Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 22 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.v
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-06 16:55
@Aldmar Volgens mij hebben die piekjes in gasverbruik te maken met een van de instellingen, dat wanneer de WP ontdooit en de aanvoer-temperatuur komt onder een ingesteld niveau dat de ketel aangaat om de aanvoer toch op een gewenst niveau te krijgen, hiermee krijg je dus eigenlijk het gevoel dat de WP geen warmte onttrekt aan het huis voor ontdooien.

of het wenselijk is om het systeem zo in te stellen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:52
@Aldmar Wat je zondagochtend ziet lijkt inderdaad op defrosts, waarbij de ketel bijspringt. Met de standaardinstellingen zou dat alleen moeten gebeuren als de aanvoertemperatuur tot onder de 15 graden daalt. Ik heb zelf nog geen defrosts gehad, maar had gehoopt dat de ketel dan niet altijd/direct zou gaan bijspringen.

Waar woon je ergens, en wat was de buitentemperatuur zaterdag- en zondagochtend? Ikzelf kijk altijd naar weerstation Schiphol, en daar was het zaterdagochtend ongeveer 12 graden, en zondagochtend ongeveer 4 (windkracht 2). Op zaterdag was het energieverbruik van mijn Xtend zeer vergelijkbaar met dat van jou (helft van de tijd ~300W), maar op zondagochend zat ik op 500-700W continu, en zonder defrosts t.o.v. jouw 1100W met defrosts. Klopt het dus dat het bij jou zondag veel kouder was, of harder waaide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:58

Aldmar

Niks...

a2aan schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:22:
@Aldmar Wat je zondagochtend ziet lijkt inderdaad op defrosts, waarbij de ketel bijspringt. Met de standaardinstellingen zou dat alleen moeten gebeuren als de aanvoertemperatuur tot onder de 15 graden daalt. Ik heb zelf nog geen defrosts gehad, maar had gehoopt dat de ketel dan niet altijd/direct zou gaan bijspringen.

Waar woon je ergens, en wat was de buitentemperatuur zaterdag- en zondagochtend? Ikzelf kijk altijd naar weerstation Schiphol, en daar was het zaterdagochtend ongeveer 12 graden, en zondagochtend ongeveer 4 (windkracht 2). Op zaterdag was het energieverbruik van mijn Xtend zeer vergelijkbaar met dat van jou (helft van de tijd ~300W), maar op zondagochend zat ik op 500-700W continu, en zonder defrosts t.o.v. jouw 1100W met defrosts. Klopt het dus dat het bij jou zondag veel kouder was, of harder waaide?
Ik zit in omgeving Arnhem/Nijmegen. Volgens een snelle check waren het vergelijkbare temperaturen en nagenoeg geen wind.

In totaal staan er nu 24 defrosts geregistreerd met 275 uur draaitijd. Helaas weet ik niet het aantal defrosts van voor zaterdag, dan wist je exact hoeveel defrosts dit weekend gehad zou hebben.
Hoewel, als ik de gas-piekjes zo tel, kom ik ook al op dik 20 defrosts... Zijn het zeker weten defrosts? Is dat niet al vrij snel met 'slechts' 5 graden buitentemp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-06 16:27
Dat zijn zeker defrosts en dat is volkomen normaal met een buitentemperatuur van 5 graden.

Zie: https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf

De vraag is dan nog waarom de ketel bijspringt. Wat is de waarde van P130 ?

P130=0 is altijd ketel gebruiken bij defrosts
P130=1 alleen ketel gebruiken tijdens defrosts als aanvoer temperatuur te laag wordt

Hier kwam de temperatuur van de verdamper gisteravond al vrij snel onder nul, maar de verdamper vroor pas dicht bij een buitentemperatuur van 4 graden, zie grafiek temperatuur buiten vs temperatuur verdamper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmLKbQHKT4Oe1mq8dy7kfHnWzIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJezO1OMHkaqgu7Tj8VeK0qP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Lecenten op 04-11-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.v
ik heb zelf ook een aantal defrost gehad gister avond, maar het was hier dan ook flink mistig (dus extreem veel vocht in de lucht) en rond de 3 graden, geen wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Omdat @Aldmar op zaterdagochtend ongeveer net zoveel elektrische energie nodig had als ik, was mijn verwachting dat dat op zondagochtend ook wel zou zijn, maar blijkbaar is er toch 'iets' (anders dan het weer) dat ervoor zorgt dat hij toen ineens 1,5x zoveel energie nodig had als ik. Wellicht toch (we) weinig volume in het afgiftesysteem?

Ik heb radiatoren, en kijk enigszins jaloers naar de gerealiseerde COP van o.a. @DSchoutsen, die met minder elektrische energie meer warmte heeft gegenereerd dan ik. Maar voorlopig prijs ik mezelf maar gelukkig dat ik het tot nu toe nog zonder defrosts heb kunnen redden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-06 16:11
P102: Ketelblokkade boven buitentemperatuur
Staat hier ook op 5 @remcon
Heeft iemand dat wel eens op 4 of lager gezet?
Want het lijkt er op dat mijn Xtend5 nog wel hoger kan draaien, raakte vannacht voor het eerst net 1565 W (grafiek HWE) aan.
En dan verbruik ik dus minder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:27
Ojohan schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:50:
P102: Ketelblokkade boven buitentemperatuur
Staat hier ook op 5 @remcon
Heeft iemand dat wel eens op 4 of lager gezet?
Want het lijkt er op dat mijn Xtend5 nog wel hoger kan draaien, raakte vannacht voor het eerst net 1565 W (grafiek HWE) aan.
En dan verbruik ik dus minder gas.
Als nu de ketel wel aan gaat onder de waarde van P102 zegt de Xtend dus zelf, ik kan de gewenste water temperatuur alleen niet behalen, dus ik schakel de ketel bij. Het verlagen van die temperatuur bekend dus dat je de temperatuur van je thermostaat niet haalt of in ieder geval trager dan gevraagd.

Het maximaal opgenomen vermogen is 1800W, echter heb ik hem nog nooit voorbij 1200W zien gaan. Misschien doordat maximale water temperatuur op 35 graden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

a2aan schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:31:
Omdat @Aldmar op zaterdagochtend ongeveer net zoveel elektrische energie nodig had als ik, was mijn verwachting dat dat op zondagochtend ook wel zou zijn, maar blijkbaar is er toch 'iets' (anders dan het weer) dat ervoor zorgt dat hij toen ineens 1,5x zoveel energie nodig had als ik. Wellicht toch (we) weinig volume in het afgiftesysteem?
Ik heb nagenoeg enkel vloerverwarming (zo'n 90m2) in de woonkamer. Radiatoren in de slaapkamers staan uit, alleen in de badkamer staat aan.

Dit is vandaag. Geen defrosts. Wel weer iets ander patroon, gestaag klimmen naar zo'n 700w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y55hoaCAxF7Dmq7SOzeUB7Bo87s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eUEk1AMXcDQMLxp7B9kcKfX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Die hybride instellingen vind ik zelf nog het 'vaagst'. @GroundBreaking "trager dan gevraagd" is namelijk nogal een subjectief begrip, want als het setpunt van 19 naar 20 gaat, hoe snel moet die nieuwe temperatuur dan bereikt worden?

Er lijkt haast een oneindig aantal mogelijke combinaties van gedrag van thermostaten i.c.m. de Xtend, waarbij je zowel de thermostaat als de Xtend nog weer kan beïnvloeden met parameters. Volgens @Fullpower maakt de Xtend bij het nemen van beslissingen om de gasketel bij te schakelen ook nog onderscheid tussen aanwarmen, en warm houden...

Vooral P217 vond ik een hele gemene: die stond (standaard) op 0,7, dus bij als het setpoint van de kamerthermostaat met 1 graad omhoog ging dan sprong de Xtend onmiddelijk bij. P102 leek een van de weinige om dat weer te overrulen, dus die had ik op 2 graden gezet (toen ik P217 nog niet 'ontdekt' had, want nu staat die bij mij op 1,7).

