbruik van de binnenunit, maar nooit gecombineerd?

En dan nog: bij de statistieken van gisteren is het verschil bij mij 0,6kWh (3,0 t.o.v. 2,4), terwijl de warmtepomp maar zo'n 7 uur heeft gedraaid. Nou zou het door afronding richting de 0,5 kunnen zijn (2,96 vs 2,44).

Als voor de totaalstatistieken de hele binnenunit niet wordt meegenomen kan dat dan ook nog wel het verschil verklaren tussen de 14kWh die HomeWizard weergeeft en de 9kWh van de Xtend, want de afgelopen twee weken heeft de Xtend vooral stand-by gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
4 Watt verschil tussen stand-by en 6,5l/min pompen, ik zou toch verwachten dat een circulatiepomp meer vermogen nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Thinking out loud....
Zou het verschil kunnen zitten, dat we web alleen de buitenunit in W aangeeft en niet de binnenunit meeneemt? Binnenunit als regelaar en actief op 30-50 W klinkt niet vreemd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Aldmar schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Dat lijkt inderdaad het geval te zijn. Alleen maandag handmatig op 20 graden gezet en er sindsdien vanaf gebleven. Het pendelen had ik ook gezien. Maar wel, zoals jij ook al aangeeft, met steeds grotere tussenpozes.
Wat voor thermostaat heb je ?

Als de thermostaat temperatuurverschillen in stappen van 0,5 graad meet is het logisch dat de Xtend bij een setpoint van 20 graden pas bij 19,5 in actie komt. Dan kan de temperatuur naar 19,4 zijn gezakt voordat die weer omhoog gaat. En ook naar boven doorschieten na het verwarmen.

Wat de Xtend doet zou ik geen pendelen noemen, de Xtend draait daar op minimum vermogen en als dat te veel is krijg je deze start/stop reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Lecenten schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Wat voor thermostaat heb je ?
De Intergas Comfort Touch. Alles is Intergas: Xtend, HRE 36/30 en comfort touch
Als de thermostaat temperatuurverschillen in stappen van 0,5 graad meet is het logisch dat de Xtend bij een setpoint van 20 graden pas bij 19,5 in actie komt. Dan kan de temperatuur naar 19,4 zijn gezakt voordat die weer omhoog gaat. En ook naar boven doorschieten na het verwarmen.

Wat de Xtend doet zou ik geen pendelen noemen, de Xtend draait daar op minimum vermogen en als dat te veel is krijg je deze start/stop reeks.
Even snel iets in elkaar gezet met HA. Temperatuur tegenover vermogen.
(temp = hue motion sensor. Wijkt iets af van de thermostaat. Vermogen = HW socket)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mK96YiwTHykQUvKUH51vazCenVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3Tu0wKZXfgzTxUVtm5ohAJYd.png?f=user_large
(PS: negeer de temperatuur van voor 19:00 gisteren. Toen had ik de temp-sensor in mijn "warme" handen :+)

Lijkt er op dat hij probeert de temperatuur op 20 graden te houden, door kortstondig te draaien. Echter vanaf middernacht komen de piekjes toch iets hoger en dichter op elkaar. En uiteindelijk besluit hij om rond 12:00 volledig naar dik 20 graden te verwarmen.

Ik hou het de komende dagen in de gaten. Wat hij allemaal doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:15:
4 Watt verschil tussen stand-by en 6,5l/min pompen, ik zou toch verwachten dat een circulatiepomp meer vermogen nodig heeft.
Blijkbaar is de pomp heel zuinig en/of heb ik weinig weerstand in mijn systeem, want als de Xtend en HW hetzelfde aangeven, zal het toch wel kloppen?

Ik had het idee dat de (standaard?) Wilo-pomp in de Xtend een maximaal vermogen heeft van 43W. Afhankelijk van hoeveel radiatoren er open staan (die in de slaapkamers hebben thermostaatknoppen) zag ik dat de Xtend soms maar een maximale flow haalde van 18l/min met P183 op 20, en omdat ik de pomp niet continu maximaal wil belasten heb ik P183 nu op 16l/min staan, en toen ik dat deed ging de pomp hoorbaar minder herrie maken.

Als ik een keer zin/tijd heb zou ik wat meer met P184 kunnen spelen, om te zien wat het energieverbruik is op verschillende standen. Ik heb de flow bewust wat hoger staan omdat ik het vermoeden heb dat er ergens (waarschijnlijk tussen vloer en plafond) een kortsluiting zit tussen de aanvoer en de retour. Bij aanwarmen zie ik de retourtemperatuur namelijk heel snel oplopen, terwijl nog geen enkele radiator helemaal warm is. Omdat de radiatoren wel gewoon warm worden maak ik me hier niet al te druk over, maar een hogere flow 'helpt' dan volgens mij wel om de Xtend nog wat beter zijn warmte kwijt te laten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Aldmar schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

De Intergas Comfort Touch. Alles is Intergas: Xtend, HRE 36/30 en comfort touch
Hier ook een Comfort Touch en de temperatuur varieert heel veel minder:
Lecenten in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"

Maar goed, daar kunnen ook andere factoren invloed hebben, zoninstraling, mensen die in en uit lopen, apparaten die wel of niet aanstaan.

