Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Zo draaide hij vorig jaar ook bij mij.Krissiejj schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:49:
[...]
Deze ochtend tot nu:
vanaf 6:00 mag hij opwarmen tot 21 graden, vanaf 22:00 staat hij bij mij op 20,5 graden.
[Afbeelding]
Hoe heb je hem verder ingesteld dan Daan?
Ik heb wel wat dingen naar wens aangepast, met gewenste resultaat. Dat zit hem voornamelijk in het zo lang mogelijk geen ketel bijschakelen.
In het niet-stook seizoen heb ik nergens aan gezeten en behalve de omkasting niets veranderd. De omkasting is er nu vanaf.
Toevallig ook even met Fullpower om tafel geweest;)?DaanTriple7 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:54:
[...]
Zo draaide hij vorig jaar ook bij mij.
Ik heb wel wat dingen naar wens aangepast, met gewenste resultaat. Dat zit hem voornamelijk in het zo lang mogelijk geen ketel bijschakelen.
In het niet-stook seizoen heb ik nergens aan gezeten en behalve de omkasting niets veranderd. De omkasting is er nu vanaf.
De ketel zo lang mogelijk niet laten schakelen moet niet te lastig zijn. Die omkasting zag er idd ook niet best uit.
Wel vervelend dat hij het dit jaar dan compleet anders doet. Misschien eens weer vanaf de basis beginnen?
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Zeker, @Fullpower heeft meegekeken en geholpen waar ik er niet uit kwam.Krissiejj schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:02:
[...]
Toevallig ook even met Fullpower om tafel geweest;)?
De ketel zo lang mogelijk niet laten schakelen moet niet te lastig zijn. Die omkasting zag er idd ook niet best uit.
Wel vervelend dat hij het dit jaar dan compleet anders doet. Misschien eens weer vanaf de basis beginnen?
Zou het kunnen dat het gas circuit wat heeft gelekt en er nu te weinig in zit?
Hij is wel door een professional in bedrijf gesteld.
:strip_exif()/f/image/pXR1CX62Dn3zl6b5UsY0Mwb4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door DaanTriple7 op 06-10-2024 09:21 ]
Dat is nu lastig te zeggen, Uiteindelijk zal je ook storingen moeten krijgen als er te weinig gas in zou zitten. In principe draait je systeem wel, alleen gaat hij in een laag vermogen al heel snel in een defrost.DaanTriple7 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Zeker, @Fullpower heeft meegekeken en geholpen waar ik er niet uit kwam.![]()
[Afbeelding]
Eigenlijk zal je al je instellingen eens moeten nalopen, en kijken hoe je afgifte systeem verder is.
Heb je radiatoren of vloerverwarming, heb je de bijnodige 15l/pm doorstroming in je afgifte systeem.
[ Voor 5% gewijzigd door Krissiejj op 06-10-2024 09:27 ]
Kun je van deze situatie ook eens een screenshot van de live data van de Xtend doen? Ben benieuwed naar de delta T en debiet die je hierbij hebt.DaanTriple7 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/AOczndf4sg4ZOX8rJazlcykg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7qk8SMx3tevsgqCIRrvBrfHx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8LpUPjNzk2ggElRblMP2lGRz.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat de verdamper nu aan het opwarmen is komt waarschijnlijk doordat hij nu vol in de zon staat.
[ Voor 23% gewijzigd door DaanTriple7 op 06-10-2024 09:43 ]
Ik zou nu gewoon niet teveel ernaar kijken. Mocht er ergens een lekje zijn krijg je in notime een melding.DaanTriple7 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
[Afbeelding]
Het is wat vochtig en vroeg koud weer, zeker niet representatief voor een jaargemiddelde.
Wat ook kan is dat je warmtelast wat groot is voor de 5kw pomp, dan krijg je ook dit gedrag en een ander niet (met minder warmtelast)
Er staat hier in de straat een Quat op een te groot huis is die is standaard een blok ijs onder de 10C buiten.
Hoe kom je aan die 5,8 graden buiten ? De sensor van de Xtend geeft de buitentemperatuur in stappen van 0,5 graad.DaanTriple7 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:11:
Hij draait weer.
Nu 5,8c buiten. Bijna 2c kouder dan gisteravond.
Toch verwarmt hij nu 50 minuten voordat hij een defrost heeft.
Gisteren had hij die elke 20 minuten.
Toch vind ik het nog wel veel defrosts bij deze temp. Ik herken dit gedrag helemaal niet van vorig jaar.
Als die 5,8 graden van een andere thermometer komt, dan is het niet zo raar dat de Xtend dan al bevriest. De sensor van de Xtend kan dan een lagere waarde aangeven. En zeker als de Xtend op de grond staat, dat scheelt vaak behoorlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 06-10-2024 17:24 ]
De mijne staat op 3.5 meter hoogte en ook die heeft 1 graad kouder dan wat de app aangeeft.Lecenten schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:24:
Ik weet niet waar die dat vandaan haalt (ik denk van het internet), maar op dit moment geeft de app bij mij een 1,3 graad hogere temperatuur dan de sensor van de Xtend.
Momenteel 15.4 om 14.5.
Mbt tot de ketel die hier ineens aanging na de update. Na onderzoek lijkt dit eerder een probleem dat ontstaan is nadat de stroom van de Xtend is geweest, hierdoor was hij zn historische data kwijt en was dus eigenlijk weer opnieuw aan zn inleer periode begonnen. Vandaag ziet het er alweer een stuk strakker uit.
Wij hebben thuis een Xtend 5kW hybride warmtepomp. Vorig jaar draaide deze installatie de hele winter zonder problemen. Maar dit jaar, bij het opnieuw opstarten, werkt het niet meer naar behoren. De warmtepomp valt steeds uit met foutcode N070, wat volgens de handleiding duidt op een "warmtepompfout" (regeling van de binnenunit).
We gebruiken de warmtepomp in combinatie met een Honeywell Round Modulation thermostaat, die werkt via OpenTherm. Daarnaast draait er parallel met de warmtepomp ook een Remeha Calenta 40c. Omdat de warmtepomp niet meer functioneerde, heb ik alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen.
Heeft iemand enig idee waar ik op kan controleren of wat de oorzaak van deze fout kan zijn? De foutmelding geeft helaas weinig inhoudelijke informatie over het probleem.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
:strip_exif()/f/image/2oehkL9K8ynpqUgff6Gylr2s.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb deze fout ook eens gehad toen moest het ontluchtingsprogramma opnieuw gedaan worden vanuit het service menu. Maar als je terug bent naar fabriek instellingen, dan staat de warmtepomp misschien ook nog niet "geactiveerd"? dat stel je in met de parameter instelling P000ruud852 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:18:
Hoi allemaal,
Wij hebben thuis een Xtend 5kW hybride warmtepomp. Vorig jaar draaide deze installatie de hele winter zonder problemen. Maar dit jaar, bij het opnieuw opstarten, werkt het niet meer naar behoren. De warmtepomp valt steeds uit met foutcode N070, wat volgens de handleiding duidt op een "warmtepompfout" (regeling van de binnenunit).
We gebruiken de warmtepomp in combinatie met een Honeywell Round Modulation thermostaat, die werkt via OpenTherm. Daarnaast draait er parallel met de warmtepomp ook een Remeha Calenta 40c. Omdat de warmtepomp niet meer functioneerde, heb ik alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen.
Heeft iemand enig idee waar ik op kan controleren of wat de oorzaak van deze fout kan zijn? De foutmelding geeft helaas weinig inhoudelijke informatie over het probleem.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
[Afbeelding]
Ik kijg deze melding als ik op opslaan klik,DSchoutsen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:16:
Voor de liefhebbers die de Xtend willen monitoren via Home Assistant heb ik een alternatieve koppeling beschreven in deze repository:
https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend
Met dank aan @Thomasvt. Zonder zijn informatie was ik niet ver gekomen.
org/freedesktop/NetworkManager/ActiveConnection/..
Wat gaat er fout
Wat zie je bij Instellingen/Systeem/Netwerk, zie je daar 2 netwerkinterfaces ?
Zo ja, bij de rechtse (naam begint met w), wat zie je daar als je wifi uitklapt ? En bij de IP informatie als je op de 3 puntjes klikt.
Bedankt voor de reactie, ik ga dit nog even proberen!Byorn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:17:
[...]
Heb deze fout ook eens gehad toen moest het ontluchtingsprogramma opnieuw gedaan worden vanuit het service menu. Maar als je terug bent naar fabriek instellingen, dan staat de warmtepomp misschien ook nog niet "geactiveerd"? dat stel je in met de parameter instelling P000
Rond 6:00 mag hij het naar 21 graden maken, vandaar iets wat verhoging in het vermogen.
