Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 24 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-09 17:28
Aldmar schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:29:

Defrosts zijn op zich niet erg, maar zoveel 'in eens'? Afgelopen dagen was het maar enkele graden warmer en toen had ik 0 defrosts. Nu onder de 5(?) graden plotseling zoveel? :)
De afgelopen dagen was het maar een paar graden boven 0 en toch bevoor water niet, zelfs bij 0,1 graad boven 0 niet. En nu, maar net onder 0, plotseling wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:40
@jdanhof waar staat P202 bij jou op? En wat zie je op de Xtend aan gevraagde aanvoertemperatuur, en gevraagde kamertemperatuur?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar als je Nest OpenTherm kan, dan kan je P202 daarop zetten, en is het vervolgens de verantwoordelijkheid van je Nest om de juiste aanvoertemperatuur te vragen, en die ook naar boven/beneden bij te stellen afhankelijk van de ruimtetemperatuur, en om de warmtevraag helemaal te stoppen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:58:

Maar het zou ook kunnen dat de ketel er 'slechts' voor zorgt dat je ieder uur defrost, i.p.v. iedere 45min, en dan kost het je waarschijnlijk meer aan gas dan wat het je aan elektriciteit oplevert.
Een buffervat is standaard installatie volgens Intergas. Ik denk eerder dat je defrost een paar minuten later komt als je standaard de ketel laat bijschakelen. Bovendien, als de ketelblokkade (P102) goed staat, dan schakelt de ketel vanzelf bij als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten op basis van die grafiekjes die je liet zien denk ik at het vooral tussen die 2 en 6 graden nuttig kan zijn om er met je ketel voor te zorgen dat je de 'vicieuze cirkel' zo lang mogelijk oprekt, qua peiodetijd (bij dalende buitentemperatuur), en dat je er zo snel mogelijk weer uit komt (bij stijgende buitentemperatuur). Dan kan je namelijk profiteren van de (veel) hogere COP die je ziet tussen de grafiek met, en zonder defrosts.

Onder de 2 graden valt er niet zo veel winst meer te behalen, inderdaad, en is het gewoon een gegeven dat de Xtend periodiek een defrost nodig heeft.

Uit de handleiding van de Xtend:
Het systeem heeft een minimum volume van 30 liter aan
verwarmingswater nodig. De standaard flow bedraagt 15 l/ min.
Het is aan te raden een CV-buffervat te plaatsen om te voldoen
aan de minimale flow en inhoud, om te voorkomen dat de
buitenunit te vaak in- en uitschakelt en om ervoor te zorgen dat
er voldoende energie is om de ontdooicyclus van de buitenunit te
voltooien.
Mijn interpretatie is dat een buffervat alleen wordt aangeraden als je systeeminhoud minder dan 30l is, en/of er geen flow van 15l/min gehaald kan worden. In mijn installatie is een buffervat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:43
Over de defrosts: ik heb vorig jaar gezien dat bij een buitentemperatuur onder de 0 graden de defrosts minder frequent voorbij kwamen dan net boven de 0.
Net boven het vriespunt heb ik in het 'koudst' van de strijd elke 20 minuten wel een defrost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueun5FpCrE83pn3WuUUMO1BkQ4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfEGpd26QFylo1Eg47wkwXHf.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier op beperkt vermogen vannacht (-5db modus) elke 30 min, daarna elke 20min.

Weet wel dat ik thuis een koukleum heb zitten en de ingestelde kamertemperatuur 21,5 graden is.
Daarnaast heb ik nog een pompverdeler die binnenkort wordt vervangen voor een pomploze.
Ook laat ik de ketel pas bijschakelen bij een noemenswaardige daling van de kamertemperatuur tov de ingestelde temperatuur.. die schakelt dus enkele kuubjes m3 per jaar bij. Zo weinig dat ik binnenkort de ketel een schop geef en daar een boiler monteer. Als het dan volgend jaar echt zo koud is dat de kamertemperatuur naar 17 zakt (vorig jaar op de koudste dagen kunnen constateren door de ketel uit te zetten) zet ik wel een kacheltje in de woonkamer aan, of de airco die er tegen die tijd misschien hangt.

@a2aan ik heb ook genoeg inhoud in m'n circuit en dus geen buffervat.

[ Voor 18% gewijzigd door DaanTriple7 op 18-11-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:13:
@Lecenten op basis van die grafiekjes die je liet zien denk ik at het vooral tussen die 2 en 6 graden nuttig kan zijn om er met je ketel voor te zorgen dat je de 'vicieuze cirkel' zo lang mogelijk oprekt, qua peiodetijd (bij dalende buitentemperatuur), en dat je er zo snel mogelijk weer uit komt (bij stijgende buitentemperatuur).
Je zou eventueel P131 (onder die watertemperatuur schakelt de ketel bij) wat hoger kunnen zetten dan de standaard 15 graden. Ik heb nog nooit gezien dat die werd gehaald, ook niet bij vorst. Aan de andere kant, volgens Intergas is dat de default waarde. En als je dat gaat veranderen, dan weet je nooit zeker of het beter werkt, want er spelen zoveel variabelen mee dat je dat je dat onmogelijk kan zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diUaJY676LuJLOi-qdRdwAc-E0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ItZ9wxhTahYC4pQgmNOvaoOh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:46
Lecenten schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:03:
[...]

Een buffervat is standaard installatie volgens Intergas. Ik denk eerder dat je defrost een paar minuten later komt als je standaard de ketel laat bijschakelen. Bovendien, als de ketelblokkade (P102) goed staat, dan schakelt de ketel vanzelf bij als het nodig is.
Het is juist Intergas die zegt dat dit overbodig blijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vG5c6WPSXCQ3_3sNist7BgrUCA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2QDMjn2khrWn5C6XEXHs4BuX.png?f=user_large
https://www.intergas-verw...ervat-Whitepaper-2024.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Aldmar heeft vanochtend 13 defrosts gehad (misschien intussen nog wel meer), en ik hoop dat het intussen is gestopt nu de buitentemperatuur weer wat is opgelopen. Ik ben wel benieuwd hoeveel defrosts hij had gehad als de ketel was bijgeschakeld. De tweede, derde, etc. zouden pas later hebben plaatsgevonden, en de vicieuze cirkel zou ook eerder doorbroken zijn, omdat de Xtend na het defrosten niks meer had hoeven compenseren.

Ik had afgelopen nacht mazzel: toen ik vanmorgen vroeg keek gaf mijn Xtend een buitentemperatuur van 3,5 graden aan, de verdamper was 0-0,5, en hij stond met een COP van 4 zo'n 3kW warmte te produceren. Ik denk dat ik nét onder de defrostgrens ben gebleven (en intussen is het buiten allang weer warmer).

Maar ik heb de Xtend nu, bij wijze van experiment, toch ingesteld op altijd de ketel bijschakelen bij een defrost. Ik laat jullie weten wat mijn ervaringen zijn (ook al is het heel lastig 'vergelijken', omdat je nooit precies weet wat er anders was gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdanhof
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:07
a2aan schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:03:
@jdanhof waar staat P202 bij jou op? En wat zie je op de Xtend aan gevraagde aanvoertemperatuur, en gevraagde kamertemperatuur?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar als je Nest OpenTherm kan, dan kan je P202 daarop zetten, en is het vervolgens de verantwoordelijkheid van je Nest om de juiste aanvoertemperatuur te vragen, en die ook naar boven/beneden bij te stellen afhankelijk van de ruimtetemperatuur, en om de warmtevraag helemaal te stoppen als dat nodig is.
P202 is "Externe (OpenTherm) kamerthermostaat". De temperaturen gaan niet helemaal lekker, ik zie nu namelijk kamer 327.67 en doel 327.67. In mijn voorbeeld was de streefwaarde aanvoer 55C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten die parameter had ik al op 18 gezet, maar bij nader inzien vind ik het een nogal nutteloze instelling, omdat de (gewenste) aanvoertemperatuur nogal veel invloed heeft.

Aan de andere kant, ketelondersteuning is juist wenselijk bij een buitentemperatuur van >2 graden, dus dan is de aanvoertemperatuur ook <40 graden (in mijn geval). Dan zou het nuttig kunnen zijn om die parameter op bijvoorbeeld 32-35 graden te zetten, alleen is het maximum dat is toegestaan 30...

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik overtuigd raak van het nut van een 'slimme' instelling die ketelondersteuning tijdens defrosts bepaalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
GroundBreaking schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:23:
[...]

Het is juist Intergas die zegt dat dit overbodig blijkt:
Dat artikel gaat over een parallel buffervat en ook over heel andere prijzen. Volgens de installatiehandleiding is een buffervat in serie nuttig om te voldoen aan de minimale flow en inhoud en ook om ervoor te zorgen dat
er voldoende energie is om de ontdooicyclus van de buitenunit te voltooien. Meestal wordt een 20L vat geplaatst en dat kost ongeveer 100 euro (bv bij Warmgarant standaard inbegrepen in de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
jdanhof schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:31:
P202 is "Externe (OpenTherm) kamerthermostaat". De temperaturen gaan niet helemaal lekker, ik zie nu namelijk kamer 327.67 en doel 327.67. In mijn voorbeeld was de streefwaarde aanvoer 55C.
Ah, kijk, blijkbaar 'verstaan' de Nest en Xtend elkaar niet, want de Xtend geeft iets (fout) weer dat 'ie van de Nest moet hebben gekregen. Geen idee wat je daar (zelf) aan kan doen, behalve de helpdesk van Nest en/of Intergas contacteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:36:
Dat artikel gaat over een parallel buffervat en ook over heel andere prijzen. Volgens de installatiehandleiding is een buffervat in serie nuttig om te voldoen aan de minimale flow en inhoud en ook om ervoor te zorgen dat
er voldoende energie is om de ontdooicyclus van de buitenunit te voltooien. Meestal wordt een 20L vat geplaatst en dat kost ongeveer 100 euro (bv bij Warmgarant standaard inbegrepen in de prjis).
Een buffervat in serie geeft je alleen extra systeeminhoud, geen extra flow, dus je lost er sowieso maar één probleem mee op, als dat er al is (in veel gevallen niet, want 30l systeeminhoud zit je vrij snel aan, zelfs met radiatoren).

In topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 lijkt de consensus te zijn dat als een (klein) buffervat 'nodig' is, dat het vooral symtoombestrijding is, en niet de oplossing van het onderiggende probleem.

Persoonlijk zie ik wel een potentieel nut voor een 'groot' buffervat (200l?), omdat je die wél kan inzetten om pieken op te vangen (bij defrost), maar vooral ook om de aan/uit periode te verlengen als de warmtevraag van je woning kleiner is dan het minimaal vermogen van je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:51

Aldmar

Niks...

a2aan schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:24:
@Aldmar heeft vanochtend 13 defrosts gehad (misschien intussen nog wel meer), en ik hoop dat het intussen is gestopt nu de buitentemperatuur weer wat is opgelopen.
Het is inmiddels gestopt. Net nadat ik het screenshot gedeeld op, zakte het vermogen in een dalende trend richting de 400w. Totaal 14 defrosts. ;)
Ik ben wel benieuwd hoeveel defrosts hij had gehad als de ketel was bijgeschakeld. De tweede, derde, etc. zouden pas later hebben plaatsgevonden, en de vicieuze cirkel zou ook eerder doorbroken zijn, omdat de Xtend na het defrosten niks meer had hoeven compenseren.
Misschien kan ik vanavond eens kijken of ik de setting terug kan vinden om de ketel wel bij te laten springen.

PS: ik heb ook geen buffervat. Het water in de vloerverwarming is voldoende voorraad :)

[ Voor 5% gewijzigd door Aldmar op 18-11-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdanhof
a2aan schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:36:
[...]

Ah, kijk, blijkbaar 'verstaan' de Nest en Xtend elkaar niet, want de Xtend geeft iets (fout) weer dat 'ie van de Nest moet hebben gekregen. Geen idee wat je daar (zelf) aan kan doen, behalve de helpdesk van Nest en/of Intergas contacteren?
Dat zou kunnen, maar verklaart volgens mij nog steeds niet het probleem dat ik heb. De Xtend slaat netjes aan als de thermostaat warmte vraagt, maar dus niet uit als de thermostaat zegt dat het genoeg is. Hij blijft dan door ratelen tot hij z'n streefwaarde heeft bereikt voor hij uitschakelt. Als de doel/kamer temperatuur gelijk is, zou hij toch enkel op de warmtevraag van de thermostaat moeten reageren, en niet zijn "eigen plan" trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Aldmar schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:46:
[...]
Misschien kan ik vanavond eens kijken of ik de setting terug kan vinden om de ketel wel bij te laten springen.
P130=0. Zo is het systeem bij mij door de installateur afgeleverd en ik kan je garanderen dat je dan een stuk meer gas verbruikt.

