Dat klopt, die heb ik er ook tussen zitten maar betekent wel extra uitgaven.MotorBeast schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:33:
[...]
Daar zijn vorstbeveiligingskleppen voor.
Ik zou juist bij een Intergas ketel een Xtend overwegen, je koopt dan een product van dezelfde fabrikant als je ketel, dan mag je er van uit gaan dat die combinatie uitvoerig getest is en het beste samenwerkt. Bij verschillende merken is dat toch altijd de vraag.MotorBeast schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:32:
[...]
Mijn advies: Vaillant Arotherm Plus. Maar dat komt omdat die maandag hier na heel veel onderzoeken/vergelijken en meelezen in verschillende topics en vragen stellen de voorkeur heeft. Stil, zuinig, laag minimum vermogen, fijne regeling en fijne thermostaat. In jouw geval als je je ketel alleen nog gaat gebruiken voor SWW NIET hybride aansluiten. Mocht je FE gaan probeer een deal te maken met installateur dat hij die bijna hagelnieuwe ketel van je overneemt. Die kan hij waarschijnlijk nog makkelijk ergens anders kwijt. NB: waarschijnlijk gaan subsidies in 2025 naar beneden dus gas geven....
Mocht je verder nog vragen hebben open dan even een eigen topic en plaats een link in L/W topic. Anders vervuil je dit topic. Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Als je goed had gelezen zou ik dat ding standalone laten draaien alleen voor verwarming. Een Vv kan zonder ketel. Dus juist niet laten samenwerken.ErnstvV schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:52:
[...]
Ik zou juist bij een Intergas ketel een Xtend overwegen, je koopt dan een product van dezelfde fabrikant als je ketel, dan mag je er van uit gaan dat die combinatie uitvoerig getest is en het beste samenwerkt. Bij verschillende merken is dat toch altijd de vraag.
Als je de hagelnieuwe ketel al hebt, lijkt het me zonde om een standalone systeem aan te sluiten.
FE is een hele andere investering dan een Xtend. Dus dat advies is sowieso niet voor iedereen haalbaar. Daarnaast zijn er mensen genoeg die het idee van hybride heel fijn vinden. Dat ze allebei kunnen gebruiken indien nodig.
Daarnaast hebben we geen idee van hoeveel vermogen etc nodig is. Dus zomaar FE adviseren lijkt lastig. Als nu het gasverbruik daadwerkelijk de spuigaten uitloopt ben ik bang dat de benodigde warmtepomp om het ook voor die ene keer dat het -20 wordt een hele serieuze investering wordt.
FE is een hele andere investering dan een Xtend. Dus dat advies is sowieso niet voor iedereen haalbaar. Daarnaast zijn er mensen genoeg die het idee van hybride heel fijn vinden. Dat ze allebei kunnen gebruiken indien nodig.
Daarnaast hebben we geen idee van hoeveel vermogen etc nodig is. Dus zomaar FE adviseren lijkt lastig. Als nu het gasverbruik daadwerkelijk de spuigaten uitloopt ben ik bang dat de benodigde warmtepomp om het ook voor die ene keer dat het -20 wordt een hele serieuze investering wordt.
een Xtend kost je nu na subsidie zo'n €3.500,- en kan zo aangesloten worden of de Xtrem, voor een standalone WP zal de investering velen malen hoger zijn en dan ben je op dat moment nog niet van het gas af, dus die 300 euro mogelijk besparing heb je pas als je ook je nieuwe ketel zou vervangen voor een boiler, wat dus weer een investering betekent en het geld van je nieuwe ketel ben je kwijt, want ik verwacht niet dat een installateur jouw echt een "goede" deal gaat geven voor een ketel die hij zelf ook nog maar ergens moet zien te slijten.
Klopt niet. Kijk even wat bijvoorbeeld een Vaillant Arotherm Plus kost minus subsidie. Ik ben goed in rekenen en heb beide scenario's goed door gerekend. Ik verbruik zo'n 1200m3 gas. Ik ben welgeteld 1,5 jaar langer bezig om FE terug te verdienen tov Hybride en na die tvt gaat het voordeel alleen maar harder omhoog (en dan heb ik nog een laag gasverbruik). En dan heb ik gerekend met 5% prijsstijging gas en stroom per jaar. En vrees dat dat voor gas al te laag is. Ik heb nog een contract voor €1,21 per kuub en we zitten nu alweer rond de €1,32 per kuub voor gas. Het laatste beetje gas kost je een vermogen.max.v schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:55:
een Xtend kost je nu na subsidie zo'n €3.500,- en kan zo aangesloten worden of de Xtrem, voor een standalone WP zal de investering velen malen hoger zijn en dan ben je op dat moment nog niet van het gas af, dus die 300 euro mogelijk besparing heb je pas als je ook je nieuwe ketel zou vervangen voor een boiler, wat dus weer een investering betekent en het geld van je nieuwe ketel ben je kwijt, want ik verwacht niet dat een installateur jouw echt een "goede" deal gaat geven voor een ketel die hij zelf ook nog maar ergens moet zien te slijten.
Waar -20? Je kan ook overdrijven. https://www.wintergek.nl/winter/ Had je met je ketel alleen ook 2 opties? Backup is totaal niet nodig. NB: een WP heeft ook nog een backup heater voor jouw echte dramadagen.GroundBreaking schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:23:
Als je de hagelnieuwe ketel al hebt, lijkt het me zonde om een standalone systeem aan te sluiten.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 11-11-2024 11:25 ]
De link die je geeft is maand gemiddelden, daar hebben we niks aan. Maar ik ben eens, het komt niet meer vaak voor dat we onder de -10 of misschien zelfs -5 komen. Maar volgens het bouwbesluit moet er gerekend worden met -10, dus daar hebben we ons aan te houden.MotorBeast schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:22:
[...]
Waar -20? Je kan ook overdrijven. https://www.wintergek.nl/winter/ Had je met je ketel alleen ook 2 opties? Backup is totaal niet nodig. NB: een WP heeft ook nog een backup heater voor jouw echte dramadagen.
Het vat voor SWW, zonder heater er in, is alleen al de prijs van een CV-Ketel, en de effectieve COP's die ik om mij heen zie die gehaald worden voor het verwarmen daarvan maken niet dat je daar echt een besparing hebt tenopzichte van de m3 gas prijs. Dus je moet het hebben van het vastrecht om hem terug te verdienen. Dat kan, maar is niet in 1,5 jaar gelukt.
Dus je zult mij niet horen zeggen dat een FE op de lange termijn per definitie niet uit kan. Maar als de nieuwe ketel er al hangt duurt het best een tijdje voor je die terug verdient hebt.
Ps. Het fijn vinden van gas als back-up hebben heeft natuurlijk weinig met rationele dingen te maken. Het kan voor mensen die al 30 jaar op gas verwarmen een fijn idee zijn dat dat nog steeds kan. Dat dat bijv. nog steeds niet lukt als de stroom uitgevallen is, is wat anders. Dus dat je dat rationeel onzin vind begrijp ik. Maar een gevoel kun je vaak niet zomaar weg praten met rationele argumenten.
Hoe bevalt dit je nu qua geluid en trillingen?JesseK13 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:04:
Vooralsnog is de keuze gemaakt om de buitenunit op mijn platte dak van de woning te plaatsen. Bij teveel resonantie geluid zal ik de overweging moeten maken om hem eventueel toch ergens in de tuin te plaatsen wat dan resulteert in flink langere leidingen.
Ja die nieuwe ketel is gewoon killing in deze case als je er geen goede prijs meer voor krijgt. De mijne 16 jaar oud levert me nog €100,- op.GroundBreaking schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:02:
[...]
De link die je geeft is maand gemiddelden, daar hebben we niks aan. Maar ik ben eens, het komt niet meer vaak voor dat we onder de -10 of misschien zelfs -5 komen. Maar volgens het bouwbesluit moet er gerekend worden met -10, dus daar hebben we ons aan te houden.
Het vat voor SWW, zonder heater er in, is alleen al de prijs van een CV-Ketel, en de effectieve COP's die ik om mij heen zie die gehaald worden voor het verwarmen daarvan maken niet dat je daar echt een besparing hebt tenopzichte van de m3 gas prijs. Dus je moet het hebben van het vastrecht om hem terug te verdienen. Dat kan, maar is niet in 1,5 jaar gelukt.
Dus je zult mij niet horen zeggen dat een FE op de lange termijn per definitie niet uit kan. Maar als de nieuwe ketel er al hangt duurt het best een tijdje voor je die terug verdient hebt.
Ps. Het fijn vinden van gas als back-up hebben heeft natuurlijk weinig met rationele dingen te maken. Het kan voor mensen die al 30 jaar op gas verwarmen een fijn idee zijn dat dat nog steeds kan. Dat dat bijv. nog steeds niet lukt als de stroom uitgevallen is, is wat anders. Dus dat je dat rationeel onzin vind begrijp ik. Maar een gevoel kun je vaak niet zomaar weg praten met rationele argumenten.
Over naar de mensen die een Xtend hebben hangen en deze willen tunen. Daar valt vaak nog genoeg te winnen.
Even voor de goede orde, ik heb dus ook een Xtreme 36 met Xtend staan. Zeer content mee. De Xtend zit sinds februari op een gemiddelde COP van 6.1, die zal echt nog wel wat zakken de komende maanden, maar ook de laatste weken waar het zo af en toe snachts 3.0-4.0 graden was zit ik nog op een COP van 5.0 of hoger gemiddeld over de dagen. Ik heb zelf de berekening gemaakt met een COP van 4.0 en 5.0 om te kijken of ik het de investering waard vond mbt terug verdientijd. Want het ligt natuurlijk aan meer dan alleen de unit of je die COP's ook daadwerkelijk haalt.Ahbrink schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:55:
Hallo, ik overweeg ook een Xtend in combinatie met mijn reeds aanwezige Xtreme36 (1 jaar geleden gemonteerd) aangezien het gasverbruik de spuigaten uitloopt gezien de huidige gasprijs. Op de site van Inergas zie ik een Xtend en een Xtend Monoblock, wat is eigenlijk precies het verschil?
Ik heb vloerverwarming en boven radiatoren (waarvan er 2 aan staan).
Ik overweeg ook airco's om het huis te verwarmen maar denk toch dat een hybride systeem mijn voorkeur geniet, omdat ik een warme vloer ook wel fijn vind.
Hoe heb je de wifi dongle werkend gekregen?Anjos schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:06:
[...]
In de afgelopen weken deze oplossing gedaan op mijn Home Assistant. Deze draait op een HP620 Thin Client zonder wifi. Nu schijnt de keuze van een wifi dongle nogal kritisch te zijn i.v.m. de samenwerking met HAoS. Ik heb deze gebruikt en die werkt goed: https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
Aandachtspunt was alleen dat het password van de SSID van de Xtend tussen aanhalingstekens ("xxxx") gezet moet worden omdat er control karakters in het wachtwoord staan.
In een contact met Intergas ook nog gevraagd naar de API die zou komen, maar dat wordt 2025. Ze zijn nu vooral bezig met operationele issues met klanten gezien de winter.
Ik vind bovenstaande oplossing echter al geweldig. Veel parameters om te volgen hoe de Xtend en Xtreme zich gedragen. Veel dank dan ook naar @Thomasvt en @DSchoutsen.
Is dat plug & play of moet er nog iets van een stuurprogramma geinstalleerd worden?
Je vergeet voor het gemak dat Groundbreaking het ook over een SWW systeem heeft die je nodig hebt als je van het gas af wil met de prijs van een ketel. Aangezien Groundbreaking stelt dat SWW electrisch verwarmen ongeveer gelijk is aan SWW op gas dan moet je dus én de FE warmtepomp én de SWW installatie terug verdienen met je vastrecht.MotorBeast schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:32:
[...]
Ja die nieuwe ketel is gewoon killing in deze case als je er geen goede prijs meer voor krijgt.
Daarbij betaal ik 0.43887 vastrecht per dag met een tarief <500 m3. Dat is €160.00 per jaar.
Ik heb hier wel weer een antwoord op maar stel voor dit in L/W te bespreken om topic vervuiling te stoppen.VySio schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:59:
[...]
Je vergeet voor het gemak dat Groundbreaking het ook over een SWW systeem heeft die je nodig hebt als je van het gas af wil met de prijs van een ketel. Aangezien Groundbreaking stelt dat SWW electrisch verwarmen ongeveer gelijk is aan SWW op gas dan moet je dus én de FE warmtepomp én de SWW installatie terug verdienen met je vastrecht.
Daarbij betaal ik 0.43887 vastrecht per dag met een tarief <500 m3. Dat is €160.00 per jaar.
Vergeet niet dat als het buiten gaat vriezen de COP wel heel snel daalt. Terwijl de Xtend dan ook vol gaat werken. En je hebt 3 dagen hoge COP 1/3 vermogen nodig om 1 dag lage COP vol vermogen te compenseren. Als ik de gemiddelde COP per maand bekijk zit ik januari 24 op 3,2 en feb. 24 op 4,78. Wel heeft de Xtend in jan 24 van 6 jan tot 24 jan ook het werk uit handen gegeven aan de ketel. Dit omdat de COP onder de 2.4 kwam wat bij mij het omslagpunt was met mijn elec. prijs/gasprijs.GroundBreaking schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:49:
[...]
Even voor de goede orde, ik heb dus ook een Xtreme 36 met Xtend staan. Zeer content mee. De Xtend zit sinds februari op een gemiddelde COP van 6.1, die zal echt nog wel wat zakken de komende maanden, maar ook de laatste weken waar het zo af en toe snachts 3.0-4.0 graden was zit ik nog op een COP van 5.0 of hoger gemiddeld over de dagen. Ik heb zelf de berekening gemaakt met een COP van 4.0 en 5.0 om te kijken of ik het de investering waard vond mbt terug verdientijd. Want het ligt natuurlijk aan meer dan alleen de unit of je die COP's ook daadwerkelijk haalt.