Maar @Ojohan bij mij staat P102 nog steeds op 2 graden, en dat bevalt tot nu toe goed. Het is nog geen 2 graden geweest (wel 3,5), maar volgens mij zit ik nog niet (te) dicht bij de grens van wat de Xtend zelfstandig aan kan. Maar 'spelen' met P102 en P107 (ik zie nu dat die op 0 staat, terwijl ik vrij zeker weet dat ik die op iets anders had staan!) staat nog wel op mijn ToDo-lijstje voor als het structureel nog kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Aldmar Grappig, hoe onze grafieken overeenkomen (zaterdagochtend) en verschillen (zondag- en maandagochtend). Bij mij was het energieverbruik afgelopen nacht vrij constant, rond de 600-700W; vanaf 8:30 uur liep het snel terug, en sinds 10:20 uur heeft 'ie al drie (korte) stops gehad.

Het beeld is bij mij nu in ieder geval al een stuk minder 'nerveus' dan een tijdje geleden, dus misschien dat de Xtend en/of mijn kamerthermostaat wat verder zijn in hun leerproces. Vanaf 8:30 ga je de invloed van de zon zien, zowel op de warmtepomp zelf (staat op de dakkapel en 'blaast' naar ONO), als op de woning (de ruimte waar de kamerthermostaat in hangt krijgt wat later op de ochtend zoninval). Waarschijnlijk 'ontdekte' de kamerthermostaat om 9:15 uur dat 'ie iets te ver was teruggeregeld, en heeft 'ie toen weer een graadje bij de gevraagde aanvoertemperatuur opgedaan, en zie je daarom die piek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqynwmrNrbRLmRynFwOvIWHsQAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSHOyQXnAHgYuktcCx9FmnZn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Aldmar schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:16:
[...]

Ik heb nagenoeg enkel vloerverwarming (zo'n 90m2) in de woonkamer. Radiatoren in de slaapkamers staan uit, alleen in de badkamer staat aan.

Dit is vandaag. Geen defrosts. Wel weer iets ander patroon, gestaag klimmen naar zo'n 700w
[Afbeelding]
Deze is wel netjes, Wat zijn zoal je instellingen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nt tnt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 21:00
Ik google mij een ongeluk, maar ik meen ooit uitgebreide prestatie data van een XTEND gezien te hebben.
Ik heb het over tabellen/grafieken met COP als functie van buiten temperatuure en Vermogen als fucntie van buitentemperatuur en afgifte temperatuur.
Heeft iemand deze en kan die een link delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Nt tnt schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:21:
Ik google mij een ongeluk, maar ik meen ooit uitgebreide prestatie data van een XTEND gezien te hebben.
Ik heb het over tabellen/grafieken met COP als functie van buiten temperatuure en Vermogen als fucntie van buitentemperatuur en afgifte temperatuur.
Heeft iemand deze en kan die een link delen?
https://www.technim.nl/wp...rmatie-en-Installatie.pdf

Pagina 7.

De vorige keer dat ik hier naar keek had ik nog geen eigen ervaringen met de Xtend, maar nu vraag ik me ineens af in hoeverre de flow en deltaT nog invloed hebben op deze grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.v
je aanvoer en retour temparmatuur die je probeert te bereiken zijn vaak een gegeven toch? hoe hoger de aanvoer hoe hoger de Delta T moet zijn, en door middel van de flow kan je de retour temperatuur en dus Delta T sturen. is je retour te hoog dan moet je de flow knijpen, is je retour te laag dan moet die juist omhoog.

Ik vermoed dat voor de plaatje op pagina 7 is uitgegaan van een goed waterzijdig ingeregeld systeem voor alle aanvoertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@max.v het hangt ervan af wat je als 'gegeven' beschouwt, en wat je variabel/regelbaar maakt.

Bij een vaste flow (bijvoorbeeld 15l/min) wordt de delta-T volledig bepaald door het afgegeven vermogen. Dus bij koud weer heb je meer vermogen nodig, wat zich inderdaad vertaalt naar een hogere aanvoertemperatuur én een hogere delta-T.

Maar de Xtend heeft ook een optie om de flow te verlagen als de delta-T 'te laag' wordt (standaard <5 graden), en dan krijg je bij lagere temperaturen welliswaar een lagere aanvoertemperatuur, maar door de flow te verlagen kan de delta-T gelijk blijven.

En dan is het ook nog eens zo dat het vermogen van je afgiftesysteem wordt bepaald door het middelpunt tussen aanvoer- en retourtemparatuur...

Neem de volgende twee situaties: warmteverlies van 3kW en 30 graden als 'middelpunt' van de aanvoer- en retourtemperatuur
- Situatie 1: flow van 9l/min, aanvoer van 32,4 en retour van 27,6 (delta-T 4,8)
- Situatie 2: flow van 15l/min, aanvoer van 31,45 en retour van 28,55 (delta-T 2,9)

Zou je dan met situatie 2 een hogere COP halen (want lagere aanvoertemperatuur), of ligt het genuanceerder? Sowieso heb je voor een hogere flow meer pompvermogen nodig (die weer niet meeweegt bij het bepalen van de COP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30
Krissiejj schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:06:
Heren,

Ik heb de Xtend incl de Intergas Extreme 36. Tot nu toe draait het systeem met alleen de comfort touch.
Ik heb in mijn woning een gehele naregeling op mijn vloerverwarming van het merk Tech, de EU-L-12 beneden en de EU-ML-12 boven.

Graag zou ik iedere zone apart willen regelen via de xtend. Dus woonkamer op temp, groepen dicht, maar is er nog vraag in de badkamer, dan moet de xtend blijven draaien.

Op de foto van de naregeling van tech(rechts bovenin), staat een afbeelding met open therm, hier kan ik mijn communicatiekabel op aansluiten maar waar gaat de andere uiteinde dan naar toe voor de xtend.

Zou het dan zijn om de comfort touch eraf te halen en de opentherm van de naregeling rechtstreeks op contact 5-6 van de xtend te zetten?

[Afbeelding]

Heeft er iemand het antwoord, of ik zie wat over het hoofd.
Ik heb deze TECH naregeling ook op mijn warmtepomp (Intergas ketel samen met de Bosch 3000i). Maar tot nu toe werkt de WP niet als iets anders dan de woonkamer om energie vraagt. Moet dat nog even uitzoeken samen met mijn installateur. DUs ben benieuwd naar jouw bevindingen!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Nu online
krizzziz schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:35:
[...]

Ik heb deze TECH naregeling ook op mijn warmtepomp (Intergas ketel samen met de Bosch 3000i). Maar tot nu toe werkt de WP niet als iets anders dan de woonkamer om energie vraagt. Moet dat nog even uitzoeken samen met mijn installateur. DUs ben benieuwd naar jouw bevindingen!
Ik moet eerst even kijken of ik het zo wil doen. Dus nog geen bevindingen hier;)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 07:56
Aldmar schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:25:
Begin oktober is bij mij de warmtepomp geinstalleerd. (woning uit 2011) Thermostaat continu op 20 graden. Begin het allemaal redelijk te snappen hoe het allemaal werkt e.d.

Afgelopen zaterdag zag het energieverbruik van de Xtend er als volgt uit:
[Afbeelding]

Zo'n 15 pieken (dus start/stops?) tot zo'n 400watt vermogen.

Gisteren, zondag 3nov, zag het energieverbruik van de Xtend er als volgt uit. In de middag scheen meer zo'n naar binnen:
[Afbeelding]

Redelijk continu verbruik, met pieken naar beneden.

Daarnaast viel mij het gasverbruik op in de nacht/ochtend tijdens de runs. Dit is anders niet het geval. Zijn dit tussentijdse checks oid? CV ketel zou niet aangesproken moeten worden. En dat gebeurt ook niet als ik in de statistieken bekijk (COP ~4 , debiet 9.35l/min, aanvoer 35gr, retour 27) maar toch hele kleine piekjes. Niet heel veel gasverbruik, maar ben wel even nieuwsgierig.