Het probleem is dat je best een aantal situaties kan verzinnen waarbij dat beter werkt maar er zijn dan ook situaties (en waarschijnlijk veel meer) waarbij het slechter werkt en de ketel onnodig bijschakelt.

Om het altijd optimaal te laten werken zou het systeem voorspellende gaven moeten hebben en dat wordt zelfs met AI moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
jdanhof schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:50:
[...]

Dat zou kunnen, maar verklaart volgens mij nog steeds niet het probleem dat ik heb. De Xtend slaat netjes aan als de thermostaat warmte vraagt, maar dus niet uit als de thermostaat zegt dat het genoeg is. Hij blijft dan door ratelen tot hij z'n streefwaarde heeft bereikt voor hij uitschakelt. Als de doel/kamer temperatuur gelijk is, zou hij toch enkel op de warmtevraag van de thermostaat moeten reageren, en niet zijn "eigen plan" trekken?
Als je in zo'n situatie zit, maak dan contact met de wifi van de Xtend en kijk of die vindt dat er een warmtevraag is en wat de doel en huidige temperatuur is.

Zie je daar wel een warmtevraag, dan zit het probleem in de thermostaat of in de communicatie tussen thermostaat en Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.v
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-08 12:28
Gebruiken de mensen die nu veel defrost hebben allemaal nacht verlaging?

Ik zag zelf een week of twee terug toen het in de nacht rond de 4 graden was het zelfde gebeuren. Rond een uur of 5 ging de nacht verlaging van één graden er af (zonder mijn weet ingesteld door installateur) en begon de xtend hard te werken (zo rond de 1 kw) dit leiden daarna gelijk tot defrost. Overigens sprong in alle gevallen de ketel bij en bleef deze cyclus zich herhalen tot de xtend werd geholpen door de zon die in de woonkamer begon te schijnen.

Toen ik hier achter kwam heb ik zowel de nacht verlaging als het bijspringen van de ketel bij een defrost gedeactiveerd. Sindsdien heb ik geen defrost meer gehad.

Waar ik voor nu nog aan wil werken is dat de xtend iets langer uit blijft als hij uitschakelt, nu gaat hij soms voor zo'n 20 min uit, dat was vannacht niet zo slecht omdat hij maar 1x is uitgegaan maar als het warmer wordt moet hij vaker aan en uit. Door heb een verplichten perioden uit te laten staan na laaglast hoop ik dat het net iets meer afkoelt, waardoor hij daarna iets langer door kan werken

Met nachtverlaging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIniFRYFmBWTO2cdvSbj5hoVEzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tNcQ64t1Q51gYYHEasWiXn4.jpg?f=fotoalbum_large

En vannacht zonder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yfid2UMg4EPkanF17wTx5faSNZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KbyaXV5ze1URl2G97wwFQPy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:25
Afgelopen nacht was het weer fris en vochtig, dat waren voor ons 13 defrosts.

Wat betreft de discussie van een buffervat. Ik heb er wel 1 van 40L puur om de defrosts op te vangen. Ookal heb ik voldoende inhoud, beter uit een vat dan uit je installatie.

Ik heb de mogelijkheid om via de incomfort website (installateur) van intergas mijn systeem door te lopen. Hieruit kan ik zien dat tijdens de defrosts de temperatuur zeker tot 17 graden zakt.(aanvoer temp heb ik vaak rond 27/29 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CA7Ji0Wzv4fWN-h_gQc8eb0hfBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WQqvakRsCmXV5hnFOMlaxJ04.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Krissiejj op 18-11-2024 13:04 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdanhof
Lecenten schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:58:
[...]

Als je in zo'n situatie zit, maak dan contact met de wifi van de Xtend en kijk of die vindt dat er een warmtevraag is en wat de doel en huidige temperatuur is.

Zie je daar wel een warmtevraag, dan zit het probleem in de thermostaat of in de communicatie tussen thermostaat en Xtend.
Ok, ik zie inderdaad warmtevraag aan in het overzicht, terwijl de thermostaat zelf uit zegt... Zodra de Xtend zijn streefwaarde bereikt schakelt hij ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Dat lijkt op een communicatieprobleem tussen thermostaat en Xtend. Of de thermostaat liegt en vraagt wel warmte terwijl het lijkt alsof die dat niet doet.

P202 staat wel op 4 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
@Krissiejj een buffervat, zeker als het serieel is aangesloten, is alsnog onderdeel van je installatie, en de energie die eruit is gehaald, zal er op een later moment alsnog weer in moeten worden gestopt. Er treedt alleen enige vertraging op.

Scenario:
- Voor de defrost
-- Aanvoer 35 retour 30
-- In je buffervat zit 40l van 30 graden
-- In je radiatoren zit 40l (even voor het gemak) van 35-30 graden
- Tijdens de defrost
-- Het water uit je buffervat wordt gebruikt om warmte uit te halen
-- De aanvoer daalt naar 25 graden, wat je radiatoren in loopt (laten we voor het gemak aannemen dat ze geen warmte afgeven, maar ook niet opnemen)
- Aan het eind van de defrost
-- Je buffervat is gevuld met water van 30 graden; je radiatoren met water van 25 graden
- Na de defrost
-- De Xtend 'pakt de draad' weer op door 30 graden water uit het buffervat op te warmen tot 35 graden
-- Na 3min komt er ineens alsnog dat 25-graden water naar je Xtend, die alsnog heel hard moet werken om er weer 35 van te maken

Conclusie, met een serieel buffervat verplaats je het probleem, want de energie om te ontdooien wordt alsnog uit hetzelfde verwarmingswater gehaald waar je je huis mee verwarmt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
a2aan schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:36:
@Krissiejj een buffervat, zeker als het serieel is aangesloten, is alsnog onderdeel van je installatie, en de energie die eruit is gehaald, zal er op een later moment alsnog weer in moeten worden gestopt. Er treedt alleen enige vertraging op.

Scenario:
- Voor de defrost
-- Aanvoer 35 retour 30
-- In je buffervat zit 40l van 30 graden
-- In je radiatoren zit 40l (even voor het gemak) van 35-30 graden
- Tijdens de defrost
-- Het water uit je buffervat wordt gebruikt om warmte uit te halen
-- De aanvoer daalt naar 25 graden, wat je radiatoren in loopt (laten we voor het gemak aannemen dat ze geen warmte afgeven, maar ook niet opnemen)
- Aan het eind van de defrost
-- Je buffervat is gevuld met water van 30 graden; je radiatoren met water van 25 graden
- Na de defrost
-- De Xtend 'pakt de draad' weer op door 30 graden water uit het buffervat op te warmen tot 35 graden
-- Na 3min komt er ineens alsnog dat 25-graden water naar je Xtend, die alsnog heel hard moet werken om er weer 35 van te maken

Conclusie, met een serieel buffervat verplaats je het probleem, want de energie om te ontdooien wordt alsnog uit hetzelfde verwarmingswater gehaald waar je je huis mee verwarmt!
Ja en nee, want tijdens de defrost schakelt mijn externe pomp uit waardoor hij temperatuur uit de buffer moet pakken. Nadat hij met defrost klaar is is de temperatuur al weer redelijk richting 25/26 aanvoer en schakelt de externe pomp weer in.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max.v
Krissiejj schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:46:
[...]

Ja en nee, want tijdens de defrost schakelt mijn externe pomp uit waardoor hij temperatuur uit de buffer moet pakken. Nadat hij met defrost klaar is is de temperatuur al weer redelijk richting 25/26 aanvoer en schakelt de externe pomp weer in.
dus je heb 2 pompen in je systeem, heb je dan wel een serieel buffervat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Krissiejj schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:46:
OK, dus tijdens de defrost wordt het warme water uit de buffer gehaald, afgekoeld, en weer terug je buffer in gestopt. In de tussentijd krijgt je afgiftesysteem geen extra warmte, dus zal langzaam afkoelen (wat inderdaad 'beter' is dan er koud water in te pompen).

Maar nu de hamvraag: hoe/wanneer warm je het koude water in je buffervat weer op? Dat kan alleen door de Xtend extra hard te laten werken (voor het regulier verwarmen van je afgiftesysteem, plus extra om je buffer weer bij te warmen). Dat leidt dus tot een hoger vermogen, lagere COP, en eerder weer een nieuwe defrost.

Op zich snap ik de toegevoegde waarde wel van een buffer die er voor zorgt dat je afgiftesysteem niet onnodig afkoelt, maar qua energie/efficiëntie denk ik niet dat het echt iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
max.v schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:56:
[...]

dus je heb 2 pompen in je systeem, heb je dan wel een serieel buffervat?
Schema van intergas aangehouden;) weet je precies hoe die zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
a2aan schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:59:
[...]

OK, dus tijdens de defrost wordt het warme water uit de buffer gehaald, afgekoeld, en weer terug je buffer in gestopt. In de tussentijd krijgt je afgiftesysteem geen extra warmte, dus zal langzaam afkoelen (wat inderdaad 'beter' is dan er koud water in te pompen).

Maar nu de hamvraag: hoe/wanneer warm je het koude water in je buffervat weer op? Dat kan alleen door de Xtend extra hard te laten werken (voor het regulier verwarmen van je afgiftesysteem, plus extra om je buffer weer bij te warmen). Dat leidt dus tot een hoger vermogen, lagere COP, en eerder weer een nieuwe defrost.

Op zich snap ik de toegevoegde waarde wel van een buffer die er voor zorgt dat je afgiftesysteem niet onnodig afkoelt, maar qua energie/efficiëntie denk ik niet dat het echt iets uitmaakt.
Tijdens de defrost haalt hij het meeste water uit de buffer maar er is genoeg om aan het einde van zijn defrost te beginnen met 26/27 aanvoertemperatuur. Zo lees ik het af online via de intergas website voor installateur: Het is altijd beter dan te moeten beginnen met 20-22 graden als voorbeeld. Dit is in mijn ogen ook de reden dat dit buffer er op deze manier in kan/hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Krissiejj schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:33:
[...]

Schema van intergas aangehouden;) weet je precies hoe die zit
Dit zegt nog niks want, zonder buffer vat, en een vat parallel en in serie staan allemaal in de manual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iROpSnLHnT4jf0yH3b6-BmqIe2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k998azn427M1w0VWUj1YuHMl.png?f=fotoalbum_large

Maar wat je omschrijft heb jij dus een parallel buffervat met extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@GroundBreaking volgens mij doelt @Krissiejj op onderstaand plaatje uit https://www.technim.nl/wp...rmatie-en-Installatie.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOgkk_luAs6Bqkq3jDp84PNs4Xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eMLUI21d5tW1TImED9wj8fhn.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp gaat het buffervat zich als een soort grote/eerste radiator gedragen, maar dan zonder afgifte. Als je tijdens de defrotst de tweede pomp stopt, dan staat het water in het afgiftesysteem tijdelijk stil, en wordt het buffervat gebruikt om warmte uit te onttrekken. Als je na de defrost de tweede pomp weer aan zet dan 'doet het afgiftesysteem weer mee', waarbij je nog steeds energie nodig hebt om het koude water in het buffervat weer op te warmen, maar waarbij er geen sloot koud(er) water je afgiftesysteem in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
GroundBreaking schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:49:
[...]

Dit zegt nog niks want, zonder buffer vat, en een vat parallel en in serie staan allemaal in de manual.

[Afbeelding]

Maar wat je omschrijft heb jij dus een parallel buffervat met extra pomp.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Maar ook daarin staan alle 3 de vormen. Dus is het nog steeds handig als we het beestje bij het naampje noemen.

Maar in die installatie krijg je inderdaad dat het vat dus eigenlijk alleen opwarmt door de "overtollige" flow vanuit de warmtepomp ten opzichte van de flow van het systeem(externe pomp). Dat lijkt me wel een lastige regeling om eerlijk te zijn dat goed te krijgen, dat je dus alsnog niet die plens koud water krijgt meteen na de defrost als het debiet van de Warmtepomp hoog is en misschien van de externe pomp lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
GroundBreaking schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:10:
Maar ook daarin staan alle 3 de vormen. Dus is het nog steeds handig als we het beestje bij het naampje noemen.