/f/image/9UUzIlCOJqxB77KiuWi2Yl1N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/n0TgBkU9ai77CIZ4aTWNJJzP.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt het denk ik alleen vergelijken met iemand die ongeveer dezelfde omstandigheden heeft als jij.Krissiejj schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:28:
Mijn vraag aan jullie is, Hoelang duren de runs ongeveer bij jullie. de runs van gisteren en vandaag zien er positief uit. Ondanks de enkele defrosts vandaag zelfs 12 uur lang.
Rond 6:00 mag hij het naar 21 graden maken, vandaar iets wat verhoging in het vermogen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij is het bijvoorbeeld vast ingesteld op 20 graden en is het minimum vermogen van de xtend nog steeds teveel. Daarom zie je dat hij toch nog best vaak aan en uit schakelt. Alleen op 5 oktober heb ik 2 defrosts gehad, toen was het buiten een keer 3,5 graden snachts. Daar wel 1 lange run. Verder nog geen defrosts.
:strip_exif()/f/image/NBo9bRnO7bF5mYFXDaZkyfvN.gif?f=fotoalbum_medium)
Zou ik iets moeten of kunnen wijzigen voor 'langere runs'? Is dat beter of heeft dat andere voordelen?
Volgens mij zit er niks verkeerds in dit plaatje.RuudMb schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:06:
Ik zie in dit onderwerp vaak plaatjes waarin 'lange runs' te zien zijn. Bij mij is dat anders, er zijn soms wat langere runs. Op zich is er niets mis mee wat de uiteindelijke temperatuur in de woonkamer betreft en het gasverbruik. Ik heb geen vloerverwarming en de meeste instellingen zijn standaard.
[Afbeelding]
Zou ik iets moeten of kunnen wijzigen voor 'langere runs'? Is dat beter of heeft dat andere voordelen?
Het minimum thermisch vermogen dat de XTend kan leveren zit op 2kW.
Je hebt alleen op dit moment niet continu 2kW nodig om je huis op temperatuur te houden. Daarom zie je dat de Xtend steeds in- en uitschakeld.
Het enige dat in dit geval echt helpt is het raam open zetten. Dan krijg je automatisch je langere runs :-)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78497044RuudMb schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:06:
Ik zie in dit onderwerp vaak plaatjes waarin 'lange runs' te zien zijn. Bij mij is dat anders, er zijn soms wat langere runs. Op zich is er niets mis mee wat de uiteindelijke temperatuur in de woonkamer betreft en het gasverbruik. Ik heb geen vloerverwarming en de meeste instellingen zijn standaard.
[Afbeelding]
De gehele benedenverdieping is voorzien van laagtemperatuur vloerverwarming. De bovenverdieping heeft radiatoren, maar die staan eigenlijk continu dicht door de thermostaatknoppen.
Ik heb dezelfde opstelling, maar heb de radiatoren boven wel allemaal open staan zodat er wat flow mogelijk is. De aanvoer/retour naar m'n vloerverwarming is karig klein, meerlaags met buitenmaat 16mm.remcon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:00:
Van verschillende mensen hier op het forum lees ik dat ze weinig verandert hebben aan de instellingen in de Xtend en dat deze dan toch al een heel stabiele kamertemperatuur als resultaat hebben. Bij mij is dit niet echt het geval, als ik de thermostaat vast op 20 graden zet, dan kan de kamertemperatuur best nog wel schommelen tussen 19,3 en 20,5 graad. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
De gehele benedenverdieping is voorzien van laagtemperatuur vloerverwarming. De bovenverdieping heeft radiatoren, maar die staan eigenlijk continu dicht door de thermostaatknoppen.
Draait hij bij jou puur op thermostaat of thermostaat+WAR?
Wel met WAR. Maar welke instelling P202 nu precies heeft weet ik niet, ik ben nu niet thuisDaanTriple7 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
Ik heb dezelfde opstelling, maar heb de radiatoren boven wel allemaal open staan zodat er wat flow mogelijk is. De aanvoer/retour naar m'n vloerverwarming is karig klein, meerlaags met buitenmaat 16mm.
Draait hij bij jou puur op thermostaat of thermostaat+WAR?
Volgens mij staat P202 nu op 2. Omdat met de standaard instellingen de overshoot/undershoot zo groot was ben ik gaan testen met de PID waarden, daarvoor moest ik P202 echter eerst op 2 zetten, anders werken de PID waarden niet.
Ooit met @Fullpower eens over gehad, hij omschreef deze instelling als volgt:
P202 = '0' is alleen stooklijn, dit wordt gebruikt voor zgn. Master/master regelingen. Hierbij is er geen referentie ruimte.
P202 = '1' dan krijg je een stooklijn met ruimtetemperatuur compensatie. De WP stopt niet bij ver overschrijden van de ruimtetemperatuur. De verwarming blijft dan actief. Compressor zal we op minimum gaan draaien. PI-regelaar is intern.
P202 = '2', is '1', maar dan met een aan/uit thermostaat functie erbij. Met P203 als hysteresis. Deze kan de verwarming stoppen als de temperatuur bijv. Tgv zonnei straling doorschiet.
P202 = '3', is '0', maar dan met een aan/uit thermostaat. Dus geen ruimtetemp. Compensatie.
Beide punten zijn denk ik ook weer niet écht een probleem: de kamertemperatuur lijkt wel binnen 0,5 graad gehouden te worden; als ik het te koud vind kan ik het setpoint eventueel 0,5 graad hoger zetten (dan slaat 'ie eerder aan), en de wisselende aanvoertemperatuur leidt tot wat lichte schommelingen in toerental van de compressor, maar volgens mij weinig zorgwekkends (niet tot nauwelijks onnodige stop/starts).
Ik houd het in de gaten, als de schommelingen bij kouder weer erger worden zou het misschien voor onnodige defrosts kunnen gaan zorgen. Als dat gebeurt zien ga ik misschien meer mijn best doen dit onder controle te krijgen.
Zowel de Xtend als mijn thermostaat kunnen WAR+ruimtetemperatuurcompensatie doen, maar daar ben ik wat huiverig voor, omdat wind toch wel veel invloed lijkt te hebben. In de nacht van zaterdag op zondag waaide het hier hard, en heeft de Xtend harder moeten werken bij een hogere buitentemperatuur dan de nacht ervoor, en zonder WAR leidt dat bij mij gewoon tot een comfortabel klimaat binnen.
In onderstaande grafiek ze je:
- De nervositeit van de gevraagde aanvoertemperatuur terug in het op-en-neergaan van het opgenomen vermogen
- Gedurende de nacht een stijgende lijn in het opgenomen vermogen vanwege de dalende buitentemperatuur (minimum was hier 4 graden)
- Een 'ongelukkige' timing van de laatste piek 's ochtends van de gevraagde aanvoertemperatuur met het naar beneden komen van ons gezien, theezetten en alweer oplopen van de buitentemperatuur
- Gedurende de dag is er door de verder oplopende buitentemperatuur (tot maximaal 12 graden) steeds minder warmtevraag (<2kW, waardoor de Xtend steeds langere pauzes krijgt), tot het punt waar waar eerst de zon (ramen op WZW) en later het koken zorgen voor voldoende warmte
- Het duurt tot ruim na 22:00 voordat de thermostaat weer aanslaat, tegen die tijd was de kamertemperatuur ~20,25, maar door de traagheid (en lage aanvoertemperatuur) daalde die nog wel door tot onder de 20,1 (bij een setpoint van 20,5)
/f/image/FW7iqufOot7Jjot7BzKXlZzX.png?f=fotoalbum_large)
Externe factoren die invloed hebben op de thermostaat zijn inderdaad lastig (zoals je waterkoker), wat moet de Xtend daarmee, tenslotte weet de Xtend niet waar dit vandaan komt. Zonneschijn, deur open, koken in de open keuken? Daarom is de plek van de thermostaat cruciaal voor een goede werking.a2aan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:47:
Hier stuur ik de Xtend aan met een Honeywell Chronotherm Touch kamerthermostaat. Ik merk dat ik vaak naar het washok loop om op het lokale WiFi-netwerk te activeren en te kijken naar naar de data, dus misschien moet ik toch maar eens (vooral moeite) investeren in het inrichten van HA. Vooral de relatie tussen gevraagde aanvoertemperatuur en ruimtetemperatuur (t.o.v. setpoint) ben ik wel nieuwsgierig naar, want ik vind de thermostaat 'laat' met aanspringen, en 'nerveus' qua gevraagde aanvoertemperatuur.
Beide punten zijn denk ik ook weer niet écht een probleem: de kamertemperatuur lijkt wel binnen 0,5 graad gehouden te worden; als ik het te koud vind kan ik het setpoint eventueel 0,5 graad hoger zetten (dan slaat 'ie eerder aan), en de wisselende aanvoertemperatuur leidt tot wat lichte schommelingen in toerental van de compressor, maar volgens mij weinig zorgwekkends (niet tot nauwelijks onnodige stop/starts).