[Afbeelding]

Ziet dit er normaal uit met de huidige temperaturen? Ik las de start discussie aantal posts terug, ben meer nieuwsgierig hoe het een en ander precies werkt. Als beginneling oogt het wat grillig. (Hoewel de schaal van de grafieken het soms ook vertekenend kunnen laten lijken. ;) )
Ik lees dit toevallig, en heb niet de rest gelezen (sorry geen tijd) . Maar voordat de conclusie is dat het allemaal defrosts zijn: die kleine piekjes gasverbruik zie je ook als de ketel zijn tapwater op de warmhoudtstand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nt tnt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 21:00
a2aan schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:29:
[...]

https://www.technim.nl/wp...rmatie-en-Installatie.pdf

Pagina 7.

De vorige keer dat ik hier naar keek had ik nog geen eigen ervaringen met de Xtend, maar nu vraag ik me ineens af in hoeverre de flow en deltaT nog invloed hebben op deze grafieken.
Bedankt! nu even door https://plotdigitizer.com/app halen.
Meeste WP's moduleren flow zodat dT 5 blijft binnen het te moduleren vermogen op basis vaak van een 'graadminuten' algorimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
@GroundBreaking
ja, 1,8 kW is Max opgenomen elektrisch vermogen, maar Xtend verbruikt zelf ook, dus wat is het netto kW dat Xtend5 kan leveren? Zolang ik onder dat netto kan blijven komt de CV-ketel niet in.
@a2aan
hier in Twente afgelopen nacht 0,2c geweest, dus CV-ketel kwam in bij ong. 5c;
met mijn vernieuwde Fw V0.60 staat P107 standaard op 0 (overal staan de graadminuten nu op 0 = zelf lerend);
waarom P217 (0.700..1 = default) op 1.7 gezet? - want manueel verhogen met meer dan 0,5c in 1 keer laat toch automatisch tegelijk ook de CV-ketel inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-06 21:56
a2aan schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:23:
Maar 'spelen' met P102 en P107 (ik zie nu dat die op 0 staat, terwijl ik vrij zeker weet dat ik die op iets anders had staan!) staat nog wel op mijn ToDo-lijstje voor als het structureel nog kouder wordt.
Die P107 komt automatisch bij een firmware update op '0'. Dat is 'adaptieve regeling'. Advies is om deze parameter alleen aan te passen als je vind dat de ketel echt te snel bijgeschakeld wordt.

Je kunt altijd bij schakelen blokkeren met P102. Daarna P107 alleen aanpassen als je hele specifieke wensen hebt, zoals ketel na na vele uren 'proberen met warmtepomp' pas bijschakelen.

(In het algemeen: ketel bijschakelen blokkeren of uitstellen gaat vaak wel ten koste van comfort.)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
@Fullpower
hoe laag zou jij adviseren om met P102 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Ojohan schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:39:
@Fullpower
hoe laag zou jij adviseren om met P102 te gaan?
Je kunt hem zo laag zetten als je wilt, maar op een gegeven moment bij dalende buitentemperatuur is het geleverde vermogen door de Xtend niet meer genoeg om het huis warm te houden of op te warmen. Als het dan nog kouder wordt koelt het huis af.

Bij een voormalig gasverbruik per jaar 1000m3 per jaar was, zou je P102 op 0c kunnen proberen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Krissiejj schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:40:
[...]

Deze is wel netjes, Wat zijn zoal je instellingen.
Op zich geen hele gekke instellingen. Ben je naar iets specifieks op zoek? Alleen een aantal parameters aangepast op zoveel mogelijk ingesteld op het zolang mogelijk draaien zonder hulp van de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Nu online
Aldmar schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:07:
[...]

Op zich geen hele gekke instellingen. Ben je naar iets specifieks op zoek? Alleen een aantal parameters aangepast op zoveel mogelijk ingesteld op het zolang mogelijk draaien zonder hulp van de CV.
Dat is ook mijn bedoeling alleen heb ik bijvoorbeeld afgelopen nacht wel een aantal keer defrosts, dat wil ik natuurlijk voorkomen en ik zie bij jou een hele mooie stijgende lijn.

Dit was bij mij afgelopen nacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kuti8c-qHqgtcQVgOI5Gz0cCSck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iB9xBZQANjbJ64tehvYufVRG.png?f=fotoalbum_large

In principe staat mijn thermostaat continu op 21. Alleen ‘s nachts gaat hij tussen 22:00 en 6:00 op 20,5. Het liefste moet hij onder de 1000/900w blijven aangezien alles erboven defrost gevoelig is, is mij opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Ojohan ik ben nog steeds aan het experimenteren met een graad dagverlaging (eerst ook met nachtverlaging, maar daar ben ik mee gestopt). Daarbij vind ik het prima als de Xtend er 2-3 uur over doet om op eigen kracht het huis weer bij te warmen, en wil ik liever niet de de ketel wordt gebruikt om (al) het CV-water even snel op te warmen. Vandaar 217 naar 1,7. Mocht ik een keer echt een (bijzondere) situatie hebben en het huis twee graden warmer willen, dan springt de ketel alsnog direct bij. Als ik dat ook zou willen als het buiten 3 graden is, dan zou ik P102 weer wat hoger moeten zetten.

@Fullpower wanneer ik vind dat de ketel wel/niet bijgeschakeld moet worden is denk ik contextafhankelijk. Bij dagverlaging mag 'ie er best 3 uur over doen om op temperatuur te komen, maar als het warmteverlies van de woning groter is dan het maximale vermogen van de Xtend dan mag de ketel direct bijspringen. Aangezien zowel de kamerthermostaat als de Xtend niet (kunnen) weten wat ik (precies!) wil, blijft het een beetje schipperen met parameters.

Als dagverlaging een succes blijkt/blijft, dan wil ik mijn kamerthermostaat houden vanwege het klokprogramma, maar ik vind dat de thermostaat te laat 'ingrijpt' bij een dalende kamertemperatuur aan het eind van een zonnige dag i.c.m. koken (al dan niet met de oven). Misschien dat ik toch nog eens overstap naar een WAR setting van P202, al heb ik dan een extra sensor nodig (buitenunit staat in de zon), en sowieso ben ik nog niet overtuigd van het nut van WAR als de windsnelheid en -richting niet worden meegewogen.

Enfin, leuk om te proberen nog wat extra comfort en/of besparing te realiseren, maar tot nu toe ben ik nog zeer tevreden met hoe e.e.a. nu al gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Krissiejj schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:20:
Dat is ook mijn bedoeling alleen heb ik bijvoorbeeld afgelopen nacht wel een aantal keer defrosts, dat wil ik natuurlijk voorkomen en ik zie bij jou een hele mooie stijgende lijn.

In principe staat mijn thermostaat continu op 21. Alleen ‘s nachts gaat hij tussen 22:00 en 6:00 op 20,5.
Dit lijkt mij het schoolvoorbeeld van hoe zelfs maar een halve graad nachtverlaging juist extra energie kost, in plaats van dat het bespaart.

Die defrosts zijn ná 6:00 uur, omdát hij dan die halve graad moet bijverwarmen!

Bij continu 21 graden had je Xtend waarschijnlijk wél zo'n stijgende lijn laten zien, gedurende de nacht, en was 'ie wellicht wel onder de defrostgrens gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Nu online
a2aan schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:49:
[...]

Dit lijkt mij het schoolvoorbeeld van hoe zelfs maar een halve graad nachtverlaging juist extra energie kost, in plaats van dat het bespaart.

Die defrosts zijn ná 6:00 uur, omdát hij dan die halve graad moet bijverwarmen!

Bij continu 21 graden had je Xtend waarschijnlijk wél zo'n stijgende lijn laten zien, gedurende de nacht, en was 'ie wellicht wel onder de defrostgrens gebleven.
Nog niet helemaal mee eens, aangezien ik dit net een week geleden heb aangepast. Maar zal hem deze nacht eens weer terugzetten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ojohan schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:32:
@GroundBreaking
ja, 1,8 kW is Max opgenomen elektrisch vermogen, maar Xtend verbruikt zelf ook, dus wat is het netto kW dat Xtend5 kan leveren? Zolang ik onder dat netto kan blijven komt de CV-ketel niet in.
Is dus afhankelijk van temperatuur maar sowieso Max 5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Krissiejj schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:53:
Nog niet helemaal mee eens, aangezien ik dit net een week geleden heb aangepast. Maar zal hem deze nacht eens weer terugzetten:
Het lijkt erop dat de komende nacht wel eens erg kan lijken op de vorige, qua weer, waardoor je mooi kan vergelijken.