Maar in die installatie krijg je inderdaad dat het vat dus eigenlijk alleen opwarmt door de "overtollige" flow vanuit de warmtepomp ten opzichte van de flow van het systeem(externe pomp). Dat lijkt me wel een lastige regeling om eerlijk te zijn dat goed te krijgen, dat je dus alsnog niet die plens koud water krijgt meteen na de defrost als het debiet van de Warmtepomp hoog is en misschien van de externe pomp lager?
Bij je defrost heb je toch de 15L/pm en de Alpha 1 staat op 4w proportionele druk, deze werkte het beste.
Het is vrij weinig inregelen, je zet een parameter om bij de xtend. P068

[ Voor 4% gewijzigd door Krissiejj op 18-11-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Meer op intuïtie dan op basis van harde berekeningen, krijg ik het idee dat het bijschakelen van de ketel tijdens defrosts bij buitentemperaturen tussen 2 en 6 graden kan helpen om de periode tussen defrosts op te krikken, de COP te verhogen, en om eerder de vicieuze defrost cirkel te doorbreken als de buitentemperatuur weer voldoende oploopt. Of het finnaicieel ook uit komt weet ik niet, maar het zal (denk ik) weinig schelen. En ja, je gaat er meer gas door verbruiken, dus als je doel is gasverbruik te minimaliseren dan moet je de ketel zo min mogelijk laten doen.

Voor mij geldt dat onder de 2 graden de Xtend het (waarschijnlijk) toch al niet alleen redt, dus dan is het óók een goed idee om de ketel (juist/specifiek) tijdens defrosts aan te hebben.

Een en ander ligt natuurlijk anders als je Xtend het ook alleen af kan bij temperaturen onder nul, dan is het misschien inderdaad niet zo zinvol om bij de eerste defrost al meteen de ketel aan te spreken.

De enige reden dat ik nog twijfel om P130 op 0 te laten is dat ik niet zeker weet hoe moeilijk/makkelijk ik onder de 500m3 gas per jaar kan blijven. Als ik door het bijschakelen van de ketel tijdens ontdooien net boven die grens uitkom, zou dat wel zuur/duur zijn. Of nou ja, 60 euro aan vastrecht is ook weer niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Hangt er van af wat je uitgangspunt is. Als de theoretische mogelijkheid van minder ontdooien en het voorkomen van ontdooien een doel op zich is, dan moet je P130 op 0 zetten. Wil je zo goedkoop mogelijk stoken, dan niet. En dan spreek ik uit ervaring. Het staat ook niet voor niets standaard op 1.

Zie ook: SmiGueL in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Krissiejj schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:21:
[...]

Bij je defrost heb je toch de 15L/pm en de Alpha 1 staat op 4w proportionele druk, deze werkte het beste.
Het is vrij weinig inregelen, je zet een parameter om bij de xtend. P068
Maar hierbij is dan dus de vraag, na de defrost, hoeveel van het nieuw verwarmde water gaat je buffervat in en hoeveel gaat je huis in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
GroundBreaking schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:52:
[...]

Maar hierbij is dan dus de vraag, na de defrost, hoeveel van het nieuw verwarmde water gaat je buffervat in en hoeveel gaat je huis in?
Wat wil je nou weten dan? 28L, 40L, 25,3L
Ik kijk naar temperaturen wat er na een defrost nog in zit. Zoals als eerder gezegd heb is dit na een defrost zo'n 26/27 graden.(afgelopen avond/nacht) Dan hoeft hij nog maar een graad of 2 erbij te 'stoken'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:55
GroundBreaking schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:52:
[...]

Zoveel als mogelijk is. Ik heb dezelfde situatie, de Gruindfos houdt de druk constant, de Danfoss Dynamic Valve radiatorkranen zorgen voor een constante flow door de radiatoren, waterzijdig afgeregeld dus altijd precies genoeg water om de 5 graden verlaging te bewerkstelligen. Alles wat niet door het warmteafgiftesysteem heen kan gaat het buffervat in.

De pomp gaat ook enkele tellen aan nadat de Xtend weer in de opwarmstand is teruggekomen. Er stroomt dus geen kouder water het warmteafgiftesysteem in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Met zo'n parallel buffervat hangt e.e.a. nogal af van hoe de 'mengverhouding' is tijdens 'normaal verwarmen'. Als er heel weinig water door je buffervat loopt, duurt het heel lang om het op te warmen, en zal het water in het buffervat bij regelmatig defrosten steeds verder afkoelen (waardoor het defrosten ook steeds lastiger wordt). Als er relatief veel water door je buffervat loopt, dan wordt er ook relatief veel koud water naar de Xtend gevoerd na een defrost, die dan een grotere delta-T moet overbruggen.

@Krissiejj het zou helpen om te weten hoe groot je buffervat is (al had je dat misschien al vermeld), en wat je aanvoer- en retourtemperatuur vóór defrosten zijn, t.o.v. de aanvoer- en retourtemperatuur ná defrosten.

Het is evident dat zo'n buffervat niet noodzakelijk is (mits je afgiftesysteem voldoende flow en inhoud heeft), wellicht dat het wel toegevoegde waarde heeft om temperatuurschommelingen in je afgiftesysteem te dempen, en in die zin zou het ook wel kunnen bijdragen aan het constanrer (=efficiënter) draaien van je Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
a2aan schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:15:
Met zo'n parallel buffervat hangt e.e.a. nogal af van hoe de 'mengverhouding' is tijdens 'normaal verwarmen'. Als er heel weinig water door je buffervat loopt, duurt het heel lang om het op te warmen, en zal het water in het buffervat bij regelmatig defrosten steeds verder afkoelen (waardoor het defrosten ook steeds lastiger wordt). Als er relatief veel water door je buffervat loopt, dan wordt er ook relatief veel koud water naar de Xtend gevoerd na een defrost, die dan een grotere delta-T moet overbruggen.

@Krissiejj het zou helpen om te weten hoe groot je buffervat is (al had je dat misschien al vermeld), en wat je aanvoer- en retourtemperatuur vóór defrosten zijn, t.o.v. de aanvoer- en retourtemperatuur ná defrosten.

Het is evident dat zo'n buffervat niet noodzakelijk is (mits je afgiftesysteem voldoende flow en inhoud heeft), wellicht dat het wel toegevoegde waarde heeft om temperatuurschommelingen in je afgiftesysteem te dempen, en in die zin zou het ook wel kunnen bijdragen aan het constanrer (=efficiënter) draaien van je Xtend.
Nog niet vermeld in deze discussie maar het is een 40L buffer,(deze kon tenminste nog op voetjes ipv aan de wand)

De aanvoertemperatuur bij een goede warmtevraag is vaak rond de 28/29 graden, met deze temperaturen waardoor de retour meestal zo'n 25/27 is. Deze deltaT heb ik voornamelijk ook omdat de compressor eigenlijk niet meer dan 50/75% hoeft te geven. Doordat ik tijdens mijn verbouwing alles naar cv 28 buis heb gemaakt van boven naar beneden, hoeft mijn xtend pomp ook maar op 40% te draaien. (hier stond @Fullpower nog van te kijken)

Je hebt wel gelijk dat na heel veel defrost de temperatuur gaat schommelen in de buffer en hij er moeite mee gaat krijgen. Maar vaak is de nacht dan wel voorbij, Laatst had ik (toen nog ingesteld) dat de ketel iets moest helpen vanaf 18 graden aanvoer temp. Maar dit heb ik pas verlaagd tot helpen onder de 15 graden aanvoer temp. Deze gaspiekjes van de ketel waren zo kort is niet noemenswaardig.

Meestal zijn de temperaturen( ik zit er natuurlijk niet elke keer bij tijdens een defrost ;) ) maar 1 a 2 lager dan waar hij mee begon.

Tja de ene zweert bij een buffervat en de ander niet. Die discussie hou je altijd. Bij mij voor de inhoud van mijn systeem was het misschien niet nodig geweest. Al heb ik wel volledige naregeling in mijn woning. Ik doe het eigenlijk puur voor de buffer van de defrosts, beter daaruit dan uit mijn opgewarmde installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Dat was dus precies wat ik me afvroeg, wat de flow door het buffervat was, als die heel laag is heb je er last van bij veel defrosts, als die hoog is bij weinig, want dan krijgt de warmtepomp dus alsnog koud water.

Maar ik geloof zeker dat het helpt bij de defrosts als het goed ingeregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 20:15
max.v schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:30:
Ik heb de Xtend inmiddels ruim 1,5 jaar. In het begin veel geëxperimenteerd met het instellen van temperaturen. Uiteindelijk uitgekomen op 20 graden 's nachts, en rond 07:00 de rest van de dag 20,5. Geen vloerverwarming, normale radiatoren, watertemperatuur 50. Ik merk dat het 's nachts dan ca. 6 kW verbruikt terwijl een lagere temperatuur 's nachts tot gevolg had dat de CV werd bijgeschakeld, anders werd het niet warm. Nu inderdaad logischerwijze ook wat defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c035WfvtVvaBkfAjr_rx4G5hAqE=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/G7Ln62zWgQsG46Sbesux2i9Z.gif?f=fotoalbum_medium

Ik laat het tijdje zo draaien, meeste instellingen zijn default, v0.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
max.v schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:30:
Nog even hier op terugkomend. Nee zeker niet, de Xtend/Comfort Touch hadden door eerder op de nacht te weinig vermogen te leveren/vragen de temperatuur dus wel bijna 0.5 graad laten zakken, wat effectief voor het zelfde probleem zorgt. De Xtend had dus wel de hele nacht rustig geprutteld, maar iets te langzaam aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Net op tijd voor een defrost. Beginstand was 26 graden aanvoer temp. en Hz 46 compressor. Met een buitentemperatuur van 3,5 graden.

De dalen van temperatuur was op zijn laagst bij 16 graden aanvoer temp.

Aan het einde van de defrost bij ongeveer 22,5 graden aanvoer temp., starte de pomp op en ging de temperatuur naar 25,3 graden. Je ziet de compressor dan ook weer teruggaan waar die vandaan kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y629PgZ_E9sRpYihqN4avoZka60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L71hlNmluTD1ybFg30Q0iAA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:55
a2aan schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:24:
@Aldmar heeft vanochtend 13 defrosts gehad (misschien intussen nog wel meer), en ik hoop dat het intussen is gestopt nu de buitentemperatuur weer wat is opgelopen. Ik ben wel benieuwd hoeveel defrosts hij had gehad als de ketel was bijgeschakeld. De tweede, derde, etc. zouden pas later hebben plaatsgevonden, en de vicieuze cirkel zou ook eerder doorbroken zijn, omdat de Xtend na het defrosten niks meer had hoeven compenseren.

Ik had afgelopen nacht mazzel: toen ik vanmorgen vroeg keek gaf mijn Xtend een buitentemperatuur van 3,5 graden aan, de verdamper was 0-0,5, en hij stond met een COP van 4 zo'n 3kW warmte te produceren. Ik denk dat ik nét onder de defrostgrens ben gebleven (en intussen is het buiten allang weer warmer).

Maar ik heb de Xtend nu, bij wijze van experiment, toch ingesteld op altijd de ketel bijschakelen bij een defrost. Ik laat jullie weten wat mijn ervaringen zijn (ook al is het heel lastig 'vergelijken', omdat je nooit precies weet wat er anders was gebeurd).
Het is inderdaad een soort vicieuze cirkel waar je door ketel bijschakelen wat op kunt rekken, in sommige gevallen.

Als de compressor al op maximum draaide voor de defrost, dan zal hij daarna ook weer op maximum gaan draaien, omdat dan kennelijk de vraag groter was dan wat er geleverd werd. In dat geval zal de ketel uiteindelijk sowieso bij moeten gaan bijspringen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-09 09:41
Hi, een boiler voor alleen warm water dus. Wat voor systeem overweeg je? Ik denk zelf erover om dat ook te doen. Dit jaar tot nu toe amper gas gebruikt. Maar ik heb nog geen idee welk systeem het beste zou zijn, wat zijn de voors en tegens? En is het prijstechnisch eigenlijk wel een slimme stap? DaanTriple7 schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:14:
Over de defrosts: ik heb vorig jaar gezien dat bij een buitentemperatuur onder de 0 graden de defrosts minder frequent voorbij kwamen dan net boven de 0.
Net boven het vriespunt heb ik in het 'koudst' van de strijd elke 20 minuten wel een defrost

[Afbeelding]

Zie hier op beperkt vermogen vannacht (-5db modus) elke 30 min, daarna elke 20min.