Inderdaad maar zien hoe dat de komende dagen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Aldmar schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:35:
Lijkt er op dat hij probeert de temperatuur op 20 graden te houden, door kortstondig te draaien. Echter vanaf middernacht komen de piekjes toch iets hoger en dichter op elkaar. En uiteindelijk besluit hij om rond 12:00 volledig naar dik 20 graden te verwarmen.

Ik hou het de komende dagen in de gaten. Wat hij allemaal doet. :)
Zou je af en toe eens op de webinterface van de Xtend kunnen kijken wat je op de Statistieken onder Live data ziet bij de Streefwaarde van de aanvoer, en de Actuele Kamertemperatuur? Als het goed is komen die waarden rectstreeks van de thermostaat, en ik ben wel benieuwd hoe goed/nauwkeurig die de kamertemperatuur 'ziet', en of je kan beredeneren hoe die de aansturing doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Blijkbaar is de pomp heel zuinig en/of heb ik weinig weerstand in mijn systeem, want als de Xtend en HW hetzelfde aangeven, zal het toch wel kloppen?
Ja, dat is bij mij ook zo dus we moeten het maar geloven. Dan blijft het een raadsel waar die ongeveer 10% verschil op lange termijn nu in zit en 10% is best veel. Ik denk dat alleen Intergas die vraag kan beantwoorden.

Het absolute verschil is bij mij na 10 maanden 386 kWh, ongeveer 67 euro. Ik zou er geen halszaak van maken, maar de COP klopt dan niet meer.

Aan de andere kant misschien ook wel, want wat gebruikt een ketel als die werkt ? Als dat ongeveer 45 Watt is, dan moet je ook bij de Xtend 45 Watt aftrekken. Je rekent immers het stroomverbruik van de ketel niet mee bij de bepaling of je goedkoper op stroom of op gas kan stoken.

Dit dus: https://warmtepomp.nibe.e...-verbruikt-een-warmtepomp

Bij de COP berekening alleen kijken naar het verbruik van de compressor. Een ketel heeft ook een pomp, elektronica en ventilator.

[ Voor 43% gewijzigd door Lecenten op 02-10-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:23:
Ik dacht dat het woord "pendelen" ook gewoon wordt gebruikt voor precies dat gedrag: als het warmteverlies van je huis lager is dan het minimumvermogen van de Xtend (of ketel), dan gaat hij steeds aan/uit, om zo toch het huis op temperatuur te houden.

Het minimumvermogen van mijn Xtreme ketel is 4kW, en van mijn Xtend 2kW, maar op dagen als vandaag is zelfs dat nog te veel (nu eindelijk de zon weer een beetje is doorgekomen staat de Xtend alweer ruim twee uur stil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Ik dacht dat het woord "pendelen" ook gewoon wordt gebruikt voor precies dat gedrag: als het warmteverlies van je huis lager is dan het minimumvermogen van de Xtend (of ketel), dan gaat hij steeds aan/uit, om zo toch het huis op temperatuur te houden.
Volgens mij gaat bij pendelen de ketel veel vaker aan en uit dan hier het geval is en meestal komt dat doordat de retour te snel oploopt. Dat lijkt me hier ook niet zo.

Wat de Xtend hier doet noem je dacht ik low-load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Intussen heb ik twee weken een Xtend, en alhoewel het de afgelopen dagen niet koud genoeg was om écht lekker door te draaien, denk ik dat ik (voor nu) de instellingen wel heb zoals ik wil.

De verbruikscijfers in de webinterface wijken flink af van wat mijn HomeWizard Energy Socket weergeeft. Gisteren was volgens de Xtend 2,4kWh, en volgens HW 3,0kWh, en totaal is 9kWh vs 14kWh. Als de buitenunit uit staat komen de 'nu' cijfers wel overeen (7W stand-by en 14W bij alleen pompen), maar nu de buitenunit wel werkt zie ik ~260W op de Xtend, en ~310W in HomeWizard.

De Xtend neemt het vermogen van de waterpomp(en) niet mee. Alle andere verbruik wel. Dat is comform hoe bij rendementsmetingen het elektrisch vermogen wordt bepaald.
Verder is het zo dat bij oudere versies de totaalteller eens per dag om 0:00u wordt geupdate.
Het heeft even geduurd voordat ik de Xtend zo had ingesteld dat de CV-ketel niet werd gebruikt voor aanwarmen, en ik weet nu nog steeds niet zo goed welke instellingen in welke volgorde worden toegepast. Met (bijna) alles default sprong de CV vrijwel direct bij om de aanvoertemperatuur naar het gevraagde niveau te brengen, terwijl de Xtend het ook makkelijk zelf had gekund (maar dan in anderhalf uur i.p.v. een half). P107 (graadminuten) verhogen tot 800, en later zelfs 1600 leek geen of weinig effect te hebben (CV kwam er nog steeds binnen 10min bij), en ook P113-116 deden niet wat ik ervan verwachtte (bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden verwachtte ik met de default instellingen een wachttijd van minimaal 25min). P124 (drempelwaarde delta T) had ik ook al hoger gezet (terwijl de default 25 volgens mij al genoeg had moeten zijn). Het lijkt erop dat P102 (bivalentpunt) uiteindelijk de sleutel was, nu die op 5 graden staat (i.p.v. 15) is de CV niet meer aan geweest.