Dit jaar gelukkig het Eigen Huis 3 jaar contract van VandeBron kunnen nemen, de komende 3 jaar een elec. prijs van 0,042 ct piek en 0,027 ct dal (naast de energiebelasting natuurlijk), ik zie niet hoe dat goedkoper kan naast af en toe wat dynamische tarieven maar zelfs daar rekenen ze naast de inkoopprijs ook standaard 2 ct handelingskosten. Met deze bedragen zal het onder een COP van 1.87 pas goedkoper zijn op gas.
Is inmiddels gelukt!RichardV1981 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:42:
[...]
Hoe heb je de wifi dongle werkend gekregen?
Is dat plug & play of moet er nog iets van een stuurprogramma geinstalleerd worden?
Ja dat gaat zelfs niet op. Want als je normaal op een COP van bijv. 5.0 zit, uitschieters naar boven zijn maar tot bijv 6.0, maar als je een keer 24 uur op 2.0 draait heb je aan 3 dagen van 6.0 echt niet genoeg om weer op 5.0 te komen. Dus een paar slechte dagen gaat het zeker hard naar beneden.Chielp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:55:
[...]
Vergeet niet dat als het buiten gaat vriezen de COP wel heel snel daalt. Terwijl de Xtend dan ook vol gaat werken. En je hebt 3 dagen hoge COP 1/3 vermogen nodig om 1 dag lage COP vol vermogen te compenseren.
Maar over vorige winter kan ik nu eenmaal weinig zeggen, want toen stond hij er nog niet.
Even quick and dirty berekening gemaakt. Om op een COP van 5 te komen moet je dus wel erg veel uren op COP van 6.0 draaien om slechte dagen te compenseren.
:strip_exif()/f/image/999cPYovLyYRe6Cj3n5fs3J9.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door GroundBreaking op 12-11-2024 11:28 ]
Ik heb datzelfde contract met (incl alle belastingen) per kWh 0,1739 voor stroom en voor gas 1,17311 / 9 kWh per m3 = 0,13035 dus volgens mij is gas pas bij een COP < 1,33 voordeliger.Chielp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:55:
[...]
Dit jaar gelukkig het Eigen Huis 3 jaar contract van VandeBron kunnen nemen, de komende 3 jaar een elec. prijs van 0,042 ct piek en 0,027 ct dal (naast de energiebelasting natuurlijk), ik zie niet hoe dat goedkoper kan naast af en toe wat dynamische tarieven maar zelfs daar rekenen ze naast de inkoopprijs ook standaard 2 ct handelingskosten. Met deze bedragen zal het onder een COP van 1.87 pas goedkoper zijn op gas.
De Xtend draait hier nu bijna een jaar en de COP is 4,16 met radiatoren. In die tijd heeft de Xtend 80% van de warmte geleverd en de besparing in geld is ongeveer 1200 euro. Heel snel terugverdiend, zo'n besparing lukt alleen als je een behoorlijke grootverbruiker was.
[ Voor 14% gewijzigd door Lecenten op 12-11-2024 12:18 ]
opgelost
[ Voor 174% gewijzigd door Anjos op 13-11-2024 08:57 ]
Een opgelost probleem kan ook voor anderen van waarde zijn. Dus opzich zou het probleem en de oplossing goed zijn om te laten staan.
Ik had het antwoord van RichardV1981 over het hoofd gezien dat zijn probleem ondertussen was opgelost. Dus mijn antwoord was niet meer nodig voor hem.
Voor de anderen: Voor bepaalde WIFI adapters heeft het Home Assistant Operating System standaard drivers aan boord. Ik had deze adapter hierop uitgezocht. Deze is dus plug and play.RichardV1981 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:42:
[...]
Hoe heb je de wifi dongle werkend gekregen?
[ Voor 28% gewijzigd door Anjos op 13-11-2024 15:31 ]
Sinds september vorig jaar heb ik de Xtend in combinatie met de Xtreme laten installeren. Afgelopen stookseizoen heb ik er al veel plezier van gehad. Pas deze zomer ben ik eraan toegekomen om de HA integratie toe te voegen, waardoor ik vorig stookseizoen de WP nog niet gemonitord heb. Nu heb ik echter sinds iets meer dan een week het probleem dat de Xtend een foutmelding geeft: "Defrost failed".
Ik vermoed dat dit te maken kan hebben met een stroomstoring die we begin deze maand hebben gehad. De foutmelding blijft ongeveer twee uur actief en verdwijnt daarna vanzelf. Doordat de warmtepomp tijdelijk uitvalt, neemt de ketel het over, wat resulteert in een verhoogd gasverbruik. Zo ben ik er ook achter gekomen dat de foutmelding überhaupt optreedt.
Helaas ben ik nog niet thuis (of wakker) geweest op het moment dat deze fout optreedt, waardoor ik niet heb kunnen controleren of de Xtend daadwerkelijk bevriest. Zijn er andere mensen die een soortgelijk probleem hebben gehad en eventueel een oplossing hiervoor kennen?
Ik vermoed dat dit te maken kan hebben met een stroomstoring die we begin deze maand hebben gehad. De foutmelding blijft ongeveer twee uur actief en verdwijnt daarna vanzelf. Doordat de warmtepomp tijdelijk uitvalt, neemt de ketel het over, wat resulteert in een verhoogd gasverbruik. Zo ben ik er ook achter gekomen dat de foutmelding überhaupt optreedt.
Helaas ben ik nog niet thuis (of wakker) geweest op het moment dat deze fout optreedt, waardoor ik niet heb kunnen controleren of de Xtend daadwerkelijk bevriest. Zijn er andere mensen die een soortgelijk probleem hebben gehad en eventueel een oplossing hiervoor kennen?
/f/image/87EYsm5WOkqgUedrEGL02kHt.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af of die omschrijving "Defrost failed" klopt, dat zou foutcode 1 zijn. Op het moment van die melding was de buitentemperatuur ongeveer 10 graden, het lijkt me sterk dat je dan een defrost zou hebben gehad.
Er was een foutmelding, dat is duidelijk. Als je kijkt in de Geschiedenis van HA op 12 november, bijvoorbeeld van 12:00 tot 20:00, kun je dan een grafiek laten zien van
xtend_coilTemperature
xtend_fSystem
xtend_water_pressure
xtend_tHpSupply
xtend_currentHpPowerThermal
xtend_currentBoilerPowerThermal
Er was een foutmelding, dat is duidelijk. Als je kijkt in de Geschiedenis van HA op 12 november, bijvoorbeeld van 12:00 tot 20:00, kun je dan een grafiek laten zien van
xtend_coilTemperature
xtend_fSystem
xtend_water_pressure
xtend_tHpSupply
xtend_currentHpPowerThermal
xtend_currentBoilerPowerThermal
Hoi Tweakers,
ik ben inmiddels ook aan het rondkijken naar (hybride) warmtepompen voor ons nieuwe huis (sinds december vorig jaar) en omdat er nu een Intergas HRE 36/30 hangt bij dit topic uitgekomen.
Situatieschets:
- Vrijstaande woning uit 2002, 175m2, 640m3
- Benedenverdieping vloerverwarming (dit jaar geplaatst, 10 groepen van ~65m, 16mm, 10cm HoH)
- Bovenverdieping en zolder radiatoren, maar op de badkamer na worden die amper gebruikt. Op 2 slaapkamers hangen airco's die kunnen verwarmen en op zolder een straalkacheltje indien er thuis gewerkt wordt.
- Intergas HRE 36/30 uit 2023 (geplaatst door vorige eigenaar)
- Honeywell T6 Thermostaat, alleen op de benedenverdieping
- 8600Wp aan zonnepanelen (incl. EV, maar verbruik daarvan wordt vergoed door de zaak). ik mag nog 2,5 jaar salderen volgens mijn contract (net op tijd een 3-jarig contract gesloten), en dit jaar saldeer ik alles op (~2000kWh te weinig aan panelen liggen).
- Isolatie is nooit iets aan gedaan na bouw in 2002, er zit dubbelglas in, maar onduidelijk of dit HR++ is, er staan geen codes aan de binnenkant van het glas (geloof me, ik heb ze allemaal afgespeurd).
- Gasverbruik sinds Januari is 1250m3, als december net zoals januari wordt, zal totaal rond de 1700m3 op jaarbasis komen.
- Koken op inductie, gas wordt gebruikt voor verwarming en warm water op bovenverdieping. In de keuken is een Quooker Combi die alleen op koud water is aangesloten.
- Er is een gashaard aanwezig, die wordt af en toe gebruikt voor de sfeer, niet voor verwarmen. Mochten we full electric gaan, dan zouden we die op een los propaantankje aan kunnen sluiten. Verbruik is namelijk minimaal en leiding is eenvoudig te bereiken om evt. apart aan te sluiten zodat we wel van het gas af kunnen.
Mijn zorg zit hem eigenlijk op 3 punten:
- De isolatie van het huis is ok (label A), maar de benedenverdieping heeft veel glas dat dus waarschijnlijk 'maar' standaard dubbel glas is. De afgelopen week zitten we tussen de 5,5-7,5 m3 gas verbruik per dag om te verwarmen naar 20 graden. In de nacht verlagen we de temperatuur naar 18,5 om 's ochtends weer naar 20 te gaan. Heb een tijdje geprobeerd temperatuur minder te verlagen, maar dan is verbruik vrijwel identiek.
- De bovenverdieping heeft geen aparte thermostaat. Hoewel de verwarming boven en op zolder zelden wordt gebruikt, staat de radiator in de douche wel altijd open om het daar warm te houden. We gaan de badkamer volgend jaar wel volledig verbouwen, dus zouden dan een elektrisch paneel daar op kunnen hangen (ik wil geen elektrische VV).
Het liefst ga ik full-electric en meteen van het gas af, maar ik vraag me af of we daarmee voldoende kunnen verwarmen in de winter als de temperatuur echt onder de 0 gaat duiken. Daarom ga ik liever eerst hybride, om toch nog de backup van gas achter de hand te houden.
Indien Hybride, overweeg ik dus de Xtend bij mijn zgan Intergas HRE te hangen, maar dan is het 'upgrade' pad naar full electric weer lastig, omdat de Xtend daar mogelijk niet krachtig genoeg voor is voor onze woning.
Tenslotte begreep ik dat als je naar een warmtepomp wil, je leidingen vervangen moeten worden door kunstofleidingen. Nu liggen al onze leidingen in de dekvloer en ik voel er weinig voor om het hele huis open te slopen om de leidingen te laten vervangen.
Kortom, zijn er Tweakers met vergelijkbare ervaringen en goede tips?
Full Electric of eerst Hybride? En wat moet ik van de leidingen verwachten?
ik ben inmiddels ook aan het rondkijken naar (hybride) warmtepompen voor ons nieuwe huis (sinds december vorig jaar) en omdat er nu een Intergas HRE 36/30 hangt bij dit topic uitgekomen.
Situatieschets:
- Benedenverdieping vloerverwarming (dit jaar geplaatst, 10 groepen van ~65m, 16mm, 10cm HoH)
- Bovenverdieping en zolder radiatoren, maar op de badkamer na worden die amper gebruikt. Op 2 slaapkamers hangen airco's die kunnen verwarmen en op zolder een straalkacheltje indien er thuis gewerkt wordt.
- 8600Wp aan zonnepanelen (incl. EV, maar verbruik daarvan wordt vergoed door de zaak). ik mag nog 2,5 jaar salderen volgens mijn contract (net op tijd een 3-jarig contract gesloten), en dit jaar saldeer ik alles op (~2000kWh te weinig aan panelen liggen).
- Isolatie is nooit iets aan gedaan na bouw in 2002, er zit dubbelglas in, maar onduidelijk of dit HR++ is, er staan geen codes aan de binnenkant van het glas (geloof me, ik heb ze allemaal afgespeurd).
- Gasverbruik sinds Januari is 1250m3, als december net zoals januari wordt, zal totaal rond de 1700m3 op jaarbasis komen.
- Koken op inductie, gas wordt gebruikt voor verwarming en warm water op bovenverdieping. In de keuken is een Quooker Combi die alleen op koud water is aangesloten.
- Er is een gashaard aanwezig, die wordt af en toe gebruikt voor de sfeer, niet voor verwarmen. Mochten we full electric gaan, dan zouden we die op een los propaantankje aan kunnen sluiten. Verbruik is namelijk minimaal en leiding is eenvoudig te bereiken om evt. apart aan te sluiten zodat we wel van het gas af kunnen.
- De isolatie van het huis is ok (label A), maar de benedenverdieping heeft veel glas dat dus waarschijnlijk 'maar' standaard dubbel glas is. De afgelopen week zitten we tussen de 5,5-7,5 m3 gas verbruik per dag om te verwarmen naar 20 graden. In de nacht verlagen we de temperatuur naar 18,5 om 's ochtends weer naar 20 te gaan. Heb een tijdje geprobeerd temperatuur minder te verlagen, maar dan is verbruik vrijwel identiek.
- De bovenverdieping heeft geen aparte thermostaat. Hoewel de verwarming boven en op zolder zelden wordt gebruikt, staat de radiator in de douche wel altijd open om het daar warm te houden. We gaan de badkamer volgend jaar wel volledig verbouwen, dus zouden dan een elektrisch paneel daar op kunnen hangen (ik wil geen elektrische VV).
Het liefst ga ik full-electric en meteen van het gas af, maar ik vraag me af of we daarmee voldoende kunnen verwarmen in de winter als de temperatuur echt onder de 0 gaat duiken. Daarom ga ik liever eerst hybride, om toch nog de backup van gas achter de hand te houden.