Weet wel dat ik thuis een koukleum heb zitten en de ingestelde kamertemperatuur 21,5 graden is.
Daarnaast heb ik nog een pompverdeler die binnenkort wordt vervangen voor een pomploze.
Ook laat ik de ketel pas bijschakelen bij een noemenswaardige daling van de kamertemperatuur tov de ingestelde temperatuur.. die schakelt dus enkele kuubjes m3 per jaar bij. Zo weinig dat ik binnenkort de ketel een schop geef en daar een boiler monteer. Als het dan volgend jaar echt zo koud is dat de kamertemperatuur naar 17 zakt (vorig jaar op de koudste dagen kunnen constateren door de ketel uit te zetten) zet ik wel een kacheltje in de woonkamer aan, of de airco die er tegen die tijd misschien hangt.

@a2aan ik heb ook genoeg inhoud in m'n circuit en dus geen buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:43
@miepet
Ik heb op de plek waar de ketel hangt de ruimte niet voor een warmtepompboiler, dus daar komt een normale, domme boiler van slechts 80L.
In de kelder past wel een 200L wpb, maar die opbergruimte is ons te kostbaar.

De voors: geen gas meer. Nóg minder energiekosten per maand.
De tegens: max 20min douchen per opgewarmde inhoud.
Maaarrrrr misschien monteer ik voor nood nog een doorstroomboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Vanochtend rond 6:30 uur was mijn Xtend bij een buitentemperatuur van 3 graden lekker bezig om met een COP van 4 3kW te produceren voor een aanvoertemperatuur van 37 graden, maar de temperatuur van de verdamper was wel -1, dus er zat toch een defrost aan te komen.

Dat heeft toen nog ruim een uur geduurd, en het was best een heftige. Volgens mij is dat vaker bij de eerste defrost? Met P130 op 0 is de ketel netjes bijgeschakeld, en heeft er maar meteen 158l gas doorheen geblazen. Nu, 55min later de tweede defrost, met 124l gas. De buitentemperatuur lijkt voorlopig nog niet te gaan stijgen, dus ik ben benieuwd wanneer het gaat stoppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-09 21:26
RuudMb schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:51:
[...]

Ik heb de Xtend inmiddels ruim 1,5 jaar. In het begin veel geëxperimenteerd met het instellen van temperaturen. Uiteindelijk uitgekomen op 20 graden 's nachts, en rond 07:00 de rest van de dag 20,5. Geen vloerverwarming, normale radiatoren, watertemperatuur 50. Ik merk dat het 's nachts dan ca. 6 kW verbruikt terwijl een lagere temperatuur 's nachts tot gevolg had dat de CV werd bijgeschakeld, anders werd het niet warm. Nu inderdaad logischerwijze ook wat defrosts.

[Afbeelding]

Ik laat het tijdje zo draaien, meeste instellingen zijn default, v0.7.
Ik doe qua nachtverlaging ongeveer hetzelfde, van 22:00 tot 12:00 staat hij op 20 graden. Tussen 12:00 en 22:00 op 21 graden. Het voordeel hiervan is dat de Xtend pas om 12:00 weer begint met echt de kamertemperatuur te verhogen. Dan is de buitentemperatuur hoger (dan om 7:00 zoals bij jou) en is de COP dus beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.v
vandaag zag ik voor het eerst het volgende patroon: Xtend draait een groot deel van de avond op laaglast. van 04:00 tot 06:00 moet die wat harder werken en gebruikt hij op de piek zo'n 600 watt, vervolgens draait hij weer een uur door op laaglast. om 07:00 gaat de Xtend volle bak aan richting de 1100 watt en uiteraard met defrost als gevolg. het was naar mijn weet om 07:00 niet ineens veel kouder, de thermostaat staat hier constant op de zelfde temperatuur. op zondag en maandag heeft de xtend het gewoon netjes afgehandeld op/ net boven laaglast, dus waarom is het vandaag dan nodig om zo heel hard te gaan werken?

iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knTXchJ4-gsy4dGEcI4OzIMwtKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbAQCspcEs4cvBfnXGwBC7pz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@max.v het dal kan ik niet goed verklaren (misschien een kleine overshoot?), maar de opvolgende piek is mogelijk versterkt doordat de wind ineens heel sterk is aangetrokken. Dat was in ieder geval bij mij zo (weerstation Schiphol), en met de huidige windrichting staat mijn Xtend vrijwel precies tegen de wind in te blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
a2aan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:35:
@max.v het dal kan ik niet goed verklaren (misschien een kleine overshoot?), maar de opvolgende piek is mogelijk versterkt doordat de wind ineens heel sterk is aangetrokken. Dat was in ieder geval bij mij zo (weerstation Schiphol), en met de huidige windrichting staat mijn Xtend vrijwel precies tegen de wind in te blazen...
Kan best, rond 6 uur was het hier zo’ 2 a 2,5 graden, rond 9 uur rond de 1,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:08:
Vanochtend rond 6:30 uur was mijn Xtend bij een buitentemperatuur van 3 graden lekker bezig om met een COP van 4 3kW te produceren voor een aanvoertemperatuur van 37 graden, maar de temperatuur van de verdamper was wel -1, dus er zat toch een defrost aan te komen.

Dat heeft toen nog ruim een uur geduurd, en het was best een heftige. Volgens mij is dat vaker bij de eerste defrost? Met P130 op 0 is de ketel netjes bijgeschakeld, en heeft er maar meteen 158l gas doorheen geblazen. Nu, 55min later de tweede defrost, met 124l gas. De buitentemperatuur lijkt voorlopig nog niet te gaan stijgen, dus ik ben benieuwd wanneer het gaat stoppen!
Nou, daar heb je meteen je antwoord op de vraag of het voordeling is om de ketel altijd te laten bijschakelen bij een defrost.

Neem het gemiddelde van het eerste en tweede gasverbruik, dat is 0,142 m3. Hangt van je contract af, maar voor mij kost dat ongeveer evenveel als 1 kWh. Daarmee maak je nu (inclusief defrosts zonder ketel) 3 kWh warmte, de warmteproductie van een vol uur. Als het nog kouder wordt misschien maar 2 kWh, maar dan schakelt de ketel sowieso bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten uitgaande van 9kWh/m3 kost gas me 15ct/kWh, en stroom 25.

Intussen zit ik op defrost nummer 5. Waar de tussenpozen eerst 55 minuten waren, zit ik nu op 1:20 uur. In totaal heeft het me tot nu toe 158+124+129+149+147=707l gas gekost, wat iets meer dan 6kWh energie is. Ik zal morgen op de Xtend kijken hoeveel kWh die ervan heeft gemaakt (zou best wel eens minder gunstig kunnen zijn dan 9kWh per m3).

Die 6kWh had de Xtend eer waarschijnlijk niet (extra!) kunnen leveren, in vijf uur, dus de ketel was sowieso nodig geweest.

Wat er nu is gebeurd, is dat de ketel heeft gedraaid op de momenten dat dat voor HR het meest gunstig is (lage 'retour' vanuit de defrost), en heeft de ketel de Xtend 'geholpen' om daarna zo lang mogelijk op laag vermogen (=hoge COP) te draaien, tot de verdamper alsnog weer weer helemaal dichtvroor.

Voorafgaand aan de laatste defrost heeft de Xtend gedurende een uur gedraaid met langzaam oplopend opgenomen vermogen van 600-800W. waarna het in 10min snel oploopt naar 1000W, waarna de defrost weer start.

Helaas heb ik geen HA (en ben ik niet thuis), waardoor ik geen inzicht in de COP heb, maar ik zou denken dat hij met 700W een COP van ongeveer 4 zou halen. Het alternatief was dat de Xtend tussen de defrosts 15-20min continu op 1000W zou draaien (met COP van ~3 dus nauwelijks meer thermisch vermogen!), en dan had de ketel alsnog een groot deel van die 6kWh ergens moeten bijleggen. En misschien zelfs wel meer, omdat er ook meer defrosts waren geweest?!

Wat ik niet zeker weet is of de hogere COP van de Xtend opweegt tegen het extra (!) gasverbruik. Ik denk dat het weleens dicht bij elkaar kan zitten, dus de winst/verlies zal sowieso beperkt zijn. Misschien had ik 2,7kWh per uur uit de Xtend kunnen persen met COP 3, plus 1kWh gas. versus 2,5kWh per uur uit de Xtend met COP 4, en 1,2kWh gas. Financieel is dat 38ct vs 34ct, en ben ik goedkoper uit geweest, maar als mijn aannames maar een beetje verkeerd zijn zou het kwartje zo de andere kant op kunnen vallen.

[ Voor 192% gewijzigd door a2aan op 19-11-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.v
ondertussen is de Xtend weer tot rust gekomen en wordt de warmte vraag afgehandeld met zo'n 300 watt. het blijft mij toch onduidelijk waarom er plots zo veel meer vermogen nodig was. de kamer is al die tijd op temperatuur gebleven (zover ik kon zien via de comfort touche app) en ook de buiten temperatuur is weinig verander. toen hij met 1000 watt draaide was het 3.9 graden en nu 4.0 graden (volgens de comfort touche app).

in de tussen tijd heb ik nog wel een testje gedaan. via de app heb ik de thermostaat 0.5 graden verlaagd om te zorgen dat de Xtend tijdelijk uit ging. na 40 min was de kamer temp 0.1 graden gezakt. toen heb ik de temperatuur weer op het oude niveau gezet. binnen 10 minuten was de kamer temperatuur weer zoals het moest zijn (en heb VV), maar de xtend heeft daarna nog zeker een uur op volg vermogen proberen te draaien met defrost tot gevolg. het lijkt bijna of de extra energie zo de lucht in ging ipv in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:59:
@Lecenten uitgaande van 9kWh/m3 kost gas me 15ct/kWh, en stroom 25.

Intussen zit ik op defrost nummer 5. Waar de tussenpozen eerst 55 minuten waren, zit ik nu op 1:20 uur. In totaal heeft het me tot nu toe 158+124+129+149+147=707l gas gekost, wat iets meer dan 6kWh energie is. Ik zal morgen op de Xtend kijken hoeveel kWh die ervan heeft gemaakt (zou best wel eens minder gunstig kunnen zijn dan 9kWh per m3).
.
Dan klopt dat eerder gebruikt gemiddelde van 0,142 m3 per defrost heel goed. Bij jouw m3 prijs kost dat 19 cent, daar kun je 0,77 kWh van kopen en dat voor elke defrost. Zelfs als de Xtend ongunstig draait en 1000 W trekt, dan kun je de Xtend daar meer dan 3 kwartier voor laten draaien en met een COP van 3 had die dan 3,1 kWh geproduceerd. Let wel, dat kost elke vrijwillige defrost op de ketel. Daar hoef je verder echt niet meer aan te rekenen :)

Het is denk ik ook geen toeval dat er vorig jaar rond deze tijd ook veel discussies rond het defrosten waren. Je ziet het, het is niet leuk. Maar het hoort er gewoon bij en je kunt er niets aan doen. Over een paar dagen is iedereen er aan gewend, er komen er nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
max.v schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:02:
ondertussen is de Xtend weer tot rust gekomen en wordt de warmte vraag afgehandeld met zo'n 300 watt. het blijft mij toch onduidelijk waarom er plots zo veel meer vermogen nodig was. de kamer is al die tijd op temperatuur gebleven (zover ik kon zien via de comfort touche app) en ook de buiten temperatuur is weinig verander. toen hij met 1000 watt draaide was het 3.9 graden en nu 4.0 graden (volgens de comfort touche app).

in de tussen tijd heb ik nog wel een testje gedaan. via de app heb ik de thermostaat 0.5 graden verlaagd om te zorgen dat de Xtend tijdelijk uit ging. na 40 min was de kamer temp 0.1 graden gezakt. toen heb ik de temperatuur weer op het oude niveau gezet. binnen 10 minuten was de kamer temperatuur weer zoals het moest zijn (en heb VV), maar de xtend heeft daarna nog zeker een uur op volg vermogen proberen te draaien met defrost tot gevolg. het lijkt bijna of de extra energie zo de lucht in ging ipv in het huis.
0,1 graden verschil is wel wat te krap om goed te kunnen testen. Dat is ongeveer de stap die de thermostaat zelf kan meten.
Denk dat je wel op 0,5 graad verschil moet zitten om het echt te kunnen zien hoe lang het afkoelen en opwarmen duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten je lijkt te vergeten dat het warmteverlies van mijn woning momenteel groter is dan de Xtend (alleen) kan leveren. Dus de vraag is dan niet óf de ketel moet bijspringen, maar wannéér (en hoeveel).