En dan heb je ook nog P100 en P101 (ik heb de COP op 1,8 gezet), en P180 (Comfort vs Eco), waarvan ik nog niet helemaal snap hoe die instelling zich verhoudt tot P202 (aansturing via OpenTherm).
Als je een andere thermostaat hebt dan de Comfort Touch, dan kan die een veels te hoge watertemperatuur vragen. En die is dan leidend.

Met P107 kun je graadminuten voor bijschakelen instellen, maar als het temperatuur verschil meer is dan dan P124, dan worden de graadminuten gebypassed.
Als je latere versue firmware hebt, dan zit er een zelflerende regeling voor het bijschakelen van de ketel.

P100 bepaalt hoe de COP drempel wordt bepaald: een vaste waardevia P101 of op basis van prijzen.

Maar als je echt voorkomen dat de ketel bij schakelt, dan is idd P102 de knop om aan te draaien.
Nou is het ook nog zo dat mijn thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation) zelflerende algoritmes heeft, en het lijkt erop dat e.e.a. steeds beter/soepeler werkt, maar ik ben benieuwd hoe het straks gaat als het wat kouder wordt, en het eventueel wel wenselijk is dat de CV ondersteunt.

Zelf ben ik ook nog een beetje zoekende naar wel of geen dag-/nachtverlaging. Drie dagen per week is er overdag niemand thuis, en zeker bij deze gematigde termperaturen waarbij de Xtend anders toch maar staat te pendelen, kan 'ie beter een paar uur helemaal uit. Op koude dagen met zon is dat ook nog wel prima, maar op koude én donkere dagen wil je weer niet té veel warmte verliezen (en onnodig de CV bijschakelen). Ik heb nu zowel 's nachts als overdag als er niemand thuis is het setpoint 1 graad lager staan (19,5 i.p.v. 20,5), en voorlopig lijkt dat goed te werken.

Ik verwarm trouwens volledig met radiatoren, en met buiten 10-11 graden zit ik onder de 30 graden aanvoer om het op temperatuur te houden.
Bij relatief warm weer en weinig behoefde is het niet te voorkomen dat de warmtepomp start-stops maakt. 1x per uur prima. Zoals je aangaf kun onder deze omstandigheden een langere draaitijd krijgen door een kleine verlaging van de kamertemperatuur toe te passen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Fullpower schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:32:
De Xtend neemt het vermogen van de waterpomp(en) niet mee. Alle andere verbruik wel. Dat is comform hoe bij rendementsmetingen het elektrisch vermogen wordt bepaald.
OK, goed om te weten. Wat mij dan wel op het verkeerde been zette is dat de 7W stand-by en de 11-14W alleen pompen wel als zodanig worden getoond op de Xtend, maar dat zodra de buitenunit aan gaat het verbruik van de binnenunit er niet meer bij in zit (en dat ze ook niet worden meegenomen in de totalen).
Als je een andere thermostaat hebt dan de Comfort Touch, dan kan die een veels te hoge watertemperatuur vragen. En die is dan leidend.

Met P107 kun je graadminuten voor bijschakelen instellen, maar als het temperatuur verschil meer is dan dan P124, dan worden de graadminuten gebypassed.
Ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb: P217!

Die staat bij mij op 0.7000000000000001, waardoor ik hem over het hoofd heb gezien (redenatie: als er zo'n specifieke waarde staat durf ik er niet aan te komen).
Als je latere versue firmware hebt, dan zit er een zelflerende regeling voor het bijschakelen van de ketel.
Vanaf welke versie is dat? Ik heb nu v0.30. En ik weet eigenlijk niet of ik wel iets zelflerends erbij wil hebben, nu ik eindelijk denk te snappen welke parameters welk effect hebben...
Bij relatief warm weer en weinig behoefde is het niet te voorkomen dat de warmtepomp start-stops maakt. 1x per uur prima. Zoals je aangaf kun onder deze omstandigheden een langere draaitijd krijgen door een kleine verlaging van de kamertemperatuur toe te passen.
Ja, ik ben ook best tevreden over hoe het systeem op een dag als vandaag draait. Afgelopen nacht een run van twee uur om aan te warmen (na 45min moduleerde de Xtend alweer ver terug), gedurende de ochtend runs van 35-55min met 20-40min rust ertussen. En nadat de zon een klein beetje is doorgebroken heeft de Xtend niets meer hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:27
Ik heb ergens een Xtend staan die wil maar niet lekker draaien. Eerst lucht en flow, de gebruiker had alle radiatoren dichtstaan op de voetventielen maar wist dat niet. Daarna weer veel lucht (automatische geplaatst op Xtend en HRE)
Toen draaide die maar nu weer niet.
Klant zegt geen storing maar op de verbinding webpagina staat gewoon warmtevraag: Uit.
Terwijl de thermostaat wel hoog wordt gezet.

Ik zal binnenkort eens kijken zal wel iets heel eenvoudigs zijn of lucht.