Indien Hybride, overweeg ik dus de Xtend bij mijn zgan Intergas HRE te hangen, maar dan is het 'upgrade' pad naar full electric weer lastig, omdat de Xtend daar mogelijk niet krachtig genoeg voor is voor onze woning.
Tenslotte begreep ik dat als je naar een warmtepomp wil, je leidingen vervangen moeten worden door kunstofleidingen. Nu liggen al onze leidingen in de dekvloer en ik voel er weinig voor om het hele huis open te slopen om de leidingen te laten vervangen.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ik heb thuis ongeveer een vergelijkbare indeling qua verwarming.RobbieB schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:15:
Hoi Tweakers,
Situatieschets:
- Benedenverdieping vloerverwarming (dit jaar geplaatst)
Het huis is 140m2, het gasverbruik was 1100m3 (waarvan 200m3 warm water).
De XTend kan kon hier de hele winter zelf redden, behalve 3 dagen in januari toen het onder -5 werd. Maar dat lag aan de instelling van de xtend, die moet bij mij op gas over als het kouder wordt dan -5.
Of het dan met een groter huis ook nog helemaal electrisch gaat werken met de Xtend dat wordt misschien lastig. Maar het grootste deel zal echt wel elektrisch kunnen.
Waarom je kunststof leidingen moet hebben zou ik niet weten. Het gaat vooral om de diameter, omdat er veel water doorheen moet kunnen bij lage temperatuur. Ook is dan beter dat de afstand tussen de leidingen kleiner is, bij mij is vorig jaar de vloerverwarming gelegd op 10cm (wel kunststof trouwens)
Als ik full electric ga dan zal het waarschijnlijk een zwaarder model moeten worden 10-12kW, dat komt eigenlijk ook uit alle 'online berekentools' (even los van hoe betrouwbaar die zijn). Dat is ook vooral de reden waarom ik me zorgen maak over de upgradebaarheid van de Xtend naar full electric, omdat die maar max 7kW is.remcon schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:29:
[...]
Ik heb thuis ongeveer een vergelijkbare indeling qua verwarming.
Het huis is 140m2, het gasverbruik was 1100m3 (waarvan 200m3 warm water).
De XTend kan kon hier de hele winter zelf redden, behalve 3 dagen in januari toen het onder -5 werd. Maar dat lag aan de instelling van de xtend, die moet bij mij op gas over als het kouder wordt dan -5.
Of het dan met een groter huis ook nog helemaal electrisch gaat werken met de Xtend dat wordt misschien lastig. Maar het grootste deel zal echt wel elektrisch kunnen.
Waarom je kunststof leidingen moet hebben zou ik niet weten. Het gaat vooral om de diameter, omdat er veel water doorheen moet kunnen bij lage temperatuur. Ook is dan beter dat de afstand tussen de leidingen kleiner is, bij mij is vorig jaar de vloerverwarming gelegd op 10cm (wel kunststof trouwens)
Heb ook even details van mijn vv toegevoegd, dat zijn 10 groepen van ~65m, 16mm, 10cm HoH. Destijds was dat ook het advies van de partij die het ingefreesd en aangelegd heeft ivm een mogelijke warmtepomp.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Wel of geen HR++ glas kan je checken: houdt een vlammetje in de buurt van het raam; je ziet 4 reflecties; heeft eentje een afwijkende kleur, dan heb je HR++ glas.RobbieB schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:15:
[...]
[...]
[...]
Verder kan je misschien beter in het topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 kijken/vragen; de topicstart geeft je al goede handvatten voor een eventuele keuze voor all-electric. Op basis van wat je gegevens zou mijn inschatting zijn dat een Xtend behoorlijk wat te kort komt. Ik heb geen idee of die 7kW Xtend er echt gaat komen, maar ook die lijkt me aan de krappe kant. De Xtend 'heet' wel 5kW, maar die levert die alleen (ruim) boven het vriespunt. Er zijn 'volwaardige' warmtepompen die hun vermogen (van bijvoorbeeld 8kW) óók nog leveren bij -7 of zelfs -10.
Kunststof leidingen hoeft volgens mij niet, maar het is wel aan te raden om een magnetische vuilafscheider te nemen.
@RobbieB
Als het zo gissen is kun je overwegen om een warmteverliesberekening te laten doen.
Dan weet je waar je aan toe bent ipv dat je het gaat gokken.
Als het zo gissen is kun je overwegen om een warmteverliesberekening te laten doen.
Dan weet je waar je aan toe bent ipv dat je het gaat gokken.
.
[ Voor 99% gewijzigd door RichardV1981 op 14-11-2024 16:55 ]
Ik kan bevestigen dat deze werkt: https://www.amazon.nl/TP-...nd-systeem/dp/B008IFXQFU/Lecenten schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:00:
Deze moet ook werken onder HOAS (Linux):
https://www.amazon.nl/TP-...nd-systeem/dp/B008IFXQFU/
Ik heb nog wat aangepast aan template_intergas_Xtend.yaml onder andere om de statistiek van sommige waarden langer te laten bewaren dan de standaard 10 dagen en om bepaalde informatie op te kunnen nemen in het energiedashboard:
https://drive.google.com/...6YEVw/view?usp=drive_link
[Afbeelding]
@RobbieB kunststof leidingen worden vaak aanbevolen om de weerstand in het systeem te verlagen. het is dan wel de bedoeling dat je buizen van 25 tot 32 mm aanlegt tot aan je verdelers als je je huidige buizen zou vervangen voor de zelfde maat in kunststof schiet je niks op.
toen ik offertes aan het opvragen was gaven alle installateurs aan dat het allemaal niet nodig was, echter omdat ik het systeem in ons huis volledig ging vervangen heb ik toch gekozen om zelf 32 mm leidingen aan te leggen naar de VV verdelers en daar ben ik wel erg blij mee. Zonder probleem kan de pomp 25 l/m door huis heen pompen en ik heb totaal geen klachten voor wat betreft geluid/ tikkende leidingen. Daarnaast vergroten het de inhoud van het systeem weer een stuk. 32mm kunststofleiding heeft namelijk een inhoud van 0.5L per meter.
toen ik offertes aan het opvragen was gaven alle installateurs aan dat het allemaal niet nodig was, echter omdat ik het systeem in ons huis volledig ging vervangen heb ik toch gekozen om zelf 32 mm leidingen aan te leggen naar de VV verdelers en daar ben ik wel erg blij mee. Zonder probleem kan de pomp 25 l/m door huis heen pompen en ik heb totaal geen klachten voor wat betreft geluid/ tikkende leidingen. Daarnaast vergroten het de inhoud van het systeem weer een stuk. 32mm kunststofleiding heeft namelijk een inhoud van 0.5L per meter.
Ik heb sinds begin vorig jaar een Quatt warmtepomp i.c.m. een Intergas Xtreme 36 en een Honeywell T6 thermostaat. Dit draait naar alle tevredenheid en de Quatt neemt 97% van de warmtevraag voor zijn rekening.
Alleen de T6 vind ik niks. Te grote hysterese.
Maar wij gaan verhuizen en willen weer een warmtepomp. We twijfelen nu tussen weer een Quatt en de Xtend. In het nieuwe huis moet ook de ketel worden vervangen en dat wordt weer de Xtreme 36. Het voordeel van Intergas is dat alles op elkaar is (of zou moeten?) afgesteld. Het voordeel van de Quatt is dat ik weet wat ik koop.
Maar hoe zijn de ervaringen m.b.t. het percentage warmteverdeling van de Xtend en de COP? Ik was gisteren bij Intergas en zei zeiden dat 75% wel haalbaar was. Tegenover de 97% die ik nu heb, is dat erg weinig. Mijn COP over die 20 maanden is 4.2.
Ik ga van halfvrijstaand en 158 m2 naar vrijstaand en 146 m2 met 1 verdiepingslaag minder en met vloerverwarming op de gehele benedenverdieping. Lastig een vergelijking te maken, maar ben toch benieuwd naar jullie ervaring.
Maar wij gaan verhuizen en willen weer een warmtepomp. We twijfelen nu tussen weer een Quatt en de Xtend. In het nieuwe huis moet ook de ketel worden vervangen en dat wordt weer de Xtreme 36. Het voordeel van Intergas is dat alles op elkaar is (of zou moeten?) afgesteld. Het voordeel van de Quatt is dat ik weet wat ik koop.
Maar hoe zijn de ervaringen m.b.t. het percentage warmteverdeling van de Xtend en de COP? Ik was gisteren bij Intergas en zei zeiden dat 75% wel haalbaar was. Tegenover de 97% die ik nu heb, is dat erg weinig. Mijn COP over die 20 maanden is 4.2.
Ik ga van halfvrijstaand en 158 m2 naar vrijstaand en 146 m2 met 1 verdiepingslaag minder en met vloerverwarming op de gehele benedenverdieping. Lastig een vergelijking te maken, maar ben toch benieuwd naar jullie ervaring.
/f/image/ACxm7lwUITDKfp9hAdNKily6.png?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Volgens jouw plaatje had je zo'n 6000kWh per jaar aan warmte nodig. Dat is omgerekend zo'n 680m3 aardgas voor CV. Dan zou je een warmteverlies bij -10c buiten op 3,6kWatt uitkomen. Met de Xtend zou je dan ook een heel eind zijn gekomen zonder ketel.pietjm schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:12:
Ik heb sinds begin vorig jaar een Quatt warmtepomp i.c.m. een Intergas Xtreme 36 en een Honeywell T6 thermostaat. Dit draait naar alle tevredenheid en de Quatt neemt 97% van de warmtevraag voor zijn rekening.
[Afbeelding]
Kun je iets zeggen over het huidige gasverbruik van de huidige bewoners van jouw nieuwe woning?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik heb ongeveer 800 m3 gas bespaard. Het is altijd maar de vraag of de getoonde cijfers in de app helemaal kloppen. Veel is berekend.Fullpower schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:10:
[...]
Volgens jouw plaatje had je zo'n 6000kWh per jaar aan warmte nodig. Dat is omgerekend zo'n 680m3 aardgas voor CV. Dan zou je een warmteverlies bij -10c buiten op 3,6kWatt uitkomen. Met de Xtend zou je dan ook een heel eind zijn gekomen zonder ketel.
Kun je iets zeggen over het huidige gasverbruik van de huidige bewoners van jouw nieuwe woning?
Maar in de maand november heb ik tot nu toe helemaal geen gas gebruikt. Waarschijnlijk door aanpassingen in de software bij Quatt.
Ik heb geen idee van het gebruik in het nieuwe huis. Daar woonde een vrouw alleen met ook nog een gashaard voor de sfeer. Zij kan bv wel op 22 graden of zoiets hebben gestookt, dus vergelijken wordt ook moeilijk.
Voordeel Xtend: alles Intergas, dus op elkaar afgestemd. Voordeel Quatt: ik weet wat ik koop. Lastig. Qua prijs maakt het niet zoveel uit.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Voornamelijk worden die buizen gekozen om mee te kunnen koelen. De weerstand van een systeem zit voornamelijk in bochten.max.v schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:50:
@RobbieB kunststof leidingen worden vaak aanbevolen om de weerstand in het systeem te verlagen. het is dan wel de bedoeling dat je buizen van 25 tot 32 mm aanlegt tot aan je verdelers als je je huidige buizen zou vervangen voor de zelfde maat in kunststof schiet je niks op.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Bij mij draait de boel inmiddels een jaartje. 
Ik heb de standen afgelopen winter elke dag even bijgehouden, en de boel in een grafiekje geplot:
Belangrijk om te weten is dat ik geen vloerverwarming heb, maar alleen met radiatoren verwarm. (T21 + T22)
Hieronder is dus te zien wat de COP van mijn Xtend is, ten opzichte van de gemiddelde temperatuur die het die dag was. (weerstatistieken.nl)

Gemiddeld kom ik op een COP van 4.0 uit.
Dit zou waarschijnlijk hoger zijn geweest als ik een 'normale' stroomprijs zou betalen, maar ivm zonnepanelen/salderen kost een kWh nu dus maar enkele centen, en gaat de Xtend mogelijk wat langer door t.o.v. als ik een realistischere prijs zou betalen.
De Xtend heeft afgelopen jaar 97%+ van de warmtebehoefte op zich genomen. Dit is wel boven verwachting.

@GroundBreaking
P194 staat op 55°C, maar met de huidige buitentemperaturen komt hij daar natuurlijk nooit bij in de buurt.
Ik heb de standen afgelopen winter elke dag even bijgehouden, en de boel in een grafiekje geplot:
Belangrijk om te weten is dat ik geen vloerverwarming heb, maar alleen met radiatoren verwarm. (T21 + T22)
Hieronder is dus te zien wat de COP van mijn Xtend is, ten opzichte van de gemiddelde temperatuur die het die dag was. (weerstatistieken.nl)

Dit zou waarschijnlijk hoger zijn geweest als ik een 'normale' stroomprijs zou betalen, maar ivm zonnepanelen/salderen kost een kWh nu dus maar enkele centen, en gaat de Xtend mogelijk wat langer door t.o.v. als ik een realistischere prijs zou betalen.
De Xtend heeft afgelopen jaar 97%+ van de warmtebehoefte op zich genomen. Dit is wel boven verwachting.

@GroundBreaking
P194 staat op 55°C, maar met de huidige buitentemperaturen komt hij daar natuurlijk nooit bij in de buurt.
[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 17-11-2024 11:21 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
@SmiGueL Wat is jouw maximale aanvoer temperatuur?
Ik heb sinds eind juni dit jaar een Intergas Extreme 36 CW5 en een Xtend 5KW. En ik heb mijn twijfels over de werking. We hebben beneden vloerverwarming en verder (op het moment) niets aan verwarming in huis.
Ik vind het erg onhandig dat veel data enkel uit te lezen is wanneer de ketel in verbindingmodus geplaatst wordt en je rechtstreeks met de WiFi van de ketel verbindt. Ik heb er een Intergas gateway bij en zou verwachten dan via die gateway de benodigde informatie uit te kunnen lezen. Mis ik daar dan iets of is dit gewoon wat het is?