Ik houd het in de gaten, als de schommelingen bij kouder weer erger worden zou het misschien voor onnodige defrosts kunnen gaan zorgen. Als dat gebeurt zien ga ik misschien meer mijn best doen dit onder controle te krijgen.
Zowel de Xtend als mijn thermostaat kunnen WAR+ruimtetemperatuurcompensatie doen, maar daar ben ik wat huiverig voor, omdat wind toch wel veel invloed lijkt te hebben. In de nacht van zaterdag op zondag waaide het hier hard, en heeft de Xtend harder moeten werken bij een hogere buitentemperatuur dan de nacht ervoor, en zonder WAR leidt dat bij mij gewoon tot een comfortabel klimaat binnen.
In onderstaande grafiek ze je:[Afbeelding]
- De nervositeit van de gevraagde aanvoertemperatuur terug in het op-en-neergaan van het opgenomen vermogen
- Gedurende de nacht een stijgende lijn in het opgenomen vermogen vanwege de dalende buitentemperatuur (minimum was hier 4 graden)
- Een 'ongelukkige' timing van de laatste piek 's ochtends van de gevraagde aanvoertemperatuur met het naar beneden komen van ons gezien, theezetten en alweer oplopen van de buitentemperatuur
- Gedurende de dag is er door de verder oplopende buitentemperatuur (tot maximaal 12 graden) steeds minder warmtevraag (<2kW, waardoor de Xtend steeds langere pauzes krijgt), tot het punt waar waar eerst de zon (ramen op WZW) en later het koken zorgen voor voldoende warmte
- Het duurt tot ruim na 22:00 voordat de thermostaat weer aanslaat, tegen die tijd was de kamertemperatuur ~20,25, maar door de traagheid (en lage aanvoertemperatuur) daalde die nog wel door tot onder de 20,1 (bij een setpoint van 20,5)
Je moet wel kunnen zien dat er een relatie zit tussen de buitentemperatuur, de gemeten binnentemperatuur en de target watertemperatuur. En daaruit dan natuurlijk weer het opgenomen vermogen.
Zoals alles (in het leven) kan het altijd beter, maar perfect gaat het toch nooit worden. Alle invloeden op de kamerthermostaat hebben uiteindelijk ook invloed op de gevoelstemperatuur, dus dan is het een kwestie van het ding hangen op een plek waar niet één invloed te veel de overhand krijgt. Hij had van mij dan misschien wat verder van de open deur naar de gang (met slecht geïsoleerde voordeur) mogen hangen. Vanwege de katten staat die altijd minimaal op een kier, maar vaak ook verder open. Aan de andere kant hangt 'ie wel uit de zon, en relatief ver van de (inderdaad open) keuken.remcon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:17:
Externe factoren die invloed hebben op de thermostaat zijn inderdaad lastig (zoals je waterkoker), wat moet de Xtend daarmee, tenslotte weet de Xtend niet waar dit vandaan komt. Zonneschijn, deur open, koken in de open keuken? Daarom is de plek van de thermostaat cruciaal voor een goede werking.
Nu vraagt mijn thermostaat om een bepaalde aanvoertemperatuur op basis van de actuele en (recent) historische ruimte- en aanvoertemperatuur, 'geleerde informatie', en instellingen. Met die instellingen heb ik onlangs weer wat geklooid (type regelgedrag gewisseld tussen traag, gemiddeld of snel), en ik weet niet precies hoe adaptief het leergedrag is.Je moet wel kunnen zien dat er een relatie zit tussen de buitentemperatuur, de gemeten binnentemperatuur en de target watertemperatuur. En daaruit dan natuurlijk weer het opgenomen vermogen.
Het resultaat is dat de ruimtetemperatuur en de aanvoertemperatuur allebei redelijk tot goed worden geregeld (alhoewel dus niet perfect), waarbij het opgenomen vermogen bijvoorbeeld vrijdagochtend bij 6 graden met 1 m/s wind vergelijkbaar was met zondagochtend bij 10 graden en 11 m/s wind. Ik vraag me af of dat met WAR ook zo goed was 'gelukt'.
Mijn thermostaat van Tado geeft alleen de temperatuur door via Opentherm. Deze hangt in het woonkamergedeelte (voorkamer van jaren 30 woning), tochtvrij, uit de zon, binnenmuur en niet direct beinvloedbaar door de keuken. Veel idealer is hij denk ik niet te plaatsen.a2aan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:41:
[...]
Zoals alles (in het leven) kan het altijd beter, maar perfect gaat het toch nooit worden. Alle invloeden op de kamerthermostaat hebben uiteindelijk ook invloed op de gevoelstemperatuur, dus dan is het een kwestie van het ding hangen op een plek waar niet één invloed te veel de overhand krijgt. Hij had van mij dan misschien wat verder van de open deur naar de gang (met slecht geïsoleerde voordeur) mogen hangen. Vanwege de katten staat die altijd minimaal op een kier, maar vaak ook verder open. Aan de andere kant hangt 'ie wel uit de zon, en relatief ver van de (inderdaad open) keuken.
[...]
Nu vraagt mijn thermostaat om een bepaalde aanvoertemperatuur op basis van de actuele en (recent) historische ruimte- en aanvoertemperatuur, 'geleerde informatie', en instellingen. Met die instellingen heb ik onlangs weer wat geklooid (type regelgedrag gewisseld tussen traag, gemiddeld of snel), en ik weet niet precies hoe adaptief het leergedrag is.
Het resultaat is dat de ruimtetemperatuur en de aanvoertemperatuur allebei redelijk tot goed worden geregeld (alhoewel dus niet perfect), waarbij het opgenomen vermogen bijvoorbeeld vrijdagochtend bij 6 graden met 1 m/s wind vergelijkbaar was met zondagochtend bij 10 graden en 11 m/s wind. Ik vraag me af of dat met WAR ook zo goed was 'gelukt'.
Op de Xtend heb ik de externe temperatuursensoren aangesloten (T42 en T43),zo heb ik in ieder geval de echte buitentemperatuur en mengtemperatuur.
Ik laat de Xtend dus alle "intelligentie" overnemen wat betreft de regeling.
Vorige winter heb ik met deze setup de PID waarden proberen in te stellen en heb ik het redelijk stabiel kunnen krijgen, ongeveer plus-min 0,2 graden van setpoint. Dit natuurlijk mits de omgevingsvariabelen niet al teveel variatie gaven (zon, koken in de keuken, etc)
Dit bericht had ik (denk ik) in eerste instantie verkeerd geïnterpreteerd.remcon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:00:
Van verschillende mensen hier op het forum lees ik dat ze weinig verandert hebben aan de instellingen in de Xtend en dat deze dan toch al een heel stabiele kamertemperatuur als resultaat hebben. Bij mij is dit niet echt het geval, als ik de thermostaat vast op 20 graden zet, dan kan de kamertemperatuur best nog wel schommelen tussen 19,3 en 20,5 graad. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
Als ik je nu goed begrijp heb je de boel nu behoorlijk goed onder controle, maar dan wel met WAR en eigen optimalisaties op je Xtend.
Het verschil in gedrag i.c.m. de 'basisinstellingen' t.o.v. andere mensen zit hem misschien in de gebruikte thermostaat, en de manier waarop de thermostaat met de Xtend communiceert. Bij mij is dat dus een Honeywell Chronotherm Touch die via OpenTherm de Xtend om een specifieke aanvoertemperatuur vraagt. Dat werkt bij mij (ook nog eens met radiatoren) dus best wel goed. Veel anderen hier hebben volgens mij de Intergas Comfort Touch, die het ook goed doet.
Ik heb zelf geen ervaring met vloerverwarming, maar nu ik erover nadenk kan ik me goed voorstellen dat WAR daar meer toegevoegde waarde heeft, omdat de ruimtetemperatuur trager reageert t.o.v. de buitentemperatuur, waardoor je dus ook grotere overshoot en undershoot zou kunnen krijgen als je alleen op kamertemperatuur stuurt.
/f/image/gq9G5Yg3XfPrRl6rnQngpdBr.png?f=fotoalbum_large)
Op de langere termijn heb ik heel af en toe uitschieters gezien van 0,25 graden.
/f/image/49r2YsPGKW5wCiNO73AfvKY6.png?f=fotoalbum_large)
Een huis met een lage warmtevraag en de traagheid van vloerverwarming zal het minder makkelijk maken om zo'n constante temperatuur te handhaven.
@a2aan Koop voor een paar tientjes op Marktplaats zo'n voorgeinstalleerde HA thin-client en maak via wifi verbinding met de Xtend, kostte hier ongeveer 2 uur werk om het draaiend te krijgen.
@remcon Probeer eens P202=7 en kijk naar P209.
@Sliener ik kreeg net dezelfde melding. Blijkt een bug te zijn in de laatste versie van Home Assistant.Sliener schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:41:
[...]
Ik kijg deze melding als ik op opslaan klik,
org/freedesktop/NetworkManager/ActiveConnection/..