Wel een pijn punt, ontluchten met het ding als de installatie nog vol lucht zit is een pain in The ass. Want steeds na 12s in storing, opnieuw starten enz.
Daar zou 1 automatische ontluchting op moeten zitten. 2 een programma die de flowbewaking tijdelijk uitzet om lucht eruit te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Technician-
Er zit in de webinterface een programma voor het ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DaanTriple7 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:44:
@Technician-
Er zit in de webinterface een programma voor het ontluchten.
Ja klopt maar die sprong er steeds uit omdat de flow onder de 7l/min komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Aha. Maar dit heb je wel geprobeerd na het openen van alle kranen/ventielen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DaanTriple7 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:08:
Aha. Maar dit heb je wel geprobeerd na het openen van alle kranen/ventielen toch?
Zeker. Draaide ook goed daarna

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 03-10-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Fullpower schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Updates worden nu wel automatisch gedaan, maar die worden meestal geinitieerd door gerichte zoekacties op de gelogde data. Dat kan bijvoorbeeld zijn: het verlagen van het aantal start/stops of andere zaken die wij zien en die verbeterd kunnen worden met een update.

Een update kan ook gedaan worden als daar om gevraagd wordt...
De automatische updates blijken inderdaad een feit. Ik kwam er achter dat mijn extend de wifi connectie kwijt was. Weer aangezet en echt nog geen 2 dagen later zat er nieuwe firmware op!
Viel me op doordat de gegevens over gisteren 0 waren in de webinterface.
Moet inderdaad wel zeggen dat ik nu wel beetje met de vraag zit wat is er veranderd? En hoe hebben mijn veranderde instellingen nu invloed op de nieuwe firmware? Dus iets van een lijst met release notes en info of er bij jou instellingen verandert/geupdate zijn bij een firmware update zou fijn zijn.

Ps. Nu naar V0.6 gegaan en webapp v0.2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSchoutsen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 00:08
Hierbij ook even mijn eerste ervaringen na de eerste weken waarop de verwarming heeft aangestaan. In juli is mijn Xtend geïnstalleerd en heeft dus de eerste weken niet gedraaid.

Situatie:
  • Jaren 30 woning
  • Benedenverdieping gerenoveerd
  • Betonvloer met vv
  • Achtergevel uitgebouwd en goed geïsoleerd
  • Bovenverdieping radiatoren met thermostaatkranen op 17 graden (dus nu nog dicht)
  • Intergas xtreme30 + Xtend + Comfort Touch
  • Instellingen zijn nagenoeg standaard, alleen temperatuur waarop de Xtreme bijschakelt is door de monteur verlaagd
  • Comfort Touch - Controleregeling ingesteld op 1=Slo
Belangrijkste punten:
  • Overall CoP tot nu toe is 9,4 en haal bij een buitentemperatuur onder 10 graden nog steeds een currentCoP van 8
  • Setpoint/streefwaarde voor cv-temperatuur is meestal tussen de 22 en 28 graden, ook als de kamertemperatuur een halve graad moet stijgen. Meestal lukt dat binnen 60min.**
  • Energie verbruik piekt bij opstarten naar 800-900W, maar is vaak slechts 250W
** Ik ga binnenkort over op Dynamisch Energie contract en ben experimenteren met de vloer als "warmte-batterij", zodat de xtend tijdens de piekuren (6u-10 en 18u-22u) niet hoeft te draaien. Eens onderzoeken wat dat oplevert
Al met al tevreden en kijk met vertrouwen de winter tegemoet.

Hieronder nog wat screenshots als "bewijs"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urwTNLBApKZqWprFBKJi-pivAlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbDqi12oO26UkFczTIBWXab5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koAOhfNK6jc46Q3cPRTSFV__9Gg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9P8FQUxz5xF8EyfFhrDPIotC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzh7j7-i8cK7ASryXslz-jvbIXE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7YiYPRnKmjf9GWJgRpDL5P5w.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQfqCPe9nXYS6G8GpyRSD1dAwog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LDg4wy4hzY7p95FgS8dkwW4n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSS61VzxX6nshkfFiynGS1wcxNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ekNbINWwnPdqfrG4oAqjm8wm.png?f=user_large

UPDATE: kamertemperatuur + gevraagde kamertemperatuur toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mta6MzjwgwHEYsKqdZMa9VNdrxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nYzFxHTdft9fSaTYW1FvXCVS.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door DSchoutsen op 05-10-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
@DSchoutsen ik ben benieuwd naar de binnen temperatuur die bij die grafieken hoort.
Een COP van 9 zou wel echt schokkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
GroundBreaking schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

De automatische updates blijken inderdaad een feit. Ik kwam er achter dat mijn extend de wifi connectie kwijt was. Weer aangezet en echt nog geen 2 dagen later zat er nieuwe firmware op!
Viel me op doordat de gegevens over gisteren 0 waren in de webinterface.
Moet inderdaad wel zeggen dat ik nu wel beetje met de vraag zit wat is er veranderd? En hoe hebben mijn veranderde instellingen nu invloed op de nieuwe firmware? Dus iets van een lijst met release notes en info of er bij jou instellingen verandert/geupdate zijn bij een firmware update zou fijn zijn.