Ik heb screen shots van alle parameters gemaakt, maar ook van de statistieken.
:strip_exif()/f/image/1RUjlCewvswdMylQWM1gqeXe.jpg?f=fotoalbum_large)
Een COP van 0.0 en in totaal 3kWh verbruikt door de warmtepomp. En 0 kWh opgewekt. Dat lijkt mij niet te kloppen! Ik heb een slimme stekker tussen de warmtepomp gezet en deze is volgens mij nog nooit boven de 300 Watt gekomen. Dat vind ik wel wat bijzonder. En dit zijn wel de belangrijkste vragen die ik heb: Hoe kan ik controleren of de warmtepomp optimaal werkt? En wat kan ik doen om dit te verbeteren?
:strip_exif()/f/image/km7O2qJ8K8wRCITTvNfR53fT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KO7lFXoOwJMc8Wy3fV0518rg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/74aAMRxwVXYRcyZVrOT3lv7K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zby3Ej8m7SkRZyUFipoxAAHQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik aan de buis die van de warmtepomp af naar de verdeler van de vloerverwarming loopt voel is deze in het beste geval lauw. Dat is niet gek, want deze staat in verbinding met de buis van de CV. En die CV springt (veel te) vaak bij!
Ik heb de installateur ook gevraagd hoe ik kan controleren of de warmtepomp optimaal werkt. Zijn reactie:"Kijk of vlammetje op ketel uit is, buis warm wordt en de ventilator van de buiten unit draait. Dan doet ie het!"
Dan doet ie inderdaad "iets", maar ja....
Ik kan het gasverbruik niet vergelijken, want we wonen er pas sinds 2022, hebben vloerverwarming in plaats van radiatoren, geen verwarming op eerste en tweede verdieping en een nieuwe ketel. Zelfs als ik de gegevens van de vorige bewoners erbij pak, dan hebben we het eigenlijk over ene compleet andere inrichting en installatie.
Bovendien kom ik uit de app ook totaal geen wijs. Ook hier zou ik verwachten via de gateway de nodige gegevens te vinden. En daar staat helemaal niets van de warmtepomp
Tenslotte had ik verwacht de gateway in Homey te kunnen integreren. Dat is op zich wel gelukt, maar ook hier is eigenlijk nauwelijks data te vinden.
Ik vind het erg onhandig dat veel data enkel uit te lezen is wanneer de ketel in verbindingmodus geplaatst wordt en je rechtstreeks met de WiFi van de ketel verbindt. Ik heb er een Intergas gateway bij en zou verwachten dan via die gateway de benodigde informatie uit te kunnen lezen. Mis ik daar dan iets of is dit gewoon wat het is?
Ik heb screen shots van alle parameters gemaakt, maar ook van de statistieken.
:strip_exif()/f/image/1RUjlCewvswdMylQWM1gqeXe.jpg?f=fotoalbum_large)
Een COP van 0.0 en in totaal 3kWh verbruikt door de warmtepomp. En 0 kWh opgewekt. Dat lijkt mij niet te kloppen! Ik heb een slimme stekker tussen de warmtepomp gezet en deze is volgens mij nog nooit boven de 300 Watt gekomen. Dat vind ik wel wat bijzonder. En dit zijn wel de belangrijkste vragen die ik heb: Hoe kan ik controleren of de warmtepomp optimaal werkt? En wat kan ik doen om dit te verbeteren?
:strip_exif()/f/image/km7O2qJ8K8wRCITTvNfR53fT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KO7lFXoOwJMc8Wy3fV0518rg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/74aAMRxwVXYRcyZVrOT3lv7K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zby3Ej8m7SkRZyUFipoxAAHQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik aan de buis die van de warmtepomp af naar de verdeler van de vloerverwarming loopt voel is deze in het beste geval lauw. Dat is niet gek, want deze staat in verbinding met de buis van de CV. En die CV springt (veel te) vaak bij!
Ik heb de installateur ook gevraagd hoe ik kan controleren of de warmtepomp optimaal werkt. Zijn reactie:"Kijk of vlammetje op ketel uit is, buis warm wordt en de ventilator van de buiten unit draait. Dan doet ie het!"
Dan doet ie inderdaad "iets", maar ja....
Ik kan het gasverbruik niet vergelijken, want we wonen er pas sinds 2022, hebben vloerverwarming in plaats van radiatoren, geen verwarming op eerste en tweede verdieping en een nieuwe ketel. Zelfs als ik de gegevens van de vorige bewoners erbij pak, dan hebben we het eigenlijk over ene compleet andere inrichting en installatie.
Bovendien kom ik uit de app ook totaal geen wijs. Ook hier zou ik verwachten via de gateway de nodige gegevens te vinden. En daar staat helemaal niets van de warmtepomp
Tenslotte had ik verwacht de gateway in Homey te kunnen integreren. Dat is op zich wel gelukt, maar ook hier is eigenlijk nauwelijks data te vinden.
Volgens mij niet
Als er warmtevraag is: vlammetje op de Intergas Comfort touch brandt en vlammetje op de CV is uit?
Of gewoon überhaupt als er warm tapwater en/of warm water voor verwarming gevraagd wordt?
Als er warmtevraag is: vlammetje op de Intergas Comfort touch brandt en vlammetje op de CV is uit?
Of gewoon überhaupt als er warm tapwater en/of warm water voor verwarming gevraagd wordt?
Dat klopt, het vlammetje op de ketel moet dan uit zijn, maar de LED op de Xtend moet dan groen zijn.
Maar hij lijkt vooral de CV ketel te gebruiken voor het opwarmen gezien de lage compressordraaitijd in vergelijking tot het aantal CV branduren. Het zou wel goed zijn om dezelfde screenshots te hebben als er daadwerkelijk warmtevraag is.
Maar hij lijkt vooral de CV ketel te gebruiken voor het opwarmen gezien de lage compressordraaitijd in vergelijking tot het aantal CV branduren. Het zou wel goed zijn om dezelfde screenshots te hebben als er daadwerkelijk warmtevraag is.
Even denken.... ik ben al verschillende combinaties tegen gekomen. Op het moment wordt er geen warm tapwater gevraagd en heb ik: vlammetje op thermostaat brandt, vlammetje op CV brandt en warmtepomp brandt continu groen.
Ik begrijp dat als: Er is warmtevraag en deze wordt beantwoord door het gehele systeem. Dat dat nu en in het verleden) alleen geleverd wordt door CV is een aanname.
Als ik die screen shots wil maken moet ik de ketel in verbindingsmodus zetten en kan ik niet meer zien welke kleur de LED heeft op de Xtend. Hij knippert dan constant met paars.
On a side note: is de enige manier om uit de verbindingsmodus te komen: gewoon wachten? Of is er ook een manier om die modus af te sluiten?
Edit: volgens copilot:
Edit 2
Nu de volgende combinatie.
Op het moment wordt er geen warm tapwater gevraagd en heb ik: vlammetje op thermostaat brandt niet, vlammetje op CV brandt niet en warmtepomp brandt continu groen.
Direct maar even een derde combinatie getriggerd, want ik had warm water nodig.
Op het moment wordt er wel warm tapwater gevraagd en heb ik: vlammetje op thermostaat brandt niet, vlammetje op CV brandt en warmtepomp brandt continu groen.
Ik begrijp dat als: Er is warmtevraag en deze wordt beantwoord door het gehele systeem. Dat dat nu en in het verleden) alleen geleverd wordt door CV is een aanname.
Als ik die screen shots wil maken moet ik de ketel in verbindingsmodus zetten en kan ik niet meer zien welke kleur de LED heeft op de Xtend. Hij knippert dan constant met paars.
On a side note: is de enige manier om uit de verbindingsmodus te komen: gewoon wachten? Of is er ook een manier om die modus af te sluiten?
Edit: volgens copilot:
Maar waarschijnlijk moet ik dan ook zorgen dat de sessie van mijn telefoon afgesloten is.Ja, je kunt het WiFi-access punt van de Intergas Xtend handmatig uitschakelen. Om dit te doen, druk je kort op de LED-knop op de voorzijde van het toestel1. De LED zal dan stoppen met knipperen en het WiFi-access punt wordt uitgeschakeld.
Edit 2
Nu de volgende combinatie.
Op het moment wordt er geen warm tapwater gevraagd en heb ik: vlammetje op thermostaat brandt niet, vlammetje op CV brandt niet en warmtepomp brandt continu groen.
Direct maar even een derde combinatie getriggerd, want ik had warm water nodig.
Op het moment wordt er wel warm tapwater gevraagd en heb ik: vlammetje op thermostaat brandt niet, vlammetje op CV brandt en warmtepomp brandt continu groen.
[ Voor 37% gewijzigd door Plantje1978 op 16-11-2024 08:27 ]
@Plantje1978 Je kijkt te moeilijk, je ketel moet gewoon in de stand by fase staan. Verder hoeft deze geen vraag te hebben.
Je xtend moet bij vraag van de verwarming(thermostaat) groen gaan branden en na een paar minuten (5a8 min) zouden je leidingen wel warm moeten zijn.
Bij buiten temperaturen hoger als 5 zou je ketel voor verwarming helemaal niet aan te moeten gaan voor verwarming. (Mits anders is ingesteld)
Je xtend moet bij vraag van de verwarming(thermostaat) groen gaan branden en na een paar minuten (5a8 min) zouden je leidingen wel warm moeten zijn.
Bij buiten temperaturen hoger als 5 zou je ketel voor verwarming helemaal niet aan te moeten gaan voor verwarming. (Mits anders is ingesteld)
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
We kunnen toch gewoon aan zijn statistieken zien dat zijn warmtepomp niet werkt? Plantje1978 zijn warmtepomp heeft in totaal 3kW opgenomen. Dat doet hij bij mij in minder dan een dag.
Ik denk dat je eerst moet kijken of parameter P000: 'Toestel in bedrijf' op nee staat. Dan doet alleen de circulatiepomp van de binnenunit het en doet de ketel de rest.
Deze kan je vinden in de warmtepomp instellingen. Menuknop - service - code 15 - parameters - zoeken op p000.
Ik denk dat je eerst moet kijken of parameter P000: 'Toestel in bedrijf' op nee staat. Dan doet alleen de circulatiepomp van de binnenunit het en doet de ketel de rest.
Deze kan je vinden in de warmtepomp instellingen. Menuknop - service - code 15 - parameters - zoeken op p000.
Dit had mijn installateur ook kunnen zeggen. Mijn installateur was ook altijd vertrokken zonder zijn eigen werk te testen (en dan moest hij weer opnieuw langs komen)."Kijk of vlammetje op ketel uit is, buis warm wordt en de ventilator van de buiten unit draait. Dan doet ie het!"
[ Voor 37% gewijzigd door VySio op 16-11-2024 09:06 ]
VySio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:59:
We kunnen toch gewoon aan zijn statistieken zien dat zijn warmtepomp niet werkt? Plantje1978 zijn warmtepomp heeft in totaal 3kW opgenomen. Dat doet hij bij mij in minder dan een dag.
Als het wel aan staat dan kan je even warmtevraag forceren door de thermostaat 1 graad hoger te zetten dan de huidige thermostaat temperatuur (niet hoger, want meestal staat ingesteld dat de cvketel dan gaat meehelpen). Deel dan nogmaals de statistieken als je warmtevraag al even enkele minuten afgehandeld wordt. Als je ketel snel aanslaat dan is het misschien ook even goed om screenshots te maken van het moment dat het overgenomen wordt.
[...]
Dit had mijn installateur ook kunnen zeggen. Mijn installateur was ook altijd vertrokken zonder zijn eigen werk te testen (en dan moest hij weer opnieuw langs komen).
Als de LED 1x per 5 seconden kort wit flitst, dan staat de Xtend 'uit', en zal hij geen warmtevraag beantwoorden. In dat geval de knop ingedrukt houden (LED gaat wit branden tijdens indrukken) en knop loslaten nadat de LED na twee seconden een keertje uit flitst.ErnstvV schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:19:
Staat je unit niet gewoon uit? Welke kleur heeft de Led op de unit als er warmtevraag is?
Als de LED continue wit brand, staat hij 'standby' en zal de warmtevraag met warmtepomp en of ketel beantwoorden.
Als de LED groen knippert of continue groen brand, dan is het toestel in bedrijf voor verwarmen.
Ik denk dat hij op de moment 'uit' staat en niks doet. Omdat bedrijfstatus op 'uit' staat. Maar compressor heeft wel 94 uur gedraaid, masr weinig gedaan. Lijkt erop dat er wel iets mis is.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Top! Heel blij met de reacties! Uiteindelijk moet ik er zo wel uitkomen!
En aangezien de ventilator van de buiten unit draait, de LEDs branden en het apparaat gewoon "aan" lijkt te staan, ziet de installateur geen probleem. "Geen foutcode! Hij doet het gewoon!"
Nu brandt ie gewoon groen. En P000 staat op "Ja". Dus dan zou hij het gewoon moeten doen toch?
Die leidingen worden niet warm als het vlammetje op de CV (dus CV die bijspringt) niet brandt. Als de CV wel bijspringt worden de leidingen wel warm. Natuurlijk ook de leiding die van warmtepomp naar de rest gaat, want dat staat allemaal met elkaar in verbinding. LED gaat wel groen branden. In de warmere tijden heeft ie inderdaad ook veel wit gebrand en dat was ook naar verwachting.Krissiejj schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:49:
@Plantje1978 Je kijkt te moeilijk, je ketel moet gewoon in de stand by fase staan. Verder hoeft deze geen vraag te hebben.