En dan heb ik toch liever 1 defrost per uur dan 2 of 3, omdat de Xtend dan in de tussentijd langer met een gunstige COP draait.

Enige kanttekening (specifiek voor mij) is dat ik wel graag onder de 500m3 gas per jaar wil blijven, om die 60 euro vastrecht te besparen, en ik nu nog niet zo goed kan inschatten hoe 'spannend' dat zou kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
OK, laten we heel coulant zijn en met defrosten op de ketel trekt de Xtend gemiddeld 700 W met een COP van wel 4,3 -> 3 kWh in dat uur. Defrosten zonder ketel: 1000 W gemiddeld met en COP van 3 -> ook 3 kWh in dat uur, maar dat kost 0,3 kWh meer aan stroom.

Defrosten op de ketel kost bij jouw contract het equivalent van 0,77 kWh (zie bericht hierboven) dus 2,5 keer zo duur.

De ketel draait dan ook zeker niet optimaal (wat al blijkt uit het verbruik) omdat die maar een paar minuten draait.

Zelfs als het rendement van de Xtend zou halveren zonder defrosten op de ketel, wat zeker niet het geval is, dan is dat (nog net) voordeliger.

Zet gewoon de ketelblokkade (P102) optimaal dat wil zeggen zo laag mogelijk en laat het systeem het vervolgens zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten wederom ga je voorbij aan het feit dat er meer dan 3kWh per uur nodig is voor het verwarmen van mijn huis, inclusief defrosts. Die 1,2kWh die het gas hebben gegenereerd zijn niet 'weg', maar het is thermische energie die je bij die 3kWh op moet tellen.

Als je de Xtend harder laat werken moet je vaker defrosten en is de COP lager, dus moet er alleen maar méér gas bij, toch?! Dit is natuurlijk helemaal anders als de 3kWh/uur van de Xtend wél genoeg waren geweest om het huis warm te houden.

Edit: nog een keer een iets aangepast rekensommetje: misschien had ik 3kWh per uur uit de Xtend kunnen persen met COP 3, plus 1kWh gas (samen 4kWh), versus 2,5kWh per uur uit de Xtend met COP 4, en 1,2kWh gas (samen 3,7kWh, lager, vanwege minder defrostverlies). Financieel is dat 40ct vs 34ct. Nogmaals, het kan best andersom zijn, maar veel zal het echt niet schelen, lijkt me.

[ Voor 27% gewijzigd door a2aan op 19-11-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Thermische energie is nooit weg.

Wat dat rekensommetje betreft: de energiebehoefte van het huis verandert natuurlijk niet. Dus je moet dezelfde hoeveelheid kWh (zeg 4) laten produceren zonder defrosten op de ketel en met defrosten op de ketel (meer gas maar minder stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:52
Wat is de juiste parameter om de temperatuur in te stellen waarbij de waterpomp overschakelt op de CV ketel? De installateur had deze op mijn verzoek op minimaal gezet (-5), maar de warmtepomp kan het nu net niet warm houden. Dus wil deze wellicht toch wat verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten het warmteverlies van de woning is een gegeven, maar hoeveel extra (!) energie je nodig hebt voor defrosten is variabel, en hangt af van hoe hard de Xtend moet werken. In het meest extreme geval doe je alles met gas, en heb je 0 defrosts. Mijn rekeningsommetje klopt natuurlijk niet 100% qua getallen, maar de logica klopt volgens mij wel.

Al moet ik toegeven dat ik me nu realiseer dat ik er een paar maanden geleden in een discussie met @MotorBeast (ook in dit topic) naast zat: toen dacht ik nog dat de hoeveelheid energie voor defrosts alleen afhing van de opgewekte energie, maar intussen denk ik te weten opgenomen (elektrischeelektrische) energie ook een rol speelt. Hoe harder de Xtend moet werken, hoe lager de temperatuur van de verdamper, dus hoe sneller de ijsaangroei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
DurQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:27:
Wat is de juiste parameter om de temperatuur in te stellen waarbij de waterpomp overschakelt op de CV ketel? De installateur had deze op mijn verzoek op minimaal gezet (-5), maar de warmtepomp kan het nu net niet warm houden. Dus wil deze wellicht toch wat verhogen.
De optimale instelling is voor iedereen anders. Als je hem te laag zet krijg/houd je je huis niet meer warm, dus als dat nu bij jou is, zou ik hem ietsje hoger zetten dan de huidige buitentemperatuur.

Te hoog zetten kan als nadelig effect hebben dat de ketel 'te vaak' bijspringt; dat gedrag hangt van heel veel factoren/parameters af, en is minder makkelijk te voorspellen. P102 is de 'duidelijkste' knop om aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
a2aan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:56:
[...]

De optimale instelling is voor iedereen anders. Als je hem te laag zet krijg/houd je je huis niet meer warm, dus als dat nu bij jou is, zou ik hem ietsje hoger zetten dan de huidige buitentemperatuur.

Te hoog zetten kan als nadelig effect hebben dat de ketel 'te vaak' bijspringt; dat gedrag hangt van heel veel factoren/parameters af, en is minder makkelijk te voorspellen. P102 is de 'duidelijkste' knop om aan te draaien.
Bedoel je niet toevallig P103? Lijkt me dat ik juist die waarde moet aanpassen van -5 naar 3 of 4 toch?

Ik begrijp niet helemaal goed hoe P102 echt nuttig is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npB0-iNVOheQrd32LeEVLYsTJmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pRm2sL4s8vRMeUmXhvp8uK4w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@DurQ ik bedoelde echt P102, maar bij jou stond die niet op -5, maar op 15. Dat betekent dat de Xtend de ketel 'mag' bijschakelen als het kouder is dan 15 graden (effectief dus bijna altijd). Waarom het bij jou (te veel) afkoelt weet ik niet, maar het ligt niet aan P102 (wat wel zo was geweest als die op -5 had gestaan).

Als je P103 op 3 of 4 zet, dan gaat de Xtend onder die temperatuur helemaal niks meer doen. Misschien lost dat jouw probleem op, maar het is wel 'zonde' om de Xtend dan helemaal niet meer te benutten.

Nou hanteert de Xtend standaard wel een vertraging voordat de ketel wordt bijgeschakeld, dus ik ben benieuwd of je probleem nog steeds speelt. Zie je of je ketel wel of niet wordt bijgeschakeld?

Misschien is er iets 'mis' met P121 of P207?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
a2aan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:09:
@DurQ ik bedoelde echt P102, maar bij jou stond die niet op -5, maar op 15. Dat betekent dat de Xtend de ketel 'mag' bijschakelen als het kouder is dan 15 graden (effectief dus bijna altijd). Waarom het bij jou (te veel) afkoelt weet ik niet, maar het ligt niet aan P102 (wat wel zo was geweest als die op -5 had gestaan).

Als je P103 op 3 of 4 zet, dan gaat de Xtend onder die temperatuur helemaal niks meer doen. Misschien lost dat jouw probleem op, maar het is wel 'zonde' om de Xtend dan helemaal niet meer te benutten.

Nou hanteert de Xtend standaard wel een vertraging voordat de ketel wordt bijgeschakeld, dus ik ben benieuwd of je probleem nog steeds speelt. Zie je of je ketel wel of niet wordt bijgeschakeld?

Misschien is er iets 'mis' met P121 of P202?
Ja nu bij 2 of 3 graden blijft de warmtepomp de hele dag maximaal draaien maar blijft de woonkamer niet op de gewenste 20 graden. In de praktijk ongeveer 19 tot 19.5. Mijn conclusie is daarom dat de warmtepomp het warm kan houden tot ongeveer 4 graden. Daaronder zou dus de ketel het over moeten nemen. Daarvoor moet dan toch P103 op 4 graden staan. Komt de buitentemperatuur onder die 4 graden dan schakelt de warmtepomp uit en de ketel aan?

Anyway, zonet P103 op 4 graden gezet (buiten is het 2 graden). Resultaat is dat de warmtepomp direct uit ging, Echter de CV ketel schakelde niet bij... heel raar.

Uiteindelijk P103 weer op -5 gezet. Vervolgens gebeurde er nog niks tot ik de binnenunit weer met de knop aan en uit heb gezet. Toen startte de warmtepomp weer op.

P211 = OpenTherm (alleen aan/uit)
P202 = externe (openTherm) kamerthermostaat

Ik gebruik de standaard gateway en thermostaat van Intergas en een nieuwe Xtreme ketel.

Dat het afkoelt in huis komt denk ik door een combinatie van factoren. Hier en daar moet nog wat glas vervangen voor beter HR++ glas. Daarnaast zijn de radiatoren in de woonkamer oud. Idee was om deze winter te testen of het voldoende is en dan eventueel vervangen voor betere.

Al met al heb ik nu dus wel de vraag waarom de CV ketel niet aan is gegaan.

Ter aanvulling. Gasverbruik en verbruik warmtepomp vandaag. De grote spikes bij gasverbruik zijn douchen en gebruik warm water. De 4 kleine spikes denk ik een beetje ketel gebruik voor defrost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5qUq5gi9G61hhVtMAyVCL9bjx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4hSdGwLSGnnnmoDoZLbMYnKC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door DurQ op 19-11-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:44
Waarom spelen met de ketelblokkade? Die instelling kan wel handig zijn als je door salderen wat van je stroom af moet of wanneer het spannend wordt dat je anders niet onder de 500m3 kan blijven. Maar anders kiest de Xtend de meest gunstige financiële combinatie tussen ketel en warmtepomp (zolang je hier op aanstuurt).

Ik zou de mensen aanraden om dit topic van 1 jaar terug te vergelijken. Veel is al besproken namelijk (waaronder veel over defrosts).

Een algemene tip: De buitensensor zit dicht bij de warmtepomp en kan bij regen en vorst dichtvriezen, waardoor een onjuiste buitentemperatuur wordt gemeten. Dit gebeurde bij mij: de sensor gaf onder nul aan, terwijl het buiten 6 graden was.

Ik heb het zwarte pennetje (de temperatuursensor) voorzichtig iets verder van de unit geplaatst. Daarnaast is er een parameter waarmee de temperatuur van internet kan worden gehaald ipv de sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8l1e-y6JQkN83KPg3e_sdiNna4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WO1bLb5RaIQOrVrel9zi7N30.jpg?f=fotoalbum_large
NB: Dit is een foto van vorig jaar. Geen idee hoe het er nu voor staat met ijsvorming.

[ Voor 5% gewijzigd door VySio op 19-11-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:55
DurQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:35:
[...]

Ja nu bij 2 of 3 graden blijft de warmtepomp de hele dag maximaal draaien maar blijft de woonkamer niet op de gewenste 20 graden. In de praktijk ongeveer 19 tot 19.5. Mijn conclusie is daarom dat de warmtepomp het warm kan houden tot ongeveer 4 graden. Daaronder zou dus de ketel het over moeten nemen. Daarvoor moet dan toch P103 op 4 graden staan. Komt de buitentemperatuur onder die 4 graden dan schakelt de warmtepomp uit en de ketel aan?

Anyway, zonet P103 op 4 graden gezet (buiten is het 2 graden). Resultaat is dat de warmtepomp direct uit ging, Echter de CV ketel schakelde niet bij... heel raar.

Uiteindelijk P103 weer op -5 gezet. Vervolgens gebeurde er nog niks tot ik de binnenunit weer met de knop aan en uit heb gezet. Toen startte de warmtepomp weer op.

P211 = OpenTherm (alleen aan/uit)
P202 = externe (openTherm) kamerthermostaat

Ik gebruik de standaard gateway en thermostaat van Intergas en een nieuwe Xtreme ketel.

Dat het afkoelt in huis komt denk ik door een combinatie van factoren. Hier en daar moet nog wat glas vervangen voor beter HR++ glas. Daarnaast zijn de radiatoren in de woonkamer oud. Idee was om deze winter te testen of het voldoende is en dan eventueel vervangen voor betere.

Al met al heb ik nu dus wel de vraag waarom de CV ketel niet aan is gegaan.

Ter aanvulling. Gasverbruik en verbruik warmtepomp vandaag. De grote spikes bij gasverbruik zijn douchen en gebruik warm water. De 4 kleine spikes denk ik een beetje ketel gebruik voor defrost?