Ps. Nu naar V0.6 gegaan en webapp v0.2.1
Ineens word de ketel nu weer bijgeschakeld terwijl dat eerst nooit gebeurde, dus hoop dat dit vooral tijdens een nieuwe inleer periode is. Want als nu blijkt dat het systeem dit standaard doet word ik er niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Anders pas je toch gewoon P102: Ketelblokkade boven buitentemperatuur aan

Staat standaard op 15° ik heb 'm zelf naar 5° gezet. Dan gaat de CV nooit aan als het warmer is dan 5° buiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10 20:41
DSchoutsen schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 01:00:

Belangrijkste punten:
  • Overall CoP tot nu toe is 9,4 en haal bij een buitentemperatuur onder 10 graden nog steeds een currentCoP van 8
  • Energie verbruik piekt bij opstarten naar 800-900W, maar is vaak slechts 250W
[...]
Als ik de cijfers binnen de webapplicatie bekijk van mijn extend heb ik tijdens het opstarten ongeveer 2000W. En op dit moment moduleert het vrij snel naar net onder 700W en lijkt hier het algemeen nooit onder te komen. Volgens de webapplicatie heb ik ongeveer een COP van 3.8 gemiddeld over de afgelopen dagen (ik hou het handmatig bij)

Weet je zeker dat de juiste KW waarden opgehaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSchoutsen
GroundBreaking schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:26:
@DSchoutsen ik ben benieuwd naar de binnen temperatuur die bij die grafieken hoort.
@GroundBreaking Natuurlijk... 8)7
Ik heb de grafiek van de kamertemperatuur en de kamer set temperatuur over dezelfde periode toegevoegd aan de post.

De overshoot van de kamertemperatuur in de middag komt door de zon op de voorgevel (markiezen zijn al naar de 'winterstalling', en het was heel zonnig gisteren)

Wat je verder in de grafiek kunt zien is dat de Xtend de kamertemperatuur netjes gelijk kan houden aan de gevraagde temperatuur - periode tussen 2u tot 6u en tussen 11u en 13u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSchoutsen
VySio schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

Als ik de cijfers binnen de webapplicatie bekijk van mijn extend heb ik tijdens het opstarten ongeveer 2000 kW. En op dit moment moduleert het vrij snel naar net onder 700 KW en lijkt hier het algemeen nooit onder te komen. Volgens de webapplicatie heb ik ongeveer een COP van 3.8 gemiddeld over de afgelopen dagen (ik hou het handmatig bij)

Weet je zeker dat de juiste KW waarden opgehaald worden?
@VySio Goed punt .... trust, but verify! :P

Maar het zijn toch echt de goede waarden. Hieronder de screenshots van de HomeWizard en de Xtend statistieken zelf.

Wat ik nog ben vergeten te melden is dit uitgangspunt: de vloerverwarmingsverdeler staat op 30-35 graden, dus heeft mijn inziens niet veel zin om hogere temperaturen te vragen van de Xtend. Comfort Touch regelt dat voor mij.
Op de slaapkamers hoeft het (voor ons) niet warmer te worden dan 18 graden (geen pubers meer in huis) en dat gaat tot nu toe heel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii_p1WwF-oob_1b37moyki0kzCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QpcVUjTyuj6cUS5eK8hgWk0s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgRk1eu_VylbhUvW6wxIOcZofTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eIPlwYERZIb2u67AY7SSMpKx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
VySio schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

Als ik de cijfers binnen de webapplicatie bekijk van mijn extend heb ik tijdens het opstarten ongeveer 2000 kW. En op dit moment moduleert het vrij snel naar net onder 700 KW en lijkt hier het algemeen nooit onder te komen.
Waar koop ik zo'n Xtend 5000?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
DSchoutsen schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

@VySio Goed punt .... trust, but verify! :P

Maar het zijn toch echt de goede waarden. Hieronder de screenshots van de HomeWizard en de Xtend statistieken zelf.

Wat ik nog ben vergeten te melden is dit uitgangspunt: de vloerverwarmingsverdeler staat op 30-35 graden, dus heeft mijn inziens niet veel zin om hogere temperaturen te vragen van de Xtend. Comfort Touch regelt dat voor mij.
Op de slaapkamers hoeft het (voor ons) niet warmer te worden dan 18 graden (geen pubers meer in huis) en dat gaat tot nu toe heel goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, ik vind dat erg netjes. Ik heb gisteren deze waarden 'gehaald'.
1.2kw door warmtepomp.
Thermisch 3.4
COP 2.8.

Ik heb alleen vloerverwarming van ongeveer 40m2 aan. Gisterochtend was de streefwaarde 26.5 graden bij 6 graden buitentemperatuur. Ik ben wel benieuwd hoe de cijfers gaan zijn als het structureel kouder gaat worden.
DaanTriple7 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Waar koop ik zo'n Xtend 5000?
:z

[ Voor 5% gewijzigd door VySio op 05-10-2024 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-10 01:28
GroundBreaking schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:26:
De reden van deze hoge COP's, voornamelijk in het voorjaar en najaar, is dat de Xtend de kWh's naar BENEDEN afrond zonder decimalen.

Dus indien 2,5 kWh gebruikt wordt dat 2 kWh in de Totaal kolom. 1,9 kWh wordt afgerond naar 1 kWh in de Totaal kolom.

Dit geeft voor de gemiddelde COP natuurlijk best een vertekend beeld, maar verklaart dus een hogere COP dan de som van de individuele dagen.