Ja, ik had al een vermoeden dat er iets niet in orde was en toen ik hier de screen shots zag van mensen die 4-5kWh per dag aan verbruik hebben met de warmtepomp en een COP van gemiddeld 3.0 kreeg ik al helemaal het idee dat ik er wel even wat tijd in moet steken!VySio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:59:
Deze staat op "Ja"VySio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:59:
Op zich ben ik wel tevreden over mijn installateur. Alleen is hij vooral goed in de ouderwetse CV ketel. Allemaal dat nieuwe spul met een menu op de telefoon vindt ie maar lastig. Het installeren van de warmtepomp lukt hem wel. De buizen leggen, slangen trekken enz enz. Netjes gedaan hoor! De ellende hier is, dat het hybride is. Als het een full electric warmtepomp was geweest had ik het nu gewoon koud gehad. Nu pakt de CV het gewoon telkens op en heb ik voor de sier die Xtend er bij hangen. Laat ik het zo zeggen: ik heb goedkopere kunst in huisVySio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:59:
Dit had mijn installateur ook kunnen zeggen. Mijn installateur was ook altijd vertrokken zonder zijn eigen werk te testen (en dan moest hij weer opnieuw langs komen).
Continu wit branden heb ik in de zomer/warme periode dus gehad.Fullpower schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:18:
[...]
Als de LED 1x per 5 seconden kort wit flitst, dan staat de Xtend 'uit', en zal hij geen warmtevraag beantwoorden. In dat geval de knop ingedrukt houden (LED gaat wit branden tijdens indrukken) en knop loslaten nadat de LED na twee seconden een keertje uit flitst.
Als de LED continue wit brand, staat hij 'standby' en zal de warmtevraag met warmtepomp en of ketel beantwoorden.
Als de LED groen knippert of continue groen brand, dan is het toestel in bedrijf voor verwarmen.
Ik denk dat hij op de moment 'uit' staat en niks doet. Omdat bedrijfstatus op 'uit' staat. Maar compressor heeft wel 94 uur gedraaid, masr weinig gedaan. Lijkt erop dat er wel iets mis is.
Nu brandt ie gewoon groen. En P000 staat op "Ja". Dus dan zou hij het gewoon moeten doen toch?
Dan zou die het inderdaad moeten doen. Zeker als ook de ventilator draait zou er warmte uit moeten komen. Op zich is de compressor ook wel te horen als het goed is. Maar goed, vandaar de vraag om dezelfde informatie eens te tonen als de unit daadwerkelijk een warmtevraag beantwoord, dan staat er wat meer nuttige informatie zoals compressorsnelheid en temperaturen.
Welke info precies?
Ik heb nu namelijk 50 screen shots van de parameters, de statistieken en de app
Zet de thermostaat 0,5 graad hoger (niet meer want dan springt de ketel standaard bij). Dan onstaat er een warmtevraag en de Xtend zou moeten gaan werken. Laat dan de statistieken zien.
De Xtend heeft nooit warmte geproduceerd terwijl de compressor wel heeft gedraaid. Ik bewijfel of dit zo goed gaat komen, ik denk dat je installateur moet laten komen.
De Xtend heeft nooit warmte geproduceerd terwijl de compressor wel heeft gedraaid. Ik bewijfel of dit zo goed gaat komen, ik denk dat je installateur moet laten komen.
Heeft je installateur ook het systeem gevacumeerd en indien nodig gevuld met gas. Hij draait zo nu en dan op zijn miniumun vermogen zeg je, maar echt verwarmen lijkt hij niet te doen.
Een screenshot van de live statistieken pagina wanneer deze warmtevraag heeft. Je kan even warmtevraag forceren door de thermostaat 1 (edit: 0.5) graad hoger te zetten dan de huidige thermostaat temperatuur (niet hoger, want meestal staat ingesteld dat de cvketel dan gaat meehelpen). Deel dan de statistieken als je warmtevraag al even enkele minuten afgehandeld wordt. Als je ketel snel aanslaat dan is het misschien ook even goed om screenshots te maken van het moment dat het overgenomen wordt.Plantje1978 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:37:
Welke info precies?
Misschien is dit even in het wilde weg raden, maar ik heb dit ook gehad. Er zit een ventiel bij de dunne gasleiding van de binnenunit, is deze verwijderd?
Links is met ventiel, rechts zonder.
![]() | ![]() | ![]() |
0,5 graad hoger zetten, met de standaard instelling gaat bij 1 graad hoger zetten de ketel bijspringen.VySio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:48:
[...]
Een screenshot van de live statistieken pagina wanneer deze warmtevraag heeft. Je kan even warmtevraag forceren door de thermostaat 1 graad hoger te zetten dan de huidige thermostaat temperatuur (niet hoger, want meestal staat ingesteld dat de cvketel dan gaat meehelpen).
Onlangs is het tapwatervat Xtore op de markt gekomen als aanvulling op de Xtend.
Dit lijkt mij een mooie oplossing om mijn overbodige kWh's om te zetten in warmwater.
Na de handleiding gedownload te hebben zie ik dat er minimaal firmwareversie 0.7 nodig is om de Xtore aan te kunnen sturen, dus aan Intergas gevraagd om de firmware op afstand te veranderen.
Hierop kreeg ik de reactie dat ze dat niet van plan zijn en dat bij de Xtore instructies zitten hoe de firmware te updaten.
In de handleiding staat slechts maak een verbinding met het lokale wifinetwerk om automatisch updates binnen te halen (duh). De Xtend heeft al een jaar verbinding met het wifinetwerk maar nog nooit een update gehad.
Is het iemand gelukt om dit te forceren?
Dit lijkt mij een mooie oplossing om mijn overbodige kWh's om te zetten in warmwater.
Na de handleiding gedownload te hebben zie ik dat er minimaal firmwareversie 0.7 nodig is om de Xtore aan te kunnen sturen, dus aan Intergas gevraagd om de firmware op afstand te veranderen.
Hierop kreeg ik de reactie dat ze dat niet van plan zijn en dat bij de Xtore instructies zitten hoe de firmware te updaten.
In de handleiding staat slechts maak een verbinding met het lokale wifinetwerk om automatisch updates binnen te halen (duh). De Xtend heeft al een jaar verbinding met het wifinetwerk maar nog nooit een update gehad.
Tja…. Ik kom nu wel bij de instellingen, maar niet bij de statistieken of het overzicht. Hij blijft maar dat ronddraaiende ding laten zien. Ik heb de Xtend al een reboot gegeven. Nu mijn telefoon ook. Helaas! Gewoon niet meer bij te komenLecenten schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:43:
Zet de thermostaat 0,5 graad hoger (niet meer want dan springt de ketel standaard bij). Dan onstaat er een warmtevraag en de Xtend zou moeten gaan werken. Laat dan de statistieken zien.
Ja, dat denk ik ook haast. En ik wil dan wel de installateur concrete vragen kunnen stellen.Lecenten schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:43:
Geen idee of hij dat gedaan heeft. Waar zeg ik dat ie op minimum vermogen draait? Ik heb puur gemeten hoeveel vermogen het ding van het stopcontact trekt door er een slimme stekker tussen te zetten. Is dat wat je bedoelt?Krissiejj schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:45:
Heeft je installateur ook het systeem gevacumeerd en indien nodig gevuld met gas. Hij draait zo nu en dan op zijn miniumun vermogen zeg je, maar echt verwarmen lijkt hij niet te doen.
Tja, dit lukt dus op het moment niet. Geen idee wat er nu aan de hand isVySio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:48:
Een screenshot van de live statistieken pagina wanneer deze warmtevraag heeft. Je kan even warmtevraag forceren door de thermostaat 1 (edit: 0.5) graad hoger te zetten dan de huidige thermostaat temperatuur (niet hoger, want meestal staat ingesteld dat de cvketel dan gaat meehelpen). Deel dan de statistieken als je warmtevraag al even enkele minuten afgehandeld wordt. Als je ketel snel aanslaat dan is het misschien ook even goed om screenshots te maken van het moment dat het overgenomen wordt.
Hier twee foto's van de gasleidingen bij mij.VySio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:48:
Misschien is dit even in het wilde weg raden, maar ik heb dit ook gehad. Er zit een ventiel bij de dunne gasleiding van de binnenunit, is deze verwijderd?
Links is met ventiel, rechts zonder.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/jfXSKKtWardKr85kSIg74BgH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QTylCrmi2BQRaD6jMLmQUPiY.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar zit zo'n ventiel volgens mij niet meer tussen
Je moet naar de bovenkant van de Xtend kijken.
Soms helpt het om mobile dataverbinding uit te schakelen en/of een reload te doen.Plantje1978 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:41:
[...]
Tja…. Ik kom nu wel bij de instellingen, maar niet bij de statistieken of het overzicht. Hij blijft maar dat ronddraaiende ding laten zien. Ik heb de Xtend al een reboot gegeven. Nu mijn telefoon ook. Helaas! Gewoon niet meer bij te komen
Een COP van 0.0 en in totaal 3kWh verbruikt door de warmtepomp. En 0 kWh opgewekt. Dat lijkt mij niet te kloppen! Ik heb een slimme stekker tussen de warmtepomp gezet en deze is volgens mij nog nooit boven de 300 Watt gekomen.
Dit is nagenoeg zijn minimale vermogen.. Bij verwarmen gaat deze vaak al richting de 1000-1500W
Hoe is de installatie aangesloten. tussen ketel en xtend.
Dit is nagenoeg zijn minimale vermogen.. Bij verwarmen gaat deze vaak al richting de 1000-1500W
Oeps...Lecenten schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:42:
Je moet naar de bovenkant van de Xtend kijken.
En ik vrees dat ik hier de tape af moet gaan halen dan...
:strip_exif()/f/image/N1L9KD4ZbeFNfmwQ3e3W2b3P.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets? Of ben je op zoek naar nog iets in het bijzonder?Lecenten schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:44:
Maak ook eens een foto van de hele installatie, waarbij je zowel de ketel als de Xtend kan zien en de leidingen die er tussen lopen.
:strip_exif()/f/image/W8S3M2IF2c3nBueJjlHwNbvk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n084UJ8oOeIBXsDGoMftiVW6.jpg?f=fotoalbum_large)
Mobiele data verbinding uit gezetErnstvV schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:45:
[...]
Soms helpt het om mobile dataverbinding uit te schakelen en/of een reload te doen.
Alle tabbladen afgesloten
Edge afgesloten
Opnieuw opgestart
Niets.... Enkel de pagina's "Verbindingen", "Instellingen" en "Service" werken. En alles is verbonden volgens de "Verbindingen" pagina. Mijn gateway heeft lampjes 1 t/m 4 branden.... mocht dat belangrijk zijn.
Ik ga eens even met mijn tablet proberen. Maar ja, die heeft ook een mobiele verbinding.
Ja ok, dus was wel goed om eens te meten wat het vermogen is dat het ding "neemt". En ik heb altijd begrepen, dat de verwachting is dat is 1KW aan elektrische energie neemt en met een COP van 4-5 daar 4-5KW aan thermische energie mee levert.Krissiejj schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:46:
Een COP van 0.0 en in totaal 3kWh verbruikt door de warmtepomp. En 0 kWh opgewekt. Dat lijkt mij niet te kloppen! Ik heb een slimme stekker tussen de warmtepomp gezet en deze is volgens mij nog nooit boven de 300 Watt gekomen.
Zijn de foto's hierboven afdoende?Krissiejj schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:46:
Foto’s zijn prima, lijkt in eerste instantie goed aangesloten. Wil vind ik de bypass wat dichtbij de ketel maar dit is waarschijnlijk niet je probleem.
De tape zou ik wel van je koppelingen afhalen boven de xtend om te zien of die koppelingen juist zijn.
De tape zou ik wel van je koppelingen afhalen boven de xtend om te zien of die koppelingen juist zijn.
Op zich kan je het ook in de statistieken zien. Uit mijn hoofd ging de expansieventiel positie binnen enkele minuten van 500 naar 0 stappen. Oom de leidingen bleven koud.Krissiejj schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:13:
Foto’s zijn prima, lijkt in eerste instantie goed aangesloten. Wil vind ik de bypass wat dichtbij de ketel maar dit is waarschijnlijk niet je probleem.
Edit: hier waren mijn statistiekend destijds:
Ik denk dat het delen van jouw statistieken even het makkelijkste is zodra je er weer bij kan (even stroom er af halen?)VySio schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:56:
Het warmtepompsysteem draait inmiddels. Alleen produceert deze geen warmte. Ik ga straks intergas bellen met mijn probleem. Maar is iemand in staat om voor mij te kijken wat voor waarden een goed draaiend systeem zou moeten hebben dmv de statistieken? Dan kan ik hopelijk wat gerichter bellen.
Dit kan door:
inloggen bij xtend (met qrcode op xtend) ->service->servicecode 15>statistieken-> live statistieken.
Misschien ziet iemand zo al wat er mis is, daarom screenshots bikgevoegd. Wat ik zelf vermoedt is dat er weinig koudemiddel is. De buitenunit maakt in de opstartfase nl ook een halve minuut een suizend geluid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 52% gewijzigd door VySio op 16-11-2024 12:39 ]
Met mijn tablet even de QR code gescand en die doet het wel. Stroom had ik al van het apparaat gehaald. Ook nog even met de telefoon geprobeerd, maar dat blijft maar niet lukken. Is een zorg voor later.
Als ik zometeen met de laptop weer verbind met mijn eigen netwerk is het te hopen, dat ik daarna weer kan verbinden met de Xtend
Heb nu al wat screen shots gemaakt. Dat is met groene LED en zonder CV bijspringend.
Ik heb de thermostaat in stappen naar 28 graden gezet.
Op enig moment was de is de apparaatstatus van "Wachten voor CV" veranderd naar "CV". En dit zonder dat de ketel bijspringt.