Wat ik uit jouw plaatje haal:
22:00 uur: De Xtend gaat uit vanwege start nachtverlaging, waardoor zowel je CV-water als kamertemperatuur afkoelen tot 20,5 graden
00:10 uur: De Xtend gaat weer aan om de 20,5 graden kamertemperatuur te handhaven. Omdat het CV-water eerst weer moet worden opgewarmd zie je aan het begin een kleine/korte piek van het verbruik
6:00 uur: Vanwege het eind van de nachtverlaging moet het huis 0,5 graad worden opgewarmd, waardoor de aanvoertemperatuur tijdelijk extra (!) hoog moet zijn, en dat op het koudste moment van de dag, waardoor je dus een ongunstige COP hebt.

Dat is op zichzelf al niet zo efficiënt, maar bij jou lijkt dit vandaag (onnodig!) tot defrosts te hebben geleid, waarbij er ook nog eens een vicieuze cirkel ontstaat, want door de defrost moet de Xtend nóg harder werken, waardoor je weer sneller een volgende defrost krijgt...

Natuurlijk komen er ook dagen/nachten dat defrosts onvermijdelijk zijn, maar ik ben er vrij zeker van dat jij afgelopen nacht minder energie had verbruikt als je geen nachtverlaging had toegepast, en dat 'ie het zonder defrosts had gered.

Edit: zijn die dalletjes rond 4:30 uur en 5:30 ook al defrosts? Zo ja, dan traden die ook al bij een vermogen van 500W op (i.c.m. de buitentemperatuur, wind en luchtvochtigheid), en waren defrosts bij jou blijkbaar toch onvermijdelijk, maar ik blijf bij mijn verwachting dat je zonder nachtverlaging minder energie had verbruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door a2aan op 04-11-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
@a2aan
dan wil ik mijn kamerthermostaat houden vanwege het klokprogramma, maar ik vind dat de thermostaat te laat 'ingrijpt' bij een dalende kamertemperatuur aan het eind van een zonnige dag i.c.m. koken (al dan niet met de oven).
ik heb mijn Comfort Touch die te hoge temp aangaf tgv de nabijheid van de keuken mbv Calibratie op - 0,1 gezet; uitproberen, evt. nog naar -0.2

[ Voor 11% gewijzigd door Ojohan op 04-11-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaplar
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-01 14:41
Bij ons is recent de Xtend 5kW geplaatst. Tot nu toe hanteerden wij een nachtverlaging van 2c (23:15 naar 17c en dan om 7:00 weer naar 19c) en dit leek allemaal goed te werken. De woning koelde 's nachts niet heel erg af en de warmtepomp kreeg de woning 's ochtends weer prima op temperatuur. Wij vonden het vervelender dat de warmtepomp af en toe aansloeg om het 's nachts 19c te houden.

Nu is het de afgelopen 2 nachten echter wat kouder geweest en merken we raar gedrag. 's Nachts daalt de temperatuur in de woonkamer naar 18c à 17.5c, de buitenunit bevriest en moet 's ochtends dus defrosten. Ongeveer 2 uur lang lijkt het te gaan: de warmtepomp werkt samen met de CV-ketel, de buitenunit lijkt te ontdooien en de woonkamer wordt langzaam maar zeker warmer.

Wanneer het 18.5c is stopt de warmtepomp compleet met draaien en houdt de CV-ketel de woning op 18.5c, en dat terwijl de buitentemperatuur al een stuk hoger is geworden (richting de 8c). Ik zou denken dat de warmtepomp inmiddels wel ontdooid is en het met deze buitentemperaturen weer prima kan overnemen van de CV-ketel. Heeft iemand hier enig idee wat dit gedrag zou kunnen veroorzaken?

Hieronder de gegevens die de Xtend toont ten tijde dat dit probleem zich voordoet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogJg6_QEGuIHyn3okwTTotnb_Vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcsxzKDRDvFGVYhh4THINVE6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Plaplar op 05-11-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Plaplar de retourtemperatuur lijkt me te hoog voor de Xtend om nog (op een efficiënte manier) energie te leveren.

Wat voor afgiftesysteem heb je? Toevallig vloerverwarming waarbij hoge temperatuur aanvoerwater wordt gemengd met retourwater uit de vloer, én waarbij het aanvoerwater weer direct retour naar de Xtend/ketel gaat als de vloer 'dicht' staat? En heb je daarnaast wel/niet (ook) radiatoren die zo'n hoge aanvoertemperatuur echt nodig hebben?

Op het moment dat je het plaatje maakte was de ketel waarschijnlijk aan het pendelen, want met zo weinig verschil tussen de retourtemperatuur en de gevraagde aanvoertemperatuur kan de ketel nooit zijn energie kwijt.

Ik denk dat snelste 'win' is om de maximale aanvoertemperatuur te verlagen (in de instellingen van de Xtend), want dan gaat het water tenminste daadwerkelijk de vloer in, in plaats van terug naar de ketel. En misschien de stille modus van de Xtend activeren om de overlast 's nachts te verkleinen? Die nachtverlaging lijkt me, qua energieverbruik, namelijk niet efficiënt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaplar
@a2aan bedankt voor je antwoord!

Ik heb een lage temperatuur radiator hangen in de woonkamer. Voordat wij de Xtend hadden, hadden we de CV-temperatuur ook op 50c staan. Dit werkte nagenoeg perfect om ons huis te verwarmen. In de
slaapkamers hebben wij normale radiatoren, deze staan een klein beetje open maar niet heel erg veel.

Ik moet zeggen dat deze lage temperatuur radiator tot nu toe ook niet heel warm is geweest. Wij dachten eerst dat dit kwam doordat het buiten (nog) niet heel koud is geweest. Zou een lagere aanvoertemperatuur hiermee kunnen helpen?

De stille modus staat 's nachts inderdaad al aan, wat wij vooral vervelend vonden is dat je hem toch vaak hoorde starten en stoppen. Dit was vooral toen het 's nachts minimaal afkoelde, ik heb dit nog niet tijdens koude nachten geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Plaplar schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:12:

Wanneer het 18.5c is stopt de warmtepomp compleet met draaien en houdt de CV-ketel de woning op 18.5c, en dat terwijl de buitentemperatuur al een stuk hoger is geworden (richting de 8c). Ik zou denken dat de warmtepomp inmiddels wel ontdooid is en het met deze buitentemperaturen weer prima kan overnemen van de CV-ketel. Heeft iemand hier enig idee wat dit gedrag zou kunnen veroorzaken?

Hieronder de gegevens die de Xtend toont ten tijde dat dit probleem zich voordoet:
Op het moment dat dit screenshot werd gemaakt draaide de ketel niet en de Xtend ook niet, dus moeilijk om daar iets over te zeggen. Stop in ieder geval met die nachtverlaging, dat is de grootste zo niet de enige oorzaak van het bevriezen, zie ook:

Lecenten in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"

En kijk dan hoe het systeem werkt zonder nachtverlaging. Het zou kunnen dat de Xtend niet werkt omdat de retourtemperatuur te hoog is, als er water van 50 graden terugkomt stopt de Xtend want daar kan hij weinig meer mee. Zonder nachtverlaging hoeft de watertemperatuur niet zo hoog te worden dus misschien is het dan al beter. Wat zijn de waarden van P194 en P120 ?

Overweeg om een Homewizard P1 meter en Energysocket aan te schaffen, dan zie je precies wanneer en hoeveel gas en stroom er wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaplar
@Lecenten ook jij bedankt voor de reactie!

P194 staat op 50c
P120 staat op 80c

Ik heb zelf (nog) niets met de waarden gedaan, dit is hoe de installateur het heeft ingesteld.

Ik ga de nachtverlaging dan toch maar weer uitzetten, het leek zo fijn tijdens de 'twijfelperiode', maar nu het 's nachts buiten <5c is, is het inderdaad drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:23
@Plaplar klopt, tijdens het twijfelenseizoen werkt dat heel mooi maar daar is het nu te koud voor.