Edit:
Ik had het over de Totaal kolom. De COP van de Vorige Dag zou wel gewoon moeten kloppen. En dan is 8.2 natuurlijk ook super netjes. :)

[ Voor 18% gewijzigd door SmiGueL op 05-10-2024 15:19 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
VySio schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:57:
[...]

Wow, ik vind dat erg netjes. Ik heb gisteren deze waarden 'gehaald'.
1.2kw door warmtepomp.
Thermisch 3.4
COP 2.8.

Ik heb alleen vloerverwarming van ongeveer 40m2 aan.
Dan zit er iets niet goed, een COP van 2.8 is bij de huidige buitentemperaturen en zeker met vloerverwarming veel te laag. Het zou misschien kunnen komen doordat bij de geringe hoeveelheid kW's die het systeem verbruikt het vaste verbruik van bijvoorbeeld de elektronica teveel invloed heeft waardoor het thermisch rendement te laag lijjkt. Maar als je dit ook krijgt als de Xtend wat meer aan het werk moet, dan is het niet goed.

De waarde die Dschoutsen haalt is met een gemiddelde buitentemperatuur van pakweg 10 graden in zijn voorbeeld en lage gevraagde aanvoertemperatuur zeker realistisch (en komt niet door afronden).

[ Voor 20% gewijzigd door Lecenten op 05-10-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
GroundBreaking schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

Ineens word de ketel nu weer bijgeschakeld terwijl dat eerst nooit gebeurde, dus hoop dat dit vooral tijdens een nieuwe inleer periode is. Want als nu blijkt dat het systeem dit standaard doet word ik er niet blij van.
Ik heb dit ook (V0.60). P102 staat op 4 graden, P130 op 1 (ketel alleen inschakelen tijdens ontdooien als de aanvoer zakt onder de waarde van P131) en P131 staat op 15 graden.

Desondanks schakelde de ketel bij terwijl de buitentemperatuur 4,5 en zelfs 5 graden was. De aanvoer is al die tijd niet onder de 25 graden geweest dus zelfs niet in de buurt van die 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Lecenten schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Ik heb dit ook (V0.60). P102 staat op 4 graden, P130 op 1 (ketel alleen inschakelen tijdens ontdooien als de aanvoer zakt onder de waarde van P131) en P131 staat op 15 graden.

Desondanks schakelde de ketel bij terwijl de buitentemperatuur 4,5 en zelfs 5 graden was. De aanvoer is al die tijd niet onder de 25 graden geweest dus zelfs niet in de buurt van die 15 graden.
Ik denk dat de Xtend een buitentemperatuur van net onder die +4c heeft gezien 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Nee, de Xtend zag 5 graden toen de ketel bijschakelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kee6w0f_ZemUrHFKd-aMFJvHeL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zA6bh3CNFNHIV99DEOOSHMTs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Lecenten schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:26:
Nee, de Xtend zag 5 graden toen de ketel bijschakelde.

[Afbeelding]
Er zit 1c hystersis in de drempelwaarde; ik denk dat dat e.e.a. kan verklaren. Onder 4c is ketel vrijgeven (parameter 102). Temperatuur is 3 á 3,5c geweest, dus de vrijgave is er geweest. Ketel wordt weer geblokkeerd zodra buitentemp. 5c of hoger wordt. Er is nog ook een kleine tijdvertraging, dus temperatuur moet eventjes op of boven die 5c komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Duidelijk, dan zet ik P102 nog maar een graadje lager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Lecenten schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:08:
[...]

Dan zit er iets niet goed, een COP van 2.8 is bij de huidige buitentemperaturen en zeker met vloerverwarming veel te laag.
Kijk, en zo rolt er weer een balletje dat bij mij de installatie nog steeds niet optimaal draait terwijl ik nu nog niet echt klachten had maar waarschijnlijk later wel gaat komen.
(voor de goede orde: Dit komt niet door de Xtend maar door een lapzwans installateur die er een enorme bende van heeft gemaakt.)

[ Voor 3% gewijzigd door VySio op 05-10-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Wacht nog even tot de Xtend minstens 15 a 20 kW op een dag opwekt.

De 7 W die de Xtend in rust verbruikt is al bijna 0,2 kW per 24 uur. Als je dat van het verbruik aftrekt is de COP al weer 3,4. Nog steeds niet goed, maar het geeft aan dat je met deze lage opwek een beetje voorzichtig moet zijn met conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@DSchoutsen Als ik die temperatuur grafiek er bij zie verklaart het de waarden wel inderdaad. Want het laat zien dat het stuk verwarmen in de middag meer door de zon is geweest dan door de extend, want die verwarmingslijn was al ingezet voordat de extend aan ging.

En in de avond daalde de temperatuur maar kon de xtend vroeg genoeg aan gaan om op laagste vermogen wat warmte te genereren.

Je verwarmt dus hoofdzakelijk alleen woonkamer/keuken? De temperatuur reageert sowieso wel snel wat mij betreft. Vaak zie je toch dat er wel wat meer tijd nodig is bij vloerverwarming.

Maar dan ben ik heel benieuwd of je de COP deze winter ook zo hoog kan houden. Dan zou ik als Intergas was toch eens langs komen om er een mooie user case van te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
VySio schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:57:
Ik heb gisteren deze waarden 'gehaald'.
1.2kw door warmtepomp.
Thermisch 3.4
COP 2.8.