Wat gaat er fout
in deze post staat de workaround genoemd.
https://github.com/home-a...2#issuecomment-2411168568
Als je in VS Code Add on klikt op Terminal / New Terminal, dan kun je daar de commando's invoeren.
NOTE: Ik moest het password tussen aanhalingstekens plaatsen om het te laten werken
[ Voor 6% gewijzigd door DSchoutsen op 14-10-2024 17:21 ]
Dat klopt. Volgens mij had jij het hiermee aardig goed gekregen. Je kunt ook stooklijn en ruimteregeling gebruiken zonder zelf PID instellingen aan te hoeven passen; iets eenvoudiger.remcon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:23:
[...]
Wel met WAR. Maar welke instelling P202 nu precies heeft weet ik niet, ik ben nu niet thuis
Volgens mij staat P202 nu op 2. Omdat met de standaard instellingen de overshoot/undershoot zo groot was ben ik gaan testen met de PID waarden, daarvoor moest ik P202 echter eerst op 2 zetten, anders werken de PID waarden niet.
Ooit met @Fullpower eens over gehad, hij omschreef deze instelling als volgt:
P202 = '0' is alleen stooklijn, dit wordt gebruikt voor zgn. Master/master regelingen. Hierbij is er geen referentie ruimte.
P202 = '1' dan krijg je een stooklijn met ruimtetemperatuur compensatie. De WP stopt niet bij ver overschrijden van de ruimtetemperatuur. De verwarming blijft dan actief. Compressor zal we op minimum gaan draaien. PI-regelaar is intern.
P202 = '2', is '1', maar dan met een aan/uit thermostaat functie erbij. Met P203 als hysteresis. Deze kan de verwarming stoppen als de temperatuur bijv. Tgv zonnei straling doorschiet.
P202 = '3', is '0', maar dan met een aan/uit thermostaat. Dus geen ruimtetemp. Compensatie.
Je kunt ook gebruik maken van 'stooklijn + opentherm thermostaat'. (P202). Je kunt daar ook instellen voor procent de stooklijn (en thermostaat) mag meetellen. Wellicht kun je die proberen.
Het succes van een ruimteregeling hangt een beetje van waar de thermostaat hangt. Met vloerverwarming is dat nog belangrijker dan radiatoren.
Wat je vaak ziet bij (trage) vloerverwarming is dat de thermostaat de vraag naar minimum laat aflopen als er bijvoorbeeld een paar uur zon op schijnt. Of een openhaart. Of opwarming tgv koken. Nadat de externe opwarming weer weg valt, koelt het snel af. De vloer is afgekoeld en de integrator in de thermostaat staat op minimum. Dan duurthet erg lang voordat er voldoende warnte wordt geleverd. Hierdoor zakt de ruimtetemperatuur eerst (ver) onder setpunt.
Door deels met stooklijn te werken zit je qua aanvoer temperatuur meer in de buurt van het moet zijn, en is dip kleiner.
[ Voor 4% gewijzigd door Fullpower op 14-10-2024 19:10 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Bij ons is vorige week onze oude cv vervangen voor een Xtend opstelling icm bijbehorende cv ketel. We hebben de installatie plaatsen door installateur, en alles werkt naar behoren. Woonkamer en keuken zijn voorzien van vloerverwarming. Op de verdieping hebben we radiatoren. Bij echt koud weer, hebben we nog een houtkachel, welke we soms willen gaan gebruiken. Echter als het warmer in de kamer word door de kachel, slaat de vloerverwarming uit. Met als gevolg dat de vloer veel te veel afkoelt. Voordat ik in de instellingen gaan kijken, wat zou de beste instelling zijn?
Groet,
Henk
WAR zonder thermostaatKruusbes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:31:
Hallo allen,
Bij ons is vorige week onze oude cv vervangen voor een Xtend opstelling icm bijbehorende cv ketel. We hebben de installatie plaatsen door installateur, en alles werkt naar behoren. Woonkamer en keuken zijn voorzien van vloerverwarming. Op de verdieping hebben we radiatoren. Bij echt koud weer, hebben we nog een houtkachel, welke we soms willen gaan gebruiken. Echter als het warmer in de kamer word door de kachel, slaat de vloerverwarming uit. Met als gevolg dat de vloer veel te veel afkoelt. Voordat ik in de instellingen gaan kijken, wat zou de beste instelling zijn?
Groet,
Henk
WAR=Weersafhankelijke regeling voor de wat minder experts onder ons.
TL;DR.
Meestal begin je bij een buitentemperatuur van 20 graden met een watertemperatuur van 20 graden (dit kun je aanpassen). Vervolgens bepaal je welke watertemperatuur je nodig hebt bij bijvoorbeeld 10 graden buitentemperatuur (hoe lager de temperatuur, hoe nauwkeuriger).
Voorbeeld:
Je hebt bij 10 graden buitentemperatuur een watertemperatuur van 27 graden nodig. Dat is een verschil van 7 graden in watertemperatuur vanaf 20 graden, en een verschil van 10 graden in buitentemperatuur vanaf 20 graden. De helling is dan 0.7 .
De helling geeft aan hoeveel graden de watertemperatuur stijgt bij elke graad daling van de buitentemperatuur vanaf 20 graden.
In dit voorbeeld is de watertemperatuur bij 5 graden buitentemperatuur 20+(15*0.7) = 30.5 graden. Bij -10 graden buiten zal de watertemperatuur 41 graden zijn.
Dit lukt (mij) niet.DSchoutsen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:20:
[...]
@Sliener ik kreeg net dezelfde melding. Blijkt een bug te zijn in de laatste versie van Home Assistant.
in deze post staat de workaround genoemd.
https://github.com/home-a...2#issuecomment-2411168568
Als je in VS Code Add on klikt op Terminal / New Terminal, dan kun je daar de commando's invoeren.
NOTE: Ik moest het password tussen aanhalingstekens plaatsen om het te laten werken
Ik krijg het volgende
1
| zsh: parse error near `\n' |
Als ik het wel heb bij New terminal. Na Config het onderstaande intypen?
1
2
| ha network info ha network update <wifi-interface> --wifi-auth wpa-psk --wifi-mode infrastructure --wifi-ssid <WIFI_huize_Eggens> --wifi-psk <*********> |
***** = is mijn WW
Of komt er nog iets anders te staan ipv wifi-interface?
[ Voor 3% gewijzigd door Sliener op 18-10-2024 14:15 ]
2 aanpassingen nodig:Sliener schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Dit lukt (mij) niet.
Ik krijg het volgendecode:
1 zsh: parse error near `\n'
Als ik het wel heb bij New terminal. Na Config het onderstaande intypen?
code:
1 2 ha network info ha network update <wifi-interface> --wifi-auth wpa-psk --wifi-mode infrastructure --wifi-ssid <WIFI_huize_Eggens> --wifi-psk <*********>
***** = is mijn WW
Of komt er nog iets anders te staan ipv wifi-interface?
- De '< en >' geven de plaats in waar de aangepaste tekst geplaatst moet worden. Deze moet je verwijderen bij het invullen
- Via ha network info kun je de naam van de wifi interface opzoeken. Deze naam moet je dan invullen in de volgende regel.
ha network update wlp******** --wifi-auth wpa-psk --wifi-mode infrastructure --wifi-ssid WIFI_huize_Eggens --wifi-psk *********
Maar wat me opvalt is dat de laatste week de xtend zichzelf heeft uitgeschakeld en volledig is overgegaan op verwarmen met de cv ketel (een oude intergas hreco uit 2009). Ik heb inmiddels alle instellingen geprobeerd, waaronder bijvoorbeeld p103 (blokkade cv ketel boven temperatuur) op -2 graden maar de xtend weigert zelf aan te slaan en handelt alles af via de ketel.
De enige manier om dit te voorkomen is de xtend op de modus "zonder backup" te laten draaien, maar dan verwacht ik helaas problemen als het buiten te koud wordt.
Is er iemand die probleem kent? Of is het tijd om intergas te contacteren om te kijken of er iets mis is met de xtend?