Ik zou 194 op 45 zetten en 120 op 55 en dan kijken hoe hij zich gedraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Probeer het eens met P194=45 en P120=55. De retour zal dan niet snel boven de 45 graden uitkomen. Als je het dan niet warm krijgt kun je altijd nog P194=50 en P120=60 proberen.

En zet het vermogen en ook het minimum vermogen van de ketel lager als dat kan bij jouw ketel.

[ Voor 5% gewijzigd door Lecenten op 05-11-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Nu online
Deze nacht eens geprobeerd zonder 0,5 graden / 1 graden nachtverlaging. De defrosts zijn wel aanwezig maar in mindere maten.
Of dit nu ligt aan de temperatuurverschil van beide nachten want die lag toch 2-3 graden verschil of toch de nacht verlaging is nog even aftasten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUGwPhqGxTiuXn1OQfJEWRxpxik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VxvGwJO5ZJTGvXQAp0lGYdGS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
[b]Plaplar in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"
Ik ga de nachtverlaging dan toch maar weer uitzetten, het leek zo fijn tijdens de 'twijfelperiode', maar nu het 's nachts buiten <5c is, is het inderdaad drama.
Ik weet niet of je nog andere mogelijkheden hebt om het geluidsprobleem op te lossen, maar in de stille modus is het vermogen wel lager. Ook daardoor zal de ketel eerder bijspringen. Dus liever niet gebruiken tenzij echt noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Ja, ik dacht, ik neem dat over en doe dan net of ik het zelf heb bedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Plaplar schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:46:
Voordat wij de Xtend hadden, hadden we de CV-temperatuur ook op 50c staan. Dit werkte nagenoeg perfect om ons huis te verwarmen.
Dan zou je dus zelfs P194 op 50 kunnen zetten, en P120 op 40.
Ik moet zeggen dat deze lage temperatuur radiator tot nu toe ook niet heel warm is geweest. Wij dachten eerst dat dit kwam doordat het buiten (nog) niet heel koud is geweest. Zou een lagere aanvoertemperatuur hiermee kunnen helpen?
Werd die radiator wel warm toen jullie de Xtend nog niet hadden? En is er misschien meer veranderd dan alleen het plaatsen van de Xtend?

Wellicht heeft het toch te maken met de vloerverwarming die zich als 'bypass' gedraagt, als gevolg van de hoge aanvoertemperatuur?
De stille modus staat 's nachts inderdaad al aan, wat wij vooral vervelend vonden is dat je hem toch vaak hoorde starten en stoppen. Dit was vooral toen het 's nachts minimaal afkoelde, ik heb dit nog niet tijdens koude nachten geprobeerd.
Het zou goed kunnen dat tijdens de koude nachten de Xtend geen start/stops meer heeft, maar gewoon op een zacht pitje de hele nacht doordaait. Je zou dan haast per dag moeten kiezen of je wel/geen nachtverlaging wil (totdat het structureel koud genoeg is om nooit meer nachtverlaging te willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaplar
@DaanTriple7 en @Lecenten bedankt _/-\o_ Ik ga zo maar eens de waarden aanpassen naar wat jullie beide suggereren.

Ook gaat de nachtverlaging naar 0, wél met stille modus vrees ik :-( Vind het ook niet heel erg als de CV iets meer ondersteuning biedt 's nachts, als dat onze nachtrust ten goede komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Krissiejj schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:48:
Deze nacht eens geprobeerd zonder 0,5 graden / 1 graden nachtverlaging. De defrosts zijn wel aanwezig maar in mindere maten.
Of dit nu ligt aan de temperatuurverschil van beide nachten want die lag toch 2-3 graden verschil of toch de nacht verlaging is nog even aftasten.
[Afbeelding]
Onderstaande is het bij mij. Ook 2 defrosts als ik het zo zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY7_nvAlcr4Ml4W7R_s19IxLhtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XpvFn6884onyowkf8ycY6d0x.png?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren heb ik ook de connectie met HA opgezet. Dus wellicht kan ik van vandaag wat meer historie tevoor schijn toveren. Altijd interessant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaplar
@a2aan Ja die lage temperatuur radiator werd zeker warm voordat de hybride installatie werd geplaatst. Misschien was ik niet duidelijk genoeg, deze convector is de primaire warmtevoorziening in de woonkamer, wij hebben geen vloerverwarming. Er is verder niets veranderd, onze oude CV-ketel is weg en er is een nieuwe CV-ketel (Intergas Kompakt) + Xtend 5kW voor in de plaats gekomen.

Wellicht moet ik eens gaan onderzoeken waarom deze nu niet meer zo warm wordt, eerst dacht ik dat het kwam door de hoge buitentemperatuur, maar daar begin ik nu wel aan te twijfelen.. :S

En per nacht bekijken om wel/geen nachtverlaging toe te passen is natuurlijk ook zeker een optie!

[ Voor 12% gewijzigd door Plaplar op 05-11-2024 16:12 . Reden: verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Plaplar in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"
En per nacht bekijken om wel/geen nachtverlaging toe te passen is natuurlijk ook zeker een optie!
Home Asisstant heeft een integratie met de Intergas Gateway, dus dat kun je ook nog automatiseren aan de hand van de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Plaplar schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:03:
@a2aan Ja die lage temperatuur radiator werd zeker warm voordat de hybride installatie werd geplaatst. Misschien was ik niet duidelijk genoeg, deze convector is de primaire warmtevoorziening in de woonkamer, wij hebben geen vloerverwarming. Er is verder niets veranderd, onze oude CV-ketel is weg en er is een nieuwe CV-ketel (Intergas Kompakt) + Xtend 5kW voor in de plaats gekomen.
Ik zou hier zeker in duiken (en eventueel ook de installateur bij betrekken). Hangt de thermostaat ook in de kamer met de convector?!

Toen je het screenshot maakte was het water bij de Xtend/ketel bijna 50 graden, dus best wel warm. Als de convector dan niet warm wordt, is dat gewoon je hele probleem. Gevolg is dat de thermostaat nóg warmer water aan de Xtend (en ketel) gaat vragen, maar als dat niet bij de convector terecht komt, schiet je er niks mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Nu online
Hebben jullie ook wijzegingen aangebracht aan voetpunt van stooklijn??
Op dit moment heb ik P192 op 0,35.

Dit zou betekenen dat ik als ik de thermostaat zet op 21, ik bij 0 graden een aanvoertemp. heb van, 28,35 graden.
Deze had ik altijd op 0,41 en dat zou een aanvoertemp. zijn van 29,61 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaplar
@a2aan Ja, de convector is best groot en functioneert als de hoofdverwarming in de woonkamer, waar ook de thermostaat hangt. Dit kan natuurlijk een grote oorzaak van het probleem zijn... Vanavond eens het hele systeem ontluchten en anders morgen de installateur bellen... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Krissiejj schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:44:
Hebben jullie ook wijzegingen aangebracht aan voetpunt van stooklijn??
Op dit moment heb ik P192 op 0,35.

Dit zou betekenen dat ik als ik de thermostaat zet op 21, ik bij 0 graden een aanvoertemp. heb van, 28,35 graden.
Deze had ik altijd op 0,41 en dat zou een aanvoertemp. zijn van 29,61 graden.
Ter info: P192 (en P210) hebben alleen invloed als je P202 op 'stooklijn + opentherm thermostaat' hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-06 21:04
Krissiejj schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:48:
[Afbeelding]
Dit is vast een domme vraag: hoe krijgen jullie dit soort grafieken uit de Xtend? Ik heb er sinds afgelopen vrijdag een in bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
HouterBend schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:54:
Dit is vast een domme vraag: hoe krijgen jullie dit soort grafieken uit de Xtend? Ik heb er sinds afgelopen vrijdag een in bedrijf.
Die grafieken komen niet uit de Xtend, maar uit de HomeWizard app, m.b.v. een Energy Socket tussen de stekker van de Xtend en het stopcontact.