Als ik zometeen met de laptop weer verbind met mijn eigen netwerk is het te hopen, dat ik daarna weer kan verbinden met de Xtend
Heb nu al wat screen shots gemaakt. Dat is met groene LED en zonder CV bijspringend.
Op enig moment was de is de apparaatstatus van "Wachten voor CV" veranderd naar "CV". En dit zonder dat de ketel bijspringt.
[quote]Plantje1978 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:39:
Met mijn tablet even de QR code gescand en die doet het wel. Stroom had ik al van het apparaat gehaald. Ook nog even met de telefoon geprobeerd, maar dat blijft maar niet lukken. Is een zorg voor later.
[/quote]
Het is geen ketel hè, als hij veranderd naar cv dan duurt het enkele minuten voordat de wp echt gaat draaien.
[/quote]
Het is geen ketel hè, als hij veranderd naar cv dan duurt het enkele minuten voordat de wp echt gaat draaien.
Wat zijn de expansieventielpositiestappen?VySio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:31:
Op zich kan je het ook in de statistieken zien. Uit mijn hoofd ging de expansieventiel positie binnen enkele minuten van 500 naar 0 stappen. Oom de leidingen bleven koud.
Edit: hier waren mijn statistiekend destijds:
Ik denk dat het delen van jouw statistieken even het makkelijkste is zodra je er weer bij kan (even stroom er af halen?)
Stroom van de Xtend af halen heb ik al geprobeerd, maar dat werkte niet. Dat is echt iets van de telefoon denk ik. Omdat het bij mijn tablet (ook Android enz enz) wel werkt. Ik denk dat de telefoon iets te veel gecached heeft of zo.
Ik heb de installatie nu al een kwartier op 28 graden staan.Krissiejj schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:43:
De thermostaat geeft het vlammetje waarmee hij aangeeft dat ie warmte vraagt aan de installatie.
De CV springt nu helemaal niet meer bij
Fijn dat je tablet wel werkt, wat voor telefoon heb je? Het klinkt alsof de aansturing wel werkt, nu even afwachten of er ook echt warmte gemaakt wordt.Plantje1978 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:50:
[...]
Wat zijn de expansieventielpositiestappen?
Stroom van de Xtend af halen heb ik al geprobeerd, maar dat werkte niet. Dat is echt iets van de telefoon denk ik. Omdat het bij mijn tablet (ook Android enz enz) wel werkt. Ik denk dat de telefoon iets te veel gecached heeft of zo.
[...]
Ik heb de installatie nu al een kwartier op 28 graden staan.
De thermostaat geeft het vlammetje waarmee hij aangeeft dat ie warmte vraagt aan de installatie.
De CV springt nu helemaal niet meer bij
Ik heb ook interesse in de Xtore, echter vind ik hem nu net wat te duur eigenlijk. Even afwachten op aanbiedingen (ik kan ze eventueel via het werk inkopen bij diverse groothandels)EdwinFl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:23:
Onlangs is het tapwatervat Xtore op de markt gekomen als aanvulling op de Xtend.
Heb jij al offertes liggen inclusief installatie?
Excuses dat ik door jullie gesprek heen ga. Ik ben volgens mij bijna klaar.DurQ schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:12:
[...]
Ik heb ook interesse in de Xtore, echter vind ik hem nu net wat te duur eigenlijk. Even afwachten op aanbiedingen (ik kan ze eventueel via het werk inkopen bij diverse groothandels)
Heb jij al offertes liggen inclusief installatie?
Ziedaar: het ventiel zit er nog!
Ik baal hier wel goed van! Tegelijkertijd ook wel blij, dat in ieder geval duidelijk is waar het 'm in zit.
:strip_exif()/f/image/nK1S8840xZ9eh9dSptwOzRJ1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wCtzfmbWI7mloTV8vUvkgFMX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat witte wat ik van het ventiel af gepeuterd heb is waarschijnlijk een "remove before use" sticker!
Super bedankt voor het meedenken allemaal!
Mooi dat je het gevonden hebt, toch eventjes bellen met de installateur dit is van laatste week twee want die heeft je wel erg makkelijk afgescheept.
Wel fijn dat die sticker er op zitPlantje1978 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:25:
[...]
Dat witte wat ik van het ventiel af gepeuterd heb is waarschijnlijk een "remove before use" sticker!

Fijn dat het gevonden is in ieder geval!
Ik zou de parameter p100 even op alleen ketel zetten totdat de installateur langs is geweest. Want de Xtend doet namelijk iedere keer wel een poging om te verwarmen.
En zorg dat hij even goed test, dan moet hij maar even een kop koffie drinken totdat je duidelijk beeld hebt dat de aanvoer overduidelijk omhoog gaat zonder de ketel nodig te hebben.
Dank ook @Fullpower voor de berichtwisseling. Zo was de fout snel boven. Had ik wel eerder moeten doen eigenlijk!
Ik snap best dat het niet fijn is als klanten vanalles aangepraat wordt en dan bij jou komen "Waarom doe je dat zo? Ik heb begrepen dat het anders moet!" Dan zou ik ook zeggen:"Weet je? Doe het lekker zelf! Of laat diegene die je dit aangepraat heeft het doen!" Maar hier heeft ie wel echt een fout gemaakt volgens mij.
Wat bedoel je met "dit is van laatste week twee"?
Dat is dus toch nog wel even een dingetje. Meer mensen die dat probleem hebben (gehad)?
Ik heb de installateur al geappt en gevraagd wanneer hij van de week tijd heeft om langs te komen. Hij is er niet zo gecharmeerd van als ik overal en nergens advies inwin en dan contact met hem opneem. Dus ik heb het erop gegooid, dat Intergas er naar gekeken heeft en me erop gewezen heeft dat het ventiel er niet meer had moeten zitten. Wat in principe ook waar is.ErnstvV schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:43:
Mooi dat je het gevonden hebt, toch eventjes bellen met de installateur dit is van laatste week twee want die heeft je wel erg makkelijk afgescheept.
Ik snap best dat het niet fijn is als klanten vanalles aangepraat wordt en dan bij jou komen "Waarom doe je dat zo? Ik heb begrepen dat het anders moet!" Dan zou ik ook zeggen:"Weet je? Doe het lekker zelf! Of laat diegene die je dit aangepraat heeft het doen!" Maar hier heeft ie wel echt een fout gemaakt volgens mij.
Een Samsung Galaxy S24 Ultra. En daarnaast een Samsung Galaxy Tab S9+ 5G. En wat ik al een beetje verwacht had gebeurt daar nu ook: Ik heb net verbinding met internet gemaakt om de screen shots over te kunnen zetten. Daarna weer verbinding met de Xtend om P100 op "Alleen CV" te zetten, zodat de ketel 100% van het werk doet totdat de installateur langs geweest is. En nu kan ik op mijn tablet wel nog bij "Overzicht", "Verbindingen", "Instellingen" en "Service", maar niet meer bij "Statistieken".ErnstvV schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:53:
Fijn dat je tablet wel werkt, wat voor telefoon heb je?
Dat is dus toch nog wel even een dingetje. Meer mensen die dat probleem hebben (gehad)?
Dat is een beetje rare instelling van de installateur. Als hij je vanaf het begin serieus genomen had, had je niet ergens anders advies gevraagd. Hij heeft de fout gemaakt, dat mag hij best toegeven.Plantje1978 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:59:
Dank ook @Fullpower voor de berichtwisseling. Zo was de fout snel boven. Had ik wel eerder moeten doen eigenlijk!
[...]
Ik heb de installateur al geappt en gevraagd wanneer hij van de week tijd heeft om langs te komen. Hij is er niet zo gecharmeerd van als ik overal en nergens advies inwin en dan contact met hem opneem. Dus ik heb het erop gegooid, dat Intergas er naar gekeken heeft en me erop gewezen heeft dat het ventiel er niet meer had moeten zitten. Wat in principe ook waar is.
Hij heeft meerdere fouten gemaakt, niet alleen de koudemiddelleidingen niet volgens voorschrift geinstalleerd en het ventiel niet verwijderd. Ook niet op de juiste manier in bedrijf gesteld, want als hij dat had gedaan was die eerdere fout direct aan het licht gekomen.Plantje1978 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:59:
Bedankt voor het delen! Als ik jouw cijfers vergelijk met die van mij (ook ik heb geen vloerverwarming) dan zie ik wel een 'tegenstelling' waardoor ik denk dat het bij jou nóg een stuk zuiniger zou kunnen. Alleen hoe, en tegen welke kosten, is nog even de vraag.SmiGueL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:34:
Bij mij draait de boel inmiddels een jaartje.
Ik heb sinds half september een Xtend, en tot nu toe is mijn gemiddelde COP iets boven de 6, terwijl jij vrijwel nooit boven de 6 bent uitgekomen. Dat je toch 97% dekking door de Xtend hebt wijst op relatief beperkte energiebehoefte van je huis.
Als ik jouw cijfers van 'gisteren' vergelijk met die van mij, dan heb ik een stuk meer energie verbruikt, maar óók een hogere COP. Namelijk 6kWh opgenomen, 36kWh geleverd, en dus een COP van 6,0.
Bij mij was het donderdag gemiddeld iets kouder dan 10 graden, en dan stook ik op een aanvoertemperatuur van ongeveer 30 graden.
Klopt het dat jouw aanvoertemperatuur hoger was? En doe je aan nachtverlaging? Ik denk dat je met grotere radiatoren en/of zonder nachtverlaging nog veel zuiniger zou kunnen stoken!
COP sinds september zegt heel weinig omdat de COP over het hele jaar heel sterk wordt bepaald door de COP tijdens de winter als de pomp veel verbruikt en produceert.
Ik heb de Xtend vandaag ook precies een jaar, COP over dat hele jaar 4,2 met radiatoren.
Verder de besparing berekend met deze spreadsheet:
https://docs.google.com/s...KlTlC9mk/edit?usp=sharing
:strip_exif()/f/image/QEcVSEwuk2AQYpqqOappX2ok.png?f=user_large)
Bijna 1800 m3 gas bespaard en ruim 1200 euro, de Xtend is in 3 jaar terug verdiend. Zelfs sneller, want met mijn huidige contract is stroom nog een stuk voordeliger dan gas.
Ik heb de Xtend vandaag ook precies een jaar, COP over dat hele jaar 4,2 met radiatoren.
Verder de besparing berekend met deze spreadsheet:
https://docs.google.com/s...KlTlC9mk/edit?usp=sharing
:strip_exif()/f/image/QEcVSEwuk2AQYpqqOappX2ok.png?f=user_large)
Bijna 1800 m3 gas bespaard en ruim 1200 euro, de Xtend is in 3 jaar terug verdiend. Zelfs sneller, want met mijn huidige contract is stroom nog een stuk voordeliger dan gas.
De COP van september tot nu heeft misschien weinig voorspellend vermogen voor de SCOP over een heel jaar, maar in de afbeeldingen van @SmiGueL zie je dat hij in een heel jaar maar één dag een COP van boven de 6 heeft gehad, terwijl hij relatief weinig energie verbruikt. Hetzelfde geldt voor de cijfers van 'gisteren'.Lecenten schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:45:
COP sinds september zegt heel weinig omdat de COP over het hele jaar heel sterk wordt bepaald door de COP tijdens de winter als de pomp veel verbruikt en produceert.
Dat wijst erop dat er nog wel ruimte voor verbetering is.
Als je Xtend op één dag 4,5kWh verbruikt, dan draait hij óf maar een paar uurtjes, óf continu op minimum vermogen. Bijvoorbeeld 5 uur op 900W, of 15 uur op 300W. Dat laatste lijkt me 'beter', maar een COP van 5,2 vind ik dan wel erg laag...
In september zou je op sommige dagen inderdaad een hogere COP dan 6 verwachten. Kan zijn dat hij met een te hoge aanvoer stookt. Radiatoren met te weinig afgfite of inderdaad opstoken door nachtverlaging.
Ik heb de data van september niet, maar over de laatste maand is op dagbasis de relatie tussen COP, aanvoer en buitentemperatuur soms ook wat minder logisch dan het llijkt:
Ik heb de data van september niet, maar over de laatste maand is op dagbasis de relatie tussen COP, aanvoer en buitentemperatuur soms ook wat minder logisch dan het llijkt:
/f/image/MSfy8IT0tEAdCd8nKSOKl2Oz.png?f=fotoalbum_large)
Behalve buitentemperatuur en aanvoertemperatuur speelt vermogen ook een belangrijke rol, is mijn ervaring. Dus bij 1000W aanwarmen met aanvoertemperatuur 33 (onderweg naar 37) zie je een COP van 5, terwijl met 330W constant 33 handhaven best een COP van >6 kan geven.
@SmiGueL zou je iets kunnen vertellen over je stookgedrag? Dus wel/geen verlaging?
Als je met 4,5kWh verbruik 'maar' een COP van 5,2 haalt, lijkt er ruimte voor optimalisatie. Misschien zijn je radiatoren te klein, misschien zou je kunnen overwegen om te stoppen met verlaging, maar er zou ook iets mis kunnen zijn met je Xtend, zoals te veel of te weinig koudemiddel. Edit: of een verkeerde opstelling van het buitendeel (te dicht bij een muur, of een 'verkeerde' kast eromheen). Op jaarbasis 3310 draaiuren en 1813 starts lijkt me niet heel raar, maar die COP zou ik dus wat hoger verwachten.
@SmiGueL zou je iets kunnen vertellen over je stookgedrag? Dus wel/geen verlaging?
Als je met 4,5kWh verbruik 'maar' een COP van 5,2 haalt, lijkt er ruimte voor optimalisatie. Misschien zijn je radiatoren te klein, misschien zou je kunnen overwegen om te stoppen met verlaging, maar er zou ook iets mis kunnen zijn met je Xtend, zoals te veel of te weinig koudemiddel. Edit: of een verkeerde opstelling van het buitendeel (te dicht bij een muur, of een 'verkeerde' kast eromheen). Op jaarbasis 3310 draaiuren en 1813 starts lijkt me niet heel raar, maar die COP zou ik dus wat hoger verwachten.