[Afbeelding]
Staat P194, maximum aanvoer temperatuur, wel hoog genoeg?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@DurQ Het lijkt erop dat de Xtend de ketel niet 'ziet'. Geen idee of @Fullpower dat kan bevestigen en/of verklaren, maar met P102 op 4 klopt het dat de Xtend uitschakelt, maar vervolgens had de Xtend de ketel moeten aansturen, maar dat gebeurt kennelijk niet.

Die piekjes van het gas lijken me te klein voor ondersteuning bij defrosts. Misschien tapwatercomfort, of het fornuis?

Idealiter zou je willen dat de Xtend en de ketel 'samenwerken', totdat de Xtend geen 'toegevoegde waarde' meer heeft (P100 en P102).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
Fullpower schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:38:
[...]

Staat P194, maximum aanvoer temperatuur, wel hoog genoeg?
P194 staat op 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
VySio schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:36:
Waarom spelen met de ketelblokkade? Die instelling kan wel handig zijn als je door salderen wat van je stroom af moet of wanneer het spannend wordt dat je anders niet onder de 500m3 kan blijven. Maar anders kiest de Xtend de meest gunstige financiële combinatie tussen ketel en warmtepomp (zolang je hier op aanstuurt).
Dat is dus niet helemaal waar, want bij mij schakelde de Xtend in het begin alsnog de ketel bij, terwijl het buiten 12 graden was. Na een hele zoektocht langs P102 en P113-116 bleek P217 de 'boosdoener'. Dan is P102 een veel 'makkelijkere' knop om aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
a2aan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:42:
@DurQ Het lijkt erop dat de Xtend de ketel niet 'ziet'. Geen idee of @Fullpower dat kan bevestigen en/of verklaren, maar met P102 op 4 klopt het dat de Xtend uitschakelt, maar vervolgens had de Xtend de ketel moeten aansturen, maar dat gebeurt kennelijk niet.

Die piekjes van het gas lijken me te klein voor ondersteuning bij defrosts. Misschien tapwatercomfort, of het fornuis?

Idealiter zou je willen dat de Xtend en de ketel 'samenwerken', totdat de Xtend geen 'toegevoegde waarde' meer heeft (P100 en P102).
Wat ik wel weet: toen de set deze zomer is geïnstalleerd was er direct een communicatie probleem met de ketel. Blijkbaar een defecte print in de ketel. Daar is toen gelijk een nieuwe ingekomen. Vervolgens geen servicemelding meer op de ketel en leek alles in orde. Het zal er wel niet mee te maken hebben, maar dat is het enige wat me te binnen schiet.

Om nog even zeker te zijn: p102 op +15 en p103 op bijvoorbeeld +3 is in principe een juiste instelling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
a2aan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:49:
[...]

Dat is dus niet helemaal waar, want bij mij schakelde de Xtend in het begin alsnog de ketel bij, terwijl het buiten 12 graden was. Na een hele zoektocht langs P102 en P113-116 bleek P217 de 'boosdoener'. Dan is P102 een veel 'makkelijkere' knop om aan te draaien.
Ik heb hier bij P217 een waarde van 0.7 staan. Als ik de thermostaat dus 1 graad verhoog zou de ketel moeten bijspringen? Ik weet zeker dat dit de afgelopen weken niet zo is gegaan de paar keren dat ik een verhoging heb ingegeven. Wat dat betreft wederom aanwijzingen dat de communicatie naar de ketel niet goed is. Ik ga morgen maar eens de installateur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:44
DurQ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:06:
[...]

Wat dat betreft wederom aanwijzingen dat de communicatie naar de ketel niet goed is.
De korste klap om te kijken of de communicatie naar deketel werkt is even p100 op alleen ketel zetten. De warmtevraag wordt dan alleen door de ketel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
VySio schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:45:
[...]

De korste klap om te kijken of de communicatie naar deketel werkt is even p100 op alleen ketel zetten. De warmtevraag wordt dan alleen door de ketel gedaan.
Of in het service menu gewoon de CV ketel aanzetten. Je hoeft je dan niet meer af te vragen of er wel warmtevraag is / de thermostaat wel vraag geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
Ik moet mijn ketel gaan vervangen. Aan de ingaande waterzijde is hij aan het lekken.

Nu ben ik mij aan het verdiepen naar all electric of hybride. Dikke kans dat ik naar hybride ga als ik even kijk naar wat er allemaal nodig is.

Wat ik echter niet helemaal kan opmaken, wat is realistisch om te kunnen besparen aan gas met een warmte pomp. Ik zie echt hele uiteenlopende getallen van 40% tot 80%. Ik wil het rekensommetje maken om te kijken waar ik ongeveer op uit kan komen. Ik heb nu de cv op 65 graden aanvoertemperatuur staan, maar ik wil best proberen nog wat lager te gaan als dat mogelijk is. Misschien moet ik wat ventilatoren erbij halen om

Tevens heb ik een Tado in gebruik. Met name ook omdat ik op de begane grond vloerverwarming heb en op de andere verdiepingen radiatoren heb. Ik krijg het huis niet goed warm als ik geen zones gebruik. Ik had begrepen dat dit gewoon werkt omdat de xtend zelf de cv aanstuurt en de rest met OpenTherm werkt, is dit echt een probleem dan ga ik nog even wachten totdat hybrides wat beter ondersteund worden. Ik ben overigens best bereid om de temperatuur constant te gaan houden, die gaan in de kamers met radiatoren nog best wel een paar graden omhoog en omlaag als de kamer bezet/onbezet is.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:12
justice strike schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:50:
Wat ik echter niet helemaal kan opmaken, wat is realistisch om te kunnen besparen aan gas met een warmte pomp. Ik zie echt hele uiteenlopende getallen van 40% tot 80%.
Ik ben van 500m³ naar 90m³ gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Thomasvt schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:11:
[...]

Ik ben van 500m³ naar 90m³ gegaan
Oh dat is wel heel mooi. Ik schat in dat ik niet van 1100m³ naar 200m³ kan gaan. Maar zou wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Ik moet mijn ketel gaan vervangen. Aan de ingaande waterzijde is hij aan het lekken.

Nu ben ik mij aan het verdiepen naar all electric of hybride. Dikke kans dat ik naar hybride ga als ik even kijk naar wat er allemaal nodig is.

Wat ik echter niet helemaal kan opmaken, wat is realistisch om te kunnen besparen aan gas met een warmte pomp. Ik zie echt hele uiteenlopende getallen van 40% tot 80%. Ik wil het rekensommetje maken om te kijken waar ik ongeveer op uit kan komen. Ik heb nu de cv op 65 graden aanvoertemperatuur staan, maar ik wil best proberen nog wat lager te gaan als dat mogelijk is. Misschien moet ik wat ventilatoren erbij halen om

Tevens heb ik een Tado in gebruik. Met name ook omdat ik op de begane grond vloerverwarming heb en op de andere verdiepingen radiatoren heb. Ik krijg het huis niet goed warm als ik geen zones gebruik. Ik had begrepen dat dit gewoon werkt omdat de xtend zelf de cv aanstuurt en de rest met OpenTherm werkt, is dit echt een probleem dan ga ik nog even wachten totdat hybrides wat beter ondersteund worden. Ik ben overigens best bereid om de temperatuur constant te gaan houden, die gaan in de kamers met radiatoren nog best wel een paar graden omhoog en omlaag als de kamer bezet/onbezet is.
Ik denk dat als je je rekensommetje met 50% aanhoud dat je redelijk goed zit. Beter iets te weinig met rekenen dan later niet goed uit kunnen komen.

Wil je echt hybride gaan, zal je wel richting 50 graden aanvoertemperatuur je huis warm moeten houden. De meeste gaan namelijk maar tot 55 graden aanvoertemperatuur van een hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@justice strike als die 1100m3 allemaal voor verwarming is (dus zonder warm water), én je hebt >50 graden aanvoer nodig om de radiatoren warm genoeg te krijgen, dan is een Xtend misschien niet wat je zoekt. Met een grote(re) R290 warmtepomp heb je meer vermogen, óók bij lage buitentemperaturen, en hoge aanvoertempreatuur. Daarmee zou je misschien toch all-electric kunnen gaan.

Als 30-35 graden genoeg is voor de radiatoren (al dan niet i.c.m. fans), én je kan je vloerverwarming geschikt maken voor lage temperatuur, dan kan je met de Xtend wél een heel eind komen (en heb je de ketel alleen nodig als het écht koud is). De Xtend levert bij koud weer (<5 graden) bij hoge aanvoertempratuur (>35 graden) niet genoeg vermogen om je huis warm te houden (op basis van die 1100m3 per jaar die je nu verbruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
a2aan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:12:
@justice strike als die 1100m3 allemaal voor verwarming is (dus zonder warm water), én je hebt >50 graden aanvoer nodig om de radiatoren warm genoeg te krijgen, dan is een Xtend misschien niet wat je zoekt. Met een grote(re) R290 warmtepomp heb je meer vermogen, óók bij lage buitentemperaturen, en hoge aanvoertempreatuur. Daarmee zou je misschien toch all-electric kunnen gaan.
Nee, dit is 1100m3 voor verwarming, warm water en koken. Misschien moet ik eens kijken wat ik in de zomer verbruik. Ik denk als ik het gemiddelde neem van juni juli en augustus dat ik aardig goed kan inschatten wat het kook en warm water verbruik is. De rest kan ik dan extrapoleren.

15m3 per maand aan koken en warm water. dus dat is 180m3 dus laten we zeggen 900m3 voor verwarming.
Als 30-35 graden genoeg is voor de radiatoren (al dan niet i.c.m. fans)
geen idee. Maar ventilatoren zijn wel nodig denk ik.
én je kan je vloerverwarming geschikt maken voor lage temperatuur
daar ben ik niet bang voor, die stond altijd afgekapt op 35 graden, aangezien je anders niet kunt lopen op de vloer (dat wordt te heet)
dan kan je met de Xtend wél een heel eind komen (en heb je de ketel alleen nodig als het écht koud is). De Xtend levert bij koud weer (<5 graden) bij hoge aanvoertempratuur (>35 graden) niet genoeg vermogen om je huis warm te houden (op basis van die 1100m3 per jaar die je nu verbruikt).
Hoe moet ik die 5kw zien. Is dat 5 kw per uur? dat zou ongeveer 13m3 per dag zijn (als we even uitgaan van 9 kw per 1m3 gas) dat komt neer op 413m3 per maand, dat verbruik ik al helemaal niet. Maar ik moet dan wel even kijken hoe ik alles werkend krijg op die lage temperatuur.

[ Voor 40% gewijzigd door justice strike op 20-11-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon

Ik heb ook tado, maar je moet dan wel even uitkijken.
Ik had vroeger beneden en boven radiatoren, op elke radiator een tado-knop. Als de temperatuur in een kamer te laag was dan stuurde de tado knop dit naar de thermostaat die in de kamer hing, en deze stuurde dan de ketel aan.

Ik heb nu beneden vloerverwarming, maar nog wel de tado thermostaat in woonkamer hangen. De radiatoren boven hebben allemaal nog wel een tado radiatorknop.

Wat er nu gebeurd is dat de benedenverdieping netjes 20 graden is die ingesteld is. Als hier de temperatuur iets zakt naar 19,9 graden dan stuurt de Tado thermostaat de gewenste temperatuur 20,0 en de actuele temperatuur 19,9 graden door naar de warmtepomp. Alles werkt zo naar behoren.

Een slaapkamer boven is echter ingesteld op 16 graden. Wanneer hier de temperatuur zakt naar 15,9 graden dan wordt dit doorgestuurd naar de thermostaat. Deze stuurt dan ineens een gewenste temperatuur van 16 graden en een actuele temperatuur van 15,9 graden door naar de warmtepomp.

Doordat er ineens een sprong van 4 graden ontstaat kom je op een heel ander punt op je stooklijn uit en wordt de aanvoer-temperatuur van de warmtepomp een eind naar beneden bijgesteld.

Ik heb dit opgelost door de themostaatknoppen los te koppelen van de thermostaat.
Zolang de temperatuur in de slaapkamers lager is ingesteld dan in de woonkamer gaat dit goed.
Wat er nu namelijk gebeurd is dat de knoppen de radiatoren open sturen wanneer de kamer warmer moet worden. Hierdoor wordt koud water bij in het systeem gelaten, de retourtemperatuur van de warmtepomp wordt dus lager. Dit probeert de warmtepomp weer op orde te krijgen, en zo worden de slaapkamers ook weer langzaam opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
remcon schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:24:
[...]