Een alternatief is om via Home Assistant de Xtend uit te lezen, maar daar heb je dan wel weer meer/andere hardware voor nodig om (permanent) met de WiFi van de Xtend te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-06 16:17
Aldmar schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:01:
[...]

Onderstaande is het bij mij. Ook 2 defrosts als ik het zo zie.

[Afbeelding]

Sinds gisteren heb ik ook de connectie met HA opgezet. Dus wellicht kan ik van vandaag wat meer historie tevoor schijn toveren. Altijd interessant. :)
Het aantal defrosts is ook heel erg afhankelijk van waar je woont. Ik woon in Winterswijk, daar was de minimum temperatuur afgelopen nacht 2,8 graden (om 2:00). En samen met de mistige nacht/ochtend gaf dit in totaal 10 defrosts tussen 0:00 en 5:00.
In Den Haag was het afgelopen nacht 6,8 graden. Dan heb je waarschijnlijk geen of heel weinig defrosts.

Het aantal defrosts wat een ander opgeeft zegt dus niet zoveel als je niet weet waar hij/zij woont. (en de omstandigheden op die plek)

(alle data via Home Assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

remcon schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:39:
[...]

Het aantal defrosts is ook heel erg afhankelijk van waar je woont. Ik woon in Winterswijk, daar was de minimum temperatuur afgelopen nacht 2,8 graden (om 2:00). En samen met de mistige nacht/ochtend gaf dit in totaal 10 defrosts tussen 0:00 en 5:00.
In Den Haag was het afgelopen nacht 6,8 graden. Dan heb je waarschijnlijk geen of heel weinig defrosts.

Het aantal defrosts wat een ander opgeeft zegt dus niet zoveel als je niet weet waar hij/zij woont. (en de omstandigheden op die plek)

(alle data via Home Assistant)
Ja dat snap ik. :) Naast temperatuur kan ook wind (richting/snelheid), luchtvochtigheid en plaatsing van de buitenunit verschil maken. (kan mij zelfs voorstellen dat de buitenunit op maai-hoogte of op dakkapel-hoogte een verschil kan uitmaken.) Was ook meer omdat ik en @Krissiejj eerder met elkaar vergeleken.

Vannacht was het hier zo'n 5 graden. Vanaf een uur of 1 tot moment van schrijven (met 8 graden buiten) is hij mooi aan het doorpruttelen. Langzaamaan stijgend naar zo'n 600Watt maar nu neemt hij weer langzaam af. (geen defrosts ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Plaplar schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:52:
@a2aan Ja, de convector is best groot en functioneert als de hoofdverwarming in de woonkamer, waar ook de thermostaat hangt. Dit kan natuurlijk een grote oorzaak van het probleem zijn... Vanavond eens het hele systeem ontluchten en anders morgen de installateur bellen... :(
Mijn advies als je toch bezig bent. Bereken eens wat je warmteverlies is in die referentieruimte https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening en zoek de capaciteit van die convector erbij. Afgifte is namelijk key met verwarmen met een WP en wellicht moet je besluiten die te vergroten. 1 convector voor een woonkamer lijkt me niet veel (weet niet hoeveel m2 natuurlijk) maar die dingen worden berekend op 60 graden aanvoer en hoger bij de bouw met een delta T van 15 a 20 en een WP werkt optimaal tot 30/35 graden met een delta T van 5 graden.

Sowieso dien je ook je hele afgiftesysteem waterzijdig op deze waarde in te regelen om zuinig te stoken met een WP.

2 weken geleden heb ik bij een kennis 25 ventilatoren (Heatfan) in een convectorput geplaatst en het verbruik word ik nog niet blij van met een Elga Ace Hybride.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 06-11-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
vraag:
Xtend - Overzicht geeft momenteel een buitentemperatuur aan van 10.00c, maar het is buiten in werkelijkheid en gemeten met precisie thermometer: 5.1c
Wie weet hoe dit te verklaren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Ojohan

Misschien verkeerd gekalibreerd.

Nu ga ik iets zeggen wat ik niet zeker weet: volgens mij kun je die afwijking in de Xtend corrigeren. Iemand anders gaat deze post nu vast en zeker aanvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-06 16:17
Ojohan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:05:
vraag:
Xtend - Overzicht geeft momenteel een buitentemperatuur aan van 10.00c, maar het is buiten in werkelijkheid en gemeten met precisie thermometer: 5.1c
Volgens mij zit de standaard sensor gewoon in het buitendeel verwerkt.
Varieert deze temperatuur wel? Anders sensor kapot of kabelbreuk.
Staat het buitendeel dichtbij iets dat warmte afgeeft? (afvoer van cv-ketel of wasdroger).
En anders misschien inderdaad een calibratiewaarde die niet goed staat in de XTend.

Of heb je externe sensoren T42 en T43 aangesloten? Dan moet je eens naar die aansluiting kijken, en dit moet je ook activeren in de XTend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Ojohan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:05:
vraag:
De (standaard) sensor zit in de buitenunit. Als mijn Xtend uit staat dan liggen de weergegeven buitentemperatuur en de temperatuur van de verdamper redelijk dicht bij elkaar, én dicht bij de werkelijkheid.

Behalve als de zon op de buitenunit schijnt, dan wil de buitentemperatuur nog wel eens véél hoger zijn dan de werkelijkheid.

En als de Xtend draait, dan is de verdamper uiteraard een stukje kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
vreemde is dat de buitentemp sensor om 12-42-40 nog 6.0c aangaf, wat redelijk klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
en nu, 16:35u, staat hij weer op 6c ....
@DaanTriple7 @remcon @a2aan - bedankt voor het meedenken
NB. hij draaide vanmiddag 3 uur op een temp verhoging van 20.5c naar 21.0c (met aantal defrosts als gevolg van koud en vochtig weer en draaien op ong. 1 kW)

[ Voor 43% gewijzigd door Ojohan op 07-11-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Wat zijn bij jullie, als de Xtend 'hard' werkt, de Live gegevens qua druk en temperaturen? Bij mij is het nu als volgt. Met name de Persgastemperatuur lijkt me nogal hoog, en de nakoeling vrij laag. Zou dit (toch) een indicatie kunnen zijn dat er te weinig koudemiddel in mijn installatie zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnRDSUnOPHvEtAQA-ELQ_dooEvI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HMg20QUQg94xPnSDMBK1ISZ5.png?f=fotoalbum_large

Ondanks dat de werking/prestaties van de Xtend goed (of op zijn minst normaal) lijken, knaagt het toch bij me dat de installateur geen R32 heeft toegevoegd, terwijl de leidingen langer dan 7m zijn (minimaal 9m, misschien wel bijna 10m), dus nu ben ik op zoek naar aanwijzingen dat mijn systeem inderdaad baat zou hebben bij extra R32 (of juist niet, en dan kan ik het laten rusten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Het harde werken komt trouwens door dagverlaging, waardoor de Xtend de ruimte nu weer een graad moet opwarmen. Afgelopen dinsdag pakte dat erg goed uit (na 7:30 uur geen verbruik, zoninstraling in de middag, en de Xtend kon netjes om 15:30 uur 'de draad oppakken' met een hoge COP), maar vandaag is het in de middag buiten juist kouder geworden, waardoor ik nu al aan de tweede onnodige defrost zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Ojohan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:37:
en nu, 16:35u, staat hij weer op 6c ....
En het is dus niet zo dat je buitenunit een tijdje in de zon heeft gestaan, waardoor 'ie tijdelijk een te hoge temperatuur aangaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
a2aan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:11:
Wat zijn bij jullie, als de Xtend 'hard' werkt, de Live gegevens qua druk en temperaturen? Bij mij is het nu als volgt. Met name de Persgastemperatuur lijkt me nogal hoog, en de nakoeling vrij laag. Zou dit (toch) een indicatie kunnen zijn dat er te weinig koudemiddel in mijn installatie zit?