Ik heb alleen vloerverwarming van ongeveer 40m2 aan. Gisterochtend was de streefwaarde 26.5 graden bij 6 graden buitentemperatuur.
Dit is echt niet OK. Weet je wat je flow en delta T zijn/waren?

Misschien te weinig koelmiddel?

Ik haalde vanochtend met 6 graden buiten en 18l/min aanvoer van 34 graden en retour van 31-32 graden 3kW thermisch met 600W (COP 5).

De temperatuur van de verdamper was 1,5 graad, dus geen bevriezing (i.t.t. gisteren, toe de Xtend met 5kW thermisch aan het aanwarmen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb nog niet naar de waardes van de Xtend gekeken, maar sinds hij weer verwarmd heb ik Maaaaximaal veel defrosts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RacoCupdElK3GdA_Gqt90L76aiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UejdN4HGIZwtmQ51rk0np8hO.jpg?f=fotoalbum_large

@Technician- komt in november de VV-verdeler vervangen voor een pomploos exemplaar en ik hoop dat dit verschil gaat maken.

De Xtend was vorig jaar bij mijn situatie ook al gek op defrosts, maar aan het begin van het seizoen al zoveel? Dat is anders dan ik had verwacht.

Ja ik weet dat het vannacht koud was, maar noem eens een nacht waar het minder koud was en ik laat je eenzelfde zaagtand grafiek zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DaanTriple7 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:56:
Ik heb nog niet naar de waardes van de Xtend gekeken, maar sinds hij weer verwarmd heb ik Maaaaximaal veel defrosts.
[Afbeelding]

@Technician- komt in november de VV-verdeler vervangen voor een pomploos exemplaar en ik hoop dat dit verschil gaat maken.

De Xtend was vorig jaar bij mijn situatie ook al gek op defrosts, maar aan het begin van het seizoen al zoveel? Dat is anders dan ik had verwacht.

Ja ik weet dat het vannacht koud was, maar noem eens een nacht waar het minder koud was en ik laat je eenzelfde zaagtand grafiek zien.
Ik zie alleen verbruiksgrafiek in Watt.
Hoe kun je daaruit een defrost herleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Verkeerde topic!

[ Voor 91% gewijzigd door a2aan op 05-10-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Technician- schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:08:
[...]

Ik zie alleen verbruiksgrafiek in Watt.
Hoe kun je daaruit een defrost herleiden?
Jazeker, wanneer je de opname ziet kelderen doet hij een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
DaanTriple7 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Jazeker, wanneer je de opname ziet kelderen doet hij een defrost.
Dat lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DaanTriple7 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:56:
[Afbeelding]

Volgens mij zijn dit geen defrosts maar ik vermoed, zoals je zegt, een afgifteprobleem waardoor je unit niet strak kan regelen. Ik zou me meer zorgen maken over je verbruik. 8,4kWh in zo'n 10 uur tijd met deze temperaturen buiten waarbij je woning nog overdag wordt opgewarmd door de zon is niet best. Zeg bij een Cop 3 heb je nu al zo'n 2,5kW nodig om de boel warm te houden. Wat gaat dat worden bij 10 graden overdag en kouder, geen zon, wind en dezelfde nachttemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
MotorBeast schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Volgens mij zijn dit geen defrosts maar ik vermoed, zoals je zegt, een afgifteprobleem waardoor je unit niet strak kan regelen. Ik zou me meer zorgen maken over je verbruik. 8,4kWh in zo'n 10 uur tijd met deze temperaturen buiten waarbij je woning nog overdag wordt opgewarmd door de zon is niet best. Zeg bij een Cop 3 heb je nu al zo'n 2,5kW nodig om de boel warm te houden. Wat gaat dat worden bij 10 graden overdag en kouder, geen zon, wind en dezelfde nachttemperatuur?
Nou dat ging vorig jaar dus prima.
Toen werkte ik nog met nachtverlaging, vandaar dat ie snachts uit stond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlQPN42LLgEOKTsehg2i5RXQbw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxG2rMHu4JHi11eBVZyEBxZb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0QfD6aD34BouJe3fvBctBaoTpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOpr3NzfU8TeECU8ImSo1LoK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door DaanTriple7 op 05-10-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DaanTriple7 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Nou dat ging vorig jaar dus prima.
Toen werkte ik nog met nachtverlaging, vandaar dat ie snachts uit stond:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet natuurlijk niet hoe groot je huis is en hoe hoog je verwarmt maar 8,4kWh vind ik veel. Ik verwarm nog, L/W is onderweg, met L/L op 140m2 en heb vandaag tot nu toe 1,6kWh verbruikt. Vannacht 20 graden beneden, nu 21 graden. Mag toch hopen dat dit niet 6x zoveel is met L/W. Het is nog helemaal niet koud dus volgens mij klopt er iets niet bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Denk dat het net ligt aan de woning mbt de zon inval, de locatie etc. er is plaatselijk 1 graad geweest gister. Dus toch best wel koud.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat meer dan 1.6kwh wel te rechtvaardigen is. Niet dat een 20kwh te verwachten is.