/f/image/uu7aX3IS9ame2w4jVrifXYKC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door vikkoo op 19-10-2024 09:51 . Reden: nummertje klopte niet ]
Bedankt voor je antwoord.De code komt er dan als volgt uit te zien.
ha network update wlp******** --wifi-auth wpa-psk --wifi-mode infrastructure --wifi-ssid WIFI_huize_Eggens --wifi-psk *********
Kleine aanpassing is probeer de Xtend uit te lezen dus de SIDD is dan anders. Ik krijg echter de volgende error
1
2
| ➜ /config ha network update wlp58s0 --wifi-auth wpa-psk --wifi-mode infrastructure --wifi-ssid xtend-2306106457 --wifi-psk ******** Error: Activating connection failed, check connection settings. |
In de log staat het volgende
Logger: homeassistant.components.hassio
Bron: components/hassio/websocket_api.py:135
integratie: Home Assistant Supervisor (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18 oktober 2024 om 23:17:16 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 10:31:23
Failed to to call /network/interface/wlp58s0/update - Object does not exist at path “/org/freedesktop/NetworkManager/ActiveConnection/8”
Failed to to call /network/interface/wlp58s0/update - Object does not exist at path “/org/freedesktop/NetworkManager/ActiveConnection/9”
Failed to to call /ingress/validate_session -
[ Voor 34% gewijzigd door Sliener op 19-10-2024 10:51 ]
Voor degene die hier ook ooit last van hebben:vikkoo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:48:
Maar wat me opvalt is dat de laatste week de xtend zichzelf heeft uitgeschakeld en volledig is overgegaan op verwarmen met de cv ketel
@Fullpower heeft hier naar gekeken (ontzettend bedankt) en het lijkt te liggen aan een te laag debiet, wat er in dit geval blijkbaar bij hogere buitentemperaturen voor zorgde dat de xtend een foutmelding kreeg en deze daarna alle warmtevragen verder met de CV ketel afhandelt.
Ik heb momenteel het debiet verhoogd en nu is het afwachten of het probleem is opgelost.
[ Voor 0% gewijzigd door vikkoo op 21-10-2024 14:08 . Reden: woordje vergeten ]
Ik heb het debiet verhoogd door P081 weer op 100% te zetten (stond op 50%), en P183 van 7 naar 10 l/min.
Ook heb ik een radiator (extra) opengezet, maar dit is meer om het geluid te verminderen dan voor het debiet.
Volgende stap is de geluidsisolatie voor de buizen in de slaapkamer, en uiteindelijk de buizen te verleggen weg van de slaapkamer, dat is weer een mooi project voor later
Ik heb zelf onvoldoende kennis van Linux om je verder te helpen.Sliener schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:49:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Kleine aanpassing is probeer de Xtend uit te lezen dus de SIDD is dan anders. Ik krijg echter de volgende error
code:
1 2 ➜ /config ha network update wlp58s0 --wifi-auth wpa-psk --wifi-mode infrastructure --wifi-ssid xtend-2306106457 --wifi-psk ******** Error: Activating connection failed, check connection settings.
In de log staat het volgende
Logger: homeassistant.components.hassio
Bron: components/hassio/websocket_api.py:135
integratie: Home Assistant Supervisor (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18 oktober 2024 om 23:17:16 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 10:31:23
Failed to to call /network/interface/wlp58s0/update - Object does not exist at path “/org/freedesktop/NetworkManager/ActiveConnection/8”
Failed to to call /network/interface/wlp58s0/update - Object does not exist at path “/org/freedesktop/NetworkManager/ActiveConnection/9”
Failed to to call /ingress/validate_session -
Wat ik op github lees is dat dit in de volgende versie van Home Assistant is opgelost en kun je het weer via de HA interface (Settings / System / Network) configureren.
Even verderop in dit issue staat nog wel de volgende tip beschreven:
- ha network update wlan0 --wifi-auth wpa-psk --wifi-mode infrastructure --wifi-ssid --wifi-psk
- Reboot Home assistant
Bedankt voor de melding. Ik had gisteren hetzelfde issue, vanwege een weekendje weg kwam ik er pas later achter. Ik heb alleen geen flow instellingen aangepast in de xtend, dus dat kan bij mij de oorzaak niet zijn geweest.vikkoo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Voor degene die hier ook ooit last van hebben:
@Fullpower heeft hier naar gekeken (ontzettend bedankt) en het lijkt te liggen aan een te laag debiet, wat er in dit geval blijkbaar bij hogere buitentemperaturen voor zorgde dat de xtend een foutmelding kreeg en deze daarna alle warmtevragen verder met de CV afhandelt.
Ik heb momenteel het debiet verhoogd en nu is het afwachten of het probleem is opgelost.
Ik zie in home assistant dat toen de xtend werd uitgeschakeld (do 17-10 rond 10:44) er op dat moment even geen flow informatie beschikbaar was en de xtend status 'unknown' rapporteerde.
In ieder geval goed om te weten waar we nu op moeten letten wanneer het nog een keer voorkomt.
:strip_exif()/f/image/23dlV4iZm0UfvS9fLYAgZIRF.jpg?f=fotoalbum_large)
geef even voorbeelden wat de Shelly meet en wat de XTend meet.sk1pper schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:38:
Het valt mij op dat het stroomverbruik, gemeten door de Xtend veel lager is dan wat ik meet door mijn shelly-plug. Ik zie hier verschillen welke dagelijks liggen tussen de 32 en 36 procent. Hebben meerderen dit probleem?
Als de shelly in rust 7 watt meet en de xtend 10, dan is het geen probleem.
Als de shelly 1000 watt meet en de xtend 700 dan is er wel iets om te bekijken
[ Voor 16% gewijzigd door remcon op 23-10-2024 09:47 ]
Ja. Hier hetzelfde met een HomeWizard Smart Plug. De werkelijkheid zal iets genuanceerder zijn, maar in de basis meet de Xtend alleen het vermogen van het buitendeel, terwijl het binnendeel ook energie verbruikt (met name de CV-pomp).sk1pper schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:38:
Het valt mij op dat het stroomverbruik, gemeten door de Xtend veel lager is dan wat ik meet door mijn shelly-plug. Ik zie hier verschillen welke dagelijks liggen tussen de 32 en 36 procent. Hebben meerderen dit probleem?
Wat mij even op het verkeerde been zette is dat de Xtend in stand-by een verbruik van 0,007kW aangeeft (wat overeenkomt met HomeWizard), maar het verbruik van de CV-pomp wordt in ieder geval niet weergegeven (en ook niet meegenomen in de dagstatistieken).
Op dagen dat de Xtend op relatief laag vermogen draait (en mogelijk ook niet eens de hele dag) is het aandeel van de CV-pomp (en mogelijk nog andere componenten) relatief groot t.o.v. het totaal; naarmate het kouder wordt zal dit verschil waarschijnlijk wel kleiner worden.
Fullpower in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"
De waarden van Homewizard komt goed overeen met het gebruik via het Slimme meter portaal. Dus die meet wel goed.
Nu (actueel) is het 250W vs 310W, dus 24% verschil. Bij mij moet de CV-pomp behoorlijk hard werken om het ingestelde debiet te halen, dus bij deze lage vermogens is dat relatief veel.
De COP berekening van de Xtend klopt wel, want het is de normale manier om het vermogen van de pomp en de elektronica niet mee te nemen.
Zou je hier niet jaarlijks ongeveer tweederde van het verstookte gas voor tapwater mee kunnen besparen? Laten we zeggen 200m3. Of zou dat te optimistisch zijn?Thomasvt schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:03:
Eens, voor dit geld verdien je 'm nooit terug
Mocht 200m3 besparing lukken dan heb je de investering in 5 jaar er weer uit. Misschien nog wat sneller omdat je nog twee jaar kunt besparen op de terugleverboete.
Geen teruglever-boete (komende 2 jaar) en ons SJV is nu 90m³
300m2 gas voor tapwater vind ik vrij veel (zo'n 200l water van 45 graden per dag), maar als dat echt je verbruik is dan is zo'n Xstore misschien nog wel interessant.DurQ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:37:
Zou je hier niet jaarlijks ongeveer tweederde van het verstookte gas voor tapwater mee kunnen besparen? Laten we zeggen 200m3. Of zou dat te optimistisch zijn?
Mocht 200m3 besparing lukken dan heb je de investering in 5 jaar er weer uit. Misschien nog wat sneller omdat je nog twee jaar kunt besparen op de terugleverboete.
Houd er wel rekening mee dat je in de wintermaanden weinig overcapaciteit van je Xtend hebt, dus ik vraag me af of 2/3 besparing dan wel realistisch is. Want ook in de zomermaanden zal je gas nodig hebben (minimaal 1x per week vanwege legionella), en als je inderdaad 200l warm water per dag gebruikt zal een 80l boiler een groot deel van de tijd ook gewoon leeg zijn (tenzij je je verbruik heel netjes kan spreiden).
En dan is de elektriciteit die de Xtend gebruikt ook niet gratis (zeker niet als 'ie 's nachts je vat moet opwarmen), dus nee, ik ben nog steeds niet overtuigd dat dit (rationeel gezien) een 'logisch' product is. Wel heel mooi, qua idee/concept.
Wij hebben sinds deze zomer een hybride Intergas opstelling. De afgelopen maanden gebruikten we elke maand bijna 25m3 gas. Dus kom je met tapwater alleen op 300m3 uit.a2aan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
300m2 gas voor tapwater vind ik vrij veel (zo'n 200l water van 45 graden per dag), maar als dat echt je verbruik is dan is zo'n Xstore misschien nog wel interessant.