[Afbeelding]

Ondanks dat de werking/prestaties van de Xtend goed (of op zijn minst normaal) lijken, knaagt het toch bij me dat de installateur geen R32 heeft toegevoegd, terwijl de leidingen langer dan 7m zijn (minimaal 9m, misschien wel bijna 10m), dus nu ben ik op zoek naar aanwijzingen dat mijn systeem inderdaad baat zou hebben bij extra R32 (of juist niet, en dan kan ik het laten rusten).
Rudy Snel van snelaircos.nl langs laten komen en wat R32 laten toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
@a2aan
waar vind je die gegevens met Koeltechniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Nu online
Ojohan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:40:
@a2aan
waar vind je die gegevens met Koeltechniek?
Druk op je xtend(knopje midden op)
Deze zend een wifi adres uit welke je kan vinden op je netwerk. En klik erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
ja, dat weet ik - maar ik zie in Overzicht of Services nergens Koeltechniek ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Nu online
Ojohan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:49:
ja, dat weet ik - maar ik zie in Overzicht of Services nergens Koeltechniek ..
Je moet dan naar service, toets je code in en gaat naar statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Bij mij is het via het menu (drie streepjes rechtsboven) direct naar "Statistieken", en dan in de onderste helft van het scherm naar het tabje "Live data". Dus zonder service code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@DaanTriple7 als er 'aantoonbaar' te weinig koelmiddel in zit dan moet de installateur dat gewoon oplossen. Maar als het niet nodig is, laat ik het gewoon zo, alleen wil ik het liefst 'zeketheid' over of het nodig is, of juist niet. Te veel koudemiddel schijnt ook niet goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
aha, bedankt;
in Statistieken had ik alleen nog Samenvatting gezien, Live Data was me niet opgevallen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
@a2aan
ik zie bij mij momenteel:
Persgastemperatuur
63.00 °C
Nakoeling
1.27 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
a2aan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:08:
@DaanTriple7 als er 'aantoonbaar' te weinig koelmiddel in zit dan moet de installateur dat gewoon oplossen. Maar als het niet nodig is, laat ik het gewoon zo, alleen wil ik het liefst 'zeketheid' over of het nodig is, of juist niet. Te veel koudemiddel schijnt ook niet goed te zijn.
Zoals je zelf al zei: hij is voorgevuld voor 7m en je hebt ruim 9m aan leidingen. Je hebt dus te weinig R32 aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 13:23
Had recent helaas R32 teveel, na de 2e verhuizing in mei ivm geluid, kwam ik achter dank door onderzoek vanuit Intergas.
Gedrag was de (lang)compressor uit ging en zagen HA het gas oplopen met buiten een 13c.

Leeg laten halen, vacuüm getrokken en basis gevuld van 850.
Later twijfel gehad gezien dit 16m leiding is. Boekje, zag ik later pas, 1060 aan met R32.
Maar controles door intergas tot nu is dat hij prima draait. Nog even wachten op flink zakken in temp en dat het ook nog ok is(hopelijk)

Screenshot van live zojuist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G73FG-_3P9GrsFtZaJlYRqaStaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFC9LJADG8v83LNDX2tk3SlG.jpg?f=fotoalbum_large

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-06 21:58
DSchoutsen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:16:
Voor de liefhebbers die de Xtend willen monitoren via Home Assistant heb ik een alternatieve koppeling beschreven in deze repository:
https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend
Met dank aan @Thomasvt. Zonder zijn informatie was ik niet ver gekomen. _/-\o_
In de afgelopen weken deze oplossing gedaan op mijn Home Assistant. Deze draait op een HP620 Thin Client zonder wifi. Nu schijnt de keuze van een wifi dongle nogal kritisch te zijn i.v.m. de samenwerking met HAoS. Ik heb deze gebruikt en die werkt goed: https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
Aandachtspunt was alleen dat het password van de SSID van de Xtend tussen aanhalingstekens ("xxxx") gezet moet worden omdat er control karakters in het wachtwoord staan.

In een contact met Intergas ook nog gevraagd naar de API die zou komen, maar dat wordt 2025. Ze zijn nu vooral bezig met operationele issues met klanten gezien de winter.

Ik vind bovenstaande oplossing echter al geweldig. Veel parameters om te volgen hoe de Xtend en Xtreme zich gedragen. Veel dank dan ook naar @Thomasvt en @DSchoutsen _/-\o_ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
Deze moet ook werken onder HOAS (Linux):
https://www.amazon.nl/TP-...nd-systeem/dp/B008IFXQFU/

Ik heb nog wat aangepast aan template_intergas_Xtend.yaml onder andere om de statistiek van sommige waarden langer te laten bewaren dan de standaard 10 dagen en om bepaalde informatie op te kunnen nemen in het energiedashboard:
https://drive.google.com/...6YEVw/view?usp=drive_link

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTRc7FRpVSRUivKGm2qjdk2OEXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JHK62McbNJzroOGaJGNgkqBj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Lecenten op 08-11-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-06 21:58
@Lecenten Ziet er strak uit. Waar leg je vast dat de data langer bewaard moet blijven? Ik heb het bestand vergeleken met die van Dschoutsen. Maar kon die parameter niet ontdekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anjos op 08-11-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:48
@Lecenten je weet dat het home assistant energy dashboard meer bedoeld is voor het bijhouden van energiegebruik?

Ik snap dat je er alle kWh's in kan stoppen qua waardes. Maar het is gemaakt om stroom/verbruik te meten met P1 meters en slimme stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Weet iemand wat de Xtend elk uur doet waardoor het verbruik kortstondig stijgt?niet dat het een probleem is maar het is zo constant dat er vast een simpele verklaring voor is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aV1GAyJxMQGXYiY3rXJbovuoHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KntV40BW39j3dg44kO7XGFI0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@GroundBreaking

https://g.co/kgs/SPBftQH

Most AC systems3 have an "oil return cycle".....where they will, occasionally, ramp to 100% for specified time, regardless of demand....just to return oil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eon4eUi2o4PbwccXo_tDzaKWHws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NlhNutTEWH0LTuiJoRqihHwu.png?f=fotoalbum_large
Dat zou maar zo eens kunnen. Er lijkt wel meer achter te zitten dan alleen elke uur, dus zal met vermogen, temperatuur en draaitijd te maken hebben als ik terug in de tijd kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Is niet bij elk compressor toerental nodig. Op jouw bovenstaande foto zie ik er twee.

Bij lagere compressor toerentallen (en dus lage flow van koudemiddel) kan de olie afzetten in het leidingtraject. Er is dan een hogere flow nodig om het daar weg te krijgen en terug bij de compressor te laten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHSV-iRKKjNpCdPeEpS2j0J20IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LJ4reOR5a8VWWJDP3GNHnuh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBb9DAIa5BNA5sI6uGJPi-ycJas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn56399Yx2HWdqQshcJ6RkOj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door DaanTriple7 op 09-11-2024 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ja probleem is natuurlijk dat ik geen compressor toerental log maar vermogen. Dus vandaar dat het soms met minder vermogen toch langer duurt voordat dit nodig is.
Want bij dat tweede screenshot is er minder vermogen maar zit er 2 uur tussen inplaats van 1 uur.

[ Voor 23% gewijzigd door GroundBreaking op 09-11-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Anjos schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:26:
@Lecenten Ziet er strak uit. Waar leg je vast dat de data langer bewaard moet blijven? Ik heb het bestand vergeleken met die van Dschoutsen. Maar kon die parameter niet ontdekken.
Zie bijvoorbeeld hieronder, waarbij sommige data (flow en retourtemperatuur) niet in de langetermijn statistiek worden opgenomen en andere zoals aanvoer en buitentemperatuur wel. En de manier om andere data in het energiedashboard op te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv3V_LzLYV_7qfCHT9os4CidEs4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QiWbOHjavlKUgazONiHDfeWU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Thomasvt schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:40:
@Lecenten je weet dat het home assistant energy dashboard meer bedoeld is voor het bijhouden van energiegebruik?
De geproduceerde kWh's door de Xtend en de ketel zijn het energieverbruik van de woning, dus dat gebeurt ook hier. Met deze gegevens kun je over een bepaalde periode de kWh/graaddag uitrekenen, een maat voor het energieverbruik van de woning. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke invloed het verbeteren van de isolatie of het veranderen van stookgedrag heeft op het energieverbruik. Je kunt ook zien wat over een bepaalde periode de COP was en het aandeel van de Xtend en de ketel in de warmteproductie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UP_vDrRQ76KeGbYfJiU7V7H2y0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmtL0p2j5fy7tr0JBmHfdgGj.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een Xtend mono geplaatst, tja zo kun je ook een monobloc maken, plak gewoon een TSA aan je split, haha.