Ik heb ook tado, maar je moet dan wel even uitkijken.
Ik had vroeger beneden en boven radiatoren, op elke radiator een tado-knop. Als de temperatuur in een kamer te laag was dan stuurde de tado knop dit naar de thermostaat die in de kamer hing, en deze stuurde dan de ketel aan.

Ik heb nu beneden vloerverwarming, maar nog wel de tado thermostaat in woonkamer hangen. De radiatoren boven hebben allemaal nog wel een tado radiatorknop.

Wat er nu gebeurd is dat de benedenverdieping netjes 20 graden is die ingesteld is. Als hier de temperatuur iets zakt naar 19,9 graden dan stuurt de Tado thermostaat de gewenste temperatuur 20,0 en de actuele temperatuur 19,9 graden door naar de warmtepomp. Alles werkt zo naar behoren.

Een slaapkamer boven is echter ingesteld op 16 graden. Wanneer hier de temperatuur zakt naar 15,9 graden dan wordt dit doorgestuurd naar de thermostaat. Deze stuurt dan ineens een gewenste temperatuur van 16 graden en een actuele temperatuur van 15,9 graden door naar de warmtepomp.

Doordat er ineens een sprong van 4 graden ontstaat kom je op een heel ander punt op je stooklijn uit en wordt de aanvoer-temperatuur van de warmtepomp een eind naar beneden bijgesteld.

Ik heb dit opgelost door de themostaatknoppen los te koppelen van de thermostaat.
Zolang de temperatuur in de slaapkamers lager is ingesteld dan in de woonkamer gaat dit goed.
Wat er nu namelijk gebeurd is dat de knoppen de radiatoren open sturen wanneer de kamer warmer moet worden. Hierdoor wordt koud water bij in het systeem gelaten, de retourtemperatuur van de warmtepomp wordt dus lager. Dit probeert de warmtepomp weer op orde te krijgen, en zo worden de slaapkamers ook weer langzaam opgewarmd.
ik heb op de vloerverwarming ook een tado knop. Dus als de temperatuur op orde is, dan gaat de thermostaat van de vloerverwarming naar 0. Tevens heb ik in tado aangegeven dat ik een vloerverwarming heb. Dus ik ga er eigenlijk vanuit dat deze niet als een gek gaat branden. Overigens kun je ook de maximale aanvoertemperatuur instellen. Die staat nu op 65 graden. Maar die zou ik dan op 35 kunnen zetten (mits de radiatoren dit aankunnen, dat moet ik nog even uittesten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
justice strike schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:29:
[...]

ik heb op de vloerverwarming ook een tado knop. Dus als de temperatuur op orde is, dan gaat de thermostaat van de vloerverwarming naar 0. Tevens heb ik in tado aangegeven dat ik een vloerverwarming heb. Dus ik ga er eigenlijk vanuit dat deze niet als een gek gaat branden. Overigens kun je ook de maximale aanvoertemperatuur instellen. Die staat nu op 65 graden. Maar die zou ik dan op 35 kunnen zetten (mits de radiatoren dit aankunnen, dat moet ik nog even uittesten)
Ik weet niet of een Tado knop op de vloerverwarming samen met de Xtend lekker gaat werken. De Xtend heeft altijd een circuit nodig om water rond te kunnen pompen. Als alle tado knoppen dicht gaan dan houdt dat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
remcon schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:38:
[...]

Ik weet niet of een Tado knop op de vloerverwarming samen met de Xtend lekker gaat werken. De Xtend heeft altijd een circuit nodig om water rond te kunnen pompen. Als alle tado knoppen dicht gaan dan houdt dat op.
en daarom zit er ook een 3-weg klep op zodat er altijd water kan circuleren als de druk te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
justice strike schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:40:
[...]

en daarom zit er ook een 3-weg klep op zodat er altijd water kan circuleren als de druk te hoog wordt.
Bedoel je een overdrukventiel?
Om een overdrukventiel hiervoor nou te gaan misbruiken is volgens mij niet helemaal de bedoeling van zo'n ding. Zo'n ding is voor een noodingreep mocht het toch eens nodig zijn, maar niet om structureel flow te waarborgen elke keer dat alle radiatorknoppen dicht zijn gezet.

Zo heb ik het begrepen in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
justice strike schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:18:
15m3 per maand aan koken en warm water. dus dat is 180m3 dus laten we zeggen 900m3 voor verwarming.
Misschien moet je nog iets meer rekenen. Mijn ervaring is in ieder geval dat je in de winter meer gas verbruikt voor warm water, omdat je warmer doucht, én omdat het leidingwater kouder de ketel in gaat.
daar ben ik niet bang voor, die stond altijd afgekapt op 35 graden, aangezien je anders niet kunt lopen op de vloer (dat wordt te heet)
Het probleem zit hem niet in de temperatuur, maar de manier waarop de verdeler werkt, met of zonder pomp en/of bypass. Dit is niet mijn expertise, maar verdelers die goed werken met een hoge aanvoertemperatuur schijnen niet (allemaal) geschikt te zijn om met lage temperatuur te werken.
Hoe moet ik die 5kw zien. Is dat 5 kw per uur? dat zou ongeveer 13m3 per dag zijn (als we even uitgaan van 9 kw per 1m3 gas) dat komt neer op 413m3 per maand, dat verbruik ik al helemaal niet. Maar ik moet dan wel even kijken hoe ik alles werkend krijg op die lage temperatuur.
Je eenheden kloppen niet helemaal (5kW gedurende een uur is 5kWh), maar je redenatie klopt wel. Echter, de Xtend kan niet onder alle omstandigheden die 5kW leveren. Bij een buitentemperatuur van -5 en een aanvoertemperatuur van 35-45 graden levert de Xtend nog maar zo'n 2,5kW aan warmte. Volgens pagina 7 van https://www.technim.nl/wp...rmatie-en-Installatie.pdf

En dat is denk ik wel (veel) te weinig voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Bij mij thuis heb ik een elektraboiler voor tapwater van 200L. Deze is voorzien van een spiraal van 7,3L. Deze word altijd net zo warm als de boiler en deze warmte gaat sinds kort ook mee dmv een mengventiel tot 40graden mee het systeem is.

Nu heb ik dit systeem aangesloten en denk ik iets te snel;). Er zit een t stuk tussen en het is nu een beetje gezamenlijk het systeem in, de weg van de minste weerstand zeg maar.

Ik merk in mijn huidige setting wel dat als de tapwaterboiler goed is opgewarmd en ik een goede mengtemperatuur heb ik ook geen gas verbruik voor de defrosts.

Nu heb ik het volgende in gedachten en getekend. Ook denk ik dat het kan helpen met de defrost omdat je de tapwater spiraal temperatuur nu dwingt om via de buffer te gaan en daardoor 35/40 graden voor je defrost kan hebben.
Hebben mensen hier ervaring mee of zijn er mensen met een dezelfde idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2ykqVFH8-9AAsQjd6oDg3yemYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wq1lR1H7fbhldmaHC4L07Bo2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
remcon schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:49:
[...]

Bedoel je een overdrukventiel?
Om een overdrukventiel hiervoor nou te gaan misbruiken is volgens mij niet helemaal de bedoeling van zo'n ding. Zo'n ding is voor een noodingreep mocht het toch eens nodig zijn, maar niet om structureel flow te waarborgen elke keer dat alle radiatorknoppen dicht zijn gezet.

Zo heb ik het begrepen in ieder geval
Ja. Waarom zou dat niet mogen? Hoe zou je dat anders doen zonder dat je een radiator open laat? Dit is ju eenmaal hoe zoneregeling werkt. De loodgieters die ik had gebeld had droegen allemaal deze oplossing aan, naast het openlaten van de radiator (als goedkope oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
a2aan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:30:
[...]

Misschien moet je nog iets meer rekenen. Mijn ervaring is in ieder geval dat je in de winter meer gas verbruikt voor warm water, omdat je warmer doucht, én omdat het leidingwater kouder de ketel in gaat.

[...]

Het probleem zit hem niet in de temperatuur, maar de manier waarop de verdeler werkt, met of zonder pomp en/of bypass. Dit is niet mijn expertise, maar verdelers die goed werken met een hoge aanvoertemperatuur schijnen niet (allemaal) geschikt te zijn om met lage temperatuur te werken.

[...]

Je eenheden kloppen niet helemaal (5kW gedurende een uur is 5kWh), maar je redenatie klopt wel. Echter, de Xtend kan niet onder alle omstandigheden die 5kW leveren. Bij een buitentemperatuur van -5 en een aanvoertemperatuur van 35-45 graden levert de Xtend nog maar zo'n 2,5kW aan warmte. Volgens pagina 7 van https://www.technim.nl/wp...rmatie-en-Installatie.pdf

En dat is denk ik wel (veel) te weinig voor jou...
Ik kom hier nog op terug. Ik ga inderdaad even rekenen. Dit is wat ik dus niet zo 123 kan vinden en input die ik zocht.

Maar even voor mijn begrip, ik was in de veronderstelling dat warm water eigenlijk altijd via de cv zou moeten dus wat je daarmee zegt is dat mij rendement lager dan 80 zal zijn omdat ik relatief meer warm water gebruik dan verwarming. Klopt mijn gedachte?

[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 20-11-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
justice strike schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:20:
Maar even voor mijn begrip, ik was in de veronderstelling dat warm water eigenlijk altijd via de cv zou moeten dus wat je daarmee zegt is dat mij rendement lager dan 80 zal zijn omdat ik relatief meer warm water gebruik dan verwarming. Klopt mijn gedachte?
Met de Xtend ga je niks besparen op warm water (tenzij je ook een Xtore zou nemen), dus die 200-250 m3 houd je. Van die overige 850-900 ga je waarschijnlijk ergens tussen de 50% en 90% besparen, afhankelijk van hoe laag je je aanvoertemperatuur kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Iemand eens onderzoek/berekening gedaan aan voordeel van het vervangen van een standaard meng verdeler voor bijv een Robot Hybride LTVC?

Theoretisch zou ik misschien ook naar een open verdeler kunnen aangezien ik nu de max temperatuur ook maar op 36 graden voor de warmtepomp heb staan en zou de ketel ook kunnen begrenzen op een 40-45 graden.

Maar het idee van het automatisch schakelen staat me bij de hybride setup wel aan. Maar vond zo snel niet echt ergens een onderbouwd verhaal mbt terugverdientijd.

Van de als de aanvoer temperatuur 35-36 graden is, blijft er na mengen iets van 26-27 over als ik het goed zie op de verdeler. Dus het efficiëntie voordeel van de warmtepomp voor het aanleveren van lagere temperatuur moet ik nog even uit de grafieken halen en dan aan de hand van aantal aannames eens doorrekenen.

[ Voor 23% gewijzigd door GroundBreaking op 20-11-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
a2aan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:59:
[...]

Met de Xtend ga je niks besparen op warm water (tenzij je ook een Xtore zou nemen), dus die 200-250 m3 houd je. Van die overige 850-900 ga je waarschijnlijk ergens tussen de 50% en 90% besparen, afhankelijk van hoe laag je je aanvoertemperatuur kan krijgen.
ok. ik ga dan even uit van een worst case scenario van 50%... dat is wel een puntje, want om dit rendabel te maken moet hij 65% besparen. Met 50% is de terugverdien tijd gewoon te lang.

Xtore is gewoon een watervat toch? als ik dat ook nog zou nemen, hoeveel zou dat schelen?

[ Voor 10% gewijzigd door justice strike op 20-11-2024 21:18 ]

• ErnstvV
  • Niet online
justice strike schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:11:
[...]

ok. ik ga dan even uit van een worst case scenario van 50%... dat is wel een puntje, want om dit rendabel te maken moet hij 65% besparen. Met 50% is de terugverdien tijd gewoon te lang.

Xtore is gewoon een watervat toch? als ik dat ook nog zou nemen, hoeveel zou dat schelen?
Niet helemaal gewoon een watervat, het is echt bedoeld om de restcapaciteit van de Xtend te gebruiken. Het tapwater gaat vanuit de Xtore door je ketel waardoor als de Xtend druk bezig is je huis te verwarmen, je toch nog gewoon heet water hebt aangezien verwarmen dan nog steeds de prioriteit heeft.