Houd er wel rekening mee dat je in de wintermaanden weinig overcapaciteit van je Xtend hebt, dus ik vraag me af of 2/3 besparing dan wel realistisch is. Want ook in de zomermaanden zal je gas nodig hebben (minimaal 1x per week vanwege legionella), en als je inderdaad 200l warm water per dag gebruikt zal een 80l boiler een groot deel van de tijd ook gewoon leeg zijn (tenzij je je verbruik heel netjes kan spreiden).
En dan is de elektriciteit die de Xtend gebruikt ook niet gratis (zeker niet als 'ie 's nachts je vat moet opwarmen), dus nee, ik ben nog steeds niet overtuigd dat dit (rationeel gezien) een 'logisch' product is. Wel heel mooi, qua idee/concept.
Aangezien we genoeg stroom over hebben door het opwekken denk ik toch wel 150 tot 200 me te kunnen besparen met de Xtend. Daarbij moet het dan ook lukken om onder de 500m3 per jaar te blijven voor een korting op het vast recht.
Al met al vermoed ik dat 5 jaar terugverdienen moet lukken.
Het zal denk ik (ook) afhangen van hoe de opstelling precies gaat werken. Je Xtend staat ruim de helft van het jaar niks te doen, en kan dan met hele hoge COP je Xstore verwarmen tot 45 graden. Als dat zonder naverwarmen naar je kraan gaat, én je niet (te vaak) meer dan 80l per 'keer' gebruikt, dan lukt het je denk ik wel een groot deel van het jaar vrijwel volledig op de Xtend te draaien voor tapwater (behalve 1x per week een run van de ketel om legionella te bestrijden).DurQ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:43:
Aangezien we genoeg stroom over hebben door het opwekken denk ik toch wel 150 tot 200 me te kunnen besparen met de Xtend. Daarbij moet het dan ook lukken om onder de 500m3 per jaar te blijven voor een korting op het vast recht.
Al met al vermoed ik dat 5 jaar terugverdienen moet lukken.
Als de ketel altijd al het water nawarmt tot 60 graden wordt het al een veel moeilijker verhaal.
En in de wintermaanden is het de vraag met wat voor regime de Xtend wordt ingezet voor het verwarmen van je tapwater. Als 'ie zonder Xstore 24x7 in deellast draait voor je verwarming, gaat 'ie dan afwisselend vollast draaien voor je tapwater, om vervolgens ook weer vollast je huis te moeten verwarmen (om de 'achterstand' weer in te lopen)?
Ik vind het in ieder geval een boeiend concept. Niet voor mij, maar ik zie graag of/hoe het voor anderen wel zou kunnen werken.
Weet iemand of er ook een luchtvochtigheid meter in de comfort touch zit die op te nemen is in HA?
De Comfort Touch meet geen luchtvochtigheid.Sliener schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:43:
Na de laatste update is het gelukt de Xtend op te nemen in HA middels de WIFI.
Weet iemand of er ook een luchtvochtigheid meter in de comfort touch zit die op te nemen is in HA?
De Comfort touch kun je via de Intergas gateway uitlezen, maar biedt geen extra gegevens t.o.v. de Xtend data.
Hieronder een overzicht van de ruwe data die via de API van de gateway uitgelezen kan worden:
Ik gebruik zelf de gateway alleen nog voor het aansturen van de thermostaat, voor het monitoren gebruik ik de data van de xtend. De luchtkwaliteit in huis meet ik op verschillende plekken met Ikea vindstyrkacurl --user admin:<password> -X GET http://<ip address>/protect/data.json\?heater\=0
{"nodenr": 114,
"ch_temp_lsb": 197,
"ch_temp_msb": 9,
"tap_temp_lsb": 255,
"tap_temp_msb": 127,
"ch_pressure_lsb": 137,
"ch_pressure_msb": 0,
"room_temp_1_lsb": 105,
"room_temp_1_msb": 8,
"room_temp_set_1_lsb": 158,
"room_temp_set_1_msb": 7,
"room_temp_2_lsb": 255,
"room_temp_2_msb": 127,
"room_temp_set_2_lsb": 0,
"room_temp_set_2_msb": 0,
"displ_code": 126,
"IO": 0,
"serial_year": 23,
"serial_month": 6,
"serial_line": #,
"serial_sn1": #,
"serial_sn2": ##,
"serial_sn3": ## ,
"room_set_ovr_1_msb": 7,
"room_set_ovr_1_lsb": 158,
"room_set_ovr_2_msb": 127,
"room_set_ovr_2_lsb": 255,
"rf_message_rssi": 42,
"rfstatus_cntr": 0}#
:strip_exif()/f/image/a54n1tgZZK1nUO53jjInzmyA.png?f=user_large)
Comfort stand ketel uitzettenDurQ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:20:
Ik heb een nieuwe Xtreme ketel met een Xtend warmtepomp. Draait allemaal prima. Maar het valt me op dat de ketel overdag hele kleine beetjes gas verbruikt terwijl er 's nachts helemaal niks wordt gebruikt. Waar zou dat aan kunnen liggen? Het is verder geen ramp aangezien het om heel weinig verbruik gaat, maar ben er wel nieuwsgierig naar.
[Afbeelding]
Ah dat is het. Dan zal hij waarschijnlijk op ECO stand staan aangezien deze stand blijkbaar zelflerend is en daardoor 's nachts niet actief is.
LT vloerverwarming met open verdelers (50 m2 en 35 m2).
het systeem lijkt naar behoren te werken, we hebben eigenlijk al maanden geen verwarming gehad ivm de verbouwing, maar toch was het huis binnen een mum van tijd rond de 19 graden met een aanvoer temperatuur van rond de 22 graden, maar nu was het ook niet bepaald koud buiten, dus dat zal mee geholpen hebben
nu heb ik hier veel gelezen en begrijp ik dat je ten alle tijden veel starts stops wil voorkomen, maar wat zijn nu veel start stops. is dat uit te drukken in een aantal stops per gedraaid uur? of moet ik dat anders zien?
Nu het nog niet zo koud is zal hij niet continu aan blijven staan. Meerdere starts zijn dan te omzeilen door te werken met een nachtverlaging. Het koelt dan 's nachts wat af, en in de ochtend zal hij dan wat langer kunnen werken om het weer op temperatuur te krijgen.
Zodra het weer goed is omgeslagen is het niet meer nodig, zelfs niet handig om te werken met een nachtverlaging. Hij moet dan 's ochtends extra hard werken om weer goed te maken wat hij 's nachts links heeft laten liggen.
Zo heb ik het vorig jaar gedaan. Met twijfelweer een nachtverlaging van 1 a 1,5 graad, in de echt koude maanden een constante temperatuur instellen.
Starts zijn niet zo super ernstig als je stelt, en zoals ik net aangeef zullen ze steeds minder voorkomen naarmate het kouder wordt. 1 a 2 starts per uur komt in dit topic vaak voorbij met de huidige temperaturen.
Je kunt ook andersom rekenen. De compressor kan 120.000 starts aan. Als het stookseizoen 1/2 jaar (180 dagen) duurt, en je wilt dat de Xtend 25 jaar meegaat, dan kun je 120.000 / 25 / 180 = 26,6 keer starten per dag. Als je daar het hele stookseizoen op blijft zitten heb je nog steeds geen probleem...max.v schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:07:
[...]
nu heb ik hier veel gelezen en begrijp ik dat je ten alle tijden veel starts stops wil voorkomen, maar wat zijn nu veel start stops. is dat uit te drukken in een aantal stops per gedraaid uur? of moet ik dat anders zien?
(En als het buiten 5 graden is zul je zien dat je runs van bijna 24 uur gaat maken. De Xtend stopt alleen even voor een sensortest om de 24 uur.)
Op dagen dat er niemand thuis is kan je ook dagverlaging overwegen in plaats van nachtverlaging. Daarmee voorkom je dat de Xtend het hardst moet werken op het moment dat de buitentemperatuur het laagst is (wat dus het minst efficiënt is).DaanTriple7 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:28:
Zo heb ik het vorig jaar gedaan. Met twijfelweer een nachtverlaging van 1 a 1,5 graad, in de echt koude maanden een constante temperatuur instellen.
Ik experimenteer hier nu mee, maar dan wel i.c.m. radiatoren i.p.v. vloerverwarming, wat @max.v heeft liggen. Als ik lees hoe de Xtend zich bij hem nu gedraagt zou ik het denk ik gewoon zo laten.
Beweer je nu echt dat overdag de buitentemperatuur het laagst is en een WP dan het hardst moet werken?a2aan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:41:
[...]
Op dagen dat er niemand thuis is kan je ook dagverlaging overwegen in plaats van nachtverlaging. Daarmee voorkom je dat de Xtend het hardst moet werken op het moment dat de buitentemperatuur het laagst is (wat dus het minst efficiënt is).
Ik experimenteer hier nu mee, maar dan wel i.c.m. radiatoren i.p.v. vloerverwarming, wat @max.v heeft liggen. Als ik lees hoe de Xtend zich bij hem nu gedraagt zou ik het denk ik gewoon zo laten.
