Het lijkt erop dat de komende nacht wel eens erg kan lijken op de vorige, qua weer, waardoor je mooi kan vergelijken.
Wat ik uit jouw plaatje haal:
22:00 uur: De Xtend gaat uit vanwege start nachtverlaging, waardoor zowel je CV-water als kamertemperatuur afkoelen tot 20,5 graden
00:10 uur: De Xtend gaat weer aan om de 20,5 graden kamertemperatuur te handhaven. Omdat het CV-water eerst weer moet worden opgewarmd zie je aan het begin een kleine/korte piek van het verbruik
6:00 uur: Vanwege het eind van de nachtverlaging moet het huis 0,5 graad worden opgewarmd, waardoor de aanvoertemperatuur tijdelijk extra (!) hoog moet zijn, en dat op het koudste moment van de dag, waardoor je dus een ongunstige COP hebt.
Dat is op zichzelf al niet zo efficiënt, maar bij jou lijkt dit vandaag (onnodig!) tot defrosts te hebben geleid, waarbij er ook nog eens een vicieuze cirkel ontstaat, want door de defrost moet de Xtend nóg harder werken, waardoor je weer sneller een volgende defrost krijgt...
Natuurlijk komen er ook dagen/nachten dat defrosts onvermijdelijk zijn, maar ik ben er vrij zeker van dat jij afgelopen nacht minder energie had verbruikt als je geen nachtverlaging had toegepast, en dat 'ie het zonder defrosts had gered.
Edit: zijn die dalletjes rond 4:30 uur en 5:30 ook al defrosts? Zo ja, dan traden die ook al bij een vermogen van 500W op (i.c.m. de buitentemperatuur, wind en luchtvochtigheid), en waren defrosts bij jou blijkbaar toch onvermijdelijk, maar ik blijf bij mijn verwachting dat je zonder nachtverlaging minder energie had verbruikt.
[
Voor 10% gewijzigd door
a2aan op 04-11-2024 21:41
]