[ Voor 14% gewijzigd door a2aan op 16-11-2024 18:59 ]
Suggesties zijn altijd welkom.a2aan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:58:
Bedankt voor het delen! Als ik jouw cijfers vergelijk met die van mij (ook ik heb geen vloerverwarming) dan zie ik wel een 'tegenstelling' waardoor ik denk dat het bij jou nóg een stuk zuiniger zou kunnen. Alleen hoe, en tegen welke kosten, is nog even de vraag.
Waar ik bij mij twijfels bij het is dat de Xtend bij ons op zo'n 10cm van de muur gemonteerd is. Ik ben bang dat dit juist bij de hogere vermogens ervoor zorgt dat er te weinig lucht doorheen kan stromen, wat de efficiëntie vast niet bevordert. Daarnaast maakt mijn Xtend in die gevallen vrij veel kabaal. (mogelijk ook omdat hij er extra hard voor moet werken om meer lucht erdoorheen te krijgen)
Die 'gisteren' was een screenshot van enkele dagen ervoor. Ik had alleen nog geen tijd gehad om hem te posten.Ik heb sinds half september een Xtend, en tot nu toe is mijn gemiddelde COP iets boven de 6, terwijl jij vrijwel nooit boven de 6 bent uitgekomen. Dat je toch 97% dekking door de Xtend hebt wijst op relatief beperkte energiebehoefte van je huis.
Als ik jouw cijfers van 'gisteren' vergelijk met die van mij, dan heb ik een stuk meer energie verbruikt, maar óók een hogere COP. Namelijk 6kWh opgenomen, 36kWh geleverd, en dus een COP van 6,0.
Bij mij was het donderdag gemiddeld iets kouder dan 10 graden, en dan stook ik op een aanvoertemperatuur van ongeveer 30 graden.
Ik doe in het voorjaar/najaar inderdaad aan nacht+ochtend verlaging. (gewoon met een weekschema)Klopt het dat jouw aanvoertemperatuur hoger was? En doe je aan nachtverlaging? Ik denk dat je met grotere radiatoren en/of zonder nachtverlaging nog veel zuiniger zou kunnen stoken!
Simpel gezegd gaat de Xtend rond de middag in 2 stapjes naar de 20.5°C, en vlak voor middernacht weer terug naar 19°C. Er is hier toch alleen maar 's avonds iemand thuis.
Ten eerste omdat het rond de middag het warmst is --> dus iets efficiënter.
Ten tweede omdat dan de zon schijnt, dus kan ik de stroom meestal rechtstreeks uit mijn panelen halen.
In de wintermaanden, dus vanaf nu ongeveer, draai ik wel gewoon 24/7 op 20.5° omdat de ketel anders te vaak moet bijspringen.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ah, nu snap ik je bovenstaande bericht wat beter;a2aan schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:04:
[...]
De COP van september tot nu heeft misschien weinig voorspellend vermogen voor de SCOP over een heel jaar, maar in de afbeeldingen van @SmiGueL zie je dat hij in een heel jaar maar één dag een COP van boven de 6 heeft gehad, terwijl hij relatief weinig energie verbruikt. Hetzelfde geldt voor de cijfers van 'gisteren'.
De afbeelding die ik postte gaat alleen over de wintermaanden. Zie rechtsboven: november-februari.
Buiten het stookseizoen houd ik alles niet per dag bij, maar ik heb heb toevallig wel elke maand de maandtotalen gescreenshot:
WP Verbruik September: 14 kWh
Thermisch Opgewekt September: 98 kWh
COP September: 7,00
*Note dat de Xtend de helft van de dagen niets gedaan heeft omdat de woning nog warm genoeg was.
WP Verbruik Oktober: 94
Thermisch Opgewekt Oktober: 565 kWh
COP Oktober: 6,01
Dit hangt natuurlijk van de buitentemperatuur af, maar zoals hierboven aangegeven is dat incl. het opstoken van 19.0 naar 20.5 graden.Dat wijst erop dat er nog wel ruimte voor verbetering is.
Als je Xtend op één dag 4,5kWh verbruikt, dan draait hij óf maar een paar uurtjes, óf continu op minimum vermogen. Bijvoorbeeld 5 uur op 900W, of 15 uur op 300W. Dat laatste lijkt me 'beter', maar een COP van 5,2 vind ik dan wel erg laag...
@Plantje1978 Goed om te lezen dat het issue is gevonden en snel wordt opgelost.Plantje1978 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:25:
Ik heb sinds eind juni dit jaar een Intergas Extreme 36 CW5 en een Xtend 5KW. En ik heb mijn twijfels over de werking. We hebben beneden vloerverwarming en verder (op het moment) niets aan verwarming in huis.
Om nog even deze vraag over de gateway te beantwoorden. "Mis ik daar dan iets of is dit gewoon wat het is?"
De gateway is eigenlijk alleen goed voor het op afstand (via de Comfort Touch App + internet of lokale API) bedienen van de thermosstaat .(temperatuur hoger of lager zetten, week schedule, vakantie modus)
Data verzamelen en rapporteren via de gateway is slechts heel beperkt aanwezig, zoals je hebt gemerkt. Het is gewoon wat het is.
@SmiGueL bedankt voor de aanvullingen! Ik had over het hoofd gezien dat jouw grafiek bij november begon, in plaats van september. Dat maakt het allemaal al een stuk 'logischer'!
Blijf ik die ene dag van 4,5kWh met een COP van 5,2 nog steeds vreemd vinden. Blijkbaar draaide de Xtend zo'n 12 uur, en heeft 'ie inderdaad 'hard' moeten werken om 1,5 graad aan te warmen (kan ook minder zijn geweest), dus dan kan het zomaar dat 'ie meer dan anderhalf uur op >1kW heeft gedraaid, met hoog oplopende aanvoertemperatuur, en lage COP. Een en ander hangt denk ik ook af van hoe 'agressief' 'ie die verhoging probeert te bereiken. Met een beetje pech heb je ook nog een overshoot te pakken, en staat de Xtend daarna weer een paar uur stil.
En die 10cm van de muur is minder dan de 15cm die Intergas voorschrijft, dus dat speelt misschien ook mee...
Blijf ik die ene dag van 4,5kWh met een COP van 5,2 nog steeds vreemd vinden. Blijkbaar draaide de Xtend zo'n 12 uur, en heeft 'ie inderdaad 'hard' moeten werken om 1,5 graad aan te warmen (kan ook minder zijn geweest), dus dan kan het zomaar dat 'ie meer dan anderhalf uur op >1kW heeft gedraaid, met hoog oplopende aanvoertemperatuur, en lage COP. Een en ander hangt denk ik ook af van hoe 'agressief' 'ie die verhoging probeert te bereiken. Met een beetje pech heb je ook nog een overshoot te pakken, en staat de Xtend daarna weer een paar uur stil.
En die 10cm van de muur is minder dan de 15cm die Intergas voorschrijft, dus dat speelt misschien ook mee...
Over minimale afstanden gesproken: mijn Xtend staat vele meters boven het maaiveld, maar wel op 'planken' (van dat samengeperste kunststof) met daaronder stukken rubber tuintegel, bovenop de bitumen van mijn dakkapel. Dat zal eerder 5-10cm zijn dan 30. Ik lees in de handleiding dat dat niet ideaal is, maar zou het ook echt problematisch worden als het straks gaat vriezen en sneeuwen? Op hogere blokken (zoals Bigfoots) gaat 'ie ook meer wind vangen, en bovendien schaduw geven op de zonnepanelen die aan de andere kant van de nok van het dak liggen...
@SmiGueL Ik heb op basis van jouw informatie even een vergelijking gemaakt van mijn inrichting.SmiGueL schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:46:
[...]
Suggesties zijn altijd welkom.
Waar ik bij mij twijfels bij het is dat de Xtend bij ons op zo'n 10cm van de muur gemonteerd is. Ik ben bang dat dit juist bij de hogere vermogens ervoor zorgt dat er te weinig lucht doorheen kan stromen, wat de efficiëntie vast niet bevordert. Daarnaast maakt mijn Xtend in die gevallen vrij veel kabaal. (mogelijk ook omdat hij er extra hard voor moet werken om meer lucht erdoorheen te krijgen)
[...]
Die 'gisteren' was een screenshot van enkele dagen ervoor. Ik had alleen nog geen tijd gehad om hem te posten.
[...]
Ik doe in het voorjaar/najaar inderdaad aan nacht+ochtend verlaging. (gewoon met een weekschema)
Simpel gezegd gaat de Xtend rond de middag in 2 stapjes naar de 20.5°C, en vlak voor middernacht weer terug naar 19°C. Er is hier toch alleen maar 's avonds iemand thuis.
Ten eerste omdat het rond de middag het warmst is --> dus iets efficiënter.
Ten tweede omdat dan de zon schijnt, dus kan ik de stroom meestal rechtstreeks uit mijn panelen halen.
In de wintermaanden, dus vanaf nu ongeveer, draai ik wel gewoon 24/7 op 20.5° omdat de ketel anders te vaak moet bijspringen.
Mijn cijfers:
WP Verbruik oktober: 44 KWh
Thermisch Opgewekt oktober: 419 kWh (= 146 KWh minder dan bij jou)
COP oktober: 9,5
WP Verbruik 1-11 tot 16-11: 80 KWh
Thermisch Opgewekt: 625 kWh
COP Oktober: 7,8
Er is natuurlijk wel invloed van buiten temperatuur (ik woon in Zeeland), maar verklaar niet dit verschil.
Bij mij is de Xtend 35 cm van de muur geplaatst. Bovenop een uitbouw dus aan alle kanten vrij ruimte, aan de schaduw zijde van het huis.
Ook merk ik dat ik baat heb bij een constante temperatuur i.p.v. periodieke verlaging en daarna weer moeten opstoken. Wanneer de xtend bij ons een dip in de temperatuur moet opwarmen dan zie ik het stroom verbruik stijgen en de CoP dalen. Zie screenshots van vandaag.
/f/image/Dm5juFGrWyEnl2obem23kF1v.png?f=fotoalbum_large)
Dip om 11u, buitendeur heeft 15 min opengestaan. Waarom de temperatuur 's nachts omlaag is gegaan, geen idee
BTW: Blauwe lijn in de onderste grafiek is stroomverbruik volgens Homewizard energy socket, de oranje is het stroomverbruik dat de xtend aangeeft.
/f/image/dis2qD9bScTxqlPklHB64BfG.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer de Xtend de aanvoertemperatuur 31 graden (bovenste grijze vlak) maakt, om een dip te compenseren, daalt ook bij mij de CoP naar 5,6.
Mijn suggestie zou daarom zijn om te streven naar een constante lage aanvoertemperatuur, zodat de Xtend met laag stroomverbruik en lange runs continue een klein beetje warmte toevoegd.
N.B. die scatterplot geeft een goed inzicht. Ga even kijken of ik die in Python kan reproduceren o.b.v. Home Assistant data.
@DSchoutsen aanvoertemperatuur en gevraagd vermogen lijken samen de grootste invloed op COP te hebben. Voor jou is 31 graden hoog (vloerverwarming?), voor mij normaal, bij de huidige buitentemperaturen.
Gisteravond is de kamer door het koken wat bijgewarmd, waardoor de thermostaat de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagde naar 27 graden, en toen zag ik ook weer eens een COP van 7,3 voorbij komen. Over de hele dag is 6,9kWh verbruikt en 43,3kWh opgewekt (COP 6,2), bij een gemiddelde buitentemperatuur van iets boven de 9 graden, bij weerstation Schiphol (de Xtend lijkt vaak 1-2 graden lager weer te geven). Het waaide overdag trouwens wel meer dan 's avonds, dat lijkt ook wel uit te maken.
Gisteravond is de kamer door het koken wat bijgewarmd, waardoor de thermostaat de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagde naar 27 graden, en toen zag ik ook weer eens een COP van 7,3 voorbij komen. Over de hele dag is 6,9kWh verbruikt en 43,3kWh opgewekt (COP 6,2), bij een gemiddelde buitentemperatuur van iets boven de 9 graden, bij weerstation Schiphol (de Xtend lijkt vaak 1-2 graden lager weer te geven). Het waaide overdag trouwens wel meer dan 's avonds, dat lijkt ook wel uit te maken.
Vandaar dat er tegenwoordig een label aan hangt met de instructie dit onderdeel te verwijderen. Of zouden ze denken dat je alleen het label moet weghaleneenhoorntje schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:17:
@Plantje1978
Jammer dat de installateur het niet verwijderd heeft. Helaas gebeurd dit wel vaker.
Zelfs dat hebben ze bij mij niet gedaan!ErnstvV schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:14:
[...]
Vandaar dat er tegenwoordig een label aan hangt met de instructie dit onderdeel te verwijderen. Of zouden ze denken dat je alleen het label moet weghalen
De installateur heeft destijds bij mijn woning in Zwolle een Agpo Ferroli die ontploft was vervangen. Ik was daar wel erg tevreden over. Voor deze installatie waren ze met zijn tweeën. Zijn "hulpje" had vooral verstand van het "internet deel". Nu heb ik begrepen dat zijn hulpje het hele warmtepomp stuk doet. Ik ben benieuwd of hij zich nu ook gaat afvragen waar ie dit nog meer verkeerd gedaan heeft; ik denk dat dit zijn standaard werkwijze is.
Ik wilde bij dit huis eigenlijk naar full electric warmtepomp, maar erg duur en volgens veel adviseurs niet echt te doen voor ons huis.
Inmiddels ben ik de podcast van De Groene Nerds aan het luisteren en kom ik erachter, dat het misschien toch wel meegevallen was en dat je met full electric alleen al de besparing van het vastrecht van een gasaansluiting hebt.