Juist als je wil verlagen overdag weer opstoken.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 30-10-2024 09:37 ]
Dat is ook een prima schema, maar qua comfort wil ik graag dat het warm is als ik 's ochtends opsta. En de uren daarvoor is de buitentemperatuur het laagst, en de COP dus ook. Vandaar dat nachtverlaging voor mij niet gunstig is, maar als je de 'nacht' tot 13:00 uur doortrekt is het natuurlijk een heel ander verhaal.MotorBeast schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:16:
Beweer je nu echt dat overdag de buitentemperatuur het laagst is en een WP dan het hardst moet werken?Heb van de week een hybride (Elga Ace) ingesteld bij kennis. Instelling 19 graden in de nacht (omdat dan juist de buitentemperatuur laag is = lage Cop). Vanaf 13.00 uur 20 graden (omdat dan juist het warmer is = hoge Cop) en vanaf 16.00 uur eventueel naar 21 graden mocht je dat in de avond willen.
19 graden is warm in de ochtend. Gewoon wennen. Je lichaam heeft warmte nodig naarmate je moe wordt in de loop van de dag. En ik ben een echte koukleum. En het scheelt je echt heel veel kWh's. Ik word niet eens wakker als het te warm is in de ochtend.a2aan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:10:
[...]
Dat is ook een prima schema, maar qua comfort wil ik graag dat het warm is als ik 's ochtends opsta. En de uren daarvoor is de buitentemperatuur het laagst, en de COP dus ook. Vandaar dat nachtverlaging voor mij niet gunstig is, maar als je de 'nacht' tot 13:00 uur doortrekt is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Ja, de pomp zal minder warmte hoeven te produceren met nachtverlaging, hoewel dat procentueel maar weinig is. Maar het gaat erom hoeveel elektriciteit je erin moet stoppen, niet hoeveel warmte de pomp moet produceren. Met de huidige buitentemperaturen haalt de Xtend nu met 24 uur per dag constante temperatuur een COP van rond de 9. Als ik de binnentemperatuur een graadje omhoog zet daalt die COP direct naar ongeveer 6. Dat betekent 50% meer elektriciteit voor dezelfde warmteproductie, dat verdien je waarschijnlijk niet terug doordat de pomp pakweg 5 a 10% minder warmte hoeft te produceren.
Ik heb geprobeerd het te meten, een tijdje met en zonder 1 graad nachtverlaging. Dat is minder makkelijk dan je denkt, ten eerste moet je rekening houden met de buitentemperatuur, dat kan met de graaddagen methode. Maar het maakt ook nog veel uit hoe hard het waait en hoeveel zoninstraling er is. Voor wat het waard is: iedere keer dat ik het probeerde te meten was de uitkomst hetzelfde: of het maakt niets uit of nachtverlaging is slechter.
Dat was ook mijn punt, maar als je de 'nacht' doortrekt tot 13:00 uur, zoals @MotorBeast doet, dan wordt het al een ander verhaal...Lecenten schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:46:
Nachtverlaging is niet goed voor een warmtepomp. Je dwingt de pomp dan om precies op het moment dat de buitentemperatuur het laagste is (aan het eind van de nacht) voluit te gaan werken.
Qua comfort wil ik dat het huis warm is als ik op sta (daar kan je wat van vinden), dus dan kan ik de Xtend beter de hele nacht zachtjes laten draaien dan op de koudste uren hard. Maar als je de Xtend op de koudste uren helemaal niet laat draaien (of nóg zachter, om een verlaagde temperatuur te handhaven), dan bespaar je misschien juist wel t.o.v. continu dezelfde temperatuur.
Zelf experimenteer ik met een verlaging tussen 7:30 en 15:30 op drie dagen in de week, maar zoals je zegt is het lastig om er (snel) conclusies aan te verbinden.
@a2aan Vanaf 15.30 uur gaan opstoken is al te laat. Zeker straks in dec, jan en feb. Dan koelt het buiten al fors af en je ramt niet even 60 graden water door je systeem zoals een ketel doet.
WP Boiler stoken ze op Tweakers niet voor niets al op om 13.00 uur. Zeker met PV ook in de winter met in toekomst afschaf salderen. Opslurpen die kWh overdag en in de nacht 1 graadje terug.
Maar in ieder geval goed dat je erover nadenkt. Kennis die ik hielp had de installateur de nacht op 15 graden gezet.

[ Voor 89% gewijzigd door MotorBeast op 30-10-2024 11:09 ]
Je verhoogt als de Cop hoog is en je verlaagt als Cop laag is en warmteverlies huis hoog is. En niet meer dan 1 graad. Pomp werkt dan niet vol uit. Zeker niet met dit weer nu.Lecenten schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:11:
Nachtverlaging tot 13:00 u is minder slecht. Of het ook beter is moet nog blijken, dat zou je moeten meten. Ik heb zo mijn twijfels, kijk maar eens hoe hard de COP zakt als de pomp voluit moet werken. En verlaging, op welk moment dan ook, betekent dat je op een ander moment moet verhogen.
Afgelopen dagen stond de thermostaat continu op 20,5, waarbij er maandag en dinsdag de laatste warmtevraag rond 12:30 uur was, en de Xtend pas 's avonds laat/'s nachts weer bijsprong. Vandaag was de laatste run (tot nu toe) om 10:00 uur klaar.
Wellicht was het efficiënter geweest om juist van 10:00 tot 17:00 tot 22 graden op te stoken (en was het dan 's ochtends alsnog 20,5 geweest), maar ja, dat is dus iedere dag anders.
Misschien hebben we over een aantal jaar wel AI-sturing die rekening houdt met de weersvoorspelling (niet alleen temperatuur, maar ook wind en zon), de oriëntatie van je huis, de hoeveelheid glas, en je afgiftesysteem, die bedenkt wanneer je moet stoken om met zo min mogelijk energie gedurende bepaalde tijdvakken een bepaalde comfort in huis te hebben.
Toen mijn gasketel nog 60 graden door de radiatoren pompte was 19 graden inderdaad warm genoeg 's ochtends, i.c.m. de stralingswarmte, en hoefte ik in de ochtend maar een uurtje te stoken. Nu met de Xtend is dat weer allemaal anders.
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de invloed van het stookgedrag van de buren op mijn tussenwoning, want dat is misschien ook niet te verwaarlozen (ook afhankelijk van hoe ons onderlinge stookgedrag zich tot elkaar verhoudt).
Een aspect wat ik nog niet heb gehoord is ventilatie. s' morgens gaan hier de ramen open van bad en slaapkamers. Een extra reden, naast hoge dynamische tarieven, om dan de warmtepomp laag te zetten en na het ventileren weer te verhogen.
Dat "onderzoek", ik zou eerder specifieke test voor woningen waar je misschien twijfelt aan de haalbaarheid van een warmtepomp, want hoge temperatuur verwarming en slechte isolatie.Anjos schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:46:
Dat nachtverlaging om de bovengenoemde redenen (COP/buitentemperatuur) geen voordeel oplevert wordt ook onderbouwd in een onderzoek van de HAN : https://www.han.nl/projec...ten/Control-Strategie.pdf
Een aspect wat ik nog niet heb gehoord is ventilatie. s' morgens gaan hier de ramen open van bad en slaapkamers. Een extra reden, naast hoge dynamische tarieven, om dan de warmtepomp laag te zetten en na het ventileren weer te verhogen.
Dus dit hoeft totaal niet van toepassing te zijn op je eigen huis. Je zou er zelfs uit kunnen concluderen dat nacht verlaging wel degelijk zin heeft zolang je maar niet over hoeft op de CV-Ketel om het huis weer op temperatuur te krijgen.
Dit is bij een nieuwer huis met veel betere isolatie veel eerder het geval.
Ook gaan ze er vanuit dat je 's ochtends, op zegmaar het koudste moment, weer gaat verwarmen. Als je dat dus niet doet maar juist op het warmste moment van de dag het huis extra verwarmd zou er zomaar een totaal andere conclusie uit kunnen komen, dit is alleen niet getest.
Natuurlijk word naarmate je isolatie beter is de winst van nachtverlaging kleiner, dat is zeker het geval, maar je kunt niet stellen dat nachtverlaging sowieso slechter is aan de hand van dit onderzoek.
Bij mij vergelijkbare resultaten ... dit is vanaf 1 september dit jaar.max.v schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:55:
nu de nacht iets kouder was, heeft de pomp inderdaad wat langere runs gemaakt. Uiteraard is het nog steeds niet echt koud te noemen, maar ik ben wel verbaast over de COP waarde die ik tot nu toe haal. sinds dat hij aanstaat heeft die 9 KWh verbruikt, maar daar 107 KWh aan warmte voor geleverd, dat is een COP van 11,9. ik had gerekend dat de warmtepomp zo rond de COP van 5 zou presteren, zien andere vergelijkbare waardes?