Intergas moet echt wel de kwaliteit blijven bewaken hoor, gezien wat details van het apparaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 09-11-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:10:
[Afbeelding]

Heb een Xtend mono geplaatst, tja zo kun je ook een monobloc maken, plak gewoon een TSA aan je split, haha.

Intergas moet echt wel de kwaliteit blijven bewaken hoor, gezien wat details van het apparaat.
Zo doet Daikin dat ook met de 4kW monoblok, een split unit nemen en daar de platenwisselaar bovenop plaatsen in een los gedeelte. Daar lopen de koelleidingen ook gewoon buitenlangs naar het gedeelte waar de condensor zit. Twee losse printen er in met powerline communicatie tussen beide printen, dus gewoon via de 230v lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:07
ErnstvV schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:01:
[...]

Zo doet Daikin dat ook met de 4kW monoblok, een split unit nemen en daar de platenwisselaar bovenop plaatsen in een los gedeelte. Daar lopen de koelleidingen ook gewoon buitenlangs naar het gedeelte waar de condensor zit. Twee losse printen er in met powerline communicatie tussen beide printen, dus gewoon via de 230v lijn.
Haha die is al jaren uit productie

De Atlantic Add on is wel zo’n apparaat

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 09-11-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:48
Lecenten schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:12:
[...]

De geproduceerde kWh's door de Xtend en de ketel zijn het energieverbruik van de woning, dus dat gebeurt ook hier. Met deze gegevens kun je over een bepaalde periode de kWh/graaddag uitrekenen, een maat voor het energieverbruik van de woning. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke invloed het verbeteren van de isolatie of het veranderen van stookgedrag heeft op het energieverbruik. Je kunt ook zien wat over een bepaalde periode de COP was en het aandeel van de Xtend en de ketel in de warmteproductie.
Zoals ik al zei, wat je doet werkt wel maar het is niet het idee/de bedoeling van het energy dashboard (zie de demo) - waarom ik het zeg is meer dat je niet weet of het zo blijft werken omdat je use-case niet ondersteund wordt. Als je dit soort grafieken wilt dan kun je beter Grafana oid gebruiken

https://demo.home-assistant.io/#/energy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahbrink
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-04 10:41
Hallo, ik overweeg ook een Xtend in combinatie met mijn reeds aanwezige Xtreme36 (1 jaar geleden gemonteerd) aangezien het gasverbruik de spuigaten uitloopt gezien de huidige gasprijs. Op de site van Inergas zie ik een Xtend en een Xtend Monoblock, wat is eigenlijk precies het verschil?
Ik heb vloerverwarming en boven radiatoren (waarvan er 2 aan staan).
Ik overweeg ook airco's om het huis te verwarmen maar denk toch dat een hybride systeem mijn voorkeur geniet, omdat ik een warme vloer ook wel fijn vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@Ahbrink Met VV gewoon een standalone WP (ik zou geen Xtend dan nemen) pakken alleen voor je verwarming. Je hebt geen backup van je ketel nodig. Ketel kan je aanhouden voor SWW. Mocht je op termijn helemaal FE willen ketel eruit en aan WP een boiler plaatsen. Helemaal FE scheelt je ook weer ruim €300,- aan vastrecht etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

NB: L/L niet doen. Maandag komt hier een L/W na 4 jaar stoken met L/L. Goedkoop L/L maar niet comfortabel. Wel top voor koelen. Mijn voorschot gaat van zo'n €70,- per maand naar €5,- per maand. oOo Daaaag gas!

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 10-11-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ahbrink schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:55:
Hallo, ik overweeg ook een Xtend in combinatie met mijn reeds aanwezige Xtreme36 (1 jaar geleden gemonteerd) aangezien het gasverbruik de spuigaten uitloopt gezien de huidige gasprijs. Op de site van Inergas zie ik een Xtend en een Xtend Monoblock, wat is eigenlijk precies het verschil?
Ik heb vloerverwarming en boven radiatoren (waarvan er 2 aan staan).
Ik overweeg ook airco's om het huis te verwarmen maar denk toch dat een hybride systeem mijn voorkeur geniet, omdat ik een warme vloer ook wel fijn vind.
Xtend monoblock is in feite een “normale” Xtend maar dan met de condensor in het buitendeel. De pomp etcetera zit nog gewoon in het binnendeel. Je gaat dan met CV water naar buiten in plaats van met koelmiddel. Voordeel is dat je dus geen f-gas certificaat nodig hebt voor de installatie. Nadeel is dat je met water naar buiten gaat dus dikkere leidingen en vorstgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahbrink
MotorBeast schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:06:
@Ahbrink Met VV gewoon een standalone WP (ik zou geen Xtend dan nemen) pakken alleen voor je verwarming. Je hebt geen backup van je ketel nodig. Ketel kan je aanhouden voor SWW. Mocht je op termijn helemaal FE willen ketel eruit en aan WP een boiler plaatsen. Helemaal FE scheelt je ook weer ruim €300,- aan vastrecht etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

NB: L/L niet doen. Maandag komt hier een L/W na 4 jaar stoken met L/L. Goedkoop L/L maar niet comfortabel. Wel top voor koelen. Mijn voorschot gaat van zo'n €70,- per maand naar €5,- per maand. oOo Daaaag gas!
@MotorBeast Bedankt voor je reactie, echter ik ben nieuw hier, snap helaas je afkortingen niet 8)7 , wat betekend:
VV
SWW
FE
L/L
L/W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ahbrink schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:50:
[...]

@MotorBeast Bedankt voor je reactie, echter ik ben nieuw hier, snap helaas je afkortingen niet 8)7 , wat betekend:
VV
SWW
FE
L/L
L/W
Vloerverwarming
Sanitair warm water (wat uit de kraan komt)
Full electric (geen ketel meer nodig)
Lucht/lucht (airco)
Lucht/water (Xtend en andere warmtepompen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahbrink
ErnstvV schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:58:
[...]

Vloerverwarming
Sanitair warm water (wat uit de kraan komt)
Full electric (geen ketel meer nodig)
Lucht/lucht (airco)
Lucht/water (Xtend en andere warmtepompen)
Aaah, dank je _/-\o_ ik kan het wiel wel opnieuw uitvinden maar welke standalone hybride WP komt goed uit de testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ahbrink schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:25:
[...]

Aaah, dank je _/-\o_ ik kan het wiel wel opnieuw uitvinden maar welke standalone hybride WP komt goed uit de testen?
Mijn advies: Vaillant Arotherm Plus. Maar dat komt omdat die maandag hier na heel veel onderzoeken/vergelijken en meelezen in verschillende topics en vragen stellen de voorkeur heeft. Stil, zuinig, laag minimum vermogen, fijne regeling en fijne thermostaat. In jouw geval als je je ketel alleen nog gaat gebruiken voor SWW NIET hybride aansluiten. Mocht je FE gaan probeer een deal te maken met installateur dat hij die bijna hagelnieuwe ketel van je overneemt. Die kan hij waarschijnlijk nog makkelijk ergens anders kwijt. NB: waarschijnlijk gaan subsidies in 2025 naar beneden dus gas geven....

Mocht je verder nog vragen hebben open dan even een eigen topic en plaats een link in L/W topic. Anders vervuil je dit topic. Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 10-11-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ErnstvV schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:32:
[...]

Xtend monoblock is in feite een “normale” Xtend maar dan met de condensor in het buitendeel. De pomp etcetera zit nog gewoon in het binnendeel. Je gaat dan met CV water naar buiten in plaats van met koelmiddel. Voordeel is dat je dus geen f-gas certificaat nodig hebt voor de installatie. Nadeel is dat je met water naar buiten gaat dus dikkere leidingen en vorstgevaar.
Daar zijn vorstbeveiligingskleppen voor.
Pagina: 1 ... 22 ... 36 Laatste