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 23:25
Gisteren zijn ze langs geweest. Het ventiel is er tussenuit en nog lukte het niet om de warmtepomp op gang te krijgen. Er is met Intergas gebeld en zij menen dat er iets niet goed is met het koudemiddel en/of de leidingen. Als dat allemaal wel in orde is, zou het iets met het expansieventiel te maken kunnen hebben, want de expansieventielpositie staat op 500 stappen dat zou veel te veel zijn. Dan moet er iemand van Intergas zelf bij komen. Ik begrijp best dat de monteur zijn eigen werk even wil dubbel checken voordat hij een modder figuur slaat.

Dus binnenkort komen ze langs om de koudeleidingen allemaal na te lopen en te vervangen.

[ Voor 186% gewijzigd door Plantje1978 op 21-11-2024 10:19 ]

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:51

Aldmar

Niks...

GroundBreaking schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:59:
Iemand eens onderzoek/berekening gedaan aan voordeel van het vervangen van een standaard meng verdeler voor bijv een Robot Hybride LTVC?

Theoretisch zou ik misschien ook naar een open verdeler kunnen aangezien ik nu de max temperatuur ook maar op 36 graden voor de warmtepomp heb staan en zou de ketel ook kunnen begrenzen op een 40-45 graden.

Maar het idee van het automatisch schakelen staat me bij de hybride setup wel aan. Maar vond zo snel niet echt ergens een onderbouwd verhaal mbt terugverdientijd.

Van de als de aanvoer temperatuur 35-36 graden is, blijft er na mengen iets van 26-27 over als ik het goed zie op de verdeler. Dus het efficiëntie voordeel van de warmtepomp voor het aanleveren van lagere temperatuur moet ik nog even uit de grafieken halen en dan aan de hand van aantal aannames eens doorrekenen.
Moet je niet juist een gesloten verdeler hebben? Dus de warmte van de warmtepomp direct de vloer in zonder mengen? Vind het lastige materie om te begrijpen :P -edit- een open verdeler heb je inderdaad nodig.

Het lijkt dat in mijn geval gisteren de Xtend maximaal aan het werken is maar het nét wel/niet warm krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK-CgkMcap7Ivdcd0wrqkYKPyoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y9RT8Ek4TLp1wJhAiazx3SvV.png?f=fotoalbum_large

Gisteren Daarom ook even gekeken naar de verdeler. Alle kranen staan maximaal open. De 2 temperatuurmeters stonden beiden op zo'n 27 graden. Toen ik de pomp uitschakelde ging de aanvoer temperatuur-meter snel naar de 30-35. Maar dan gaat de warmte dus niet de vloer in omdat de pomp niet draait. (denk ik?)

Conclusie: mijn vloer wordt dus nooit warmer dan zo'n 27 graden? Ondanks dat de 'Supply' rond de 35graden zit.

Oplossing: de verdeler vervangen door een gesloten open systeem zonder pomp? Waardoor de 35 graden direct de vloer in gaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3lE3OnfRY1EPAxrSSRwgbR__JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFaZnLjEZoOBpOWlcOwIKewE.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het debiet ook een verschil maken? Ik kom nooit boven de 9,5 l/m uit. Zou dat ook met de pomp in de verdeler te maken hebben, dat deze niet harder kan draaien? Hij staat op dit moment al op stand 3 (van 3).

Hieronder overzicht van HA van vanmorgen, toevallig tijdens defrosten, waarin linksonder duidelijk te zien is dat snachts de kamertemp zakt naar zo'n 19,5. Vanaf uur of 22u. Toen zijn we naar bed gegaan. Heeft de aanwezigheid van personen ook invloed op de kamertemperatuur zo lijkt het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFnP-9MmXZv5mEDhzsI08Wpu9H0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2YceuZl7tDZomNlD0ReYncR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Aldmar op 21-11-2024 14:44 ]

• justice strike
ErnstvV schreef op donderdag 21 november 2024 @ 05:58:
[...]

Niet helemaal gewoon een watervat, het is echt bedoeld om de restcapaciteit van de Xtend te gebruiken. Het tapwater gaat vanuit de Xtore door je ketel waardoor als de Xtend druk bezig is je huis te verwarmen, je toch nog gewoon heet water hebt aangezien verwarmen dan nog steeds de prioriteit heeft.
ik vlieg de berekening even anders aan. Ik ga even uit van mijn verbruik en een worst case scenario.

Even uitgaande van afgelopen jaar was jan de ergste maand waarin ik 215m3 heb gebruikt. Dit komt neer op 7 kuub per dag.

met een absoluut worst case scenario ga ik uit dat ik 1100 kuub in de 3 koudste maanden gebruik. Dan kom ik ongeveer op 12 kuub uit.

Dus ergens zal de capaciteit tussen de 7 en 12 moeten gaan zitten om het meeste van de verwarming met de extend uit te kunnen gaan. Dan komen we hier ongeveer op uit:

M3 usageKWH equivalent (multiplied by 9)Capacity needed per hour in KWH (divided by 24)
measured worst month7632.625
Theoretical Worst Case121084.5

Conclusie, ergens zal de extend tussen de 2.6 en 4.5 kwh moeten kunnen leveren (en dus denk ik dat hij bijna constant aan zal moeten staan) tevens moet ik ook proberen te kijken of ik de aanvoer temperatuur flink omlaag kan brengen van 65 graden.

lijkt het dat de xtend een optie is, of is hij te licht voor mijn verbruik? Overigens kan ik misschien ook nog een beetje spelen met de aanvoer. Ik kan hem namelijk instellen op 55 max en hem dynamisch omhoog en omlaag brengen naarmate er meer vraag is naar warmte (door bijvoorbeeld een koudere dag/maand)

[ Voor 18% gewijzigd door justice strike op 21-11-2024 10:05 ]

• Chielp
Ikzelf heb ook tegelijk met de Xtend de verdeler vervangen door een Robot Hybride verdeler en ben er tevreden over. Het werkt, maar nog niet perfect, daar de temperatuur in de vloer niet constant is.

Een HT verdeler werkt als volgt. Stel dat er 30 graden water in de vloer zit, en de mengverhouding 1:2 is (1 deel vers warm water om 2 delen kouder water), en dat het water er met 25 graden weer uit komt. Ik neem ook aan dat de ketel/Xtend 35 graden water levert om de radiatoren voldoende warm te krijgen.
Het water in de vloer van 30 graden komt de vloer weer uit als 25 graden en wordt gemengd met 35 graden water. Omdat er wordt gemengd zal de temperatuur van het ingaande water nooit meer 30 graden zijn, maar (25* 2/3)+(35*1/3)=28 1/3 graad. Dit water komt 5 graden lager de vloer weer uit (iets warmer eigenlijk want de afgifte wordt kleiner) zodat er na 1 rondje niet 25 maar 23 graden water uit de vloer komt. Dit weer mengen levert weer een lagere temperatuur op en uiteindelijk balanceert de temperatuur zich maar dat zal lager zijn de temperatuur die je wilt hebben. Pas na een voldoende hoge aanvoertemperatuur (in bovenstaand voorbeeld wil je dat 25* 2/3 + 1/3 x = 30, 1/3x = 30-(25* 2/3), x=90-(25*2)=40) zal de temperatuur die de vloer in gaat weer 30 graden zijn.

Bij een LT verdeler gaat de temperatuur van de ketel/Xtend direct de grond in. Als je maximaal 30 graden de grond in wilt hebben mag de Xtend dus niet warmer gaan dan 30 graden.

Ik heb VV en radiatoren. Tot een bepaalde buitentemperatuur kan ik met de vloerverwarming op LT (en dezelfde temperatuur in de radiatoren) de benedenverdieping warm houden. Maar als het zoals nu bijna vriest dan moet de Xtend bijna tot 43 graden verwarmen om de benedenverdieping 20 graden te houden. De verdeler gaat boven de 30 graden over op HT (en begint te mengen), maar zal tot de 40 graden kouder zijn dan onder de 30 graden. De radiatoren moeten nu dus meer bijspringen om dit te compenseren, wat alleen kan door de temperatuur in de radiatoren meer te verhogen.

Het resultaat is dus dat ik een "versprongen" stooklijn nodig heb. T/m de temperatuur die je maximaal de grond in kunt sturen gaat alles goed, en op het moment dat de LT verdeler een HT verdeler wordt moet de aanvoertemperatuur ineens een stuk omhoog. Dit kon ik alleen maar bereiken door P202 op 7 (WAR+OT thermostaat) te zetten, en P209 heb ik op 50% laten staan (de invloed van de OT thermostaat op de WAR). De thermostaat zelf snapt hier overigens niets van (Evohome), maar verhoogt zichzelf langzaam totdat de stooklijn vanzelf verhoogd wordt.

De Robot hybride verdeler zou perfect zijn als er tussen LT en HT verdeler spelen een tussenweg zat (variabele mengverhouding) maar ik denk dat dat pas het volgende model gaat worden. Nu is het of HT of LT en daardoor zakt de temperatuur in de grond in mijn geval tussen de 30 en 40 graden aanvoer. Omdat de Xtend vervolgens het water warmer moet gaan maken tussen de 30/40 is de COP hier iets lager.

• max.v
Aldmar schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:36:
[...]

Moet je niet juist een gesloten verdeler hebben? Dus de warmte van de warmtepomp direct de vloer in zonder mengen? Vind het lastige materie om te begrijpen :P -edit- een open verdeler heb je inderdaad nodig.

Het lijkt dat in mijn geval gisteren de Xtend maximaal aan het werken is maar het nét wel/niet warm krijgt.
[Afbeelding]

Gisteren Daarom ook even gekeken naar de verdeler. Alle kranen staan maximaal open. De 2 temperatuurmeters stonden beiden op zo'n 27 graden. Toen ik de pomp uitschakelde ging de aanvoer temperatuur-meter snel naar de 30-35. Maar dan gaat de warmte dus niet de vloer in omdat de pomp niet draait. (denk ik?)

Conclusie: mijn vloer wordt dus nooit warmer dan zo'n 27 graden? Ondanks dat de 'Supply' rond de 35graden zit.

Oplossing: de verdeler vervangen door een gesloten systeem zonder pomp? Waardoor de 35 graden direct de vloer in gaat?
[Afbeelding]

Kan het debiet ook een verschil maken? Ik kom nooit boven de 9,5 l/m uit. Zou dat ook met de pomp in de verdeler te maken hebben, dat deze niet harder kan draaien? Hij staat op dit moment al op stand 3 (van 3).

Hieronder overzicht van HA van vanmorgen, toevallig tijdens defrosten, waarin linksonder duidelijk te zien is dat snachts de kamertemp zakt naar zo'n 19,5. Vanaf uur of 22u. Toen zijn we naar bed gegaan. Heeft de aanwezigheid van personen ook invloed op de kamertemperatuur zo lijkt het?
[Afbeelding]
ik heb zelf om deze reden een open verdeler gekozen. De Xtend pompt hier zo het water door de vloer en daar heeft die geen enkel probleem mee. maximale temperatuur staat ingesteld op 35 graden, maar ik heb nog nooit gezien dat daar ook daadwerkelijk om gevraagd wordt. afgelopen kouden dagen is de temperatuur zo'n 25 a 27 graden. Echter toen het van de week nog wat warmer was de aanvoer maar zo'n 23 graden en daardoor heb je een zeer hoog COP, met een meng verdeler en een aanvoer van 35 is je COP sowieso lager terwijl je mogelijk even veel energie vraagt.

verder is de maximale flow zo'n 19 L/min ( 11 groepen a 1,5/2 L/min) en als delta T te klein wordt schroeft de xtend dat zelf weer terug.

• Lecenten
justice strike schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:52:
[...]

Oh dat is wel heel mooi. Ik schat in dat ik niet van 1100m³ naar 200m³ kan gaan. Maar zou wel mooi zijn.
Die besparing gaat je volgens mij wel halen, ik denk zelfs nog meer. Met 1100 m3 heb je volgens de Koevlaas formule 5,3 kW nodig bij -10. Voor full electric zou je dan bijvoorbeeld een 7 kW warmtepomp kunnen nemen.

Ik schat dat de Xtend het tot ongeveer +2 graden alleen af kan (3 kW nodig) en onder die temperatuur werkt de Xtend ook nog mee. Dit alles mits de radiatoren voldoende afgifte hebben, ik zou de aanvoer nu direct op maximaal 40 graden zetten en dan weet je de komende dagen al meer.

Zelf ben ik over een heel jaar van 2250 naar 450 m3 gegaan (-80%) en dat met alleen radiatoren.

Als je de ketel moet vervangen zou in jouw geval eerder aan full electric denken.
Pagina: 1 ... 24 ... 38 Laatste