Nou ja.... Eerst maar eens hier mee aan de slag.
Wel grappig, dat ze vanuit Intergas dan wel veel meer data kunnen zien. Ik kreeg sterk de indruk, dat zij via de gateway (nagenoeg) hetzelfde te zien krijgen als wat ik te zien krijg als ik rechtstreeks met de ketel verbindt. Kan me haast ook niet voorstellen dat dat niet mogelijk is.DSchoutsen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:54:
[...]
@Plantje1978 Goed om te lezen dat het issue is gevonden en snel wordt opgelost.
Om nog even deze vraag over de gateway te beantwoorden. "Mis ik daar dan iets of is dit gewoon wat het is?"
De gateway is eigenlijk alleen goed voor het op afstand (via de Comfort Touch App + internet of lokale API) bedienen van de thermosstaat .(temperatuur hoger of lager zetten, week schedule, vakantie modus)
Data verzamelen en rapporteren via de gateway is slechts heel beperkt aanwezig, zoals je hebt gemerkt. Het is gewoon wat het is.
Misschien dat het in de toekomst nog ontsloten wordt. Zou wel zuur zijn als het ergens een vinkje is dat iemand even moet zetten
Ik zou ergens ook denken: of je verbindt rechtstreeks met de ketel of via de gateway. Dat had ik vooraf namelijk wel verwacht.
[ Voor 12% gewijzigd door Plantje1978 op 17-11-2024 20:40 ]
Stelling: als de ketel (altijd) bijspringt tijdens defrosten, hoef je minder vaak te defrosten.
Rationale: als de Xtend na de defrost extra hard moet werken om de gebruikte energie te compenseren is de COP lager, de verdamper kouder, en krijg je sneller weer een defrost. De ketel kan helpen deze vicieuze cirkel (deels) te doorbreken. De Xtend maakt langere runs, op een lager vermogen, met een hogere COP.
Vraag: hebben anderen hier al langer/beter over nagedacht, het doorgerekend en/of in de praktijk mee geëxperimenteerd? Op mijn bierviltje spant het erom of het extra gasverbruik (financieel) opweegt tegen de besparing op elektriciteit (uitgaande van een omslagpunt bij COP 2, met allerlei extra aannames).
Verzoek: een extra feature op de Xtend die het wel/niet bijschakelen van de ketel tijdens defrosten 'slim' maakt (analoog aan het wel/niet bijschakelen tijdens normaal verwarmingsbedrijf). Dus bij een 'regulier' omslagpunt bij COP 2 zou het kunnen lonen de ketel bij te laten schakelen tijdens defrosten, als (bij wijze van hypothetisch voorbeeld) de COP van de Xtend op 3,6 kan komen i.p.v. 2,8.
@Fullpower ben benieuwd wat jouw visie hierop is!
Rationale: als de Xtend na de defrost extra hard moet werken om de gebruikte energie te compenseren is de COP lager, de verdamper kouder, en krijg je sneller weer een defrost. De ketel kan helpen deze vicieuze cirkel (deels) te doorbreken. De Xtend maakt langere runs, op een lager vermogen, met een hogere COP.
Vraag: hebben anderen hier al langer/beter over nagedacht, het doorgerekend en/of in de praktijk mee geëxperimenteerd? Op mijn bierviltje spant het erom of het extra gasverbruik (financieel) opweegt tegen de besparing op elektriciteit (uitgaande van een omslagpunt bij COP 2, met allerlei extra aannames).
Verzoek: een extra feature op de Xtend die het wel/niet bijschakelen van de ketel tijdens defrosten 'slim' maakt (analoog aan het wel/niet bijschakelen tijdens normaal verwarmingsbedrijf). Dus bij een 'regulier' omslagpunt bij COP 2 zou het kunnen lonen de ketel bij te laten schakelen tijdens defrosten, als (bij wijze van hypothetisch voorbeeld) de COP van de Xtend op 3,6 kan komen i.p.v. 2,8.
@Fullpower ben benieuwd wat jouw visie hierop is!
Er is nog een derde optie: de Xtend communiceert zonder Gateway, via WiFi/Internet, rechtstreeks met Intergas.Plantje1978 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:35:
Wel grappig, dat ze vanuit Intergas dan wel veel meer data kunnen zien. Ik kreeg sterk de indruk, dat zij via de gateway (nagenoeg) hetzelfde te zien krijgen als wat ik te zien krijg als ik rechtstreeks met de ketel verbindt.
Ik heb geen Gateway, en ze kunnen alsnog vanalles zien en doen!
Ook ik vind het jammer (en onhandig) dat je de Xtend zelf niet via het thuisnetwerk kan benaderen.
@a2aan Precies mijn probleem van deze ochtend. Warmtepomp/thermostaat hebben het te ver af laten koelen, staat op continu 20.5 echter was het vanochtend om 6 uur zo'n 20.1, dus moest ie er wat harder tegen aan. Zorgde voor een defrost op zo'n 800 watt, en daarna continu op max vermogen gedraaid en continu defrosts gehad.
Hier zou een trigger van x defrosts per uur, betekend ketel bijschakelen bij defrost wel kunnen helpen om de cyclus te doorbreken denk ik ja.
Hier zou een trigger van x defrosts per uur, betekend ketel bijschakelen bij defrost wel kunnen helpen om de cyclus te doorbreken denk ik ja.
/f/image/o5GqVSp8VUlsyDmJzZxG3Wvy.png?f=fotoalbum_large)
Ah, daar heb je een punt! Want of je nu wel of niet een gateway hebt, je kunt de Xtend wel aan WiFi knopen. Ik kan me haast niet voorstellen dat het heel complex is om de beheer website niet alleen via internet voor Intergas en lokaal rechtreeks vanuit de ketel, maar ook lokaal via het eigen netwerk te ontsluiten.a2aan schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:24:
[...]
Er is nog een derde optie: de Xtend communiceert zonder Gateway, via WiFi/Internet, rechtstreeks met Intergas.
Ik heb geen Gateway, en ze kunnen alsnog vanalles zien en doen!
Ook ik vind het jammer (en onhandig) dat je de Xtend zelf niet via het thuisnetwerk kan benaderen.
Desnoods zelfs via internet en geven ze ons als klant toegang tot de site die ze zelf gebruiken
Goedemorgen,
Is er hier iemand die mij met het volgende kan helpen:
Ik heb sinds kort een Intergas Xtend, die is gekopeld aan mijn Nest thermostaat. Nu merk ik het volgende gedrag:
De thermostaat vraagt warmte, en de WP slaan aan om het huis te verwarmen. Hij heeft dan bijvoorbeeld een warmtevraag van 55 graden aanvoer. Zolang hij deze temperatuur niet heeft bereikt blijft hij verwarmen, ook als de kamer warm is geworden en de thermostaat geen warmte meer vraagt.
Zo is het hier in huis een keer 21 graden geworden terwijl we 19 vroegen. Hij blijft maar draaien totdat hij zijn doel watertemperatuur heeft bereikt.
De WP staat ingesteld op volledige externe OpenTherm thermostaat, dus ik begrijp niet waarom hij doorgaat als de thermostaat geen warmte meer vraagt. Herkent iemand dit, is er iets aan te doen?
Is er hier iemand die mij met het volgende kan helpen:
Ik heb sinds kort een Intergas Xtend, die is gekopeld aan mijn Nest thermostaat. Nu merk ik het volgende gedrag:
De thermostaat vraagt warmte, en de WP slaan aan om het huis te verwarmen. Hij heeft dan bijvoorbeeld een warmtevraag van 55 graden aanvoer. Zolang hij deze temperatuur niet heeft bereikt blijft hij verwarmen, ook als de kamer warm is geworden en de thermostaat geen warmte meer vraagt.
Zo is het hier in huis een keer 21 graden geworden terwijl we 19 vroegen. Hij blijft maar draaien totdat hij zijn doel watertemperatuur heeft bereikt.
De WP staat ingesteld op volledige externe OpenTherm thermostaat, dus ik begrijp niet waarom hij doorgaat als de thermostaat geen warmte meer vraagt. Herkent iemand dit, is er iets aan te doen?
Ik ervaar hetzelfde. Elke 30/45min een defrost. Het is hier zo'n 3 a 4 graden geweest snachts. Wel veel regen dus vocht. Zo ingesteld dat de Xtend zelf de defrosts uitvoert, zonder hulp.GroundBreaking schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:54:
@a2aan Precies mijn probleem van deze ochtend. Warmtepomp/thermostaat hebben het te ver af laten koelen, staat op continu 20.5 echter was het vanochtend om 6 uur zo'n 20.1, dus moest ie er wat harder tegen aan. Zorgde voor een defrost op zo'n 800 watt, en daarna continu op max vermogen gedraaid en continu defrosts gehad.
[Afbeelding]
Defrosts zijn op zich niet erg, maar zoveel 'in eens'? Afgelopen dagen was het maar enkele graden warmer en toen had ik 0 defrosts. Nu onder de 5(?) graden plotseling zoveel?
Ben benieuwd hoeveel defrost het oplevert bij temperaturen onder 0...
/f/image/8bVHcjtI9voTMESi4e6yhfma.png?f=fotoalbum_large)
Lees dit: https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf
Het is gewoon natuurkunde en je kunt er niets aan doen. De verdamper is x graden kouder dan de buitentemperatuur en zodra de verdamper onder 0 komt bevriest die. Logisch en onvermijdelijk en gemiddeld een paar duizend keer per jaar volgens het bovenstaande document, daar kan de warmtepomp prima tegen want daar is hij voor gemaakt.
De ketel altijd bij laten springen tijdens ontdooien gaat je denk ik weinig helpen want de daling van de aanvoer komt als het goed is grotendeels uit het buffervat en wordt heel snel weer gecompenseerd. En daarna blijft het simpele feit dat de verdamper onder 0 komt en dus bevriest.
Het is gewoon natuurkunde en je kunt er niets aan doen. De verdamper is x graden kouder dan de buitentemperatuur en zodra de verdamper onder 0 komt bevriest die. Logisch en onvermijdelijk en gemiddeld een paar duizend keer per jaar volgens het bovenstaande document, daar kan de warmtepomp prima tegen want daar is hij voor gemaakt.
De ketel altijd bij laten springen tijdens ontdooien gaat je denk ik weinig helpen want de daling van de aanvoer komt als het goed is grotendeels uit het buffervat en wordt heel snel weer gecompenseerd. En daarna blijft het simpele feit dat de verdamper onder 0 komt en dus bevriest.
Iets meer dan nu, maar niet veel meer. Maximaal gaat de Xtend dan ongeveer om de 23 minuten ontdooien en die cyclus is dan constant. Blijkbaar is dat het omslagpunt waarbij nog vaker ontdooien meer energie kost dan iets langer doorgaan met een bevroren verdamper.Aldmar schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:29:
[...]
Ben benieuwd hoeveel defrost het oplevert bij temperaturen onder 0...
Het grootste effect van het bevriezen zit tussen een buitentemperatuur van rond de 6 en 2 graden. Daaronder is het effect kleiner, een verdamper kan immers niet meer bevriezen dan bevriezen....
/f/image/t6JTsq17fdY7rk50WMIBjELJ.png?f=fotoalbum_large)
@Lecenten niet iedereen heeft een buffervat, en daarnaast is het ook simpele natuurkunde dat alle energie die je stopt in defrosten (3min @5kW = 0,25kWh) later weer uit de lucht moet halen. Met een COP van 4 kan je mischien wel weer 5kW leveren, dus duurt dat ook weer 3min, maar vervolgens heb je 6min tijd verloren (er is geen extra warmte naar je afgiftesysteem gegaan), en zal je Xtend 10-30% meer vermogen moeten leveren om de energie die in je woning verloren is gegaan weer te compenseren tot de volgende defrost (10% bij een defrost per uur, 30% bij drie defrosts per uur). Die 3min op vol vermogen, en daarna door op +10% tot +30% vermogen, zorgen voor een lagere COP, en weer een snellere defrost.
Als je de ketel de energie van de defrost laat leveren (en dan ook maar meteen een klein beetje extra om die 3min van het defrosten te compenseren), dan kan de Xtend na de defrost 'gewoon' de draad weer oppakken op het vermogen van het warmteverlies van je huis.
De vraag is alleen: hoeveel COP win je daarmee? Ik denk dat er situaties zijn, zeker nu met die 'overgangstemperaturen', waarbij je met een of twee defrosts op gas misschien wel 10 of 20 defrosts van de Xtend kan kunnen besparen. Als de buitentemperatuur weer stijgt, helpt de ketel je om de defrostcycle te doorbreken, en (eerder!) 'gewoon' door te kunnen.
Maar het zou ook kunnen dat de ketel er 'slechts' voor zorgt dat je ieder uur defrost, i.p.v. iedere 45min, en dan kost het je waarschijnlijk meer aan gas dan wat het je aan elektriciteit oplevert.
Als je de ketel de energie van de defrost laat leveren (en dan ook maar meteen een klein beetje extra om die 3min van het defrosten te compenseren), dan kan de Xtend na de defrost 'gewoon' de draad weer oppakken op het vermogen van het warmteverlies van je huis.
De vraag is alleen: hoeveel COP win je daarmee? Ik denk dat er situaties zijn, zeker nu met die 'overgangstemperaturen', waarbij je met een of twee defrosts op gas misschien wel 10 of 20 defrosts van de Xtend kan kunnen besparen. Als de buitentemperatuur weer stijgt, helpt de ketel je om de defrostcycle te doorbreken, en (eerder!) 'gewoon' door te kunnen.
Maar het zou ook kunnen dat de ketel er 'slechts' voor zorgt dat je ieder uur defrost, i.p.v. iedere 45min, en dan kost het je waarschijnlijk meer aan gas dan wat het je aan elektriciteit oplevert.