[ Voor 30% gewijzigd door GroundBreaking op 05-10-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Bij mij 123 m2, rijtjeswoning uit eind jaren '50 die door de vorige bewoners is nageïsoleerd, die gisteravond rond 23:00 was afgekoeld tot onder het setpunt van 20,5, en die vanaf middernacht 5,2kWh nodig heeft gehad tot de zon het weer overnam (elektrisch, morgen weten we thermisch, maar waarschijnlijk rond 25kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Waarom niet?

Als ik het verbruik monitor terwijl ik er naast sta is dat exact het moment waarop hij een defrost doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Technician-
Volgens de Xtend is het nu 8,4 graden buiten. Binnen 22,7.. ik heb hem even op 23 gezet. Hij staat normaal op 21.

YouTube: Xtend Defrost

Daar zie je de defrost (die even lang duurt als het filmpje, voordat hij weer aan het verwarmen is en hij helemaal is gestopt met borrelen.

De tweede defrost (die ik stond te filmen) begon 21:44, wat ook te zien is in HW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8yOvmTrwimcvkmxcEQG3IreAN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkxVuTlwHIIrtK2mNguAOvQS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUClhLoNj0-baK_SAFQn4ULjB5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cl90acwy3JzFo11w2tZoRcah.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige verschil met vorig jaar is de omkasting van de buitenunit, wat toch een vrij open model is.

[ Voor 4% gewijzigd door DaanTriple7 op 05-10-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zou ik die omkadering maar eens weghalen.
Dit is wel heel veel defrosts, nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Aye aye

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leScMAubXnrcOoyOnhG0S9biKrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnHjm7pawLrCsfztRC1xym3y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNz5PLEmsmdlblfWryjeeLUNwrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fq9bwt9cTIcVdu6AziZyjAbm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 98% gewijzigd door DaanTriple7 op 05-10-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Heb je geen last van recirculatie binnen in de kast? Zijn inlaat (achter en zijkant) goed gescheiden van de fan uitlaat kant?

Ik heb al veel ellende met omkastingen gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Fullpower schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:22:
[...]

Heb je geen last van recirculatie binnen in de kast? Zijn inlaat (achter en zijkant) goed gescheiden van de fan uitlaat kant?

Ik heb al veel ellende met omkastingen gezien..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taGpYIf4_n5XdkKeCcZ0DAuM0Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCCs3ltatdheqsBERJQTPaKy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v68i0NdsSu_aYQQyTHUYM1Frag8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMad88jfjz9hHx9g0bEENauc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Dat ziet er niet goed uit; ik zie geen schot.

Je kunt het testen door de warmtepomp aan te zetten en de buitentemp. waarde te volgen. Als die snel meer dan 2c daalt, dan is het misse boel. Dan recirculeert de koude uitgeblazen lucht weer terug naar de verdamper. Dat kost COP en geeft eerder en vaker een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dankjewel voor je feedback. We gaan het de aankomende dagen/nachten meemaken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSchoutsen
GroundBreaking schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:36:
@DSchoutsen

Je verwarmt dus hoofdzakelijk alleen woonkamer/keuken? De temperatuur reageert sowieso wel snel wat mij betreft. Vaak zie je toch dat er wel wat meer tijd nodig is bij vloerverwarming.

Maar dan ben ik heel benieuwd of je de COP deze winter ook zo hoog kan houden. Dan zou ik als Intergas was toch eens langs komen om er een mooie user case van te schrijven.
Klopt, de benedenverdieping is ~ 70m2 met vv (Voor- en achter kamer, keuken en bijkeuken) Het valt mij ook erg mee hoe snel de temperatuur reageert.

Ik verwacht ook niet dat ik deze cijfers ook in de winter nog zal halen. Maar het is wel lekker om met deze cijfers het seizoen te kunnen starten.

Ik wil met het delen van mijn resultaten aangeven dat een hoge CoP in de afgelopen weken haalbaar is. Iedere situatie is natuurlijk anders en niet iedereen zal een CoP van 8 halen bij 9 graden buitentemperatuur.
Maar een CoP van 5,6 of 7 moet toch haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Hij draait weer.
Nu 5,8c buiten. Bijna 2c kouder dan gisteravond.
Toch verwarmt hij nu 50 minuten voordat hij een defrost heeft.
Gisteren had hij die elke 20 minuten.

Toch vind ik het nog wel veel defrosts bij deze temp. Ik herken dit gedrag helemaal niet van vorig jaar.

[ Voor 24% gewijzigd door DaanTriple7 op 06-10-2024 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Dat lijkt in inder geval stukken beter. Als het 6 graden is, zie ik sterk afhankelijk van gevraagde vermogen, ook defrosts. Nu draait hij maar op 300watt, met 2000watt output, en dan blijft de verdamper op 2.5 graad, maar als je meer vermogen vraagt gaat die wel dalen en komen er ook defrosts bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-10 20:31
Dat van Daan ziet er idd niet goed uit, hopelijk de komende dagen wel beter.

Mijn Xtend draait nu ongeveer een COP van 6,5 met buitentemperatuur van 4,5 / 5 graden.

Hoe zit het met de defrosts van iedereen? Vanaf afgelopen woensdag tot nu, heeft hij ongeveer 11 keer een defrost gehad.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb er sinds vanochtend 4:50 al 5 :(
Pagina: 1 ... 20 ... 39 Laatste