:strip_exif()/f/image/NmNW7HCrww15G7RxsrreJ21Y.png?f=user_large)
De komende dagen wordt het kouder. Vandaag daalt de temperatuur al wat, dan zie je direct dat de aanvoer temperatuur gaat stijgen en de COP daalt.
/f/image/p3LHXqnWXmJ21q5c25HkTALp.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de Xtend incl de Intergas Extreme 36. Tot nu toe draait het systeem met alleen de comfort touch.
Ik heb in mijn woning een gehele naregeling op mijn vloerverwarming van het merk Tech, de EU-L-12 beneden en de EU-ML-12 boven.
Graag zou ik iedere zone apart willen regelen via de xtend. Dus woonkamer op temp, groepen dicht, maar is er nog vraag in de badkamer, dan moet de xtend blijven draaien.
Op de foto van de naregeling van tech(rechts bovenin), staat een afbeelding met open therm, hier kan ik mijn communicatiekabel op aansluiten maar waar gaat de andere uiteinde dan naar toe voor de xtend.
Zou het dan zijn om de comfort touch eraf te halen en de opentherm van de naregeling rechtstreeks op contact 5-6 van de xtend te zetten?
:strip_exif()/f/image/QEGjncZ2Oe7WGMfGnWFmh0zY.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft er iemand het antwoord, of ik zie wat over het hoofd.
[ Voor 6% gewijzigd door Krissiejj op 01-11-2024 17:13 ]
Als je gaat spelen met de flow (door een groep dicht te gooien met naregeling) moet de Xtend zichzelf daar telkens op aanpassen. Adaptieve parameters die zichzelf hebben ingeregeld met situatie A zijn dan ineens niet meer passend voor situatie B.Krissiejj schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:06:
Heren,
Ik heb de Xtend incl de Intergas Extreme 36. Tot nu toe draait het systeem met alleen de comfort touch.
Ik heb in mijn woning een gehele naregeling op mijn vloerverwarming van het merk Tech, de EU-L-12 beneden en de EU-ML-12 boven.
Graag zou ik iedere zone apart willen regelen via de xtend. Dus woonkamer op temp, groepen dicht, maar is er nog vraag in de badkamer, dan moet de xtend blijven draaien.
Op de foto van de naregeling van tech(rechts bovenin), staat een afbeelding met open therm, hier kan ik mijn communicatiekabel op aansluiten maar waar gaat de andere uiteinde dan naar toe voor de xtend.
Zou het dan zijn om de comfort touch eraf te halen en de opentherm van de naregeling rechtstreeks op contact 5-6 van de xtend te zetten?
[Afbeelding]
Heeft er iemand het antwoord, of ik zie wat over het hoofd.
In mijn optiek is een naregeling niet gunstig icm een warmtepomp en kun je het beste alles waterzijdig goed inregelen om in elke ruimte de juiste temperatuur te behouden. Zodoende heeft de Xtend alleen maar te maken met situatie A. Als de Xtend de woonkamer op 20 houdt en je badkamer wordt 25, dan staat die groep te ver open.. etc.
ook een ouderhuis wat geen steen/beton heeft wat warmte vast houdt en dus sneller afkoelt maar ook snel opwarmt kun je heel goed nachtverlaging toepassen.GroundBreaking schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:13:
[...]
Dat "onderzoek", ik zou eerder specifieke test voor woningen waar je misschien twijfelt aan de haalbaarheid van een warmtepomp, want hoge temperatuur verwarming en slechte isolatie.
Dus dit hoeft totaal niet van toepassing te zijn op je eigen huis. Je zou er zelfs uit kunnen concluderen dat nacht verlaging wel degelijk zin heeft zolang je maar niet over hoeft op de CV-Ketel om het huis weer op temperatuur te krijgen.
Dit is bij een nieuwer huis met veel betere isolatie veel eerder het geval.
Ook gaan ze er vanuit dat je 's ochtends, op zegmaar het koudste moment, weer gaat verwarmen. Als je dat dus niet doet maar juist op het warmste moment van de dag het huis extra verwarmd zou er zomaar een totaal andere conclusie uit kunnen komen, dit is alleen niet getest.
Natuurlijk word naarmate je isolatie beter is de winst van nachtverlaging kleiner, dat is zeker het geval, maar je kunt niet stellen dat nachtverlaging sowieso slechter is aan de hand van dit onderzoek.
Hier boven nog radiatoren, en met het proberen te minimaliseren van ruis geluid in het systeem weleens wat radiatoren open/dicht gedraaid terwijl de extend aan het verwarmen was bijna altijd direct in sensor test. Ik denk omdat de terugkomende temperatuur ineens zo veel verschilt van verwacht. Dus de extend lijkt er niet zomaar heel blij mee te zijn. Al kun je hier vast wat instellingen voor veranderen.DaanTriple7 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:31:
[...]
Als je gaat spelen met de flow (door een groep dicht te gooien met naregeling) moet de Xtend zichzelf daar telkens op aanpassen. Adaptieve parameters die zichzelf hebben ingeregeld met situatie A zijn dan ineens niet meer passend voor situatie B.
In mijn optiek is een naregeling niet gunstig icm een warmtepomp en kun je het beste alles waterzijdig goed inregelen om in elke ruimte de juiste temperatuur te behouden. Zodoende heeft de Xtend alleen maar te maken met situatie A. Als de Xtend de woonkamer op 20 houdt en je badkamer wordt 25, dan staat die groep te ver open.. etc.
Ahja daar heb ik je wel eens over zien posten. Das jammer.GroundBreaking schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:34:
[...]
Hier boven nog radiatoren, en met het proberen te minimaliseren van ruis geluid in het systeem weleens wat radiatoren open/dicht gedraaid terwijl de extend aan het verwarmen was bijna altijd direct in sensor test. Ik denk omdat de terugkomende temperatuur ineens zo veel verschilt van verwacht. Dus de extend lijkt er niet zomaar heel blij mee te zijn. Al kun je hier vast wat instellingen voor veranderen.
wij hebben sinds 2 jaar oid de nieuwe Grundfos Alpha vloerpomp - die ruiste eerst ook, toen op 3W gezet en stil ! Werkte prima met boven radiatoren, beneden vv, CV- Intergas HReco 36/30 en vloertemp op 45c.
En hebben nu sinds juli jl hybride Xtend5 erbij en alles nog steeds prima.
Als het straks dagen gaat vriezen gaan we het zien.
[ Voor 8% gewijzigd door Ojohan op 02-11-2024 11:37 ]
Het probleem is de Xtend, door naar lagere temperatuur te gaan met hoger volume. Als de Xtend dus ook met lager volume pompt hoor je niks. Maar als de Xtend het op zn heupen krijgt en 15l/min weg pompt dan wel.Ojohan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:35:
@GroundBreaking
wij hebben sinds 2 jaar oid de nieuwe Grundfos Alpha vloerpomp - die ruiste eerst ook, toen op 3W gezet en stil ! Werkte prima met boven radiatoren, beneden vv, CV- Intergas HReco 36/30 en vloertemp op 45c.
En hebben nu sinds juli jl hybride Xtend5 erbij en alles nog steeds prima.
Als het straks dagen gaat vriezen gaan we het zien.
Maar dat is maar echt sporadisch het geval nu alles goed ingesteld staat en de Xtend begrepen heeft hoe ons huis reageert.
Afgelopen zaterdag zag het energieverbruik van de Xtend er als volgt uit:
/f/image/AM69DInzrFkpOOce3qV9HQ78.png?f=fotoalbum_large)
Zo'n 15 pieken (dus start/stops?) tot zo'n 400watt vermogen.
Gisteren, zondag 3nov, zag het energieverbruik van de Xtend er als volgt uit. In de middag scheen meer zo'n naar binnen:
/f/image/69AHvK05XpdVmd5Fbyhzo5Ad.png?f=fotoalbum_large)
Redelijk continu verbruik, met pieken naar beneden.
Daarnaast viel mij het gasverbruik op in de nacht/ochtend tijdens de runs. Dit is anders niet het geval. Zijn dit tussentijdse checks oid? CV ketel zou niet aangesproken moeten worden. En dat gebeurt ook niet als ik in de statistieken bekijk (COP ~4 , debiet 9.35l/min, aanvoer 35gr, retour 27) maar toch hele kleine piekjes. Niet heel veel gasverbruik, maar ben wel even nieuwsgierig.
/f/image/gw6wsRKlivBwpuiLkPiOXWwK.png?f=fotoalbum_large)
Ziet dit er normaal uit met de huidige temperaturen? Ik las de start discussie aantal posts terug, ben meer nieuwsgierig hoe het een en ander precies werkt. Als beginneling oogt het wat grillig. (Hoewel de schaal van de grafieken het soms ook vertekenend kunnen laten lijken.